ik kan echt niet de hele winter de MTB laten staan.. gewoon goeie kleren aan, overschoenen, dikke handschoenen en af en toe een mooie dag uitzoeken! Met kou is prima te fietsen, bagger is een ander verhaal, dat moet wel binnen de perken blijven (op een enkele uitzondering na)
Materiaal kan daar prima tegen. Je moet hooguit wat vaker spullen vervangen. Je hebt de fiets toch om te gebruiken, niet om een zo hoog mogelijke restwaarde te behoudenRuud schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:18:
Meh, de winter is voor mij geen doen. #trailrespect, bagger en kou. Daar kan mijn materiaal niet tegen en ik ook niet.
Maar los daarvan, een nieuwe 500 euro fiets zou ik niet doen. Je laatste plan lijkt me het beste en dan eens kijken wat er op dat moment voor deals zijn

Afgelopen jaar de Drenthe 200 gedaan, toen was ik zelf ook wel klaar met de modder. Maar over het algemeen is modder niet zo'n probleem, ook al heb ik liever echte kou waardoor de ondergrond hard is (lekker hard doorknallen).
Wisselwerking | Flickr | 500px | Strava
Gebruiken?! Ik heb de mijne alleen maar op het dak van de auto staanwisselwerking schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:36:
[...]
Materiaal kan daar prima tegen. Je moet hooguit wat vaker spullen vervangen. Je hebt de fiets toch om te gebruiken, niet om een zo hoog mogelijke restwaarde te behouden![]()
Afgelopen jaar de Drenthe 200 gedaan, toen was ik zelf ook wel klaar met de modder. Maar over het algemeen is modder niet zo'n probleem, ook al heb ik liever echte kou waardoor de ondergrond hard is (lekker hard doorknallen).

Dat is ook zonde. Al die vliegjes die daar tegenaan komen tijdens het rijden. Ik zou hem bij de volgende fiets lekker in huis laten staan. Bij voorkeur in de verpakking.Ruud schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:50:
[...]
Gebruiken?! Ik heb de mijne alleen maar op het dak van de auto staan

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Die vliegjes zijn er natuurlijk tijdens een afdaling opgekomen...wisselwerking schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:37:
[...]
Dat is ook zonde. Al die vliegjes die daar tegenaan komen tijdens het rijden. Ik zou hem bij de volgende fiets lekker in huis laten staan. Bij voorkeur in de verpakking.

https://www.invisiframe.co.uk/

Er zit een slag in mijn remschijf van de achterrem. Vandaag is mijn aliexpress schijf binnengekomen. Voelt erg solide/stevig aan. Ik ben benieuwd. Snel even vervangen.
Gisteren voor het eerst mijn voorvork helemaal zelf geserviced. Was hoog tijd dus gelijk alle seals en dustwipers ook vervangen. Het was een beetje pielen soms, maar ook stiekem wel een tof klusje om zelf te doen en eigenlijk ook helemaal niet zo heel ingewikkeld. Scheelt een hoop geld ook, was nu 35 euro kwijt voor de service-kit en nieuwe olie in plaats van 150 euro als ik het had laten doen 

Inderdaad, genoeg rondjes hier in de buurt die in de winter niks nakkes nada te lijden hebben (Helmond, Nuenen). Mierlo en Vlierden hebben wel 'modderpoel' stukken maar daar kun je goed omheen rijden.Prulleman schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:25:
ik kan echt niet de hele winter de MTB laten staan.. gewoon goeie kleren aan, overschoenen, dikke handschoenen en af en toe een mooie dag uitzoeken! Met kou is prima te fietsen, bagger is een ander verhaal, dat moet wel binnen de perken blijven (op een enkele uitzondering na)
Als het drie dagen achter elkaar regent dan ga ik overigens ook niet fietsen. Maar er is niks zo lekker dan in zo'n droge week vroeg in de ochtend bij -5 tot 2 graden op de fiets door de bossen te knallen met een strakblauwe lucht. Heerlijk vind ik dat. Doe ik elk jaar met kerst (1e en 2e kerstdag). Meest rustige rondje ever.
Warme broek aan (futurumshop).
Thermoshirt (craft)
Windjack erover (AGU)
Handschoenen (gripgrab met onderhandschoen als het echt koud is)
en warme sokken, en zo'n ding voor om m'n nek (naam ff kwijt). Prima te doen

[Voor 31% gewijzigd door Typhone op 13-09-2018 13:52]
Gisteren weer gelachen met al onze Aliexpress rommel. Het ene na het ander lampje stopte er mee. Gelukkig reed bijna iedereen met een lamp op de helm en op het stuur, dus met wat uitwisselen toch allemaal veilig thuis gekomen, maar je ziet echt geen steek meer als midden in het bos opeens je licht uitvalt. Maar we blijven lekker bij Ali bestellen want we zouden maar eens een tientje meer uitgeven 

Met verlichting ben ik daarmee gestopt. Ik heb nu een MagicShine MJ-880. Kost wat, maar dan heb je ook wat.Rudolf schreef op donderdag 13 september 2018 @ 14:56:
Gisteren weer gelachen met al onze Aliexpress rommel. Het ene na het ander lampje stopte er mee. Gelukkig reed bijna iedereen met een lamp op de helm en op het stuur, dus met wat uitwisselen toch allemaal veilig thuis gekomen, maar je ziet echt geen steek meer als midden in het bos opeens je licht uitvalt. Maar we blijven lekker bij Ali bestellen want we zouden maar eens een tientje meer uitgeven
En dan heb je een Carbon fiets van 7 kg met een lampen systeem van 5 kgTylen schreef op donderdag 13 september 2018 @ 15:18:
[...]
Met verlichting ben ik daarmee gestopt. Ik heb nu een MagicShine MJ-880. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
[Afbeelding]

beter dan je carbon fiets tegen een boom parkeren 
(en een felle lamp heeft een grote accu nodig als je langer dan een uurtje licht wil hebben, grote accu's zijn altijd zwaar).
daarnaast valt het nog wel mee, de accu is volgens mij maar 400 gram en een MTB van 7kg moet ik nog tegenkomen

(en een felle lamp heeft een grote accu nodig als je langer dan een uurtje licht wil hebben, grote accu's zijn altijd zwaar).
daarnaast valt het nog wel mee, de accu is volgens mij maar 400 gram en een MTB van 7kg moet ik nog tegenkomen
En zelf ben ik ook 93KG. Ik kijk niet op gewichts- besparen. In het donker rijd je toch geen records.mike0001 schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 10:52:
[...]
En dan heb je een Carbon fiets van 7 kg met een lampen systeem van 5 kg![]()
Einde maand ga ik de Lux bestellenPrulleman schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 11:11:
beter dan je carbon fiets tegen een boom parkeren

En ps @Prulleman ✔
Ja

Mijn vrouw heeft trouwens ook de smaak te pakken met het fietsen. Die is nu QOM op MTB route Zeewolde

Nice
niet veel concurrentie bij de vrouwen op die route zo te zien

Er zijn twee startpunten, ze heeft ze nu allebei. Maar idd weinig vrouwen fietsen daar. Vond het wel mooi om te zien van toen wij in Amerongen waren. 1 segment had 234 strava rijders die dag..... Zeewolde heeft in totaal 100 rijders over zijn hele leeftijd hahaha.Prulleman schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 11:21:
Niceniet veel concurrentie bij de vrouwen op die route zo te zien
![]()
Pff, het nut van goede kniebeschermers. Ik heb momenteel Troy Lee Design T-bone. Werken goed en zitten comfortabel. Echter zijn de stiksels los aan het komen van het beschermende deel. Al wel nieuwe besteld bij bike components maar erg slecht leverbaar. Was een leuke aanbieding dus ik wilde er wel op wachten.
Dit weekend heb ik een lang weekend in Oostenrijk gepland. Donderdag einde van de middag weg gereden en in Duitsland overnacht. Gisteren zijn we naar Lermoos gereden en daar gaan fietsen. Het oorspronkelijke idee was de fleckalm trail, maar daar zou het de hele dag regenen en Lermoos lag meer op de route. Het is een skigebied dus we konden de lift naar boven pakken.
Op de parkeerplaats maakten we al een grap over mijn kniebeschermers en dat als ik val ik net bij de loslatende stiksels terecht zou komen. Nou die voorspelling kwam dus uit. Net voor het einde van de trail, welke nog glad was van de regen van snachts, gleed mijn voorwiel onder vandaan op een wat rotsigee stuk. Hard ging ik niet maar ik merkte gelijk dat ik even nodig had om er van bij te komen. Ik trek vervolgens mijn kniebeschermer naar beneden en zie dat net daaronder een enorm snee/gat zitten wat toch redelijk bloedde. Snel wat verband eromheen gedaan en naar de eerste hulp. Een paar uur later en ik was weer opgelapt met 7 hechtingen. Het fietsen kan ik vandaag sws vergeten en morgen waarschijnlijk ook.
Moraal van het verhaal: zorg voor goed in staat verkerende bescherming. Ja natuurlijk gaat het 9 van de 10 keer goed, maar je zal maar net als ik een fietsweekend in Oostenrijk weg moeten gooien door een valpartij op de verkeerde plek. Volgende week de bikeboutique trail toer en ik hoop daar aan mee te kunnen doen
Dit weekend heb ik een lang weekend in Oostenrijk gepland. Donderdag einde van de middag weg gereden en in Duitsland overnacht. Gisteren zijn we naar Lermoos gereden en daar gaan fietsen. Het oorspronkelijke idee was de fleckalm trail, maar daar zou het de hele dag regenen en Lermoos lag meer op de route. Het is een skigebied dus we konden de lift naar boven pakken.
Op de parkeerplaats maakten we al een grap over mijn kniebeschermers en dat als ik val ik net bij de loslatende stiksels terecht zou komen. Nou die voorspelling kwam dus uit. Net voor het einde van de trail, welke nog glad was van de regen van snachts, gleed mijn voorwiel onder vandaan op een wat rotsigee stuk. Hard ging ik niet maar ik merkte gelijk dat ik even nodig had om er van bij te komen. Ik trek vervolgens mijn kniebeschermer naar beneden en zie dat net daaronder een enorm snee/gat zitten wat toch redelijk bloedde. Snel wat verband eromheen gedaan en naar de eerste hulp. Een paar uur later en ik was weer opgelapt met 7 hechtingen. Het fietsen kan ik vandaag sws vergeten en morgen waarschijnlijk ook.
Moraal van het verhaal: zorg voor goed in staat verkerende bescherming. Ja natuurlijk gaat het 9 van de 10 keer goed, maar je zal maar net als ik een fietsweekend in Oostenrijk weg moeten gooien door een valpartij op de verkeerde plek. Volgende week de bikeboutique trail toer en ik hoop daar aan mee te kunnen doen
@ElmarJ16 balen en idd je zult altijd zien dat je naast de bescherming valt. Beterschap
Ai.. klote man hopelijk kan je snel weer in het zadel
@ElmarJ16 dat is balen. Beterschap. Gelukkig klinkt het alsof je er niet al te lang mee onder de pannen bent, maar timing is wel hoogst ongelukkig
Dat fietsen is natuurlijk tegen alle doktersadviezen in. 2 weken rust houden, volle bak aan de antibiotica, ibuprofen en dan weer een pilletje daartegen.wisselwerking schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 13:34:
@ElmarJ16 dat is balen. Beterschap. Gelukkig klinkt het alsof je er niet al te lang mee onder de pannen bent, maar timing is wel hoogst ongelukkig
De timing is natuurlijk enorm ruk. Mijn fietsmaten zijn vandaag wel de trails in Ischgl gaan rijden en morgen stond een dagje bikepark Serfaus-Fiss-Ladis ingepland. Ik heb vandaag even het bikepark bezocht en gelijk nieuwe kniebeschermers gekocht (ixs flow zip, zal later mijn bevindingen posten). Ik ga stiekem toch morgen met de fiets naar ischgl en hoop nog een paar mooie rustige afdalingen mee te kunnen nemen. Het enigste waar ik het meest bang voor ben zijn de hechtingen. Deze zitten namelijk net boven m'n knieschijven. Het wordt dus de lift omhoog en zoveel mogelijk stilstaand afdalen. Eventuele klimmen ga ik misschien toch nog wel lopen, just in case.
Om even terug te komen op door de modder fietsen, heb ik normaal ook niet zoveel problemen mee, juist wel lachen.
Totdat het moment dat je elke keer stilstaat om de plakkaten modder uit je cassette en kettingbladen te slaan. Dat was ook de eerste route dat ik zoiets had van, eerstvolgende afslag richting weg neem ik en naar huis.
Totdat het moment dat je elke keer stilstaat om de plakkaten modder uit je cassette en kettingbladen te slaan. Dat was ook de eerste route dat ik zoiets had van, eerstvolgende afslag richting weg neem ik en naar huis.
Dit weekend voor het eerst eens aan de andere kant gestaan bij een toertocht. Ditmaal meegeholpen bij de organisatie ipv zelf de tt gereden. Was leuk om te doen. Verbaasde mij echter nogal over het volgende:
Op zaterdagmiddag werd door een groot deel van de club de route uitgezet. Hier waren ze rond 15-16u mee klaar. De volgende ochtend voor de start heb o.a. ik met wat andere de route gecontroleerd. Over een stuk van meerdere kilometers waren alle pijlen verdwenen. Volgens mij ook splitsingsborden. Verder over de gehele route veel pijlen verwijderd of gedraaid en op diverse stukken diverse grote takken en boomstammen op het pad gegooid. Dit is dus tussen za. 16u en zo. 7u gebeurd. Dus heel veel tijd is er niet voor geweest, aangezien het al weer best vroeg donker wordt.
Dat iemand een geintje of wat kattenkwaad uithaalt kan ik me voorstellen, maar gewoon hele delen van de route verwijderen? Dan heb je er ook nog veel moeite voor moeten doen. De organisatie keek er trouwens niet eens raar van op. Zoiets gebeurt blijkbaar bijna ieder jaar wel.
Sommige mensen zijn echt raar...
Op zaterdagmiddag werd door een groot deel van de club de route uitgezet. Hier waren ze rond 15-16u mee klaar. De volgende ochtend voor de start heb o.a. ik met wat andere de route gecontroleerd. Over een stuk van meerdere kilometers waren alle pijlen verdwenen. Volgens mij ook splitsingsborden. Verder over de gehele route veel pijlen verwijderd of gedraaid en op diverse stukken diverse grote takken en boomstammen op het pad gegooid. Dit is dus tussen za. 16u en zo. 7u gebeurd. Dus heel veel tijd is er niet voor geweest, aangezien het al weer best vroeg donker wordt.
Dat iemand een geintje of wat kattenkwaad uithaalt kan ik me voorstellen, maar gewoon hele delen van de route verwijderen? Dan heb je er ook nog veel moeite voor moeten doen. De organisatie keek er trouwens niet eens raar van op. Zoiets gebeurt blijkbaar bijna ieder jaar wel.
je hebt van die gecamoufleerde webcams die uren registratie kunnen opslaan op een SD-card. Wellicht een idee eens zo'n ding nabij een van de plekken op te hangen voor de volgende keer?Rudolf schreef op maandag 17 september 2018 @ 09:14:
Dit weekend voor het eerst eens aan de andere kant gestaan bij een toertocht. Ditmaal meegeholpen bij de organisatie ipv zelf de tt gereden. Was leuk om te doen. Verbaasde mij echter nogal over het volgende:
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
is geen kattekwaad lijkt me... "gewoon" mensen die een hekel hebben aan dit soort evenementen in "hun" bos.. 

Mijn Rockshox Sid Race is af ben ik bang voor (bj2009). Hij veert niet meer zo goed, vooral kleine hobbels is nu een uitdaging. Heb de vork helaas nooit laten servicen, ben bang dat het nu al te laat is. Weet iemand een adresje in Drenthe?
Zit er sterk over te denken om mijn 26" om te ruilen voor een 29", merk vooral bij toertochten dat iedereen mij op het rechte stuk er uit fietst.
Zit er sterk over te denken om mijn 26" om te ruilen voor een 29", merk vooral bij toertochten dat iedereen mij op het rechte stuk er uit fietst.

Whatever.
Ik ben 3 jaar geleden overgestapt van 26 naar 29 inch en nog geen seconde spijt gehad. Het rijdt echt zoveel lekkerder. Dus als je het budget ervoor hebt, stap dan zeker over.Harmen schreef op maandag 17 september 2018 @ 10:14:
Ik heb een tijdje terug mijn wielen tubeless gemaakt. Banden en velgen waren al tubeless ready. Enige wat ik heb gedaan is er vloeistof in gedaan (notubes geloof ik) en 2 ventielen uit oude lekke binnenbanden geknipt. Bij de voorband werkt dit prima, maar de achterband liep langzaam leeg. Na onderzoek bleek dat het langs het ventiel lekte. Een vriend van me heeft 2 tubeless ventielen bij zijn cube gekregen maar rijdt geen tubeless. Ik had dus dat ventiel er in gezet, maar hetzelfde euvel. Iemand een gouden tip om dit af te kunnen dichten? Ventiel in de velg kitten?
De wijzen komen uit het Oosten!
Strakker aandraaien?NoepZor schreef op maandag 17 september 2018 @ 10:52:
Ik heb een tijdje terug mijn wielen tubeless gemaakt. Banden en velgen waren al tubeless ready. Enige wat ik heb gedaan is er vloeistof in gedaan (notubes geloof ik) en 2 ventielen uit oude lekke binnenbanden geknipt. Bij de voorband werkt dit prima, maar de achterband liep langzaam leeg. Na onderzoek bleek dat het langs het ventiel lekte. Een vriend van me heeft 2 tubeless ventielen bij zijn cube gekregen maar rijdt geen tubeless. Ik had dus dat ventiel er in gezet, maar hetzelfde euvel. Iemand een gouden tip om dit af te kunnen dichten? Ventiel in de velg kitten?
Ik moest ze best strak aandraaien voor ze goed luchtdicht waren. Uiteindelijk met een tangetje aangedraaid
Wielen zonder spaakgaten met alleen een ventielgat?NoepZor schreef op maandag 17 september 2018 @ 10:52:
Bekijk even je ventielgat, is dat wel netjes rond of bijvoorbeeld gecorrodeerd door vocht? Ik druk zelf het ventiel altijd goed in de velg en draai dan het moertje vast. Maar nooit met een tangetje, ik wil het wel weer loskrijgen als er een binnenband in moet

Geen idee of het wielen zonder spaakgaten zijn. Het is een Giant fiets van vorig jaar (Fathom 1LTD). De velgen zijn tubeless ready en ik heb er verder geen aanpassingen aan gedaan qua velglint en dergelijke. Voorwiel is ook al maanden op druk. Misschien dat inderdaad strakker aandraaien een optie is. Alleen had ik niet verwacht dat dit bij tubeless ventielen ook noodzakelijk is. Het blaast er echt vrij hard langs, band is in een minuut weer leeg vanaf 4 bar.
Wat je kan proberen is een stuk binnenband te pakken. Dat tape je aan de binnenkant van je velg. Vervolgens prik je met een schroevendraaier een zo klein mogelijk gat en druk je daar je ventiel doorheen.
Waar jij last van hebt is dat je eigenlijk je binnenband ventiel te klein hebt geknipt.
Ja ghetto tubeless ben ik redelijk bekend mee
En als je een proper ventiel hebt gekocht dan kan het zijn dat het profiel van je velg niet goed sluit met je blokje op het ventiel. En moet je een ander ventiel
Waar jij last van hebt is dat je eigenlijk je binnenband ventiel te klein hebt geknipt.
Ja ghetto tubeless ben ik redelijk bekend mee

En als je een proper ventiel hebt gekocht dan kan het zijn dat het profiel van je velg niet goed sluit met je blokje op het ventiel. En moet je een ander ventiel
[Voor 5% gewijzigd door Torched op 17-09-2018 14:03]
Dat kan ik ook nog eens proberen inderdaad. Ik ben nog niet helemaal overtuigd van tubeless.
Voordelen: band voelt soepeler, lagere druk (meer grip) en lekbestendig door de latex
Nadelen: geklooi, geklooi en nog een geklooi. Latex wordt een smeerboel en moet om de zoveel tijd bijgevuld/vervangen worden. Banden welke niet op druk blijven. Compressor nodig om de band op de plek te krijgen.
Voordelen: band voelt soepeler, lagere druk (meer grip) en lekbestendig door de latex
Nadelen: geklooi, geklooi en nog een geklooi. Latex wordt een smeerboel en moet om de zoveel tijd bijgevuld/vervangen worden. Banden welke niet op druk blijven. Compressor nodig om de band op de plek te krijgen.
sja.. de nadelen die je noemt zijn niet bij iedereen van toepassing (op de smeerboel tijdens het vervangen na..de initiële setup lukte vrij clean). Die van mij blijven prima op druk (alleen de eerste paar weken was het wat minder). Mogelijk licht dit aan het type rubber /dichtheid, of aan je ventiel die niet goed aansluit. Bij mij is het ook prima gelukt zonder compressor, en met een normale pomp (joe blow), maar dat licht een beetje aan de band/velg combo.NoepZor schreef op maandag 17 september 2018 @ 14:27:
Dat kan ik ook nog eens proberen inderdaad. Ik ben nog niet helemaal overtuigd van tubeless.
Ik heb nu 1 x de boel vervangen (na ruim een half jaar) en dat viel eigenlijk ook wel mee.
Ik zou op zoek gaan naar andere ventielen, die wel goed in je velgbed passen (en wellicht rond je ventiel gat extra schoonmaken, zodat er niks in de weg zit voor een lucht dicht contact en een goede werking van de sealant.
Ik heb ook een Joe Blow, maar dat ging lang van z'n leven niet. Vorige week thuis 3 CO2 patronen verder de band nog niet op de plek. Na enig gemartel bij een vriend met een 50 liter compressor was het gelukt, maar liep de band weer leeg.
c02 patronen kan je dan ook eigenlijk niet gebruiken, dan bevriest de latex. Met een Joe blow lukte het vaak wel. Maar sinds kort een klein compressortje en dat is wel een stuk fijner en sneller
(Nu is de compressor niet hier speciaal voor gekocht).

Eerst de band erop en dan de latex via het ventiel erin
Zo deed ik het in de pre-compressor-tijd

FYI voor degene(n) die night-rides rijden:
https://www.gelderlander....en-zoekend-dier~a84c18ee/
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
EindelijkNielsTn schreef op maandag 17 september 2018 @ 15:52:
FYI voor degene(n) die night-rides rijden:

Eindelijk?
Hier in de regio (UHR) is dit al sinds jaar en dag verboden... dat je dan altijd van die grapjassen houdt

In veel bossen mag je je na zonsondergang niet begeven. Dat staat ook vaak wel op de bordjes. Ik denk echter dat veel mountainbikers (of in elk geval een deel) dit niet weten. Dus het is wat mij betreft goed dat hier extra aandacht voor wordt gevraagd.
I know maar hier rijden er ook een aantal in het donker. Dus kan het niet vaak genoeg onder de aandacht gebracht worden.Roozzz schreef op maandag 17 september 2018 @ 17:56:
[...]
Eindelijk?
Hier in de regio (UHR) is dit al sinds jaar en dag verboden... dat je dan altijd van die grapjassen houdt

[Voor 9% gewijzigd door Ruud op 17-09-2018 19:20]
Check!rasko schreef op maandag 17 september 2018 @ 08:22:
Is er hier iemand die aan de Trailtoer van Singletrack Limburg Bikeboutique meedoet?
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Zelf doen. Manual downloaden bij SRAM en de bijpassende service kit + olie kopen. Heb laatst mijn Revelation zelf geserviced en dat viel me alles mee. Avondje werk, beetje smerig klusje, maar beslist niet moeilijk.Harmen schreef op maandag 17 september 2018 @ 10:14:
Mijn Rockshox Sid Race is af ben ik bang voor (bj2009). Hij veert niet meer zo goed, vooral kleine hobbels is nu een uitdaging. Heb de vork helaas nooit laten servicen, ben bang dat het nu al te laat is. Weet iemand een adresje in Drenthe?
Nice! Heb je de trailtoer al vaker gereden?
Voor mij word het de eerste keer, en helaas alleen gezien maat niet mee kan.
Hi! Ik zit al lang op Tweakers, maar wist niet dat er ook een MTB forum was.... Cool!
Ik wil gaan beginnen met fietsen ter vervanging van het hardlopen waar ik last heb van een blessure. MTB lijkt me leuker dan op de weg en ook een betere training voor het off piste skiën wat ik in de winter graag doe.
Nu heb ik me een beetje verdiept in de verschillende beginnersfietsen en begin het al aardig te trechteren naar een keuze. Ik denk aan zoiets als een Cube Attention SL. Iemand ervaring daarmee?
Een van de dingen waar ik nog mee zit is de keuze voor 27,5" vs 29". Wat zijn de meningen hierover? Ik neig gewoon naar 29", maar kwam ook ergens een mooie aanbieding tegen voor een 27,5" precies in mijn maat.
Nu weet ik dat het het best is om te proberen, maar het verschil in wielmaat is niet iets wat je volgens mij in een blokje om helemaal goed kunt ervaren. Heeft iemand hier ervaring met beide wielmaten?
Via Marktplaats al een paar fietsen gaan bekijken, maar ondanks mooie claims (groepset minder dan 500 km mee gereden of maar 100 km met de fiets gereden) toch steeds wel piepjes of kraakjes die mij het vertrouwen ontnamen. Ik wil niet echt met een opknapper beginnen.
Ik wil gaan beginnen met fietsen ter vervanging van het hardlopen waar ik last heb van een blessure. MTB lijkt me leuker dan op de weg en ook een betere training voor het off piste skiën wat ik in de winter graag doe.
Nu heb ik me een beetje verdiept in de verschillende beginnersfietsen en begin het al aardig te trechteren naar een keuze. Ik denk aan zoiets als een Cube Attention SL. Iemand ervaring daarmee?
Een van de dingen waar ik nog mee zit is de keuze voor 27,5" vs 29". Wat zijn de meningen hierover? Ik neig gewoon naar 29", maar kwam ook ergens een mooie aanbieding tegen voor een 27,5" precies in mijn maat.
Nu weet ik dat het het best is om te proberen, maar het verschil in wielmaat is niet iets wat je volgens mij in een blokje om helemaal goed kunt ervaren. Heeft iemand hier ervaring met beide wielmaten?
Via Marktplaats al een paar fietsen gaan bekijken, maar ondanks mooie claims (groepset minder dan 500 km mee gereden of maar 100 km met de fiets gereden) toch steeds wel piepjes of kraakjes die mij het vertrouwen ontnamen. Ik wil niet echt met een opknapper beginnen.
Nee, voor mij ook de eerste keer. Als het tempo enigszins gelijk ligt kunnen we ook samen rijden, ik rijd ook alleen.rasko schreef op maandag 17 september 2018 @ 21:20:
[...]
Nice! Heb je de trailtoer al vaker gereden?
Voor mij word het de eerste keer, en helaas alleen gezien maat niet mee kan.
Dit, al zou een vork uit 2009 al te ver heen kunnen zijn.. Ik heb dit weekend mijn Pike uit elkaar getrokken, voorzien van nieuwe olie en ook nog van een nieuwe (langere) airshaft voorzien, waardoor ik van 130 naar 150 mm veerweg gegaan ben.Sjoewe schreef op maandag 17 september 2018 @ 20:46:
[...]
Zelf doen. Manual downloaden bij SRAM en de bijpassende service kit + olie kopen. Heb laatst mijn Revelation zelf geserviced en dat viel me alles mee. Avondje werk, beetje smerig klusje, maar beslist niet moeilijk.
Een grote beurt is wat meer werk, maar bestaat vooral uit het vervangen van heel veel rubber ringen.
[Voor 48% gewijzigd door Demo op 18-09-2018 08:45]
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
@Demo Weet je toevallig ook of het mogelijk is bij een FOX 34 om gemakkelijk de veerweg te veranderen? Zit nu op 130mm, maar zou in de toekomst wel graag naar 140 of 150 willen gaan. Een nieuwe vork is mij alleen veel te duur...
Ik sta ingeschreven maar het is nog maar de vraag of ik ook echt kan gaan fietsen. Eerst maar eens kijken hoe m'n knie het volhoud de komende week.rasko schreef op maandag 17 september 2018 @ 08:22:
Is er hier iemand die aan de Trailtoer van Singletrack Limburg Bikeboutique meedoet?
Ik ben inderdaad nog naar boven gegaan met fiets. In dat opzicht is Oostenrijk al echt een mtb paradijs want je neemt je fiets zo mee in de lift in, vooral daar in Ischgl. Echt een enorm fantastische omgeving en ik heb enkel naar beneden kunnen freewheelen. Wel nog echt veel plezier gehad met de mogelijkheden die ik had. Alles op 30-40% van m'n kunnen moeten rijden, maar het was het zeker waard. Wanneer je op >2500m over een kam aan het afdalen bent geeft dat toch echt een andere dimensie aan het mountainbiken.Prulleman schreef op maandag 17 september 2018 @ 08:28:
@ElmarJ16 en? nog kunnen fietsen(/freewheelen) gisteren?
Ik heb hier een daar nog wat landschapsfoto's. Als ik vanavond thuis ben zal ik eens kijken of ik wat kan uploaden hier.
Welk type en bouwjaar? Als je de code achterop de vork op de service website van FOX intikt krijg je alle gegevens over je vork en staat vaak wel ergens een link hoe de veerweg aan te passen is.drBunhead schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 09:25:
@Demo Weet je toevallig ook of het mogelijk is bij een FOX 34 om gemakkelijk de veerweg te veranderen? Zit nu op 130mm, maar zou in de toekomst wel graag naar 140 of 150 willen gaan. Een nieuwe vork is mij alleen veel te duur...
FOX 34 Performance uit 2017. Menig Google zoektocht levert vooral resultaten van de Factory/Performance Elite op. Echter heeft die de FIT demper en niet de GRIP die in mijn vork zit. Zal de code eens invoeren en kijken of dit wat oplevert.
In theorie zou het niet uit moeten maken. De veerweg aanpassen die je aan de luchtzijde en niet aan de demperzijde. Als ik vandaag tijd heb zal ik ook eens een google zoektochtje maken.
Als ik dit zo zie, is het hetzelfde als bij een RockShox: https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=615drBunhead schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 09:25:
Het lastigst vond ik nog om de air shaft daadwerkelijk uit de vorkpoot te krijgen

De demper blijft in de Fox manual onaangeraakt, dus dat zal niet uitmaken. Afhankelijk van de leeftijd van je vork kan je bij een dergelijke operatie meteen de dust seals vervangen, of in ieder geval even goed schoonmaken en opnieuw in de olie zetten.drBunhead schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 09:55:
FOX 34 Performance uit 2017. Menig Google zoektocht levert vooral resultaten van de Factory/Performance Elite op. Echter heeft die de FIT demper en niet de GRIP die in mijn vork zit. Zal de code eens invoeren en kijken of dit wat oplevert.
Afgelopen weekend de Mergel Heuvelland tweedaagse gedaan MTB. Zaterdag 105 km en zondag 75 km met in totaal bijna 3200hm.. Zaterdag richting Aken, zondag richting Valkenburg. Zaten aantal aardige kuitenbijters in. Banden veelste hard dus afdalen was wel gestuiter en 1x m'n bidon verloren
.
Vond het verder een super mooi tochtje, echt de moeite waard. Ook qua vochtherstel programma kon je er goed zijn

Vond het verder een super mooi tochtje, echt de moeite waard. Ook qua vochtherstel programma kon je er goed zijn

Ik ben zelf niet zo lang (1.72m) en ben gewoon gaan proefrijden bij de LBS op een 29"en 27".5. Fiets weekendje mee gekregen en zo dus echt goed kunnen testrijden ipv een blokje om. Waar ik vooraf al neigde naar een 27.5" bleek dit uiteindelijk ook de beste keuze te zijn. Had voor mijn gevoel meer controle over de fiets dan ik bij de 29" versie had. En daarnaast ziet het er ook niet uit een frame in maat S en van die groet wielen eronderbilgy_no1 schreef op maandag 17 september 2018 @ 23:33:
..
...

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....
Gisteravond even naar de vork gekeken, viel me op dat er een kras in 1 van de poot zit. Dit al vaker gezien?Sjoewe schreef op maandag 17 september 2018 @ 20:46:
[...]
Zelf doen. Manual downloaden bij SRAM en de bijpassende service kit + olie kopen. Heb laatst mijn Revelation zelf geserviced en dat viel me alles mee. Avondje werk, beetje smerig klusje, maar beslist niet moeilijk.
Whatever.
Mag ik ook reageren?drBunhead schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 09:25:

https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=615
Gewoon een nieuwe air shaft erin zetten. Appeltje eitje met het juiste gereedschap

Als je de airshaft niet te pakken krijgt, top cap er weer op draaien, heel licht oppompen (airshaft hoeft maar iets geholpen te worden door de luchtdruk), boutje in de airshaft draaien en je kunt 'm er zo uittrekken.
@Harmen:
Een kras is meestal het begin van het einde. (mits de kras op de veerweg zit

In mijn geval schrijf ik de vork direct af. (helaas)
[Voor 12% gewijzigd door Ruud op 18-09-2018 10:39]
Naja 9 jaar vol gehouden, prima lijkt me. Zie nog genoeg 26" alternatieven in de aanbieding.
Kan helaas niet inschatten welke vergelijkbaar is met een Sid race.
Whatever.
Cool dat je een weekend mocht proefrijden! Dat zit er voor mij denk ik niet in.f4stf0rw4rd schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 10:11:
[...]
Ik ben zelf niet zo lang (1.72m) en ben gewoon gaan proefrijden bij de LBS op een 29"en 27".5. Fiets weekendje mee gekregen en zo dus echt goed kunnen testrijden ipv een blokje om. Waar ik vooraf al neigde naar een 27.5" bleek dit uiteindelijk ook de beste keuze te zijn. Had voor mijn gevoel meer controle over de fiets dan ik bij de 29" versie had. En daarnaast ziet het er ook niet uit een frame in maat S en van die groet wielen eronder
Ik ben 1,80m dus zou prima beide kanten op kunnen. Als beginner zal ik ook niet zo snel de hele technische trails gaan rijden waar het kleinere wiel wat wendbaarder is. En het grote wiel zal meer stabiliteit geven en makkelijker snelheid houden op wegen.
Maar ik ben benieuwd naar de input en ervaringen van de kenners... Vandaar mijn vraag hier.
Wat ik mis in je verhaal is wát je met de fiets gaat doen?bilgy_no1 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 14:24:
[...]
Cool dat je een weekend mocht proefrijden! Dat zit er voor mij denk ik niet in.
Ik ben 1,80m dus zou prima beide kanten op kunnen. Als beginner zal ik ook niet zo snel de hele technische trails gaan rijden waar het kleinere wiel wat wendbaarder is. En het grote wiel zal meer stabiliteit geven en makkelijker snelheid houden op wegen.
Maar ik ben benieuwd naar de input en ervaringen van de kenners... Vandaar mijn vraag hier.
Als je het aan mij vraagt; 27,5

Terwijl ik groot voorstander van 29'ers ben kies ik in deze casus voor de 650b

met 1.80 kan je prima op een 29er rijden. Vooral als beginner is stabiliteit belangrijker dan wendbaarheid. Vooral door het off piste skiën heb je al redelijke ervaring door met je lichaam te sturen ipv enkel je stuur.
De Cube Attention SL die je aanhaalde is al een mooie fiets om mee te beginnen. Goede vork en degelijke afmontage.
De Cube Attention SL die je aanhaalde is al een mooie fiets om mee te beginnen. Goede vork en degelijke afmontage.
Gezien de leeftijd van de fiets zou ik er dan toch maar voor kiezen om er geen geld meer in te steken en het zo te laten. Of misschien een full rigid van maken. Anders de goedkoopste 26” 100mm air vork pakken, RS Recon Silver oid, maar ook dan zit je al snel op 150+ euro.Harmen schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 10:39:
Naja 9 jaar vol gehouden, prima lijkt me. Zie nog genoeg 26" alternatieven in de aanbieding.
Als je een beetje een goede LBS hebt moet dat wel kunnen, of in ieder geval een dag proberen. Denk zelfs dat ze nu tegen het eind van het seizoen nog wel wat aan de prijs kunnen doen met de 2017/2018 modellen en kun je zo een mooie aanbieding scoren. Beetje ruimte maken voor de modellen van volgend jaarbilgy_no1 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 14:24:
[...]
Cool dat je een weekend mocht proefrijden! Dat zit er voor mij denk ik niet in.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....
Zou inderdaad kunnen! ik heb gepland tussen 8 en half 9 te starten. Mocht het verschil in tempo te groot zijn mag je wel doorfietsen zonder mijDemo schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 08:39:
[...]
Nee, voor mij ook de eerste keer. Als het tempo enigszins gelijk ligt kunnen we ook samen rijden, ik rijd ook alleen.

Hopen dat het allemaal lukt dan ja! Met een kapotte knie de TT fietsen is waarschijnlijk niet zn strak plan. Jij al wel vaker de trailtoer gefietst? Ben nogal benieuwd wat ik kan verwachten! Aan de filmpjes van vorig jaar te zien is het wel een mooie tocht!ElmarJ16 schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 09:51:
[...]
Ik sta ingeschreven maar het is nog maar de vraag of ik ook echt kan gaan fietsen. Eerst maar eens kijken hoe m'n knie het volhoud de komende week.
Thanks, wellicht is dat de beste optie voor nu.Sjoewe schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 17:05:
[...]
Gezien de leeftijd van de fiets zou ik er dan toch maar voor kiezen om er geen geld meer in te steken en het zo te laten. Of misschien een full rigid van maken. Anders de goedkoopste 26” 100mm air vork pakken, RS Recon Silver oid, maar ook dan zit je al snel op 150+ euro.
Voorlopig een upgrade naar 29" is iets teveel van het goede.

Whatever.
Ik wil regelmatig (minimaal 1x per week) een rondje fietsen. In en om Amsterdam zijn beperkt MTB trails, dus er komt ook behoorlijk wat fietspad bij kijken. Verder kom ik vaak in Noord Frankrijk (Pas de Calais regio) waar meer trails zijn en daar wil ik ook gaan rijden. Ook daar flink deel weg om bij een bos te komen (als opwarmer).Ruud schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 14:37:
[...]
Wat ik mis in je verhaal is wát je met de fiets gaat doen?
Als je het aan mij vraagt; 27,5
Terwijl ik groot voorstander van 29'ers ben kies ik in deze casus voor de 650bWielen zijn wat steviger
Ik begin als Newbie aan het mountainbiken. Ik heb zeker nog veel te leren en zal dus niet direct op de moeilijkste stukken gaan rijden. Vandaar dat ik neig naar 29".
Nu heb ik een mooi uitgeruste fiets van Bergamont (XT achter, SLX voor, luchtvering Manitou M30, 12,5 kg voor €599 model 2017) gezien die in maat L beschikbaar is als 27,5 en in maat M als 29"... Beide maten zouden volgens de maattabel kunnen en beide wielmaten... De bovenbuislengte scheelt niet veel en ook de meeste andere maten hoogstens een centimeter. Morgen maar even kijken en passen. Dank in ieder geval voor je input!
Klinkt niet verkeerd 
Staar je niet blind op de derailleurs, dat is al snel prima, de shifters maken het grote verschil en daar wordt helaas vaak op bezuinigd
Als ik de Revox M vergelijk met de Roxter L dan zit daar qua hoogte niet veel verschil in (611/610mm) maar de Roxter is echt wel een stuk langer:
407/439mm.
Dus daar kun je zomaar te lang gaan zitten (of juist een te lange stuurpen op de M waardoor je stuurinput nog luier wordt met een 29'er)
Maar geometrie is duidelijk anders. Dus het zal ook een ander rijgedrag opleveren.

Staar je niet blind op de derailleurs, dat is al snel prima, de shifters maken het grote verschil en daar wordt helaas vaak op bezuinigd

Als ik de Revox M vergelijk met de Roxter L dan zit daar qua hoogte niet veel verschil in (611/610mm) maar de Roxter is echt wel een stuk langer:
407/439mm.
Dus daar kun je zomaar te lang gaan zitten (of juist een te lange stuurpen op de M waardoor je stuurinput nog luier wordt met een 29'er)
Maar geometrie is duidelijk anders. Dus het zal ook een ander rijgedrag opleveren.
Thanks voor je reactie en uitzoekwerk. Ik kwam van Roxter kennelijk een oud plaatje tegen waar de lengte ook redelijk gelijk uitkwam. Heb nog diverse fietsmaat calculators geraadpleegd en kwam toch uit op L. Erop zitten bevestigde ook dat de lengte goed is: ik zit niet uitgerekt of juist verkrampt op de fiets. Houding is wel redelijk sportief.Ruud schreef op woensdag 19 september 2018 @ 09:37:
Klinkt niet verkeerd
407/439mm.
Ik vond het argument van de wat steviger 27,5 wielen ook wel valide. Zeker omdat ik geen wedstrijden zal rijden en snelheid er dua wat minder toe doet. Maar we gaan het zien. Ik heb de Roxter Edition C1 nu in de gang staan en ga van de week wat eerste stukjes fietsen...
Shifters zijn overigens SLX, crankset SLX en voorderailleur Deore. Mooi fietsje hoor: licht frame en interne bedrading.
Het stuur voelt wel wat breed en dun, dus ga nog even kijken naar handvatten en wellicht 1cm aan beide zijden eraf zagen.
Dank voor de tip! En vwb het stuur bedacht ik me ook dat het voor op de weg wel breed lijkt, maar dat het voor de controle off road waarschijnlijk wel beter is.Prulleman schreef op woensdag 19 september 2018 @ 21:36:
@bilgy_no1 qua dikkere handvatten kan je kijken naar esi chunky of zelfs extra chunky. Die bevallen mij nog steeds erg goed. Breed stuur is ff wennen, dus geef het nog even tijd.
Dank aan allen voor de input. Ik ga dit forum zeker volgen!
[Voor 6% gewijzigd door bilgy_no1 op 20-09-2018 00:46]
@bilgy_no1
Stuur inkorten kun je het best met een pijpensnijder doen. Werkt ideaal
(Alleen bij een alu stuur natuurlijk
)
Maar voordat je gaat inkorten inderdaad eerst wennen. Een stuur is al snel te smal naar mijn bescheiden mening.
De ESI extra chunkies vind ik iets te extra chunky. (en ik heb geen kleine handen) De chunkies daarentegen vind ik erg lekker in de hand liggen.
Stuur inkorten kun je het best met een pijpensnijder doen. Werkt ideaal

Maar voordat je gaat inkorten inderdaad eerst wennen. Een stuur is al snel te smal naar mijn bescheiden mening.
De ESI extra chunkies vind ik iets te extra chunky. (en ik heb geen kleine handen) De chunkies daarentegen vind ik erg lekker in de hand liggen.
Even een tip: bij Bike-Components.de zijn enkele Continentals flink afgeprijsd.
Voorbeeld:
X-King Racesport 29" 2.4 voor 10,16 euro
Mountain King II Performance 29" 2.4 voor 10,16 euro.
https://www.bike-componen...&order=price_asc&limit=20
Zelf 2x 2.4 X-King Racesport gekocht.
Voorbeeld:
X-King Racesport 29" 2.4 voor 10,16 euro
Mountain King II Performance 29" 2.4 voor 10,16 euro.
https://www.bike-componen...&order=price_asc&limit=20
Zelf 2x 2.4 X-King Racesport gekocht.
Iemand recentelijk in Wood15 in Sittard geweest? Ik woon in Den Haag, dus erg ver rijden, maar lijkt mij leuk.
Ervaringen? Is het de moeite waard?
Ervaringen? Is het de moeite waard?
Ik heb zojuist besloten om de bikeboutique singletrack trail tour niet te rijden. Ik kan met wat moeite nog van een trap lopen, maar een hele crankrotatie op m'n fiets zit er niet in. Om zondag dan al gelijk een tocht met flinke klimmen te rijden is dan echt niet verstandig
. Helaas, maar volgend jaar weer een kans.
Is er hier iemand op het forum die ik blij kan maken met mijn ticket? Anders gooi ik em vanavond op Facebook.

Is er hier iemand op het forum die ik blij kan maken met mijn ticket? Anders gooi ik em vanavond op Facebook.
Ik ga er mooi ook niet naartoe, ik kan niet tegen regenElmarJ16 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 13:20:
Ik heb zojuist besloten om de bikeboutique singletrack trail tour niet te rijden. Ik kan met wat moeite nog van een trap lopen, maar een hele crankrotatie op m'n fiets zit er niet in. Om zondag dan al gelijk een tocht met flinke klimmen te rijden is dan echt niet verstandig. Helaas, maar volgend jaar weer een kans.

Hier dacht ik ook al aan. Mijn status van mooiweerrijder blijft onaangetast en ik hoef me er deze keer niet schuldig bij te voelen 

Helaas helaas. Maar misschien wel verstandig deze uit te zitten dan.ElmarJ16 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 13:20:
Ik heb zojuist besloten om de bikeboutique singletrack trail tour niet te rijden. Ik kan met wat moeite nog van een trap lopen, maar een hele crankrotatie op m'n fiets zit er niet in. Om zondag dan al gelijk een tocht met flinke klimmen te rijden is dan echt niet verstandig. Helaas, maar volgend jaar weer een kans.
Je kaartje kun je evt. vrij makkelijk kwijt op: http://www.mountainbike.n...iewtopic.php?f=5&t=138417
Valt allemaal toch wel mee met de regen?Ruud schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 14:56:
[...]
Ik ga er mooi ook niet naartoe, ik kan niet tegen regen
https://www.buienradar.nl/weer/beek/nl/2759350/5daagse
Elk uur ca. 1,2mm lijkt me niet veel

Het is een beetje koffiedik kijken, maar het ene model zegt ~1mm/uur en de andere 2 a 3mm/uur. 3 is gewoon niet leuk om daar een hele tocht doorheen te rijden.
Ja zag het ook; weeronline gooit het zelfs op 41,6 mm voor de zondag 
Edit: Als dit natuurlijk voor 24 uur geldt zit je ook op de 1 a 2 mm/uur.. vrijdag middag zullen we maar zeggen

Edit: Als dit natuurlijk voor 24 uur geldt zit je ook op de 1 a 2 mm/uur.. vrijdag middag zullen we maar zeggen

[Voor 45% gewijzigd door rasko op 21-09-2018 16:27]
Eigenlijk ben ik opzoek naar wat goed advies:
Op een vies klimmetje is (na totaal ongeveer 2500km) mijn ketting geknapt, nieuwe ketting gekocht
(KMC X11.93) in de veronderstelling dat ik daarmee weer fijn het bos in kon...
Niet dus, de ketting slaat constant over op de cassette (Shimano CS-M8000 11-speed) bij het achterwiel.
Nu hoor ik verschillende verhalen, kwestie van goed afstellen, eerst 100km inrijden, complete cassette vervangen, en volgens kort advies van de plaatselijke LBS hoef ik alleen de voorbladen vervangen.
Het afstellen heb ik geprobeerd, maar dit veranderd helaas niks. Ik ben geen ster in het elke keer compleet schoonmaken/smeren van de fiets maar deed dit toch wel regelmatig.
Dus voordat ik misschien veel geld uitgeef aan nieuwe cassettes etc., Jullie enig idee wat het probleem is en hoe ik het kan oplossen?
Op een vies klimmetje is (na totaal ongeveer 2500km) mijn ketting geknapt, nieuwe ketting gekocht
Niet dus, de ketting slaat constant over op de cassette (Shimano CS-M8000 11-speed) bij het achterwiel.
Nu hoor ik verschillende verhalen, kwestie van goed afstellen, eerst 100km inrijden, complete cassette vervangen, en volgens kort advies van de plaatselijke LBS hoef ik alleen de voorbladen vervangen.
Het afstellen heb ik geprobeerd, maar dit veranderd helaas niks. Ik ben geen ster in het elke keer compleet schoonmaken/smeren van de fiets maar deed dit toch wel regelmatig.
Dus voordat ik misschien veel geld uitgeef aan nieuwe cassettes etc., Jullie enig idee wat het probleem is en hoe ik het kan oplossen?
Man wat heb ik een topdag gehad in Winterberg 
De Honzo heeft zich ook echt kranig geweerd. Heerlijk flauw om bij iemand op z'n te dure YT voorbij te komen zeilen op m'n stalen hardtail. Maar volgende keer wel ff die extra euro's neerleggen en een dagje een downhill fiets huren denk ik.
Smaakt sowieso naar meer.

De Honzo heeft zich ook echt kranig geweerd. Heerlijk flauw om bij iemand op z'n te dure YT voorbij te komen zeilen op m'n stalen hardtail. Maar volgende keer wel ff die extra euro's neerleggen en een dagje een downhill fiets huren denk ik.

Er valt volgens mij maar weinig aan een ketting af te stellen. Dat inrijden heb ik zelfs nog nooit van gehoord. Met een ketting vervangen hoort het gewoon in 1 keer goed te rijden.Toppertje schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 20:16:
...
Maar 2500km op 1 ketting? Dan denk ik, erg afhankelijk in wat voor omstandigheden er mee gereden is, dat de cassette ook al 'mee versleten' is. Als je je oude ketting nog hebt kan je hier de kettingrek mee meten. Als deze boven de 1% grens is moet de cassette ook vervangen worden en eventueel de voorbladen. Deze laatste slijten een stuk minder snel dan de cassette.
Post anders eens een duidelijke foto van de cassette en de voorbladen. Misschien dat wij er nog wat aan kunnen zien.
Had dit ook toen ik ketting verving. Derailleur afstellen hielp bij mij ook niks. Uiteindelijk ook cassette vervangen en was meteen goed. Wel goedkopere SLX ipv XT cassette genomen.Toppertje schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 20:16:
Eigenlijk ben ik opzoek naar wat goed advies:
Wat voor de toekomst wel zou kunnen helpen is ofwel je ketting eerder vervangen of 2 kettingen gebruiken die je regelmatig wisselt. Ketting en cassette slijten namelijk erg op elkaar in.
Oh ja, en zo'n ketting checker tooltje van een paar euro is ook wel aan te raden om bovenstaande strategieën uit te voeren.
Hierbij een paar foto's, ik hoop dat ze duidelijk genoeg zijn.ElmarJ16 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 21:23:
[...]
Er valt volgens mij maar weinig aan een ketting af te stellen. Dat inrijden heb ik zelfs nog nooit van gehoord. Met een ketting vervangen hoort het gewoon in 1 keer goed te rijden.
Maar 2500km op 1 ketting? Dan denk ik, erg afhankelijk in wat voor omstandigheden er mee gereden is, dat de cassette ook al 'mee versleten' is. Als je je oude ketting nog hebt kan je hier de kettingrek mee meten. Als deze boven de 1% grens is moet de cassette ook vervangen worden en eventueel de voorbladen. Deze laatste slijten een stuk minder snel dan de cassette.
Post anders eens een duidelijke foto van de cassette en de voorbladen. Misschien dat wij er nog wat aan kunnen zien.

Thanks voor de tips, dat zou dan een Slx M7000 worden denk ik? Ketting checker is reeds in bestellingMorrar schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 21:35:
[...]
Had dit ook toen ik ketting verving. Derailleur afstellen hielp bij mij ook niks. Uiteindelijk ook cassette vervangen en was meteen goed. Wel goedkopere SLX ipv XT cassette genomen.
Wat voor de toekomst wel zou kunnen helpen is ofwel je ketting eerder vervangen of 2 kettingen gebruiken die je regelmatig wisselt. Ketting en cassette slijten namelijk erg op elkaar in.
Oh ja, en zo'n ketting checker tooltje van een paar euro is ook wel aan te raden om bovenstaande strategieën uit te voeren.

SLX is prima maar waarom je oude ketting niet nieuw leven inblazen met een link?Toppertje schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 22:41:
[...]
Hierbij een paar foto's, ik hoop dat ze duidelijk genoeg zijn.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
Thanks voor de tips, dat zou dan een Slx M7000 worden denk ik? Ketting checker is reeds in bestelling
Die had ik helaas niet bij me. Wel een kettingpons, maar het ging niet van harte, dus in dezelfde route is de ketting toen nog een keer geknapt.Ruud schreef op zondag 23 september 2018 @ 07:10:
[...]
SLX is prima maar waarom je oude ketting niet nieuw leven inblazen met een link?
Als ik kon zou het geen probleem voor me zijn! Ik mis fietsenrasko schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 16:25:
Ja zag het ook; weeronline gooit het zelfs op 41,6 mm voor de zondag

Hmm dat voorblad ziet er op een paar tandjes niet zo lekker meer uit, maar misschien komt het ook wel door het perspectief.Toppertje schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 22:41:
[...]
Hierbij een paar foto's, ik hoop dat ze duidelijk genoeg zijn.
Ik zie dat je met 2 bladen voor rijd. Heb je op beide bladen voor last van doortrappen? Dan lijkt mij het waarschijnlijker dat het je cassette is. En op je cassette, trapt deze op elk kansje door of zijn het er maar een paar?
Op het voorblad slaat hij niet over, het is puur de cassette op zowat elk kransje als ik kracht zet.ElmarJ16 schreef op zondag 23 september 2018 @ 22:34:
[...]
Hmm dat voorblad ziet er op een paar tandjes niet zo lekker meer uit, maar misschien komt het ook wel door het perspectief.
Ik zie dat je met 2 bladen voor rijd. Heb je op beide bladen voor last van doortrappen? Dan lijkt mij het waarschijnlijker dat het je cassette is. En op je cassette, trapt deze op elk kansje door of zijn het er maar een paar?
Op een enkele versnelling is het wel minder als ik gewoon op een recht vlak stuk fiets.
Het idee is nu om de cassette en het buitenblad te vervangen.
@Toppertje: Neem dan ook het binnenblad mee, dat kost het minste van het stel 
Overigens bedoelde ik het gebruik van een link om je oude ketting weer te kunnen gebruiken totdat het spul echt op is. Met voorkeur on trail natuurlijk maar als je er geen bij hebt dan in de garage
Is het totaal echt 2500km oud of heb je al een cassette en ketting versleten met de voorbladen? Ik vind het geheel er namelijk ook slecht uitzien voor maar 2500km. Maar dat kan ook door de smerigheid en aardappel komen waarmee de foto's gemaakt zijn
Of het zijn 2500 modderkm's, dat kan ook

Overigens bedoelde ik het gebruik van een link om je oude ketting weer te kunnen gebruiken totdat het spul echt op is. Met voorkeur on trail natuurlijk maar als je er geen bij hebt dan in de garage

Is het totaal echt 2500km oud of heb je al een cassette en ketting versleten met de voorbladen? Ik vind het geheel er namelijk ook slecht uitzien voor maar 2500km. Maar dat kan ook door de smerigheid en aardappel komen waarmee de foto's gemaakt zijn

Echt gaaf dat downhill park daar in Winterberg he? Ben er 2x geweest. Heb gewoon daar een pak en fiets gehuurd. Die grote drops durf ik niet te nemen. Eigen baas. Kan me niet veroorloven om daar effe alles te breken. Maar dan is er verder nog genoeg te doen.Sjoewe schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 21:01:
Man wat heb ik een topdag gehad in Winterberg
Binnenblad ook gelijk, check!Ruud schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:00:
@Toppertje: Neem dan ook het binnenblad mee, dat kost het minste van het stel
Ah zo, ja dat is inderdaad nog wel een idee om de komende paar tochtjes door te komen.
Het totaal is inderdaad 2500km, wel redelijk wat modderkm's, als ik op de weg wil fietsen pak ik de racefiets.
Aardappel is een combi van weinig licht en, hoe zet je een cassette eigenlijk goed op de foto..?

Ja super! Alle blauwe en rode routes waren eigenlijk ook prima te doen op m'n eigen fiets, de zwarte heb ik maar even gelaten. Als je die boomwortels zag op de technische stukken...Rudolf schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:17:
[...]
Echt gaaf dat downhill park daar in Winterberg he? Ben er 2x geweest. Heb gewoon daar een pak en fiets gehuurd. Die grote drops durf ik niet te nemen. Eigen baas. Kan me niet veroorloven om daar effe alles te breken. Maar dan is er verder nog genoeg te doen.

Ondergrond is wel echt kei hard, dus ik was wel helemaal gesloopt aan het einde. Zat ook wel echt helemaal aan de limiet van wat de Ardent's aan grip konden leveren. Hield het wel spannend zegmaar

Ik keek nog eens goed en het is echt de combi smerigheid/aardappel/perspectief.Ruud schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:00:
@Toppertje:
Als je naar de tanden bij de derraileur kijkt zien deze qua vorm er wel goed uit. Hoe verder je naar het tandwiel kijkt hoe slechter het wordt. Dat is of wel hele erge toeval of bovenstaande

2500 bagger-km's is natuurlijk ook heel wat anders dan 2500 droge km'sElmarJ16 schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:32:
[...]
Ik keek nog eens goed en het is echt de combi smerigheid/aardappel/perspectief.
Als je naar de tanden bij de derraileur kijkt zien deze qua vorm er wel goed uit. Hoe verder je naar het tandwiel kijkt hoe slechter het wordt. Dat is of wel hele erge toeval of bovenstaande.

Feit blijft dat een nieuwe ketting overslaat op de cassette op bijna alle kransjes. Dus oude ketting fixen met een link en deze winter lekker doorbaggeren. Na de winter lekker vervangen en met twee kettingen gaan rijden

inslijten kan snel gaan, zeker op de kleine kransjes (weinig tanden om de krachten over te verdelen). Ik heb een tijdje terug ook na +/- 1500 km en sltijtage rond de .075 een poging gedaan met een nieuwe ketting, maar dat was te laat voor de 11T en 13T achter. Die ketting ligt nu in de kast te wachten tot de oude ketting en cassette verder versleten zijn. Ik ga hier ook niet te ver mee door om mijn mooie Garbaruk oval te sparen (deze zit er nog niet zo lang op en heeft natuurlijk veel meer, dikkere, langere tanden dan een klein kransje en zal daardoor ook minder snel slijten, hoewel je wel altijd op dezelfde trapt bij een 1x).
Anyway, ik hoop er de winter nog mee door te komen en dan komt er een nieuwe cassette en een 2e (en misschien wel 3e) ketting om te gaan wisselen, ben er wel van overtuigd dat je dan langer met je cassette kan doen.
blijft toch een dure hobby, kan je beter accepteren
Anyway, ik hoop er de winter nog mee door te komen en dan komt er een nieuwe cassette en een 2e (en misschien wel 3e) ketting om te gaan wisselen, ben er wel van overtuigd dat je dan langer met je cassette kan doen.
blijft toch een dure hobby, kan je beter accepteren

[Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 24-09-2018 11:58]
Dat klopt zeker, maar ik denk dat de slijtage op de voorbladen nog wel mee valt. Ben het wel eens. Oude ketting en hele benden oprijden in de winter en dan in het voorjaar alles vernieuwen.
Dat met 2 kettingen rijden doe ik zelf dan weer niet. Gewoon vervangen op de 0.75% grens en ik kan op die manier ook zo met 3 a 4 kettingen doorgaan op dezelfde aandrijving (wel niet zoveel modder km's, daar hou ik gewoon niet zoveel van).
Dat met 2 kettingen rijden doe ik zelf dan weer niet. Gewoon vervangen op de 0.75% grens en ik kan op die manier ook zo met 3 a 4 kettingen doorgaan op dezelfde aandrijving (wel niet zoveel modder km's, daar hou ik gewoon niet zoveel van).
Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic