Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 ... 7
Acties:

Onderwerpen

• Prulleman
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 19:30

Welkom in het 14e deel van Het grote Mountainbike topic hier op GoT.

Schaamteloze kopie van de startpost deel 13, alleen wat oude info geschrapt, vork ratings van 5+ jaar geleden zijn bv niet meer zo relevant, mocht je daar nog wel in geïnteresseerd zijn, klik dan op een van de vorige delen. Ook is de lijst members/fietsen geschrapt, mochten jullie die terug willen stuur dan je info per DM naar mij.

Heb je dingen voor in de topic start, nuttige informatie, leuke links? Stuur dan een DM naar mij.

Links naar de vorige topics
Deel 1: Het grote mountainbike topic.
Deel 2: Het grote mountainbike topic (deel 2)
Deel 3: Het grote mountainbike topic (deel 3)
Deel 4: Het grote mountainbike topic (deel 4)
Deel 5: Het grote mountainbike topic (deel 5)
Deel 6: Het grote mountainbike topic (deel 6)
Deel 7: Het grote mountainbike topic (deel 7)
Deel 8: Het grote mountainbike topic (deel 8)
Deel 9: Het grote mountainbike topic (deel 9)
Deel 10: Het grote mountainbike topic (deel 10)
Deel 11: Het grote mountainbike topic (deel 11)
Deel 12: Het grote mountainbike topic (deel 12)
Deel 13: Het grote mountainbike topic (deel 13)

FAQ
:? Hoe kom ik aan een nieuwe fiets?
Dit wordt met name beperkt door je budget. Globaal heb je 4 opties:
1. Je koopt een nieuwe bike bij de fietsenmaker
2. Je koopt een nieuwe fiets online (vermijd hier wel alle winkels zoals Matrabike e.d.)
3. Je koopt een tweedehands bike bij de fietsenmaker
4. Je koopt een tweedehands bike op marktplaats of elders.
Natuurlijk heeft elke optie zo zijn voordelen en zijn nadelen. Een nieuwe fiets is bijvoorbeeld niet zaligmakend. Vooral met een beperkt budget is het vaak handiger om een gebruikte fiets te kopen. Je betaald dan niet de volle mep en je hebt dan toch vaak een redelijke fiets. Uiteraard kan je dit soort vragen (mits goed onderbouwd) gewoon posten in dit topic.

:? Wat zijn handige tips voor tijdens het rijden?
Ken je fiets en vooral zijn beperkingen. Wen eraan dat hij licht is en dus ook vrij wendbaar. Als je voor het eerst click pedalen hebt, wen er dan rustig aan. Iedereen is weleens voor het verkeerlicht omgevallen omdat zn schoen niet op tijd uit de click geraakte.

Oefen ook je bochtentechniek en pas op in de regen. Rem nooit teveel in een bocht, doe dat voor de bocht. Dit leer je natuurlijk vanzelf, maar een aantal tips zijn altijd welkom. Leer ook een goede balans te krijgen op je fiets, zeker met afdalingen door de bossen kan dit zeer handig zijn.

Gravel is een bitch. Probeer niet te hard te remmen of te sturen door gravel want je gaat, tenzij je op het niveau van de elite rijdt, gegarandeerd op je plaat.

Mul zand is niet moeilijk, zolang je niet met van die achterlijk dunne bandjes fiets. Gewicht naar achter, misschien je voorwiel een beetje optillen als je de zandbak inrijdt. Snelheid proberen te houden en licht schakelen. Sturen doe je niet door lomp in te sturen maar door subtiel in de bocht te kijken. Vermijd diepe geulen want die duiden op een dieper stuk.

Probeer altijd het best berijdbare pad te zoeken, meestal het hogere deel van de track. Op harde bosgrond kan je harder gaan met minder moeite en harder door de bocht dan door de blubber. Blubber remt, en zakt naar beneden. Rijd dus de hogere delen van de track, ook al zie je het verschil in de dikte van de blubber niet. Dat verschil is er namelijk wel.

En de belangrijkste tip van allemaal: blijf oefenen, je wordt vanzelf beter d:)b

:? Uit welke materialen kunnen frames bestaan?
Aluminium is het meest voorkomende framemateriaal. Dit komt omdat er een zeer goede verhouding prijs/stijfheid/gewicht mee kan worden behaald. Een aluminium frame zal minder stijf, maar ook minder duur zijn dan een carbon frame van hetzelfde gewicht.
Staal komt niet zo veel meer voor omdat het niet zo stijf kan worden gemaakt bij hetzelfde gewicht als andere materialen. Het is echter een goed materiaal voor een beginnersfiets omdat een stalen frame bijna elke valpartij wel zal kunnen overleven en niet veel meer kost dan een goedkoop aluminium frame. Bij de zgn. singlespeeders is staal het meestgebruikte framemateriaal.
Carbon kennen we allemaal onderhand wel: het zijn vaak erg lichte en stijve frames die ermee gemaakt worden, wat meer zekerheid in een bocht en minder moeite bij het accellereren oplevert. Deze frames zijn echter in verhouding vrij duur, en bij een valpartij kan je het frame weggooien. Carbon is niet te repareren en een klein scheurtje is funest voor de stijfheid en betrouwbaarheid van het frame.
Titanium is het duurste framemateriaal, maar volgens velen ook het beste. Het kan zo worden gemaakt dat het frame comfortabel is, maar wel alle energie bij het aanzetten direct overbrengt op het wiel en zijdelingse stijfheid is doorgaans ook geen probleem bij Ti frames. Toch is het niet het ideale framemateriaal... de prijs voorkomt dat iedereen er op rijdt.

:? Hoe stel ik mijn fiets af op mijn lichaam?
Vraag die veel voorbij komt. Voorop gestelt staat dat je niet op basis van je lichaamsmaten de perfecte afstelling kan bereiken. Je krijgt er een mooie beginstand mee en finetunen doe je door naar je lichaam te luisteren. voor een goed begin check bikefitting

:? Iets over trapfrequentie
Bij het mountainbiken is hier wat minder over te zeggen dan bij het racefietsen. De trapfrequentie hangt volledig af van je ondergrond. Maar vooropgesteld moet worden dat je nooit te zwaar moet trappen. Het beste is een soepel tredje waarbij je niet te snel verzuurd. Ik zal hier ooit misschien wat meer onderbouwde informatie neer zetten.

:? Enkele termen die hier vaak voorbij komen

Groep: de verzamelnaam voor de onderdelen op je fiets. Als je een shimano XTR groep hebt zijn je remmen, naven, derailleurs, etc van Shimano XTR. Uiteraard zijn groepen in allerlei prijsklassen te krijgen. Bij Shimano is de XTR groep de duurste, dan XT, LX, Deore en nog een aantal. Verder is er op de markt ook nog materiaal van Sram te krijgen.

Vergelijkingstabel Shimano / SRAM:
ShimanoSRAM
Shimano XTRSRAM X.0 / XX1 Eagle / X01 Eagle
Shimano Deore XT SRAM X.9 / X01 / GX Eagle
Shimano Deore (S)LXSRAM X.7 / NX
Shimano DeoreSRAM X.5 / NX
Shimano AlivioSRAM X.4
Shimano Acera SRAM 3.0
Shimano Altus, Tourney, C050

Balhoofd: Het geheel aan lagers waarin je voorvork draait. Je hebt de ouderwetse waarbij het balhoofdstel in je balhoofdbuis gedrukt wordt en je hebt het nieuwere Ahead waarbij je frame meedoet.(kromme uitleg, i know).
In de lagere prijsklassen is een cartridge aheadset veruit het beste. Onderhoudsvrij en vrij duurzaam. Ze zijn echter wel een bitch om af te stellen dus als je een kort lontje hebt moet je het je fietsenmaker laten doen.
In de hogere prijsklassen moet je gewoon een chris king balhoofd kopen, die krengen gaan vaak meerdere frames mee.

Butted: Als onderdelen zoals spaken en framebuizen niet overal even dik zijn maar dik waar ze sterk moeten zijn en dun waar het niet hoeft (is lichter). Je hebt ook double en triple butted.

Columbus, Easton en Reynolds: Namen die je vaak voorbij ziet komen. Dit zijn framebuizenbouwers. Een Framemerk zoals AMerican Eagle koopt dus bij hen buizen in.

Draadband en vouwbanden: De 1e is een buitenband met een hiel (dus waar staalkabels door lopen). Je stadsfiets heeft dit sowieso. Bij een vouwband is de hiel van zachter materiaal zoals kevlar en kan je hem dus compact opvouwen. Je hebt ook nog tubeless waarbij een genaaide band om de velg gelegd wordt. Vouwbanden zijn over het algemeen lichter en soepeler dan tubeless of draadbanden, waardoor het wiel sneller in gang te trekken is en de rolweerstand makkelijk(er) laag gehouden kan worden.

Lugs: Waar 2 buizen verbonden worden. Soms zie je een soldeerrandje rondom, soms is er een soort hoes waar buizen ingeschoven worden en soms worden ze gelijmd.

LBS: Local Bike Store, ookwel de plaatselijke fietsenmaker om de hoek (zo dat scheelt een boel letters he). FM is fietsenmaker overigens ;)

Pedalen: Klikpedalen werken met een plaatje en een schoen (duh). Toeclips zijn pedalen met zo'n korfje erop. Ook hier weer verschillende soorten verkrijgbaar.

Oversized: Om een fiets sterker te maken kun je de buizen dikker maken. Je kan ook dat extra materiaal gebruiken om de diameter te vergroten ipv de dikte van de wand. Dan krijg je oversized buizen die stijver zijn maar niet zwaarder i.t.t. de normale buizen.

Ahead: Kort gezegd hebben oudere fietsen een stuurbuis die een hoek maakt en je hebt Ahead waarbij een tussenstuk (de 'stem' of 'stuurpen') tussen de stuurbuis en het stuur zit. Ahead systemen hebben ook geen schroefdraad. Check dit plaatje.

Uitvaleinden: Ookwel 'pats'. Waar je achteras uitdonderd als je je snelspanner niet goed dicht hebt zitten ;)

Cranks: De arm van trapas (bottom bracket) naar je pedaal. Meestal 17cm. Ik weet niet meer wie maar volgens mij Peter Winnen heeft zonder dat hij het wist eens een Tour gereden met 2 verschillende lengtes cranks... Dit is echter niet aan te raden omdat je ene been dan een kleinere cirkel maakt dan het andere.
Als je langere benen hebt kan je 175mm of zelfs 180mm cranks overwegen. Korter dan 165 gaan is niet altijd even slim, tenzij je echt klein bent.

Zadelstrop: Om te voorkomen dat je zadelpen naar beneden zakt bij belasting wordt de zitbuis afgeknepen. Vroeger ging dit met een imbusboutje die de spleet dichtkneep, tegenwoordig heb je een soort hoefijzertje die de zadelbuis om de zadelpen klemt.

Voorvork: Waar je wiel inzit. Veelal in verende vorm bij de mountainbike. Veel verschillende soorten in te krijgen.

Online shops
Math Salden
BikeDiscount.de
Rose
FuturumShop

Wielerfora
Fiets.nl
mountainbike.nl
Bikeforums.net

Technische sites
M-gineering
Sheldon Brown
Weight Weenies
Sleuteltopic op mtb.nl

Routes
Bikespot.nl
MTBroutes.nl
MTBroutes.be
RideMyMTB.com

Overig
mtbr ook forum!
Cyclingnews

Bedankje: @jules, @McGryphon, @Joopieboy en @Bramster bedankt voor het goede werk aan de voorgaande delen. Bedankt voor het onderhouden van het voorgaande deel.

• Prulleman
quote:
mike0001 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 10:59:
Om nog even de discussie van deel 13 af te ronden. Ik moet wel zeggen dat we in en om omgeving Helmond wel echt geluk hebben. Er zijn echt veel routes waar je vanuit je huis naar toe kan fietsen.
- Helmond Stiphout (Nuenen Blauw)
- Mierlo
- Nuenen rood
- Vlierden
- Bakelse bossen
- Lierop
- Someren
- Asten

En al die routes zijn goed te combineren. Ik fiets vaak Vlierden waar we dan Bakelse bossen of Asten bij pakken. Of vanuit Mierlo naar Lierop en door naar de Someren route.

Ik vind 2 uur fietsen en ongeveer 50 km erg fijn te doen en daar is in de omgeving veel kans voor
Dat is inderdaad niet verkeerd, hier rond Breda kom ik aan 27-28km officiele routes (Dorst, Cadettenkamp, Vrachelen), en ~45 met de heen en terug weg erbij. Mooie afwisselende routes, maar als je ze te vaak rijd, dan wordt het wel weer tijd om wat verder te kijken, zoals zondag naar Amerongen en Leersum :).

• Prulleman
quote:
Sjoewe schreef op donderdag 6 september 2018 @ 12:25:
Nou echt een succes tot zover in België... Na 5 km haakt mn reverb remote ergens achter, breekt de bevestigingsnippel af, dus de post kan niet meer omhoog en zo’n ding is hier natuurlijk nergens te krijgen :’)
Zit even te zoeken voor een workaround, maar je hebt echt druk nodig om en omhoog te halen.. dat gaat lastig worden

• Prulleman
@Ruud inderdaad.. dat maakt het niet makkelijk. een kabeltje zou je wellicht zo ergens vast kunnen zetten.
Maar wat bedoeld @Sjoewe met "bevestigingsnippel"? bevestiging zou de klem op je stuur kunnen zijn, nippel iets met de hydrauliek. Het eerste geval zou je nog creatief kunnen oplossen, maar als je systeem lek is dan houd het op.

Prulleman wijzigde deze reactie 06-09-2018 13:04 (9%)

• Prulleman
quote:
The Fatal schreef op donderdag 6 september 2018 @ 22:39:
[...]

Die routes ook veel gereden. Vrachelen route kan ik makkelijk op in haken vanuit thuis.
Nu alleen al een jaar niet gefietst, iets met een kleine krijgen, daarna weinig ambitie door slapeloze nachten, iedereen weet denk ik hoe dat gaat. Maar wel van plan om asap weer op de routes zijn. Eerst fiets eens een onderhouds beurt geven.
Ik ken het :) maar na een tijdje kan je ze gewoon meenemen :D. Van het weekend nog cadettemkamp gedaan met de jongste van 5. Voor de snelheid moet je het niet doen, maar wel lekker samen genieten :*)

• Prulleman
Ik kom met 2 of 3 fietsen achterop een zwarte focus, met @JvS en zijn zwart oranje bulls copperhead 3, @Pimmetje651 (als ie niet meer ziek is ....) met zijn rode trek top fuel 9 en ikzelf een cannondale fsi alloy 1 (zwart met groene accenten).

Als Pimmetje ziek ben ik op tijd, als ie er wel bij is kan het 10 minuutjes later worden... (kan helaas niet eerder vertekken).

Zin in :9

Ik zal even een DM groepje aanmaken met de deelnemers (inc die onder voorbehoud). dan kunnen we verder afspraken en vertragingen daar regelen ipv dit topic te vervuilen O-)
Mocht je erbij willen en ik heb je "inschrijving" gemist, stuur dan ff een berichtje, dan voeg ik je toe

Prulleman wijzigde deze reactie 07-09-2018 16:54 (26%)

• Prulleman
Ha ha gemiste kans :P maar met een beetje techniek en conditie ben je zeker zo snel op een xc hardtail hoor ;)

• Prulleman

• Prulleman
quote:
Engineer Stewie schreef op maandag 10 september 2018 @ 08:06:
Als jullie zo een toertje gaan rijden is dat waarschijnlijk niet echt geschikt voor een beginner?

Ik rij door gebrek aan een trekhaak (verboden door bedrijf) altijd in de buurt, maar ik schat dat de fiets wel in de koffer van een Arteon past... Wil ook wel eens op verplaatsing rijden...
Ik vermoed dat je met de wielen eruit en de banken plat je fiets er wel in krijgt.

Wat betreft het fietsen, je kan overal wel inschatten of je bv 20, 30 of 40 of meer km door het bos kan fietsen. Echter deze routes bevatten wel wat meer technische uitdagingen en voor Nederlandse begrippen nog wat pittige klimmetjes. Maar je zou je daardoor niet tegen moeten laten houden. Gewoon op het gemakkie, dan red je 1 van de 2 routes zeker. En niet de hard omhoog de eerste x eerst rustig je grenzen verkennen. Hetzelfde voor omlaag overigens.

En wat betreft samen fietsen, iedereen weet wel dat er verschillen zijn, je kan ook gewoon je eigen tempo rijden, ook de ~5 km ff een plekje zoeken om weer samen te komen. We hadden ook weer afhakers en dat is ook geen probleem. Kortom heel relaxed :)

Wat ik al eerder had gepost, ik vind het ook heerlijk om alleen te rijden en lekker zonder rekening met anderen te houden mijn eigen tempo te fietsen. Maar samen met anderen is dat heel anders, meer sociaal leuk dan sportief. Ik wissel het graag af :)

• Prulleman
quote:
Tylen schreef op maandag 10 september 2018 @ 08:48:
Zelf ben ik bij de grote klim van Leersum ook omgekeerd en eromheen gefietst. En Joost ook ;)

Toen ik bij de parkeerplaats weer aankwam heb ik nog steeds ouwehoeren en ben daarna alleen Hoge Ginkel gaan fietsen.

Waarschijnlijk ben ik te hard gestart en was ik kapot bij de klim. Was wel gezellig mannen, alhoewel ik nog niet weet wie wie is _O- . Ik weet nog wel de gezichten bij de fiets :P

Hier ook goed te zien dat ik vol in de 190BPM zat te trainen. Eerst maar eens die hartslag omlaag zien te krijgen.

[afbeelding]
zo.. dat is een aardige hartslag, wel mooi constant :D nou scheelt de max natuurlijk per persoon, maar volgens mij gaat zo iedereen stuk :|
Hier wat meer schommelingen in de hartslag, wat meer rustmomentjes na aanzetten voor een klimmetje etc. en een bescheiden max van 179 (maar ik ben ook -al- 39, dus dat komt aardig overeen met de berekende max HR).
https://tweakers.net/ext/f/lbdwu1JSkOr5qnBUWmrma2YE/thumb.jpg

Prulleman wijzigde deze reactie 10-09-2018 09:04 (4%)

• Prulleman
quote:
rasko schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:05:
[...]

Mooie afbeeldingen met gegevens; waarmee meten jullie 'alles'?
één geïntegreerde app als strava, en met bluetooth een hartslag/cadans meter verbinden?
zo ja, welke meters gebruiken jullie?
Ik gebruik een hele simpele garmin edge 25, een premium garmin HR band, een el cheapo cadans sensor van AliExpress.

Je kan dus heel simpel je rit starten en stoppen op je stuur (dus geen gekloot met je telefoon uit je rugzak halen etc). De basis stats kan je er ook op zien, en je kan zelfs een GPX na fietsen (lijntje zonder kaart). Na afloop wordt de rit automatisch naar Strava gezet, ik gebruik gewoon de basic versie van Strava, alleen voor het social deel en bijhouden van route/segment tijden. Voor diepere analyses moet je extra betalen. Dus mijn screenshot komt uit de garmin software, daar heb je all gemeten stats op een rijtje. De app van Garmin is tegenwoordig ook best aardig.

• Prulleman
quote:
Engineer Stewie schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:16:
Dakdragers gaat niet zo weken, door een schoudeblessure krijg ik ;ijn linkerarm niet goed boven mijn hoofd. Dat gaat geheid schade opleveren :+ .

Ik ben nu zover dat ik 75km kan rijden tegen 24+km/h gemiddeld met een full suspension fiets (suspension staat op half). Wel veel fietspaden en wat gravel. Durf alleen niet ver het bos intrekken, als er iets ernstigers gebeurd ben je alleen...

Ik heb een Wahoo Bolt fietscomputer, moet echt eens kijken voor de snelheid en hartslagmeter. Die cadans heb ik niet zo nodig.
nee klopt, cadans in het bos is nutteloos, mijn eerdere plaatje is volslagen chaos qua cadans. Als je een rondje over de weg rijd is het wel anders, dan krijg je zoiets:
https://tweakers.net/ext/f/lTtj7nhAVVO9hkO79sNISFaB/thumb.jpg

• Prulleman
quote:
Engineer Stewie schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:22:
[...]

Heb je een link naar cadanssensor op allieexpress?
cadans sensor

Prulleman wijzigde deze reactie 10-09-2018 09:26 (13%)

• Prulleman
quote:
rasko schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:35:
[...]

Thanks voor de linkjes, is kijken of er wat leuk spul bij zit.
Heb op het moment niet eens een snelheidsmeter erop zitten 8)7

[...]

Cadans in het bos nutteloos? Nutteloos omdat je onregelmatig trapt? Als dat zo is heb ik hem niet nodig namelijk ;)
inderdaad, je houd je trappers stil in bochten, afdalingen etc, ik vind het wel geinig om te zien, maar je kan er verder niks mee, je kan niet zeggen dat je het goed of fout doet, of verkeerd hebt geschakeld.
Misschien is het nog interessant bij een lange klim om te zien dat je eigenlijk nog lichter had moeten schakelen.. maar echte nuttige dingen zie ik er niet voor (voor op de weg ook minimaal)

• Prulleman
quote:
GrooV schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 09:13:
Zaterdag de Zeeland route gefietst, helaas brak met nog 5KM te gaan de bouten van mijn zadelpen af... En ik moest nog 10KM naar huis fietsen, was geen pretje voor de bovenbenen
zorg altijd voor wat tiewraps, daar kan je een hoop mee fixen onderweg, wellicht niet trailwaardig, maar wel naar huis fietsen ipv lopen of in jou geval staand fietsen

• Prulleman
quote:
Rudolf schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 11:14:
Zat wat rond te neuzen op Aliexpress. Kwam deze helm tegen.

[afbeelding]

Wel grappig. Zou oom agent hier ook akkoord mee gaan als dit je enige verlichting is op de MTB?
verlichting is verlichting lijkt me, ik geloof niet dat ze dit minder snel zouden accepteren dan een slingerend led hangertje met een knoopcel...
Of ik met een Ali helm zou willen vallen is een andere vraag.. ik weet niet wat voor keuringen die wel of niet heeft doorstaan..
quote:
Rossen schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 11:24:
Goedemiddag !
Hebben jullie enige tips voor een beginners MTB? Ik rij op dit moment uitsluitend op de weg met een racefiets en ik zou graag dit jaar minder dan 8 kg bijkomen in het winterseizoen.. 8)7

Budget zou rond de 500 euro liggen, is een Trek Marlin 5 een optie of zouden jullie iets anders aanraden ?

Alvast super bedankt !
Voor 500 euro zou ik eerder 2ehands kijken, nieuwe fietsen voor 500 euro zijn het eigenlijk altijd net niet.. Ik weet niet hoe fanatiek je op de weg fiets, maar als je inmiddels wat power kan leveren, dan gaan dit soort fietsen echt problemen opleveren als je probeert te schakelen met een beetje belasting. Iets in je drivetrain later upgraden is ook lastig met 3x7, daar is gewoon niks fatsoenlijks in te vinden (mijn 20 jaar oude fiets had al 3x8), en dan moet je dus gelijk in 1 keer alles vervangen. (het gaat niet om het aantal versnellingen, 1x11 is ook zat, maar puur qua upgraden/vervangen in de toekomst)
Ook de vering is lastig in te stellen (goedkope coil vork ipv makkelijk instelbare luchtvering).

Voor 500 euro kan je op Marktplaats fietsen vinden die vele malen beter zijn. Als je toch liever nieuw koopt, even doorsparen naar ~800-900 euro en een mooie fiets uitzoeken met minimaal deore (slx, xt is uiteraard ook prima, of sram NX) en een lucht vork.

even een random voorbeeld: https://www.mantel.com/giant-fathom-29er-1-ltd? 800 euro in de aanbieding, 2x11 slx (modern, goed, makkelijk te vervangen/upgraden) luchtvork en 2 gk lichter dan jou voorbeeld. en ook nog 29"
of deze: https://www.mantel.com/giant-fathom-29er-2-ltd nog steeds fatsoenlijk schakelspul en een airvork voor 650. upgraden wordt wat lastiger omdat je begint met 2x10 ipv 2x11 maar als dat niet de intentie is kan je prima met 2x10 deore blijven rijden (in tegenstelling tot 3x7 tourney)

Prulleman wijzigde deze reactie 11-09-2018 12:01 (5%)

• Prulleman
quote:
Rossen schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 11:59:
Ik wil vooral mijn vorm van op de weg behouden in het offseason, mijn racefiets is ongeveer 1500 euro, en ik rij tussen de 200 en 300km per week over het hele jaar genomen, meer in de zomer natuurlijk.

Ik woon in de streek rond Hoogerheide, Brabantse wal, dus rondom is er genoeg te doen/rijden met de MTB.
Moet ik dan verstaan dat een 29" interessanter is dan 27" ?

Om rond de 1000 Euro te mogen uitgeven zal ik wel eerst heel lief moeten lachen naar de bazin ;) :X
Als je een racefiets van 1500 euro hebt, dan is dat een hele andere klasse dan een 500 euro MTB. Waarschijnlijk heb je een fatsoenlijk light weight frame en minimaal 105 afmontage. Bedenk maar eens of je racefiets van 500 euro zou willen rijden met bv claris onderdelen, zware flutwielen, matige banden en 3+ kg zwaarder en minder comfortabel dan wat je nu hebt.

Als je dit soort kilometers maakt op een fatsoenlijk fiets, dan ben je ben ik bang al teveel verwend voor een low budget MTB, ik zit nu aan de andere kant, heb een MTB van ~2k en zoek een racefiets met minimaal 105 voor erbij, ik weet zeker dat ik me kapot ga ergeren als ik verder omlaag ga. Ook als ik een fiets zou kopen met 2x10 of 3x9 zou ik balen dat ik dit later niet stapsgewijs kan upgraden naar bv 105 of ultegra 11 speed onderdelen (mocht dat nodig zijn).

• Prulleman
quote:
Rudolf schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 12:07:
[...]

Dat is wel belangrijk inderdaad. Gewoon CE certificering volgens de beschrijving.
https://keyassets.timeincuk.net/inspirewp/live/wp-content/uploads/sites/22/2010/12/CE_Marks_lrg.jpg
https://www.ybw.com/vhf-m...he-china-export-mark-4607

zeg niet dat dit hier het geval is, maar zelf zooi uit china halen is altijd een extra risico...

• Prulleman
Tylen schreef op maandag 10 september 2018 @ 13:52:
Zo, even een lokaal rondje gereden. Heerlijk dat thuis werken.

• Prulleman
ik kan echt niet de hele winter de MTB laten staan.. gewoon goeie kleren aan, overschoenen, dikke handschoenen en af en toe een mooie dag uitzoeken! Met kou is prima te fietsen, bagger is een ander verhaal, dat moet wel binnen de perken blijven (op een enkele uitzondering na)

• Prulleman
beter dan je carbon fiets tegen een boom parkeren ;)
(en een felle lamp heeft een grote accu nodig als je langer dan een uurtje licht wil hebben, grote accu's zijn altijd zwaar).

daarnaast valt het nog wel mee, de accu is volgens mij maar 400 gram en een MTB van 7kg moet ik nog tegenkomen

• Prulleman
@Tylen werk jij elke dag thuis?

• Prulleman
Nice :) niet veel concurrentie bij de vrouwen op die route zo te zien ;) :D

• Prulleman
Ai.. klote man hopelijk kan je snel weer in het zadel

• Prulleman
@ElmarJ16 en? nog kunnen fietsen(/freewheelen) gisteren?

• Prulleman
is geen kattekwaad lijkt me... "gewoon" mensen die een hekel hebben aan dit soort evenementen in "hun" bos.. :|

• Prulleman
NoepZor schreef op maandag 17 september 2018 @ 14:27:
Dat kan ik ook nog eens proberen inderdaad. Ik ben nog niet helemaal overtuigd van tubeless.

Voordelen: band voelt soepeler, lagere druk (meer grip) en lekbestendig door de latex

Nadelen: geklooi, geklooi en nog een geklooi. Latex wordt een smeerboel en moet om de zoveel tijd bijgevuld/vervangen worden. Banden welke niet op druk blijven. Compressor nodig om de band op de plek te krijgen.
sja.. de nadelen die je noemt zijn niet bij iedereen van toepassing (op de smeerboel tijdens het vervangen na..de initiële setup lukte vrij clean). Die van mij blijven prima op druk (alleen de eerste paar weken was het wat minder). Mogelijk licht dit aan het type rubber /dichtheid, of aan je ventiel die niet goed aansluit. Bij mij is het ook prima gelukt zonder compressor, en met een normale pomp (joe blow), maar dat licht een beetje aan de band/velg combo.

Ik heb nu 1 x de boel vervangen (na ruim een half jaar) en dat viel eigenlijk ook wel mee.

Ik zou op zoek gaan naar andere ventielen, die wel goed in je velgbed passen (en wellicht rond je ventiel gat extra schoonmaken, zodat er niks in de weg zit voor een lucht dicht contact en een goede werking van de sealant.

• Prulleman
@bilgy_no1 qua dikkere handvatten kan je kijken naar esi chunky of zelfs extra chunky. Die bevallen mij nog steeds erg goed. Breed stuur is ff wennen, dus geef het nog even tijd.

• Prulleman
inslijten kan snel gaan, zeker op de kleine kransjes (weinig tanden om de krachten over te verdelen). Ik heb een tijdje terug ook na +/- 1500 km en sltijtage rond de .075 een poging gedaan met een nieuwe ketting, maar dat was te laat voor de 11T en 13T achter. Die ketting ligt nu in de kast te wachten tot de oude ketting en cassette verder versleten zijn. Ik ga hier ook niet te ver mee door om mijn mooie Garbaruk oval te sparen (deze zit er nog niet zo lang op en heeft natuurlijk veel meer, dikkere, langere tanden dan een klein kransje en zal daardoor ook minder snel slijten, hoewel je wel altijd op dezelfde trapt bij een 1x).
Anyway, ik hoop er de winter nog mee door te komen en dan komt er een nieuwe cassette en een 2e (en misschien wel 3e) ketting om te gaan wisselen, ben er wel van overtuigd dat je dan langer met je cassette kan doen.

blijft toch een dure hobby, kan je beter accepteren :)

Prulleman wijzigde deze reactie 24-09-2018 11:58 (3%)

• Prulleman
Ruud schreef op maandag 24 september 2018 @ 12:22:
[...]

En bij de 11 speed Shimano-groepen loopt de ketting een stuk mooier aan de buitenkant (11t) van de cassette dan aan de binnenkant.
Ja, klopt, ik denk ik een rechte ketting heb op het 3e of 4e kransje... is overigens wel met een cannondale SI crank en geen shimano, geen idee of daar nog verschillen in zitten... Op zicht gunstig voor mijn gemiddelde slijtage patroon aangezien ik nu gemiddeld met een betere kettinglijn rij, maar daarentegen zit je in de grote kransjes wel met een echt slechte lijn (bij terugtrappen in de 42T valt de ketting naar een kleiner kransje bv).

Ik heb wel eens zitten kijken of ik met spacers aan de slag kan om de kettinglijn wat te verschuiven, want mijn kettingblad heeft nog genoeg ruimte. maar dit valt niet mee...(kan voor zover ik weet niet even links en rechts omdraaien) er zit nu (uit mijn hoofd) een smalle spacer aan de driveside en een iets bredere spacer met een opstaand randje aan de NDS. Als ik verder naar binnen wil moet ik volgens mij beide vervangen, bv de DS spacer 2mm smaller en de NDS 2 mm breder.
Ik zie hier bv een hele set met verschillende maten: https://www.cannondale-pa.../61764971/Products/BB30CA

Zou je trouwens merken dat je trappers dan ook een paar mm uit het midden komen te staan?

Prulleman wijzigde deze reactie 24-09-2018 13:29 (43%)

• Prulleman
ik heb nu deze: https://garbaruk.com/prod...annondale-hollowgram.html
die heeft "variable chainline tech":

(ofwel hoe groter je blad hoe verder die naar buiten komt.. de 34T die ik nu heb komt dus net iets verder naar buiten dan de orginele 32T, was helaas niet nodig geweest omdat er genoeg ruimte was.)

Als ik een AI (hoewel ik dus geen AI frame/achterwiel heb) blad van garbaruk zou nemen dat scheelt dat 3mm in de kettinglijn, ik zou eens moeten opmeten of ik die ruimte heb, dat zou weleens net te krap kunnen worden.

(veel keuze in chainrings heb je ook niet met een cannondale direct mount... en je kan dus ook geen spacers tussen je spider en chainring zetten omdat het direct mount is)

• Prulleman
Tylen schreef op maandag 24 september 2018 @ 14:21:
Ik moet ook vervangen. Maar ben lui :P Zal vanavond even opmeten wat ik allemaal nodig heb. Momenteel staat er +1600km op de fiets met alles nog origineel. Dus ga ketting, cassette en voor tandwiel vervangen.

Wat ik mijzelf afvraag, moeten die twee kleine tandwieltjes van de achterderailleur nooit vervangen worden?

Edit: Derailleurwieltjes dus. Kosten ook niets. Ook maar dan gelijk bestellen ;) https://www.futurumshop.n...ifters/derailleurwieltjes
als je er nu 1600 km op hebt zitten en je bent van plan alles te vervangen, rij dan gewoon door totdat je problemen krijgt! ik weet vrij zeker dat je de winter nog wel doorkomt, en misschien nog wel veeel meer.
Waarom vervangen als het nog niet doorslaat?

je derr wieltjes gaan overigens vaak een stuk langer mee, hier komt veel minder kracht op. Als ze nog soepel draaien zou ik ze lekker laten zitten.(of anders uit elkaar halen en schoonmaken).
Ze hebben in ieder geval geen negatief effect op de slijtage van je ketting, zoals bijvoorbeeld een versleten (net niet doorslaan) voorblad wel een negatief effect kan hebben

Prulleman wijzigde deze reactie 24-09-2018 14:27 (17%)

• Prulleman
Tylen schreef op maandag 24 september 2018 @ 14:29:
[...]

Ja opzicht heb je daar een punt. Maar ik vind het ook leuk om te doen (het vervangen/schoonmaken).

De Canyon zal "waarschijnlijk" nog wat langer op zich laten wachten omdat ik, wat sneller dan verwacht, mijn race motor verkocht heb en ik dus opzoek moet naar een nieuwe ;)
Daardoor ga ik wat langer op de CUBE fietsen. :9

(Maar dit kan weer per maand veranderen hahaha)
ik zou dan toch mijn geld ergens anders aan uitgeven :D
Als je nu de winter in gaat met een nieuwe aandrijving, kan je je cube toch niet verkopen met een aandrijving "als nieuw".. dus juist daarom zou ik de de oude aandrijving lekker oprijden.

• Prulleman
Tylen schreef op maandag 24 september 2018 @ 14:35:
[...]

Maar ik wil de aandrijving niet 'als nieuw" verkopen :P Zet er liever eerst nog even 200km op ofzo.

Maar je hebt wel gelijk. Maar wil zo graag sleutelen :(

* Tylen rijd hem wel verder op totdat hij door gaat slaan. Maar haalt hem wel even uit elkaar om lekker te poetsen.
verdiep je eens in het servicen van je vork :) bij 1600 km kan het zeker geen kwaad om een lower leg service te doen en je seals te vervangen! Een uitdagender klusje dan het vervangen van je tandwielen en ketting. Misschien kan je nog wat tunen met volume spacers en je vork wat meer optimaliseren/afstellen voor jouw gebruik. Daar valt vaak best nog wat te halen als je wat meer ervaring hebt opgedaan en in staat bent het verschil te voelen

Prulleman wijzigde deze reactie 24-09-2018 18:37 (15%)

• Prulleman
@Tylen je hebt een 1x11 toch? een NW voorblad kan met 1600km toch niet al zover ingesleten zijn...? zelfs een alu blad zou het langer vol moeten houden..

• Prulleman
kan je er ook gelijk 1x van maken :) grotere cassette, NW voorblad en klaar!

• Prulleman
Tylen schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 09:34:
[...]

Zat ik dus ook al aan te denken. Maar dan moet ik de kabels verwijderen van de voorste derailleur en die lopen door het frame. Laat het dus gewoon zitten ;)
Kabels verwijderen is het probleem niet hoor :D dat is zo gedaan. Als ze er uit zijn weer terug plaatsen is een ander verhaal, bij vernieuwen wil je eigenlijk de oude kabel gebruiken als geleiding. Zonder moet je met magneten aan de slag..

Maar als je over bent op 1x wil je waarschijnlijk niet meer terug, maar het kan altijd nog. ;)

• Prulleman
hmmm, nationale vette remblokken dag.. net rondje Dorst en Cadettenkamp gedaan, maar tijdens het wegbrengen van de kids naar school piepte mijn achter rem al, paar keer remmen later totaal geen power..

ik denk dat ik al wel weet hoe het is gekomen, bij mijn laatste ritje de fiets afgespoeld en iets te fanatiek te ketting te drogen door hard achteruit te trappen (en zo het water eraf te slingeren). dan spettert er natuurlijk ook vette zooi van je ketting naar je schijf.. :(

Ik heb nog een setje blokken op voorraad liggen, maar deze huidige zijn nog niet zo oud, dus vanavond ook maar eens in de oven leggen :)

• Prulleman
Ik heb een Tifosi Camrock Fototec (met meekleurende glazen). Dat meekleuren helpt natuurlijk niet tegen de flikkeringen tussen de takken door, maar ik moet zeggen dat ik vanochtend van half negen tot 10 geen last van de zon heb gehad. De meekleurende glazen bevallen eigenlijk prima, je hebt het eigenlijk niet door, maar de lichtdoorlatendheid is eigenlijk altijd wel prima :). (behalve als het echt hele felle zon is, dan is een echte donkere wellicht beter, maar in het bos is het nooit zo fel).

Verder heb ik altijd zachte lenzen gehad, maar zit nu in de proefperiode van nachtlenzen, en dat principe bevalt erg goed, alleen bij mij zwakt het net iets te snel af, in de avond zie ik niet scherp genoeg meer en krijg ik last van halo's rond lichtbronnen, mogelijk doordat ik qua sterkte rond de grens (-4) zit icm met de grote van je pupil. In de nacht word zeg maar een klein stukje van je oog vervormd, waardoor je in het donker met grote pupillen aan de randen "buiten de behandel zone" zit. Mogelijk valt er nog iets te tweaken waardoor dit verbeterd, ander moet ik weer terug naar zachte lenzen.

Maar mochten nachtlenzen wel goed werken voor je is het erg prettig, scherp zien zonder dingen in je ogen :) (wel duurder dan zachte lenzen overigens, zeker als je ze sporadisch gebruikt). Daarnaast heb je nog het voordeel dat het in principe verder achteruitgang van je ogen beperkt. Dus in die zin is het bij -1,5 misschien juist wel goed

• Prulleman
mike0001 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 08:55:
Gisteren een rondje moutainbiken waarbij het schakelen niet helemaal lekker liep.
even geprobeerd wat er mis is een keertje op en af schakelen gedaan.
Liep de ketting van mijn tandwiel af in mijn achteras. Trok die heel mijn derailleur krom :(
Toch met wat buigen redelijk weer goed gekregen en doorgegaan.
Nu heb ik dus last met schakelen dat hij niet lekker loopt. Heeft iemand tips hoe je dit het beste kan repareren?
Is je derailleur krom of je pad?

Als je pad krom is kan je deze vervangen (specifiek padje voor je frame) of met een speciale tool (laten) rechtbuigen.

Als je derailleur krom is moet je kijken of het probleem alleen in de kooi zit of dat de rest ook gaar is. Als het alleen de kooi is kan je deze (vaak) los vervangen, Maar de kans is ook wel aanwezig dat het beter is om de hele derailleur te vervangen..

Ik vermoed dat het alleen je pad is en dat vervangen misschien wel de beste optie is, ik weet niet hoe krom dat ie stond, maar 1 tik van een val richten is wat anders dan een padje uit de kreukels draaien.

Met de hand rechtbuigen is niet echt een optie, daarmee gaat je fiets nooit meer perfect schakelen

• Prulleman
derailleur afstellen is geen rocket science, gewoon de stappen volgen en het is zo gebeurd (met recht materiaal althans ;))

- H/L limieten afstellen, met de H/L schroefjes ervoor zorgen dat je ketting er niet meer af kan lopen, je derailleur mag dus niet verder kunnen bewegen dan de buitenste kransjes.
- B schroef afstellen, Zorg voor ongeveer 1-2 cm ruimte tussen je bovenste pulley en je grootste kransje, je moet dit later nog optimaliseren als de kabelspanning ~goed staat.
- kabelspanning goed zetten, als je te langzaam omhoog (groter kransje) gaat, kabel strakker (stelschroef naar buiten), te langzaam naar beneden, stelschroef losser.
- B schroef finetunen, zo dicht mogelijk op de cassette voor het meest directe schakelgedrag, maar te dicht erop geeft extra wrijving en lawaai, dus dan moet ie weer iets ervanaf.

Als je onvoorspelbaar schakelgedrag hebt en dit niet weg krijgt is er waarschijnlijk toch nog iets krom :)

Parktool heeft erg mooie tutorials vind ik:
YouTube: How to Adjust a Rear Derailleur – Limit Screws & Indexing

• Prulleman
@drBunhead ziet er goed uit! begint bij mij ook een beetje te kriebelen om bikepark ritjes te doen, maar het huren van fiets + bikepark waardige gear houd me nog een beetje tegen.
(en was even aan het opzoeken wat voor bike je nu hebt en kwam je post over je crash met open helm tegen... dat benadrukt ook wel weer dat je toch beter full face kan rijden in een park..)

• Prulleman
@drBunhead Mooie bak hoor! Lijkt me heel veel beter dan de gemiddelde nederlandse fiets voor een bikepark. Full sus., dikke remmen, dropper en slack genoeg.

Ik geloof ik dat op mijn XC hardtail ook nog wel heelhuids beneden zal komen (met enigzins aangepaste snelheid), maar of het de moeite waard is vind ik lastig in te schatten

• Prulleman
Ruud schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 06:16:
[...]

Een schijf moet ook schoongeveegd worden en dat duurt exact even lang.

Een schijfje is veel makkelijker te vervangen dan een velg. En een losse schijf hoeft maar 1 ding te kunnen, remmen. Dus materiaalkeuze en behandeling is toegespitst op 1 toepassing in plaats van en een sterk wiel en goed remmen. Daarnaast heb je geen last meer van slagen in je wiel.

Maar op dit moment zou ik me druk maken om de verkrijgbaarheid van onderdelen.
Schijfje zit wel wat verder van de modder vandaan natuurlijk!
Maar ik heb nog lang door gereden op mijn oude fiets met XT v-brakes. Met gemiddeld gebruik is dat prima te doen, ook vaak genoeg mee in de Ardennen geweest. Performance van de remmen is niet het issue.

• Prulleman
En 2 rechter pedalen... :*)

• Prulleman
Maar voor MTB wordt de term 28" niet gebruikt... 26", 27.5" 29" kan allemaal, maar 28"...
(Los van het feit hoeveel inch je daadwerkelijk meet...)

• Prulleman
Of wielrenners, die werken normaal gesproken met 28"

• Prulleman
stickyfish schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 13:32:
Ik heb weer een fiets gevonden die misschien wat is:

https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr

Wat denken jullie er van? Zou dit iets zijn?
Ik denk niet dat ie 300 euro waard is, maar ik weet zo niet wat voor vork erop zit en hoe die er aan toe is. Is het een redelijk vork die netjes geserviced is, dan is 300 misschien nog wel redelijk, maar als het een gare coil vork is, dan zou ik em links laten liggen.
Verder is een SLX achter derr. leuk, maar icm met acera schifters schiet je er niet veel mee op, aangezien een groot deel van de schakelkwaliteit,met name de precisie en het gevoel uit de shifter komt.
Nou zal dat ook niet de duurste upgrade zijn, maar dan kom je bij de vraag hoeveel speed is ie? ik tel volgens mij 8 kransjes, dus als je dan een slx of xt shifter wilt hebben, dan moet je aan de retro gear, want die zijn al jaren 9-10-11 speed.

Misschien ben ik te kritisch en kan je binnen jou budget niet meer verwachten, maar mijn voorkeur zou uitgaan naar een nieuwe fiets met >=slx en een lucht vork vanaf 800-900 euro. Ook om het uit te proberen, misschien schrijf je er meer op af en kan je em niet goed (zonder veel verlies) verkopen als het niet bevalt, maar je moet er ook voor zorgen dat het je KAN bevallen met een fatsoenlijke fiets. met weinig kennis 2e hands kopen kan een hoop frustratie geven (en onverwachte kosten). Je weet nooit of de vork functioneerd zoals het hoort, misschien zijn de remmen niet goed of toch net een tikje vervuild met vet, misshien is de drivetrain toch zover versleten dat het niet het niet optimaal werkt en ga je met een nieuwe ketting de mist in en moet je ook een nieuwe cassette + chainrings voor. etc etc.

(mijn punt is dat je bij een 2e hands fiets eigenlijk wel verstand van zaken moet hebben, bij aanschaf, maar ook in de eerste fase bij het rijden en onderhouden)

• Prulleman
@VivaAtloni Zo'n bleedblock heeft wel degelijk een functie, daarmee top je het hele systeem precies met de juiste hoeveelheid olie af, afgestemd op wat je nodig hebt voor de dikte van nieuwe blokken en een nieuwe schijf.

Als je met de calipers te dicht bij elkaar gaat bleeden, kan het zijn dat je teveel olie in je systeem stopt, waardoor je mogelijk geen verse blokken er tussen krijgt als die later vervangen moeten worden.

Verder moet je de blokken ook verwijderen om contaminatie te voorkomen, 1 druppel olie is funest.

Prulleman wijzigde deze reactie 11-10-2018 22:38 (4%)

• Prulleman
We zitten met de familie in CenterParcs vlakbij Winterberg, en was eigenlijk van plan om gewoon een rondje te gaan fietsen in de buurt, maar nadat we gisteren bij de rodelbaan etc met de kids zijn geweest dacht ik dat de meeste tracks van het bikepark wel te doen zouden zijn met mijn xc hardtail. Zonder problemen alle blauwe en rode routes gereden. Grote gaps en drops zie ik niet zo zitten, dus de zwarte heb ik laten schieten, maar d eerst ging prima, zadel laag en lekker rollen! Was zeker de moeite waard, met wat ervaring, zelfkennis en voorzichtigheid is het prima te doen zonder dikke bak.

• Prulleman
@Klitse gewoon 100mm, mijn fiets is echt een pure xc MTB, maar misschien scheelt het dat ik al 25 jaar niks anders gewend ben

• Prulleman
Klitse schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:57:
[...]

Kijk, dat is goed nieuws. Dan zou ik op zijn minst van de makkelijkste track af moeten kunnen komen zonder dood te gaan.

Was het vooral genieten of samengeknepen billen?
Vooral genieten! En de makkelijkste tracks zijn voor iedereen wel te doen, de rode met wat ervaring ook, de zwarte geen idee, daar kom ik denk ik wat te kort qua skills, materiaal, protectie (ook te huur overigens) en lef. Belangrijkste is denk ik zelfkennis.

• Prulleman
Die link van 1000 had ook een RS vork, dus zeker een duurdere versie... Heb even gezocht en niks gevonden, maar kan goed een nieuw prijs van 500-600 zijn geweest

• Prulleman
http://www.tweewielerreus.nl/fietsen.php?fiets=2664
Volgens mij moet het die zijn, nieuw dus al voor 629 te vinden, wellicht minder als je verder zoekt, dit was de eerste hit met prijs

• Prulleman
1) je hebt een goede (dure..) vork die de moeite waard is om regelmatig te (laten) servicen, in dat geval zou je geen lockout nodig hebben omdat de vork goed werkt

2) je hebt een gare (goedkope) vork, waarbij het niet de moeite waard is af en toe een 100 euro service beurt er tegen aan te gooien, dan zou ik ook de lockout lekker zo laten.

Mocht je veel op de weg rijden en een goede vork hebben zou je het mee kunnen nemen als ie toch voor onderhoud weg moeten.

Ik denk (niet zeker) dat het inderdaad niet goed is om met een kapotte lockout door te rijden, althans, in de geactiveerde stand, dan kan je zaken verder stuk rijden, maar zolang je de lockout niet gebruikt moet het volgens mij geen probleem zijn.

(mijn lockout van mijn lefty haperde soms met het uitschakelen, wellicht te weinig gebruikt en wat opgehoopt vuil, aangeven bij de service en nu werkt het weer, maar ik gebruik de lockout zelden)

Als je een remote locktout hebt kan het ook gewoon een kabelspanning issue zijn, kijk eens of ie nog wel locked als je de kabel iets strakker zet.

• Prulleman
Roelio86 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 11:40:
[...]

De Cube LTD: https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr

De Cube Reaction Race: https://www.fietsenwinkel...2gZwr6EAYYAiABEgLRpvD_BwE

Rij zo min mogelijk asfalt, het meeste bospaden en ook wat MTB routes. Woon in een vlak deel van Gelderland, dus weinig heuvels en klimmen voor mij.
950 is denk ik veel teveel voor de LTD, die werd aan het einde van zijn tijd voor 1300 nieuw verkocht. Dan zou ik lekker voor nieuw gaan, dan heb je een mooie frisse GX schakelset, die zeker niet onderdoet voor een gebruikte XT set.

Je moet alleen voor jezelf bepalen of je 1x12 of 2x11 fijner vind en ik weet niet wat het verschil in geo is tussen die 2 fietsen, maar wellicht zijn die vergelijkbaar. (maar voor wat je aangeeft zou wat mij betreft 1x12 de voorkeur hebben)

de vork van de 2ehands is denk ik beter, maar als die niet onderhouden is dan schiet je daar ook niks mee op.

• Prulleman
Roelio86 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:09:
[...]

Misschien een domme vraag hoor, maar is het zwaarste verzet zwaar genoeg voor vlakke stukken. Welke snelheid haal je hier ongeveer mee zonder als een gek te moeten trappen?
http://ritzelrechner.de/?...90&SL=2.6&UN=KMH&DV=speed
dit voorbeeld is een eagle cassette met een 32T voor en 29" (mocht het voor jou situatie anders zijn kan je dat heel makkelijk aanpassen). Ook je cadans kan je bv prima aanpassen (staat nu op 90)

Je kan op de 10T dus comfortabel 40km/u rijden met een cadans van 90, tenzij je veel wegafdalingen doet moet dit ruim voldoende zijn. Wat een groter verschil geeft is dat de volgende stap (12T) een snelheid van 33.5km/u geeft, dat zijn aardige stappen. Kortom als je het belangrijk vind om bv 90rpm te trappen, dan kan je dat op de weg met 28.7, 33.5 of 40.2 km/u (nu komt dat niet zo heel precies, maar op een racefiets kom je hier niet mee weg).
Heb je het over vlakke stukken op bos ondergond, dan zit je meer waarschijnlijk op de 14 of 16T en heb je dus 2 versnellingen over en zitten de snelheden bij 90rpm ook dichter bij elkaar.

Als je weinig lang, steil klimwerk doet, en je hebt sterke benen, dan kom je ook nog wel weg met een groter voorblad (een 34 of 36T), daarmee verschuif je je bereik redelijk wat. en met de 50T achter kan je toch nog aardig klimmen.

ik heb het al vaker gezegd, maar persoonlijk vind ik een 1x setup ideaal. Maar dan heb ik het over ritjes voornamelijk in NL en door het bos. daar heb je toch nooit tijd om de ideale versnelling te zoeken omdat je veel te veel varieert in snelheid en versnellingen door all bochtjes en klimmetjes. en het bereik van een dubbel of trippel is in nederland ook niet nodig.
Met een 50T cassette kom je qua bereik aardig in de buurt van een dubbel, maar ik kan me voorstellen dat als je in de alpen gaat rijden een dubbel toch prettiger is. (maar ook weer persoonlijk). Als je veel waarde hecht aan de ideale cadans, dan heb je met 11 of 12 versnellingen ook gewoon niet genoeg, dan kan je ook gewoon beter een fiets met een dubbel rijden, of een fiets voor op de weg erbij, want in het bos heb je (mijns inziens) de fijne tussenstappen niet nodig.

@Klitse 50 km/u met 32Tx10T en 29" haal je met een cadans van 112 rpm, dat is inderdaard prima te doen om even vaart te zetten bij een korte afdaling, maar niet voor lang. en die 40km/u is inderdaad ook de juiste inschatting als je naar de ritzelrechner kijkt :)

Prulleman wijzigde deze reactie 25-10-2018 09:34 (5%)

• Prulleman
mooie fiets, maar wat een afgrijselijke bar tape icm het frame.. 8)7

• Prulleman
is iemand bekend met deze routes:
http://www.mtbroutes.be/routedetail.php?id=25

ik zit dit weekend daar in de buurt (kwartiertje met de auto eronder) in Lorce

aanraders bij Aywaille, er zijn en nogal wat namelijk, of wat anders in de buurt?

/edit, ook hier maar eens lezen: http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?f=11&t=80398

Prulleman wijzigde deze reactie 26-10-2018 12:04 (16%)

• Prulleman
Als het met name op de rechte stukken is dan zou het niet zoveel met gewicht (van de velgen/banden) te maken moeten hebben, dan denk ik ook eerder aan een aanlopende rem of zoals eerder gezegd dichtgeknepen wiel lagers. simpele check, hoelang blijven je wielen draaien als je de fiets optilt en er een slinger aangeeft? (het zou nog kunnen zijn dat met druk erop andere krachten werken waardoor er dan wel iets aanloopt, maar dat is wat verder gezocht).
Op rechte stukken gaat ~2.5-3KG KG verschil (deze is 12.6) ook niet merkbaar zijn, de 29"wielen zouden dat nog moeten opheffen. (bij versnellen en klimmen zou je het verschil in gewicht beter moeten merken.

De rolweerstand van de banden kan ook nooit zoveel meer zijn, dus daar pak je ook geen 25% verlies.

kortom, check alle draaiende onderdelen of ze vrij van weerstand draaien (wielen, maar denk ook aan je trapas, vrijloop, ..?)

• Prulleman
@nickdew nog iets kunnen vinden wat aanloopt? Ben wel nieuwsgierig :)

• Prulleman
Je rem zal ff opnieuw gecentreerd moeten worden, als je van plan bent meer onderhoud zelf te gaan doen, laat je dan vooral niet tegenhouden, zelfde voor de derailleur, die hoort elk kransje gewoon snel te pakken. Maar als je niet van het sleutelen bent, een nieuwe fiets zou gewoon goed afgesteld moeten zijn, dus je kan er ook mee terug.

(Terug gaan kost je waarschijnlijk meer tijd en moeite en een stuk minder voldoening)

• Prulleman
Farezz schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 20:09:
Goedenavond,
Ik wil ook graag beginnen met mountainbiken en heb even een paar dagen rondgekeken op MP. Nu heb ik een, zoals het lijkt, een mooie fiets gezien alleen kan ik hier niks over vinden.
Merk/naam: cyctec full suspension
Shimano XTR derailleur
Magura schijfremmen
Deore shifters+crankset
Taurus velgen
Suntour Axon voorvork
Nu zou ik graag willen weten van jullie of dit iets is om mee te beginnen of dat ik beter voor iets anders kan gaan kijken.
Nogal afhankelijk van de leeftijd en staat van de onderdelen icm de prijs..

Maar als ik de juiste heb gevonden op MP lijkt het me een behoorlijk gedateerde fiets.. en dan een FS... Zou eerder naar een recentere hardtail kijken in deze prijsklasse

• Prulleman
Farezz schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 22:46:
Bedankt voor de feedback. Ben vooral van plan om in bossen te fietsen, danwel onverharde wegen. (Edit: dr zit hier in de buurt ook een mooie trail: Montferland, die ik ook zeker ga bezoeken) Ben zelf 1.90m lang.
Budget, tja lastig te zeggen, maar laten we zeggen tussen 300-500. Denk zelf dat een 2e hands dan beter is zodat je dan in ieder geval geen crappy/zwak frame hebt.
met dat budget kan je inderdaad beter een 2ehands fiets zoeken, maar achtervering zou ik bij een start fiets nog even achterwege laten, bij de goedkopere en oudere fietsen haal je hier weinig voordeel uit (of slecht ontwerp, slecht materiaal, slecht onderhouden, etc, zodat je er alleen maar nadeel en extra kosten aan hebt).

Op MP staan inderdaad wel een aantal 29ers (voor iemand met jou lengte heeft dat wel de voorkeur) voor ~500 euro, probeer qua afmontage te zoeken naar minimaal deore, let hierbij ook op de shifters en niet alleen op de derailleur.

• Prulleman
@Martin Sturm ik rij nu ook nog geen 1.5 jaar op een recente fiets, daarvoor een zelf opgebouwde oldtimer van 20+ jaar oud, ook v brakes,maar wel met XT en xtr. Grootste verschil is toch wel de vork denk ik, die elastomeer blokjes hadden toch wat vreemde eigenschappen in een vork :D. Ook van 26 naar 29" is behoort anders, ff wennen, maar daarna zeker sneller op Nederlandse routes

Fully of hardtail... Ik heb toen bewust een hardtail genomen, maar als ik opnieuw zou moeten kiezen, had ik mijn budget nog iets opgerekt en een fully gekozen. Heb nu 1800 uitgegeven, en voor een fully zou ik zo rond de 2500 gaan zitten denk ik... Maar voor minder heb je ook al heel wat..

Prulleman wijzigde deze reactie 01-11-2018 18:42 (7%)

• Prulleman
Ruud schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 12:38:
@Roelio86: Ik heb nog nooit een volledig vrijlopende rem gehad. Remschijven van een fiets zijn ook nooit recht dus als je het voor elkaar krijgt chapeau maar het is niet gek als het geheel gewoon niet perfect vrijloopt.
Daar kan je wel wat nuance in brengen.. als je de fiets optilt en een slinger eraan geeft, dan zou ie toch wel vrij mogen lopen. Met wat externe krachten erbij, zoals flink sturen, of hard op de trappers, icm met wat zand/modder/... dan zal je regelmatig wat horen ja.

(maar een beetje aanlopen kan verder geen kwaad, slecht gecentreerde remmen zullen echter niet optimaal presteren, als je altijd eerst met 1 blokje de schijf opzij duwt waarna pas het 2e blokje aangrijpt, dan mis je toch wat remkracht. )

Prulleman wijzigde deze reactie 02-11-2018 13:44 (16%)

• Prulleman
Gisteren Westenschouwen (oranje) gefietst, erg leuk rondje, lekker wat hoogte verschil met net een tikje uitdaging in de afdalingen.
-Eraser- schreef op zondag 4 november 2018 @ 15:29:

...

Meteen maar even een soort van vraag: ik was van plan andere handgrepen te nemen, die hopelijk iets meer dempen. Op verschillende sites, en deze topic-reeks, kwam ik de ESI Chunky tegen. Bij de lokale fietsenmaker kosten deze 20 euro; is iets meer dan gemiddeld, maar dan worden ze er ook gelijk op gezet. Moest er nog even over denken, maar lijkt me een goede upgrade? ;)
Prima keuze wat mij betreft, ik heb ze zelf ook, zeker met wat grotere handen zijn wat dikkere handvatten prettiger. Er is echter nog veel meer, je ziet ook een aantal merken die een soort dikte verloop toepasse, schijnt ook prettig te zijn. Ik heb nu dus de chunkies, maar ik zou ook nog wel eens wat anders willen proberen. Bedenk wel dat je misschien met ei ter handschoenen juist minder nodig hebt, dan zouden dikke handvatten misschien net teveel kunnen zijn.
Tylen schreef op zondag 4 november 2018 @ 15:31:
Vanmorgen lekker rondje Hooge Vuursche gedaan maar merkte dan mijn gezicht toch wel erg last had van de kou. Waarmee bedekken jullie je gezicht? Soort van bivakmuts ofzo? ;)
Vorig jaar genoeg in de kou gereden, maar met een dun mutsje onder de helm was het voor mij wel genoeg (bij AliExpress voor een euro ofzo). Iets over je oren is wel belangrijk als het koud is.

Prulleman wijzigde deze reactie 04-11-2018 16:09 (5%)

• Prulleman
Ik weet niet of je ergens een hele goede aanbieding hebt gevonden, maar als je 400-500 euro uit gaat geven aan een wielsetje, laat er dan 1tje spaken, helemaal op jou wensen afgestemd. (Bv toch wat bredere velgen dan 22 mm). Waarschijnlijk zit een deel van je probleem ook in slechte spaakspanning naast het gewicht. Ik vermoed dat een even zwaar handgespaakt setje al een stuk beter aanvoelt.

/Edit, bij futurum is ie wel redelijk betaalbaar, 333, maar toch zijn er volgens mij veel betere wielen te krijgen... (Voor niet heel veel meer)

/Edit 2, maar uitverkocht...

Prulleman wijzigde deze reactie 04-11-2018 23:22 (18%)

• Prulleman
@Galois volgens mij is deze 1 jaar ouder, maar met dezelfde velgen, maar wel tubeless ready dus.
http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=116954

• Prulleman
Galois schreef op maandag 5 november 2018 @ 19:18:
[...]

Deze heb ik idd. Maar ik zie nergens in dat draadje staan dat ze tubeless ready zijn. Alleen dat tubeless rijden aangeraden wordt...

De huidige versie van deze Rovals zijn tubeless ready, maar of deze velgen uit 2014 dat ook zijn...?? Kan nergens de specs vinden :(
http://www.mountainbike.n...ic.php?p=1945141#p1945141
Ah, je hebt gelijk, ik had die opmerking aan de TS toegekend, maar dat was een andere user...

• Prulleman
dus de ralph met de lijn rechts zit dus fout, maar dan is het van belang of het het oude of nieuwe model ralph is. Bij de oude maakt het qua noppen in ieder geval niks uit, bij de nieuwe wel, die staan gebogen met de "punt" naar voren

oud:

new:

• Prulleman
of je laat grip liggen, waardoor je toch net onderuit gaat in een snelle bocht

• Prulleman
Hier viel het mee vanochtend, om 7 uur regende het nog behoorlijk, maar vanaf 8 uur was het droog, kwart over 8 vertrokken en rond 10 uur scheen de zon zelfs :)
Lekker ochtendje om te fietsen, alleen met een hoofd vol snot gaat het toch iets minder soepel :N. Hele drieluik rond Dorst gepakt, maar vrachelen viel wat tegen, meer modder, remkuilen etc (vorige week was daar geloof ik een toertocht overheen gegaan). Die voelde daardoor wat zwaarder dan de rest, Dorst en Cadettemkamp lagen er beter bij.

• Prulleman
demper, lees achterdemper ipv vork. Daar heb je wat meer/eerder last van het verliezen van je trapenergie.
En met 170mm @ElmarJ16 kan je waarschijnlijk ook eerder een lockout gebruiken dan met een 100mm ;)

(hoewel het ook weer heel erg afhankelijk is van waar en hoe je fietst, als je met je dikke enduro/trail bike vooral bikeparks en downhill doet, dan zal je een lockout ook zelden gebruiken, terwijl als je echt wedstrijden rijdt je wellicht je XC fiets ook bij de massa start op asfalt wilt locken.)

Ik denk dat dit weer een mooi voorbeeld is van iedereen lekker zelf laten kiezen wat ze prettig vinden. Ik lock mijn vork weleens op de weg, maar vaak vergeet ik het ook en merk er ook geen nadeel op cruisesnelheid (alleen bij sprinten). In het terrein is ie nooit gelocked, ook niet bij een lange klim. Maar wie weet heeft iemand anders een hele andere techniek, of een andere vork, waarbij het juist wel beter is.

• Prulleman
@Ruud Nee, 100% onderbuik gevoelens!

• Prulleman
@Ruud ook met een ander frame? Design van de scharnierpunten etc is van erg grote invloed

• Prulleman
De kou kost volgens mij ook nog wel wat extra energie. (Te warm overigens ook, beste is 15 graden ofzo, hoewel dat ook wel persoonlijk zal zijn)

• Prulleman
Autocorrect voor gelletje :D

• Prulleman
ElmarJ16 schreef op maandag 19 november 2018 @ 18:38:
[...]

Dat trailrunnen blijft een lastig fenomeen. Aan de ene kant lijkt het gevaarlijker als ze tegen de richting in rennen, maar op die manier kun je beiden (fietser en hardloper) op elkaar anticiperen. Gaan ze met de richting meelopen dan ziet hij jou niet meer aankomen en ben jij de enige die kan anticiperen. Kom je hem net na een blinde bocht tegen dan zijn nog steeds alle rapen gaar.

Een makkelijke oplossing is er helemaal niet. Een verbod heeft geen nut. Bovendien gun ik een trailrunner ook zijn plezier in het bos. Geven en nemen denk ik dan maar.

Dat geldt dan weer niet voor trailrunners met muziek op in de oren. Daar mag je gerust overheen fietsen :X. Min of meer hetzelfde geldt voor mountainbikers met muziek volle bak aan die jou niet van achteren horen aankomen...
Eens, maar het is wel goed om te beseffen op wat voor pad je je bevind, als ik op een niet MTB route fiets, dan pas ik me meer aan de rest van de gebruikers dan wanneer ik op een mtb route fiets, dan verwacht ik toch ergens dat ze ruimte maken voor mij ipv andersom. Uiteraard pas ik ook mijn snelheid aan als ik er andere gebruikers zijn. maar beide situaties zijn wel verschillend wat mij betreft

• Prulleman
In NL is het inderdaad niet nodig, maar als je er 1 hebt... Waarom niet. In de Ardennen vind ik het wel prettig, daar heb je toch wat vaker dat er een pijltje ontbreekt of verstopt is achter de bosjes :D
Qua techniek, in NL is alles denk ik voor beginners goed te doen, met wat lagere snelheid kan er weinig gebeuren.
Bij een parcours als bv Dorst kan je vooral sneller als je bocht techniek op orde is, ben je wat minder ervare, dan ga je gewoon langzamer door de bochten en wordt je sneller moe van het telkens weer vaart maken. In het ergste geval haal je bv een klimmetje niet.

• Prulleman
Dat is dan denk ik 1 van de weinige "routes" die wellicht iets te uitdagend zijn voor een beginner (ik ken uiteraard je niveau niet, en zelf nooit Spaarnwoude gereden). Het voor zover ik weet ook anders dan een traditionele nederlandse route, ze noemen het ook een bikepark. Dus meer een aaneenschakeling van technische zaken (drops, jumps, gaps,...)

Prulleman wijzigde deze reactie 03-12-2018 18:05 (5%)

• Prulleman
@ElmarJ16 hoe bevallen je spank oozy 350 velgen? Ik ben langzaam aan spullen aan het uitzoeken en verzamelen om zelf een setje te gaan bouwen en deze velgen staan op de shortlist.

Ik ben een lijst gaan maken met prijzen, binnenbreedte en gewicht, en deze komen er eigenlijk als 1 van de beste uit (30.5mm bij 495 gram). Samen met fun works amride 30, met 30mm en ook 495 gram. De rest is allemaal zwaarder, of smaller (bv Stans arch MK3 met 26mm en 453 gram).

Ben ook wat aan het zoeken naar enigzins betrouwbaar Chinees carbon, en kom dan bv op een nextie NXT29XM35 met 29 mm en 430 gram. Wel redelijk dikke hookless "lippen" van 3mm, dus redelijk degelijk, maar dat scheelt gelijk 300 euro op een set, daarnaast heb je waarschijnlijk een minder betrouwbare velg met eigenlijk een minimaal gewichtsverschil. Echt licht Chinees is nog duurder en mogelijk zwakker.. eigenlijk geen optie als je er geen wedstrijden mee gaat rijden naar mijn idee

Ik heb nu overigens een fabriekssetje van Cannondale met Stans 21mm velgen, alles breder zal natuurlijk beter zijn en ik neig naar 30 mm hoewel dit misschien voor mijn (xc) hardtail wat overkill is. Dus de arch mk3 met 26mm heb ik ook nog niet afgeschreven. Zeker gezien ik waarschijnlijk niet veel breder dan 2.25 banden ga rijden.
Spank heeft overigens aan dat bij hun 30mm velgen banden vanaf 2" goed vallen.

Iemand ervaring met het (minimale?) verschil tussen 26 en 30mm?

Verder twijfel ik nog tussen dt 240 en hope pro 4 (met een standaard lefty voornaaf). Dt is duurder en lichter.. kwaliteit is vergelijkbaar voor zover ik weet, maar de hope heeft standaard wel meer aangrijppunten wat me ook aanspreekt, bij dt moet je daarvoor weer een (zwakkere) dure ratchet upgrade voor kopen.

• Prulleman
@Torched had daar ook gekeken maar vond in eerste instantie alleen velgen van bijna 300 euro per stuk, nu ook 1 gezien van 186, dat wordt al interessanter!

@Ruud thanks! Die had ik nog niet gevonden, qua gewicht is die nog te doen, en asymmetrisch is inderdaad een mooie toevoeging

• Prulleman
@Rudolf succes, ik ga me zodra het kan inschrijven voor de Raid Des Hautes Fagnes. Afgelopen jaar al van plan, maar toen haakte er iemand af nu ga ik in ieder geval, waarschijnlijk alleen :)

• Prulleman
Ik begin wel met de 65km, lijkt me voor een zware route genoeg om mee te beginnen. Het lukt ook niet vaak om goed duurtraining te doen, 2 uur is vaak wel de max (qua planning). Als dat zonder al teveel problemen gaat pakken we het jaar erop de 90km

• Prulleman
VIC_TOR schreef op woensdag 5 december 2018 @ 15:35:
[...]

ik denk dat ik die ook maar eens ga kopen om te beginnen. ben een beetje door mijn projecten heen (nieuwe fiets net klaar) en moet toch wat nieuws bedenken om de rest van de winter te overbruggen.

lijkt me zo tof om zelf wielen te kunnen bouwen, dat is het enige wat ik zelf niet kan.
Mooie quote uit de intro:
Building wheels is not difficult and there’s certainly no artistic interpretation. Building wheels is a standard mechanical procedure of assembling and tightening spokes in the correct sequence and if you follow the procedure you’ll get a perfect wheel. Building a wheel does though require patience and attention to detail if you want to build a pair of top quality wheels that will certainly be as good as and more likely better than anything you can purchase.
Ofwel het is geen kunstvorm, maar gewoon secuur de stappen volgen en blijven controleren, dan moet het goedkomen.

Van Sint de eerste hulpmiddelen gekregen, dus we kunnen weer verder met uitzoeken van onderdelen, ben nog steeds niet echt uit over de interne breedte... We hebben het maar over een paar mm, maar voor mijn gevoel is 26 net niet genoeg en 30 misschien toch net teveel (voor 2.25" xc, waarschijnlijk de nieuwe racing Ray/Ralph combi).

Prulleman wijzigde deze reactie 05-12-2018 22:10 (13%)

• Prulleman
ElmarJ16 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:03:
Wanneer je enkel 2.25 gaat rijden zou ik denk ik voor de arch mk3 velgen gaan. Wil je in de toekomst ook eens breder gaan, voor bijvoorbeeld meer in de Alpen, dan toch de 30mm. Daar vallen 2.35-2.5 banden toch zeker wat beter op.
Ja.. zit ook nog wat verder te kijken naar chinees carbon, daar heb je wat meer keus is breedtes, 28 mm bv zou wel een mooie tussenmaat zijn. Iemand ervaring met bv nextie of light bycycle?

• Prulleman
Waarom perse carbon? Voor dat geld heb je waarschijnlijk een completere alu fiets.

Canyon is niks mis mee, maar de belangrijkste vraag, waar ga je de fiets inzetten? Moet het een pure xc fiets zijn of war meer enduro?

• Prulleman
Vandaar mijn vraag, waar ga je de fiets inzetten :)

En je kan een 2x zo dure fiets natuurlijk nooit vergelijken, dat kan gewoon niet, ongeacht het beoogde gebruik (allround of specifiek)

Verder is specifiek niet altijd beter, soms is allround juist het beste. In dit geval weet ik het niet, maar er staat al een snelle xc hardtail in de schuur dus mag de fully wellicht wat ruiger..?

Prulleman wijzigde deze reactie 11-12-2018 15:43 (40%)

• Prulleman
zonoskar schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 15:53:
[...]

Waarom zou dat niet kunnen? Een goedkope fiets kan geen goede geometrie of veerconcept hebben? Of bedoel je dat in goedkope fietsen weinig research zit en ze gewoon de geometrie en veerconcept van anderen afkijken?
Omdat bij dit soort prijsverschillen de componenten ook een enorme rol gaan spelen, zoals de wielen, vork, dempers, maar ook het totaal gewicht. Dit is allemaal van invloed op het rijgedrag. Uiteraard naast veer design en geo, wat makkelijk afgekeken kan worden en dus niet perse duur hoeft te zijn, maar als dat beide gelijk is dan zal een fiets van 5000 toch echt wel heel anders aan (kunnen) voelen dan een fiets van 2500, dat is echt wel een groot verschil

• Prulleman
Precies, en laten we eerlijk zijn.. voor 2500 kan je heel wat kopen, maar nogmaals, in die prijsklasse zou ik niet per definitie voor carbon gaan, bij Canyon heb je vrij veel opties in cf en al, en kan je mooi vergelijken.

Je kan wel denken ik koop een carbon en alle componenten upgrade ik ooit later, maar als de alu versie al betere wielen, vork en demper heeft voor dezelfde prijs (heb ze niet in detail vergeleken, dus dit is geen feit) dan moet je behoorlijk investeren om de carbon fiets beter te krijgen dan de alu. Dan is het wat meer dan een keer een schakelgroep vervangen als die versleten is

• Prulleman
In dat geval zou ik inderdaad de alu neuron ook laten liggen, het was me alleen opgevallen dat er geen AL 8.0 was, maar die is wellicht al uitgefaseerd. De AL 9.0 was wel in de aanbieding..

• Prulleman
Ik probeer ook zo kort mogelijk te stoppen bij lange ritten (40+). Na ongeveer 1 uur ben ik vaak vaak al nat en moet ik door blijven gaan om niet af te koelen, dat lukt dan vaak nog wel even, maar niet oneindig. Ik heb nu op aanraden van een topic op mountainbike.nl een super thermo shirt van Brynje besteld, deze schijnen ongelofelijk lang droog te blijven. komt als het goed is vandaag binnen, en zal wel even laten weten hoe het bevalt (met een thermo shirt van de de decathlon, dure versie, lukt het in ieder geval niet om droog te blijven).

Verder heb ik wintersokken van Endura, die goed bevallen, extra wollen teen stukje, als het nog kouder is gewone sokken met grip grab neopreen overschoenen, en bij <0 beide. Ook winter handschoenen van grib grab, maar deze zijn voor 8+ eigenlijk te warm, en mijn zomer handschoenen zijn daar weer te koud voor, dus zoek nog iets voor er tussen in..

• Prulleman
klopt inderdaad erg persoonlijk, die handschoenen zien er wel goed uit, maar ik zal ook eens beide meenemen en onderweg wisselen, als ik eenmaal op temperatuur ben dan doe ik ze ook nog wel eens uit.

zomer handschoenen zijn endura: https://www.endurasport.com/product/singletrack-glove-e1168/ deze bevallen in de zomer erg goed, ademen goed en zonder padding vind ik erg prettig icm esi chunky grips
winter handschoenen zijn grip grab winsdster: https://www.gripgrab.com/products/windster bij deze vind ik de padding niet zo prettig en ze zijn dus vooral geschikt voor echte kou (in mijn geval)

• Prulleman
Hier het topic op mountainbike.nl: http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=139942
ik heb dit shirt besteld: https://www.brynje-shop.c...ermo-shirt-10200300-p6950
(in de super thermo serie is ook een shirt met korte mouwen beschikbaar, of een bv een broek)

Als je kijkt naar de specs zou het een ideaal shirt moeten zijn:

enorme temp range + voor alle intensiteiten geschikt.

voor de volledigheid, ik heb er nog een ervaring mee, maar heb heel veel extreem positieve dingen gelezen, ik ik merkte dat ik zelf bij de wat langere ritten aan het einde af begon te koelen door de hoeveelheid vocht in onderlaag.
De super thermo Brynje shirts lijken magisch droog te blijven, vergelijkbaar met merino, maar dan met een bredere temp range, dus niet zo snel TE warm (denk ik)

anyway, ik ben zelf erg benieuwd naar hoe het in de praktijk is, en zal het zeker posten na mijn eerste ritje (waarschijnlijk dit weekend)

Prulleman wijzigde deze reactie 19-12-2018 11:12 (4%)

• Prulleman
Volgende stap genomen in het wielbouw project, tools waren al binnen. Gewacht op een aanbieding van nextie (Chinees carbon) en die was vandaag ingegaan. De velgen die ik op het oog had waren afgeprijsd van 170 naar 141 dollar.

Zojuist besteld:
2x NXT29AS32 + ventielen en tape. Met verzendkosten omgerekend 330 euro (+ mogelijk nog import kosten).

Het zijn de asymmetrische velgen 26.5mm intern, 32h, xc lamination (390 gr) en uiteindelijk maar voor zwarte decals gegaan, beetje stealth :) (custom decals zijn 25 dollar per stuk en niet verwijderbaar, onder blanke lak) verder matt ud afwerking.

https://www.nextie.net/mountain-asymmetric-NXT29AS32

Volgende stap:
DT Swiss 240 set (dt lefty front +qr rear)
Of
Cannondale lefty hub + hope pro 4

Eerste set is qua gewicht een stuk gunstiger, maar ook duur. Met hope is de prijs een stukje gunstiger + je hebt standaard 44 POE (tov 18 of meer met een dure upgrade bij DT)

Het geluid van hope vind ik niet storend, dus ik neig wel naar hope, met name door de hogere Poe. Gewicht.. volgens de berekeningen rond de 1700 gram, iets daaronder met alu nippels, erboven met messing.
DT naven zijn ongeveer 130gr lichter, maar die besparing zit dan op de minst nuttige plek (centrum van het wiel).

Spaken zullen DT competition 2.0/1.8 worden. Nippels ben ik nog niet uit, ik weet dat messing betrouwbaarder is, maar met de juiste behandeling zijn alu nippels volgens mij ook betrouwbaar. Het gewichtsverschil van de nippels zit wel op de juiste plek...

Jullie nog ideeën / adviezen?

Prulleman wijzigde deze reactie 20-12-2018 14:12 (45%)

• Prulleman
Niet droog monteren, maar bv spoke prep, olie, lijnzaadolie, vet, ... (Ben nog alle mogelijkheden op een rijtje aan het zetten).

Ik besef ook dat dit een behoorlijk discussie punt kan zijn, want bij sommige mensen zou het niet in hun hoofd opkomen om 40 gram te besparen in ruil voor minder betrouwbaarheid..

Maar ja, ik ga wel voor een nieuwe wielset om lichter uit te komen, en wat mij betreft als alu ook goed (genoeg) is, waarom dan zwaarder gaan..

Prulleman wijzigde deze reactie 20-12-2018 14:27 (55%)

• Prulleman
Ja, had al gelezen dat er bij nextie wel 3mm afwijking kan zitten in de opgegeven en echte erd.
Heb gelukkig geen haast

• Prulleman
zonoskar schreef op donderdag 20 december 2018 @ 14:51:
[...]

2.0/1.8 alleen als je 90Kg of meer bent. Anders zou ik revolution spaken nemen (1.8/1.5 meen ik). Niet omdat het zoveel lichter is, maar een carbon velg heeft wel wat flex nodig, de velg zelf is enorm stijf, dus ook stijve spaken is overkill. IMHO dan...
Ik ga ze zelf spaken.. nou heb ik begrepen dat het draaien van de spaken het meest lastige is tijdens het bouwen en dat dat bij dunne of earo spaken nog erger is. Dus voor het bouwproces wilde ik eigenlijk bij de competition blijven..
Pagina: 1 2 3 ... 7

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True