If you can see, look. If you can look, observe
Op bepaalde plaatsen hardgevroren, iets verder dan weer niet. Was constant aanpassen
Als degene op de single-speed CX de snelste is van de groep dan weet je het wel.
Dan moet je een paar km verder. Holten en Hellendoorn hebben die wortels wel. Vandaag Holten maar weer eens gedaan. Helaas wat te weinig ontbeten en merkte dat ik wat energie miste, maar het was verder prima te doen. Route lag er goed bij.Sjoewe schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 15:50:
Vandaag voor het eerst in Rijssen geweest. Op zich leuk rondje qua draaien en keren, maar jemig de pemig, er mogen op zich best een paar hobbels/boomwortels/drops in een route zitten, wat een biljartlaken...
Als degene op de single-speed CX de snelste is van de groep dan weet je het wel.
Ben benieuwd hoe dit gaat met het sneeuwlaagje wat er ligtGalois schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 18:01:
Zondag gaan we een flinke tocht over de UHR maken. Doel is 150 km. Wordt dus stevig aanpoten... maar zin in!
Ter voorbereiding bezig met kijken waar we kunnen lunchen en onze fiets dus ook veilig kan staan. Kan dat bij 't Jagershuys aan de MTB route Zeist? Of iemand ervaring met lunchplekken langs de UHR-routes Zeist/Austerlitz/Lage-Hooge Vuursche? Dat de fietsen dus veilig kunnen staan en wij kunnen lunchen. We hebben nl geen slot oid mee... iemand ervaringen of tips?
Vandaag helaas geen tijd om te fietsen. Jammer, wel erg leuk met de sneeuw.
We hebben de tocht ingekort naar 107 km. Was toch wat te koud en ook de snelheid moest wat omlaag vanwege de sneeuw. Er lag overigens behoorlijk wat sneeuw! Gedurende de dag werd de route wel steeds modderiger... in de ochtend was het heerlijk fietsen. Maar wederom genoten!Martin Sturm schreef op zondag 16 december 2018 @ 11:54:
[...]
Ben benieuwd hoe dit gaat met het sneeuwlaagje wat er ligt
(en dank aan @Roozzz, fietsenstalling in Buiten in de Kuil is super geregeld (zelfs met camera-bewaking!).
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Flink stukje fietsen met dit weerGalois schreef op zondag 16 december 2018 @ 17:43:
[...]
We hebben de tocht ingekort naar 107 km. Was toch wat te koud en ook de snelheid moest wat omlaag vanwege de sneeuw. Er lag overigens behoorlijk wat sneeuw! Gedurende de dag werd de route wel steeds modderiger... in de ochtend was het heerlijk fietsen. Maar wederom genoten!
(en dank aan @Roozzz, fietsenstalling in Buiten in de Kuil is super geregeld (zelfs met camera-bewaking!).
En bij Buiten in de Kuil staan inderdaad slimme jongens achter de bar. Kleine moeite, groot plezier!
If you can see, look. If you can look, observe
Nu mijn vraag: hoe blijven jullie in godsnaam warm bij winterse (<12 graden) omstandigheden? Heel even stoppen vind ik al erg onprettig ondanks dat ik vaak een thermoshirt draag. Ik ben geen koukleum overigens. Maar stoppen voor bijvoorbeeld koffie of iets dergelijks zou ik zo'n beetje nooit in mijn hoofd halen als ik nog meer dan 15km terug moet knallen.
Jullie merken al: ik ben een solo rijder pur sang
Ik stop 1, 2, 3 minuten om even te eten. Met losse handen rijden lukt mij niet als ik aan het MTB'en benTyphone schreef op woensdag 19 december 2018 @ 09:30:
Even een vraag in het algemeen aan de langere afstandsrijders. Stoppen jullie ooit? En hoe lang? Ik rij de 60-65km aan één ruk door (voel dan mijn rug vaak wel want veel komt het niet voor) maar ik zie veel anderen soms uitgebreid stoppen.
Nu mijn vraag: hoe blijven jullie in godsnaam warm bij winterse (<12 graden) omstandigheden? Heel even stoppen vind ik al erg onprettig ondanks dat ik vaak een thermoshirt draag. Ik ben geen koukleum overigens. Maar stoppen voor bijvoorbeeld koffie of iets dergelijks zou ik zo'n beetje nooit in mijn hoofd halen als ik nog meer dan 15km terug moet knallen.
Jullie merken al: ik ben een solo rijder pur sang
Heb je vaker last van je rug? Ook als je niet op de fiets zit?
En hoe ik warm blijf? Buiten de standaard thermo-spullen? Gewoon goede sokken in mijn FiveTen-schoenen, goede handschoenen (zo dun als mogelijk), dunne beenstukken en een windstopper voor het bovenlichaam.
Of gewoon harder fietsen
Verder heb ik wintersokken van Endura, die goed bevallen, extra wollen teen stukje, als het nog kouder is gewone sokken met grip grab neopreen overschoenen, en bij <0 beide. Ook winter handschoenen van grib grab, maar deze zijn voor 8+ eigenlijk te warm, en mijn zomer handschoenen zijn daar weer te koud voor, dus zoek nog iets voor er tussen in..
Voor mij beginnen winterse omstandigheden < 5 graden, of zelfs nog kouder. Ik ben gelukkig niet zo snel koud. Vaak een kwestie van harder doorfietsen. Afgelopen zaterdag met de nightride was het gedeelte op de route van Gieten wat rustiger rijden (ik fietste met een groep en in het kader van samen uit, samen thuis had ik mijn snelheid aangepast). Door dat rustige rijden merkte ik dat ik wat koud aan het worden was. Daarom heb ik de (solo) terugweg het tempo omhoog gegooid en toen was ik zo weer warm.
Ik had afgelopen zaterdag (geloof temperatuur onder vriespunt en een pittige wind waardoor de gevoelstemperatuur nog wat lager was) het volgende aan:
- lange broek;
- armstukken;
- thermoshirt;
- zomershirt;
- langshirt (zonder windstopper);
- helmmuts,
en dat was voor mij prima te doen. Maar dat zal van persoon tot persoon verschillen.
Als tussen-in-handschoen ben ik erg blij met de ROCDAY Element. Maar de temperatuur van handen en voeten is heel erg persoonlijk.
https://www.rocday.com/?page=20&lang=1&prod=111
zomer handschoenen zijn endura: https://www.endurasport.com/product/singletrack-glove-e1168/ deze bevallen in de zomer erg goed, ademen goed en zonder padding vind ik erg prettig icm esi chunky grips
winter handschoenen zijn grip grab winsdster: https://www.gripgrab.com/products/windster bij deze vind ik de padding niet zo prettig en ze zijn dus vooral geschikt voor echte kou (in mijn geval)
Nee nooit. Ik word ook alleen maar koud omdat ik mijn bovenlichaam voel zweten (bovenkant rug en borst). Als ik even kort van de MTB afben dan is alles weer in orde eigenlijk (paar minuten) en kan ik weer even volle bak rijden. Datzelfde had ik vroeger aan het begin van het seizoen altijd even maar zodra je vaker gaat rijden is dat meteen weg.Ruud schreef op woensdag 19 december 2018 @ 10:12:
[...]
Ik stop 1, 2, 3 minuten om even te eten. Met losse handen rijden lukt mij niet als ik aan het MTB'en ben
Heb je vaker last van je rug? Ook als je niet op de fiets zit?
En hoe ik warm blijf? Buiten de standaard thermo-spullen? Gewoon goede sokken in mijn FiveTen-schoenen, goede handschoenen (zo dun als mogelijk), dunne beenstukken en een windstopper voor het bovenlichaam.
Of gewoon harder fietsen
Dan zou ik, los van de thermo-vragen toch eens kijken waarom je op de fiets juist wel last krijgt van je rug. Zithouding?Typhone schreef op woensdag 19 december 2018 @ 10:36:
[...]
Nee nooit. Ik word ook alleen maar koud omdat ik mijn bovenlichaam voel zweten (bovenkant rug en borst). Als ik even kort van de MTB afben dan is alles weer in orde eigenlijk (paar minuten) en kan ik weer even volle bak rijden. Datzelfde had ik vroeger aan het begin van het seizoen altijd even maar zodra je vaker gaat rijden is dat meteen weg.
Ik ben nog vergeten te melden dat ik altijd een rugzak bij me heb op de MTB. Dat zal op mijn rug mogelijk iets uitmaken.
Heb je goede ondershirts? Daar zit nogal wat verschil in heb ik gemerkt. @Prulleman gaf een tip voor een merk waar ik ook wel oren naar heb. Maar fietsen doe ik nu toch niet buiten dus wat dat betreft is het een beetje doelloos.
@Prulleman: die ROCDAY's hebben ook geen padding. (gelukkig
ik heb dit shirt besteld: https://www.brynje-shop.c...ermo-shirt-10200300-p6950
(in de super thermo serie is ook een shirt met korte mouwen beschikbaar, of een bv een broek)
Als je kijkt naar de specs zou het een ideaal shirt moeten zijn:

enorme temp range + voor alle intensiteiten geschikt.
voor de volledigheid, ik heb er nog een ervaring mee, maar heb heel veel extreem positieve dingen gelezen, ik ik merkte dat ik zelf bij de wat langere ritten aan het einde af begon te koelen door de hoeveelheid vocht in onderlaag.
De super thermo Brynje shirts lijken magisch droog te blijven, vergelijkbaar met merino, maar dan met een bredere temp range, dus niet zo snel TE warm (denk ik)
anyway, ik ben zelf erg benieuwd naar hoe het in de praktijk is, en zal het zeker posten na mijn eerste ritje (waarschijnlijk dit weekend)
[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 19-12-2018 11:12 ]
Zithouding kan verkeerd zijn maar was zowel bij Canyon als de bikefitting in orde. Alleen mijn ellebogen heb ik op een bepaalde manier staan (recht) maar dat levert nooit last op. Qua thermoshirts heb ik de standaard ondershirts met lange/korte mouwen van Futurumshop.Ruud schreef op woensdag 19 december 2018 @ 10:45:
[...]
Dan zou ik, los van de thermo-vragen toch eens kijken waarom je op de fiets juist wel last krijgt van je rug. Zithouding?
Ik ben nog vergeten te melden dat ik altijd een rugzak bij me heb op de MTB. Dat zal op mijn rug mogelijk iets uitmaken.
Heb je goede ondershirts? Daar zit nogal wat verschil in heb ik gemerkt. @Prulleman gaf een tip voor een merk waar ik ook wel oren naar heb. Maar fietsen doe ik nu toch niet buiten dus wat dat betreft is het een beetje doelloos.
Ik zal die Brynje shirts eens bestellen en testen op een echt koude dag om te zien of dat verschil uitmaakt. Overigens fiets ik altijd met een rugzak als ik ga mountainbiken aangezien daar stuff inzit die ik belangrijk vind/acht.
Heb jij zelf ervaring met hoe je fijn op een fiets zit en je eigen beperkingen daarin? Er wordt zo vaak gedaan alsof een bikefitting wonderen verricht. Maar dat is helemaal niet zo. Je wordt op een fiets gezet in een houding die ongeveer wel zal kloppen voor ongeveer het gros van de mensen.Typhone schreef op woensdag 19 december 2018 @ 12:56:
[...]
Zithouding kan verkeerd zijn maar was zowel bij Canyon als de bikefitting in orde. Alleen mijn ellebogen heb ik op een bepaalde manier staan (recht) maar dat levert nooit last op. Qua thermoshirts heb ik de standaard ondershirts met lange/korte mouwen van Futurumshop.
Ik zal die Brynje shirts eens bestellen en testen op een echt koude dag om te zien of dat verschil uitmaakt. Overigens fiets ik altijd met een rugzak als ik ga mountainbiken aangezien daar stuff inzit die ik belangrijk vind/acht.
En dan vaak nog met een wielrenachtergrond ook.
Daarmee wil ik niet zeggen dat er helemaal geen gedachte of professionaliteit achter zit. Maar de fijnafstelling wordt echt niet gedaan in een uurtje in een kamertje bij een SMC of dealer. En juist die fijnafstelling zorgt ervoor dat jij na 4 uur fluitend afstapt of na 2 uur afstapt met je schouders op slot, een zeurende onderrug of benen die 4 uur lang op de verkeerde manier kracht hebben geleverd.
3 bikefitters = 3 verschillende resultaten.
Dit gezegd hebbende, als ik achter iemand zit op een vlakker stuk (Loonse en Drunense duinen) zie ik ze nooit staan of actief fietsen. Ze zitten bijna altijd op het zadel. En als je dan die onderrug zit bewegen door kleine kuiltjes en glooiingen. Dat moet wel voor pijn zorgen denk ik dan.
Zou zoiets bij jou ook kunnen? Dat je ook op vlakke delen een meer actieve houding aan moet nemen? (Uit het zadel dus en bewegingen van de fiets en je lichaam opvangen met je gewrichten ipv met je rug)
Wellicht toch eens de fiets heel erg goed na gaan lopen om kritisch na te lopen. Mijn specs:
Net onder de 100kg
1.94m
Kickbox lichaam, geen "standaard" MTB/Wielren lichaam
Ik heb stevige bovenbenen en kuiten en absoluut niet zo'n bouw als die veel mountainbikers hebben hehe. Dat komt omdat ik altijd met kickboxen, basketballen etc ben bezig geweest en pas sinds 2 jaar serieus (amateur, solo) met mountainbiken bezig ben. Afgelopen jaar pas helemaal veel sinds ik weer in Nederland werk. Tips zijn dus zeer welkom maar mogen om het topic clean te houden desgewenst ook via DM als dit er niet voor bedoeld is
[ Voor 5% gewijzigd door Typhone op 19-12-2018 14:01 ]
75% vd MTB'ers kan hier iets van lerenTyphone schreef op woensdag 19 december 2018 @ 14:00:
Hmmz je maakt me niet gelukkig maar je zegt wel dingen die de spijker op z'n kop slaan @Ruud. Na 4 uur fluitend afstappen zie ik niet gebeuren, na 2 uur een zeurende onderrug eerder wel. Overigens moet ik wel zeggen dat ik vroeger veel stond en de laatste tijd minder. De gedachte daarachter was dat ik veel mensen (die sneller waren) ook altijd zag blijven zitten dus ging ik er (foutief) van uit dat dat beter was. Bij bulten en heuvels sta ik overigens wel altijd en blijf ik zeer zeker niet zitten.
Wellicht toch eens de fiets heel erg goed na gaan lopen om kritisch na te lopen. Mijn specs:
Net onder de 100kg
1.94m
Kickbox lichaam, geen "standaard" MTB/Wielren lichaam
Ik heb stevige bovenbenen en kuiten en absoluut niet zo'n bouw als die veel mountainbikers hebben hehe. Dat komt omdat ik altijd met kickboxen, basketballen etc ben bezig geweest en pas sinds 2 jaar serieus (amateur, solo) met mountainbiken bezig ben. Afgelopen jaar pas helemaal veel sinds ik weer in Nederland werk. Tips zijn dus zeer welkom maar mogen om het topic clean te houden desgewenst ook via DM als dit er niet voor bedoeld is
Wat ik altijd gemerkt heb (fully en HT) is dat wanneer ik op 'vlakke' paden (kuil(tje) hier en daar) bleef zitten dat mijn fiets het het gewicht van mijn lichaam af moest remmen als het net iets minder glooiend was. En elk kuiltje heeft een bodem en daar krijg je dus gewoon een opdonder.
Dat gewicht kan een HT een beetje op de achterband opvangen en daarna mag je het zelf gaan doen. Maar niet met je knieën, met je rug waarschijnlijk.
Een fully kan het al wat beter maar bij wat grotere 'klappen' krijg je een dweilerig en zeilend gevoel in je fiets. (let op, geen sprongen, je bent niet los van de grond met je wielen, gewoon op de vlakke ondergrond) Ik heb geen idee hoe ik het moet omschrijven....
Maar de demper van je fully is progressief en wordt dus harder. Het afremmen van het gewicht gaat dus sneller en op een gegeven moment mag je het ook af gaan remmen met je lichaam. Wederom niet met je knieën maar met je onderrug.
Ikzelf los het, volgens mij, als volgt op, gewicht iets naar voren plaatsen zodat je jezelf net iets van je zadel kunt optillen door je trapbeweging. Die fiets kan lekker stuiteren en jij kunt klappen die echt doordreunen meteen opvangen met je ellebogen en knieën. (want actieve houding...) Maar die ellebogen zijn nog een leerpuntje als ik het goed las?
1
2
3
4
| \ / \ / / \ / \ |
Links = links van achteren gezien
Rechts = rechts van achteren gezien
Gedramatiseerd voor het effect.
Dat zeiden ze bij Canyon voor het eerst tegen mij dat het opviel maar wellicht was het 'mijn stijl'. Ik heb er nooit last van maar als het impact heeft op mijn houding dan wellicht noodzakelijk om te verbeteren.
Zojuist overigens na heel lang wikken en wegen de kogel door de kerk geknald:
Canyon Exceed CF SL 7.0 besteld maat XL
De aluminiums waren een optie maar niet voorradig en pas leverbaar midden mei of nog later wat geen optie was. Downhillen of enduro doe ik niet, eigenlijk alleen XC en een uitstapje maken kan altijd nog wel een keer. Dit keer wel even de fiets goed afstellen en daarna even de BMC laten controleren aangezien de achterrem het de laatste tijd een stuk minder goed doet. Ben benieuwd hoe de aflevering gaat!
Wat betreft mijn techniek ben ik er allang achter dat ik de bochten nog niet optimaal neem en dat is een punt waar ik aan werk (maar kost tijd). Op veel andere delen kan ik puur vanwege de kracht in m'n benen vaak wel aanhaken maar een vriend van mij waar ik nu 3x mee ben gaan fietsen die neemt de bochten toch wel veeeeel soepeler dan ikzelf doe. Wellicht een stukje vertrouwen wat ik mis (of banden verschil) maar ik verlies gewoon grip in sommige snelle doordraaiers (bergaf, doordraaier, bergop) waardoor ik daar niet full speed mee kan. Of wel met een betere techniek of course
[ Voor 21% gewijzigd door Typhone op 19-12-2018 15:41 ]
Je hebt je ellebogen redelijk overstrekt als ik je goed begrijp? Heb je dan ook je schouders opgetrokken? Of zijn die ontspannen? Kun je zo het gewicht van je bovenlichaam opvangen met je ellebogen?Typhone schreef op woensdag 19 december 2018 @ 15:38:
Ja ellebogen staan vrij recht en lijken naar binnen geknikt te zijn. Geen idee hoe te omschrijven maar het lijkt hierop:
code:
1 2 3 4 \ / \ / / \ / \
Links = links van achteren gezien
Rechts = rechts van achteren gezien
Gedramatiseerd voor het effect.
Dat zeiden ze bij Canyon voor het eerst tegen mij dat het opviel maar wellicht was het 'mijn stijl'. Ik heb er nooit last van maar als het impact heeft op mijn houding dan wellicht noodzakelijk om te verbeteren.
Zojuist overigens na heel lang wikken en wegen de kogel door de kerk geknald:
Canyon Exceed CF SL 7.0 besteld maat XL
Een nieuwe fiets is altijd leuk! Welke kleur heb je besteld?
Schouders zijn voor zover ik weet ontspannen. Ik fiets zo alleen verhard, als ik offroad kom zit ik voorover gebogen en staan mijn ellebogen 'normaal'. Maar een filmpje heb ik nog nooit gezien hehe.Ruud schreef op woensdag 19 december 2018 @ 15:59:
[...]
Je hebt je ellebogen redelijk overstrekt als ik je goed begrijp? Heb je dan ook je schouders opgetrokken? Of zijn die ontspannen? Kun je zo het gewicht van je bovenlichaam opvangen met je ellebogen?
Een nieuwe fiets is altijd leuk! Welke kleur heb je besteld?
Ik heb de zwart/blauwe besteld (die was snel leverbaar). Kleur maakt me niet zoveel uit in principe. Afmontage is beter dan mijn BMC zag ik tot mijn grote schrik en voor een prijs die minder dan de helft is van de BMC waar ik wellicht nog harder van schrok.
Na overleg met @Ruud gisteren de fiets gecanceld en de Neuron CF 8.0 besteld. Links en rechts wat overleg gehad over de hardwarematige beperkingen van de lichte XC fietsen en toen besloten dat dit wellicht niet de juiste keuze was. Ernstig bedankt voor de tips overigens en je mag de informatie van mij hier in het topic neerzetten als je wil
[ Voor 20% gewijzigd door Typhone op 20-12-2018 10:06 ]
Ik kan iedereen aanraden om een keer af te reizen naar Roosendaal om te gaan spelen op de pumptrack. Ik heb die beweging nu in mijn benen en gebruik het overal, zelfs op verkeersdrempels in de stadRuud schreef op woensdag 19 december 2018 @ 15:12:
[...]
75% vd MTB'ers kan hier iets van leren
Wat ik altijd gemerkt heb (fully en HT) is dat wanneer ik op 'vlakke' paden (kuil(tje) hier en daar) bleef zitten dat mijn fiets het het gewicht van mijn lichaam af moest remmen als het net iets minder glooiend was. En elk kuiltje heeft een bodem en daar krijg je dus gewoon een opdonder.
Dat gewicht kan een HT een beetje op de achterband opvangen en daarna mag je het zelf gaan doen. Maar niet met je knieën, met je rug waarschijnlijk.
Mocht Roosendaal te ver weg zijn, dan kan je ook het begin van de route Hoge Vuursche blijven herhalen tot je kramp in je benen hebt
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Zojuist besteld:
2x NXT29AS32 + ventielen en tape. Met verzendkosten omgerekend 330 euro (+ mogelijk nog import kosten).
Het zijn de asymmetrische velgen 26.5mm intern, 32h, xc lamination (390 gr) en uiteindelijk maar voor zwarte decals gegaan, beetje stealth
https://www.nextie.net/mountain-asymmetric-NXT29AS32
Volgende stap:
DT Swiss 240 set (dt lefty front +qr rear)
Of
Cannondale lefty hub + hope pro 4
Eerste set is qua gewicht een stuk gunstiger, maar ook duur. Met hope is de prijs een stukje gunstiger + je hebt standaard 44 POE (tov 18 of meer met een dure upgrade bij DT)
Het geluid van hope vind ik niet storend, dus ik neig wel naar hope, met name door de hogere Poe. Gewicht.. volgens de berekeningen rond de 1700 gram, iets daaronder met alu nippels, erboven met messing.
DT naven zijn ongeveer 130gr lichter, maar die besparing zit dan op de minst nuttige plek (centrum van het wiel).
Spaken zullen DT competition 2.0/1.8 worden. Nippels ben ik nog niet uit, ik weet dat messing betrouwbaarder is, maar met de juiste behandeling zijn alu nippels volgens mij ook betrouwbaar. Het gewichtsverschil van de nippels zit wel op de juiste plek...
Jullie nog ideeën / adviezen?
[ Voor 45% gewijzigd door Prulleman op 20-12-2018 14:12 ]
Ik besef ook dat dit een behoorlijk discussie punt kan zijn, want bij sommige mensen zou het niet in hun hoofd opkomen om 40 gram te besparen in ruil voor minder betrouwbaarheid..
Maar ja, ik ga wel voor een nieuwe wielset om lichter uit te komen, en wat mij betreft als alu ook goed (genoeg) is, waarom dan zwaarder gaan..
[ Voor 55% gewijzigd door Prulleman op 20-12-2018 14:27 ]
Loctite 222 en anders gekookte lijnzaadolie, of gewone olie. Het maakt me eigenlijk niet zo uit. De nippels lopen niet los bij me.Prulleman schreef op donderdag 20 december 2018 @ 14:23:
Niet droog monteren, maar bv spoke prep, olie, lijnzaadolie, vet, ... (Ben nog alle mogelijkheden op een rijtje aan het zetten).
Ik besef ook dat dit een behoorlijk discussie punt kan zijn, want bij sommige mensen zou het niet in hun hoofd opkomen om 40 gram te besparen in ruil voor minder betrouwbaarheid..
Maar ja, ik ga wel voor een nieuwe wielset om lichter uit te komen, en wat mij betreft als alu ook goed (genoeg) is, waarom dan zwaarder gaan..
Maar dat helpt niet aan de duurzaamheid van je nippels. Ze corroderen misschien wat minder waardoor ze niet vast gaan zitten. Probleem met aluminium is gewoon de sterkte van de draad. Bij een hoge spaakspanning wil je ze nog wel eens strippen. Die keuze mag eenieder voor zich maken.
2.0/1.8 alleen als je 90Kg of meer bent. Anders zou ik revolution spaken nemen (1.8/1.5 meen ik). Niet omdat het zoveel lichter is, maar een carbon velg heeft wel wat flex nodig, de velg zelf is enorm stijf, dus ook stijve spaken is overkill. IMHO dan...
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Heb gelukkig geen haast
Ik ga ze zelf spaken.. nou heb ik begrepen dat het draaien van de spaken het meest lastige is tijdens het bouwen en dat dat bij dunne of earo spaken nog erger is. Dus voor het bouwproces wilde ik eigenlijk bij de competition blijven..zonoskar schreef op donderdag 20 december 2018 @ 14:51:
[...]
2.0/1.8 alleen als je 90Kg of meer bent. Anders zou ik revolution spaken nemen (1.8/1.5 meen ik). Niet omdat het zoveel lichter is, maar een carbon velg heeft wel wat flex nodig, de velg zelf is enorm stijf, dus ook stijve spaken is overkill. IMHO dan...
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Meedraaien voel je eigenlijk vrij goed. Op gevoel kom je daar heel ver mee. En anders even een stukje tape erop. Dan zie je hoeveel je spaken verdraaien en hoeveel je dus terug moet draaien. Maar nogmaals, op gevoel lukt dat ook welPrulleman schreef op donderdag 20 december 2018 @ 16:31:
[...]
Ik ga ze zelf spaken.. nou heb ik begrepen dat het draaien van de spaken het meest lastige is tijdens het bouwen en dat dat bij dunne of earo spaken nog erger is. Dus voor het bouwproces wilde ik eigenlijk bij de competition blijven..
Qua stevigheid, als jij DT alu koopt heb je gewoon goede. Het is juist die gekleurde meuk waarvan je niet weet wat voor alu het is die je niet kan vertrouwen.
Vorige week voor het eerst de remblokken achter verwisseld. Viel mij op dat ze niet symmetrisch afgesleten waren. De ene was tot op het ijzer op, de ander had nog zeker 1 mm remblok.
Met mijn vorige remmen (Formula Oro) was dat nooit zo. Die sleten wel symmetrisch af.
Zou het aan de afstelling van mijn remmen liggen? Voor zover ik het heb kunnen nalopen, is alles symmetrisch afgesteld.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Check even (voorzichtig en met bv een plastic bandenlichter ertussen) of beide pistons gelijk bewegen. Als de ene wat moeizamer maar buiten komt kan je dit hebben. Voorzichtig naar buiten duwen, schoonmaken en smeren (Let op welk smeermiddel je kan/mag gebruiken)Galois schreef op maandag 24 december 2018 @ 08:52:
Ik heb een Specialized MTB met Magura MTS (=MT4/6) remmen.
Vorige week voor het eerst de remblokken achter verwisseld. Viel mij op dat ze niet symmetrisch afgesleten waren. De ene was tot op het ijzer op, de ander had nog zeker 1 mm remblok.
Met mijn vorige remmen (Formula Oro) was dat nooit zo. Die sleten wel symmetrisch af.
Zou het aan de afstelling van mijn remmen liggen? Voor zover ik het heb kunnen nalopen, is alles symmetrisch afgesteld.
Dacht ik vanmorgen de Mezcal voor ff te vervangen door een Nobby Nic omdat ik denk dat dat een betere band is in deze tijd /omstandigheden.
Dit was de eerste keer dat ik zelf een band tubeless wou maken; Valt dat ff tegen: blijkt een gat in de NN te zitten wat de melk niet kan dichten...
Vervolgens lees ik dat je zo'n gat kan dichten met een plakker zoals voor een binnenband, maar natuurlijk heb ik wel patches, maar is de lijm op en de LBS gesloten op maandag

Gaat lekker zo 😜
Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...
Hebben ze ook speciale tubeless reparatie kits, met rubber strings die je in het gat kan proppen (beetje zoals bij een autoband)
https://www.decathlon.nl/...tubeless-mtb/_/R-p-118725
Zit ook een tube (standaard) bandenplaklijm bij. Ik heb em toevallig van de week gehaald omdat ik ook lijm nodig had. Nog niet gebruikt, maar zit nu in mijn rugzak voor noodgevallen
[ Voor 110% gewijzigd door Prulleman op 24-12-2018 14:11 ]
De bouwmarkt heeft ook van dat spul. Let op dat het niet altijd wil werken en je beter een nieuwe band kunt monteren. Dan heb je zekerheid.Tacoos schreef op maandag 24 december 2018 @ 13:13:
Tijdje terug een wielset gekocht met daarop tubeless Vittoria Mezcal voor en achter.
Dacht ik vanmorgen de Mezcal voor ff te vervangen door een Nobby Nic omdat ik denk dat dat een betere band is in deze tijd /omstandigheden.
Dit was de eerste keer dat ik zelf een band tubeless wou maken; Valt dat ff tegen: blijkt een gat in de NN te zitten wat de melk niet kan dichten...
Vervolgens lees ik dat je zo'n gat kan dichten met een plakker zoals voor een binnenband, maar natuurlijk heb ik wel patches, maar is de lijm op en de LBS gesloten op maandag
Gaat lekker zo 😜
De Decathlon is me nu net ff te ver weg, maar vanuit mijn werk niet, dus na de vakantie ga ik daar maar ff zo'n setje halen.Prulleman schreef op maandag 24 december 2018 @ 13:35:
@Tacoos Decathlon in de buurt?
Hebben ze ook speciale tubeless reparatie kits... Snip...
Ik ben net terug van de bouwmarktRuud schreef op maandag 24 december 2018 @ 14:02:
[...]
De bouwmarkt heeft ook van dat spul. Let op dat het niet altijd wil werken en je beter een nieuwe band kunt monteren. Dan heb je zekerheid.
Denk dat ik de band zometeen ff met binnenband ga monteren, kan het plakkertje zich goed zetten.
Als ik een nieuwe band ga bestellen denk ik nu aan een Vittoria Barzo ipv de Nobby Nic. Is dat een fijne band voor herfst/winter/Ardennen?
Qua profiel is hij meer te vergelijken met een rocket ron ipv een nobby nic. Ik merk met veel modder wel zijn 'beperkingen' alsin dat hij op een gegeven moment wel begint te glijden bij veel modder. Meer als een NN verwacht ik. Ik heb ook nog een NN liggen maar eigenlijk altijd te lui om de barzo te vervangen dus stiekem valt het erg mee met de beperkingen
Maar het is geen Nobby Nic. Die is net wat agressiever. De Barzo vind ik een Rocket Ron/X-king concurrent.
Je zou voor droog kunnen kijken naar de Morsa maar in modder is die ook minder dan de Nobby Nic als ik het profiel bekijk.
Overigens is een Barzo perfect geschikt voor natte omstandigheden. Modder geen idee.
Corpii schreef op maandag 24 december 2018 @ 18:08:
Ik ben wel fan van de Barzo, ligt er doorgaans het hele jaar op bij mij, ik rij rond Nijmegen.
Qua profiel is hij meer te vergelijken met een rocket ron ipv een nobby nic. Ik merk met veel modder wel zijn 'beperkingen' alsin dat hij op een gegeven moment wel begint te glijden bij veel modder. Meer als een NN verwacht ik. Ik heb ook nog een NN liggen maar eigenlijk altijd te lui om de barzo te vervangen dus stiekem valt het erg mee met de beperkingen
Gisteren ontdekte ik op de site van Vittoria een soort banden vergelijker en daaruit zou je concluderen dat een Barzo onder de huidige omstandigheden niet de beste keuze is:Ruud schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 05:54:
Eens met @Corpii, samen met een Mezcal is het mijn favoriete combo (29er, 2.35 TNT op 28mm intern)
Maar het is geen Nobby Nic. Die is net wat agressiever. De Barzo vind ik een Rocket Ron/X-king concurrent.
Je zou voor droog kunnen kijken naar de Morsa maar in modder is die ook minder dan de Nobby Nic als ik het profiel bekijk.
Overigens is een Barzo perfect geschikt voor natte omstandigheden. Modder geen idee.

De Gato lijkt op basis hiervan een betere keuze, alleen is die online moeilijk te vinden in 29x2.25/29x2.35 in G+
Helaas kun je alleen binnen een discipline vergelijken; Vlgs Vittoria is het een xc band, dus een vergelijk op dezelfde manier tussen bijvoorbeeld een Barzo en Goma (all mountain) lukt niet.
Zometeen maar eens een rondje doen op de NN met binnenband....Daarna zien we wel weer verder.
Het lijkt erop dat het toch te maken had met een niet goed uitgelijnde remklauw. Die heb ik nu zo goed als mogelijk uitgelijnd (de twee boutjes losdraaien, rem licht inknijpen en de boutjes weer aandraaien en dan pas de rem weer los laten).Prulleman schreef op maandag 24 december 2018 @ 09:26:
[...]
Check even (voorzichtig en met bv een plastic bandenlichter ertussen) of beide pistons gelijk bewegen. Als de ene wat moeizamer maar buiten komt kan je dit hebben. Voorzichtig naar buiten duwen, schoonmaken en smeren (Let op welk smeermiddel je kan/mag gebruiken)
Het lijkt er nu op dat ze beide tegelijkertijd bewegen...
Het was namelijk nu weer zo dat de net nieuwe remblokken (Magura 7.C) na 180 km dus weer versleten waren (althans, één van de twee tot op het ijzer, de ander zat nog 1 mm op).
Vind het overigens wel erg snel gaan. Het klopt dat deze 180 kms ook met veel modder en blubber gingen. Maar om nou elke 180 km weer nieuwe remblokken te monteren, wordt een duur grapje
Nog tips? Ik heb ze goed ingeremd (denk ik: 10-15 keer 25 kmh rijden en dan hard remmen).
Misschien toch hardere remblokken nemen? Origineel zaten er 7.4 remblokken op van Magura (maar deze zijn volgens mij vervangen voor de 7.P, die dus nog minder hard zijn en dus nog minder lang mee zullen gaan in de blubber). Tips voor geschiktere remblokken voor in de blubber?
De Gato ken ik niet qua rijgedrag.
Aangezien je de Goma ook aanhaalt:
Ga een Goma niet rijden in het nat. Dat kost je een sleutelbeen als je niet uitkijkt. Ik was er altijd wel fan van maar nu niet meer.
@Galois ik ben fan van blokken van Discobrakes. Ervaring met sintered en ceramic pro op Avid en Shimano remmen. Voor de MT7's heb ik nu copper free en ceramic pro liggen maar nog geen ervaring met die specifieke combinatie.
De sintered vind ik vrij duurzaam en kun je best eens proberen lijkt me.
EDIT: zojuist voor 30 euro 4 paar sintered besteld... Daar moet ik de rest van de winter toch mee doorkomen? Remmen zullen ze vast
Nu maar hopen dat de levertijd een beetje fatsoenlijk is... Heb geen reserve blokken meer en die er nu op zitten hebben nog maar een klein laagje...
[ Voor 77% gewijzigd door Galois op 25-12-2018 16:28 ]
Mijn ervaringen zijn er goed mee in elk geval. Copper free (op Magura MT5) vind ik qua remkracht wat tegenvallen t.o.v. Magura MT7 blokken (weet niet meer welk type), maar wel beter dan de originele MT5 blokken die er bij zaten. Maar kan aan inremmen liggen (vrijwel niet gedaan).Galois schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 15:45:
Tnx @Ruud, ik zag de prijzen en het proberen zeker waard!
EDIT: zojuist voor 30 euro 4 paar sintered besteld... Daar moet ik de rest van de winter toch mee doorkomen? Remmen zullen ze vast
Nu maar hopen dat de levertijd een beetje fatsoenlijk is... Heb geen reserve blokken meer en die er nu op zitten hebben nog maar een klein laagje...Juist nu in de vakantie dat ik tijd heb om te fietsen, maar gelukkig zijn de weersvoorspellingen beter de komende dagen...
Kevlar en ceramic pro vond ik goed (op Shimano XT remmen). Sintered nu ook besteld om te proberen (ook omdat er niks anders was voor de Sram guide RS).
Voor de prijs ga ik geen originele Magura of Sram blokken kopen.
Ik heb een carbon frame (Specialized Stumpjumper HT) en ik heb de steekas met een aandraaimoment van 8 Nm aangedraaid. Beetje op gevoel wat ik 'strak genoeg' vond.
Nu kan ik nergens vinden wat het juiste aandraaimoment zou moeten zijn. Ik lees hier en daar dat 10 Nm strak genoeg is en dat de steekas maximaal 20 Nm aan zou moeten kunnen.
Maar wat is de beperkende factor? Waar zal schade ontstaan als je de steekas te strak aandraait? Aan het carbon frame? Of aan de steekas? En welk aandraaimoment zou hierbij horen? Of moet ik niet zo moeilijk doen en gewoon 'strak' aandraaien zonder al teveel kracht uit te oefenen?
Mijn lefty hub zit ook met 15nm
Met 8 gaat het zeker niet stuk, zou em eerder op 10 of 12 zetten als ik verder geen info heb. Is het niet ergens te vinden voor jou fiets?
Levertijd is soms een week en soms drie weken.Galois schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 18:16:
Nog een andere vraag... (voordat het kerstdiner begint).
Ik heb een carbon frame (Specialized Stumpjumper HT) en ik heb de steekas met een aandraaimoment van 8 Nm aangedraaid. Beetje op gevoel wat ik 'strak genoeg' vond.
Nu kan ik nergens vinden wat het juiste aandraaimoment zou moeten zijn. Ik lees hier en daar dat 10 Nm strak genoeg is en dat de steekas maximaal 20 Nm aan zou moeten kunnen.
Maar wat is de beperkende factor? Waar zal schade ontstaan als je de steekas te strak aandraait? Aan het carbon frame? Of aan de steekas? En welk aandraaimoment zou hierbij horen? Of moet ik niet zo moeilijk doen en gewoon 'strak' aandraaien zonder al teveel kracht uit te oefenen?
Aanhaalmoment van een steekas? 10-15Nm. Maar daar zou ik nooit een momentsleutel voor gebruiken. Vast is vast, gewoon op gevoel. Ik heb ook geen steekas meer die met een inbus vast moet. Ooit wel een Syntace X12 gehad maar nu gewoon DT met heveltje
Krijg net een mail:Ruud schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 22:22:
[...]
Levertijd is soms een week en soms drie weken.
Klinkt goed... tenzij ze in plaats vanuit Engeland uit hun magazijn in Hongkong komen...Your order has been dispatched.
Please find your invoice attached.
Many thanks for your custom.
Best Regards
The DiscoBrakes Team
http://www.discobrakes.com
Zou +/- 200 gram schelen per band in vergelijking met m'n huidige 'bij-de-fiets-geleverde' banden.
Ben eens benieuwd of ik het verschil zal merken
Moet toegeven dat ik nu al soms met lagere druk (1.6) rij dan eigenlijk mag volgens de banden (1.8). Ik weeg nochtans +/- 80 kg (1.95m groot).Prulleman schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 21:51:
@CedricD 2x200 gram zou je wel moeten voelen, gelijk tubeless, scheelt nog een beetje, maar dan kan je vooral met lagere druk rijden
Weet niet of het de moeite is om ze nu tubeless te maken met de originele Cube EX21 velgen.
Ben mss wel te overtuigen voor een nieuwe wielset, maar moet toegeven dat ik op MTB vlak weinig productkennis heb.
Ik rij rond met een volledige standaard Cube LTD blackline SL 2x 2017.
Iemand suggesties?

Die moest dus duidelijk een klein tikje harder.
Ryde Trace M26 OS met Hope Pro 4 of DT 350 naven.CedricD schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 22:19:
[...]
Ben mss wel te overtuigen voor een nieuwe wielset, maar moet toegeven dat ik op MTB vlak weinig productkennis heb.
Ik rij rond met een volledige standaard Cube LTD blackline SL 2x 2017.
Iemand suggesties?
Past mooi met 2.25 banden en niet kapot te krijgen met jouw totaalgewicht. En als klap op de vuurpijl ook nog asymmetrisch en vriendelijk geprijsd.
Wil je iets breder rubber dan is de 29mm variant de beste keuze.
[ Voor 9% gewijzigd door Ruud op 29-12-2018 08:16 ]
1,6 bar gaat prima bij circa 80 Kg. Ook op asfalt. Reed altijd met biba op 2 bar. Enkele jaren geleden overgegaan op tubeless en begonnen op 1,8 bar. Laatste jaar teruggaan naar 1,6 en ben er zeker niet langzamer op geworden ;-)Torched schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 22:24:
Heh, lage druk rijden is heel leuk, en dan rol je een voorband eraf op asfalt
Die moest dus duidelijk een klein tikje harder.![]()
Lagere druk vind ik altijd minder lekker in de bochten in het bos. Geeft altijd het gevoel van minder strak sturen.Switek schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 11:03:
[...]
1,6 bar gaat prima bij circa 80 Kg. Ook op asfalt. Reed altijd met biba op 2 bar. Enkele jaren geleden overgegaan op tubeless en begonnen op 1,8 bar. Laatste jaar teruggaan naar 1,6 en ben er zeker niet langzamer op geworden ;-)
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Het ligt heel erg aan de band/velg-combi. Net zoals bij @YakuzA. Smalle velg (<25mm) plus lage druk is rollen. En sommige banden hebben dat nog erger.Switek schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 11:03:
[...]
1,6 bar gaat prima bij circa 80 Kg. Ook op asfalt. Reed altijd met biba op 2 bar. Enkele jaren geleden overgegaan op tubeless en begonnen op 1,8 bar. Laatste jaar teruggaan naar 1,6 en ben er zeker niet langzamer op geworden ;-)
Een bouwpakketje zo te zien.Ruud schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 07:39:
[...]
Ryde Trace M26 OS met Hope Pro 4 of DT 350 naven.
Past mooi met 2.25 banden en niet kapot te krijgen met jouw totaalgewicht. En als klap op de vuurpijl ook nog asymmetrisch en vriendelijk geprijsd.
Wil je iets breder rubber dan is de 29mm variant de beste keuze.
Ben meer voor het kant en klare materiaal
Dit was zonder biba, en ik weeg inc fiets en rugzak geen 80 kg. zonder ook niet trouwens. Beetje meer zelfs. Nee, het was meer iets van, bij tubeless moet je af en toe nog wel de spanning controleren. Ik geloof dat ik bijna onder de 1 bar zat.Switek schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 11:03:
[...]
29mm velg, 2,35 band. Dus die burpte heel mooi al zijn lucht eraf toen ik scherp de bocht om reed.
Je hoeft het niet zelf te doen hé.. het verschil is dat je op deze manier zelf alle onderdelen kan uitkiezen en afstemmen op je eigen wensen. Fabrieksgarantie setjes kunnen goedkoper zijn, maar is meestal toch ergens een compromis. + Handgespaakt is, indien goed gedaan, ook beter dan machinaal gespaakt.CedricD schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 19:59:
[...]
Een bouwpakketje zo te zien.
Ben meer voor het kant en klare materiaal
Ik geloof je, maar ik ken er gewoon te weinig van om zelf alles uit te zoekenPrulleman schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 20:09:
[...]
Je hoeft het niet zelf te doen hé.. het verschil is dat je op deze manier zelf alle onderdelen kan uitkiezen en afstemmen op je eigen wensen. Fabrieksgarantie setjes kunnen goedkoper zijn, maar is meestal toch ergens een compromis. + Handgespaakt is, indien goed gedaan, ook beter dan machinaal gespaakt.
Daarbij rij ik niet zo heel veel met de MTB. Van de bijna 17000 fietskilometers die ik heb zijn er +/- 3000 met de MTB, 2000 op Zwift en 12000 met de koersfiets.
Moet wel toegeven dat ik me meer en meer begin te amuseren op de MTB. Ik sukkel minder dan vroeger en zowel conditioneel als technisch ben ik een pak verbeterd, al is er nog enorm veel ruimte voor verbetering
Vandaag een toertochtje in de Vlaamse Ardennen meegepikt. 100 km en ruim boven de 1000 HM's. De harde wind was het lastigste van de dag

(Reken wel dat het dan pas een beetje begint bij 400 euro, het is namelijk niet zo handig om goedkope naven of spaken te gebruiken als je ook een uurloon moet rekenen)
Verder neig ik op dit moment naar sapim d-light (2.0/1.65) met alu sapim polyax nipples).
Dan zou ik volgens de berekeningen op 1550 gram voor de set moeten uitkomen, met een 26.5 mm interne velg dus.
Maar eerst maar eens de velgen afwachten, die zijn nog in het productie proces denk ik
Zat even bij R2 te kijken maar de Hope is alleen een leuke prijs voor een 28 gaats boost of 32 gaats non-boost helaasPrulleman schreef op maandag 31 december 2018 @ 11:29:
90% dat het een hope pro 4 wordt en voor denk ik een tune Cannonball 2.0, beide voor een mooie prijs bij r2.
Verder neig ik op dit moment naar sapim d-light (2.0/1.65) met alu sapim polyax nipples).
Dan zou ik volgens de berekeningen op 1550 gram voor de set moeten uitkomen, met een 26.5 mm interne velg dus.
Maar eerst maar eens de velgen afwachten, die zijn nog in het productie proces denk ik
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Ik heb daar nu 2 clinics gevonden en ik vind het echt een enorm leuk gebied om gewoon wat te spelen en om te trainen op techniek. Na een dagje ben je al goed kapot daar.Demo schreef op maandag 31 december 2018 @ 16:44:
Gisteren een paar uur wezen spelen in Bois des Rêves, een eindje onder Brussel. Het is volgens mij niet veel meer dan een vierkante kilometer, maar ontzettend gaaf!
Vooral de steile switchback lijn vind ik leuk om te rijden (nog voor de dubbel boven naar rechts en daar van de houten drop af, stukje rechtdoor en dan weer rechtsaf). Daarnaast lag een aantal maanden geleden nog een leuke rechte lijn naar beneden met een aardig grote drop (denk wel zeker meer dan een meter). Helaas is die lijn gesloten en volgegooid met takken.
Ik wil eigenlijk graag een dropper installeren, maar heb moeite die te vinden. Ik weet dat PNW, KS en Brand-X ze maken, maar ze daadwerkelijk hier krijgen is weer een heel ander verhaal. Ik heb mijn oog laten vallen op een KS e20i of e30i
De KS e20i en e30i kan ik krijgen bij bike-discount.de, maar lees op trustpilot vooral veel slechte beoordelingen, iemand wel goede ervaring met aftersales daar? of een andere shop die de e20i of e30i voert met 120mm drop voor 27.2?
[ Voor 5% gewijzigd door Nilsepils op 02-01-2019 17:35 ]
Geen idee of ik er ooit iets terug heb gestuurd. Normale verkoop is nooit een probleem. Ik bestel wel vaker bij bikecomponents.deNilsepils schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 17:33:
Ik heb nu een aantal maanden een Giant Anthem 29er, een lekkere XC fiets met... een 27.2mm zadelpen.
Ik wil eigenlijk graag een dropper installeren, maar heb moeite die te vinden. Ik weet dat PNW, KS en Brand-X ze maken, maar ze daadwerkelijk hier krijgen is weer een heel ander verhaal. Ik heb mijn oog laten vallen op een KS e20i of e30i
De KS e20i en e30i kan ik krijgen bij bike-discount.de, maar lees op trustpilot vooral veel slechte beoordelingen, iemand wel goede ervaring met aftersales daar? of een andere shop die de e20i of e30i voert met 120mm drop voor 27.2?
Brand-X kun je overigens hier kopen mocht je daar nog over na denken:
https://www.chainreactioncycles.com/nl/en/seatposts?f=2258
KS zijn hier ook te koop: https://www.bike-componen...=popularity_desc&limit=20
[ Voor 20% gewijzigd door Klitse op 02-01-2019 20:27 ]
bas-r schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 18:26:
[...]
Geen idee of ik er ooit iets terug heb gestuurd. Normale verkoop is nooit een probleem. Ik bestel wel vaker bij bikecomponents.de
Bikecomponents kende ik nog niet, jammer dat ze daar de LEV Si niet op voorraad hebben (levertijd 20+ dagen). Brand-X is afgevallen omdat ik denk dat die te kort is (wordt erg krap in ieder geval), en net minder travel is ook jammer.Klitse schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 20:23:
Ik bestel ook regelmatig bij Bike-discount. Maar ook hier geen idee hoe de aftersales is aangezien ik ook nog nooit iets terug heb hoeven sturen.
Brand-X kun je overigens hier kopen mocht je daar nog over na denken:
https://www.chainreactioncycles.com/nl/en/seatposts?f=2258
KS zijn hier ook te koop: https://www.bike-componen...=popularity_desc&limit=20
Ga dan toch maar bij bike-discount bestellen denk ik. Bedankt mannen!
Aan de andere kant, ik heb 20-12 velgen bij Nextie (china) besteld, die gaan als het goed is volgende week op de post, dus dat duurt nog minimaal 2 weken, bij elkaar dus ~ 1 maand. Als je er rekening mee houd dat het wat langer duurt, is het meestal geen probleem. maar als je snel wat nodig hebt, dan moet je gewoon naar de LBS of bij een NL webshop wat bestellen.
Ik als MTB liefhebber (maar technisch weet ik er niet zoveel van) ben toch weer eens goed geholpen hier. Inmiddels al heel wat informatie via DM van @Ruud gekregen waar ik toch even een lans voor wil breken. Eerst bestel ik bijna de verkeerde fiets, dan leg ik de focus verkeerd op techniek en vervolgens krijg ik te horen dat met 1.93m en bijna 100kg op DT Swiss X1700 Spline Two rijden totaal niet verstandig is. Met name dat laatste is iets waar ik nooit bij stil heb gestaan. Laat staan dat ik wist dat wielenbouwers een vak apart beoefenen. Inmiddels op advies van bovengenoemde contact opgenomen om de huidige wielen te gaan vervangen. Als dat een gouden greep blijkt te zijn later dan ben ik toch wel héél erg blij maar dan zal ik mijn bevindingen ook hier posten uiteraard inclusief foto's van het eindresultaat.
Vandaag kreeg ik bij de LBS het advies om DT Swiss X1900's erop te leggen. Als ik even ga kijken naar het max gewicht wat die velgen mogen hebben dan zit dat zelfs 10kg lager (!) dan de huidige velgen dus (net als met mijn auto) zet ik wederom vraagtekens bij de zogenaamde expertise van een (hier in de omgeving toch wel bekende) LBS. Elke 2 maanden 65 euro betalen om even de spaken weer op spanning te brengen hebben ze liever dan goed advies. Maar dat zal er wel bij horen denk ik.
Ik heb inmiddels zeer veel opgestoken en ik ben heel erg benieuwd of de nieuwe wielset (die ik hoe dan ook ga bestellen) de problemen gaat oplossen (spaken die spanning verliezen, onderstuur, fiets die zich niet lekker 'zet' in bochten etc).
Betaal jij elke 2 maand 65 euro om een je spaken opnieuw op spanning te laten zetten? Dat doet mijn LBS zo ongeveer voor niks. (laatste keer moest ik voor zo'n soort klusje betalen met een hazelnootvlaaiTyphone schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 22:19:
Hmmz,
Ik als MTB liefhebber (maar technisch weet ik er niet zoveel van) ben toch weer eens goed geholpen hier. Inmiddels al heel wat informatie via DM van @Ruud gekregen waar ik toch even een lans voor wil breken. Eerst bestel ik bijna de verkeerde fiets, dan leg ik de focus verkeerd op techniek en vervolgens krijg ik te horen dat met 1.93m en bijna 100kg op DT Swiss X1700 Spline Two rijden totaal niet verstandig is. Met name dat laatste is iets waar ik nooit bij stil heb gestaan. Laat staan dat ik wist dat wielenbouwers een vak apart beoefenen. Inmiddels op advies van bovengenoemde contact opgenomen om de huidige wielen te gaan vervangen. Als dat een gouden greep blijkt te zijn later dan ben ik toch wel héél erg blij maar dan zal ik mijn bevindingen ook hier posten uiteraard inclusief foto's van het eindresultaat.
Vandaag kreeg ik bij de LBS het advies om DT Swiss X1900's erop te leggen. Als ik even ga kijken naar het max gewicht wat die velgen mogen hebben dan zit dat zelfs 10kg lager (!) dan de huidige velgen dus (net als met mijn auto) zet ik wederom vraagtekens bij de zogenaamde expertise van een (hier in de omgeving toch wel bekende) LBS. Elke 2 maanden 65 euro betalen om even de spaken weer op spanning te brengen hebben ze liever dan goed advies. Maar dat zal er wel bij horen denk ik.
Ik heb inmiddels zeer veel opgestoken en ik ben heel erg benieuwd of de nieuwe wielset (die ik hoe dan ook ga bestellen) de problemen gaat oplossen (spaken die spanning verliezen, onderstuur, fiets die zich niet lekker 'zet' in bochten etc).
De afgelopen twee keer dat het nodig was wel ja... te weten vandaag en 25 oktober. Ik hoop er binnenkort vanaf te zijn in elk gevalKlitse schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 22:39:
[...]
Betaal jij elke 2 maand 65 euro om een je spaken opnieuw op spanning te laten zetten? Dat doet mijn LBS zo ongeveer voor niks. (laatste keer moest ik voor zo'n soort klusje betalen met een hazelnootvlaai).
[ Voor 5% gewijzigd door Typhone op 04-01-2019 22:49 ]
Op dezelfde manier dat je op een nieuwe fiets die eerste onderhoudsbeurt krijgt waar ze dat eerste gebruik even recht zetten.
En bij fabriekswielen al helemaal, die lopen sws uit.
Dan weet ik in elk geval een LBS waar dat op een fiets van €3899 niet het geval isTorched schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 23:23:
Als jij een set nieuwe wielen laat opspaken bij een LBS dan verwacht ik dat die eerste check niet meer dan als een stukje service op het bouwen zit.
Op dezelfde manier dat je op een nieuwe fiets die eerste onderhoudsbeurt krijgt waar ze dat eerste gebruik even recht zetten.
En bij fabriekswielen al helemaal, die lopen sws uit.
Precies. Ik kom daar nooit. Probeer het eerst allemaal zelf. Of breng het naar mijn maatje 😂Prulleman schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 12:20:
Als je toch geen service krijgt.. kan je beter via internet shoppen... Bij zo'n LBS zal je mij niet vinden... Een gratis eerste beurtje hoort er toch wel bij, zeker bij een fiets van 4k
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Ik heb een Reba RL voorvork (op een Specialized Stumpjumper) en inmiddels bijna 2000 km mee gereden.
De voorvork doet het prima, geen verschil met 2000 km geleden.
In hoeverre is 1x per jaar reviseren nou echt nodig? Of na hoeveel km (zal eerder afhankelijk zijn van gebruik dan tijd neem ik aan?)? Of pas als je ‘iets’ merkt (of is het dan te laat?)?
Hoe vaak doen jullie zo’n revisering?
[ Voor 4% gewijzigd door Galois op 05-01-2019 15:04 ]
Ik denk dat je je vergist in "geen verschil met 2000km geleden". De degradatie gaat geleidelijk en daarom merk je het wellicht minder. Met een setje nieuwe seals spreekt je vork waarschijnlijk een stuk soepeler aan, maar dat merk je pas na de revisie.
En reviseren is een beetje een groot woord. Je moet een keer per jaar (Of eigenlijk eens per 100 uur) de lower leg seals wisselen (is makkelijk zelf te doen) Eens per twee jaar (200 uur) is een full service waarbij je alle seals vervangt in de hele vork en ook de olie ververst wel aan te raden. De slijtage vind plaats waar je het niet ziet, en een setje nieuwe seals kost je maar 2 tientjes, terwijl onderdelen vervangen door slijtage vaak in de honderden euro's loopt.
[ Voor 7% gewijzigd door Sjoewe op 05-01-2019 17:29 ]
Ik heb het na een half jaar al laten doen. Had er toen 1500 km op zitten. Merkte verder ook niet heel veel verschil (wel iets) maar het heeft natuurlijk ook te maken met (zoals al gezegd) preventief onderhoud. Mijn auto moet ook elke x km voor een beurt. Hij rijd dan nog prima maar olie e.d. wordt vervangen. Dat lijkt me niet voor niks.Galois schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 15:04:
Ik lees hier en daar dat je voorvork elk jaar gereviseerd moet worden (à 70-100 euro).
Ik heb een Reba RL voorvork (op een Specialized Stumpjumper) en inmiddels bijna 2000 km mee gereden.
De voorvork doet het prima, geen verschil met 2000 km geleden.
In hoeverre is 1x per jaar reviseren nou echt nodig? Of na hoeveel km (zal eerder afhankelijk zijn van gebruik dan tijd neem ik aan?)? Of pas als je ‘iets’ merkt (of is het dan te laat?)?
Hoe vaak doen jullie zo’n revisering?
BlaBlaBla
Met die vork heb je dat sowieso welStrider schreef op zondag 6 januari 2019 @ 11:31:
Ik heb een Fox 32 CTD vork uit 2013 die nog nooit een servicebeurt heeft gehad, stiekum hoop ik gewoon dat hij er mee ophoudt zodat ik een goed excuus heb om iets beters te kopen
Heel lang kwam er niets geschikt op Marktplaats voorbij wat voldeed aan de volgende eisen:
- grote maat fiets (xl)
- 28" of 29" banden
- schijfremmen
Gezien m'n beperkte budget heb ik me niet meer al te druk gemaakt over hoe de fiets afgemonteerd is en welke vork er op zit. Uiteindelijk kwam aan het eind van December een leuke fiets op Marktplaats voorbij in de juiste maat en voor een leuke prijs en uiteindelijk heb ik deze gekocht. Gisteren heb ik 'm opgehaald.
Uiteindelijk is het een Giant Roam 1 geworden. En ik moet zeggen, ik er tot nu toe erg blij mee ben
Volgens mij is dit voor mij een prima fiets om mee te beginnen.

Vandaag voor het eerst een rondje over een parcours hier in de buurt gemaakt en het was heerlijk.
Schakelen ging prima, remmen ging prima, klimmen ging goed, berg af ging ook goed. Aan het eind van het rondje had ik zelfs zo iets van, huh, ben ik nu al rond. Balen. Kortom, het smaakt naar meer.

Enig nadeel is de wat smaller band die er nu op ligt. Ging zaterdagmiddag even snel een rondje door het dorp om de fiets uit te proberen, en fietste een houten bruggetje op, en m'n voorwiel had geen grip meer dus ik lag op de grond, haha

Maar nu is dus de vraag, met welke band kan ik m'n huidige banden vervangen.
Op de band staat 700x40c. Dat is dus een 28" band. Van wat ik toen begrepen heb is dat ik hier een 29" band op kan leggen. Maar welke dan? Hoe kan ik daar achter komen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
"Computers aren’t the thing. They’re the thing that gets us to the thing" - Joe MacMillan
29” is een ‘reclamepraatje’. De velg van een MTB is 28” en door die dikke banden, is de bijnaam 29” ontstaan.
Op jouw velg passen dus 700x...-banden (die 40 is de dikte vd band) of om in ERTRO te praten: 622.
Kijk of de breedte vd band in de vork past en dan kunnen alle 700x...-banden of ...x622 of 28x...
Lijkt me een stuk waarschijnlijker dan de breedte
[ Voor 13% gewijzigd door Sjoewe op 07-01-2019 07:17 ]
Het is ETRTOGalois schreef op maandag 7 januari 2019 @ 07:03:
Die 700x40c is een (oude) Franse benaming voor bandenmaten. Tegenwoordig wordt vaker de standaard ERTRO-benaming gebruikt (Google maar op ERTRO).
Anyway, schwalbe heeft een mooie tabel met de 3 meest voorkomende systemen voor bandenmaten:
https://www.schwalbe.com/en/groessenbezeichnung.html
Op nat hout moet je spikes rijden wil je grip hebben.Sjoewe schreef op maandag 7 januari 2019 @ 07:17:
Wegglijden kan trouwens ook wel komen als je je banden te hard hebt opgepompt. Een mtb-band moet zich vormen naar de ondergrond voor grip, als de druk te hoog is dan kan dat niet.
Lijkt me een stuk waarschijnlijker dan de breedte
Zelfde met natte wildroosters.
Het is nat en glad, doe je weinig aan.
Op nat hout moet je:Torched schreef op maandag 7 januari 2019 @ 08:01:
[...]
Op nat hout moet je spikes rijden wil je grip hebben.
Zelfde met natte wildroosters.
Het is nat en glad, doe je weinig aan.
- Een goede balans (druk) op je voorwiel en achterwiel hebben
- De juiste bandendruk om je grip maximaal te houden
- Zorgen dat je zwaartepunt tussen je 2 wielen zit
- Met de juiste snelheid aan komen rijden
- Comfortabel op je fiets zitten, zodat je eventuele fouten direct kan corrigeren. Zit je gespannen op je fiets dan gaat dit niet.
- NIET aan je remmen zitten
Grip heb je niet, maar maak je. Je materiaal helpt je daar bij (banden/druk), maar het grootste gedeelte komt toch echt vanuit de techniek.
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic