Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 287 288 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• pieter81!
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18-07 16:28
Update: heb de stages toch besteld. De 10mm is erg ruim, de crank past prima. De ruimte is zo groot dat het mij totaal onmogelijk lijkt dat hij het frame gaat raken. Bij stages zelf gekocht. Was inclusief invoerrechten 170 euro kwijt. Duurzaamheid gaan we zien!

[ Voor 7% gewijzigd door pieter81! op 27-06-2026 00:32 ]

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-07 20:43
Afgelopen week voor het eerst Rheden gereden, wat een gave route zeg!

Alle rode lijnen gereden en die zijn echt leuk om te doen! Er zat zelfs een flowy jump lijntje in.

Echt een aanrader als je wat meer echt wil mountainbiken :)

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Marsman83 schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 09:15:
Afgelopen week voor het eerst Rheden gereden, wat een gave route zeg!

Alle rode lijnen gereden en die zijn echt leuk om te doen! Er zat zelfs een flowy jump lijntje in.

Echt een aanrader als je wat meer echt wil mountainbiken :)
Is al jaar of 2 terug dat ik er voor het laatste geweest ben volgensmij maar vond de zuidkant leuk, ook leuke extra lusjes! Had echter bij de noordelijke helft meer het idee een Gravel route te rijden. Is daar dan wat veranderd? Als ik er nog een keertje heen zou gaan zou ik de afkorting (midden oid?) nemen en het zuidelijke deel 2 keer rijden.

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:23
GoldenSample schreef op zondag 28 juni 2026 @ 00:02:
[...]

Is al jaar of 2 terug dat ik er voor het laatste geweest ben volgensmij maar vond de zuidkant leuk, ook leuke extra lusjes! Had echter bij de noordelijke helft meer het idee een Gravel route te rijden. Is daar dan wat veranderd? Als ik er nog een keertje heen zou gaan zou ik de afkorting (midden oid?) nemen en het zuidelijke deel 2 keer rijden.
Noord is inderdaad nog steeds een gravel route. Laatste keer dat ik er was heb ik gewoon de eerste afkorting na de OER trail gepakt. Is het een rondje van ongeveer 45km en heb je alle optionele lussen gehad.

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-07 20:01

FFW

Ik orienteer me op een mountainbike voor een 8 jarige jongen van 138cm. En hallo wat is dat lastig vergeleken met het zoeken naar een fiets voor volwassenen. De makkelijkst verkrijgbare kindermountainbikes wegen meer dan 17 kilo, bijvoorbeeld de cube aim serie. Kinderfietsen zijn dan ook vaak voorzien van een voorderailleur waardoor de fiets 30+ versnellingen heeft, ook onnodig complex voor zo'n jochie. En dan de diverse wielmaten.

Ja er zijn lichtere fietsen, betere fietsen maar dan moet je echt diep zoeken, dan kom ik uit bij commencal en woom. Waar rijden jullie mountainbikende kinderen op ?

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:39

Appie

F1RST Racing

FFW schreef op zondag 28 juni 2026 @ 16:29:
Ik orienteer me op een mountainbike voor een 8 jarige jongen van 138cm. En hallo wat is dat lastig vergeleken met het zoeken naar een fiets voor volwassenen. De makkelijkst verkrijgbare kindermountainbikes wegen meer dan 17 kilo, bijvoorbeeld de cube aim serie. Kinderfietsen zijn dan ook vaak voorzien van een voorderailleur waardoor de fiets 30+ versnellingen heeft, ook onnodig complex voor zo'n jochie. En dan de diverse wielmaten.

Ja er zijn lichtere fietsen, betere fietsen maar dan moet je echt diep zoeken, dan kom ik uit bij commencal en woom. Waar rijden jullie mountainbikende kinderen op ?
Voor mijn kinderen hadden wij dezelfde overweging: licht en kwalitatief goed.

Wij hebben de volgende kinderfietsen gehad - jongste rijdt nu een XS/S Epic Evo, met wat aanpassingen (kleinere cranks e.d.), dus ik ga uit deze fase.

MTB's voor kinderen die wij gehad hebben:
  1. Trailcraft
  2. Spawn
  3. Woom Off
Trailcraft is zeker het duurste, maar je krijgt er een volwaardige fiets voor terug met top componenten. Voordeel is dat ze hun waarde behouden in het herverkopen - althans dat was voor mij het geval,

Woom Off is een mooie middenmaat, iets zwaarder, maar heeft een airfork (geen coil fork).

Vanuit een ander oogpunt; koop een fiets die meerdere wheel sizes aankan; buiten de fietsen hierboven heb ik ook een polygon Sisku - zeker zwaarder, maar dit is een full suspension die voor wat meer aggressiever werk gebruikt werd.

Deze had ik als een 24:, 26" (kan standaard), maar zelfs als een 27.5" met een andere vork.

Heb wel wat foto's beschikbaar als dat helpt.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:47
Ik mag me ook melden in dit topic. Sinds gisteren eigenaar van een Scott scale 935 hardtail mtb.

Met Den Treek praktisch in mijn achtertuin moest het er een keer van komen. Eerder daar al gereden maar ook al eens op een huurfiets de routes in Zeddam ('s Heerenberg gereden).

Vignet is besteld zodat ik vanaf heden Den Treek op mag. Heb er zin in!

\\oh ja, nog even een vraagje: hebben jullie tips voor het zegzetten van de bike in de schuur? Hij staat nu met het stuur tegen de muur aan maar dat is niet helemaal zoals ik het wil. Ik zoek iets waarmee ik hem aan het plafond kan ophangen of iets van een beugel of klem voor op de grond?

Heb de paddockstand van m'n motor geprobeerd maar die maten passen niet helemaal :P

[ Voor 35% gewijzigd door badkuip op 28-06-2026 22:27 ]

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-07 22:20
badkuip schreef op zondag 28 juni 2026 @ 21:59:
\\oh ja, nog even een vraagje: hebben jullie tips voor het zegzetten van de bike in de schuur? Hij staat nu met het stuur tegen de muur aan maar dat is niet helemaal zoals ik het wil. Ik zoek iets waarmee ik hem aan het plafond kan ophangen of iets van een beugel of klem voor op de grond?

Heb de paddockstand van m'n motor geprobeerd maar die maten passen niet helemaal :P
Steadyrack om hem aan de muur te bevestigen of een Feedback Sports Rakk (of iets gelijks, zijn veel identieke, wel letten op max. band breedte) voor op de grond. Die laatste is ook ideaal voor schoonmaken en klein onderhoud.

Flickr - Strava

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-07 20:43
GoldenSample schreef op zondag 28 juni 2026 @ 00:02:
[...]

Ik heb ook enkel de zuidkant gereden (idd bij het midden rechtdoor de afkorting) omdat ik al gelezen had dat de noordkant niet veel spannends te bieden had dus weet niet of dat nog steeds zo is.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:17

Kluus

Gang is alles

Mijne had als vorige fiets een Cannondale Trail 6, inderderdaad veel te zwaar tot ik de aandrijving (3x9 ofzo) had vervangen voor een 1x12 SRAM Eagle NX groepsetje en vooral de springveer vork van suntour vervangen voor een luchtgeveerde rockshox judy.

Dit laatste was denk ik nog de belangrijkste upgrade omdat die suntour vork alleen een bak gewicht toevoegde maar zo'n menneke heeft er natuurlijk he-le-maal niks aan want hij krijgt hem niet eens ingeveerd met zijn gewichtje.

Nu moest hij weer naar een volgende bike (dat is een nadeel als je voor de dure opties gaat, ze groeien er zo snel uit) en had ik op marktplaats een oud XC bakje gevonden in zijn maat (hij kon al naar M inmiddels). Aluminium Trek Superfly met 1x11 SRAM X01 en Rockshox SID voorvork. Deze moest ik wel een beetje opknappen (was gebruikt als schoolfiets) maar nu is het echt een toppertje! Rond 9kg (voor een alu MTB in size M!!), resultaat was direct zichtbaar tijdens zijn eerste wedstrijdje ermee een paar weken terug.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

GWBoes schreef op maandag 29 juni 2026 @ 08:19:
[...]

Steadyrack om hem aan de muur te bevestigen of een Feedback Sports Rakk (of iets gelijks, zijn veel identieke, wel letten op max. band breedte) voor op de grond. Die laatste is ook ideaal voor schoonmaken en klein onderhoud.
Goedkoper alternatief zijn dingen als de BBB BTL-127 of de Topeak Swing-up zijn wel iets lastiger dan de Steadyracks (Is relatief overigens, mijn vriendin heeft geen moeite heeft haar Gravel bike er in en er uit te pakken en een mountainbike gaat imho ook prima). Als je die nog wat gunstiger kan vinden (heb hier 2 van dit soort dingen hangen die me in totaal nog geen 50 piek gekost hebben) is het geen onaardig alternatief. Afhankelijk van je ruimte kan je ook zonder draai mechanisme z'n ding kopen, dan kost z'n opgevoerde haak nog geen tientje.

Hang ze alleen niet te dicht bij de grond, rolt er wel makkelijk in maar dan kan je fiets er uit vallen als je band leeg loopt. Bijvoorbeeld als je je fiets over de winter er in laat hangen oid (of je zomer fiets in de winter :P )

[ Voor 4% gewijzigd door GoldenSample op 01-07-2026 15:59 ]

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Maulet
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15-07 03:55
i k heb drie van deze: BBB Cycling Parkinghook BTL-26 naast elkaar. Simpler kan niet en efficienter ook niet, gewoon goed.

9950x3d+4090+64DDR

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:03
Maulet schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 19:28:
i k heb drie van deze: BBB Cycling Parkinghook BTL-26 naast elkaar. Simpler kan niet en efficienter ook niet, gewoon goed.
Efficiënter wel... (Niet goedkoper...)

Prulleman in "Het grote mountainbike topic (deel 14)"

https://www.stashedproducts.com/nl-nl/collections/bike-storage

Strava

• badkuip
Efficiënt en goedkoop is voor een muurbeugel denk ik pas aan de orde als er ruimte is om de fiets tegen de muur te plaatsen. En die heb ik als de vraagsteller niet.

Ik denk dat voor zoiets als Sports Rakk ga. Op de vloer is er wel ruimte.

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Ik wil mijn zoontje van bijna 5 graag meenemen voor een MTB route. Utrecht/Gelderland.

Zijn fiets is een zonder versnellingen/vering maar wel met dikkere MTB bandjes.

Nu vind ik meerdere op MTBroutes

-Rheden; wordt wel als behoorlijk technisch uitdagend omschreven

-Ede; lijkt perfect?

-Austerlitz: ook leuk lijkt het? Wel onderdeel van de volwassen route?

Iemand zo ervaring mee?

• prijsmeister
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online
Deruxian schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 14:26:
Ik wil mijn zoontje van bijna 5 graag meenemen voor een MTB route. Utrecht/Gelderland.

-Ede; lijkt perfect?

Iemand zo ervaring mee?
Heb alleen ervaring met Austerlitz en die is leuk voor kinderen ja. Zelfs een klein stukje met features geschikt voor kids. De helft van de route is gedeeld met de gewone route, maar kinderen hebben voorrang.

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:23
Deruxian schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 14:26:

-Ede; lijkt perfect?

Iemand zo ervaring mee?
Van die 3 kinderroutes zou ik voor de eerste aanraking met MTBen waarschijnlijk Austerlitz nemen. Is denk de makkelijkste en ook de vlakste van de 3, maar Ede zou ook te doen moeten zijn. Rheden heeft toch wat meer hoogte er in zitten en toch wat lastigere stukjes als de andere twee.

Zowel Ede en Austerlitz hebben overlap met de reguliere route maar dat is normaal geen probleem. De normale bikers houden gewoon rekening met de kleintjes.

Ze zouden eigenlijk een leeftijdsindicatie op die kinderroutes moeten zetten want bijvoordbeeld een Austerlitz en Zoetermeer kinderroute zijn voor een compleet andere doelgroep.

[ Voor 10% gewijzigd door ZanielGa op 18-07-2026 14:47 ]

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:19
Bij Austerlitz is het ook goed te doen om een extra lus van de reguliere route te rijden als de kids daar aan toe zijn (noord lus aan de andere kant van de weg)

Maar voor vijf jaar is de kinderroute waarschijnlijk al meer dan zat

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:15

Cheezus

Luiaard

Ik ben erg tevreden met de duurdere rockrider variant: https://www.decathlon.nl/...-kinderen/349428/m8828225

- alleen een achterderailleur, maakt schakelen niet te complex
- shifters met je vingers, werkt soepeler dan draaien
- hydraulische schijfremmen geeft het gevoel van controle (veel remmen met weinig kracht)
- lucht vork (niet zeker of dat op het huidige model ook nog zo is)
- niet te zwaar (stuk lichter dan een cube, whoom e.d. zijn nog wel iets lichter maar een stuk duurder)
- montagepunten voor standaard, spatborden etc. zodat je er ook gewoon een praktische schoolfiets van kan maken.

Gaat tot nu toe 2 kids mee en ik ga er vanuit dat nr. 3 er straks ook lekker op kan trappen :)

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

ZanielGa schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 14:43:
[...]

Van die 3 kinderroutes zou ik voor de eerste aanraking met MTBen waarschijnlijk Austerlitz nemen. Is denk de makkelijkste en ook de vlakste van de 3, maar Ede zou ook te doen moeten zijn. Rheden heeft toch wat meer hoogte er in zitten en toch wat lastigere stukjes als de andere twee.

Zowel Ede en Austerlitz hebben overlap met de reguliere route maar dat is normaal geen probleem. De normale bikers houden gewoon rekening met de kleintjes.

Ze zouden eigenlijk een leeftijdsindicatie op die kinderroutes moeten zetten want bijvoordbeeld een Austerlitz en Zoetermeer kinderroute zijn voor een compleet andere doelgroep.
Kijk dat is nuttige informatie. Dan gaan we voor Austerlitz, dank!

• badkuip
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5nL_JT4cx4NziC7e8vyCJuQKF8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ZBX4zmbJDsmYJGNhk1E9mte.jpg?f=fotoalbum_large

Al twee weken maak ik mijn rondjes op mijn hardtail. Het wordt tijd voor goed schoonmaken en onderhoud na een ritje. Nu zet ik hem na de rit vuil weg en dat wil ik eigenlijk niet.

Hebben jullie tips voor middeltjes voor schoonmaken en klein onderhoud meteen na een ritje en ook voor wat groter periodiek onderhoud?

Houd me aanbevolen voor huis tuin en keuken middeltjes maar ook voor kant-en-klare schoonmaakpakketen

• Speedgeek
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:44
@badkuip Er kunnen bij mij gerust maanden voorbij gaan dat ik mijn fiets niet schoonmaak. Zeker nu we in de stoffige periode van het jaar zijn, kan het lang aan. De fiets heeft toch gesloten lagers dus dat beetje stof doet niks.

Enige wat ik consequent na iedere rit probeer te doen is even de ketting door een schone doek halen en een droge doek over je dempers halen. Zodat je keerringen/seals niet de hele tijd stof aan het verplaatsen zijn.

Afhankelijk van de omstandigheden wax ik mijn ketting. In het winterseizoen kan het na iedere rit zijn, in dit seizoen iedere 2 weken.

Als ik hem was gebruik ik de Muck-off spray, een zachte borstel voor de krasgevoelige delen en een oude afwasborstel voor de tandwielen. Ik gebruik daarnaast altijd simpel de tuinslang en een sproeikop geschikt voor je buitenplanten.
Pagina: 1 ... 287 288 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic