“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Jammer dat je het dan toch doet!
Couldn't agree moremvds schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 08:38:
[...]
Jammer dat je het dan toch doet!Dat het niet mag is niet om jou te pesten maar heeft een goede reden he!

Om kansarme vergelijkingen voor te zijn, een vergelijking met iets te hard rijden gaat mank.
[ Voor 8% gewijzigd door Ruud op 10-10-2018 08:41 ]
https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr
Wat denken jullie er van? Zou dit iets zijn?
"Computers aren’t the thing. They’re the thing that gets us to the thing" - Joe MacMillan
Ik denk niet dat ie 300 euro waard is, maar ik weet zo niet wat voor vork erop zit en hoe die er aan toe is. Is het een redelijk vork die netjes geserviced is, dan is 300 misschien nog wel redelijk, maar als het een gare coil vork is, dan zou ik em links laten liggen.stickyfish schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 13:32:
Ik heb weer een fiets gevonden die misschien wat is:
https://www.marktplaats.n...0afa33e3a&previousPage=lr
Wat denken jullie er van? Zou dit iets zijn?
Verder is een SLX achter derr. leuk, maar icm met acera schifters schiet je er niet veel mee op, aangezien een groot deel van de schakelkwaliteit,met name de precisie en het gevoel uit de shifter komt.
Nou zal dat ook niet de duurste upgrade zijn, maar dan kom je bij de vraag hoeveel speed is ie? ik tel volgens mij 8 kransjes, dus als je dan een slx of xt shifter wilt hebben, dan moet je aan de retro gear, want die zijn al jaren 9-10-11 speed.
Misschien ben ik te kritisch en kan je binnen jou budget niet meer verwachten, maar mijn voorkeur zou uitgaan naar een nieuwe fiets met >=slx en een lucht vork vanaf 800-900 euro. Ook om het uit te proberen, misschien schrijf je er meer op af en kan je em niet goed (zonder veel verlies) verkopen als het niet bevalt, maar je moet er ook voor zorgen dat het je KAN bevallen met een fatsoenlijke fiets. met weinig kennis 2e hands kopen kan een hoop frustratie geven (en onverwachte kosten). Je weet nooit of de vork functioneerd zoals het hoort, misschien zijn de remmen niet goed of toch net een tikje vervuild met vet, misshien is de drivetrain toch zover versleten dat het niet het niet optimaal werkt en ga je met een nieuwe ketting de mist in en moet je ook een nieuwe cassette + chainrings voor. etc etc.
(mijn punt is dat je bij een 2e hands fiets eigenlijk wel verstand van zaken moet hebben, bij aanschaf, maar ook in de eerste fase bij het rijden en onderhouden)
Mijn voorkeur gaat ook uit naar een nieuwe, maar dat zit er op dit moment gewoon niet in.Prulleman schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 14:25:
[...]
Ik denk niet dat ie 300 euro waard is, maar ik weet zo niet wat voor vork erop zit en hoe die er aan toe is. Is het een redelijk vork die netjes geserviced is, dan is 300 misschien nog wel redelijk, maar als het een gare coil vork is, dan zou ik em links laten liggen.
Verder is een SLX achter derr. leuk, maar icm met acera schifters schiet je er niet veel mee op, aangezien een groot deel van de schakelkwaliteit,met name de precisie en het gevoel uit de shifter komt.
Nou zal dat ook niet de duurste upgrade zijn, maar dan kom je bij de vraag hoeveel speed is ie? ik tel volgens mij 8 kransjes, dus als je dan een slx of xt shifter wilt hebben, dan moet je aan de retro gear, want die zijn al jaren 9-10-11 speed.
Misschien ben ik te kritisch en kan je binnen jou budget niet meer verwachten, maar mijn voorkeur zou uitgaan naar een nieuwe fiets met >=slx en een lucht vork vanaf 800-900 euro. Ook om het uit te proberen, misschien schrijf je er meer op af en kan je em niet goed (zonder veel verlies) verkopen als het niet bevalt, maar je moet er ook voor zorgen dat het je KAN bevallen met een fatsoenlijke fiets. met weinig kennis 2e hands kopen kan een hoop frustratie geven (en onverwachte kosten). Je weet nooit of de vork functioneerd zoals het hoort, misschien zijn de remmen niet goed of toch net een tikje vervuild met vet, misshien is de drivetrain toch zover versleten dat het niet het niet optimaal werkt en ga je met een nieuwe ketting de mist in en moet je ook een nieuwe cassette + chainrings voor. etc etc.
(mijn punt is dat je bij een 2e hands fiets eigenlijk wel verstand van zaken moet hebben, bij aanschaf, maar ook in de eerste fase bij het rijden en onderhouden)
Dus dan heb ik de keuze om of nog een hele tijd door te sparen, of om gewoon eentje 2e hands te kopen voor niet te veel geld en gewoon te beginnen. Volgens mij zijn jullie heel bang dat het tegen gaat vallen door mindere kwaliteit materiaal, maar ik denk dat dat wel zal meevallen.
Nadeel van 2e hands is dat je inderdaad niet weet wat je koopt, en met mijn gebrekkige kennis kan ik ook niet goed beoordelen of iets wel of niet goed onderhouden is. Dat zou dan inderdaad voor hoge kosten kunnen zorgen. Dat is het enige wat me zorgen baart. De rest denk ik wel dat het goed komt.
Wat zou een goede nieuwe beginners fiets zijn voor 800/900 euro die de betreffende specs heeft?
"Computers aren’t the thing. They’re the thing that gets us to the thing" - Joe MacMillan
@stickyfish Kijk eens hier: https://www.bastabikes.nl/bikes/mountainbikes/mondraker-ht/ De Phase 29 zou je al kunnen overwegen (maar wel low-end schakel spul en staalveer vork). De Phase S is een mooie instapper, maar wel iets duurder (en nog steeds met staalveer vork).
[ Voor 24% gewijzigd door zonoskar op 11-10-2018 15:01 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Even snel als voorbeeld: https://www.marktplaats.n...id_social&utm_content=vip
Ja, hiervan is de lockout kadoek en waarschijnlijk niet de juiste framemaat. Maar het geeft een goed voorbeeld voor een degelijk prijs/kwaliteit verhouding.
Beetje onderhandelen en je kunt richting je budget gaan!
Ik reed ooit een Cube Reaction GTC SL 29'er met Fox-vork en XT-spulleboel maar een kennis op een 26" Target/Vul-een-crappy-merk in hield ik niet bij in de LDD.
Komt vast omdat de Cube een 2013 Fox32-CTD-vork had die nogal ruk was
Eens, maar die keuze is er niet echt. Dus ooit moet de knoop doorgehakt worden.rasko schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 15:11:
Opzich niet zoveel, ik ben er ook mee begonnen en ging ook goed hoor; maar als de keuze er is..
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Vooral dat laatste, niks mis met een coil, dat krijg je gewoon op dat budget. Fiets heeft ook een 9spd, dus dat gaat wel goed.Prulleman schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 14:25:
[...]
Ik denk niet dat ie 300 euro waard is, maar ik weet zo niet wat voor vork erop zit en hoe die er aan toe is. Is het een redelijk vork die netjes geserviced is, dan is 300 misschien nog wel redelijk, maar als het een gare coil vork is, dan zou ik em links laten liggen.
Je moet even test fietsen en als het grootste deel van de fiets werkt is het toch prima,
Zolang het maar 1 ding blijft wat je moet vervangen. Anders moet je echt teveel bij betalen.
Kosten voor een aandrijflijn zal eens 150 euro zijn, nieuwe vork ook wel zoiets. Remmen fixen kan ook snel in de 50 euro zitten.
Ja, dat is de helft van die fiets maar je kan het er eigenlijk niet vanaf zien op de plaatjes
Staalvork is iet slechts? Of gewoon minste van de beschikbare opties?zonoskar schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 14:51:
Je bent te kritisch. Voor 300 euro kun je dat allemaal niet verwachten. Al denk ik dat deze fiets nieuw ook niet veel meer dan 500 euro gekost heeft. Vork lijkt idd een staalvork te zijn, al zit er wel een lockout op. Maar het is een XL fiets, dus de vork zal afgesteld zijn op wat zwaardere (langere) rijders. Opmerking over de versnellingen is valide, maar dat geldt voor alle fietsen met een nieuwprijs onder de 500 euro.
@stickyfish Kijk eens hier: https://www.bastabikes.nl/bikes/mountainbikes/mondraker-ht/ De Phase 29 zou je al kunnen overwegen (maar wel low-end schakel spul en staalveer vork). De Phase S is een mooie instapper, maar wel iets duurder (en nog steeds met staalveer vork).
Zien er goed uit, leuke prijs ook. Zou eventueel een optie kunnen zijn als ik voor nieuw zou gaan.
Ook deze zal ik meenemen in mijn zoektocht. Alhoewel ik benieuwd ben of er richting mijn bedrag te onderhandelen valt met deze vraagprijs.rasko schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 15:00:
@stickyfish Zoek anders even op cube reaction of attention; daarmee ben ik ook begonnen. Degelijk fietsje, 29'er, 3x9 xt met deore/slx shifters. let wel op de voorvork, de goedkopere varianten hebben veervork!
Even snel als voorbeeld: https://www.marktplaats.n...id_social&utm_content=vip
Ja, hiervan is de lockout kadoek en waarschijnlijk niet de juiste framemaat. Maar het geeft een goed voorbeeld voor een degelijk prijs/kwaliteit verhouding.
Beetje onderhandelen en je kunt richting je budget gaan!
Maar veervork is een vork met vering als ik het goed begrijp, wat zit er in de betere dan? Lucht? Vloeistof?
Ik ga 'm gebruiken hier in het bos en daarna denk ik beginnen met de wat eenvoudigere parcousen in de buurt.Ruud schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 15:08:
Wat is er mis met een coil-vork (juiste veer) in een 300 euro fiets? Waar wordt de fiets gebruikt?
Ik reed ooit een Cube Reaction GTC SL 29'er met Fox-vork en XT-spulleboel maar een kennis op een 26" Target/Vul-een-crappy-merk in hield ik niet bij in de LDD.
Komt vast omdat de Cube een 2013 Fox32-CTD-vork had die nogal ruk was
Idd, momenteel is er geen ruimer budget. En ik moet idd de knoop een keer doorhakken, anders blijf ik jullie lastig vallenRuud schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 15:12:
[...]
Eens, maar die keuze is er niet echt. Dus ooit moet de knoop doorgehakt worden.
Haha, daar heb ik nu dus nog niet zo veel aanTylen schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 15:14:
Mijn Cube Acid 2017 gaat eruit voor 400 euro. Maar momenteel nog niet
Willen is het probleem niet. Moet het thuis ook nog kunnen verantwoorden, haha. Maar als het budget omhoog kan is dit wel een mooie optie, zeker als het kwalitatief een goede fiets is.zonoskar schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 15:29:
Als je iets meer geld wilt uitgeven, https://link.marktplaats.nl/m1331562839 zou ik zo aanraden. Is een fiets van 1500 euro geloof ik.
Noob vraag misschien, maar wat is de aandrijflijn?Torched schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 15:52:
[...]
[...]
Vooral dat laatste, niks mis met een coil, dat krijg je gewoon op dat budget. Fiets heeft ook een 9spd, dus dat gaat wel goed.
Je moet even test fietsen en als het grootste deel van de fiets werkt is het toch prima,
Zolang het maar 1 ding blijft wat je moet vervangen. Anders moet je echt teveel bij betalen.
Kosten voor een aandrijflijn zal eens 150 euro zijn, nieuwe vork ook wel zoiets. Remmen fixen kan ook snel in de 50 euro zitten.
Ja, dat is de helft van die fiets maar je kan het er eigenlijk niet vanaf zien op de plaatjes
Testen of de remmen werken en zo dat lukt nog wel, maar veel verder dan dat zal ik niet komen, dus is het voor mij toch afgaan op de blauwe ogen van de verkoper.
Een staalvork is zeker niet slecht. ECHTER... omdat dit meestal budget vorken zijn, zijn ze heel zwaar. Maar het grootste probleem is dat je vaak geen vervangende veer kan krijgen om de vork goed op je gewicht af te stellen. Dat is erg wanneer jouw gewicht erg afwijkt van de norm (lichter/zwaarder). Omdat het budgetvorken zijn, zijn de onderdelen vaak niet te krijgen. Fox maakt(e) ook staalveer vorken, maar daar kon je altijd meerdere veren voor krijgen.stickyfish schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 16:04:
Staalvork is iet slechts? Of gewoon minste van de beschikbare opties?
Een luchtvork veert op lucht. Het voordeel is dat je dit eenvoudig kan aanpassen aan je gewicht (en dat is heel belangrijk). Het nadeel is dat er meer afdichtingen in zitten, dus meer wrijving. En meestal zijn dit de wat duurdere vorken, dus onderdelen krijgen is meestal geen probleem.
Een aandrijflijn is alles wat met de aandrijving te maken heeft. Je pedalen, cranks, ketting, cassette, derailleurs, wielen, etc. Als leek dit beoordelen is inderdaad een beetje afgaan op de blauwe ogen van de verkoper. Maar als alles onder het zwarte vet zit, weet je genoeg. Remmen testen is makkelijker. Hendel in knijpen en het zou hard aan moeten voelen. Als je de hendel steeds verder kunt indrukken, is er een probleem. Blokjes testen doe je met in geknepen hendel en dan kijken of je de fiets kunt duwen. Als dit niet gaat => ok. Als dit heel moeilijk gaat en ook steeds moeilijker naar mate je harder knijpt => mwah. Als dit met enorm gepiep gepaart gaat en eigenlijk geen verschil maakt hoe hard je knijpt => blokken vol olie. Maar als in het laatste geval wel de hendel hard aanvoelt is vervangen van de blokken (ca 30 euro) voldoende.Noob vraag misschien, maar wat is de aandrijflijn?
Testen of de remmen werken en zo dat lukt nog wel, maar veel verder dan dat zal ik niet komen, dus is het voor mij toch afgaan op de blauwe ogen van de verkoper.
Nu zie ik op youtube filmpjes dat ze steeds het wiel verwijderen, de remblokjes verwijderen en daar een spacer tussen doen. Is dit echt nodig, want ik heb geen spacer? Kan ik ook met de bovenstaande methode uit en het wiel en de remblokken laten zitten tijdens het bijvullen? Of is de kans dan groot dat ik olie over de schijven en blokken ga krijgen (plan was om bv een tiewrap om de slang bij de vulnippel te doen, zodat de slang er niet af glijdt)?
[ Voor 7% gewijzigd door VivaAtloni op 11-10-2018 22:06 ]
24x sf175s + gw5000-dt op oost
Stuk karton dubbelvouwen en er tussen proppen werkt wellicht ook. Doe ik ook als ik mijn fiets vervoer in de auto en het voorwiel er uit haal. Al laat ik natuurlijk de remblokken dan wel zitten.VivaAtloni schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 22:04:
Ik heb shimano schijfremmen en wil graag olie bijvullen. Nu heb ik net de shimano minerale olie gekocht (50ml knijpfles + slang) en een Shimano SM-DISC BR-M575 vulpot. Naar mijn idee zou dit voldoende moeten zijn om bij te kunnen vullen.
Nu zie ik op youtube filmpjes dat ze steeds het wiel verwijderen, de remblokjes verwijderen en daar een spacer tussen doen. Is dit echt nodig, want ik heb geen spacer? Kan ik ook met de bovenstaande methode uit en het wiel en de remblokken laten zitten tijdens het bijvullen? Of is de kans dan groot dat ik olie over de schijven en blokken ga krijgen (plan was om bv een tiewrap om de slang bij de vulnippel te doen, zodat de slang er niet af glijdt)?
[ Voor 3% gewijzigd door Klitse op 11-10-2018 22:32 ]
Als je met de calipers te dicht bij elkaar gaat bleeden, kan het zijn dat je teveel olie in je systeem stopt, waardoor je mogelijk geen verse blokken er tussen krijgt als die later vervangen moeten worden.
Verder moet je de blokken ook verwijderen om contaminatie te voorkomen, 1 druppel olie is funest.
[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 11-10-2018 22:38 ]
Alternatief (en de beste optie) is natuurlijk gewoon een bleedblock bestellen.
Het kan ook prima met schijf en blokken maar het risico op vervuiling is groot. Er loopt altijd olie over je klauw bij verversen van de vloeistof.
Aangezien je de olie gaat bijvullen, heb je het lek al wel opgelost? Remolie hoef je niet bij te vullen in een normale situatie. Het is namelijk een gesloten systeem.
[ Voor 58% gewijzigd door Ruud op 12-10-2018 06:52 ]
Tylen schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 07:41:
Gisteravond mooi rondje met mijn maar gedaan. 67Km met twee MTB parcours ertussen. Vollebak door het bos in het donker is eigenlijk super vet. Jammer dat het officieel niet mag
Tegenwoordig worden er genoeg nightrides georganiseerd om het legaal te doen. In principe kan je vanaf september/oktober bijna elke weekend wel ergens in het donker door het bos knallen. Voor een toertocht moet altijd een vergunning afgegeven worden dus dan zal het wel goed zitten.Ruud schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 08:40:
[...]
Couldn't agree moreWeten dat het verboden is en het toch doen. Waarom bewust iets doen wat veel overlast veroorzaakt? Ik zou daar graag eens een keer een beredenering, die hout snijdt, voor zien.
Om kansarme vergelijkingen voor te zijn, een vergelijking met iets te hard rijden gaat mank.
Overigens denk ik dat het met de schade wel meevalt als ik een rondje hier in de buurt zou doen over de vaste route. Dat stukje bos is één en al mtb route, daar zullen niet veel diertjes meer leven. (MTBroute Best)
Je leest overal hoe kwetsbaar carbon is voor puntbelasting. Een steen tegen je frame, is een puntbelasting. Maar deze belasting is kennelijk niet heel groot. Althans, is mij nu al veelvuldig gebeurd en mijn frame doet het nog
Maar dan over het vervoeren van een carbon fiets. Je mag de grijper van de fietsendrager niet te strak aandraaien, want anders gaat je frame stuk (???) Dit lees je op vele fora en websites.
Maar in hoeverre is dit zwaar overdreven? Een carbon frame kan toch niet kapot door het met de hand aandraaien van een grijper? Al zou je 'm op z'n strakst aandraaien toch? Ik heb het nooit geprobeerd en zal dat ook nooit doen, maar...
Overigens heb ik ook geen enkele foto/filmpje/post kunnen vinden van iemand die zijn frame stuk heeft gemaakt door de grijper te strak te draaien. Dat zegt ook wel wat over het 'broodje-aap-gehalte' lijkt mij zo... Zeker omdat je ook veelvuldig leest dat de combinatie van strak aandraaien en de klappen tijdens het rijden op de drager, niet fijn zijn voor carbon. Dan zou je toch wel foto's moeten vinden waarbij dit mis is gegaan?
Wat is jullie mening?
Ik zit al in mijn hoofd met vanmiddag...
[ Voor 7% gewijzigd door Galois op 12-10-2018 13:53 ]
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Ja, maar welk probleem is dan opgelost? Eén die er niet was? Want dat is eigenlijk mijn vraag. Waar ik over twijfel.Ruud schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 15:00:
Vastzetten op het deel waar de zadelpen in zit, problem solved
Ik denk dat je een carbon frame niet stuk krijgt met een grijper van een fietsendrager... Zou leuk zijn als iemand zo'n test zou doen!
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Ik denk dat het wel mee zal vallen allemaal. Het is gewoon vastzetten, dat moeten die frames toch wel aankunnen lijkt me.
Dat na het donker in het bos komen is toch alleen in bepaalde gebieden hè? Correct?
Ik kan me niet herinneren dat in mijn buurt (Nuenen, Someren, Lierop, Mierlo, Helmond, Vlierden) daar enige restricties in zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Typhone op 12-10-2018 15:30 ]

Als een klem te hard klemt is het met een beetje pech kapot. Als carbon ook maar een beetje kraakt heb je kans op delaminatie. Daar is geen test voor nodig. Hetzelfde issue heb je met press fit bottom brackets. Ook daar moet je voorzichtig mee zijn in een carbon-frame.Galois schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 15:13:
[...]
Ja, maar welk probleem is dan opgelost? Eén die er niet was? Want dat is eigenlijk mijn vraag. Waar ik over twijfel.
Ik denk dat je een carbon frame niet stuk krijgt met een grijper van een fietsendrager... Zou leuk zijn als iemand zo'n test zou doen!
Hetzelfde met montagestandaards die het frame omklemmen. Alles valt of staat met de klemkracht en vorm van de klem.
Thx voor de uitgebreide info weer. Bij voorkeur dus een vork met luchtvering. Maar voor mij als beginner zal het ook wel lukken op een stalen veer verwacht ik.zonoskar schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 16:17:
[...]
Een staalvork is zeker niet slecht. ECHTER... omdat dit meestal budget vorken zijn, zijn ze heel zwaar. Maar het grootste probleem is dat je vaak geen vervangende veer kan krijgen om de vork goed op je gewicht af te stellen. Dat is erg wanneer jouw gewicht erg afwijkt van de norm (lichter/zwaarder). Omdat het budgetvorken zijn, zijn de onderdelen vaak niet te krijgen. Fox maakt(e) ook staalveer vorken, maar daar kon je altijd meerdere veren voor krijgen.
Een luchtvork veert op lucht. Het voordeel is dat je dit eenvoudig kan aanpassen aan je gewicht (en dat is heel belangrijk). Het nadeel is dat er meer afdichtingen in zitten, dus meer wrijving. En meestal zijn dit de wat duurdere vorken, dus onderdelen krijgen is meestal geen probleem.
[...]
Een aandrijflijn is alles wat met de aandrijving te maken heeft. Je pedalen, cranks, ketting, cassette, derailleurs, wielen, etc. Als leek dit beoordelen is inderdaad een beetje afgaan op de blauwe ogen van de verkoper. Maar als alles onder het zwarte vet zit, weet je genoeg. Remmen testen is makkelijker. Hendel in knijpen en het zou hard aan moeten voelen. Als je de hendel steeds verder kunt indrukken, is er een probleem. Blokjes testen doe je met in geknepen hendel en dan kijken of je de fiets kunt duwen. Als dit niet gaat => ok. Als dit heel moeilijk gaat en ook steeds moeilijker naar mate je harder knijpt => mwah. Als dit met enorm gepiep gepaart gaat en eigenlijk geen verschil maakt hoe hard je knijpt => blokken vol olie. Maar als in het laatste geval wel de hendel hard aanvoelt is vervangen van de blokken (ca 30 euro) voldoende.
Goede tips. Kan ik wat mee als ik ergens ga kijken!
Kom net op Marktplaats deze nog tegen:
https://www.marktplaats.n...cd&previousPage=mympBuyer
Zou dat misschien iets zijn? Prijs is misschien wat hoog. De derailleur en shifters zijn volgens mij Shimano Deore, niet de beste maar als ik het zo lees dan zou dat voor de beginner prima moeten zijn.
Zou dit een betere optie zijn dan die Torpado? Alivio. Dat maakt het volgens mij al weer minder interessant.
[ Voor 12% gewijzigd door stickyfish op 13-10-2018 11:11 . Reden: type schakelmateriaal gecorrigeerd ]
Gaat het weer naar beneden, rijden ze weer in de weg.
Ik heb het niet zo op mtb'ers die alleen hard op brede paden kunnen rijden, er voorbij moeten op minder nette manier en dan in de weg gaan rijden. Ik heb veel meer respect voor langzame rijders die MTB'en leuk vinden maar gewoon niet snel zijn door materiaal, kunde of angst. Daar wacht ik heel graag op in een afdaling.
Ja die types zitten er helaas tussen en nu in het winterseizoen zelfs meer. Aangezien ik voor plezier fiets zal ik niet de snelste zijn ook en ook ik ga graag aan de kant voor iedereen maar bij veel van dat soort figuren kan er niet eens een bedankje af. En naar beneden knijpen ze hem meestal ja.
Neuh, gewoon opjagen en zenuwachtig makenVIC_TOR schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 14:56:
@Ruud Heb je ze weer terug afgesneden haha
Ja die types zitten er helaas tussen en nu in het winterseizoen zelfs meer. Aangezien ik voor plezier fiets zal ik niet de snelste zijn ook en ook ik ga graag aan de kant voor iedereen maar bij veel van dat soort figuren kan er niet eens een bedankje af. En naar beneden knijpen ze hem meestal ja.
ja na zo een afstand kan je zeker wel een massage gebruiken. Ik heb dat meestal al bij 50kmKlitse schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 17:04:
Zo, die mijlpaal ook bereikt. Nu op zoek naar een massage oid.
[Afbeelding: 100km]
Bij mij begon het bij 80. Wat mij overigens verbaasde want voorheen was 76km het verste ooit. (Ik fiets net een jaartje).VIC_TOR schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 17:50:
[...]
ja na zo een afstand kan je zeker wel een massage gebruiken. Ik heb dat meestal al bij 50km
Herkenbaar ja. Ik ben gewend om altijd een hele ronde in zijn geheel te rijden (dus nooit geschakelde stukken) en soms duikt er wel eens iemand achter me op die ik eerder niet zag. Zo iemand is dus altijd of heel erg veel sneller of neemt maar een klein deel van de route mee. Laat ik altijd netjes passeren en kijk daarna wel of ik mee kan rijden. Sommige zie ik plots gewoon delen van de route afsnijden om vervolgens 200m voor me terug op de route te komen waar ik daarna pas kom omdat ik nog wat bochten te gaan heb.Ruud schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 14:09:
Net weer op de UHR geweest. Komt er een groepje boswielrenners aan. Prima haal me maar in maar snij me niet af. Dat laatste bleek moeilijk.
Gaat het weer naar beneden, rijden ze weer in de weg.
Ik heb het niet zo op mtb'ers die alleen hard op brede paden kunnen rijden, er voorbij moeten op minder nette manier en dan in de weg gaan rijden. Ik heb veel meer respect voor langzame rijders die MTB'en leuk vinden maar gewoon niet snel zijn door materiaal, kunde of angst. Daar wacht ik heel graag op in een afdaling.
Wat dat voor vreemd gedrag is mag Joost weten...
Overigens kwam ik laatst 4 randoms tegen waarvan er eentje redelijk traag was en die zich merkbaar 'opgelaten' voelde. Even aangegeven dat ik achter hem bleef en toen ging het prima. Wat oudere man volgens mij. Scheelde ongeveer 4km/h gemiddeld op de hele rit van 37km.
Zoals altijd gewoon een oude binnenband tussen grijper en frame doen, is ook voor een alu frame beter.Galois schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 15:13:
[...]
Ja, maar welk probleem is dan opgelost? Eén die er niet was? Want dat is eigenlijk mijn vraag. Waar ik over twijfel.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Het kan wel, een goede fiets op Marktplaats. Ik heb een Cannodale Scalpel (26", dat wel) uit 2009 als eerste fiets gekocht (275 euro). Fox 32 vork, RPL2 demper, X0 achterderailleur, slx voorshifter en X7 remmen en shifters.Prulleman schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 14:25:
[...]
<knip>
Misschien ben ik te kritisch en kan je binnen jou budget niet meer verwachten, maar mijn voorkeur zou uitgaan naar een nieuwe fiets met >=slx en een lucht vork vanaf 800-900 euro.
Fiets was nog tip-top, met prima bandjes. Enige nadeel: geen 29" wielen maar 26", wat in principe ouderwets is. Maar echt prima om mee te beginnen!
Ik pijnigde mij voorheen op een meer dan 20 jaar oude Giant.
Na een proefritje op deze kreeg ik de smileamper van mijn gezicht. Wat een weeeereld van verschil!!
Na 2 weken was de voorpoot lek. Deze moet verstuurd worden naar een bedrijf van Rockshock wat 2 weken kan gaan duren, gelukkig een garantie gevalletje maar toch even zonder fiets.
Ik ben 47 en amper conditie dus ik heb nog wel wat te doen. Ik heb niet de intentie snelle tijden te rijden maar lekker lol te hebben. Verstand van fietsen heb ik ook niet. Het heeft een tijdje geduurd voordat ik wist wat ik wilde hebben want er zijn zo ontzettend veel mogelijkheden dat je door de bomen de bikes niet meer ziet. zoals XT en deore etc zegt mij niets :-) Boeit mij ook niet zo. Voor de snelle jongens op een parcours maak ik ruimte. Ik woon in Veenendaal waar leuke route's in de omgeving zijn.
Mijn huidige puzzel is een activity tracker. Daar zijn ook al zoveel van. Het probleem waarbij ik hier op stuit dat niet alles met elkaar (software/hardware) te koppelen is. Maar daar zijn andere topics voor.
Ook is het schoonhouden / onderhouden een uitdaging met al die kleine hoekjes waar je niet tot amper bij kan komen. Ik spuit nu de fiets af met een onkruid spuit pomp ding. iets druk, niet te veel en als de bike droog is met een hogedruk lucht spuit.
[ Voor 70% gewijzigd door PCD op 16-10-2018 19:40 ]
als je die fiets vandaag zou verkopen dan maak je er nog winst op denk ikcanth schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 11:30:
[...]
Het kan wel, een goede fiets op Marktplaats. Ik heb een Cannodale Scalpel (26", dat wel) uit 2009 als eerste fiets gekocht (275 euro). Fox 32 vork, RPL2 demper, X0 achterderailleur, slx voorshifter en X7 remmen en shifters.
Fiets was nog tip-top, met prima bandjes. Enige nadeel: geen 29" wielen maar 26", wat in principe ouderwets is. Maar echt prima om mee te beginnen!
neem aan dat jij hem al tijdje terug hebt gekocht dus goede deal. Daarom zei ik ook dat er veel geduld bij komt kijken want soms zitten er "goede koopjes" tussen
de foto is niet te zien, is het wel een publiekelijke link?PCD schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 18:52:
Hallo allen, Ik lees hier al een tijdje meer en nu heb ik mijzelf een kado gedaan, een gebruikte maar in nieuwstaat (de nopjes zelfs nog op de bandjes) Bulls 29'er Copperhead gekocht.
Ik pijnigde mij voorheen op een meer dan 20 jaar oude Giant.
Na een proefritje op deze kreeg ik de smileamper van mijn gezicht. Wat een weeeereld van verschil!!
Na 2 weken was de voorpoot lek. Deze moet verstuurd worden naar een bedrijf van Rockshock wat 2 weken kan gaan duren, gelukkig een garantie gevalletje maar toch even zonder fiets.
Ik ben 47 en amper conditie dus ik heb nog wel wat te doen. Ik heb niet de intentie snelle tijden te rijden maar lekker lol te hebben. Verstand van fietsen heb ik ook niet. Het heeft een tijdje geduurd voordat ik wist wat ik wilde hebben want er zijn zo ontzettend veel mogelijkheden dat je door de bomen de bikes niet meer ziet. zoals XT en deore etc zegt mij niets :-) Boeit mij ook niet zo. Voor de snelle jongens op een parcours maak ik ruimte. Ik woon in Veenendaal waar leuke route's in de omgeving zijn.
Mijn huidige puzzel is een activity tracker. Daar zijn ook al zoveel van. Het probleem waarbij ik hier op stuit dat niet alles met elkaar (software/hardware) te koppelen is. Maar daar zijn andere topics voor.
Ook is het schoonhouden / onderhouden een uitdaging met al die kleine hoekjes waar je niet tot amper bij kan komen. Ik spuit nu de fiets af met een onkruid spuit pomp ding. iets druk, niet te veel en als de bike droog is met een hogedruk lucht spuit.
[Afbeelding]
verder leuke fiets een copperhead. Heb zelf enkele maanden 1 gehad, een 2014 model in rood en wit. Ga je veel plezier van hebben en dat met die fork is even zuur maar moet goed komen.
Ik hoop dat de foto nu wel te zien is.VIC_TOR schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 19:36:
[...]
de foto is niet te zien, is het wel een publiekelijke link?
verder leuke fiets een copperhead. Heb zelf enkele maanden 1 gehad, een 2014 model in rood en wit. Ga je veel plezier van hebben en dat met die fork is even zuur maar moet goed komen.
jazeker, mooi busje met rekje erop voor de fiets
Ik zie 'm niet....
Ik wacht nog steeds geduldig af. Struin iedere dag het internet af. Kijk nu ook op de Duitse marktplaats aangezien ik aan de Duitste grens woon.canth schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 11:30:
[...]
Het kan wel, een goede fiets op Marktplaats. Ik heb een Cannodale Scalpel (26", dat wel) uit 2009 als eerste fiets gekocht (275 euro). Fox 32 vork, RPL2 demper, X0 achterderailleur, slx voorshifter en X7 remmen en shifters.
Daar kwam ik een Stevens X8C uit 2010 tegen. Lijkt me een prima fiets, maar voor een fiets van 8 jaar vraagt ie volgens mij veel te veel. Of is de fiets dit volgens jullie nog waard?
https://www.ebay-kleinanz...010-xl/951417313-217-2130
[ Voor 8% gewijzigd door stickyfish op 16-10-2018 21:43 ]
Ik vind hem te duur inderdaad. Bovendien is het meer een allrounder dan een echte mtb (staat er ook bij)stickyfish schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 21:43:
[...]
Ik zie 'm niet....
[...]
Ik wacht nog steeds geduldig af. Struin iedere dag het internet af. Kijk nu ook op de Duitse marktplaats aangezien ik aan de Duitste grens woon.
Daar kwam ik een Stevens X8C uit 2010 tegen. Lijkt me een prima fiets, maar voor een fiets van 8 jaar vraagt ie volgens mij veel te veel. Of is de fiets dit volgens jullie nog waard?
https://www.ebay-kleinanz...010-xl/951417313-217-2130
Maar het is zo gek nog niet om bij de duitsers te kijken. Blijven kijken en je komt er wel.
Mijn idee idd. Ik kijk rustig verder idd.VIC_TOR schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 21:54:
[...]
Ik vind hem te duur inderdaad. Bovendien is het meer een allrounder dan een echte mtb (staat er ook bij)
Maar het is zo gek nog niet om bij de duitsers te kijken. Blijven kijken en je komt er wel.
Kwam ook deze Haibike Big Curve SE nog tegen. Als daar nog wat van de prijs af kan misschien een optie:
https://www.ebay-kleinanz...ibike-/905271184-217-1135
Is alleen 56cm terwijl ik zoek naar 58, maar dat verschilt ook per merk toch of dat wel of niet voor mijn lengte geschikt is? Iemand een goede site waar dat soort informatie te vinden is toevallig?
Kijk dan ook eens op mtb-news.de die heeft ook een bikemarkt sectie.stickyfish schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 21:43:
Ik wacht nog steeds geduldig af. Struin iedere dag het internet af. Kijk nu ook op de Duitse marktplaats aangezien ik aan de Duitste grens woon.
Thanks voor de tip! Ik ga kijken.zonoskar schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 22:31:
[...]
Kijk dan ook eens op mtb-news.de die heeft ook een bikemarkt sectie.

Richtprijs €150, te bekijken en op te halen in omgeving 's-Hertogenbosch. Hij gaat weg zoals hij nu op de foto staat, dus met wegbanden, Ergon GP2 grips en Cube tasje.
Nee nog steeds niet.
De meest gebruikte activity-tracker-software is toch wel Strava. Prima platform met veel apparaten die er 'direct' iets mee kunnen.
Ik merkte laatst op de terugweg dat ik een slag in mijn wiel had. Vriend geappt die er wat meer verstand van heeft maar die zit nog twee weken op vakantie en die begon over een hoogte of een zijslag.
Enfin dat bleek een zijslag te zijn (?). Nu zitten er twee spaken wat losser (eentje wel goed voelbaar los) en de rest lijkt me in orde te zijn.
Vraag is, hoe ga ik dit fixen? Het betreft een BMC Teamelite 02XT met DT Swiss X1700 Spline velgen met wat ik uitgevonden heb DT aero comp straightpull spaken. Moet ik daar zelf iets mee kunnen, is dat LBS, is dat nieuwe velg, is dat nieuwe spaken bestellen? Heb het het liefste asap gefixed maar ja zo snel zal dat niet gaan vrees ik.
Laatste keer dat ik een slag in mijn wiel had ben ik met het wiel naar de LBS gelopen, die heeft hem voor me opnieuw gericht. Was de volgende dag klaar en kostte 10 euro.Typhone schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 13:27:
Technische heren, het gebrek aan kennis en kunde breekt me op.
Ik merkte laatst op de terugweg dat ik een slag in mijn wiel had. Vriend geappt die er wat meer verstand van heeft maar die zit nog twee weken op vakantie en die begon over een hoogte of een zijslag.
Enfin dat bleek een zijslag te zijn (?). Nu zitten er twee spaken wat losser (eentje wel goed voelbaar los) en de rest lijkt me in orde te zijn.
Vraag is, hoe ga ik dit fixen? Het betreft een BMC Teamelite 02XT met DT Swiss X1700 Spline velgen met wat ik uitgevonden heb DT aero comp straightpull spaken. Moet ik daar zelf iets mee kunnen, is dat LBS, is dat nieuwe velg, is dat nieuwe spaken bestellen? Heb het het liefste asap gefixed maar ja zo snel zal dat niet gaan vrees ik.
Mijn advies: als je het niet zeker weet, gewoon je wiel ff wegbrengen. Kost de wereld niet en hij kan ook de rest van de spaken nakijken en alles op de juiste spanning brengen.
Lekker naar een goede LBS met straightpull spaken. Die zijn niet handig op spanning te brengen.Typhone schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 13:27:
Technische heren, het gebrek aan kennis en kunde breekt me op.
Neem je andere wiel ook mee en laat ze even nalopen. Dat is bij fabriekswielen echt nodig na de inloopperiode.
Eisen:
- Ongeveerd
- Singlespeed (geen fixed gear)
- Liefst 29er met 2.0+ banden
Budget laten we zeggen max 600 euro, maar hoe lager hoe beter.
Dit vind ik bijvoorbeeld erg fraai:
https://www.29ercafe.com/...ptown-MaxMax-29-Black.jpg
Maar die lijkt niet meer te koop. Mocht iemand m toch ergens in mijn maat (L) zien staan, let me know.
Wat ik wel vond na een tip op mountainbike.nl:
http://www.chainreactionc...y-bike-2018/rp-prod159731
Voor een shortlist heb ik echter wel meer dan 1 keuze nodig. Iemand nog ideeën?
[ Voor 18% gewijzigd door Klitse op 18-10-2018 13:29 ]
daar zijn zoveel modellen dat het lastig kiezen is. Elk merk heeft wel een urban model in assortiment. Beide modellen van je zijn goede niet al te dure instappers en er kan weinig misgaan. Zoek die commencal eens op hun eigen site zou ik zeggen, soms hebben ze zelfs occasions en ze verzenden over heel europa. Cube hyde is ook zo een leuk model. Cannondale heeft de bad boy (was 1 van de eerste urban mtb) maar die zijn prijzig nieuw, zou je iets tweedehands moeten zoeken zoals ik ook heb gedaan. Merida heeft de Speeder, Specialized de Sirrus en Canyon de Urban etc.Klitse schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 13:23:
Ik ben een zoektocht begonnen naar een soort Urban Singlespeed Mountainbike en ben bezig een shortlist te maken.
Dit vind ik bijvoorbeeld erg fraai:
https://www.29ercafe.com/...ptown-MaxMax-29-Black.jpg
Maar die lijkt niet meer te koop.
Wat ik wel vond na een tip op mountainbike.nl:
http://www.chainreactionc...y-bike-2018/rp-prod159731
weinig komen als singlespeed maar dat kan je zelf zo oplossen door het SS te maken.
EDIT: zie dat je als eis 29 met 2.0 hebt, veel van deze modellen kunnen dat misschien lastig aan. Zoek dan naar een MTB en gooi er gladde banden op en maak hem SS.
Als Amsterdammer moet ik natuurlijk ook zo een urban ding hebben, bad boy uit 2014:

[ Voor 8% gewijzigd door VIC_TOR op 18-10-2018 13:36 ]
Tja, dan moet ik hem zelf gaan ombouwen, cassette e.d. weer kwijt zien te raken enz. Dat moet makkelijker kunnen. (zoals die Vitus).VIC_TOR schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 13:33:
[...]
EDIT: zie dat je als eis 29 met 2.0 hebt, veel van deze modellen kunnen dat misschien lastig aan. Zoek dan naar een MTB en gooi er gladde banden op en maak hem SS.
Het liefst had ik gewoon die Commencal in een winkelwagentje gedrukt maar die is ook op hun site niet meer verkrijgbaar (wel in wit in maat S maar dat is wel erg klein).
Ook erg mooi, maar niet helemaal wat ik zoek.VIC_TOR schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 13:33:
[...]
Als Amsterdammer moet ik natuurlijk ook zo een urban ding hebben, bad boy uit 2014:
[Afbeelding]
Maar wil je een meer Urban geometrie of wil je een MTB maar dan SS en met gladde banden? Het zijn volkomen verschillende geometrieen namelijk. Zou wel een leuk projectje voor me zijn. Een Kona Unit of andere stalen frame zoeken bijvoorbeeld en dan zelf opbouwen. Laat ik mezelf maar niet op een idee brengen
Ik wil meer een MTB geometrie. Gewoon omdat het mooier is, ik toch niet heel veel op die fiets zal fietsen, die geometrie ook gewend ben (zit tenslotte veeeeel meer op mijn mtb dan mijn stadsfiets).VIC_TOR schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 13:48:
Ja ik snap dat je net even iets anders zoekt. Die Vitus lijkt me een leuk ding, en voor dat geld al helemaal. Jammer dat er geen schijfremmen op zitten maar dat kan je voor die prijs ook niet verwachten. Ik weet niet wat je budget is maar als het in die prijsklasse moet zitten dan zal je niet veel keuzes hebben.
Maar wil je een meer Urban geometrie of wil je een MTB maar dan SS en met gladde banden? Het zijn volkomen verschillende geometrieen namelijk. Zou wel een leuk projectje voor me zijn. Een Kona Unit of andere stalen frame zoeken bijvoorbeeld en dan zelf opbouwen. Laat ik mezelf maar niet op een idee brengen
Ik heb juist weer geen problemen met v-brakes. Ziet er wat cleaner uit en inderdaad, voor dat budget kun je niet al te veel verwachten. Ik verwacht ook niet dat ik veel "stopping power" nodig zal hebben
Zelf opbouwen heb ik ook over nagedacht maar weet niet of ik die met dit budget aan durf.
Budget stond trouwens wel in mijn post. Zo'n 600 euro. Maar ik ben nogal flexibel qua budgetten. Ik wil altijd meer uitgeven en van mijn vrouw moet het dan minder. Dus als het meer moet zijn heb ik tijd nodig om haar te overtuigen
Maar misschien moet jij het ff voordoen
[ Voor 8% gewijzigd door Klitse op 18-10-2018 13:54 ]
haha laat ik eerst maar 2 of 3 van huidige fietsen verkopen dan. Ik zou het overigens wel redden hoor voor 600 euro. Ben niet zo van dingen nieuw kopen op enkele onderdelen na zoals ketting en cassettes.Klitse schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 13:53:
[...]
Ik wil meer een MTB geometrie. Gewoon omdat het mooier is, ik toch niet heel veel op die fiets zal fietsen, die geometrie ook gewend ben (zit tenslotte veeeeel meer op mijn mtb dan mijn stadsfiets).
Ik heb juist weer geen problemen met v-brakes. Ziet er wat cleaner uit en inderdaad, voor dat budget kun je niet al te veel verwachten. Ik verwacht ook niet dat ik veel "stopping power" nodig zal hebben![]()
Zelf opbouwen heb ik ook over nagedacht maar weet niet of ik die met dit budget aan durf.
Budget stond trouwens wel in mijn post. Zo'n 600 euro. Maar ik ben nogal flexibel qua budgetten. Ik wil altijd meer uitgeven en van mijn vrouw moet het dan minder. Dus als het meer moet zijn heb ik tijd nodig om haar te overtuigen.
Maar misschien moet jij het ff voordoen![]()
![]()
Op marktplaats zag ik laatst wel een kona 29er frame langskomen met dropouts voor SS of fixie. 150 euro of zo. Wielsetje ook tweedehands ongeveer 100 a 150 euro. Vorkje max 100 euro (heb je carbon zelfs). Crank regel je voor 50 euro tweedehands. Rest is , ketting, stuur, stuurpen, zadelpen, pedalen en zadel. Moet zeker lukken tenzij je alles nieuw wil hebben want dan wordt het lastig inderdaad.
edit:
dit is die link maar zo te zien is het niet echt een grote maat ook:
https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr
Ja zal vast lukken, maar ik ken mijzelf en dan ga ik weer zoeken naar de juiste onderdelen, koop ik net ff wat beters, wordt het budget weer hoger en voor je het weet heb ik een fiets van meer dan 1000 euro.VIC_TOR schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 14:03:
[...]
haha laat ik eerst maar 2 of 3 van huidige fietsen verkopen dan. Ik zou het overigens wel redden hoor voor 600 euro. Ben niet zo van dingen nieuw kopen op enkele onderdelen na zoals ketting en cassettes.
Op marktplaats zag ik laatst wel een kona 29er frame langskomen met dropouts voor SS of fixie. 150 euro of zo. Wielsetje ook tweedehands ongeveer 100 a 150 euro. Vorkje max 100 euro (heb je carbon zelfs). Crank regel je voor 50 euro tweedehands. Rest is , ketting, stuur, stuurpen, zadelpen, pedalen en zadel. Moet zeker lukken tenzij je alles nieuw wil hebben want dan wordt het lastig inderdaad.
edit:
dit is die link maar zo te zien is het niet echt een grote maat ook:
https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr
Kona unit zou hoog op mijn lijstje staan. Anders evt een kona honzo of ns bikes eccentric of singlebe frame als je zelf gaat opbouwen. (en dan zal je budget iets oplopen vrees ik...).Klitse schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 13:23:
En al eens gedacht aan meer racey geo? Dan heb je nog veel meer opties
If you can see, look. If you can look, observe
Zeker aan gedacht, en speelt ook nog wel, maar heeft niet direct de voorkeur.Roozzz schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 14:25:
[...]
En al eens gedacht aan meer racey geo? Dan heb je nog veel meer opties

Zeg, haal dat plaatje eens gauw weg. Ik ga er spontaan mn bankrekening van checken.VIC_TOR schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 14:41:
ooh singlebe daar wordt wat genoem, kwijl kwijl, maar inderdaad heel ander budget
[Afbeelding]
Hoeveel travel heb jij op je voorvork?Prulleman schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:40:
We zitten met de familie in CenterParcs vlakbij Winterberg, en was eigenlijk van plan om gewoon een rondje te gaan fietsen in de buurt, maar nadat we gisteren bij de rodelbaan etc met de kids zijn geweest dacht ik dat de meeste tracks van het bikepark wel te doen zouden zijn met mijn xc hardtail. Zonder problemen alle blauwe en rode routes gereden. Grote gaps en drops zie ik niet zo zitten, dus de zwarte heb ik laten schieten, maar d eerst ging prima, zadel laag en lekker rollen! Was zeker de moeite waard, met wat ervaring, zelfkennis en voorzichtigheid is het prima te doen zonder dikke bak.
Kijk, dat is goed nieuws. Dan zou ik op zijn minst van de makkelijkste track af moeten kunnen komen zonder dood te gaan.Prulleman schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:51:
@Klitse gewoon 100mm, mijn fiets is echt een pure xc MTB, maar misschien scheelt het dat ik al 25 jaar niks anders gewend ben
Was het vooral genieten of samengeknepen billen?
Vooral genieten! En de makkelijkste tracks zijn voor iedereen wel te doen, de rode met wat ervaring ook, de zwarte geen idee, daar kom ik denk ik wat te kort qua skills, materiaal, protectie (ook te huur overigens) en lef. Belangrijkste is denk ik zelfkennis.Klitse schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:57:
[...]
Kijk, dat is goed nieuws. Dan zou ik op zijn minst van de makkelijkste track af moeten kunnen komen zonder dood te gaan.
Was het vooral genieten of samengeknepen billen?

Blauw is echt egaal en niet zo steil, maar op sommige stukken kan je serieuze snelheden halen. Rood is van nature wat minder egaal, maar geen echte rockgardens/worteltapijten oid. Deze zijn ook steiler en vragen hierdoor wat beter stuur- en remwerk.
De zwarte routes bevatten daarentegen juist die rockgardens en worteltapijten. De drops zijn eventueel over te slaan, maar er blijven stukken met hoogteverschillen > 50cm. Op deze routes ben je echt met je hele lichaam bezig om er vanaf te komen. Is op een hardtail ook nog wel te doen, maar allemaal wat minder snel. Protectie is daar wel zeer aan te raden.
Naar mijn ervaring is dit de perfecte omschrijving van de routes in Winterberg. Vanaf blauw naar rood was geen probleem, rood naar zwart was toch even schakelen. Gone with the flowy, smooth trails and enter the rockgardens and roots.ElmarJ16 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 08:25:
Ik vind persoonlijk de stap blauw --> rood een stuk kleiner dan de stap rood --> zwart. Dit ligt waarschijnlijk ook wel aan de gebruikte fiets (veerweg/geometrie).
Blauw is echt egaal en niet zo steil, maar op sommige stukken kan je serieuze snelheden halen. Rood is van nature wat minder egaal, maar geen echte rockgardens/worteltapijten oid. Deze zijn ook steiler en vragen hierdoor wat beter stuur- en remwerk.
De zwarte routes bevatten daarentegen juist die rockgardens en worteltapijten. De drops zijn eventueel over te slaan, maar er blijven stukken met hoogteverschillen > 50cm. Op deze routes ben je echt met je hele lichaam bezig om er vanaf te komen. Is op een hardtail ook nog wel te doen, maar allemaal wat minder snel. Protectie is daar wel zeer aan te raden.
Het gaat om een Sensa Merano TNT Comp 29er 2015 met SLX en XT onderdelen en een 23" frame:
https://www.fietsenwinkel.nl/sensa-merano-tnt-comp-29er-2015
Hij staat in Didam, beetje ver weg maar als de rest goed is dan kan ik me daar wel overheen zetten.
Prijs is bieden vanaf 400. Als ik het zo goed zie dan is de nieuwprijs ongeveer 1000 euro.
Is 400 euro dan gerechtvaardigd of is dat te hoog? En wat vinden jullie van de rest van de fiets?
Wederom bedankt!
E.e.a. hangt nogal af van de staat van de fiets. Is ie nog als nieuw dan is €400 een prima prijs. Maar als bijvoorbeeld de complete drivetrain aan vervanging toe is, of de vork is lek, of er is wat anders mee, dan kan het zomaar een duur verhaal worden.stickyfish schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 17:13:
Ben ik weer, heb weer jullie advies nodig. Heb weer een fiets gevonden waarvan ik denk dat ie voor mij voldoet, vraag me alleen af of de prijs niet te hoog is:
Het gaat om een Sensa Merano TNT Comp 29er 2015 met SLX en XT onderdelen en een 23" frame:
https://www.fietsenwinkel.nl/sensa-merano-tnt-comp-29er-2015
Hij staat in Didam, beetje ver weg maar als de rest goed is dan kan ik me daar wel overheen zetten.
Prijs is bieden vanaf 400. Als ik het zo goed zie dan is de nieuwprijs ongeveer 1000 euro.
Is 400 euro dan gerechtvaardigd of is dat te hoog? En wat vinden jullie van de rest van de fiets?
Wederom bedankt!
Ja, dat is het nadeel van dat ie zo ver weg staat, ik kan niet ff snel gaan kijken.Klitse schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 18:44:
[...]
E.e.a. hangt nogal af van de staat van de fiets. Is ie nog als nieuw dan is €400 een prima prijs. Maar als bijvoorbeeld de complete drivetrain aan vervanging toe is, of de vork is lek, of er is wat anders mee, dan kan het zomaar een duur verhaal worden.
Dit is de advertentie, op het eerste oog lijkt het er allemaal netjes uit te zien:
https://www.marktplaats.n...a557deff636f4f8b9c5b7a618
Ik vind overigens de componenten heel basic. Kan me niet voorstellen dat een fiets met shimano alivio en een simpele rockshox xc vork 1000 euro heeft gekost. Zoals Klitse al zei kan het meevallen en werkt alles naar behoren en heb je een prima fietsje voor 400, maar zelf zou ik in dit geval de gok niet gaan nemen.
kwam ook deze tegen:
https://www.marktplaats.n...6db858f31&previousPage=lr
weliswaar zitten er verschillende soorten remmen op, maar er zit een reba voorvork in en alles ziet er voor de rest prima uit voor zover dat te zien is. Maar geen idee of dat overigens dichtbij voor je is. Kwam hem zo uit het niets tegen toevallig.
Oh, nu je het zegt, schakelaars zijn inderdaad Alivio en niet zoals in de link vermeld SLX.VIC_TOR schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 19:27:
Ja plaatjes kijken is lastig, je weet niet hoe het schakelt en hoe de wielen draaien etc.
Ik vind overigens de componenten heel basic. Kan me niet voorstellen dat een fiets met shimano alivio en een simpele rockshox xc vork 1000 euro heeft gekost. Zoals Klitse al zei kan het meevallen en werkt alles naar behoren en heb je een prima fietsje voor 400, maar zelf zou ik in dit geval de gok niet gaan nemen.
kwam ook deze tegen:
https://www.marktplaats.n...6db858f31&previousPage=lr
weliswaar zitten er verschillende soorten remmen op, maar er zit een reba voorvork in en alles ziet er voor de rest prima uit voor zover dat te zien is. Maar geen idee of dat overigens dichtbij voor je is. Kwam hem zo uit het niets tegen toevallig.
Dat zal de rest ook wel anders zijn.
Die in Dokkum had ik zelf ook al eens gezien. Maar dat is 275km enkele reis, dat is echt te ver helaas.
ooh die afstand is niet best neestickyfish schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 19:44:
[...]
Oh, nu je het zegt, schakelaars zijn inderdaad Alivio en niet zoals in de link vermeld SLX.
Dat zal de rest ook wel anders zijn.
Die in Dokkum had ik zelf ook al eens gezien. Maar dat is 275km enkele reis, dat is echt te ver helaas.

je budget is nog steeds zo rond de 400?
nu tegen het einde van het jaar komen er hier en daar betere aanbiedingen op enkele modellen.
Die heeft nieuw nooit €1000 gekost. Altus met een deore derrie en een suntour vork met 80mm travel. Ik zou daar absoluut geen €400,- aan uitgeven.stickyfish schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 18:58:
[...]
Ja, dat is het nadeel van dat ie zo ver weg staat, ik kan niet ff snel gaan kijken.
Dit is de advertentie, op het eerste oog lijkt het er allemaal netjes uit te zien:
https://www.marktplaats.n...a557deff636f4f8b9c5b7a618
haha, nee, wil best een stukje rijden maar 550km.... nahVIC_TOR schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 20:01:
[...]
ooh die afstand is niet best nee![]()
je budget is nog steeds zo rond de 400?
nu tegen het einde van het jaar komen er hier en daar betere aanbiedingen op enkele modellen.
Ja, budget is helaas nog niet veranderd.
Nee, de fiets in die link die hij me gestuurd heeft is duidelijk beter afgemonteerd.Klitse schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 20:07:
[...]
Die heeft nieuw nooit €1000 gekost. Altus met een deore derrie en een suntour vork met 80mm travel. Ik zou daar absoluut geen €400,- aan uitgeven.
400 euro gaat het hem dus ook zeker niet worden.
Ik kan het merk niet lezen op de fiets, maar zal vast een andere zijn dan.Prulleman schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 20:39:
Die link van 1000 had ook een RS vork, dus zeker een duurdere versie... Heb even gezocht en niks gevonden, maar kan goed een nieuw prijs van 500-600 zijn geweest
Die in de initiele link was inderdaad wel een prima fiets voor €400. De link naar marktplaats betreft echter inderdaad een goedkopere versie. Ik denk dat je gelijk hebt. Deze zal iets van €600 nieuw zijn geweest. Niet waard om daar nu nog €400 aan uit te geven dus.Prulleman schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 20:39:
Die link van 1000 had ook een RS vork, dus zeker een duurdere versie... Heb even gezocht en niks gevonden, maar kan goed een nieuw prijs van 500-600 zijn geweest
Volgens mij moet het die zijn, nieuw dus al voor 629 te vinden, wellicht minder als je verder zoekt, dit was de eerste hit met prijs
Prulleman schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 21:01:
http://www.tweewielerreus.nl/fietsen.php?fiets=2664
Volgens mij moet het die zijn, nieuw dus al voor 629 te vinden, wellicht minder als je verder zoekt, dit was de eerste hit met prijs
Ik heb gemaild dat ik hem te duur vind. Voor 200/250 was het misschien een leuke fiets geweest. Maar voor 400 ga ik het niet doen. Kijken of ie nog reageert en anders zoek ik gewoon verder. Zolang het mooi weer blijft kan ik nog de weg op. Mijn geduld zal vanzelf een keer beloond worden.... hoop ikKlitse schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 20:58:
[...]
Die in de initiele link was inderdaad wel een prima fiets voor €400. De link naar marktplaats betreft echter inderdaad een goedkopere versie. Ik denk dat je gelijk hebt. Deze zal iets van €600 nieuw zijn geweest. Niet waard om daar nu nog €400 aan uit te geven dus.
https://www.evil-bikes.com/products/chamois-davis-jr
een stadsfiets van evil grappig. denk dat ze hier geen markt ervoor zien, terwijl hier iedereen op een stadsfiets van a naar b gaat.Klitse schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 14:23:
Heb ik weer. Fiets gevonden die aan mijn wensen voldoet, is ie niet te koop in europa (althans, ik kan het niet vinden).
https://www.evil-bikes.com/products/chamois-davis-jr
Ik vind hem niet zo qua looks en de prijs is fors, maar dat is persoonlijk. misschien zou ik hem in het echt moeten zien.
Ik zou gaan voor de singlespeed a 600 usd. Is natuurlijk niet goedkoop voor een fiets zonder versnellingen maar binnen mijn budget en ik vind m qua looks prachtig.VIC_TOR schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 14:42:
[...]
een stadsfiets van evil grappig. denk dat ze hier geen markt ervoor zien, terwijl hier iedereen op een stadsfiets van a naar b gaat.
Ik vind hem niet zo qua looks en de prijs is fors, maar dat is persoonlijk. misschien zou ik hem in het echt moeten zien.
Oh en stiekem kan ik dan een Evil MTB frame op mn verlanglijstje zetten, want ook die zijn prachtig.
[ Voor 8% gewijzigd door Klitse op 21-10-2018 14:46 ]
600usd is zo een 500 euro, dat valt best mee ja. Al zal het zeker 1op1 op de europese markt worden, dus 600 euro. Maar ik kan hem ook nergens vinden hier.
Ik heb ze inmiddels een mail gestuurd. Wie weet.VIC_TOR schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 14:50:
ik zag enkel 999usd staan
600usd is zo een 500 euro, dat valt best mee ja. Al zal het zeker 1op1 op de europese markt worden, dus 600 euro. Maar ik kan hem ook nergens vinden hier.
Evil the Offering in My Boy Blue bitteKlitse schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 14:45:
[...]
Oh en stiekem kan ik dan een Evil MTB frame op mn verlanglijstje zetten, want ook die zijn prachtig.
Ik gebruik daglenzen, ik doe maar een reservelens in mn gereedschapsbidon vanaf nu...
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic