Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 683 684 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Ramon 73 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 13:53:
[...]

nM is nanometer.....
Wat je wil schrijven hier is Nm, Newtonmeter. Het kan maar op 1 manier, hoofdletter N en kleine letter m.
Dank voor de correctie, anderen gingen liever vliegen vangen. Ik heb het in mijn bijdrages aangepast.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
esphome schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 12:24:
Vaak heb ik momentsleutel nodig die een hogere waarde hebben dan mijn kleine momentsleutel die ik gebruik voor de fiets.

Nu denk ik simpel, 100Nm is 1Nm met een hefboom van één meter er aan vast. Om de cassette vast te zetten moet die vast worden gezet met 40Nm en ten eerste zit op de sleutel geen Newtonmeter en zo heb ik op 10cm van de hartafstand een bout in hendel gedraaid. Eerst een gat geboord die iets kleiner was dan de diameter van de bout. In dat gat een schroefdraad gemaakt. Nog twee moeren erop en zo kan ik alles ook goed vastzetten.

Dit is dan het resultaat en ik stel dan 4Nm in op de momentsleutel en kan zo de cassette met ongeveer de juiste kracht vastzetten omdat de 4Nm * 10cm = 40Nm. Er zit natuurlijk een afwijking in omdat de moment sleutel niet exact 4Nm kan geven en zo wordt die afwijking ook met 10 vermenigvuldigd.

[Afbeelding]
Dus die sleutel voor je casette heb je een inbus bout ingezet, en daar ga je een momentsleutel weer op zetten?

Nu heb ik beperkte mechanica achtergrond, maar als we gewoon naar eenheden kijken: je draait hem bijvoorbeeld met 4Nm aan, dat vermenigvuldig je met de 10cm, dan heb je nu dus 0.4Nm^2. En niet 40Nm.
En logischerwijs, als je de sleutel op je casette zet, en je trekt er loodrecht op de draairichting aan met je momentsleutel, dan staat er 0Nm op je momentsleutel, en draait dat ding wel gewoon vaster.

Nm is iets bij een rotatie. Als je een kracht met een bepaalde arm wil hebben om die rotatie te maken, dan heb je dus een Newton meter nodig, en niet een Newtonmeter meter. Oké dit wordt misschien alleen maar onduidelijker :+ . Maar ja, het klopt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
edoappelhof schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 13:55:
[...]

Ik hoop dat je weet dat die kleine inbus nodig is om de stelring te borgen op de ingestelde lagerspanning?
En dat weet ik, eerst inbus los draaien en dan kan ik het lager instellen. Ik kon dat niet met vingers strak genoeg krijgen. En zo vandaar dat ik de inbus gebruikte om zo een hefboom te creëren om de gewenste spanning te bereiken. Daarna de inbus weer echt goed vast gezet om die spanning te borgen na weer iets spanning te hebben gelost.

[ Voor 3% gewijzigd door esphome op 20-09-2025 14:27 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:13
Heerlijk om weer iemand in dit topic te hebben zoals @hoi1234

@esphome lekker blijven posten, ik geniet ervan. Hoe staat het met het spiegeltje op je stuur?

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:04

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Ik kom net terug van een fietsrit waarbij ik een paard tegen ben gekomen. Gelukkig is de edele viervoeter niet geschrokken van mijn lampje (die ik niet mee had)

:+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Shadow_Agent schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 14:51:
Ik kom net terug van een fietsrit waarbij ik een paard tegen ben gekomen. Gelukkig is de edele viervoeter niet geschrokken van mijn lampje (die ik niet mee had)

Wel even het paard aangesproken hoop ik.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:20

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

KW25 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 14:33:

@esphome lekker blijven posten, ik geniet ervan. Hoe staat het met het spiegeltje op je stuur?
U geniet ervan? Ieder zijn meug 😀.

• esphome
  • Niet online
Shadow_Agent schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 14:51:

Stond waarschijnlijk in de wei te grazen en keek niet op of om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derx666
  • Laatst online: 10:00

derx666

mecker ende blaet

Misschien stond ie wel in de gang..... :+

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Requiem19 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 15:07:
[...]
Wel even het paard aangesproken hoop ik.
Omdat die geen kenteken had? En zo ook niet verzekerd is voor als die schade toebrengt aan een ander of nog erger!? Dat gaat volgens mij niet op voor paarden.

• esphome
  • Niet online
derx666 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 15:31:
Misschien stond ie wel in de gang..... :+
Dan vraag ik mij af waar die Shadow_Agent allemaal aan het rondrijden is. Dwars door huizen heen!!!

Het moet toch niet nog gekker worden hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-09 19:46
Vaak heb ik momentsleutel nodig die een hogere waarde hebben dan mijn kleine momentsleutel die ik gebruik voor de fiets.

Nu denk ik simpel, 100Nm is 1Nm met een hefboom van één meter er aan vast. Om de cassette vast te zetten moet die vast worden gezet met 40Nm en ten eerste zit op de sleutel geen Newtonmeter en zo heb ik op 10cm van de hartafstand een bout in hendel gedraaid. Eerst een gat geboord die iets kleiner was dan de diameter van de bout. In dat gat een schroefdraad gemaakt. Nog twee moeren erop en zo kan ik alles ook goed vastzetten.

Dit is dan het resultaat en ik stel dan 4Nm in op de momentsleutel en kan zo de cassette met ongeveer de juiste kracht vastzetten omdat de 4Nm * 10cm = 40Nm. Er zit natuurlijk een afwijking in omdat de moment sleutel niet exact 4Nm kan geven en zo wordt die afwijking ook met 10 vermenigvuldigd.

[Afbeelding]
War veel beter werkt is een spline dop en daar de momentsleutel op. Dan heb je altijd 40Nm (of waar je de sleutel op instelt).
Nou is het bij een cassette niet van groot belang dat je met 40Nm de ring vast zet. De cassette moet goed vast zitten en tzt nog los gemaakt kunnen worden. In 30 jaar tijd dat ik deze cassette afnemer gebruik nog nooit een momentsleutel gebruikt om de cassette vast te zetten.

https://www.temu.com/nl/v..._1758375363320_3h9yhwwiw7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
KW25 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 14:33:

Ik had er toen meteen twee laten maken. Die tweede zit er nu op en daar heb ik eerst de benodigde inkeping in gevijld en die zit er nu op. Nu is er genoeg ruimte tussen de spiegel en beugel die het stuur vastzet.

Ik vind hem nog steeds erg handig en het is ook een blijvertje.

• mc_maarten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-09 21:12
Leuke opgaven ;) : Maar Nm*cm is een druk (Nm^2)

Hier de oplossing
Je hebt een kracht F (je hand).
Afstanden:
• L1 = afstand van kracht F tot moment M1 (je momentsleutel).
• L2 = afstand van kracht F tot M2 (de boutkop).

M=FL (kracht x arm = moment)
F=M/L (F is gelijk)
M1/L1=M2/L2
M2=M1*L2/L1 (als je de afstand weet kan je het moment zo uitrekenen :henk )

[Afbeelding]

• Sissors
  • Niet online
mc_maarten schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:44:
Leuke opgaven ;) : Maar Nm*cm is een druk (Nm^2)

Hier de oplossing
Je hebt een kracht F (je hand).
Afstanden:
• L1 = afstand van kracht F tot moment M1 (je momentsleutel).
• L2 = afstand van kracht F tot M2 (de boutkop).

M=FL (kracht x arm = moment)
F=M/L (F is gelijk)
M1/L1=M2/L2
M2=M1*L2/L1 (als je de afstand weet kan je het moment zo uitrekenen :henk )

[...]
Hoe is de kracht gelijk in zijn setup?

• mc_maarten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21-09 21:12
@Sissors
  • Je oefent één kracht F uit met je hand.
  • Diezelfde kracht F loopt via de hefboom door tot beide punten waar je momenten bekijkt (M1 en M2).
  • Er wordt dus geen nieuwe kracht toegevoegd bij M1 of M2. het is steeds dezelfde handkracht.

• Sissors
  • Niet online
mc_maarten schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:55:
@Sissors
  • Je oefent één kracht F uit met je hand.
  • Diezelfde kracht F loopt via de hefboom door tot beide punten waar je momenten bekijkt (M1 en M2).
  • Er wordt dus geen nieuwe kracht toegevoegd bij M1 of M2. het is steeds dezelfde handkracht.
Dat is niet hoe een hefboom werkt. Plus dat het er dus helemaal vanaf hangt in welke richting de kracht wordt uitgeoefend.

Maar als jouw vergelijking zou kloppen, zou het moment wat overgebracht afhangen van waar je de momentsleutel vast hebt. Hoe zou dat werken? Immers de momentsleutel maakt het juist per definitie niks uit waar je hem vast hebt.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:20
Sissors schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 18:12:
[...]

Dat is niet hoe een hefboom werkt. Plus dat het er dus helemaal vanaf hangt in welke richting de kracht wordt uitgeoefend.

Maar als jouw vergelijking zou kloppen, zou het moment wat overgebracht afhangen van waar je de momentsleutel vast hebt. Hoe zou dat werken? Immers de momentsleutel maakt het juist per definitie niks uit waar je hem vast hebt.
Ik weet niet precies hoe het werkt, maar dat maakt schijnbaar wel uit ... Moment sleutel moet je bij het handvat vasthouden

Chatgpt heeft er mooie theorieën over die het voor mij niet duidelijker maken. Ik ben ook geneigd om te zeggen dat het niet uitmaakt (en ik geloof chatgpt ook niet altijd)
Als je om andere bronnen vraagt komen er veel handleidingen

Strava

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-09 19:46
Sws overbodige discussie. Cassette gewoon stevig vast zetten, draaien tot de ring strak zit, 1 klein beetje verder tot je de tanden voelt klikken, 4-6 klikjes is voldoende. Gaat nooit onbedoeld los en toch fatsoenlijk uit elkaar voor nieuwe cassette.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Ramon 73 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 18:31:
Sws overbodige discussie. Cassette gewoon stevig vast zetten, draaien tot de ring strak zit, 1 klein beetje verder tot je de tanden voelt klikken, 4-6 klikjes is voldoende. Gaat nooit onbedoeld los en toch fatsoenlijk uit elkaar voor nieuwe cassette.
Dit soort nuchterheid komt het gesprek natuurlijk niet ten goede hè. Ook nog eens slecht voor de economie.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Bij een click type moment-sleutel (welke de meeste van ons gebruiken) maakt het inderdaad uit waar je hem vast houdt. Het komt er op neer dat het GEEN rigide simpele staaf constructie is en dat maakt het wat complexer.

Deze video legt het uit:
YouTube: Why GRIP Position on Torque Wrenches MATTERS!

(Voor wie minder tijd heeft vanaf ca. 9:30 het belangrijkste.)

btw @mc_maarten druk is N/m^2 dus kracht gedeeld door oppervlakte...

[ Voor 7% gewijzigd door mountainbiker op 20-09-2025 19:39 ]

mountainbiker

• Sissors
  • Niet online
mountainbiker schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 19:34:
Bij een click type moment-sleutel (welke de meeste van ons gebruiken) maakt het inderdaad uit waar je hem vast houdt. Het komt er op neer dat het GEEN rigide simpele staaf constructie is en dat maakt het wat complexer.

Deze video legt het uit:

Interessante video! Overigens blijft het wel dat het impact heeft dus, maar niet dat het 1 op 1 schaalt met de de lengte van waar je hem vastpakt! En zelfs als dat wel zo was, dan kan je dus net zo goed je momentsleutel direct gebruiken op je cassette door hem op verkeerde plaats vast te pakken :P .

Mijn inziens:
1. Werkt die hele stellage die voorgesteld niet wordt zoals gepland.
2. Is op gevoel prima
3. En anders koop je een momentsleutel die wel voldoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
mountainbiker schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 19:34:

Deze video legt het uit:

Als ik naar de video kijk dan zie ik hoe een het werkt. De positie van de hand en de lengte niet relevant omdat het alleen een kracht moet zijn die voldoende is om de weerstand in de koppeling te overkomen.

Je kunt de kop en binnendeel en het draai punt zien als een hefboom maar met net voor het einde een steunpunt. Je kunt dan met het korte einde van hefboom een zwaar object op tillen doordat lange einde van de hefboom de kracht na het steunpunt wordt vermenigvuldigd.

Bij de momentsleutel redeneer je dan vanuit het einde van hefboom naar de koppeling toe en zo hoef je dan ook niet zo'n krachtige koppeling te hebben omdat veel kracht bij het uiteinde via het draaipunt en dan een lange hefboom juist tot minder kracht kracht wordt omgezet bij de koppeling.

Dit is ook waarom het eerdere gewichten voorbeeld geen stand hield omdat je daar alleen maar naar streefde om genoeg kracht te zetten om de koppeling te overkomen. En zo waar je hand neerzet maakt niet uit zolang je maar genoeg kracht uitoefen om de weerstand van de koppeling te overwinnen. Daarom zijn de stangen van momentsleutel voor het vastdraaien van wielmoeren ook een stuk langer. Je moet langer hefboom hebben om je kracht menselijk gezien te kunnen leveren.

Wat ik wel belangrijk vind bij het gebruik van de sleutel is dat die moet klikken vanuit een beweging en niet uit opnieuw aanzetten omdat er gewoonweg meer frictie is vanuit stilstand. Daarom gebruik meestal bij een verticale rotatie een vinger die trekt aan de uiteinde i.p.v. met de hele hand. Dit omdat de pols voorkomt dat je een vloeiende beweging kunt maken tijden het roteren en zo weer opnieuw moet aanzetten.

Stop ik wel dan draai ik de bout iets terug en zet de sleutel zo aan dat ik wel in één vloeiende beweging de indicatie bereik.

ps. een langere hendel geeft ook ruimte om een langere interne hefboom te gebruiken en zo nog minder kracht op de koppeling te hebben. Je zou dan een standaard koppeling hebben en de lengte van de interne hefboom bepaalt de hoeveelheid Nm en het bereik.

Update: vanochtend dacht ik hoe is men tot een momentsleutel gekomen in deze vorm. Ik denk dan aan een stokweegschaal waar je een korte en lange zijde hebt en zo kun met lagere gewichten een groter gewicht wegen. Een momentsleutel is dan hele slimme doorontwikkeling van de stokweegschaal.
Door dit principe in een mechanisme te om te zetten maakt het resultaat reproduceerbaar zolang je maar na gebruik het instel deel weer op neutraal te zetten. Doe je dat niet dan zal de veer binnenin verkorten en zo niet meer de juiste druk uitoefenen op de koppeling.

Stel je heb een gewicht van 10KG maar jouw meetgewichten gaan maar 1KG. Je schuift dan het steunpunt zover naar links zodat er een balans ontstaat. De hefboom rechts van het steunpunt vermenigvuldigd die 1KG maal 10 en zo kun precies 10KG wegen. Als je dan een markering maakt waar dan de 1KG hangt en waar het steunpunt is dan kun je in de toekomst gemakkelijk 10KG afwegen.

[ Voor 20% gewijzigd door esphome op 21-09-2025 10:17 . Reden: vergelijking met stokweegschaal ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:43

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik bedacht me net dat ik een cruciaal stuk informatie mis voor morgen!

Einde van Arnhem, 110km en 50km ligt rond Didam…..wie is daar bekend en weet een goede plek voor koffie en (appel)taart?

Ter referentie de route:
https://ridewithgps.com/routes/51951942

Had de vriend waarmee ik morgen ga beloofd dat we een koffie-taart stop zouden doen dus belofte maakt schuld :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demonslayer
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 22-09 20:46
joker1977 schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 07:13:
[...]

Zonder context echt lastig te beoordelen, omdat dit soort zones meestal worden vastgesteld op basis van VT1 en VT2 en die kun je enkel (goed) meten met een ademgas-analyse.

Als je die laatste 20-30 minuten voluit hebt gereden en je HR is daar redelijk steady 164 dan kun je wel stellen dat dat (ongeveer) je omslagpunt is. Alles daaronder valt in principe onder duur (d.w.z. meestal wordt er zoiets gehanteerd als 0-73% van die omslag is herstel (Z1), 74-85% is rustige duur (Z2), 85-96% is tempo/intensieve duur (Z3) en 97%-104% is omslag (Z4) en daarboven 105%> is HIT/Weerstand.

Ik heb niet gekeken of jouw Fonda app dat ook zo doet, maar das een beetje de standaard..

Maar als je max hartslag 182 is en je zat voorheen vaak met HR <123 te fietsen dan durf ik wel te stellen dat je vroeger inderdaad veel in je herstel-zone zat. Als je toch het gevoel hebt dat het wel wat intensiever dan dat was, zou ik aanraden een sportmedische keuring te doen met ademgas-analyse zodat VT1 (en VT2, al zal die redelijk rond de 164 zitten) wordt bepaald. Misschien heb jij toevallig een hele lage VT1 waardoor alles wat meer verschuift naar beneden in het Z1-Z2 deel.
Voorheen voelde Z2 als rustig fietsen aan, zelfde als rustig wandelen, maar mijn hartslag ligt met wandelen wel iets lager. De ademhaling gaat ook niet omhoog. Nu met de nieuwe zones heb ik het idee dat ik wat meer inspanning lever maar de ademhaling verhoogd nog niet echt, ik kan dan ook nog rustig een gesprek aan gaan. Boven in Z2 gaat mijn ademhaling wat omhoog. Z3 is lang vol te houden maar wel met een iets verhoogde ademhaling, ik zie dit meer als een zone waar je de eerste uren zit als je een wedstrijd zou doen maar dan ben je na een paar uur ook wel redelijk opgebrand. Ik vind Z3 een fijne zone voor wat kortere ritten van 30-40km eens per week met wat sprintjes tussendoor en op het einde om sneller te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:20

Kluus

Gang is alles

sapphire schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 22:28:
Ik bedacht me net dat ik een cruciaal stuk informatie mis voor morgen!

Einde van Arnhem, 110km en 50km ligt rond Didam…..wie is daar bekend en weet een goede plek voor koffie en (appel)taart?

Ter referentie de route:
https://ridewithgps.com/routes/51951942

Had de vriend waarmee ik morgen ga beloofd dat we een koffie-taart stop zouden doen dus belofte maakt schuld :)
Ik zou in Doesburg koffie pakken dan, gezellig centrum, aanrader is Granos!

Edit: maar misschien wel net te vroeg in de route (zie nu de richting).

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 21-09-2025 08:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VoorMeelezen
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14:32
Kluus schreef op zondag 21 september 2025 @ 08:08:
[...]

Granos erg lekker inderdaad, de Waag ook natuurlijk. In Didam ken ik alleen Jan&Jan, prima plek (moet je dus wel even Didam in fietsen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:15
esphome schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:34:
[...]

Ik had er toen meteen twee laten maken. Die tweede zit er nu op en daar heb ik eerst de benodigde inkeping in gevijld en die zit er nu op. Nu is er genoeg ruimte tussen de spiegel en beugel die het stuur vastzet.

Ik ben echt onwijs geïnteresseerd hoe dit nu eruit ziet. Kan je eens een foto van de fiets delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:13
esphome schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:34:
[...]

Ben benieuwd hoe het eruit ziet op de fiets. Zit je fietscomputer niet in de weg voor zoiets? En hoe monteer je dit op een aero stuur?

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Het ziet er niet echt anders uit dan daarvoor. Ik heb een ouderwetsstuur van 25,2mm en a-head met sluitbeugel aan de voorzijde. Daar kwam de spiegel tegenaan als ik hem omhoog of omlaag wilde kantelen.
Ik heb nu daar ruimte gemaakt zodat die niet meer de sluitbeugel meer kan raken. Ik heb zo wat weg gevijld aan de rand tussen de twee gleuven en ik had al een stukje plakband op de beugel zitten om beschadigingen te voorkomen.

Het vijlen in dat gebied is niet eenvoudig omdat er dichtbij ook de bevestigingssleuven zitten en ik twee latjes gepakt en aan beide zijden geplaatst en daar twee kleine lijmklemmen opgezet. De latjes dekten net de gleuven af en zo kon er geen vervorming optreden in dat zwakkere deel van de spiegel.
Door de latjes vasthouden in plaats van de spiegelplaat was er een goede grip en de spiegel kon ook geen kant op. Dat is wel zo fijn als je moet vijlen of zagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_keMawvRmyFqnKejvZh0IowqtaI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uAQwCIdKIiJcxMBya30hYqXD.jpg?f=user_large
Ik heb net foto's gemaakt en hierboven zie je bevestiging en uitsparing die ik gevijld heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JlJEr7Q_rW9Xh2bg73DWXJxh35o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qjUF67ImGTXzrZSBufw0LeYk.jpg?f=user_large

Dit is wat ik in de spiegel zie. Links en rechts zijn gelijk en zo zie je bochten ook de goede zijde oplopen. Dat heb beeld ondersteboven is vind ik geen probleem. Er loopt een oude dame met een blauwe jas aan en met zwarte broek. Wie spot haar?

Mijn fietscomputer zit op een houder halverwege de a-head die 11cm is en zo genoeg lengte.

Aerodynamische sturen zou je flexibele strips kunnen gebruiken plus een metalen strip die aan de onderkant het stuur tussen de flexibele strip komt te zitten. De metalen trip plak je dan plakband aan één zijde opdat het je het stuur niet beschadigd en je buigt die metalen strip ook zo dat die de kromming aan de onderzijde volgt.
De metalen strip is bij korte zijde deel, zodanig geknikt zodat de je gewenste hoek hebt voor de spiegelhoek. In het korte deel zit ook een gat voor een bout of een andere manier van fixeren.
Omdat het een metalen strip is kun die na het bevestigen ook nog buigen als je hoek wilt aanpassen. Je moet dan met twee handen tegelijkertijd aan beide zijden van midden het stuur buigen. En zo mag de strip ook niet te dik zijn opdat je die goed kunt buigen maar ook niet weer door de rijwind, zelf doorbuigt.

Heb je een fietscomputer voor het stuur dan zit boven de spiegel en zo blokkeert die het zicht op de spiegel. En er moet niets voor het stuur zitten wat het zicht kan blokkeren.

Een enkele bevestiging aan hide-my-bell of Go-pro houder plaatst de spiegel verder naar voren en dan kan het wel een zo zijn dat je dan niet meer de hoek haalt voor de spiegel zodat je de weg nog kunt zien.

Je zou dan een constructie kunnen bedenken met twee spiegels maar is veel complexer en volgens mij ook zo echt nuttig meer.

ps. de spiegel is voorzien van dikke beschermfolie aan de spiegelzijde en die haal je pas eraf als je de spiegel op de fiets hebt gemonteerd.

update: ik was net wat magneten aan het bestellen ik zag ook metalen schijven met een verzonken gat en plak magneten en die ga ik uitproberen of die genoeg kleefkracht hebben om de spiegel zonder gleuven vast te houden. Hiermee kan ook de spiegel eraf gehaald worden om beschadigingen te voorkomen of voor andere redenen.

[ Voor 16% gewijzigd door esphome op 21-09-2025 20:51 . Reden: Actuele foto's ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:19
Ik gooi hem er maar weer eens even in, kennelijk om de zoveel jaar nodig...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9BbC0KRPKoCdxZjVaDLA6D079uU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IQDjGfn4L0OZ2f8yZ4D6afTH.jpg?f=fotoalbum_large

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
esphome schreef op zondag 21 september 2025 @ 14:58:
Het ziet er niet echt anders uit dan daarvoor. Ik heb een ouderwetsstuur van 25,2mm en a-head met sluitbeugel aan de voorzijde. Daar kwam de spiegel tegenaan als ik hem omhoog of omlaag wilde kantelen.
Ik heb nu daar ruimte gemaakt zodat die niet meer de sluitbeugel meer kan raken. Ik heb zo wat weg gevijld aan de rand tussen de twee gleuven en ik had al een stukje plakband op de beugel zitten om beschadigingen te voorkomen.

Het vijlen in dat gebied is niet eenvoudig omdat er dichtbij ook de bevestigingssleuven zitten en ik twee latjes gepakt en aan beide zijden geplaatst en daar twee kleine lijmklemmen opgezet. De latjes dekten net de gleuven af en zo kon er geen vervorming optreden in dat zwakkere deel van de spiegel.
Door de latjes vasthouden in plaats van de spiegelplaat was er een goede grip en de spiegel kon ook geen kant op. Dat is wel zo fijn als je moet vijlen of zagen.

[Afbeelding]

Mijn fietscomputer zit op een houder halverwege de a-head die 11cm is en zo genoeg lengte.

Aerodynamische sturen zou je flexibele strips kunnen gebruiken plus een metalen strip die aan de onderkant het stuur tussen de flexibele strip komt te zitten. De metalen trip plak je dan plakband aan één zijde opdat het je het stuur niet beschadigd en je buigt die metalen strip ook zo dat die de kromming aan de onderzijde volgt.
De metalen strip is bij korte zijde deel, zodanig geknikt zodat de je gewenste hoek hebt voor de spiegelhoek. In het korte deel zit ook een gat voor een bout of een andere manier van fixeren.
Omdat het een metalen strip is kun die na het bevestigen ook nog buigen als je hoek wilt aanpassen. Je moet dan met twee handen tegelijkertijd aan beide zijden van midden het stuur buigen. En zo mag de strip ook niet te dik zijn opdat je die goed kunt buigen maar ook niet weer door de rijwind, zelf doorbuigt.

Heb je een fietscomputer voor het stuur dan zit boven de spiegel en zo blokkeert die het zicht op de spiegel. En er moet niets voor het stuur zitten wat het zicht kan blokkeren.

Een enkele bevestiging aan hide-my-bell of Go-pro houder plaatst de spiegel verder naar voren en dan kan het wel een zo zijn dat je dan niet meer de hoek haalt voor de spiegel zodat je de weg nog kunt zien.

Je zou dan een constructie kunnen bedenken met twee spiegels maar is veel complexer en volgens mij ook zo echt nuttig meer.

ps. de spiegel is voorzien van dikke beschermfolie aan de spiegelzijde en die haal je pas eraf als je de spiegel op de fiets hebt gemonteerd.
Ik bedoel een foto van de hele fiets, om het in perspectief te kunnen plaatsen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleP38
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:58
Hallo allemaal!

Ik ben op zoek naar nieuwe handlebar tape voor mijn Canyon Ultimate met een carbon stuur. Mijn voorkeuren:
• Zwart van kleur
• Blijft grip houden als ik ga zweten (dus niet glad)
• Comfortabel, dus niet te dun (ik ben geen “weight weenie” 😉)
Ik had eerder de originele Canyon-tape, maar die slijt te snel.
Heeft iemand suggesties of tips? Welke merken doen dit goed? Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Laatst online: 14:56
DoubleP38 schreef op zondag 21 september 2025 @ 16:20:
Hallo allemaal!

Ik ben op zoek naar nieuwe handlebar tape voor mijn Canyon Ultimate met een carbon stuur. Mijn voorkeuren:
• Zwart van kleur
• Blijft grip houden als ik ga zweten (dus niet glad)
• Comfortabel, dus niet te dun (ik ben geen “weight weenie” 😉)
Ik had eerder de originele Canyon-tape, maar die slijt te snel.
Heeft iemand suggesties of tips? Welke merken doen dit goed? Alvast bedankt!
Ben zelf tevreden over Supacaz en Lizardskins. Wel een beetje ter interpretatie of je dit glad vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

@DoubleP38 ik heb zelf nu Pro stuurlint, ben daar zeker blij mee :) duurzaamheid kan ik niet beoordelen, zit er nog maar paar maanden op

https://www.mantel.com/pro-sport-control-stuurlint

[ Voor 21% gewijzigd door Shadow_Agent op 21-09-2025 18:15 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Ik houd het simpel met BBB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Cloclo100 schreef op zondag 21 september 2025 @ 15:20:
[...]

Ik bedoel een foto van de hele fiets, om het in perspectief te kunnen plaatsen..
Ik heb een meer gedetailleerde foto geplaatst en ook een foto wat je dan kunt zien in de spiegel. Disclaimer, het beeld in de spiegel op de foto hoeft niet overeen te komen met jouw eigen omgeving.

Een mede Tweaker gaf mij al mee, om uit karton een dummy te maken waar je mee kunt bekijken of je die kunt bevestigen aan het stuur en of er ook een uitsparing in moet zoals als bij mij. Voor de breedte raad ik 18cm aan en de hoogte niet meer dan 8cm.

De hoek is redelijk vlak en als ik van de zijkant kijk kan ik de spiegel zelf niet zien omdat die achter het deel van het stuur naar de remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
esphome schreef op zondag 21 september 2025 @ 18:57:
[...]

Ik heb een meer gedetailleerde foto geplaatst en ook een foto wat je dan kunt zien in de spiegel. Disclaimer, het beeld in de spiegel op de foto hoeft niet overeen te komen met jouw eigen omgeving.

Een mede Tweaker gaf mij al mee, om uit karton een dummy te maken waar je mee kunt bekijken of je die kunt bevestigen aan het stuur en of er ook een uitsparing in moet zoals als bij mij. Voor de breedte raad ik 18cm aan en de hoogte niet meer dan 8cm.

De hoek is redelijk vlak en als ik van de zijkant kijk kan ik de spiegel zelf niet zien omdat die achter het deel van het stuur naar de remmen.
Ik bedoelde jouw volledige fiets in beeld.. met dan dat ding 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
@Cloclo100 Dat had ik al begrepen. Ik heb net weer het laatste ontwerp actief gemaakt die ook kunt wijzigen aan jouw wensen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 13:44

Reginas

Queen of Core Stability

@DoubleP38 Hier Team BBB Gravelribbon. Redelijk onverwoestbaar, hoewel mijn betere wederhelft de witte versie van dit stuurlint na ieder seizoen vervangt vanwege verkleuring. Dit probleem speelt uiteraard niet met zwarte tape. Ik vind hem comfortabel vanwege de wat dikkere padding en door het patroontje heb ik veel grip, ook met zweethandjes/in de regen/zonder handschoenen. Qua duurzaamheid niet slechter dan bijv. Lizard Skin.

@esphome Ik wil natuurlijk niet op de stoel van @Cloclo100 gaan zitten, maar ik denk dat hij bedoelt dat hij een overzichtsfoto van de gehele fiets wil zien, om te zien hoe de spiegel zich tot de rest van de fiets verhoudt.

De afgelopen dagen is er best wel wat natuurkunde behandeld, maar nu is het tijd voor wat scheikunde. ;) Ik behandel mijn fiets enkele keren per jaar met BIKE PROTECTOR (INSTANT POLISH WAX) van Cyclon, om vuil gemakkelijker te verwijderen en voor een mooie glans. Echter staat het gebruik van spuitbussen voor eenmalig gebruik mij steeds meer tegen (ik probeer dit ook te minderen in het dagelijks leven).
Onlangs heb ik een productpresentatie gehad van Dynamic Bike Care over Secret Surface. Dit zou een product moeten zijn met vergelijkbare eigenschappen, maar dan als dikke vloeistof aan te brengen met een microvezeldoekje. Iemand ervaring hiermee? Zijn geld waard? Andere suggesties voor een product dat niet in een spuitbus zit? Het frame laten coaten bij een spuiter is op dit moment geen optie waarvoor ik in de markt ben.

[ Voor 6% gewijzigd door Reginas op 21-09-2025 20:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:46
Reginas schreef op zondag 21 september 2025 @ 20:00:
@DoubleP38 Hier Team BBB Gravelribbon. Redelijk onverwoestbaar, hoewel mijn betere wederhelft de witte versie van dit stuurlint na ieder seizoen vervangt vanwege verkleuring. Dit probleem speelt uiteraard niet met zwarte tape. Ik vind hem comfortabel vanwege de wat dikkere padding en door het patroontje heb ik veel grip, ook met zweethandjes/in de regen/zonder handschoenen. Qua duurzaamheid niet slechter dan bijv. Lizard Skin.

@esphome Ik wil natuurlijk niet op de stoel van @Cloclo100 gaan zitten, maar ik denk dat hij bedoelt dat hij een overzichtsfoto van de gehele fiets wil zien, om te zien hoe de spiegel zich tot de rest van de fiets verhoudt.

De afgelopen dagen is er best wel wat natuurkunde behandeld, maar nu is het tijd voor wat scheikunde. ;) Ik behandel mijn fiets enkele keren per jaar met BIKE PROTECTOR (INSTANT POLISH WAX) van Cyclon, om vuil gemakkelijker te verwijderen en voor een mooie glans. Echter staat het gebruik van spuitbussen voor eenmalig gebruik mij steeds meer tegen (ik probeer dit ook te minderen in het dagelijks leven).
Onlangs heb ik een productpresentatie gehad van Dynamic Bike Care over Secret Surface. Dit zou een product moeten zijn met vergelijkbare eigenschappen, maar dan als dikke vloeistof aan te brengen met een microvezeldoekje. Iemand ervaring hiermee? Zijn geld waard? Andere suggesties voor een product dat niet in een spuitbus zit? Het frame laten coaten bij een spuiter is op dit moment geen optie waarvoor ik in de markt ben.
ProTeam Bicycle Care kost 150,- om je hele fiets te laten behandelen en blijft iets van 2 jaar goed. Dat spul van dynamic kost 50,- en moet je iedere 9 maanden zelf weer aan de poets.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
En als het goedkoop moet kan je ook nog doe het zelf kitje van proteam bicycle care bestrellen. (gaat wel iets minder lang mee)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:44
Toevallig de laatste dagen ook over nagedacht, nu het weer minder bestendig wordt..
Is er een fundamenteel verschil met de ceramic coatings die je voor je auto kunt kopen, of zit hier gewoon weer een 'speciaal voor de racefiets' toeslag op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:45
@guapper Exact dezelfde producten lijkt mij. Maar als ik de prijzen vergelijk met de sets die je voor de auto kan krijgen zit er niet heel veel prijsverschil in. Verpakkingen zijn voor de auto wel groter, prima als je het op meerdere dingen/fietsen gebruikt maar vaak zijn die coatings maar beperkt houdbaar na openen dus waarschijnlijk moet je toch nieuwe kopen als hij uitgewerkt is.

Ik hou het mooi bij ouderwetse wax. :)

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12:25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12:25
@Reginas
Ik moet mijn boot elk jaar poetsen om het polyester te laten glanzen. Als sealer (voor het licht poreuze polyester) gebruik ik het volgende:

Dit is super eenvoudig aan te brengen met een licht vochtig micro fiber doekje. Ruikt naar cocos :P. Na het aanbrengen en laten drogen, even oppoetsen met een ander droog doekje en klaar ben je. Een heel jaar diepe glans en bescherming. Werkt echt top, op boot en auto, dus op een fiets zou het ook goed moeten werken.

Het is duurzamer dan wax en veel makkelijker aan te brengen.

https://www.carclean.com/...p-pure-sealant-473ml.html
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xDpdeyY3O_QMVV8O0i1k2Y4Sy9k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/3n9iZlY1HfEeRoSX31zZWu0k.webp?f=user_large

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Kluus schreef op zondag 21 september 2025 @ 08:08:
[...]

Nog bedankt voor de tip, uiteindelijk liep de dag alleen behoorlijk anders dan gepland :X

S'morgens was mijn maatje al een kwartier te laat, opvallend want normaal is hij stipt op tijd en ben ik degene die laat is O-)
Hij gaf direct aan niet helemaal fit te zijn, keelpijn, verkouden maar hij wilde niet afzeggen want had er wel veel zin in. Daarnaast had hij ook niet veel kilometers gemaakt afgelopen tijd wat ook niet helpt.
Ikzelf werd zo stijf als een plank wakker en schouderbladen zaten helemaal vast maar wel een goede basis dus ach misschien trekt dat het speelveld wat gelijk dacht ik :p

Aangekomen in Arnhem, P+R opgezocht, auto neergezet, uitgestapt en man wat viel het weer tegen, heel blij dat ik last minute nog een setje arm- en beenstukken in m'n tas gegooid had! Dus ouderwets in full Gabba/nanoflex op pad naar de start, ruime 2 kilometer verder, lekker beentjes draaien om los te komen :)
Start was bij de superstore van Mantel, het oogde niet druk en alles was goed geregeld, liep goed door en veel goedgestemde en vrolijke vrijwilligers! Dus snel naar de start en rijden maar :)

Bij de P+R vond ik al dat maatje zijn achterband wat zacht was maar hij had die pas nog opgepompt dus zou wel meevallen, 5 minuten na de start vond hij zelf toch ook wel dat zijn band erg zacht was. Voorgesteld om terug te rijden en het na te kijken maar hij wilde bijpompen en doorgaan dus de Tattico kwam voor het eerst in actie. Schijnt erg fijn te pompen kreeg ik te horen :+
Prima stuk gereden met wat klimmetjes (Rosendeal en Emma piramide kan dat?) en gewoon schitterende stukken omgeving. Zelf weinig moeite tijdens deze stukjes omhoog, wel een hijgend hert achter me want maatje had het goed benauwd. Wel cru om te merken dat iemand richting max hartslag gaat en je zelf laag in Z3 (?) rijd :X dus veel bij hem gebleven.
Toen in een afdalinkje kwamen we bij een veerooster en ik zag al een randje stenen ietsjes hoger liggen die me opvielen, typisch stukje voor een stootlek dus ik stuur er om heen en je raad het al.....ik kijk erna achterom en hoor hem LEK! roepen. Stootlek bij zijn achterwiel dus onder een paar enorme eiken gestopt om bandje te vervangen. Samenwerking ging soepel, nog even verplicht voor de zekerheid hem de binnenkant van de buitenband laten checken..... Ondertussen een hoosbui maar onder die enorme eiken niet meer dan een spettertje gevoeld :)
Even later een vrij hard metaal-op-metaal geluid, een kruising tussen een tik en een schraap bij zijn voorwiel, heel irritant. Dus weer een stop om eea na te kijken voor de zekerheid maar we konden het niet echt vinden, even wiel eruit gehaald en alles opnieuw vastgezet. Geluid was daarna zga weg, Denk zelf iets van een licht verbogen schijf icm opspattend vuil/zand ofzo maar er zat ook iets spelling in de lagers van zijn voorwiel. Ben ik de enige die een patroon in gebrek aan onderhoud begint te zien?

Daarna de Zijpenberg, Posbank geloof ik, wederom schitterend en ging allemaal soepeltjes zonder veel moeite, afdalen blijft niet mijn ding zeker op natte wegen icm bladeren en een licht trillend voorwiel :(
Na 40km de eerste stop in Doesburg, wat een mooi stadje/dorpje om te zien zeg, echt leuk om doorheen te gaan!
Bevoorrading was perfect, erg goed allemaal qua keuze en opzet allemaal en wederom veel vrolijke en gezellige vrijwilligers. Even de groeten gedaan aan de kersverse (getrouwde) man van één van de dames die bij de aanmelding stond. Samen op de foto gegaan en hard gelachen, enorm leuk zulke momenten met eigenlijk onbekende :)
Daar is maatje ook naar de technische dienst gegaan want zijn achterwiel voelde nog steeds raar, super vriendelijke gasten daar. Achterband bleek er niet helemaal goed op te liggen en een vlak afgesleten stuk op een deel van de band dus eigenlijk was de band op. Bij het terug geven viel ze iets op en werd de fiets teruggetrokken, spelling op balhoofd en bij nadere inspectie stuur ook niet 100% recht :? Dus hebben ze ook gelijk goed gezet. De kerel daar vertelde al dat ze echt vanalles tegenkomen en dat bleek ook toen we even stonden daar. Iemand met een losse cassette en een oudere man wilde ter plekke zijn velglint gaan vervangen :?
Daarna richting een stukje Duitsland, veel zijwind dus maatje zo goed als mogelijk uit de wind gehouden. 20km verder op een troosteloze grind parkeerplaats de 2e stop al. Was een wat sombere en rommelige bedoeling, wel weer gezellige vrijwilligers! Gek genoeg was dit de laatste stop dus, die had beter 20km verder kunnen zitten maargoed.
Daarna richting Lobith en Arnhem en eigenlijk alleen maar volle bak tegenwind gehad en diverse kleine buitjes. Paar keer eerder iets te balen gehad dat ik een wat warme outfit had maar dit stuk helemaal gelukkig er mee oOo
Voor de kenners, Spykerweg, Spijksedijk, 'S-Gravenwaardedijk, Herwensedijk, Pannerdensedijk, Rijndijk, Galgendaalsedijk, Loodijk.....typische dijken dus open, volle bak wind en een buitje :+ Vrijwel dat hele stuk op kop gereden en ging prima, ik rij bijna altijd alleen en vaak tegen de wind en op dijken/duinen dus no problemo. 25~26km/u in hoge Z2 want sneller dan reed ik maatje eraf., is dat trainen toch nog ergens goed voor geweest.
Laatste kilometers had hij de smaak te pakken en ging hij als een trein tot de finish *O*
Daar stuurbordje ingewisseld voor een colaatje, fiets bij de Cyclon booth afgespoeld, zó fijn als de fiets weer schoon de fietsendrager op kan O-)
Helaas niet geshopped bij Mantel omwille van de tijd, wel beter voor de portomonee.

Voor mij de 'zoveelste' 100+ rit dit jaar bij bij far de meest avontuurlijke/enerverende om het zo even te noemen :+

Edit:Schoot me net dit pareltje van gisteren te binnen die ik bijna vergeten was, crosspost uit het WTF topic:

Gister bewust bijna aangereden door een persoon in een Golfje. Ik en een maatje rijden vanaf een fietspad de haaks liggende weg op. Buiten de bebouwde kom, geen apart fietspad dus is je plek als fietser op de weg die overigens erg breed was. Komt er een Golfje vol gasgevend recht op ons afrijden en schiet toeterend vlak langs ons heen. Het is nog dat ik dacht 'heey een Golf laat ik de bocht een extra krap nemen' dus reed ongeveer in de berm anders die mij vol geschept. Waarom dacht ik dat, om dat mijn maatje me een half uur daarvoor een bijna 1-op-1 vergelijkbaar verhaal vertelde :X

[ Voor 5% gewijzigd door sapphire op 22-09-2025 11:59 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 14:36
Om nog even terug te komen op mogelijkheden voor een fietsbel:
Ik rijd nu sinds twee weken met deze fietsbel van Rockbros. Deze schroef je ongeveer halverwege je drops vast, waardoor het hendeltje van de bel mooi bereikbaar is als je je handen op je hoods/bovenop je stuur hebt. Tot nu toe geen last van gehad als ik met m'n handen in de drops rijd, daarvoor zit hij net hoog genoeg.

Enige nadeel wat ik tot nu toe ontdekt heb is dat de veer niet super sterk is, waardoor je op zeer hobbelige wegen wel eens hebt dat je bel uit het niets begint te rinkelen. Op klinkers geen probleem, maar stel je pakt een strookje kasseien mee hoort iedereen je aankomen :+

Hier voor gekozen nadat mijn hidemybell kloon en diy versie allebei afgebroken/uit elkaar gevallen waren :+

[ Voor 19% gewijzigd door danoontjeh op 22-09-2025 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
danoontjeh schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:28:
Om nog even terug te komen op mogelijkheden voor een fietsbel:
Ik rijd nu sinds twee weken met deze fietsbel van Rockbros. Deze schroef je ongeveer halverwege je drops vast, waardoor het hendeltje van de bel mooi bereikbaar is als je je handen op je hoods/bovenop je stuur hebt. Tot nu toe geen last van gehad als ik met m'n handen in de drops rijd, daarvoor zit hij net hoog genoeg.

Enige nadeel wat ik tot nu toe ontdekt heb is dat de veer niet super sterk is, waardoor je op zeer hobbelige wegen wel eens hebt dat je bel uit het niets begint te rinkelen. Op klinkers geen probleem, maar stel je pakt een strookje kasseien mee hoort iedereen je aankomen :+

Hier voor gekozen nadat mijn hidemybell kloon en diy versie allebei afgebroken/uit elkaar gevallen waren :+
Is dat niet juist een feature?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cMtrcqBfoLoTd3e0y4Tqk2mXN5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pBxJJXJgCoWog7d5Aeh1BPBP.jpg?f=fotoalbum_large

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 14:36
De bel die jij hier post is een ander model dan ik linkte. Zie bij de mijne nergens iets staan over 'cowbell mode'.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
Vandaag laat vertrokken en ik zag ineens dat de wind uit het noorden kwam en ik had mijzelf belooft om dan de Col du VAM te proberen.

Snel de route in de fietscomputer en die ook nog wat opladen terwijl ik mij omklede en alles klaar maakte om te gaan fietsen. De banden op spanning gebracht. De zon scheen en de wind waaide goed en zo vertrok ik tegen de wind in. Het een 50KM fietsen naar de oude vuilnisbelt. Het is dan al later in de middag en dan ruik je ineens dat er loempia's gefrituurd worden en vlak bij Wijster werd een huis verbouwt en daar waren ze pizza aan het eten rook ik.

Tjonge, laat in de middag en zelf doe je het met twee energie koekjes en wat suikerwater waar ik deze keer een beetje natriumbicarbonaat in had gedaan. Te weinig maar ik reageer niet goed op natrium met het fietsen en ik had geen kaliumbicarbonaat staan in de kast. Smaakt verschrikkelijk en de passievrucht siroop is ook niet de lekkerste. Ik heb liever sinaasappel.

In Hoogeveen was het fietspad helemaal opgebroken, en zo was het dwars door de woonwijken over de daar liggende fietspaden die steeds wegen kruist en dan is het de klappen opvangen van de hoogteverschillen. Gelukkig zat ik snel op de weg weer naar het noorden waar de wind ook pal vandaan kwam. Afslag gemist bij de Jehova getuigen zaal en zo reed ik het Spaarbankbosch en dacht er komt wel weer een afslag. Dat duurde even maar het was er wel mooi. Eindelijk de afslag en weer richting de de afvalverbranding en dan hoor je in de verte de trein rijden en toen kwam de herinner boven van de treinkaping bij Wijster. Even later sta ik te wachten voor de spoorovergang en steek de hand op naar machinist die voorbij schiet.

Nog een paar kilometer naar de Col du VAM, bord gezien dat het betreden van het terrein op eigen risico is en dan zie de bult en denkt, dat is toch steiler dan verwacht en vooral als ik zie dat er een bord van 16% staat. Ik dacht ik moet straks ook weer 50KM terug dus de fiets tegen het het daar gezet en het tweede koekje naar binnen en flink wat water terwijl ik de ventilatoren hoor starten en stoppen van de omvormers voor de zonnepanelen die daar overal tegen de helling zijn aangebracht.

Op de fiets, vol goede moet en maar kijken waar ik strand. Nou dat was best vroeg en ik denk dat ik nog 20 meter had te gaan op de 16% naar het eerste plateau. Zat op de 36x26 en dat was te weinig en dan maar in de pedalen. OK ovale kettingbladen en klimmen op de pedalen is zo vreemd. Licht en zwaar tegelijkertijd en zo dacht ik moet nog een eind en het heeft geen nut om hier mijzelf over de kop te rijden.

Even uitgeblazen en de klimmer die later voorbij kwam dat het toch te zwaar was voor mij en hij kon goed doorfietsen. Er is een grasstrook naast de weg en ik ben toen maar naar boven gelopen. Ik had het gevoel dat het schaap wat daar stond te grazen mij aan uitlachen was maar daar ik trok mij er niets van aan.
Bij de aanvang van de tweede 16% helling moest ik oversteken omdat het gras aan de andere kant verder ging en kwam weer een fietser naar boven en elkaar gegroet. Nog even op de computer gekeken wat de hartslag was en die zat op 135 tot 140 al lopende.

Boven gekomen zag ik rond gebouwtje en weer op de fiets daar naartoe gereden en wilde een afdaling nemen maar daar mocht ik niet in, dan de andere, mocht ik ook niet inrijden. Zo bleef alleen de 13% naar beneden over. Het eerste deel op rem want ik weet niet of die goed genoeg remmen voor de bocht en dat was ook verstandig want het ging als harder dan ik vooraf dacht en de remmen deden hun werkt goed maar je overschat ze snel.

Na de eerste bocht heb ik meegetrapt en kwam op 68KM uit met een trapfrequentie van 125. Meer kon ik niet uit de 50x14 halen. Ik kan al die waardes uit de APP halen die verbonden wordt met de fietscomputer na de rit.

Mooi en nu op naar huis, wind mee maar minder zon, nu kwam ik dus wel voorbij de zaal van de Jehova getuigen en dan links af naar Hoogeveen. Ik wist nog waar weer de wijken in moest duiken en zo was al snel bij de brug naar Zuidwolde en de navigatie genegeerd in Zuidwolde omdat heen daar een omweg werd gereden. Dan het fietspad naar Balkbrug in de bossen en dan wordt het best koud op de fiets want blote armen en benen en alleen een zweetshirt aan als isolatie onder het fietsshirt. Vanaf Balkbrug is het bekend terrein voor mij en zo was ik net voor zessen weer thuis.

Een geslaagde rit, ondanks het late vertrek en dat aan het einde best koud werd en rook nog hachee die men in een huis aan voorbereiden aan het was.
Als de dan even weer in het licht komt van de ondergaande zon voel je meteen de warmte daarvan. Je zou er haast even voor stil gaan staan maar de stal roept en dan is het eten opzetten en douchen. Helaas koude douche want ik had de boiler vergeten aan te zetten.

De 16% is teveel voor mij en ik heb een dan nog kleinere versnelling nodig om zittend er tegenop te rijden.

Ik kan nu de Col du VAM afstrepen van de lijst ondanks dat ik die lopend heb bestegen.

En ook nog uitgelachen worden door een schaap.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:00
esphome schreef op maandag 22 september 2025 @ 20:58:
Vandaag laat vertrokken en ik zag ineens dat de wind uit het noorden kwam en ik had mijzelf belooft om dan de Col du VAM te proberen.

Snel de route in de fietscomputer en die ook nog wat opladen terwijl ik mij omklede en alles klaar maakte om te gaan fietsen. De banden op spanning gebracht. De zon scheen en de wind waaide goed en zo vertrok ik tegen de wind in. Het een 50KM fietsen naar de oude vuilnisbelt. Het is dan al later in de middag en dan ruik je ineens dat er loempia's gefrituurd worden en vlak bij Wijster werd een huis verbouwt en daar waren ze pizza aan het eten rook ik.

Tjonge, laat in de middag en zelf doe je het met twee energie koekjes en wat suikerwater waar ik deze keer een beetje natriumbicarbonaat in had gedaan. Te weinig maar ik reageer niet goed op natrium met het fietsen en ik had geen kaliumbicarbonaat staan in de kast. Smaakt verschrikkelijk en de passievrucht siroop is ook niet de lekkerste. Ik heb liever sinaasappel.

In Hoogeveen was het fietspad helemaal opgebroken, en zo was het dwars door de woonwijken over de daar liggende fietspaden die steeds wegen kruist en dan is het de klappen opvangen van de hoogteverschillen. Gelukkig zat ik snel op de weg weer naar het noorden waar de wind ook pal vandaan kwam. Afslag gemist bij de Jehova getuigen zaal en zo reed ik het Spaarbankbosch en dacht er komt wel weer een afslag. Dat duurde even maar het was er wel mooi. Eindelijk de afslag en weer richting de de afvalverbranding en dan hoor je in de verte de trein rijden en toen kwam de herinner boven van de treinkaping bij Wijster. Even later sta ik te wachten voor de spoorovergang en steek de hand op naar machinist die voorbij schiet.

Nog een paar kilometer naar de Col du VAM, bord gezien dat het betreden van het terrein op eigen risico is en dan zie de bult en denkt, dat is toch steiler dan verwacht en vooral als ik zie dat er een bord van 16% staat. Ik dacht ik moet straks ook weer 50KM terug dus de fiets tegen het het daar gezet en het tweede koekje naar binnen en flink wat water terwijl ik de ventilatoren hoor starten en stoppen van de omvormers voor de zonnepanelen die daar overal tegen de helling zijn aangebracht.

Op de fiets, vol goede moet en maar kijken waar ik strand. Nou dat was best vroeg en ik denk dat ik nog 20 meter had te gaan op de 16% naar het eerste plateau. Zat op de 36x26 en dat was te weinig en dan maar in de pedalen. OK ovale kettingbladen en klimmen op de pedalen is zo vreemd. Licht en zwaar tegelijkertijd en zo dacht ik moet nog een eind en het heeft geen nut om hier mijzelf over de kop te rijden.

Even uitgeblazen en de klimmer die later voorbij kwam dat het toch te zwaar was voor mij en hij kon goed doorfietsen. Er is een grasstrook naast de weg en ik ben toen maar naar boven gelopen. Ik had het gevoel dat het schaap wat daar stond te grazen mij aan uitlachen was maar daar ik trok mij er niets van aan.
Bij de aanvang van de tweede 16% helling moest ik oversteken omdat het gras aan de andere kant verder ging en kwam weer een fietser naar boven en elkaar gegroet. Nog even op de computer gekeken wat de hartslag was en die zat op 135 tot 140 al lopende.

Boven gekomen zag ik rond gebouwtje en weer op de fiets daar naartoe gereden en wilde een afdaling nemen maar daar mocht ik niet in, dan de andere, mocht ik ook niet inrijden. Zo bleef alleen de 13% naar beneden over. Het eerste deel op rem want ik weet niet of die goed genoeg remmen voor de bocht en dat was ook verstandig want het ging als harder dan ik vooraf dacht en de remmen deden hun werkt goed maar je overschat ze snel.

Na de eerste bocht heb ik meegetrapt en kwam op 68KM uit met een trapfrequentie van 125. Meer kon ik niet uit de 50x14 halen. Ik kan al die waardes uit de APP halen die verbonden wordt met de fietscomputer na de rit.

Mooi en nu op naar huis, wind mee maar minder zon, nu kwam ik dus wel voorbij de zaal van de Jehova getuigen en dan links af naar Hoogeveen. Ik wist nog waar weer de wijken in moest duiken en zo was al snel bij de brug naar Zuidwolde en de navigatie genegeerd in Zuidwolde omdat heen daar een omweg werd gereden. Dan het fietspad naar Balkbrug in de bossen en dan wordt het best koud op de fiets want blote armen en benen en alleen een zweetshirt aan als isolatie onder het fietsshirt. Vanaf Balkbrug is het bekend terrein voor mij en zo was ik net voor zessen weer thuis.

Een geslaagde rit, ondanks het late vertrek en dat aan het einde best koud werd en rook nog hachee die men in een huis aan voorbereiden aan het was.
Als de dan even weer in het licht komt van de ondergaande zon voel je meteen de warmte daarvan. Je zou er haast even voor stil gaan staan maar de stal roept en dan is het eten opzetten en douchen. Helaas koude douche want ik had de boiler vergeten aan te zetten.

De 16% is teveel voor mij en ik heb een dan nog kleinere versnelling nodig om zittend er tegenop te rijden.

Ik kan nu de Col du VAM afstrepen van de lijst ondanks dat ik die lopend heb bestegen.

En wat is nu je vraag? Welke info wil je delen met de groep of wat zou je willen bediscussiëren?

Met alle respect maar dit is meer iets voor een blog oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:50
Mag ik heel blunt vragen wat ongeveer een juiste prijs zou zijn voor deze fiets? Voor mijn gevoel staat de vraagprijs aan de hoge kant namelijk. Ik heb van de shifters een betere foto gekregen, daar staat tiagra flightdeck op. Weet niet precies welk type het dan is maar op de, door mijzelf opgeknapte, fiets van mijn vriendin zit ook tiagra en dat is allemaal geen rocket science.
Ik heb zelf nog 0 ervaring met wielrennen maar merk als ik op de fiets van mn vriendin zit dat het erg leuk is (en veel te krap 54 framemaat en 1.88)

linkje
https://www.marktplaats.n...miyata-road-winner-carbon

edit: Waarom ik denk dat het te duur is, er staat carbon in de titel maar volgens mij het frame van alu, alleen de voorvork van carbon..
Er zitten dan 2 sturen bij maar geen idee wat daar prijzen echt van zijn. ik zou meteen voor het stuur met de shifters gaan.
Er zit een 105 derailleur op maar de shifters zijn dus tiagra. dus geen complete set (Maakt dat wat uit eigenlijk, kan daar niet zoveel over vinden maar neem aan van niet)
Fiets is al wat jaartjes oud.

[ Voor 36% gewijzigd door MisterEagle op 22-09-2025 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:53
Wat is nu eigenlijk de meeste betrouwbare planner/app om het aantal hoogtemeters te kunnen inzien van een fietsrit? In tegenstelling tot afstand zit er namelijk een groot verschil in de 4 welke ik bekeken heb:

Climbfinder: 1732m
Strava (Gemeten tijdens de opname van de rit): 1760m
RideWithGPS: 2044m
Routeforyou: 2352m

Ik neig er naar dat ik Strava het meeste het vertrouw gezien dat vgm toch een beetje dé standaardapp is voor wielrenners, en climbfinder zit ook ongeveer op hetzelfde. Hebben anderen toevallig diezelfde ervaring dat hoogtemeters zo kunnen verschillen per planner en welke is dan leidend?

Ter context voor de liefhebber, niet bijzonder moeilijk qua klimmen voor de meeste hier vermoed ik (beetje bewust om de stukken van >15% heen gepland :+ ), maar wel echt een een hele mooie route door de natuur rondom de Ruhrsee :)
https://ridewithgps.com/routes/52760219

Ook meteen de langste rit die ik ooit op m'n normale stadsfiets heb weten te rijden, en toch ook wel de bevestiging voor mij dat ik echt naar een andere fiets ga kijken. Op een serieuze helling (~12-13%) ingehaald worden door iemand op een rennersfiets welke met een véél kleiner verzet dan hetgeen bij mij de 1 is een stuk makkelijk naar boven reed dan ikzelf... Denk dat ik er dan ook nog een stuk meer plezier uithaal als je je niet helemaal moe hoeft te trappen om maar boven te komen :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
MisterEagle schreef op maandag 22 september 2025 @ 21:52:
Mag ik heel blunt vragen wat ongeveer een juiste prijs zou zijn voor deze fiets? Voor mijn gevoel staat de vraagprijs aan de hoge kant namelijk. Ik heb van de shifters een betere foto gekregen, daar staat tiagra flightdeck op. Weet niet precies welk type het dan is maar op de, door mijzelf opgeknapte, fiets van mijn vriendin zit ook tiagra en dat is allemaal geen rocket science.
Ik heb zelf nog 0 ervaring met wielrennen maar merk als ik op de fiets van mn vriendin zit dat het erg leuk is (en veel te krap 54 framemaat en 1.88)

linkje

edit: Waarom ik denk dat het te duur is, er staat carbon in de titel maar volgens mij het frame van alu, alleen de voorvork van carbon..
Er zitten dan 2 sturen bij maar geen idee wat daar prijzen echt van zijn. ik zou meteen voor het stuur met de shifters gaan.
Er zit een 105 derailleur op maar de shifters zijn dus tiagra. dus geen complete set (Maakt dat wat uit eigenlijk, kan daar niet zoveel over vinden maar neem aan van niet)
Vraagprijs is slechts een factor 10 te hoog. Grote boog omheen en rustig verder kijken.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
@!mark Mijn ervaring is dat tussen strava route planner en wat ik meet met mijn Garmin 840 heel weinig verschil zit. Dan zou ik concluderen dat andere planners die sterk afwijken niet kloppen.

[ Voor 30% gewijzigd door pdukers op 22-09-2025 22:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:50
klaaas schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:10:
[...]

Vraagprijs is slechts een factor 10 te hoog. Grote boog omheen en rustig verder kijken.
fijn dat mijn onderbuik + de beperkte kennis die ik inmiddels heb opgedaan goed zaten :) Dankjewel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
!mark schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:06:
Wat is nu eigenlijk de meeste betrouwbare planner/app om het aantal hoogtemeters te kunnen inzien van een fietsrit? In tegenstelling tot afstand zit er namelijk een groot verschil in de 4 welke ik bekeken heb:

Ik neig er naar dat ik Strava het meeste het vertrouw gezien dat vgm toch een beetje dé standaardapp is voor wielrenners, en climbfinder zit ook ongeveer op hetzelfde. Hebben anderen toevallig diezelfde ervaring dat hoogtemeters zo kunnen verschillen per planner en welke is dan leidend?

Ter context voor de liefhebber, niet bijzonder moeilijk qua klimmen voor de meeste hier vermoed ik (beetje bewust om de stukken van >15% heen gepland :+ ), maar wel echt een een hele mooie route door de natuur rondom de Ruhrsee :)
https://ridewithgps.com/routes/52760219

Ook meteen de langste rit die ik ooit op m'n normale stadsfiets heb weten te rijden, en toch ook wel de bevestiging voor mij dat ik echt naar een andere fiets ga kijken. Op een serieuze helling (~12-13%) ingehaald worden door iemand op een rennersfiets welke met een véél kleiner verzet dan hetgeen bij mij de 1 is een stuk makkelijk naar boven reed dan ikzelf... Denk dat ik er dan ook nog een stuk meer plezier uithaal als je je niet helemaal moe hoeft te trappen om maar boven te komen :+
Pak degene met de minste hoogtemeters en neem daarvan 2/3 dat is zo'n beetje mijn ervaring (gebruik zelf meestal Garmin maar ook wel eens Strava of app Easyroute voor routeplanning). Ze zitten in elk geval altijd allemaal te hoog.

O ja, blijkt ook altijd dat als je met 10 man samen fietst Garmin en daarna ook Strava allemaal behoorlijk verschillende hoogtemeters geven. De afstand is over het algemeen zeer nauwkeurig, het aantal hoogtemeters kan zomaar 20% afwijken. Maar elke registratie is altijd (veel) lager dan de geplande route.

[ Voor 8% gewijzigd door blb4 op 22-09-2025 22:31 . Reden: O ja toegevoegd. ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:58
esphome schreef op maandag 22 september 2025 @ 20:58:

Met toch wat tegenslag op de heenweg en een (denk ik) niet optimale voorbereiding voor je rit is het ook wel extra lastig om die berg helemaal op te rijden. Toch mooi dat je er wel voor bent gegaan en wie weet dat het omhoog rijden over een tijd wel lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
!mark schreef op maandag 22 september 2025 @ 22:06:

Misschien zou je nog in OsmAnd kunnen kijken?

In principe gebruikt Strava de barometric height die door je toestel wordt bepaald. Heeft je apparaat geen barometer dan zal Strava kaarthoogte gaan gebruiken.

https://support.strava.co...-Elevation-on-Strava-FAQs

Ik heb op mijn Fenix horloge met hiken in de bergen vaak de hoogte in beeld en die kwam eigenlijk altijd wel erg goed overeen met de hoogtelijnen en toppen zoals we ze op de kaart zagen. Dus ik denk dat je de gemeten data best kunt vertrouwen.

[ Voor 14% gewijzigd door Mistraller op 22-09-2025 23:38 ]

---------------

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
La1974 schreef op maandag 22 september 2025 @ 21:51:
[...]

En wat is nu je vraag? Welke info wil je delen met de groep of wat zou je willen bediscussiëren?

Ik vind het niet netjes wat jij hier doet.

Ik had hier al aangekondigd dat ik de die rit wilde maken. En vandaag stond wind goed en er was ook nog wat zon.

Dit was mijn wielrenervaring van en naar en ook op de Col du VAM. Dit schrijf ik in een topic met de titel "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esphome
  • Niet online
AMD1800 schreef op maandag 22 september 2025 @ 23:25:
[...]

Met toch wat tegenslag op de heenweg en een (denk ik) niet optimale voorbereiding voor je rit is het ook wel extra lastig om die berg helemaal op te rijden. Toch mooi dat je er wel voor bent gegaan en wie weet dat het omhoog rijden over een tijd wel lukt.
Ik bereid mij nooit voor op ritten en soms eet ik wel een boterham extra in de ochtend als ik weet dat ik een lange tocht ga maken.

Ik zag ook de kasseienstrook aan de andere kant van de heuvel en daar mag je alleen tegenop en er niet af. Lijkt mij inderdaad wel zo verstandig. ;)

Ik kan iedereen aanraden om het eens te proberen als je in de buurt bent bij Wijster en 16% is geen kattenpis. En als je eraf gaat (13 procent), eerste deel freewheelen en rustig remmen zodat de snelheid niet te hoog wordt want ander ga je door de omheining. Daarna kun je vol gaan en heb je ook een uitloop.

Nu had voorheen een triple voorblad en die heb ik drie maanden geleden vervangen door een dubbel voorblad en cranks, ik rij alleen normaal op het grote blad. Alleen voor klimmen gebruik ik de kleine.
Ik zou dan het kleine ovale blad kunnen vervangen door ronde en dan nog eens klimmen hier in de buurt of het staan op de pedalen dan wel gaat omdat die heuvel ook zitten kan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
@esphome ben het wel eens met je reactie; vind je iets niet interessant, reageer dan gewoon niet. Dat was ik in eerste instantie ook niet van plan, omdat ik (en mijn vrouw) de col du vam niet bijzonder spannend of moeilijk vond, maar dat is voor iedereen compleet anders natuurlijk. Ik vond eigenlijk het bord boven wel grappig (in centimeters), maar we zijn toen snel verder gereden want het was die dag verrekes koud en we hadden een rit van 100 gepland. https://www.strava.com/activities/8140100050
De keienstroken en een aantal andere paden zijn voor MTB-ers. Ik zou die klim met wat meer voeding en training gerust eens vaker doen. Zo lang is ie niet, die kom je echt wel op.

Bij een lange tocht die ik de volgende dag wil maken, eet ik de dag ervoor al iets meer en in de ochtend zeker 4 met flink zoet beleg. Echt voorbereiden hoeft inderdaad ook niet persé. Maar het is maar net wat je eronder verstaat. Op tijd naar bed gaan, vooraf je route inplannen en bedenken wat je meeneemt is ook voorbereiden. En het belangrijkste in je voorbereiding is mentaal.

Dat vind ik nog altijd het meest aparte, hoe je je voelt bij je rit. Rij ik naar het werk; denk ik halverwege op 10km...TJEEZ ik ben pas op de helft! :r -O-

Doe ik een rit van 200km, dan denk ik bij 100km HA, lekker, ik ben al op de helft! *O*

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• derx666

derx666

mecker ende blaet

Kan me Col du Vam nog herinneren van de Tweakers SR van vorig jaar. Best slecht weer gehad tijdens die rit van 100km. Paar flinke regenbuien, en daarbij nog echt harde wind op stukken toen we richting (en op) de VAM reden. De VAM berg zelf ging wel. Heb niet de route rechtdoor geprobeerd, alleen rechtsom en linksom, waarbij de laatste ruim het zwaarst was met een stukje ~20% erin waarbij ik boven de 500w moest gaan. Wel lekker als daarna het 10% gedeelte als "vlak" aanvoelt :) Uiteindelijk beide kanten ong een 2 - 2.5 min vo2 inspanning, zelfs met mijn zwaar lijf.

Wil hem nog wel eens een keer op een rit van echt alle mogelijke kanten op rijden. Die route rechtdoor lijkt me wel een draak.

Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:59
derx666 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 01:48:
Kan me Col du Vam nog herinneren van de Tweakers SR van vorig jaar. Best slecht weer gehad tijdens die rit van 100km. Paar flinke regenbuien, en daarbij nog echt harde wind op stukken toen we richting (en op) de VAM reden. De VAM berg zelf ging wel. Heb niet de route rechtdoor geprobeerd, alleen rechtsom en linksom, waarbij de laatste ruim het zwaarst was met een stukje ~20% erin waarbij ik boven de 500w moest gaan. Wel lekker als daarna het 10% gedeelte als "vlak" aanvoelt :) Uiteindelijk beide kanten ong een 2 - 2.5 min vo2 inspanning, zelfs met mijn zwaar lijf.

Wil hem nog wel eens een keer op een rit van echt alle mogelijke kanten op rijden. Die route rechtdoor lijkt me wel een draak.
Route rechtdoor is de irritantste imho. Die rechts en dan de kasseien (of niet) is leuker. Die kun je ook het beste doen als je een rondje doet over de top, naar beneden en weer omhoog. De lange helemaal links is ook pittig maar moet je wat zoeken omdat die zo ver van de andere ligt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:00
esphome schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 00:12:
[...]

Ik vind het niet netjes wat jij hier doet.

Ik had hier al aangekondigd dat ik de die rit wilde maken. En vandaag stond wind goed en er was ook nog wat zon.

Dit was mijn wielrenervaring van en naar en ook op de Col du VAM. Dit schrijf ik in een topic met de titel "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21".
Excuses als je het zo opvat. Wat ik meer bedoel is dat je een hele lange tekst zendt zonder enige uitnodiging tot reactie - die je nu wel hebt - waardoor het niet echt uitnodigt om te lezen.

Wellicht in de toekomst iets bondiger en met uitnodiging tot reactie. Dat maakt een forum als dit leuker om dagelijks langs te komen.

Verder complimenten voor je beklimming _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Volgende keer een paar foto’s erbij @esphome en wat slechte dad-jokes en iedereen kauwt je verhaal lekker weg, zoals deze van mij vorig jaar: Requiem19 in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:20
@La1974 de blog style posts hier zijn vaak wel het meest geliket. Dus beetje flauw inderdaad om er nu een punt van te maken

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
Tsja, sommige mensen (hoi) houden gewoon meer van iets korter, bondiger. Of een gerichte vraag over een gericht onderwerp. Anderen houden van ellenlange verhalen vol met anekdotisch bewijs. Ik moet zeggen dat naar mijn mening het laatste wel erg de overhand heeft gekregen hier, maar goed, ik zou niet snel iemand zijn (fiets)plezier en het uitweiden daar over willen ontzeggen :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cloclo100
Requiem19 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 08:18:
Volgende keer een paar foto’s erbij @esphome en wat slechte dad-jokes en iedereen kauwt je verhaal lekker weg, zoals deze van mij vorig jaar: Requiem19 in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"
ben nog steeds aan het wachten op een foto van dat spiegelvehikel :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

De Col du VAM is eigenlijk 3+1 beklimmingen. De 3 beklimmingen leiden allemaal naar het ronde gebouw bovenop. Rechtsaf route is met de kasseienstrook die je wel of niet mee kunt pakken. Later is de 4e route erbij gekomen, Dak van Drenthe genaamd. Dat is degene met het 16% bord Als ik het goed begrijp is @esphome alleen die van 16% omhoog gegaan? Waarom pak je dan niet eerst één van de originele drie? Die zijn een stuk makkelijker om te doen. Misschien is de "rechtdoor" variant inderdaad de pittige van die drie. Moet eerlijk zeggen dat ik alle drie niet buitengewoon moeilijk vind. No offense maar als je daar niet omhoog komt heb je ook niets in Limburg te zoeken :P

Die vierde 16% route is inderdaad wel pittig! Gelukkig vrij kort dus je bent er ook zo weer doorheen.

Overigens je hebt een 26-14 achtercassette met een dubbele ovalen kettingblad voor? En nu wil je het kleine blad vervangen door een niet-ovale? Vreemde combinatie....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Dus, wat is de meest gelike-te post in de geschiedenis van dit topic?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Requiem19 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 08:18:
Ik ging al stuk bij 'de draak' _O-
En het feit dat je het bijzonder vind dat je een poepluier kan verschonen zonder dat het op je kleren komt :+
Requiem19 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 08:57:
Dus, wat is de meest gelike-te post in de geschiedenis van dit topic?
Geen idee maar vermoed dat die gaat over hoe k*t tubeless is >:)

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:59
sapphire schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:07:
[...]

Ik ging al stuk bij 'de draak' _O-
En het feit dat je het bijzonder vind dat je een poepluier kan verschonen zonder dat het op je kleren komt :+

[...]

Geen idee maar vermoed dat die gaat over hoe k*t tubeless is >:)
Of over je ketting waxen of luben…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
La1974 schreef op maandag 22 september 2025 @ 21:51:
[...]

Dit soort posts zijn hier toch wel vaker? Als je het niet wil lezen, dan skip je de post. Ik ben blij dat hier niet alleen vragen worden gesteld over hoe onderdeel X er voor kan zorgen dat je 1 watt bespaard. Dat is voor sommigen interessant, voor anderen weer niet.

Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde. Anders had iedereen hier een grijze Canyon :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrefunk

jorrefunk

Een forum is toch meer om raad te vragen en advies te geven, me dunkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
jorrefunk schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:33:
Gij ziet dat toch niet juist, het is vooral een broedplaats om vast te stellen waarover wel en waarover niet gesproken mag worden >:).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Het een sluit het ander niet uit. En bovendien kun je ook op de "blogpost" reageren met ongevraagd advies. Je zou bijvoorbeeld kunnen adviseren om de spiegel er af te halen aangezien dat gewicht bespaard wat bij een klim wel wenselijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:44
Het moet niet zijn dat alle posts hier in Linda/Libelle stijl geschreven worden, of starten met 'Lieve Goedele...'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Prulleman schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 08:19:
@La1974 de blog style posts hier zijn vaak wel het meest geliket. Dus beetje flauw inderdaad om er nu een punt van te maken
Imo is er niks mis mee met zulke posts, met mate. Als in, er moet wat nieuws te delen zijn. Ben je ergens (voor jou iig) bijzonders geweest, voor het eerst meer dan 100km gefietst, je begonnen bent met interval training, whatever. Maar als iedereen elke tocht die gereden wordt hier gaat delen, dan hebben we een extra topic nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrefunk

jorrefunk

Ik herhaal mijn eigen, maar het wordt hier inderdaad een boeltje (door sommigen).
Jammer want op het fiets.nl forum is het ook al niet meer leuk (door sommigen).

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Man man man, waar gaat het nu weer over? Laat mensen lekker posten wat ze willen posten, als dat lange verhaal je niet aanstaat dan stop je toch na 3 zinnen met lezen en ga je lekker door... met de volgende post over zadeltasjes, wel of niet tubeless of ventieldopjes wel of niet.... maar net waar je wel interesse in hebt.

beetje leven en laten leven zou ik zeggen

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
pier87 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:42:
Man man man, waar gaat het nu weer over? Laat mensen lekker posten wat ze willen posten, als dat lange verhaal je niet aanstaat dan stop je toch na 3 zinnen met lezen en ga je lekker door... met de volgende post over zadeltasjes, wel of niet tubeless of ventieldopjes wel of niet.... maar net waar je wel interesse in hebt.

beetje leven en laten leven zou ik zeggen
Precies dit!

Het gaat zo vaak over 'ik word moe van dit of dat'. En voor de een zijn dat fietsverhalen, voor de ander is dat materiaal-discussies, voor de ander gaat dat over trainen.

Dat is het allermooiste van de hobby fietsen, iedereen kan het op een totaal andere manier beleven en er op zijn (of haar) eigen manier plezier uit halen.

Inclusiviteit en tolerantie mensen :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrefunk

jorrefunk

Maar vroeger was dit een interessant topic, zoals gewoonlijk op Tweakers, nu nog nauwelijks.
Vaarwel en fiets met plezier en veilig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:57
@jorrefunk de vraag is, waarom is het niet meer interessant? En wat doe je er zelf aan om het weer interessant te maken?

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrefunk

jorrefunk

Ik stelde hier soms vragen en ik gaf hier soms antwoorden op vragen wat volgens mij de kern van een forum op Tweakers is. En dat gaat meestal heel goed want ik volg nog andere topics op Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derx666

derx666

mecker ende blaet

Webgnome schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:55:
@jorrefunk de vraag is, waarom is het niet meer interessant? En wat doe je er zelf aan om het weer interessant te maken?
Dat dus. Ik lurk hier voornamelijk, lees wat ik wil lezen, en als ik iets niet interessant vind dan skip ik naar de volgende. Soms lees ik 3 weken niet, soms 6x per dag, en wil ik zelfs nog wel eens zelf wat typen. Meestal denk ik dat ik weinig nuttigs te melden of toe te voegen heb, dus dan hou ik m'n kop (toetsenbord?!?). Het zal vast geregeld voorkomen dat ik denk dat wat ik typ wel nuttig is, maar dat anderen daar 100% anders over denken :D
Denk dat het het belangrijkste is dat we het een beetje vriendelijk houden tegenover elkaar, en dan komt alles wel goed toch?

[ Voor 17% gewijzigd door derx666 op 23-09-2025 10:00 ]

Cube Nuroad Race (2022)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:57
jorrefunk schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:00:
Ik stelde hier soms vragen en ik gaf hier soms antwoorden op vragen wat volgens mij de kern van een forum op Tweakers is. En dat gaat meestal heel goed want ik volg nog andere topics op Tweakers.
Dan kun je dat toch gewoon blijven doen? Dat er soms mensen 'door heen fietsen' met ervarings verhalen is toch niet heel verkeerd ( verwijst naar de titel van dit topic..). Wat dat betreft blijf gewoon mee doen, je eigen vragen stellen etc.

Ik doe niet anders, of het nu gaat in het indoor topic hoe het zit met vermogen of hier in dit topic over wat mensen doen om zichtbaar te zijn nu het weer sneller donker word. Echter je vingers er vanaf trekken met een ' ja vroeger was alles leuker' is een klein beetje flauw.

Resume, doe lekker mee en blijf je vragen stellen en jaag de nodige discussies aan?
derx666 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:00:
[...]

Dat dus. Ik lurk hier voornamelijk, lees wat ik wil lezen, en als ik iets niet interessant vind dan skip ik naar de volgende. Soms lees ik 3 weken niet, soms 6x per dag, en wil ik zelfs nog wel eens zelf wat typen. Meestal denk ik dat ik weinig nuttigs te melden of toe te voegen heb, dus dan hou ik m'n kop (toetsenbord?!?). Het zal vast geregeld voorkomen dat ik denk dat wat ik typ wel nuttig is, maar dat anderen daar 100% anders over denken :D
Denk dat het het belangrijkste is dat we het een beetje vriendelijk houden tegenover elkaar, en dan komt alles wel goed toch?
Het moet altjid vriendelijjk blijven dat lijkt mij evident. En als het op de man gaat, spreek elkaar er op aan en laat het het ergste geval door een mod oplossen en weer door.

[ Voor 32% gewijzigd door Webgnome op 23-09-2025 10:05 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
jorrefunk schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:50:
Maar vroeger was dit een interessant topic, zoals gewoonlijk op Tweakers, nu nog nauwelijks.
Nou vaarwel dan, klinkt ook zo definitief dat we je nooit meer zien.
Fiets meteen in de verkoop ook ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrefunk

jorrefunk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0CfePrjqUJSpSXAFOENqZh8qf8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/508Aen3vi87rlKZKu1Ke5S7B.gif?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:18

Bezulba

Formerly known as Eendje

Nee hoor. Kan ook een prima medium zijn om ervaringen te delen. Of gewoon lekker te ranten.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:58

Phydomir

Dennis

Ik kijk nog eens goed naar de titel van dit topic en nu is er gedoe omdat iemand zijn ervaring deelt? Als je het gevoel hebt dat het topic niet meer voor jou is, voel je dan ook niet verplicht om hier te blijven. Een afscheidsbrief is ook niet nodig. Het topic zal wel door blijven gaan en wie het wel leuk vind blijft lekker hangen.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mistraller
jorrefunk schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:50:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgflip.com/1z0t4f.jpg

Kon deze niet laten ontbreken...sorry...

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:27
MisterEagle schreef op maandag 22 september 2025 @ 21:52:

linkje

Ziet eruit als een versleuteld barrel en zo rijdt hij wsl ook. Voor dit geld of een beetje meer zou het moeten lukken om een fiets van plm 10 jaar oud van volledig carbon met tiagra of 105 te krijgen. En dan ook met meteen de goede onderdelen en niet en hoop oud ijzer erbij waarmee je zelf mag gaan puzzelen. Als je maat 56 had, dan had ik nog wel iets voor je staan. Mooie volledig carbonnen Cube Agree met 105 en ik zou ongeveer hetzelfde vragen. Niet om reclame te maken maar om maar aan te geven dat dit veel te veel is voor wat je krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimSR
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:26
Ondertussen zie ik door de bomen het bos bijna niet meer. Heeft iemand een aanrader voor een goede wielren gefocuste fietsenmaker/winkel in regio Wageningen, Amerongen of Tiel? Zou er eentje willen huren voor het eerst maar vooral voor als het bevalt (wat ik verwacht) ook voor hulp bij aanschaf eerste racefiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
JimSR schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:03:
Ondertussen zie ik door de bomen het bos bijna niet meer. Heeft iemand een aanrader voor een goede wielren gefocuste fietsenmaker/winkel in regio Wageningen, Amerongen of Tiel? Zou er eentje willen huren voor het eerst maar vooral voor als het bevalt (wat ik verwacht) ook voor hulp bij aanschaf eerste racefiets.
Fiets van mijn vrouw komt van fietsenwinkel Gelderland in Heteren. Goede ervaring gehad. Wellicht daar eens heen bellen of langs gaan? Best een grote zaak, verschillende merken en modellen, er stond toen ook wel wat overjarigs tegen mooie prijzen.
We komen er overigens niet voor service, dat doe ik zelf of de LBS hier een eindje verderop.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schilderstape
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:36
Mistraller schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:16:
[...]

Fiets van mijn vrouw komt van fietsenwinkel Gelderland in Heteren. Goede ervaring gehad. Wellicht daar eens heen bellen of langs gaan? Best een grote zaak, verschillende merken en modellen, er stond toen ook wel wat overjarigs tegen mooie prijzen.
We komen er overigens niet voor service, dat doe ik zelf of de LBS hier een eindje verderop.
Mijn fiets komt ook daar vandaan! Hele prettige winkel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:30
wisselwerking schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 09:37:
[...]

Het een sluit het ander niet uit. En bovendien kun je ook op de "blogpost" reageren met ongevraagd advies. Je zou bijvoorbeeld kunnen adviseren om de spiegel er af te halen aangezien dat gewicht bespaard wat bij een klim wel wenselijk is
Maar in de afdaling geeft zo'n spoiler juist de extra downforce die je nodig hebt om zonder te remmen de bochten door te gaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimSR
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:26
Mistraller schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:16:
[...]

schilderstape schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:35:
[...]

Mijn fiets komt ook daar vandaan! Hele prettige winkel
Dank voor deze tip! Deze was nog niet uit mijn google zoektochten gekomen. Ik zal ze eens bellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
JimSR schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:03:
Cube store in Leersum
Pagina: 1 ... 683 684 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).