TLDR: Wat is een 'leuke' kinderfiets/MTB (gebruikt is geen probleem / gezien het budget een must) voor een schappelijk prijsje (rond de 200 a 300 euro, minder is beter vanwege de WAF).
- Ik lees dat gewicht boven (zware) voorvering gaat. Helaas hebben veel fietsen toch een (coil of air) voorvork want dat is nu eenmaal veel stoerder natuurlijk...
- Het liefst 1x versnelling
Iets meer info:
Als ik eerlijk ben zal de fiets voor 90 a 95% gebruikt gaan worden voor ritjes tussen huis, school, vriendjes, opa & oma en wellicht een keer wat bos racen, dus het zal al snel goed genoeg zijn. Zou hij het serieus leuk gaan vinden heb ik geen probleem om een betere MTB te kopen.
Mijn oudste (zoontje, wordt bijna 8j) geeft aan wel een keer met papa in de bossen te willen gaan fietsen. Hij heeft momenteel een 20" Volare Rocky en daar hebben we eigenlijk weinig over te klagen op het feit dat hij de fiets wat begint te ontgroeien. Nu weet ik dat Volare geen A-merk is en ik heb een grijs MTB verleden dus dan ga je toch even kijken naar de bekendere merken ala Giant, Cube, Trek, Canyon, Specialized, etc. Tijdens het zoeken kom je erachter dat er meer kind gerichte fietsen van Woom, Frog, Pyro, Islabikes, Trailcrafts en Vpace zijn en plots kijk je naar fietsen waar ik helemaal niet naar moet kijken, maw ik sla een beetje door. Maar toch je the best value for money (blijf wel een NLer he) dus ik ben plots Shimano Altus M2000 SGS aan het vergelijken met Shimano Tourney en Altus M310 en SRAM x4 wat gerommel in de marge is voor mijn zoontje... Maw ik zoek wat info/ervaring met de experts.
Fietsen waar ik nu naar kijk / MP zoekopdrachten actief heb:
- Cube Acid
- Promotheus, ken het niet, slechts 9 kg, Sram X4 derailleur en Schwalbe bandjes
- Orbea MX24
- Rockrider EXPL900, 12kg.....
- Trek Wahoo
- Woom
- Merida Matts J24
- Specialized Riprock / Hotrock
- Scott Scale / Roxster
- Nja eigenlijk alle modellen zo'n beetje.
ps. Ik heb thuis nog een Giant Anthem X uit 2015 staan waar ik een rondje op kan maken.