FFW schreef op zondag 28 juni 2026 @ 16:29:
Ik orienteer me op een mountainbike voor een 8 jarige jongen van 138cm. En hallo wat is dat lastig vergeleken met het zoeken naar een fiets voor volwassenen. De makkelijkst verkrijgbare kindermountainbikes wegen meer dan 17 kilo, bijvoorbeeld de cube aim serie. Kinderfietsen zijn dan ook vaak voorzien van een voorderailleur waardoor de fiets 30+ versnellingen heeft, ook onnodig complex voor zo'n jochie. En dan de diverse wielmaten.
Ja er zijn lichtere fietsen, betere fietsen maar dan moet je echt diep zoeken, dan kom ik uit bij commencal en woom. Waar rijden jullie mountainbikende kinderen op ?
Voor mijn kinderen hadden wij dezelfde overweging: licht en kwalitatief goed.
Wij hebben de volgende kinderfietsen gehad - jongste rijdt nu een XS/S Epic Evo, met wat aanpassingen (kleinere cranks e.d.), dus ik ga uit deze fase.
MTB's voor kinderen die wij gehad hebben:
- Trailcraft
- Spawn
- Woom Off
Trailcraft is zeker het duurste, maar je krijgt er een volwaardige fiets voor terug met top componenten. Voordeel is dat ze hun waarde behouden in het herverkopen - althans dat was voor mij het geval,
Woom Off is een mooie middenmaat, iets zwaarder, maar heeft een airfork (geen coil fork).
Vanuit een ander oogpunt; koop een fiets die meerdere wheel sizes aankan; buiten de fietsen hierboven heb ik ook een polygon Sisku - zeker zwaarder, maar dit is een full suspension die voor wat meer aggressiever werk gebruikt werd.
Deze had ik als een 24:, 26" (kan standaard), maar zelfs als een 27.5" met een andere vork.
Heb wel wat foto's beschikbaar als dat helpt.