Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 58 59 60 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Jpjedi
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 23:07
JJJ schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:00:
Zijn er hier mensen die op een xc fiets rijden en de manual/american bunny hop beheersen zonder dropper post?

Het lijkt me leuk mijn behendigheid op de fiets te vergroten maar in tutorials zie ik veel mensen op enduro fietsen rijden met laag zadel.
Is dit een must of een kwestie van vaardigheid?

Ik heb zelf wel eea geoefend door m'n zadel lager te zetten (en dat ging best aardig), maar als ik het in de praktijk niet kan gebruiken door gemis van een dropper is het natuurlijk relatief minder nuttig...

Dus, dropper min of meer verplicht of niet? :)
Meeste veldrijders beheersen dat wel, op parcours liggen 40cm hoge balkjes waar je overheen kunt springen. Bij veld tourtochten in zuid-west brabant en de Kempen zie je sporadisch droppers overigens. Meeste parcours op Hoogerheide en Alphen na, zijn nagenoeg vlak.

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 20:07

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

ElmarJ16 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 18:10:
(een deel van) de veldrijders doen het ook zonder dropper. Het is dus mogelijk, maar wel een stuk lastiger.
Volgens mij trekken die gewoon aan de pedalen doordat ze ingeklikt zijn.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• ElmarJ16
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 02:01
zonoskar schreef op woensdag 1 april 2020 @ 22:59:
[...]

Denk je ook over de volle 40 cm? Dat ze het laatste stukje zo doen kan ik ergens wel inkomen, maar niet de hele sprong. Kwestie van oefenen denk ik. Gelukkig heb ik op beide fietsen een dropper.

• Ruud
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 20:47
ElmarJ16 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 21:46:
Dat stoplicht is 1 ding, maar we zijn legio andere momenten waarbij een dropper handig is. Op een erg bochtige singletrack vind ik het ideaal om m'n zadel 2 a 3 cm te laten zakken. Dat geeft me net dat beetje meer om m'n fiets om te gooien en toch is de positie dan voldoende om nog goed door te trappen.

In een afdaling langer dan 3 seconden gaat die sowieso naar beneden.
Heb je helemaal gelijk in. Een dropper zorgt ervoor dat je makkelijker controle kunt houden als je iets meer gaat doen dan vlakke, rechte paden rijden. (Niet bedoeld als rode-lap-stier-opmerking, waarbij ik weet dat de kleur van de lap er minder toe doet maar zo is het gezegde nou eenmaal)

Zelfs op de 'switchback' naar beneden vlakbij het spoor op SB013 gebruik ik 'm. En tussen mijn oren helpt ie daar ook om hard te kunnen remmen en in te sturen op instabiele ondergrond.

Waarom doet een dropper dat?
Je krijgt veel meer bewegingsvrijheid en kunt je gewicht veel preciezer plaatsen omdat je zadel niet in de weg zit.

Is een dropper verplicht?
Ligt aan je voorkeur. Zonder dropper zou ik minder vertrouwen hebben en dus minder risico's nemen. Terwijl met dropper die risico's niet eens risico's zijn.

Maar zoals zo vaak zit de basis van grip en controle tussen je oren. Het toverwoord is vertrouwen.

• Jpjedi
zonoskar schreef op woensdag 1 april 2020 @ 22:59:
[...]

Dat is lastig, op een crosser gebruiken de meesten time pedalen waar je rechtstandig uit kunt. Spd zie je ook steeds vaker en die staan dan erg slap afgesteld. Als je aan de pedalen trekt dan heb je het risico van ineens voor je fiets te liggen.

Het is gewoon techniek, meeste crossers rijden ook al wel vanaf jonge leeftijd.

De fiets is lichter dus in principe gaat het springen makkelijker dan met een gemiddelde mtb.

• edoappelhof
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 07-04 12:23
Jpjedi schreef op donderdag 2 april 2020 @ 07:46:
[...]

Dat is lastig, op een crosser gebruiken de meesten time pedalen waar je rechtstandig uit kunt. Spd zie je ook steeds vaker en die staan dan erg slap afgesteld. Als je aan de pedalen trekt dan heb je het risico van ineens voor je fiets te liggen.

Het is gewoon techniek, meeste crossers rijden ook al wel vanaf jonge leeftijd.

De fiets is lichter dus in principe gaat het springen makkelijker dan met een gemiddelde mtb.
Zoek eens wat video's op van Tom Meeusen die springt (staat zo'n beetje bekend als beste bunnyhopper uit het peloton volgens mij). Ik denk dat daar weinig op aan te merken is qua techniek en materiaal en ik vind het gaaf om te zien.

• Tylen
  • Registratie: september 2000
  • Nu online

Tylen

ONK SuperCup 1000 #6

Ruud schreef op donderdag 2 april 2020 @ 07:05:
[...]

Heb je helemaal gelijk in. Een dropper zorgt ervoor dat je makkelijker controle kunt houden als je iets meer gaat doen dan vlakke, rechte paden rijden. (Niet bedoeld als rode-lap-stier-opmerking, waarbij ik weet dat de kleur van de lap er minder toe doet maar zo is het gezegde nou eenmaal)

Zelfs op de 'switchback' naar beneden vlakbij het spoor op SB013 gebruik ik 'm. En tussen mijn oren helpt ie daar ook om hard te kunnen remmen en in te sturen op instabiele ondergrond.

Waarom doet een dropper dat?
Je krijgt veel meer bewegingsvrijheid en kunt je gewicht veel preciezer plaatsen omdat je zadel niet in de weg zit.

Is een dropper verplicht?
Ligt aan je voorkeur. Zonder dropper zou ik minder vertrouwen hebben en dus minder risico's nemen. Terwijl met dropper die risico's niet eens risico's zijn.

Maar zoals zo vaak zit de basis van grip en controle tussen je oren. Het toverwoord is vertrouwen.
En het staat gewoon vet 8)

A wise man once said: 'Work is not a place."

• Jpjedi
edoappelhof schreef op donderdag 2 april 2020 @ 07:51:
[...]

Zoek eens wat video's op van Tom Meeusen die springt (staat zo'n beetje bekend als beste bunnyhopper uit het peloton volgens mij). Ik denk dat daar weinig op aan te merken is qua techniek en materiaal en ik vind het gaaf om te zien.
Ik doelde erop dat het niet enkel uit de pedalen komt.

Ik ken Tom redelijk inderdaad, nog met hem gereden bij de nieuwelingen. Top coureur.

• ZanielGa
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 05:57
Nou, het probleem van de steekas is boven water. Als ik het goed begrepen heb was de bus waar de as in moet schroeven los gegaan en draaide dus mee met de de as. Die bus zie je van de buitenkant van het frame dus niet.

• roda_djavulen
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 07-04 09:46
@ZanielGa En hoe hebben ze dan de steekas er alsnog uitgekregen en de bus dan terug vast gezet?

• ZanielGa
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 05:57
roda_djavulen schreef op donderdag 2 april 2020 @ 15:59:
@ZanielGa En hoe hebben ze dan de steekas er alsnog uitgekregen en de bus dan terug vast gezet?
Met gepiel hebben ze hem er uitgekregen. Geen idee hoe precies. Die bus zat met loctite vast en dat hebben ze nu weer gedaan. Ik hoop dus dat het nu wel blijft zitten.

• ElmarJ16
Wat een frame ontwerp zeg. Ik zou persoonlijk zelf geen loctite (op de rode na) niet gebruiken voor dat soort dingen. Een 2 componenten lijm lijkt me eerder geschikt hiervoor, al moet je dan wel weten dat het carbon niet aangetast wordt.

Mag je nog blij zijn dat je je as hebt ingevet. Stel dat die een beetje vast komt te zitten, dan ga je misschien die bus er nooit meer uit krijgen.

• roda_djavulen
Het klinkt wel een beetje eng ja. Maar goed in alle carbon frames zit de schroefdraad er op de een of andere manier ingelijmd. Ze kunnen geen schroefdraad tappen in het carbon zelf

• artharpe
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
Heeft iemand hier zijn fiets verzekerd voor schade? Ik heb nu een carbon fiets en zou bij een val toch wel graag wat zekerheid willen. Ik heb er al een paar bekeken, maar ben op zoek naar jullie ervaringen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 07-04 14:15
Ik ben lid van de NTFU, dan is je fiets verzekerd maar niet voor het hele bedrag.

Steun ook Klimmen tegen MS

• LEDfan
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 07-04 17:25
Ik rij momenteel op een Scott Aspect 950 (2018), ik hoop deze in juli te vervangen door een beter exemplaar, maar voorlopig wil ik deze nog wel even gebruiken.

Ik heb sinds kort wat problemen met de remmen. Eerst ging de rem vooraan steeds wat aanlopen/schuren, ik heb deze dan gecentreerd, maar dat heeft het niet permanent opgelost. Ik heb toen de rempads van zowel de voor als achter remmen eruit gehaald en ik dacht toen dat ze nog wel even meegingen.
Bij de laatste rit begon de achterrem nog veel harder te schuren. Ik heb gisteren de remblokjes er terug uitgehaald. Een van de twee blokjes vanachter is volledig blank en je ziet ook dat het metaal effectief tegen de remschijf heeft gezeten. Achteraf gezien had ik de remblokjes dus moeten vervangen. Dat wil ik nu dus ook doen, maar nu vraag ik mij af of ik de achterste remschijf best ook vervang. Op de binnenkant zitten er zeker wel krassen, maar ik weet niet hoe erg deze zijn. Ik voel dat deze zeker niet diep zijn.
De remschijf kost niet zo veel, maar ik heb dan ook een speciale sleutel nodig om deze los te maken.

De achterste remblokjes zijn trouwens totaal niet gelijk afgesleten, het niet blanke exemplaar heeft nog wel 1mm materiaal over. Is dit normaal? Ik ben sowieso van plan om de remleiding te ontluchten.

https://tweakers.net/i/qnYYCmGSK6iTmfvL6Tw7fRpF_jc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CDqtX22dxils0d2JoKYGkD6B.jpg?f=fotoalbum_tilehttps://tweakers.net/i/_1HAfyrcwTmiNH8jDln3hRdk8s0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3sBzNT8z9NUT8vTQqA8ZgWmX.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mathman
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21:27
artharpe schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 08:58:
Heeft iemand hier zijn fiets verzekerd voor schade? Ik heb nu een carbon fiets en zou bij een val toch wel graag wat zekerheid willen. Ik heb er al een paar bekeken, maar ben op zoek naar jullie ervaringen.
als je lid wordt van een fietsvereniging (MTB, wielren), dan wordt je automatisch lid van de NTFU. Bij dat lidmaatschap zit een verzekering voor je fiets tm €1000,- en accesoires tm €350,- met een eigen risico van €100.

Daarnaast kan je je verzekering uitbreiden tm €10000

En daarnaast kan je ook lid worden van de NTFU, met dezelfde voordelen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 23:27
LEDfan schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 09:13:
Ik rij momenteel op een Scott Aspect 950 (2018), ik hoop deze in juli te vervangen door een beter exemplaar, maar voorlopig wil ik deze nog wel even gebruiken.

Ik heb sinds kort wat problemen met de remmen. Eerst ging de rem vooraan steeds wat aanlopen/schuren, ik heb deze dan gecentreerd, maar dat heeft het niet permanent opgelost. Ik heb toen de rempads van zowel de voor als achter remmen eruit gehaald en ik dacht toen dat ze nog wel even meegingen.
Bij de laatste rit begon de achterrem nog veel harder te schuren. Ik heb gisteren de remblokjes er terug uitgehaald. Een van de twee blokjes vanachter is volledig blank en je ziet ook dat het metaal effectief tegen de remschijf heeft gezeten. Achteraf gezien had ik de remblokjes dus moeten vervangen. Dat wil ik nu dus ook doen, maar nu vraag ik mij af of ik de achterste remschijf best ook vervang. Op de binnenkant zitten er zeker wel krassen, maar ik weet niet hoe erg deze zijn. Ik voel dat deze zeker niet diep zijn.
De remschijf kost niet zo veel, maar ik heb dan ook een speciale sleutel nodig om deze los te maken.

De achterste remblokjes zijn trouwens totaal niet gelijk afgesleten, het niet blanke exemplaar heeft nog wel 1mm materiaal over. Is dit normaal? Ik ben sowieso van plan om de remleiding te ontluchten.

[Afbeelding][Afbeelding]
Als je blokken niet gelijk slijten, en regelmatig toch blijven aanlopen na opnieuw centreren, dan zijn de zuigers niet even gangbaar. de ene komt dan langzamer/slechter terug dan de andere. Je moet de zuigers dan voorzichtig naar buiten duwen (zonder dat ze eruit vallen) en schoonmaken.
Soms helpt het al als je de zuigers 1 voor 1 heen en weer laat gaan (en de andere dus tegenhouden). Vaak zie je al dat 1 langzamer naar buiten en of terug komt, als je de soepele dan tegenhoudt, dan kan je de andere soepeler maken.

Die remschijf zou ik niet direct vervangen. maar dat is lastig te bepalen aan de hand van een foto

• artharpe
  • Niet online
Toch even mijzelf quoten. Bedacht me namelijk, omdat dit een Canyon was, ik de betaling op de website met creditcard had gedaan.

De voorwaarden:

Aankoopverzekering: samengevat zijn vrijwel alle goederen die u met uw Card heeft betaald verzekerd
tegen verlies, diefstal en beschadiging tot 180 dagen (270 dagen bij de ANWB Silver Card en 365 dagen bij
de Visa Gold Card) na de dag van de aankoop. Per gebeurtenis geldt steeds een eigen risico van € 25,-.

Het eerste jaar ben ik dus voorzien :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ruud
roda_djavulen schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 08:47:
Het klinkt wel een beetje eng ja. Maar goed in alle carbon frames zit de schroefdraad er op de een of andere manier ingelijmd. Ze kunnen geen schroefdraad tappen in het carbon zelf
Klopt, maar soms is de draad ook onderdeel van de derailleurhanger :)

@artharpe: zijn fietsen en voertuigen niet ergens anders in de voorwaarden uitgesloten? Overigens zou ik me meer zorgen maken bij een alu fiets. Dat is net zo kwetsbaar en zeker afgeschreven als het stuk is. Carbon is in veel gevallen nog perfect te repareren.

@LEDfan: wat @Prulleman zegt maar ik zou de remschijf of vervangen of minimaal goed bekijken. Hij ziet er wel erg ruw uit op de foto.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 00:26

[Afbeelding][Afbeelding]
kwaad kan het inprincipe niet maar als je schijf ruw is slijten je nieuwe remblokjes weer harder.

https://protofa.com/

• Jampot007
Ruud schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:57:
[...]

@artharpe: zijn fietsen en voertuigen niet ergens anders in de voorwaarden uitgesloten? Overigens zou ik me meer zorgen maken bij een alu fiets. Dat is net zo kwetsbaar en zeker afgeschreven als het stuk is. Carbon is in veel gevallen nog perfect te repareren.
De kans dat je wat hebt met je carbon frame is toch een stuk groter dan een alu frame en ook repareren is nooit gratis

• artharpe
  • Niet online
Ruud schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:57:
[...]

Klopt, maar soms is de draad ook onderdeel van de derailleurhanger :)

@LEDfan: wat @Prulleman zegt maar ik zou de remschijf of vervangen of minimaal goed bekijken. Hij ziet er wel erg ruw uit op de foto.
Je hebt gelijk, fietsen vallen hier niet onder. Stond in de voorwaarden die naar andere voorwaarden wijzen :F

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Prulleman
Jampot007 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:08:
[...]

De kans dat je wat hebt met je carbon frame is toch een stuk groter dan een alu frame en ook repareren is nooit gratis
valt wel mee hoor.. een lichtgewicht alu frame is ook erg kwetsbaar, lichtgewicht oversized alu buizen zijn zo dun dat een tik ertegen ook gelijk een deuk is.. en dat is je frame ook afgeschreven, en dan hebben we het nog niet over scheuren bij lasnaden..

(en repareren is inderdaad niet gratis, maar een carbon reparatie is goedkoper dan een alu afschrijving)

kortom, alles kan kapot, hoe lichter, hoe zwakker. Carbon is zeker niet perfect, maar om te zeggen dat Alu beter/betrouwbaarder is, is te kort door de bocht. Je moet low/high end, licht gewicht/robuust in beide gevallen in de afweging meenemen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jampot007
Prulleman schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:16:
[...]

valt wel mee hoor.. een lichtgewicht alu frame is ook erg kwetsbaar, lichtgewicht oversized alu buizen zijn zo dun dat een tik ertegen ook gelijk een deuk is.. en dat is je frame ook afgeschreven, en dan hebben we het nog niet over scheuren bij lasnaden..

(en repareren is inderdaad niet gratis, maar een carbon reparatie is goedkoper dan een alu afschrijving)

kortom, alles kan kapot, hoe lichter, hoe zwakker. Carbon is zeker niet perfect, maar om te zeggen dat Alu beter/betrouwbaarder is, is te kort door de bocht. Je moet low/high end, licht gewicht/robuust in beide gevallen in de afweging meenemen
Fair enough, ook moet je niet zeggen dat je bij carbon zomaar een stickertje erop kan plakken want dat ligt nogal aan de locatie van het defect of het uberhaupt te repareren is. Al ben ik ook geen expert.

• Ruud
Jampot007 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:08:
[...]

Nee hoor, carbon is net zo kwetsbaar als alu. Tenzij je als BA Baracus een klem van een fietsendrager of iets dergelijks op je frame zet. Bij puntbelasting is het allebei zo stuk.

Repareren is inderdaad nooit gratis maar liever iets dat nog te repareren is dan een frame door een lullige val afschrijven en weggooien.

Spuit 11 zo te lezen :o

Daarnaast wordt nergens gezegd dat carbon altijd te repareren is en al helemaal niet dat het gefixt is met een stickertje. Daar is deskundigheid, materiaal en apparatuur voor nodig.

[Voor 16% gewijzigd door Ruud op 03-04-2020 11:47]

• ElmarJ16
roda_djavulen schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 08:47:
Mijn ervaringen met 2 steekas systemen:
- de bus zit los in het frame, met een kleine inkeping van het frame. Door die inkeping zat een bout, waardoor je het frame klemde rondom de bus
- het schroefdraad is onderdeel van de derraileur hanger en die zit vast met een moer via de andere kant (wat eigenlijk @Ruud al heeft aangegeven).

• Smultie
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Ruud schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:45:
[...]

Nee hoor, carbon is net zo kwetsbaar als alu.
Niet dat ik je niet geloof hoor, maar heb je ergens een betrouwbaar klinkende bron waarmee je dat kunt staven?

Mi Notebook Air 13" 7200U --- Pocophone F1 --- Synology DS213 --- RPi3 met LibreElec --- Nvidia Shield Tablet

• Ruud
Smultie schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:56:
[...]

Niet dat ik je niet geloof hoor, maar heb je ergens een betrouwbaar klinkende bron waarmee je dat kunt staven?
Nee natuurlijk niet, ik verkoop hier alleen maar onzin :9B

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Remschijf ziet er niet dramatisch genoeg uit om te vervangen. Met nieuwe remblokken gaan die krasjes vanzelf weg. Een kaal remblok en eentje met 1mm kijk ik ook niet van op, je zou idd even de cylinders schoon kunnen maken. 1mm remvoering is normaal bij mij het signaal om te vervangen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 07-04 06:49
Ik heb geen idee wat voor fiets je precies hebt, maar ik rijd al jaren met carbon (zowel race als mtb) en heb echt goede valpartijen meegemaakt, waarbij er van alles kapot is geweest (vooral ikzelf) behalve de frames :)

Ik weet het, N=1

Acties:
  • +2Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 07-04 17:25
@Prulleman @Ruud @Jampot007 @zonoskar
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb zonet de zuigers goed proper gemaakt en remblokjes besteld.
Ik laat de remschijf dan maar even (maar zal deze ook wel goed proper maken).

• Toppertje
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 07-04 15:34
Aangezien de onderdelen voor het monteren van de body nog niet binnen zijn, begonnen aan het schoonmaken van de balhoofdlagers. Nu lopen ze niet zanderig (af en toe een korreltje misschien),
maar ze draaien wel wat stroperig.

Kan ik die lagers het beste vervangen of gewoon weer flink insmeren met vet ?
https://tweakers.net/i/OU5W-y57RfK-73ZVBcjDVRynxcU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oj2lVjvv54NrBdCFpU8jf98i.jpg?f=fotoalbum_small

Nu kwam ik bij het demonteren onderstaande tegen wat er niet zo fraai uitzag, dit is de stuurbuis aan de onderkant in de brug van de voorvork, kan dit kwaad?
https://tweakers.net/i/y2_LiHODGONiqUY4Uee7QwCY7aY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fJs0LP04rcG52MM9dWGVnYK8.jpg?f=fotoalbum_small

Op de buis zelf zat ook wat roest, maar dat kan ik misschien wel weghalen met een licht schuurpapier?
https://tweakers.net/i/lt7zWPff4Y3EpSk9n9-NpK6Nq9g=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1TT9b8fhzhQWPlAcwxSup2e0.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • +4Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 07-04 14:15
Het heeft even geduurd, maar hij is er! 🥰😍

https://tweakers.net/i/KbuqKGCUShoL73wwm9UuMyvKETk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PK0kvJJZLeJJiT13LDpR6cGd.jpg?f=fotoalbum_large

Steun ook Klimmen tegen MS

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ruud
Toppertje schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 11:50:
Aangezien de onderdelen voor het monteren van de body nog niet binnen zijn, begonnen aan het schoonmaken van de balhoofdlagers. Nu lopen ze niet zanderig (af en toe een korreltje misschien),
maar ze draaien wel wat stroperig.

Kan ik die lagers het beste vervangen of gewoon weer flink insmeren met vet ?
[Afbeelding]

Nu kwam ik bij het demonteren onderstaande tegen wat er niet zo fraai uitzag, dit is de stuurbuis aan de onderkant in de brug van de voorvork, kan dit kwaad?
[Afbeelding]

Op de buis zelf zat ook wat roest, maar dat kan ik misschien wel weghalen met een licht schuurpapier?
[Afbeelding]
Balhoofdlagers gewoon monteren en afdichten met flink vet. Ze lopen altijd wat zwaarder want er zit vrij dik vet in. Dus dat is goed.

Zolang de roest oppervlakkig is kan het geen kwaad maar dat is aan de onderkant van de vorkkroon niet te zien op de foto... Als de vork daar kraakt zou ik er echt goed naar laten kijken.

Stuurbuis met een doek en WD40 poetsen, dat zou al voldoende kunnen zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22:56
Deze week ook weer 2 rondjes gemaakt na 2,5 week binnen te hebben gezeten, omdat ik mogelijk besmet kon zijn via mijn collega. Vandaag heb ik met mijn dikke pokkel op een strava segment in de route de nummer 1 plaats bezet dit jaar, zal vast binnenkort wel weer verdwijnen maar was er wel trots op. Sta nu op 24 van de 160 op de totale ranglijst.

Wederom mijn buddies die "niet" kunnen (naja geen zin hebben :+).
joint_me schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 12:08:
Het heeft even geduurd, maar hij is er! 🥰😍

[Afbeelding]
Mooie rooiuh!

[Voor 3% gewijzigd door Meneer iCy op 04-04-2020 18:42]

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

• charrel
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 20:36

charrel

@r1200r lc @hue addict

Meneer iCy schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 18:39:
Deze week ook weer 2 rondjes gemaakt na 2,5 week binnen te hebben gezeten, omdat ik mogelijk besmet kon zijn via mijn collega. Vandaag heb ik met mijn dikke pokkel op een strava segment in de route de nummer 1 plaats bezet dit jaar, zal vast binnenkort wel weer verdwijnen maar was er wel trots op. Sta nu op 24 van de 160 op de totale ranglijst.

Wederom mijn buddies die "niet" kunnen (naja geen zin hebben :+).

[...]

Mooie rooiuh!
Je mag ook alleen maar alleen fietsen, dus niet kunnen was alleen maar handig ;)

• Meneer iCy
charrel schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 18:44:
[...]

Je mag ook alleen maar alleen fietsen, dus niet kunnen was alleen maar handig ;)
Dat is ook zo, maar de laatste keer dat ik met hun fietste, moest ik na elk stukje toch weer stoppen ivm geen conditie :+

Sjah als je nooit of amper fietst bouw je ook niets op (ze doen ook geen andere sport).

Acties:
  • +4Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: september 2010
  • Niet online
Ochtend "gesleuteld" en de DVO Topaz geplaatst, ging bijzonder makkelijk. Ook maar gewoon de Magpeds besteld en uitgeprobeerd op de Hulsbeek route. Waar de DVO al een uitstekende indruk achterliet zijn de pedalen toch wel wennen.

Om het topic maar vol te spammen met plaatjes

Oude situatie:
https://tweakers.net/i/bM8z5swv1BI9ItoahUhAfPnmX_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WebGZKlK2rmdNXoWcLAUjMEy.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe situatie:
https://tweakers.net/i/aLoFDVuZ-8aPCv_fXisdKSzZ63A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PqHjGt63gWdQryILSjmSWx1p.jpg?f=fotoalbum_large

"Vol beladen" met om de rug te ontlasten op de langere ritten.
https://tweakers.net/i/cj6y38eI-yej7_bRuSsT_u_xI8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dDy2ITieTCuGeSt4GXf8a0K1.jpg?f=fotoalbum_large

Om het af te maken, een reminder voor wat er aan het einde van de rit staat te wachten in de koelkast 8)
https://tweakers.net/i/lLmfKvXGXYfstdeuWF_YsZ8fsLI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R28Qfxajb91OTpfseFTDTo5C.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is het sparen voor de volgende upgrade. DVO Sapphire lonkt al... >:)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ruud
Topaz is een erg lekkere demper voor een prima prijs. @drBunhead perfecte upgrade!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Ruud schreef op zondag 5 april 2020 @ 16:48:
Topaz is een erg lekkere demper voor een prima prijs. @drBunhead perfecte upgrade!
Qua prijs echter super, had ik niet verwacht. Moet er nu alleen nog induiken. Heel wat meer afstel mogelijkheden dan de vorige demper. Het liefst wil ik eens een Shockwizz huren en naar Willingen/Winterberg om de Topaz goed af te stellen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik dacht dat ik wel handig was met google; maar blijkbaar niet. :+

Zoek een onderdeel voor een oude Giant NRS XTC:
https://tweakers.net/i/3wT2N7AIWht50SkbRMpmCBLg_dw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oYQXPGMCnlvvkajD2wh6HlmN.jpg?f=fotoalbum_large

Het is een scharnierend frame, maar op de plek van de dubbele rode streep (zie bovenstaande foto) zit een lager wat helemaal uitgesleten is.
Ik merk het vooral goed als ik flink aanzet, dan beweegt gewoon het frame de verkeerde kant op. ;) En ik zie het scharnierpunt, als ik recht naar beneden kijk vanaf het zadel, gewoon heen en weer bewegen richting de trapas. De rechtuit stabiliteit is ook niet meer wat het geweest is. :-(

Nu dacht ik ff, daar bestel ik een nieuwe voor.
Maar hoe heet dat onderdeel in vredesnaam? Ik heb eigenlijk geen idee; dus dan is het lastig om te beginnen met zoeken.

Iemand die me ff op weg wil helpen?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ruud
drBunhead schreef op zondag 5 april 2020 @ 16:56:
[...]

Qua prijs echter super, had ik niet verwacht. Moet er nu alleen nog induiken. Heel wat meer afstel mogelijkheden dan de vorige demper. Het liefst wil ik eens een Shockwizz huren en naar Willingen/Winterberg om de Topaz goed af te stellen.
En de bereidwilligheid van DVO om vragen te beantwoorden en mee te denken met persoonlijke tuning is echt out of this world.

@ehtweak
Iets van main pivot of chainstay pivot denk ik.

[Voor 6% gewijzigd door Ruud op 05-04-2020 17:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Ruud schreef op zondag 5 april 2020 @ 17:16:
[...]

En de bereidwilligheid van DVO om vragen te beantwoorden en mee te denken met persoonlijke tuning is echt out of this world.
Goed om te weten, zal ze eens een keer een mail sturen voor advies. Helpt altijd om een top basis te hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 22:30
Net even een rondje Lage Vuursche gedaan, was lekker rustig. Jammergenoeg heeft de droogte behoorlijk toegeslagen, zeker in het eerste deel behoorlijk veel los zand.

Wel weer een nieuw hoogtepuntje qua MTB-amateurs gespot. Gast van middelbare leeftijd zonder helm, maar met een noisecanceling koptelefoon op. :')

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 23:15
Sjoewe schreef op zondag 5 april 2020 @ 18:01:
Net even een rondje Lage Vuursche gedaan, was lekker rustig. Jammergenoeg heeft de droogte behoorlijk toegeslagen, zeker in het eerste deel behoorlijk veel los zand.

Wel weer een nieuw hoogtepuntje qua MTB-amateurs gespot. Gast van middelbare leeftijd zonder helm, maar met een noisecanceling koptelefoon op. :')
Hoe ga je daar langs dan? (Even vanuit gaan dat je sneller was)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Eraser-
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 21:42
Holk schreef op zondag 5 april 2020 @ 18:43:
[...]

Ook wel benieuwd naar ... :X

Moest mezelf vandaag ook een beetje inhouden, maar toch maar niet gegaan (omgeving Dorst). Komende week, door de week dus, maar weer eens kijken of er tussen het thuiswerken nog rustige momenten te vinden zijn ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 22:10
ehtweak schreef op zondag 5 april 2020 @ 16:58:

[Afbeelding]

Het is een scharnierend frame, maar op de plek van de dubbele rode streep (zie bovenstaande foto) zit een lager wat helemaal uitgesleten is.
Ik merk het vooral goed als ik flink aanzet, dan beweegt gewoon het frame de verkeerde kant op. ;) En ik zie het scharnierpunt, als ik recht naar beneden kijk vanaf het zadel, gewoon heen en weer bewegen richting de trapas. De rechtuit stabiliteit is ook niet meer wat het geweest is. :-(

Maar hoe heet dat onderdeel in vredesnaam? Ik heb eigenlijk geen idee; dus dan is het lastig om te beginnen met zoeken.

Heeft giant geen complete lagerset voor dit frame?

Als 1 van die lagers slecht is dan is de rest ook niet best meer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jampot007
Torched schreef op zondag 5 april 2020 @ 19:20:
[...]

Als 1 van die lagers slecht is dan is de rest ook niet best meer.
Hoezo zou dat zo zijn? Zijn verschillende types lagers met verschillende belastingen en misschien zit in deze wel een scheurtje of vuil erin...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sjoewe
Holk schreef op zondag 5 april 2020 @ 18:43:
[...]

Kleine anti-climax, maar terwijl ik ditzelfde vraagstuk aan het overpeinzen was, draaide hij bij de splitsing de route van Hooge Vuursche op, dus daarmee was ik er vanaf. ;w

Acties:
  • 0Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 23:36

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Jampot007 schreef op zondag 5 april 2020 @ 19:26:
[...]

Hoezo zou dat zo zijn? Zijn verschillende types lagers met verschillende belastingen en misschien zit in deze wel een scheurtje of vuil erin...
Ik kan me voorstellen dat door de speling ook op andere een verkeerde kracht komt waardoor ze ongemerkt ook slijten.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

drBunhead schreef op zondag 5 april 2020 @ 16:05:

Nu is het sparen voor de volgende upgrade. DVO Sapphire lonkt al... >:)
Pluspunten voor de matching decals op de banden (of andersom). Als het een 27er is, misschien is deze DVO Diamond D1 wat? Stuk goedkoper dan een nieuwe :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sjoewe
170mm lijkt me een beetje veel veerweg voor een 5010 :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Sjoewe schreef op zondag 5 april 2020 @ 21:09:
170mm lijkt me een beetje veel veerweg voor een 5010 :)
Hij kan tot 150mm omlaag. Is misschien net te doen met die 130mm veerweg achter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Volgens SC is het officieel max 140mm, maar veel mensen hebben er al zonder problemen een 150mm vork inzitten. Het is wel een 27,5, heerlijk die directe response van de kleinere wielen, maar die kleur is wel heel erg blauw en te veel van het goeie. Zelf zou ik eerder een Sapphire doen ipv een Diamond. Dan kan ik nog voor 140 kiezen en evt nog 150 proberen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik vind dat blauw beter te pruimen dan het groen, maar je moet het zelf weten natuurlijk :) Een Sapphire is ook een lekkere vork.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sjoewe
zonoskar schreef op zondag 5 april 2020 @ 22:38:
[...]

Hij kan tot 150mm omlaag. Is misschien net te doen met die 130mm veerweg achter.
Denk wel dat je dan een vrij slacke seattube angle krijgt, en misschien ook wel dat de BB vrij hoog uitkomt.

Ik merk dat zelf bij m'n Honzo ook wel, die heb ik van 120 naar 140mm opgekrikt. Rechtdoor en omlaag is het echt een beest nu, maar (lang) klimmen is wel lastiger geworden. Ik vind dat de Process eigenlijk misschien zelfs wel makkelijker klimt dan de Honzo...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Torched schreef op zondag 5 april 2020 @ 19:20:
[...]

Misschien wel, misschien niet.

Maar ik weet niet goed hoe ik die moet zoeken. :?
Want zoekende naar 'lagerset giant nrs xtc' vind ik niet echt iets wat er op lijkt.

En als ik ga bladeren bij de diverse online shops, kijk ik waarschijnlijk niet goed, maar ik kan het niet vinden... :-(

Mooie Plaatjes   

• drBunhead
  • Niet online
zonoskar schreef op zondag 5 april 2020 @ 23:05:
Ik vind dat blauw beter te pruimen dan het groen, maar je moet het zelf weten natuurlijk :) Een Sapphire is ook een lekkere vork.
Gelukkig is de vork er ook in het zwart, dan zijn alleen die knoppen groen en is het meer dan genoeg kleur. :X

Wat ik begrijp zijn de nieuwe Sapphire en Diamond intern gelijk, alleen andere travel lengtes.
Sjoewe schreef op zondag 5 april 2020 @ 23:10:
[...]

Denk wel dat je dan een vrij slacke seattube angle krijgt, en misschien ook wel dat de BB vrij hoog uitkomt.

Ik merk dat zelf bij m'n Honzo ook wel, die heb ik van 120 naar 140mm opgekrikt. Rechtdoor en omlaag is het echt een beest nu, maar (lang) klimmen is wel lastiger geworden. Ik vind dat de Process eigenlijk misschien zelfs wel makkelijker klimt dan de Honzo...
Ik ben nu al van 130 naar 140 gegaan en het klimmen is al lastiger, als het een beetje steil wordt dan is een wheelie zo gemaakt als ik niet oplet. Ben bang dat het met 150 nog erger wordt. Downhill zal het natuurlijk wel een nog groter feestje worden. Dat merkte ik met de 140mm al.

• Canard
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 23:29
ehtweak schreef op zondag 5 april 2020 @ 23:46:
[...]

Misschien wel, misschien niet.

Maar ik weet niet goed hoe ik die moet zoeken. :?
Want zoekende naar 'lagerset giant nrs xtc' vind ik niet echt iets wat er op lijkt.

En als ik ga bladeren bij de diverse online shops, kijk ik waarschijnlijk niet goed, maar ik kan het niet vinden... :-(
Is het dit misschien? https://www.giantbikespares.com/search.php?k_m=Nrs

• Ruud
Goed gevonden! Lijkt dus deze te zijn, maar een bezoek aan de Giant-store is denk ik wel handig. Want of dit de set is voor jouw bouwjaar?

Giant NRS Chain Stay Pivot Boltset, Alu, 12804GU0011A1

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ruud schreef op maandag 6 april 2020 @ 08:50:
[...]

Goed gevonden! Lijkt dus deze te zijn, maar een bezoek aan de Giant-store is denk ik wel handig. Want of dit de set is voor jouw bouwjaar?
Een Giant-Store? Ik wist niet eens dat die er waren.
Ik komt nooit (meer) bij fietsenwinkels. Toen ooit die onzin :+ met bike-experience-centers begon, zijn ze mij kwijtgeraakt. Ik doe al jaren al het onderhoud aan diverse fietsen zelf.
Van het slag-uit-een-wiel-halen tot aan alle slijtagedelen vervangen/onderhouden. Gaat prima en ik vind het ook nog leuk om te doen.

Alleen ik woon zelf vlak bij de Giant fabriek (Lelystad). Maar hier in de buurt is geen Giant-Store, volgens dit:
https://www.giant-bicycles.com/nl/giantstores. Hoe bizar, de fabriek om de hoek, maar geen lokaal aanspreekpunt. En dat stuit op praktische problemen om nu ff langs een giant-store te moeten gaan voor één onderdeeltje... :|

@Canard Dank voor de tip. Maar helaas heeft die online winkel zulke kleine plaatjes online staan; ik kan daar niet uit opmaken of het de goede is. Ook ontbreken detailgegevens zoals afmetingen; m.a.w. ook daar kan ik niks uit opmaken.
En als ik bij die shop door de bike list by model zoek, gaan ze niet verder terug dan 2014. En deze fiets is al ruim 15 jaar oud. Maar fietst overigens nog verder prima.

Ik zal eens een poging doen of ik bij Giant zelf antwoord krijg op mijn vraag. Alhoewel ik daar in het verleden al eerder slechte ervaringen mee heb gehad. :-(

Maar ik zou het absurd vinden als ik, vanwege een versleten onderdeel van een paar euro/tientjes, deze fiets niet meer zou kunnen gebruiken.

Mooie Plaatjes   

• Ramon 73
  • Laatst online: 07-04 15:10
ehtweak schreef op zondag 5 april 2020 @ 16:58:

[Afbeelding]

Ik heb ook een NRS gehad, fijne bike. Helaas had ik wel veel last van slijtage van de lagers en moest ik die zowat elk jaar vervangen. Geen lastige klus, al moet het cranstel eraf om bij de bouten te kunnen.
Er zijn twee manieren om dit aan te vliegen:
1. Beetje demonteren zodat de dichtingen van de lagers zichtbaar worden. Op de oranje of zwarte seal staat altijd een nummer als 6900 of 6000 of 6002 soms met LLU erachter. Dat is het type lager dat erin zit en dat kun je "overal" bestellen. Zelf bestel ik graag bij Neita.nl, veel voorraad en snel geleverd. Let erop dat de nieuwe lagers de LLU of 2RS toevoeging moeten hebben, rubberen afdichten. Stalen afdichting is niet geschikt voor de fiets ivm vocht.

2. Kijk eens in Engeland daar hebben ze de complete kit op voorraad. Even mailen met fietstype als je niet zeker bent.

Mijn voorkeur heeft methode 1. Sneller en goedkoper. Voor het terug erin tikken van de lagers had ik wat koperen buisjes en koppeling gehaald bij de bouwmarkt. Dan heb je vrij zacht materiaal waar je op kunt tikken zonder veel kapot te maken.
En wat al eerder gezegd werd. Vervang gelijk ALLE lagers. Als er 1 slecht loopt dan is de rest ook op. En jouw fiets is een van de eerste modellen, te zien aan de demperbracket. In de eerste NRS-en kwam er zoveel kracht op de onderste demperbevestiging dat de staande framebuis brak. Daarvoor is er een volledig doorlopende demperhouder in de plaats gekomen (ook daarmee brak er nog wel eens een frame).

• roda_djavulen
@ehtweak Lagers zijn meestal standaard maten, dus je kan hem erook uithalen en er mee langs de lokale ijzerwaren zaak.

• Torched
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 22:10
Jampot007 schreef op zondag 5 april 2020 @ 19:26:
[...]

Omdat als dit door vuil komt dan zijn alle lagers vuil, of die ene kapotte lager moet op een moeilijk schoon te maken plek zitten.

Tweede is dat alle lagers het achterwiel begeleiden en dus allemaal belangrijk zijn om te zorgen dat het wiel recht trackt. Je kan wel 1 lager vervangen, die wordt dan opeens verantwoordelijk voor het hele achterwiel omdat de rest los is. Dus die ene lager krijgt alles voor de kiezen en geeft het vervolgens weer snel op.
Daarom is het dus een alles of niets verhaal.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Torched schreef op maandag 6 april 2020 @ 09:37:
[...]

of die ene kapotte lager moet op een moeilijk schoon te maken plek zitten.
Vooral dat, bij mijn fiets! Op die plek zitten altijd hele klonten klei en blubber. Dus het lijkt me niet zo vreemd dat de boel daar het meest te lijden heeft.

@Ramon 73 Hartelijk dank voor dat soort tips! d:)b
Ik zal de komende dagen eens kijken of ik zin/tijd heb om de boel uit elkaar te halen. Nu, terwijl het net zo mooi fietsweer is (en ja, ik fiets altijd alleen en niet in de nabijheid van anderen).
Hoop ik wel dat er, na al die jaren nog iets van een typenummer is terug te vinden, als ik de boel demonteer.

Die link naar neita.nl had ik ook al ergens gezien via oude posts op het mountaibike forum.

Wel opvallend dan met mijn NRS; die andere lagers merk ik totaal geen speling op. Terwijl 'ie toch al heel wat jaartjes meegaat.
Uiteraard gaat er regelmatig een nieuwe cassette, ketting, voorbladen, af en toe eens een vers setje kabels. Nieuw setje schijfremmen, e.d. op. Maar dit is een first; dat lager; op die moeilijk bereikbare plek!
En vorig jaar zomer, voor het eerst, een complete nieuwe trapas(lager), zo'n Truvativ GXP Team BSA. En toen moest ik ook wat improviseren vanwege de ontwerp'foutjes' qua afdichting van dat geheel.

@roda_djavulen "lokale ijzerwaren zaak"? Die hebben we niet meer... ;)

Wat me eigenlijk al die jaren qua onderhoud opvalt. En ik doe ook wel eens wat klusjes bij auto's, samen met iemand anders. Is dat je bij auto's redelijk gemakkelijk een bouwjaar/type/kenteken kunt invullen bij allerlei sites en dat je dan, zelfs van b.v. een 20 jaar oud Golfje, nog prima alle onderdeelnummers en -types kunt vinden en bestellen.
Maar bij fietsen is dat veel meer een zoekplaatje. >:)

[Voor 67% gewijzigd door ehtweak op 06-04-2020 09:46]

Mooie Plaatjes   

• Rudolf
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 07-04 18:22
Gisteren onaangenaam verrast tijdens een grote ronde. Ik kreeg op ongeveer 50km van huis een lekker band. Geen probleem, ik had een biba en 2 patronen bij. Alleen toen ik mijn wiel eruit haalde, flikkerde heel de derailleur eraf. Het leek alsof er een schroefje of pinnetje van de hanger afgebroken was. Zolang alles klemvast zit is het geen probleem maar als je de steekas los draait valt alles er af. Na veel gekloot toch alles weer op z'n plek gekregen en mijn weg kunnen vervolgen.

Deze week nog eens goed kijken wat er nu precies afgebroken is. Sowieso alvast een nieuwe hanger besteld bij Canyon. Dat vind ik dan wel weer een nadeel aan Canyon.

• Rusky
  • Laatst online: 21:05
Hoe doen jullie het met telefoon? Heb nu een iphone 11 en die vind ik te duur om mee te nemen het bos in.
Maar wil wel graag kunnen bellen als er wat is. Nu zat ik te kijken of ik een goedkoop dingetje koop met prepaid kaartje. en misschien dan wel met gps om de track met strava op te nemen. Zat zelf te denken aan de Alcatel 1c ... kent iemand die?

mijn pc

• Ramon 73
ehtweak schreef op maandag 6 april 2020 @ 09:44:
[...]

@Ramon 73 Hartelijk dank voor dat soort tips! d:)b
Ik zal de komende dagen eens kijken of ik zin/tijd heb om de boel uit elkaar te halen.
Volgens mij kun je aan de NAZ* gewoon rechtstreeks op de lagerafdichting kijken.

*NAZ = Niet-aandrijfzijde. De kant waar geen kettingwielen zitten, linkerzijde van de fiets dus.
Wel opvallend dan met mijn NRS; die andere lagers merk ik totaal geen speling op. Terwijl 'ie toch al heel wat jaartjes meegaat.
Nee, geen speling in de achterbrug te merken. Maar haal de boel maar eens los en check lager-voor-lager. Dan zit het knál vol met speling.

• Ruud
Rudolf schreef op maandag 6 april 2020 @ 09:51:
Gisteren onaangenaam verrast tijdens een grote ronde. Ik kreeg op ongeveer 50km van huis een lekker band. Geen probleem, ik had een biba en 2 patronen bij. Alleen toen ik mijn wiel eruit haalde, flikkerde heel de derailleur eraf. Het leek alsof er een schroefje of pinnetje van de hanger afgebroken was. Zolang alles klemvast zit is het geen probleem maar als je de steekas los draait valt alles er af. Na veel gekloot toch alles weer op z'n plek gekregen en mijn weg kunnen vervolgen.

Deze week nog eens goed kijken wat er nu precies afgebroken is. Sowieso alvast een nieuwe hanger besteld bij Canyon. Dat vind ik dan wel weer een nadeel aan Canyon.
Bestel er dan direct 2 ;)

• Rudolf
@Ruud Heb ik ook gedaan inderdaad. Eentje voor in de tas.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ramon 73 schreef op maandag 6 april 2020 @ 09:53:
[...]

Volgens mij kun je aan de NAZ* gewoon rechtstreeks op de lagerafdichting kijken.

*NAZ = Niet-aandrijfzijde. De kant waar geen kettingwielen zitten, linkerzijde van de fiets dus.

[...]

Nee, geen speling in de achterbrug te merken. Maar haal de boel maar eens los en check lager-voor-lager. Dan zit het knál vol met speling.
Zojuist gekeken:
Het lager, op de betreffende plek op de foto, heeft als typeaanduiding '6000LU 253 TPI Tawain'
En aan de NAZ zijde zit 'ie nog strak in het frame, maar aan de kant van de kettingbladen zit er heel veel speling in.

Als ik nu hier op zoek:
https://www.neita.nl/search?query=6000l
dan zie ik nogal verschillen. Van amper 1 euro voor een kogellager tot aan bijna een tientje per lager. :? Is een tig keer duurder lager nou ook tig keer beter? ;)

BTW: ik heb de lagerbusjes aan de kant van het achterwiel ook eens losgehaald; zitten er nog heel strak in. Geen speling.
Ditto bij het lager waar de Rock Shox cylinder zit; geen speling (type 6900 RS).

Heeft het dan alsnog zin om die andere lagers ook te vervangen?

Mooie Plaatjes   

• Ramon 73
ehtweak schreef op maandag 6 april 2020 @ 14:27:
[...]

Zojuist gekeken:
Het lager, op de betreffende plek op de foto, heeft als typeaanduiding '6000LU 253 TPI Tawain'
En aan de NAZ zijde zit 'ie nog strak in het frame, maar aan de kant van de kettingbladen zit er heel veel speling in.

Als ik nu hier op zoek:
https://www.neita.nl/search?query=6000l
dan zie ik nogal verschillen. Van amper 1 euro voor een kogellager tot aan bijna een tientje per lager. :? Is een tig keer duurder lager nou ook tig keer beter? ;)
Deze is heel mooi, voor €3,16. Maar als je low-cost wil, dan kan deze ook wel. Voor die €4,- (totaal) aan materiaalbesparing zou ik de gok niet nemen en de dure SKF nemen.
BTW: ik heb de lagerbusjes aan de kant van het achterwiel ook eens losgehaald; zitten er nog heel strak in. Geen speling.
Ditto bij het lager waar de Rock Shox cylinder zit; geen speling (type 6900 RS).

Heeft het dan alsnog zin om die andere lagers ook te vervangen?
Juist de lagers in de schommel van de demper gingen er bij mij altijd snel aan.....voor goed een tientje materiaal zou ik die altijd mee vervangen. Bedenk ook dat als je ze niet vervangt en ze gaan binnenkort problemen opleveren, dan kun je weer zo'n exercitie doen.
Lagers bij het achterwiel weet ik zo niet meer of daar lagers in zitten of dat het glijbussen zijn. Kan me niet herinneren dat daar veel gedoe mee was. Die zou je hooguit kunnen overslaan. Die aan het BB (trapas) en de schommel moeten sowieso, my 2 cents uit eigen ervaring.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Meneer iCy
Vandaag voor het eerst de 40+km aangetikt. Kon voor mijn gevoel gemakkelijk de 50km ook nog wel halen. Ontbijt voor fietsen doe ik vanaf nu gewoon 3 bruine boterhammen met pindakaas. Voorheen deed ik wat extra Skyr met extra rozijnen/amandelen, maar daar red ik het amper op. Heb nu op 3 strava segmenten de eerste plek van dit jaar. Zal vast binnenkort verbroken worden, maar voor nu zien ze mij :-):-)

Ben vorige week weer begonnen na 2,5 week binnen te hebben gezeten. Nu ga ik weer 3x in de week proberen te fietsen. Hou zelf vaste dagen aan.

Ben wel blij met mijn zomeroutfit, kon het redelijk makkelijk volhouden met mijn kontje :-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ruud
Meneer iCy schreef op maandag 6 april 2020 @ 15:48:
Vandaag voor het eerst de 40+km aangetikt. Kon voor mijn gevoel gemakkelijk de 50km ook nog wel halen. Ontbijt voor fietsen doe ik vanaf nu gewoon 3 bruine boterhammen met pindakaas. Voorheen deed ik wat extra Skyr met extra rozijnen/amandelen, maar daar red ik het amper op. Heb nu op 3 strava segmenten de eerste plek van dit jaar. Zal vast binnenkort verbroken worden, maar voor nu zien ze mij :-):-)

Ben vorige week weer begonnen na 2,5 week binnen te hebben gezeten. Nu ga ik weer 3x in de week proberen te fietsen. Hou zelf vaste dagen aan.

Ben wel blij met mijn zomeroutfit, kon het redelijk makkelijk volhouden met mijn kontje :-)
Iets minder hard fietsen en meer vet verbranden kan ook. Hoef je geen boterhammen met pindakaas te eten als brandstof maar gebruik je je eigen overschot ;)

Wel een iets langere fietsrit voor nodig, je moet eerst in vet-verbrand-modus raken. 40KM klinkt daar prima voor. Maar hoe langer hoe beter.

• bas-r
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 07-04 06:49
Rusky schreef op maandag 6 april 2020 @ 09:52:
Hoe doen jullie het met telefoon? Heb nu een iphone 11 en die vind ik te duur om mee te nemen het bos in.
Maar wil wel graag kunnen bellen als er wat is. Nu zat ik te kijken of ik een goedkoop dingetje koop met prepaid kaartje. en misschien dan wel met gps om de track met strava op te nemen. Zat zelf te denken aan de Alcatel 1c ... kent iemand die?
Ik heb gewoon mijn nieuwe elke 2/3 jaar te vervangen iPhone mee. Gebruik geen hoesje, wel applecare, voor die ene valpartij ;)

• Barrybobslee
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 07-04 15:28
Rusky schreef op maandag 6 april 2020 @ 09:52:
Hier gaat de telefoon in de camelbak of aders in het achterzakje van m'n jersey. Maak regelmatig wat struikelpartijen mee maar nog nooit issues gehad met de telefoon.
Voor de GPS heb ik een Garmin vivoactive 4 om. Ideaal en werkt ook als er geen telefoon gekoppeld is _/-\o_

• MadMarky
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
Barrybobslee schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 09:22:
[...]

Hier gaat de telefoon in de camelbak of aders in het achterzakje van m'n jersey. Maak regelmatig wat struikelpartijen mee maar nog nooit issues gehad met de telefoon.
Voor de GPS heb ik een Garmin vivoactive 4 om. Ideaal en werkt ook als er geen telefoon gekoppeld is _/-\o_
IHier hetzelfde. Gewoon in de achterzak van m'n fietsshirt, telefoon zit met het scherm naar binnen toe gedraaid en in zo'n transparant hoesje voor wat basis bescherming. Heb altijd een telefoon mee maar er is er nog nooit eentje echt beschadigd geraakt :)

PC | BMW Z3 Coupe

• Demo
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 07-04 13:54

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Geen dure smartphone kopen en niet vallen. Hij zit meestal in mijn broekzak, doe dan wel het scherm altijd heel bewust richting mijn been. Als ik gek ga doen heb ik mijn rugtas (met protector) bij me en die heeft een heel mooi gevoerd topvakje voor de mobiel.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Arthur23
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 20:48
Ik gebruik nu nog een oud heuptasje die ik onder mijn fietsshirt doe, mn G6 plus past net niet lekker in de zakjes. En dat vind ik toch een beetje tricky. Zat zelf te kijken naar de fietsspecifieke heuptassen(camelbak, osprey, evoc, decathlon), en daar kan dan ook gelijk mn pompje, tooltje en eventueel eten in. Lijkt mij fijner/koeler dan een rugzak. Mijn vorige moto g deed ik gewoon in mn zadeltasje, maar dat past niet meer...

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Ramon73 Dank voor de adviezen! d:)b

Ik heb bij neita een setje 6000 2RS en 6009 2RS kogellagers besteld.
Nu ff afwachten hoe snel de boel afgeleverd wordt (was volgens neita op voorraad)

Zal het nog laten weten als ik de onderdelen vervangen heb. ;)

Heb gisteren eind v.d. dag besteld bij neita.
Gisteravond bevestiging van de bestelling gehad. En ik kreeg vanmiddag om 14:00h een mailtje van neita, dat "Goed nieuws! We hebben je order zojuist verzonden. Klik op de onderstaande link om jouw bestelling te volgen." En 1 uur later levert DHL het al af?!? Bijzonder!

Da's wel heel snel. 8)7 :Y

[Voor 41% gewijzigd door ehtweak op 07-04-2020 15:59]

Mooie Plaatjes   

• Rudolf
Als het dreigt te gaan regenen doe ik mijn telefoon in een plasticzakje met sluitstrip. Verder gewoon in het achterzakje. Heb gelukkig niet meer de behoefte om de nieuwste van de nieuwste telefoons te hebben. Mijn Iphone SE kan wel wat hebben.

• Opx
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 21:26
Barrybobslee schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 09:22:
[...]

Kijk wel altijd goed of je telefoon nog in je zakje zit als je gevallen bent. Zo ging ik een keer op mijn plaat. Ff check of alles oké voelde en door gefietst. Alleen niet gecheckt of alles nog in mijn zakje zat.

Lag mijn telefoon dus lekker te wachten op een vinder. Gelukkig belde degene die mijn telefoon vond mijn vrouw (die als ice contact in mijn mobiel staat.) en kon ik mijn mobiel na mijn ritje ophalen.

• Meneer iCy
Ik heb deze voor mijn telefoon en is ook waterdicht (tenzij je met een tuinslang op de ritsaansluiting spuit, dan drupt er wat water in.

https://ae01.alicdn.com/k...foon-Case-Fietsen-Top.jpg

• Prulleman
ik heb de mijne in de rugzak of in het achterzakje van mijn shirt, maar zonder ritsje vind ik dat minder veilig..
Vorige telefoon stopte ik vaak in een plastic zakje om vocht weg te houden (zweet en regen), maar sinds de waterdichte s8 hoeft dat niet meer.

@Opx ben em inderdaad ook een keer moeten gaan zoeken na een klein schuivertje, gelukkig kwam ik er een paar 100 meter later al achter en kon ik em snel terug vinden op de plek des onheil.

• Rudolf
meh... LCMT ook afgelast. Was te verwachten. Toch wel flink voor getraind en bijna 10 kilo afgevallen. Hopelijk houd ik de kilo's er af zonder een nieuw doel.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Prulleman
@Rudolf ja, ik was hier ook hard aan het trainen voor de Cimes de Waimes.. die is ook gecancelled. jammer, maar wel begrijpelijk.

Ik had een in trainerroad een plan uitgestippeld voor een XCM (cross country marathon) piek op 21 mei, ik heb deze nu omgezet naar een short track piek in juni, kijken of ik dan een superscherp PR op de route Dorst (hopelijk voordat de routes zijn veranderd in mulle stuifzand hopen) kan rijden :) altijd beter dan doelloos trainen. lekker VO2Max workouts :X

Misschien daarna verder kijken of er in september nog wat lange/marathon wedstrijden doorgaan, de MTB Marathon Amerongse Berg wordt misschien naar september verplaatst of 11 oktober de BB challange

[Voor 24% gewijzigd door Prulleman op 07-04-2020 11:27]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 21:28

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Meneer iCy schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:52:
Ik heb deze voor mijn telefoon en is ook waterdicht (tenzij je met een tuinslang op de ritsaansluiting spuit, dan drupt er wat water in.

https://ae01.alicdn.com/k...foon-Case-Fietsen-Top.jpg
Ik gebruik zo'n plastic waterdicht telefoon hoesje van de action van 1 euro.
Werkt prima, vooral aangezien hij soms met een sleutel in een zak zit wel handig om ook krassen te voorkomen :)

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Meneer iCy
Ik ben denk ik niet zo tevreden over de breedte van mijn stuur, maar ik zeg vooralsnog denk. Kan ik gewoon elders een simpel stuur bestellen of moet ik specifiek nog ergens op letten?

Kan wel de slijptol in mijn huidige stuur zetten, maar ben ik er niet tevreden over dan is lastig om weer terug te gaan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 20:36

charrel

@r1200r lc @hue addict

Meneer iCy schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:33:
Ik ben denk ik niet zo tevreden over de breedte van mijn stuur, maar ik zeg vooralsnog denk. Kan ik gewoon elders een simpel stuur bestellen of moet ik specifiek nog ergens op letten?

Kan wel de slijptol in mijn huidige stuur zetten, maar ben ik er niet tevreden over dan is lastig om weer terug te gaan.
Dan kan je altijd nog een andere kopen toch? Op mp staan er ook genoeg, als ik in de schuur kijk heb ik er ook al 3/4 liggen.

• Meneer iCy
charrel schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:34:
[...]

Dan kan je altijd nog een andere kopen toch? Op mp staan er ook genoeg, als ik in de schuur kijk heb ik er ook al 3/4 liggen.
Top, dan bestel ik even 2 maten of kijk even @ marktplaats, dan kan ik even bekijken of een smallere wat beter bevalt. Vind deze standaard stuur van mijn Merida best breed (helemaal als ik hem vergelijk met de stuur van mijn maat zijn Ghost).

Kom sommige stukken ook niet lekker uit op de tracks.

[Voor 3% gewijzigd door Meneer iCy op 07-04-2020 12:37]

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 21:28

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Meneer iCy schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:36:
[...]

Top, dan bestel ik even 2 maten of kijk even @ marktplaats, dan kan ik even bekijken of een smallere wat beter bevalt. Vind deze standaard stuur van mijn Merida best breed (helemaal als ik hem vergelijk met de stuur van mijn maat zijn Ghost).

Kom sommige stukken ook niet lekker uit op de tracks.
Hetzelfde had ik ook toen ik 2 jaar geleden overging naar een nieuwe MTB, vond het stuur ook eerst te breed, had het niet aangepast en ben er nu wel aan gewend en het voelt alsof ik daarmee iig meer controle heb op de meer technische stukken.
In het begin voelde sturen heel raar, vooral bij scherpere bochtjes voelde het alsof mijn arm in de buitenbocht wel heel ver weg ging.

Kan me goed voorstellen dat je blij word van een stuur wat net 2 a 3 cm minder uit steekt :)

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• L0we
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 21:01
Meneer iCy schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:33:

Hoe breed is je stuur nu?

Er staan vast wel markeringen onder voor waar je hem moet afzagen voor kleinere maten. Wellicht de moeite waard om op die manier uit te vinden welke breedte je prettig vindt.

• Prulleman
@Meneer iCy je kan ook beginnen met je cockpit verplaatsen (mits je grips hebt met losse end plugs). Zo niet zou ik beginnen met 1 cm per kant eraf te halen.. Je fietst inmiddels lang genoeg om eraan gewend te zijn, dus als het niet bevalt kan zou ik er inderdaad wat afhalen.

Het is onzin om verschillende sturen te kopen, als het toch minder bevalt kan je altijd nog wat anders kopen.
(het is niet zo dat het "zonde" is bij je huidige stuurt, dat is gewoon een eenvoudig stock alu stuur toch?)

• Meneer iCy
720mm en aan de bovenkant zitten geen markeringen qua afzaagplekken, heb aan de onderkant nooit gekeken. Had er ergonomische grepen op zitten, maar vind achteraf een normale grip toch fijner. Heb gisteren weer met normale grip gefietst en kon dat lang volhouden.

Huidige grip kan ik er niet verder opzetten of ik moet de zijkant opensnijden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ruud
YakuzA schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 12:42:
[...]

Hetzelfde had ik ook toen ik 2 jaar geleden overging naar een nieuwe MTB, vond het stuur ook eerst te breed, had het niet aangepast en ben er nu wel aan gewend en het voelt alsof ik daarmee iig meer controle heb op de meer technische stukken.
In het begin voelde sturen heel raar, vooral bij scherpere bochtjes voelde het alsof mijn arm in de buitenbocht wel heel ver weg ging.

Kan me goed voorstellen dat je blij word van een stuur wat net 2 a 3 cm minder uit steekt :)
Je fiets wordt wat minder zenuwachtig en je kunt een wat kortere stuurpen nemen meestal. (dubbel minder zenuwachtig dus) Daardoor zit je gewicht wat centraler op de fiets. Kan een voordeel zijn :)

@Meneer iCy: regel ergens een pijpensnijder. Zelfs de meest goedkope van een bouwmarkt doet hier al jaren zijn werk om aluminium stuurbuizen en sturen in te korten. Altijd recht, perfect op maat te maken, geen herrie, geen zaagsel/slijpsel, ideaal.

Het enige wat je hebt is dat je de binnenkant even met een vijltje af moet werken als er nog een stermoer in de vorkbuis moet :)

Hoewel het persoonlijk is zou ik toch eens kijken waarom je problemen hebt met een 720mm stuur. Dat neigt al richting smal. Je bent geen kabouter toch?

[Voor 6% gewijzigd door Ruud op 07-04-2020 13:17]

• ElmarJ16
Ik zou eerder afvragen wat er nu niet helemaal bevalt aan je stuur. Te breed, te recht, teveel naar voren. 720mm is nou niet enorm breedt te noemen. De moderne geometrie is juist bedoelt voor deze breedte. Zelf rijd ik met 780mm, welliswaar op enduro/trail fietsen, maar ik ervaar nergens echt problemen op single tracks. Het meeste zit tussen je oren dat het allemaal te smal is.

Zit er misschien nog een spacer boven je stuurpen? Anders zou ik eens beginnen met je stuur iets hoger te zetten. Misschien kan je ook nog wel iets winnen door je stuur iets naar je toe te kantelen. Verder altijd 3 a 4 ritten wennen aan je nieuwe positie voordat je weer iets gaan veranderen.

• Rudolf
720 is juist redelijk smal toch?

Ik moest er wel even aan wennen in ieder geval.

Ik zou het eerst eens zoeken in de stand van je stuur.

[Voor 25% gewijzigd door Rudolf op 07-04-2020 14:20]

• Meneer iCy
Ruud schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:15:
[...]

Hoewel het persoonlijk is zou ik toch eens kijken waarom je problemen hebt met een 720mm stuur. Dat neigt al richting smal. Je bent geen kabouter toch?
Dan zal het tussen mijn oren zitten, maar dan heeft mijn kameraad dus een kabouter stuur. Die is denk ik rond de 700mm :+

Maar heb soms het idee dat ik af en toe net aan de brede kant ben op sommige stukken van de singletracks, waar veel boompjes staan + Stuur van mijn kameraad wat smal is = Dacht ik dat mijn stuur te breed was.

Achteraf is deze dus niet te smal als ik van jullie begrijp. Heb zelf niet echt problemen qua houding enzo, meer de breedte op de single singletracks. Dit valt mij nu steeds meer op omdat ik ook steeds sneller ga en durf.

Pas de 720mm dus niet aan en gewoonweg de angst overwinnen en gewoon langs de boompjes durven te racen. Nu hou ik mij bij de smallere stukken telkens in. (Ga overigens ook over de enge stukjes ook steeds sneller :+ )

[Voor 45% gewijzigd door Meneer iCy op 07-04-2020 16:47]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ruud
Meneer iCy schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:37:
[...]

Dan zal het tussen mijn oren zitten, maar dan heeft mijn kameraad dus een kabouter stuur. Die is denk ik rond de 700mm :+

Maar heb soms het idee dat ik af en toe net aan de brede kant ben op sommige stukken van de singletracks, waar veel boompjes staan + Stuur van mijn kameraad wat smal is = Dacht ik dat mijn stuur te breed was.

Achteraf is deze dus niet te smal als ik van jullie begrijp. Heb zelf niet echt problemen qua houding enzo, meer de breedte op de single singletracks. Dit valt mij nu steeds meer op omdat ik ook steeds sneller ga en durf.

Pas de 720mm dus niet aan en gewoonweg de angst overwinnen en gewoon langs de boompjes durven te racen. Nu hou ik mij bij de smallere stukken telkens in. (Ga overigens ook over de enge stukjes ook steeds sneller :+ )
Het kán best dat je ergens een te smal stukje tegenkomt natuurlijk maar ik denk dat het vooral tussen je oren zit. Met 800mm kom ik tot op heden nergens in de problemen.
Pagina: 1 ... 58 59 60 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True