Maakt niet uit hoe duur de fiets is, als de versnellingen niet goed afgesteld zijn (of er iets kapot is) schakelt het nooit goed. Idem met de accu, als je op standje fatbiker rond rijd trek je elke accu zo leeg.Pyr0_ schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 20:55:
Ik denk dat ik me ook maar eens 'moet' melden in dit topic. 2 weken terug met een vrijgezellenfeest gaan emountainbiken in de Ardennen, dikke lol gehad en zo was het zaadje bij mij geplant. Vandaag in Gulpen een emtb gehuurd om te kijken of ik het nog steeds leuk vindt (in m'n eentje) en zo'n 45km gefietst in onder andere de bossen van Epen (de mtb route daar gevolgd) en dat was echt dikke pret. Zeker de stukken in het bos waren echt super gaaf.
Ondertussen een klein beetje ingelezen, in de Ardennen hadden we dus een hardtail emtb, en dat was echt een oncomfortabel ding op sommige stukken dus ik wou graag eens een full suspension ervaren.
~~~~~~~~~~~~~~~[Afbeelding]
En die vering werkte zoals verwacht eigenlijk; heel goed. Het was schijnbaar een fiets van 5-6k euro en daar schrok ik wel een beetje van. De verhuurder beweerde dat de fiets 100nm en accu van 800wh had, maar aan het eind van de 45km (waarvan zo'n 90% in trial modus), was de accu <20%. Daar had ik toch wel meer van verwacht. Wat ik begrijp is 800wh ook een van de grootste accu formaten die er zijn...
Ook de schakelgroep (is dat de juiste benaming?) vond ik ronduit belabberd, op sommige lichte hellingen bleef het ding schakelen, dan weer op dan weer omlaag, zit je net lekker in het ritme gaat ie vanzelf veranderen. Ook terug schakelen bergop deed die heel slecht, of anders gezegd, dat deden de fietsen die we hadden in de Ardennen een stuk soepeler, schakelen, even een slag geen druk en je kon door. Daar had ik simpelweg meer van verwacht met zo'n dure fiets.
~~~~~~~~~~~~~~~[Afbeelding]
Dacht, maak maar een foto'tje hoe het niet moet.
Anyway; nu toch wel voorzichtig aan het concluderen dat dit wel een héle leuke hobby is om er bij te hebben, ben woonachtig in Maastricht dus het hele heuvelland is makkelijk bereikbaar en als ik tzt een auto met trekhaak heb dan is ook de Ardennen zo bereikt. Dus; er moet zo'n fiets komen. En ja; het 'moet' elektrisch zijn; een hobby is alleen maar leuk als je het vol kan houden en geen uitputtingsslag is. Voor dezelfde reden kies ik dan ook liever voor een full-suspesion fiets met een lekker comfortabel zadel en wellicht een iets verhoogd stuur.
Via mijn werk kunnen we ieder najaar een fiets/pc/gsm kopen via zo'n belastingvoordeel programma. Ik heb eens gekeken en een realistisch budget gaat zo'n 3,5k zijn. Is het realistisch te verwachten daar iets moois voor te kunnen kopen? Ik zie de prijzen echt ver uiteenlopen en weet ook (nog) niet zo goed waar ik op moet gaan letten. Ik denk dat range, schakelmechanisme en vering belangrijke punten zijn bij aanschaf en dat veel andere dingen tzt geupgrade kunnen worden.
Heeft er verder iemand ervaring met fietswinkels in Maastricht toevallig? Zitten er 3 op redelijke afstand hier (De Beente, Aun de Stasie en Evers). Ik zal de fiets in een winkel moeten aanschaffen dus kan niet online op koopjes jagen helaas. Lijkt me ook beter voor garantieafhandeling en zo, maar dat terzijde.
Verder is er niet zo veel te zeggen over wat je kan krijgen qua budget gezien het niet helemaal duidelijk is wat je wilt buiten een elektrische fully met zo groot mogelijke accu. Zou zeggen: ga voor iets met iig Fox, Marzocchi of Rockshox (idealiter een Yari, Pike, Revelation, Psylo of Lyrik, blijf idealiter weg van de 35). Alle 12 speed Shimano is prima (net als 11 speed Linkglide & Cues), bij SRAM ga iig voor GX of Transmission. Als je niet online wilt kopen ga je daar voor 3.5k waarschijnlijk niet komen tenzij je mazzel hebt dat er een overjarig model al een tijdje in de weg staat en je goed kan onderhandelen.
Imho weet je niet wat je wilt en lijk je niet echt keuzes te willen/kunnen maken. Niet echt het recept voor succes. Ik denk dat het een goed idee is eerst eens wat verder in te lezen in wat voor type mountainbikes er zijn en je te bedenken wat voor soort terrein je wilt gaan rijden. Koop dus vooral niet te snel iets. Vraag rond in winkels, lees online over het verschil tussen XC, Down Country en Trail bikes (een all-mountain danwel enduro fiets ga je zo te lezen zeer zeker niet nodig hebben). Het is beperkt niveau en vaak herhalend maar voor het begin zijn GMBN video's over dit soort dingen ook best aardig.
:strip_exif()/f/image/wLby7a8OhrtrQwaL65ffkLIA.jpg?f=fotoalbum_large)
Dag 5, 6 en 7 bikepark/lift assisted gedaan afgelopen weekend. 2 dagen Lenzerheide, helemaal bovenin (vanaf 2800meter) is het er erg mooi en enorm vermaakt. Wel enorm verbaasd over de gigantische hoeveelheid mensen zonder voorbereiding, kennis en kunde zowel met als zonder fiets.
[ Voor 22% gewijzigd door GoldenSample op 11-08-2026 22:41 ]
Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.