Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deelOverzichtLaatste deel

Pagina: 1 2
Acties:
  • 552.639 views

• jules
  • Registratie: oktober 2002
  • Niet online
Welkom in het 13e deel van Het grote Mountainbike topic hier op GoT. Deel 12 heeft al weer veels te veel replies dus is het weer tijd voor een nieuw topic!

Heb je dingen voor in de topic start, nuttige informatie, leuke links of wil je ook met je bike in de startpost staan? Stuur dan een DM naar mij.

Links naar de vorige topics
Deel 1: Het grote mountainbike topic.
Deel 2: Het grote mountainbike topic (deel 2)
Deel 3: Het grote mountainbike topic (deel 3)
Deel 4: Het grote mountainbike topic (deel 4)
Deel 5: Het grote mountainbike topic (deel 5)
Deel 6: Het grote mountainbike topic (deel 6)
Deel 7: Het grote mountainbike topic (deel 7)
Deel 8: Het grote mountainbike topic (deel 8)
Deel 9: Het grote mountainbike topic (deel 9)
Deel 10: Het grote mountainbike topic (deel 10)
Deel 11: Het grote mountainbike topic (deel 11)
Deel 12: Het grote mountainbike topic (deel 12)

http://www.jasperstevens.nl/got/coureurs.jpg
NaamFietsOpmerkingenPlaatje(s)/site
JanuszCanondale F600, XT en LX
GhostriderViper - Sick boy x.9 RS Pike Race
Giant ATX XT/XTR Juicy5 Truv Stylo RS Reba Team
1 2 3
HarmenCube Reaction R1 Mag '09
Sid Race, X.0/X.9/XT, Formula R1 schijfremmen, DT Swiss wielen
1
The_ScarabialRocky Mountain Element1
KexTrek 6500 opgeleukt met LX/XT
Specialized Epic
1 2 3
RuudOn-One The Gimp plus Agent!Bikes Orange
GoldenSampleTrek 6500Nogal oranje
Just_IIntersens CR 510 Deore1 2
LaagvliegerkeCube LTD CCWeekendtas, platformpedalen1 2 3 4
SkoezieGT Zaskar Team1
JazzperGary Fisher Aquila 1996 STX/Deore/XT1
BiobakTrek 6500Mooie fietsbel :91
JTGhost SE5000 met 7000 uitrustingDude!1
ViperkeTrek 63001
Pizzaboer_JATrek 6700 2006Schoonmaken is moeilijk ;)1 2
GideonGiant XTC 1 2004^^1
MaartendCannondale Jekyll1 2
zonoskarRocky Mountain Element 970Hoe doet ie dat toch, zo balancerend op twee wielen zonder steun??? ;)info
harry64Koga X-Runner scandium 2005, Volledig XTR, Sid wc + Ritchey wcs zadelpen, stuur, stem1
dnhelleTurner Flux '08 met '07 5-Spot achterbrug, Rockshox Reba Team en Fox RP31 2 3 4 5
momaniaGiant HCM-2, LX-XT, rock shox1 2 3
CyclonistKlein Attitude1 2 3
SolosmotsCube AMS Pro 1001
zwikMerida Matts TFS 900 Magura
k0ewlScott Scale1
VosSpecialized Epic
beschuitfluiterTrek 6500 2008 V-brake
FrancisFocus Black Raider1 2 3 4 5 6
Sp33dFr34kScott Spark LTD1 2 3 4 5 6 7
JoopieboyDecathlon RockriderGoedkoop prutding :p1 2 3 4
FMSFocus LTD ding
BakkertGhost SB Special
Ghost SE6000
1
2
MarquisKubus!1
BramsterCustom Specialized Hardrock, XT afgemonteerd
Low-Budget Singlespeed
Roestig :P1
2
MadMarkyCube LTD Comp 20081 2
FaxeIdworx Mountain Rohler
Scott Scale 40
1
2
KoffieNTMoozes Chaser1 2 3 4 5
willy1986Cube LTD Team 20081 2 3
kippySpecialized Rockhopper Comp Disk 20081 2 3 4
_ArthurCube Reaction XT 20071
SchizoDuckieCustom Sprint Extreme Disc 20081
joeltjeCube LTD Comp
NoepZorBulls Copperhead 31 2 3
MeiCube Acid
Xander2000Specialized Rockhopper Comp Disc1
RonaldXtrail Mountainbike 100% Shimano SLX 20091 2
julesStevens S6 Pro 2006
TommzzCube LTX pro1
Sandman ITrek 6300 '09
neographikalXtrail Mountainbike Sram X.9 2009 met Recon1
frankknopersBulls Copperhead 2 met full Shimano SLX set, Schwalbe banden en Rock Shox Tora SL vork1 2 3 4
NoxiuZHaibike Edition RX, volledig SLX afgemonteerd en Rock Shox Recon vork met RaceKing Supersonic 2.2 achter en X-King RaceSport 2.4 voor :>1 2 3
XeNeRgYBulls Copperhead 3 2010
synx6Trek Fuel EX9
Patrick91Bulls 29+ 2012
cyclocrosser: Gilbertson cyclone (titanium)
RiqyCannondale Trial SL3

http://www.jasperstevens.nl/got/faq.jpg
:? Hoe kom ik aan een nieuwe fiets?
Dit wordt met name beperkt door je budget. Globaal heb je 4 opties:
1. Je koopt een nieuwe bike bij de fietsenmaker
2. Je koopt een nieuwe fiets online (vermijd hier wel alle winkels zoals Matrabike e.d.)
3. Je koopt een tweedehands bike bij de fietsenmaker
4. Je koopt een tweedehands bike op marktplaats of elders.
Natuurlijk heeft elke optie zo zijn voordelen en zijn nadelen. Een nieuwe fiets is bijvoorbeeld niet zaligmakend. Vooral met een beperkt budget is het vaak handiger om een gebruikte fiets te kopen. Je betaald dan niet de volle mep en je hebt dan toch vaak een redelijke fiets. Uiteraard kan je dit soort vragen (mits goed onderbouwd) gewoon posten in dit topic.

:? Wat zijn handige tips voor tijdens het rijden?
Ken je fiets en vooral zijn beperkingen. Wen eraan dat hij licht is en dus ook vrij wendbaar. Als je voor het eerst click pedalen hebt, wen er dan rustig aan. Iedereen is weleens voor het verkeerlicht omgevallen omdat zn schoen niet op tijd uit de click geraakte.

Oefen ook je bochtentechniek en pas op in de regen. Rem nooit teveel in een bocht, doe dat voor de bocht. Dit leer je natuurlijk vanzelf, maar een aantal tips zijn altijd welkom. Leer ook een goede balans te krijgen op je fiets, zeker met afdalingen door de bossen kan dit zeer handig zijn.

Gravel is een bitch. Probeer niet te hard te remmen of te sturen door gravel want je gaat, tenzij je op het niveau van de elite rijdt, gegarandeerd op je plaat.

Mul zand is niet moeilijk, zolang je niet met van die achterlijk dunne bandjes fiets. Gewicht naar achter, misschien je voorwiel een beetje optillen als je de zandbak inrijdt. Snelheid proberen te houden en licht schakelen. Sturen doe je niet door lomp in te sturen maar door subtiel in de bocht te kijken. Vermijd diepe geulen want die duiden op een dieper stuk.

Probeer altijd het best berijdbare pad te zoeken, meestal het hogere deel van de track. Op harde bosgrond kan je harder gaan met minder moeite en harder door de bocht dan door de blubber. Blubber remt, en zakt naar beneden. Rijd dus de hogere delen van de track, ook al zie je het verschil in de dikte van de blubber niet. Dat verschil is er namelijk wel.

En de belangrijkste tip van allemaal: blijf oefenen, je wordt vanzelf beter d:)b

:? Uit welke materialen kunnen frames bestaan?
Aluminium is het meest voorkomende framemateriaal. Dit komt omdat er een zeer goede verhouding prijs/stijfheid/gewicht mee kan worden behaald. Een aluminium frame zal minder stijf, maar ook minder duur zijn dan een carbon frame van hetzelfde gewicht.
Staal komt niet zo veel meer voor omdat het niet zo stijf kan worden gemaakt bij hetzelfde gewicht als andere materialen. Het is echter een goed materiaal voor een beginnersfiets omdat een stalen frame bijna elke valpartij wel zal kunnen overleven en niet veel meer kost dan een goedkoop aluminium frame. Bij de zgn. singlespeeders is staal het meestgebruikte framemateriaal.
Carbon kennen we allemaal onderhand wel: het zijn vaak erg lichte en stijve frames die ermee gemaakt worden, wat meer zekerheid in een bocht en minder moeite bij het accellereren oplevert. Deze frames zijn echter in verhouding vrij duur, en bij een valpartij kan je het frame weggooien. Carbon is niet te repareren en een klein scheurtje is funest voor de stijfheid en betrouwbaarheid van het frame.
Titanium is het duurste framemateriaal, maar volgens velen ook het beste. Het kan zo worden gemaakt dat het frame comfortabel is, maar wel alle energie bij het aanzetten direct overbrengt op het wiel en zijdelingse stijfheid is doorgaans ook geen probleem bij Ti frames. Toch is het niet het ideale framemateriaal... de prijs voorkomt dat iedereen er op rijdt.

:? Hoe stel ik mijn fiets af op mijn lichaam?
Vraag die veel voorbij komt. Voorop gestelt staat dat je niet op basis van je lichaamsmaten de perfecte afstelling kan bereiken. Je krijgt er een mooie beginstand mee en finetunen doe je door naar je lichaam te luisteren. voor een goed begin check bikefitting

:? Iets over trapfrequentie
Bij het mountainbiken is hier wat minder over te zeggen dan bij het racefietsen. De trapfrequentie hangt volledig af van je ondergrond. Maar vooropgesteld moet worden dat je nooit te zwaar moet trappen. Het beste is een soepel tredje waarbij je niet te snel verzuurd. Ik zal hier ooit misschien wat meer onderbouwde informatie neer zetten.

:? Enkele termen die hier vaak voorbij komen

Groep: de verzamelnaam voor de onderdelen op je fiets. Als je een shimano XTR groep hebt zijn je remmen, naven, derailleurs, etc van Shimano XTR. Uiteraard zijn groepen in allerlei prijsklassen te krijgen. Bij Shimano is de XTR groep de duurste, dan XT, LX, Deore en nog een aantal. Verder is er op de markt ook nog materiaal van Sram te krijgen.

Vergelijkingstabel Shimano / SRAM:
ShimanoSRAM
Shimano XTRSRAM X.0
Shimano Deore XT SRAM X.9
Shimano Deore (S)LXSRAM X.7
Shimano DeoreSRAM X.5
Shimano AlivioSRAM X.4
Shimano Acera SRAM 3.0
Shimano Altus, Tourney, C050

Balhoofd: Het geheel aan lagers waarin je voorvork draait. Je hebt de ouderwetse waarbij het balhoofdstel in je balhoofdbuis gedrukt wordt en je hebt het nieuwere Ahead waarbij je frame meedoet.(kromme uitleg, i know).
In de lagere prijsklassen is een cartridge aheadset veruit het beste. Onderhoudsvrij en vrij duurzaam. Ze zijn echter wel een bitch om af te stellen dus als je een kort lontje hebt moet je het je fietsenmaker laten doen.
In de hogere prijsklassen moet je gewoon een chris king balhoofd kopen, die krengen gaan vaak meerdere frames mee.

Butted: Als onderdelen zoals spaken en framebuizen niet overal even dik zijn maar dik waar ze sterk moeten zijn en dun waar het niet hoeft (is lichter). Je hebt ook double en triple butted.

Columbus, Easton en Reynolds: Namen die je vaak voorbij ziet komen. Dit zijn framebuizenbouwers. Een Framemerk zoals AMerican Eagle koopt dus bij hen buizen in.

Draadband en vouwbanden: De 1e is een buitenband met een hiel (dus waar staalkabels door lopen). Je stadsfiets heeft dit sowieso. Bij een vouwband is de hiel van zachter materiaal zoals kevlar en kan je hem dus compact opvouwen. Je hebt ook nog tubeless waarbij een genaaide band om de velg gelegd wordt. Vouwbanden zijn over het algemeen lichter en soepeler dan tubeless of draadbanden, waardoor het wiel sneller in gang te trekken is en de rolweerstand makkelijk(er) laag gehouden kan worden.

Lugs: Waar 2 buizen verbonden worden. Soms zie je een soldeerrandje rondom, soms is er een soort hoes waar buizen ingeschoven worden en soms worden ze gelijmd.

LBS: Local Bike Store, ookwel de plaatselijke fietsenmaker om de hoek (zo dat scheelt een boel letters he). FM is fietsenmaker overigens ;)

Pedalen: Klikpedalen werken met een plaatje en een schoen (duh). Toeclips zijn pedalen met zo'n korfje erop. Ook hier weer verschillende soorten verkrijgbaar.

Oversized: Om een fiets sterker te maken kun je de buizen dikker maken. Je kan ook dat extra materiaal gebruiken om de diameter te vergroten ipv de dikte van de wand. Dan krijg je oversized buizen die stijver zijn maar niet zwaarder i.t.t. de normale buizen.

Ahead: Kort gezegd hebben oudere fietsen een stuurbuis die een hoek maakt en je hebt Ahead waarbij een tussenstuk (de 'stem' of 'stuurpen') tussen de stuurbuis en het stuur zit. Ahead systemen hebben ook geen schroefdraad. Check dit plaatje.

Uitvaleinden: Ookwel 'pats'. Waar je achteras uitdonderd als je je snelspanner niet goed dicht hebt zitten ;)

Cranks: De arm van trapas (bottom bracket) naar je pedaal. Meestal 17cm. Ik weet niet meer wie maar volgens mij Peter Winnen heeft zonder dat hij het wist eens een Tour gereden met 2 verschillende lengtes cranks... Dit is echter niet aan te raden omdat je ene been dan een kleinere cirkel maakt dan het andere.
Als je langere benen hebt kan je 175mm of zelfs 180mm cranks overwegen. Korter dan 165 gaan is niet altijd even slim, tenzij je echt klein bent.

Zadelstrop: Om te voorkomen dat je zadelpen naar beneden zakt bij belasting wordt de zitbuis afgeknepen. Vroeger ging dit met een imbusboutje die de spleet dichtkneep, tegenwoordig heb je een soort hoefijzertje die de zadelbuis om de zadelpen klemt.

Voorvork: Waar je wiel inzit. Veelal in verende vorm bij de mountainbike. Veel verschillende soorten in te krijgen. toelichting:
* = prut
** = redelijke kwaliteit, maar niet geschikt voor zwaar gebruik
*** = hier begint het leuk te worden, soepele vorken met goede demping en stijfheid. Wel vaak aan de zware kant
**** = materiaal waar de meeste ongesponsorde wedstrijdrijders meer dan genoeg aan hebben
***** = simpelweg het beste wat er te krijgen is

Vergelijkingstabel voorvorken:
MerkTypeWaardering
SuntourNRX/NCX/noem maar op*
Axon 2008***/****
Rock ShoxDart*/**
Tora 302**
Tora 318***
Recon****
Reba/SID*****
MarzocchiMZ-#**
MX Comp (tot 2006)***
MX Pro***/****
Marathon****
XC-#00****/*****
Corsa*****
FoxFloat*****
Vanilla*****
Talas*****
ManitouAxel, Sliver*/**
Black, Slate**/***
R7****
R7 MRD*****
RSTGila/Capa/Omega/noem maar op*

http://www.jasperstevens.nl/got/links.jpg
Online shops
Bike2Build
Math Salden
BikeDiscount.de
RoseVersand
FuturumShop

Wielerfora
Fiets.nl
wielrennen prikpagina
mountainbike.nl
Bikeforums.net

Technische sites
M-gineering
Sheldon Brown
Weight Weenies
Sleuteltopic op mtb.nl

Routes
Bikespot.nl
MTBroutes.nl
MTBroutes.be
RideMyMTB.com

Overig
mtbr ook forum!
Cyclingnews
Dirty Pages

Wat zal er in dit topic nog voor verassingen zorgen? Komen er veel mountainbikende GoT'ers bij met dit mooie weer? Zal AgoNitE nu eindelijk eens een leuk fietsje vinden? Zal Jazzper eindelijk eens een Rockhopper laten staan? We zullen het allemaal zien in dit deel
d:)b

Bedankje: McGryphon en Joopieboy bedankt voor het goede werk aan de voorgaande delen. Bedankt Bramster voor het onderhouden van het voorgaande deel. Ben benieuwd of ik net zo goed ben in de job :P

McGryphon wijzigde deze reactie 04-11-2013 16:56 (208%)

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• jules
  • Niet online
Heb ooit eens op een gehuurde Cadex. Fietste best lekker. Het grote nadeel is alleen bij 2e hands aanschaf, je weet niet wat voor klappen ie heeft gehad en waar. je ziet de barstjes en de scheuren niet. Hij kan zomaar opeens door midden gaan....

Nadeel van een alu frame, na goed gebruik treed ook daar metaal moeheid op. (gezien balhoofd van mijn vorige fiets).

Alleen echte stalen frames slijten niet zo. Maar die verkopen ze niet meer nieuw. En da's ook niet zonder reden ;)

Een goede tip is dus eigenlijk om nooit een fiets van een pro te kopen.

@Martijn; ondanks dat je in groningen city woont; fiets blijft stoerder zonder slot hoor ;) En die bandjes lijken me ook erg dik! Wat zijn de maten?

jules wijzigde deze reactie 26-08-2009 14:00 (11%)

• jules
  • Niet online
Ligt eraan waar je fietst natuurlijk. In heuvelachtig gebied wil je het gewoon niet zwaar hebben. Laat ik dat nou het tofste vinden om te fietsen ;). Voor een stadscrosser mag het best staal zijn idd. Liefst ongeveerd ook. 2 of zelfs maar 1 blad voor, slicks uiteraard. Wellicht dat ik nog eens een specifiek bike-je ga bouwen :D

Cadex zou je evt wel kunnen doen. Moet ie je alleen een frame garantie van (afhankelijk zijn verkoopprijs) 2-3 jaar geven :P. Zonder frame garantie (weet verder niet hoe hij is uitgerust) zou ik er niet meer dan € 150 - 175 voor over hebben. Met frame garantie lap ik er gerust 250 voor.

jules wijzigde deze reactie 26-08-2009 14:07 (30%)

• jules
  • Niet online
Tso, het topic even geupdate met het gereedschap van Ronald en mijzelf. Snap meteen waarom Skuzz er niet zo'n zin meer in had :P

• jules
  • Niet online
quote:
Tommzz schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 19:11:
Mag ik ook in de TS?

Heb een Cube LTX pro, nog niet erg veel bos gereden, maar dat komt hopelijk deze week :*)

pic:
http://img11.imageshack.us/img11/5695/p8100398.jpg
Toegevoegd :)
quote:
AgoNitE schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 18:31:
Even een vraag ook, op de Gary FIsher van Jazzper zit een stoffen bescherming om die framebuis bij de ketting. Is dit iets wat achteraf ook aan te schaffen en te plaatsen is?
Heb op mijn Stevens niks zitten. Maar hoor wel met grote regelmaat een dikke "klunk" als ik van een stoepje afrijd/sprong maak. Denk iedere keer dat het frame op het punt van breken staat, maar het zou ook heel goed de ketting kunnen zijn die op het kale frame te recht komt. Moet dus idd ook even zo'n ding scoren om die "klunk" te voorkomen ;)
quote:
Skuzz schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 18:34:
de bel zou ik gewoon laten zitten hoor :)
even bellen komt veel beter over dan roepen als je er langs wilt
Op mijn eerste "echte" goede MTB hebben ze ook een bel gezet zodat hij goedkoper verzekerd kon worden als citybike. Het arme ding was binnen een week al stuk, amper gebruikt. Kon prolly de klappen niet aan. Sindsdien fluit ik maar, werkt ook prima, mits je met een (bijna) droge bek ook kunt fluiten :P.
quote:
Al heb ik wel een subtiele klein belletje dat vast zit aan een spacer onder de stuurpen
Heb ik ook op de vouwfiets, werkt net zo goed/slecht als fluiten; 25-50% luistert niet. ;(
quote:
Jegapia schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 21:34:
Over ketting smeren is al vrij veel geschreven op het internet.
Ik had laatst een dude bij de LBS die er behoorlijk zware olie op had gedaan. Was me echt een klote werk om dat eraf te halen zeg!
quote:
Ikzelf haal elke keer mijn ketting eraf na een paar ritten, even in dreft laten weken en vervolgens wat schrobben. Daarna terug de ketting erop en elk schakeltje voorzien van een druppeltje Supreme Black en we kunnen terug rijden.
Ik ben niet zo'n fan van compleet ontvetten/schoonmaken met water en dan opnieuw in de olie zetten. Wat gebeurd er nl met de olie in de schakeltjes??? Met name die olie moet smeren... ;)
quote:
edit: Thx voor de nieuwe topicstart d:)b . Misschien dat ik wel eens een foto post van mijn bike om in de TS te plaatsen.
Stuur maar een DM tegen die tijd ;)

jules wijzigde deze reactie 26-08-2009 21:49 (21%)

• jules
  • Niet online
quote:
Sandman I schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 11:42:
Gisteren met wat gezelschap 25 Km gefiets door de Limburgse bossen (Wat een paradijs en dat op 10 minuten afstand van mijn huis :D)
Mag ik vragen waar je woont? Mijn ouders wonen in een buitenwijk van Roermond, dat was ook een 10-15 min fietsen, totdat ze er de A73 aanlegden...
quote:
Sandman I schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 12:14:
Het is inderdaad het doseren waar ik vaker wat moeite mee heb en ook de sterkte van de remmen... Vooral het remmen in de bocht (vooral in de bossen) moet ik mezelf afleren. Ik heb zelf vrij weinig ervaring met deze remmen maar ik had gehoord dat je een paar keer moet doseren voordat je ze gebruikt. Moet dat doseren eigenlijk altijd? Of kun je na een tijdje ook gewoon remmen?
Mja, wanneer kun je het beste remmen? Bij het autorijden heb ik geleerd om voor de bocht te remmen. Bij het autorijden/karten om pas vanaf halverwege de bocht weer langzaam op het gas te gaan. De achterliggende theorie; in de bocht heb je soms maximale grip nodig om niet uit de bocht te vliegen. Op het moment dat je gaat remmen/gas geven, kom je met het grootste gemak bij die grens, sterker nog, dikke kans dat je er over heen gaat.
Omdat je fiets oncontrolleerbaar word als je voorwiel blokkeert, gebruik je je voorrem alleen als je recht vooruit fietst. Op het moment dat je voorwiel wegbreekt (op zij slipt), heb je 99% kans dat je onderuit gaat. In (heftig) bochtenwerk rem ik daarom nooit met mijn voorrem.
Remmen met het achterwiel is wat anders. Als je wat meer ervaren bent kun je je achterrem gebruiken in bochten om de achterkant van je fiets eerder om te gooien, kijk maar eens bij het ralleyrijden bij auto's. De truc is wel dat je dit gedoseerd doet.

Kwestie dus om de bocht van tevoren in te schatten en er niet te hard doorheen te gaan. Ga je te hard, dan ben je de sjaak :P (met name als er bomen/prikkelstruiken/ravijn etc te vinden is aan de buitenkant ;) )

Bij afdalingen is het het makkelijkst om met achterrem te remmen. Weinig kans om over de kop te slaan. Nadeel is wel dat je hier aardig wat slijtage aan sommige route kan veroorzaken als je dit te veel gebruikt. Zelf rem ik daarom liever ook gecontrolleerd bij op de voorrem. Als je echter nooit eerder goede remmen hebt gehad/opeens een geveerde voorvork hebt, dan is dit stukje echt iets wat je goed moet beheersen. Langzaam beginnen en het steeds verder opbouwen. Je merkt snel genoeg wanneer je bijna over het dooie punt gaat, als je het langzaam doet kun je vaak nog prima herstellen :)
quote:
Impry schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 12:17:
Wat je vooraf een aantal keren moet doen (dus ook met net nieuwe blokjes) is de boel even goed inremmen.
Heel wat keren hard rijden en dan vol remmen, hard rijden, vol remmen, enz.. Op deze manier rem je de blokken goed in met een beter remresultaat tot gevolg.
Inremmen? Nog nooit gedaan. Maar weet niet of het handig is om naar mij te luisteren op dit vlak :P (daarnaast heb ik ook geen schijfremmen, ben er ook geen voorstander van)
quote:
Verder is het een kwestie van gewoon remmen zoals je met andere remmen ook zal doen. Ik ben zelf een 80% achterwielremmer, ik weet dat het niet goed is, maar vind het zelf het fijnste.
Ben een 80% voorwielremmer. En lekker krachtig waar nodig. Zorgt er ook nog eens voor dat je blokjes minder hard slijten. Bij mij gaan ze aan de achterkant van het slippend remmen alsnog harder 8)7.

• jules
  • Niet online
Mountainbike.nl?
Nadeel is dat ik niet super vaak in het zuiden ben met fiets. Als ik er ben, dan kan ik ook vaak met een maat van me afspreken. Die is zelf lid van de MTB club uit Swalmen. 6 September moet hij meehelpen met het organiseren van een tocht in Swalmen. Eind september gaan we de Mergelheuvelland 2 daagse doen.

jules wijzigde deze reactie 27-08-2009 18:38 (63%)

• jules
  • Niet online
quote:
Bramster schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 14:11:
en @ jules, op mountainbike zit een actieve groep uit de omgeving Venlo/Roermond, we gaan regelmatig samen een stuk fietsen. Dus als je zin hebt om eens mee te gaan kun je dat topic in de gaten houden :)
Zegt de zeven heuvelen weg je iets in omgeving de Meinweg? Geen idee wat er nu nog van over is gebleven. Die weg is/was iig een zijweg van de N280, voorbij de grens, (bijna)boven op de heuvel rechtsaf een bospad in en na een paar honderd meter beginnen de heuvels. Bij de T splitsing naar rechts, langs een huis en vlak daar achter weer naar links, waar je nog wat heuveltjes hebt. Je fietst dat stuk deels langs het hek van een golfbaan.

Aan de andere kant van de N280 kun/kon je ook een klein stukje het bos in, waarna je een leuke singletrack had naar beneden toe.

Het is echter een aardige tijd geleden dat ik daar gefietst heb, geen idee wat er allemaal van over is gebleven...

• jules
  • Niet online
quote:
Bramster schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 11:44:
tsss....coaten met modder dat ding! :+
ik houd over het algemeen alleen de draaiende delen en de remblokes/remoppervlak schoon :P
Als je hem regelmatig onderhoud, dan is het wel prettig om niet al te vieze handen te krijgen. Schoonmaken is dan wel een must.

Verder gebruik ik een dreft of aanverwanten. Van allesreiniger geurt ie me te veel :P

• jules
  • Niet online
quote:
Bramster schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 13:36:
[...]

voor elke rit onderhoud ik mijn fiets wel hoor, ketting schoonmaken/smeren, casette/voorbladen schoonmaken, remmen beetje bijstellen. Maar het frame elke keer poetsen? nah... om de paar maanden haal ik wel alles uit elkaar voor groot onderhoud, en dan poets ik het frame ook wel.

en schone handen houden? het is maar droge modder, veeg je zo van de handen af :P

las trouwens pas ergens een onderzoek van een fietsfabrikant, bij fietsen die vaak gepoetst werden (met water/ontvetter) gingen de lagers en andere draaiende delen een stuk minder lang mee
Men zegt ook dat je je fiets niet met een hogedruk reiniger moet schoonmaken, dan spuit je dus ook alle olie er vanaf. 't Is eigenlijk best simpel, zorgen dat er zo min mogelijk ontvettend spul bij de draaiende delen komt.

En ik wil niet zeggen dat ik mijn fiets vaak schoonmaak, hooguit even afspuiten met de tuinslang als ie is vies geworden. Als je dat meteen doet dan scheelt dat best wel een hoop. Als je er tijden mee wacht dan koekt het aan en blijft hij langer vies. Sinds ik de fiets nu een 1,5 jaar heb, heb ik hem zeg een 2-3x met een sopje gewassen. Als je dat vaak vind, dan weet ik het ook niet meer :P. (mijn ketting onderhoud ik wel vaker)

• jules
  • Niet online
Uber vet, ongetwijfeld dat hij zijn geld er mee verdiend...

• jules
  • Niet online
Ik heb van die 'extenders' / broekspijpen om mijn korte fietsbroek lang te doen lijken. Als het wisselvallig weer is, mooie optie, klein/licht om mee te nemen.

Verder fiets ik niet zo heel veel met fietskleding aan. 't Is ook echt afhankelijk per persoon en wat het weer doet. Hoe minder vet je hebt, des te beter je moet kleden, want des te eerder je kans hebt om ziek te worden (is mijn ervaring in mijn omgeving).

• jules
  • Niet online
De truc van een stads mtb is dat hij/zij er niet op en top uitziet, maar wel op en top rijd ;). Heb nl weinig trek om het fietsgenot van anderen te financieren ;)

• jules
  • Niet online
quote:
fisherman schreef op maandag 07 september 2009 @ 08:27:
[...]

Veel fabrikanten geven geen garantie boven de 65 kilo dacht ik, maar dat wil niet zeggen dat ze niet heel blijven als je zwaarder bent.
Belachelijk ligt zeg! Als je gaat kijken naar een normale BMI dan zit je op ondergewicht als je een 1m80 bent...
quote:
Bedenk dat je wielen altijd mee kan nemen als je een andere fiets koopt.
Ben ik het niet 100% met je eens. Want velgen kunnen net als een frame ook slijten. Sterker nog, heb je velg remmen (remblokjes die op de zijkant van de velg drukken om af te remmen), dan worden je velgen na verloop van tijd dunner en dus ook zwakker. Bij schijfremmen is dat natuurlijk niet het geval.

• jules
  • Niet online
quote:
AgoNitE schreef op maandag 07 september 2009 @ 20:37:
[...]
Ondergewicht hoeft niet altijd negatief te zijn. Ik ben zelf 1m85 en ik zou blij zijn als ik aan de 65kg zou komen ;)
Mja, dat heeft een maat van mij ook. Die kan eten wat ie wil, maar komt geen grammetje aan. En blijft rond de 60kg. Maar ik vind het vreemd dat men niet uitgaat van de P95 (statistische term; 95% van de bevolking/doelgroep), maar zelfs nog lager dan de P50 (minder dan de helft van de bevolking) gaat zitten.
quote:
Met niet negatief bedoel ik dat het niet altijd een oorzaak hoeft te hebben maar ook gewoon je bouw kan zijn. Ik vind ondergewicht altijd zo'n beladen woord :p
Als ik te veel eet komen de kilo's er bij mij aan en heb ik er echt last van. Als ik te weinig eet ben ik zo slap als een dweil. Veel sporten zou kunnen zorgen dat ik een hoop vet verbrand, maar daarvoor komen er spieren (=gewicht) terug. Ik ben er inmiddels achter dat mijn ideale gewicht zo rond de 80 kg hangt. En dat zal voor iedereen weer anders zijn.
quote:
Jazzper schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 11:08:
hehe, klassieke denkfout!

een achterderrie doet niet aan aantal speed! (ok, misschien dat met 10 speed smallere ketting en dus andere pullies moeten). Je shifters doen aan x aantal speed, je derrie volgt slechts de kabel.
Waarom zie ik dan duidelijk een 8 staan op de foto van jouw voorgaande post? (8SIS)

Anyhow, als dat waar is wat jij zegt, dan zou ik dus zonder problemen mijn oude shizzle op de shifters na, prima kunnen overzetten op mijn nieuwere bike, inclusief magura's. In verband met de huidige gecombineerde rem+shifters was ik er nog niet aan begonnen.

jules wijzigde deze reactie 08-09-2009 11:30 (24%)

• jules
  • Niet online
Uhmz, BMI kun je pas echt goed vergelijken vanaf een bepaalde leeftijd. Aan het begin van mijn studietijd (18-20 jaar) was ik ook nog 70-75 kg. Daarna jaren op en nabij de 80-85 kg gezeten en nu dus (10 jaar later) 76-82 kg...

Vandaag in een sukkelgangetje van mijn werk naar huis gefietst. Kwamen er een MTB-er en een racefietser langs die treintje aan't rijden waren. Ik haak aan, MTB-er die voorop fietste schoof door naar achteren en was regelmatig naar mij aan't kijken en liet wat ruimte voor hem over. Heb zelf nooit in treintje gereden, maar kreeg wel het vermoeden dat hij mij daar wilde hebben. Ik heb er vriendelijk voor bedankt, trapte m'n MTB op z'n staart en ging er met zo'n 5km harder alsnog voorbij. Beetje jammer alleen dat mijn conditie de afgelopen weken wel erg was ingekakt en ik dus ook binnen no time aardig buiten adem was. 2e nadeel, vanwege de hersenschudding van een paar weken geleden werd ik ook nog eens een partij duizelig. Ik moest dus aardig rap afhaken op dat tempo :| Snel maar een afslag genomen, pakten ze helaas ook die afslag om me dus zo weer in te halen :/

jules wijzigde deze reactie 08-09-2009 21:20 (66%)

• jules
  • Niet online
Haha, ik dook dus ook een bospaadje in, terwijl zij voor de veilige klinkers kozen. Stuk verder uit het bos kwam ik de racefietser nog tegen, die was een stukje om gereden en die kon ik nog wel bijtrekken. Alleen op het punt dat ik er weer was sloeg ik net af waar hij alsnog rechtdoor ging...

• jules
  • Niet online
Ik blijf er liever achter fietsen, mits het geen stinker is natuurlijk. Scheelt me een hoop energie. 30-35 km/h moet ik wel kunnen bijbenen op deze manier.

Kwam toevallig nog een oude post tegen van toen ik mijn fiets van een medetweaker kocht;

Stevens S6 Pro 2006, bij mij is de kleurstelling echter iets anders, donkergrijs allemaal zonder rode accenten. Mijn versie vind ik gaver.

Alle onderdelen volgens opgaaf van de verkoper;
Chassis
Voorvork SR Suntour Axon E, 80mm, Lockout, Alu-shaft*
Stuurkolom FSA Ahead Integrated Mod. 11, 1 1/8"
Aandrijving
Stuurkrans Shimano Deore M530 Hollowtech, 44-32-22
Kogellager binnen Shimano ES30 Octalink 113mm
Versnelling h Shimano Deore M530
Versnelling v Shimano Deore M531
Ketting Shimano HG53
Cassette Shimano HG50.9 11-32
Pedalen MTB Alu Dual Side
Wiel set
Naaf h Shimano Deore M530
Naaf v Shimano Deore M530
Velgen Rigida Sphinx gehaakt, CNC side 36 L
Spaken Nirosta RVS 2.0mm
Banden Continental Vapor Pro 26x2.1" vouwbaar
Cockpit
Stuur Oxygen Driver DB 580mm
Frontsectie Oxygen Driver 25.4mm
Zadel Oxygen Velocity
Zadelhouder Oxygen Driver 350mm
Schakel-rem hendel Shimano Deore M530 Dual Control
Remmen Shimano Deore M530 V-Remmen

Ik zie alleen nu dat die voorvork een hele andere is die er nu in zit; Manitou Axel Platinum 80 :?. Op de voorvork na vind ik het nog steeds een mooi dingetje. Ben nl nog steeds geen liefhebber van geveerde voorvorken :P. Wellicht dat ik toch maar eens voor kwaliteit moet gaan :P

jules wijzigde deze reactie 10-09-2009 12:09 (82%)

• jules
  • Niet online
Wel apart dat je er een knik in hebt gekregen. Het wil me wel eens lukken om banden te verwisselen zonder bandenlichters. Met name bij mountainbikes.

Bij mijn weten zit er alleen ijzerdraad in het stuk van de buitenband dat nog in de velg blijft zitten. Geen idee wat zo'n knik in het draad voor effect daarop kan hebben. Wel weet ik dat die er vrijwel niet uit is te krijgen :/. Probeer iig als je de band oppompt die draad overal zo goed mogelijk nog net in het randje van de velg te krijgen. Dit lukt het beste bij een deels opgepompte band. Als hij te ver is opgepompt krijg je er nauwelijks beweging meer in en als ie nog niet vergenoeg is opgepompt heb je grote kans dat het helemaal geen effect heeft wat je doet. Als je het niet goed doet voel je als het ware een deuk in je band zitten.

Verder kunnen bobbels in de band ook voorkomen als de fiets een tijd (3 maanden en langer) heeft stilgestaan. Het deel waar ie op staat droogt uit, waarna dit deel meer kan uitzetten en je een bobbel in je band krijgt.

2 verschillende effecten dus :)

(ps, please correct me if I'm wrong)

• jules
  • Niet online
Pas op met te hard oppompen. Er zijn genoeg velgen/banden die niet meer dan 4 bar kunnen hebben. 't Is niet de eerste keer dat ik een klapband mee maak :P (ik fiets graag op goed opgepompte banden ;), al is het gelukkig al weer een hele tijd geleden dat zoiets gebeurd is ;) )

• jules
  • Niet online
quote:
Harmen schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 09:23:
Zo, heb dit topic ook maar eens toegevoegd aan mn bookmarks. ;)

Kan de startpost geupdate worden aub.
Cube Reaction R1 Mag '09
Sid Race, X.0/X.9/XT, Formula R1 schijfremmen, DT Swiss wielen
Staat er vanaf nu in :)

• jules
  • Niet online
Daarom ben ik ook zo'n enorme fan van die geveerde voorvorken (not).

Je hebt goedkope vorken, dat is prut fietsen, gaan hopelijk een jaar mee, onderhoud/reparatie gaan lastig, waarbij je alsnog met 2-3 jaar een nieuwe kan kopen. De duurdere vorken fietsen beter, beter onderhoud en reparatie mogelijk, maar ja, dat moet je dan ook wel daadwerkelijk doen. En op den duur gaat het ook stuk natuurlijk (eerder dan een ongeveerde vork). Al met al ben je meer kwijt en komt het er op neer dat alleen een dure vork dé oplossing is, op een ongeveerde vork na.

Volgens de OP is je Recon niet een van de slechtste vorken trouwens (4 van de 5 sterren). Nu maar hopen dat het met garantie opgelost kan worden :)

jules wijzigde deze reactie 23-09-2009 00:17 (12%)

• jules
  • Niet online
quote:
Klinkt misschien als simpele oplossing. Maar zodra jij klappen gaat maken (hoe zacht ze ook zijn) belast jij het frame op een manier waarop het waarschijnlijk niet berekend is, met alle gevolgen van dien. Dikke afrader dus.
quote:
Bramster schreef op woensdag 23 september 2009 @ 17:12:
hehe, met anti-slip zodat je flink door de bochten kunt scheuren zonder je passagier te verliezen :+
netjes hoor :)
GMTA, maar je was me al voor. Op zich grappig idee, maar weet niet of je GF het gaat waarderen Martijn :) (met name dat antislip gedeelte)

• jules
  • Niet online
Bij mijn fiets met trommelremmen is het nooit meer goedgekomen. Totdat ik de hele handel in totaliteit verving. Maar schijf goed ontvetten en de blokken vervangen zou zeker moeten werken. Zorg wel dat je na het ontvetten de schijfremmen goed schoonpoetst met een doek zodat er niet nog resten ontvetter opzitten die evt nog in de blokken kunnen komen...

Overigens gebeurd het mij vaker dat er teflon op de velg komt en dus ook op mijn blokken. Paar keer remmen als het weinig is, blokken schoonmaken met dreft of blokken beetje schuren helpt meestal. Al maak ik me eigenlijk nooit druk om de blokken achter. Al zouden de blokken volgezogen zitten met vet, dan krijg ik mijn achterwiel nog wel blokkerend. Aan de voorkant is dat uiteraard een ander verhaal.

Hoe spuit je overigens je ketting in? Ik zet de ketting altijd eerst in de buitenste tandwielen/bladen, vervolgens draai ik de ketting rond en spuit ik alleen de ketting in tussen het gedeelte van de achterband en het crankstel (voorste tandwielen). Wel uitkijken voor wind, en doe dit niet binnen of op je mooie tuintegels (ik weet dat je geen tuin hebt :P, 't is een waarschuwing voor anderen), want je spuit ook een hoop zooi op de grond ermee.

verschillende userts weer toegevoegd aan de SP/OP met hun fiets :)

• jules
  • Niet online
quote:
Skoezie schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 08:09:
Op dezelfde manier, alleen hou ik er altijd een doek achter. Heb je niet de vloer, de velg en alles eronder.
Kan ook natuurlijk, wellicht de tip als je je casette van toch nog een laagje teflon wil voorzien tegen het roesten (prettig bijv als je regelmatig door de duinen crost/zoute omgeving)
quote:
neographikal schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 17:49:
Ik heb de schijf 2x goed ontvet en heb hem daarna compleet warm getrapt. Ik heb de remkracht weer terug, maar hij hakt er niet zo agressief in als eerst deed. Da's op zich geen nadeel, ik kan hem nu wat makkelijker doseren :)
Ook een manier om iets aan remkracht te verliezen als je nog niet gewend bent aan heel veel remkracht....
quote:
Net even naar Arnhem heen en weer gefietst (2x21km, over de Posbank, behoorlijk klimmen voor mijn doen dus :) Wel over de verharde weg) en het fietsen gaat nu al beter.
Let erop dat als je veel over asfalt rijd, je noppen beduidend harder slijten dan in bosrijke omgevingen. Kun je er beter slicks opgooien.
quote:
Bramster schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 18:21:
Ik ben niet zo'n fan van teflon eigenlijk (of andere spuitbussen smeerspul). Het komt op veel te veel plekken waar het niet moet komen.

Morgan Blue (extra dry) lube voor MTB. Bij mij is het spul echter lichter kwa kleur (doorzichtig/wit) dan wat hier staat afgebeeld. Is op basis van dunne olie/wax/parafine oid. Handzaam (mee te nemen onderweg), makkelijk te doseren, je spuit niet de gehele omgeving onder/hoeft er geen doek bij te houden.
quote:
en wanneer komt er een "Mountainbike"-foto meeting? Is weer eens wat anders dan "show je auto"-foto meeting :+
In Limburg kun je het beste terecht voor de mooiste tochten. Nijmegen is ook wel een mooie omgeving, de utrechtseheuvelrug/amerongen heb je ook leuke heuvels. Ben er opgegroeid, maar ondanks dat ik toen al een mountainbike had, nog niet de echte trail paden opgezocht. De laatste is wel de mooiste centrale meetplaats wat dat betreft.

(maar ben nog steeds bezig met mijn herstel van m'n hersenschudding, het gaat bijzonder traag :(. Nu al bijna 6 weken...)

• jules
  • Niet online
quote:
MartijnGizmo schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 10:48:
Ik parkeer mijn fiets altijd binnen (woon in het centrum), dus moet hem wel de trap op kunnen sjouwen. :)
Begon me nu af te vragen, hoe zwaar is ie nu eigenlijk nu je hem zo aan't optuigen bent?
quote:
Wat ik nu alleen nog zoek zijn inklapbare mandjes voor aan de bagagedrager. Lijkt me ideaal als je wat mee moet nemen onverwacht. In de VS heb je o.a. Wald 582, die kosten op Ebay iets van €11, maar daar komt dan €40 verzenden overheen. In Duitsland zag ik ook wel zoiets met €15 verzenden, maar dan waren de mandjes zelf €40... 8)7

Dit is het idee:
[afbeelding]
[afbeelding]
Hmz, best interessant voor mijn boodschappen fiets; mijn omafiets. Boodschappentas erin en gaan :Y). Volgens mij is zo'n mand niet zo heel moeilijk zelf te maken als die € 50,- je te duur is. En wellicht kunnen we er een IA van maken als er meer geïnteresseerden zijn?

• jules
  • Niet online
Dat valt nog wel mee :) Alhoewel, bijna 5 kg zwaarder dan mijn MTB :)

• jules
  • Niet online
quote:
ThunderNet schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 22:14:
Mede dankzij MartijnGizmo ben ik nu verpest... En ga ik mijn fiets ombouwen naar een singlespeed :) hoofd reden is dat eigenlijk alle bewegende onderdelen vervangen moeten worden omdat ze gewoon compleet afgesleten zijn. (Derrailers, ketting, cassete, bladen voor). :) In het proces ga ik ook het stuur vervangen.. Ben erg benieuwd hoe het gaat zijn. Maar als fiets om lekker in de stad wat mee te raggen en kutten wordt het vast erg leuk :D
Single speed in het groningse is niet verkeerd. Je mist niks aan die andere 2 bladen daar :P
quote:
Skoezie schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 09:32:
Na een paar 100 km met een 1x9 setup te hebben gereden (32 voor, 11-34 achter) nu over naar een 2x9 setup. Voor nu 28 & 40 en achter gekozen voor een 12-27 race cassette. Erg benieuwd of dat me iets beter gaat bevallen. Had met de 1x9 setup toch geregeld het idee dat ik net een versnelling miste. Hoop dat dat met het verloop van de race cassette niet meer het geval is. Van het weekend maar eens testen.

Toch mooi dat sleutelen 8)

Wat ploaties:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Wow, wel een groot verschil tussen grote en kleine blad. Levert dat geen problemen op met schakelen?

@race casette discussie; volgens mij heb ik er nu een redelijk normale casette opzitten, maar ik mis echt op de vlakte geen zwaardere versnellingen. Hooguit als ik van een heuvel naar beneden fiets, maar dan bij heuveltje omhoog is het ook weer prettig als je wat meer versnellingen in het lage gebied hebt. Met andere woorden, hij is prima zoals hij is :)
quote:
KoffieNT schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 19:32:
Effe crossposten

Zeker vet, zou graag eens mee willen doen;

[video]

[video]

edit: * KoffieNT is dus meer van de straatMTB dan van de bosMTB-stijl :D
Errug vet :D. Maar goed, Red Bull zit erachter, die doen wel vaker van dit soort extreme sporten leuk neerzetten. Ik zou dit echter niet graag doen met mijn hardtail en Manitou axell voorvorkje met 80mm veerweg. Ik denk dat het mijn fiets kost, mijn polsen, mijn knieën en wellicht ook nog mijn kinderbijslag. Maar om te kijken, vet :D

Valt me wel op dat bij het eerste filmpje de stijle trappen erg lijkt mee te vallen. Maar dat is me vaker opgevallen; hoogte/diepte ervaring is erg lastig vast te leggen in 2d film/foto's.

En je zult er maar een lekke band krijgen, verkeerd/te hard op een trapje neerkomen. Enige optie lijkt me om meteen te stoppen, want je fietst je hele velg aan gort :+

• jules
  • Niet online
quote:
Faxe schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 08:02:
Het frame van mijn Scott Scale is afgelopen zomer in Oostenrijk gescheurd en inmiddels vervangen. Kan iemand in verband hiermee de link naar de foto van mijn Scale in het start topic aanpassen?

Het frame is omgeruild voor een Scale 40.
[afbeelding]

Het nieuwe linkje is: http://erbiemold.zenfolio.com/p338812768
Heb je fiets geupdate :)
quote:
Bramster schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 14:11:
in het 2e film zie je op 0:53, 1:03 en 1:08 dat Gee Atherton (volgens mij...) een platte band heeft ;)
maar dit zijn niet zomaar amateurs hoor, zijn gesponsorde wedstrijd rijders, die maakt het echt niet uit dat ze een velgje aan gort rijden hoor :P
Ja, had idd een paar momenten gezien dat er iemand met een platte band reed. Echt veel vaart had ie ook niet meer. En idd pro's die worden goed gesponsord, als ze niet te vaak een frame kapot rijden dan krijgen ze het wel vernieuwd.

Stond eens in de trein met een paar BMX-ers, die gasten werden dus (deels) gesponsord. Wel grappig om even mee gebabbeld te hebben. Alleen waren ze ook veel over blessures aan het praten. Dat was toch wel een hekel punt, ook op latere leeftijd :X.

jules wijzigde deze reactie 11-10-2009 14:13 (44%)

• jules
  • Niet online
Heb nog een redelijk nieuwe Shimano Duore holowtec op een MTB waarvan het frame totalled is. Maar ja, dat zal je waarschijnlijk wel te duur zijn :P (buiten dat is het zonde om van nagelnieuwe bladen een single speed te bakken)

• jules
  • Niet online
quote:
Trax_Digitizer schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 23:52:
Na jaren niks aan sport te hebben gedaan wil ik het fietsen weer gaan oppakken. Een fiets heb ik niet meer, dus ik ben van plan er een aan te schaffen. Ik heb al een en ander bekeken en gezien, maar ik wil het toch nog eens tegen de lezers van dit topic aanhouden. Wellicht dat jullie nog wat goede tips hebben.
Koop een willekeurige MTB, zonder verende voorvork, maar zorg dat er des te meer kwaliteit zit in de afmontage (alles XT bijv ipv deore). Bandjes die je er op moet leggen: slicks, niet al te breed (maar ook niet te smal, afhankelijk van je smaak) met noppen aan de zijkant. Daar moet je simpelweg zelf naar op zoek gaan.

En of iets nu offroad waardig is of niet, het hangt volgens mij ook grotendeels af van diegene die het ding bestuurd. Afgelopen weekend nog even een klein stukje offroad moeten gaan vanwege een wegopbreking met m'n omafiets. Ik had verwacht dat ik met die smalle bandjes wel weg zou zakken, maar ik haalde wonderwel ruimschoots de overkant. En dat met een singlespeed dus ;). Het gevaar van een MTB is daarin dat je hem te licht zet en je je achterwiel juist ingraaft.

@Martijn & Thunder, die handjes vallen idd wel mee. Zo zien ze er bij mij uit na de eerste wasronde :X.
En je zut in de vaatwasser gooien lijkt idd wel makkelijk en goed te werken. Maar vraag me af wat de lange termijn effecten zijn. Niet alleen olie meuk overal op en in je servies, maar wat doet dat heftige schoonmaak middel met je onderdelen?

• jules
  • Niet online
quote:
Jazzper schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 23:45:
1 vraag: hoe heb je die foto's gemaakt?
1 opmerking: coole bike :)
Met een D3 icm stukje glas met een groot diafragma. De donkere foto's vanaf de zijkant ingeflitst met een ik gok een SB800 of een SB900.

ps, die oranje ketting is best bruut >:) Hopen dat die ook zo oranje blijft...

jules wijzigde deze reactie 27-10-2009 11:59 (5%)

• jules
  • Niet online
@neo, serieus, niet zeggen dat dat een van de mooiste stukjes van Nederland is als je nog nooit in het zuiden gefietst hebt ;)

Kwa conditie kak ik steeds verder en verder in. Heb nu al moeite om de brug bij mij op te fietsen als ik boodschappen gedaan heb. De kilo's zijn er aangevlogen en ik ben nog lang niet beter :'(.

• jules
  • Niet online
Ai Bramster, stevig balen! Doe echt rustig aan! Ben al 3 maanden aan het etteren met mijn hersenschudding!

• jules
  • Niet online
In dit draadje staat wat tekst: http://www.mountainbike.n...&st=0&sk=t&sd=a&start=675

Het is ergens in het zuiden gebeurd iig.

• jules
  • Niet online
quote:
Viperke schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 23:46:
Jules zou jij de Trek 6300 van impry even onder mijn naam in de startpost willen zetten :P
Aangepast

• jules
  • Niet online
quote:
Sp33dFr34k schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 14:03:
Ruig ding Bramster :)

Ik had de TS nog beloofd wat nieuwere plaatjes te zoeken, hierbij 2 stuks:

[afbeelding]

[afbeelding]

Al lang niets meer aan veranderd, maar ben er wel tevreden mee :)
Woei, die ga ik weer even updaten :)
quote:
@jules: waarom staan er geen pics bij jouw Stevens?? :o
Ik herontdekte dit topic uit verveling vanwege m'n hersenschudding. En als ik iets fotografeer, dan moet ie natuurlijk wel een beetje in een geschikte omgeving staan. En aangezien ik nog steeds niet echt beter ben, is het er om die reden nog niet van gekomen.

• jules
  • Niet online
quote:
Bramster schreef op zaterdag 21 november 2009 @ 19:56:
[...]

Waar een hersenschudding niet goed voor is he? :+
Mja, maak er maar een grapje om. Ik zit dus nog steeds ziek thuis omdat ik nog niet 100% genoeg ben om te werken. Ik weet niet hoe hard jouw klapper was, die van mij was hard genoeg dat ik zeker een 9 uur volledig kwijt ben. Het is vermoedelijk ergens op straat gebeurd en heb daarna of daarvoor een nacht op straat rondgehobbelt. Ik weet dus geeneens hoe of wat er precies gebeurd is. Er was geen bekende in de buurt die het me na kon vertellen...

Anyway, echt klussen gaat ook niet lekker. Bukken, opstaan, bukken en weer opstaan kan ik niet vaak doen. Heb helaas te weinig plaats om m'n fiets op te hangen om er relaxed aan te kunnen sleutelen.

jules wijzigde deze reactie 21-11-2009 20:40 (14%)

• jules
  • Niet online
Omdat bij mij de eerste dagen nog niet 100% duidelijk was wat er precies was gebeurd, ben ik wel gewoon aan het werk gegaan. Pas langzamerhand ben ik er achtergekomen dat het een hersenschudding was. De eerste weken voelden ook nog wel redelijk aan. Heb vrijwel geen hoofdpijn gehad (behalve de eerste dag) en zo voor en na voelde ik wat duizelingen opkomen. Dan wist ik dat ik wat rustiger aan moest doen. Helaas ben ik waarschijnlijk een van die keren te lang doorgegaan, zonder ik er echt erg in had. Dat resulteerde erin dat de klachten opeens nog erger waren dan in mijn eerste week, en dat ik dus wel met hoofdpijn zat als ik iets te veel deed.
Wat ik zelf toen dus ervaarde, en wat ik achteraf ook van mijn huisarts begreep; de grens tussen wat nog goed voelt, net wat minder voelt en wat te veel is, is echt flinterdun. Helemaal niks doen is niet goed, maar te veel doen is ook niet goed. Ik merk al snel genoeg wanneer ik tegen de grens van m'n aan zit, het is de laatste tijd gelukkig wat ruimer geworden. Maar helaas genoeg merk ik het nog steeds wel eens bij dagelijkse bezigheden. Soms niet op de dag zelf, maar dan een dag later. Enkele drukke momenten kan ik bijv wel aan. Maar langdurig net iets minder druk merk ik bijv op het moment zelf weinig, maar de terugslag komt een dag later. Een schooldag in jouw geval kan dus alsnog erg druk zijn. Ik hoop dat je wat aan m'n tips hebt en dat je er sneller overheen bent dan ik :)

• jules
  • Niet online
quote:
RZor schreef op maandag 23 november 2009 @ 11:10:
Ga er nu aan beginnen om hem om te bouwen zodat ie wat minder stads wordt en wat meer platteland :p
Wat klopt hier niet? :?

• jules
  • Niet online
Niet dat ik vrolijk word van die paar duinen hier in Den Haag en omgeving. Het zuiden (lees Limburg), daar kan ik me pas echt uitleven!

• jules
  • Niet online
quote:
Jazzper schreef op maandag 23 november 2009 @ 17:03:
kent iemand de Rat Bike Bastard?

http://www.rat-bikes.com/bastard.html
http://www.rat-bikes.com/bastard_specs.html

Vriend van me wil die als stadsfiets nemen. Ik vond hem wel cool, maar lijkt me vrij diefstalgevoelig als geheel en/of onderdelen.
Iedere MTB is diefstalgevoelig [punt]. Ook al zet je een oud frame in het centrum neer, hij zal meer ogen trekken dan een gemiddelde omafiets...

• jules
  • Niet online
quote:
MartijnGizmo schreef op maandag 23 november 2009 @ 17:51:
Klopt niet, omafietsen zijn veul makkelijker te verkopen door junks!
En jij denkt dat alleen junks boodschappen doen in het openbaar?

• jules
  • Niet online
quote:
Bramster schreef op zondag 29 november 2009 @ 00:35:
Net de eerste (lange) rit gemaakt op de weg/stads cruiser. 20km heen en na een paar pilsjes weer 20km terug met wind tegen en flink wat regen.
Alcohol? Dude, ik ben nog steeds nuchter na mijn klapper :X. Zo te lezen ben je al weer aardig hersteld van je val!

• jules
  • Niet online
Voor mij geen MTB in de stadse sneeuw meuk. Geen ruimte om de pekel eraf te spoelen. Al weet ik wel dat het enorm vet is om in de sneeuw te fietsen. Heb wel aardig wat kunnen spelen op m'n oma fiets dit jaar. Is wel een stukkie pittiger om in controle te houden.

• jules
  • Niet online
Regenbroek ventileert weer niet echt je van het. Maar ik kan me die beenkappen ook niet echt voorstellen, sorry :P. Doe mij dan maar een spatbord... Die € 15,- en 50 gram bespaart me aardig wat liters aan water en modder op de voorkant van m'n lichaam, fiets en in m'n gezicht en met name ogen. Het bespaard me weer een € 50,- of meer aan een zonne anti modder bril...

• jules
  • Niet online
Heb het idee dat ze niet bestaan. Ik ken wat fiets(accessoire)ontwerpers, maar dan is het nog de vraag of ze er brood in zien :P.

Regen betekend bij mij regenpak aan. Natte ondergrond betekend bij mij plas ontwijken of anders met spatborden rijden.

• jules
  • Niet online
quote:
MartijnGizmo schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 16:43:
En zo ziet je ketting eruit na een weekje sneeuwfietsen:
Ha, mooi voorbeeld. Dit is nou precies mijn reden dat ik niet in een stadse omgeving met m'n mtb naar buiten ga.

Hoop zondag eindelijk weer eens mee te kunnen doen aan een MTB tocht. Helaas zit ik vandaag weer met zware hoofdpijn binnen na een 6 urige nacht. Die hersenschudding heeft nog steeds effect na 4,5e maand :X.

• jules
  • Niet online
quote:
dnhelle schreef op woensdag 30 december 2009 @ 19:17:
M'n turner staat nu vies te wezen in de berging.
Heeft iemand hier ervaring met het afsluiten van een fiets in een appartement-berging? Ik zit te denken aan een oplossing van een keilbout icm. ketting en binnenband.
Heb de afgelopen 10 jaar in studentenhuizen en appartementen complexen gewoond. In de studentenhuizen waren we vaker met 3-4 man in totaal. Dat is dan op basis van vertrouwen, al zette ik hem daar wel altijd op slot.

Laatste jaren een eigen appartementje en ook eigenlijk altijd een eigen berging gehad. Heerlijk. Niemand anders die er bij kan en waar ie dus vertrouwd kan staan.

Verzekeringstechnisch (lees voor de zekerheid de clausules door, daar staat het veelal in);
-studentenhuis; je bent gewoon de sjaak als ie in een openbare ruimte staat, afsluiten en hopen dat je huisgenoten te vertrouwen zijn.
-appartement met eigen afsluitbare berging; staat ie gewoon veilig, wellicht afhankelijk van de waarde van het ding ben je eventueel verplicht om hem op slot te doen
-appartement met gedeelte afsluitbare berging; uiteraard afsluiten, maar blijft risicovol, zelfde als studentenhuis

• jules
  • Niet online
quote:
Atlas schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 23:24:
[...]

Daar heb ik nu ook last van met mijn normale fiets.... Hoe kun je dit het best behandelen?
Dat snelle roesten komt door de pekel (da's zout en dat is een katalysator om metaal te laten roesten). Ketting kun je afspoelen met water. Met schoonmaakmiddel vind ik persoonlijk meer een afrader. Laat hem 24 uur drogen en doe er dan teflon spray op of een willekeurig ander spul wat je doorgaans gebruikt. Als er gestrooid is, is het wel belangrijk dat je dit 1x per 1-2 weken herhaald. Je hoeft dan niet persee in het voorjaar je ketting te vervangen. Als het pekel seizoen over is hooguit je ketting wat extra inoliên/schoonmaken met olie (ketting schoonvegen met een doek, smeermiddel op je ketting doen, ketting ronddraaien zodat smeermiddel goed overal komt, ketting met doek weer schoonwrijven, opnieuw smeermiddel opdoen, ronddraaien en schoonwrijven totdat er niet al te veel zwarte meuk in je doek achter blijft.)
quote:
dnhelle schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 12:40:
[...]

Thanks!
Ik ga eens lezen, en voor de extra veiligheid toch ook maar een kettingslot eromheen gooien :)
Kan nooit kwaad idd. Ik doe vaak 2 sloten, de ene door het achterwiel en het frame, de ander door het voorwiel en het frame, waarbij 1 van beide sloten ook door een paal of een andere vaste verankering gaat.
quote:
Bramster schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 13:14:
Zo staat die van mij er nu bij:

[afbeelding]

Helemaal in klaar voor een ritje morgen :)
Jammer dat jullie niet naar Vlodrop gaan! Have fun morgen, ik ga er ook eindelijk weer eens op uit :)

• jules
  • Niet online
Hmz ok, afgelast... Wellicht is mijn vetlaag wel te dik, of kleed ik me gewoon goed aan? Anyway, de afgelopen 3 weken veel en lang buiten gewerkt zonder noemenswaardige problemen. Zomerschoenen aan (met lekke zolen), winterjas, trui met t-shirt daaronder en handschoenen. Geen sjawl en muts dus. Alleen bij sneeuw/regen bij deze kou zou ik me moeilijk tegen kunnen weren. En kan me voorstellen dat de ubersportieve figuren met een laag vetpercentage meer moeite hebben om zich te weren tegen de kou. Ik vind het nog alleszins meevallen iig! Vorige week zondag dus ook een fietstocht gedaan. De winterjas thuisgelaten en daarvoor in de plaats een of andere windstopper/dun zomer trainingsjack aan. Ging prima. Niet te warm en niet te koud. Enige nadeel; begon het wel te voelen als ik langer dan 10 min stil stond.

Voor toeschouwers en medewerkers/vrijwilligers is het echter andere koek. Lastig om je dan te weren tegen de kou. Bewegen is the key :)

jules wijzigde deze reactie 09-01-2010 14:22 (7%)

• jules
  • Niet online
quote:
maartend schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 14:23:
Vergis je anders niet i de kou.

Toen ik gisteravond terug kwam fiesten van mijn werk (moet een eind door de polder, dus niet beschut) had ik uiteindelijk een bevroren ketting. En dat terwijl ik het gewoon goed had in mijn kleding.
Heb je hem dan wel in de juiste olie gezet? :o
quote:
GoldenSample schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 14:29:
Het valt met de wind tot nu toe (vergeleken met de voorspellingen) mee maar het is echt SNOEI koud op de wind hier in noord-holland.
Wind kan idd koud zijn. Maar met een helm op (volgens mij meestal wel verplicht bij TT's en wedstrijden) heb je al wat meer bescherming op je hoofd. Wellicht nog een sjawl om en dan zweet ik alweer denk ik.

• jules
  • Niet online
quote:
AgoNitE schreef op zondag 17 januari 2010 @ 16:35:
Binnenkort ga ik met het fietsclubje van de zaak een aantal tochten doen en wil hiervoor m'n fiets laten nakijken en eventueel upgraden.

De fiets die ik heb is nog steeds de GF Hoo Koo E Koo uit 2002, helemaal stock.
http://www.fisherbikes.com/bike/archivemodel/350

Nou vroeg ik mij af of het zinvol is deze fiets nog te upgraden en er zodoende nog een x-aantal jaar op te fietsen.

Upgrades die ik in het hoofd heb zijn:
Magura HS-33 Hydraulische velgremmen.
Andere voorvork...beetje aan het oriënteren wat wijsheid is.

Misschien een rare vraag, maar hoeveel geld zouden jullie nog in deze fiets willen steken? Frame is verder prima in orde...
Heb de afgelopen 5 jaar 2x een fiets stevig opgekalefaterd waarbij het frame daarna nagenoeg onherstelbaar beschadigd raakte. Kostbare en energie vretende klusjes kan ik je zeggen ;). Schat voor jezelf in of het frame het wel waard is :). Ook een fietsenmaker/LBS zal niet goed voor je kunnen beslissen omdat deze niet weet wat voor klappen het frame heeft gehad en hoe het verder gebruikt is.

En wat betreft v-brakes vs magura hs-33s; Voor NL zijn die V-brakes prima. Heb zelf jaren lang met Magura HS-11's gefietst, verschil is er wel, maar vind het reuze meevallen. Het schijnt dat je voor heftige afdalingen aan de schijfremmen moet, deze zijn beter bestand tegen de hitte die dan vrijkomt. Helaas moet je frame daar op voorbereid zijn. Als ik jou was zou ik lekker bij de V-brakes blijven :)

jules wijzigde deze reactie 18-01-2010 12:49 (14%)

• jules
  • Niet online
quote:
AgoNitE schreef op maandag 18 januari 2010 @ 13:19:
Fiets is dus een 2de handsje, is door de vorige eigenaar alleen op asfalt gebruikt.
Zou ik ook zeggen als ik een MTB verkoop :z
En nu serieus, altijd lastig zo'n opmerking, ik zou hem niet al te serieus nemen als ik een fiets 2e hands koop. 't Is zo ongeveer dezelfde opmerking als: deze auto is van een oud vrouwtje geweest...
quote:
MBV schreef op maandag 18 januari 2010 @ 13:40:
@bramster: 160mm is dan ook niet echt veel voor in de afdalingen, en Shimano heeft geen geweldige stopkracht bij kleine diameters. 180 of 203mm werkt vaak een stuk beter :Y) Bij V-brakes heb ik een paar keer meegemaakt dat de velgen te heet werden om beet te pakken, dat is bij schijven geen probleem maar bij velgen kan het je band kosten. Oh ja, doseerbaarheid... O+
Waarom rem je dan ook?? ;)

• jules
  • Niet online
quote:
dnhelle schreef op maandag 18 januari 2010 @ 17:48:
[...]

Bullshit. Schijven kunnen zo verrekte heet worden dat ze een mooi litteken op je kuit fikken hoor.
Edit: en daarnaast heb ik het nog niet eens over fading, kromtrekken etc etc...
Brandplekken krijg je al van water = 100 graden
Als metaal roodgloeiend word dan verkleurd het en is het vele malen heter. Heb al vaker gehoord van verkleurde remschijven. Echter nog nooit gehoord van verkleurde velgen :P
quote:
MBV schreef op maandag 18 januari 2010 @ 18:06:
"bij schijven is dat geen probleem, maar bij velgen kan het je band kosten" Ik weet dat schijven belachelijk heet worden, heb regelmatig blauwe schijven gezien en dan is het honderden graden geweest. Zolang er geen lucht in je remleiding zit is dat geen punt, alleen wat fading.

@jules: de instructeur van Labyrinth durfde niet harder, 't was een kronkelend asfaltpaadje naar beneden van 2 meter breed waar zo nu en dan een auto naar boven kwam. Dat ging dus 1x bijna fout :X 'k was trouwens wel de enige die hem bijhield :Y)
@bramster: in 2002 wel ;)
Ik reed de instructrice van GoGo 10 jaar geleden in Italië helemaal zoek toen ik op weg was naar beneden. Wat een trage meuk was dat allemaal....
quote:
AgoNitE schreef op maandag 18 januari 2010 @ 19:23:
Ff een andere vraag trouwens, kan ik op wat voor manier dan ook zien/controleren of het frame nog in orde is? In de zin van of het een beste klap heeft gehad etc.?
Naast wat de Bramster zegt, kijk ook naar beschadigingen op je achtervork ter hoogte van de ketting. Het schijnt vaker te gebeuren dat een breuk in de achtervork veroorzaakt word door een ketting die ooit vastgezeten heeft tussen de tandwielen en het frame.
Verder kun je een frame ook laten opmeten bij de betere LBS (schaderapport laten opmaken). Die meet dan of een frame nog helemaal recht is zoals het zou moeten zijn. Zoiets heb ik een aantal keren laten doen naar een aanrijding. Dit kostte mij een € 15,-.

• jules
  • Niet online
quote:
MBV schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 13:25:
Nou, die van Labyrinth was best snel, ik had echt geen aanleiding om hem in te halen. En het was aan het begin van mijn MTB-carriere, op een huurfiets ;) Was bij het gardameer, best leuke omgeving als je je conditie wil trainen (geen kabelbaan ;)). Het jaar erna boden ze de reis niet meer aan, bij gebrek aan animo.
Die van mij was traag :P, had dus aanleiding om haar in te halen, was de eerste keer in het buitenland in de bergen (Italië ergens) op een huurfiets met voorvork vering (waar ik nog steeds geen fan van ben), op een gravel pad met grove stenen, houten sleuven als extra moeilijkheidsgraad in de weg (voor afvoer regenwater) en het was er zo stijl dat je bij 10 km/h al een remweg had van 2-3 meter. Mijn groepsgenoten vonden het doodeng en leken allemaal wel stil te staan zo langzaam gingen ze :O
Maar goed, het zal wel met mijn durven te maken hebben :P Al heb ik daar wel een goede les gehad, bijna uit de bocht gevlogen een ravijn in, ging toch iets te hard voor die bocht, raakte controle over het stuur kwijt en belande aan de binnenkant van de weg in een sloot. Maar ik was daar zo rap en ver vooruit dat niemand daar wat van gemerkt had. Beneden aangekomen duurde het nog een paar minuten voordat de eerste beneden was. En daar zaten ook wat meer ervaren MTB-ers tussen. Al zal dat wel niet het niveau zijn van hier.

Overigens wil ik niet impliceren dat mijn huidige niveau ubergoed is ofzo, trappetjes ben ik niet zo'n fan van bijv :P.

• jules
  • Niet online
quote:
MBV schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 15:26:
[...]

Klinkt als de standaard-nederlander-op-actieve-vakantie: roekeloos volgas naar beneden zonder enige ervaring op een MTB ;) Als je bij 10km/u al 3 meter remweg hebt kan je beter niet 30km/u rijden... Bij Labyrinth zeiden ze het ook al: de enige sport waar elke vakantie wel een ongeluk mee gebeurt is MTB'en. Klimmen, abseilen, noem het maar op, gaat allemaal prima, maar op de MTB gaat het altijd met iemand mis.
Niet geheel roekeloos uiteraard ;). En ik geloof ook dat de instructrice er al op had gehamerd dat het gevaarlijk kon zijn. Maar goed, het tempo lag net zo hoog als sommige autorijders in de sneeuw een paar weken geleden. Op plekken waar het zelfs met de tweewieler prima te doen was op volle snelheid gingen ze stapvoets rijden :z
quote:
Voorvering heeft op hoge snelheid met slecht terrein een paar belangrijke voordelen: je gaat minder snel over je stuur heen, en het is makkelijker controle houden omdat je stuur niet uit je handen wordt geschud. Merkte ik pas goed toen ik een dagje op de 'sofa' (Kona Stinky met belachelijk veel veerweg) reed.
Mja, op hobbelig terrein zal je voorwiel minder snel achter een hobbel blijven steken wellicht. Maar keertje te stevig remmen kan er wel voor zorgen dat je voorvork net wat verder inveert dan je ingeschat had waardoor je over je stuur heen duikelt ;).
quote:
Gisteren trouwens even een nieuwe cassette en ketting op mijn MTB gezet: de uitsparingen waren nogal 'ovaal' geworden, en ik wil mijn kettingbladen voor graag heel houden :X Schakelt toch best anders met SRAM cassette + ketting :)
Heb dat al vaker gemerkt als het handeltje ruk schakelt. Nieuwe ketting en tandwielen cassette achter en hij schakelt weer als een zonnetje. Bij mij gaat het geloof ik ook weer tijd worden. Eerst maar wachten totdat die sneeuwpekelmeukperiode volledig achter de rug is.
quote:
Bakkert schreef op dinsdag 19 januari 2010 @ 18:40:
Stel, je rijdt met je MTB (op slicks) van de ... Mont Ventoux af. (Ga ik deze zomer beklimmen met MTB ivm lichter verzet ;) ). Moet je dan je voorvering unlockt of juist gelockt hebben?
Afhankelijk van hoe je gewend bent om te rijden op asfalt. Je hebt kans dat je voorvork inveert bij stevig remmen. Weet hoe jouw vork reageert bij stevig remmen en pas je snelheid op de situatie en je kunnen aan.

• jules
  • Niet online
quote:
AgoNitE schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 21:15:
Hm ik kan voor goedkoop een Magura HS33 setje overnemen, nagenoeg nieuw...is dit een goede investering? Ik rem nu met standaard Deore V-Brakes...
Ik heb 2 setjes HS11 liggen, waarbij ik enerzijds te lui ben om ze te monteren op mijn huidige frame, heb nu schakelen en remmen gecombineerd in 1 handvat zitten, dit is 9 speed, de schakelsetjes die ik dan heb voor op het stuur zijn 8 speed. Daarnaast moet ik nieuwe kabels/slangen kopen en een nieuw vulsetje om alles weer opnieuw te vullen * 2. Voor de kabels zit ik al vlot op 2*35 euro, en dan nog de schakelsetjes of andere aanpassingen die me prolly ook nog een eurootje of 20-40 gaan kosten. Dan komt het monteren en afstellen nog, waarbij het frame niet is voorbereid op hydraulische remmen en ik dus de kabel zelf moet leggen. Visueel gezien vind ik dit een nadeel, naast dat het ook weer extra tijd kost.

Wat me verder ook opvalt; na die 10 jaar fietsen met HS11 vind ik de V-brakes eik helemaal niet zo slecht presteren tov die HS11's.
- Je hebt wel wat meer rek in de kabels/frame,
- kabels slijten en kunnen op den duur een "veiligheidsrisico" worden (heb nog maar 1 keer een gesprongen hydraulische leiding gehad over 10 jaar, je wilt niet weten wat voor klapper ik daarvoor heb moeten maken, een uitzonderlijke situatie!)

+ velgen & frame slijten minder vanwege de minder hoge krachten die kunnen ontstaan,
+ remblokjes kosten minder
+ lagere aanschaf en onderhoudskosten

* jules blijft voorlopig met V-brakes rijden :Y)

• jules
  • Niet online
quote:
AgoNitE schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 13:53:
Hm je koopt voor 25 euro een magura service kit waar 2.30 meter leiding inzit, valt dus mee :)
Bij mijn LBS 35, maar aan het eind van het kostenplaatje van bijna 100 euro is 20 euro niet zo heel veel...

• jules
  • Niet online
quote:
AgoNitE schreef op maandag 01 februari 2010 @ 17:19:
Wat denk jij dat ik betaald heb voor de bijna nieuwe set?
Laat ik het zo vragen, wat zou jij over hebben voor een zo goed als nieuwe set HS-33'ers? :P
Bike2build verkoopt ze voor € 96 per stuk. Aangezien ik al 2 paar hs11 heb (4 stuks in totaal dus) heb ik geen behoefte aan de nieuwere versies. Hooguit de nieuwere rem hendel en brakeboosters. Nieuwe rem hendel omdat deze wat beter ontworpen is en je vingers niet/minder snel klem komen te zitten bij het stuur vast houden en tegelijkertijd remmen. Daarnaast nieuwe brakeboosters omdat m'n huidige wat verweerd zijn. Okay, opschuren en ze spuiten zou ze ook weer een nieuwer leven kunnen geven, maar die € 11,- ps vind ik nog wel doable voor het meerwerk wat er anders in zit.

Maar lees verder mijn vorige verhaal nog eens. Heb ook nieuwe schakeldingen nodig op het stuur omdat ze in de huidige set gecombineerd zijn met de remmen. Dat maakt de overplaatsing van de HS11's van mij een stuk duurder :|

• jules
  • Niet online
€ 65,- voor een nieuw setje HS33's is idd geen geld :).

• jules
  • Niet online
quote:
Sp33dFr34k schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 17:15:
Het is gewoon superlekker om met dit weer te rijden joh, lekker harde grond, temperatuur waar je je op kunt kleden, je helemaal uitsloven zonder dik bezweet thuis te komen, me like :P

[afbeelding]
Haha, helemaal waar. Met name het puntje dat er voldoende koeling aanwezig is :D

• jules
  • Niet online
Hooooi :w

En om inhoudelijk te reageren: ja, lijkt me idd handig om je remleiding aan de binnenzijde te doen. Beetje lullig als je tijdens een downhill opeens je voorrem moet missen omdat je kabel stuk getrokken is ;)

• jules
  • Niet online
Kunststof slijt natuurlijk harder in waardoor je dat geluid moet missen. Wat er uiteindelijk langer mee gaat en minder wrijving oplevert ben ik wel benieuwd naar. * jules gaat binnenkort ook weer es een reut vervangen op dat gebied.

• jules
  • Niet online
quote:
zonoskar schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 23:16:
Een kleine update van mijn semi-retro bakkie (XTR cranks, XTR derailleur, Deore shifters).

[afbeelding]

Een starre vork is op afdalingen wel een handicap, maar je kunt ermee leven. Vroegah deed men ook niet anders. Alleen als het heel steil wordt kun je beter afstappen.
Ik zou een slecht verende voorvork een grotere handicap vinden. Kijkende naar het filmpje van MBV uit '93, vermoed ik dat de meeste vorken van toen vergelijkbaar zijn met de goedkope varianten die je nu op de markt vind.
quote:
majic schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 01:16:
[...]

Man man man wat gaan mn benen hier van jeuken. Stelletje prutsers bij elkaar, gewoon gas geven en achter je zadel hangen, ipv hele tijd in je voorrem knijpen...god allemachtig. *zich ergert*.
Te stevig in je voorrem knijpen is idd 'dodelijk' en het lijkt hierop ook vaak mis te gaan. Als ik die helling echter zie dan zou ik nauwelijks de voorrem gebruiken, meer de achterrem, maar het belangrijkste, de juiste vaart houden. Niet te snel, je moet wel nog de controle kunnen houden, maar ook niet te langzaam, want dan blijft je voorwiel eerder hangen.
Na een minuut of 3-4 zie je ook iemand waarbij zijn voorwiel licht ombuigt. Dit duid volgens mij wel op een erg nasty helling ;)

• jules
  • Niet online
quote:
Xander2000 schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 13:22:
Kan iemand mij misschien uitleggen hoe ik mijn voorvork goed af kan stellen? Er zit een enkele draaiknop op waar preload op staat. Nu heb ik geen idee hoeveel slagen normaal is om de preload af te stellen. Ik kan er gerust 1 minuut naar één kant op draaien. Erg veel verschil voel ik namelijk niet. Ik heb dus geen idee hoe ik dit het beste af kan stellen aangezien ik maar een slechte referentie heb. Het gaat om een Manitou Axel.

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik heb eenzelfde vork. Bij mij is het ding links niet te verdraaien. Vind het verder overigens ook maar een buttvork. Maat van mij heeft dezelfde en had de lock binnen het jaar al kapot gefietst...

Weet overigens maar weinig van de instellingen af, behalve dan het rechter ding. Maar die lijkt me ook een stuk logischer te bedienen ;)

jules wijzigde deze reactie 18-03-2010 15:19 (7%)

• jules
  • Niet online
Mijn Touch Diamond deed maar 2 uur op de standaard accu met GPS aan :X. Okee, dan draaide ik wel Noni GPS pilot dat dan weer realtime kaart info van de omgeving downloadde :D

Afgelopen zaterdag ook met iemand op pad geweest van het Mountainbike.nl forum. We hebben de nieuwe route hier in de buurt onveilig gemaakt; ATB Land van Wijk en Wouden route. Het is een redelijk vlakke route (in vergelijking met de routes in het zuiden, (duh!)), maar wel een leuke trainingsroute. Met name op de drassige stukken is het stevig ploeteren. Tijd om m'n banden van voor naar achteren te wisselen om zodoende ook net wat meer grip te krijgen :).

• jules
  • Niet online
quote:
dnhelle schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 10:19:
Mindfucks na een crash zijn niet meer dan normaal. Het zijn waarschuwingen om helder en goed te reageren op het moment dat het nodig is. Gebruik ze dan ook in je voordeel, en probeer weer in stapjes je fietstechniek te verbeteren.
Mindfucks niet meer dan normaal? Had ik ze maar! Enige mindfuck die ik me kan herinneren is dat ik zo'n 15 jaar geleden met een te goedkope fully in volle vaart een grote sprong wilde maken. Ik vloog met m'n kont uit het zadel, met m'n voeten van de trappers en kwam met m'n onderbuik op m'n zadel te recht. Heb een paar minuten nodig gehad om bij te trekken. Langzaam weer naar huis gefietst. Ter plaatse was me al opgevallen dat het zadel niet relaxt stond, thuis zag ik dat de gehele zadelpen verbogen was. Dag later, of 's avonds al kreeg ik behoorlijke buikpijn. Bleek een liesbreuk te hebben.
Maar verder? Bijna een keer van de berg gereden in Italië, verschillende aanrijdingen gehad; vanaf de zijkant geschept, vanaf achter een tik gehad, op volle snelheid in een openslaande portierdeur gereden, maar ben alleen maar meer uitdagingen aangegaan in het verkeer NY fietskoerier stijl... Ben hooguit bewuster geworden van de risico's waardoor ik op sommige punten wat beter anticipeer.
quote:
MBV schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 11:37:
Bergschenhoek is ook best tricky wat dat betreft, je moet op heel veel plekken je kop er goed bij houden. Vooral dat geslinger op dat vierkante 'blok' in het midden is erg verraderlijk. Kan je vertellen waar je onderuit bent gegaan?
Bergschenhoek moet ik nog steeds eens doen. Tegenwoordig spreken ze weer regelmatig af van het forum van mountainbike.nl, denk dat ik binnenkort es een keertje mee ga :)
quote:
Gelukkig ben ik nooit echt hard onderuit gegaan in het bos (alleen die aanvaring met een paaltje waar ik het laatst over had was erg pijnlijk :X). Een paar keer in de bergen blijven hangen achter een rots of wortel omdat ik te langzaam ging, een keer bij AquaBest waar ik de binnenbocht probeerde te nemen over dennenappels heen, dat was het wel.
Haha, in het bos ook de gekste dingen gedaan. Met een te klein frame paar keer om niets onderuit gegaan. Gelukkig niets heftigs, kon gewoon doortrappen.
Afgelopen zaterdag toevallig nog vastgelopen op een hindernisje (schansje over een liggende boomstronk heen). Maar ondanks dat mijn voorblad in het hout sloeg, ben ik zelf niet op de grond gevallen.

• jules
  • Niet online
quote:
maartend schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 13:08:
Mijn leuxte "ongeluk" ; bergaf knallen, (was wel via de weg op dat moment) boggie om, boem zo een caravan in van achteren. Ik reed dik 70 en die ging met een gangetje van 20-30 naar beneden denk ik. Was wel lachen.
Lag je meteen in bed zeker? :+

• jules
  • Niet online
quote:
MBV schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 13:22:
[...]

Even zonder dollen: als je Bergschenhoek eng vind moet je niet naar Zwitserland gaan zonder een clinic in Nederland te doen. Ook met meer ervaring kan je veel leren van zo'n training, al moet je dan wel een gevorderden-training pakken.
* jules word door deze tekst nog meer gemotiveerd om binnenkort Bergschenhoek eens aan te doen >:) Ik houd wel van technisch geneuzel berg afwaarts.
quote:
Tja, ga niet harder dan je kunt of durft. Geultjes zijn wat dat betreft erg vervelend, kan ik je uit ervaring vertellen: stoppen, over je stuur afstappen en proberen niet al te veel gewond te raken :+
Tramrails in de stad zijn idd kut ja; ondanks de brede MTB banden die er niet tussen passen ben ik er toch eens door op m'n plaat gegaan; glad en opeens moeten extra uitwijken zorgde dat ik onderuit ging. Sindsdien kijk ik wat beter uit....
quote:
Dat gekronkel tussen de bomen door, wat redelijk vlak is? Die snap ik niet. Gewoon rustig aan doen en alle bomen ontwijken, ik ga daar ook niet met 30km/u doorheen.
30km/h haal ik alleen op asfalt, of bergaf, of je moet een bere conditie hebben?
quote:
dnhelle schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 13:24:
Clinic is áltijd een aanrader, net als het samenrijden met bike-buddies. Je leert nooit zoveel als dat je alleen en met trial-and-error uit gaat proberen.
Het enige dat ik geleerd heb van met anderen fietsen is dat ik mijn cadans omhoog moest gooien. Zou wel eens een clinic willen uitproberen, maar geen idee welke het meeste bij mij past. Een beginner ben ik niet echt meer gok ik, maar verwacht wel nog her en der wat verbeteringen te kunnen behalen.
quote:
@Jules: De mate van mindfucks is natuurlijk afhankelijk van je eigen inzicht of iets fout gaat of niet, gekoppeld aan de eerdere ervaringen die je hebt opgedaan.
Ik ben niet zo angstig aangelegd, wellicht is dat het ook? ;)
quote:
Ik heb tijden lang last gehad van schotter-afdalingen... 1x vies hard onderuitgegaan (ca. 60km/h) en heel veel geluk gehad. Daarna wat technieken bekeken en na kleine stapjes toch goed gegaan.
Wat is dat toch met afdalingen? Afgelopen weekend een tochtje gedaan hier in de buurt (polder), van een dijk naar beneden gegaan, had alleen geen zin om het recht toe recht aan te doen. Deze keer geprobeerd om het achterwiel blokkerend zijwaarts naar beneden te glijen over het vochtige gras. Best humor moet ik zeggen :D
quote:
maartend schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 13:26:
[...]

Ik had mazzel dat ik er recht opreed en daardoor op mijn fiets kon blijven zitten.
Ik wilde een keer een stoppie maken voor m'n voordeur op de stoep, stond alleen wel een dikke betonnen pilaar. Ik met volle snelheid stoep op en vlak daarvoor vol in de remmen voor die betonnen pilaar. Ik redde het net niet; achterwiel ging omhoog (was gepland), maar ik kwam net niet op tijd tot stilstand. Knalde nog net lichtjes met m'n voorwiel tegen die betonnen pilaar aan. Maar omdat ik al ver op m'n voorwiel aan het balanseren was, knalde ik voorover, met m'n schouder tegen die betonnen pilaar aan. Vervolgens zakte het hele zaakje als een plumpudding in elkaar. Kon wel lachen om de situatie, gelukkig niks beschadigd, niks aan mijn fiets als niks aan mijn lichaam. Stoppie's zijn leuk, maar in het vervolg toch wat ruimer van te voren stoppen :+
quote:
deadsy33 schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 13:39:
Nou hoop ik wel dat zo'n clinic wel nuttig is. Kijk, theorie en praktijk zijn verschillende dingen. Ik snap best dat je bij een afdaling met je kont achter je zadel moet hangen met ontspannen armen en dat je bij het klimmen weer naar voren moet leunen. Dat soort dingen snap ik dan nog wel maar het is meer de ervaring die ik mis. Aan het materiaal zal het niet liggen, bij mij komt het puur kijken op de techniek. Met name de balans vinden met lage snelheden wil wel eens problemen opleveren, wat dus gelijk verklaard waarom ik het 'kronkelbosje' in Bhoek vervelend vind. Iedere muppet kan hard rechtdoor fietsen, iets wat ik ook wel leuk vind. Helaas (nahja, bij wijze van) is mountainbiken meer dan alleen rechtuit fietsen ;)

Wat dat betreft is het jammer dat ik niet in de provincie Utrecht woon...ik heb hier alleen maar Bergschenhoek en in mindere mate Zoetermeer :)
Ach ja, daar heb ik ook gewoond. Helaas kende ik de omgeving op MTB niveau niet goed. Nu moet ik het doen met duinen, Zoetermeer en die nieuwe Land van Wijk en Wouden route tussen Zoetermeer, Leidschendam en Leiden. Bergschenhoek zit net niet op lekkere fietsafstand.

jules wijzigde deze reactie 30-03-2010 15:35 (15%)

• jules
  • Niet online
quote:
MBV schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 16:22:
[...]

Met afstand de leukste ronde die ik in Nederland heb gereden, dit voorjaar eens in Limburg kijken.
Ben de namen van de verschillende routes kwijt, maar d'r zitten hele leuke uitdagende tussen :). Langere klimmen, langere afdalingen etc.
quote:
Jij haalt de 30km/u niet met een sprintje? :X Maar het was even wat overdrijving om aan te geven dat ik ook niet kan racen in dat bos.
Kon jaren geleden de 40 aantikken op asfalt. Geen idee wat ik nu doe, fiets al jaren niet meer met een teller. Al kan ik 25-30 km/h nog wel redelijk inschatten. Dat zijn mijn cruisesnelheden. 30km/h gemiddeld in het bos is me wat lastiger. Tuurlijk lukt dat wel met een sprintje.
quote:
Ik heb een keer een stoppie op mijn vader af gedaan. Ik stond een meter voor hem stil (gepland) maar hing recht boven mijn voorwiel. Ik heb mijn stuur naar voren moeten duwen om weer op de grond te komen, want mijn kont zat al tegen mijn achterwiel aan :X En dat zonder helm op, omdat het alleen even naar het station fietsen was :X
Ik ook een keer, maar dan naar m'n moeder toe, op de boulevard van Scheveningen (voetgangersgebied, en je raadt het al). Oom agent stond op de loer en het stoppie kostte me € 50,- oid.

• jules
  • Niet online
quote:
Sp33dFr34k schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 22:29:
Sprintje trekken op z'n tijd (tegen anderen) is wel leuk inderdaad, doe ik meestal op de gravel in het bos (daar is zo'n pad waar senioren op fietsen), dan kom je langsvliegen en schrikken ze zich kapot. Zorg er uiteraard wel voor dat het verantwoord is dus neem flink afstand.
Kijk of ze slingeren, als ze slingeren is het idd verstandig om wat meer afstand te houden. En je moet er idd niet rakelings langsfietsen. Maar ach, ik krijg 35-40 jarigen al boos als ik langsraas hier in de stad terwijl ze het hele fietspad nodig hebben en ik nog net ergens een gaatje zie... (moeten ze maar niet te diep in het glaasje kijken de avond ervoor)
quote:
57 haal ik niet, maar tik de 55 meestal wel aan, op compleet vlakke ondergrond. Na een paar honderd meter ben je dan wel dood, maar voor even maakt dat niet uit. Na een rit heb ik overigens meestal een avg van tussen de 17 en de 22.
57 zal wel met wind mee of licht naar beneden geweest zijn. Ik merk al subtiele dalingen/hellingen op met fietsen, beter dan als ik puur naar de weg kijk. En een gemiddelde van 17-22 km/h is echt afhankelijk van de route die je fietst. Die veldrij modderpoelroute hier in de buurt rij je je helemaal kapot op op het moment. Verder is het denk ik ook afhankelijk van materiaal, je conditie/leeftijd. Het materiaal waar ik vroeger op fietste was redelijk, maar niet het materiaal waar men tegenwoordig op fietst. Nu heb ik een tweedehandsje die ik niet in top conditie kan houden. Daar haal je dan ook geen topsnelheid mee...
quote:
@jules: Heb het afgelopen zondag nog gehad over mountainbiken met je moeder, toevallig... :P Wist niet dat je vaker in Z-Limburg fietst, kom je ook wel eens rondom Reuver, Belfeld, etc.?
Heb daar een keer gefietst met een maat. Wel toffe omgeving. We moeten eens afspreken! Stuur je wel ff een DM :)

• jules
  • Niet online
Gisteren 2 hele rondjes en 2 kortere rondjes in Bergschenhoek gefietst met een cluppie van het forum van mountainbike.nl. Mijn conditie is nog aardig beneden peil, dus ik ben redelijk kapot gegaan. 's Ochtends had ik al 10 km in totaal in de benen zitten, en incl de heen en terugreis vanaf Rotterdam centraal zat ik dus al op 27km. Geen idee hoeveel km ik op de bult heb gefietst.
Parcours is lekker technisch, maar vind het wel jammer dat de afdalingen en hellingen heel snel achter elkaar volgen met weinig momenten tot rust tot gevolg. De klimmetjes zijn behoorlijk stijl, maar zelfs zonder SPD is dit doable. Ze schenen er de afgelopen dagen ook her en der grind gestort te hebben. Het maakt het parcours er niet makkelijker op :+.

• jules
  • Niet online
quote:
MBV schreef op woensdag 14 april 2010 @ 09:55:
lol.

@jules: tip: pak de metro naar ommoord, uitstappen bij Hesseplaats. Fiets mag in de metro, en dat zorgt ervoor dat je kapot gaat op het leuke stuk ;)
Vergeet niet dat ik uit Den Haag kom. Maar kan wel eens uitzoeken of het idd niet voordeliger is om de RandstadRail te pakken met de fiets :).
quote:
k0ewl schreef op donderdag 15 april 2010 @ 10:00:
Om even terug te komen op mijn post van gister, post ik hier nog maar eens de specs. De fiets kost 250 euro en het gaat dus om een Scott Scale 80 uit 2008. Erg weinig op gefietst (volgens verkoopster +- 100km).

[...]

Het idee erachter is dus een fiets voor mijn vriendin die begint met mountainbiken. Het moet wel jaren meegaan en met dat idee in het achterhoofd dacht ik: een goed frame en dan de rest upgraden als het versleten is.

In deze prijsklasse iets van kwaliteit kopen is best moeilijk en het lijkt me dat je met een Scott eigenlijk altijd wel goed zit. Heb zelf een Scale 40 uit 2007 en daar fiets ik erg lekker op. Lekker stijf en racy!
Van de typenummers en onderdelen heb ik weinig verstand van waarde. Al herken ik uiteraard wel het verschil tussen kunststof cranks (leuk voor in de stad, dikke afrader voor in de bossen) en metalen/aluminium cranks (datgene wat minimaal benodigd is voor in de bossen) ;)
Wat een verkoper zegt over het gebruik en de staat van onderhoud van een fiets zal me worst wezen, zoiets moet ik echt zelf zien. Het gebeurd vaker dan je denkt dat verkopers een hoop lucht verkopen.
De punten waar je op moet letten bij aankoop:
- slijtage gevoelige onderdelen:
-- speling op lagers (kijk of er speling op de wielen zit(onderhoud €10-20, vervanging wiel € 60-120, in het balhoofd €50-100, trapas €40-100)
-- onderhoudsstaat van ketting en tandwielen (voorbladen € 50-100, ketting zelf € 15-20, cassette achter €30-90, derailleur €30-90, evt voor derrie €20-40?, maar die laatste slijt niet zo snel)
-- velgen & spaken (draai het wiel rond, kijk of er een slag in de velg zit, zijn er overal dezelfde spaken gebruikt, velg richten kost je € 10-20, nieuw wiel € 60-120)
-- (remblokjes € 5-20, als er daadwerkelijk weinig op is gefietst, dan moeten deze nog nagenoeg nieuw zijn)
-- (banden €20-40, bij nieuwe banden zitten er nog franjes aan van het productieproces, let op scheuren in de wangen/zijkanten van de band die kunnen duiden op uitdroging en of eventuele onregelmatigheden in de band)

De aandachtpunten geven alleen maar aan hoe de fiets onderhouden is, de prijzen staan erbij wat evt onderdelen + arbeidskracht kunnen kosten, afhankelijk van de gebruikte nieuwe onderdelen en wat een fietsenmaker hiervoor rekent. Zelf doen en of gebruikte onderdelen gebruiken voor reparatie zijn uiteraard stukken goedkoper.

- frame in balans?
-- als je fietst, voelt het frame dan voldoende stijf aan? zwabbert het niet? Bij goedkope afmontering van vering (alleen voor of volledig geveerd) zul je eerder speling aantreffen, let ook op scheuren in het frame.
-- voel je een gekke zwabber bij je voet? Staat de trapper recht en heeft hij geen klap/tik gehad? (Wellicht ben je je eigen scheve trapper gewend, hierbij moet je wel aan denken dat een goede trapper weer vreemd kan aanvoelen)
-- kan je met losse handen fietsen? Dit is eigenlijk de simpele test om te kijken of het frame/de voorvork recht is. Als het stuur recht uit gaat, zonder dat je scheef op het zadel zit, is dit in orde.

Bij goedkope afmontage van vering is de fiets niet veel waard, meestal zie je dit bij bouwmarkt fietsen. Hiervoor zou ik niet veel meer dan een paar tientjes geven. Meestal zijn deze te herkennen aan de kunststof cranken. Dit soort fietsen hebben geen lang leven voor de boeg, zonde van je geld!
Zwabbert de fiets, maar zijn er wel kwaliteitsonderdelen gebruikt? Dan zou het kunnen komen door speling op de wielen/slappe banden (oppompen!), of wellicht een breuk ergens in het frame. In het laatste geval is het een dikke afrader, tenzij je de fiets koopt vanwege de onderdelen.
Een kromme voorvork is nog te vervangen, een krom frame is wat lastiger. Een ongeveerde voorvork kost je een € 50-100, een geveerde begint bij een 100-150 en schiet door in het oneindige, afhankelijk van de kwaliteit die je wilt. De goedkope geveerde zijn niet bijzonder functioneel.

• jules
  • Niet online
quote:
FMS schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 18:07:
Bovenstaande kan zo de OP in wat mij betreft. d:)b
Dank! Bedacht me net, ik beheer hem zelf op het moment O-)
quote:
Sp33dFr34k schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 21:10:
Korte toevoeging, je kunt beter een starre vork kopen dan een goedkope geveerde :P
True. Al begin ik steeds meer te wennen aan mijn el cheapo vork.
quote:
MBV schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 13:45:
[...]

Je komt vanaf Rotterdam CS, dus of de trein of de randstadrail. Vziw mag je in allebei een fiets meenemen, trein tegen betaling ;)
De reis tot aan Rotterdam CS moet ik ook betalen. Dus als ik me die kan besparen voor de fiets zou dat mooi meegenomen zijn. 4 vs 10 euro is een factor 2,5 ;).
quote:
Dan vergeet je te vertellen wat 'goedkoop' is. Ik vind Judy 3 of dart nou niet echt geweldig, maar behalve de vork kan je best een goede fiets hebben.
Zolang overal deore op staat, en de voorvork geen fantasiemerk is kijk ik verder. SRAM is ook prima, maar dan moet ik even opzoeken wat wat ook al weer is.
Da's een goeie, goedkoop kan ik beter nog wat meer definiëren. In fietsenwinkels zeggen ze overal dat voor outdoor gebruik minimaal Deore vereist is. Daar ben ik het wel mee eens (meeste spul waar ik nu op rijd is uit de Deore range geloof ik). Waarom jij het links zou laten liggen als je een beginner zou zijn snap ik niet :?
XT casette en ketting houd het 1,5 - 2x zo lang uit, maar is ook wat duurder. Om uit te proberen of je MTB-en leuk vind is Deore een prima startpunt. Zodra dingen stuk zijn zou je kunnen overwegen om ze meteen te upgraden naar XT. Dat gaat bij bijna alles relatief eenvoudig, behalve bij de assen van je wielen. Die moeten volledig nieuw ingespaakt worden, da's dus alleen verstandig als je oude lagers/velgen (velgremmen) op zijn.
quote:
Impry schreef op zondag 18 april 2010 @ 23:30:
De meningen verschillen daarover, maar ik vind zelf dat je in NL met een Suntour prima uit de voeten kunt.
Natuurlijk merk je verschil met duurdere vorken, maar dan betaal je alleen al voor die vork wat jij bij wijze van spreken voor je fiets betaalt.

Maar mooie fiets hoor!
Goedkoop vorkje is voor de beginnersroutes in NL meer dan prima. Ga je sprongetjes maken of heel snel door een parcours, dan heb je meer controle nodig. Een goedkope vork wil wellicht nog te veel stuiteren of inveren wanneer je het niet wilt. Van het weekend voor het eerst het gevoel gekregen dat zelfs mijn el cheapo geveerde vork (Manitou Axxel 80mm) meer nut heeft dan een stijve vork. Voor op het asfalt heb ik hem redelijk hard staan, maar op een stukje puin merkte ik dat bij een slappere afstelling ik er stukken sneller doorheen kwam.

Van het weekend 2x de MTB route Land van Wijk en Wouden gereden (39 km). Tel daarbij op het er naar toe fietsen (12 km) kom ik uit op een ~ 50 km per dag. Gisteren ook nog eens 30 km extra gefietst. Wat een heerlijk gevoel geeft dat zeg! En geen spierpijn :D.

• jules
  • Niet online
Gulpenroute is al enige tijd geleden (1-2 jaar), maar kan me herinneren dat ie uitdagend was. Vijlenroute klinkt me niet bekend. Blijf maar weg uit de randstad jullie :X

@MBV, ah, da's idd anders/beter verwoord ;). Heb overigens geen idee wat alivio precies doet. Volgens mij was mijn eerste ATB zo'n alivio gebeuren. Was doable outdoor :+. Magoed, was een jaar of 12 toen ik het ding kreeg... Bouwmarkt fiets :+ Wel veel lol aan beleefd!

• jules
  • Niet online
Was er niet een specifiek reetfiets topic hier op GoT? Gluur anders even in de topicstart :)

• jules
  • Niet online
Ziet er vet uit dat frame :D Mooie lijnen!

• jules
  • Niet online
2 Jaar geleden was ik op zoek naar een nieuw frame omdat ik mijn oude frames kapot had gefietst (oude beestjes). Maar het leek goedkoper te zijn om een nieuwe fiets te kopen dan om alles over te zetten op een frame dat ik wilde. Probleem was wel van de fietsen van onder de € 500-600,-, dat je houding meer rechtop is en minder sportief. Terwijl ik juist de sportievere lagere zit wilde. Uiteindelijk maar voor een nette 2e hands gegaan :)

De achterliggende gedachte; beginnend mountainbikers/recreanten vinden meer rechtop comfortabeler dan de meer gestroomlijnde sportievere houding. Snelheid interesseert ze niet, overzicht voor in de stad des te meer. Puur marketing dus.

Wees erin bewust wat je kiest dus :)

• jules
  • Niet online
Wat voor toestel heb je? bij de HTC Touch Diamond had ik daar soms ook gezeur mee. Met de HTC Desire gaat het top! ook 2 vs 6+ uur is een hele vooruitgang.

• jules
  • Niet online
quote:
dnhelle schreef op maandag 26 april 2010 @ 08:31:
@ Jules: een Touch Cruise 1. Oudje dus. Wel met een Touch Diamond ROM, maar ik denk ook dat het aan het toestel ligt.
Zodra bij mijn Touch Diamond het scherm uitging, viel het GPS signaal ook weg en dus de gehele logfunctie. Je moet een appje zien te vinden die het scherm/gps sensor actief houd. NoniGPS pilot gebruikte ik veelvuldig. Kon loggen/tracken, maar ook oude of geïmporteerde (GPX) logs projecteren op de huidige coördinaten. Zoiets zoek ik nog voor Android, was nl echt een super app!
quote:
Cyclonist schreef op maandag 26 april 2010 @ 10:36:
@ Tito129: Nice, weer een Cube-je erbij ;)

Ik zit trouwens met een dilemma, mijn MTB gebruik ik voor bos-raggen maar ook voor op het asfalt. Nu heb ik voor beide een set bandjes (racing ralphs / big apples), maar ik ben het wisselen een beetje moe.. Nog maar eens even kijken of ik ergens een beetje redelijk geprijsde set wielen vind, zit alleen met die remschijven :/
Heb op het moment 2 sets velgen, de een is echter 9 speed (gebaseerd op mijn huigde MTB) en de ander 8 speed (gebaseerd op mijn oude MTB). Ik moet dus iets om gaan bouwen wil ik datzelfde trucje uithalen. Gelukkig zijn beiden gemaakt voor velgremmen, dat scheelt dan wel weer :P
De praktijk was echter dat ik meestal al te lui was om de wielen te wisselen :X

• jules
  • Niet online
quote:
maartend schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 09:16:
[...]

Doe gewoon net als ik. Ik had vroeger ook een extra set wielen/banden. Maar ik was nooit echt tevreden.
Ik heb dus een racertje gekocht voor woon-werk. Trek 1000 SLI, kostte me 300 euro. Beetje goed velgen/naven/banden setje kost minimaal de helft daarvan en nu hoef ik nooit meer wielen te wisslen en geloof me, het tempo ligt heel wat hoger dan ik ooit met mijn ATB en gladde banden haalde.
Elke cent van de inverstering waard geweest
Het klinkt aantrekkelijk, maar vanwege de net iets andere geometrie train je je spieren op iedere fiets toch net weer anders, waardoor je net niet goed kan pieken als je met bijv een clubje vrienden fietst. Daarnaast heb je nog meer materiaal staan (heb al 3 fietsen + 2 wrakken staan :P ). Dus het heeft ook z'n nadelen een dedicated fiets ;).
quote:
cappelleh schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 10:25:
[...]

Om op android gps actief te houden is er Tracker Booster. Ik test vanavond een paar programma's op Android. Met mytrack kun je iig al eenvoudig tracks loggen en weergeven en krijg je min, max en avg.

Heb trouwens geen handige armband meer gevonden. De meeste zijn voorzien voor een veel kleinere mp3 speler en niet op smartphone. Zal in zadeltas proberen, hopelijk valt ontvangst nog mee zo.
Oh, op Android (2.1) heb ik er ook geen last van, alle GPS trackers die ik geprobeerd heb werken perfect, ook als het scherm uitgaat, waardoor de accu het dus wat langer volhoud. Op WinMo was dat dus anders ;)

jules wijzigde deze reactie 27-04-2010 10:53 (29%)

• jules
  • Niet online
In welk mapje zet je ze dan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jules
  • Niet online
quote:
cappelleh schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 14:24:
[...]

Met die linda manager kun je van gelijk waar (op sd kaart) gpx bestand lang klikken en dan openen met en dan My Tracks selecteren uit de lijst. Dat deed het hem voor mij.

Normaal kun je met My Tracks idd ook importeren door in een bepaalde map te plaatsen maar ik weet zo niet meteen dewelke.
offtopic:
Op die pagina die je stuurde heb ik verschillende aangeraden apps die daar staan geïnstalleerd. Power Manager oid en Twidroid. Beiden geweldige apps kwa mogelijkheden, maar sindsdien is mijn accu heel erg rap leeg. 2x opladen op een dag is geen uitzondering :X. Zat bijna aan een harde reset te denken omdat ik het probleem niet kon tackelen, maar lijk het nu wel gevonden te hebben. Heeft me helaas wel een hoop gezeik gekost omdat ik net veel van huis was :(.

Ah, vanuit Linda Manager openen does the trick idd. Bij grotere tracks is ie helaas wel even bezig. Vraag me af waarom die optie niet in My Tracks zelf geïmplementeerd zit, maar gezien de snelheid van het inladen kan ik me daar wel een reden voor verzinnen :X

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jules
  • Niet online
Helm is een goede aanschaf, met name als je niet regelmatig op de fiets zit en/of wanneer je niet regelmatig de grens van je bike opzoekt. Ga je offroad in de bossen is het zeker een aanrader. Een paar weken geleden een post geplaatst in het topic met tips over het aankopen van een 2e hands fiets. Moet ik nog even in de OP plaatsen.

jules wijzigde deze reactie 06-05-2010 10:37 (26%)

• jules
  • Niet online
quote:
maartend schreef op maandag 03 mei 2010 @ 15:12:
[...]

Dacht ik ook, maar de keren dat ik op mijn plaat ging was op de weg. Scherpe bocht, hoge snelheid, losse steentjes.
Is dus een duidelijk verschil van mening.
Ik heb mijn post maar even aangepast, meer gericht op beginners met weinig fiets ervaring. Een scherpe bocht met noppenbanden weet de ervaren MTB-er wel wat ie kan verwachten. Losse steentjes in de bocht, los zand dito. En dan nog eentje uit mijn eigen ervaringen: het witte gedeelte bij een zebrapad (asfalt weg) bij regen, zo glad als het maar zijn kan.
Ook dingen aan je stuur hangen is verre van verstandig. Hoe verder van je stuurpen vandaan, des te instabieler je stuur. Met name als je er een helm aan hangt :D. Die kun je idd beter opzetten op dat moment of in je hand houden.
De dingen die je aanhaalt vind ik onder het kopje onervarenheid vallen. Die val van Bramster is daarentegen botte pech. Overigens kun je je met en of zonder helm ook lang niet overal tegen beschermen. Vorig jaar (was niet op de fiets) een hersenschudding opgelopen, weet niet waarvan, maar wel 6 maanden ernstige klachten van gehad. Het is een afweging die je moet maken; ervaring, modieus (tegenwoordig eerder de mode om bij aankoop fiets ook meteen een volledige outfit erbij te kopen) en in heel kleine mate budget.

@MBV en hogedrukspuit; geen aanrader voor beginners. Die willen alles schoonspuiten, maar plegen over het algemeen weinig onderhoud. Emmer, borstel, spons en sopje is ruim voldoende :). En voor de beginners die toch aan de hogedrukspuit willen; zorg dat je niet in de buurt van je lagers spuit. Want als je daar het vet/olie uit spuit dan moet je het vet/de olie er ook weer terug plaatsen. ;)

jules wijzigde deze reactie 06-05-2010 11:01 (12%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jules
  • Niet online
quote:
MBV schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 15:21:
[...]

Een ervaren MTB'er die wakker is, goed oplet, en niet afgeleid is zal nooit fouten maken. Hoe meer ervaring je hebt, hoe beter je weet dat je dat niet altijd bent ;)
Dan zou je ook moeten weten dat je op dat soort momenten minder risico moet nemen ;).
quote:
maartend schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 12:27:
[...]

Bike al sinds de jaren 80, was dus niet echt onervarenheid. Was gewoon vermoeidheid. Einde marathon, bijna thuis, met de groep nog even alles uit de kast trekken, bocht goed pakken, maar midden in de bocht losse steentjes.
In groepsverband fietsen levert altijd meer risico op. Een bekende is ooit, al fietsende in een groep verongelukt. Wat ik begreep had dit ook mede te maken met onoplettendheid. Daarom vind ik het in groepsverband wel weer een aanrader om een helm te dragen. Al vraag ik me af of hem dat geholpen zou hebben.
Vermoeidheid is ook een killer idd, al wil de adrenaline mij nog vaak zat scherp houden. Een van de laatste keren merkte ik dat ik toch wat wegzakte kwa scherpte. Maar net zoals wanneer ik af en toe met een borrel op op de fiets stap, dan pas ik mijn gedrag aan; absoluut niet de grenzen opzoeken. Want ja, ik ben er al meer dan eens geweest :P Maar wil overigens ook niet zeggen dat ik als lievertje fiets in het dagelijkse leven ;)
Nog zo'n leuke; vandaag met ietswat slappere bandjes en met hoge snelheid een bocht genomen. Ik wilde strak insturen, maar merkte al snel dat de bandjes niet helemaal hard waren. Strak insturen betekend met slappe bandjes dat je net wat extra moet insturen. In extreme gevallen ook dat je je band van de velg rijd. Dat extra insturen kan je in een reflex net wat te sterk doen waardoor je band gaat glijden met vallen tot gevolg. Beetje hetzelfde effect als op noppenbanden een scherpe bocht nemen.

En ja, pech kun je altijd hebben...
quote:
Leukste die ik ooit had ; In engeland off-road en off-path (was een wild track). dus een spoor door het gras. Af en toe een plasje. Tot ik plots een plas tegenkwam die ong 3/4 meter breed was en misschien wel een meter diep. Niet gezien. plons en veel lachen.
Humor :)
quote:
Bakkert schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 15:35:
V-Brakes zijn toch nog niet aan vervanging toe!

Ik fietste met een gangetje van +/- 30km/u op de Zuidlaarderweg, richting de vogelzangsteeg, op het fietspad rechts er naast. Klik hier

Normaal gesproken schiet je gewoon de vogelzangsteeg voorbij (want daar rijdt bijna nooit iemand). Maar nu, ik fiets daar en zie ineens iets door de bosjes 'schieten'. AUTO! Heb een 100% geslaagde stoppie gemaakt:

M'n achterwiel zat ongeveer ter hoogte van m'n schouders :P Gelukkig kon ik op tijd m'n voorrem loslaten, want ze waren al verder gereden. De blik van die vrouw was trouwens wel priceless :P. Niet dat ik zelf niet schrok hoor :).
Nice! Ik probeer vaak expres stoppies te maken in het verkeer bij mensen die dwars over het fietspad stoppen. Priceless die ogen die je dan aanstaren >:).
quote:
Bramster schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 21:51:
Ik heb V-Brakes ook altijd erg fijn gevonden. Qua remkracht waren ze beter dan een 160mm schijf met XTR remmen. Nu heb voor een 203 en achter een 180mm schijf, dat geeft toch heel wat meer vermogen en controle.

Het gevoel in de hendel van v-brakes is wel echt super, dat haalt wat mij betreft geen enkele hydraulische schijfrem. Misschien maar eens een setje Avid BB7 mechanische schijfremmen aanschaffen...
Heb zelf nauwelijks ervaring met schijfremmen, wel met hydraulische velgremmen (Magura HS11's). Vond die HS11's mij meer controle geven dan de V-brakes, al moet je voor beiden behoorlijk wat feeling krijgen. Daar waar het bij de Magura's heel nauw speelt en je het bij wijze van spreken met 2 vingers kan doen, moet je bij de V-brakes meer kracht uitoefenen en speelt het minder nauw.

jules wijzigde deze reactie 07-05-2010 16:38 (38%)

• jules
  • Niet online
Kun je dat niet verhalen op die scooterrijder? Hoop niet dat ie is doorgereden, is nl een misdrijf :X.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jules
  • Niet online
@zonoskar Het heeft bij mij ook even geduurd voordat ik lekker op m'n Stevens S6 kon biken. Op de weg met hoge snelheid voelde ie prima aan. Maar bochtig werk was minder prettig te doen. Heb het zadel laatst wat naar voren geplaatst, een iets actievere minder sportieve zit. Kwa zitcomfort zou ie toch wel wat meer naar achteren mogen, maar met bochtenwerk merk ik niks meer van wat me in het begin tegenviel. Waarom bevalt het frame bij jou niet?

@hardtail verhaal; maak je harde klappers/grote sprongen, dan is een fully wel een aanrader. Of enorm hobbelige paden. Voor dat enkele stukje wat ik her en der tegen kom in NL ga ik niet voor een fully. Sowieso verwacht ik niet al te veel van de fully instappers, net zoals de geveerde voorvorken. Als je iets koopt, koop dan meteen iets goeds ipv iets halfs te kopen wat je eerder tegen zal staan ;).

jules wijzigde deze reactie 01-06-2010 16:31 (32%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jules
  • Niet online
Wat ik meeneem?
Binnenband, helm, voedsel, vocht (2x 0,75l bidon), geld, GSM

Maar moet zeggen dat die binnenband nutteloos is in the middle of knowwhere zonder pomp of CO2 ding :P. GSM is ook meteen GPS, daar had ik met de Touch Diamond nog wel eens probleempjes mee omdat de accu te snel op ging (1-2 uur op accu).
Voedsel is afhankelijk van mijn conditie heb ik gemerkt. Voorheen had ik nog regelmatig voedsel nodig omdat ik me kapot reed op de routes die ik fietste, een van de laatste keren had ik nauwelijks gegeten van wat ik had meegenomen, terwijl ik op andere momenten nog extra wat bij moest kopen omdat ik alles had opgegeten.
Aan vocht geld ook een beetje bovenstaande. Ik heb het nodig omdat ik anders een grotere kans heb op kramp tijdens het fietsen. Kan daardoor ook snel door m'n meegenomen voorraad heen gaan. Al gebeurd het me de laatste tijd minder.
Geld is altijd handig om iets te kopen onderweg, of om weer (met of zonder fiets) thuis te komen.

Gereedschap meenemen? Ik wil niet zeggen dat ik mijn fiets uber goed onderhoud, maar ik voel wel redelijk aan wat er evt stuk kan gaan op korte termijn. Meestal zijn dat dingen die onderweg niet te repareren zijn, dus waarom gereedschap meenemen? Met maar 1 rem kan ik de meeste acties ook nog wel uithalen, en anders hebben we nog altijd de benenwagen. Ketting? Niet te lomp mee omgaan :P. Derailleur? Niet te lomp doen met je fiets, zorgen dat je in je zadel blijft zitten (en dus niet valt) en zorgen dat de rest van je groepje niet op je fiets in rijd :P

Enige 2 problemen in de afgelopen 5 jaar:
- Lekke band (snake bite), reed over niet al te hoog maar wel scherp stoeprandje met een zachte band (2-2,5 bar)
- Gebroken achterpoot = totale fiets totall loss. Kon er wel nog mee naar huis rijden, maar niet meer helemaal los in het bos natuurlijk ;)
quote:
Sp33dFr34k schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 18:18:
[...]

Iets zegt me dat je fully bedoelt ipv hardtail ;)

Moet zeggen dat mijn Spark me prima bevalt, kan meer op het zadel blijven zitten en je krijgt minder klappen in je rug, heb overigens wel vrijwel meteen de Nude standaard demper vervangen door een Fox RP23, geweldig combo :)
Uhmz, yep :X Heb het inmiddels veranderd.

jules wijzigde deze reactie 01-06-2010 17:06 (10%)

• jules
  • Niet online
quote:
.joeri. schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 17:35:
[...]

Leuke voorwaarden :P
Maar spijtig genoeg heb je niet alles zo in de hand.
Ervaring? Heb vroeger meer brokken gemaakt dan de laatste jaren. Ik wil niet zeggen dat ik minder ruig ben gaan fietsen, of dat ik enorm goed kan stunten, maar wel dat ik bepaalde acties met meer ervaring benader dan ik een 10-15 jaar geleden deed :P. Wellicht beter verwoord in: ik heb mij beter leren beheersen. Denk alleen niet dat ik minder nagelbijtende acties uit haal, ze zijn allen maar erger geworden, met name in het verkeer :X.
quote:
Sp33dFr34k schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 19:55:

En een helm neem ik niet mee, maar die zet ik op.. :+
En bedankt :P
quote:
MBV schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 20:56:
[...]

En anders 2 bidons in je rugzak gooien, als je daarbij geen last hebt van een plasticsmaak. Die van mij zijn erger dan mijn camelbak namelijk :P
Mag idd hopen dat die camelbags minder naar plastic smaken dan die bidon's. Niet voor niets dat ik altijd wat zoetigheid erin gooi om maar wat minder van die plastic smaak binnen te krijgen :P

jules wijzigde deze reactie 02-06-2010 12:34 (33%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jules
  • Niet online
quote:
Sp33dFr34k schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 14:02:
Zo, mijn offroad vriend heeft weer een poetsbeurtje gehad en nieuwe schoenen, klaar voor de zomer (reed nog op SK SS, maar die bewaar ik wel voor de winter).

[afbeelding]

[afbeelding]
Ziet er nice uit neefie. Maar uhmz, die semi slicks, heb je niet meer profiel nodig in de bush? Wist niet dat jij een asfalt vreter was zoals je broertje :P.
quote:
.joeri. schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 19:40:
[...]

Een valpartij is snel gebeurt. En dan zijn brokken soms ook wel van de partij.
Ik zeg niet dat ik een lompe rijder ben, maar bv tijdens wedstrijden of ruige afdalingen heb je al eens meer kans om met de grond kennis te maken vanwege de hoge snelheden of door het duwen-en-trekken in de bochten.

Sinds ik m'n rijbewijs heb, rij ik wel iets voorzichtiger met de fiets (in het verkeer). Maar ik merk dat dat effect ook stilaan uitgewerkt raakt :P .
Tussen auto's door manouvreren was vroeger een dagelijkse kost, dus dat leer je wel inschatten.
Wedstrijden is idd een ander verhaal. Je probeert je zelf net iets meer richting de grens van je kunnen te pushen. In het verkeer is dat redelijk risicovol. Je moet immers ook rekening houden met en kunnen anticiperen op de fouten van anderen.
quote:
Sp33dFr34k schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 15:59:
[...]

Nee hoor, verschil is er niet echt buiten het gewicht en de looks, X9/XT is gewoon dé bang for buck, daarboven alleen voor als je geld over hebt imo :)
Heb het idee dat XT net wat langer mee gaat dan de goedkopere kettingen. Daarboven geen ervaring mee, maar wel het idee dat het overpriced is voor wat je krijgt :P.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jules
  • Niet online
quote:
Sp33dFr34k schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 14:31:
[...]

Ben ik ook niet, maar een fietsmaatje van me zweert bij FF'jes in de zomer en toegegeven; hij kan er aardig mee uit de voeten hier in de omgeving. Lichtere rolweerstand en vliegt zo door mul zand op, mijn Speedkings happen daar meer in, maar dat is ook wel logisch. Ik ga het gewoon eens proberen en anders ga ik de 2.2 Racekings eens proberen, was de Speedkings sowieso een beetje zat :)
Dat mulle zand heb ik toch liever net wat meer profiel op m'n banden. Heb ik toch wat meer controle mee dan met alleen slicks. Dat vond ik zelfs link. Ben benieuwd hoe het jou bevalt. Die bergen in het zuiden zijn toch wel anders dan die duintjes die ik hier heb :/.
quote:
Mijn Epic had ik op 9.9x en de Spark heb ik op 9.24kg gehad. Als dat je iets boeit natuurlijk..
Hoe je het doet, je doet het met je lichaam. Zo veel minder gram in je fiets kost je meer in je beurs. Het komt op mij over als: wat de gek er voor geeft ;)
quote:
Ik heb een tijd lang een hardtail (eerst een Felt HT met X0/XT en daarna een Cube Reaction met X9/XT) en een fully gehad, maar ik pakte toch bijna altijd de fully, wil echt niet meer zonder nu. Mensen roepen vaker dat het in Nederland niet nodig is, maar ik heb geen idee hoe ze daarbij komen aangezien het landschap nergens vlak is. Het is gewoon veel comfortabeler ook al wonen we niet in de Ardennen.
Niet overal hebben we bergen zoals in Limburg..... ;)
En nu serieus: de omgeving of daar waar je wilt fietsen lijkt me meer belangrijk. En je beschikbare budget uiteraard. En alsnog, het gaat ook om techniek: fietste laatst een sportievere MTB-er eruit op een enorm hobbel pad, hij op een fully met klikpedalen, ik op een hardtail met normale trappers.
quote:
Ik zou zeggen, ga gewoon langs een LBS en probeer ze eens uit, dat is de beste manier om erachter te komen wat voor jou het fijnste is!
Helemaal mee eens! Moet je wel een LBS vinden die het niet erg vind als je de bike mee neemt het bos in ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jules
  • Niet online
quote:
Sp33dFr34k schreef op vrijdag 04 juni 2010 @ 17:51:
[...]

Daar waar mijn achterwiel met Speedkings geen grip meer had en doorspinde, knalde hij met zijn FF'jes lekker omhoog. Of ik moet gewoon eens wat meer met de lockout erop rijden, alleen jammer dan dat ik geen remote heb :+
Klimmetjes waar je wegglijd met je achterwiel hebben niet alleen met grip te maken, maar ook met dosering van kracht op de pedalen. Als jij klikpedalen hebt, dan heb je in theorie het hele rondje per been dat je kracht kan zetten. Heb je geen klik pedalen, dan heb je ~ 1/3e per rondje per been dat je kracht kan zetten. En dan kun je nog zulke krachtige benen hebben, als je met volle kracht in je pedalen gaat staan en dus je achterwiel spint, grote kans dat je dan ook in een keer stil staat op een helling :P. Vaak helpt het om niet al te licht te schakelen helling op, maar net een tikkie zwaarder. Maar ook daar moet je de juiste balans weten te vinden. Te zwaar is ook niet goed ;).
quote:
Over de gewichtskwestie, dat is al zo vaak aangehaald op mtb.nl, daar zal ik maar niet meer over gaan discussiëren. Je hebt een groep die er goud geld aan uitgeeft, en de ander bouwt doodleuk een HT op van 13kg en is er helemaal tevreden mee. Als je het toch leuk vindt om hierover te discussiëren dan moet je even met onze Robin praten, die zal er vast blij mee zijn :9
Discussie boeit me niet, het gaat er me meer om wat je er mee kan :P. Het hoeft voor mij niet helemaal ubercheap te zijn, sterker nog, heb liever degelijk spul. Maar de meerprijs vind ik het gewoon niet waard om dan nog iets kwalitatiefs onder m'n reet te hebben.
quote:
Heb ook eens een Be-One fully gehad, daarvan snap ik heel goed dat je mij voorbij zou fietsen... :+
:+
Met mijn eerste (en laatste) fully (el cheapo ding dat goedkoper was dan het gemiddelde bouwmarkt spul in de tijd dat ik er mee begon) ben ik nog eens 2e geworden met een wedstrijdje bij mij op school. Het niveau zal wel niet hoog geweest zijn, maar grappig was het wel :P.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jules
  • Niet online
Ik vind het bredere stuur op m'n MTB vaak alleen maar irritant. Ja, het zorgt ervoor dat je met minder energie je stuur kan draaien als je met je brede banden in de derrie staat. Maar tussen bomen door knallen, of in druk stads verkeer, moet je er soms toch behoorlijk rekening mee houden. Het is niet de eerste keer dat ik door een tram/bus/auto klem gereden/afgesneden word omdat m'n stuur breder was dan ze zelf dachten. Of plekken bij stoplichten waar stadfietsen wel tussen de rij stilstaande en geparkeerde auto's door kunnen fietsen, waarbij ik achteraan moet sluiten of over het midden van de weg moet.

Des te meer geniet ik nu dus van het smalle stuurtje van m'n vouwfiets. Klein maar fijn knal ik overal tussendoor :D

• jules
  • Niet online
In de veronderstelling dat ik actief zou deelnemen in het topic en de OP zou bijhouden is mij dat het eerste jaar gelukt. Nu ben ik echter veel minder op GoT en krijg ik af en toe nog wel eens een verzoek tot aanpassing. Wie wil deze nobele taak mede op zich nemen? Reacties graag via DM aangezien ik nauwelijks meer mee lees.

• jules
  • Niet online
quote:
ritsjert schreef op woensdag 02 november 2011 @ 13:29:
[...]

De langzaam rijdende persoon voor je moet voor jou aan de kant? ;w
Jij wil der langs toch? Als je een leeg parcours wilt, moet je op andere tijden gaan fietsen!

Sorry hoor, maar houd gewoon rekening met iedereen. Of je nou wat harder of langzamer fietst.

link
Other Mountain Bikers They Meet
Pass with care. Announce yourself. The rider heading uphill, even though they are going slower, always has the right of way (though they often yield it to a fast downhiller.) The group with children has right of way. Next, the larger group has right of way. Last, the group with the most rigid frames has right of way! (You might have to stop and count to achieve this level of etiquette!)
Helemaal mee eens met bovenstaande. De basis is gelegd in de etiquette in het verkeer in landen met veel bergen.
Ga maar na, het kost nauwelijks energie om naar beneden te gaan, maar veel meer energie om naar boven te gaan. Sommige stukken moet je zelfs lopen als je bent stilgevallen. Dan is je uitdaging toch weg!?

Ik mis echter het hoofstukje dieren, maar die mogen wat mij betreft, ondanks verschil in leeftijd en volwassenheid, toch ook behandeld worden als kinderen: geef ze de ruimte. Ze maken immers onverwachte bewegingen.
quote:
T-Rhidon schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 16:54:
Vraagje aan jullie, ik heb mountainbike schoenen en gebruik ook overschoenen die wind en regendicht (denk afstotend) zijn. Maar nu heb ik nog steeds koude poten er in maar als als ik weg fiets en ze worden alleen maar kouder. Gebruiken jullie dan ook nog speciale sokken? Of schoenen niet te straks aantrekken of andere goede tips? Een van mijn mede mountainbikers had het er over om je voeten in te vetten. Maar ik wil eerst even alternatieve methodes horen.
Ik zweet me meestal kapot tijdens het fietsen. Zelfs in dit jaargetijde (6 graden) heb ik meer dan genoeg aan een trui met zomerse windstopper of t-shirt + longsleeve en zomerse windstopper. Doordat de rest van mijn lichaam goed op temperatuur is, blijven mijn onbedekte handen ook prima op temperatuur. Sterker nog, dit is voor mijn lichaam een mooie plek om wat warmte kwijt te raken.
Verder is het wellicht ook interessant om te kijken naar de rest van je kleding, met name je broek. Is deze warm genoeg? Als je je onderbenen bloot laat, dan is het in mijn optiek nogal logisch dat je voeten ook koud blijven. Je lichaam stopt of verminderd de doorbloeding als een lichaamsdeel koud is, dit om te voorkomen dat er te veel ichaamswarmte verloren gaat.
Wat ik niet met zekerheid durf te zeggen, fiets je veel? Wellicht is je algehele doorbloeding minder dan bij een ander persoon. Ik ben geen extreme sporter of beweger in mijn ogen, maar mijn doorbloeding schijnt wel goed te zijn. Pas als het vriest ga ik vaak pas nadenken of ik handschoenen nodig heb of niet. En bij 1-2 graden onder nul is het veelal nog luxe. Zodra ik ga zweten kan het wel omslaan, omdat natte handschoenen wel sneller warmte verliezen en de kou doorlaten. Handschoenen dragen werkt bij mij dus averechts!

jules wijzigde deze reactie 14-12-2011 12:39 (39%)

• jules
  • Niet online
Vanwege ziek zijn was ik niet zo veel op GoT het afgelopen jaar. Zojuist de SP weer eens geupdated.

Op het moment ben ik op zoek naar een 9 speed XT Shimano ketting en tandwielen achter. Iemand nog tips waar ik deze voor een mooie prijs op de kop kan tikken?

• jules
  • Niet online
quote:
MBV schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:02:
bike-components.de, bike-discount.de, 12gobiking.nl als je het zelf wilt ophalen.

https://www.bike-componen...fach-Verschleissset-.html : 66 euro + 6 euro verzendkosten
http://www.12gobiking.nl/onderdelen/cassettes : vlak bij den haag, maar de prijs kan ik je niet vertellen i.v.m. kapotte site.
De ene lbs kon alleen nog maar deore/lx 9 speed leveren en via zijn webshop wellicht wel nog XT voor een redelijke prijs. De andere lbs verkocht alleen maar volgens adviesprijs: ~€100,- :w

Zojuist op Bike2build gekeken, kom ik uit op rond de ~€80,-. Is het prettig bestellen in .de? Weinig ervaring mee iig.
quote:
zonoskar schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:25:
[...]

Kan je gelijk mijn Titus (staat te koop) even weghalen en mijn nieuwe Rocky erbij zetten :)
Heb je nog wat details van die Rocky?

Pagina: 1 2

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True