Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 12 13 14 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Klitse
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 09:33
JesseAMD schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 01:22:
Aangestoken door collega’s en icm een fietsenplan op het werk ook een mtb aangeschaft. Het is een Kona Honzo geworden. Nog niet veel kunnen fietsen helaas.

[Afbeelding: Kona]
Mooi ding. Ga je vast veel plezier aan beleven.

• L0we
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 21-02 21:21
Gister mijn fiets opgehaald en gelijk even afgestemd op mijn wensen. Ook de wielen tubeless gemaakt, dat was echt een eitje met de Vittoria banden die eronder liggen.
Met de Schwalbes bleven ze pas goed luchtdicht na een paar ritjes fietsen, nu eigenlijk per direct. Vanmorgen waren beide banden nog hard. Niet gecheckt of er lucht uit is, maar het zal niet veel zijn.

• bas-r
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 09:48
JesseAMD schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 01:22:
Aangestoken door collega’s en icm een fietsenplan op het werk ook een mtb aangeschaft. Het is een Kona Honzo geworden. Nog niet veel kunnen fietsen helaas.

[Afbeelding: Kona]
Toevallig in Nijmegen gekocht?

• JesseAMD
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 20-02 21:40
bas-r schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:06:
[...]

Toevallig in Nijmegen gekocht?
Nope, gewoon bij de lokale fietsenzaak in middelharnis.

• Bokmaaa
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 21-02 15:38
Mooi ding in ieder geval! Kona was vroeg met die steile toptube, staat ze nog steeds goed!

• bas-r
JesseAMD schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 14:44:
[...]

Nope, gewoon bij de lokale fietsenzaak in middelharnis.
Ah kijk, dat kan ook! Toevallig twee weken terug een proefritje (niet voor mij!) op deze gemaakt in Nijmegen, vandaar :)
Ik dacht dat ze niet veel werden verkocht in NL, maar dat is dus onzin

bas-r wijzigde deze reactie 25-01-2019 15:10 (10%)

• wisselwerking
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 00:10
@JesseAMD mooie fiets! Daar ga je plezier aan beleven.

Vanmorgen voor de verandering eens mijn oude 26" ATB gepakt (ook omdat ik de remblokken van mijn 29'er nog niet heb vervangen). Ik moet toch zeggen dat fietst nog steeds prima. Wel even wennen om weer op flats (lees: hele simpele normale trappers) te fietsen, maar het ging prima.
Ik had helaas niet al te veel tijd, dus na 1:45u en 40km op de teller kon de fiets weer terug naar zijn rustplaats. Ik heb genoten!

https://www.strava.com/activities/2102023452

Wisselwerking Flickr Strava

• Typhone
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 09:34
Gisteren bij CycleDreams in Maastricht geweest en de nieuwe wielset opgehaald. Bestaande uit:

DT Swiss XM421
DT Swiss Pro spaken
Messing nipples
Maxxis Ardent 3C Racing
Hope Pro 4 naven
Hope Floating Brake Discs
Tubeless montage

Zoals beloofd de foto's:

Gisteren was ik zo nieuwsgierig dat ik meteen richting de lokale achtbaan (Helmond) ben gereden om te testen hoe de fiets was. Helaas was het vanwege de smeltende sneeuw erg 'sludgy' dus kon ik niet voluit gaan maar er waren genoeg droge bochten waarin ik nu niet meer van de fiets afgeworpen wordt. Wat ik vooral merk is 'balans'. Daar waar ik stuur kom ik ook uit, als ik moet corrigeren dan kan dat ook zonder dat de fiets eerst 'glijdt'. Dat zorgde voor veel onstabiliteit in snelle bochten waar ik heel veel heb geprobeerd te compenseren met techniek maar tevergeefs.

In elk geval met - zeer grote - afstand de beste aankoop ooit voor de mountainbike samen met klikpedalen ;).
Tevens ook een hele grote shout naar @Ruud die mij via DM meermaals advies heeft gegeven en ook heel wat technische achtergrond heeft gegeven, om dit topic geen grote 'chat' te maken.

CycleDreams (gerund door Lucas) heeft ook goed advies geleverd en keurige statusupdates over het proces. Van eerste contact tot ophalen van de wielset heeft net geen 3,5 week gezeten. Kosten voor het geheel waren bijna 800 euro. Dat klinkt als een hoop geld maar de afgelopen maanden ben ik al 240 euro kwijt geweest om 4x de spaken te laten 'aandraaien' nadat er weer een slag in het wiel gekomen was. Dus in dat licht bezien is het wel beter. Voor hen die het gemist hebben: 1.94m, 99.5kg zijn mijn specs en dan is DT Swiss X1700 Spline geen goede velg is voor mij ;-).

Typhone wijzigde deze reactie 27-01-2019 09:50 (4%)

• Ruud
  • Registratie: juli 1999
  • Nu online
@Typhone: goed te horen! Voor cycledreams durf ik mijn hand wel in het vuur te steken inderdaad.

Wel balen dat je nu bij elke nieuwe fiets je wielset moet vervangen door een handgespaakte set :D

• Prulleman
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 09:47

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
@Typhone mooie set en netjes af met die rotors!

• Demo
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 18-02 08:41

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ruud schreef op zondag 27 januari 2019 @ 10:54:
@Typhone: goed te horen! Voor cycledreams durf ik mijn hand wel in het vuur te steken inderdaad.

Wel balen dat je nu bij elke nieuwe fiets je wielset moet vervangen door een handgespaakte set :D
Goed excuus om een frame naar eigen inzicht op te bouwen toch? O-)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Typhone
Demo schreef op zondag 27 januari 2019 @ 21:13:
[...]
Goed excuus om een frame naar eigen inzicht op te bouwen toch? O-)
Wellicht is dat in de toekomst ook wel het verstandigste ;).
Wel zitten balen want gisteren was het 3x niks in het bos dus veel kunnen testen heb ik niet. Zompige ondergrond. Hopelijk komen er wat droge dagen aan voor het komende weekend maar daar lijkt het deze week niet van te komen.

• Bokmaaa
Ja, het is wielrenseizoen :) Met die half ontdooide ondergrond is er in het bos niks aan, bovendien rijd je de paden helemaal naar zn mallemoer. Kom maar door met dat voorjaar! Korte broek en korte mouwen, lekker spelen ipv stug door de blubber stampen :D

• Ruud
  • Nu online
Bokmaaa schreef op maandag 28 januari 2019 @ 09:17:
Ja, het is wielrenseizoen :) Met die half ontdooide ondergrond is er in het bos niks aan, bovendien rijd je de paden helemaal naar zn mallemoer. Kom maar door met dat voorjaar! Korte broek en korte mouwen, lekker spelen ipv stug door de blubber stampen :D
*Grabs popcorn* O-)

• Tylen
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 09:49

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

Daar zijn die vrijwillgers toch voor om het weer goed te maken? >:) >:) >:) >:) >:)

A wise man once said: 'Work is not a place."

• wisselwerking
Ik zal even happen anders heeft @Ruud voor niks popcorn gepakt ;) . Het hele jaar is wielrenseizoen én mountainbike seizoen. Mensen die anders beweren zijn nep fietsers :>

• L0we
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 21-02 21:21
Ik vond het gister op Leersum aardig meevallen hoor! Was natuurlijk redelijk nat, regende ook wel wat, dus uiteindelijk van top tot teen onder de modder. Maar er was prima rond te komen

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 10:21

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Typhone Toch mooi he, dat placebo effect. Of je had echt een heel, heel erg bagger setje onder je fiets zitten.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• Typhone
zonoskar schreef op maandag 28 januari 2019 @ 10:21:
@Typhone Toch mooi he, dat placebo effect. Of je had echt een heel, heel erg bagger setje onder je fiets zitten.
Over duurzaamheid kan ik nog niks zeggen. Feit is dat ik eerder al een keer andere velgen heb gekregen (oude fiets) waarna de 'spaakproblemen' destijds waren opgelost. Nu heb ik al 4x in 3 maanden de spaken moeten laten aandraaien en fixen.

Los daarvan ben ik regelmatig met een vriend wezen fietsen en die ging fors anders de bochten door. Toen ik voor hem ging rijden zei hij dat ik schokkerig stuurde en altijd een keer leek te corrigeren. Ging ik 'toch' door dan eindigde dat altijd in controleverlies met een schuiver als gevolg vaak (ik vloog de bocht gewoon uit want insturen deed 'ie niet meer). Precies dát heb ik afgelopen weekend getest en opgezocht en precies dat is compleet verdwenen.

Of dat een placebo effect is of niet weet ik niet. Het gevoel wat ik zo eerlijk mogelijk omschrijf is in die bochten verdwenen in elk geval. Verder heb ik het gisteren niet kunnen testen want het was een modderpoel en toen ben ik niet naar de achtbaan van Helmond gefietst. Wat betreft slag in het wiel ga ik het afwachten. Gebeurt dat weer (en regelmatig) dan zit daar in elk geval volledige garantie op.

De oude velgen waren DT Swiss X1700 Spline Two's (622x20,5). De huidge zijn DT Swiss XM421 (622x25). Technisch heb ik te weinig kennis om daar de voor's en tegen's van op te noemen. Maar mijn gevoel liegt er niet om, zo goed ken ik mijn BMC inmiddels wel. Datzelfde gevoel had ik in mijn BMW 650i toen die van Bridgestone RE052A naar Michelin Pilot Supersport ging. Dat was een (grip)wereld van verschil. Nu is dat verschil er met name in het insturen wat 'direct gaat' zonder dat ik een micro-glij-momentje heb of een noodzakelijke correctie moet doen omdat de fiets niet dat doet wat ik zou verwachten. Let wel: N=1 so far.

Typhone wijzigde deze reactie 28-01-2019 10:32 (15%)

• Ruud
  • Nu online
Directer insturen en koersvastheid kun je zeker merken met een goed setje wielen. Vergeet niet dat er 100KG met gebrekkige techniek (sorry ;) ) op een setje wielen stond dat geschikt is voor 75 tot 80KG met goede techniek.

Ander verschil kan zijn dat je velgen een heel stuk breder zijn geworden waardoor je banden minder 'omklappen'. Als je dat gevoel kwijt bent stuur je ook een heel stuk zekerder.

• Storm-Fox
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 18-02 10:55
Is er hier belangstelling om op zaterdag 9 maart deel te nemen aan de Bar-End Merida MTB marathon (108km / 72km)?
Ik heb mijzelf ingeschreven voor de 72km en dit wordt mijn eerste mtb marathon.

Op zondag wordt de tour gereden die slechts 7 euro kost i.p.v. 20 euro.
Zie : https://bar-end.nl/bar-end-bike-weekend-powered-by-merida
http://ridemymtb.com/bar-end-mountainbike-marathon-2018/

Storm-Fox wijzigde deze reactie 28-01-2019 10:42 (21%)

PSN: StormFox81

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Het enige wat ik merkte van mijn overstap van een Hope/mavic (21mm, 1800g) setje naar American classic met 26mm interne breedte (1450g) was dat het insturen directer was. De wielen wegen veel minder, dus minder gewicht te bewegen. Extra grip heb ik niet gemerkt. Maar mijn techniek is dan wel erg goed (kuch), iig boven gemiddeld :)

• Ruud
  • Nu online
zonoskar schreef op maandag 28 januari 2019 @ 10:45:
Het enige wat ik merkte van mijn overstap van een Hope/mavic (21mm, 1800g) setje naar American classic met 26mm interne breedte (1450g) was dat het insturen directer was. De wielen wegen veel minder, dus minder gewicht te bewegen. Extra grip heb ik niet gemerkt. Maar mijn techniek is dan wel erg goed (kuch), iig boven gemiddeld :)
Extra grip kan ook komen door andere banden ;) Of gewoon zekerder en meer ontspannen op je fiets zitten door een beter gevoel door kleine andere dingen.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ruud schreef op maandag 28 januari 2019 @ 10:49:
[...]

Extra grip kan ook komen door andere banden ;) Of gewoon zekerder en meer ontspannen op je fiets zitten door een beter gevoel door kleine andere dingen.
Yup. Placebo effect dus. Zei ik toch?

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
Storm-Fox schreef op maandag 28 januari 2019 @ 10:39:
Is er hier belangstelling om op zaterdag 9 maart deel te nemen aan de Bar-End Merida MTB marathon (108km / 72km)?

[Afbeelding]
Eens even over nadenken, is wellicht ook een mooie training voor de RDHF..
iemand ervaring met het parcours dat daar gereden wordt? is dat een beetje uitdagend (voor NL begrippen althans) (op de foto's van je 2e link zie ik vrij veel brede vlakke paden, maar dat was misschien meer toegankelijk voor de fotograaf..)

Prulleman wijzigde deze reactie 28-01-2019 11:03 (7%)

• Ruud
  • Nu online
zonoskar schreef op maandag 28 januari 2019 @ 10:52:
[...]

Yup. Placebo effect dus. Zei ik toch?
Ik snap wat je bedoelt maar niet helemaal mee eens :) Maar dat boeit verder niet voor deze discussie (als-als-als) :)

Belangrijk is dat @Typhone bereikt heeft wat hij wilde bereiken en dat is zo te lezen wel gelukt :)

• Storm-Fox
Prulleman schreef op maandag 28 januari 2019 @ 11:01:
[...]

Eens even over nadenken, is wellicht ook een mooie training voor de RDHF..
iemand ervaring met het parcours dat daar gereden wordt? is dat een beetje uitdagend (voor NL begrippen althans)
De route zal iets afwijken van vorige jaar, maar ik weet nu al dat het geen technische route is met
veel hoogtemeters. Als je de ridemymtb foto's bekijkt van vorige jaar dan zie je dat je voornamelijk over
brede bospaden rijdt. Gezien de drukte vind ik dit zelf wel goed.

Edit:
Als ik de beelden bekijk dan zijn er ook veel smalle stukjes.
https://www.youtube.com/watch?v=Ebtt9JOQm-8&t=183s

Storm-Fox wijzigde deze reactie 28-01-2019 13:18 (17%)

• Bokmaaa
wisselwerking schreef op maandag 28 januari 2019 @ 10:14:
[...]

Ik zal even happen anders heeft @Ruud voor niks popcorn gepakt ;) . Het hele jaar is wielrenseizoen én mountainbike seizoen. Mensen die anders beweren zijn nep fietsers :>
Haha, mee eens hoor! Met nette omstandigheden zit ík een stuk minder in het bos dan in de zomer. En, ik heb het al vaker gezegd, ik snap de trek naar de MTB als overwinterfiets niet. Maar mensen moeten lekker fietsen zoals ze willen. Goed voor de remblokhandel ook ;)

• Typhone
@zonoskar
Die placebo discussie vind ik wel interessant. Waarin zou dat effect hem volgens jou zitten dan?
Het punt is dat ik, onbewust, van tevoren al heel veel heb gedaan om te kijken wat er beter zou kunnen en ik ook nooit meer de snelste ga worden (ook niet hoef te worden). Maar het gedrag van de fiets vertaalde zich naar iets wat ik bij anderen niet zag. Het aantal keren dat de velg het begaf (ik zag weer een slag in het wiel na mijn homeroute Mierlo/Nuenen).

Toen ik zo duidelijk mogelijk omschreef wat ik voelde kwamen meerdere mensen op de wielen uit. Nu heb ik dat voor 70% goed kunnen testen en vergelijken en dan zijn wel precies die pijnpunten weg. De balans is terug. Nu nog hebben dat het wiel recht blijft (geen losse spaken en dat soort shit) en de missie is geslaagd. Ik was in elk geval NIET op zoek naar gewichtsbesparing, ultra grip of andere zaken.

Maar in het land der blinden is éénoog altijd koning dus daarom vind ik de discussie an sich wel interessant.

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
Placebo effect is voornamelijk dat je 800 euro lichter bent en het dus wel MOET merken in het bos :).

Ik hoop dat ik op zijn minst ook dit placebo effect ga hebben :) Dat is wel het minste wat ik verwacht van een vergelijkbare investering in mijn nieuwe set. Verder hoop ik dat alle PR's op strava eraan gaan ;), maar realistisch gezien zal dat wel tegenvallen denk ik. Hiervoor heb ik wel een redelijk uitgangspunt. Route Dorst staat inmiddels op 50+ keer gereden in Strava onder verschillende omstandigheden, en als het er goed bij ligt en ik ga fiets op de limiet, dan zit ik vaak dicht tegen mijn PR van 24:00.

Anyway, ik ga er vanuit dat het allemaal wat strakker aan gaat voelen, qua sturen, en gas geven, en ik hoop dat het geheel er net wat sneller op wordt (qua gewicht gaat het ook zeker wel wat schelen..), en ik heb nu al veel plezier gehad in het uitzoeken van alle componenten, inlezen over het bouwen etc. En ik ga zeker ook veel plezier hebben in het zelf bouwen!

(de spaken zijn dit weekend ook binnen gekomen, nu nog even wat klusjes in huis afronden en dan ga ik starten met de wielen)

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Prulleman schreef op maandag 28 januari 2019 @ 12:11:
Placebo effect is voornamelijk dat je 800 euro lichter bent en het dus wel MOET merken in het bos :).
Dit :)

Maareh @Typhone ik denk dat het bij jou gewoon ligt aan het feit dat je nu directer stuurt en dus niet teveel moet corrigeren. Of je band stond heel erg bol op jou oude, smalle velg, zeker als je deze met weinig druk rijdt. Met een 25mm brede velg heb je idd iets meer grip, maar de meesten zullen dat niet echt merken. Dat je verteld dat je altijd hoekig door de bocht ging doet mij aan het eerste denken (directer sturen door minder gewicht). Nu stuur je niet over en gaat je wiel niet schuiven, waardoor je weer terug moest sturen.

Bijv, als ik met mijn Rocky mountain met 2.2" Fastrack bandjes onderweg ben in de Brabantse bossen, of op mijn Enduro met 2.6" Nobby Nic, dan merk ik het verschil aan grip nog niet eens zo duidelijk. En dat is een behoorlijk verschil.

/edit: Dat laatste moet ik even wat toelichten. De Fasttrack en de Nobby Nic vind ik ongeveer dezelfde karakteristiek hebben. Bij grip verlies begint de fiets voor en achter tegelijk te glijden. Dit begint subtiel, dus je kan het goed aanvoelen. Bij andere banden heb je een andere karakteristiek, daar verlies je bijv de grip plotseling. Als je zo'n band met een band als Fastrack vergelijkt kun je zeggen dat de eerste minder grip heeft. Maar dat hoeft niet perse. Grip bestaat uit 2 facetten: grip in de bocht, grip bij remmen/afdaling. De Nobby Nic heeft duidelijk meer grip in een afdaling, maar in een bocht vind ik het verschil veel minder groot met de Fastrack. Waarschijnlijk omdat dit aan de ondergrond ligt, deze kan gewoon niet meer grip bieden.

zonoskar wijzigde deze reactie 28-01-2019 12:35 (27%)

• Ruud
  • Nu online
Prulleman schreef op maandag 28 januari 2019 @ 12:11:

(de spaken zijn dit weekend ook binnen gekomen, nu nog even wat klusjes in huis afronden en dan ga ik starten met de wielen)
Zou het? Een placebo is, volgens mij, iets dat niets doet maar waardoor je toch een verbetering voelt. Psychisch dus. Er worden nu allerlei dingen aangehaald die wel bijdragen aan een beter rijgedrag dus kan het geen placebo-effect meer zijn. @zonoskar en jij halen allebei bijvoorbeeld het stuurgedrag aan. Dat het kleine verbeteringen zijn klopt. Maar kleine verbeteringen zorgen wel voor een groter vertrouwen.

Ga je er sneller door? Als je op 100% van het materiaal rijdt wel, dan hoef je minder te corrigeren en verlies je minder tijd. Realistisch bekeken? Nee. Maar dat wil niet zeggen dat het een placebo-effect is omdat je x euro uitgegeven hebt.

En sowieso; een X1700 wielset met 100KG spieren met bijhorend vermogen is natuurlijk kansloos.

On a side note:
Op welke spaakspanning ga je de spaken zetten? Ik heb geen ervaring met carbon en kan er ook niet zo snel iets over vinden. Maar toch wil ik het weten want ik denk dat mijn eerste ritje in het voorjaar maar op carbon moet zijn :D

• Storm-Fox
Dit placebo effect zal deels meespelen natuurlijk.

3 jaar geleden kocht ik een nieuwe alu racefiets met goede groepset en verwachte direct dat ik
veel harder zou rijden vergeleken met mijn 25 jaar oude stalen racefiets.
Nou, het verschil viel vies tegen.

Wat wel zo was is dat ik met mijn nieuwe fiets aanzienlijk meer ging fietsen waardoor ik binnen een paar
maanden wel op die enorme snelheidsverschil zat, maar achteraf gezien
had ik bijna net zo snel kunnen zijn op mijn oude stalen racefiets.

Uiteraard is het een ander verhaal in de bergen en ook het comfort speelt een belangrijke factor bij
lange ritten.

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
@Ruud
https://www.nextie.net/spoke-tension
Maar kan natuurlijk per velg of leverancier anders zijn.

Ik ga tussen de 110 en 120kgf (~1100 nm) zitten (voor zover mijn Ali meter betrouwbaar is...). Nog even langs de LBS om dit te laten checken met een fatsoenlijke meter.. ik ga er vanuit dat het wel moet lukken om de spanning een beetje gelijkmatig te verdelen. Boven de max zal er lastig (zwaar) worden qua aanspannen denk ik en te los zal wel met de hand voelbaar zijn (beetje vergelijken met huidige set).

Anyway de juiste eindspanning zie ik een beetje tegenop (vandaar dat ik ga checken bij de LBS), de rest moet zeker lukken

• Ruud
  • Nu online
Prulleman schreef op maandag 28 januari 2019 @ 13:08:
@Ruud
https://www.nextie.net/spoke-tension
Maar kan natuurlijk per velg of leverancier anders zijn.

Ik ga tussen de 110 en 120kgf (~1100 nm) zitten (voor zover mijn Ali meter betrouwbaar is...). Nog even langs de LBS om dit te laten checken met een fatsoenlijke meter.. ik ga er vanuit dat het wel moet lukken om de spanning een beetje gelijkmatig te verdelen. Boven de max zal er lastig (zwaar) worden qua aanspannen denk ik en te los zal wel met de hand voelbaar zijn (beetje vergelijken met huidige set).

Anyway de juiste eindspanning zie ik een beetje tegenop (vandaar dat ik ga checken bij de LBS), de rest moet zeker lukken
Ah ze hebben er gewoon een pagina voor :)

Wel opvallend, volgens mij is het redelijk geaccepteerd dat een lagere spaakspanning geen comfortabeler wiel oplevert. Jobst Brandt en Roger Musson stellen dat het alleen maar een minder sterk wiel oplevert en niet zorgt voor meer comfort. Maar ik ben een wiel-noob dus kan hier alleen maar herhalen wat zij stellen.

Ruud wijzigde deze reactie 28-01-2019 13:18 (3%)

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
Ruud schreef op maandag 28 januari 2019 @ 13:17:
[...]

Ah ze hebben er gewoon een pagina voor :)

Wel opvallend, volgens mij is het redelijk geaccepteerd dat een lagere spaakspanning geen comfortabeler wiel oplevert. Jobst Brandt en Roger Musson stellen dat het alleen maar een minder sterk wiel oplevert en niet zorgt voor meer comfort. Maar ik ben een wiel-noob dus kan hier alleen maar herhalen wat zij stellen.
ja, zo dacht ik ook, ben zeker geen wedstrijd rijder, maar ik neig toch meer naar een hoge spanning.
uit Roger Musson:
How tight should the spokes be and do you require different tensions for different end uses e.g.
touring, racing and off road? It is obvious there should be sufficient tension to prevent the nipples
from working loose and it is also important to note that tighter spokes make a stronger wheel. You
will not obtain a softer ride by using lower tensioned spokes the only effect being a less strong
wheel, so for all wheels there is only one tension and it's tight.
En dit is ook een mooie quote om met goede moed aan de slag te gaan:
The rim is flat and round to start with and by tightening the spokes
the same amount it will remain flat and round with the hub central
in the wheel, and if we get our spoke lengths correct the dish will be
very close too. Then all that is required is a bit of fine-tuning to
finish the wheel.
dus wat ik begrepen heb van carbon velgen is dat het spaken zeker niet lastiger is dan alu velgen, aangezien ze gemiddeld genomen rechter en ronder zijn (zonder last te hebben van de las). Met langzaam en kleine stapjes opspannen moet het te doen zijn om de spanning redelijk gelijk te houden.

(Mocht je ook bij nextie gaan bestellen, ze hebben nu free shipping, wat toch weer 64 dollar scheelt! Vergelijkbaar met de kerstkorting op de velgen die ik heb gekozen)

Prulleman wijzigde deze reactie 28-01-2019 13:28 (4%)

• Typhone
Storm-Fox schreef op maandag 28 januari 2019 @ 13:00:
Dit placebo effect zal deels meespelen natuurlijk.

3 jaar geleden kocht ik een nieuwe alu racefiets met goede groepset en verwachte direct dat ik
veel harder zou rijden vergeleken met mijn 25 jaar oude stalen racefiets.
Nou, het verschil viel vies tegen.

Wat wel zo was is dat ik met mijn nieuwe fiets aanzienlijk meer ging fietsen waardoor ik binnen een paar
maanden wel op die enorme snelheidsverschil zat, maar achteraf gezien
had ik bijna net zo snel kunnen zijn op mijn oude stalen racefiets.

Uiteraard is het een ander verhaal in de bergen en ook het comfort speelt een belangrijke factor bij
lange ritten.
Toen ik van een aluminium Haibike naar de carbon BMC ging volede deze een hele klap wendbaarder en sneller aan. Dat verschil vond ik wel fors in elk geval. Pas toen ik bij de BMC meer snelheid ging ontwikkelen vielen de andere zaken op. Even voor de goede orde wat tijden van mijn standaard rondje:

Dat begon anno 2013 met 1uur17 minuten over 16.9km. Dat ging naar circa 57 minuten toe. Toen was ik wel meer dan 10kg zwaarder dan nu. Met de haibike ging dat rap onder de 50 minuten en als ik in normale vorm ben schommelt het tussen de 33 en de 37 minuten (volledig offroad).

De tijd gaat uitwijzen wat er gaat gebeuren met de nieuwe setup ;).

• bas-r
Storm-Fox schreef op maandag 28 januari 2019 @ 10:39:

[Afbeelding]
Aantal hoogtemeters bekend?

• Storm-Fox
bas-r schreef op maandag 28 januari 2019 @ 17:28:
[...]

Aantal hoogtemeters bekend?
Vorige jaar was een ronde 35 km lang met ca. 300 hoogtemeters.
Ik verwacht dit jaar ongeveer hetzelfde.

Wacht trouwens niet te lang met inschrijven, want het limiet zal dit jaar zeker sneller bereikt worden.

• Tylen

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

Ik ben eruit en ga voor de nieuwe Hope HB-130 zodra hij uit komt. Ik moet even kijken of ik hem kan pre-orderen om er zeker van te zijn dat ik er 1 kan scoren.

https://www.pinkbike.com/...-29er-core-bike-2019.html

Tylen wijzigde deze reactie 30-01-2019 09:15 (13%)

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
Tylen schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 09:15:
Ik ben eruit en ga voor de nieuwe Hope HB-130 zodra hij uit komt. Ik moet even kijken of ik hem kan pre-orderen om er zeker van te zijn dat ik er 1 kan scoren.

[Afbeelding]
al aan het sparen?

• Tylen

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

Haha ik koop hem op de zaak ;) Maar het probleem is dat ik er vannacht over heb gedroomd. Dus tja.....

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
zijn er al prijs indicaties? als ik uitga van de HB160 (7000 euro geloof ik) dan zal deze bij de release toch ook wel in de buurt komen, misschien 6k, maar misschien ook wel 8..

• Tylen

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

Prulleman schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 09:26:
zijn er al prijs indicaties? als ik uitga van de HB160 (7000 euro geloof ik) dan zal deze bij de release toch ook wel in de buurt komen, misschien 6k, maar misschien ook wel 8..
HB160 is 7500 pond geloof ik. Dus ik (assumption) het goedkopere broertje dus ik verwacht iets minder.

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
minder travel broertje, even luxe afgemonteerd (vermoed ik)
(op de site van hope staat de 160 nu op RRP FROM £6299.99, met de release was het volgens mij 9000 dollar...)

Prulleman wijzigde deze reactie 30-01-2019 09:36 (48%)

• Tylen

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

Prulleman schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 09:29:
minder travel broertje, even luxe afgemonteerd (vermoed ik)
(op de site van hope staat de 160 nu op RRP FROM £6299.99, met de release was het volgens mij 9000 dollar...)
7 283 euro dus, Zetten we de 130 in op 6500 euro ;)

Zakelijk kopen kost het mijn netto 3250... ik vind het een mooie deal. MOet ik alleen ermee naar het station fietsen om naar het werk te gaan :9

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
haha, dan zou ik het ook doen! :Y)

• wisselwerking
Tylen schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 09:38:
[...]

7 283 euro dus, Zetten we de 130 in op 6500 euro ;)

Zakelijk kopen kost het mijn netto 3250... ik vind het een mooie deal. MOet ik alleen ermee naar het station fietsen om naar het werk te gaan :9
Dat lijkt mij dan een prima deal. Ik zou er gelijk voor gaan

• Klitse
Wel een prachtige fiets zeg.

• rasko
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 10:17
@Tylen Kan ik dan ook een fietsje op jouw bedrijf kopen? oOo

• Tylen

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

rasko schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 10:48:
@Tylen Kan ik dan ook een fietsje op jouw bedrijf kopen? oOo
Hahaha nee ;) Fiets op de zaak kan alleen als je hem ook zakelijk gebruik. Nou ga ik vaak met de trein naar het werk dus dan moet ik wel naar het station fietsen.

• rasko
I know haha. Zou toch wel mooi zijn; alle mtb tweakers op de bedrijfsfiets van Tylen; mooi stickertje erop ter promotie en ter aanduiding dat het een fiets is voor 'zakelijk' gebruik.

• Storm-Fox
Op dit moment is het belastingtechnisch zeer triest geregeld wat betreft fiets van de zaak, maar ik
had begrepen dat hier volgend jaar verandering in komt.
Zodoende kun je een nieuwe fiets op naam van de zaak of via je werkgever kopen en zelfs leasen.
En hoef je priveritten niet aparte te registreren en daarvoor te betalen.

Hoofdzakelijk zullen mensen deze regeling gaan gebruiken om dure e-bikes via de werkgever
aan te schaffen om deels woon-werk te kunnen rijden.
Ik verwacht volgend jaar hier gebruik van te gaan maken om een nieuwe fully of racefiets te kunnen kopen.

• rasko
Dan weet ik ook nog wel een fietsje welke op mijn verlanglijstje staat om 'een keer' aan te schaffen.

Pole Evolink 140

• Ruud
  • Nu online
Tylen schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 09:15:

[Afbeelding]
Topkeuze! Als je dit koopt wil je gewoon persee deze fiets en doe je het! :)

Ik denk niet dat hij goedkoper zal zijn dan de 160mm. De hoeveelheid travel bepaalt de prijs niet echt in deze range aangezien die onderdelen grotendeels gelijkwaardig zijn.

Overigens ben ik snel tevreden, ik hoef geen nieuwe fiets. :D

Oke, misschien toch deze..

Maar dan zonder Kashima-coating

Ruud wijzigde deze reactie 30-01-2019 11:38 (21%)

• ElmarJ16
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 10:12
Als we dan toch bezig zijn:

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
Die pole fietsen zijn echt :9

gisteren begonnen om mijn achterwiel in elkaar te draaien, beetje een matige start.. eerst de velg met de offset aan de verkeerde kant :X en bij poging 2 bij de 2e set van 8 spaken net 1 gaatje te ver in de hub waardoor je spaken om en om te kort en te lang lijken te zijn.. gelukkig beide redelijk op tijd gezien en opnieuw kunnen beginnen, maar zo zie je maar weer dat er heel veel belangrijke stappen in het proces zitten :)

Het verder opspannen gisteren maar even laten zitten en zojuist mee verder gegaan, en dat gaat gelukkig best aardig, ik zit nu op 80-90 % van de drive side eindspanning, en tot zover lukt het goed om de spanning gelijkmatig te houden en de afwijkingen (zij/hoogte) minimaal. Ik denk dat het resultaat prima gaat zijn B)

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ruud schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 11:27:
Maar dan zonder Kashima-coating
Die Yeti is wel cool, maar visueel zie ik liever de Pivot Firebird 29. Minder “buikje”.

• Demo
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 18-02 08:41

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Mooi speelgoed allemaal. Als ik voor iets nieuws zou gaan zou het een Cotic RocketMax of een Stanton Switch9er FS worden, een stalen enduro-bike. Maar voorlopig blijf ik nog een paar jaar op mijn LTHT rondscheuren, mijn skills houden de fiets nog steeds niet bij :P

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Ruud
  • Nu online
Demo schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 08:22:
Mooi speelgoed allemaal. Als ik voor iets nieuws zou gaan zou het een Cotic RocketMax of een Stanton Switch9er FS worden, een stalen enduro-bike. Maar voorlopig blijf ik nog een paar jaar op mijn LTHT rondscheuren, mijn skills houden de fiets nog steeds niet bij :P
Daarom moet je een fiets hebben waardoor je een stuk beter lijkt :D Heb ik ook :+

@Prulleman: hoe staat het met de wieltjes? Hoeveel importheffing zit er eigenlijk op? 4,5%?

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
@Ruud achterwiel is klaar.. ik heb de band er ook even om gelegd om te kijken of die nog impact heeft op de spaakspanning (bij sommige combinaties kan de spanning blijkbaar flink naar beneden gaan als het een strakke passing is.. hier in ieder geval niet zo :)).

De drive side van mijn achterwiel staan nu op ~110-115kgf (~1100 nm) volgens mij ali express (DECKAS) meter.. (op gevoel, geluid en met de meter zijn de spaken in ieder geval behoorlijk gelijk in spanning, dus dat deel is goed gelukt, ook de hoogte en zijdelingse afwijkingen zijn minder dan 0.5mm dus het enige wat overblijft is de eindspanning.

Voor mijn gevoel staat ie al echt goed strak... maar ik had bij de laatste ronde eigenlijk nog steeds geen spoke twist (1.65 butted spaken).. dus aan de ene kant durf ik niet strakker, en aan de andere kant twijfel ik of het al strak genoeg staat... (dus wat ik al eerder vermoedde.. even langs de LBS, just to be sure).

Qua kosten, ik heb uiteindelijk niks hoeven bijbetalen, ik was dus 141 per velg + 62 shipping kwijt (nu weer 170 per velg en geen shipping). Omgerekend (en inclusief ventielen en tape van 18 dollar) 330 euro via paypal, zonder verdere import kosten. Ze zijn wel 2 weken met vakantie nu :) dus order zullen wat langer duren.

Als je bedenkt dat je voor high end alu ook ~200+ kwijt bent vind ik het wel meevallen :)
(alleen de totaal prijs met alles erbij, spaken, nippels, maar ook banden, rotors, loopt aardig op :()

• bas-r
Iemand nog goede tips voor een actioncam die
- Mooie beelden maakt
- Een prettig ecosysteem heeft om snel video te editen (zoals Quik van GoPro)
- Bestand is tegen water, wind en koude, zoals valt te verwachten bij een ritje op de mtb, met -5 in de sneeuw, of bij een lekkere regenbui, terwijl het cameraatje op je MTB gemount zit?

?

Ik heb inmiddels twee actioncams die allebei twee (verschillende) checkboxes aanvinken.
De Mio M560 is bestand tegen alle weersomstandigheden en maakt mooie beelden, maar is ruk om video van te editen.
Mijn GoPro Hero Session maakt nog mooiere beelden en heeft een mooi ecosysteem, maar valt altijd na een minuut uit bij temperaturen van onder 5 graden.

Iemand een goede tip?

• Ruud
  • Nu online
Prulleman schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 11:57:
@Ruud achterwiel is klaar.. ik heb de band er ook even om gelegd om te kijken of die nog impact heeft op de spaakspanning (bij sommige combinaties kan de spanning blijkbaar flink naar beneden gaan als het een strakke passing is.. hier in ieder geval niet zo :)).

De drive side van mijn achterwiel staan nu op ~110-115kgf (~1100 nm) volgens mij ali express (DECKAS) meter.. (op gevoel, geluid en met de meter zijn de spaken in ieder geval behoorlijk gelijk in spanning, dus dat deel is goed gelukt, ook de hoogte en zijdelingse afwijkingen zijn minder dan 0.5mm dus het enige wat overblijft is de eindspanning.

Voor mijn gevoel staat ie al echt goed strak... maar ik had bij de laatste ronde eigenlijk nog steeds geen spoke twist (1.65 butted spaken).. dus aan de ene kant durf ik niet strakker, en aan de andere kant twijfel ik of het al strak genoeg staat... (dus wat ik al eerder vermoedde.. even langs de LBS, just to be sure).
Heb je de schroefdraad van de spaken gesmeerd of zit er al iets in je nippels? Je zit nog ruim onder de maximale spaakspanning. (1275N) Dus wat dat betreft kun je nog hoger. Je wilt niet dat je nippels loslopen omdat de spanning eigenlijk niet hoog genoeg is. (Om wat voor reden dan ook)

Loctite zul je niet gebruikt hebben (of heeft geen nut meer) omdat je er al een paar dagen mee bezig bent.

Overigens is het ~1100N en geen Nm. Het is gewoon een (trek)kracht en geen moment.

• Typhone
Sjonge jonge. Heb ik net de nieuwe wielset in huis dus ik denk mooi even 1,5 maand testen.... krijg ik eergisteren bericht dat de Canyon Neuron CF8.0 verzonden is.
Die ligt nu achter in de auto. Vanavond eens even in elkaar bouwen.
Foto's volgen!

Hier ligt ie achter de Bimmer:

Even opgehaald bij de UPS chauffeur die ik gemist had (lang leve de Ring video doorbell)

• Ruud
  • Nu online
Typhone schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 15:53:
Sjonge jonge. Heb ik net de nieuwe wielset in huis dus ik denk mooi even 1,5 maand testen.... krijg ik eergisteren bericht dat de Canyon Neuron CF8.0 verzonden is.
Die ligt nu achter in de auto. Vanavond eens even in elkaar bouwen.
Foto's volgen!

Hier ligt ie achter de Bimmer:

[Afbeelding]

Even opgehaald bij de UPS chauffeur die ik gemist had (lang leve de Ring video doorbell)
Balen... :D

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
Ruud schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 15:43:
[...]

Heb je de schroefdraad van de spaken gesmeerd of zit er al iets in je nippels? Je zit nog ruim onder de maximale spaakspanning. (1275N) Dus wat dat betreft kun je nog hoger. Je wilt niet dat je nippels loslopen omdat de spanning eigenlijk niet hoog genoeg is. (Om wat voor reden dan ook)

Loctite zul je niet gebruikt hebben (of heeft geen nut meer) omdat je er al een paar dagen mee bezig bent.

Overigens is het ~1100N en geen Nm. Het is gewoon een (trek)kracht en geen moment.
Geen loctite inderdaad, wel gesmeerd, draad + nippel/velg interface. Het voelt echt al strakker dan andere wielen die ik gevoeld heb, en ik vertrouw de Ali meter niet.. dus ff met een goeie checken waar ik nu ongeveer zit.
(En inderdaad N)

• Torched
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 08:26
Loctite op je nippels wil je niet. Tenzij je het wiel na 2 jaar verkoopt. Als jij ooit dat wiel moet corrigeren moet je de loctite losbreken en meestal is je nippel of spaak dan ook gelijk kapot.

Je wil de spanning op de nippel en spaak hoog genoeg hebben dat niets het los kan trillen.
Mijn wielen zijn ook 110kgf en dat is meer dan voldoende voor hoe ik rijd.

Olie op spaakschroefdraad weet ik nog zo niet. De olie helpt om hogere spanning te krijgen. Maar helpt ook met ontschroeven en dat is weer contraproductief.

• Ruud
  • Nu online
Torched schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 18:05:
Loctite op je nippels wil je niet. Tenzij je het wiel na 2 jaar verkoopt. Als jij ooit dat wiel moet corrigeren moet je de loctite losbreken en meestal is je nippel of spaak dan ook gelijk kapot.

Je wil de spanning op de nippel en spaak hoog genoeg hebben dat niets het los kan trillen.
Mijn wielen zijn ook 110kgf en dat is meer dan voldoende voor hoe ik rijd.

Olie op spaakschroefdraad weet ik nog zo niet. De olie helpt om hogere spanning te krijgen. Maar helpt ook met ontschroeven en dat is weer contraproductief.
Loctite heb je in vele soorten. 222 zorgt bijvoorbeeld voor smering en wanneer het 'uitgehard' is levert het net een tikkie meer speling op. Perfect voor dit soort toepassingen.

En je wilt juist wel wat smering op de draad hebben omdat je anders de spaken eerder tordeert. En dat is bij de eerste paar keer zonder ervaring niet handig.

Dus daarom gebruik ik loctite 222, bij aanspannen smering en na de droogtijd iets meer weerstand.

Ik heb ook wel eens lijnzaadolie gebruikt. (rauw of gekookt moet ik opzoeken) Dit droogt ook op en zorgt ook voor meer weerstand.

Maar er zijn ook hele volksstammen die zweren dat het zonder borgmiddel moet omdat het anders een prutswiel is. Dat mag ook :)

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Je hebt zelfs DT nippels met locktite ingebouwd. Prolock heten die geloof ik.

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
Roger Musson zweert bij olie. En dat dit nooit losloopt bij voldoende spanning. Dus in mijn geval ga ik de spanning dubbel checken en dan geloof ik het wel.
Verder ben ik er ook wel van overtuigd dat een licht borgmiddel prima is, maar ik was niet van plan om het snel te doen :) belangrijkste is volgens mij de smering bij het opspannen, de rest is optioneel.

• Typhone
Tuurlijk zit er opeens een clownssysteem op de Neuron...
Deze ‘nippel’ schiet net los. Kabel erdoorheen lukt niet meer. Mogelijkheid om die nog vast te krijgen?

• Ruud
  • Nu online
Prulleman schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 20:12:
Roger Musson zweert bij olie. En dat dit nooit losloopt bij voldoende spanning. Dus in mijn geval ga ik de spanning dubbel checken en dan geloof ik het wel.
Verder ben ik er ook wel van overtuigd dat een licht borgmiddel prima is, maar ik was niet van plan om het snel te doen :) belangrijkste is volgens mij de smering bij het opspannen, de rest is optioneel.
P80 versie 7 van zijn boek. ;) Een wiel kan perfect zijn zonder loctite. Maar ik ben geen pro bouwer dus misschien heeft mijn wiel wel een beetje hulp van loctite nodig. Dat is mijn gedachte.

Noobalert: remleiding ingekort, alles weer vastgezet, olie erin persen vanaf de klauw, druk ineens compleet weg en olie op de grond... Oja, vergeten de zuigers te blokkeren 8)7

• ElmarJ16
Typhone schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 20:59:
Tuurlijk zit er opeens een clownssysteem op de Neuron...
Deze ‘nippel’ schiet net los. Kabel erdoorheen lukt niet meer. Mogelijkheid om die nog vast te krijgen?
Bevestiging voor de dropper? Kan je nog simpel de binnen en buitenkabel een cm of 2 a 3 inkorten?

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
Ruud schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 21:03:
[...]

P80 versie 7 van zijn boek. ;) Een wiel kan perfect zijn zonder loctite. Maar ik ben geen pro bouwer dus misschien heeft mijn wiel wel een beetje hulp van loctite nodig. Dat is mijn gedachte.

Noobalert: remleiding ingekort, alles weer vastgezet, olie erin persen vanaf de klauw, druk ineens compleet weg en olie op de grond... Oja, vergeten de zuigers te blokkeren 8)7
Haha, net zoiets als je ketting over het nokje van je derailleur laten lopen

• Torched
Bij nieuwere derailleurs is dat bovenste wieltje ook een narrow wide patroon. Ik had het niet door en ramde de ketting er gewoon tussendoor. Maar hij wou niet zo lekker lopen.

Ook weer zo'n aha momentje

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
LBS had geen spaakspanningsmeter... Durfde ook geen uitspraken te doen (denk ivm aansprakelijkheid ofzo). Valt me wel een beetje tegen, maar heb nog her en der wat wielen gevoeld en ik denk dat ik ze nog iets strakker ga zetten en dan is het klaar. De spaken van mijn Cannondale staan trouwens echt heel slap :D die ga ik ook eens onder handen nemen als deze set klaar is

• Typhone
Excuses was vergeten een mooie foto te maken maar hier de Canyon Neuron CF 8.0 in opbouw.
Ik had, als technische knuppel, natuurlijk weer alle pech dat het nippeltje aan het uiteinde van de kabel (die je ziet lopen op de foto voor de dropper post) natuurlijk met geen mogelijkheid goed vast te zetten was. Daarbij viel al op dat het uiteinde van originele kabel al heel erg gerafeld was inclusief het beschadigde inbusje.

Door CycleDreams in Maastricht (lokale LBS accepteerde geen Canyon...) snel en vakkundig gerepareerd waarvoor hulde! Meer foto's volgen later:

@ElmarJ16 Ik had geen juiste tools in huis of kon ze allemaal niet vinden. Inmiddels is het gefixed. Ben zeer nieuwsgierig naar de fiets. Gisteren de dempers helemaal af zitten stellen zodat de juiste sag op zowel voor als achterdemper ingesteld stond. Dat is nu mooi het geval maar als ik erop ga zitten dan voelt het nu nog steeds aan als een comfortabel rubberen bootje in een rustig kabbelend riviertje. Zithouding is ook compleet anders maar het sturen (ik heb even wat getest in de straat) is weer van een compleet andere orde dan de BMC.

Typhone wijzigde deze reactie 04-02-2019 09:55 (26%)

• Smultie
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Typhone schreef op maandag 4 februari 2019 @ 09:52:
(lokale LBS accepteerde geen Canyon...)
Ik vind dat toch zulk raar gedrag.

Mi Notebook Air 13" 7200U --- Xiaomi Mi A2 --- Synology DS213 --- RPi3 met LibreElec --- Nvidia Shield Tablet

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
Smultie schreef op maandag 4 februari 2019 @ 10:46:
[...]

inderdaad... help, we verliezen klanten aan online retailers... laten we de klanten die nog wel komen weg sturen... :X
(mensen die een Canyon kopen weten heus wel dat de LBS niet aan liefdadigheid doet je als ze een kwartier voor je bezig zijn, je gewoon moet betalen, maar als je goed geholpen wordt, dan kom je waarschijnlijk terug voor andere zaken, en op deze manier niet)

Mijn LBS weet best dat ik ook online shop, maar ik haal ook genoeg daar, niet alleen MTB gerelateerd, maar ook stadsfietsen.

Prulleman wijzigde deze reactie 04-02-2019 10:56 (24%)

• Typhone
Smultie schreef op maandag 4 februari 2019 @ 10:46:
[...]

Ja je koopt er een BMC van 4K maar kom je later met een andere fiets waar je bereid bent om het onderhoud te betalen dan ben je plots niet welkom. Weird shit. Naja voor het onderhoud dan maar 2x per jaar even naar Maastricht heen en weer tuffen en tenminste eerlijk behandeld worden. Daar heb ik absoluut geen moeite mee. Ik ga niet op €10 euro meer of minder per uur kijken in elk geval. Vertrouwen is veel meer waard en in mijn boekje een veel groter goed. Als er iets aan de fiets afbreekt dan zijn de risico's bij een MTB toch wel wat groter met alle gevolgen van dien.

Side note: overbuurman van mijn ouders vorig jaar in Helmond onderuit gegaan, was zijn stuur na reparatie niet goed vastgezet, tweede bocht van de route onderuit, breekt twee nekwervels en die zat letterlijk een haardikte van een dwarslaesie af. Zet e.e.a. toch in perspectief nietwaar ondanks dat het een N=1 is ;). @Tylen kent mijn retarded houding m.b.t. BMW's wellicht uit het BMW topic waarin ik -mijn inmiddels ex- 650i ook altijd extreem goed liet controleren vanwege de hoge snelheden die ik dagelijks reed in Duitsland. En dan bedoel ik niet 160 km/h maar 270+km/h. Dan wil je net als op de mountainbike absoluut nooit je vertrouwen in de hardware verliezen.

Typhone wijzigde deze reactie 04-02-2019 10:57 (3%)

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
nog gekker als je al een goede klant bent en dan nog weggestuurd wordt...

• wisselwerking
En dan ook nog gaan zeuren dat de online markt alles verziekt.

• pdukers
  • Registratie: september 2006
  • Niet online
Grootste afknapper voor mij bij een LBS laatst is dat men de adviesprijs voor onderdelen rekent; typisch 25%-40% boven de internetprijzen voor consumenten. Daarmee wordt een simpel klusje als ketting en cassette vervangen door een LBS wel erg duur.

• mike0001
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 13-02 22:48
Ik heb in Helmond ook twee LBS'en dicht bij mijn huis. Bij LBS 1 werd mij verteld dat hij me niet wilde helpen omdat ik de fiets niet bij hem heb gekocht. LBS 2 heeft de door mij online gekochte onderdelen netjes op mijn MTB gezet. Ik moest uiteraard wel achteraan in de rij staan kwa service, maar hij deed het wel.
Betekende ook dat ik de nieuwe fiets van mijn zoon bij hem heb gehaald en LBS 1 nooit meer binnen kom. Ook mede fietsers attendeer ik op de goede service van LBS 2 en de slechte van LBS 1. Service betaald zichzelf terug.

• Storm-Fox
pdukers schreef op maandag 4 februari 2019 @ 12:26:
Grootste afknapper voor mij bij een LBS laatst is dat men de adviesprijs voor onderdelen rekent; typisch 25%-40% boven de internetprijzen voor consumenten. Daarmee wordt een simpel klusje als ketting en cassette vervangen door een LBS wel erg duur.
Bij mijn lokale LBS (Trek dealer met een hipster winkel) constateer ik helaas ook hetzelfde.
Hoewel ik het heel belangrijk vind dat dergelijke speciaalzaken blijven bestaan, wil ik ook geen dief van eigen portomonnee te zijn door afgezet te worden. Behalve zeer hoge reparatiekosten voor simpele klussen zijn de marges bij mijn LBS uitzonderlijk hoog.

Als voorbeeld:
2x Continental Grand-Prix 4000S II 25-622 racefiets banden
Bij Mantel : 67 euro
Bij LBS : 114 euro

Het is jammer Hans Struijk failliet is gegaan (wegens e-bike oorlog), want nu ik op zoek naar
een andere fietsenwinkel.

Als gevolg hiervan ben ik veel klussen aan mijn racefiets en MTB zelf gaan leren doen.
Het vergt een kleine investering in tools, maar m.b.v youtube tutorials en vrije tijd is het
prima te doen en zeer bevredigend.
Aangezien ik alles in eigen beheer kan ik veel vaker en sneller issues fixen en bijhouden.

Storm-Fox wijzigde deze reactie 04-02-2019 13:34 (13%)

• Ruud
  • Nu online
Storm-Fox schreef op maandag 4 februari 2019 @ 13:29:
Behalve zeer hoge reparatiekosten voor simpele klussen zijn de marges bij mijn LBS uitzonderlijk hoog.

Als voorbeeld:
2x Continental Grand-Prix 4000S II 25-622 racefiets banden
Bij Mantel : 67 euro
Bij LBS : 114 euro

Het is jammer Hans Struijk failliet is gegaan (wegens e-bike oorlog), want nu ik op zoek naar
een andere fietsenwinkel.
Hoeveel is de marge van Mantel en van jouw LBS dan? Ik kan me zomaar voorstellen dat jouw LBS 'verplicht' is om bij de Nederlandse importeur in te kopen tegen bijhorende inkoopprijs. Het is niet voor iedere LBS mogelijk om banden uit alle werelddelen te importeren. Stel dat de Nederlandse importeur enkele grote merken onder zijn hoede heeft en op oneerlijke wijze de winkelier dwingt om dan alles af te nemen via hem? Dus geen bandjes meer inkopen in het buitenland maar via de importeur van NL?

Daarmee zeg ik niets over Continental Nederland die LBS dwingt. Het komt veel meer voor :) Deels uit onwetendheid van de LBS, deels uit gemak van de LBS vanwege de one stop shop-relatie met de importeur.

En wat betreft Hans Struijk, ik weet niet uit welke regio je komt maar het is niet overal in Nederland jammer dat zulke winkels er niet meer zijn. (Los van de medewerkers en het lege winkelpand, dat is altijd jammer)

Ruud wijzigde deze reactie 04-02-2019 13:39 (11%)

• Typhone
Hans Struijk (Geldrop?) zat hier vlakbij. Die waren opzich best prima maar ook een all services for everyone toko. Ik zou opzich alles best wel zelf willen doen maar dan moet ik me volledig gaan inlezen in het technische deel en daar ligt mijn interessegebied totaal niet (op het gebied van fietsen).

Met auto's heb ik het ooit hardleers afgeleerd (dingetje van €30 euro vervangen werd een €1200 kostend grapje) en met de MTB ben ik ook voorzichtig. Daarbij is advies geven aan mij vrij makkelijk mits je het overtuigend doet omdat ik veel niet kan weerleggen. Als het echter achteraf niet goed blijkt te zijn en daar word ik dan op gewezen dan ben je als toko (of individu) heel snel je credit kwijt. Dus komt het alom geprezen credo 'eerlijkheid duurt het langst' weer om de hoek. En zo is het maar net.

• Storm-Fox
Ruud schreef op maandag 4 februari 2019 @ 13:37:
[...]

Hoeveel is de marge van Mantel en van jouw LBS dan? Ik kan me zomaar voorstellen dat jouw LBS 'verplicht' is om bij de Nederlandse importeur in te kopen tegen bijhorende inkoopprijs. Het is niet voor iedere LBS mogelijk om banden uit alle werelddelen te importeren.
Zo zijn er 100 andere redenen te bedenken waarom een ondernemer te hoge prijzen hanteerd.
Ik vind het niet erg om voor service meer te betalen dan bij een dozenschuiver, maar ik ga niet
voor gangbare onderdelen bijna het dubbele betalen.

Hetzelfde zagen wij gebeuren met Mycom, die op een gegeven moment weinig meerwaarde kon
bieden boven de concurrentie op tweakers pricewatch.

• Klitse
Ik heb ooit mijn Giant bij een fietsenwinkel (LBS 1) in de buurt (maar niet in mijn woonplaats) gekocht omdat ze een mooie deal hadden. Ik had toen ook de intentie om de fiets daar gewoon voor onderhoud naar toe te brengen als er iets was wat ik niet zelf kon. Maar toen ik met een achterwiel met een slag er in aankwam werd mij doodleuk verteld dat ze daar de komende 2 weken geen tijd voor hadden.

Toen maar naar de lokale fietsenmaker (LBS 2) gegaan waar ik ook de mtb van mijn vrouw eens heen had gebracht voor een onderhoudsbeurtje en waar ook de stadsfiets van mijn vrouw vandaan komt.
Die beste man had een dag later wel tijd en heeft dat ding weer kaarsrecht gekregen voor iets van 10 euro meen ik.
Overigens moest ik de laatste keer toen ik aankwam met een crankarm met een pedaal wat muurvast zat (2e hands fietsje) afrekenen met een appelvlaai.
Inmiddels heeft deze man ook het onderhoud aan mijn vork uitgevoerd naar volle tevredenheid.

Ik ben dus defnitief om van LBS 1 naar LBS 2.

• Bokmaaa
Zo heb ik kort geleden bij de LBS 2 tubetjes montagepasta en vet aangeschaft. Werd bij de kassa verrast door een totaalprijs van €25. Maar dat blijkt ook bij de online partijen net zo duur te zijn :')

• Ruud
  • Nu online
Storm-Fox schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:02:
[...]

Zo zijn er 100 andere redenen te bedenken waarom een ondernemer te hoge prijzen hanteerd.
Ik vind het niet erg om voor service meer te betalen dan bij een dozenschuiver, maar ik ga niet
voor gangbare onderdelen bijna het dubbele betalen.
Niemand dwingt je maar je brengt het nogal stellig dat de marge van de LBS veel hoger ligt waarmee je lijkt te zeggen dat ze ongeveer dezelfde inkoopprijs hebben. En dat hoeft niet waar te zijn.

Een aantal jaar geleden waren de Ultegra 6870 groepen +- 950 euro bij drie Nederlandse shops (Bakker Racing, 12Go en nog een waar ik de naam kwijt van ben, ergens in Zeeland). En van de ene op de andere dag was het 1200 euro, bij alledrie. De reden daarachter? Ik ken alleen de geruchten.

Ook ken ik de geruchten over banden-prijzen en naast de 6870-groep de rest van de Shimano-onderdelen.

Die geruchten zijn keer op keer dat er flinke druk is vanuit de importeur. De winkelier wil soms wel elders inkopen maar mag dat gewoon niet. Het is toch vreemd dat de inkoopprijs van een winkelier hoger ligt dan de verkoopprijs bij Duitse shops of bij Mantel? Waarom zou die winkelier niet in Duitsland bestellen? (nogmaals, alleen maar geruchten)

Waarom krijgt een Mantel het wel voor elkaar? Ook dat kan ik alleen maar beredeneren; Mantel heeft de importeur niet nodig met die aantallen. Niet voor orders/levering en ook niet voor garantie.

Overigens kom ik maar voor 1 ding bij de specialist en dat is het onderhoud aan de cartridge van een voorvork, achterdemper en dropper post. Of wanneer mijn eigen voorraadbeheer niet goed was en ik geen rem/schakelkabels meer had liggen en wel verder moest. :+

Ruud wijzigde deze reactie 04-02-2019 14:27 (8%)

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
Die spelletjes zullen net zoals in andere branches wel gespeeld worden ja.. geforceerd dezeflde prijs is vaak de grootste speler die bij eenzelfde prijs toch bovenaan blijft staan bij kieskeurig (op basis van meeste reviews) iemand die daar onder gaat zitten wordt terug gefloten door de leverancier, en als je niet luistert wordt je wel gedwongen (ineens geen voorraad etc). Althans, zo ken ik concrete voorbeelden uit de electronica business.
Aangezien het in die gevallen wel gaat om "gelijke prijzen" zal mantel inderdaad ergens anders inkopen doen. Of de leverancier past bijzondere bulk kortingen toe..

Zelf kom ik voor kleding etc en soms voor kleine zaken waarbij de verzendkosten niet opwegen tegen de meerprijs van een LBS, of inderdaad bij spoedjes (hoewel ik tegenwoordig ook wel zorg voor bv wat extra brakepads.. die zijn ook niet te betalen bij de LBS)

• Torched
Precies, LBS werkt via een Inkoopunie, of gebruikt een grote distributeur.
Ik heb letterlijk door dat systeem heen gescrold bij mijn LBS omdat hij niet wist wat ik bedoelde.

Hij zit daar inderdaad aan vast, Een Mantel kan grote partijen inkopen rechtstreeks bij fabrikant of via via.
In Amerika speelt dit ook een beetje met Chain Reaction Cycles.
Alleen kan je binnen de USA middels contracten afdwingen dat retailers ook die minimale prijzen moeten hanteren, Binnen de EU kan dit weer niet vanwege Anti-trust wetgeving.

Dat is wat ik er van weet iig.

Torched wijzigde deze reactie 04-02-2019 15:35 (3%)

• Prulleman

Prulleman

Moderator Mobile

a.k.a Nilz

Topicstarter
Torched schreef op maandag 4 februari 2019 @ 15:34:
Precies, LBS werkt via een Inkoopunie, of gebruikt een grote distributeur.
Ik heb letterlijk door dat systeem heen gescrold bij mijn LBS omdat hij niet wist wat ik bedoelde.

Hij zit daar inderdaad aan vast, Een Mantel kan grote partijen inkopen rechtstreeks bij fabrikant of via via.
In Amerika speelt dit ook een beetje met Chain Reaction Cycles.
Alleen kan je binnen de USA middels contracten afdwingen dat retailers ook die en die prijzen moeten hanteren, Binnen de EU kan dit weer niet vanwege Anti-trust wetgeving.

Dat is wat ik er van weet iig.
(maar dat gebeurd hier zeker wel, ik ken voorbeelden uit eerste hand!)

• Torched
Klopt, alleen is het veel lastiger te handhaven voor een fabrikant.
Maar het is ook een beetje dat met webshops de markt zodanig is veranderd dat je je pand niet deels vanuit je verkoop kan bekostigen. Of iig die verhouding verkoop/reparatie verschuift. En dat moet je maar kunnen dragen/inzien.

Verder is de gemiddelde fietsenmaker helemaal niet econoom/boekhouder. Daarom kom je soms de meest idiote prijzen tegen.

Daarom vindt ik het ook wel hilarisch dat je aan de ene kant fietsen voor 300-500 euro kan krijgen, maar op het moment dat er iets gerepareerd moet worden wat voor Nederlands uurloon moet gebeuren kan je haast beter een nieuwe fiets kopen.

• Ruud
  • Nu online
De webshop van bike components is geüpdatet. Grootste verschil zijn toch wel de filters :)

Eindelijk :)

• ElmarJ16
Goh dat werd tijd ook. Ik het qua aanbod/prijs echt 1 van de betere webshops, maar het gebrek aan een fatsoenlijk filter zorgde ervoor dat ik er niet veel bij bestelde. Hierdoor 'overgestapt' op bike24, want die hebben echt een heel goede filterfunctie.

Plus het feit dat bike24 met DPD bezorgt en bike components helaas nog met DHL...

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Voor mensen die een Orbea zouden willen winnen: https://www.orbea.com/nl-...-instagram-challenge-2019

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ruud schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:23:
Overigens kom ik maar voor 1 ding bij de specialist en dat is het onderhoud aan de cartridge van een voorvork, achterdemper en dropper post. Of wanneer mijn eigen voorraadbeheer niet goed was en ik geen rem/schakelkabels meer had liggen en wel verder moest. :+
Alleen dat laatste eigenlijk nog. Vork stuur ik naar TFTuned. Als je dat goed timed ben je de vork 4 dagen kwijt.

• ElmarJ16
Ruud schreef op maandag 4 februari 2019 @ 14:23:
[...]
Koop een fatsoenlijke dropper post en je hoeft nog maar voor enkel de voorvork en achterdemper naar de specialist :D
Pagina: 1 ... 12 13 14 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True