Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 289 290 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:59

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Markplaats beste resultaten met verkoop ;-) Gravel met geveerde vork en dan kun je nog steeds los op de meeste NL singel tracks ;-)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:42

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ZanielGa schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 17:10:
Nou, voor mij gaat het eindelijk tijd worden om de Fully te gaan verkopen. Want als je een fully voornamelijk gebruikt voor asfalt ritten heb je toch eigenlijk de verkeerde fiets. Moet me nu wel geloof ik gaan melden in het Gravelbike topic.

Voor degene die vaker fietsen online verkopen, welke websites hebben bij jullie de voorkeur daarvoor? Moet hem in elk geval op het mountainbike forum zetten, maar twijfel nog een beetje waar nog meer.
Vergeet V&A hier op Tweakers niet *O*

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01:37
Fraggert schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 18:07:
[...]

Vergeet V&A hier op Tweakers niet *O*
Hebben ze daar uberhaupt een fietsen sectie? Ik zag hem daar zo niet.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:42

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ZanielGa schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 18:14:
[...]

Hebben ze daar uberhaupt een fietsen sectie? Ik zag hem daar zo niet.
Vraag & Aanbod overig

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• ZanielGa
Ah, ik zat bij het gewone Vraag & Aanbod te kijken, niet de forum versie.

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:16

McLambo

MTB Junky

-verkeerde topic

[ Voor 85% gewijzigd door McLambo op 21-09-2026 21:25 ]

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-10 13:43
Gisteren weer een dagje wezen bikeparken. Lekker naar Green Hills geweest. Helaas veel regen gehad en dat was even de knop omzetten, maar als je dan eenmaal vies en nat bent, maakt het ook allemaal niet zo veel meer uit. Heerlijk dagje gehad en best wat progressie gemaakt in het jumpen, waar ik voorheen altijd een beetje schrik voor heb gehad. Zwarte downhill, no problem, maar springen? Geen idee, maar dat heb ik altijd eng gevonden. Leuk dat het dan na je 40ste toch ineens wel klikt.

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-10 11:52
Ik zoek een achtervelg van een specialized2021 Chisel Comp

Specialized Alloy, hookless, Tubeless ready, 25mm inner width

De velg is gescheurd. de LBS in ons dorp kon deze niet vinden omdat het geen specialized dealer meer is. En hij zei dat deze moeilijk te vinden waren. Iemand enig idee waar ik deze velg kan vinden?

Of een vervangende velg?

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01:13

fdees

Trust me I'm an Engineer

chimera2 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 07:52:
Ik zoek een achtervelg van een specialized2021 Chisel Comp

Specialized Alloy, hookless, Tubeless ready, 25mm inner width

De velg is gescheurd. de LBS in ons dorp kon deze niet vinden omdat het geen specialized dealer meer is. En hij zei dat deze moeilijk te vinden waren. Iemand enig idee waar ik deze velg kan vinden?

Of een vervangende velg?
Daar kan gewoon iedere velg voor gebruikt worden met een vergelijkbare specificatie.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• chimera2
fdees schreef op woensdag 23 september 2026 @ 08:10:
[...]

Daar kan gewoon iedere velg voor gebruikt worden met een vergelijkbare specificatie.
ik zie door de bomen het bos niet meer.

Wat zou een vergelijkbare velg zijn?

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-10 09:08
In principe is het zo dat elke velg die 29inch is goed zal passen. Je kan je hub nog laten hergebruiken ik zou een wielbouwer vragen dit voor je te doen kost ook niet de wereld vaak. Ik heb goede ervaringen met Rad15 uit nijmegen maar er zitter er genoeg door het hele land.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

chimera2 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 09:47:
[...]

Nieuw wiel is zeer waarschijnlijk goedkoper en zeker makkelijker. Check je hub inbouw breedte (waarschijnlijk 12x148 'boost') wat voor feehub je hebt (microspline of SRAM XD waarschijnlijk) en je velg diameter (staat ook op je band, waarschijnlijk 29inch/622mm).

Koop dan een wiel naar keuze met een binnenbreedte tussen 25 en 30mm. Je huidige wiel was relatief budget en het is een XC fiets dus veel zal wel voldoen. Ga voor een aardig merk (DT is altijd prima) en je hebt iets dergelijks. Check ook even je remschijf of hij met 6 bouten of een centrale ring (centerlock) vast zit. Als je dat wisselt heb je een nieuwe schijf of adapter nodig.

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:53
chimera2 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 09:47:
[...]

wat is je plan?? zelf een nieuwe velg op je oude naaf spaken? LBS laten doen, wielbouwer (@ElGreco bv) zoeken...?

Zelf doen kan, maar zonder ervaring of de wil en de tijd om je erin te verdiepen is het niet echt aan te raden. Niet alle LBS zijn even goed hierin, dus daar zou voor mij ook geen automatische keuze zijn.
Een wielbouwer kan je prima helpen een juiste velg te zoeken en een indicatie voor het opnieuw spaken van je wiel.
De kosten zullen wellicht tegenvallen, zeker als er niet een te fancy naaf in zit, zal een compleet vergelijkbaar wiel mogelijk minder kosten.
(velg, 100, spaken + nippels 40?? + uurloon 50..?? , dus richting de 200 zal het zeker lopen).

een compleet achterwiel vind je voor minder.

alternatieven, mooie tijd om je wielen te upgraden, mooie lichte carbon velgen + kwaliteit naven ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Prulleman op 23-09-2026 13:40 ]

Strava

• chimera2
Prulleman schreef op woensdag 23 september 2026 @ 13:38:
[...]

wat is je plan?? zelf een nieuwe velg op je oude naaf spaken? LBS laten doen, wielbouwer (@ElGreco bv) zoeken...?

Zelf doen kan, maar zonder ervaring of de wil en de tijd om je erin te verdiepen is het niet echt aan te raden. Niet alle LBS zijn even goed hierin, dus daar zou voor mij ook geen automatische keuze zijn.
Een wielbouwer kan je prima helpen een juiste velg te zoeken en een indicatie voor het opnieuw spaken van je wiel.
De kosten zullen wellicht tegenvallen, zeker als er niet een te fancy naaf in zit, zal een compleet vergelijkbaar wiel mogelijk minder kosten.
(velg, 100, spaken + nippels 40?? + uurloon 50..?? , dus richting de 200 zal het zeker lopen).

een compleet achterwiel vind je voor minder.

alternatieven, mooie tijd om je wielen te upgraden, mooie lichte carbon velgen + kwaliteit naven ;)
Ik ben op zoek naar een velg die erin past :)
Maakt mij nog niet zo heel veel uit om te upgraden

maar ik heb geen idee welke erin past

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

chimera2 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 13:57:
[...]

Mijn post gelezen? Je zult toch echt zelf wat werk moeten doen of een ander moeten gaan betalen. Wij kunnen vanaf hier niet helemaal ruiken wat er precies wel en niet op en aan je fiets zit.

[ Voor 24% gewijzigd door GoldenSample op 23-09-2026 16:15 ]

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-10 15:37

EraZor

Don't mention the war

chimera2 schreef op woensdag 23 september 2026 @ 13:57:
[...]

Ik krijg sterk t vermoeden dat je 'wiel' bedoelt, waar je 'velg' zegt ;-)

• Prulleman
EraZor schreef op woensdag 23 september 2026 @ 16:27:
[...]

Ik krijg sterk t vermoeden dat je 'wiel' bedoelt, waar je 'velg' zegt ;-)
scherp ;)

in dat geval:
hoe groot is het wiel, 26, 27.5, 29, 32! ?
QR of steekas? indien steekas Boost of non boost
wat voor cassette zit erop?
- 12 speed 11-50 (sram of shimano) --> HG body
- 12 speed 10-50 of 10-52 SRAM GX of hoger --> XD body
- 12 speed Shimano 10-51 of 10-45 --> MS body
- 11 speed in de meeste gevallen HG body, als zijn er ook 10-42 11 speed sram cassettes. die een XD nodig hebben
- wat voor remschijf zit er nu op? moet je 6 boutejes losdraaien, om die eraf te halen - 6 bolt , zit er een lockring op --> centerlock
- interne breedte velg zou ik in deze tijd gewoon 30 mm pakken, maar je kan ook hetzelfde nemen als wat je nu hebt.

dit zijn echt zaken die je moet checken, want de specs online kloppen niet altijd.
Als het deze is: https://www.specialized.c...84105?color=291516-184105
heb je een: 29" Boost, MS (microspline / 12 speed shimano), centerlock, 25 mm interne breedte

https://www.12gobiking.nl...uct_specifications_anchor
hier een specialized wiel met die specs (wel de juiste aanklikken) voor 240 euro.

maar je kan ook gewoon zoiets nemen:
https://www.futurumshop.n...nxqXUjiYJmHWWSUsezigbOFXW
(wel 1 mm smaller.. zou persoonlijk eerder breder nemen, maar die mm ga je niet merken).

als je met die specs zoekt, zeker als je duitse shops meeneemt, ga je 1000 opties vinden tussen de 80 en 2000 euro

Strava

• ZanielGa
Heeft er toevallig iemand van jullie tips om die kabelclips er af te krijgen? Krijg er gewoon geen beweging in.

edit: blijkbaar gaat het met een tang

[ Voor 14% gewijzigd door ZanielGa op 24-09-2026 09:36 ]

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-10 09:58

Demo

Probleemschietende Tovenaar

ZanielGa schreef op donderdag 24 september 2026 @ 09:05:
Heeft er toevallig iemand van jullie tips om die kabelclips er af te krijgen? Krijg er gewoon geen beweging in.

edit: blijkbaar gaat het met een tang
Bedoel je van die C-clips die je versnellingskabel/remleiding op zo'n zadeltje op het frame moeten houden? Ik ben er daar meerdere van verloren tijdens het fietsen, gebruik nu alleen nog tie-wraps :')

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• ZanielGa
Demo schreef op donderdag 24 september 2026 @ 09:59:
[...]
Bedoel je van die C-clips die je versnellingskabel/remleiding op zo'n zadeltje op het frame moeten houden? Ik ben er daar meerdere van verloren tijdens het fietsen, gebruik nu alleen nog tie-wraps :')
Zijn inderdaad die C-clips. Ik stops ze er nog wel op terug en zie dan wel even of ze vervangen moeten worden voor tie-wraps.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:47

The Legend

*Plop*

Mijn zoon heeft in mei een Cube Aim SLX FE gekregen. Nu kwam ‘ie net thuis met dat een dopje van de trapper mist. Ik begreep er weinig van, maar dit ziet er toch vreemd uit :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tzSBcpFAC7pJuUTQAep2RjgCLtI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pb1733YWR8eObHlJnArPdnFm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7m2_C29pnW9tUNelD1OUtNlBN4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xU6ypoqstH0JaR2w666VjtRS.jpg?f=fotoalbum_large

Kan hij hier morgen nog mee naar school, of direct naar de FM?

[ Voor 4% gewijzigd door The Legend op 24-09-2026 20:29 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

The Legend schreef op donderdag 24 september 2026 @ 20:09:
Mijn zoon heeft in mei een [url=https://www.cubestores.nl/products/cube-aim-slx-fe-slateblack-black]Cube Aim SLX FE[/] gekregen. Nu kwam ‘ie net thuis met dat een dopje van de trapper mist. Ik begreep er weinig van, maar dit ziet er toch vreemd uit :P

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kan hij hier morgen nog mee naar school, of direct naar de FM?
Van je eigen link:
Afbeeldingslocatie: https://www.cubestores.nl/cdn/shop/files/141250_D_01_1756841636.jpg?v=1756878112
Moderne cranks (die niet op een squaretaper bottom bracket zitten zoals oude fietsen/stadsfietsen) zijn meestal hol zoals deze. Vaak zit aan 1 kant een tensioning schroef en de andere kant is helemaal open.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:47

The Legend

*Plop*

GoldenSample schreef op donderdag 24 september 2026 @ 20:23:
[...]

Van je eigen link:
[Afbeelding]
Moderne cranks (die niet op een squaretaper bottom bracket zitten zoals oude fietsen/stadsfietsen) zijn meestal hol zoals deze. Vaak zit aan 1 kant een tensioning schroef en de andere kant is helemaal open.
* The Legend doet :F

Thx!

Ik ben toch malle pietje niet!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-10 13:43
@The Legend Kak.. moet ie toch gewoon naar school haha

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-10 22:36
Ik ben op zoek naar een nieuwe MTB. Ik heb al flink wat afgezocht op het internet, maar ik zou ook graag wat tips van jullie ontvangen.

Huidige MTB is een tweedehands Giant instapper (ATX 27.5). Gehaald om te kijken of ik het nou echt ging doen, daarvoor elke keer een MTB gehuurd.

Gebruik:
Trails omgeving Eindhoven en circa 1x per jaar zuid limburg (meestal de route bij Epen, ja ook op die Giant gedaan). Bij de epen route moet ik stukken lopen, wat elk jaar stukje minder is.

Wensen MTB
- 'relaxte zit', niet te sportief, voor snelheid pak ik de racefiets wel.
- Hardtail (ivm prijs en minder onderhoud dan fully)
- prijsrange liever rond de 1000 euro, absolute max is 1500 euro.
- 1x12 speed Deore of beter
- steekassen (omdat ik hem langer ga gebruiken dus meer future proof dan QR)
- Moet hem kunnen proef zitten, dus een LBS/'experience center' in omgeving Eindhoven is nodig.

Relaxte Zit:
Uiteraard wil ik proefrijden en dan merk je echt wat fijn is, maar om aan een voorselectie te doen heb ik naar stack en reach gekeken bij modellen. Hogere stack lijkt een meer recht op en dus 'relaxtere zit' te geven? Uiteraard speelt er meer, maar dit is een goede basis of zit ik er helemaal naast?
Moet ik verder voor een relaxte zit alleen maar naar 'trail hardtail' MTBs kijken? Deze lijken over het algemeen een hoge stack maar ook een relatief hele lange reach te hebben. Daardoor zit je voor mijn gevoel heel ver naar voren met je armen.

Modellen:
- Cube Reaction Pro SLX, zoals ik al gelezen heb is Cube heel veel bang for buck, maar lijkt wel redelijk sportief te zitten? En is officieel een XC. Al heeft die wel een riser in het stuur en een relatief lange stuurpen.
- Canyon Grand Canyon AL7/AL8, is wel internet only, ik wil nog het canyon center in Eindhoven bellen of ze een grand canyon L hebben staan ok te kijken hoe die zit. Als dat niet kan, wordt het die niet.
- Orbea Laufey H30, zijn stack en reach voor de L zijn heel vergelijkbaar met de cube reaction pro XL, maar de orbea heeft kortere stuurpen en uiteraard 140mm voorvork tov de cube 100mm. Ook is de orbea aan de bovengrens van mijn budget.
- de Giants lijken heel diep/sportief te zitten en daardoor voor mij bij voorbaat af te vallen.
- De treks marlin en procaliber 6 zijn relatief duur en lijken op papier ook erg sportief te zitten.
- Ik kwam ook de radon cragger 7.0 tegen, maar die is internet only, hebben wel servicepunten in Eindhoven, maar die hebben vermoed ik geen fietsen zelf staan.

Imand nog tips voor winkels in omgeving Eindhoven/andere merken of modellen voor 'relaxtere zit' of andere tips?

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

MLPN schreef op zondag 27 september 2026 @ 20:56:
Ik ben op zoek naar een nieuwe MTB. Ik heb al flink wat afgezocht op het internet, maar ik zou ook graag wat tips van jullie ontvangen.

Huidige MTB is een tweedehands Giant instapper (ATX 27.5). Gehaald om te kijken of ik het nou echt ging doen, daarvoor elke keer een MTB gehuurd.

Gebruik:
Trails omgeving Eindhoven en circa 1x per jaar zuid limburg (meestal de route bij Epen, ja ook op die Giant gedaan). Bij de epen route moet ik stukken lopen, wat elk jaar stukje minder is.

Wensen MTB
- 'relaxte zit', niet te sportief, voor snelheid pak ik de racefiets wel.
- Hardtail (ivm prijs en minder onderhoud dan fully)
- prijsrange liever rond de 1000 euro, absolute max is 1500 euro.
- 1x12 speed Deore of beter
- steekassen (omdat ik hem langer ga gebruiken dus meer future proof dan QR)
- Moet hem kunnen proef zitten, dus een LBS/'experience center' in omgeving Eindhoven is nodig.

Relaxte Zit:
Uiteraard wil ik proefrijden en dan merk je echt wat fijn is, maar om aan een voorselectie te doen heb ik naar stack en reach gekeken bij modellen. Hogere stack lijkt een meer recht op en dus 'relaxtere zit' te geven? Uiteraard speelt er meer, maar dit is een goede basis of zit ik er helemaal naast?
Moet ik verder voor een relaxte zit alleen maar naar 'trail hardtail' MTBs kijken? Deze lijken over het algemeen een hoge stack maar ook een relatief hele lange reach te hebben. Daardoor zit je voor mijn gevoel heel ver naar voren met je armen.

Verder wordt een fiets korter (en uiteraard hoger) als er een stuur met meer rise gemonteerd wordt, iets dat op veel trail fietsen zit waar veel XC fietsen een flatbar hebben.
Als je zit is de Reach niet zo relevant, de (effectieve) toptube maakt veel meer uit. Verder maakt een hogere stack de zit wat 'relaxter'. Menig XC hardtail is eigenlijk gewoon een erg ouderwets frame qua geometrie. De toptube wordt veelal teniet gedaan door een flink lange stuurpen bovenop de vrij steile balhoofdhoek (bij inveren wordt dat bij een hardtail altijd nog een flink stuk steiler), iets wat (vrijwel) geen voordelen bied tov een wat minder steile balhoofdhoek.
Modellen:
- Cube Reaction Pro SLX, zoals ik al gelezen heb is Cube heel veel bang for buck, maar lijkt wel redelijk sportief te zitten? En is officieel een XC. Al heeft die wel een riser in het stuur en een relatief lange stuurpen.
- Canyon Grand Canyon AL7/AL8, is wel internet only, ik wil nog het canyon center in Eindhoven bellen of ze een grand canyon L hebben staan ok te kijken hoe die zit. Als dat niet kan, wordt het die niet.
- Orbea Laufey H30, zijn stack en reach voor de L zijn heel vergelijkbaar met de cube reaction pro XL, maar de orbea heeft kortere stuurpen en uiteraard 140mm voorvork tov de cube 100mm. Ook is de orbea aan de bovengrens van mijn budget.
- de Giants lijken heel diep/sportief te zitten en daardoor voor mij bij voorbaat af te vallen.
- De treks marlin en procaliber 6 zijn relatief duur en lijken op papier ook erg sportief te zitten.
- Ik kwam ook de radon cragger 7.0 tegen, maar die is internet only, hebben wel servicepunten in Eindhoven, maar die hebben vermoed ik geen fietsen zelf staan.

Imand nog tips voor winkels in omgeving Eindhoven/andere merken of modellen voor 'relaxtere zit' of andere tips?
Voor fietsen bij een fietsenmaker: onderhandelen & rondshoppen, heb enkel in peak Corona een keer de stickerprijs voor een gravelbike betaald (en enkel wat spatbordjes er bij 'onderhandeld'), verder altijd tussen de 5 en 40% minder.

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:40
Iemand ervaring met een Mezcal als voorband ipv de Barzo. Ga je dit in rolweerstand merken?

Ik wil mee gaan doen aan Hammerstone en als het droog blijft zie ik niet zoveel voordeel in de Barzo als voorband.

BlaBlaBla

• ZanielGa
Strider schreef op maandag 28 september 2026 @ 11:57:
Iemand ervaring met een Mezcal als voorband ipv de Barzo. Ga je dit in rolweerstand merken?

Ik wil mee gaan doen aan Hammerstone en als het droog blijft zie ik niet zoveel voordeel in de Barzo als voorband.
Ik heb geen ervaring met de Mezcal voor, maar denk dat je het niet heel erg gaat voelen maar denk dat je het wel zou gaan merken als je wat langer op de fiets zit. Dat je je toch net wat frisser voelt over de langere afstand en dat je toch net wat harder hebt gereden.

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-10 22:36
GoldenSample schreef op zondag 27 september 2026 @ 21:26:
[...]

Als je zit is de Reach niet zo relevant, de (effectieve) toptube maakt veel meer uit. Verder maakt een hogere stack de zit wat 'relaxter'. Menig XC hardtail is eigenlijk gewoon een erg ouderwets frame qua geometrie. De toptube wordt veelal teniet gedaan door een flink lange stuurpen bovenop de vrij steile balhoofdhoek (bij inveren wordt dat bij een hardtail altijd nog een flink stuk steiler), iets wat (vrijwel) geen voordelen bied tov een wat minder steile balhoofdhoek.

[...]

Voor fietsen bij een fietsenmaker: onderhandelen & rondshoppen, heb enkel in peak Corona een keer de stickerprijs voor een gravelbike betaald (en enkel wat spatbordjes er bij 'onderhandeld'), verder altijd tussen de 5 en 40% minder.
Ah ok en heb je nog tips qua model waar ik ook naar zou kunnen kijken? En in de geometrie, welke waarde is dan nog meer handig om naar te kijken naast stack en reach? En wat is daar dan een 'goed' getal?

En fijn dat gezond onderhandelen weer mogelijk is (uiteraard moet de fietsenwinkel er ook wat aan verdienen). Nog tips voor fijne MTB winkels in omgeving Eindhoven?

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

De Barzo heeft volgens bicycle rolling resistance 1,6W meer rolweerstand. Op het voorwiel heb je met de heeft van de druk ongeveer dus meer dan 1W zal je er niet aan winnen. Verwacht niet dat je er echt iets mee gaat winnen.

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

Ja, prima te doen.

Ik heb lange tijd met een Peyote achter en een Mezcal voor gereden. Achter minder rolweerstand en voor iets meer grip in de bochten.

[ Voor 51% gewijzigd door CycloneX op 29-09-2026 08:11 ]

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:59

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Voor een middelmatige rijder als ik maken de banden waarschijnlijk een stuk minder verschil dan mijn brein vaak dacht.

Tijdens clinics werd ik geregeld gewezen op mijn beperkte (bochten)techniek. Toch bleef ik eigenwijs het gripprobleem bij mijn bandenkeuze leggen. Tja... achteraf bleek techniek de grootste factor.

Een andere band kan natuurlijk verschil maken, maar bij veel recreatieve rijders zit er waarschijnlijk meer winst in techniek, lijnkeuze en vertrouwen op de fiets dan in het eindeloos zoeken naar de perfecte bandencombinatie.

En wil je een snel rollende band, dan zul je op een aantal vlakken iets moeten inleveren. Iets waar ik liever niet meer op inlever, is de casing en daarmee de lekbestendigheid. In de tijd dat ik nog zo nu en dan op de XC te vinden was, reed ik zelfs tubeless nog best vaak lek. De casing was gewoon dun.

Nu dus liever een wat dikkere band. Dan maar iets meer rolweerstand en iets meer gewicht. Tja, ik ben dan ook geen MvdP. Denk dat je dat ook nooit gaat worden met Maxxis DHR II achter en Assegai voor. Op de E's en non E 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 29-09-2026 10:10 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• Hencksch
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:53
Daan_ schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 10:08:
Voor een middelmatige rijder als ik maken de banden waarschijnlijk een stuk minder verschil dan mijn brein vaak dacht.

Tijdens clinics werd ik geregeld gewezen op mijn beperkte (bochten)techniek. Toch bleef ik eigenwijs het gripprobleem bij mijn bandenkeuze leggen. Tja... achteraf bleek techniek de grootste factor.

Een andere band kan natuurlijk verschil maken, maar bij veel recreatieve rijders zit er waarschijnlijk meer winst in techniek, lijnkeuze en vertrouwen op de fiets dan in het eindeloos zoeken naar de perfecte bandencombinatie.

En wil je een snel rollende band, dan zul je op een aantal vlakken iets moeten inleveren. Iets waar ik liever niet meer op inlever, is de casing en daarmee de lekbestendigheid. In de tijd dat ik nog zo nu en dan op de XC te vinden was, reed ik zelfs tubeless nog best vaak lek. De casing was gewoon dun.

Nu dus liever een wat dikkere band. Dan maar iets meer rolweerstand en iets meer gewicht. Tja, ik ben dan ook geen MvdP. Denk dat je dat ook nooit gaat worden met Maxxis DHR II achter en Assegai voor. Op de E's en non E 8)7
Korte samenvatting, zonder nuance:
Leer fietsen en houd je geld in je portemonnee.

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Mijn huidige MTB is nu een 6 jaar oud en begint wel op te raken. Dus de keuze is of een hoop vervangen. Of toch eens naar wat nieuws kijken.

Nu viel mijn oog op deze advertentie: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en-brommers/fietsen-eenwielers/m2447716454-cube-stereo-120-race-hpc-29-carbon-full-suspension
Maar 1150,- klinkt wel een beetje to good to be true.
Een 1x11 klinkt niet als het nieuwste, en misschien is dit een oudere fiets?
Zijn er meer addertjes die ik als leek niet zo snel zie?

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:18
Ja, deze is eerder 9 jaar oud. Wat vind je zo good to be true aan de prijs? Mtb's zijn 2dehands gewoon relatief goedkoop, kijk maar eens wat verder rond die prijs.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Xavier
  • Niet online
MrAngry schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 16:40:
Ja, deze is eerder 9 jaar oud. Wat vind je zo good to be true aan de prijs? Mtb's zijn 2dehands gewoon relatief goedkoop, kijk maar eens wat verder rond die prijs.
Ouch dat is wel oud ja.

Carbon frame, fully, XT group en dan 1095,- klinkt wel goedkoop. Maar als hij 9 jaar oud is valt het wel weer mee.

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Xavier schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:09:
[...]

Ouch dat is wel oud ja.

Carbon frame, fully, XT group en dan 1095,- klinkt wel goedkoop. Maar als hij 9 jaar oud is valt het wel weer mee.
Als de geo van je oude fiets nog bevalt zou ik daar best nog wat geld in durven steken. Setje tweedehands wielen en een groepset kost de wereld niet. Beetje remmen ook niet

• Xavier
  • Niet online
418O2 schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:13:
[...]

Als de geo van je oude fiets nog bevalt zou ik daar best nog wat geld in durven steken. Setje tweedehands wielen en een groepset kost de wereld niet. Beetje remmen ook niet
Mijn huidige is een Scott hardtail van 6 jaar oud. Quick release wielen en aluminium frame en wielen. SunTour voorvork
Wel al casette omgewisseld naar een XO derailleur + schakelaar, dropper erop

Ik twijfel of ik niet naar een Fully ga. Maar gewicht kan me ook tegen staan. Ach teveel keuze tegenwoordig.

[ Voor 9% gewijzigd door Xavier op 29-09-2026 17:21 ]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

MrAngry schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 16:40:
MTB's worden ook vaker weg gedaan op het moment dat de ketting en alle tandwielen eigenlijk aan vervanging toe zijn :P
Dat doet ook wel wat met de prijs.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:18
Daar valt of staat het ook wel mee eigenlijk. Ik heb twee jaar terug een toen 6 jaar oude Scott fully gekocht (€900) waar alles nog in goede staat was. Als ik de 12 speed cassette had moeten vervangen dan zit je toch weer tegen €150 extra aan te kijken, dat is echt veel op dat budget.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Xavier
  • Niet online
MrAngry schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:41:
Daar valt of staat het ook wel mee eigenlijk. Ik heb twee jaar terug een toen 6 jaar oude Scott fully gekocht (€900) waar alles nog in goede staat was. Als ik de 12 speed cassette had moeten vervangen dan zit je toch weer tegen €150 extra aan te kijken, dat is echt veel op dat budget.
Mijn hardtail was toen 500,-

Tweedehands net een jaar oud. Vergeet het nooit meer. Ik sta bij dat huis komt de vrouw van de man aan de deur. Die ging de fiets van achter halen (lekke band handig). Hoor ik in het huis, zware stem “Wat ga je met mijn fiets doen?”?

“Je gebruikt hem nooit dus hij gaat weg” petite mevrouw tegen een boom van een vent 2meter+ lang en twee keer zo breed als ik.

Dus dat was een snelle blik en kort stukje fietsen en wegwezen voordat ik een vent achter me aan had.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Xavier schreef op dinsdag 29 september 2026 @ 17:09:
[...]

Ouch dat is wel oud ja.

Carbon frame wel, de seat & chainstays echter..
Zou vooral lekker doorlopen, oude handel, god weet wanneer als laatste geserviced en Cube is (vrijwel) nooit modern qua geo. Niet direct een slechte fiets maar voor die prijs.. Voor 800 euro meer heb je een Izzo vers uit het rek en met wat deals hunten een enkele keer nog wel minder.
MLPN schreef op maandag 28 september 2026 @ 20:13:
[...]

Ah ok en heb je nog tips qua model waar ik ook naar zou kunnen kijken? En in de geometrie, welke waarde is dan nog meer handig om naar te kijken naast stack en reach? En wat is daar dan een 'goed' getal?

En fijn dat gezond onderhandelen weer mogelijk is (uiteraard moet de fietsenwinkel er ook wat aan verdienen). Nog tips voor fijne MTB winkels in omgeving Eindhoven?
Hangt er nogal vanaf wat er net ergens bij een lokale fietsenmaker staat die wel wil zakken in prijs. Zou zeggen: zoek een balhoofd hoek van 67 graden of minder en vooral moderne trailbikes of XC fietsjes met vergelijkbare geometrie, daar is een Balhoofd hoek van 66graden of minder vaak een makkelijke filter.

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:29
Hoi, ik wil graag een heel basic mountainbike kopen waarmee ik in Nederland kan fietsen.
Eigenlijk heb ik geen voorkeuren.
Ik heb ooit een mountainbike gekocht voor 50e om door de sneeuw te kunnen fietsen maar dat ding is eigenlijk niks. En daarmee bedoel ik, niet veilig om écht op een mountainbike route in Nederland te fietsen. Rammelding, maar ok hij rijdt.

Dus eigenlijk zoek ik gewoon een mountainbike die dat wel kan.
Ik zag deze Rockrider bij decathlon? Kan ik daarmee veilig rijden in Nederland?
(koop dan wel een rode, ik ben gekant tegen de "vergrijzing" in Nederland :) )

Veel meer geld wil ik ook eigenlijk niet spenderen.
De vraag is nl ook überhaupt of ik hem veel zal gaan gebruiken. Ik voetbal, tennis en wielren (wielrennen doe ik serieuzer en vaker)
Maar mocht ik nog een keer willen mountainbiken, dan heb ik er tenminste 1.

Ik weet dat ik hier nu tussen de experts zit maar zou niet weten waar ik het anders moet vragen.

[ Voor 4% gewijzigd door Harribo op 05-10-2026 10:45 ]

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:36
Harribo schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 10:45:
Hoi, ik wil graag een heel basic mountainbike kopen waarmee ik in Nederland kan fietsen.
Ik heb ooit een mountainbike gekocht voor 50e om door de sneeuw te kunnen fietsen maar dat ding is eigenlijk niks. En daarmee bedoel ik, niet veilig om écht op een mountainbike route in Nederland te fietsen. Rammelding, maar ok hij rijdt.

De vraag is nl ook überhaupt of ik hem veel zal gaan gebruiken. Ik voetbal, tennis en wielren (wielrennen doe ik serieuzer en vaker)

Ik weet dat ik hier nu tussen de experts zit maar zou niet weten waar ik het anders moet vragen.
Geen ervaring met decathlon fietsen hoor. Maar deze ziet er 100x beter uit voor mountainbiken:
https://www.decathlon.nl/p/mountainbike-expl-100-blauw/336908/c246m8873351

De 'grote' merken beginnen met fietsen bij 600 euro. Cube bv. Of Scott https://www.mantel.com/scott-contrail-30-2026

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:49
@Harribo
Zoek je bewust 27,5"? Of heb je alleen naar de prijs gekeken?

Ik zou kijken naar een model met schijfremmen, bijvoorbeeld zoals hierboven.

• Maulet
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-10 16:43

Maulet

Erik de Maulet

Ik ben bijna 10 jaar geleden m'n eerste mountainbike van RockRider (RR9.1) gekocht (900€). Behalve ketting en zo olieën, en een niewe set remmen heb ik geen onderhoud gedaan.

Ik heb kort geleden een grote beurd gegeven en alle lagers, vering, stuurkop, velgen, versnellingen zijn perfect, als nieuw, geen vervangingen nodig.

De mijne is Fabrique en France. Ik gebruik hem nog steeds voor in de stad, met z'n mandje en zo :)

PD: die van jou link heeft enkel voorveren en deze zijn niet instelbaar, een simple versnelling en de rest is extreem eenvoudig. ik zou een stapje hoger gaan: https://www.decathlon.nl/p/mountainbike-expl-140-s-29-inch-beige/342770/c407m8754800

[ Voor 29% gewijzigd door Maulet op 05-10-2026 11:25 ]

9950x3d+4090

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:31
Maulet schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 11:20:
PD: die van jou link heeft enkel voorveren en deze zijn niet instelbaar, een simple versnelling en de rest is extreem eenvoudig. ik zou een stapje hoger gaan: https://www.decathlon.nl/p/mountainbike-expl-140-s-29-inch-beige/342770/c407m8754800
Maar dat is 4x zijn budget...als ik 1.000 euro ging uitgeven zou het waarschijnlijk niet aan een Rockrider zijn (met alle respect).

@Harribo, de fiets van @Jampot007 is beduidend beter dan jou keuze. Deze is natuurlijk ook een goede 100 euro duurder, maar aan de onderkant van de markt merk je zo'n 100 euro wel. Maar dit weet je zelf ook vast wel vanuit je wielren wereld.

[ Voor 5% gewijzigd door Card Nox op 05-10-2026 12:25 ]

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dit is een mooi moment van het jaar om op marktplaats te zoeken. Genoeg mensen die nu denken: aah, dit jaar weer niet gefietst, nu gaat hij op MP...

• Prulleman

Wat voor racefiets heb je en ben je daar tevreden over?

meer om een inschatting te maken wat voor type fietser je bent... persoonlijk zou ik niet graag op een "mtb" van 260 euro stappen, maar ik ben misschien ook de verkeerde om je budget advies te geven.. ik heb genoeg losse onderdelen op mijn fiets die per stuk meer kosten dan die hele fiets...
Ik ben zelf naast de MTB ernaast gaan wielrennen, eerst op een goedkope alu racefiets met velgremmen en 2x10 tiagra, werkt prima, maar bij mij begint het dan toch te kriebelen voor carbon frame, di2, hoge velgen etc, Maarrrrr.. vanuit het perspectief van een mountainbiker.. ik zou liever een goedkope racefiets hebben dan een goedkope mtb.. (tenzij je wedstrijden op de racefiets rijdt). Met dezelfde effort rijd je misschien 1 of max 2 km per uur harder op een fiets van 6k tov van een fiets van 1k. Langzamer of minder soepel schakelen vertraagd je nauwelijks en velgremmen in nederland werken prima.
Op een MTB wil je juist wel goede versnellingen, remmen, vering!!!!! en goede banden. Het liefst ook wat minder gewicht (ook lichtere wielen) want na elk bochtje moet je de hele boel weer in gang trekken. Het verschil in comfort, snelheid, plezier, ... is gewoon groter tussen een goedkope en dure MTB dan bij een goedkope en dure racefiets

Zondag een mooie wedstrijd gereden en ik was echt superblij met elektronisch schakelen op de MTB, -alle- shifts direct en foutloos
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GfFP_i15yRKaxNou_AjUqRQRu_U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ubdHrYQfGe852Hf57Jtje2oo.png?f=fotoalbum_large
alle 2483
:*)

ik snap ook wel dat elektronisch schakelen, wat al 3 x zoveel kost als die fiets die je voorsteld teveel van het goed is, maar als je 3 keer op een rit moet afstappen omdat je ketting eraf ligt, dan gaat de lol er wel van af zeg maar..

maar concreet advies, als je niet meer dan 500 euro wilt uitgeven (260 is echt te weinig... dan heb je gewoon een fiets met een derailleur en noppenbanden, dat is nog geen mtb), zoek dan 2ehands, gok erop dat je het eerste jaar niet teveel onkosten krijgt, maar nieuw begint het pas bij 1000

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 05-10-2026 15:45 ]

Strava

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:45
Maulet schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 11:20:
Ik ben bijna 10 jaar geleden m'n eerste mountainbike van RockRider (RR9.1) gekocht (900€). Behalve ketting en zo olieën, en een niewe set remmen heb ik geen onderhoud gedaan.

Ik heb kort geleden een grote beurd gegeven en alle lagers, vering, stuurkop, velgen, versnellingen zijn perfect, als nieuw, geen vervangingen nodig.

De mijne is Fabrique en France. Ik gebruik hem nog steeds voor in de stad, met z'n mandje en zo :)

Als ik 1000 EUR te besteden had, zou ik nooit een fully aanschaffen. Een fatsoenlijke kan gewoon niet voor dat geld. Met 1000 EUR kun je een hele mooie, instap, hardtail kopen.

[ Voor 57% gewijzigd door Joris748 op 05-10-2026 16:08 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Joris748 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 16:07:
[...]

Als ik 1000 EUR te besteden had, zou ik nooit een fully aanschaffen. Een fatsoenlijke kan gewoon niet voor dat geld. Met 1000 EUR kun je een hele mooie, instap, hardtail kopen.
Dat inderdaad. Als je 1 vindt en je moet de beide shocks en de wielen gaan laten servicen (want dat is vast niet gedaan als je een "goedkope" vindt) , ben je zo een hoop geld kwijt (als je het niet zelf kan)

[ Voor 6% gewijzigd door 418O2 op 05-10-2026 16:10 ]

• Harribo
Jampot007 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 11:13:
[...]

Geen ervaring met decathlon fietsen hoor. Maar deze ziet er 100x beter uit voor mountainbiken:

De 'grote' merken beginnen met fietsen bij 600 euro. Cube bv. Of Scott https://www.mantel.com/scott-contrail-30-2026
Dank. Dan zal het deze hwrs wel worden.
Waarom is deze 100 x beter?

[ Voor 3% gewijzigd door Harribo op 05-10-2026 16:59 ]

• Harribo
procaliber schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 11:18:
@Harribo
Zoek je bewust 27,5"? Of heb je alleen naar de prijs gekeken?

Ik zou kijken naar een model met schijfremmen, bijvoorbeeld zoals hierboven.
Ok dank.
Ik heb wat gelezen over de wielmaat. Heb in eerste instantie alleen gekeken naar de prijs.
Of het nu 27,5 of 29 inch is maakt mij op dit moment niet zoveel uit denk ik.

[ Voor 10% gewijzigd door Harribo op 05-10-2026 17:09 ]

• Harribo
Prulleman schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 15:37:
[...]

Wat voor racefiets heb je en ben je daar tevreden over?
Een pinarello carbon met ultegra. Zeer tevreden.
Sinds dit jaar in mijn bezit, heb 30 jaar op een retro racefiets gereden, dit is anders :)

Je hebt wrs wel gelijk mbt de mountainbike maar ik wil gewoon "een" mountainbike waarmee ik een keer in Nederland kan fietsen. Snap dat die eigenschappen van de mtb die je noemt schelen in het plezier.
Hoogstwaarschijnlijk zal ik de mtb een 4x gebruiken per jaar. Ik wil alleen met die oude mtb die ik nu heb niet over parcouren fietsen want dan kan ik 112 bellen.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10 02:29
Harribo schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 16:59:
[...]

Of het nu 27,5 of 29 inch is maakt mij op dit moment niet zoveel uit denk ik.
probeer het en je bent om.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Prulleman
Harribo schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 17:06:
[...]

Een pinarello carbon met ultegra. Zeer tevreden.
Sinds dit jaar in mijn bezit, heb 30 jaar op een retro racefiets gereden, dit is anders :)

Je hebt wrs wel gelijk mbt de mountainbike maar ik wil gewoon "een" mountainbike waarmee ik een keer in Nederland kan fietsen. Snap dat die eigenschappen van de mtb die je noemt schelen in het plezier.
Hoogstwaarschijnlijk zal ik de mtb een 4x gebruiken per jaar. Ik wil alleen met die oude mtb die ik nu heb niet over parcouren fietsen want dan kan ik 112 bellen.
Ik verwacht niet dat een mtb met grabbelbak onderdelen beter zal zijn dan die je nu hebt. Je zal echt 2e hands moeten zoeken. Je gaat er voor dien4 keer ook geen lol aan hebben . Kan je beter 4 x huren

Strava

• Jampot007
Harribo schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 16:57:
[...]

Dank. Dan zal het deze hwrs wel worden.
Waarom is deze 100 x beter?
Hij is 100 euro meer maar daarvoor krijg je wel schijfremmen ipv velgremmen. Dit remt veel beter. Het zijn wel schijfremmen met een kabel. De scott die ik linkte heeft waarschijnlijk hydraulische schijfremmen, dan kost remmen nog minder kracht.

Dat zou ikzelf het grootste verschil vinden. Maar voor die 100 euro krijg je ook betere banden, betere vering en 29 inch wielen ipv 27,5 inch.

Het verschil is ook het aantal versnellingen. De duurdere heeft een enkel voorblad. Ik zou dat wel een voordeel vinden. Maar een ander zou misschien 8 versnellingen te weinig vinden. Dat is meer een punt van persoonlijke voorkeur. De duurdere fietsen hebben allemaal een enkel voorblad tegenwoordig maar vaak dan wel achter meer versnellingen

• Jampot007
Prulleman schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 17:20:
[...]

Ik verwacht niet dat een mtb met grabbelbak onderdelen beter zal zijn dan die je nu hebt. Je zal echt 2e hands moeten zoeken. Je gaat er voor dien4 keer ook geen lol aan hebben . Kan je beter 4 x huren
Als je 2e hands zoekt moet je zelf wel handig zijn, vind ik.

Een ketting checken en vervangen bv. Komt er dan al snel bij kijken.

• Prulleman
Jampot007 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 17:34:
[...]

Bij de van 260 euro ook.. die is officieel niet geschikt voor cross country:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ur1Bd_PwxoHYapQg0dA_lqya0zU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0CLkp3jkYPGnpXx4F6qw8NXp.jpg?f=fotoalbum_large

Strava

• Jampot007
Prulleman schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 17:40:
[...]

[Afbeelding]
Ik linkte deze

Die vind ik voor Nederlandse paden wel geschikt. Zou niet aanraden ermee naar het buitenland te reizen en echt ruige trails te gaan rijden, dan is zo'n fiets ook zo naar de gallemiezen.

• Mistraller
Prulleman schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 17:40:
[...]

[Afbeelding]
Een MTB die niet geschikt is voor XC.... waar dan wel voor? gladde gravelpaadjes?

---------------

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Mistraller schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 22:04:
[...]

Een MTB die niet geschikt is voor XC.... waar dan wel voor? gladde gravelpaadjes?
Zal wel te maken hebben met garantiekwesties. Maar een fiets die net zoveel kost als een losse voorvork zou ik liever zelf ook niet teveel belasten

• Prulleman
[...]

Het is geen mtb.. het is frame met grabbelbak onderdelen en noppen banden

Strava

• Mistraller
Prulleman schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 22:09:
[...]

Het is geen mtb.. het is frame met grabbelbak onderdelen en noppen banden
Zo wordt ie expliciet wél verkocht.
Nu ben ik zelf ook gewoon meteen all-in gegaan, dus ik snap je reactie wel hoor.

---------------

• Xavier
  • Niet online
[...]

Zoals veel ouders doen, een fiets voor naar school en niet een saaie opafiets.

Mijn beide kids hebben dit soort fietsen (gehad) en dat ging 95% naar school mee. Heel af en toe de pumptrack of een kinderparcourtje. Meer niet.

• Mistraller
Xavier schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 12:40:
[...]

Zoals veel ouders doen, een fiets voor naar school en niet een saaie opafiets.

Mijn beide kids hebben dit soort fietsen (gehad) en dat ging 95% naar school mee. Heel af en toe de pumptrack of een kinderparcourtje. Meer niet.
Mijn zoon heeft ook een MTB geschikt voor school maar dat is toch echt meer fiets dan dit hoor.
hydraulische schijfremmen, naafdynamo, spatborden; wel een 2x8 Acera groepje. (Cube Aim Race Allroad) Ik heb nog overwogen om een vork met luchtvering te kopen, maar dat is er niet meer van gekomen. Uiteindelijk had hij steeds geen zin om te MTB-en dus inderdaad, er is ook hier niet veel mee gecrossed.

Nu is hij eruit gegroeid dus die fiets gaat eruit; maar ik verwacht dat ie zeker nog wel meer oplevert dan de nieuwprijs van dat ene "ding". Hij is zelfs nog verzekerd voor bijna een jaar zag ik.

---------------

• Maulet
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-10 16:43

Maulet

Erik de Maulet

Conditions123456
DescriptionBicycles and Epacs used on a regular paved surface where the tires are intended to maintain ground contact at average speedBicycles and Epacs that includes Condition 1 as well as unpaved and gravel roads and trails with moderate grades. In this set of conditions, contact with irregular terrain and loss of tire contact with the ground may occur. Drops are intended to be limited to 15 cm or lessBicycles and Epacs that includes Condition 1 and Condition 2 as well as rough trails, rough unpaved roads, and rough terrain and unimproved trails that require technical skills. Jumps and drops are intended to be less than 60 cmBicycles and Epacs that includes Conditions 1, 2, and 3, or downhill grades on rough trails at speeds less than 40 km/h, or both. Jumps are intended to be less than 120 cmBicycles and Epacs that includes Conditions 1, 2, 3, and 4; extreme jumping; or downhill grades on rough trails at speeds in excess of 40 km/h; or a combination thereofBicycles and Epacs that includes Condition 1, to be used in competition or otherwise at high speed in excess of 50 km/h such as descent and sprinting
Intended average speed range (km/h)15 to 2515 to 25Not relevantNot relevantNot relevant30 to 55
Intended drop/ jump height (cm)< 15< 15< 60<120>120< 15
Intended riding purposeCommuting and leisure with moderate effortLeisure and trekking with moderate effortSportive and competitive with moderate challenging technical trail featuresSportive and competitive with highly challenging technical trail featuresExtreme sportsSportive and competitive with intensive effort
Type of bicycle (examples)City and urban bikesTrekking bike, travel bikeCross country and marathonAll mountain, trailDownhill, dirt jump, freerideRoad racing, time trial, triathlon
Van Scott. Die fiets zeggen ze is niet geschikt voor MTB etc, hier de uitleg. ;)

9950x3d+4090

• Harribo
Jampot007 schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 17:34:
[...]

Ik zou 2e hands best wat willen kopen maar heb er heel weinig verstand van. 29 inch wielen, geen velgremmen, enige wat ik weet. Ze kunnen mij wat aansmeren.
En ben 183m,binnenbeenmaat 80-85. 85 gebruikt voor racefiets. Wil niet zelf klussen.

Zie wel cube aim mtbs op mp voor +- 400.
Whatever, heb geen haast.
Iedereen bedankt tot nu toe voor de informatie.

[ Voor 24% gewijzigd door Harribo op 07-10-2026 09:33 ]

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:46

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Mistraller schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 17:30:
maar ik verwacht dat ie zeker nog wel meer oplevert dan de nieuwprijs van dat ene "ding". Hij is zelfs nog verzekerd voor bijna een jaar zag ik.
Dat noemt met op internet een BSO. Bicycle Shaped Object. Je kan ermee fietsen, maar daar is alles mee gezegd.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Xavier
  • Niet online
Ik ben helaas weer in de tunnel terecht gekomen met dat mijn huidige MTB toch best oud wordt (6 jaar) en best veel onderhoud nodig heeft. Dus dan duiken we Marktplaats in...

Is 1500,- (vraagprijs) voor een Trek Procaliber 9.7 een oke bedrag? https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en-brommers/fietsen-mountainbikes-en-atb/m2450965338-trek-procaliber-9-7

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-10 09:08
Xavier schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 08:29:
Ik ben helaas weer in de tunnel terecht gekomen met dat mijn huidige MTB toch best oud wordt (6 jaar) en best veel onderhoud nodig heeft. Dus dan duiken we Marktplaats in...

Is 1500,- (vraagprijs) voor een Trek Procaliber 9.7 een oke bedrag? https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en-brommers/fietsen-mountainbikes-en-atb/m2450965338-trek-procaliber-9-7
Als je er nog wat af kan praten kan het best een leuke deal zijn. Voor NL trails is dit meer dan voldoende voor nog weer 6 jaar plezier.

• procaliber
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 21:49

Model zal denk ik 2022 zijn? Kosten destijds 3500,- geloof ik.
Even afhankelijk van de staat lijkt het in de basis niet duur.

• IJsbeer
  • Niet online

Dus je huidige fiets is 6 jaar oud, en daarom wil je een fiets van 3 jaar oud kopen? Los van dat je zelf de keuze moet maken of het onderhoud het je nog waard is natuurlijk.

Voor iets meer kan je ook de Scalpel overnemen die ik op marktplaats heb staan. Heb je wel een fully

https://www.marktplaats.n...5653-cannondale-scalpel-3?

• Xavier
  • Niet online
procaliber schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 10:05:
[...]

Model zal denk ik 2022 zijn? Kosten destijds 3500,- geloof ik.
Even afhankelijk van de staat lijkt het in de basis niet duur.
Ja model 2022, adviesverkoopprijs was 3299,- Hij heeft hem voor 2870,- gekocht.
Mjelnir schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 09:08:
[...]

Als je er nog wat af kan praten kan het best een leuke deal zijn. Voor NL trails is dit meer dan voldoende voor nog weer 6 jaar plezier.
Hij wil en moet er minimaal 1400,- voor krijgen. Wat natuurlijk best een prima deal is met een Carbon frame en Carbon wielen. GX aandrijving is ook niet slecht natuurlijk.

Maar er is zoveel keuze op marktplaats. Teven staat hij in Gouda, dat is vlakbij.
IJsbeer schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 10:16:
[...]

Dus je huidige fiets is 6 jaar oud, en daarom wil je een fiets van 3 jaar oud kopen? Los van dat je zelf de keuze moet maken of het onderhoud het je nog waard is natuurlijk.

Voor iets meer kan je ook de Scalpel overnemen die ik op marktplaats heb staan. Heb je wel een fully

Tja dat is het lastige. Mijn 6 jaar oude Scott was echt instap model. Maar aandrijving begint op zijn einde te raken en de banden ook. Splurge ik daar nog het geld in? Of kan ik beter wat meer uitgeven aan een nieuwere fiets.

Je scalpel is wel erg mooi. Maar er is al een bod van 1650,- Veel meer was ik sowieso niet van plan om uit te geven. Tevens "even" bekijken/ophalen zit er zeker niet in. Ik woon aan de kust :D

• Prulleman
2e hands prijzen zijn altijd erg lastig...
het 2023 model is nu ook nog nieuw te koop voor 2200, dus de advies prijzen of de daadwerkelijke aankoop prijzen zijn niet altijd relevant als er nog nieuwe in de uitverkoop staan...
https://www.fietspro.nl/t...al-white-trek-black-2023/

verder lijkt het wel een aardige deal hoor, je moet ook maar net wat in XL vinden op MP

Strava

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:37
Xavier schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 11:22:
Tja dat is het lastige. Mijn 6 jaar oude Scott was echt instap model. Maar aandrijving begint op zijn einde te raken en de banden ook. Splurge ik daar nog het geld in? Of kan ik beter wat meer uitgeven aan een nieuwere fiets.
Nieuwe Set banden 100 euro. Nieuw cassette met ketting 100 euro, nieuw voorblad 40 euro.
Dus voor minder dan 250 euro (prijzen zijn ruim genomen) kun je weer een paar jaar vooruit.

Denk er ook aan dat de meeste marktplaats fietsen ook wel een beetje aandacht en onderhoud nodig hebben nadat je het koopt. Tenminste dat is mijn ervaring. Zo is in veel gevallen de ketting wel aan vervanging toe. Dat is natuurlijk een kleine ingreep, maar ook iets wat op het moment je beweegt naar het zoeken van een andere fiets.

• chimera2
IJsbeer schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 10:16:
[...]

Blijft wel altijd een apart design die voorvork :)

Wel mooi ding.

Ben ook nog steeds wel benieuwd hoe dat nou fietst een fully

• IJsbeer
  • Niet online
chimera2 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 12:12:
[...]

Blijft wel altijd een apart design die voorvork :)

Wel mooi ding.

Ben ook nog steeds wel benieuwd hoe dat nou fietst een fully
Deze is van mijn zoon. Ik heb zelf de HT versie. Dus ik kan ze aardig vergelijken. Maar de achterdemper staat qua luchtdruk afgesteld op zijn gewicht, dus ik wordt er snel een beetje zeeziek op op wat rechtere paden.
Maar op paden met veel takken of oneffen grond heb je wel veel meer het gevoel op de grond te blijven kleven, dus veel meer gevoel met de ondergrond. Ben ik zelf niet zo'n persoon die fietst voor de snelheid, dus dan maar de voorkeur voor de 'simpelere' versie.

• chimera2
wat ik ooit begrepen heb dat als je op een fully rijd dan lijkt het alsof je in een grote logge bus zit.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:46

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Dat was in 1990 wel zo ja. Sindsdien hebben we wel wat voortgang gemaakt...

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:19
Ik zou niet meer zonder achtervering willen, het heeft mijn plezier in mountainbiken echt een grote impuls gegeven, net als een dropper.

• ZanielGa
KhaZ schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 17:27:
Ik zou niet meer zonder achtervering willen, het heeft mijn plezier in mountainbiken echt een grote impuls gegeven, net als een dropper.
En ik wilde dat ik jaren eerder terug gegaan had naar een hardtail. Veel meer plezier nu.

Dus het is allemaal hoe je rijdt en waar je je plezier vandaan haalt.

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-10 18:39
In Nederland zie ik (max. 120mm) achtervering als optioneel maar niet hinderlijk. In het buitenland zoals Belgie, Duitsland, alpen... op de leukere trail spots is het wel gewenst.

• Jampot007
ZanielGa schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 17:42:
[...]

En ik wilde dat ik jaren eerder terug gegaan had naar een hardtail. Veel meer plezier nu.

Dus het is allemaal hoe je rijdt en waar je je plezier vandaan haalt.
Kan je dat uitleggen? Ik rij altijd op een hardtail maar zit er wel aan te denken dat mijn volgende fiets een fully wordt. Beide is helaas niet mogelijk.

• ZanielGa
Jampot007 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 18:56:
[...]

Kan je dat uitleggen? Ik rij altijd op een hardtail maar zit er wel aan te denken dat mijn volgende fiets een fully wordt. Beide is helaas niet mogelijk.
Doordat een Fully een deel van een parcours glad strijkt wordt een deel van de uitdaging weg genomen. Wat er naar mijn mening voor terug komt is een getalletje met km/u wat hoger wordt. Maar snelheidsgevoel is ook een factor met het rijden. Misschien ga je wel langzamer, maar het voelt alsof je hard gaat.

Maar ik doe dit mountainbiken ook compleet verkeerd, ik kies gewoon de lijntjes die ik het meest interessant vind en niet waar je altijd het snelst op bent. (Ik waarschuw mensen die achter me rijden vaak ook dat ik niet de standaard lijnen rij)

• Prulleman
Ga een keer proefrijden.. het is echt heel persoonlijk, ik ga nooit meer terug naar een hardtail ;)
Ik rij weinig bijzonders, meestal gewoon de lokale rondjes, daarbij is qua pure snelheid weinig verschil te merken. Een rondje Dorst bv (veel korte bochten, hier en daar wat wortels en remkuilen, maar een hardtail is zeker vergelijkbaar.. Uiteindelijk staat mijn PR wel op naam van de fully, maar er zijn altijd externe omstandigheden (en fittness). Op de UHR en nijmegen etc is de fully wel echt merkbaar sneller

Maar ik wil er ook graag af en toe goed mee uit de voeten kunnen in de Ardennen, ook dat heb ik vaak genoeg gedaan op een hardtail, maar een fully maakt het gewoon leuker, sneller en veiliger. Dan rij ik ook nog weleens een keer een (lange) wedstrijd (zoals de 6 uur van 't Zand, of een marathon in de Ardennen), waarbij je dus 5-6 uur op de fiets zit, dan is een fully toch ook wel echt een voordeel ;)

Maar de ene fully is de andere natuurlijk niet. Ik ken ook genoeg verhalen over mensen met bv een neuron die er toch niet blij mee waren omdat het toch wat harder werken is op een vlak nederlands rondje (en met lichtere xc banden kom je al een stukje sneller vooruit). Maar er zijn tegenwoordig ook genoeg capabele XC MTB's. Zelf nog geen spijt van de scott spark, met 120mm en 3 standen demper is deze heel breed inzetbaar (zeker waarvoor ik em gebruik). Maar een super caliber bv is misschien wel de snelste fiets voor nederlandse xc rondjes.
ligt je focus meer op het ruigere werk, denk dan aan een neuron ofzo, of nog zwaarder

Strava

• Mistraller
zonoskar schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 09:49:
[...]

Dat noemt met op internet een BSO. Bicycle Shaped Object. Je kan ermee fietsen, maar daar is alles mee gezegd.
Ik moest hieraan denken :P

---------------

• chimera2
Prulleman schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 19:27:
Ga een keer proefrijden.. het is echt heel persoonlijk, ik ga nooit meer terug naar een hardtail ;)
Ik rij weinig bijzonders, meestal gewoon de lokale rondjes, daarbij is qua pure snelheid weinig verschil te merken. Een rondje Dorst bv (veel korte bochten, hier en daar wat wortels en remkuilen, maar een hardtail is zeker vergelijkbaar.. Uiteindelijk staat mijn PR wel op naam van de fully, maar er zijn altijd externe omstandigheden (en fittness). Op de UHR en nijmegen etc is de fully wel echt merkbaar sneller

Maar ik wil er ook graag af en toe goed mee uit de voeten kunnen in de Ardennen, ook dat heb ik vaak genoeg gedaan op een hardtail, maar een fully maakt het gewoon leuker, sneller en veiliger. Dan rij ik ook nog weleens een keer een (lange) wedstrijd (zoals de 6 uur van 't Zand, of een marathon in de Ardennen), waarbij je dus 5-6 uur op de fiets zit, dan is een fully toch ook wel echt een voordeel ;)

Maar de ene fully is de andere natuurlijk niet. Ik ken ook genoeg verhalen over mensen met bv een neuron die er toch niet blij mee waren omdat het toch wat harder werken is op een vlak nederlands rondje (en met lichtere xc banden kom je al een stukje sneller vooruit). Maar er zijn tegenwoordig ook genoeg capabele XC MTB's. Zelf nog geen spijt van de scott spark, met 120mm en 3 standen demper is deze heel breed inzetbaar (zeker waarvoor ik em gebruik). Maar een super caliber bv is misschien wel de snelste fiets voor nederlandse xc rondjes.
ligt je focus meer op het ruigere werk, denk dan aan een neuron ofzo, of nog zwaarder
Hoe is Dorst op het moment?
Ik hoorde dat de route was aangepast vanwege omstandigheden. en dat hij een stuk minder leuk geworden is.

• Prulleman
chimera2 schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 08:03:
[...]

Hoe is Dorst op het moment?
Ik hoorde dat de route was aangepast vanwege omstandigheden. en dat hij een stuk minder leuk geworden is.
Dorst is gelukkig onveranderd! Cadettenkamp (Teteringen) is helemaal verkloot, bijna niks van over. Vrachelen(Oosterhout) is wel wat aangepast, paar leuke stukjes eruit, maar is nog wel te doen.

(De omstandigheden zijn overigens de bemoeienis van Natuurmonumenten... Die hebben gewoon een hoop paden verlegd naar een recht pad naast een doorgaande brede zandweg. Om de belasting meer centraal te houden ofzo...)

[ Voor 20% gewijzigd door Prulleman op 09-10-2026 08:10 ]

Strava

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Prulleman schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 19:27:

Volledig mee eens (en rijd rond met Trail/All mountain Fully + Long travel Hardtail). Het hangt er zo vanaf wat je wilt en waar je rijd.

Op tracks waar je in bochten op een fully over wortels en kuilen gewoon door kan trappen ben je echt wel een stukje sneller. Of iets 'saai' wordt is zeker een item maar heeft vaak een stuk meer met de banden te maken (wat meer grip gecombineerd met een stuk langzamer ivm de rolweerstand) dan de rest van de fiets. Maar het is natuurlijk wel gewoon waar: voor de meeste rondjes in NL is een snellere moderne XC fiets over het algemeen wat leuker dan een heftigere fiets.

Bij overstap naar een echte XC fully is het veelal meer dat iemand er qua geometrie een klein lichtjaar (HRA & Reach) op vooruit gaat. Dat maakt het ook wat minder 'spannend' tov een 70 graden HTA op een Hardtail.

Qua technische obstakels maakt een fully sommige dingen vooral wat makkelijker en een stuk comfortabeler. Hard door een wortel tapijt of rockgarden rammen. Doe het op allebei maar daar merk je een fully wel. Idem voor jumps en drops, een fully is comfortabeler, vooral als je net niet helemaal lekker neerkomt.

Pagina: 1 ... 289 290 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic