Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 283 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-10 20:22
Charly schreef op donderdag 11 september 2025 @ 14:27:
Lekker gefietst, vooral de Gulpen route. Maar een beetje vreemd dat we 2x een opmerking als "volgende keer wandelen he" kregen... Toen ik bij de 2e vriendelijk aangaf dat het ook een MTB route was, werd er gereageerd met "ja, de weg is van iedereen" ... Mkay. Dus wat is je punt dan?
Het punt is dat het niet voor iedereen goed kunt doen. Laat het gaan, laat het los, laat mensen zelf hun eigen zondag vergallen door huisgemaakte zure opmerkingen.
Mogelijk ben je de duizendste die er die dag langs wil en zijn ze het een beetje zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:38
Hencksch schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:22:
[...]
Het punt is dat het niet voor iedereen goed kunt doen. Laat het gaan, laat het los, laat mensen zelf hun eigen zondag vergallen door huisgemaakte zure opmerkingen.
Mogelijk ben je de duizendste die er die dag langs wil en zijn ze het een beetje zat.
Oh ik ben als part time wielrenner helaas wel wat gewend inmiddels. Maar dit klonk verder niet zuur of vervelend, juist daarom vond ik het zo verwarrend denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-10 23:21
Charly schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:23:
[...]

Oh ik ben als part time wielrenner helaas wel wat gewend inmiddels. Maar dit klonk verder niet zuur of vervelend, juist daarom vond ik het zo verwarrend denk ik :P
Het probleem is een beetje dat een kleine groep het vaak voor het collectief verpest. Dat geld niet alleen voor de wandelaars maar ook voor mensen op de MTB.

Was laatste met de kids in nabij Schoorl op het strand (had geen MTB mee helaas) en daarna een wandeling door de duinen. Ik denk dat we op een gegeven moment de noord route kruiste, de MTB's hadden voorang op het fietspad. Maar de snelheid die aangehouden werd door sommige mensen op de MTB was dusdanig hoog (35-40 per uur na een blinde bocht) dat het terwijl ik daar liep 2x bijna mis ging bij een groep kinderen die wilde oversteken samen met papa en mama. Er was gewoon 0,0 respect voor andere mensen in het gebied het enige wat telde was het verbeteren van de strava tijd leek het wel.

Van de mensen met wie ik vaak samen fiets ben ik de enige met een Bel, al moet ik vaak nog roepen, omdat ze me niet horen. Dat roepen kan natuurlijk ook voor irritatie zorgen.

[ Voor 7% gewijzigd door BasvanS op 12-09-2025 10:58 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hencksch
BasvanS schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:56:
[...]

Het probleem is een beetje dat een kleine groep het vaak voor het collectief verpest. Dat geld niet alleen voor de wandelaars maar ook voor mensen op de MTB.

Was laatste met de kids in nabij Schoorl op het strand (had geen MTB mee helaas) en daarna een wandeling door de duinen. Ik denk dat we op een gegeven moment de noord route kruiste, de MTB's hadden voorang op het fietspad. Maar de snelheid die aangehouden werd door sommige mensen op de MTB was dusdanig hoog (35-40 per uur na een blinde bocht) dat het terwijl ik daar liep 2x bijna mis ging bij een groep kinderen die wilde oversteken samen met papa en mama. Er was gewoon 0,0 respect voor andere mensen in het gebied het enige wat telde was het verbeteren van de strava tijd leek het wel.

Van de mensen met wie ik vaak samen fiets ben ik de enige met een Bel, al moet ik vaak nog roepen, omdat ze me niet horen. Dat roepen kan natuurlijk ook voor irritatie zorgen.
Dan is er sprake van een ontwerpfout in de aanleg van het parcours. Op de route Rhenen en de route Soest hebben we bij dit soort oversteekpunten een keerlus aangelegd. En op Rhenen zelfs een dubbele. Dan word je gedwongen een heel krappe en scherpe bocht naar rechts te maken en daarna nog een naar links, waardoor je helemaal (bijna dan) stil staat. En dan kun je daarna pad oversteken. Leer je in elk geval van sturen. Altijd handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Hencksch schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:41:
[...]

Dan is er sprake van een ontwerpfout in de aanleg van het parcours. Op de route Rhenen en de route Soest hebben we bij dit soort oversteekpunten een keerlus aangelegd. En op Rhenen zelfs een dubbele. Dan word je gedwongen een heel krappe en scherpe bocht naar rechts te maken en daarna nog een naar links, waardoor je helemaal (bijna dan) stil staat. En dan kun je daarna pad oversteken. Leer je in elk geval van sturen. Altijd handig.
Ben verder niet bekend in schoorl dus ik weet oprecht niet of het een kruising met de route noord was. Het was er wel erg druk met mensen op MTB/Gravel bike, dus dat was een aanname.

Punt is dat er in beide * groepen * mensen zijn die geen rekening houden met elkaar. Maar je kunt dat als wandelaar niet tegen een fietser zeggen --> want middelvinger!

Wat je wel kunt doen is als wandelaar een wandelaar aan spreken of als MTBér een MTBér.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:49
BasvanS schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 10:56:
[...]

35-40 km/u op de mtb op een route?!
Zat die blinde bocht voor de kruising met het fietspad na een steile afdaling ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:53

Tortelli

mixing gas and haulin ass

MTB amper aangeraakt dit jaar door tijd gebrek maar ik heb een oplossing! Wacht nog even met echte MTB routes tot ze wat ouder is overigens.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
(baby is echt, de helm is chatgpt ;) )
Daan_ schreef op maandag 18 augustus 2025 @ 19:47:
[...]

Twee jaar terug Roadgap (Winterberg) voor het eerst gesprongen meet een eMTB. Spectral ON CFR LTD. Deze E heeft 150 voor en achter. En veerweg voor en achter niet volledig gebruikt.

Afgelopen jaar en dit jaar, de Torque ON CF meegehad. Met 175 achter 180 voor. Niet omdat deze meer veerweg heeft. De geometrie ligt mij stuk beter. Ondanks dat fiets stuk zwaarder is. voelt deze prettiger aan op bijvoorbeeld de Groomer lijn van Greenhill.

Het is vooral de mindf#ck bij deze drops. Landing is vrij smooth van de Roadgap (loose Lee foto2). Deze is ook prima te doen. Met bijvoorbeeld een trail hardtail.

De jump van foto 1 is van de downhill. Hier is de landing vrij smooth. Weinig impact op je fiets. Impact kwam eerder erna. Op de twee afstapjes. Of op de stukken voor je bij de jump uitkomt, rockgarden en wat daar voor ligt. De gap zit niet meer in de downhill. Ze hebben van deze lijn nodige aangepast. (wellicht tijdelijk?)

Wel gemerkt dat ik met de E wel ietsjes meer snelheid mag hebben op de wat grotere drops. Iets met zwaartekracht ;-)

----
Tweede drop op filmpje is niet hoog. Tussen de 120cm en 150cm. Maar impact is daar best stevig. Meeste fietsen er dan ook langs. Hij blijft wel leuk ;-)

De drop voor je de Roadgap springt is van formaat stoeprandje. Maar heeft meer impact op je veerweg dan de roadgap zelf.
[YouTube: Drop fun Greenhill bikepark + Road gap Winterberg bikepark - 4K]
Wil dit ook nog eens gaan doen!. Zelf jaren aan motocross en enduro ritten gedaan, al lijkt me die grote drops de eerste keer best wel even slikken.

eMTB gekocht voornamelijk om mee in het buitenland te rijden (ouders hebben huisje in de Eifel wat het zeer eenvoudig maakt om iets te plannen...). Merk dat ik met vakanties vaak de intentie heb hem mee te nemen, maar dan zit met "waar laat je de fiets in hotels etc" al lijkt dat in de wintersport gebieden geen issue (ski opslag). Had hem dit jaar helaas in de Dolomieten niet bij me, ook omdat hikes met koter al de hele agenda vulde. To much to do and to little time...

[ Voor 71% gewijzigd door Tortelli op 12-09-2025 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:54

charrel

Cortisol4life..

henri86 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 20:09:
[...]

Zat die blinde bocht voor de kruising met het fietspad na een steile afdaling ofzo?
Vanuit Noord heb je nergens voorrang op fietspaden of wandelpaden ( op het hele parcours niet). Laat staan dat er op veel plekken 35-40 gereden kan worden op Noord, op midden en zuid zijn de meeste oversteekjes over voetpaden/ fietspaden. Vooral op zuid kan flink door gekacheld worden op sommige stukken, vooral na de nok is het nog wel is listig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
henri86 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 20:09:
[...]

Was een relatief flauwe bocht, vanachter een duin vandaan, vals plat, naar beneden zeg maar. Lekker windje mee, ik had zelf ook wel aan willen zetten en snap de snelheid drang op dat moment ook wel. Maar daarvoor was het gewoon te druk.

Heb nog even snel gekeken waar het was, maar kan het niet vinden/aanwijzen op de kaart.

Punt blijft, als MTBer kun je elkaar aanspraken en als wandelaars ook, maar als je wat over elkaar gaat roepen werkt het alleen maar averechts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:28
Denk dat het voor 95% te maken heeft met het tempo dat wielrenners nastreven. Als je gewoon op een gepaste snelheid aan komt rijden, heb je eigenlijk nooit problemen.

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:54

charrel

Cortisol4life..

BasvanS schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 23:25:
[...]

Was een relatief flauwe bocht, vanachter een duin vandaan, vals plat, naar beneden zeg maar. Lekker windje mee, ik had zelf ook wel aan willen zetten en snap de snelheid drang op dat moment ook wel. Maar daarvoor was het gewoon te druk.

Heb nog even snel gekeken waar het was, maar kan het niet vinden/aanwijzen op de kaart.

Punt blijft, als MTBer kun je elkaar aanspraken en als wandelaars ook, maar als je wat over elkaar gaat roepen werkt het alleen maar averechts.
https://overpass-turbo.eu...bHpH0KfX0&c=BLlw8ECDfO&R=

Succes >:)

Maar in en rond Schoorl wordt uiteraard ook heel veel buiten het parcours gefietst.

[ Voor 3% gewijzigd door charrel op 13-09-2025 08:50 ]

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-10 19:20

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Tortelli schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 21:13:

Wil dit ook nog eens gaan doen!. Zelf jaren aan motocross en enduro ritten gedaan, al lijkt me die grote drops de eerste keer best wel even slikken.

eMTB gekocht voornamelijk om mee in het buitenland te rijden (ouders hebben huisje in de Eifel wat het zeer eenvoudig maakt om iets te plannen...). Merk dat ik met vakanties vaak de intentie heb hem mee te nemen, maar dan zit met "waar laat je de fiets in hotels etc" al lijkt dat in de wintersport gebieden geen issue (ski opslag). Had hem dit jaar helaas in de Dolomieten niet bij me, ook omdat hikes met koter al de hele agenda vulde. To much to do and to little time...
Zelf nog geen gedoe gehad in hotels of appartementen om fiets mee te nemen. Neem vaak van te voren contact met ze op en stel de vraag of ze mogelijkheid hebben om veilig fiets te stallen. Vaak komt dat wel goed. En is het een probleem dan opzoek naar ander hotel/appartement ;-) Wel altijd 1 a 2 goede sloten mee om fiets vast te kunnen zetten. Als deze in garage of elders gestald mag worden...

De E is mijn go to bike voor trail/enduro ritten. Waar je op saai pad omhoog mag fietsen om bij de trail te komen. Zo wat meer fun naar beneden toe. Over twee weken voor eerst sinds jaren weer eens met bio bike (enduro) Naar een bikepark. Over twee weken Willingen en Greenhill. Hopen dat breuk in pols en hand goed genoeg geheeld zijn. Loop nu nog met een brace rond :X

In NL helaas weinig tot geen mogelijkheden om drops te oefenen van 1.5m of 2m. Meeste zijn van formaat stoeprandje. Merk bij mij zelf dat drops van +/- 3m een mindf#ck blijft. Wellicht speelt leef tijd beetje mee. _O-

-----
Vandaag stuur vervangen van OneUp v2 35mm rise 770mm naar een PNW Loam 50mm rise 780mm. Deze heeft ook wat meer back sweep OneUp heeft 8 PNW heeft 10. Zou ook wat beter voor mijn pols en hand moeten zijn. De 50mm wil ik vooral gebruiken voor bikepark bezoeken....

Straks monteren en inkorten. Gelijk remmen nog eens ontluchten en dan is fiets klaar voor over twee weken ;-)

[ Voor 9% gewijzigd door Daan_ op 13-09-2025 10:14 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-10 18:54
In Nederland blijven de meeste routes heel braaf helaas.
Bikepark Mook is de enige plek waar ik drops kan oefenen al is de hoogste van de 3 denk ik ook maar een metertje.

Ik was paar weken terug 2 dagen in Greenhill.
De hoogste drop van de 3 halverwege Mixtape ging niet helemaal lekker, ik had iets teveel nosedive, kwam hard neer en kon hem nog maar net houden.
Weet nog steeds niet wat precies mis ging... Te weinig snelheid wellicht?
YouTube: Green Hill Bikepark, zwarte drop, ging niet helemaal goed 🙈

De rode drop ging wel goed :)
YouTube: Green Hill Bike Park, Rode drop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

De twee drops zijn niet zo hoog, maar je komt hier al snel met te veel snelheid aan. Landing ligt vrij kort op de drop en is ook niet zo lang. Kan door slome niet zo goed zien. Mijn aanname is dat je iets te hard aankomt en iets te veel je fiets vooruit duwt. Als ik op deze drop aankom dan gaat snelheid er enorm uit en verder doe ik bijna niks. Dan nog land ik geregeld te diep.

De drop vanuit start huisje in Greenhill beter te doen dan die zwarte drop. Landing ligt wat verder en je kan met normale snelheid aankomen rijden. Gaat deze lekker dan zou je kunnen kijken bij de pistebully. Die is ook goed te doen met zelfde techniek als die je gebruikt bij het huisje.

Bikepark Valkenhuizen Arnhem (niet echt een bikepark meer klein skill parkje waar veelal clinics wordt gegeven. Hier kun je dan wel weer wat beter progressie van drops oefenen.

• Marsman83
Dat huisje durfde ik nog niet aan toen, zeker omdat de zwarte drop mis ging was ik even klaar met progressie die dag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Marsman83 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 22:37:
Dat huisje durfde ik nog niet aan toen, zeker omdat de zwarte drop mis ging was ik even klaar met progressie die dag ;)
Meeste filmpjes met uitleg overdrops die je op YouTube vindt. Gaan over drops zoals het starthuisje. Hoogte van drop is ook +/- afstand van de landing. Op zwarte drop is landing vrij kort.

Bij beide drops gebruik je zelfde techniek. Op de zwarte drop ga je heel stuk langzamer eraf. Anders schiet je te ver door. En fiets naar voren duwen techniek (met gradatie van landing mee). Op de zwarte drop doe je dit iets subtieler. Je hebt hier niet veel nodig. Ga niet hopen vanaf de drop. Dit zagen we ook geregeld voorbij komen. En vaak was timing beetje of met nose dive als gevolg. Heftige val gezien met ambulance als gevolg op de eerste groomer drop.

Mocht je daar nog keer komen. Zou ik echt eens bij beide drops rustig gaan kijken naar andere. Desnoods eens filmen. Dan zul je waarschijnlijk zien dat het starthuisje vrij smooth is. En meer vergeving gezind is dan de zwarte drop.

Jump en Drop clinic van MTBclinic.nl is wellicht een optie. Hier bouw je de drops beetje op. Gaat dit lekker dan zullen ze je vast vragen om te kijken hoe de drop voelt op verschillende snelheden. Zelfs voor wat ervaren droppers, kan dit een leuke clinic zijn. Dan zetten ze gewoon jumpje op de drop voor je :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:18

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik zie niet echt iets verkeerd gaan bij de eerste drop. Dat je voorwiel eerst landt is niet zo heel erg. Volgens mij ging het eerder mis bij het remmen na de drop dan bij de drop zelf.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Daan_ schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 10:07:
[...]

Zelf nog geen gedoe gehad in hotels of appartementen om fiets mee te nemen. Neem vaak van te voren contact met ze op en stel de vraag of ze mogelijkheid hebben om veilig fiets te stallen. Vaak komt dat wel goed. En is het een probleem dan opzoek naar ander hotel/appartement ;-) Wel altijd 1 a 2 goede sloten mee om fiets vast te kunnen zetten. Als deze in garage of elders gestald mag worden...

De E is mijn go to bike voor trail/enduro ritten. Waar je op saai pad omhoog mag fietsen om bij de trail te komen. Zo wat meer fun naar beneden toe. Over twee weken voor eerst sinds jaren weer eens met bio bike (enduro) Naar een bikepark. Over twee weken Willingen en Greenhill. Hopen dat breuk in pols en hand goed genoeg geheeld zijn. Loop nu nog met een brace rond :X

In NL helaas weinig tot geen mogelijkheden om drops te oefenen van 1.5m of 2m. Meeste zijn van formaat stoeprandje. Merk bij mij zelf dat drops van +/- 3m een mindf#ck blijft. Wellicht speelt leef tijd beetje mee. _O-

-----
Vandaag stuur vervangen van OneUp v2 35mm rise 770mm naar een PNW Loam 50mm rise 780mm. Deze heeft ook wat meer back sweep OneUp heeft 8 PNW heeft 10. Zou ook wat beter voor mijn pols en hand moeten zijn. De 50mm wil ik vooral gebruiken voor bikepark bezoeken....

Straks monteren en inkorten. Gelijk remmen nog eens ontluchten en dan is fiets klaar voor over twee weken ;-)
Voor jou stukje weg maar Spaarnwoude: YouTube: Het meest uitdagende bikepark van Nederland // MTB Challenge Is kleine 2 meter vanaf de gondel volgensmij.

[ Voor 18% gewijzigd door GoldenSample op 15-09-2025 09:49 ]

• Vedett.
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:45
Marsman83 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 20:07:
Bikepark Mook is de enige plek waar ik drops kan oefenen al is de hoogste van de 3 denk ik ook maar een metertje.

De hoogste drop van de 3 halverwege Mixtape ging niet helemaal lekker, ik had iets teveel nosedive, kwam hard neer en kon hem nog maar net houden.

Mij ga je zulke drops niet snel zien doen, maar deze instructievideo heeft me wel geholpen om drops (kleinere) aan te leren. De techniek zou hetzelfde zijn op grotere https://www.youtube.com/w...59u4vq5j71VhGySaG&index=5
Dat kanaal heeft nog heel interessante video’s trouwens.

Mijn bescheiden mening over je video?
Het lijkt alsof je net voor het aanrijden je gewicht iets te ver naar achteren en vooral te ver naar beneden verplaatst. Daardoor zet je de achtervering onder spanning. Die spanning komt vrij net wanneer je voorwiel de grond verlaat. Waardoor je als het ware in een voorwaartse salto wordt gekatapulteerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

De gedeelde video zie ik mevrouw bij de drops pre hoppen. Dit kan ik persoonlijk niet adviseren. Gezien het hier nog wel eens mis kan gaan qua timing. Dit helaas al te vaak van dicht bij mogen aanschouwen. En ja er zijn type drops waar je deze techniek toepast ;-)

Zou zelf de filmpjes van Pinkbike eens bekijken.

Wat is te ver naar achteren ?

[ Voor 45% gewijzigd door Daan_ op 17-09-2025 13:38 ]

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10 20:26

Galois

1811 - 1832

Is iemand bekend met deze MTB-routes in de omgeving van Theux?

Bezig met een weekendje Ardennen en een leuk huisje gevonden in die buurt. Vroeg mij af of dit leuk is. We zijn een goed getrainde groep en zouden dan deze 3 routes op één dag doen.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Daan_ schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:35:
De gedeelde video zie ik mevrouw bij de drops pre hoppen. Dit kan ik persoonlijk niet adviseren. Gezien het hier nog wel eens mis kan gaan qua timing. Dit helaas al te vaak van dicht bij mogen aanschouwen. En ja er zijn type drops waar je deze techniek toepast ;-)

Zou zelf de filmpjes van Pinkbike eens bekijken.

Wat is te ver naar achteren ?
[YouTube: Sending Mountain Bike Drops | What You Need To Know]

[YouTube: Stop Crashing On Drops | How To Bike with Ben Cathro EP 9]
Eens, hoppend van de drop af gaan is de perfecte techniek om (als je een keer verkeerd timed) met je achterwiel de rand te raken en head-first jezelf de grond in te boren. De hoeveelheid drops waar dit voor een niet racer (laat staan iemand die drops aan het leren is) nuttig is, is tamelijk laag. Om gerust te stellen 0 voor iemand die überhaupt huis tuin en keuken drops aan het leren is.

Dankzij RCZ ook weer wat nieuws: Setje RaceFace Next R31. met 1710 gram (zelf gewogen inclusief Tape & ventiel) niet slecht voor All-mountain/enduro carbon met 'no questions asked' crash replacement. Vergeleken met m'n Roval Traverse HD is de velg wel heel iel, de Rovals hebben 5mm brede velg hiel, deze een millimeter of 3.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSTHfdquk3HQP_QM0bJnpQ1vbu8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VDVElaClBJWGyCIseHZKqgPQ.jpg?f=fotoalbum_large
Nu maar wachten tot 1 Januari dat ik weer mag van de Orthopeed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-10 20:46

steel123

Cryman9

Marsman83 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 20:07:

De landing van die drops liggen ook gewoon heel kut.
Daar heb ik al veel filmpjes op youtube van gezien van mensen die die drop vervloeken.
Zelf ging ik de eerste keer ook bijna op mijn gezicht daar doordat ik veel te snel ging.
De landing ligt echt gigantisch dichtbij.

De drop door dat huisje bij Green Hill is echt veel makkelijker, want die landing ligt tenminste normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
steel123 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:46:
[...]

De landing van die drops liggen ook gewoon heel kut.
Daar heb ik al veel filmpjes op youtube van gezien van mensen die die drop vervloeken.
Zelf ging ik de eerste keer ook bijna op mijn gezicht daar doordat ik veel te snel ging.
De landing ligt echt gigantisch dichtbij.

De drop door dat huisje bij Green Hill is echt veel makkelijker, want die landing ligt tenminste normaal.
Dat hoor ik vaker van die slechte landings, wellicht dat ik de volgende keer dat huisje ga proberen 8)
Eerst even het vertrouwen opbouwen op iets minder hoge drops met wel fijne landings ;)
Volgende week wellicht Be-Mine aandoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-10 20:46

steel123

Cryman9

Marsman83 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:26:
[...]
Dat hoor ik vaker van die slechte landings, wellicht dat ik de volgende keer dat huisje ga proberen 8)
Eerst even het vertrouwen opbouwen op iets minder hoge drops met wel fijne landings ;)
Op BE-Mine kun je de drops mooi opbouwen dus dat gaat goedkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Marsman83 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:26:
[...]

BeMine drops kun je wel mooi het gevoel opbouwen. Dat gaat straks in Greenhill helemaal goed komen d:)b

Denk volgende week geen drops voor mij in Willingen, Winterberg en Greenhill. Pols voelt nog niet zoals moet. Wat Tape erop straks en kijken. Hoe het gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marsman83
Daan_ schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:43:
[...]

BeMine drops kun je wel mooi het gevoel opbouwen. Dat gaat straks in Greenhill helemaal goed komen d:)b

Denk volgende week geen drops voor mij in Willingen, Winterberg en Greenhill. Pols voelt nog niet zoals moet. Wat Tape erop straks en kijken. Hoe het gaat.
Succes! d:)b
Ik heb Winterberg en Greenhill beiden voor het eerst dit jaar gereden en vond het echt zo vet!
Beiden hebben hun charme vind ik, Willingen wil ik ook graag nog doen voordat het seizoen voorbij is!

• Mikejux
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 10:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E-M-q2sHyS3MinD6zYS0tDO0GCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RlmnETXf9Ya7z8D0B3RrxuwR.jpg?f=fotoalbum_large

Achterbandje toch maar vervangen denk ik. Of kan dit wel wat hebben? Nu heb ik nog bij aankoop 'n continental raceking 2.2 (gebruikt)liggen en 'n specialized ground control flak jacket 2.1 (zo goed als nieuw)

Jullie ideeën?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:34
Mikejux schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 19:55:
[Afbeelding]

Achterbandje toch maar vervangen denk ik. Of kan dit wel wat hebben? Nu heb ik nog bij aankoop 'n continental raceking 2.2 (gebruikt)liggen en 'n specialized ground control flak jacket 2.1 (zo goed als nieuw)

Jullie ideeën?
Canvas zien is vervangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Marsman83 schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:56:
[...]

Succes! d:)b
Ik heb Winterberg en Greenhill beiden voor het eerst dit jaar gereden en vond het echt zo vet!
Beiden hebben hun charme vind ik, Willingen wil ik ook graag nog doen voordat het seizoen voorbij is!
Dank je (y).

Voor mij persoonlijk is Greenhill wel de favoriet. Willingen wel eens geweest, maar nog niet om te fietsen ;-) Ben benieuwd. Weet nog niet welke parken het gaan worden de drie dagen dat we er zijn Ik Laat mij verrassen..... d:)b

Vandaag stuur met meer rise gemonteerd. (PNW loam 50mm rise) Remmen ontlucht en andere remblokken. Van de week worden de eerste serieuze kilometers met deze fiets. Ben benieuwd..... zal de E wel gaan missen, heb ik zo het vermoeden _O-

Alleen nog remmen afstellen en in remmen. Dat kan ook op de parkeerplaats aldaar. ;-)

[ Voor 34% gewijzigd door Daan_ op 21-09-2025 17:37 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-10 23:16
Gisteren gemerkt dat mijn ketting op sommige stukken 0.75% aangaf. Ik dacht even snel de ketting te vervangen om de cassette te sparen, gezien dit reeds de tweede ketting was op deze cassette, maar helaas gaf de ketting een best grote krak (slipte niet door) op 1 kransje. Een tweede tripje naar de fietsboer gemaakt om nog achter een cassette + wat werkmateriaal te gaan. Best een dure dag :'(

Momenteel terug een NX cassette gemonteerd, ik had graag naar GX geupgradet met een nieuwe wielset (deze OEM's wegen +/- 2100gr), maar ik kon het niet rechtvaardigen op dit moment.
De eerste keer moet er toch iets niet goed gezeten hebben, er zat wat 'wobble' op de kleinste kransjes en bij het monteren was er wat wrijving. Terug alles losgemaakt, de 3 kleinste kransjes teruggezet en nu lijkt alles perfect.

Al bij al ben ik best trost op mezelf voor deze (waarschijnlijk poepsimpele) prestatie :)
(aan de slijtage kan je zien dat deze meer voor gravel ritten gebruikt wordt dan voor mtb'en)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QfrDo5dz2kvzjjcnY7pjpqI41ak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TDghA5v9IbzdAphbkdbnPcre.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NAe75xbPdXMbGOyyGdoZvJ_Ag-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jYBiBrGqDQ0UPtROORFzszhH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
DenHond schreef op maandag 22 september 2025 @ 18:58:
Gisteren gemerkt dat mijn ketting op sommige stukken 0.75% aangaf. Ik dacht even snel de ketting te vervangen om de cassette te sparen, gezien dit reeds de tweede ketting was op deze cassette, maar helaas gaf de ketting een best grote krak (slipte niet door) op 1 kransje. Een tweede tripje naar de fietsboer gemaakt om nog achter een cassette + wat werkmateriaal te gaan. Best een dure dag :'(

Momenteel terug een NX cassette gemonteerd, ik had graag naar GX geupgradet met een nieuwe wielset (deze OEM's wegen +/- 2100gr), maar ik kon het niet rechtvaardigen op dit moment.
De eerste keer moet er toch iets niet goed gezeten hebben, er zat wat 'wobble' op de kleinste kransjes en bij het monteren was er wat wrijving. Terug alles losgemaakt, de 3 kleinste kransjes teruggezet en nu lijkt alles perfect.

Al bij al ben ik best trost op mezelf voor deze (waarschijnlijk poepsimpele) prestatie :)
(aan de slijtage kan je zien dat deze meer voor gravel ritten gebruikt wordt dan voor mtb'en)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes gedaan.

Even opletten, GX en hoger cassette's hebben een XD body. NX cassettes zitten nog op de HG (HyperGlide) bodies. Geen enkel probleem/minpunt, maar als je naar een hogere cassette toe wil (omwille van lager gewicht en een 10t kransje), zul je ook je body moeten vervangen a ~ €50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenHond
Ypuh schreef op maandag 22 september 2025 @ 20:45:
[...]

Netjes gedaan.

Even opletten, GX en hoger cassette's hebben een XD body. NX cassettes zitten nog op de HG (HyperGlide) bodies. Geen enkel probleem/minpunt, maar als je naar een hogere cassette toe wil (omwille van lager gewicht en een 10t kransje), zul je ook je body moeten vervangen a ~ €50.
Inderdaad, de body zelf veranderen leek mij iets té complex om zelf te doen, daarom speelde ik met het idee om de cassette icm een nieuwe wielset met xd body voorgeïnstalleerd te upgraden (DT Swiss XR1700 of Mavic Crossmax SL S), maar dan ben je snel €600-700 kwijt…

Binnen x-aantal jaar misschien gewoon een nieuwer/beter model kopen en momenteel gewoon plezier hebben met deze. Buiten 1 à 2 wegritten per jaar, rijd ik toch altijd solo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

DenHond schreef op maandag 22 september 2025 @ 21:11:
[...]

Inderdaad, de body zelf veranderen leek mij iets té complex om zelf te doen, daarom speelde ik met het idee om de cassette icm een nieuwe wielset met xd body voorgeïnstalleerd te upgraden (DT Swiss XR1700 of Mavic Crossmax SL S), maar dan ben je snel €600-700 kwijt…

Binnen x-aantal jaar misschien gewoon een nieuwer/beter model kopen en momenteel gewoon plezier hebben met deze. Buiten 1 à 2 wegritten per jaar, rijd ik toch altijd solo
Je kan dan ook overwegen naar Shimano cassettes te wisselen. Werkt prima met GX Eagle (zou er wel een Shimano ketting op gooien), voordeel is dat je dan de kleinere tandwielen los kunt vervangen. Mogelijk geen slecht idee als ik zie hoe je slijtage verdeeld is.

Maar iig goed bezig! Buiten dat het geld scheelt (en ik het ook wel leuk vind) maakt zelf (klein) onderhoud doen ook dat je in geval van nood grotere kans hebt problemen onderweg/ver van een beschikbare fietsenmaker te fixen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04:50
De andere oplossing voor teveel op kleine kransen achter fietsen is vooraan een groter blad monteren.

Vuistregel is dat als je 4 tanden voor groter gaat schuif je achter een versnelling op

[ Voor 30% gewijzigd door Torched op 23-09-2025 08:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-10 21:00
DenHond schreef op maandag 22 september 2025 @ 18:58:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Laatst was bij bikediscount was de combi cassette + ketting goedkoper dan alleen de 12-speed cassette.
Goed om ook eens bij onze oosterburen (BikeDiscount of BikeComponents ) te kijken, je zit vaak wel aan verzend kosten vast, maar dan nog is het vaak goedkoper en komt die upgrade misschien wat dichterbij.

Wel alleen als het niet snel hoeft.

p.s.

Ligt een beetje aan je wielset, maar een body vervangen hoeft niet moeilijk te zijn.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenHond
joint_me schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 08:39:
[...]
Ligt een beetje aan je wielset, maar een body vervangen hoeft niet moeilijk te zijn.
GoldenSample schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 00:11:
[...]

Je kan dan ook overwegen naar Shimano cassettes te wisselen. Werkt prima met GX Eagle (zou er wel een Shimano ketting op gooien), voordeel is dat je dan de kleinere tandwielen los kunt vervangen. Mogelijk geen slecht idee als ik zie hoe je slijtage verdeeld is.
Ik vrees dat mijn huidige hub (Shimano MT400-B) het niet toelaat om iets anders dan een HG body te monteren. Voor XT heb ik dan ook microspline nodig ;(
De enige optie die ik nog zie is om een aftermarket cassette te plaatsen (bv Garbaruk).

Ik denk dat ik binnen 1-2 jaar gewoon ga overwegen om een nieuwe wielset (met XD of MS body) te kopen of mijn huidige fiets ga vervangen door een nieuwer model. Het is misschien wat gek om +/- €1000 te spenderen aan een entry level MTB (Scott Scale 950). Tegen dan zijn er misschien al nieuwere trends en is de huidige toch ook al wat verrouderd.
Torched schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 08:08:
De andere oplossing voor teveel op kleine kransen achter fietsen is vooraan een groter blad monteren.

Vuistregel is dat als je 4 tanden voor groter gaat schuif je achter een versnelling op
Had ik ook al aan gedacht, alleen maar om wat meer op de middelste kransen te rijden. Er zit momenteel een 32T op, zelf had ik gedacht om richting een 34T te gaan...Een 36T (wat dus eigenlijk ideaal zou moeten zijn) lijkt mij wel wat te hoog gegrepen :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
36T is helemaal niet zo gek hoor, helemaal niet als je nederlands gravel doet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Precies, houd een beetje in de gaten of en hoe vaak je überhaupt die lichtste twee verzetten gebruikt. In de vuilnisbelt rondjes (optioneel klimmetje in Zoetermeer en stukje in Spaarnwoude) rijd ik die met 30 voor wel maar als ik 99 van de 100 andere Nederlandse rondjes rijd kom ik daar absoluut niet in de buurt. Een 36 is echt helemaal niet zo enorm als het lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dxWpH2yuz-AwkDPwAV0HDEDlGUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yzfeP3dAAB9da2UnjRc4evrr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RnrerfCMo1F6eaZsEyEOXbbYckw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d97ymaE6VA4tUKQE5H7ERSWh.jpg?f=fotoalbum_large

Ik was mijn fiets aan het schoonmaken en kwam dit tegen bij de overgang van de bovenhuis op de zadelpenbuis.

Hele kleine scheurtjes die ik met mijn nagel kan voelen. Kan niet goed inschatten of het alleen gebarsten lak is, of erger.

Is hier iets over te zeggen op basis van deze foto’s?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:48
DenHond schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:00:
[...]

Had ik ook al aan gedacht, alleen maar om wat meer op de middelste kransen te rijden. Er zit momenteel een 32T op, zelf had ik gedacht om richting een 34T te gaan...Een 36T (wat dus eigenlijk ideaal zou moeten zijn) lijkt mij wel wat te hoog gegrepen :X
De stap van 32T naar 36T is echt kleiner als dat het klinkt. Zeker als je veel kilometers op de weg rijdt. En met die 36 zal je echt niet tegen problemen aan moeten gaan lopen op de Nederlandse parcoursen. Zit je echt in de bergen dan is een 30 of zelfs een 28 wel fijner. Het klinkt gewoon als een grote stap maar in de praktijk valt het gewoon tegen. (heb ook ooit de keuze gemaakt voor 34 en met wat ik nu weet en het verschil heb gevoeld zou ik het tegenwoordig anders doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Galois schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 16:56:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik was mijn fiets aan het schoonmaken en kwam dit tegen bij de overgang van de bovenhuis op de zadelpenbuis.

Hele kleine scheurtjes die ik met mijn nagel kan voelen. Kan niet goed inschatten of het alleen gebarsten lak is, of erger.

Is moeilijk te zeggen aan de hand van een foto. Kunnen heel goed gewoon scheurtjes in de lak zijn. Als je het echt wil weten zou je denk toch aan een röntgen onderzoek moeten gaan denken. Maar een bedrijf gespecializeerd in carbon herstel zou je waarschijnlijk meer kunnen vertellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

ZanielGa schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 17:04:
[...]
De stap van 32T naar 36T is echt kleiner als dat het klinkt. Zeker als je veel kilometers op de weg rijdt. En met die 36 zal je echt niet tegen problemen aan moeten gaan lopen op de Nederlandse parcoursen. Zit je echt in de bergen dan is een 30 of zelfs een 28 wel fijner. Het klinkt gewoon als een grote stap maar in de praktijk valt het gewoon tegen. (heb ook ooit de keuze gemaakt voor 34 en met wat ik nu weet en het verschil heb gevoeld zou ik het tegenwoordig anders doen)
Wegens omstandigheden rijd ik nu met een 38T voor. Zolang je niet ergens in Limburg rijd gaat dat prima iig :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
YakuzA schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 17:08:
[...]

Wegens omstandigheden rijd ik nu met een 38T voor. Zolang je niet ergens in Limburg rijd gaat dat prima iig :)
38 is wel een maat die moet passen met een normale kettinglijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ZanielGa schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 17:07:
[...]

Is moeilijk te zeggen aan de hand van een foto. Kunnen heel goed gewoon scheurtjes in de lak zijn. Als je het echt wil weten zou je denk toch aan een röntgen onderzoek moeten gaan denken. Maar een bedrijf gespecializeerd in carbon herstel zou je waarschijnlijk meer kunnen vertellen
Sluit ik me bij aan. Wat je nog zou kunnen doen als tussenstap, maar die wel je lak kapot maakt en niet gegarandeerd uitsluitsel geeft (tenzij het echt kapot is): De lak voorzichtig weg halen en kijken wat daar onder vandaan komt. Is echter alsnog bij Carbon lastiger te zien dan bij metaal waar je dan vaak wel een goed beeld krijgt of het wel of geen scheur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenHond
GoldenSample schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 16:35:
Precies, houd een beetje in de gaten of en hoe vaak je überhaupt die lichtste twee verzetten gebruikt. In de vuilnisbelt rondjes (optioneel klimmetje in Zoetermeer en stukje in Spaarnwoude) rijd ik die met 30 voor wel maar als ik 99 van de 100 andere Nederlandse rondjes rijd kom ik daar absoluut niet in de buurt. Een 36 is echt helemaal niet zo enorm als het lijkt.
ZanielGa schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 17:04:
[...]

Ik woon aan de rand van de Vlaamse Ardennen/Denderstreek, ik kan kiezen of ik vlak wil rijden (dan ga ik noordwaards richting Sint-Niklaas) of juist wil klimmen (zuidwaards met de muur van Geraardsbergen/Bosberg). Uit ervaring weet ik ondertussen dat als ik mijn 42-50 kransjes moet gebruiken voor meer dan een goede minuut, ik het waarschijnlijk niet meer haal tot op het einde :+
Natuurlijk, zulke hellingen doe ik hoogstens 1-2x op een jaar (dit jaar zelfs geen enkele keer).

Moet ik trouwens een grotere ketting monteren voor 32T--> 34/36T ?

[ Voor 20% gewijzigd door DenHond op 23-09-2025 17:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZanielGa
DenHond schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 17:23:
[...]

[...]

Ik woon aan de rand van de Vlaamse Ardennen/Denderstreek, ik kan kiezen of ik vlak wil rijden (dan ga ik noordwaards richting Sint-Niklaas) of juist wil klimmen (zuidwaards met de muur van Geraardsbergen/Bosberg). Uit ervaring weet ik ondertussen dat als ik mijn 42-50 kransjes moet gebruiken voor meer dan een goede minuut, ik het waarschijnlijk niet meer haal tot op het einde :+
Natuurlijk, zulke hellingen doe ik hoogstens 1-2x op een jaar (dit jaar zelfs geen enkele keer).

Moet ik trouwens een grotere ketting monteren voor 32T--> 34/36T ?
Tja, ik ken het gebied daar verder niet. Weet ook niet wat voor ritten je het meeste rijdt. Zelf heb ik geen probleem met af en toe een klim lopen als het te zwaar wordt. Iedere keer dat je het probeerd kom je dan weer verder. @GoldenSample heeft mij ons ritje samen genoeg zien lopen. Maar dat is een manier om sterker te worden. Kijk, als je iedere rit moet lopen is het gewoon te zwaar. Je kan dan wel sterker worden maar het haalt het plezier uit je ritten.

Maar je geeft zelf al aan dat je veel op de kleinere tandwielen rijdt met gravelritten. Dan is de beste optie er een extra fiets bij kopen, maar dat is altijd de beste optie. Maarja, helaas is dat niet altijd een optie. Maar om je een vergelijking te geven heb ik even een een gear calculator een 32, 34 en 36 ingevuld met een 10 en 11 achter. Je kan zien dat de 32-10 dan eigenlijk vergelijkbaar is met 36-11. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBEpcsAWmcJ3a9dfZp14q52AX80=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7ew82kKzcMZPElD5SXX2K0WU.png?f=user_large

Dus het klinkt gewoon veel erger als het in de praktijk is. Maar het is een keuze die je zelf moet maken, maar wil zorgen dat je een keuze maakt waar je in het eind zelf blij mee bent.

En bij een 36 hebt je bijna zeker een nieuwe ketting nodig, bij een 34 zou het misschien passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenHond
Ik ga het zeker in mijn achterhoofd houden wanneer ik de volgende keer dan een nieuwe ketting koop (ik ga deze nieuwe nu niet bij het oud ijzer gooien met 0km op de teller), het verschil met 34T is inderdaad best klein.

Een nieuwe fiets komt er sowieso aan, wel eentje voor woon-werk verkeer.
Ik zou graag een race-fiets hebben, maar dat stel ik al jaren uit, dan zou ik deze willen voorzien van andere (meer gepaste) banden om meer te kunnen focussen op moutainbiken.

[ Voor 4% gewijzigd door DenHond op 23-09-2025 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joint_me
Galois schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 16:56:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb weleens van mijn LFM begrepen dat witte lak dat vaker doet, ik heb van diezelfde scheurtjes bij mijn racer in de witte lak.

Hello fellow humans

• Galois

Galois

1811 - 1832

joint_me schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:39:
[...]

Ik heb weleens van mijn LFM begrepen dat witte lak dat vaker doet, ik heb van diezelfde scheurtjes bij mijn racer in de witte lak.
Ik vind de scheurtjes ook minimaal en met mijn boerenverstand zou ik ook zeggen dat het alleen de lak is. Het is niet zo dat ik er niet meer op ga fietsen.

Het is dat de fiets al zo'n 7 jaar oud is, want binnen de garantie zouden we dit niet accepteren toch? Dat een FM zegt: "Is niet erg, komt door de witte lak." vind ik wel erg makkelijk... Zou toch niet moeten gebeuren...

Misschien breng ik 'm wel even langs een carbonexpert (helaas niet in de buurt) en dan kan hij ook gelijk de zadelpen uit de zitbuis halen... Die zit ook al jaren helemaal vast, maar omdat de zadel op de juiste hoogte is, nooit verder druk over gemaakt.

Het geval is dat deze fiets doorgeschoven gaat worden naar mijn zoon als hij erop past en dan zal het zadel wel omlaag moeten...

Maar dit zal wel wat kosten om te repareren lijkt mij... naast de carbonreparatie moet er ook 'gelakt' worden om het er weer mooi uit te laten zien... Iemand een idee wat zoiets kost? Paar honderd euro?

• 418O2
Ik denk dat het de blanke lak is. Herstel zal al gauw niet meer uit kunnen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:56

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik begin er steeds meer zin in te krijgen. Twee weken terug voor het eerst mijn MTB getest, vandaag een stuk over/ door het oefenterrein bij Havelte.

Jammergenoeg een boomstronk tegengekomen. Linkertrapper er tegenaan en mijn rechterzijde van mijn lichaam tegen een boom. De boom gaf niet mee in ieder geval (ik gelukkig ook niet).

Heerlijk, een beetje pijn hoort bij de ervaring is mijn ervaring :P

https://www.strava.com/activities/15961723701

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maulet
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 05:16
Gisteren moest ik gewoon even eruit onder de harde regenbuien hier, in Valencia, en kwam tot de conclussie dat m'n regenpak totaal niet waterdicht is! haha!
Gelukkig was het niet koud en ik ben niet verkouden geraakt.
Heb even een setje van Endura besteld.
Regenjacks en broeken is wel een loterij, dat wist ik al uit m'n motard-jaren.
Wat z'n volgens jullie de gegarandeerd waterdichte kledingsstukken/merken? (voor fietsers, niet voor vissers/zeemannen, ;)

9950x3d+4090+64DDR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hencksch
Geen enkele regenkleding is waterdicht. Hoe meer geld je uitgeeft, hoe beter het membraan.
In minder goede kleding ga je ook weer zweten. Dan word je aan de binnenkant nog steeds nat.
Zolang je niet afkoelt of erger en onderkoeld raakt, is acceptatie dat je nat wordt de goedkoopste oplossing.
Hoeveel geld wil je uitgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

In dit topic vind je veel nuttig informatie Het grote fietskleding topic. Belangrijk is ook om je kleding goed te verzorgen. Zo nu en dan weer te voorzien van bescherm laagje ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joint_me
Maulet schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 08:53:
Gisteren moest ik gewoon even eruit onder de harde regenbuien hier, in Valencia, en kwam tot de conclussie dat m'n regenpak totaal niet waterdicht is! haha!
Gelukkig was het niet koud en ik ben niet verkouden geraakt.
Heb even een setje van Endura besteld.
Regenjacks en broeken is wel een loterij, dat wist ik al uit m'n motard-jaren.
Wat z'n volgens jullie de gegarandeerd waterdichte kledingsstukken/merken? (voor fietsers, niet voor vissers/zeemannen, ;)
Waterdichte sokken O+

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maulet
Daan_ schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:00:
In dit topic vind je veel nuttig informatie Het grote fietskleding topic. Belangrijk is ook om je kleding goed te verzorgen. Zo nu en dan weer te voorzien van bescherm laagje ....
Ja dat klopt. Ik heb zo'n impregnerings-spray.

9950x3d+4090+64DDR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hencksch
Arc'teryx jassen hebben de beste membranen. Ik dacht drie lagen ofzo. Ik heb er geen aandelen in. Je bent voor ca. 500,- voorzien van de beste die er is. Maat van mij is er mee naar Spanje gefietst in een periode met veel regen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Maulet schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 14:50:
[...]

Ja dat klopt. Ik heb zo'n impregnerings-spray.
Zelf niet zo'n goede ervaring met dergelijke sprays. Gebruik zelf Nikwax Tech Wash & TX Direct. De Tech Wash om te wassen. Na keer of 5 gebruikt te hebben de TX Direct om weer van laagje te voorzien. Is het dan helemaal water dicht. Nee dat is nagenoeg utopia bij fietskleding die ademend is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 08:38
Als je een regenjas wilt die nog een beetje kan ademen moet je eentje kopen met ventilatieritsen onder de oksels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vedett.
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:45
Hencksch schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 18:41:
Arc'teryx jassen hebben de beste membranen. Ik dacht drie lagen ofzo. Ik heb er geen aandelen in. Je bent voor ca. 500,- voorzien van de beste die er is. Maat van mij is er mee naar Spanje gefietst in een periode met veel regen.
Arc'teryx gebruikt voor hun shell jassen commercieel beschikbare membranen, dikwijls van Gore Tex. Andere merken hebben ook jassen met dezelfde membramen. Het GORE-TEX PRO membraam is inderdaad 3-laags en een veelgebruikt membraam in de topmodellen van heel wat merken. Ik heb zelf een jas van Haglofs met dat membraam en daar kan je perfect een hele dag mee door de regen stappen.

Rab is een gekend outdoor merk dat ook specifiek jassen maakt om te fietsen.
https://rab.equipment/eu/..._select_activities=Biking

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-10 15:35

Appie

F1RST Racing

Appie schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 22:24:
[...]

Zijn je pedalen nieuw, of zijn dat oude pedalen. Kan zijn dat het je schoen+pedalen kraken.

Verder wielen eraf halen en in een stand zetten en dan lucht uit shock en kijken of het je bearings zijn - maar dat lijkt me sterk als het een nieuwe bike is.

On topic of NBD, na vorig jaar een een HT opgebouwd te hebben voor wat XC races naast enduro/gravel - al mijn andere fietsen zitten tussen 140/170mm travel.

[Afbeelding]

Nu maar overstag gegaan naar FS erbij omdat het gebied waar ik rij behoorlijk aggressief (lees veel steen en los zand) is en ik dit jaar ook weer Big/Little Sugar race tesamen met wat andere endurance XC. De HT ga ik ombouwen als een dropbar MTB voor wat agressievere gravel races - huidge gravel rig heeft 45mm/50mm max tire clearance

Uiteindelijk een Allied BC40 120/120 geworden:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nog een beetje tunen:
  • Stem aanpassen (wat aggresiever)
  • Wielset uitwisselen van HT (prefer 30cm internal)
  • en tzt een FA upgrade, maar huidige lockout system werkt behoorlijk goed
Maar rijdt supergoed, rijdt als een fiets met meer suspension, maar trapt effectief en je kan er ook nog redelijk mee de lucht in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQTUubkErYU5I2jUKAqjILrUsWM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Dtbcd2elWMOG8zjO5PQNfJ3.jpg?f=fotoalbum_large

Updates doorgevoerd ten opzichte van vorige post:
  • Stem aanpassen (wat aggresiever) - FSA SL-K 70mm, -20°
  • Wielset uitwisselen van HT (prefer 30mm internal) - Hunt proven, 30 internal
  • en tzt een FA upgrade, maar huidige lockout system werkt behoorlijk goed - nu met Flight Attendant
  • dropper ook geupgrade naar 170 vs 125mm
  • ridewrap kit voor frame & forkl
Nog aan het experimenteren qua banden, ligt en snel heeft de voorkeur, maar het gebied waarin ik woon is berucht vanwege het type steen (combinatie van kalksteen, zandsteen, leisteen en vuursteen, gevormd uit oude zeeafzettingen) die door banden snijdt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IkXFVzkPYl22NJdHx9ziIoM8HrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bnNUJTtyQyMCZ2Oj8bHiMyLN.jpg?f=fotoalbum_large

met als gevolg dan mijn nieuwe Vitoria Peyote ook weer afgeschreven is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L1tHTnUq7x6EZgYDhi1gcu0XoSU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pl6r1iXCZcSdnYYq2qIBuQ1s.jpg?f=fotoalbum_large

Nu maar iets zwaardere banden erop gezet (kendra's booster pro's), maar wil nog eens kijken naar de nieuwe Conti Dub's in trail casing.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Marsman83
Afgelopen nacht zijn mijn beide mountainbikes uit de afgesloten schuur gestolen...
Ben er zo ziek van :(
Heb aangifte gedaan en de inbraak bij mijn inboedelverzekering gemeld, heb alle facturen ingezonden van de fietsen en accessoires die erop zaten en wacht nog op het politierapport.
Het ging om een eMTB van nog geen jaar oud en een MTB van 4jaar oud.
Heeft iemand ervaring met een soortgelijke zaak en wat werd er toen uitgekeerd?
Ik hoop natuurlijk de nieuwwaarde zodat ik iig geen financiële schade verder heb, behalve de emotionele schade...
Lees online verschillende resultaten, de een zegt inboedel altijd nieuwwaarde uit te keren, de ander zegt dagwaarde...

[ Voor 9% gewijzigd door Marsman83 op 05-10-2025 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dat is met recht $#%%^$@# !!

Dut zal per verzekering verschillen, maar ben bang dat ze rekening gaan houden met afschrijving :( Dit is wat ik in verleden had

Verder op fora etc... foto's, serie nummers en volledige beschrijving plaatsen van je fietsen en onderdelen als je die hebt. Wellicht dat je gouden tip krijgt.

[ Voor 31% gewijzigd door Daan_ op 05-10-2025 09:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Verzekeringen zijn er helaas niet om 'geen financiele schade' te garanderen. Nergens staat in de voorwaarden dat je volledig gecompenseerd wordt of er niet op achteruit gaat, dat is niet waar verzekeringen voor bedoelt zijn en zo worden ze ook niet verkocht.

Volgens mij rekenen ze meestal met de nieuwwaarde en 2% afschrijving per maand (dus grofweg 20-25% per jaar). Het helpt dan wel als je ALLE waarde meetelt, dus Garminhouders, pedalen, upgrades etc. Alles wat je niet opgeeft is sowieso voor eigen rekening. Ik koop mijn spullen vaak nieuw via Marktplaats o.i.d. maar als je daar foto's of ander bewijs van hebt nemen ze die ook mee. Ik kreeg toen de adviesprijs - afschrijving, wat gunstig uitpakte.

Knap dat je dat in een paar uur al ingediend hebt trouwens, al heb ik het zelf ook vastgelegd in Excel sheets en kant-en-klaar liggen. Toch kostte het me best wat moeite en heen en weer mailen/bellen met de expert. Toen ik aangaf er helemaal zat van te zijn en dit de eerste/enige verzekeringsclaim was die ik ooit in mijn leven gedaan had, stond het geld de volgende dag plots op mijn rekening. Het scheelde wel dat ik slachtoffer was, dader 100% schuld bekende en alle gegevens deelde en ik een kapotte fiets in de hand had. Ik hoop voor je dat je onomstotelijk bewijs hebt (i.e. videobeelden en facturen).

Erg k*dt voor je trouwens, hoop dat alles weer goed komt. Hopelijk zijn ze ook alleen in de schuur geweest en niet in je huis.

[ Voor 7% gewijzigd door Ypuh op 05-10-2025 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
Ik heb alle facturen digitaal gelukkig en wil gewoon zo snel mogelijk uitsluitsel van de vergoeding, zodat ik weet waar ik aan toe ben. Kan aan niks anders denken nu...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Marsman83 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 09:19:
Afgelopen nacht zijn mijn beide mountainbikes uit de afgesloten schuur gestolen...
Ben er zo ziek van :(
Heb aangifte gedaan en de inbraak bij mijn inboedelverzekering gemeld, heb alle facturen ingezonden van de fietsen en accessoires die erop zaten en wacht nog op het politierapport.
Het ging om een eMTB van nog geen jaar oud en een MTB van 4jaar oud.
Heeft iemand ervaring met een soortgelijke zaak en wat werd er toen uitgekeerd?
Ik hoop natuurlijk de nieuwwaarde zodat ik iig geen financiële schade verder heb, behalve de emotionele schade...
Lees online verschillende resultaten, de een zegt inboedel altijd nieuwwaarde uit te keren, de ander zegt dagwaarde...
Leef met je mee,
-Houd Marktplaats goed in de gaten de komende tijd, stel daar ook automatische zoekfilters in, het zou niet de eerste keer zijn dat je daar je gestolen bike terug ziet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 17:30

Nox

Noxiuz

Weet iemand een leuke toertocht? Ik heb nu een paar keer Bartje200 gereden (3x 100km, een keer 200 maar in '24 afgehaakt ivm de pleurisberg modder) maar dat blijft imho een compromis tussen gravelbike en mtb. Het hoeft niet alleen maar singletrack te zijn uiteraard, het mag best zwaar en pittig zijn, maar iets meer klimmen en meer singletrack zou leuk zijn.

Wel vond ik de sfeer, verzorging, logeren op de route etc. echt top. Het mag ook best een prestigeuze tour zijn, want ik ga er toch bijna een jaar voor trainen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Marsman83 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 12:50:
Ik heb alle facturen digitaal gelukkig en wil gewoon zo snel mogelijk uitsluitsel van de vergoeding, zodat ik weet waar ik aan toe ben. Kan aan niks anders denken nu...
Op die manier gaan het een paar lange weken/maanden worden. Het is vervelend, maar ik zou niet al mijn hoop vestigen op verzekeraars dat deze alle teleurstelling wegnemen. Die bestaan met de primaire reden om geld te verdienen, niet om het uit te geven.

Je zult uiteindelijk wel iets vergoed krijgen, maar zou wel even aan verwachtingsmanagement doen. Als het binnen 6 weken afgehandeld is en je de helft vergoed krijgt mag je tevreden zijn. Misschien valt het dan nog iets mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 05-10-2025 15:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 10-10 13:53
Ik was er weer ingetuind... Zoveel regen, dat moest wel een modderboel worden vandaag. Aangekomen bij LDD (Rustende Jager), de parkeerplaats was één grote derrie, spatbordjes erop ( ik ben zo'n typische wegfietser die z'n kleren schoon wil houden haha), overschoenen omdat ik de schoenen morgen ook nodig heb...
Ga je fietsen; hooguit 5 piepkleine plasjes gezien, en parkoers lag er perfect bij O+
Thuis alleen beetje zand afgeveegd, spuiten was niet eens nodig.

[ Voor 16% gewijzigd door Mistraller op 06-10-2025 00:11 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:47
Nox schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 14:05:
Weet iemand een leuke toertocht? Ik heb nu een paar keer Bartje200 gereden (3x 100km, een keer 200 maar in '24 afgehaakt ivm de pleurisberg modder) maar dat blijft imho een compromis tussen gravelbike en mtb. Het hoeft niet alleen maar singletrack te zijn uiteraard, het mag best zwaar en pittig zijn, maar iets meer klimmen en meer singletrack zou leuk zijn.

Wel vond ik de sfeer, verzorging, logeren op de route etc. echt top. Het mag ook best een prestigeuze tour zijn, want ik ga er toch bijna een jaar voor trainen.
Mh2d vond ik ook tof om te rijden, veel meer Mtb dan bartje. Sfeer rondom is ook top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maulet
YouTube: MTB XC World Championships 1994
zonder vering, zonder schijfremmen....
🌞

9950x3d+4090+64DDR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Wat denk je dat er zou gebeuren als iemand met een fully tussen zou rijden? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-10 23:07

Kluus

Gang is alles

Mistraller schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 00:09:
Ik was er weer ingetuind... Zoveel regen, dat moest wel een modderboel worden vandaag. Aangekomen bij LDD (Rustende Jager), de parkeerplaats was één grote derrie, spatbordjes erop ( ik ben zo'n typische wegfietser die z'n kleren schoon wil houden haha), overschoenen omdat ik de schoenen morgen ook nodig heb...
Ga je fietsen; hooguit 5 piepkleine plasjes gezien, en parkoers lag er perfect bij O+
Thuis alleen beetje zand afgeveegd, spuiten was niet eens nodig.
Ja zandgrond kan best wat hebben als het daarvoor zo lang droog is geweest. Wij hadden ook een prima rit uiteindelijk (op de gravel dan wel). d:)b

Maar toch waren de spatbordjes nog wel fijn, ook voor het opspatten.

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 06-10-2025 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
Ik zie zat vering in dat filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:59

Sherlock

No Shit

Heeft er iemand hier toevallig ervaring met de trails rond Oudenaarde / Etikhove in België? Ik heb rond Oudenaarde een aantal keer op de racefiets gezeten en met die hoogteverschillen - ik kom uit Zeeland dus niks gewend qua hoogte - zou je verwachten dat er veel leuks te rijden is op de MTB. Toch lijkt het niet echt een populaire omgeving te zijn voor de MTB.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hencksch
Ze rijden op gravelbikes met wieltjes uit kinderfietsen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-10 19:16
niels132 schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:18:
Ik fiets al normaal op een racefiets, maar kan er erg van genieten om af en toe op vakantie (binnen- en buitenland) een mountainbike te huren. Ik ben daarom nu op zoek naar een eigen fiets.

Ik wil hem vooral gaan gebruiken op singletracks in Nederland, en wellicht dat hij ook mee mag op vakantie. Afgelopen jaren heb in o.a. Zweden en Oostenrijk gefietst op voornamelijk XC routes. Bovendien krijgt mijn zoon een eerste mountainbike voor zijn verjaardag, dus dit is een mooi excuus om op zoek te gaan zodat we samen kunnen gaan fietsen :)

Het wordt echt een fiets voor erbij, dus ik zoek een beetje in de enthousiaste beginnershoek.

Wensen-/eisenlijstje:
- 29 inch wielen
- 1x12
- Dropper (evt. achteraf installeren)
- Moderne geometrie
- Boost steekassen (110/148 mm), ik heb me laten vertellen dat dit meer stijfheid oplevert en toekomstbestendiger is. In hoeverre heb ik dit nodig?
- 120 mm veerweg, dit lijkt me wat veelzijdiger voor incidenteel gebruik in het buitenland

Wat ik zelf al heb gevonden:

Trek Procaliber 6 - € 1200
Shimano Deore / Dropper / RockShox Judy Silver TK 120 mm
Minpunten: Op het eerste gezicht niet, behalve dat ik liever een andere kleur heb…

Focus Raven 8.7 - € 1100 bij 12GO
SRAM SX Eagle / Carbon frame / Rock Shox Judy 120 mm
Minpunten: Geen droppper, ik koop liever ergens anders

Giant Talon 0 - € 1150
Shimano Deore / Dropper / Giant SXC32-2 RCL 100 mm
Minpunten: "Boost QR" quick release, geen echte steekassen, 100 mm veerweg

Canyon Grand Canyon AL 7 - € 1300
Shimano SLX / Rock Shox Recon Gold RL 120 mm
Minpunten: Geen dropper

Mijn LBS is Giant dealer en mijn racefiets is ook een Giant. Ik denk alleen dat ik met de Talon 0 niet per se de beste koop doe met mijn budget.

Het budget is dus zo’n € 1000-1200. Tweedehands is ook een optie, maar ik laat het meeste onderhoud altijd bij de LBS doen, dus vind het lastig om de technische staat te beoordelen.

Zie ik nog iets over het hoofd voordat ik wat fietsen in het echt ga bekijken?
Update van mijn kant: Na een rondje fietsenwinkels is het uiteindelijk de Giant XTC SLR 29 2 geworden :)

Kopen bij mijn LBS (Giant dealer) had toch wel mijn voorkeur en de geometrie van de XTC beviel beter dan de Talon 0 en had in mijn ogen toch wel wat pluspunten:
- 34 mm voorvork (vs 32 mm)
- Velgen met 25 mm binnenbreedte (vs 21 mm)
- Boost steekassen
- En, niet onbelangrijk, de XTC was flink afgeprijsd ;)
Het enige wat wat ik nog graag had willen hebben is een dropper, maar deze kan ik altijd nog monteren.

Afgelopen weekend was het New Bike Day, hopelijk binnenkort eens goed aan de tand voelen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bo2DfPe0sRxY_Exz9-DCqkWMsFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4i2BoKUUTFuKULTGFayuX2VM.jpg?f=fotoalbum_large
Nogmaals dank voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 10-10 13:53
Kluus schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:27:
[...]

Ja zandgrond kan best wat hebben als het daarvoor zo lang droog is geweest. Wij hadden ook een prima rit uiteindelijk (op de gravel dan wel). d:)b

Maar toch waren de spatbordjes nog wel fijn, ook voor het opspatten.
Tja, mijn fietsmaatje had geen spatborden, misschien dat er 5 spatjes op haar rug zaten hooguit. Maashorst is altijd veel viezer na regen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bubble-BE
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-10 18:38
Sherlock schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 16:31:
Heeft er iemand hier toevallig ervaring met de trails rond Oudenaarde / Etikhove in België? Ik heb rond Oudenaarde een aantal keer op de racefiets gezeten en met die hoogteverschillen - ik kom uit Zeeland dus niks gewend qua hoogte - zou je verwachten dat er veel leuks te rijden is op de MTB. Toch lijkt het niet echt een populaire omgeving te zijn voor de MTB.
Heb je al via Komoot gekeken? Maar toegegeven, meestal gaat het iets meer naar het zuiden naar Ronse en liever nog over de taalgrens. Eigenlijk die groene vlek op Komoot, daar wil je zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Bubble-BE op 06-10-2025 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Mistraller schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 22:15:
[...]

Tja, mijn fietsmaatje had geen spatborden, misschien dat er 5 spatjes op haar rug zaten hooguit. Maashorst is altijd veel viezer na regen.
Klopt ja hoewel ik denk dat dat zelf op dit moment nog mee valt. Ik heb eens gehoord dat in de Maashorst het grondwater kunstmatig hoog wordt gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Bubble-BE schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 22:15:
[...]

Heb je al via Komoot gekeken? Maar toegegeven, meestal gaat het iets meer naar het zuiden naar Ronse en liever nog over de taalgrens. Eigenlijk die groene vlek op Komoot, daar wil je zijn.
Bedankt! We hadden inderdaad al op Komoot gekeken (o.a. deze en deze gevonden), maar mischien moeten we een kwartiertje verder naar het zuiden rijden als het daar veel leuker is d:)b

Wat is de aard van de routes daar? (Qua singeltrack, verhouding verhard/onverhard etc?) Kan ik uiteraard ook gedeeltelijk via Komoot zien, maar ervaringen wegen net wat zwaarder bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubble-BE
Sherlock schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 08:52:
[...]

Bedankt! We hadden inderdaad al op Komoot gekeken (o.a. deze en deze gevonden), maar mischien moeten we een kwartiertje verder naar het zuiden rijden als het daar veel leuker is d:)b

Wat is de aard van de routes daar? (Qua singeltrack, verhouding verhard/onverhard etc?) Kan ik uiteraard ook gedeeltelijk via Komoot zien, maar ervaringen wegen net wat zwaarder bij mij.
Als je de groene zones opzoekt, zal je het meeste onverhard en singletrack tegen komen.

Van je tweede link kan je wel wat maken als je er de rechterkant afknipt en in het ZW verder gaat naar het Kluisbos en in de terugweg de Hotond meeneemt.

In het oosten heb je dan weer het Muziekbos en Livierenbos als bestemming.

Zelf heb ik deze onlangs gedaan
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/HLvRBSJn/2025-10-07-11-54-00-De-beste-routeplanner-voor-fietsen-wandelen-en-hardlopen-Komoot-Mozilla-Fir.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Dat ziet er een stuk beter uit! Alleen dat stukje privé staat me een beetje tegen, op één of andere manier heb ik daar altijd veel moeite mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bubble-BE
Sherlock schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 12:27:
Dat ziet er een stuk beter uit! Alleen dat stukje privé staat me een beetje tegen, op één of andere manier heb ik daar altijd veel moeite mee.
Ja, daarom dat ik het vermeld. In principe probeer ik die altijd te vermijden. Maar het is niet makkelijk om even een omleiding te vinden als het pad opeens stopt met een privé-bordje.

Ik vermoed dat je die er wel uit krijgt als je de opmerkingen van Komoot volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Arend_Akelig schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 03:50:
[...]

Mh2d vond ik ook tof om te rijden, veel meer Mtb dan bartje. Sfeer rondom is ook top.
Dank, ook leuke afstanden, 100km en 1600hm is wel een mooie uitdaging. Alleen als ik op de fotos kijk zie ik 1 foto met singletrack, de rest gravelpaden? Mijn gevoel met Bartje is dat dat 20-30 procent singletrack is, de rest is kasseien, gravel en 3 meter breed zandpad of geplagd gras. Als je beter een gravelbike mee had kunnen nemen vind ik niet dat het een mtb route is zeg maar :+ Daarom zoek ik iets wat ook gewoon meer singletrack is. Het hoeft niet met metershoge drops, maar de singletrack fietst nou eenmaal veel leuker op een mtb :P

Heeft er iemand ervaring met Garmin vermogensmeters? Ik wil een set dubbelzijdige pedalen kopen. Op de racer en de mtb heb ik SPD (die wegwielrenners verachten me vast, boeit me niet) zodat ik dezelfde schoenen, schoenplaatjes, pedalen etc kan gebruiken. Nu las ik ook dat je die van Garmin makkelijk kan overzetten?

Wat mij het meeste zorgen baart is dat ze op de MTB gewoon flink op hun kloten krijgen. Ik fiets niet enkel gravelpaadjes namelijk maar er worden gewoon drops gepakt en met m'n 95kg ben ik niet licht. Ik heb géén zin om na een jaar een garantieclaim in te moeten dienen, de pedalen moeten gewoon kwaliteit zijn en verwacht er minstens 5 jaar mee te doen. Dat ze makkelijk over te zetten zijn is wel een pré. Dat ik het hele pedaal moet overzetten is niet fijn maar acceptabel, in de zomer fiets ik vooral op de weg want dan zijn de mtb routes vaak mul hier in Schoorl. Maar soms wil ik nog wel eens de mtb meenemen naar UHR of nijmegen, dan moet ik niet eerst een kwartier staan te klooien om pedalen te wisselen. (waarschijnlijk is het op dat moment toch 'ik heb die meter dus wil ik hem gebruiken ook' ipv 'dan maar een keer zonder'). Ik heb geen schuur om te sleutelen, enkel een berging, dus dat leek mij juist handig van de garmins.

[ Voor 12% gewijzigd door Nox op 08-10-2025 00:22 ]

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Heb een paar jaar een vermogensmeter op m'n MTB gehad. Daarnaast ook vermogensmeters op m'n stalen winterfiets en racefietsen, maar vind de meerwaarde op een mountainbike zeer beperkt.

De manier waarop je rijdt; vaak benen stil, korte steile dijkjes, afdalingen, kom bochten, bomen ontwijken etc. zorgen ervoor dat je eigenlijk niets kan met de data. Misschien dat je een leuke piekwaarde voor 5 of 30 seconden uit kunt halen, maar een FTP waarde of blokkentraining of gemiddelde intensiteit lijkt me onmogelijk (vanuitgaande dat je niet steeds hetzelfde rondje rijdt).

Mijn nieuwste mtb (ook een Giant XTC waar ik erg tevreden over ben!) heeft dan ook wel alle AXS snufjes, maar geen vermogen meer. Het is ook wel gewoon lekker om af en toe zonder cijfertjes te rijden; heb alleen een HRM om die me verteld wat ik al weet.

[ Voor 8% gewijzigd door Ypuh op 08-10-2025 08:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-10 11:37
@Nox Kijk ook eens naar de Assioma MX Pro 2, goedkoper en beter getest dan Garmin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Ypuh schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 08:19:
Heb een paar jaar een vermogensmeter op m'n MTB gehad. Daarnaast ook vermogensmeters op m'n stalen winterfiets en racefietsen, maar vind de meerwaarde op een mountainbike zeer beperkt.

De manier waarop je rijdt; vaak benen stil, korte steile dijkjes, afdalingen, kom bochten, bomen ontwijken etc. zorgen ervoor dat je eigenlijk niets kan met de data. Misschien dat je een leuke piekwaarde voor 5 of 30 seconden uit kunt halen, maar een FTP waarde of blokkentraining of gemiddelde intensiteit lijkt me onmogelijk (vanuitgaande dat je niet steeds hetzelfde rondje rijdt).

Mijn nieuwste mtb (ook een Giant XTC waar ik erg tevreden over ben!) heeft dan ook wel alle AXS snufjes, maar geen vermogen meer. Het is ook wel gewoon lekker om af en toe zonder cijfertjes te rijden; heb alleen een HRM om die me verteld wat ik al weet.
Jep, maar ik weet bepaalde klimmen die ik wel zou kunnen herhalen en dus als mooi meetpunt kan gebruiken. De Nok op Schoorl is er zo een. En ik wil het kunnen linken aan de vermogens die ik trap op de spinningfiets.

Daarnaast zal hij vooral heel nuttig zijn op de racer, vandaar dat ik hem wilde kunnen wisselen. Op de MTB kan ik wel een keer zonder rijden, dan is het leuk om gemiddeld vermogen over een rondje te bekijken bijvoorbeeld. Ook ben ik wel benieuwd of mijn aandrijving (pinion + riem) zoveel meer weerstand oplevert tov ketting. Ik weet dat het iets minder efficient is, maar ben ook wel benieuwd naar de cijfertjes.

En met een vermogensmeter op de racer kan ik éindelijk een goede VO2 meting doen volgens mij. Alleen als ik bij de wielrenclub vraag wat goed is, krijg ik wielrenantwoorden en ik ben primair mtb'er. De racer is om te trainen zodat ik sneller bergop kan fietsen om weer naar beneden te kunnen knallen ten slotte :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ik heb het gevoel dat je heel erg op zoek bent naar absolute waarheden die je niet gaat kunnen vinden. MTB buiten vergelijken met indoor spinning en weg met wegbanden met een mtb met riem? Daar ga je weinig nuttige informatie uit kunnen halen vermoed ik

Zijn een paar losse crankmeters niet handiger? Zijn nauwkeurig genoeg en dan kan je ook per platform je pedalen kiezen

[ Voor 25% gewijzigd door 418O2 op 08-10-2025 12:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Nox schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:37:
[...]

Jep, maar ik weet bepaalde klimmen die ik wel zou kunnen herhalen en dus als mooi meetpunt kan gebruiken. De Nok op Schoorl is er zo een. En ik wil het kunnen linken aan de vermogens die ik trap op de spinningfiets.

Daarnaast zal hij vooral heel nuttig zijn op de racer, vandaar dat ik hem wilde kunnen wisselen. Op de MTB kan ik wel een keer zonder rijden, dan is het leuk om gemiddeld vermogen over een rondje te bekijken bijvoorbeeld. Ook ben ik wel benieuwd of mijn aandrijving (pinion + riem) zoveel meer weerstand oplevert tov ketting. Ik weet dat het iets minder efficient is, maar ben ook wel benieuwd naar de cijfertjes.

En met een vermogensmeter op de racer kan ik éindelijk een goede VO2 meting doen volgens mij. Alleen als ik bij de wielrenclub vraag wat goed is, krijg ik wielrenantwoorden en ik ben primair mtb'er. De racer is om te trainen zodat ik sneller bergop kan fietsen om weer naar beneden te kunnen knallen ten slotte :+
Probeer je niet een hoek in te dwingen hoor, en ik ben helemaal voor het steunen van de economie, maar probeer aan te geven dat "het leuk om gemiddeld vermogen over een rondje te bekijken bijvoorbeeld" in de praktijk heel weinig informatie geeft bij MTB'en. Een gemiddeld vermogen op de mtb kan in mijn geval 170W zijn en op de racer 300W+, terwijl ik op de MTB meer stuk ben gegaan. Als je dan een deep-dive gaat doen op de data word je nog steeds niets wijzer.

"Op vermogen" een klim oprijden op de MTB heeft bij max efforts ook weinig zin, tenzij het een hele makkelijke grindweg is o.i.d. Deze data extrapoleren naar drivetrain efficiency lijkt me ook onmogelijk. Eén windvlaag of extra banaan doet al meer dan het verschil tussen een derailleur of Pinion. Enige manier dat je dat een beetje kunt testen is op een Tacx met duaal vermogen aan het wiel vs. crank/pedalen.

Op een racert ben ik volledig voorstander van een vermogensmeter en kun je wel efforts doen die een redelijk beeld van je Vo2Max kunnen schatten. Die algoritmes werken beter op langere intervallen, bij 5 minuten en lager worden ze al snel overschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikejux
Ik ben binnenkort van plan om van 2x11 naar 1x11 om te gaan. Heb nu voor 38-28t en achter de shimano xt M8000 11-40t

Het 28t voorblad gebruik ik helemaal niet. Vandaar naar de 1x11.
Voorblad heb ik nu 'n 34t besteld. Achter ga ik denk ik voor de shimano xt M8000 11-46.

Andere suggesties? Zijn andere merken cassettes eventueel zonder problemen ook te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Alternatief: SunRace 11-46T of 11-50T, voor gelijkmatigere stappen en compatibiliteit met Shimano 11-speed systemen.

Verwacht dat je huidige derailleur compatible is met de cassette. bijvoorbeeld 46T en of 50T. Voor de zekerheid zou ik dit controleren.

Nieuwe 11-speed ketting nodig; lengte aanpassen aan grootste tandwiel.

Verwacht geen aanpassing aan de crank enof chainline. Dit zou ik voor de zekerheid nog eens controleren.

Er zijn nog opties als 1x12. Bijvoorbeeld de SRAM NX 10-50 cassette, maar hiervoor zul je iets meer om moeten bouwen. Ook je crank/BB/chainline....

[ Voor 14% gewijzigd door Daan_ op 08-10-2025 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikejux
Ja ik heb 'n fsa comet crank en heb hiervoor de 34t direct tandwiel besteld. Deze is gemaakt voor 11speed. Daarom blijf ik daar maar bij. Zie dat de slx cassette ook goed is. Alleen in grammen 'n beetje verschil.

Ketting inderdaad ook gelijk vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
Nox schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:37:
[...]

Ik weet niet hoe vaak je van plan zou zijn om te wisselen. Of je dan zegt zomer seizoen op de MTB en winter op de racer of dat je van plan bent om bij 50% van je ritten die pedalen over te gaan zetten. Een vriend van mij had dat idee ook voor zijn set en die zitten dus gewoon altijd op zijn wegfiets. Dat iedere keer overzetten ga je waarschijnlijk heel snel zat worden nadat je het 3x gedaan hebt.

Hoor hem verder nooit klagen over die dingen (Hij heeft wel maar 1 kant omdat de dual meter erg prijzig is). Maar omdat ze altijd op de racer zitten krijgen ze ook niet veel te voorduren, dus daar kan ik weinig over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Ypuh schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:17:
[...]

Probeer je niet een hoek in te dwingen hoor, en ik ben helemaal voor het steunen van de economie, maar probeer aan te geven dat "het leuk om gemiddeld vermogen over een rondje te bekijken bijvoorbeeld" in de praktijk heel weinig informatie geeft bij MTB'en. Een gemiddeld vermogen op de mtb kan in mijn geval 170W zijn en op de racer 300W+, terwijl ik op de MTB meer stuk ben gegaan. Als je dan een deep-dive gaat doen op de data word je nog steeds niets wijzer.

"Op vermogen" een klim oprijden op de MTB heeft bij max efforts ook weinig zin, tenzij het een hele makkelijke grindweg is o.i.d. Deze data extrapoleren naar drivetrain efficiency lijkt me ook onmogelijk. Eén windvlaag of extra banaan doet al meer dan het verschil tussen een derailleur of Pinion. Enige manier dat je dat een beetje kunt testen is op een Tacx met duaal vermogen aan het wiel vs. crank/pedalen.

Op een racert ben ik volledig voorstander van een vermogensmeter en kun je wel efforts doen die een redelijk beeld van je Vo2Max kunnen schatten. Die algoritmes werken beter op langere intervallen, bij 5 minuten en lager worden ze al snel overschat.
Ik denk ook niet dat er serieuze data analyses op gedaan kunnen worden, voor de mtb is het nice to have, voor de racer zal ik er de meeste info uit kunnen halen. Maar het moet dus wel tegen een stootje kunnen. Meters van een racer op een mtb schroeven kan iedereen, maar het moet ook heel blijven en niet voor 2 jaartjes. Wil er toch wat langer mee doen. Misschien doe ik maar 1 winterseizoen ermee en blijven ze daarna weg, maar dan heb ik wel de optie om over een tijdje eens te kijken of ik nog steeds x vermogen kan leveren bergopwaarts. Dat zijn toch klimmen van meer dan 5 minuten en relatief gezien vrij 'makkelijk' dus gewoon omhoog fietsen. Eens dat gemiddeldes niet echt een ding zijn, maar piekvermogen voor 5s ofzo is leuk om te weten.
418O2 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 12:06:
Ik heb het gevoel dat je heel erg op zoek bent naar absolute waarheden die je niet gaat kunnen vinden. MTB buiten vergelijken met indoor spinning en weg met wegbanden met een mtb met riem? Daar ga je weinig nuttige informatie uit kunnen halen vermoed ik

Zijn een paar losse crankmeters niet handiger? Zijn nauwkeurig genoeg en dan kan je ook per platform je pedalen kiezen
Voor op de racer wil ik er serieus mee trainen, voor op de mtb is het een nice to have. Maar ik vraag het hier, omdat de pedalen er tegen moeten kunnen dat ze op een mtb gebruikt worden, dat is anders dan op een racer.

[ Voor 58% gewijzigd door Nox op 08-10-2025 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Nox schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 18:15:
[...]

Voor op de racer wil ik er serieus mee trainen, voor op de mtb is het een nice to have. Maar ik vraag het hier, omdat de pedalen er tegen moeten kunnen dat ze op een mtb gebruikt worden, dat is anders dan op een racer.
Die MTB pedalen worden ervoor gemaakt, dus dat zal wel werken. En wat jij doet is lang niet zo zwaar als pros natuurlijk, dus het zal wel meevallen met hoe heftig het is. Zoveel stelt een PM ook weer niet voor

Of je nu Garmin of Favero neemt zal niet zoveel uitmaken

[ Voor 13% gewijzigd door 418O2 op 08-10-2025 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

418O2 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 18:37:
[...]

Die MTB pedalen worden ervoor gemaakt, dus dat zal wel werken. En wat jij doet is lang niet zo zwaar als pros natuurlijk, dus het zal wel meevallen met hoe heftig het is. Zoveel stelt een PM ook weer niet voor

Of je nu Garmin of Favero neemt zal niet zoveel uitmaken
De downhill pro's rijden niet met een PM denk ik, de XC rijders wel maar die wegen inclusief fiets ongeveer 36kg en ik als rijder alleen al 95kg :+ En als hun gesponsorde pedalen kapot gaan... tja, ik geef er een smak geld aan uit. Daarbij, als je slx pedalen neemt zal het er inderdaad wel eens voor gemaakt zijn. Ik kan in ieder geval reviews lezen van beide pedalen :) zit ook wat verschil in qua batterij/opladen waar ik over na moet denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik heb een powermeter op al mijn fietsen, inclusief gravel en MTB dus om over het geheel mijn trainings belasting bij te maken. Dat is uberhaupt het enige waar ik de PM nog voor gebruik eigenlijk. ;)

Voor de racer heb ik ook pedalen (Assioma) maar op de MTB heb ik gewoon een "goedkope" spider PM van Sigeyi, zo heb ik toch een totaal meting en lekker op een plek waar het eigenlijk niet kapot kan. :) Al geloof ik ook wel dat die pedalen daar tegen kunnen, maar zo'n spider was, als het past, gewoon de goedkoopste optie voor een totale meting.

[ Voor 15% gewijzigd door Kluus op 08-10-2025 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:47
Nox schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 00:14:
[...]

Dank, ook leuke afstanden, 100km en 1600hm is wel een mooie uitdaging. Alleen als ik op de fotos kijk zie ik 1 foto met singletrack, de rest gravelpaden? Mijn gevoel met Bartje is dat dat 20-30 procent singletrack is, de rest is kasseien, gravel en 3 meter breed zandpad of geplagd gras. Als je beter een gravelbike mee had kunnen nemen vind ik niet dat het een mtb route is zeg maar :+ Daarom zoek ik iets wat ook gewoon meer singletrack is. Het hoeft niet met metershoge drops, maar de singletrack fietst nou eenmaal veel leuker op een mtb :P

Heeft er iemand ervaring met Garmin vermogensmeters? Ik wil een set dubbelzijdige pedalen kopen. Op de racer en de mtb heb ik SPD (die wegwielrenners verachten me vast, boeit me niet) zodat ik dezelfde schoenen, schoenplaatjes, pedalen etc kan gebruiken. Nu las ik ook dat je die van Garmin makkelijk kan overzetten?

Wat mij het meeste zorgen baart is dat ze op de MTB gewoon flink op hun kloten krijgen. Ik fiets niet enkel gravelpaadjes namelijk maar er worden gewoon drops gepakt en met m'n 95kg ben ik niet licht. Ik heb géén zin om na een jaar een garantieclaim in te moeten dienen, de pedalen moeten gewoon kwaliteit zijn en verwacht er minstens 5 jaar mee te doen. Dat ze makkelijk over te zetten zijn is wel een pré. Dat ik het hele pedaal moet overzetten is niet fijn maar acceptabel, in de zomer fiets ik vooral op de weg want dan zijn de mtb routes vaak mul hier in Schoorl. Maar soms wil ik nog wel eens de mtb meenemen naar UHR of nijmegen, dan moet ik niet eerst een kwartier staan te klooien om pedalen te wisselen. (waarschijnlijk is het op dat moment toch 'ik heb die meter dus wil ik hem gebruiken ook' ipv 'dan maar een keer zonder'). Ik heb geen schuur om te sleutelen, enkel een berging, dus dat leek mij juist handig van de garmins.
Bartje is niet te vergelijken met MH2D, het is echt veel meer mountainbiken, mede door het landschap. Je hebt steile klimmetjes en ook mooie afdalingen waarin redelijk dikke keien liggen bijv. Doordat het zo massaal is zijn het niet echt singletracks maar het landschap 'maakt' het meer mtb.
Pagina: 1 ... 283 284 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic