Godnondeju wat was het koud gisteren. Om kwart voor 8 zaten we al op het fietske voor een lokaal rondje. Volgens mij vroor het nog. Gelukkig heb ik nu echt goede winterkleding sinds ik bij een fietsclub zit. Dus na het eerste stukje bos was ik meteen lekker warm. Helaas wel hele koude voeten de hele rit gehad. Dus even opzoek naar overschoentjes of winterschoenen. Het bos ligt er nu wel lekker bij nu de grond wat harder wordt.
Was heerlijk gister in Noordwijk, in de bossen weinig wind en het zonnetje haalde het koude randje eraf. Wel een beetje jammer dat een hardloper dacht dat t handig was om tegen de richting het parcour te gaan hardlopen... ik kon hem net ontwijken en hoorde de gehele rit naar beneden geschreeuw van bikers achter me. Kennelijk bleef hij ook gewoon lopen... levensgevaarlijk!
Zaterdag op mijn kersverse Procaliber 9,7 eerst een rondje Zeist en daarna 's middags nog rondje Hooge Vuursche gedaan (die laatste had ik nog nooit gereden...). Was erg mooi weer, in totaal bijna 95km gefietst waarvan 55km onverhard. Het was wel frisjes, maar met een goede outfit was het top. Met de zon en lichte mist 's ochtends was het echt super mooi (en met m'n nieuwe fiets heel veel PR's gereden op Zeist).
Dat trailrunnen blijft een lastig fenomeen. Aan de ene kant lijkt het gevaarlijker als ze tegen de richting in rennen, maar op die manier kun je beiden (fietser en hardloper) op elkaar anticiperen. Gaan ze met de richting meelopen dan ziet hij jou niet meer aankomen en ben jij de enige die kan anticiperen. Kom je hem net na een blinde bocht tegen dan zijn nog steeds alle rapen gaar.bk1985 schreef op maandag 19 november 2018 @ 17:10:
Was heerlijk gister in Noordwijk, in de bossen weinig wind en het zonnetje haalde het koude randje eraf. Wel een beetje jammer dat een hardloper dacht dat t handig was om tegen de richting het parcour te gaan hardlopen... ik kon hem net ontwijken en hoorde de gehele rit naar beneden geschreeuw van bikers achter me. Kennelijk bleef hij ook gewoon lopen... levensgevaarlijk!
Een makkelijke oplossing is er helemaal niet. Een verbod heeft geen nut. Bovendien gun ik een trailrunner ook zijn plezier in het bos. Geven en nemen denk ik dan maar.
Dat geldt dan weer niet voor trailrunners met muziek op in de oren. Daar mag je gerust overheen fietsen

Ik zou voor winterschoenen gaan. Ik heb ze dit seizoen voor het eerst, maar het bevalt heel goed.Rudolf schreef op maandag 19 november 2018 @ 11:02:
Godnondeju wat was het koud gisteren. Om kwart voor 8 zaten we al op het fietske voor een lokaal rondje. Volgens mij vroor het nog. Gelukkig heb ik nu echt goede winterkleding sinds ik bij een fietsclub zit. Dus na het eerste stukje bos was ik meteen lekker warm. Helaas wel hele koude voeten de hele rit gehad. Dus even opzoek naar overschoentjes of winterschoenen. Het bos ligt er nu wel lekker bij nu de grond wat harder wordt.
Eens, maar het is wel goed om te beseffen op wat voor pad je je bevind, als ik op een niet MTB route fiets, dan pas ik me meer aan de rest van de gebruikers dan wanneer ik op een mtb route fiets, dan verwacht ik toch ergens dat ze ruimte maken voor mij ipv andersom. Uiteraard pas ik ook mijn snelheid aan als ik er andere gebruikers zijn. maar beide situaties zijn wel verschillend wat mij betreftElmarJ16 schreef op maandag 19 november 2018 @ 18:38:
[...]
Dat trailrunnen blijft een lastig fenomeen. Aan de ene kant lijkt het gevaarlijker als ze tegen de richting in rennen, maar op die manier kun je beiden (fietser en hardloper) op elkaar anticiperen. Gaan ze met de richting meelopen dan ziet hij jou niet meer aankomen en ben jij de enige die kan anticiperen. Kom je hem net na een blinde bocht tegen dan zijn nog steeds alle rapen gaar.
Een makkelijke oplossing is er helemaal niet. Een verbod heeft geen nut. Bovendien gun ik een trailrunner ook zijn plezier in het bos. Geven en nemen denk ik dan maar.
Dat geldt dan weer niet voor trailrunners met muziek op in de oren. Daar mag je gerust overheen fietsen. Min of meer hetzelfde geldt voor mountainbikers met muziek volle bak aan die jou niet van achteren horen aankomen...
Was vanmorgen lekker aan het fietsen toen ik door de bladeren een stronk niet zag.Hij kwam via mijn wiel omhoog en sloeg mijn derailleur tussen mijn spaken 
Alles krom. Heb hem ter plaatse proberen terug te buigen; dat was al lastig genoeg; Uiteindelijk hem zover terug gekregen dat ik in ieder geval naar huis kon fietsen (zonder schakelen). Het gebeurde uiteraard net op het punt dat het verst van mijn huis af ligt.
Iemand enig idee of nu de hele derailleur vervangen moet worden (ik snap je dat niet op afstand kan zeggen, maar zeg maar "over het algemeen")?
En tweede vraag: weet iemand een goeie LBS in Apeldoorn met MTB-ervaring waar ik mijn fiets heen kan brengen?
Alles krom. Heb hem ter plaatse proberen terug te buigen; dat was al lastig genoeg; Uiteindelijk hem zover terug gekregen dat ik in ieder geval naar huis kon fietsen (zonder schakelen). Het gebeurde uiteraard net op het punt dat het verst van mijn huis af ligt.
Iemand enig idee of nu de hele derailleur vervangen moet worden (ik snap je dat niet op afstand kan zeggen, maar zeg maar "over het algemeen")?
En tweede vraag: weet iemand een goeie LBS in Apeldoorn met MTB-ervaring waar ik mijn fiets heen kan brengen?
Met een beetje mazzel is alleen je derailleurpad krom. Die er voor gemaakt om meteen te verbuigen, in de hoop je derailleur te sparen. Die zal je hoe dan ook moeten vervangen. Daarna is het een beetje hopen dat de kooi ed nog recht is. Dat is op afstand vrij lastig beoordelenWyke schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:07:
Was vanmorgen lekker aan het fietsen toen ik door de bladeren een stronk niet zag.Hij kwam via mijn wiel omhoog en sloeg mijn derailleur tussen mijn spaken
If you can see, look. If you can look, observe
Als ik het zelf niet kan fixen breng ik de mijne altijd naar Van Hest aan de oude arnhemseweg. Bongers Bikes is ook prima, maar €€. Service course op het Zwitsal terrein heb ik goede dingen over gehoord, maar geen ervaring mee.Wyke schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:07:
hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....
thanks !f4stf0rw4rd schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:26:
[...]
Als ik het zelf niet kan fixen breng ik de mijne altijd naar Van Hest aan de oude arnhemseweg. Bongers Bikes is ook prima, maar €€. Service course op het Zwitsal terrein heb ik goede dingen over gehoord, maar geen ervaring mee.
Hoi Allemaal,
Ik ben normaal actief in het wielren forum, maar aangezien ik sinds deze week eigenaar ben
van een instap mtb (Trek 4400) hoop ik ook hier veel actief te zijn.
Vanmorgen heb ik mijn eerste woon-werk rit (24km) gedaan op de mtb en hoewel ik een stuk langzamer
ging dan op de racefiets was het wel genieten.
De mtb heb ik niet voor woon-werk gekocht, maar meer voor als het binnenkort gaat sneeuwen en voor
leuke trail ritjes in Schoorl, Amerongen,Landsmeer, Spaarnwoude, etc.
Voor deze nieuwe hobby moet ik een hoop dingen nog leren en aanschaffen, maar als noob ga ik
het rustig aan doen en stapsgewijs mij hierin verdiepen en ook gebruik maken van jullie kennis en ervaring.
Ik ben normaal actief in het wielren forum, maar aangezien ik sinds deze week eigenaar ben
Vanmorgen heb ik mijn eerste woon-werk rit (24km) gedaan op de mtb en hoewel ik een stuk langzamer
De mtb heb ik niet voor woon-werk gekocht, maar meer voor als het binnenkort gaat sneeuwen en voor
Voor deze nieuwe hobby moet ik een hoop dingen nog leren en aanschaffen, maar als noob ga ik
het rustig aan doen en stapsgewijs mij hierin verdiepen en ook gebruik maken van jullie kennis en ervaring.
PSN: StormFox81
Welkom.Storm-Fox schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:41:
Hoi Allemaal,
Voor in de sneeuw: welke banden zitten er onder je mtb?
[ Voor 12% gewijzigd door Klitse op 30-11-2018 13:35 ]
Ik ben voornemens om de mtb zo veel mogelijk te gebruiken de komende maanden en ook zelf voor casualKlitse schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:51:
[...]
Welkom.
Als het gaat sneeuwen.... Je kunt ook zonder sneeuw heel veel plezier beleven op die routes hoor.
EDIT: te snel gelezen. Zag het woordje en niet. Voor in de sneeuw: welke banden zitten er onder je mtb?
ritjes met de kids.
op dit moment zitten er nog stock banden onder: Bontrager Jones XR, 26x2.25".
Deze zijn totaal niet geschikt voor asfalt, maar wel voor droge modder tracks.
Toch ben ik aan het kijken of ik slicks kan lenen/kopen.
Aanvankelijk was ik van plan om op 13 jan. weer de Halve marathon van Egmond rennen, maar
de Egmond-Pier-Egmond lijkt mij ook reuze spannend. Maar zonder strandbanden en extra training
is het nog even afwachten.
Welkom! veel plezier op de MTB, dat gaat vast lukken. Het mooie is dat MTBen geen seizoenen kent, en je na de winter een hele zomer vol heerlijk zonnig mountainbikeplezier voor je hebt liggen
Let ook even op dat je enkel fiets als er verse sneeuw op de trails ligt. Wanneer alles begint te dooien en je kan nog steeds het pad niet zien, dan rijd je veel meer schade dan je zou denken. Soms is het echt om te huilen hoe een pad erbij kan liggen omdat er maar gefietst moet worden.
Dat is bij wielrennen niet andersBokmaaa schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 13:53:
Welkom! veel plezier op de MTB, dat gaat vast lukken. Het mooie is dat MTBen geen seizoenen kent, en je na de winter een hele zomer vol heerlijk zonnig mountainbikeplezier voor je hebt liggen
Maar het is inderdaad heerlijk om op de ATB door het bos te crossen. Vanmorgen nog even 55km gespeeld. Wat nieuwe paden ontdekken. Niet alles was een succes, zaten ook een paar redelijk slechte schouwpaden tussen (zwaar).
Ik weet het. Ik snap die grote trek van de weg naar het onverharde in de winter ook niet zo goed. Als je liever op de weg fietst, waarom dan in de winter niet?
Ik kom de laatste weken maar heel weinig wielrenners tegen en zodra het gaat sneeuwen is het helemaal
gedaan met het outdoor wielrennen. Ik vind de koud niet heel erg, maar in de regen op de fiets stappen
trek ik heel slecht.
Over regen gesproken, ik moet ook nog kijken naar goede mtb spatborden.
Heeft iemand ervaring met de Topeak Defender M1?
gedaan met het outdoor wielrennen. Ik vind de koud niet heel erg, maar in de regen op de fiets stappen
trek ik heel slecht.
Ik ben niet zo'n fan van spatborden op een mtb. Hooguit een paar mudguards. Waarom wil je spatborden?Storm-Fox schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 14:57:
Ik kom de laatste weken maar heel weinig wielrenners tegen en zodra het gaat sneeuwen is het helemaal
trek ik heel slecht.
Ik ben nog aan het twijfelen of het wel nut heeft voor de natte woon-werk ritjes.Klitse schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 15:23:
[...]
Ik ben niet zo'n fan van spatborden op een mtb. Hooguit een paar mudguards. Waarom wil je spatborden?
Voor tijdens de trials vind ik het niet erg om vies te worden, maar misschien dat ik ze maar achterwege laat.
Mjah, voor woon werk kan ik het wel begrijpen.Storm-Fox schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 15:35:
[...]
Ik ben nog aan het twijfelen of het wel nut heeft voor de natte woon-werk ritjes.
Voor tijdens de trials vind ik het niet erg om vies te worden, maar misschien dat ik ze maar achterwege laat.
Ik snap dat ook niet zo goed. De dagen dat je niet op de racefiets kan stappen zijn dagen dat het op de ATB ook minder fijn is. En ook met sneeuw kun je prima de racefiets pakken. Gewoon opletten in de bochten, maar dat is op de ATB niet anders.Bokmaaa schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 14:40:
[...]
Ik weet het. Ik snap die grote trek van de weg naar het onverharde in de winter ook niet zo goed. Als je liever op de weg fietst, waarom dan in de winter niet?Sterker nog, de meeste weg km's maak ik in de winter, als het bos teveel natte derrie is. Na iedere rit remblokken vervangen en na 200 km je ketting aan gort verveelt ook snel
Ik kan me ergens nog wel voorstellen dat de kou een stuk grotere rol speelt op de racefiets dan op de mtb. Je rijdt veel meer in het open en de snelheden zijn ook groter, waardoor je sneller last hebt van koude wint tov beschut in het bos rondfietsen.
Wat ik dan weer niet begrijp is dat vaak (niet altijd) meer de gedachtengang is dat je in de winter "lekker door de modder" heen kunt fietsen en dat daar een mountainbike voor gemaakt is. Vervolgens zie je groepen boswielrenners over paden heen racen die eigenlijk gewoon rust nodig hebben. Vervolgens is het zomer en kunnen de 'echte' mountainbikers minder van hun mooie singletracks genieten omdat ze kapot gereden zijn. Of er moet een enorme onderhoudsploeg achter de route zitten, waar ik dan veel respect voor heb hoe hun de paden toegangelijk houden.
En voor spatborden zou ik naar een set kijken die zo dicht mogelijk op je banden zitten. Zitten ze bijvoorbeeld aan je balhoofd vast, dan heeft het eigenlijk ook niet zoveel effect meer.
Wat ik dan weer niet begrijp is dat vaak (niet altijd) meer de gedachtengang is dat je in de winter "lekker door de modder" heen kunt fietsen en dat daar een mountainbike voor gemaakt is. Vervolgens zie je groepen boswielrenners over paden heen racen die eigenlijk gewoon rust nodig hebben. Vervolgens is het zomer en kunnen de 'echte' mountainbikers minder van hun mooie singletracks genieten omdat ze kapot gereden zijn. Of er moet een enorme onderhoudsploeg achter de route zitten, waar ik dan veel respect voor heb hoe hun de paden toegangelijk houden.
En voor spatborden zou ik naar een set kijken die zo dicht mogelijk op je banden zitten. Zitten ze bijvoorbeeld aan je balhoofd vast, dan heeft het eigenlijk ook niet zoveel effect meer.
En vooral nog extra schade rijden door óm de plassen heen te moeten.... MTB is geen wintersport. Het is een zomersport. Je rijdt de paden alleen maar aan gort in de nattigheid. (ook in een gortdroge zomer
)
Ik snap die omgekeerde wereld van wielrenners ook niet. Ik ga juist nu op mijn "stadsfiets" de weg op en laat de routes links liggen als het niet droog is. Ik denk dat het komt omdat ze hun fiets willen sparen tegen de elementen zoals zand, pekel en zelfs water.
Ik fiets gewoon het hele jaar door, het weer boeit daarbij niet zo veel zolang het maar niet met bakken uit de lucht komt of stormt. Tenzij de routes er dusdanig bij liggen dat ik teveel schade zou doen, dan fiets ik wel een rondje asfalt of reguliere bospaden. Dat kan zowel in de zomer zoals afgelopen zomer bij hitte en mul zand, als met te veel regen of natte/smeltende sneeuw.VIC_TOR schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 21:53:
Ik snap die omgekeerde wereld van wielrenners ook niet. Ik ga juist nu op mijn "stadsfiets" de weg op en laat de routes links liggen als het niet droog is. Ik denk dat het komt omdat ze hun fiets willen sparen tegen de elementen zoals zand, pekel en zelfs water.
Maar wel alles op een mtb. Volgens mij ziet het er ook niet uit als ik op een racefiets zit. 93kg en een flinke baard. Daar hoort geen iel fietsje bij.
[ Voor 9% gewijzigd door Klitse op 30-11-2018 22:48 ]
Om vervolgens wel een carbonnen racemonster te kopen voor de offroad rondjes, waarvan ze iedere maand slijtageonderdelen mogen vervangen..VIC_TOR schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 21:53:
Het is geen regensport. De rondjes over een keihard bevroren route, in de kou maar met prachtige uitzichten zijn prachtig.Ruud schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 20:27:
En vooral nog extra schade rijden door óm de plassen heen te moeten.... MTB is geen wintersport. Het is een zomersport. Je rijdt de paden alleen maar aan gort in de nattigheid. (ook in een gortdroge zomer)
[ Voor 30% gewijzigd door Bokmaaa op 03-12-2018 09:58 ]
Het is wat mij betreft een sport die altijd kan, ongeacht of het regent, sneeuwt, mooi weer is. Zo lang je rekening houdt met de routes kun je altijd wel fietsen hoor. Er zijn (bij mij in de buurt) genoeg alternatieven waardoor ik toch lekker offroad kan. De laatste tijd plan ik mijn routes met Komoot en kom op plekken waar ik nog niet eerder ben geweest (met af en toe wat routes tussendoor).
Met die redenatie kun je maar beter uit het bos blijven. Maakt niet uit wanneer, je rijdt de paden sowieso kapot.Ruud schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 20:27:
En vooral nog extra schade rijden door óm de plassen heen te moeten.... MTB is geen wintersport. Het is een zomersport. Je rijdt de paden alleen maar aan gort in de nattigheid. (ook in een gortdroge zomer)
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Dat doe ik ook regelmatig, maar een groot minpunt van Komoot is dat hij mij toch wel erg vaak via ruiterpaden stuurt. Vaak is dat geen probleem als je langs het ruiterpad kunt (en er geen paarden zijnwisselwerking schreef op maandag 3 december 2018 @ 10:25:
Het is wat mij betreft een sport die altijd kan, ongeacht of het regent, sneeuwt, mooi weer is. Zo lang je rekening houdt met de routes kun je altijd wel fietsen hoor. Er zijn (bij mij in de buurt) genoeg alternatieven waardoor ik toch lekker offroad kan. De laatste tijd plan ik mijn routes met Komoot en kom op plekken waar ik nog niet eerder ben geweest (met af en toe wat routes tussendoor).
Heb jij daar geen last van?
Verder niets dan lof over Komoot! (die 20 euro meer dan waard
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Tot nu toe gaat het bij mij meestal goed, maar afgelopen vrijdag had ik wel wat schouwpaden er tussen zitten en dat was aardig zwaar om te fietsen (en volgens mij ook niet echt bedoeld om te fietsen). Eigenlijk zoek ik nog een manier om dergelijke paden te markeren zodat ik ze niet per ongeluk weer meeneem in een route.Galois schreef op maandag 3 december 2018 @ 11:31:
[...]
Dat doe ik ook regelmatig, maar een groot minpunt van Komoot is dat hij mij toch wel erg vaak via ruiterpaden stuurt. Vaak is dat geen probleem als je langs het ruiterpad kunt (en er geen paarden zijn), maar vaak is er geen ruimte en is alles mul. Niet te fietsen. Een klein stukje is ok, maar grote stukken erg irritant.
Heb jij daar geen last van?
Verder niets dan lof over Komoot! (die 20 euro meer dan waard)
Maar door het gebruiken van Komoot heb ik ook al heel wat onverwacht mooie paadjes ontdekt. Dus ik ben er blij mee!
[ Voor 6% gewijzigd door wisselwerking op 03-12-2018 12:43 ]
Ik heb komoot pas ook eens gebruikt voor het ondekken van onverwachtte paden. Dit werkte inderdaad wel goed. Op een punt zag ik echter net op tijd dat de eigenaar van de grond waarover het pad liep er ineens prikkeldraad overheen had gespannen. Het blijft dus opletten bij het volgen van onofficiële routes ;-).
Over routes gesproken.
Zodra het nodige onderhoud aan mijn hardtail mtb is gedaan wil ik dolgraag een technische
parcour pakken zoals deze 16km in Schoorl: https://www.mtbroutes.nl/route/702/Schoorl
Wellicht is deze route nog te moeilijk voor mijn beperkte ervaring, maar in mijn directe omgeving is
er zeer weinig gelegenheid om te oefenen en misschien moet ik maar gewoon gaan en het dan
rustig aan doen.
Zodra het nodige onderhoud aan mijn hardtail mtb is gedaan wil ik dolgraag een technische
parcour pakken zoals deze 16km in Schoorl: https://www.mtbroutes.nl/route/702/Schoorl
Wellicht is deze route nog te moeilijk voor mijn beperkte ervaring, maar in mijn directe omgeving is
er zeer weinig gelegenheid om te oefenen en misschien moet ik maar gewoon gaan en het dan
rustig aan doen.
En dat is de enige juiste instelling.Storm-Fox schreef op maandag 3 december 2018 @ 14:36:
Over routes gesproken.
rustig aan doen.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Er zijn in NL geen routes die een beginner niet zou kunnen doen. Gewoon rustig aan doen en het zal moeiteloos gaan hoor...Storm-Fox schreef op maandag 3 december 2018 @ 14:36:
Over routes gesproken.
rustig aan doen.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Inderdaad gewoon doen. Overigens heb ik die route ook wel eens gereden, maar echt technisch is die route toch niet te noemen?
Thanks, ik ga binnenkort maar de fiets op de fietsdrager zetten en die kant op rijden.
Nog een vraagje: Is het gebruikelijk om een grote garmin met navigatie mee te nemen tijdens een
nieuwe route?
Op de racefiets is zo'n ding een uitkomst, maar ik kan mij voorstellen dat op de mtb je niet zo snel
de verkeerde route pakt.
Nog een vraagje: Is het gebruikelijk om een grote garmin met navigatie mee te nemen tijdens een
nieuwe route?
Op de racefiets is zo'n ding een uitkomst, maar ik kan mij voorstellen dat op de mtb je niet zo snel
de verkeerde route pakt.
Via MTB routes kun je vaak wel zien of de route goed bepijld is. Maar je kunt natuurlijk voor de zekerheid de route ook downloaden en in de Garmin zetten. Dan heb je een backup. Maar het staat mij bij dat Schoorl ook zonder navigatie prima te fietsen is.
(Vrijwel) alle routes zijn goed bewegwijzerd hoor. Enig voordeel van zo'n Garmin is dan dat je gegevens gelogd worden en dat je bv. ziet hoe lang je nog moet. Bij een langere route kan dat ook wel fijn zijn om te weten waar je aan toe bent
In NL is het inderdaad niet nodig, maar als je er 1 hebt... Waarom niet. In de Ardennen vind ik het wel prettig, daar heb je toch wat vaker dat er een pijltje ontbreekt of verstopt is achter de bosjes 
Qua techniek, in NL is alles denk ik voor beginners goed te doen, met wat lagere snelheid kan er weinig gebeuren.
Bij een parcours als bv Dorst kan je vooral sneller als je bocht techniek op orde is, ben je wat minder ervare, dan ga je gewoon langzamer door de bochten en wordt je sneller moe van het telkens weer vaart maken. In het ergste geval haal je bv een klimmetje niet.
Qua techniek, in NL is alles denk ik voor beginners goed te doen, met wat lagere snelheid kan er weinig gebeuren.
Bij een parcours als bv Dorst kan je vooral sneller als je bocht techniek op orde is, ben je wat minder ervare, dan ga je gewoon langzamer door de bochten en wordt je sneller moe van het telkens weer vaart maken. In het ergste geval haal je bv een klimmetje niet.
Ik kom net de mooie track van Bikepark Spaarnwoude tegen:
http://www.bikeparkspaarnwoude.nl/
YouTube: Bikepark Spaarnwoude 2017
Misschien dat ik hier maar even eerst langs ga.
http://www.bikeparkspaarnwoude.nl/
YouTube: Bikepark Spaarnwoude 2017
Misschien dat ik hier maar even eerst langs ga.
[ Voor 8% gewijzigd door Storm-Fox op 03-12-2018 17:20 ]
Dat is dan denk ik 1 van de weinige "routes" die wellicht iets te uitdagend zijn voor een beginner (ik ken uiteraard je niveau niet, en zelf nooit Spaarnwoude gereden). Het voor zover ik weet ook anders dan een traditionele nederlandse route, ze noemen het ook een bikepark. Dus meer een aaneenschakeling van technische zaken (drops, jumps, gaps,...)
[ Voor 5% gewijzigd door Prulleman op 03-12-2018 18:05 ]
Na eindeloos wikken en wegen toch een GX Eagle upgrade kit besteld. Dus van 10 naar 12 speed, heel benieuwd.
@ElmarJ16 hoe bevallen je spank oozy 350 velgen? Ik ben langzaam aan spullen aan het uitzoeken en verzamelen om zelf een setje te gaan bouwen en deze velgen staan op de shortlist.
Ik ben een lijst gaan maken met prijzen, binnenbreedte en gewicht, en deze komen er eigenlijk als 1 van de beste uit (30.5mm bij 495 gram). Samen met fun works amride 30, met 30mm en ook 495 gram. De rest is allemaal zwaarder, of smaller (bv Stans arch MK3 met 26mm en 453 gram).
Ben ook wat aan het zoeken naar enigzins betrouwbaar Chinees carbon, en kom dan bv op een nextie NXT29XM35 met 29 mm en 430 gram. Wel redelijk dikke hookless "lippen" van 3mm, dus redelijk degelijk, maar dat scheelt gelijk 300 euro op een set, daarnaast heb je waarschijnlijk een minder betrouwbare velg met eigenlijk een minimaal gewichtsverschil. Echt licht Chinees is nog duurder en mogelijk zwakker.. eigenlijk geen optie als je er geen wedstrijden mee gaat rijden naar mijn idee
Ik heb nu overigens een fabriekssetje van Cannondale met Stans 21mm velgen, alles breder zal natuurlijk beter zijn en ik neig naar 30 mm hoewel dit misschien voor mijn (xc) hardtail wat overkill is. Dus de arch mk3 met 26mm heb ik ook nog niet afgeschreven. Zeker gezien ik waarschijnlijk niet veel breder dan 2.25 banden ga rijden.
Spank heeft overigens aan dat bij hun 30mm velgen banden vanaf 2" goed vallen.
Iemand ervaring met het (minimale?) verschil tussen 26 en 30mm?
Verder twijfel ik nog tussen dt 240 en hope pro 4 (met een standaard lefty voornaaf). Dt is duurder en lichter.. kwaliteit is vergelijkbaar voor zover ik weet, maar de hope heeft standaard wel meer aangrijppunten wat me ook aanspreekt, bij dt moet je daarvoor weer een (zwakkere) dure ratchet upgrade voor kopen.
Ik ben een lijst gaan maken met prijzen, binnenbreedte en gewicht, en deze komen er eigenlijk als 1 van de beste uit (30.5mm bij 495 gram). Samen met fun works amride 30, met 30mm en ook 495 gram. De rest is allemaal zwaarder, of smaller (bv Stans arch MK3 met 26mm en 453 gram).
Ben ook wat aan het zoeken naar enigzins betrouwbaar Chinees carbon, en kom dan bv op een nextie NXT29XM35 met 29 mm en 430 gram. Wel redelijk dikke hookless "lippen" van 3mm, dus redelijk degelijk, maar dat scheelt gelijk 300 euro op een set, daarnaast heb je waarschijnlijk een minder betrouwbare velg met eigenlijk een minimaal gewichtsverschil. Echt licht Chinees is nog duurder en mogelijk zwakker.. eigenlijk geen optie als je er geen wedstrijden mee gaat rijden naar mijn idee
Ik heb nu overigens een fabriekssetje van Cannondale met Stans 21mm velgen, alles breder zal natuurlijk beter zijn en ik neig naar 30 mm hoewel dit misschien voor mijn (xc) hardtail wat overkill is. Dus de arch mk3 met 26mm heb ik ook nog niet afgeschreven. Zeker gezien ik waarschijnlijk niet veel breder dan 2.25 banden ga rijden.
Spank heeft overigens aan dat bij hun 30mm velgen banden vanaf 2" goed vallen.
Iemand ervaring met het (minimale?) verschil tussen 26 en 30mm?
Verder twijfel ik nog tussen dt 240 en hope pro 4 (met een standaard lefty voornaaf). Dt is duurder en lichter.. kwaliteit is vergelijkbaar voor zover ik weet, maar de hope heeft standaard wel meer aangrijppunten wat me ook aanspreekt, bij dt moet je daarvoor weer een (zwakkere) dure ratchet upgrade voor kopen.
Wat betrouwbaar carbon betreft, ik hoor redelijk goede verhalen over light bicycle velgen.
Niet te duur, kwalitatief goed. En niet de hoofdprijs betalen.
Niet te duur, kwalitatief goed. En niet de hoofdprijs betalen.
@Prulleman heb je gekeken naar asymmetrische velgen? Is wat makkelijker om een stevig wiel van te maken de eerste paar keer. Ryde heeft mooie velgen voor niet teveel geld.
Deze bijvoorbeeld https://www.ryde.nl/trace-m-29-os
Deze bijvoorbeeld https://www.ryde.nl/trace-m-29-os
Voor het eerst ingeschreven voor een mtb marathon. 100K Mill-Man-Trail in Mullerthall Luxemburg.
Volgens mij noemen ze het daar ook wel klein Zwitserland. Zal wel afzien worden dus
Wilde graag een stok achter de deur om deze winter door te blijven fietsen.
Ben echt heel benieuwd hoe het gaat worden.
Volgens mij noemen ze het daar ook wel klein Zwitserland. Zal wel afzien worden dus
100K is op zich al een flinke afstand, maar in Luxemburg zal dit vast ook gepaard gaan met flink wat hoogte meters. Dat is een behoorlijke stok achter de deur dus. Succes.Rudolf schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 10:25:
Voor het eerst ingeschreven voor een mtb marathon. 100K Mill-Man-Trail in Mullerthall Luxemburg.
Die Raid Des Hautes Fagnes lijkt mij ook wel een mooi evenement. Binnenkort maar eens kijken wat ik volgend jaar wil doen, maar eerst de Drenthe 200 aftikken.
Ik begin wel met de 65km, lijkt me voor een zware route genoeg om mee te beginnen. Het lukt ook niet vaak om goed duurtraining te doen, 2 uur is vaak wel de max (qua planning). Als dat zonder al teveel problemen gaat pakken we het jaar erop de 90km
Hangt er waarschijnlijk ook vanaf hoe hard je wil rijden. Ik heb vorig jaar als voorbereiding van de Drenthe 200 ook weinig duurkilometers gemaakt. Ik geloof dat ik in de maanden voorafgaand iets van 2x een ATB rit gemaakt van 50km, een racefiets rit van 135km en daarnaast het gebruikelijk woon-werk verkeer (gemiddeld 2x per week (20km enkele reis)). Uiteindelijk heb ik 14 uur gedaan over die 200km (incl. pauzes) en dat was goed te doen, ook al was het wel een zware editie.
YepRuud schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 14:09:
@Prulleman: heb je deze al gekocht?
https://www.wheelpro.co.uk/wheelbuilding/book.php
@Prulleman De Spank's bevallen erg goed. Zijn stijf genoeg en hebben tot nu toe geen krimp gegeven. Qua maatvoering vind ik de 30mm intern wel erg prettig, voornamelijk omdat ik toch wel 2.4-2.5" banden erop heb liggen. Deze vallen imo perfect op de velgen. Ik heb ook eens bij iemand naar 32mm intern gekeken en die had ook 2.4-2.5" banden erop liggen (weliswaar WTB ipv Maxxis banden) en daar kon je toch al wel zien dat de zij-wangen toch echt verder stonden dan de zij-noppen.
Ik denk dat met 2.25" je 30mm echt als uiterste moet gebruiken, maar onmogelijk is het niet plus dat smaken verschillen. Zo heb ik eens iemand ontmoet die 2.3" bandjes op 35mm interne velgen had gelegd. In zijn beleving vond hij dat hij op plus sized banden reed, maar in mijn beleving had hij enkel een breed loopvlak en was er bijna geen spraken meer van zij-noppen.
Het enige waar ik overigens nog niet helemaal over eens ben is het hele Oohbah gebeuren. Vanuit mechanisch oogpunt kan ik wel ergens begrijpen dat het wel degelijk stevigheid aan een velg brengt, maar je moet voortaan echt vechten om je banden op de velg te leggen. Ik heb het gevoel dat je band nu minder diep in je 'velgbed' ligt, waardoor banden (de)monteren lastiger is.
Maar dat is dan het enige wat ik over de velgen te klagen heb. Ik heb ze onder ander gekozen omdat ze qua sterkte/binnenbreedte/gewicht toch wel als 1 van de beste op de markt zijn, plus Spank heeft bij mij toch meer het 'bombproof' gevoel dat bijvoorbeeld een Ryde velg; Het feit dat Cecile Ravanel en Yoan Barelli ermee in de EWS rijden geeft mij al goede hoop dat ze in ieder geval sterk genoeg zijn.
Ik denk dat met 2.25" je 30mm echt als uiterste moet gebruiken, maar onmogelijk is het niet plus dat smaken verschillen. Zo heb ik eens iemand ontmoet die 2.3" bandjes op 35mm interne velgen had gelegd. In zijn beleving vond hij dat hij op plus sized banden reed, maar in mijn beleving had hij enkel een breed loopvlak en was er bijna geen spraken meer van zij-noppen.
Het enige waar ik overigens nog niet helemaal over eens ben is het hele Oohbah gebeuren. Vanuit mechanisch oogpunt kan ik wel ergens begrijpen dat het wel degelijk stevigheid aan een velg brengt, maar je moet voortaan echt vechten om je banden op de velg te leggen. Ik heb het gevoel dat je band nu minder diep in je 'velgbed' ligt, waardoor banden (de)monteren lastiger is.
Maar dat is dan het enige wat ik over de velgen te klagen heb. Ik heb ze onder ander gekozen omdat ze qua sterkte/binnenbreedte/gewicht toch wel als 1 van de beste op de markt zijn, plus Spank heeft bij mij toch meer het 'bombproof' gevoel dat bijvoorbeeld een Ryde velg; Het feit dat Cecile Ravanel en Yoan Barelli ermee in de EWS rijden geeft mij al goede hoop dat ze in ieder geval sterk genoeg zijn.
Wat naven betreft zou ik kijken naar de DT350. 240 is vooral duurder voor minimaal minder gewicht.
Hoewel ik hope rij, en zeker niet ontevreden ben heb ik zelf wel gehad dat bij maximaal stampen de palletjes wel eens doorslaan.
Tenzij je echt minder dan 28 spaken wil, dan heb je 240 nodig
Hoewel ik hope rij, en zeker niet ontevreden ben heb ik zelf wel gehad dat bij maximaal stampen de palletjes wel eens doorslaan.
Tenzij je echt minder dan 28 spaken wil, dan heb je 240 nodig
[ Voor 34% gewijzigd door Torched op 04-12-2018 22:39 ]
ik denk dat ik die ook maar eens ga kopen om te beginnen. ben een beetje door mijn projecten heen (nieuwe fiets net klaar) en moet toch wat nieuws bedenken om de rest van de winter te overbruggen.Ruud schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 14:09:
@Prulleman: heb je deze al gekocht?
https://www.wheelpro.co.uk/wheelbuilding/book.php
lijkt me zo tof om zelf wielen te kunnen bouwen, dat is het enige wat ik zelf niet kan.
Ik moet nog eens beginnen aan de demper van mijn vork. Of het binnenwerk van de achterdemper. Daar heb ik tot op heden nog niet aan geknutseld.VIC_TOR schreef op woensdag 5 december 2018 @ 15:35:
[...]
ik denk dat ik die ook maar eens ga kopen om te beginnen. ben een beetje door mijn projecten heen (nieuwe fiets net klaar) en moet toch wat nieuws bedenken om de rest van de winter te overbruggen.
lijkt me zo tof om zelf wielen te kunnen bouwen, dat is het enige wat ik zelf niet kan.
RdhF is wel een andere orde dan de Drenthe 200. In Drenthe is het vlak, dus als je er doorheen zit, kun je nog op je tandvlees door blijven fietsen. Als je bij RdhF voor de laatste klim erdoorheen zit kun je lopen. En dan duurt zo'n klim langwisselwerking schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 12:55:
Hangt er waarschijnlijk ook vanaf hoe hard je wil rijden. Ik heb vorig jaar als voorbereiding van de Drenthe 200 ook weinig duurkilometers gemaakt. Ik geloof dat ik in de maanden voorafgaand iets van 2x een ATB rit gemaakt van 50km, een racefiets rit van 135km en daarnaast het gebruikelijk woon-werk verkeer (gemiddeld 2x per week (20km enkele reis)). Uiteindelijk heb ik 14 uur gedaan over die 200km (incl. pauzes) en dat was goed te doen, ook al was het wel een zware editie.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Mooie quote uit de intro:VIC_TOR schreef op woensdag 5 december 2018 @ 15:35:
[...]
ik denk dat ik die ook maar eens ga kopen om te beginnen. ben een beetje door mijn projecten heen (nieuwe fiets net klaar) en moet toch wat nieuws bedenken om de rest van de winter te overbruggen.
Ofwel het is geen kunstvorm, maar gewoon secuur de stappen volgen en blijven controleren, dan moet het goedkomen.Building wheels is not difficult and there’s certainly no artistic interpretation. Building wheels is a standard mechanical procedure of assembling and tightening spokes in the correct sequence and if you follow the procedure you’ll get a perfect wheel. Building a wheel does though require patience and attention to detail if you want to build a pair of top quality wheels that will certainly be as good as and more likely better than anything you can purchase.
Van Sint de eerste hulpmiddelen gekregen, dus we kunnen weer verder met uitzoeken van onderdelen, ben nog steeds niet echt uit over de interne breedte... We hebben het maar over een paar mm, maar voor mijn gevoel is 26 net niet genoeg en 30 misschien toch net teveel (voor 2.25" xc, waarschijnlijk de nieuwe racing Ray/Ralph combi).
[ Voor 13% gewijzigd door Prulleman op 05-12-2018 22:10 ]
Wanneer je enkel 2.25 gaat rijden zou ik denk ik voor de arch mk3 velgen gaan. Wil je in de toekomst ook eens breder gaan, voor bijvoorbeeld meer in de Alpen, dan toch de 30mm. Daar vallen 2.35-2.5 banden toch zeker wat beter op.
Ongetwijfeld, maar het is sowieso appels en peren vergelijken. Voor de een zal RdhF zwaarder zijn en voor de ander de Drenthe 200.zonoskar schreef op woensdag 5 december 2018 @ 17:49:
[...]
RdhF is wel een andere orde dan de Drenthe 200. In Drenthe is het vlak, dus als je er doorheen zit, kun je nog op je tandvlees door blijven fietsen. Als je bij RdhF voor de laatste klim erdoorheen zit kun je lopen. En dan duurt zo'n klim lang(kan ik vertellen uit ervaring).
Het hangt volgens mij ook af wat voor soort fietser je bent. Voor sommigen is klimmen überhaupt een probleem (gelukkig hoor ik niet in die categorie).
Ja.. zit ook nog wat verder te kijken naar chinees carbon, daar heb je wat meer keus is breedtes, 28 mm bv zou wel een mooie tussenmaat zijn. Iemand ervaring met bv nextie of light bycycle?ElmarJ16 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:03:
Wanneer je enkel 2.25 gaat rijden zou ik denk ik voor de arch mk3 velgen gaan. Wil je in de toekomst ook eens breder gaan, voor bijvoorbeeld meer in de Alpen, dan toch de 30mm. Daar vallen 2.35-2.5 banden toch zeker wat beter op.
Iemand wel eens wat besteld bij bikester? Heb met black friday nieuwe mtb besteld maar nog niet binnen. Zou 2-3 dagen zijn. Ze zeggen vertraging door vele bestellingen maar reageren slecht of niet op mail of telefonisch contact.
Ja regelmatig (morgen komt er nog weer een pakketje binnen als het goed is ). Ze zitten in Duitsland en daardoor duurt het soms wat langer. Kan wel een week duren maar ik heb altijd netjes mijn bestellingen binnengekregen.nickdew schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:52:
Iemand wel eens wat besteld bij bikester? Heb met black friday nieuwe mtb besteld maar nog niet binnen. Zou 2-3 dagen zijn. Ze zeggen vertraging door vele bestellingen maar reageren slecht of niet op mail of telefonisch contact.
Voor onderdelen regelmatig ja, een keer per kwartaal ofzo. Altijd 2-3 dagen levertijd, maar nooit echt iets gehad wat terug moest of speciaal behandeld moest.nickdew schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:52:
ja was te enthousiast, dat heb ik inderdaad ook nog niet gedaan.Ruud schreef op woensdag 5 december 2018 @ 17:42:
[...]
Ik moet nog eens beginnen aan de demper van mijn vork. Of het binnenwerk van de achterdemper. Daar heb ik tot op heden nog niet aan geknutseld.
wel eens wat oudere vorken uit elkaar gehaald en weer in elkaar om te kijken, maar beter werd het er niet van.
Zaterdag tussen de buien door even een rondje gemaakt. Het viel me op dat het ondanks de buien hier nog steeds kurkdroog is in het bos. (zuidoost Brabant)
Ben benieuwd wat de regen van gisteren en vandaag nog doet. Hier werd het wel echt tijd dat er eens flink wat regen ging vallen. Hopelijk wordt het nu wat kouder en krijgen we weer mooie harde paden.
Ben benieuwd wat de regen van gisteren en vandaag nog doet. Hier werd het wel echt tijd dat er eens flink wat regen ging vallen. Hopelijk wordt het nu wat kouder en krijgen we weer mooie harde paden.
Het stond afgelopen zaterdag op Amerongen in elk geval al vol met plassen op de lager gelegen punten.
Hopelijk droogt het wat op de komende dagen op Amerongen en omgeving.
We gaan zondag meerdere UHR-routes aan elkaar koppelen en 150 km MTB’en. Bij zonsopkomst de deur uit en bij zonsondergang weer terug
We gaan zondag meerdere UHR-routes aan elkaar koppelen en 150 km MTB’en. Bij zonsopkomst de deur uit en bij zonsondergang weer terug
Zo hele discussie gehad over het wel/niet upgrade van een 5 jaar oude instap (alu) fiets van 800 euro (nieuw destijds) om als winterfiets te gaan gebruiken. Toch maar besloten om een nieuwe (fully) erbij te gaan nemen.
Aangezien ik zeer tevreden ben over BMC (maar niet weer 3899 euro ga neertellen voor een fiets) toch eens gekeken bij Canyon (waar mijn straatfiets vandaan komt) en interesse in de Neuron of de Lux. Goede keuze of zijn er vergelijkbare modellen? Budget is rond de 2500 euro maar rekbaar naar boven of beneden wanneer de juiste argumenten op tafel komen. Carbon (deels) frame is een eis.
Aangezien ik zeer tevreden ben over BMC (maar niet weer 3899 euro ga neertellen voor een fiets) toch eens gekeken bij Canyon (waar mijn straatfiets vandaan komt) en interesse in de Neuron of de Lux. Goede keuze of zijn er vergelijkbare modellen? Budget is rond de 2500 euro maar rekbaar naar boven of beneden wanneer de juiste argumenten op tafel komen. Carbon (deels) frame is een eis.
Waarom perse carbon? Voor dat geld heb je waarschijnlijk een completere alu fiets.
Canyon is niks mis mee, maar de belangrijkste vraag, waar ga je de fiets inzetten? Moet het een pure xc fiets zijn of war meer enduro?
Canyon is niks mis mee, maar de belangrijkste vraag, waar ga je de fiets inzetten? Moet het een pure xc fiets zijn of war meer enduro?
Nieuwe 2019 Neuron CF 8.0 zou ik zeker overwegen. Carbon, redelijke afmontage (inclusief dropperpost) 130mm voor en achter, fijne allround geometrie.
Lijkt mij min of meer de perfecte MTB voor nu.
Lijkt mij min of meer de perfecte MTB voor nu.
Die is bij mij ook de lux gepasseerd en staat bovenaan de lijst 😍Sjoewe schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 07:46:
Nieuwe 2019 Neuron CF 8.0 zou ik zeker overwegen. Carbon, redelijke afmontage (inclusief dropperpost) 130mm voor en achter, fijne allround geometrie.
Lijkt mij mij of meer de perfecte MTB voor nu.
En volledig terecht. Ik vind het de ideale trail bike, met name voor in Nederland. Deze is iets meer XC dan all-mountain gericht en kan denk ik het nog steeds erg vlot doen op de nederlandse paadjes. Uitstapjes naar de Alpen zal deze ook goed bevallen en ik denk dat zelfs een incidenteel bikepark bezoekje ook nog wel moet lukken.
Let wel even op als je hiervoor gaat. Die BMC kan hierna wel gewoon de deur uit
.
Let wel even op als je hiervoor gaat. Die BMC kan hierna wel gewoon de deur uit

Als ik de review van de Neuron op pinkbike lees kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er veel betere fietsen te krijgen zijn in dat segment. Denk dan vooral aan YT, Transition in hetzelfde prijs segment. En Yeti, Rocky mountain, Sant Cruz, etc in het hogere segment.
Als ik diezelfde review lees dan lees ik dat het gewoon een hele degelijke fiets is. Nee het is geen echte afdaler, zoals de spectral en ook geen echte klimmer zoals de Lux. Hij valt hier precies tussenin en ik denk dat voor 90% van de rijders de Neuron voldoende is. Helemaal wanneer je de fiets voornamelijk in Nederland gebruikt en af en toe uitstapjes naar het buitenland. Een echte ''allrounder'' dus. Hij gaat nergens in uitblinken, iets wat je uit de PB review haalt, maar presteert echt wel goed voor de doorsnee trails.
Vooral qua prijs/kwaliteit is canyon niet hierin te evenaren. Niet door YT en al helemaal niet door Transition. Het enige wat canon imo te wijten valt is dat ze geen high-end alu model hebben. Ik had toch graag er 1 gezien met bijvoorbeeld een Fox 34 Performance of Pike RCT3 vork met een alu frame icm met bijvoorbeeld Sram Guide RS/Magura MT5 remmen.
Vooral qua prijs/kwaliteit is canyon niet hierin te evenaren. Niet door YT en al helemaal niet door Transition. Het enige wat canon imo te wijten valt is dat ze geen high-end alu model hebben. Ik had toch graag er 1 gezien met bijvoorbeeld een Fox 34 Performance of Pike RCT3 vork met een alu frame icm met bijvoorbeeld Sram Guide RS/Magura MT5 remmen.
Jack of all trades, master of none. Je (ik) wilt toch een fiets die uitblinkt in de discipline die je het leukst vindt? En als ik dan lees: "I wasn't blown away by the bike's ability to corner. It did a decent job, but wasn't overly quick when it got tight." dat is wel een deel van het fietsen wat ik het leukst vindt, dus een fiets die daar niet in uitblinkt zou ik al niet hoeven. En dan nog over het klimmen: "Nothing stood out and really wowed me, but there was nothing that detracted from the experience either." En dit was nog maar een first ride, uit mijn eigen ervaring kan ik zeggen dat het dan nooit wat wordt. Alle fietsen die ik gehad heb waarvan ik niet meteen een wow gevoel had, zijn de fietsen die ik na een jaar (of eerder) weg heb gedaan. Alle fietsen die ik meerdere jaren heb gereden, hadden vanaf de eerste rit meteen een wow effect. De pinkbike reviewer heeft dat niet. Gelukkig mag je een Canyon 30 dagen uittesten, ik weet alleen niet wat de voorwaarden zijn als je niet tevreden bent met de fiets.
Wat ik moet vinden van al die gebroken Canyon frames op internet weet ik nog niet.
/edit: als je dan de first ride van de Yeti SB5.5 leest, daar druipt het enthousiasme vanaf. Dat is heel anders in die van de Canyon. Toegegeven, de Yeti is 2x zo duur als de Canyon, en dan krijg je nog mindere onderdelen ook. Maar die mindere onderdelen doen niets af aan de rijkwaliteiten van de fiets. Je moet wel 2x zo lang sparen, maar wil je nou op een generieke fiets ronde rijden, of een superman fiets? Wat heb je aan prijs/kwaliteit als je met tegenzin op de fiets stapt?
Wat ik moet vinden van al die gebroken Canyon frames op internet weet ik nog niet.
/edit: als je dan de first ride van de Yeti SB5.5 leest, daar druipt het enthousiasme vanaf. Dat is heel anders in die van de Canyon. Toegegeven, de Yeti is 2x zo duur als de Canyon, en dan krijg je nog mindere onderdelen ook. Maar die mindere onderdelen doen niets af aan de rijkwaliteiten van de fiets. Je moet wel 2x zo lang sparen, maar wil je nou op een generieke fiets ronde rijden, of een superman fiets? Wat heb je aan prijs/kwaliteit als je met tegenzin op de fiets stapt?
[ Voor 22% gewijzigd door zonoskar op 11-12-2018 14:37 ]
Vandaar mijn vraag, waar ga je de fiets inzetten 
En je kan een 2x zo dure fiets natuurlijk nooit vergelijken, dat kan gewoon niet, ongeacht het beoogde gebruik (allround of specifiek)
Verder is specifiek niet altijd beter, soms is allround juist het beste. In dit geval weet ik het niet, maar er staat al een snelle xc hardtail in de schuur dus mag de fully wellicht wat ruiger..?
En je kan een 2x zo dure fiets natuurlijk nooit vergelijken, dat kan gewoon niet, ongeacht het beoogde gebruik (allround of specifiek)
Verder is specifiek niet altijd beter, soms is allround juist het beste. In dit geval weet ik het niet, maar er staat al een snelle xc hardtail in de schuur dus mag de fully wellicht wat ruiger..?
[ Voor 40% gewijzigd door Prulleman op 11-12-2018 15:43 ]
@Typhone waarom neem je er een fully bij? Blijkbaar heb je al een BMC waar je tevreden over bent.
@zonoskar ik kan mij niet voorstellen dat je überhaupt met tegenzin op een fiets stapt (even los van echte barrels). En in het voorbeeld van die Canyon al helemaal niet. Het is uiteindelijk maar gereedschap.
@zonoskar ik kan mij niet voorstellen dat je überhaupt met tegenzin op een fiets stapt (even los van echte barrels). En in het voorbeeld van die Canyon al helemaal niet. Het is uiteindelijk maar gereedschap.
Ik heb een Turner gehad waar ik liever niet mee reed, dat ding ging de bocht nog niet om al had je het graag maar was omlaag toch heel erg nerveus en bij het klimmen had ik constant last van chainpull. En ja, dat was een hele dure fiets. Ook mijn eerste Specialized Enduro was een flop, daar reed ik ook met tegenzin op. En ik dacht dat mijn Ventana El Rey fijn fietste totdat ik op de Rocky Mountain Element 29er reed. De Ventana stond een maand later te koop, ook al was dit mijn mooiste fiets tot dan toe denk ik. Ik heb daarna nog meer fietsen proef gereden, maar de RM is gebleven, al heb ik nog niet op de Yeti gereden, dan ben ik bang dat mijn huidige Enduro ook het veld moet ruimenwisselwerking schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 15:45:

/edit:
Waarom zou dat niet kunnen? Een goedkope fiets kan geen goede geometrie of veerconcept hebben? Of bedoel je dat in goedkope fietsen weinig research zit en ze gewoon de geometrie en veerconcept van anderen afkijken?Prulleman schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 15:30:
[ Voor 21% gewijzigd door zonoskar op 11-12-2018 15:58 ]
Tja nu ga je ook een allround fiets met zo'n enduro bak van een yeti vergelijken, prijsverschil daargelaten. Ja dan ga ik dus ook even heel snel roepen dat die Canyon helemaal niets is omdat mijn Norco toch echt een stuk sneller en beter afdaalt dan die canyon. Klimt wel eens waar niet zo goed, maar gezien de travel heb je daar maar weinig last van.zonoskar schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 14:16:
/edit: als je dan de first ride van de Yeti SB5.5 leest, daar druipt het enthousiasme vanaf. Dat is heel anders in die van de Canyon.
Laten we dan het ook niet hebben over het feit dat we hier over een amerikaanse review praten. Als er iets is dat die amerikanen hebben is het wel patriottisme. Niet slecht bedoeld, maar voor die amerikanen is alles wat uit Amerika komt ALTIJD helemaal geweldig en wat er over de zee komt is gewoon goed. Ik weet zeker dat wanneer je een amerikaanse reviews naast de duitse reviews legt dat die duitsers de canyon toch echt een stuk beter zullen omschrijven.
Neemt niet weg dat ik het wel met je eens bent dat je toch liever een bike wilt hebben waar je een warm gevoel over krijgt. Jij en ik willen dat, maar als ik zie wat er doorgaans op de trails rijd zijn dit gewoon de standaard cube's en canyons. En die mensen hebben er echt geen minder plezier door. Daarnaast zit men gewoon met een budget en dan weet Canyon wel gewoon een gat in de markt te slaan met goede mountainbikes voor weinig geld. Dat ze niks speciaals hebben klopt, maar iemand die een Canyon snapt dat natuurlijk ook wel.
Omdat bij dit soort prijsverschillen de componenten ook een enorme rol gaan spelen, zoals de wielen, vork, dempers, maar ook het totaal gewicht. Dit is allemaal van invloed op het rijgedrag. Uiteraard naast veer design en geo, wat makkelijk afgekeken kan worden en dus niet perse duur hoeft te zijn, maar als dat beide gelijk is dan zal een fiets van 5000 toch echt wel heel anders aan (kunnen) voelen dan een fiets van 2500, dat is echt wel een groot verschilzonoskar schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 15:53:
[...]
Waarom zou dat niet kunnen? Een goedkope fiets kan geen goede geometrie of veerconcept hebben? Of bedoel je dat in goedkope fietsen weinig research zit en ze gewoon de geometrie en veerconcept van anderen afkijken?
Ik heb een Cube Reaction Pro, oftewel bij uitstek een 13 in een dozijn fiets. Natuurlijk zou ik ook wel een andere fiets willen, maar ik heb mijn aankoop heel praktisch benaderd. Eerst budget vastgesteld (of laten vaststellen door de wederhelftElmarJ16 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 15:59:
[...]
...
Neemt niet weg dat ik het wel met je eens bent dat je toch liever een bike wilt hebben waar je een warm gevoel over krijgt. Jij en ik willen dat, maar als ik zie wat er doorgaans op de trails rijd zijn dit gewoon de standaard cube's en canyons. En die mensen hebben er echt geen minder plezier door. Daarnaast zit men gewoon met een budget en dan weet Canyon wel gewoon een gat in de markt te slaan met goede mountainbikes voor weinig geld. Dat ze niks speciaals hebben klopt, maar iemand die een Canyon snapt dat natuurlijk ook wel.
Precies, en laten we eerlijk zijn.. voor 2500 kan je heel wat kopen, maar nogmaals, in die prijsklasse zou ik niet per definitie voor carbon gaan, bij Canyon heb je vrij veel opties in cf en al, en kan je mooi vergelijken.
Je kan wel denken ik koop een carbon en alle componenten upgrade ik ooit later, maar als de alu versie al betere wielen, vork en demper heeft voor dezelfde prijs (heb ze niet in detail vergeleken, dus dit is geen feit) dan moet je behoorlijk investeren om de carbon fiets beter te krijgen dan de alu. Dan is het wat meer dan een keer een schakelgroep vervangen als die versleten is
Je kan wel denken ik koop een carbon en alle componenten upgrade ik ooit later, maar als de alu versie al betere wielen, vork en demper heeft voor dezelfde prijs (heb ze niet in detail vergeleken, dus dit is geen feit) dan moet je behoorlijk investeren om de carbon fiets beter te krijgen dan de alu. Dan is het wat meer dan een keer een schakelgroep vervangen als die versleten is
Helemaal met @Prulleman eens. Ik heb ze toevallig dan wel bekeken en in dit geval is de CF uitvoering toch wel beter. Vork en demper zijn wel hetzelfde, maar aandrijving, wielen en remmen zijn beter op de CF uitvoering. Daarnaast, en misschien wel het belangrijkst, heeft de alu versie nog het oude veersysteem en enkel de CF versie het nieuwe veersysteem met horizontale demper.
In dat geval zou ik inderdaad de alu neuron ook laten liggen, het was me alleen opgevallen dat er geen AL 8.0 was, maar die is wellicht al uitgefaseerd. De AL 9.0 was wel in de aanbieding..
Ik vind die nieuwe Neuron gewoon een mooi voorbeeld van een "realistische" fiets in een markt waar momenteel bijna iedere fabrikant overtuigd lijkt dat de gemiddelde consument zonder knipperen 5k aan en fiets uitgeeft en zich vervolgens iedere week 15x van een World Cup parcours naar beneden wil storten.
[ Voor 13% gewijzigd door Sjoewe op 11-12-2018 18:08 ]
Carbon bevalt me nu erg goed en een alu frame heb ik ooit kapot gehad in de tijd dat ik nog niet kon spreken over snel fietsen waardoor ik daar soms wat vraagtekens bij plaats.Prulleman schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 07:19:
Waarom perse carbon? Voor dat geld heb je waarschijnlijk een completere alu fiets.
Enduro absoluut niet de insteek en gewoon een fiets voor de Brabantse routes. Wellicht gaat hij eens mee op vakantie (Ardennen bijv) maar dat is vooralsnog van latere zorg en niet actueel.
Ik reageer nog even uitgebreider later aan allen maar let op: het is de bedoeling dat dit een winterfiets wordt. Ik heb laatst keer panne gehad met wat spaken en dat was meteen 1,5 week fiets weg wat ik daarna merk aangezien ik voor het werk regelmatig in Duitsland zit. De BMC vervangen is eigenlijk niet de bedoeling
[ Voor 18% gewijzigd door Typhone op 11-12-2018 18:51 ]
Idd voor mij ook de reden om in 2017 een Neuron te kopen. Betere prijs/kwaliteit is er volgens mij bijna niet. Misschien niet een fiets die ergens in uitblinkt, maar zeker vlot op Nederlandse routes en bruikbaar in Winterberg en op de Motarone (bergje in Italië).Sjoewe schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 18:07:
Ik vind die nieuwe Neuron gewoon een mooi voorbeeld van een "realistische" fiets in een markt waar momenteel bijna iedere fabrikant overtuigd lijkt dat de gemiddelde consument zonder knipperen 5k aan en fiets uitgeeft en zich vervolgens iedere week 15x van een World Cup parcours naar beneden wil storten.
Ik kwam van een 26inch <10kg hardtail, maar met de Neuron ondertussen wel alle pr's van destijds verbroken (uitgezonderd een klimmetje hier en daar).
Nu als winterproject overigens wel een andere klasse fiets aan het opbouwen, een Liteville Mk9.
Kan niet wachten om hem te vergelijken.
Als winterfiets zou ik de neuron niet aanbevelen. Maar als je tevreden bent over de BMC, waarom dan een fully voor in de winter? Wellicht een idee om eens naar iets exotischer te gaan kijken in de vorm van staal en wellicht wat meer travel aan de voorkant (denk aan 120 a 130mm)? Als je er geen haast bij hebt kan je langere tijd naar koopjes gaan zoeken en een eigen fiets in elkaar (laten) zetten.Typhone schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 18:48:
[...]
Enduro absoluut niet de insteek en gewoon een fiets voor de Brabantse routes. Wellicht gaat hij eens mee op vakantie (Ardennen bijv) maar dat is vooralsnog van latere zorg en niet actueel.
Ik reageer nog even uitgebreider later aan allen maar let op: het is de bedoeling dat dit een winterfiets wordt. Ik heb laatst keer panne gehad met wat spaken en dat was meteen 1,5 week fiets weg wat ik daarna merk aangezien ik voor het werk regelmatig in Duitsland zit. De BMC vervangen is eigenlijk niet de bedoeling.
Ik weet ook niet of een fully nou persé de ideale winterfiets is als je er een specifiek daarvoor wil aanschaffen.
Over het algemeen gaan de lagers van de gemiddelde linkage niet echt super lekker op nat/vies en het laten vervangen daarvan is een prijzig geintje. Als ik iets speciaal voor de natte vieze maanden zou kopen, dan zou ik zelf eerder een 27.5+ hardtail nemen. (Big Honzo, of een Nukeproof Scout 275 dat werk) Lekker dikke banden eronder, en je bent de koning te rijk door alle bagger en sneeuw.
Over het algemeen gaan de lagers van de gemiddelde linkage niet echt super lekker op nat/vies en het laten vervangen daarvan is een prijzig geintje. Als ik iets speciaal voor de natte vieze maanden zou kopen, dan zou ik zelf eerder een 27.5+ hardtail nemen. (Big Honzo, of een Nukeproof Scout 275 dat werk) Lekker dikke banden eronder, en je bent de koning te rijk door alle bagger en sneeuw.
Goedemorgen, excuses voor de wat verlate reacties van mijn kant, ook aan anderen die gereageerd hebben, maar vlieg momenteel even heel Duitsland door i.v.m. meetings bij verschillende bedrijven. De fully werd aangeraden door een bekende (die zeer veelvuldig fietst). Dat was niet per se bittere noodzaak (noch heb ik ooit op een fully gereden) dus als dat geen optie is dan laat ik die links liggen. Eventueel kan aluminium dan ook :wel mits het maar qua groepen en onderdelen on par is met mijn huidige BMC.wisselwerking schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 15:45:
@Typhone waarom neem je er een fully bij? Blijkbaar heb je al een BMC waar je tevreden over bent.
De énige echte reden is dat de fiets meer gaat slijten en lijden in de winter en ik het niet wil hebben dat in geval van problemen ik meteen overgeleverd ben aan de LBS. Technisch heb ik weinig verstand en niet alle tools in huis om met de fietsen te gaan rommelen (vraag me alles van BMW's maar niet van MTB's) en ik vind het belangrijk om niet halfbakken te gaan fietsen. Vandaar dat ik dan liever opteer voor:
1x zomerfiets
1x winterfiets
1x straatfiets
Budget is rekbaar naar boven en naar onderen (fit zijn vind ik belangrijk ook vanwege mijn werk waarbij ik veel reis en zittend werk heb) dus daar mag niks tussenkomen. Dat is dé belangrijkste reden voor de aanschaf van de nieuwe fiets, meer zit er niet achter. Wellicht voor sommigen moeilijk te begrijpen of te snappen maar voor mij werkt dit goed.
Eens, en dan los van prijs/kwaliteit. Een fiets waar je met tegenzin opstapt is geen goede fiets voor je. Dat heb ik meermaals wel meegemaaktzonoskar schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 14:16:
Wat heb je aan prijs/kwaliteit als je met tegenzin op de fiets stapt?
Je kunt dan tegen jezelf blijven zeggen dat het echt wel een fijne fiets is en upgrades uit blijven voeren maar vroeg of laat gaat ie toch haast ongebruikt de deur uit
Daarom heb ik nog steeds mijn racefiets van inmiddels 8 jaar oud en nu nog maar 1 MTB. Alles wat er in de tussentijd bij is gekomen is ook weer verdwenen.
Maar wat ik ook lees is dat je in de 2500 euro-range veel keuze kunt hebben in fullies. Daar ben ik het niet mee eens. Als je gewoon een knap afgemonteerde fiets wilt ontkom je niet aan de prijsvechters/internetmerken. Ga je kijken naar andere merken dan zit er een premium op van minimaal 500/1000 euro. (Adviesprijs) Voor wat eigenlijk?
Wat ik altijd zo kut vind aan Canyon is dat ik de kleurstelling van de dames MTB's vaak mooier vindt dan die van de mannen!

Zelf al 3 jaar tevreden met mijn Canyon Grand Canyon 8.0.
Niks deftigs aan, maar gewoon een goed werkpaard.

Zelf al 3 jaar tevreden met mijn Canyon Grand Canyon 8.0.
Niks deftigs aan, maar gewoon een goed werkpaard.
Guys, Ik heb sinds een maand een mountainbike en ben druk bezig deze aan te passen
naar mijn persoonlijke voorkeur, maar ik loop nu tegen pijntjes aan waar ik mee in de maag zit.
Mijn racefiets is na een bikefit perfect afgesteld waardoor ik lange afstanden kan fietsen zonder
ergens last van te hebben, maar na een 30km (woon-werk) asfalt rit op mijn mountainbike krijg ik pijn in mijn polsen, knieen, en lies.
Nu mijn vraag, kan ik de bikefit waardes van mijn racefiets deels gebruiken op de mountainbike?
En zo ja, welke?
De houding op de mountainbike is natuurlijk heel anders en zo ook de pedalen (Keo look <-> SPD).
Bovendien moet mijn lichaam volgens mij ook wennen aan deze manier van fietsen.
Wat ik wil proberen:
- zadelpijn : mijn racefiets zadel uitproberen
- kniepijn : schoenplaatjes verschuiven / normale pedalen monteren
- pijn in polsen: ander grips monteren met kortere stuurpen.
Ik hoop mijn fiets gereed te hebben voor dat ik een middagje ga trailfietsen.
naar mijn persoonlijke voorkeur, maar ik loop nu tegen pijntjes aan waar ik mee in de maag zit.
Mijn racefiets is na een bikefit perfect afgesteld waardoor ik lange afstanden kan fietsen zonder
ergens last van te hebben, maar na een 30km (woon-werk) asfalt rit op mijn mountainbike krijg ik pijn in mijn polsen, knieen, en lies.
Nu mijn vraag, kan ik de bikefit waardes van mijn racefiets deels gebruiken op de mountainbike?
En zo ja, welke?
De houding op de mountainbike is natuurlijk heel anders en zo ook de pedalen (Keo look <-> SPD).
Bovendien moet mijn lichaam volgens mij ook wennen aan deze manier van fietsen.
Wat ik wil proberen:
- zadelpijn : mijn racefiets zadel uitproberen
- kniepijn : schoenplaatjes verschuiven / normale pedalen monteren
- pijn in polsen: ander grips monteren met kortere stuurpen.
Ik hoop mijn fiets gereed te hebben voor dat ik een middagje ga trailfietsen.
Zondag gaan we een flinke tocht over de UHR maken. Doel is 150 km. Wordt dus stevig aanpoten... maar zin in!
Ter voorbereiding bezig met kijken waar we kunnen lunchen en onze fiets dus ook veilig kan staan. Kan dat bij 't Jagershuys aan de MTB route Zeist? Of iemand ervaring met lunchplekken langs de UHR-routes Zeist/Austerlitz/Lage-Hooge Vuursche? Dat de fietsen dus veilig kunnen staan en wij kunnen lunchen. We hebben nl geen slot oid mee... iemand ervaringen of tips?
Ter voorbereiding bezig met kijken waar we kunnen lunchen en onze fiets dus ook veilig kan staan. Kan dat bij 't Jagershuys aan de MTB route Zeist? Of iemand ervaring met lunchplekken langs de UHR-routes Zeist/Austerlitz/Lage-Hooge Vuursche? Dat de fietsen dus veilig kunnen staan en wij kunnen lunchen. We hebben nl geen slot oid mee... iemand ervaringen of tips?
Theehuis langs lage huursche. Dan kan je je fiets tegen het raam zetten en in de haten houden
Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic