niels132 schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:18:
Ik fiets al normaal op een racefiets, maar kan er erg van genieten om af en toe op vakantie (binnen- en buitenland) een mountainbike te huren. Ik ben daarom nu op zoek naar een eigen fiets.
Ik wil hem vooral gaan gebruiken op singletracks in Nederland, en wellicht dat hij ook mee mag op vakantie. Afgelopen jaren heb in o.a. Zweden en Oostenrijk gefietst op voornamelijk XC routes. Bovendien krijgt mijn zoon een eerste mountainbike voor zijn verjaardag, dus dit is een mooi excuus om op zoek te gaan zodat we samen kunnen gaan fietsen
Het wordt echt een fiets voor erbij, dus ik zoek een beetje in de enthousiaste beginnershoek.
Wensen-/eisenlijstje:
- 29 inch wielen
- 1x12
- Dropper (evt. achteraf installeren)
- Moderne geometrie
- Boost steekassen (110/148 mm), ik heb me laten vertellen dat dit meer stijfheid oplevert en toekomstbestendiger is. In hoeverre heb ik dit nodig?
- 120 mm veerweg, dit lijkt me wat veelzijdiger voor incidenteel gebruik in het buitenland
Wat ik zelf al heb gevonden:
Trek Procaliber 6 - € 1200
Shimano Deore / Dropper / RockShox Judy Silver TK 120 mm
Minpunten: Op het eerste gezicht niet, behalve dat ik liever een andere kleur heb…
Focus Raven 8.7 - € 1100 bij 12GO
SRAM SX Eagle / Carbon frame / Rock Shox Judy 120 mm
Minpunten: Geen droppper, ik koop liever ergens anders
Giant Talon 0 - € 1150
Shimano Deore / Dropper / Giant SXC32-2 RCL 100 mm
Minpunten: "Boost QR" quick release, geen echte steekassen, 100 mm veerweg
Canyon Grand Canyon AL 7 - € 1300
Shimano SLX / Rock Shox Recon Gold RL 120 mm
Minpunten: Geen dropper
Mijn LBS is Giant dealer en mijn racefiets is ook een Giant. Ik denk alleen dat ik met de Talon 0 niet per se de beste koop doe met mijn budget.
Het budget is dus zo’n € 1000-1200. Tweedehands is ook een optie, maar ik laat het meeste onderhoud altijd bij de LBS doen, dus vind het lastig om de technische staat te beoordelen.
Zie ik nog iets over het hoofd voordat ik wat fietsen in het echt ga bekijken?