Gisteren Houffalize route 3, 5 en 1 gedaan (in die volgorde)... route 3 begint met 2 onmenselijke beklimmingen, vooral voor een beginner die niet weet wat hij moet verwachten. In de eerste beklimming moest ik afstappen en door de steilheid kon ik ook niet meer opstappen, dus maar lopend omhoog. Tweede beklimmen was ik zo buiten adem op 3/4e dat ik afgestapt ben en de rest omhoog ben gelopen. Daarna zijn alle beklimmingen wel te doen (of ik raakte gewend aan de steilheid en doseerde mijn krachten beter). Wat een verschil met de beklimmingen op de Veluwe die hooguit 100 meter lang stoempen zijn. Dan kun je gewoon tot de top doorbeuken en bovenop bijkomen. Maar in de Ardennen komt na ieder bochtje nog een stukje klimmen.

Heb er van genoten. Route 1 was voornamelijk asfalt, dus die was niet zo speciaal, maar wel ff lekker om mee af te sluiten zodat ik echt het idee had alles uit mijn dag op en neer rijden gehaald te hebben. Totaal ruim 80km gemaakt en lekker frisse boslucht gesnoven
Thuisgekomen vanmorgen mijn fiets schoongemaakt en geprobeerd de achterderailleur in te stellen aan de hand van dit filmpje:
YouTube: How to Adjust a Rear Derailleur – Limit Screws & Indexing .. ik had namelijk regelmatig problemen dat er niet geschakeld werd of een versnelling werd overgeslagen, hetgeen niet fijn is in een afdeling, maar al helemaal niet in een klim.
Tijdens deze "reparatie" kwam ik er achter dat er cable adjusters aan beide uiteinden kapot zijn. Hetgeen ik niet echt snap, aangezien ik sinds ik de fiets heb (ruim 1000km gereden in ongeveer 10 weken) geen 1 keer gevallen ben of ergens gruwelijk tegenaan gestoten ben. Wel af en toe een steen of tak die omhoog schiet, dus achter kan ik nog indenken dat er iets kapot is gegaan, maar bij het handvat snap ik het helemaal niet. Zelf heb ik er ook nog nooit aangezeten.
Achter (waar de kabel de derailleur "in" gaat) is dit dingetje gebroken, waardoor de kabel deels bloot ligt:
https://www.bike-discount...0-sealed-100-pieces-49927
Bij de shifter is de adjuster links op de foto gebroken (de vorm is zeg maar een paddestoel waarbij de steel van de paddestoel het schroefdraad is. De breuk is precies tussen de kop en de steel, dus het schroefgedeelte zit nog in de shifter).
https://bike.shimano.com/...slx-m7000/SL-M7000-L.html
Ik kan me zo voorstellen dat het feit dat deze gebroken zijn invloed hebben op het schakelen (alhoewel het schakelen wél goed lijkt te gaan als ik de fiets van de grond heb en handmatig trap en schakel zoals in het filmpje).
Mijn vraag: zijn deze onderdelen simpel te vervangen? Of moet ik dan gelijk de hele kabel vervangen (want dat zie ik niet zitten om zelf te doen

). (en verder wilde ik gewoon even mijn verhaal kwijt

)