Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 ... 278 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YXlSMU3N54T3aDJEVPu1Fj6C/full.jpg

Welkom in het 14e deel van Het grote Mountainbike topic hier op GoT.

Schaamteloze kopie van de startpost deel 13, alleen wat oude info geschrapt, vork ratings van 5+ jaar geleden zijn bv niet meer zo relevant, mocht je daar nog wel in geïnteresseerd zijn, klik dan op een van de vorige delen. Ook is de lijst members/fietsen geschrapt, mochten jullie die terug willen stuur dan je info per DM naar mij.

Heb je dingen voor in de topic start, nuttige informatie, leuke links? Stuur dan een DM naar mij.

Links naar de vorige topics
Deel 1: Het grote mountainbike topic.
Deel 2: Het grote mountainbike topic (deel 2)
Deel 3: Het grote mountainbike topic (deel 3)
Deel 4: Het grote mountainbike topic (deel 4)
Deel 5: Het grote mountainbike topic (deel 5)
Deel 6: Het grote mountainbike topic (deel 6)
Deel 7: Het grote mountainbike topic (deel 7)
Deel 8: Het grote mountainbike topic (deel 8)
Deel 9: Het grote mountainbike topic (deel 9)
Deel 10: Het grote mountainbike topic (deel 10)
Deel 11: Het grote mountainbike topic (deel 11)
Deel 12: Het grote mountainbike topic (deel 12)
Deel 13: Het grote mountainbike topic (deel 13)

FAQ
:? Hoe kom ik aan een nieuwe fiets?
Dit wordt met name beperkt door je budget. Globaal heb je 4 opties:
1. Je koopt een nieuwe bike bij de fietsenmaker
2. Je koopt een nieuwe fiets online (vermijd hier wel alle winkels zoals Matrabike e.d.)
3. Je koopt een tweedehands bike bij de fietsenmaker
4. Je koopt een tweedehands bike op marktplaats of elders.
Natuurlijk heeft elke optie zo zijn voordelen en zijn nadelen. Een nieuwe fiets is bijvoorbeeld niet zaligmakend. Vooral met een beperkt budget is het vaak handiger om een gebruikte fiets te kopen. Je betaald dan niet de volle mep en je hebt dan toch vaak een redelijke fiets. Uiteraard kan je dit soort vragen (mits goed onderbouwd) gewoon posten in dit topic.

:? Wat zijn handige tips voor tijdens het rijden?
Ken je fiets en vooral zijn beperkingen. Wen eraan dat hij licht is en dus ook vrij wendbaar. Als je voor het eerst click pedalen hebt, wen er dan rustig aan. Iedereen is weleens voor het verkeerlicht omgevallen omdat zn schoen niet op tijd uit de click geraakte.

Oefen ook je bochtentechniek en pas op in de regen. Rem nooit teveel in een bocht, doe dat voor de bocht. Dit leer je natuurlijk vanzelf, maar een aantal tips zijn altijd welkom. Leer ook een goede balans te krijgen op je fiets, zeker met afdalingen door de bossen kan dit zeer handig zijn.

Gravel is een bitch. Probeer niet te hard te remmen of te sturen door gravel want je gaat, tenzij je op het niveau van de elite rijdt, gegarandeerd op je plaat.

Mul zand is niet moeilijk, zolang je niet met van die achterlijk dunne bandjes fiets. Gewicht naar achter, misschien je voorwiel een beetje optillen als je de zandbak inrijdt. Snelheid proberen te houden en licht schakelen. Sturen doe je niet door lomp in te sturen maar door subtiel in de bocht te kijken. Vermijd diepe geulen want die duiden op een dieper stuk.

Probeer altijd het best berijdbare pad te zoeken, meestal het hogere deel van de track. Op harde bosgrond kan je harder gaan met minder moeite en harder door de bocht dan door de blubber. Blubber remt, en zakt naar beneden. Rijd dus de hogere delen van de track, ook al zie je het verschil in de dikte van de blubber niet. Dat verschil is er namelijk wel.

En de belangrijkste tip van allemaal: blijf oefenen, je wordt vanzelf beter d:)b

:? Uit welke materialen kunnen frames bestaan?
Aluminium is het meest voorkomende framemateriaal. Dit komt omdat er een zeer goede verhouding prijs/stijfheid/gewicht mee kan worden behaald. Een aluminium frame zal minder stijf, maar ook minder duur zijn dan een carbon frame van hetzelfde gewicht.
Staal komt niet zo veel meer voor omdat het niet zo stijf kan worden gemaakt bij hetzelfde gewicht als andere materialen. Het is echter een goed materiaal voor een beginnersfiets omdat een stalen frame bijna elke valpartij wel zal kunnen overleven en niet veel meer kost dan een goedkoop aluminium frame. Bij de zgn. singlespeeders is staal het meestgebruikte framemateriaal.
Carbon kennen we allemaal onderhand wel: het zijn vaak erg lichte en stijve frames die ermee gemaakt worden, wat meer zekerheid in een bocht en minder moeite bij het accellereren oplevert. Deze frames zijn echter in verhouding vrij duur, en bij een valpartij kan je het frame weggooien. Carbon is niet te repareren en een klein scheurtje is funest voor de stijfheid en betrouwbaarheid van het frame.
Titanium is het duurste framemateriaal, maar volgens velen ook het beste. Het kan zo worden gemaakt dat het frame comfortabel is, maar wel alle energie bij het aanzetten direct overbrengt op het wiel en zijdelingse stijfheid is doorgaans ook geen probleem bij Ti frames. Toch is het niet het ideale framemateriaal... de prijs voorkomt dat iedereen er op rijdt.

:? Hoe stel ik mijn fiets af op mijn lichaam?
Vraag die veel voorbij komt. Voorop gestelt staat dat je niet op basis van je lichaamsmaten de perfecte afstelling kan bereiken. Je krijgt er een mooie beginstand mee en finetunen doe je door naar je lichaam te luisteren. voor een goed begin check bikefitting

:? Iets over trapfrequentie
Bij het mountainbiken is hier wat minder over te zeggen dan bij het racefietsen. De trapfrequentie hangt volledig af van je ondergrond. Maar vooropgesteld moet worden dat je nooit te zwaar moet trappen. Het beste is een soepel tredje waarbij je niet te snel verzuurd. Ik zal hier ooit misschien wat meer onderbouwde informatie neer zetten.

:? Enkele termen die hier vaak voorbij komen

Groep: de verzamelnaam voor de onderdelen op je fiets. Als je een shimano XTR groep hebt zijn je remmen, naven, derailleurs, etc van Shimano XTR. Uiteraard zijn groepen in allerlei prijsklassen te krijgen. Bij Shimano is de XTR groep de duurste, dan XT, LX, Deore en nog een aantal. Verder is er op de markt ook nog materiaal van Sram te krijgen.

Vergelijkingstabel Shimano / SRAM:
ShimanoSRAM
Shimano XTRSRAM X.0 / XX1 Eagle / X01 Eagle
Shimano Deore XT SRAM X.9 / X01 / GX Eagle
Shimano Deore (S)LXSRAM X.7 / NX
Shimano DeoreSRAM X.5 / NX
Shimano AlivioSRAM X.4
Shimano Acera SRAM 3.0
Shimano Altus, Tourney, C050

Balhoofd: Het geheel aan lagers waarin je voorvork draait. Je hebt de ouderwetse waarbij het balhoofdstel in je balhoofdbuis gedrukt wordt en je hebt het nieuwere Ahead waarbij je frame meedoet.(kromme uitleg, i know).
In de lagere prijsklassen is een cartridge aheadset veruit het beste. Onderhoudsvrij en vrij duurzaam. Ze zijn echter wel een bitch om af te stellen dus als je een kort lontje hebt moet je het je fietsenmaker laten doen.
In de hogere prijsklassen moet je gewoon een chris king balhoofd kopen, die krengen gaan vaak meerdere frames mee.

Butted: Als onderdelen zoals spaken en framebuizen niet overal even dik zijn maar dik waar ze sterk moeten zijn en dun waar het niet hoeft (is lichter). Je hebt ook double en triple butted.

Columbus, Easton en Reynolds: Namen die je vaak voorbij ziet komen. Dit zijn framebuizenbouwers. Een Framemerk zoals AMerican Eagle koopt dus bij hen buizen in.

Draadband en vouwbanden: De 1e is een buitenband met een hiel (dus waar staalkabels door lopen). Je stadsfiets heeft dit sowieso. Bij een vouwband is de hiel van zachter materiaal zoals kevlar en kan je hem dus compact opvouwen. Je hebt ook nog tubeless waarbij een genaaide band om de velg gelegd wordt. Vouwbanden zijn over het algemeen lichter en soepeler dan tubeless of draadbanden, waardoor het wiel sneller in gang te trekken is en de rolweerstand makkelijk(er) laag gehouden kan worden.

Lugs: Waar 2 buizen verbonden worden. Soms zie je een soldeerrandje rondom, soms is er een soort hoes waar buizen ingeschoven worden en soms worden ze gelijmd.

LBS: Local Bike Store, ookwel de plaatselijke fietsenmaker om de hoek (zo dat scheelt een boel letters he). FM is fietsenmaker overigens ;)

Pedalen: Klikpedalen werken met een plaatje en een schoen (duh). Toeclips zijn pedalen met zo'n korfje erop. Ook hier weer verschillende soorten verkrijgbaar.

Oversized: Om een fiets sterker te maken kun je de buizen dikker maken. Je kan ook dat extra materiaal gebruiken om de diameter te vergroten ipv de dikte van de wand. Dan krijg je oversized buizen die stijver zijn maar niet zwaarder i.t.t. de normale buizen.

Ahead: Kort gezegd hebben oudere fietsen een stuurbuis die een hoek maakt en je hebt Ahead waarbij een tussenstuk (de 'stem' of 'stuurpen') tussen de stuurbuis en het stuur zit. Ahead systemen hebben ook geen schroefdraad. Check dit plaatje.

Uitvaleinden: Ookwel 'pats'. Waar je achteras uitdonderd als je je snelspanner niet goed dicht hebt zitten ;)

Cranks: De arm van trapas (bottom bracket) naar je pedaal. Meestal 17cm. Ik weet niet meer wie maar volgens mij Peter Winnen heeft zonder dat hij het wist eens een Tour gereden met 2 verschillende lengtes cranks... Dit is echter niet aan te raden omdat je ene been dan een kleinere cirkel maakt dan het andere.
Als je langere benen hebt kan je 175mm of zelfs 180mm cranks overwegen. Korter dan 165 gaan is niet altijd even slim, tenzij je echt klein bent.

Zadelstrop: Om te voorkomen dat je zadelpen naar beneden zakt bij belasting wordt de zitbuis afgeknepen. Vroeger ging dit met een imbusboutje die de spleet dichtkneep, tegenwoordig heb je een soort hoefijzertje die de zadelbuis om de zadelpen klemt.

Voorvork: Waar je wiel inzit. Veelal in verende vorm bij de mountainbike. Veel verschillende soorten in te krijgen.

Online shops
Math Salden
BikeDiscount.de
Rose
FuturumShop

Wielerfora
Fiets.nl
mountainbike.nl
Bikeforums.net

Technische sites
M-gineering
Sheldon Brown
Weight Weenies
Sleuteltopic op mtb.nl

Routes
Bikespot.nl
MTBroutes.nl
MTBroutes.be
RideMyMTB.com
waymarkedtrails

Overig
mtbr ook forum!
Cyclingnews

Bedankje: @jules, @McGryphon, @Joopieboy en @Bramster bedankt voor het goede werk aan de voorgaande delen. Bedankt voor het onderhouden van het voorgaande deel.

Strava

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Hop, weer een mooi nieuw vers deeltje :Y

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike0001
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-05 09:56
Om nog even de discussie van deel 13 af te ronden. Ik moet wel zeggen dat we in en om omgeving Helmond wel echt geluk hebben. Er zijn echt veel routes waar je vanuit je huis naar toe kan fietsen.
- Helmond Stiphout (Nuenen Blauw)
- Mierlo
- Nuenen rood
- Vlierden
- Bakelse bossen
- Lierop
- Someren
- Asten

En al die routes zijn goed te combineren. Ik fiets vaak Vlierden waar we dan Bakelse bossen of Asten bij pakken. Of vanuit Mierlo naar Lierop en door naar de Someren route.

Ik vind 2 uur fietsen en ongeveer 50 km erg fijn te doen en daar is in de omgeving veel kans voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
mike0001 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 10:59:
Om nog even de discussie van deel 13 af te ronden. Ik moet wel zeggen dat we in en om omgeving Helmond wel echt geluk hebben. Er zijn echt veel routes waar je vanuit je huis naar toe kan fietsen.
- Mierlo
- Nuenen rood
- Vlierden
- Bakelse bossen
- Lierop
- Someren
- Asten

En al die routes zijn goed te combineren. Ik fiets vaak Vlierden waar we dan Bakelse bossen of Asten bij pakken. Of vanuit Mierlo naar Lierop en door naar de Someren route.

Ik vind 2 uur fietsen en ongeveer 50 km erg fijn te doen en daar is in de omgeving veel kans voor
toon volledige bericht
Dat is inderdaad niet verkeerd, hier rond Breda kom ik aan 27-28km officiele routes (Dorst, Cadettenkamp, Vrachelen), en ~45 met de heen en terug weg erbij. Mooie afwisselende routes, maar als je ze te vaak rijd, dan wordt het wel weer tijd om wat verder te kijken, zoals zondag naar Amerongen en Leersum :).

Strava

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:45

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Hmm de orbea Oiz M30 19 is ook wel een vette fiets. https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/oiz-29-m30-19
Iets duurder dan de Canyon Lux. Dat wel.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:42

Typhone

Who Dares Wins

mike0001 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 10:59:
- Mierlo
- Nuenen rood
- Vlierden
- Bakelse bossen
- Lierop
- Someren
- Asten

toon volledige bericht
Dat klopt, en nu ben je zelfs Deurne nog vergeten ;) daar zitten er twee. Deurne ben ik al even niet meer geweest. Vlierden kan ik zelfs nog combineren met Liessel. Horst is net te ver weg helaas.
Ik schaam me overigens doordat ik Asten en Someren nog nooit gefietst heb. Althans wat ik dacht dat Someren was bleek uiteindelijk Lierop te zijn. Met de racefiets nam ik een verkeerde afslag (lange weg van Heeze naar Asten dacht ik te pakken) maar toen kwam ik onverhard uit over de Strabrechtste Heide... wat erg mooi was maar liever op de MTB :+

Paar jaar geleden werd er in Mierlo (2014) nog goed onderhoud gedaan, ook Nuenen was toen erg mooi. Dan kon je elke avond (tussen eind maart en midden september) kiezen voor een heerlijke knalroute na het werk die er altijd als een biljartlaken bij lag. Nu pak ik in de avonden (donker) nooit meer Mierlo of Nuenen omdat ik graag 2020 ook nog haal zonder concessies aan leven of lichaam.

Overigens zijn er wel wat extra lusjes te rijden bij sommige routes. In Helmond heb je bij Berkendonk (die plas water) nog een lus omhoog en langs het nudistenstrand :o waarmee je met een boog weer terug kunt naar de vaste route.

@Prulleman
Goeie OP :). Ik las hem voor de grap eens door en kwam er toen achter dat ik nog nooit vergeten ben uit te klikken met klikpedalen. Wel in het begin vaak op m'n snufferd gegaan omdat ik bochten niet juist aansneed en in onbalans zat. Grappig als ik daar weer eens aan terugdenk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike0001
Typhone schreef op donderdag 6 september 2018 @ 11:37:
[...]

Dat klopt, en nu ben je zelfs Deurne nog vergeten ;) daar zitten er twee. Deurne ben ik al even niet meer geweest. Vlierden kan ik zelfs nog combineren met Liessel. Horst is net te ver weg helaas.
Ik schaam me overigens doordat ik Asten en Someren nog nooit gefietst heb. Althans wat ik dacht dat Someren was bleek uiteindelijk Lierop te zijn. Met de racefiets nam ik een verkeerde afslag (lange weg van Heeze naar Asten dacht ik te pakken) maar toen kwam ik onverhard uit over de Strabrechtste Heide... wat erg mooi was maar liever op de MTB :+

Paar jaar geleden werd er in Mierlo (2014) nog goed onderhoud gedaan, ook Nuenen was toen erg mooi. Dan kon je elke avond (tussen eind maart en midden september) kiezen voor een heerlijke knalroute na het werk die er altijd als een biljartlaken bij lag. Nu pak ik in de avonden (donker) nooit meer Mierlo of Nuenen omdat ik graag 2020 ook nog haal zonder concessies aan leven of lichaam.

Overigens zijn er wel wat extra lusjes te rijden bij sommige routes. In Helmond heb je bij Berkendonk (die plas water) nog een lus omhoog en langs het nudistenstrand :o waarmee je met een boog weer terug kunt naar de vaste route.

@Prulleman
Goeie OP :). Ik las hem voor de grap eens door en kwam er toen achter dat ik nog nooit vergeten ben uit te klikken met klikpedalen. Wel in het begin vaak op m'n snufferd gegaan omdat ik bochten niet juist aansneed en in onbalans zat. Grappig als ik daar weer eens aan terugdenk.
toon volledige bericht
En ik vergeet ook nog een leuke die vanuit mij (Mierlo-hout) zeer goed te rijden is. Mariahout namelijk. De rit ernaar toe is wel wat langer (ongeveer 10km) maar dan heb je lekker wat km's in de benen als je weer thuis bent.
Ja de routes Mierlo en Nuenen lagen er in het verleden beter bij. Afgelopen jaren is het echter zeer triest.

De route Gemert is ook te doen, maar die zou ik niemand aanraden. dat vind ik echt de meest saaie route die er in de regio is.

Al met al veel keuze :+

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:53
Tylen schreef op donderdag 6 september 2018 @ 11:25:
Hmm de orbea Oiz M30 19 is ook wel een vette fiets. https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/oiz-29-m30-19
Iets duurder dan de Canyon Lux. Dat wel.
Zeker gaaf :) Ook dat je zelf de kleuren kunt bepalen is gaaf! (Helaas niet op die M30)

Maar ik zou als ik jou was wel een fiets zoeken met minimaal een 34 vork (of een DVO Sapphire :P )

• Tylen

Tylen

34 Vork heeft dikke poten toch? Ik ben niet van plan dikke afdalingen te doen (af en toe amerongen). Ga ik dat in de toekomst doen dan haal ik voor dat wel een aparte fiets. (tweede handsje omdat ik dat niet elke week doe).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Tylen schreef op donderdag 6 september 2018 @ 11:59:
34 Vork heeft dikke poten toch? Ik ben niet van plan dikke afdalingen te doen (af en toe amerongen). Ga ik dat in de toekomst doen dan haal ik voor dat wel een aparte fiets. (tweede handsje omdat ik dat niet elke week doe).
34mm poten ipv 32 inderdaad. Zorgt echt voor meer stijfheid in de vork, dus meer controle, dus directer sturen, dus meer vertrouwen. Zeker een stepcast-vork is geen wonder qua stijfheid.

• Tylen

Tylen

Kan altijd nog upgraden. Heb liever de dropper upgrade ;) Misschien bij de dichtstbijzijnde dealer langsgaan en kijken of ik de dropper er gratis bij kan lullen :P

Edit: Ik ga toch voor de Lux ;). Goedkoper en die spreekt mij meer aan. (En heeft 34 poten).

[ Voor 22% gewijzigd door Tylen op 06-09-2018 12:20 ]

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:49
Nou echt een succes tot zover in België... Na 5 km haakt mn reverb remote ergens achter, breekt de bevestigingsnippel af, dus de post kan niet meer omhoog en zo’n ding is hier natuurlijk nergens te krijgen :’)

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
En hierdoor heb ik gezworen nooit meer een reverb te kopen. Veel te ingewikkelde rommel. Heb nu een bikeyoke revive en dat is echt een verademing. Service je super snel en werkt gewoon met een kabel.

• Ruud
ElmarJ16 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 12:28:
En hierdoor heb ik gezworen nooit meer een reverb te kopen. Veel te ingewikkelde rommel. Heb nu een bikeyoke revive en dat is echt een verademing. Service je super snel en werkt gewoon met een kabel.
Revive! *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:35
Tylen schreef op donderdag 6 september 2018 @ 12:12:
Kan altijd nog upgraden. Heb liever de dropper upgrade ;) Misschien bij de dichtstbijzijnde dealer langsgaan en kijken of ik de dropper er gratis bij kan lullen :P

Edit: Ik ga toch voor de Lux ;). Goedkoper en die spreekt mij meer aan. (En heeft 34 poten).
Dropper staat bij mij niet zo hoog op de prioriteitenlijst (met name routes in Drenthe). Maar een set nieuwe wielen én banden, remset (met name de remgrepen) zou toch wel prettig zijn. Maar goed, je moet wat te wensen overhouden.

• Sjoewe
Ik begrijp nu volkomen waarom. Echt helemaal kut dit.

• Prulleman
  • Nu online
Sjoewe schreef op donderdag 6 september 2018 @ 12:25:
Nou echt een succes tot zover in België... Na 5 km haakt mn reverb remote ergens achter, breekt de bevestigingsnippel af, dus de post kan niet meer omhoog en zo’n ding is hier natuurlijk nergens te krijgen :’)
Zit even te zoeken voor een workaround, maar je hebt echt druk nodig om en omhoog te halen.. dat gaat lastig worden

Strava

• Ruud
@Sjoewe sucks, even op en neer naar Aken voor Bike Components? Weet niet waar je zit :/

@Prulleman klopt, de bediening is echt hydraulisch en zonder druk kom je nergens.

[ Voor 32% gewijzigd door Ruud op 06-09-2018 12:59 ]

• Prulleman
  • Nu online
@Ruud inderdaad.. dat maakt het niet makkelijk. een kabeltje zou je wellicht zo ergens vast kunnen zetten.
Maar wat bedoeld @Sjoewe met "bevestigingsnippel"? bevestiging zou de klem op je stuur kunnen zijn, nippel iets met de hydrauliek. Het eerste geval zou je nog creatief kunnen oplossen, maar als je systeem lek is dan houd het op.

[ Voor 9% gewijzigd door Prulleman op 06-09-2018 13:04 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
In de leiding zit een doorn om de remote met leiding te verbinden. Dat is een zwak punt als je het mij vraagt. Na een tik van een dikke tak was de mijne ook afgebroken (wel met zadel omhoog gelukkig)

Afbeeldingslocatie: https://cdn.bike24.net/i/p/8/3/129538_00_c.jpg

Rechter deel op de foto draai je in de leiding, en leiding zit een klein stukje in de kraag die je ziet. Gewoon erg kwetsbaar.

Weet niet of @Sjoewe datzelfde probleem heeft. Verder is de remote volgens mij vrij hufter-proof.

[ Voor 11% gewijzigd door Ruud op 06-09-2018 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
De hydraulische slang zit aan de remote met een nippel. Aan die nippel zit een stukje schroefdraad dat je in de slang draait en dat is afgebroken. Dus alle druk is eraf inderdaad en de slang kan je dus ook niet meer goed bevestigen. Echt niks aan te doen zonder de juiste spullen. Heb de bleedkit ook niet bij me. Denk dat ik maar een fiets ga huren voor een dagje ofzo. Heen en weer naar Aken zou wel kunnen, maar dat kost ook weer een halve dag,l.

Bedankt voor het meedenken in elk geval allemaal :)

Edit: precies wat @Ruud zegt dus is gebeurd.

[ Voor 4% gewijzigd door Sjoewe op 06-09-2018 13:16 ]

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-05 12:39
Klinkt interessant! Ook maar eens naar kijken :)

edit: helaas niet beschikbaar in 27.2 mm.

Heeft iemand ervaringen met een dropper met die diameter? Hoor verschillende verhalen dat de stijfheid dan nogal te wensen overlaat

[ Voor 19% gewijzigd door L0we op 06-09-2018 15:16 ]

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:54
Prulleman schreef op donderdag 6 september 2018 @ 11:17:
[...]

Dat is inderdaad niet verkeerd, hier rond Breda kom ik aan 27-28km officiele routes (Dorst, Cadettenkamp, Vrachelen), en ~45 met de heen en terug weg erbij. Mooie afwisselende routes, maar als je ze te vaak rijd, dan wordt het wel weer tijd om wat verder te kijken, zoals zondag naar Amerongen en Leersum :).
Die routes ook veel gereden. Vrachelen route kan ik makkelijk op in haken vanuit thuis.
Nu alleen al een jaar niet gefietst, iets met een kleine krijgen, daarna weinig ambitie door slapeloze nachten, iedereen weet denk ik hoe dat gaat. Maar wel van plan om asap weer op de routes zijn. Eerst fiets eens een onderhouds beurt geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
The Fatal schreef op donderdag 6 september 2018 @ 22:39:
[...]

Die routes ook veel gereden. Vrachelen route kan ik makkelijk op in haken vanuit thuis.
Nu alleen al een jaar niet gefietst, iets met een kleine krijgen, daarna weinig ambitie door slapeloze nachten, iedereen weet denk ik hoe dat gaat. Maar wel van plan om asap weer op de routes zijn. Eerst fiets eens een onderhouds beurt geven.
Ik ken het :) maar na een tijdje kan je ze gewoon meenemen :D. Van het weekend nog cadettemkamp gedaan met de jongste van 5. Voor de snelheid moet je het niet doen, maar wel lekker samen genieten :*)

Strava

• Sjoewe
L0we schreef op donderdag 6 september 2018 @ 15:08:
edit: helaas niet beschikbaar in 27.2 mm.

Heeft iemand ervaringen met een dropper met die diameter? Hoor verschillende verhalen dat de stijfheid dan nogal te wensen overlaat
27.2 is ook gewoon wel echt een lastige maat wat dat betreft, want het wordt juist vooral toegepast omdat er bij die diameter een beetje flex in de seatpost zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:15

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Alles is relatief natuurlijk, ik kan me niet voorstellen dat een 27.2 dropper met een travel van 100 mm meer flext dan een 31.6 dropper met 150 (of zelfs 170) mm travel.
Kindshock heeft er enkele in het assortiment, maar is vrij prijzig. TranzX/Brand-X is goedkoper, maar prima kwaliteit. Het lijkt er alleen op dat er in 27.2 geen droppers met meer dan 100 mm travel zijn.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Demo schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 08:35:
Alles is relatief natuurlijk, ik kan me niet voorstellen dat een 27.2 dropper met een travel van 100 mm meer flext dan een 31.6 dropper met 150 (of zelfs 170) mm travel.
Kindshock heeft er enkele in het assortiment, maar is vrij prijzig. TranzX/Brand-X is goedkoper, maar prima kwaliteit. Het lijkt er alleen op dat er in 27.2 geen droppers met meer dan 100 mm travel zijn.
Ruimte ín de dropper is natuurlijk wel een stuk minder maar ik heb te weinig ervaring met verschillende droppers om er iets zinnigs over te zeggen. :)

Markt voor 27,2mm pennen is natuurlijk wel een stuk kleiner. Fietsen met die maat worden meestal niet met dropper uitgerust. (Wellicht, omdat er weinig tot geen beschikbaar zijn) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_GJ
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:22
Ik heb een paar maanden gereden met en lev27.2 external kabel. 100 mm drop en 40,4cm lang.
Heb er goede ervaringen mee. Merkte weinig van extra flex. Denk dat er meer materiaal in zit waardoor de flex minder wordt dan verwacht kan worden.
Apparaat ligt nu in de la, omdat ik geen 27.2 fiets meer heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Laatst online: 20:40

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik heb een KS eTen 100mm in 27,2mm.
Flex merk ik niet zoveel van.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:33
9 September rondje rijden Amerongen en/of Leersum.
Verzamelen om 10:00 op parkeerplaats Bergweg 10 in Amerongen. (https://goo.gl/maps/ugNBtmww4Ps)

- Tylen
- ElmarJ16
- JvS
- Prulleman
- Pimmetje651
- Moning2
- L0we (onder voorbehoud)
- joint_me (onder voorbehoud)
- drBunhead (onder voorbehoud)
- Rasko (onder voorbehoud)
- Demo (onder voorbehoud)

Helemaal nieuw zijnde in dit topic, viel mijn oog op deze afspraak. Het lijkt me leuk mee te gaan!

Zijn er nog introductie-rituelen, of is op tijd op die plek verschijnen genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Op tijd er zijn is voldoende ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08-05 08:20
Moning2 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 13:18:
...

Helemaal nieuw zijnde in dit topic, viel mijn oog op deze afspraak. Het lijkt me leuk mee te gaan!

Zijn er nog introductie-rituelen, of is op tijd op die plek verschijnen genoeg?
Maar een roze eenhoorn muts is ook toegestaan als je echt graag wil!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:33
rasko schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 13:28:
[...]

[...]

Maar een roze eenhoorn muts is ook toegestaan als je echt graag wil!
Op tijd zijn moet lukken. Voor de muts moet ik mijn 'zolder' even afstruinen. Tot zondag! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

NOg even voor de zekerheid. We parkeren op de parkeerplaatsje bij het begin van de routes he? Niet daar bij het hondenasiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasko
Tylen schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 13:41:
NOg even voor de zekerheid. We parkeren op de parkeerplaatsje bij het begin van de routes he? Niet daar bij het hondenasiel?
De link bijgevoegd bij het overzicht van aanwezige weergeeft een parkeerplaats (weet alleen niet of dit start route is). (https://goo.gl/maps/ugNBtmww4Ps)
Het adres Bergweg 10 is denk ik het dichtstbijzijnde adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

rasko schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 14:08:
[...]

De link bijgevoegd bij het overzicht van aanwezige weergeeft een parkeerplaats (weet alleen niet of dit start route is). (https://goo.gl/maps/ugNBtmww4Ps)
Het adres Bergweg 10 is denk ik het dichtstbijzijnde adres.
Check. Dat is idd start routes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-05 12:39
Sjoewe schreef op donderdag 6 september 2018 @ 23:06:
[...]

27.2 is ook gewoon wel echt een lastige maat wat dat betreft, want het wordt juist vooral toegepast omdat er bij die diameter een beetje flex in de seatpost zit.
Ja, indd. Ik ga het eens overwegen. Thnx voor de tips allen :Y)
Tylen schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 13:41:
Klopt inderdaad.

Het is een vrij lange parkeerplaats, het begin van de route is bij deze pin:
https://goo.gl/maps/y6EceFFhDRr

Ik zal er rond 9:45 zijn, in een zwarte Saab 9-3 met een KTM hard-tail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

L0we schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 16:20:
[...]

Ja, indd. Ik ga het eens overwegen. Thnx voor de tips allen :Y)

[...]

Klopt inderdaad.

Het is een vrij lange parkeerplaats, het begin van de route is bij deze pin:
https://goo.gl/maps/y6EceFFhDRr

Ik zal er rond 9:45 zijn, in een zwarte Saab 9-3 met een KTM hard-tail.
Daar parkeer ik ook altijd. Dan weet ik je wel te vinden. Ik een blauwe bmw met een grijze CUBE hart tail (for now :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Ik kom met 2 of 3 fietsen achterop een zwarte focus, met @JvS en zijn zwart oranje bulls copperhead 3, @Pimmetje651 (als ie niet meer ziek is ....) met zijn rode trek top fuel 9 en ikzelf een cannondale fsi alloy 1 (zwart met groene accenten).

Als Pimmetje ziek ben ik op tijd, als ie er wel bij is kan het 10 minuutjes later worden... (kan helaas niet eerder vertekken).

Zin in :9

Ik zal even een DM groepje aanmaken met de deelnemers (inc die onder voorbehoud). dan kunnen we verder afspraken en vertragingen daar regelen ipv dit topic te vervuilen O-)
Mocht je erbij willen en ik heb je "inschrijving" gemist, stuur dan ff een berichtje, dan voeg ik je toe

[ Voor 26% gewijzigd door Prulleman op 07-09-2018 16:54 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-05 09:57
Prulleman schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 16:35:
Ik kom met 2 of 3 fietsen achterop een zwarte focus, met @JvS en zijn zwart oranje bulls copperhead 3, @Pimmetje651 (als ie niet meer ziek is ....) met zijn rode trek top fuel 9 en ikzelf een cannondale fsi alloy 1 (zwart met groene accenten).

Als Pimmetje ziek ben ik op tijd, als ie er wel bij is kan het 10 minuutjes later worden... (kan helaas niet eerder vertekken).
Fingers crossed, optijd naar bedje vanavond, verse sinaasappelsapje erbij , vitamine pillen erbij en dan maar hopen

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Tacoos

i am i

Tacoos schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 11:33:
[...]

... Mijn huidige [wiel] set loopt denk ik op zz'n eind aangezien er al 2x zonder duidelijke oorzaak een spaak is gsprongen en de laatste keer dat er een nieuwe ingezet is sprongen er nog 2.

Kwa budget komt t alleen niet zo best uit nu door wat andere onverwachte uitgaven, dus kijk ik naar sets met hetzelfde budget.

Nu heeft Rose deze set met DT 350 naven en Mavic velgen in de aanbieding voor net geen 300 euro.

Zou dat wat zijn? Ik zoek vooral een probleemloze set en niet de lichtste ofzo, met een breedte van 25 - 30 mm en minimaal een toegestaan systeemgewicht van 120 kg.
Een tijd terug had ik een bod gedaan op MP op een setje handgespaakte wielen met Industry 9 torch naven en Spank Oozy 295 velgen.
Hele tijd niks gehoord, maar van de week kreeg ik toch een reactie van de verkoper dat ik ze kon komen halen.
Dus die heb ik zojuist onder de fiets gegooid;
Er zaten al banden op, Vittoria Mezcals en nog tubeless ook, dus ik ben nu ook gelijk over...
Is het slim de Mezcal voorop in de winter te vervangen voor een Barzo of Nobby Nic (laatste heb ik nog liggen)?

De set is een stuk lichter dan mijn oude, benieuwd hoe dat voelt.
Denk dat ik wel moet wennen aan de herrie van de vrijloop 😬
Morgen testen.

Eén vraagje over tubeless: als ik melk moet bijvullen, is het dan slim hetzelfde spul te gebruiken wat er al inzit? Mijn gevoel zegt van wel... 😜
Gelukkig weet ik wat erin zit

[ Voor 15% gewijzigd door Tacoos op 08-09-2018 17:23 ]

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:18
Iemand op redBull TV naar MTB wreldkampioenschap gekeken? Was weer vet mooi. Jammer dat vdPoel zo in de problemen kwam bij de start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Nou heb ik nog niet op die dikke Trek en Norco gefietst 😂😂😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Ha ha gemiste kans :P maar met een beetje techniek en conditie ben je zeker zo snel op een xc hardtail hoor ;)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:15

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Prulleman schreef op zondag 9 september 2018 @ 19:20:
Ha ha gemiste kans :P maar met een beetje techniek en conditie ben je zeker zo snel op een xc hardtail hoor ;)
Pff, ik heb twee keer moeten remmen in een afdaling toen je voor me zat, maar het viel me niks tegen hoe hard dat ging met die XC bak met Racing Ralph voor.. Naar boven was het snelheidsverschil bijna niet meer leuk :X

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
Demo schreef op zondag 9 september 2018 @ 20:58:
[...]

..

Naar boven was het snelheidsverschil bijna niet meer leuk :X
Kleine correctie :P.

Wel met demo eens. Ik was al 3x over de kop gegaan bij de eerste afdaling met een hardtail en een vaste zadelpen
Tylen schreef op zondag 9 september 2018 @ 19:11:
Nou heb ik nog niet op die dikke Trek en Norco gefietst 😂😂😂
Er zaten bij mij dan wel weer flat pedals op. Niet zo handig met click schoentjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-05 08:18
Als jullie zo een toertje gaan rijden is dat waarschijnlijk niet echt geschikt voor een beginner?

Ik rij door gebrek aan een trekhaak (verboden door bedrijf) altijd in de buurt, maar ik schat dat de fiets wel in de koffer van een Arteon past... Wil ook wel eens op verplaatsing rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:43

mvds

Totally awesome!

Engineer Stewie schreef op maandag 10 september 2018 @ 08:06:
Als jullie zo een toertje gaan rijden is dat waarschijnlijk niet echt geschikt voor een beginner?

Ik rij door gebrek aan een trekhaak (verboden door bedrijf) altijd in de buurt, maar ik schat dat de fiets wel in de koffer van een Arteon past... Wil ook wel eens op verplaatsing rijden...
En een fietsendrager die niet op een trekhaak hoeft? Op een dakdrager bijv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online

Ik vermoed dat je met de wielen eruit en de banken plat je fiets er wel in krijgt.

Wat betreft het fietsen, je kan overal wel inschatten of je bv 20, 30 of 40 of meer km door het bos kan fietsen. Echter deze routes bevatten wel wat meer technische uitdagingen en voor Nederlandse begrippen nog wat pittige klimmetjes. Maar je zou je daardoor niet tegen moeten laten houden. Gewoon op het gemakkie, dan red je 1 van de 2 routes zeker. En niet de hard omhoog de eerste x eerst rustig je grenzen verkennen. Hetzelfde voor omlaag overigens.

En wat betreft samen fietsen, iedereen weet wel dat er verschillen zijn, je kan ook gewoon je eigen tempo rijden, ook de ~5 km ff een plekje zoeken om weer samen te komen. We hadden ook weer afhakers en dat is ook geen probleem. Kortom heel relaxed :)

Wat ik al eerder had gepost, ik vind het ook heerlijk om alleen te rijden en lekker zonder rekening met anderen te houden mijn eigen tempo te fietsen. Maar samen met anderen is dat heel anders, meer sociaal leuk dan sportief. Ik wissel het graag af :)

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Zelf ben ik bij de grote klim van Leersum ook omgekeerd en eromheen gefietst. En Joost ook ;)

Toen ik bij de parkeerplaats weer aankwam heb ik nog staan ouwehoeren en ben daarna alleen Hoge Ginkel gaan fietsen.

Waarschijnlijk ben ik te hard gestart en was ik kapot bij de klim. Was wel gezellig mannen, alhoewel ik nog niet weet wie wie is _O- . Ik weet nog wel de gezichten bij de fiets :P

Hier ook goed te zien dat ik vol in de 190BPM zat te trainen. Eerst maar eens die hartslag omlaag zien te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GEorITs1ldHrqzVRCoEw9k2G/full.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Ik ben standaard altijd bang om met groepen te fietsen. Terwijl met één of twee best wel erg leuk is. Zodra het er echter (significant) meer zijn dan komen de gekken altijd boven drijven. Tijdje terug (net voor de droge periode) een keer een grote groep tegengekomen van die lichtelijke gezette heren die allemaal in dure outfits reden en die schoten als een stel hazen door het bos. Links en rechts inhalen overal van de paden af wat vaak niet goed ging en waardoor ik, en anderen van die groep. hard in de remmen moesten. Was gewoon een aanslag op je concentratievermogen.

Overigens afgelopen zaterdag iemand geholpen die een kapotte ketting had. Mijn reserveketting er bij hem opgelegd. Arme heer moest nog terug naar Roermond (vanuit Vlierden) dus maar even barmhartig geweest. Ergens jammer want ik was zeer benieuwd hoe mijn tijd zou zijn geweest (lag er goed bij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Typhone schreef op maandag 10 september 2018 @ 08:48:
Ik ben standaard altijd bang om met groepen te fietsen. Terwijl met één of twee best wel erg leuk is. Zodra het er echter (significant) meer zijn dan komen de gekken altijd boven drijven. Tijdje terug (net voor de droge periode) een keer een grote groep tegengekomen van die lichtelijke gezette heren die allemaal in dure outfits reden en die schoten als een stel hazen door het bos. Links en rechts inhalen overal van de paden af wat vaak niet goed ging en waardoor ik, en anderen van die groep. hard in de remmen moesten. Was gewoon een aanslag op je concentratievermogen.

Overigens afgelopen zaterdag iemand geholpen die een kapotte ketting had. Mijn reserveketting er bij hem opgelegd. Arme heer moest nog terug naar Roermond (vanuit Vlierden) dus maar even barmhartig geweest. Ergens jammer want ik was zeer benieuwd hoe mijn tijd zou zijn geweest (lag er goed bij).
Gelukkig zijn wij tweakers en hebben respect voor elkaar. gewoon even wachten op bepaalde stukken of op de parkeerplaats. Niets aan het handje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Tylen schreef op maandag 10 september 2018 @ 08:50:
[...]

Gelukkig zijn wij tweakers en hebben respect voor elkaar. gewoon even wachten op bepaalde stukken of op de parkeerplaats. Niets aan het handje.
Haha ja jullie staan los van dergelijke groepen ;). De meesten hier denk ik wel. Dat zijn van die typische 1x per maand zondagclubjes waarvan de een deel het halve jaar geblesseerd is vanwege eigen rariteiten. Vriend van mij zit bij zo'n wielerclub vlakbij en die heeft om die reden ook een hekel aan clubtochten.

[ Voor 11% gewijzigd door Typhone op 10-09-2018 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Tylen schreef op maandag 10 september 2018 @ 08:48:
Zelf ben ik bij de grote klim van Leersum ook omgekeerd en eromheen gefietst. En Joost ook ;)

Toen ik bij de parkeerplaats weer aankwam heb ik nog steeds ouwehoeren en ben daarna alleen Hoge Ginkel gaan fietsen.

Waarschijnlijk ben ik te hard gestart en was ik kapot bij de klim. Was wel gezellig mannen, alhoewel ik nog niet weet wie wie is _O- . Ik weet nog wel de gezichten bij de fiets :P

Hier ook goed te zien dat ik vol in de 190BPM zat te trainen. Eerst maar eens die hartslag omlaag zien te krijgen.

[afbeelding]
zo.. dat is een aardige hartslag, wel mooi constant :D nou scheelt de max natuurlijk per persoon, maar volgens mij gaat zo iedereen stuk :|
Hier wat meer schommelingen in de hartslag, wat meer rustmomentjes na aanzetten voor een klimmetje etc. en een bescheiden max van 179 (maar ik ben ook -al- 39, dus dat komt aardig overeen met de berekende max HR).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lbdwu1JSkOr5qnBUWmrma2YE/thumb.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 10-09-2018 09:04 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasko
Prulleman schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:02:
[...]

zo.. dat is een aardige hartslag, wel mooi constant :D nou scheelt de max natuurlijk per persoon, maar volgens mij gaat zo iedereen stuk :|
Hier wat meer schommelingen in de hartslag, wat meer rustmomentjes na aanzetten voor een klimmetje etc.
Mooie afbeeldingen met gegevens; waarmee meten jullie 'alles'?
één geïntegreerde app als strava, en met bluetooth een hartslag/cadans meter verbinden?
zo ja, welke meters gebruiken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
rasko schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:05:
[...]

één geïntegreerde app als strava, en met bluetooth een hartslag/cadans meter verbinden?
Ik gebruik een hele simpele garmin edge 25, een premium garmin HR band, een el cheapo cadans sensor van AliExpress.

Je kan dus heel simpel je rit starten en stoppen op je stuur (dus geen gekloot met je telefoon uit je rugzak halen etc). De basis stats kan je er ook op zien, en je kan zelfs een GPX na fietsen (lijntje zonder kaart). Na afloop wordt de rit automatisch naar Strava gezet, ik gebruik gewoon de basic versie van Strava, alleen voor het social deel en bijhouden van route/segment tijden. Voor diepere analyses moet je extra betalen. Dus mijn screenshot komt uit de garmin software, daar heb je all gemeten stats op een rijtje. De app van Garmin is tegenwoordig ook best aardig.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Prulleman schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:02:
[...]

Hier wat meer schommelingen in de hartslag, wat meer rustmomentjes na aanzetten voor een klimmetje etc. en een bescheiden max van 179 (maar ik ben ook -al- 39, dus dat komt aardig overeen met de berekende max HR).
[afbeelding]
Gelukkig ben ik ook "maar" 39 ;) En mijn max heb ik op 203 gehad 1 keer.
Ik denk dat het probleem in de fiets zit :P Snel die LUX bestellen _O- _O-
[...]

Ik draag een hartslag sensor op mijn arm en heb een cadans sensor op de crank. Mijn Polar v650 meet alles en upload het vervolgens naar Strava. Dan heb ik mooie grafieken in zowel Polar Flow als in Strava.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Dakdragers gaat niet zo weken, door een schoudeblessure krijg ik ;ijn linkerarm niet goed boven mijn hoofd. Dat gaat geheid schade opleveren :+ .

Ik ben nu zover dat ik 75km kan rijden tegen 24+km/h gemiddeld met een full suspension fiets (suspension staat op half). Wel veel fietspaden en wat gravel. Durf alleen niet ver het bos intrekken, als er iets ernstigers gebeurd ben je alleen...

Ik heb een Wahoo Bolt fietscomputer, moet echt eens kijken voor de snelheid en hartslagmeter. Die cadans heb ik niet zo nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Engineer Stewie schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:16:
Dakdragers gaat niet zo weken, door een schoudeblessure krijg ik ;ijn linkerarm niet goed boven mijn hoofd. Dat gaat geheid schade opleveren :+ .

Ik ben nu zover dat ik 75km kan rijden tegen 24+km/h gemiddeld met een full suspension fiets (suspension staat op half). Wel veel fietspaden en wat gravel. Durf alleen niet ver het bos intrekken, als er iets ernstigers gebeurd ben je alleen...

Ik heb een Wahoo Bolt fietscomputer, moet echt eens kijken voor de snelheid en hartslagmeter. Die cadans heb ik niet zo nodig.
Je krijg je fiets wel in de auto als je de achterbank neerklapt en je banden eruit haalt. Past makkelijk. Ik kan dat ook fietsen wat jij doet maar zodra er hoogtemeters bij komen moet ik echt aan de bak. Dat moet je trainen (tenminste dat moet ik). Alhoewel ik denk dat er in Belgie meer hoogte is dan in Flevoland ;)

Cadans is niet zo interessant maar hij kost rond de 10 euro op aliexpress dus het is gewoon leuke info voor weinig geld. Hartslag vind ik zeker wel nuttig. Maar met MTB'n heb je natuurlijk wel pieken ertussen zitten. Maar je hart in de gaten houden vind ik persoonlijk wel noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online

nee klopt, cadans in het bos is nutteloos, mijn eerdere plaatje is volslagen chaos qua cadans. Als je een rondje over de weg rijd is het wel anders, dan krijg je zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lTtj7nhAVVO9hkO79sNISFaB/thumb.jpg

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Tylen schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:19:
[...]

Je krijg je fiets wel in de auto als je de achterbank neerklapt en je banden eruit haalt. Past makkelijk. Ik kan dat ook fietsen wat jij doet maar zodra er hoogtemeters bij komen moet ik echt aan de bak. Dat moet je trainen (tenminste dat moet ik). Alhoewel ik denk dat er in Belgie meer hoogte is dan in Flevoland ;)

Cadans is niet zo interessant maar hij kost rond de 10 euro op aliexpress dus het is gewoon leuke info voor weinig geld. Hartslag vind ik zeker wel nuttig. Maar met MTB'n heb je natuurlijk wel pieken ertussen zitten. Maar je hart in de gaten houden vind ik persoonlijk wel noodzakelijk.
Heb boost assenm dus wiel eruit en erin gaat super simpel.
Heb je een link naar cadanssensor op allieexpress?

Hoogtemeters goh, gisteren ook maar 80 hoor, meestal rond de 200hm per rit.

Oh en die Lux, moest ik niet net de BMC Agonist 02 gekocht hebben had ik zeker de Lux gekocht..

[ Voor 5% gewijzigd door Engineer Stewie op 10-09-2018 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Engineer Stewie schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:22:
[...]

Heb je een link naar cadanssensor op allieexpress?
cadans sensor

[ Voor 13% gewijzigd door Prulleman op 10-09-2018 09:26 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasko
Prulleman schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:13:
[...]

Ik gebruik een hele simpele garmin edge 25, een premium garmin HR band, een el cheapo cadans sensor van AliExpress.
Thanks voor de linkjes, is kijken of er wat leuk spul bij zit.
Heb op het moment niet eens een snelheidsmeter erop zitten 8)7
Prulleman schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:21:
[...]

nee klopt, cadans in het bos is nutteloos, mijn eerdere plaatje is volslagen chaos qua cadans. Als je een rondje over de weg rijd is het wel anders, dan krijg je zoiets:
[afbeelding]
Cadans in het bos nutteloos? Nutteloos omdat je onregelmatig trapt? Als dat zo is heb ik hem niet nodig namelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik krijg mijn fiets zelfs in een VW up zonder problemen. Moeten wel de wielen eruit, maar die zitten er ook zo weer in.
Tylen schreef op maandag 10 september 2018 @ 08:48:
Nah ik heb alleen de lus over de heuvel bij de de parkeerplaats Utrechtsebaan geskipt. Verder heb ik meegereden op rondje Leersum en alleen Hoge ginkel gedaan (en een stuk dubbel, omdat ik dacht dat ik verkeerd zat, teruggegaan was via de wegen erlangs, omdat de paarse bordjes even niet meer hingen). En eindelijk weer eens over de kuil gereden waar ik mn sleutelbeen had gebroken.

Na 5 maanden weer starten was wel pittig! Vond het wel leuk.

Je kan mij wel redelijk beschouwen als een beginner en dan kan je gewoon meerijden.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

JvS schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:35:
[...]

Ik krijg mijn fiets zelfs in een VW up zonder problemen. Moeten wel de wielen eruit, maar die zitten er ook zo weer in.
[...]

Nah ik heb alleen de lus over de heuvel bij de de parkeerplaats Utrechtsebaan geskipt. Verder heb ik meegereden op rondje Leersum en alleen Hoge ginkel gedaan (en een stuk dubbel, omdat ik dacht dat ik verkeerd zat, teruggegaan was via de wegen erlangs, omdat de paarse bordjes even niet meer hingen). En eindelijk weer eens over de kuil gereden waar ik mn sleutelbeen had gebroken.

Na 5 maanden weer starten was wel pittig! Vond het wel leuk.

Je kan mij wel redelijk beschouwen als een beginner en dan kan je gewoon meerijden.
Ah check. Die route wist ik niet. Dus ik ben helemaal om de berg heengereden via het dorpje Leersum door het dorpje Amerongen. Ik ben ook een noob/beginner ;)
Engineer Stewie schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:22:
[...]

Oh en die Lux, moest ik niet net de BMC Agonist 02 gekocht hebben had ik zeker de Lux gekocht..
_/-\o_

Nadat ik de Rode Trek van (insert nickname) gezien had weet ik het zeker. Er moet een rode komen :+

[ Voor 4% gewijzigd door Tylen op 10-09-2018 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
rasko schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:35:
[...]

Thanks voor de linkjes, is kijken of er wat leuk spul bij zit.
Heb op het moment niet eens een snelheidsmeter erop zitten 8)7

[...]

Cadans in het bos nutteloos? Nutteloos omdat je onregelmatig trapt? Als dat zo is heb ik hem niet nodig namelijk ;)
inderdaad, je houd je trappers stil in bochten, afdalingen etc, ik vind het wel geinig om te zien, maar je kan er verder niks mee, je kan niet zeggen dat je het goed of fout doet, of verkeerd hebt geschakeld.
Misschien is het nog interessant bij een lange klim om te zien dat je eigenlijk nog lichter had moeten schakelen.. maar echte nuttige dingen zie ik er niet voor (voor op de weg ook minimaal)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:43

mvds

Totally awesome!

[...]

Ik heb een Wahoo ELEMNT Bolt in een bundel gekocht met de cadans-, snelheid- en hartslagsensor en ik gebruik een combinatie van Strava, Komoot en TrainingPeaks om alles te doen. TrainingPeaks om (interval)trainingen samen te stellen (aangezien die goed samenwerkt met de Bolt), Komoot (werkt ook erg goed samen met de Bolt) voor de routes en dan de analyse via Strava.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Tacoos schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 17:14:
[...]

Een tijd terug had ik een bod gedaan op MP op een setje handgespaakte wielen met Industry 9 torch naven en Spank Oozy 295 velgen.
Hele tijd niks gehoord, maar van de week kreeg ik toch een reactie van de verkoper dat ik ze kon komen halen.
Dus die heb ik zojuist onder de fiets gegooid;
Er zaten al banden op, Vittoria Mezcals en nog tubeless ook, dus ik ben nu ook gelijk over...
Is het slim de Mezcal voorop in de winter te vervangen voor een Barzo of Nobby Nic (laatste heb ik nog liggen)?

De set is een stuk lichter dan mijn oude, benieuwd hoe dat voelt.
Denk dat ik wel moet wennen aan de herrie van de vrijloop 😬
Morgen testen.

Eén vraagje over tubeless: als ik melk moet bijvullen, is het dan slim hetzelfde spul te gebruiken wat er al inzit? Mijn gevoel zegt van wel... 😜
Gelukkig weet ik wat erin zit
Nice :) Goede naven en goede velgen!

Welke Mezcals zijn het? G+? Ik lees (geen ervaring) dat de gewone Mezcals flink weerstand hebben. :)

Ik zou de voorband altijd vervangen door een Barzo ;) Niet alleen in de winter.

Als je latex bij wilt vullen zou ik dat altijd met hetzelfde prutje doen tenzij het Conti Revo Sealant is, dan zou ik alles eruit halen en opnieuw beginnen met Schwalbe/Stan's ;)

Cadans is niet zo nuttig op een MTB (gebruik: waar ie voor bedoeld is.)

Ik zou trouwens eens kijken of je wat wedstrijden kunt rijden, 75km MTB'en aan 24km/h gemiddeld is flink! Dan rijd je toch wel wat top10's bij elkaar denk ik :) :) O-)

[ Voor 21% gewijzigd door Ruud op 10-09-2018 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Ruud schreef op maandag 10 september 2018 @ 12:48:

Ik zou trouwens eens kijken of je wat wedstrijden kunt rijden, 75km MTB'en aan 24km/h gemiddeld is flink! Dan rijd je toch wel wat top10's bij elkaar denk ik :) :) O-)
Dat is over voornamelijk weg, fietswegen in de bos (verhard) en gravel eh. Niet op een MTB parcours.
Ik fiets nu 2,5 maand en heb nog niet echt in de bos gereden omdat ik dat liever niet alleen doe,

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Zo, even een lokaal rondje gereden. Heerlijk dat thuis werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Nu online

Tacoos

i am i

Ruud schreef op maandag 10 september 2018 @ 12:48:
[...]

Nice :) Goede naven en goede velgen!
Thanx, ben er ook blij mee.
De set is zonder banden ruim 300 gr lichter dan mijn oude; daarnaast tubeless itt mijn oude set.
Ik had maar tijd voor een korte eerste rit,
maar het sturen voelde heel direct en de set gaf veel vertrouwen. Qua grip had ik ook geen klachten.
Welke Mezcals zijn het? G+? Ik lees (geen ervaring) dat de gewone Mezcals flink weerstand hebben. :)
Het zijn idd de G+. Ik had juist 't idee dat de rolweerstand erg laag was, maar mogelijk reed ik met teveel druk; Vlgs mijn pomp 2 bar, maar ze voelden harder. Misschien doordat de ventielen wat dicht zitten door de latex een foute aflezing?
Vlgs de gast waar ik ze van gekocht heb reed hij ze met 1.8 bar bij vergelijkbaar gewicht, dus volgende rit ga ik dat testen.
Ik zou de voorband altijd vervangen door een Barzo ;) Niet alleen in de winter.

Als je latex bij wilt vullen zou ik dat altijd met hetzelfde prutje doen tenzij het Conti Revo Sealant is, dan zou ik alles eruit halen en opnieuw beginnen met Schwalbe/Stan's ;)
👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:58
Zaterdag de Zeeland route gefietst, helaas brak met nog 5KM te gaan de bouten van mijn zadelpen af... En ik moest nog 10KM naar huis fietsen, was geen pretje voor de bovenbenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Tacoos schreef op maandag 10 september 2018 @ 22:20:
[...]

Thanx, ben er ook blij mee.
De set is zonder banden ruim 300 gr lichter dan mijn oude; daarnaast tubeless itt mijn oude set.
Ik had maar tijd voor een korte eerste rit,
maar het sturen voelde heel direct en de set gaf veel vertrouwen. Qua grip had ik ook geen klachten.

[...]

Het zijn idd de G+. Ik had juist 't idee dat de rolweerstand erg laag was, maar mogelijk reed ik met teveel druk; Vlgs mijn pomp 2 bar, maar ze voelden harder. Misschien doordat de ventielen wat dicht zitten door de latex een foute aflezing?
Vlgs de gast waar ik ze van gekocht heb reed hij ze met 1.8 bar bij vergelijkbaar gewicht, dus volgende rit ga ik dat testen.

[...]

👍
toon volledige bericht
Mezcals G+ zijn ook erg fijne bandjes. (voor aan de achterkant ;) maar dat is mijn mening, het kan goed dat ze aan de voorkant ook erg goed werken.

Welk gewicht moeten ze dragen? 1.8bar (op mijn pomp ;) ) is prima met wat hogere gewichten en relatief smalle velgen. (90+KG)

Hear say is dat de oude/niet G+ meer rolweerstand hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
GrooV schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 09:13:
Zaterdag de Zeeland route gefietst, helaas brak met nog 5KM te gaan de bouten van mijn zadelpen af... En ik moest nog 10KM naar huis fietsen, was geen pretje voor de bovenbenen
zorg altijd voor wat tiewraps, daar kan je een hoop mee fixen onderweg, wellicht niet trailwaardig, maar wel naar huis fietsen ipv lopen of in jou geval staand fietsen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
En koop een momentsleutel voor die bouten. Het klinkt als een gevalletje te hard aangedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-05 10:52
Zat wat rond te neuzen op Aliexpress. Kwam deze helm tegen.

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1CXa.PVXXXXXOaXXXq6xXFXXXl/143367124/HTB1CXa.PVXXXXXOaXXXq6xXFXXXl.jpg

Wel grappig. Zou oom agent hier ook akkoord mee gaan als dit je enige verlichting is op de MTB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08-05 12:27
Goedemiddag !
Hebben jullie enige tips voor een beginners MTB? Ik rij op dit moment uitsluitend op de weg met een racefiets en ik zou graag dit jaar minder dan 8 kg bijkomen in het winterseizoen.. 8)7

Budget zou rond de 500 euro liggen, is een Trek Marlin 5 een optie of zouden jullie iets anders aanraden ?

Alvast super bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Rossen schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 11:24:
Goedemiddag !
Hebben jullie enige tips voor een beginners MTB? Ik rij op dit moment uitsluitend op de weg met een racefiets en ik zou graag dit jaar minder dan 8 kg bijkomen in het winterseizoen.. 8)7

Budget zou rond de 500 euro liggen, is een Trek Marlin 5 een optie of zouden jullie iets anders aanraden ?

Alvast super bedankt !
Wat wil je gaan doen? Of laat ik het anders zeggen, in welke omgeving woon je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Goedemiddag !

Alvast super bedankt !
Hoe duur is je huidige racefiets?
Hoe vaak ga je fietsen en normale Nederlandse routes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Rudolf schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 11:14:
Zat wat rond te neuzen op Aliexpress. Kwam deze helm tegen.

[afbeelding]

Wel grappig. Zou oom agent hier ook akkoord mee gaan als dit je enige verlichting is op de MTB?
verlichting is verlichting lijkt me, ik geloof niet dat ze dit minder snel zouden accepteren dan een slingerend led hangertje met een knoopcel...
Of ik met een Ali helm zou willen vallen is een andere vraag.. ik weet niet wat voor keuringen die wel of niet heeft doorstaan..
Goedemiddag !

Alvast super bedankt !
Voor 500 euro zou ik eerder 2ehands kijken, nieuwe fietsen voor 500 euro zijn het eigenlijk altijd net niet.. Ik weet niet hoe fanatiek je op de weg fiets, maar als je inmiddels wat power kan leveren, dan gaan dit soort fietsen echt problemen opleveren als je probeert te schakelen met een beetje belasting. Iets in je drivetrain later upgraden is ook lastig met 3x7, daar is gewoon niks fatsoenlijks in te vinden (mijn 20 jaar oude fiets had al 3x8), en dan moet je dus gelijk in 1 keer alles vervangen. (het gaat niet om het aantal versnellingen, 1x11 is ook zat, maar puur qua upgraden/vervangen in de toekomst)
Ook de vering is lastig in te stellen (goedkope coil vork ipv makkelijk instelbare luchtvering).

Voor 500 euro kan je op Marktplaats fietsen vinden die vele malen beter zijn. Als je toch liever nieuw koopt, even doorsparen naar ~800-900 euro en een mooie fiets uitzoeken met minimaal deore (slx, xt is uiteraard ook prima, of sram NX) en een lucht vork.

even een random voorbeeld: https://www.mantel.com/giant-fathom-29er-1-ltd? 800 euro in de aanbieding, 2x11 slx (modern, goed, makkelijk te vervangen/upgraden) luchtvork en 2 gk lichter dan jou voorbeeld. en ook nog 29"
of deze: https://www.mantel.com/giant-fathom-29er-2-ltd nog steeds fatsoenlijk schakelspul en een airvork voor 650. upgraden wordt wat lastiger omdat je begint met 2x10 ipv 2x11 maar als dat niet de intentie is kan je prima met 2x10 deore blijven rijden (in tegenstelling tot 3x7 tourney)

[ Voor 5% gewijzigd door Prulleman op 11-09-2018 12:01 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossen
Ik wil vooral mijn vorm van op de weg behouden in het offseason, mijn racefiets is ongeveer 1500 euro, en ik rij tussen de 200 en 300km per week over het hele jaar genomen, meer in de zomer natuurlijk.

Ik woon in de streek rond Hoogerheide, Brabantse wal, dus rondom is er genoeg te doen/rijden met de MTB.
Moet ik dan verstaan dat een 29" interessanter is dan 27" ?

Om rond de 1000 Euro te mogen uitgeven zal ik wel eerst heel lief moeten lachen naar de bazin ;) :X

[ Voor 6% gewijzigd door Rossen op 11-09-2018 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
Prulleman schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 11:51:
[...]

verlichting is verlichting lijkt me, ik geloof niet dat ze dit minder snel zouden accepteren dan een slingerend led hangertje met een knoopcel...
Of ik met een Ali helm zou willen vallen is een andere vraag.. ik weet niet wat voor keuringen die wel of niet heeft doorstaan..

[...]
Dat is wel belangrijk inderdaad. Gewoon CE certificering volgens de beschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Rossen schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 11:59:
Ik wil vooral mijn vorm van op de weg behouden in het offseason, mijn racefiets is ongeveer 1500 euro, en ik rij tussen de 200 en 300km per week over het hele jaar genomen, meer in de zomer natuurlijk.

Ik woon in de streek rond Hoogerheide, Brabantse wal, dus rondom is er genoeg te doen/rijden met de MTB.

Om rond de 1000 Euro te mogen uitgeven zal ik wel eerst heel lief moeten lachen naar de bazin ;) :X
Als je een racefiets van 1500 euro hebt, dan is dat een hele andere klasse dan een 500 euro MTB. Waarschijnlijk heb je een fatsoenlijk light weight frame en minimaal 105 afmontage. Bedenk maar eens of je racefiets van 500 euro zou willen rijden met bv claris onderdelen, zware flutwielen, matige banden en 3+ kg zwaarder en minder comfortabel dan wat je nu hebt.

Als je dit soort kilometers maakt op een fatsoenlijk fiets, dan ben je ben ik bang al teveel verwend voor een low budget MTB, ik zit nu aan de andere kant, heb een MTB van ~2k en zoek een racefiets met minimaal 105 voor erbij, ik weet zeker dat ik me kapot ga ergeren als ik verder omlaag ga. Ook als ik een fiets zou kopen met 2x10 of 3x9 zou ik balen dat ik dit later niet stapsgewijs kan upgraden naar bv 105 of ultegra 11 speed onderdelen (mocht dat nodig zijn).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike0001
Engineer Stewie schreef op maandag 10 september 2018 @ 13:26:
[...]

Dat is over voornamelijk weg, fietswegen in de bos (verhard) en gravel eh. Niet op een MTB parcours.
Ik fiets nu 2,5 maand en heb nog niet echt in de bos gereden omdat ik dat liever niet alleen doe,
Als je op goede routes rijdt ben je nooit alleen op een zondagochtend hoor ;)
Alleen haal je dan ook geen 24 km/h.

Een bosrondje van 30-40 km haal ik gemiddelden van 21-24 km/h afhankelijk van mijn vorm en benen. bos-weg routes van 50 km (ongeveer 50/50) haal ik >24 km/h.

Merk heel goed dat als ik slechte benen heb ik beter de weg kan doen. Dan haal ik makkelijker de hoge snelheden zonder me kapot te fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Nu online

Tacoos

i am i

Ruud schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 09:17:
[...]

Mezcals G+ zijn ook erg fijne bandjes. (voor aan de achterkant ;) maar dat is mijn mening, het kan goed dat ze aan de voorkant ook erg goed werken.

Welk gewicht moeten ze dragen? 1.8bar (op mijn pomp ;) ) is prima met wat hogere gewichten en relatief smalle velgen. (90+KG)

Hear say is dat de oude/niet G+ meer rolweerstand hebben.
Voor mij zijn de Mezcals ook nieuw, maar ze leken me niet overdreven veel rolweerstand te hebben, eerder lichter te lopen dan mijn Nobby Nix/Geax Saguaro combi op de oude wielset.
Hoeveel daarvan op konto van de lichtere wielset komt en hoeveel aan de rolweerstand ligt durf ik ook niet te zeggen.

De wielen moeten wel idd 90+ kg dragen (ik ben op dit moment wat te kort voor mijn gewicht :X ....)
Met 24.5mm inwendig zijn de velgen niet heel smal, maar voor huidge begrippen ook niet erg breed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Rudolf schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:07:
[...]

Dat is wel belangrijk inderdaad. Gewoon CE certificering volgens de beschrijving.
Afbeeldingslocatie: https://keyassets.timeincuk.net/inspirewp/live/wp-content/uploads/sites/22/2010/12/CE_Marks_lrg.jpg
https://www.ybw.com/vhf-m...he-china-export-mark-4607

zeg niet dat dit hier het geval is, maar zelf zooi uit china halen is altijd een extra risico...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
mike0001 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:09:
[...]

Als je op goede routes rijdt ben je nooit alleen op een zondagochtend hoor ;)
Alleen haal je dan ook geen 24 km/h.

Een bosrondje van 30-40 km haal ik gemiddelden van 21-24 km/h afhankelijk van mijn vorm en benen. bos-weg routes van 50 km (ongeveer 50/50) haal ik >24 km/h.

Merk heel goed dat als ik slechte benen heb ik beter de weg kan doen. Dan haal ik makkelijker de hoge snelheden zonder me kapot te fietsen.
Ik fiets niet met het doel een bepaalde snelheid te halen, wil me niet kapot fietsen,
Heb nu een 820km gefiets in 3 maanden, vind ik al best wat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike0001
Engineer Stewie schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:30:
[...]

Ik fiets niet met het doel een bepaalde snelheid te halen, wil me niet kapot fietsen,
Heb nu een 820km gefiets in 3 maanden, vind ik al best wat :+
Nadeel van Strava haha. Wil altijd mijn segmentjes verbeteren 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

mike0001 schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:51:
[...]

Nadeel van Strava haha. Wil altijd mijn segmentjes verbeteren 8)
Dat probleem ken ik. Misschien moet ik strava live segments eens uitzetten op de polar >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
Prulleman schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:11:
[...]

[Afbeelding]
https://www.ybw.com/vhf-m...he-china-export-mark-4607

zeg niet dat dit hier het geval is, maar zelf zooi uit china halen is altijd een extra risico...
Thanks voor de tip. Blijf wel effe met m´n uit China geïmporteerde lampje fietsen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Laatst online: 20:40

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Rossen schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 11:59:

Kan je niet beter gewoon in de winter doortrainen op de racefiets? En als je je racefiets netjes wilt houden gewoon een pekelracer erbij kopen?
Mountainbiken is ook niet echt een wintersport.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Tylen schreef op maandag 10 september 2018 @ 13:52:
Zo, even een lokaal rondje gereden. Heerlijk dat thuis werken.

Strava

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:35
blitzkrieg schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:54:
[...]

Kan je niet beter gewoon in de winter doortrainen op de racefiets? En als je je racefiets netjes wilt houden gewoon een pekelracer erbij kopen?
Inderdaad. Je kunt in de winter prima doorfietsen hoor. Dat doe ik inmiddels ook al een paar jaar consequent. En de dagen dat je "last" hebt van pekel zijn ook maar beperkt, bovendien gaat je fiets echt niet gelijk kapot.

Als je toch voor een ATB wil gaan dan zou ik, zoals al gezegd is, liever een wat betere fiets aanschaffen (zeker gezien het feit dat je ook een fatsoenlijke racefiets hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:33
[...]

Ik vind MTB'en in de winter juist heerlijk O+
Goed inpakken en lekker knallen door de bossen

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

s0ulmaster schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:30:
[...]

Ik vind MTB'en in de winter juist heerlijk O+
Goed inpakken en lekker knallen door de bossen
Precies. Lekker door de sneeuw en modder banjeren. _/-\o_

• rasko
Winter is voor mij een dooddoener.
Tijdens winter (lees ; kou) altijd last van luchtwegen, borstkas en schouders..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rossen
[...]

Ik heb een reservefiets om in de winter op de weg te rijden maar dit valt steeds erg tegen.
Verandering van spijs doet eten, vandaar de interesse in MTB in de winter.
Ik heb begrepen dat ik beter nog verder spaar tot 800-900 euro en dit zal ik dan ook doen!

Bedankt voor de tips :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Meh, de winter is voor mij geen doen. #trailrespect, bagger en kou. Daar kan mijn materiaal niet tegen en ik ook niet.

Maar los daarvan, een nieuwe 500 euro fiets zou ik niet doen. Je laatste plan lijkt me het beste en dan eens kijken wat er op dat moment voor deals zijn :)
Pagina: 1 2 ... 278 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic