Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 11 ... 14 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Klitse
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 09:33
Dat is zuur zeg. Hopelijk wil de verzekering meewerken.

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 21-02 21:25
Over dat hele passeren verhaal. Ik heb al jaren een een kleine BBB bel op mijn MTB. dat help echt enorm als je iemand wil laten weten dat je er aan komt :Y Scheelt ook weer dat je niet als één of andere aso moet gaan lopen brullen dat je er langs wilt.

Paarden haal ik juist wel weer in door rustig wat te roepen of praten. 1 keer gehad dat zo'n beest niet zo goed op de bel reageerde en schrok. De ruiter kon het nét houden. Voor mij en haar niet cool :/ Ze gaf toen als tip dat je het beste al pratend of wat roepend kunt passeren. Daar zijn die beesten meer aan gewend.
Maar in de omgeving waar ik fiets mijd ik de ruiterpaden zo veel mogelijk. Die fietsen toch ook voor geen meter :X

f4stf0rw4rd wijzigde deze reactie 15-01-2019 16:27 (8%)

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

• Strider
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:12
f4stf0rw4rd schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 09:40:
Over dat hele passeren verhaal. Ik heb al jaren een een kleine BBB bel op mijn MTB. dat help echt enorm als je iemand wilt laten weten dat je er aan komt :Y Scheelt ook weer dat je niet als één of andere aso moet gaan lopen brullen dat je er langs wilt.

Paarden haal ik juist wel weer in door rustig wat te roepen of praten. 1 keer gehad dat zo'n beest niet zo goed op de bel reageerde en schrok. De ruiter kon het nét houden. Voor mij en haar niet cool :/ Ze gaf toen als tip dat je het beste al pratend of wat roepend kunt passeren. Daar zijn die beesten meer aan gewend.
Maar in de omgeving waar ik fiets mijd ik de ruiterpaden zo veel mogelijk. Die fietsen toch ook voor geen meter :X
Hier hetzelfde, ik bel gewoon, daar gebruiken we immers een fietsbel voor :+

BlaBlaBla

• Typhone
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 09:34
Haha die mensen die lopen te mekkeren over mountainbikers in dat stukje iets terug. Soms word je bijna van je sokken gereden. Dat is zo'n typisch argument wat je altijd in heel slechte journalistiek ziet. Soms heb ik bijna een ongeluk. Soms zit ik bijna op een andere auto. Soms rijdt er bijna een appende fietser tegen mij aan. Soms zie ik loslopende honden enz enz. NOOIT is er daadwerkelijk iets gebeurd.

Mevrouw in dat artikel vergeet even dat die mountainbike route er speciaal voor de fietsers ligt dus als jij daar bijna wordt aangereden dan moet je wellicht even kijken waar je loopt. Maar in alle redelijkheid; acht jaar geleden liep ik ook regelmatig in het bos, kwam mountainbikers tegen (nooit veel maar enkelingen) en wist ik niet eens dat ik op een mountainbikeroute liep (!), laat staan wat het internationale MTB-route symbool was.

Als ik mensen onverwacht tegenkom op de route rem ik gewoon af, zeg altijd goedemorgen (ik rij meestal in de ochtend, behalve op zondagen) of 'hoi' en tot nu toe altijd positieve reactie terug of soms niks (dan zijn ze meestal met hun hond bezig haha). Leven en laten leven. Ik rij wel met een belletje rond (BBB-ding) en ping altijd ruim van tevoren een paar keer en niet als ik er vlak achter zit. Zolang je een beetje schappelijk met elkaar omgaat en niet van het slechtste scenario uitgaat dan is er niet zoveel aan de hand me dunkt.

Laatst een wat oudere man tegengekomen die voor me reed en snel in de bochten was maar langzaam op rechte stukken en gewoon geroepen dat hij kon blijven fietsen. Duimpje omhoog circa 20m afstand bewaard en meegefietst met hem. Soms komt er ook een snelle jongen achter mij en dan maak ik altijd ff ruimte. Het leven kan zo simpel zijn :).

Editorial;
Ja ik zie ook wel eens van die rare knakkers die bepaalde stukken heel hard rijden en vervolgens niks meer doen en andere fratsen maar, helaas, zijn dat vrijwel altijd de mountainbikers zelf. Op de Gulberg (Nuenen, 60m hoog) het smalle downhill pad omhoog rijden, dwars door het gras omlaag knallen en dat soort fratsen neem ik maar voor lief. Ik vind de toer/wedstrijdrijders die ik zelden (ik rij NOOIT zondagochtend) zie ook altijd al apart rijgedrag vertonen als ik er onverwacht bij kom. Snijden overal af, vliegen overal langs het pad, kondigen zich niet aan bij voetgangers en halen zowel links als rechts in (de voetgangers dus) en dan zakt de moed mij in de schoenen. Diezelfde voetgangers zullen mij over één kam scheren als die lompe rijders. Ongelijk kan ik ze niet geven al weet ik dat de feiten anders liggen.

• mike0001
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 13-02 22:48
Ik rij op dezelfde route (Helmond en omstreken) en heb ook weinig tot geen last van negatieve reacties. Zeker de route in Mierlo is druk met mensen die hun hond daar uitlaten. Even wat gas terug, goededag zeggen en je krijgt altijd een vriendelijk woord terug.

Wat mij meer irriteert zijn de groepjes bejaarden die op het fietspad fietsen en vertikken om aan de kant te gaan ook al bel je tig keer. Helaas is dat een steeds vaker terugkomende ergenis. Op de een of andere manier denken ze dat zij het alleen recht hebben op het fietspad en reageren ze niet op netjes bellen. Dan zijn wij weer "die jeugd" die asociaal hard fietsen.

Zo even een stukje persoonlijke frustratie :)

• L0we
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 21-02 21:21
Heeft iemand ervaring met Olympia mountainbikes?

Gister een optie genomen op deze fiets, de rode uitvoering. Reba vork, ZTR Crest velgen en 1x11 aandrijving.
http://www.olympiacicli.it/nl/models/hardtail/29-/iron

Op een demo-model een rondje gereden, stuurt bijna nog strakker dan mijn KTM :).

Ook nog even een rondje gereden op een F1X ex-teamfiets (nieuwprijs 6000 euro), wat een ding! Maar blijft toch niet helemaal mijn ding, een fully.
http://www.olympiacicli.it/nl/models/full-suspended/29-/f1x

• Typhone
mike0001 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 09:58:

Wat mij meer irriteert zijn de groepjes bejaarden die op het fietspad fietsen en vertikken om aan de kant te gaan ook al bel je tig keer. Helaas is dat een steeds vaker terugkomende ergenis. Op de een of andere manier denken ze dat zij het alleen recht hebben op het fietspad en reageren ze niet op netjes bellen. Dan zijn wij weer "die jeugd" die asociaal hard fietsen.
Haha, nou mijn pa (62 jaar oud) heeft mij vorig jaar het licht in de ogen doen schijnen...
Die bejaarden blijven niet per se fietsen maar die horen jouw belletje gewoon niet :).

Mijn pa dove tokkel hetzelfde. Ik hoor al 10x ting ting ting en hij blijft stug fietsen. Hoorde niks. Ik doe altijd de hond als ze niet reageren: gewoon blaffen 'woef woef woef' keihard en dan zie je ze vaak meteen kijken. Trust me, try it! :D

• Prulleman
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 09:47

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
L0we schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 11:23:

Gister een optie genomen op deze fiets, de rode uitvoering. Reba vork, ZTR Crest velgen en 1x11 aandrijving.

Op een demo-model een rondje gereden, stuurt bijna nog strakker dan mijn KTM :).

Ook nog even een rondje gereden op een F1X ex-teamfiets (nieuwprijs 6000 euro), wat een ding! Maar blijft toch niet helemaal mijn ding, een fully.
ken het merk niet, maar als ie "bijna" strakker stuurt dan je KTM, waarom dan downgraden?

• Ruud
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 08:16
L0we schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 11:23:

Ervaring niet dus ik kan alleen maar specs bekijken. Als de fiets rijdt zoals jij wilt en de LBS een goed gevoel geeft gewoon doen.

Specs wise: het is wel een extreme geo vind ik.

Wel goede banden als standaard afmontage! :D

• L0we
Prulleman schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 11:36:
[...]

ken het merk niet, maar als ie "bijna" strakker stuurt dan je KTM, waarom dan downgraden?
Voelt niet perse als een downgrade. Zit minstens op hetzelfde nivo :).

Hij is verder ook nog niet helemaal naar mijn smaak, spaken van het demo-model bleken uiteindelijk ook niet helemaal goed op spanning te staan en stuurpen was nog iets te lang naar mijn smaak. Dat maakt het wel lastig vergelijken.
Ruud schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 11:39:
[...]

Ervaring niet dus ik kan alleen maar specs bekijken. Als de fiets rijdt zoals jij wilt en de LBS een goed gevoel geeft gewoon doen.

Specs wise: het is wel een extreme geo vind ik.

Wel goede banden als standaard afmontage! :D
Extreem in welke zin?

Hij voelt ontzettend goed, LBS heb ik ook zéker vertrouwen in. Komt wel goed dus, maar ik vind het altijd prettig om een wat meer niet-biased mening te horen :).

Over die banden had ik geen klagen inderdaad. Gister ook voor het eerst over nieuwe gedeeltes van de track in Ede gereden, die wordt ook wel tof! Moet alleen nog wel wat vaster gereden worden allemaal

• Ruud
L0we schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 11:44:
[...]

Voelt niet perse als een downgrade. Zit minstens op hetzelfde nivo :).

Hij is verder ook nog niet helemaal naar mijn smaak, spaken van het demo-model bleken uiteindelijk ook niet helemaal goed op spanning te staan en stuurpen was nog iets te lang naar mijn smaak. Dat maakt het wel lastig vergelijken.

[...]

Extreem in welke zin?

Hij voelt ontzettend goed, LBS heb ik ook zéker vertrouwen in. Komt wel goed dus, maar ik vind het altijd prettig om een wat meer niet-biased mening te horen :).

Over die banden had ik geen klagen inderdaad. Gister ook voor het eerst over nieuwe gedeeltes van de track in Ede gereden, die wordt ook wel tof! Moet alleen nog wel wat vaster gereden worden allemaal
71 graden balhoofdhoek, korte reach. Dit moet wel een zenuwachtige fiets zijn. Maar zoals gezegd, ik kan alleen maar naar de specs kijken. Jij hebt erop gereden en weet of dit bij je wensen past. Bij mij zou het niet passen. :)

• L0we
Ruud schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 12:02:
[...]

71 graden balhoofdhoek, korte reach. Dit moet wel een zenuwachtige fiets zijn. Maar zoals gezegd, ik kan alleen maar naar de specs kijken. Jij hebt erop gereden en weet of dit bij je wensen past. Bij mij zou het niet passen. :)
Ja, op zo´n manier inderdaad. In eerste instantie vond ik hem minder zenuwachtig aanvoelen dan mijn KTM, gewoon een lekker strakke / directe fiets. Maar daar gaat nog wel wat aan getweaked worden met een iets breder stuur / kortere stuurpen.

• Ruud
@L0we: achtervork is niet heel kort en de zadelbuis is ook normaal dus hij zou ook best goed moeten klimmen.

Lijkt me een prima fiets voor jou zoals je het omschrijft :)

• Storm-Fox
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 18-02 10:55
L0we schreef op maandag 14 januari 2019 @ 19:29:
Gatsie... Fiets gejat uit de berging :(
shit man, heb je al een post gedaan op de facebook groep "mtb praat"?
Hier zitten veel mensen op en heb je meer kans om je fiets terug te krijgen.

Verder uiteraard aangifte doen en op marktplaats kijken.

PSN: StormFox81

• wisselwerking
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 00:10
Ik heb een Cube Reaction Pro (2018) en merk dat ik mij (met name) aan de remgreep stoor. De cube komt standaard met Shimano BR-M315, Hydr. Disc Brake (180/160) remset. Wat betreft remkracht heb ik niet echt het idee dat ik wat mis. Ik rij met name in de kop van Drenthe, maar ook afgelopen zomervakantie (Tsjechië en Duitsland) had ik niet het idee dat is wat miste.
Wat ik wel vervelend vind is de remgreep. Die is namelijk bedoeld voor 3 vingers. Ik heb liever een remgreep die te bedienen is met 1 of 2 vinger(s). In mijn (prijsbewuste) zoektocht kwam ik uit op de Shimano SLX BL-M7000.

Vragen:
1. Wat raden jullie aan. Alleen remgreep of toch een volledige remset
2. Als alleen remgreep voldoende is. Is de keuze voor de Shimano SLX een logische of kunnen jullie nog wat anders aanbevelen (met relatieve lage prijs in het achterhoofd.
3. Als alleen remgreep voldoende is. Kun je dit dan zo vervangen of moet je nog ergens rekening mee houden?

Wisselwerking Flickr Strava

• Storm-Fox
wisselwerking schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 14:01:

Vragen:
1. Wat raden jullie aan. Alleen remgreep of toch een volledige remset
2. Als alleen remgreep voldoende is. Is de keuze voor de Shimano SLX een logische of kunnen jullie nog wat anders aanbevelen (met relatieve lage prijs in het achterhoofd.
3. Als alleen remgreep voldoende is. Kun je dit dan zo vervangen of moet je nog ergens rekening mee houden?
Het was voor mij even wennen, maar ik wil nu niks anders meer dan met 1 vinger remmen.

Ik zou adviseren om de gehele remset te vervangen en jouw oude set op marktplaats te koop
aan te bieden. Zo ben je relatief het goedkoopst uit en voorkom je eventuele issues met
mismatches.

Storm-Fox wijzigde deze reactie 17-01-2019 14:27 (27%)

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
Officieel zijn de leidingen en aansluitingen iets anders (diameter, banjo,....) tussen >=SLX en daaronder. In de praktijk is het geloof ik wel te combineren, maar ik heb ervoor gekozen om niet te gaan rommelen met verschillende leidingen en aansluitingen en gewoon ineens naar xt geupgrade. (En de oude inderdaad gekocht)

• Storm-Fox
ik ben op zoek naar goede betaalbare mtb handschoenen die ik kan dragen op de trails
als het niet vriest.

De Rockrider XC van decathlon lijken mij prima:
https://www.decathlon.nl/...p-9481?mc=8296115&c=ZWART

Welke dragen jullie?

• Galois
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 08:24

Galois

1811 - 1832

Ik heb winddichte handschoenen van Craft. Als het echt koud is, eronder nog dunne hardloop handschoenen.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Sjoewe
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 21-02 22:23
Ik heb deze:

https://www.gripgrab.com/...ger-gloves/products/shark

Erg tevreden mee. Niet te warm, niet te koud, perfecte allrounder wat mij betreft.

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
Ik ben naar aanleiding van een discussie hier mijn lange vinger zomerhandschoenen zonder padding langer gaan dragen (bij 6+ graden) en dat gaat prima. (Endura single track)

Prulleman in "Het grote mountainbike topic (deel 14)"

Wel of geen padding is wel een belangrijke afweging en ze moeten en beetje goed passen natuurlijk :)

• CedricD
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 21-02 21:55
Vanaf 5 graden zijn het hier meestal handschoenen met korte vingers :).

• Ruud
Storm-Fox schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 16:42:
ik ben op zoek naar goede betaalbare mtb handschoenen die ik kan dragen op de trails
als het niet vriest.

De Rockrider XC van decathlon lijken mij prima:
https://www.decathlon.nl/...p-9481?mc=8296115&c=ZWART

Welke dragen jullie?
Rocday! Top spul :)

Ik heb ook nog een setje gripgrabs ergens liggen zoals @Sjoewe laat zien. Maar daarvan valt de duurzaamheid tegen. Ik verslijt daar 1 paar per seizoen van en maakt niet zoveel km's. Voor gebruik op de racefiets zweer ik trouwens wel bij gripgrabs. Het gaat bij de lange variant echter steeds fout met de lichtgrijze stof op de vingers.

Goed dat je kijkt naar handschoenen met lange vingers trouwens. Dat is met mountainbiken toch wel een voordeel qua bescherming.

Ruud wijzigde deze reactie 18-01-2019 05:49 (16%)

• ElmarJ16
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 10:12
Ik bestel tegenwoordig m'n handschoenen gewoon op aliexpress. Kosten ongeveer 5-10 per set. Laat ik gelijk meerdere sets komen, zodat ik wat meer te matchen heb. Wel even goed naar hun maattabellen kijken. Soms wijken ze toch wat af van EU maten.

• VIC_TOR
  • Laatst online: 20-02 10:58
ElmarJ16 schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:01:
Ik bestel tegenwoordig m'n handschoenen gewoon op aliexpress. Kosten ongeveer 5-10 per set. Laat ik gelijk meerdere sets komen, zodat ik wat meer te matchen heb. Wel even goed naar hun maattabellen kijken. Soms wijken ze toch wat af van EU maten.
ik doe dat ook, ze hebben aardig wat keus en als je de tijd neemt om even te zoeken dan kom je gewoon goed spul tegen voor al niet teveel geld.

Een enkele keer kom ik ook wat leuks in de aanbieding tegen bij wiggle of crc en als ik daar toch iets moet bestellen dan neem ik zo een setje handschoenen ook mee. Maar goedkoper dan aliexpress lukt bijna nergens.

• rasko
  • Registratie: juni 2014
  • Nu online
Op het moment deze:

https://www.bikester.nl/c...Afz58rYV:20190118153634:s

bij langere ritten begonnen de handen toch te tintelen/slapen, terwijl de houding volgens mij wel goed is.
Dus gister nieuwe handschoenen mogen ontvangen en die gaan we dit weekend eens testen:

https://nl.foxracing.com/...ui2Z-9jWQCaoaAoWjEALw_wcB

De nieuwe wel met padding, want dat kan blijkbaar werken, dus testen!

• bas-r
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 09:48
Ik fiets met deze: https://www.endurasport.com/product/hummvee-plus-glove-ii/
Van 5 tot 35 graden, zitten erg lekker. Heb ze nu 3/4 jaar, en vermoed dat ze komende zomer nog wel overleven.

Ik denk dat ik hierna eens met ali handschoentjes ga fietsen, ben hier niet zo kritisch op namelijk. Lange vingers wel een must.

• stickyfish
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 21-02 16:06

stickyfish

Don't fuck with Limbos

Wat zijn de ervaringen met MTB als het vriest/gevroren heeft? Kan dat gewoon? Of is het slecht voor de tracks?

• VIC_TOR
stickyfish schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 12:05:
Wat zijn de ervaringen met MTB als het vriest/gevroren heeft? Kan dat gewoon? Of is het slecht voor de tracks?
als het vriest en de ondergrond is hard dan kan je weinig schade aanrichten. tracks zullen juist snel zijn lijkt me. Moet zeggen dat ik niet vaak met dit soort weer fiets maar een enkele keer met een zonnetje erbij en het is windstil dan durf ik wel.

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 21-02 22:18

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Enige vervelende is als er sneeuw is met daaronder bevroren plassen waar je door verrast wordt. (Leuk in een bocht ;) )
Verder zijn winterse omstandigheden prima.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Smultie
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Vanochtend Nijmegen Rood+Groen gedaan. Was goed te doen, maar je merkt wel dat het tricky is als de uitgesleten paadjes (door de regenval van afgelopen tijd) aanvriezen, dan worden de zijkanten een 'muurtje'.

Mi Notebook Air 13" 7200U --- Xiaomi Mi A2 --- Synology DS213 --- RPi3 met LibreElec --- Nvidia Shield Tablet

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbos

Goed om te weten dat het niet slecht is voor de tracks.

Heb vanmiddag ook even een rondje door het bos hier gedaan. Had in de planning staan om morgen weer een route te doen maar helaas gaat dat vanwege de planning niet lukken.

Merkte idd wel dat sommige stukjes die aangevroren waren wat tricky waren. Ook los aangevroren zand was tricky. Maar al met al was het goed te doen en heerlijk! Van mij mag het gaan sneeuwen. Lijkt me ook wel leuk 😃

• Klitse
Ik ga morgen mijn Dirtjumper maar eens uitlaten in Oldenzaal bij het Hulsbeek. Moet wel aangezien mijn XC fiets momenteel een remprobleem heeft en dus niet fietsbaar is (wordt aan gewerkt). Benieuwd wat er zoal te doen is daar.

• ElmarJ16
Vandaag in Remouchamp flink steile enduro afdalingen gereden. Ondergrond hard bevroren. Totaal geen grip te vinden, dus het was echt geleidend naar beneden, rotsen zoveel mogelijk ontwijken of recht eroverheen en die bevroren geultjes al helemaal ontwijken :D . Kortom veel plezier en echt een aanrader voor de trail-minded mtbers. Lijkt soms echt alsof je alpenafdalingen aan het rijden vent.

• Klitse
ElmarJ16 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 19:07:
[...]

Vandaag in Remouchamp flink steile enduro afdalingen gereden. Ondergrond hard bevroren. Totaal geen grip te vinden, dus het was echt geleidend naar beneden, rotsen zoveel mogelijk ontwijken of recht eroverheen en die bevroren geultjes al helemaal ontwijken :D . Kortom veel plezier en echt een aanrader voor de trail-minded mtbers. Lijkt soms echt alsof je alpenafdalingen aan het rijden vent.
Klinkt goed. Ik was ff een stukje de route op gegaan met mn DJ (maten van me fietsten rondjes. Ff een afdaling + drops gepakt. Kon merken dat je met een Dirtjumper met bijbehorende banden toch een stuk minder grip hebt dan op een NoNi/RaRa. 8)
Dus glijden naar beneden. En inderdaad, erg leuk.

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbos

ElmarJ16 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 19:07:
[...]
Haha, nou, ik ben sowieso nog geen held met afdalingen. Ik hou het voorlopig dus nog maar even bij de wat vlakkere trails. Gisteren een echte spannende afdaling gedaan en daar ben ik maar met de fiets in de hand de berg af gelopen 8)

• Storm-Fox
Klitse schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 21:22:
Ik ga morgen mijn Dirtjumper maar eens uitlaten in Oldenzaal bij het Hulsbeek. Moet wel aangezien mijn XC fiets momenteel een remprobleem heeft en dus niet fietsbaar is (wordt aan gewerkt). Benieuwd wat er zoal te doen is daar.
Ah leuk, ik was daar vorige maand en ben zeer te spreken over de goed onderhouden en uitdagende trail.
Wel ben ik op de houten brug op mijn bek gegaan, waarna ik iets gas terug moest geven :)
Ik was nog van plan om die houten afdaling naar beneden te pakken, maar toen ik bovenin stond
durfde ik het toch niet.

• Sjoewe
Ik heb afgelopen weekend de Maxis tractorbanden (Ardent) weer eens vervangen voor de XC-bandjes (Schwalbe RoRo/RaRa).

Ok duidelijk dat het qua rolweerstand ECHT enorm scheelt (en ook minder grip, maar goed, komen we op de heuvelrug nog wel mee weg), alleen ik vind de teruggang van 2.4 naar 2.25/2.10 wel behoorlijk heftig. Ik moet echt beduidend meer druk in de banden doen om niet op de velg te rijden. Die trade-off wil ik ook weer niet maken...

Wat is nou een lekkere brede (2.30 - 2.40) bandencombo met een lage rolweerstand?

• rasko
  • Registratie: juni 2014
  • Nu online
Sjoewe schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:45:
Ik heb afgelopen weekend de Maxis tractorbanden (Ardent) weer eens vervangen voor de XC-bandjes (Schwalbe RoRo/RaRa)....

Wat is nou een lekkere brede (2.30 - 2.40) bandencombo met een lage rolweerstand?
Deze ga ik even volgen, rij namelijk altijd op de tractorband :9
Wel ooit nieuwe bandjes overwogen, maar nooit echt actie ondernomen omdat ik niet weet hoeveel het werkelijk verschilt.

• L0we
Ik heb afgelopen weekend de Maxis tractorbanden (Ardent) weer eens vervangen voor de XC-bandjes (Schwalbe RoRo/RaRa).

Ok duidelijk dat het qua rolweerstand ECHT enorm scheelt (en ook minder grip, maar goed, komen we op de heuvelrug nog wel mee weg), alleen ik vind de teruggang van 2.4 naar 2.25/2.10 wel behoorlijk heftig. Ik moet echt beduidend meer druk in de banden doen om niet op de velg te rijden. Die trade-off wil ik ook weer niet maken...

Ik hoor goede verhalen over WTB:
https://www.bike-discount...ng-29-folding-tire-571571

• Klitse
Storm-Fox schreef op maandag 21 januari 2019 @ 09:37:
[...]

Ah leuk, ik was daar vorige maand en ben zeer te spreken over de goed onderhouden en uitdagende trail.
Wel ben ik op de houten brug op mijn bek gegaan, waarna ik iets gas terug moest geven :)
Ik was nog van plan om die houten afdaling naar beneden te pakken, maar toen ik bovenin stond
durfde ik het toch niet.
Daar heb ik ook nog even gekeken. Maar op die houten spiraal lag ijs en mijn dirtjumper heeft niet echt veel profiel dus die durfde ik op die fiets niet aan. :+ Wel nog ff die 2 drops meegepakt.
Ik heb de route verder niet gefiets (dat gaat helaas niet op die fiets) maar heb me prima vermaakt in het "bikepark" en wat additionele stukjes.

Helaas maar weinig beeldmateriaal (zelf geen camera meegenomen oid) maar mijn fietsmaten (die een rondje over de trail deden hebben deze nog gauw geschoten). Niet spectaculair maar je moet ergens beginnen.

[Video: https://player.vimeo.com/video/312412261]

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter

wat voor velgen (interne breedte) heb je? Bij bredere velgen krijg je ook meer volume in je 2.25 bandjes en kan je dus ook met lagere druk rijden.

• Ruud

Vittoria Barzo/Mezcal TNT-wang :)

Of twee Continental X/Cross-kings?

@Prulleman: waar zijn je carbon-hoepels? Is de boot al in zicht?

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
@Ruud Yes *O* , ze zijn inmiddels in NL aangekomen, levering staat voor morgen in de planning.... Ze hebben na inklaring ook deze status al gehad: "Vrijgave van internationale zendingen - Import". Ik hoop dat er dus geen kosten meer bij komen..
Morgen de ERD opmeten en spaken bestellen :)

• Typhone
Sjoewe schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 19:13:
Ik heb deze:

https://www.gripgrab.com/...ger-gloves/products/shark

Erg tevreden mee. Niet te warm, niet te koud, perfecte allrounder wat mij betreft.
GripGrab vertrouw ik inmiddels niet meer. Heb al 2x handschoenen van ze gehad waarbij zo'n heel goed voelbare stiknaad aan de binnenkant zit die na 20 minuten hard gaat irriteren aan je vingers.

Ik rij vooralsnog met 100% Airmatic handschoenen en die voldoen vooralsnog ook goed in de winter.

• Sjoewe
Prulleman schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:47:
[...]

wat voor velgen (interne breedte) heb je? Bij bredere velgen krijg je ook meer volume in je 2.25 bandjes en kan je dus ook met lagere druk rijden.
28mm

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
@Sjoewe ok, 28mm is ruim voldoende voor 2.25 banden, dus daar ligt het niet aan.. Maar bredere banden zullen door het grotere contact oppervlak ook altijd wel een hogere rolweerstand hebben. Daarnaast zijn de echte lage weerstand XC banden vaak niet breder dan 2.25 te krijgen.

De rolweerstand van een 2.25 RaRa ga je niet bij in de buurt komen ben ik bang. Maar optimaliseren kan natuurlijk altijd :) (zelf alleen geen ervaring met bredere banden)

• Klitse
Prulleman schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:16:
@Sjoewe ok, 28mm is ruim voldoende voor 2.25 banden, dus daar licht het niet aan.. Maar bredere banden zullen door het grotere contact oppervlak ook altijd wel een hogere rolweerstand hebben. Daarnaast zijn de echte lage weerstand XC banden vaak niet breder dan 2.25 te krijgen.

De rolweerstand van een 2.25 RaRa ga je niet bij in de buurt komen ben ik bang. Maar optimaliseren kan natuurlijk altijd :) (zelf alleen geen ervaring met bredere banden)
RaRa is er toch gewoon in een 2.35?

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
@Klitse Voor zover ik weet niet, heb nog even gezocht, maar kan zo snel niks vinden. Krijg het idee dat ze een aantal jaar terug wel hebben bestaan..

• Klitse
Prulleman schreef op maandag 21 januari 2019 @ 12:29:
@Klitse Voor zover ik weet niet, heb nog even gezocht, maar kan zo snel niks vinden. Krijg het idee dat ze een aantal jaar terug wel hebben bestaan..
Ik weet het wel zeker. Er zit er 1 onder mijn Giant. En de andere is een 2.35 NoNi.
Heb ik op 24-06-2018 bij bike-discount besteld:

Racing Ralph Evo 29" Addix Folding
2.35" SnakeSkin TL-Easy Speed, stripes
Item number: 20044431

Maar ik heb net ook even op de schwalbe site gekeken en de RaRa van 2019 gaat inderdaad niet verder dan 2.25. NoNi uiteraard wel.

Dus NoNi 2.35 is een optie.
Een Continental Cross King in 2.40 wellicht ook?
Of als je meer noppen wilt een Mountain King.

Klitse wijzigde deze reactie 21-01-2019 13:05 (10%)

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
lastig te vinden, maar hier hebben ze em inderdaad nog in 2.35
https://www.bike-componen...n-29-Folding-Tyre-p57237/

• Sjoewe
Ik neig naar 2.3 Cross Kings als een soort compromis. Voor 20 euro per band ook niet echt een prijs om je een buil aan te vallen.

• Ruud
Sjoewe schreef op maandag 21 januari 2019 @ 13:30:
Ik neig naar 2.3 Cross Kings als een soort compromis. Voor 20 euro per band ook niet echt een prijs om je een buil aan te vallen.
Ik heb redelijk wat km's ervaring met 2.4 X-kings (protection) en dat zijn prima bandjes. (28mm intern) maar de Barzo en Mezcal combi geeft me meer vertrouwen in Nederlandse omstandigheden.

• L0we
Zo, afgelopen zaterdag de Olympia Iron besteld. Gaat om de Race 3 (1x11) met ZTR Crest MK3 velgen en Miche naven.

Hij krijgt nog een beurtje, en in de loop van de week kan ik hem ophalen. *O*

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
Prulleman schreef op maandag 21 januari 2019 @ 11:22:
@Ruud Yes *O* , ze zijn inmiddels in NL aangekomen, levering staat voor morgen in de planning.... Ze hebben na inklaring ook deze status al gehad: "Vrijgave van internationale zendingen - Import". Ik hoop dat er dus geen kosten meer bij komen..
Morgen de ERD opmeten en spaken bestellen :)
denk dat ie toch nog bij de douane ligt.., verwachte leverdatum is nu onbekend en status is in behandeling.. -O-

• VIC_TOR
L0we schreef op maandag 21 januari 2019 @ 13:50:
Zo, afgelopen zaterdag de Olympia Iron besteld. Gaat om de Race 3 (1x11) met ZTR Crest MK3 velgen en Miche naven.

Hij krijgt nog een beurtje, en in de loop van de week kan ik hem ophalen. *O*
dat is een vlotte bak waar je vast veel plezier mee gaat hebben, snel plezier ;)

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
Velgen toch nog binnen gekomen vandaag :D (blijft toch spannend 300+ euro uitgeven in china..)
afwerking ziet er goed uit, ik las in oudere reviews (niet specifiek over dit model) dat de spaakgaten niet onder een hoek geboord waren, maar dat is bij deze in ieder geval wel het geval!

Prulleman wijzigde deze reactie 22-01-2019 14:21 (3%)

• Ruud
Prulleman schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:16:
Velgen toch nog binnen gekomen vandaag :D (blijft toch spannend 300+ euro uitgeven in china..)
afwerking ziet er goed uit, ik las in oudere reviews (niet specifiek over dit model) dat de spaakgaten niet onder een hoek geboord waren, maar dat is bij deze in ieder geval wel het geval!
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Duw er eens een nippel in, dan weet je het zeker ;)

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
@Ruud de gaten in het velgbed zijn duidelijk zichtbaar, maar ik begrijp ook dat die alleen voor het initieel aandraaien zijn.. maar ook de gaten waar de nippel in valt zijn onder een duidelijke hoek, als ik een nippel met spaak er dooheen steek is er een 2 spaken naast elkaar laat hangen is er in het midden meer dan 5 cm verschil in hoe ze hangen

• Ruud
Prulleman schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:42:
@Ruud de gaten in het velgbed zijn duidelijk zichtbaar, maar ik begrijp ook dat die alleen voor het initieel aandraaien zijn.. maar ook de gaten waar de nippel in valt zijn onder een duidelijke hoek, als ik een nippel met spaak er dooheen steek is er een 2 spaken naast elkaar laat hangen is er in het midden meer dan 5 cm verschil in hoe ze hangen
Dan zijn ze wel onder een hoek geboord ja. Komt de ERD een beetje netjes overeen met de opgave?

Ze zien er in ieder geval goed uit, het kriebelt bij mij ook nog steeds maar ik heb even geen zin om weer een emmer leeg te schudden boven de MTB. Het is wel leuk geweest met dat ding :D

Ruud wijzigde deze reactie 22-01-2019 14:57 (14%)

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
Ruud schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 14:54:
[...]

Dan zijn ze wel onder een hoek geboord ja. Komt de ERD een beetje netjes overeen met de opgave?
ik met nu 594 ipv 589... toch 5 mm verschil.

Meet methode:
- spaken met de elleboog eraf
- nippel erop tot de kop vlak is met hjet uiteinde van de spaak
- 2 gaten tegenover elkaar
- nippels goed in de gaten
- spaken horizontaal / in het zelfde vlak, dus geen hoek ten opzichte van elkaar
- alles bij elkaar optellen
- 2 x 250mm (spaken) + 94mm (gat tussen de spaken)

(2 x identiek gemeten op gaten een kwart velg verder...)

klopt dit?

Prulleman wijzigde deze reactie 22-01-2019 15:00 (4%)

• Ruud
Zo te lezen wel. Draai je de spaken in de nippels tot het sleufje of tot het einde van de nippel? Dat kan ook weer 1 tot 2mm schelen totaal. Ik meet ze met beide mogelijkheden en neem daar het gemiddelde van ;)

Overigens doe ik een elastiekje om de elleboogjes heen en meet met de schuifmaat de afstand tussen beide elleboogjes. (zonder de dikte het elleboogje te meten by the way)

Om zeker te zijn meet je ook nog even met de spaken 90 graden gedraaid. Dan weet je meteen of je velg rond is. Dat is niet altijd het geval met alu velgen. Met carbon komt dat bijna niet voor vanwege de mal.

Ruud wijzigde deze reactie 22-01-2019 15:06 (4%)

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
hmm, de spaken zitten net iets voor bij het sleufje, maar nog wel verzonken.. als ik ze verder zou draaien tot echt de kop... dan zou er misschien nog 1.5 mm ERD bijkomen.
(en ik zei 45 graden, maar bedoelde uiteraard 90)..

ik heb 1 velg gemeten, zal de andere ook nog checken maar ik verwacht dat die identiek is, of ze moeten tussendoor een mal hebben gewisseld..

Ik zat te denken of het verschil misschien kwam door het ontbreken van de elleboogjes (2x2mm), maar volgens mij is dat onzin.. ik meet nu de totale afstand tussen de spaakuiteinden (draadkant) als deze op de ideale plek in de velg zitten, of ik dit nu met of zonder elleboogjes meet, dan maakt voor de totale afstand tussen de spaak draad uiteinden niet uit. 2x 2mm langere spaken zou 4 mm minder tussenruimte opleveren en een gelijke ERD..

voor mijn voorwiel kom ik nu op 287.9 en 290.1, dus dat is makkelijk afronden (288 en 290)
achter zit ik op 287,6 en 286,8 , dat wordt dan denk ik 288 en 286
berekend met de Damon Rinard / Sheldon Brown spocalc.xls excel file.

Leuk detail, voor kom ik op L/R tension 102% dus door de velg offset en de schijfrem montage een bijna gelijke spaakspanning links en rechts.
Achter zit ik op 71% zonder offset zou dit 58% zijn. ik geloof dat asymetrisch toch wel een mooi resultaat opleverd als je de cijfertjes bekijkt

• Ruud
Prulleman schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 15:50:
hmm, de spaken zitten net iets voor bij het sleufje, maar nog wel verzonken.. als ik ze verder zou draaien tot echt de kop... dan zou er misschien nog 1.5 mm ERD bijkomen.
(en ik zei 45 graden, maar bedoelde uiteraard 90)..

ik heb 1 velg gemeten, zal de andere ook nog checken maar ik verwacht dat die identiek is, of ze moeten tussendoor een mal hebben gewisseld..

Ik zat te denken of het verschil misschien kwam door het ontbreken van de elleboogjes (2x2mm), maar volgens mij is dat onzin.. ik meet nu de totale afstand tussen de spaakuiteinden (draadkant) als deze op de ideale plek in de velg zitten, of ik dit nu met of zonder elleboogjes meet, dan maakt voor de totale afstand tussen de spaak draad uiteinden niet uit. 2x 2mm langere spaken zou 4 mm minder tussenruimte opleveren en een gelijke ERD..

voor mijn voorwiel kom ik nu op 287.9 en 290.1, dus dat is makkelijk afronden (288 en 290)
achter zit ik op 287,6 en 286,8 , dat wordt dan denk ik 288 en 286
berekend met de Damon Rinard / Sheldon Brown spocalc.xls excel file.

Leuk detail, voor kom ik op L/R tension 102% dus door de velg offset en de schijfrem montage een bijna gelijke spaakspanning lings en rechts.
Achter zit ik op 71% zonder offset zou dit 58% zijn. ik geloof dat asymetrisch toch wel een mooi resultaat opleverd als je de cijfertjes bekijkt
Een offset levert zeker een heel mooi resultaat op :)

Ik gebruik altijd deze, maakte het voor mij mooi inzichtelijk aan welke kant de offset nou moest zitten :+
https://kstoerz.com/freespoke/

Achter zou ik overigens 288 ipv 286mm gebruiken. Die ene mm extra kun je makkelijk kwijt. Zeker aangezien je nog wat speling in je nippels hebt gehouden met meten. (ligt wel aan de draadlengte van je nippels natuurlijk ;) )

Het maakt trouwens niet uit of je de dikte van de elleboogjes meerekent of niet. Als je er maar rekening mee houdt dat als je de lengte van je meet-spaken van de fabrikant hebt dat dit ZONDER elleboogjes is.

• Appie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 05:02

Appie

F1RST Racing

Ik woon niet in NL, maar het gebied waar ik woon NWA heeft een behoorlijke hoeveelheid (aangelegde) mountainbike trails. XC, DH etc. (https://www.mtbproject.com/directory/8016953/coler-trails - dit is bijkans in mijn achtertuin)

Aangezien deze trails onderhouden worden, wordt er elke dag aangegeven welke trails open/dicht zijn. Alles gaat en staat met de staat van de grond: als het dooit dan wordt het modderig, welke de kans op blessures en schade verhoogd (voor DH) dus gooien ze die altijd dicht. Verder zijn meestal de vlakke gedeeltes open, maar alles dat een hoge mate van variable hoogte heeft, wordt afgeraden om te rijden.

PSNID: AppiePils || You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• stickyfish

stickyfish

Don't fuck with Limbos

Appie schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 19:51:
[...]

Ik woon niet in NL, maar het gebied waar ik woon NWA heeft een behoorlijke hoeveelheid (aangelegde) mountainbike trails. XC, DH etc. (https://www.mtbproject.com/directory/8016953/coler-trails - dit is bijkans in mijn achtertuin)

Aangezien deze trails onderhouden worden, wordt er elke dag aangegeven welke trails open/dicht zijn. Alles gaat en staat met de staat van de grond: als het dooit dan wordt het modderig, welke de kans op blessures en schade verhoogd (voor DH) dus gooien ze die altijd dicht. Verder zijn meestal de vlakke gedeeltes open, maar alles dat een hoge mate van variable hoogte heeft, wordt afgeraden om te rijden.
Nice, ziet er tof uit!

Die trails zien er een stek heftiger uit dan die waar ik nu fiets, dus kan me voorstellen dat ze die dicht gooien.
Geen idee of ze dat hier in NL ook doen.

• murphylee
  • Laatst online: 09:02

murphylee

MurphyLee#2626

Ik heb jullie hulp/info nodig.

Ben beginnende fietser die op zoek is naar een mtb om de winter periode te overrbruggen.
Mijn budget is om en nabij de 1000 euro met een max van 14 a 1500.

Ik ben op zoek naar een hardtail 29'er.

Waarom?
Lees overal dat een hardtail wel een goed begin is om te oefenen/cq leren rijden.

Nieuw of 2e hands maakt niet uit. Zolang de fiets goed onderhouden is natuurlijk.
Mocht er iets aan de fiets zijn dan ben ik niet te beroerd om te sleutelen. Dus een cassette verwisselen is geen probleem. Ik heb vorig jaar mijn 2e hands racefiets volledig gereviseerd (bb lagers, crank etc vervangen. dus de hele mikmak)

overige Info:
Woonachtend in zuid limburg.
Sportief aangelegd.

Wat zou een goede beginners fiets zijn?

Aantal voorbeelden:

* Grand Canyon AL SLX 8.0 VS Grand Canyon AL SL 7.0

Beide hebben dezelfde drive train (2x11)
Alleen de voorvork + banden/velgen zijn anders.

* Cube Reaction Pro 2019

In het topic al voorbij zien komen. Ziet er ook zeer degelijk uit.
Alleen zijn de canyons beter afgewerkt met onderdelen uit een hoger segment.

2 voorbeelden die 2e hands aangekocht kunnen worden

* Specialized Epic MTB 2017

Wel net buiten mijn budget:
* CANYON GRAND CANYON CF SLX (SRAM X0 EAGLE)

Scram afgewerkt wat een voordeel/nadeel kan zijn?
Carbon afgewerkt wat weer een plus punt is ivm gewicht.

I bad beat my meat by busting my nuts!

• YakuzA

YakuzA

@murphylee als beginner zal het gewicht niet veel uitmaken. Ben zelf ook ooit op een stalen begonnen :)

Het makkelijkste is om naar een 2018 fiets te kijken die goed is afgewerkt. Rond deze tijd komen die overal met 20 tot 30% korting in de winkels te staan.

2e hands vind ik zelf altijd een risico’tje omdat mensen ze vaak verkopen als ze net tegen een duurder onderhoudsbeurtje aan zitten.

Voor zuid Nederland lijkt me een 2x11 wel goed. Met een 1x zou je misschien wat minder speelruimte hebben.

Hardtail is wel prima als je niet snel last hebt van je rug en niet de steilere downhill stukken al af wil razen.

YakuzA wijzigde deze reactie 22-01-2019 21:30 (22%)

PSN

• Ruud
Juist in zuid Limburg zou ik een fully overwegen. En als je dan het stigma mtb = wintersport laat vallen valt er misschien een hoger budget vrij te maken?

En om even een fabel uit de wereld te helpen. Met een SRAM Eagle-groep (10-50) heb je zo goed als dezelfde range als 2x 36-26/11-42.

Knuppel in het hoenderhok;
Bij een gebruikte fiets (hardtail) van een particulier moet je, mijns inziens, altijd rekening houden met het volgende tenzij je een fiets van mij koopt / een bezichtiging anders uitwijst:

- onderhoud voorvork (100-120 euro)
- cassette (50 euro)
- 2 nieuwe kettingen (40 euro)
- voorblad/bladen (minimaal 40 euro)

- remvloeistof vervangen
- remblokken (20 euro)

Daarnaast;
SRAM 10-42 of 10-50 is altijd beter dan Shimano omdat je een fatsoenlijk ontwerp van je achternaaf hebt. Scheelt veel slijtage.

Maar je moet wel van het schakelgevoel houden. Ik vind het heerlijk. Lekker direct klik klak zonder speling. Dat heeft Shimano minder goed onder de knie.

• ElmarJ16
Ruud schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 04:23:
En als je dan het stigma mtb = wintersport laat vallen valt er misschien een hoger budget vrij te maken?
*Grabs popcorn* :)

Alhoewel de discussie hier nogal mee zal vallen. Maak je dit soort opmerkingen in het wielrenervaring topic dan zijn alle poppen aan het dansen.

Ben het verder wel helemaal met je eens. Het winterseizoen blijft gewoon een lastig seizoen, ongeacht welke sport (op winter- en binnensporten na) je beoefent. Gelukkig dat je met de mtb tussen alle baggerdagen ook wel echt hele mooie tochten kan maken.
murphylee schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:17:
Ik heb jullie hulp/info nodig.

Ben beginnende fietser die op zoek is naar een mtb om de winter periode te overrbruggen.
Mijn budget is om en nabij de 1000 euro met een max van 14 a 1500.

Ik ben op zoek naar een hardtail 29'er.
Uit je hele lijstje zou ik persoonlijk voor de Grand Canyon SL 7.0 gaan. Erg goede afmontage en de voorvork zit ook al echt op niveau. Ik denk zeker niet dat de 300 euro voor de 8.0 de meerprijs waar is voor de Fox vork. Die 300 euro kan je beter gebruiken voor een leuke mtb tocht in de zomer of een leuke upgrade in de zin van een handgespaakte wielset en/of dropper.

De specialized zit op het zelfde niveau, maar hier is een grote kans dat je nog wat extra moet reserveren voor onderhoud. De carbon canyon zou ik links laten liggen. Dit is echt een topmodel met top afmontage, iets wat een beginnend mtber enkel op kosten jaagt. Je gaat hier echt niet sneller door rijden.

• Ruud
ElmarJ16 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 08:38:
[...]

*Grabs popcorn* :)

Alhoewel de discussie hier nogal mee zal vallen. Maak je dit soort opmerkingen in het wielrenervaring topic dan zijn alle poppen aan het dansen.

Ben het verder wel helemaal met je eens. Het winterseizoen blijft gewoon een lastig seizoen, ongeacht welke sport (op winter- en binnensporten na) je beoefent. Gelukkig dat je met de mtb tussen alle baggerdagen ook wel echt hele mooie tochten kan maken.

[...]
Eens, maar slijtage heb je sowieso, en die slijtage ligt op een MTB heel wat hoger dan op een racefiets. Ik vervang liever een voorwiel omdat het remvlak doorgesleten is dan een voorvork of achterdemper. Op de weg ga je met allebei de fietsen richting het asfalt als je pech hebt. Ik snap de splitsing gewoon niet en ben voorstander van MTB is zomersport en niet alleen een wintersport ;) En daarnaast post ik niet voor niets niet in het wielrijderstopic ondanks dat ik net zo'n liefhebber van smallere bandjes ben. ;)

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
Discussie is natuurlijk al vaker gevoerd, maar zeggen dat het een zomersport is, is net zo'n onzin als zeggen dat het een wintersport is. Niemand hoeft in de modder te rijden, maar als je een beetje fatsoenlijke kleren aanschaft, dan kan je hele mooie dagen in de winter (en herfst) fietsen.

Op een dag als vandaag laat ik de fiets ook in de schuur, geen zin in pekel en schuivers over aangevroren sneeuw. Maar de afgelopen weken nog heerlijk kunnen fietsen hoor!

• Rikkie8
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 20-02 10:09
murphylee schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:17:

* Cube Reaction Pro 2019

In het topic al voorbij zien komen. Ziet er ook zeer degelijk uit.
Alleen zijn de canyons beter afgewerkt met onderdelen uit een hoger segment.
Zelf paar maanden geleden zelfde dilemma/budget gehad. Uiteindelijk een nieuwe Reaction Pro 2018 model goedkoop kunnen scoren en geen moment spijt gehad!

• Torched
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 08:26
Ik zou zelfs zeggen dat wielrennen juist de wintersport is. asfalt ligt er grotendeels niet slechter bij in de winter vs de zomer. Ja de temperaturen zijn lager, maar daar kleed je je op.
En mocht je het echt zat zijn buiten kan je ook binnen wielrennen met iets als zwift.

• Nilsepils
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 23:10
Afgelopen week (wo-zo) naar Fort William afgerezen om daar twee dagen te fietsen met twee maatjes van werk. Super mooi gebied, en nu juist door de kou een stuk rustiger! Voor Schotland ook echt mooi weer gehad, 's nachts een klein beetje sneeuw, maar overdag droog gehouden. Top Chief helaas niet kunnen doen vanwege de sneeuw, maar heb het ontzettend naar m'n zin gehad op de World Champs trail, zeker een aanrader.

https://tweakers.net/ext/f/5HDEIHhy3LOnBKbgQ1mrbLxT/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/iXTo3sr8vln4GZAuC2HXtbTT/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/akbdpG2wJeZPMNYAr2g6fjB2/thumb.jpg

• murphylee
  • Laatst online: 09:02

murphylee

MurphyLee#2626

Bedankt alvast voor de reacties. :)
YakuzA schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 21:29:
@murphylee als beginner zal het gewicht niet veel uitmaken.

2e hands vind ik zelf altijd een risico’tje omdat mensen ze vaak verkopen als ze net tegen een duurder onderhoudsbeurtje aan zitten.
Gewicht heb ik eerlijk gezegd nog niet naar gekeken. Ga er eigenlijk van uit dat het in het begin toch vallen en opstaan is. Wil graag nog flat pedals gaan proberen vs clipless.

Bij het kopen van een 2e hands wordt er wel altijd rekening gehouden met onverwachtse kosten. Daarom probeer ik vaak wat van de prijs af te halen.
Onderhoud wil ik het liefste zelf plegen.
Dat vind ik bij de hobby horen en haal daar veel plezier uit.
Reviseren van vorken besteed ik dan wel uit.
Ruud schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 04:23:
Juist in zuid Limburg zou ik een fully overwegen.
En waarom?

Naar een fully heb ik nog niet gekeken. Hoor/lees dat een beginner ook veel plezier uit een hardtail kan halen en de techniek/stuur kunsten beter onder de knie krijgt dan met een fully.

Ik neem aan dat de voornaamste reden het terrein in Limburg is. Veel heuvels etc?
En als je dan het stigma mtb = wintersport laat vallen valt er misschien een hoger budget vrij te maken?
Dat zeg ik niet.
Heb een jaar ervaring op de weg en dat is zeer goed bevallen. Mocht MTB me bevallen dan wil ik graag beide gaan combineren.
Op de renfiets incl 25mm bandjes is het toch een stuk gladder op de weg in de winter. Dan ben ik eerder geneigd om de mtb te pakken en het bos in te gaan.
Bevalt het heel goed dan kan ik nog altijd de fiets upgraden.
- onderhoud

SRAM 10-42 of 10-50 is altijd beter dan Shimano omdat je een fatsoenlijk ontwerp van je achternaaf hebt. Scheelt veel slijtage.

Maar je moet wel van het schakelgevoel houden. Ik vind het heerlijk. Lekker direct klik klak zonder speling. Dat heeft Shimano minder goed onder de knie.
Zoals ik ook hierboven heb aangegeven ben ik niet vies om zelf te sleutelen aan de mtb. Versleten kettingen kan ik opmeten en tandwielen/cassette vervangen is geen probleem.
Bij de mtb zal dit sneller slijten dan bij een renfiets. Natuurlijk heeft goed onderhoud na elke rit ook veel invloed op slijtage.

Dat Sram beter is dan Shimano daar kan ik niet over oordelen. Daar verschillen ook de meningen!
Sommige zweren bij scram, de ander bij Shimano.

Edit: Thks @Prulleman

I bad beat my meat by busting my nuts!

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
murphylee schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 00:03:
Bedankt alvast voor de reacties. :)

[...]

Gewicht heb ik eerlijk gezegd nog niet naar gekeken. Ga er eigenlijk van uit dat het in het begin toch vallen en opstaan is. Wil graag nog clip pedals gaan proberen vs clipless.

...
Je bedoelt waarschijnlijk clipless vs flats ;)
Clips zijn de ouderwetse "toe clips" met een kooi om je tenen en een leren bandje. Clipless is de opvolger daarvan, bv SPD van Shimano. Flats zijn de platform pedalen, voor MTB gebruik kies dan wel met goede pinnen en zorg ook voor bijpassende schoenen.

• Ruud
murphylee schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 00:03:
En waarom?

Naar een fully heb ik nog niet gekeken. Hoor/lees dat een beginner ook veel plezier uit een hardtail kan halen en de techniek/stuur kunsten beter onder de knie krijgt dan met een fully.

Ik neem aan dat de voornaamste reden het terrein in Limburg is. Veel heuvels etc?
Klopt, het terrein, maar dan niet de heuvels. Voor het voordeel van een fully moet je meer op macro-niveau naar het parcours kijken. En dan is Limburg 'bezaaid' met wortels, stenen en andere ongein. Perfect terrein voor een fully.

Overigens vind ik persoonlijk een fully altijd in het voordeel op een MTB-parcours want je hebt zoveel meer grip aan de achterkant. Maar mijn perceptie van een MTB-parcours is dat een bospad geen MTB-parcours is.
Dat zeg ik niet.
Die aanname deed ik op basis van je eerdere uitspraak dat je in de winter wilde MTB'en. Mea culpa ;)
Dat Sram beter is dan Shimano daar kan ik niet over oordelen. Daar verschillen ook de meningen!
Sommige zweren bij scram, de ander bij Shimano.
Juist op het gebied wat ik aanhaal verschillen de meningen niet. De XD-driver van SRAM is technisch beter dan de Shimano freehub. De Shimano freehub is eigenlijk gewoon niet geschikt voor wat hij moet doen. Tandjes vreten in het zachte aluminium waar je freehub (meestal) van gemaakt is. Ik kocht ooit een mooi wielsetje zonder uit te zoeken wat een nieuwe Shimano-freehub kost. (125 euro...)

Het schakelgevoel, daar kunnen de meningen wel over verschillen inderdaad. Dat moet je liggen. XT M8000 komt qua kwaliteit overigens wel in de buurt/overeen van/met SRAM Eagle GX.

SLX M7000 is wel echt een stap minder vind ik. In de shifters zit veel meer speling en het schakelen voelt minder direct en trefzeker dan XT/Eagle GX.

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
Ik heb nooit lang/echt met SRAM gereden, dus echt erover oordelen kan ik niet, maar ik weet wel dat ik deze 2 shimano zaken zou missen:
- Multi release (2 kransjes kleiner in 1 beweging) (vanaf XT)
- 2 Way release (trigger/wijsvinger naar je toe + duim naar voren zoals bij SRAM) (vanaf Deore dacht ik)

let ook "Instant release" (volgens mij heeft sram dat wel op alle/de meeste groepen), hierbij schakel je al bij het indrukken, ipv pas bij het loslaten van de shifter, dit voelt (en is lijkt me) een stuk directer. Bij shimano volgens mij vanaf SLX

De slag is wat groter bij shimano dan bij SRAM, maar speling zou ik het niet willen noemen, zowel bij SLX als XT.

Anyway, als starter kan je met beide prima overweg, pas als je bepaalde dingen gewend bent zal het lastiger zijn om te switchen.

De keuze hangt niet echt af van de (schakel) kwaliteit, die is bij beide in orde, ik zou eerder de keuze af laten hangen van wt het beste aansluit bij je 1x11, 2x11 of 1x12.

Ik rij zelf 1x11 met een 11-42 cassette (dus geen mega range zoals een eagle set) en wissel mijn voorblad van een 34 naar een 30 als ik naar het buitenland ga. Daar moet je ook maar net zin in hebben, een eagle set is in praktischer. Dus eigenlijk is een qua 1x SRAM moeilijk te verslaan.. (alleen een nieuwe cassette is vrij prijzig.. maar met het juiste voorblad, groot genoeg dus niet continu dikke power op de kleine kransjes gaan ze best lang mee).

Als je veel waarde hecht aan de juiste cadans (wat op technische routes eigenlijk nooit mogelijk is) dan is een 2x setup wellicht beter, dan heb je wat kleinere stappen, maar qua range scheelt het niet veel met een eagle, dus daar hoef je het niet voor te doen.

(dus ondanks dat ik zelf met 1x11 shimano XT rondfiets, zou mijn advies een fiets met GX Eagle zijn ;))

• Corpii
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 09:35

Corpii

Le Tostie

Kleine aanvulling op het SRAM schakel verhaal:
- SRAM heeft ook multi release. Vanaf GX zeker en ik meen NX ook. Mijn (oude) X7, X9 en nu X0 shifters hebben dat altijd al gehad.
- 2 way release heb ik eigenlijk nooit gesnapt vanwege het zeer sterke advies om altijd één vinger op je remhendel te hebben. Voor mij nooit een meerwaarde geweest en ik heb het nooit gemist.

• Bokmaaa
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 21-02 15:38
Eens met bovenstaande. Ik rijd op het moment SRAM, en kan met 2 duim bewegingen m'n hele cassette over (van klein naar groot). Mijn vorige fiets had Shimano met 2 way. dat heb ik, inderdaad omdat je wijsvinger continu op je rem ligt, vrijwel nooit gebruikt.

• Ruud
2-way release heeft SRAM idd niet maar ik kan er sowieso niet bij met mijn wijsvinger :D

Multi release heeft SRAM niet. Zowel de XO-10 speed als de GX-eagle die ik had/heb niet.

• Corpii

Corpii

Le Tostie

Ruud schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:52:
2-way release heeft SRAM idd niet maar ik kan er sowieso niet bij met mijn wijsvinger :D

Multi release heeft SRAM niet. Zowel de XO-10 speed als de GX-eagle die ik had/heb niet.
Dan ben ik benieuwd wat jij onder multi release verstaat of waarom jij die niet hebt? Zoals gezegd hebben mij 10 speed X7, X9 én X0 shifters deze. De fietsen die ik in mijn tijd bij een grote fietsenwinkel heb bereden met SRAM Eagle (X0, GX) hebben dat ook gewoon gehad.

• YakuzA

YakuzA

Prulleman schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 10:21:
Ik heb nooit lang/echt met SRAM gereden, dus echt erover oordelen kan ik niet, maar ik weet wel dat ik deze 2 shimano zaken zou missen:
- Multi release (2 kransjes kleiner in 1 beweging) (vanaf XT)
- 2 Way release (trigger/wijsvinger naar je toe + duim naar voren zoals bij SRAM) (vanaf Deore dacht ik)

let ook "Instant release" (volgens mij heeft sram dat wel op alle/de meeste groepen), hierbij schakel je al bij het indrukken, ipv pas bij het loslaten van de shifter, dit voelt (en is lijkt me) een stuk directer. Bij shimano volgens mij vanaf SLX

De slag is wat groter bij shimano dan bij SRAM, maar speling zou ik het niet willen noemen, zowel bij SLX als XT.

Anyway, als starter kan je met beide prima overweg, pas als je bepaalde dingen gewend bent zal het lastiger zijn om te switchen.

De keuze hangt niet echt af van de (schakel) kwaliteit, die is bij beide in orde, ik zou eerder de keuze af laten hangen van wt het beste aansluit bij je 1x11, 2x11 of 1x12.

Ik rij zelf 1x11 met een 11-42 cassette (dus geen mega range zoals een eagle set) en wissel mijn voorblad van een 34 naar een 30 als ik naar het buitenland ga. Daar moet je ook maar net zin in hebben, een eagle set is in praktischer. Dus eigenlijk is een qua 1x SRAM moeilijk te verslaan.. (alleen een nieuwe cassette is vrij prijzig.. maar met het juiste voorblad, groot genoeg dus niet continu dikke power op de kleine kransjes gaan ze best lang mee).

Als je veel waarde hecht aan de juiste cadans (wat op technische routes eigenlijk nooit mogelijk is) dan is een 2x setup wellicht beter, dan heb je wat kleinere stappen, maar qua range scheelt het niet veel met een eagle, dus daar hoef je het niet voor te doen.

(dus ondanks dat ik zelf met 1x11 shimano XT rondfiets, zou mijn advies een fiets met GX Eagle zijn ;))
Ik merk wel dat mijn huidige 1x SRAM GX een stuk sneller schakelt dan mijn oude 3x Shimano XT.
Maar dat heeft uiteraard ook te maken met dat je met een 1x de achter derailleur veel accurater af te stellen is omdat je maar met 1 tandwiel voor rekening hoeft te houden.

PSN

• Ruud
Corpii schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:56:
[...]

Dan ben ik benieuwd wat jij onder multi release verstaat of waarom jij die niet hebt? Zoals gezegd hebben mij 10 speed X7, X9 én X0 shifters deze. De fietsen die ik in mijn tijd bij een grote fietsenwinkel heb bereden met SRAM Eagle (X0, GX) hebben dat ook gewoon gehad.
Multi release is meerdere stappen zwaarder schakelen. Meerdere stappen lichter schakelen kan natuurlijk wel :)

[edit]
Of is multi release nou dat je zowel met je duim als wijsvinger zwaarder kunt schakelen? Marketing, gotta love it!

Ruud wijzigde deze reactie 24-01-2019 12:01 (11%)

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
YakuzA schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:56:
[...]

Ik merk wel dat mijn huidige 1x SRAM GX een stuk sneller schakelt dan mijn oude 3x Shimano XT.
Maar dat heeft uiteraard ook te maken met dat je met een 1x de achter derailleur veel accurater af te stellen is omdat je maar met 1 tandwiel voor rekening hoeft te houden.
Dat niet alleen, heeft ook met leeftijd (slijtage) en een M8000 shifter/derailleur is ook verder ontwikkeld (tegenover een XT van 1 of 2 generaties ouder).
Ruud schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:59:
[...]

Multi release is meerdere stappen zwaarder schakelen. Meerdere stappen lichter schakelen kan natuurlijk wel :)

[edit]
Of is multi release nou dat je zowel met je duim als wijsvinger zwaarder kunt schakelen? Marketing, gotta love it!
zie mijn post erboven, 2 way is met duim/wijsvinger, multi is 1 of 2 kliks zwaarder.

XT (m8000) kan 4 kransjes in 1 keer lichter. XO1 lees ik net 5, GX kan ik zo snel niet vinden, waarschijnlijk 4 of ook 5
(of je neemt een grip shifter, dan kan je de hele cassette af gaan met 1 beweging)

Prulleman wijzigde deze reactie 24-01-2019 12:07 (4%)

• Ruud
Prulleman schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:06:
[...]

Dat niet alleen, heeft ook met leeftijd (slijtage) en een M8000 shifter/derailleur is ook verder ontwikkeld (tegenover een XT van 1 of 2 generaties ouder).

[...]

zie mijn post erboven, 2 way is met duim/wijsvinger, multi is 1 of 2 kliks zwaarder.
[Afbeelding]
XT (m8000) kan 4 kransjes in 1 keer lichter. XO1 lees ik net 5, GX kan ik zo snel niet vinden, waarschijnlijk 4 of ook 5
(of je neemt een grip shifter, dan kan je de hele cassette af gaan met 1 beweging)
SRAM kan iig maar 1 kransje zwaarder per keer. Of ik ben al een paar jaar een oen :+

• Torched
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 08:26
Ruud schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 11:59:
[...]

[edit]
Het is release = zwaarder, met omlaag schakelen windt je de kabel op. Met opschakelen laat je de kabel vieren.

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
dat is een goede manier om het te onthouden :) ik moet bekennen dat ik het zeker al 2 keer heb opgezocht om het niet door elkaar te halen in een post hier :D

• Ruud
Prulleman schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 13:44:
dat is een goede manier om het te onthouden :) ik moet bekennen dat ik het zeker al 2 keer heb opgezocht om het niet door elkaar te halen in een post hier :D
En hoezo is dat een goede manier? :D

Multi release is op twee manieren kunnen releasen. Of meerdere kransjes ineens releasen? Zeg het maar ;)

https://bike.shimano.com/...etails/multi-release.html

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
@Ruud
hmmm, daar heb je gelijk in dan beter 2 way = 2 manieren ;)

Prulleman wijzigde deze reactie 24-01-2019 14:23 (29%)

• Corpii

Corpii

Le Tostie

@Ruud, ah, inderdaad een definitieverschil, ik schaarde release onder 'lichter' schakelen terwijl jij inderdaad het over zwaarder schakelen hebt. Release gaat dan inderdaad, lijkt het over zwaarder schakelen :) Mea Culpa

Was dat ook wat jij bedoelde @Prulleman?

• L0we
Prulleman schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 12:06:
[...]

Mijn nieuwe fiets heeft een grip-shifter, ben wel benieuwd hoe het me gaat bevallen eigenlijk. Tijdens de proefrit draaide ik nog wel eens de verkeerde kant op, maar dat zal snel genoeg wennen denk ik.

Vanmiddag ophalen *O*

L0we wijzigde deze reactie 24-01-2019 15:03 (3%)

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
Corpii schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 15:00:
@Ruud, ah, inderdaad een definitieverschil, ik schaarde release onder 'lichter' schakelen terwijl jij inderdaad het over zwaarder schakelen hebt. Release gaat dan inderdaad, lijkt het over zwaarder schakelen :) Mea Culpa

Was dat ook wat jij bedoelde @Prulleman?
Ik zit je bericht nog eens te lezen, maar ik had em anders opgevat, dacht aan een ezelsbruggetje om multi release en 2 way release uit elkaar te houden, maar nu ik het terug lees slaat dat nergens op, zeker niet als je bedenkt dat in beide shimano termen release voorkomt.
Maar beide gaan inderdaad over zwaarder schakelen en het releasen van de kabel, op 2 manieren of 2 tegelijk. De discussie die erbij kwam ging over meerdere kransjes lichter ineens, dat kan bij shimano als SRAM met +/-4 tegelijk afhankelijk van de groep. (maar door deze post kwam dat er ineens tussendoor voor extra verwarring Corpii in "Het grote mountainbike topic (deel 14)" :D dat gaat inderdaad niet over zwaarder/releasen, maar over lichter schakelen ofwel aantrekken)

• Ruud
@Prulleman: yeah, marketing! :D Het is gewoon een fancy naam die alleen maar voor onduidelijkheid zorgt.

On a side note, het multi release gebeuren van mijn X8000-shifter(s) heb ik nooit echt soepel gevonden. Door de tweede release moest je m vrij hard heenduwen. En dat was op twee fietsen met twee verschillende shifters, derailleurs, kabels etc. Dus geen enkel onderdeel hergebruikt.

Hoe dat ooit met de M785/6 groep was weet ik niet meer.

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
@Ruud ik denk dat het gewoon zo ontworpen is.. dat lijkt me wel een slimme manier om nog duidelijk 1 of 2 kliks te kunnen doen, zonder dat je je onbedoeld 2 tasjes schakelt als je toevallig over een hobbeltje fietst. De wijsvinger optie heeft overigens geen multi, wellicht met hetzelfde doel?
Misschien dat het harder duwen meer opvalt als je SRAM gewend bent..?

• Ruud
Prulleman schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 16:45:
@Ruud ik denk dat het gewoon zo ontworpen is.. dat lijkt me wel een slimme manier om nog duidelijk 1 of 2 kliks te kunnen doen, zonder dat je je onbedoeld 2 tasjes schakelt als je toevallig over een hobbeltje fietst. De wijsvinger optie heeft overigens geen multi, wellicht met hetzelfde doel?
Misschien dat het harder duwen meer opvalt als je SRAM gewend bent..?
Zou kunnen maar het voelde eigenlijk alsof er bijna iets af ging breken en dan ineens schoot ie door. Het voelde gewoon niet goed qua feedback. Maakt ook niet uit overigens. Het is slechts wat mij opviel :)

Ruud wijzigde deze reactie 24-01-2019 16:54 (4%)

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
Net nieuw en niet lang geprobeerd? Ze moeten wel een beetje losser/soepeler worden als ze net uit de doos komen. En anders is het vooral persoonlijke voorkeur, ik ervaar het namelijk heel anders

• JesseAMD
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 20-02 21:40
Aangestoken door collega’s en icm een fietsenplan op het werk ook een mtb aangeschaft. Het is een Kona Honzo geworden. Nog niet veel kunnen fietsen helaas.

Kona

JesseAMD wijzigde deze reactie 25-01-2019 01:23 (34%)

• Ruud
JesseAMD schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 01:22:
Aangestoken door collega’s en icm een fietsenplan op het werk ook een mtb aangeschaft. Het is een Kona Honzo geworden. Nog niet veel kunnen fietsen helaas.

[Afbeelding: Kona]
Gave trailfiets! Kleurstelling heeft wel iets weg van de mijne :)

Veel leuke kilometers toegewenst :)
Pagina: 1 ... 11 ... 14 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True