webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Prijsklasse zo'n € 300 tot 400. Redelijk licht < 1700 gram. Tubeless mag, maar is geen pré. Geen centerlock (heb namelijk al nieuwe schijven liggen).
Heb nu een set Hope Pro II met ZTR 355 velgen op het oog. DT Comp spaken. Deze zijn oa hier te koop voor iets van € 300. Vraag me alleen af of die velgen wel geschikt zijn voor iemand van 78 KG. Kleding en gear komt daar dan nog bij.
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
Vraag me af of ik de kabel op de juiste manier gemonteerd heb.
Dit model is het :

De kabel komt van boven en ik heb deze rechtstreekt met de klembout vast gezet. Is dit correct? Of had ik de kabel om het zwarte gedeelte heen moeten wikkelen (dit wou niet trouwens, kabel glijdt dan weg) en dan van onderen in vast zetten met de klembout?
Beetje met paint gekloot om beeld van de kabel de schetsen:

Diagonale lijn moet dus de kabel voorstellen
Voor monteren de shifter in de maximaal ontspannen stand gezet (dwz op het kleinste blad).
Iemand tips?
[ Voor 8% gewijzigd door agoNITE op 06-09-2009 21:19 ]
Fatty...McGryphon schreef op zondag 06 september 2009 @ 18:05:
Ik heb 90 kg gewogen (yeah, I know) en mijn ZTR Olympics hebben nooit een krimp gegeven. 'nuff said, toch?
Moet wel om dat zwarte ding heen volgens mij. Bovenkant langs dat haakje en dan onderlangs en vastzetten.AgoNitE schreef op zondag 06 september 2009 @ 21:10:
Vandaag nieuwe LX voorderrie op de Gary Fisher gemonteerd, ketting etc ook even goed schoongemaakt enzo. Wat me opvalt is dat ik de derrie met vrij veel kracht in een zwaarder verzet moet duwen...derrie betreft een dual pull systeem type downswing.
Vraag me af of ik de kabel op de juiste manier gemonteerd heb.
Dit model is het :
[afbeelding]
De kabel komt van boven en ik heb deze rechtstreekt met de klembout vast gezet. Is dit correct? Of had ik de kabel om het zwarte gedeelte heen moeten wikkelen (dit wou niet trouwens, kabel glijdt dan weg) en dan van onderen in vast zetten met de klembout?
Beetje met paint gekloot om beeld van de kabel de schetsen:
[afbeelding]
Diagonale lijn moet dus de kabel voorstellen
Voor monteren de shifter in de maximaal ontspannen stand gezet (dwz op het kleinste blad).
Iemand tips?
Veel fabrikanten geven geen garantie boven de 65 kilo dacht ik, maar dat wil niet zeggen dat ze niet heel blijven als je zwaarder bent.pjlgt schreef op zondag 06 september 2009 @ 16:42:
Ben me wat aan het oriënteren op een andere set wielen, maar kan nog niet echt een keuze maken eigenlijk.
Prijsklasse zo'n € 300 tot 400. Redelijk licht < 1700 gram. Tubeless mag, maar is geen pré. Geen centerlock (heb namelijk al nieuwe schijven liggen).
Heb nu een set Hope Pro II met ZTR 355 velgen op het oog. DT Comp spaken. Deze zijn oa hier te koop voor iets van € 300. Vraag me alleen af of die velgen wel geschikt zijn voor iemand van 78 KG. Kleding en gear komt daar dan nog bij.
Naven kunnen heel wat meer hebben. Heb zelf altijd gereden met DT hugi 240 naven, maar wil je echt goede naven , dan koop je Chriss King.
Bedenk dat je wielen altijd mee kan nemen als je een andere fiets koopt. Ze mogen dan ook best wat kosten.
Als je wat zwaarder bent, kan je altijd kiezen voor wat dikkere velgen.
Het is niet aan te raden om alu nippels te monteren, gewoon stalen nippels en spaken van DT Swiss of Sapim, dat zijn de beste merken qua spaken.
post even het typenummer. Iets van FD-M630 gok ik?
[ Voor 21% gewijzigd door Jazzper op 07-09-2009 08:43 ]
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Dat lijkt mij dus ook logisch, als de kabel van onder komt door die 'haakjes' heen halen.Jazzper schreef op maandag 07 september 2009 @ 08:41:
het oogt mij dat de kabel direct erin moet. Dat zwarte gedeelte is volgens mij als de kabel van beneden komt dan kan hij daar om heen. Dual pull heet dat.
post even het typenummer. Iets van FD-M630 gok ik?
Type is FD-M581A.
Belachelijk ligt zeg! Als je gaat kijken naar een normale BMI dan zit je op ondergewicht als je een 1m80 bent...fisherman schreef op maandag 07 september 2009 @ 08:27:
[...]
Veel fabrikanten geven geen garantie boven de 65 kilo dacht ik, maar dat wil niet zeggen dat ze niet heel blijven als je zwaarder bent.
Ben ik het niet 100% met je eens. Want velgen kunnen net als een frame ook slijten. Sterker nog, heb je velg remmen (remblokjes die op de zijkant van de velg drukken om af te remmen), dan worden je velgen na verloop van tijd dunner en dus ook zwakker. Bij schijfremmen is dat natuurlijk niet het geval.Bedenk dat je wielen altijd mee kan nemen als je een andere fiets koopt.
Ondergewicht hoeft niet altijd negatief te zijn. Ik ben zelf 1m85 en ik zou blij zijn als ik aan de 65kg zou komenjules schreef op maandag 07 september 2009 @ 20:33:
[...]
Belachelijk ligt zeg! Als je gaat kijken naar een normale BMI dan zit je op ondergewicht als je een 1m80 bent...
[...]
Ben ik het niet 100% met je eens. Want velgen kunnen net als een frame ook slijten. Sterker nog, heb je velg remmen (remblokjes die op de zijkant van de velg drukken om af te remmen), dan worden je velgen na verloop van tijd dunner en dus ook zwakker. Bij schijfremmen is dat natuurlijk niet het geval.
Een nieuwe (NOS) Shimano LX RD-M571achterderrie in smoke gray
Een bijna nieuwe Shimano LX FD-M571 voorderrie idem
keuzes, keuzes... Want hij bracht ze voor mijn stads mtb, maar eigenlijk wil ik ze op mijn goede Giant. Maar daar zit nu een XT achterderailleur op uit 1995
Dus.. wat is beter
Een 2006 LX of een 1995 XT, that's the question!
Enne de Specialized ziet er nu zo uit:

groot
en ja vork is gebogen
prima stadsmtb toch! rijdt als de brandweer (en ziet er zo uit)
[ Voor 8% gewijzigd door Jazzper op 07-09-2009 23:20 ]
06 LX gok ikJazzper schreef op maandag 07 september 2009 @ 23:19:
Zo weer 2 onderdelen bij mijn buurman gescoord:
Een nieuwe (NOS) Shimano LX RD-M571achterderrie in smoke gray
Een bijna nieuwe Shimano LX FD-M571 voorderrie idem
keuzes, keuzes... Want hij bracht ze voor mijn stads mtb, maar eigenlijk wil ik ze op mijn goede Giant. Maar daar zit nu een XT achterderailleur op uit 1995
Dus.. wat is beter
geen goeie stads-MTB dus, zo'n mooi ding is investeren in andermans fietsplezierEnne de Specialized ziet er nu zo uit:
[afbeelding]
groot
en ja vork is gebogen
prima stadsmtb toch! rijdt als de brandweer (en ziet er zo uit)
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
Ik bedoelde natuurlijk dat je de naven mee kan nemen, als je tenminste het zelfde systeem remmen houdt (schijf of velg remmen)jules schreef op maandag 07 september 2009 @ 20:33:
[...]
Belachelijk ligt zeg! Als je gaat kijken naar een normale BMI dan zit je op ondergewicht als je een 1m80 bent...
[...]
Ben ik het niet 100% met je eens. Want velgen kunnen net als een frame ook slijten. Sterker nog, heb je velg remmen (remblokjes die op de zijkant van de velg drukken om af te remmen), dan worden je velgen na verloop van tijd dunner en dus ook zwakker. Bij schijfremmen is dat natuurlijk niet het geval.
Het belangrijkste van die wielen zijn natuurlijk de naven, deze kosten in verhouding vele malen meer dan de velgen en spaken die erbij horen (en anders is het niet in verhouding)
2006 versie is altijd beter dan de 1995, simpelweg omdat pakweg om het jaar de techniek van de hogere segmenten (XTR en XT) doorsijpelen naar beneden.Jazzper schreef op maandag 07 september 2009 @ 23:19:
Zo weer 2 onderdelen bij mijn buurman gescoord:
Dus.. wat is beter
Verder ziet hij er ook 10x bruter en lomper uit. Maar ja de naam XT is zo appealing he
En het frame is 1996 wat maar 1 jaar scheelt.

niet de mijne maar wel RD-M737 uit 1995
heb ik een keer gekregen toen ik nog wedstrijden reed.
Daarna toch maar een 2001 model XT gekocht (in 2001 dus).
Als ik het goed heb heeft de 1995 versie een zwart middenstuk en is deze voor 8 speed.
Het schijnt dat je hem ook kan gebruiken voor 9 speed, maar dat heb ik dus nooit uitgeprobeerd.
een achterderrie doet niet aan aantal speed! (ok, misschien dat met 10 speed smallere ketting en dus andere pullies moeten). Je shifters doen aan x aantal speed, je derrie volgt slechts de kabel.
Mja, dat heeft een maat van mij ook. Die kan eten wat ie wil, maar komt geen grammetje aan. En blijft rond de 60kg. Maar ik vind het vreemd dat men niet uitgaat van de P95 (statistische term; 95% van de bevolking/doelgroep), maar zelfs nog lager dan de P50 (minder dan de helft van de bevolking) gaat zitten.AgoNitE schreef op maandag 07 september 2009 @ 20:37:
[...]
Ondergewicht hoeft niet altijd negatief te zijn. Ik ben zelf 1m85 en ik zou blij zijn als ik aan de 65kg zou komen
Als ik te veel eet komen de kilo's er bij mij aan en heb ik er echt last van. Als ik te weinig eet ben ik zo slap als een dweil. Veel sporten zou kunnen zorgen dat ik een hoop vet verbrand, maar daarvoor komen er spieren (=gewicht) terug. Ik ben er inmiddels achter dat mijn ideale gewicht zo rond de 80 kg hangt. En dat zal voor iedereen weer anders zijn.Met niet negatief bedoel ik dat het niet altijd een oorzaak hoeft te hebben maar ook gewoon je bouw kan zijn. Ik vind ondergewicht altijd zo'n beladen woord
Waarom zie ik dan duidelijk een 8 staan op de foto van jouw voorgaande post? (8SIS)Jazzper schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 11:08:
hehe, klassieke denkfout!
een achterderrie doet niet aan aantal speed! (ok, misschien dat met 10 speed smallere ketting en dus andere pullies moeten). Je shifters doen aan x aantal speed, je derrie volgt slechts de kabel.
Anyhow, als dat waar is wat jij zegt, dan zou ik dus zonder problemen mijn oude shizzle op de shifters na, prima kunnen overzetten op mijn nieuwere bike, inclusief magura's. In verband met de huidige gecombineerde rem+shifters was ik er nog niet aan begonnen.
[ Voor 24% gewijzigd door jules op 08-09-2009 11:30 ]
Nou ja, ik kom dus ook nooit boven de 60kg, wat ik ook eet inderdaad. gezien mijn lengte zou ik rond de 80-83kg moeten wegen...maar heb gelukkig geen annorexia. Al is me dat wel vaak gevraagdjules schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 11:26:
[...]
Mja, dat heeft een maat van mij ook. Die kan eten wat ie wil, maar komt geen grammetje aan. En blijft rond de 60kg. Maar ik vind het vreemd dat men niet uitgaat van de P95 (statistische term; 95% van de bevolking/doelgroep), maar zelfs nog lager dan de P50 (minder dan de helft van de bevolking) gaat zitten.
[...]
Als ik te veel eet komen de kilo's er bij mij aan en heb ik er echt last van. Als ik te weinig eet ben ik zo slap als een dweil. Veel sporten zou kunnen zorgen dat ik een hoop vet verbrand, maar daarvoor komen er spieren (=gewicht) terug. Ik ben er inmiddels achter dat mijn ideale gewicht zo rond de 80 kg hangt. En dat zal voor iedereen weer anders zijn.
omdat shimano natuurlijk het liefste een nieuwe derrie verkooptjules schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 11:26:
Waarom zie ik dan duidelijk een 8 staan op de foto van jouw voorgaande post? (8SIS)
Nou niet automatisch, de verhouding kan anders zijn tussen de afstand die de kabel verspringt en de afstand die de derailleur beweegt.Jazzper schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 11:08:
hehe, klassieke denkfout!
Dit heeft met name te maken met de lengte van de liggende arm ervan. en de positionering op de achterbrug.
vóór weet ik het verschil wel; dat heeft te maken met de vorm van de kooi of het 2 of 3 speed is.
en lange/korte slag achter heb je ook nog, maar dat staat los van deze discussie
Klopt bij een 2 speed is de kooi minder hoog, dus loopt minder ver tot beneden door.Jazzper schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 13:10:
true, maar in de praktijk vraag ik me af hoe vaak dit speelt
vóór weet ik het verschil wel; dat heeft te maken met de vorm van de kooi of het 2 of 3 speed is.
en lange/korte slag achter heb je ook nog, maar dat staat los van deze discussie
Overigens gebruikte ik op mijn MTB slechts 2 voorbladen, dus gewoon die verstelschroef van de voorderailleur verstellen dat ie niet meer naar het kleinste blad kan en dat blad er dan ook afhalen.
Daarnaast zou je kunnen overwegen om een derailleur voor de weg te monteren, deze zijn volgens mij weer iets lichter. Dus bijvoorbeeld een Dura ace ipv XT of XTR.
Dit kan echter alleen aan de voorkant, omdat de kooi met dedrailleurwielen te kort is van een dura ace om de grote tandwielen achter aan te kunnen.
Met zowel de over- als ondergewichtsgrens inderdaad, bij ons op school is het zelfs zo dat er van de jongens 12% op een "gezond gewicht" zit, 53% eronder zit en de rest heeft een BMI boven de 25. Er zijne r echter maar weinig die daadwerkelijk een ongezond gewicht hebben, slechte conditie en dergelijke. In de huidige zesde klas 2 mensen die daadwerkelijk overgewicht hebben en allebei er wat aan proberen te doen, en 1 met anorexia (ja een kerel ja), en ik ben 1 van de 8 die binnen de "gezond gewicht"-range valt (BMI 24,7jules schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 11:26:
[...]
Mja, dat heeft een maat van mij ook. Die kan eten wat ie wil, maar komt geen grammetje aan. En blijft rond de 60kg. Maar ik vind het vreemd dat men niet uitgaat van de P95 (statistische term; 95% van de bevolking/doelgroep), maar zelfs nog lager dan de P50 (minder dan de helft van de bevolking) gaat zitten.
Verschillende rugbyers en veel voetballers op school, en bijna iedereen zit dus boven of onder die range volgens een onderzoek dat een vriend van me heeft gedaan bij ons op school voor zijn profielwerkstuk. Sport en gezondheid op school was geloof ik het onderwerp
maargoed, als je je goed voelt, soit
Vandaag in een sukkelgangetje van mijn werk naar huis gefietst. Kwamen er een MTB-er en een racefietser langs die treintje aan't rijden waren. Ik haak aan, MTB-er die voorop fietste schoof door naar achteren en was regelmatig naar mij aan't kijken en liet wat ruimte voor hem over. Heb zelf nooit in treintje gereden, maar kreeg wel het vermoeden dat hij mij daar wilde hebben. Ik heb er vriendelijk voor bedankt, trapte m'n MTB op z'n staart en ging er met zo'n 5km harder alsnog voorbij. Beetje jammer alleen dat mijn conditie de afgelopen weken wel erg was ingekakt en ik dus ook binnen no time aardig buiten adem was. 2e nadeel, vanwege de hersenschudding van een paar weken geleden werd ik ook nog eens een partij duizelig. Ik moest dus aardig rap afhaken op dat tempo

[ Voor 66% gewijzigd door jules op 08-09-2009 21:20 ]
Kwam toevallig nog een oude post tegen van toen ik mijn fiets van een medetweaker kocht;

Stevens S6 Pro 2006, bij mij is de kleurstelling echter iets anders, donkergrijs allemaal zonder rode accenten. Mijn versie vind ik gaver.
Alle onderdelen volgens opgaaf van de verkoper;
Chassis
Voorvork SR Suntour Axon E, 80mm, Lockout, Alu-shaft*
Stuurkolom FSA Ahead Integrated Mod. 11, 1 1/8"
Aandrijving
Stuurkrans Shimano Deore M530 Hollowtech, 44-32-22
Kogellager binnen Shimano ES30 Octalink 113mm
Versnelling h Shimano Deore M530
Versnelling v Shimano Deore M531
Ketting Shimano HG53
Cassette Shimano HG50.9 11-32
Pedalen MTB Alu Dual Side
Wiel set
Naaf h Shimano Deore M530
Naaf v Shimano Deore M530
Velgen Rigida Sphinx gehaakt, CNC side 36 L
Spaken Nirosta RVS 2.0mm
Banden Continental Vapor Pro 26x2.1" vouwbaar
Cockpit
Stuur Oxygen Driver DB 580mm
Frontsectie Oxygen Driver 25.4mm
Zadel Oxygen Velocity
Zadelhouder Oxygen Driver 350mm
Schakel-rem hendel Shimano Deore M530 Dual Control
Remmen Shimano Deore M530 V-Remmen
Ik zie alleen nu dat die voorvork een hele andere is die er nu in zit; Manitou Axel Platinum 80
[ Voor 82% gewijzigd door jules op 10-09-2009 12:09 ]
Heb volgende week eerst 2 weken Turkije voor de boeg, maar daarna ga ik met een groepje van mtb.nl mee om de route eens te zien etc...
Ik heb nu iets langer dan een jaar mijn Moozes MTB en ik ben er meer dan tevreden over.

Ik heb expres gekozen voor V-brakes en niet voor schijfremmen omdat ze:
Meer kosten
Het extra geld niet waard zijn voor wat ik er mee ga doen
Iets meer/moeilijker onderhoud vereisen
Gevoeliger/moeilijker in elkaar zitten dan V-brakes
Helaas is toen ik de fiets kocht niet eens in me opgekomen om toch velgen met een schijfremoptie te kopen zodat, als ik eventueel toch besluit over te stappen, alleen een schijfremset hoef te kopen.
Nu ben ik vandaag wat online shops langs gegaan en ik kom er niet helemaal uit. Ik ben simpelweg op zoek naar een MTB-wielenset met schijfrem-optie en een schijfremmenset.
Ik wil eigenlijk alleen weten naar wat voor pricerange ik dan moet kijken. Als ik op een schaal van 1 tot 10 moet aangeven naar wat ik op zoek ben (1=waardeloos/goedkoopste, 10=beste van het beste/duurste), dan zoek ik 7,5 a 8.
Kan iemand me even een paar goede links aangeven waar ik een mooie wiel en schijf-set kan kopen
:D
http://www.chainreactionc...ories.aspx?CategoryID=752
voor jou budget kun je voor een set gaan met Hope naven, die zijn erg goed
een wielset met XT naven (voornaaf 20mm as) en Mavic EN321 velgen en 2mm spaken. Stevig dus
en @ McGryphon: ja, van Martijn
[ Voor 7% gewijzigd door Bramster op 14-09-2009 20:24 ]
Dus wordt deze fiets voortaan de pakezel, als m'n transportfiets het veld ruimt. Om die reden afgelopen week een zilveren RackTime FoldIt achterop gemonteerd. M'n vriendin mag graag achterop zitten bij korte stukjes in de stad, en dat wil prima zo. Beduidend steviger dan op m'n transportfiets en dankzij versnellingen ook voor mij een stuk beter te doen. Met 27km/h door het centrum andere fietsers inhalen met iemand achterop is best lollig.

Hij is alleen wat aan de smalle kant, om dat op te lossen wil ik er een ingekort skateboard-deck op monteren (met de onderkant naar boven)...
Ok bedankt, zal er eens voor gaan sparenBramster schreef op maandag 14 september 2009 @ 17:11:
bij Chain Reaction Cycles kun je mooie custom wielsetjes laten maken.
http://www.chainreactionc...ories.aspx?CategoryID=752
voor jou budget kun je voor een set gaan met Hope naven, die zijn erg goed
Moest mn fietsje zaterdag wegbrengen. Een beurt was hoog nodig, heb hem sinds aankoopdag bijna dagelijks gebruikt dus sporen van gebruik waren aanwezig.
Vering was een beetje ingezakt, remmen werkte niet 100% meer, schakelde niet echt lekker meer, mijn achterband en buitenvoorblad zijn redelijk versleten maar het ergste was dat bij het achterwiel spaken los zaten en ik het wiel voel buigen als ik fiets. (zeker in een wheelie-bocht is dat merkbaar)
Maar, props aan de Moozesmonteur/eigenaar hoor. Hij belde vandaag al dattie klaar stond en ik kan weer vooruit. (wieletje ook weer recht etc, vering opgepompt) Isch alsch nieuw
Band en buitendblad vervang ik wel als hij ontploft of uit elkaar valt. Was ook nog eens de helft kwijt van het afgesproken bedrag omdat hij er maar de helft van de tijd aan kwijt was.
Is effe wat anders als 1-2 weken wachten bij zo'n Profil
een setje met "gewone" XT naven is ook al meer dan goed hoor, scheelt wel weer wat in de kosten.KoffieNT schreef op maandag 14 september 2009 @ 21:10:
[...]
Ok bedankt, zal er eens voor gaan sparen.
En niemand verwacht dat je snel bent, 25-28 rijd ik in de stad, genoeg om forenzen op sporthybrides en snorscooters te irriteren.Jazzper schreef op maandag 14 september 2009 @ 20:51:
ah nice! dat plan heb ik ook nog wel eens liggen voor een stadsmtb. Veel inspiratie te vinden bij de yankees. Daar heb je hardcore gebruikers die echt anti auto zijn.
Ik ben verre van anti-auto (ben niet voor niks autofotograaf
whehe, die krengen uit zijn red bull?Bramster schreef op maandag 14 september 2009 @ 20:11:
zo, vandaag het eerste onderdeel van mijn nieuwe fiets gekocht
een wielset met XT naven (voornaaf 20mm as) en Mavic EN321 velgen en 2mm spaken. Stevig dus
en @ McGryphon: ja, van Martijn
en daarvoor in Luke's Enduro. Dus, als ze dat toch al allemaal overleefd hebben...
naven krijgen uiteraard wel een grote beurt
Iets smaller dan een On-One Mary, verder hetzelfde idee...
En ik heb het 2e onderdeel voor mijn nieuwe fiets gekocht, een set schijfremmen. XTR remmen met Saint hendels, van het vorige model, mooi rustig qua design.

Gelukkig had ik een reserve-binnenband mee, en kon ik thuis komen. Maar ergens zit de buiten(?)band niet goed, bij hoge snelheid voel je hem 'hobbelen'. Het zijn draadbanden, ik had geen bandlichters mee en toen is er een soort 'deukje' in het ijzerdraad van de buitenband gekomen.
Zelf denk ik dat dit de oorzaak is, hoe kan ik de buitenband het best weer helemaal recht krijgen denken jullie?
Bij mijn weten zit er alleen ijzerdraad in het stuk van de buitenband dat nog in de velg blijft zitten. Geen idee wat zo'n knik in het draad voor effect daarop kan hebben. Wel weet ik dat die er vrijwel niet uit is te krijgen

Verder kunnen bobbels in de band ook voorkomen als de fiets een tijd (3 maanden en langer) heeft stilgestaan. Het deel waar ie op staat droogt uit, waarna dit deel meer kan uitzetten en je een bobbel in je band krijgt.
2 verschillende effecten dus
(ps, please correct me if I'm wrong)
160mm schijf trouwens
[ Voor 25% gewijzigd door Bramster op 19-09-2009 17:17 ]
Blijkbaar 'vormt' de band zich dan goed, zodat hij beter aansluit op de velg.
Oplossing was inderdaad gewoon simpel keihard oppompen, plop, weer lucht eruit laten tot een normale waarde en toen zat de band mooi op zn plek
Kan de startpost geupdate worden aub.
Cube Reaction R1 Mag '09
Sid Race, X.0/X.9/XT, Formula R1 schijfremmen, DT Swiss wielen
Ga vrijdag mn egg beaters inspecteren, ze kraken een beetje.
Heb voor de zekerheid een rebuilt kit gekocht.
Nieuwe lagers plaatsen lijkt een eitje zo te zien.
[ Voor 24% gewijzigd door Harmen op 22-09-2009 09:31 ]
Whatever.

Nu nog even skewers en zadelklem zonder QR monteren (zijn onderweg) en iets spatbordachtigs, en mijn ultieme stadsfiets is klaar.
Staat er vanaf nu inHarmen schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 09:23:
Zo, heb dit topic ook maar eens toegevoegd aan mn bookmarks.
Kan de startpost geupdate worden aub.
Cube Reaction R1 Mag '09
Sid Race, X.0/X.9/XT, Formula R1 schijfremmen, DT Swiss wielen
Fietsen maker zij dat er waarschijnlijk in lek zit in het oli rezervoar en dat ze dat niet zelf kunnen fixen. Gelukkig had ik nog garantie maar ben men fiets wel een paar weken kwijt....
Is dat normaal bij een verende voorvork. (Rockshock recon) Ding is nog geen jaar oud en heb er zo'n 3500km op gereden waarvan zo'n 1500km door bos. Als ik geen gerantie meer had zou het me tussen de 100 en 150 euro kosten. Dat vind ik nog al wat...
Je hebt goedkope vorken, dat is prut fietsen, gaan hopelijk een jaar mee, onderhoud/reparatie gaan lastig, waarbij je alsnog met 2-3 jaar een nieuwe kan kopen. De duurdere vorken fietsen beter, beter onderhoud en reparatie mogelijk, maar ja, dat moet je dan ook wel daadwerkelijk doen. En op den duur gaat het ook stuk natuurlijk (eerder dan een ongeveerde vork). Al met al ben je meer kwijt en komt het er op neer dat alleen een dure vork dé oplossing is, op een ongeveerde vork na.
Volgens de OP is je Recon niet een van de slechtste vorken trouwens (4 van de 5 sterren). Nu maar hopen dat het met garantie opgelost kan worden
[ Voor 12% gewijzigd door jules op 23-09-2009 00:17 ]
Nu ga ik maandag al met een 'specialist' naar de mountainbike winkel om wat proefritjes te maken maar wat is in jullie ogen (eigen ervaring, garantie, kwaliteit) een beter merk scott, of specialized?
Scott:
Scott Spark 60 2010 27 versnellingen met Hydraulische schijfremmen en Rockshox Tora SL / DT swiss M210 demper met twinloc handle
Specialized:
http://www.specialized.co...SBCBkModel.jsp?spid=22033
Nu ga ik deze fiets gebruiken voor het normale boswerk en het stukken lekker fietsen op de openbare weg.
Ik heb altijd een simpele Giant gereden maar deze was een beetje te klein geworden (fiets is al 11 jaar oud
[ Voor 10% gewijzigd door Viper_4111 op 23-09-2009 14:42 ]
Geen informatie beschikbaar
Maar zowel scot als specialized zijn goede merken. Wel handig om even te vermelde welk type scot je in gedachten had.
Heb mijn bericht aangepast, het mooie van deze is dat je de vering achter zo kan instellen dat deze nagenoeg uitstaat (wat in de folder staat). Houd in dat je er fatsoenlijk mee op de weg kunt fietsen zonder dat er kracht verloren gaat door het constant op en neer veren.kippy schreef op woensdag 23 september 2009 @ 14:27:
Een fully voor lekker op de weg......... dat werkt niet echt.
Maar zowel scot als specialized zijn goede merken. Wel handig om even te vermelde welk type scot je in gedachten had.
Marketingtaal. Iedere fully veert, zelfs een epic als je hard genoeg trapt.Viper_4111 schreef op woensdag 23 september 2009 @ 14:42:
[...]
Heb mijn bericht aangepast, het mooie van deze is dat je de vering achter zo kan instellen dat deze nagenoeg uitstaat (wat in de folder staat). Houd in dat je er fatsoenlijk mee op de weg kunt fietsen zonder dat er kracht verloren gaat door het constant op en neer veren.
Hier een linkje hoe het zou moeten werken:
http://scottusa.com/gb_en/video/bike/2153
[ Voor 23% gewijzigd door Viper_4111 op 23-09-2009 15:56 ]
Blok hout ertussen duwendnhelle schreef op woensdag 23 september 2009 @ 15:11:
[...]
Marketingtaal. Iedere fully veert, zelfs een epic als je hard genoeg trapt.

netjes hoor
Klinkt misschien als simpele oplossing. Maar zodra jij klappen gaat maken (hoe zacht ze ook zijn) belast jij het frame op een manier waarop het waarschijnlijk niet berekend is, met alle gevolgen van dien. Dikke afrader dus.
GMTA, maar je was me al voor. Op zich grappig idee, maar weet niet of je GF het gaat waarderen MartijnBramster schreef op woensdag 23 september 2009 @ 17:12:
hehe, met anti-slip zodat je flink door de bochten kunt scheuren zonder je passagier te verliezen
netjes hoor
goh, waarom denk je dat er eenjules schreef op woensdag 23 september 2009 @ 21:05:
[...]
Klinkt misschien als simpele oplossing. Maar zodra jij klappen gaat maken (hoe zacht ze ook zijn) belast jij het frame op een manier waarop het waarschijnlijk niet berekend is, met alle gevolgen van dien. Dikke afrader dus.
Zolang ze er maar niet met rokje en zonder slipje op gaat zitten zal er geen probleem zijn zeker en indien dat wel het geval zou zijn moet ze er maar met haar benen langs één kant op zittenjules schreef op woensdag 23 september 2009 @ 21:05:
[...]
...
[...]
GMTA, maar je was me al voor. Op zich grappig idee, maar weet niet of je GF het gaat waarderen Martijn(met name dat antislip gedeelte)
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.
Een bron van inspiratie vond ik trouwens op bikeforums.net, waar ze onder de 80.000 subfora ook een forum over Utility Cycling. Staan veel slimme dingen qua dragers etc.
Zo was ik altijd al fan van de Surley Big Dummy:

Maar op bikeforums.net ontdekte ik net dat er een toko is die conversiesets verkoopt voor 'gewone' MTB's, XtraCycle:

Ik moet zeggen dat ik het serieus overweeg om zoiets een keer te proberen...
ken ik ook van bikeforums.net

Dat gaan we maar eens proberen op m'n Focus Whistler als ik een andere dagelijkse fiets gekocht heb.

en geen spuitbus meer gebruiken, gewoon een flesje en dan op de ketting druppelen
[ Voor 26% gewijzigd door Impry op 24-09-2009 18:19 ]
[ Voor 98% gewijzigd door Cocytus op 12-06-2015 19:26 ]
En als je in de buurt woont van Fietssportief, even langs gaan. Dan lossen ze het vast zo voor je op. Service is erg goed daarneographikal schreef op donderdag 24 september 2009 @ 16:57:
Ik heb sinds het weekend ook een MTB, gekocht bij Fietssportief, Sram9 afgemonteerd. Ding doet het prima en ik heb de eerste 100km er al ruimschoots op zitten. Ik heb net bij het schoonmaken van de ketting schijnbaar een ongelukje gehad. De teflon spuitbus deed pssssht en spraide schijnbaar een klein beetje teflon op de achterste remschijfNu ben ik aan die kant wat remkracht kwijt. Hoe kan ik dit het makkelijkste oplossen?
Overigens gebeurd het mij vaker dat er teflon op de velg komt en dus ook op mijn blokken. Paar keer remmen als het weinig is, blokken schoonmaken met dreft of blokken beetje schuren helpt meestal. Al maak ik me eigenlijk nooit druk om de blokken achter. Al zouden de blokken volgezogen zitten met vet, dan krijg ik mijn achterwiel nog wel blokkerend. Aan de voorkant is dat uiteraard een ander verhaal.
Hoe spuit je overigens je ketting in? Ik zet de ketting altijd eerst in de buitenste tandwielen/bladen, vervolgens draai ik de ketting rond en spuit ik alleen de ketting in tussen het gedeelte van de achterband en het crankstel (voorste tandwielen). Wel uitkijken voor wind, en doe dit niet binnen of op je mooie tuintegels (ik weet dat je geen tuin hebt
verschillende userts weer toegevoegd aan de SP/OP met hun fiets
Ik weet het nog niet zeker, moet nog even kijken wat ik zaterdagavond ga doen...
Er is een mooie tocht.
Whatever.
heerlijke sport is het toch he?
Net even naar Arnhem heen en weer gefietst (2x21km, over de Posbank, behoorlijk klimmen voor mijn doen dus
Voor het inspuiten heb ik de ketting al schoon en teflon laat verder weinig achter, dus dat zal me een rotzorg zijn. Alles gaat goed 't teflon in, daarna fiets ik een rondje om het huis om alle versnellingen af te gaan en daarna maak ik de boel weer droogjules schreef op donderdag 24 september 2009 @ 23:58:
Hoe spuit je overigens je ketting in? Ik zet de ketting altijd eerst in de buitenste tandwielen/bladen, vervolgens draai ik de ketting rond en spuit ik alleen de ketting in tussen het gedeelte van de achterband en het crankstel (voorste tandwielen). Wel uitkijken voor wind, en doe dit niet binnen of op je mooie tuintegels (ik weet dat je geen tuin hebt, 't is een waarschuwing voor anderen), want je spuit ook een hoop zooi op de grond ermee.
[ Voor 89% gewijzigd door neographikal op 25-09-2009 18:02 ]
Ik zelf gebruik:

dat druppel je echt alleen op de ketting en dan is ook alleen je ketting gesmeerd. Op je bladen/cassette heb je echt geen smeermiddel nodig.
Je houd houd het flesje net boven de ketting, druk er op zodat het er uit komt en dan even draaien en je hele ketting is zo gesmeerd. Even laten intrekken en dan de buitenkant van de ketting weer schoonvegen. Klaar
en wanneer komt er een "Mountainbike"-foto meeting? Is weer eens wat anders dan "show je auto"-foto meeting
Kan ook natuurlijk, wellicht de tip als je je casette van toch nog een laagje teflon wil voorzien tegen het roesten (prettig bijv als je regelmatig door de duinen crost/zoute omgeving)pjlgt schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 08:09:
Op dezelfde manier, alleen hou ik er altijd een doek achter. Heb je niet de vloer, de velg en alles eronder.
Ook een manier om iets aan remkracht te verliezen als je nog niet gewend bent aan heel veel remkracht....neographikal schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 17:49:
Ik heb de schijf 2x goed ontvet en heb hem daarna compleet warm getrapt. Ik heb de remkracht weer terug, maar hij hakt er niet zo agressief in als eerst deed. Da's op zich geen nadeel, ik kan hem nu wat makkelijker doseren
Let erop dat als je veel over asfalt rijd, je noppen beduidend harder slijten dan in bosrijke omgevingen. Kun je er beter slicks opgooien.Net even naar Arnhem heen en weer gefietst (2x21km, over de Posbank, behoorlijk klimmen voor mijn doen dusWel over de verharde weg) en het fietsen gaat nu al beter.
Bramster schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 18:21:
Ik ben niet zo'n fan van teflon eigenlijk (of andere spuitbussen smeerspul). Het komt op veel te veel plekken waar het niet moet komen.

Morgan Blue (extra dry) lube voor MTB. Bij mij is het spul echter lichter kwa kleur (doorzichtig/wit) dan wat hier staat afgebeeld. Is op basis van dunne olie/wax/parafine oid. Handzaam (mee te nemen onderweg), makkelijk te doseren, je spuit niet de gehele omgeving onder/hoeft er geen doek bij te houden.
In Limburg kun je het beste terecht voor de mooiste tochten. Nijmegen is ook wel een mooie omgeving, de utrechtseheuvelrug/amerongen heb je ook leuke heuvels. Ben er opgegroeid, maar ondanks dat ik toen al een mountainbike had, nog niet de echte trail paden opgezocht. De laatste is wel de mooiste centrale meetplaats wat dat betreft.en wanneer komt er een "Mountainbike"-foto meeting? Is weer eens wat anders dan "show je auto"-foto meeting
(maar ben nog steeds bezig met mijn herstel van m'n hersenschudding, het gaat bijzonder traag
Ging erg lekker, tempo zat er goed in. (45km, 24km/u gemiddeld)
Was behoorlijk vies in mn gezicht toen ik terug was, schrok ervan toen ik ging douchen.
Whatever.
Nee... iets van 100/200 misschien?Bramster schreef op zondag 27 september 2009 @ 18:00:
zaten dan vast niet heel veel hoogtemeters in of wel?
Whatever.
Wat ik wel een beetje gevaarlijk vind is dat je ook tegemoet komend verkeer hebt, zeker als je met een grote groep rijdt zie ik dat nog wel eens fout gaan. Ga zeker nog eens vaker daar rijden.
http://www.rtvoost.nl/teletekst/teletekst/111.png
De wijzen komen uit het Oosten!
Zaten er flinke technische afdalingen in?
Whatever.
Is maar een beperkte oplage in die kleur voor zover ik begrijp, dus maar alvast besteld. Nu nog wachten tot ze binnen zijn...
Heb vrijdag een Merida TFS 300 (I think) gekocht, na 8 jaar geleden een Giant Boulder te hebben gehad. Ik krijg hem in de loop van de week, als ze de terreinbanden hebben gewisseld voor een set met wat meer straatprofiel erop. Heb er zin in om te gaan fietsen.
Dit topic is gesloten.