Ik heb ooit met wat bestellingen, ik denk van bike components, wat van die nekwarmers erbij gekregen. Deze kan je ook wel over je hoofd heen doen en daar je helm over. Ik vind het persoonlijk wel fijn als iig m'n oren bedekt zijn
Heb het probleem gevonden van mijn trek caliber x. Mijn wielen zijn 2200 gram. Heb alleen het voorwiel getest met een 1700 gram en wat een wereld van verschil al. Nu heb ik een set gezien op internet van 1655 gram. Deze set heeft 2 steekassen. Ik heb voor wel een steekas maar achter niet. Is dit op te lossen? Of heb je echt een snelspanner nodig achter?
Ja dat is (afhankelijk van het merk/type wiel) wel mogelijk geloof ik. Dan kom je uit op een adapter.nickdew schreef op zondag 4 november 2018 @ 21:25:
Heb het probleem gevonden van mijn trek caliber x. Mijn wielen zijn 2200 gram. Heb alleen het voorwiel getest met een 1700 gram en wat een wereld van verschil al. Nu heb ik een set gezien op internet van 1655 gram. Deze set heeft 2 steekassen. Ik heb voor wel een steekas maar achter niet. Is dit op te lossen? Of heb je echt een snelspanner nodig achter?
Iets van deze pagina bijvoorbeeld.
https://www.mantel.com/adapter-sets
Wat je precies nodig hebt ligt dus aan je wiel/naaf.
Gaat om mavic crossride elite. Zie die er zo niet tussen staan
Moet je ff zoeken of ie hier tussen staat:nickdew schreef op zondag 4 november 2018 @ 22:20:
Gaat om mavic crossride elite. Zie die er zo niet tussen staan
https://shop.mavic.com/en...ers-oc0672.html#1040=3526
Ik weet niet of je ergens een hele goede aanbieding hebt gevonden, maar als je 400-500 euro uit gaat geven aan een wielsetje, laat er dan 1tje spaken, helemaal op jou wensen afgestemd. (Bv toch wat bredere velgen dan 22 mm). Waarschijnlijk zit een deel van je probleem ook in slechte spaakspanning naast het gewicht. Ik vermoed dat een even zwaar handgespaakt setje al een stuk beter aanvoelt.
/Edit, bij futurum is ie wel redelijk betaalbaar, 333, maar toch zijn er volgens mij veel betere wielen te krijgen... (Voor niet heel veel meer)
/Edit 2, maar uitverkocht...
/Edit, bij futurum is ie wel redelijk betaalbaar, 333, maar toch zijn er volgens mij veel betere wielen te krijgen... (Voor niet heel veel meer)
/Edit 2, maar uitverkocht...
[ Voor 18% gewijzigd door Prulleman op 04-11-2018 23:22 ]
@nickdew : welgemeend advies, loop om Mavic heen. Kwaliteit was dramatisch, is nu iets beter (de specifieke wielen ken ik niet) maar de service is kansloos. En daar verschuilt een leverancier zich natuurlijk gewoon achter. En daarnaast, als je je verlies qua garantie genomen hebt zijn onderdelen ook weer niet te leveren.
Dus omheen lopen is wat ik zou doen
Kijk overigens niet bij Mantel of iets leverbaar is, Mantel is afgegleden naar een bedenkelijk niveau qua assortiment. Alleen de hardlopers hebben ze in het assortiment lijkt het wel. Dat ze niets buiten het assortiment om kunnen bestellen begrijp ik echt wel. Maar zorg dan voor een assortiment waarmee je 90% van je klanten kunt helpen. En dat hebben ze echt niet (meer).
Vroeger was alles beter.
Daarnaast eens met @Prulleman, 22mm velgen, er is zoveel beters te krijgen tegenwoordig.
Dus omheen lopen is wat ik zou doen
Kijk overigens niet bij Mantel of iets leverbaar is, Mantel is afgegleden naar een bedenkelijk niveau qua assortiment. Alleen de hardlopers hebben ze in het assortiment lijkt het wel. Dat ze niets buiten het assortiment om kunnen bestellen begrijp ik echt wel. Maar zorg dan voor een assortiment waarmee je 90% van je klanten kunt helpen. En dat hebben ze echt niet (meer).
Vroeger was alles beter.
Daarnaast eens met @Prulleman, 22mm velgen, er is zoveel beters te krijgen tegenwoordig.
Gezicht zelf heb ik nog nooit bedekt gehad. Ik heb zo'n strak ondermutsje wat net over de toppen van mijn oren valt, een nekwarmer en een thermoshirt aan (lange mouwen). Allemaal futurumshop huismerk. Daarover heb ik een normaal shirt met lange mouwen en dan een standaard windjack (Agu). Dat is tot behoorlijke temperaturen onder nul prima en afdoende. Met name het windjack doet hier erg veel.Tylen schreef op zondag 4 november 2018 @ 15:31:
...mijn gezicht toch wel erg last had van de kou. Waarmee bedekken jullie je gezicht? Soort van bivakmuts ofzo?
Nu een vraag voor de wintermannen. Welke handschoenen zijn aan te bevelen bij snijdende kou? Ik heb in de zomer 100% Airmax handschoenen en ik heb vorig jaar Grip Grab winter nog wat met never lose your grip gekocht. Daar zit alleen een hondsirritante naad aan alle vingers die je van binnen goed voelt en die flink irriteren gaat na een tijdje. Tevens krijg je serieus zweetpoten in die handschoenen wat bij langere ritten (2+ uur) in de kou heel erg vervelend gaat zijn. Iemand tips?
@Tylen
Afgelopen zaterdagochtend in Nuenen geweest (07:00) en toen trok mijn bek ook scheef van de kou kan ik je vertellen. Dan is zo'n bivakmuts wellicht niet eens zo'n slecht idee
Furthermore voor hen die in regio Eindhoven komen. Er komt een brug over het Eindhovens kanaal tussen Mierlo en Nuenen. Dat scheelt je ruim 3,5-4.0km saai omfietsen waardoor je vanaf de route Mierlo (noord) direct het kanaal over kunt steken, 100m naar rechts en je kunt de Gulberg op. Prachtig om die zo altijd mee te nemen in mijn thuisrondje en wellicht handige informatie voor de incidentele fietser in die buurt.
[ Voor 14% gewijzigd door Typhone op 05-11-2018 10:40 ]
Ik heb een baard. Geen bivakmuts nodig.Tylen schreef op zondag 4 november 2018 @ 15:31:
Vanmorgen lekker rondje Hooge Vuursche gedaan maar merkte dan mijn gezicht toch wel erg last had van de kou. Waarmee bedekken jullie je gezicht? Soort van bivakmuts ofzo?
Maar je hebt inderdaad balaclava's. Bijvoorbeeld zoiets:
https://www.bike-discount...topper-r-balaclava-767099
of facewarmers:
https://www.bike-discount...pper-r-face-warmer-767104
Dat is ook de reden waarom de Gulbergen 24 uurs race niet doorgegaan is dit jaar.Typhone schreef op maandag 5 november 2018 @ 10:37:
Furthermore voor hen die in regio Eindhoven komen. Er komt een brug over het Eindhovens kanaal tussen Mierlo en Nuenen.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Daar had ik graag eens gekeken. Ik ben al een paar keer 'rond' gefietst daar maar ik vraag me af welk pad iedereen daar altijd naar boven neemt op het kronkelige 'zig-zag' pad na.zonoskar schreef op maandag 5 november 2018 @ 10:51:
[...]
Dat is ook de reden waarom de Gulbergen 24 uurs race niet doorgegaan is dit jaar.
Ik zie daar regelmatige hele rondjes die aan de Nuenen kant van de berg gefietst worden maar die heb ik nog nooit gevonden.
Het kronkelige zig-zag pad wordt tijdens de 24 uurs omlaag gereden. Omhoog is altijd via een saai breed pad. De smalle paadjes aan de golfbaan kant van de vaste route worden altijd overgeslagen.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Thanks all. Heb uiteindelijk dit setje besteld:
Is geen full face maar dat kan altijd nog. Eerst even dit proberen.

Moet het deze week binnen hebben daarom niet deze besteld: https://www.bike-discount...pper-r-face-warmer-767104
Aankomende zaterdag een tour ritje in Ermelo.

Moet het deze week binnen hebben daarom niet deze besteld: https://www.bike-discount...pper-r-face-warmer-767104
[ Voor 32% gewijzigd door Tylen op 05-11-2018 11:10 ]
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Haha epic, precies dezelfde handschoenen als ik zelf heb (maar gebruik ze op de scooter). Ik heb daar wel altijd van die grijze onderhandschoentjes onder =)Tylen schreef op maandag 5 november 2018 @ 11:08:
[Afbeelding]
Van B-C.DE was deze week ook wel binnengekomen hoor.Tylen schreef op maandag 5 november 2018 @ 11:08:
[Afbeelding]
Ik had zaterdag pech.
Mijn zadelrail knapte door de midden. Ik kon de breuk gelukkig precies in de bevestiging van de zadelpen klemmen. Dus ik kon voorzichtig zittend terug naar huis fietsen. Anders had ik 20km staand terug moeten fietsen.
Vanavond maar even een nieuwe bestellen.
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
EIk heb deze MTB 2 jaar geleden (overjarig) gekocht.
Ik meen mij te herinneren dat de winkel toentertijd zei dat de velgen tubeless ready waren, maar de banden die erop zaten niet.
Ik heb toen besloten om deze banden op te rijden en de volgende zet tubeless. Maar nu kan ik op de hierboven aangehaalde link niet vinden of deze velgen (Roval 29, alloy, 21mm inner width, 32h) tubeless ready zijn...
Mijn ervaring met tubeless is 0,0... maar een aantal YouTube-video’s bekeken en ik denk dat ik het wel kan. Maar goed, dan moet ik wel eerst 100% zeker weten dat de velgen geschikt zijn. Iemand?
Ik meen mij te herinneren dat de winkel toentertijd zei dat de velgen tubeless ready waren, maar de banden die erop zaten niet.
Ik heb toen besloten om deze banden op te rijden en de volgende zet tubeless. Maar nu kan ik op de hierboven aangehaalde link niet vinden of deze velgen (Roval 29, alloy, 21mm inner width, 32h) tubeless ready zijn...
Mijn ervaring met tubeless is 0,0... maar een aantal YouTube-video’s bekeken en ik denk dat ik het wel kan. Maar goed, dan moet ik wel eerst 100% zeker weten dat de velgen geschikt zijn. Iemand?
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
In een aantal tubeless ready velgen zit een klein randje wat de buitenband vast houdt. Je zou even kunnen kijken of dat in je velg zit.Galois schreef op maandag 5 november 2018 @ 18:39:
EIk heb deze MTB 2 jaar geleden (overjarig) gekocht.
@Galois volgens mij is deze 1 jaar ouder, maar met dezelfde velgen, maar wel tubeless ready dus.
http://www.mountainbike.n...ewtopic.php?f=14&t=116954
Deze heb ik idd. Maar ik zie nergens in dat draadje staan dat ze tubeless ready zijn. Alleen dat tubeless rijden aangeraden wordt...Prulleman schreef op maandag 5 november 2018 @ 19:12:
@Galois volgens mij is deze 1 jaar ouder, maar met dezelfde velgen, maar wel tubeless ready dus.
De huidige versie van deze Rovals zijn tubeless ready, maar of deze velgen uit 2014 dat ook zijn...?? Kan nergens de specs vinden
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
http://www.mountainbike.n...ic.php?p=1945141#p1945141Galois schreef op maandag 5 november 2018 @ 19:18:
[...]
Deze heb ik idd. Maar ik zie nergens in dat draadje staan dat ze tubeless ready zijn. Alleen dat tubeless rijden aangeraden wordt...
De huidige versie van deze Rovals zijn tubeless ready, maar of deze velgen uit 2014 dat ook zijn...?? Kan nergens de specs vinden
Ah, je hebt gelijk, ik had die opmerking aan de TS toegekend, maar dat was een andere user...
Heb zojuist nieuwe banden gemonteerd, maar twijfel nu of ik de rolrichting wel goed heb. Het gaat om de Schwalbe Rocket Ron en Racing Ralph. Beide Evo line speed. Kan ik aan de rode lijn op de band zien of ik ze goed heb? Achter, dus Racing Ralph, zit de lijn rechts van het midden. Voor bij de Rocket Ron zit de lijn links van het midden. Alvast bedankt!
@Roelio86 even geen zin om de schuur in te gaan om te controleren bij mijn Schwalbes, maar voor zover mij bekend staat de rolrichting eigenlijk altijd op de zijkant van de band aangegeven
Zie ook https://www.schwalbetires.com/tech_info/tire_tread
Zie ook https://www.schwalbetires.com/tech_info/tire_tread
[ Voor 20% gewijzigd door wisselwerking op 06-11-2018 20:03 ]
Zoals wisselwerking al zegt, staat op de band. En bij mijn Nobby nic en Racing Ralph zitten de lijnen altijd links.
dus de ralph met de lijn rechts zit dus fout, maar dan is het van belang of het het oude of nieuwe model ralph is. Bij de oude maakt het qua noppen in ieder geval niks uit, bij de nieuwe wel, die staan gebogen met de "punt" naar voren
oud:

new:
oud:

new:

Thanks allen! Was inderdaad een beetje voorbarig om het hier te vragen, ben toch nog even naar de schuur gelopen om het te controleren en inderdaad de Racing Ralph zat verkeerd om. Direct even omgelegd, dus nu is het goed. Staan inderdaad gewoon indicatoren op, maar dacht even dat ze niet meer zichtbaar waren na monteren. Kwestie van even goed kijken, dus mijn excuses!
Geen enkel probleem. Goed dat je het gevraagd hebt. Voor hetzelfde geld rij je een seizoen lang met je band verkeerd om.Roelio86 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 20:49:
Thanks allen! Was inderdaad een beetje voorbarig om het hier te vragen, ben toch nog even naar de schuur gelopen om het te controleren en inderdaad de Racing Ralph zat verkeerd om. Direct even omgelegd, dus nu is het goed. Staan inderdaad gewoon indicatoren op, maar dacht even dat ze niet meer zichtbaar waren na monteren. Kwestie van even goed kijken, dus mijn excuses!

"wat niet weet, wat niet deert" tochKlitse schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 20:55:
[...]
Geen enkel probleem. Goed dat je het gevraagd hebt. Voor hetzelfde geld rij je een seizoen lang met je band verkeerd om.
Tot je ergens bent en iemand anders begint te lachen en te wijzen en jij hebt geen idee waar het over gaat.The_Scarabial schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 21:23:
[...]
"wat niet weet, wat niet deert" toch
haha ja klopt wel, it's all in the mind, ik reed in het begin op mijn eerste fiets ook met een band verkeerd om, toen ik het wist dacht ik dat ik het merkte, daarvoor nooit iets gemerkt.
Naja, hij zal wat slechter remmen en wat meer rolweerstand hebben.The_Scarabial schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 21:23:
[...]
"wat niet weet, wat niet deert" toch
of je laat grip liggen, waardoor je toch net onderuit gaat in een snelle bocht
Ik rij mijn banden altijd met de pijlvorm naar voren als je van boven kijkt. Soms is dat niet wat de fabrikant aangeeft dat de rijrichting moet zijn. Dus lach maar om mijn verkeerd-om-banden.
Wat is de reden dat jij hem anders monteert dan de fabrikant aangeeft?zonoskar schreef op woensdag 7 november 2018 @ 09:52:
Ik rij mijn banden altijd met de pijlvorm naar voren als je van boven kijkt. Soms is dat niet wat de fabrikant aangeeft dat de rijrichting moet zijn. Dus lach maar om mijn verkeerd-om-banden.
Is voornamelijk op de achterband. Als het profiel een pijlvorm heeft, dan monteer ik deze zo dat de pijl naar voor wijst, zodat deze "op de grond" naar achter wijst. Het profiel vormt zo een soort van schepje, zo heb je de meeste grip bij remmen. Op de achterband vindt de fabrikant het vaker belangrijker om grip bij acceleratie te hebben (pijl op de grond naar voren), maar ik heb nog nooit te weinig grip bij het klimmen gehad op mijn manier. Dus dan heb ik liever meer grip bij het remmen.Klitse schreef op woensdag 7 november 2018 @ 10:22:
Wat is de reden dat jij hem anders monteert dan de fabrikant aangeeft?
Duidelijk. Als het voor jou werkt.... "if it looks stupid and it works, it's not stupid".zonoskar schreef op woensdag 7 november 2018 @ 10:48:
[...]
Is voornamelijk op de achterband. Als het profiel een pijlvorm heeft, dan monteer ik deze zo dat de pijl naar voor wijst, zodat deze "op de grond" naar achter wijst. Het profiel vormt zo een soort van schepje, zo heb je de meeste grip bij remmen. Op de achterband vindt de fabrikant het vaker belangrijker om grip bij acceleratie te hebben (pijl op de grond naar voren), maar ik heb nog nooit te weinig grip bij het klimmen gehad op mijn manier. Dus dan heb ik liever meer grip bij het remmen.
Heeft Vredestein niet ook een aantal banden die twee richtingen op gemonteerd kunnen worden volgens de specs? Een speed en een traction richting.
Eindelijk regen. Liessel, Vlierden, Deurne en Helmond zo even aaneenschakelen en volle bak knallen. Benieuwd of het mulle inmiddels weg is.
Haha, terwijl jij klinkt als een labrador die een plas water ziet, zet ik vanwege de regen maar een streep door de uilentocht in Liessel vanavond 
nu ben ik wel brildragend en zie ik dus geen reet als mijn bril onder de druppels zit.
Daarnaast gisteren al 2x 28km woon/werk gedaan en gemerkt dat mijn conditie nog lang niet op peil is
nu ben ik wel brildragend en zie ik dus geen reet als mijn bril onder de druppels zit.
Daarnaast gisteren al 2x 28km woon/werk gedaan en gemerkt dat mijn conditie nog lang niet op peil is

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
Heb vandaag de tourtocht in ermelo ook maar niet gedaan. Ben gigantisch verkouden en om dan 60Km foor de blubber te banjeren zag ik niet zitten.
66 km deze morgen droog kunnen afleggen 
Kwam thuis en begon te regenen, perfect!
Kwam thuis en begon te regenen, perfect!
Ik heb heerlijk 78km gefietst in de VWT tourtocht rondom hellendoorn/holten. Regen is hier nu pas dus was nog mooi droog.
Ik heb vanmorgen een try out ride van trail-addicts op de hoge Veluwe gereden. De grond was wat vochtig maar nog geen enorme plassen. Verder geen regen gehad tijdens de rit.
Het was wel extra leuk door de gevallen regen en door de insteek van de rit 'zoveel mogelijk technische stukken (rockgardens/worteltapijten) rijden'. Uiteindelijk ook nog de rockgarden op Papendal mee gepakt. Dit was dan wel weer wat tricky, want eenmaal eraan begonnen moest je wel van je remmen afblijven.
Het was wel extra leuk door de gevallen regen en door de insteek van de rit 'zoveel mogelijk technische stukken (rockgardens/worteltapijten) rijden'. Uiteindelijk ook nog de rockgarden op Papendal mee gepakt. Dit was dan wel weer wat tricky, want eenmaal eraan begonnen moest je wel van je remmen afblijven.
Nep mountainbikerRuud schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 13:12:
Ik ga de tacx wel op. Ik kan niet tegen regen

Hier ook hoor, niks tegen modder trappen maar regen wordt je veel te koud van.
regen en modder zijn beiden niet mijn ding ook, zelfs kou niet maar goed daartegen kan ik me nog bewapenen. Laat de zomer maar komen...
Ben ik dan de enige die niks liever heeft dan dikke modderplassen? Daar heb je toch een mtb voor? Anders kan je net zo goed een gravelracer kopen.
juist de gravelracers gaan makkelijk door de modderplassen heen met die dunne bandjes en niet mijn dikke mtb bandjes 
bovendien vind mijn lichaam een beetje vering voor (en soms ook achter) wel lekker, zeker als je over obstakels moet zoals wortels en remkuilen
bovendien vind mijn lichaam een beetje vering voor (en soms ook achter) wel lekker, zeker als je over obstakels moet zoals wortels en remkuilen
Nee hoor. Ik vind het ook leuk. Maar vandaag niet gedaan omdat ik verrot ben 😂Klitse schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 19:39:
Ben ik dan de enige die niks liever heeft dan dikke modderplassen? Daar heb je toch een mtb voor? Anders kan je net zo goed een gravelracer kopen.
Als het onderweg begint te regenen heb ik er niet zo veel moeite mee. Met starten in de regen heb ik wel moeite
.
Modder vind ik ook niet erg, maar het moet berijdbaar blijven.
Vorig jaar een toertocht gedaan waar je op een strook welgeteld 10m kon rijden en dan zat je fiets volledig vol. Dan is er niets meer aan.
Modder vind ik ook niet erg, maar het moet berijdbaar blijven.
Vorig jaar een toertocht gedaan waar je op een strook welgeteld 10m kon rijden en dan zat je fiets volledig vol. Dan is er niets meer aan.
Niks tegen modder hoor,Klitse schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 19:39:
Maar als het regent komt het op een gegeven moment door je kleding heen, en dan wordt je koud. En dan is de lol er heel snel vanaf.
Hier viel het mee vanochtend, om 7 uur regende het nog behoorlijk, maar vanaf 8 uur was het droog, kwart over 8 vertrokken en rond 10 uur scheen de zon zelfs 
Lekker ochtendje om te fietsen, alleen met een hoofd vol snot gaat het toch iets minder soepel
. Hele drieluik rond Dorst gepakt, maar vrachelen viel wat tegen, meer modder, remkuilen etc (vorige week was daar geloof ik een toertocht overheen gegaan). Die voelde daardoor wat zwaarder dan de rest, Dorst en Cadettemkamp lagen er beter bij.
Lekker ochtendje om te fietsen, alleen met een hoofd vol snot gaat het toch iets minder soepel

Zojuist toch ff een rondje Liessel gedaan.
Baan ligt er prima bij en het bos is prachtig in deze tijd van het jaar.
De Vittoria Mezcals houden zich goed, ook voor. Als ie glijdt, dan voorspelbaar.
Al met al lekker gereden, ondanks dat mijn conditie nog te wensen over laat.
Jammer daarom van die 4 cross motoren die tegen de route in reden en die ik nota bene tegen kwam naast het cross terrein op het stuk single track wat daar langs loopt.
Later op een ander stuk zag ik er nog twee en aan de sporen te zien hebben ze hele stukken van de mtb route gepakt.
De Vittoria Mezcals houden zich goed, ook voor. Als ie glijdt, dan voorspelbaar.
Jammer daarom van die 4 cross motoren die tegen de route in reden en die ik nota bene tegen kwam naast het cross terrein op het stuk single track wat daar langs loopt.
Later op een ander stuk zag ik er nog twee en aan de sporen te zien hebben ze hele stukken van de mtb route gepakt.
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
ik had geen zin in modder dus ik ben maar rondje Amsterdam gaan doen door de parkjes op mijn Niner. Op een gegeven moment ga ik over een houten brugje met wat bladeren erop in een vorm van een bocht, verlies ik toch zowel voor als achterkant tegelijkertijd. Bam! Alsof er olie lag. Ik zag gelijk sterretjes.
Had al last van mijn rechterschouder en nu helemaal. Maar goed, hoort erbij zeg ik altijd.
Had al last van mijn rechterschouder en nu helemaal. Maar goed, hoort erbij zeg ik altijd.
Ai das balen zeg. Bladeren op een houten bruggetje is ook linke soep. Daar glij je zelfs met rupsbanden nog vanaf. Beterschap.VIC_TOR schreef op maandag 12 november 2018 @ 20:40:
ik had geen zin in modder dus ik ben maar rondje Amsterdam gaan doen door de parkjes op mijn Niner. Op een gegeven moment ga ik over een houten brugje met wat bladeren erop in een vorm van een bocht, verlies ik toch zowel voor als achterkant tegelijkertijd. Bam! Alsof er olie lag. Ik zag gelijk sterretjes.
Volgende keer even met een rol kippengaas de brug veiliger makenVIC_TOR schreef op maandag 12 november 2018 @ 20:40:
Volgende keer ga ik lekker weer de bossen in. Meestal komt de klap daar minder hard aan
Vandaag mijn antieke 26"-er geupgrade naar een kersverse Trek Procaliber 9,7 2018
Gaat wel flink verschil maken denk ik (van 26" naar 29", van aluminium naar carbon, van V-brakes naar schijfremmen, van versleten voorvork naar goede met remote lock-out, van binnenbanden naar tubeless... ik denk dat ik eerst opnieuw moet leren fietsen op dat ding
)
Jij durft, er zijn er hier die een remote lockout maar onzinnig vinden...Martin Sturm schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 14:29:
Vandaag mijn antieke 26"-er geupgrade naar een kersverse Trek Procaliber 9,7 2018Gaat wel flink verschil maken denk ik (van 26" naar 29", van aluminium naar carbon, van V-brakes naar schijfremmen, van versleten voorvork naar goede met remote lock-out, van binnenbanden naar tubeless... ik denk dat ik eerst opnieuw moet leren fietsen op dat ding
)
Welke kleur heb je?
Remote Lock FTW
Mooie fiets Martin. Gefeliciteerd.
Mooie fiets Martin. Gefeliciteerd.
Mijn vorken staan ook altijd open maar dat komt omdat ik altijd vergeet om ze op het juiste moment open te zetten
Zo'n remote lockout is echt te overbodig op een mountainbike. Kan alleen maar kapot en voegt verder niks toe, behalve aan mensen met een belabberde traptechniek
een remote lockout op een demper kan ik daarentegen wel weer begrijpen.
Op wat anders wil je dan die remote lock hebben???????????ElmarJ16 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 15:42:
Zo'n remote lockout is echt te overbodig op een mountainbike. Kan alleen maar kapot en voegt verder niks toe, behalve aan mensen met een belabberde traptechniek![]()
demper, lees achterdemper ipv vork. Daar heb je wat meer/eerder last van het verliezen van je trapenergie.
En met 170mm @ElmarJ16 kan je waarschijnlijk ook eerder een lockout gebruiken dan met een 100mm
(hoewel het ook weer heel erg afhankelijk is van waar en hoe je fietst, als je met je dikke enduro/trail bike vooral bikeparks en downhill doet, dan zal je een lockout ook zelden gebruiken, terwijl als je echt wedstrijden rijdt je wellicht je XC fiets ook bij de massa start op asfalt wilt locken.)
Ik denk dat dit weer een mooi voorbeeld is van iedereen lekker zelf laten kiezen wat ze prettig vinden. Ik lock mijn vork weleens op de weg, maar vaak vergeet ik het ook en merk er ook geen nadeel op cruisesnelheid (alleen bij sprinten). In het terrein is ie nooit gelocked, ook niet bij een lange klim. Maar wie weet heeft iemand anders een hele andere techniek, of een andere vork, waarbij het juist wel beter is.
En met 170mm @ElmarJ16 kan je waarschijnlijk ook eerder een lockout gebruiken dan met een 100mm
(hoewel het ook weer heel erg afhankelijk is van waar en hoe je fietst, als je met je dikke enduro/trail bike vooral bikeparks en downhill doet, dan zal je een lockout ook zelden gebruiken, terwijl als je echt wedstrijden rijdt je wellicht je XC fiets ook bij de massa start op asfalt wilt locken.)
Ik denk dat dit weer een mooi voorbeeld is van iedereen lekker zelf laten kiezen wat ze prettig vinden. Ik lock mijn vork weleens op de weg, maar vaak vergeet ik het ook en merk er ook geen nadeel op cruisesnelheid (alleen bij sprinten). In het terrein is ie nooit gelocked, ook niet bij een lange klim. Maar wie weet heeft iemand anders een hele andere techniek, of een andere vork, waarbij het juist wel beter is.
Wel of niet gebruiken van de remote lockout zal ongetwijfeld persoonlijk zijn. Ik gebruik hem wel regelmatig. Zeker op stukken waar het wat vlakker is zet ik hem vast. Bij klimmen is het variabel. Hangt van de klim af. Maar ik vergeet hem ook regelmatig vast te zetten of juist los.
Ik heb eens in een filmpje gezien dat Nino Schurter ook vrij veel gebruik maakt van de remote lockout. Weet alleen niet zeker of dat om de vork of demper gaat (of beide).
Ik heb eens in een filmpje gezien dat Nino Schurter ook vrij veel gebruik maakt van de remote lockout. Weet alleen niet zeker of dat om de vork of demper gaat (of beide).
Dat is daar helaas vaker een probleem. Ik was er zaterdag, route ligt er prachtig bij in elk geval!Tacoos schreef op zondag 11 november 2018 @ 12:43:
Zojuist toch ff een rondje Liessel gedaan.
Wat @Prulleman zegt. Met demper bedoel ik eigenlijk altijd de achterdemper en met vork bedoel ik altijd de voorvorkTylen schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 15:48:
[...]
Op wat anders wil je dan die remote lock hebben???????????
maar uhm, hoe meer veerweg een vork heeft des te minder heeft deze een lockout nodig imo. Er was laatst een leuk artikel hierover in het enduro mountainbike magazine, waarom een lockout op een >160mm vork juist niet noodzakelijk is. De conclusie was dat een remote lockout in zo'n vork bouwen de vork alleen maar complexer maakt (deze zijn al heel erg complex op het moment). Je hebt er daarnaast weinig profijt van, want het inzetgebied van deze vorken is enkel en puur afdalen. Enig klimwerk hiermee moet je met beleid doen en de fietsen waarin deze vorken komen zijn hier ook niet op gemaakt. Wanneer je rustig klimt met zo'n fiets dan deint die vork echt niet zo erg, dat komt pas wanneer je echt staand gaat trappen. In het terrein wil je altijd je vork open hebben staan. Het maakt dan verder niet uit of je een lichte XC fiets hebt of enduro/downhill bak. De vork moet veren. klaar.
Los daarvan is het nog maar afvragen of jij nou echt zoveel energie verliest met het deinen van een vork als wat men doet vermoeden. Dat deinen is het gevolg van het gewichtsverplaatsing van je lichaam. Die energie die daarbij 'verloren' gaat, ga je terug zien in de vork. Heb je in starre vork, dan gaat die energie niet in jouw aandrijflijn zitten, maar gaat gewoon in de grond verloren.
Ja dat jij daar alleen de achtershock mee bedoelt kan ik niet wetenElmarJ16 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 16:55:
[...]
Wat @Prulleman zegt. Met demper bedoel ik eigenlijk altijd de achterdemper en met vork bedoel ik altijd de voorvork
Lockout is makkelijk in nl. Ik fiets vaak verhard om naar de routes te gaan en dan lock ik de voorvork. (Achtershock nog niet want die heb ik nog niet
Ik denk dat dat een verschilletje is tussen de fiets- en motorindustrie. De fietsindustrie heeft het vaker over 'fork' en 'shock'. Terwijl beide natuurlijk 'shocks' zijn. De motorindustrie is daar volgens mij wel wat eenduidiger inTylen schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 17:24:
[...]
Ja dat jij daar alleen de achtershock mee bedoelt kan ik niet weten
Heb je daar recente gegevens van?Prulleman schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 16:14:
demper, lees achterdemper ipv vork. Daar heb je wat meer/eerder last van het verliezen van je trapenergie.
Die heb ik ook, maar raak er meer en meer van overtuigd dat het niet zo is bij een goed frame op een mtb-geschikte ondergrond. Een goede demper is wel een vereiste. In mijn geval ging ik van een niet lullige Rockshox naar een redelijk basic Fox, en de lockout was ineens overbodig. Geen gedein meer.
Hetzelfde had ik bij de Nerve 29 toen ik van Fox-Factory naar Cane Creek double barrel ging. Ook een wereld van verschil.
[ Voor 12% gewijzigd door Ruud op 13-11-2018 20:31 ]
I know, uiteraard hetzelfde frame om appels met appels te vergelijken.Prulleman schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 20:34:
@Ruud ook met een ander frame? Design van de scharnierpunten etc is van erg grote invloed
Tip: linkagedesign.blogspot.nl
ik denk dat dat inderdaad afhankelijk is van meerdere factoren zoals type vering (locatie van scharnierpunten), demper zelf en uiteindelijk wat een rijder ermee doet. Als je als een malloot een flinke heuvel/berg omhoog begint te stampen met je lock open dan zal het altijd een klein beetje energieverlies opleveren lijkt me. Nu zal ook dit bij moderne fietsen met een goed ingestelde achterdemper echt minimaal zijn, zeker voor goede bikers.
Ik denk persoonlijk dat de demper meer doet dan de plaatsing van de scharnierpunt. Volgens deze site zou mijn norco het een stuk minder moeten deinen dan m'n vorige bike. Echter daar van het weekend daar een aantal ritten op gemaakt en gevoelsmatig deint m'n oude bike evenveel in de open stand van de shock tov m'n nieuwe in de lock-stand.Ruud schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 20:42:
[...]
Tip: linkagedesign.blogspot.nlwel met Google Translate als talen niet je sterkste punt zijn.
Maar dan praat je ook over een verschil rockshox monarch rt3 in m'n oude bike met een fox float x2 in m'n nieuwe. Die x2 is gemaakt voor de downhill scene en aangepast voor enduro bikes. Logisch dat die het dan minder doet tegen het deinen. Voelt ook wel gelijk een stuk soepeler aan, dus het is ook kiezen tussen 2 werelden.
Wat was de oude fiets? Zelfde inzetbereik?ElmarJ16 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 13:51:
[...]
Ik denk persoonlijk dat de demper meer doet dan de plaatsing van de scharnierpunt. Volgens deze site zou mijn norco het een stuk minder moeten deinen dan m'n vorige bike. Echter daar van het weekend daar een aantal ritten op gemaakt en gevoelsmatig deint m'n oude bike evenveel in de open stand van de shock tov m'n nieuwe in de lock-stand.
ja min of meer. Het gaat dan om een Radon Slide Carbon (160/160mm voor/achter) en een Norco Range (170/160 voor/achter). Die Norco is een regelrechte enduro bak en de Radon was toch meer een all-mountain fiets met lange poten qua geo en veercurve.
Dus nogal veel verschillen om een direct vergelijk te makenElmarJ16 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 19:42:
ja min of meer. Het gaat dan om een Radon Slide Carbon (160/160mm voor/achter) en een Norco Range (170/160 voor/achter). Die Norco is een regelrechte enduro bak en de Radon was toch meer een all-mountain fiets met lange poten qua geo en veercurve.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Mijn vergelijking ging over hoe verschillende dempers meer invloed hebben over de 'trapefficientie' van een mtb t.o.v. de plaatsing van de scharnierpunten. Beide hebben 160mm veerweg aan de achterkant, wat de vergelijking eerlijk maakt.Ruud schreef op donderdag 15 november 2018 @ 06:33:
[...]
Dus nogal veel verschillen om een direct vergelijk te maken
Volgens linkage design heeft mijn oude bike een antisquad waarde van rond de 80% met een 36tands voorblad (welke ik ook gereden heb). Mijn norco heeft een waarde van rond de 110% met een 32tands blad. Deze zou volgens de theorie dus efficiënter moeten trappen. Dat ervaar ik dus met mijn huidige (downhill) demper dus totaal niet.
Met mijn ervaring heeft de demper dus stukken meer invloed dan wat waardes op een site. Niet dat ik dat gelijk alle grafieken de grond in wil boren. Integendeel, mede door die website ben ik tot mijn huidige bike gekomen
Daarnaast ben ik toch wel benieuwd wat er gebeurd wanneer ik er een fox dpx2 shock in plaats. Deze zou wat meer trail gericht moeten zijn. Jammer dat het ze zo duur zijn...
De anti squat is natuurlijk een direct gevolg van de scharnierpunten. Dus daar zit al een groot verschil in tussen beide frames. Je fietst nu met een 32t op de Norco? Of weer met een 36?
De karakteristiek van het veersysteem moet natuurlijk overeenkomen met de karakteristiek van je demper. En daar zitten juist twee verschillen in tussen huidige set up en vorige set up. Het frame is wezenlijk anders en de demper is anders. Dus teveel variabelen.
Overigens onderschrijf ik je opmerking dat een demper heel erg veel uitmaakt. (uit kan maken) Ik heb op twee fullies een andere demper geplaatst en dat was beide keren een wereld van verschil. De oude demper was van goede kwaliteit en vanaf nieuw in mijn bezit, de nieuwe demper was van eenzelfde kwaliteit/prijsniveau en was ook nieuw. Dus wat dat betreft geen achterstallig onderhoud of een demper van 100 euro vergelijken met iets van 600 euro.
Het totaalplaatje moet kloppen. En de shimstack aanpassen is wat teveel gevraagd meestal
Wat dat betreft is een goed instelbare demper echt een verademing.
De karakteristiek van het veersysteem moet natuurlijk overeenkomen met de karakteristiek van je demper. En daar zitten juist twee verschillen in tussen huidige set up en vorige set up. Het frame is wezenlijk anders en de demper is anders. Dus teveel variabelen.
Overigens onderschrijf ik je opmerking dat een demper heel erg veel uitmaakt. (uit kan maken) Ik heb op twee fullies een andere demper geplaatst en dat was beide keren een wereld van verschil. De oude demper was van goede kwaliteit en vanaf nieuw in mijn bezit, de nieuwe demper was van eenzelfde kwaliteit/prijsniveau en was ook nieuw. Dus wat dat betreft geen achterstallig onderhoud of een demper van 100 euro vergelijken met iets van 600 euro.
Het totaalplaatje moet kloppen. En de shimstack aanpassen is wat teveel gevraagd meestal
Zo, fiets na een paar weken afgelopen zondag weer helemaal clean gemaakt en inmiddels sinds zondagavond elke avond voorzien van een laagje Squirt Dry Lube. De vorige lading heeft het 1,5 maand zonder problemen goed uitgehouden maar dat was slechts 2 laags. Vanavond en morgen zet ik hem nog eens in en dan ben ik benieuwd hoe het blijft. Geen gepiep, gerammel, gekraak of whatsoever gemerkt bij het fietsen dus voorlopig mijn absolute favoriet
.
Mag ik de mijne ook bij je droppen?Typhone schreef op donderdag 15 november 2018 @ 14:52:
Zo, fiets na een paar weken afgelopen zondag weer helemaal clean gemaakt en inmiddels sinds zondagavond elke avond voorzien van een laagje Squirt Dry Lube. De vorige lading heeft het 1,5 maand zonder problemen goed uitgehouden maar dat was slechts 2 laags. Vanavond en morgen zet ik hem nog eens in en dan ben ik benieuwd hoe het blijft. Geen gepiep, gerammel, gekraak of whatsoever gemerkt bij het fietsen dus voorlopig mijn absolute favoriet.
Als je hem kan missen gooi hem maar af (regio Ehv). Ik smeer wel! 🤓
Misschien rare vraag, maar vermoed dat de kenners hier me wel kunnen helpen.
Heb afgelopen weekend na meer dan 15 jaar niet meer gefietst te hebben eens terug een fiets gekocht om wat aan men fysiek te gaan doen. Grotendeels om als het goed weer is mee naar het werk te rijden, en in het weekend eens sporadisch door de vrije natuur een ritje te doen.
Uiteindelijk is het een Cube Reaction Hybrid SL500 geworden, een elektrische dus ( ja, sorry, na 15 jaar en rotslechte fysiek, is een beetje ondersteuning handig om gemotiveerd te zijn er iets aan te doen ).
Nu heeft dat ding standaard geen spatborden, wat me wel handig lijkt als ik er mee naar het werk rijdt, om toch nog beetje deftig daar aan te komen. Nu het achterspatbord lijkt me geen probleem om dat te vinden, echter het voorspatbord lijkt me niet zo makkelijk, aangezien de voorste bar de batterij bevat is deze nogal breed. Past daar elk "standaard" spatbord tussen of moet iik daar iets speciaal voor voorzien ?
Tweede ding : verlichting. Omdat ik dus ook in het donker met dat ding ga rijden, en ik als autobestuurder zelf een hekel heb aan fietsers zonder licht, moet ik dat dus ook even nog voorzien.
Nu heb ik al gemerkt dat daar een wereld van verschil inzit. Je hebt van die prutsdingetjes zoals ik er 25 jaar geleden had en je 2 AA batterijen indeed, en dan pinkten ze etc, maar eigenlijk zag je ze amper.
Ondertussen is de techniek enorm verbeterd, en kan je blijkbaar die dingen ook via USB kabel opladen etc, en je hebt er zelfs bijna schijnwerpers in waar je zelfs als automobilist door verblind wordt.
Ik ben niet op zoek naar zo'n schijnwerper, maar toch eentje waarmee ik zelf goed zie waar ik rijd, maar dat ik ook natuurlijk goed gezien wordt. Jullie een goede ervaring met een bepaald merk/model ? Want door de bomen aan verschillende merken en modellen zie ik ondertussen al het bos niet meer.
Alvast bedankt.
Heb afgelopen weekend na meer dan 15 jaar niet meer gefietst te hebben eens terug een fiets gekocht om wat aan men fysiek te gaan doen. Grotendeels om als het goed weer is mee naar het werk te rijden, en in het weekend eens sporadisch door de vrije natuur een ritje te doen.
Uiteindelijk is het een Cube Reaction Hybrid SL500 geworden, een elektrische dus ( ja, sorry, na 15 jaar en rotslechte fysiek, is een beetje ondersteuning handig om gemotiveerd te zijn er iets aan te doen ).
Nu heeft dat ding standaard geen spatborden, wat me wel handig lijkt als ik er mee naar het werk rijdt, om toch nog beetje deftig daar aan te komen. Nu het achterspatbord lijkt me geen probleem om dat te vinden, echter het voorspatbord lijkt me niet zo makkelijk, aangezien de voorste bar de batterij bevat is deze nogal breed. Past daar elk "standaard" spatbord tussen of moet iik daar iets speciaal voor voorzien ?
Tweede ding : verlichting. Omdat ik dus ook in het donker met dat ding ga rijden, en ik als autobestuurder zelf een hekel heb aan fietsers zonder licht, moet ik dat dus ook even nog voorzien.
Nu heb ik al gemerkt dat daar een wereld van verschil inzit. Je hebt van die prutsdingetjes zoals ik er 25 jaar geleden had en je 2 AA batterijen indeed, en dan pinkten ze etc, maar eigenlijk zag je ze amper.
Ondertussen is de techniek enorm verbeterd, en kan je blijkbaar die dingen ook via USB kabel opladen etc, en je hebt er zelfs bijna schijnwerpers in waar je zelfs als automobilist door verblind wordt.
Ik ben niet op zoek naar zo'n schijnwerper, maar toch eentje waarmee ik zelf goed zie waar ik rijd, maar dat ik ook natuurlijk goed gezien wordt. Jullie een goede ervaring met een bepaald merk/model ? Want door de bomen aan verschillende merken en modellen zie ik ondertussen al het bos niet meer.
Alvast bedankt.
-| Hit it i would ! |-
Voor een spatbord: Zoek eens op mudguard mochten andere spatborden niet passen. Bijvoorbeeld zoiets: https://www.bike-discount...marshguard-mudguard-71795Falcon10 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 07:29:
Alvast bedankt.
Verlichting heb ik zelf geen ervaring mee, maar hier zijn 217 pagina's over dat onderwerp:
http://www.mountainbike.n...ilit=verlichting#p2357556
Zo'n mudguard is leuk om de meeste modder je gezicht te houden, maar dit heeft geen 100% garantie. Handig voor de mtb ritjes, maar voor woon/werk verkeer wil je wellicht meer 'spatbord'.
Kan zoiets https://www.mantel.com/to...wZWNbXT0xNjQxI3N0YXJ0MQ== niet?Falcon10 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 07:29:
Alvast bedankt.
En wat betreft lampen inderdaad eens kijken bij het hierboven aangeraden topic. Er is superveel keuze, waarbij iedereen zijn eigen voorkeur heeft. De een (zoals ik) fietst naar tevredenheid met Aliexpress lampen, terwijl de andere zweert bij dure merk lampen.
Bedankt, daar zit inderdaad wel wat interessants tussen !
-| Hit it i would ! |-
Afgelopen week mijn praktisch nieuwe Btwin rockrider 520 toch maar terug gebracht, steeds problemen met krakende trappers en kranks, uitgedroogde banden enz.
Vanmorgen een Cube Analog 2018 (ex demo) met flinke korting op de kop kunnen tikken... wat een wereld van verschil!!! genoten van de eerste kilometers!
Vanmorgen een Cube Analog 2018 (ex demo) met flinke korting op de kop kunnen tikken... wat een wereld van verschil!!! genoten van de eerste kilometers!
Dat is natuurlijk andere koek ja. Al moet ik zeggen dat de frames van btwin prima zijn maar je zit met instapcomponenten of zelfs dat niet op zo een 520. Bij de wat duurdere modellen zal het beter zijn.bk1985 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 16:21:
Afgelopen week min praktisch nieuwe Btwin rockrider 520 toch maar terug gebracht, steeds problemen met krakende trappers en kranks, uitgedroogde banden enz.
Veel plezier met die Cube
Lekker hooge en lage vuursche gedaan vanmorgen 👍🏻 Nog even naar een canyon neuron in zwart staan kijken. Toch ook wel een dikke fiets 😂
Lekker fietsweer vandaag (behalve de wind). Dus even wat (gedeelten van) routes aan elkaar geknoopt. Ik had alleen wat meer eten moeten meenemen. Op rantsoen is niet echt fijn. Toch zonder hongerklop de 125km volgemaakt.
125 km zonder eten mee te nemen lijkt me onverstandig. In elk geval zorgen voor een paar reepjes oid zodat mocht je toch hongerklop krijgen je toch gewoon thuis kunt komen.wisselwerking schreef op zondag 18 november 2018 @ 16:14:
Lekker fietsweer vandaag (behalve de wind). Dus even wat (gedeelten van) routes aan elkaar geknoopt. Ik had alleen wat meer eten moeten meenemen. Op rantsoen is niet echt fijn. Toch zonder hongerklop de 125km volgemaakt.
@Klitse iets beter lezen.
Ik had wat MEER eten mee moeten nemen. Uiteraard had ik eten mee (2 krentenbollen, 2 snelle jelles en gelletje), maar misschien koste de rit wat meer energie dan verwacht. Vooral het stuiteren over de boomwortels in Exloo (denk ik). Daarnaast ook redelijk tempo gereden.
[ Voor 0% gewijzigd door wisselwerking op 19-11-2018 09:17 . Reden: Autocorrect op telefoon had velletje gemaakt van gelletje ]
De kou kost volgens mij ook nog wel wat extra energie. (Te warm overigens ook, beste is 15 graden ofzo, hoewel dat ook wel persoonlijk zal zijn)
Daar ben ik gisteren ook geweest! Echt leuk man. Ik heb altijd gevoetbald, maar door knie blessure vorig jaar begonnen met fietsen. Eerst op de racefiets en van de zomer een MTB gekocht. Eerst wat rondjes op Noordwijk gefietst, wat best leuk is om te beginnen. Twee weken geleden naar Amerongen/Leersum geweest en gisteren naar Hooge Vuursche/Lage Vuursche.Tylen schreef op zondag 18 november 2018 @ 15:38:
Lekker hooge en lage vuursche gedaan vanmorgen 👍🏻 Nog even naar een canyon neuron in zwart staan kijken. Toch ook wel een dikke fiets 😂
Ik ben echt blij, dat ik die MTB heb aangeschaft. Wat een lol op zo een single-track. Ik vermaak me zo prima!
Ik fiets op een Sensa Pordoi. Oude hardtail, maar doet het perfect. Voorlopig nog maar geen proefritjes maken op een dual suspension fiets, dan ben ik straks verkocht
Battle.net || Strava
Excuus, inderdaad te snel gelezen. Wat is een velletje?wisselwerking schreef op zondag 18 november 2018 @ 21:20:
@Klitse iets beter lezen.Ik had wat MEER eten mee moeten nemen. Uiteraard had ik eten mee (2 krentenbollen, 2 snelle jelles en velletje), maar misschien koste de rit wat meer energie dan verwacht. Vooral het stuiteren over de boomwortels in Exloo (denk ik). Daarnaast ook redelijk tempo gereden.
Dat inderdaad.

Overigens had ik het idee dat ik wel goed gekleed was (niet te warm of te koud), maar kou kost inderdaad altijd wat extra energie (ook bij goede kleding).
Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic