haha dat is naar zeg. heb ook daglenzen maar gelukkig is dat mij nog nooit overkomen. zou er echt nooit aan denken om extra lens mee te nemenGalois schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 19:28:
Gisteren een 100 km tocht gepland, maar moest halverwege stoppen omdat ik mn rechter lens kwijt was. Dacht wel door te kunnen fietsen met maar één lens, maar met -4 is het toch wel link in het bos.
Ik gebruik daglenzen, ik doe maar een reservelens in mn gereedschapsbidon vanaf nu...
Lijkt me ook nog niet makkelijk om een lens in te krijgen midden in het bos...Galois schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 19:28:
Gisteren een 100 km tocht gepland, maar moest halverwege stoppen omdat ik mn rechter lens kwijt was. Dacht wel door te kunnen fietsen met maar één lens, maar met -4 is het toch wel link in het bos.
Ik gebruik daglenzen, ik doe maar een reservelens in mn gereedschapsbidon vanaf nu...
Ik heb gisteren de 100 km wel vol kunnen maken, ondanks wat pech onderweg, losgelopen sliding dropout, daardoor het achterwiel scheef en de ene zuiger van de rem te ver uit de klauw. Was nog even een geknutsel onderweg.
Ik vind het ook een mooi frame, maar nogal aan de prijs voor wat je krijgt.Klitse schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 14:23:
Heb ik weer. Fiets gevonden die aan mijn wensen voldoet, is ie niet te koop in europa (althans, ik kan het niet vinden).
https://www.evil-bikes.com/products/chamois-davis-jr
Er staat op marktplaats nog een Inbred, maar die is XL, weet niet of je die qua maat kan hebben:
https://www.marktplaats.n...f8598c624&previousPage=lr
Er staat ook een Genesis Fortitude frameset in L, maar ik zie dat die net op gereserveerd staat:
En een Singular Swift in M, maar die zal je wel te klein zijn. Wel een erg mooi prijsje trouwens, als hij mij niet te klein was ging ik wel even kijken:
https://www.marktplaats.n...6db858f31&previousPage=lr
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Ik denk dat ik afzie van zelf bouwen. Doe veel onderhoud zelf aan mijn mountainbike, maar dit gaat weer een stapje verder. Het zou me prima lukken, maar kost veel tijd (vooral het uitzoeken welke onderdelen ik verder zou moeten hebben, wat past wel, wat niet enz). Tenzij ik echt het ideale frame tegen kom... ach, voorlopig nog niks gevonden wat kant en klaar leverbaar is dus wie weet bedenk ik me nog wel. Ik heb ook geen haast.blitzkrieg schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 09:52:
[...]
[...]
Ik vind het ook een mooi frame, maar nogal aan de prijs voor wat je krijgt.
Er staat op marktplaats nog een Inbred, maar die is XL, weet niet of je die qua maat kan hebben:
Er staat ook een Genesis Fortitude frameset in L, maar ik zie dat die net op gereserveerd staat:
En een Singular Swift in M, maar die zal je wel te klein zijn. Wel een erg mooi prijsje trouwens, als hij mij niet te klein was ging ik wel even kijken:
https://www.marktplaats.n...6db858f31&previousPage=lr
Ach... daar ben ik in de loop van de jaren behoorlijk handig in gewordenblitzkrieg schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 09:52:
[...]
Lijkt me ook nog niet makkelijk om een lens in te krijgen midden in het bos...
Enig vervelende is als je 'vieze' vingers hebt. Maar even je vinger schoon sabbelen en je bent er
(hopelijk vlak daarvoor geen problemen met de ketting gehad
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Ik krijg de steekas van mijn voorwiel niet los. Als ik de klem open kan ik vervolgens draaien wat ik wil, maar er komt niks los. Voorheen op andere fietsen altijd snelspanners gehad dus dan kan je aan de andere kant gewoon draaien. Iemand tips om dit los te krijgen? Fiets is een Canyon Grand Canyon.
Moet m'n remschijf vervangen want die is krom.
Edit: Ah lol die klem kan er af volgens mij zie ik nu na nog wat googlen. En dan gewoon met een inbus losdraaien.
Edit: Ah lol die klem kan er af volgens mij zie ik nu na nog wat googlen. En dan gewoon met een inbus losdraaien.
[ Voor 14% gewijzigd door Rudolf op 22-10-2018 11:22 ]
Kan ook zijn dat je de klem open moet doen en dan in een inkeping moet leggen om er vervolgens aan te draaien. Althans zo werkt dat bij die van mij.Rudolf schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 11:19:
Ik krijg de steekas van mijn voorwiel niet los. Als ik de klem open kan ik vervolgens draaien wat ik wil, maar er komt niks los. Voorheen op andere fietsen altijd snelspanners gehad dus dan kan je aan de andere kant gewoon draaien. Iemand tips om dit los te krijgen? Fiets is een Canyon Grand Canyon.
Dat zou ook kunnen. Er zit een inkeping inderdaad.Klitse schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 11:25:
[...]
Kan ook zijn dat je de klem open moet doen en dan in een inkeping moet leggen om er vervolgens aan te draaien. Althans zo werkt dat bij die van mij.
is het een rockshox? bij 1 van mijn vorken zit ook zo een inkeping waar je de hendel in doet om hem vervolgens te kunnen draaien.
zelfbouw, dat is juist het leukste van allemaal. heb soms zelfs dagen dat ik maar een fiets uit elkaar haal en weer in elkaar zet.Klitse schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 09:58:
[...]
Ik denk dat ik afzie van zelf bouwen. Doe veel onderhoud zelf aan mijn mountainbike, maar dit gaat weer een stapje verder. Het zou me prima lukken, maar kost veel tijd (vooral het uitzoeken welke onderdelen ik verder zou moeten hebben, wat past wel, wat niet enz). Tenzij ik echt het ideale frame tegen kom... ach, voorlopig nog niks gevonden wat kant en klaar leverbaar is dus wie weet bedenk ik me nog wel. Ik heb ook geen haast.
Snap ik, zeker als je precies weet hoe t moet, of de tijd er voor hebt om het allemaal uit te zoeken.VIC_TOR schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 19:12:
[...]
zelfbouw, dat is juist het leukste van allemaal. heb soms zelfs dagen dat ik maar een fiets uit elkaar haal en weer in elkaar zet.
Bedankt mensen, had die inkeping over het hoofd gezien. Toen ik het eenmaal zag dacht ik...Doh, dat wist ik wel.
Kromme remschijf en blokken vervangen. Weer iets wat ik zelf kan. Helaas kwam ik er achter dat de lockout niet meer werkt van mijn voorvork. Op internet lees ik dat je daar niet te lang mee rond moet rijden om erger te voorkomen, dus dat wordt toch even een afspraak maken bij de fietsenmaker.
Kromme remschijf en blokken vervangen. Weer iets wat ik zelf kan. Helaas kwam ik er achter dat de lockout niet meer werkt van mijn voorvork. Op internet lees ik dat je daar niet te lang mee rond moet rijden om erger te voorkomen, dus dat wordt toch even een afspraak maken bij de fietsenmaker.
Wat voor vork heb je? Ik zou er geen euro aan uitgeven om m te laten fixen als je vork verder goed is
1) je hebt een goede (dure..) vork die de moeite waard is om regelmatig te (laten) servicen, in dat geval zou je geen lockout nodig hebben omdat de vork goed werkt
2) je hebt een gare (goedkope) vork, waarbij het niet de moeite waard is af en toe een 100 euro service beurt er tegen aan te gooien, dan zou ik ook de lockout lekker zo laten.
Mocht je veel op de weg rijden en een goede vork hebben zou je het mee kunnen nemen als ie toch voor onderhoud weg moeten.
Ik denk (niet zeker) dat het inderdaad niet goed is om met een kapotte lockout door te rijden, althans, in de geactiveerde stand, dan kan je zaken verder stuk rijden, maar zolang je de lockout niet gebruikt moet het volgens mij geen probleem zijn.
(mijn lockout van mijn lefty haperde soms met het uitschakelen, wellicht te weinig gebruikt en wat opgehoopt vuil, aangeven bij de service en nu werkt het weer, maar ik gebruik de lockout zelden)
Als je een remote locktout hebt kan het ook gewoon een kabelspanning issue zijn, kijk eens of ie nog wel locked als je de kabel iets strakker zet.
2) je hebt een gare (goedkope) vork, waarbij het niet de moeite waard is af en toe een 100 euro service beurt er tegen aan te gooien, dan zou ik ook de lockout lekker zo laten.
Mocht je veel op de weg rijden en een goede vork hebben zou je het mee kunnen nemen als ie toch voor onderhoud weg moeten.
Ik denk (niet zeker) dat het inderdaad niet goed is om met een kapotte lockout door te rijden, althans, in de geactiveerde stand, dan kan je zaken verder stuk rijden, maar zolang je de lockout niet gebruikt moet het volgens mij geen probleem zijn.
(mijn lockout van mijn lefty haperde soms met het uitschakelen, wellicht te weinig gebruikt en wat opgehoopt vuil, aangeven bij de service en nu werkt het weer, maar ik gebruik de lockout zelden)
Als je een remote locktout hebt kan het ook gewoon een kabelspanning issue zijn, kijk eens of ie nog wel locked als je de kabel iets strakker zet.
Het kan gewoon zijn dat je interne afdichtingen gewoon op zijn en dus lekken. Het hoeft dus niet de lockout an sich te zijn die kapot is. Kan best zijn dat er ergens anders olie weg kan in de cartridge (mits er een cartridge in de vork zit)
Hoelang rijd je de vork al zonder service? Meestal is een beurtje genoeg
2000km ongeveer. RockShock Reba. Ik vind 'm momenteel te makkelijk inveren de eerste paar cm. Lijkt soms net of m'n balhoofd los zit. Ik dacht dat de luchtdruk misschien wat laag was, maar deze was nog perfect.Ruud schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 11:30:
Het kan gewoon zijn dat je interne afdichtingen gewoon op zijn en dus lekken. Het hoeft dus niet de lockout an sich te zijn die kapot is. Kan best zijn dat er ergens anders olie weg kan in de cartridge (mits er een cartridge in de vork zit)
Wil zaterdag nog effe TT in Arnhem rijden en dan zal ik ´m eens wegbrengen.
[ Voor 15% gewijzigd door Rudolf op 24-10-2018 09:46 ]
Wil een nieuwe 29er kopen. Momenteel heb ik een Cube Cross Pro (cross hybride) uit 2013. Wil mijn budget graag onder de 1000 euro houden. Heb mijn oog laten vallen op een Cube Reaction Race 2018, deze kan ik voor 950 euro kopen. Daarnaast heb ik een goede/mooie tweedehands op het oog, dat is een Cube LTD SL uit 2016, deze kan ik ook voor 950 euro kopen.
Ik fiets recreatief, in de wintermaanden 1x per week tussen de 30 en 60km. In de zomer probeer ik 2 tot 3 keer per week te fietsen, waarbij het 2x 25 a 30km zal zijn en één keer iets verder.
Wat adviseren jullie?
Ik fiets recreatief, in de wintermaanden 1x per week tussen de 30 en 60km. In de zomer probeer ik 2 tot 3 keer per week te fietsen, waarbij het 2x 25 a 30km zal zijn en één keer iets verder.
Wat adviseren jullie?
Rockshox adviseert een lower leg service na 50 uur en een jaarlijkse servicebeurt. Ik heb de mijne nu bij de LBS staan voor een beurtje na 1300km en zo'n 70 uur.Rudolf schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 09:28:
[...]
2000km ongeveer. RockShock Reba. Ik vind 'm momenteel te makkelijk inveren de eerste paar cm. Lijkt soms net of m'n balhoofd los zit. Ik dacht dat de luchtdruk misschien wat laag was, maar deze was nog perfect.
Wil zaterdag nog effe TT in Arnhem rijden en dan zal ik ´m eens wegbrengen.
Misschien handig om een linkje naar beide modellen te geven. Zeker naar de 2e Hands zodat we eventueel ook de staat van het beestje kunnen beoordelen.Roelio86 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 10:22:
Wil een nieuwe 29er kopen. Momenteel heb ik een Cube Cross Pro (cross hybride) uit 2013. Wil mijn budget graag onder de 1000 euro houden. Heb mijn oog laten vallen op een Cube Reaction Race 2018, deze kan ik voor 950 euro kopen. Daarnaast heb ik een goede/mooie tweedehands op het oog, dat is een Cube LTD SL uit 2016, deze kan ik ook voor 950 euro kopen.
Wat adviseren jullie?
Je geeft aan dat je tussen de 30 en 60km fietst en in de zomer wat meer. Maar wat fiets je dan, asfalt, bospaden of de mtb routes? En in Zuid-limburg (heuvels) of in Flevoland (plat)?
[ Voor 46% gewijzigd door Klitse op 24-10-2018 11:30 ]
De Cube LTD: https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lrKlitse schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 11:27:
Misschien handig om een linkje naar beide modellen te geven. Zeker naar de 2e Hands zodat we eventueel ook de staat van het beestje kunnen beoordelen.
Je geeft aan dat je tussen de 30 en 60km fietst en in de zomer wat meer. Maar wat fiets je dan, asfalt, bospaden of de mtb routes? En in Zuid-limburg (heuvels) of in Flevoland (plat)?
De Cube Reaction Race: https://www.fietsenwinkel...2gZwr6EAYYAiABEgLRpvD_BwE
Rij zo min mogelijk asfalt, het meeste bospaden en ook wat MTB routes. Woon in een vlak deel van Gelderland, dus weinig heuvels en klimmen voor mij.
950 is denk ik veel teveel voor de LTD, die werd aan het einde van zijn tijd voor 1300 nieuw verkocht. Dan zou ik lekker voor nieuw gaan, dan heb je een mooie frisse GX schakelset, die zeker niet onderdoet voor een gebruikte XT set.Roelio86 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 11:40:
[...]
De Cube LTD: https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr
De Cube Reaction Race: https://www.fietsenwinkel...2gZwr6EAYYAiABEgLRpvD_BwE
Rij zo min mogelijk asfalt, het meeste bospaden en ook wat MTB routes. Woon in een vlak deel van Gelderland, dus weinig heuvels en klimmen voor mij.
Je moet alleen voor jezelf bepalen of je 1x12 of 2x11 fijner vind en ik weet niet wat het verschil in geo is tussen die 2 fietsen, maar wellicht zijn die vergelijkbaar. (maar voor wat je aangeeft zou wat mij betreft 1x12 de voorkeur hebben)
de vork van de 2ehands is denk ik beter, maar als die niet onderhouden is dan schiet je daar ook niks mee op.
Oké, denk dat ik dan voor de Reaction Race ga! Kan hem voor 900 euro incl. verzenden krijgen. Zit alleen klein krasje op de bovenbuis, maar die kan ik wel weg werken.Prulleman schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 11:52:
[...]
950 is denk ik veel teveel voor de LTD, die werd aan het einde van zijn tijd voor 1300 nieuw verkocht. Dan zou ik lekker voor nieuw gaan, dan heb je een mooie frisse GX schakelset, die zeker niet onderdoet voor een gebruikte XT set.
Je moet alleen voor jezelf bepalen of je 1x12 of 2x11 fijner vind en ik weet niet wat het verschil in geo is tussen die 2 fietsen, maar wellicht zijn die vergelijkbaar. (maar voor wat je aangeeft zou wat mij betreft 1x12 de voorkeur hebben)
de vork van de 2ehands is denk ik beter, maar als die niet onderhouden is dan schiet je daar ook niks mee op.
Eerste krasje doet altijd het meeste pijn. Dat hoef je in elk geval niet meer te ervarenRoelio86 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 12:32:
[...]
Oké, denk dat ik dan voor de Reaction Race ga! Kan hem voor 900 euro incl. verzenden krijgen. Zit alleen klein krasje op de bovenbuis, maar die kan ik wel weg werken.
Verstandige keuze. Ik heb zelf ook SRAM GX Eagle en dat werkt heerlijk. Doet zeker niet onder voor XT.Roelio86 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 12:32:
[...]
Oké, denk dat ik dan voor de Reaction Race ga! Kan hem voor 900 euro incl. verzenden krijgen. Zit alleen klein krasje op de bovenbuis, maar die kan ik wel weg werken.
En ook het bereik 10-50 is meer dan voldoende voor heel Nederland (ook Zuid-Limburg ging prima).
GX Eagle is lichtjaren beter dan XT M8000. SRAM heeft echt een grote voorsprong op Shimano in de MTB-wereld 
Vind ik
Mijn Cube is ook te koop trouwens
Dus als je een 21" frame zoekt kan de mijne nog wel interessant zijn @Roelio86
Vind ik
Mijn Cube is ook te koop trouwens
[verwijderd]
[ Voor 94% gewijzigd door Roelio86 op 24-10-2018 19:06 ]
Haha nee helaas, ik zoek 19''Ruud schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 18:46:
GX Eagle is lichtjaren beter dan XT M8000. SRAM heeft echt een grote voorsprong op Shimano in de MTB-wereld
Vind ik
Mijn Cube is ook te koop trouwensDus als je een 21" frame zoekt kan de mijne nog wel interessant zijn @Roelio86
Mail terug van Evil. Ze hadden alleen nog een 8-speed Chamois. En shipping was 300 dollar. Dus dat wordt m niet. Dan wellicht toch maar zelf iets gaan bouwen. Nu eens uitzoeken wat ik daar allemaal voor nodig heb. Iemand een linkje naar een lijstje/guide voor het bouwen van een singlespeed?
nvm. Al wat gevonden.
nvm. Al wat gevonden.
[ Voor 5% gewijzigd door Klitse op 25-10-2018 09:03 ]
Misschien een domme vraag hoor, maar is het zwaarste verzet zwaar genoeg voor vlakke stukken. Welke snelheid haal je hier ongeveer mee zonder als een gek te moeten trappen?Klitse schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 14:13:
[...]
Verstandige keuze. Ik heb zelf ook SRAM GX Eagle en dat werkt heerlijk. Doet zeker niet onder voor XT.
En ook het bereik 10-50 is meer dan voldoende voor heel Nederland (ook Zuid-Limburg ging prima).
Goeie vraag. Ik ga meestal niet volgas op het asfalt (bewaar mijn energie voor als de bossen komen).Roelio86 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:09:
[...]
Misschien een domme vraag hoor, maar is het zwaarste verzet zwaar genoeg voor vlakke stukken. Welke snelheid haal je hier ongeveer mee zonder als een gek te moeten trappen?
Mocht het niet zwaar genoeg zijn kun je altijd een 34 of 36 tands voorblad monteren en dan je 32 bewaren voor als je naar de bergen gaat (of zelfs een 30 of 28 meenemen).
Maar als ik met wind mee als een gek trap haal ik 50 per uur denk ik. Dus zonder al te gek te doen is 40 per uur prima te halen (of je het ook volhoud is een 2e.)
[ Voor 6% gewijzigd door Klitse op 25-10-2018 09:25 ]
http://ritzelrechner.de/?...90&SL=2.6&UN=KMH&DV=speedRoelio86 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:09:
[...]
Misschien een domme vraag hoor, maar is het zwaarste verzet zwaar genoeg voor vlakke stukken. Welke snelheid haal je hier ongeveer mee zonder als een gek te moeten trappen?
dit voorbeeld is een eagle cassette met een 32T voor en 29" (mocht het voor jou situatie anders zijn kan je dat heel makkelijk aanpassen). Ook je cadans kan je bv prima aanpassen (staat nu op 90)
Je kan op de 10T dus comfortabel 40km/u rijden met een cadans van 90, tenzij je veel wegafdalingen doet moet dit ruim voldoende zijn. Wat een groter verschil geeft is dat de volgende stap (12T) een snelheid van 33.5km/u geeft, dat zijn aardige stappen. Kortom als je het belangrijk vind om bv 90rpm te trappen, dan kan je dat op de weg met 28.7, 33.5 of 40.2 km/u (nu komt dat niet zo heel precies, maar op een racefiets kom je hier niet mee weg).
Heb je het over vlakke stukken op bos ondergond, dan zit je meer waarschijnlijk op de 14 of 16T en heb je dus 2 versnellingen over en zitten de snelheden bij 90rpm ook dichter bij elkaar.
Als je weinig lang, steil klimwerk doet, en je hebt sterke benen, dan kom je ook nog wel weg met een groter voorblad (een 34 of 36T), daarmee verschuif je je bereik redelijk wat. en met de 50T achter kan je toch nog aardig klimmen.
ik heb het al vaker gezegd, maar persoonlijk vind ik een 1x setup ideaal. Maar dan heb ik het over ritjes voornamelijk in NL en door het bos. daar heb je toch nooit tijd om de ideale versnelling te zoeken omdat je veel te veel varieert in snelheid en versnellingen door all bochtjes en klimmetjes. en het bereik van een dubbel of trippel is in nederland ook niet nodig.
Met een 50T cassette kom je qua bereik aardig in de buurt van een dubbel, maar ik kan me voorstellen dat als je in de alpen gaat rijden een dubbel toch prettiger is. (maar ook weer persoonlijk). Als je veel waarde hecht aan de ideale cadans, dan heb je met 11 of 12 versnellingen ook gewoon niet genoeg, dan kan je ook gewoon beter een fiets met een dubbel rijden, of een fiets voor op de weg erbij, want in het bos heb je (mijns inziens) de fijne tussenstappen niet nodig.
@Klitse 50 km/u met 32Tx10T en 29" haal je met een cadans van 112 rpm, dat is inderdaard prima te doen om even vaart te zetten bij een korte afdaling, maar niet voor lang. en die 40km/u is inderdaad ook de juiste inschatting als je naar de ritzelrechner kijkt
[ Voor 5% gewijzigd door Prulleman op 25-10-2018 09:34 ]
Dat klinkt als ruim voldoende. Kan wel lopen opscheppen, maar zo'n snelheidsduivel ben ik niet. Als ik comfortabel snelheden van rond de 30/35 kan halen dat moet dat voldoende zijn. Dankjewel!!Klitse schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:15:
[...]
Goeie vraag. Ik ga meestal niet volgas op het asfalt (bewaar mijn energie voor als de bossen komen).
Mocht het niet zwaar genoeg zijn kun je altijd een 34 of 36 tands voorblad monteren en dan je 32 bewaren voor als je naar de bergen gaat (of zelfs een 30 of 28 meenemen).
Maar als ik met wind mee als een gek trap haal ik 50 per uur denk ik. Dus zonder al te gek te doen is 40 per uur prima te halen (of je het ook volhoud is een 2e.)
Was mijn inschatting dus toch goed ondanks dat ik er hooguit een klein plakje kaas van heb gegeten.Prulleman schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:30:
[...]
@Klitse 50 km/u met 32Tx10T en 29" haal je met een cadans van 112 rpm, dat is inderdaard prima te doen om even vaart te zetten bij een korte afdaling, maar niet voor lang. en die 40km/u is inderdaad ook de juiste inschatting als je naar de ritzelrechner kijkt
Top, dank voor je bericht. Dit neemt mijn twijfels weg! Denk morgen mijn nieuwe fiets, een Cube Reaction Race ophalen! Ben erg benieuwdPrulleman schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:30:
[...]
http://ritzelrechner.de/?...90&SL=2.6&UN=KMH&DV=speed
dit voorbeeld is een eagle cassette met een 32T voor en 29" (mocht het voor jou situatie anders zijn kan je dat heel makkelijk aanpassen). Ook je cadans kan je bv prima aanpassen (staat nu op 90)
Je kan op de 10T dus comfortabel 40km/u rijden met een cadans van 90, tenzij je veel wegafdalingen doet moet dit ruim voldoende zijn. Wat een groter verschil geeft is dat de volgende stap (12T) een snelheid van 33.5km/u geeft, dat zijn aardige stappen. Kortom als je het belangrijk vind om bv 90rpm te trappen, dan kan je dat op de weg met 28.7, 33.5 of 40.2 km/u (nu komt dat niet zo heel precies, maar op een racefiets kom je hier niet mee weg).
Heb je het over vlakke stukken op bos ondergond, dan zit je meer waarschijnlijk op de 14 of 16T en heb je dus 2 versnellingen over en zitten de snelheden bij 90rpm ook dichter bij elkaar.
Als je weinig lang, steil klimwerk doet, en je hebt sterke benen, dan kom je ook nog wel weg met een groter voorblad (een 34 of 36T), daarmee verschuif je je bereik redelijk wat. en met de 50T achter kan je toch nog aardig klimmen.
ik heb het al vaker gezegd, maar persoonlijk vind ik een 1x setup ideaal. Maar dan heb ik het over ritjes voornamelijk in NL en door het bos. daar heb je toch nooit tijd om de ideale versnelling te zoeken omdat je veel te veel varieert in snelheid en versnellingen door all bochtjes en klimmetjes. en het bereik van een dubbel of trippel is in nederland ook niet nodig.
Met een 50T cassette kom je qua bereik aardig in de buurt van een dubbel, maar ik kan me voorstellen dat als je in de alpen gaat rijden een dubbel toch prettiger is. (maar ook weer persoonlijk). Als je veel waarde hecht aan de ideale cadans, dan heb je met 11 of 12 versnellingen ook gewoon niet genoeg, dan kan je ook gewoon beter een fiets met een dubbel rijden, of een fiets voor op de weg erbij, want in het bos heb je (mijns inziens) de fijne tussenstappen niet nodig.
Deze al gezien?Klitse schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 07:44:
Mail terug van Evil. Ze hadden alleen nog een 8-speed Chamois. En shipping was 300 dollar. Dus dat wordt m niet. Dan wellicht toch maar zelf iets gaan bouwen. Nu eens uitzoeken wat ik daar allemaal voor nodig heb. Iemand een linkje naar een lijstje/guide voor het bouwen van een singlespeed?
nvm. Al wat gevonden.
https://www.marktplaats.n...e0818a26e&previousPage=lr
Perfecte bouwjaar en perfecte kleur!
(Heb ik zelf ook
[ Voor 5% gewijzigd door blitzkrieg op 25-10-2018 10:38 ]
Helaas buiten budget. Tevens ben er inmiddels uit dat het toch een wat meer race georienteerd frame moet zijn (mijn zoontje wil graag mee op de fiets dus moet ik een extra zadel op de bovenbuis kwijt
Dus het idee is nu toch om zelf iets te gaan bouwen (althans, ik ga uitzoeken wat daar allemaal bij komt kijken voor ik er aan begin). En het eindresultaat zal toch richting die Evil moeten.
Maar evengoed bedankt
Dan moet je deze kopen.Klitse schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 10:39:
[...]
Helaas buiten budget. Tevens ben er inmiddels uit dat het toch een wat meer race georienteerd frame moet zijn (mijn zoontje wil graag mee op de fiets dus moet ik een extra zadel op de bovenbuis kwijt)
Dus het idee is nu toch om zelf iets te gaan bouwen (althans, ik ga uitzoeken wat daar allemaal bij komt kijken voor ik er aan begin). En het eindresultaat zal toch richting die Evil moeten.
Maar evengoed bedankt, tips zijn zeker welkom!
mooie fiets, maar wat een afgrijselijke bar tape icm het frame..blitzkrieg schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 10:47:
[...]
Dan moet je deze kopen.

Ik vind het niet eens echt verkeerd.Prulleman schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 10:49:
[...]
mooie fiets, maar wat een afgrijselijke bar tape icm het frame..
Frame zou prima zijn, de rest niet.blitzkrieg schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 10:47:
[...]
Dan moet je deze kopen.
Ben ik in het wielren-topic beland? Topsnelheden die je kunt trappen op een MTB. Oh wacht, het wordt weer winter. De boswielrenners worden weer wakker
Ruud schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 12:09:
Ben ik in het wielren-topic beland? Topsnelheden die je kunt trappen op een MTB. Oh wacht, het wordt weer winter. De boswielrenners worden weer wakker
ik ben al blij als ik gemiddeld rond de 20 km/h blijf houden
Hangt natuurlijk heel erg van de route af. Gemiddelde snelheid zegt bij het mountainbiken nog minder dan bij het wielrennen.VIC_TOR schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 13:47:
[...]
![]()
ik ben al blij als ik gemiddeld rond de 20 km/h blijf houden
Komende zaterdag maar weer eens naar Amerongen! Kijken of ik en de Vittoria Barzo-voorband nog steeds zoveel ruzie hebben als afgelopen week. 
Of ik moet gewoon wat aan mijn zithouding doen, dat kan ook
Waarom hebben jullie zo'n ruzie? Barzo voorop bevalt mij prima op de UHRRuud schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 14:56:
Komende zaterdag maar weer eens naar Amerongen! Kijken of ik en de Vittoria Barzo-voorband nog steeds zoveel ruzie hebben als afgelopen week.
If you can see, look. If you can look, observe
nooit vittorias geprobeerd, misschien maar een keer uitproberen.
zijn die barzo's dan het meest geschikt voor de NL-se routes?
zijn die barzo's dan het meest geschikt voor de NL-se routes?
Glijdende voorkant in snelle knikken, maar ongemerkt kan er ook te weinig druk op mijn voorwiel geweest zijn. Dat ik dus zelf iets te ver naar achteren hing. Op de HT (zonder dropper) heb ik er nooit last van gehad namelijk.Roozzz schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:23:
[...]
Waarom hebben jullie zo'n ruzie? Barzo voorop bevalt mij prima op de UHR
@VIC_TOR: ik vind van wel, open profiel, wat grotere noppen en goed in bijna alles
Achter heb ik dan een Mezcal.
[ Voor 27% gewijzigd door Ruud op 25-10-2018 17:08 ]
Ik blijf nog altijd versteld staan van de maxxis dhr2 als voorband. Oorspronkelijk ontwikkeld als achterband, maar zoveel grip dat je hem prima als voorband kan gebruiken.
Achter momenteel de maxxis aggressor in 2.5"WT. Daar vond ik afgelopen weekend in Winterberg de grip wat tegenvallen tov de DHR2 die om eerst had. Misschien toch nog wat meer met de druk spelen.
Qua rolweerstand kan ik er nog niet veel over zeggen. Laatste thuisrit viel het wat tegen, maar ik kwam in winterberg erachter dat er flink wat lucht uit m'n demper is gekomen. Heb de air sleeve eraf gehaald en de o-ringen opnieuw ingevet. Ik hoop dat het hiermee is opgelost. Anders moet ik een volledige rebuild doen en daar heb je, wanneer je de goede tools koopt, voor >500 euro aan speciaal gereedschap nodig.
Achter momenteel de maxxis aggressor in 2.5"WT. Daar vond ik afgelopen weekend in Winterberg de grip wat tegenvallen tov de DHR2 die om eerst had. Misschien toch nog wat meer met de druk spelen.
Qua rolweerstand kan ik er nog niet veel over zeggen. Laatste thuisrit viel het wat tegen, maar ik kwam in winterberg erachter dat er flink wat lucht uit m'n demper is gekomen. Heb de air sleeve eraf gehaald en de o-ringen opnieuw ingevet. Ik hoop dat het hiermee is opgelost. Anders moet ik een volledige rebuild doen en daar heb je, wanneer je de goede tools koopt, voor >500 euro aan speciaal gereedschap nodig.
Hmmm.... grip achter. Ik heb een Bontrager XR3 achter, en ga zondag en maandag naar Winterberg. Die XR3 is echt een XC band, eens kijken hoe hij het houdt. In Bikepark Wales heeft hij flink op z'n zonder gehad in ieder geval, en heeft de latex zn werk gedaan
Zijn hier al mensen die ervaring hebben met de nieuw RaRa en Racing Ray? Zien er op het eerste oog wel goed uit. Ik rij nu met een oude RaRa Speedgrip achter en een NoNi Speedgrip voor. Voor hardpack en mul zand (zoals de afgelopen 6 maand) is dit vrij overkill. De NoNi heb ik er op gelegd voor meer front end grip in de bagger.
De wijzen komen uit het Oosten!
Ah ja, dat zal het waarschijnlijk zijn. Anders kan je ook nog eens kijken of de druk iets omlaag kan. Ik herinner me dit gedrag van toen ik hem te hard had staan (iets met oppompen door vriendin die graag wat hardere bandjes heeftRuud schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 17:06:
[...]
Glijdende voorkant in snelle knikken, maar ongemerkt kan er ook te weinig druk op mijn voorwiel geweest zijn. Dat ik dus zelf iets te ver naar achteren hing. Op de HT (zonder dropper) heb ik er nooit last van gehad namelijk.

Zelfde set-up hier en helemaal eens, typisch zo'n combi waar je in Nederland mee kan gooien en smijten zonder met ankers te rijden@VIC_TOR: ik vind van wel, open profiel, wat grotere noppen en goed in bijna alles(daarnaast stevig (TNT) en best cheap) De hoogste topsnelheid op asfalt haal je er niet mee en als brede paden je ding zijn is het ook wat overdreven. Maar voor MTB'en zijn het dus prima bandjes.
Achter heb ik dan een Mezcal.
If you can see, look. If you can look, observe
is iemand bekend met deze routes:
http://www.mtbroutes.be/routedetail.php?id=25
ik zit dit weekend daar in de buurt (kwartiertje met de auto eronder) in Lorce
aanraders bij Aywaille, er zijn en nogal wat namelijk, of wat anders in de buurt?
/edit, ook hier maar eens lezen: http://www.mountainbike.n...iewtopic.php?f=11&t=80398
http://www.mtbroutes.be/routedetail.php?id=25
ik zit dit weekend daar in de buurt (kwartiertje met de auto eronder) in Lorce
aanraders bij Aywaille, er zijn en nogal wat namelijk, of wat anders in de buurt?
/edit, ook hier maar eens lezen: http://www.mountainbike.n...iewtopic.php?f=11&t=80398
[ Voor 16% gewijzigd door Prulleman op 26-10-2018 12:04 ]
route 38 is gaaf. Vooral de Ninglinspo oprijden is heavy, maar daarna is het echt wel genieten! Route 36 is ook tof.. Beide hebben gedeeltes over asfalt, en vooral route 36 is het begin (ik begin altijd onderaan de Ninglinspo) flink klimmen (38 ongeveer 15min klimmen, 36 ongeveer 20min)
Veel plezier!
Veel plezier!
De barzo en ik zijn weer de beste vrienden! 3 variabelen aangepast. Er zal iets minder druk inzitten dan vorige week (niet opgepompt voor gebruik), ik heb beter op mijn houding gelet en de ondergrond was nogal verzadigd met iets wat ze regen noemen.Roozzz schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 11:01:
[...]
Ah ja, dat zal het waarschijnlijk zijn. Anders kan je ook nog eens kijken of de druk iets omlaag kan. Ik herinner me dit gedrag van toen ik hem te hard had staan (iets met oppompen door vriendin die graag wat hardere bandjes heeften hoge temperaturen buiten).
[...]
Zelfde set-up hier en helemaal eens, typisch zo'n combi waar je in Nederland mee kan gooien en smijten zonder met ankers te rijdenDaarnaast zijn ze ook zeer eenvoudig tubeless te maken.
Heb sinds augustus een nieuwe mountainbike en ben in twijfel of ik blij ben met deze aankoop. Gaat om de trek x caliber x 2019. Heb hiervoor een bianchi 26 inch gehad. Deze fiets was nog geen 10 kg. Heb met mij nieuwe fiets het idee dat ik veel zwaarder moet trappen om de rest bij te houden. Verzuren had ik hiervoor geenast van. Nu elke keer! Heb het idee dat vooral de banden zwaarder zijn. Had in mijn bianchi american classics(1486gram). Nu heb ik bontrager van bijna 2200 gram. Zou dit zoveel kunnen schelen?
Bijna 800 gram verschil ga je absoluut merken, zeker bij het acceleren. Natuurlijk zijn 29" banden altijd ietsje zwaarder dan 26", maar daar kan in dit geval zeker nog wel wat vanaf. Hou er ook rekening mee dat je op een 29'er een lagere bandenspanning kan gebruiken dan bij een 26'er, dat wil ook wel schelen.
Verder zijn de wielsets die tegenwoordig bij fietsen worden geleverd ook meestal zware prut, dus begin met de banden en als je merkt dat dit je al winst oplevert, dan zou ik vooral een spaarpotje maken om een keer een lichtere wielset te laten bouwen. Dat is IMHO sowieso de fijnste upgrade die je bij iedere fiets kun doen.
Daarnaast zou ik ook even je vork goed afstellen. Fabrieks-af worden al die vorken altijd veel te hard opgepompt. Al dat gestuiter maakt je ook niet bepaald sneller.
Verder zijn de wielsets die tegenwoordig bij fietsen worden geleverd ook meestal zware prut, dus begin met de banden en als je merkt dat dit je al winst oplevert, dan zou ik vooral een spaarpotje maken om een keer een lichtere wielset te laten bouwen. Dat is IMHO sowieso de fijnste upgrade die je bij iedere fiets kun doen.
Daarnaast zou ik ook even je vork goed afstellen. Fabrieks-af worden al die vorken altijd veel te hard opgepompt. Al dat gestuiter maakt je ook niet bepaald sneller.
@nickdew: wanneer voel je dat verschil? Altijd of alleen bij acceleratie bocht uit? Een 29'er houdt namelijk veel makkelijker snelheid vast en dat is echt een groot verschil tov een 26'er. Dat maakte ik afgelopen zaterdag weer mee op het zo goed als vlakke stuk op Amerongen. Bochtjes te over en ik liep gewoon in op iemand die zo veel als mogelijk aan het meetrappen was. Ik hield mijn benen stil...Sjoewe schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 08:00:
Bijna 800 gram verschil ga je zeker merken, zeker bij het acceleren. Natuurlijk zijn 29" banden altijd ietsje zwaarder dan 26", maar daar kan in dit geval zeker nog wel wat vanaf. Hou er ook rekening mee dat je op een 29'er een lagere bandenspanning kan gebruiken dan bij een 26'er, dat wil ook wel schelen.
De banden op de Trek ken ik niet, daar is qua rolweerstand nog iets te winnen misschien. Maar wat heel erg veel uit gaat maken zijn de wielen. Waarschijnlijk zijn de standaard wielen naast veel te zwaar ook nog eens niet zo heel stijf. En dat zorgt voor een sloom acceleratie-gevoel. (of het daadwerkelijk zo is, geen idee, mij boeit dat gevoel niet zo. de stijfheid daarentegen wel)
Met een upgrade van de wielset kende ik mijn fietsen nooit meer terug. Stuurt beter, meer gevoel en dus meer vertrouwen.
Wat ook nog invloed zou kunnen hebben: een vrijloop met weinig aangrijppunten. Dat zorgt ook net weer voor een vertraging tussen je oren waardoor niet 'elke trap raak' lijkt te zijn. Is dat ook daadwerkelijk zo? Je hebt het over honderdste van een seconde dus nee, dat is niet zo.
Daarnaast kun je nog even controleren of je wielen goed vrijlopen op zowel de lagers als de remschijf.
Waar gebruik je de fiets?
Mijn bandenkeuze:
Vlak boscrossen en toch voldoende grip en lekweerstand: Vittoria Mezcal TNT G+ voor en achter
Klaar voor alles in Nederland: Vittoria Barzo TNT G+ voor en Mezcal TNT G+ achter
Uiteraard tubeless gemonteerd voor het gemak (lekbestendigheid) en de lagere druk/meer grip/lagere rolweerstand.
Gisteren hele route van Haaksbergen gedaan. Is vrij vlak en 60km. Kan op het einde gewoon niet veel harder trappen dan 22/23. Benen verzuren helemaal. Elke bocht kost ook meer kracht. Geruild laatste stuk met kameraad van fiets. Hier fiets ik zo 30 km/u. Trapt gewoon veel lichter. Merk vooral verschil op rechte stukken.Ruud schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 08:19:
[...]
@nickdew: wanneer voel je dat verschil? Altijd of alleen bij acceleratie bocht uit? Een 29'er houdt namelijk veel makkelijker snelheid vast en dat is echt een groot verschil tov een 26'er. Dat maakte ik afgelopen zaterdag weer mee op het zo goed als vlakke stuk op Amerongen. Bochtjes te over en ik liep gewoon in op iemand die zo veel als mogelijk aan het meetrappen was. Ik hield mijn benen stil...
De banden op de Trek ken ik niet, daar is qua rolweerstand nog iets te winnen misschien. Maar wat heel erg veel uit gaat maken zijn de wielen. Waarschijnlijk zijn de standaard wielen naast veel te zwaar ook nog eens niet zo heel stijf. En dat zorgt voor een sloom acceleratie-gevoel. (of het daadwerkelijk zo is, geen idee, mij boeit dat gevoel niet zo. de stijfheid daarentegen wel)
Met een upgrade van de wielset kende ik mijn fietsen nooit meer terug. Stuurt beter, meer gevoel en dus meer vertrouwen.
Wat ook nog invloed zou kunnen hebben: een vrijloop met weinig aangrijppunten. Dat zorgt ook net weer voor een vertraging tussen je oren waardoor niet 'elke trap raak' lijkt te zijn. Is dat ook daadwerkelijk zo? Je hebt het over honderdste van een seconde dus nee, dat is niet zo.
Daarnaast kun je nog even controleren of je wielen goed vrijlopen op zowel de lagers als de remschijf.
Waar gebruik je de fiets?
Mijn bandenkeuze:
Vlak boscrossen en toch voldoende grip en lekweerstand: Vittoria Mezcal TNT G+ voor en achter
Klaar voor alles in Nederland: Vittoria Barzo TNT G+ voor en Mezcal TNT G+ achter
Uiteraard tubeless gemonteerd voor het gemak (lekbestendigheid) en de lagere druk/meer grip/lagere rolweerstand.
Niet een heel duidelijk antwoord. Volgens mij is alles niet goed aan die fiets? Ik denk dat 22/23 -> 30 km/h zomaar 75 tot 100Watt extra vermogen zou kunnen betekenen....nickdew schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 08:25:
[...]
Gisteren hele route van Haaksbergen gedaan. Is vrij vlak en 60km. Kan op het einde gewoon niet veel harder trappen dan 22/23. Benen verzuren helemaal. Elke bocht kost ook meer kracht. Geruild laatste stuk met kameraad van fiets. Hier fiets ik zo 30 km/u. Trapt gewoon veel lichter. Merk vooral verschil op rechte stukken.
Dus moet er iets gruwelijk aanlopen! Of je rijdt met Maxxis Minion DHF-banden. (of andere tractorbanden)
Ik zou even een paar testjes doen de volgende keer. Zet je eigen fiets en die van je maat eens ondersteboven naast elkaar. Dan geef je beide achterwielen tegelijk een slinger en kijk eens hoe lang ze blijven draaien. En dan herhalen bij het voorwiel. Als jouw wiel nou veel eerder stopt met draaien, dan heb je dus meer frictie.
Kijk ook eens hoe strak je snelspanners staan. Wanneer deze als een gek zijn vastgezet, dan staat er enorme druk op je lagers en genereer je hiermee veel frictie.
De test van Sjoewe is IMO een leuke theorietest, maar gaat niet erg goed werken. Je moet met beide fietsen evenveel kracht en rotatie meegeven. Dat is al aardig lastig, aangezien de fietsen niet gelijk zijn aan elkaar. Daarnaast stel dat je het toch lukt, dan zal de fiets met zwaardere wielen/banden combo langer doordraaien (in geval van dezelfde frictie).
Ik ben het wel met Ruud eens dat er ergens iets aan loopt. Kijk dus eerst naar beide snelspanners en controleer je remmen! Als die beide goed zijn dan moet je het in de wielset/banden combo gaan zoeken.
Om welke versie trek x caliber gaat het eigenlijk? Als ik naar de specs kijk dan zou de 9 al redelijk goede banden en velgen moeten hebben. De 8 en 7 hebben beide draadbanden, waardoor beide banden al flink wat gewicht extra hebben.
De test van Sjoewe is IMO een leuke theorietest, maar gaat niet erg goed werken. Je moet met beide fietsen evenveel kracht en rotatie meegeven. Dat is al aardig lastig, aangezien de fietsen niet gelijk zijn aan elkaar. Daarnaast stel dat je het toch lukt, dan zal de fiets met zwaardere wielen/banden combo langer doordraaien (in geval van dezelfde frictie).
Ik ben het wel met Ruud eens dat er ergens iets aan loopt. Kijk dus eerst naar beide snelspanners en controleer je remmen! Als die beide goed zijn dan moet je het in de wielset/banden combo gaan zoeken.
Om welke versie trek x caliber gaat het eigenlijk? Als ik naar de specs kijk dan zou de 9 al redelijk goede banden en velgen moeten hebben. De 8 en 7 hebben beide draadbanden, waardoor beide banden al flink wat gewicht extra hebben.
2200 gram is natuurlijk zwaar maar op snelheid zou het nooit zo een groot verschil moeten uitmaken dus dan kan je inderdaad nog naar de banden kijken. Ben toch wel benieuwd naar wat eronder zit qua banden.
Maar het kan nooit zo een verschil in snelheid zijn dus er moet iets van een rolweerstand zijn zoals anderen al aangeven. Bizar verschil eigenlijk en zeker wanneer je van een 26 naar 29 gaat.
Maar het kan nooit zo een verschil in snelheid zijn dus er moet iets van een rolweerstand zijn zoals anderen al aangeven. Bizar verschil eigenlijk en zeker wanneer je van een 26 naar 29 gaat.
Het gaat om de caliber x 9. Velgen kunnen wel goed zijn maar 2200 gram lijkt me wat aan de zware kant? Ga het allemaal even nakijken straks! Bedankt
klopt het dat er Bontrager XR2 Team Issue banden op zit? Dat zijn redelijke XC banden lijkt me, zelf geen ervaring mee maar volgens reviews rollen ze prima.
Als het met name op de rechte stukken is dan zou het niet zoveel met gewicht (van de velgen/banden) te maken moeten hebben, dan denk ik ook eerder aan een aanlopende rem of zoals eerder gezegd dichtgeknepen wiel lagers. simpele check, hoelang blijven je wielen draaien als je de fiets optilt en er een slinger aangeeft? (het zou nog kunnen zijn dat met druk erop andere krachten werken waardoor er dan wel iets aanloopt, maar dat is wat verder gezocht).
Op rechte stukken gaat ~2.5-3KG KG verschil (deze is 12.6) ook niet merkbaar zijn, de 29"wielen zouden dat nog moeten opheffen. (bij versnellen en klimmen zou je het verschil in gewicht beter moeten merken.
De rolweerstand van de banden kan ook nooit zoveel meer zijn, dus daar pak je ook geen 25% verlies.
kortom, check alle draaiende onderdelen of ze vrij van weerstand draaien (wielen, maar denk ook aan je trapas, vrijloop, ..?)
Op rechte stukken gaat ~2.5-3KG KG verschil (deze is 12.6) ook niet merkbaar zijn, de 29"wielen zouden dat nog moeten opheffen. (bij versnellen en klimmen zou je het verschil in gewicht beter moeten merken.
De rolweerstand van de banden kan ook nooit zoveel meer zijn, dus daar pak je ook geen 25% verlies.
kortom, check alle draaiende onderdelen of ze vrij van weerstand draaien (wielen, maar denk ook aan je trapas, vrijloop, ..?)
Ja absoluut. Behalve dat die alleen in een small en medium komt en ik een large zou moeten hebben.blitzkrieg schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 21:21:
[...]
Dit frame misschien wat?
https://www.chainreaction...ameset-2018/rp-prod155475
Zit er nu over te denken deze te bestellen:
https://www.bike-mailorde...speed-bike-28-inch-zwart#
[ Voor 16% gewijzigd door Klitse op 30-10-2018 21:31 ]
https://www.bike-mailorde...uter-bike-28-zoll-schwarzKlitse schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 21:30:
[...]
Ja absoluut. Behalve dat die alleen in een small en medium komt en ik een large zou moeten hebben.
Zit er nu over te denken deze te bestellen:
https://www.bike-mailorde...speed-bike-28-inch-zwart#
Hier nog wel als volledige fiets te koop.
Hier nog als frame:
https://26bikes.com/shop/...single-speed/prod/oo-kode
[ Voor 8% gewijzigd door blitzkrieg op 30-10-2018 21:38 ]
Als volledige fiets komt ie wat boven het budget uit. Tevens heeft ie een dropbar en dat wil ik niet.blitzkrieg schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 21:35:
[...]
https://www.bike-mailorde...uter-bike-28-zoll-schwarz
Hier nog wel als volledige fiets te koop.
Hier nog als frame:
https://26bikes.com/shop/...single-speed/prod/oo-kode
Frame is een optie al koop ik voor net iets meer een volledige Octane one Zoid.
Denk dat die optie beter past.
Maar zeer bedankt voor het meedenken.
Nee totaal niksPrulleman schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 19:40:
@nickdew nog iets kunnen vinden wat aanloopt? Ben wel nieuwsgierig
@nickdew heeft je nieuwe fiets een totaal andere zithouding misschien? Ik heb vorig jaar ook echt even een tijdje nodig gehad om te wennen aan mijn nieuwe MTB terwijl deze qua specs vele malen beter was dan mijn oude fiets. Van 26 naar 29 overgestapt. Andere zithouding en de spieren moesten daar echt effe aan wennen.
Als er niets met het wiel is dan heeft ruilen ook geen zin. Tip, zet het ventiel eens bovenaan. Het wiel moet dan vanzelf naar beneden draaien en wat heen en weer pendelen tot stilstand. Met echt goede lagers en velgremmen kan dat enkele minuten duren.nickdew schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 21:47:
[...]
Nee totaal niksga hele wiel eens ruilen met 2 andere. Kijken of dat scheelt!
Let bij je achterwiel wel op dat je wiel de goede kant op kan (vrijloop) en niet het hele crankstel en de ketting mee hoeft te nemen. Al zou dat ook gewoon moeten gebeuren.
Idealiter pak je even je remblokken eruit om wrijving van remblokken uit te sluiten.
Oh en een plakkaat uitgedroogde latex in je band werkt natuurlijk ook tegen
Ik heb afgelopen vrijdag mijn nieuwe 29er opgehaald, de Cube Reaction Race (2018). Helaas nog niet in de gelegenheid geweest een flink stuk te fietsen, maar natuurlijk wel even een testrondje <1000m mee gemaakt. Nu lijkt de schijfrem achter heel iets aan te lopen, hoor een licht schrapend metalen geluid zeg maar... Als ik de fiets op kop zet en aan het wiel draai, dan staat deze niet snel stil, dus het is minimaal. Dit stelt zich denk ik vanzelf nog wel? Of moet ik hier iets aan doen? Dan een tweede vraag, er zit een Sram GX Eagle groepset op. Het schakelen naar met name het kleinste blad lijkt wat moeizaam te gaan. Is dit normaal of zal hij misschien niet helemaal goed afgesteld zijn?
Je rem zal ff opnieuw gecentreerd moeten worden, als je van plan bent meer onderhoud zelf te gaan doen, laat je dan vooral niet tegenhouden, zelfde voor de derailleur, die hoort elk kransje gewoon snel te pakken. Maar als je niet van het sleutelen bent, een nieuwe fiets zou gewoon goed afgesteld moeten zijn, dus je kan er ook mee terug.
(Terug gaan kost je waarschijnlijk meer tijd en moeite en een stuk minder voldoening)
(Terug gaan kost je waarschijnlijk meer tijd en moeite en een stuk minder voldoening)
Wat ik weet van GX eagle is dat het inderdaad vrij gevoelig is voor een juiste setup met een juiste B screw instelling.Roelio86 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 18:54:
Ik heb afgelopen vrijdag mijn nieuwe 29er opgehaald, de Cube Reaction Race (2018). Helaas nog niet in de gelegenheid geweest een flink stuk te fietsen, maar natuurlijk wel even een testrondje <1000m mee gemaakt. Nu lijkt de schijfrem achter heel iets aan te lopen, hoor een licht schrapend metalen geluid zeg maar... Als ik de fiets op kop zet en aan het wiel draai, dan staat deze niet snel stil, dus het is minimaal. Dit stelt zich denk ik vanzelf nog wel? Of moet ik hier iets aan doen? Dan een tweede vraag, er zit een Sram GX Eagle groepset op. Het schakelen naar met name het kleinste blad lijkt wat moeizaam te gaan. Is dit normaal of zal hij misschien niet helemaal goed afgesteld zijn?
Bij de shimano maakt b-screw niet echt veel uit. Dus kijk zeker even de limit screws en de b-screw even na
Anoniem: 691473
Goedenavond,
Ik wil ook graag beginnen met mountainbiken en heb even een paar dagen rondgekeken op MP. Nu heb ik een, zoals het lijkt, een mooie fiets gezien alleen kan ik hier niks over vinden.
Merk/naam: cyctec full suspension
Shimano XTR derailleur
Magura schijfremmen
Deore shifters+crankset
Taurus velgen
Suntour Axon voorvork
Nu zou ik graag willen weten van jullie of dit iets is om mee te beginnen of dat ik beter voor iets anders kan gaan kijken.
Ik wil ook graag beginnen met mountainbiken en heb even een paar dagen rondgekeken op MP. Nu heb ik een, zoals het lijkt, een mooie fiets gezien alleen kan ik hier niks over vinden.
Shimano XTR derailleur
Magura schijfremmen
Deore shifters+crankset
Taurus velgen
Suntour Axon voorvork
Nu zou ik graag willen weten van jullie of dit iets is om mee te beginnen of dat ik beter voor iets anders kan gaan kijken.
[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 691473 op 31-10-2018 20:10 ]
Iemand toevallig een MTB ritje vanuit Heerlen naar Valkenburg en terug?
Klopt. Ik rij zelf GX eagle en zo uit de winkel was het een drama. Heb hem zelf compleet opnieuw afgesteld.Torched schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 19:53:
[...]
Wat ik weet van GX eagle is dat het inderdaad vrij gevoelig is voor een juiste setup met een juiste B screw instelling.
Bij de shimano maakt b-screw niet echt veel uit. Dus kijk zeker even de limit screws en de b-screw even na
Als het je eerste keer is, is het misschien handig om er iemand bij te hebben die je kan vertellen hoe het moet, lukt dat niet, dan zul je het net zoals ik met youtube en de SRAM handleiding moeten doen. Maar dat is ook niet echt een probleem want die zijn beide vrij helder.
Verder ook even controleren of je Chaingap wel groot/klein genoeg is. Bij SRAM heb je daar een handig tooltje voor:
https://www.mantel.com/sr...ool-xx1x01-voorderailleur
Ook dat komt vrij nauw heb ik gemerkt.
Heb m ff opgezocht. Deze toch?Anoniem: 691473 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 20:09:
Goedenavond,
Shimano XTR derailleur
Magura schijfremmen
Deore shifters+crankset
Taurus velgen
Suntour Axon voorvork
https://www.marktplaats.n...ll-suspension-cyctec.html
Ken het merk niet. Ziet er al wat ouder uit. Kijkend naar de XTR derailleur.
Volgens mij een derrie uit 1992-1994 (8 speed).
- Magura schijfremmen: zeggen niet zo veel zolang we het type niet kennen (die gaan van knijpen tot je een ons weegt tot gelanceerd worden als je ze per ongeluk aanraakt).
- Taurus velgen: ???? echt werkelijk geen idee.
- Deore crankset en shifters: zijn er denk ik later opgezet aangezien de derrie xtr is en deze shifter/crankset nieuwer volgens mij.
- Suntour Axon: tegenwoordig topsegment bij Suntour als ik het zo lees, weet niet hoe dat in het verleden was. Als dit al een oude vork is moet je goed controleren of ie nog goed is.
- Kojak banden: prima voor op de weg, maar ik zou er niet het bos mee in gaan.
- Little Albert: die ken ik niet. kan ze ook niet vinden op de site van Schwalbe. Worden niet meer gemaakt. Betekent dat ook deze al wat aan de oude kant zijn. (Andere site suggereert dat ze van 2005-2008 zijn.)
Al met al zou ik voor een wat meer gangbare fiets gaan als je net begint. Eentje die niet uit het vorige millenium komt maar uit 2010+.
Paar vraagjes:
Wat wil je precies gaan doen met je mtb? mtb routes fietsen in Nederland? Naar het buitenland de alpen in? Bikeparks bezoeken? Op de straat fietsen?
En moet het per se full suspension zijn? Hardtails zijn goedkoper en makkelijker te vinden 2e hands voor een beperkt budget. Onthoud hierbij ook dat een fullsuspension meer onderhoud nodig heeft.
Hoe groot ben je? M.a.w. weet je welke maat fiets je moet hebben?
En als laatste: wat is je budget?
[ Voor 6% gewijzigd door Klitse op 31-10-2018 22:38 ]
Nogal afhankelijk van de leeftijd en staat van de onderdelen icm de prijs..Anoniem: 691473 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 20:09:
Goedenavond,
Shimano XTR derailleur
Magura schijfremmen
Deore shifters+crankset
Taurus velgen
Suntour Axon voorvork
Maar als ik de juiste heb gevonden op MP lijkt het me een behoorlijk gedateerde fiets.. en dan een FS... Zou eerder naar een recentere hardtail kijken in deze prijsklasse
Bedankt voor de feedback. Ben vooral van plan om in bossen te fietsen, danwel onverharde wegen. (Edit: dr zit hier in de buurt ook een mooie trail: Montferland, die ik ook zeker ga bezoeken) Ben zelf 1.90m lang.
Budget, tja lastig te zeggen, maar laten we zeggen tussen 300-500. Denk zelf dat een 2e hands dan beter is zodat je dan in ieder geval geen crappy/zwak frame hebt.
Budget, tja lastig te zeggen, maar laten we zeggen tussen 300-500. Denk zelf dat een 2e hands dan beter is zodat je dan in ieder geval geen crappy/zwak frame hebt.
[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 691473 op 31-10-2018 22:47 ]
Tussen de 300 en 500 is vast wel wat te vinden. Met 1.90 moet je waarschijnlijk denken aan 21-22 inch (afhankelijk van het merk/type fiets).Anoniem: 691473 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 22:46:
Bedankt voor de feedback. Ben vooral van plan om in bossen te fietsen, danwel onverharde wegen. (Edit: dr zit hier in de buurt ook een mooie trail: Montferland, die ik ook zeker ga bezoeken) Ben zelf 1.90m lang.
Als je vooral bos in Nederland wil doen dan kun je prima uit de voeten met een Hardtail. Je hebt dan meer voor je geld dan bij een full suspension. En als je de smaak te pakken hebt dan kun je die natuurlijk weer verkopen en een full sus kopen met meer budget (pas op, dit kan verslavend worden
Met 500 komen wellicht zelfs 2e hands 29ers in zicht. Met een beetje geluk kun je een mooie scoren. Dat zou je denk ik wel passen aangezien je met 1.90cm vrij lang bent.
Mocht je wat gevonden hebben, post het dan ff, dan kijken we met je mee.
met dat budget kan je inderdaad beter een 2ehands fiets zoeken, maar achtervering zou ik bij een start fiets nog even achterwege laten, bij de goedkopere en oudere fietsen haal je hier weinig voordeel uit (of slecht ontwerp, slecht materiaal, slecht onderhouden, etc, zodat je er alleen maar nadeel en extra kosten aan hebt).Anoniem: 691473 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 22:46:
Op MP staan inderdaad wel een aantal 29ers (voor iemand met jou lengte heeft dat wel de voorkeur) voor ~500 euro, probeer qua afmontage te zoeken naar minimaal deore, let hierbij ook op de shifters en niet alleen op de derailleur.
Ik ben de laatste tijd weer wat fanatieker gaan mountainbiken, maar als ik soms het topic hier lees is het bijna een wonder dat ik überhaupt nog door het bos kom met mijn 15 jaar oude Sensa MTB met 26" wielen en V-brakes en Nobby Nic en Racing Ralph die volgens menigeen tractorbanden zijn waarop je niet vooruit komt (wel met Shimano XTR groep die nog perfect schakelt)... durf me al bijna niet meer op die fiets te vertonen (mocht iemand denken in de omgeving Utrecht (of zaterdag bij Nunspeet): wat rijdt er nu voor oldtimer langs, dat ben ik dus) 
Anyway, ik wil toch wel een nieuwe fiets. Is er nog iemand die een goede tip heeft voor een shop in Utrecht of omgeving waar je een beetje goede selectie fietsen vind en die ook wat normaal advies kan geven? Ik heb wat rondgezocht, maar kon nog niet echt iets vinden in de buurt en om nu zonder voorkennis een eind te gaan voor een zaak waar het mogelijk toch wel tegenvalt, zie ik ook niet zo zitten... Budget is wel redelijk ruim... zit alleen nog te twijfelen tussen een HT en een Fully (denk toch de eerste... echt goede fully is toch weer net te duur denk ik).
Anyway, ik wil toch wel een nieuwe fiets. Is er nog iemand die een goede tip heeft voor een shop in Utrecht of omgeving waar je een beetje goede selectie fietsen vind en die ook wat normaal advies kan geven? Ik heb wat rondgezocht, maar kon nog niet echt iets vinden in de buurt en om nu zonder voorkennis een eind te gaan voor een zaak waar het mogelijk toch wel tegenvalt, zie ik ook niet zo zitten... Budget is wel redelijk ruim... zit alleen nog te twijfelen tussen een HT en een Fully (denk toch de eerste... echt goede fully is toch weer net te duur denk ik).
Vandaag even rondgekeken.
Eentje gevonden die me wel wat leek:
Cube LTD mountainbike
€ 325,00
http://link.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons
Mening hierover?
Cube LTD mountainbike
€ 325,00
Mening hierover?
@Martin Sturm ik rij nu ook nog geen 1.5 jaar op een recente fiets, daarvoor een zelf opgebouwde oldtimer van 20+ jaar oud, ook v brakes,maar wel met XT en xtr. Grootste verschil is toch wel de vork denk ik, die elastomeer blokjes hadden toch wat vreemde eigenschappen in een vork
. Ook van 26 naar 29" is behoort anders, ff wennen, maar daarna zeker sneller op Nederlandse routes
Fully of hardtail... Ik heb toen bewust een hardtail genomen, maar als ik opnieuw zou moeten kiezen, had ik mijn budget nog iets opgerekt en een fully gekozen. Heb nu 1800 uitgegeven, en voor een fully zou ik zo rond de 2500 gaan zitten denk ik... Maar voor minder heb je ook al heel wat..
Fully of hardtail... Ik heb toen bewust een hardtail genomen, maar als ik opnieuw zou moeten kiezen, had ik mijn budget nog iets opgerekt en een fully gekozen. Heb nu 1800 uitgegeven, en voor een fully zou ik zo rond de 2500 gaan zitten denk ik... Maar voor minder heb je ook al heel wat..
[ Voor 7% gewijzigd door Prulleman op 01-11-2018 18:42 ]
Op zich een prima fiets voor die prijs (al valt er niet veel te zeggen over slijtage met deze beperkte foto's) maar 50 cm is denk ik net te klein voor je. Maar als t in de buurt is kun je het ff proberen natuurlijk.Anoniem: 691473 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 18:35:
Vandaag even rondgekeken.
Cube LTD mountainbike
€ 325,00
Mening hierover?
[ Voor 7% gewijzigd door Klitse op 01-11-2018 18:57 ]
Is inderdaad best dichtbij, dus ga aankomende dagen even een keer een kijkje nemen. En natuurlijk verder blijven zoeken voor eventuele grotere fietsen
Rijwielpaleis Bilthoven. Standaard merken zoals Scott en Cannondale maar ook wat exclusiever als je wiltMartin Sturm schreef op donderdag 1 november 2018 @ 17:30:
Budget is wel redelijk ruim... zit alleen nog te twijfelen tussen een HT en een Fully (denk toch de eerste... echt goede fully is toch weer net te duur denk ik).
https://www.rijwielpaleis.nl/mountainbike/
Dank voor je reactie! Het lijkt me wel leuk om zelf het e.e.a. te leren, dus wil wel eens voorzichtig kijken of dat lukt. Zal weleens op Youtube zoeken... De rem moet niet zo lastig zijn geloof ik. De zaak waar ik de fiets weg heb denkt dat de aanslag te strak staat of de kabel iets te strak staat. Mag uiteraard langskomen, maar helaas is dat een half uur rijden. Zal van het weekend zelf eens kijken!Prulleman schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 19:33:
Je rem zal ff opnieuw gecentreerd moeten worden, als je van plan bent meer onderhoud zelf te gaan doen, laat je dan vooral niet tegenhouden, zelfde voor de derailleur, die hoort elk kransje gewoon snel te pakken. Maar als je niet van het sleutelen bent, een nieuwe fiets zou gewoon goed afgesteld moeten zijn, dus je kan er ook mee terug.
@Roelio86: Ik heb nog nooit een volledig vrijlopende rem gehad. Remschijven van een fiets zijn ook nooit recht dus als je het voor elkaar krijgt chapeau maar het is niet gek als het geheel gewoon niet perfect vrijloopt.
Oké, goed om te weten. Denk dat ik ook eerst even een goed stuk ga fietsen om te kijken hoe alles naar een paar KM loopt. Helaas nog niet in de gelegenheid geweest...Ruud schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 12:38:
@Roelio86: Ik heb nog nooit een volledig vrijlopende rem gehad. Remschijven van een fiets zijn ook nooit recht dus als je het voor elkaar krijgt chapeau maar het is niet gek als het geheel gewoon niet perfect vrijloopt.
Daar kan je wel wat nuance in brengen.. als je de fiets optilt en een slinger eraan geeft, dan zou ie toch wel vrij mogen lopen. Met wat externe krachten erbij, zoals flink sturen, of hard op de trappers, icm met wat zand/modder/... dan zal je regelmatig wat horen ja.Ruud schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 12:38:
(maar een beetje aanlopen kan verder geen kwaad, slecht gecentreerde remmen zullen echter niet optimaal presteren, als je altijd eerst met 1 blokje de schijf opzij duwt waarna pas het 2e blokje aangrijpt, dan mis je toch wat remkracht. )
[ Voor 16% gewijzigd door Prulleman op 02-11-2018 13:44 ]
Oneens, ik heb altijd een slepend geluid. Niet alleen op de MTB, ook op de motor en op de auto, altijd. Aanlopen is iets anders dan er last van hebben.Prulleman schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 13:32:
[...]
Daar kan je wel wat nuance in brengen.. als je de fiets optilt en een slinger eraan geeft, dan zou ie toch wel vrij mogen lopen. Met wat externe krachten erbij, zoals flink sturen, of hard op de trappers, icm met wat zand/modder/... dan zal je regelmatig wat horen ja.
Op de MTB kan het in principe wel maar ik heb nog nooit een kaarsrechte schijf gehad nieuw uit de doos. Er zat altijd wel iets van een afwijking in. En dan loopt ie dus net aan.
Ik denk dat je dan eens een andere LBS moet nemen, of betere remschijven. Mijn remmen lopen alleen aan bij modder. Een wiel is ook perfect recht te maken, dus een schijf ook.Ruud schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 13:44:
Oneens, ik heb altijd een slepend geluid. Niet alleen op de MTB, ook op de motor en op de auto, altijd.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Voegt weinig toe
[ Voor 97% gewijzigd door Ruud op 03-11-2018 07:43 ]
Ook maar eens melden in dit topic, dus bij dezen 
Ik heb zelf rond mei dit jaar een Cube Attentions SL (2018, 29er) gekocht. Ik was van plan niet meteen een van de goedkoopste of duurdere fietsen te kopen, voor het geval het wellicht niet, of juist wel
, zou bevallen.
Fiets rijdt echter prima wat mij betreft; in totaal zo'n 1200 km gefietst (zeker de helft hiervan is asfalt).
Ik rijd rond in de buurt van Breda/Dorst met meerdere MTB-routes in de buurt (kwam daar kortgeleden pas achter, maar komt dus mooi uit). Ik ben begonnen met de route Cadettenkamp aangezien ik begreep dat dit de makkelijkste was
Laatst heb ik ook al een paar keer de route Vrachelen gereden, en binnenkort wil ik Dorst ook eens gaan proberen.
Meteen maar even een soort van vraag: ik was van plan andere handgrepen te nemen, die hopelijk iets meer dempen. Op verschillende sites, en deze topic-reeks, kwam ik de ESI Chunky tegen. Bij de lokale fietsenmaker kosten deze 20 euro; is iets meer dan gemiddeld, maar dan worden ze er ook gelijk op gezet. Moest er nog even over denken, maar lijkt me een goede upgrade?
Ik heb zelf rond mei dit jaar een Cube Attentions SL (2018, 29er) gekocht. Ik was van plan niet meteen een van de goedkoopste of duurdere fietsen te kopen, voor het geval het wellicht niet, of juist wel
Fiets rijdt echter prima wat mij betreft; in totaal zo'n 1200 km gefietst (zeker de helft hiervan is asfalt).
Ik rijd rond in de buurt van Breda/Dorst met meerdere MTB-routes in de buurt (kwam daar kortgeleden pas achter, maar komt dus mooi uit). Ik ben begonnen met de route Cadettenkamp aangezien ik begreep dat dit de makkelijkste was
Meteen maar even een soort van vraag: ik was van plan andere handgrepen te nemen, die hopelijk iets meer dempen. Op verschillende sites, en deze topic-reeks, kwam ik de ESI Chunky tegen. Bij de lokale fietsenmaker kosten deze 20 euro; is iets meer dan gemiddeld, maar dan worden ze er ook gelijk op gezet. Moest er nog even over denken, maar lijkt me een goede upgrade?
Vanmorgen lekker rondje Hooge Vuursche gedaan maar merkte dan mijn gezicht toch wel erg last had van de kou. Waarmee bedekken jullie je gezicht? Soort van bivakmuts ofzo?
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Zat hier toevallig ook al naar te kijken. Heb nog niks gekocht, maar had al wel de volgende gevonden:Tylen schreef op zondag 4 november 2018 @ 15:31:
Vanmorgen lekker rondje Hooge Vuursche gedaan maar merkte dan mijn gezicht toch wel erg last had van de kou. Waarmee bedekken jullie je gezicht? Soort van bivakmuts ofzo?
https://www.decathlon.nl/...ts-500-zwart/_/R-p-120483
https://www.decathlon.nl/...-zwart-wit/_/R-p-X8510122
Zoiets misschien?
Gisteren Westenschouwen (oranje) gefietst, erg leuk rondje, lekker wat hoogte verschil met net een tikje uitdaging in de afdalingen.
Prima keuze wat mij betreft, ik heb ze zelf ook, zeker met wat grotere handen zijn wat dikkere handvatten prettiger. Er is echter nog veel meer, je ziet ook een aantal merken die een soort dikte verloop toepasse, schijnt ook prettig te zijn. Ik heb nu dus de chunkies, maar ik zou ook nog wel eens wat anders willen proberen. Bedenk wel dat je misschien met ei ter handschoenen juist minder nodig hebt, dan zouden dikke handvatten misschien net teveel kunnen zijn.-Eraser- schreef op zondag 4 november 2018 @ 15:29:
...
Vorig jaar genoeg in de kou gereden, maar met een dun mutsje onder de helm was het voor mij wel genoeg (bij AliExpress voor een euro ofzo). Iets over je oren is wel belangrijk als het koud is.Tylen schreef op zondag 4 november 2018 @ 15:31:
[ Voor 5% gewijzigd door Prulleman op 04-11-2018 16:09 ]
Ahh check. Dat is wel iets ja. Even bestellen.-Eraser- schreef op zondag 4 november 2018 @ 15:34:
[...]
Zat hier toevallig ook al naar te kijken. Heb nog niks gekocht, maar had al wel de volgende gevonden:
https://www.decathlon.nl/...ts-500-zwart/_/R-p-120483
https://www.decathlon.nl/...-zwart-wit/_/R-p-X8510122
Zoiets misschien?
Bedtel ik er ook nog even een klein mutsje bijPrulleman schreef op zondag 4 november 2018 @ 16:01:
Vorig jaar genoeg in de kou gereden, maar met een dun mutsje onder de helm was het voor mij wel genoeg (bij AliExpress voor een euro ofzo). Iets over je oren is wel belangrijk als het koud is.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic