Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 285 286 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Daan_ schreef op zondag 8 februari 2026 @ 08:45:
Nieuw huis en nieuwe mogelijkheden om de fietsen te stallen en werkplaats in te richren.Dit topic weer eens door gebladerd voor inspiratie en tips :-)

Uiteindelijk uitgekomen bij Steadyrack ProFlex wide. Hier aantal van besteld samen met aantal ABUS Grond/muur ankers. Zodat alle fietsen netjes hangen, maar ook goed gezekerd zijn tegen diefstal. Helaas hoor/lees je nog net iets te vaak dat mensen hun handjes niet van andermans spulletjes kunnen blijven.

Tips zijn altijd welkom ;-)

[Afbeelding]
Net als met willekeurige andere fiets opslot zetten is het altijd een goed idee om te zorgen dat er niet echt goed een lange hevel gebruikt kan worden om met spanning het slot open te laten schieten. Door het wiel met spaken heen is daarom een extra goed idee. Ook zorgen dat het slot niet bij de grond kan helpt veel (voorkomt kunnen leunen met het volle gewicht op een betonschaar maar maakt ook het strak/gefixeerd houden van een ketting lastiger bij doorslijpen).
LinuxMan schreef op zondag 8 februari 2026 @ 18:11:
Wat nemen jullie mee aan gereedschap en onderdelen als je een rondje gaat mountainbiken? Ik neem nooit wat mee, maar ik zie ook mensen met een hele gereedschapset en onderdelen. Als je bijvoorbeeld een reserveband mee neemt, dan moet je ook al bandenlichters en een pomp mee hebben neem ik aan. Dus wat neemt iedereen mee?
Verschilt waar ik heen ga en of ik onderhoud aan m'n fiets gedaan heb/weet dat er mogelijk iets niet helemaal in de haak zit.

Altijd mee en zit op de fiets: Binnenband (zit in/aan mijn frame), bandenlichters (zitten in m'n hippack), Pomp met daarin: oa: multitool, tubeless plugs, kettingpons & quicklink

Mee in de auto als ik verder weg ga (uurtje or meer rijden met de auto) of weet dat iets misschien niet helemaal jovel is: Standaard gereedschapskist met fiets meuk. Oa: Imbussleutels, reserve ketting, derailleurhanger, wat boutjes, remblokken, bleedkit (en remolie), schoonmaak alcohol, shockpump en nog veel meer. Dat ding is bij sleutelen altijd mijn default dus dat is een makkelijke handeling. Leeft vaak ook gewoon in mijn kofferbak. In mijn auto ligt sowieso een 12v compressor.

Op vakantie/bikepark: Bovenstaande met afhankelijke hoe/wat/waar andere band(en), sealant & tyrebooster om tubeless banden te kunnen monteren + dingen waarvan ik weet dat ze mogelijk problemen geven (wel eens extra rem mee genomen, demper, cassette & ketting).

Over het algemeen allemaal niet nodig maar vind rijden met een mankement erg irritant & die gereedschapskist staat toch ingepakt dus is 0 moeite.

[ Voor 40% gewijzigd door GoldenSample op 08-02-2026 19:19 ]

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:08
Wat nemen jullie mee aan gereedschap en onderdelen als je een rondje gaat mountainbiken? Ik neem nooit wat mee, maar ik zie ook mensen met een hele gereedschapset en onderdelen. Als je bijvoorbeeld een reserveband mee neemt, dan moet je ook al bandenlichters en een pomp mee hebben neem ik aan. Dus wat neemt iedereen mee?
Cycplus as2 pro als pomp
Setje tubeless plugs
Kleine inbus Multitool (in bus heb ik ook een leatherman met voor torx enzo, of de tang)
Op lange trips ook reserve band, meer sealant enzo voor grotere repairs te kunnen doen. Derailleurhanger (udh) is ook handig.

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-03 11:09

Daan_

Alles op zijn tijd !!

GoldenSample schreef op zondag 8 februari 2026 @ 18:13:
[...]

Net als met willekeurige andere fiets opslot zetten is het altijd een goed idee om te zorgen dat er niet echt goed een lange hevel gebruikt kan worden om met spanning het slot open te laten schieten. Door het wiel met spaken heen is daarom een extra goed idee. Ook zorgen dat het slot niet bij de grond kan helpt veel (voorkomt kunnen leunen met het volle gewicht op een betonschaar maar maakt ook het strak/gefixeerd houden van een ketting lastiger bij doorslijpen).
Thanks zeker iets om rekening mee te houden. Slot(en) komen niet tot aan de grond En je hebt weinig tot geen hefboom tegen de muur. Verder is ruimte voorzien van camera's en een kastje dat vervelend geluid maakt. Bij kennis is recentelijk aantal fietsen gestolen. Daarom ook maar iets betere voorzorg maatregelen getroffen om het stukje lastiger te maken.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Daan_ schreef op zondag 8 februari 2026 @ 08:45:
Nieuw huis en nieuwe mogelijkheden om de fietsen te stallen en werkplaats in te richren.Dit topic weer eens door gebladerd voor inspiratie en tips :-)

Uiteindelijk uitgekomen bij Steadyrack ProFlex wide. Hier aantal van besteld samen met aantal ABUS Grond/muur ankers. Zodat alle fietsen netjes hangen, maar ook goed gezekerd zijn tegen diefstal. Helaas hoor/lees je nog net iets te vaak dat mensen hun handjes niet van andermans spulletjes kunnen blijven.

Tips zijn altijd welkom ;-)

[Afbeelding]
Ik heb hier al een aantal jaar een aantal steadyracks aan de muur hangen (weet niet precies welke variant). Bevalt ngo steeds prima, degelijke dingen (mag ook voor het geld). En fietsen hangen stabiel en zonder problemen, ben niet bang voor een lekke voorband, die fiets blijft dan echt wel hangen.

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:32
IJsbeer schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:11:
[...]

Ik heb hier al een aantal jaar een aantal steadyracks aan de muur hangen (weet niet precies welke variant). Bevalt ngo steeds prima, degelijke dingen (mag ook voor het geld). En fietsen hangen stabiel en zonder problemen, ben niet bang voor een lekke voorband, die fiets blijft dan echt wel hangen.
Ik ben heel erg zeker dat dat niet het geval hoeft te zijn. Kon bij mij de deur bijna niet open krijgen omdat er een fiets achter lag.

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:57
@Daan_ Bedenk je goed of je misschien in de toekomst nog grotere fietsen gaat kopen. Ik heb er 4 opgehangen op wat toen mijn grootste fiets was alleen de LTHT past nu dus niet in die 4 en heb ik een 5e hoger moeten hangen.
Denk ook aan hoe je de schuur met de fiets binnenkomt als je ze plat tegen de muur wil draaien, ik draai ze nu met het stuur/zadel van de ingang af wat wel het beste voor de beschikbare ruimte is maar moet nu wel een rare draai met de fietsen maken om ze op te hangen.

Flickr - Strava

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-03 14:23
Daan_ schreef op zondag 8 februari 2026 @ 18:28:
[...]

Thanks zeker iets om rekening mee te houden. Slot(en) komen niet tot aan de grond En je hebt weinig tot geen hefboom tegen de muur. Verder is ruimte voorzien van camera's en een kastje dat vervelend geluid maakt. Bij kennis is recentelijk aantal fietsen gestolen. Daarom ook maar iets betere voorzorg maatregelen getroffen om het stukje lastiger te maken.
Dit lijkt mij met name een hele lastige als je bijvoorbeeld flink achteraf woont. Genoeg verhalen hier in de buurt waar ze met name bij woningen in het buitengebied in alle rust de complete garage leegtrekken in de nacht. Dan is het zeker een goed idee om het moeilijker te maken en er een stuk detectie aan toe te voegen. Het koopt in ieder geval tijd.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

GWBoes schreef op maandag 9 februari 2026 @ 09:09:
@Daan_ Bedenk je goed of je misschien in de toekomst nog grotere fietsen gaat kopen. Ik heb er 4 opgehangen op wat toen mijn grootste fiets was alleen de LTHT past nu dus niet in die 4 en heb ik een 5e hoger moeten hangen.
Denk ook aan hoe je de schuur met de fiets binnenkomt als je ze plat tegen de muur wil draaien, ik draai ze nu met het stuur/zadel van de ingang af wat wel het beste voor de beschikbare ruimte is maar moet nu wel een rare draai met de fietsen maken om ze op te hangen.
Dank je voor de tips. Ze komen tegen de achterwand van de garage. Geluk dat er voldoende ruimte is. Zonder dat dit voor deur komt of dicht bij de auto komt.

Als er fiets vervangen wordt en deze is groter. Dan vinden we tegen die tijd wel een oplossing. Verplaatsen of nieuwe beugel. Wel goed om dit in het achterhoofd te houden.

Voor lekke band maak ik mij niet zo'n zorgen. Dat dat een fiets uit de beugel kan vallen.

@daanb14
Denk dat het niet zo heel veel meer uit maakt of je nu achteraf of in drukke buurt woont. Men is tegenwoordig brutaal genoeg.

Naast de muur ankers en sloten ook wat andere voorzorgsmaatregelen genomen. Tegenwoordig is er veel mogelijk met de home automation., Bijvoorbeeld Aquara, Eufy, Hue, etc.. Dit samen met de Homey Pro kun je flows creëren die bijvoorbeeld bij een glasbreuk detectie of deur openen aantal acties uitvoert. Licht aan, alarm, push meldingen (met video) naar diverse mensen. Ook dit zal sommige niet afschrikken, maar vertraagd hopelijk wel iets. Ook wel leuk om beetje te spellen met home automation voor de garage (en werkplaatsje) Stiekem best veel mogelijk. Kost alleen wat tijd en experimenteren.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:02
Ik heb op elk van mijn fietsen een zadeltasje met het bijpassende materiaal. Dus bij de MTB een biba, pompje, multitool, bandenlichters (even testen of je het met 2 kunt, dan dus 2 stuks) verder een rolletje ducktape, micro EHBO setje, quicklinkje en een micro tool en een tooltje om de tubeless ventielen te kunnen losdraaien als de biba erin moet en de boel zit vast. Oh en omdat ik een schurfthekel aan spaakbreuk heb en dat al meerdere keren is gebeurd: in mijn stuur zit een reservespaak.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:46

Appie

F1RST Racing

Mistraller schreef op zondag 15 februari 2026 @ 16:09:
[...]

Ik heb op elk van mijn fietsen een zadeltasje met het bijpassende materiaal. Dus bij de MTB een biba, pompje, multitool, bandenlichters (even testen of je het met 2 kunt, dan dus 2 stuks) verder een rolletje ducktape, micro EHBO setje, quicklinkje en een micro tool en een tooltje om de tubeless ventielen te kunnen losdraaien als de biba erin moet en de boel zit vast. Oh en omdat ik een schurfthekel aan spaakbreuk heb en dat al meerdere keren is gebeurd: in mijn stuur zit een reservespaak.
Vergelijkbaar - Ik heb mijn lesjes wel geleerd, ik rij op al mijn fietsen met:
- Plugs
- TPU tube
- Mini-pomp (electronisch) of pomp of 3 Co2
- Chainlink
- Meer plugs (gebied waar ik woon is bekent om the kinderkopjes/scherpe rotsen).
- Tirelever
- Multitool (meestal in of op frame - waterdrager)
- Zip ties

Voor road/gravel en XCM zit het in een top tube of zadelbag, voor enduro zit het in het frame.

Voorbeeld (dropbar MTB) - ik gebruik ALMSTHRE top tube bags voor meeste fietsen. Zitten goed vast, niet in de weg en redelijk aero.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YO1GLeo1h_AhcDMFSLdFJ8ny9YI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tKyhwg4GQYfEWO572e4AmJHA.jpg?f=fotoalbum_large

Ook nog "NDB" voor mijn zoontje - vond in de buurt nog een goedkoop frame, opgebouwd met wat onderdelen die ik nog voorradig had:
- 2022 Specialized Epic Evo frame (XS)
- GX AXS groupset met een 10/50 Cassette
- Pinecraft 152mm cranks (nieuw) met een 28t ring
- Hunt Proven XC Carbon wheelset met Kendra 2.4 met een vitorria rear insert.
- no-name carbon handlebar (new) met een 40mm truvativ stem (undertussen wel met plugs in de handlebar).
- XT brakes 4 pots voor, 2 pots achter; sram hs2 180mm voor, 160mm achter
- 190x45mm sram sidluxe met remote control achter (maakt de rear 124mm)
- 130mm Fox 34 fork
- 140mm carbon zadel.
- 120mm OneUp dropper met PNW lever

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m1plTeW2aa9Y_FpHJJXEjwOeP1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7DS7lY0L9O6T4GT8AS9LpAC5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uuZr_ABfzaJlHhOfDFVY2vEaxzY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/brgQshv1SPGntvw4BpSRVYKR.jpg?f=fotoalbum_large

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• garrow
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-03 13:33

garrow

PSN: Garrow1978

Goedemorgen,
Na jaren van fietsen met gewoon een simpele km teller en apple watch voor de hartslag/strava wil ik nu toch over gaan op een hartslag meter (borstband) en dan dus ook een andere KM teller welke dus ook de hartslag kan weergeven. Nu is de keuze reuze, maar zit ik niet te wachten op allerlei fancy GPS modules etc. Gewoon een KM teller met Hartslag weergave en evt de mogelijkheid om later ook Cadans / vermogen weer te geven(maar dit laatste is geen must )
Alvast bedankt voor jullie reactie / ervaringen.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:04
garrow schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 09:53:
Goedemorgen,
Na jaren van fietsen met gewoon een simpele km teller en apple watch voor de hartslag/strava wil ik nu toch over gaan op een hartslag meter (borstband) en dan dus ook een andere KM teller welke dus ook de hartslag kan weergeven. Nu is de keuze reuze, maar zit ik niet te wachten op allerlei fancy GPS modules etc. Gewoon een KM teller met Hartslag weergave en evt de mogelijkheid om later ook Cadans / vermogen weer te geven(maar dit laatste is geen must )
Het grote fietscomputer topic ?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:58
Goedemorgen,
https://www.mantel.com/cycplus-m1

maar... als je nu ook strava gebruikt , waarom dan niet toch gewoon een volwaardige GPS fietscomputer?

Strava

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:29
Goedemorgen,
Ik zou kijken naar de Sigma Rox serie als ik jou was. Gewoon een 'ouderwets' uitziende fietscomputer, maar wel de mogelijkheid om een keer een route in te laden en te navigeren.
Op de 4.0 via een simpel pijltje in de bovenhoek, op de hogere modellen met een kaart/kruimelspoor.
(Heb zelf nog een nieuwe 7.0 liggen, maar die ondersteunt geen externe sensoren)

[ Voor 47% gewijzigd door henri86 op 19-02-2026 15:06 ]

• garrow
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-03 13:33

garrow

PSN: Garrow1978

Prulleman schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:18:
[...]

https://www.mantel.com/cycplus-m1

maar... als je nu ook strava gebruikt , waarom dan niet toch gewoon een volwaardige GPS fietscomputer?
Thanks.
Misschien heb ik een verkeerd beeld, maar ik fiets of uitgezetten routes of een MTB trail. En hier in de buurt ken ik de omgeving goed genoeg dat ik soms zelf een route verzin. Dus dan is een GPS fietscomputer alleen om Strava te registreren? Of mis ik nu echt iets?
Maar dit is denk ik het verkeerde topic aangezien er een specifiek topic is voor fiets computers.

• Prulleman
garrow schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:13:
[...]

Thanks.
Misschien heb ik een verkeerd beeld, maar ik fiets of uitgezetten routes of een MTB trail. En hier in de buurt ken ik de omgeving goed genoeg dat ik soms zelf een route verzin. Dus dan is een GPS fietscomputer alleen om Strava te registreren? Of mis ik nu echt iets?
Maar dit is denk ik het verkeerde topic aangezien er een specifiek topic is voor fiets computers.
ja.. lastig.. voor iedereen weer anders natuurlijk.. Maar ik vind het in bv de Ardennen wel erg lekker om een route te kunnen inladen.(ook voor ~2 x per jaar ) Voor de vaste routes in Nederland is het niet echt nodig, zeker niet in je eigen omgeving.

Daarnaast gebruik ik de Garmin (edge 840) ook op de racefiets, en dat is het wel leuk om nieuwe routes te rijden. (vind het qua planning vooral fijn om een route te maken/kiezen van bv 90-95km als ik 3 uur tijd heb). Ook is de Garmin goed te gebruiken om de indoor trainer aan te sturen met workouts.

Strava

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-03 21:19
Het maken/downloaden van fietsroutes is (in mijn ogen) zo'n beetje het leukste aan de hele sport. Het is veruit de grootste upgrade die je kunt doen, en voegt meer toe dan een nieuw paar wielen of elektrische drivetrain.

Toegegeven, voor puur en alleen mtb zijn de specifiek daarvoor aangelegde trails wel het leukst en is GPS niet nodig. Ga je gravellen, met de fiets op vakantie, af en toe op een racefiets, marathon event of een onbekende combi-mtb route, dan heb je er veel plezier van. Ook al doe je 9 van de 10 ritten zonder route, dan zou ik er toch ff €100-200 meer tegenaan gooien dat je de mogelijkheid hebt (bijv. een Garmin 530/830 bundel).

Alleen HR/cadans/kilometers kan wel veel goedkoper (Polar o.i.d.) maar dat zijn in mijn ogen de minst interessante statistieken.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ypuh schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 15:40:
Het maken/downloaden van fietsroutes is (in mijn ogen) zo'n beetje het leukste aan de hele sport. Het is veruit de grootste upgrade die je kunt doen, en voegt meer toe dan een nieuw paar wielen of elektrische drivetrain.

Toegegeven, voor puur en alleen mtb zijn de specifiek daarvoor aangelegde trails wel het leukst en is GPS niet nodig. Ga je gravellen, met de fiets op vakantie, af en toe op een racefiets, marathon event of een onbekende combi-mtb route, dan heb je er veel plezier van. Ook al doe je 9 van de 10 ritten zonder route, dan zou ik er toch ff €100-200 meer tegenaan gooien dat je de mogelijkheid hebt (bijv. een Garmin 530/830 bundel).

Alleen HR/cadans/kilometers kan wel veel goedkoper (Polar o.i.d.) maar dat zijn in mijn ogen de minst interessante statistieken.
Hangt er, zoals je ook aangeeft, natuurlijk sterk vanaf waar je woont, waar je heen gaat en wat je überhaupt natuurlijk leuk vind.

Heb zelf een enorme hekel aan XC achtig vooruit trappen en woon in de westelijke randstad. Dan houd het zelf routes maken snel op want doe mezelf dan echt geen plezier met wat ik dan als beste resultaat kan halen. Pas in het buitenland, waar je met vrij rijden en gedoogde trails veel beter weg komt, zou deze vlieger een stuk beter opgaan. Op vakantie 'mis' ik dit wel (misbruik dan een oude telefoon wat natuurlijk gewoon een beetje ruk is). In menig regio waar je wel veel opties hebt en het ook technisch uitdagender kan maken (Bergisches Land achter Dusseldorf & Keulen om het dichter bij huis te houden bijvoorbeeld, maar nog meer als ik ergens in de Alpen zou wonen) zou ik zeker zo een ding hebben juist voor echte Trail & All-Mountain routes. Daar hebben we helaas hier het terrein niet voor en vind het dus niet waard om zo een ding hier 45 maanden per jaar in de kast te hebben liggen.

Mijn vriendin (Gravel & Wielrennen) heeft er wel eentje (Garmin Edge 840) en voor dat gebruik is het natuurlijk perfect, no questions asked. Al helemaal als ik ergens ga mountainbiken, dan zoekt ze gewoon een leuke route uit en gaan met de banaan.

[ Voor 11% gewijzigd door GoldenSample op 19-02-2026 17:05 ]

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Shikaka
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:39
Gisteren is helaas mijn MTB gestolen, regio Utrecht... zat aan een dik ketting slot vast, maar door geslepen/geknipt.

Mocht er iemand, op 1 van de 2e hands online platformen een zwart/witte Canyon Neuron 6 (XL) 2022 model,
Crankbrothers Stamp 1 Gen 2 - Large, Ergon SM Pro Zadel. Canyon bidon en frametas en een zadeltasje, tegenkomen.
Wordt ik graag op de hoogte gehouden, wellicht is het de mijne.

@Daan_ Thanks voor het advies! Stond inderdaad al aangemeld :)

[ Voor 24% gewijzigd door Shikaka op 27-02-2026 07:11 ]

Xbox: Shikakka PSN: Shikaakka Steam: Shikakka

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Shikaka Dat ^%##%#%

Als je fiets nog niet als gestolen hebt geregistreerd en aangifte hebt gedaan. Dan advies om dit als nog te doen.
https://www.rdw.nl/kopen-...-of-een-fiets-gestolen-is

Voor de gene die een fiets tweedehands koopt. Altijd goed om serie nummer te controleren op deze site ;-)

[ Voor 24% gewijzigd door Daan_ op 25-02-2026 17:33 ]

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-03 15:51

McLambo

MTB Junky

Raar tikje in mijn nog geen jaar oude Neuron CF. Door knie operatie eind vorig jaar nog geen 1400km op gefiets. Eigenlijk is de fiets zo als ik hem uit de doos heb gehaald (ja, wel even de aanhaalmomenten gecontroleerd 😉)

Fiets is al terug geweest naar servicepunt van Canyon, zij hebben paar voordehandliggende zaken gecontroleerd (b.v. zadel en assen opnieuw gemonteerd), maar op de terugweg merkte ik na een paar honder meter al; de tik zit er nog in (was na 17:00h).

Ik ga sowieso even terugbellen of er nog meer aanknooppunten zijn waar ze eventueel naar willen kijken, maar ik dacht; ook even in dit topic posten - mogelijk hebben jullie nog tips of ervaringen.

Het geluid:
/update: direct na het plaatsen van vorige reactie even gebeld, ze hebben het volgende gisteren gecontroleerd / nagelopen (short-listje voor dit model Canyon als ik het goed tussen de regels door vernam 8) )

- trappers gecontroleerd
- achteras opnieuw gemonteerd en aangedraaid
- dropper zat droog gemonteerd - opnieuw gemonteerd met montage vet
- ring van de dropper zal los
- zadel zat niet helemaal vast op de rails (mijn fout, was aan het experimenteren met de zit positie)

Hierna een proefrit gedaan, en de tik niet meer waar kunnen nemen onder belasting, dus klant gebeld om fiets op te halen.

Servicepunt gaf aan dat ze blij waren dat ik belde en dat ze zeker nog verder kunnen kijken nu blijkt dat de 'tik' er nog in zit - het actielijstje heeft nog meer punten blijkbaar.

Aangegeven dat het mij erom gaat dat er geen tik/barstje in het frame zit. Vorige Neuron uiteindelijk 2x een nieuw frame gehad als gevolg van vage framebreuk problemen. Ik heb toch weer een Neuron gekocht omdat het zo'n ontzettend fijne fiets is, en ik ging er vanuit dat Canyon de problemen met de carbon frames nu onder controle heeft..

Maandag breng ik de fiets weer terug voor verder onderzoek.

[ Voor 42% gewijzigd door McLambo op 26-02-2026 10:13 ]

• Prulleman
@McLambo nog 2 opties:
- montage van je padje
- kettingblad (bladbouten of direct mount interface)

Bij mijn spark is het regelmatig de steekas achter, opnieuw aandraaien werkt dan meestal heel kort. Echt schoonmaken opnieuw invetten en op het juiste moment vastzetten werkt een stuk langer :)

[ Voor 48% gewijzigd door Prulleman op 26-02-2026 10:40 ]

Strava

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:19
Mijn steekas achter liep ook steeds los (Cube).
Er bleek uiteindelijk een klein boutje in m’n paT te ontbreken. Boutje gevonden, pat aangedraaid. Nooit meer last van gehad.
(Pat of patte is een Frans woord uit de Franse taal).

• Prulleman
Hencksch schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:54:
Mijn steekas achter liep ook steeds los (Cube).
Er bleek uiteindelijk een klein boutje in m’n paT te ontbreken. Boutje gevonden, pat aangedraaid. Nooit meer last van gehad.
(Pat of patte is een Frans woord uit de Franse taal).
leuk weetje, wist ik niet, maar het is al zo verbasterd is dat de meest gangbare schrijfwijze met een d is....
https://www.mantel.com/derailleurpad
https://www.futurumshop.n...ad-universeel-zwart.phtml
https://www.12gobiking.nl...eurpad-142x12mm-thru-axle

sterker nog, als je een padje nodig hebt en je gaat online shoppen ga je heel weinig vinden met een t. Dus los van het feit of je historisch correct wil zijn, is het aanhouden wat iedereen (fout) doet misschien handiger :)

Strava

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ik vroeg me al af wat voor geheimtaal hier gebezigd werd :+

Het gaat gewoon over derailleur hangers? :P

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Hencksch
YakuzA schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:18:
Ik vroeg me al af wat voor geheimtaal hier gebezigd werd :+

Het gaat gewoon over derailleur hangers? :P
Derailleurhanger! (ben taalnerd)

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003

Kluus

Gang is alles

Toen je de startpost maakte wist je het wel @Prulleman ;)
Prulleman schreef op donderdag 6 september 2018 @ 10:51:

Uitvaleinden: Ookwel 'pats'. Waar je achteras uitdonderd als je je snelspanner niet goed dicht hebt zitten ;)

• Prulleman
Kluus schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:40:

[...]
Haha, die heb ik denk ik schaamteloos gekopieerd :X

(Snelspanners ook... Andere tijden...)

[ Voor 8% gewijzigd door Prulleman op 27-02-2026 18:02 ]

Strava

• Prulleman
Prulleman schreef op donderdag 6 september 2018 @ 10:51:
[...]
Schaamteloze kopie van de startpost deel 13
[...]
Staat er zelfs bij.. niet mijn woorden dus :+

Strava

• ZanielGa
Nu snap ik waarom SRAM met die UDH is gekomen. Niet omdat ze Transmission wilde maken, maar gewoon om van dat gedoe met hoe je zo'n ding noemt af te komen. Was allemaal veels te ingewikkeld voor ze.

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Ik heb geen padje op de fiets, dus dat kan niet de oorzaak van het getik zijn. 😉

De oorsprong is moeilijk te lokaliseren, maar lijkt ergens uit de voorste frame driehoek te komen

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:21
Kluus schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:40:

[...]
Maar toen ging de d/t bij uitdondert weer mis 8)

Hij wil.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Speciaal voor de: 'wat voor troep neem je mee' vraag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7puFZD1HX1F_osSFmIVgfp0F7zM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T6JF1DSNeSJbypdglQ6P0suZ.jpg?f=fotoalbum_large
Kreeg deze niet dicht met 3 normale baconstrips. Maar eentje voor een auto band deed het wel. Jammer alleen dat er nog een kleine snee net boven de tirebeat zat. Kon de (toch al ver versleten) band als of de ton in. Met het wiel (EX1700) niets aan de hand gelukkig, ramde hard genoeg op een betonnen rand zonder insert en deze bandjes zijn niet zo zwaar qua karkas.

• mark777
  • Registratie: September 2018
Ik had een vraag: Ik heb een Merida Crossway 100 gekocht in 2022 maar nu zijn de tandwielen de ketting versleten. Is het handig om deze te vervangen of kan ik dan beter een nieuwe fiets kopen?

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:48
mark777 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 21:30:
Ik had een vraag: Ik heb een Merida Crossway 100 gekocht in 2022 maar nu zijn de tandwielen de ketting versleten. Is het handig om deze te vervangen of kan ik dan beter een nieuwe fiets kopen?
Er zijn mensen die meerdere kettingen en cassettes per jaar verslijten. Zouden die elke keer een nieuwe fiets kopen?

• IJsbeer
  • Niet online
wisselwerking schreef op zondag 8 maart 2026 @ 21:52:
[...]

Er zijn mensen die meerdere kettingen en cassettes per jaar verslijten. Zouden die elke keer een nieuwe fiets kopen?
De asbak van de auto is ook weer bijna vol...

• Prulleman
IJsbeer schreef op zondag 8 maart 2026 @ 22:02:
[...]

De asbak van de auto is ook weer bijna vol...
Ik dacht zelf aan versleten banden van de auto, maar een volle asbak is ook een goede reden :P

Strava

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:07
Prulleman schreef op zondag 8 maart 2026 @ 22:30:
[...]

Ik dacht zelf aan versleten banden van de auto, maar een volle asbak is ook een goede reden :P
Met waar benzine heen gaat is een lege tank ook al een goede reden toch?

Als je naar de mega dure dealer gaat kan je een aandrijflijn ook wel 300 euro kosten. (Als alle tandwielen moeten) Dat is dan al wel 30% van die fiets nieuw. (Wordt er wel met een hark geschreven maargoed)

[ Voor 5% gewijzigd door Torched op 08-03-2026 23:52 ]

• Prulleman
Ja en als je het zelf doet ben je voor <100 klaar... Misschien nog voor 50 euro gereedschap als je dat niet hebt (ketting zweep, lockring tool en kettingpons)

Strava

• mark777
Torched schreef op zondag 8 maart 2026 @ 23:52:
[...]

Met waar benzine heen gaat is een lege tank ook al een goede reden toch?

Als je naar de mega dure dealer gaat kan je een aandrijflijn ook wel 300 euro kosten. (Als alle tandwielen moeten) Dat is dan al wel 30% van die fiets nieuw. (Wordt er wel met een hark geschreven maargoed)
Ja en arbeidsloon komt er ook nog bij en de remblokken moeten ook vervangen worden dus is best wel een dure grap daarom vraag ik het hier. :) Ben niet handig genoeg om het zelf te doen. En zo duur was die fiets nu ook weer niet.

[ Voor 3% gewijzigd door mark777 op 09-03-2026 08:22 ]

• IJsbeer
  • Niet online
mark777 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 07:48:
[...]

Ja en arbeidsloon komt er ook nog bij dus is best wel een dure grap daarom vraag ik het hier. :) Ben niet handig genoeg om het zelf te doen. En zo duur was die fiets nu ook weer niet
Je kan het ook anders bekijken: de aandrijving die erop zit kost de kop niet :)
Als je niet naar een 'specialist' of dure toko gaat dan is dat prima te doen voor niet al teveel geld. Je kan natuurlijk altijd daar ook ter plekke vragen wat het kost.
Fiets vervangen om de aandrijving alleen vind ik dus nogal overdreven, nogal consumptief :) Het is voor jezelf een andere afweging of je nog wilt investeren in deze fiets of ondertussen zoveel fietst dat je een upgrade zoekt.. dat is een andere keuze.

• Prulleman
IJsbeer schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:15:
[...]

Je kan het ook anders bekijken: de aandrijving die erop zit kost de kop niet :)
Als je niet naar een 'specialist' of dure toko gaat dan is dat prima te doen voor niet al teveel geld. Je kan natuurlijk altijd daar ook ter plekke vragen wat het kost.
Fiets vervangen om de aandrijving alleen vind ik dus nogal overdreven, nogal consumptief :) Het is voor jezelf een andere afweging of je nog wilt investeren in deze fiets of ondertussen zoveel fietst dat je een upgrade zoekt.. dat is een andere keuze.
precies dit. Niks mis met een nieuwe fiets, maar je hoeft jezelf niet voor de gek te houden natuurlijk.
Je kan ook altijd nog even bij je in de buurt rondvragen, als je weleens met iemand anders fietst, die misschien wel wat ervaring en gereedschap heeft, dan is het ook in een half uurtje gepiept.

(ik denk dat het bij een fietsenmaker realistisch ~200 euro kost, die zitten qua onderdelen vaak meer richting retail prijs (~140) dan bv de duitse webshops, en qua uurloon zit je denk ik op ~60, zal bij de 1 wellicht meer zijn en bij de ander minder...)

Strava

• mark777
Prulleman schreef op maandag 9 maart 2026 @ 08:38:
[...]

precies dit. Niks mis met een nieuwe fiets, maar je hoeft jezelf niet voor de gek te houden natuurlijk.
Je kan ook altijd nog even bij je in de buurt rondvragen, als je weleens met iemand anders fietst, die misschien wel wat ervaring en gereedschap heeft, dan is het ook in een half uurtje gepiept.

(ik denk dat het bij een fietsenmaker realistisch ~200 euro kost, die zitten qua onderdelen vaak meer richting retail prijs (~140) dan bv de duitse webshops, en qua uurloon zit je denk ik op ~60, zal bij de 1 wellicht meer zijn en bij de ander minder...)
Als het 200 euro kost valt het wel mee ja. Ik ga eens vragen bij de fietsenmaker hier om de hoek

• klaaas
Op die fiets zit iets van Alivio/Altus 9 speed, dus dat kost qua onderdelen iig geen drol. Als je cassette en ketting zelf koopt ben je voor €30 klaar.

Hij wil.

• Prulleman
klaaas schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:02:
Op die fiets zit iets van Alivio/Altus 9 speed, dus dat kost qua onderdelen iig geen drol. Als je cassette en ketting zelf koopt ben je voor €30 klaar.
ow... ik ging uit van SRAM NX of Deore 12speed :), dit spul kost echt geen drol... inderdaad 30 als je het zelf haalt, misschien 45 retail, als je dan niet voor 100 euro klaar bent bij de fietsenmaker moet je een andere zoeken

Strava

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:49
Dit weekend 2 rondjes Zandvoort kunnen doen. Leuk parcours wel, qua klimmetjes redelijk vergelijkbaar met 'thuis' in Bergschenhoek maar die bruggetjes, stukken boardwalk en losse duinzand maken het wel net ff anders.

Beetje jammer van die bierbuik die ff moest laten zien hoe snel ie kon klimmen... op zn e bike :') maargoed, dat soort figuren heb je overal.

• Prulleman
Charly schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:48:
Dit weekend 2 rondjes Zandvoort kunnen doen. Leuk parcours wel, qua klimmetjes redelijk vergelijkbaar met 'thuis' in Bergschenhoek maar die bruggetjes, stukken boardwalk en losse duinzand maken het wel net ff anders.

Beetje jammer van die bierbuik die ff moest laten zien hoe snel ie kon klimmen... op zn e bike :') maargoed, dat soort figuren heb je overal.
want? als je een ebike hebt moet je je inhouden op een klim zodat de rest niet gekrenkt wordt...?

Het is vervelend als mensen (ebikers en gewoon) elkaar geen ruimte gunnen, dat betekend meestal dat de gewone mtb-er de ebike voor moet laten op een klim en dat de technisch mindere rijder de betere op een afdaling voor moet laten (en dan maakt het niet uit of die mindere rijder op een ebike zit of op een gewone).

*ik heb geen ebike, voor mij zit de uitdaging ook in het stukje training, maar ik heb totaal geen probleem met ebikes. Ik kan bv prima een rondje Dorst (of het hele drieluik) samen met een maat op een ebike rijden, zelfde tempo. Ook in de Ardennen kunnen we een mooie rit samen doen, waar ik voorheen meestal na 30 km alleen overbleef is dat nu niet meer :). Ik kan een sprintje omhoog die ebike wel bijhouden, maar dat is niet lang vol te houden. Op de ebike is het met bijtrappen wel te doen om bv 450 watt op weg te zetten (250 motor + 200 zelf). Die 450 hou ik maar 2 minuten vol :)

Strava

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Lekker belangrijk of iemand op eMTB zit. Geef elkaar de ruimte.

Zit zelf negen van tien keer op een E. En kan wel lachen om mensen die klagen over de E's. En alles op alles zetten om je voorbij te gaan. Terwijl je rustig om hoog kruipt op een klimmetje. Persoonlijk krijg ik geen voldoening van klimmen. Maar juist met de neus naar beneden, maar dat kan dan weer niet, omdat die pannenkoek die je zo nodig voorbij moest met zijn boswielren mentaliteit met dicht geknepen billen naar beneden aan het kruipen is. Omdat toch net te steil en technisch is ;-)

Zo heeft iedereen wel wat :P

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:49
Prulleman schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:14:
[...]

want? als je een ebike hebt moet je je inhouden op een klim zodat de rest niet gekrenkt wordt...?
...
Het is vervelend als mensen (ebikers en gewoon) elkaar geen ruimte gunnen,
Niks gekrenkt, maar als ik de berm in stuur omdat iemand met hulpmotor de snelle jongen uit wil hangen en er vervolgens nog geen dankjewel af kan ben ik er wel klaar mee.

• Prulleman
Charly schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:21:
[...]

Niks gekrenkt, maar als ik de berm in stuur omdat iemand met hulpmotor de snelle jongen uit wil hangen en er vervolgens nog geen dankjewel af kan ben ik er wel klaar mee.
mijn punt is, het heeft weinig met de motor te maken. A-sociaal gedrag is altijd vervelend, ook van mensen op een gewone MTB.
Beetje hetzelfde als zeggen dat die "boswielrenners in lycra" of gasten op een s-works of mensen op een hardtail downhill, of zonder dropper, .... , of weet ik veel wat voor onderscheidend iets wat weinig/geen verband heeft met het a-sociale gedrag

Strava

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Goeie punten allemaal.

Ik dacht eigenlijk dat de meest asociale mountainbikers nu weer op het asfalt zouden zitten, of is dat ook stigmatiserend? 😇

• Prulleman
McLambo schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:04:
Goeie punten allemaal.

Ik dacht eigenlijk dat de meest asociale mountainbikers nu weer op het asfalt zouden zitten, of is dat ook stigmatiserend? 😇
zeker :> , aangezien in de buurt weinig uitdaging heb op de MTB, en meestal geen zin (tijd) heb om eerst lang in de auto te zitten om eens een andere route te zien, maak ik toch ook veel meer km (of uren) op de racefiets. Ook ga ik over een weekje met de racefiets in spanje rijden.

(voor mij is het ook zeker niet een kwestie van zomer/winter sport. Als het weer me niet aanstaat, dan train ik binnen. Verder de racefiets als ik samen met mijn vrouw ga fietsen, en de overige tijd, MTB of racefiets, maar net waar ik zin in heb)

Toch blijft de MTB nr1 :)

Strava

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-03 14:03
eMTB rijder hier. Maar rijd ook op race en XCmtb. Het ligt echt aan de bestuurder en niet aan de accu kan ik beamen. Ik zit zelf altijd (nog) veel relaxter op mijn eMBT. Ben toch al geen haantje. Ook niet met andere vervoersmiddelen. Ik heb op mijn eMTB geen strava, fietscomputer of andere e-peen vergrotende middelen. Alleen een kilometerteller. (En range... veel belangrijker)

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Prulleman schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:26:
[...]

mijn punt is, het heeft weinig met de motor te maken. A-sociaal gedrag is altijd vervelend, ook van mensen op een gewone MTB.
Beetje hetzelfde als zeggen dat die "boswielrenners in lycra" of gasten op een s-works of mensen op een hardtail downhill, of zonder dropper, .... , of weet ik veel wat voor onderscheidend iets wat weinig/geen verband heeft met het a-sociale gedrag
De extra snelheid van een eMTB maakt het vooral mogelijk om asociaal (of gewoon olie dom) gedrag langer en breder te etaleren. Schreeuwende idioten die je het liefst de bosjes indrukken merk je vooral als ze (veel) sneller zijn -> een ebike maakt mensen sneller en die doen nog meer rondjes ook.

Je ziet het in mindere mate ook met electrische autos, kon net, toevallig bij Bergschenhoek op de parkeerplaats weer bijna mijn auto afschrijven. Zonder electrische auto had mevrouw waarschijnlijk niet 50 op de parkeerplaats gereden (moet je in de meeste niet electrische autos flink je best voor doen namelijk), mogelijk wel gezien dat iemand van rechts kwam of heeft iig de rest meer tijd om te anticiperen.

Het is inderdaad niet de ebike, fiets, kleding oid, de motor is een enabler voor meer van het shit gedrag dat ze anders ook wel zouden vertonen.

[ Voor 4% gewijzigd door GoldenSample op 09-03-2026 18:19 ]

• ZanielGa
Prulleman schreef op maandag 9 maart 2026 @ 13:14:
[...]

*ik heb geen ebike, voor mij zit de uitdaging ook in het stukje training, maar ik heb totaal geen probleem met ebikes.
Niet jokken, je kan alleen maar zo hard gaan als er een motortje in die Spark van je zit. De naam Spark geeft het al een beetje weg natuurlijk.

• ZanielGa
Rudolf schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:32:
eMTB rijder hier. Maar rijd ook op race en XCmtb. Het ligt echt aan de bestuurder en niet aan de accu kan ik beamen. Ik zit zelf altijd (nog) veel relaxter op mijn eMBT. Ben toch al geen haantje. Ook niet met andere vervoersmiddelen. Ik heb op mijn eMTB geen strava, fietscomputer of andere e-peen vergrotende middelen. Alleen een kilometerteller. (En range... veel belangrijker)
Geen fietscomputer ..... maar wel een kilometerteller?

• Prulleman
ZanielGa schreef op maandag 9 maart 2026 @ 18:21:
[...]

Niet jokken, je kan alleen maar zo hard gaan als er een motortje in die Spark van je zit. De naam Spark geeft het al een beetje weg natuurlijk.
De e versie (scott lumen, lightweight, kleine accu, kleine motor) is wel heel incognito.... Zoek de verschillen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eb8Jv2qXpAi56FP_hv0Xepo-KZ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xW50DrSU0U09hrCnZjOTojRm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UI9eaytM9pFpKV3WTPLgUH4hWPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qflNSuqVfT1dBWqygQfGGBSA.jpg?f=fotoalbum_large

Strava

• klaaas
Makkie. Andere kleur.

Hij wil.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:26

PeaceNlove

Deugleuter

Vergeet de banden niet :+

• Hencksch
mark777 schreef op zondag 8 maart 2026 @ 21:30:
Kun je zelf doen met een paar stukken gereedschap. Eenmalige investering voor de rest van je leven.

• Mistraller
GoldenSample schreef op maandag 9 maart 2026 @ 18:17:
[...]

De extra snelheid van een eMTB maakt het vooral mogelijk om asociaal (of gewoon olie dom) gedrag langer en breder te etaleren. Schreeuwende idioten die je het liefst de bosjes indrukken merk je vooral als ze (veel) sneller zijn -> een ebike maakt mensen sneller en die doen nog meer rondjes ook.
Rijdt er hier wel eens eentje rond met ook nog een speaker in z'n rugzak -O-
1 voordeel; je hoort hem komen.

---------------

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Mistraller schreef op maandag 9 maart 2026 @ 23:51:
[...]

Daarvoor hoef je niet voor op een eMTB te rijden. Dit soort figuren heb je overal tussen zitten.

Zelf wordt ik beetje moe van die XC rijders (boswielrenners) die klagen als er ergens een feature is gebouwd die zij niet kunnen rijden. Omdat het ontbreekt aan technische vaardigheden. Komt er een eMTB-er aan die het wel kan. Dan ligt het aan de fiets en het motortje (het is een brommer :D ). En ze zijn Asso om dat ze wat sneller zijn en dat ze dit soort dingen bouwen. 8)7

Men vergeet vaak dat gewicht op een eMTB ook wel eens, iets in de weg kan zitten. Een E is niet altijd gelijk praktisch/handig. Op features als onderstaande. Mag je toch wel iets meer opletten op juiste techniek. Met E wat vaker omhoog en met glimlach naar beneden. En lekker werken aan je techniek. Je krijgt immers meer fun time. Vaker om hoog = vaker naar beneden. Klimmen is noodzakelijk kwaad, dan maar met motortje ... O-)

Gelukkig is negativiteit omtrent eMTB's een stuk minder dan aantal jaar terug. Gelukkig rijdt ik weinig in NL. Meeste van de tijd in DE. Daar is men wat vriendelijker :) Zo en nu de peilen weer op die boswielrenners met die te strakke pakjes en bierbuiken. :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gnJ7ye_jTTUjIHQHsYuxwN_pyAg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jbmV0EMQWVa1pntVuIUOlxyq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ruu29jjn23yrU3IVMW_uo0vKmWI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NE5zWf1CssrczxB9bnmZ5X16.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hnQHlZJw_Oab9Hi-4WxfZDk5Y0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jkNvYxlzJfnqWaDIOHc2RFqW.jpg?f=fotoalbum_tile

• Prulleman
Iets minder met de vooroordelen @Daan_ ...(mag wel 2 kanten op).

Ieder zijn ding en voorkeur

Strava

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Prulleman schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 07:13:
Iets minder met de vooroordelen @Daan_ ...(mag wel 2 kanten op).

Ieder zijn ding en voorkeur
Gaat toch ook twee kanten op. Eerst naar de e-MTB-ers en nu weer even richting de strakke pakkies met bierbuikjes. Dat is toch twee kanten op :P Niet alles te serieus nemen O-) :+

Het is immers niet de fiets het pakje wat je aan hebt, maar de persoon die het gedrag vertoont, maar heen en weer wijzen is blijkbaar makkelijker. Mij boeit het niet wat je draagt waar je op fietst. Als je maar fun hebt op je eigen manier. En elkaar de ruimte en respect geeft ;-)

[ Voor 26% gewijzigd door Daan_ op 10-03-2026 07:47 ]

• Speedgeek
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:33
Daan_ schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 06:11:
[...]

Daarvoor hoef je niet voor op een eMTB te rijden. Dit soort figuren heb je overal tussen zitten.

Zelf wordt ik beetje moe van die XC rijders (boswielrenners) die klagen als er ergens een feature is gebouwd die zij niet kunnen rijden. Omdat het ontbreekt aan technische vaardigheden. Komt er een eMTB-er aan die het wel kan. Dan ligt het aan de fiets en het motortje (het is een brommer :D ). En ze zijn Asso om dat ze wat sneller zijn en dat ze dit soort dingen bouwen. 8)7

Men vergeet vaak dat gewicht op een eMTB ook wel eens, iets in de weg kan zitten. Een E is niet altijd gelijk praktisch/handig. Op features als onderstaande. Mag je toch wel iets meer opletten op juiste techniek. Met E wat vaker omhoog en met glimlach naar beneden. En lekker werken aan je techniek. Je krijgt immers meer fun time. Vaker om hoog = vaker naar beneden. Klimmen is noodzakelijk kwaad, dan maar met motortje ... O-)

Gelukkig is negativiteit omtrent eMTB's een stuk minder dan aantal jaar terug. Gelukkig rijdt ik weinig in NL. Meeste van de tijd in DE. Daar is men wat vriendelijker :) Zo en nu de peilen weer op die boswielrenners met die te strakke pakjes en bierbuiken. :+
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
3 April opening hè! Zie dat ze bij Willingen ook al lekker aan het shapen zijn dus begin er alweer zin in te krijgen.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003

Kluus

Gang is alles

Kijk ook weer eens op het topic, wat een haat weer, ik kom ook wel een en e-mtb tegen lekker belangrijk. Bepaalde routes zoals LDD zitten notoir vol aso’s is mijn ervaring of het nou snelle of langzame (groepen!) of e’s zijn, maar op de meeste waar ik kom (maarshorst, Nijmegen en UHR) valt het in de praktijk heel erg mee.

Verder kan het wel een tandje minder richting de verschillende groepen gebruikers hier zeg, tekenend toch dat het onder de wielrenners, waar hier zo vaak op wordt afgegeven, veel gemoedelijker is.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Speedgeek schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 07:36:
[...]

3 April opening hè! Zie dat ze bij Willingen ook al lekker aan het shapen zijn dus begin er alweer zin in te krijgen.
Hoorde het van de week. Hoop in april/mei dag kan vinden om die kant op te rijden. Net nieuw huis (verbouwen) en nieuwe werk opdracht 250km verderop. Geeft wat extra uitdaging met tijd verdeling ;)

Wel weer zin aan om Willingen wat vaker te doen. Vorig jaar eerste keer daar. En de downhill vond ik stiekem best wel leuk daar.....

• Speedgeek
@Daan_ Ik zou het eerste weekend niet gaan nee. Denk dat Greenhill rammend druk zal zijn het eerste weekend. Opening Willingen is nog niet bekend zo ver ik weet.
De Downhill is best wel geinig ja, evenals de Enduro lijn. Zag gisteren dat ze een nieuwe drop aan het bouwen zijn van de gondel af. Beetje a la pistenbully.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Speedgeek schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 08:38:
@Daan_ Ik zou het eerste weekend niet gaan nee. Denk dat Greenhill rammend druk zal zijn het eerste weekend. Opening Willingen is nog niet bekend zo ver ik weet.
De Downhill is best wel geinig ja, evenals de Enduro lijn. Zag gisteren dat ze een nieuwe drop aan het bouwen zijn van de gondel af. Beetje a la pistenbully.
Klopt twee a drie weken na opening doet het vaak wat beter qua drukte. Kriebelt hier al wel weer. Laatste keer op de fiets was oktober Willingen. Daarna niet meer op de fiets gezeten door omstandigheden. Iets met gebroken pols/hand door fietsen wat beetje Dum was ;)

Ben geen jumper, maar drops altijd leuk. Pistenbully Greenhill is ook wel leuke drop. Als ze soortgelijk iets bouwen. Cooool. Opzich zou het ook wel leuk zijn om wat meer drops als Winterberg Loose Lee te zien. MindF#ck, maar wel leuk :)

• Rudolf
@ZanielGa Ja, het display van mijn ebike. Heeft wel een aantal functies, maar bij lange na niet zo veel als mijn Garmin.

• Speedgeek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zq6emyl_Ux6xFyzPv0BuUurHxq0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oa7d1CWnQTr2m6dktZrhflpv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D8dZZYjSRz2bYnZuL4IjvIWt844=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EP3aFenw9Jlg3EH8vFIpQwJI.jpg?f=fotoalbum_tile
@Daan_ Negeer de waardeloze kwaliteit van de foto's even maar dit zijn de screenshots van het Instagram kanaal van Willingen Bikepark. Het hele stuk na de gondel drop is ook nieuw denk ik. Herken het namelijk helemaal niet.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ben benieuwd hoe het uiteindelijk eruit komt te zien qua landing. En of lijn erdoor ook blijft bestaan.

• klaaas
Kluus schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 07:44:
Verder kan het wel een tandje minder richting de verschillende groepen gebruikers hier zeg, tekenend toch dat het onder de wielrenners, waar hier zo vaak op wordt afgegeven, veel gemoedelijker is.
Maar hier dragen we allemaal een helm, dus dan zoek je andere zaken om op af te geven ;)

Hij wil.

• Hencksch
Mistraller schreef op maandag 9 maart 2026 @ 23:51:
[...]

Die mag je aanhouden en er wat van zeggen. Op de toegangsborden staat bijna altijd dat een spelend muziekapparaat verboden is.
Heeft dat zin??
In elk geval heeft ie je gehoord. Of hij luistert is vers twee.
Als we aan de route werken, laten we ze altijd stoppen. Net als e-mtb’ers die denken dat de route één groot hondenlosloopgebied is en hun grote hond laten meerennen.

• stefKB
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 20-03 15:36
Volgend weekend ben ik in de buurt van de Beemster en ik wil m'n mountainbike meenemen. Ik weet dat de polder zelf vooral strak asfalt is, maar ik gok dat hier wel wat mensen zitten met goede tips voor een uitdagende trail in de buurt? :)

• Speedgeek
stefKB schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:27:
Volgend weekend ben ik in de buurt van de Beemster en ik wil m'n mountainbike meenemen. Ik weet dat de polder zelf vooral strak asfalt is, maar ik gok dat hier wel wat mensen zitten met goede tips voor een uitdagende trail in de buurt? :)
Schoorl raad ik aan. Kun je zelf kiezen welke van de 3 lussen je wilt doen. Nu is het ook het seizoen om te gaan denk ik. Het is nog niet mul en ligt er nu lekker bij.
Geestmerambacht (Heet Noord-Scharwoude op mtb-routes) staat hoog aangeschreven maar is nu nog te nat. Die raad ik af, tenzij je van modder houdt.

Andere optie; Spaarnwoude. Heb je nog een bikepark aan vast. Ligt er nu ook wel goed bij.

Zowel Schoorl als Spaarnwoude zijn 35 a 40 minuten rijden vanaf de Beemster. Beide zijn de moeite waard.

Enkhuizen, De Goorn zou ik niet doen.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Speedgeek schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 15:56:
[...]

Schoorl raad ik aan. Kun je zelf kiezen welke van de 3 lussen je wilt doen. Nu is het ook het seizoen om te gaan denk ik. Het is nog niet mul en ligt er nu lekker bij.
Geestmerambacht (Heet Noord-Scharwoude op mtb-routes) staat hoog aangeschreven maar is nu nog te nat. Die raad ik af, tenzij je van modder houdt.

Andere optie; Spaarnwoude. Heb je nog een bikepark aan vast. Ligt er nu ook wel goed bij.

Zowel Schoorl als Spaarnwoude zijn 35 a 40 minuten rijden vanaf de Beemster. Beide zijn de moeite waard.

Enkhuizen, De Goorn zou ik niet doen.
Sluit ik me bij aan. Bij Schoorl lekker beginnen op Zuid na of voor de Nok en alle 3 de lussen rijden. Weet niet hoe het nu is op Spaarnwoude (door blessure ruim een jaar niet geweest) maar dat kan/kon na regen best flink modderig zijn. Op Spaarnwoude kan je of gewoon meerdere rondjes rijden of wat lusjes rijden + bikepark. Kan je ook van een gondel af zonder naar Willingen te hoeven.

[ Voor 10% gewijzigd door GoldenSample op 12-03-2026 19:53 ]

• Speedgeek
GoldenSample schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 19:46:
[...]

Sluit ik me bij aan. Bij Schoorl lekker beginnen op Zuid na of voor de Nok en alle 3 de lussen rijden. Weet niet hoe het nu is op Spaarnwoude (door blessure ruim een jaar niet geweest) maar dat kan/kon na regen best flink modderig zijn. Op Spaarnwoude kan je of gewoon meerdere rondjes rijden of wat lusjes rijden + bikepark. Kan je ook van een gondel af zonder naar Willingen te hoeven.
[YouTube: Spaarnwoude]
Spaarnwoude lag er vorige week donderdag fantastisch bij. Was recent granulaat gestrooid dus wel tricky, maar leuk tricky. Gezien het weer van deze week en vandaag zal Spaarnwoude modderig zijn als je er volgende week bent @stefKB . Wat @GoldenSample zegt is een goede tip. Je kunt bij Schoorl zuid lekker beginnen. Dan heb je 2 keuzes; de officiële start die na de Nok is, of starten bij de Blijdensteinweg. Starten bij de Blijdensteinweg geeft je de kans rustig op te warmen en vervolgens te starten met de grootste klim en afdaling. En vanaf daar kun je voor jezelf gaan bepalen of je Schoorl midden en noord ook wilt gaan doen. Of dat je bijvoorbeeld 2 keer zuid doet.

Wat betreft het bikepark van Spaarnwoude: ik ben er vaak gauw klaar mee door het gebrek aan een lift haha.

• stefKB
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 20-03 15:36
Speedgeek schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 07:28:
[...]

Spaarnwoude lag er vorige week donderdag fantastisch bij. Was recent granulaat gestrooid dus wel tricky, maar leuk tricky. Gezien het weer van deze week en vandaag zal Spaarnwoude modderig zijn als je er volgende week bent @stefKB . Wat @GoldenSample zegt is een goede tip. Je kunt bij Schoorl zuid lekker beginnen. Dan heb je 2 keuzes; de officiële start die na de Nok is, of starten bij de Blijdensteinweg. Starten bij de Blijdensteinweg geeft je de kans rustig op te warmen en vervolgens te starten met de grootste klim en afdaling. En vanaf daar kun je voor jezelf gaan bepalen of je Schoorl midden en noord ook wilt gaan doen. Of dat je bijvoorbeeld 2 keer zuid doet.

Wat betreft het bikepark van Spaarnwoude: ik ben er vaak gauw klaar mee door het gebrek aan een lift haha.
Bedankt voor de uitgebreide tips! Als beginner is die warming-up via de Blijdensteinweg misschien wel een goed plan voordat ik aan de echte klim begin. Ik kijk even aan hoe het weer zich houdt, want modder en granulaat maken het voor een eerste keer natuurlijk wel extra uitdagend.

• Speedgeek
stefKB schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 14:26:
[...]

Bedankt voor de uitgebreide tips! Als beginner is die warming-up via de Blijdensteinweg misschien wel een goed plan voordat ik aan de echte klim begin. Ik kijk even aan hoe het weer zich houdt, want modder en granulaat maken het voor een eerste keer natuurlijk wel extra uitdagend.
Met de huidige weersvoorspelling ga je in Schoorl geen modder tegenkomen en zal Schoorl er goed bij liggen. Het granulaat en modder zul je op Spaarnwoude treffen, maar ook daar denk ik dat het komend weekend goede omstandigheden zijn om te rijden.
Wanneer je start bij de Blijdensteinsweg vind je na ongeveer 1km 'De Nok'. Dit is de grootste klim van de route gevolgd door de 'gevaarlijkste afdaling'. Als je begint bij de officiële start, die direct na de afdaling van De Nok is, dan begin je met een wat rustigere klim. Dat is aan jou denk ik (:

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Als eventueel beginnend MTB; is dit gangbaar om alleen te doen?

Ga binnenkort een clinic doen. Maar daarna zelf beetje wat routes rijden? Of is dat niet heel erg aan te raden?

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:26

PeaceNlove

Deugleuter

Deruxian schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:32:

Ga binnenkort een clinic doen. Maar daarna zelf beetje wat routes rijden? Of is dat niet heel erg aan te raden?
Hangt er vanaf, beetje boswielrennen kan prima alleen, ga je zoals @Daan_ naar Winterberg toe voor downhill zou ik dat niet direct alleen doen…

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:52
PeaceNlove schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:35:
[...]

Hangt er vanaf, beetje boswielrennen kan prima alleen, ga je zoals @Daan_ naar Winterberg toe voor downhill zou ik dat niet direct alleen doen…
En ook dat is goed te doen als je op de groene en blauwe routes blijft en zelfs een rode route is haalbaar, maar inderdaad niet een plek om voor het eerst te gaan mountainbiken als je weinig ervaring hebt.
Maar zolang je iedere nieuwe route rustig aan begint en bij ook maar het minste beetje twijfel stop goed kijkt of je denkt dat je het kan dan kan er weinig fout gaan. En de volgende keer dat je de route rijd dan weet je dat je niets geks tegen zal komen en dan kun zo snel gaan als je zelf prettig vind.
Een een clinic is altijd goed om te doen, maar als absoluut niet nodig voordat je de eerste keer een route gaat rijden.

• Mistraller

In NL? Lekker rijden en plezier maken. Ik heb daar nooit bij stilgestaan, in elk geval niet de routes die ik regelmatig rij. (maashorst groen, herperduin rood, drunense duinen zwart/groen)
Het is leuk als je een bunnyhop kunt doen over een boomstammetje, maar je krijgt van niemand minpunten als je minder ervaren bent hoor.
Mijn zoontje neem ik er ook heen, en die fietst echt amper in het bos normaliter, en als ze er langs willen dan ga je gewoon aan de kant zodra je de mogelijkheid hebt.
Als je je fiets maar beheerst dus weten waar de remmen zitten, op tijd schakelen bij een klimmetje dan kom je een heel end. Bedenk dat bij verhuurbedrijven 90% volledig onervaren op de mtb stapt en die rijden ook vaak gewoon LDD zwart.

Kijk bij twijfel over de route vooral even op https://www.mtbroutes.nl/

Want er zijn natuurlijk zeker trails waar je echt wel skills voor nodig hebt bijv Netersel; daar waag ik mij ook niet aan. En kies dan een andere.

---------------

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Zeker in Nederland zou ik me hier echt niet druk om maken. Zorg zelf dat ik een telefoon mee neem, dan kan ik iemand bellen mocht het nodig zijn (wat nog nooit gebeurd is) en heb spullen mee dat ik mijn fiets kan repareren (tireplugs, bandenlichters, tool, paar boutjes, quicklink).

Als je meer 'risky' dingen wilt doen kan het een idee zijn het samen met iemand te doen. Zeker in Nederland kom je op zulke plekken vaak toch wel mensen tegen (bijvoorbeeld dat bikeparkje in Spaarnwoude in dat filmpje). Dus lig je echt niet zo snel een nacht in een bos alleen. In de Alpen laat ik weten welke route ik ga doen/waar ik ga rijden als ik alleen ga.

Overal kan wat gebeuren maar zolang je een beetje nadenkt is zeker in Nederland het allemaal niet zo spannend. Thuis kan je ook over een krant struikelen en je nek breken. Dat het misschien niet het beste idee is om ver je grenzen over te gaan alleen aan het eind van de wereld lijkt me logisch maar verder? Denk dat veel mensen zich vooral bang laten maken voor vanalles en nog wat in het leven.

Op de bank blijven zitten, das pas ongezond!
[...]

Juist in 9 v/d 10 'echte' Bikeparks (lees met shuttle of lift) zijn er zo veel mensen. Daar ben ik eerder 'bang' om tegen iemand aan te rijden (stilstaan onder een drop, na een blinde bocht...) dan ergens 'niet gevonden' te worden.

[ Voor 25% gewijzigd door GoldenSample op 18-03-2026 23:20 ]

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

[...]

Gelukkig heb je in Winterberg en Willingen leuke groene en blauwe afdalingen. Die als startende MTB-er net dat stukje extra kunnen geven. Omdat de lift je de mogelijkheid geeft vaker een afdaling te doen. Kun je ook zeggen dat het mooie mogelijkheid is om geleerde tijdens een clinic in praktijk te brengen.

Waar het soms misgaat is dat mensen zich gaan overschatten. En te snel naar rode of zwarte afdaling gaan. Waar groen en blauw in bikeparks meer rood zijn van NL routes. Voldoende uitdaging.

Persoonlijk zou ik mij niet laten weerhouden om naar bikepark te gaan als startende MTB-er. Mijn ervaring is dat er meer dan genoeg mensen zijn die je wel even willen helpen. bijv. voorrijden etc...

--
Downhill van Winterberg niet zo'n groot fan. Die van Willingen kreeg ik afgelopen jaar wel big smile. Greenhill Groomer is ook erg leuk. Al heb ik nog wel eens $%#$% voor de drop die bos uitkomt. De gene ervoor en pistebully no Problem, maar die ene is mijn minde#ck. Als ik alleen ben of die dag niet lekker op mijn fiets zit. Dan is het simpel dan is het er omheen rijden.

Als je binnen je eigen kunnen blijft rijden. Dan kun je er nog steeds heel veel plezier hebben. En aan je techniek werken....

• Speedgeek
@Deruxian : Gaan! Er is niks mooiers dan alleen of met vrienden, na je werkdag of in de vroege uren van je vrije dag, de natuur in te gaan met je fiets.
Ik sluit mij aan bij het advies dat je, als je alleen gaat, je telefoon mee neemt. Verder is het wel fijn dat je fiets in orde is. En weet waar je eigen grenzen liggen.

Een tip die ik ook nog wil geven is dat je je even inleest in de manier waarop de NTFU de routes aangeeft. Mijn vader is pas begonnen met mountainbiken en ik zie bij hem dat hij zo erg gefocust is op het fietsen zelf, dat hij de bordjes langs de routes niet weet te spotten en daardoor plots de lijn op rijdt waar een jump of drop ligt.

En vergeet niet, wij zijn allemaal ergens begonnen en we genieten allemaal van hetzelfde :P

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:45

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

GoldenSample schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 23:12:
[...]

Overal kan wat gebeuren maar zolang je een beetje nadenkt is zeker in Nederland het allemaal niet zo spannend. Thuis kan je ook over een krant struikelen en je nek breken. Dat het misschien niet het beste idee is om ver je grenzen over te gaan alleen aan het eind van de wereld lijkt me logisch maar verder? Denk dat veel mensen zich vooral bang laten maken voor vanalles en nog wat in het leven.

Op de bank blijven zitten, das pas ongezond!
Ik doe met enige regelmaat dingen op een mountainbike die ik zelf als "risicovol" zou omschrijven, maar ik zit met een gebroken sleutelbeen thuis omdat ik vlak bij huis van m'n fiets werd gekegeld door een scooter die onderuit ging, terwijl ik juist een kalm rondje op de gravelbike deed om mijn zere knie te ontzien. 8)7

@Deruxian gewoon lekker eropuit gaan met de MTB, beetje bewust zijn van je eigen skills/beperkingen en telefoon + basic tooltjes mee en je komt een heel eind in NL! :)

• Prulleman
ik ben altijd wel van de gepaste risico's, niet te gekke drops, niet als een malle naar beneden als je het pad neit kent. Maar ik ben ook met een hardtail in winterberg geweest en fiets regelmatig in de Ardennen (ook wedstrijden).
Maar waar breek ik mijn sleutelbeen.... op een rondje Dorst, die ik al 300 keer heb gereden.. ja, ik was flink aan het doortrappen, maar onverwachte dingen kunnen overal en altijd gebeuren. Zorg inderdaad dat je een telefoon hebt (met ice contact) en beter nog een garmin met val detectie.
Ik was ook alleen, ben het bos uitgestrompeld en opgepikt met de auto.

Strava

• Rudolf
Prulleman schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 10:57:
ik ben altijd wel van de gepaste risico's, niet te gekke drops, niet als een malle naar beneden als je het pad neit kent. Maar ik ben ook met een hardtail in winterberg geweest en fiets regelmatig in de Ardennen (ook wedstrijden).
Maar waar breek ik mijn sleutelbeen.... op een rondje Dorst, die ik al 300 keer heb gereden.. ja, ik was flink aan het doortrappen, maar onverwachte dingen kunnen overal en altijd gebeuren. Zorg inderdaad dat je een telefoon hebt (met ice contact) en beter nog een garmin met val detectie.
Ik was ook alleen, ben het bos uitgestrompeld en opgepikt met de auto.
Mooi verhaal over die valdetectie van Garmin. We hebben ooit met een paar man aan een 24 uurs mtb wedstrijd meegedaan. In de nacht was een van onze rijders gevallen en werd er dus rond 4 uur 's nachts een valdetectie bericht naar zijn vrouw gestuurd. Vervolgens kwam hij als een malle onze tent voorbij en riep: "Als mijn vrouw belt zeg maar dat er niks aan de hand is!" Bijna tegelijkertijd werd 1 van ons gebeld door zijn vrouw wat er aan de hand was.

• mvn23
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:56

Zoals @Mistraller al aangeeft, zoek op mtbroutes.nl naar een geschikte route voor beginners (blauw) en lees de reviews voordat je gaat. Als de route dan te makkelijk blijkt kun je de volgende keer altijd een andere uitkiezen. Let op dat sommige makkelijke routes alsnog extra optionele lussen kunnen hebben met een hogere moeilijkheidsgraad!
Laat je vooral niet ontmoedigen of opjutten door mensen die sneller zijn, rij vooral je eigen tempo en niveau. Die snelle jongens kunnen best even wachten voordat ze je voorbij gaan.

Dan nog een tip die je hopelijk niet nodig gaat hebben: sommige routes zijn voorzien van genummerde/beletterde segmenten. Hier in Zeddam bijvoorbeeld staat onder de bewegwijzering een code als B3c of F6a (oplopend) om aan te geven waar je je op de route bevindt. Deze segmentnummers zijn bekend bij de nooddiensten in de regio, dus probeer een beetje bij te houden waar je zit voor het geval je ze ooit nodig hebt.

En het belangrijkste: Veel plezier!

edit: Voor sommige routes heb je een vergunning nodig, deze info kun je ook vinden op mtbroutes.nl

[ Voor 3% gewijzigd door mvn23 op 19-03-2026 12:31 ]

• IJsbeer
  • Niet online
Dat met die segementen is een Natuurmonumenten dingetje. Dat zie je in Rheden ook. Op andere routes ind e achterhoek kom ik dat niet tegen.

Wel een goede: Check even of je een vignet nodig hebt voor de route. Sommige routes moet je een vignet hebben.

• Kempenaer
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16:21
Rudolf schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 12:10:
[...]

Mooi verhaal over die valdetectie van Garmin. We hebben ooit met een paar man aan een 24 uurs mtb wedstrijd meegedaan. In de nacht was een van onze rijders gevallen en werd er dus rond 4 uur 's nachts een valdetectie bericht naar zijn vrouw gestuurd. Vervolgens kwam hij als een malle onze tent voorbij en riep: "Als mijn vrouw belt zeg maar dat er niks aan de hand is!" Bijna tegelijkertijd werd 1 van ons gebeld door zijn vrouw wat er aan de hand was.
Als je toch al valdetectie aan hebt staan, dan is het een kleine moeite om ook de Garmin Live-track te delen zodat thuisfront in de gaten kan houden waar je in het bos ligt of dat je "gewoon" nog in beweging bent (aangezien valdetectie bij heel abrubt remmen heel incidenteel valselijk triggert).
Weten ze ook meteen hoe ver je nog moet/wanneer je terug bent mocht je een koers volgen

• Maulet
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15:20
#GarminCrashers

Ik heb nogal een piepende remschijf en die probeer ik soms te reiningen door hard te remmen. Garmin meld elke keer thuis dat ik gevallen ben XDDDDD

Met sommige handschoenen lukt het soms niet de melding tijdig te vermijden, haha.

9950x3d+4090+64DDR

• ZanielGa
Maulet schreef op maandag 23 maart 2026 @ 15:04:
#GarminCrashers

Ik heb nogal een piepende remschijf en die probeer ik soms te reiningen door hard te remmen. Garmin meld elke keer thuis dat ik gevallen ben XDDDDD

Met sommige handschoenen lukt het soms niet de melding tijdig te vermijden, haha.
Je kan beide problemen verhelpen door je remschijven even goed met siliconen spray in te spuiten. Ze piepen niet meer en je Garmin meldt niets als je hard probeert te remmen. :+

Niet van het remmen in elk geval, misschien van de echte melding erna

[ Voor 7% gewijzigd door ZanielGa op 23-03-2026 18:15 ]

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:05
#GarminCrashers

Busje brakecleaner op je schijven leegspuiten en ff je pads checken of die niet verslen zijn.

• Maulet
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15:20
^Ja, weet ik, bedankt. Maar in mijn geval is dat piepen meestal na het fietsen in modderwater. Ik ga niet elke dag diep schoonmaken. Maar da's een ander thema.

9950x3d+4090+64DDR

• Prulleman
#GarminCrashers

gek genoeg heb ik dat op de MTB nog niet meegemaakt met hard remmen, wel 2 keer bij een stoplicht op de racefiets (last minute toch maar remmen zeg maar :X )

ik verwacht eigenlijk dat de "full stop" het probleem is, hard remmen, maar net op tijd loslaten voor je helemaal tot stilstand komt triggered denk ik een stuk minder snel de crash detectie van Garmin.
en hoevaak wil je nou eigenlijk helemaal tot stilstand komen als je aan het fietsen bent.. het liefst zo min mogelijk toch?

Strava

• IJsbeer
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://image.spreadshirtmedia.net/image-server/v1/compositions/T6A2PA8124PT17X81Y83D325122698W21795H6145/views/1,appearanceId=2,backgroundColor=000000,noPt=true/wer-bremst-hat-angst-maenner-t-shirt?width=800&height=1200

• savage_twello
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:38
Een tijd geleden heb ik een Radical Grim Ripper frame gekocht

Nu ben ik wat onderdelen aan het uitzoeken en het kan geen kwaad om wat advies te vragen.
Dit is de lijst waar ik nu naar zit te kijken:
Vork: RockShox Lyrik Ultimate Charger 3.1 RC2 29" DebonAir+ Tapered Boost
Wielset: DT Swiss XM 1700 Spline® 30 CL Boost 29" Shimano Micro Spline wheelset
Groupset: Shimano XT DI2 compleet met remmen
banden: Schawlbe nobby nic voor en wicked will achter
Dropper post: OneUp V3

Als iemand suggesties heeft hoor ik het graag!
Pagina: 1 ... 285 286 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic