Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 740 741 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:26
Frenz64 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 13:23:
Ik reed laatst op m'n motor (ook elektrisch, Zero DS 11.4 uit 2015) met integraalhelm, beschermende kleding, leren handschoenen etc. op de A'damse Straatweg in Utrecht stad met ongeveer 40 km/h. Voor diegenen die die weg niet kennen: het is de weg met het grootste ongevalrisico in NL.

Het hele laatste stuk naar het centrum toe is opnieuw ingericht. Op het separate fietspad komt mij een fatbike met een ventje van ik denk max 14 jaar fluitend voorbij, zonnebrilletje, korte broek en t-shirt. Ik versnel en hij rijdt > 50 km/h terwijl hij continu fietsers inhaalt. Dan heb je echt een deathwish met al die zijwegen waar de gemiddelde automobilist eerst z'n neus over het fietspad zet, om te kijken of hij de Straatweg op kan draaien.

Dat jochie kan er niet zoveel aan doen, qua hormonen enzo, maar wat bezielt die ouders om je kind aan zulke risico's bloot te stellen.
Ik hoorde een stukje in een podcast. De auteur stond bij de lbs. Die vertelde dat vader en zoontje om 1745 de winkel binnen stapten. Fatbike, remmen stuk. Even snel repareren, want hij moet er vanavond mee naar voetbal.

Daar begon de lbs uiteraard niet meer aan. Laten staan tot morgen was geen optie. Pa tegen zoontje: rij maar gewoon met je fiets, kijk wel goed uit. Tsja, zelfs met 15kmh maak je een fameuze klapper zonder remmen.

Of vorig jaar. Ijsje halen onderweg. Ik vertrek bij de ijsboerderij, pak fiets uit het rek. Hoor ik net moeders tegen kind zeggen "kijk, die meneer heeft ook een helm op, nou doe niet zo lastig". Ik antwoordde dat moeder beter zelf het goede voorbeeld kon geven, die keek me echter vuil aan.

Het zijn niet altijd de kinderen, meestal gewoon de ouders.

• Ramon 73
Requiem19 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 11:28:
[...]

Ik denk wat je kunt verwachten:

1) Na het allerleerste begin om weer te bewegen, zal je sneller dan je denkt 20-30 minuten hard kunnen fietsen.
2) Valkuil is om dit niet te doen, want het herstel zal in de eerste 4-6 weken veel langer duren dan je gewend bent.
3) Na +/- 2 weken beginnen met bewegen en dan 4-6 weken opbouwen heb je weer een normalere - maar nog steeds smalle - basis
4) Ondertussen ben je 8 weken verder. Een uurtje of 2 uurtjes hard fietsen zal al wel redelijk gaan, maar vooral de fatigue resistance zal nog wat lager zijn en je herstel van zware trainingen zal nog minder zijn dan je gewend was

De truc zal zijn om eerder te voorzichtig te zijn dan te enthousiast. Na 2 weken stoer kunnen zeggen dat je weer 20minuten x% van je oude FTP kunt fietsen is niet stoer of een indicatie van je buitengewone talent, maar juist een risico om teveel te doen.

Ik denk dat je na 4 maanden - als het meezit (niet ziek worden, geen andere dingen) je weer rond de 90% van je oude niveau kunt zitten. Zeker je FTP zal misschien wel close kunnen zijn waar je bij zat. Maar vooral de power na 4-5-6 uur fietsen zal nog wat meer opbouw vergen.
Goed, dankjewel voor de tips.

Ik kan alvast starten, met nekbrace, met fietsen op de Tacx. Rechtop zonder gekke dingen in rustig tempo mag. Dan kan ik wat eerder starten met de zwaardere trainingen.

Nou toch maar even afwachten.....ik heb ook bijvangst in hoge bloeddruk en een verdikte hartspier. Dus ik moet nog ontdekken wat daarmee moet gebeuren.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:29
@Ramon 73 wel bijzonder dat je een hoge bloeddruk hebt terwijl je behoorlijk sport lijkt me?

Ben geen medicus, maar dat zou je volgens mij doorgaans niet verwachten. Een verdikte hartspier kan wel een (normaal) gevolg zijn van veel duursporten en hoeft volgens mij niet per se erg te zijn.

Ben benieuwd, succes met het herstel en de 'bijvangtsten' op te lossen.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:14
guapper schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 12:34:
[...]

Theorie voor de brommer?

Niet in @Kluus z'n tijd hoor.. Natuurlijke selectie was in onze tijd echt nog een ding. :+
klopt, ik zit met 47 net op de grens, ik kreeg mijn brommer bewijs nog net kado als ik het me goed herinner..*

maar verder is inderdaad het probleem dat die dingen geen drol kosten, en er geen leeftijds grens voor is en ze wel hip zijn.. een ebike is niet cool voor een brugklasser van 12, maar een fatbike wel, even app downloaden en alle begrenzers eraf en als 12 jarige vol gas overal langs.. die hersenen zijn gewoon nog niet genoeg ontwikkeld om verantwoord op zo'n ding te zitten. vandaar ook dat je 16 moet zijn voor een brommer.

* even opgezocht, theorie vanaf 1 jun 1996 (toen was ik dus 17)
" Wie geboren was op of na 1 juni 1980 moest een theorie-examen afleggen bij het CBR. Oudere personen kregen dit certificaat vrijgesteld"

Strava

• Ramon 73
Requiem19 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 14:02:
@Ramon 73 wel bijzonder dat je een hoge bloeddruk hebt terwijl je behoorlijk sport lijkt me?

Ben geen medicus, maar dat zou je volgens mij doorgaans niet verwachten. Een verdikte hartspier kan wel een (normaal) gevolg zijn van veel duursporten en hoeft volgens mij niet per se erg te zijn.

Ben benieuwd, succes met het herstel en de 'bijvangtsten' op te lossen.
Op de recovery hebben ze mij twee uur vastgehouden omdat de bloeddruk niet laag genoeg werd. De assistent vertelde dat de helft van de 50+ers in zijn marathon groep een verdikte hartspier had, en hoge bloeddruk gaat daar bijna hand in hand mee. Zijn woorden, niet de mijne. Zal ook wat erfelijkheid in zitten.

En een gezonde levensstijl helpt, maar sluit niet alles uit. Vriend van mij sukkelt al tijden met diabetes. Midden 50, normaal gewicht, gezonde levensstijl. Toch diabetes. Hoe dan?

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:43
Prulleman schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 14:40:
[...]

klopt, ik zit met 47 net op de grens, ik kreeg mijn brommer bewijs nog net kado als ik het me goed herinner..*

maar verder is inderdaad het probleem dat die dingen geen drol kosten, en er geen leeftijds grens voor is en ze wel hip zijn.. een ebike is niet cool voor een brugklasser van 12, maar een fatbike wel, even app downloaden en alle begrenzers eraf en als 12 jarige vol gas overal langs.. die hersenen zijn gewoon nog niet genoeg ontwikkeld om verantwoord op zo'n ding te zitten. vandaar ook dat je 16 moet zijn voor een brommer.

* even opgezocht, theorie vanaf 1 jun 1996 (toen was ik dus 17)
" Wie geboren was op of na 1 juni 1980 moest een theorie-examen afleggen bij het CBR. Oudere personen kregen dit certificaat vrijgesteld"
Om een brommer op te voeren moest je nog wel wat dingen regelen: geld en iemand met kennis van zaken of zelf leren sleutelen. Zo'n fiets opvoeren is vaak niet meer dan de app openen de de begrenzing verwijderen.

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Goh, dat men zo snel weer op zijspoor en de berm zit.

Ik schreef dat de racefiets steeds vetter werd. Breed balhoofd, brede vork en dikke en zo ook brede banden. En in mijn ogen dan ook de echte fat-bike.

De fat-bike van voorheen benoem ik en velen met mij, als kinderbrommer omdat die het meest wordt bestuu...bezeten wordt door kinderen. })

Nood breekt wet.

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 17:45
esphome schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 17:09:

Ik schreef dat de racefiets steeds vetter werd. Breed balhoofd, brede vork en dikke en zo ook brede banden. En in mijn ogen dan ook de echte fat-bike.

De fat-bike van voorheen benoem ik en velen met mij, als kinderbrommer omdat die het meest wordt bestuu...bezeten wordt door kinderen. })
Steeds vetter als in wat? Van 28mm naar 30mm bandjes? Of bedoel je gewoon een gravelbike?

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
esphome schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 17:09:

Ach, zo heeft iedereen iets wat hij niet mooi vindt. Ik vind die cockpits die er van voren uitzien als een zeemeeuw dan weeer minder.
Verder vind ik het juist wel leuk om wat diverse fietsen op de weg te zien. Een stalen ros met buiscommandeurs, een aero- of gravelbike, ze krijgen alleen een groet. Zolang ze maar een helm dragen.

• esphome
  • Niet online
KW25 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 18:16:
[...]

Steeds vetter als in wat? Van 28mm naar 30mm bandjes? Of bedoel je gewoon een gravelbike?
Nee.

Nood breekt wet.

• esphome
  • Niet online
Stevie-P schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 19:09:
[...]

Ach, zo heeft iedereen iets wat hij niet mooi vindt. Ik vind die cockpits die er van voren uitzien als een zeemeeuw dan weeer minder.
Verder vind ik het juist wel leuk om wat diverse fietsen op de weg te zien. Een stalen ros met buiscommandeurs, een aero- of gravelbike, ze krijgen alleen een groet.
Ik vind toch regelmatig dode insecten op het balhoofd of schuine lage buis. Lastig te verwijderen zijn die wel.

Een zeemeeuw die zich te pletter vliegt op het balhoofd, dan moet je toch wel heel hard kunnen fietsen op zo'n fat bike. Gaat je niet lukken, ook niet als die fat bike nog zo aerodynamisch is.

Een breed balhoofd vangt natuurlijk wel meer insecten en zo ook meer werk om die eraf te schrapen en daarna te wassen, want je wil natuurlijk wel met een schone fiets beginnen aan de rit.

[ Voor 1% gewijzigd door esphome op 09-09-2026 10:22 . Reden: rrrrrrrrrrrrrrrrrrrre ]

Nood breekt wet.

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:36
Tjebakka schreef op donderdag 3 september 2026 @ 08:32:
Ik ga binnenkort ook de stap nemen naar hot wax. Over 3 weken jarig dus ideaal om te vragen als verjaardagscadeau. Binnen mijn familie wijs je iets aan voor een bepaald budget en dan krijg je dat :+ . Surprise!

Mijn oog is gevallen op de set van Silca, Ultimate Chain Wax System, omdat de temperatuurregulatie daar goed bij in te stellen is. Samen met een zak Secret Blend Chain.

Maar ik ben vooral benieuwd naar jullie ervaringen met verschillende systemen en soorten wax. Er zijn echt veel soorten :o
Ik heb afgelopen tijd wat ervaring opgedaan. Gaan waxen met een bestaande ketting zou ik persoonlijk trouwens afraden, is ook een beetje zonde van het voordeel wat een nieuwe gewaxte ketting geeft.

Qua apperatuur heb ik goede ervaring met de Optimize Automatic Wax Heater 2.0, deze wordt ook aanbevolen door https://zerofrictioncycling.com.au/ (deze gozer houdt zich geloof ik dag en nacht bezig met waxen).
Dit apparaat kan verwarmen tot 125 graden, en dat is vooral handig wanneer je de Silca Secret Chain Blend zou willen combineren met de Silca StripChip. Dat laatste zou ik je aanraden, want de bottle method heeft best wat voeten in de aarde: 1 of meerdere iteraties met wasbenzine, 1 of meerdere iteraties met ontvetter en eventueel nog een ronde met aceton om de ketting goed vrij te krijgen van water. Ik ben voor de bottle method gegaan en zou achteraf voor de StripChip zijn gegaan.

Hier is ook de strategie 2 kettingen, zodat je er weinig werk van hebt wanneer je thuis komt van een natte rit (want het meest verstandig is om dan de ketting opnieuw te waxen), zodoende je de tweede ketting kunt monteren.

Re-waxing is overigens vrij simpel; ZFC beveelt zelfs aan de ketting op de wax de plaatsen alvorens de wax pot de wax op termperatuur heeft. Nadat hij op temperatuur is, is het een kwestie de ketting wat rond draaien en je bent klaar. Advies: elke 300-500 schrijft ZFC.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:06

sapphire

Die-hard pruts0r

Vraagje voor de mede 4iiii bezitter; hoe lang doen jullie op zo’n CR2032 batterijtje?

Vorig jaar november een PM gekocht en gemonteerd. Helaas pas in april kunnen gebruiken en toen bijna direct leeg maarja hele winter in een koude schuur gehangen. En vanavond weer geen wattage/cadans want de sensor word niet gevonden. Dus of batterij weer leeg of dat ding kapt er gewoon elke paar maanden mee :?

Gabriël AM5

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:29
Er zijn ook heel erg veel kut cr2032 batterijen die het gewoon niet altijd goed doen. Dus dat eerst uitsluiten zou ik zeggen. Ik heb zelf met name slechte ervaring met die van ikea.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• esphome
  • Niet online
Altijd mooi als een melding ook een gevolg krijgt en de boel veiliger gemaakt word door de betreffende gemeente. Een tijd geleden een melding gedaan en dikke week geleden bericht gehad, dat die melding was afgehandeld.

Vandaag was ik redelijk in de buurt en zo een stuk omgefietst om te zien of ook de situatie nu veiliger was. Inderdaad, er staat nu een extra schrikhek die er eerder niet stond.
Toen ik er toen reed was het gras er hoog stond. En gelukkig zag rechts de volgende haakse bocht die zo'n 50 meter verderop ligt en wist zo dat het fietspad daar verder liep. Op snelheid heb je maar weinig tijd om dat allemaal in te schatten en dan kan het snel misgaan.

De bocht heeft zijn eigen lage betonnen lantaarnpaal en kattenogen in het fietspad maar daar heb je dan overdag weinig aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RCxa9Xs5BjR5nMo_qeYmj4mWaAQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EZQYWfOLkHB0WAwNz6oy0zlc.jpg?f=fotoalbum_large

Het linker schrikhek stond er al nu is er de haaks staande erbij gekomen. Toch snel gegaan en een compliment aan de betreffende gemeente voor plaatsen van het schrikhek.

Ik koop meestal Varta batterijen en die kun je ook kopen bij de Action: https://www.action.com/nl...noopcelbatterijen-cr2032/
Het is alleen een ramp om die uit de blisterverpakking te krijgen, dank aan de EU daarvoor.

[ Voor 8% gewijzigd door esphome op 10-09-2026 22:03 ]

Nood breekt wet.

• Ramon 73
sapphire schreef op donderdag 10 september 2026 @ 21:29:
Vraagje voor de mede 4iiii bezitter; hoe lang doen jullie op zo’n CR2032 batterijtje?

Vorig jaar november een PM gekocht en gemonteerd. Helaas pas in april kunnen gebruiken en toen bijna direct leeg maarja hele winter in een koude schuur gehangen. En vanavond weer geen wattage/cadans want de sensor word niet gevonden. Dus of batterij weer leeg of dat ding kapt er gewoon elke paar maanden mee :?
Dat klinkt bekend voor 4iiii. Nieuwe Varta nemen, daar heb ik de beste ervaringen mee. Batterij vakje en deksel voorzichtig schoon vegen en napoetsen met een doekje met enkele druppels babyolie. Batterij ook even afvegen. Dat houdt vocht redelijk goed weg. Ik heb onder garantie 2x een nieuwe gehad, en de laatste begon ook weer batterijen te eten. Ik heb de pm laten zitten op het wrak.....

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@MrAngry Er zit inderdaad een IKEA in maar daar heb ik juist goede ervaring mee :?

Gelukkig hebben ik een pakje Varta’s liggen ga ik die eens proberen :)

@Ramon 73 Was al bang dat dat een bekend 4iiii dingetje zou zijn :(
Zou WD40 wel ok werken ipv babyolie? Die laatste heb ik namelijk niet meer en de eerste zou ook water moeten buitenhouden :?

Gabriël AM5

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-09 16:53
Waarschijnlijk maakt het 'lipje' slecht contact met de batterij. Beetje uitduwen is vaak al voldoende. Is een bekend probleem met 4iii.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4obKM7i0fKlnfROvnEehdcYAPoU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P1PPWJ41lHHYuTMa3Yv6CPne.jpg?f=fotoalbum_large

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 02:31
sapphire schreef op donderdag 10 september 2026 @ 21:29:
Ligt aan de versie, (ik heb een oude) en een half jaar max of zo? Ik heb wel de Chipolo firmware uit laten zetten (soort van FindMy) in de hoop dat het iets zou schelen. Ik koop altijd 2032 in bulk in het buitenland en die gaan acceptabel lang mee, maar daar zullen de meningen over verschillen. Maar goed ze zijn ook niet duur.

Het eerste wat qua sensoren gaat klagen is inderdaad de 4iiii en dan is het na de melding meestal daarna ook rap gedaan. Ik heb er altijd eentje spare in mijn zadeltasje.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:06
Met 4iiii (heb ze op 3 fietsen dubbel, 2e versie volgens mij) en geen prolemen mee.
Koop meestal in bulk via amazon, laatste keer varta.

Quarq is irritanter (heb ik ook weer op 2 fietsen) die geeft melding op garmin bijna leeg en dan soms binnen 50km leeg....
Terwijl dag ervoor alles nog ok was volgens de garmin en sram app.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:01
@sapphire Klinkt wel bekend, help een fietsmaatje ook met zijn IT dingen en zoals @Mistraller al aangeeft is de FindMy functie wel een accu slurper.
Mijn advies is om de normale FW te flashen, zonder FindMy.
Als je milieu bewust bent kun je doorgaan tot het ding uitgaat, anders 1x per X maanden verwisselen.

Of een mooie set oplaadbare Favero Pro pedalen, kun je ook L+R kiezen :+

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:20

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Wie is er bekend in de omgeving Bodegraven? Ik wil van Bodegraven met een clubje naar De Meern fietsen. Ik zie 3 opties:
1) Het fietspad aan de noorzijde
2) Het fietspad LF4 aan de zuidzijde
3) de doorgaande weg aan de zuidzijde (witte weg bij Molenbrug)

Welke is voor een clubje het meest relaxt en praktisch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15yZUx9VZxRQOgFx7Ywhlo0n2Iw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1m3nkdQHmuuzrCfWL1ZNXFwy.png?f=fotoalbum_large

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-09 13:15
Fietspad aan de zuidzijde is erg smal (en twee richtingen ook nog), als je 'clubje' zegt, zeg ik: niet doen.

Blij dat ik Inpeak PM's heb met oplaadbare accuutjes, heb m'n fiets nu 1,5 jaar en 1 keer moeten laden (maak ook niet zo heel veel km's, datdanweetniet)

• wackmaniac
  • Laatst online: 16-09 18:07
Ik zou de rode lijn volgen. Er zit een los fietspad, maar dat zou ik links laten liggen. Je rijdt dan langs het water. Verkeer valt mee en je ontloopt meeste bebouwing. Starten jullie in Bodegraven of komen jullie erdoorheen?

Edit: Je komt wel door Woerden, dat is niet ideaal. Ik zal eens kijken hoe ik zou rijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWkN_ePIL7cH0Wu3al_CwdrrQIc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VqNiHiuaQknP5Wx3iWkFQADT.png?f=fotoalbum_large
Ik vanuit Bodegraven richting Nieuwerbrug rijden, zoals eerder gezegd zou ik het fietspad links laten liggen. Dat doe ik zelf ook altijd als ik solo rijd. Dan afbuigen richting the snelweg. Weinig verkeer en brede weg. Je passeert Woerden aan de zuidkant. Dat is het minst druk en allemaal redelijk brede fietspaden. Via de Cattenbroekerdijk, langs het water en dan min of meer binnendoor naar De Meern. Dit zou met een groepje renners meeste doorrijden en minste overlast zijn denk ik.

Je zou Harmelen nog kunnen "ontlopen" door via Reijerscop te rijden. Dan ga je de snelweg over (lekker sprintje) en dan parallel aan de snelweg over een weg waar bijna nooit verkeer is. Je komt dat uit bij de La Place. Daar kan je onder de snelweg door, langs de Azotod, naar De Meern.

[ Voor 83% gewijzigd door wackmaniac op 11-09-2026 11:12 ]

Read the code, write the code, be the code!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:28
Microkid schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:44:
Wie is er bekend in de omgeving Bodegraven? Ik wil van Bodegraven met een clubje naar De Meern fietsen. Ik zie 3 opties:
1) Het fietspad aan de noorzijde
2) Het fietspad LF4 aan de zuidzijde
3) de doorgaande weg aan de zuidzijde (witte weg bij Molenbrug)

Welke is voor een clubje het meest relaxt en praktisch?

[Afbeelding]
Dit is wat wij als recreatief clubje meestal doenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SH3GeC1n79K0_g_4i0g3UdmOPxY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RhqckHSmmpWbOT34h8uwimv9.png?f=fotoalbum_large

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23

• PeaceNlove
  • Laatst online: 22:20

PeaceNlove

Deugleuter

wackmaniac schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:57:
Ik zou de rode lijn volgen. Er zit een los fietspad, maar dat zou ik links laten liggen. Je rijdt dan langs het water. Verkeer valt mee en je ontloopt meeste bebouwing. Starten jullie in Bodegraven of komen jullie erdoorheen?

Edit: Je komt wel door Woerden, dat is niet ideaal. Ik zal eens kijken hoe ik zou rijden.

[Afbeelding]
Ik vanuit Bodegraven richting Nieuwerbrug rijden, zoals eerder gezegd zou ik het fietspad links laten liggen. Dat doe ik zelf ook altijd als ik solo rijd. Dan afbuigen richting the snelweg. Weinig verkeer en brede weg. Je passeert Woerden aan de zuidkant. Dat is het minst druk en allemaal redelijk brede fietspaden. Via de Cattenbroekerdijk, langs het water en dan min of meer binnendoor naar De Meern. Dit zou met een groepje renners meeste doorrijden en minste overlast zijn denk ik.

Je zou Harmelen nog kunnen "ontlopen" door via Reijerscop te rijden. Dan ga je de snelweg over (lekker sprintje) en dan parallel aan de snelweg over een weg waar bijna nooit verkeer is. Je komt dat uit bij de La Place. Daar kan je onder de snelweg door, langs de Azotod, naar De Meern.
Verkeerslichten bij La Place zijn echt vervelend, dan liever door Harmelen....

Mijn opties:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95QduA6pWh6qXbFfEZ0Q0UkziB8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FPsRIVVwv5fDxYlz01tgxxkh.png?f=fotoalbum_large Bij Harmelen onderlangs via de Paarse lijn, mooi stukje asfalt tot Harmelen, brede weg. De rode route door Harmelen heeft druk verkeer en geen fietspad, tenzij je goed oplet en rechts houd zuidelijk van de leidsche rijn.

In bruin de noordkant, maar dat is wel een smal fietspad tot Woerden. Stuk in Woerden is te doen, je gaat al vrij snel bovenlangs Woerden en dan pak je daarna langs de zuidkant de leidsche rijn weer op. tot Harmelen

• Frenz64
  • Laatst online: 16-09 13:15
Ik zou een hele ander route nemen, eerst noordwaarts en via de Meije, Zegveld, Kamerik, Harmelen en dan naar De Meern, prachtige route, geen verkeer en door geen enkele groot centrum

• PeaceNlove
  • Laatst online: 22:20

PeaceNlove

Deugleuter

Frenz64 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 11:38:
Ik zou een hele ander route nemen, eerst noordwaarts en via de Meije, Zegveld, Kamerik, Harmelen en dan naar De Meern, prachtige route, geen verkeer en door geen enkele groot centrum
Ik niet, laatst nog bijna bij Kamerik de sloot in gereden door een vrachtwagen die veel te hard reed en overduidelijk geen zin had rekening te houden met een zwakke verkeersdeelnemer. Meije is wel leuk, maar heel toeristisch, dus kan druk zijn doordat auto's voor je de boel ophouden.

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-09 06:27
Ik heb mijn stam Force xplr derailleur moeten verwijderen om een tailfin adapter te installeren. Maar nu twijfel ik bij het terug vast zetten, hoe moet de derailleur vast gezet worden ? Op het YouTube kanaal zetten ze gewoon de derailleur erin zonder uitleg. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit er random in mag, de zilveren ring beperkt de derailleur toch in zijn beweging? Iemand de gouden tip?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDA8Kxm3A5juopNPp-_az-Cqa04=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3OCbyuY2hKWAwg3AebAtVcRE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nxqt9jl9RdGB3F5Z3I2O5KCEJgc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6GJLhXf2vh4jvcIjOuojcmhX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4nVkRneK2kp9blZOspPGNjZqqM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B2PgalcJZllqVjoJEGSvuFw4.jpg?f=fotoalbum_large

• Requiem19
Edit; oh die had je al gekeken. Sorry ^^.

Hier de gedetailleerde sectie van de handleiding voor het hangen van je Xplr derailleur:
https://docs.sram.com/en-...XS#hashItem=prepare-xplr-

SRAM’s installatie filmpje helpt goed:

[ Voor 49% gewijzigd door Requiem19 op 11-09-2026 13:04 ]

• Cloclo100
Requiem19 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 12:52:
Edit; oh die had je al gekeken. Sorry ^^.

Hier de gedetailleerde sectie van de handleiding voor het hangen van je Xplr derailleur:
https://docs.sram.com/en-...XS#hashItem=prepare-xplr-

SRAM’s installatie filmpje helpt goed:

[Video: SRAM XPLR AXS System Installation]
Daar zeggen ze toch niks over het "hangen" zelf? Ze hangen gewoon random de derailleur en dan vastschroeven.

• Requiem19
Cloclo100 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:07:
[...]

Daar zeggen ze toch niks over het "hangen" zelf? Ze hangen gewoon random de derailleur en dan vastschroeven.
?

- Derailleur vastschroeven en wielas vastschroeven op Torque
- Derailleur en wielas 1 volledige slag losdraaien
- Derailleur in set-up mode
- Versnelling in set-up cog (gear 6, 21tandjes)

Derailleur naar achteren trekken tot er spanning op de ketting komt (in set-up cog, gear 6) en crank 2 slagen naar voren draaien.

Afbeeldingslocatie: https://images.ctfassets.net/enhz2tloa31p/48ETpTrZpKgxUDPELqgPmc/f43818d8ec21a7801315757f86c9f819/RedXPLRTighten.webp

Tighten to torque.

Daarna even kijken of hij niet te slack hangt in het kleinste tandwieltje of te strak loopt in het grootste tandwiel.

• Cloclo100
Requiem19 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:21:
[...]

?

- Derailleur vastschroeven en wielas vastschroeven op Torque
- Derailleur en wielas 1 volledige slag losdraaien
- Derailleur in set-up mode
- Versnelling in set-up cog (gear 6, 21tandjes)

Derailleur naar achteren trekken tot er spanning op de ketting komt (in set-up cog, gear 6) en crank 2 slagen naar voren draaien.

[Afbeelding]

Tighten to torque.

Daarna even kijken of hij niet te slack hangt in het kleinste tandwieltje of te strak loopt in het grootste tandwiel.
Held 😘. Het lijkt gelukt..

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Vanmiddag een Dynaplug Racer Pro binnengekregen, wat een enorm underwhelming product voor de prijs zeg _O-

Vraag me af of ik er ook zo over denk als ik een lek sta te dichten langs de kant van de weg :+

Gabriël AM5

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 05:28
sapphire schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 19:26:
Vanmiddag een Dynaplug Racer Pro binnengekregen, wat een enorm underwhelming product voor de prijs zeg _O-

Vraag me af of ik er ook zo over denk als ik een lek sta te dichten langs de kant van de weg :+
Echt he… wtf.. maar als het werkt dan ben je een blije eikel.

https://www.strava.com/athletes/38143282

• ElGreco
  • Laatst online: 22:05
Intussen zijn we weer een aantal releases verder met Tempelo, tijd voor een update hier. Een samenvatting van wat er is bijgekomen de afgelopen tijd (1.22 → 1.29.1)

Fietsweer

• Ride Route houdt nu rekening met klimmen, dalingen en mee-/tegenwind bij het schatten van je aankomsttijd — allebei apart aan/uit te zetten.
• Rustpauzes toevoegen in Ride Route: kies zelf waar en hoelang, zichtbaar op de kaart en meegeteld in je aankomsttijd.
• Ride Now, Ride Later en Ride Route waarschuwen nu vooraf voor een grote kans op regen of harde wind, met een grafiekje van temperatuur/gevoelstemperatuur/regenkans erbij.
• Nieuwe tip die aangeeft in welke richting je het beste kunt starten, om eerst de wind tegen te hebben en op de terugweg mee.
• Ride Route toont pijltjes op de kaart voor de rijrichting, en adviseert bij een lus of retourrit om 'm andersom te fietsen als dat minder tegenwind oplevert in het zware laatste stuk.

Ride Commute

• Nieuwe knop "Bekijk weer" bij een rit of werkdag — één klik en je zit in Ride Later met je eerstvolgende vertrekmoment al ingevuld (bedankt voor de tip @McMiGHtY )

Gebruiksgemak

• Beter omgaan met offline gebruik: duidelijke meldingen, je laatste forecast blijft zichtbaar, minder onnodige foutmeldingen.
• Hulp en Snel starten makkelijker vindbaar, met logischere terugnavigatie.
• Nieuw opstartscherm bij het openen van de geïnstalleerde “app”.
• Diverse kleine bugfixes: donkere-modus-iconen die onzichtbaar waren, een vastlopende inlogcode bij appwissel, en een paar losse weergavefoutjes kort na de laatste update.

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl

• Stevie-P
  • Niet online
ElGreco schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 21:37:
Intussen zijn we weer een aantal releases verder met Tempelo, tijd voor een update hier. Een samenvatting van wat er is bijgekomen de afgelopen tijd (1.22 → 1.29.1)
...
Nieuwe tip die aangeeft in welke richting je het beste kunt starten, om eerst de wind tegen te hebben en op de terugweg mee.
...
Leuk dat er steeds nieuwe functies bijkomen!

Maar ik lees gelijk een leuk punt om het even over te hebben: Ik weet dat veel wielrenners graag met wind mee eindigen, maar is het qua training niet beter om juist zwaarder te eindigen? (Op de laatste 10minuten uittrappen na?)

Ik dacht dat dat een van de redenen is waarom je lange z2 training beter op vermogen kan doen dan op hartslag. Omdat je op hartslag steeds minder vermogen gaat leveren (door vermoeidheid) en je dus de spiervezels geen impuls geeft om "aerober" te worden. Terwijl als je het vermogen vasthoudt, je uiteindelijk, als je getrainde spiervezels moe worden, ook minder efficiënte spiervezels aanspreekt, waardoor je hartslag omhoog gaat, maar je lichaam wel de impuls krijgt om zich meer te richten op efficiënter energieverbruik voor lange tijd.

Dus is omlaag gaan in vermogen (ie met wind mee eindigen) niet juist iets dat je wilt voorkomen?

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Stevie-P schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 22:24:
[...]

Maar ik lees gelijk een leuk punt om het even over te hebben: Ik weet dat veel wielrenners graag met wind mee eindigen, maar is het qua training niet beter om juist zwaarder te eindigen? (Op de laatste 10minuten uittrappen na?)

Ik dacht dat dat een van de redenen is waarom je lange z2 training beter op vermogen kan doen dan op hartslag. Omdat je op hartslag steeds minder vermogen gaat leveren (door vermoeidheid) en je dus de spiervezels geen impuls geeft om "aerober" te worden. Terwijl als je het vermogen vasthoudt, je uiteindelijk, als je getrainde spiervezels moe worden, ook minder efficiënte spiervezels aanspreekt, waardoor je hartslag omhoog gaat, maar je lichaam wel de impuls krijgt om zich meer te richten op efficiënter energieverbruik voor lange tijd.

Dus is omlaag gaan in vermogen (ie met wind mee eindigen) niet juist iets dat je wilt voorkomen?
Maar als je alleen op vermogen rijd en je HR word te hoog dan verzuur je uiteindelijk toch gewoon? Daarom gebruik ik beide waardes.

En wie zegt dat je minder vermogen trapt met wind mee :? 200watt is 200watt alleen met wind tegen ga je langzamer dan met wind mee :+

Gabriël AM5

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:07

Phydomir

Dennis

sapphire schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 22:35:
En wie zegt dat je minder vermogen trapt met wind mee :? 200watt is 200watt alleen met wind tegen ga je langzamer dan met wind mee :+
Dit, als je op vermogen rijdt, dan maakt het niet uit hoe de wind staat. Mentaal is het alleen een stuk lekkerder om met wind mee te eindigen.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Stevie-P
  • Niet online
Phydomir schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 23:18:
[...]

Dit, als je op vermogen rijdt, dan maakt het niet uit hoe de wind staat. Mentaal is het alleen een stuk lekkerder om met wind mee te eindigen.
Ahja, dat was een aanname van mij. Mij lukt dat meestal niet met sterke wind, maar dat komt door de rondjes die ik kies om te rijden en mijn verkeerskeuzes. Wellicht zou ik ook meer de remmen kunnen gebruiken, ipv de benen stil te houden om zo meer energie te verspillen.

Ik kan me inderdaad best voorstellen dat er mensen trainingsrondjes op een dijk hebben waar het wél lukt om met tegenwind en mind mee dezelfde vermogens te trappen.

• ekiter
  • Laatst online: 22:12
Inderdaad, niet elke weg/fietspad leent zich er voor om met wind mee vol gas te trappen en 50-60km/u aan te tikken haha.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:05

Kluus

Gang is alles

sapphire schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 19:26:

Ja de prijs is belachelijk voor wat het is, maar als je hem straks eens moet gebruiken is dat inderdaad zo vergeten. Pas nog iemand uit de brand geholpen die op het punt stond de call of shame te maken.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 03:27
[...]

Dat met wind mee eindigen deed ik ook altijd, was beter voor de motivatie en is wat draaglijker als je er doorheen zit. Zeker met lange duurtrainingen van 4 tot 8 uur.

Uiteindelijk train je op hartslag of vermogen. Als je die constant houdt, varieert alleen de snelheid.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:07
[...]

Kennis van me heeft sinds kort een nieuwe trainer. Hij werkt nu samen met een iemand die ook profs onder zijn hoede heeft.
Een van de grote verschillen tegenover zijn vorige trainer is dat hij zijn blokken nu niet meer in het begin/midden van de training moet doen maar meer naar het einde toe.
Reden is simpel: in een wedstrijd lever je de zwaarste inspanningen ook op het einde :)

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21:56

Reginas

Queen of Core Stability

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6lAVA3Pk__Eo-OPMbdx9BKb-wQo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yIygJXfjdxa6TbYNXQ1el5qQ.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag heb ik mijn eerste rit gereden op mijn Colnago V3, die ik al sinds 3 mei 2025 in mijn bezit heb, maar om allerlei redenen nog niet in gebruik had genomen. In de tussentijd deed ze dienst als nachtkastje in onze “Achievement Room” (logeerkamer die van de plinten tot het plafond vol hangt met startnummers en dergelijke, vooral van mijn betere wederhelft). Deze Colnago voegde veel sfeer toe, maar uiteindelijk is een fiets toch om te fietsen - voor mij althans. :)

Deze fiets is afgemonteerd met SRAM Rival AXS eTAP, standaard Fulcrum aluminium wielen voorzien van Vittoria RideArmor 32mm banden (tubeless, lekbestendigheid weegt zwaarder in mijn bandenkeuze dan rolweerstand), allerlei Deda accessoires, Selle SMP Dynamic zadel, gouden KMC ketting en gouden Wolftooth ventielen met Clic-valve.

Eerste bevindingen? “Minimaal 2 kilometer per uur sneller en iédere trap raak!”. Nee. Grapje. Hoewel de fiets maar op millimeters verschilt van mijn andere racefietsen (aluminium Cube Attain Race en stalen Cinelli Nemo TIG Allroad) voel ik wel verschillen. Het is letterlijk omschakelen van Shimano naar SRAM, maar werkt wel eTAP erg intuïtief. Fiets is ook een stuk stijver, dit merk ik vooral bij staande klimmen (op viaducten ja… in Spanje wacht het echte werk). Cockpit is heel comfortabel en de shifters voelen ook prettig in mijn handen. Ik vreesde er een beetje voor dat ze te fors zouden zijn, want dat had ik op diverse plekken gelezen, maar daar heb ik geen last van. Ik vind wel dat de fiets wat luidruchtiger is in vergelijking met m’n Shimano-afgemonteerde exemplaren.

Ik kijk er naar uit om haar komende week goed uit te proberen in Girona!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:48
[...]

Wind mee eindigen is bedacht voor het type "er volle bak in gaan aan de start en halverwege de man met de hamer ontmoeten"-fietser, zodat die toch nog thuis komen.

Dat terzijde, vind ik het zelf ook wel lekker, want mentaal is het toch lekkerder om aan het eind met 30+ richting huis te fietsen dan met 30- ;)
Favoriet is wind mee starten, wind tegen in het midden, weer wind mee aan het eind.

[ Voor 8% gewijzigd door henri86 op 12-09-2026 23:09 ]

• esphome
  • Niet online
Tegen de wind in, hoeft niet meteen volle bak te gaan en ik merk dat het vroeg hard gaan invloed heeft op de hoogte van de hartslag voor de rest van de rit. Wind mee haalt de gemiddelde snelheid weer omhoog en ik trap ook meer wattage met de wind mee. Als je dan teveel vraag dan heeft het even stil houden van de benen niet meteen veel invloed op de snelheid.

Een stevige wind tegen aan het einde van de rit is een killer voor mij en zo vermijd ik dat ook.

Nood breekt wet.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@Reginas Nice! Wat een wilskracht moet je hebben om zo’n fiets te laten staan zeg :X

Die gouden ketting en ventielen moest ik even om gniffelen, vind ik echt passen bij je (i.i.g. hoe ik je hier ken) 8)
Zelf kwam ik gisteren met vaders op het idee om roze ventielen te doen, op een volledig zwarte fiets :+

Overigens gisteren de batterij van de 4iiii vervangen vlak voor ik opstapte, wel power geen cadans :?. Bij een stoplicht even ontkoppeld en gekoppeld en toen bleek ik in bloedvorm! Zelfs bij rustig peddelen in Z2 deed ik ca 360watt, even stil gezet en vanaf de Wahoo de kalibratie optie gekozen en heeft een ‘Torque 10 offset’ gedaan wat dat mag betekenen :? Daarna was de bloedvorm verdwenen, zelfs bij licht aanzetten kwam ik net over de 200watt. Het maar gelaten voor wat het is voor toen want wilde fietsen, uiteindelijk gisteren nog even eea bekeken en lijkt zich herteld te hebben als ik een deed van de vermogens gegevens op Strava bekijk. Daar een stukje harder gereden door de duinen en paar keer aangezet maar dat zijn wel realistische waardes vond ik.
Blijft wel een beetje vaag allemaal.

Gabriël AM5

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:46
Zo, we zijn weer terug van een weekje Provence.

Zaterdag laat aangekomen. Tassen uitpakken en naar bed

Zondag meteen een mooie stukje op de fiets. Even aanvoelen hoe het hier is. Toen we vertrokken dacht ik nog, mmm 35 kilometer is dat niet wat weinig? Geen rekening houdend met hoogteverschillen natuurlijk. Heel erg genoten van de mooie omgeving er vroeg op een bepaald moment zelfs iemand in ons gezelschap 'hoe vaak mag je zeggen dat iets een mooie route is?'

Maandag een iets langere route oa. Col de Suzette en Col de la Madeleine. Die laatste hadden we niet eens in de gaten omdat die in vergelijking met de Suzette gewoon een vervelend pukkeltje is.

Dinsdag was het zover: de generale repetitie. De Ventoux vanaf Sault. De 'makkelijke' kant. En eerlijk, tot Chalet Reynard klopt dat ook wel. Ik had constant het gevoel, nou als dit het is? laat maar komen die berg. Het deel erna doet dat helemaal teniet. "Lekker doordraaien," hadden ze gezegd. In de praktijk werd dat pijn en moeite. Uiteindelijk 4 mini stops gemaakt. Boven aangekomen, alles deed pijn. Zelfs de duim omhoog voor de foto deed pijn.. Geen medaille, wel twee stukken taart en een cola als verdiende beloning. Dus de calorien die ik er af had gefietst waren er weer zo aan ;). De generale repetitie was klaar.

Donderdag hebben we een mooie toeristische route gedaan omdat we ook wel iets van de omgeving wilde zien. We gingen eerst richting Lac du Paty. Dit was een erg leuke beklimming, kort en heel erg hevig. Boven aan gekomen was het een deceptie. Het lac du Paty was eerder een Wadi Du Paty. De omgeving maakte uiteraard veel goed natuurlijk. Dus via de col de la madeleine weer terug naar Bédoin. Daar aan gekomen was de vraag, zullen m gewoon doen of zullen we tot morgen wachten? Stoute schoentjes aangetrokken en een heel eind van de Bédoin route naar boven gefietst. Voor de kenners, net iets verder dan het houten beeld in het bos. Daarna weer naar beneden en richting het huisje.

Vrijdag was dan toch de tocht der tochten, de bucketlist beklimming der bucketlist beklimmingen. De Ventoux vanaf Bédoin. Om 10:01 uit de auto bij het wielercafe 'Café du Cycliste Ventoux'. Het eerste stuk voelde bijna als sightseeing. Links druivenplantjes, rechts druivenplantjes, andere renners die nog dachten dat het simpel zou worden. Toch knaagde er iets: dit voelde te zwaar. Had ik gisteren dan toch teveel gedaan? Bleek al snel de verklaring: nog op het grote blad aan het fietsen. Eenmaal gecorrigeerd, na iets minder dan een uur, bereikten we Saint-Esteve. Daar begint het "echte werk". Een aaneengesloten stuk van 8% of meer helemaal tot aan Chalet Reynard. Het bos: mooi, groot, en na een tijdje vooral irritant. Onderweg goede gesprekken met mijn fietsmaatje, tot er twee kilometer voor Reynard toch een simpel "wat een kut bos" uitfloepte. Bij Reynard hulptroepen, een vestje aan tegen de kou. Het voelde een beetje als een f1 pitstop. Stoppen, vestje aan en weer door. Natuurlijk brak precies op dat moment de zon door. Toch aangehouden want boven zou het koud zijn (~ 10 graden). In de laatste drie kilometer was het zwoegen maar het ging goed. Een kilometer voor de top voegde een ander fietsmaatje zich bij ons en die gaf de nodige moral support ( lees: fiets nou eens door, dit kan sneller!)

Uiteindelijk stond de klok op 03:16, 1577 hoogtemeters, een gemiddelde hartslag van 149 en zo'n 135 watt gemiddeld vermogen mooi verdeeld over de hele klim.

Achteraf kan ik concluderen dat Sault zwaarder aanvoelde dan via Bédoin. Het venijn van Sault zit hem in het ritme: tot Chalet Reynard fiets je op zo'n 5%, met zelfs stukken waar je gewoon naar beneden gaat. Daarna slaat het plotseling om naar 8% of meer. Die omslag maakt het lastig. Je hebt al ~ 20 km er op zitten en dan heb je ineens 6 kilometer 8% of meer.

Bédoin daarentegen is vanaf het begin al steil en blijft dat, met ongeveer hetzelfde percentage de hele weg. Zolang je cadans en vermogen constant houdt, kun je dat verrassend lang volhouden. Geen schok halverwege, gewoon een lange, gelijkmatige inspanning.

Het resultaat: dezelfde berg, twee totaal verschillende ervaringen. Al met al een ervaring om nooit meer te vergeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJLjP7JIzVtq8kyJ6e_L3SFozgk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXNVKDSxskwyiQ1Ov8YfNBaV.jpg?f=fotoalbum_large

blijkbaar was er ook een evenement aan de gang, wisten we niet

Strava | AP | IP | AW | SM

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Webgnome schreef op zondag 13 september 2026 @ 09:32:
Zo, we zijn weer terug van een weekje Provence.

Zaterdag laat aangekomen. Tassen uitpakken en naar bed

Zondag meteen een mooie stukje op de fiets. Even aanvoelen hoe het hier is. Toen we vertrokken dacht ik nog, mmm 35 kilometer is dat niet wat weinig? Geen rekening houdend met hoogteverschillen natuurlijk. Heel erg genoten van de mooie omgeving er vroeg op een bepaald moment zelfs iemand in ons gezelschap 'hoe vaak mag je zeggen dat iets een mooie route is?'

Maandag een iets langere route oa. Col de Suzette en Col de la Madeleine. Die laatste hadden we niet eens in de gaten omdat die in vergelijking met de Suzette gewoon een vervelend pukkeltje is.

Dinsdag was het zover: de generale repetitie. De Ventoux vanaf Sault. De 'makkelijke' kant. En eerlijk, tot Chalet Reynard klopt dat ook wel. Ik had constant het gevoel, nou als dit het is? laat maar komen die berg. Het deel erna doet dat helemaal teniet. "Lekker doordraaien," hadden ze gezegd. In de praktijk werd dat pijn en moeite. Uiteindelijk 4 mini stops gemaakt. Boven aangekomen, alles deed pijn. Zelfs de duim omhoog voor de foto deed pijn.. Geen medaille, wel twee stukken taart en een cola als verdiende beloning. Dus de calorien die ik er af had gefietst waren er weer zo aan ;). De generale repetitie was klaar.

Donderdag hebben we een mooie toeristische route gedaan omdat we ook wel iets van de omgeving wilde zien. We gingen eerst richting Lac du Paty. Dit was een erg leuke beklimming, kort en heel erg hevig. Boven aan gekomen was het een deceptie. Het lac du Paty was eerder een Wadi Du Paty. De omgeving maakte uiteraard veel goed natuurlijk. Dus via de col de la madeleine weer terug naar Bédoin. Daar aan gekomen was de vraag, zullen m gewoon doen of zullen we tot morgen wachten? Stoute schoentjes aangetrokken en een heel eind van de Bédoin route naar boven gefietst. Voor de kenners, net iets verder dan het houten beeld in het bos. Daarna weer naar beneden en richting het huisje.

Vrijdag was dan toch de tocht der tochten, de bucketlist beklimming der bucketlist beklimmingen. De Ventoux vanaf Bédoin. Om 10:01 uit de auto bij het wielercafe 'Café du Cycliste Ventoux'. Het eerste stuk voelde bijna als sightseeing. Links druivenplantjes, rechts druivenplantjes, andere renners die nog dachten dat het simpel zou worden. Toch knaagde er iets: dit voelde te zwaar. Had ik gisteren dan toch teveel gedaan? Bleek al snel de verklaring: nog op het grote blad aan het fietsen. Eenmaal gecorrigeerd, na iets minder dan een uur, bereikten we Saint-Esteve. Daar begint het "echte werk". Een aaneengesloten stuk van 8% of meer helemaal tot aan Chalet Reynard. Het bos: mooi, groot, en na een tijdje vooral irritant. Onderweg goede gesprekken met mijn fietsmaatje, tot er twee kilometer voor Reynard toch een simpel "wat een kut bos" uitfloepte. Bij Reynard hulptroepen, een vestje aan tegen de kou. Het voelde een beetje als een f1 pitstop. Stoppen, vestje aan en weer door. Natuurlijk brak precies op dat moment de zon door. Toch aangehouden want boven zou het koud zijn (~ 10 graden). In de laatste drie kilometer was het zwoegen maar het ging goed. Een kilometer voor de top voegde een ander fietsmaatje zich bij ons en die gaf de nodige moral support ( lees: fiets nou eens door, dit kan sneller!)

Uiteindelijk stond de klok op 03:16, 1577 hoogtemeters, een gemiddelde hartslag van 149 en zo'n 135 watt gemiddeld vermogen mooi verdeeld over de hele klim.

Achteraf kan ik concluderen dat Sault zwaarder aanvoelde dan via Bédoin. Het venijn van Sault zit hem in het ritme: tot Chalet Reynard fiets je op zo'n 5%, met zelfs stukken waar je gewoon naar beneden gaat. Daarna slaat het plotseling om naar 8% of meer. Die omslag maakt het lastig. Je hebt al ~ 20 km er op zitten en dan heb je ineens 6 kilometer 8% of meer.

Bédoin daarentegen is vanaf het begin al steil en blijft dat, met ongeveer hetzelfde percentage de hele weg. Zolang je cadans en vermogen constant houdt, kun je dat verrassend lang volhouden. Geen schok halverwege, gewoon een lange, gelijkmatige inspanning.

Het resultaat: dezelfde berg, twee totaal verschillende ervaringen. Al met al een ervaring om nooit meer te vergeten.

[Afbeelding]

blijkbaar was er ook een evenement aan de gang, wisten we niet
Mooie ritten! Denk dat jullie ook geen verkeerde periode hebben gekozen qua drukte.

Ooit ga ik ook die richting op, tot dan zal ik het met deze verhalen moeten doen :)

• Mistraller
Ik keek vandaag toevallig eens vanaf zij naar mijn fiets, zie ik ineens een vette schram in de carbon velg. En herinnerde me het takje dat precies tussen de chain stay terecht was gekomen en ik eruit trok toen ik tot stilstand was gekomen.
Ik had me niet bedacht dat dat takje wel eens schade gemaakt kon hebben. Het witte van de schram kreeg ik wel weg gepolijst, maar de kras is met de nagel voelbaar dus die gaat er niet meer uit vrees ik. Gelukkig Elitewheels dus geen peperdure velgen, maar toch "meh". -O-

Nu is de schram wel volledig parallel en helemaal rond (duurde wel paar meter voor ik stil stond) dus optisch niet eens superlelijk, maar toch. Tijd voor een nieuwe fiets denk ik. })

---------------

• Webgnome
Pimorez schreef op zondag 13 september 2026 @ 21:33:
[...]

Mooie ritten! Denk dat jullie ook geen verkeerde periode hebben gekozen qua drukte.

Ooit ga ik ook die richting op, tot dan zal ik het met deze verhalen moeten doen :)
Het was qua drukte inderdaad de juiste periode. Het was ondanks dat toch nog steeds best druk. De Bedoin kant was, natuurijk?, een stuk drukker dan de Sault kant. Ik wil nog wel een keertje terug om vanuit Malaucène omhoog te fietsen. Dan kan ik zeggen dat ik alle kanten een keer gedaan heb. Dat zal 'ooit' worden.

Volgend jaar misschien naar een ander deel van Frankrijk

• ElGreco
Laatste SR voor 2026 op de weg is in aantocht. Het formulier is open:

https://forms.cloud.microsoft/r/fypWL0zt83

Het wordt een rit met duinen, polders, pontjes, eiland, dijken. Het is een west-oost-west rit, garantie op ergens volle bak wind tegen. Van alles wat NH te bieden heeft dus.

De route wordt momenteel op een paar laatste punten bijgeschaafd, deze zal tzt gedeeld worden met de deelnemers via de bekende weg (Signal).

• raymondw
Na alle overweldigend positieve berichten over Tailfin besloten er een te kopen voor de woon/werk ritten. Heb van de werkgever een geweldige grindtegel laptop gekregen, maar voor de fiets is deze wat onpraktisch in de rugtas.
Door mijn enthousiasme heb ik mijn vriendin zelfs over kunnen halen om een weekend weg te plannen naar een BnB, de aankoop is met 0m rijden al geslaagd!
Het voelt bijna als een new bike day 😎

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MyWWPSwxuyew7B9qbue9uJuAXhk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nQCz3PGAZFqyDlLNeP4Bvrm4.jpg?f=fotoalbum_large

En even een bedankje aan @ElGreco voor de wielaanpassing!

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• DDX
Maar een laptop is toch ook onpraktisch met zo'n toptas ?
Dan zou ik er iig een zijtas bij nemen waar je de laptop in doet.

• raymondw
DDX schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 22:16:
Maar een laptop is toch ook onpraktisch met zo'n toptas ?
Dan zou ik er iig een zijtas bij nemen waar je de laptop in doet.
Klopt, die komt er ook, maar ik wil even de opties afwegen.
De meeste tassen waar een laptop in passen zijn direct 26L
Maar ik wil eigenlijk een dikke sleeve die op de houders aan de zijkant past, evt rugtas form factor.

• DDX
Gelukkig heeft tailfin ook mooie laptop sleeve icm tas 😎

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 17:45
Ik heb weer zo’n vastzittende schroef in mijn brake calipers. Iemand hier had ze vervangen door eentje die met een allen key kop ipv een flathead. Iemand een linkje waar je die kon bestellen? @DDX was jij dit niet?

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• Ramon 73
raymondw schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 22:02:
Na alle overweldigend positieve berichten over Tailfin besloten er een te kopen voor de woon/werk ritten. Heb van de werkgever een geweldige grindtegel laptop gekregen, maar voor de fiets is deze wat onpraktisch in de rugtas.
Waarom zou je de werk laptop meenemen op de fiets? Ik werk bij voorkeur op kantoor, betere scheiding tussen werk en prive, fietsen voor en na werk, contact met collegas.

En als ik dringend iets wil doen thuis, dan kan ik het meeste vanaf telefoon/prive laptop overnemen. Ik zou eerder de byod strategie kiezen ipv laptop mee sjouwen op de fiets, zelfs al was het een netbook.

• Ramon 73
KW25 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 07:29:
Ik heb weer zo’n vastzittende schroef in mijn brake calipers. Iemand hier had ze vervangen door eentje die met een allen key kop ipv een flathead. Iemand een linkje waar je die kon bestellen? @DDX was jij dit niet?
https://www.mtb-brakepads...gpen-m4x27-shimano-magura

• raymondw
Ramon 73 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 07:58:
[...]

Waarom zou je de werk laptop meenemen op de fiets? Ik werk bij voorkeur op kantoor, betere scheiding tussen werk en prive, fietsen voor en na werk, contact met collegas.

En als ik dringend iets wil doen thuis, dan kan ik het meeste vanaf telefoon/prive laptop overnemen. Ik zou eerder de byod strategie kiezen ipv laptop mee sjouwen op de fiets, zelfs al was het een netbook.
Het kantoor is met 90km over de A4 geen dagelijkse optie en ivm NIS2 is onze beveiliging op een iets ander niveau dan een standaard bedrijf in de EU.
BYOD is al helemaal geen optie.

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19-09 17:06
Ramon 73 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 07:58:
[...]

Ik snap ook niet waarom er allemaal oplossingen worden verzonnen voor een probleem dat jij niet hebt 8)7

Het zou kunnen dat er anderen zijn die wel hybride werken. Daar zijn veel redenen voor: reistijd, thuiswerk wat aangemoedigd/verplicht is, werk/privé balans, aantal werkplekken op kantoor, bereikbaarheidsdienst (met inloggen, uitsluitend op company device), etc.

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 17:14
Even een vraagje aan de Fondo gebruikers:

Zijn jullie je er van bewust dat deze app per oktober 2026 stopt? Het houdt op te bestaan en iedereen met Fondo Pro zou een mail gehad hebben met een aanbod voor een jaar gratis Join. Ik heb niks ontvangen en ben benieuwd of ik de enige ben.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

• Mistraller
superkoex9 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 10:00:
[...]

Ik snap ook niet waarom er allemaal oplossingen worden verzonnen voor een probleem dat jij niet hebt 8)7

Het zou kunnen dat er anderen zijn die wel hybride werken. Daar zijn veel redenen voor: reistijd, thuiswerk wat aangemoedigd/verplicht is, werk/privé balans, aantal werkplekken op kantoor, bereikbaarheidsdienst (met inloggen, uitsluitend op company device), etc.
Ik moet hem ook altijd mee. 1 a 2 dagen per week op kantoor, en ik heb regelmatig storingsdienst of nachtelijk onderhoud (vanuit huis dus). Ook bij ons is het onbeheerd achterlaten (dus op kantoor) strikt verboden. En inderdaad, binnen onze sector moet je door 7 brandende hoepels springen voor je je acties kunt uitvoeren, dus zonder laptop kan je niks.

Ik droeg hem vroeger in een los klein rugzakje op de rug, maar toen kregen we padded rugzakken en nu steek ik hem daarin, en dat geheel op mijn (custom, demontabele) bagagedrager. Ik heb ook een hele poos over een tailfin nagedacht, maar dat zou dan alleen zijn zodat ik met de racer naar het werk kan, terwijl de commuter bike nog altijd prima is eigenlijk. En mijn vrouw vind een rugzak niet storend zegt ze.

---------------

• Webgnome
stevens20 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 23:27:
Even een vraagje aan de Fondo gebruikers:

Zijn jullie je er van bewust dat deze app per oktober 2026 stopt? Het houdt op te bestaan en iedereen met Fondo Pro zou een mail gehad hebben met een aanbod voor een jaar gratis Join. Ik heb niks ontvangen en ben benieuwd of ik de enige ben.
Ik heb er wel een gehad ook al gebruik ik Fondo al lang niet meer. Heb je een bericht gestuurd met de link uit de mail. Geen idee of die persoonlijk ik. Hopelijk werkt die. Zo niet moer je even fondo mailen.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Mistraller schreef op donderdag 17 september 2026 @ 02:02:
[...]

Ik moet hem ook altijd mee. 1 a 2 dagen per week op kantoor, en ik heb regelmatig storingsdienst of nachtelijk onderhoud (vanuit huis dus). Ook bij ons is het onbeheerd achterlaten (dus op kantoor) strikt verboden. En inderdaad, binnen onze sector moet je door 7 brandende hoepels springen voor je je acties kunt uitvoeren, dus zonder laptop kan je niks.

Ik droeg hem vroeger in een los klein rugzakje op de rug, maar toen kregen we padded rugzakken en nu steek ik hem daarin, en dat geheel op mijn (custom, demontabele) bagagedrager. Ik heb ook een hele poos over een tailfin nagedacht, maar dat zou dan alleen zijn zodat ik met de racer naar het werk kan, terwijl de commuter bike nog altijd prima is eigenlijk. En mijn vrouw vind een rugzak niet storend zegt ze.
Ik neem mijn laptop ook geregeld mee want thuiswerken op een privé device doe ik niet meer sinds die keer dat ik mijn eigen PC opeens in Intune tegen kwam :+
Plus dat ik op eigen device bepaalde dingen niet eens kan doen ivm security :)

Ben wel benieuwd naar welke rugtassen jullie daarvoor gebruiken. Nu een Eastpak Floyd maar die is aan het overlijden door het vele gebruik.
Ik heb naar tassen met zo’n mesh rugstuk zitten kijken maar dan is de rugtas zegmaar krom en past een laptop icm brooddoos eigenlijk niet lekker meer :(

Overigens iemand al een mening over Shimano SPD-SLR?

Gabriël AM5

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:14
sapphire schreef op donderdag 17 september 2026 @ 19:17:
[...]

Ik neem mijn laptop ook geregeld mee want thuiswerken op een privé device doe ik niet meer sinds die keer dat ik mijn eigen PC opeens in Intune tegen kwam :+

Ben wel benieuwd naar welke rugtassen jullie daarvoor gebruiken. Nu een Eastpak Floyd maar die is aan het overlijden door het vele gebruik.
Ik heb naar tassen met zo’n mesh rugstuk zitten kijken maar dan is de rugtas zegmaar krom en past een laptop icm brooddoos eigenlijk niet lekker meer :(

Na een osprey momentum (ook specifiek voor fietsen, maar toch niet comfortabel genoeg) overgestapt op een deuter amager
Prulleman in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"
Maar elke andere met dezelfde "airstripes" zou ook fijn moeten zijn !

Strava

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-09 15:21

McMiGHtY

- burp -

Tijd voor een cloudpc hoor ik al wel..

• DDX
[...]
Vast leuk als je 1 paar schoenen en 1 fiets hebt.
Benieuwd hoe lang de oude nog te koop is, misschien maar voorraadje aanleggen. (al heb ik volgens mij nog 3xpd-r9100 op voorraad maarja dat is 2 a 3 jaar ofzo)

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 12:14
Reginas schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 21:30:
[Afbeelding]

Vandaag heb ik mijn eerste rit gereden op mijn Colnago V3, die ik al sinds 3 mei 2025 in mijn bezit heb, maar om allerlei redenen nog niet in gebruik had genomen. In de tussentijd deed ze dienst als nachtkastje in onze “Achievement Room” (logeerkamer die van de plinten tot het plafond vol hangt met startnummers en dergelijke, vooral van mijn betere wederhelft). Deze Colnago voegde veel sfeer toe, maar uiteindelijk is een fiets toch om te fietsen - voor mij althans. :)

Deze fiets is afgemonteerd met SRAM Rival AXS eTAP, standaard Fulcrum aluminium wielen voorzien van Vittoria RideArmor 32mm banden (tubeless, lekbestendigheid weegt zwaarder in mijn bandenkeuze dan rolweerstand), allerlei Deda accessoires, Selle SMP Dynamic zadel, gouden KMC ketting en gouden Wolftooth ventielen met Clic-valve.

Eerste bevindingen? “Minimaal 2 kilometer per uur sneller en iédere trap raak!”. Nee. Grapje. Hoewel de fiets maar op millimeters verschilt van mijn andere racefietsen (aluminium Cube Attain Race en stalen Cinelli Nemo TIG Allroad) voel ik wel verschillen. Het is letterlijk omschakelen van Shimano naar SRAM, maar werkt wel eTAP erg intuïtief. Fiets is ook een stuk stijver, dit merk ik vooral bij staande klimmen (op viaducten ja… in Spanje wacht het echte werk). Cockpit is heel comfortabel en de shifters voelen ook prettig in mijn handen. Ik vreesde er een beetje voor dat ze te fors zouden zijn, want dat had ik op diverse plekken gelezen, maar daar heb ik geen last van. Ik vind wel dat de fiets wat luidruchtiger is in vergelijking met m’n Shimano-afgemonteerde exemplaren.

Ik kijk er naar uit om haar komende week goed uit te proberen in Girona!
_/-\o_ O+

BetterShifting.com | Strava

• DDX
[...]
En na lezen van wat reviews gisteren voor nu grote nee.
Want je moet ook nieuwe schoenen kopen.... want valt met de meeste schoenen die je nu hebt niets meer bij te stellen.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

DDX schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:47:
[...]

Want je moet ook nieuwe schoenen kopen.... want valt met de meeste schoenen die je nu hebt niets meer bij te stellen.
Het enige waar ik wel blij van werd is dat Shimano eindelijk inziet dat de huidige schoenen wel erg smal zijn bij de voet :X

Als ik mijn oude R5 serie met mijn huidige vergelijk is de nieuwe eigenlijk te smal voor het fijne na een paar uur terwijl mijn voeten vrij gemiddeld zijn :+

Gabriël AM5

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:43
[...]

Ik vraag me af of een andere rugzak recht blijft, op je gekromde rug. Of wordt het rugpand (inclusief laptopvak) alsnog krom getrokken?

Misschien moet je op een andere manier inpakken: je brood onderin tegen je rug, en daar de laptop schuin overheen bijvoorbeeld.

Geen idee hoe ver en vaak je de fiets neemt; misschien toch eens kijken naar een goed rack.

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:58

Stufferdt

doet ook maar wat.

Ik heb recent nog een zwart en wit paar s-phyre gekocht (witte 903 en zwarte 902) omdat ik dus juist smalle voeten heb in Shimano maat 45 en niet durfde te vertrouwen op de nieuwe lijn. Prima keuze dus.

😀😀😀

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 14:46
DDX schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:47:
[...]
Als ik afbeeldingen van de s-phyre (oude) 903 en de (nieuwe) 910 naast elkaar leg zie ik nauwelijks verschil in de stelmogelijkheid in de zool. En als ik dit verhaal onder kopje "compatibily" goed begrijp, werken ze op de oudere shimano schoenen en dus waarschijnlijk ook op andere schoenen die al stelmogelijkheid in de zool hebben.
Of het stelbereik afdoende is is natuurlijk erg persoonlijk.

Flickr - Strava

• DDX
Mijn dmt schoenen hebben ook beperkte stelmogelijkheid maar toch gebruik ik de stelmogelijkheid van de spd-sl plaatjes om die zo ver mogelijk naar achteren te krijgen.
Giro empire schoenen die ik heb hebben geen stel mogelijkheden maar icm spd-sl plaatjes ook weer ver genoeg naar achteren te krijgen.
Mavic schoenen die ik heb ook geen stelmogelijkheden en schroefgaten zitten meer naar voren tov giro dus plaatjes zitten voor het mooie net te ver naar voren.

Oftewel voor mij zijn de nieuwe spd-slr niet echt optie om zelfde fit te houden.
Even afwachten of de oude pedalen te koop blijven en anders maar even voorraadje in slaan.

• Ramon 73
DDX schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 13:03:
Mijn dmt schoenen hebben ook beperkte stelmogelijkheid maar toch gebruik ik de stelmogelijkheid van de spd-sl plaatjes om die zo ver mogelijk naar achteren te krijgen.
Giro empire schoenen die ik heb hebben geen stel mogelijkheden maar icm spd-sl plaatjes ook weer ver genoeg naar achteren te krijgen.
Mavic schoenen die ik heb ook geen stelmogelijkheden en schroefgaten zitten meer naar voren tov giro dus plaatjes zitten voor het mooie net te ver naar voren.

Oftewel voor mij zijn de nieuwe spd-slr niet echt optie om zelfde fit te houden.
Even afwachten of de oude pedalen te koop blijven en anders maar even voorraadje in slaan.
"A Shimano spokesperson said, “Shimano will continue to support the SPD-SL system with a full range of cleats. As long as there is a meaningful need from riders and the market, we intend to continue supporting the system. Continued support is important given the significant number of SPD-SL products that have been sold and are still being used by riders worldwide." van road.cc

Gemini vond/verzon er het volgende bij: Goedkopere groepen blijven SPD-SL: De nieuwe SPD-SLR-pedalen zijn in eerste instantie enkel uitgebracht op Dura-Ace (PD-R9300)- en Ultegra (PD-R8200)-niveau. De populaire 105-pedalen (PD-R7000) en instapmodellen zoals de PD-RS500 blijven voorlopig op de vertrouwde SPD-SL-standaard. Ik heb geprobeerd dat in het artikel terug te vinden maar zie het 1-2-3 niet staan.

• DDX
Mja cleats is het minste probleem daar heb ik nog wel een voorraadje van.
Pedalen slijten ook en ik wil niet over paar jaar opeens vastzitten aan de PD-RS500 pedalen.

[ Voor 23% gewijzigd door DDX op 18-09-2026 13:35 ]

• Drossie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:09
[...]

Ik heb 2 rugzakken van Osprey: voor laptop de Metron 34. Voor alle andere dagen: de Escapist 25.
Beide rugzakken zijn super degelijk. Veel opbergruimte. Allebei een apart vakje waar een regenhoes in zit.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Drossie schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 20:00:
[...]

Ik heb 2 rugzakken van Osprey: voor laptop de Metron 34. Voor alle andere dagen: de Escapist 25.
Beide rugzakken zijn super degelijk. Veel opbergruimte. Allebei een apart vakje waar een regenhoes in zit.
So mooie tassen, wel ook groot direct als je zo’n mesh rug panel wilt :p

Overigens geven zulke meldingen altijd vertrouwen in een merk :X
WARNING: This product can expose you to chemicals including dimethylformamide, which is known to the State of California to cause cancer. For more information, go to oehha.ca.gov/proposition-65/about-proposition-65
Dat is geen lekker spul.

@guapper Nou mijn commute is drie keer trappen dus vandaar dat het allemaal niet zo spannend is. Wel 4 dagen per week maar geloof dat ik binnenkort vaker verplicht met de auto moet om kinderen naar school te brengen/van school te halen :(

[ Voor 15% gewijzigd door sapphire op 18-09-2026 22:28 ]

Gabriël AM5

• orlok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:46
sapphire schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 22:24:
[...]

So mooie tassen, wel ook groot direct als je zo’n mesh rug panel wilt :p

Overigens geven zulke meldingen altijd vertrouwen in een merk :X

[...]

Dat is geen lekker spul.

@guapper Nou mijn commute is drie keer trappen dus vandaar dat het allemaal niet zo spannend is. Wel 4 dagen per week maar geloof dat ik binnenkort vaker verplicht met de auto moet om kinderen naar school te brengen/van school te halen :(
Vroeger . . . toen nog niet IEDEREEN een auto had reden de kinderen vele kilometers door weer en wind naar school met de FIETS.! Tegenwoordig heeft IEDEREEN een auto (zelfs twee of meer) en brengt men zelfs voor een paar honderd meter de kinderen naar school met de AUTO. Zelfs een zone rondom met een stopverbod bij de school helpt niet.

Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

orlok schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 10:16:
[...]

Vroeger . . . toen nog niet IEDEREEN een auto had reden de kinderen vele kilometers door weer en wind naar school met de FIETS.! Tegenwoordig heeft IEDEREEN een auto (zelfs twee of meer) en brengt men zelfs voor een paar honderd meter de kinderen naar school met de AUTO. Zelfs een zone rondom met een stopverbod bij de school helpt niet.
Je punt is?
Het is 6,5km naar die school met twee kinderen die niet kunnen fietsen. Heb ik nu je toestemming?

Gabriël AM5

• orlok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:46
sapphire schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 10:22:
[...]

Je punt is?
Het is 6,5km naar die school met twee kinderen die niet kunnen fietsen. Heb ik nu je toestemming?
Tja, als jouw beide kinderen NIET kunnen fietsen heb jij en jouw kinderen idd een probleem. Maar mijn punt is duidelijk toch, kinderen die kunnen fietsen moeten gewoon op de fiets naar school, zelfs als het MAAR 6,5 kilometer is. _/-\o_

Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

orlok schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 10:36:
[...]

Tja, als jouw beide kinderen NIET kunnen fietsen heb jij en jouw kinderen idd een probleem. Maar mijn punt is duidelijk toch, IK VIND DAT kinderen die kunnen fietsen moeten gewoon op de fiets naar school MOETEN, zelfs als het MAAR 6,5 kilometer is. _/-\o_
FTFY :Y)

Dingen doen ‘omdat we dat vroeger ook zo deden’ is zo’n slecht argument dat ik er niet eens verder op in ga.

[ Voor 13% gewijzigd door sapphire op 19-09-2026 11:25 ]

Gabriël AM5

• ekiter
  • Laatst online: 22:12
sapphire schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 10:22:
[...]

Je punt is?
Daar hebben ze kinderzitjes en bakfietsen voor uitgevonden. ;)

Voor alles de auto pakken is luxe luiheid tegenwoordig, waar we allemaal vrolijk aan meedoen en daarom extra moeten gaan sporten er naast.
Woon-werk is 22km langs de kust. Ook nog prima te fietsen, maar met wind/watersport als hobby word het toch ook vaker de auto en de fiets enkel gepakt met windstil weer.
Oh, en in de winter met 8bft wind tegen en hagelbuien hou ik het wel bij een rondje MTB beschut in het bos op een droog moment. Het moet wel leuk blijven haha.

Ligfiets met kuip er omheen is misschien een optie als auto alternatief met veel wind/regen. Of word je daar ook nog steeds nat in?

• Webgnome
orlok schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 10:36:
[...]

Tja, als jouw beide kinderen NIET kunnen fietsen heb jij en jouw kinderen idd een probleem. Maar mijn punt is duidelijk toch, kinderen die kunnen fietsen moeten gewoon op de fiets naar school, zelfs als het MAAR 6,5 kilometer is. _/-\o_
waarom MOET dat?

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:11

Polariteit

Fietsende fotografeur

Omdat ze anders vies dik worden :+

• Webgnome
Als we ons alleen maar focussen op die kant van het verhaal dan zou ik zeggen. Kijk verder dan je neus lang is en kijk naar de huidige maatschappij wat betreft aanbod van voedsel en de focus op kinderen/jongeren.
Iets met een mes en twee kanten..

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

ekiter schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 12:04:
[...]

Daar hebben ze kinderzitjes en bakfietsen voor uitgevonden. ;)

Voor alles de auto pakken is luxe luiheid tegenwoordig, waar we allemaal vrolijk aan meedoen en daarom extra moeten gaan sporten er naast.
Woon-werk is 22km langs de kust. Ook nog prima te fietsen, maar met wind/watersport als hobby word het toch ook vaker de auto en de fiets enkel gepakt met windstil weer.
Oh, en in de winter met 8bft wind tegen en hagelbuien hou ik het wel bij een rondje MTB beschut in het bos op een droog moment. Het moet wel leuk blijven haha.

Ligfiets met kuip er omheen is misschien een optie als auto alternatief met veel wind/regen. Of word je daar ook nog steeds nat in?
Voor de prijs van de gemiddelde bakfiets kun je een autootje kopen + die auto kan ik buiten laten staan en die bakfiets niet en kan ik verder ook niet stallen.
We kunnen allemaal heel rooms gaan doen maar feit blijft dat een auto soms gewoon veel praktischer is zeker in Nederland als het k*t weer is en je spullen moet meenemen en niet oneindig de tijd hebt.
Bovendien geloof ik niet dat er veel fietsen zijn die een ruime 120kg+ erg fijn vinden.

Wij hebben bewust maar één auto en als het niet hoeft komt er ook geen tweede, ik fiets al dagelijks naar werk sinds 2018 ook met 8bft en hagel. Ik heb namelijk gewoon geen andere optie want vrouwlief heeft een leasewagen die mee naar werk moet :+
Polariteit schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 12:37:
[...]

Zal wel meevallen.

Gewoon opletten wat je ze voert en voldoende laten bewegen.

Maar serieus waar gaat dit over, spring lekker op je stalen ros met buiscommandeurs in je wollen trui, insteekpedalen en zonder helm uiteraard en ga lekker mijmeren hoeveel beter alles vroeger was.
Gaan wij het hier weer gezellig over wielrennen hebben zonder over elke keuze van een ander te oordelen :)

[ Voor 15% gewijzigd door sapphire op 19-09-2026 13:59 ]

Gabriël AM5

• CedricD
Pfoe wat een wind vandaag. Had enorm veel zin in een rustige duurtraining maar niet om eerst 3 uur wind tegen te fietsen.
Gisterenavond een ingeving gehad om gewoon naar Rotterdam te fietsen en met de trein terug te keren.
Snel route van thuis naar het station getekend. Dikke 160 km, prima.
Spoiler: Rotterdam is uiteindelijk Amsterdam geworden :+
Werd al snel duidelijk dat er wel héél veel wind stond. Op de boot van Breskens naar Vlissingen even gekeken of Amsterdam mogelijks ook een optie was. Rap een route op Garmin Connect gemaakt en de trein van 16u halen zou mogelijk moeten zijn. Dan zou ik iets na 19u op het station zijn en dan nog 5 km fietsen tot ik thuis ben, perfect.
Lang verhaal kort: Wind zat mee, bruggen zaten mee, verkeerlichten zaten mee, route viel mee,... Trein van 15u zelf nog ruimschoots gehaald. Leuke dag op de fiets gehad. 230 km, 205W gemiddeld, 36 km/u. Tijd vliegt voorbij zo.
Ritjes 'op den bots' zijn soms de leukste :)

Strava or it didn't happen: https://strava.com/activities/20240033518

• Ramon 73
orlok schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 10:16:
[...]

Een school bij mij in de buurt had een kleine parkeerstrook voor de deur. Ideaal voor een korte stop. Dit jaar hebben ze varkensruggen erop gelegd (betonblokken) zodat de ouders gedwongen zijn om 80m verder op een parkeerplaats te gaan staan. De hele straat stond elke ochtend verstopt met ouders die de kinderen stoppen bij school.

Parkeerstrook weg, duidelijke pijlen naar de parkeerplaats, stopverbod voor de school. Eerste twee weken deed handhaving alleen waarschuwing uitdelen, daarna bekeuren.

• Ramon 73
Polariteit schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 12:37:
[...]

Heus niet de algemene lijn dat kinderen dik zijn, maar het lijkt wel alsof kinderen steeds meer last van hun gewicht hebben. Nu woon ik tegen een "prachtwijk" aan en daar zie ik eigenlijk alleen kinderen met overgewicht. Vrienden met kinderen zijn de kinderen allemaal normaal op gewicht, itt de familie waar slechts 1 gezin is waar de kinderen niet veel te dik zijn. Ik zie zoveel kinderen met vetrolletjes, dat is toch niet normaal. Ik zal wel afgeserveerd worden hier, maar het is gewoon een objectieve waarneming.

De kinderen uit de naburige wijk zijn fatbike en ccc kinderen (chips, cola, computer) dus dat is niet zo vreemd. In de familie wordt wel gelet op buiten spelen, maar geen aandacht voor sport. Daar worden de kinderen idd met de auto naar school gebracht want papa en mama moeten allebei werken om de hypotheek te betalen.

• ElGreco
Gisteren een nieuwe versie van Tempelo online gezet (en vandaag de eerste bugs er al weer uitgehaald :lol: )

Belangrijkste nieuwe functie: pontjes detectie op een gpx of strava route.

Net als de rustpauzes die recentelijk toegevoegd zijn, kun je aangeven hoe lang je ongeveer denkt te doen over een oversteek. Dan houdt Tempelo rekening met deze vertraging vwb jouw positie op de route per uur.

Een pontje op de route detecteren is op zich redelijk te doen. Het programma laten uitvogelen of je de oversteek daadwerkelijk ook maakt, is een different cookie. Dat is nogal een uitdaging. Dit zal als effect hebben dat er soms een false positive verschijnt, ondanks dat je geen oversteek maakt. Deze melding kun je dan negeren door geen vertraging op te voeren.

Tijdens het testen kwam ik ook GPX bestanden tegen waar de tekenaar een beetje lui, grove lijnen tekende (of te weinig punten in de GPX mee gaf). Ik heb voorbeelden gezien waar een schuine streep van dijk tot dijk de oversteek maakt beginnend 100m voor het pontje en aan de overkant 100m na het pontje weer aan wal kwam. Deze pontjes in de GPX afvangen is helaas niet te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vawD8aFB04I8dmgEzZshivCkZe0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/l3l1fNiKulAaZFlqX60dXcYT.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door ElGreco op 19-09-2026 17:48 ]

• DDX
CedricD schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 15:45:
Lang verhaal kort: Wind zat mee, bruggen zaten mee, verkeerlichten zaten mee, route viel mee,... Trein van 15u zelf nog ruimschoots gehaald. Leuke dag op de fiets gehad. 230 km, 205W gemiddeld, 36 km/u. Tijd vliegt voorbij zo.
Dat zijn idd de leukere ritjes op dit soort dagen.
Alleen irritant dat je vaak net zo lang in trein zit als de wind mee rit 😂

• CedricD
DDX schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 18:39:
[...]

Dat zijn idd de leukere ritjes op dit soort dagen.
Alleen irritant dat je vaak net zo lang in trein zit als de wind mee rit 😂
Viel nog mee. 15u03 op de trein en om 18u08 op mijn eindstation. 2 overstappen van een 10-tal minuten. Ging vlot én mijn mailbox is eens (bijna) leeg geraakt :)

• DDX
CedricD schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 19:44:
[...]

Viel nog mee. 15u03 op de trein en om 18u08 op mijn eindstation. 2 overstappen van een 10-tal minuten. Ging vlot én mijn mailbox is eens (bijna) leeg geraakt :)
Ja in jouw voorbeeld kan je nog een hsl trein nemen idd :)

• CedricD
DDX schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 19:48:
[...]

Ja in jouw voorbeeld kan je nog een hsl trein nemen idd :)
Idd. Treinreistijd was maar een half uurtje langer dan dat ik het met de auto zou doen.
Openbaar vervoer is me wel véél te duur. Net geen €82 afgetikt. B)

• DDX
CedricD schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 20:12:
[...]

Idd. Treinreistijd was maar een half uurtje langer dan dat ik het met de auto zou doen.
HSL tickets zijn prijzig ja, zeker als je ze zelfde dag koopt.
Wel lekker de ruimte in die trein voor fietsen trouwens.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Geïnspireerd door @CedricD was ik ook eens aan het kijken bij de NS. Oef fiets alleen kost €8,50 tegenwoordig :+

Gabriël AM5

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04:42
CedricD schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 20:12:
[...]

Wat een aanslag op je bankrekening voor zon korte reis.

Je hebt al een weekend vrij abonnement voor alle treinen in Nederland (behalve tgv oid) voor 40 euro per maand, na 1 maand dagelijks opzegbaar. Of een 40 procent korting in de daluren abonnement voor de trein voor 5 euro per maand. Moet je nog wel een kaartje voor je fiets betalen, maar misschien heb je daar ook wel een abonnement voor.
Pagina: 1 ... 740 741 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:

Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).