Ik heb een Tifosi Camrock Fototec (met meekleurende glazen). Dat meekleuren helpt natuurlijk niet tegen de flikkeringen tussen de takken door, maar ik moet zeggen dat ik vanochtend van half negen tot 10 geen last van de zon heb gehad. De meekleurende glazen bevallen eigenlijk prima, je hebt het eigenlijk niet door, maar de lichtdoorlatendheid is eigenlijk altijd wel prima

. (behalve als het echt hele felle zon is, dan is een echte donkere wellicht beter, maar in het bos is het nooit zo fel).
Verder heb ik altijd zachte lenzen gehad, maar zit nu in de proefperiode van nachtlenzen, en dat principe bevalt erg goed, alleen bij mij zwakt het net iets te snel af, in de avond zie ik niet scherp genoeg meer en krijg ik last van halo's rond lichtbronnen, mogelijk doordat ik qua sterkte rond de grens (-4) zit icm met de grote van je pupil. In de nacht word zeg maar een klein stukje van je oog vervormd, waardoor je in het donker met grote pupillen aan de randen "buiten de behandel zone" zit. Mogelijk valt er nog iets te tweaken waardoor dit verbeterd, ander moet ik weer terug naar zachte lenzen.
Maar mochten nachtlenzen wel goed werken voor je is het erg prettig, scherp zien zonder dingen in je ogen

(wel duurder dan zachte lenzen overigens, zeker als je ze sporadisch gebruikt). Daarnaast heb je nog het voordeel dat het in principe verder achteruitgang van je ogen beperkt. Dus in die zin is het bij -1,5 misschien juist wel goed