Toon posts:

Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deelOverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 134 Laatste
Acties:
  • 576.806 views

Onderwerpen

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Welkom in het 13e deel van Het grote Mountainbike topic hier op GoT. Deel 12 heeft al weer veels te veel replies dus is het weer tijd voor een nieuw topic!

Heb je dingen voor in de topic start, nuttige informatie, leuke links of wil je ook met je bike in de startpost staan? Stuur dan een DM naar mij.

Links naar de vorige topics
Deel 1: Het grote mountainbike topic.
Deel 2: Het grote mountainbike topic (deel 2)
Deel 3: Het grote mountainbike topic (deel 3)
Deel 4: Het grote mountainbike topic (deel 4)
Deel 5: Het grote mountainbike topic (deel 5)
Deel 6: Het grote mountainbike topic (deel 6)
Deel 7: Het grote mountainbike topic (deel 7)
Deel 8: Het grote mountainbike topic (deel 8)
Deel 9: Het grote mountainbike topic (deel 9)
Deel 10: Het grote mountainbike topic (deel 10)
Deel 11: Het grote mountainbike topic (deel 11)
Deel 12: Het grote mountainbike topic (deel 12)

http://www.jasperstevens.nl/got/coureurs.jpg
NaamFietsOpmerkingenPlaatje(s)/site
JanuszCanondale F600, XT en LX
GhostriderViper - Sick boy x.9 RS Pike Race
Giant ATX XT/XTR Juicy5 Truv Stylo RS Reba Team
1 2 3
HarmenCube Reaction R1 Mag '09
Sid Race, X.0/X.9/XT, Formula R1 schijfremmen, DT Swiss wielen
1
The_ScarabialRocky Mountain Element1
KexTrek 6500 opgeleukt met LX/XT
Specialized Epic
1 2 3
RuudOn-One The Gimp plus Agent!Bikes Orange
GoldenSampleTrek 6500Nogal oranje
Just_IIntersens CR 510 Deore1 2
LaagvliegerkeCube LTD CCWeekendtas, platformpedalen1 2 3 4
SkoezieGT Zaskar Team1
JazzperGary Fisher Aquila 1996 STX/Deore/XT1
BiobakTrek 6500Mooie fietsbel :91
JTGhost SE5000 met 7000 uitrustingDude!1
ViperkeTrek 63001
Pizzaboer_JATrek 6700 2006Schoonmaken is moeilijk ;)1 2
GideonGiant XTC 1 2004^^1
MaartendCannondale Jekyll1 2
zonoskarRocky Mountain Element 970Hoe doet ie dat toch, zo balancerend op twee wielen zonder steun??? ;)info
harry64Koga X-Runner scandium 2005, Volledig XTR, Sid wc + Ritchey wcs zadelpen, stuur, stem1
dnhelleTurner Flux '08 met '07 5-Spot achterbrug, Rockshox Reba Team en Fox RP31 2 3 4 5
momaniaGiant HCM-2, LX-XT, rock shox1 2 3
CyclonistKlein Attitude1 2 3
SolosmotsCube AMS Pro 1001
zwikMerida Matts TFS 900 Magura
k0ewlScott Scale1
VosSpecialized Epic
beschuitfluiterTrek 6500 2008 V-brake
FrancisFocus Black Raider1 2 3 4 5 6
Sp33dFr34kScott Spark LTD1 2 3 4 5 6 7
JoopieboyDecathlon RockriderGoedkoop prutding :p1 2 3 4
FMSFocus LTD ding
BakkertGhost SB Special
Ghost SE6000
1
2
MarquisKubus!1
BramsterCustom Specialized Hardrock, XT afgemonteerd
Low-Budget Singlespeed
Roestig :P1
2
MadMarkyCube LTD Comp 20081 2
FaxeIdworx Mountain Rohler
Scott Scale 40
1
2
KoffieNTMoozes Chaser1 2 3 4 5
willy1986Cube LTD Team 20081 2 3
kippySpecialized Rockhopper Comp Disk 20081 2 3 4
_ArthurCube Reaction XT 20071
SchizoDuckieCustom Sprint Extreme Disc 20081
joeltjeCube LTD Comp
NoepZorBulls Copperhead 31 2 3
MeiCube Acid
Xander2000Specialized Rockhopper Comp Disc1
RonaldXtrail Mountainbike 100% Shimano SLX 20091 2
julesStevens S6 Pro 2006
TommzzCube LTX pro1
Sandman ITrek 6300 '09
neographikalXtrail Mountainbike Sram X.9 2009 met Recon1
frankknopersBulls Copperhead 2 met full Shimano SLX set, Schwalbe banden en Rock Shox Tora SL vork1 2 3 4
NoxiuZHaibike Edition RX, volledig SLX afgemonteerd en Rock Shox Recon vork met RaceKing Supersonic 2.2 achter en X-King RaceSport 2.4 voor :>1 2 3
XeNeRgYBulls Copperhead 3 2010
synx6Trek Fuel EX9
Patrick91Bulls 29+ 2012
cyclocrosser: Gilbertson cyclone (titanium)
RiqyCannondale Trial SL3

http://www.jasperstevens.nl/got/faq.jpg
:? Hoe kom ik aan een nieuwe fiets?
Dit wordt met name beperkt door je budget. Globaal heb je 4 opties:
1. Je koopt een nieuwe bike bij de fietsenmaker
2. Je koopt een nieuwe fiets online (vermijd hier wel alle winkels zoals Matrabike e.d.)
3. Je koopt een tweedehands bike bij de fietsenmaker
4. Je koopt een tweedehands bike op marktplaats of elders.
Natuurlijk heeft elke optie zo zijn voordelen en zijn nadelen. Een nieuwe fiets is bijvoorbeeld niet zaligmakend. Vooral met een beperkt budget is het vaak handiger om een gebruikte fiets te kopen. Je betaald dan niet de volle mep en je hebt dan toch vaak een redelijke fiets. Uiteraard kan je dit soort vragen (mits goed onderbouwd) gewoon posten in dit topic.

:? Wat zijn handige tips voor tijdens het rijden?
Ken je fiets en vooral zijn beperkingen. Wen eraan dat hij licht is en dus ook vrij wendbaar. Als je voor het eerst click pedalen hebt, wen er dan rustig aan. Iedereen is weleens voor het verkeerlicht omgevallen omdat zn schoen niet op tijd uit de click geraakte.

Oefen ook je bochtentechniek en pas op in de regen. Rem nooit teveel in een bocht, doe dat voor de bocht. Dit leer je natuurlijk vanzelf, maar een aantal tips zijn altijd welkom. Leer ook een goede balans te krijgen op je fiets, zeker met afdalingen door de bossen kan dit zeer handig zijn.

Gravel is een bitch. Probeer niet te hard te remmen of te sturen door gravel want je gaat, tenzij je op het niveau van de elite rijdt, gegarandeerd op je plaat.

Mul zand is niet moeilijk, zolang je niet met van die achterlijk dunne bandjes fiets. Gewicht naar achter, misschien je voorwiel een beetje optillen als je de zandbak inrijdt. Snelheid proberen te houden en licht schakelen. Sturen doe je niet door lomp in te sturen maar door subtiel in de bocht te kijken. Vermijd diepe geulen want die duiden op een dieper stuk.

Probeer altijd het best berijdbare pad te zoeken, meestal het hogere deel van de track. Op harde bosgrond kan je harder gaan met minder moeite en harder door de bocht dan door de blubber. Blubber remt, en zakt naar beneden. Rijd dus de hogere delen van de track, ook al zie je het verschil in de dikte van de blubber niet. Dat verschil is er namelijk wel.

En de belangrijkste tip van allemaal: blijf oefenen, je wordt vanzelf beter d:)b

:? Uit welke materialen kunnen frames bestaan?
Aluminium is het meest voorkomende framemateriaal. Dit komt omdat er een zeer goede verhouding prijs/stijfheid/gewicht mee kan worden behaald. Een aluminium frame zal minder stijf, maar ook minder duur zijn dan een carbon frame van hetzelfde gewicht.
Staal komt niet zo veel meer voor omdat het niet zo stijf kan worden gemaakt bij hetzelfde gewicht als andere materialen. Het is echter een goed materiaal voor een beginnersfiets omdat een stalen frame bijna elke valpartij wel zal kunnen overleven en niet veel meer kost dan een goedkoop aluminium frame. Bij de zgn. singlespeeders is staal het meestgebruikte framemateriaal.
Carbon kennen we allemaal onderhand wel: het zijn vaak erg lichte en stijve frames die ermee gemaakt worden, wat meer zekerheid in een bocht en minder moeite bij het accellereren oplevert. Deze frames zijn echter in verhouding vrij duur, en bij een valpartij kan je het frame weggooien. Carbon is niet te repareren en een klein scheurtje is funest voor de stijfheid en betrouwbaarheid van het frame.
Titanium is het duurste framemateriaal, maar volgens velen ook het beste. Het kan zo worden gemaakt dat het frame comfortabel is, maar wel alle energie bij het aanzetten direct overbrengt op het wiel en zijdelingse stijfheid is doorgaans ook geen probleem bij Ti frames. Toch is het niet het ideale framemateriaal... de prijs voorkomt dat iedereen er op rijdt.

:? Hoe stel ik mijn fiets af op mijn lichaam?
Vraag die veel voorbij komt. Voorop gestelt staat dat je niet op basis van je lichaamsmaten de perfecte afstelling kan bereiken. Je krijgt er een mooie beginstand mee en finetunen doe je door naar je lichaam te luisteren. voor een goed begin check bikefitting

:? Iets over trapfrequentie
Bij het mountainbiken is hier wat minder over te zeggen dan bij het racefietsen. De trapfrequentie hangt volledig af van je ondergrond. Maar vooropgesteld moet worden dat je nooit te zwaar moet trappen. Het beste is een soepel tredje waarbij je niet te snel verzuurd. Ik zal hier ooit misschien wat meer onderbouwde informatie neer zetten.

:? Enkele termen die hier vaak voorbij komen

Groep: de verzamelnaam voor de onderdelen op je fiets. Als je een shimano XTR groep hebt zijn je remmen, naven, derailleurs, etc van Shimano XTR. Uiteraard zijn groepen in allerlei prijsklassen te krijgen. Bij Shimano is de XTR groep de duurste, dan XT, LX, Deore en nog een aantal. Verder is er op de markt ook nog materiaal van Sram te krijgen.

Vergelijkingstabel Shimano / SRAM:
ShimanoSRAM
Shimano XTRSRAM X.0
Shimano Deore XT SRAM X.9
Shimano Deore (S)LXSRAM X.7
Shimano DeoreSRAM X.5
Shimano AlivioSRAM X.4
Shimano Acera SRAM 3.0
Shimano Altus, Tourney, C050

Balhoofd: Het geheel aan lagers waarin je voorvork draait. Je hebt de ouderwetse waarbij het balhoofdstel in je balhoofdbuis gedrukt wordt en je hebt het nieuwere Ahead waarbij je frame meedoet.(kromme uitleg, i know).
In de lagere prijsklassen is een cartridge aheadset veruit het beste. Onderhoudsvrij en vrij duurzaam. Ze zijn echter wel een bitch om af te stellen dus als je een kort lontje hebt moet je het je fietsenmaker laten doen.
In de hogere prijsklassen moet je gewoon een chris king balhoofd kopen, die krengen gaan vaak meerdere frames mee.

Butted: Als onderdelen zoals spaken en framebuizen niet overal even dik zijn maar dik waar ze sterk moeten zijn en dun waar het niet hoeft (is lichter). Je hebt ook double en triple butted.

Columbus, Easton en Reynolds: Namen die je vaak voorbij ziet komen. Dit zijn framebuizenbouwers. Een Framemerk zoals AMerican Eagle koopt dus bij hen buizen in.

Draadband en vouwbanden: De 1e is een buitenband met een hiel (dus waar staalkabels door lopen). Je stadsfiets heeft dit sowieso. Bij een vouwband is de hiel van zachter materiaal zoals kevlar en kan je hem dus compact opvouwen. Je hebt ook nog tubeless waarbij een genaaide band om de velg gelegd wordt. Vouwbanden zijn over het algemeen lichter en soepeler dan tubeless of draadbanden, waardoor het wiel sneller in gang te trekken is en de rolweerstand makkelijk(er) laag gehouden kan worden.

Lugs: Waar 2 buizen verbonden worden. Soms zie je een soldeerrandje rondom, soms is er een soort hoes waar buizen ingeschoven worden en soms worden ze gelijmd.

LBS: Local Bike Store, ookwel de plaatselijke fietsenmaker om de hoek (zo dat scheelt een boel letters he). FM is fietsenmaker overigens ;)

Pedalen: Klikpedalen werken met een plaatje en een schoen (duh). Toeclips zijn pedalen met zo'n korfje erop. Ook hier weer verschillende soorten verkrijgbaar.

Oversized: Om een fiets sterker te maken kun je de buizen dikker maken. Je kan ook dat extra materiaal gebruiken om de diameter te vergroten ipv de dikte van de wand. Dan krijg je oversized buizen die stijver zijn maar niet zwaarder i.t.t. de normale buizen.

Ahead: Kort gezegd hebben oudere fietsen een stuurbuis die een hoek maakt en je hebt Ahead waarbij een tussenstuk (de 'stem' of 'stuurpen') tussen de stuurbuis en het stuur zit. Ahead systemen hebben ook geen schroefdraad. Check dit plaatje.

Uitvaleinden: Ookwel 'pats'. Waar je achteras uitdonderd als je je snelspanner niet goed dicht hebt zitten ;)

Cranks: De arm van trapas (bottom bracket) naar je pedaal. Meestal 17cm. Ik weet niet meer wie maar volgens mij Peter Winnen heeft zonder dat hij het wist eens een Tour gereden met 2 verschillende lengtes cranks... Dit is echter niet aan te raden omdat je ene been dan een kleinere cirkel maakt dan het andere.
Als je langere benen hebt kan je 175mm of zelfs 180mm cranks overwegen. Korter dan 165 gaan is niet altijd even slim, tenzij je echt klein bent.

Zadelstrop: Om te voorkomen dat je zadelpen naar beneden zakt bij belasting wordt de zitbuis afgeknepen. Vroeger ging dit met een imbusboutje die de spleet dichtkneep, tegenwoordig heb je een soort hoefijzertje die de zadelbuis om de zadelpen klemt.

Voorvork: Waar je wiel inzit. Veelal in verende vorm bij de mountainbike. Veel verschillende soorten in te krijgen. toelichting:
* = prut
** = redelijke kwaliteit, maar niet geschikt voor zwaar gebruik
*** = hier begint het leuk te worden, soepele vorken met goede demping en stijfheid. Wel vaak aan de zware kant
**** = materiaal waar de meeste ongesponsorde wedstrijdrijders meer dan genoeg aan hebben
***** = simpelweg het beste wat er te krijgen is

Vergelijkingstabel voorvorken:
MerkTypeWaardering
SuntourNRX/NCX/noem maar op*
Axon 2008***/****
Rock ShoxDart*/**
Tora 302**
Tora 318***
Recon****
Reba/SID*****
MarzocchiMZ-#**
MX Comp (tot 2006)***
MX Pro***/****
Marathon****
XC-#00****/*****
Corsa*****
FoxFloat*****
Vanilla*****
Talas*****
ManitouAxel, Sliver*/**
Black, Slate**/***
R7****
R7 MRD*****
RSTGila/Capa/Omega/noem maar op*

http://www.jasperstevens.nl/got/links.jpg
Online shops
Bike2Build
Math Salden
BikeDiscount.de
RoseVersand
FuturumShop

Wielerfora
Fiets.nl
wielrennen prikpagina
mountainbike.nl
Bikeforums.net

Technische sites
M-gineering
Sheldon Brown
Weight Weenies
Sleuteltopic op mtb.nl

Routes
Bikespot.nl
MTBroutes.nl
MTBroutes.be
RideMyMTB.com

Overig
mtbr ook forum!
Cyclingnews
Dirty Pages

Wat zal er in dit topic nog voor verassingen zorgen? Komen er veel mountainbikende GoT'ers bij met dit mooie weer? Zal AgoNitE nu eindelijk eens een leuk fietsje vinden? Zal Jazzper eindelijk eens een Rockhopper laten staan? We zullen het allemaal zien in dit deel
d:)b

Bedankje: McGryphon en Joopieboy bedankt voor het goede werk aan de voorgaande delen. Bedankt Bramster voor het onderhouden van het voorgaande deel. Ben benieuwd of ik net zo goed ben in de job :P

[Voor 208% gewijzigd door McGryphon op 04-11-2013 16:56]

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• agoNITE
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 11:33
Deel 11: Het grote mountainbike topic (deel 12), kleni schoonheids foutje ;)

• jules
  • Niet online
Heb ooit eens op een gehuurde Cadex. Fietste best lekker. Het grote nadeel is alleen bij 2e hands aanschaf, je weet niet wat voor klappen ie heeft gehad en waar. je ziet de barstjes en de scheuren niet. Hij kan zomaar opeens door midden gaan....

Nadeel van een alu frame, na goed gebruik treed ook daar metaal moeheid op. (gezien balhoofd van mijn vorige fiets).

Alleen echte stalen frames slijten niet zo. Maar die verkopen ze niet meer nieuw. En da's ook niet zonder reden ;)

Een goede tip is dus eigenlijk om nooit een fiets van een pro te kopen.

@Martijn; ondanks dat je in groningen city woont; fiets blijft stoerder zonder slot hoor ;) En die bandjes lijken me ook erg dik! Wat zijn de maten?

[Voor 11% gewijzigd door jules op 26-08-2009 14:00]

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 23:34
staal verkopen ze nog steeds nieuw hoor, en dat is met een goede reden ;)
mijn nieuwe fiets gaat in ieder geval weer een stalen worden

• agoNITE
Dat zijn wel goede tips. En wat ik al eerder zei, over de staat van de fietsen kan je toch niks zeggen tot je ze gezien hebt.

Grootste drempel voor mij nu is de prijs van de Cadex..zou er best kunnen gaan kijken, maar wetende dat ik geen 265 neer wil/kan leggen. Sneu voor de verkoper ook...

De Gary Fisher..ik weet niet, qua looks heeft die 'het' voor mij zegmaar, verdere staat van de fiets ga ik zaterdag bekijken. Enige wat nodig zou zijn is een voorderrie.

• jules
  • Niet online
Ligt eraan waar je fietst natuurlijk. In heuvelachtig gebied wil je het gewoon niet zwaar hebben. Laat ik dat nou het tofste vinden om te fietsen ;). Voor een stadscrosser mag het best staal zijn idd. Liefst ongeveerd ook. 2 of zelfs maar 1 blad voor, slicks uiteraard. Wellicht dat ik nog eens een specifiek bike-je ga bouwen :D

Cadex zou je evt wel kunnen doen. Moet ie je alleen een frame garantie van (afhankelijk zijn verkoopprijs) 2-3 jaar geven :P. Zonder frame garantie (weet verder niet hoe hij is uitgerust) zou ik er niet meer dan € 150 - 175 voor over hebben. Met frame garantie lap ik er gerust 250 voor.

[Voor 30% gewijzigd door jules op 26-08-2009 14:07]

• Bramster
ik fiets nu ook altijd al op stalen fietsen, ook bergop hoor :P
mijn huidige weegt 12,6kg. Er zijn genoeg alu fietsen die zwaarder zijn.

de nieuwe gaat wel wat zwaarder worden, maar dat wordt dan ook meer een All Mountain hardtail met 140mm veerweg. En dus ook stevige (AM) velgen.

er wordt wel eens gezegd: "Strong, light, cheap. Pick two"
ik kies dus duidelijk voor strong en cheap :P

[Voor 16% gewijzigd door Bramster op 26-08-2009 14:08]

• agoNITE
jules schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 14:04:
Ligt eraan waar je fietst natuurlijk. In heuvelachtig gebied wil je het gewoon niet zwaar hebben. Laat ik dat nou het tofste vinden om te fietsen ;). Voor een stadscrosser mag het best staal zijn idd. Liefst ongeveerd ook. 2 of zelfs maar 1 blad voor, slicks uiteraard. Wellicht dat ik nog eens een specifiek bike-je ga bouwen :D
Nou om mee te beginnen is er in Groningen niet echt veel heuvelachtig gebied :p
Maar uiteindelijk ga ik die wel opzoeken.

Kom trouwens met het oog op Skuzz zijn opmerking om ongeveerd te gaan nog een Koga tegen, in Zwolle.
http://link.marktplaats.nl/273165046
Ook Carbon inderdaad :P

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06:18

Impry

Rallymedia.nl

De Trek 2010 modellen staan op de site! *O*
http://www.trekbikes.com/nl/nl/bikes/

Denk dat dit mijn opvolger wordt, de 6300.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

• Bramster
Geen 69er meer bij Trek dit jaar? jammer...

leuk fietsje die ongeveerde Koga. Ik zou er alleen een andere stuurpen opzetten (met zo'n converter zodat je een ahead stuurpen kunt gebruiken)

[Voor 63% gewijzigd door Bramster op 26-08-2009 14:23]

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-06 12:31

Jazzper

BB4E^Guerilla

man wat gaat het topic hard. Die Agonite jakkert in zijn eentje deel 13 er wel even doorheen de komende week :p

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• Bramster
whaha, ja, er zit een flink tempo op :+

• agoNITE
Jazzper schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 14:44:
man wat gaat het topic hard. Die Agonite jakkert in zijn eentje deel 13 er wel even doorheen de komende week :p
Spuit 11 ! :P
Dacht daar gisteren ook nog aan, laatste paar pagina's 80% op mijn naam zo'n beetje? :P

• jules
  • Niet online
Tso, het topic even geupdate met het gereedschap van Ronald en mijzelf. Snap meteen waarom Skuzz er niet zo'n zin meer in had :P

• Bramster
jules schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 18:04:
Tso, het topic even geupdate met het gereedschap van Ronald en mijzelf. Snap meteen waarom Skuzz er niet zo'n zin meer in had :P
dan had je je TS moeten zien voordat ik de code netjes maakte....pffft

• agoNITE
Zo, uitbundig mailcontact gehad over de Gary Fisher.
Fiets is uit 2002, huidige eigenaar heeft er 1x mee in het bos gefietst verder alleen op verharde wegen. Hij doet de fiets weg omdat hij een mtb/racefiets heeft gekocht.

Heb duidelijke foto's van de crank etc gekregen, het ziet er erg goed uit :) Nu hopen dat hij lekker zit, geen gekke dingen vertoont etc.. Ga vrijdag middag met de trein heen. Toch nog een aardige rit, maar goed als het allemaal zo goed blijkt te zijn als op de foto's en in de mails heb ik het ervoor over :)

Nu maar eens zoeken op wat schoonmaak tips, want hij is vies!! En oh ja, de standaard gaat er meteen af ;) net als de bel :X

Even een vraag ook, op de Gary FIsher van Jazzper zit een stoffen bescherming om die framebuis bij de ketting. Is dit iets wat achteraf ook aan te schaffen en te plaatsen is?

[Voor 11% gewijzigd door agoNITE op 26-08-2009 18:35]

• Bramster
de bel zou ik gewoon laten zitten hoor :)
even bellen komt veel beter over dan roepen als je er langs wilt

Al heb ik wel een subtiele klein belletje dat vast zit aan een spacer onder de stuurpen

edit: ik heb ook een BBBel :+
en ja, zo'n bescherming is los aan te brengen, is een "Chainstay Protector"

[Voor 21% gewijzigd door Bramster op 26-08-2009 18:39]

• agoNITE
Haha, true. Tis ook nog een BBBel, helemaal zo gek nog niet.
Skuzz schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 18:34:

Al heb ik wel een subtiele klein belletje dat vast zit aan een spacer onder de stuurpen

edit: ik heb ook een BBBel :+
en ja, zo'n bescherming is los aan te brengen, is een "Chainstay Protector"
Thanks, lijkt me wel fijn om te hebben. Enige echte beschadiging die ik op het frame zo zie is op die plek, de stikker die daar hoort te zitten zit er niet meer :+

[Voor 83% gewijzigd door agoNITE op 26-08-2009 18:41]

• Tommzz
  • Laatst online: 05-06 17:54
Mag ik ook in de TS?

Heb een Cube LTX pro, nog niet erg veel bos gereden, maar dat komt hopelijk deze week :*)

pic:
http://img11.imageshack.us/img11/5695/p8100398.jpg

• agoNITE
Trouwens Skuzz, lees de TS eigenlijk nu pas eens goed door. Twee dingen:
1. Sorry voor mijn vele posts en links naar MP adds zonder overal een onderbouwing bij :Y)
2. Jouw Custom Specialized Hardrock, gruwelijk mooi! die kleuren :D

• Bramster
np

en thx :)
hier is het hele verhaal van het spuiten te lezen: http://www.mountainbike.n...iewtopic.php?f=14&t=51722

• agoNITE
Leuk, leesvoer :) Weet je toevallig nog een site met wat schoonmaak tips? Vraag me ook af waarmee ketting etc het best gesmeerd kan worden..

Had trouwens niet verwacht dat die bike zo oud was! De kenner waarschijnlijk wel..maar qua looks, behoorlijk bij de tijd :)

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-01-2022
Over ketting smeren is al vrij veel geschreven op het internet. Ik zou zeggen lees de topics op mountainbike.nl/.be eens door en maak je keuze uit de adviezen. De ene wil alleen maar middel x en de andere wil alleen maar middel y.
Ikzelf haal elke keer mijn ketting eraf na een paar ritten, even in dreft laten weken en vervolgens wat schrobben. Daarna terug de ketting erop en elk schakeltje voorzien van een druppeltje Supreme Black en we kunnen terug rijden.

edit: Thx voor de nieuwe topicstart d:)b . Misschien dat ik wel eens een foto post van mijn bike om in de TS te plaatsen.

[Voor 12% gewijzigd door Jegapia op 26-08-2009 21:36]

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

• jules
  • Niet online
Tommzz schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 19:11:
Mag ik ook in de TS?

Heb een Cube LTX pro, nog niet erg veel bos gereden, maar dat komt hopelijk deze week :*)

pic:
http://img11.imageshack.us/img11/5695/p8100398.jpg
Toegevoegd :)
AgoNitE schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 18:31:
Even een vraag ook, op de Gary FIsher van Jazzper zit een stoffen bescherming om die framebuis bij de ketting. Is dit iets wat achteraf ook aan te schaffen en te plaatsen is?
Heb op mijn Stevens niks zitten. Maar hoor wel met grote regelmaat een dikke "klunk" als ik van een stoepje afrijd/sprong maak. Denk iedere keer dat het frame op het punt van breken staat, maar het zou ook heel goed de ketting kunnen zijn die op het kale frame te recht komt. Moet dus idd ook even zo'n ding scoren om die "klunk" te voorkomen ;)
Skuzz schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 18:34:
Op mijn eerste "echte" goede MTB hebben ze ook een bel gezet zodat hij goedkoper verzekerd kon worden als citybike. Het arme ding was binnen een week al stuk, amper gebruikt. Kon prolly de klappen niet aan. Sindsdien fluit ik maar, werkt ook prima, mits je met een (bijna) droge bek ook kunt fluiten :P.
Heb ik ook op de vouwfiets, werkt net zo goed/slecht als fluiten; 25-50% luistert niet. ;(
Jegapia schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 21:34:
Over ketting smeren is al vrij veel geschreven op het internet.
Ik had laatst een dude bij de LBS die er behoorlijk zware olie op had gedaan. Was me echt een klote werk om dat eraf te halen zeg!
Ikzelf haal elke keer mijn ketting eraf na een paar ritten, even in dreft laten weken en vervolgens wat schrobben. Daarna terug de ketting erop en elk schakeltje voorzien van een druppeltje Supreme Black en we kunnen terug rijden.
Ik ben niet zo'n fan van compleet ontvetten/schoonmaken met water en dan opnieuw in de olie zetten. Wat gebeurd er nl met de olie in de schakeltjes??? Met name die olie moet smeren... ;)
edit: Thx voor de nieuwe topicstart d:)b . Misschien dat ik wel eens een foto post van mijn bike om in de TS te plaatsen.
Stuur maar een DM tegen die tijd ;)

[Voor 21% gewijzigd door jules op 26-08-2009 21:49]

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

could not resist...

iemand nog begin jaren 90 onderdelen over?
- Deore XT
- Deore LX
- DX

ik heb al mooi 1" XT headsetje, LX zwart crankstel en evt XT RD van allen begin jaren 90.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• agoNITE
Jazzper schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 22:07:
could not resist...

[afbeelding]

- Deore XT
- Deore LX
- DX

ik heb al mooi 1" XT headsetje, LX zwart crankstel en evt XT RD van allen begin jaren 90.
Mooie kleur Jasper! Ik kwam op marktplaats iemand tegen die veel oldschool spullen zou hebben. Zal even zoeken of ik die verkoper nog weer kan vinden.

Edit: Niet de verkoper die ik bedoelde. Maar misschien zit er iets tussen?
http://link.marktplaats.nl/274004597
Velgen shimano Deore DX http://www.marktplaats.nl/

[Voor 12% gewijzigd door agoNITE op 27-08-2009 09:53]

• Sandman I
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-06 19:37
Sinds enkele weken ben ik ook in het bezit van een mountainbike. Ik moet zeggen dat ik nog wel wat meer vertrouwen moet krijgen in de schijfremmen. Gisteren met wat gezelschap 25 Km gefiets door de Limburgse bossen (Wat een paradijs en dat op 10 minuten afstand van mijn huis :D) maar afdalen in het bos met schijfremmen lukt nog niet zo soepel. Maar! Oefening baart kunst! :)

Verder gaat het eigenlijk allemaal zeer goed... Ik geniet ook van elke seconde dat ik op de fiets zit en de tijd vliegt letterlijk voorbij. :) Alleen een klein ongelukje gehad gisteren... Ik was vergeten mijn vering uit te zetten bij een iets wat verkeerd ingeschatte afdaling en in combinatie met schijfremmen werd ik nogal verrast door een tak die op mijn pad lag. Het kostte me bijna mijn kindergeld.. :o

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Prima fiets Sandman, m'n broer heeft hem ook en bevalt hem ook erg goed. Wat vind je vooral lastig van de schijfremmen dan? Het doseren?

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-06 16:52

racoon

mooowwww

Weet er iemand een adresje waar ik goede/goedkope fietscomputers kan kopen, zoek er eentje voor op mijn stadsfiets. zat zelf te denken aan een polar cs300 of mijn edge 705 op de fiets te zetten, alleen zit deze wel voorop het stuur.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• Sandman I
Het is inderdaad het doseren waar ik vaker wat moeite mee heb en ook de sterkte van de remmen... Vooral het remmen in de bocht (vooral in de bossen) moet ik mezelf afleren. Ik heb zelf vrij weinig ervaring met deze remmen maar ik had gehoord dat je een paar keer moet doseren voordat je ze gebruikt. Moet dat doseren eigenlijk altijd? Of kun je na een tijdje ook gewoon remmen?

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Wat je vooraf een aantal keren moet doen (dus ook met net nieuwe blokjes) is de boel even goed inremmen.
Heel wat keren hard rijden en dan vol remmen, hard rijden, vol remmen, enz.. Op deze manier rem je de blokken goed in met een beter remresultaat tot gevolg.
Verder is het een kwestie van gewoon remmen zoals je met andere remmen ook zal doen. Ik ben zelf een 80% achterwielremmer, ik weet dat het niet goed is, maar vind het zelf het fijnste. Op deze manier kun je in de bocht ook nog bijremmen, met een evt. glijdend achterwiel tot gevolg, maar dat is veel makkelijker te controleren dan een slippend voorwiel.

• jules
  • Niet online
Sandman I schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 11:42:
Gisteren met wat gezelschap 25 Km gefiets door de Limburgse bossen (Wat een paradijs en dat op 10 minuten afstand van mijn huis :D)
Mag ik vragen waar je woont? Mijn ouders wonen in een buitenwijk van Roermond, dat was ook een 10-15 min fietsen, totdat ze er de A73 aanlegden...
Sandman I schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 12:14:
Het is inderdaad het doseren waar ik vaker wat moeite mee heb en ook de sterkte van de remmen... Vooral het remmen in de bocht (vooral in de bossen) moet ik mezelf afleren. Ik heb zelf vrij weinig ervaring met deze remmen maar ik had gehoord dat je een paar keer moet doseren voordat je ze gebruikt. Moet dat doseren eigenlijk altijd? Of kun je na een tijdje ook gewoon remmen?
Mja, wanneer kun je het beste remmen? Bij het autorijden heb ik geleerd om voor de bocht te remmen. Bij het autorijden/karten om pas vanaf halverwege de bocht weer langzaam op het gas te gaan. De achterliggende theorie; in de bocht heb je soms maximale grip nodig om niet uit de bocht te vliegen. Op het moment dat je gaat remmen/gas geven, kom je met het grootste gemak bij die grens, sterker nog, dikke kans dat je er over heen gaat.
Omdat je fiets oncontrolleerbaar word als je voorwiel blokkeert, gebruik je je voorrem alleen als je recht vooruit fietst. Op het moment dat je voorwiel wegbreekt (op zij slipt), heb je 99% kans dat je onderuit gaat. In (heftig) bochtenwerk rem ik daarom nooit met mijn voorrem.
Remmen met het achterwiel is wat anders. Als je wat meer ervaren bent kun je je achterrem gebruiken in bochten om de achterkant van je fiets eerder om te gooien, kijk maar eens bij het ralleyrijden bij auto's. De truc is wel dat je dit gedoseerd doet.

Kwestie dus om de bocht van tevoren in te schatten en er niet te hard doorheen te gaan. Ga je te hard, dan ben je de sjaak :P (met name als er bomen/prikkelstruiken/ravijn etc te vinden is aan de buitenkant ;) )

Bij afdalingen is het het makkelijkst om met achterrem te remmen. Weinig kans om over de kop te slaan. Nadeel is wel dat je hier aardig wat slijtage aan sommige route kan veroorzaken als je dit te veel gebruikt. Zelf rem ik daarom liever ook gecontrolleerd bij op de voorrem. Als je echter nooit eerder goede remmen hebt gehad/opeens een geveerde voorvork hebt, dan is dit stukje echt iets wat je goed moet beheersen. Langzaam beginnen en het steeds verder opbouwen. Je merkt snel genoeg wanneer je bijna over het dooie punt gaat, als je het langzaam doet kun je vaak nog prima herstellen :)
Impry schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 12:17:
Wat je vooraf een aantal keren moet doen (dus ook met net nieuwe blokjes) is de boel even goed inremmen.
Heel wat keren hard rijden en dan vol remmen, hard rijden, vol remmen, enz.. Op deze manier rem je de blokken goed in met een beter remresultaat tot gevolg.
Inremmen? Nog nooit gedaan. Maar weet niet of het handig is om naar mij te luisteren op dit vlak :P (daarnaast heb ik ook geen schijfremmen, ben er ook geen voorstander van)
Verder is het een kwestie van gewoon remmen zoals je met andere remmen ook zal doen. Ik ben zelf een 80% achterwielremmer, ik weet dat het niet goed is, maar vind het zelf het fijnste.
Ben een 80% voorwielremmer. En lekker krachtig waar nodig. Zorgt er ook nog eens voor dat je blokjes minder hard slijten. Bij mij gaan ze aan de achterkant van het slippend remmen alsnog harder 8)7.

• Sandman I
jules schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 13:10:
Mag ik vragen waar je woont? Mijn ouders wonen in een buitenwijk van Roermond, dat was ook een 10-15 min fietsen, totdat ze er de A73 aanlegden...
Ik woon in Sittard (Klik) aan de rug van de Kollenberg. Als ik de straat uit rij zit ik eigenlijk meteen al in het veld/bos. Ik kan eigenlijk gewoon elke kant op. Vlak over de grens bij Duitsland zijn wat leuke bossen en als ik het veld in ga zijn er genoeg paadjes met flink wat gravel waar ik kan fietsen. :)

Maar bedankt voor jullie info over het remmen. Ik denk dat het ook gewoon een kwestie van wennen en proberen is :)

[Voor 0% gewijzigd door Sandman I op 27-08-2009 14:01. Reden: typo]

• Bramster
Dan kun je vast eens samen gaan fietsen met dnhelle en Joopieboy, die komen ook uit Sittard :)
ik woon zelf in Venlo maar mijn ouders wonen in de buurt van Sittard, komt wel eens voor dat ik die fiets meeneem dus wie weet kunnen we ook ooit eens een stukje gaan fietsen.

en @ jules, op mountainbike zit een actieve groep uit de omgeving Venlo/Roermond, we gaan regelmatig samen een stuk fietsen. Dus als je zin hebt om eens mee te gaan kun je dat topic in de gaten houden :)

[Voor 27% gewijzigd door Bramster op 27-08-2009 14:14]

• jules
  • Niet online
Mountainbike.nl?
Nadeel is dat ik niet super vaak in het zuiden ben met fiets. Als ik er ben, dan kan ik ook vaak met een maat van me afspreken. Die is zelf lid van de MTB club uit Swalmen. 6 September moet hij meehelpen met het organiseren van een tocht in Swalmen. Eind september gaan we de Mergelheuvelland 2 daagse doen.

[Voor 63% gewijzigd door jules op 27-08-2009 18:38]

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-11-2022

Ikke!

aka Netfinity

racoon schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 12:11:
Weet er iemand een adresje waar ik goede/goedkope fietscomputers kan kopen, zoek er eentje voor op mijn stadsfiets. zat zelf te denken aan een polar cs300 of mijn edge 705 op de fiets te zetten, alleen zit deze wel voorop het stuur.
Dealextreme, 4 dollar oid. Kan dan wel een week of 2 duren voordat je hem hebt.

Oja, of hij het ook doet weet ik nog niet :+

[Voor 5% gewijzigd door Ikke! op 27-08-2009 19:29]

Klik mee voor GoT!........

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:43
Ikke! schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 19:29:
[...]

Maar ja, dan kun je hem terugsturen en krijg je een andere.

Aan de andere kant, ik haal er veel weg en pas 1 x een failure.

• jules
  • Niet online
Bramster schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 14:11:
en @ jules, op mountainbike zit een actieve groep uit de omgeving Venlo/Roermond, we gaan regelmatig samen een stuk fietsen. Dus als je zin hebt om eens mee te gaan kun je dat topic in de gaten houden :)
Zegt de zeven heuvelen weg je iets in omgeving de Meinweg? Geen idee wat er nu nog van over is gebleven. Die weg is/was iig een zijweg van de N280, voorbij de grens, (bijna)boven op de heuvel rechtsaf een bospad in en na een paar honderd meter beginnen de heuvels. Bij de T splitsing naar rechts, langs een huis en vlak daar achter weer naar links, waar je nog wat heuveltjes hebt. Je fietst dat stuk deels langs het hek van een golfbaan.

Aan de andere kant van de N280 kun/kon je ook een klein stukje het bos in, waarna je een leuke singletrack had naar beneden toe.

Het is echter een aardige tijd geleden dat ik daar gefietst heb, geen idee wat er allemaal van over is gebleven...

• Bramster
ik ben eigenlijk nog nooit gaan fietsen in de meinweg :D
staat nog steeds in de planning :+

• MartijnGizmo
  • Laatst online: 11:40

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

jules schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 13:55:@Martijn; ondanks dat je in groningen city woont; fiets blijft stoerder zonder slot hoor ;) En die bandjes lijken me ook erg dik! Wat zijn de maten?
Slot gaat alleen mee met plezierritjes, kan ik tenminste rustig een ijsje eten. ;) Banden zijn 26x2,25, maar lijken dikker omdat ze beige zijn.

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Ikke! schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 19:29:
[...]

http://www.lidl.nl/nl/hom....20090831.p.Fietscomputer
Heb al jaren een Aldi/Lidl fietscomputer en werkt probleemloos. (draadloze niet pakken, die zijn veel te gevoelig voor telefoonstraling, ga je de hele tijd 99.9km/h :P )

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:43
Impry schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 23:55:
[...]

http://www.lidl.nl/nl/hom....20090831.p.Fietscomputer
Heb al jaren een Aldi/Lidl fietscomputer en werkt probleemloos. (draadloze niet pakken, die zijn veel te gevoelig voor telefoonstraling, ga je de hele tijd 99.9km/h :P )
Past alleen niet op mijn lefty

• agoNITE
Nou nog een paar uur, dan sta ik in Raalte bij de Fary Fisher. Ben erg benieuwd.
Morgen meteen naar de Halfords om een shampoo met wax te kopen, mits de fiets meegaat :P
Maakt het kwa merk nog uit? Of gewoon zo goedkoop mogelijk? :P

• Bramster
tsss....coaten met modder dat ding! :+
ik houd over het algemeen alleen de draaiende delen en de remblokes/remoppervlak schoon :P

• agoNITE
Bramster schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 11:44:
ik houd over het algemeen alleen de draaiende delen en de remblokes/remoppervlak schoon :P
Hahaha, mja logisch om dat schoon te houden! Maar wil er toch wel schoon mee beginnen. Fiets is echt ranzig op de meeste plekken namelijk :P

De vork bijvoorbeeld is ook vies, maar ik vraag me daarbij vooral af hoe (weet de naam niet) het verende gedeelte schoongemaakt mag worden. Ik bedoel de 2 poten die de vork inschuiven zegmaar (die termen komen ooit nog wel .. :P)

• Sandman I
Nog een paar uurtjes en dan weer weekend! :) Begint hier al weer langzaam goed weer te worden dus ik denk dat ik vanmiddag maar weer eens een rondje ga fietsen door de bossen!

• Bramster
ik heb ook een lekker fietsweekend in de planning staan, morgen naar Vaals en zondag naar de Ardennen (ik denk Coo). En dat allemaal op een S-Works Epic die ik een weekendje leen :)
AgoNitE schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 12:19:
[...]
De vork bijvoorbeeld is ook vies, maar ik vraag me daarbij vooral af hoe (weet de naam niet) het verende gedeelte schoongemaakt mag worden. Ik bedoel de 2 poten die de vork inschuiven zegmaar (die termen komen ooit nog wel .. :P)
daar is speciale spay voor volgens mij.... maar ik veeg het gewoon met een zacht doekje af :)

[Voor 59% gewijzigd door Bramster op 28-08-2009 13:05]

• jules
  • Niet online
Bramster schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 11:44:
Als je hem regelmatig onderhoud, dan is het wel prettig om niet al te vieze handen te krijgen. Schoonmaken is dan wel een must.

Verder gebruik ik een dreft of aanverwanten. Van allesreiniger geurt ie me te veel :P

• agoNITE
Papieren zakdoekje, sommige dingen zijn zo simpel :P
Schoonmaken zal eerst vooral optisch zijn..wel het e.e.a nakijken. Lagers etc. wil ik na mijn vakantie eens proberen, als ik het aandurf :Y)

• Bramster
jules schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 13:15:
[...]

Als je hem regelmatig onderhoud, dan is het wel prettig om niet al te vieze handen te krijgen. Schoonmaken is dan wel een must.

Verder gebruik ik een dreft of aanverwanten. Van allesreiniger geurt ie me te veel :P
voor elke rit onderhoud ik mijn fiets wel hoor, ketting schoonmaken/smeren, casette/voorbladen schoonmaken, remmen beetje bijstellen. Maar het frame elke keer poetsen? nah... om de paar maanden haal ik wel alles uit elkaar voor groot onderhoud, en dan poets ik het frame ook wel.

en schone handen houden? het is maar droge modder, veeg je zo van de handen af :P

las trouwens pas ergens een onderzoek van een fietsfabrikant, bij fietsen die vaak gepoetst werden (met water/ontvetter) gingen de lagers en andere draaiende delen een stuk minder lang mee

• agoNITE
Nou ja, de verkoper had in zijn advertentie staan dat hij eens goed schoongemaakt moet worden. Daarnaast heeft de fiets, voor zover ik begrepen heb, een onderhoudsbeurt bij zijn LBS mogen genieten. Hierna heeft de verkoper er nagenoeg niet meer op gefietst omdat hij een nieuwe fiets heeft.
Grote beurt za dus niet meteen noodzakelijk zijn!

Daarnaast zou het voor mij wel een 'nieuwe' fiets zijn hé..die moet natuurlijk schoon voor ik hem in ga rijden :p

• tsunami69
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-05 09:47
AgoNitE schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 11:41:
Nou nog een paar uur, dan sta ik in Raalte bij de Fary Fisher. Ben erg benieuwd.
Morgen meteen naar de Halfords om een shampoo met wax te kopen, mits de fiets meegaat :P
Maakt het kwa merk nog uit? Of gewoon zo goedkoop mogelijk? :P
Ik zou de shampoo van de halfords links laten liggen, deze ontvetten zeer goed, Ik gebruik een autoshampoo van meguiar's kost wat maar in verhouding kost een wasbeurt nog geen 0,25 euro aan shampoo

• jules
  • Niet online
Bramster schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 13:36:
[...]

voor elke rit onderhoud ik mijn fiets wel hoor, ketting schoonmaken/smeren, casette/voorbladen schoonmaken, remmen beetje bijstellen. Maar het frame elke keer poetsen? nah... om de paar maanden haal ik wel alles uit elkaar voor groot onderhoud, en dan poets ik het frame ook wel.

en schone handen houden? het is maar droge modder, veeg je zo van de handen af :P

las trouwens pas ergens een onderzoek van een fietsfabrikant, bij fietsen die vaak gepoetst werden (met water/ontvetter) gingen de lagers en andere draaiende delen een stuk minder lang mee
Men zegt ook dat je je fiets niet met een hogedruk reiniger moet schoonmaken, dan spuit je dus ook alle olie er vanaf. 't Is eigenlijk best simpel, zorgen dat er zo min mogelijk ontvettend spul bij de draaiende delen komt.

En ik wil niet zeggen dat ik mijn fiets vaak schoonmaak, hooguit even afspuiten met de tuinslang als ie is vies geworden. Als je dat meteen doet dan scheelt dat best wel een hoop. Als je er tijden mee wacht dan koekt het aan en blijft hij langer vies. Sinds ik de fiets nu een 1,5 jaar heb, heb ik hem zeg een 2-3x met een sopje gewassen. Als je dat vaak vind, dan weet ik het ook niet meer :P. (mijn ketting onderhoud ik wel vaker)

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-06 10:21

McGryphon

Veul vrouwkes!

fck, skuzz = bramster? Vlug nickchange terug, ik snap het niet meer zo :P
Maargoed, enigszins bijgekomen van de 24-uurs, dat ga ik nu compenseren met een weekend lang feesten :P

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• Bramster
>:)

Was Skuzz ondertussen toch wel beu :P

• agoNITE
Gister de bike meegenomen. Fietst lekker!
Er rammelt niks aan, geen speling etc..

Enige wat meteen aan vervanging toe is, is de voorderrie. Dit wist ik ook :)
Wat daarna op m'n verlanglijstje staat zijn een nieuwe ketting, achterband en een nieuw middelste blad voor op de crankset.

Verdere eventuele upgrades komen later wel eens :)

Ga hem vandaag schoonmaken en zien of ik ff wat foto's kan maken :O

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

cool! congrats! goede keuze denk ik

• agoNITE
Thanks!

Voelde tijdens het test ritje meteen al veschil met de Giant Rincon, de GF voelt veel lichter en soepeler aan...
En ik vind het gewoon een toffe fiets, kwa kleuren etc...

Edit: even over de banden, voor is zit nog een goede Schwalbe Little Albert, achter 1 die ruim aan vervaning toe is. Nou heb ik nog een nieuwe Schwalbe Black Jack liggen, ik heb zelf het idee om deze voor te monteren en de Little Albert achter. Is dit slim om te doen? Of maakt het sowieso niet zoveel uit?

[Voor 45% gewijzigd door agoNITE op 29-08-2009 09:49]

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ik vond die Little Albert op de fiets van m'n vriendin wat slecht afrollen op asfalt, omdat het profiel in het midden niet helemaal doorloopt. Door de trillingen die dat geeft heb je wat sneller last van verdoofde handen, dus ik zou hem achter monteren om daar zo min mogelijk last van te hebben :)

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

*mental note: Bramster = Skuzz = for evah Skuzz :+

Mijn fiets-upgrade-toekomst hangt een beetje af van of het bandje van de grond komt, als het bandje goed van de grond komt ben ik min of meer verplicht een andere, grotere versterker te kopen, en dan blijft er weinig over voor de fiets. Anders komt misschien een keer die langverwachte R7 :+

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• harry64
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-06 21:57
Jazzper schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 22:07:
could not resist...

[afbeelding]

- Deore XT
- Deore LX
- DX

Als je wilt heb ik deze nog voor je liggen (nieuw) (plaatje van een website geplukt). Afaik 93/94 model

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ah cool, zou er wel mooi bijpassen ja!

• agoNITE
Als iemand toevallig nog een voorderrie heeft liggen voor weinig (liefst XT/LX)...
Kabelvoering van boven, buismaat 31.8? Dat is iig maat van zadelklem die nodig was. Dualpull mag, als iemand me uit wil leggen wat het is, of ik er iets mee kan..

• harry64
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-06 21:57
AgoNitE schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 14:01:
Als iemand toevallig nog een voorderrie heeft liggen voor weinig (liefst XT/LX)...
Kabelvoering van boven, buismaat 31.8? Dat is iig maat van zadelklem die nodig was. Dualpull mag, als iemand me uit wil leggen wat het is, of ik er iets mee kan..
Heb er trouwens 2 van de bovenste, is dacht ik 31.6. :)

• agoNITE
Hm bedankt voor je aanbod, maar zoek toch iets nieuwers. Waarschijnlijk ook al iets gevonden bij extraparts.nl

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-05 22:04

DaRoot

Some say...

Vanavond 2x Racing Ralph gekocht, waar 12 km op verhard mee is gefietst.. samen € 40... zeer goede deal lijkt me!
nog mensen hier die 13 september aan de Grenslandmarathon vanuit Tubbergen mee gaan doen?

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:32

Vos

AFCA

AgoNitE schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 14:01:
Heb nog een XTR liggen...zal eens kijken naar type..maar is denk ik kabel van onder.

• agoNITE
Iedereen mag ophouden met zoeken naar een voorderrie, er is 1 onderweg. Toch bedankt!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12:27
Vanmiddag kan de fiets weer uit elkaar, zanderige boel daar in Schoorl :*)

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Cyclonist schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 10:07:
Vanmiddag kan de fiets weer uit elkaar, zanderige boel daar in Schoorl :*)
Mocht je wel fietsen ivm die brand? Zag gisteren nog op tv dat allerlei volk weg gestuurd werd?!

• agoNITE
Dit is hem geworden!

Heb er nog niet veel aan gedaan, het belangrijkste nu is de voorderrie. Als deze er is ga ik zo'n beetje met vakantie. Als ik terugkom is mn salaris er ook weer, dan ga ik eens verder met ketting/casette/crank etc...

Voor zover ik weet zitten er trouwens tubeless banden om, mocht ik dit gaan vervangen (achterband is er hard aan toe), zijn er nog dingen waar ik op moet letten? Lees ook van alles over vloeitstof etc...is dit perse nodig?

Wat betreft specs:
http://fisherbikes.com/bike/archivemodel/350
Er is niet heel veel aan veranderd, XT achter derrie is het enige wat ik zo kan vinden :)

[Voor 11% gewijzigd door agoNITE op 01-09-2009 13:56]

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:56

Japie.G

Colour Classic

@Agonite
Hey! Wat zie ik nou! Heb ik mijn Gary Fisher aan een mede-tweaker verkocht?? Des te beter :) Je hebt hem al behoorlijk schoon gemaakt zie ik! Ziet er gelijk beter uit!

Ik zal het topic blijven volgen, ben benieuwd wat je er van maakt! Moet helemaal goed komen lijkt me zo! Ik hoop dat je er nog goed veel plezier aan kunt beleven en helemaal als de nieuwe voorderrie er op zit, want die was echt niet goed meer :)

Ik heb hem weg gedaan wegens aanschaf van deze fiets. Meer iets voor mij! Persoonlijke keus...

De hartelijke groeten van mij!

• agoNITE
Japie.G schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 14:44:
@Agonite
Hey! Wat zie ik nou! Heb ik mijn Gary Fisher aan een mede-tweaker verkocht?? Des te beter :) Je hebt hem al behoorlijk schoon gemaakt zie ik! Ziet er gelijk beter uit!

Ik zal het topic blijven volgen, ben benieuwd wat je er van maakt! Moet helemaal goed komen lijkt me zo! Ik hoop dat je er nog goed veel plezier aan kunt beleven en helemaal als de nieuwe voorderrie er op zit, want die was echt niet goed meer :)

Ik heb hem weg gedaan wegens aanschaf van deze fiets. Meer iets voor mij! Persoonlijke keus...
Hahaha! oh dat wist ik niet eens kerel! Kleine wereld ;)
Inderdaad hier en daar wat schoongemaakt, nog niet echt heel veel tijd voor gehad eigenlijk :)
Woon zelf op een flat en mn vriendin wil niet dat ik in huis ga sleutelen. En bij mn schoonouders staat de garage vol omdat ze hun Volvo uit 1974 weer aan het opbouwen zijn (opnieuw gespoten).

Maar hij fietst lekker!

• Cyclonist
pjlgt schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 12:37:
[...]

Mocht je wel fietsen ivm die brand? Zag gisteren nog op tv dat allerlei volk weg gestuurd werd?!
Ben vrijdag thuis gekomen na een week vakantie daar, veel door de bossen en duinen gefietst. We besloten vrijdag morgen maar te vertrekken door het slechtere weer, bleek die middag Schoorl bijna in vlammen op te zijn gegaan idd :P

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

@japie en agonite:
kat in de zak! ik wil niet stoken maar die GF is een kat in de zak!
:+

• agoNITE
Stook toch maar eens Jazzper, waar doel je op? ;)

[Voor 4% gewijzigd door agoNITE op 01-09-2009 16:36]

• Jegapia
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-01-2022
Ik zie weinig gelijkenissen eerlijk gezegd :? .

Al ben ik zelf niet zo'n fan van Gary Fisher frames. Vind ze meestal niet zo mooi maar dat is een kwestie van smaak en doet er niet toe voor AgoNitE.

[Voor 23% gewijzigd door Jegapia op 01-09-2009 17:27]

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

• agoNITE
Jegapia schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 17:25:
Ik zie weinig gelijkenissen eerlijk gezegd :? .

Al ben ik zelf niet zo'n fan van Gary Fisher frames. Vind ze meestal niet zo mooi maar dat is een kwestie van smaak en doet er niet toe voor AgoNitE.

[afbeelding]
[afbeelding]
Mja iets mooi vinden is persoonlijk natuurlijk, ik vind m zelf wel erg mooi...misschien niet zo'n bijzondere uitstraling, maar dat hoeft van mij ook niet zo :)
Ik zie de vergelijking ook niet zo eigenlijk :P

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Jazzper rijdt zelf op een oude afgeragde GF Aquila :+

American Eagle, that's where it's at!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

man man wat ben je snel op de kast agonite ;)

hoe kan ik iets tegen GF hebben ;)
vond het gewoon mooi om jullie beiden even te bokken. Prima fietsje hoor.

en @mcgryphon: oud ja, afgeragd, nee!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

hehe ik d8 al :P

Persoonlijk vind ik de GF frames ook erg mooi! Ben er toentertijd gewoon voor gevallen, net zoals Agonite nu denk ik :)

edit, nu ik er zo naar zit te kijken, vind ik bij het schone/strakke uiterlijk van de fiets dat oude zadel nogal uit de toom vallen. MS ook ff vervangen :)

[Voor 36% gewijzigd door Japie.G op 01-09-2009 22:57]

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

oh ik wil dat rolls zadel wel overnemen dan voor een fixie to be

• agoNITE
Jazz jij zegt snel op de kast, ik zeg ken jij die oranje giant nog ;)
Zadel zal k apart houden..mocht je zelf een nieuwer zadel hebben, ruilen is ook een optie :)

En over de looks..klopt wel wat japie zegt. Vanaf dat ik de bike op MP zag moest ik hem hebben, mits geen wrak natuurlijk ;)

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

heb toentertijd zlefs een bij de lbs naar dit zadel zitten kijken, geen idee hoe hij zit, maar hij staat super bij die GF :)

Vond hem toen te duur..

• agoNITE
Hmhm opzich mooie kleurstelling, maar iets te lomp voor mijn smaak :)
Deze vind ik wel iets:
http://www.bbbparts.com/saddles_compdesign-bsd09.php
http://www.mtbr.com/cat/c...am/PRD_417406_140crx.aspx

Het hoeft ook niet zo duur :)

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:07
Nadat het frame van mijn Scott Scale 35 de dag voor de Ironbike in Ischgl gescheurd was, vandaag de fiets weer opgehaald bij de fietsenmaker.

Het nieuwe frame is het Scale 40 frame van 2009. Dit is het standaard frame wat Scott levert als een frame onder garantie moet worden vervangen. De andere onderdelen zijn overgebouwd van mijn Scott Scale 35. Vond eerlijk gezegd mijn witte Scale 35 mooier, zowel wat betreft kleur als de vorm van de buizen van het frame. Die van de Scale 35 waren mooi rond en deze zien er platgeslagen uit. Het is natuurlijk wel weer mooi om een nieuw frame te hebben.
In de huidige setup weegt de fiets 11,6 kilo. Mijn DT Swiss wielen vind ik wat betreft kleur bij dit frame mooier staan dan bij de witte Scale 35.

Wat foto's van mijn fiets hieronder.

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

• jules
  • Niet online
Uber vet, ongetwijfeld dat hij zijn geld er mee verdiend...

• Elwood Blues
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-06 12:44

Elwood Blues

87167191

Ik heb de knoop doorgehakt: ga mijn mountainbike (Giant ATX 880 van heel wat modeljaren geleden) strippen, het frame opnieuw in eigen livery spuiten (het negatief van mijn racefiets) en vervolgens de hele boel weer opbouwen waarbij ik gelijk een megagrote onderhoudsronde doorvoer: nieuwe ketting, cassette, wellicht ook de complete crank en misschien ook de voorvork. 't Is een fijne fiets, maar hij is lelijk en ik vind het erg boeiend om ieder onderdeel van zo'n fiets een keer vast gehad te hebben. Als alles een keer keurig los is geweest, goed schoongemaakt is en dan regelmatig schoon en fris gehouden wordt, is dat alleen maar prettig bij het onderhoud :) Mooi project voor de winter leek me zo!

Oh ja, mijn racefiets is wit met helderrode accenten, dus de Giant wordt helderrood met witte accenten (wil de exacte kleur rood even laten scannen bij de verfboer).

[Voor 10% gewijzigd door Elwood Blues op 02-09-2009 17:01]

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ganz geile scott!!!

en @elwood: voor de winter? 1 weekendje toch ;p
nee super leuk project man! als je nog vragen hebt, hit me!

• Bramster
leuk project :)
Ik heb iets soortgelijks met mijn Speci Hardrock uit 2000 gedaan

• agoNITE
Hm ligt het nou aan mij, of is het hier akelig stil sinds ik een fiets heb. En dus niet meer zoveel te zeiken heb :P

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

haha, indeed! En ik klus afgelopen week weinig dus dat schiet ook niet op. Heb wel een speelgoedwinkelmoment gehad. Die vriend van me met al dat materiaal mailde een huge excellijst met allemaal onderdelen of ik nog iets leuks zag om uit te zoeken, want hij was zijn schuur aan het opruimen. Eenmaal alles aub ;)

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:08
Om de boel hier op gang te houden:

Hoe komen jullie qua kleding de koude maanden door? Ik heb momenteel alleen nog kleding voor zomerse omstandigheden, maar omdat de temperaturen langzaamaan naar beneden gaan is het tijd voor winterkleding. Wat zijn echte must haves op dat gebied? Volstaan een paar overschoenen, lange fietsbroek en een jack?

De wijzen komen uit het Oosten!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

thermoshirt is ook altijd wel relaxt.

En ik heb hele chique handschoenen van PRO die water en winddicht zijn zonder dat het gelijk hele lompe handschoenen zijn! Ideaal. En waterdicht <> transpiratiedicht. Als je er kokend water in giet dan komt er stoom uit, maar het water blijft erin staan (ok, klopt niet natuurkundig, maar je snapt mijn punt). Daar adverteerden ze nog mee.

En overschoenen is ook chill

• agoNITE
Jazzper schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 09:34:
haha, indeed! En ik klus afgelopen week weinig dus dat schiet ook niet op. Heb wel een speelgoedwinkelmoment gehad. Die vriend van me met al dat materiaal mailde een huge excellijst met allemaal onderdelen of ik nog iets leuks zag om uit te zoeken, want hij was zijn schuur aan het opruimen. Eenmaal alles aub ;)
Als er nog wat leuks tussen zit..zadeltje ofzo, SPD pedalen :) Mits je er van af wil :P

Baal er wel van! tis nog best redelijk weer deze week en ik zit verkouden binnen :(

[Voor 9% gewijzigd door agoNITE op 04-09-2009 10:04]

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:08
Waar kan ik goedkoop kleding kopen voor in de winter? Er zijn zoveel online shops, maar de een heeft dit weer goedkoper dan de ander en ik ben het overzicht kwijt :)

Bij een shop in de buurt verkopen ze voor 99 euro het volgende (zie pagina 3 @ Hierrrrr)

Windstopper jack
Goossens lange broek gevoerd
Overschoenen
Windstopper handschoenen

De wijzen komen uit het Oosten!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
cyclewear.eu bijvoorbeeld

Heb zelf een lange broek (van de Aldi :P) met windstopper. Die draag ik gewoon over m'n normale korte broek.
Daarbij een thermoshirt met lange mouwen. Daarover vaak een fietsshirt met lange mouwen. En als het echt koud is, daar nog een jasje overheen. Overschoenen zijn erg relaxt. Vooral met veel blubber. Scheelt weer schoenen schoonmaken :)

• Cyclonist
In het zuiden/belgië heb je ook nog winkels van itek, die hebben prima low-budget spul :)

• jules
  • Niet online
Ik heb van die 'extenders' / broekspijpen om mijn korte fietsbroek lang te doen lijken. Als het wisselvallig weer is, mooie optie, klein/licht om mee te nemen.

Verder fiets ik niet zo heel veel met fietskleding aan. 't Is ook echt afhankelijk per persoon en wat het weer doet. Hoe minder vet je hebt, des te beter je moet kleden, want des te eerder je kans hebt om ziek te worden (is mijn ervaring in mijn omgeving).

Pagina: 1 2 3 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee