Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 4 5
Acties:

Onderwerpen

• Prulleman
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 13:39

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter

Welkom in het 14e deel van Het grote Mountainbike topic hier op GoT.

Schaamteloze kopie van de startpost deel 13, alleen wat oude info geschrapt, vork ratings van 5+ jaar geleden zijn bv niet meer zo relevant, mocht je daar nog wel in geïnteresseerd zijn, klik dan op een van de vorige delen. Ook is de lijst members/fietsen geschrapt, mochten jullie die terug willen stuur dan je info per DM naar mij.

Heb je dingen voor in de topic start, nuttige informatie, leuke links? Stuur dan een DM naar mij.

Links naar de vorige topics
Deel 1: Het grote mountainbike topic.
Deel 2: Het grote mountainbike topic (deel 2)
Deel 3: Het grote mountainbike topic (deel 3)
Deel 4: Het grote mountainbike topic (deel 4)
Deel 5: Het grote mountainbike topic (deel 5)
Deel 6: Het grote mountainbike topic (deel 6)
Deel 7: Het grote mountainbike topic (deel 7)
Deel 8: Het grote mountainbike topic (deel 8)
Deel 9: Het grote mountainbike topic (deel 9)
Deel 10: Het grote mountainbike topic (deel 10)
Deel 11: Het grote mountainbike topic (deel 11)
Deel 12: Het grote mountainbike topic (deel 12)
Deel 13: Het grote mountainbike topic (deel 13)

FAQ
:? Hoe kom ik aan een nieuwe fiets?
Dit wordt met name beperkt door je budget. Globaal heb je 4 opties:
1. Je koopt een nieuwe bike bij de fietsenmaker
2. Je koopt een nieuwe fiets online (vermijd hier wel alle winkels zoals Matrabike e.d.)
3. Je koopt een tweedehands bike bij de fietsenmaker
4. Je koopt een tweedehands bike op marktplaats of elders.
Natuurlijk heeft elke optie zo zijn voordelen en zijn nadelen. Een nieuwe fiets is bijvoorbeeld niet zaligmakend. Vooral met een beperkt budget is het vaak handiger om een gebruikte fiets te kopen. Je betaald dan niet de volle mep en je hebt dan toch vaak een redelijke fiets. Uiteraard kan je dit soort vragen (mits goed onderbouwd) gewoon posten in dit topic.

:? Wat zijn handige tips voor tijdens het rijden?
Ken je fiets en vooral zijn beperkingen. Wen eraan dat hij licht is en dus ook vrij wendbaar. Als je voor het eerst click pedalen hebt, wen er dan rustig aan. Iedereen is weleens voor het verkeerlicht omgevallen omdat zn schoen niet op tijd uit de click geraakte.

Oefen ook je bochtentechniek en pas op in de regen. Rem nooit teveel in een bocht, doe dat voor de bocht. Dit leer je natuurlijk vanzelf, maar een aantal tips zijn altijd welkom. Leer ook een goede balans te krijgen op je fiets, zeker met afdalingen door de bossen kan dit zeer handig zijn.

Gravel is een bitch. Probeer niet te hard te remmen of te sturen door gravel want je gaat, tenzij je op het niveau van de elite rijdt, gegarandeerd op je plaat.

Mul zand is niet moeilijk, zolang je niet met van die achterlijk dunne bandjes fiets. Gewicht naar achter, misschien je voorwiel een beetje optillen als je de zandbak inrijdt. Snelheid proberen te houden en licht schakelen. Sturen doe je niet door lomp in te sturen maar door subtiel in de bocht te kijken. Vermijd diepe geulen want die duiden op een dieper stuk.

Probeer altijd het best berijdbare pad te zoeken, meestal het hogere deel van de track. Op harde bosgrond kan je harder gaan met minder moeite en harder door de bocht dan door de blubber. Blubber remt, en zakt naar beneden. Rijd dus de hogere delen van de track, ook al zie je het verschil in de dikte van de blubber niet. Dat verschil is er namelijk wel.

En de belangrijkste tip van allemaal: blijf oefenen, je wordt vanzelf beter d:)b

:? Uit welke materialen kunnen frames bestaan?
Aluminium is het meest voorkomende framemateriaal. Dit komt omdat er een zeer goede verhouding prijs/stijfheid/gewicht mee kan worden behaald. Een aluminium frame zal minder stijf, maar ook minder duur zijn dan een carbon frame van hetzelfde gewicht.
Staal komt niet zo veel meer voor omdat het niet zo stijf kan worden gemaakt bij hetzelfde gewicht als andere materialen. Het is echter een goed materiaal voor een beginnersfiets omdat een stalen frame bijna elke valpartij wel zal kunnen overleven en niet veel meer kost dan een goedkoop aluminium frame. Bij de zgn. singlespeeders is staal het meestgebruikte framemateriaal.
Carbon kennen we allemaal onderhand wel: het zijn vaak erg lichte en stijve frames die ermee gemaakt worden, wat meer zekerheid in een bocht en minder moeite bij het accellereren oplevert. Deze frames zijn echter in verhouding vrij duur, en bij een valpartij kan je het frame weggooien. Carbon is niet te repareren en een klein scheurtje is funest voor de stijfheid en betrouwbaarheid van het frame.
Titanium is het duurste framemateriaal, maar volgens velen ook het beste. Het kan zo worden gemaakt dat het frame comfortabel is, maar wel alle energie bij het aanzetten direct overbrengt op het wiel en zijdelingse stijfheid is doorgaans ook geen probleem bij Ti frames. Toch is het niet het ideale framemateriaal... de prijs voorkomt dat iedereen er op rijdt.

:? Hoe stel ik mijn fiets af op mijn lichaam?
Vraag die veel voorbij komt. Voorop gestelt staat dat je niet op basis van je lichaamsmaten de perfecte afstelling kan bereiken. Je krijgt er een mooie beginstand mee en finetunen doe je door naar je lichaam te luisteren. voor een goed begin check bikefitting

:? Iets over trapfrequentie
Bij het mountainbiken is hier wat minder over te zeggen dan bij het racefietsen. De trapfrequentie hangt volledig af van je ondergrond. Maar vooropgesteld moet worden dat je nooit te zwaar moet trappen. Het beste is een soepel tredje waarbij je niet te snel verzuurd. Ik zal hier ooit misschien wat meer onderbouwde informatie neer zetten.

:? Enkele termen die hier vaak voorbij komen

Groep: de verzamelnaam voor de onderdelen op je fiets. Als je een shimano XTR groep hebt zijn je remmen, naven, derailleurs, etc van Shimano XTR. Uiteraard zijn groepen in allerlei prijsklassen te krijgen. Bij Shimano is de XTR groep de duurste, dan XT, LX, Deore en nog een aantal. Verder is er op de markt ook nog materiaal van Sram te krijgen.

Vergelijkingstabel Shimano / SRAM:
ShimanoSRAM
Shimano XTRSRAM X.0 / XX1 Eagle / X01 Eagle
Shimano Deore XT SRAM X.9 / X01 / GX Eagle
Shimano Deore (S)LXSRAM X.7 / NX
Shimano DeoreSRAM X.5 / NX
Shimano AlivioSRAM X.4
Shimano Acera SRAM 3.0
Shimano Altus, Tourney, C050

Balhoofd: Het geheel aan lagers waarin je voorvork draait. Je hebt de ouderwetse waarbij het balhoofdstel in je balhoofdbuis gedrukt wordt en je hebt het nieuwere Ahead waarbij je frame meedoet.(kromme uitleg, i know).
In de lagere prijsklassen is een cartridge aheadset veruit het beste. Onderhoudsvrij en vrij duurzaam. Ze zijn echter wel een bitch om af te stellen dus als je een kort lontje hebt moet je het je fietsenmaker laten doen.
In de hogere prijsklassen moet je gewoon een chris king balhoofd kopen, die krengen gaan vaak meerdere frames mee.

Butted: Als onderdelen zoals spaken en framebuizen niet overal even dik zijn maar dik waar ze sterk moeten zijn en dun waar het niet hoeft (is lichter). Je hebt ook double en triple butted.

Columbus, Easton en Reynolds: Namen die je vaak voorbij ziet komen. Dit zijn framebuizenbouwers. Een Framemerk zoals AMerican Eagle koopt dus bij hen buizen in.

Draadband en vouwbanden: De 1e is een buitenband met een hiel (dus waar staalkabels door lopen). Je stadsfiets heeft dit sowieso. Bij een vouwband is de hiel van zachter materiaal zoals kevlar en kan je hem dus compact opvouwen. Je hebt ook nog tubeless waarbij een genaaide band om de velg gelegd wordt. Vouwbanden zijn over het algemeen lichter en soepeler dan tubeless of draadbanden, waardoor het wiel sneller in gang te trekken is en de rolweerstand makkelijk(er) laag gehouden kan worden.

Lugs: Waar 2 buizen verbonden worden. Soms zie je een soldeerrandje rondom, soms is er een soort hoes waar buizen ingeschoven worden en soms worden ze gelijmd.

LBS: Local Bike Store, ookwel de plaatselijke fietsenmaker om de hoek (zo dat scheelt een boel letters he). FM is fietsenmaker overigens ;)

Pedalen: Klikpedalen werken met een plaatje en een schoen (duh). Toeclips zijn pedalen met zo'n korfje erop. Ook hier weer verschillende soorten verkrijgbaar.

Oversized: Om een fiets sterker te maken kun je de buizen dikker maken. Je kan ook dat extra materiaal gebruiken om de diameter te vergroten ipv de dikte van de wand. Dan krijg je oversized buizen die stijver zijn maar niet zwaarder i.t.t. de normale buizen.

Ahead: Kort gezegd hebben oudere fietsen een stuurbuis die een hoek maakt en je hebt Ahead waarbij een tussenstuk (de 'stem' of 'stuurpen') tussen de stuurbuis en het stuur zit. Ahead systemen hebben ook geen schroefdraad. Check dit plaatje.

Uitvaleinden: Ookwel 'pats'. Waar je achteras uitdonderd als je je snelspanner niet goed dicht hebt zitten ;)

Cranks: De arm van trapas (bottom bracket) naar je pedaal. Meestal 17cm. Ik weet niet meer wie maar volgens mij Peter Winnen heeft zonder dat hij het wist eens een Tour gereden met 2 verschillende lengtes cranks... Dit is echter niet aan te raden omdat je ene been dan een kleinere cirkel maakt dan het andere.
Als je langere benen hebt kan je 175mm of zelfs 180mm cranks overwegen. Korter dan 165 gaan is niet altijd even slim, tenzij je echt klein bent.

Zadelstrop: Om te voorkomen dat je zadelpen naar beneden zakt bij belasting wordt de zitbuis afgeknepen. Vroeger ging dit met een imbusboutje die de spleet dichtkneep, tegenwoordig heb je een soort hoefijzertje die de zadelbuis om de zadelpen klemt.

Voorvork: Waar je wiel inzit. Veelal in verende vorm bij de mountainbike. Veel verschillende soorten in te krijgen.

Online shops
Math Salden
BikeDiscount.de
Rose
FuturumShop

Wielerfora
Fiets.nl
mountainbike.nl
Bikeforums.net

Technische sites
M-gineering
Sheldon Brown
Weight Weenies
Sleuteltopic op mtb.nl

Routes
Bikespot.nl
MTBroutes.nl
MTBroutes.be
RideMyMTB.com

Overig
mtbr ook forum!
Cyclingnews

Bedankje: @jules, @McGryphon, @Joopieboy en @Bramster bedankt voor het goede werk aan de voorgaande delen. Bedankt voor het onderhouden van het voorgaande deel.

• mike0001
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 11:18
Om nog even de discussie van deel 13 af te ronden. Ik moet wel zeggen dat we in en om omgeving Helmond wel echt geluk hebben. Er zijn echt veel routes waar je vanuit je huis naar toe kan fietsen.
- Helmond Stiphout (Nuenen Blauw)
- Mierlo
- Nuenen rood
- Vlierden
- Bakelse bossen
- Lierop
- Someren
- Asten

En al die routes zijn goed te combineren. Ik fiets vaak Vlierden waar we dan Bakelse bossen of Asten bij pakken. Of vanuit Mierlo naar Lierop en door naar de Someren route.

Ik vind 2 uur fietsen en ongeveer 50 km erg fijn te doen en daar is in de omgeving veel kans voor

• mike0001
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 11:18
quote:
Typhone schreef op donderdag 6 september 2018 @ 11:37:
[...]

Dat klopt, en nu ben je zelfs Deurne nog vergeten ;) daar zitten er twee. Deurne ben ik al even niet meer geweest. Vlierden kan ik zelfs nog combineren met Liessel. Horst is net te ver weg helaas.
Ik schaam me overigens doordat ik Asten en Someren nog nooit gefietst heb. Althans wat ik dacht dat Someren was bleek uiteindelijk Lierop te zijn. Met de racefiets nam ik een verkeerde afslag (lange weg van Heeze naar Asten dacht ik te pakken) maar toen kwam ik onverhard uit over de Strabrechtste Heide... wat erg mooi was maar liever op de MTB :+

Paar jaar geleden werd er in Mierlo (2014) nog goed onderhoud gedaan, ook Nuenen was toen erg mooi. Dan kon je elke avond (tussen eind maart en midden september) kiezen voor een heerlijke knalroute na het werk die er altijd als een biljartlaken bij lag. Nu pak ik in de avonden (donker) nooit meer Mierlo of Nuenen omdat ik graag 2020 ook nog haal zonder concessies aan leven of lichaam.

Overigens zijn er wel wat extra lusjes te rijden bij sommige routes. In Helmond heb je bij Berkendonk (die plas water) nog een lus omhoog en langs het nudistenstrand :o waarmee je met een boog weer terug kunt naar de vaste route.

@Prulleman
Goeie OP :). Ik las hem voor de grap eens door en kwam er toen achter dat ik nog nooit vergeten ben uit te klikken met klikpedalen. Wel in het begin vaak op m'n snufferd gegaan omdat ik bochten niet juist aansneed en in onbalans zat. Grappig als ik daar weer eens aan terugdenk.
En ik vergeet ook nog een leuke die vanuit mij (Mierlo-hout) zeer goed te rijden is. Mariahout namelijk. De rit ernaar toe is wel wat langer (ongeveer 10km) maar dan heb je lekker wat km's in de benen als je weer thuis bent.
Ja de routes Mierlo en Nuenen lagen er in het verleden beter bij. Afgelopen jaren is het echter zeer triest.

De route Gemert is ook te doen, maar die zou ik niemand aanraden. dat vind ik echt de meest saaie route die er in de regio is.

Al met al veel keuze :+

• Ruud
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 06:28
quote:
Tylen schreef op donderdag 6 september 2018 @ 11:59:
34 Vork heeft dikke poten toch? Ik ben niet van plan dikke afdalingen te doen (af en toe amerongen). Ga ik dat in de toekomst doen dan haal ik voor dat wel een aparte fiets. (tweede handsje omdat ik dat niet elke week doe).
34mm poten ipv 32 inderdaad. Zorgt echt voor meer stijfheid in de vork, dus meer controle, dus directer sturen, dus meer vertrouwen. Zeker een stepcast-vork is geen wonder qua stijfheid.

• wisselwerking
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 13:16
quote:
Tylen schreef op donderdag 6 september 2018 @ 12:12:
Kan altijd nog upgraden. Heb liever de dropper upgrade ;) Misschien bij de dichtstbijzijnde dealer langsgaan en kijken of ik de dropper er gratis bij kan lullen :P

Edit: Ik ga toch voor de Lux ;). Goedkoper en die spreekt mij meer aan. (En heeft 34 poten).
Dropper staat bij mij niet zo hoog op de prioriteitenlijst (met name routes in Drenthe). Maar een set nieuwe wielen én banden, remset (met name de remgrepen) zou toch wel prettig zijn. Maar goed, je moet wat te wensen overhouden.

Wisselwerking Flickr Strava

• Ruud
In de leiding zit een doorn om de remote met leiding te verbinden. Dat is een zwak punt als je het mij vraagt. Na een tik van een dikke tak was de mijne ook afgebroken (wel met zadel omhoog gelukkig)

Rechter deel op de foto draai je in de leiding, en leiding zit een klein stukje in de kraag die je ziet. Gewoon erg kwetsbaar.

Weet niet of @Sjoewe datzelfde probleem heeft. Verder is de remote volgens mij vrij hufter-proof.

Ruud wijzigde deze reactie 06-09-2018 13:09 (11%)

• Sjoewe
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 10:01
De hydraulische slang zit aan de remote met een nippel. Aan die nippel zit een stukje schroefdraad dat je in de slang draait en dat is afgebroken. Dus alle druk is eraf inderdaad en de slang kan je dus ook niet meer goed bevestigen. Echt niks aan te doen zonder de juiste spullen. Heb de bleedkit ook niet bij me. Denk dat ik maar een fiets ga huren voor een dagje ofzo. Heen en weer naar Aken zou wel kunnen, maar dat kost ook weer een halve dag,l.

Bedankt voor het meedenken in elk geval allemaal :)

Edit: precies wat @Ruud zegt dus is gebeurd.

Sjoewe wijzigde deze reactie 06-09-2018 13:16 (4%)

• Moning2
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 04-05 17:37
9 September rondje rijden Amerongen en/of Leersum.
Verzamelen om 10:00 op parkeerplaats Bergweg 10 in Amerongen. (https://goo.gl/maps/ugNBtmww4Ps)

- Tylen
- ElmarJ16
- JvS
- Prulleman
- Pimmetje651
- Moning2
- L0we (onder voorbehoud)
- joint_me (onder voorbehoud)
- drBunhead (onder voorbehoud)
- Rasko (onder voorbehoud)
- Demo (onder voorbehoud)

Helemaal nieuw zijnde in dit topic, viel mijn oog op deze afspraak. Het lijkt me leuk mee te gaan!

Zijn er nog introductie-rituelen, of is op tijd op die plek verschijnen genoeg?

• Moning2
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 04-05 17:37
quote:
quote:
rasko schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 13:28:
[...]

[...]

Maar een roze eenhoorn muts is ook toegestaan als je echt graag wil!
Op tijd zijn moet lukken. Voor de muts moet ik mijn 'zolder' even afstruinen. Tot zondag! :)

• L0we
  • Registratie: mei 2004
quote:
Sjoewe schreef op donderdag 6 september 2018 @ 23:06:
[...]

27.2 is ook gewoon wel echt een lastige maat wat dat betreft, want het wordt juist vooral toegepast omdat er bij die diameter een beetje flex in de seatpost zit.
Ja, indd. Ik ga het eens overwegen. Thnx voor de tips allen :Y)
quote:
Tylen schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 13:41:
NOg even voor de zekerheid. We parkeren op de parkeerplaatsje bij het begin van de routes he? Niet daar bij het hondenasiel?
Klopt inderdaad.

Het is een vrij lange parkeerplaats, het begin van de route is bij deze pin:
https://goo.gl/maps/y6EceFFhDRr

Ik zal er rond 9:45 zijn, in een zwarte Saab 9-3 met een KTM hard-tail.

• Pimmetje651
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 08:03
quote:
Prulleman schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 16:35:
Ik kom met 2 of 3 fietsen achterop een zwarte focus, met @JvS en zijn zwart oranje bulls copperhead 3, @Pimmetje651 (als ie niet meer ziek is ....) met zijn rode trek top fuel 9 en ikzelf een cannondale fsi alloy 1 (zwart met groene accenten).

Als Pimmetje ziek ben ik op tijd, als ie er wel bij is kan het 10 minuutjes later worden... (kan helaas niet eerder vertekken).
Fingers crossed, optijd naar bedje vanavond, verse sinaasappelsapje erbij , vitamine pillen erbij en dan maar hopen

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

• Tylen
  • Registratie: september 2000
  • Nu online

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

Nou heb ik nog niet op die dikke Trek en Norco gefietst 😂😂😂

A wise man once said: 'Work is not a place."

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
Ha ha gemiste kans :P maar met een beetje techniek en conditie ben je zeker zo snel op een xc hardtail hoor ;)

• Demo
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 22-05 08:20

Demo

Probleemschietende Tovenaar

quote:
Prulleman schreef op zondag 9 september 2018 @ 19:20:
Ha ha gemiste kans :P maar met een beetje techniek en conditie ben je zeker zo snel op een xc hardtail hoor ;)
Pff, ik heb twee keer moeten remmen in een afdaling toen je voor me zat, maar het viel me niks tegen hoe hard dat ging met die XC bak met Racing Ralph voor.. Naar boven was het snelheidsverschil bijna niet meer leuk :X

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Tylen
  • Nu online

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

Zelf ben ik bij de grote klim van Leersum ook omgekeerd en eromheen gefietst. En Joost ook ;)

Toen ik bij de parkeerplaats weer aankwam heb ik nog staan ouwehoeren en ben daarna alleen Hoge Ginkel gaan fietsen.

Waarschijnlijk ben ik te hard gestart en was ik kapot bij de klim. Was wel gezellig mannen, alhoewel ik nog niet weet wie wie is _O- . Ik weet nog wel de gezichten bij de fiets :P

Hier ook goed te zien dat ik vol in de 190BPM zat te trainen. Eerst maar eens die hartslag omlaag zien te krijgen.

• Tylen
  • Nu online

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

quote:
Typhone schreef op maandag 10 september 2018 @ 08:48:
Ik ben standaard altijd bang om met groepen te fietsen. Terwijl met één of twee best wel erg leuk is. Zodra het er echter (significant) meer zijn dan komen de gekken altijd boven drijven. Tijdje terug (net voor de droge periode) een keer een grote groep tegengekomen van die lichtelijke gezette heren die allemaal in dure outfits reden en die schoten als een stel hazen door het bos. Links en rechts inhalen overal van de paden af wat vaak niet goed ging en waardoor ik, en anderen van die groep. hard in de remmen moesten. Was gewoon een aanslag op je concentratievermogen.

Overigens afgelopen zaterdag iemand geholpen die een kapotte ketting had. Mijn reserveketting er bij hem opgelegd. Arme heer moest nog terug naar Roermond (vanuit Vlierden) dus maar even barmhartig geweest. Ergens jammer want ik was zeer benieuwd hoe mijn tijd zou zijn geweest (lag er goed bij).
Gelukkig zijn wij tweakers en hebben respect voor elkaar. gewoon even wachten op bepaalde stukken of op de parkeerplaats. Niets aan het handje.

• Tylen
  • Nu online

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

Zo, even een lokaal rondje gereden. Heerlijk dat thuis werken.

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
quote:
Rudolf schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:07:
[...]

Dat is wel belangrijk inderdaad. Gewoon CE certificering volgens de beschrijving.
https://keyassets.timeincuk.net/inspirewp/live/wp-content/uploads/sites/22/2010/12/CE_Marks_lrg.jpg
https://www.ybw.com/vhf-m...he-china-export-mark-4607

zeg niet dat dit hier het geval is, maar zelf zooi uit china halen is altijd een extra risico...

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
Tylen schreef op maandag 10 september 2018 @ 13:52:
Zo, even een lokaal rondje gereden. Heerlijk dat thuis werken.

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
  • Nu online
blitzkrieg schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:54:
[...]

Kan je niet beter gewoon in de winter doortrainen op de racefiets? En als je je racefiets netjes wilt houden gewoon een pekelracer erbij kopen?
Mountainbiken is ook niet echt een wintersport.
Ik vind MTB'en in de winter juist heerlijk O+
Goed inpakken en lekker knallen door de bossen

Without magic smoke, it ain't broken!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

s0ulmaster schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:30:
[...]

Ik vind MTB'en in de winter juist heerlijk O+
Goed inpakken en lekker knallen door de bossen
Precies. Lekker door de sneeuw en modder banjeren. _/-\o_

• Rossen
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 22-05 09:38
blitzkrieg schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 13:54:
[...]

Kan je niet beter gewoon in de winter doortrainen op de racefiets? En als je je racefiets netjes wilt houden gewoon een pekelracer erbij kopen?
Mountainbiken is ook niet echt een wintersport.
Ik heb een reservefiets om in de winter op de weg te rijden maar dit valt steeds erg tegen.
Verandering van spijs doet eten, vandaar de interesse in MTB in de winter.
Ik heb begrepen dat ik beter nog verder spaar tot 800-900 euro en dit zal ik dan ook doen!

Bedankt voor de tips :)

• Ruud
Meh, de winter is voor mij geen doen. #trailrespect, bagger en kou. Daar kan mijn materiaal niet tegen en ik ook niet.

Maar los daarvan, een nieuwe 500 euro fiets zou ik niet doen. Je laatste plan lijkt me het beste en dan eens kijken wat er op dat moment voor deals zijn :)

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
ik kan echt niet de hele winter de MTB laten staan.. gewoon goeie kleren aan, overschoenen, dikke handschoenen en af en toe een mooie dag uitzoeken! Met kou is prima te fietsen, bagger is een ander verhaal, dat moet wel binnen de perken blijven (op een enkele uitzondering na)

• wisselwerking
Ruud schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:50:
[...]

Gebruiken?! Ik heb de mijne alleen maar op het dak van de auto staan :+
Dat is ook zonde. Al die vliegjes die daar tegenaan komen tijdens het rijden. Ik zou hem bij de volgende fiets lekker in huis laten staan. Bij voorkeur in de verpakking. :P

• Tylen
  • Nu online

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

8)

Tylen wijzigde deze reactie 12-09-2018 14:02 (3%)

• Typhone
  • Registratie: mei 2011
  • Nu online
Prulleman schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:25:
ik kan echt niet de hele winter de MTB laten staan.. gewoon goeie kleren aan, overschoenen, dikke handschoenen en af en toe een mooie dag uitzoeken! Met kou is prima te fietsen, bagger is een ander verhaal, dat moet wel binnen de perken blijven (op een enkele uitzondering na)
Inderdaad, genoeg rondjes hier in de buurt die in de winter niks nakkes nada te lijden hebben (Helmond, Nuenen). Mierlo en Vlierden hebben wel 'modderpoel' stukken maar daar kun je goed omheen rijden.
Als het drie dagen achter elkaar regent dan ga ik overigens ook niet fietsen. Maar er is niks zo lekker dan in zo'n droge week vroeg in de ochtend bij -5 tot 2 graden op de fiets door de bossen te knallen met een strakblauwe lucht. Heerlijk vind ik dat. Doe ik elk jaar met kerst (1e en 2e kerstdag). Meest rustige rondje ever.

Warme broek aan (futurumshop).
Thermoshirt (craft)
Windjack erover (AGU)
Handschoenen (gripgrab met onderhandschoen als het echt koud is)
en warme sokken, en zo'n ding voor om m'n nek (naam ff kwijt). Prima te doen :)

Typhone wijzigde deze reactie 13-09-2018 13:52 (31%)

• Rudolf
  • Registratie: juli 2006
  • Nu online
Gisteren weer gelachen met al onze Aliexpress rommel. Het ene na het ander lampje stopte er mee. Gelukkig reed bijna iedereen met een lamp op de helm en op het stuur, dus met wat uitwisselen toch allemaal veilig thuis gekomen, maar je ziet echt geen steek meer als midden in het bos opeens je licht uitvalt. Maar we blijven lekker bij Ali bestellen want we zouden maar eens een tientje meer uitgeven :D

• Ruud
@ElmarJ16 balen en idd je zult altijd zien dat je naast de bescherming valt. Beterschap

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
Ai.. klote man hopelijk kan je snel weer in het zadel

• wisselwerking
@ElmarJ16 dat is balen. Beterschap. Gelukkig klinkt het alsof je er niet al te lang mee onder de pannen bent, maar timing is wel hoogst ongelukkig

• Ruud
Eerst de band erop en dan de latex via het ventiel erin ;) Zo deed ik het in de pre-compressor-tijd

• NielsTn
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 07:45
FYI voor degene(n) die night-rides rijden:
https://www.gelderlander....en-zoekend-dier~a84c18ee/

• wisselwerking
In veel bossen mag je je na zonsondergang niet begeven. Dat staat ook vaak wel op de bordjes. Ik denk echter dat veel mountainbikers (of in elk geval een deel) dit niet weten. Dus het is wat mij betreft goed dat hier extra aandacht voor wordt gevraagd.

• Ruud
Roozzz schreef op maandag 17 september 2018 @ 17:56:
[...]

Eindelijk?

Hier in de regio (UHR) is dit al sinds jaar en dag verboden... dat je dan altijd van die grapjassen houdt :X
I know maar hier rijden er ook een aantal in het donker. Dus kan het niet vaak genoeg onder de aandacht gebracht worden. ;)

Ruud wijzigde deze reactie 17-09-2018 19:20 (9%)

• Demo

Demo

drBunhead schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 09:25:
@Demo Weet je toevallig ook of het mogelijk is bij een FOX 34 om gemakkelijk de veerweg te veranderen? Zit nu op 130mm, maar zou in de toekomst wel graag naar 140 of 150 willen gaan. Een nieuwe vork is mij alleen veel te duur...
Als ik dit zo zie, is het hetzelfde als bij een RockShox: https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=615
Het lastigst vond ik nog om de air shaft daadwerkelijk uit de vorkpoot te krijgen :P
drBunhead schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 09:55:
FOX 34 Performance uit 2017. Menig Google zoektocht levert vooral resultaten van de Factory/Performance Elite op. Echter heeft die de FIT demper en niet de GRIP die in mijn vork zit. Zal de code eens invoeren en kijken of dit wat oplevert.
De demper blijft in de Fox manual onaangeraakt, dus dat zal niet uitmaken. Afhankelijk van de leeftijd van je vork kan je bij een dergelijke operatie meteen de dust seals vervangen, of in ieder geval even goed schoonmaken en opnieuw in de olie zetten.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• ElmarJ16
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 13:02
met 1.80 kan je prima op een 29er rijden. Vooral als beginner is stabiliteit belangrijker dan wendbaarheid. Vooral door het off piste skiën heb je al redelijke ervaring door met je lichaam te sturen ipv enkel je stuur.

De Cube Attention SL die je aanhaalde is al een mooie fiets om mee te beginnen. Goede vork en degelijke afmontage.

• Sjoewe
Harmen schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 10:39:
Naja 9 jaar vol gehouden, prima lijkt me. Zie nog genoeg 26" alternatieven in de aanbieding.
Kan helaas niet inschatten welke vergelijkbaar is met een Sid race.
Gezien de leeftijd van de fiets zou ik er dan toch maar voor kiezen om er geen geld meer in te steken en het zo te laten. Of misschien een full rigid van maken. Anders de goedkoopste 26” 100mm air vork pakken, RS Recon Silver oid, maar ook dan zit je al snel op 150+ euro.

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 12:52
bilgy_no1 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 14:24:
[...]

Cool dat je een weekend mocht proefrijden! Dat zit er voor mij denk ik niet in.
Als je een beetje een goede LBS hebt moet dat wel kunnen, of in ieder geval een dag proberen. Denk zelfs dat ze nu tegen het eind van het seizoen nog wel wat aan de prijs kunnen doen met de 2017/2018 modellen en kun je zo een mooie aanbieding scoren. Beetje ruimte maken voor de modellen van volgend jaar ;)

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

• bilgy_no1
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 27-04 13:34
Prulleman schreef op woensdag 19 september 2018 @ 21:36:
@bilgy_no1 qua dikkere handvatten kan je kijken naar esi chunky of zelfs extra chunky. Die bevallen mij nog steeds erg goed. Breed stuur is ff wennen, dus geef het nog even tijd.
Dank voor de tip! En vwb het stuur bedacht ik me ook dat het voor op de weg wel breed lijkt, maar dat het voor de controle off road waarschijnlijk wel beter is.

Dank aan allen voor de input. Ik ga dit forum zeker volgen!

bilgy_no1 wijzigde deze reactie 20-09-2018 00:46 (6%)

• Ruud
@bilgy_no1

Stuur inkorten kun je het best met een pijpensnijder doen. Werkt ideaal :) (Alleen bij een alu stuur natuurlijk ;) )

Maar voordat je gaat inkorten inderdaad eerst wennen. Een stuur is al snel te smal naar mijn bescheiden mening.

De ESI extra chunkies vind ik iets te extra chunky. (en ik heb geen kleine handen) De chunkies daarentegen vind ik erg lekker in de hand liggen.

• ElmarJ16
Toppertje schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 20:16:
...

Nu hoor ik verschillende verhalen, kwestie van goed afstellen, eerst 100km inrijden, complete cassette vervangen, en volgens kort advies van de plaatselijke LBS hoef ik alleen de voorbladen vervangen.
Het afstellen heb ik geprobeerd, maar dit veranderd helaas niks. Ik ben geen ster in het elke keer compleet schoonmaken/smeren van de fiets maar deed dit toch wel regelmatig.

Dus voordat ik misschien veel geld uitgeef aan nieuwe cassettes etc., Jullie enig idee wat het probleem is en hoe ik het kan oplossen?
Er valt volgens mij maar weinig aan een ketting af te stellen. Dat inrijden heb ik zelfs nog nooit van gehoord. Met een ketting vervangen hoort het gewoon in 1 keer goed te rijden.

Maar 2500km op 1 ketting? Dan denk ik, erg afhankelijk in wat voor omstandigheden er mee gereden is, dat de cassette ook al 'mee versleten' is. Als je je oude ketting nog hebt kan je hier de kettingrek mee meten. Als deze boven de 1% grens is moet de cassette ook vervangen worden en eventueel de voorbladen. Deze laatste slijten een stuk minder snel dan de cassette.

Post anders eens een duidelijke foto van de cassette en de voorbladen. Misschien dat wij er nog wat aan kunnen zien.

• Ruud
ElmarJ16 schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:32:
[...]

Ik keek nog eens goed en het is echt de combi smerigheid/aardappel/perspectief.

Als je naar de tanden bij de derraileur kijkt zien deze qua vorm er wel goed uit. Hoe verder je naar het tandwiel kijkt hoe slechter het wordt. Dat is of wel hele erge toeval of bovenstaande ;).
2500 bagger-km's is natuurlijk ook heel wat anders dan 2500 droge km's :)

Feit blijft dat een nieuwe ketting overslaat op de cassette op bijna alle kransjes. Dus oude ketting fixen met een link en deze winter lekker doorbaggeren. Na de winter lekker vervangen en met twee kettingen gaan rijden :) Is het alsnog einde oefening dat kost het je 2,50 voor de SRAM-link.

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
Tylen schreef op maandag 24 september 2018 @ 14:21:
Ik moet ook vervangen. Maar ben lui :P Zal vanavond even opmeten wat ik allemaal nodig heb. Momenteel staat er +1600km op de fiets met alles nog origineel. Dus ga ketting, cassette en voor tandwiel vervangen.

Wat ik mijzelf afvraag, moeten die twee kleine tandwieltjes van de achterderailleur nooit vervangen worden?

Edit: Derailleurwieltjes dus. Kosten ook niets. Ook maar dan gelijk bestellen ;) https://www.futurumshop.n...ifters/derailleurwieltjes
als je er nu 1600 km op hebt zitten en je bent van plan alles te vervangen, rij dan gewoon door totdat je problemen krijgt! ik weet vrij zeker dat je de winter nog wel doorkomt, en misschien nog wel veeel meer.
Waarom vervangen als het nog niet doorslaat?

je derr wieltjes gaan overigens vaak een stuk langer mee, hier komt veel minder kracht op. Als ze nog soepel draaien zou ik ze lekker laten zitten.(of anders uit elkaar halen en schoonmaken).
Ze hebben in ieder geval geen negatief effect op de slijtage van je ketting, zoals bijvoorbeeld een versleten (net niet doorslaan) voorblad wel een negatief effect kan hebben

Prulleman wijzigde deze reactie 24-09-2018 14:27 (17%)

• Tylen
  • Nu online

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

Prulleman schreef op maandag 24 september 2018 @ 14:33:
[...]

ik zou dan toch mijn geld ergens anders aan uitgeven :D
Als je nu de winter in gaat met een nieuwe aandrijving, kan je je cube toch niet verkopen met een aandrijving "als nieuw".. dus juist daarom zou ik de de oude aandrijving lekker oprijden.
Maar ik wil de aandrijving niet 'als nieuw" verkopen :P Zet er liever eerst nog even 200km op ofzo.

Maar je hebt wel gelijk. Maar wil zo graag sleutelen :(

* Tylen rijd hem wel verder op totdat hij door gaat slaan. Maar haalt hem wel even uit elkaar om lekker te poetsen.

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
Tylen schreef op maandag 24 september 2018 @ 14:35:
[...]

Maar ik wil de aandrijving niet 'als nieuw" verkopen :P Zet er liever eerst nog even 200km op ofzo.

Maar je hebt wel gelijk. Maar wil zo graag sleutelen :(

* Tylen rijd hem wel verder op totdat hij door gaat slaan. Maar haalt hem wel even uit elkaar om lekker te poetsen.
verdiep je eens in het servicen van je vork :) bij 1600 km kan het zeker geen kwaad om een lower leg service te doen en je seals te vervangen! Een uitdagender klusje dan het vervangen van je tandwielen en ketting. Misschien kan je nog wat tunen met volume spacers en je vork wat meer optimaliseren/afstellen voor jouw gebruik. Daar valt vaak best nog wat te halen als je wat meer ervaring hebt opgedaan en in staat bent het verschil te voelen

Prulleman wijzigde deze reactie 24-09-2018 18:37 (15%)

• Torched
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 13:05
Prulleman schreef op maandag 24 september 2018 @ 14:23:
[...]

als je er nu 1600 km op hebt zitten en je bent van plan alles te vervangen, rij dan gewoon door totdat je problemen krijgt! ik weet vrij zeker dat je de winter nog wel doorkomt, en misschien nog wel veeel meer.
Waarom vervangen als het nog niet doorslaat?

je derr wieltjes gaan overigens vaak een stuk langer mee, hier komt veel minder kracht op. Als ze nog soepel draaien zou ik ze lekker laten zitten.(of anders uit elkaar halen en schoonmaken).
Ze hebben in ieder geval geen negatief effect op de slijtage van je ketting, zoals bijvoorbeeld een versleten (net niet doorslaan) voorblad wel een negatief effect kan hebben
Die wieltjes vervang je op 2 momenten.
1. Je derailleur gaat slecht schakelen en het is niet de kabelspanning.
2. Je ketting maakt herrie
dan kan het 2 dingen zijn, of je lager is vastgelopen of de tandjes zijn versleten.

De wieltjes zijn plastic dus die wijken voor een stalen ketting. Dus slappe wieltjes hebben geen effect op kettingslijtage.

• Ruud
Prulleman schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 09:37:
[...]

Kabels verwijderen is het probleem niet hoor :D dat is zo gedaan. Als ze er uit zijn weer terug plaatsen is een ander verhaal, bij vernieuwen wil je eigenlijk de oude kabel gebruiken als geleiding. Zonder moet je met magneten aan de slag..

Maar als je over bent op 1x wil je waarschijnlijk niet meer terug, maar het kan altijd nog. ;)
Dat ligt maar net aan het frame :) Bij mijn SC is het appeltje-eitje net zoals bij mijn Wilier-wegfiets :) Kabelgootje zit gewoon in het carbon gelamineerd.

Bij de Cube-mtb zaten er volgens mij wel liners in.

Dat werkt overigens het beste vind ik met frames waar je geen buitenkabel in je frame hebt zitten.

1: Oude buitenkabel eraf trekken, binnenkabel laten zitten;
2: Liner een stuk om oude binnenkabel;
3: Oude binnenkabel eruit trekken waardoor je de liner door het frame voert
4: Nieuwe binnenkabel in shifter, nieuwe buitenkabel voor het eerste stuk bij het balhoofd om de binnenkabel;
5: Nieuwe binnenkabel in liner voeren;
5: Liner eruit trekken, nieuwe binnenkabel in je frame;
6: Nieuwe buitenkabel over het laatste stukje binnenkabel richting derailleur.

Kind kan de was doen :)

• Engineer Stewie
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 11:44
Tylen schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 09:44:

Gaat idd ook om terug plaatsen voor als ik hem weer verkoop. Ja het is wat meer schoonmaken. Maar so be it ;) Bestelling is de deur uit. Over twee a drie dagen monteren _/-\o_
Ik heb mijn MTB onmiddelijk 1x11 laten maken en gezegd dat de FM de stukken mocht weggooien. Kan niet meer naar 2x11 :). Heb nooit 2x11 gereden maar kan goed uit de voeten met 1x11.

AMD Ryzen 5 1600X@4.0GHz - Corsair 16GB DDR4 3200 - GTX 1080Ti OC - 250GB 960 Evo SSD - Crucial mx300 525GB SSD

• Engineer Stewie
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 11:44
Crust schreef op woensdag 26 september 2018 @ 09:52:
[...]

Niet om lullig te doen maar je bent niet zo met het milieu bezig. Maar wanneer het gaat om je gezondheid/hygiëne dan ben is menig mensen wel bij de pinken? Vind dit wel een beetje een eigenaardige mentaliteit. De natuur is je leefwereld maar daar moet het niet zo nauw op maar je eigen gezondheid is vaak wel belangrijk... dat rijmt niet hé... niet zo met milieu bezig en persoonlijke gezondheid belangrijk vinden.

Is niet persoonlijk bedoelt gewoon mijn gedacht over je uitspraak in het algemeen ten aanzien van verschillende mensen die zo denken. Ik snap het gewoon niet.

Zou in ieder geval ook een niet-gebruikend potje er voor gebruiken. Je wil geen olie's en weet ik wat allemaal in je kookwaar.
Bedoel meer dat ik zeker geen boom knuffelaar ben, maar dat betekend niet dat ik het milieu expres ga vervuilen. Ik sorteer ook netjes, doe niet aan sluikstorten etc maar denk uiteraard ook wel aan mezelf.

Ik zit bv wel 95+% van de tijd alleen in de auto maar die auto is wel bijna 5m lang, 1,75 ton en rijdt op diesel. Ik woon ook alleen in een (bijna energie neutrale) vrijstaande woning terwijl ik ook op een appartement van 70m2 kan gaan hokken, verwarm ook 24/24h op 22-23 graden celcius. Dat zijn dingen die met comfort te maken hebben maar ook wel mijn ecologische voetafdruk vergroten, daar ben ik mij bewust van. Maar beter 450 kuub gas verstoken op een jaar dan een paar kuub hout denk ik dan...

Enfin, bedoelde gewoon dat je zulke zaken niet in spul doen waar je ook je eten in moet bereiden. Die spullen zullen niet al te gezond zijn.

AMD Ryzen 5 1600X@4.0GHz - Corsair 16GB DDR4 3200 - GTX 1080Ti OC - 250GB 960 Evo SSD - Crucial mx300 525GB SSD

• erikver
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 12:09

erikver

Ik zeg...

Typhone schreef op woensdag 26 september 2018 @ 12:24:
Gisteren en afgelopen zaterdag veel last gehad van de zon en eens even bij wat kennissen gevraagd naar brillen. Ik heb nu een Rudy nog wat (4 jaar oud) met gewone standaard gepolariseerde glazen maar bij de zon tussen 16:00 en 19:30 ben ik totaal blind eveneens als de zon tussen 06:40 en 09:30 ongeveer (wat lagere zon). Nu heb ik daar bij mijn normale Ray-Bans geen last van maar die gaan niet zo handig met MTB'en.

Zij gaven de tip een Ride 100 percent te nemen met Hyperlens glazen (?). Nu zit ik even te kijken naar die brillen en buiten het feit dat ze ietsje duurder zijn, zijn ze nogal uitgesproken qua vorm. Iemand ervaring met deze brillen? Zijn die hyperlenses écht goed? Het geld afgezet tegen het gebruik interesseert me niks dus dat argument hoef ik niet. Ik wil graag wel een bril die minder 'waas' vormt bij laagstaande zon.
Ik heb een 100% Speedcoupe met HIPER Red Multilayer Mirror glazen sinds een paar maanden en ben er zeer tevreden mee. Hiervoor had ik een simpele fietsbril met uitwisselbare glazen (donker/geel/transparent) en het verschil in zicht is groot. Vooral in de uurtjes waar jij het over hebt scheelt het heel veel. Ze zijn niet super verduisterend (wat ik fijn vind) maar houden wel de "glare" van de zon weg.

Life's not a Krentenbol

• VIC_TOR
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22-05 10:48
Ja ik doe moeilijk en doe altijd lenzen op voordat ik ga fietsen zodat mijn fietsbril(zonnebril) op kan. Dat terwijl ik op de meeste andere dagen gewoon een normale bril draag.

edit: heb zelf -3 dus heb wel lenzen of bril nodig anders zie ik de bomen te laat ;)

VIC_TOR wijzigde deze reactie 26-09-2018 14:01 (20%)

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
Ik heb een Tifosi Camrock Fototec (met meekleurende glazen). Dat meekleuren helpt natuurlijk niet tegen de flikkeringen tussen de takken door, maar ik moet zeggen dat ik vanochtend van half negen tot 10 geen last van de zon heb gehad. De meekleurende glazen bevallen eigenlijk prima, je hebt het eigenlijk niet door, maar de lichtdoorlatendheid is eigenlijk altijd wel prima :). (behalve als het echt hele felle zon is, dan is een echte donkere wellicht beter, maar in het bos is het nooit zo fel).

Verder heb ik altijd zachte lenzen gehad, maar zit nu in de proefperiode van nachtlenzen, en dat principe bevalt erg goed, alleen bij mij zwakt het net iets te snel af, in de avond zie ik niet scherp genoeg meer en krijg ik last van halo's rond lichtbronnen, mogelijk doordat ik qua sterkte rond de grens (-4) zit icm met de grote van je pupil. In de nacht word zeg maar een klein stukje van je oog vervormd, waardoor je in het donker met grote pupillen aan de randen "buiten de behandel zone" zit. Mogelijk valt er nog iets te tweaken waardoor dit verbeterd, ander moet ik weer terug naar zachte lenzen.

Maar mochten nachtlenzen wel goed werken voor je is het erg prettig, scherp zien zonder dingen in je ogen :) (wel duurder dan zachte lenzen overigens, zeker als je ze sporadisch gebruikt). Daarnaast heb je nog het voordeel dat het in principe verder achteruitgang van je ogen beperkt. Dus in die zin is het bij -1,5 misschien juist wel goed

• ElmarJ16
Winterberg is voor iedereen goed te rijden. Enkel voor de zwarte tracks heb je wat meer skills nodig. Het beste is gewoon met de blauwe en rode trails te beginnen (Flow Country, Woodpecker, Conti track en Pinball). Als je daar wat meer vertrouwen op hebt kan je doorgaan naar de wat moeilijkere tracks (Freeride en North shore). Die laatste 2 zijn enkel wat stijler, maar vind ik daardoor niet gelijk moeilijker.

Zolang je weet wat voor materiaal je rijd en de sprongen/drops niet op een XC fiets gaat doen, kan je er weinig aan slopen. Je gaat wel merken dat je materiaal meer op de proef gesteld gaat worden, met name de remmen. Je leert er imo wel erg veel van.

• Tylen
  • Nu online

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

Rookie mistake gemaakt hahahaha. Gisteren even op de mtb naar visite gefietst. Kon ik hem gelijk even testen na mijn ketting/cassette/etc wissel. Hij loopt goed maar voelde wel een tikje erin. En ja hoor had de ketting niet goed laten lopen tussen de twee tandwieltjes van de achterderailleur. Hahaha. Mooi man.

Dat gebeurd me niet nog een keer ;)

Tylen wijzigde deze reactie 30-09-2018 09:23 (5%)

• Ruud
wisselwerking schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 11:32:
[...]

Volgens mij is dat sowieso wel aan te raden als je van ver komt. Zonde om voor niks daar naar toe te rijden. Ik had ook een dagje Winterberg op mijn lijstje staan, maar ik vond alles bij elkaar (huur fiets, bescherming en dagpas) te duur (€ 122) worden. Voor dat geld kan ik ook mooie upgrades uitvoeren aan mijn XC fiets. Maar het blijft tegelijkertijd ook wel kriebelen om het wel een keer te doen.
Die 122 euro is slechts het begin >:)

• Sjoewe
Het is gewoon een leuk dagje uit voor iedereen die van mountainbiken houdt. Echt iedere cent waard. :)

• drBunhead
  • Registratie: september 2010
  • Niet online
Ondanks dat het zondag ook kneitersdruk was en mijn kameraad afhaakte, heb ik mij erg goed kunnen vermaken op de diverse trails. Hierbij ook de GoPro meegenomen en wat POV beelden opgenomen. Mijn MTB skills zijn gemiddeld en mijn editing skills nog minder (dit zijn uberhaupt mijn eerste pogingen wat te maken van bewegende beelden), maar hierbij toch een paar filmpjes.

Freeride:

Pinball:
rasko schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 11:18:
[...]
Aiai dat is kloten.. Volgende keer reserveren zoals Sjoewe al benoemde en 8.30 aanwezig zijn dus..
In het weekend kan het erg druk zijn, ga je op een werkdag dan is het (vakanties daargelaten) in het algemeen vrij rustig.
Sjoewe schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 12:40:
Het is gewoon een leuk dagje uit voor iedereen die van mountainbiken houdt. Echt iedere cent waard. :)
100% mee eens!

drBunhead wijzigde deze reactie 01-10-2018 14:15 (5%)

• Sjoewe
Prulleman schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 14:43:
Ik geloof ik dat op mijn XC hardtail ook nog wel heelhuids beneden zal komen (met enigzins aangepaste snelheid), maar of het de moeite waard is vind ik lastig in te schatten
Ik was met een maat van me en hij is de hele dag op z'n Grand Canyon achter me aan gehobbeld. Gewoon zadel naar beneden zetten en gaan. Tegen de tijd dat je op de blauwe en rode trails bent uitgekeken, is je lichaam er ook wel klaar mee.

Kan echt prima om een keer te snuffelen aan het parkrijden.

• VIC_TOR
Over Kona's gesproken:

Kona Process 134 (model 2015 volgens mijn gegoogle)

En het hoeft niet duur te zijn, frame op ebay gevonden en wat onderdelen nieuw en tweedehands en voor minder dan 1000 euro was ik klaar. Is wel een aluminium versie ook en niet al te licht maar toch is het een leuke allrounder.

• Demo

Demo

@rasko we zijn op televisie!

• Ruud
Ik zou wel een bos met 327 van zulke obstakels in de buurt willen hebben :) :)

• VIC_TOR
stickyfish schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 19:51:
ik ben nog steeds op zoek, op Marktplaats helaas nog niets voorbij zien komen. Zit nu even te kijken naar goedkopere nieuwe fietsen. Ik kom dan bv deze tegen:

https://www.12gobiking.nl/scott-aspect-980-2019

Kost 400 euro, is in mijn maat en heeft 29" wielen.
Hoe kijken jullie hier tegen aan? Links laten liggen ivm met de mindere groep? Of zou ik hiermee voorlopig vooruit kunnen?
Dat is een beetje afhankelijk van datgene wat je er uiteindelijk mee gaat doen. Op de weg en wat onverharde bospaden fietsen zal prima gaan maar op het moment dat je het leuk vind en je gaat de wat leukere mtb routes op dan zul je merken dat het schakelen minder en misschien zelfs wel zwaarder gaat. De levensduur zal zeker minder zijn. Het kan dus snel voorkomen dat je wil of moet upgraden en dan ben je duurder uit. Maar aan de andere kant kan je er misschien lang plezier van hebben (simpelweg omdat je dan niet beter gewend bent :) )
Vork is trouwens ook niet denderend, kan je bijna beter een starre vork in gooien

Zelf heb ik al aardig wat tweedehands fietsen gekocht, opgeknapt en soms zelfs flinke upgrades gegeven. Het is leuk en je wordt er beter in als je er open voor staat. Mits je dus een beetje handig bent ben je met een tweedehands beter en goedkoper uit. Uiteraard moet je wel opletten dat je niet iets koopt wat aan alle kanten mankementen heeft waardoor je 2x zo duur uit bent omdat je alles moet vervangen.

Ik zou dus optie 2 kiezen en zeker niet een nieuwe fiets kopen voor 400 euro. Dan nog liever een maand of twee extra sparen en voor 600 a 700 euro iets kopen wat meteen goed is. Maar dat is een andere kwestie en ik snap dat je het misschien niet leuk gaat vinden (wat ik betwijfel).

• Ruud
VIC_TOR schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 19:42:
over vorken gesproken, heb zelf een vraag over de offset.

29er vorken zie je vaak met 51 offset en de 27.5ers met 46 of 44mm. Is dit gekoppeld aan de geometrie van de frame? Of mag je zonder dat je er iets van merkt bijvoorbeeld een 51 variant in een 27.5 frame gooien en gewoon 27.5 wielen erop (wel rekening houdend met de juiste lengte oftewel de ATC)?
Theoretisch is er een verschil in naloop en dus stuurgedrag. Een grotere naloop zorgt voor een rustiger stuurgedrag. Of, het kost meer moeite om het voorwiel van richting te veranderen. Dit alles in theorie. Wij merken daar helemaal niets van.

Lengte van de vork kan idd een dingetje zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 13:05
Kracht is niet de reden waarom we naar schijven zijn gegaan.

Onder goede omstandigheden doet een velgrem het niet onder voor menig trail rem. Zeker alle 2 zuiger remmen.

Het zit hem in wanneer het vies wordt. Die velgrand zit vrij snel vol met zand en als het regent is het helemaal erg, je remblok moet dus eerst het remoppervlak schoonvegen en dat kost tijd of lukt zelfs niet eens.

Dus het zit hem in de betrouwbaarheid onder verschillende omstandigheden.

Zeker die hs11 heeft net zo'n goede feel als een hydraulische schijfrem bij gebruik goede blokken en een goede velg.

• L0we
  • Registratie: mei 2004
Ik weet nog steeds niet of ik het een goed idee vindt, maar ik heb me zojuist ingeschreven voor de Drente 200 *O*

• mvds
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 13:32

mvds

Totally awesome!

Haha, goede aanbieding van Mantel zeg! €39 extra betalen om pedalen van €27,95 "gratis" erbij te krijgen

Steun mij voor Alpe d'HuZes 2019!

• Rudolf
  • Registratie: juli 2006
  • Nu online
mvds schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 09:48:
[Afbeelding]

Haha, goede aanbieding van Mantel zeg! €39 extra betalen om pedalen van €27,95 "gratis" erbij te krijgen
ja maar dan krijg je wel 2 schoenen en 2 pedalen. :+

• wisselwerking
Rudolf schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 09:55:
[...]

ja maar dan krijg je wel 2 schoenen en 2 pedalen. :+
Maar wel 2 rechter schoenen :P

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
En 2 rechter pedalen... :*)

• Ruud
stickyfish schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:15:
Ik moet toch even iets checken.

Ik vroeg iemand op Marktplaats naar de maat van de wielen. Volgende conversatie ontstaat:

IK: Wat is de maat van de wielen?
VK: 28"
IK: Dat is niet wat ik zoek. Ik zoek 29"
VK: Leg je er hogere banden op
IK: De maat van de wielen blijft toch hetzelfde dan
VK: Wat mij verteld is dat een 29er gewoon 28 inch is met hogere banden
IK: Lijkt me sterk want 1" is 2,54cm...
VK: Vraag 't eens na

Dus, bij deze. Dit is toch gewoon onzin, of niet?
ERD maat van een 28" wegvelg en 29'er-velg is gelijk (622) :) Dus ja, wat dat betreft komt het overeen. Maar zo gezien het verloop van het gesprek zou ik er met een boog omheen lopen.

• mvds
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 13:32

mvds

Totally awesome!

Tylen schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 07:41:
Jammer dat het officieel niet mag :(
Jammer dat je het dan toch doet! :( Dat het niet mag is niet om jou te pesten maar heeft een goede reden he!

Steun mij voor Alpe d'HuZes 2019!

• Klitse
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 09:58
Wellicht kun je hier iets mee: http://www.epicbleedsolut...ow-to-make-a-bleed-block/
Alternatief (en de beste optie) is natuurlijk gewoon een bleedblock bestellen.

• Ruud
@VivaAtloni Als er maar iets tussen zit met de juiste dikte. (massief, niet samendrukbaar) Dan is het al goed.

Het kan ook prima met schijf en blokken maar het risico op vervuiling is groot. Er loopt altijd olie over je klauw bij verversen van de vloeistof.

Aangezien je de olie gaat bijvullen, heb je het lek al wel opgelost? Remolie hoef je niet bij te vullen in een normale situatie. Het is namelijk een gesloten systeem.

Ruud wijzigde deze reactie 12-10-2018 06:52 (58%)

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 13:15

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Nee, is in vrijwel elk bos zo, ook in de buurt van Helmond (kom daar ook geregeld). Kijk maar eens op die groene bordjes van staats bosbeheer die daar in de bossen staan.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• Ruud
Net weer op de UHR geweest. Komt er een groepje boswielrenners aan. Prima haal me maar in maar snij me niet af. Dat laatste bleek moeilijk.

Gaat het weer naar beneden, rijden ze weer in de weg.

Ik heb het niet zo op mtb'ers die alleen hard op brede paden kunnen rijden, er voorbij moeten op minder nette manier en dan in de weg gaan rijden. Ik heb veel meer respect voor langzame rijders die MTB'en leuk vinden maar gewoon niet snel zijn door materiaal, kunde of angst. Daar wacht ik heel graag op in een afdaling.

• Ruud
VIC_TOR schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 14:56:
@Ruud Heb je ze weer terug afgesneden haha

Ja die types zitten er helaas tussen en nu in het winterseizoen zelfs meer. Aangezien ik voor plezier fiets zal ik niet de snelste zijn ook en ook ik ga graag aan de kant voor iedereen maar bij veel van dat soort figuren kan er niet eens een bedankje af. En naar beneden knijpen ze hem meestal ja.
Neuh, gewoon opjagen en zenuwachtig maken :)

• VIC_TOR
Dat gedrag is zeker van iemand die even tussendoor een strava pr wil pakken voor een bepaald segment. daarna weer rusten om vervolgens verder weer hetzelfde doen. Iets anders kan ik er niet van maken. Doe de hele route dan snel zou ik zeggen, dan bewijs je nog wat.

• canth
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 22-05 21:35
Prulleman schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 14:25:
[...]

Ik denk niet dat ie 300 euro waard is, maar ik weet zo niet wat voor vork erop zit en hoe die er aan toe is. Is het een redelijk vork die netjes geserviced is, dan is 300 misschien nog wel redelijk, maar als het een gare coil vork is, dan zou ik em links laten liggen.

<knip>

Misschien ben ik te kritisch en kan je binnen jou budget niet meer verwachten, maar mijn voorkeur zou uitgaan naar een nieuwe fiets met >=slx en een lucht vork vanaf 800-900 euro.

(mijn punt is dat je bij een 2e hands fiets eigenlijk wel verstand van zaken moet hebben, bij aanschaf, maar ook in de eerste fase bij het rijden en onderhouden)
Het kan wel, een goede fiets op Marktplaats. Ik heb een Cannodale Scalpel (26", dat wel) uit 2009 als eerste fiets gekocht (275 euro). Fox 32 vork, RPL2 demper, X0 achterderailleur, slx voorshifter en X7 remmen en shifters.

Fiets was nog tip-top, met prima bandjes. Enige nadeel: geen 29" wielen maar 26", wat in principe ouderwets is. Maar echt prima om mee te beginnen!

• stickyfish
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 08:56

stickyfish

Don't fuck with Limbos

zonoskar schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 22:31:
[...]

Kijk dan ook eens op mtb-news.de die heeft ook een bikemarkt sectie.
Thanks voor de tip! Ik ga kijken.

• Klitse
Typhone schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 13:27:
Technische heren, het gebrek aan kennis en kunde breekt me op.
Ik merkte laatst op de terugweg dat ik een slag in mijn wiel had. Vriend geappt die er wat meer verstand van heeft maar die zit nog twee weken op vakantie en die begon over een hoogte of een zijslag.
Enfin dat bleek een zijslag te zijn (?). Nu zitten er twee spaken wat losser (eentje wel goed voelbaar los) en de rest lijkt me in orde te zijn.

Vraag is, hoe ga ik dit fixen? Het betreft een BMC Teamelite 02XT met DT Swiss X1700 Spline velgen met wat ik uitgevonden heb DT aero comp straightpull spaken. Moet ik daar zelf iets mee kunnen, is dat LBS, is dat nieuwe velg, is dat nieuwe spaken bestellen? Heb het het liefste asap gefixed maar ja zo snel zal dat niet gaan vrees ik.
Laatste keer dat ik een slag in mijn wiel had ben ik met het wiel naar de LBS gelopen, die heeft hem voor me opnieuw gericht. Was de volgende dag klaar en kostte 10 euro.

Mijn advies: als je het niet zeker weet, gewoon je wiel ff wegbrengen. Kost de wereld niet en hij kan ook de rest van de spaken nakijken en alles op de juiste spanning brengen.

• Ruud
Typhone schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 13:27:
Technische heren, het gebrek aan kennis en kunde breekt me op.
Ik merkte laatst op de terugweg dat ik een slag in mijn wiel had. Vriend geappt die er wat meer verstand van heeft maar die zit nog twee weken op vakantie en die begon over een hoogte of een zijslag.
Enfin dat bleek een zijslag te zijn (?). Nu zitten er twee spaken wat losser (eentje wel goed voelbaar los) en de rest lijkt me in orde te zijn.

Vraag is, hoe ga ik dit fixen? Het betreft een BMC Teamelite 02XT met DT Swiss X1700 Spline velgen met wat ik uitgevonden heb DT aero comp straightpull spaken. Moet ik daar zelf iets mee kunnen, is dat LBS, is dat nieuwe velg, is dat nieuwe spaken bestellen? Heb het het liefste asap gefixed maar ja zo snel zal dat niet gaan vrees ik.
Lekker naar een goede LBS met straightpull spaken. Die zijn niet handig op spanning te brengen.

Neem je andere wiel ook mee en laat ze even nalopen. Dat is bij fabriekswielen echt nodig na de inloopperiode.

• VIC_TOR
Klitse schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 13:23:
Ik ben een zoektocht begonnen naar een soort Urban Singlespeed Mountainbike en ben bezig een shortlist te maken.

Dit vind ik bijvoorbeeld erg fraai:

https://www.29ercafe.com/...ptown-MaxMax-29-Black.jpg
Maar die lijkt niet meer te koop.

Wat ik wel vond na een tip op mountainbike.nl:
http://www.chainreactionc...y-bike-2018/rp-prod159731

Voor een shortlist heb ik echter wel meer dan 1 keuze nodig. Iemand nog ideeën?
daar zijn zoveel modellen dat het lastig kiezen is. Elk merk heeft wel een urban model in assortiment. Beide modellen van je zijn goede niet al te dure instappers en er kan weinig misgaan. Zoek die commencal eens op hun eigen site zou ik zeggen, soms hebben ze zelfs occasions en ze verzenden over heel europa. Cube hyde is ook zo een leuk model. Cannondale heeft de bad boy (was 1 van de eerste urban mtb) maar die zijn prijzig nieuw, zou je iets tweedehands moeten zoeken zoals ik ook heb gedaan. Merida heeft de Speeder, Specialized de Sirrus en Canyon de Urban etc.

weinig komen als singlespeed maar dat kan je zelf zo oplossen door het SS te maken.

EDIT: zie dat je als eis 29 met 2.0 hebt, veel van deze modellen kunnen dat misschien lastig aan. Zoek dan naar een MTB en gooi er gladde banden op en maak hem SS.

Als Amsterdammer moet ik natuurlijk ook zo een urban ding hebben, bad boy uit 2014:

VIC_TOR wijzigde deze reactie 18-10-2018 13:36 (8%)

• VIC_TOR
Klitse schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 13:53:
[...]

Ik wil meer een MTB geometrie. Gewoon omdat het mooier is, ik toch niet heel veel op die fiets zal fietsen, die geometrie ook gewend ben (zit tenslotte veeeeel meer op mijn mtb dan mijn stadsfiets).
Ik heb juist weer geen problemen met v-brakes. Ziet er wat cleaner uit en inderdaad, voor dat budget kun je niet al te veel verwachten. Ik verwacht ook niet dat ik veel "stopping power" nodig zal hebben :P

Zelf opbouwen heb ik ook over nagedacht maar weet niet of ik die met dit budget aan durf.
Budget stond trouwens wel in mijn post. Zo'n 600 euro. Maar ik ben nogal flexibel qua budgetten. Ik wil altijd meer uitgeven en van mijn vrouw moet het dan minder. Dus als het meer moet zijn heb ik tijd nodig om haar te overtuigen 8) .

Maar misschien moet jij het ff voordoen >:) >:) >:)
haha laat ik eerst maar 2 of 3 van huidige fietsen verkopen dan. Ik zou het overigens wel redden hoor voor 600 euro. Ben niet zo van dingen nieuw kopen op enkele onderdelen na zoals ketting en cassettes.
Op marktplaats zag ik laatst wel een kona 29er frame langskomen met dropouts voor SS of fixie. 150 euro of zo. Wielsetje ook tweedehands ongeveer 100 a 150 euro. Vorkje max 100 euro (heb je carbon zelfs). Crank regel je voor 50 euro tweedehands. Rest is , ketting, stuur, stuurpen, zadelpen, pedalen en zadel. Moet zeker lukken tenzij je alles nieuw wil hebben want dan wordt het lastig inderdaad.

edit:
dit is die link maar zo te zien is het niet echt een grote maat ook:
https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr

• VIC_TOR
ooh singlebe daar wordt wat genoem, kwijl kwijl _/-\o_ , maar inderdaad heel ander budget

• Klitse
VIC_TOR schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 14:41:
ooh singlebe daar wordt wat genoem, kwijl kwijl _/-\o_ , maar inderdaad heel ander budget

[Afbeelding]
Zeg, haal dat plaatje eens gauw weg. Ik ga er spontaan mn bankrekening van checken. :o :9~

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
@Klitse gewoon 100mm, mijn fiets is echt een pure xc MTB, maar misschien scheelt het dat ik al 25 jaar niks anders gewend ben

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
Klitse schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:57:
[...]

Kijk, dat is goed nieuws. Dan zou ik op zijn minst van de makkelijkste track af moeten kunnen komen zonder dood te gaan.

Was het vooral genieten of samengeknepen billen?
Vooral genieten! En de makkelijkste tracks zijn voor iedereen wel te doen, de rode met wat ervaring ook, de zwarte geen idee, daar kom ik denk ik wat te kort qua skills, materiaal, protectie (ook te huur overigens) en lef. Belangrijkste is denk ik zelfkennis.

• ElmarJ16
Ik vind persoonlijk de stap blauw --> rood een stuk kleiner dan de stap rood --> zwart. Dit ligt waarschijnlijk ook wel aan de gebruikte fiets (veerweg/geometrie) O-).

Blauw is echt egaal en niet zo steil, maar op sommige stukken kan je serieuze snelheden halen. Rood is van nature wat minder egaal, maar geen echte rockgardens/worteltapijten oid. Deze zijn ook steiler en vragen hierdoor wat beter stuur- en remwerk.

De zwarte routes bevatten daarentegen juist die rockgardens en worteltapijten. De drops zijn eventueel over te slaan, maar er blijven stukken met hoogteverschillen > 50cm. Op deze routes ben je echt met je hele lichaam bezig om er vanaf te komen. Is op een hardtail ook nog wel te doen, maar allemaal wat minder snel. Protectie is daar wel zeer aan te raden.

• Klitse
stickyfish schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 17:13:
Ben ik weer, heb weer jullie advies nodig. Heb weer een fiets gevonden waarvan ik denk dat ie voor mij voldoet, vraag me alleen af of de prijs niet te hoog is:

Het gaat om een Sensa Merano TNT Comp 29er 2015 met SLX en XT onderdelen en een 23" frame:

https://www.fietsenwinkel.nl/sensa-merano-tnt-comp-29er-2015

Hij staat in Didam, beetje ver weg maar als de rest goed is dan kan ik me daar wel overheen zetten.
Prijs is bieden vanaf 400. Als ik het zo goed zie dan is de nieuwprijs ongeveer 1000 euro.
Is 400 euro dan gerechtvaardigd of is dat te hoog? En wat vinden jullie van de rest van de fiets?

Wederom bedankt!
E.e.a. hangt nogal af van de staat van de fiets. Is ie nog als nieuw dan is €400 een prima prijs. Maar als bijvoorbeeld de complete drivetrain aan vervanging toe is, of de vork is lek, of er is wat anders mee, dan kan het zomaar een duur verhaal worden.

• Klitse
stickyfish schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 18:58:
[...]

Ja, dat is het nadeel van dat ie zo ver weg staat, ik kan niet ff snel gaan kijken.
Dit is de advertentie, op het eerste oog lijkt het er allemaal netjes uit te zien:

https://www.marktplaats.n...a557deff636f4f8b9c5b7a618
Die heeft nieuw nooit €1000 gekost. Altus met een deore derrie en een suntour vork met 80mm travel. Ik zou daar absoluut geen €400,- aan uitgeven.

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
Die link van 1000 had ook een RS vork, dus zeker een duurdere versie... Heb even gezocht en niks gevonden, maar kan goed een nieuw prijs van 500-600 zijn geweest

• Ruud
Klitse schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 14:45:
[...]

Oh en stiekem kan ik dan een Evil MTB frame op mn verlanglijstje zetten, want ook die zijn prachtig.
Evil the Offering in My Boy Blue bitte :)

• blitzkrieg
  • Laatst online: 13:25

blitzkrieg

appetjo he!!

Galois schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 19:28:
Gisteren een 100 km tocht gepland, maar moest halverwege stoppen omdat ik mn rechter lens kwijt was. Dacht wel door te kunnen fietsen met maar één lens, maar met -4 is het toch wel link in het bos.

Ik gebruik daglenzen, ik doe maar een reservelens in mn gereedschapsbidon vanaf nu...
Lijkt me ook nog niet makkelijk om een lens in te krijgen midden in het bos...

Ik heb gisteren de 100 km wel vol kunnen maken, ondanks wat pech onderweg, losgelopen sliding dropout, daardoor het achterwiel scheef en de ene zuiger van de rem te ver uit de klauw. Was nog even een geknutsel onderweg.
Klitse schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 14:23:
Heb ik weer. Fiets gevonden die aan mijn wensen voldoet, is ie niet te koop in europa (althans, ik kan het niet vinden).

https://www.evil-bikes.com/products/chamois-davis-jr
Ik vind het ook een mooi frame, maar nogal aan de prijs voor wat je krijgt.
Er staat op marktplaats nog een Inbred, maar die is XL, weet niet of je die qua maat kan hebben:
https://www.marktplaats.n...f8598c624&previousPage=lr

Er staat ook een Genesis Fortitude frameset in L, maar ik zie dat die net op gereserveerd staat:
https://www.marktplaats.n...f8598c624&previousPage=lr

En een Singular Swift in M, maar die zal je wel te klein zijn. Wel een erg mooi prijsje trouwens, als hij mij niet te klein was ging ik wel even kijken:
https://www.marktplaats.n...6db858f31&previousPage=lr

• Klitse
Rudolf schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 09:28:
[...]

2000km ongeveer. RockShock Reba. Ik vind 'm momenteel te makkelijk inveren de eerste paar cm. Lijkt soms net of m'n balhoofd los zit. Ik dacht dat de luchtdruk misschien wat laag was, maar deze was nog perfect.

Wil zaterdag nog effe TT in Arnhem rijden en dan zal ik ´m eens wegbrengen.
Rockshox adviseert een lower leg service na 50 uur en een jaarlijkse servicebeurt. Ik heb de mijne nu bij de LBS staan voor een beurtje na 1300km en zo'n 70 uur.
Roelio86 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 10:22:
Wil een nieuwe 29er kopen. Momenteel heb ik een Cube Cross Pro (cross hybride) uit 2013. Wil mijn budget graag onder de 1000 euro houden. Heb mijn oog laten vallen op een Cube Reaction Race 2018, deze kan ik voor 950 euro kopen. Daarnaast heb ik een goede/mooie tweedehands op het oog, dat is een Cube LTD SL uit 2016, deze kan ik ook voor 950 euro kopen.

Ik fiets recreatief, in de wintermaanden 1x per week tussen de 30 en 60km. In de zomer probeer ik 2 tot 3 keer per week te fietsen, waarbij het 2x 25 a 30km zal zijn en één keer iets verder.

Wat adviseren jullie?
Misschien handig om een linkje naar beide modellen te geven. Zeker naar de 2e Hands zodat we eventueel ook de staat van het beestje kunnen beoordelen.

Je geeft aan dat je tussen de 30 en 60km fietst en in de zomer wat meer. Maar wat fiets je dan, asfalt, bospaden of de mtb routes? En in Zuid-limburg (heuvels) of in Flevoland (plat)?

Klitse wijzigde deze reactie 24-10-2018 11:30 (46%)

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
Roelio86 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:09:
[...]

Misschien een domme vraag hoor, maar is het zwaarste verzet zwaar genoeg voor vlakke stukken. Welke snelheid haal je hier ongeveer mee zonder als een gek te moeten trappen?
http://ritzelrechner.de/?...90&SL=2.6&UN=KMH&DV=speed
dit voorbeeld is een eagle cassette met een 32T voor en 29" (mocht het voor jou situatie anders zijn kan je dat heel makkelijk aanpassen). Ook je cadans kan je bv prima aanpassen (staat nu op 90)

Je kan op de 10T dus comfortabel 40km/u rijden met een cadans van 90, tenzij je veel wegafdalingen doet moet dit ruim voldoende zijn. Wat een groter verschil geeft is dat de volgende stap (12T) een snelheid van 33.5km/u geeft, dat zijn aardige stappen. Kortom als je het belangrijk vind om bv 90rpm te trappen, dan kan je dat op de weg met 28.7, 33.5 of 40.2 km/u (nu komt dat niet zo heel precies, maar op een racefiets kom je hier niet mee weg).
Heb je het over vlakke stukken op bos ondergond, dan zit je meer waarschijnlijk op de 14 of 16T en heb je dus 2 versnellingen over en zitten de snelheden bij 90rpm ook dichter bij elkaar.

Als je weinig lang, steil klimwerk doet, en je hebt sterke benen, dan kom je ook nog wel weg met een groter voorblad (een 34 of 36T), daarmee verschuif je je bereik redelijk wat. en met de 50T achter kan je toch nog aardig klimmen.

ik heb het al vaker gezegd, maar persoonlijk vind ik een 1x setup ideaal. Maar dan heb ik het over ritjes voornamelijk in NL en door het bos. daar heb je toch nooit tijd om de ideale versnelling te zoeken omdat je veel te veel varieert in snelheid en versnellingen door all bochtjes en klimmetjes. en het bereik van een dubbel of trippel is in nederland ook niet nodig.
Met een 50T cassette kom je qua bereik aardig in de buurt van een dubbel, maar ik kan me voorstellen dat als je in de alpen gaat rijden een dubbel toch prettiger is. (maar ook weer persoonlijk). Als je veel waarde hecht aan de ideale cadans, dan heb je met 11 of 12 versnellingen ook gewoon niet genoeg, dan kan je ook gewoon beter een fiets met een dubbel rijden, of een fiets voor op de weg erbij, want in het bos heb je (mijns inziens) de fijne tussenstappen niet nodig.

@Klitse 50 km/u met 32Tx10T en 29" haal je met een cadans van 112 rpm, dat is inderdaard prima te doen om even vaart te zetten bij een korte afdaling, maar niet voor lang. en die 40km/u is inderdaad ook de juiste inschatting als je naar de ritzelrechner kijkt :)

Prulleman wijzigde deze reactie 25-10-2018 09:34 (5%)

• Roelio86
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 04-05 22:04
Prulleman schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:30:
[...]

http://ritzelrechner.de/?...90&SL=2.6&UN=KMH&DV=speed
dit voorbeeld is een eagle cassette met een 32T voor en 29" (mocht het voor jou situatie anders zijn kan je dat heel makkelijk aanpassen). Ook je cadans kan je bv prima aanpassen (staat nu op 90)

Je kan op de 10T dus comfortabel 40km/u rijden met een cadans van 90, tenzij je veel wegafdalingen doet moet dit ruim voldoende zijn. Wat een groter verschil geeft is dat de volgende stap (12T) een snelheid van 33.5km/u geeft, dat zijn aardige stappen. Kortom als je het belangrijk vind om bv 90rpm te trappen, dan kan je dat op de weg met 28.7, 33.5 of 40.2 km/u (nu komt dat niet zo heel precies, maar op een racefiets kom je hier niet mee weg).
Heb je het over vlakke stukken op bos ondergond, dan zit je meer waarschijnlijk op de 14 of 16T en heb je dus 2 versnellingen over en zitten de snelheden bij 90rpm ook dichter bij elkaar.

Als je weinig lang, steil klimwerk doet, en je hebt sterke benen, dan kom je ook nog wel weg met een groter voorblad (een 34 of 36T), daarmee verschuif je je bereik redelijk wat. en met de 50T achter kan je toch nog aardig klimmen.

ik heb het al vaker gezegd, maar persoonlijk vind ik een 1x setup ideaal. Maar dan heb ik het over ritjes voornamelijk in NL en door het bos. daar heb je toch nooit tijd om de ideale versnelling te zoeken omdat je veel te veel varieert in snelheid en versnellingen door all bochtjes en klimmetjes. en het bereik van een dubbel of trippel is in nederland ook niet nodig.
Met een 50T cassette kom je qua bereik aardig in de buurt van een dubbel, maar ik kan me voorstellen dat als je in de alpen gaat rijden een dubbel toch prettiger is. (maar ook weer persoonlijk). Als je veel waarde hecht aan de ideale cadans, dan heb je met 11 of 12 versnellingen ook gewoon niet genoeg, dan kan je ook gewoon beter een fiets met een dubbel rijden, of een fiets voor op de weg erbij, want in het bos heb je (mijns inziens) de fijne tussenstappen niet nodig.

@Klitse 50 km/u met 32Tx10T en 29" haal je met een cadans van 112 rpm, dat is inderdaard prima te doen om even vaart te zetten bij een korte afdaling, maar niet voor lang. en die 40km/u is inderdaad ook de juiste inschatting als je naar de ritzelrechner kijkt :)
Top, dank voor je bericht. Dit neemt mijn twijfels weg! Denk morgen mijn nieuwe fiets, een Cube Reaction Race ophalen! Ben erg benieuwd :)

• blitzkrieg
  • Laatst online: 13:25

blitzkrieg

appetjo he!!

Klitse schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 07:44:
Mail terug van Evil. Ze hadden alleen nog een 8-speed Chamois. En shipping was 300 dollar. Dus dat wordt m niet. Dan wellicht toch maar zelf iets gaan bouwen. Nu eens uitzoeken wat ik daar allemaal voor nodig heb. Iemand een linkje naar een lijstje/guide voor het bouwen van een singlespeed?

nvm. Al wat gevonden.
Deze al gezien?
https://www.marktplaats.n...e0818a26e&previousPage=lr

Perfecte bouwjaar en perfecte kleur! _/-\o_
(Heb ik zelf ook :P )

blitzkrieg wijzigde deze reactie 25-10-2018 10:38 (5%)

• VIC_TOR
Ruud schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 12:09:
Ben ik in het wielren-topic beland? Topsnelheden die je kunt trappen op een MTB. Oh wacht, het wordt weer winter. De boswielrenners worden weer wakker :)
:)

ik ben al blij als ik gemiddeld rond de 20 km/h blijf houden

• Ruud
Roozzz schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:23:
[...]

Waarom hebben jullie zo'n ruzie? Barzo voorop bevalt mij prima op de UHR :)
Glijdende voorkant in snelle knikken, maar ongemerkt kan er ook te weinig druk op mijn voorwiel geweest zijn. Dat ik dus zelf iets te ver naar achteren hing. Op de HT (zonder dropper) heb ik er nooit last van gehad namelijk.

@VIC_TOR: ik vind van wel, open profiel, wat grotere noppen en goed in bijna alles :) (daarnaast stevig (TNT) en best cheap) De hoogste topsnelheid op asfalt haal je er niet mee en als brede paden je ding zijn is het ook wat overdreven. Maar voor MTB'en zijn het dus prima bandjes.

Achter heb ik dan een Mezcal.

Ruud wijzigde deze reactie 25-10-2018 17:08 (27%)

Pagina: 1 2 3 4 5

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Sony

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True