Tja, ik ken het gebied daar verder niet. Weet ook niet wat voor ritten je het meeste rijdt. Zelf heb ik geen probleem met af en toe een klim lopen als het te zwaar wordt. Iedere keer dat je het probeerd kom je dan weer verder. @GoldenSample heeft mij ons ritje samen genoeg zien lopen. Maar dat is een manier om sterker te worden. Kijk, als je iedere rit moet lopen is het gewoon te zwaar. Je kan dan wel sterker worden maar het haalt het plezier uit je ritten.DenHond schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 17:23:
[...]
[...]
Ik woon aan de rand van de Vlaamse Ardennen/Denderstreek, ik kan kiezen of ik vlak wil rijden (dan ga ik noordwaards richting Sint-Niklaas) of juist wil klimmen (zuidwaards met de muur van Geraardsbergen/Bosberg). Uit ervaring weet ik ondertussen dat als ik mijn 42-50 kransjes moet gebruiken voor meer dan een goede minuut, ik het waarschijnlijk niet meer haal tot op het einde![]()
Natuurlijk, zulke hellingen doe ik hoogstens 1-2x op een jaar (dit jaar zelfs geen enkele keer).
Moet ik trouwens een grotere ketting monteren voor 32T--> 34/36T ?
Maar je geeft zelf al aan dat je veel op de kleinere tandwielen rijdt met gravelritten. Dan is de beste optie er een extra fiets bij kopen, maar dat is altijd de beste optie. Maarja, helaas is dat niet altijd een optie. Maar om je een vergelijking te geven heb ik even een een gear calculator een 32, 34 en 36 ingevuld met een 10 en 11 achter. Je kan zien dat de 32-10 dan eigenlijk vergelijkbaar is met 36-11.
:strip_exif()/f/image/7ew82kKzcMZPElD5SXX2K0WU.png?f=user_large)
Dus het klinkt gewoon veel erger als het in de praktijk is. Maar het is een keuze die je zelf moet maken, maar wil zorgen dat je een keuze maakt waar je in het eind zelf blij mee bent.
En bij een 36 hebt je bijna zeker een nieuwe ketting nodig, bij een 34 zou het misschien passen.
:strip_exif()/f/image/7Dtbcd2elWMOG8zjO5PQNfJ3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bnNUJTtyQyMCZ2Oj8bHiMyLN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Pl6r1iXCZcSdnYYq2qIBuQ1s.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4i2BoKUUTFuKULTGFayuX2VM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/L79uDrK1pET2qjAnUmYf2Je0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XQqqWTrkQ4asf0odxlb4ZPRY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fFJbcym1luX31d8a4afWd8Eb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Gn3iWh4SRnLG38S2BPxCqNbC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BSS6AFxbVh7zNpqu3XCceGh0.png?f=user_large)
/f/image/lOlf4bs6Psb0nVD4R4N7jBAE.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eDnvxnYqlG7g6cJpG0f0H5oO.jpg?f=fotoalbum_large)