Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 288 289 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Pyr0_ schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 20:55:
Ik denk dat ik me ook maar eens 'moet' melden in dit topic. 2 weken terug met een vrijgezellenfeest gaan emountainbiken in de Ardennen, dikke lol gehad en zo was het zaadje bij mij geplant. Vandaag in Gulpen een emtb gehuurd om te kijken of ik het nog steeds leuk vindt (in m'n eentje) en zo'n 45km gefietst in onder andere de bossen van Epen (de mtb route daar gevolgd) en dat was echt dikke pret. Zeker de stukken in het bos waren echt super gaaf.

Ondertussen een klein beetje ingelezen, in de Ardennen hadden we dus een hardtail emtb, en dat was echt een oncomfortabel ding op sommige stukken dus ik wou graag eens een full suspension ervaren.

~~~~~~~~~~~~~~~[Afbeelding]

En die vering werkte zoals verwacht eigenlijk; heel goed. Het was schijnbaar een fiets van 5-6k euro en daar schrok ik wel een beetje van. De verhuurder beweerde dat de fiets 100nm en accu van 800wh had, maar aan het eind van de 45km (waarvan zo'n 90% in trial modus), was de accu <20%. Daar had ik toch wel meer van verwacht. Wat ik begrijp is 800wh ook een van de grootste accu formaten die er zijn...

Ook de schakelgroep (is dat de juiste benaming?) vond ik ronduit belabberd, op sommige lichte hellingen bleef het ding schakelen, dan weer op dan weer omlaag, zit je net lekker in het ritme gaat ie vanzelf veranderen. Ook terug schakelen bergop deed die heel slecht, of anders gezegd, dat deden de fietsen die we hadden in de Ardennen een stuk soepeler, schakelen, even een slag geen druk en je kon door. Daar had ik simpelweg meer van verwacht met zo'n dure fiets.

~~~~~~~~~~~~~~~[Afbeelding]
Dacht, maak maar een foto'tje hoe het niet moet.

Anyway; nu toch wel voorzichtig aan het concluderen dat dit wel een héle leuke hobby is om er bij te hebben, ben woonachtig in Maastricht dus het hele heuvelland is makkelijk bereikbaar en als ik tzt een auto met trekhaak heb dan is ook de Ardennen zo bereikt. Dus; er moet zo'n fiets komen. En ja; het 'moet' elektrisch zijn; een hobby is alleen maar leuk als je het vol kan houden en geen uitputtingsslag is. Voor dezelfde reden kies ik dan ook liever voor een full-suspesion fiets met een lekker comfortabel zadel en wellicht een iets verhoogd stuur.

Via mijn werk kunnen we ieder najaar een fiets/pc/gsm kopen via zo'n belastingvoordeel programma. Ik heb eens gekeken en een realistisch budget gaat zo'n 3,5k zijn. Is het realistisch te verwachten daar iets moois voor te kunnen kopen? Ik zie de prijzen echt ver uiteenlopen en weet ook (nog) niet zo goed waar ik op moet gaan letten. Ik denk dat range, schakelmechanisme en vering belangrijke punten zijn bij aanschaf en dat veel andere dingen tzt geupgrade kunnen worden.

Heeft er verder iemand ervaring met fietswinkels in Maastricht toevallig? Zitten er 3 op redelijke afstand hier (De Beente, Aun de Stasie en Evers). Ik zal de fiets in een winkel moeten aanschaffen dus kan niet online op koopjes jagen helaas. Lijkt me ook beter voor garantieafhandeling en zo, maar dat terzijde.
Maakt niet uit hoe duur de fiets is, als de versnellingen niet goed afgesteld zijn (of er iets kapot is) schakelt het nooit goed. Idem met de accu, als je op standje fatbiker rond rijd trek je elke accu zo leeg.

Verder is er niet zo veel te zeggen over wat je kan krijgen qua budget gezien het niet helemaal duidelijk is wat je wilt buiten een elektrische fully met zo groot mogelijke accu. Zou zeggen: ga voor iets met iig Fox, Marzocchi of Rockshox (idealiter een Yari, Pike, Revelation, Psylo of Lyrik, blijf idealiter weg van de 35). Alle 12 speed Shimano is prima (net als 11 speed Linkglide & Cues), bij SRAM ga iig voor GX of Transmission. Als je niet online wilt kopen ga je daar voor 3.5k waarschijnlijk niet komen tenzij je mazzel hebt dat er een overjarig model al een tijdje in de weg staat en je goed kan onderhandelen.

Imho weet je niet wat je wilt en lijk je niet echt keuzes te willen/kunnen maken. Niet echt het recept voor succes. Ik denk dat het een goed idee is eerst eens wat verder in te lezen in wat voor type mountainbikes er zijn en je te bedenken wat voor soort terrein je wilt gaan rijden. Koop dus vooral niet te snel iets. Vraag rond in winkels, lees online over het verschil tussen XC, Down Country en Trail bikes (een all-mountain danwel enduro fiets ga je zo te lezen zeer zeker niet nodig hebben). Het is beperkt niveau en vaak herhalend maar voor het begin zijn GMBN video's over dit soort dingen ook best aardig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bV7yr8raKHhS8zni5p3fCJAIbis=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wLby7a8OhrtrQwaL65ffkLIA.jpg?f=fotoalbum_large
Dag 5, 6 en 7 bikepark/lift assisted gedaan afgelopen weekend. 2 dagen Lenzerheide, helemaal bovenin (vanaf 2800meter) is het er erg mooi en enorm vermaakt. Wel enorm verbaasd over de gigantische hoeveelheid mensen zonder voorbereiding, kennis en kunde zowel met als zonder fiets.

[ Voor 22% gewijzigd door GoldenSample op 11-08-2026 22:41 ]

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Speedgeek
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:55
@GoldenSample Och geel staat die Santa Cruz zo fantastisch O+ Thanks voor de reminder dat ik dit jaar nog een enduro vakantie moet plannen. Zat ook aan Lenzerheide te denken voor dit jaar maar aangezien het voor mij begin oktober gaat worden.... is denk ik Finale de veiligere keuze gezien het weer. En dan is Lenzerheide toch al gesloten geloof ik.

@Pyr0_ Eens met wat hier genoemd is. In mijn ogen is een fiets uitkiezen die bij je rijstijl past de sleutel naar plezier. Dus laat je goed adviseren.
Wat mogelijk in je budget komt en enigszins aan te raden is; mijn pa heeft vorig jaar een uitgaande versie van de Giant Stance E gekocht. Dan heb je wel een dikke zware E-bike die ver komt. Afmontering is wat minder. Mijn pa had die net voor onder jouw budget gekocht en voor hem is het ook prima om van mountainbiken te kunnen genieten. Een Trek Powerfly is wellicht ook nog een optie maar net boven je budget gok ik zo.

[ Voor 3% gewijzigd door Speedgeek op 12-08-2026 08:33 ]

• FijneKnul
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17:32

FijneKnul

Wat klagen jullie veel.

GoldenSample schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 22:18:
[...]

Imho weet je niet wat je wilt en lijk je niet echt keuzes te willen/kunnen maken. Niet echt het recept voor succes. Ik denk dat het een goed idee is eerst eens wat verder in te lezen in wat voor type mountainbikes er zijn en je te bedenken wat voor soort terrein je wilt gaan rijden.
Het is een goed advies, zeg ik als mede 'nieuwe enthousiasteling'. Máár het is me wel een partij uitzoekwerk hoor. Ik denk dat Pyro er verstandig aan doet dit soort vragen op een dergelijk forum te plaatsen vragen, en dat het niet zozeer is dat hij geen keuzes wilt/kan maken. Er is gewoon zoveel informatie nodig. Zo voelt het althans :twk .
  1. Is tubeless echt beter/nodig?
  2. Is 120MM veerweg genoeg voor 50% NL, 25% DE, 25 BE. Bij voorkeur trails, XC secundair.
  3. Welke geometrie? Sommige zijn 'lazy' andere 'aggresive' ik weet nog helemaal niet wat dat betekent in de praktijk.
  4. Is Shimano Cues beter dan Deore / XT?
  5. Of moet ik toch voor UDH gaan?
  6. Zijn twee pistons echt slechter dan vier? Een motorfiets heeft ook twee pistons..
  7. Is een lockout op het stuur echt meerwaarde? Ik denk van niet. een dropperpost wel.
En daarna kom je in de onderlinge verschillen tussen de producenten/modellen.
  1. Welk lengte frame is juist van welke aanbieder. Ik val zelf vaak boven de XL versies en niet elke aanbieder heeft XXL.
  2. Wat is er dan beter aan een versie 1/3/5/7 van een model dat wordt uitgegeven.
  3. Als ik toch al ~ 1.300 euro aan een Hardtail uitgeef, waarom dan niet doortrekken tot een fully? Maarja, dan mag je daar weer alles uit gaan pluizen.
  4. Is het dan verstandig en voordelig er zelf eentje in elkaar te zetten?
  5. Is een tweedehands fiets een slimme optie, of zit ik dan met de berg werkzaamheden/kosten?

(Ik hoef er geen antwoord op bovenstaande vragen, ik zoek het zelf wel uit - het was meer ter illustratie hoeveel informatie je in een keer mag gaan verwerken met nog weinig referentiepunten.)

Op basis van mijn research zou een Canyon Stoic goed bij me passen. Die zijn helaas niet meer in productie. Tweedehands tref ik ze maar mondjesmaat, in ieder geval niet in NL. Dan maar de Trek Roscoe? Of de Merida Big.trail (out of production). Een Orbea Laufey? Ik kan nog wat avonden onderzoek doen voordat ik tot aankoop overga. Hopelijk worden ook de nieuwe modellen snel aangekondigd en gaan de oude modellen dan in de outlet. ;)

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:49
FijneKnul schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 09:52:
[...]

Het is een goed advies, zeg ik als mede 'nieuwe enthousiasteling'. Máár het is me wel een partij uitzoekwerk hoor. Ik denk dat Pyro er verstandig aan doet dit soort vragen op een dergelijk forum te plaatsen vragen, en dat het niet zozeer is dat hij geen keuzes wilt/kan maken. Er is gewoon zoveel informatie nodig. Zo voelt het althans :twk .
  1. Is tubeless echt beter/nodig?
  2. Is 120MM veerweg genoeg voor 50% NL, 25% DE, 25 BE. Bij voorkeur trails, XC secundair.
  3. Welke geometrie? Sommige zijn 'lazy' andere 'aggresive' ik weet nog helemaal niet wat dat betekent in de praktijk.
  4. Is Shimano Cues beter dan Deore / XT?
  5. Of moet ik toch voor UDH gaan?
  6. Zijn twee pistons echt slechter dan vier? Een motorfiets heeft ook twee pistons..
  7. Is een lockout op het stuur echt meerwaarde? Ik denk van niet. een dropperpost wel.
En daarna kom je in de onderlinge verschillen tussen de producenten/modellen.
  1. Welk lengte frame is juist van welke aanbieder. Ik val zelf vaak boven de XL versies en niet elke aanbieder heeft XXL.
  2. Wat is er dan beter aan een versie 1/3/5/7 van een model dat wordt uitgegeven.
  3. Als ik toch al ~ 1.300 euro aan een Hardtail uitgeef, waarom dan niet doortrekken tot een fully? Maarja, dan mag je daar weer alles uit gaan pluizen.
  4. Is het dan verstandig en voordelig er zelf eentje in elkaar te zetten?
  5. Is een tweedehands fiets een slimme optie, of zit ik dan met de berg werkzaamheden/kosten?

(Ik hoef er geen antwoord op bovenstaande vragen, ik zoek het zelf wel uit - het was meer ter illustratie hoeveel informatie je in een keer mag gaan verwerken met nog weinig referentiepunten.)

Op basis van mijn research zou een Canyon Stoic goed bij me passen. Die zijn helaas niet meer in productie. Tweedehands tref ik ze maar mondjesmaat, in ieder geval niet in NL. Dan maar de Trek Roscoe? Of de Merida Big.trail (out of production). Een Orbea Laufey? Ik kan nog wat avonden onderzoek doen voordat ik tot aankoop overga. Hopelijk worden ook de nieuwe modellen snel aangekondigd en gaan de oude modellen dan in de outlet. ;)
Je slaat de spijker op z'n kop, merendeel van je punten had ik nog niet eens aan gedacht en geeft maar aan hoe lastig het is een weloverwogen keuze te gaan maken. Vandaar ook mijn post; waar moet ik beginnen, wie heeft tips waar ik me kan inlezen; wat moet ik vermijden etc etc.

Wat ik wil voorkomen is dat ik naar een winkel toe ga als complete leek en me daar iets laat aansmeren waar ik later wellicht spijt van krijg.
GoldenSample schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 22:18:
[...]

Maakt niet uit hoe duur de fiets is, als de versnellingen niet goed afgesteld zijn (of er iets kapot is) schakelt het nooit goed. Idem met de accu, als je op standje fatbiker rond rijd trek je elke accu zo leeg.

Verder is er niet zo veel te zeggen over wat je kan krijgen qua budget gezien het niet helemaal duidelijk is wat je wilt buiten een elektrische fully met zo groot mogelijke accu. Zou zeggen: ga voor iets met iig Fox, Marzocchi of Rockshox (idealiter een Yari, Pike, Revelation, Psylo of Lyrik, blijf idealiter weg van de 35). Alle 12 speed Shimano is prima (net als 11 speed Linkglide & Cues), bij SRAM ga iig voor GX of Transmission. Als je niet online wilt kopen ga je daar voor 3.5k waarschijnlijk niet komen tenzij je mazzel hebt dat er een overjarig model al een tijdje in de weg staat en je goed kan onderhandelen.

Imho weet je niet wat je wilt en lijk je niet echt keuzes te willen/kunnen maken. Niet echt het recept voor succes. Ik denk dat het een goed idee is eerst eens wat verder in te lezen in wat voor type mountainbikes er zijn en je te bedenken wat voor soort terrein je wilt gaan rijden. Koop dus vooral niet te snel iets. Vraag rond in winkels, lees online over het verschil tussen XC, Down Country en Trail bikes (een all-mountain danwel enduro fiets ga je zo te lezen zeer zeker niet nodig hebben). Het is beperkt niveau en vaak herhalend maar voor het begin zijn GMBN video's over dit soort dingen ook best aardig.
[Afbeelding]
Dag 5, 6 en 7 bikepark/lift assisted gedaan afgelopen weekend. 2 dagen Lenzerheide, helemaal bovenin (vanaf 2800meter) is het er erg mooi en enorm vermaakt. Wel enorm verbaasd over de gigantische hoeveelheid mensen zonder voorbereiding, kennis en kunde zowel met als zonder fiets.
Ik denk ook dat de versnellingen gewoon niet goed waren afgesteld. Al vindt ik het wel typisch voor een fiets van 5-6k met net 700km gelopen, al blijft het een huurfiets natuurlijk.

Ik heb je linkjes bekeken, thanks. Goede informatie. Als ik dit zo lees denk ik dat een trail/enduro het beste zal passen, gros van mijn kilometers zal hier in Limburg of Ardennen zijn. Lichtelijk offtopic; maar ik ben dit jaar 3 weken op pad geweest met de motor en iedere dag een andere camping gedaan. Ontzettend gaaf maar ook heel vermoeiend. Het idee leeft al een tijdje in mijn hoofd om voor komende zomer volgend jaar mijn auto in te wisselen tegen eentje met trekhaak en dan de motor op een aanhanger en wat meer relaxter dagtochtjes te doen vanuit een (aantal) vaste punten.
Hoe gaaf zou het zijn dat ik dan ook de emtb meeneem en de optie heb in de bergen te fietsen cq downhillen. Vorig jaar toevallig ook in Lenzerheide gekampeerd (met de motor dus) en toen aan de praat geraakt met mijn buren daar met een boel emtb's, die vertelde me over dat Lenzerheide zo populair en gaaf is voor mtb's en downhillen. Toen is dat zaadje een beetje geplant.

Natuurlijk had ik mijn post breed geformuleerd, het is mij totaal nog niet duidelijk wat ik precies wil en waar ik op moet letten, daarom post ik hier ook. Ik -wil- inderdaad nog geen keuzes maken totdat ik keuzes -kan- maken; op basis van kennis en niet onderbuik. ;) Ik zal eens de winkels hier in de buurt inlopen en de verkopers aanhoren, en wellicht is een overjarig model al prima voor mij.
Budget valt wellicht nog wat op te rekken maar ik vindt 3.5k al heel wat voor een hobbyfiets. Mijn andere grote passie; motorrijden, kost ook al meer dan genoeg.
Pagina: 1 ... 288 289 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic