Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 10 ... 36 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Ruud
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 15:33
ElmarJ16 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 08:48:
[...]

Op nat hout moet je:
- Een goede balans (druk) op je voorwiel en achterwiel hebben
- De juiste bandendruk om je grip maximaal te houden
- Zorgen dat je zwaartepunt tussen je 2 wielen zit
- Met de juiste snelheid aan komen rijden
- Comfortabel op je fiets zitten, zodat je eventuele fouten direct kan corrigeren. Zit je gespannen op je fiets dan gaat dit niet.
- NIET aan je remmen zitten

Grip heb je niet, maar maak je. Je materiaal helpt je daar bij (banden/druk), maar het grootste gedeelte komt toch echt vanuit de techniek.
Moet dat niet altijd? :P

• MazeWing
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 10:45

MazeWing

passionate & cynical

Ik sta op het punt om een MTB te kopen en heb me de afgelopen dagen behoorlijk ingelezen in de materie.

Uiteindelijk is de keuze gevallen op 3 modellen, waarbij de grootste verschillen in de aandrijflijn zitten.
De volgende 3 modellen heb ik op het oog:
- Cube Attention SL 2018 (€899 €769)
- Cube Reaction Pro 2018 (€1099 €949)
- Cube Acid 2019 Eagle (€999)

Puur kijkend naar het totaalplaatje is de Cube Reaction de beste fiets. Dit is ook de duurste (oorspronkelijk) fiets van het rijtje.
Ik ben echter zeer gecharmeerd van de SRAM NX Eagle aandrijving op de Acid 2019. Het schijnt, buiten het gewicht en het wat mindere bereik vanwege de 11-50 (i.t.t. 10-50) cassette, nauwelijks onder te doen voor de duurdere versies (> GX). De vraag is echter hoe zich dit verhoudt met de 2x11 aandrijflijn (Shimano XT/SLX) van de Reaction Pro. Ik ga de fiets voornamelijk gebruiken in zuid-limburg (waar ik woon), dus krijg wel degelijk te maken met aardige verschillen in hoogtes.

Verder ben ik een volledige beginner op het hele MTB gebied. Wel ben ik van mening dat ik beter een paar honderd euro meer kan uitgeven voor wat beter materiaal, dan na een tijdje spijt te hebben dat ik destijds niet meer heb uitgegeven. Daarnaast kan ik via mij werkgever gebruikmaken van een soort fietsenplan, waardoor de gehele fiets (wel met een maximum bedrag) voor mij netto een stuk goedkoper zal uitvallen.

De grootste vraag is dus: SRAM NX Eagle 1x12 vs Shimano 2x11 XT/SLX (rear: XT RD-M8000 / front: SLX FD-M7020-D)?
Of moet ik als beginner gewoon op de centjes letten en lekker voor de Attention SL 2018 gaan (Shimano 2x10 | rear: XT RD-M781-DSGSL / front: Deore FD-M618)

Laptop: MacBook Pro 15 (2017) 2,9 GHz | 16GB | 512GB | Radeon Pro 560 Telefoon: OnePlus 7 Pro Camera: Nikon D750 | 24-120 F4 | 50 F1.8G Desktop: Ryzen 2700X | 16 GB | RTX 2080 | UWA (120Hz/G-Sync)

• Klitse
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online
MazeWing schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:22:
Ik sta op het punt om een MTB te kopen en heb me de afgelopen dagen behoorlijk ingelezen in de materie.

Uiteindelijk is de keuze gevallen op 3 modellen, waarbij de grootste verschillen in de aandrijflijn zitten.

Puur kijkend naar het totaalplaatje is de Cube Reaction de beste fiets. Dit is ook de duurste (oorspronkelijk) fiets van het rijtje.
Ik ben echter zeer gecharmeerd van de SRAM NX Eagle aandrijving op de Acid 2019. Het schijnt, buiten het gewicht en het wat mindere bereik vanwege de 11-50 (i.t.t. 10-50) cassette, nauwelijks onder te doen voor de duurdere versies (> GX). De vraag is echter hoe zich dit verhoudt met de 2x11 aandrijflijn (Shimano XT/SLX) van de Reaction Pro. Ik ga de fiets voornamelijk gebruiken in zuid-limburg (waar ik woon), dus krijg wel degelijk te maken met aardige verschillen in hoogtes.

Verder ben ik een volledige beginner op het hele MTB gebied. Wel ben ik van mening dat ik beter een paar honderd euro meer kan uitgeven voor wat beter materiaal, dan na een tijdje spijt te hebben dat ik destijds niet meer heb uitgegeven. Daarnaast kan ik via mij werkgever gebruikmaken van een soort fietsenplan, waardoor de gehele fiets (wel met een maximum bedrag) voor mij netto een stuk goedkoper zal uitvallen.

De grootste vraag is dus: SRAM NX Eagle 1x12 vs Shimano 2x11 XT/SLX (rear: XT RD-M8000 / front: SLX FD-M7020-D)?
Of moet ik als beginner gewoon op de centjes letten en lekker voor de Attention SL 2018 gaan (Shimano 2x10 | rear: XT RD-M781-DSGSL / front: Deore FD-M618)
Ik had met GX Eagle ruim voldoende in Limburg (Epen-Vijlen en Gulpen). Dus SRAM NX Eagle heeft voldoende bereik.

• nickdew
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 22-09 21:21

Mijn voorkeur gaat zelf uit naar 1x12. Wil niet meer anders! Wel vind ik het gewicht (13,3 kg) wat aan de zware kant!

• Galois
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 16:24

Galois

1811 - 1832

pdukers schreef op maandag 7 januari 2019 @ 07:55:
[...]

Het is ETRTO ;)

Anyway, schwalbe heeft een mooie tabel met de 3 meest voorkomende systemen voor bandenmaten:

https://www.schwalbe.com/en/groessenbezeichnung.html
8)7

Gelukkig corrigeert Google ook:
Resultaten voor ETRTO
Zoek in plaats daarvan naar ERTRO
:D

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• ElmarJ16
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 15:11
Mijn voorkeur gaat uit naar de 1x12. Ik rijd nu ook 1x12 (wel GX Eagle met een 10-50 cassette) en kom van 2x10 af. Qua bereik mis ik gevoelsmatig niks (enkel 1 laatste zwaar verzet, welke ik amper gebruikte). Ik vind het persoonlijk erg fijn om nog maar enkel achter te hoeven schakelen. Met een 2x aandrijving wilde ik nog best regelmatig in het bereik tussen groot en klein voor te zitten (dus klein voor met zwaarste verzetten achter en groot voor met lichtste verzetten achter). Dit wordt op den duur irritant, vooral als je in een groep rijdt.
Ja dat wel, maar met nat hout wordt het toch net even wat belangrijker (en met name dan dat NIET remmen... ;))

• Galois

Galois

1811 - 1832

ElmarJ16 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:04:
Mijn voorkeur gaat uit naar de 1x12. Ik rijd nu ook 1x12 (wel GX Eagle met een 10-50 cassette) en kom van 2x10 af. Qua bereik mis ik gevoelsmatig niks (enkel 1 laatste zwaar verzet, welke ik amper gebruikte). Ik vind het persoonlijk erg fijn om nog maar enkel achter te hoeven schakelen. Met een 2x aandrijving wilde ik nog best regelmatig in het bereik tussen groot en klein voor te zitten (dus klein voor met zwaarste verzetten achter en groot voor met lichtste verzetten achter). Dit wordt op den duur irritant, vooral als je in een groep rijdt.

[...]

Ja dat wel, maar met nat hout wordt het toch net even wat belangrijker (en met name dan dat NIET remmen... ;))
Maar het is ook van belang wat je voor hebt. Bij 10-50T cassette en 32T voor, zit je m.i. ideaal. Canyon heeft (volgens mij) bv. 34T voor en dan vind ik dat je lichtste verzet nét niet licht genoeg is voor bv. een kort steil klimmetje in Limburg of Ardennen oid.

De meest gebruikte 2x10-variant is vaak met 11-22T voor en 11-36T achter. Deze is erg vergelijkbaar met een single met 32T voor en 10-50T achter. Als je dan 34T voor hebt, is je lichtste verzet zo'n 10% zwaarder dan deze 2x10-variant.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Wyke
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 23-08 15:42

Ik heb sinds mei de Reaction Pro en ben er als beginner (bijna 2000 km) nog steeds zeer tevreden mee.
In aanvulling op de andere opmerkingen over 1x12... ik gebruik het binnenste voorblad eigenlijk nooit, dus 1x12 zou idd voldoende zijn (in geval dat bepalend is voor je keuze).

• Tylen
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 14:08

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

Ik heb de cube acid (2017) met 2x?? en gebruikt het kleinste voorblad ook nooit.

A wise man once said: 'Work is not a place."

• Galois

Galois

1811 - 1832

Wyke schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:17:
[...]

Ik heb sinds mei de Reaction Pro en ben er als beginner nog steeds zeer tevreden mee.
In aanvulling op de andere opmerkingen over 1x12... ik gebruik het binnenste voorblad eigenlijk nooit, dus 1x12 zou idd voldoende zijn (in geval dat bepalend is voor je keuze).
Nou... dat zal afhankelijk zijn van waar je fietst :) Als het echt steil wordt, heb je die echt wel nodig.
Bovendien zal je kettinglijn bij een 2x10 niet optimaal zijn als je 'groot voor' en 'groot achter' gebruikt... Kan is groot dat je ketting dan langs je voorderailleur 'schraapt'.

En een 2x10-configuratie gebruikt een andere cassette dan de 1x12 (uiteraard). Het gaat echt om de verhoudingen, je kunt niet zomaar zeggen 2x10 is beter dan 1x12 oid...

• Prulleman
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 16:07

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
Het probleem is dat het voor iedereen anders is en dat een starter zichzelf nog niet kent en nog volop in ontwikkeling is.
Persoonlijk ben ik voorstander van 1x (rijd met een 34T oval +11-42 achter, en een 30T oval in het buitenland, in de Ardennen is dit voor mij prima).

Nou denk ik dat de meeste starters ook wel met een 32-50 boven komen in limburg en dat een eagle dus een prima keuze zal zijn, maar dat geld niet voor iedereen. Een 2x setup is in ieder geval een veiligere keuze..

Nog wat andere overwegingen.. een 2x setup slijt minder snel (gemiddeld rij je met een betere kettinglijn en belast je de kleinste kransjes minder, je ketting en cassette krijgen het veel minder te verduren). Ook heb je meer keuze in vervangende onderdelen (en dus in prijs!) bij een 2x setup. Ook heb je kleinere stapjes tussen de kransjes achter. sommige mensen vinden de stappen bij een 1x setup te groot en hebben moeite om het juiste verzet te vinden.

Voor de duidelijkheid, ik rijd zelf 1x11 en zal zeker niet terug gaan naar 2x of 3x, maar wat Galois ook zegt, je kan niet zomaar zeggen dat het 1 beter is dan het ander. Dat is heel persoonlijk

• MazeWing

MazeWing

passionate & cynical

Bedankt voor de (zo snel al) vele tips! Ik zelf ben inderdaad bang dat een 1x12 misschien net te grote stappen tussen de verschillende versnellingen heeft in vergelijking met een 2x11. Het zou lullig zijn als ik bij een klim net niet de juiste versnelling weet te vinden. Aan de andere kant is het denk ik ook gewoon een kwestie van gewenning en training. Ook zal het schakelijk zelf wat makkelijk gaan, aangezien je maar met 1 element te maken hebt.

Laptop: MacBook Pro 15 (2017) 2,9 GHz | 16GB | 512GB | Radeon Pro 560 Telefoon: OnePlus 7 Pro Camera: Nikon D750 | 24-120 F4 | 50 F1.8G Desktop: Ryzen 2700X | 16 GB | RTX 2080 | UWA (120Hz/G-Sync)

• Wyke
Galois schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:21:
[...]

Nou... dat zal afhankelijk zijn van waar je fietst :) Als het echt steil wordt, heb je die echt wel nodig.
Bovendien zal je kettinglijn bij een 2x10 niet optimaal zijn als je 'groot voor' en 'groot achter' gebruikt... Kan is groot dat je ketting dan langs je voorderailleur 'schraapt'.

En een 2x10-configuratie gebruikt een andere cassette dan de 1x12 (uiteraard). Het gaat echt om de verhoudingen, je kunt niet zomaar zeggen 2x10 is beter dan 1x12 oid...
Bedankt voor de toelichting... zoals gezegd, ik ben een beginner... zeker qua kennis over de onderdelen :)

en ik moet toegeven: in de Ardennen (Houffalize) heb ik het binnenblad wel een paar keer gebruikt :)

• ElmarJ16
ik denk dat de tussenstappen bij de NX Eagle cassette nog te overzien zijn. Deze zijn exact hetzelfde als bij een shimano cassette met de toevoeging van de 50tands. Ik ervaar met mijn 10-50 cassette icm met een 32 tands voorblad geen te grote stappen bij het schakelen. Ik denk dat een beginner, tenzij afkomend van een racefiets, hier ook niet te snel last van heeft.

Maar zoals @Prulleman al aangeeft is dit best persoonlijk. Ik rij voornamelijk standje koffiemolen en ben gewend aan best groot bereik in mijn trapfrequentie en hoef ook nooit als eerste boven te komen (daarentegen is het wel belangrijk om als eerste beneden te komen >:))

• Bokmaaa
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 12-09 14:45
De overstap naar 1x was voor mij heerlijk. Geen zorgen meer over kettinglijn, en op de MTB maakt het niet uit dat de stapjes wat groter zijn. Dat de 1x op de racefiets nog geen grote vlucht neemt snap ik beter.

Ik rijd met 1x11, 32t voor. Gebieden waar ik een kleinere versnelling nodig zou hebben neem ik liever de uplift ;)

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
MazeWing schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:37:
Bedankt voor de (zo snel al) vele tips! Ik zelf ben inderdaad bang dat een 1x12 misschien net te grote stappen tussen de verschillende versnellingen heeft in vergelijking met een 2x11. Het zou lullig zijn als ik bij een klim net niet de juiste versnelling weet te vinden. Aan de andere kant is het denk ik ook gewoon een kwestie van gewenning en training. Ook zal het schakelijk zelf wat makkelijk gaan, aangezien je maar met 1 element te maken hebt.
@ElmarJ16 heeft wel gelijk wat betreft de tussenstappen... de SLX cassette heeft de volgende kransjes:
11-13-15-17-19-21-24-28-32-37-42
de NX:
11-13-15-17-19-22-25-28-32-36-42-50

niet 100% gelijk, vanaf de 19 heb je een iets groter stapje, maar over het algemeen kan je zeggen dat de 50 er gewoon bij komt. Heel plat gezien ruil je de kleine ring voor in voor de 50T achter tussen de 2x11 of de 1x50. een 26-42 is nog wel iets lichter dan een 32-50, maar veel scheelt het niet:
26-42 heeft een ratio van 0.619, 32-50 ratio 0.640 (3% verschil)
het verschil is groter in het zware bereik, met 36-11 kan je met 90 rpm trappen tot 39km/h met een 32-11 tot 35. (nou kan je ook wel ff 110 of 120 rpm trappen als je echt even op een asfalt afdaling snelheid wilt maken, dus zelf ervaar ik dit niet als een issue).

• Ruud
17-19-21 is voor mij wel het bereik waar ik het minst makkelijk een andere cadans fiets. Daarom heb ik toentertijd een 11-46 Sunrace-cassette ook heel snel vervangen door een 11-46 XT-cassette. )15-18-21 vs 17-19-21

Nou weet ik niet hoe 17 - 19 - 22 mij zou bevallen dus daar heb ik geen oordeel over :)

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
Ik hoor daar inderdaad meer mensen over, ik heb nu een 11-42 sunrace casette, en heb deze met verschillende voorbladen gereden (32 rond, 34 oval en 30 oval). Dat zou ook impact moeten hebben op welk deel van je cassette je het meeste gebruikt en het verloop van dat specifieke stuk, maar persoonlijk merk ik daar niks van. Op een bochtige single track heb je toch geen tijd voor de ideale cadans en is het soms een kwestie van doorstampen en soms ff flink spinnen.

Ik vermoed dat een beginner met andere dingen bezig is dan of een 20T of 21T een betere cadans oplevert.

• ElmarJ16
Die 15-18 stap heeft mij altijd weerhouden om alternatieve cassettes te gebruiken als ik 1x11 zou gaan rijden. Wilde wel de mogelijkheid van de 46 tands, maar vond de enorme sprong bij shimano echt te groot. Ik dacht dat enkel Garbaruk een ideale cassettevertanding had, maar voor de prijs van die cassettes kan je beter een GX eagle upgradekit halen.

Al denk ik wel dat (vooral voor een beginner) de stap 19-22, ipv 19-21, kleiner is dan 15-18. Ik merk toch wel een aardige sprong van 10 naar 12 op mijn huidige cassette. Gelukkig is dat enkel maar op het laatste kransje, maar ik zou die sprong niet halverwege in mijn cassette willen hebben.

• Ruud
ElmarJ16 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:26:
Die 15-18 stap heeft mij altijd weerhouden om alternatieve cassettes te gebruiken als ik 1x11 zou gaan rijden. Wilde wel de mogelijkheid van de 46 tands, maar vond de enorme sprong bij shimano echt te groot. Ik dacht dat enkel Garbaruk een ideale cassettevertanding had, maar voor de prijs van die cassettes kan je beter een GX eagle upgradekit halen.

Al denk ik wel dat (vooral voor een beginner) de stap 19-22, ipv 19-21, kleiner is dan 15-18. Ik merk toch wel een aardige sprong van 10 naar 12 op mijn huidige cassette. Gelukkig is dat enkel maar op het laatste kransje, maar ik zou die sprong niet halverwege in mijn cassette willen hebben.
Die 37 - 46 stap van Shimano zorgde ervoor dat ik eerst een Sunrace cassette probeerde maar maakte in de praktijk dan echt weer niets uit in mijn geval. Met dat verzet ben ik toch omhoog aan het peddelen en is het toch wel vervelend. :P

• Rudolf
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 20-09 21:36
Ingeschreven voor Lake Bike 24u met een groepje van 7 of 8 man. Heel benieuwd hoe dat gaat bevallen. Ik verteer pauzes eigenlijk altijd heel slecht en rijdt liever zo snel mogelijk weer door. Maar dit zijn wel weer langere pauzes dan bij een toertocht.

Nog meer Tweakers die hier aan mee gaan doen, of al eens meegedaan hebben?

• stickyfish
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 15:22

stickyfish

Don't fuck with Limbos

Galois schreef op maandag 7 januari 2019 @ 07:03:
Die 700x40c is een (oude) Franse benaming voor bandenmaten. Tegenwoordig wordt vaker de standaard ERTRO-benaming gebruikt (Google maar op ERTRO). Maar bij MTB-banden toch vaak in inches (bv 28x2,1 oid zal op jouw fiets passen, mits de band in de vork past).

29” is een ‘reclamepraatje’. De velg van een MTB is 28” en door die dikke banden, is de bijnaam 29” ontstaan.

Op jouw velg passen dus 700x...-banden (die 40 is de dikte vd band) of om in ERTRO te praten: 622.

Kijk of de breedte vd band in de vork past en dan kunnen alle 700x...-banden of ...x622 of 28x...
Ah, helemaal duidelijk! Blijf het een bijzonder verhaal vinden van die 29" banden. Maar goed, ik ga op zoek naar andere 622 banden.
Volgens mij had ik genoeg ruimte in de vork, maar dat zal ik vanavond ff checken.
Sjoewe schreef op maandag 7 januari 2019 @ 07:17:
Wegglijden kan trouwens ook wel komen als je je banden te hard hebt opgepompt. Een mtb-band moet zich vormen naar de ondergrond voor grip, als de druk te hoog is dan kan dat niet.

Lijkt me een stuk waarschijnlijker dan de breedte ;)
Oh, goede tip, heb de banden inderdaad gewoon hard opgepompt.
Wat moet ik hiervoor aanhouden dan? Moet ik kijken wat er op de band staat of is dat ook te hard dan?
pdukers schreef op maandag 7 januari 2019 @ 07:55:
[...]
Het is ETRTO ;)

Anyway, schwalbe heeft een mooie tabel met de 3 meest voorkomende systemen voor bandenmaten:

https://www.schwalbe.com/en/groessenbezeichnung.html
Thx, handig!
ElmarJ16 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 08:48:
[...]
Op nat hout moet je:
- Een goede balans (druk) op je voorwiel en achterwiel hebben
- De juiste bandendruk om je grip maximaal te houden
- Zorgen dat je zwaartepunt tussen je 2 wielen zit
- Met de juiste snelheid aan komen rijden
- Comfortabel op je fiets zitten, zodat je eventuele fouten direct kan corrigeren. Zit je gespannen op je fiets dan gaat dit niet.
- NIET aan je remmen zitten

Grip heb je niet, maar maak je. Je materiaal helpt je daar bij (banden/druk), maar het grootste gedeelte komt toch echt vanuit de techniek.
Thanks voor de tips! Zoals gezegd op het parcours niet echt ergens last van gehad, zal dus te maken hebben met de bandenspanning, snelheid en het remmen. Dat de brug in de bocht ligt zal ook meegespeeld hebben.

"Computers aren’t the thing. They’re the thing that gets us to the thing" - Joe MacMillan

• SonnyBBQ
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 15:01

Eerst en vooral het meest cliché antwoord, maar als je ergens eens een testrit kan doen op een 2x vs 1x, dan ga je gelijk het verschil voelen.

Zelf ben ik ook net overgestapt naar een NX Eagle. Komende van een 3x9 :o voel ik wel een duidelijk verschil in de grotere tussenstappen, maar niets wat je op de trails gaat merken. Het enige dat ik mis is nog een extra trapje in het zwaardere bereik. Wij fietsen meestal over de weg naar de trails hier in de buurt en dan trap ik vaak rondjes in de lucht als we bergaf rijden. Ik zou altijd weer voor een 1x kiezen.

Ik heb trouwens ook al op die Attention SL (2018) gereden en moet zeggen dat dit als beginner zeker zal voldoen. Dan heb je natuurlijk nog wat zakgeld over voor andere aankopen; helm, kledij, etc.

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
stickyfish schreef op maandag 7 januari 2019 @ 16:19:
[...]

Oh, goede tip, heb de banden inderdaad gewoon hard opgepompt.
Wat moet ik hiervoor aanhouden dan? Moet ik kijken wat er op de band staat of is dat ook te hard dan?
Er zijn behoorlijk wat afhankelijkheden, zodat er niet echt een simpel antwoord is als bv 1.8 bar
denk dan aan:
- je eigen gewicht (hoe zwaarder je bent, hoe meer druk er in je banden moet)
- hoe breed de banden zijn, een 2.0" band heeft meer druk nodig dan een 2.4"
- hoe breed je velgen zijn (interne breedte), dit heeft weer invloed op de werkelijke breedte van je band en het totale lucht volume, een bredere velg kan makkelijker op lagere druk. Ook gaat de band op een brede veld minder snel omrollen/zwalken in een bocht. Dus zo weinig druk dat je nog de bocht door komt zonder dat je band opzij rolt.
- wat voor ondergrond je rijdt, op asfalt mag je best wat meer druk, maar op super zwaar terrein moet je soms ook wat meer druk om snakebites (binnenband lek door doorslaan tegen je velgrand) of velgbeschadigingen te voorkomen. Dus in het terrein zo weinig druk dat je net niet lek rijd of je velg butst.

voor iemand met een gemiddeld gewicht, met een gemiddelde xc mtb kan je beginnen met ~1.8 bar, iets minder voor, iets meer achter. Maar neem vooral een keer een pompje mee naar het bos en ga expirimenteren. Je gaat met weinig (maar niet TE weinig) druk echt met meer snelheid door bochten en met minder moeite en comfort over wortels en dergelijke.

(tubeless kan ook nog helpen om snakebites te voorkomen bij lage druk :))
Thanks voor de tips! Zoals gezegd op het parcours niet echt ergens last van gehad, zal dus te maken hebben met de bandenspanning, snelheid en het remmen. Dat de brug in de bocht ligt zal ook meegespeeld hebben.
nat hout kan net zo glad zijn als ijs, dan heb je gewoon geen grip, ook niet met de beste banden en druk, beste is op aangepaste snelheid rechtop en rechtdoor.

Op je foto van je band lijkt je totaal geen noppen meer te hebben in het midden, maar mogelijk is dit een vertekend beeld.. niet dat je met noppen die brug wel had gehaald, die hadden alleen maar voor minder contact oppervlak gezorgd, maar in de winter in het bos zonder noppen kan ook een uitdaging zijn. Op paden met een goed samengepakte ondergrond kan het soms nog wel, maar als de grond wat losser wordt ben je snel weg.

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbos

Prulleman schreef op maandag 7 januari 2019 @ 16:43:
[...]

Er zijn behoorlijk wat afhankelijkheden, zodat er niet echt een simpel antwoord is als bv 1.8 bar
denk dan aan:
- je eigen gewicht (hoe zwaarder je bent, hoe meer druk er in je banden moet)
- hoe breed de banden zijn, een 2.0" band heeft meer druk nodig dan een 2.4"
- hoe breed je velgen zijn (interne breedte), dit heeft weer invloed op de werkelijke breedte van je band en het totale lucht volume, een bredere velg kan makkelijker op lagere druk. Ook gaat de band op een brede veld minder snel omrollen/zwalken in een bocht. Dus zo weinig druk dat je nog de bocht door komt zonder dat je band opzij rolt.
- wat voor ondergrond je rijdt, op asfalt mag je best wat meer druk, maar op super zwaar terrein moet je soms ook wat meer druk om snakebites (binnenband lek door doorslaan tegen je velgrand) of velgbeschadigingen te voorkomen. Dus in het terrein zo weinig druk dat je net niet lek rijd of je velg butst.

voor iemand met een gemiddeld gewicht, met een gemiddelde xc mtb kan je beginnen met ~1.8 bar, iets minder voor, iets meer achter. Maar neem vooral een keer een pompje mee naar het bos en ga expirimenteren. Je gaat met weinig (maar niet TE weinig) druk echt met meer snelheid door bochten en met minder moeite en comfort over wortels en dergelijke.

(tubeless kan ook nog helpen om snakebites te voorkomen bij lage druk :))
Pomp had ik al aan m'n bidonhouder gemonteerd, dus die gaat sowieso al meer.
Ga in ieder geval wat lucht uit de banden doen en komende rit eens experimenteren.
Meer snelheid hoeft van mij nog niet eens, ging me al hard genoeg af en toe, haha.
Maar makkelijker over wortels e.d. rijden is wel fijn.
Prulleman schreef op maandag 7 januari 2019 @ 16:43:
[...]

nat hout kan net zo glad zijn als ijs, dan heb je gewoon geen grip, ook niet met de beste banden en druk, beste is op aangepaste snelheid rechtop en rechtdoor.

Op je foto van je band lijkt je totaal geen noppen meer te hebben in het midden, maar mogelijk is dit een vertekend beeld.. niet dat je met noppen die brug wel had gehaald, die hadden alleen maar voor minder contact oppervlak gezorgd, maar in de winter in het bos zonder noppen kan ook een uitdaging zijn. Op paden met een goed samengepakte ondergrond kan het soms nog wel, maar als de grond wat losser wordt ben je snel weg.
Klopt, in het midden zijn de noppen aardig afgesleten. Ben al aan het kijken naar andere banden. Moet ik daarbij nog ergens op letten, behalve op de maat en of ze tussen mijn vork passen?

"Computers aren’t the thing. They’re the thing that gets us to the thing" - Joe MacMillan

• Galois

Galois

1811 - 1832

stickyfish schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:07:
[...]

Klopt, in het midden zijn de noppen aardig afgesleten. Ben al aan het kijken naar andere banden. Moet ik daarbij nog ergens op letten, behalve op de maat en of ze tussen mijn vork passen?
Er is zoveel geschreven over bandenkeuze met minstens net zoveel verschillende meningen... :)

Voor ‘gewoon’ XC-gebruik is de combinatie Nobby Nic (of Rocket Ron) voor en Racing Ralph achter erg populair (van de fabrikant Schwalbe).

2,1 of 2,25 breed is dan een veilige keuze. Sommigen maken zelfs de keuze om voor met 2,25 te rijden en achter 2,1.

De mogelijkheden zijn eindeloos, maar als je voor de combinatie Nobby NIC/Racing Ralph gaat in de breedte 2,1 inch, zit je vast goed :)

Succes!

• L0we
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 16:00
Nobby Nic is best wel nobby, Voor hoe het er over het algemeen in Nederland bij ligt is een Rocket Ron in de meeste gevallen een heel prima band.

• CedricD
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 22-09 23:02
Ik heb de Racing Ralph en Racing Ray onlangs besteld. Helaas nog niet binnen en levertijd onbekend

• Strider
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 10:23
Ruud schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:37:
[...]

Met die vork heb je dat sowieso wel ;) (mid stroke support)
Hoe staat het tegenwoordig met jouw MTB project, vordert het al? :)

BlaBlaBla

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbos

Galois schreef op maandag 7 januari 2019 @ 21:23:
[...]

Er is zoveel geschreven over bandenkeuze met minstens net zoveel verschillende meningen... :)

Voor ‘gewoon’ XC-gebruik is de combinatie Nobby Nic (of Rocket Ron) voor en Racing Ralph achter erg populair (van de fabrikant Schwalbe).

2,1 of 2,25 breed is dan een veilige keuze. Sommigen maken zelfs de keuze om voor met 2,25 te rijden en achter 2,1.

De mogelijkheden zijn eindeloos, maar als je voor de combinatie Nobby NIC/Racing Ralph gaat in de breedte 2,1 inch, zit je vast goed :)

Succes!
Haha, ja, dat is natuurlijk altijd zo :)
Ik ga me er nog eens in verdiepen. Bedankt voor de info.

Bijzondere namen trouwens, haha.

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
De Ray voor schijnt het aardig te doen, beter dan de oude Ralph. Ik heb ze ook in mijn winkelmandje staan, samen met naven etc voor mijn nieuwe wielset. Binnenkort maar eens op bestellen drukken...

• Klitse
  • Niet online
Vanavond onderstaande fiets (Specialized P1 Dirtjumper) opgehaald. Iets om mee te spelen naast mijn XC fiets
Ik vraag me namelijk al een hele tijd af of dat iets voor mij is. Ik vind springen namelijk erg leuk en stond vroeger vaak op een skatebord dus vallen ben ik wel gewend.

http://i64.tinypic.com/102whs9.jpg

Nu op zoek naar leuke spots. Iemand nog tips in de buurt (Twente)?

Klitse wijzigde deze reactie 07-01-2019 23:05 (9%)

• Torched
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 15:17
Zit er in die roam niet zo'n 65mm oid suntour vork? Volgens mij krijg je daar geen 2,25 band in.
Volgens mij gaat 2,1 net.

Dat was igg mijn ervaring met een equivalente sensa fiets met bijna dezelfde specs.

• Ruud
@Strider: welk project bedoel je precies? Ik denk dat je me verwart met iemand anders :)

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
Voor mijn toekomstige wielset wil gelijk alles erop, zodat de oude mooi als complete backup kunnen blijven staat. dat betekend dus ook nieuwe rotors.. zit nu te twijfelen tussen slx en xt, zijn de ice tech rotors de dubbele prijs waard:
https://r2-bike.com/navi....5&hf=58&Sortierung=6&af=0

• Ruud
@Prulleman: nee

Ice-tech is leuke marketing :) Als je remmen te heet worden neem je gewoon de schijf een maatje groter (meer materiaal) of remblokken die er beter tegen kunnen.

Probleem met verminderde remkracht wordt veroorzaakt door remblokken die te heet worden. (tenzij lucht in het systeem maar dan heb ik het liever over verminderde remdruk) Je kunt er dus voor zorgen dat je remblokken beter tegen de hoge temperatuur kunnen. (Andere samenstelling) Of ervoor zorgen dat je blokken minder heet worden. Door bijvoorbeeld de blokken met koelvinnen van Shimano te gebruiken of door ervoor te zorgen dat hitte beter afgevoerd wordt. (meer materiaal in je schijf of andere samenstelling van je schijf (Ice-tech))

Bestel er ook meteen nieuwe remblokjes bij. Oude blokjes op een nieuwe schijf is niet de beste manier.

Ik zou zelf opteren voor de RT76 ipv de RT66. Gewoon, omdat ik de XT mooier vind dan de SLX :P

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
bij R2 verkopen ze de RT76 niet, (zijn inderdaad mooier, net zoals de ice tech) maar dan is het prijsverschil een stuk kleiner (met de extra shipping die ik bij een andere winkel weer kwijt ben), en het verschil in gewicht weer een stuk groter, voor die paar euro worden het dan toch de ice tech denk ik..

Prulleman wijzigde deze reactie 08-01-2019 10:09 (12%)

• CedricD
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 22-09 23:02
Prulleman schreef op maandag 7 januari 2019 @ 22:41:
De Ray voor schijnt het aardig te doen, beter dan de oude Ralph. Ik heb ze ook in mijn winkelmandje staan, samen met naven etc voor mijn nieuwe wielset. Binnenkort maar eens op bestellen drukken...
M'n nieuwe bandjes zijn vandaag verzonden *O*.
Ging ook nog nieuwe wielset kopen en tubeless (laten) zetten, maar denk dat ik nog even afwacht om de investering te doen.
Focus ligt momenteel op de weg met de Amstel toerversie (240 km) als doel: dus veel duurtraingen de komende maanden :9.

• MazeWing

MazeWing

passionate & cynical

Nou ik heb vandaag een MTB besteld. Het is uiteindelijk de Cube Reaction Pro 2019 (black 'n blue) geworden.

beknopte specs:
- voorvork: RockShox Recon Silver TK Air, 100mm, PopLock
- achterderailleur: Shimano XT RD-M8000-DSGS, ShadowPlus, 11-Speed
- Voorderailleur: Shimano XT FD-M8020-H, Sideswing, 31.8mm Clamp
- schakelaar: Shimano SLX SL-M7000
- remsysteem: Shimano BR-MT200, Hydr. Disc Brake (180/160)
- cranks: Shimano XT FC-M8000, 36x26T, 175mm
- cassette: Shimano SLX CS-M7000, 11-42T

De prijs was €1099 een ik heb nog een leuke inruil voor mijn Trek DS 8.5 (2012) gekregen. De reden om toch voor die fiets te gaan was uiteindelijk simpel: ik blijk toch een 21" framemaat nodig te hebben en de LBS had enkel 19" fietsen op voorraad. De fiets die ik eigenlijk het meeste in het oog had; de Cube Acid Eagle was pas vanaf week 6 leverbaar en zelfs dat was niet 100% zeker.
De Reaction Pro is dan eigenlijk de meest logische stap. Met die keuze is ook meteen het probleem van 1x12 vs 2x11 opgelost. Hij is enkel met 2x11 leverbaar. Wel is er nog de mogelijkheid om naar een enkel blad te gaan, waardoor het een 1x11 wordt.
Ik als beginner kan denk ik geen buil vallen aan de 2x aandrijving. Ik zal er vanzelf achter komen wat ik het meest gebruik en kan hier in de toekomst mogelijk rekening mee houden (als dan niet alles naar een 1x aandrijving is gegaan...)

Als alles meezit kan ik 'm vrijdag of zaterdag ophalen en kan ik zondagochtend mijn eerste metertjes gaan maken. Kijk er erg naar uit en hoop dat ik een juiste keuze heb gemaakt. Juist vanwege dat enthousiasme leek het me niet verstandig een dikke maand te wachten. Ik ken mezelf en het zou me niets verbazen als na een maand wachten het hele enthousiasme een stuk gedaald zou zijn...

Zijn er eigenlijk nog zaken waarbij ik op moet letten bij de nieuwe fiets? Ik heb vertrouwen in de mensen van de fietsenwinkel (Tweewielers Bisschops in Kerkrade), maar het zou vervelend zijn als ik thuis iets ontdek wat ik ook makkelijk in de winkel had kunnen ontdekken.
Ook must-have accessoires hoor ik graag :*)

MazeWing wijzigde deze reactie 08-01-2019 21:20 (10%)

• Galois

Galois

1811 - 1832

Galois schreef op woensdag 26 december 2018 @ 09:54:
[...]

Krijg net een mail:

[...]

Klinkt goed... tenzij ze in plaats vanuit Engeland uit hun magazijn in Hongkong komen... ;)
En vandaag ontvangen... duurt eventjes. Bijna 2 weken, met nieuwjaar ertussen. De huidige blokken achter zijn bijna op. Binnnekort testen dus.

(gaat over de bestelling van blokken bij discobrakes.com, wilde even doorgeven wat de levertijd bij mij was)

• SonnyBBQ
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 15:01
MazeWing schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 21:16:
Nou ik heb vandaag een MTB besteld. Het is uiteindelijk de Cube Reaction Pro 2019 (black 'n blue) geworden.
(y) Daar ga je veel plezier aan beleven... Nu zo snel mogelijk de modder in. Korte pijn. :+
MazeWing schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 21:16:

Ook must-have accessoires hoor ik graag :*)
Ik sleep zelf liefst zo weinig mogelijk mee, maar dit zit er op/gaat telkens mee:
- Bidonhouder en bidon. Eentje is meestal genoeg en voor langere ritten (of in de zomer) kan je vaak onderweg wel even stoppen om bij te vullen.
- Binnenband, bandafnemers en pomp. Er zijn verschillende manieren om dit mee te nemen; in een rugzak, in de zakjes van een fietstruitje, of aan je fiets.
- Multitool. handig om onderweg je fiets afstelling aan te passen of bouten terug vast te draaien.

Welke pedalen komen er op? Ik heb wel eens gereden met de standaard wellgo pedalen die op de fiets zaten, maar schoot er regelmatig vanaf. Met geschaafde schenen en kuiten tot gevolg. Sommige LBS plaatsen gratis een simpel klikpedaal in de plaats.
Moest je dit niet willen zijn er nog altijd betere platformpedalen die je kan plaatsen. Ik ben recent overgestapt op deze Crankbrothers Stamp 1 en ben er zeer tevreden van.

• Typhone
  • Registratie: mei 2011
  • Nu online
Zo op de achtergrond bezig met de nieuwe wielen :).
Setup die er momenteel ligt:

DT Swiss XM421 velgen (navraag lopen of 481 niet beter is)
DT Swiss Competition spaken
Hope Pro 4 naven
Messing Nipples
Maxxis Ardent banden (maten nog onbekend)
Tubeless setup

Ik kan niet wachten om een testrit te gaan maken om te 'voelen' wat het verschil gaat zijn met nu. Sinds ik weet dat het materiaal eigenlijk niet voor mij is (psychisch dingetje wellicht) zit ik toch anders op de fiets en dat is niet prettig. Laten we hopen dat het dusdanig verandert dat de BMC (nadat de Neuron CF er is) niet het veld hoeft te ruimen. Dan heb ik mooi twee fietsen staan (fully en een HT) die ik altijd kan gebruiken. Tenzij die fully zoveel fijner gaat zijn dan schakel ik wel door :).

• Klitse
  • Niet online
Typhone schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 10:10:

Hope Pro 4 naven
Messing Nipples
Tubeless setup

Ik kan niet wachten om een testrit te gaan maken om te 'voelen' wat het verschil gaat zijn met nu. Sinds ik weet dat het materiaal eigenlijk niet voor mij is (psychisch dingetje wellicht) zit ik toch anders op de fiets en dat is niet prettig. Laten we hopen dat het dusdanig verandert dat de BMC (nadat de Neuron CF er is) niet het veld hoeft te ruimen. Dan heb ik mooi twee fietsen staan (fully en een HT) die ik altijd kan gebruiken. Tenzij die fully zoveel fijner gaat zijn dan schakel ik wel door :).
Ach, als je toch alleen op die Fully zit kun je die hardtail weer verkopen voor een ander project. Genoeg alternatieven: Fatbike, gravelbike, dirtjumper, slopestyle, Downhill enz... 8)

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
Typhone schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 10:10:

Hope Pro 4 naven
Messing Nipples
Tubeless setup

Als die wielen voor XC zijn, dan zouden de 421's voldoende moeten zijn denk ik, tenzij je echt brede banden wilt gaan gebruiken. Bij mijn weten zijn de 481's niet (veel) steviger dan de 421. Uiteraard zullen bredere velgen wat meer kunnen hebben, maar uiteindelijk kunnen ze beide 120kg aan volgens de specs.
Het belangrijkste verschil tussen de 2 is de binnenbreedte, 25 of 30 mm. Nu heb ik zelf ook lang zitten twijfelen welke breedte velgen ik ging nemen, en ben uiteindelijk voor 26.5mm gegaan ipv 30 omdat voor 2.25" banden 30mm in veel gevallen overkill is en je uiteindelijk alleen maar zwaarder uitkomt. (verschil in velg gewicht zit voornamelijk in de breedte, hoe breder hoe zwaarder).

Dus in jou geval, (100kg toch?) zouden beide velgen geschikt moeten zijn en hangt het dus voornamelijk af van wat voor banden je wilt gaan monteren.
Als er een fully onderweg is voor het ruigere werk (geen idee welke versie je hebt besteld en welke wielen daarin zitten) en je de hardtail voor xc blijft gebruiken, met wat meer focus op gewicht, rolweerstand en snelheid, dan zou ik voor de 25mm 421 gaan. Maar je kan het ook anders bekijken, als je nieuwe set compatible is met beide fietsen (boost, body) dan kan je ook voor de 30mm gaan, zodat je ook een betere set hebt in/voor je fully. Met 30mm velgen ben je wel beter af met ruigere ~2.4" (of meer) banden

• Rudolf
Van het weekend wat schade gereden. Kwam een tak tussen de derailleur en het wiel. Gelukkig waren we net op iemand aan het wachten dus trapte niet echt door, en stond vrijwel direct stil. De derailleur stond er toch bijna haaks op. In eerste instantie leek alleen de derailleurpad krom te zijn. Na rechtbuigen mijn weg vervolgd. Bij eens stukje wasbord liep de ketting er af en kwam ik er achter dat aan de wielzijde de geleideplaat afgebroken is.

Lijkt me dat dit makkelijk te vervangen is met een nieuwe geleideplaat.
Volgens mij is het deze:
https://hollandbikeshop.c...n-sgs-rd-m670-781-slx-xt/

Is dit zo makkelijk te vervangen als het lijkt?

• Ruud
@Rudolf Jep, even met inbus 3 (gokje) de twee boutjes losdraaien en je hebt de geleideplaat in je handen.

Let wel op dat je wieltjes weer op dezelfde manier gemonteerd worden. (Zowel plaats als draairichting)

Als je derailleur daarna nog niet perfect schakelt moet je nog even kijken naar de uitlijning van je derailleur tov je frame. Dat luistert vrij nauw.

Haal je ketting wel even los, anders is het een geklungel.

Ruud wijzigde deze reactie 09-01-2019 14:13 (7%)

• Klitse
  • Niet online
Rudolf schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 13:58:
Van het weekend wat schade gereden. Kwam een tak tussen de derailleur en het wiel. Gelukkig waren we net op iemand aan het wachten dus trapte niet echt door, en stond vrijwel direct stil. De derailleur stond er toch bijna haaks op. In eerste instantie leek alleen de derailleurpad krom te zijn. Na rechtbuigen mijn weg vervolgd. Bij eens stukje wasbord liep de ketting er af en kwam ik er achter dat aan de wielzijde de geleideplaat afgebroken is.

[Afbeelding]

Volgens mij is het deze:

Takken.... mijn GX Eagle derailleur vind ze ook lekker en heeft er al 2 opgegeten. Maar inderdaad zoals Ruud al zegt, het zijn maar 2 schroefjes. Als je ze toch loshaalt, kun je gelijk je derailleurwieltjes even goed schoonmaken (wel oppassen met de lagers).

Succes.

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
Als dat de juiste is, dan is het inderdaad vrij eenvoudig, maar check even de type aanduiding van je derailleur, die je linkt is voor 2 (oudere) types:RD-M670/781 SLX/XT. Let op het gaat in je link om de kooi lengte SGS, die moet ook overeen komen. SGS is de versie met de lange kooi, wie weet heb je wel een GS versie nodig...

• Typhone
  • Registratie: mei 2011
  • Nu online
@Prulleman
Wielen gaan vooral voor XC gebruikt worden idd. Standaard routes rondom Z.O. Brabant ;).
De bestelde fiets is een Canyon Neuron CF 8.0 met DT Swiss M1900 spline velgen met 2.35" banden.

Die fiets krijgt wellicht ook een eigen velgenset, evenals de reeds aanwezige (maar in dit topic verboden) Canyon Roadlite AL SL 8.0 a.k.a. mijn straatfiets met MTB stuur :+

• Rudolf
@Prulleman De derailleur is een deore XT Shadow 10speed, maar als ik die geleideplaat op zoek dan komt die voor mijn gevoel niet overeen met wat je op mijn foto ziet.

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
Typhone schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 14:20:
@Prulleman
Wielen gaan vooral voor XC gebruikt worden idd. Standaard routes rondom Z.O. Brabant ;).
De bestelde fiets is een Canyon Neuron CF 8.0 met DT Swiss M1900 spline velgen met 2.35" banden.

Die fiets krijgt wellicht ook een eigen velgenset, evenals de reeds aanwezige (maar in dit topic verboden) Canyon Roadlite AL SL 8.0 a.k.a. mijn straatfiets met MTB stuur :+
dan zou ik persoonlijk voor de 421 gaan, ik denk dat de 481 overkill zal zijn.
Rudolf schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 14:34:
@Prulleman De derailleur is een deore XT Shadow 10speed, maar als ik die geleideplaat op zoek dan komt die voor mijn gevoel niet overeen met wat je op mijn foto ziet.
Een "XT shadow 10 speed" kan een M786 zijn of een M781.
Voor zover ik kan zien is het grootste verschil dat de M786 een clutch heeft (met een grijze switch) en de M781 dus niet (dus aan de uiterlijk van de derailleur, aan de andere kant als de foto, moet je kunnen bepalen of het de 781 of 786 is).
Ik heb plaatjes vergeleken van de m781 en m786 inner plates, maar zie weinig verschil, mogelijk zijn ook die compatible, maar ik zou vooral checken of je een RD-M781 SGS derailleur hebt en dan de bijbehorende inner plate zoeken. Ik vermoed dat die uit je link goed is, maar controleren op het exacte type nummer is de enige manier om het zeker te weten. (als ik op op je foto afga zou ik zeggen dat het de SGS versie is, maar ook dat controleren!)

• Ruud
@Rudolf men zegt 75mm hart op hart voor de gs en 90mm voor de sgs.

Hart op hart in deze is de afstand tussen het middelpunt van de 2 boutjes waarmee de wieltjes vastzitten.

Het artikelnummer van de onderdelen voor de 781 en 786 is hetzelfde trouwens. Zowel voor de gs als sgs geleideplaat.

Gs: Y5XC09100
Sgs: Y5Y010000

Ruud wijzigde deze reactie 09-01-2019 17:55 (30%)

• Torched
Aan de vertanding van je cassette kan je ook wel zien welke je nodig hebt. Heb je 11-36 of nog groter heb je de sgs. Tenzij je 1x rijdt dan kan je wegkomen met de sg kooi.

• Storm-Fox
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 20-09 13:40
Rudolf schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 13:58:

Volgens mij is het deze:

Vervangen is inderdaad zoals eerder aangegeven zeer makkelijk te doen, maar
let wel op dat het zeer waarschijnlijk nodig is om je derailleurpad te richten of laten richten.
Anders kun je schakelproblemen blijven houden.

Mijn eigen derailleurpad moet ik ook nog richten, maar helaas zijn die goede padrichters best wel
prijzig https://www.futurumshop.nl/parktool-dag-2-padrichter.phtml
Wellicht dat ik die van iemand kan lenen.

PSN: StormFox81

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
sja.. heb je parktool gereedschap nodig voor thuisgebruik...? volgens mij is een richter van 30-40 euro net zo functioneel, en gaat bij een paar x per jaar gebruik ook oneindig lang mee.

• L0we
Storm-Fox schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 13:55:
[...]

Vervangen is inderdaad zoals eerder aangegeven zeer makkelijk te doen, maar
let wel op dat het zeer waarschijnlijk nodig is om je derailleurpad te richten of laten richten.
Anders kun je schakelproblemen blijven houden.

Mijn eigen derailleurpad moet ik ook nog richten, maar helaas zijn die goede padrichters best wel
prijzig https://www.futurumshop.nl/parktool-dag-2-padrichter.phtml
Wellicht dat ik die van iemand kan lenen.
https://www.mantel.com/cyclus-derailleur-pad-richter

Werkt net zo goed, en heb je er vlot genoeg uit :)

• Storm-Fox
Die goedkope versie van Cyclus had ik ook al gevonden, maar als je de reviews leest dan valt hij iets
tegen omdat hij niet nauwkeurig genoeg is. Bij een 8sp fiets zal dit geen probleem zijn, maar bij een 11sp
kan dit problemen opleveren, omdat de afstelling wegens de kleinere marges belangrijker is.
Natuurlijk is een cyclus beter dan niks, maar als ik toch geld ga uitgeven dan kies ik eerder voor:

- Park Tool DAG-2/2.2 padrichter 67 euro (wiggle)
- X-Tools Pro padrichter 38 euro (wiggle)
- SuperB TB-1946 Derailleur Hanger Alignment Gauge 58 euro (aliexpress)

Maar helaas heb ik wat andere post-winter reparaties en kosten die voor gaan de komende maanden :F

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbos

Oke, ik ben echt een sukkel. Ik had dus nieuwe banden voor m'n MTB besteld. Had nog gekeken of er ruimte genoegd was en dat was er. Vandaag kwamen de banden binnen dus ik meteen aan de slag. Voorband vervangen, past perfect. Ruimte genoeg. Daarna achterband. Hmm, maakt raar geluid. Oh wacht, dat kan kloppen, hij loop aan.

Wat heb ik nu gedaan. I.p.v. dat ik bij de trapas heb zitten kijken, heb ik bovenin zitten kijken (geen idee hoe het precies heet allemaal). Daar was dus ruimte genoeg. Echt te dom.... 8)7 |:(

Maar goed, nu is dus de vraag, wat te doen. 2 nieuwe banden kopen, of alleen een andere achterband?
Momenteel ligt er een 29 x 2.10 (54-622) op. Hiermee heb ik dus nauwelijks speling. Dus moet er wat smallers op.

Ik vraag me af of een 29 x 2.00 (50-622) ook niet nog te breed is.
Als ik dan maar smaller banden ga kijken, dan worden het 28" banden.
Ga ik daar iets van merken als ik voor een iets hogere band op heb liggen dan achter?
Of kan ik beter 2 dezelfde banden nemen?

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
Nee hoor je kan best 2 verschillende banden gebruiken, juist voor wat breder is goed voor de grip en achter smaller goed voor de rolweerstand. Maar als 2" niet past.. mag je het dan wel een MTB noemen?

• Ruud
Prulleman schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:58:
Nee hoor je kan best 2 verschillende banden gebruiken, juist voor wat breder is goed voor de grip en achter smaller goed voor de rolweerstand. Maar als 2" niet past.. mag je het dan wel een MTB noemen?
Ideale boscrossfiets juist. Lekker licht, weinig rolweerstand. Want laten we eerlijk zijn. Niet veel mensen hier hebben een echte mtb nodig. Ik ook niet. Ook perfect voor jouw dagelijkse rondje ;)

Psychisch heb ik wel een echte mtb nodig, dan is het in ieder geval nog iets. (more show than go)

Ruud wijzigde deze reactie 11-01-2019 05:50 (18%)

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbos

Voor mij is 't een MTB. Wat anderen er van vinden of willen noemen zal me eigenlijk een zorg zijn :P

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
Daar heb je ook helemaal gelijk in :)

zojuist bevestiging dat mijn velgen onderweg zijn uit china, dus ook de bestelling bij R2 maar doorgevoerd.. die deed wel een beetje pijn:
- hope pro 4
- tune lefty hub + dummy hub om em in een richtbok te kunnen plaatsen (en centreren)
- xt cassette
- sram x1 ketting
- ralph/ray combi
- xt ice tech rotors
- finned brake pads
- sapim polyax nipples (sapim d-light spaken pas na meten ERD)

auw..

maar wel veel zin om met het bouwen te gaan beginnen :)

• Storm-Fox
stickyfish schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 21:53:

Als ik dan maar smaller banden ga kijken, dan worden het 28" banden.
Ga ik daar iets van merken als ik voor een iets hogere band op heb liggen dan achter?
Of kan ik beter 2 dezelfde banden nemen?
Als je dit op een racefiets doet ben je knettergek, maar op een MTB is juist beter om met twee verschillende banden te rijden. Ik rij zelf met een RoRa (Schwalbe Rocket Ron, Schwalbe Racing Ralph)setup.
Ro heeft voorin iets meer grip dan Ra achter, waar Ra door de kleinere noppen minder rolweerstand.

Ik kwam alleen na het montereren er achter dat de grote banden mijn mudguards raken, dus ik moet op zoek naar andere spatborden.

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbos

Storm-Fox schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 09:49:
[...]
Als je dit op een racefiets doet ben je knettergek, maar op een MTB is juist beter om met twee verschillende banden te rijden. Ik rij zelf met een RoRa (Schwalbe Rocket Ron, Schwalbe Racing Ralph)setup.
Ro heeft voorin iets meer grip dan Ra achter, waar Ra door de kleinere noppen minder rolweerstand.

Ik kwam alleen na het montereren er achter dat de grote banden mijn mudguards raken, dus ik moet op zoek naar andere spatborden.
Ja, had het inderdaad al vaker gelezen dat het geen probleem is om voor een andere band te hebben dan achter. Mij gaat het dan ook niet zoveer om de breedte, maar om de hoogte. Ga ik er wat van merken als ik voor een 29" en achter een 28" op heb liggen?

Bij jou is het iets makkelijker op te lossen dus :)

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
stickyfish schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:06:
[...]

Ja, had het inderdaad al vaker gelezen dat het geen probleem is om voor een andere band te hebben dan achter. Mij gaat het dan ook niet zoveer om de breedte, maar om de hoogte. Ga ik er wat van merken als ik voor een 29" en achter een 28" op heb liggen?

Bij jou is het iets makkelijker op te lossen dus :)
Nou ja.. je gaat een smalle 29" vergelijken met een grote 28" dus ik verwacht niet dat er 1" verschil in zit.. eerder een half ofzo..
Maar als je iets vergelijkbaars als je oude band achteraan monteert, gaat je achterkant niet omlaag, je gaat dus niet eerder last van pedal strikes hebben. Je hebt door de bredere/hogere voorband je voorkant 1 cm (misschien iets meer) omhoog gebracht. Het effect daarvan is minimaal, in theorie zou je bv bij klimmen eerder met je voorwiel los kunnen komen, maar in de praktijk ga je er niks van merken...

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbos

Prulleman schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:27:
[...]

Nou ja.. je gaat een smalle 29" vergelijken met een grote 28" dus ik verwacht niet dat er 1" verschil in zit.. eerder een half ofzo..
Maar als je iets vergelijkbaars als je oude band achteraan monteert, gaat je achterkant niet omlaag, je gaat dus niet eerder last van pedal strikes hebben. Je hebt door de bredere/hogere voorband je voorkant 1 cm (misschien iets meer) omhoog gebracht. Het effect daarvan is minimaal, in theorie zou je bv bij klimmen eerder met je voorwiel los kunnen komen, maar in de praktijk ga je er niks van merken...
Oke, duidelijk. Ik ga het gewoon proberen dan. Zal allemaal wel meevallen dus!

• Torched
Trouwens 29 is ook gewoon 28, alleen vanaf 2 inch breedte hebben ze van de marketingafdeling er 29" van gemaakt.

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbos

Torched schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:41:
Trouwens 29 is ook gewoon 28, alleen vanaf 2 inch breedte hebben ze van de marketingafdeling er 29" van gemaakt.
Lekker overzichtelijk allemaal die maten 8)7

• MazeWing

MazeWing

passionate & cynical

Zojuist een telefoontje gekregen dat mijn nieuwe fiets klaarstaat om opgehaald te worden *O*

Helaas moet ik zo werken, dus kan ik 'm pas morgen(vroeg) ophalen -O-

• Storm-Fox
Rebel MTB verzorgt de komende weken diverse trainingen in het Twiske park voor een zeer
schapelijke prijs (25 / 35 euro). Zie : https://www.rebelmtb.nl/evenementen/

20 januari - 09:30 - 12:30 Niveau 3
27 januari - 10:30 - 13:30 Niveau 2/3
3 februari - 09:30 - 13:30 Niveau 3/4
10 februari - 10:30 - 13:30 Niveau 1/2
15 maart - 09:30 - 15:00 Kindermountainbike

Ik ga zelf deelnemen aan de training op 27 januari omdat ik de onderstaande vaardigheden
beter onder de knie wil krijgen.

Basishouding,
Voorwiel hoppen,
Achterwiel hoppen,
Pedalkick,
Erop en erover met northshore elementen,
Balans op de wip (verschillende hoogtes),
Het rijden over een skinny,
Van het obstakel af rijden en springen,

• Klitse
  • Niet online
Storm-Fox schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 16:40:
Rebel MTB verzorgt de komende weken diverse trainingen in het Twiske park voor een zeer
schapelijke prijs (25 / 35 euro). Zie : https://www.rebelmtb.nl/evenementen/

20 januari - 09:30 - 12:30 Niveau 3
27 januari - 10:30 - 13:30 Niveau 2/3
3 februari - 09:30 - 13:30 Niveau 3/4
10 februari - 10:30 - 13:30 Niveau 1/2
15 maart - 09:30 - 15:00 Kindermountainbike

Ik ga zelf deelnemen aan de training op 27 januari omdat ik de onderstaande vaardigheden
beter onder de knie wil krijgen.

Basishouding,
Voorwiel hoppen,
Achterwiel hoppen,
Pedalkick,
Erop en erover met northshore elementen,
Balans op de wip (verschillende hoogtes),
Het rijden over een skinny,
Van het obstakel af rijden en springen,
Jammer dat het zo ver weg is, anders was ik ook aangehaakt. Met zulke prijzen is het zonde om er geen gebruik van te maken als het in de buurt is.

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 16:26
Idd jammer voor mij zo ver. Is anders zeer interresant

• nickdew
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 22-09 21:21
Strava upload normaal altijd mijn ritten automatisch vanaf mijn garmin. Vandaag opeens niet? Upload we gelukt naar garmin expres. Zie hem daar ook in staan. Soms moet je garmin connect even aan en uit zetten maar niets helpt. Iemand idee hoe dit kan?

• Roozzz
  • Registratie: juni 2011

Roozzz

Plus ultra

nickdew schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 15:14:
Strava upload normaal altijd mijn ritten automatisch vanaf mijn garmin. Vandaag opeens niet? Upload we gelukt naar garmin expres. Zie hem daar ook in staan. Soms moet je garmin connect even aan en uit zetten maar niets helpt. Iemand idee hoe dit kan?
Even rustig afwachten. In het weekend duurt het bij strava wel vaker wat langer voordat ie online staat. Server is kennelijk (te) druk.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Fietskleren koop ik eigenlijk nooit in de (fysieke) winkel. De laatste keer moet echt zeker 10 jaar geleden geweest zijn.

Maar toch heeft zo'n winkel wel zijn voordelen: ik was op zoek naar nieuwe overschoenen en de keuze was gevallen op de Sportful neoprene all weather. Maat L leek mij goed voor mij. Deze online besteld en keurig netjes bezorgd de volgende dag. Helaas zaten deze wel erg strak om mijn schoenen, dus teruggestuurd en voor maat XL geruild. Deze zitten op zich goed, maar hier en daar wel wat ruim... niet perfect dus.

Hmmm... het voordeel van een winkel is hier duidelijk: dan had ik ze beide kunnen passen, vergelijken en de conclusie trekken dat eigenlijk geen van beide optimaal zitten... :)

Maar goed, de winkels hier in de buurt vragen eigenlijk altijd de adviesprijzen, daar kan ik gewoon niet aan beginnen :) Dus zal moeten leren leven met dit nadeel... :D

• L0we
Prulleman schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 09:03:
Daar heb je ook helemaal gelijk in :)

zojuist bevestiging dat mijn velgen onderweg zijn uit china, dus ook de bestelling bij R2 maar doorgevoerd.. die deed wel een beetje pijn:
- hope pro 4
- tune lefty hub + dummy hub om em in een richtbok te kunnen plaatsen (en centreren)
- xt cassette
- sram x1 ketting
- ralph/ray combi
- xt ice tech rotors
- finned brake pads
- sapim polyax nipples (sapim d-light spaken pas na meten ERD)

auw..

maar wel veel zin om met het bouwen te gaan beginnen :)
Nice! Welke XT cassette heb je besteld?

Ik laat voor mezelf een vergelijkbare set bouwen. Hope Pro 4, ZTR Crest MK3 (26 mm breed) en DT Competition spaken. Voor de paar tientjes die hij rekent voor het in elkaar zetten van de wielen kan ik er niet tegenop om al het benodigde gereedschap aan te schaffen.

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
11-42 (m8000), maar helaas vergeten toe te voegen aan de bestelling, en toen ik er achter kwam was ie al verstuurd. Dus die moet ik nog ergens anders scoren...

• Ruud
L0we schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:55:
[...]

Nice! Welke XT cassette heb je besteld?

Ik laat voor mezelf een vergelijkbare set bouwen. Hope Pro 4, ZTR Crest MK3 (26 mm breed) en DT Competition spaken. Voor de paar tientjes die hij rekent voor het in elkaar zetten van de wielen kan ik er niet tegenop om al het benodigde gereedschap aan te schaffen.
En sowieso is de kans groot dat je eerste wiel niet in de buurt komt van een wiel van een professional. (en de professional bepaalt dan of jij erbij in de buurt komt ;)) Zeker met licht spul kom je beginnersfouten snel tegen onderweg.

Je moet het zelf doen omdat je vaak nieuwe wielen wil maken en je dus steeds beter wordt of omdat je het gewoon zelf gedaan wilt hebben.

Dus, slimme keus om het lekker te laten doen. Het zou in mijn geval goed zijn voor mijn piece of mind.

Overigens is het onderhoud aan een Reverb- en voorvorkcartridge ook zoiets. Zelf doen kan maar het is een gepruts en er zijn meerdere momenten waarop het mis kan gaan en waarbij je de cartridge zelfs onherstelbaar kunt beschadigen. Nog los van speciaal gereedschap wat je misschien nodig hebt. Voor het binnenste van je achterdemper geldt overigens hetzelfde. Lekker wegbrengen. Wil je kosten besparen dan breng je alleen het onderdeel weg in plaats van de hele fiets.

• NielsTn
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 03-07 23:55
Er is weer onrust rondom de mtb-route nijmegen/groesbeek e.o.
https://www.gelderlander....keroute-in-mook~a9fac9c6/

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• ElmarJ16
Ach niks nieuws onder de zon. Je zou dezelfde tekst onder elk te bouwen route kunnen zetten en niemand zou het doorhebben.

Ook de argumenten vallen allen reuze mee. Bang dat er ongelukken vallen? In hoeverre zullen er in de nieuwe situatie meer ongelukken vallen dan in de huidige situatie? Ze proberen juist de paden te scheiden om dit risico te beperken. Verder slaat dat parkeerprobleem ook natuurlijk nergens op. Alle locals zullen vanuit hun eigen plek naar de routes fietsen en de mtbers van buitenaf zullen sneller eerst naar een wat grotere toegankelijke parkeerplaats zoeken. Nu ken ik daar het gebied niet zo goed, maar een probleem verwacht ik het toch niet.

Een storm in een glas water imo :).

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ja, elke verandering roept angst... En MTB'ers (maar ook wielrenners) blijven een 'negatief' imago hebben, terwijl wij daar vaak niets aan kunnen doen. Twee voorbeelden in de afgelopen maand:

- Ik rijd op een MTB-route. Ik rijd hard. De bocht om, weinig zicht en daar lopen opeens twee (oudere) mannen. Ik vol in de ankers en ik kon ze zonder problemen links voorbij door iets van het pad af te gaan. Ze schrokken van mij (en ik van hun!!!) en roepen mij iets na van: "Doe rustig aan, eikel, ..." WTF??? Jullie lopen op een MTB-route!!!

- Ik fiets op een recht stuk, ook MTB route, naast een ruiterpad. Ik fiets weer hard, maar minder vaart (van kleine 30 naar kleine 20) en ga een paard met een mevrouw erop voorbij. Echt in mijn ogen ging ik rustig en voorzichtig voorbij. Ik word nageroepen: "Doe rustig aan, lul!" Tsja... ik weet het niet, er wordt hier een pad gedeeld, ik ga rustig voorbij, maar kennelijk schrikt zij toch van mij...

En hoe vaak het voorkomt dat een enthousiaste hond een pad kruist...

• Pimmetje651
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 17:09
Galois schreef op zondag 13 januari 2019 @ 19:24:
Ja, elke verandering roept angst... En MTB'ers (maar ook wielrenners) blijven een 'negatief' imago hebben, terwijl wij daar vaak niets aan kunnen doen. Twee voorbeelden in de afgelopen maand:

- Ik rijd op een MTB-route. Ik rijd hard. De bocht om, weinig zicht en daar lopen opeens twee (oudere) mannen. Ik vol in de ankers en ik kon ze zonder problemen links voorbij door iets van het pad af te gaan. Ze schrokken van mij (en ik van hun!!!) en roepen mij iets na van: "Doe rustig aan, eikel, ..." WTF??? Jullie lopen op een MTB-route!!!

- Ik fiets op een recht stuk, ook MTB route, naast een ruiterpad. Ik fiets weer hard, maar minder vaart (van kleine 30 naar kleine 20) en ga een paard met een mevrouw erop voorbij. Echt in mijn ogen ging ik rustig en voorzichtig voorbij. Ik word nageroepen: "Doe rustig aan, lul!" Tsja... ik weet het niet, er wordt hier een pad gedeeld, ik ga rustig voorbij, maar kennelijk schrikt zij toch van mij...

Herkenbaar stukje vraag ;)
Heb aantal keer zelfs op een MTB parcours (Ruchpen) los lopende honden achter me aan gehad. Ik ben al doodsbang van alles wat hond is , laat staan als ze achter je aan komen rennen .
Ook met enige regelmaat kom ik een "wandelaar" tegen op de zwarte route in BoZ die dan als een heryje bij autoverlichting je staan aan te staren van hoe durf je

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

• Ruud

Klinkt niet herkenbaar afgezien van de hond. Maar dan laat ik de hond lekker rondrennen en nader met gepaste snelheid. En dat is geen 20+ km/h. Dat is misschien 10km/h. En dat kunnen de eigenaars altijd waarderen. Ik heb daar nog nooit een scheve blik bij gehad.

Ik heb nul rij-ervaring met paarden dus ik neem altijd maar aan dat paarden van het minste of geringste schrikken en rem dus ook daar extreem af en houd veel afstand én zorg dat de berijders weten dat ik er ben.

Ook trailrunners tegen de richting op de route? Tsjah, het 'mag' niet, het gebeurt dus leven en laten leven.

Overigens:
MTB'ers tegen de officiële richting in (Loonse en Drunense duinen) krijgen nul ruimte en gaan maar aan de kant. Dan probeer ik ze ook nog duidelijk te maken dat het eenrichtingsverkeer is volgens de eigenaar van de route. Misschien leren ze er iets van. Maar mijn Pools (geen stigma) is niet zo goed.

Ik zou het toch iets meer bij jezelf zoeken. We zijn met veel mensen en willen allemaal gebruik maken van alles wat ons land te bieden heeft. Wederzijds begrip begint bij jezelf. Mensen schrikken nou eenmaal als jij aan komt denderen en dan is de lijn tussen begrip en ergernis erg dun. Probeer aan de juiste kant te blijven.

'ja maar zij' werkt alleen maar averechts in zo'n situatie. Vriendelijk groeten werkt beter. Heb je daar geen tijd voor? Dan ligt je snelheid misschien wel te hoog. Of kom je ze tegen op een geitenpad 😅

• Storm-Fox

Ik ben zowel wielrenner als (beginnende)MTB'er en ik kan beaamen dat de imago die er heerst elk jaar
minder wordt. Zelfs onderling maken fietsers elkaar uit voor rotte vis. Zie de haat tussen stravagebruikers
en niet stravagebruikers.
Gelukkig heb ik tot nu weinig aanvaringen gehad en probeer dit te vermijden door op drukke momenten
toch wat gas terug te geven en mensen te groeten en te bedanken als zij opzij gaan.
Ik denk dat het ook enorm scheelt door op rustige momenten te fietsen i.p.v. op zondagochtend,
maar soms kan het niet anders en moet je gebruik maken van die window.

Misschien een rare vraag, maar wat kan ik het beste zeggen als ik een langzamer mtb'er wil
passeren op een singletrail?
Schreeuwen kan ook, maar dat lijkt mij niet zo geslaagd ;)

• Klitse
  • Niet online
Storm-Fox schreef op maandag 14 januari 2019 @ 09:34:
[...]

Ik ben zowel wielrenner als (beginnende)MTB'er en ik kan beaamen dat de imago die er heerst elk jaar
minder wordt. Zelfs onderling maken fietsers elkaar uit voor rotte vis. Zie de haat tussen stravagebruikers
en niet stravagebruikers.
Gelukkig heb ik tot nu weinig aanvaringen gehad en probeer dit te vermijden door op drukke momenten
toch wat gas terug te geven en mensen te groeten en te bedanken als zij opzij gaan.
Ik denk dat het ook enorm scheelt door op rustige momenten te fietsen i.p.v. op zondagochtend,
maar soms kan het niet anders en moet je gebruik maken van die window.

Misschien een rare vraag, maar wat kan ik het beste zeggen als ik een langzamer mtb'er wil
Ik houd meestal de benen even stil en mijn XD Hub doet de rest wel. Meestal hebben andere mountainbikers wel door dat je er langs wil.
En anders wacht ik even op een stukje met wat meer ruimte en dan roep ik een keer "niet schrikken, ik kom rechts/links".

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
Ik roep (ze moeten je wel kunnen horen natuurlijk, dus praten werkt niet) meestal "kan ik er zo ergens langs?" Als ze schrikken geen ik aan dat ze rustig kunnen wachten tot een goed plekje.
Als er al ruimte is, dan roep ik iets van "ik kom er links voorbij".

Qua snelheid, zorg ervoor dat je net wat meer snelheid hebt, in ieder geval genoeg snelheidsverschil om niet in de problemen te komen met komende obstakels, maar ook niet met 25km/h iemand inhalen die net 10km/h gaat.. zeker niet zonder iets te zeggen....

@Klitse haha, mijn freehub die ik nu heb hoor je zo goed als niet, maar er komt een hope pro 4 aan, dus wellicht hoef ik minder te roepen :D

Zonder wat te zeggen met hoge snelheid voorbij komen is super irritant, dat is me ook weleens overkomen op LDD, 5 man achter elkaar op een smal stuk, zonder wat te zeggen met hoge snelheid voorbij... asociaal..

• wisselwerking
  • Registratie: april 2003
  • Nu online
Tja, fietsen (ATB en race) is geven en nemen. Maar begint wat mij betreft bij jezelf. Ik krijg ook nauwelijks (je hebt er altijd wel een zuurpruim tussen zitten) scheve gezichten. Kwestie van snelheid (zacht waar het moet, hard waar het kan) aanpassen, vriendelijk groeten, bedanken enz.).

Wisselwerking Flickr Strava

• Rudolf
Ik ben het er mee eens dat je niet van de gepijlde mtb route af moet gaan, maar dan lees ik de reacties in die link een stukje hierboven en dan komt er weer zo´n non-argument dat mtb'ers alles kapot rijden als ze van de mtb-route afgaan. Wat een onzin.... Het is geen crossmotor.

• wisselwerking
  • Nu online
Rudolf schreef op maandag 14 januari 2019 @ 10:15:
Ik ben het er mee eens dat je niet van de gepijlde mtb route af moet gaan, maar dan lees ik de reacties in die link een stukje hierboven en dan komt er weer zo´n non-argument dat mtb'ers alles kapot rijden als ze van de mtb-route afgaan. Wat een onzin.... Het is geen crossmotor.
Ik ben het niet met jou eens. Nee, het is geen crossmotor dus er zijn meer ATB'ers nodig om schade te veroorzaken. Het probleem is echter, er zijn ook meer ATB'ers. Op het moment dat het nat op de routes is, zie je dat veel mensen er voor kiezen om de plassen/modder te vermijden. Je krijgt dan allemaal alternatieve sporen. Dat is toch echt wel schade hoor.

• Rudolf
wisselwerking schreef op maandag 14 januari 2019 @ 10:29:
[...]

Ik ben het niet met jou eens. Nee, het is geen crossmotor dus er zijn meer ATB'ers nodig om schade te veroorzaken. Het probleem is echter, er zijn ook meer ATB'ers. Op het moment dat het nat op de routes is, zie je dat veel mensen er voor kiezen om de plassen/modder te vermijden. Je krijgt dan allemaal alternatieve sporen. Dat is toch echt wel schade hoor.
Ja maar kom op. Dat heb je ook op wandelpaden.

• wisselwerking
  • Nu online
Rudolf schreef op maandag 14 januari 2019 @ 10:45:
[...]

Ja maar kom op. Dat heb je ook op wandelpaden.
Dat klopt, maar als anderen het doen wil dat natuurlijk niet zeggen dat je dat zelf dan ook mag doen. Soms (of wat vaker) moet je zelf ook het goede voorbeeld geven :)

• ElmarJ16
Storm-Fox schreef op maandag 14 januari 2019 @ 09:34:
[...]

Het beste is om je snelheid aan te passen, duidelijk aangeven wanneer je aan welke kant gaat passeren (dus niet zomaar "LINKS" of "RECHTS" roepen) en afsluiten met een bedankt. Belangrijkste is om vriendelijk te blijven en elkaar respect geven.

Tijdens het inhalen wel even een tandje erbij om het inhalen zo makkelijk mogelijk te maken. Houdt er ook rekening mee dat de in te halen persoon naar jouw kant toe kan zwenken. Als hij/zij je niet goed heeft verstaan en even achterom kijkt, wil het nog wel eens gebeuren dat ze naar die kant toe sturen. Hierdoor kan de inhaalpoging wat lomp worden en dan is een vriendelijke 'sorry' vaak al voldoende.

Het laatste wat je moet doen is de andere persoon op gaan jagen. Jullie zitten beiden in een situatie die voor jullie beiden niet gewenst is. Iemand opjagen heeft dan toch vaak het averechtse effect. Jij wordt er niet gelukkiger op, de andere persoon al helemaal niet. Vergeet ook niet dat je zelf ooit begonnen bent en van alle kanten ingehaald werd.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Maar mijn ervaring is juist dat MTB'ers onderling elkaar wel respecteren. Dus weinig problemen met inhalen of inhalers hoor.

En ik kan mij ook wel heel goed voorstellen dat als je lekker aan het wandelen bent, niet goed doorhebt dat er een MTB-route langsgaat, dat je dan schrikt van snelle fietsers. Of er geen begrip voor hebt omdat ze 'de rust in het bos verstoren'?

Maar gelukkig hebben de meeste hier wel begrip voor hoor. Wat mij overigens wel heel erg is opgevallen is dat wij met z'n allen in NL veel meer de behoefte hebben om anderen te corrigeren (ipv anderen in hun waarde te laten) dan in bv. Duitsland.

Paar jaar geleden hebben we de Eiffelsteig (is een wandelroute) op de MTB gefietst. Je fietst dus op een wandelroute, niet optimaal. Maar uiteraard deden we bij wandelaars erg rustig en bedankten wij.

Wat ons heel erg opviel was dat de Duitsers het heel cool vonden dat wij daar fietsten. Die riepen vaak nog wat positiefs na en dat veel NL'ers die daar aan het wandelen waren 'kritiek' hadden: "Dit is een wandelpad hoor!"

• Wyke

Ik vind 20km t.o.v. een wandelaar of paard echt heel hard hoor... 20km is bij mij als beginner net iets onder mijn gemiddelde snelheid en dat ervaar ik toch wel redelijk als een groot snelheidsverschil met langzaam verkeer.

Ik heb zelf overigens de ideale manier om te passeren nog niet gevonden. Ik roep heel vaak "niet schrikken" en ga echt heel langzaam rijden, maar alsnog schrikken ze zich helemaal de touwtjes en in een paniek reactie springen ze alle kanten op. Eerder roepen helpt niet, dan horen (veelal oudere mensen) me sowieso niet of schrikken ze net zo.
Bij paarden en honden ga ik sowieso heel langzaam. Bij paarden ben ik altijd bang voor de schrikreactie van zo'n groot beest en daar knal ik liever niet tegen aan (of krijg een trap). Bij honden ben ik altijd bang dat ze tussen mijn spaken rennen met hun enthousiaste gedrag, dus dat is ook stapvoets. En dan nog wordt je door de baasjes aangekeken alsof je als een TGV voorbij schiet soms.

Als mensen op een MTB route wandelen vind ik dat verder geen probleem. Het bos is van iedereen en de route is echt niet exclusief ondanks de mooie bordjes. Heb echter wel een keer gehad op Hoge/Lage Vuursche dat iemand daar zijn oncontroleerbare hond los liet lopen. Dan geldt wellicht "het bos is van iedereen", maar "gezond verstand" mag dan wat mij betreft ook wel gelden hoor. Zeker op zo'n drukke route. Ik schrok me echt wezenloos toen onderaan een heuveltje ineens een hond het parcours op gedenderd kwam.

• ElmarJ16
Wyke schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:47:
[...]

Ik vind 20km t.o.v. een wandelaar of paard echt heel hard hoor... 20km is bij mij als beginner net iets onder mijn gemiddelde snelheid en dat ervaar ik toch wel redelijk als een groot snelheidsverschil met langzaam verkeer.
Hoewel ik het met je eens ben dat 20 km/u nog best hard is, moet je er ook rekening houden dat je van 30 naar 20 gaat. Dat voelt natuurlijk al als een aardig groot verschil. Ga maar eens op de Autobahn 180 rijden en zak daarna terug naar 120. Hoewel nog steeds snel, lijk je echt meer te kruipen.

Doordat mijn zus zelf een paard heeft en regelmatig in het bos rijd krijg ik veel feedback van haar over o.a. mtbers. Hierdoor weet ik ook erg goed wat de risico's zijn van een paard met 20 km/u inhalen en die zijn helaas heel groot. Zo'n beest ziet in eerste instantie niet wat er aankomt, enkel dat het met een 'hoge' snelheid is. Instinctief wil zo'n paard wegrennen en het is aan de kunde van de ruiter om dit tegen te gaan. Hoe kundig deze ruiter is kan je van buitenaf niet aflezen. In het slechtste geval slaat het paard op hol en valt de ruiter er vanaf en breekt zijn of haar nek.

Dan kunnen we wel allemaal gaan roepen dat hij/zij maar dat paard onder controle moet hebben voordat ze in openbaar terrein zijn gaan rijden, maar helaas werkt de praktijk toch net wat anders. Dit is voor zowel paard als ruiter een leercurve en je zal altijd een keer de stap moeten wagen en hopen dat er niet zo'n gek op een mtb/(cross)motor/wat dan ook langskomt. Mijn bloed gaat dan ook altijd wel koken als ik een motorrijder lachend hoor vertellen hoe hij wel eens probeert een paard goed te laten schrikken door extra gas te geven als hij voorbij rijdt. Van mij mogen ze dit soort debielen gewoon zwaar straffen door een poging tot doodslag aan hun broek te hangen.

Maar goed, wat dan wel de juiste snelheid is om iets of iemand te passeren zal per situatie verschillen. Is de onderlinge afstand van elkaar minder dan een meter dan zou ik persoonlijk het echt niet meer dan 5 km/u laten worden. Is het >5 meter dan zal ik geen vaart minderen. Alles daartussen is het inschatten geblazen.

Neemt niet weg dat je nooit in een onverwachte situatie komt. Zo ben ik ooit wel eens net na afdaling eindigend in een bocht, een grote familie tegengekomen dit bijna heel het pad bezette (mijn pad kwam in een bocht op hun pad terecht). Op dit pad hadden ze een soort kombocht geplaatst die omhoog wees en je er een flinke jump van kon maken (voor de kenners, deze ligt op de zwarte route van BoZ vlak voordat je een weg oversteekt met direct een pittig klimmetje erachter). Familie stond ter hoogte van deze jump en mijn enige mogelijkheid (remmen kon sowieso niet meer) was door de kom zo hoog mogelijk te pakken en de familie letterlijk vliegend te passeren :+. Door de adrenaline vergeten nog sorry te zeggen...

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 13:27

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

nickdew schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 15:14:
Ik heb zoiets ook eens gehad met mijn Polar. De optie upload naar Strava stond aan, maar schijnbaar was er een update geweest die dacht dat het uit stond. Een keer uit/aan zetten van de optie was genoeg om de uploads weer aan de praat te krijgen. Misschien is recent een update bij Garmin geweest?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• Wyke
ElmarJ16 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 17:26:
[...]

Hoewel ik het met je eens ben dat 20 km/u nog best hard is, moet je er ook rekening houden dat je van 30 naar 20 gaat. Dat voelt natuurlijk al als een aardig groot verschil. Ga maar eens op de Autobahn 180 rijden en zak daarna terug naar 120. Hoewel nog steeds snel, lijk je echt meer te kruipen.
Ja, maar dat maakt dus voor het verschil met de medeweggebruiker niet uit, die beweegt met 5 km/h
Maar goed, wat dan wel de juiste snelheid is om iets of iemand te passeren zal per situatie verschillen. Is de onderlinge afstand van elkaar minder dan een meter dan zou ik persoonlijk het echt niet meer dan 5 km/u laten worden. Is het >5 meter dan zal ik geen vaart minderen. Alles daartussen is het inschatten geblazen.
helemaal mee eens
Neemt niet weg dat je nooit in een onverwachte situatie komt. Zo ben ik ooit wel eens net na afdaling eindigend in een bocht, een grote familie tegengekomen dit bijna heel het pad bezette (mijn pad kwam in een bocht op hun pad terecht). Op dit pad hadden ze een soort kombocht geplaatst die omhoog wees en je er een flinke jump van kon maken (voor de kenners, deze ligt op de zwarte route van BoZ vlak voordat je een weg oversteekt met direct een pittig klimmetje erachter). Familie stond ter hoogte van deze jump en mijn enige mogelijkheid (remmen kon sowieso niet meer) was door de kom zo hoog mogelijk te pakken en de familie letterlijk vliegend te passeren :+. Door de adrenaline vergeten nog sorry te zeggen...
Probleem van zulke situaties is vaak dat 1 persoon uit de groep, die jou ziet aankomen ineens, "pas op" roept, waarna minstens 1 iemand uit de groep van schrik juist precies in je baan springt , want in geval van "pas op" is verstijven blijkbaar geen optie (logischerwijs) :P

• L0we
Gatsie... Fiets gejat uit de berging :(

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
Klote... ben je daarvoor verzekerd?

Zet de specs en een foto ff hier, misschien ziet iemand iets op marktplaats voorbij komen

• L0we
Prulleman schreef op maandag 14 januari 2019 @ 19:32:
Klote... ben je daarvoor verzekerd?

Zet de specs en een foto ff hier, misschien ziet iemand iets op marktplaats voorbij komen
Verzekering ben ik aan het uitzoeken, geen specifieke fiets-verzekering iig.

Gejat. Ergens tussen zaterdagavond 12 januari 18 uur, en maandagmorgen 14 januari 10 uur. Uit mijn berging in Ede.

KTM Aera Pro 29er.
- carbon frame en stuur
- op de zadelpen permit van UHR
- Velgen van WTB.
- op het stuur een polar fietscomputerhouder.
Pagina: 1 ... 10 ... 36 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True