Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 733 734 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:43
Ik heb de Shokz 2 en gebruik die met hardlopen en fietsen. Voor muziek werkt het in ieder geval prima. Voor podcasts weet ik niet

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:43

sapphire

Die-hard pruts0r

Prulleman schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:57:
hebben jullie ook zoveel omleidingen... mijn commute is inmiddels ook al bijna 5km langer. Zondag een ritje met ruim 15 km omleidingen (waarvan 5 gepland, want die was ik al eerder tegengekomen..)
Niet specifiek op dit moment maar langere tijd wel. Ik heb vrijwel geen enkele van mijn vaste routes waar niet minimaal één omleiding in zit. En het meest irritante soms is dat ze totaal niet gecoördineerd lijken dus dan kom je een nieuwe tegen, volg je de omleiding kom je weer op de route om na 200m wéér een omleiding te hebben :+

Record staat nog op gemiddeld elke 10km een omleiding, dat was 8 omleidingen op een 80km ritje ofzo :(

@Mistraller Wasbenzine voor wax? Ik heb laatst kokend water gebruikt en alles verdween als sneeuw voor de zon :)

Ik ben stiekem aan het ogen naar dat nieuwe apparaat van Cyclowax, best een bak geld maar het gemak is me best wat waard :9

Gabriël AM5

• Sjenker
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:38
GWBoes schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 11:36:
[...]

Dan verlies je toch sowieso het voordeel van de shockz?
Klopt daarom ook dat je volume weer lager zetten als je rijwind af neemt. Met genoeg rijwind maakt toch niet uit dan hoor je toetertje ook niet goed.
Radarmelding van achteropkomend verkeer komt gelukkig nog wel boven de wind uit :)
Ja tegenwoordig heb ik ook radar die piep komt door alles heen. Werkt af en toe ook onbedoeld als bel voor andere fietsers merk ik.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:13
sapphire schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:06:

@Mistraller Wasbenzine voor wax? Ik heb laatst kokend water gebruikt en alles verdween als sneeuw voor de zon :)
Met heet water smelt het, in wasbenzine lost het op. Als je opnieuw wilt waxen denk ik dat heet water ook prima werkt, maar zorg wel voor goede droging voor je verder gaat.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:16

Kluus

Gang is alles

Webgnome schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 09:36:
[...]

lieshout / beek en donk die kant.
Ik ken dat gebied redelijk vanwege woon/werk naar Eindhoven, maar het is vooral veel boeren weggetjes. Ik denk dat zoiets misschien wel aardig is:

https://www.strava.com/routes/3512160415757675714

Zoals je kan zien kan je er ook wel in veel kortere afstand naartoe vanuit daar als je puur daar wat rond zou willen rijden, maar ik heb me voor nu even aan de 60km gehouden :).

Moet je terplekke bij de vlagheide even kijken welke klimmetjes er allemaal zijn. Vooral de noordkant (spitfire) niet vergeten, dat is de stijlste maar die ligt wat verscholen. Wij hebben die over het hoofd gezien gisteren, maar ik kom er waarschijnlijk nog vaak genoeg. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Kluus op 14-07-2026 20:20 ]

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:13
Duclaasie schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:01:
Zijn er ook mensen met ervaring qua aanpassen casette en crankstel bij een 11speed Ultegra? Mij vriendin heeft het in de bergen behoorlijk zwaar met haar 50-34 en 11-34 groepset. Kun je bijvoorbeeld nog straffeloos naar 11-36 achter bijvoorbeeld, zijn er nog andere mogelijkheden?
@mhr-zip wat had jij ook alweer er op geschroefd op dat eiland?

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:22

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

sapphire schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 12:06:

Ik ben stiekem aan het ogen naar dat nieuwe apparaat van Cyclowax, best een bak geld maar het gemak is me best wat waard :9
Ik heb zelf deze voor aanzienlijk minder geld :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UIMikaSyHI3PfoUH8380gHZt3i0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ohs7NuAT79EZb09JZYbicUMC.jpg?f=fotoalbum_large

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Shadow_Agent schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 08:52:
[...]

Ik heb zelf deze voor aanzienlijk minder geld :P

~[Afbeelding]
Dat ken ik uiteraard maar dat vind ik dus gedoe :+
(en ik heb de ruimte er niet voor).

[ Voor 5% gewijzigd door sapphire op 15-07-2026 08:57 ]

Gabriël AM5

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-07 12:40
ElGreco schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 20:29:
[...]

@mhr-zip wat had jij ook alweer er op geschroefd op dat eiland?
50-34 voor
11-42 achter (met GRX derailleur)

Verder 11 speed Ultegra DI2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1TPJ1CbOnhqsEbuPaKqoT4OzfzI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aq8YhhYlxXVTLEhTvTsp5lEE.jpg?f=fotoalbum_large

Met 11 speed kan je lekker rommelen, met 12 speed niet echt meer. Je kan ook even op Weightweenies forum en Reddit kijken, daar staan wel meer gekke combo’s.

[ Voor 12% gewijzigd door mhr-zip op 15-07-2026 09:10 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:03

fdees

Trust me I'm an Engineer

Ik gebruik zelf een hotwaxpot dat bedoeld is voor het ontharen, was 25 euro en heeft ook een thermostaat. Echt wel ideaal daarboven een haak aan de muur gemaakt om de ketting te laten uitdruipen.

Heb van de week wel nog een mooier iets gemaakt, het breken van de ketting met de hand was ik beu. Dus paar derailleurwieltjes verzameld en wat stukken hout en het volgende in elkaar geknutseld. Het tandwiel op de boormachine is gewoon met een bout erdoorheen die volledig is vastgelijmd met secondelijm, heb gekozen om 4 tandwielen te gebruiken en niet 2 omdat dan zo de ketting beide kanten bewogen moet worden. Na montage op de fiets heb ik het gevoel dat dit veel sneller soepeler is dan breken met de hand over een tandwiel

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

@fdees nice! Dit zou ik ook wel eens kunnen maken want net als jij vind ik dat handbreken van de ketting ook irritant ;) Heb nog wel wat oude tandwieltjes liggen maar helaas niet vier ;(

Denk alleen dat ik de accuboormachine zou willen vastzetten op één of andere manier.

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Zoek eens op "Waxkiss", die worden ook gebruikt door Silca en consorten. Heeft een digitale instelmogelijkheid tot 125 graden Celsius. Zet hem op MAX voor het opwarmen dan smelt de wax sneller en dan weer terug naar de temperatuur van 75 graden voor het waxen zelf.

Het breken van de wax na het dompelen gebruik mijn eigen eerder getoonde constructie met lagers om een schroef en houten balkje. De ketting is zo stijf na het dompelen dat de getoonde oplossing met drie tandwielen en een boormachine nog steeds eerst handmatig breken zou vereisen.

Ik leg de ketting eerst een nachtje in wasbenzine en daarna nog een tijdje in spiritus voor het waxen.

• fdees

fdees

Trust me I'm an Engineer

esphome schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:37:
Zoek eens op "Waxkiss", die worden ook gebruikt door Silca en consorten. Heeft een digitale instelmogelijkheid tot 125 graden Celsius. Zet hem op MAX voor het opwarmen dan smelt de wax sneller en dan weer terug naar de temperatuur van 75 graden voor het waxen zelf.

Het breken van de wax na het dompelen gebruik mijn eigen eerder getoonde constructie met lagers om een schroef en houten balkje. De ketting is zo stijf na het dompelen dat de getoonde oplossing met drie tandwielen en een boormachine nog steeds eerst handmatig breken zou vereisen.

Ik leg de ketting eerst een nachtje in wasbenzine en daarna nog een tijdje in spiritus voor het waxen.
Ik heb zo een waxsmelter. Althans een die er exact hetzelfde uitziet, maar een ander logo heeft.

maar dat handmatig breken is voor mij eigenlijk alleen nodig tot het punt om te zorgen dat de quicklink er door kan en hem hierop kan monteren. Gebruik zelf ook de wax van Silca.

Ik reinig mijn ketting voor de eerste keer een tweetal keer in een ultrasone reiniger met een scheut dasty, daarna droog ik hem met een compressor volledig. Dan gaat die mij mij in de hete wax. Heb het idee dat de ketting na dit reinigen eigenlijk niet meer vettig is.
Shadow_Agent schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 10:09:
@fdees nice! Dit zou ik ook wel eens kunnen maken want net als jij vind ik dat handbreken van de ketting ook irritant ;) Heb nog wel wat oude tandwieltjes liggen maar helaas niet vier ;(

Denk alleen dat ik de accuboormachine zou willen vastzetten op één of andere manier.
Thanks, ik had er ook geen 4 liggen, maar online kan je die wel voor paar euro vinden ;) .

Heb er ook over gedacht om de as van het tandwiel in een geleider te laten zitten, maar vond dat uiteindelijke overdreven complex en als je meerdere fietsen hebt met verschillende kettinglengtes moet je hier ook weer rekening mee gaan houden.

Ik heb wel een extra gat gemaakt nog in het frame waar ik het losse tandwiel in kan doen, dan heeft het een plek erbij en raak ik het niet kwijt.

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:26
In de handleiding van Cyclowax staat nergens dat je de ketting volledig moet strippen voor te herwaxen. Enkel bij de eerste ingebruikname wordt dit vereist. Met een doek het grootste vuil wegnemen is genoeg, de nieuwste cooker van cyclowax is trouwens ook ultrasoon, het vuil zinkt naar de bodem. Dat bespaart alleszins een hoop gedoe..

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:34
Ik zoek een traditioneel race frame: voor velgremmen en BSA bracket. Ik heb her en der al gezocht (ook bij Ali), maar ik kan nog niets vinden. Heeft iets te maken met ouder worden en een kortere reach nodig hebben.
Reach circa 375, stack 590

Groep (puntgave Campagonolo Super Record 11speed) en wielen (Fulcrum Racing 1) zijn aanwezig.

Iemand tips waar ik nog iets kan vinden tegen een redelijke prijs (nieuw)

[ Voor 3% gewijzigd door Stillekracht op 15-07-2026 16:43 ]

• Golenes
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18-07 15:42
fdees schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:15:
Ik gebruik zelf een hotwaxpot dat bedoeld is voor het ontharen, was 25 euro en heeft ook een thermostaat. Echt wel ideaal daarboven een haak aan de muur gemaakt om de ketting te laten uitdruipen.
Daar had ik er ook van, maar er zat vrijwel geen relatie tussen de aangegeven temperatuur van het thermostaatje en wat een losse thermometer aangaf. Stond dat ding nog door te verwarmen terwijl hij 15C boven de warmte op het display was. Die goedkope waxpotjesthermostaten zou ik dus niet te veel waarde aan hechten...

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
De Silca etc. zijn ook ontharing wax pot en ik gebruik dan een temperatuurmeter, voor koken en braden, die ik in gesmolten wax hou. Het vraagt eenmaal tijd voordat alle wax ook warm is en ik kan dan niet echt een afwijking van de ingestelde temperatuur zien.

• Stillekracht
Dank!

Ik had Velobuild al de vraag gesteld: velgremmen en BSA: hebben ze niet.

Ik zie nu dat je cups hebt voor Ultra Torque die voor T47 zijn.

Dit kan wel een oplossing worden. Ik moet mij nog ff beter verdiepen in de benodigde geometrie.

• Golenes
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18-07 15:42
esphome schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 19:18:
De Silca etc. zijn ook ontharing wax pot en ik gebruik dan een temperatuurmeter, voor koken en braden, die ik in gesmolten wax hou. Het vraagt eenmaal tijd voordat alle wax ook warm is en ik kan dan niet echt een afwijking van de ingestelde temperatuur zien.
Maar wellicht zijn dus niet alle waxpotjes even goed / betrouwbaar in de thermoregulatie.

• sir_huxley
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-07 12:58
Cloclo100 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:11:
In de handleiding van Cyclowax staat nergens dat je de ketting volledig moet strippen voor te herwaxen. Enkel bij de eerste ingebruikname wordt dit vereist. Met een doek het grootste vuil wegnemen is genoeg, de nieuwste cooker van cyclowax is trouwens ook ultrasoon, het vuil zinkt naar de bodem. Dat bespaart alleszins een hoop gedoe..
Let op! De nieuwste cooker van cyclowax vibreert maar hij is niet ultrasoon YouTube: Chain Wax Special | GCN Tech Clinic

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

sir_huxley schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 22:37:
[...]

Let op! De nieuwste cooker van cyclowax vibreert maar hij is niet ultrasoon YouTube: Chain Wax Special | GCN Tech Clinic
GCN is gewoon een infomercial kanaal voor nu Cyclowax. Eerder was het Silca. Als volgende week MegaSuperWaxSupreme nog meer betaald is dat opeens het beste van het beste :')

Laatst ook een filmpje over Cyclowax en hoe verschrikkelijk handig die ketting houder was en hoe ongelooflijk kut de methode van o.a. Silca was met een spaak of stukje kabel door de ketting rijgen.

[ Voor 17% gewijzigd door Shadow_Agent op 15-07-2026 22:57 ]

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:10

Stufferdt

doet ook maar wat.

Shadow_Agent schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 22:54:
[...]

GCN is gewoon een infomercial kanaal voor nu Cyclowax. Eerder was het Silca. Als volgende week MegaSuperWaxSupreme nog meer betaald is dat opeens het beste van het beste :')
Er was een tijd dat WD-40 werd geadviseerd als prima smeermiddel. Kacheltje moet ook roken natuurlijk daar :)

😀😀😀

• sir_huxley
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-07 12:58
Shadow_Agent schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 22:54:
[...]

Laatst ook een filmpje over Cyclowax en hoe verschrikkelijk handig die ketting houder was en hoe ongelooflijk kut de methode van o.a. Silca was met een spaak of stukje kabel door de ketting rijgen.
Kan allemaal wel zo zijn, maar het ging meer over het feit dat er over ultrasoon werd gesproken i.p.v. normale vibratie.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

Stufferdt schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 22:58:
[...]

Er was een tijd dat WD-40 werd geadviseerd als prima smeermiddel. Kacheltje moet ook roken natuurlijk daar :)
WD40 maakt ook een ketting olie ;)

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:10

Stufferdt

doet ook maar wat.

418O2 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 23:14:
[...]

WD40 maakt ook een ketting olie ;)
Klopt. Maar Simon gebruikte (11 jaar geleden, toen ze minder commercieel waren) naar eigen zeggen naar volle tevredenheid de gewone WD40 :) klikkerdeklik. Blijkbaar werkte het dus ik vind het prima verder.

Hier overigens een piep ergens in pedaal/schoen. Vermoed dat m'n schoenplaatje op is.

😀😀😀

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:16
Ach ze zijn commerciëler geworden, echter nog steeds een erg leuk / interessant kanaal om informatie en dingen over 'onze hobby' te kunnen zien. En als ik sommigen hier in de stad mag geloven hoef je je ketting helemaal niet te smeren.. zolang het maar draait :+

Strava | AP | IP | AW

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:40

Predator

Suffers from split brain

Cloclo100 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:11:
Ik vind dat ergens maar een vreemd idee dat de vuiligheid in mijn nieuwe wax zit, ook al zou dat naar de bodem zinken. Dat laatste lijkt me ook niet zo met vet wat op je ketting zou geraakt zijn.

Silca heeft ook zo’n cleaning add on voor in je wax, maar zelfde idee wmb. Liever niet… :)

Ik werk liever met een propere ketting en propere wax, ook al moet ik eerst even mijn ketting cleanen.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Frenz64
  • Laatst online: 21:55
Is er ook een apparaat waar je tegelijkertijd je benen én je ketting kunt waxen?

Kunnen we het weer gewoon over biba's en zadeltasjes hebben, ik ben een beetje waxmoe

(ik rijd overigens al de gehele vakantie met veel plezier en zonder lek te rijden (kan ook niet natuurlijk) op de leenwielen van @ElGreco . Met name de rit rond het Fjord van Ringköbing was fraai, met veel Goois gravel door de duinen tot mooi asfalt en zelfs een kort stukje single track de epische Blaabjerg af. Doortrapt plan van die Griek, want dat gaat me geld kosten. Ik kan nu niet meer terug naar m'n stock Fulcrum wielen van 35 hoog en 19 interne breedte en veel teveel grammen)

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-07 08:39
Frenz64 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:48:
Is er ook een apparaat waar je tegelijkertijd je benen én je ketting kunt waxen?

Kunnen we het weer gewoon over biba's en zadeltasjes hebben, ik ben een beetje waxmoe

(ik rijd overigens al de gehele vakantie met veel plezier en zonder lek te rijden (kan ook niet natuurlijk) op de leenwielen van @ElGreco . Met name de rit rond het Fjord van Ringköbing was fraai, met veel Goois gravel door de duinen tot mooi asfalt en zelfs een kort stukje single track de epische Blaabjerg af. Doortrapt plan van die Griek, want dat gaat me geld kosten. Ik kan nu niet meer terug naar m'n stock Fulcrum wielen van 35 hoog en 19 interne breedte en veel teveel grammen)
Wat is er mis met praten over wax?

Juist mooi dat er wat innovatie is, anders reed iedereen nog steeds metalen hoepels met 19 IW.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• Remco87
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17-07 16:28

Heb van de week wel nog een mooier iets gemaakt, het breken van de ketting met de hand was ik beu. Dus paar derailleurwieltjes verzameld en wat stukken hout en het volgende in elkaar geknutseld. Het tandwiel op de boormachine is gewoon met een bout erdoorheen die volledig is vastgelijmd met secondelijm, heb gekozen om 4 tandwielen te gebruiken en niet 2 omdat dan zo de ketting beide kanten bewogen moet worden. Na montage op de fiets heb ik het gevoel dat dit veel sneller soepeler is dan breken met de hand over een tandwiel

[YouTube: Kettingbreker]
Mooie oplossing, gebruik zelf deze!

https://makerworld.com/nl/models/2595580-ergonomic-waxed-bicycle-chain-break-in-tool?from=search#profileId-2864242

• Kluus

Kluus

Gang is alles

KW25 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:56:
[...]

Wat is er mis met praten over wax?

Juist mooi dat er wat innovatie is, anders reed iedereen nog steeds metalen hoepels met 19 IW.
Poh er zijn tegenwoordig nog maar weinig onderwerpen die @Frenz64 goedkeuring kunnen verdragen. Gen-Z heeft er een standaard antwoord voor die hier ook wel van toepassing is: “OK Boomer…”. ;)

• Frenz64
Ho ho ho ho, @Kluus het gaat er niet om wat je zegt, maar wat je doet!

Ik heb schijfremmen (!), ik dripwax én ik rijd nu tubeless (!!) Weet nog niet of ik dat met mijn jaarkm's blijf doen als ik nieuwe wielen heb overigens.

En ik maak formeel bezwaar tegen mijn vermeende boomerschap (@KW25 , ik ben van '64 (vorige eeuw idd) en dus Nix generatie :+ .

Waar ik graag tegen ageer is het grammenfetisjisme en het door-het-spectrum-gedreven doordraven in technologische oplossingen. Members die met droge ogen beweren dat 13 speed écht een meerwaarde is boven 12 speed, want ik mis het kransje 17 tussen de 16 en de 18. Of dat wattage geneuzel over rolweerstand en aero frames (no offence @Requiem19 )

Beetje tegenwicht kan geen kwaad toch? Uiteindelijk leidt vaak het tot de aanschaf van nog meer spullen en dat trekt mijn duurzame hart heel slecht. En ja, ik ga ook nieuwe wielen aanschaffen, maar eerst gaan de Fulcrums op MP.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Mijn kinderen noemen zelfs mij een Boomer en ik ben van ‘83. Gen-Z heeft geen idee waar de term oorspronkelijk vandaan komt. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Kluus op 16-07-2026 12:02 ]

• KW25
Frenz64 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:36:
Ho ho ho ho, @Kluus het gaat er niet om wat je zegt, maar wat je doet!

Ik heb schijfremmen (!), ik dripwax én ik rijd nu tubeless (!!) Weet nog niet of ik dat met mijn jaarkm's blijf doen als ik nieuwe wielen heb overigens.

En ik maak formeel bezwaar tegen mijn vermeende boomerschap (@KW25 , ik ben van '64 (vorige eeuw idd) en dus Nix generatie :+ .

Waar ik graag tegen ageer is het grammenfetisjisme en het door-het-spectrum-gedreven doordraven in technologische oplossingen. Members die met droge ogen beweren dat 13 speed écht een meerwaarde is boven 12 speed, want ik mis het kransje 17 tussen de 16 en de 18. Of dat wattage geneuzel over rolweerstand en aero frames (no offence @Requiem19 )

Beetje tegenwicht kan geen kwaad toch? Uiteindelijk leidt vaak het tot de aanschaf van nog meer spullen en dat trekt mijn duurzame hart heel slecht. En ja, ik ga ook nieuwe wielen aanschaffen, maar eerst gaan de Fulcrums op MP.
Tsja.. deze sport wordt continue gedreven door zowel materiaal als kennis over lichaam/voeding. Dat maakt deze sport oa zo mooi en geeft veel stof tot nadenken en over te praten.

Ieder z’n ding maar om dat telkens je vingertje omhoog te doen bij een onderwerp dat je niet ligt is vrij droevig

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:50
Persoonlijk denk ik dat het mooie van wielrennen is dat je er op duizend manieren lol uit kunt halen. Van simpelweg lekker buiten zijn, wedstrijdjes rijden, tegeltjes verzamelen tot materieel geeken.

Geen enkele vorm is beter of slechter, zolang je er zélf maar lol in hebt en niemand anders tot last bent. Belangrijkste is dat je er blii van wordt en met plezier beweegt (goed voor de volksgezondheid, fysiek en mentaal ;-).

Leef en laat leven en neem niemand anders de maat zou ik denken. Vive et vivas.

Maar goed, ik ben van 1984, wellicht heb ik nog wat levenslessen nodig voor ik tot @Frenz64
inzichten kom.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:34
Frenz64 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:48:

Haha ben ik ook een keer ingetrapt ... En ook nog de leenwielen overgenomen voor de fiets van mijn vrouw🙃

Strava

• Frenz64
KW25 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:00:
[...]

Tsja.. deze sport wordt continue gedreven door zowel materiaal als kennis over lichaam/voeding. Dat maakt deze sport oa zo mooi en geeft veel stof tot nadenken en over te praten.

Ieder z’n ding maar om dat telkens je vingertje omhoog te doen bij een onderwerp dat je niet ligt is vrij droevig
mss moet je wat beter kunnen aanvoelen tussen beleren en relativeren en humor blijft altijd een complexe zaak.

@Requiem19 je hebt nog ff hè

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18:37
Ik begrijp dat chain break in en niet goed… Is dit niet een oplossing voor een nonprobleem?

Ik hotwax zelf ook en na het afkoelen is de ketting nog wat stijf. Maar is het niet zo dat al tijdens het op de fiets leggen van de ketting deze alweer soepel is? Laat staan na 3 slingers aan de crank na het leggen van de ketting.

Ik heb natuurlijk enorme plofkuiten, maar ik heb niet het gevoel dat de ketting in de eerste kms moeizaam loopt…

dus… welk probleem lossen we hier op?

https://www.strava.com/athletes/38143282

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

bwernsen schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:23:
[...]

Ik begrijp dat chain break in en niet goed… Is dit niet een oplossing voor een nonprobleem?

Ik hotwax zelf ook en na het afkoelen is de ketting nog wat stijf. Maar is het niet zo dat al tijdens het op de fiets leggen van de ketting deze alweer soepel is? Laat staan na 3 slingers aan de crank na het leggen van de ketting.

Ik heb natuurlijk enorme plofkuiten, maar ik heb niet het gevoel dat de ketting in de eerste kms moeizaam loopt…

Ligt heel erg aan je wax. Die ik gebruik is ook niet zo stijf

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Frenz64 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:10:
[...]

mss moet je wat beter kunnen aanvoelen tussen beleren en relativeren en humor blijft altijd een complexe zaak.

@Requiem19 je hebt nog ff hè
Misschien geld dat ook voor mij dan maar ik lees de laatste tijd ook wel veel van dit soort reacties, en dan denk ik ook, het voegt gewoon niet zo veel toe, als het je niet interesseert kan je ook gewoon niet reageren.

Als je alleen specifieke onderwerpen wil lezen kan je beter terecht op fiets.nl forum dan op een algemeen topic als dit denk ik dan (niet dat ik je weg wil jagen natuurlijk). :>

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 16-07-2026 13:58 ]

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:26
Predator schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 08:51:
[...]

Ik vind dat ergens maar een vreemd idee dat de vuiligheid in mijn nieuwe wax zit, ook al zou dat naar de bodem zinken. Dat laatste lijkt me ook niet zo met vet wat op je ketting zou geraakt zijn.

Silca heeft ook zo’n cleaning add on voor in je wax, maar zelfde idee wmb. Liever niet… :)

Ik werk liever met een propere ketting en propere wax, ook al moet ik eerst even mijn ketting cleanen.
Daarmee stond er ook dat van die doek. De mooie eigenschap van wax is namelijk dat er geen vuil indringt tot de kern. Met een doek haal je dan zowat alle vuil weg. (Tenzij je veel te lang op 1 waxbeurt rijdt)

Maar iedereen zijn ding natuurlijk, ik had moeten nuanceren dat ikzelf het de moeite niet waard vond 🙂

• fdees

fdees

Trust me I'm an Engineer

bwernsen schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:23:
[...]

Ik heb ook redelijk poten, maar heel zwaar trappen is het niet perse. Wat ik opmerk is dat een verse ketting meer geluid maakt .

Geluid is eigenlijk verlies/wrijving die je niet wilt hebben dus door de ketting wat te laten inlopen, zal het soepeler draaien. Zelf merk ik dat het een km of 10~15 duurt voordat de ketting geruisloos draait.

Wat ik ooit begrepen heb is ook dat ze voor een tijdrit niet een nieuw gewaxte ketting gebruiken, maar bij voorkeur een die 50 km heeft gelopen. Dit zou de sweetspot zijn van optimaal minimale weerstand.

• EkkeHH
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:57

[YouTube: Kettingbreker]
Leuk maar geheel onnodig. Als je wat lampenolie toevoegt aan je wax-badje dan wordt de wax iets zachter en minder broos, met het resultaat dat je je ketting gewoon direct op de fiets kan leggen, wax die beter blijft zitten, en nauwelijks wax residu op je fiets. Lampenolie is chemisch gezien min of meer hetzelfde als wax/paraffine (beide koolwaterstoffen met verschillende lengte koolstofketens).

Witte tafelkaarsen van de Action en een fles lampenolie en je kan voor 5,- heel lang vooruit.

• wibblemoo
  • Laatst online: 22:29
Wel de lampenolie eerst ultrasoon reinigen in een apart badje en vervolgens door je olie-breaker laten lopen natuurlijk.

• fdees

fdees

Trust me I'm an Engineer

EkkeHH schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:00:
[...]

Leuk maar geheel onnodig. Als je wat lampenolie toevoegt aan je wax-badje dan wordt de wax iets zachter en minder broos, met het resultaat dat je je ketting gewoon direct op de fiets kan leggen, wax die beter blijft zitten, en nauwelijks wax residu op je fiets. Lampenolie is chemisch gezien min of meer hetzelfde als wax/paraffine (beide koolwaterstoffen met verschillende lengte koolstofketens).

Witte tafelkaarsen van de Action en een fles lampenolie en je kan voor 5,- heel lang vooruit.
Waarom wordt dit dan niet toegepast in de waxen?

Want de meeste merken die ik ken zijn juist stijf, ik zou ook het idee hebben dat een zachtere wax ook makkelijker tussen de rollers wordt uitgedrukt.

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-07 11:27
fdees schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:59:
[...]

Wat ik ooit begrepen heb is ook dat ze voor een tijdrit niet een nieuw gewaxte ketting gebruiken, maar bij voorkeur een die 50 km heeft gelopen. Dit zou de sweetspot zijn van optimaal minimale weerstand.
Klopt (exacte afstand weet ik niet zeker, maar wel dat ze ingelopen zijn) en ze testen ook nog eens alle kettingen die ze in een batch binnenkrijgen om de allersnelst lopende kettingen te bewaren voor tijdritten. Ben toch blij dat we dat als amateurs niet hoeven te doen.

Bron: eigenaar van Dynamic Bike Care in de BTK podcast enkele weken terug.

• Requiem19
Grootste ‘fout’ van mezelf met hotwaxen:

Denken dat meer beter is. Als je hem iets laat afkoelen en dan eruit haalt blijft er meer wax op de buitenkant zitten en ziet het eruit alsof je meer wax op je ketting hebt (dus goed).

Die externe wax heeft nul toegevoegde waarde en zorgt er juist voor dat er stof/vuil aan blijft plakken die in je pulley wheels etc komen.

Beter om gewoon met 90 graden je ketting eruit te halen en met doekje aan de buitenkant de overtollige wax eraf te halen.

Overigens: squirt hotwax heeft geen break in periode en is een stuk zachter. Door ZFS ook getest: gaat stukken langer mee dan alle concurrenten.

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Ik heb zon hanger bij de Dynamic set en er zit weinig meer op na het uitlekken. Is echt nergens voor nodig.

Snap dat geklooi met kaarsen zelf niet zo. Per saldo gebruik je echt weinig wax, die besparing is minimaal tov het geklooi imo

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-07 08:10

joker1977

Tweakert

fdees schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 13:59:
[...]

Ik heb ook redelijk poten, maar heel zwaar trappen is het niet perse. Wat ik opmerk is dat een verse ketting meer geluid maakt .

Geluid is eigenlijk verlies/wrijving die je niet wilt hebben dus door de ketting wat te laten inlopen, zal het soepeler draaien. Zelf merk ik dat het een km of 10~15 duurt voordat de ketting geruisloos draait.
Maar wat is het probleem om dat op de fiets te doen? Kun je toch net zo goed die eerste 10~15 (km? minuten?) gewoon op de fiets doen in plaats van die 10~15 op een apart apparaatje ?
Dat is een wedstrijd, daar wil je inderdaad niet de eerste 10~15 min/km. een nadeel hebben tov. de concurrentie.

Maar waarom zou een amateur niet gewoon de ketting op zijn fiets leggen en dan het eerste stukje waar ie de stad uit rijdt, of een warm-up doet even de boel "laten inlopen" (zoals jullie dat noemen).

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Requiem19 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 12:11:

Leef en laat leven en neem niemand anders de maat zou ik denken. Vive et vivas.

Maar goed, ik ben van 1984, wellicht heb ik nog wat levenslessen nodig voor ik tot @Frenz64
inzichten kom.
Neuh dat is karakter denk ik, ik heb het met elke hobby waar ik aan begin ;)

Ik zeg niet dat ik alles overneem maar de dingen die gedeeld worden over waxen en tubeless vind ik vaak wel waardevol en handig dus ga vooral door :)

Overigens zit ik volgende week in de omgeving van Putten (die bij Harderwijk), als er nog mensen zijn die bv van die geprinte Di2 knopjes nodig hebben of die geprinte waxbreaker oid geef een gil dan kan ik het morgen printen :p

Leuke route in die omgeving mag ook, ken de weg aardig maar een verassende route is altijd welkom :)

Gabriël AM5

• thunderfury
  • Laatst online: 18-07 12:58
Waarschijnlijk een grote beginnersvraag maar wat mij tegenhouden bij waxen is toch wel echt het af en opleggen van de ketting. Voor zover ik begrepen had is zo'n quicklink toch niet gemaakt om vaak open en dicht te gaan. Als je dan om de (paar) 100 km moet vervangen...? Zijn er andere merken/tools... of negeren alle wax gebruikers gewoon de richtlijnen van de fabrikant?

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

thunderfury schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 19:19:
Waarschijnlijk een grote beginnersvraag maar wat mij tegenhouden bij waxen is toch wel echt het af en opleggen van de ketting. Voor zover ik begrepen had is zo'n quicklink toch niet gemaakt om vaak open en dicht te gaan. Als je dan om de (paar) 100 km moet vervangen...? Zijn er andere merken/tools... of negeren alle wax gebruikers gewoon de richtlijnen van de fabrikant?
Wax kan 800-1200km mee gaan. En een quick link kan je echt wel een paar keer gebruiken.

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:18

Phydomir

Dennis

Ik heb zowel bij 10sp als nu bij 12sp de quicklink gewoon iedere keer na grondig reinigen hergebruikt en dat gaat prima (eens per maand gaat de ketting er wel af). Is wat mij betreft weer typisch zo'n fabrikanten die zichzelf indekken dingetje.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:11

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

"Onslijtbare" quicklink = Wipperman connex

• Sjenker
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:38
Misschien meer voor fietskleding topic. Paar weken terug vroeg ik naar flat pedals en ervaring met bij passende schoenen die niet gericht waren op mtb.

Sindsdien geen tijd gehad om verder te verdiepen. Maar kwam zonet deze tegen met toeval https://santic.com/collections/mens-lock-free-cycling-shoes. Dacht deel het voor als iemand anders die ook op zoek is. Verder nog niet kwaliteit verdiept en of het werkt met de pins in sommige flats voor grip.

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-07 22:27
Wipperman Connex quick link! Werkt (helaas) niet met Sram flattop.

Komoot

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

@thunderfury ik heb mijn Shimano quicklink al meermalen opnieuw gebruikt. Nog steeds een tang nodig om hem los te halen.

Kan prima om die QL meermalen te gebruiken :)

• Requiem19
Ik gebruik een quick link 5-6x opnieuw. Dat is ong 3000-5000km (afh van welke wax and bij drippen). Kosten 3 euro…

[ Voor 22% gewijzigd door Requiem19 op 16-07-2026 23:12 ]

• Frenz64
Shadow_Agent schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 22:57:
@thunderfury ik heb mijn Shimano quicklink al meermalen opnieuw gebruikt. Nog steeds een tang nodig om hem los te halen.

Kan prima om die QL meermalen te gebruiken :)
Zo'n tang vind ik toch een beetje gepruts, deze truc is is eenvoudig en er is geen (nieuw) gereedschap voor nodig: YouTube: How to Remove a Quick Link without the Tool #shorts #mtb

• Webgnome
Frenz64 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 07:42:
[...]

Zo'n tang vind ik toch een beetje gepruts, deze truc is is eenvoudig en er is geen (nieuw) gereedschap voor nodig: YouTube: How to Remove a Quick Link without the Tool #shorts #mtb
ja maar dan komen er deukjes in je ketting door de hamer |:(

Strava | AP | IP | AW

• joker1977

joker1977

Tweakert

Frenz64 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 07:42:
Als je een quicklink-tang "een beetje gepruts vindt" maar met een (rubberen) hamer een quicklink lostikken niet, dan begin ik een beetje te denken dat je vooral een "andersdenkende" bent, niet omdat het handiger is, maar omdat je vooral anders wilt zijn ?

Zo'n tooltje kost 3-4 euro en doet precies wat het moet doen en gaat een mensenleven mee. Vanuit praktisch standpunt is er geen enkele reden om het niet te gebruiken als je je ketting zelf wilt verwisselen e.d.

• Frenz64
pfff, ik denk ik geef een tip hoe het ook makkelijk kan, krijg ik gelijk het label "andersdenkende".

Overigens ben ik weldegelijk andersdenkend tov de meesten hier om er wat serieuzer op in te gaan. Ik verbaas me regelmatig over het ongebreidelde consumentisme en blind achter de volgende grondstoffen en energievretende hype aan te lopen (ja, ik chargeer voor de duidelijkheid).

Iedereen (althans de meeste) denkt dat als ik m'n huis maar isoleer, zonnepanelen en een WP aanschaf, dan ben ik goed bezig toch? Zeker, je gaat alleen voorbij aan het feit dat je footprint voor een groter deel bepaald wordt door o.a. de aanschaf van spullen. Verborgen impact van Babette Porcelijn geeft daar een goed inzicht in.

Ja, het is prediken. Maar niet met een opgeheven vingertje, ook al ervaart menigeen dat hier zo, is niet mijn probleem. Ik gun ieder z'n hobby en respecteer ieders keuze daarin, maar weet tenminste wel een beetje wat de impact is.

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:18

Phydomir

Dennis

Nou, als je een specifieke tool "gepruts" vind en met een hammer op je quicklink slaan een goede oplossing vindt. Dan is het niet zo gek dat je daar commentaar op terug krijgt.
Je mag best wel kritisch zijn op wat we allemaal wel niet kopen en of dat niet beter kan. Maar ik denk dat de aanschaf van een kettingtang nog niet eens een druppel op een gloeiende plaat genoemd mag worden.

Wel helemaal eens dat er qua fietsen veel te veel tools nodig zijn die echt maar voor één onderdeel gebruikt kunnen worden.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Frenz64
Nee, natuurlijk gaat het niet over een tangetje. Mijn reactie is ook meer gedreven door de eerdere discussie en kritiek die ik heb/had over de mores hier.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:50

PeaceNlove

Deugleuter

Frenz64 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:29:
Nee, natuurlijk gaat het niet over een tangetje. Mijn reactie is ook meer gedreven door de eerdere discussie en kritiek die ik heb/had over de mores hier.
Als je met de mores hier bedoelt dat er tweakers op de fiets zitten die eindeloos met hun fiets lopen te knutselen / tweaken en dat hier delen.... dan denk ik dat je hier voor de verkeerde parochie preekt, het zit in de aard van deze beestjes dat we blijkbaar graag de nieuwste plug / fietscomputer en silca pomp soms nodig hebben. \Wees liever blij dat we niet van die motormuizen zijn ;)

• Webgnome
@PeaceNlove there are always bigger fish?

[ Voor 19% gewijzigd door Webgnome op 17-07-2026 08:37 ]

Strava | AP | IP | AW

• KW25
Frenz64 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:29:
Misschien eens tijd om in de spiegel te kijken? Of wellicht is dit topic niet voor jou?

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

joker1977 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 07:52:
[...]

Als je een quicklink-tang "een beetje gepruts vindt" maar met een (rubberen) hamer een quicklink lostikken niet, dan begin ik een beetje te denken dat je vooral een "andersdenkende" bent, niet omdat het handiger is, maar omdat je vooral anders wilt zijn ?

Zo'n tooltje kost 3-4 euro en doet precies wat het moet doen en gaat een mensenleven mee. Vanuit praktisch standpunt is er geen enkele reden om het niet te gebruiken als je je ketting zelf wilt verwisselen e.d.
Voor 3/4 euro koop je geen missing link tang ;) Verder mee eens hoor, zo'n tang gaat normaal gesproken niet kapot en beter alternatief dan een hamer gebruiken

@Frenz64 ik ben het wel met je eens dat " we" veeel en veeeel te veel zooi produceren en consumeren. Zojuist eens in de badkamer gekeken en als ik zie wat voor zooi daar allemaal alleen al staat aan tubes en flacons.... Zelfde voor fietsen en toebehoren. Kijk eens naar het Park Tools assortiment. Bizar gewoon!

Dingen worden ook gemaakt om niet meer gerepareerd te kunnen worden. Alles moet max 2 jaar meegaan en daarna is het "kapot" en zullen iets nieuws moeten kopen. Onlangs nog met een warmtepomp wasmachine. Paar jaar oud; kapot. Niet meer te repareren tegen normale kosten. Hier kan ik heel slecht tegen! Ik repareer altijd alles wat mogelijk is en zolang het werkt werkt het is mijn motto :) Vond onlangs dit op YouTube: YouTube: “Only Pakistani Mechanics Can Fix a Broken Axle Like This 💪” Nu moeten ze in Pakistan ook wel ivm de armoede maar toch mooi dat ze daar nog kennis en kunde in huis hebben om zaken te repareren.

En inhoudelijk: geneuzel over 2 watt meer of minder boeit mij ook totaal niet en als het daar 10 posts over gaat ben ik er ook wel klaar mee maar dan lees ik het gewoon niet en wacht op iets wat mij wel boeit ;) Waxen van een ketting bijvoorbeeld of de nut en noodzaak van een quick link tang :P

• Frenz64
KW25 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 08:39:
[...]

Misschien eens tijd om in de spiegel te kijken? Of wellicht is dit topic niet voor jou?
Wees eens concreet, waarom zou ik in de spiegel moeten kijken. Mijn intentie is juist dat dat hier wat meer gedaan wordt. Opvallend hoe men zich hier 'aangevallen' voelt.

Het hele planned obsolance in onze westerse maakindustrie is natuurlijk vreselijk pervers, daar heb je gelijk in @Shadow_Agent en daar komt dan nog eens een marketing machine overheen waar iedereen (ook ik) gevoelig voor is. Ook ik verving mijn nog prima functionerende Garmin Fenix 6 voor een Enduro 3 (en recent m'n tweedehands Cube uit het jaar kruik voor een nieuwe tita fiets en nee. die nieuwe wielen zijn niet écht nodig)

De mores @PeaceNlove van het knutselen/tweaken waardeer ik ook en is zelfs de reden dat ik hier rondhang. Het gaat mij meer om "het zit in het aard van het beestje" om altijd het nieuwste van het nieuwste te moeten hebben, daar waar het huidige meer dan ruim voldoet. Het sterke argument is vaak: 'Omdat het kan'

• guapper
  • Laatst online: 22:47
Shadow_Agent schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 09:02:
[...]

Voor 3/4 euro koop je geen missing link tang ;) [...]
vanaf € 5,99

[ Voor 11% gewijzigd door guapper op 17-07-2026 09:56 ]

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

6 euro is al twee keer zoveel als 3 euro

Netherlands:

Versandkosten
6,99 €

komt er sowieso ook nog bij

Hoe je het ook wendt of keert: voor 3 euro (of 4) koop je geen tang :) Of misschien via AliExpress met een vervuilend schip deze kant op laten komen. Maar uit principe overwegingen doe ik dat niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Shadow_Agent op 17-07-2026 10:02 ]

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Shadow_Agent schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:02:
[...]

6 euro is al twee keer zoveel als 3 euro

Netherlands:

Versandkosten
6,99 €

komt er sowieso ook nog bij

Hoe je het ook wendt of keert: voor 3 euro (of 4) koop je geen tang :) Of misschien via AliExpress met een vervuilend schip deze kant op laten komen. Maar uit principe overwegingen doe ik dat niet.
5 euro inclusief op Amazon

https://amzn.eu/d/0779BQ86

Parktool rangen worden voornamelijk geproduceerd in de VS, maar die komen ook niet met een zeilboot deze kant op. Ik denk dat 99% van de tangen uit China deze kant op komt, ongeacht hoe duur ze zijn.

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Okee okee, ik geef het toe: het kan wel voor 5 euro dan ;) Geen idee wat de kwaliteit is van deze tang verder maar incidenteel vast beter dan met een hamer op de QL slaan :P

Mjah verder Amazon.... Ook al zo'n verderfelijk bedrijf waar ik principieel niets koop.

Maar goed; het gaat wel heel erg offtopic nu :) Laten we ophouden over de prijs van een tang.

• joker1977

joker1977

Tweakert

Shadow_Agent schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:02:
*knip*
Je mag het ook oneens zijn.. op de man laten we .

Geen normaal-denkend mens gaat met een hamer een quicklink loshalen, tenzij een nood-geval.

Ik vind het verder prima dat "jullie" dat verspilling vinden, maar ondertussen is dat helemaal niet waar het jullie om gaat: Het gaat jullie om de discussie. Als de norm was dat je het met een hamer deed, hadden jullie een tangetje gekocht (van 3-4 euro).

*knip*

[ Voor 17% gewijzigd door tweakduke op 17-07-2026 11:45 ]

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01:49
joker1977 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:49:
[...]
Geen normaal-denkend mens gaat met een hamer een quicklink loshalen, tenzij een nood-geval.
Het lijkt zo net alsof we in een onvrij land leven: dit moet op een bepaalde manier, want anders denk je niet normaal. Laat mensen gewoon zelf beslissen hoe ze iets willen doen, zonder een oordeel te geven.

• zacht
  • Niet online
Ik gebruik een tang van de Decathlon trouwens (€10), dat ding voldoet prima. Zat daarvoor te klooien met een punttang, totdat mijn buurman me zijn dedicated quicklink-tang leende (Parktool), en dat werkt toch wel even een stuk handiger.

[ Voor 10% gewijzigd door zacht op 17-07-2026 11:02 ]

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

joker1977 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:49:
[...]

*knip*

Ik vind het verder prima dat "jullie" dat verspilling vinden, maar ondertussen is dat helemaal niet waar het jullie om gaat: Het gaat jullie om de discussie. Als de norm was dat je het met een hamer deed, hadden jullie een tangetje gekocht (van 3-4 euro).

Zinloze discussie verder - maar ga eens bedenken waarom je zo actief tegendraads wilt en moet zijn.
*knip*
Ik geeft toch duidelijk aan dat het slaan met een hamer op een QL geen goed idee is? Jij zegt voor 3 euro heb je een tang. Dat is zoals gebleken is pertinent onjuist. Voor 5 euro heb je er een van Amazon ja. Maar niet iedereen wil via Aamzon of Alibabba wat kopen. Misschien kent iemand dit niet eens koopt alles lokaal bij de FM. Daar ga je niet voor 3 euro een tang kopen. Die tang kost daar 10 a 15 euro waarschijnlijk.

Ik heb gewoon een tang hoor, geen zorgen. En nu ben ik er echt helemaal klaar mee

*knip*

Maak een tr aub, dit is ook niet nodig.

[ Voor 17% gewijzigd door tweakduke op 17-07-2026 11:47 ]

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-07 11:17
Om nog even olie op het vuur te gooien >:)
Moet je dan ook een tang hebben om de QL weer vast te klikken op zijn plek of? Want dat kan hè, daar heb je ook een tang voor. Sommige tangen zijn 2 kanten op zelfs.

• zacht
  • Niet online
orange.x schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:17:
Moet je dan ook een tang hebben om de QL weer vast te klikken op zijn plek of? Want dat kan hè, daar heb je ook een tang voor. Sommige tangen zijn 2 kanten op zelfs.
Mijn 10-euro-made-in-China-Decathlon-tang kan zowel los- als vastklikken.

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

orange.x schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:17:
Met de tang (van Mantel) die ik heb kon dat niet omdat er een palletje op zat die ervoor zorgde dat de tang niet te ver uit elkaar kon. Heb die er met een slijptol vanaf geslepen zodat dat wel kon :+ Ideaal!

• r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:41
Zorgen dat de quicklink bovenaan staat, rem indrukken en een klap op de trapper werkt ook prima :)

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18:37
Gaat het nog steeds over quicklinks 😛?

Vandaag lekker een rondje fietsen jongens!

https://www.strava.com/athletes/38143282

• borft
  • Laatst online: 18-07 10:05
r0g3r schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:27:
Zorgen dat de quicklink bovenaan staat, rem indrukken en een klap op de trapper werkt ook prima :)
wel een klap met een hamer dan?

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

bwernsen schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 11:33:
Gaat het nog steeds over quicklinks 😛?

Vandaag lekker een rondje fietsen jongens!
Nee doodsbang om de man met de hamer tegen te komen })

• ElGreco
Ook hier een cross post. De volgende GoT SR is in aantocht, over een week al. Locatie dit keer in het oosten. Het betreft een gravel rit!
Aanmelden: https://forms.office.com/r/cL90Lhnw30

• joker1977

joker1977

Tweakert

AMD1800 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 10:52:
Het lijkt zo net alsof we in een onvrij land leven: dit moet op een bepaalde manier, want anders denk je niet normaal. Laat mensen gewoon zelf beslissen hoe ze iets willen doen, zonder een oordeel te geven.
Dan begrijp je dus pertinent de discussie niet: Van mij mag iedereen zelf bepalen hoe ze een quicklink loshalen. Vrij land.

Dat neemt echter niet weg dat er een "normale methodiek" is en een methodiek die valt in de categorie "bij gebrek aan het juiste gereedschap".

Daar gaat het om, niet om wat je wel of niet zou mogen, van mij of anderen of whatever.

• Frenz64
Hahaha, sorry, dat was precies de zoekopdracht toen ik m'n ketting los wilde maken (omdat ik (nog) geen tang heb).

We zijn het gewoon eens hoor @joker1977 natuurlijk is het een truc en is dedicated gereedschap the way to go. Sowieso is gereedschap the way to go, ik doe al het onderhoud aan m'n fietsen zelf, alleen heb ik nog niet al het gereedschap O-)

Het enige waar ik tegenop zie is, is het vervangen van blokjes en bleeden van de remmerij. Maar zoals een groot filosoof ooit zei: ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk wel dat ik het kan (Pipi Langkous)

(voor degenen die zich afvragen hoe ik froegah dan een ketting schoonmaakte of verving: de kettingpons!)

[ Voor 8% gewijzigd door Frenz64 op 17-07-2026 14:38 ]

• Webgnome
spoiler:
en pipi langkous heeft dat nooit gezegd..

Strava | AP | IP | AW

• Frenz64
I stand corrected (alweer, 't is niet mijn dag vandaag)

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 00:32
Word waarschijnlijk met pek en veren het topic uitgestuurd, maar een grotere kans hier dan in het wandeltopic;

Zijn er mensen die hun Garmin fietscomputer weleens als wandelnavigatie hebben gebruikt? Mijn smartwatch kan geen gpx inladen vziw, de Garmin Edge kan het wel. Zou zeggen dat het voor navigatie min of meer hetzelfde werkt als op de fiets.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• guapper
  • Laatst online: 22:47
Webgnome schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:38:
spoiler:
en pipi langkous heeft dat nooit gezegd..
spoiler:

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:11

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Maarten_E schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 15:28:
Zijn er mensen die hun Garmin fietscomputer weleens als wandelnavigatie hebben gebruikt? Mijn smartwatch kan geen gpx inladen vziw, de Garmin Edge kan het wel. Zou zeggen dat het voor navigatie min of meer hetzelfde werkt als op de fiets.
Ik doe dat af en toe. Heb dat met veel trial and error werkend gekregen dankzij instructies die ik na veel zoeken op Google vond. Je moet dan een apart profiel aanmaken voor wandelen op je Garmin en er moeten bepaalde instellingen gewijzigd worden (snelheid, ...).

[ Voor 9% gewijzigd door jorrefunk op 17-07-2026 16:17 ]

• Koenbr
  • Laatst online: 21:25
Word waarschijnlijk met pek en veren het topic uitgestuurd, maar een grotere kans hier dan in het wandeltopic;

Moet volgens mij wel lukken. Zie bijvoorbeeld: https://www.reddit.com/r/Garmin/comments/1dbyshw/use_your_garmin_edge_for_hiking_even_though/?show=original en https://www.gps.nl/overig/blog/wandelen-met-garmin-edge

• ElGreco
Frenz64 schreef op vrijdag 17 juli 2026 @ 14:57:
I stand corrected (alweer, 't is niet mijn dag vandaag)
Misschien moet je gewoon gaan fietsen

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

M'n partner doet dat soms. En dan zo'n houdertje met elastiekjes voor om je stuur aan een schouderband vastmaken. Zij vond het super handig tijdens wat meerdaagse hikes in onbekend gebied.

Mocht je een specifieke vraag hebben, mag je DMen.

[ Voor 4% gewijzigd door Stevie-P op 17-07-2026 17:38 ]

• Stillekracht

Ik heb het heel veel gedaan, vooral in het hooggebergte. Wat mij betreft een ideale tool. Zowel met een Edge 800, 830 als 840. Scherm locken als je hem ff in je zak doet.

• Strider
  • Laatst online: 22:34
Hoeveel bar rijden jullie in een 28 mm tubeless band?

Ik pomp er meestal zo'n 5 bar in, maar ik heb het idee dat dat eigenlijk te veel is voor de sealant. Kleine gaatjes lijken dan wel te dichten, maar gaan later vaak spontaan weer open.

Op mijn MTB heb ik eigenlijk nooit problemen met mijn tubeless setup, maar op de racefiets lijkt het een stuk minder betrouwbaar. Herkennen jullie dit? En met welke bandenspanning rijden jullie?

*Heeft er nog iemand tips voor een handzame elektrische minipomp?

BlaBlaBla

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

5.1/5.4 bar. Maar ik ben ook zwaar.

Ik heb een cycplus pompje van Ali (met de laatste maatregelen waarschijnlijk goedkoper op amazon). Maar zou deze nu kopen als ik iets moest kopen
https://dynamicbikecare.com/products/turblo
Of
https://dynamicbikecare.c...os=2&_sid=bd12cccfc&_ss=r (heeft wat extra features)

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

@Strider 4.5 meestal.

Pagina: 1 ... 733 734 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:

Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).