Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 702 703 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• sir_huxley
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:10
Predator schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:21:
In welke mate zit er eigenlijk veel verschil op de hotwax tov de drip wax ?

Ik gebruik zelf gewoon de drip wax van silca (super secret). De eerste keer 2-3 keer gedaan zodat alles doordringd en nu onderhoud ik dat gewoon. Ik merk wel dat ik na de fiets kuisen altijd wel best eens terug doe. Maar dat duurt niet zo lang. Dus in welke mate is zo'n hot wax echt zo'n groot verschil ?
Ik heb geen ervaring met drip wax, maar drip wax is volgens mij al een stuk beter dan olie als je het mij zou vragen. Hot wax zou de schakels nog net iets beter doordringen wat resulteert in nog betere eigenschappen.

Je kan trouwens ook een combinatie gebruiken van hot wax en drip wax. Dus drip wax om de duur te verlengen. Maar het is wel belangrijk dat je dan dezelfde compositie gebruikt. Niet alle wax typen zijn kompatibel.

Onder de streep is het ook gewoon een afweging hoeveel tijd en geld je wilt besteden.

• Drum
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Prulleman schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:31:
[...]

21k is echt heel veel... waarschijnlijk is alles lekker op elkaar ingesleten en zijn de ketting, cassette en voorbladen net zover versleten als de ketting (daarom werkt het nog, maar enkel de ketting vervangen zal niet meer gaan ;).

maar net zo bijzonder als 21k met 1 ketting.. waarom moet de ketting eraf als je een band verwisseld? (en misschien is 21k met 2 achterbanden net zo bijzonder trouwens, ALS je dat ook maar 1 keer hebt gedaan)
Dat klopt, in voorjaar 2024 heb ik dan ook tegelijk ketting, en tandwielen voor/achter vervangen. Dat er volgende grote beurt eraan zit te komen merk ik soms al wanneer ik te veel kracht zet en de ketting een sprongetje maakt. Ik grapte eerder deze week al dat mijn doel was om er nog een jaartje extra uit te persen, maar het risico op een "onderbroken fietstocht" zal steeds groter worden. Verder zal het ook schelen dat ik niet een heel hoog vermogen trap (ingeschat zo'n 200~220watt volgens Garmin).
Kluus schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:38:
[...]

Poh als je hierboven leest is @Drum een toerfietser. Dus mogelijk gaat het hier ook om een fiets met naafversnelling en daarmee ook geen gemakkelijk te verwijderen wiel, zonder de ketting te verwijderen (want geen derailleur)? En ook stevigere banden.

Daarmee dus hele andere slijtage getallen dan wij hier gewend zijn en wellicht niet helemaal on-topic, wat de verwarring misschien verklaart. ;)
Wel een toerfietser (en dus wat zwaardere onderdelen), maar geen naafversnelling. Omdat de banden zo'n 55mm breed zijn vond ik het makkelijker om het achterwiel eruit te halen; wanneer het wiel plat lag kon ik wat meer kracht zetten om die taaie jongens eruit te krijgen. Ik sluit niet uit dat ik het wat omslachtig heb gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Zipl5QB.jpeg

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 02-02 13:14
r0g3r schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:17:
Sindsdien zo'n 2200km gefietst (handige tip: ik hou het wisselen van kettingen bij via Strava onder instellingen>mijn uitrusting, fiets toevoegen en bij onderdeel 'ketting' toevoegen, als je wisselt klik je 'niet meer gebruiken' aan en voeg je het onderdeel opnieuw toe, zo zie je precies hoeveel km je per ketting/wissel hebt gereden. Ik noem ze ketting 1A en 2A, dan 1B en 2B etc. Op het kettingbewaardoosje plak ik een post-it met totaal aantal km).
Nog makkelijker (naar mijn mening althans) voor hotwax gebruikers is de cyclowax webapp. Koppel je aan je strava en dan houdt ie (per fiets) bij hoeveel km je hebt gedaan sinds laatste waxbeurt én hoeveel km de ketting totaal al heeft gedaan. Het geeft je ook nog de mogelijkheid om de rek van je ketting bij te houden als je zin hebt om dat in te voeren.
Houdt daarnaast ook nog bij hoeveel waxbeurten je al met je huidige blokje wax hebt gedaan.

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:44
Ik ben grote fan van de app ProBikeGarage om de slijtage van mijn fiets(onderdelen) bij te houden. Deze synchroniseert ook met je Strava om het aantal werkelijke kilometers van je remschijven/banden/ketting/... bij te houden. Je kan voor elk onderdeel een max aantal kilometers opgeven, waarna je een melding krijgt. Je kan ook niet-km gebonden onderhoudsintervallen toevoegen (vb. voor tubeless sealant).

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
sir_huxley schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:55:
Ja het levert een een klein beetje rotzooi op, dus wax deeltjes die op de grond vallen, maar niets wat je niet kan opvegen.

Ik ga wellicht een stok op maat maken om die boven een prullenbak te kunnen klemmen. Door de ketting dan op en neer te trekken hoop ik dat alle overtollige wax in de direct in prullenbak valt. (Tips welkom)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PNDcGYSvyT8RtEEPhp0lYzZgbAw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/J7vIoe63YL0MIGfv3nMknx6Q.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJCjv6nJcORnXVtnydGND4GWTcM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/kiVo6dQeJJQugsbCYTDLGNbx.jpg?f=user_large

De carrosserieringen hebben een scherpe en gladde zijde en zorg dat de scherpe zijde van de ketting af wijst. Ik zit dan op de grond met de benen iets uit elkaar en zet het balkje tegen de voeten. Kan zo heel gemakkelijk de ketting weer soepel maken en ik hoef alleen het laatste stukje nog met de hand doen.

Wil je geen troep op de grond dan gebruik de bovenkant van een eierdoos en schroef de bout er doorheen en zo vangt die de overtollige was op. Kun je eventueel nog hergebruiken.

• sir_huxley
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:10
@esphome Dank je voor het delen van jouw WaxWegWalsTM

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-02 16:31
Hoogie2004 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:49:
Mijn voornemens voor 2026:
- 2500+ km fietsen en vooral genieten
- Limburgs mooiste meedoen

Dit jaar gaan we aanvallen op een nieuwe zelf-gebouwde fiets, dus dat wordt sowieso genieten.

Ik kom van een aluminium Cube Peloton Pro uit 2013, met aluminium wielen, velgremmen en butyl binnenbandjes, en dan is deze nieuwe fiets, met carbon frame, carbon wielen met tubeless bandjes wel echt een schok. Vorige week de eerste keer de weg ermee op geweest, en jezus, deze fiets wil vooruit, ik kon het verschil bijna niet geloven.

De kleurkeuze was nog wel spannend hoe dat uit zou komen, en lang niet iedereen vind het mooi (maar daar heb ik schijt aan, ik vind hem echt geweldig). Ik ben uiteindelijk heel tevreden met hoe het geel/zwart thema heeft uitgepakt:
[Afbeelding]
Taxi!
#bijnaam

• Edwin987
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 02-02 14:36
Hoogie2004 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 09:49:
Mijn voornemens voor 2026:
- 2500+ km fietsen en vooral genieten
- Limburgs mooiste meedoen

Dit jaar gaan we aanvallen op een nieuwe zelf-gebouwde fiets, dus dat wordt sowieso genieten.

Ik kom van een aluminium Cube Peloton Pro uit 2013, met aluminium wielen, velgremmen en butyl binnenbandjes, en dan is deze nieuwe fiets, met carbon frame, carbon wielen met tubeless bandjes wel echt een schok. Vorige week de eerste keer de weg ermee op geweest, en jezus, deze fiets wil vooruit, ik kon het verschil bijna niet geloven.

De kleurkeuze was nog wel spannend hoe dat uit zou komen, en lang niet iedereen vind het mooi (maar daar heb ik schijt aan, ik vind hem echt geweldig). Ik ben uiteindelijk heel tevreden met hoe het geel/zwart thema heeft uitgepakt:
[Afbeelding]
Fantastisch, persoonlijk vind ik dit zo veel mooier dan een zwart frame!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
@Hoogie2004 Go big or go home ;-).

LCR-018D toch? Ben wel benieuwd hoe je bij dit frame gekomen bent.

XMCS Netherlands | XMCS NL Instagram

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:28
Drum schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:16:
[...]

Dat klopt, in voorjaar 2024 heb ik dan ook tegelijk ketting, en tandwielen voor/achter vervangen. Dat er volgende grote beurt eraan zit te komen merk ik soms al wanneer ik te veel kracht zet en de ketting een sprongetje maakt. Ik grapte eerder deze week al dat mijn doel was om er nog een jaartje extra uit te persen, maar het risico op een "onderbroken fietstocht" zal steeds groter worden. Verder zal het ook schelen dat ik niet een heel hoog vermogen trap (ingeschat zo'n 200~220watt volgens Garmin).

[...]

Wel een toerfietser (en dus wat zwaardere onderdelen), maar geen naafversnelling. Omdat de banden zo'n 55mm breed zijn vond ik het makkelijker om het achterwiel eruit te halen; wanneer het wiel plat lag kon ik wat meer kracht zetten om die taaie jongens eruit te krijgen. Ik sluit niet uit dat ik het wat omslachtig heb gedaan.

[Afbeelding]
Op mijn toerfiets heb ik nu zo'n 15.000km gereden in al ie jaren, maar toch al wel de derde ketting. 3x 7 spd overigens. Maar ik ben daar ook nooit heel zuinig mee qua ketting schoonmaken.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Mistraller
Gisteren het balhoofd van de Liv van mijn vrouw eens opengetrokken want "hij stuurde wat stroef"
Lees: Stuur zat muurvast. De onderste lager was compleet verroest. Snel een nieuw setje lagers besteld, maar ze wilde met alle geweld fietsen gisteren dus het lager ff met kruipolie losgekregen.

Viel me wel op dat er geen crown race op zat. Maar kennelijk is dat met veel carbon voorvorken niet meer nodig...nooit geweten dat het lager direct op het carbon mocht rusten. Nu maar hopen dat de roest geen uitgelubberd balhoofd heeft opgeleverd. (Maar goed; hij kwam wel makkelijk los dus het komt vast goed 8) )

---------------

• Mistraller
Lache man AI: "Sterke Foetstochtje!" En het was werk-woon notabene; dat had AI echt wel aan het tijdstip kunnen zien :+

Ook een goeie cadanslock in de eerste 5km. 182BPM yeah right.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vv45g41mOMVOyM2ABU4Tyead3fA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TlrQGiQ3hFPfLZ3X5Ryrfs3H.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Mistraller op 26-01-2026 22:01 ]

---------------

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:42

Hoogie2004

Whohooooo

Requiem19 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:13:
@Hoogie2004 Go big or go home ;-).

LCR-018D toch? Ben wel benieuwd hoe je bij dit frame gekomen bent.
Yes, idd een LCR-018D.

Het oog viel toen op deze tijdens de EuroBike coverage van diverse YouTube kanalen, en ik was meteen weg van de look van dit frame.

Ik heb lang getwijfeld wat ik zou doen, maar uiteindelijk was de keuze voor een deugdelijk Chinees merk voor mij persoonlijk wel een logische. Ik hou wel van een goeie bang-for-the-buck, en ben niet bang om eens wat anders te doen als de mainstream. Na uitvoerig onderzoek was LightCarbon wel een merk waar erg veel goede ervaringen mee zijn online. In tegenstelling tot verscheidene willekeurige AliExpress merken/framesets... Chinertown was toch wel een aantal maanden mijn favoriete website zeg maar :+

Toen de geometry tabellen beschikbaar kwamen en ook nog eens heel goed bleek matchen met mijn oude Cube, was de keuze snel gemaakt. De zit is grofweg hetzelfde als mijn oude Cube, met als verschil alleen dat het stuur 10~15mm lager staat. Omdat ik wat meer heb gefietst laatste jaar, voelde dit wel meteen heel natuurlijk, dus geen enkel issue.

Heb er nu 100km op gefietst en ben nog steeds blown away. Ik kan het echt aanraden als je een superleuk projectje wil doen.

My iRacing profile | Strava

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Mistraller schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:00:
Lache man AI: "Sterke Foetstochtje!" En het was werk-woon notabene; dat had AI echt wel aan het tijdstip kunnen zien :+

Ook een goeie cadanslock in de eerste 5km. 182BPM yeah right.

[Afbeelding]
Ja wat een verrijking die AI overal in! Amper meer PC onderdelen te krijgen voor een normale prijs, alles word duurder, water en stroom schaarser maar dit soort waardevolle dingen maken het toch wel waard 8)7

En nee ik heb niks tegen AI maar dit soort half bakken toepassingen waar niemand op zit te wachten kosten gewoon onnodig veel energie en grondstoffen terwijl het niks toevoegd behalve roepen dat je AI in je product hebt.

@Hoogie2004 Stel nou dat je twijfelt om nog eens een foto te delen, doe gerust hoor :9
Geld overigens ook voor ieder ander die zijn fiets nog eens wil showen hoor ;)

[ Voor 21% gewijzigd door sapphire op 27-01-2026 08:47 ]

Gabriël AM5

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:26

Flipmo

OMG !!

@sapphire fietsen ook goed O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mINJQ-Bu4QTIeabR0moJmq38VBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y35vuLKybtpVLOZpeOba5ocr.jpg?f=fotoalbum_large

Heb nu zo'n 3500 op de Evo+ gemaakt en 2000km op de Mori (gravelbike)
Nog steeds erg blij met beide fietsen O+

[ Voor 12% gewijzigd door Flipmo op 27-01-2026 09:01 ]

• Requiem19
  • Nu online
@Hoogie2004 helemaal met je eens dat zulke projectjes leuk zijn - heb er ervaring mee ;-). Vandaar dat ik ook gelijk je LC model herkende.

Zou ook prima leuk zijn om dat gewoon met een frame van een Europees of Amerikaans merk te doen, maar helaas moet je dan gelijk je hele portemonnee op tafel leggen en dan heb je alleen nog maar een kaal frame.

• Flipmo
  • Laatst online: 13:26

Flipmo

OMG !!

Requiem19 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:06:
@Hoogie2004 helemaal met je eens dat zulke projectjes leuk zijn - heb er ervaring mee ;-). Vandaar dat ik ook gelijk je LC model herkende.

Zou ook prima leuk zijn om dat gewoon met een frame van een Europees of Amerikaans merk te doen, maar helaas moet je dan gelijk je hele portemonnee op tafel leggen en dan heb je alleen nog maar een kaal frame.
Met een Chinees frame blijft het allemaal nog een beetje bij de weg.
Voor de prijs van 1 Trek Madone SLR frame heb ik beide fietsen compleet op kunnen bouwen met 105 di2 en carbon wielen :*)

• danoontjeh
Zal binnenkort ook eens een goede foto van mijn buitenfiets plaatsen. Nog even in afwachting van het nieuwe stuurtje wat ik besteld heb (Ascent Aeroo LR).

En gezien we toch allemaal tweakers zijn ga ik nog een stapje verder dan de vraag of je moet hotwaxen of niet:
Hier al mensen die zelf hun hotwax mengen?

Ik ben in de kerstvakantie begonnen ter experiment. Begon omdat ik de opkomst merkte van het gebruik van ultrasoon bij het hotwaxen van kettingen (eerst alleen een duits bedrijf, maar ook Dynamic heeft al een optie gelanceerd zag ik vorige week). Toen wilde ik dat uit interesse eens proberen maar niet voor enkele honderden euro's, dus besloot zelf een extra ultrasoonreiniger te kopen met genoeg verwarmingsvermogen. Dat resulteerde in dat ik wat extra hotwax nodig had en toen rolde ik in het rabbithole van zelf je wax samenstellen.

Ik rij nu met een mix van paraffine, bijenwas, microcrystalline was en molybdenum disulfide. Afgelopen weekend de eerste twee ritjes (~120km) gedaan en liep keurig soepel zoals ik gewend was.
Heb niet de mogelijkheid om iets van wrijvingsweerstand te bepalen oid, dus het zal allemaal wel subjectief blijven qua resultaten, maar je moet wat met je vrije tijd he.

Edit: Overigens wel aanzienlijk goedkoper uit dan kant en klare hotwax kopen. Heb nu zo'n 100 euro betaald voor totaal ~3kg hotwax. Als je het kant en klaar koopt betaal je meestal zo'n 20-30 euro voor 200-250 gram.

[ Voor 8% gewijzigd door danoontjeh op 27-01-2026 11:49 ]

• Requiem19
  • Nu online
Lekker aan het experimenteren @danoontjeh.

Ik gebruik gewoon Silca Hotwax + endurance chip. Met 1 zak en chip doe ik nu al een jaar. Volgens mij is het vooral belangrijk om je kettingen heel goed schoon te maken voordat je ze gaat waxen.

Doe het nu nog handmatig (met Silca stripper bij nieuwe kettingen, of gewoon kokend water bij reeds gewaxte kettingen). Maar zou interessant zijn om eens zo'n ultrasonic cleaner te gaan proberen.

Wat ik me alleen afvraag; het spul dat je gebruikt in de ultrasonic cleaner neemt het vuil op van de ketting. Dan moet je dat dus elke keer vervangen? Anders plakt al het vuil weer op je ketting als je hem uit je ultrasone reinger haalt?

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09:48
Requiem19 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:02:
Lekker aan het experimenteren @danoontjeh.

Ik gebruik gewoon Silca Hotwax + endurance chip. Met 1 zak en chip doe ik nu al een jaar. Volgens mij is het vooral belangrijk om je kettingen heel goed schoon te maken voordat je ze gaat waxen.

Doe het nu nog handmatig (met Silca stripper bij nieuwe kettingen, of gewoon kokend water bij reeds gewaxte kettingen). Maar zou interessant zijn om eens zo'n ultrasonic cleaner te gaan proberen.

Wat ik me alleen afvraag; het spul dat je gebruikt in de ultrasonic cleaner neemt het vuil op van de ketting. Dan moet je dat dus elke keer vervangen? Anders plakt al het vuil weer op je ketting als je hem uit je ultrasone reinger haalt?
Ik heb een ultrasoon reiniger. Mijn ervaring is dat het verstandig blijft om eerst met heet water 98% van het vuil te verwijderen en dan pas de ketting in de ultrasoon reiniger te leggen. Dan is het vuil en de vliegroest zeer beperkt. Ik denk wel dat je het goedje kan hergebruiken ♻️ de meeste vuil zakt direct naar de bodem.

Tegelijkertijd moet je het goedje ook verdunnen, heb je niet zoveel nodig en kan je op die manier makkelijk jaren met 1 fles doen.

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online

fdees

Trust me I'm an Engineer

Ik ben afgelopen feestdagen begonnen met het hotwaxen van mijn kettingen. Gewoon voor de fun en ik wel lekker bezig vind om zo te hobby'en.

Voor het smelten van de wax gebruik ik een waxverwarmer die verkocht wordt voor het smelten van wax om mee te ontharen, dit scheelde flink in aanschafprijs tov de fiets specifieke varianten.

Maar gebruik nu Silca Hotwax zonder extra toevoegingen. Wat mij wel opviel is dat de ketting ondanks dat ik deze los had gemaakt de eerste 15 km verschrikkelijke herrie maakte en best wel stugliep daarna ging het gigantisch soepel.

Was een gebruikte ketting die al eerder gesmeerd was met dripwax. Heb ook een simpele ultrasoon reiniger gekocht en de ketting schoongemaakt daarin 3x met deels water en deels dasty. Het idee was om zoveel mogelijk vuil te verwijderen. Heb dit iedere keer vervangen. Ik ga zien hoe lang de wax erop blijft zitten, maar heb er 100 km opzitten onder niet ideale omstandigheden. Dus dit lijkt wel goed te werken.

Zit zelf nu vooral naar iets te kijken om te bouwen waarop ik de ketting al een stukje kan inrijden voordat deze op de fiets gaat.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• danoontjeh
Dankje!

Ik wax nu dus in een ultrasoonbak. Reinigen voordat ik een ketting voor het eerst wax deed ik sowieso meestal al ultrasoon. M'n enige handeling voor het opnieuw waxen na gebruik is een paar keer goed door een microvezeldoek halen om het meeste vuil eraf te boenen.

Het idee van ultrasone trillingen tijdens het waxen is (denk ik) dat de wax beter doordringt in de ketting, zeker in het geval dat je een wax hebt met zwevende deeltjes zoals bijv molybdenum disulfide.
Of het ook echt zo werkt is een tweede, maar placebo-effect is ook effect toch :+

De vraag hoe het dan met vuil gaat wat in de wax terecht komt bij het opnieuw waxen stel ik mezelf wel, en daar heb ik nog geen antwoord op. Wellicht dat het dan dus juist funest is voor je ketting als ook het vuil dieper doordringt, maar dat ga ik vanzelf zien aan de kettingslijtage hoop ik.

Bestaand product dat ik nu dus nadoe is deze van Optimize. Meen dat Dynamic ook iets had maar die zie ik nog niet op de website, dus dat was misschien een vooraankondiging die ik gezien heb.

• danoontjeh
fdees schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 11:29:
Zit zelf nu vooral naar iets te kijken om te bouwen waarop ik de ketting al een stukje kan inrijden voordat deze op de fiets gaat.
Bekend fenomeen idd dat het de eerste kilometers nog niet stil is. Zie ook de eerdere post van @esphome voor een simpel systeem om de ketting in ieder geval los te breken.

Heb zelf ook nog wel een idee hiervoor maar dat moet ik eerst eens tekenen en uitwerken.

• bwernsen
Ik vind het geluid bij het inrijden heel erg meevallen en echt niet storend..

• Requiem19
  • Nu online
Voornemens voor 2026:

1) Veel lol hebben met de mini fietsonderneming en samenwerking met de fabriek in China (zijn nu bezig met het ontwikkelen van een gravel fiets)
2) Meer fietsen dan vorig jaar (5k). Lastig met twee kinderen van 3 en 1
3) Dit keer de Traka wel uit fietsen ;-)
4) Beetje experimenteren met training. Deze weer voor het eerste een block periodization. In het kort:

- 1x hoge intensiteit interval per week, 1x tempo interval, rest duur
- 1x per maand een takke hoge intensiteit week -> 4x HIT training in 1week

Er zijn wat onderzoekjes die laten zien dat deze opbouw veel meer gains brengt dan standaard 2x per week (zwaardere) intervallen.

Ben benieuwd of ik dit overleef deze week. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cp9104TkQVHIUZ4CcpW6E6TkfkM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W19o6aR7qha4vX63AN2VESyY.png?f=fotoalbum_large

Zie bijv dit onderzoekje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1B55oiVmuJX0HP_qV2HlUw8HqRs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0fEKNTogtk1HZIVoOMvqKWwV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door Requiem19 op 27-01-2026 12:33 ]

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Phydomir

Dennis

Ze hebben het over een 12 weken blok. Is dan 12 weken zonder rust week? Klinkt pittig.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Requiem19
  • Nu online
Phydomir schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:52:
Ze hebben het over een 12 weken blok. Is dan 12 weken zonder rust week? Klinkt pittig.
Mij ook, dus vlg week een drop week van 6-8 uur hiervoor naar 4.5 uur met lagere intensiteit.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:48

McMiGHtY

- burp -

danoontjeh schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 10:17:
Zal binnenkort ook eens een goede foto van mijn buitenfiets plaatsen. Nog even in afwachting van het nieuwe stuurtje wat ik besteld heb (Ascent Aeroo LR).
Naar dat stuurtje ben ik wel benieuwd

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• danoontjeh
McMiGHtY schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:56:
[...]

Naar dat stuurtje ben ik wel benieuwd
Ik kijk er zelf ook erg naar uit, had het al een tijdje op het oog maar was al die tijd in nabestelling. Van het weekend waren ze ineens op voorraad dus toen heb ik maar snel besteld. Nog niet verzonden helaas maar hopelijk duurt het niet al te lang. Zal tegen die tijd wel m'n ervaringen etc hier delen.

@Requiem19 gebruik jij een tooltje oid om die twaalf weken in Intervals in te plannen? Ik bedenk m'n trainingen altijd zelf en zet ze er dan handmatig in, maar mocht er iets makkelijkers zijn is dat altijd interessant natuurlijk.

[ Voor 20% gewijzigd door danoontjeh op 27-01-2026 14:32 ]

• Requiem19
  • Nu online
danoontjeh schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:29:
[...]

Ik kijk er zelf ook erg naar uit, had het al een tijdje op het oog maar was al die tijd in nabestelling. Van het weekend waren ze ineens op voorraad dus toen heb ik maar snel besteld. Nog niet verzonden helaas maar hopelijk duurt het niet al te lang. Zal tegen die tijd wel m'n ervaringen etc hier delen.

@Requiem19 gebruik jij een tooltje oid om die twaalf weken in Intervals in te plannen? Ik bedenk m'n trainingen altijd zelf en zet ze er dan handmatig in, maar mocht er iets makkelijkers zijn is dat altijd interessant natuurlijk.
Gebruik de trainingplanner van intervals.icu zelf, dan kun je per event / periode een blok plannen en dan rekent hij dat ook door qua fitness / fatigue etc.

Zag wel laatst een reclame over een tool die connect met intervals.icu om wat ai analyse erop los te laten. Iets van intervals.pro oid?

• danoontjeh
Requiem19 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:35:
[...]

Gebruik de trainingplanner van intervals.icu zelf, dan kun je per event / periode een blok plannen en dan rekent hij dat ook door qua fitness / fatigue etc.

Zag wel laatst een reclame over een tool die connect met intervals.icu om wat ai analyse erop los te laten. Iets van intervals.pro oid?
Ah interessant, was niet op de hoogte dat je ook per event/periode iets kon plannen. Ik plan nu meestal in m'n weekend m'n aankomende week handmatig. Ga ik me eens in verdiepen dan.

Die tool met AI analyse heb ik ook gezien idd, heb die website ook even bekeken maar zag er weinig wat me interesseert. Groot deel van de lol is voor mij het programmeren van de trainingen, dat hoeft AI niet voor mij te doen of te adviseren.

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:06
Vraagje, over les3ballons weet iemand hier of je na het finishen van dit evenement een mogelijkheid is om teruggebracht te worden bij de start?
Terugfietsen is ook een prima optie hoor, dan komen er 22 km extra bij ;)

• YLMOSE
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14:47
pier87 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:01:
Vraagje, over les3ballons weet iemand hier of je na het finishen van dit evenement een mogelijkheid is om teruggebracht te worden bij de start?
Ga hem ook rijden en zit met hetzelfde dilemma. Volgens mij is van die 22km meer dan de helft (licht) bergaf, dus zou mee moeten vallen.

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Je vriendin lief aankijken.

Toen ik hem deed moesten we ook nog 16km terug, idd licht bergaf.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• GerbenBK
  • Laatst online: 10:43
Eindigt ie niet meer op de Planche des belles filles?

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• KW25
  • Nu online
GerbenBK schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:45:
[...]

Eindigt ie niet meer op de Planche des belles filles?
Destijds wel, nu geen idee. Maar die daal je dus ook weer af, het stuk daarna naar ons huisje was ook licht aflopend.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:28

Kluus

Gang is alles

Ja wij hadden destijds ook de auto nabij de start staan, inderdaad zoals gezegd is dat na de afdaling van de planche allemaal vals plat naar beneden, prima te doen.

• pier87
Ja die laat ik dus thuis bij de kinderen @KW25 ;)

• Limbo92
  • Registratie: Juli 2022
Ik ben op zoek naar een sportieve fiets waarmee ik doordeweeks in de avond wat kortere ritjes kan maken en in het weekend wat langere ritten (enkele uren). Hij zal voornamelijk gebruikt worden op asfalt maar ook hier en daar op grindpaden. Belangrijk is:
  • Comfort. Geen eerdere (sport)fiets ervaring
  • Snelheid en gevoel van snelheid
  • Te gebruiken op onverharde wegen
Zelf zat ik te denken aan de volgende modellen:
Trek Domane AL2
Trek Checkpoint ALR3
Cube Nuroad Pro
Cube Nuroad EX

De Domane lijkt het meest sportief op het eerste gezicht maar heeft in tegenstelling tot de Cube’s geen hydraulische remmen. Is dit aan te raden?

Daarnaast beschikken de Checkpoint en de Cube over een 1x aandrijving - wat me enigzins gemakkelijk lijkt. Maar gaat dit ten kosten van snelheid op het asfalt?

• pier87
Limbo92 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:55:
Ik ben op zoek naar een sportieve fiets waarmee ik doordeweeks in de avond wat kortere ritjes kan maken en in het weekend wat langere ritten (enkele uren). Hij zal voornamelijk gebruikt worden op asfalt maar ook hier en daar op grindpaden. Belangrijk is:
Trek Domane AL2
Trek Checkpoint ALR3
Cube Nuroad Pro
Cube Nuroad EX

De Domane lijkt het meest sportief op het eerste gezicht maar heeft in tegenstelling tot de Cube’s geen hydraulische remmen. Is dit aan te raden?

Daarnaast beschikken de Checkpoint en de Cube over een 1x aandrijving - wat me enigzins gemakkelijk lijkt. Maar gaat dit ten kosten van snelheid op het asfalt?
Ik heb dezelfde overweging gehad, maar ik zat in de hoek welke gravelbike ga ik kopen. Ik gebruik de gravelbike vooral voor in de winter en her en der eens een offroad schelpenpad, grind of zand.

Mijn keuze is toen gevallen op een Cube Nuroad Ex, simpelweg omdat deze enorm compleet is voor de prijs, volledig carbon , GRX DI2 etc. En met die single speed voor merk ik nog niet dat ik tekort kom. Kortom ik ben tevreden over mijn aanschaf.

[ Voor 31% gewijzigd door pier87 op 28-01-2026 12:23 ]

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Hier door omstandigheden een tijdje terug de wegwielen in een Cube Nuroad EX 2021 geplaatst, Uiteindelijk wel het blad voor wat groter gemaakt dan de standaard 40t, maar ik mis in Nederland eigenlijk helemaal niks..

Trek Domane AL2
Trek Checkpoint ALR3
Cube Nuroad Pro
Cube Nuroad EX

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Trek Domane AL2
Trek Checkpoint ALR3
Cube Nuroad Pro
Cube Nuroad EX

Hier door omstandigheden een tijdje terug de wegwielen in een Cube Nuroad EX 2021 geplaatst, Uiteindelijk wel het blad voor wat groter gemaakt dan de standaard 40t, maar ik mis in Nederland eigenlijk helemaal niks..

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 02-02 21:32
Trek Domane AL2
Trek Checkpoint ALR3
Cube Nuroad Pro
Cube Nuroad EX

Als je geen eerdere sportfietservaring hebt, begin dan met een instapmodel of een goede tweedehands. Het gevoel van snelheid zul je direct beleven, ongeacht de fiets. Belangrijk is vooral dat je er goed op past.

Als je het mooi blijkt te vinden en zeg boven de 1000km per jaar gaat draaien, dan kan je altijd nog upgraden voor een monsterfiets. De sensatie die je beleeft op een full carbonfiets zal je nooit hebben als je begint met carbon, gewoon omdat je het niet op waarde kan schatten. Daarnaast heb je nog wat achter de hand om ook later progressie te kunnen boeken.

• Requiem19
  • Nu online
Weer even nerden. Voor de niet nerds, feel free to ignore ;-).

In September hadden we het over wat duurdere Chinese merken met nogal pittige claims over hun aerodynamica (Requiem19 in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21").

Vandaag heeft Cycling news een windtunnel test gepubliceerd met de SEKA Spear (nee, ik ben niet verbonden aan Seka :)).

Volledige test hier

De conclusie bevestigt wel aardig de marketing pitch van Seka zelf. Zij hebben de Wind Eye bedacht en ontworpen, met als verhaal dat het aerodynamisch voordeel geeft voor de luchtstroom die gecreëerd wordt door de bewegende benen.

Dit zie je terug in de test: zonder rijder (bike only) scoort de Seka best mager in de windtunnel test. Beetje middenmoot tussen de andere allround fietsen zoals een SL8 etc.

Maar met een rijder op het frame schiet hij opeens naar voren van P19 naar P4. Maar 3 watt achter een Cervelo S5 2025. Sneller dan een Colnago Y1RS, Canyon Aeroad, Cervelo S5 2024, Ridley Noah Fast etc. Grootste sprong die ze ooit hebben gezien in deze test tussen bike only vs bike+rider.

Hoop dat ze nu de Intropy Speedster SSR gaan testen als volgende, die heeft ook nogal stevige aero claims.

• pier87
Requiem19 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:59:

In September hadden we het over wat duurdere Chinese merken met nogal pittige claims over hun aerodynamica (Requiem19 in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21").

Vandaag heeft Cycling news een windtunnel test gepubliceerd met de SEKA Spear (nee, ik ben niet verbonden aan Seka :)).

Volledige test hier

De conclusie bevestigt wel aardig de marketing pitch van Seka zelf. Zij hebben de Wind Eye bedacht en ontworpen, met als verhaal dat het aerodynamisch voordeel geeft voor de luchtstroom die gecreëerd wordt door de bewegende benen.

Dit zie je terug in de test: zonder rijder (bike only) scoort de Seka best mager in de windtunnel test. Beetje middenmoot tussen de andere allround fietsen zoals een SL8 etc.

Maar met een rijder op het frame schiet hij opeens naar voren van P19 naar P4. Maar 3 watt achter een Cervelo S5 2025. Sneller dan een Colnago Y1RS, Canyon Aeroad, Cervelo S5 2024, Ridley Noah Fast etc. Grootste sprong die ze ooit hebben gezien in deze test tussen bike only vs bike+rider.

Hoop dat ze nu de Intropy Speedster SSR gaan testen als volgende, die heeft ook nogal stevige aero claims.
Fakenews, ChatGPT, Deepfake :P Geloof er helemaal niks van :F

Mareuh...waar kan ik zo'n Seka bestellen? ;)

• Requiem19
  • Nu online
pier87 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:42:
[...]

Fakenews, ChatGPT, Deepfake :P Geloof er helemaal niks van :F

Mareuh...waar kan ik zo'n Seka bestellen? ;)
In de Hollandse polder maar liefst... in Groningen zit de Europese dealer van Seka: https://seka.florianbikes.nl/

Ik ben er nog niet geweest, maar lijkt mij wel interessante zaak om eens te kijken. Is de vader van Tibor del Grosso die de zaak runt. Denk dat zij naast een kaal frame ook prima een volledig kant en klare fiets voor je kunnen bouwen.

Hoe meer Seka's hoe beter.

Al moet ik er bij zeggen dat er - naar verluid - een nieuwe Seka aero fiets aan schijnt te komen. Daar kunnen zij je vast meer over vertellen. Graag delen dan met ons ;-).

• pier87
Dat is voor mij vanuit Friesland om de hoek ;)

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:27
Requiem19 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:59:

Volledige test hier

Die wind eye zijn die opengewerkte seatstays? Is de Mondraker Arid dan ook een snelle gravelbike?

Hij wil.

• Requiem19
  • Nu online
klaaas schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 18:49:
[...]

Die wind eye zijn die opengewerkte seatstays? Is de Mondraker Arid dan ook een snelle gravelbike?
Zou kunnen, maar niet per definitie open seat stays = snel. In die Cyclingnews test zit ook de nieuwe Cinelli met open seat stays en die bungelt echt bijna onderaan met grote achterstand.

Ps, Mondince FM326 heeft ze ook en kost bijna niets. Mooi om te proberen ;-)

[ Voor 9% gewijzigd door Requiem19 op 28-01-2026 19:16 ]

• klaaas
Requiem19 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:16:
[...]

Zou kunnen, maar niet per definitie open seat stays = snel. In die Cyclingnews test zit ook de nieuwe Cinelli met open seat stays en die bungelt echt bijna onderaan met grote achterstand.

Ps, Mondince FM326 heeft ze ook en kost bijna niets. Mooi om te proberen ;-)
Ik bedoel eigenlijk ook in hoeverre die open seatstays echt een positieve invloed hebben. Je kunt ook redeneren dat het een hele snelle fiets is maar dat de seatstays in kale toestand een behoorlijk negatief effect hebben. En dat dat negatieve effect wordt weggenomen door een paar benen.

Wellicht dat dat in het artikel ter sprake komt, maar paywall en zo...

Hij wil.

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:04
TLDR: Niet per se boeiend, geen vragen, geen oplossing voor ander, gewoon wat geblaat :P

Afgelopen dinsdag mijn 1e Zwift race gedaan uitkomende voor TeamNL via de Eemland club waar ik zit in de B categorie. Een TTT zelfs. Had niet zo heel veel ervaring met het rijden op een TT bike in Zwift maar met de trainer difficulty naar 0 en een van te voren gegeven paceplan was het gewoon eigenlijk een blokkentraining afwerken.
Bevoel me goed, we zouden vanaf de start vanwege een klim met de 1e 3 van de 6 2x ons blokje draaien (ik was 3e rijder) en na het 2e blokje van de 1e 3 het normale schema afwerken. De start was een beeetje rommelig maar na de top ging het goed. Helaas zijn we wel iemand kwijtgeraakt op de klim door dat gerommel dus moesten gelijk met 5 man het ritme vinden. Dat betekende dus eigenlijk minder rust als je van voren komt.
Mijn blokjes met ±90kg waren uiteindelijk iets van 90s 250W, 90s 270W, 75s 305W en mijn kopbeurt 60s 365W. In het begin moest ik het gat "dichten" naar de 2 die vooruit waren gegaan en denk net iets te snel vertrokken waren, en daarna denk ik iets van 6-7 kopbeurten gehad tot we bij de laatste klim kwamen. Daar werd ik de 4e man voor de tijdsregistratie dus moest ook daar nog aardig doorkachelen naar boven. In the end iets van 40m15 erover gedaan met een gemiddelde snelheid van 38,9 en 304W avg. (https://www.strava.com/activities/17197744083). Volgens mij heet @Ypuh ook nog meegedaan, maar dan wel heul heul veul sneller :9 Volgende week dinsdag is er ook een wedstrijd die ik mee mag doen, maar dat gaat afzien worden. Behoorlijk heuvelop rijden, 3 klimmetjes in 1 ronde en iets van 4 rondes totaal. Gelukkig is de Tarmac SL8 volledig geupgrade, daar ligt het dus niet aan.

Verder gisteren nog even een testritje gedaan met een paceplan op een route die ik nog niet had. Ik wil proberen voor het wegseizoen (begin april) alle Zwiftroutes te rijden die ik nog niet gedaan heb. De korte is het probleem niet maar de pretzels vragen wel wat! Gisteren de ZW25 Queen route gedaan van zeg 45km met 900hm. Plan was om vlak rond de 225W te rijden en heuvelop 275W. Dat ging voor deze route prima, ben er iets van 1u40 mee bezig geweest en kon dit nog wel even volhouden als dat had gemoeten maar een route waar Zwift 4u voor rekent gaat het niet echt worden dus met dit paceplan. Ik moet nog even uitzoeken hoe de verhouding km/hm bij deze is tov andere routes. Maar het gaat denk ik eerder op 200/250 uitkomen. Dat ga ik in ieder geval nog proberen te testen met een andere route.

Deels is dat dus een soort van voorbedacht doel voor dit jaar met nog wat andere doelen:
- Zwiftroutes rijden die ik nog niet gedaan heb, kan evt in najaar ook nog wat doen als ik weer binnen ga fietsen.
- Ga wederom proberen om gemiddeld 1u per dag te fietsen dit jaar. In 2024 gestrand op 329, afgelopen jaar 324 maar januari gaat al richting de 35 worden dus het begin is er in ieder geval!
- Rond langste dag van het jaar hopelijk weekendje weg voor paar mooie lange routes. Denken nu aan Luxemburg en heb al wat WIPjes qua routes. Eentje die de bovenste helft van Luxemburg omcirkelt en een de onderste helft. Maar moet nog even puntjes op de i zetten en allemaal doorgang vinden in het groepje etc.
- Ben ook van plan om weer op de donderdagavonden bij de club te gaan racen. Vorig jaar niet gedaan maar met afgelopen veldrijseizoen alle wedstrijden gereden en het kriebelt toch behoorlijk weer om ook op de weg dit weer te doen. Dus moet straks op zoek naar transponder etc.
- En verder een hele boel leuke fietstochten maken, alleen, met vrienden, kort, lang, intensief, alles. Heb er wel zin in. Moet alleen ook nog even mijn nieuwe fiets afbouwen. Remkabels zitten door het stuur heen, maar moeten nog aangesloten en gebleed worden, dan de rest er nog op etc. Maar heb de tijd nog :)

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

En vandaag in de serie ‘wie heeft Sapphire deze week bijna aangereden?’

Een kind :+
Nee viel heel erg mee, zag de kinderen al spelen rond het fietspad, ingehouden en uiteraard stak er één over zonder te kijken dus remmen. Kind schrok een beetje maar ik stond al stil voor hij er erg in had, even lief lachen en duimpje omhoog :)
De WTF was vooral vaders, die stond langs de kant van de weg met drie kleine kinderen die langs een fietspad aan het spelen waren en zat vooral in zijn telefoon. Hij heeft niet eens doorgehad wat er gebeurde en dat ik moest remmen. Het is maar waar je prioriteiten liggen :X
En de andere WTF, fietsers op een fietspad! Ja joh je verwacht het niet maar het gebeurd toch echt! De irritatie-grens lag vandaag bij veel mensen bijzonder laag en meerdere mopperende mensen gehoord bij inhalen of langsrijden. Tja als je naast elkaar midden op het fietspad loopt of met 2 bakfietsen naast elkaar rijd of je hond midden op het fietspad uitlaat dan is er wel eens de kans aanwezig dat er andere fietsers zijn die er ook rijden…..

Overigens ook genoeg nette mensen gezien die me aan zagen komen en de hing even netjes vasthielden, die heb ik vriendelijk bedankt :)

En deze week lag het aantal groetende fietsers ook bijzonder laag, alleen rond Berkel en Roderijs een aantal. Verder 90% niet. The saga continues.

Zal allemaal wel door het trieste weer komen dat mensen er geen zin in hebben :p

Gabriël AM5

• Mistraller
Bij mij op het werk zou ik nu op "Hoxhunt" geklikt hebben :+

---------------

• schoene
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:09
sapphire schreef op zondag 1 februari 2026 @ 21:47:
En deze week lag het aantal groetende fietsers ook bijzonder laag, alleen rond Berkel en Roderijs een aantal. Verder 90% niet. The saga continues.
Mijn ervaring is hier compleet anders in. Ik heb het gevoel dat meer dan 80% teruggroet. Zowel als ik op de baan fiets, als ik MTB, of als ik ga lopen, groet het merendeel terug als ik een handje opsteek.
Vorig weekend zelfs een groet van Wout Van Aert gekregen :) Ik had door de laaghangende zon alleen pas door dat het hem was als hij me al voorbij was :D

• r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:25
Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf meestal geen initiatiefnemer van de groet ben, maar ik zal hem wél altijd beantwoorden mits ik hem op tijd waarneem. En als ik dan wel in een sociale bui ben, blijft het toch meestal bij een hoofdknik of een van de hoods omhoog getild wijsvingertje.

Wel een leuke variant op de immer terugkerende fietspomp -en zadeltasjesdiscussie!

• bwernsen
@sapphire Ik doe ook hardnekkig mee aan het vrolijk groeten. IMHO is dit ook het middel tegen zure reacties van andere mensen buiten. Die je op het fietspad of in het bos passeert.

Dove grijze duiven hou je overigens altijd...

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:30

Polariteit

Fietsende fotografeur

bwernsen schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:27:
@sapphire Ik doe ook hardnekkig mee aan het vrolijk groeten. IMHO is dit ook het middel tegen zure reacties van andere mensen buiten. Die je op het fietspad of in het bos passeert.

Dove grijze duiven hou je overigens altijd...
Helemaal mee eens. Priceless om de gezichten van sommigen ook te zien, 1 en al verbazing en verschrikking dat er iemand groet. OOOOOOW WTF!!!! ER DOET IEMAND AARDIG!!!!!! _/-\o_ _O- *O*

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

schoene schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:29:
[...]

Mijn ervaring is hier compleet anders in. Ik heb het gevoel dat meer dan 80% teruggroet. Zowel als ik op de baan fiets, als ik MTB, of als ik ga lopen, groet het merendeel terug als ik een handje opsteek.
Vorig weekend zelfs een groet van Wout Van Aert gekregen :) Ik had door de laaghangende zon alleen pas door dat het hem was als hij me al voorbij was :D
Belg toevallig? In België zijn ze naar mijn ervaring sowieso een stuk vriendelijker naar elkaar en de medeweggebruikers naar wielrenners ook dus dat zou het kunnen verklaren :)
r0g3r schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:05:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf meestal geen initiatiefnemer van de groet ben, maar ik zal hem wél altijd beantwoorden mits ik hem op tijd waarneem. En als ik dan wel in een sociale bui ben, blijft het toch meestal bij een hoofdknik of een van de hoods omhoog getild wijsvingertje.

Wel een leuke variant op de immer terugkerende fietspomp -en zadeltasjesdiscussie!
Ow ik doe ook geen uitbundige zwaai en 'Hallloooooo' ofzo hoor maar gewoon handje omhoog vanaf het stuur of een knikje, die krijg ik ook meestal terug van mede wielrenners.

@bwernsen Gisteren in een bocht kon ik dus geen handje loslaten of knikken dus toen wel iemand met een iets te enthousiaste 'Halllooo' gegroet. Gezicht terug was hilarisch :p

Gabriël AM5

• schoene
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:09
sapphire schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:30:
[...]

Belg toevallig? In België zijn ze naar mijn ervaring sowieso een stuk vriendelijker naar elkaar en de medeweggebruikers naar wielrenners ook dus dat zou het kunnen verklaren :)
Belg inderdaad. Maar ik rijd ook regelmatig in Zeeland, en ik heb niet meteen het gevoel dat het daar anders is. Maar ik ben er natuurlijk ook nog niet bewust mee bezig geweest om dit te analyseren. En in Zeeland rijden natuurlijk wel nog meer belgen :P

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:34
Je noemt natuurlijk wel regio van Nederland waar het wat rustiger is met fietsers.
Gisteren groette ook bijna iedereen terug in Holland, maar als het straks wat mooier weer is dan zakt dat percentage wel rap.
Gisteren kwamen er ook al weer paar man van korte broekenbrigade buiten :o

[ Voor 3% gewijzigd door DDX op 02-02-2026 13:48 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:07
ik rij regelmatig ook over de grens (vanuit breda naar het zuiden, Turnhout, Brecht, Meer) maar merk niet echt verschil, minder dan de helft groet denk ik. In het bos op de MTB is het iets beter, maar nog steeds niet best. In Spanje is het een stuk beter, daar is niet groeten een uitzondering, vaak ook verbaal. Maar ja, ik ben ook een stuk vrolijker als ik in Spanje fiets dan hier met 5 graden, grijze lucht en natte wegen

Strava

• dfbt
  • Laatst online: 14:10
DDX schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:47:
Je noemt natuurlijk wel regio van Nederland waar het wat rustiger is met fietsers.
Gisteren groette ook bijna iedereen terug in Holland, maar als het straks wat mooier weer is dan zakt dat percentage wel rap.
Gisteren kwamen er ook al weer paar man van korte broekenbrigade buiten :o
10 graden en zonnetje vraagt gewoon om een korte broek haha :)
zodra er al maar een beetje ruimte is, trek ik ook dat ding aan.

• klaaas
Prulleman schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:48:
In het bos op de MTB is het iets beter, maar nog steeds niet best.
Daarom zijn al die routes tegenwoordig eenrichtingsverkeer. Zijn we eindelijk van de groeten af.

Hij wil.

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:20
sapphire schreef op zondag 1 februari 2026 @ 21:47:
En vandaag in de serie ‘wie heeft Sapphire deze week bijna aangereden?’

Een kind :+
Nee viel heel erg mee, zag de kinderen al spelen rond het fietspad, ingehouden en uiteraard stak er één over zonder te kijken dus remmen. Kind schrok een beetje maar ik stond al stil voor hij er erg in had, even lief lachen en duimpje omhoog :)
De WTF was vooral vaders, die stond langs de kant van de weg met drie kleine kinderen die langs een fietspad aan het spelen waren en zat vooral in zijn telefoon. Hij heeft niet eens doorgehad wat er gebeurde en dat ik moest remmen. Het is maar waar je prioriteiten liggen :X
En de andere WTF, fietsers op een fietspad! Ja joh je verwacht het niet maar het gebeurd toch echt! De irritatie-grens lag vandaag bij veel mensen bijzonder laag en meerdere mopperende mensen gehoord bij inhalen of langsrijden. Tja als je naast elkaar midden op het fietspad loopt of met 2 bakfietsen naast elkaar rijd of je hond midden op het fietspad uitlaat dan is er wel eens de kans aanwezig dat er andere fietsers zijn die er ook rijden…..

Overigens ook genoeg nette mensen gezien die me aan zagen komen en de hing even netjes vasthielden, die heb ik vriendelijk bedankt :)

Zal allemaal wel door het trieste weer komen dat mensen er geen zin in hebben :p
Nog geen €5 en ze horen je een stuk beter. Al zijn er nog steeds mensen die 2-3x deze toeter moeten horen voordat ze snappen dat er verkeer in aantocht is.
ik heb deze als backup naast een gewone bel, dit lawaaigeval is alleen voor als niks anders helpt (fietsers met oortjes in, hoodie op, verzonken in een videogesprek).

https://www.temu.com/nl/-..._1770037006892_muxnpqku0m

• Requiem19
  • Nu online
Allemaal leuk dat groeten, maar hoe vaak stopt er iemand als je een andere fietsers langs de kant van de weg ziet staan met - wellicht - een lekke band / panne?

Natuurlijk gaat iedereen nu zeggen dat ze dat doen. Maar wat ik meestal zie is dat andere fietsers niet per se heel behulpzaam zijn.

Want je gemiddelde van 30 per uur haal je uiteraard wel met groeten, maar niet met even afremmen... ;-).

• DDX
Eerlijk, soms wel soms niet.
Als ik met dit weer onderweg ben en een pont wil halen ben ik de aso die niet stopt.

Vanmorgen stond ik zelf met panne trouwens, gelukkig even vloeken en creatief klooien het pobleem kunnen oplossen.
Gisteren ketting vervangen en schijnbaar de quicklink niet helemaal lekker dicht gedaan ofzo.
Probeer onderweg een ketting die half uit elkaar ligt maar eens de quicklink open te krijgen om hem daarna goed vast te zetten.

[ Voor 60% gewijzigd door DDX op 02-02-2026 14:06 ]

• dfbt
  • Laatst online: 14:10
Requiem19 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:01:
Allemaal leuk dat groeten, maar hoe vaak stopt er iemand als je een andere fietsers langs de kant van de weg ziet staan met - wellicht - een lekke band / panne?

Natuurlijk gaat iedereen nu zeggen dat ze dat doen. Maar wat ik meestal zie is dat andere fietsers niet per se heel behulpzaam zijn.

Want je gemiddelde van 30 per uur haal je uiteraard wel met groeten, maar niet met even afremmen... ;-).
Bij iedereen die ik langs de kant zie sta, die iets met zijn fiets doet, laat ik even snelheid minderen en vraag ik of t lukt of ze hulp nodig hebben. Ik ga niet bij iedereen stilstaan maar al even vragen of t lukt en dan komt er van zelf wel een ja of een nee haha. Had laats een jongen van jaar of 19 geholpen die in de kou stond en zijn pompje kapot was gegaan. Die kon wel een co2 patroon gebruiken. Vroeg ook om mijn nummer en een tikkie te sturen , maar daar heb ik vriendelijk voor bedankt haha.

• Prulleman
klaaas schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:56:
[...]

Daarom zijn al die routes tegenwoordig eenrichtingsverkeer. Zijn we eindelijk van de groeten af.
ik groet iedereen die ik inhaal 8)

Strava

• Predator
  • Laatst online: 13:24

Predator

Suffers from split brain

Ik groet ook altijd op de fiets, maar soms ben ik gewoon te traag en is de tegenligger al voorbij.
Ook Belg hier trouwens. Maar lang niet iedereen groet. Ik zou zeggen 60% of zo. Iets meer dan de helft.
Bij het inhalen gebeurt het wel meer.

Ik merk wel redelijk wat solidariteit. Dit weekend stond ik even stil en aan het prutsen met mijn toolbox die in een drinkhouder zit. Meteen 2 fietsers die kwamen vragen of ik problemen had. :P

[ Voor 28% gewijzigd door Predator op 02-02-2026 14:09 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• wackmaniac
  • Laatst online: 11:16

Wat dfbt zegt; Ik minder altijd vaart en heb inmiddels al meermaals iemand uit de brand geholpen met mijn ouderwetse handpomp, omdat ze door hun CO2-patronen heen waren. En in een aantal gevallen ook met een binnenbandje. Ik hoop vooral dat er iemand stopt als ik me zelf een keer in een dergelijke situatie bevind.

Read the code, write the code, be the code!

• DDX
Ook keertje bij iemand gestopt die geen binnenbandje mee had, tja sorry toen kon ik niet helpen.
Geen zin om mijn turbolito bandje te verkopen (en dan klacht krijgen dat is wel heel duur) en moest zelf nog ruim 100km fietsen en om dan zonder bandje te fietsen...

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

schoene schreef op maandag 2 februari 2026 @ 13:43:
[...]

Belg inderdaad. Maar ik rijd ook regelmatig in Zeeland, en ik heb niet meteen het gevoel dat het daar anders is. Maar ik ben er natuurlijk ook nog niet bewust mee bezig geweest om dit te analyseren. En in Zeeland rijden natuurlijk wel nog meer belgen :P
Ik begrijp van mijn collega's uit den (Neder)lande dat onder de rivieren men sowieso een stuk vriendelijker is dus dat zal het zijn ;)

Altijd! Nee eerlijk gezegd niet en zoals @DDX al zei soms wel soms niet.

Paar weken terug in de kou met mist in de polder zag ik iemand lopen en even gestopt om te vragen of hij hulp nodig had maar was niet nodig.
En week erna zag ik iemand zitten op een grote kei en zag pas nadat ik er langs gereden was zijn fiets erachter liggen :-(
Heb me wel voorgenomen het vaker te vragen sinds ik fietsen weer opgepakt heb maar zie (gelukkig) niet zoveel pechgevallen.
Prulleman schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:05:
[...]

ik groet iedereen die ik inhaal 8)
>:)
En dan net doen of het je geen moeite kost.

[ Voor 6% gewijzigd door sapphire op 02-02-2026 14:43 ]

Gabriël AM5

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Ik heb ook al een aantal maal iemand uit de brand mogen helpen; hoop daarmee genoeg karmapunten te hebben verzameld dat iemand mij ooit ook eens wil helpen als het echt nodig is :+ . Tot nu nooit nodig geweest, maar ben altijd wel elke keer weer positief verrast over het aantal mensen dat dan toch weer vraagt of alles OK is als je met je fiets staat te prutsen :)

• Prulleman
Qua helpen.. sja.. soms wel, soms niet. Hangt er echt vanaf hoeveel tijd ik heb en hoever ik van huis ben.
Natuurlijk anders als iemand in de kreukels ligt, maar dat heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt.

Strava

• GerbenBK
  • Laatst online: 10:43
hoe vaak stopt er iemand als je een andere fietsers langs de kant van de weg ziet staan met - wellicht - een lekke band / panne?
Als iemand alleen bezig is, roep ik altijd ff of het lukt ;). Indien antwoord nee, dan stop ik even.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• Ramon 73

Ik stop zelden voor iemand met panne. Wel even vertragen, aanroepen of er hulp nodig is. Het is mindr dan 2x per jaar dat ik iemand tegenkom die zich niet zelf kan redden.
Afgelopen herfst zag ik een wielrenner met band eraf, hulp aangeboden. Kwam net de wederhelft aangereden met de bezemwagen,call of shame. :henk

Destijds met de mountainbike eens een andere biker keihard zien vallen, lag versuft op het pad. Middle of nowhere. Ambulance gebeld, ambulanciers begeleid naar de gevallen biker. Met een wandelaar de brancard met 4 personen naar beneden gezeuld.

[ Voor 13% gewijzigd door Ramon 73 op 02-02-2026 17:06 ]

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:24

Als die gene alleen staat, wil ik het nog wel vragen. Bij meer mensen doe ik het niet.

• Drum
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

Het ligt eraan; als ik iemand vrolijk bij normale temperaturen zie knutselen aan de fiets op loopafstand van een dorp/fietsenmaker dan geloof ik het wel, als iemand afgelegen er wat bedenkelijk bij staat te hannesen dan wil ik nog wel eens vragen of het lukt. Niet dat ik zelf zo'n klusheld ben, maar even iets vasthouden moet me nog wel lukken (plus ik heb nog wat gereedschap achter in mijn tas). Eerlijkheidshalve; ik kan me ook nog een paar gevallen herinneren waarbij ik achteraf twijfelde of ik niet beter toch even had moeten checken.

Verleden zomer wel een keer iemand (die niet reageerde) langs een afgelegen weg in de graskant knock-out zien liggen met de fiets ernaast. Na een paar keer in toenemend volume degene aangeroepen te hebben reageerde diegene uiteindelijk dat hij even lag te slapen, maar bedankte me vriendelijk dat ik even gestopt was.

Qua zwaaien; meestal werp ik er nog wel een vriendelijke glimlach met een hoofdknikje over bij het passeren van tegenliggers, soms met nog een duim omhoog terwijl ik mijn handen aan het stuur hou (dus dat zullen de meesten vast niet zien). Bij echt barre omstandigheden, met weinig fietsers, wil ik nog wel eens iets uitbundiger zijn richting de sporadische bikkel(in) die in weer en wind het ijzeren ros aan het temmen is.

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

• Kluus

Kluus

Gang is alles

DDX schreef op maandag 2 februari 2026 @ 14:41:
Ook keertje bij iemand gestopt die geen binnenbandje mee had, tja sorry toen kon ik niet helpen.
Geen zin om mijn turbolito bandje te verkopen (en dan klacht krijgen dat is wel heel duur) en moest zelf nog ruim 100km fietsen en om dan zonder bandje te fietsen...
Het is geen onderhandeling toch, je kan gewoon zeggen dat je alleen een tubolito hebt en waarschuwen dat die duur zijn, graag of niet. Ff de prijs voor een nieuwe bij mantel zoeken en met een tikkie afhandelen. Heb je zelf gelijk weer een frisse nieuwe. ;)

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-02 23:45
@Requiem19
Ik fiets zelf 2 keer gestopt tot nu toe. Ene keer binnenband aangeboden, maar dat wilde meneer niet. Ook wel logisch, want ik wist niet zeker of het zou passen, omdat ik zelf 24 mm buitenbanden heb, en hij hoefde nog maar een uur te lopen zei hij.

Andere keer heb ik mijn bandenlichters uitgeleend. Dat was ook wel nodig, want hij was ergens ten oosten van Noordpolderzijl onder de Zeedijk en dus in de middle of nowhere en was dus alleen zijn bandenlichters vergeten. Had ook net een nieuwe Sensa ook

[ Voor 8% gewijzigd door AMD1800 op 02-02-2026 19:52 ]

• DDX
Kluus schreef op maandag 2 februari 2026 @ 18:25:
[...]

Het is geen onderhandeling toch, je kan gewoon zeggen dat je alleen een tubolito hebt en waarschuwen dat die duur zijn, graag of niet. Ff de prijs voor een nieuwe bij mantel zoeken en met een tikkie afhandelen. Heb je zelf gelijk weer een frisse nieuwe. ;)
Prima als ik redelijk in de buurt van huis ben ja maar als ik zelf nog 100km ofzo moet nee daar gaat mijn backup. (die je dan net zal zien die dag nodig heb)

Was vandaag trouwens echt zo'n dag, gisteren ketting vervangen, schijnbaar zat quicklink niet 100% dus vanmorgen vloog ketting er opeens af.
Quicklink zat nog muurvast aan 1 kant, zie die dan maar eens los te krijgen.
Gelukt en ketting er weer op en quicklink nu wel goed vast.
Niet helemaal opgelet daarbij en ketting liep niet goed door kooi...
Ja dat gaan we dus onderweg niet meer oplossen.
Eind van dag op werk even derraileurkooi los en ketting goed erop.
Terwijl ik dat deed merkte ik dat achterband wel erg leeg was, bijgepompt en zag dat er latex ontsnapte dat ging hem dus ook niet worden.
Snel dynaplug erin en weer pompen, fixed.
En ketting eigenlijk net te laat vervangen (na 4000km, tooltje gaf net na de 0.5 aan) want slaat soms over, hopenlijk trekt dat bij met paar ritjes anders is het weer 100 euro voor casette...

[ Voor 43% gewijzigd door DDX op 02-02-2026 20:17 ]

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5N3gH59LjSI3euRXu6MfHvGhgo8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JKwZMotfOwgJceViOh0w4yiJ.jpg?f=fotoalbum_large

Top zo'n tweedehands fiets met ketting zonder quicklink waarvoor je 2 verlengstukken nodig hebt om hem alsnog niet open te krijgen. Geloof dat mijn kettingpons aan vervanging toe is :P

Was sowieso al op zoek naar iets sterkers. Na zadeltasjes, quickracks, tailfins, banden, tubeless sealant en pompjes :+ ... wat is nou de gouden tip voor een kettingpons? Met mijn ervaring tot nu toe lijkt alles van plastic per definitie al af te vallen...

Met deze uit het jaar ??? breek ik eerder mijn pols dan de pennetjes :P

[ Voor 4% gewijzigd door TheTinusNL op 02-02-2026 21:48 ]

Informaticus of vakkundig Googler?

• Prulleman
@TheTinusNL .. zit je ketting dan niet veel te vast...? Want een veel grotere hefboom heb je meestal niet. En als je eerder alles krom trekt dan het pinnetje eruit duwt.. dan zit het te vast (ondanks wel of geen hefboom). Of .... Hij zat niet recht op het pinnetje door speling bv

Strava

• Mistraller
r0g3r schreef op maandag 2 februari 2026 @ 10:05:

Ik vind dat vingertje altijd zo moeilijk te zien, dan is er maar 1 oplossing; altijd zelf groeten :)

Ik doe het eigenlijk in de winter ook veel vaker, als ik met bar weer iemand zie fietsen, wandelen of hardlopen, dan vind ik een groet altijd wel passend. Sowieso is het leuk om op je racer of MTB te laten zien dat het anders kan. Groeten, goed remmen, ruimte geven, het maakt mijn ritjes leuker als er een glimlach op iemands gezicht komt.
Alleen mensen die hun hond niet kort houden of onder appèl die gun ik geen blik waardig :|

Als er meerdere mensen zijn dan stop ik nooit, maar iemand alleen vraag ik altijd of alles goed is. Zeker als er een beetje radeloos gekeken wordt. Afgelopen week lag een oudere vrouw in de berm, toen ben ik ook gestopt, maar 2 omstanders hadden al een ambu gebeld, en ze was bij kennis, dus toen was het ook weinig zinvol om erbij te blijven staan.

---------------

• Mistraller
Deze kettingpons had ik ook, en was inderdaad hard werken, nog een uur lang afdruk in je handpalm...
Nu een Parktool CT-5 en die is echt wel een heel stuk prettiger, ook al oogt ie fragiel.

---------------

• klaaas
TheTinusNL schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:46:
[Afbeelding]

Top zo'n tweedehands fiets met ketting zonder quicklink waarvoor je 2 verlengstukken nodig hebt om hem alsnog niet open te krijgen. Geloof dat mijn kettingpons aan vervanging toe is :P

Was sowieso al op zoek naar iets sterkers. Na zadeltasjes, quickracks, tailfins, banden, tubeless sealant en pompjes :+ ... wat is nou de gouden tip voor een kettingpons? Met mijn ervaring tot nu toe lijkt alles van plastic per definitie al af te vallen...

Parktool CT-4.2

Hij wil.

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
[Afbeelding]

Hier een ketting splitser met een plastic handvat en plastic hendel. Het is dan gemakkelijker om te voelen hoeveel kracht je zet en of je wel echt recht erop zit.

Ik heb een Campagnolo ketting en daar zit een handleiding van hier tot Tokyo bij van wat wel en vooral wel niet mag. Bij het verwijderen van de pin breekt de rand af en zo meer kracht nodig dan normaal. Die pin moet dan vervangen worden en dan ook de schakel nog. Ik ben daarom overgestapt op een Quicklink en de speciale vervangende kettingstukje bewaar ik lekker nog.

De Parktool CT-4.2 geeft inderdaad een goed gevoel en controle tijdens het splitsen.

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

@Tinusvolkel Het is dat ik aan de reacties begrijp dat dat ding aan je ketting een kettingpons is :+

Ik heb geloof ik een BBB BTL-05 of zoiets wat i.i.g. lijkt op de genoemde Parktool qua concept. Kost amper moeite om een pin er uit te drukken :)

Gabriël AM5

• dingbat
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
Ik gebruikte onlangs de Topeak “All Speeds” kettingpons. Fijn ding. Het was weliswaar mijn eerste keer dat ik een ketting zelf inkortte, maar het ging allemaal heel soepeltjes.

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

[Afbeelding]

weet je zeker dat de pons op precies de goed plek zit? Luistert vrij nauw, een milimeter te ver naar links of rechts en je zit al op de kettingschakel zelf met het pinnetje van de pons; en dan kan je draaien tot je een ons weegt...

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Hier de parktool ct-3.2 duur ding relatief maar had hem destijds nodig omdat het zo’n beetje de enige tool was waar flattop kettingen in paste (hopelijk is dat inmiddels anders). Het is wel een erg fijn ding in ieder geval.

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:08
Heb de PRO Team chainbreaker, werkt prima voor flattop SRAM road en eagle MTB kettingen.

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:17
De kettingpons die in m'n Decathlon fietsgereedschapkoffertje zit is ook een prima ding. Paar keer gebruikt en werkt uitstekend. Is ook los verkrijgbaar vlgs mij en el cheapo uiteraard

• DDX
Kluus schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 07:42:
Hier de parktool ct-3.2 duur ding relatief maar had hem destijds nodig omdat het zo’n beetje de enige tool was waar flattop kettingen in paste (hopelijk is dat inmiddels anders). Het is wel een erg fijn ding in ieder geval.
Ik heb een kettingspons van 10 jaar oud ofzo en die werkt prima op sram 12 speed kettingen ?
Nog gekocht in tijd van 10 speed.

[ Voor 3% gewijzigd door DDX op 03-02-2026 09:59 ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

DDX schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 09:59:
[...]

Ik heb een kettingspons van 10 jaar oud ofzo en die werkt prima op sram 12 speed kettingen ?
Nog gekocht in tijd van 10 speed.
Apart, de topeak die ik ook heb werkt in ieder geval echt niet. Gisteren toevallig weer een half uur aan het klooien geweest daarmee voor ik me herinnerde dat ik een specifieke pons had daarvoor. :+

Misschien ligt het specifiek aan die topeak die ik ook heb dan. Gelukkig is die parktool sowieso wel een fijn ding in gebruik doordat hij wat groter is dan de standaard tools.

[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 03-02-2026 10:06 ]

• Ramon 73

Gouden tip weet ik niet. Maar ik heb de CT-33 van Parktool en die werkt heel fijn: https://www.mantel.com/park-tool-ct-33-kettingponsen

• DDX
Tijdje geleden zocht ik oplossing om spurcycle op m'n factor ostro te monteren, met dank aan @mr.DJ95 3d print en spurcycle netjes onder de garmin mount.

Nog even geluidverschil tussen de hidemybell en de spurcycle :

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Heeft er hier iemand ervaring met een wielset van Wheelsfar? Best mooie (high-end specs) voor het geld:

Hub: DT Swiss 240 + 54T
Hoogte: 50mm
Intern: 24mm
Extern: 30mm
Spaken: Sapim cx-ray + Black Brass
Mat zwart + no holes in rim bed
Gewicht: 1377gram

Prijs (shipping + duty prepaid): $1269 - $85 (korting) = $ 1185 --> ~ € 1010,-

BlaBlaBla

Pagina: 1 ... 702 703 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).