Iemand bekend met het blad up/down magazine? Zie 'n leuke actie voorbijkomen 60% korting op 't eerste jaar.
Ik heb nu een Specialized Stumpjumper comp HT van 8 jaar oud... Een hele fijne fiets, maar ik wil toch wel graag een fully... En ook wel zin in een nieuwe fiets 
https://www.specialized.c...499&searchText=90325-5104
Ik heb mijn oog laten vallen op deze: een erg mooie fiets en voor een best nette prijs wat betreft afmontage. Uiteraard, genoeg andere merken die betere prijzen hebben voor deze afmontage, maar Specialized staat inderdaad niet bekend om 'budget'. Maar ja... ik ben verliefd op Specialized, dus mijn MTB moet een Specialized zijn...
Zonder haast, klopt, want mijn HT is helemaal prima... maar elke tip, ervaring, commentaar, discussie, overweging, tip, enz, enz, enz... van jullie kant is fijn! Dus kom maar door!
Bike24 heeft 'm voor 3500 euro... alleen niet in maat L (naast dat ik niet weet of ik 'm wel via een Duitse webshop wil bestellen...). De prijs is zeker doorslaggevend...
Ik heb mijn oog laten vallen op deze: een erg mooie fiets en voor een best nette prijs wat betreft afmontage. Uiteraard, genoeg andere merken die betere prijzen hebben voor deze afmontage, maar Specialized staat inderdaad niet bekend om 'budget'. Maar ja... ik ben verliefd op Specialized, dus mijn MTB moet een Specialized zijn...
Zonder haast, klopt, want mijn HT is helemaal prima... maar elke tip, ervaring, commentaar, discussie, overweging, tip, enz, enz, enz... van jullie kant is fijn! Dus kom maar door!
Bike24 heeft 'm voor 3500 euro... alleen niet in maat L (naast dat ik niet weet of ik 'm wel via een Duitse webshop wil bestellen...). De prijs is zeker doorslaggevend...
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Op de site van Specialized zie je wie m op voorraad heeft. Je kunt daar eens langs gaan en kijken of ze de bike24 prijs kunnen matchen.
@Golais Momenteel zou je ook nog kans hebben om eventueel in de winkel een overjarig model van een Epic te vinden. Zou je of goedkoper uit kunnen zijn of een betere afmontering kunnen vinden voor hetzelfde geld. Niets mis met Bike24, het is wat betreft webshops een goede.
Vorig jaar heb ik de Epic 8 Pro aangeschaft, dus nog zonder Flight Attendant. Mijn indruk kan je hier lezenGalois schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:26:
Ik heb nu een Specialized Stumpjumper comp HT van 8 jaar oud... Een hele fijne fiets, maar ik wil toch wel graag een fully... En ook wel zin in een nieuwe fiets
Heb je specifieke vragen?
Shop rond, er zijn zo enorm veel fietsen voor erg scherpe prijzen te krijgen. Bij lokale shops, inclusief grote zoals 12GObiking vooral ook proberen wat van de prijs af te krijgen, de prijs op het kaartje betalen is echt niet nodig tenzij je echt specifiek DIE fiets bij de lokale fietsenmaker wilt.Galois schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 18:26:
Wat is het verschil voor joue mbt een Duitse vs Nederlandse webshop?
Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.
Nieuwe fiets gekocht: Specialized Epic Comp.
Ik heb nu ook een Specialized (HT) en eigenlijk verliefd op Specialized. Belachelijk wat ze kosten en de onderdelen die erop zitten. Zeker in vergelijking met Canyon of Cube. Maar ja... als je verliefd bent, heb je dat er voor over... Lang getwijfeld of ik niet een ander merk moest nemen.
Maar zeker nu ik met XT-pedalen en (standaard) bidonhouders deze fiets voor 4000 euro heb kunnen kopen (in het oosten van het land), denk ik dat ik een hele mooie prijs heb.
Volgende week ophalen!
Ik heb nu ook een Specialized (HT) en eigenlijk verliefd op Specialized. Belachelijk wat ze kosten en de onderdelen die erop zitten. Zeker in vergelijking met Canyon of Cube. Maar ja... als je verliefd bent, heb je dat er voor over... Lang getwijfeld of ik niet een ander merk moest nemen.
Maar zeker nu ik met XT-pedalen en (standaard) bidonhouders deze fiets voor 4000 euro heb kunnen kopen (in het oosten van het land), denk ik dat ik een hele mooie prijs heb.
Volgende week ophalen!
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
:strip_exif()/f/image/E5iUbFAXzf943hKW0WkxN0uQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iWwV8VRvCrgRme6PAbkhlMpO.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze week de fiets en mezelf verwend met nieuwe spulletjes. Morgen testen.
Van 2x11 naar 1x11 gegaan.
Ik merkte dat het schakkelen onbelast met de clutch erop niet zo soepel loopt. Met de clutch eraf als 'n zonnetje. Wellicht dat het morgen onder belasting beter gaat.
Rijden jullie welleens zonder clutch erop. Of is de kans dat de ketting eraf loopt dan erg groot. Lees verschillende ervaringen
Altijd erop. Ik merk er eigenlijk weinig van zelf, hoef niet veel moeite te doen om te schakelen. (Ik heb 1x12 trouwens)Mikejux schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 19:51:
..
Rijden jullie welleens zonder clutch erop. Of is de kans dat de ketting eraf loopt dan erg groot. Lees verschillende ervaringen
Misschien nog even goed naar je B-tension kijken, staat misschien te strak afgesteld?
[ Voor 10% gewijzigd door Mistraller op 17-01-2026 20:29 ]
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Ik heb deze Garmin houder op mijn fiets: https://www.mantel.com/hidemybell-insider-2.
De bel doet het voor geen meter als hij vies is of het regent, maar de mount is wel mooi. Dus ik doe het er maar mee...
Maar nu heb ik met het overzetten van deze mount op mijn nieuwe MTB de schroef wat te enthousiast aangedraaid en stukgedraaid... ai, ai, ai...
Maar deze houder bestaat niet meer (?).
Heeft iemand een tip voor een goede houder voor de MTB (dus niet uitstekend) en het liefst inderdaad met bel...
De bel doet het voor geen meter als hij vies is of het regent, maar de mount is wel mooi. Dus ik doe het er maar mee...
Maar nu heb ik met het overzetten van deze mount op mijn nieuwe MTB de schroef wat te enthousiast aangedraaid en stukgedraaid... ai, ai, ai...
Heeft iemand een tip voor een goede houder voor de MTB (dus niet uitstekend) en het liefst inderdaad met bel...
Een bel die nat is geworden geeft heel vaak problemen, het water dempt de resonantie. Kan het het niet repareren? Met Bison hard plastic lijm lost ABS een beetje op en dat levert behoorlijk stevige verbindingen op. Of als een schroefdraad beschadigd is, is dat ook nog wel creatief op te lossen...Galois schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 20:31:
Ik heb deze Garmin houder op mijn fiets: https://www.mantel.com/hidemybell-insider-2.
---------------
Ja, repareren zou misschien kunnen... Zowel schroefdraad als bevestiging waar schroef doorheen gaat is stuk.Mistraller schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 20:44:
[...]
Een bel die nat is geworden geeft heel vaak problemen, het water dempt de resonantie. Kan het het niet repareren? Met Bison hard plastic lijm lost ABS een beetje op en dat levert behoorlijk stevige verbindingen op. Of als een schroefdraad beschadigd is, is dat ook nog wel creatief op te lossen...
Met een 'dikkere' schroef (die had ik helaas niet) zou ik het nog wel vast kunnen krijgen. Door het gaatje, met een klein ringetje... Dat zou nog wel kunnen. Hij gaat er in ieder geval niet zomaar afvallen, hoogstens losraken en dan heen en weer bewegen. Maar geen risico op eraf vallen en Garmin stuk :-)
Dus misschien dat ik dat nog ga proberen. Even langs de ijzerhandel voor een schroef met de juiste dikte en lengte.
In de 3D wereld wordt nogal eens gewerkt met thread inserts. Die stook je eerst heet en dan steek je hem in een gat zodat het omringende plastic een beetje smelt en dan bij het stollen de insert dus mee vast zet. Dan heb je dus wel een boutje nodig, geen schroef. Moet het kunststof wel de ruimte voor bieden. Maar goed.Galois schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 20:49:
[...]
Ja, repareren zou misschien kunnen... Zowel schroefdraad als bevestiging waar schroef doorheen gaat is stuk.
Met een 'dikkere' schroef (die had ik helaas niet) zou ik het nog wel vast kunnen krijgen. Door het gaatje, met een klein ringetje... Dat zou nog wel kunnen. Hij gaat er in ieder geval niet zomaar afvallen, hoogstens losraken en dan heen en weer bewegen. Maar geen risico op eraf vallen en Garmin stuk :-)
Dus misschien dat ik dat nog ga proberen. Even langs de ijzerhandel voor een schroef met de juiste dikte en lengte.
---------------
Misschien heb ik datzelfde model nog ergens liggen. Ik zal eens even kijken voor je.Galois schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 20:31:
[edit] Ik heb hem inderdaad nog. Alleen het rubbertje om hem van 35mm naar 31.8 te brengen kan ik zo niet vinden. Van mij mag je hem overnemen, gebruik hem toch niet omdat die in de weg zat met mijn koplamp.
[ Voor 12% gewijzigd door ZanielGa op 18-01-2026 06:32 ]
Nee rijd altijd met clutch (bij AXS Eagle kan je niet eens de clutch uitzetten, de fiets met XT 12 speed heb ik hem er ook altijd op), de tegendruk bij schakelen vind ik geen probleem en het voordeel (minder chainslap en geen ketting die van je chainring afspringt) zijn veel groter dan het amper bestaande nadeel.Mikejux schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 19:51:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Deze week de fiets en mezelf verwend met nieuwe spulletjes. Morgen testen.
Van 2x11 naar 1x11 gegaan.
Ik merkte dat het schakkelen onbelast met de clutch erop niet zo soepel loopt. Met de clutch eraf als 'n zonnetje. Wellicht dat het morgen onder belasting beter gaat.
Ga er vanuit dat je niet perongeluk 'normaal' 11 speed met linkglide gemixt hebt en je derailleur compatible is (je komt nog wel eens verschillen tegen?).
Zoals anderen noemen; check je B-tension/gap en anders je derailleurhanger.
Weet het niet helemaal zeker maar check ook even of je ketting niet directioneel is (geloof dat bij Shimano vaak het opschrift naar de buitenkant moet), dat helpt ook niet namelijk.
Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.
Gister inderdaad nog eens naar de derailleur afstellingen gekeken. Vandaag mooie route gereden en getest met de clutch erop en schakelt prima. 'n keer of twee tijdens terugschakelen ging het niet helemaal lekker. Ijzerig schrapend geluid. Maar niets ernstigs en verder alles top.
[ Voor 8% gewijzigd door Mikejux op 18-01-2026 16:59 ]
Op zoek naar nieuwe XC banden.. Kan iemand mij overtuigen om wat anders te nemen dan de vertrouwde ray/Ralph combo?
(Voornamelijk gebruik op de Nederlandse routes, maar ook paar keer naar de ardennen. Zoek een goede compromis tussen rolweerstand, grip en gewicht. Rij ook een paar wedstrijden per jaar (zowel in NL als in de ardennen) dus wel focus op snelheid..
Heb weleens zitten denken om een thunder Burt achter te nemen, maar dat is toch weer wat te weinig grip denk ik.. de nieuwe Rick XC zit er weer tussen in.. maar hoeveel levert het op, en hoeveel lever je in qua grip..?
De spark kwam oorspronkelijk met maxxis rekon race 2.4, ik vond de ray/Ralph fijner.
Iemand ervaring met Ray/Ralph EN! een directe (betere) concurrent?
(Voornamelijk gebruik op de Nederlandse routes, maar ook paar keer naar de ardennen. Zoek een goede compromis tussen rolweerstand, grip en gewicht. Rij ook een paar wedstrijden per jaar (zowel in NL als in de ardennen) dus wel focus op snelheid..
Heb weleens zitten denken om een thunder Burt achter te nemen, maar dat is toch weer wat te weinig grip denk ik.. de nieuwe Rick XC zit er weer tussen in.. maar hoeveel levert het op, en hoeveel lever je in qua grip..?
De spark kwam oorspronkelijk met maxxis rekon race 2.4, ik vond de ray/Ralph fijner.
Die Ray/Ralph had ik ook op m’n Lux, later overgestapt naar Wolfpack race en speed (achter / voor) en dat gaf mij wat meer vertrouwen. Na de overstap op de Izzo voor een Wolfpack Cross en Schwalbe Wicked Will gegaan en die geven me overal en altijd vertrouwen, maar hebben wel wat meer rolweerstand dus voor een wedstrijd denk ik geen aanrader. Die Wicked Will is wel een hele fijne allround bandPrulleman schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:55:
Op zoek naar nieuwe XC banden.. Kan iemand mij overtuigen om wat anders te nemen dan de vertrouwde ray/Ralph combo?
Veel reviews en fora bekeken. En ik ben op de vittoria mezcal / barzo combinatie uitgekomen. Heb ze er nog niet op zitten. Wellicht 'n onderzoekje waard voor je.
De Schwalbe Rick XC Pro al eens bekeken?
Aldus Schwalbe:
Aldus Schwalbe:
Hier overigens morgen weer een rondje Lunteren. Hoop dat het wel prima ligt. Vorige week viel het in ieder geval prima mee. Ben in iets meer dan 2 uurtjes weer thuis en dan heb ik toch mooi 2 uurtjes lekker kunnen spelenHet resultaat is een band met een nog lagere rolweerstand dan de Schwalbe Racing Ralph. Om dit te bereiken werd het design van het loopvlak geoptimaliseerd – het resultaat is een mix van de Racing Ralph en de Thunder Burt. De hoogte van het profiel ligt exact tussen deze twee banden. Met dank aan de uitgesproken noppen aan de zijkant heeft de Rick XC Pro zelfs meer grip in de bochten en heeft hij meer tractie dan de Thunder Burt. Waar de rijders op het hoogste niveau vaak kozen voor een Racing Ralph als voorband en een Thunder Burt achter, kan in veel gevallen nu gereden worden met een Rick XC Pro aan zowel de voor- als achterkant.
😀😀😀
Ja, die overweeg ik ook, maar ik wil niet blind de marketing geloven... Dan zou deze qua grip amper onderdoen voor Ray Ralph en qua rolweerstand een stuk beter...Stufferdt schreef op zondag 18 januari 2026 @ 22:08:
De Schwalbe Rick XC Pro al eens bekeken?
Aldus Schwalbe:
[...]
Hier overigens morgen weer een rondje Lunteren. Hoop dat het wel prima ligt. Vorige week viel het in ieder geval prima mee. Ben in iets meer dan 2 uurtjes weer thuis en dan heb ik toch mooi 2 uurtjes lekker kunnen spelen
Rij ik al jaren mee. Bevalt mij beter dan ray/Ralph. Ook nog wel benieuwd naar de wolfpacks. Denk dat ik die nog een keer ga proberen.Mikejux schreef op zondag 18 januari 2026 @ 22:04:
Veel reviews en fora bekeken. En ik ben op de vittoria mezcal / barzo combinatie uitgekomen. Heb ze er nog niet op zitten. Wellicht 'n onderzoekje waard voor je.
If you can see, look. If you can look, observe
Ik heb jaren gereden met Wolfpacks (Race, Speed, Cross). Nu een setje Rick XC er op gelegd. Nog niet veel kms gemaakt, maar eerste indruk is dat die zeker sneller zijn dan de Race/Speed combi en minstens zoveel grip hebben.Holk schreef op zondag 18 januari 2026 @ 21:20:
[...]
Die Ray/Ralph had ik ook op m’n Lux, later overgestapt naar Wolfpack race en speed (achter / voor) en dat gaf mij wat meer vertrouwen. Na de overstap op de Izzo voor een Wolfpack Cross en Schwalbe Wicked Will gegaan en die geven me overal en altijd vertrouwen, maar hebben wel wat meer rolweerstand dus voor een wedstrijd denk ik geen aanrader. Die Wicked Will is wel een hele fijne allround band
Hij wil.
Ben voor de 6 uur van t zand overgestapt van Renegade/Fast trak op wielset 1 en Ray/Ralph op wielset 2 naar Rick/Rick. Moet zeggen positief verrast. Rollen merkbaar sneller. Kunnen nattigheid redelijk hebben, echte modder is wel kansloos. Vragen wel iets meer dedication met insturen doordat grote noppen echt op de zijkant staan.Prulleman schreef op zondag 18 januari 2026 @ 22:39:
[...]
Ja, die overweeg ik ook, maar ik wil niet blind de marketing geloven... Dan zou deze qua grip amper onderdoen voor Ray Ralph en qua rolweerstand een stuk beter...
Ben niet zo van het banden wisselen.. maar zou jij onder droge omstandigheden de RdHF rijden met de Ricks? (Als de voorspellingen echt klote zijn kan ik altijd nog wat anders overwegen). Ik geloof wel dat ik in NL er wel overal mee weg kom. Zeker gezien ik met slecht weer eerder op de indoor trainer stap😋.edoappelhof schreef op maandag 19 januari 2026 @ 08:10:
[...]
Ben voor de 6 uur van t zand overgestapt van Renegade/Fast trak op wielset 1 en Ray/Ralph op wielset 2 naar Rick/Rick. Moet zeggen positief verrast. Rollen merkbaar sneller. Kunnen nattigheid redelijk hebben, echte modder is wel kansloos. Vragen wel iets meer dedication met insturen doordat grote noppen echt op de zijkant staan.
"if it's not broken, don't try to fix it"Prulleman schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:55:
(Voornamelijk gebruik op de Nederlandse routes, maar ook paar keer naar de ardennen.
Lekker houden wat je hebt, maar voor de Ardennenritten zou ik zeker voor een band met noppen nemen. Je rijdt op een andere ondergrond dan je thuis (zandgrond) gewend bent. Vette klei, altijd nat, veel op en af: dat vraagt om meer grip.
Het is geen make-up of nagellak waar je een zorgvuldige keuze voor hoeft te maken, kies gewoon een paar lekkere noppen.
Ik ben toch met andere zorgvuldige keuzes bezig denk ik...Hencksch schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:13:
[...]
"if it's not broken, don't try to fix it"
Lekker houden wat je hebt, maar voor de Ardennenritten zou ik zeker voor een band met noppen nemen. Je rijdt op een andere ondergrond dan je thuis (zandgrond) gewend bent. Vette klei, altijd nat, veel op en af: dat vraagt om meer grip.
Het is geen make-up of nagellak waar je een zorgvuldige keuze voor hoeft te maken, kies gewoon een paar lekkere noppen.
In de Ardennen (waar ik rij tenminste) heb ik voldoende aan de Ray/Ralph, ook als het wat natter is. Misschien niet ideaal, maar nog wel rijdbaar.
Ik begrijp dat de Rick in droge condities niet echt onder doet voor de Ray/Ralph. Dus dat zou een goede optie kunnen zijn..
Het is gewoon zonde dat banden zo duur zijn. Anders zijn het best leuke dingen om gewoon te proberen wat de band is die het best bij je past (en bij je fiets). Er zijn gewoon zo veel opties. Zou bijvoorbeeld na echt positief verrast te zijn door de Vittoria Terreno XC Race echt wel eens de Peyote XC Race willen proberen.
[ Voor 25% gewijzigd door ZanielGa op 19-01-2026 21:00 ]
Mwah, als het echt 100% droog zou zijn wel. De vraag is alleen ga je die 100% echt halen? Een modderstrook op het vlakke is niet zo'n probleem, op een helling, omhoog of naar beneden kan allebei vervelend worden.Prulleman schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:14:
[...]
Ben niet zo van het banden wisselen.. maar zou jij onder droge omstandigheden de RdHF rijden met de Ricks? (Als de voorspellingen echt klote zijn kan ik altijd nog wat anders overwegen). Ik geloof wel dat ik in NL er wel overal mee weg kom. Zeker gezien ik met slecht weer eerder op de indoor trainer stap😋.
Houdt het wel bij de Maxxis Minion DHR II achter en Assegai voor. Werkt prima, genoeg grip wel weinig snelheid. Dat laatste is vindt ik persoonlijk niet zo belangrijk.
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
@Daan_ Liever moe van de rolweerstand dan met je muil in de modder?
:strip_exif()/f/image/xXaK5TP6Vx6dl70qitIii55s.jpg?f=fotoalbum_large)
'New bike day' afgelopen zondag!
Rij nu op een Stevens Sentiero. Wel even wennen, ga van 3x7 naar 1x12, maar 2,5 kilo lichter scheelt echt veel.
Nog wat kleine aanpassingen nodig, maar nu al helemaal happy.
There is no place like 127.0.0.1
Lees maar Ardenner harde stenen ipv modderSpeedgeek schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:12:
@Daan_ Liever moe van de rolweerstand dan met je muil in de modder?
@Hencksch Hangt er vanaf waar je fietst uiteraard
Leuk! Gefeliciteerd. 2,5 kg lichter dat is hééééél veel, dat merk je zeker! Welke fiets is het?Primator schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:58:
[Afbeelding]
'New bike day' afgelopen zondag!
Rij nu op een Stevens Sentiero. Wel even wennen, ga van 3x7 naar 1x12, maar 2,5 kilo lichter scheelt echt veel.
Nog wat kleine aanpassingen nodig, maar nu al helemaal happy.
Ik heb een Specialized Stumpjumper HT en sinds kort ook een Specialized Epic. Beide een kleine 12 kg.
Het grote verschil tussen deze twee fietsen is vooral bij 'wortels, hobbels, enz...', vanwege de demper natuurlijk.
Een maatje van mij heeft de S-Works Epic die 2 kg lichter is. En ik moet zeggen dat ik een groter verschil merk tussen mijn Epic en die van hem, dan tussen mijn HT en mijn Epic.
Qua onderdelen lijkt het niet dat het grote verschil zit... op een gegeven moment, vanaf een bepaalde prijsklasse, zijn het toch de details. Maar die 2 kg lichter, dat is volgens mij wat ik het meeste merk... maar goed voor een MTB van 10 kg moet je diep in de buidel tasten
Waar enkele jaren geleden laag gewicht de belangrijkste focus was voor veel (wedstrijd)rijders. (binnen XC en enduro) Zie je de laatste jaren duidelijk een verschuiving. Gewicht is niet langer dé doorslaggevende factor.
Ontwikkelingen in de sport laten zien dat controle, betrouwbaarheid en snelheid in technische secties steeds zwaarder wegen dan puur gewichtsbesparing. Dat vertaalt zich in concrete keuzes: bredere banden, dropper posts, langere veerwegen en grotere remschijven zijn inmiddels gemeengoed geworden, ook in discipline als XC waar dat vroeger ondenkbaar was.
Daarnaast stappen steeds meer merken over op draadloze systemen, niet alleen voor groepsets, maar ook voor vering en dropper posts. Zelfs in de XC-wereld zie je rijders verschijnen met 4 pots remmen, iets wat een paar jaar geleden nog uit den boze was.
Al deze ontwikkelingen hebben één duidelijke consequentie: ze brengen extra gewicht met zich mee.
Toch wordt dat gewicht geaccepteerd, de winst in controle, veiligheid, betrouwbaarheid en snelheid op technisch terrein groter is dan het nadeel van een paar honderd gram extra (of zelfs kilootje meer). De moderne wedstrijdrit draait niet meer alleen om zo snel en licht mogelijk, maar om zo snel en stabiel mogelijk over het volledige parcours te knallen.
Afgelopen jaar mijn YT Capra MX CF zo licht mogelijk opgebouwd. En ja, op klimmetjes en accelereren voel je dat absoluut. Fiets voelt niet helemaal naar wens met de neus omlaag en bij drops en jumps....
Overweeg bewust wat gewicht toe te voegen, specifiek laag in de fiets, bij de bottom bracket. Niet extreme, maar iets van 200 a 400 gram. Alleen nog uitvogelen hoe
Merk dat stabiliteit, rust in de fiets en tractie in (ruiger) terrein voor mij zwaarder wegen dan die paar honderd gram/kilo winst op de weegschaal.
Ontwikkelingen in de sport laten zien dat controle, betrouwbaarheid en snelheid in technische secties steeds zwaarder wegen dan puur gewichtsbesparing. Dat vertaalt zich in concrete keuzes: bredere banden, dropper posts, langere veerwegen en grotere remschijven zijn inmiddels gemeengoed geworden, ook in discipline als XC waar dat vroeger ondenkbaar was.
Daarnaast stappen steeds meer merken over op draadloze systemen, niet alleen voor groepsets, maar ook voor vering en dropper posts. Zelfs in de XC-wereld zie je rijders verschijnen met 4 pots remmen, iets wat een paar jaar geleden nog uit den boze was.
Al deze ontwikkelingen hebben één duidelijke consequentie: ze brengen extra gewicht met zich mee.
Toch wordt dat gewicht geaccepteerd, de winst in controle, veiligheid, betrouwbaarheid en snelheid op technisch terrein groter is dan het nadeel van een paar honderd gram extra (of zelfs kilootje meer). De moderne wedstrijdrit draait niet meer alleen om zo snel en licht mogelijk, maar om zo snel en stabiel mogelijk over het volledige parcours te knallen.
Afgelopen jaar mijn YT Capra MX CF zo licht mogelijk opgebouwd. En ja, op klimmetjes en accelereren voel je dat absoluut. Fiets voelt niet helemaal naar wens met de neus omlaag en bij drops en jumps....
Overweeg bewust wat gewicht toe te voegen, specifiek laag in de fiets, bij de bottom bracket. Niet extreme, maar iets van 200 a 400 gram. Alleen nog uitvogelen hoe
Merk dat stabiliteit, rust in de fiets en tractie in (ruiger) terrein voor mij zwaarder wegen dan die paar honderd gram/kilo winst op de weegschaal.
[ Voor 9% gewijzigd door Daan_ op 21-01-2026 10:37 ]
Volgens mij is het bij de World Cup Downhill ook niet ongebruikelijk om zelfs ballast gewicht toe te voegen aan de fiets.
Wyn Masters gaf ooit eens in een podcast aan dat Jackson Goldstone 2,3kg toevoegt.
Wyn Masters gaf ooit eens in een podcast aan dat Jackson Goldstone 2,3kg toevoegt.
Er zijn zelfs merken die bevestig opties toevoegen aan de fiets om extra gewicht te monteren. Zelf nog uitvogelen hoe extra gewicht onder de BB toe te voegen bij de YT Capra. Wil toch eens testen....
komt waarschijnlijk dat ik afgelopen jaren gewend ben geraakt aan de E waar het gewicht zich ook rond de BB bevindt.
komt waarschijnlijk dat ik afgelopen jaren gewend ben geraakt aan de E waar het gewicht zich ook rond de BB bevindt.
[ Voor 16% gewijzigd door Daan_ op 21-01-2026 10:55 ]
Zijn zware banden niks voor je?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
@Daan_ de dingen die jij noemt, zullen ongetwijfeld van invloed zijn op wedstrijdrijders. Voor mij en de meeste andere rijders hier, zal een dropper post, elektronisch schakelen, remmen... de meesten van ons komen geen enkele remkracht te kort 
2 kg lichter of zwaarder... dat merken wij wel.
2 kg lichter of zwaarder... dat merken wij wel.
Voor XC draait het wel toch vooral nog om de kilo's hoor. Die nieuwe XC fully's zitten ook allemaal onder de 10kg. Misschien dat ze met een hardtail al wel op 8kg uit kunnen komen, in die zin kiezen ze idd niet voor het laagste gewicht, maar ik kan me niet voorstellen dat iemand een World Cup XC race in gaat met een fiets van 12kg.
Dat moderne XC-fully’s onder de 10 kg (kunnen) zitten klopt, maar dat komt veelal, doordat fabrikanten erin geslaagd zijn om lichtere fietsen te produceren met meer controle en comfort. Niet doordat ze alles puur op minimale massa ontwerpen. Fietsen zouden dan zelfs nog iets lichter kunnen zijn ....
Wat vooral veranderd is:
• XC-parcoursen zijn veel technischer geworden
• Rijders hebben meer grip, remkracht en stabiliteit nodig
• Dat zie je terug in bredere banden (2.4–2.6), dropper posts, grotere remschijven en zelfs 4-pots remmen
• Allemaal dingen die je vroeger niet zag in XC, juist vanwege het gewicht
Een fiets van 12 kg zie je inderdaad niet snel in een World Cup, maar het verschil is dat men tegenwoordig liever een fiets van 10 kg met perfecte controle rijdt dan een 9 kg fiets die nerveus of beperkt is in ruig terrein.
gewicht is nog steeds relevant, maar functionele snelheid, controle en betrouwbaarheid zijn nu belangrijker dan het absolute laagste gewicht.
En deze trend zie je ook bij onze fietsen voor de normale sterveling.
Heb hier nog zo'n Schmolke Carbon 720mm stuur liggen. Die weegt bijna niks. Die raak ik aan straat stenen niet kwijt. Markt voor dit soort extreme lichte upgrades is wel heel stuk kleiner geworden....
Wat vooral veranderd is:
• XC-parcoursen zijn veel technischer geworden
• Rijders hebben meer grip, remkracht en stabiliteit nodig
• Dat zie je terug in bredere banden (2.4–2.6), dropper posts, grotere remschijven en zelfs 4-pots remmen
• Allemaal dingen die je vroeger niet zag in XC, juist vanwege het gewicht
Een fiets van 12 kg zie je inderdaad niet snel in een World Cup, maar het verschil is dat men tegenwoordig liever een fiets van 10 kg met perfecte controle rijdt dan een 9 kg fiets die nerveus of beperkt is in ruig terrein.
gewicht is nog steeds relevant, maar functionele snelheid, controle en betrouwbaarheid zijn nu belangrijker dan het absolute laagste gewicht.
En deze trend zie je ook bij onze fietsen voor de normale sterveling.
Heb hier nog zo'n Schmolke Carbon 720mm stuur liggen. Die weegt bijna niks. Die raak ik aan straat stenen niet kwijt. Markt voor dit soort extreme lichte upgrades is wel heel stuk kleiner geworden....
[ Voor 24% gewijzigd door Daan_ op 21-01-2026 13:42 ]
Ik kom van een Bulls Wildtail 1 van 15+ kilo, dat voelt dan ineens als lomp als je overstapt op een Stevens Sentiero van minder dan 12,5 kilo.Galois schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 08:37:
[...]
Leuk! Gefeliciteerd. 2,5 kg lichter dat is hééééél veel, dat merk je zeker! Welke fiets is het?
.....
There is no place like 127.0.0.1
Waar de meeste zondagsrijders, waar ik zelf ook toe behoor, ergens tussen de 75 en 85 kilo wegen, zou ik me over een kilo meer of minder aan deaud gewicht geen zorgen maken. 1Kg afvallen is goedkoper dan een fiets die 1kg lichter is.
Dat is zeker zo, maar toen ik van een 14+kg fiets naar een 10+kg fiets ging was dat echt een wereld van verschil. Je merkt echt wel dat je veel makkelijker wegrijdt, maar zeker als het parcours een beetje uitdagender wordt heb je veel meer controle over je fiets. Je hoef in eens een stuk minder massa een kant op te gooien en dat merk je heel goed.Hencksch schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:36:
Waar de meeste zondagsrijders, waar ik zelf ook toe behoor, ergens tussen de 75 en 85 kilo wegen, zou ik me over een kilo meer of minder aan deaud gewicht geen zorgen maken. 1Kg afvallen is goedkoper dan een fiets die 1kg lichter is.
Maar om nu een paar duizend euro te betalen voor een 1kg lichtere fiets dat is natuurlijk onzin. Maar een stap van een paar kg helpt echt wel, ook voor de zondagsrijder.
ik merk dat zelf ook altijd goed met mijn woon-werk fiets. Als mijn tas achterop ligt voelt die fiets ook veel lomper en minder stabiel. Zal denk ook over een kilo of 2 á 3 gaan.
---------------
De mentale boost is natuurlijk gigantisch op het moment dat je S-works ipv specialized op je frame hebt staan.Hencksch schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:36:
Beetje het zelfde effect dat (niet lekker matchende) goud/bronze stanchions op voorvork, demper en vooral dropper heeft.
Over dempers gesproken; bij snelle Dieppe compressie (Huck to flat bijvoorbeeld) piept mn Float X wat.. Jaar niet op gefietst, toen deed ie dat niet. Toch maar voor een full-service sturen als hij het ook doet bij warmer weer.
Achja, het is maar net waar je wilt fietsen en hoe je wilt fietsen
Ik heb onlangs een nieuwe MTB gekocht: Specialized Epic 8.
Ik heb een Uebler fietsendrager (deze) en mijn nieuwe MTB is er met geen mogelijkheid op de binnenste te krijgen. Na een kwartier klooien heb ik 'm op de buitenste gezet en dat ging dan wel.
Maar twee fully's past er toch nooit op? Iemand tips of ervaringen?
Ik heb een Uebler fietsendrager (deze) en mijn nieuwe MTB is er met geen mogelijkheid op de binnenste te krijgen. Na een kwartier klooien heb ik 'm op de buitenste gezet en dat ging dan wel.
Ja, ik zie dit tijdens het vergelijken/kopen: bijna alle carboon onderdelen zijn 100 gr lichter en 100 € duurder ! 😆
Ik heb zelf nog een extra dilemma: carboon spul op m'n zwaardere fiets (20 kg) of op m'n lichtgewicht (10 kg) ? 🤭
Ik heb zelf nog een extra dilemma: carboon spul op m'n zwaardere fiets (20 kg) of op m'n lichtgewicht (10 kg) ? 🤭
9950x3d+4090+64DDR
Dat is de reden waarom ik heb gekozen voor een Thule epos: kost een vermogen maar alle soorten en maten fietsen passen er gegarandeerd op. Nog nooit zo’n gemakkelijke fietsendrager op mijn auto gehad.Galois schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:09:
Voordeel is ook dat hij er makkelijk afkan en vervolgens in de kofferbak van mijn v70 past: bij Amerongen staan niet voor niks bordjes over diefstal.
@Galois goedkopere optie.. een drager voor 3 fietsen.
2 fullies geen probleem (een YT Izzo en een Scott Spark, dus voor nederlandse begrippen, vrij grote fietsen, maar blijft modern xc/trail)
(en 3 racefietsen is ook geen probleem, bepaalde combinaties van 3 mtb's lukken met veel moeite soms)
Hapro atlas (premium) 3, te vinden voor < 400. Past bij mij ook in de kofferbak, is alleen vrij lomp en zwaar/
2 fullies geen probleem (een YT Izzo en een Scott Spark, dus voor nederlandse begrippen, vrij grote fietsen, maar blijft modern xc/trail)
(en 3 racefietsen is ook geen probleem, bepaalde combinaties van 3 mtb's lukken met veel moeite soms)
Hapro atlas (premium) 3, te vinden voor < 400. Past bij mij ook in de kofferbak, is alleen vrij lomp en zwaar/
Lichte onderdelen op een fiets van 20 kg is kansloos, met een grote investering is het nog steeds een zware fiets (maar dan misschien 19.5 kg ipv 20, maar dat merk je niet..)Maulet schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:09:
Ja, ik zie dit tijdens het vergelijken/kopen: bijna alle carboon onderdelen zijn 100 gr lichter en 100 € duurder ! 😆
Kan je beter in 1 keer de hele fiets vervangen
Als je moderne wielen erin kan stoppen, is dat nog wel een optie, bv een 29, boost, schijfrem set kan je mooi meenemen naar een andere fiets. Daar is (niet goedkoop) wel relatief veel winst in 1 keer te halen.
@Sammy_tukker en @Prulleman, een andere drager is wel een extreme oplossing... Deze Uebler was ook geen twee tientjes 
Overigens is het wel een drager voor 3 fietsen: ik heb de uitbreidingsset en 3 racefietsen gaan er goed op. Twee MTB's, waarvan mijn oude harttail en een fully ook. Maar met deze nieuwe niet als 'binnenste' fiets.
Altijd een gedoe... ben er klaar mee!
Straks moet ik voor elke soort fiets een andere drager hebben...
Ik ga van het weekend in de tuin maar even testen of er een manier is om de fiets er goed op te krijgen. De buizen van de MTB zijn ook best dik en de grijpers van de drager niet daarvoor gemaakt heb ik het gevoel.
Je hebt ook van die grijpers met een lus eromheen (https://www.kamphuisdakko...uder-met-straps-1e-fiets/), weet niet goed of dat een oplossing zou kunnen zijn...
Overigens is het wel een drager voor 3 fietsen: ik heb de uitbreidingsset en 3 racefietsen gaan er goed op. Twee MTB's, waarvan mijn oude harttail en een fully ook. Maar met deze nieuwe niet als 'binnenste' fiets.
Altijd een gedoe... ben er klaar mee!
Ik ga van het weekend in de tuin maar even testen of er een manier is om de fiets er goed op te krijgen. De buizen van de MTB zijn ook best dik en de grijpers van de drager niet daarvoor gemaakt heb ik het gevoel.
Je hebt ook van die grijpers met een lus eromheen (https://www.kamphuisdakko...uder-met-straps-1e-fiets/), weet niet goed of dat een oplossing zou kunnen zijn...
Waar loop je op vast als je hem op de binnenste probeert te krijgen? Ik heb een Uebler F24 en krijg daar twee Canyon Neurons opGalois schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:09:
Moet wel zeggen, ze hadden niet veel groter moeten zijn...maar mijn XL Neuron is ook al wel lomp groot (dik 2 meter)
Ik heb een Uebler I21S en daar past met gemak een L Hightower op de binnenste en een Megatower XL op de buitenste. Geen idee of er verschillen zijn in goot afstand. Zie wel dat de beugels anders zijn bij de jouwe.Galois schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:09:
Ik ga dit weekend weer even prutsen... (mocht je een foto hebben van jouw opstelling...).Speedgeek schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:10:
[...]
Ik heb een Uebler I21S en daar past met gemak een L Hightower op de binnenste en een Megatower XL op de buitenste. Geen idee of er verschillen zijn in goot afstand. Zie wel dat de beugels anders zijn bij de jouwe.
De binnenste beugel is erg kort en deed ik op de staande buis (boven de crank) op mijn harttail. Hij kan niet om de onderbuis en de demper blokkeert ook een mogelijkheid... Maar niet anders dan bij een ander, dus misschien moet ik even beter puzzelen...
Bij mij maakt het ook uit welke kant ik het stuur begin. Op de een of andere manier lukt het me net niet als ik met de achterste fiets het stuur aan de linkerkant begin, andersom kan het weer wel. Wellicht ook nog een poging waard :)Galois schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:07:
[...]
Ik ga dit weekend weer even prutsen... (mocht je een foto hebben van jouw opstelling...).
De binnenste beugel is erg kort en deed ik op de staande buis (boven de crank) op mijn harttail. Hij kan niet om de onderbuis en de demper blokkeert ook een mogelijkheid... Maar niet anders dan bij een ander, dus misschien moet ik even beter puzzelen...
Foto van de opstelling:Galois schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:07:
[...]
Ik ga dit weekend weer even prutsen... (mocht je een foto hebben van jouw opstelling...).
:strip_exif()/f/image/toO0ZzhkwRck5iMNCoPXzLJT.jpg?f=fotoalbum_large)
De Megatower stond met zijn voorwiel naar de passagierszijde en de lange klem op de VPP multilink. Dus min of meer hetzelfde als mijn Hightower.
Morgen een rondje Amerongen-Leersum om weer eens gevoel te krijgen
Afgelopen weken doordeweeks rondgereden op Route Lunteren dus die heb ik wel weer gezien. Vanaf huis vertrekken kom ik op 75km dus ben vooral benieuwd of ik zonder onderkoeling thuis ga komen. Conditie is niet helemaal top maar ondanks vorig jaar vrijwel niet op de mtb te hebben gezeten voelt het wel weer lekker
😀😀😀
Klem op het horizontale deel zetten en aan de downtube klemmen? Overigens is dit een van de redenen dat ik een drager met straps heb: minder druk op carbon buizen en flexibeler in de montage (trek bij mijn Fuel EX het ding langs de seattube tussen buis en demper door bijvoorbeeld).Galois schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:47:
@Sammy_tukker en @Prulleman, een andere drager is wel een extreme oplossing... Deze Uebler was ook geen twee tientjes
Altijd een gedoe... ben er klaar mee!Straks moet ik voor elke soort fiets een andere drager hebben...
Maar je klemt op de 'scharnierende delen'? Niet bang dat het daar niet sterk genoeg is?Speedgeek schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:41:
[...]
Foto van de opstelling:
[Afbeelding]
De Megatower stond met zijn voorwiel naar de passagierszijde en de lange klem op de VPP multilink. Dus min of meer hetzelfde als mijn Hightower.
Heb je zoiets?GoldenSample schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:31:
[...]
Klem op het horizontale deel zetten en aan de downtube klemmen? Overigens is dit een van de redenen dat ik een drager met straps heb: minder druk op carbon buizen en flexibeler in de montage (trek bij mijn Fuel EX het ding langs de seattube tussen buis en demper door bijvoorbeeld).
:strip_exif()/f/image/cuBj3XQMfkxJWXOCJ5YPwoSL.png?f=user_large)
Want ik zat wel te denken aan zo'n grijper. Voelt ook 'veiliger'.
Ik heb een carbon frame en die zwarte scharnierende beugel is een aluminium deel dus voor mij komt het juist beter uit om de fiets daar te klemmen. Zo zet ik ook geen klemmende kracht op het frame. Kreeg dit ook als tip van de LBS. Ben er mee naar de Italiaanse kust gereden dus heb er inmiddels wel veel vertrouwen inGalois schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:43:
[...]
Maar je klemt op de 'scharnierende delen'? Niet bang dat het daar niet sterk genoeg is?
Wat betreft die grijper waar je nu een foto van stuurt. Ik had die vraag ook gesteld aan mijn LBS toen ik in september vorig jaar de drager kocht en die adviseerde mij degene met beugels te nemen. Werkte net zo goed en was volgens mij toen iets goedkoper.
[ Voor 19% gewijzigd door Speedgeek op 28-01-2026 11:30 ]
Heb een pro-user met zulke klemmen. Zelfde ideeGalois schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:45:
[...]
Heb je zoiets?
[Afbeelding]
Want ik zat wel te denken aan zo'n grijper. Voelt ook 'veiliger'.
Persoonlijk vindt ik de klemmen niet zo prettig. De straps zoals op de Thule Epos 2. vindt ik persoonlijk stuk prettiger en voelt ook stuk veiliger aan. Als extra doe ik er nog een Thule Carbon dinges tussen, maar dat is eigenlijk niet echt nodig..... Fiets blijf ook op DE snelweg met 180 netjes stabiel achter op staan.
Gezien bij mij vaak de eMTBs achterop staan. Gekozen voor de Epos, maar zeker geen spijt van.
Gezien bij mij vaak de eMTBs achterop staan. Gekozen voor de Epos, maar zeker geen spijt van.
Die straps lijken mij inderdaad ook een stuk 'veiliger'. Eigenlijk zou dat de standaard moeten zijn!Daan_ schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 06:56:
Persoonlijk vindt ik de klemmen niet zo prettig. De straps zoals op de Thule Epos 2. vindt ik persoonlijk stuk prettiger en voelt ook stuk veiliger aan. Als extra doe ik er nog een Thule Carbon dinges tussen, maar dat is eigenlijk niet echt nodig..... Fiets blijf ook op DE snelweg met 180 netjes stabiel achter op staan.
[Afbeelding]
Ik vind 80 euro voor zo'n bijpassende Uebler wel aan de prijs... Deze hierboven op een 'universele' zijn een stuk beter geprijsd, maar goed, dan zouden ze wel goed moeten passen (ervaringen mee iemand?).
Dank voor al jullie tips en aanwijzingen. Ik ga van het weekend even prutsen en de beste manier onderzoeken. Zal tzt hier ook foto's van plaatsen.
Waarom zou dit veiliger zijn dan een klem? Een (goede) klem heeft gewoon een max moment om m mee aan te draaien: je kan je carbon er niet mee kapot draaien (althans: zo is 't bij Thule (acutight)). En 't blijft met 180 ook gewoon zitten (been there, done that), hoewel je dat misschien niet moet willen (Thule beveelt zelf een max snelheid van 130 aan; veel andere fabrikanten zelfs maar 120)
Het voelt veiliger, omdat de strap echt om de buis heen zit. De klem heeft altijd een opening waar de buis tussendoor zou kunnen glippen. Dit gebeurt natuurlijk niet... maar bij een strap is het onmogelijk.EraZor schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:34:
Waarom zou dit veiliger zijn dan een klem? Een (goede) klem heeft gewoon een max moment om m mee aan te draaien: je kan je carbon er niet mee kapot draaien (althans: zo is 't bij Thule (acutight)). En 't blijft met 180 ook gewoon zitten (been there, done that), hoewel je dat misschien niet moet willen (Thule beveelt zelf een max snelheid van 130 aan; veel andere fabrikanten zelfs maar 120)
Je ziet toch veel mensen een (sjor)bandje om de klem en fiets hebben. Blijkbaar uit gevoel van extra veiligheid?
Overigens geen enkele ervaring met straps. Ik heb altijd een klem gehad en vertrouw deze volledig (nooit een extra bandje omheen gehad).
Beste argument voor een strap tov een klem is de "flexibele pasvorm" en daarmee altijd een juiste druk verdeling, ongeacht de vorm van de "buis" waar je op klemt.
Een klem is gemaakt zodat het redelijk past (en de kracht goed genoeg verdeeld) op een ronde en beetje ovale buis. Zo'n strap verdeeld de kracht altijd perfect , ook voor exotische buizen van fullies en aero racefietsen
Een klem is gemaakt zodat het redelijk past (en de kracht goed genoeg verdeeld) op een ronde en beetje ovale buis. Zo'n strap verdeeld de kracht altijd perfect , ook voor exotische buizen van fullies en aero racefietsen
En dan de volgende vraag: waarom niet standaard een strap?Prulleman schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:09:
Beste argument voor een strap tov een klem is de "flexibele pasvorm" en daarmee altijd een juiste druk verdeling, ongeacht de vorm van de "buis" waar je op klemt.
Ik ben het met jou eens, maar blijkbaar de fabrikanten niet?
duurder? (antwoord op beide vragenGalois schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:36:
[...]
En dan de volgende vraag: waarom niet standaard een strap?
(ik heb ook geen straps, maar vind het wel interessant om eens te bekijken of de klemmen geupgrade kunnen worden)
Je zegt t zelf al: “goed genoeg”. Waarom zou je goed genoeg, beter willen maken? Ik gooi m’n Carbon fully in die klem, maar ook m’n aero racert. Zit allemaal muurvast.Prulleman schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:09:
je hebt helemaal gelijk, want dat doe ik ook al een hele tijd zonder problemen... paar keer met de SystemSix naar spanje en de Spark mee naar denemarken en regelmatig naar de ArdennenEraZor schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:52:
[...]
Je zegt t zelf al: “goed genoeg”. Waarom zou je goed genoeg, beter willen maken? Ik gooi m’n Carbon fully in die klem, maar ook m’n aero racert. Zit allemaal muurvast.
Een klem is gebruiksvriendelijk. Een strap is meer gedoe.Galois schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:36:
[...]
De meeste klanten gaan voor gebruiksvriendelijk zou ik zeggen
Wat ik wel heb met mijn fully icm Thule is dat de klem eigenlijk alleen op de onderbuis kan en die is eigenlijk net te dik. Die is bij mij al eens los gekomen helaas, gelukkig stond er op dat moment nog de fiets van mijn zoontje achter. Sindien klem ik nog wel op die buis maar van boven, maar het is nog steeds niet ideaal.
Met mijn andere fietsen geen probleem, die kan ik klemmen op de zitbuis en dat gaat prima. Bij mijn fully gaat dat niet omdat ik in de knoei kom met de bevestiging van de demper.
Met mijn andere fietsen geen probleem, die kan ik klemmen op de zitbuis en dat gaat prima. Bij mijn fully gaat dat niet omdat ik in de knoei kom met de bevestiging van de demper.
Ik zie dat Thule nu diverse dragers standaard voorziet van een strap... en ze zijn ook als spareparts verkrijgbaar (kent uiteraard zijn prijs). Dus denk dat iig Thule inmiddels ook om is.Galois schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 14:36:
[...]
Klem werkt prima, vergt alleen iets meer aandacht/oplettendheid (zeker icm carbon).
Dit is dus exact het probleem dat ik dus heb... en waar ik dit weekend met de ervaringen hierboven nog even ga prutsen.Kluus schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:10:
Wat ik wel heb met mijn fully icm Thule is dat de klem eigenlijk alleen op de onderbuis kan en die is eigenlijk net te dik. Die is bij mij al eens los gekomen helaas, gelukkig stond er op dat moment nog de fiets van mijn zoontje achter. Sindien klem ik nog wel op die buis maar van boven, maar het is nog steeds niet ideaal.
Met mijn andere fietsen geen probleem, die kan ik klemmen op de zitbuis en dat gaat prima. (Bij mijn fully gaat dat niet omdat ik in de knoei kom met de beversiging van de demper).
@Torched zonder ervaring met de strapsvariant, lijkt mij die toch echt gebruiksvriendelijker. Ik moet (ook met racefietsen en kleinere fietsen) altijd wel puzzelen om de klem op de juiste plek te krijgen: weer ietsje naar voren, weer ietsje naar achteren, enz.
Met een strap lijkt daar meer marge in te zitten... Maar goed, wat ik zeg: geen ervaring met straps.
Gebruikersvriendelijk is persoonlijk dingetje ;-) Persoonlijk vindt ik de klem gebruikers onvriendelijk. Zeker met de fietsen zoals ik deze heb. Waar klemmen alles behalve praktisch is. En waar een strap uitkomst biedt en ook stuk sneller te bevestigen is. En gelijkmatige druk geeft op de carbon frames. Dit samen flexibele arm van de Thule Epos ideaal voor fietsen als de Canyon Torque On.Torched schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:55:
[...]
Een klem is gebruiksvriendelijk. Een strap is meer gedoe.
De meeste klanten gaan voor gebruiksvriendelijk zou ik zeggen
Die klemmen passen soms gewoon niet lekker op veel plekken omdat ze veel meer ruimte nodig hebben. Het hangt ook nogal van het ontwerp van de klem af en je frame om welke delen ze wel of niet lekker zitten. Zelfde mbt druk op de buizen bij carbon. Met zo een klem krijg je potentiële peakloads (opnieuw afhankelijk van de buis en klem, Thule verkoopt daarom ook zn matje dat er omheen valt en de druk verdeeld). Meestal krijg je het wel werkend met een strap is het gewoonweg simpeler en flexibeler. Vind ik ook fijn als ik andere fietsen dan mijn eigen er bij heb op de drager, hoef ik minder puzzelen en te verstellen. Juist als dat wat emmeren is krijg je dat mensen dingen matig tot niet goed vast gaan zetten omdat het eigenlijk net niet past ('dan moet het maar zo'). Dat is het recept voor problemen.EraZor schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:34:
Idem met het pletten van een buis; 99 v/d 100 keer geen issue maar met zn strap gewoonweg nooit. Van een oldschool dun stalen buis op een stadsfiets tot een flinke diameter buis bij de rocker pivot; met die strap kan je overal omheen. Scheelt weer die arm verplaatsen, geen gezeik altijd goed.
[ Voor 14% gewijzigd door GoldenSample op 31-01-2026 00:14 ]
Sinds mijn nieuwste canyon spectral frame storage heeft ben ik wel fan van de straps. Had vroeger een hapro atlas premium ii met klemmen, die was prima. Nu overgestapt naar VW california als auto met vrij specifieke achterklep wat fietsendragers betreft. Heb nu een prouser FG2+ met straps en al bij al wel een upgrade als je het mij vraagt. Er zit ook een metalen insert in om diefstal nog een tikje te ontmoedigen (blijft makkelijk, maar niet meer zo makkelijk als de Franse security op de decathlon parking me voor waarschuwde met mijn oude drager.)
Ok, als klemmen niet passen, kan een strap een oplossing zijn, uiteraard. Mijn punt is meer: als t nu met klemmen vast zit, zou ik me de “upgrade” besparen om ze te vervangen. T is bij mij met 30+ verschillende fietsen (stads/race/mountain) nog nooit gebeurd dat ik ze niet vast kon zetten, maar er zullen uiteraard uitzonderingen zijn. En nee: nog nooit iets losgeraakt of beschadigd (en ik gebruik t ding denk ik gemiddeld 3x in de week, en rij d’r mee naar Spanje en Italië)
Voor mij is dit echt een uitkomst.
https://www.winparts.nl/b...2-4e2c-9a53-9ebcbf95b8b2#
Dit zorgt er voor dat je veel flexibeler bent met vastmaken op de drager, en je ontziet je carbonnen frame ook nog eens.
https://www.winparts.nl/b...2-4e2c-9a53-9ebcbf95b8b2#
Dit zorgt er voor dat je veel flexibeler bent met vastmaken op de drager, en je ontziet je carbonnen frame ook nog eens.
Je maakt de klem van fietsen drager hieraan vast? Dat zou ik persoonlijk niet zo'n fijne/veilige optie vinden. Dan liever wat meer betalen vooreen strap ;-)
Al zou deze ook niet zo geschikt zijn voor mijn type fietsen....
Zijn hier veel met een Raceface crank? Op mijn huidige Next SL draai ik de driveside er af met de bout, maar ik heb een 2dehands setje gekocht, volgens mij een jaar nieuwer dan de mijne en bij dit setje draai je de non-driveside er af. Vervolgens heb je dus de as aan de driveside vast en kun je geen kettingblad wisselen. Hebben ze de bouten gewoon omgewisseld, of is er een jaar geweest dat het andersom was?

Bout hier op de foto is dus 1 geheel en draai je er ook geheel uit, alleen dan laat de as niet los. Aan de andere kant zit de bout met de crank extracter.

Bout hier op de foto is dus 1 geheel en draai je er ook geheel uit, alleen dan laat de as niet los. Aan de andere kant zit de bout met de crank extracter.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Klopt, 1 kant gaat om de zadelpen, de andere om de stuurpen. Zit als een huis.Daan_ schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:34:
Je maakt de klem van fietsen drager hieraan vast? Dat zou ik persoonlijk niet zo'n fijne/veilige optie vinden. Dan liever wat meer betalen vooreen strap ;-)
Oh sure, als je een drager hebt en het nu past lekker door gaan. Bij een nieuwe drager is het wel een voordeel, hoeveel je er voor extra wilt betalen is persoonlijk en hangt van je gebruik af.EraZor schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:50:
Ok, als klemmen niet passen, kan een strap een oplossing zijn, uiteraard. Mijn punt is meer: als t nu met klemmen vast zit, zou ik me de “upgrade” besparen om ze te vervangen. T is bij mij met 30+ verschillende fietsen (stads/race/mountain) nog nooit gebeurd dat ik ze niet vast kon zetten, maar er zullen uiteraard uitzonderingen zijn. En nee: nog nooit iets losgeraakt of beschadigd (en ik gebruik t ding denk ik gemiddeld 3x in de week, en rij d’r mee naar Spanje en Italië)
Ik heb ook een Raceface Next SL crank. Ik moet ook aan de driveside de bout losdraaien. Bij mij is die dop niet 1 geheel.zonoskar schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:17:
Zijn hier veel met een Raceface crank? Op mijn huidige Next SL draai ik de driveside er af met de bout, maar ik heb een 2dehands setje gekocht, volgens mij een jaar nieuwer dan de mijne en bij dit setje draai je de non-driveside er af. Vervolgens heb je dus de as aan de driveside vast en kun je geen kettingblad wisselen. Hebben ze de bouten gewoon omgewisseld, of is er een jaar geweest dat het andersom was?
[Afbeelding]
https://www.raceface.com/...1DScxVQX1dhl2HDf8uxzFQ-oU
Thanks. Ik heb een 16mm hex adapter besteld zodat ik de bout kan overzetten. Wellicht is de crank ooit geheel gedemonteerd, of van een nieuwe as voorzien en toen verkeerd in elkaar gezet.Prulleman schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:15:
hier een RF Next R crank, ook met de spindle aan de NDS (en de extractor aan de DS), .. zou goed kunnen dat er een keer wat verkeerd in elkaar gezet is bij jou nieuwe crank.
Nieuw huis en nieuwe mogelijkheden om de fietsen te stallen en werkplaats in te richren.Dit topic weer eens door gebladerd voor inspiratie en tips :-)
Uiteindelijk uitgekomen bij Steadyrack ProFlex wide. Hier aantal van besteld samen met aantal ABUS Grond/muur ankers. Zodat alle fietsen netjes hangen, maar ook goed gezekerd zijn tegen diefstal. Helaas hoor/lees je nog net iets te vaak dat mensen hun handjes niet van andermans spulletjes kunnen blijven.
Tips zijn altijd welkom ;-)
Uiteindelijk uitgekomen bij Steadyrack ProFlex wide. Hier aantal van besteld samen met aantal ABUS Grond/muur ankers. Zodat alle fietsen netjes hangen, maar ook goed gezekerd zijn tegen diefstal. Helaas hoor/lees je nog net iets te vaak dat mensen hun handjes niet van andermans spulletjes kunnen blijven.
Mijn enige tip is om te kijken dat ze minimaal een randje van de grond af hangen. Als je een lekke voorband hebt rollen ze er dan niet achterover af.Daan_ schreef op zondag 8 februari 2026 @ 08:45:
Nieuw huis en nieuwe mogelijkheden om de fietsen te stallen en werkplaats in te richren.Dit topic weer eens door gebladerd voor inspiratie en tips :-)
[Afbeelding]
Wat nemen jullie mee aan gereedschap en onderdelen als je een rondje gaat mountainbiken? Ik neem nooit wat mee, maar ik zie ook mensen met een hele gereedschapset en onderdelen. Als je bijvoorbeeld een reserveband mee neemt, dan moet je ook al bandenlichters en een pomp mee hebben neem ik aan. Dus wat neemt iedereen mee?
Net als met willekeurige andere fiets opslot zetten is het altijd een goed idee om te zorgen dat er niet echt goed een lange hevel gebruikt kan worden om met spanning het slot open te laten schieten. Door het wiel met spaken heen is daarom een extra goed idee. Ook zorgen dat het slot niet bij de grond kan helpt veel (voorkomt kunnen leunen met het volle gewicht op een betonschaar maar maakt ook het strak/gefixeerd houden van een ketting lastiger bij doorslijpen).Daan_ schreef op zondag 8 februari 2026 @ 08:45:
[Afbeelding]
Verschilt waar ik heen ga en of ik onderhoud aan m'n fiets gedaan heb/weet dat er mogelijk iets niet helemaal in de haak zit.LinuxMan schreef op zondag 8 februari 2026 @ 18:11:
Wat nemen jullie mee aan gereedschap en onderdelen als je een rondje gaat mountainbiken? Ik neem nooit wat mee, maar ik zie ook mensen met een hele gereedschapset en onderdelen. Als je bijvoorbeeld een reserveband mee neemt, dan moet je ook al bandenlichters en een pomp mee hebben neem ik aan. Dus wat neemt iedereen mee?
Altijd mee en zit op de fiets: Binnenband (zit in/aan mijn frame), bandenlichters (zitten in m'n hippack), Pomp met daarin: oa: multitool, tubeless plugs, kettingpons & quicklink
Mee in de auto als ik verder weg ga (uurtje or meer rijden met de auto) of weet dat iets misschien niet helemaal jovel is: Standaard gereedschapskist met fiets meuk. Oa: Imbussleutels, reserve ketting, derailleurhanger, wat boutjes, remblokken, bleedkit (en remolie), schoonmaak alcohol, shockpump en nog veel meer. Dat ding is bij sleutelen altijd mijn default dus dat is een makkelijke handeling. Leeft vaak ook gewoon in mijn kofferbak. In mijn auto ligt sowieso een 12v compressor.
Op vakantie/bikepark: Bovenstaande met afhankelijke hoe/wat/waar andere band(en), sealant & tyrebooster om tubeless banden te kunnen monteren + dingen waarvan ik weet dat ze mogelijk problemen geven (wel eens extra rem mee genomen, demper, cassette & ketting).
Over het algemeen allemaal niet nodig maar vind rijden met een mankement erg irritant & die gereedschapskist staat toch ingepakt dus is 0 moeite.
[ Voor 40% gewijzigd door GoldenSample op 08-02-2026 19:19 ]
Cycplus as2 pro als pompLinuxMan schreef op zondag 8 februari 2026 @ 18:11:
Setje tubeless plugs
Kleine inbus Multitool (in bus heb ik ook een leatherman met voor torx enzo, of de tang)
Op lange trips ook reserve band, meer sealant enzo voor grotere repairs te kunnen doen. Derailleurhanger (udh) is ook handig.
Thanks zeker iets om rekening mee te houden. Slot(en) komen niet tot aan de grond En je hebt weinig tot geen hefboom tegen de muur. Verder is ruimte voorzien van camera's en een kastje dat vervelend geluid maakt. Bij kennis is recentelijk aantal fietsen gestolen. Daarom ook maar iets betere voorzorg maatregelen getroffen om het stukje lastiger te maken.GoldenSample schreef op zondag 8 februari 2026 @ 18:13:
[...]
Net als met willekeurige andere fiets opslot zetten is het altijd een goed idee om te zorgen dat er niet echt goed een lange hevel gebruikt kan worden om met spanning het slot open te laten schieten. Door het wiel met spaken heen is daarom een extra goed idee. Ook zorgen dat het slot niet bij de grond kan helpt veel (voorkomt kunnen leunen met het volle gewicht op een betonschaar maar maakt ook het strak/gefixeerd houden van een ketting lastiger bij doorslijpen).
Ik heb hier al een aantal jaar een aantal steadyracks aan de muur hangen (weet niet precies welke variant). Bevalt ngo steeds prima, degelijke dingen (mag ook voor het geld). En fietsen hangen stabiel en zonder problemen, ben niet bang voor een lekke voorband, die fiets blijft dan echt wel hangen.Daan_ schreef op zondag 8 februari 2026 @ 08:45:
[Afbeelding]
Ik ben heel erg zeker dat dat niet het geval hoeft te zijn. Kon bij mij de deur bijna niet open krijgen omdat er een fiets achter lag.IJsbeer schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:11:
[...]
Ik heb hier al een aantal jaar een aantal steadyracks aan de muur hangen (weet niet precies welke variant). Bevalt ngo steeds prima, degelijke dingen (mag ook voor het geld). En fietsen hangen stabiel en zonder problemen, ben niet bang voor een lekke voorband, die fiets blijft dan echt wel hangen.
@Daan_ Bedenk je goed of je misschien in de toekomst nog grotere fietsen gaat kopen. Ik heb er 4 opgehangen op wat toen mijn grootste fiets was alleen de LTHT past nu dus niet in die 4 en heb ik een 5e hoger moeten hangen.
Denk ook aan hoe je de schuur met de fiets binnenkomt als je ze plat tegen de muur wil draaien, ik draai ze nu met het stuur/zadel van de ingang af wat wel het beste voor de beschikbare ruimte is maar moet nu wel een rare draai met de fietsen maken om ze op te hangen.
Denk ook aan hoe je de schuur met de fiets binnenkomt als je ze plat tegen de muur wil draaien, ik draai ze nu met het stuur/zadel van de ingang af wat wel het beste voor de beschikbare ruimte is maar moet nu wel een rare draai met de fietsen maken om ze op te hangen.
Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic
:strip_exif()/f/image/7JvqTBghChIJscVyP5kS6g7K.jpg?f=fotoalbum_large)