Toon posts:

Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 347 ... 352 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Pimorez
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online
Salteh schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:29:
[...]

Nice! Mooi dat het nu op je fiets zit :).
Mijn pro-tip is nog om het kabeltje van de achterderailleur aan de derailleurhanger vast te maken met een tie-wrap (maar plet het kabeltje niet :)).
Ik heb daar ook aan gedacht, alleen door hoe die kabel er bij mij uitkomt zit hij al 'strak' langs de derailleurhanger zonder te strak te zitten. Als daar nog iets tussen kan komen om de kabel los te trekken vindt ik dat wel knap :)

• Michaelg
  • Registratie: februari 2006
  • Nu online
pier87 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 10:51:
Tsja @Catch22 en @Michaelg

Ik loop van nature ook iets op mn tenen, merk dat ik tijdens het fietsen ook meer met mn tenen werk. Maar als je logisch nadenkt en de trapbeweging bekijkt, dan werkt dat het beste met je hakken naar beneden.

Op die manier worden je hamstrings immers meer aan het werk gezet, het duwen trekken principe. Wanneer je met de hak omhoog fietst werken je hamstrings minder, tenminste dat is hoe ik het ervaar. Nu heb ik ook vrij korte hamstrings, wanneer ik vroeger op een teamfoto stond gehurkt, kreeg ik de hakken niet op de grond in tegenstelling tot sommige teamgenoten die met platte voet gehurkt konden staan.
ja ik heb zelf ook een kortere hamstring. Bij het squaten in de sportschool moet ik een klein plaatje onder me hak leggen om de voet volledig op de grond te houden. Anders val ik bijna voorover.

En wat betreft kracht is natuurlijk de quad de grootste spier die de pedaalslag maakt en is het trekken echt "overgewaardeerd". Uiteindelijke is het veel meer een stabilisator dan dat je er echt kracht mee genereerd tijdens de pedaal slag.
Dit artikel legt dat wel goed uit " https://www.pinkbike.com/...e-pedal-stroke-2012.html"

"In fact, trying to have a rider curl their hamstring to produce force on the upstroke is unnatural and asks the knee to produce force in an unstable position. Your hamstrings are not made to produce power by curling at the knee and instead are made to produce power at the hips while helping to stabilize the knee joint. The idea that you need to curl your leg through the bottom and upstroke portion of a pedal stroke is simply wrong and based on old and faulty logic - you want to flex the hip to push the leg through the bottom of the pedal stroke, not flex the knee.'

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 10:13
Die quote gaat over de upstroke en daarnaast over MTB

https://www.bikefitadvise...t-3-bike-fit-joint-angles
In the power phase of the stroke, just before and after 3 o'clock, the ankle should be near 90° or in its neutral position (5 on either side is acceptable - 85°-95°) as this is going to be the most powerful posture.
die raden weer aan om op de downstroke wel een relatief rechte hoek te houden. Maargoed; met random bronnen gaan slingeren heeft niemand wat aan en je moet gewoon lekker doen waar je lijf zich lekker bij voelt. En de mijne gaat er beter op als ik de hoek van mijn enkel niet te groot laat zijn

[Voor 21% gewijzigd door Catch22 op 08-09-2021 11:27]

But if I offended you | Good | 'Cause I still don't give a f*ck
Hou eens op met die auto-analogieen mensen
AMD Ryzen 2700x - Asus 3090 TUF OC - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - Aoc 27" 1440p 144hz - Samsung g9 49" 32:9

• chielmi
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 08:30
Galois schreef op woensdag 8 september 2021 @ 08:23:
[...]

[...]

Hoe meet jij @chielmi met een digitale schuifmaat? Ik heb die van Parktool en kan het ook eens proberen... (ik heb een 11s).

[...]
Ik weet ff niet meer waar ik de instructies vandaan heb, maar ik heb in mijn aantekeningen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
11 schakels zijn 132 binnenmaat
0,30% = 132,4 mm
0,40% = 132,5 mm
0,45% = 132,6 mm
0,50% = 132,7 mm
0,60% = 132,8 mm
0,75% = 133 mm
1,0% = 133,3 mm

Gemeten met de bekjes aan de bovenkant van de schuifmaat. Bij 132,8 mm vervang ik de ketting. De maten zijn afgerond op tienden van millimeters, omdat mijn schuifmaat niet nauwkeuriger is dan dat ;)

• rolandos582
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 23:24
Hmm, die Egear+ garmin connect app werkt nog niet helemaal, de data komt niet in mijn garmin connect. Als ik mijn fit file van garmin connect exporteer naar di2stats.com zie ik wel mijn shifting timeline etc. Dus het word wel doorgegeven door mijn wireless module.

Iemand een goede tip om die egear+ werkt in garmin connect te krijgen?

Huidige setup I7 5960x @ 4.6Ghz - MSI X99A Godlike - 2x MSI GTX 980 @1550mhz - Main OS : Intel 750 SSD 400GB - Game OS : Samsung 850EVO 1TB - 32GB Corsair Dominator Platinum -Custom loop - CaseLabs SMA8 - Corsair RM1000I -2x ASUS RoG Swift

• RigolleM
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 22:51
rolandos582 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 18:11:
Hmm, die Egear+ garmin connect app werkt nog niet helemaal, de data komt niet in mijn garmin connect. Als ik mijn fit file van garmin connect exporteer naar di2stats.com zie ik wel mijn shifting timeline etc. Dus het wordt wel doorgegeven door mijn wireless module.

Iemand een goede tip om die egear+ werkt in garmin connect te krijgen?
Horen dergelijke vragen niet eerder thuis in 'Het grote fietscomputer topic'?

Heb je een dataveld van de eGear+ IQ app toegevoegd op je Garmin Edge?

• rolandos582
RigolleM schreef op woensdag 8 september 2021 @ 19:16:
[...]

Horen dergelijke vragen niet eerder thuis in 'Het grote fietscomputer topic'?

Heb je een dataveld van de eGear+ IQ app toegevoegd op je Garmin Edge?
Maybe :) Moet je een dataveld toevoegen want anders werkt het niet? Dan gaat het daar fout

Huidige setup I7 5960x @ 4.6Ghz - MSI X99A Godlike - 2x MSI GTX 980 @1550mhz - Main OS : Intel 750 SSD 400GB - Game OS : Samsung 850EVO 1TB - 32GB Corsair Dominator Platinum -Custom loop - CaseLabs SMA8 - Corsair RM1000I -2x ASUS RoG Swift

• RigolleM
rolandos582 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 19:18:
[...]

Maybe :) Moet je een dataveld toevoegen want anders werkt het niet? Dan gaat het daar fout
Ik vermoed van wel, ben het niet 100% zeker, bij mij staat er wel een dataveld op één van mijn pagina's, en ik krijg wel via Garmin Connect mijn gearratio te zien.

• Smok3yNL
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 22-09 07:44
Beste mensen,

Ik zit een beetje met een dilemma en hoop dat jullie me jullie mening willen geven.

Ik heb 4 maanden geleden een kostbare splinternieuwe carbon gravelfiets gekocht.

Vind het een ontzettend gave fiets, echter heb ik wat twijfels om deze fiets te houden.

Ten eerste woon ik in Mijdrecht en heb je hier in de buurt vrij weinig gravel. Nu kan ik uiteraard eens naar de Utrechtse heuvelrug gaan of zo nu en dan de fiets in de auto en richting de Veluwe.

Maargoed dit kost allemaal best veel tijd...

En merk nu toch dat het met een fulltime baan en een vrouw die in de zorg werkt met onregelmatige tijden + 2 kleine kids best lastig is tijd vrij te maken.

Nu denk ik enerzijds verkopen dat ding... Kan er nog best wat voor krijgen.

Aan de andere kant weet ik niet of ik er spijt van ga krijgen. Maargoed is het de moeite waard voor af en toe??

En ja ik besef dat ik hier wellicht van te voren iets beter over had moeten nadenken en dat ik soms wat impulsief ben😂.

Dus ben toch benieuwd wat jullie zouden doen in mijn geval?

Alvast bedankt!

• Nutterd
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 07:10

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Smok3yNL schreef op woensdag 8 september 2021 @ 19:28:
Beste mensen,

Ik zit een beetje met een dilemma en hoop dat jullie me jullie mening willen geven.

Ik heb 4 maanden geleden een kostbare splinternieuwe carbon gravelfiets gekocht.

Vind het een ontzettend gave fiets, echter heb ik wat twijfels om deze fiets te houden.

Ten eerste woon ik in Mijdrecht en heb je hier in de buurt vrij weinig gravel. Nu kan ik uiteraard eens naar de Utrechtse heuvelrug gaan of zo nu en dan de fiets in de auto en richting de Veluwe.

En merk nu toch dat het met een fulltime baan en een vrouw die in de zorg werkt met onregelmatige tijden + 2 kleine kids best lastig is tijd vrij te maken.

Aan de andere kant weet ik niet of ik er spijt van ga krijgen. Maargoed is het de moeite waard voor af en toe??

En ja ik besef dat ik hier wellicht van te voren iets beter over had moeten nadenken en dat ik soms wat impulsief ben😂.

Alvast bedankt!
Setje mooie wielen erbij kopen met wegbanden en houden die hap en tijd vrij maken :+

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• la_fusion
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 09:56
Beste mensen,

Alvast bedankt!
Kijken of er niet toch meer paden beschikbaar zijn dan je denkt ;) Daarnaast zoveel mogelijk redenen bedenken om toch even een uurtje op pad te gaan. Bijvoorbeeld richting vrienden/familie en dan met vrouw + kinderen terugrijden. Zelf ga ik al een aantal jaar meerdere keren per jaar met de fiets naar mijn ouders (+/-100 km) en terug met de auto.

• Catch22

Klein kadootje voor mezelf gehaald. Vind dit wel kek :) komt er over anderhalve week op

AMD Ryzen 2700x - Asus 3090 TUF OC - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - Aoc 27" 1440p 144hz - Samsung g9 49" 32:9

• Ramon 73
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 23:10
Ramon 73 schreef op zondag 5 september 2021 @ 20:17:
Jammer genoeg vergeten foto te maken, komt nog wel.
Fietsmaatje is niet zo'n ster met techniek, kan het wel maar kost veel tijd.
Steeds weer lekke banden (achterwiel) ondanks nieuwe buiten- en binnenband. Nieuw velglint gekocht en bij de montage valt mij op dan de rand van de band, net waar die op de velgrand zit, het rubber loslaat van het karkas. Lijkt mij niet normaal en ik zeg er iets van dat dat heel vreemd is bij een vrij nieuwe band. Er ik hoor "ja, fietsenmaker op de hoek heeft die vervangen. Waren ook net de laatste twee die ze hadden".
Zou je op zoiets aanspraak kunnen maken op garantie? Heb nog nooit meegemaakt dat het rubber van het linnen af komt. Is ook een merk dat ik nog nooit gezien heb, edco tyre (dacht ik).
Band heeft het ook maar aan 1 zijde, andere kant is goed.

Hier de foto's, zijkant is helemaal los van het karkas. Ziet er nu goed uit.
Bandje van het merk delityre, nog nooit van gehoord....25-622 valt ook 29mm breed uit.
Fietsmaatje gaat ermee terug naar de winkel waar deze gekocht is. Nu zit er gp5000 op en dat komt vast wel goed.

18 September lekker fietsen in Limburg

• rolandos582
RigolleM schreef op woensdag 8 september 2021 @ 19:21:
[...]

Ik vermoed van wel, ben het niet 100% zeker, bij mij staat er wel een dataveld op één van mijn pagina's, en ik krijg wel via Garmin Connect mijn gearratio te zien.
Je hebt gelijk, even mijn nieuwe schijfremblokjes ingeremd. Bijna vergeten :( egear+ widget op 1 van mijn datavelden en nu werkt het wel. Thanks, nooit over nagedacht O-)

• Reigeer
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 23:12
Op m'n Garmin heb ik nu qua vermogensdata het 10s vermogen en het gemiddelde vermogen staan. Is normalised power een beter alternatief voor het gemiddelde vermogen of kijken jullie nooit naar deze waarde?

• Phydomir
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 08:52

Phydomir

Dennis

Reigeer schreef op woensdag 8 september 2021 @ 20:24:
Op m'n Garmin heb ik nu qua vermogensdata het 10s vermogen en het gemiddelde vermogen staan. Is normalised power een beter alternatief voor het gemiddelde vermogen of kijken jullie nooit naar deze waarde?
Voor mij zijn dat waardes die alleen achteraf interessant zijn en vooral als "leuk om te weten".

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• BartNL
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 23:21
ik zou de fiets verkopen. In huidige tijd hoef je mogelijk niet veel verlies te nemen op een z.g.a.n. fiets die direct leverbaar is ;)

• rolandos582
Reigeer schreef op woensdag 8 september 2021 @ 20:24:
Wat wil je ermee doen? Voor intervallen? Ik gebruik 3s power, 1s is wat gevoelig en 10sec duurt wel lang

• Reigeer
Het meeste fiets ik nu langdurig hetzelfde vermogen, intervaltrainingen doe ik meer in de winter op Zwift. Heb gemerkt dat als ik op gevoel rijd ik vaak wat "lui" fiets ofwel mezelf niet echt pijn doe. Avg power er ook eens bijgezet om te zorgen dat ik mn geleverd vermogen over de rit ook wat hoger houd, vroeg mezelf meer af of normalised power hier een betere waarde voor is.

• Catch22
Reigeer schreef op woensdag 8 september 2021 @ 21:15:
Het meeste fiets ik nu langdurig hetzelfde vermogen, intervaltrainingen doe ik meer in de winter op Zwift. Heb gemerkt dat als ik op gevoel rijd ik vaak wat "lui" fiets ofwel mezelf niet echt pijn doe. Avg power er ook eens bijgezet om te zorgen dat ik mn geleverd vermogen over de rit ook wat hoger houd, vroeg mezelf meer af of normalised power hier een betere waarde voor is.
Denk dat je beter zwift trainingen kan gaan doen :)

• Reigeer
Catch22 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 21:32:
[...]

Denk dat je beter zwift trainingen kan gaan doen :)
Meeeh nu het nog een beetje mooi weer is nog even niet, zullen nog genoeg rotweer dagen komen denk ik...

• Catch22
Reigeer schreef op woensdag 8 september 2021 @ 21:38:
[...]

Meeeh nu het nog een beetje mooi weer is nog even niet, zullen nog genoeg rotweer dagen komen denk ik...
Ik doelde op je zwift activiteiten. Buiten kan je ook intervallen doen als je daar gelukkig van wordt natuurlijk.

• MaSw85
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online
Beste mensen,

Alvast bedankt!
Wat @Nutterd ook zegt: Koop een setje wielen voor op de weg erbij. Ik heb dat voor mijn gravelbike ook gedaan en dat wisselen kost je nog geen vijf minuten. Zorg wel voor vergelijkbare wielsets, liefst met dezelfde naaf zodat je niet of nauwelijks je schijfremmen moet centreren. Alhoewel dat ook een klusje van twee minuten is. Laat maar weten als je nog meer vragen hebt en/of tips wil.

Daarnaast is er vaak meer offroad mogelijk dan je denkt :-)

Komoot

• NoepZor
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 08:50

https://strava.app.link/WsHzwiCpojb

Vandaag in wat verloren uurtjes nog de Hautacam gedaan, vrij steil in het midden maar ik heb het gered. Boven direct doorgereden naar col de Tramassel.

Morgenvroeg weer richting het vlakke NL. Maar dit voorproefje in de bergen smaakt naar meer (alleen ff 25 kilo zien te lozen :P )

[Voor 0% gewijzigd door NoepZor op 09-09-2021 07:35. Reden: Het is natuurlijk Tramassel ipv Trammasel]

De wijzen komen uit het Oosten!

• mhr-zip
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 09:34
Beste mensen,

Alvast bedankt!
Wat @Nutterd zegt.

18 september, zet het in je agenda! Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

• Mistraller
  • Registratie: oktober 2002
  • Nu online
Beste mensen,

Alvast bedankt!
This post is worthless without pics :P
Maar begrijpen wij je nu goed, wil je de graveler vervangen voor een racer of wil je de fiets weg doen en verder niks. Als je sowieso denkt niet zoveel te gaan fietsen dan zou ik hem verkopen nu de levertijden nog hoog zijn. En wil je wel racen, dan ben ik wel benieuwd naar de fiets voor ik een advies zou geven.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Mistraller
  • Nu online
Catch22 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 20:02:
[Afbeelding]
Klein kadootje voor mezelf gehaald. Vind dit wel kek :) komt er over anderhalve week op
Team 53-11 d:)b

---------------

• McMiGHtY
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 10:06
Trap je zulke vermogens dat een 53 nodig is?

18 September, zet het in je agenda! Tweakers Social Ride

• Michaelg
  • Nu online
Is het zo dat een Oval 53 niet overeen komt met een 52 rond blad? (of eigenlijk 52/54)

• Mistraller
  • Nu online
McMiGHtY schreef op donderdag 9 september 2021 @ 08:18:
[...]

@Catch22 blijkbaar wel anders kocht hij ze niet. :P
Michaelg schreef op donderdag 9 september 2021 @ 08:54:
Is het zo dat een Oval 53 niet overeen komt met een 52 rond blad? (of eigenlijk 52/54)
Je verplaatst natuurlijk simpelweg 53 schakels bij 1 rondje. Maar qua inspanning wellicht zelfs vergelijkbaar met een groter blad, want op het moment waarop je de meeste kracht kunt zetten, verplaats je meer schakels. Tenminste, zo zou ik het inschatten.

[Voor 50% gewijzigd door Mistraller op 09-09-2021 09:04]

---------------

• mhr-zip
  • Laatst online: 09:34
McMiGHtY schreef op donderdag 9 september 2021 @ 08:18:
[...]

Voordeel van een 53 is dat je lekker op de 39 kan rijden.

:+

Bij ronde Absolute Black bladen geven ze aan dat alle combinaties kunnen, mits minimaal 12 tanden en maximaal 16 tanden verschil (even uit mijn hoofd).

18 september, zet het in je agenda! Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

• Kluus
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 07:55
Catch22 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 20:02:
[Afbeelding]
Das DJ Paul Elstak JONGUH!

Maar vet hoor, ben benieuwd hoe ze staan! _/-\o_

Strava | PVOutput

• rolandos582
Ben wel blij met mijn AB 52/38 setup, heb wel ronde. Oval misschien in de toekomst. Grotere bladen = harder trappen in mijn ervaring. Voor mij in het vlakke Nederland heb ik met een 52/38 + 11-25 setup eigenlijk alles wel gecoverd.

Vanavond maar eens een trainingskoers op Corpus meepakken denk ik, @pier87 aanwezig?

• Catch22
Mistraller schreef op donderdag 9 september 2021 @ 08:57:
[...]

@Catch22 blijkbaar wel anders kocht hij ze niet. :P

[...]

Je verplaatst natuurlijk simpelweg 53 schakels bij 1 rondje. Maar qua inspanning wellicht zelfs vergelijkbaar met een groter blad, want op het moment waarop je de meeste kracht kunt zetten, verplaats je meer schakels. Tenminste, zo zou ik het inschatten.
Ik heb nu 50-34 en als ik de tools zo gebruik dan levert het me meer bruikbare versnellingen in mijn range op (25-35kmu)

Ter info: ik woon in Groningen en viaducten zijn het heftigste dat ik tegenkom. Ik zal niet gaan klimmen want daar ben ik niet voor gebouwd.

Ik zal sowieso even laten weten hoe het voelt

[Voor 3% gewijzigd door Catch22 op 09-09-2021 10:21]

• joint_me
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 09:08
Beste mensen,

Alvast bedankt!
Niet miepen en gewoon gebruiken als gravel fiets, je kunt gewoon vanaf de deur gaan gravelen. Ik heb een concept route gemaakt, maar er zit veel gravel rond Hilversum / Laren.

https://www.komoot.com/to...871FuIFVUW7kzTo5b&ref=wtd

Steun ook Klimmen tegen MS

• pier87
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 22-09 15:25
Helaas @rolandos582 wordt hem vanavond niet verplichtingen thuis ;) , vandaag ook maar even rustig aan na het rondje van gisteravond. Zondag Assen is ook een mooi rondje, snelle ronde. Helaas moet ik deze ook aan me voorbij laten gaan.

@Smok3yNL haha zo zijn er nog tig mensen in NL die in de hype gravel trappen en nu denken het is toch eigenlijk wel beperkt. Je kunt de fiets prima upgraden met een setje wielen voor op de weg, dat is misschien wel het mooiste aan een gravelbike dat ie zo allround is.

• Raznov
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 09:06
Ik zit eerder in het omgekeerde pakket. Afgelopen weekend heb ik met een aantal vrienden een fietsweekendje in Limburg gehad, beetje klimmen, beetje bier drinken. Had mijn beide fietsen mee, Bianchi Oltre xr en Rose Pro Cross. De Rose ging mee zodat er iemand anders op kon rijden, de Bianchi zou ik zelf gebruiken. Moet bekennen dat de Rose dan wel uitgerust is met Pirelli P Zero 4S bandjes, dus niet echt als gravel / cross ingesteld, maar heb uiteindelijk meer plezier gehad met de Rose dan de Bianchi. De Bianchi had weer eens last (lees de zoveelste keer in de 2 jaar dat ik hem heb) van een kraakje, en door het carbon hoor ik het overal. Even snel achterhalen wat het nu weer is, is er ook niet bij, want het lijkt alleen op te treden als ik de pedalen stil houd, en de weg niet compleet vlak is (beetje slechter wegdek dus). Mogelijk is het de ketting die tikt, maar omdat het de zoveelste keer is, ben ik er een beetje klaar mee. Iedere minimale oneffenheid ontneemt mij ondertussen een beetje het plezier. De Rose nog even gepakt om solo de Vaalserberg op en af te gaan, en daarna de provinciale weg af en op, geen tik, geen gekraak, prima remmen, dus weer de twijfel of de Bianchi er uit gaat. Hier in het vlakke Almere is het een prima fiets, heerlijk snel, maar als ik hem ergens mee naar toe neem waar het wegdek niet top is, dan ben ik er alweer klaar mee. (Plus de Rose kan straks gewoon 40mm op voor in de winter)

Strava & Untappd - Do not combine!

• pier87
@Raznov wat vaak in dit geval het probleem is, dat de body smerig is of juist droog. Dit geeft vaak ook een kraak...

• Ypuh
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 09:53
...

[Voor 98% gewijzigd door Ypuh op 09-09-2021 14:08]

• Raznov
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 09:06
pier87 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 10:54:
@Raznov wat vaak in dit geval het probleem is, dat de body smerig is of juist droog. Dit geeft vaak ook een kraak...
Is deze eenvoudig zelf schoon te maken (of te smeren)? Wat ik zo lees is het handiger dat ik hem vervang (nog nooit zelf gedaan)? Of is het een kwestie van loshalen, en smeren (zie bijv video's van GCN waarbij ze dit doen, alleen geen idee welk smeermiddel ik hiervoor kan gebruiken).

[Voor 17% gewijzigd door Raznov op 09-09-2021 16:51]

Strava & Untappd - Do not combine!

• rolandos582

Weer een keer wat anders, trainingskoers op donderdag op Corpus Groningen. Heel ritje, bloedheet maar weer een ervaring rijker. Rugnummer opspelden, met 100-120 man over de baan heen scheuren. Kijken naar de data reed ik eigenlijk bijna alleen met 52-14 of 52-15. Had dus nog wel wat kransjes over. Nu weet ik ook wat die mensen doormaken die die trainingskoersjes in de buurt doen. Gelukkig kon ik prima meerijden en voelde ik me wel prima. Laatste rit dit jaar dus volgend jaar maar weer :) Jammer dat @pier87 er niet was hoor

• Stufferdt
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 09:11

Stufferdt

En zo is het maar net.

rolandos582 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 21:31:
[Afbeelding]

Weer een keer wat anders, trainingskoers op donderdag op Corpus Groningen. Heel ritje, bloedheet maar weer een ervaring rijker. Rugnummer opspelden, met 100-120 man over de baan heen scheuren. Kijken naar de data reed ik eigenlijk bijna alleen met 52-14 of 52-15. Had dus nog wel wat kransjes over. Nu weet ik ook wat die mensen doormaken die die trainingskoersjes in de buurt doen. Gelukkig kon ik prima meerijden en voelde ik me wel prima. Laatste rit dit jaar dus volgend jaar maar weer :) Jammer dat @pier87 er niet was hoor
Gaaf! Maar jemig wat een gemiddelde snelheid. Zitten er geen bochten in dat parcours?
Denk dat ik met m'n 50-34 voor weinig kransjes overhoud hier...

• rolandos582
Stufferdt schreef op donderdag 9 september 2021 @ 21:50:
[...]

Gaaf! Maar jemig wat een gemiddelde snelheid. Zitten er geen bochten in dat parcours?
Denk dat ik met m'n 50-34 voor weinig kransjes overhoud hier...

Alleen de bocht rechtsboven aan remmen ze wat af voor ze erin steken, de rest is gewoon full speed rammen. Rijd van alles mee, jong, oud, elite, amateur, vrouw, man, kind. Heb nu een 52/38 + 11-25 dus kan op snelheid vrij veel. Met mijn 50/34 + 12-25 was dat al wat minder.

• KW25
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 10:05
[Afbeelding]

Zo dan ‘maar’ 289 watt en dan alsnog zo’n snelheid. Wel gaaf.

Helaas ben ik elk zo’n beetje elke dag weg in september anders ook nog wel een paar van die rondes meegepakt.

' MacBook Pro 13" 2015 256GB  iPhone 11 Pro 64GB'

• Michaelg
  • Nu online
[Afbeelding]

Wel een redelijk steady tempo als ik je np en avg power mag geloven. Dat scheelt denk ik al erg veel tov het iedere keer afremmen en op trekken.

• rolandos582
Michaelg schreef op donderdag 9 september 2021 @ 22:19:
[...]
Wel een redelijk steady tempo als ik je np en avg power mag geloven. Dat scheelt denk ik al erg veel tov het iedere keer afremmen en op trekken.

Klopt, alleen die ene bocht, even terugschakelen om die klap op te vangen en even 500-700W trappen en weer door. Niet heel vervelend maar dat voel je wel. Vind het wel interessant, ook de data achteraf :)

• SteenMSc
  • Registratie: juli 2012
  • Nu online
Snel vraagje. In je screenshot staat ademhalingsritme. Waarmee meet jij dat? Zit dat in je hartslagsensor? Zo ja, welke hartslagsensor heb je?

• Prulleman
  • Registratie: december 2000
  • Nu online

Prulleman

a.k.a Nilz

SteenMSc schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 00:43:
[...]

Snel vraagje. In je screenshot staat ademhalingsritme. Waarmee meet jij dat? Zit dat in je hartslagsensor? Zo ja, welke hartslagsensor heb je?
Dit wordt berekend aan de hand van je hrv (heart rate variability). Garmin devices met de juiste firstbeat licenties kunnen dit berekenen.

https://support.garmin.com/en-US/?faq=2yEgS0Pax53UDqUH7q4WC6

Strava

• Gopur
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 22-09 18:14
Kan ik iemand blij maken met een gratis kaart voor de Amstel Gold Race morgen? Zelf kan ik hem helaas niet fietsen, daarom had ik de kaart verkocht via Marktplaats, maar helaas heeft de koper zich teruggetrokken. Bij interesse graag een DM. Het betreft de langste afstand en morgen (11 september '21) is deze tocht dus al!

• pier87
Haha ging weer hard als vanouds @rolandos582 met zulk weer staan er altijd met gemak 120+ renners aan de start x 2 euro 👌 tel uit je winst en dat 4 keer per maand…

Wat is je maximale hartslag @rolandos582 geen valpartijen gisteren? Dat is daar normaal gesproken ook schering en inslag namelijk.

• rolandos582
pier87 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 08:38:
Haha ging weer hard als vanouds @rolandos582 met zulk weer staan er altijd met gemak 120+ renners aan de start x 2 euro 👌 tel uit je winst en dat 4 keer per maand…

Wat is je maximale hartslag @rolandos582 geen valpartijen gisteren? Dat is daar normaal gesproken ook schering en inslag namelijk.
Ja dat is wel lekker cashen ja. Maar daar betalen ze ook baanonderhoud enzo van toch? Ik had gelukkig nog cash mee :P

Maximale hartslag atm is 195, kan die wellicht nog wel wat pushen maar dan moet ik mijn best doen. Geen valpartijen gezien en weinig mechanische problemen.

• TrailBlazer
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 07:22

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Vanmorgen voor het eerst wat bewuster op mijn hartslag gelet tijdens het rijden en een tandje terug als hij te hoog werd en dat fietste eigenlijk wel lekkerder. Mijn gemiddelde is uiteraard wel iets lager dan normaal maar hoger dan ik had verwacht.
Ik moet maar gaan beseffen dat het tijd kost om weer op te bouwen en dat ik geen 25 meer ben

Vrouwen kunnen twee dingen tegelijk.... zeuren en iets anders.

• McMiGHtY
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 10:06
Gopur schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 08:30:
Kan ik iemand blij maken met een gratis kaart voor de Amstel Gold Race morgen? Zelf kan ik hem helaas niet fietsen, daarom had ik de kaart verkocht via Marktplaats, maar helaas heeft de koper zich teruggetrokken. Bij interesse graag een DM. Het betreft de langste afstand en morgen (11 september '21) is deze tocht dus al!
Het is dat ik morgen ga klootschieten...

Wel tof dat je hem weggeeft..

(Waarom kan je zelf niet? Niet geblesseerd toch?)

18 September, zet het in je agenda! Tweakers Social Ride

• kleinelievewolff
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 21-09 11:39
Ik heb gisteravond 2 nieuwe banden gemonteerd (GP5000 28mm) ter vervanging van de oude GP4000IIS 25mm. Deze zitten op velgen met een interne breedte van 19mm en er zitten ouderwets binnenbanden in. Ik reed de oude banden op 6.0 bar achter en 5.5 bar voor en heb de nieuwe nu op 5.5 achter en 5.2 voor gezet. Nu had ik vanmorgen een klein stukje klinkerweg en daar viel het me op dat het toch nog wel een beetje stuiterde. Blijkbaar moet ik dus nóg lager gaan in druk, maar wanneer ga je té laag en krijg je kans op stootlekken?

Een zoektocht in dit topic op "bar" heeft me veel geleerd, namelijk:
  • MrBarBarian is heel erg actief in dit topic.
  • Cliff bars worden veel genuttigd hier.
  • Er rijden toch ook nog wel wat mensen met een aero bar of ligstuur bar op hun racefiets.
  • Soms is het bar slecht weer.
  • De trend is dat men steeds bredere banden heeft en een lagere bandendruk, waarbij je bij tubeless nog eens een bar lager kunt gaan
Wat ik niet heb kunnen vinden is bij hoeveel bar je té zachte banden hebt ;)

Ik weeg 76kg en mijn fiets rond de 8kg....

• Catch22

• Prulleman
  • Nu online

Prulleman

a.k.a Nilz

kleinelievewolff schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 11:28:
Ik heb gisteravond 2 nieuwe banden gemonteerd (GP5000 28mm) ter vervanging van de oude GP4000IIS 25mm. Deze zitten op velgen met een interne breedte van 19mm en er zitten ouderwets binnenbanden in. Ik reed de oude banden op 6.0 bar achter en 5.5 bar voor en heb de nieuwe nu op 5.5 achter en 5.2 voor gezet. Nu had ik vanmorgen een klein stukje klinkerweg en daar viel het me op dat het toch nog wel een beetje stuiterde. Blijkbaar moet ik dus nóg lager gaan in druk, maar wanneer ga je té laag en krijg je kans op stootlekken?

• Er rijden toch ook nog wel wat mensen met een aero bar of ligstuur bar op hun racefiets.
  • De trend is dat men steeds bredere banden heeft en een lagere bandendruk, waarbij je bij tubeless nog eens een bar lager kunt gaan

je rijdt niet ineens met een fatbike over klinkers he.. het blijft gewoon een racefiets bandje die toevallig een paar mm breder is. (m.a.w. echt comfortabel zal het rijden over klinkers nooit worden met een racefiets)

Maar ik heb zelf ook 28mm gp5000 met ongeveer hetzelfde gewicht en de druk die jij noemt. Het zou nog wel iets lager kunnen denk ik, maar waar precies het optimum ligt moet je toch zelf uitvinden. de minimale verschillen zoals velg breedte kunnen net het verschil maken.
Maar vergeet ook niet je rijstijl, sommige mensen blijven bij elke drrempel of gat in de weg gewoon met het volle gewicht op het zadel, terwijl ik eigenlijk altijd wel wat los probeer te komen van het zadel. (met je benen vang je al behoorlijk wat op + de druk is beter verdeeld als het gewicht op je trappers staat ipv op je zadel).

Strava

• -bolio-
  • Registratie: juli 2001
  • Nu online

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Je zou de Zipp tyre pressure calculator eens als uitgangspunt kunnen gebruiken. daar komt rond de 4,5 - 5,0 bar uit voor jouw situatie

• Catch22
-bolio- schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 12:49:
[...]

Je zou de Zipp tyre pressure calculator eens als uitgangspunt kunnen gebruiken. daar komt rond de 4,5 - 5,0 bar uit voor jouw situatie
@joint_me @havana Misschien handig om die link in de OP te zetten?

• Stillekracht
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 10:02
Ik vindt het tegenwoordig wel bijzonder dat banden op de tiende nauwkeurig qua bandenspanning worden opgepompt. En......dat mensen het verschil van een tiende of paar tienden nog voelen ook.

Wat voel ik mij toch een hork als ik dan met mijn 35 jaar oude, niet gekalibreerde SKS pomp mijn banden weer van pakweg 4 naar 6 bar oppomp omdat het in de bocht anders begint te voelen. Dan kan ik er weer een tijdje tegen aan.

• Prulleman
  • Nu online

Prulleman

a.k.a Nilz

Stillekracht schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 13:07:
Ik vindt het tegenwoordig wel bijzonder dat banden op de tiende nauwkeurig qua bandenspanning worden opgepompt. En......dat mensen het verschil van een tiende of paar tienden nog voelen ook.

Wat voel ik mij toch een hork als ik dan met mijn 35 jaar oude, niet gekalibreerde SKS pomp mijn banden weer van pakweg 4 naar 6 bar oppomp omdat het in de bocht anders begint te voelen. Dan kan ik er weer een tijdje tegen aan.
Je moet het anders zien, vroeger was het gewoon oppompen tot de max van je velg of band, tegenwoordig zijn we erachter dat voor een optimale rolweerstand je niet zo hard mogelijk moet, maar dat je voor een optimale rolweerstand best wat lager kan (met bijkomende comfort voordelen).

Daarnaast worden de velgen en banden breder en zijn we dus van (bijvoorbeeld) 8 bar naar 4-5 bar gegaan.
het verschil tussen 7, 8 of 9 zal je niet veel van merken, behalve dat het hard of heel hard stuitert.
Hoe lager je gaat, hoe groter 0,5 bar procentueel is + je komt dichter in de buurt van een kritisch minimum, Het kan namelijk zo zijn dat je bij 4,5 bar lekker comfortabel kan rijden, maar bij 4 het gevoel hebt dat je band van je velg rolt in de bocht (bij 7 of 7,5 heb je dat verschil niet).

(om het in extreem door te trekken, op de MTB reed ik met 1.6 en 1,8, met 2.25" banden, daarna een keer wielset geupgrade naar bredere velgen en rijd nu 1,3 en 1,4 bar, bij beide gevallen betekend 0,1-0,2 lager dat je de band om voelt klappen in bochten)

[Voor 8% gewijzigd door Prulleman op 10-09-2021 13:17]

Strava

• Requiem19
  • Registratie: februari 2004
  • Nu online

Laatst een Joe Blow pomp gekocht voor 3 tientjes ofzo, pfoe wat een feest nu om elke keer mn banden in 1 minuut op te pompen tov mn 10 jaar oude pompje! :).

• kleinelievewolff
-bolio- schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 12:49:
[...]

Die kende ik nog niet. Deze geeft weer nét iets minder aan als andere tabellen en calculators, 4.57 voor en 4.86 bar achter om precies te zijn ;) Ga ik maar eens proberen, scheelt dan 0.7 bar met wat er nu inzit.

• BartNL
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 23:21

hele vreemde post met een suggestie die wat mij betreft niet klopt. Ik fiets 35 jaar op een racefiets en de bandenspanning is altijd belangrijk geweest. Ik weet niet anders dan dat ik de banden zo nauwkeurig mogelijk op dezelfde spanning breng. Aanvankelijk was dat zo hard mogelijk maar net niet zo hard dat ik te vaak lek reed en tegenwoordig een stuk minder hard voor meer comfort.
Daarnaast is de bandenspanning wat mij betreft juist de meest belangrijke instelling waarmee ik comfort en gevoel van de racefiets zelf kan aanpassen. Dat verschil voel ik beter dan het verschil tussen mijn 30 jaar oude stalen racefiets en een recente carbonfiets.

• Bacchus
  • Nu online

We zijn op Tweakers toch. Moeten we dan niet naar de SI eenheid zoeken? ;)

• Catch22
never mind

[Voor 92% gewijzigd door Catch22 op 10-09-2021 14:25]

• pier87
Klasse, dat album van Nirvana werd deze maand 30 jaar geleden uitgebracht!!!

• blauwester
  • Registratie: november 2010
  • Nu online
Gopur schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 08:30:
Hé leuk ik fiets hem morgen ook. Dus heb al een kaartje. Misschien dat ik nog vrienden kan porren om mee te fietsen. Anders onbekenderwijze een groet van een meefietsende medetweakers voor morgen als het kaartje al goed terecht is.

• SteenMSc
  • Nu online
Prulleman schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 07:08:
[...]

Dit wordt berekend aan de hand van je hrv (heart rate variability). Garmin devices met de juiste firstbeat licenties kunnen dit berekenen.

https://support.garmin.com/en-US/?faq=2yEgS0Pax53UDqUH7q4WC6
Dank je. Dat verklaart ook waarom ik die optie niet heb, want ik heb geen Garmin hartslagband.

• Prulleman
  • Nu online

Prulleman

a.k.a Nilz

SteenMSc schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 14:55:
[...]

Dank je. Dat verklaart ook waarom ik die optie niet heb, want ik heb geen Garmin hartslagband.
Volgens mij maakt het merk niet uit, maar moet het wel een borst band zijn (of althans geen "optische armband") die zijn wat nauwkeuriger, wat nodig is voor deze berekening.

Het zou dus met een willekeurige borst band + een FirstBeat Garmin moeten werken (bv de 530/830/1030 edge serie of de fenix 6 serie + ongetwijfeld nog een hoop andere)

(verder heb ik toevallig wel een garmin borstband, dus misschien heb ik het wel mis, maar ik zou eerst kijken of je edge/watch compatible is)

[Voor 11% gewijzigd door Prulleman op 10-09-2021 15:00]

Strava

• SteenMSc
  • Nu online
Prulleman schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 14:59:
[...]

Volgens mij maakt het merk niet uit, maar moet het wel een borst band zijn (of althans geen "optische armband") die zijn wat nauwkeuriger, wat nodig is voor deze berekening.

Het zou dus met een willekeurige borst band + een FirstBeat Garmin moeten werken (bv de 530/830/1030 edge serie of de fenix 6 serie + ongetwijfeld nog een hoop andere)

(verder heb ik toevallig wel een garmin borstband, dus misschien heb ik het wel mis, maar ik zou eerst kijken of je edge/watch compatible is)
Dan ga ik dat dit weekend toch maar is goed uitzoeken. Ik heb een Edge 530, dus dat zou dan moeten werken.
Volgens de support site werken alleen de Garmins, maar die gaan natuurlijk geen andere aanraden.

[Voor 6% gewijzigd door SteenMSc op 10-09-2021 15:05]

• Prulleman
  • Nu online

Prulleman

a.k.a Nilz

SteenMSc schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 15:04:
[...]

Dan ga ik dat dit weekend toch maar is goed uitzoeken. Ik heb een Edge 530, dus dat zou dan moeten werken.
Volgens de support site werken alleen de Garmins, maar die gaan natuurlijk geen andere aanraden.
Ik zit mijn link nog even goed door te nemen, maar ik ben bang dat je inderdaad gelijk hebt... ik had in eerste instantie alleen dit gelezen
Challenging monitoring conditions related to the performance of physical activity mean that the pinpoint accuracy needed for this analysis is only achievable using a chest strap type heart rate monitor."
en dat klopt, als ik met mijn horloge HR in een activiteit meet, dan zit er geen ademhaling bij, de optische sensor kan wel iets met HRV doen (voor stress etc) maar niet voor ademhaling.

Maar verderop staat heel specifiek dit:
The following devices can display this information as a data field only and require the use of a Garmin HRM-Tri, HRM-Run, HRM-Pro, or HRM-Dual strap
Maar 2....
nou zit ik even te kijken en mijn garmin band heet volgens mij officieel "Garmin HRM Premium ANT+" Voorloper van de Garmin HRM DUAL die er hetzelfde uitziet, maar ook BT erbij doet. In elk geval niet 1 van de Tri, run of pro versies die hier genoemd staan.

Note:
het werkt ook alleen als je de activiteit met je edge 530 (of ander firstbeat device) opneemt, als ik bijvoorbeeld in TrainerRoad een workout opneem en naar Garmin Connect push, doet garmin connect er niks mee, de activiteit -moet- opgenomen worden met het device met de firstbeat licentie, pas dan worden dit soort zaken berekend

Strava

• Frenz64
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 22-09 14:19
pier87 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 14:32:
[...]

Klasse, dat album van Nirvana werd deze maand 30 jaar geleden uitgebracht!!!
"Ten" punten :+

• pier87
Dat is dan weer het beste album ooit gemaakt door de Band Pearl Jam, eerder dit jaar bestond dat album 30 jaar ;)

• SteenMSc
  • Nu online
Prulleman schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 15:20:
[...]

Ik zit mijn link nog even goed door te nemen, maar ik ben bang dat je inderdaad gelijk hebt... ik had in eerste instantie alleen dit gelezen

[...]

en dat klopt, als ik met mijn horloge HR in een activiteit meet, dan zit er geen ademhaling bij, de optische sensor kan wel iets met HRV doen (voor stress etc) maar niet voor ademhaling.

Maar verderop staat heel specifiek dit:

[...]

Maar 2....
nou zit ik even te kijken en mijn garmin band heet volgens mij officieel "Garmin HRM Premium ANT+" Voorloper van de Garmin HRM DUAL die er hetzelfde uitziet, maar ook BT erbij doet. In elk geval niet 1 van de Tri, run of pro versies die hier genoemd staan.

Note:
het werkt ook alleen als je de activiteit met je edge 530 (of ander firstbeat device) opneemt, als ik bijvoorbeeld in TrainerRoad een workout opneem en naar Garmin Connect push, doet garmin connect er niks mee, de activiteit -moet- opgenomen worden met het device met de firstbeat licentie, pas dan worden dit soort zaken berekend
Ik ga het gewoon proberen. Ik neem wel alles op met mijn 530 nu ik nog buiten kan fietsen. Als het niet werkt, dan is het maar zo. Verder wel een hele interessante statistiek, vooral voor mijn lichte asthma.

• RigolleM
SteenMSc schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 15:37:
[...]
Ik ga het gewoon proberen. Ik neem wel alles op met mijn 530 nu ik nog buiten kan fietsen. Als het niet werkt, dan is het maar zo. Verder wel een hele interessante statistiek, vooral voor mijn lichte asthma.

Ik kan enkel maar bevestigen dat het goed werkt met een HRM-DUAL + Edge 830 :P

• Ex Nunc
  • Registratie: juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Ik vind dit wel een heel leuk inzicht geven in het topic, kan je meer van dit soort zoektochten doen? :)

While we're on the subject, could we change the subject now?

• MrBarBarian
  • Laatst online: 10:07

Wut :?

iRacing Profiel

• Ypuh
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 09:53

• kleinelievewolff
Waarschijnlijk niet dé actiefste, maar toch zeker wel de actiefste user met "bar" in zijn/haar/het gebruikersnaam :+

• MrBarBarian
  • Laatst online: 10:07
kleinelievewolff schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 16:32:
[...]
Waarschijnlijk niet dé actiefste, maar toch zeker wel de actiefste user met "bar" in zijn/haar/het gebruikersnaam :+
Ahh!

Je bedoelt vast niet de actiefste, maar wel met de beste posts :P

iRacing Profiel

• nemmo
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 09:41
SteenMSc schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 15:37:
[...]

Ik kan bevestigen dat er niet perse een Garmin hartslagmeter nodig is. Ik gebruik: https://www.futurumshop.nl/xand-hartslag-sensor.phtml icm een Garmin edge 830. Van al mijn fietstochten opgenomen met deze combinatie is de ademhalingsfrequentie als grafiek beschikbaar in Garmin connect.

• Requiem19
  • Nu online
V02 max van 92, lekker. Daar kom je wel gelijk de top 10 mee binnen. Alleen scoren (XC) skiërs vaak hoger (logisch, naast benen gebruiken ze ook hun armen). Hoogste gemeten V02 max is 97.5, maar die wielrenner heeft het nooit gemaakt. Mijn V02 max zat vorige week op 58 volgens Garmin :P.

Voor wie het leuk vindt hier het lijstje:
https://www.topendsports.com/testing/records/vo2max.htm

Meest recente onderzoek laat echter zien dat V02 max ws veel minder goede voorspeller is voor (fiets)prestaties. Het laat namelijk alleen je maximale zuurstof opname zien, maar zegt weinig over de efficiency van je lichaam en zegt ook weinig hoe lang je een sub-maximale inspanning (threshold) kunt volhouden etc.

• DDX
  • Registratie: april 2001
  • Nu online
Ik zit op vo2max van 76 volgens garmin.
Vraag me af hoe die de berekening doet eigenlijk, afgelopen weken nou niet echt heel inspannende ritten gedaan na vakantie en zakt niet in ofzo. (terwijl fitness flinke duik maakt)

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Requiem19
  • Nu online
DDX schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 17:21:
Ik zit op vo2max van 76 volgens garmin.
Vraag me af hoe die de berekening doet eigenlijk, afgelopen weken nou niet echt heel inspannende ritten gedaan na vakantie en zakt niet in ofzo. (terwijl fitness flinke duik maakt)
Volgens deze bron (https://sportcoaching.co....garmin-calculate-vo2-max/) berekent Garmin het zo:

Walking and Pole Walking: Theoretical VO2 (ml/kg/min)=1.78*speed*16.67[tan(inclination)+0.073]
Running on a Level Ground: Theoretical VO2 (ml/kg/min)=3.5 speed
Running in a Hilly Terrain: Theoretical VO2 (ml/kg/min)=3.33*speed+15*tan(inclination)*speed+3.5
Cycling: Theoretical VO2 (ml/kg/min)=(12.35*Power+300)/person’s weight
Rowing (Indoor): Theoretical VO2 (ml/kg/min)=(14.72*Power+250.39)/person’s weight

Unit of speed = kilometers per hour (km/h)
Unit of inclination = degrees)(°)
Unit of power = watts (W)
Unit of weight = kilograms (kg)

From these calculated values heart rate is then used to define the effort of segments. So after you have set your heart rate training zones, Garmin uses it to determine the effort you are working at. That effort is then used to determine VO2 as a %VO2max value.

Meer informatie in Firstbeat's White Paper (maar dat ziet op hardlopen):
https://assets.firstbeat....aper_VO2max_30.6.2017.pdf

• joint_me

Vlak voor vertrek naar de LBL, kwam ik erachter dat ik een scheur in mijn velg heb. Gozer die we aan het ophalen zijn pakt een reservewiel, in de hoop dat die nog ok is. Geprobeerd om alles om te bouwen, maar was max 10s, en er bleek iets mis mee.

Nu hopen dat de Shimano stand me verder kan helpen, anders is het einde verhaal en kan ik de LBL niet van mijn lijstje strepen.

[Voor 4% gewijzigd door joint_me op 11-09-2021 07:15]

• Salteh
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 07:21
Oei, succes ermee

Het is nu natuurlijk al te laat, maar ik heb een hele hoop reservewielen - had je er best een van mogen lenen :)

BetterShifting.com | Strava

• joint_me
Salteh schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 08:04:
Oei, succes ermee

Het is nu natuurlijk al te laat, maar ik heb een hele hoop reservewielen - had je er best een van mogen lenen :)
Helaas, Shimano heeft geen wielen en de fietsen die ze mee hebben zijn alleen voor de show. Dus geen LBL voor mij 😢

• DieAnder
  • Registratie: november 2007
  • Nu online
joint_me schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 08:42:
[...]

Helaas, Shimano heeft geen wielen en de fietsen die ze mee hebben zijn alleen voor de show. Dus geen LBL voor mij 😢
;( Getver wat een tegenvaller. Volgend jaar beter!

• Ex Nunc
  • Registratie: juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

joint_me schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 08:42:
[...]

Balen man! Volgende keer maar zelf extra wielen klaar hebben of zo? Sowieso je fiets regelmatig checken, geen overbodige luxe blijkt maar weer.

While we're on the subject, could we change the subject now?

• jasperz89
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 10:14
Hier ervaring met fietstrainers? Ik wil er eentje aanschaffen om straks ook met minder weer maar ook met dagen waarop ik minder tijd heb toch wat te trainen.
Nu ben ik er sowieso over uit dat het een direct drive moet worden, compatible met Zwift op de mobiele telefoon en ik moet er een beetje mee kunnen klimmen, met de nadruk op een beetje aangezien ik eigenlijk altijd vlak rij. Ervaringen?

• rolandos582
jasperz89 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 15:29:
Hier ervaring met fietstrainers? Ik wil er eentje aanschaffen om straks ook met minder weer maar ook met dagen waarop ik minder tijd heb toch wat te trainen.
Nu ben ik er sowieso over uit dat het een direct drive moet worden, compatible met Zwift op de mobiele telefoon en ik moet er een beetje mee kunnen klimmen, met de nadruk op een beetje aangezien ik eigenlijk altijd vlak rij. Ervaringen?
Het grote indoor cycling topic

• jasperz89
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 10:14
Haha shit, ik dacht al dat er met al die aparte topics vast een topic over moest zijn maar zag hem niet. Thanks!

• Ninodebest
Gisteren lekker 60 km gefietst op 26-27 kmh en een dag later lichtjes last van mijn rechter hamstring, trekkend naar de buitenkant. Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Verschil met normaal is dat ik een op wat hogere cadans heb proberen te fietsen om daar gewend aan te raken en zittend op de fiets gebleven wanneer ik kon, alleen wezen staan het moest, op stijle hellingen etc.

• Mr. Stom
  • Registratie: maart 2021
  • Laatst online: 22-09 21:57
joint_me schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 07:13:
[Afbeelding]

Vlak voor vertrek naar de LBL, kwam ik erachter dat ik een scheur in mijn velg heb. Gozer die we aan het ophalen zijn pakt een reservewiel, in de hoop dat die nog ok is. Geprobeerd om alles om te bouwen, maar was max 10s, en er bleek iets mis mee.

Nu hopen dat de Shimano stand me verder kan helpen, anders is het einde verhaal en kan ik de LBL niet van mijn lijstje strepen.
Wat balen zeg!

Misschien een niet populaire invalshoek: misschien rij je hier ongemerkt al weken mee, kon je niet gewoon alsnog gaan rijden en wel zien waar je uitkomt? Als het een zondagsritje met de club is zou ik ook even overslaan, maar bij zo'n evenement?
Ninodebest schreef op zondag 12 september 2021 @ 09:24:
Gisteren lekker 60 km gefietst op 26-27 kmh en een dag later lichtjes last van mijn rechter hamstring, trekkend naar de buitenkant. Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Verschil met normaal is dat ik een op wat hogere cadans heb proberen te fietsen om daar gewend aan te raken en zittend op de fiets gebleven wanneer ik kon, alleen wezen staan het moest, op stijle hellingen etc.
Als je op internet gaat zoeken moet je een hersentumor nooit uitsluiten. Maar dit kan van alles zijn: van een beetje onwennige spier die een belasting heeft gedaan die deze niet gewend is, naar kramp of spierpijn tot een scheurtje in de spier/pees.

In any case: vandaag even rustig doen, checken of het niet erger wordt en zorgen dat je voldoende vocht/voeding binnen krijgt (sidenote: spierpijn is de tweede dag na het sporten altijd erger). Dinsdag nog steeds last? Even fysio bellen.

[Voor 33% gewijzigd door Mr. Stom op 12-09-2021 09:50]

• joint_me
[quote]Mr. Stom schreef op zondag 12 september 2021 @ 09:42:
[...]

Wat balen zeg!

Misschien een niet populaire invalshoek: misschien rij je hier ongemerkt al weken mee, kon je niet gewoon alsnog gaan rijden en wel zien waar je uitkomt? Als het een zondagsritje met de club is zou ik ook even overslaan, maar bij zo'n evenement?

[…]

Tuurlijk kan je gewoon gaan rijden, maar ik wordt er niet voor betaald en loop in dit geval liever geen risico.

• Catch22
En dan in een afdaling ineens een kapotte velg. Ik zou het risico ook niet nemen

• babbelbox
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 01:22
*advocaat van de duivel* misschien rijd je er al 300 km mee....
Maar nu je het weet, blijft een risico

[Voor 24% gewijzigd door babbelbox op 12-09-2021 14:02]

• magic_nl
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 08:01

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

babbelbox schreef op zondag 12 september 2021 @ 14:02:
Maar nu je het weet, blijft een risico
En blijft het in je hoofd, dus rijdt je niet meer met vertrouwen.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• Smultie
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Met anderhalf jaar vertraging door Corona, heb ik gisteren toch de Cyclo kunnen doen die ik altijd op mijn lijstje had staan: Luik-Bastenaken-Luik.
Deels omdat het een prachtige, loeizware, rit is, grotendeels omdat mijn (25 jaar geleden overleden) vader die ook ooit gefietst heeft en daar apetrots op was.

Na wat gestress vanwege een in-de-laatste-week-gecancelde AirBnB, verlate aankomst door files en een feest vlakbij het appartement wat tot 06:00 doorging (:D), stapten we zaterdag om 6:15 op de fiets om vanuit Luik richting de startlocatie te rijden. De 224 hoogtemeters op 11 kilometers waren een goede opwarmer voor de rest van de dag!

Met een groepje van 5 vrienden gingen we van start.
Zoals wellicht bekend, ligt bij LBL het venijn in de staart, maar het gemiddelde van iets boven de 30 bij aankomst in Bastenaken stemde ons in elk geval meer dan tevreden.
Ook bij de volgende stop op 140km gold dat nog steeds.
Daarna begon het echte werk echter. In korte tijd, elkaar snel opvolgend, allerlei klimmetjes van 2, 3 km in lengte met meestal tussen de 100 en 200 meter hoogteverschil. Bekende(re) namen als de Redoute, Côte de Wanne, maar ook voor mij onbekende klimmetjes als de Côte de Saint-Roch (https://climbfinder.com/en/climbs/saint-roch) werden voor onze voeten geworpen. Ik kan je nu vertellen dat de Redoute na 30 km anders voelt dan de Redoute na 226 km :')

Uiteindelijk tussen kilometer 160 en 200 redelijk afgezien, wattage en hartslag kwamen niet meer op m'n normale waarden, maar daarna leek ik er weer doorheen te komen en gingen de wattages en de hartslag weer wat meer richting de waarden die ik gewend ben. Na 9.5 uur op de fiets, waarvan 1h50m coastend :O, vol trots over de finish heen!!

Enfin, aangezien het niet telt als het niet op Strava staat:
https://www.strava.com/activities/5943548482

Mi Notebook Air 13" 7200U --- Pocophone F1 --- Synology DS213 --- RPi3 met LibreElec --- Nvidia Shield Tablet

• Ninodebest
Mr. Stom schreef op zondag 12 september 2021 @ 09:42:
[...]

Wat balen zeg!

[...]

Als je op internet gaat zoeken moet je een hersentumor nooit uitsluiten. Maar dit kan van alles zijn: van een beetje onwennige spier die een belasting heeft gedaan die deze niet gewend is, naar kramp of spierpijn tot een scheurtje in de spier/pees.

In any case: vandaag even rustig doen, checken of het niet erger wordt en zorgen dat je voldoende vocht/voeding binnen krijgt (sidenote: spierpijn is de tweede dag na het sporten altijd erger). Dinsdag nog steeds last? Even fysio bellen.
Voordat ik dit las zat ik al op de fiets, weer 60 km gefietst, maar wel op een nóg lagere intensiteit, dus al met al valt het mee.

Even iets anders.

Ik lees dat je tijdens het wielrennen dient te drinken, bij voorkeur spoortdrank tijdens langere tochten.

Als je iets inneemt anders dan water, dien je dan ook te eten of is het meer of/of?

Indien het en/en is, waarom is eten dan belangrijk als je ook je koolhydraten in kan nemen door te drinken?
Pagina: 1 ... 347 ... 352 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee