Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 4 ... 279 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 01:22
Kona's zijn ook gave fietsen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-05 08:14
[b]drBunhead schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 14:35:
De data komt van mijn Garmin Fenix 3. Virb Edit zorgt ervoor dat ik de GoPro data kan combineren met de gegevens van het horloge. Is nog wel een pain in de kont om het enigszins op orde te krijgen. Soms loopt de data voor op de beelden om op het andere moment ineens achter te lopen. Heel irritant. |:(
Gister Virb Edit gedownload, en opzich makkelijk programma. Thanks! Keer hiermee gaan stoeien, kan leuk inzicht geven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
@drBunhead vraagje, waar zat je GoPro gemonteerd? Als dat op je helm was en het dus een echte POV is dan kun je met meer vertrouwen naar beneden door nog meer de bochten door te kijken. Je kijkt nu namelijk echt in twee stappen de bochten door. En ziet te laat wat er in het tweede deel of na de bocht komt.

Dat heb ik ook altijd bij iets nieuws, teveel focus en daardoor gespannen naar beneden. Dat hoeft helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ruud schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 08:19:
@drBunhead vraagje, waar zat je GoPro gemonteerd? Als dat op je helm was en het dus een echte POV is dan kun je met meer vertrouwen naar beneden door nog meer de bochten door te kijken. Je kijkt nu namelijk echt in twee stappen de bochten door. En ziet te laat wat er in het tweede deel of na de bocht komt.

Dat heb ik ook altijd bij iets nieuws, teveel focus en daardoor gespannen naar beneden. Dat hoeft helemaal niet.
De GoPro zat inderdaad op mijn helm. Ik weet dat ik nog verder moet kijken om beter te kunnen anticiperen, probeer ik meestal ook op te letten. Lukt helaas niet altijd even goed. :+

Zit verder voor mijn gevoel wel vrij ontspannen op de fiets. Moet alleen wat meer van de "coward levers" afblijven. >:) (waar het vooruit kijken zeker een must is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-05 12:04

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-01 11:05
Knap als je zoiets durft. Ik zie veel mensen die het wagen. Knap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Kwestie van een beetje vaart erin houden, gewicht naar achteren en remmen loslaten totdat beide wielen de drop voorbij zijn ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-05 12:04

Demo

Probleemschietende Tovenaar

ElmarJ16 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 16:23:
Kwestie van een beetje vaart erin houden, gewicht naar achteren en remmen loslaten totdat beide wielen de drop voorbij zijn ;).
"Geen voorrem" was bij elke afdaling het mantra :D
Crust schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 15:54:
[...]

Knap als je zoiets durft. Ik zie veel mensen die het wagen. Knap!
Wat ze er uit geknipt hebben, is dat ik daar aan kwam rijden, mijn fiets heb neergelegd, op mijn gemak de hindernis bestudeerd heb, lijntje in de grond getrokken om op te mikken en er toen pas af gereden.
Ding zag er vooral intimiderend uit door al die wortels, er zaten lastiger obstakels in de route.

[ Voor 45% gewijzigd door Demo op 03-10-2018 17:09 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
Ik zou wel een bos met 327 van zulke obstakels in de buurt willen hebben :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Dit soort obstakels maakt het biken alleen maar mooier. Gooi de bossen er maar vol mee inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIC_TOR
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-04-2024
Had ik zoiets maar hier in de buurt van Amsterdam
Of toch niet, zou waarschijnlijk nog op mijn !@#4 gaan een keer haha :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasko
@Demo Lekker hoor, ziet er goed uit! Nu wachten op de foto's.
Er moet ook nog ergens een filmpje/obstakel zijn waar ik ben gefilmd en genadeloos voorover ga :F

Maar die heb jij niet meer meegemaakt ;) ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickyfish
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:34

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

Hallo allemaal, ik heb in het verleden een MTB gehad en daar met veel plezier op gefietst. Nu alweer jaren niet meer.

Nu was ik afgelopen zaterdag aan het helpen bij een tourtocht die bij ons in het dorp begon, en nu begint het weer enorm te kriebelen. Dus ben ik marktplaats aan het afstruinen naar een leuke MTB bike om weer op te beginnen. Budget is beperkt en ik wil er niet al te veel geld aan uit geven want mocht nou toch blijken dat ik het niet zo tof vind dan is dat zonde geld.

Gezien mijn lengte van 196 is de keuze beperkt. Moet als ik het goed begrepen heb een frame zijn van 58cm.

Nu heb ik deze fiets gevonden:

https://www.marktplaats.n...a557deff636f4f8b9c5b7a618

Maar aangezien ik er de ballen verstand van heb, is mijn vraag aan jullie, is dit iets voor mij om weer mee te beginnen? En wat zou een goede prijs zijn? Fiets is van 2010/2011.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

"Computers aren’t the thing. They’re the thing that gets us to the thing" - Joe MacMillan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
stickyfish schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 08:37:
Hallo allemaal, ik heb in het verleden een MTB gehad en daar met veel plezier op gefietst. Nu alweer jaren niet meer.

Nu was ik afgelopen zaterdag aan het helpen bij een tourtocht die bij ons in het dorp begon, en nu begint het weer enorm te kriebelen. Dus ben ik marktplaats aan het afstruinen naar een leuke MTB bike om weer op te beginnen. Budget is beperkt en ik wil er niet al te veel geld aan uit geven want mocht nou toch blijken dat ik het niet zo tof vind dan is dat zonde geld.

Gezien mijn lengte van 196 is de keuze beperkt. Moet als ik het goed begrepen heb een frame zijn van 58cm.

Maar aangezien ik er de ballen verstand van heb, is mijn vraag aan jullie, is dit iets voor mij om weer mee te beginnen? En wat zou een goede prijs zijn? Fiets is van 2010/2011.

Framemaat van 58cm is niet gangbaar qua benaming :) 21" (of 23") / XL krijg je meer mee gevonden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

Ruud schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 08:41:
[...]

Framemaat van 58cm is niet gangbaar qua benaming :) 21" (of 23") / XL krijg je meer mee gevonden denk ik.
Ik vink op marktplaats 57cm of groter aan. Maar heel veel mensen vinden het moeilijk om de juiste framemaat te vinden. Heb al 3x gehad dat de maat compleet anders was dan geadverteerd.

"Computers aren’t the thing. They’re the thing that gets us to the thing" - Joe MacMillan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasko
stickyfish schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 08:54:
[...]

Ik vink op marktplaats 57cm of groter aan. Maar heel veel mensen vinden het moeilijk om de juiste framemaat te vinden. Heb al 3x gehad dat de maat compleet anders was dan geadverteerd.
Daar heb ik ook last van gehad. Aan te raden is geen framemaat in te geven bij de filter en gewoon te zoeken op XL bij je zoektermen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

rasko schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 09:03:
[...]

Daar heb ik ook last van gehad. Aan te raden is geen framemaat in te geven bij de filter en gewoon te zoeken op XL bij je zoektermen
Thx, ga ik doen.
Als iemand nog iets zinnigs kan zeggen over die Focus Black Raider LTD dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
drBunhead schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 19:03:
Dit soort obstakels maakt het biken alleen maar mooier. Gooi de bossen er maar vol mee inderdaad.
Ieder zijn ding. Ik krijg elke keer ik zoiets zie nu misselijkheid over me en dat is een sympathische reactie tot mijn val van vorige keer. Helaas. Ik weet zeker dat ik die dingen niet meer doe. Links, rechtse bochten, omhoog en omlaag en wat bultjes en daar blijft het bij voor mij. Daar ben ik tevreden mee.

Lig nu 7 weken uit de running. Kan niet eens krachttraining meer doen en weet niet of dat ooit nog intense zou kunnen. Dat had ik er echt niet voor over. Pindakaas!

Iedereen is anders uiteraard. Voor mij hoeft het gewoon niet. Haal men plezier wel uit minder risicovolle dingen.

[ Voor 7% gewijzigd door Crust op 04-10-2018 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike0001
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:33
stickyfish schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 08:37:

Misschien handig om je budget te delen met ons?
En voor mijn info, als je in het verleden met plezier op de MTB hebt gezeten, hoezo ben je dan nu bang dat je het niet leuk gaat vinden?
Afhankelijk van je budget kan je beter wel gaan kiezen voor een iets betere MTB omdat goed materiaal alleen maar bijdraagd aan het fiets plezier.
En ook al blijkt dat het dan toch niks voor je is, goede fietsen ben je ook sneller weer kwijt op internet dan een barrel. Je kan wat geld verliezen, maar zal nooit shocking zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

mike0001 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 10:22:
[...]

Misschien handig om je budget te delen met ons?
En voor mijn info, als je in het verleden met plezier op de MTB hebt gezeten, hoezo ben je dan nu bang dat je het niet leuk gaat vinden?
Afhankelijk van je budget kan je beter wel gaan kiezen voor een iets betere MTB omdat goed materiaal alleen maar bijdraagd aan het fiets plezier.
En ook al blijkt dat het dan toch niks voor je is, goede fietsen ben je ook sneller weer kwijt op internet dan een barrel. Je kan wat geld verliezen, maar zal nooit shocking zijn.
Zat zelf te denken aan +/- 300 euro, eventueel 400 euro als dat een stuk betere fiets zou betekenen. Regio waarin ik zoek is een straal van 50 a 60 km rondom Arcen.

De laatste keer dat ik op de MTB heb gezeten is alweer 10 jaar geleden of zo. En ja, toen vond ik het leuk, dus nu waarschijnlijk ook, maar ja, je weet het nooit.

Het is ook niet dat ik er geen geld aan wil uitgeven, alleen laat de situatie het momenteel niet toe om meer uit te geven.

Maar wat is dan een iets betere fiets? Ik heb er zelf niet veel verstand van. Enige wat ik een beetje kan opzoeken is wat voor een groep er op zit en die vergelijken, maar meer ook niet. Ik zie door de bomen dus het bos niet meer.

Vooralsnog zijn dit de fietsen die in aanmerking zouden komen ivm prijs en maat, hoor graag of er iets tussen zit. De prijzen die er bij staan is niet de vraagprijs maar de prijs waarvoor ik 'm daadwerkelijk kan overnemen.

Focus Black Raider
Prijs: 250 euro
Nadeel: staat ver weg

Focus Black Raider LTD
Prijs: 300 euro
Voordeel: dichtbij

Lombardo 400
Prijs: 300 euro

Bulls Copperhead 1
Prijs: onbekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIC_TOR
Die focus en bulls zijn redelijk oud. Voor 3 a 400 euro kan je echt wel wat recenters kopen en zelfs in 29er uitvoering (29 is een grotere wielmaat t.o.v 26 mocht je het niet weten). Helaas speelt de maat dan wel een klein probleem maar ga niet gehaast iets kopen. Met een beetje geduld ga je echt wel wat leuks vinden. En je gaat het leuk vinden! Ik heb 20 jaar geen fiets aangeraakt en nu heb ik er 5 staan :)

Zoek eens op Giant Talon of een Merida Big Nine. Zelfs die bulls copperhead heb ik wel eens gezien in 29er uitvoering voor 400 euro. Uiteraard ook Cube als merk proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

VIC_TOR schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:17:
Die focus en bulls zijn redelijk oud. Voor 3 a 400 euro kan je echt wel wat recenters kopen en zelfs in 29er uitvoering (29 is een grotere wielmaat t.o.v 26 mocht je het niet weten). Helaas speelt de maat dan wel een klein probleem maar ga niet gehaast iets kopen. Met een beetje geduld ga je echt wel wat leuks vinden. En je gaat het leuk vinden! Ik heb 20 jaar geen fiets aangeraakt en nu heb ik er 5 staan :)

Zoek eens op Giant Talon of een Merida Big Nine. Zelfs die bulls copperhead heb ik wel eens gezien in 29er uitvoering voor 400 euro. Uiteraard ook Cube als merk proberen.
Haha, ja, ben wel enigszins ongeduldig omdat ik graag wil gaan beginnen. Maar zal toch even wat geduld moeten opbrengen dan, ook al is dat lastig :).

Ja, dat dat wielmaten waren had ik wel door. Wat is het voordeel van grotere wielen?

Thx voor de tips. Ik ga eens zoeken.

[ Voor 55% gewijzigd door stickyfish op 04-10-2018 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIC_TOR
stickyfish schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:24:
[...]

Haha, ja, ben wel enigszins ongeduldig omdat ik graag wil gaan beginnen. Maar zal toch even wat geduld moeten opbrengen dan, ook al is dat lastig :).

Ja, dat dat wielmaten waren had ik wel door. Wat is het voordeel van grotere wielen?

Thx voor de tips. Ik ga eens zoeken.
Grotere wielen hebben het voordeel dat je makkelijker over obstakels heen gaat en je kan iets harder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

VIC_TOR schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:31:
[...]

Grotere wielen hebben het voordeel dat je makkelijker over obstakels heen gaat en je kan iets harder.
Oke, goed om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:52

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Met jouw lengte zeker voor een 29er gaan. De fiets is dan meer in balans (ook visueel).

Is dit niks: https://link.marktplaats.nl/m1328312655

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

zonoskar schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:48:
Met jouw lengte zeker voor een 29er gaan. De fiets is dan meer in balans (ook visueel).

Is dit niks: https://link.marktplaats.nl/m1328312655
Oke, zoek ik alleen nog maar naar 29".

Ziet er goed uit, is alleen wel een eind uit de richting (1,5 uur enkele reis), maar misschien moet ik dat er voor over hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike0001
In de prijsklasse van 300-400 euro moet je echt geluk hebben kwa 2e hands.
Het is het wel waard om een stukje verder te rijden voor een iets betere fiets dan alleen blind te staren op omgeving.
Als je iemand kent met jouw lengte en een MTB, zou je eens kunnen vragen om een rondje te maken op die fiets. Dan weet je heel snel of het wel of niet iets voor je is. Dan maakt de keus om er iets meer geld tegenaan te gooien ook makkelijker.

Edit:
Als je zelf handig bent, zou je ook een oudere fiets kunnen kopen en bijvoorbeeld de complete groep vervangen. Dat heb ik ook gedaan in het verleden. Fiets van 250 euro (goed frame en voorvork was voor mij belangrijk) en toen de casette, voor en achter derailleur en ketting vervangen.
Dan rij je relatief goedkoop erg goed.

[ Voor 27% gewijzigd door mike0001 op 04-10-2018 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

mike0001 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 11:58:
In de prijsklasse van 300-400 euro moet je echt geluk hebben kwa 2e hands.
Het is het wel waard om een stukje verder te rijden voor een iets betere fiets dan alleen blind te staren op omgeving.
Als je iemand kent met jouw lengte en een MTB, zou je eens kunnen vragen om een rondje te maken op die fiets. Dan weet je heel snel of het wel of niet iets voor je is. Dan maakt de keus om er iets meer geld tegenaan te gooien ook makkelijker.
Daar heb je wel een punt. Kan inderdaad beter wat verder rijden voor een goede fiets.

Helaas is er op dit moment niemand die ik ken met mijn lengte die een MTB heeft.
Dit zal sowieso niet heel veel invloed hebben op het budget, aangezien daar gewoon niet zoveel rek in zit op dit moment.

Maar die Trail 5 BLK is eventueel wel wat?

Zou dit eventueel wat zijn?

https://www.marktplaats.n...6db858f31&previousPage=lr

En deze heb ik ook nog gevonden, maar die heeft een wielmaat van 27,5". Maakt dat nog veel uit t.o.v. een 29"?

[ Voor 22% gewijzigd door stickyfish op 04-10-2018 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike0001
stickyfish schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 12:02:
[...]

Daar heb je wel een punt. Kan inderdaad beter wat verder rijden voor een goede fiets.

Helaas is er op dit moment niemand die ik ken met mijn lengte die een MTB heeft.
Dit zal sowieso niet heel veel invloed hebben op het budget, aangezien daar gewoon niet zoveel rek in zit op dit moment.

Maar die Trail 5 BLK is eventueel wel wat?

Zou dit eventueel wat zijn?

En deze heb ik ook nog gevonden, maar die heeft een wielmaat van 27,5". Maakt dat nog veel uit t.o.v. een 29"?

Die eerste heeft geen voorvork vering, daar zou ik dus niet aanbeginnen (is volgens mij meer een veldrij fiets zo te zien en geen MTB)

Tweede is als starter fiets geen verkeerde keus. voordeel van een 27.5 is dat die iets wendbaarder is. Nadeel is jouw lengte en dan rijdt een 29 veel lekkerder. Voordeel van een 29 is al gezegd, daar kan je sneller mee en je hebt minder last van obstakels zoals wortels e.d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

mike0001 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 13:06:
[...]

Die eerste heeft geen voorvork vering, daar zou ik dus niet aanbeginnen (is volgens mij meer een veldrij fiets zo te zien en geen MTB)

Tweede is als starter fiets geen verkeerde keus. voordeel van een 27.5 is dat die iets wendbaarder is. Nadeel is jouw lengte en dan rijdt een 29 veel lekkerder. Voordeel van een 29 is al gezegd, daar kan je sneller mee en je hebt minder last van obstakels zoals wortels e.d
Oeh, scherp, dat was me nog niet opgevallen van de voorvork.

Vroeg me af wat het verschil was tussen de 27.5 en 29. Maar als ik het goed begrijp is een 29" gewoon beter.
Blijf ik daar naar op zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike0001
stickyfish schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 13:10:
[...]

Oeh, scherp, dat was me nog niet opgevallen van de voorvork.

Vroeg me af wat het verschil was tussen de 27.5 en 29. Maar als ik het goed begrijp is een 29" gewoon beter.
Blijf ik daar naar op zoek.
Ik zeg niet dat 29 beter is hoor. Een 27.5 is ook goed te rijden en kan je prima mee uit de voeten.
Mijn keuze zou zijn 29 inch omdat je zelf al lang bent en het door het bos wat soepeler loopt. Maar als ik een goede 27.5 vind voor die prijs en geen 29 inch, dan zou ik een 27.5 pakken.

Het gaat allemaal om keuzes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

mike0001 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 13:14:
[...]

Ik zeg niet dat 29 beter is hoor. Een 27.5 is ook goed te rijden en kan je prima mee uit de voeten.
Mijn keuze zou zijn 29 inch omdat je zelf al lang bent en het door het bos wat soepeler loopt. Maar als ik een goede 27.5 vind voor die prijs en geen 29 inch, dan zou ik een 27.5 pakken.

Het gaat allemaal om keuzes :)
Oke, ik druk me misschien verkeerd uit. Ik had wellicht beter "Maar als ik het goed begrijp is een 29" fijner" kunnen schrijven.

Ik hou die Giant gewoon nog even in het achterhoofd. Staat ook niet echt in de buurt, dus kijk gewoon nog even verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Geen voor vering is geen probleem hoor, er zijn velen die fully rigid rijden. Het voordeel is dat je wel lijnen leert rijden (zoals vroegah dus) en niet overal overheen leert banjeren.

Voor de prijs is het geen slecht fietsje, compleet XTR (top groep van Shimano). De geometrie lijkt wel heel erg old-school, erg steile balhoofdhoek. Maar dat kan ook vertekenen. Het grootste nadeel is dat de stuurpen en het stuur 1 geheel zijn. Dus als je een net langere stuurpen wilt, is het niet eenvoudig even een andere stuurpen kopen, want je hebt dan ook een stuur nodig en je moet alles overzetten. Een stuur kost je dan 20-120 euro extra bovenop de nieuwe stuurpen. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat je perfect zit op deze fiets, dan is het geen probleem.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike0001
zonoskar schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 13:20:
Geen voor vering is geen probleem hoor, er zijn velen die fully rigid rijden. Het voordeel is dat je wel lijnen leert rijden (zoals vroegah dus) en niet overal overheen leert banjeren.

Voor de prijs is het geen slecht fietsje, compleet XTR (top groep van Shimano). De geometrie lijkt wel heel erg old-school, erg steile balhoofdhoek. Maar dat kan ook vertekenen. Het grootste nadeel is dat de stuurpen en het stuur 1 geheel zijn. Dus als je een net langere stuurpen wilt, is het niet eenvoudig even een andere stuurpen kopen, want je hebt dan ook een stuur nodig en je moet alles overzetten. Een stuur kost je dan 20-120 euro extra bovenop de nieuwe stuurpen. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat je perfect zit op deze fiets, dan is het geen probleem.
Geen voorvork vering ligt er ook helemaal aan waar je gaat fietsen. Mijn aller aller aller eerste fiets was een probeer fiets zonder voorvork vering. Maar de bossen waar ik toen voornamelijk fietste was een en al wortel, kuiltjes en hobbels. Als je dan met iemand fiets is dat niet bij te houden en in mijn geval last van mn nek en schouders.
Die fiets was toen ook snel ingeruild voor een met een vering.

Dat gezegd hebbende, is de fiets idd geen slechte fiets. Het ligt er dus helemaal aan wat en waar je ermee gaat fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

zonoskar schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 13:20:

Overal overheen banjeren lijkt me juist part of the fun? toch?

Maar van dat stuur is wel iets om rekening mee te houden. Zo iets valt mij als leek dus niet op.
mike0001 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 13:29:
[...]

Geen voorvork vering ligt er ook helemaal aan waar je gaat fietsen. Mijn aller aller aller eerste fiets was een probeer fiets zonder voorvork vering. Maar de bossen waar ik toen voornamelijk fietste was een en al wortel, kuiltjes en hobbels. Als je dan met iemand fiets is dat niet bij te houden en in mijn geval last van mn nek en schouders.
Die fiets was toen ook snel ingeruild voor een met een vering.

Dat gezegd hebbende, is de fiets idd geen slechte fiets. Het ligt er dus helemaal aan wat en waar je ermee gaat fietsen.
In eerste instantie zal het idd de bossen zijn hier in het dorp en omgeving. Daarna wil ik wat MTB parcoursen gaan doen in de omgeving. Vering lijkt me dus wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike0001
stickyfish schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 13:31:
[...]

Overal overheen banjeren lijkt me juist part of the fun? toch?

Maar van dat stuur is wel iets om rekening mee te houden. Zo iets valt mij als leek dus niet op.

[...]

In eerste instantie zal het idd de bossen zijn hier in het dorp en omgeving. Daarna wil ik wat MTB parcoursen gaan doen in de omgeving. Vering lijkt me dus wel handig.
En ook terecht wat Zonoskar zegt, het ligt mede aan je skills. mijn eerste rondjes in het bos zijn niet te vergelijken met hoe ik nu fiets. Zou ik nu geen vering hebben zou me dat minder moeite en energie kosten als destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Zonder vering is gewoon k#t, ik geef het toe. Maar je leert er wel van rijden. Ik rij nog regelmatig (en in de winter heel vaak) op mijn starre Kona. Het is een andere fun dan met mijn Rocky Mountain fully. En een half uur langzamer dan de fully op een rondje Eersel (40Km).

Afbeeldingslocatie: https://www.zonoskar.nl/piwigo/_data/i/upload/2018/10/04/20181004133531-1e183080-me.jpg

/edit: Overal overheen banjeren is erg leuk, maar je leert niet goed lijnen spotten en goed vooruit kijken. Ik heb de indruk dat je dan ook makkelijker ongelukken krijgt als de snelheid wat hoger gaat, iets wat uiteraard gaat gebeuren omdat je skills en conditie toch wel zullen verbeteren. Dus ik kan iedereen aanraden om af en toe star te rijden.

[ Voor 30% gewijzigd door zonoskar op 04-10-2018 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

zonoskar schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 13:39:
Zonder vering is gewoon k#t, ik geef het toe. Maar je leert er wel van rijden. Ik rij nog regelmatig (en in de winter heel vaak) op mijn starre Kona. Het is een andere fun dan met mijn Rocky Mountain fully. En een half uur langzamer dan de fully op een rondje Eersel (40Km).

[Afbeelding]

/edit: Overal overheen banjeren is erg leuk, maar je leert niet goed lijnen spotten en goed vooruit kijken. Ik heb de indruk dat je dan ook makkelijker ongelukken krijgt als de snelheid wat hoger gaat, iets wat uiteraard gaat gebeuren omdat je skills en conditie toch wel zullen verbeteren. Dus ik kan iedereen aanraden om af en toe star te rijden.
mike0001 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 13:33:
[...]

En ook terecht wat Zonoskar zegt, het ligt mede aan je skills. mijn eerste rondjes in het bos zijn niet te vergelijken met hoe ik nu fiets. Zou ik nu geen vering hebben zou me dat minder moeite en energie kosten als destijds.
Oke, even resumerend. Dus als ik het goed begrijp, is het als beginner beter om te starten met een fiets zonder vering omdat je dan beter leert rijden, maar fiets het zonder vering bij lange na niet zo lekker als met vering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

stickyfish schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 13:47:
Oke, even resumerend. Dus als ik het goed begrijp, is het als beginner beter om te starten met een fiets zonder vering omdat je dan beter leert rijden, maar fiets het zonder vering bij lange na niet zo lekker als met vering?
In a nutshell ja. En IMHO :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike0001

[Afbeelding]

Ik vergeet regelmatig mijn lock uit te zetten als ik het bos in ga dus rij dan alsnog met een hele strakke vering haha.
En terecht wat je zegt. geen vering leert je beter te anticiperen op je pad, maar als beginner zou ik de keus geven aan een voorvork vering om juist te genieten van het mountainbiken en niet alleen maar bezig te zijn met goed leren rijden. Dat leer je vanzelf als je regelmatig de bike opspringt en jezelf pusht om te verbeteren (lang leve strava in deze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

Ja, dat laatste is vaak het geval toch, maar vind het fijn om de mening van wat meer ervaren fietsers te horen.
mike0001 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 13:52:
[...]

Ik vergeet regelmatig mijn lock uit te zetten als ik het bos in ga dus rij dan alsnog met een hele strakke vering haha.
En terecht wat je zegt. geen vering leert je beter te anticiperen op je pad, maar als beginner zou ik de keus geven aan een voorvork vering om juist te genieten van het mountainbiken en niet alleen maar bezig te zijn met goed leren rijden. Dat leer je vanzelf als je regelmatig de bike opspringt en jezelf pusht om te verbeteren (lang leve strava in deze)
Oke, de vering uitzetten kan dus ook? Wist ik niet. Doe je dat vooral op de verharde weg dan?

Ik ga sowieso voor een fiets met vering, lijkt me een stuk prettiger. Zal toch een kwestie zijn van veel doen.
Heb er iig veel zin in :)

Nu alleen nog een fiets zien te vinden, haha. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike0001
stickyfish schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 14:06:
[...]

Ja, dat laatste is vaak het geval toch, maar vind het fijn om de mening van wat meer ervaren fietsers te horen.

[...]

Oke, de vering uitzetten kan dus ook? Wist ik niet. Doe je dat vooral op de verharde weg dan?

Ik ga sowieso voor een fiets met vering, lijkt me een stuk prettiger. Zal toch een kwestie zijn van veel doen.
Heb er iig veel zin in :)

Nu alleen nog een fiets zien te vinden, haha. :P
Ligt helemaal aan hoe oud je aan te schaffen fiets is en welke voorvork je hebt. Maar de nieuwere zullen in de meeste gevallen een lock hebben.
Lock gebruik ik op de harde weg, maar ga je bijvoorbeeld lang klimmen zou je hem ook kunnen gebruiken. je draagt op die manier meer energie naar je fiets ipv die te verliezen door de vering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

mike0001 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 14:17:
[...]

Ligt helemaal aan hoe oud je aan te schaffen fiets is en welke voorvork je hebt. Maar de nieuwere zullen in de meeste gevallen een lock hebben.
Lock gebruik ik op de harde weg, maar ga je bijvoorbeeld lang klimmen zou je hem ook kunnen gebruiken. je draagt op die manier meer energie naar je fiets ipv die te verliezen door de vering.
Oke, thanks voor de uitleg. Sorry voor al mijn noob vragen.
Maar het is wel goed om er op te letten dus of er een lock op zit, weer iets om op te letten .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:30

blitzkrieg

Whoop Whoop!

[Afbeelding]

Starre stalen Kona boks!

Ik heb maar 1 fiets. Een stalen starre Kona dus. Die de helft van het jaar ook nog singlespeed is.
Star is misschien niet voor iedereen geschikt, maar ritten van 4 uur zijn voor mij geen probleem.

Lockout is een overgewaardeerde functie. Als je tenminsten een beetje een goede vork hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door blitzkrieg op 04-10-2018 14:24 ]

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
blitzkrieg schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 14:23:
[...]

Lockout is een overgewaardeerde functie. Als je tenminsten een beetje een goede vork hebt.
Ik ben anders best blij met een lockout op mijn achterdemper van m'n norco range. Maakt de fiets nog enigzins bruikbaar/speels in Nederland. Al is het geen extreme lockout, de vering blijft nog steeds redelijk actief.

Op je voorvork is het imo een ander verhaal. Die wil ik wel altijd goed geveerd hebben. Daar komt uiteindelijk 90% van de controle vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
De voorvork is redelijk set and forget tegenwoordig. Voor de echte cracks een klikje rebound of compressie erbij of eraf en het zit wel prima. (grosso modo) Lock out is inderdaad niet nodig.

De achterdemper daarentegen pas ik toch nog best vaak aan binnen Nederland. Voor het vlakke Brabant iets druk erbij en dus iets minder sag. Komt ook doordat de gemiddelde demper vrij droevig is qua settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIC_TOR
over vorken gesproken, heb zelf een vraag over de offset.

29er vorken zie je vaak met 51 offset en de 27.5ers met 46 of 44mm. Is dit gekoppeld aan de geometrie van de frame? Of mag je zonder dat je er iets van merkt bijvoorbeeld een 51 variant in een 27.5 frame gooien en gewoon 27.5 wielen erop (wel rekening houdend met de juiste lengte oftewel de ATC)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

ik ben nog steeds op zoek, op Marktplaats helaas nog niets voorbij zien komen. Zit nu even te kijken naar goedkopere nieuwe fietsen. Ik kom dan bv deze tegen:

https://www.12gobiking.nl/scott-aspect-980-2019

Kost 400 euro, is in mijn maat en heeft 29" wielen.
Hoe kijken jullie hier tegen aan? Links laten liggen ivm met de mindere groep? Of zou ik hiermee voorlopig vooruit kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VIC_TOR
stickyfish schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 19:51:
ik ben nog steeds op zoek, op Marktplaats helaas nog niets voorbij zien komen. Zit nu even te kijken naar goedkopere nieuwe fietsen. Ik kom dan bv deze tegen:

https://www.12gobiking.nl/scott-aspect-980-2019

Kost 400 euro, is in mijn maat en heeft 29" wielen.
Hoe kijken jullie hier tegen aan? Links laten liggen ivm met de mindere groep? Of zou ik hiermee voorlopig vooruit kunnen?
Dat is een beetje afhankelijk van datgene wat je er uiteindelijk mee gaat doen. Op de weg en wat onverharde bospaden fietsen zal prima gaan maar op het moment dat je het leuk vind en je gaat de wat leukere mtb routes op dan zul je merken dat het schakelen minder en misschien zelfs wel zwaarder gaat. De levensduur zal zeker minder zijn. Het kan dus snel voorkomen dat je wil of moet upgraden en dan ben je duurder uit. Maar aan de andere kant kan je er misschien lang plezier van hebben (simpelweg omdat je dan niet beter gewend bent :) )
Vork is trouwens ook niet denderend, kan je bijna beter een starre vork in gooien

Zelf heb ik al aardig wat tweedehands fietsen gekocht, opgeknapt en soms zelfs flinke upgrades gegeven. Het is leuk en je wordt er beter in als je er open voor staat. Mits je dus een beetje handig bent ben je met een tweedehands beter en goedkoper uit. Uiteraard moet je wel opletten dat je niet iets koopt wat aan alle kanten mankementen heeft waardoor je 2x zo duur uit bent omdat je alles moet vervangen.

Ik zou dus optie 2 kiezen en zeker niet een nieuwe fiets kopen voor 400 euro. Dan nog liever een maand of twee extra sparen en voor 600 a 700 euro iets kopen wat meteen goed is. Maar dat is een andere kwestie en ik snap dat je het misschien niet leuk gaat vinden (wat ik betwijfel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

VIC_TOR schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 20:00:
[...]
Dat is een beetje afhankelijk van datgene wat je er uiteindelijk mee gaat doen. Op de weg en wat onverharde bospaden fietsen zal prima gaan maar op het moment dat je het leuk vind en je gaat de wat leukere mtb routes op dan zul je merken dat het schakelen minder en misschien zelfs wel zwaarder gaat. De levensduur zal zeker minder zijn. Het kan dus snel voorkomen dat je wil of moet upgraden en dan ben je duurder uit. Maar aan de andere kant kan je er misschien lang plezier van hebben (simpelweg omdat je dan niet beter gewend bent :) )
Vork is trouwens ook niet denderend, kan je bijna beter een starre vork in gooien

Zelf heb ik al aardig wat tweedehands fietsen gekocht, opgeknapt en soms zelfs flinke upgrades gegeven. Het is leuk en je wordt er beter in als je er open voor staat. Mits je dus een beetje handig bent ben je met een tweedehands beter en goedkoper uit. Uiteraard moet je wel opletten dat je niet iets koopt wat aan alle kanten mankementen heeft waardoor je 2x zo duur uit bent omdat je alles moet vervangen.

Ik zou dus optie 2 kiezen en zeker niet een nieuwe fiets kopen voor 400 euro. Dan nog liever een maand of twee extra sparen en voor 600 a 700 euro iets kopen wat meteen goed is. Maar dat is een andere kwestie en ik snap dat je het misschien niet leuk gaat vinden (wat ik betwijfel).
Ik denk wel dat ik uiteindelijk de MTB routes ga doen. Als ik deze fiets zou kopen en dan na 3 maanden al van alles moet gaan upgraden of vervangen dan schiet dat ook niet op. Goed om te weten, laat ik dit idee gewoon varen en blijf ik Marktplaats in de gaten houden.

Op zich lijkt het me wel leuk om zelf aan de slag te gaan. Maar ik heb er en de kennis en tools niet voor dus ik weet niet of dat heel slim is.

Doorsparen is zeker een goede optie, maar ja, 't liefste wil ik zsm beginnen, haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
VIC_TOR schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 19:42:
over vorken gesproken, heb zelf een vraag over de offset.

29er vorken zie je vaak met 51 offset en de 27.5ers met 46 of 44mm. Is dit gekoppeld aan de geometrie van de frame? Of mag je zonder dat je er iets van merkt bijvoorbeeld een 51 variant in een 27.5 frame gooien en gewoon 27.5 wielen erop (wel rekening houdend met de juiste lengte oftewel de ATC)?
Theoretisch is er een verschil in naloop en dus stuurgedrag. Een grotere naloop zorgt voor een rustiger stuurgedrag. Of, het kost meer moeite om het voorwiel van richting te veranderen. Dit alles in theorie. Wij merken daar helemaal niets van.

Lengte van de vork kan idd een dingetje zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ruud schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 20:35:
Theoretisch is er een verschil in naloop en dus stuurgedrag. Een grotere naloop zorgt voor een rustiger stuurgedrag. Of, het kost meer moeite om het voorwiel van richting te veranderen. Dit alles in theorie. Wij merken daar helemaal niets van.
Nou... Ik ben in mijn Enduro 29er van een 51mm offset vork naar 44mm gegaan en dat merkte ik wel degelijk. De fiets leek alsof op rails te rijden. Na een uurtje was ik er aan gewend. Maar als ik van mijn Rocky op de Enduro spring, moet ik nog steeds even wennen.

@stickyfish Nieuwe MTB's zijn pas wat als je minimaal 1000 euro uitgeeft. Al heeft mijn broer wel een MTB van 400 euro gekocht en is daar super tevreden mee. Je hebt dan alleen een fiets waar je niks aan moet willen veranderen. De vork is prut, de wielen zijn loodzwaar (echt, 2.5 kg is geen probleem, zonder banden dan he?) de aandrijving is het laagste wat er is en niet compatible met wat je bij een fietsenzaak koopt (vaak nog 8 of 9 speed) zonder cassette, dus zo'n opschroefding. Dat kun je volgens mij nergens kopen, alleen online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Ik zie @Crust zo weinig. Filmen niet overleefd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

zonoskar schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 23:27:
[...]

@stickyfish Nieuwe MTB's zijn pas wat als je minimaal 1000 euro uitgeeft. Al heeft mijn broer wel een MTB van 400 euro gekocht en is daar super tevreden mee. Je hebt dan alleen een fiets waar je niks aan moet willen veranderen. De vork is prut, de wielen zijn loodzwaar (echt, 2.5 kg is geen probleem, zonder banden dan he?) de aandrijving is het laagste wat er is en niet compatible met wat je bij een fietsenzaak koopt (vaak nog 8 of 9 speed) zonder cassette, dus zo'n opschroefding. Dat kun je volgens mij nergens kopen, alleen online.
Duidelijk verhaal. Als er iets stuk gaat moet ik het wel kunnen vervangen.
Ik blijf dus gewoon MP checken en sparen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
zonoskar schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 23:27:
[...]

Nou... Ik ben in mijn Enduro 29er van een 51mm offset vork naar 44mm gegaan en dat merkte ik wel degelijk. De fiets leek alsof op rails te rijden. Na een uurtje was ik er aan gewend. Maar als ik van mijn Rocky op de Enduro spring, moet ik nog steeds even wennen.
Goede aanpassing. Je merkt het inderdaad wel maar kunt er heel makkelijk aan wennen en merkt het dus eigenlijk niet. :p

Overigens bepaalt het totaalplaatje de impact. Niet alleen de vork.

[ Voor 6% gewijzigd door Ruud op 07-10-2018 06:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
maartend schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 23:54:
Ik zie @Crust zo weinig. Filmen niet overleefd?
Zit in recovery. Nog steeds. :(

Daarnaast erg druk met het hele project. We gaan wat minder focussen op het filmen en wat meer bezig zijn met reparaties, groepslessen, club voor jongeren, merchandise... er is een filmpje gemaakt maar dat gooien we nog niet online.

Ben woensdag ook weg naar Lahnstein (4daagse) :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

Deze Giant Terrago staat bij mij in de buurt.
Maat is goed, alleen wielen zijn 28". Is dit eventueel wat?

https://www.nolensplein.nl/view/2062418

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-06 15:20
Is wel echt een retro-model dit. Ik zou toch minimaal voor iets gaan dat schijfremmen heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

Oh ja. Idd. Was me nog niet opgevallen. Was is het voordeel van schijfremmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
stickyfish schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 11:34:
Oh ja. Idd. Was me nog niet opgevallen. Was is het voordeel van schijfremmen?
Ik zou ff googlen. Krijg je vids en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIC_TOR
Je komt met schijfremmen tot stilstand wanneer je dat wilt. Met die remmen op die Terrago kom je tot stilstand wanneer zij dat willen :)

ok ok ik overdrijf. Heb hier ook nog een oude cannondale delta met oldskool xtr remmetjes en als ik die inknijp vlieg ik net niet over mijn stuur heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

haha, oke, duidelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIC_TOR
Er staat misschien een leule Cube voor je op marktplaats in maat 21". Vraagprijs 475 maar misschien kan er wat af.

Zoek even op 29er cube ltd sl blackline

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

VIC_TOR schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 19:17:
[...]

Er staat misschien een leule Cube voor je op marktplaats in maat 21". Vraagprijs 475 maar misschien kan er wat af.

Zoek even op 29er cube ltd sl blackline
Ziet er inderdaad goed uit. Is alleen 21". Dat is volgens mij te klein voor mij. Volgens mijn berekeningen moet ik er eentje van 58cm of 23" hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIC_TOR
Ah dat is jammer. Zijn helaas niet lengtes die je veel ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
stickyfish schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 19:31:
[...]

Ziet er inderdaad goed uit. Is alleen 21". Dat is volgens mij te klein voor mij. Volgens mijn berekeningen moet ik er eentje van 58cm of 23" hebben.
Hoe lang ben je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

VIC_TOR schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 20:01:
Ah dat is jammer. Zijn helaas niet lengtes die je veel ziet.
Is helaas niet de meest voorkomende maat nee.
Ik ben 1.96.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Ik zit op 1,93 en heb liever een 21"/xl :)

Het verschilt per frame dus 21" zou ik niet negeren maar juist proberen.

[ Voor 9% gewijzigd door Ruud op 07-10-2018 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

Ruud schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 21:15:
Ik zit op 1,93 en heb liever een 21"/xl :)

Het verschilt per frame dus 21" zou ik niet negeren maar juist proberen.
Dat zou me wel meer opties geven ja. Wat vind je er fijner aan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIC_TOR
wat voel ik me ineens klein met mijn 1,70 :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-06 15:20
stickyfish schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 21:17:
[...]

Dat zou me wel meer opties geven ja. Wat vind je er fijner aan dan?
Wat Ruud probeert te zeggen, is dat de maatvoering onder de verschillende merken niet altijd gelijk is, mede omdat niet alle frames dezelfde geometrie hebben. Dus de ene 21" is de ander niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
VIC_TOR schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 14:30:
Je komt met schijfremmen tot stilstand wanneer je dat wilt. Met die remmen op die Terrago kom je tot stilstand wanneer zij dat willen :)

ok ok ik overdrijf. Heb hier ook nog een oude cannondale delta met oldskool xtr remmetjes en als ik die inknijp vlieg ik net niet over mijn stuur heen.
Er zitten hydraulische velgenremmen op die fiets, die volgens mij nog beter remmen dan XTR v-brakes. Ik kan eerlijk vertellen dat toen ik van mijn oude HS33s (hydraulische velgenremmen) naar mijn huidige schijfremmen ik bijzonder weinig verschil qua remkracht heb gemerkt. Om volledig te zijn moet daarbij wel verteld worden dat ik grotendeels een goed weer fietser ben, en als het nat is zal er vast wel wat verschil zijn. Tegelijk ook met v-brakes kan je probleemloos over de kop slaan. Ik zou fietsen zelf iig niet automatisch op het ontbreken van schijfremmen afstrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

VIC_TOR schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 21:21:
wat voel ik me ineens klein met mijn 1,70 :(
Haha. Ach ja, groot zijn heeft ook nadelen hoor.
Sjoewe schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 21:42:
[...]
Wat Ruud probeert te zeggen, is dat de maatvoering onder de verschillende merken niet altijd gelijk is, mede omdat niet alle frames dezelfde geometrie hebben. Dus de ene 21" is de ander niet.
Ja, oké, dat maakt het er alleen niet makkelijker op voor een noob als mij 😅
Sissors schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 21:50:
[...]

Er zitten hydraulische velgenremmen op die fiets, die volgens mij nog beter remmen dan XTR v-brakes. Ik kan eerlijk vertellen dat toen ik van mijn oude HS33s (hydraulische velgenremmen) naar mijn huidige schijfremmen ik bijzonder weinig verschil qua remkracht heb gemerkt. Om volledig te zijn moet daarbij wel verteld worden dat ik grotendeels een goed weer fietser ben, en als het nat is zal er vast wel wat verschil zijn. Tegelijk ook met v-brakes kan je probleemloos over de kop slaan. Ik zou fietsen zelf iig niet automatisch op het ontbreken van schijfremmen afstrepen.
Oké, dus het hoeft geen dealbraker te zijn als er geen schijfremmen op zitten. Ik verwacht overigens wel om op pad te gaan als het weer minder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIC_TOR
@ stickyfish
Wat Sissors zegt klopt ook wel, die andere remmen doen prima hun werk, maar het is niet meer van deze tijd en schijfremmen hebben zeker minder last van regen en vies weer bij het remmen. Ik had die link trouwens niet gezien en dacht dat het normale v remmen waren ipv hydraulische waar jullie het over hadden.

@Sissors die magura remmen waren/zijn inderdaad best wel krachtig. Heb zelf de HS11 gehad een tijdje op mijn oude cannondale en soms was ik bang dat ze de velg zouden breken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 18:07
Kracht is niet de reden waarom we naar schijven zijn gegaan.

Onder goede omstandigheden doet een velgrem het niet onder voor menig trail rem. Zeker alle 2 zuiger remmen.

Het zit hem in wanneer het vies wordt. Die velgrand zit vrij snel vol met zand en als het regent is het helemaal erg, je remblok moet dus eerst het remoppervlak schoonvegen en dat kost tijd of lukt zelfs niet eens.

Dus het zit hem in de betrouwbaarheid onder verschillende omstandigheden.

Zeker die hs11 heeft net zo'n goede feel als een hydraulische schijfrem bij gebruik goede blokken en een goede velg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Torched schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 22:55:
Het zit hem in wanneer het vies wordt. Die velgrand zit vrij snel vol met zand en als het regent is het helemaal erg, je remblok moet dus eerst het remoppervlak schoonvegen en dat kost tijd of lukt zelfs niet eens.
Een schijf moet ook schoongeveegd worden en dat duurt exact even lang.

Een schijfje is veel makkelijker te vervangen dan een velg. En een losse schijf hoeft maar 1 ding te kunnen, remmen. Dus materiaalkeuze en behandeling is toegespitst op 1 toepassing in plaats van en een sterk wiel en goed remmen. Daarnaast heb je geen last meer van slagen in je wiel.

Maar op dit moment zou ik me druk maken om de verkrijgbaarheid van onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Ruud schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 06:16:
[...]

Een schijf moet ook schoongeveegd worden en dat duurt exact even lang.

Een schijfje is veel makkelijker te vervangen dan een velg. En een losse schijf hoeft maar 1 ding te kunnen, remmen. Dus materiaalkeuze en behandeling is toegespitst op 1 toepassing in plaats van en een sterk wiel en goed remmen. Daarnaast heb je geen last meer van slagen in je wiel.

Maar op dit moment zou ik me druk maken om de verkrijgbaarheid van onderdelen.
Schijfje zit wel wat verder van de modder vandaan natuurlijk!
Maar ik heb nog lang door gereden op mijn oude fiets met XT v-brakes. Met gemiddeld gebruik is dat prima te doen, ook vaak genoeg mee in de Ardennen geweest. Performance van de remmen is niet het issue.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

V-remmen is gewoon legacy ouwe meuk ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Prulleman schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 06:54:
[...]

Schijfje zit wel wat verder van de modder vandaan natuurlijk!
Klopt. Maar dat neemt niet weg dat een schijf ook modderig en nat wordt.

Afgelopen weken trouwens een rondje of 20 in het Stadsbos013 gemaakt met de XC-fiets. (Cube Reaction GTC hardtail, 32mm 100mm Fox Factory, XT M8000-groep, ZTR ARCH MK3-wielset)

Gewicht: 10,9KG

Zaterdag heb ik hetzelfde rondje 3x gereden met de trail fully. (135mm/35mm Pike 140mm/Eagle/EDGE28-wielset)

Gewicht 11,9KG

Prestatie-doel was een gelijke gemiddelde hartslag.

Het gewichtsverschil zit voor meer dan de helft in de wielen/banden. De overige afmontage is bij beide fietsen van hetzelfde niveau. Ergo, echt verschil qua kwaliteit van de fietsen is er niet.

Banden zijn 'gelijk' voor wat betreft weerstand/grip (Barzo/Peyote 2,25 non-TNT op de HT, Barzo/Mezcal 2,35TNT op de fully)

Duidelijk vergelijk met een duidelijke winnaar voor mij.

De fully rijdt minder nerveus, makkelijker, is sneller (5%) in mijn handen met mijn gestel en dat op een Mickey Mouse baantje met 12 cm hoogteverschil.

De HT komt makkelijker op snelheid. Maar verliest die snelheid ook makkelijker in bochten. (Stuurgedrag) Doordat je minder mee kunt trappen op een HT door de ondergrond moet je meer bijsprinten om weer snelheid te maken.

Tot zover dit wetenschappelijk onderbouwde onderzoek :+

[ Voor 70% gewijzigd door Ruud op 08-10-2018 07:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-06 17:17
Ik weet nog steeds niet of ik het een goed idee vindt, maar ik heb me zojuist ingeschreven voor de Drente 200 *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Dat zijn veel km's! :D Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06:47
L0we schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 11:07:
Ik weet nog steeds niet of ik het een goed idee vindt, maar ik heb me zojuist ingeschreven voor de Drente 200 *O*
Mooi om te merken dat ik niet de enige ben die zo gek is. Maar goed, ik heb vorig jaar ook mee gedaan dus dan zou het al gauw beter moeten zijn.
Misschien dat ik dit jaar wel op de fiets heen en terug ga. Dan kan het thuisfront ook even bij mij komen kijken.

[ Voor 13% gewijzigd door wisselwerking op 08-10-2018 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:12

mvds

Totally awesome!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/J0Sbfz5jKr277kcY617eCd3d/full.jpg

Haha, goede aanbieding van Mantel zeg! €39 extra betalen om pedalen van €27,95 "gratis" erbij te krijgen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-05 13:14
mvds schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 09:48:
[Afbeelding]

Haha, goede aanbieding van Mantel zeg! €39 extra betalen om pedalen van €27,95 "gratis" erbij te krijgen
ja maar dan krijg je wel 2 schoenen en 2 pedalen. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06:47
Rudolf schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 09:55:
[...]

ja maar dan krijg je wel 2 schoenen en 2 pedalen. :+
Maar wel 2 rechter schoenen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
En 2 rechter pedalen... :*)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-05 13:14
Misschien compenseert dat mijn 2 linker handen dan? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

Ik moet toch even iets checken.

Ik vroeg iemand op Marktplaats naar de maat van de wielen. Volgende conversatie ontstaat:

IK: Wat is de maat van de wielen?
VK: 28"
IK: Dat is niet wat ik zoek. Ik zoek 29"
VK: Leg je er hogere banden op
IK: De maat van de wielen blijft toch hetzelfde dan
VK: Wat mij verteld is dat een 29er gewoon 28 inch is met hogere banden
IK: Lijkt me sterk want 1" is 2,54cm...
VK: Vraag 't eens na

Dus, bij deze. Dit is toch gewoon onzin, of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud
stickyfish schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:15:
Ik moet toch even iets checken.

Ik vroeg iemand op Marktplaats naar de maat van de wielen. Volgende conversatie ontstaat:

IK: Wat is de maat van de wielen?
VK: 28"
IK: Dat is niet wat ik zoek. Ik zoek 29"
VK: Leg je er hogere banden op
IK: De maat van de wielen blijft toch hetzelfde dan
VK: Wat mij verteld is dat een 29er gewoon 28 inch is met hogere banden
IK: Lijkt me sterk want 1" is 2,54cm...
VK: Vraag 't eens na

Dus, bij deze. Dit is toch gewoon onzin, of niet?
ERD maat van een 28" wegvelg en 29'er-velg is gelijk (622) :) Dus ja, wat dat betreft komt het overeen. Maar zo gezien het verloop van het gesprek zou ik er met een boog omheen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-06 12:57
Velg is inderdaad "28" maar wordt doordat een MTB band hoger is dan een wegband een 29er genoemd. Trouwens de 622 staat voor de inwendige diameter waarop de band rust, in millimeters. Als je dit omrekent naar inches kom je ongeveer op 24,5 inch :) De maatgeving van het wiel bepaalt meer hoe groot je "wielkast" moet zijn om de gangbare velg/bandcombinatie vrij te kunnen laten draaien.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

Ruud schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:33:
[...]
ERD maat van een 28" wegvelg en 29'er-velg is gelijk (622) :) Dus ja, wat dat betreft komt het overeen. Maar zo gezien het verloop van het gesprek zou ik er met een boog omheen lopen.
Haha, ja, die fiets gaat het sowieso niet worden, maar wel goed om te weten hoe het precies zit.
NoepZor schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:53:
Velg is inderdaad "28" maar wordt doordat een MTB band hoger is dan een wegband een 29er genoemd. Trouwens de 622 staat voor de inwendige diameter waarop de band rust, in millimeters. Als je dit omrekent naar inches kom je ongeveer op 24,5 inch :) De maatgeving van het wiel bepaalt meer hoe groot je "wielkast" moet zijn om de gangbare velg/bandcombinatie vrij te kunnen laten draaien.
Ik leer hier iedere dag weer bij, haha. Ik dacht echt dat die vrouw onzin zat te verkondigen, haha. Maar goed, dat geeft me weer iets meer opties, want ik had volgens mij een fiets gevonden met 28" die qua specs prima was, maar die ik afgewimpeld heb omdat het de verkeerde maat was :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Maar voor MTB wordt de term 28" niet gebruikt... 26", 27.5" 29" kan allemaal, maar 28"...
(Los van het feit hoeveel inch je daadwerkelijk meet...)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

Prulleman schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 16:51:
Maar voor MTB wordt de term 28" niet gebruikt... 26", 27.5" 29" kan allemaal, maar 28"...
(Los van het feit hoeveel inch je daadwerkelijk meet...)
Ja, toch heb ik die maat al 2x te horen gekregen. Zal wel onwetendheid zijn. Net als bij mezelf :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Of wielrenners, die werken normaal gesproken met 28"

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIC_TOR
700c, 28 en 29 is natuurlijk allemaal gelijk maar meestal zijn de 700C/28 versies te smal voor brede banden en die termen worden voornamelijk op racefietsen gebruikt. Die smalle velgen wil je niet echt hebben met brede banden, max 40mm of zo. De MTB industrie is daarom 29 gaan gebruiken. Ik heb wel een paar keer bredere 29 wielen gebruikt om race en gravel banden te monteren. Dus ik snap de verwarring bij veel mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
Komende zaterdag maar weer eens richting Amerongen :) Is 't daar nog wat? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-06 17:17
Ruud schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:21:
Komende zaterdag maar weer eens richting Amerongen :) Is 't daar nog wat? ;)
Dikke ellende joh!

Nee, laatste keer dat ik er was was 2 weken geleden, toen lag hij er erg goed bij! Zelf ben ik bijna zo ver dat ik het hele rondje onder het uur kan rijden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

VIC_TOR schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 17:49:
700c, 28 en 29 is natuurlijk allemaal gelijk maar meestal zijn de 700C/28 versies te smal voor brede banden en die termen worden voornamelijk op racefietsen gebruikt. Die smalle velgen wil je niet echt hebben met brede banden, max 40mm of zo. De MTB industrie is daarom 29 gaan gebruiken. Ik heb wel een paar keer bredere 29 wielen gebruikt om race en gravel banden te monteren. Dus ik snap de verwarring bij veel mensen.
Oke, dus als ik er een tegenkom met 28" dan ff goed informeren naar de breedte? Of beter gewoon links laten liggen?

Dat is ook toevallig, zit ik net weer ff op MP te kijken, kom ik deze tegen:

58cm en 28" wielen. Is deze Bulls Cross Biker 2 misschien iets?

https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr

[ Voor 21% gewijzigd door stickyfish op 09-10-2018 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VIC_TOR
stickyfish schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:37:
[...]

Oke, dus als ik er een tegenkom met 28" dan ff goed informeren naar de breedte? Of beter gewoon links laten liggen?

Dat is ook toevallig, zit ik net weer ff op MP te kijken, kom ik deze tegen:

58cm en 28" wielen. Is deze Bulls Cross Biker 2 misschien iets?

https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr
Dat Bulls dat een crosser noemt zegt al een beetje dat het geen pure MTB is. De 28" wielen bevestigen het. Het is een hybride, m.a.w een mix tussen mtb en race of een fitness fiets of een urban fiets en zo zullen er nog wel meer namen zijn die een beetje in die genre vallen. De afwerking is dan ook niet echt geschikt voor serieuze mtb werk. Fork alleen is zo erg dat je er beter ook weer een starre vork in kan zetten. Dit is echt puur voor stoeprandje op of af en meer niet haha. Wil je een echte MTB, laat deze dan liggen.

Ja ik zei het eerder al, je moet geduldig zijn. Is niet makkelijk nee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

VIC_TOR schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 23:16:
[...]

Dat Bulls dat een crosser noemt zegt al een beetje dat het geen pure MTB is. De 28" wielen bevestigen het. Het is een hybride, m.a.w een mix tussen mtb en race of een fitness fiets of een urban fiets en zo zullen er nog wel meer namen zijn die een beetje in die genre vallen. De afwerking is dan ook niet echt geschikt voor serieuze mtb werk. Fork alleen is zo erg dat je er beter ook weer een starre vork in kan zetten. Dit is echt puur voor stoeprandje op of af en meer niet haha. Wil je een echte MTB, laat deze dan liggen.

Ja ik zei het eerder al, je moet geduldig zijn. Is niet makkelijk nee :)
Ja, ik was al tot dezelfde conclusie gekomen na wat meer googelen.
Laat 'm dus maar mooi links liggen.

Haha, ja, geduld, valt niet mee. Ik wil zo graag :D

Pagina: 1 ... 4 ... 279 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic