Het grote mountainbike topic (deel 13) Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 134 Laatste
Acties:
  • 592.289 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

had een stadmtb nodig. Heb zonder uiteindelijk het frame aan te pakken laktechnisch gezien dan, de boel weer in elkaar gezet en gereviseerd. Morgen even picas maken. Ziet er wel cool uit. Vanavond 2x 7km kroegmtb-en ;)

bijna zonde!

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
De truc van een stads mtb is dat hij/zij er niet op en top uitziet, maar wel op en top rijd ;). Heb nl weinig trek om het fietsgenot van anderen te financieren ;)

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Ben me wat aan het oriënteren op een andere set wielen, maar kan nog niet echt een keuze maken eigenlijk.

Prijsklasse zo'n € 300 tot 400. Redelijk licht < 1700 gram. Tubeless mag, maar is geen pré. Geen centerlock (heb namelijk al nieuwe schijven liggen).

Heb nu een set Hope Pro II met ZTR 355 velgen op het oog. DT Comp spaken. Deze zijn oa hier te koop voor iets van € 300. Vraag me alleen af of die velgen wel geschikt zijn voor iemand van 78 KG. Kleding en gear komt daar dan nog bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-06 10:42

McGryphon

Veul vrouwkes!

Ik heb 90 kg gewogen (yeah, I know :+ ) en mijn ZTR Olympics hebben nooit een krimp gegeven. 'nuff said, toch? :P

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agoNITE
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-06 14:10
Vandaag nieuwe LX voorderrie op de Gary Fisher gemonteerd, ketting etc ook even goed schoongemaakt enzo. Wat me opvalt is dat ik de derrie met vrij veel kracht in een zwaarder verzet moet duwen...derrie betreft een dual pull systeem type downswing.

Vraag me af of ik de kabel op de juiste manier gemonteerd heb.
Dit model is het :
Afbeeldingslocatie: http://www.shimano.com/publish/content/global_cycle/en/us/index/products/mountain/deore_lx/product.image.+media+images+cycling+products+bikecomponents+FD+FD-M581A_600x450_v1_m56577569830637039_dot_jpg.bm.512.384.gif

De kabel komt van boven en ik heb deze rechtstreekt met de klembout vast gezet. Is dit correct? Of had ik de kabel om het zwarte gedeelte heen moeten wikkelen (dit wou niet trouwens, kabel glijdt dan weg) en dan van onderen in vast zetten met de klembout?

Beetje met paint gekloot om beeld van de kabel de schetsen:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rinkejan/FD.png
Diagonale lijn moet dus de kabel voorstellen ;)

Voor monteren de shifter in de maximaal ontspannen stand gezet (dwz op het kleinste blad).
Iemand tips?

[ Voor 8% gewijzigd door agoNITE op 06-09-2009 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
McGryphon schreef op zondag 06 september 2009 @ 18:05:
Ik heb 90 kg gewogen (yeah, I know :+ ) en mijn ZTR Olympics hebben nooit een krimp gegeven. 'nuff said, toch? :P
Fatty... :+ Maar lijkt me duidelijk inderdaad ;)
AgoNitE schreef op zondag 06 september 2009 @ 21:10:
Vandaag nieuwe LX voorderrie op de Gary Fisher gemonteerd, ketting etc ook even goed schoongemaakt enzo. Wat me opvalt is dat ik de derrie met vrij veel kracht in een zwaarder verzet moet duwen...derrie betreft een dual pull systeem type downswing.

Vraag me af of ik de kabel op de juiste manier gemonteerd heb.
Dit model is het :
[afbeelding]

De kabel komt van boven en ik heb deze rechtstreekt met de klembout vast gezet. Is dit correct? Of had ik de kabel om het zwarte gedeelte heen moeten wikkelen (dit wou niet trouwens, kabel glijdt dan weg) en dan van onderen in vast zetten met de klembout?

Beetje met paint gekloot om beeld van de kabel de schetsen:
[afbeelding]
Diagonale lijn moet dus de kabel voorstellen ;)

Voor monteren de shifter in de maximaal ontspannen stand gezet (dwz op het kleinste blad).
Iemand tips?
Moet wel om dat zwarte ding heen volgens mij. Bovenkant langs dat haakje en dan onderlangs en vastzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agoNITE
Nou hij glijdt van dat zwarte gedeelte af, ook met spanning erop. Zit geen uitsparing voor de kabel in zegmaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:31
pjlgt schreef op zondag 06 september 2009 @ 16:42:
Ben me wat aan het oriënteren op een andere set wielen, maar kan nog niet echt een keuze maken eigenlijk.

Prijsklasse zo'n € 300 tot 400. Redelijk licht < 1700 gram. Tubeless mag, maar is geen pré. Geen centerlock (heb namelijk al nieuwe schijven liggen).

Heb nu een set Hope Pro II met ZTR 355 velgen op het oog. DT Comp spaken. Deze zijn oa hier te koop voor iets van € 300. Vraag me alleen af of die velgen wel geschikt zijn voor iemand van 78 KG. Kleding en gear komt daar dan nog bij.
Veel fabrikanten geven geen garantie boven de 65 kilo dacht ik, maar dat wil niet zeggen dat ze niet heel blijven als je zwaarder bent.
Naven kunnen heel wat meer hebben. Heb zelf altijd gereden met DT hugi 240 naven, maar wil je echt goede naven , dan koop je Chriss King.
Bedenk dat je wielen altijd mee kan nemen als je een andere fiets koopt. Ze mogen dan ook best wat kosten.
Als je wat zwaarder bent, kan je altijd kiezen voor wat dikkere velgen.
Het is niet aan te raden om alu nippels te monteren, gewoon stalen nippels en spaken van DT Swiss of Sapim, dat zijn de beste merken qua spaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

het oogt mij dat de kabel direct erin moet. Dat zwarte gedeelte is volgens mij als de kabel van beneden komt dan kan hij daar om heen. Dual pull heet dat.

post even het typenummer. Iets van FD-M630 gok ik?

[ Voor 21% gewijzigd door Jazzper op 07-09-2009 08:43 ]

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agoNITE
Jazzper schreef op maandag 07 september 2009 @ 08:41:
het oogt mij dat de kabel direct erin moet. Dat zwarte gedeelte is volgens mij als de kabel van beneden komt dan kan hij daar om heen. Dual pull heet dat.

post even het typenummer. Iets van FD-M630 gok ik?
Dat lijkt mij dus ook logisch, als de kabel van onder komt door die 'haakjes' heen halen.
Type is FD-M581A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
fisherman schreef op maandag 07 september 2009 @ 08:27:
[...]

Veel fabrikanten geven geen garantie boven de 65 kilo dacht ik, maar dat wil niet zeggen dat ze niet heel blijven als je zwaarder bent.
Belachelijk ligt zeg! Als je gaat kijken naar een normale BMI dan zit je op ondergewicht als je een 1m80 bent...
Bedenk dat je wielen altijd mee kan nemen als je een andere fiets koopt.
Ben ik het niet 100% met je eens. Want velgen kunnen net als een frame ook slijten. Sterker nog, heb je velg remmen (remblokjes die op de zijkant van de velg drukken om af te remmen), dan worden je velgen na verloop van tijd dunner en dus ook zwakker. Bij schijfremmen is dat natuurlijk niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agoNITE
jules schreef op maandag 07 september 2009 @ 20:33:
[...]

Belachelijk ligt zeg! Als je gaat kijken naar een normale BMI dan zit je op ondergewicht als je een 1m80 bent...

[...]

Ben ik het niet 100% met je eens. Want velgen kunnen net als een frame ook slijten. Sterker nog, heb je velg remmen (remblokjes die op de zijkant van de velg drukken om af te remmen), dan worden je velgen na verloop van tijd dunner en dus ook zwakker. Bij schijfremmen is dat natuurlijk niet het geval.
Ondergewicht hoeft niet altijd negatief te zijn. Ik ben zelf 1m85 en ik zou blij zijn als ik aan de 65kg zou komen ;) . Met niet negatief bedoel ik dat het niet altijd een oorzaak hoeft te hebben maar ook gewoon je bouw kan zijn. Ik vind ondergewicht altijd zo'n beladen woord :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Zo weer 2 onderdelen bij mijn buurman gescoord:

Een nieuwe (NOS) Shimano LX RD-M571achterderrie in smoke gray
Een bijna nieuwe Shimano LX FD-M571 voorderrie idem

keuzes, keuzes... Want hij bracht ze voor mijn stads mtb, maar eigenlijk wil ik ze op mijn goede Giant. Maar daar zit nu een XT achterderailleur op uit 1995 ;)

Dus.. wat is beter
Een 2006 LX of een 1995 XT, that's the question!

Enne de Specialized ziet er nu zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3474/3897301831_9048f8ed66.jpg

groot
en ja vork is gebogen ;)
prima stadsmtb toch! rijdt als de brandweer (en ziet er zo uit)

[ Voor 8% gewijzigd door Jazzper op 07-09-2009 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Jazzper schreef op maandag 07 september 2009 @ 23:19:

Een nieuwe (NOS) Shimano LX RD-M571achterderrie in smoke gray
Een bijna nieuwe Shimano LX FD-M571 voorderrie idem

keuzes, keuzes... Want hij bracht ze voor mijn stads mtb, maar eigenlijk wil ik ze op mijn goede Giant. Maar daar zit nu een XT achterderailleur op uit 1995 ;)

Dus.. wat is beter
06 LX gok ik :P
Enne de Specialized ziet er nu zo uit:
[afbeelding]

groot
en ja vork is gebogen ;)
prima stadsmtb toch! rijdt als de brandweer (en ziet er zo uit)
geen goeie stads-MTB dus, zo'n mooi ding is investeren in andermans fietsplezier ;)

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
jules schreef op maandag 07 september 2009 @ 20:33:
[...]

[...]

Ik bedoelde natuurlijk dat je de naven mee kan nemen, als je tenminste het zelfde systeem remmen houdt (schijf of velg remmen)
Het belangrijkste van die wielen zijn natuurlijk de naven, deze kosten in verhouding vele malen meer dan de velgen en spaken die erbij horen (en anders is het niet in verhouding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Jazzper schreef op maandag 07 september 2009 @ 23:19:

Dus.. wat is beter
2006 versie is altijd beter dan de 1995, simpelweg omdat pakweg om het jaar de techniek van de hogere segmenten (XTR en XT) doorsijpelen naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ja dat vermoeden had ik al ;)
Verder ziet hij er ook 10x bruter en lomper uit. Maar ja de naam XT is zo appealing he ;)
En het frame is 1996 wat maar 1 jaar scheelt.

Afbeeldingslocatie: http://mtbikes.info/pliki/image/rd-m737_2.jpg
niet de mijne maar wel RD-M737 uit 1995

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
kan hier op mijn werk geen plaatjes zien, maar volgens mij heb ik nog een zo goed als nieuwe liggen
heb ik een keer gekregen toen ik nog wedstrijden reed.
Daarna toch maar een 2001 model XT gekocht (in 2001 dus).
Als ik het goed heb heeft de 1995 versie een zwart middenstuk en is deze voor 8 speed.
Het schijnt dat je hem ook kan gebruiken voor 9 speed, maar dat heb ik dus nooit uitgeprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

hehe, klassieke denkfout!

een achterderrie doet niet aan aantal speed! (ok, misschien dat met 10 speed smallere ketting en dus andere pullies moeten). Je shifters doen aan x aantal speed, je derrie volgt slechts de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
AgoNitE schreef op maandag 07 september 2009 @ 20:37:
[...]
Ondergewicht hoeft niet altijd negatief te zijn. Ik ben zelf 1m85 en ik zou blij zijn als ik aan de 65kg zou komen ;)
Mja, dat heeft een maat van mij ook. Die kan eten wat ie wil, maar komt geen grammetje aan. En blijft rond de 60kg. Maar ik vind het vreemd dat men niet uitgaat van de P95 (statistische term; 95% van de bevolking/doelgroep), maar zelfs nog lager dan de P50 (minder dan de helft van de bevolking) gaat zitten.
Met niet negatief bedoel ik dat het niet altijd een oorzaak hoeft te hebben maar ook gewoon je bouw kan zijn. Ik vind ondergewicht altijd zo'n beladen woord :p
Als ik te veel eet komen de kilo's er bij mij aan en heb ik er echt last van. Als ik te weinig eet ben ik zo slap als een dweil. Veel sporten zou kunnen zorgen dat ik een hoop vet verbrand, maar daarvoor komen er spieren (=gewicht) terug. Ik ben er inmiddels achter dat mijn ideale gewicht zo rond de 80 kg hangt. En dat zal voor iedereen weer anders zijn.
Jazzper schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 11:08:

een achterderrie doet niet aan aantal speed! (ok, misschien dat met 10 speed smallere ketting en dus andere pullies moeten). Je shifters doen aan x aantal speed, je derrie volgt slechts de kabel.
Waarom zie ik dan duidelijk een 8 staan op de foto van jouw voorgaande post? (8SIS)

Anyhow, als dat waar is wat jij zegt, dan zou ik dus zonder problemen mijn oude shizzle op de shifters na, prima kunnen overzetten op mijn nieuwere bike, inclusief magura's. In verband met de huidige gecombineerde rem+shifters was ik er nog niet aan begonnen.

[ Voor 24% gewijzigd door jules op 08-09-2009 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agoNITE
jules schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 11:26:
[...]
Mja, dat heeft een maat van mij ook. Die kan eten wat ie wil, maar komt geen grammetje aan. En blijft rond de 60kg. Maar ik vind het vreemd dat men niet uitgaat van de P95 (statistische term; 95% van de bevolking/doelgroep), maar zelfs nog lager dan de P50 (minder dan de helft van de bevolking) gaat zitten.

[...]
Als ik te veel eet komen de kilo's er bij mij aan en heb ik er echt last van. Als ik te weinig eet ben ik zo slap als een dweil. Veel sporten zou kunnen zorgen dat ik een hoop vet verbrand, maar daarvoor komen er spieren (=gewicht) terug. Ik ben er inmiddels achter dat mijn ideale gewicht zo rond de 80 kg hangt. En dat zal voor iedereen weer anders zijn.
Nou ja, ik kom dus ook nooit boven de 60kg, wat ik ook eet inderdaad. gezien mijn lengte zou ik rond de 80-83kg moeten wegen...maar heb gelukkig geen annorexia. Al is me dat wel vaak gevraagd :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:45

Waarom zie ik dan duidelijk een 8 staan op de foto van jouw voorgaande post? (8SIS)
omdat shimano natuurlijk het liefste een nieuwe derrie verkoopt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

precies dat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Jazzper schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 11:08:

Nou niet automatisch, de verhouding kan anders zijn tussen de afstand die de kabel verspringt en de afstand die de derailleur beweegt.
Dit heeft met name te maken met de lengte van de liggende arm ervan. en de positionering op de achterbrug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

true, maar in de praktijk vraag ik me af hoe vaak dit speelt

vóór weet ik het verschil wel; dat heeft te maken met de vorm van de kooi of het 2 of 3 speed is.

en lange/korte slag achter heb je ook nog, maar dat staat los van deze discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
Jazzper schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 13:10:
true, maar in de praktijk vraag ik me af hoe vaak dit speelt

vóór weet ik het verschil wel; dat heeft te maken met de vorm van de kooi of het 2 of 3 speed is.

en lange/korte slag achter heb je ook nog, maar dat staat los van deze discussie
Klopt bij een 2 speed is de kooi minder hoog, dus loopt minder ver tot beneden door.
Overigens gebruikte ik op mijn MTB slechts 2 voorbladen, dus gewoon die verstelschroef van de voorderailleur verstellen dat ie niet meer naar het kleinste blad kan en dat blad er dan ook afhalen.

Daarnaast zou je kunnen overwegen om een derailleur voor de weg te monteren, deze zijn volgens mij weer iets lichter. Dus bijvoorbeeld een Dura ace ipv XT of XTR.
Dit kan echter alleen aan de voorkant, omdat de kooi met dedrailleurwielen te kort is van een dura ace om de grote tandwielen achter aan te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

[...]
Met zowel de over- als ondergewichtsgrens inderdaad, bij ons op school is het zelfs zo dat er van de jongens 12% op een "gezond gewicht" zit, 53% eronder zit en de rest heeft een BMI boven de 25. Er zijne r echter maar weinig die daadwerkelijk een ongezond gewicht hebben, slechte conditie en dergelijke. In de huidige zesde klas 2 mensen die daadwerkelijk overgewicht hebben en allebei er wat aan proberen te doen, en 1 met anorexia (ja een kerel ja), en ik ben 1 van de 8 die binnen de "gezond gewicht"-range valt (BMI 24,7 :+)
Verschillende rugbyers en veel voetballers op school, en bijna iedereen zit dus boven of onder die range volgens een onderzoek dat een vriend van me heeft gedaan bij ons op school voor zijn profielwerkstuk. Sport en gezondheid op school was geloof ik het onderwerp :P

maargoed, als je je goed voelt, soit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Uhmz, BMI kun je pas echt goed vergelijken vanaf een bepaalde leeftijd. Aan het begin van mijn studietijd (18-20 jaar) was ik ook nog 70-75 kg. Daarna jaren op en nabij de 80-85 kg gezeten en nu dus (10 jaar later) 76-82 kg...

Vandaag in een sukkelgangetje van mijn werk naar huis gefietst. Kwamen er een MTB-er en een racefietser langs die treintje aan't rijden waren. Ik haak aan, MTB-er die voorop fietste schoof door naar achteren en was regelmatig naar mij aan't kijken en liet wat ruimte voor hem over. Heb zelf nooit in treintje gereden, maar kreeg wel het vermoeden dat hij mij daar wilde hebben. Ik heb er vriendelijk voor bedankt, trapte m'n MTB op z'n staart en ging er met zo'n 5km harder alsnog voorbij. Beetje jammer alleen dat mijn conditie de afgelopen weken wel erg was ingekakt en ik dus ook binnen no time aardig buiten adem was. 2e nadeel, vanwege de hersenschudding van een paar weken geleden werd ik ook nog eens een partij duizelig. Ik moest dus aardig rap afhaken op dat tempo :| Snel maar een afslag genomen, pakten ze helaas ook die afslag om me dus zo weer in te halen :/

[ Voor 66% gewijzigd door jules op 08-09-2009 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
zo was ik een tijdje geleden een beetje aan het "spelen" met een racefietser, alleen durfde hij niet te volgen toen ik een bospaadje op ging :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Haha, ik dook dus ook een bospaadje in, terwijl zij voor de veilige klinkers kozen. Stuk verder uit het bos kwam ik de racefietser nog tegen, die was een stukje om gereden en die kon ik nog wel bijtrekken. Alleen op het punt dat ik er weer was sloeg ik net af waar hij alsnog rechtdoor ging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-06 11:40

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Zo bleef ik van de week in de stad een snorscooter voor die beduidend harder dan 25 ging, met als gevolg dat ik compleet buiten adem en bezweet thuis kwam. :D Ik wilde gewoon rustig naar huis fietsen eigenlijk... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Ik blijf er liever achter fietsen, mits het geen stinker is natuurlijk. Scheelt me een hoop energie. 30-35 km/h moet ik wel kunnen bijbenen op deze manier.

Kwam toevallig nog een oude post tegen van toen ik mijn fiets van een medetweaker kocht;
Afbeeldingslocatie: http://rowery.onet.pl/_i/sprzet/rowery/600/2006_4989.jpg
Stevens S6 Pro 2006, bij mij is de kleurstelling echter iets anders, donkergrijs allemaal zonder rode accenten. Mijn versie vind ik gaver.

Alle onderdelen volgens opgaaf van de verkoper;
Chassis
Voorvork SR Suntour Axon E, 80mm, Lockout, Alu-shaft*
Stuurkolom FSA Ahead Integrated Mod. 11, 1 1/8"
Aandrijving
Stuurkrans Shimano Deore M530 Hollowtech, 44-32-22
Kogellager binnen Shimano ES30 Octalink 113mm
Versnelling h Shimano Deore M530
Versnelling v Shimano Deore M531
Ketting Shimano HG53
Cassette Shimano HG50.9 11-32
Pedalen MTB Alu Dual Side
Wiel set
Naaf h Shimano Deore M530
Naaf v Shimano Deore M530
Velgen Rigida Sphinx gehaakt, CNC side 36 L
Spaken Nirosta RVS 2.0mm
Banden Continental Vapor Pro 26x2.1" vouwbaar
Cockpit
Stuur Oxygen Driver DB 580mm
Frontsectie Oxygen Driver 25.4mm
Zadel Oxygen Velocity
Zadelhouder Oxygen Driver 350mm
Schakel-rem hendel Shimano Deore M530 Dual Control
Remmen Shimano Deore M530 V-Remmen

Ik zie alleen nu dat die voorvork een hele andere is die er nu in zit; Manitou Axel Platinum 80 :?. Op de voorvork na vind ik het nog steeds een mooi dingetje. Ben nl nog steeds geen liefhebber van geveerde voorvorken :P. Wellicht dat ik toch maar eens voor kwaliteit moet gaan :P

[ Voor 82% gewijzigd door jules op 10-09-2009 12:09 ]

• agoNITE
Gaan er van hier wel eens mensen fietsen in Veendam, bij Borgerwold?
Heb volgende week eerst 2 weken Turkije voor de boeg, maar daarna ga ik met een groepje van mtb.nl mee om de route eens te zien etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-06 18:58

KoffieNT

banaan

Ok, ik heb even een quick question.

Ik heb nu iets langer dan een jaar mijn Moozes MTB en ik ben er meer dan tevreden over.
Afbeeldingslocatie: http://g.imagehost.org/0845/1_10.jpg

Ik heb expres gekozen voor V-brakes en niet voor schijfremmen omdat ze:
Meer kosten
Het extra geld niet waard zijn voor wat ik er mee ga doen
Iets meer/moeilijker onderhoud vereisen
Gevoeliger/moeilijker in elkaar zitten dan V-brakes

Helaas is toen ik de fiets kocht niet eens in me opgekomen om toch velgen met een schijfremoptie te kopen zodat, als ik eventueel toch besluit over te stappen, alleen een schijfremset hoef te kopen.

Nu ben ik vandaag wat online shops langs gegaan en ik kom er niet helemaal uit. Ik ben simpelweg op zoek naar een MTB-wielenset met schijfrem-optie en een schijfremmenset.
Ik wil eigenlijk alleen weten naar wat voor pricerange ik dan moet kijken. Als ik op een schaal van 1 tot 10 moet aangeven naar wat ik op zoek ben (1=waardeloos/goedkoopste, 10=beste van het beste/duurste), dan zoek ik 7,5 a 8.

Kan iemand me even een paar goede links aangeven waar ik een mooie wiel en schijf-set kan kopen :). (Richtprijs is ergens tussen de 100-300 euro)

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
bij Chain Reaction Cycles kun je mooie custom wielsetjes laten maken.
http://www.chainreactionc...ories.aspx?CategoryID=752

voor jou budget kun je voor een set gaan met Hope naven, die zijn erg goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
zo, vandaag het eerste onderdeel van mijn nieuwe fiets gekocht
een wielset met XT naven (voornaaf 20mm as) en Mavic EN321 velgen en 2mm spaken. Stevig dus :+

en @ McGryphon: ja, van Martijn :P

[ Voor 7% gewijzigd door Bramster op 14-09-2009 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ik heb besloten om mijn Focus Whistler toch maar te houden, heb er naast de aanschafprijs van 400 piek ook al voor meer dan 200 aan versleuteld en hij rijdt nou eigenlijk heerlijk. Om hem dan voor 150 piek aan een Marktplaats-lutser weg te doen heb ik helemaal geen zin in. :)

Dus wordt deze fiets voortaan de pakezel, als m'n transportfiets het veld ruimt. Om die reden afgelopen week een zilveren RackTime FoldIt achterop gemonteerd. M'n vriendin mag graag achterop zitten bij korte stukjes in de stad, en dat wil prima zo. Beduidend steviger dan op m'n transportfiets en dankzij versnellingen ook voor mij een stuk beter te doen. Met 27km/h door het centrum andere fietsers inhalen met iemand achterop is best lollig. :D

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3518/3909666660_64b0f204f7.jpg

Hij is alleen wat aan de smalle kant, om dat op te lossen wil ik er een ingekort skateboard-deck op monteren (met de onderkant naar boven)... :D Dan alleen nog een voor vering geschikte en betaalbare voordrager zien te vinden waar m'n melkkratje op kan. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
een ATTB!
All Terrain Transport Bike :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ah nice! dat plan heb ik ook nog wel eens liggen voor een stadsmtb. Veel inspiratie te vinden bij de yankees. Daar heb je hardcore gebruikers die echt anti auto zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Bramster schreef op maandag 14 september 2009 @ 17:11:
bij Chain Reaction Cycles kun je mooie custom wielsetjes laten maken.
http://www.chainreactionc...ories.aspx?CategoryID=752

voor jou budget kun je voor een set gaan met Hope naven, die zijn erg goed
Ok bedankt, zal er eens voor gaan sparen :).

Moest mn fietsje zaterdag wegbrengen. Een beurt was hoog nodig, heb hem sinds aankoopdag bijna dagelijks gebruikt dus sporen van gebruik waren aanwezig.
Vering was een beetje ingezakt, remmen werkte niet 100% meer, schakelde niet echt lekker meer, mijn achterband en buitenvoorblad zijn redelijk versleten maar het ergste was dat bij het achterwiel spaken los zaten en ik het wiel voel buigen als ik fiets. (zeker in een wheelie-bocht is dat merkbaar)

Maar, props aan de Moozesmonteur/eigenaar hoor. Hij belde vandaag al dattie klaar stond en ik kan weer vooruit. (wieletje ook weer recht etc, vering opgepompt) Isch alsch nieuw :D.
Band en buitendblad vervang ik wel als hij ontploft of uit elkaar valt. Was ook nog eens de helft kwijt van het afgesproken bedrag omdat hij er maar de helft van de tijd aan kwijt was.

Is effe wat anders als 1-2 weken wachten bij zo'n Profil 8) en dan meer moeten betalen omdat ze dingen hadden gedaan zonder overleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
KoffieNT schreef op maandag 14 september 2009 @ 21:10:
[...]

Ok bedankt, zal er eens voor gaan sparen :).
een setje met "gewone" XT naven is ook al meer dan goed hoor, scheelt wel weer wat in de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Jazzper schreef op maandag 14 september 2009 @ 20:51:
ah nice! dat plan heb ik ook nog wel eens liggen voor een stadsmtb. Veel inspiratie te vinden bij de yankees. Daar heb je hardcore gebruikers die echt anti auto zijn.
En niemand verwacht dat je snel bent, 25-28 rijd ik in de stad, genoeg om forenzen op sporthybrides en snorscooters te irriteren. :D

Ik ben verre van anti-auto (ben niet voor niks autofotograaf :+), maar het is budgetair en qua wonen in het centrum niet haalbaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Bramster schreef op maandag 14 september 2009 @ 20:11:
zo, vandaag het eerste onderdeel van mijn nieuwe fiets gekocht
een wielset met XT naven (voornaaf 20mm as) en Mavic EN321 velgen en 2mm spaken. Stevig dus :+

en @ McGryphon: ja, van Martijn :P
whehe, die krengen uit zijn red bull? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
Daar zullen ze wel in hebben gezeten ja :P
en daarvoor in Luke's Enduro. Dus, als ze dat toch al allemaal overleefd hebben... :+

naven krijgen uiteraard wel een grote beurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Als update voor mijn stadsmtb, dit stuur besteld:
Afbeeldingslocatie: http://i7.ebayimg.com/06/i/001/24/14/71ff_12.JPG

Iets smaller dan een On-One Mary, verder hetzelfde idee... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
is wel iets voor een lekkere stadscruiser ja :)

En ik heb het 2e onderdeel voor mijn nieuwe fiets gekocht, een set schijfremmen. XTR remmen met Saint hendels, van het vorige model, mooi rustig qua design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surgue
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Ik ging laatst voor het eerst alleen het bos in mét een pompje, en je raad het al, lekke band :z
Gelukkig had ik een reserve-binnenband mee, en kon ik thuis komen. Maar ergens zit de buiten(?)band niet goed, bij hoge snelheid voel je hem 'hobbelen'. Het zijn draadbanden, ik had geen bandlichters mee en toen is er een soort 'deukje' in het ijzerdraad van de buitenband gekomen.

Zelf denk ik dat dit de oorzaak is, hoe kan ik de buitenband het best weer helemaal recht krijgen denken jullie?

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Wel apart dat je er een knik in hebt gekregen. Het wil me wel eens lukken om banden te verwisselen zonder bandenlichters. Met name bij mountainbikes.

Bij mijn weten zit er alleen ijzerdraad in het stuk van de buitenband dat nog in de velg blijft zitten. Geen idee wat zo'n knik in het draad voor effect daarop kan hebben. Wel weet ik dat die er vrijwel niet uit is te krijgen :/. Probeer iig als je de band oppompt die draad overal zo goed mogelijk nog net in het randje van de velg te krijgen. Dit lukt het beste bij een deels opgepompte band. Als hij te ver is opgepompt krijg je er nauwelijks beweging meer in en als ie nog niet vergenoeg is opgepompt heb je grote kans dat het helemaal geen effect heeft wat je doet. Als je het niet goed doet voel je als het ware een deuk in je band zitten.

Verder kunnen bobbels in de band ook voorkomen als de fiets een tijd (3 maanden en langer) heeft stilgestaan. Het deel waar ie op staat droogt uit, waarna dit deel meer kan uitzetten en je een bobbel in je band krijgt.

2 verschillende effecten dus :)

(ps, please correct me if I'm wrong)

• Bramster
Net een schijfrem op mijn Speci gezet. Heb ze gekocht voor mijn nieuwe fiets maar wilde toch even proberen. Dus nu heeft mijn Specialized voor een schijfrem. XTR remklauw met Saint hendel. Maar of het nu echt zo veel beter remt? in droge omstandigheden op een vlakke weg? nee, dat niet echt

160mm schijf trouwens

[ Voor 25% gewijzigd door Bramster op 19-09-2009 17:17 ]

• Surgue
  • Niet online
Kwam het tegen op een ander forum: band oppompen tot 4 bar, daarna weer op normale spanning zetten. Nu lijkt het weg te zijn :)

Blijkbaar 'vormt' de band zich dan goed, zodat hij beter aansluit op de velg.

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:03

Vos

AFCA

Ja..knal er veel bar in, dan 'plopt' de band wel goed. Valt hij nog niet goed in de velgrand? Smeer veel wasmiddel (als het maar glad is) tussen de velgrand en de band, zo valt ie eerder in de velgrand. Heb er van de zomer nog tijd mee lopen kloten..toen ik er slickjes onder wilde gooien.

• KoffieNT

KoffieNT

banaan

Ben er toevallig eens voor naar de fietsenmaker geweest. Mijn nieuwe band deed toen precies hetzelfde.
Oplossing was inderdaad gewoon simpel keihard oppompen, plop, weer lucht eruit laten tot een normale waarde en toen zat de band mooi op zn plek :D.

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Pas op met te hard oppompen. Er zijn genoeg velgen/banden die niet meer dan 4 bar kunnen hebben. 't Is niet de eerste keer dat ik een klapband mee maak :P (ik fiets graag op goed opgepompte banden ;), al is het gelukkig al weer een hele tijd geleden dat zoiets gebeurd is ;) )

• Surgue
  • Niet online
Daarom ben ik ook tot 4 bar gegaan :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:30

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Zo, heb dit topic ook maar eens toegevoegd aan mn bookmarks. ;)

Kan de startpost geupdate worden aub.
Cube Reaction R1 Mag '09
Sid Race, X.0/X.9/XT, Formula R1 schijfremmen, DT Swiss wielen

Ga vrijdag mn egg beaters inspecteren, ze kraken een beetje.
Heb voor de zekerheid een rebuilt kit gekocht.
Nieuwe lagers plaatsen lijkt een eitje zo te zien.

[ Voor 24% gewijzigd door Harmen op 22-09-2009 09:31 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

M'n nieuwe stuur was ook binnen, meteen gemonteerd. Heb nog even een rondje gereden met de stem omgedraaid, maar dat was me toch te laag. Stuur beviel me tijdens een testronde prima! :) Ik had uit voorzorg nieuwe Oury-handvatten besteld omdat ik ze gelijmd had, maar ze gingen gelukkig makkelijk van het oude stuur af. Heb ze nu maar op het nieuwe stuur gezet tot ze echt te goor worden (nadeel van witte handvatten).

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3190/3943967803_6b818a7b9f.jpg

Nu nog even skewers en zadelklem zonder QR monteren (zijn onderweg) en iets spatbordachtigs, en mijn ultieme stadsfiets is klaar. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Harmen schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 09:23:
Zo, heb dit topic ook maar eens toegevoegd aan mn bookmarks. ;)

Kan de startpost geupdate worden aub.
Cube Reaction R1 Mag '09
Sid Race, X.0/X.9/XT, Formula R1 schijfremmen, DT Swiss wielen
Staat er vanaf nu in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Laatst online: 17:56
Vandaag met men fiets naar naar de fietsenmaker geweest want mijn vering veerde wel heel erg en de lockout werkte niet meer.
Fietsen maker zij dat er waarschijnlijk in lek zit in het oli rezervoar en dat ze dat niet zelf kunnen fixen. Gelukkig had ik nog garantie maar ben men fiets wel een paar weken kwijt.... :(

Is dat normaal bij een verende voorvork. (Rockshock recon) Ding is nog geen jaar oud en heb er zo'n 3500km op gereden waarvan zo'n 1500km door bos. Als ik geen gerantie meer had zou het me tussen de 100 en 150 euro kosten. Dat vind ik nog al wat...

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Daarom ben ik ook zo'n enorme fan van die geveerde voorvorken (not).

Je hebt goedkope vorken, dat is prut fietsen, gaan hopelijk een jaar mee, onderhoud/reparatie gaan lastig, waarbij je alsnog met 2-3 jaar een nieuwe kan kopen. De duurdere vorken fietsen beter, beter onderhoud en reparatie mogelijk, maar ja, dat moet je dan ook wel daadwerkelijk doen. En op den duur gaat het ook stuk natuurlijk (eerder dan een ongeveerde vork). Al met al ben je meer kwijt en komt het er op neer dat alleen een dure vork dé oplossing is, op een ongeveerde vork na.

Volgens de OP is je Recon niet een van de slechtste vorken trouwens (4 van de 5 sterren). Nu maar hopen dat het met garantie opgelost kan worden :)

[ Voor 12% gewijzigd door jules op 23-09-2009 00:17 ]

• Viper_4111
  • Registratie: Oktober 2001
Ik ben op zoek naar een mountainbike en mij ogen zijn gevallen op een van deze twee:

Nu ga ik maandag al met een 'specialist' naar de mountainbike winkel om wat proefritjes te maken maar wat is in jullie ogen (eigen ervaring, garantie, kwaliteit) een beter merk scott, of specialized?

Scott:
Scott Spark 60 2010 27 versnellingen met Hydraulische schijfremmen en Rockshox Tora SL / DT swiss M210 demper met twinloc handle

Specialized:
http://www.specialized.co...SBCBkModel.jsp?spid=22033

Nu ga ik deze fiets gebruiken voor het normale boswerk en het stukken lekker fietsen op de openbare weg.

Ik heb altijd een simpele Giant gereden maar deze was een beetje te klein geworden (fiets is al 11 jaar oud :P).

[ Voor 10% gewijzigd door Viper_4111 op 23-09-2009 14:42 ]

Geen informatie beschikbaar

• kippy
Een fully voor lekker op de weg......... dat werkt niet echt.

Maar zowel scot als specialized zijn goede merken. Wel handig om even te vermelde welk type scot je in gedachten had.

• Viper_4111
kippy schreef op woensdag 23 september 2009 @ 14:27:
Een fully voor lekker op de weg......... dat werkt niet echt.

Maar zowel scot als specialized zijn goede merken. Wel handig om even te vermelde welk type scot je in gedachten had.
Heb mijn bericht aangepast, het mooie van deze is dat je de vering achter zo kan instellen dat deze nagenoeg uitstaat (wat in de folder staat). Houd in dat je er fatsoenlijk mee op de weg kunt fietsen zonder dat er kracht verloren gaat door het constant op en neer veren.

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-06 09:57
Viper_4111 schreef op woensdag 23 september 2009 @ 14:42:
[...]

Heb mijn bericht aangepast, het mooie van deze is dat je de vering achter zo kan instellen dat deze nagenoeg uitstaat (wat in de folder staat). Houd in dat je er fatsoenlijk mee op de weg kunt fietsen zonder dat er kracht verloren gaat door het constant op en neer veren.
Marketingtaal. Iedere fully veert, zelfs een epic als je hard genoeg trapt.

• Viper_4111
Ik ga zaterdag even kijken hoe het voelt, heb er totaal nog geen ervaring mee op dit moment. Iig bedankt voor de reacties en ik laat weten wat het geworden is

Hier een linkje hoe het zou moeten werken:
http://scottusa.com/gb_en/video/bike/2153

[ Voor 23% gewijzigd door Viper_4111 op 23-09-2009 15:56 ]

• Bramster
dnhelle schreef op woensdag 23 september 2009 @ 15:11:
[...]

Marketingtaal. Iedere fully veert, zelfs een epic als je hard genoeg trapt.
Blok hout ertussen duwen :+

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Nu ook de bagagedrager van m'n MTB wat passagier-vriendelijker gemaakt... :+

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2595/3948001678_4d39285399.jpg

• Bramster
hehe, met anti-slip zodat je flink door de bochten kunt scheuren zonder je passagier te verliezen :+
netjes hoor :)

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Klinkt misschien als simpele oplossing. Maar zodra jij klappen gaat maken (hoe zacht ze ook zijn) belast jij het frame op een manier waarop het waarschijnlijk niet berekend is, met alle gevolgen van dien. Dikke afrader dus.
Bramster schreef op woensdag 23 september 2009 @ 17:12:
hehe, met anti-slip zodat je flink door de bochten kunt scheuren zonder je passagier te verliezen :+
netjes hoor :)
GMTA, maar je was me al voor. Op zich grappig idee, maar weet niet of je GF het gaat waarderen Martijn :) (met name dat antislip gedeelte)

• Bramster
jules schreef op woensdag 23 september 2009 @ 21:05:
[...]

Klinkt misschien als simpele oplossing. Maar zodra jij klappen gaat maken (hoe zacht ze ook zijn) belast jij het frame op een manier waarop het waarschijnlijk niet berekend is, met alle gevolgen van dien. Dikke afrader dus.
goh, waarom denk je dat er een :+ achter staat :P

• Jegapia
  • Laatst online: 13-05 08:27
jules schreef op woensdag 23 september 2009 @ 21:05:
[...]

...

[...]

GMTA, maar je was me al voor. Op zich grappig idee, maar weet niet of je GF het gaat waarderen Martijn :) (met name dat antislip gedeelte)
Zolang ze er maar niet met rokje en zonder slipje op gaat zitten zal er geen probleem zijn zeker en indien dat wel het geval zou zijn moet ze er maar met haar benen langs één kant op zitten :+ .

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

LOL, dat dacht ik ook, moet geen probleem zijn met spijkerbroek oid. :D Alleen ff uitkijken met wollen rokjes etc, en ze zit inderdaad altijd met 2 benen aan 1 kant. :)

Een bron van inspiratie vond ik trouwens op bikeforums.net, waar ze onder de 80.000 subfora ook een forum over Utility Cycling. Staan veel slimme dingen qua dragers etc. :)

Zo was ik altijd al fan van de Surley Big Dummy:
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2143/2479792059_7eee9bef58.jpg

Maar op bikeforums.net ontdekte ik net dat er een toko is die conversiesets verkoopt voor 'gewone' MTB's, XtraCycle:
Afbeeldingslocatie: http://www.xtracycle.com/media/catalog/product/cache/1/image/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/F/r/FreeRadical.png
Afbeeldingslocatie: http://www.xtracycle.com/media/catalog/product/cache/1/image/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/f/r/freeRadical_base-illustration_1.png

Ik moet zeggen dat ik het serieus overweeg om zoiets een keer te proberen... _/-\o_

• Sandman I
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-06 21:09
Ben nu al een paar maanden aan het fietsen en het bevalt erg goed! Nu heb ik een vraag die denk ik al eens vaker is langsgekomen, maar waar halen jullie je fietskleding voor de winter? Ik zie mezelf niet echt als een professional dus echt dure (team)kleding zie ik niet zo zitten. Ik ben al bekend bij Futurumshop (Toch wel duur) en CycleWear maar misschien hebben jullie nog andere sites? Btw! Als het kan wil ik ook wel graag in de TS worden vermeld. Ik heb een Trek 6300 van 2009 :)

• Bramster
hmm, lijkt me nu niet echt lekker fietsen door de stad Martijn. Ik heb een tijd op een lowracer ligfiets gefietst, Die zal ongeveer even lang zijn als zo'n ding maar echt wendbaar was het niet :P

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

jaaa xtracycle!
ken ik ook van bikeforums.net

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

De DIY-variant is best simpel te doen met zo'n Aldi-vering-bike van Marktplaats:

Afbeeldingslocatie: http://img233.imageshack.us/img233/4963/xtracycle0039.jpg

B)

Dat gaan we maar eens proberen op m'n Focus Whistler als ik een andere dagelijkse fiets gekocht heb. :D

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb sinds het weekend ook een MTB, gekocht bij Fietssportief, Sram9 afgemonteerd. Ding doet het prima en ik heb de eerste 100km er al ruimschoots op zitten. Ik heb net bij het schoonmaken van de ketting schijnbaar een ongelukje gehad. De teflon spuitbus deed pssssht en spraide schijnbaar een klein beetje teflon op de achterste remschijf :/ Nu ben ik aan die kant wat remkracht kwijt. Hoe kan ik dit het makkelijkste oplossen? :)

• Bramster
goed schoonmaken men een ontvetten, moet wel werken lijkt me.
en geen spuitbus meer gebruiken, gewoon een flesje en dan op de ketting druppelen

• Impry
  • Laatst online: 13-06 11:52

Impry

Rallymedia.nl

En met een beetje pech moeten er nieuwe remblokken op... Sommige kunnen er echt slecht tegen en zul je dus moeten vervangen. Maar dat moet je gewoon even uitproberen hoe ze het na een tijdje flink remmen gaan doen.

[ Voor 26% gewijzigd door Impry op 24-09-2009 18:19 ]

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Idd, remblokjes gaan snel dichtzitten met vet/teflon/etc. Bus remmenreiniger halen bij de Halfords en hopen dat het daarmee verholpen is.

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
.

[ Voor 98% gewijzigd door Cocytus op 12-06-2015 19:26 ]

• Bramster
neographikal schreef op donderdag 24 september 2009 @ 16:57:
Ik heb sinds het weekend ook een MTB, gekocht bij Fietssportief, Sram9 afgemonteerd. Ding doet het prima en ik heb de eerste 100km er al ruimschoots op zitten. Ik heb net bij het schoonmaken van de ketting schijnbaar een ongelukje gehad. De teflon spuitbus deed pssssht en spraide schijnbaar een klein beetje teflon op de achterste remschijf :/ Nu ben ik aan die kant wat remkracht kwijt. Hoe kan ik dit het makkelijkste oplossen? :)
En als je in de buurt woont van Fietssportief, even langs gaan. Dan lossen ze het vast zo voor je op. Service is erg goed daar

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Bij mijn fiets met trommelremmen is het nooit meer goedgekomen. Totdat ik de hele handel in totaliteit verving. Maar schijf goed ontvetten en de blokken vervangen zou zeker moeten werken. Zorg wel dat je na het ontvetten de schijfremmen goed schoonpoetst met een doek zodat er niet nog resten ontvetter opzitten die evt nog in de blokken kunnen komen...

Overigens gebeurd het mij vaker dat er teflon op de velg komt en dus ook op mijn blokken. Paar keer remmen als het weinig is, blokken schoonmaken met dreft of blokken beetje schuren helpt meestal. Al maak ik me eigenlijk nooit druk om de blokken achter. Al zouden de blokken volgezogen zitten met vet, dan krijg ik mijn achterwiel nog wel blokkerend. Aan de voorkant is dat uiteraard een ander verhaal.

Hoe spuit je overigens je ketting in? Ik zet de ketting altijd eerst in de buitenste tandwielen/bladen, vervolgens draai ik de ketting rond en spuit ik alleen de ketting in tussen het gedeelte van de achterband en het crankstel (voorste tandwielen). Wel uitkijken voor wind, en doe dit niet binnen of op je mooie tuintegels (ik weet dat je geen tuin hebt :P, 't is een waarschuwing voor anderen), want je spuit ook een hoop zooi op de grond ermee.

verschillende userts weer toegevoegd aan de SP/OP met hun fiets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Op dezelfde manier, alleen hou ik er altijd een doek achter. Heb je niet de vloer, de velg en alles eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
@ Sven: Ga jij meedoen aan de toertocht van Bikeboutique Akkermans deze zondag?
Ik weet het nog niet zeker, moet nog even kijken wat ik zaterdagavond ga doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Skoezie, ga je nog biken in Exloo?
Er is een mooie tocht.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
* Bramster plukt een stuk of 25 doorns uit zijn armen en benen

heerlijke sport is het toch he? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Ik heb de schijf 2x goed ontvet en heb hem daarna compleet warm getrapt. Ik heb de remkracht weer terug, maar hij hakt er niet zo agressief in als eerst deed. Da's op zich geen nadeel, ik kan hem nu wat makkelijker doseren :)

Net even naar Arnhem heen en weer gefietst (2x21km, over de Posbank, behoorlijk klimmen voor mijn doen dus :) Wel over de verharde weg) en het fietsen gaat nu al beter. Zaterdag deed ik 35km en toen was ik redelijk stuq, zondag na 50km en hongerklop compleet kapot, woensdag 20km 0 problemen, gisteren 35km door het bos op de Posbank en vandaag dus 40km. Begin nu al te merken dat alles makkelijker begint te gaan. Valt me reuze mee aangezien ik een jaar niet heb kunnen fietsen door wat spul dat m'n conditie stevig verminderde :)
jules schreef op donderdag 24 september 2009 @ 23:58:
Hoe spuit je overigens je ketting in? Ik zet de ketting altijd eerst in de buitenste tandwielen/bladen, vervolgens draai ik de ketting rond en spuit ik alleen de ketting in tussen het gedeelte van de achterband en het crankstel (voorste tandwielen). Wel uitkijken voor wind, en doe dit niet binnen of op je mooie tuintegels (ik weet dat je geen tuin hebt :P, 't is een waarschuwing voor anderen), want je spuit ook een hoop zooi op de grond ermee.
Voor het inspuiten heb ik de ketting al schoon en teflon laat verder weinig achter, dus dat zal me een rotzorg zijn. Alles gaat goed 't teflon in, daarna fiets ik een rondje om het huis om alle versnellingen af te gaan en daarna maak ik de boel weer droog :)

[ Voor 89% gewijzigd door neographikal op 25-09-2009 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
Ik ben niet zo'n fan van teflon eigenlijk (of andere spuitbussen smeerspul). Het komt op veel te veel plekken waar het niet moet komen.

Ik zelf gebruik:
Afbeeldingslocatie: http://www.aktifpedal.com/images/prod/1433.jpg

dat druppel je echt alleen op de ketting en dan is ook alleen je ketting gesmeerd. Op je bladen/cassette heb je echt geen smeermiddel nodig.

Je houd houd het flesje net boven de ketting, druk er op zodat het er uit komt en dan even draaien en je hele ketting is zo gesmeerd. Even laten intrekken en dan de buitenkant van de ketting weer schoonvegen. Klaar :)

en wanneer komt er een "Mountainbike"-foto meeting? Is weer eens wat anders dan "show je auto"-foto meeting :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
pjlgt schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 08:09:
Op dezelfde manier, alleen hou ik er altijd een doek achter. Heb je niet de vloer, de velg en alles eronder.
Kan ook natuurlijk, wellicht de tip als je je casette van toch nog een laagje teflon wil voorzien tegen het roesten (prettig bijv als je regelmatig door de duinen crost/zoute omgeving)
neographikal schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 17:49:
Ik heb de schijf 2x goed ontvet en heb hem daarna compleet warm getrapt. Ik heb de remkracht weer terug, maar hij hakt er niet zo agressief in als eerst deed. Da's op zich geen nadeel, ik kan hem nu wat makkelijker doseren :)
Ook een manier om iets aan remkracht te verliezen als je nog niet gewend bent aan heel veel remkracht....
Net even naar Arnhem heen en weer gefietst (2x21km, over de Posbank, behoorlijk klimmen voor mijn doen dus :) Wel over de verharde weg) en het fietsen gaat nu al beter.
Let erop dat als je veel over asfalt rijd, je noppen beduidend harder slijten dan in bosrijke omgevingen. Kun je er beter slicks opgooien.
Bramster schreef op vrijdag 25 september 2009 @ 18:21:
Ik ben niet zo'n fan van teflon eigenlijk (of andere spuitbussen smeerspul). Het komt op veel te veel plekken waar het niet moet komen.
Afbeeldingslocatie: http://velodroombe.accounts.combell.net/shop/images/fotos/MBI%20Race%20Oil%20125cc.jpg
Morgan Blue (extra dry) lube voor MTB. Bij mij is het spul echter lichter kwa kleur (doorzichtig/wit) dan wat hier staat afgebeeld. Is op basis van dunne olie/wax/parafine oid. Handzaam (mee te nemen onderweg), makkelijk te doseren, je spuit niet de gehele omgeving onder/hoeft er geen doek bij te houden.
en wanneer komt er een "Mountainbike"-foto meeting? Is weer eens wat anders dan "show je auto"-foto meeting :+
In Limburg kun je het beste terecht voor de mooiste tochten. Nijmegen is ook wel een mooie omgeving, de utrechtseheuvelrug/amerongen heb je ook leuke heuvels. Ben er opgegroeid, maar ondanks dat ik toen al een mountainbike had, nog niet de echte trail paden opgezocht. De laatste is wel de mooiste centrale meetplaats wat dat betreft.

(maar ben nog steeds bezig met mijn herstel van m'n hersenschudding, het gaat bijzonder traag :(. Nu al bijna 6 weken...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
zo, vandaag lekker gefietst in het midden/zuiden van Limburg, De toertocht van Bikeboutique Akkermans. Heb zo'n 64km gefietst en rond de 850 hoogtemeters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Heb vanmorgen een tourtocht gefietst.
Ging erg lekker, tempo zat er goed in. (45km, 24km/u gemiddeld)
Was behoorlijk vies in mn gezicht toen ik terug was, schrok ervan toen ik ging douchen. :Y)

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
zaten dan vast niet heel veel hoogtemeters in of wel? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Bramster schreef op zondag 27 september 2009 @ 18:00:
zaten dan vast niet heel veel hoogtemeters in of wel? :P
Nee... iets van 100/200 misschien?

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-05 13:14
Gisteren een rondje in Rheden wezen rijden. 52km. Voor het eerst eigenlijk met hoogteverschil gereden. Woon zelf in Zuid-Oost Brabant er daar is het zo glad als een biljartlaken. Dus ik kom weinig klimmetjes tegen op de vuilnisbelt in Nuenen na. :D Maar erg leuke route moet ik zeggen. Kon overal goed boven komen hoewel ik bij het eerste klimmetje al zoiets had van owww dit gaat een zwaar dagje worden. Maar ik moest nog effe inkomen denk ik. In de afdalingen nog effe een nieuw persoonlijk snelheidsrecord neergezet 57,3km/u.
Wat ik wel een beetje gevaarlijk vind is dat je ook tegemoet komend verkeer hebt, zeker als je met een grote groep rijdt zie ik dat nog wel eens fout gaan. Ga zeker nog eens vaker daar rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Kwam jij die grote zandbult (ter hoogte van Laag-Soeren) wel in 1 keer op zonder af te stappen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-05 13:14
lol daar had ik het excuus dat een van mijn mede-fietsers het leuk vond om mij van de fiets af te duwen toen hij zelf moest afstappen. Anders had ik em ZEKER gehaald (not)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:36
Gisteren toertocht van 38 km gefietst in Borculo op 22,5 gemiddeld. Na 22km zat het gemiddelde op 23,5km/h. Daarna kwam er een stuk met een aantal klimmetjes (Lochemse berg). Er was trouwens nog een 44-jarige mountainbiker omgekomen na een valpartij op de 110km versie.

http://www.rtvoost.nl/teletekst/teletekst/111.png

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

NoepZor, dan heeft meneer een flinke smak gemaakt. Damn.
Zaten er flinke technische afdalingen in?

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramster
Zo, net mijn frame alvast ge pre-ordered. Het gaat een On-One 456 Summer Season worden in de kleur Fluo-Orange 8)
Is maar een beperkte oplage in die kleur voor zover ik begrijp, dus maar alvast besteld. Nu nog wachten tot ze binnen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Loco
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-06 19:49
Subscribed.

Heb vrijdag een Merida TFS 300 (I think) gekocht, na 8 jaar geleden een Giant Boulder te hebben gehad. Ik krijg hem in de loop van de week, als ze de terreinbanden hebben gewisseld voor een set met wat meer straatprofiel erop. Heb er zin in om te gaan fietsen. :)
Pagina: 1 2 ... 134 Laatste

Dit topic is gesloten.