Zo'n 8 varianten in 29"! Wegen van 900 tot 1400 kg! Niet zo makkelijk om "volgende keer proberen we deze"!Speedgeek schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:54:
Daar hebben we de Minions voor!
Ik heb al een groot gat in de zijkant van een Dissector gehad! En niet dat ik als een kamikaze fiets. Was zeker pech...
9950x3d+4090
Op de Europese website kun je niet eens clikken op de meeste banden. Wow. Terug naar https://shop.maxxis.com/collections/mountain
9950x3d+4090
Voor de zekerheid zit er altijd een stripje Cetirizine in mijn tas. Dus die direct ingenomen en de kortste weg naar huis gefietst. Helaas was ik nog steeds een kilometer of 20 van huis. Uiteindelijk viel het gelukkig allemaal mee. Wel pijnlijk maar verder geen extreme zwelling ofzo. Ook niet ziek van geworden.
Hebben we dat ook weer meegemaakt, schrok er wel effe van hoor(naar) ;)
Nou, in circa 1 jaar met de Genius en Scale heb ik een groeiende huistuin rubberplanten (1 set asfalt, 2 gravel en 2 mtb, plus 2 sets wielen per fiets) :-)))) Niet stress maar wel langzaam een eigen criterium zoeken...Speedgeek schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:54:
Als je keuzestress hebt, zijn mountainbike banden wel je ultieme hel inderdaadMaar zie dat mijn Minions in Assegai variant 60gram zwaarder zouden zijn. Goed voor je Strava PR's ofzo
9950x3d+4090
Ik hoor eigenlijk nooit van iemand dat ze door zon beest gestoken worden, ze schijnen minder agressief te zijn dan gewone wespen.Rudolf schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 12:28:
Gisteren tijdens een rondje op de Maashorst in mijn been gestoken door een hoornaar. Sooo dat doet zeer zeg. Ik kan het niemand aanraden. Bij wespensteken krijg ik altijd al redelijk extreme zwellingen, dus was wel een beetje angstig wat er zou gaan gebeuren.
Voor de zekerheid zit er altijd een stripje Cetirizine in mijn tas. Dus die direct ingenomen en de kortste weg naar huis gefietst. Helaas was ik nog steeds een kilometer of 20 van huis. Uiteindelijk viel het gelukkig allemaal mee. Wel pijnlijk maar verder geen extreme zwelling ofzo. Ook niet ziek van geworden.
Hebben we dat ook weer meegemaakt, schrok er wel effe van hoor(naar) ;)
Wat dat betreft dus een zeldzame ervaring voor jou 🐝😎
Banden met veel grip is leuk maar maakt de boel wel langzaam, Profiel maar vooral compound doet daar erg veel. Wordt het ook niet leuker van omdat je door gebrek aan steile hellingen je dan soms ook bergafwaarts het schompes in moet trappen om het wat leuk en spannend te houden. Amerongen is hier (imho) een goed voorbeeld van. Ga daar met een super/ultrasoft/maxxgrip/T9 setje banden rijden en er is (imho) een stuk minder aan op veel stukken.Speedgeek schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:54:
Als je keuzestress hebt, zijn mountainbike banden wel je ultieme hel inderdaadMaar zie dat mijn Minions in Assegai variant 60gram zwaarder zouden zijn. Goed voor je Strava PR's ofzo
Heb daarom net als onderstaand:
Heb ook meerdere wielsets voor 2 mountainbikes. Wat snellers (nog steeds gewoon trail bandjes, geen XC spul) en wat steviger (inclusief Cushcore achter) & grover spul voor als het wat modderig wordt of ik een bikepark opzoeken ga.Maulet schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:25:
[...]
Nou, in circa 1 jaar met de Genius en Scale heb ik een groeiende huistuin rubberplanten (1 set asfalt, 2 gravel en 2 mtb, plus 2 sets wielen per fiets) :-)))) Niet stress maar wel langzaam een eigen criterium zoeken...
Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.
Het zal altijd een compromis zijn
Haha wat een zeldzame eer dan. Het had van mij niet gehoeven. Dag 3 en ik heb er nog steeds last van. Been is alsnog behoorlijk dik geworden. Ik denk dat het ding gewoon uit paniek/reflex stak omdat het tegen me aan vloog.McLambo schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:24:
[...]
Ik hoor eigenlijk nooit van iemand dat ze door zon beest gestoken worden, ze schijnen minder agressief te zijn dan gewone wespen.
Wat dat betreft dus een zeldzame ervaring voor jou 🐝😎
Sure je hoeft mij niet te overtuigen van compromissen, ben in NL over het algemeen ook zeker overbiked. Bedoelde te zeggen dat je op gegeven moment de issue op minder steile afdalingen krijgt dat je door de rolweerstand langzamer wordt (zie bijvoorbeeld delen van Amerongen). Dan krijg je een averechts effect van wat beoogd wordt (zo hard mogelijk naar beneden).Speedgeek schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 07:16:
Het is ook een beetje dezelfde discussie als welke fiets je neemt. Het begint bij de vraag hoe je wilt fietsen denk ik. Op vlakke delen of omhoog hoef ik niet hard te gaan, zolang ik maar met volle inzet naar beneden kan. Een Minion voor, Ardent achter is dan helemaal prima.
Het zal altijd een compromis zijn
Verder een 'Minion' bestaat natuurlijk niet, je hebt een DHX DHR2 en DHF. Die lopen allen al wat minder zwaar lopen dan een Assegai (in gelijke casing). Uiteindelijk is het ook nog casing maar vooral de compound is die het grootste verschil in rolweerstand maakt.
Van de week wel een grappige mijlpaal gehaald, in 2026 100.000 hoogte meters gemaakt. Stuk of 25.000 a 30.000 in een bikepark met lift, dat wel. Kan dus stellen dat ik gemiddeld met een % of 4 omhoog fiets. Of eigenlijk 8% gezien de helft naar beneden gaat
[ Voor 25% gewijzigd door GoldenSample op 25-08-2026 17:43 ]
Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.
Hier zit een speciale GX T-type ketting die ongeveer 40 euro kost. De X0 variant van deze ketting kost 80 euro.
Nu lees ik op meerdere plekken dat deze X0 wel 2x zo lang meegaat. Helaas geen enkele echte gebruikerstest, meer ervaringen van gebruikers (en Gemini
Iemand ervaring of het de moeite waard is om ipv de GX de X0 variant van deze ketting te kopen?
Ik lees ook dat deze ketting minstens 2000 km mee gaat. Op mijn vorige MTB met shimano XT 10-speed kettingen, was ik al blij als ik de 1000 haalde. Iemand met ervaring met deze T-type kettingen?
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Ook de T-type? Hoe lang gaan ze bij jou mee?McLambo schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:47:
Een tijdje terug stond ik voor exact dezelfde keuze. Ik ben voor 2x GX ketting gegaan (voor minder dan 40 euro p/st. )
Denk dat ik ook voor de GX ga... Vind 80E voor een ketting wel erg enthousiast.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Je kan ze ook goedkoper vinden. Ik heb begin dit jaar, volgens mij via Bike Discount, 2x een X0-ketting gekocht voor €45,75 per stuk. Deze waren 'op maat' dus iets ingekort naar 116 schakels in plaats van de gebruikelijke 126.Galois schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 15:56:
[...]
Ook de T-type? Hoe lang gaan ze bij jou mee?
Denk dat ik ook voor de GX ga... Vind 80E voor een ketting wel erg enthousiast.
Ik fiets bijna 4.000km met 1 X0-ketting voordat die duidelijk over de 0.5 is en richting de 0.75 gaat. Dan gaat er bij mij een nieuwe op.
Mijn vorige X0-ketting ging 3.787km mee. De huidige gaat al 2.480km en zit nog niet eens op de 0.25!
Let wel goed op of dat over Eagle of Transmission gaat. Bij Eagle is dat inderdaad zo en zijn die XX of X0 kettingen de meerprijs tov goedkopere kettingen zeker waard als je op de prijzen let.Galois schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 14:59:
Ik heb sinds een paar maanden een nieuwe MTB (Specialized Epic) met SRAM AXS transmissie.
Hier zit een speciale GX T-type ketting die ongeveer 40 euro kost. De X0 variant van deze ketting kost 80 euro.
Nu lees ik op meerdere plekken dat deze X0 wel 2x zo lang meegaat. Helaas geen enkele echte gebruikerstest, meer ervaringen van gebruikers (en Gemini).
Iemand ervaring of het de moeite waard is om ipv de GX de X0 variant van deze ketting te kopen?
Ik lees ook dat deze ketting minstens 2000 km mee gaat. Op mijn vorige MTB met shimano XT 10-speed kettingen, was ik al blij als ik de 1000 haalde. Iemand met ervaring met deze T-type kettingen?
Qua slijtage zeggen kilometers zonder context (weer, terrein) niet zo veel. Ter illustratie, als ik een rondje Zoetermeer doe met 1000 hoogtemeters in ongeveer 25km zal de slijtage veel en veel hoger liggen dan als ik die 50km op Hooge/laage vuursche doe waar het redelijk vlak & geleidelijk gaat ipv constant steil omhoog en naar beneden. En daar kommen dingen als nat vs/droog en de ondergrond nog overheen.
Verder meet met een knappe kettingslijtage meter die NIET de rollerwear 2x meet. 99 van de 100 kettingslijtagemeters zijn voor 12 speed gewoon weg troep. Kan je beter met een lineaal of schuifmaat meten. Bij transmission komen daar de grotere rollers nog bij.
[ Voor 9% gewijzigd door GoldenSample op 29-08-2026 11:59 ]
Denk je niet dat zo’n slijtagetooltje gewoon rekening houdt met 2x de slijtage meten?GoldenSample schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 11:58:
[...]
Let wel goed op of dat over Eagle of Transmission gaat. Bij Eagle is dat inderdaad zo en zijn die XX of X0 kettingen de meerprijs tov goedkopere kettingen zeker waard als je op de prijzen let.
Qua slijtage zeggen kilometers zonder context (weer, terrein) niet zo veel. Ter illustratie, als ik een rondje Zoetermeer doe met 1000 hoogtemeters in ongeveer 25km zal de slijtage veel en veel hoger liggen dan als ik die 50km op Hooge/laage vuursche doe waar het redelijk vlak & geleidelijk gaat ipv constant steil omhoog en naar beneden. En daar kommen dingen als nat vs/droog en de ondergrond nog overheen.
Verder meet met een knappe kettingslijtage meter die NIET de rollerwear 2x meet. 99 van de 100 kettingslijtagemeters zijn voor 12 speed gewoon weg troep. Kan je beter met een lineaal of schuifmaat meten. Bij transmission komen daar de grotere rollers nog bij.
Nee (Zero Friction PDF) ik weet het zeker.McLambo schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:25:
[...]
Denk je niet dat zo’n slijtagetooltje gewoon rekening houdt met 2x de slijtage meten?
Shimano & SRAM hebben niet voor niets eigen chain checkers die de roller-wear elimineren en enkel de verlenging door ruimte tussen de pin & plates meten. Dat doen ze door de rollers op beide meetpunten de zelfde richting in te duwen. Een willekeurige chainchecker weet niet precies hoeveel jouw rollers precies versleten zijn en duwt deze naar elkaar toe, meet dus 2x Rollerwear + verlenging ipv enkel verlenging. Daar komt nog overheen dat SRAM tegenwoordig een andere maat rollers heeft.

Bij het gebruik op een fiets met de relatief lage wear-limit is de rollerwear tov de verlenging door Pinwear eigenlijk niet echt relevant.
Dit speelt bij elke ketting maar met de lagere slijtage limiet die je bij 12 speed hebt en überhaupt smallere rollers wordt het verschil groter. Neem altijd een chain checker die op 3 punten in je ketting gaat (z'n Shimano ding of de Pedro's/Parktool/SRAM varianten waar je de ketting buiten het meet bereik spant).
Of je doet het niet en dondert je ketting veel te vroeg in de vuilnisbak, goed voor de economie.
Overigens niet iets 'nieuws' of bijzonders, de betere machine/werktuigbouwer zou dit moeten weten. Door de vaak veel bredere kettingen speelt roller(bushing)wear er vaak minder en vaak gaat het ook daar nog fout maar dat is uit onkunde.
[ Voor 40% gewijzigd door GoldenSample op 29-08-2026 15:57 ]
Toch ga ik uit nieuwsgierigheid eens op zoek naar een chai wear tool van Sram, aangezien ik ook Transmission rij nu.
Als je 12 speed shimano rijd dan kan je net geluk hebben gehad, die moet je idealiter bij 0,5% verlenging wisselen anders vreet je de rest op inderdaad. Laat nu net toevallig de klassieke huis tuin & keuken chainwearindicator rond de 50% te veel meten, dan kom je uit op... 0,5% echte slijtageMcLambo schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 16:13:
Ik gebruik al jaren betreffende parktool. Ik kan het niet wetenschappelijk onderbouwen, (en dit is over 5 jaar gebruik op shimano kettingen), maar als de tool 0,75% slijtage aangaf dat het dan ook echt tijd was de ketting te vervangen, anders begon hij op de casette en chainring in te vreten. Ik hield meestal 0,5% aan en reed zo tussen de 4,5 en 5,5K per cassette. Zomer en winterritten. Wat mij betreft dis een prima stukje gereedschap.
Toch ga ik uit nieuwsgierigheid eens op zoek naar een chai wear tool van Sram, aangezien ik ook Transmission rij nu.
Als je 0.5% aan hield vermoed ik dat je dus nog een stuk langer met je kettingen door had kunnen rijden. Die kilometers zegt zoals eerder besproken niet zo heel veel & is geen nummer waar ik enorm van opkijk.
Je hoeft het verder allemaal niet te geloven hoor, wordt niet gesponsord door big-chain(wearindicator) oid
Over veel dingen kun je discussiëren hoeveel nut het heeft maar dat de meeste chainwearindicatoren verkeerd meten staat gewoon vast. Dat mensen het niet merken komt vooral doordat ze te veel meten, komt bij dat bij 12 speed spul het sneller wat kritischer komt en iets eerder vervangen dan het oudere spul geen slecht idee is. Wissel zelf bij 0,5 en blijf wisselen tot mijn cassette een nieuwe ketting niet meer slikt. Dan rijd ik de 'oude' kettingen verder op. Kom eigenlijk altijd wel op 4 of meer kettingen per cassette maar dat komt ook omdat ik relatief veel op grote tandwielen achter rijd en dus een best goed verdeelde slijtage van mijn cassette heb. Als je veel op vlak terrein rijd zie je vaak de meeste slijtage in een stuk of 3 a 4 versnellingen.
Overigens waarschuwt Shimano hier ook voor:
Denk dat Shimano meer verdiend aan extra kettingen verkopen dan extra chainwearindicatorsDue to normal wear and tear, the chain elements eventually grow apart, so that the teeth of the chain gauge completely fall into the chain. Then, it is time to replace the chain. For SHIMANO chains, it is important to use a SHIMANO chain gauge. Many dealers use chain gauges from other brands which often leads to premature chain replacements.
[ Voor 7% gewijzigd door GoldenSample op 29-08-2026 16:58 ]
Je kunt in dat geval ook kiezen voor de Park Tool CC-4.2. Dat is volgens Zero Friction Cycling de meest precieze en is compatibel met praktisch alle kettingen.McLambo schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 16:13:
Ik gebruik al jaren betreffende parktool. Ik kan het niet wetenschappelijk onderbouwen, (en dit is over 5 jaar gebruik op shimano kettingen), maar als de tool 0,75% slijtage aangaf dat het dan ook echt tijd was de ketting te vervangen, anders begon hij op de casette en chainring in te vreten. Ik hield meestal 0,5% aan en reed zo tussen de 4,5 en 5,5K per cassette. Zomer en winterritten. Wat mij betreft dis een prima stukje gereedschap.
Hier nog een pdf lijstje van SRAM met de geadviseerde tools voor de ketting:
https://www.sram.com/glob...hain-compatible-tools.pdf
[ Voor 17% gewijzigd door _ferry_ op 30-08-2026 09:46 ]
Door wisselen doe ik ook wel enigszins (vooral wanneer ik tussendoor ander achterwiel heb gereden met andere cassette en ketting) maar niet enorm consequent. Heb hier een stapel ziplock zakjes liggen met gebruikte kettingen waar op staat voor welk achterwiel het een ketting is en hoe ver versleten hij is._ferry_ schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 09:41:
Die CC-4.2 is zowat overal uitverkocht, da's gekZal er ook eens een bestellen. Heb inmiddels een lijstje met wat benodigde gear. Tussendoor rouleren is bij jullie niet aan de orde? Ik las wel eens mensen die dan bijvoorbeeld elke 1000km wisselde tussen ketting A en B. Maar dat was meer in het 2x10 tijdperk.
Hier nog een pdf lijstje van SRAM met de geadviseerde tools voor de ketting:
https://www.sram.com/glob...hain-compatible-tools.pdf
Wisselen en rekening houden met andere wielsets en of cassettes. Nee wil fietsen. Al is het dit jaar er wel heel weinig van gekomen. Door verhuizen, verbouwen en dubbele slijmbeursontsteking in de schouders(die niet weg wil gaan). Hoop, dat oktober en rest van jaar wat beter gezind is ;-)
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Qua ketting doe ik inderdaad hetzelfde. Bij droog weer neem ik m op zijn tijd af met een doek met alcohol en smeer ik hem opnieuw. Na heel vuil weer even goed schoonmaken en opnieuw smeren. Olie met zand wordt een soort schuurpasta, waardoor het hard slijt.
Gebruik compressor ook vaak om vuil en zand uit de schakels de blazen. Dan doekje erover wat olie erop....
Ben zelf helemaal van de olie afgestapt, als het echt heel slecht is fiets ik toch niet en anders prima dat ik het na een rit opnieuw moet drip-waxen (Squirt). Stuk minder zooi dan wetlubeolie die ik eerst op m'n winter hardtail reed.Daan_ schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 11:06:
Shit happens. Voordeel ketting kan niet zo snel slijten![]()
Gebruik compressor ook vaak om vuil en zand uit de schakels de blazen. Dan doekje erover wat olie erop....
Zag laatst in bikepark voor het eerst 'in het wild' de barends met een rand zoals oid de Wolftooth Locked-in bar-ends:
Gezien ik vaak meerdere dagen achter elkaar lange dagen bikepark rijd (en dan weer lang niet) is alles wat kan helpen tegen vermoeidheid in mijn handen welkom. Voornaamste gebrek van de Wolftooth variant (buiten dat ze 40 piek kosten) is dat ze verdraaien.Daarom zelf de rollen TPU in de 3D printer geslingerd en wat gaan ontwerpen, het begint ergens op te lijken, ze zitten vast en lijken niet te verdraaien. Nu nog wat tunen aan de vorm qua ontwerp, nieuwe grips met losse barendplug kopen en testen.
:strip_exif()/f/image/TTCHHozfPd85xCkg0O6D31Wz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WkjNVGG69LOGOn8fyGzshhXb.jpg?f=fotoalbum_large)
Ga mogelijk nog een andere montage manier bedenken (door het einde van de grips heen geboord & geprint uit volledig TPU/TPU-Glasgevuld ipv een TPU/PETG combinatie) maar dat is allemaal work in Progress.
Ben benieuwd naar het eind resultaat. De Wolftooth Locked-in bar-ends al eens naar gekeken, maar zijn vaak niet op voorraad. De bar-ends lijken wel goed te helpen tegen arm pump. Zeker met dagje bikepark wel zo fijn. Iets om volgend jaar eens naar te kijken. Dit jaar wordt het toch niet meer echt om op de fiets te springen laat staan bikepark meepakken.
WK XCO aan kijken. Zie ik redelijke drops en afstapjes, jumpjes etc... Mag hier in NL ook wel meer. ;-)
Sure, gaat mij vooral om dat ik met Dripwax gewoon niet z'n vieze drivetrain krijg als met wetlube. De aangekoekte troep los maken van m'n derailleurwieltjes en uit mijn cassette borstelen is niet helemaal mijn hobby.Daan_ schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 15:44:
Noem het olie voor het gemak. Mij maakt het niet zoveel uit wat iemand er opsmeert. Belangrijkste is dat ketting gesmeerd is. Wat ik er ook op smeer ik ga niet sneller.
Kan, als ik zelf wat getest heb en een wat volwassener ontwerp heb, je wel een setje opsturen tegen verzendkosten & in ruil voor ervaringsberichten.Ben benieuwd naar het eind resultaat. De Wolftooth Locked-in bar-ends al eens naar gekeken, maar zijn vaak niet op voorraad. De bar-ends lijken wel goed te helpen tegen arm pump. Zeker met dagje bikepark wel zo fijn. Iets om volgend jaar eens naar te kijken. Dit jaar wordt het toch niet meer echt om op de fiets te springen laat staan bikepark meepakken.
WK XCO aan kijken. Zie ik redelijke drops en afstapjes, jumpjes etc... Mag hier in NL ook wel meer. ;-)
XCO is van ver gekomen inderdaad. Flinke verschillen zie je ook in afdaal skills als het wat erger wordt (Puck Pieterse
Maar Pidcock ; starten op rij 5 (naast MvdP) en dan als nr 1 eindigen. Geen fransman in de top 3.
Hattie heeft zeker een leuk pad doorlopen en doet ook echt goed mee. Zijn er ook genoeg die op de weg rijden. Die liever op de mountainbike stappen. Grote geld ligt op de weg...GoldenSample schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 17:07:
[...]
Sure, gaat mij vooral om dat ik met Dripwax gewoon niet z'n vieze drivetrain krijg als met wetlube. De aangekoekte troep los maken van m'n derailleurwieltjes en uit mijn cassette borstelen is niet helemaal mijn hobby.
[...]
Kan, als ik zelf wat getest heb en een wat volwassener ontwerp heb, je wel een setje opsturen tegen verzendkosten & in ruil voor ervaringsberichten.
XCO is van ver gekomen inderdaad. Flinke verschillen zie je ook in afdaal skills als het wat erger wordt (Puck Pieterse). Je ziet ook goed hoe het per discipline verschilt, in het prof wielerpeleton is van der Poel één van de betere stuurmannen, vorige week reed Adrien Boichis in de laatste afdaling hem er toch wel een beetje af. Omgekeerd vind ik Hattie Harnden juist wel weer mooi, ging van Cyclocross & XC juist naar Enduro & DH ipv de weg en heeft vorige week als eerste prof een DH world cup gewonnen met gearbox & belt. Ook tof dat ze ook gewoon gek is op de techniek en alles er om heen.
Ik heb zelf wel het gevoel dat Enduro de laatste tijd wat minder in trek is. Kwam hele tijd geleden Hard MTB League tegen. klimmen, technische stukken, snelheid, downhill en freeride. Je moet echt een complete mountainbiker zijn in plaats van alleen heel goed in één discipline.
Het is nu nog relatief klein, maar met een paar grote namen erbij kan dit volgens mij best iets worden.
Het Enduro-seizoen is ook alweer voorbij en WBD heeft er de handen van af getrokken. Pinkbike had er de Enduro-atleten zelf over geïnterviewd en die zijn er niet rouwig om. Wie weet kan bijvoorbeeld Crankworx er weer een echt goede serie van maken.Ik heb zelf wel het gevoel dat Enduro de laatste tijd wat minder in trek is. Kwam hele tijd geleden Hard MTB League tegen. klimmen, technische stukken, snelheid, downhill en freeride. Je moet echt een complete mountainbiker zijn in plaats van alleen heel goed in één discipline.
Vorige week was ik in Les Gets voor de wedstrijd daar. Ongelofelijk vet om dat een keer in het echt mee te maken. Het is ongelofelijk veel moeilijker als je het in het echt ziet. De plaatjes spreken voor zich:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Niet voor niks dat de World Cup Series Enduro gaat stoppen.Daan_ schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 17:51:
[...]
Hattie heeft zeker een leuk pad doorlopen en doet ook echt goed mee. Zijn er ook genoeg die op de weg rijden. Die liever op de mountainbike stappen. Grote geld ligt op de weg...
Ik heb zelf wel het gevoel dat Enduro de laatste tijd wat minder in trek is. Kwam hele tijd geleden Hard MTB League tegen. klimmen, technische stukken, snelheid, downhill en freeride. Je moet echt een complete mountainbiker zijn in plaats van alleen heel goed in één discipline.
Het is nu nog relatief klein, maar met een paar grote namen erbij kan dit volgens mij best iets worden.
[YouTube: Live Show: Hard MTB League 2025 Pro Invitational Event & Celebration]
edit. Sorry dat zegt daan hierboven ook al.
[ Voor 3% gewijzigd door Rudolf op 31-08-2026 12:14 ]
daanb14 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 22:34:
[...]
Het Enduro-seizoen is ook alweer voorbij en WBD heeft er de handen van af getrokken. Pinkbike had er de Enduro-atleten zelf over geïnterviewd en die zijn er niet rouwig om. Wie weet kan bijvoorbeeld Crankworx er weer een echt goede serie van maken.
Vorige week was ik in Les Gets voor de wedstrijd daar. Ongelofelijk vet om dat een keer in het echt mee te maken. Het is ongelofelijk veel moeilijker als je het in het echt ziet. De plaatjes spreken voor zich:Ik heb in Morzine ook wat flowlines gepakt met mijn Lux Trail. Ik snap nu wel wat Pinkbike bedoelde met confused bike als je de moeilijkheidsgraad wat omhoog gooit. Het is wel een van de meest XC-achtige fietsen onder de downcountryfietsen. Je zit dan zelfs met een 160mm dropper pittig ver naar voren, de achterkant is enorm kort, twitchy en oncomfortabel. Verre van stabiel. Ik hoef echt geen downhillbike te hebben, maar het mag wel een tand zekerder en stabieler.
~~~[Afbeelding] ~~~[Afbeelding] ~~~[Afbeelding] ~~~[Afbeelding]
De orginele Lux Trail is dan ook wel echt een XC fiets met wat meer veerweg gefrankensteint. Dat is voor veel Nederlands gebruik echt helemaal prima maar als het iets steiler naar beneden gaat merk je het verschil met een 'downcountry' fiets of gewoon short travel trailbike wel idd. Dan zit je aan alle kanten (Geometrie, peformance van je vering, bandjes) vrij snel in niet zo comfortabele regionen. En dan te bedenken dat jij tenminste nog een (voor z'n fiets) relatief lange dropper hebt.
Zag in Brandnertal ook weer een aardig aantal Nederlanders met volledige XC uitrusting met zo kort mogelijke (of zelfs zonder) dropper een poging wagen. Groot deel stuurde toch maar uit bij de eerste bos/bergweg, ander groepje dat ik later kwam had het ook niet naar het zin, snap wel waarom
Ook altijd fijn, stuur je je demper op naar Cosmic (zat klein lekje vanuit main shaft naar aircan leek het), krijg je hem terug en is hij na een nachtje op druk liggen bizar aerated. Nog nooit zo enorm veel cavitatie gehoord.. Lekker dan, kan gelijk weer terug.
[ Voor 4% gewijzigd door GoldenSample op 01-09-2026 21:42 ]
Parcour van de XCO zag er wel tof uit inderdaad, zat van alles in.
Was laatst in Zoetermeer en ook daar volop sprongetjes en dergelijke. Was er al een paar jaar niet geweest. Nu vind ik dat best leuk, maar er zaten er genoeg bij (vooral die van hout) waar mijn skills, 120mm veerweg en bescherming duidelijk tekort schieten
[ Voor 16% gewijzigd door _ferry_ op 08-09-2026 19:58 ]
Gisteren dit "monstertje" opgehaald via marktplaats, een Canyon Lux Trail CF6 van vorig jaar, paar hele lichte krasjes op de downtube, maar verder in nieuwstaat, vorige eigenaar had er een andere wielset onder, dropperpost en ander crankstel (met powermeter). amper 800km mee gefietst, was niet helemaal zijn ding.
Normaal ben ik iemand die gelijk het spul goed voor elkaar wil hebben met een goede afmontage etc. nu bewust gekozen voor een "instap" model met een basic afmontage en vanuit daar gewoon de sport te ontdekken. upgrades op deze fiets zijn zeer goed mogelijk, en als ik tegen beperkingen aan ga lopen dan hoop ik genoeg ervaring te hebben over MTB's dat ik wel precies weet wat ik wil.
Want ik kan nu ook wel 5000 euro uitgeven aan een leuke fiets, maar ik kan het beter ontdekken op een fiets die die maar een fractie kost van een top model.
Ik kom zelf van het wielrennen en afgelopen jaren af en toe een keer een MTB geleend of gehuurd om een rondje te fietsen, en nu dus eindelijk mijn eigen fiets.
Pedalen en bidonhouders zijn besteld, die komen morgen binnen, morgenochtend even langs de LBS voor een paar schoenen, want ik wel gelijk fietsen met SPD ipv platte pedalen.
En dan morgenmiddag of zondag hopelijk een paar singletracks onveilig maken hier in de buurt.
Je zult me voornamelijk kunnen vinden op de mtb routes in de regio Twente/Salland.
Ik zal komende dagen wel een betere foto maken als die in zijn element is (op de trails).
[ Voor 6% gewijzigd door verstappen33 op 11-09-2026 10:32 ]
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Hellendoorn kan ik zeker aanbevelen als route! Bijna net zo leuk als Nijmegen en omstreken
Beviel zeer goed, helaas werd het tegen 8 uur wel heel snel donker in het bos, puntje om rekening mee te houden de volgende keer.
Uiteindelijk 34km gefietst, waarvan de helft over single tracks en zand/gravelpaden.
Gisteren met de fietsclub mee geweest en de routebouwer had een tocht van 62km uitgestippeld.
Ook hier leuke stukken aan singletracks en een leuke beklimming van de Paasberg achter Oldenzaal. Door de regen van die nacht en ochtend was het af en toe een beetje glibberen over modderpaadjes, en ook op die klim was het soms zoeken naar grip.
Maar dit smaakt wel naar meer.
Komende tijd maar wat meer vertrouwen winnen op de singletracks etc. want ik merk dat ik nog wel een beetje spannend vind om door die tracks te sturen, maar die snelheid bouwen we langzaam op naarmate het vertrouwen toeneemt.
Bij deze een actiefoto in het wild.
Welke betrouwbare en redelijke nauwkeurige alternatieven raden jullie aan?
MageneMcLambo schreef op maandag 14 september 2026 @ 19:35:
Mijn wahoo speed- en cadans meter welke nog bij mijn Bolt zaten beginnen het op te geven.
Geen! Snelheid gewoon op gps en cadans.. wat moet je ermee..?McLambo schreef op maandag 14 september 2026 @ 19:35:
Mijn wahoo speed- en cadans meter welke nog bij mijn Bolt zaten beginnen het op te geven.
Je ziet toch wel duidelijk een verschil in je snelheid tussen een snelheidssensor en GPS als het bereik minder is, zoals bijvoorbeeld onder bomen. Afhankelijk van hoeveel waarde je hecht aan de nauwkeurigheid ervan kan het een toegevoegde waarde hebben.Prulleman schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:50:
[...]
Geen! Snelheid gewoon op gps en cadans.. wat moet je ermee..?
Cadans daarentegen voelt voor een mountainbike toch altijd meer als gewoon een grappige toevoeging maar geen daadwerkelijke waarde. Voor mezelf ook de reden dat ik het maar op 1 fiets heb. Gewoon om te kijken wat je draait en hoe hoog je het getalletje kan krijgen. Maar voor de rest ook niets.
@McLambo Ik heb ook goeie dingen gehoord over de Magene die Nooberke aangeeft. (zeker wat betreft de prijs)
Met GPS in het bos wil nog wel eens een heel stukje kortere route tonen omdat dan de hoekjes soms verdwijnen.ZanielGa schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:56:
[...]
Je ziet toch wel duidelijk een verschil in je snelheid tussen een snelheidssensor en GPS als het bereik minder is, zoals bijvoorbeeld onder bomen. Afhankelijk van hoeveel waarde je hecht aan de nauwkeurigheid ervan kan het een toegevoegde waarde hebben.
Cadans daarentegen voelt voor een mountainbike toch altijd meer als gewoon een grappige toevoeging maar geen daadwerkelijke waarde. Voor mezelf ook de reden dat ik het maar op 1 fiets heb. Gewoon om te kijken wat je draait en hoe hoog je het getalletje kan krijgen. Maar voor de rest ook niets.
@McLambo Ik heb ook goeie dingen gehoord over de Magene die Nooberke aangeeft. (zeker wat betreft de prijs)
Ik heb ook al die sensors (cad/spd; op meerdere fietsen, en ook een HRband) van magene. Werkt prima.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
GPS hoogte parameters in de metingen zijn ook onbetrouwbaarder dan de lat en lng componentenKen Wood schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 14:48:
Alleen hoogtemeters verschillen wel vaak. Mijn apparaten laten altijd wat anders zien dan wat er bijv. op mtbroutes.nl staat en ook tussen de apparaten zelf zit een verschil. Dat zal misschien te maken hebben met het aantal keer dat een apparaat met een satelliet communiceert.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Nah, ik weet zeker dat de gemiddeldes zo'n 6 tot 7 km/u afwijken. De enige andere verklaring is dat ik gewoon ontzettend traag ben. Dus het moet aan het GPS signaal liggen.Prulleman schreef op maandag 14 september 2026 @ 23:25:
Snelheid is wellicht niet de hele tijd accuraat, maar uiteindelijk de afstand en gemiddelde wijken maar minimaal af
Als het verschil echt zo groot is zou ik echt eens gaan kijken wat hier mis gaat, dat verschil is echt veel en veel te groot. Staat de minimum speed niet een stuk te hoog of de polling interval nogal laag?ZanielGa schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 17:25:
[...]
Nah, ik weet zeker dat de gemiddeldes zo'n 6 tot 7 km/u afwijken. De enige andere verklaring is dat ik gewoon ontzettend traag ben. Dus het moet aan het GPS signaal liggen.
Vind het anders nog steeds een verdraaid mooie fiets!verstappen33 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:29:
Ik meld me ook als beginnende MTB'er in dit topic.
Gisteren dit "monstertje" opgehaald via marktplaats, een Canyon Lux Trail CF6 van vorig jaar, paar hele lichte krasjes op de downtube, maar verder in nieuwstaat, vorige eigenaar had er een andere wielset onder, dropperpost en ander crankstel (met powermeter). amper 800km mee gefietst, was niet helemaal zijn ding.
Normaal ben ik iemand die gelijk het spul goed voor elkaar wil hebben met een goede afmontage etc. nu bewust gekozen voor een "instap" model met een basic afmontage en vanuit daar gewoon de sport te ontdekken. upgrades op deze fiets zijn zeer goed mogelijk, en als ik tegen beperkingen aan ga lopen dan hoop ik genoeg ervaring te hebben over MTB's dat ik wel precies weet wat ik wil.
Want ik kan nu ook wel 5000 euro uitgeven aan een leuke fiets, maar ik kan het beter ontdekken op een fiets die die maar een fractie kost van een top model.
Ik kom zelf van het wielrennen en afgelopen jaren af en toe een keer een MTB geleend of gehuurd om een rondje te fietsen, en nu dus eindelijk mijn eigen fiets.
Pedalen en bidonhouders zijn besteld, die komen morgen binnen, morgenochtend even langs de LBS voor een paar schoenen, want ik wel gelijk fietsen met SPD ipv platte pedalen.
En dan morgenmiddag of zondag hopelijk een paar singletracks onveilig maken hier in de buurt.
Je zult me voornamelijk kunnen vinden op de mtb routes in de regio Twente/Salland.
[Afbeelding]
Ik zal komende dagen wel een betere foto maken als die in zijn element is (op de trails).
Ooit in een grijs verleden, jaar of 15 terug ofzo als student een paar keer die routes & het Rutbeek gefietst. Was me toen alleen wat te saai ben niet zo een XC fietser maar geloof dat ze bij het Rutbeek nu wel dingen aangepast hebben en die Skihelling er in!
Het is zeker een mooie fiets, ben er ook donders blij mee, en ik doe misschien een beetje denigrerend over "instap" model, maar voor mij is dit ruim voldoende om de sport te ontdekken, een betere afmontage of nog lichtere fiets, is altijd nog mogelijk als ik dat wil.GoldenSample schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 22:18:
Vind het anders nog steeds een verdraaid mooie fiets!
Ooit in een grijs verleden, jaar of 15 terug ofzo als student een paar keer die routes & het Rutbeek gefietst. Was me toen alleen wat te saai ben niet zo een XC fietser maar geloof dat ze bij het Rutbeek nu wel dingen aangepast hebben en die Skihelling er in!
Ik heb zelf nog niet veel ervaring met de routes hier in de buurt, maar voorlopig heb ik voldoende aan de leuke trails hier in buurt, Rutbeek, Haaksbergen, en rondom Oldenzaal is er genoeg te vinden wat ook goed onderhouden word.
Mijn zoontje is ook al een tijdje op zoek naar een nieuwe hobby, toen hij afgelopen weekend mijn fiets zag wist hij gelijk wat hij wilde doen, hij wilde ook een MTB.
Dus marktplaats opnieuw open gegooid en op zoek gegaan naar een leuke fiets voor hem.
Mijn zoontje is 1m61, en ik kwam een Trek X-Caliber 8 tegen in maat M van 2-3 jaar oud die er nog top uit zag. Deze fiets is eigenlijk voor 1m65 tot 1m75, maar hij kan goed bij de trappers en kan er goed op fietsen wanneer het zadel op de laagste stand staat.
Verkoper had ook een passende helm en een stapel fietskleding nog van zijn zoontje die inmiddels veel te groot is geworden.
Hier kan hij de komende 2-3 jaar zeker veel plezier aan beleven, en als die te groot wordt en hij blijft het leuk vinden dan schuif ik mijn fiets wel door of we kijken beide naar een mooie opvolger.. (beetje afhankelijk van het fanatisme).
Komend weekend lekker samen de bossen in.
:strip_exif()/f/image/C1LNip4DY7mSoa3Hy9IO0ZSV.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar kwam er prima mee door de UHR, maar ook een Stoneman Arduena, een Bartje 200 en bikeparks in Fiss, Spa en Winterberg....
[ Voor 9% gewijzigd door EraZor op 16-09-2026 14:03 ]
Voor degene die vaker fietsen online verkopen, welke websites hebben bij jullie de voorkeur daarvoor? Moet hem in elk geval op het mountainbike forum zetten, maar twijfel nog een beetje waar nog meer.
Vergeet V&A hier op Tweakers nietZanielGa schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 17:10:
Nou, voor mij gaat het eindelijk tijd worden om de Fully te gaan verkopen. Want als je een fully voornamelijk gebruikt voor asfalt ritten heb je toch eigenlijk de verkeerde fiets. Moet me nu wel geloof ik gaan melden in het Gravelbike topic.
Voor degene die vaker fietsen online verkopen, welke websites hebben bij jullie de voorkeur daarvoor? Moet hem in elk geval op het mountainbike forum zetten, maar twijfel nog een beetje waar nog meer.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Hebben ze daar uberhaupt een fietsen sectie? Ik zag hem daar zo niet.
Vraag & Aanbod overigZanielGa schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 18:14:
[...]
Hebben ze daar uberhaupt een fietsen sectie? Ik zag hem daar zo niet.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Ah, ik zat bij het gewone Vraag & Aanbod te kijken, niet de forum versie.
[ Voor 85% gewijzigd door McLambo op 21-09-2026 21:25 ]
Specialized Alloy, hookless, Tubeless ready, 25mm inner width
De velg is gescheurd. de LBS in ons dorp kon deze niet vinden omdat het geen specialized dealer meer is. En hij zei dat deze moeilijk te vinden waren. Iemand enig idee waar ik deze velg kan vinden?
Of een vervangende velg?
Daar kan gewoon iedere velg voor gebruikt worden met een vergelijkbare specificatie.chimera2 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 07:52:
Ik zoek een achtervelg van een specialized2021 Chisel Comp
Specialized Alloy, hookless, Tubeless ready, 25mm inner width
De velg is gescheurd. de LBS in ons dorp kon deze niet vinden omdat het geen specialized dealer meer is. En hij zei dat deze moeilijk te vinden waren. Iemand enig idee waar ik deze velg kan vinden?
Of een vervangende velg?
The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future
ik zie door de bomen het bos niet meer.fdees schreef op woensdag 23 september 2026 @ 08:10:
[...]
Daar kan gewoon iedere velg voor gebruikt worden met een vergelijkbare specificatie.
Wat zou een vergelijkbare velg zijn?
Nieuw wiel is zeer waarschijnlijk goedkoper en zeker makkelijker. Check je hub inbouw breedte (waarschijnlijk 12x148 'boost') wat voor feehub je hebt (microspline of SRAM XD waarschijnlijk) en je velg diameter (staat ook op je band, waarschijnlijk 29inch/622mm).chimera2 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 09:47:
[...]
ik zie door de bomen het bos niet meer.
Koop dan een wiel naar keuze met een binnenbreedte tussen 25 en 30mm. Je huidige wiel was relatief budget en het is een XC fiets dus veel zal wel voldoen. Ga voor een aardig merk (DT is altijd prima) en je hebt iets dergelijks. Check ook even je remschijf of hij met 6 bouten of een centrale ring (centerlock) vast zit. Als je dat wisselt heb je een nieuwe schijf of adapter nodig.
wat is je plan?? zelf een nieuwe velg op je oude naaf spaken? LBS laten doen, wielbouwer (@ElGreco bv) zoeken...?chimera2 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 09:47:
[...]
ik zie door de bomen het bos niet meer.
Zelf doen kan, maar zonder ervaring of de wil en de tijd om je erin te verdiepen is het niet echt aan te raden. Niet alle LBS zijn even goed hierin, dus daar zou voor mij ook geen automatische keuze zijn.
Een wielbouwer kan je prima helpen een juiste velg te zoeken en een indicatie voor het opnieuw spaken van je wiel.
De kosten zullen wellicht tegenvallen, zeker als er niet een te fancy naaf in zit, zal een compleet vergelijkbaar wiel mogelijk minder kosten.
(velg, 100, spaken + nippels 40?? + uurloon 50..?? , dus richting de 200 zal het zeker lopen).
een compleet achterwiel vind je voor minder.
alternatieven, mooie tijd om je wielen te upgraden, mooie lichte carbon velgen + kwaliteit naven
[ Voor 15% gewijzigd door Prulleman op 23-09-2026 13:40 ]
Ik ben op zoek naar een velg die erin pastPrulleman schreef op woensdag 23 september 2026 @ 13:38:
[...]
wat is je plan?? zelf een nieuwe velg op je oude naaf spaken? LBS laten doen, wielbouwer (@ElGreco bv) zoeken...?
Zelf doen kan, maar zonder ervaring of de wil en de tijd om je erin te verdiepen is het niet echt aan te raden. Niet alle LBS zijn even goed hierin, dus daar zou voor mij ook geen automatische keuze zijn.
Een wielbouwer kan je prima helpen een juiste velg te zoeken en een indicatie voor het opnieuw spaken van je wiel.
De kosten zullen wellicht tegenvallen, zeker als er niet een te fancy naaf in zit, zal een compleet vergelijkbaar wiel mogelijk minder kosten.
(velg, 100, spaken + nippels 40?? + uurloon 50..?? , dus richting de 200 zal het zeker lopen).
een compleet achterwiel vind je voor minder.
alternatieven, mooie tijd om je wielen te upgraden, mooie lichte carbon velgen + kwaliteit naven
Maakt mij nog niet zo heel veel uit om te upgraden
maar ik heb geen idee welke erin past
Mijn post gelezen? Je zult toch echt zelf wat werk moeten doen of een ander moeten gaan betalen. Wij kunnen vanaf hier niet helemaal ruiken wat er precies wel en niet op en aan je fiets zit.chimera2 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 13:57:
[...]
Ik ben op zoek naar een velg die erin past![]()
[ Voor 24% gewijzigd door GoldenSample op 23-09-2026 16:15 ]
Ik krijg sterk t vermoeden dat je 'wiel' bedoelt, waar je 'velg' zegt ;-)chimera2 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 13:57:
[...]
Ik ben op zoek naar een velg die erin past![]()
scherpEraZor schreef op woensdag 23 september 2026 @ 16:27:
[...]
Ik krijg sterk t vermoeden dat je 'wiel' bedoelt, waar je 'velg' zegt ;-)
in dat geval:
hoe groot is het wiel, 26, 27.5, 29, 32! ?
QR of steekas? indien steekas Boost of non boost
wat voor cassette zit erop?
- 12 speed 11-50 (sram of shimano) --> HG body
- 12 speed 10-50 of 10-52 SRAM GX of hoger --> XD body
- 12 speed Shimano 10-51 of 10-45 --> MS body
- 11 speed in de meeste gevallen HG body, als zijn er ook 10-42 11 speed sram cassettes. die een XD nodig hebben
- wat voor remschijf zit er nu op? moet je 6 boutejes losdraaien, om die eraf te halen - 6 bolt , zit er een lockring op --> centerlock
- interne breedte velg zou ik in deze tijd gewoon 30 mm pakken, maar je kan ook hetzelfde nemen als wat je nu hebt.
dit zijn echt zaken die je moet checken, want de specs online kloppen niet altijd.
Als het deze is: https://www.specialized.c...84105?color=291516-184105
heb je een: 29" Boost, MS (microspline / 12 speed shimano), centerlock, 25 mm interne breedte
https://www.12gobiking.nl...uct_specifications_anchor
hier een specialized wiel met die specs (wel de juiste aanklikken) voor 240 euro.
maar je kan ook gewoon zoiets nemen:
https://www.futurumshop.n...nxqXUjiYJmHWWSUsezigbOFXW
(wel 1 mm smaller.. zou persoonlijk eerder breder nemen, maar die mm ga je niet merken).
als je met die specs zoekt, zeker als je duitse shops meeneemt, ga je 1000 opties vinden tussen de 80 en 2000 euro
edit: blijkbaar gaat het met een tang
[ Voor 14% gewijzigd door ZanielGa op 24-09-2026 09:36 ]
Bedoel je van die C-clips die je versnellingskabel/remleiding op zo'n zadeltje op het frame moeten houden? Ik ben er daar meerdere van verloren tijdens het fietsen, gebruik nu alleen nog tie-wrapsZanielGa schreef op donderdag 24 september 2026 @ 09:05:
Heeft er toevallig iemand van jullie tips om die kabelclips er af te krijgen? Krijg er gewoon geen beweging in.
edit: blijkbaar gaat het met een tang
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Zijn inderdaad die C-clips. Ik stops ze er nog wel op terug en zie dan wel even of ze vervangen moeten worden voor tie-wraps.Demo schreef op donderdag 24 september 2026 @ 09:59:
[...]
Bedoel je van die C-clips die je versnellingskabel/remleiding op zo'n zadeltje op het frame moeten houden? Ik ben er daar meerdere van verloren tijdens het fietsen, gebruik nu alleen nog tie-wraps
:strip_exif()/f/image/Pb1733YWR8eObHlJnArPdnFm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xU6ypoqstH0JaR2w666VjtRS.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan hij hier morgen nog mee naar school, of direct naar de FM?
[ Voor 4% gewijzigd door The Legend op 24-09-2026 20:29 ]
Ik ben toch malle pietje niet!
Van je eigen link:The Legend schreef op donderdag 24 september 2026 @ 20:09:
Mijn zoon heeft in mei een [url=https://www.cubestores.nl/products/cube-aim-slx-fe-slateblack-black]Cube Aim SLX FE[/] gekregen. Nu kwam ‘ie net thuis met dat een dopje van de trapper mist. Ik begreep er weinig van, maar dit ziet er toch vreemd uit![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kan hij hier morgen nog mee naar school, of direct naar de FM?

Moderne cranks (die niet op een squaretaper bottom bracket zitten zoals oude fietsen/stadsfietsen) zijn meestal hol zoals deze. Vaak zit aan 1 kant een tensioning schroef en de andere kant is helemaal open.
* The Legend doetGoldenSample schreef op donderdag 24 september 2026 @ 20:23:
[...]
Van je eigen link:
[Afbeelding]
Moderne cranks (die niet op een squaretaper bottom bracket zitten zoals oude fietsen/stadsfietsen) zijn meestal hol zoals deze. Vaak zit aan 1 kant een tensioning schroef en de andere kant is helemaal open.
Thx!
Ik ben toch malle pietje niet!
Huidige MTB is een tweedehands Giant instapper (ATX 27.5). Gehaald om te kijken of ik het nou echt ging doen, daarvoor elke keer een MTB gehuurd.
Gebruik:
Trails omgeving Eindhoven en circa 1x per jaar zuid limburg (meestal de route bij Epen, ja ook op die Giant gedaan). Bij de epen route moet ik stukken lopen, wat elk jaar stukje minder is.
Wensen MTB
- 'relaxte zit', niet te sportief, voor snelheid pak ik de racefiets wel.
- Hardtail (ivm prijs en minder onderhoud dan fully)
- prijsrange liever rond de 1000 euro, absolute max is 1500 euro.
- 1x12 speed Deore of beter
- steekassen (omdat ik hem langer ga gebruiken dus meer future proof dan QR)
- Moet hem kunnen proef zitten, dus een LBS/'experience center' in omgeving Eindhoven is nodig.
Relaxte Zit:
Uiteraard wil ik proefrijden en dan merk je echt wat fijn is, maar om aan een voorselectie te doen heb ik naar stack en reach gekeken bij modellen. Hogere stack lijkt een meer recht op en dus 'relaxtere zit' te geven? Uiteraard speelt er meer, maar dit is een goede basis of zit ik er helemaal naast?
Moet ik verder voor een relaxte zit alleen maar naar 'trail hardtail' MTBs kijken? Deze lijken over het algemeen een hoge stack maar ook een relatief hele lange reach te hebben. Daardoor zit je voor mijn gevoel heel ver naar voren met je armen.
Modellen:
- Cube Reaction Pro SLX, zoals ik al gelezen heb is Cube heel veel bang for buck, maar lijkt wel redelijk sportief te zitten? En is officieel een XC. Al heeft die wel een riser in het stuur en een relatief lange stuurpen.
- Canyon Grand Canyon AL7/AL8, is wel internet only, ik wil nog het canyon center in Eindhoven bellen of ze een grand canyon L hebben staan ok te kijken hoe die zit. Als dat niet kan, wordt het die niet.
- Orbea Laufey H30, zijn stack en reach voor de L zijn heel vergelijkbaar met de cube reaction pro XL, maar de orbea heeft kortere stuurpen en uiteraard 140mm voorvork tov de cube 100mm. Ook is de orbea aan de bovengrens van mijn budget.
- de Giants lijken heel diep/sportief te zitten en daardoor voor mij bij voorbaat af te vallen.
- De treks marlin en procaliber 6 zijn relatief duur en lijken op papier ook erg sportief te zitten.
- Ik kwam ook de radon cragger 7.0 tegen, maar die is internet only, hebben wel servicepunten in Eindhoven, maar die hebben vermoed ik geen fietsen zelf staan.
Imand nog tips voor winkels in omgeving Eindhoven/andere merken of modellen voor 'relaxtere zit' of andere tips?
Als je zit is de Reach niet zo relevant, de (effectieve) toptube maakt veel meer uit. Verder maakt een hogere stack de zit wat 'relaxter'. Menig XC hardtail is eigenlijk gewoon een erg ouderwets frame qua geometrie. De toptube wordt veelal teniet gedaan door een flink lange stuurpen bovenop de vrij steile balhoofdhoek (bij inveren wordt dat bij een hardtail altijd nog een flink stuk steiler), iets wat (vrijwel) geen voordelen bied tov een wat minder steile balhoofdhoek.MLPN schreef op zondag 27 september 2026 @ 20:56:
Ik ben op zoek naar een nieuwe MTB. Ik heb al flink wat afgezocht op het internet, maar ik zou ook graag wat tips van jullie ontvangen.
Huidige MTB is een tweedehands Giant instapper (ATX 27.5). Gehaald om te kijken of ik het nou echt ging doen, daarvoor elke keer een MTB gehuurd.
Gebruik:
Trails omgeving Eindhoven en circa 1x per jaar zuid limburg (meestal de route bij Epen, ja ook op die Giant gedaan). Bij de epen route moet ik stukken lopen, wat elk jaar stukje minder is.
Wensen MTB
- 'relaxte zit', niet te sportief, voor snelheid pak ik de racefiets wel.
- Hardtail (ivm prijs en minder onderhoud dan fully)
- prijsrange liever rond de 1000 euro, absolute max is 1500 euro.
- 1x12 speed Deore of beter
- steekassen (omdat ik hem langer ga gebruiken dus meer future proof dan QR)
- Moet hem kunnen proef zitten, dus een LBS/'experience center' in omgeving Eindhoven is nodig.
Relaxte Zit:
Uiteraard wil ik proefrijden en dan merk je echt wat fijn is, maar om aan een voorselectie te doen heb ik naar stack en reach gekeken bij modellen. Hogere stack lijkt een meer recht op en dus 'relaxtere zit' te geven? Uiteraard speelt er meer, maar dit is een goede basis of zit ik er helemaal naast?
Moet ik verder voor een relaxte zit alleen maar naar 'trail hardtail' MTBs kijken? Deze lijken over het algemeen een hoge stack maar ook een relatief hele lange reach te hebben. Daardoor zit je voor mijn gevoel heel ver naar voren met je armen.
Verder wordt een fiets korter (en uiteraard hoger) als er een stuur met meer rise gemonteerd wordt, iets dat op veel trail fietsen zit waar veel XC fietsen een flatbar hebben.
Voor fietsen bij een fietsenmaker: onderhandelen & rondshoppen, heb enkel in peak Corona een keer de stickerprijs voor een gravelbike betaald (en enkel wat spatbordjes er bij 'onderhandeld'), verder altijd tussen de 5 en 40% minder.Modellen:
- Cube Reaction Pro SLX, zoals ik al gelezen heb is Cube heel veel bang for buck, maar lijkt wel redelijk sportief te zitten? En is officieel een XC. Al heeft die wel een riser in het stuur en een relatief lange stuurpen.
- Canyon Grand Canyon AL7/AL8, is wel internet only, ik wil nog het canyon center in Eindhoven bellen of ze een grand canyon L hebben staan ok te kijken hoe die zit. Als dat niet kan, wordt het die niet.
- Orbea Laufey H30, zijn stack en reach voor de L zijn heel vergelijkbaar met de cube reaction pro XL, maar de orbea heeft kortere stuurpen en uiteraard 140mm voorvork tov de cube 100mm. Ook is de orbea aan de bovengrens van mijn budget.
- de Giants lijken heel diep/sportief te zitten en daardoor voor mij bij voorbaat af te vallen.
- De treks marlin en procaliber 6 zijn relatief duur en lijken op papier ook erg sportief te zitten.
- Ik kwam ook de radon cragger 7.0 tegen, maar die is internet only, hebben wel servicepunten in Eindhoven, maar die hebben vermoed ik geen fietsen zelf staan.
Imand nog tips voor winkels in omgeving Eindhoven/andere merken of modellen voor 'relaxtere zit' of andere tips?
Ik wil mee gaan doen aan Hammerstone en als het droog blijft zie ik niet zoveel voordeel in de Barzo als voorband.
BlaBlaBla
Ik heb geen ervaring met de Mezcal voor, maar denk dat je het niet heel erg gaat voelen maar denk dat je het wel zou gaan merken als je wat langer op de fiets zit. Dat je je toch net wat frisser voelt over de langere afstand en dat je toch net wat harder hebt gereden.Strider schreef op maandag 28 september 2026 @ 11:57:
Iemand ervaring met een Mezcal als voorband ipv de Barzo. Ga je dit in rolweerstand merken?
Ik wil mee gaan doen aan Hammerstone en als het droog blijft zie ik niet zoveel voordeel in de Barzo als voorband.
Ah ok en heb je nog tips qua model waar ik ook naar zou kunnen kijken? En in de geometrie, welke waarde is dan nog meer handig om naar te kijken naast stack en reach? En wat is daar dan een 'goed' getal?GoldenSample schreef op zondag 27 september 2026 @ 21:26:
[...]
Als je zit is de Reach niet zo relevant, de (effectieve) toptube maakt veel meer uit. Verder maakt een hogere stack de zit wat 'relaxter'. Menig XC hardtail is eigenlijk gewoon een erg ouderwets frame qua geometrie. De toptube wordt veelal teniet gedaan door een flink lange stuurpen bovenop de vrij steile balhoofdhoek (bij inveren wordt dat bij een hardtail altijd nog een flink stuk steiler), iets wat (vrijwel) geen voordelen bied tov een wat minder steile balhoofdhoek.
[...]
Voor fietsen bij een fietsenmaker: onderhandelen & rondshoppen, heb enkel in peak Corona een keer de stickerprijs voor een gravelbike betaald (en enkel wat spatbordjes er bij 'onderhandeld'), verder altijd tussen de 5 en 40% minder.
En fijn dat gezond onderhandelen weer mogelijk is (uiteraard moet de fietsenwinkel er ook wat aan verdienen). Nog tips voor fijne MTB winkels in omgeving Eindhoven?
De Barzo heeft volgens bicycle rolling resistance 1,6W meer rolweerstand. Op het voorwiel heb je met de heeft van de druk ongeveer dus meer dan 1W zal je er niet aan winnen. Verwacht niet dat je er echt iets mee gaat winnen.Strider schreef op maandag 28 september 2026 @ 11:57:
Iemand ervaring met een Mezcal als voorband ipv de Barzo. Ga je dit in rolweerstand merken?
Ja, prima te doen.Strider schreef op maandag 28 september 2026 @ 11:57:
Ik heb lange tijd met een Peyote achter en een Mezcal voor gereden. Achter minder rolweerstand en voor iets meer grip in de bochten.
[ Voor 51% gewijzigd door CycloneX op 29-09-2026 08:11 ]
MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i
Tijdens clinics werd ik geregeld gewezen op mijn beperkte (bochten)techniek. Toch bleef ik eigenwijs het gripprobleem bij mijn bandenkeuze leggen. Tja... achteraf bleek techniek de grootste factor.
Een andere band kan natuurlijk verschil maken, maar bij veel recreatieve rijders zit er waarschijnlijk meer winst in techniek, lijnkeuze en vertrouwen op de fiets dan in het eindeloos zoeken naar de perfecte bandencombinatie.
En wil je een snel rollende band, dan zul je op een aantal vlakken iets moeten inleveren. Iets waar ik liever niet meer op inlever, is de casing en daarmee de lekbestendigheid. In de tijd dat ik nog zo nu en dan op de XC te vinden was, reed ik zelfs tubeless nog best vaak lek. De casing was gewoon dun.
Nu dus liever een wat dikkere band. Dan maar iets meer rolweerstand en iets meer gewicht. Tja, ik ben dan ook geen MvdP. Denk dat je dat ook nooit gaat worden met Maxxis DHR II achter en Assegai voor. Op de E's en non E
[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 29-09-2026 10:10 ]
Korte samenvatting, zonder nuance:Daan_ schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 10:08:
Voor een middelmatige rijder als ik maken de banden waarschijnlijk een stuk minder verschil dan mijn brein vaak dacht.
Tijdens clinics werd ik geregeld gewezen op mijn beperkte (bochten)techniek. Toch bleef ik eigenwijs het gripprobleem bij mijn bandenkeuze leggen. Tja... achteraf bleek techniek de grootste factor.
Een andere band kan natuurlijk verschil maken, maar bij veel recreatieve rijders zit er waarschijnlijk meer winst in techniek, lijnkeuze en vertrouwen op de fiets dan in het eindeloos zoeken naar de perfecte bandencombinatie.
En wil je een snel rollende band, dan zul je op een aantal vlakken iets moeten inleveren. Iets waar ik liever niet meer op inlever, is de casing en daarmee de lekbestendigheid. In de tijd dat ik nog zo nu en dan op de XC te vinden was, reed ik zelfs tubeless nog best vaak lek. De casing was gewoon dun.
Nu dus liever een wat dikkere band. Dan maar iets meer rolweerstand en iets meer gewicht. Tja, ik ben dan ook geen MvdP. Denk dat je dat ook nooit gaat worden met Maxxis DHR II achter en Assegai voor. Op de E's en non E
Leer fietsen en houd je geld in je portemonnee.
Nu viel mijn oog op deze advertentie: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en-brommers/fietsen-eenwielers/m2447716454-cube-stereo-120-race-hpc-29-carbon-full-suspension
Maar 1150,- klinkt wel een beetje to good to be true.
Een 1x11 klinkt niet als het nieuwste, en misschien is dit een oudere fiets?
Zijn er meer addertjes die ik als leek niet zo snel zie?
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Ouch dat is wel oud ja.MrAngry schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 16:40:
Ja, deze is eerder 9 jaar oud. Wat vind je zo good to be true aan de prijs? Mtb's zijn 2dehands gewoon relatief goedkoop, kijk maar eens wat verder rond die prijs.
Carbon frame, fully, XT group en dan 1095,- klinkt wel goedkoop. Maar als hij 9 jaar oud is valt het wel weer mee.
Als de geo van je oude fiets nog bevalt zou ik daar best nog wat geld in durven steken. Setje tweedehands wielen en een groepset kost de wereld niet. Beetje remmen ook nietXavier schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:09:
[...]
Ouch dat is wel oud ja.
Carbon frame, fully, XT group en dan 1095,- klinkt wel goedkoop. Maar als hij 9 jaar oud is valt het wel weer mee.
Mijn huidige is een Scott hardtail van 6 jaar oud. Quick release wielen en aluminium frame en wielen. SunTour voorvork418O2 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:13:
[...]
Als de geo van je oude fiets nog bevalt zou ik daar best nog wat geld in durven steken. Setje tweedehands wielen en een groepset kost de wereld niet. Beetje remmen ook niet
Wel al casette omgewisseld naar een XO derailleur + schakelaar, dropper erop
Ik twijfel of ik niet naar een Fully ga. Maar gewicht kan me ook tegen staan. Ach teveel keuze tegenwoordig.
[ Voor 9% gewijzigd door Xavier op 29-09-2026 17:21 ]
MTB's worden ook vaker weg gedaan op het moment dat de ketting en alle tandwielen eigenlijk aan vervanging toe zijnMrAngry schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 16:40:
Ja, deze is eerder 9 jaar oud. Wat vind je zo good to be true aan de prijs? Mtb's zijn 2dehands gewoon relatief goedkoop, kijk maar eens wat verder rond die prijs.
Dat doet ook wel wat met de prijs.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Mijn hardtail was toen 500,-MrAngry schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:41:
Daar valt of staat het ook wel mee eigenlijk. Ik heb twee jaar terug een toen 6 jaar oude Scott fully gekocht (€900) waar alles nog in goede staat was. Als ik de 12 speed cassette had moeten vervangen dan zit je toch weer tegen €150 extra aan te kijken, dat is echt veel op dat budget.
Tweedehands net een jaar oud. Vergeet het nooit meer. Ik sta bij dat huis komt de vrouw van de man aan de deur. Die ging de fiets van achter halen (lekke band handig). Hoor ik in het huis, zware stem “Wat ga je met mijn fiets doen?”?
“Je gebruikt hem nooit dus hij gaat weg” petite mevrouw tegen een boom van een vent 2meter+ lang en twee keer zo breed als ik.
Dus dat was een snelle blik en kort stukje fietsen en wegwezen voordat ik een vent achter me aan had.
Carbon frame wel, de seat & chainstays echter..Xavier schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:09:
[...]
Ouch dat is wel oud ja.
Zou vooral lekker doorlopen, oude handel, god weet wanneer als laatste geserviced en Cube is (vrijwel) nooit modern qua geo. Niet direct een slechte fiets maar voor die prijs.. Voor 800 euro meer heb je een Izzo vers uit het rek en met wat deals hunten een enkele keer nog wel minder.
Hangt er nogal vanaf wat er net ergens bij een lokale fietsenmaker staat die wel wil zakken in prijs. Zou zeggen: zoek een balhoofd hoek van 67 graden of minder en vooral moderne trailbikes of XC fietsjes met vergelijkbare geometrie, daar is een Balhoofd hoek van 66graden of minder vaak een makkelijke filter.MLPN schreef op maandag 28 september 2026 @ 20:13:
[...]
Ah ok en heb je nog tips qua model waar ik ook naar zou kunnen kijken? En in de geometrie, welke waarde is dan nog meer handig om naar te kijken naast stack en reach? En wat is daar dan een 'goed' getal?
En fijn dat gezond onderhandelen weer mogelijk is (uiteraard moet de fietsenwinkel er ook wat aan verdienen). Nog tips voor fijne MTB winkels in omgeving Eindhoven?
Eigenlijk heb ik geen voorkeuren.
Ik heb ooit een mountainbike gekocht voor 50e om door de sneeuw te kunnen fietsen maar dat ding is eigenlijk niks. En daarmee bedoel ik, niet veilig om écht op een mountainbike route in Nederland te fietsen. Rammelding, maar ok hij rijdt.
Dus eigenlijk zoek ik gewoon een mountainbike die dat wel kan.
Ik zag deze Rockrider bij decathlon? Kan ik daarmee veilig rijden in Nederland?
(koop dan wel een rode, ik ben gekant tegen de "vergrijzing" in Nederland
Veel meer geld wil ik ook eigenlijk niet spenderen.
De vraag is nl ook überhaupt of ik hem veel zal gaan gebruiken. Ik voetbal, tennis en wielren (wielrennen doe ik serieuzer en vaker)
Maar mocht ik nog een keer willen mountainbiken, dan heb ik er tenminste 1.
Ik weet dat ik hier nu tussen de experts zit maar zou niet weten waar ik het anders moet vragen.
[ Voor 4% gewijzigd door Harribo op 05-10-2026 10:45 ]
Geen ervaring met decathlon fietsen hoor. Maar deze ziet er 100x beter uit voor mountainbiken:Harribo schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 10:45:
Hoi, ik wil graag een heel basic mountainbike kopen waarmee ik in Nederland kan fietsen.
Ik heb ooit een mountainbike gekocht voor 50e om door de sneeuw te kunnen fietsen maar dat ding is eigenlijk niks. En daarmee bedoel ik, niet veilig om écht op een mountainbike route in Nederland te fietsen. Rammelding, maar ok hij rijdt.
(koop dan wel een rode, ik ben gekant tegen de "vergrijzing" in Nederland)
De vraag is nl ook überhaupt of ik hem veel zal gaan gebruiken. Ik voetbal, tennis en wielren (wielrennen doe ik serieuzer en vaker)
Ik weet dat ik hier nu tussen de experts zit maar zou niet weten waar ik het anders moet vragen.
https://www.decathlon.nl/p/mountainbike-expl-100-blauw/336908/c246m8873351
De 'grote' merken beginnen met fietsen bij 600 euro. Cube bv. Of Scott https://www.mantel.com/scott-contrail-30-2026
Zoek je bewust 27,5"? Of heb je alleen naar de prijs gekeken?
Ik zou kijken naar een model met schijfremmen, bijvoorbeeld zoals hierboven.
Ik heb kort geleden een grote beurd gegeven en alle lagers, vering, stuurkop, velgen, versnellingen zijn perfect, als nieuw, geen vervangingen nodig.
De mijne is Fabrique en France. Ik gebruik hem nog steeds voor in de stad, met z'n mandje en zo
PD: die van jou link heeft enkel voorveren en deze zijn niet instelbaar, een simple versnelling en de rest is extreem eenvoudig. ik zou een stapje hoger gaan: https://www.decathlon.nl/p/mountainbike-expl-140-s-29-inch-beige/342770/c407m8754800
[ Voor 29% gewijzigd door Maulet op 05-10-2026 11:25 ]
9950x3d+4090
Maar dat is 4x zijn budget...als ik 1.000 euro ging uitgeven zou het waarschijnlijk niet aan een Rockrider zijn (met alle respect).Maulet schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 11:20:
PD: die van jou link heeft enkel voorveren en deze zijn niet instelbaar, een simple versnelling en de rest is extreem eenvoudig. ik zou een stapje hoger gaan: https://www.decathlon.nl/p/mountainbike-expl-140-s-29-inch-beige/342770/c407m8754800
@Harribo, de fiets van @Jampot007 is beduidend beter dan jou keuze. Deze is natuurlijk ook een goede 100 euro duurder, maar aan de onderkant van de markt merk je zo'n 100 euro wel. Maar dit weet je zelf ook vast wel vanuit je wielren wereld.
[ Voor 5% gewijzigd door Card Nox op 05-10-2026 12:25 ]
Dit is een mooi moment van het jaar om op marktplaats te zoeken. Genoeg mensen die nu denken: aah, dit jaar weer niet gefietst, nu gaat hij op MP...Harribo schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 10:45:
Hoi, ik wil graag een heel basic mountainbike kopen waarmee ik in Nederland kan fietsen.
(koop dan wel een rode, ik ben gekant tegen de "vergrijzing" in Nederland)
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic
:strip_exif()/f/image/u06E1yqcqhl5UwayzW16KXSM.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/DYNUuIi6H71ucEXTR8TCs6Tt.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ma4jCOQEECHZymxP8bab32EE.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/shcLsSHa3rv3iAWuVeVwQYT1.jpg?f=fotoalbum_tile)