Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote zwemtopic (deel 1)

Pagina: 1
Acties:

• Galois
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 25-05 22:42
Mede-auteurs:
  • Master FX
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 24-05 16:15

Master FX

• Groentjuh
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 25-05 22:57

Groentjuh

Ik ben vaak te vinden in de wielren, MTB en hardloopfora. Sporten die veelvuldig door dezelfde sporter af worden gewisseld. Nu ga ik in januari beginnen met een borstcrawlcursus. Mijn borstcrawltechniek is zo slecht dat ik na 2 baantjes buiten adem ben... Het lijkt mij leuk om dit te kunnen.

Ik had verwacht dat er net zoals bij hardlopen en fietsen ook een zwemtopic zou zijn en zocht deze om wat inspiratie op te doen en ideeën uit te wisselen. Er is wel een triathlontopic, maar dat is wel specifieker dan allen zwemmen.

Dus hopelijk dat deze ook zo uit kan groeien en populair wordt als de hardloop- en fietstopics. En aangezien mijn zwemervaring zo nihil is, ben ik denk ik niet de aangewezen persoon om een mooie topicstart te maken, dus mocht een ervaren zwemmer dit willen doen... :)

Ik moest voor mijn zwemcursus van de KNZB (mijnzwemcoach.nl) (naast een zwembroek en een brilletje :) ) een plankje, pullbuoy, zoomers en front snorkel aanschaffen. Ben benieuwd in hoeverre deze ook echt nuttig gebruikt zullen worden.

Mijn wens/doel is om na deze 12 weken 2 km (ok, 1,9 dan) achter elkaar te kunnen zwemmen. En het liefst dan ook in 45 minuten :) Ben benieuwd of dit haalbaar is. Naast de les op zaterdag wil ik op dinsdag- of woensdagavond ook zelf naar het zwembad gaan om het geleerde in de les te oefenen.
Nog helemaal geen triathlon-plannen, maar wie weet in de toekomst.

Ik sport zo'n 4 tot 6 uur in de week, hardlopen en fietsen, en heb een redelijk goede conditie. Ik geniet echt van het hardlopen en fietsen. Je ziet van alles, maakt van alles mee... Zonder enige zwemervaring, lijkt mij zwemmen dus een stuk saaier. Je ziet immers niets om je heen en bent continu bezig met heen en weer te zwemmen. Wordt dit ook zo ervaren door jullie?

Ben benieuwd of dit een mooi, groot topic kan worden en mocht er iemand zijn met veel ervaring die dit over wil nemen of een topicstart wil maken: laat maar weten!

EDIT na 12 weken:
De wens die ik had om na 12 weken cursus 2 km te kunnen zwemmen, is een onhaalbaar doel gebleken. Ik ben heel erg vooruit gegaan, maar kan nu zo'n 500 meter achter elkaar (de borstcrawl) zwemmen. Misschien iets meer, maar zeker geen 2 km. 500 meter doe ik dan wel in ongeveer 12 minuten, dus ook langzamer dan ik als complete noob voor ogen had :D

Galois wijzigde deze reactie 18-04-2019 08:36 (8%)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Galois
monkel schreef op maandag 10 december 2018 @ 13:04:
Goed bezig!
Vanwaar die 1,9 km eigenlijk? Overigens kan je een pull buoy vaak zowel voor armen als voor benen zwemmen gebruiken. Een los plankje is volgens mij niet direct nodig.
Omdat dat de afstand is van een halve triatlon :)

Ik had ze nog speciaal gemaild om te vragen welke onderdelen echt nodig waren en gebruik werden tijdens de lessen. Ze gaven aan dat het plankje gelijk bij de eerste les nodig was en dat verderop in de cursus ook een pull buoy, zoomers en snorkel gebruik zouden worden. Dat ik ze dus echt wel moest aanschaffen...

Dat heb ik vandaag dus maar gedaan. Bij proswimwear.nl overigens. Voor het hardlopen en fietsen ken ik mijn winkeltjes wel, maar voor het zwemmen dus niet. Is dit een beetje een bekende winkel? Ze hadden in ieder geval goede prijzen (beter dan de webshop van de KNZB ondanks mijn 20% korting als cursist).

Ik heb er in ieder geval wel heel veel zin in en zoals @Nat-Water ook zegt, herken ik van het hardlopen ook wel het 'verstand op 0, genieten van het moe worden, rustgevend'...

Ik weet dat ik geen wonderen moet verwachten van mijn hardloop- en fietsconditie... maar stiekem doe ik dat wel een beetje. Ik ben erg fit (10k hardloop tijd van 37 minuten, marathon van onder de 3 uur, solo 100 km fietsen met een gemiddelde van 32 kmh, ...), dus stiekempjes hoop ik wel dat ik vele voordelen zal hebben aan deze conditie (tov een minder getraind persoon met dezelfde zwemskills). We gaan het zien!

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Galois
Leuk om te horen @Dannyo90!

Ja, de techniek zal ook bij mij het allerbelangrijkste zijn. Mijn borstcrawl is volledig door mijzelf aangeleerd: gewoon wat heen en waar slaan met mijn armen :) De conditie dat komt wel. Ik dacht dus aan om één avond in de week ook nog zelf te oefenen en dan dus gewoon baantjes te zwemmen en het geleerde in de praktijk te brengen. Die training zal dus meer op de conditie gericht zijn verwacht ik. Althans, als het mogelijk is om dan een flink aantal baantjes achter elkaar te zwemmen. Want hoeveel kan jij nu achter elkaar zwemmen?

• Galois
Maar de watertemperatuur is in het zwembad toch wel constant?

Het sociale aspect zal ik denk ik weinig van merken (behalve tijdens de les dan), aangezien ik denk ik door de week steeds op een ander tijdstip zal kunnen... Maar het sociale aspect kan zeker wel motiverend zijn.

• Groentjuh
Galois schreef op maandag 10 december 2018 @ 12:58:
Ik moest voor mijn zwemcursus van de KNZB (mijnzwemcoach.nl) (naast een zwembroek en een brilletje :) ) een plankje, pullbuoy, zoomers en front snorkel aanschaffen. Ben benieuwd in hoeverre deze ook echt nuttig gebruikt zullen worden.
Qua hulpmiddelen was het geloof ik:
plankje: voor oefenen beenslag (zowel conditie als techniek)
pullbuoy: voor oefenen armslag (zowel conditie als techniek)
zoomers: krachttraining beenslag en hulpmiddel techniek armslag (betere beenslag geeft de mogelijkheid om sommige techniekoefeningen beter uit te voeren)
front snorkel: Verbetering techniek armen en benen, en ligging (ademhaling van borstcrawl kan verstorend werken indien de ademhalingstechniek niet op orde is)

Enige die in het rijtje mist is paddles:
paddles: krachttraining en hulpmiddel techniek armslag. (Meeste paddles straffen verkeerde armtechniek af; met goede techniek is het krachttraining)

Alles behalve zwembroek/zwempak en zwembril is noodzakelijk. De rest is hulpmiddel, dat nuttig kan zijn in bepaalde situaties.
Mijn wens/doel is om na deze 12 weken 2 km (ok, 1,9 dan) achter elkaar te kunnen zwemmen. En het liefst dan ook in 45 minuten :) Ben benieuwd of dit haalbaar is. Naast de les op zaterdag wil ik op dinsdag- of woensdagavond ook zelf naar het zwembad gaan om het geleerde in de les te oefenen.
Nog helemaal geen triathlon-plannen, maar wie weet in de toekomst.
2 kilometer in 45 minuten geeft je 2,67 km/uur = ~0,74 m/s = ~33,75 seconde per 25 meter baan = ~67,5 seconde per 50 meter baan.

Dat is zeker ook leuk streven voor langere afstand en er is zeker daarna nog veel ruimte om jezelf te verbeteren. Sprintjes kunnen bijvoorbeeld ook best leuk zijn! En die 2 kilometer kan sneller!
Ik sport zo'n 4 tot 6 uur in de week, hardlopen en fietsen, en heb een redelijk goede conditie. Ik geniet echt van het hardlopen en fietsen. Je ziet van alles, maakt van alles mee... Zonder enige zwemervaring, lijkt mij zwemmen dus een stuk saaier. Je ziet immers niets om je heen en bent continu bezig met heen en weer te zwemmen. Wordt dit ook zo ervaren door jullie?
Vind leuke zwemmaatjes tijdens vaste zwemmomenten. Verbeter elkaar! Als je dicht bij elkaar ligt qua techniek kunnen sprintjes bijvoorbeeld heel spannend zijn!

Soms zwem je alleen, maar je vindt al snel mede-zwemmers. Kan daarmee best gezellig zijn. Daarvoor zal je echter wel een beetje zelfde momenten moeten hebben.
Galois schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 10:09:
Maar de watertemperatuur is in het zwembad toch wel constant?
Doorgaans wel, maar zoals sommige zeggen:
Pas op voor het bejaarden-uurtje. Daarvoor en na is het bad nog wel eens te warm. Dat kan voor een koukleum natuurlijk wel de perfectie tijd zijn om zijn baantjes te trekken!

Als je inspiratie op wil doen:
Dit is handig leesvoer.

De topicstart kunnen we misschien met een aantal ervaren zwemmers samen naar kijken (als die er zijn). Vermelden welke zwemgerelateerde sporten er zijn, welke slagen er bestaan en welke hulpmiddelen er zijn zou natuurlijk al een leuk begin zijn! In het verlengde daarvan zouden diverse oefeningen kunnen vermeld worden, maar misschien gaat de TS dan al vrij ver.

Groentjuh wijzigde deze reactie 18-12-2018 16:12 (5%)

• Galois
Nou, vrijdag met een ervaren (bevriende) zwemmer wezen zwemmen en mijn eerste 'zwemles' gekregen. Ik moet zeggen dat ik het erg lastig vond! Vooral het ademhalen was erg lastig. Je moet toch wel 'synchroon' met je slagen ademhalen en als je (zoals bij mij continu het geval) uit fase gaat, dan loopt alles in de soep :)

Een hele tijd de schoolslag gedaan met als doel 'ademhaling onder controle krijgen'. Ik moest bij elke slag met mijn hoofd boven water en bij het sluiten van mijn benen weer boven water komen. EN uitademen onder water. Dat was ook wel een dingetje...

Vond het erg lastig in ieder geval en ben benieuwd waar ik sta na die 12 lessen. Nu lukt zo'n 3 baantjes borstcrawl, wat ook de absolute max is.

Had gisteren trouwens ook erg veel spierpijn (terwijl ik dus veel fiets en hardloop).
frankyboy707 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 15:32:
Grappig om in dit topic te zien dat er meer tweakers een borstcrawlcursus (gaan) doen, vaak in combinatie met wielrennen/ hardlopen. Vanaf januari ga ik ook de borstcrawlcursus doen (in Almere) en was een beetje bang dat ik met behoorlijk wat echte jonkies in het water zou liggen, maar als ik zo zie dat meer mensen van mijn leeftijd het doen/ gaan doen (tenminste ik verwacht dat de 90 in @Dannyo90 zijn bouwjaar is) stelt me dat weer gerust.

Ik wil het voorlopig combineren met fietsen/ spinnen maar hoop over enige tijd ook het hardlopen er weer bij te kunnen pakken.
Volgens mij is dat niet het geval. Ik heb juist meer het gevoel dat het wat 'oudere' mensen zijn die interesse krijgen in zwemmen. Of (zoals ik) fanatieke hardlopers en fietsers die het zwemmen onder de knie willen krijgen vanwege triathlon-kriebels.

Ik begin dus ook in januari, 12 lessen. Als complete beginner. Ben benieuwd naar jouw vorderingen va. januari! Leuk om dat te volgen.

Ik mis overigens al 2 lessen van die 12 vanwege werk en reeds gepland weekendje weg... :(

Galois wijzigde deze reactie 23-12-2018 15:05 (42%)

• Groentjuh
sheez88 schreef op zondag 23 december 2018 @ 15:23:
[...]
Het gekke bij zwemmen is dat er een soort van mentale barriere is waar je doorheen moet om verder dan een paar baantjes te kunnen zwemmen aan 1 stuk; je kunt het langer volhouden dan je lichaam aangeeft. Dat schema heeft me ook geholpen om die barriere te doorbreken.
Ik denk dat het een groot deel techniek en ook zelfkennis is. Hoe hard kan ik (en hoe voelt dat) als ik 1 (lange) afstand wil zwemmen. Dat schema is overigens erg basis. Dat zwemschema is voornamelijk gewoon 'doen'. Als je het vergelijkt naar bijvoorbeeld zwemschema's van mijnzwemcoach. Die schema's bevatten ook techniek oefeningen. Daarmee krijg je gemakkelijker een beter techniek dan gewoonweg 'dom' doen.
Galois schreef op zondag 23 december 2018 @ 15:02:
Ik moet zeggen dat ik het erg lastig vond! Vooral het ademhalen was erg lastig. Je moet toch wel 'synchroon' met je slagen ademhalen en als je (zoals bij mij continu het geval) uit fase gaat, dan loopt alles in de soep :)
Borstcrawl is veel tegelijk. 2 armen, die ieder in een aparte fase zitten, inderdaad ademhaling, die daar omheen werkt (met een beetje oefenen kan je ook wel 25 meter zonder!), en nog beenslag en soms ook nog ligging in de gaten houden. Net autorijden met kijken, gas, rem, koppeling, schakelen etc etc! In het begin moeilijk, maar het went snel!
Had gisteren trouwens ook erg veel spierpijn (terwijl ik dus veel fiets en hardloop).
Fietsen en hardlopen zijn veel meer benen dan armen. Bij borstcrawl kan dat wel eens andersom uitkomen. Heb je toevallig last van schouders/armen?
Volgens mij is dat niet het geval. Ik heb juist meer het gevoel dat het wat 'oudere' mensen zijn die interesse krijgen in zwemmen. Of (zoals ik) fanatieke hardlopers en fietsers die het zwemmen onder de knie willen krijgen vanwege triathlon-kriebels.
Voor triathlon kriebels geloof ik zeker! Zie ik in het zwembad ook! Ouderen doen dit eerder dan de jonkies.

Jonkies die snel borstcrawl willen zwemmen zullen zich al snel aansluiting bij een (wedstrijd)zwemvereniging en via die route borstcrawl en andere slagen leren.

• Master FX
Wow een zwemtopic!!!! Hier ook een zwemfanaat!
Zwemmer (masters 40+), trainer, official, en KNZB borstcrawlcursus instructeur.

Als je vragen hebt, laat maar weten!

Intel i7 920 | Asus P6T-SE | Kingston 4GB DDR3 | Asus ENGTX260/HTDI/896MD3 | 1.5 TB Samsung Ecogreen | 16x Liteon DVD | 8x NEC DVDr | 24" Samsung Syncmaster 2493HM | Aopen HX08

• Galois
Master FX schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 12:29:
Wow een zwemtopic!!!! Hier ook een zwemfanaat!
Zwemmer (masters 40+), trainer, official, en KNZB borstcrawlcursus instructeur.

Als je vragen hebt, laat maar weten!
Leuk!!!

Ik ga in januari dus de 12-weekse borstcrawlcursus doen van de knzb en hoop na die 12 weken (minstens... :)) 1 km achter elkaar te kunnen borstcrawlen? Wat is jouw ervaring dat de mensen die deze beginnerscursus volgen kunnen na 12 weken? Momenteel kan ik niet veel... :)

Ben van plan om de les op zaterdag te volgen en dan op woensdag zelfstandig nog te oefenen.

Mijn doel: uiteindelijk misschien een triathlon en in september in ieder geval de kwart in minder dan 2,5 uur kunnen volbrengen (wat betreft fietsen en hardlopen, gaat dat goed komen, voor 1 km zwemmen heb ik nu al die 2,5 uur nodig! ;) ).

• Master FX
Zelf oefenen is denk ik nog wel het belangrijkste. Het zit hem echt in de kracht van de herhaling. Er werd ergens al gerefereerd aan autorijden. Ook bij zwemmen moet je heel veel dingen tegelijk doen/bewegen/coördineren. Het moeten automatismes worden. Maar je kunt echt wel stappen maken in je skills hoor tijdens die 12 lessen. Ik zie altijd wel duidelijk het verschil bij cursisten die dus zelf nog extra trainen. Dat werkt echt!

Intel i7 920 | Asus P6T-SE | Kingston 4GB DDR3 | Asus ENGTX260/HTDI/896MD3 | 1.5 TB Samsung Ecogreen | 16x Liteon DVD | 8x NEC DVDr | 24" Samsung Syncmaster 2493HM | Aopen HX08

• Groentjuh
Master FX schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 16:10:
Zelf oefenen is denk ik nog wel het belangrijkste. Het zit hem echt in de kracht van de herhaling. Er werd ergens al gerefereerd aan autorijden. Ook bij zwemmen moet je heel veel dingen tegelijk doen/bewegen/coördineren. Het moeten automatismes worden. Maar je kunt echt wel stappen maken in je skills hoor tijdens die 12 lessen. Ik zie altijd wel duidelijk het verschil bij cursisten die dus zelf nog extra trainen. Dat werkt echt!
Het is denk ik een combinatie. Veel trainen helpt met het automatiseren van alles wat je moet doen. Maar ik denk dat bijsturing ook belangrijk is. Als coach of als mede-zwemmer kun jij zien wat beter kan, die gene vertellen wat er niet klopt en vertellen waar die gene aan kan werken. Natuurlijk kun je niet in 12 lesjes de borstcrawl helemaal leren en de benodigde conditie en kracht trainen, maar ik denk ik veel nuttiger dan gewoon 12 keer zelf een beetje baantjes trekken. Een goed begin is het halve werk denk ik zo!

De technische oefeningen (van mijn zwemcoach) zijn overigens ook erg leerzaam voor de slagen. Voornamelijk door je dingen te laten doen/voelen en dat is best leerzaam.

Mijn borstcrawl zal vast niet perfect zijn, maar ik zou zo snel niet precies op dit moment weten waar ik weer meer winst kan pakken.

Mijn eerste kilometers voor dit jaar zijn natuurlijk al weer gezwommen! Het was wel heel rustig! Zouden de goede voornemens van vele zijn uitgesteld of nu al zijn gesneuveld?

• Master FX
De filmopnames die worden gemaakt tijdens de cursus zijn ook erg leerzaam. Zo zie je wat je fout en al goed doet. Ik laat mijn cursisten altijd twee banen zwemmen. 25m film ik dan onderwater en 25m bovenwater.

• Galois
Ik heb vandaag mijn eerste borstcrawl-les gehad. En wat is het moeilijk om adem te halen! :)

Aan het einde van de les had ik eindelijk een beetje een ritme te pakken, waardoor het ademen _af en toe_ goed ging. Wat vooral hielp was de laatste oefening die we deden. De trainer noemde dat de 'Japanse glijslag': we moesten de ene hand bij de andere leggen (helemaal gestrekt), 3 seconde 'uitglijden' en dan pas weer door. Omdat ik dan wat meer tijd had om mij op mijn ademhaling te concentreren, leek dat een stuk beter te gaan.

Dinsdag- of woensdagavond ga ik zelf met de oefeningen van vandaag wat mee oefenen. Maar ik heb echt het gevoel dat ik eerst mijn ademhaling op orde moet hebben, voordat ik op andere dingen kan letten. Het is duidelijk nog geen automatisme.

Maar ik vond het wel erg leuk om te doen. Het uur was zo voorbij!

• Galois
iivvvii schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 18:38:
Ook de attributen al nodig gehad, of komt dit pas later in de cursus?
Ja, beide lessen het plankje, pullbuoy en de zoomers gebruikt.

• Galois
Mijn vrouw zwemt ook en is op een niveau waarop ze makkelijk een uur achter elkaar kan borstcrawlen. Maar ze heeft het gevoel niet sneller te kunnen. Ze doet dan ongeveer 2:00-2:10 per 100 meter en het lukt haar niet om sneller te zwemmen.

Nu vond ik het leuk om haar een zwemanalyse cadeau te doen en ik kwam deze tegen: https://www.zwemanalyse.nl/aanbod/zwemanalyse/

Heeft iemand ervaring met zo'n analyse of soortgelijke (andere bedrijven en tips uiteraard welkom)?

• Galois
Steffie schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 00:22:
[...]

Ik heb een half jaar geleden een 12 wekenlange borstcrawlcursus in Amerena in Amersfoort gedaan. Dit was onder leiding van Edwin van Norden. Hij staat ook tussen het lijstje trainers op die site. Die cursus was heel leuk om te doen. Ten opzichte van een aantal andere deelnemers was ik al iets meer gevorderd, maar nog lang niet perfect natuurlijk. Bij die cursus kon hij in ieder geval goed op iedereens individuele niveau inspelen met aanwijzingen en oefeningen. Ik ben er een stuk op vooruit gegaan, zwom eerst ongeveer dezelfde tijden als jij noemt. Nu lukt 100m aan een stuk in ongeveer 1:20. En als ik rustiger zwem (50 seconden over 50m), dan houd ik het wel een uur vol.
Vind ik erg netjes! Mijn max ligt nu op 3 rustige baantjes. Maar goed, nog maar 2 lessen gehad (en in totaal 3 uur er naast geoefend). En m’n starniveau was 0,0.
Ik zou het fijn vinden als ik na de cursus, 12 lessen in totaal (met zelf nog 1 uur oefenen naast de lessen), een half uur achter elkaar zou kunnen zwemmen. In welk tempo dan ook! :)

Er zit een vrouw bij ons op de cursus die deze beginnerscursus voor de tweede keer doet (??) en je merkt duidelijk aan haar dat ze veel beter zwemt dan de rest. Heel rustig, glijdt echt door het water.

Tijdens zelf oefenen door de week zie ik veel mensen die veel baantjes achter elkaar kunnen, maar duidelijk veel meer energie kost. Ik ben overtuigd dat techniek bij deze sport wel erg belangrijk is.

• Galois
Dikzak schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 15:45:
Overigens zie ik dat de meeste mensen hier als doel hebben om een x aantal km achter mekaar te zwemmen. Bij wedstrijdzwemmers zie je dat er setjes worden gedaan, zoals bijvoorbeeld 10x100 meter starten per 2:00. Op die manier haal je meer uit je trainingen en wordt een uurtje zwembad een stuk minder eentonig!
Je bedoelt dus dat je 100 meter zwemt, even uitrust tot de klok op 2:00 staat en dan weer verder? En zo dus ook 1 km zwemt (10x100 m)? En wat zou dan een logische rusttijd zijn tussen de sets?

Ik ben momenteel totaal niet geïnteresseerd in snelheid, maar doe over 100 m ongeveer 2:40. Zou dan 10x100 meter starten per 3:00 een logisch iets zijn? (als ik je goed begrijp wat je bedoelt met deze trainingsvorm).

Ik heb 4 lessen (basiscursus) gehad en nog zo'n 6x zelf wezen zwemmen. Tijdens de lessen krijgen we oefeningen en tijdens het zelf trainen doe ik 'gewoon' baantjes. Ik doe momenteel 4 baantjes achter elkaar en rust dan uit voordat ik weer verder ga (ik móet uitrusten, aangezien ik maximaal 4 baantjes achter elkaar kan ;)). In totaal zwem ik tijdens zo'n training tussen de 1500 en 2000 meter (1 à 1,5 uur).

En het lijkt mij wel een leuk doel om na deze 12-weekse cursus een half uur achter elkaar te kunnen zwemmen. Volgens onze trainer moet dat de meesten ook wel lukken (en tegen mij zei hij dat als hij het zo in kan schatten, dat het mij makkelijk gaat lukken na deze 12 lessen... geeft hoop 8)).

• Galois
Gisteren heb ik 2 km gezwommen in 1h15' (wel met in totaal 15 minuten rust :) ). Het ging best aardig. Aan het einde heb ik zelfs 8 baantjes achter elkaar gezwommen.

Ik vind vooral de ademhaling erg lastig. Ik merk dat ik snel ademtekort kom als ik niet in 'een ritme' zit. Of dat ik niet voldoende uitadem en daarom hoog in mijn ademhaling zit.

Ik kreeg als tip om tijdens het ademhalen tot 4 te tellen en bij elke tel een teug uitademen. Dus dat je bewust in 'stukjes' uitademt. Met de laatste tel de complete uitademing gevolgd door een nieuwe teug lucht die dan wordt ingeademd.

Dit ging best goed moet ik zeggen. Iemand nog tips wat betreft de ademhaling?

• Galois
Oh ja... baantjes van 25 meter... :)

Ik merk dat 1 op 2 ademen soepeler gaat. Ik doe eigenlijk beide: 1 op 2 (nadeel: steeds aan dezelfde kant) of 1 op 3 (nadeel: aan de rechter kant is het lastiger ademhalen voor mij waardoor als ik een 'fout' maak, ik ook snel uit mijn ritme raak).

• Galois
Ik vind 1 op 3 al lastig. Lukt maximaal 2 baantjes achter elkaar. Mijn vrouw die probeert mij ook tips te geven, die zwemt makkelijk een uur achter elkaar met een 1 op 3 ademhaling, maar het lastige is dat het bij haar helemaal automatisch gaat, waardoor zij ook niet goed weet hoe ze dat doet.

Tijdens de zwemlessen (volg een 12-weekse cursus, we zitten op les 6) gaan we binnenkort oefenen met verschillende verhoudingen.

• Galois
Mad-Matt schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 13:53:
Leuk topic.

Ik heb een zwaar beroerde conditie en ik vind zwemmen erg leuk. Is een borstcrawl cursus dan al aan te raden of eerst te werken aan de conditie?

Gek genoeg zelf nooit aan gedacht om zo op te pakken, maar wel erg leuk, dus bedankt voor het topic :)
Jazeker. Ik volg de cursus van de KNZB (zie hier) en heb een erg goede conditie van hardlopen en fietsen. Maar mijn beperkende factor is niet mijn conditie, maar de zwemtechniek en vooral ademhaling.

Kortom: ik denk dat je als beginner met een 'beroerde' conditie ook geen last van zal ondervinden, aangezien de beperkende factor niet je conditie zal zijn, maar de zwemtechniek an sich.

Ik kan het iedereen aanraden overigens. Erg leuk om te zien hoe snel je vooruit gaat als beginner... :)

• Groentjuh
Ik zag overigens dat mijnzwemcoach zijn website heeft vernieuwd. Na een eerste blik lijkt het erop dat de nieuwe online trainingsprogramma's zich meer richten op één ding. Denk daarbij een "conditie borstcrawl", "techniek borstcrawl" of "vlinderslag".

Ik heb nog niet daadwerkelijk zo'n trainingsprogramma uitgeprint en gezwommen. Bij de oude programma's herschreef ik de trainingsprogramma's om precies op 1 A4 te passen en dat zonder al die afkortingen erin te hebben. Nou ontkom ik niet aan het ombouwen van programma's als ik in een 50-meterbad zwem. De schema's doen nog steeds aan 25 meter per baan.

• Galois
Even een korte update van mijn vorderingen als complete beginner die sinds 2 maanden borstcrawlles heeft. Zoals bij alles wat je niet kunt en gaat leren is de groeicurve in het begin steil :)

Het ademhalen gaat steeds beter, al merk ik nog steeds wel dat dit mij nog wel beperkt in vorderingen. Het duurt even voordat het mij lukt om in een bepaald ritme te komen en als ik uit dat ritme ga, dan duurt het weer even om weer terug te komen.

Gisteren voor het eerst 400 meter achter elkaar gezwommen (in 25 m bad). En dat ging best redelijk moet ik zeggen. Wel met een erg laag tempo (3:30/100 m, al weet ik niet goed of dit echt een laag tempo is voor beginners met 16 uur zwemervaring :)). Heb op zaterdag dus de zwemles en door de week zwem ik zelf nog ruim een uur. De afgelopen 3 weken heb ik steeds 2000 meter gezwommen. Gisteren begon ik eerst een paar sessies met 2 baantjes, daarna met 3, daarna met 4 en toen ik zag dat ik op 1600 meter zag, heb ik 16 baantjes achter elkaar gedaan. Had er vorige week 10 achter elkaar.

Al met al ben ik best tevreden hoe het gaat. Het tempo maakt mij op zich niet zo heel veel uit, dat komt vast nog wel, maar ben wel verbaasd dat het 'slechts' 3:30/100 meter is. Ben benieuwd naar de vorderingen hierin (iemand ervaring mee hoe snel dit vooruit gaat?).

Het vreemde is wel dat we afgelopen zaterdag 'het wegduwen tot aan je benen' van je 'slaghand' hebben geoefend en ik daar gisteren voor mijn gevoel duidelijk verschil merkte. Dat ik veel meer stuwing had. Maar dit is niet te zien in zowel mijn snelheid niet als het aantal slagen per baan.

Maar goed... mijn doel om in september 1000 meter te zwemmen (kwart triatlon) lijkt steeds haalbaarder. Nu hopen dat ik daar geen 35 minuten voor nodig heb... :D

• Galois
Je hebt gelijk @Arie-, maar meer tijd (en ook zin) heb ik niet om te zwemmen. Ik moet ook nog hardlopen en fietsen :) En ik deel je mening dat 3x per week 1500 meter beter voor je vooruitgang zal zijn, dan 2x 2250 meter...

Die laatste 400 meter heb ik gisteren gedaan (ook) omdat mijn trainer zaterdag zei: "Aan het einde van de cursus, kan iedereen 400 meter achter elkaar zwemmen." ik dacht toen: "Hmmm... volgens mij kan ik dat nu al." :)

Maar het klopt, als je 'vermoeid' bent, dan gaat dat zeker ten koste van de techniek, al viel mij het best mee hoe vermoeid ik was. Maar wellicht zag het voor een toeschouwer aan de kant wel heel bijzonder uit :)

• Galois
Tnx @107mb, die zoomers heb ik. Die gebruiken we elke week bij de zwemcursus.

Die 3:30/100 m waar ik het hierboven over had, klopt (gelukkig) niet.

Omdat ik mij niet hard genoeg afzet tegen de muur, registreert mijn horloge regelmatig een baantje niet. Heb dus meer dan 16 baantjes gezwommen in die tijd, terwijl mijn horloge er 16 aangaf. Dit probleem besprak ik afgelopen week ook in het sporthorloge topic.

Afgelopen week heb ik 500 meter achter elkaar gezwommen, zelf de baantjes geteld en dat in 2:30/100 m gedaan. Niet dat ik dus sneller geworden ben in een week, maar dus teveel vertrouwen gehad in mn horloge.

Maar goed, nu dus maar harder afzetten tegen de muur en meetellen (een beetje dan ;) ).

Maar erg knap van je dochter! Dat is 1:25/100 meter (iets sneller :) ). Erg knap!

• Galois
Gisteren voor het eerst de Coopertest gedaan (12 minuten achter elkaar zwemmen) en ik was positief verrast: ik was halverwege mijn 19de baan (25 meter bad), dus bijna 500 meter. Ik val hiermee in de categorie 'goed' volgens lijstjes die ik op internet vond.

En dat terwijl ik in januari de borstcrawl helemaal niet kon (een beetje à la Donald Duck met mijn armen wapperen was mijn borstcrawl :D). Na 9 lessen en zelf nog een uurtje of 12 geoefend, is dit het resultaat...

Heb trouwens nog steeds het probleem dat mijn horloge soms baantjes overslaat, ook als ik mij HARD afzet. Kennelijk niet hard genoeg? Of kan ik daar iets anders aan doen?
(morgen komt mijn nieuwe Fenix 5 Plus, hopelijk is die versnellingssensor nauwkeuriger...)

• Galois
Arie- schreef op woensdag 3 april 2019 @ 09:43:
Ik heb een 735 en daarmee eigenlijk nooit problemen met het tellen van baantjes, terwijl ik ook niet hard afzet. Ik zet me alleen af om weer wat snelheid te krijgen, niet om 7 meter onderwater te glijden.
Ik merkte vorige week dus dat mijn horloge niet goed telde en na wat Google-werk begreep ik (volgens mij) dat het tellen gebeurt met de versnellingssensor: als deze een bepaalde versnelling ervaart die bij het 'afzetten' hoort, dan telt hij een baantje.

Ik zette mij vaak af door kort de muur aan te tikken en even kort af te zetten, dus ik dacht dat het daardoor kwam. Echter heb ik mij van de week dus hard afgezet, maar toch datzelfde probleem ondervonden. Op 1000 meter had het horloge 125 meter niet geteld. En ik weet zeker dat ik 1000 meter gezwommen heb, aangezien ik 2x2 baantjes, 2x3 baantjes, 2x4 baantjes, 2x5 baantjes 1x10 baantjes en 1x2 baantjes gezwommen heb... Valt weinig aan te 'vertellen'.

Mijn vrouw (het is het horloge van mijn vrouw) zegt geen problemen te ondervinden bij het tellen van de baantjes (die heeft overigens veel meer zwemervaring). Het gaat om de Garmin Vivoactive HR overigens.
(overigens is mijn vrouw minder 'van de logs' dan ik ben, dus zou mijn niets verbazen dat mijn vrouw het niet doorheeft dat het horloge baantjes mist :)).

Ben benieuwd of het aan mijn zwemmen ligt of toch aan het horloge.

• Galois
Arie- schreef op woensdag 3 april 2019 @ 10:33:
Ik zwem meestal 4 of 2 baantjes borstcrawl, gevolgd door 1 baantje schoolslag, ik kan dus redelijk eenvoudig zien of 't bij mij klopt. Ik heb zojuist even die van mij van vanmorgen bekeken en die klopt 100%.
En telt het horloge beide goed dus? Zowel de borstcrawl als de schoolslag? Door elkaar...

• Galois
Tnx! Goed te zien dat het op de 735XT kennelijk wel goed gaat... dan lijkt het dus toch een issue te zijn van de Vivoactive HR. Las op het forum van Garmin dat de sensor het beter doet bij mensen die veel zwemervaring hebben (heb ik dus niet). Zou daar dus ook aan kunnen liggen...

Ben benieuwd wat mijn nieuwe Fenix 5+ zal doen :)

• Groentjuh
@Darkasantion, dat ligt een beetje aan de context. Ben je echt sportief zwemmer of doe jij het gewoon recreatief om gezond lekker te zwemmen/bewegen?

8:25 is geen slechte tijd. 3,6KM/uur op 500 meter is volgens mij niet slecht.

• Galois
XWB schreef op woensdag 10 april 2019 @ 11:32:
[...]

Met twee vingers in de neus lukt je dat onder 35 minuten.

Als recreant schoolslagzwemmer zwem ik 1000 meter in 28 minuten, met een pauze van 30 seconden op 500 meter. Met een beetje borstcrawl moet je dat sneller kunnen doen lijkt mij.
Ja, inmiddels ben ik daar ook van overtuigd dat het moet lukken binnen een half uur :)
Darkasantion schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 11:05:
Vanmorgen 500m zwem-test moeten doen van de trainer.

Na wat opbouwend zwemmen klaar in 8:25, maar weet niet wat ik van de tijd moet vinden :/
Ergens had ik gehoopt sneller te zijn, maar weet ook niet wat een goede tijd is dus kan het slecht vergelijken.
Wat voor tijden zwemmen jullie op 500m?
Ik heb vorige week een Coopertest gedaan (12 minuten zwemmen) en net geen 20 baantjes (25 meter bad). Dus bijna 500 meter in 12 minuten.

Maar bedenk wel: ik heb 25 uren borstcrawlervaring :) Ben in januari begonnen en meer ervaring dan een A en B diploma, had ik niet...

• Galois
Galois schreef op woensdag 3 april 2019 @ 12:49:
Tnx! Goed te zien dat het op de 735XT kennelijk wel goed gaat... dan lijkt het dus toch een issue te zijn van de Vivoactive HR. Las op het forum van Garmin dat de sensor het beter doet bij mensen die veel zwemervaring hebben (heb ik dus niet). Zou daar dus ook aan kunnen liggen...

Ben benieuwd wat mijn nieuwe Fenix 5+ zal doen :)
Vandaag voor het eerst gezwommen met mn nieuwe Fenix 5 plus en alle baantjes worden keurig geteld. Geen enkel baantje gemist (in tegenstelling tot de Vivoactive). 2000 m gezwommen.

• Galois
Ik heb net een 12-weekse borstcrawlcursus achter de rug en héél veel geleerd :) Van amper 2 baantjes achter elkaar te kunnen zwemmen, lukken 20 baantjes nu ook.

De wens die ik had om na 12 weken cursus 2 km te kunnen zwemmen, is een onhaalbaar doel gebleken. Ik ben heel erg vooruit gegaan, maar kan nu zo'n 500 meter achter elkaar zwemmen. Misschien iets meer, maar zeker geen 2 km. 500 meter doe ik dan wel in ongeveer 12 minuten, dus ook langzamer dan ik als complete noob voor ogen had :D

Mijn trainer gaf mij het advies om in september (en niet nu aansluitend) de gevorderdencursus te doen en tot september zelf veel te oefenen met de oefeningen die we tijdens de cursus gehad hebben (en bijbehorende trainingsschema's). Zijn gedachte er achter was dat omdat zwemmen een vaardigheid is, moet de techniek goed geoefend worden en heb je op dit moment minder aan les, maar is het van belang dat het reeds geleerde een automatisme wordt. Dat is alleen mogelijk door 'veel doen'. (overigens ook niet verstandig om pas na een jaar de gevorderdencursus te doen, omdat je dan jezelf een 'slechte' techniek aan zult leren, klinkt allemaal logisch).

Maar goed, mijn vraag hier gaat over paddles. Ik heb het gevoel dat ik niet optimaal water pak. Mijn cardiovasculaire conditie is goed. Ook heb ik voldoende kracht in mijn armen, maar heb ik dus het gevoel dat ik niet optimaal water pak.

Ik let al op een 'hoge' elleboog en maak mij zo lang mogelijk (dat vindt de trainer ook :)). Nu had ik er tijdens de laatste les met hem over paddles en hij had die toevallig mee en heb een paar baantjes met die paddles gedaan. Ik vond het erg duidelijk te voelen dat als je je handen niet goed houdt dat je gelijk voelt dat je minder water pakt.

Kortom: de techniek van maximaal water pakken is goed te trainen met paddles? Maar als ik ga googlen op paddles zie ik door de vele bomen geen enkel bos meer :D

Iemand van jullie een tip? Welke paddles? Hoe vaak? Mijn trainer gaf (vaag) aan: is goed om mee te oefenen, maar niet te vaak want belastend voor schouders, enz. Ik wil het in ieder geval proberen denk ik. Verstandig met mijn (beperkt) niveau? (12 lessen plus 15 zelfstandige zwemuren)

Galois wijzigde deze reactie 18-04-2019 08:37 (8%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Galois
Als ik zoek op internet naar trainingsschema's kom ik vooral schema's tegen met (ook) oefeningen.

Maar soms wil ik ook 'gewoon' zwemmen en geen specifieke techniek oefeningen doen. Wat kan ik dan het beste doen? Ik zwem dan vaak 2 km en dat achter elkaar is (naast dat ik dat niet zou volhouden :) ) erg saai.

Wat ik nu vaak doe zijn dingen als:
- 100 m, even rust, 200 m, even rust, 300 m, even rust, 400 m, even rust, 400 m, even rust, 300 m, even rust, 200 m, even rust, 100 m.
- rustig 200 m, even rust, snel 100 m, even rust, rustig 200 m, even rust, enz...

Iemand tips voor mij wat voor schema's ik aan kan houden als ik 2 km wil zwemmen? Ik zwem rond de 2:15/100 m. Dus niet zo snel nee... En als ik een uur in het water lig, is mijn bewogen tijd 50 minuten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Galois
blitzkrieg schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 11:20:
Het buitenbad is weer open, dus mijn zwemseizoen is ook weer begonnen.
Gisteren voor het eerst weer wezen zwemmen, was wel koud, maar daardoor ook lekker rustig. Had eerst privebad, later kwam er nog 1 persoon zwemmen.

Een uur borstcrawl gezwommen, 3300m totaal. Aan het einde wel bijna kramp in mijn bovenbenen van het afzetten en in mijn kuiten van de beenslag. Spierpijn valt me 100% mee vandaag.
Had het alleen de hele avond na het zwemmen wel koud, in bed ook, werd er om half 2 vannacht nog wakker van.

@Galois, dat saaie herken ik helemaal niet, het is voor mij een uur meditatie.
Hoe koud is het water dan?

Bij het buitenzwembad bij ons in de buurt is het water 23 graden. Ik ben nog niet geweest, maar 23 graden lijkt mij wel heel erg koud! Het ene binnenzwembad is 27 graden en het andere bad zelfs 29 graden (heeft 2 baden, het zgn. wedstrijdbad en het acticiteitenbad). Vindt 29 wel erg warm, maar 27 in het begin wel wat koud...
(ben ook niet zo’n bikkel met koud water ;) )

• Galois
Mijn Garmin (Fenix5+) vindt mijn borstcrawltechniek in ieder geval niet zoals hij zou moeten horen... Hij detecteert 'm regelmatig als 'schoolslag'. Overigens ook vaak genoeg als 'vrije slag'. Kennelijk doe ik dus soms wel iets anders... Ik ben wel actief bezig met letten op: insteek, overhaal, doorhaal vlak langs lichaam, enz. Zal daar wel mee te maken hebben.

Gisteren 2,5 km gezwommen en ik sloot af met 400 meter 'rustig'. Het horloge mist een baantje. Zegt namelijk 375 meter gezwommen te hebben. Daar waar de fout gemaakt is, is ook duidelijk. Zie:

Baantje 9 vindt hij 72,3 seconden geduurd te hebben. Ik ben nog een beginner en zwem niet zo snel, maar 72 seconden over 25 meter lukt mij wel :)
Misschien dat het bij baantje 8 ook mis is gegaan (maar dat kan ook zijn dat er juist iemand voor mij zat of aan de kant het keren wat langer duurde).

Maar wie heeft ook een Garmin en die de borstcrawl wel herkent als borstcrawl? Het lijkt zo te zijn (volgens Garmin zelf) dat bij mensen met een goede techniek deze slagdetectie beter gaat.
Moet ik het als doel zien om dit te verbeteren? :)

Wat ik wel jammer vind, is dat ik niet handmatig dit baantje kan splitsen. Er is immers volgens de gebruiker een fout gemaakt, laat mij deze dan ook verbeteren...

• Galois
denyos schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 10:26:
Hier detecteerd de garmin 920xt de techniek probleemloos. Alleen tijdens vlinderslag wilt hij er nog wel eens iets anders van maken. Daarnaast vind hij 2 technieken op 1 baantje niet fijn (20 meter waterpolo slag en daarna 5 meter rustig uitdrijven/schoolslag bijvoorbeeld).

[Afbeelding: Freestyle Garmin 920XT]

Wat wel jammer (maar begrijpelijk) is is dat hij benen zwemmen niet detecteert omdat ik dan met mijn armen een plank vast heb. Hierdoor wordt dat als rust aangegeven zoals bijvoorbeeld te zien is in deze activiteit: https://connect.garmin.com/modern/activity/3646964187
Dat zal er dus wel mee te maken hebben dat jouw techniek wel 'klopt' :)

Hoe krijg je trouwens die 'rest' aan het einde? Ik druk mijn horloge op 'pause' als ik even rust en druk op 'hervat om daarna weer verder te gaan. Er komt dan geen 'blokje' rest zoals bij jou. Vind ik wel handig.

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True