Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 718 719 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:46
sapphire schreef op woensdag 22 april 2026 @ 08:59:
[...]

Ik hier in het topic al een paar keer, vorig jaar nadat ik mijn Cube had. dacht toen dat het gewoon een nieuwe fiets dingetje was maar blijken de schrijven en klauw te zijn die links zitten en als je dan naar rechts stuurt heb je iets extra gewicht wat je de andere kant op moet trekken.
Ik merkte het nu weer bij de overstap van velgrem naar schijfrem, het went gelukkig binnen drie bochten weer dus spannend vind ik het niet.

@Webgnome Helse spierpijn niet maar wel stijver dan zou moeten na een Z2. Misschien heb je iets onder de leden, aankomend griepje ofzo?
Hmmm ik heb ook een paar jaar een MTB met een lefty gereden ... Zou toch helemaal merkbaar moeten zijn.. maar had enkel dat met losse handen anders voelde

Strava

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:25
Sjenker schreef op woensdag 22 april 2026 @ 11:47:
[...]

Geen idee hoe vaak en wanneer laatste keer je training z2 was maar als dat tijdje geleden is kan zijn dat lichaam weer even moet wennen aan de belasting. Ik sta zelf vaak in krachthonk als ik mijn training na paar weken omgooi (andere oefeningen, volume of sets bijv) dan moet ik ook altijd even weekje wennen. Kan me ook voorstellen dat handbiken de spieren in armen anders belast dan in de benen op een fiets. Armen zijn natuurlijk kleinere spiergroepen dan in je benen.
Ik had zelf vorige week voor eerst 1,5 uur z2 gedaan was toen zelf inderdaad dag er na ook wel moe en zware benen. Al denk je na en tijdens training goh dat is lekker had zo nog een uur gekund. Dus als (beginner) met benen toegespitst op krachttraining herken ik het wel :D
Handbike is wel iets anders maar het zijn en blijven spieren. Denk dat het een gevalletje was flinke tegenwind wat er toch in hakte.

Strava | AP | IP | AW

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:34

PeaceNlove

Deugleuter

Webgnome schreef op woensdag 22 april 2026 @ 12:42:
[...]

Handbike is wel iets anders maar het zijn en blijven spieren. Denk dat het een gevalletje was flinke tegenwind wat er toch in hakte.
Z2=Z2, als jij je netjes aan die zone hebt gehouden dan heb je met de tegenwind gewoon een lager tempo gehad. Mijn gok zou zijn dat je een virusje te pakken hebt, gebaseerd op dat ik dan vaak ook opeens spierpijn heb …

• Webgnome
Ja die kans is aanwezig. Z2 = Z2 is net zoiets als water is nat ;). Het z2 is de ene keer makkelijk te doen en de andere keer gewoon ruk.

Strava | AP | IP | AW

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:32

sapphire

Die-hard pruts0r

guapper schreef op woensdag 22 april 2026 @ 10:08:
@sapphire Kan het zijn dat de weerstand die je voelt wordt veroorzaakt door de routing van je rem/schakel leidingen?
Wringt er iets wanneer je naar rechts stuurt? (tegendruk van een kabel/leiding?)
En voel je dit verschil ook wanneer je stil staat?
@orange.x @ElGreco Het is echt minimaal hoor maar viel me vooral op toen ik vorig jaar de Cube net had en dan vooral als je bij bv een rotonde eerst links stuurt en dan op snelheid naar rechts. Mijn eerste gedachte was dat het voelde alsof de fiets iets langer was en daardoor de bochten iets minder wendbaar aanvoelde. Daarna viel me op dat het alleen naar rechts was en toen las ik dat van de schijfremmen.
Na 4 maanden op velgremmen viel het me 2 weken geleden met de eerste rit op de Cube weer op maar daarna eigenlijk was het weer zo gewend. Het is niet alsof ik het altijd bewust voel of er last van heb

Als ik stil sta voel ik geen weerstand oid :)

Gabriël AM5

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-04 15:57
Draai het voorwiel eens om, dus remschijf aan de rechterkant er in, dus remschijf niet in de remklauw.
Dan zou je nu weerstand met naar links sturen moeten voelen.
(alleen remmen met de achterrem!, maar dat snap je hopelijk wel)

Ik heb er persoonlijk ook nog nooit iets van gemerkt.

mountainbiker

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-04 19:43
sapphire schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 23:06:

Enige mindere aan de schijven vind ik dat het naar rechts sturen op snelheid toch echt ietsjes zwaarder voelt dan bij velgremmen.
EINDELIJK iemand anders die ik daar over hoor. Begon te denken dat het in mijn hoofd zat. Vind het echt een nadeel van schijfremmen, al is het probleem bij mij andersom. Heb juist dat ik regelmatig bij bochten naar links weer moet corrigeren omdat ik te snel te scherp instuur.

Is dat niet op te lossen door de schijfrem vòòr rechts te plaatsen? Zat te denken dat de centrifugale kracht een rol speelt, en dat de schijfrem voor aan de rechterkant en de schijfrem achter aan de linkerkant dit compenseert?

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-04 15:57
Gyroscopisch effect bedoel je? Dat is waarschijnlijk erg klein. De remschijf is erg licht tov de rest van het wiel. De bijdrage van de remschijf is erg klein. Bovendien hoe verder van de as hoe groter dat effect. De remschijf zit dichtbij de as en is licht.

mountainbiker

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:25

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Ik denk dat ze allemaal 200mm stuurtjes hebben.

If it aint fixed, it's broken.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Maarten_E schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:06:
[...]

EINDELIJK iemand anders die ik daar over hoor. Begon te denken dat het in mijn hoofd zat. Vind het echt een nadeel van schijfremmen, al is het probleem bij mij andersom. Heb juist dat ik regelmatig bij bochten naar links weer moet corrigeren omdat ik te snel te scherp instuur.

Is dat niet op te lossen door de schijfrem vòòr rechts te plaatsen? Zat te denken dat de centrifugale kracht een rol speelt, en dat de schijfrem voor aan de rechterkant en de schijfrem achter aan de linkerkant dit compenseert?
Ja links stuurt daardoor iets te scherp en rechts iets te ruim :+

@mountainbiker Het is het best voelbaar en ik ga niet met 25+ rijden met één rem :+
Overigens als ik een euro kreeg voor iedere keer dat ik iets voel/hoor/ruik en te horen kreeg dat het zó minimaal is dat ik het niet zou moeten kunnen waarnemen…. Dan kon ik een setje Shimano Ultegra schijven met blokjes kopen ;)
Dus verbaasd me niets dat de meeste mensen het niet voelen, ik ben ook altijd diegene die het tikje in de fiets van zijn voorganger hoort terwijl de rest van de groep niets hoort :(

Gabriël AM5

• Tjebakka
  • Laatst online: 23:25

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Ik denk dat jullie het echt eerder in een te korte remleiding moeten zoeken.

If it aint fixed, it's broken.

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-04 10:56
@sapphire aaah, ik had het verkeerd begrepen. Het gaat dus echt om hoe de bocht loopt en hoever je in moet sturen enzo. Zal daar vanavond eens op letten. Kan het me nu niet zo voor de geest halen namelijk.

• Maarten_E
Tjebakka schreef op woensdag 22 april 2026 @ 15:25:
Ik denk dat jullie het echt eerder in een te korte remleiding moeten zoeken.
Ik voel het in hoe de fiets zich zet, niet zozeer in het stuur. De fiets voelt alsof je over een dood punt heen moet duwen als je naar rechts stuurt. Bovendien speelt het bij mij op twee fietsen, wat het wel erg toevallig zou maken.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• dingbat
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
Omdat ik voornamelijk in de polder fiets heb ik niet echt issues ervaren met velgremmen. Het enige lastige voor mij is dat de keuzeruimte beperkter is dan voor schijfremmen. Ik zoek een degelijk allround setje, alu en idealiter breder dan 17mm intern met het idee dat 25/28mm banden er wat mooier op liggen. Voor nu is mijn oog gevallen op een Pacenti Forza set. Het liefst HED Ardennes maar die zijn bijzonder prijzig.

[ Voor 10% gewijzigd door dingbat op 22-04-2026 16:04 ]

• orange.x
@Maarten_E En als je rechtop zit en zonder handen fietst, wil de fiets dan ook een specifieke kant op? Of gaat hij dan wel gewoon rechtuit?

• Maarten_E
orange.x schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:38:
@Maarten_E En als je rechtop zit en zonder handen fietst, wil de fiets dan ook een specifieke kant op? Of gaat hij dan wel gewoon rechtuit?
Ook dan heb ik het idee dat ik de fiets met mijn gewicht moet corrigeren. Op mijn oude fiets met.velgremmen kan ik prima rechtuit zonder handen fietsen. Op de nieuwe hybride en racefiets niet (beide schijfremmen).

@sapphire Ben jij toevallig een vlieggewicht? Denk dat mijn gebrek aan gewicht ook niet meehelpt.

[ Voor 9% gewijzigd door Maarten_E op 22-04-2026 17:14 ]

• Golenes
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 27-04 19:03
Nou, ik heb ook eens een goeie botsing meegepakt. Gisterenmiddag kwam een auto vanuit een onoverzichtelijke uitrit het fietspad op en ik kon niet meer uitwijken - dus ik ging over de motorkap. Gezien het best een harde klap was heb ik toen toch maar 112 gebeld en heeft de ambulance me meegenomen. Voelt wel wat overdreven, maar ik had niet echt een andere route naar hulp en pijn deed het wel :P Uiteindelijk lijk ik met de schrik (en nog een paar dagen beurs) weg te komen :)

Dan komt de afhandeling rondom de schade natuurlijk... De fiets staat nu bij de fietsenmaker. Die gaat een herstelrekening opstellen en daar hoor ik binnenkort van terug. Toen ik vroeg of ze ook het carbon konden controleren zei hij dat ze daarvoor zouden meten of het frame nog recht is.
Hebben jullie enig inzicht in hoe betrouwbaar zo'n check is? Je leest online allerlei interpretaties over carbonnen fietsframes na een impact, en hoe ontzettend moeilijk de integriteit te controlleren is na een crash. En hoe plots een ondeugdelijk frame kan falen. Daarmee zit het "meten of hij recht is" van de fietsenmaker me niet helemaal lekker. Maar misschien lees ik dan de verkeerde verhalen?

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:20

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

dingbat schreef op woensdag 22 april 2026 @ 16:01:
Omdat ik voornamelijk in de polder fiets heb ik niet echt issues ervaren met velgremmen. Het enige lastige voor mij is dat de keuzeruimte beperkter is dan voor schijfremmen. Ik zoek een degelijk allround setje, alu en idealiter breder dan 17mm intern met het idee dat 25/28mm banden er wat mooier op liggen. Voor nu is mijn oog gevallen op een Pacenti Forza set. Het liefst HED Ardennes maar die zijn bijzonder prijzig.
Stond vorig jaar op het punt deze hieronder te kopen - standaard versie, 599 euro - tot ik zo idioot was om mijn velgremfiets te verkopen :(
https://leeze.de/en/produ...dO8_N5O91Fs0TLO-dGKs9ly3F

• Prulleman
Golenes schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:33:
Nou, ik heb ook eens een goeie botsing meegepakt. Gisterenmiddag kwam een auto vanuit een onoverzichtelijke uitrit het fietspad op en ik kon niet meer uitwijken - dus ik ging over de motorkap. Gezien het best een harde klap was heb ik toen toch maar 112 gebeld en heeft de ambulance me meegenomen. Voelt wel wat overdreven, maar ik had niet echt een andere route naar hulp en pijn deed het wel :P Uiteindelijk lijk ik met de schrik (en nog een paar dagen beurs) weg te komen :)

Dan komt de afhandeling rondom de schade natuurlijk... De fiets staat nu bij de fietsenmaker. Die gaat een herstelrekening opstellen en daar hoor ik binnenkort van terug. Toen ik vroeg of ze ook het carbon konden controleren zei hij dat ze daarvoor zouden meten of het frame nog recht is.
Hebben jullie enig inzicht in hoe betrouwbaar zo'n check is? Je leest online allerlei interpretaties over carbonnen fietsframes na een impact, en hoe ontzettend moeilijk de integriteit te controlleren is na een crash. En hoe plots een ondeugdelijk frame kan falen. Daarmee zit het "meten of hij recht is" van de fietsenmaker me niet helemaal lekker. Maar misschien lees ik dan de verkeerde verhalen?
Recht kan nog steeds als er een scheur in zit... Dus ik zou even doorvragen over de methode of anders en echte carbon inspectie laten doen

Zoiets via röntgen
https://www.unlimitedcolo...2-R246ntgenfoto-test.aspx

Strava

• DDX
  • Registratie: April 2001
Prima toch om dan ambulance te bellen ?
Hoe is hulp voor je fiets dan geregeld trouwens dat die bij fietsenmaker is beland ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

He shit joh, beterschap!

• Golenes
DDX schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:37:
[...]

Prima toch om dan ambulance te bellen ?
Hoe is hulp voor je fiets dan geregeld trouwens dat die bij fietsenmaker is beland ?
Ja dat is misschoen ook wel zo :) Ik ben de fiets gisteren zelf wezen ophalen met de auto, die stond binnen bij de bewoners voor wiens huis het gebeurde.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:32

Predator

Suffers from split brain

Golenes schreef op donderdag 23 april 2026 @ 08:14:
[...]

Ja dat is misschoen ook wel zo :) Ik ben de fiets gisteren zelf wezen ophalen met de auto, die stond binnen bij de bewoners voor wiens huis het gebeurde.
Dat is ook zo'n vraag die ik mezelf al gesteld heb. Als je alleen op weg bent en je valt en wordt afgevoerd .... je fiets neemt de ambulance nie meer denk ik. 8)7 Goed dat je hier wat hulpvaardige mensen had. :)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• orange.x
Maarten_E schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:13:
[...]

Ook dan heb ik het idee dat ik de fiets met mijn gewicht moet corrigeren. Op mijn oude fiets met.velgremmen kan ik prima rechtuit zonder handen fietsen. Op de nieuwe hybride en racefiets niet (beide schijfremmen).

@sapphire Ben jij toevallig een vlieggewicht? Denk dat mijn gebrek aan gewicht ook niet meehelpt.
Hmm, nou hier geen lichtgewicht per se, 84kg zei de weegschaal vanochtend. Maar ik merkte juist bij mijn 2 nieuwere Elves fietsen tov mijn carbon Rose fiets met velgremmen dat deze juist veel strakker op de weg liggen als ik rechtop zit. Bij de Rose was ik toch altijd iets aan het corrigeren inderdaad.

Gisteren met bochten zowel links als rechts eigenlijk niets kunnen ontdekken waarvan ik zeg: valt me op. Was misschien ook weinig tijd voor want het ging behoorlijk rap allemaal. Maar het kan inderdaad de bekabeling zijn, gaat deze binnenin door het frame of buitenom nog deels?

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:04

Phydomir

Dennis

@Golenes Ik zou de fiets laten controleren door een carbon expert zoals bijvoorbeeld Unlimited Colors. "Kijken of hij nog recht is" klinkt niet als iets wat bij carbon heel erg aan de orde is. Ook als er wel echt schade is (die misschien niet met het blote oog te zien is) kan er heel veel qua reparatie.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• dingbat
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
jorrefunk schreef op woensdag 22 april 2026 @ 17:43:
[...]

Stond vorig jaar op het punt deze hieronder te kopen - standaard versie, 599 euro - tot ik zo idioot was om mijn velgremfiets te verkopen :(
https://leeze.de/en/produ...dO8_N5O91Fs0TLO-dGKs9ly3F
Bedankt voor de tip! Die specs lijken bijna te mooi om waar te zijn. En voor een hele nette prijs. Wel jammer dat het remoppervlak bewerkt is omdat het toch oneffen eraf gaat slijten. Maar deze gaan voorlopig sowieso bovenaan mijn wishlist!

• Golenes
Phydomir schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:56:
@Golenes Ik zou de fiets laten controleren door een carbon expert zoals bijvoorbeeld Unlimited Colors. "Kijken of hij nog recht is" klinkt niet als iets wat bij carbon heel erg aan de orde is. Ook als er wel echt schade is (die misschien niet met het blote oog te zien is) kan er heel veel qua reparatie.
@Phydomir en @Prulleman , bedankt voor de feedback. Ik zal Unlimited Colors eens contacteren, al is het maar voor de peace of mind als ik er weer op stap. Ook even informeren bij de FM wat ze nou precies doen, en ik ga even uitzoeken hoe zo'n scan dan verzekeringstechnisch gaat werken. Maar dat is secundair, natuurlijk.

• kwet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:48
Predator schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:03:
[...]

Dat is ook zo'n vraag die ik mezelf al gesteld heb. Als je alleen op weg bent en je valt en wordt afgevoerd .... je fiets neemt de ambulance nie meer denk ik. 8)7 Goed dat je hier wat hulpvaardige mensen had. :)
Mijn ervaring (helaas ervaring) is dat mensen altijd heel behulpzaam zijn als er iets gebeurd is.
Laatste keer dat ik het nodig had ook. Ambulance liet me toen weten (ondanks hersenschudding en allerlei andere plekken) ritje ambulance mij 950 euro zou kosten, dus als ik zelf naar ziekenhuis kon dit slimmer was.
@Golenes was dat bij jou geen issue? Sterkte met herstel!

[ Voor 4% gewijzigd door kwet op 23-04-2026 10:03 ]

• DDX
Predator schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:03:
[...]

Bij mijn vader is de fiets door de politie meegenomen naar het politiebureau. (toen hij mee ging met de ambulance)
Die is hij toen na aantal dagen gaan ophalen.

[ Voor 4% gewijzigd door DDX op 23-04-2026 10:03 ]

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

dingbat schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:57:
[...]
Bedankt voor de tip! Die specs lijken bijna te mooi om waar te zijn. En voor een hele nette prijs. Wel jammer dat het remoppervlak bewerkt is omdat het toch oneffen eraf gaat slijten. Maar deze gaan voorlopig sowieso bovenaan mijn wishlist!
Had toen ook mijn huiswerk gedaan. Pacenti's en Hed's was ik ook tegengekomen. En dan nog wielsets van Hunt en Boyd (USA). Maar die Leeze vond ik er het beste uitkomen, ook na mailverkeer (vraag/antwoord) met de mensen van Leeze zelf.

• Golenes
kwet schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:02:
[...]

Mijn ervaring (helaas ervaring) is dat mensen altijd heel behulpzaam zijn als er iets gebeurd is.
Laatste keer dat ik het nodig had ook. Ambulance liet me toen weten (ondanks hersenschudding en allerlei andere plekken) ritje ambulance mij 950 euro zou kosten, dus als ik zelf naar ziekenhuis kon dit slimmer was.
Ze hebben mij er in ieder geval niet voor gewaarschuwd! Dat wilde de 112-operator trouwens ook niet, ik stelde nog voor te vragen of de automobilist mij wilde brengen, maar dat was niet aan de orde. Ik heb dat nog nooit gehoord, dat de ambulance kosten op je verhaald worden in Nederland. Lijkt me een lastige.
Gelukkig zijn mensen inderdaad ontzettend behulpzaam, zeker op het platteland zit het naar mekaar omkijken er nog goed in.

• wibblemoo
  • Nu online
Ambulance-beschikbaarheid is ook niet oneindig, dus als het medisch verantwoord is, zullen ze je zelf naar de huisarts laten gaan. Scheelt weer capaciteit. Die opmerking over 950 euro zal dan ook meer daar op slaan, dan jouw portomonee. Een ambu-rit zal alleen effect hebben op je eigen risico.

• kwet
wibblemoo schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:22:
Ambulance-beschikbaarheid is ook niet oneindig, dus als het medisch verantwoord is, zullen ze je zelf naar de huisarts laten gaan. Scheelt weer capaciteit. Die opmerking over 950 euro zal dan ook meer daar op slaan, dan jouw portomonee. Een ambu-rit zal alleen effect hebben op je eigen risico.
Ik weet niet precies wat het effect was, maar dat werd me toen verteld, ze hebben me toen in elk geval goed nagekeken en me doorverwezen naar ziekenhuis, afspraak gemaakt en gezegd dat ik onderweg waa. Gelukkig was het tijdens een tocht. Dus ik ben netjes gebracht en fiets was ook meegenomen.

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-04 11:59
Golenes schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:15:
[...]
Ze hebben mij er in ieder geval niet voor gewaarschuwd! Dat wilde de 112-operator trouwens ook niet, ik stelde nog voor te vragen of de automobilist mij wilde brengen, maar dat was niet aan de orde.
Zolang niet bekend is wat het letsel is zullen ze niet zo snel risico willen lopen. Stel dat je wel een nekwervel hebt gebroken en in de auto met een dwarslaesie bij het ziekenhuis aankomt, wiens schuld is dat dan?

Als ik het goed begrijp was bij @kwet de ambu al ter plekke en ging het om de rit naar het ziekenhuis, als die het vertrouwd vinden kan je dan wat eigen risico besparen.

Flickr - Strava

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:13
orange.x schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:32:
[...]

Hmm, nou hier geen lichtgewicht per se, 84kg zei de weegschaal vanochtend. Maar ik merkte juist bij mijn 2 nieuwere Elves fietsen tov mijn carbon Rose fiets met velgremmen dat deze juist veel strakker op de weg liggen als ik rechtop zit. Bij de Rose was ik toch altijd iets aan het corrigeren inderdaad.

Gisteren met bochten zowel links als rechts eigenlijk niets kunnen ontdekken waarvan ik zeg: valt me op. Was misschien ook weinig tijd voor want het ging behoorlijk rap allemaal. Maar het kan inderdaad de bekabeling zijn, gaat deze binnenin door het frame of buitenom nog deels?
Niet op jou gericht, maar ihkv de schijfremmen / velgremmen stabiliteit-discussie:

Ik zou eerst de geometrie van de verschillende frames eens vergelijken. Dat heeft een veel groter aandeel in rij-ervaring dan schijfremmen of velgremmen.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:32

Predator

Suffers from split brain

kwet schreef op donderdag 23 april 2026 @ 10:02:
[...]

Mijn partner is ooit afgevoerd met de ambulance, en ik was toen niet thuis.
Het was wel een zo'n zelfstandige ambulance, niet van het ziekenhuis zelf. In België mag dat. In Nederland geen idee. Precies 3de wereld toestanden.

Maar het vreemde was wel, ze moest toen onmiddelijk met de bankkaart betalen voor ze haar wilden meeneemen :? Het was iets van een 100 euro of zo. Maar wel te betalen terwijl ze op de brancard lag.

Nog een argument dat je beter een bankkaart meeneemt op de fiets dan je paspoort 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Predator op 23-04-2026 11:33 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Prulleman
Predator schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:32:
[...]

Mijn partner is ooit afgevoerd met de ambulance, en ik was toen niet thuis.
Het was wel een zo'n zelfstandige ambulance, niet van het ziekenhuis zelf. In België mag dat. In Nederland geen idee.

Maar het vreemde was wel, ze moest toen onmiddelijk met de bankkaart betalen voor ze haar wilden meeneemen :? Het was iets van een 100 euro of zo. Maar wel te betalen terwijl ze op de brancard lag.
In nederland werkt dat in ieder geval niet zo :)

Ik heb een half jaar geleden mijn vrouw gebeld om me op te halen met een gebroken sleutelbeen en gekneusde ribben. (kon mijn fiets gelijk mee in de auto, leuke uitdaging, je vrouw instructies geven hoe een wiel te verwijderen).
Wel bijzonder in deze situatie.. mijn sleutelbeen was overduidelijk gebroken, maar toen ik de HAP/Spoed (geen idee meer eigenlijk) belde, moest ik eerst langs mijn eigen huisarts voor een doorverwijzing, want dat was sneller, als je via spoed wordt opgenomen gaat er een heel protocol met overbodige checks ofzo, terwijl je eigen huisarts je gelijk bij de röntgen kan krijgen.

Strava

• wibblemoo
  • Nu online
Dat is om Amerikaanse toestanden te voorkomen, waar de 'Emergency Rooms' volzitten met mensen met een verkoudheid/griepje.

• Webgnome
my 2 cents over ambulance vervoer in Nederland Het word vergoed door je basis verzekering. En wat betreft hoe je spullen weer thuis komen..

Mijn ervaring is dat wanneer er politie bij betrokken zijn dat deze niet te beroerd zijn om dingen mee te nemen mocht dat nodig zijn ( zoals ook al door anderen is aangehaald ). Echter word er natuurlijk altijd wel verwacht dat je iets zelf kan regelen.

Zo hebben ze ooit een keer mijn vrouw naar het ziekenhuis vervoerd en haar rolstoel stond hier thuis nog. Gelukkig hebben ze die dingen ook in een ziekenhuis echter het was wel interessant..

[ Voor 64% gewijzigd door Webgnome op 23-04-2026 11:51 ]

Strava | AP | IP | AW

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:51
...als je in Nederland woont, en een zorgverekering hebt.
;)

[ Voor 4% gewijzigd door guapper op 23-04-2026 11:54 ]

• Sjenker
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 27-04 15:07
Iemand nog tips en dingen om op te letten wanneer je een bike fitting zoekt? Ik merk dat ik volgens mij nog niet helemaal optimaal op de fiets zit soms dag erna licht zeurende spier in de lies of daarnet boven voorkant heup. Daarnaast dacht ik kan ik gelijk plaatjes en schoen uitzoeken en gelijk goed laten afstellen als ik daar mee wil beginnen fietsen.

• Webgnome
guapper schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:50:
...als je in Nederland woont, en een zorgverekering hebt.
je word geacht een basis verzekering te hebben.. Dat sommige dat niet hebben, ja daar is genoeg over te schrijven

Strava | AP | IP | AW

• Requiem19
Sjenker schreef op donderdag 23 april 2026 @ 11:50:
Iemand nog tips en dingen om op te letten wanneer je een bike fitting zoekt? Ik merk dat ik volgens mij nog niet helemaal optimaal op de fiets zit soms dag erna licht zeurende spier in de lies of daarnet boven voorkant heup. Daarnaast dacht ik kan ik gelijk plaatjes en schoen uitzoeken en gelijk goed laten afstellen als ik daar mee wil beginnen fietsen.
Beste is vaak even in je kennissenkring vragen met wie ze goede ervaringen hebben bij jezelf in de buurt. Heb je geen ervaring in je kennissenkring, dan kan hier iemand je wel goed op weg helpen, maar hangt er vanaf waar je ong woont ;-).

Wat ik zelf wel prettig vond, was mijn bikefitting was dat de fitter een fysiotherapeut was van orgine. Hij kon mijn lichamelijke problemen dus heel goed vertalen naar een wijziging in de fit.

Dit was bij Cyclingperformance, die oa vanuit het SMA Amsterdam werken.

https://cyclingperformance.nl/wie-zijn-wij/#team

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:11

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Balen man. Helaas heb ik hier ook ervaring mee. Afgelopen 4 november ook geschept door een auto. Hier lichamelijk een frozen shoulder en uitgerekte kruisband aan overgehouden. Mijn rechterknie (kant van impact) is nu helaas niet meer zo stabiel als voorheen.

Ik viel ook een beetje in een zwart gat, want als fietser heb je niet echt zelf een verzekering. Gelukkig kun je meestal alles verhalen op de tegenpartij. Ik kreeg als tip om hier een bedrijf als 'smart letsel schade' voor in te schakelen. Zij handelen het dan voor je af. Mijn fiets had uiteindelijk 1200 schade en hier is 800 van vergoedt.

Ik had mijn fiets eerst ook naar de lokale FM gebracht en vertrouwde het ook niet helemaal. Fietsframe was van titanium, dat kan wel wat hebben, maar de wielen en voorvork zijn wel van carbon. Die zijn uiteindelijk gechecked bij een specialist hiervoor.

Sterkte man en ik hoop dat je zelf in orde bent!

Battle.net || Strava

• Golenes
retlaw schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:59:
[...]

Balen man. Helaas heb ik hier ook ervaring mee. Afgelopen 4 november ook geschept door een auto. Hier lichamelijk een frozen shoulder en uitgerekte kruisband aan overgehouden. Mijn rechterknie (kant van impact) is nu helaas niet meer zo stabiel als voorheen.

Ik viel ook een beetje in een zwart gat, want als fietser heb je niet echt zelf een verzekering. Gelukkig kun je meestal alles verhalen op de tegenpartij. Ik kreeg als tip om hier een bedrijf als 'smart letsel schade' voor in te schakelen. Zij handelen het dan voor je af. Mijn fiets had uiteindelijk 1200 schade en hier is 800 van vergoedt.

Ik had mijn fiets eerst ook naar de lokale FM gebracht en vertrouwde het ook niet helemaal. Fietsframe was van titanium, dat kan wel wat hebben, maar de wielen en voorvork zijn wel van carbon. Die zijn uiteindelijk gechecked bij een specialist hiervoor.

Sterkte man en ik hoop dat je zelf in orde bent!
Thanks voor het advies, ga ik naar kijken! Er is inderdaad niet zo veel info over hoe dat nou precies werkt als fietser. Goed om jou ervaring te horen. Hoop dat je je op termijn toch weer helemaal de oude gaat voelen.

• gibsonneke
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:00
Gisteren tijdens het poetsen van mijn gravelbike tot mijn verbijstering meedere scheurtjes ontdekt nabij de spaken. Ik vermoed dat ik hier best niet meer de weg mee op ga?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DwvI63VNzzVcZ2j2FLRj1pHQub8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wwYLI9aHRqY75Vmet8rffuDw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Gp-itnizD5UqRT8CrqN0G-sJSA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ssn5YDGGAPkiCsg1OelQIy9u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ik5ztmkQbwUUccYlPdyIlQ9m_wA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4VfzOjnWLANX16TcbBpoLegs.jpg?f=fotoalbum_large

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:50
retlaw schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:59:
[...]
Gelukkig kun je meestal alles verhalen op de tegenpartij. Ik kreeg als tip om hier een bedrijf als 'smart letsel schade' voor in te schakelen. Zij handelen het dan voor je af. Mijn fiets had uiteindelijk 1200 schade en hier is 800 van vergoedt.
Dat klinkt als zo'n nutteloos bedrijf als verkeersboete.nl en om automatisch tegen je woz-waarde in bezwaar te gaan waardoor alles onnodig duur wordt.....
Letselschade moet toch gewoon door een arts/deskundige vastgesteld worden en dat gaat vervolgens naar de verzekering. Je schakelt toch ook geen bedrijf in dat voor jou je fiets naar de fietsenmaker gaat brengen voor een schade- en herstelofferte?
(Tenzij je natuurlijk echt volledig uit de running bent voor een lange tijd.)

Ik weet wel nog dat na een schuivertje door een andere fietser een paar jaar geleden de verzekering - volgens mij niet geheel volgens de regels? - aangaf niet te moeilijk te doen over 100% vergoeding van de materiële schade ongeacht de leeftijd omdat ik geen letselschade claimde (die er ook niet was).

[ Voor 3% gewijzigd door henri86 op 23-04-2026 14:40 ]

• Prulleman
gibsonneke schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:21:
Gisteren tijdens het poetsen van mijn gravelbike tot mijn verbijstering meedere scheurtjes ontdekt nabij de spaken. Ik vermoed dat ik hier best niet meer de weg mee op ga?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
dit is wel het begin van een wiel wat helemaal gaat falen... wanneer dat gebeurd kan niemand voorspellen, hoe helaas ook niet... VAAK zal dit met 1 spaak tegelijk gaan en kan je op tijd stoppen voor je op je bek gaat. Maar bij piekbelasting, hoge snelheid een kuil of drempel, zouden er ook wat meer spaken tegelijk uit kunnen knallen en dan rij je niet veel verder met een taco... Als dit achter gebeurd hou je de fiets misschien nog rechtop, maar met je voorwiel maak je wel een mooie salto, met vrij voorspelbare gevolgen voor bv je sleutelbeen.

Een rustig ritje zou ik nog wel aandurven, maar ik zou er niet ver mee van huis gaan, en zeker geen "extremere" dingen mee rijden

Strava

• gibsonneke
Prulleman schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:57:
[...]

dit is wel het begin van een wiel wat helemaal gaat falen... wanneer dat gebeurd kan niemand voorspellen, hoe helaas ook niet... VAAK zal dit met 1 spaak tegelijk gaan en kan je op tijd stoppen voor je op je bek gaat. Maar bij piekbelasting, hoge snelheid een kuil of drempel, zouden er ook wat meer spaken tegelijk uit kunnen knallen en dan rij je niet veel verder met een taco... Als dit achter gebeurd hou je de fiets misschien nog rechtop, maar met je voorwiel maak je wel een mooie salto, met vrij voorspelbare gevolgen voor bv je sleutelbeen.

Een rustig ritje zou ik nog wel aandurven, maar ik zou er niet ver mee van huis gaan, en zeker geen "extremere" dingen mee rijden
Het gaat over het achterwiel. Wiel in kwestie is een DT Swiss GRC 1400 van nu net een jaar oud en amper 5000km :-(

• henri86
Nog even en we hebben alleen nog knopjes/sensoren op het stuur; schakelhendels zijn al overbodig door elektronisch schakelen en binnenkort ook de remhendels.

Afbeeldingslocatie: https://thumbor.pijper.io/nDejdW60oP7QtuDZKAVfY0eUsS8=/616x411/filters:max_bytes(120000):format(webp)/https%3A%2F%2Fcdn.pijper.io%2F2026%2F04%2FCmasEDMCCaXdJL1776867943.png
https://wielerrevue.nl/ar...om-de-klassieke-remhendel
"In plaats van aan een remhendel te trekken, knijpt de fietser in de handgrepen van het stuur. Die knijpbeweging wordt via sensoren en een centrale module direct omgezet in remkracht op je schijf- of velgrem. Je handen blijven altijd stevig om het stuur, wat zorgt voor een snellere reactietijd in een onverwachte situatie. Daarnaast is de remkracht veel geleidelijker en gecontroleerder te doseren, wat de veiligheid ten goede komt. En mocht de techniek onverhoopt dienst weigeren, dan is er een failsafe ingebouwd waardoor de remfunctie gewoon blijft werken."

Nu nog een joystickje erop om de stuurbewegingen elektronisch in te zetten zodat het stuur altijd recht kan blijven staan voor de aerodynamica :+

[ Voor 6% gewijzigd door henri86 op 23-04-2026 15:09 ]

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:04
henri86 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:05:
Nog even en we hebben alleen nog knopjes/sensoren op het stuur; schakelhendels zijn al overbodig door elektronisch schakelen en binnenkort ook de remhendels.

[Afbeelding]
"In plaats van aan een remhendel te trekken, knijpt de fietser in de handgrepen van het stuur. Die knijpbeweging wordt via sensoren en een centrale module direct omgezet in remkracht op je schijf- of velgrem. Je handen blijven altijd stevig om het stuur, wat zorgt voor een snellere reactietijd in een onverwachte situatie. Daarnaast is de remkracht veel geleidelijker en gecontroleerder te doseren, wat de veiligheid ten goede komt. En mocht de techniek onverhoopt dienst weigeren, dan is er een failsafe ingebouwd waardoor de remfunctie gewoon blijft werken."

Nu nog een joystickje erop om de stuurbewegingen elektronisch in te zetten zodat het stuur altijd recht kan blijven staan voor de aerodynamica :+
Draadloze remmen. Wat een uitvinding! Daar kan helemaal niets mee fout gaan ook 😅😅

Edit-

Ok niet draadloos dus, maar dan nog. Enige voordeel van zo'n systeem is dat je wellicht abs kunt toepassen...

[ Voor 4% gewijzigd door martijn k. op 23-04-2026 15:20 ]

• Prulleman

[Afbeelding]

1 april is toch al even voorbij... je zou maar even je stuur wat steviger beetpakken als je over een hobbel rijdt..... Dit lijkt me echt totaal onwerkbaar... ben niet tegen vernieuwing, in tegendeel (#teamschijfremmen, #teamtubeless, #teamDi2) en wie weet is een brake by wire nog wel een keer een vooruitgang, maar knijpen ipv een aparte hendel is duidelijk form over function

Strava

• Prulleman
gibsonneke schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:03:
[...]

Het gaat over het achterwiel. Wiel in kwestie is een DT Swiss GRC 1400 van nu net een jaar oud en amper 5000km :-(
Zou zeker even kijken voor garantie in dat geval!

wat check vragen.. is deze ooit door een minder professioneel iemand gericht of nagetrokken? (te hoge spaakspanning is namelijk wel oorzaak nr 1).
Als je vaak door de pekel hebt gereden, zou dat ook niet mee kunnen helpen, al zou ik zeggen dat zo'n velg wel wat moet kunnen hebben, en dat een beetje zout niet gelijk dit veroorzaakt

Strava

• Golenes

[Afbeelding]

Ik vraag mij hierbij snel af of dit niet verandering om de verandering is, en of dit nou echt een verfijning van de techniek is. Van de andere kant, ik zou ook skeptisch zijn geweest als ik bewust had meegemaakt dat schuim in banden en draadloze schakelsignaaltjes naar de achterkant van de fiets een goed idee waren. Het remsignaal lijkt me vooral veel minder precies te controlleren als het aangegeven moet worden met hoe hard je knijpt zonder ruimtelijke feedback.

• henri86
Prulleman schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:17:
[...]

1 april is toch al even voorbij... je zou maar even je stuur wat steviger beetpakken ... Dit lijkt me echt totaal onwerkbaar... ben niet tegen vernieuwing, in tegendeel (#teamschijfremmen, #teamtubeless, #teamDi2) en wie weet is een brake by wire nog wel een keer een vooruitgang, maar knijpen ipv een aparte hendel is duidelijk form over function
Gewoon de terugtraprem her-introduceren als de druksensor (y)
(En dan kijken wie er niet snel genoeg uit kan klikken :D )

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Gisteren mijn een 160KM rit gedaan en zoals altijd eerste tegen de wind in. Dit keer wel het gewenste keerpunt bereikt maar eigenlijk was het toen het eigenlijk ook al op. Ik neem wel korte rust periodes (max 5 min.) onderweg om even een energiekoekje te eten en extra te drinken. Elke keer de spieren in de bovenbenen gerekt en ik waarschijnlijk daarom ook geen verzuring op de in het laatste deel van terugweg.

Omdat je weet dat voor de kilometers gaat ga ook niet maximaal rijden omdat het dan nog eerder op is.

Wel fijn om dan de wind achter te hebben, en zo niet hard te hoeven trappen om op snelheid te blijven. Ik had nog het geluk om een nog slechter fietspad (ja, weer Hardenberg) te vinden dan ooit. Toen ik eindelijk weer op goed wegdek kwam toch even de fiets maar tegen een stapel gezaagde dennenbomen langs de weg om effe bij te komen en wat te drinken. De magnum bidon (975ml) helemaal leeg en de normale bidon met water en fruitsiroop bijna leeg. Gelukkig is het nog niet echt warm dus hoefde nog niet onderweg bij te vullen.

Ik vind het wel fijn als als het wel op is om op het einde van de rit, stukken rechtop zittend te fietsen en dan geen handjes aan het stuur om zo die zo te ontlasten en andere spieren. Ik had gisteravond ook meer last van mijn handen dan elders en ik voelde mij toen beter dan vandaag. Nu trekken de spieren in benen wat.

Wel blij het gedaan te hebben en wetende dat ik weer de langere afstanden kan rijden.

• henri86
Golenes schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:22:
[...]

Ik vraag mij hierbij snel af of dit niet verandering om de verandering is, en of dit nou echt een verfijning van de techniek is. Van de andere kant, ik zou ook skeptisch zijn geweest als ik bewust had meegemaakt dat schuim in banden en draadloze schakelsignaaltjes naar de achterkant van de fiets een goed idee waren. Het remsignaal lijkt me vooral veel minder precies te controlleren als het aangegeven moet worden met hoe hard je knijpt zonder ruimtelijke feedback.
Knijpkracht kan je heel secuur doseren, daar liggen de eventuele problemen niet in volgens mij.

• esphome
  • Niet online
Om remmen ook elektrisch te bedienen lijkt mij bijzonder gevaarlijk. Denk maar aan een afdaling waar dan het systeem faalt en je letterlijk zonder remmen zit....of beter gezegd, vliegt. Het neerkomen is dan het volgende probleem.

• Prulleman
esphome schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:23:
Gisteren mijn een 160KM rit gedaan en zoals altijd eerste tegen de wind in. Dit keer wel het gewenste keerpunt bereikt maar eigenlijk was het toen het eigenlijk ook al op. Ik neem wel korte rust periodes (max 5 min.) onderweg om even een energiekoekje te eten en extra te drinken. Elke keer de spieren in de bovenbenen gerekt en ik waarschijnlijk daarom ook geen verzuring op de in het laatste deel van terugweg.

Omdat je weet dat voor de kilometers gaat ga ook niet maximaal rijden omdat het dan nog eerder op is.

Wel fijn om dan de wind achter te hebben, en zo niet hard te hoeven trappen om op snelheid te blijven. Ik had nog het geluk om een nog slechter fietspad (ja, weer Hardenberg) te vinden dan ooit. Toen ik eindelijk weer op goed wegdek kwam toch even de fiets maar tegen een stapel gezaagde dennenbomen langs de weg om effe bij te komen en wat te drinken. De magnum bidon (975ml) helemaal leeg en de normale bidon met water en fruitsiroop bijna leeg. Gelukkig is het nog niet echt warm dus hoefde nog niet onderweg bij te vullen.

Ik vind het wel fijn als als het wel op is om op het einde van de rit, stukken rechtop zittend te fietsen en dan geen handjes aan het stuur om zo die zo te ontlasten en andere spieren. Ik had gisteravond ook meer last van mijn handen dan elders en ik voelde mij toen beter dan vandaag. Nu trekken de spieren in benen wat.

Wel blij het gedaan te hebben en wetende dat ik weer de langere afstanden kan rijden.
160 km, pak em beet 6 uur op de fiets... met 1.5 l drinken, waarvan een halve liter met wat siroop...?
8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

Ik heb geen idee wat je snelheid is, maar even wat inschattingen..
Als je flink doorfietst (voor zo'n afstand), bv 200 watt (zou in 30-32 per uur resulteren voor de meeste), dan zou je er ruim 5 uur over doen en 3600 kCal verbranden.
Als je bv 150 watt trapt, doe je er natuurlijk langer over, bv 26 km per uur, ruim 6 uur, ook dan verbrande je nog steeds bijna 3400 kCal (je trapt minder hard, maar zit wel een uur langer op de fiets.

gemiddeld zal een volwassen man max 2000 kCal uit opgeslagen glycogeen kunnen halen, de rest moet je dus bijeten/drinken, of accepteren dat je op vetreserves naar huis moet harken (gaat beduidend langzamer).

ik zou zelf de rest van de dag compleet gaar zijn en waarschijnlijk nog 2 dagen erna ook. Zeker met de dehydratie van 160 km fietsen op 1.5 l water... een halve liter per uur is toch wel het minimum.. bij warm weer zeker meer. Ik fiets 3-4 uur met 2 liter, maar gaat het verder stop ik ergens om bij te vullen.
(die 2 liter bevat dan ook nog eens een hele hoop suiker!)

advies: neem meer energie en vocht als je dit soort dingen doet,

Succes met je herstel ;)

Strava

• Prulleman
esphome schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:33:
Om remmen ook elektrisch te bedienen lijkt mij bijzonder gevaarlijk. Denk maar aan een afdaling waar dan het systeem faalt en je letterlijk zonder remmen zit....of beter gezegd, vliegt. Het neerkomen is dan het volgende probleem.
falende remmen kan bij elk systeem, je remkabel van je velgrem kan breken, je hydraulische rem kan ineens geen druk meer hebben.

Verder heb je wel gelijk hoor, maar dat zit meer in andere praktische zaken, alles op een racefiets moet licht uitgevoerd worden en je hebt ergens stroom voor nodig om dit te laten werken.. een lege rem batterij is natuurlijk een next level issue in vergelijking met elektronisch schakelen.

in de auto industrie zijn de uitdagingen een stukje kleiner, (genoeg kritieke zaken die stroom nodig hebben en gewicht is veel minder een issue). Break by wire en steer by wire is zeker niet ongebruikelijk, zeker niet bij EV's en hybrides (die brake by wire gebruiken om weer op te laden)

Strava

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:11

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

henri86 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:38:
[...]

Dat klinkt als zo'n nutteloos bedrijf als verkeersboete.nl en om automatisch tegen je woz-waarde in bezwaar te gaan waardoor alles onnodig duur wordt.....
Letselschade moet toch gewoon door een arts/deskundige vastgesteld worden en dat gaat vervolgens naar de verzekering. Je schakelt toch ook geen bedrijf in dat voor jou je fiets naar de fietsenmaker gaat brengen voor een schade- en herstelofferte?
(Tenzij je natuurlijk echt volledig uit de running bent voor een lange tijd.)

Ik weet wel nog dat na een schuivertje door een andere fietser een paar jaar geleden de verzekering - volgens mij niet geheel volgens de regels? - aangaf niet te moeilijk te doen over 100% vergoeding van de materiële schade ongeacht de leeftijd omdat ik geen letselschade claimde (die er ook niet was).
Ikzelf vond het wel fijn. Vooral omdat ik ook niet zo goed wist (gelukkig) wat te doen. Ze denken ook mee met simpele dingen als. Kun je het huishouden nog doen? Zo niet, dan kun je indien je hulp inschakeld, de kosten hiervoor verhalen op de tegenpartij.
Door mijn frozen shoulder kon ik bijvoorbeeld de lijboom niet snoeien. De kosten voor de tuinman kan ik dus verhalen. Hier had ik zelf waarschijnlijk nooit aan gedacht.

Verder zal je wel gelijk hebben. Zelf kun je het waarschijnlijk ook prima. Ik was er zelf ook een beetje klaar mee, dus was blij dat dit kon.

Battle.net || Strava

• Requiem19
esphome schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:23:

En, hoeveel kilo was je lichter op de weegschaal na deze rit? ;-).

Een beetje pijn lijden op de fiets vind ik wel lekker ook, maar om zo'n lange rit te doen met zo weinig vocht en voeding is wel echt zelfkastijding.

Ik ben van plan om morgen 220km te fietsen in pak hem beet 7.5 uur. Verwacht dat ik over de dag op ong 7-8 4 liter vocht + carbs zit EN dan eet ik ook nog wel elk uur wat energiespul. Ben ik alsnog gaar einde van de dag.

Als ik zo weinig eet en drink als jij sta ik na uurtje of 4-5 gewoon helemaal geparkeerd en trap ik 50% minder hard en ben ik stront chagrijnig.

• DDX
7-8 liter vocht over een dag als het nog geen 20 graden is (of hoger) is ook wel weer het andere extreme.
Ik kom daar nog niet eens aan als het wel 30 graden is.

[ Voor 21% gewijzigd door DDX op 23-04-2026 16:21 ]

• Requiem19
Omrekenfoutje van m'n bidons naar m'n camelbak - 1 bidon van ong 0.5l per uur, dus inderdaad de helft van wat ik net zei.

Teken aan de wand dat ik te hard train laatste weken.. rekenfoutjes ^^

• tiswat
  • Nu online
Nou, krijg je ineens een belletje tijdens het werk "ik ben aangereden". Is mijn vrouw helaas ook met haar racefiets aangereden. Ze behoorde voorrang te krijgen, een oude vrouw stond stil met de auto. Dus mijn vrouw dacht, oké voorrang ik kan doorrijden. Begint ze ineens te rijden. Ritje ambulance, röntgenfoto's laten maken van haar rug en waarschijnlijk gekneusde ribben. Die gaat zich morgen verschrikkelijk voelen qua beursheid.

• Prulleman
tiswat schreef op donderdag 23 april 2026 @ 16:31:
Nou, krijg je ineens een belletje tijdens het werk "ik ben aangereden". Is mijn vrouw helaas ook met haar racefiets aangereden. Ze behoorde voorrang te krijgen, een oude vrouw stond stil met de auto. Dus mijn vrouw dacht, oké voorrang ik kan doorrijden. Begint ze ineens te rijden. Ritje ambulance, röntgenfoto's laten maken van haar rug en waarschijnlijk gekneusde ribben. Die gaat zich morgen verschrikkelijk voelen qua beursheid.
Ai... Gekneusde ribben is wel echt ellende, sterkte voor haar!

(In mijn ervaring kan het alle kanten op met ribben, weleens behoorlijk lang (2+ maanden ofzo) een beetje last gehad voornamelijk met slapen. Laatste x 4 dagen geen enkele beweging mogelijk zonder enorme pijn (stond op het punt om opnieuw een foto te laten maken), maar bleef minder lang hangen dan de meer ervoor. Met een week of 5-6 was het weg

Strava

• gibsonneke
Prulleman schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:21:
[...]

Zou zeker even kijken voor garantie in dat geval!

wat check vragen.. is deze ooit door een minder professioneel iemand gericht of nagetrokken? (te hoge spaakspanning is namelijk wel oorzaak nr 1).
Als je vaak door de pekel hebt gereden, zou dat ook niet mee kunnen helpen, al zou ik zeggen dat zo'n velg wel wat moet kunnen hebben, en dat een beetje zout niet gelijk dit veroorzaakt
Is wel eens gericht door de lokale fietshandelaar maar ga ervan uit dat zij wel weten wat ze doen. Zout hebben ze weinig gezien omdat ik een ander set wielen gebruik in de winter. Gewicht zou met 90kg ook geen probleem mogen zijn.

Zal vermoedelijk dan toch eerder structureel iets mis mee zijn aangezien ik in het verleden tijdens wedstrijden wel al eens ten val gekomen ben en die wielen het altijd overleefd hebben.

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 04:57
Even een vraagje voor de sleutelaars hierzo is deze ketting net te kort zo? Dit is de meest extreme versnelling bij n ultegra 2*11

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/317BfIKcysS0lkcEAViZvCvQGbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xqXoW312fXrtqyKxYKukS5GN.jpg?f=fotoalbum_large

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

• henri86
Jampot007 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 17:59:
Even een vraagje voor de sleutelaars hierzo is deze ketting net te kort zo? Dit is de meest extreme versnelling bij n ultegra 2*11

[Afbeelding]
Geen idee.
Hoeveel spanning staat er op de derailleur wanneer de ketting op de twee kleinste tandwielen (dus precies andersom) ligt? In principe zou de derailleur dan net op spanning moeten staan.
Geen spanning -> ketting te lang.
Veel spanning (al een flink stuk naar voren getrokken) -> ketting te kort.

Echt te kort is ie natuurlijk pas wanneer je de limiet van je derailleur bereikt en hij deze tandwielverhouding dus niet meer aan kan :P

[ Voor 10% gewijzigd door henri86 op 23-04-2026 18:13 ]

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:58

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Hoe vaak rij je groot/groot? Nooit zou ik idealiter zeggen.

Do { Ping } while ( LOL )

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:08
Shadow_Agent schreef op donderdag 23 april 2026 @ 18:29:
Hoe vaak rij je groot/groot? Nooit zou ik idealiter zeggen.
Afgelopen weekend nog gedaan. Maar dat kwam doordat de shifter kabel brak. Gelukkig maar 20km terug naar de start hoeven fietsen. Wel in de Ardennen 8)7

• tiswat
  • Nu online
Dit is toch wel serieus qua schade. Wij dachten vooral shifter beschadigd. Maar dit is de onderbuis (stalen frame).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tVrZ_V5F1YjcZv9VsWBQ8fuS1XA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z8kn5kWX0QsVHDLGDpRNVOXC.jpg?f=fotoalbum_large

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

wisselwerking schreef op donderdag 23 april 2026 @ 18:41:
[...]

Afgelopen weekend nog gedaan. Maar dat kwam doordat de shifter kabel brak. Gelukkig maar 20km terug naar de start hoeven fietsen. Wel in de Ardennen 8)7
Dan schiet de derailleur toch nog altijd naar klein? Voordeel van een kabel is dat je dan de derrie 'handmatig' op spanning kan trekken ergens midden in de cassette en vastknopen aan je frame. In Tecklenburg nog iemand mee geholpen.

Si vis pacem, para bellum

• Golenes
tiswat schreef op donderdag 23 april 2026 @ 19:21:
Dit is toch wel serieus qua schade. Wij dachten vooral shifter beschadigd. Maar dit is de onderbuis (stalen frame).

[Afbeelding]
Die krijg je denk ik niet zo terug recht nee... Veel beterschap voor je vrouw!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:01

joker1977

Tweakert

Ex Nunc schreef op donderdag 23 april 2026 @ 19:28:
[...]

Dan schiet de derailleur toch nog altijd naar klein? Voordeel van een kabel is dat je dan de derrie 'handmatig' op spanning kan trekken ergens midden in de cassette en vastknopen aan je frame. In Tecklenburg nog iemand mee geholpen.
Ik vermoed voor-derailleur kabel gebroken

• GWBoes

[Afbeelding]
Zolang je de kooi in de stand nog een beetje omhoog kan drukken en de ketting slap begint te hangen zou ik het wel aandurven. En het is Di2 dus met de etube app kan je deze combinatie ook nog blokkeren mocht je willen ;)

Flickr - Strava

• GWBoes
@tiswat ai, dat is niet best. Als het frame het waard is zou een goede framebouwer hier nog wat mee kunnen maar ik denk dat je al snel tegen een bedrag aanloopt waarbij een nieuw frame interessanter is.

Flickr - Strava

• tiswat
  • Nu online
GWBoes schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 08:13:
@tiswat ai, dat is niet best. Als het frame het waard is zou een goede framebouwer hier nog wat mee kunnen maar ik denk dat je al snel tegen een bedrag aanloopt waarbij een nieuw frame interessanter is.
Ben er ook bang voor, het is overigens een Jan Janssen frame... gekocht in september. Dus ze heeft er ook bar weinig van mogen genieten.

Echt drama in huize tiswat.
  • Auto rijd compleet over mijn stadsfiets heen, omdat ze de bocht te kort neemt in een woonwijk. Mijn dochter stond naast mij met haar eigen fiets, haar voet raakte uiteindelijk bekneld onder mijn voorwiel, waardoor zij een zwaar gekneusde voet had
  • Mijn eigen ongeluk met de racefiets, meisje zet vanuit een oprit zo haar fiets op mijn weghelft (fietspad) op een paar meter afstand. Waardoor ik vol moest remmen. Vol met het zaakje tegen de stuurpen aangeknald, bloed uit de urinebuis.
  • Ongeluk van mijn vrouw met de racefiets, zwaar gekneusde ribben
En dit allemaal BINNEN 30 dagen tijd. |:(
Ik heb inmiddels sinds mijn ongeluk weer pakweg 250km gefietst, maar de angst begint toch wel toe te nemen nu. Wij hebben allebei in 12/13 jaar nog nooit een ongeluk gehad.

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 22:48

Reginas

Queen of Core Stability

@tiswat Met recht ‘tiswat’ en ‘wanne ellende’. Echt, wat hebben jij en jouw gezin een hoop narigheid meegemaakt deze maand. Veel sterkte bij het herstel en ook naar de toekomst toe, om weer vertrouwen en plezier te verwerven op de fiets. Ik kan me heel goed indenken dat zulke voorvallen, in zo’n korte tijd, onder je huid gaan zitten. Bah. :|

Hoe zit jouw vrouw er inmiddels bij?

• tiswat
  • Nu online
Reginas schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:50:
@tiswat Met recht ‘tiswat’ en ‘wanne ellende’. Echt, wat hebben jij en jouw gezin een hoop narigheid meegemaakt deze maand. Veel sterkte bij het herstel en ook naar de toekomst toe, om weer vertrouwen en plezier te verwerven op de fiets. Ik kan me heel goed indenken dat zulke voorvallen, in zo’n korte tijd, onder je huid gaan zitten. Bah. :|

Hoe zit jouw vrouw er inmiddels bij?
Vanochtend dacht ze dat best okay opstond. Maar de Naproxen werkt 12 uur, dus die zat er nog in en toen moest ze ineens niezen aan het ontbijt. Toen schoten de tranen direct in haar ogen, waar ook voor gewaarschuwd was door de dokters gisteren. Hoesten en niezen gaat veel pijn doen. Ik heb het zo met haar te doen. :-(

• kwet
tiswat schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:54:
[...]

Vanochtend dacht ze dat best okay opstond. Maar de Naproxen werkt 12 uur, dus die zat er nog in en toen moest ze ineens niezen aan het ontbijt. Toen schoten de tranen direct in haar ogen, waar ook voor gewaarschuwd was door de dokters gisteren. Hoesten en niezen gaat veel pijn doen. Ik heb het zo met haar te doen. :-(
Ribben is echt naar. Ook niet aan het lachen brengen! ;)

Tav de pech, het dal hebben jullie nu wel bereikt lijkt me, dus weer mooi omhoog klimmen!
Sterkte met de ziekenboeg!

• henri86
tiswat schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 09:46:
[...]

Ben er ook bang voor, het is overigens een Jan Janssen frame... gekocht in september. Dus ze heeft er ook bar weinig van mogen genieten.

Echt drama in huize tiswat.
  • Auto rijd compleet over mijn stadsfiets heen, omdat ze de bocht te kort neemt in een woonwijk. Mijn dochter stond naast mij met haar eigen fiets, haar voet raakte uiteindelijk bekneld onder mijn voorwiel, waardoor zij een zwaar gekneusde voet had
  • Mijn eigen ongeluk met de racefiets, meisje zet vanuit een oprit zo haar fiets op mijn weghelft (fietspad) op een paar meter afstand. Waardoor ik vol moest remmen. Vol met het zaakje tegen de stuurpen aangeknald, bloed uit de urinebuis.
  • Ongeluk van mijn vrouw met de racefiets, zwaar gekneusde ribben
En dit allemaal BINNEN 30 dagen tijd. |:(
Ik heb inmiddels sinds mijn ongeluk weer pakweg 250km gefietst, maar de angst begint toch wel toe te nemen nu. Wij hebben allebei in 12/13 jaar nog nooit een ongeluk gehad.
Dat noemt men nu de Wet van Murphy

• esphome
  • Niet online
De cijfers: tijdens die rit 1,1KG aan vocht verloren en 4556 kcal (volgens de fietscomputer) verbruikt, inname 675 kcal en inderdaad zes uur onderweg geweest. Anderhalf uur Z4 en vier uur Z3 (referentie: hartslag) en de meeste energie gaat zitten in het deel om tegen de wind in te rijden.
Het daarna op reserve naar huis rijden hoort er min of meer voor mij bij, anders ging ik wel rondjes van 75 KM rijden of korter rijden.

Mijn hersteltijd na een lange tocht is gewoonlijk drie dagen. Het belangrijkste voor mij is dat ik mij er prettig bij voel, snelheid en/of hoeveel watt ik kan trappen is van geen betekenis voor.
Zijnde een solo fietser is er ook geen druk van anderen, harder of langzamer, dat maak ik zelf wel uit.

Dan mijn doel. Na de laatste bloedwaarden bepaling mag ik nu mijn diabetes twee medicatie halveren en als het zo blijft gaan, hopelijk in december ook er ook helemaal mee stoppen. Dat is dan voor mij dan mooier dan welke sportprestatie ooit. :)

Je wilt niet weten hoe ik, na het weer op pakken van het fietsen, na maar een korte rit thuiskwam. Dat was pas echt afzien. Het is bij elkaar een reis van bijna vier jaar geweest en ik hoop er dan nog vele jaren aan toe te voegen. En ik zie ook nog eens van provinciën om mij heen.

update: net nog een rondje van 50 kilometer gereden en zo gaat het herstel sneller dan verwacht.

[ Voor 3% gewijzigd door esphome op 24-04-2026 16:20 ]

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Heel veel sterkte nog aan de familie @tiswat!

@Maarten_E om terug te komen op de schijfremmen, ik ben geen vedergewicht met mijn ruime 87kg :X
En over de remleiding, lijkt me sterk want ze zijn opnieuw gedaan en heb het op andere fietsen ook. Maargoed spannend is het niet want heb er geen last verder.

Vandaag mezelf weer verbaasd, na een uurtje fiets aan de kant gezet. Slapende handen (helemaal doof) onderrug vast, benen voelde niet goed zelfs wat pijnlijk en slapende tenen. Nou is de tenen deels te wijten aan de schoenen+dikkke merino sokken maar de rest was gewoon vaag want HR was juist erg laag voor mijn doen en wattages ook niks spannends.
Even eea los geschud en rek en strek oefeningen gedaan en een plasje tegen een boom O-)
Daarna wonder boven wonder heerlijk gefietst en nergens meer last van gehad oOo

Zal de leeftijd vast zijn (en dat ik wat gehaast was weggegaan) :+

Gabriël AM5

• Requiem19
Voor wie nog een leuke 35mm band zoekt:

https://www.bicyclerollin...l-grand-prix-5000-s-tr-35

Obv de data erg goed, en verbererde lekbestendigheid en grip tov kleinere maten.

• Drum
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
@tiswat na zoveel pech zijn jullie statistisch gezien voorlopig veilig toch? O-)

In ieder geval sterkte!
esphome schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 12:02:
De cijfers: tijdens die rit 1,1KG aan vocht verloren en 4556 kcal (volgens de fietscomputer) verbruikt, inname 675 kcal en inderdaad zes uur onderweg geweest. Anderhalf uur Z4 en vier uur Z3 (referentie: hartslag) en de meeste energie gaat zitten in het deel om tegen de wind in te rijden.
Het daarna op reserve naar huis rijden hoort er min of meer voor mij bij, anders ging ik wel rondjes van 75 KM rijden of korter rijden.

Mijn hersteltijd na een lange tocht is gewoonlijk drie dagen. Het belangrijkste voor mij is dat ik mij er prettig bij voel, snelheid en/of hoeveel watt ik kan trappen is van geen betekenis voor.
Zijnde een solo fietser is er ook geen druk van anderen, harder of langzamer, dat maak ik zelf wel uit.

Dan mijn doel. Na de laatste bloedwaarden bepaling mag ik nu mijn diabetes twee medicatie halveren en als het zo blijft gaan, hopelijk in december ook er ook helemaal mee stoppen. Dat is dan voor mij dan mooier dan welke sportprestatie ooit. :)

Je wilt niet weten hoe ik, na het weer op pakken van het fietsen, na maar een korte rit thuiskwam. Dat was pas echt afzien. Het is bij elkaar een reis van bijna vier jaar geweest en ik hoop er dan nog vele jaren aan toe te voegen. En ik zie ook nog eens van provinciën om mij heen.

update: net nog een rondje van 50 kilometer gereden en zo gaat het herstel sneller dan verwacht.
Mooie prestatie en doel Esphome d:)b

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:07

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

[Afbeelding]
Die ketting kon inderdaad beter 2 schakeltjes langer geweest zijn.
Maar, ik zou em hiervoor 0% zeker vervangen. Gewoon die éne versnelling vermijden. Groot-groot is sowieso een versnelling die je eigenlijk nooit zou moeten rijden.
Dus ja, in theorie heb je gelijk, voor die versnelling is ie tekort. Maar in de praktijk mag deze eigenlijk nooit voorkomen.
Ik rijd al jaren met nog een trapje erger, ik kan de top 2 niet gebruiken op mijn 2*10 gear.
Ik heb geprobeerd twee schakeltjes langer, maar dan wordt het wat slapjes op de klein-klein en is de ketting eigenlijk te lang. Ik heb een oude shimano 5700 derailleur met 'korte arm'. Daarom heb ik hier sneller last van. De derailleur kan minder lengteverschil compenseren.
tl;dr gewoon negeren, ik leef er al +10 jaar op.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@Joindry Lijkt me lastig om je hoogste versnelling niet te gebruiken bij een 1-by groep :+

Volgens mij is dat al jaren een beetje achterhaald sinds de moderne groepen geen lange- of korte derailleur hebben.
Ik heb me erbij mijn 2x10 groep gedurende 10+ jaar ook nooit aan gestoord en genoeg keren groot-groot gereden :)

Gabriël AM5

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:07

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

sapphire schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:03:
@Joindry Lijkt me lastig om je hoogste versnelling niet te gebruiken bij een 1-by groep :+

Volgens mij is dat al jaren een beetje achterhaald sinds de moderne groepen geen lange- of korte derailleur hebben.
Ik heb me erbij mijn 2x10 groep gedurende 10+ jaar ook nooit aan gestoord en genoeg keren groot-groot gereden :)
Bij mij, noch bij Jampot007 is het geen 1-by.
Maar ja, het afschaffen van de korte kooi is daar de oplossing voor geweest. Maar goed. De derailleur wil gewoon niet kapot. Ik zeg al 10+ wanneer hij kapot gaat, vervang ik em door een lange kooi. Het kreng blijft werken...
Na zo lang rijden weet ik gewoon wanneer ik naar de kleine plateau moet vooraan. Das gewoon wanneer de snelheid net onder (ongeveer) de 20 km/u valt. Dan heb ik achteraan er nog 3 over.

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
Oké, even terug naar de "groetstatistieken". Gisteren een rondje in Salland gedaan, na slechts een paar wielrenners te zijn tegengekomen, ben ik het bij gaan houden. 16 van 21 (76,2%) groeten terug (op106km!), variërend van 'shiftergroetje' tot vocale groeten. Dat percentage red ik rond Utrecht never nooit niet, sowieso niet omdat het qua tegenliggers niet bij te houden is, tenzij ik twee tikkers op het stuur monteer, maar ja, waar laat ik die spiegel dan?

@tiswat phoe,sterkte met de ziekenboeg (ooit ook gekneusde ribben gehad, niet lachen!!)

@esphome mooi doel idd, gezondheid is vele malen belangrijker dan welk Watt/kg of VO2 max cijfer dan ook

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:01
_/-\o_

Ik vind die altijd zo moeilijk te zien, zo'n vingertje. Steek zelf vaak handje omhoog, maar ja ik ben ook zeiler en dan is een "helmstokgroetje" ook hele hand omhoog haha

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@Joindry Het ging me er meer om dat het imho onzin is om te zeggen dat je groot-voor en achter de grootste kransjes maar moet overslaan. Dat werd ook geroepen bij mijn eerste fiets met Shimano 9-speed maar later bij 10-speed me er nooit aan gestoord. Nee het is niet optimaal qua slijtage maar het hoort gewoon te kunnen.
Frenz64 schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:53:
Oké, even terug naar de "groetstatistieken". Gisteren een rondje in Salland gedaan, na slechts een paar wielrenners te zijn tegengekomen, ben ik het bij gaan houden. 16 van 21 (76,2%) groeten terug (op106km!), variërend van 'shiftergroetje' tot vocale groeten. Dat percentage red ik rond Utrecht never nooit niet, sowieso niet omdat het qua tegenliggers niet bij te houden is, tenzij ik twee tikkers op het stuur monteer, maar ja, waar laat ik die spiegel dan?

@tiswat phoe,sterkte met de ziekenboeg (ooit ook gekneusde ribben gehad, niet lachen!!)

@esphome mooi doel idd, gezondheid is vele malen belangrijker dan welk Watt/kg of VO2 max cijfer dan ook
Das niet veel fietsers op zo’n afstand :|
Ik heb gisteren niet geteld maar wel heul veel gegroet! Wat mij opviel na 11u groette er amper meer iemand maar het slag fietsers veranderd dan ook wel een beetje.
En vrouwen groeten echt veel minder vaak dan mannen.
Verder grof geschat groet grof geschat 50-60% denk ik voor 11u en daarna maar 10% :?

Gabriël AM5

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:12
Denk dat in mijn rondje zonet zo'n 70% wel groette. Nouja als ik 1 groep van 50 wielrenners even niet meetel die het leuk vonden om bij een bocht voor hun naar links de binnenbocht te pakken terwijl ik vanaf de andere kant kwam, als ik niet de berm is gestuurd had dan was het een flinke chaos geworden. Mede de reden dat ik alleen of in kleine groepjes van max een man of 5 fiets.

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:51
sapphire schreef op zondag 26 april 2026 @ 14:35

[...]Nee het is niet optimaal qua slijtage maar het hoort gewoon te kunnen
Dat klinkt als mijn opoe, wanneer ze weer eens in de 1e versnelling naar de supermarkt en terug gereden was..

;)

• esphome
  • Niet online
Nu zelf twee bellen op de fiets. Eentje aan het einde van de buis en die geeft een hele hoge ping en de andere zit in het midden. Die heeft een lagere toon en is vooral goed hoorbaar voor de oudere fietsers. Om de bel met de hoge toon gebruiken hoef ik nu niet meer het stuur los te laten en kan die met de pink bedienen.

Helaas zit er nog een oude automatiek in mijn hoofd van mijn vorige fiets waar daar juist de shifter van de achterderailleur zat. En zo grijp ik wel eens mis tijdens een rit als ik wil schakelen nu daar weer wat zit wat bedienbaar is. Het zitten gewoon zo ingesleten en hoe vaak, ik nog naar de commandeur op de onder buis ging om te schakelen, terwijl die juist aan het einde van de stuur zat aan de rechterkant.
Ik had daar de commandeur omdat je dan nog kunt schakelen zonder het stuur los te laten en toen was er nog index schakelen en zo moest nog wel eens fijn afstemmen na het wisselen van tandwiel.

Het was verder een fijne rit en ik probeer dan iedereen te groeten, zelfs gravelrijders, gewone fietsers die aan de kant gaan na het horen van de fietsbel achter hun, en vooral de automobilisten die netjes wachten en dan voorrang verlenen. Het gevaarlijkst zijn die afslaan verkeer, die van achteren komt.

Die niet wachten krijgen een arm beweging, van wat doe je nou. Uiteraard nadat ik klaar ben met het afremmen. ;)

Het fietspad (verplicht) door Beilen mag die naam niet hebben, was meer een gratis rollercoaster met al die oneven liggende stoeptegels.

Er ligt overigens een heel mooi en recht fietspad van Lhee naar Pesse over de Dwingelderveld en je rijd tussen de hoogveen meertjes door. Col du Vam ligt er een paar kilometer vandaan als je dan ook nog wilt klimmen. Vandaag niet gedaan, ik ging voor de kilometers.

Je komt zo nog eens ergens en leest ook nog eens naamplaatsen waarvan je niet wist, dat die bestonden in Nederland.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

guapper schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:57:
[...]

Dat klinkt als mijn opoe, wanneer ze weer eens in de 1e versnelling naar de supermarkt en terug gereden was..

;)
Want? Soms heb ik gewoon geen zin om te kijken hoe ik achter uitkom als ik naar klein voor schakel als ik maar iets lichter hoef. Die kransjes zitten er niet voor niks. Het is niet alsof ik één of andere Alphen col beklim op groot-groot hooguit een duintje een paar tellen.
Overigens was dat vooral op 10-speed met 50-25, met 12-speed kom je dan op kransje 9 of 10 uit :p

Gabriël AM5

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:25

Kluus

Gang is alles

sapphire schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:49:
[...]

Want? Soms heb ik gewoon geen zin om te kijken hoe ik achter uitkom als ik naar klein voor schakel als ik maar iets lichter hoef. Die kransjes zitten er niet voor niks. Het is niet alsof ik één of andere Alphen col beklim op groot-groot hooguit een duintje een paar tellen.
Overigens was dat vooral op 10-speed met 50-25, met 12-speed kom je dan op kransje 9 of 10 uit :p
Eens, juist bij de Nederlandse korte klimmetjes zoals duinen of hier bij ons stuwwallen komt het regelmatig voor dat je even behoorlijk schuin schakelt wanneer het zo uitkomt. Onder kracht kunnje nog wel achter soepel schakelen maar voor vaak niet, plus het gedoe van corrigeren achter waar die kklimmetjes gewoon te kort voor zijn. Soms kom je dan wel eventjes scheef uit maar dat moet gewoon kunnen ja.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-04 15:10

McMiGHtY

- burp -

Ik rij alles gewoon voor op het grootste blad.. Niet moeilijk doen.

Zaterdag klein stukje gefietst en eigenlijk niet echt op het teruggroetpercentage gelet, veels te veel van de omgeving aan het genieten, leuk 22,x nieuwe kilometers erbij!

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• sjufke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-04 18:56
Voor wie Join eens zou willen proberen. 50% korting vandaag op een jaarabbo. Heb alleen eens de proefperiode gedaan en dat beviel. Nu een een jaar proberen

PSN: bollsie

• thunderfury
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06:37
sjufke schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:47:
Voor wie Join eens zou willen proberen. 50% korting vandaag op een jaarabbo. Heb alleen eens de proefperiode gedaan en dat beviel. Nu een een jaar proberen
Wat is dan de jaarlijkse prijs? Ik zie bij mij 120 euro per jaar staan, is dat dan al met de 50% korting?
Pagina: 1 ... 718 719 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:

Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).