Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 700 701 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:43
Kluus schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:10:
[...]

Lekker vettig ook goed tegen uitdroging van de huid met die kou.
En daarnaast krijgt je tenenkaas voor de afwisseling eens een lekker smaakje erbij! Ik zie een win-win-win

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:05
esphome schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 11:58:
Ik las op road punt cc een bijzondere tip om de teentjes en de voeten warm te houden. Namelijk het gebruik van aluminium folie.

Eerst een paar dunne sokken aan en dan wikkel je aluminium folie om het koude gevoelige deel van de voet en dan nog een paar dunne sokken om alles op de plaats te houden.

Heeft iemand ervaring daar mee? Je zou ook kunnen denk om een stuk reddingsdeken te gebruiken om dit te doen en die is wat steviger en dunner. En je kunt dan ook die in een voetvorm knippen en de naad met plakband afplakken.
DDX schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:13:
Alufolie loop je risico dat het in honderden stukjes eindigt.
In ver verleden wel eens geprobeerd ;)

Tegenwoordig gewoon lekker warme winterschoenen (en op een dag als vandaag icm waterdichte sokken en 7mesh thunder regenbroek)
ik kan beamen dat je allemaal alusnippertjes in je schoen hebt. Ik heb 30 december de BRM200 gefietst met sokken,skisokken, alu,schoenen,overschoenen maar had alsnog koude tenen. Volgende keer probeer ik de folie wel tussen de sokken in, maar ik vermoed inderdaad dat ik winterschoenen moet gaan proberen.

Het zit me alleen tegen dat ze vrijwel allemaal reteduur zijn dus als het net niet bevalt ben ik alsnog niet geholpen. Gelukkig hebben Mantel en Futurum vaak een testperiode, dus moet ik dat maar doen.

Denk dat het een enorm YMMV verhaal wordt, de ene is gewoon warmbloediger dan de ander :9

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01:21

Stufferdt

doet ook maar wat.

Heb je grotere schoenen dat je sokken én skistokken in je schoenen krijgt gepropt? Knel je niet af dan? Met matige doorbloeding en ook weer kou?

Hier een absurde koukleum. Maar ik volhard in merino en schoenen en overschoenen in combinatie met klagen. Setje winterschoenen staat nog wel een keer op de planning eigenlijk.

😀😀😀

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:35
pannekoek schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:34:
[...]

[...]

ik kan beamen dat je allemaal alusnippertjes in je schoen hebt. Ik heb 30 december de BRM200 gefietst met sokken,skisokken, alu,schoenen,overschoenen maar had alsnog koude tenen. Volgende keer probeer ik de folie wel tussen de sokken in, maar ik vermoed inderdaad dat ik winterschoenen moet gaan proberen.

Het zit me alleen tegen dat ze vrijwel allemaal reteduur zijn dus als het net niet bevalt ben ik alsnog niet geholpen. Gelukkig hebben Mantel en Futurum vaak een testperiode, dus moet ik dat maar doen.

Denk dat het een enorm YMMV verhaal wordt, de ene is gewoon warmbloediger dan de ander :9
Voor een enkele keer een winterrit kan je ook van die (Chemische?) teenwarmers proberen. Moeten wel in je schoenen passen. Heb ik een x gebruikt tijdens winterfietselfstedentocht, halverwege 1 x vervangen. Als je vaker tijdens dit soort omstandigheden fiets zijn er natuurlijk betere oplossingen denkbaar. Batterij verwarmde sokken is ook nog een optie.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:51
Op een gegeven moment moet je ook gewoon accepteren dat je tenen koud worden. Als je al zoveel laagjes stapelt worden idd op een gegeven moment je voeten afgekneld wat het alleen maar slechter maakt.

Ik zit nu in de winter thuis ook met dikke sokken in pantoffels aan het bureau met alsnog koude tenen maar met fietsen ga ik met normale wintersokken in winterschoenen en daar red ik het rond het vriespunt wel mee. Bevriezen zullen ze toch niet zo snel doen,

Flickr - Strava

• blb4
Stufferdt schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:41:
Heb je grotere schoenen dat je sokken én skistokken in je schoenen krijgt gepropt? Knel je niet af dan? Met matige doorbloeding en ook weer kou?

Hier een absurde koukleum. Maar ik volhard in merino en schoenen en overschoenen in combinatie met klagen. Setje winterschoenen staat nog wel een keer op de planning eigenlijk.
Ik heb ook gemerkt dat de ene wintersok de andere niet is, ik red 't normaal gesproken (tot zo'n 5 graden) met wintersokken en overschoenen. Dan hoeft er zelfs niet geklaagd te worden :).

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• pannekoek
Stufferdt schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:41:

Nou, mijn rechter grote teen tintelt nog altijd een beetje, dus ik heb inderdaad iets te strak gezeten. Moet wel zeggen dat ik mijn schoenen dus erg los moest houden met deze vulling. Ik heb de gulden middenweg nog niet gevonden, maar mijn skisokken zijn merino in ieder geval.
blb4 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:43:
[...]

Voor een enkele keer een winterrit kan je ook van die (Chemische?) teenwarmers proberen. Moeten wel in je schoenen passen. Heb ik een x gebruikt tijdens winterfietselfstedentocht, halverwege 1 x vervangen. Als je vaker tijdens dit soort omstandigheden fiets zijn er natuurlijk betere oplossingen denkbaar. Batterij verwarmde sokken is ook nog een optie.
Dit is opzich nog wel een idee. Moet de accu wel een uur of 8 mee gaan, of op 18650 cellen oid lopen zodat je ze tussentijds kan vervangen. Wel iets om te overwegen inderdaad.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:50
Vaak helpt wat harder doortrappen ook wel zodat je lichaam zichzelf warm stookt.
Lastige is alleen dat je op dit soort dagen vaak niet hard kan trappen.

Iig tip om te zorgen dat je hoofd ook goed warm ingepakt is (en bovenlijf) dan krijg je ook vanzelf minder koude handen en voeten.
Soms fiets ik op dit soort dagen zelfs zonder handschoenen (mits er geen windkracht 7 staat) omdat je warmte ergens kwijt moet dan.
Afgelopen dinsdag ook met -1 zonder handschoenen omdat ik mijzelf lekker warm aan het trappen was in de sneeuw.

[ Voor 57% gewijzigd door DDX op 09-01-2026 13:53 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

• pannekoek
DDX schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:51:
Vaak helpt wat harder doortrappen ook wel zodat je lichaam zichzelf warm stookt.
Lastige is alleen dat je op dit soort dagen vaak niet hard kan trappen.

Iig tip om te zorgen dat je hoofd ook goed warm ingepakt is (en bovenlijf) dan krijg je ook vanzelf minder koude handen en voeten.
Soms fiets ik op dit soort dagen zelfs zonder handschoenen (mits er geen windkracht 7 staat) omdat je warmte ergens kwijt moet dan.
Afgelopen dinsdag ook met -1 zonder handschoenen omdat ik mijzelf lekker warm aan het trappen was in de sneeuw.
Ja een warm lichaam is natuurlijk belangrijk om het warme bloed ook tot aan de teentjes te krijgen. Ik was uiteraard ook goed gelaagd van pad gegaan (beenwarmers en Sportfull Fiandre winterbroek, torso merino longsleeve, overshirt, skipully, merinojas en de handjes merino liners en BBB winterhandschoenen en een skullcap). Dat was allemaal eigenlijk prima te doen. Enige waren de teentjes

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:16

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik gebruik altijd Lays familiezaken, heerlijk en komen tot net onder je kuit (afhankelijk van je schoenmaat) :+

Gabriël AM5

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:59
Ik las op road punt cc een bijzondere tip om de teentjes en de voeten warm te houden. Namelijk het gebruik van aluminium folie.

Eerst een paar dunne sokken aan en dan wikkel je aluminium folie om het koude gevoelige deel van de voet en dan nog een paar dunne sokken om alles op de plaats te houden.

Heeft iemand ervaring daar mee? Je zou ook kunnen denk om een stuk reddingsdeken te gebruiken om dit te doen en die is wat steviger en dunner. En je kunt dan ook die in een voetvorm knippen en de naad met plakband afplakken.
Ik heb enkele weken geleden gezien dat Jonas Abrahamsen dit deed bij -8c in Noorwegen. Gewone sokken + fietsschoenen, dan alufolie, dan dikke sokken, nog een keer alufolie en daar winteroverschoenen overheen. Zal vast goed werken alleen je bent wel even bezig om het allemaal aan te krijgen natuurlijk.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:58
GWBoes schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:46:
Op een gegeven moment moet je ook gewoon accepteren dat je tenen koud worden. Als je al zoveel laagjes stapelt worden idd op een gegeven moment je voeten afgekneld wat het alleen maar slechter maakt.

Ik zit nu in de winter thuis ook met dikke sokken in pantoffels aan het bureau met alsnog koude tenen maar met fietsen ga ik met normale wintersokken in winterschoenen en daar red ik het rond het vriespunt wel mee. Bevriezen zullen ze toch niet zo snel doen,
Velominati Rule #5: HTFU
The trick to becoming a better cyclist doesn’t have so much to do with our capacity to suffer. Certainly we suffer; the trick is not minding that we suffer.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
guapper schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:03:
[...]

Boterham zakjes houden de warmtestraling van je voet niet tegen, wel de waterdamp. Heb je binnen no-time natte koude voeten lijkt me.
je moet ook niet hele voet inpakken maar alleen je tenen. Enfin er zijn deftigere oplossingen voor die ook beter werken, maar het is een budgetoplossing.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:13

McMiGHtY

- burp -

Begin is met je schoenen te controleren en iig het ventialtie gaatje op de zool af te tapen

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 16:18
pannekoek schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 13:48:
[...]

Nou, mijn rechter grote teen tintelt nog altijd een beetje, dus ik heb inderdaad iets te strak gezeten. Moet wel zeggen dat ik mijn schoenen dus erg los moest houden met deze vulling. Ik heb de gulden middenweg nog niet gevonden, maar mijn skisokken zijn merino in ieder geval.

[...]

Dit is opzich nog wel een idee. Moet de accu wel een uur of 8 mee gaan, of op 18650 cellen oid lopen zodat je ze tussentijds kan vervangen. Wel iets om te overwegen inderdaad.
Bewegen met vingers en tenen!
Ik heb hele goede winter handschoenen, maar zelfs de dikste variant krijg ik koude handen in als ik alleen maar stil het stuur vasthoud. Lekker wat wiebelen met vingers en na 5 minuten heb ik warme handen. Voelt een beetje gek maar helpt wel.

Met je tenen iets lastiger, maar wel mogelijk in winterschoenen.
Voor heel koud weer gaan er dikke overschoenen om de winterschoenen en elektrische zooltjes in de schoenen.
https://www.bol.com/nl/nl...ocialshare_pdp_androidapp

[ Voor 13% gewijzigd door Ramon 73 op 09-01-2026 14:27 ]

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:06
Het grootste probleem van een overschoen is dat hij euhm.. de onderschoen niet omhult :) Via de ventilatiegaten maar ook gewoon door de carbon zool komt de koude mooi binnen. Ik ben zelf geen koukleum maar heb helaas altijd felle wintertenen, zelfs bij enkele graden boven 0. Uitelindelijk heb ik in een drogisterij een isolatiezooltje met aluminum onderkant gekocht, ventilatiegaten dichtgeplakt en daar mijn Gribgrap wind/Waterdichte overschoenen en dat werkt echt goed. Nooit meer wintertenen gehad! Vaak prop je de schoen ook te fel vol met sokken waardoor er geen ruimte is voor lucht, die heb je absoluut nodig om een warm "klimaat" te creëren in een schoen.

Zooltje is iets in deze stijl.

• Mistraller
Cloclo100 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:50:
Vaak prop je de schoen ook te fel vol met sokken waardoor er geen ruimte is voor lucht, die heb je absoluut nodig om een warm "klimaat" te creëren in een schoen.
Zelfde idee met handschoenen. Het ziet er misschien minder aero uit, maar dikke handschoenen werken beter dan 3 strakke laagjes over elkaar, is mijn indruk.
En daarom zijn wanten ook het beste, meer lucht, minder oppervlak waar warmteoverdracht plaats vindt.

[ Voor 10% gewijzigd door Mistraller op 09-01-2026 16:14 ]

---------------

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jOsja130EYaoqXUmRXQNWyGzSEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ve1YRbClWBHmJ3LeJ7GvRqCw.jpg?f=fotoalbum_large
Dit was er na een 5uurse heuvelrit in Zuid Limburg van over. Ik ben nog een uur bezig geweest de schilfers uit m'n merinosokken te plukken.
Hint: doe-het-niet

• DDX
Ben wel benieuwd waarom mensen dit aanraden eigenlijk, of is er in de uk ander soort materiaal in gebruik die niet uiteen valt ?

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-01 17:56

joker1977

Tweakert

DDX schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:41:
Ben wel benieuwd waarom mensen dit aanraden eigenlijk, of is er in de uk ander soort materiaal in gebruik die niet uiteen valt ?
ik vermoed een beetje soortgelijk gebruik als:
https://www.ehbo-koffer.n...materialen/reddingsdeken/

Aluminium-folie houdt zaken warm op 2 manieren:
* Reflectie van (infrarood) / thermische straling
* Convectie van warmte "naar buiten" gaat slecht door Aluminium.

Ik denk, eerlijk gezegd, dat het niet echt geweldig werkt als je het tussen de sokken stopt, om nog maar te zwijgen van de aftermath. Maar ja, kou doet gekke dingen met mensen.

• DDX
Snap soms ook niet dat mensen verwarmde overschoenen aanraden, kosten best veel geld en dan zit je de buitenkant van je schoenen op te warmen.
Goed het zal wat helpen, maar geef dan meteen geld uit aan winterschoenen.
Die gaan ook langer mee dan overschoenen.

En tip als je met dit weer (sneeuw) wilt rijden kan je beter spd winterschoenen kopen.
Ik heb dinsdag mijn spd-sl pedalen op mijn slechtweer fiets gewisseld naar spd.
1 keer uitklikken/afstappen en je komt niet meer ingeklikt op de spd-sl. (alleen paar keer flink trappen op pedaal met je schoenen wilt helpen, maar echt bevordelijk voor levensduur pedalen/plaatjes)
Gelukkig heb ik zowel spd als spd-sl winterschoenen.

• Mistraller
Kan je dan niet beter, als je dit zou willen, een emergency blanket in stukken knippen? (goud buiten) Dat scheurt in elk geval niet.

Maar dan nog; volgens mij isoleert een vast materiaal nooit zo goed als met lucht. Kijk maar bij Alu kozijnen. Vette koudebrug aan de randen van je raam. Een dikke sok doet meer dan 10 micrometer alu. (De dikte van aluminiumfolie)

[ Voor 5% gewijzigd door Mistraller op 09-01-2026 19:06 ]

---------------

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:01
@Mistraller correct, maar het draait hierbij om reflectie van warmte, net als achter de radiator. Neemt ook geen ruimte in in de schoen.
Ik ben overigens ook van mening dat er betere manieren zijn om je voeten warm te houden, maar in het kader van 'alle beetjes helpen'... ;)

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:09
DDX schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 17:41:
Snap het ook niet, aluminiumfolie is veel geschikter om hoedjes van te maken :)

• Mistraller
guapper schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:32:
@Mistraller correct, maar het draait hierbij om reflectie van warmte, net als achter de radiator. Neemt ook geen ruimte in in de schoen.
Ik ben overigens ook van mening dat er betere manieren zijn om je voeten warm te houden, maar in het kader van 'alle beetjes helpen'... ;)
Ja snap ik, maar ik denk dat dit echt heel minimale beetjes zijn. Je kunt ook in een aluminium pan koken, het materiaal geleidt de warmte uiteindelijk alsnog beter dan lucht. Enfin, mijn tactiek is gewoon accepteren dat het koud is, thuis rustig opwarmen en niet meteen gaan douchen, en jezelf trainen op kou door wisselbaden en koude dompelbaden te nemen in de sauna. :)

---------------

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Mistraller schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 23:39:
en jezelf trainen op kou door wisselbaden en koude dompelbaden te nemen in de sauna. :)
Ja schat naast zoveel uur in de week van huis op de fiets moet ik nu ook trainen in de sauna…

Nee dat zal goed gaan thuis :+

Gabriël AM5

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:25
Waarom helpt het door met je fietskleding in koud water te gaan zitten? 😳

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-01 17:56

joker1977

Tweakert

Mistraller schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 19:04:
volgens mij isoleert een vast materiaal nooit zo goed als met lucht. Kijk maar bij Alu kozijnen. Vette koudebrug aan de randen van je raam. Een dikke sok doet meer dan 10 micrometer alu. (De dikte van aluminiumfolie)
Even afgezien van het feit dat dit weinig meer met het onderwerp te maken heeft, is fysisch de mate waarin je warmte kwijtraakt afhankelijk van 3 mogelijke vormen:

a) Convectie
b) Radiatie
c) Conductie

Je stelling dat een vast materiaal niet zo goed "isoleert" als lucht is zeker het geval voor parameter c (geleiding). Maar lucht laat wel veel radiatie en convectie toe, daar is aluminium een stuk minder goed in.

Als lucht zo'n goede isolator was en altijd beter dan vaste stoffen dan zaten we niet in een huis van vaste stof maar van lucht ;)

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:23

Polariteit

Fietsende fotografeur

Als mijn voeten echt koud worden (bij alleen dragen schoenen + sokken), stap ik gewoon ff af; eet een bammetje en loop ondertussen 3x om mijn fiets heen. Werkt doorgaans prima, kan ik er weer anderhalf uur tegenaan.

Scheelt wellicht wel dat ik met dikke vette wandelschoenen+flatpedals fiets en niet met echte fietsschoenen :D

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:27

Predator

Suffers from split brain

joker1977 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:15:
[...]
Als lucht zo'n goede isolator was en altijd beter dan vaste stoffen dan zaten we niet in een huis van vaste stof maar van lucht ;)
Lucht is een goeie isolator !
De meeste isolatie in je huis is gebaseerd op lucht. PIR/rotswol/glaswol isoleert juist doordat er kleine luchtkamers in zitten. Maar het is “gebonden” lucht.

Het probleem is dat lucht heel makkelijk beweegt en je warmte snel verplaatst wordt. Een wintersok aan je voet heeft ook kleine luchtkamers nodig om ter isolatie.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Mistraller
sapphire schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 08:38:
[...]

Ja schat naast zoveel uur in de week van huis op de fiets moet ik nu ook trainen in de sauna…

Nee dat zal goed gaan thuis :+
Ja maar een goede mindset heeft gelukkig geen wekelijkse training nodig. En als je nou je vrouw meeneemt naar de sauna, heb je én een leuke middag/avond én credits voor je fietsritje. Win win 8)

Kou is deels een emotie waar je je aan over kunt geven of tegen kunt verzetten. Net als de pijn die je voelt als je na een zware klim, sprint of lange afstand, waar je lichaam schreeuwt dat je moet stoppen; toch doorgaat. In Nederland zal je immers niet snel meemaken dat vingers eraf vriezen, dus blijft alleen het ongemak over.

---------------

• Mistraller
Predator schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:46:
[...]

Lucht is een goeie isolator !
De meeste isolatie in je huis is gebaseerd op lucht. PIR/rotswol/glaswol isoleert juist doordat er kleine luchtkamers in zitten. Maar het is “gebonden” lucht.

Het probleem is dat lucht heel makkelijk beweegt en je warmte snel verplaatst wordt. Een wintersok aan je voet heeft ook kleine luchtkamers nodig om ter isolatie.
En daarom dus liever fijne sokken dan een alu hoedje :9

---------------

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:52
Gewenning aan kou kan je goed trainen. Net 1,5 uur indoor gefietst en daarna een heerlijke IJskoude douche genomen. Er rustig even onder blijven staan toen ik al klaar was. In tegenstelling tot een warme douche, heb je het lekker warm na een koude douche.

Vroeger had ik het nooit koud. Ik heb de meest extreme dingen gedaan in de kou. Heeft lang geleden in Fiets een keer een verslag over gestaan. In de loop der jaren werd ik ook kouwelijk. Op een gegeven ogenblik was ik het zo zat dat ik dus koud ben gaan douchen. Probleem binnen twee weken of zo opgelost. Je ziet mij nooit met een jas.

• orlok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:22
Stillekracht schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:27:
Gewenning aan kou kan je goed trainen. Net 1,5 uur indoor gefietst en daarna een heerlijke IJskoude douche genomen. Er rustig even onder blijven staan toen ik al klaar was. In tegenstelling tot een warme douche, heb je het lekker warm na een koude douche.

Vroeger had ik het nooit koud. Ik heb de meest extreme dingen gedaan in de kou. Heeft lang geleden in Fiets een keer een verslag over gestaan. In de loop der jaren werd ik ook kouwelijk. Op een gegeven ogenblik was ik het zo zat dat ik dus koud ben gaan douchen. Probleem binnen twee weken of zo opgelost. Je ziet mij nooit met een jas.
Dan was jij het zeker vanmorgen op open sandalen in de sneeuw, met T-shirt dus idd zonder jas maar wel met een muts op. 🤣

Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:40
Ik heb een vraag die de tweakers / nerds misschien kunnen beantwoorden.

Ik zal in de lente/zomer samen met m'n dochter gaan fietsen. Groot deel van deze ritjes gaat Z2 worden voor conditie opbouw (endurance). Maar ook wat specifieke trainingen waaronder herhalingen op bepaald vermogen. Mijn fiets heeft een vermogensmeter, die van haar niet.

De vraag is of ik kan berekenen hoeveel watt zij moet trappen om op dezelfde snelheid als ik een heuveltje op te gaan. Ik weet onze gewichten, mijn wattage en hoe lang het duurt. De gradatie is ook te vinden, snelheid ook. Kun je met deze gegevens een formule bedenken die dit kan uitrekenen?

Thanks!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:36
Holk schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 18:50:

Ik zal in de lente/zomer samen met m'n dochter gaan fietsen. Groot deel van deze ritjes gaat Z2 worden voor conditie opbouw (endurance). Maar ook wat specifieke trainingen waaronder herhalingen op bepaald vermogen. Mijn fiets heeft een vermogensmeter, die van haar niet.

De vraag is of ik kan berekenen hoeveel watt zij moet trappen om op dezelfde snelheid als ik een heuveltje op te gaan. Ik weet onze gewichten, mijn wattage en hoe lang het duurt. De gradatie is ook te vinden, snelheid ook. Kun je met deze gegevens een formule bedenken die dit kan uitrekenen?

Thanks!
Dat soort dingen kan Chat GPT wel voor je uitrekenen.

• orlok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:22

Thanks!
Volgens mij niet zo moeilijk, maar wat denk je ermee te kunnen bereiken? Het vermogen per kilo lichaamsgewicht is m.i. de manier. Dus om jouw wattage te delen door jouw lichaamsgewicht en te vermenigvuldigen met haar lichaamsgewicht geeft het wattage minimaal benodigd door haar om jouw te kunnen volgen.

Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:52

Thanks!
Dat moet je redelijk makkelijk met AI (Gemini, ChatGPT) kunnen laten berekenen. Als je bijvoorbeeld het hoogteverschil en de lengte opgeeft van de beklimming en het totaalgewicht (berijder + kleding + fiets + bidons etc). Het enige dat je dan mist zijn de wrijvingsverliezen en luchtweerstand. Maar die zijn fractioneel t.o.v. de rest bij een beklimming op amateursnelheid (aanname :) )

Je prompt zou kunnen zijn: Ik fiets een beklimming van 30 minuten met een gemiddeld vermogen van 240W. Mijn totaalgewicht is 90Kg. Als mijn totaalgewicht 80Kg is, hoeveel is dan het gemiddelde vermogen over de beklimming in dezelfde tijd?

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:03

Thanks!
Ben wel benieuwd waarom je dat wilt berekenen als zij toch niet kan trainen op vermogen?

Is lastig om nauwkeurig te doen, omdat het voornamelijk afhangt van de luchtweerstand, dus ook houding op de fiets, strakke kleding ja/nee, hoe groot ze is etc.

Anekdotisch kan ik wel vertellen dat mijn vriendin ong 10-20 watt minder trapt op een gezamenlijke duurrrit, waarbij ze ong 10cm kleiner is en 10kg lichter.

Fiets ook wel eens met een andere dame, die is nog stuk kleiner en lichter. Als ik dan onze Strava’s kijk is het vaak 20-30 watt verschil.

Tempo van deze ritjes 28-30 km/h.

Edit; oh sorry, gaat je sec om de heuveltjes. Ja, dan gewoon in een calculator gooien…

https://climbapedia.org/segment_times

[ Voor 4% gewijzigd door Requiem19 op 10-01-2026 19:34 ]

• blb4
Requiem19 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:32:
[...]

Ben wel benieuwd waarom je dat wilt berekenen als zij toch niet kan trainen op vermogen?

Is lastig om nauwkeurig te doen, omdat het voornamelijk afhangt van de luchtweerstand, dus ook houding op de fiets, strakke kleding ja/nee, hoe groot ze is etc.

Anekdotisch kan ik wel vertellen dat mijn vriendin ong 10-20 watt minder trapt op een gezamenlijke duurrrit, waarbij ze ong 10cm kleiner is en 10kg lichter.

Fiets ook wel eens met een andere dame, die is nog stuk kleiner en lichter. Als ik dan onze Strava’s kijk is het vaak 20-30 watt verschil.

En ik neem aan dat jij dan bij die dames uit de wind rijdt 😀?

• Requiem19
blb4 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:34:
[...]

En ik neem aan dat jij dan bij die dames uit de wind rijdt 😀?
Duurritjes zijn kletsritjes :)

Herstel, in mijn geval luisterritjes.

[ Voor 8% gewijzigd door Requiem19 op 10-01-2026 19:40 ]

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Soms weet je gewoon zeker dat wielrenners een kronkel in hun hoofd hebben.....

Aangezien mijn laatste buiten ritje alweer van 20 december was en dat voelt als een eeuwigheid geleden had ik een beetje ontwenningsverschijnselen :X Je kent het wel dat je een wielrenner op een mooie fiets voorbij ziet rijden en dat je denkt "ik wil ooooook :'( "
Dat had ik gisteren dus, en vanmorgen weer toen ik met dochter buiten liep en ik had het niet eens heel erg koud, en het was droog dus waarom niet???
En dan ben je binnen geweest en moet je weer naar buiten want de leenfiets staat in de garage en toen had ik toch wel even spijt van mijn besluit om een klein rondje te doen.

Maar ik had gelukkig tips gelezen in dit topic dus paar kleine dingetjes aangepast, schoenen laat aan en zo lang mogelijk sloffen aan om de kou prikkel zo lang mogelijk uit te stellen en dat hielp redelijk. Alsnog met winterschoenen en Merino sokken ha een half uur koude tenen maar ging goed, was uiteindelijk ook zo weer over thuis :)
Uiteindelijk vertrokken met Shimano MW5's, merinowollen sokken, nanoflex beenstukken, nanoflex broek, B'twinn winterjas, Craft ultra extreme LS, craft ss shirt, nekwarmer en cap met oorwarmers. en dan hou je precies tussen je bril en petje een klein kiertje wat super koud aanvoelt :+
Owja en Gribgrab deep winter handschoenen, dus klamme handjes :P

Had 30km gepland en met een krappe 42km thuisgekomen want ging best lekker (qua temperatuur niet qua tempo) maar had niet genoeg drinken mee :)
Paar kleine stukjes die even eng waren omdat er een laagje ijs over het fietspad lag maar viel alles mee verder.

Nu even kijken of ik mezelf een complete Futurum winterset kan verantwoorden >:)

Gabriël AM5

• Holk
Requiem19 schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 19:32:
[...]

Edit; oh sorry, gaat je sec om de heuveltjes. Ja, dan gewoon in een calculator gooien…

https://climbapedia.org/segment_times
Die link van je is zeer nuttig! Ik heb mij eigen gegevens ingevoerd en die van de route en het klopt op de seconde met IRL.

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 15:50
@sapphire Vanochtend had ik in theorie wel genoeg drinken bij me maar na een uurtje was een groot deel al niet meer drinkbaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5myCbfuf33YIRdpHGNecZeiH2PA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZFAfNBslU5z9is0wv0Lk0DyJ.jpg?f=fotoalbum_large

• bwernsen
Brainfreeze!

• Holk
Louislouislouis schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:15:
@sapphire Vanochtend had ik in theorie wel genoeg drinken bij me maar na een uurtje was een groot deel al niet meer drinkbaar:

[Afbeelding]
De tip is om de bidon te vullen met warm water, dit zal je een kwartier/half uur extra lang een vloeibaar drankje geven.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@Louislouislouis Wat @Holk zegt dus, heet water in de bidon dan is het eerste halfuur niet koud, na een uur was de laatste slok koud paar zeker niet bevroren :)
En dat in een Elite Fly met super dunne wandjes.

Gabriël AM5

• DDX
Gewoon suikerwater met wat zout, heb je meteen wat energie want met dikke handschoenen reepjes eten is ook vrij lastig.

• Mistraller
Holk schreef op zondag 11 januari 2026 @ 20:29:
[...]

De tip is om de bidon te vullen met warm water, dit zal je een kwartier/half uur extra lang een vloeibaar drankje geven.
Bij ritjes onder het vriespunt vind ik zelf een thermosfles met thee+ suiker ook altijd wel lekker. Ik steek gewoon zo'n metalen fles in de houder, met een beetje verpakkingsfoam tegen het rammelen. Moet je wel ff van de fiets af om te drinken, maar dat vind ik persoonlijk geen straf.

---------------

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:17
Ik heb zo'n kunststof thermobidon van Elite. Kan een halve liter in, had daar gisteren hete thee met suiker in gedaan, dat ging top. 45km gefietst (op de gravel weliswaar). Bij 30km had ik nog warme (tegen lauw aan) thee. Fijn

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:21
Klein scheutje Beerenburg wil ook wel eens helpen. Ik had zelf na 2 uur ook ijsklontjes in de bidon afgelopen zaterdag, maar hard schudden wil dan wel helpen.

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21:09
Ik neem eigenlijk nooit eten en drinken mee, tenzij ik langer dan 2 uur de deur uit ga of het heel erg warm is. Je moet je lichaam niet zo verwennen onderweg..... Eten en drinken doen we wel als we thuis zijn.

• GWBoes
Ik had eigenlijk ook geen andere oplossing van een Tukker verwacht. :9B
Je krijgt het er zelf ook warm van maar of het de sportieve prestaties en herstel positief beïnvloed weet ik zo net nog niet

Flickr - Strava

• GWBoes
@Marcel a Ondanks dat ik, helemaal met deze temperatuur, (te) weinig drink tijdens het fietsen neem ik altijd wel voldoende water mee. Al is het maar om eventueel zooi uit een wond te spoelen bij een onverhoopte valpartij of opgehoopte modder uit de derailleur te wassen (vooral bij gravel ritten).

Flickr - Strava

• Selten
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 19:22
Nieuwe fiets besteld, Canyon Ultimate CF SLX AXS. Die komt standaard met de Zipp 404 firecrest wielen. Hookless met 23mm internal width en 58mm hoogte.

Mijn huidige Endurace met Lightbicycle wielen gaat weg. Die velgen zijn 46mm in hoogte, 21mm internal width. Hooked met DT Swiss 350 naven. Ik rijd al 2 jaar met volle tevredenheid tubeless.

De grote vraag: de Zipp's als nieuw verkopen en de Lightbicycles overzetten of niet. Doordat ik tubeless rijd, zou het hookless gegeven me niet te veel mogen afschrikken, maar het is toch een factor om rekening mee te houden.

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:44
Selten schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:10:
De grote vraag: de Zipp's als nieuw verkopen en de Lightbicycles overzetten of niet. Doordat ik tubeless rijd, zou het hookless gegeven me niet te veel mogen afschrikken, maar het is toch een factor om rekening mee te houden.
@mhr-zip kom er maar in!

WoT stats

• bwernsen
@Selten ten eerste gefeliciteerd! Ik zou persoonlijk de ZIPs houden.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:51
sapphire schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:00:
@Louislouislouis Wat @Holk zegt dus, heet water in de bidon dan is het eerste halfuur niet koud, na een uur was de laatste slok koud paar zeker niet bevroren :)
En dat in een Elite Fly met super dunne wandjes.
Als je maar een uurtje fietst kun je ook prima zonder water op pad. Voor die tijd nog wat drinken en na die tijd en je bent wel gedekt.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:24

Kluus

Gang is alles

@Selten persoonlijk zou ik ook de zipp’s houden. Ik heb zelf ook een hele poos gereden met hookless op de weg (en nu nog met dezelfde set als weg set in mijn gravel bike) en nog nooit problemen mee gehad.

Ik vind de banden wel mooi vallen op hookless (iets minder lightbulbing) en sowieso vind ik de 404 firecrest wielen erg mooi.

Edit: en natuurlijk gegeliciteerd met de nieuwe aanwinst!

[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 12-01-2026 18:36 ]

• Requiem19
Lekker een jaartje op de 404s rijden en dan jaar erop jezelf een klimsetje cadeau doen.

• blb4
GWBoes schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:48:
@Marcel a Ondanks dat ik, helemaal met deze temperatuur, (te) weinig drink tijdens het fietsen neem ik altijd wel voldoende water mee. Al is het maar om eventueel zooi uit een wond te spoelen bij een onverhoopte valpartij of opgehoopte modder uit de derailleur te wassen (vooral bij gravel ritten).
Daarom (wond uitspoelen) neem ik idd ook altijd een bidon met water zonder toevoeging mee. Op korte ritten dus 1 bidon met gewoon water, op langer ritten 2 bidons waarvan 1 met gewoon water. Tot nu toe 2 x nodig gehad…

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:09
@Selten Zou de Zipp’s houden, erg mooie wielen en hebben een goede interne breedte. Volgens mij is hookless een storm in een glas water, er worden veel 404’s verkocht en je hoort eigenlijk geen probleem.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• derx666
  • Laatst online: 15:34

derx666

mecker ende blaet

Ik zou de Zipp's verkopen, en een mooie custom set bestellen. De marge is gewoon te weinig imho. Als je net als ik tegen de max. druk aan zou moeten rijden (5bar) omdat ik zwaarder ben dan de gemiddelde wielrenner, wat gebeurd er dan als je de fiets een keer rijdt op een warme dag op heet asfalt? Of als je hem een half uurtje in de zon laat staan bij een stop?

Ik heb de voordelen van hookless sowieso nooit begrepen. Zeker de 404 Firecrest niet. Het zou lichter moeten zijn, maar dat is het niet want ze wegen 1559 gram. Ik vind dat best zwaar voor een high end carbon wielset.
Imho het enige voordeel van hookless is voor de fabrikant die een veel gemakkelijker productieproces heeft, en dus geld bespaard (wat je niet in de prijs terugziet trouwen met een adviesprijs van zo'n 2100,-).

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

• Mistraller
Marcel a schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:39:
Ik neem eigenlijk nooit eten en drinken mee, tenzij ik langer dan 2 uur de deur uit ga of het heel erg warm is. Je moet je lichaam niet zo verwennen onderweg..... Eten en drinken doen we wel als we thuis zijn.
Ga eens wat harder fietsen dan :P

---------------

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

wisselwerking schreef op maandag 12 januari 2026 @ 17:55:
[...]

Als je maar een uurtje fietst kun je ook prima zonder water op pad. Voor die tijd nog wat drinken en na die tijd en je bent wel gedekt.
Ja ik heb gelukkig al geen problemen qua drinken en vochtbalans :+

Gabriël AM5

• Marcel a
Mistraller schreef op maandag 12 januari 2026 @ 23:08:
[...]

Ga eens wat harder fietsen dan :P
Dan fiets ik nog korter en neem ik nog minder mee 😎

• Mistraller
Marcel a schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 07:12:
[...]

Dan fiets ik nog korter en neem ik nog minder mee 😎
Bril, helm en jersey is ook zo'n verwennerij voor je lijf :+

Nergens voor nodig voor een echte badass

Maar ff gekheid op een stokje: 2 uur niet drinken is in rust al weinig, laat staan tijdens sport.

[ Voor 15% gewijzigd door Mistraller op 13-01-2026 09:09 ]

---------------

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:23

Polariteit

Fietsende fotografeur

Mistraller schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:03:
[...]

Maar ff gekheid op een stokje: 2 uur niet drinken is in rust al weinig, laat staan tijdens sport.
Zonder bril moet je mij echt niet op pad sturen, nog voor ik het dorp uit ben fiets ik waarschijnlijk de rivier in :+

Dan maar wat minder badass :D

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:59
@Selten Die Zipp 404 kan je gewoon houden. Ik rijd al 10 megameter probleemloos met de Zipp 303 op 3,5 bar. N=1, maar toch, alles telt :).

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• Marcel a
Mistraller schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 09:03:
[...]
Wat dacht je van een zeem in je broek. Allemaal voor mietjes...
Maar serieus, ik verbaas me soms wel hoe druk mensen zich maken over drinken en eten tijdens het sporten. En dan heb ik het niet over die semi profs die helemaal tot het gaatje gaan elke dag.

• DDX
orange.x schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:36:
Zijn er hier die ook ingeschreven hebben voor die Futurum Toughest Ride? Dat heeft dan wel iets meer een wedstrijdelement, en gegarandeerd kloteweer :D
Nou we mogen zondag 8)

• pannekoek
Balen dan sta ik op de piste. Volgend jaar maar weer proberen.

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:26
Lijkt er in ieder geval op dat het "droog" is. Fris zal het wel worden! Succes alvast :D

@blitzkrieg Dat wordt dus keihard battelen voor de winst! Geen smoesjes nu dus :9

[ Voor 16% gewijzigd door orange.x op 13-01-2026 11:26 ]

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:14

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik heb ook een mailtje.
Het wordt alleen geen klotenweer zondag? :?

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• blitzkrieg
  • Laatst online: 19:14

blitzkrieg

Whoop Whoop!

orange.x schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:25:
[...]

Lijkt er in ieder geval op dat het "droog" is. Fris zal het wel worden! Succes alvast :D

@blitzkrieg Dat wordt dus keihard battelen voor de winst! Geen smoesjes nu dus :9
Ik denk dat het zondag gewoon een standaard rondje wordt voor mij. De eerste buiten dit jaar. :X
Morgen naar het werk fietsen wordt ook al weer niks want ik moet naar de tandarts 's middags. :(

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Marcel a schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:02:
[...]

Maar serieus, ik verbaas me soms wel hoe druk mensen zich maken over drinken en eten tijdens het sporten. En dan heb ik het niet over die semi profs die helemaal tot het gaatje gaan elke dag.
Ik denk juist dat veel mensen dit onderschatten. Mijns inziens heeft in de regel iedereen baat bij drinken en eten bij vrijwel elke rit langer dan een uur. Je kunt het wellicht opvangen met vooraf en nadien compenseren met extra vochtinname, maar het idee blijft hetzelfde natuurlijk.

• Marcel a
@wibblemoo Oh, het zal medisch bezien best voordelen opleveren, maar ik hoef toch de tour niet te winnen?

• Cloclo100
Marcel a schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:40:
@wibblemoo Oh, het zal medisch bezien best voordelen opleveren, maar ik hoef toch de tour niet te winnen?
Is dit gewoon onwetendheid of gewoon een projectie van je eigen motivatie/doelen..?
Slecht of niet eten/drinken is één van de meest gemaakte fouten bij amateurwielrenners die een bepaald niveau willen nastreven. Niemand gaat hier de tour winnen maar sommige hebben wel persoonlijke doelen en willen in optimale vorm aan bv. een Gran Fondo staan. Voeding is dan een onmiskenbare bouwsteen voor beter te worden, goed te trainen en zeker ook bij herstel. Sinds ik goed eet en drink op de fiets is mijn uithouding spectaculair verbeterd, vroegah reed ik ook met alleen water in de bidons en was ik altijd stomverbaasd dat ik na een paar uur uitdoofde als een kaars :).

• Requiem19
Dat hoeft niet, maar het is ook fijn om je tijdens en na het fietsen goed te voelen toch?

Als jij op jouw manier nergens last van hebt zou ik vooral zo doorgaan overigens. Je hoeft niet de rest van de wereld na te apen. De aanbevelingen zijn altijd vrij algemeen en op individueel niveau kan het prima iets anders zijn.

Denk wel dat als je vaker gaat fietsen en vooral langer, je het zou gaan merken als je meer vocht neemt en meer koolhydraten.

Maar idd, vooral doen wat werkt voor je :-).

• Marcel a
Cloclo100 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:47:
[...]
Is dit gewoon onwetendheid of gewoon een projectie van je eigen motivatie/doelen..?
Slecht of niet eten/drinken is één van de meest gemaakte fouten bij amateurwielrenners die een bepaald niveau willen nastreven. Niemand gaat hier de tour winnen maar sommige hebben wel persoonlijke doelen en willen in optimale vorm aan bv. een Gran Fondo staan. Voeding is dan een onmiskenbare bouwsteen voor beter te worden, goed te trainen en zeker ook bij herstel. Sinds ik goed eet en drink op de fiets is mijn uithouding spectaculair verbeterd, vroegah reed ik ook met alleen water in de bidons en was ik altijd stomverbaasd dat ik na een paar uur uitdoofde als een kaars :).
Dan zal het een projectie van mijn doelen zijn :)
Maar maak je niet druk. Ik voel me prima.

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:01
@Cloclo100 Je hoeft het niet eens te betrekken op je sportieve prestaties, vaak helpt het ook bij het functioneren naast de fiets. Het kan bijvoorbeeld er aan bijdragen dat je beter in je vel zit, en met een goed humeur en vol energie met je gezin op pad kunt na het douchen.

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik zorg dat ik voldoende eet en drink tijdens het fietsen, en dat ik ook 2 uur van tevoren genoeg eet voordat ik een lange fanatieke rit heb (ook al betekent dat de wekker soms halverwege de nacht gaat). Ik zal dus ongetwijfeld in die categorie wielrenners vallen die zich 'druk maakt om eten en drinken'.

Toen ik zo'n 1,5 jaar geleden begon met 8-10u per week trainen ben ik onbedoeld 6 kilo afgevallen, dus genoeg eten was totaal niet evident voor mij. Na de langere trainingen kwam ik altijd leeg en chagrijnig thuis.
Door genoeg te eten heb ik daar totaal geen last van, ook is het fietsen zelf er leuker van geworden want de laatste helft kan ik nog gewoon genieten van de tocht, in plaats van enkel te dromen van wat ik ga eten als ik thuiskom.

Als ik ga fietsen met vrienden, ben ik ook niet degene die na een paar uur de rest ophoudt met z'n hongerklop. Ook heb ik door de gewenning aan eten op de fiets geen probleem om ondertussen een beetje tempo te blijven trappen, wat erg fijn is voor degenen die in je wiel zitten.

Dus ik hoef ook geen tour te winnen, sterker nog, ik doe geen races. Maar door meer op mijn voeding te letten, geniet ik er meer van fietsen én ben ik na afloop nog te tolereren door m'n omgeving.

• Cloclo100
guapper schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:02:
@Cloclo100 Je hoeft het niet eens te betrekken op je sportieve prestaties, vaak helpt het ook bij het functioneren naast de fiets. Het kan bijvoorbeeld er aan bijdragen dat je beter in je vel zit, en met een goed humeur en vol energie met je gezin op pad kunt na het douchen.
Klopt, dat zat bij bij onder de noemer "herstel" :).

• Prulleman
  • Laatst online: 21:10
Als je nergens last van hebt @Marcel a, vooral lekker doorgaan, maar als je weleens denkt.. ik voel me toch wat vermoeid na een (rustig) ritje, of je hebt hoofdpijn, of je slaapt slechter, minder uitgerust de volgende dag, verzin nog maar 100 zaken die omschrijven dat je je niet 100% top voelt.. dan zou ik toch eens proberen wat te drinken en wat energie te pakken tijdens de rit.

Zoals eerder gezegd zit er voor iedereen ergens wel een kantelpunt waarbij het toch echt wel beter is om een beetje voor jezelf te zorgen. Ook als je verder geen doelen hebt. Waar dat punt ligt is voor iedereen anders. Als je van nature redelijk fit bent, je eet altijd gezond en je doet een rustig (<180 watt???) ritje van 2 uur, dan kan het best zo zijn dat je inderdaad helemaal nergens last van hebt. Dit zal nog sterker van toepassing zijn als je bv maar 2 ritjes per week doet (1x 2 uur, 1 x 1 uur bv), dat is natuurlijk veel makkelijker te managen dan 10+ uur. Ik denk dat het gemiddelde hier toch wel boven de 6 uur per week zit, dat is ook een grote factor waar dit kantelpunt zit.

Voor mezelf, ik zit met een duurritje rond de 200 watt, dus dat is makkelijk rekenen, elk uur verbrand je dan ongveer 200*3.6 = 720 kCal. Dus 2 uur z2 is al 1440 kCal, om dat op een dag extra te eten kost al best wat moeite. (en dan heb ik het nog niet over 3-4 uur z2 ritten, met 4 uur heb je dus een dubbele ADH nodig aan energie) Dan ben ik van mening dat je beter gewoon de tank vol kan houden tijdens het fietsen, dus dan pak ik eigenlijk altijd al wel 120 gram tijdens 2 uur dat is nog geen 500 kCal, maar het voorkomt dat je de tank ver leeg trekt, want daar reageert je lichaam niet perse fijn op (hoofdpijn, en andere signalen dat je rustig aan moet doen en eerst de tank weer vol te laten lopen).

Bij langer/intensiever wordt het alleen nog maar belangrijker om de tank niet helemaal leeg te rijden.

nuchter trainen / vetverbranding forceren heeft nog wel zijn plek, maar als regelmatig component in je training zwaar achterhaald. (herstel telt zwaarder dan jezelf naar de klote rijden).

Glycogeen in je spieren is ongeveer 1200-1500 kCal en in je lever heb je nog eens 300-400 kCal ter beschikking. Als je dat dus opmaakt voel je (in ieder geval ik) met niet fijn. Misschien heeft de een veel meer, of is de component vetverbranding (door lage intensiteit) zoveel hoger dat je niet snel de tank leeg rijdt.

Verder kost het aanvullen van je volledige glycogeen voorraad 1-2 dagen en krijgt je inmuunsysteem ondertussen een aardige klap. Als je dus de volgende dag weer een ritje wilt doen, dan is dat een extra reden om een beetje bij te blijven tijdens het fietsen.

kortom er zijn veel meer argumenten om een beetje lief voor jezelf te zijn tijdens een ritje dan andersom.

[ Voor 7% gewijzigd door Prulleman op 13-01-2026 12:16 ]

Strava

• DDX
blitzkrieg schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:26:
[...]

Ik heb ook een mailtje.
Het wordt alleen geen klotenweer zondag? :?
Dat is toch wat ik vorige keer al zei, ze treffen het gewoon iedere keer met geen klote weer :)

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Sorry...storingsdienst

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:50
Ik neem altijd een snelle jelle mee in mijn achterzak, zelfs met ritjes van 1 uur. En altijd 1 gevulde bidon, zelfs als ik in de winter niet drink.

Al neem ik t zelf niet in, dan zit die er maar gewoon in t achterzakje. Heb ondertussen al vaak zat een reepje of snelle Jelle aan iemand gegeven die er helemaal doorheen zat. Heb ook wel eens bij een ritje van 1.5 uur 2x lekke band gereden en geen 3e band bij mij. Toen was t of naar huis lopen a 20 km of wachten op mijn vrouw. Die bleek ergens in een winkelcentrum met haar moeder te zitten en t zou ong 2 uur duren voordat ze er was. Kan ik mooi mijn fiets bij een bankje zetten en nog genieten van een beetje drinken en koek..

Het is ook gewoon niet heroïsch toch? Kijk mij niks bij me hebben. Bidon op je fiets en een reep in je achterzak kost mij letterlijk niks.

• Tsjilp
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

dfbt schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:47:
Ik neem altijd een snelle jelle mee in mijn achterzak, zelfs met ritjes van 1 uur. En altijd 1 gevulde bidon, zelfs als ik in de winter niet drink.

Al neem ik t zelf niet in, dan zit die er maar gewoon in t achterzakje. Heb ondertussen al vaak zat een reepje of snelle Jelle aan iemand gegeven die er helemaal doorheen zat. Heb ook wel eens bij een ritje van 1.5 uur 2x lekke band gereden en geen 3e band bij mij. Toen was t of naar huis lopen a 20 km of wachten op mijn vrouw. Die bleek ergens in een winkelcentrum met haar moeder te zitten en t zou ong 2 uur duren voordat ze er was. Kan ik mooi mijn fiets bij een bankje zetten en nog genieten van een beetje drinken en koek..

Het is ook gewoon niet heroïsch toch? Kijk mij niks bij me hebben. Bidon op je fiets en een reep in je achterzak kost mij letterlijk niks.
je moet het gewoon als extra training zien, al dat extra gewicht wat je meesleept :+

Raar... Is zo gek nog niet

• Mistraller
Laptop in je rugzakje en gaan :twk

---------------

• DDX
We mogen soort van juichen :
Fietsen over volledige Afsluitdijk wordt in 2027 weer mogelijk

In de loop van volgend jaar kan weer over de volledige Afsluitdijk gefietst worden. Sinds 2019 is dat niet mogelijk door grootschalige werkzaamheden aan de ruim 30 kilometer lange waterkering. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft besloten in 2027 tijdelijke fietsbruggen te plaatsen bij de sluizen van Den Oever en Kornwerderzand, zodat fietsers en ook wandelaars weer de volledige lengte van 32 kilometer van de Afsluitdijk kunnen gebruiken. Ze moeten nu nog met een bus voorbij de sluizen, waaraan al jaren wordt gewerkt.
https://www.nhnieuws.nl/n...rdt-in-2027-weer-mogelijk

Paar jaar vertraagd.

Maar nog wel :
Het ministerie verwacht dat de fietsbruggen er ‘op zijn vroegst’ in 2027 komen, omdat bij beide sluizen eerst andere werkzaamheden afgerond moeten worden.
Dus niets is nog zeker...

[ Voor 12% gewijzigd door DDX op 13-01-2026 15:56 ]

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Echt..wat een shitshow zeg.. Dit duurt echt wel lang..

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:21
DDX schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:53:
We mogen soort van juichen :

[...]

https://www.nhnieuws.nl/n...rdt-in-2027-weer-mogelijk

Paar jaar vertraagd.

Maar nog wel :

[...]

Dus niets is nog zeker...
Niets is zeker maar ik ken mijn werkgever inmiddels een beetje: die doen niet zo’n briefje eruit als ze niet vrij zeker zijn dat die datum haalbaar is 😜

• DDX
Vraag mij wel af hoe dat dan straks gaat als ze een definitieve oplossing gaan verzorgen.
Is het dan weer maanden(/jaren) afgesloten ?

• Marcel a
Prulleman schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 12:07:
Als je nergens last van hebt @Marcel a, vooral lekker doorgaan, maar als je weleens denkt.. ik voel me toch wat vermoeid na een (rustig) ritje, of je hebt hoofdpijn, of je slaapt slechter, minder uitgerust de volgende dag, verzin nog maar 100 zaken die omschrijven dat je je niet 100% top voelt.. dan zou ik toch eens proberen wat te drinken en wat energie te pakken tijdens de rit.
Ik heb doorlopend overal last van. Maar dat zal vast ook iets met de leeftijd te maken hebben. Maar even serieus: als je met een zekere intensiteit traint heb je ergens last van. Zwaardere benen die je voelt bij het traplopen. Vroeger en anders moe die dag. Dat los je niet op met eten/drinken tijdens een rit. Dat is simpelweg het effect dat trainen heeft op je lichaam. Je lijkt een beetje een wereld te schetsen waarin je zoveel kan trainen als je wil zolang je maar eet en drinkt. Heb je ergens last van? Eten en drinken tijdens de training is de oplossing! Zo werkt het natuurlijk niet en ik neem ook even aan dat je dat niet zo bedoelt.
Ik ben 57 en fiets met een voor mij nog redelijk tempo 1 a 2 uur en dat doe (als het seizoen weer start) 1 tot 3 keer per week. Als de omstandigheden zwaarder worden (warmer) neem ik water mee. Meer niet. Ik train redelijk vaak voor het ontbijt en dat gaat eigenlijk best prima. Natuurlijk heb ik wel eens last van een training en dan had ik dat ongetwijfeld kunnen voorkomen door eten/drinken, maar dat doet zich niet zo heel vaak voor en vooral als het toch wat zwaarder was dan ik me had voorgesteld.

• Prulleman
  • Laatst online: 21:10
Marcel a schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:24:
[...]

Ik heb doorlopend overal last van. Maar dat zal vast ook iets met de leeftijd te maken hebben. Maar even serieus: als je met een zekere intensiteit traint heb je ergens last van. Zwaardere benen die je voelt bij het traplopen. Vroeger en anders moe die dag. Dat los je niet op met eten/drinken tijdens een rit. Dat is simpelweg het effect dat trainen heeft op je lichaam. Je lijkt een beetje een wereld te schetsen waarin je zoveel kan trainen als je wil zolang je maar eet en drinkt. Heb je ergens last van? Eten en drinken tijdens de training is de oplossing! Zo werkt het natuurlijk niet en ik neem ook even aan dat je dat niet zo bedoelt.
Ik ben 57 en fiets met een voor mij nog redelijk tempo 1 a 2 uur en dat doe (als het seizoen weer start) 1 tot 3 keer per week. Als de omstandigheden zwaarder worden (warmer) neem ik water mee. Meer niet. Ik train redelijk vaak voor het ontbijt en dat gaat eigenlijk best prima. Natuurlijk heb ik wel eens last van een training en dan had ik dat ongetwijfeld kunnen voorkomen door eten/drinken, maar dat doet zich niet zo heel vaak voor en vooral als het toch wat zwaarder was dan ik me had voorgesteld.
Ik noem geen zware benen.. hoewel ook dat mogelijk minder kan zijn met de juiste voeding/drinken.

Anyway, ik zou zeggen,.probeer het eens 🙃

Strava

• Marcel a
@Prulleman Nu ja, 'verzin nog maar 100 zaken die omschrijven dat je je niet 100% top voelt......' Daar valt toch zo'n beetje alles onder :)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Je zou zeggen dat mensen die het voor hun werk doen wel aardig snappen hoe het moet en die eten ook als ze gewoon trainen tussendoor.

Just say’in O-)

Gabriël AM5

• blb4
Bij zo'n 10 °C kan je m.i. best zonder eten en drinken een Z1 rit van 2 tot 3 uur maken. Ook afhankelijk van hoe gehydrateerd en volgegeten je begint. De vraag is natuurlijk wel waarom je dat zou doen. Bij hogere temperaturen en hogere inspanning zal al snel vochttekort gaan opspelen.

• DDX
Mijn woon-werk ritjes (die soms ook wel 2-3 uur duren) neem ik eigenlijk nooit eten mee.
In de zomer misschien bidon met water.
Vooraf broodje eten en thuis eten dan red ik dat wel.

Maar weekend ritjes, ook al zijn ze maar 2 uur gaat er wel reepje/suikerbidon mee.

• Mistraller
Marcel a schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:24:
[...]

... Maar even serieus: als je met een zekere intensiteit traint heb je ergens last van. Zwaardere benen die je voelt bij het traplopen. Vroeger en anders moe die dag. Dat los je niet op met eten/drinken tijdens een rit.
Je spieren verwennen met vocht en mineralen dan hoeven er minder reserves verstookt te worden en ben je sneller weer het mannetje. Juist als je ouder wordt is het verstandig om daarop te letten. Iets als kramp is ook gerelateerd aan een vocht/mineralen tekort.
Als ik op vakantie 2 uur ga fietsen, dan wordt ik de rest van de dag wel geacht om leuk mee te doen, mijn gezin gaat niet op het strand liggen bakken :P
Bovendien heb ik na een uurtje arbeid ook wel gewoon zin in een liga, banaan of een reep. :)

---------------

Pagina: 1 ... 700 701 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).