Het grote zwemtopic (deel 1)

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulAM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-04 16:13
Ook ik blijf steken op m'n schoolslag
Zwem nu weer 2x in de week 3 kwartier en dat gaat goed maar kan natuurlijk.altijd beter.
Een jaar geleden stond ik op het punt om me op tegeven voor een knsb cursus maar daar kwam.iets vervelends tussen. Ook van mijn abonnement heb ik maar 2 x gebruik kunnen maken(hele dure baantjes €65 per keer)
Dit seizoen rustig mijn baantjes, ik verheug me al.op.het buiten zwemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:29
KNZB (MijnZwemcoach) geeft ook openwater cursussen. Dus je zou kunnen kijken of er ook bij jou een plas in de buurt is waar je deze kunt volgen.

https://mijnzwemcoach.nl/openwatercursussen

Stay safe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:17
Galois schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:51:
Bij zwemmen is er veel te zeggen over de ademhaling. Het lijkt erop dat de meesten 1 op 3 prefereren. Ik heb dat geprobeerd, maar merk dat ik dan lucht tekort kom op den duur, dus ik doe eigenlijk altijd 1 op 2.

Nu vroeg ik mij laatst tijdens het zwemmen af wat het effect is van vaker ademhalen op mijn stroomlijn. Je hoofd uit het water halen om adem te halen, zal geen gunstig effect hebben op je stroomlijn.
Je zou dan denken dat minder vaak ademhalen (zo min mogelijk zonder zuurstoftekort te hebben?) het meest ideale is.

Na een korte googlebeurt waar ik niet echt antwoord kon vinden op deze gedachten van mij, probeer ik het hier. Klopt het wat ik zeg? Dat dus ademhalen ten koste gaat van je stroomlijn (en dus je snelheid).
En zo ja, hoeveel zal dat uitmaken?
ademhalen zal de stroomlijn iets verstoren, echter bij een juiste techniek zal dit meevallen. Het belangrijkste bij de borstcrawl is de rotatie van de schouders. Dit kun je het makkelijkst oefenen door de hand die je insteekt zo ver mogelijk naar voren te duwen. En dan bedoel ik echt zo ver mogelijk naar voren. De schouder schuift ook mee naar voren. Dat kan alleen als je de andere schouder naar boven beweegt. oftewel de schouders roteren. de andere arm kan hierdoor makkelijk boven water naar voren gaan. Denk hierbij aan dat je de elleboog (voor het gevoel overdreven) hoog door de lucht gaat, echter blijft je hand laag. Als je het roteren onder de knie hebt kun je dit oefenen door elke slag de hand die naar voren gaat je schouder aantikt, en de ellebooog hoog houdt.. Als je dit goed te pakken hebt zal je eenvoudig het hoofd zijwaarts kunnen draaien om te ademen. Het is wel belangrijk dat je het hoofd niet omhoog haalt om te ademen. Dat verstoort de stroomlijn enorm! Probeer om de drie, vier en later vijf slagen te ademen.

[ Voor 4% gewijzigd door 107mb op 03-04-2024 07:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Als ik nog een duit in het zakje mag doen kwa borstcrawlcursussen; ik heb een cursus gedaan via https://zwemanalyse.nl/ en ben er enorm tevregen over. Begin dit jaar begonnen met zwemmen met m'n vriendin en ik was al vrij snel klaar met schoolslag tussen de bejaarden dus wou snel tussen de stoere borstcrawlmensen kunnen zwemmen ;) Erg leuke cursus en in korte tijd heel veel techniek geleerd met een veel betere houding in het water. Ben ook van plan om in de volgende serie door te gaan voor het volgende niveau.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Ha leuk een topic over zwemmen. Ik ben ik denk bijna 2 jaar geleden begonnen met borstcrawl. Ook een cursus gedaan van 12 weken.

Ik zit nu (met mijn 42 jaar) op 60 banen in 40 minuten. Ik kan niet echt vinden op internet of dat een beetje ok is. Ik doe altijd 8 baantjes gemiddeld tempo (hartslag rond 130). En dan 2 baantjes sprint (hartslag 150/160).
En dan even 1 of 2 min rust, hartslag is dan weer onder de 100. En dat dus 6 keer.

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master FX
Guillome schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:18:

Ik zit nu (met mijn 42 jaar) op 60 banen in 40 minuten. Ik kan niet echt vinden op internet of dat een beetje ok is.
Hier een 46 jarige... Ik zwem al sinds mijn B-diploma. Mijn 1500m tijd is 20:07. WR staat op 14:31 🤣

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Damn :'(

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryDonker
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15:16
Ik moet zeggen dat ik na wat oefening en een cursus rond de 1:50-2:10 per 100m doe, dus voor mij zou 1500m in 30min kunnen.

De 1:20 per 100m hierboven gemeld is wel rap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

JerryDonker schreef op maandag 15 april 2024 @ 21:21:
Ik moet zeggen dat ik na wat oefening en een cursus rond de 1:50-2:10 per 100m doe, dus voor mij zou 1500m in 30min kunnen.

De 1:20 per 100m hierboven gemeld is wel rap!
Zo werkt het ook weer niet. Ik kan 25 meter in 18 sec. 50 meter in 45 sec. Als je dat omrekent dan zou ik 1500 in 22,5 min kunnen :o. Zal de volgende keer 100 meter eens timen.

[ Voor 4% gewijzigd door Guillome op 15-04-2024 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:50
Master FX schreef op maandag 15 april 2024 @ 20:27:
[...]

Hier een 46 jarige... Ik zwem al sinds mijn B-diploma. Mijn 1500m tijd is 20:07. WR staat op 14:31 🤣
Als je meedoet met het ONMK zwem je nog in de prijzen ook met die tijd d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Master FX
Doe niet mee in Eindhoven dit jaar ivm vakantie. Einde van het jaar wel weer kb. Maar vooral focus op de schoolslag nummers.

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Pino112 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 03:03:
[...]

Als je meedoet met het ONMK zwem je nog in de prijzen ook met die tijd d:)b
Ligt ook een beetje aan de bad grootte, ik zwem sinds een paar weken weer, probeer voor werk 3km te zwemmen op een pace van 1:45 op 100m. Dan ben ik binnen t uur klaar inclusief rust. Het valt me op dat een groot deel van de mensen echt een laag tempo zwemt, zo laag dat ik gewoon zink :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:24

sebasd

loopt op espresso

Tijd om weer meer te gaan zwemmen. Probleem: ik heb besloten dat ik een hekel heb aan zwembaden. Chloor, een dak, altijd te warm, ik bedank ervoor.

Na afgelopen week lekker elke dag in de zee te hebben gezwommen wil ik dat dan ook graag doorzetten hier in Nederland. Ik ben geen topzwemmer, vrij langzaam zelf, maar heb een beginners- en gevorderdencursus borstcrawl gedaan, en dat gaat prima.

Het liefst duik ik gewoon ergens het water in, maar een beetje voorbereiding en meer informatie is denk ik niet gek. Of (al heb ik een hekel aan mensen ;) ) met iemand anders zwemmen die meer ervaring heeft.

Ik woon in Amersfoort. Wat ik al heb gevonden is https://mijnzwemcoach.nl/openwatercursussen, maar de eerstvolgende cursus is op maandagen (Zeumeren is prima te doen bijvoorbeeld) en daar mis ik er twee van vanwege werk, da's een beetje zonde.

Deze: https://personalswimming....nbod/open-water-training/ is eigenlijk net iets te ver.

En deze, ondanks dat ie me door mijn Westfriese roots erg aanspreekt, al helemaal: https://openwaterswimming.club/

Zijn er nog andere opties die ik nog niet heb gevonden? Het alternatief is gewoon ergens in het water springen en gaan met dat kadaver, voorzien van reflecterende kleding / badmuts en een zwemboei..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 20:07
Om mijn armtechniek te verbeteren wil ik paddles gebruiken.
Zijn die finger paddles dan een goede keuze? Ik wil de belasting van mijn schouders beperken.
En hoe zit het met de maten? zijn die voor je handen of geven ze aan hoe groot de paddle is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
nogeeninlog schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 21:10:
Zijn die finger paddles dan een goede keuze? Ik wil de belasting van mijn schouders beperken.
En hoe zit het met de maten? zijn die voor je handen of geven ze aan hoe groot de paddle is?
Tijdens training gebruik ik ze ook wel eens maar heb niet het idee dat het iets met mijn techniek doet en de schouders juist extra belast worden omdat je extra water moet verplaatsen.

Waar ik in praktische zin wel last van heb is dat mijn handen te groot zijn voor de elastieken achterop die om de vingers moeten. Als ik ze zelf zou moeten kopen dan zou ik vooral daar op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

nogeeninlog schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 21:10:
Paddles zijn juist voor een krachttraining en doen niks voor je techniek.

Voor de techniek kan je beter een pull buoy, een voorhoofd snorkel aanschaffen en zwemmen in een 50m bad of het open water

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:10
Dat vind ik wel erg zwart-wit @Brilsmurfffje, er zijn verschillende soorten paddles voor verschillende doelen.
Paddels vergroten namelijk de oneffenheden in je slag. Daarmee kan je ze prima gebruiken voor techniek!
Daarbij doe ik peddels alleen vast met een elastiek om mijn middelvinger en niet om de pols. Anders vangt dat elastiek alsnog je fouten op.
Voor voorbeeld trainingen met pedals zou je hier eens kunnen kijken: https://suzannebrummel.co...-zwemtraining-inspiratie/

Kijk maar eens wat er gebeurd als je je hand niet goed uit het water haalt na het uitduwen/je slag niet goed afmaakt, terwijl je de pedal alleen aan je middelvinger vast heb zitten.

[ Voor 15% gewijzigd door denyos op 16-06-2024 17:47 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

denyos schreef op zondag 16 juni 2024 @ 17:44:
Dat vind ik wel erg zwart-wit @Brilsmurfffje, er zijn verschillende soorten paddles voor verschillende doelen.
Paddels vergroten namelijk de oneffenheden in je slag. Daarmee kan je ze prima gebruiken voor techniek!
Daarbij doe ik peddels alleen vast met een elastiek om mijn middelvinger en niet om de pols. Anders vangt dat elastiek alsnog je fouten op.
Voor voorbeeld trainingen met pedals zou je hier eens kunnen kijken: https://suzannebrummel.co...-zwemtraining-inspiratie/

Kijk maar eens wat er gebeurd als je je hand niet goed uit het water haalt na het uitduwen/je slag niet goed afmaakt, terwijl je de pedal alleen aan je middelvinger vast heb zitten.
Ik ben denk ik meer een oude slag zwemmer, puur op eigen lichaam en met af en toe een pull buoy.. moet zeggen dat ik de momenten dat ik zwem naast mij regelmatig een les is van de competitie zwemmers en die zwemmen ook zonder hulpmiddelen enkel af en toe met die trek elastieken of met een weerstandbroekje.

Ieder z’n ding maar als ik een setje van 1km of 500m zwem dan haal ik de meeste met paddles en flippers gewoon in. Dus ik heb er zelf ook een lichte aversie tegen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
denyos schreef op zondag 16 juni 2024 @ 17:44:

Vandaag heb ik online her en wat rondgekeken wat er wordt aangeboden want enige variatie in mijn zwemsessies zijn welkom O-)
Maar heb het niet kunnen vinden.

Heb je misschien tips voor een merk/model paddle die je goed alleen aan je middelvinger kunt gebruiken en in je eentje makkelijk aan kunt doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:10
Ik heb zelf twee paar paddles (verschillende maten) van “Strokemakers™ Paddles”. In Nederland heb ik die toen alleen bij albionstore kunnen vinden.
Hier zitten rubbers bij die je zelf op maat knipt en plaatst op de plekken die voor jou fijn zijn.

Tijdens de cursussen die ik in het verleden gevolgd heb werd dit merk aangeraden. Heb sindsdien nog wel want andere paddles geprobeerd, maar ik vind die stroke makers toch wel het fijnst. Twijfel eigenlijk alleen nog om misschien een paar finger paddles van finis toe te voegen voor de afwisseling.

Edit: ik heb de maten L (rood) en M (blauw), die rode gebruik ik eigenlijk alleen voor krachttraining. Deze zijn voor mij (15:55 op de km) toch wel aan de grote (en daarmee zware) kant. Die blauwe kan ik goed door het water krijgen, maar bij twijfel tussen 2 maten zou ik tegenwoordig eerder voor de kleinere kiezen omdat je die gewoon vaker kan gebruiken.

[ Voor 39% gewijzigd door denyos op 15-07-2024 09:22 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Guillome schreef op maandag 15 april 2024 @ 21:25:
[...]

Zo werkt het ook weer niet. Ik kan 25 meter in 18 sec. 50 meter in 45 sec. Als je dat omrekent dan zou ik 1500 in 22,5 min kunnen :o. Zal de volgende keer 100 meter eens timen.
2 keer achter elkaar nu 100 baantjes binnen 60 min :) Vind ik al heel mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-09 15:16
Guillome schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:35:
[...]

2 keer achter elkaar nu 100 baantjes binnen 60 min :) Vind ik al heel mooi.
Ik neem aan in een 25 meter-bad? Meer dan 2,5 km per uur (2:24/100 meter en gemiddeld 36 seconde per baan) is best leuk! Rustig door naar de 30 seconde per baan, toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Tnx :) Ik reken iets anders, maar idd nu is mijn doel dit even stabiel maken, dus elke keer kunnen halen. En dan door naar 120 banen in een uur. Idd 25 meter bad wat helaas wel vaak druk is. Eerste half uur was het manoeuvreren, sprintjes om in te halen en soms wachten. Dus niet bevorderlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-09 15:16
Guillome schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:48:
Tnx :) Ik reken iets anders, maar idd nu is mijn doel dit even stabiel maken, dus elke keer kunnen halen. En dan door naar 120 banen in een uur. Idd 25 meter bad wat helaas wel vaak druk is. Eerste half uur was het manoeuvreren, sprintjes om in te halen en soms wachten. Dus niet bevorderlijk :+
120 baantje is precies diezelfde 30 sec per baan/3km per uur. Enige verschil is dat jij zowel snelheid als afstand daarmee verhoogd en strict genomen mijn wijze van rekenen 100 baantjes in 50 minuten zou zijn.

Soms is het handig om andere in de baan te hebben. En soms is het drama. Dat ligt veel aan het tempo van die rest. Als ik iemand in de baan heb, die 105% van mijn tempo zwemt, dan ga ik uiteraard kijken of ik kan aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Groentjuh schreef op maandag 15 juli 2024 @ 14:04:
[...]

Soms is het handig om andere in de baan te hebben. En soms is het drama. Dat ligt veel aan het tempo van die rest. Als ik iemand in de baan heb, die 105% van mijn tempo zwemt, dan ga ik uiteraard kijken of ik kan aansluiten.
Klopt! Laatste half uur was de baan voor mij en 1 andere samen. Hij was in het begin elke keer net wat sneller dan ik. Idd zo`n 105% tov mij. Laatste vrije half uur zat hij achter me en kon me niet inhalen. Maar ik moest idd tandje bijzetten. Pas laatste 5 min liep ik eindelijk op hem uit :9

In de sport vind ik zoiets wel erg leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
denyos schreef op zondag 14 juli 2024 @ 22:06:
Ik heb zelf twee paar paddles (verschillende maten) van “Strokemakers™ Paddles”. In Nederland heb ik die toen alleen bij albionstore kunnen vinden.
Hier zitten rubbers bij die je zelf op maat knipt en plaatst op de plekken die voor jou fijn zijn.

Tijdens de cursussen die ik in het verleden gevolgd heb werd dit merk aangeraden. Heb sindsdien nog wel want andere paddles geprobeerd, maar ik vind die stroke makers toch wel het fijnst. Twijfel eigenlijk alleen nog om misschien een paar finger paddles van finis toe te voegen voor de afwisseling.

Edit: ik heb de maten L (rood) en M (blauw), die rode gebruik ik eigenlijk alleen voor krachttraining. Deze zijn voor mij (15:55 op de km) toch wel aan de grote (en daarmee zware) kant. Die blauwe kan ik goed door het water krijgen, maar bij twijfel tussen 2 maten zou ik tegenwoordig eerder voor de kleinere kiezen omdat je die gewoon vaker kan gebruiken.
Heb nu de Arena Flex Zwempeddels besteld om te proberen.
Hun promotievideo trok me over de streep :+ En nee, ik heb geen olympische ambities O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansPatat050
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:18
Binnen onze groep wordt met name deze handpeddel gebruikt: https://www.zwemshop.com/finis-agility-paddles-geel/p20813

Je klemt de peddel tussen je duim en andere vingers en zo wordt het op z'n plek gehouden. Het forceert dus ook deels om een goede houding aan te nemen met je hand. Geen gepiel met rubbertjes of bandjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3dav0d3
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11-09 08:02
Zojuist een kleine 3KM gezwommen, blijft een heerlijke sport! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master FX
Goed bezig! Zwembad of open water?

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 18:14

alienfruit

the alien you never expected

Vandaag ook weer begonnen met zwemmen. Normaal zwem ik bij SSS maar hier in VK hebben ze niet veel 'echte' zwembaden en kan je eigenlijk alleen maar bij de gym zwemmen. Blijft dat toch altijd wat minder vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pater
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-09 13:04

Pater

Terry Tate

Tijdens mijn vakantie heb ik besloten dat het goed is om een doel te hebben zodat ik gemotiveerder ga trainen. Ik heb vorig jaar (2023) meegedaan met de Utrecht Singelswim, ik heb 5,5 km in 1 uur en 38 minuten gezwommen. Ik wil komend jaar (in juni) weer meedoen en dit keer deze binnen 1:30 uur doen.

Met dat doel heb ik me voorgenomen om van 2 a 3 keer per week trainen naar 4 keer per week (dinsdag, donderdag, vrijdag en zondag). Dus vorige week een jaarabonnement genomen bij het Sportfondsenbad, zodat ik onbeperkt toegang heb. Ik train doordeweeks in de lunchtijd, dus trainingen dan zijn beperkt tot 45 minuten. In het weekend kan ik een langere training doen.

Voor nu heb ik aan ChatGPT gevraagd om een mooi trainingsschema voor de komende 8 weken te produceren. Als je namelijk gewoon gaat zoeken, dan probeert elke site en app je een abonnement aan te smeren en dat wil ik niet.

Haalbare doelen: Ik zwem nu een gemiddelde pace van 1:35 op de 100 meter in het zwembad (maar dat is met keerpunten), ik wil dat dit jaar naar 1:30 krijgen. Ik wil in 2025 dit verder verbeteren, ergens uitkomen op de 1:27 a 1:28 zou heel mooi zijn. Dan zul je zien dat dit voor het open water zwemmen wegzakt naar 1:35 (want geen keerpunten en je moet steeds opkijken om te zien waar je heen gaat), maar het zou te doen moeten zijn! :)

Ik train trouwens met een Garmin Forerunner 265.

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dav0d3
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11-09 08:02
Master FX schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 15:48:
Goed bezig! Zwembad of open water?
Ik zwem eigenlijk alleen in het zwembad. Tot nu toe een paar keer in open water gezwommen, maar blijf het vreemd vinden om met m'n hoofd naar een bruin vlak te kijken (en vervolgens moeite te hebben met rechtdoor te zwemmen). :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
In het LC van zaterdag een artikel over buiten zwemmen.

FK (60) uit Wijnaldum zwemt het hele jaar door in de Waddenzee.
Achter de dijk, in de Waddenzee. Daar gebeurt het. Iedere keer weer. Iets magisch. Daar voelt ze zich gedragen, geheeld.

Ik weet niet of dit onder de categorie zwemmen valt want betwijfel of hier echt meters worden gemaakt O-)
Het is dat dit een vrouwenclub betreft maar anders had ik wel eens mee willen doen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Master FX
Dit weekend (do-zo) waren ONMK (Open Nederlandse Master Zwemkampioenschappen) korte baan (25m) in het Hofbad in Den Haag. Altijd weer een feestje om aan mee te doen. Voor een impressie, zie de streams op YouTube
https://m.youtube.com/pla...xEp0bEejuDmLRxktmfaYU8b7oAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zDL231eFnqA8b4KsG9WzcKOAjK0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OEEMBQUnnAHQNzyL6Gks30wz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Master FX op 25-11-2024 08:21 ]

Stay safe

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste