Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 288 289 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:32

Kluus

Gang is alles

@GoldenSample ik begrijp je punt maar om de agro en industrie problematiek terug te brengen naar al dan niet doorgereden hagedissen vereist al wel wat denkwerk vanuit een bepaalde hoek.

De neutralere stemmer die impact ondervind van dit soort activistisch geneuzel zal in dat stemhokje eerder gaan voor de partij die zorgt dat er minder belastinggeld naar deze clubs gaan. Jij zal dat ondoordacht vinden en ongetwijfeld is dat ook zo, maar als ik al zo denk, hoe denkt dan de nu al populistisch stemmende medemens? Daarmee schaad dhr Dirkmaat uiteindelijk zijn eigen belang in mijn ogen.

Hij had ook de samenwerking kunnen aangaan, dit is vanuit de stichting regelmatig aangegeven als wens, maar meneer wil geen samenwerking, die wil gewoon helemaal geen mtbers.

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Kluus schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 00:30:
@GoldenSample ik begrijp je punt maar om de agro en industrie problematiek terug te brengen naar al dan niet doorgereden hagedissen vereist al wel wat denkwerk vanuit een bepaalde hoek.

De neutralere stemmer die impact ondervind van dit soort activistisch geneuzel zal in dat stemhokje eerder gaan voor de partij die zorgt dat er minder belastinggeld naar deze clubs gaan. Jij zal dat ondoordacht vinden en ongetwijfeld is dat ook zo, maar als ik al zo denk, hoe denkt dan de nu al populistisch stemmende medemens? Daarmee schaad dhr Dirkmaat uiteindelijk zijn eigen belang in mijn ogen.

Hij had ook de samenwerking kunnen aangaan, dit is vanuit de stichting regelmatig aangegeven als wens, maar meneer wil geen samenwerking, die wil gewoon helemaal geen mtbers.
Maar de organisatie wil wel geld verdienen door betaald advies te geven zie ik. Is het trouwens wel echt een stichting?

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Kluus schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 00:30:

Welke 'hoek' precies?

Met andere woorden: men wil dit graag een rad voor de ogen gedraaid krijgen en stemt op partijen die zorgen dat dit nog erger zal worden. Een perfect voorbeeld waarom onze democratie voor een enorme uitdaging staat. Dat dit soort oorzaken en verder weg liggende gevolgen lastig te doorzien zijn is precies het probleem. Om dat dan maar gewoon te negeren en lekker elkaar op te jutten dat meneer en stichting XYZ zelf een platgereden zandhagedis :+ is helpt alleen al helemaal niet. Dat is vooral een variant van dit.

Net als dat het Jan met de Pet vrij staat om op partijen te stemmen die de ervaren problemen nog groter maken staat het ons ieder ook vrij om aan te geven wat de dieperliggende oorzaken zijn. Er is alleen wel één fundamenteel verschil: Stemmen op de zelfde opportunisten en populistische charlatans zal deze problemen erger maken. Hoe we dit democratische gebrek als geheel kunnen dichten weet ik niet, ik denk wel dat het essentieel is om de complexiteit en dieper liggende oorzaken duidelijk te maken. Het alternatief (waan van de dag cliëntelisme al dan niet op basis van een zelf-geclaimed meerderheid, 'de wil van het volk') is aan alle kanten slechter.

Het treurige is ook dat het geheel zich richt op dat het daadwerkelijke afdwingen van het handhaven van regels als probleem gezien wordt. Daar staat populistische politiek natuurlijk überhaupt bol van (de rechterlijke macht ondergraven vinden ze schitterend, hoef je ook niet moeilijke discussie aan te gaan dat beslissingen uit het verleden misschien niet optimaal waren en de wereld complex is).

Op het moment dat niemand Jan met de Pet verteld dat het misschien toch iets ingewikkelder in elkaar steekt en het opwerpen van barrières om recht te halen nogal nadelige gevolgen heeft, dan moeten we natuurlijk niet verbaasd zijn dat we met zijn allen nogal verdommen. Niemand leert wat als we elkaars onderbuik alleen maar gelijk geven en dan stroop om de mond smeren.

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:32

Kluus

Gang is alles

@GoldenSample ik bedoel de groene hoek. We moeten de discussie hier niet te politiek maken maar ik denk dat wij het eens zijn over de politieke problematiek.

Maar ik vind dat je in dit geval stichting Das en Boom best kan betichten van het niet bepaald handig te werk gaan door dit zo op te drijven en dat ze daarbij verdere polarisatie alleen maar in de hand werken. Zonder daar verder direct de overheid, landelijke politiek en regelgeving om andere vervuilende bedrijven bij te halen. It’s not that deep in dit geval.

Deze stichting (of liever deze man, want voorheen gebruikte hij een andere stichting) is al sinds 2020 bezig om te zoeken naar een stok waarmee hij een specifieke gebruikersgroep het leven zuur kan maken en die lijkt hij nu te hebben gevonden, hij misbruikte deze stichtingen om de rechtzaken te kunnen voeren voor zijn persoonlijke belang. Het is niets meer of minder.

Edit: hoop politiek er uit gehaald want dat voegt hier niets toe.

[ Voor 55% gewijzigd door Kluus op 02-08-2026 12:18 ]

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Dan heb je dus liever dat een rechter zegt: ach die regels daar doen we even niet aan want 'groene hoek'. Beter is dus niet naar onderliggende oorzaken kijken en elkaar de tent uit blijven vechten, duidelijk.
Anyway, hier iemand toevallig al ervaring met een Anti-kickback hub (dus niet een Ochain of gelijksoortig aan de crank). Overweeg een Ratchet (niet DEG) te modificeren op de zelfde manier en te kijken wat het doet. Vraag is echter; hoe vervelend/irritant is het dat je vrije slag aan je pedalen afhankelijk is van de versnelling waar je in staat? Die vrije slag is potentieel een stuk groter dan de maximum vrije slag met een 'normale' ratchet (36 of meer punten). elke 2e tand wegvijlen levert een vrije slag op van iets onder de 14 graden in een 'classic' ratchet (360/26).

[ Voor 62% gewijzigd door GoldenSample op 02-08-2026 20:38 ]

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-08 14:42
Onze lokale route is al sinds de start van de bouw al onderhevig aan juridische strijd met diverse milieugroeperingen. De club wordt daarbij goed geholpen door de NTFU omdat die bang zijn dat bij verlies dit als een voorbeeld zaak gebruikt gaat worden tegen andere routes, tot nu toe elke zaak ook nog gewonnen.

Mooi verhaal is ook wel dat de hagedissen, dassen en vogels ook bij ons als argumenten gebruikt worden. Maar de hagedissen zijn uitgezet want die kwamen tot een paar jaar geleden hier niet voor, de route is een tijdje omgelegd omdat een das een burcht onder(!) de actieve route had bebouwd en idem voor de raven die een nest boven de route begonnen :) .

Flickr - Strava

• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-08 22:53
Ik heb een vraagje over de voorvorkvering van mijn Cube Touring Hybrid Comfort SLX 800 (welliswaar geen mountainbike, maar toch). De voorvork is van Suntour SR en maakt een metalig klunk geluid bij 'harde' overgangen in het wegdek. Denk aan putdeksels, stoeprandjes etc. De fiets is paar maanden oud, en hiervoor al teruggeweest naar de dealer. Het zou een bekend defect zijn van Suntour, waarbij er een modificatie op de vorkvering is uitgevoerd. Iets van metaal vervangen door plastic. Het probleem is echter nog steeds niet verholpen en de dealer geeft nu aan (na eigen controle) dat dit geluid nu eenmaal hoort bij dit type.

Ik wil daar niet in meegaan en ben benieuwd naar ervaringen hier met mountainbikers die eenzelfde type/soort voorvering gebruiken. Is dit geluid inderdaad iets wat "normaal" is?

Hier onder 3 filmpjes. 1e filmpje staat de voorvering open => klunk geluid. 2e filmpje staat de voorvering dicht => geen geluid. 3e filmpje is het geluid meermaals te horen bij hobbelig zandpad.[Video: https://beyondbytes.nl/shared/Open.mp4][Video: https://beyondbytes.nl/shared/Closed.mp4][Video: https://beyondbytes.nl/shared/Bumps.mp4]

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:15

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
De discussie hier dwaalt erg ver af van de directe aanleiding ervoor. Hou het a.j.b. bij de directe impact op de sport in de betreffende regio en ga niet extrapoleren naar het landelijke politieke landschap.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• weekend warrior
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:00
GWBoes schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 08:26:
Onze lokale route is al sinds de start van de bouw al onderhevig aan juridische strijd met diverse milieugroeperingen. De club wordt daarbij goed geholpen door de NTFU omdat die bang zijn dat bij verlies dit als een voorbeeld zaak gebruikt gaat worden tegen andere routes, tot nu toe elke zaak ook nog gewonnen.
Heb je er ook een beeld van hoe de toegang tot de MTB route zich verhoudt tot de toegang tot het natuurgebied in het algemeen? Met dit argument zou je de toegang op andere paden namelijk ook kunnen beperken voor voetgangers, fietsers en ruiters.

Voor de duidelijkheid, dit lijkt mij niet de gewenste oplossing maar ik kan mij voorstellen dat deze discussie ook bij jullie opspeelt.

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-08 23:48
Interessant artikel van Velozine over wat er aan de hand is rondom het Rijk van Nijmegen: https://www.velozine.nl/nieuws/rechter-provincie-moet-besluit-over-mountainbikeroutes-rijk-van-nijmegen-beter-onderbouwen/

Deze uitspraak kan potentieel niet alleen een bom onder het mountainbiken leggen, maar ook een bom onder andere vormen van recreëren. Als ik bijvoorbeeld iets zou hebben tegen de doorgaande weg tussen Nijmegen en Groesbeek en ik zou belanghebbende zijn, dan zou ik naar de redenatie van deze rechtbank, als we er vanuit gaan dat er een niet te voorkomen restrisico is op het doodrijden van beschermde dieren, een handhavingsverzoek in kunnen dienen tegen de provincie Gelderland en die gaan dagen met dezelfde redenatie als nu tegen de mountainbikeroutes wordt gebruikt.

Idem dito voor wandelpaden,verharde fietspaden en gravelpaden. Mountainbiken is nu een makkelijk slachtoffer, maar deze uitspraak kan wel eens veel bredere consequenties hebben en nog meer stilleggen in een land, waarin we al een kei zijn in dingen stilleggen met NIMBYisme.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

EvtK schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:34:
Ik heb een vraagje over de voorvorkvering van mijn Cube Touring Hybrid Comfort SLX 800 (welliswaar geen mountainbike, maar toch). De voorvork is van Suntour SR en maakt een metalig klunk geluid bij 'harde' overgangen in het wegdek. Denk aan putdeksels, stoeprandjes etc. De fiets is paar maanden oud, en hiervoor al teruggeweest naar de dealer. Het zou een bekend defect zijn van Suntour, waarbij er een modificatie op de vorkvering is uitgevoerd. Iets van metaal vervangen door plastic. Het probleem is echter nog steeds niet verholpen en de dealer geeft nu aan (na eigen controle) dat dit geluid nu eenmaal hoort bij dit type.

Ik wil daar niet in meegaan en ben benieuwd naar ervaringen hier met mountainbikers die eenzelfde type/soort voorvering gebruiken. Is dit geluid inderdaad iets wat "normaal" is?

Hier onder 3 filmpjes. 1e filmpje staat de voorvering open => klunk geluid. 2e filmpje staat de voorvering dicht => geen geluid. 3e filmpje is het geluid meermaals te horen bij hobbelig zandpad.

[Video]

[Video]
[Video]
Hoor je dit geluid bij het inveren of het uitvoeren? Als je geheel/compleet door de vering heen gaat (een zogeheten bottom out) is een kloenk niet heel vreemd als eindaanslag (zit over het algemeen een schuimrubberen bumper die het wat verminderd maar dat heeft natuurlijk een beperking). Idem met een harde top-out (als de vering terug komt in de compleet uitgevoerde stand). Echter zou je dat enkel moeten horen bij extremere situaties dan wat ik in jouw filmpjes lijk te zien.

Verder; als je met de zelfde snelheid van het zelfde stoeprandje (of putdeksel) af gaat en enke de instelling van de vork veranderd, maakt dat nog uit qua geluid? Links heb je de veer preload (het voor spannen van de veer) rechts de demper (hoe sterk de beweging bij inveren geremd wordt.
daanb14 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:33:
Interessant artikel van Velozine over wat er aan de hand is rondom het Rijk van Nijmegen: https://www.velozine.nl/nieuws/rechter-provincie-moet-besluit-over-mountainbikeroutes-rijk-van-nijmegen-beter-onderbouwen/

Deze uitspraak kan potentieel niet alleen een bom onder het mountainbiken leggen, maar ook een bom onder andere vormen van recreëren. Als ik bijvoorbeeld iets zou hebben tegen de doorgaande weg tussen Nijmegen en Groesbeek en ik zou belanghebbende zijn, dan zou ik naar de redenatie van deze rechtbank, als we er vanuit gaan dat er een niet te voorkomen restrisico is op het doodrijden van beschermde dieren, een handhavingsverzoek in kunnen dienen tegen de provincie Gelderland en die gaan dagen met dezelfde redenatie als nu tegen de mountainbikeroutes wordt gebruikt.

Idem dito voor wandelpaden,verharde fietspaden en gravelpaden. Mountainbiken is nu een makkelijk slachtoffer, maar deze uitspraak kan wel eens veel bredere consequenties hebben en nog meer stilleggen in een land, waarin we al een kei zijn in dingen stilleggen met NIMBYisme.
Velozine zegt het eigenlijk wel goed; Dit legt (net als het stikstof gerommel een bommetje) onder zo ongeveer alles wat door de mens veranderd (of 'recent' gedaan hebt) in de omgeving van natuur. Niet alleen mountainbiken maar geldt net zo goed voor een weg of een wandelpad. Helpt hopelijk ook voor een duurzame oplossing anders dan 'ach dan hebben die rot mountainbikers lekker pech' (totdat iemand het zelfde doet voor het wandelpad of de weg er naast.

[ Voor 33% gewijzigd door GoldenSample op 04-08-2026 16:47 ]

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:10
EvtK schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:34:

Hier onder 3 filmpjes. 1e filmpje staat de voorvering open => klunk geluid. 2e filmpje staat de voorvering dicht => geen geluid. 3e filmpje is het geluid meermaals te horen bij hobbelig zandpad.

[Video]

[Video]
[Video]
Goh, ik heb sinds een maand of 2 een CUBE KATHMANDU HYBRID PRO 800, en heb ook zo'n irritant geluid uit de voorvork, kan niet ff terug naar de dealer (want online gekocht).

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

kieskes schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 16:43:
[...]

Goh, ik heb sinds een maand of 2 een CUBE KATHMANDU HYBRID PRO 800, en heb ook zo'n irritant geluid uit de voorvork, kan niet ff terug naar de dealer (want online gekocht).
Zou me niks verbazen als al die vorken hier last van hebben. Als ik zie hoe matig de (bouw) kwaliteit ook van dure vorken & dempers is verrast me dit niet helaas. Zou er zelf ook niet blij mee zijn en is imho niet acceptabel. De vraag is helaas alleen weer; hoe krijg je er wat aan gedaan?

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:10
Ja, dat blijft altijd lastig, daarom heb ik het maar geaccepteerd ;)

• Card Nox
  • Laatst online: 19:19
TLDR: Wat is een 'leuke' kinderfiets/MTB (gebruikt is geen probleem / gezien het budget een must) voor een schappelijk prijsje (rond de 200 a 300 euro, minder is beter vanwege de WAF).
- Ik lees dat gewicht boven (zware) voorvering gaat. Helaas hebben veel fietsen toch een (coil of air) voorvork want dat is nu eenmaal veel stoerder natuurlijk...
- Het liefst 1x versnelling

Iets meer info:
Als ik eerlijk ben zal de fiets voor 90 a 95% gebruikt gaan worden voor ritjes tussen huis, school, vriendjes, opa & oma en wellicht een keer wat bos racen, dus het zal al snel goed genoeg zijn. Zou hij het serieus leuk gaan vinden heb ik geen probleem om een betere MTB te kopen.

Mijn oudste (zoontje, wordt bijna 8j) geeft aan wel een keer met papa in de bossen te willen gaan fietsen. Hij heeft momenteel een 20" Volare Rocky en daar hebben we eigenlijk weinig over te klagen op het feit dat hij de fiets wat begint te ontgroeien. Nu weet ik dat Volare geen A-merk is en ik heb een grijs MTB verleden dus dan ga je toch even kijken naar de bekendere merken ala Giant, Cube, Trek, Canyon, Specialized, etc. Tijdens het zoeken kom je erachter dat er meer kind gerichte fietsen van Woom, Frog, Pyro, Islabikes, Trailcrafts en Vpace zijn en plots kijk je naar fietsen waar ik helemaal niet naar moet kijken, maw ik sla een beetje door. Maar toch je the best value for money (blijf wel een NLer he) dus ik ben plots Shimano Altus M2000 SGS aan het vergelijken met Shimano Tourney en Altus M310 en SRAM x4 wat gerommel in de marge is voor mijn zoontje... Maw ik zoek wat info/ervaring met de experts.

Fietsen waar ik nu naar kijk / MP zoekopdrachten actief heb:
  • Cube Acid
  • Promotheus, ken het niet, slechts 9 kg, Sram X4 derailleur en Schwalbe bandjes
  • Orbea MX24
  • Rockrider EXPL900, 12kg.....
  • Trek Wahoo
  • Woom
  • Merida Matts J24
  • Specialized Riprock / Hotrock
  • Scott Scale / Roxster
  • Nja eigenlijk alle modellen zo'n beetje.
ps. Ik heb thuis nog een Giant Anthem X uit 2015 staan waar ik een rondje op kan maken.

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-08 11:13
https://www.mtb-news.de/news/vergleichstest-kinder-mountainbikes-kubikes-propain-sqeeder-scott-woom-vpace/

Je zou hier eens kunnen kijken, dit is wel een iets hogere prijsklasse maar goed om je shortlist verder te verfijnen.
edit:
zie dat dit 20" is ipv 24" dus misschien minder relevant

[ Voor 9% gewijzigd door cedrix5 op 05-08-2026 09:05 ]

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:34
@Card Nox Hier hebben 2 kids eerst op een tweedehands Cube Acid 200 20' gereden. Die heb ik destijds voor 150 euro gekocht. Echt ontzettend hufterproof die fietsjes. Zelfs nog voor 100 euro verkocht met een doorgeroeste versnellingskabel. (Fiets werd niet netjes in de schuur gezet door de jongens).

Daarna een heb ik een tweedehands maar zo goed als nieuwe Decathlon Rockrider ST 900 24' gekocht. Deze heeft voorvering. De jongste rijdt er nu nog op. Ook behoorlijk hufterproof. Achterbandje is na 4 jaar nu wel tot het karkas kaal geslipt.

Mijn mening: Het maakt niet zo heel veel uit wat je koopt op die leeftijd. Als ze de fiets mooi vinden zullen ze er vaker op fietsen dan wanneer ze hem lelijk vinden. Vering doet op die leeftijd niet veel en de kwaliteit is bij het budget wat jij noemt vaak niet je van het. Beter de bandjes wat zachter zetten. Hoe minder er op zit, hoe langer de fiets mee gaat en hoe minder onderhoud je er aan hoeft te doen.

• Ktenolix
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:05

Ktenolix

Pijlsnel

Hoi :w

Ik ben vorig jaar begonnen aan het MTB avontuur. Heb via MP een Trek Marlin 7 Gen 1 gekocht. Ben er tot nu toe erg tevreden mee!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4VNJUWofqBLWdNQZaLQcq_fY0I0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pK93Q36lBSEaKBahQLChQHbU.jpg?f=fotoalbum_large

. Qua kleding heb ik spul van Decathlon (helm, suit, handschoenen). Ik gebruik m’n trail schoenen met harde onderkant + noppen voor prima grip op pedalen.

Ik zit nu te kijken of ik wat upgrades kan doorvoeren. De Marlin heeft een 2x9 versnellingsgroep. Kan daar op zich prima mee uit de voeten, maar ik rijd 95% van de tijd op de zware versnelling voor. Enkel tijdens pittige klimmen moet ik met links schakelen. Ik rijd voornamelijk gewoon mtb routes die goed bepijld zijn (of hoe zeg je dat). Zat al even te kijken of ik een voor een boordcomputer moet gaan, zoals Garmin Edge Explorer. Voornamelijk om van de auto naar een route te navigeren, die route te doen en vervolgens via de track-back functie weer bij de auto te komen. Rijgegevens is allemaal leuk en aardig, maar doe ik toch niks mee. Op zich wel leuk om te zien of ik de route sneller deed dan de vorige keer. Of om te zien hoe ver het nog is. Maar Ben gestopt met dingen op strava zetten. Apple Watch is ook de deur uit. Ik rijd voor m’n plezier.

Of zal ik toch naar een 1x versnelling gaan? Puur comfort denk ik dan als voornaamste reden. Gewoon met 1 hand schakelen. Geen gedoe met de voorste gear. Ben op zich wel handig maar heb zeker niet alle tools in huis.

Of doorsparen voor een andere mtb met al een 1x groep? Ik fiets misschien 1-2x in de maand.

Of hebben jullie nog andere suggesties :)

[ Voor 14% gewijzigd door Ktenolix op 07-08-2026 21:49 ]

• daanb14
@Ktenolix Dat ligt er ook aan met hoeveel versnellingen je achter wilt rijden en of je nog QR rijdt of al een boost frame hebt. Als je bijvoorbeeld 1X12 wilt en het frame is QR, moet je weer heel goed op de kettinglijn letten en kan het zijn dat daar weer aanpassingen nodig zijn.

Dan is het verstandig om je af te vragen of je het dat waard vind of dat je toch door wilt sparen.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als je de Garmin alleen voor de weg ernaar toe zou gaan gebruiken, dan zou ik die nu laten zitten. Zowiezo wordt het fietsen van een trail er niet anders door :)
(en anders via marktplaat uiteraard, veel wielrenners hebben die dingen over omdat de batterij geen 7 uur meer meegaat, zolang zit je toch niet opde MTB).
EN als het je te doen is om te kijken of het de vorige keer sneller ging: Installeer strava op je mobiel en zet die aan. Doet hetzelfde (al iets minder nauwkeurig wellicht), telefoon heb je toch in je kontzak zitten.

Ik heb in de corona jaren een Marlin 7 gekocht. De upgrade die me het meeste heeft gebracht waren de plastic pedalen vervangen door fatsoenlijke pedalen (al dan niet click, maar dan moet je ook andere schoenen kopen). Ik had daar Shimano pedalen opgezet (rond de 50 euro), wereld van verschil.

Andere goede upgrade, als de standaard bandjes er nog op zitten, vervangen door iets als Racing Ray/Ralph. Rolt echt een stuk lekkerder, zeker vanuit langzame stukjes weer op snelheid komen.

Upgrade naar 1x10 of 1x11 is idd ook een leuke luxe. Maar dan moet je wel veel vervangen, voor en achtertandwielen. Ketting, hendel aan het stuur.
Mocht je in de achterhoek wonen mag je best mijn marlin eens proberen met een 1x10 en kijken hoe je dat bevalt.

• daanb14
Gisteren had ik ook weer een leuk geval met onderhoud. Ik gebruik een Park Tool BKM-1.2 voor het ontluchten van remmen. Dat werkt top als je veel remmen door het jaar heen moet ontluchten.

De Park Tool ontluchtingsblokken zijn echter smaller dan de originele van Shimano. Wat is er dus gebeurd: Het ontluchingsblok is verschoven, de zuigers zijn scheef op het blok gaan drukken en daardoor zijn de keramische zuigers gescheurd. Ouch!

Wel weer een wijze les hieruit geleerd. Ik gebruik voortaan wel weer de originele blokken van Shimano.
Upgrade naar 1x10 of 1x11 is idd ook een leuke luxe.
Dit is een serieus goede optie en rijd waarschijnlijk een stuk lekkerder dan 2X9.

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-08 16:15
Hoe zijn de ervaringen momenteel in de bossen? Is het nog te doen ondanks de droogte? Ik ben van plan morgen een route te fietsen in het noorden van de Veluwe (Hattem/Epe/Harderwijk). Ik was gisteren even in het bos en zie toch wel dat sommige paden zijn veranderd in mulle zandbakken dus twijfel een beetje om te gaan.

• Speedgeek
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:37
@Ken Wood ik zou even op mountainbike forum NL of MTB-Routes kijken wat andere mensen schrijven.

Ik was gisteren naar Amerongen & Leersum. Waar Amerongen er fantastisch bij lag, was de helft van Leersum een zandbak. Ondanks dat beide routes naast elkaar liggen.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Ken Wood schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 09:57:
Hoe zijn de ervaringen momenteel in de bossen? Is het nog te doen ondanks de droogte? Ik ben van plan morgen een route te fietsen in het noorden van de Veluwe (Hattem/Epe/Harderwijk). Ik was gisteren even in het bos en zie toch wel dat sommige paden zijn veranderd in mulle zandbakken dus twijfel een beetje om te gaan.
Harderwijk kan je overslaan, Ermelo was gisteren nog wel goed te doen, heb ze beide gedaan, maar Harderwijk was niet echt leuk meer zo

• daanb14
En tegelijkertijd, gewoon gaan en dan zie je wel hoe het erbij ligt. Als je maar lol hebt. Rijk van Nijmegen ligt er nog goed bij bijvoorbeeld, maar het bos naast het dorp is een grote zandbak. Gelukkig is klimmen nog wel mogelijk, maar het afdalen noemen we dan maar extra techniektraining.

• Ken Wood
Ik was niet van plan om een vaste route te rijden. Die hebben meestal als eerste te lijden onder droogte omdat ze meer bereden worden. Harderwijk heb ik twee weken geleden gedaan en toen was het al niet te doen. Die ondergrond in Nederland vind ik eigenlijk het grootste nadeel van mountainbiken in Nederland. In de zomer is het snel te droog en in de winter snel te nat. Maar we moeten het ermee doen.

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 24-08 12:36
Ken Wood schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 09:57:
Hier is geen algemeen antwoord op te geven. Zie ook de post onder die van jou. Het ene zand is het andere niet. Amerongen is gevormd door landijs in de voorlaatste ijstijd. Altijd goed te rijden, op de route of op de andere paden. Leersum is veel licht zand. Dat is met de wind hier gebracht in de laatste ijstijd. Eolisch. Tot zover dit lesje geografie.
Take out message: het kan van pad tot pad enorm verschillen en er is geen algemeen antwoord. Een veilige keuze: knooppuntroutes, maar die deel je met de ANWB-boomers op de e-bike

• Ktenolix

Ktenolix

Pijlsnel

Vandaag nog de routes Borculo + Ruurlo gereden. Hier en daar wat zandbakken, maar eigenlijk goed te doen. Beter dan een aantal weken geleden, toen waren de paden zowat dichtgegroeid. Ben toen ook op m'n plaat gegaan tijdens het ontwijken van doornstruiken :P

@IJsbeer thanks voor de suggesties! Ik denk dat ik eerst eens ga kijken naar andere (klik) pedalen + schoenen en evt andere banden. Eerste kan ik ook eventueel meenemen naar een ooit nieuwe fiets. Woon ook in de achterhoek :w

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ktenolix schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 20:50:
Vandaag nog de routes Borculo + Ruurlo gereden. Hier en daar wat zandbakken, maar eigenlijk goed te doen. Beter dan een aantal weken geleden, toen waren de paden zowat dichtgegroeid. Ben toen ook op m'n plaat gegaan tijdens het ontwijken van doornstruiken :P

@IJsbeer thanks voor de suggesties! Ik denk dat ik eerst eens ga kijken naar andere (klik) pedalen + schoenen en evt andere banden. Eerste kan ik ook eventueel meenemen naar een ooit nieuwe fiets. Woon ook in de achterhoek :w
Ik heb de pedalen idd ook meegenomen naar de nieuwe fiets. Banden kan technisch ook, maar dat zijn wat meer slijtonderdelen.

Vorig weekend Ruurlo gedaan, begon het op sommige plekken al een aardige zandbak te vinden. Zal er afgelopen week niet beter op geworden zijn. Vrijdag was die leuk (donderdag beetje regen gehad), zondag vond ik hem op sommige stukjes al verraderlijk.

Vossebult kan ik ook aanraden (kort lusje, maar evt. vanuit Ruurlo mee te pakken). Vorden is mee gravel. Lochem is ook leuk (wel pittige klimmetjes). En natuurlijk Zeddam, maar dat is wat meer uit de richting denk ik (wel aan de kant van D'chem waar ik zit)

Borculo ken ik niet.

• Rudolf
Bij mij in de gemeente hebben ze de voormalige vuilstort omgebouwd naar een recreatiegebied met allerlei wandelpaden, fietspaden en een MTB-route van 8 km. Ik ben er gisteren even met de e-MTB overheen geknald en het is best geinig eigenlijk. Drops, jumps, North Shore kombochten, Rockgardens en aardig wat hoogtemeters.

https://www.mtbroutes.nl/nieuwe-mtbroute-eerde-vlagheideberg
https://www.bezoekmeierijstad.nl/wat-te-doen/highlights/landschapspark-vlagheideberg

Jammer dat de aangrensende MTB-route erg matig is. Hopelijk wordt deze ook nog ooit aangepakt.

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:15
Ktenolix schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 20:50:
...

Als je banden gaat wisselen zou ik ook meteen kijken of je ze tubeless kan maken. Kost je met ventielen van amazon ofzo ook niet meer dan een paar tientjes. (ventielen, saus en evt velgtape.)

Beetje (online) rondshoppen kan trouwens behoorlijk schelen bij banden. Op marktplaats ook nog wel eens nieuwe setjes van mensen die ze meteen wisselen.

• Ktenolix

Ktenolix

Pijlsnel

@IJsbeer ronde Borculo is eigenlijk niet echt een “route”. Vooral zandwegen en verbinding tussen Lochem en Ruurlo.

Hebben jullie ook soms last van de onderrug? Ik moet geregeld een stuk rechtop fietsen om even de rug te ontlasten. Ben nog niet zo oud, maar zo voel ik me dan wel :')

• Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:00
Ktenolix schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 20:19:
Hebben jullie ook soms last van de onderrug?
Had ik vroeger ook altijd. Nu doe ik twee keer in de week Pilates en Yoga en is de rugpijn goeddeels verdwenen. Ik denk door de sterkere "core" spieren.

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-08 09:21
Delay schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 21:29:
[...]

Had ik vroeger ook altijd. Nu doe ik twee keer in de week Pilates en Yoga en is de rugpijn goeddeels verdwenen. Ik denk door de sterkere "core" spieren.
Same maar dan met kettlebells

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:17

Demo

Probleemschietende Tovenaar

daanb14 schreef op zaterdag 8 augustus 2026 @ 12:32:
@Ktenolix Dat ligt er ook aan met hoeveel versnellingen je achter wilt rijden en of je nog QR rijdt of al een boost frame hebt. Als je bijvoorbeeld 1X12 wilt en het frame is QR, moet je weer heel goed op de kettinglijn letten en kan het zijn dat daar weer aanpassingen nodig zijn.

Dan is het verstandig om je af te vragen of je het dat waard vind of dat je toch door wilt sparen.
Sorry, maar dit is een klok/klepel verhaal. Boost gaat over de breedte van je frame, QR (eigenlijk een verkeerde term, steekassen zijn er ook in quick-release) over de manier van je wiel monteren. Steekas in een frame van 142 mm is geen boost, QR141 is dan wel weer boost. (en iets wat juist bij goedkopere modellen van Trek vaak voorkomt) - ik snap wat je bedoelt, maar voor iemand die niet diep in de techniek zit is dit alleen maar verwarrend.
Kettinglijn is een punt, maar de echte oplossing daarvoor is het gebruiken van het juiste voorblad met meer of minder offset.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• daanb14
QR141 is dan wel weer boost
Ik wist oprecht niet dat dit een ding was. Nog meer standaarden om het nog een stukje extra verwarrend te maken.
Kettinglijn is een punt, maar de echte oplossing daarvoor is het gebruiken van het juiste voorblad met meer of minder offset.
En dit is wel iets om echt serieus goed uit te zoeken. Bij bijvoorbeeld Shimano MicroSpline i.c.m. QR135 levert uit mijn hoofd Shimano zelf geen voorblad met genoeg offset voor een goede kettinglijn en moet je dan kijken naar aftermarket-oplossingen. Niet erg, maar wel iets om goed op te letten.

• Card Nox
Card Nox schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 00:39:
TLDR: Wat is een 'leuke' kinderfiets/MTB (gebruikt is geen probleem / gezien het budget een must) voor een schappelijk prijsje (rond de 200 a 300 euro, minder is beter vanwege de WAF).
- Ik lees dat gewicht boven (zware) voorvering gaat. Helaas hebben veel fietsen toch een (coil of air) voorvork want dat is nu eenmaal veel stoerder natuurlijk...
- Het liefst 1x versnelling

Iets meer info:
Als ik eerlijk ben zal de fiets voor 90 a 95% gebruikt gaan worden voor ritjes tussen huis, school, vriendjes, opa & oma en wellicht een keer wat bos racen, dus het zal al snel goed genoeg zijn. Zou hij het serieus leuk gaan vinden heb ik geen probleem om een betere MTB te kopen.

Mijn oudste (zoontje, wordt bijna 8j) geeft aan wel een keer met papa in de bossen te willen gaan fietsen. Hij heeft momenteel een 20" Volare Rocky en daar hebben we eigenlijk weinig over te klagen op het feit dat hij de fiets wat begint te ontgroeien. Nu weet ik dat Volare geen A-merk is en ik heb een grijs MTB verleden dus dan ga je toch even kijken naar de bekendere merken ala Giant, Cube, Trek, Canyon, Specialized, etc. Tijdens het zoeken kom je erachter dat er meer kind gerichte fietsen van Woom, Frog, Pyro, Islabikes, Trailcrafts en Vpace zijn en plots kijk je naar fietsen waar ik helemaal niet naar moet kijken, maw ik sla een beetje door. Maar toch je the best value for money (blijf wel een NLer he) dus ik ben plots Shimano Altus M2000 SGS aan het vergelijken met Shimano Tourney en Altus M310 en SRAM x4 wat gerommel in de marge is voor mijn zoontje... Maw ik zoek wat info/ervaring met de experts.

Fietsen waar ik nu naar kijk / MP zoekopdrachten actief heb:
  • Cube Acid
  • Promotheus, ken het niet, slechts 9 kg, Sram X4 derailleur en Schwalbe bandjes
  • Orbea MX24
  • Rockrider EXPL900, 12kg.....
  • Trek Wahoo
  • Woom
  • Merida Matts J24
  • Specialized Riprock / Hotrock
  • Scott Scale / Roxster
  • Nja eigenlijk alle modellen zo'n beetje.
ps. Ik heb thuis nog een Giant Anthem X uit 2015 staan waar ik een rondje op kan maken.
Om even hierop terug te komen, gisteren terug van vakantie en meteen een fietsje opgehaald voor mijn zoontje. Gisteravond meteen goed schoongemaakt en hopelijk vandaag eerste ritje samen maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZvru_MYPqF3YUQs_yTvgqptyoo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tgecMtoxp7F2LG3XcilKxeg6.jpg?f=fotoalbum_large

Het is een Orbea MX24 Team Disc.

• Ken Wood
Hencksch schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 20:30:
[...]

Hier is geen algemeen antwoord op te geven. Zie ook de post onder die van jou. Het ene zand is het andere niet. Amerongen is gevormd door landijs in de voorlaatste ijstijd. Altijd goed te rijden, op de route of op de andere paden. Leersum is veel licht zand. Dat is met de wind hier gebracht in de laatste ijstijd. Eolisch. Tot zover dit lesje geografie.
Take out message: het kan van pad tot pad enorm verschillen en er is geen algemeen antwoord. Een veilige keuze: knooppuntroutes, maar die deel je met de ANWB-boomers op de e-bike
Dank voor de les :) Ik had ook al even op de geologische kaart gekeken van het Dinoloket (https://www.dinoloket.nl/sites/default/files/2023-03/Geologischekaartnederland2023.pdf) om te kijken waar ik het beste kon fietsen. Gisteren ruim 70 km gefietst vanaf Hattem naar Ermelo. De meeste stukken waren prima te doen. Wel droog, maar niet zo mul dat er geen doorkomen aan was. Het laatste stuk heb ik een deel van de vaste route van Harderwijk meegepakt en dat was een ander verhaal. Veel stukken moeten lopen, met name bij de klimmetjes. Maar goed, dat was mijn ervaring van twee weken geleden ook al. Ik zag daar ook nog een stel zonder helm en fietskleding ploeteren op fully's. De MTB's matchen niet echt met de outfit. Die hadden denk ik ook geen fijne tijd.

@Ktenolix Vroeger had ik ook regelmatig last, maar sinds ik krachttraining doe in de sportschool is de pijn bijna volledig verdwenen. Dus core-oefeningen helpen inderdaad. Kan pilates of yoga zijn of met gewichten aan de gang. Af en toe rechtop zitten op de fiets of even pauze houden helpt ook.

@Card Nox Mooie fiets, daar zal je zoon vast blij mee zijn. Ik sprak gisteren iemand die toevallig ook met hetzelfde probleem voor zijn zoon zat, namelijk dat er vrijwel geen fatsoenlijke MTB's op de markt zijn voor kinderen. Hij had een carbon frame op aliexpress besteld en zelf verder afgemonteerd. Vond ik ook wel een goede tip.

• Speedgeek
Zolang je zoon niet Weston Lukens heet, zal het allemaal wel los lopen :P

• Card Nox
Vanmorgen een ritje gedaan in de Schadijkse Bossen / De Schaak / Route Horst, een 19,1km lange 95% lange single trail route, samen met mijn 7 jarige zoontje op zijn nieuwe fiets. De route lag er niet al te best bij, veel mulzand waar de fiets doet wat de fiets wil.

Hij heeft hem echter uit gefietst (met wat stops onderweg) waar ik van stond te kijken aangezien hij verder geen ervaring heeft.

Bij thuiskomst de fiets uiteraard direct weer schoon gemaakt 👍
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door Card Nox op 11-08-2026 17:23 ]

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:21
Ik denk dat ik me ook maar eens 'moet' melden in dit topic. 2 weken terug met een vrijgezellenfeest gaan emountainbiken in de Ardennen, dikke lol gehad en zo was het zaadje bij mij geplant. Vandaag in Gulpen een emtb gehuurd om te kijken of ik het nog steeds leuk vindt (in m'n eentje) en zo'n 45km gefietst in onder andere de bossen van Epen (de mtb route daar gevolgd) en dat was echt dikke pret. Zeker de stukken in het bos waren echt super gaaf.

Ondertussen een klein beetje ingelezen, in de Ardennen hadden we dus een hardtail emtb, en dat was echt een oncomfortabel ding op sommige stukken dus ik wou graag eens een full suspension ervaren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NFbRJ69o59gIY80q5CV071HA5NQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c3RZmviztKeDc06Ht8Ef6Ow3.jpg?f=fotoalbum_large

En die vering werkte zoals verwacht eigenlijk; heel goed. Het was schijnbaar een fiets van 5-6k euro en daar schrok ik wel een beetje van. De verhuurder beweerde dat de fiets 100nm en accu van 800wh had, maar aan het eind van de 45km (waarvan zo'n 90% in trial modus), was de accu <20%. Daar had ik toch wel meer van verwacht. Wat ik begrijp is 800wh ook een van de grootste accu formaten die er zijn...

Ook de schakelgroep (is dat de juiste benaming?) vond ik ronduit belabberd, op sommige lichte hellingen bleef het ding schakelen, dan weer op dan weer omlaag, zit je net lekker in het ritme gaat ie vanzelf veranderen. Ook terug schakelen bergop deed die heel slecht, of anders gezegd, dat deden de fietsen die we hadden in de Ardennen een stuk soepeler, schakelen, even een slag geen druk en je kon door. Daar had ik simpelweg meer van verwacht met zo'n dure fiets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sYFDbBfEhMVqB2Ho7FBuyb16OY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hCrPi72qCMzp9j0EIbdZBmds.jpg?f=fotoalbum_large
Dacht, maak maar een foto'tje hoe het niet moet.

Anyway; nu toch wel voorzichtig aan het concluderen dat dit wel een héle leuke hobby is om er bij te hebben, ben woonachtig in Maastricht dus het hele heuvelland is makkelijk bereikbaar en als ik tzt een auto met trekhaak heb dan is ook de Ardennen zo bereikt. Dus; er moet zo'n fiets komen. En ja; het 'moet' elektrisch zijn; een hobby is alleen maar leuk als je het vol kan houden en geen uitputtingsslag is. Voor dezelfde reden kies ik dan ook liever voor een full-suspesion fiets met een lekker comfortabel zadel en wellicht een iets verhoogd stuur.

Via mijn werk kunnen we ieder najaar een fiets/pc/gsm kopen via zo'n belastingvoordeel programma. Ik heb eens gekeken en een realistisch budget gaat zo'n 3,5k zijn. Is het realistisch te verwachten daar iets moois voor te kunnen kopen? Ik zie de prijzen echt ver uiteenlopen en weet ook (nog) niet zo goed waar ik op moet gaan letten. Ik denk dat range, schakelmechanisme en vering belangrijke punten zijn bij aanschaf en dat veel andere dingen tzt geupgrade kunnen worden.

Heeft er verder iemand ervaring met fietswinkels in Maastricht toevallig? Zitten er 3 op redelijke afstand hier (De Beente, Aun de Stasie en Evers). Ik zal de fiets in een winkel moeten aanschaffen dus kan niet online op koopjes jagen helaas. Lijkt me ook beter voor garantieafhandeling en zo, maar dat terzijde.

Motorgear en ultieme speakers te koop op MP.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Pyr0_ schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 20:55:
Ik denk dat ik me ook maar eens 'moet' melden in dit topic. 2 weken terug met een vrijgezellenfeest gaan emountainbiken in de Ardennen, dikke lol gehad en zo was het zaadje bij mij geplant. Vandaag in Gulpen een emtb gehuurd om te kijken of ik het nog steeds leuk vindt (in m'n eentje) en zo'n 45km gefietst in onder andere de bossen van Epen (de mtb route daar gevolgd) en dat was echt dikke pret. Zeker de stukken in het bos waren echt super gaaf.

Ondertussen een klein beetje ingelezen, in de Ardennen hadden we dus een hardtail emtb, en dat was echt een oncomfortabel ding op sommige stukken dus ik wou graag eens een full suspension ervaren.

~~~~~~~~~~~~~~~[Afbeelding]

En die vering werkte zoals verwacht eigenlijk; heel goed. Het was schijnbaar een fiets van 5-6k euro en daar schrok ik wel een beetje van. De verhuurder beweerde dat de fiets 100nm en accu van 800wh had, maar aan het eind van de 45km (waarvan zo'n 90% in trial modus), was de accu <20%. Daar had ik toch wel meer van verwacht. Wat ik begrijp is 800wh ook een van de grootste accu formaten die er zijn...

Ook de schakelgroep (is dat de juiste benaming?) vond ik ronduit belabberd, op sommige lichte hellingen bleef het ding schakelen, dan weer op dan weer omlaag, zit je net lekker in het ritme gaat ie vanzelf veranderen. Ook terug schakelen bergop deed die heel slecht, of anders gezegd, dat deden de fietsen die we hadden in de Ardennen een stuk soepeler, schakelen, even een slag geen druk en je kon door. Daar had ik simpelweg meer van verwacht met zo'n dure fiets.

~~~~~~~~~~~~~~~[Afbeelding]
Dacht, maak maar een foto'tje hoe het niet moet.

Anyway; nu toch wel voorzichtig aan het concluderen dat dit wel een héle leuke hobby is om er bij te hebben, ben woonachtig in Maastricht dus het hele heuvelland is makkelijk bereikbaar en als ik tzt een auto met trekhaak heb dan is ook de Ardennen zo bereikt. Dus; er moet zo'n fiets komen. En ja; het 'moet' elektrisch zijn; een hobby is alleen maar leuk als je het vol kan houden en geen uitputtingsslag is. Voor dezelfde reden kies ik dan ook liever voor een full-suspesion fiets met een lekker comfortabel zadel en wellicht een iets verhoogd stuur.

Via mijn werk kunnen we ieder najaar een fiets/pc/gsm kopen via zo'n belastingvoordeel programma. Ik heb eens gekeken en een realistisch budget gaat zo'n 3,5k zijn. Is het realistisch te verwachten daar iets moois voor te kunnen kopen? Ik zie de prijzen echt ver uiteenlopen en weet ook (nog) niet zo goed waar ik op moet gaan letten. Ik denk dat range, schakelmechanisme en vering belangrijke punten zijn bij aanschaf en dat veel andere dingen tzt geupgrade kunnen worden.

Heeft er verder iemand ervaring met fietswinkels in Maastricht toevallig? Zitten er 3 op redelijke afstand hier (De Beente, Aun de Stasie en Evers). Ik zal de fiets in een winkel moeten aanschaffen dus kan niet online op koopjes jagen helaas. Lijkt me ook beter voor garantieafhandeling en zo, maar dat terzijde.
Maakt niet uit hoe duur de fiets is, als de versnellingen niet goed afgesteld zijn (of er iets kapot is) schakelt het nooit goed. Idem met de accu, als je op standje fatbiker rond rijd trek je elke accu zo leeg.

Verder is er niet zo veel te zeggen over wat je kan krijgen qua budget gezien het niet helemaal duidelijk is wat je wilt buiten een elektrische fully met zo groot mogelijke accu. Zou zeggen: ga voor iets met iig Fox, Marzocchi of Rockshox (idealiter een Yari, Pike, Revelation, Psylo of Lyrik, blijf idealiter weg van de 35). Alle 12 speed Shimano is prima (net als 11 speed Linkglide & Cues), bij SRAM ga iig voor GX of Transmission. Als je niet online wilt kopen ga je daar voor 3.5k waarschijnlijk niet komen tenzij je mazzel hebt dat er een overjarig model al een tijdje in de weg staat en je goed kan onderhandelen.

Imho weet je niet wat je wilt en lijk je niet echt keuzes te willen/kunnen maken. Niet echt het recept voor succes. Ik denk dat het een goed idee is eerst eens wat verder in te lezen in wat voor type mountainbikes er zijn en je te bedenken wat voor soort terrein je wilt gaan rijden. Koop dus vooral niet te snel iets. Vraag rond in winkels, lees online over het verschil tussen XC, Down Country en Trail bikes (een all-mountain danwel enduro fiets ga je zo te lezen zeer zeker niet nodig hebben). Het is beperkt niveau en vaak herhalend maar voor het begin zijn GMBN video's over dit soort dingen ook best aardig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bV7yr8raKHhS8zni5p3fCJAIbis=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wLby7a8OhrtrQwaL65ffkLIA.jpg?f=fotoalbum_large
Dag 5, 6 en 7 bikepark/lift assisted gedaan afgelopen weekend. 2 dagen Lenzerheide, helemaal bovenin (vanaf 2800meter) is het er erg mooi en enorm vermaakt. Wel enorm verbaasd over de gigantische hoeveelheid mensen zonder voorbereiding, kennis en kunde zowel met als zonder fiets.

[ Voor 22% gewijzigd door GoldenSample op 11-08-2026 22:41 ]

• Speedgeek
@GoldenSample Och geel staat die Santa Cruz zo fantastisch O+ Thanks voor de reminder dat ik dit jaar nog een enduro vakantie moet plannen. Zat ook aan Lenzerheide te denken voor dit jaar maar aangezien het voor mij begin oktober gaat worden.... is denk ik Finale de veiligere keuze gezien het weer. En dan is Lenzerheide toch al gesloten geloof ik.

@Pyr0_ Eens met wat hier genoemd is. In mijn ogen is een fiets uitkiezen die bij je rijstijl past de sleutel naar plezier. Dus laat je goed adviseren.
Wat mogelijk in je budget komt en enigszins aan te raden is; mijn pa heeft vorig jaar een uitgaande versie van de Giant Stance E gekocht. Dan heb je wel een dikke zware E-bike die ver komt. Afmontering is wat minder. Mijn pa had die net voor onder jouw budget gekocht en voor hem is het ook prima om van mountainbiken te kunnen genieten. Een Trek Powerfly is wellicht ook nog een optie maar net boven je budget gok ik zo.

[ Voor 3% gewijzigd door Speedgeek op 12-08-2026 08:33 ]

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15:04

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

GoldenSample schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 22:18:
[...]

Imho weet je niet wat je wilt en lijk je niet echt keuzes te willen/kunnen maken. Niet echt het recept voor succes. Ik denk dat het een goed idee is eerst eens wat verder in te lezen in wat voor type mountainbikes er zijn en je te bedenken wat voor soort terrein je wilt gaan rijden.
Het is een goed advies, zeg ik als mede 'nieuwe enthousiasteling'. Máár het is me wel een partij uitzoekwerk hoor. Ik denk dat Pyro er verstandig aan doet dit soort vragen op een dergelijk forum te plaatsen vragen, en dat het niet zozeer is dat hij geen keuzes wilt/kan maken. Er is gewoon zoveel informatie nodig. Zo voelt het althans :twk .
  1. Is tubeless echt beter/nodig?
  2. Is 120MM veerweg genoeg voor 50% NL, 25% DE, 25 BE. Bij voorkeur trails, XC secundair.
  3. Welke geometrie? Sommige zijn 'lazy' andere 'aggresive' ik weet nog helemaal niet wat dat betekent in de praktijk.
  4. Is Shimano Cues beter dan Deore / XT?
  5. Of moet ik toch voor UDH gaan?
  6. Zijn twee pistons echt slechter dan vier? Een motorfiets heeft ook twee pistons..
  7. Is een lockout op het stuur echt meerwaarde? Ik denk van niet. een dropperpost wel.
En daarna kom je in de onderlinge verschillen tussen de producenten/modellen.
  1. Welk lengte frame is juist van welke aanbieder. Ik val zelf vaak boven de XL versies en niet elke aanbieder heeft XXL.
  2. Wat is er dan beter aan een versie 1/3/5/7 van een model dat wordt uitgegeven.
  3. Als ik toch al ~ 1.300 euro aan een Hardtail uitgeef, waarom dan niet doortrekken tot een fully? Maarja, dan mag je daar weer alles uit gaan pluizen.
  4. Is het dan verstandig en voordelig er zelf eentje in elkaar te zetten?
  5. Is een tweedehands fiets een slimme optie, of zit ik dan met de berg werkzaamheden/kosten?

(Ik hoef er geen antwoord op bovenstaande vragen, ik zoek het zelf wel uit - het was meer ter illustratie hoeveel informatie je in een keer mag gaan verwerken met nog weinig referentiepunten.)

Op basis van mijn research zou een Canyon Stoic goed bij me passen. Die zijn helaas niet meer in productie. Tweedehands tref ik ze maar mondjesmaat, in ieder geval niet in NL. Dan maar de Trek Roscoe? Of de Merida Big.trail (out of production). Een Orbea Laufey? Ik kan nog wat avonden onderzoek doen voordat ik tot aankoop overga. Hopelijk worden ook de nieuwe modellen snel aangekondigd en gaan de oude modellen dan in de outlet. ;)

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:21
FijneKnul schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:52:
[...]

Het is een goed advies, zeg ik als mede 'nieuwe enthousiasteling'. Máár het is me wel een partij uitzoekwerk hoor. Ik denk dat Pyro er verstandig aan doet dit soort vragen op een dergelijk forum te plaatsen vragen, en dat het niet zozeer is dat hij geen keuzes wilt/kan maken. Er is gewoon zoveel informatie nodig. Zo voelt het althans :twk .
  2. Is 120MM veerweg genoeg voor 50% NL, 25% DE, 25 BE. Bij voorkeur trails, XC secundair.
  3. Welke geometrie? Sommige zijn 'lazy' andere 'aggresive' ik weet nog helemaal niet wat dat betekent in de praktijk.
  6. Zijn twee pistons echt slechter dan vier? Een motorfiets heeft ook twee pistons..
  7. Is een lockout op het stuur echt meerwaarde? Ik denk van niet. een dropperpost wel.
  1. Welk lengte frame is juist van welke aanbieder. Ik val zelf vaak boven de XL versies en niet elke aanbieder heeft XXL.
  2. Wat is er dan beter aan een versie 1/3/5/7 van een model dat wordt uitgegeven.
  3. Als ik toch al ~ 1.300 euro aan een Hardtail uitgeef, waarom dan niet doortrekken tot een fully? Maarja, dan mag je daar weer alles uit gaan pluizen.
  5. Is een tweedehands fiets een slimme optie, of zit ik dan met de berg werkzaamheden/kosten?

(Ik hoef er geen antwoord op bovenstaande vragen, ik zoek het zelf wel uit - het was meer ter illustratie hoeveel informatie je in een keer mag gaan verwerken met nog weinig referentiepunten.)

Op basis van mijn research zou een Canyon Stoic goed bij me passen. Die zijn helaas niet meer in productie. Tweedehands tref ik ze maar mondjesmaat, in ieder geval niet in NL. Dan maar de Trek Roscoe? Of de Merida Big.trail (out of production). Een Orbea Laufey? Ik kan nog wat avonden onderzoek doen voordat ik tot aankoop overga. Hopelijk worden ook de nieuwe modellen snel aangekondigd en gaan de oude modellen dan in de outlet. ;)
Je slaat de spijker op z'n kop, merendeel van je punten had ik nog niet eens aan gedacht en geeft maar aan hoe lastig het is een weloverwogen keuze te gaan maken. Vandaar ook mijn post; waar moet ik beginnen, wie heeft tips waar ik me kan inlezen; wat moet ik vermijden etc etc.

Wat ik wil voorkomen is dat ik naar een winkel toe ga als complete leek en me daar iets laat aansmeren waar ik later wellicht spijt van krijg.
GoldenSample schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 22:18:
[...]

Maakt niet uit hoe duur de fiets is, als de versnellingen niet goed afgesteld zijn (of er iets kapot is) schakelt het nooit goed. Idem met de accu, als je op standje fatbiker rond rijd trek je elke accu zo leeg.

Verder is er niet zo veel te zeggen over wat je kan krijgen qua budget gezien het niet helemaal duidelijk is wat je wilt buiten een elektrische fully met zo groot mogelijke accu. Zou zeggen: ga voor iets met iig Fox, Marzocchi of Rockshox (idealiter een Yari, Pike, Revelation, Psylo of Lyrik, blijf idealiter weg van de 35). Alle 12 speed Shimano is prima (net als 11 speed Linkglide & Cues), bij SRAM ga iig voor GX of Transmission. Als je niet online wilt kopen ga je daar voor 3.5k waarschijnlijk niet komen tenzij je mazzel hebt dat er een overjarig model al een tijdje in de weg staat en je goed kan onderhandelen.

Imho weet je niet wat je wilt en lijk je niet echt keuzes te willen/kunnen maken. Niet echt het recept voor succes. Ik denk dat het een goed idee is eerst eens wat verder in te lezen in wat voor type mountainbikes er zijn en je te bedenken wat voor soort terrein je wilt gaan rijden. Koop dus vooral niet te snel iets. Vraag rond in winkels, lees online over het verschil tussen XC, Down Country en Trail bikes (een all-mountain danwel enduro fiets ga je zo te lezen zeer zeker niet nodig hebben). Het is beperkt niveau en vaak herhalend maar voor het begin zijn GMBN video's over dit soort dingen ook best aardig.
[Afbeelding]
Dag 5, 6 en 7 bikepark/lift assisted gedaan afgelopen weekend. 2 dagen Lenzerheide, helemaal bovenin (vanaf 2800meter) is het er erg mooi en enorm vermaakt. Wel enorm verbaasd over de gigantische hoeveelheid mensen zonder voorbereiding, kennis en kunde zowel met als zonder fiets.
Ik denk ook dat de versnellingen gewoon niet goed waren afgesteld. Al vindt ik het wel typisch voor een fiets van 5-6k met net 700km gelopen, al blijft het een huurfiets natuurlijk.

Ik heb je linkjes bekeken, thanks. Goede informatie. Als ik dit zo lees denk ik dat een trail/enduro het beste zal passen, gros van mijn kilometers zal hier in Limburg of Ardennen zijn. Lichtelijk offtopic; maar ik ben dit jaar 3 weken op pad geweest met de motor en iedere dag een andere camping gedaan. Ontzettend gaaf maar ook heel vermoeiend. Het idee leeft al een tijdje in mijn hoofd om voor komende zomer volgend jaar mijn auto in te wisselen tegen eentje met trekhaak en dan de motor op een aanhanger en wat meer relaxter dagtochtjes te doen vanuit een (aantal) vaste punten.
Hoe gaaf zou het zijn dat ik dan ook de emtb meeneem en de optie heb in de bergen te fietsen cq downhillen. Vorig jaar toevallig ook in Lenzerheide gekampeerd (met de motor dus) en toen aan de praat geraakt met mijn buren daar met een boel emtb's, die vertelde me over dat Lenzerheide zo populair en gaaf is voor mtb's en downhillen. Toen is dat zaadje een beetje geplant.

Natuurlijk had ik mijn post breed geformuleerd, het is mij totaal nog niet duidelijk wat ik precies wil en waar ik op moet letten, daarom post ik hier ook. Ik -wil- inderdaad nog geen keuzes maken totdat ik keuzes -kan- maken; op basis van kennis en niet onderbuik. ;) Ik zal eens de winkels hier in de buurt inlopen en de verkopers aanhoren, en wellicht is een overjarig model al prima voor mij.
Budget valt wellicht nog wat op te rekken maar ik vindt 3.5k al heel wat voor een hobbyfiets. Mijn andere grote passie; motorrijden, kost ook al meer dan genoeg.

Motorgear en ultieme speakers te koop op MP.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

FijneKnul schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:52:
[...]

Bedoelde niet te zeggen dat ik vragen op het forum niet goed vind hoor, zeker niet! Wilde vooral aangeven dat ik denk dat er nog werk te doen is voordat hij/zijn aan aanschaffen van een fiets van 3500€ toe is. Qua maatvoering is het (helaas) nodig om getallen als reach & effectieve toptube goed te vergelijken. Soms is het zelfs zo erg dat wat bij de een een XL is kan bij de ander een M zijn qua maat.
Pyr0_ schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 15:49:
[...]

Je slaat de spijker op z'n kop, merendeel van je punten had ik nog niet eens aan gedacht en geeft maar aan hoe lastig het is een weloverwogen keuze te gaan maken. Vandaar ook mijn post; waar moet ik beginnen, wie heeft tips waar ik me kan inlezen; wat moet ik vermijden etc etc.

Wat ik wil voorkomen is dat ik naar een winkel toe ga als complete leek en me daar iets laat aansmeren waar ik later wellicht spijt van krijg.
Wilde juist voorkomen dat je morgen naar de winkel sprint, veel geld uitgeeft en uiteindelijk niet tevreden bent. Dus was misschien wat te bout in mijn interpretatie en verwoording.

Ga vooral reviews lezen/kijken + buying guides dat je wat meer context krijgt.
[...]

Ik denk ook dat de versnellingen gewoon niet goed waren afgesteld. Al vindt ik het wel typisch voor een fiets van 5-6k met net 700km gelopen, al blijft het een huurfiets natuurlijk.
Denk dat het meer zegt over de verhuurder. De tellende kabels hebben na eerste paar ritten vaak wat finetining nodig. Daarnaast kan je met net 1x de fiets verkeerd neergooien de boel ook slopen.
Ik heb je linkjes bekeken, thanks. Goede informatie. Als ik dit zo lees denk ik dat een trail/enduro het beste zal passen, gros van mijn kilometers zal hier in Limburg of Ardennen zijn. Lichtelijk offtopic; maar ik ben dit jaar 3 weken op pad geweest met de motor en iedere dag een andere camping gedaan. Ontzettend gaaf maar ook heel vermoeiend. Het idee leeft al een tijdje in mijn hoofd om voor komende zomer volgend jaar mijn auto in te wisselen tegen eentje met trekhaak en dan de motor op een aanhanger en wat meer relaxter dagtochtjes te doen vanuit een (aantal) vaste punten.
Hoe gaaf zou het zijn dat ik dan ook de emtb meeneem en de optie heb in de bergen te fietsen cq downhillen. Vorig jaar toevallig ook in Lenzerheide gekampeerd (met de motor dus) en toen aan de praat geraakt met mijn buren daar met een boel emtb's, die vertelde me over dat Lenzerheide zo populair en gaaf is voor mtb's en downhillen. Toen is dat zaadje een beetje geplant.
Veel mensen kopen als eerste fiets de verkeerde omdat ze pas later uitvinden wat ze echt leuk vinden en nodig hebben. Zou daarom vooral lekker her en der gaan huren en op verschillende terrein rond rijden. Of eerst wat goedkopers kopen.

'Downhillen' klinkt voor bijna iedereen heel leuk maar is in de praktijk vaak een iets ander verhaal. FYI, de foto die ik gepost heb was vorig weekend in Lenzerheide en mijn fiets (die Oranje Fuel EX Gen6) is een redelijk agressieve trailfiets met 'maar'150-140mm veerweg. Een enduro fiets had wel wat maar niet heel veel toegevoegd op 95% van wat ik gereden heb (blauw, rood en een aanzienlijk deel van de zwarte tracks) heb dat dus eigenlijk geen moment gemist. Nadeel alleen is dat de rest van het jaar een enduro-strijkijzer 99 v/de 100 dingen in Nederland en omgeving minder leuk maakt. Ter inspiratie: YouTube: Is A Short-Travel Trail Bike All You Really Need?

Ik zag er weer flink wat mensen, ook aardig wat landgenoten, die vol goede moet (of naïviteit) begonnen en het al snel helemaal niet meer leuk vonden. Dat is niet erg, maar laat je dus vooral niet opdringen dat je volgende zomer de meest gekke dingen moet rijden en dan nog moet doen alsof je het leuk vind. Helicopter reddingen zijn er al te over.
Natuurlijk had ik mijn post breed geformuleerd, het is mij totaal nog niet duidelijk wat ik precies wil en waar ik op moet letten, daarom post ik hier ook. Ik -wil- inderdaad nog geen keuzes maken totdat ik keuzes -kan- maken; op basis van kennis en niet onderbuik. ;) Ik zal eens de winkels hier in de buurt inlopen en de verkopers aanhoren, en wellicht is een overjarig model al prima voor mij.
Budget valt wellicht nog wat op te rekken maar ik vindt 3.5k al heel wat voor een hobbyfiets. Mijn andere grote passie; motorrijden, kost ook al meer dan genoeg.
Daarom; ga huren op verschillende plaatsen en houd een beetje bij hoe de fiets & het parcours beviel. Of koop eerst een 2e handsje om dat uit te vinden.
Speedgeek schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 08:32:
@GoldenSample Och geel staat die Santa Cruz zo fantastisch O+ Thanks voor de reminder dat ik dit jaar nog een enduro vakantie moet plannen. Zat ook aan Lenzerheide te denken voor dit jaar maar aangezien het voor mij begin oktober gaat worden.... is denk ik Finale de veiligere keuze gezien het weer. En dan is Lenzerheide toch al gesloten geloof ik.
Dat is een mooi kleurtje inderdaad, wordt ook mooi vies en zit echt goed in de lak. Heb destijds ook nog zn Bronson v4 frame overwogen, die waren een tijdje 1800 piek. Door de enorme overproductie bij Santa Cruz zag je nu in Lenzerheide meer Santa Cruz dan Trek & Specialized bij elkaar. Dus als je een tikje meer 'speciaals' wilt kopen kan je beter naar de Trek dealer gaan :+

[ Voor 6% gewijzigd door GoldenSample op 12-08-2026 19:04 ]

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:03
Pyr0_ schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 20:55:
Wat het is met een hardtail is dat je een veel actievere rijstijl moet hebben. Als je standje zoutzak rijdt krijg je echt alle hobbels zo via je zadel je rug in. Het is gewoon veel meer staan en je benen en armen de hobbels laten absorberen. En fully haalt er een hoop van weg. Een goed afgestelde fully geeft je ook meer grip and is wat meer vergevings gezind dan een hardtail is.

Maar ik ben zelf gewoon blij dat ik terug ben op een hardtail omdat het toch gewoon leuker rijden is, vind ik.

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Ik zou eigenlijk iedere beginner in nederland aanraden om met een hardtail te starten. Flatpedals voor je techniek en zonder dropper. Alle vragen over tubeless ,vering, afwerking zijn echt nog niet relevant.

Rond de 1000 euro heb je al iets leuks. Jet hoeft echt niet duur te zijn. Sterker nog, het doet pijn als je al vroegtijdig schade rijdt.

Laat je qua houding adviseren in meerdere fietsenzaken. Begin te rijden en volg een clinic voor je techniek. Het hoeft niet hard te gaan, het hoeft niet ver te zijn, maar bepaal wat jij leuk vindt en leer je fiets kennen. Rij verschillende soorten routes en in limburg zit je zeker goed en kijk wat je leuk vindt. Evt op vakantie een fiets huren voor ander terein. Als je dan alsnog naar een fully of ebike wil, dan heb je al enige techniek en wat fietskennis. Je oude kun je altijd nog verkopen.

Just have fun

• Speedgeek
GoldenSample schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 18:57:
[...]

Dat is een mooi kleurtje inderdaad, wordt ook mooi vies en zit echt goed in de lak. Heb destijds ook nog zn Bronson v4 frame overwogen, die waren een tijdje 1800 piek. Door de enorme overproductie bij Santa Cruz zag je nu in Lenzerheide meer Santa Cruz dan Trek & Specialized bij elkaar. Dus als je een tikje meer 'speciaals' wilt kopen kan je beter naar de Trek dealer gaan :+
Nou, ik heb vorig jaar mijn Hightower gekocht maar moet zeggen dat ik mijn kleur Hightower nog nergens ben tegengekomen :P Maar goed, in onze groep hebben we 4x een Santa Cruz, 2x Trek's en 2x een verdwaalde Specialized. Dus de SC's zijn goed vertegenwoordigd. Maar met levenslange lager garantie en carbon wielset garantie vind ik dat ook niet heel gek.

@Pyr0_ je krijgt al heel wat advies in ieder geval haha. Mijn enige advies is eigenlijk om een fijne fietsenwinkel te zoeken. Een waar mountainbiken enigszins centraal staat. Ik kom uit het noorden dus kan je daar helaas niet mee helpen. Bedenk vooral hoe je wilt fietsen en uit welk aspect je het meeste lol denkt te gaan halen. Voor persoon A is dat snelle single trails in de Benelux op een snelle hardtail of lichte trail fiets, voor persoon B is dat de ritten omhoog afzien om met je enduro zo snel mogelijk weer beneden te zijn.

Succes in ieder geval!

• Rudolf
Speedgeek schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 10:40:
Zolang je zoon niet Weston Lukens heet, zal het allemaal wel los lopen :P
Jezus Christus te paard...

Die van mij vinden het pumptrackje al spannend.

@Pyr0_ Succes met de zoektocht. De eMTB is hier nog niet heel populair in dit topic. Het is echt niet alleen maar voor oude / geblesseerde of stevige mensen. Ik heb er zelf vorig jaar eentje aangeschaft, maar beschouw mezelf toch nog als redelijk fit. Bovendien kan het best vermoeiend zijn aan je onderarmen om een paar uur lang 25kg rond te smijten.

Ik vind een eMTB gewoon echt heel gaaf. Het geeft me meer een crossmotor gevoel. Zwaar, stabiel, maar je schiet toch meteen weg uit bochten en bent meteen op snelheid. Ik ga er graag mee op avontuur.

Probeer vooral wat verschillende motors te proberen. Die werken allemaal net effe anders. Bosch is zo'n beetje de standaard. Ik heb zelf Shimano EP801 720wh, ben er tevreden over, maar anderen vinden het weer helemaal niks. En zo heb je er nog een paar. Yamaha, Bafang, Brose.

Wat je aangeeft over range: Laatst reed ik Vaals in trail mode en toen had ik na 45km ook nog iets van 20% over. Maar ik heb ook Parkstad compleet gereden en eco stand en af en toe trail en dat haalt ie ook prima. Op het vlakke heb ik ook een keer 120+ km gereden. Het is een beetje spelen met de standen en zorgen dat je in een licht verzet rijdt.

Ik zou vooral niet bezuinigen op veerweg ik heb zelf 150mm. Misschien voor jou nog niet heel belangrijk. Maar ik ga er ook wel eens mee naar een bikepark en hij is afgelopen zomer meegeweest naar de Dolomiten en dan is er weinig marge bij een wat lompere afdaling. Ik ga ook regelmatig naar Vaals / Drielandenpunt en daar is het prima.

[ Voor 69% gewijzigd door Rudolf op 13-08-2026 10:29 ]

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Rudolf schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:21:
[...]

Jezus Christus te paard...

Die van mij vinden het pumptrackje al spannend.

@Pyr0_ Succes met de zoektocht. De eMTB is hier nog niet heel populair in dit topic. Het is echt niet alleen maar voor oude / geblesseerde of stevige mensen. Ik heb er zelf vorig jaar eentje aangeschaft, maar beschouw mezelf toch nog als redelijk fit. Bovendien kan het best vermoeiend zijn aan je onderarmen om een paar uur lang 25kg rond te smijten.

Ik vind een eMTB gewoon echt heel gaaf. Het geeft me meer een crossmotor gevoel. Zwaar, stabiel, maar je schiet toch meteen weg uit bochten en bent meteen op snelheid. Ik ga er graag mee op avontuur.

Probeer vooral wat verschillende motors te proberen. Die werken allemaal net effe anders. Bosch is zo'n beetje de standaard. Ik heb zelf Shimano EP801 720wh, ben er tevreden over, maar anderen vinden het weer helemaal niks. En zo heb je er nog een paar. Yamaha, Bafang, Brose.

Wat je aangeeft over range: Laatst reed ik Vaals in trail mode en toen had ik na 45km ook nog iets van 20% over. Maar ik heb ook Parkstad compleet gereden en eco stand en af en toe trail en dat haalt ie ook prima. Op het vlakke heb ik ook een keer 120+ km gereden. Het is een beetje spelen met de standen en zorgen dat je in een licht verzet rijdt.

Ik zou vooral niet bezuinigen op veerweg ik heb zelf 150mm. Misschien voor jou nog niet heel belangrijk. Maar ik ga er ook wel eens mee naar een bikepark en hij is afgelopen zomer meegeweest naar de Dolomiten en dan is er weinig marge bij een wat lompere afdaling. Ik ga ook regelmatig naar Vaals / Drielandenpunt en daar is het prima.
Ben benieuwd wat je dan precies rijd dat je vind dat je weinig marge hebt, of rijd je dan echt de double black enduro trails naar beneden? Zie persoonlijk vooral veel mensen die of bang zijn of vooral enorm beroerde techniek (geen lijnkeuze zo ongeveer of overal blijven zitten 8)7 ). Als je overal 'point & shoot' wilt rijden met een enorme hoeveelheid veerweg snap ik wel dat mensen niet ebikes niet leuk vinden en ook zo veel mogelijk veerweg willen. Het is imho wel een beetje SUV rijden omdat je overal de stoepranden mee pakt... Het kan, maar als je er wat meer om heen werkt wordt het waarschijnlijk leuker en comfortabeler (en ook nog sneller). Zeker bij rondjes in Nederland, zelfs bij een 150-140mm trail fiets zoals ik zelf heb worden veel dingen toch eerder wat saaier dan leuker door de veerweg die ik mee tors. Moet persoonlijk het eerste nog vinden waar ik in NL meer veerweg kan gebruiken.

Daarbij uiteraard het liefst met Magic Marry voor en Achter rijden en dan verbaasd zijn dat de range niet zo groot is. :P

• Ktenolix

Ktenolix

Pijlsnel

Oké ik heb m’n Trek voorzien van click pedals en zat me tijdens een proefrit twee dingen af te vragen:

Ik heb volgens de site van Mantel schoenmaat 45 gekozen (normaal 44). Ze zitten op zich prima, al dan niet een klein beetje strak rondom de tenen. Voelbaar tijdens het aantrekken, maar tijdens de rit niet echt. Wel op den duur heel lichte tinteling in de tenen. Moeten de schoenen nog ingewerkt worden, of is het toch te klein? Het is ook pokke warm dus m’n voet zal wel 2x zo dik zijn :')

Andere algemene bike fitting vraag: ik twijfel of ik m’n fiets goed afgesteld heb, of dat m’n framemaat toch te groot is. Ik ben 1m89 met een binnenbeenlengte van 87cm. Volgens wat bekende formules:

- 96,5% x 87cm: 84cm van midden trap-as tot zadel. Dit is echt veel te hoog. Kom haast niet op de fiets.

- LeMond: 88,3% x 87cm: 76.8cm van midden trapas. Dit voelt veel beter. Maar been is wel haast volledig gestrekt op het laagste punt.

Verder las ik iets over een ideale R.A.D: een lengte tussen midden trapas en middenpunt van je hand positie. Volgens een gevonden formule was dat ongeveer lengte x 4,47, wat uit komt op +-84,5cm. Op m’n fiets is dat 87cm. Toch 2,5cm verschil. Volgens mij kan je er beter onder zitten dan boven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2REzn1P-bYnXSDVbiGRcgYuB4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OgSAiZhgXPW0vYEWT7GLEDOn.jpg?f=fotoalbum_large Ik heb met touw gemeten. Dan vanaf het touw tot middenpunt trapas - 1 cm = “ideale” R.A.D. Zou ik m’n stuur stem moeten inkorten? Of heb ik een te groot frame? M’n Trek Marlin 7 Gen 1 is maat XL.

Of ben ik teveel aan het doordraaien? :p

• ZanielGa
Ktenolix schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 18:35:

Andere algemene bike fitting vraag: ik twijfel of ik m’n fiets goed afgesteld heb, of dat m’n framemaat toch te groot is. Ik ben 1m89 met een binnenbeenlengte van 87cm. Volgens wat bekende formules:

- 96,5% x 87cm: 84cm van midden trap-as tot zadel. Dit is echt veel te hoog. Kom haast niet op de fiets.

- LeMond: 88,3% x 87cm: 76.8cm van midden trapas. Dit voelt veel beter. Maar been is wel haast volledig gestrekt op het laagste punt.
Wat vaak een redelijk start punt is voor zadelhoogte is om op je zadel te gaan zitten met je crank arm in het verlengde van je zadelbuis (of de effectieve lijn ervan in elk geval) en dan je hak op je pedaal zetten. Je wilt dan je knie bijna gestrekt hebben. Zal nog wat fijne tuning nodig hebben aan de hand van hoe je fietst maar het is vaak een begin punt.

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14:50

Andere algemene bike fitting vraag: ik twijfel of ik m’n fiets goed afgesteld heb, of dat m’n framemaat toch te groot is.
Ik heb ook een XL (Procaliber) met 1,88 volgens bikefitting de juiste maat.
Bij het stuur heb ik zelf aan beide zijden een 1 cm afgehaald, vond ik fijner met fietsen.

Mbt de schoenen, staan ze recht (haaks) op de trapper?

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:44

Stufferdt

doet ook maar wat.

Hier inderdaad ook 2,5cm in totaal eraf gehaald (trek xcaliber). Zat op route Zeist bijna vast tussen 2 bomen.

😀😀😀

• Ktenolix

Ktenolix

Pijlsnel

ZanielGa schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 19:02:
[...]

Wat vaak een redelijk start punt is voor zadelhoogte is om op je zadel te gaan zitten met je crank arm in het verlengde van je zadelbuis (of de effectieve lijn ervan in elk geval) en dan je hak op je pedaal zetten. Je wilt dan je knie bijna gestrekt hebben. Zal nog wat fijne tuning nodig hebben aan de hand van hoe je fietst maar het is vaak een begin punt.
Met de hieltest heb ik dat inderdaad, dan zit LeMond methode redelijk goed.
procaliber schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 20:14:
[...]

Ik heb ook een XL (Procaliber) met 1,88 volgens bikefitting de juiste maat.
Bij het stuur heb ik zelf aan beide zijden een 1 cm afgehaald, vond ik fijner met fietsen.

Mbt de schoenen, staan ze recht (haaks) op de trapper?
Hoe bedoel je? Of m’n tenen naar voren wijzen of naar achteren? :p j/k volgens wel recht naar voren.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Oké ik heb m’n Trek voorzien van click pedals en zat me tijdens een proefrit twee dingen af te vragen:

Ik heb volgens de site van Mantel schoenmaat 45 gekozen (normaal 44). Ze zitten op zich prima, al dan niet een klein beetje strak rondom de tenen. Voelbaar tijdens het aantrekken, maar tijdens de rit niet echt. Wel op den duur heel lichte tinteling in de tenen. Moeten de schoenen nog ingewerkt worden, of is het toch te klein? Het is ook pokke warm dus m’n voet zal wel 2x zo dik zijn :')

Verder las ik iets over een ideale R.A.D: een lengte tussen midden trapas en middenpunt van je hand positie. Volgens een gevonden formule was dat ongeveer lengte x 4,47, wat uit komt op +-84,5cm. Op m’n fiets is dat 87cm. Toch 2,5cm verschil. Volgens mij kan je er beter onder zitten dan boven.

~[Afbeelding] Ik heb met touw gemeten. Dan vanaf het touw tot middenpunt trapas - 1 cm = “ideale” R.A.D. Zou ik m’n stuur stem moeten inkorten? Of heb ik een te groot frame? M’n Trek Marlin 7 Gen 1 is maat XL.

Of ben ik teveel aan het doordraaien? :p
Het R.A.D. idee gaat ook in grote mate uit van het staan op de fiets, over je zittende houding zegt het wat minder. Gezien je een XC fiets heb vermoed ik dat je eerste focus op wat zitten is. en mocht je je er echt druk om maken, je stem kan je makkelijk nog een stukje inkorten. Allerlei fit theorie is erg bruikbaar maar voor bruikbaar als initiële input/startpunt of juist om een concreet probleem te analyseren. Met andere woorden, wat voor problemen ervaar je dat je denkt dat je fiets mogelijk te groot is?

Mbt je schoenen; trek ze vooral niet te strak aan, zet de schoenplaatjes vooral lekker ver naar achter en zorg dat je in een natuurlijke stand op je pedalen staat. Verder zijn veel mensen geneigd schoenen te klein en/of te strak aan te trekken. Uiteraard moet je hiel goed blijven zitten maar schroom niet om ze eens te proberen om ze een tandje losser aan je voeten te binden.

Voorbeeld: Ik heb zelf O-benen en loop dus een beetje als Donald Duck. Het beste recept voor knieklachten bij mij is de schoenplaatjes goed netjes recht te zetten. Ziet er vast heel gesoigneerd uit maar werkt bij mij niet. Rijd tegenwoordig flats maar ook vroeger met SPD had ik de schoenplaatjes bijna maximaal naar buiten gedraaid staan en werkte meer dan prima. Waar je dan wel rekening mee moet houden zijn dingen als heelrub (ik maak chainstays en cranks kaal als ik er niet wat op plak) en oppassen dat je niet je tenen kapot rijd in stenen & stronken naast de trail. Valt in Nederland meestal wel mee maar afgelopen week in Lenzerheide heb ik wel een paar keer wat geraakt op die manier.

[ Voor 8% gewijzigd door GoldenSample op 15-08-2026 12:19 ]

• EvtK
GoldenSample schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 16:32:
[...]

Hoor je dit geluid bij het inveren of het uitvoeren? Als je geheel/compleet door de vering heen gaat (een zogeheten bottom out) is een kloenk niet heel vreemd als eindaanslag (zit over het algemeen een schuimrubberen bumper die het wat verminderd maar dat heeft natuurlijk een beperking). Idem met een harde top-out (als de vering terug komt in de compleet uitgevoerde stand). Echter zou je dat enkel moeten horen bij extremere situaties dan wat ik in jouw filmpjes lijk te zien.

Verder; als je met de zelfde snelheid van het zelfde stoeprandje (of putdeksel) af gaat en enke de instelling van de vork veranderd, maakt dat nog uit qua geluid? Links heb je de veer preload (het voor spannen van de veer) rechts de demper (hoe sterk de beweging bij inveren geremd wordt.

[...]
Thanks voor je uitgebreide reactie. Ik heb het idee dat het geluid doet zich vooral voordoet bij de `top-out` zoals je dat zo mooi noemt. Ik zal hieronder een foto plaatsen van een putdeksel met een kleine diepte erachter waarbij ik het duidelijk hoor. Het is een hoogteverschil van niets, maar wellicht voldoende om even die top-out situatie te bereiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-_izBDIsnXMXTplDZJKJsaEfXI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uBwax21PhuOULqcDOQTvBX5v.jpg?f=user_large

Ik heb inmiddels weer contact gehad met de dealer en zij zijn in overleg met SunTours over een oplossing. Wordt vervolgd. Duidelijk is wel dat het geluid niet acceptabel is. @kieskes voor mij ook reden om hier ook maar niet aan te wennen, als me dat al zou lukken :).

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:21
Mijn handvatten zijn inmiddels toe aan vervanging. Om eerlijk te zijn heb ik er nooit bij stil gestaan, en ook niet in verdiept. Wat mij betreft hoeft het niet ergonomisch te zijn, een goede (demping) en grip zijn wel gewenst. Ik zag deze; SRAM Locking MTB Handvat Zwart

Iemand die een specifieke model kan aanraden? Is het verschil dan ook echt merkbaar?

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:56
SmashCruiser schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 15:40:
Mijn handvatten zijn inmiddels toe aan vervanging. Om eerlijk te zijn heb ik er nooit bij stil gestaan, en ook niet in verdiept. Wat mij betreft hoeft het niet ergonomisch te zijn, een goede (demping) en grip zijn wel gewenst. Ik zag deze; SRAM Locking MTB Handvat Zwart

Iemand die een specifieke model kan aanraden? Is het verschil dan ook echt merkbaar?
Ik heb zelf DMR grips, leuk voor de looks en goed veel grip.
Mij maakt het merk niet echt uit, waar je wel op moet letten is de diameter van de grip, ik heb zelf kleine handen dus vind een dunnere grip erg prettig.
De foam grips schijnen ook erg goed te zijn en dempen ook meteen een beetje, maar die zijn voor mij dus net wat te dik om prettig mee te fietsen.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

kippy schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 17:37:
[...]

Ik heb zelf DMR grips, leuk voor de looks en goed veel grip.
Mij maakt het merk niet echt uit, waar je wel op moet letten is de diameter van de grip, ik heb zelf kleine handen dus vind een dunnere grip erg prettig.
De foam grips schijnen ook erg goed te zijn en dempen ook meteen een beetje, maar die zijn voor mij dus net wat te dik om prettig mee te fietsen.
Het is ook nogal voorkeur (en of je wel of niet met handschoenen rijd). Het is daardoor, net als bij zadels, lastig om er wat over te zeggen (buiten of iets gewoon kwalitatief goed of slecht is).

• Hencksch

Als het nu goed is, dan is het goed. En dan kun je ze gewoon vervangen door twee dezelfde of twee vergelijkbare.

• SmashCruiser
Hencksch schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 18:32:
[...]

Als het nu goed is, dan is het goed. En dan kun je ze gewoon vervangen door twee dezelfde of twee vergelijkbare.
Inderdaad, helaas is dat het nu eigenlijk niet. Het zijn de handvatten fabriek af met een harde opdruk. Helemaal niet zo fijn, maar ook niet hinderlijk genoeg om eerder te vervangen.

Maar goed, misschien moet ik het niet overdenken en gewoon bestellen ;)

@kippy die zien er inderdaad wel fancy uit!

[ Voor 14% gewijzigd door SmashCruiser op 19-08-2026 19:56 ]

• Hencksch
SmashCruiser schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 19:51:
[...]

Inderdaad, helaas is dat het nu eigenlijk niet. Het zijn de handvatten fabriek af met een harde opdruk. Helemaal niet zo fijn, maar ook niet hinderlijk genoeg om eerder te vervangen.

Maar goed, misschien moet ik het niet overdenken en gewoon bestellen ;)

@kippy die zien er inderdaad wel fancy uit!
Rijd je met handschoenen? Toch wel, hoop ik.

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:49

McLambo

MTB Junky

Ik rij al jaren met handvatten van Ergon, sinds dien heb ik nooit meer last van ‘dooie handen’.

Recentelijk de ‘fat’ variant van hun meest bekende model geprobeerd aangezien ik redelijk grote handen heb. Schot in de roos! Nog meer houvast en eveneens geen klachten

• SmashCruiser
Hencksch schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 20:09:
[...]

Ohoh, Nope... Ik ben een tijd aan het wielrennen gegaan. Daar had ik geen handschoenen, en ook op de mtb ritjes nooit heel veel noodzaak gehad. Ik rijd lokale rondjes en een aantal keer per jaar op de Veluwe en Amerongen- Leersum.

Misschien ook maar een keer bestellen dan.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Hencksch schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 20:09:
[...]

Vind het zelf überhaupt niet lekker fietsen zonder handschoenen ivm zweet maar het verrast mij ook. In een bikepark nog erger, soms rijd de meerderheid zonder handschoenen.. 1xtje ongelukkig vallen en je kan 3 weken amper een muis vasthouden. Nu is het op vuilnisbelt-rondjes met veel gebroken bouwpuin natuurlijk nog sneller een issue dan in een bosrondje maar ook daar kan je jezelf goed open halen..

• SB!
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:10

SB!

Ik rijd al 15 jaar met grips van ESI Grips (de Chuncky). Heel erg tevreden over en tegenwoordig ook verkrijgbaar in diverse diktes en heel veel kleuren.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:20
heel persoonlijk... zelf ben ik blijven hangen bij de ODI Elite Pro, niet te dik, maar wel wat demping, en zelf vind ik met name het randje aan de buitenkant wel prettig, de lockring zit aan de binnenkant, maar de buitenkant heeft ook een randje waardoor je kan voelen waar je hand zit, zonder dat je er last van hebt. Klein detail, maar ik zou het wel missen bij andere grips

Strava

• Hencksch
SmashCruiser schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 20:21:
[...]

Ohoh, Nope... Ik ben een tijd aan het wielrennen gegaan. Daar had ik geen handschoenen, en ook op de mtb ritjes nooit heel veel noodzaak gehad. Ik rijd lokale rondjes en een aantal keer per jaar op de Veluwe en Amerongen- Leersum.

Misschien ook maar een keer bestellen dan.
Handschoenen zijn om je handen te beschermen als je ineens een keer de ondergrond van heeel erg dichtbij gaat onderzoeken.

• EvtK
EvtK schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:15:
[...]

Ik heb het idee dat het geluid doet zich vooral voordoet bij de `top-out` zoals je dat zo mooi noemt.
@GoldenSample Ik heb nog even wat onderzoek gedaan en denk toch niet dat het in de top-out zit. Als wat lucht eruit laat (vering zakt een stukje verder in) hoor ik het geluid ook, terwijl de vering dan volgens mij niet helemaal tot die top-out komt omdat het zo zacht geveerd is.

Afijn dealer komt niet veel verder bij Suntours. Wil wel onderzoeken of het mogelijk is om de voorvork te vervagen door een 'goedkopere' variant met springveer (wat er op een Gazelle standaard zit), maar geeft aan dat ik dan wel een stuk comfort ga verliezen in de demping. Snijdt dat hout?

• Hencksch
Is het nu alweer 1 april?

“Jonges, ff afstappe, ik wil me stuur breder/smaller maken. Kunnen we daarna weer verder”.

• Card Nox
@Hencksch, wellicht niet perse tijdens een rit maar tussen verschillende ritten kan ik me er iets bij voorstellen.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:20
ik zie het ook niet hoor... eenmaal goed afgezaagd wil je dit eigenlijk niet meer veranderen.
zelfde met head angle cups.. ik kan op mijn spark ook 3 head angles kiezen.. Je probeert wat, je kiest er 1 en daar blijft het bij.
(maar uiteraard is het ook persoonlijk.. misschien dat iemand anders wel regelmatig dit soort setup dingen aanpast.., ik rij ook gewoon hele jaar binnen en buitenland met dezelfde banden..)

Strava

• ZanielGa
Ik denk dat dit leuk is als je niet zeker bent hoe breed je je stuur wilt hebben. Dat stuur breder maken is leuk, maar weet niet hoe het bij jullie zit, maar als ik hem iets breder/smaller maak zitten mijn remmen en shifters/dropper remote echt niet lekker meer. Als die gekoppeld zouden zijn aan je handvatten zou ik er iets meer nut in zien.

• Ktenolix

Ktenolix

Pijlsnel

Nou, vanmiddag de route Markelo gedaan. Voor het eerst met de clip pedals. Ik had de schroefjes best goed aangedraaid, maar er is toch eentje losgekomen. Plaatje kon dus meedraaien waardoor ik m’n schoen niet meer van het pedaal kreeg :') gelukkig redelijk aan het eind.

Ik twijfel wel of clip pedals wat zijn voor mij. Het voelt nog niet echt vertrouwd, maar meer enkelbrekers. Ik heb de veertjes (nog) op het lichtst. Is dit wennen, of doe ik iets niet goed? Misschien dat ik toch naar flat pedals + mtb schoenen ga.

• ZanielGa
Ktenolix schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 17:58:
Nou, vanmiddag de route Markelo gedaan. Voor het eerst met de clip pedals. Ik had de schroefjes best goed aangedraaid, maar er is toch eentje losgekomen. Plaatje kon dus meedraaien waardoor ik m’n schoen niet meer van het pedaal kreeg :') gelukkig redelijk aan het eind.

Ik twijfel wel of clip pedals wat zijn voor mij. Het voelt nog niet echt vertrouwd, maar meer enkelbrekers. Ik heb de veertjes (nog) op het lichtst. Is dit wennen, of doe ik iets niet goed? Misschien dat ik toch naar flat pedals + mtb schoenen ga.
Die pedalen zijn gewoon wennen. Duurt even voor het 2e natuur is om je voet te draaien om los te komen. Het is zo iets anders als dat je gewent bent, maar op gegeven moment wordt het gewoon normaal en zal je je zelfs betrappen het bijvoorbeeld op de gewone fiets af en toe te doen.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Heel vorig seizoen niet gemountainbiked. Dit seizoen eigenlijk ook niet, want èèn is geen denk ik dan. En wat heb ik er nou aan om 1 zondag te gaan en daarna weer weken niet. Eer dat je weer de conditie hebt en de route goed kent.

Maar nu zaten we laatst in een vakantiehuisje met wat routes er omheen. Volop tijd. Dus mooi de MTB meegepakt, het was heerlijk om er weer op uit te gaan. Heb het echt wel gemist. Meteen zin om nieuwe gear te kopen enzo, maar dat moet ik nog maar even uitstellen :P

• ZanielGa
_ferry_ schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 20:55:
Maar nu zaten we laatst in een vakantiehuisje met wat routes er omheen. Volop tijd. Dus mooi de MTB meegepakt, het was heerlijk om er weer op uit te gaan. Heb het echt wel gemist. Meteen zin om nieuwe gear te kopen enzo, maar dat moet ik nog maar even uitstellen :P
Nah, je hebt echt die nieuwe spullen nodig. Is heel belangrijk want nieuwe technologie voor je veiligheid enzo. Dus je moet thuis maar vertellen dat zonder het super gevaarlijk is dus het gewoon absoluut nodig is. O-)

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

_ferry_ schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 20:55:
Heel vorig seizoen niet gemountainbiked. Dit seizoen eigenlijk ook niet, want èèn is geen denk ik dan. En wat heb ik er nou aan om 1 zondag te gaan en daarna weer weken niet. Eer dat je weer de conditie hebt en de route goed kent.
Minder miepen en gewoon fietsen :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Maulet
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09:43

Maulet

Erik de Maulet

Ik verongeluk zo vaak! Weg gravel banden, Assegai overal. :*)

9950x3d+4090

• Ktenolix

Ktenolix

Pijlsnel

ZanielGa schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 18:27:
[...]

Die pedalen zijn gewoon wennen. Duurt even voor het 2e natuur is om je voet te draaien om los te komen. Het is zo iets anders als dat je gewent bent, maar op gegeven moment wordt het gewoon normaal en zal je je zelfs betrappen het bijvoorbeeld op de gewone fiets af en toe te doen.
Maar zou ik juist de veertjes meer aan moeten draaien of op het lichtst laten? Ze lijken nu meer spelen te geven voordat het draaien van mijn voet ervoor zorgt dat ie eruit klikt

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:58
Ktenolix schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 08:17:
[...]

Maar zou ik juist de veertjes meer aan moeten draaien of op het lichtst laten? Ze lijken nu meer spelen te geven voordat het draaien van mijn voet ervoor zorgt dat ie eruit klikt
Je zou ook is naar multi release schoenplaatjes kunnen kijken (Shimano SM-SH56)

Die zijn wel prettig om mee te beginnen op de mountainbike omdat ze iets gemakkelijker los komen. Verder zou ik de instelling van je pedalen op "los" zetten.

Zelf ben ik nogal angstig van karakter, met reguliere schoenen ging er al snel een voetje naar de grond als het erg lastig uit zag... Met de klik pedalen wat meer dwang om gewoon te proberen

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

ZanielGa schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 21:59:
[...]

Nah, je hebt echt die nieuwe spullen nodig. Is heel belangrijk want nieuwe technologie voor je veiligheid enzo. Dus je moet thuis maar vertellen dat zonder het super gevaarlijk is dus het gewoon absoluut nodig is. O-)
Zoiets ja. Nee ik hoef mij wat dat betreft niet te verantwoorden, ik heb een prima allround fiets. Maar voor je gevoel wil/doe je dit tijdens een rondje of als je verteld hoe leuk het was:
Afbeeldingslocatie: https://static.scott-sports.com/image/upload/v1778092712/2108940.jpg

Maar in werkelijkheid is het meer dit:
Afbeeldingslocatie: https://www.wielerflits.nl/wp-content/uploads/2024/11/Natuurmonumenten-Bram-Berkien-8256x5504-MF04189-1200x800.jpg
Voor de snelheid zou ik nog wel een 29"er willen, wat meer op XC gericht.
YakuzA schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 22:11:
[...]

Minder miepen en gewoon fietsen :)
Ja, was het zo makkelijk. Maar het is gewoon een drukke tijd, en ik heb ook nog 101 andere hobby's :P
Met het lekkere weer is het ook leuk om in de cabrio te rijden bijvoorbeeld. Gelukkig nog wel sportief bezig kunnen zijn.

• ZanielGa
nooberke schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 10:11:
[...]

ik nogal angstig van karakter, met reguliere schoenen ging er al snel een voetje naar de grond als het erg lastig uit zag... Met de klik pedalen wat meer dwang om gewoon te proberen
Is grappig dat je die ervaring hebt. Ik heb met Flats juist meer het gevoel dat ik elk moment in elke richting gewoon van mijn pedaal kan komen dus geeft het meer vrijheid om dingen te proberen.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:58
ZanielGa schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 15:07:
[...]

Is grappig dat je die ervaring hebt. Ik heb met Flats juist meer het gevoel dat ik elk moment in elke richting gewoon van mijn pedaal kan komen dus geeft het meer vrijheid om dingen te proberen.
Ik stapte veelal al af voordat ik het probeerde :Y)

• McLambo

McLambo

MTB Junky

nooberke schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 10:11:
[...]

Je zou ook is naar multi release schoenplaatjes kunnen kijken (Shimano SM-SH56)
👉Shimano. CL-MT001!

https://bike.shimano.com/nl-NL/technologies/details/spd-cleats-cl-mt001.html

• Maulet

Maulet

Erik de Maulet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFfyBNAJ5MjKi_jvMhUOtcoO-t4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/laUro9lrErIDg57MfxkfeXop.jpg?f=fotoalbum_large Heerlijk gevoel, en geen angst voor lekke banden of controlle verliezen op los terrijn. Maar ze mogen wat lichter zijn. ;)

9950x3d+4090

• Speedgeek
Daar hebben we de Minions voor!

• Maulet

Maulet

Erik de Maulet

Zo'n 8 varianten in 29"! Wegen van 900 tot 1400 kg! Niet zo makkelijk om "volgende keer proberen we deze"! :henk

Ik heb al een groot gat in de zijkant van een Dissector gehad! En niet dat ik als een kamikaze fiets. Was zeker pech...

9950x3d+4090

• Maulet

Maulet

Erik de Maulet

Wat een chaos bij Maxxis....! Op de .com website bieden ze de High Roller II aan. Ga je naar de Europa website vindt je enkel een High Roller. Ga ik dan naar een online winkel, daar hebben ze High Roller III (!).

Op de Europese website kun je niet eens clikken op de meeste banden. Wow. Terug naar https://shop.maxxis.com/collections/mountain

9950x3d+4090

• Speedgeek
Als je keuzestress hebt, zijn mountainbike banden wel je ultieme hel inderdaad :P Maar zie dat mijn Minions in Assegai variant 60gram zwaarder zouden zijn. Goed voor je Strava PR's ofzo

• Rudolf
Gisteren tijdens een rondje op de Maashorst in mijn been gestoken door een hoornaar. Sooo dat doet zeer zeg. Ik kan het niemand aanraden. Bij wespensteken krijg ik altijd al redelijk extreme zwellingen, dus was wel een beetje angstig wat er zou gaan gebeuren.

Voor de zekerheid zit er altijd een stripje Cetirizine in mijn tas. Dus die direct ingenomen en de kortste weg naar huis gefietst. Helaas was ik nog steeds een kilometer of 20 van huis. Uiteindelijk viel het gelukkig allemaal mee. Wel pijnlijk maar verder geen extreme zwelling ofzo. Ook niet ziek van geworden.

Hebben we dat ook weer meegemaakt, schrok er wel effe van hoor(naar) ;)

• Maulet

Maulet

Erik de Maulet

Speedgeek schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:54:
Als je keuzestress hebt, zijn mountainbike banden wel je ultieme hel inderdaad :P Maar zie dat mijn Minions in Assegai variant 60gram zwaarder zouden zijn. Goed voor je Strava PR's ofzo
Nou, in circa 1 jaar met de Genius en Scale heb ik een groeiende huistuin rubberplanten (1 set asfalt, 2 gravel en 2 mtb, plus 2 sets wielen per fiets) :-)))) Niet stress maar wel langzaam een eigen criterium zoeken...

9950x3d+4090

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Rudolf schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 12:28:
Gisteren tijdens een rondje op de Maashorst in mijn been gestoken door een hoornaar. Sooo dat doet zeer zeg. Ik kan het niemand aanraden. Bij wespensteken krijg ik altijd al redelijk extreme zwellingen, dus was wel een beetje angstig wat er zou gaan gebeuren.

Voor de zekerheid zit er altijd een stripje Cetirizine in mijn tas. Dus die direct ingenomen en de kortste weg naar huis gefietst. Helaas was ik nog steeds een kilometer of 20 van huis. Uiteindelijk viel het gelukkig allemaal mee. Wel pijnlijk maar verder geen extreme zwelling ofzo. Ook niet ziek van geworden.

Hebben we dat ook weer meegemaakt, schrok er wel effe van hoor(naar) ;)
Ik hoor eigenlijk nooit van iemand dat ze door zon beest gestoken worden, ze schijnen minder agressief te zijn dan gewone wespen.

Wat dat betreft dus een zeldzame ervaring voor jou 🐝😎

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Speedgeek schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:54:
Banden met veel grip is leuk maar maakt de boel wel langzaam, Profiel maar vooral compound doet daar erg veel. Wordt het ook niet leuker van omdat je door gebrek aan steile hellingen je dan soms ook bergafwaarts het schompes in moet trappen om het wat leuk en spannend te houden. Amerongen is hier (imho) een goed voorbeeld van. Ga daar met een super/ultrasoft/maxxgrip/T9 setje banden rijden en er is (imho) een stuk minder aan op veel stukken.

Heb daarom net als onderstaand:
Maulet schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:25:
[...]

Nou, in circa 1 jaar met de Genius en Scale heb ik een groeiende huistuin rubberplanten (1 set asfalt, 2 gravel en 2 mtb, plus 2 sets wielen per fiets) :-)))) Niet stress maar wel langzaam een eigen criterium zoeken...
Heb ook meerdere wielsets voor 2 mountainbikes. Wat snellers (nog steeds gewoon trail bandjes, geen XC spul) en wat steviger (inclusief Cushcore achter) & grover spul voor als het wat modderig wordt of ik een bikepark opzoeken ga.

• Speedgeek
Het is ook een beetje dezelfde discussie als welke fiets je neemt. Het begint bij de vraag hoe je wilt fietsen denk ik. Op vlakke delen of omhoog hoef ik niet hard te gaan, zolang ik maar met volle inzet naar beneden kan. Een Minion voor, Ardent achter is dan helemaal prima.

Het zal altijd een compromis zijn :P

• Rudolf
McLambo schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:24:
[...]

Ik hoor eigenlijk nooit van iemand dat ze door zon beest gestoken worden, ze schijnen minder agressief te zijn dan gewone wespen.

Wat dat betreft dus een zeldzame ervaring voor jou 🐝😎
Haha wat een zeldzame eer dan. Het had van mij niet gehoeven. Dag 3 en ik heb er nog steeds last van. Been is alsnog behoorlijk dik geworden. Ik denk dat het ding gewoon uit paniek/reflex stak omdat het tegen me aan vloog.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Speedgeek schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 07:16:
Het is ook een beetje dezelfde discussie als welke fiets je neemt. Het begint bij de vraag hoe je wilt fietsen denk ik. Op vlakke delen of omhoog hoef ik niet hard te gaan, zolang ik maar met volle inzet naar beneden kan. Een Minion voor, Ardent achter is dan helemaal prima.

Het zal altijd een compromis zijn :P
Sure je hoeft mij niet te overtuigen van compromissen, ben in NL over het algemeen ook zeker overbiked. Bedoelde te zeggen dat je op gegeven moment de issue op minder steile afdalingen krijgt dat je door de rolweerstand langzamer wordt (zie bijvoorbeeld delen van Amerongen). Dan krijg je een averechts effect van wat beoogd wordt (zo hard mogelijk naar beneden).

Verder een 'Minion' bestaat natuurlijk niet, je hebt een DHX DHR2 en DHF. Die lopen allen al wat minder zwaar lopen dan een Assegai (in gelijke casing). Uiteindelijk is het ook nog casing maar vooral de compound is die het grootste verschil in rolweerstand maakt.
Van de week wel een grappige mijlpaal gehaald, in 2026 100.000 hoogte meters gemaakt. Stuk of 25.000 a 30.000 in een bikepark met lift, dat wel. Kan dus stellen dat ik gemiddeld met een % of 4 omhoog fiets. Of eigenlijk 8% gezien de helft naar beneden gaat :P . Het is in iedergeval te zien dat ik veel lusjes maak met hoogtemeters op de lokale voormalige vuilnisbelt :+.

[ Voor 25% gewijzigd door GoldenSample op 25-08-2026 17:43 ]

Pagina: 1 ... 288 289 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic