Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 735 736 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:30

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Gordijnrails? Lijkt mij een zeer onverstandig plan! Of zijn er ook zwaardere type rails te koop? Dit soort rails bedoelen jullie hopelijk niet?

https://laschlucht.labell...e-du-col/#infos-pratiques

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09:28
Shadow_Agent schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 19:21:
Gordijnrails? Lijkt mij een zeer onverstandig plan! Of zijn er ook zwaardere type rails te koop? Dit soort rails bedoelen jullie hopelijk niet?

https://laschlucht.labell...e-du-col/#infos-pratiques
Waarom zou dat onverstandig zijn? Je hebt ook rails voor zware gordijnen.

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Deze beugels van Powerplus https://www.powerplustools.nl/fietsophangsysteem/muurbeugel-fiets-fiets-ophangsysteem-fiets-ophangen-verticaal-aan-voorwiel.html van €5 per stuk vind ik zelf prettig. Hiermee hangen er bij mij 3 racefietsen in de garage. De middelste verspringt een 30 cm omhoog zodat de sturen niet in de weg zitten ;)

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:30

Predator

Suffers from split brain

chielmi schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 20:27:
Deze beugels van Powerplus https://www.powerplustools.nl/fietsophangsysteem/muurbeugel-fiets-fiets-ophangsysteem-fiets-ophangen-verticaal-aan-voorwiel.html van €5 per stuk vind ik zelf prettig. Hiermee hangen er bij mij 3 racefietsen in de garage. De middelste verspringt een 30 cm omhoog zodat de sturen niet in de weg zitten ;)
Ik heb iets vergelijkbaar hangen van BBB cycling. Daar heb ik wel een klein plankje achter gezet omdat de gravelbikes veel bredere banden hebben, en anders kreeg ik ze er minder vlot in.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:29
Bij ons ook kantelbare muurbeugels, de carbon frames en wielen staan afgesteld op de grond, de alu frames en wielen hangen ~20/30cm hoger.

We hebben de muur een leuk kleurtje gegeven en daarna 2x met afneembare muurlak behandeld. Evt bandensporen zijn met een doekje zo weer weg.
Plankje erboven voor bakjes en helmen en alles heeft z'n plekje.
Er zit ook een stroompunt, Di2 enz opladen is zo gepiept.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-08 20:58
fdees schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:42:
[...]

https://www.topeak.com/global/en/product/990-SWING-UP-EX-BIKE-HOLDER

Hier van heb ik er 2 aan de muur hangen voor racefiets en MTB. Werkt ideaal je kan ze wegvouwen naar de muur
Deze hebben wij ook (3 stuks). Best prima, al snij je het schuim nog wel een keer in. Zelfs als je ervoor zorgt dat er geen spaken insnijden.

• Shadow_Agent
  • Laatst online: 13:30

Shadow_Agent

Guido7619 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 20:05:
[...]

Waarom zou dat onverstandig zijn? Je hebt ook rails voor zware gordijnen.
Omdat bij gordijnen de last over tig van die haakjes/rollers verdeeld wordt. Als je één fiets aan zo'n haakje hangt dan komt daar direct 10 kilo aan te hangen

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09:28
Shadow_Agent schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 22:07:
[...]

Omdat bij gordijnen de last over tig van die haakjes/rollers verdeeld wordt. Als je één fiets aan zo'n haakje hangt dan komt daar direct 10 kilo aan te hangen
Ja dat begrijp ik. Maar een fiets is al bijna 2 meter lang, dus kun je een soort beugel maken die de last dus over meerdere haakjes verdeeld.

• ONWdolf
  • Laatst online: 06-08 15:20
Mini pompjes zijn al vaker besproken en ondanks dat mijn Lezyne (Lezyne Road Drive S/M) goed pompt, heb ik al een aantal keer gehad dat ik de ventielkern losdraaide bij het losdraaien van de pomp. Zou geen probleem moeten zijn, maar ik krijg de kernen maar niet vast genoeg gedraaid om te voorkomen dat ik ze na het pompen losdraai.

Daarom ben ik op zoek naar een nieuwe mini pomp. Ik zoek geen elektrische pomp en geen CO2 pomp, maar gewoon een handpomp. En dan eentje die klemt op de ventielen i.p.v. te draaien. Dan wil ik ook nog dat die in mijn zadeltas past (daar zit mijn huidige pompje ook in).

Ik ben voor nu uitgekomen op de Lezyne Presta Pocket Drive Mini Fietspomp. Heeft iemand daar ervaringen mee? Zijn er nog tips voor een betere/ handigere pomp?

Misschien handig om te weten, ik fiets sinds kort op 32mm op zo'n 4,5 bar. Zou handig zijn als ik daar met de mini pomp bij in de buurt kom.

• ekiter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Click valves!

Ik liep ook altijd te prutsen met de standaard ventielen, zeker me de kleine hand of elektrische pompjes. Luchtverlies, verbogen boutjes, moertje dat te vast zat etc en sinds click nergens meer last van, ook even druk checken gaat een stuk sneller en betrouwbaarder omdat het click ventiel met er op klikken al helemaal open gaat staan ipv pas nadat je het ventiel open gepompt hebt.

• Vigni
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:19
SiErRa schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:43:
[...]

Dat is wel een mooi systeem, ben wel verbaast dat het ook werkt voor fietsen met spatborden?
Ja werkt prima! Wel opletten welk type je besteld. Maar de beugel is deels flexibel en gaat makkelijk tussen band en spatbord. Als je ze op de goede hoogte ophangt is het ook heel makkelijk de fiets erop te rijden. Je hoeft dus niet sterk te zijn om je fiets op te bergen.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:50

sapphire

Die-hard pruts0r

raymondw schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 21:50:
Bij ons ook kantelbare muurbeugels, de carbon frames en wielen staan afgesteld op de grond, de alu frames en wielen hangen ~20/30cm hoger.

We hebben de muur een leuk kleurtje gegeven en daarna 2x met afneembare muurlak behandeld. Evt bandensporen zijn met een doekje zo weer weg.
Plankje erboven voor bakjes en helmen en alles heeft z'n plekje.
Er zit ook een stroompunt, Di2 enz opladen is zo gepiept.
Bedankt voor zo ongeveer het beschrijven van mijn droom O+

Hier een piepklein en laag aangebouwd schuurtje dus een beugel (van die uitstekende in rubber verpakte pinnen) op ooghoogte met een hoes er omheen. Het voldoet maar niet ideaal in de ruimte.

@ONWdolf Silca Gravellero?

Ik heb de Silca Tattico die wat minder licht per pompbeweging doet maar hogere druk aan zou kunnen, niet dat je dat met 32mm nodig hebt ;)

Bouwkwaliteit is top, zelfs mijn alu Lezyne voelt daarnaar als speelgoed aan :+
Wel prijzig maar erg fijne pomp weet ik inmiddels uit praktijk ervaring….

[ Voor 18% gewijzigd door sapphire op 01-08-2026 12:29 ]

Gabriël AM5

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ONWdolf schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 08:53:
Mini pompjes zijn al vaker besproken en ondanks dat mijn Lezyne (Lezyne Road Drive S/M) goed pompt, heb ik al een aantal keer gehad dat ik de ventielkern losdraaide bij het losdraaien van de pomp. Zou geen probleem moeten zijn, maar ik krijg de kernen maar niet vast genoeg gedraaid om te voorkomen dat ik ze na het pompen losdraai.

Daarom ben ik op zoek naar een nieuwe mini pomp. Ik zoek geen elektrische pomp en geen CO2 pomp, maar gewoon een handpomp. En dan eentje die klemt op de ventielen i.p.v. te draaien. Dan wil ik ook nog dat die in mijn zadeltas past (daar zit mijn huidige pompje ook in).

Ik ben voor nu uitgekomen op de Lezyne Presta Pocket Drive Mini Fietspomp. Heeft iemand daar ervaringen mee? Zijn er nog tips voor een betere/ handigere pomp?

Misschien handig om te weten, ik fiets sinds kort op 32mm op zo'n 4,5 bar. Zou handig zijn als ik daar met de mini pomp bij in de buurt kom.
Misschien is dit stating the obvious en daardoor een onzinnige opmerking maar: een ventielkapje met ingebouwde ventielkernvastdraaitool? Misschien neemt dat voldoende frustratie weg ipv direct een andere pomp. Helpt de ventielkernen wat strakker aan te draaien en mocht je ze toch een keer losdraaien, heb je de 'tool' al in je hand.

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-08 23:43

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

JL-IP(!) schreef op zondag 19 juli 2026 @ 23:50:
Hi! Zijn hier ook aanwezigen die persoonlijke ervaring hebben met bike fitters in de regio Leeuwarden/Drachten?
Thomas Wobma in Heerenveen! BikeFitStudio

If it aint fixed, it's broken.

• ONWdolf
  • Laatst online: 06-08 15:20
Bedankt voor de tips. De ventielkleppen vastdraaien heb ik al vaker gedaan, maar ze blijven loskomen. Zal eens kijken naar de clickvalves. Al vaker voorbij zien komen maar tot nu toe aan me voorbij laten de gaan. De Silca is ook interessant.

• Tjebakka

Tjebakka

Gisteren voor het eerst in jaren mijn derailleurpadje moeten vervangen. Niet vanwege een valpartij of tik tegen de pad maar omdat mijn achterwiel ineens (na 65km fietsen) los zat. Bleek dat het schroefdraad van de pad, waarmee de boel tegen het frame wordt geklemd, zo goed als versleten was.

Tijdens het fietsen overigens niet veel last van gehad, anders dan wat gekraak gevoeld en af en toe wel een heel luid schakelgeluid horen. Overigens nog steeds verbaasd dat het deel aan de buitenkant gewoon in mijn fiets is blijven zitten. Dat zat praktisch los in het frame.

Foto niet van mij maar zelfde frame:

De 'ring' met het schroefje bevat zelf geen schroefdraad, ook niet voor de steekas. Het schroefje had geen houvast meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0v1Yia9ATVglRaOhllhsEwXjp4c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YrZqr3Au267BoWt1NMWYLAVN.png?f=fotoalbum_large

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-08 13:59
Dat is wel bijzonder @Tjebakka wat merk fiets heb je?

• Tjebakka

Tjebakka

pier87 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 09:01:
Dat is wel bijzonder @Tjebakka wat merk fiets heb je?
Velobuild VB-R-177 frame. Inmiddels ook al bijna 5 jaar oud maar hij doet het nog! Er zit nog een 11 speed Shimano Ultegra Di2 groepset op die ik grotendeels van mijn oude fiets heb overgezet. Onlangs is de voorderailleur overleden, die heb ik vervangen door een Dura Ace variant (FD-R9150). De bottom bracket shell is inmiddels ook wel op. Dat is opgelost met een thread together bottom bracket.

Volgend jaar komt er sowieso een nieuwe fiets. Ik zit sterk te denken aan de XMCS VRT (die Requiem hier al eens showde).

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:26
Ouch... Vandaag 50+ koers, onverwacht een mooie voorsprong gekregen met één ander renner, rij ik tegen zijn achterwiel aan. #asfalteczeem.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-08 20:37
StevenK schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 20:52:
Ouch... Vandaag 50+ koers, onverwacht een mooie voorsprong gekregen met één ander renner, rij ik tegen zijn achterwiel aan. #asfalteczeem.
Hoe gaat het met de fiets? :9

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:26
CedricD schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 22:06:
[...]

Hoe gaat het met de fiets? :9
Ik ben weer opgestapt en de fiets gaf geen krimp. Maar ik kon het tempo niet meer volgen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:51
Kort update over mijn speed concept met kapotte DI2 accu.

Na lang zoeken heb ik een accu op laten sturen vanuit Amerika. Ik kon wel accu's vinden maar die gasten reageerde nergens op. Maar goed er is er nu een onderweg.

Ik heb een reparatiebedrijf gemaild voor fiets accu's die willen wel kijken of ze hem kunnen maken. In het ergste geval zit ik met twee werkende accu's. Maar met een hele triathlon in het vooruitzicht heb ik liever een accu over dan een tekort.

Het doet me wel denken om deze fiets te gaan vervangen voor een nieuwe of altans er een nieuwe bij te kopen. Want dit wil ik eigenlijk niet nog een keer hebben. Daarnaast is nieuw materiaal altijd leuk.

[ Voor 25% gewijzigd door GerGio op 03-08-2026 08:17 ]

Nickname KasPlantje.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:30
Ik schrok even van je bericht. Ik heb precies dezelfde accu en hoewel die pas 2 ~ 3 jaar oud is is het geen leuk vooruitzicht. Is er geen andere oplossing door een andere accu er aan te monteren? Ik heb al posts gevonden waar men dit ook voorsteld om eens te kijken of een 'gewone' x volt batterij niet kan volstaan. (hoe je die dan moet weg werken, net zo watervast krijgt etc gaat men niet op in)

Strava | AP | IP | AW

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-08 23:04
LuPo schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 06:15:
Het was tijd voor een nieuwe fiets. Ik heb al 10 jaar een Canyon Endurace CF met Ultegra mechanische groep. Goede fiets voor mijn lange benen en korte romp (181cm, bbl 90cm).

Daar komt nu een Cube Nuroad SLX bij in de gave kleur Molotov/black! 8-) Heeft een nog wat hogere stack dus dat is prettig voor mij.

Laat het gravelen maar beginnen!

[Afbeelding]
Gave bak!

Hier zelf een vergelijkbaar probleem (181cm, 89cm bbl), ben er nu wel achter dat mijn Sensa te lang is in de bovenbuis. Erg jammer, want de fiets zelf is prima, zeker voor het geld. Goed om te horen dat iig Cube dit wat beter voor elkaar heeft. Mijn nieuwe Stevens zit ook een stuk beter, verbluffend hoeveel efficiënter je dan bent.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

• Vigni
Nu ik een powermeter heb wil ik ook gerichter trainen. Bij mijn powermeter zat gratis 8 weken join.cc dus dat ga ik vanaf nu eens uitproberen. Ik vind het vooral fijn dat het adaptief zou moeten zijn + ik wil graag de combinatie met hardlopen. Voorheen maakte ik mijn eigen schemas in intervals.icu voor hardlopen en fietsen, maar daar gaat veel tijd in zitten. Hebben mensen hier goede/slechte ervaringen met join.cc? of juist tips voor andere platformen of apps?

Het is best een investering van tijd natuurlijk (en later ook geld join.cc is helaas niet gratis) om erachter te komen of een trainingsapp een beetje goed werkt. Dus als mensen tips hebben zijn die van harte welkom :)

• Webgnome
Vigni schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 11:51:
Nu ik een powermeter heb wil ik ook gerichter trainen. Bij mijn powermeter zat gratis 8 weken join.cc dus dat ga ik vanaf nu eens uitproberen. Ik vind het vooral fijn dat het adaptief zou moeten zijn + ik wil graag de combinatie met hardlopen. Voorheen maakte ik mijn eigen schemas in intervals.icu voor hardlopen en fietsen, maar daar gaat veel tijd in zitten. Hebben mensen hier goede/slechte ervaringen met join.cc? of juist tips voor andere platformen of apps?

Het is best een investering van tijd natuurlijk (en later ook geld join.cc is helaas niet gratis) om erachter te komen of een trainingsapp een beetje goed werkt. Dus als mensen tips hebben zijn die van harte welkom :)
Ik ben zelf fervent Join gebruiker. Een van de voordelen van Join vind ik zelf dat het rekening kan houden met een krappe agenda. Hierdoor kun je, mits je de dingen goed insteld, met een krappe agenda toch aardig wat progressie boeken. Voordat ik met Join aan de slag ging werkte ik met Fondo. Dat was leuk echter je merkte al heel snel dat er gewoon geen mogelijkheden waren tot verschuiving van dingen en dat er veel dezelfde trainingen voorbij kwamen. Het was op dag 1 van je 6 weekse programma al duidelijk wat je 5 weken later moest doen. Dat is met Join een stuk minder.

Daar krijg je natuurlijk wel een vooruitzicht. Echter als een training anders verloopt dan je verwacht kan het zijn dat er wijzigingen komen en dat maakt het leuk. Stel je gaat een keer op een zondag met een stel vrienden een lang stuk racen terwijl je schema zegt dat je z2 moet doen, Join past zich aan. Het geeft je wel een tik op de vingers dat dan weer wel ;). Ook is de polarized trainen manier voor mij persoonlijk een stuk leuker. Ja het moet soms keihard echter zit er gevoelsmatig heel veel rust in en dat is vooral in de zomer leuk.

Zelf heb ik sinds Maart een vermogens meter en dat is echt een verademing vergeleken met op hartslag. Toch zjin hartslag/vermogen aan elkaar gekoppeld echter is het niet meer de belangrijkste metric. En snelheid, ja ach.. dat zien we wel. Als ik tegen de wind in beuk dan geeft dat nu een veel beter gevoel dan op hartslag op een of andere manier.

moraal van het verhaal, probeer het gewoon uit en als het niks is, dan zoek je iets anders

[ Voor 3% gewijzigd door Webgnome op 03-08-2026 11:59 ]

Strava | AP | IP | AW

• raymondw
@Vigni Ja, tevreden Join gebruiker hier.
Qua statistieken gebruik ik liever intervals, maar Join is de spreekwoordelijke schop onder je kont.

Al vind ik wel dat ze vaak erg laag zitten qua wat je kan/mag doen.
Zoals nu in de vakantie krijg ik geen advies meer voor training, alleen maar dat ik moet rusten... :+
Het zou handig zijn om een periode met extra intensiviteit te kunnen plannen.
Ik plan nu zelf 2,5hr fietsen en 2,5hr overig.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Webgnome
@raymondw dat je vaak laag zit heeft dat niet alles met polarized te maken?

Strava | AP | IP | AW

• Golenes
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07:27
Is dat, voor de powermeter gebruikers, erg praktisch in de praktijk op de weg? Ik overweeg er wel een, maar vraag me af tot in welke mate je echt gestructureerd kan trainen op de openbare weg, in het verkeer. Voor alleen extra stukje data om achteraf zou het me wat te duur zijn...

• raymondw
Webgnome schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 12:40:
@raymondw dat je vaak laag zit heeft dat niet alles met polarized te maken?
Klopt, maar ik zou graag een optie hebben om een bepaalde periode een aangepast profiel te hebben.

Tijdens een werkweek red ik het prima met de voorgestelde trainingen en mijn eigen tijdsplanning, prima balans.
In de vakanties fiets ik om de dag 's ochtends 2,5 a 4hr en in de middag ga ik elke dag windsurfen, dat is ook 2,5 a 4hr.
Het Join schema heeft op dit moment Vrijdag pas weer een training, en dat schuift gewoon steeds door.

• Webgnome
Golenes schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 12:51:
Is dat, voor de powermeter gebruikers, erg praktisch in de praktijk op de weg? Ik overweeg er wel een, maar vraag me af tot in welke mate je echt gestructureerd kan trainen op de openbare weg, in het verkeer. Voor alleen extra stukje data om achteraf zou het me wat te duur zijn...
Toen ik mijn vermogensmeter net had zat ik precies met dezelfde vraag. Het vergt planning en training om het op de weg ook te gebruiken. Ik heb de mazzel dat ik aan een dijk woon en zo twee kanten op kan waar geen stoplicht te vinden is. Wanneer structuur belangrijk is dan vind je mij dus ook vaak een van de twee richtingen op. Het heeft een paar maanden gekost maar kan het nu aardig goed doseren waardoor het 'werkt'.

In het begin probeerde ik het pixel perfect te zijn, dat is simpelweg niet mogelijk. Al was het maar omdat het weer soms roet in het eten gooid ( wind bijvoorbeeld). Nu zorg ik dat mijn 10 / 30 s vermogen in de range valt die het plan van mij verwacht. Dat lukt buiten simpelweg niet altijd. Als je daar rekening mee gaat houden dan is het nog steeds leuk en door het veel te doen gaat het steeds beter. Nu weet ik bij welke training ik welke route moet rijden. Is het een rustige z2 route dan boeit het niet. Is het een vo2max dan is het bijna altijd hetzelfde stuk.
toevoeging: Meestal zit er bij Join voor en na een lange z2/z1 periode. Die gebruik ik vaak om even op stoom te komen en wanneer ik daar dan niet helemaal volgens de cijfertjes rijd interesseert mij dat persoonlijk vrij weinig. Als de gemiddelden in de blokken maar klopt en het niet heel erg veel afwijkt. Als het dat wel doet moet ik voor mijzelf kunnen verklaren wat het probleem was
raymondw schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:03:
[...]

Klopt, maar ik zou graag een optie hebben om een bepaalde periode een aangepast profiel te hebben.

Tijdens een werkweek red ik het prima met de voorgestelde trainingen en mijn eigen tijdsplanning, prima balans.
In de vakanties fiets ik om de dag 's ochtends 2,5 a 4hr en in de middag ga ik elke dag windsurfen, dat is ook 2,5 a 4hr.
Het Join schema heeft op dit moment Vrijdag pas weer een training, en dat schuift gewoon steeds door.
je kan natuurlijk het schema pauzeren. Een soort van 'vakantiemodus' zou wel een leuke toevoeging zijn

[ Voor 27% gewijzigd door Webgnome op 03-08-2026 13:05 ]

Strava | AP | IP | AW

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Golenes schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 12:51:
Het kán wel, maar ik denk dat de belangrijkste vraag is: word je er gelukkig van?

Ik train in sommige periodes wel wat serieuzer en doe dan echt blokken op de weg. Daar hoort dan ook een vaste (saaiere) route bij zonder stoplichten en met weinig zijweggetjes.

In mijn geval vaak dit rondje:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/src5qSPs4qLUt-bepZ8zHjdnfv8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X4M3T6GQgE177y84k0a3oEj2.png?f=fotoalbum_large

En daar doe ik dan een gestructureerde interval. V02 max, treshold, of over unders (bijvoorbeeld 3x onderstaande:

4x
-1m 110%
-2m 92% )

Kan ook binnen, maar met lekker weer kun je dit a) buiten doen en b) je kan het ook plannen aan het einde van een 2-3 uurs ritje, wat weer goed is voor je fatigue resistance.

Maar om nu het hele jaar dit buiten te doen.. dan stomp ik iig snel af.

Vraag is dus vooral of je het a) leuk vindt en b) of je een beetje een handig rondje in je eigen buurt kan samenstellen waarin je lang goed kan doortrappen zonder stoplichten / verkeer.

• Tjebakka

Tjebakka

Webgnome schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 08:21:
Ik schrok even van je bericht. Ik heb precies dezelfde accu en hoewel die pas 2 ~ 3 jaar oud is is het geen leuk vooruitzicht. Is er geen andere oplossing door een andere accu er aan te monteren? Ik heb al posts gevonden waar men dit ook voorsteld om eens te kijken of een 'gewone' x volt batterij niet kan volstaan. (hoe je die dan moet weg werken, net zo watervast krijgt etc gaat men niet op in)
Mijn accu doet het al 9 jaar zonder problemen, mocht je een beetje geruststelling nodig hebben.
Requiem19 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 13:15:
[...]

Het kán wel, maar ik denk dat de belangrijkste vraag is: word je er gelukkig van?

Ik train in sommige periodes wel wat serieuzer en doe dan echt blokken op de weg. Daar hoort dan ook een vaste (saaiere) route bij zonder stoplichten en met weinig zijweggetjes.

In mijn geval vaak dit rondje:[Afbeelding]

En daar doe ik dan een gestructureerde interval. V02 max, treshold, of over unders (bijvoorbeeld 3x onderstaande:

4x
-1m 110%
-2m 92% )

Kan ook binnen, maar met lekker weer kun je dit a) buiten doen en b) je kan het ook plannen aan het einde van een 2-3 uurs ritje, wat weer goed is voor je fatigue resistance.

Maar om nu het hele jaar dit buiten te doen.. dan stomp ik iig snel af.

Vraag is dus vooral of je het a) leuk vindt en b) of je een beetje een handig rondje in je eigen buurt kan samenstellen waarin je lang goed kan doortrappen zonder stoplichten / verkeer.
Leuk rondje. Ik plak meestal het stukje Ursem -Walingsdijk - Oostmijzerdijk tot aan Schermerhorn aan m'n rondje vast voor +/- 7km extra ten opzichte van het rondje zonder. Dan ga ik gewoon over de Molendijk vanaf Ursem. Inderdaad lekker rustig.

[ Voor 54% gewijzigd door Tjebakka op 03-08-2026 14:44 ]

• Requiem19
  • Nu online
Zo, dit weekend was weer eens puur genieten op de fiets.

Kinderen bij de opa's en oma's en wij met z'n 2en een weekendje België. Verbleven in een uitstekend hotel: bosbĀĀr, bovenop de Oude Kluisberg. Enige weg is onverhard, dus was perfect dat we de gravel fietsen mee hadden.

Afbeeldingslocatie: https://q-xx.bstatic.com/xdata/images/hotel/max1024x768/202984756.jpg?k=0c283872ca79eb9e62570513d400d259d5daca49c6535bbd5a68e276c7203f79&o=

Afbeeldingslocatie: https://cf.bstatic.com/xdata/images/hotel/max1024x768/421536083.jpg?k=26c96120a4f0b252b45004b617a395ef62b4db69afc5b366f7c7e6d7bda43d22&o=

Vrijdagavond gearriveerd, onderaan de berg gelijk genoten van de heerlijke Belgische cuisine van
Chalet de Bruyères. Na een prijzig, maar wederom puur genieten ontbijtje in het hotel de Blauwe lus van de RVV begonnen.

Uiteraard gelijk gestopt in Oudenaarde, om daar bij Jone Koffiebar 2 taartjes te eten en een fatsoenlijke barista cappuchino te nuttigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NTfChltszLOfUmPINerLS52LANI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gkz9FDZB3WWpQEahsdEZjzao.jpg?f=fotoalbum_large

Stukje Oudenaarde uit via de Scheldt en voor je het weet ben je bij de Oude Kwaremon. Zoals de vorige keer begon ik ook nu weer te vroeg. Dacht dat de klim al bezig was, maar dat asfalt stuk loopt lang door voordat de kasseien beginnen. Eenmaal boven was de eerste reactie van m'n vriendin: dit is volkomen kut met die kasseien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7Aqhk2w6XaQy1k8xQO0k1VP6KY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9dbljS5oqU1Zu7yWkKXIhlp5.jpg?f=fotoalbum_large

No shit sherlock, daarom rijden we a) op een gravelfiets met 50mm banden en b) doen ze dit in de RVV. Beetje lucht uit de bandjes en daarna werd ze alweer wat vrolijker ^^.

Door naar de Pater, die echt super dichtbij ligt. Heel de dag natuurlijk bijna niemand te zien, maar wat gebeurt er echt 1 seconde voordat we de Pater opdraaien? Een peloton vol 'oudere' mannen die de eerste meters gelijk zwaar vonden. Al slalommend erom heen uiteraard. Dacht slim te zijn en stukje via iemands erf te kunnen gebruiken om 3 mannen in te halen. Uiteraard dacht één van de mannen dat ook en moest ik met 700 watt ongeveer over de plantenbank heen (filmpje op m'n Strava, incl vermogens ^^).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EllKH7ANg5MohBlymM-U_x6cO0g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0ZIgXdUmydfyKZL0MoxGU95Y.png?f=fotoalbum_large

Dat brak me wel op bij het steile stuk, maar wel een PR'tje met 1:42, top 13% ooit op de Pater zag ik. gemiddeld 405 watt bij 70kg. Dag later 415 watt, met 1:41. Eerste poging altijd het efficiëntste ;-).

Op het fameuze bankje even uithijgen en weer door naar de Koppenberg. Die had ik nog nooit gedaan. Dus wat doe je dan: gewoon hard beginnen. Dat bekocht ik me toch even flink. Die is toch een stuk langer dan de Pater en heeft gemeen vuile steile stukken in het bossige stukje. Op Strava zag ik 26& een paar meter. De Caracal Race 50mm achterbanden begonnen zelfs weg te glijden achter, maar kwam boven. Heerlijke klim, volgende dag nog een keer gedaan ;).

Rest van de dag een beetje uitgebold en vooral veel gestopt voor koffietjes, taartjes en een heerlijke steak. Met een bijzondere vermelding voor de waanzinnige steak bij Den Zwarten Engel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fDX_WJrNSC7L0rEcihAScq9FE90=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6caVhgaFXQulMEMY0VpRG6lI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8yWKtrtmKF-IILWfbBdFJ-LXMFs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Nay10QyuA0WsCBBIK15wi1f.jpg?f=fotoalbum_large

Wat een genot om dit op een gravel fiets te doen met 50mm bandjes. We konden regelmatig gewoon even een gravelpad induiken als er opeens een weg dicht was of we anders wilden rijden. En de kasseien worden - voor mij - ook gewoon leuker zo. Daarnaast zijn ook de normale wegen in BE een stuk prettiger op gravel banden. Vast vloeken in de kerk.. maar ik zie mezelf niet meer hier rijden op 28mm bandjes :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SY3_XlgNvnXp_TccD_nc26Pki50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zdtMvd4O59dSswtcIfXJII08.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w2yEifMIeppNUpWYgZEZjMiV0QY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1rzKbWwPmcIlOQsvrF7f1fc0.jpg?f=fotoalbum_large

Strava rit hier: https://www.strava.com/activities/19557435253

[ Voor 44% gewijzigd door Requiem19 op 03-08-2026 15:17 ]

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:51
Tjebakka schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:41:
[...]

Mijn accu doet het al 9 jaar zonder problemen, mocht je een beetje geruststelling nodig hebben.

[...]

Leuk rondje. Ik plak meestal het stukje Ursem -Walingsdijk - Oostmijzerdijk tot aan Schermerhorn aan m'n rondje vast voor +/- 7km extra ten opzichte van het rondje zonder. Dan ga ik gewoon over de Molendijk vanaf Ursem. Inderdaad lekker rustig.
Mijn accu heeft het ook jaren en jaren gedaan zonder problemen. Maar een andere vinden vinden bleek lastiger dan ik had gehoopt.

Nickname KasPlantje.

• bcome
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:25
Misschien een domme vraag, maar een vervangende di2 accu zou je toch bij elk zelf respecterend Shimano service center moeten kunnen krijgen?

• Webgnome
bcome schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 15:39:
Misschien een domme vraag, maar een vervangende di2 accu zou je toch bij elk zelf respecterend Shimano service center moeten kunnen krijgen?
Tenzij ze niet meer gemaakt worden. En daar ging t om

Strava | AP | IP | AW

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:24
Als ik recente frames vergelijk met een paar jaar terug valt het mij op dat tegenwoordig de Seatstay lager is gemonteerd aan de Seat tube. Merk je hier nu iets van? Het ziet er wel zeker mooier uit.

BlaBlaBla

• Requiem19
  • Nu online
Strider schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 16:30:
Als ik recente frames vergelijk met een paar jaar terug valt het mij op dat tegenwoordig de Seatstay lager is gemonteerd aan de Seat tube. Merk je hier nu iets van? Het ziet er wel zeker mooier uit.
Niet super veel, is bedacht voor 'aero' reasons en nu gewoon beetje trendy.

Meest voelbare real world impact is simpelweg meer zichtbare seatpost. In een seat post zit nog best wel een beetje flex en dat geeft comfort bij hobbel de bobbel.

Een vlakke top tube zit er wel cool en racy uit, maar eigenlijk heb je meer aan een sloped top tube, zodat de seat post langer wordt.

• Vigni
@raymondw en @Webgnome bedankt voor het delen van de ervaringen! Ik ga het sowieso de komende weken voor mijzelf uitproberen, maar fijn om zo een beetje bevestigd te krijgen dat het werkt/bevalt!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:44

Phydomir

Dennis

Deel de mening van andere in wat betreft power meter gebruik en structureel trainen op de weg. Het kan prima, maar je moet er wel de goede weg voor zoeken. Soms betekend dat ook dat je gewoon meerdere malen hetzelfde rondje rijdt om een beetje fatsoenlijk je intervallen uit te kunnen voeren.

Ik heb hier de mazzel dat ik binnen 15min op een dijk zit en binnen 15min op de Posbank zit. Maar als ik dus echt lange intervallen doe, dan rij ik gerust gewoon een paar keer heen en weer op de dijk. Niet spannend of een avontuur, maar een wat leukere, nieuwere route kan altijd in het weekend.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Vigni
Ja dat was voor mij ook de doorslaggever. Woon gelukkig ook in de buurt van een mooie lange / rustige dijk en wat (enkele) hoogtemeters zijn ook nooit heel ver.

• CedricD
Requiem19 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 14:42:

Kinderen bij de opa's en oma's en wij met z'n 2en een weekendje België. Verbleven in een uitstekend hotel: bosbĀĀr, bovenop de Oude Kluisberg. Enige weg is onverhard, dus was perfect dat we de gravel fietsen mee hadden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vrijdagavond gearriveerd, onderaan de berg gelijk genoten van de heerlijke Belgische cuisine van
Chalet de Bruyères. Na een prijzig, maar wederom puur genieten ontbijtje in het hotel de Blauwe lus van de RVV begonnen.

Uiteraard gelijk gestopt in Oudenaarde, om daar bij Jone Koffiebar 2 taartjes te eten en een fatsoenlijke barista cappuchino te nuttigen.

[Afbeelding]

Stukje Oudenaarde uit via de Scheldt en voor je het weet ben je bij de Oude Kwaremon. Zoals de vorige keer begon ik ook nu weer te vroeg. Dacht dat de klim al bezig was, maar dat asfalt stuk loopt lang door voordat de kasseien beginnen. Eenmaal boven was de eerste reactie van m'n vriendin: dit is volkomen kut met die kasseien.

[Afbeelding]

No shit sherlock, daarom rijden we a) op een gravelfiets met 50mm banden en b) doen ze dit in de RVV. Beetje lucht uit de bandjes en daarna werd ze alweer wat vrolijker ^^.

Door naar de Pater, die echt super dichtbij ligt. Heel de dag natuurlijk bijna niemand te zien, maar wat gebeurt er echt 1 seconde voordat we de Pater opdraaien? Een peloton vol 'oudere' mannen die de eerste meters gelijk zwaar vonden. Al slalommend erom heen uiteraard. Dacht slim te zijn en stukje via iemands erf te kunnen gebruiken om 3 mannen in te halen. Uiteraard dacht één van de mannen dat ook en moest ik met 700 watt ongeveer over de plantenbank heen (filmpje op m'n Strava, incl vermogens ^^).

[Afbeelding]

Dat brak me wel op bij het steile stuk, maar wel een PR'tje met 1:42, top 13% ooit op de Pater zag ik. gemiddeld 405 watt bij 70kg. Dag later 415 watt, met 1:41. Eerste poging altijd het efficiëntste ;-).

Op het fameuze bankje even uithijgen en weer door naar de Koppenberg. Die had ik nog nooit gedaan. Dus wat doe je dan: gewoon hard beginnen. Dat bekocht ik me toch even flink. Die is toch een stuk langer dan de Pater en heeft gemeen vuile steile stukken in het bossige stukje. Op Strava zag ik 26& een paar meter. De Caracal Race 50mm achterbanden begonnen zelfs weg te glijden achter, maar kwam boven. Heerlijke klim, volgende dag nog een keer gedaan ;).

Rest van de dag een beetje uitgebold en vooral veel gestopt voor koffietjes, taartjes en een heerlijke steak. Met een bijzondere vermelding voor de waanzinnige steak bij Den Zwarten Engel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat een genot om dit op een gravel fiets te doen met 50mm bandjes. We konden regelmatig gewoon even een gravelpad induiken als er opeens een weg dicht was of we anders wilden rijden. En de kasseien worden - voor mij - ook gewoon leuker zo. Daarnaast zijn ook de normale wegen in BE een stuk prettiger op gravel banden. Vast vloeken in de kerk.. maar ik zie mezelf niet meer hier rijden op 28mm bandjes :).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik kan helaas geen media zien op jouw Strava. Ben wel geïnteresseerd in het filmpje ;)

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:05

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ben blijkbaar raar dat ik bij het aanvangen van een klim rechts voorsorteer zodat ik niemand ophoud. Volgende keer gewoon zo breed mogelijk fietsen zodat er niemand langs kan en in de plantenbak belandt.

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl

• Webgnome
Phydomir schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 18:06:
Deel de mening van andere in wat betreft power meter gebruik en structureel trainen op de weg. Het kan prima, maar je moet er wel de goede weg voor zoeken. Soms betekend dat ook dat je gewoon meerdere malen hetzelfde rondje rijdt om een beetje fatsoenlijk je intervallen uit te kunnen voeren.

Ik heb hier de mazzel dat ik binnen 15min op een dijk zit en binnen 15min op de Posbank zit. Maar als ik dus echt lange intervallen doe, dan rij ik gerust gewoon een paar keer heen en weer op de dijk. Niet spannend of een avontuur, maar een wat leukere, nieuwere route kan altijd in het weekend.
hier vergelijkbaar. Ik ken de doorfietsroute tussen Arnhem en Nijmegen tot aan Bemmel nu als mijn broekzak.. 8)7

Strava | AP | IP | AW

• Requiem19
  • Nu online
CedricD schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 19:17:
[...]

Ik kan helaas geen media zien op jouw Strava. Ben wel geïnteresseerd in het filmpje ;)
Zonder geluid, zit een enorme ruis in (de Vanguard gaat RMA).

@ElGreco idd… of de klassieke mechanische ‘pech’ toevallig op het steilste stukje (ook in dit filmpje weer raak 😉).

[ Voor 42% gewijzigd door Requiem19 op 03-08-2026 21:15 ]

• CedricD
Requiem19 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 21:08:
[...]

[Embed: Paterberg Slalom]

@ElGreco idd… of de klassieke mechanische ‘pech’ toevallig op het steilste stukje (ook in dit filmpje weer raak 😉).
Hehe mooi erlangs! Ik rij altijd in het gootje

• Requiem19
  • Nu online
CedricD schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 21:20:
[...]

Hehe mooi erlangs! Ik rij altijd in het gootje
Ik weet niet wat de ongeschreven kasseien-regels zijn, maar leek me beetje not done? Omdat het in de koers in dit geval ook niet kan ivm de hekken.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:30

Predator

Suffers from split brain

.…,

Ha, je was niet zo heel ver van waar ik woon. Oudenaarde is niet ver van mij, en daar is ook mijn LBS. :)

Verder ik kan je alleen maar gelijk geven over de kasseien. Er zijn stroken die op zich redelijk ok liggen, maar er zijn er ook die heel onregelmatig liggen en daar wordt je echt keihard dooreen geschud 8)7

Mijn vriendin haat kasseien en ze heeft al aan beide polsen een operatie voor carpal tunnel gehad (niet door fietsen trouwens). Met haar gravelbike en een 48mm voorband op lage druk is het voor haar wel doenbaar. Maar ze haat ze nog steeds :+

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• CedricD
Requiem19 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 21:28:
[...]

Ik weet niet wat de ongeschreven kasseien-regels zijn, maar leek me beetje not done? Omdat het in de koers in dit geval ook niet kan ivm de hekken.
Volledig mee akkoord als je er maar sporadisch komt. Ik kan er bij wijze van spreken elke dag over fietsen, dus voor mij is die niet meer zo speciaal :9

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-08 15:48
CedricD schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 07:31:
[...]

Volledig mee akkoord als je er maar sporadisch komt. Ik kan er bij wijze van spreken elke dag over fietsen, dus voor mij is die niet meer zo speciaal :9
Ik woon in Drenthe ook "redelijk" (lees <100km rondje) in de buurt van de bekende kasseienstroken maar de keren dat ik ze afgelopen 6 jaar vrijwillig in een route heb gestopt is op 1 hand te tellen. Fietsen is vaak afzien maar het moet wel leuk blijven :+ .

Flickr - Strava

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-08 22:53
Als je speciaal naar de Vlaamse Ardennen komt om te fietsen, dan ben je inderdaad moreel verplicht om op de kasseien te rijden. Ik woon net als Cedric behoorlijk in de buurt, en heb de kassei-stroken en -hellingen al genoeg gedaan voor een ganse wielercarrière lang. Ik heb er ondertussen al 1 fiets-GPS, 2 GPS-houders en een velg op kapot gereden: je materiaal heeft er dus ook geen deugd van :| .

Ik ken alle alternatieve wegen en klimmetjes van de bekende stroken (vb. Konkelstraat of Caildenberg ipv Molenberg, Molenweg ipv Paddenstraat, links afslaan aan voet Taaienberg...) en toch heb ik elke paar weken wel weer "prijs" met een serieuze kasseistrook die in een route verwerkt zit. Soms kan je er gewoon niet om heen (vb. om naar de voet van de Leberg te kunnen rijden). Dus ja: geen schaamte om het gootje te nemen als dat mogelijk is.

De laatste keer dat ik de Paterberg omhoog was geknald heb ik bovenaan voor het eerst in mijn leven oncontroleerbaar staan hyperventileren. Dat gevoel dat je geen controle meer hebt over je ademhaling was erg benauwend en zou ik het liefst nooit van mijn leven meer meemaken. }:|

• CedricD
CyberThijs schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:24:
Als je speciaal naar de Vlaamse Ardennen komt om te fietsen, dan ben je inderdaad moreel verplicht om op de kasseien te rijden. Ik woon net als Cedric behoorlijk in de buurt, en heb de kassei-stroken en -hellingen al genoeg gedaan voor een ganse wielercarrière lang. Ik heb er ondertussen al 1 fiets-GPS, 2 GPS-houders en een velg op kapot gereden: je materiaal heeft er dus ook geen deugd van :| .

Ik ken alle alternatieve wegen en klimmetjes van de bekende stroken (vb. Konkelstraat of Caildenberg ipv Molenberg, Molenweg ipv Paddenstraat, links afslaan aan voet Taaienberg...) en toch heb ik elke paar weken wel weer "prijs" met een serieuze kasseistrook die in een route verwerkt zit. Soms kan je er gewoon niet om heen (vb. om naar de voet van de Leberg te kunnen rijden). Dus ja: geen schaamte om het gootje te nemen als dat mogelijk is.

De laatste keer dat ik de Paterberg omhoog was geknald heb ik bovenaan voor het eerst in mijn leven oncontroleerbaar staan hyperventileren. Dat gevoel dat je geen controle meer hebt over je ademhaling was erg benauwend en zou ik het liefst nooit van mijn leven meer meemaken. }:|
Heb je toevallig een gpx van een rondje met de alternatieve hellingen? Zou die wel eens willen rijden :)

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-08 22:53
CedricD schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:29:
[...]

Heb je toevallig een gpx van een rondje met de alternatieve hellingen? Zou die wel eens willen rijden :)
Ik heb niet 1 specifieke route waarin ik al deze klimmetjes juist niet doe ;) . Maar op https://elgandcho.be/gpx vind je wel een groot archief met routes die ik in de afgelopen jaren maakte voor onze Gentse fietsclub.

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:32
@Vigni

Ik vind het gebruik van een powermeter gewoon handig om mijzelf niet stuk te rijden ''onbedoeld'' daar hoef ik ook niet eens perse blokken van een trainingsprogramma voor te volgen. Maar ik rijd vaak tegenwind gewoon simpelweg te zwaar omdat je in je hoofd met een bepaalde snelheid/hartslag zat voordat de powermeter er was. Juist vooral de duurritten waar ik bijvoorbeeld tegenwind begin dat ik weet dat ik na 2 uur tegenwind de wattages niet kan volhouden.

Je kan ook je training een beetje aanpassen op de omgeving. Je hoeft zo'n blokje van Join ook niet op de minuten nauwkeurig te doen, als je dan precies op een stukje dorp/stad/stoplichten zit, maar 10 km verderop de ruimte heb, verplaats je die inspanningen gewoon. Maar je hebt wel echt hele goede richtlijnen. Ook al is t soms moeilijk om echt nauwkeurig de wattages te rijden, maar dat komt meer omdat ik binnen op Zwift met een ERG mode verpest ben om die trainingen gewoon 100% nauwkeurig te doen dat je buiten dan even een andere mindset nodig heb.

• Vigni
@dfbt

Ja helemaal mee eens! Hier is het grafiekje van mijn eerste join training. Vond het nu al aardig goed gaan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--HjsTpGZ9oDnZgTAuhPoEEU4EE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DEobCW7VTZSzJRXomzm9xgtC.png?f=fotoalbum_large

Ik probeer vooral mijn gemiddelde gewoon goed te houden. Daar wordt ik vast vanzelf nog beter in :)

Vind het alleen jammer dat het standaard workout schermpje op de edge, 3s power gebruikt, vind die range indicator dan wel weer heel fijn. Maar de 10s power is iets minder gevoelig.

• Requiem19
  • Nu online
Vigni schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 08:50:
@dfbt

Ja helemaal mee eens! Hier is het grafiekje van mijn eerste join training. Vond het nu al aardig goed gaan.[Afbeelding]

Ik probeer vooral mijn gemiddelde gewoon goed te houden. Daar wordt ik vast vanzelf nog beter in :)

Vind het alleen jammer dat het standaard workout schermpje op de edge, 3s power gebruikt, vind die range indicator dan wel weer heel fijn. Maar de 10s power is iets minder gevoelig.
Average Lap power op je dataveld zetten en lap button klikken als een interval begint.

Dat werkt voor mij iets beter dan de Garmin intervallen.

• Webgnome
@dfbt goede toevoeging. Ik merkte ook dat snelheid minder belangrijk werd zolang de wattages maar kloppen. Eerst snapte dat mijn hoofd dat niet ;) nu is het gewoon logisch.

@Requiem19 Join maakt een workout dus die laps beginnen vanzelf. Dat schermpje voor average lap power is een goede.

[ Voor 25% gewijzigd door Webgnome op 04-08-2026 09:10 ]

Strava | AP | IP | AW

• Requiem19
  • Nu online
Webgnome schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:09:
@dfbt goede toevoeging. Ik merkte ook dat snelheid minder belangrijk werd zolang de wattages maar kloppen. Eerst snapte dat mijn hoofd dat niet ;) nu is het gewoon logisch.

@Requiem19 Join maakt een workout dus die laps beginnen vanzelf. Dat schermpje voor average lap power is een goede.
Precies, en dat is heel onhandig buiten. Omdat een lap bijv net begint als je achter 50 bejaarden zit, of even door een stadje moet.

Ik zorg altijd voor een interval die begint obv lap button. Dat is buiten veel praktischer.

• Webgnome
Requiem19 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:13:
[...]

Precies, en dat is heel onhandig buiten. Omdat een lap bijv net begint als je achter 50 bejaarden zit, of even door een stadje moet.

Ik zorg altijd voor een interval die begint obv lap button. Dat is buiten veel praktischer.
Ik ben wat dat betreft lui. Ik wil gewoon dat mijn garmin zegt wat ik moet doen. In de evaluatie (met mijzelf ) weet ik wel hoe of wat. Soms gaat het niet zoals het moet. Afgelopen zondag ook. Had een rit van en uur of 3 geplanned met wat intervallen in het midden. Het was al vrij duidelijk dat dat m niet ging worden. Jammer de bammer dan ;)

Strava | AP | IP | AW

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:32

blitzkrieg

Whoop Whoop!

GWBoes schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 07:52:
[...]

Ik woon in Drenthe ook "redelijk" (lees <100km rondje) in de buurt van de bekende kasseienstroken maar de keren dat ik ze afgelopen 6 jaar vrijwillig in een route heb gestopt is op 1 hand te tellen. Fietsen is vaak afzien maar het moet wel leuk blijven :+ .
Ik ben over de meeste Drentse kasseien ook 1x gereden, daarna vond ik het ook wel goed. Zeker als er gewoon een glad fietspad naast ligt vraag je je soms wel af waar je mee bezig bent. 8)7
Requiem19 schreef op maandag 3 augustus 2026 @ 21:08:
[...]

[Embed: Paterberg Slalom]

Er is geen geluid, maar ik was daar al direct al begonnen met LINKS VOORBIJ!!!! te roepen, dan vinden ze me maar een aso.

[ Voor 32% gewijzigd door blitzkrieg op 04-08-2026 09:37 ]

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Requiem19 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:13:
[...]

Ik snap niet dat Join dit niet inbakt in hun workouts. Altijd een van de nadelen van Join tov bv TrainerRoad gevonden.
Inmiddels maak ik m'n workouts zelf op intervals.icu en daar kan je het ook heel makkelijk inbouwen.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Webgnome
Phydomir schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:28:
[...]

Ik snap niet dat Join dit niet inbakt in hun workouts. Altijd een van de nadelen van Join tov bv TrainerRoad gevonden.
Inmiddels maak ik m'n workouts zelf op intervals.icu en daar kan je het ook heel makkelijk inbouwen.
bedoel je dat de workout aangepast is dat je zelf op de lap knop moet drukken? Als ze dat ooit gaan toevoegen ( automatische connectie met garmin ) dan zou t wel fijn zijn om dat als optie te hebben. Immers de workouts die vanuit Join gesynced worden kun je niet meer aanpassen in garmin connect zelf. ( wel op de edge, dat is alleen erg onhandig)

@blitzkrieg heb ooit een keer tijdens de AGR een kaseienstrook gedaan.. Daarna voor mijzelf besloten. nooit meer :+

[ Voor 8% gewijzigd door Webgnome op 04-08-2026 09:36 ]

Strava | AP | IP | AW

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Webgnome schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:36:
[...]

bedoel je dat de workout aangepast is dat je zelf op de lap knop moet drukken? Als ze dat ooit gaan toevoegen ( automatische connectie met garmin ) dan zou t wel fijn zijn om dat als optie te hebben. Immers de workouts die vanuit Join gesynced worden kun je niet meer aanpassen in garmin connect zelf. ( wel op de edge, dat is alleen erg onhandig)
Ja, stel je heb een workout van 3x 15min op ftp. Voordat het 15min blok dan begint moet je op "lap" drukken voordat die interval echt begint. Doe je dit niet, dan is dat stukje gewoon free ride. Dit was standaard bij de TrainerRoad workouts die met Garmin gesynct worden. Is helaas niet iets wat je zelf nog kunt aanpassen. Of je moet handmatig de workout van Join gaan namaken, maar dat is weer een beetje tegen het nut van iets als Join in.

• Webgnome
Phydomir schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:41:
[...]

Ja, stel je heb een workout van 3x 15min op ftp. Voordat het 15min blok dan begint moet je op "lap" drukken voordat die interval echt begint. Doe je dit niet, dan is dat stukje gewoon free ride. Dit was standaard bij de TrainerRoad workouts die met Garmin gesynct worden. Is helaas niet iets wat je zelf nog kunt aanpassen. Of je moet handmatig de workout van Join gaan namaken, maar dat is weer een beetje tegen het nut van iets als Join in.
toch doe ik dat wel vaak hoor. Even een training na maken. De enige reden dat ik dat vaak doe is omdat connect inschat hoeveel kilometer de workout zal zijn en dat is dan weer handig bij het plannen van het juiste rondje. Alhoewel ik meestal ergens wel weet hoeveel kilometer het zal gaan worden.

Connect is wat dat betreft een beetje stom. Join kan er niets aan doen (zeggen ze) dat workouts niet meer aan te passen zijn als ze vanuit Join worden gepushed. Daar zou connect nog wat werk kunnen verrichten

Strava | AP | IP | AW

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:22
Phydomir schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:41:
[...]

Je kan de training ook pauzeren. Omhoog swipen bij het dedicated training schermpje en daar kan je dan tijdelijk stoppen.

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Cloclo100 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:52:
[...]

Je kan de training ook pauzeren. Omhoog swipen bij het dedicated training schermpje en daar kan je dan tijdelijk stoppen.
Ja, ik weet dat het kan. Maar op m'n 530 (non-touch dus) is het echt een gedoe. Helemaal omdat het standaard workout scherm zo goed als onbruikbaar is (imho). Ik heb dus een extra scherm gemaakt met de informatie die ik wel nuttig vind. Om dan alleen de workout te pauzeren en niet de hele rit moet ik eerst naar het "echte" workout scherm, dan het menu in en daar kan ik hem dan pauzeren. Ik vind dat echt zeer onhandig.

• Webgnome
Cloclo100 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 09:52:
[...]

Dat klopt, is allen rete irritant. Zeker als er net een melding komt van t een f het ander. Op de Edge 840 overlappen die elkaar dan en dan kun je niks..

@Phydomir hoe heb jij je scherm nu geconfigureerd? Ik heb nu een aardig goede setup maar ben altijd wel in voor tips

[ Voor 13% gewijzigd door Webgnome op 04-08-2026 10:30 ]

Strava | AP | IP | AW

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Webgnome schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 10:29:
[...]

Dat klopt, is allen rete irritant. Zeker als er net een melding komt van t een f het ander. Op de Edge 840 overlappen die elkaar dan en dan kun je niks..

@Phydomir hoe heb jij je scherm nu geconfigureerd? Ik heb nu een aardig goede setup maar ben altijd wel in voor tips
Ik heb deze gebruikt (van toen ik nog TR gebruikte).

Creating a Custom Garmin Screen – TrainerRoad

Afbeeldingslocatie: https://support.trainerroad.com/hc/article_attachments/360068931011/new_screen_1.bmp

• Webgnome
Thanks voor de link. Dit is precies wat ik nodig heb. Er staan ook nog wat andere tips voor dingen waar ik mij mateloos aan irriteer ;)

edit: Ik heb hem net even in mijn Garmin gezet en ik ga het vanmiddag even testen.

[ Voor 23% gewijzigd door Webgnome op 04-08-2026 13:23 ]

Strava | AP | IP | AW

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-08 16:11
Afgelopen zomervakantie (ja het zit er alweer op voor dit jaar) een aantal keer geklommen (normaal zit ik in Almere, dus wanneer Strava na een 100 km rit een klim van 20 meter aangeeft is dat niets geks). Dit jaar begonnen met trainen (via mijn Thinkrider trainer vooral) en elfstedentocht gereden. 8Kg afgevallen, voornamelijk met klimmen als doel.

De vakantie begon in zuid Limburg, op de Camerig. Daar merkte ik al wel wel dat alles een stukje "vlotter" naar boven ging dan normaal. En dat terwijl ik mijn "winter" fiets mee had genomen, want mijn Bianchi Oltre had wat schakel problemen waar ik net 1 dag voor de vakantie achter kwam. Geen risico genomen en dus mijn Rose Pro Cross (inclusief spatbord, hell yeah!) fiets meegenomen. Lekker op 30mm, dus iets meer comfort, ook wel fijner in de afdaling. Een aantal dagen erna door naar de Markstein (vanaf Kruth) en Grand Ballon, welke ik voor mijn gevoel (want de laatste keer dat ik er was, was er nog geen Strava) nog nooit zo vlot opgereden, heerlijke rit gehad, maar ook in het achterhoofd wetende dat dit "maar" 4,6% gemiddeld was, en ik over een week iets veel zwaarders moest doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X0UHSwu6kdViY2CqJ2_gz0PCVI4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/louYB6r3sD8D1fuPubnGvqSr.jpg?f=fotoalbum_large

Door naar het zuiden van Frankrijk. De volgende op mijn lijstje was de klim naar Gorge de la Nesque, vanaf Villes-sur-Auzon. Een klim van 2,3% gemiddeld over 18,6km. Iets wat mij nu wél echt moet liggen, en met 22,4 gemiddeld vond ik het ook fantastisch. Snel naar beneden gegaan voordat het donker was (en eigenlijk net te laat beneden gekomen, want geen voorlampje mee). Prachtige klim, maar ook weer niet echt in verhouding tot mijn echte doel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8K4ukDVswfFcu60NS_ysUtAo2mo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iv34VSpgJ3Ba1XT4C3d6tPdC.jpg?f=fotoalbum_large

De Ventoux. Mogelijk een beetje een klim die voor veel mensen op het lijstje staat. Ik had hem 7 keer eerder gedaan, maar was toen ook gelijk even 20+ jaar jonger. De eerste keer was ik 14 jaar oud, nu bijna 40. 5 keer via Bedoin gedaan, 1 keer Sault, 1 keer Malaucene. Dit jaar zou het weer Bedoin worden. 21,5km, 7,5% gemiddeld. Mijn doel was eigenlijk binnen de 2 uur, wat haalbaar moest zijn, maar dan moest ik mij ook echt wel goed voelen. Ik was per slot van rekening nog altijd 81kg in gewicht, en had een wat zwaardere fiets mee. De ochtend vroeg weg gegaan, vrouw en kinderen werden net wakker, eerst "even" naar het centrum van Bedoin gefietst en daarna door naar boven. Het eerste stuk van 5km was weinig probleem, 220 watt gemiddeld en de hartslag bleef relatief laag. Toen kwam het bos, mij wel bekend en zelfs een paar dagen terug nog met de auto naar boven gereden. Het is altijd iets langer dan je denkt. Afzien. Gelukkig stonden vrouw en kinderen langs de kant van de weg voor het aanmoedigen, en dat was ook wel echt nodig. Nog altijd rond de 220 watt aan het trappen, maar nu met 8,6 km per uur gemiddeld. Ik had ook nog niet eerder op mijn Magene metertje de Climb Pro functie werkende gekregen, en was vergeten een route in te sturen, dus had ook niet de data - hoeveel kilometer ik nog moest was bekend, maar ik had geen mooi overzicht, wat wel balen was. Onderweg even wat water aangevult en wat appelsap en suikers er bij (vanwege mijn diabetes is het plannen van dit soort ritten ook altijd extra lastig). Door naar Chalet Reynard en de top. De laatste 6km zakte mijn wattages wat in en kwam ik onder de 200 watt, waardoor het 2 uur doel ook niet echt haalbaar meer was. Ook het wachten op wat overstekende schapen midden in de klim doen je niet heel goed op dat moment. De laatste 200 meter met kramp in een van mijn benen gereden, maar het was prachtig om boven te komen met mijn vrouw, zoontje en dochtertje die stonden te schreeuwen omdat het papa was gelukt. Iets wat ik 20 jaar terug niet voor mogelijk had gehouden. 2 uur en 11 minuten, geen slecht resultaat, per slot van rekening was ik boven. Naar beneden ging sneller, in iets meer dan 20 minuten was ik weer in St Colombe. Het is en blijft een prachtige klim, ik had prima weer, 25 graden, weinig wind, super aanmoediging en het was relatief rustig. Afzien en genieten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UW-D6_IaXad4dDU7dX5dTunLPDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UCDpQobNl6HjWJLU5TH4ohfQ.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.strava.com/activities/19443345580/overview

Volgend jaar eens kijken wat we dan gaan doen. Het was geen fiets vakantie, mijn fiets gaat altijd mee om even wat te fietsen zodra de kinderen bezig zijn of slapen. De ventoux dag was specifiek uitgekozen om een (halve) dag voor mezelf te pakken. Nu de conditie op pijl houden en zien wat volgend jaar brengt.

kleine edit: Verder advies voor anderen die dit ook ooit nog eens willen doen: blauw shirt is leuk, maar wanneer anderen je willen volgen of je ooit je eigen foto's terug wil vinden, pak lekker een opvallend shirt, veel makkelijker!

Strava & Untappd - Do not combine!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:50

sapphire

Die-hard pruts0r

Overal in Europa is het warm tot heel warm en we hebben met een flinke droogte te maken….en ik moest omrijden omdat er een weg afgesloten was vanwege wateroverlast :+
#polderlife

Oudeweg bij Reeuwijk staat schijnbaar onderwater, die weg ligt inderdaad bizar laag tov het waterpijl daar en in de winter al regelmatig moeten slalommen tussen het water door :X
Omleiding was super beroerd aangegeven en uiteindelijk daardoor een mooi stukje kunnen ‘gravelen’, was de fiets gelijk grijs ipv zwart. Gelukkig daarna nog een paar stukken weg die onder water stonden :+
En traditiegetrouw in dat gebied op die smalle weggetjes tussen het water door wéér bijna voor m’n sokken gereden door een BMW :(
Wat is dat toch met die BMW rijders dat ze op zo’n enorm smal weggetje met een veel te brede auto hard willen rijden? Daarna kwam ik een Golfje tegen en dan lijkt het opeens of je zeeën van ruimte hebt om er omheen te kunnen, en die reed niet zo achterlijk hard.

@Raznov Het is je niet aan te zien op die laatste foto dat je aan het afzien bent ;)

Heel gaaf om te lezen allemaal!!

[ Voor 6% gewijzigd door sapphire op 04-08-2026 12:22 ]

Gabriël AM5

• Webgnome
@Raznov mooi verslag! Echt knappe prestatie.

Strava | AP | IP | AW

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:56
https://nos.nl/artikel/26...el-als-je-het-daar-opvult
In een uiterst geval zou het een tijdwinst van 0,78 seconden per kilometer kunnen opleveren, onderzocht Bert Blocken, hoogleraar Aerodynamica aan de Heriot-Watt-universiteit in Schotland.
Voor de marginal gains fanatiekelingen hier misschien een goede optie? 🤣

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Is er ook een aerodynamics voordeel door "man-boobs" en/of bierbuik? Om nu een "push" BH te gaan dragen gaat mij toch wat te ver als man.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:18

Kluus

Gang is alles

esphome schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 19:26:
Is er ook een aerodynamics voordeel door "man-boobs" en/of bierbuik? Om nu een "push" BH te gaan dragen gaat mij toch wat te ver als man.
Ja en dat was al niet toegestaan, zie onze vaderlandse aftaster der grenzen van het uci regelement:

https://www.wielerflits.n...voor-bidon-in-mijn-shirt/

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 04-08-2026 20:01 ]

• CedricD
Hier is de fietsvakantie ook afgelopen. Een deel van mijn langetermijnsdoel afgevinkt: In elke gemeente van NL gefietst 🇳🇱! Vandaag de laatste 4 gemeentes in de Achterhoek afgewerkt.

Nu enkel nog België en Luxemburg :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kqYWpKfQgsDC-KTRFyMLL0bXlBg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/akK2nWXgUbOPJDR2i9nZMAYv.png?f=fotoalbum_large

• Webgnome
@Phydomir ik heb zojuist de training gedaan met t scherm wat in jou linkje stond beschreven en ik ga hem aanpassen. Hoewel ik best fijn vind is die 3s power gewoon te kort. Wat ik terug zie is dat ik daardoor teveel ga compenseren want 'oh jee' ik zit over/onder t vermogen en dan krijg je dus spikes die je niet wil.

Strava | AP | IP | AW

• Vigni
Webgnome schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 21:33:
@Phydomir ik heb zojuist de training gedaan met t scherm wat in jou linkje stond beschreven en ik ga hem aanpassen. Hoewel ik best fijn vind is die 3s power gewoon te kort. Wat ik terug zie is dat ik daardoor teveel ga compenseren want 'oh jee' ik zit over/onder t vermogen en dan krijg je dus spikes die je niet wil.
Dit is dus mijn probleem met het standaard workout scherm op de edge. Ik heb zelf een scherm met de 10s en lap average aan moeten maken, maar vind zelf het range indicatortje van het default scherm juist wel heel fijn. Geen idee hoe ik die naar 10s krijg echter.

Afbeeldingslocatie: https://global.discourse-cdn.com/trainerroad/original/3X/f/d/fd3ceabcfab9604206bbf0e7a068056f17538a8c.jpeg

vs

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSAek6H9ggVUMAdtTpIuLsF7MVx9_hReGLLOXLkgyqt6w&s=10

Ik kom er alleen niet uit hoe je dit aanpast :\

Edit:

Het ligt dus aan hoe join.cc de workouts maakt 8)7. Die sturen: `power=3s` mee.

[ Voor 22% gewijzigd door Vigni op 05-08-2026 00:23 ]

• Webgnome
@Vigni ah je hebt hetzelfde probleem. Ik probeerde dat gisteren dus ook aan te passen en kwam tegen hetzelfde probleem aan. En hoe ben je er achter gekomen dat join dit veroorzaakt?

Als je een eigen workout maakt via connect werkt t dan wel?

[ Voor 13% gewijzigd door Webgnome op 05-08-2026 06:37 ]

Strava | AP | IP | AW

• Phydomir

Phydomir

Dennis

@Webgnome Ik heb zelf ook wat kleine dingetjes aangepast. qua 3s of 10s is dat vrij persoonlijk. Mijn "duurrit" scherm staat ook op 10s, veel fijner. Weet eigenlijk niet eens of ik hem bij dit scherm ook al op 10s had gezet, denk het haast wel. Vanmiddag eens kijken.

• CedricD
3s is de standaard. Als je 40/20 of 50/10 intervallen gaat doen wil je hem echt niet op 10s of 30s hebben.

Staar je ook niet blind op het vermogen/schermpje maar let op de weg en het verkeer ;). Naarmate je meer met een powermeter fietst zal je merken dat je makkelijk kan inschatten hoeveel watt je aan het duwen bent.

Lees gerust even dit: https://www.futurumshop.n...blinde-test-futurummag-26

• Vigni
Webgnome schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 06:36:
@Vigni ah je hebt hetzelfde probleem. Ik probeerde dat gisteren dus ook aan te passen en kwam tegen hetzelfde probleem aan. En hoe ben je er achter gekomen dat join dit veroorzaakt?

Als je een eigen workout maakt via connect werkt t dan wel?
Door de workout van join te exporteren en in intervals.icu in te laden.Zie ik bij elke stap met target power range ook power = 3s staan, bijvoorbeeld:
- 05:00@84% 5m 79-89% power=3s
CedricD schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 08:43:
3s is de standaard. Als je 40/20 of 50/10 intervallen gaat doen wil je hem echt niet op 10s of 30s hebben.

Staar je ook niet blind op het vermogen/schermpje maar let op de weg en het verkeer ;). Naarmate je meer met een powermeter fietst zal je merken dat je makkelijk kan inschatten hoeveel watt je aan het duwen bent.

Ja helemaal eens, maar join maakte bijvoorbeeld deze eerste stap van 25 minuten:
25:00@65% 25m 60-70% power=3s
Het lijkt mij dan fijner wanneer ik tussendoor even een keertje kijk dat ik dan zie wat mijn 10s of lap average is, juist nu ik nog in de fase zit waar ik er gevoel voor moet krijgen.

Was vooral benieuwd of het aan te passen is of dat het een limitatie van de fietscomputer is. Dat blijkt dus te kunnen, niet in join in ieder geval, maar wel als je je eigen workout maakt blijkbaar.

• CedricD
Vigni schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:12:
[...]

Door de workout van join te exporteren en in intervals.icu in te laden.Zie ik bij elke stap met target power range ook power = 3s staan, bijvoorbeeld:
- 05:00@84% 5m 79-89% power=3s
[...]

Ja helemaal eens, maar join maakte bijvoorbeeld deze eerste stap van 25 minuten:
25:00@65% 25m 60-70% power=3s
Het lijkt mij dan fijner wanneer ik tussendoor even een keertje kijk dat ik dan zie wat mijn 10s of lap average is, juist nu ik nog in de fase zit waar ik er gevoel voor moet krijgen.

Was vooral benieuwd of het aan te passen is of dat het een limitatie van de fietscomputer is. Dat blijkt dus te kunnen, niet in join in ieder geval, maar wel als je je eigen workout maakt blijkbaar.
Avg power van het interval blokje staat toch gewoon op het intervalscherm?

• Phydomir

Phydomir

Dennis

CedricD schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 09:17:
[...]

Avg power van het interval blokje staat toch gewoon op het intervalscherm?
Wat heb je aan het gemiddelde van het blok als je je huidige power wilt weten?

• Webgnome
CedricD schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 08:43:

dat je je niet blind moet staren, helemaal mee eens. Dat maakt buitenfietsen natuurlijk ook zo veel leuker, dat je constant afleiding hebt al was het maar 'he een eekhoorn' etc. Echter zoals ik al schreef ben ik een beetje vatbaar voor targets die ik niet haal. En dan is het niet handig als het elke 3s staat als dat voor een blok van 10 minuten compleet niet logisch is om te weten. Voor korte intervallen ( ronnestad bijv. ) is dat anders dan wil je juist die directe input

Strava | AP | IP | AW

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

Ronnestad moet je buiten echt alleen op hele rustige wegen doen, want aan het einde ben je, als het goed is, helemaal naar de vaantjes. Ik heb een tijdje best wat intervaltraining gedaan, maar dat was wel veruit de meest intense

[ Voor 25% gewijzigd door 418O2 op 05-08-2026 10:26 ]

• CedricD
Intervallen buiten kan je haast nooit perfect afwerken. We hebben hier helaas geen lange klimmen. Enige waar het voor mij persoonlijk buiten lukt is op lange stukken langs het water (en dan nog zit je soms met vervelende zijwegen) of rond Oostburg. Is een dingetje die ik ook heb moeten loslaten :). Wil je ze perfect doen dan moet je het in ERG mode op de rollen doen.

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Ja, blijft ook lastig. Maar vooral bij langere, steady intervals ook vooral niet vergeten, dat die 5 seconde je benen stil houden voor een bocht, er niet voor zorgt dat die interval helemaal voor niets is geweest. Uiteindelijk is het allemaal beter dan thuis op de bank zitten :)

• esphome
  • Niet online
Daar gaat dan mijn huidige business idee om bidons in de vorm van een tiet te maken, alhoewel kan ondanks het verbod wel een markt voor zijn. Je kunt dan kiezen uit verschillende groottes van A t/m D en groter lijkt mij niet handig om op de fiets te bevestigen. Grotere maten zouden dan drinkzakken kunnen zijn waar je dan via een slang aan de "drinktiet" moet lurken.

Als recreatieve fietser mag je die wel op de buik dragen want er is immer geen "fashion police" zoals bij die wedstrijden aanwezig, waarna de gendarmerie jou van de fiets sleuren en dan je dan vastpinnen.

Arrêté

[ Voor 26% gewijzigd door esphome op 05-08-2026 11:20 ]

• Webgnome
418O2 schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 10:26:
Ronnestad moet je buiten echt alleen op hele rustige wegen doen, want aan het einde ben je, als het goed is, helemaal naar de vaantjes. Ik heb een tijdje best wat intervaltraining gedaan, maar dat was wel veruit de meest intense
Klopt. Gelukkig hebben we hier genoeg dijken waar op zondag ochtend niemand te vinden is. Dit soort intervallen komen ook niet heel vaak voor in de schema's die ik volg. Zoals ik al schreef als ik buiten ben dan gaan intervallen toch altijd anders en daar houd ik rekening mee. Een FTP test bijvoorbeeld die doe ik wel altijd binnen (als ik die al doe..)

Strava | AP | IP | AW

• esphome
  • Niet online
Voor een leuke prijs nu ook Watt meters en ook al een testritje gemaakt. Het meest interessant vond ik dat het linker en rechterbeen een bijna gelijke verdeling hadden. De linker een paar procent lager dan de rechter bij het rustig trappen.

Echter zodra er extra kracht bij moet vanwege de wind of helling trapt de linker het snelst meer tot wel 15% extra. De rechter volgt dan na een paar seconden. Ik ben dan wel rechts, maar het linker been is blijkbaar dynamischer dan het rechterbeen.

Deze pedalen zijn wel dikker en vandaag het zadel maar ook 1,5mm omhoog gezet ter compensatie.

• Frenz64
  • Laatst online: 07-08 10:29
Bij rechtshandigen is het linkerbeen vaak sterker (dat is namelijk dan je sprongbeen), tenminste vanuit het basketball is dat zo en bij atletiek (hoogspringen) ook vaak.

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-08 12:02

joker1977

Tweakert

De meeste wielrenners hebben het juist andersom: De balans is zoek bij lage vermogens en wordt juist beter richting 50/50 bij hogere vermogens (zittend)

• Prulleman
Hier eigenlijk altijd tussen de 52/48 en 50/50. Onafhankelijk van de effort (Z2 tot vo2)

Ik kijk hier overigens echt alleen (soms) achteraf naar , ik heb geen L/R data velden op mijn garmin

Strava

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:40
Nieuwe baan en vakantie heeft er voor gezorgd dat ik even niet hier heb ingecheckt maar heb wel een mooie nieuwe taak aan mijn vakantie over gehouden. Ik heb namelijk als eerste Nederlander ooit en 1000e finisher totaal de Sixphonnés du Mont Brouilly uitdaging voltooid en ben daarmee ook soort van belast met de taak van ambassadeur voor Nederland :+

De uitdaging vind plaats rondom Mont Brouilly (doh), eerder deze week oa beklommen tijdens Tour de France Femmes en daagt je uit om de Mont Brouilly in totaal 6x te beklimmen om de hoogste graad van de uitdaging te voltooien. Buiten de beklimmingen fiets je door de verschillende dorpen rondom de berg en zie je hoe mooi de Beaujolais regio is met al zijn wijnranken.

Het principe is vergelijkbaar met de cinglés du Mont Ventoux maar dan wat minder heftig en daarnaast kun je zelf bepalen of je 3-4-5-6 beklimmingen doet. De maximale uitdaging komt op zo'n 95km met zo'n 2200 hm en naar mijn idee voor een ieder een prima uitdaging. Zelf heb ik de uitdaging voltooid tijdens een ochtend waarbij de klim verkeersvrij was gemaakt en de eerste 2 lussen in groepsverband werden gereden(niet heel vlot..) maar je kunt de uitdaging altijd aangaan.

Je schrijft je vooraf in, krijgt een stempelboekje dat je in de 6 dorpen en 6x op de top afstempelt bij vooraf bekende plaatsen. Meer informatie hier te vinden: https://ctformidable.fr/index.php/challenges/

Of natuurlijk via mij. Mijn strava activiteit rondom de uitdaging: https://www.strava.com/activities/19470706985

• raymondw
Frenz64 schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 19:50:
Bij rechtshandigen is het linkerbeen vaak sterker (dat is namelijk dan je sprongbeen), tenminste vanuit het basketball is dat zo en bij atletiek (hoogspringen) ook vaak.
Ik ben idd handiger Goofy feet, maar links of rechts voor maakt mij niet uit.
Tot ±40kts doe ik beide, maar boven de 80 is het Goofy 🤪

• Webgnome
la_fusion schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 21:05:
Nieuwe baan en vakantie heeft er voor gezorgd dat ik even niet hier heb ingecheckt maar heb wel een mooie nieuwe taak aan mijn vakantie over gehouden. Ik heb namelijk als eerste Nederlander ooit en 1000e finisher totaal de Sixphonnés du Mont Brouilly uitdaging voltooid en ben daarmee ook soort van belast met de taak van ambassadeur voor Nederland :+

De uitdaging vind plaats rondom Mont Brouilly (doh), eerder deze week oa beklommen tijdens Tour de France Femmes en daagt je uit om de Mont Brouilly in totaal 6x te beklimmen om de hoogste graad van de uitdaging te voltooien. Buiten de beklimmingen fiets je door de verschillende dorpen rondom de berg en zie je hoe mooi de Beaujolais regio is met al zijn wijnranken.

Het principe is vergelijkbaar met de cinglés du Mont Ventoux maar dan wat minder heftig en daarnaast kun je zelf bepalen of je 3-4-5-6 beklimmingen doet. De maximale uitdaging komt op zo'n 95km met zo'n 2200 hm en naar mijn idee voor een ieder een prima uitdaging. Zelf heb ik de uitdaging voltooid tijdens een ochtend waarbij de klim verkeersvrij was gemaakt en de eerste 2 lussen in groepsverband werden gereden(niet heel vlot..) maar je kunt de uitdaging altijd aangaan.

Je schrijft je vooraf in, krijgt een stempelboekje dat je in de 6 dorpen en 6x op de top afstempelt bij vooraf bekende plaatsen. Meer informatie hier te vinden: https://ctformidable.fr/index.php/challenges/

Of natuurlijk via mij. Mijn strava activiteit rondom de uitdaging: https://www.strava.com/activities/19470706985
Dat ziet er wel interessant uit. Misschien voor over een paar jaar :)

Strava | AP | IP | AW

• Frenz64
  • Laatst online: 07-08 10:29
raymondw schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 23:44:
[...]

Ik ben idd handiger Goofy feet, maar links of rechts voor maakt mij niet uit.
Tot ±40kts doe ik beide, maar boven de 80 is het Goofy 🤪
Tot 40kts, bedoel je knopen? Over welke sport hebben we het dan, goofy = switched stance? Want 80kts??

• Prulleman
zal wel surfen zijn, of iets anders hips met water, een plank en een zeil

Strava

Pagina: 1 ... 735 736 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:

Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).