Toon posts:

Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 ... 238 Laatste
Acties:

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11:06
Prulleman schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:57:
inslijten kan snel gaan, zeker op de kleine kransjes (weinig tanden om de krachten over te verdelen).
En daarnaast zijn ze 4x zo vaak aan de beurt dan een groot kettingwiel. Maar ik denk dat grote kettingwielen meer op hun donder krijgen dan de 11,13,15t. Die 300watt voor een half uur met een nette cadans valt, denk ik, in het niet bij stoempen op de 37/42/46/50 met weinig souplesse en 700 watt.

En bij de 11 speed Shimano-groepen loopt de ketting een stuk mooier aan de buitenkant (11t) van de cassette dan aan de binnenkant.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:56
Ruud schreef op maandag 24 september 2018 @ 12:22:
[...]

En bij de 11 speed Shimano-groepen loopt de ketting een stuk mooier aan de buitenkant (11t) van de cassette dan aan de binnenkant.
Ja, klopt, ik denk ik een rechte ketting heb op het 3e of 4e kransje... is overigens wel met een cannondale SI crank en geen shimano, geen idee of daar nog verschillen in zitten... Op zicht gunstig voor mijn gemiddelde slijtage patroon aangezien ik nu gemiddeld met een betere kettinglijn rij, maar daarentegen zit je in de grote kransjes wel met een echt slechte lijn (bij terugtrappen in de 42T valt de ketting naar een kleiner kransje bv).

Ik heb wel eens zitten kijken of ik met spacers aan de slag kan om de kettinglijn wat te verschuiven, want mijn kettingblad heeft nog genoeg ruimte. maar dit valt niet mee...(kan voor zover ik weet niet even links en rechts omdraaien) er zit nu (uit mijn hoofd) een smalle spacer aan de driveside en een iets bredere spacer met een opstaand randje aan de NDS. Als ik verder naar binnen wil moet ik volgens mij beide vervangen, bv de DS spacer 2mm smaller en de NDS 2 mm breder.
Ik zie hier bv een hele set met verschillende maten: https://www.cannondale-pa.../61764971/Products/BB30CA

Zou je trouwens merken dat je trappers dan ook een paar mm uit het midden komen te staan?

[Voor 43% gewijzigd door Prulleman op 24-09-2018 13:29]

Strava

• Ruud
Ik snap het ook wel, bij de kleine kransjes heb je weinig mogelijkheid om een schuine ketting te rijden. Dan loopt het al snel tegen het volgende kransje aan. Bij de grotere kransjes heb je veel meer ruimte om een schuine ketting te rijden.

@Prulleman kun je niet een non-boost blad monteren? Bij een SRAM-crank zit je dan 3mm verder naar binnen. Weet niet hoe het bij Cannondale zit :)

AB zegt over een hollowgram-crank het volgende:

47-50mm (3.7mm offset). Chainline depends on the length of the axle you use and spacers configuration.

Dus ja, dat zou moeten kunnen.

[Voor 42% gewijzigd door Ruud op 24-09-2018 13:56]

• Prulleman
ik heb nu deze: https://garbaruk.com/prod...annondale-hollowgram.html
die heeft "variable chainline tech":

(ofwel hoe groter je blad hoe verder die naar buiten komt.. de 34T die ik nu heb komt dus net iets verder naar buiten dan de orginele 32T, was helaas niet nodig geweest omdat er genoeg ruimte was.)

Als ik een AI (hoewel ik dus geen AI frame/achterwiel heb) blad van garbaruk zou nemen dat scheelt dat 3mm in de kettinglijn, ik zou eens moeten opmeten of ik die ruimte heb, dat zou weleens net te krap kunnen worden.

(veel keuze in chainrings heb je ook niet met een cannondale direct mount... en je kan dus ook geen spacers tussen je spider en chainring zetten omdat het direct mount is)

Strava

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:48
Ik heb na 600km mijn ketting al vervangen, heb met zo een tooltje gemeten maar die paste daar nog niet in, zo weinig slijtage was er. Als ik 4x600km heb gereden gaat de eerste ketting er terug op voor 400km en zo het rijtje af.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:46

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik moet ook vervangen. Maar ben lui :P Zal vanavond even opmeten wat ik allemaal nodig heb. Momenteel staat er +1600km op de fiets met alles nog origineel. Dus ga ketting, cassette en voor tandwiel vervangen.

Wat ik mijzelf afvraag, moeten die twee kleine tandwieltjes van de achterderailleur nooit vervangen worden?

Edit: Derailleurwieltjes dus. Kosten ook niets. Ook maar dan gelijk bestellen ;) https://www.futurumshop.n...ifters/derailleurwieltjes

[Voor 21% gewijzigd door Tylen op 24-09-2018 14:21]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Prulleman
Tylen schreef op maandag 24 september 2018 @ 14:21:
Ik moet ook vervangen. Maar ben lui :P Zal vanavond even opmeten wat ik allemaal nodig heb. Momenteel staat er +1600km op de fiets met alles nog origineel. Dus ga ketting, cassette en voor tandwiel vervangen.

Wat ik mijzelf afvraag, moeten die twee kleine tandwieltjes van de achterderailleur nooit vervangen worden?

Edit: Derailleurwieltjes dus. Kosten ook niets. Ook maar dan gelijk bestellen ;) https://www.futurumshop.n...ifters/derailleurwieltjes
als je er nu 1600 km op hebt zitten en je bent van plan alles te vervangen, rij dan gewoon door totdat je problemen krijgt! ik weet vrij zeker dat je de winter nog wel doorkomt, en misschien nog wel veeel meer.
Waarom vervangen als het nog niet doorslaat?

je derr wieltjes gaan overigens vaak een stuk langer mee, hier komt veel minder kracht op. Als ze nog soepel draaien zou ik ze lekker laten zitten.(of anders uit elkaar halen en schoonmaken).
Ze hebben in ieder geval geen negatief effect op de slijtage van je ketting, zoals bijvoorbeeld een versleten (net niet doorslaan) voorblad wel een negatief effect kan hebben

[Voor 17% gewijzigd door Prulleman op 24-09-2018 14:27]

Strava

• Tylen

Tylen

Prulleman schreef op maandag 24 september 2018 @ 14:23:
[...]

als je er nu 1600 km op hebt zitten en je bent van plan alles te vervangen, rij dan gewoon door totdat je problemen krijgt! ik weet vrij zeker dat je de winter nog wel doorkomt, en misschien nog wel veeel meer.
Ja opzicht heb je daar een punt. Maar ik vind het ook leuk om te doen (het vervangen/schoonmaken).

De Canyon zal "waarschijnlijk" nog wat langer op zich laten wachten omdat ik, wat sneller dan verwacht, mijn race motor verkocht heb en ik dus opzoek moet naar een nieuwe ;)
Daardoor ga ik wat langer op de CUBE fietsen. :9

(Maar dit kan weer per maand veranderen hahaha)

• Prulleman
Tylen schreef op maandag 24 september 2018 @ 14:29:
[...]

Ja opzicht heb je daar een punt. Maar ik vind het ook leuk om te doen (het vervangen/schoonmaken).

De Canyon zal "waarschijnlijk" nog wat langer op zich laten wachten omdat ik, wat sneller dan verwacht, mijn race motor verkocht heb en ik dus opzoek moet naar een nieuwe ;)
Daardoor ga ik wat langer op de CUBE fietsen. :9

(Maar dit kan weer per maand veranderen hahaha)
ik zou dan toch mijn geld ergens anders aan uitgeven :D
Als je nu de winter in gaat met een nieuwe aandrijving, kan je je cube toch niet verkopen met een aandrijving "als nieuw".. dus juist daarom zou ik de de oude aandrijving lekker oprijden.

Strava

• Tylen

Tylen

Prulleman schreef op maandag 24 september 2018 @ 14:33:
[...]

ik zou dan toch mijn geld ergens anders aan uitgeven :D
Als je nu de winter in gaat met een nieuwe aandrijving, kan je je cube toch niet verkopen met een aandrijving "als nieuw".. dus juist daarom zou ik de de oude aandrijving lekker oprijden.
Maar ik wil de aandrijving niet 'als nieuw" verkopen :P Zet er liever eerst nog even 200km op ofzo.

Maar je hebt wel gelijk. Maar wil zo graag sleutelen :(

* Tylen rijd hem wel verder op totdat hij door gaat slaan. Maar haalt hem wel even uit elkaar om lekker te poetsen.

• Prulleman
Tylen schreef op maandag 24 september 2018 @ 14:35:
[...]

Maar ik wil de aandrijving niet 'als nieuw" verkopen :P Zet er liever eerst nog even 200km op ofzo.

Maar je hebt wel gelijk. Maar wil zo graag sleutelen :(

* Tylen rijd hem wel verder op totdat hij door gaat slaan. Maar haalt hem wel even uit elkaar om lekker te poetsen.
verdiep je eens in het servicen van je vork :) bij 1600 km kan het zeker geen kwaad om een lower leg service te doen en je seals te vervangen! Een uitdagender klusje dan het vervangen van je tandwielen en ketting. Misschien kan je nog wat tunen met volume spacers en je vork wat meer optimaliseren/afstellen voor jouw gebruik. Daar valt vaak best nog wat te halen als je wat meer ervaring hebt opgedaan en in staat bent het verschil te voelen

[Voor 15% gewijzigd door Prulleman op 24-09-2018 18:37]

Strava

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:38
Prulleman schreef op maandag 24 september 2018 @ 14:23:
[...]

je derr wieltjes gaan overigens vaak een stuk langer mee, hier komt veel minder kracht op. Als ze nog soepel draaien zou ik ze lekker laten zitten.(of anders uit elkaar halen en schoonmaken).
Ze hebben in ieder geval geen negatief effect op de slijtage van je ketting, zoals bijvoorbeeld een versleten (net niet doorslaan) voorblad wel een negatief effect kan hebben
Die wieltjes vervang je op 2 momenten.
1. Je derailleur gaat slecht schakelen en het is niet de kabelspanning.
2. Je ketting maakt herrie
dan kan het 2 dingen zijn, of je lager is vastgelopen of de tandjes zijn versleten.

De wieltjes zijn plastic dus die wijken voor een stalen ketting. Dus slappe wieltjes hebben geen effect op kettingslijtage.

• Crust
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06:47
Heb vandaag 2 fietsen proper zien maken waarvan een nieuwe plastic blaadjes nodig had. My God hoe sommige mensen hun fiets verwaarlozen als het neerkomt op poetsen. Kwam minstens 50 gram smeer en zand en haar en stroo uit het achter tandwiel af. Verschrikkelijk. Ik poets mijn fiets elke 2/3 keer rijden en bij echt heel vettig weer direct. Maar hoe die fiets eruit ziet was verschrikkelijk.

Ik vervang mijn ketting ook. Doe het met 3 kettingen maar reken niet echt in km. Als ik denk dat het weer een goede tijd geleden is switch ik. Zit geen te gek schema achter.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:31

Demo

Probleemschietende Tovenaar

@rasko heb je de finish nog gehaald? En heeft je materiaal het een beetje overleefd? De lagers van mijn pedalen voelen alsof er een halve emmer zand in zit :X Verder zit nog steeds overal leem 8)7

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• rasko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14:26
Demo schreef op maandag 24 september 2018 @ 19:43:
@rasko heb je de finish nog gehaald? En heeft je materiaal het een beetje overleefd? De lagers van mijn pedalen voelen alsof er een halve emmer zand in zit :X Verder zit nog steeds overal leem 8)7
Jazeker, na de 2e pauze gewoon verder gegaan met de TT. 7(8)7 Geen zin om de Kids tour naar huis te rijden!
Helaas stond de organisatie in de laatste 7 of 8 km te wachten om iedereen het bos uit te halen. Laatste deel van de route met obstakels was afgesloten omdat het niet meer gangbaar was..

Zojuist alles gepoetst en we zien weer een fiets en banden ipv alleen maar leem en klei! :*)

Edit:
De eerste foto van de organisatie staat online, met de toepasselijke tekst:
"Singletrack 2018 gaat de boeken in als: Blij dat ik glij!"

Edit:
Klein beetje zelfspot mag.. toch..?

[Voor 27% gewijzigd door rasko op 24-09-2018 20:17]

• Tylen

Tylen

@Prulleman gisteren de MTB aandrijving uit elkaar gehaald om schoon te maken. Toen zag ik dat mijn voorste blad (de grootste) wel heel erg scheve tanden heeft. ;) Dus ik vervang gelijk alles inclusief bottom bracket (die is bij mij geen press-fit dus makkelijk zelf te vervangen). alles bij elkaar 122 euro (bottom, bracket, voorste blad, cassette, ketting). Heb geen zin om te wachten dat hij overslaat met kans op zere ballen :P

• Prulleman
@Tylen je hebt een 1x11 toch? een NW voorblad kan met 1600km toch niet al zover ingesleten zijn...? zelfs een alu blad zou het langer vol moeten houden..

Strava

• Tylen

Tylen

Prulleman schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 09:25:
@Tylen je hebt een 1x11 toch? een NW voorblad kan met 1600km toch niet al zover ingesleten zijn...? zelfs een alu blad zou het langer vol moeten houden..
Nee heb 2x11 maar gebruik alleen het grootste blad. ;)

Lekker alles weer vers :) Heerlijk. En daarna weer lekker vies maken :P

• Prulleman
kan je er ook gelijk 1x van maken :) grotere cassette, NW voorblad en klaar!

Strava

• Tylen

Tylen

Prulleman schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 09:31:
kan je er ook gelijk 1x van maken :) grotere cassette, NW voorblad en klaar!
Zat ik dus ook al aan te denken. Maar dan moet ik de kabels verwijderen van de voorste derailleur en die lopen door het frame. Laat het dus gewoon zitten ;)

• Prulleman
Tylen schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 09:34:
[...]

Zat ik dus ook al aan te denken. Maar dan moet ik de kabels verwijderen van de voorste derailleur en die lopen door het frame. Laat het dus gewoon zitten ;)
Kabels verwijderen is het probleem niet hoor :D dat is zo gedaan. Als ze er uit zijn weer terug plaatsen is een ander verhaal, bij vernieuwen wil je eigenlijk de oude kabel gebruiken als geleiding. Zonder moet je met magneten aan de slag..

Maar als je over bent op 1x wil je waarschijnlijk niet meer terug, maar het kan altijd nog. ;)

Strava

• Tylen

Tylen

Prulleman schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 09:37:
[...]

Kabels verwijderen is het probleem niet hoor :D dat is zo gedaan. Als ze er uit zijn weer terug plaatsen is een ander verhaal, bij vernieuwen wil je eigenlijk de oude kabel gebruiken als geleiding. Zonder moet je met magneten aan de slag..

Maar als je over bent op 1x wil je waarschijnlijk niet meer terug, maar het kan altijd nog. ;)
Gaat idd ook om terug plaatsen voor als ik hem weer verkoop. Ja het is wat meer schoonmaken. Maar so be it ;) Bestelling is de deur uit. Over twee a drie dagen monteren _/-\o_

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Komende zondag reis ik weer eens af naar Winterberg voor een dagje bikepark, meer Tweakers die er heen gaan/willen?

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Ik reis er komende zaterdag al naartoe :)

• Ruud
Prulleman schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 09:37:
[...]

Dat ligt maar net aan het frame :) Bij mijn SC is het appeltje-eitje net zoals bij mijn Wilier-wegfiets :) Kabelgootje zit gewoon in het carbon gelamineerd.

Bij de Cube-mtb zaten er volgens mij wel liners in.

Dat werkt overigens het beste vind ik met frames waar je geen buitenkabel in je frame hebt zitten.

1: Oude buitenkabel eraf trekken, binnenkabel laten zitten;
2: Liner een stuk om oude binnenkabel;
3: Oude binnenkabel eruit trekken waardoor je de liner door het frame voert
4: Nieuwe binnenkabel in shifter, nieuwe buitenkabel voor het eerste stuk bij het balhoofd om de binnenkabel;
5: Nieuwe binnenkabel in liner voeren;
5: Liner eruit trekken, nieuwe binnenkabel in je frame;
6: Nieuwe buitenkabel over het laatste stukje binnenkabel richting derailleur.

Kind kan de was doen :)

• Engineer Stewie
Tylen schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 09:44:

Gaat idd ook om terug plaatsen voor als ik hem weer verkoop. Ja het is wat meer schoonmaken. Maar so be it ;) Bestelling is de deur uit. Over twee a drie dagen monteren _/-\o_
Ik heb mijn MTB onmiddelijk 1x11 laten maken en gezegd dat de FM de stukken mocht weggooien. Kan niet meer naar 2x11 :). Heb nooit 2x11 gereden maar kan goed uit de voeten met 1x11.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:31

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Dat was gewoon de schuld van die gele schildpad die in de weg stond :+
Ik heb nog wel een video van jou bij die drop die uitkwam tegen die steile muur, ik zal die vanavond eens van mijn camera af halen.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• rasko
Demo schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 15:45:
[...]
Dat was gewoon de schuld van die gele schildpad die in de weg stond :+
Ik heb nog wel een video van jou bij die drop die uitkwam tegen die steile muur, ik zal die vanavond eens van mijn camera af halen.
Laten we de schuld maar bij mezelf houden! :*)
Laat maar zien, ben benieuwd.
Wanneer gaan we weer een GoT naar Amerongen zodat ik er wel bij kan zijn op tijd kom

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:38
rasko schreef op maandag 24 september 2018 @ 19:49:
[...]

Jazeker, na de 2e pauze gewoon verder gegaan met de TT. 7(8)7 Geen zin om de Kids tour naar huis te rijden!
Helaas stond de organisatie in de laatste 7 of 8 km te wachten om iedereen het bos uit te halen. Laatste deel van de route met obstakels was afgesloten omdat het niet meer gangbaar was..

Zojuist alles gepoetst en we zien weer een fiets en banden ipv alleen maar leem en klei! :*)

Edit:
De eerste foto van de organisatie staat online, met de toepasselijke tekst:
"Singletrack 2018 gaat de boeken in als: Blij dat ik glij!"
[Afbeelding]

Edit:
Klein beetje zelfspot mag.. toch..?
[YouTube: Glijden bij Singletrack 2018]
Lang leve rijden in nat zand eh :9

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-05 18:56
Zit al een tijdje te klooien met m'n achterrem. Ik heb heel weinig remkracht achter, als ik 20 km/h fiets en ik rem volle bak met alleen de achterrem dan duurt het seconden voordat ik stil sta en hoor ik op het eind gepiep. Alleen met de voorrem dan sta ik snel stil.

Wat heb ik al gedaan:
- nieuwe remblokjes voor en achter--> geen verschil
- bleeden/ontluchten voor en achter --> geen verschil

Als de mtb in een standaard hangt dan remt de achterrem wel maar zodra ik de weg op ga is het drie keer niks. Wat zou het kunnen zijn?

• VIC_TOR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-03 16:47
lochtejans schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 20:03:
Zit al een tijdje te klooien met m'n achterrem. Ik heb heel weinig remkracht achter, als ik 20 km/h fiets en ik rem volle bak met alleen de achterrem dan duurt het seconden voordat ik stil sta en hoor ik op het eind gepiep. Alleen met de voorrem dan sta ik snel stil.

Wat heb ik al gedaan:

Als de mtb in een standaard hangt dan remt de achterrem wel maar zodra ik de weg op ga is het drie keer niks. Wat zou het kunnen zijn?
wat voor merk en model rem is het?
en heb je gekeken of je schijf vet en vuilvrij is? aangezien je al nieuwe blokken hebt en voor werkt het wel prima zou het iets met een vette schijf kunnen zijn.

• lochtejans
Het is een Cube LTD pro uit 2016 met Shimano Deore XT. Model is BR-M447.

Schijf is schoon en pas geleden nog ontvet.

• Ruud

Wat heb ik al gedaan:

Je hebt al nieuwe blokjes inderdaad dus dan blijft het volgende over:
Schijf goed ontvetten en het remvlak licht opruwen met schuurpapier.

• rasko
Torched schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 19:58:
[...]

Lang leve rijden in nat zand eh :9
Nat zand kan ik nog mee leven, nat vettige leem die niet van je banden en fiets wil waardoor je leem op leem rijd is minder _O-

• ElmarJ16
  • Nu online

Even van het begin af aan beginnen:

1) remblokken eruit en goed schoonbranden op het fornuis (in een hete pan leggen werkt ook). Daarna de blokken weer opschuren.
2) remschijf goed ontvetten met remreiniger en het remoppervlak opschuren.
3) alles weer monteren en weer goed inremmen.

De kans is groot dat wanneer je 1 overslaat, de olie op de remblokken weer op de remschijf in gaat werken en heb je naar een paar ritten er weer last van.

Bleeden is enkel nodig als je remhendel sponzig aan gaan voelen.

• Crust
Kan het zijn dat de remschijf vettig was en het nu in de remblokjes zit?

• Ruud
ElmarJ16 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 22:08:
[...]

1) remblokken eruit en goed schoonbranden op het fornuis (in een hete pan leggen werkt ook). Daarna de blokken weer opschuren.

De kans is groot dat wanneer je 1 overslaat, de olie op de remblokken weer op de remschijf in gaat werken en heb je naar een paar ritten er weer last van.

Eens
Ik zou de oven gebruiken, 10min op 150/200 graden bijvoorbeeld :)

• Engineer Stewie
Ruud schreef op woensdag 26 september 2018 @ 07:55:
[...]

Eens
Ik zou de oven gebruiken, 10min op 150/200 graden bijvoorbeeld :)
Kan je niet beter iets gebruiken waar je geen eten meer in moet maken?
Zo heb ik om de ketting te ontvetten een kookpotje in de kringloop (2de hands spu) gekocht a 2,5 euro, zoiets zou je ook kunnen gebruiken voor je remblokken.

Ik heb trouwens van hetzelfde last, voorrem subliem, achterrem troep.
Had de remschijf al eens ontvet en dan remt hij 3 keer goed en is het over. Maar ik moet het waarschijnlijk gaan zoeken bij de remblokjes dan?

Gewoon 10 minuten op het vuur verwarmen en dan opschuren met grof (of fijn?) schuurpapier?
Ik heb SLX (2018) remmen btw

[Voor 7% gewijzigd door Engineer Stewie op 26-09-2018 08:10]

• Ruud
Engineer Stewie schreef op woensdag 26 september 2018 @ 08:09:
[...]

Kan je niet beter iets gebruiken waar je geen eten meer in moet maken?
Zo heb ik om de ketting te ontvetten een kookpotje in de kringloop (2de hands spu) gekocht a 2,5 euro, zoiets zou je ook kunnen gebruiken voor je remblokken.

Ik heb trouwens van hetzelfde last, voorrem subliem, achterrem troep.
Had de remschijf al eens ontvet en dan remt hij 3 keer goed en is het over. Maar ik moet het waarschijnlijk gaan zoeken bij de remblokjes dan?

Gewoon 10 minuten op het vuur verwarmen en dan opschuren met grof (of fijn?) schuurpapier?
Ik heb SLX (2018) remmen btw
Kan een overweging zijn, stop je dan ook met het gebruik van teflon pannen en allerhande verpakkingsmateriaal en buiten lopen? :+

Opschuren is alleen nodig wanneer je remblokken verglaasd zijn. En dat doe je dan met fijn schuurpapier.

Bij alleen verglaasde blokken kun je beter een afdaling opzoeken en je remmen goed heet stoken (licht verkleurde remschijf en rokende blokken) Dan is dat probleem ook wel opgelost. Maar dat wordt in Nederland een hopeloze zoektocht denk ik :P

• Engineer Stewie
Ruud schreef op woensdag 26 september 2018 @ 08:22:

Kan een overweging zijn, stop je dan ook met het gebruik van teflon pannen en allerhande verpakkingsmateriaal en buiten lopen? :+
Ben niet zo met milieu bezig, snap niet waar dit vandaan komt. Mijn ecologische voetafruk is een paar maten groter dan zou moeten.
Gewoon vettige dingen scheiden van de toestellen waar je eten in moet bereiden. Liever een oude pot op mijn (nieuw) fornuis dan in mijn (eveneens nieuwe) oven.
Ruud schreef op woensdag 26 september 2018 @ 08:22:
[...]
Opschuren is alleen nodig wanneer je remblokken verglaasd zijn. En dat doe je dan met fijn schuurpapier.

Bij alleen verglaasde blokken kun je beter een afdaling opzoeken en je remmen goed heet stoken (licht verkleurde remschijf en rokende blokken) Dan is dat probleem ook wel opgelost. Maar dat wordt in Nederland een hopeloze zoektocht denk ik :P
Woon in België maar ook hier (Limburg) ga je je rembokken niet heet stoken :). Ik ga mijn remblokken dit weekend is bekijken. Ik wou eigenlijk gewoon nieuwe kopen maar misschien is er nog iets aan te doen.

• Crust
Engineer Stewie schreef op woensdag 26 september 2018 @ 09:00:

Ben niet zo met milieu bezig, snap niet waar dit vandaan komt. Mijn ecologische voetafruk is een paar maten groter dan zou moeten.
Gewoon vettige dingen scheiden van de toestellen waar je eten in moet bereiden. Liever een oude pot op mijn (nieuw) fornuis dan in mijn (eveneens nieuwe) oven.
Niet om lullig te doen maar je bent niet zo met het milieu bezig. Maar wanneer het gaat om je gezondheid/hygiëne dan ben is menig mensen wel bij de pinken? Vind dit wel een beetje een eigenaardige mentaliteit. De natuur is je leefwereld maar daar moet het niet zo nauw op maar je eigen gezondheid is vaak wel belangrijk... dat rijmt niet hé... niet zo met milieu bezig en persoonlijke gezondheid belangrijk vinden.

Is niet persoonlijk bedoelt gewoon mijn gedacht over je uitspraak in het algemeen ten aanzien van verschillende mensen die zo denken. Ik snap het gewoon niet.

Zou in ieder geval ook een niet-gebruikend potje er voor gebruiken. Je wil geen olie's en weet ik wat allemaal in je kookwaar.

• Prulleman
hmmm, nationale vette remblokken dag.. net rondje Dorst en Cadettenkamp gedaan, maar tijdens het wegbrengen van de kids naar school piepte mijn achter rem al, paar keer remmen later totaal geen power..

ik denk dat ik al wel weet hoe het is gekomen, bij mijn laatste ritje de fiets afgespoeld en iets te fanatiek te ketting te drogen door hard achteruit te trappen (en zo het water eraf te slingeren). dan spettert er natuurlijk ook vette zooi van je ketting naar je schijf.. :(

Ik heb nog een setje blokken op voorraad liggen, maar deze huidige zijn nog niet zo oud, dus vanavond ook maar eens in de oven leggen :)

Strava

• Ruud
Engineer Stewie schreef op woensdag 26 september 2018 @ 09:00:
[...]

Zoals ik al zei, het is zeker een overweging. Ik heb het met de rest van mijn opties niet over een ecologische voetafdruk maar over chemische bestanddelen die in aanraking komen met eten. Ik vind het goed dat je de overweging meegeeft om het niet in kookgerei die nog gebruikt worden te doen!

• Engineer Stewie
Crust schreef op woensdag 26 september 2018 @ 09:52:
[...]

Niet om lullig te doen maar je bent niet zo met het milieu bezig. Maar wanneer het gaat om je gezondheid/hygiëne dan ben is menig mensen wel bij de pinken? Vind dit wel een beetje een eigenaardige mentaliteit. De natuur is je leefwereld maar daar moet het niet zo nauw op maar je eigen gezondheid is vaak wel belangrijk... dat rijmt niet hé... niet zo met milieu bezig en persoonlijke gezondheid belangrijk vinden.

Is niet persoonlijk bedoelt gewoon mijn gedacht over je uitspraak in het algemeen ten aanzien van verschillende mensen die zo denken. Ik snap het gewoon niet.

Zou in ieder geval ook een niet-gebruikend potje er voor gebruiken. Je wil geen olie's en weet ik wat allemaal in je kookwaar.
Bedoel meer dat ik zeker geen boom knuffelaar ben, maar dat betekend niet dat ik het milieu expres ga vervuilen. Ik sorteer ook netjes, doe niet aan sluikstorten etc maar denk uiteraard ook wel aan mezelf.

Ik zit bv wel 95+% van de tijd alleen in de auto maar die auto is wel bijna 5m lang, 1,75 ton en rijdt op diesel. Ik woon ook alleen in een (bijna energie neutrale) vrijstaande woning terwijl ik ook op een appartement van 70m2 kan gaan hokken, verwarm ook 24/24h op 22-23 graden celcius. Dat zijn dingen die met comfort te maken hebben maar ook wel mijn ecologische voetafdruk vergroten, daar ben ik mij bewust van. Maar beter 450 kuub gas verstoken op een jaar dan een paar kuub hout denk ik dan...

Enfin, bedoelde gewoon dat je zulke zaken niet in spul doen waar je ook je eten in moet bereiden. Die spullen zullen niet al te gezond zijn.

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:49
Gisteren en afgelopen zaterdag veel last gehad van de zon en eens even bij wat kennissen gevraagd naar brillen. Ik heb nu een Rudy nog wat (4 jaar oud) met gewone standaard gepolariseerde glazen maar bij de zon tussen 16:00 en 19:30 ben ik totaal blind eveneens als de zon tussen 06:40 en 09:30 ongeveer (wat lagere zon). Nu heb ik daar bij mijn normale Ray-Bans geen last van maar die gaan niet zo handig met MTB'en.

Zij gaven de tip een Ride 100 percent te nemen met Hyperlens glazen (?). Nu zit ik even te kijken naar die brillen en buiten het feit dat ze ietsje duurder zijn, zijn ze nogal uitgesproken qua vorm. Iemand ervaring met deze brillen? Zijn die hyperlenses écht goed? Het geld afgezet tegen het gebruik interesseert me niks dus dat argument hoef ik niet. Ik wil graag wel een bril die minder 'waas' vormt bij laagstaande zon.

[Voor 3% gewijzigd door Typhone op 26-09-2018 12:26]

• erikver
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:55

erikver

Ik zeg...

Typhone schreef op woensdag 26 september 2018 @ 12:24:
Gisteren en afgelopen zaterdag veel last gehad van de zon en eens even bij wat kennissen gevraagd naar brillen. Ik heb nu een Rudy nog wat (4 jaar oud) met gewone standaard gepolariseerde glazen maar bij de zon tussen 16:00 en 19:30 ben ik totaal blind eveneens als de zon tussen 06:40 en 09:30 ongeveer (wat lagere zon). Nu heb ik daar bij mijn normale Ray-Bans geen last van maar die gaan niet zo handig met MTB'en.

Zij gaven de tip een Ride 100 percent te nemen met Hyperlens glazen (?). Nu zit ik even te kijken naar die brillen en buiten het feit dat ze ietsje duurder zijn, zijn ze nogal uitgesproken qua vorm. Iemand ervaring met deze brillen? Zijn die hyperlenses écht goed? Het geld afgezet tegen het gebruik interesseert me niks dus dat argument hoef ik niet. Ik wil graag wel een bril die minder 'waas' vormt bij laagstaande zon.
Ik heb een 100% Speedcoupe met HIPER Red Multilayer Mirror glazen sinds een paar maanden en ben er zeer tevreden mee. Hiervoor had ik een simpele fietsbril met uitwisselbare glazen (donker/geel/transparent) en het verschil in zicht is groot. Vooral in de uurtjes waar jij het over hebt scheelt het heel veel. Ze zijn niet super verduisterend (wat ik fijn vind) maar houden wel de "glare" van de zon weg.

Life's not a Krentenbol

• Ruud
Nu we het toch over brillen hebben? Ik heb een bril voor veraf in de auto maar daarbuiten gebruik ik die nooit :)

Met fietsen is het toch handiger om wel scherp te zien in de verte dus ik ben al een tijdje aan het kijken naar opties maar nooit naar de opticien of dealer geweest. De wens was er wel maar de noodzaak ontbrak dus uitstel ;)

Opties die ik zie:

1: Rijden met lenzen
2: Optische insert
3: Geslepen 'glas' in een bril

Mijn afwijking (in mijn zicht ;) ) is niet gek of raar volgens mij (-1,5 uit mijn hoofd met aan een kant een cilindrische afwijking maar geen idee hoeveel, niet spannend in ieder geval)

Wat is wijsheid? En wat zijn de kosten van bijvoorbeeld glazen voor een insert? Met volledige glazen zit je natuurlijk weer aan allerhande coatings vast (die toch echt wel heel hard nodig zijn volgens de opticien) dus dat is een stuk prijziger.

• VIC_TOR
Ja ik doe moeilijk en doe altijd lenzen op voordat ik ga fietsen zodat mijn fietsbril(zonnebril) op kan. Dat terwijl ik op de meeste andere dagen gewoon een normale bril draag.

edit: heb zelf -3 dus heb wel lenzen of bril nodig anders zie ik de bomen te laat ;)

[Voor 20% gewijzigd door VIC_TOR op 26-09-2018 14:01]

• Prulleman
Ik heb een Tifosi Camrock Fototec (met meekleurende glazen). Dat meekleuren helpt natuurlijk niet tegen de flikkeringen tussen de takken door, maar ik moet zeggen dat ik vanochtend van half negen tot 10 geen last van de zon heb gehad. De meekleurende glazen bevallen eigenlijk prima, je hebt het eigenlijk niet door, maar de lichtdoorlatendheid is eigenlijk altijd wel prima :). (behalve als het echt hele felle zon is, dan is een echte donkere wellicht beter, maar in het bos is het nooit zo fel).

Verder heb ik altijd zachte lenzen gehad, maar zit nu in de proefperiode van nachtlenzen, en dat principe bevalt erg goed, alleen bij mij zwakt het net iets te snel af, in de avond zie ik niet scherp genoeg meer en krijg ik last van halo's rond lichtbronnen, mogelijk doordat ik qua sterkte rond de grens (-4) zit icm met de grote van je pupil. In de nacht word zeg maar een klein stukje van je oog vervormd, waardoor je in het donker met grote pupillen aan de randen "buiten de behandel zone" zit. Mogelijk valt er nog iets te tweaken waardoor dit verbeterd, ander moet ik weer terug naar zachte lenzen.

Maar mochten nachtlenzen wel goed werken voor je is het erg prettig, scherp zien zonder dingen in je ogen :) (wel duurder dan zachte lenzen overigens, zeker als je ze sporadisch gebruikt). Daarnaast heb je nog het voordeel dat het in principe verder achteruitgang van je ogen beperkt. Dus in die zin is het bij -1,5 misschien juist wel goed

Strava

• lochtejans
[...]

Vraag ten aanzien van punt 2. Moeten de remschijven specifiek met remreiniger (welke gebruiken jullie?) schoongemaakt worden of volstaat Cyclon Bionet ontvetter ook? Dus de buitenste rand van de schijf met schuurpapier op schuren? Nooit eerder gedaan namelijk.

• ElmarJ16
  • Nu online
Ik gebruik mijn zonnebril op sterkte altijd. De glazen zijn alles behalve donker, maar erg prettig bij o.a. autorijden en ook in het bos fietsen. Zelfs met bewolkt weer en lichte regen is het nog niet donker. Vaak vergeet ik ook dat ik m'n zonnebril op heb ipv mijn normale bril, totdat ik in een donker hoekje kom 8)7.

Een aantal jaar geleden reed ik nog met harde contactlenzen icm een gewone fietsbril. Was het gedoe met die dingen zat en ben nu weer naar een normale bril gestapt. Geen bril is voor mij helaas niet mogelijk (zit ergens in de buurt van de -7, exact weet ik niet. Het is gewoon veel _O-).

Nu ik met een wat lichtere zonnebril rijd gaat daar toch ook echt mijn voorkeur naar uit. Ja je levert wat in wanneer de zon direct op je schijnt, maar voor 90% van de tijd heb ik precies genoeg om het felle weg te filteren zonder dat ik een compromis heb op zicht op de trail.

• Ruud
lochtejans schreef op woensdag 26 september 2018 @ 15:29:
[...]

Vraag ten aanzien van punt 2. Moeten de remschijven specifiek met remreiniger (welke gebruiken jullie?) schoongemaakt worden of volstaat Cyclon Bionet ontvetter ook? Dus de buitenste rand van de schijf met schuurpapier op schuren? Nooit eerder gedaan namelijk.
Ik gebruik IsoPropanol-Alchohol (IPA, in andere variant ook bij de slijterij te koop :P ) om te ontvetten. Dit vervliegt net als remmenreiniger lekker snel. Die Bionet-ontvetter vervliegt niet snel en is meer een koudontvetter om spul echt los te weken.

Je schuurt de buitenste rand idd lichtjes op, dus het deel waar je remblokken zitten. Ik doe dit zelf altijd met een scotchbrite-lapje.

@ElmarJ16: ik gebruik altijd oranje glazen in de bril en dat is qua contrast en hoeveelheid licht echt prima voor mij. Nu ik me weer aan het inlezen ben ga ik denk ik gewoon voor een bril met insert. Schijnt soms te beslaan maar dat doet een normale bril ook met een beetje pech. Leuk zo'n hippe Oakley met 400 euro glazen erbij maar gelukkig hoef ik geen stijlicoon te zijn :+

[Voor 19% gewijzigd door Ruud op 26-09-2018 15:39]

• VIC_TOR
IsoPropanol-Alchohol, is dat hetzelfde als wat er bij de drogisterij te koop is die je over je wondjes heen kan gooien? Die gebruik ik ook voor het ontvetten (en om worstjes te braden want het brandt goed) :D

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:49
erikver schreef op woensdag 26 september 2018 @ 13:28:
[...]

Ik heb een 100% Speedcoupe met HIPER Red Multilayer Mirror glazen sinds een paar maanden en ben er zeer tevreden mee. Hiervoor had ik een simpele fietsbril met uitwisselbare glazen (donker/geel/transparent) en het verschil in zicht is groot. Vooral in de uurtjes waar jij het over hebt scheelt het heel veel. Ze zijn niet super verduisterend (wat ik fijn vind) maar houden wel de "glare" van de zon weg.
Ik ga er vanavond één bestellen. Heb inmiddels wat meer reacties gekregen en slechter dan wat ik nu heb zal het niet worden :).

• Ruud
VIC_TOR schreef op woensdag 26 september 2018 @ 16:29:
IsoPropanol-Alchohol, is dat hetzelfde als wat er bij de drogisterij te koop is die je over je wondjes heen kan gooien? Die gebruik ik ook voor het ontvetten (en om worstjes te braden want het brandt goed) :D
Ligt aan de zuiverheid :) 99,8% wel, 70% niet. Zegt men. Ik ken de toevoegingen aan die 70% variant niet.

[Voor 7% gewijzigd door Ruud op 26-09-2018 18:31]

• ElmarJ16
  • Nu online
lochtejans schreef op woensdag 26 september 2018 @ 15:29:
[...]

Ik gebruik zelf Motip remreiniger. Heb ooit 12 spuitbussen in 1 keer gekocht bij bol.com. Een stuk goedkoper dan telkens 1 of 2 bussen kopen. Ik heb daarnaast ook shimano ontvetter, maar mijn mening is dat het lijkt dat het altijd nog wel wat vettig blijft. Leuk voor wat klein spul, maar niet iets waar ik echt geen olie op wil hebben. Voordeel van remreiniger is dat het erg vluchtig is en makkelijk weg te vegen is.

En inderdaad de buitenste rand lichtjes opschuren.

• lochtejans
[...]

Vanavond weer de garage ingedoken en bovenstaande stappen uitgevoerd. Op het gasfornuis de blokken gebakken en daarna opgeschuurd. De remschijven met Cif (jif) schoongemaakt (ergens gelezen dat dit ook zou moeten werken) en opgeschuurd. Alles gemonteerd en ff een rondje op de weg gemaakt. Remdruk is weer volledig terug >:) Kan zelfs weer slippen _/-\o_

Bedankt voor de tips! Weer wat bijgeleerd ;)

• Tylen

Tylen

Zo. MTB voorzien van nieuwe bottom bracket, grootste voorblad, cassette en ketting. Was erg goed zelf te doen. Loopt weer als een malle. *O*

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Ik heb zojuist voor het eerst een dropper geinstalleerd op mijn mountainbike. Volledig intern, was ff een klusje maar is goed gelukt en werkt als een trein. Net op tijd voor mijn weekendje Gulpen.

• rasko
Zijn we weer met een leuke vraag;
Heeft iemand ervaring met het Bikepark in Aken (drielandenpunt)?
https://gelaendefahrrad-aachen.de/?page_id=1709

Zit te twijfelen om hier a.s. zaterdag (morgen) naar toe te gaan!

[Voor 4% gewijzigd door rasko op 28-09-2018 11:44]

• ElmarJ16
  • Nu online
Helaas niet. Ik ben morgen weer in winterberg te vinden oOo. Dit maal met een paar vrienden, waarvan er maar 1 ook fietst en van 1 iemand anders weet ik dat zijn grenzen best ver liggen. Ben benieuwd of het wat met de rest gaat worden :P.

• rasko
Winterberg staat ook nog op de lijst om (een keer) naartoe te gaan.
Durf alleen niet te zeggen of ik het kunnen heb om er ook te rijden en het ligt helaas niet om de hoek om 'ff snel' te proberen..
En heb daarbij nog de twijfel of het wel goed is voor de fiets.. maar evt huren kan natuurlijk ook ondanks daar de voorkeur niet naar uit gaat

• drBunhead
  • Niet online
rasko schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 12:32:
Winterberg staat ook nog op de lijst om (een keer) naartoe te gaan.
Durf alleen niet te zeggen of ik het kunnen heb om er ook te rijden en het ligt helaas niet om de hoek om 'ff snel' te proberen..
En heb daarbij nog de twijfel of het wel goed is voor de fiets.. maar evt huren kan natuurlijk ook ondanks daar de voorkeur niet naar uit gaat
Absolute aanrader. De tracks zijn ingedeeld in niveau's, van makkelijk (blauw) naar moeilijk (zwart), toen ik vorig jaar voor het eerst die kant op ging had ik nog een Trek XC hardtail. De blauwe routes waren daarmee prima te doen. Als je rekening houdt met je kunsten en het materiaal kan er weinig gebeuren. In de afgelopen paar keer genoeg Spandex boswielrenners daar gezien met fietsen die theoretisch niet geschikt zijn.

Zelf ga ik er overmorgen (zondag) weer heen, tot op heden bijna alle tracks gereden met mijn trail bike (Santa Cruz 5010 met 130 mm veerweg) en als ik de flow te pakken krijg dan duik ik daar ook gewoon de DH track mee vanaf. Alleen de grote drops en sprongen doe ik er niet mee.

• ElmarJ16
  • Nu online
Winterberg is voor iedereen goed te rijden. Enkel voor de zwarte tracks heb je wat meer skills nodig. Het beste is gewoon met de blauwe en rode trails te beginnen (Flow Country, Woodpecker, Conti track en Pinball). Als je daar wat meer vertrouwen op hebt kan je doorgaan naar de wat moeilijkere tracks (Freeride en North shore). Die laatste 2 zijn enkel wat stijler, maar vind ik daardoor niet gelijk moeilijker.

Zolang je weet wat voor materiaal je rijd en de sprongen/drops niet op een XC fiets gaat doen, kan je er weinig aan slopen. Je gaat wel merken dat je materiaal meer op de proef gesteld gaat worden, met name de remmen. Je leert er imo wel erg veel van.

• rasko
drBunhead schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 13:16:
[...]

Absolute aanrader. De tracks zijn ingedeeld in niveau's, van makkelijk (blauw) naar moeilijk (zwart), toen ik vorig jaar voor het eerst die kant op ging had ik nog een Trek XC hardtail.
...

Zelf ga ik er overmorgen (zondag) weer heen, tot op heden bijna alle tracks gereden met mijn trail bike (Santa Cruz 5010 met 130 mm veerweg) en als ik de flow te pakken krijg dan duik ik daar ook gewoon de DH track mee vanaf.
...
Dan zullen we gewoon is een dagje er naar toe moeten gaan en testen hoe het verloopt met de huidige fiets.
Is het op en neer rijden (rijden duurt ca. 3 ~ 3,5uur enkel) wel te doen op een dag?

• drBunhead
  • Niet online
Voor mij is het 2,5 tot 3 uur rijden. Vind ik zelf goed te doen en het zeker waard. Maar ik probeer er dan ook voor te zorgen om er tussen 0900 en 0930 al te zijn om zo de hele dag daar te kunnen rond rijden.

• ElmarJ16
  • Nu online
Ik denk dat je enkel zelf daar een antwoord op hebt. Houd er rekening mee dat je na een dag enkel downhillen best gesloopt kan zijn en dan kan 3.5 uur terug rijden best lang zijn.

Ik rij voor m'n werk regelmatig naar duitsland en zijn de 'middellange' afstanden goed te doen voor mij (zo rond de 400km) been en terug. Ik vind het op en neer rijden ook geen enkel probleem en zorg er net als @drBunhead voor dat ik er rond 9~930 ben. Dan kan ik de dag maximaal benutten en ben ik savonds laat weer thuis. De volgende dag hou ik dan wel ff als rustdag en plan ik geen extreme dingen in. Morgen is het helemaal leuk, dan vertrek ik al om 4.45 aangezien ik een aantal mensen op moet pikken.

Of dit ook iets voor jou is kan ik je vanaf hier niet vertellen. Als je nooit lange afstanden rijdt is overnachten wel aan te raden. Anders gewoon proberen en er rekening mee houden dat je eventueel daar overnacht als het niet gaat.

• Tylen

Tylen

Rookie mistake gemaakt hahahaha. Gisteren even op de mtb naar visite gefietst. Kon ik hem gelijk even testen na mijn ketting/cassette/etc wissel. Hij loopt goed maar voelde wel een tikje erin. En ja hoor had de ketting niet goed laten lopen tussen de twee tandwieltjes van de achterderailleur. Hahaha. Mooi man.

Dat gebeurd me niet nog een keer ;)

[Voor 5% gewijzigd door Tylen op 30-09-2018 09:23]

• ElmarJ16
  • Nu online
Haha een fout die iedereen wel eens gemaakt heeft denk ik. Bij mij is het ook al weer een aantal keer overkomen, maar zag ik het gelukkig altijd nog voordat ik ermee ging fietsen :). Zo heb ik laatst ook mijn lower legs bij een servicebeurt van m'n vork andersom geplaatst. Dan sta je altijd wel even een paar seconden raar te kijken wanneer je fiets weer in elkaar zit. Het geheel klopt ergens niet en dan duurt het ff voordat het kwartje valt 7(8)7.

Ik weet niet of je iets van een montage standaard of ophang systeem hebt, waardoor je je fiets omhoog kan zetten? Hierdoor kan je dit soort foutjes sneller spotten, omdat je letterlijk met je neus ervoor staat.

• mike0001
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:22
Gisteren een rondje moutainbiken waarbij het schakelen niet helemaal lekker liep.
even geprobeerd wat er mis is een keertje op en af schakelen gedaan.
Liep de ketting van mijn tandwiel af in mijn achteras. Trok die heel mijn derailleur krom :(
Toch met wat buigen redelijk weer goed gekregen en doorgegaan.
Nu heb ik dus last met schakelen dat hij niet lekker loopt. Heeft iemand tips hoe je dit het beste kan repareren?

• rasko
ElmarJ16 schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 16:35:
...

Of dit ook iets voor jou is kan ik je vanaf hier niet vertellen. Als je nooit lange afstanden rijdt is overnachten wel aan te raden. Anders gewoon proberen en er rekening mee houden dat je eventueel daar overnacht als het niet gaat.
Lange afstanden is geen probleem, moet wel vaker lange afstanden rijden voor het werk! Zat meer te denken of het de moeite waard is gezien ik niet weet wat ik mag verwachten en geen zin heb om 3 uur te rijden om 1x te fietsen wat ik niet zou kunnen :9

Maaar zo te horen, en wat ik ga doen, gewoon gaan en rustig aan beginnen met de blauwe route en zo rustig aan verder met rood.

@ElmarJ16 Hoe ging het afgelopen weekend met jou en je maten die ook nog geen bikepark hadden gezien?

• Prulleman
mike0001 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 08:55:
Gisteren een rondje moutainbiken waarbij het schakelen niet helemaal lekker liep.
even geprobeerd wat er mis is een keertje op en af schakelen gedaan.
Liep de ketting van mijn tandwiel af in mijn achteras. Trok die heel mijn derailleur krom :(
Toch met wat buigen redelijk weer goed gekregen en doorgegaan.
Nu heb ik dus last met schakelen dat hij niet lekker loopt. Heeft iemand tips hoe je dit het beste kan repareren?
Is je derailleur krom of je pad?

Als je pad krom is kan je deze vervangen (specifiek padje voor je frame) of met een speciale tool (laten) rechtbuigen.

Als je derailleur krom is moet je kijken of het probleem alleen in de kooi zit of dat de rest ook gaar is. Als het alleen de kooi is kan je deze (vaak) los vervangen, Maar de kans is ook wel aanwezig dat het beter is om de hele derailleur te vervangen..

Ik vermoed dat het alleen je pad is en dat vervangen misschien wel de beste optie is, ik weet niet hoe krom dat ie stond, maar 1 tik van een val richten is wat anders dan een padje uit de kreukels draaien.

Met de hand rechtbuigen is niet echt een optie, daarmee gaat je fiets nooit meer perfect schakelen

Strava

• mike0001
Prulleman schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 09:03:
[...]

Is je derailleur krom of je pad?

Als je pad krom is kan je deze vervangen (specifiek padje voor je frame) of met een speciale tool (laten) rechtbuigen.

Als je derailleur krom is moet je kijken of het probleem alleen in de kooi zit of dat de rest ook gaar is. Als het alleen de kooi is kan je deze (vaak) los vervangen, Maar de kans is ook wel aanwezig dat het beter is om de hele derailleur te vervangen..

Ik vermoed dat het alleen je pad is en dat vervangen misschien wel de beste optie is, ik weet niet hoe krom dat ie stond, maar 1 tik van een val richten is wat anders dan een padje uit de kreukels draaien.

Met de hand rechtbuigen is niet echt een optie, daarmee gaat je fiets nooit meer perfect schakelen
Hij trok hem echt helemaal naar binnen in mijn spaken. het lijkt erop dat alleen de geleide plaat wat krom is getrokken. Verder oogt hij niet verbogen.
Heb hem inderdaad met de handen even recht getrokken maar vrees dat er wel een vervanging aan zit te komen.

• ElmarJ16
  • Nu online
rasko schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 09:03:
[...]

@ElmarJ16 Hoe ging het afgelopen weekend met jou en je maten die ook nog geen bikepark hadden gezien?
Dat is uiteindelijk een beetje een fiasco geworden. Om 8.45 aangekomen en er stond toen al een lange rij voor de verhuur. Eenmaal aan de beurt waren we nog net genoeg fietsen, maar alle protectie was al verhuurd. Toen maar besloten om niet te gaan fietsen daar en hebben we wat terrasjes gepakt en wat rodelbanen afgegaan.

Lesje geleerd: volgende keer in het weekend er voor 8:30 zijn.

• Ruud
mike0001 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 09:14:
[...]

Hij trok hem echt helemaal naar binnen in mijn spaken. het lijkt erop dat alleen de geleide plaat wat krom is getrokken. Verder oogt hij niet verbogen.
Heb hem inderdaad met de handen even recht getrokken maar vrees dat er wel een vervanging aan zit te komen.
Let bij het afstellen goed op het bereik van je derailleur. Hiermee voorkom je dit soort grappen. Of je ketting is te kort dat kan ook :)

Controleer trouwens even goed je spaken achter de cassette. Die kunnen ook wel een beetje schade opgelopen hebben.

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-06 09:39
ElmarJ16 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 09:21:
[...]

Dat is uiteindelijk een beetje een fiasco geworden. Om 8.45 aangekomen en er stond toen al een lange rij voor de verhuur. Eenmaal aan de beurt waren we nog net genoeg fietsen, maar alle protectie was al verhuurd. Toen maar besloten om niet te gaan fietsen daar en hebben we wat terrasjes gepakt en wat rodelbanen afgegaan.

Vet balen! :(

Je kan ook (tegen vooruitbetaling) reserveren de volgende keer.

• ElmarJ16
  • Nu online
Weet ik. Heb ik ook tegen de groep gezegd maar ze waren er te laat mee. Wel raar dat ze op hun website zeggen dat het eigenlijk niet kon ivm verkoop van hun huurfietsen vanwege einde van het seizoen. Zijn vervolgens meer dan de helft van de fiets en toch nog gereserveerd...

Maargoed, ik heb nog wel wat aan mijn jumpskills op het beginnersparcourtje kunnen werken. De grote tafels die daar liggen kan ik al bijna allemaal in 1 keer afwerken. Over 3 weken heb ik weer een kans en dan gaan we er gewoon voor!

• mike0001
Ruud schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 09:36:
[...]

Let bij het afstellen goed op het bereik van je derailleur. Hiermee voorkom je dit soort grappen. Of je ketting is te kort dat kan ook :)

Controleer trouwens even goed je spaken achter de cassette. Die kunnen ook wel een beetje schade opgelopen hebben.
Spaken had ik gisteren al bekeken. die zijn gelukkig nog in orde.
Ik ga eerst maar eens proberen mijn derailleur af te stellen. Een nieuwe kopen kan altijd nog.
Heb een Shimano M8000 11 speed erop zitten. Zijn vast wel goede filmpjes te vinden op yt hoe dit het beste kan :)

• Prulleman
derailleur afstellen is geen rocket science, gewoon de stappen volgen en het is zo gebeurd (met recht materiaal althans ;))

- H/L limieten afstellen, met de H/L schroefjes ervoor zorgen dat je ketting er niet meer af kan lopen, je derailleur mag dus niet verder kunnen bewegen dan de buitenste kransjes.
- B schroef afstellen, Zorg voor ongeveer 1-2 cm ruimte tussen je bovenste pulley en je grootste kransje, je moet dit later nog optimaliseren als de kabelspanning ~goed staat.
- kabelspanning goed zetten, als je te langzaam omhoog (groter kransje) gaat, kabel strakker (stelschroef naar buiten), te langzaam naar beneden, stelschroef losser.
- B schroef finetunen, zo dicht mogelijk op de cassette voor het meest directe schakelgedrag, maar te dicht erop geeft extra wrijving en lawaai, dus dan moet ie weer iets ervanaf.

Als je onvoorspelbaar schakelgedrag hebt en dit niet weg krijgt is er waarschijnlijk toch nog iets krom :)

Parktool heeft erg mooie tutorials vind ik:
YouTube: How to Adjust a Rear Derailleur – Limit Screws & Indexing

Strava

• Ruud
Prulleman schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 10:28:
derailleur afstellen is geen rocket science, gewoon de stappen volgen en het is zo gebeurd (met recht materiaal althans ;))

- H/L limieten afstellen, met de H/L schroefjes ervoor zorgen dat je ketting er niet meer af kan lopen, je derailleur mag dus niet verder kunnen bewegen dan de buitenste kransjes.
- B schroef afstellen, Zorg voor ongeveer 1-2 cm ruimte tussen je bovenste pulley en je grootste kransje, je moet dit later nog optimaliseren als de kabelspanning ~goed staat.
- kabelspanning goed zetten, als je te langzaam omhoog (groter kransje) gaat, kabel strakker (stelschroef naar buiten), te langzaam naar beneden, stelschroef losser.
- B schroef finetunen, zo dicht mogelijk op de cassette voor het meest directe schakelgedrag, maar te dicht erop geeft extra wrijving en lawaai, dus dan moet ie weer iets ervanaf.

Als je onvoorspelbaar schakelgedrag hebt en dit niet weg krijgt is er waarschijnlijk toch nog iets krom :)

Parktool heeft erg mooie tutorials vind ik:
YouTube: How to Adjust a Rear Derailleur – Limit Screws & Indexing
Let met je b-schroef op als je een fully hebt, SRAM Eagle heeft een tooltje erbij zitten overigens.

• rasko
ElmarJ16 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 09:21:
[...]

Aiai dat is kloten.. Volgende keer reserveren zoals Sjoewe al benoemde en 8.30 aanwezig zijn dus..

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Sjoewe schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 09:42:
[...]

Vet balen! :(

Je kan ook (tegen vooruitbetaling) reserveren de volgende keer.
Volgens mij is dat sowieso wel aan te raden als je van ver komt. Zonde om voor niks daar naar toe te rijden. Ik had ook een dagje Winterberg op mijn lijstje staan, maar ik vond alles bij elkaar (huur fiets, bescherming en dagpas) te duur (€ 122) worden. Voor dat geld kan ik ook mooie upgrades uitvoeren aan mijn XC fiets. Maar het blijft tegelijkertijd ook wel kriebelen om het wel een keer te doen.

Wisselwerking | Flickr | 500px | Strava

• Ruud
wisselwerking schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 11:32:
[...]

Volgens mij is dat sowieso wel aan te raden als je van ver komt. Zonde om voor niks daar naar toe te rijden. Ik had ook een dagje Winterberg op mijn lijstje staan, maar ik vond alles bij elkaar (huur fiets, bescherming en dagpas) te duur (€ 122) worden. Voor dat geld kan ik ook mooie upgrades uitvoeren aan mijn XC fiets. Maar het blijft tegelijkertijd ook wel kriebelen om het wel een keer te doen.
Die 122 euro is slechts het begin >:)

• ElmarJ16
  • Nu online
Precies. Voor je het weet komt er een bikepark capabele bike in de schuur staan van €x000.

Als je overigens zelf de bescherming al koopt is het bedrag al een stuk minder. Wellicht wel iets waar je de aanschafprijs nog wel kan terug verdienen na een bezoekje of 5.

• Sjoewe
ElmarJ16 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 12:28:
Voor je het weet komt er een bikepark capabele bike in de schuur staan van €x000.
Toen ik bij de lift stond te wachten kwam er iemand voorbij rollen op een nieuwe 29" Kona Proces 153, ik heb geloof ik 4x m'n banksaldo gecheckt onderweg naar boven :+

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Probleem is dat ik al een racefiets en ATB (XC) heb en daarnaast ook interesse heb in tijdrijden, cyclocross en vast wel meer waar ik nu niet direct op kom. En het schijnt dat de vrouw en kinderen ook nog zo hun eigen wensen hebben.

Wisselwerking | Flickr | 500px | Strava

• Sjoewe
Het is gewoon een leuk dagje uit voor iedereen die van mountainbiken houdt. Echt iedere cent waard. :)

• drBunhead
  • Niet online
Ondanks dat het zondag ook kneitersdruk was en mijn kameraad afhaakte, heb ik mij erg goed kunnen vermaken op de diverse trails. Hierbij ook de GoPro meegenomen en wat POV beelden opgenomen. Mijn MTB skills zijn gemiddeld en mijn editing skills nog minder (dit zijn uberhaupt mijn eerste pogingen wat te maken van bewegende beelden), maar hierbij toch een paar filmpjes.

Freeride:

Pinball:
rasko schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 11:18:
[...]
Aiai dat is kloten.. Volgende keer reserveren zoals Sjoewe al benoemde en 8.30 aanwezig zijn dus..
In het weekend kan het erg druk zijn, ga je op een werkdag dan is het (vakanties daargelaten) in het algemeen vrij rustig.
Sjoewe schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 12:40:
Het is gewoon een leuk dagje uit voor iedereen die van mountainbiken houdt. Echt iedere cent waard. :)
100% mee eens!

[Voor 5% gewijzigd door drBunhead op 01-10-2018 14:15]

• Prulleman
@drBunhead ziet er goed uit! begint bij mij ook een beetje te kriebelen om bikepark ritjes te doen, maar het huren van fiets + bikepark waardige gear houd me nog een beetje tegen.
(en was even aan het opzoeken wat voor bike je nu hebt en kwam je post over je crash met open helm tegen... dat benadrukt ook wel weer dat je toch beter full face kan rijden in een park..)

Strava

• rasko
drBunhead schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 14:14:

Mijn MTB skills zijn gemiddeld en mijn editing skills nog minder (dit zijn uberhaupt mijn eerste pogingen wat te maken van bewegende beelden), maar hierbij toch een paar filmpjes.
Dan ben ik toch erg benieuwd hoe je de snelheid, route en hoogte etc. in je filmpjes gekregen hebt..
Lijkt me ook voor mezelf ook een mooie toevoeging in eigen filmpjes.

Voor de rest zien de filmpjes er goed uit! Naar mijn mening hoeft er in dergelijke filmpjes weinig geëdit te worden, dus dikke prima zo.

• drBunhead
  • Niet online
Prulleman schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 14:27:
@drBunhead ziet er goed uit! begint bij mij ook een beetje te kriebelen om bikepark ritjes te doen, maar het huren van fiets + bikepark waardige gear houd me nog een beetje tegen.
(en was even aan het opzoeken wat voor bike je nu hebt en kwam je post over je crash met open helm tegen... dat benadrukt ook wel weer dat je toch beter full face kan rijden in een park..)
Thnx! Ja dat was toen een ongewenste kennismaking met de harde realiteit van een rotsblok. Ik heb een Santa Cruz 5010 uit 2017. Niet helemaal bedoeld als park-bike, maar ontzettend capabel en tegelijkertijd prima inzetbaar voor het gemiddelde rondje in Nederland.

Santa Cruz 5010 - 1

Santa Cruz 5010 - 2
rasko schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 14:32:
[...]

Dan ben ik toch erg benieuwd hoe je de snelheid, route en hoogte etc. in je filmpjes gekregen hebt..
Lijkt me ook voor mezelf ook een mooie toevoeging in eigen filmpjes.

Voor de rest zien de filmpjes er goed uit! Naar mijn mening hoeft er in dergelijke filmpjes weinig geëdit te worden, dus dikke prima zo.
De data komt van mijn Garmin Fenix 3. Virb Edit zorgt ervoor dat ik de GoPro data kan combineren met de gegevens van het horloge. Is nog wel een pain in de kont om het enigszins op orde te krijgen. Soms loopt de data voor op de beelden om op het andere moment ineens achter te lopen. Heel irritant. |:(

[Voor 26% gewijzigd door drBunhead op 01-10-2018 14:39]

• Ruud
@drBunhead

Santa Cruz, altijd goed! Wat heb je met de logo's op de down tube gedaan? :+

• Prulleman
@drBunhead Mooie bak hoor! Lijkt me heel veel beter dan de gemiddelde nederlandse fiets voor een bikepark. Full sus., dikke remmen, dropper en slack genoeg.

Ik geloof ik dat op mijn XC hardtail ook nog wel heelhuids beneden zal komen (met enigzins aangepaste snelheid), maar of het de moeite waard is vind ik lastig in te schatten

Strava

• drBunhead
  • Niet online
Ruud schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 14:41:
@drBunhead

Santa Cruz, altijd goed! Wat heb je met de logo's op de down tube gedaan? :+
Vond de originele gele logo's nogal vloeken met mijn mooie red-anonised Hope remmetjes, dus een pakket aan custom decals er tegen aangegooid. O-)

In het echt zijn de decals wat minder opvallend en is dat randje niet zo shiny :X

• Ruud
Je kunt een setje MT7's monteren, dan vloeken je remmen weer wat minder :P

• drBunhead
  • Niet online
Ruud schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 14:46:
Je kunt een setje MT7's monteren, dan vloeken je remmen weer wat minder :P
De MT7 was destijds wel een serieuze overweging, maar ik ben toch erg blij met de keuze voor de Hope's. Zoveel beter dan de originele Guides.

Moet nog eens kijken naar de kosten, maar denk dat ik de fiets uiteindelijk wel een keer helemaal laat overspuiten. De stickers zijn ansich prima, maar toch niet 100% wat ik wil. Idealiter wordt het helemaal een understated stealth fiets met hooguit een paar opvallende details.

[Voor 30% gewijzigd door drBunhead op 01-10-2018 14:56]

• Sjoewe
Prulleman schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 14:43:
Ik geloof ik dat op mijn XC hardtail ook nog wel heelhuids beneden zal komen (met enigzins aangepaste snelheid), maar of het de moeite waard is vind ik lastig in te schatten
Ik was met een maat van me en hij is de hele dag op z'n Grand Canyon achter me aan gehobbeld. Gewoon zadel naar beneden zetten en gaan. Tegen de tijd dat je op de blauwe en rode trails bent uitgekeken, is je lichaam er ook wel klaar mee.

Kan echt prima om een keer te snuffelen aan het parkrijden.

• ElmarJ16
  • Nu online
Sjoewe schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 12:35:
[...]

Toen ik bij de lift stond te wachten kwam er iemand voorbij rollen op een nieuwe 29" Kona Proces 153, ik heb geloof ik 4x m'n banksaldo gecheckt onderweg naar boven :+
Maar welke versie hebben we het dan over? De goedkopere aluminium of de echte top end carbon?

Ik heb inmiddels ook al een die fiets waar ik nooit meer over mag klagen. Nu alleen de skills nog kopen... O-)

• Sjoewe
Een opgeleukte alu met een Fox 36, maar goed basismodel mogen ze hier ook best neerzetten, misschien heb ik een tik van het Kona-virus, maar ik vind het een mooi ding om te zien.

• VIC_TOR
Over Kona's gesproken:

Kona Process 134 (model 2015 volgens mijn gegoogle)

En het hoeft niet duur te zijn, frame op ebay gevonden en wat onderdelen nieuw en tweedehands en voor minder dan 1000 euro was ik klaar. Is wel een aluminium versie ook en niet al te licht maar toch is het een leuke allrounder.
Pagina: 1 2 3 ... 238 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee