Zit ook wel verschil in een Crank die een raar geluid kan krijgen of een klein scheurtje, of dat je tijdens remmen, bochtenwerk, snelheid je voorvork in 1x kan breken lol.Sammy_tukker schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 11:45:
[...]
FM checkt de framecode en vervolgende de vorkcode, die kijkt niet naar scheurtjes.
Mijn FM was er heel duidelijk in: er mag niet meer op gefietst worden (ik had dus wel de 'foute' vork-code), behalve stilstaand. Fiets bleef wat hem betreft staan (wat mij betreft ook), hier staat hij toch alleen maar in de weg nu in het winterseizoen.
Lekkere FM heb je als hij duidelijke veiligheidsinstructies niet volgt, ik zou een andere zoeken.
Ben ik volledig met je eens, ik reageerde vooral op het eerste deel van je post dat de FM alleen de vork visueel inspecteert en je vrolijk weer op pad stuurt. Een crank die afbreekt is vooral heel onhandig, maar een stuk onschuldiger. Behalve als je in de middel of no-where zit en 100km naar huis moet hinken op 1 pootdfbt schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:55:
[...]
Zit ook wel verschil in een Crank die een raar geluid kan krijgen of een klein scheurtje, of dat je tijdens remmen, bochtenwerk, snelheid je voorvork in 1x kan breken lol.
Dan kom je misschien wel in het Guinness book of Records. 🤣Sammy_tukker schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:00:
[...]
Ben ik volledig met je eens, ik reageerde vooral op het eerste deel van je post dat de FM alleen de vork visueel inspecteert en je vrolijk weer op pad stuurt. Een crank die afbreekt is vooral heel onhandig, maar een stuk onschuldiger. Behalve als je in de middel of no-where zit en 100km naar huis moet hinken op 1 poot
Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Crankarm die 'opeens' afbreekt heeft ook best wel wat impact.dfbt schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:55:
[...]
Zit ook wel verschil in een Crank die een raar geluid kan krijgen of een klein scheurtje, of dat je tijdens remmen, bochtenwerk, snelheid je voorvork in 1x kan breken lol.
Lopen ook wat rechtzaken volgens mij in de US ivm gevolgen van valpartijen en een rechtzaak dat inspectie niet voldoende zou zijn.
Sprintje en opeens 1 been los is niet heel onschuldig.Sammy_tukker schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:00:
[...]
Een crank die afbreekt is vooral heel onhandig, maar een stuk onschuldiger. Behalve als je in de middel of no-where zit en 100km naar huis moet hinken op 1 poot
Nee maar je kunt je afvragen waar ineens al die spullen vandaan komen die bij een winkelverbouwing kennelijk in de weg liggen. Ze gaan echt niet even vlak voor een verbouwing de spullen uit het distributiecentrum daarheen halen.orlok schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 12:49:
[...]
Aan jouw antwoord begrijp ik dat jij het (nog) niet aan jouw Lidl winkel hebt gevraagd want anders had je namelijk kunnen weten dat overtollige winkelvoorraad bij de Lidl meteen wordt afgevoerd naar het distributiecentrum na afloop van de (week)acties om ruimte vrij te maken voor de nieuwe weekacties. 🤔
Nogmaals, vragen staat vrij he.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Ik zou zeggen doen.! 😉Mistraller schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:58:
[...]
Nee maar je kunt je afvragen waar ineens al die spullen vandaan komen die bij een winkelverbouwing kennelijk in de weg liggen. Ze gaan echt niet even vlak voor een verbouwing de spullen uit het distributiecentrum daarheen halen.Ik had ook geen reden om te vragen.
Nogmaals, vragen staat vrij he.
Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Het risico bestaat vooral voor Harrie Lavreysen en zijn collega’s. De gemiddelde tweaker heeft weinig te vrezen. 😊DDX schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 14:46:
[...]
Sprintje en opeens 1 been los is niet heel onschuldig.
Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X
Mijn voorvork valt binnen de terugroepactie. Fiets is bij de dealer gebleven. 
Ze gaven aan dat ze vanaf maandag de fiets aan kunnen melden bij Cube.
Ze gaven aan dat ze vanaf maandag de fiets aan kunnen melden bij Cube.
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Ik heb anderhalf jaar geleden de Feedback Pro-Elite standaard aangeschaft. Kost een paar knaken (meer), maar is oprecht één van mijn beste fiets-gerelateerde aankopen. Buy once, cry once dusdingbat schreef op donderdag 4 december 2025 @ 17:33:
De Crivit montagestandaard van Lidl is weer afgeprijsd. Ik wil graag een meer robuuste zoals de Park Tool PCS-10, maar voor twee tientjes is het (kennelijk) een prima tijdelijke oplossing. Weet iemand of deze ook in de winkel te vinden is, of moet je het per se online bestellen?
Nou dat vraag ik mij af als ik zie hoeveel cranks er kapot zijn gegaan. (al jaren bekend issue tot shimano de recall uiteindelijk deed)Noutie schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 16:24:
[...]
Het risico bestaat vooral voor Harrie Lavreysen en zijn collega’s. De gemiddelde tweaker heeft weinig te vrezen. 😊
Maar een echte recall is het niet, dus ik kijk zelf de crank wel na bij schoonmaken.
Ach..je kan ook hebben dat je fietsenmaker er wel ongevraagd een nieuw stuurlintje opdraaid, maar als die dan vergeet je crank goed aan te draaien dat sta je halverwege de 11stedentocht ook met een doorgedraaide crankarm.. #altijdleuk
Ben ik de enige die er wel om kan lachen dat @DDX de gemiddelde Tweaker word genoemd
Mijn fietsenmaker heeft een dubbele velglint geplaatst zodat mijn buitenband in de velgrand wilde vallen.
Nu heb ik deze buitenband lek gereden en krijg ik hem met geen mogelijkheid in het midden van de velg geduwd
zodat ik deze kan demonteren en plakken.
Tips? Zijn hier tools voor beschikbaar?
Nu heb ik deze buitenband lek gereden en krijg ik hem met geen mogelijkheid in het midden van de velg geduwd
BlaBlaBla
https://www.tiktok.com/@s...video/7444975337567489323Strider schreef op zondag 7 december 2025 @ 12:37:
Mijn fietsenmaker heeft een dubbele velglint geplaatst zodat mijn buitenband in de velgrand wilde vallen.
Nu heb ik deze buitenband lek gereden en krijg ik hem met geen mogelijkheid in het midden van de velg geduwdzodat ik deze kan demonteren en plakken.
Dit werkte voor mij. Werd eerder hier gepost.
Een vrijgezelle systeembeheerder. Dat is wel redelijk gemiddeld op Tweakers toch? Zeker in de begin jaren van Tweakers.sapphire schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 22:20:
Ben ik de enige die er wel om kan lachen dat @DDX de gemiddelde Tweaker word genoemd
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Het was begin van de middag droog, dus buiten spelen
Wel daarna nog in de regen mijn fiets lopen afsoppen, want de weg was wel een beetje vies en nat, maar dat hoort er bij.
Ik ben overigens getrouwd en developer, implementatie consultant en doe af en toe wat technisch applicatiebeheer, ik ben dus niet gemiddeld
Wel daarna nog in de regen mijn fiets lopen afsoppen, want de weg was wel een beetje vies en nat, maar dat hoort er bij.
Ik ben overigens getrouwd en developer, implementatie consultant en doe af en toe wat technisch applicatiebeheer, ik ben dus niet gemiddeld
[ Voor 29% gewijzigd door PeaceNlove op 07-12-2025 17:32 ]
Volgens mij is die single systeembeheerder een beetje van vroeger… aldus deze getrouwde techniekdocent.
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
Dang, nooit geweten dat de gemiddelde Tweaker 30K kilometer per jaar fietstmhr-zip schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:26:
[...]
Een vrijgezelle systeembeheerder. Dat is wel redelijk gemiddeld op Tweakers toch? Zeker in de begin jaren van Tweakers.
Frenz64 schreef op zondag 7 december 2025 @ 18:46:
Enige waar jij op zit is een zadel
Wat is doorgaans de oorzaak voor het meetrekken van een derailleur over je cassette?
Mijn zoon fietst nu iets meer dan een jaar op zijn Triban RC500 fiets met mechanische schijfremmen. En ondertussen zijn we 3-4 achterderailleurs verder (al denk ik dat de 1e 2 gevallen misschien ook met zijn vorige fiets was bedenk ik nu...). De eerste gevallen waren voornamelijk tijdens trainingen dus "minder erg" maar afgelopen weekend gebeurde het tijdens zijn wedstrijd waar hij momenteel gelukkig nog steeds net op de 1e plek staat maar dit had bij niet-falend materiaal / toedoen van de fietser een vrijwel zekere winst in het eindklassement op kunnen leveren.
Maar zoals hij zelf aangaf kwam hij van een bultje af, moest daarna een bocht naar links maken en schakelde daar 1 tandje zwaarder. Zat op dat moment vrij licht en op het binnenblad voor.
Vooral het gegeven dat hij zwaarder schakelde vind ik zo vreemd aan het verhaal want eerder zou je verwachten dat bij lichter schakelen dit probleem eerder voor kan komen. De cassette is recent vervangen evenals de ketting, voorbladen en derailleurwieltjes is het laatste dat vervangen is. In het verleden heb ik eens een soort aluminium derailleurwieltjes gehad welke mogelijk het probleem geweest zijn.. Maar die er nu inzitten zien er volgens mij nog helemaal intact uit. Zijn ook gewoon meer van die hard plastic massieve dingen zoals Shimano zelf heeft, maar dan iets schappelijker prijsje.
Er is nog een B-tension screw volgens mij, die de afstand tussen bovenste derailleurwieltje en cassette kan beinvloeden, maar deze staat in mijn optiek niet te krap ofzo. Dit zou dan bij lichter schakelen sneller een probleem zijn dan zwaarder zou ik zeggen doordat de afstand zo krap wordt dat de boel vastloopt.
Mijn zoon fietst nu iets meer dan een jaar op zijn Triban RC500 fiets met mechanische schijfremmen. En ondertussen zijn we 3-4 achterderailleurs verder (al denk ik dat de 1e 2 gevallen misschien ook met zijn vorige fiets was bedenk ik nu...). De eerste gevallen waren voornamelijk tijdens trainingen dus "minder erg" maar afgelopen weekend gebeurde het tijdens zijn wedstrijd waar hij momenteel gelukkig nog steeds net op de 1e plek staat maar dit had bij niet-falend materiaal / toedoen van de fietser een vrijwel zekere winst in het eindklassement op kunnen leveren.
Maar zoals hij zelf aangaf kwam hij van een bultje af, moest daarna een bocht naar links maken en schakelde daar 1 tandje zwaarder. Zat op dat moment vrij licht en op het binnenblad voor.
Vooral het gegeven dat hij zwaarder schakelde vind ik zo vreemd aan het verhaal want eerder zou je verwachten dat bij lichter schakelen dit probleem eerder voor kan komen. De cassette is recent vervangen evenals de ketting, voorbladen en derailleurwieltjes is het laatste dat vervangen is. In het verleden heb ik eens een soort aluminium derailleurwieltjes gehad welke mogelijk het probleem geweest zijn.. Maar die er nu inzitten zien er volgens mij nog helemaal intact uit. Zijn ook gewoon meer van die hard plastic massieve dingen zoals Shimano zelf heeft, maar dan iets schappelijker prijsje.
Er is nog een B-tension screw volgens mij, die de afstand tussen bovenste derailleurwieltje en cassette kan beinvloeden, maar deze staat in mijn optiek niet te krap ofzo. Dit zou dan bij lichter schakelen sneller een probleem zijn dan zwaarder zou ik zeggen doordat de afstand zo krap wordt dat de boel vastloopt.
Ik heb het verhaal nu 2x doorgelezen en begrijp niet wat je precies bedoelt met "meetrekken van een derailleur over je cassette".orange.x schreef op maandag 8 december 2025 @ 12:10:
Wat is doorgaans de oorzaak voor het meetrekken van een derailleur over je cassette?
Trek je dan de hele kooi naar "achteren en boven" met de cassette mee? Dat kan toch alleen als de B-tension te strak staat ?
@joker1977 dat idee heb ik er ook bij... @orange.x als dat zo is neem ik aan dat de hele pat en al ook is afgebroken? Dit kan volgens mij ook gebeuren als de ketting vast komt te zitten in de kooi (bijvoorbeeld als hij van het derailleurwieltje afloopt en dan klem komt te zitten). Dan trek je die hele kooi achteruit met je ketting mee.
@orange.x, mogelijk kan een foto de boel iets verduidelijken?
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Verkeerde topic.
[ Voor 95% gewijzigd door la_fusion op 08-12-2025 14:52 ]
@joker1977 @Kluus @blb4 Kan wel even een foto maken vanavond.
Het gekke is dat het padje dus nog behoorlijk recht lijkt (wel een nieuwe besteld voor de zekerheid). De hele kooi met derailleur is mee naar boven getrokken, dus lag zeg maar op de cassette, kloktechnisch zo rond 10u.
Het scharniermechanisme wat er voor zorgt dat de kooi naar binnen en buiten kan bewegen is daar afgebroken.
Redelijk vergelijkbaar zoals het hier is:
Het gekke is dat het padje dus nog behoorlijk recht lijkt (wel een nieuwe besteld voor de zekerheid). De hele kooi met derailleur is mee naar boven getrokken, dus lag zeg maar op de cassette, kloktechnisch zo rond 10u.
Het scharniermechanisme wat er voor zorgt dat de kooi naar binnen en buiten kan bewegen is daar afgebroken.
Redelijk vergelijkbaar zoals het hier is:
Toch een Lavreysen in de dop denk ik.....orange.x schreef op maandag 8 december 2025 @ 15:05:
@joker1977 @Kluus @blb4 Kan wel even een foto maken vanavond.
Redelijk vergelijkbaar zoals het hier is: [Afbeelding]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Mijn ervaring is om niet de twee buitenste tandwielen achter te gebruiken als ik op het binnenblad zit omdat de ketting dan een grotere bocht moet maken. Hetzelfde als ik op het buitenblad zit gebruik ik niet de binnenste tandwielen achter.
Het kan wel en je hoort het ook dat de ketting het daar moet buigen. In het heetst van de strijd hoor je dat niet, en denkt tandje erbij, en niet waar welk tandwiel je dan gaat gebruiken.
Het kan wel en je hoort het ook dat de ketting het daar moet buigen. In het heetst van de strijd hoor je dat niet, en denkt tandje erbij, en niet waar welk tandwiel je dan gaat gebruiken.
Je ketting buigt bijna altijd. De zgn. Chain Angle. Dat hoort gewoon te kunnen, ook onder spanning. Als je je bedenkt dat een MTB tegenwoordig steeds vaker 1x13 is, ga je dan ook 4 kransjes negeren? Tuurlijk is de kettingloop niet optimaal, maar buiten wat slijtage is het niet normaal dat de boel in de soep draait.esphome schreef op maandag 8 december 2025 @ 21:43:
Mijn ervaring is om niet de twee buitenste tandwielen achter te gebruiken als ik op het binnenblad zit omdat de ketting dan een grotere bocht moet maken. Hetzelfde als ik op het buitenblad zit gebruik ik niet de binnenste tandwielen achter.
---------------
Goed ik heb mezelf gewaagd aan het vervangen van een remklauw, niet op de racefiets maar op de urban arrow (bakfiets
de oude had een stikkie piston en de mt200 klauwen kun je wel losschroeven maar geen beweging meer in te krijgen. (was overigens al de 2e, de eerste was de voorkant die is binnen garantie vervangen).
Nu moest ik natuurlijk gaan ontluchten, maar wat ik ook doe, het spul blijft zompig. Van beneden naar boven de vloeistof er doorheen drukken, van boven naar beneden de vloeistof trekken, knijpen in de remhendel, op de schijfafpersen ipv het gele blokje van mijn bleederkit, het maakt geen zak uit. Weet iemand nog een geniale truc?
Ik moet wel zeggen dat het een klauw van Ali is, maar hij is exact hetzelfde als bij de mantels van deze wereld. Ik ben het een beetje kwijt en sta op het punt om naar de FM te fietsen.
Nu moest ik natuurlijk gaan ontluchten, maar wat ik ook doe, het spul blijft zompig. Van beneden naar boven de vloeistof er doorheen drukken, van boven naar beneden de vloeistof trekken, knijpen in de remhendel, op de schijfafpersen ipv het gele blokje van mijn bleederkit, het maakt geen zak uit. Weet iemand nog een geniale truc?
Ik moet wel zeggen dat het een klauw van Ali is, maar hij is exact hetzelfde als bij de mantels van deze wereld. Ik ben het een beetje kwijt en sta op het punt om naar de FM te fietsen.
Heb je zowel de klauw als de shifter "losgemaakt" zodat je ze kunt draaien en keren om eventuele lucht wat ergens in een pocket zit ook mee kunt nemen ? Dat is eigenlijk het enige wat ik me nog kan voorstellen, eigenlijk als alles nieuw is..Sammy_tukker schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:00:
Goed ik heb mezelf gewaagd aan het vervangen van een remklauw, niet op de racefiets maar op de urban arrow (bakfietsde oude had een stikkie piston en de mt200 klauwen kun je wel losschroeven maar geen beweging meer in te krijgen. (was overigens al de 2e, de eerste was de voorkant die is binnen garantie vervangen).
hendel (is een losse hendel zonder shifter) heb ik horizontaal gezet, Klauw heb ik meerdere keren gedraaid en getikt (en omhoog gezet om het bultje wat net voor de klauw in de leiding zit op te heffen)joker1977 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:06:
[...]
Heb je zowel de klauw als de shifter "losgemaakt" zodat je ze kunt draaien en keren om eventuele lucht wat ergens in een pocket zit ook mee kunt nemen ? Dat is eigenlijk het enige wat ik me nog kan voorstellen, eigenlijk als alles nieuw is..
Hoewel je gelijk hebt dat het allemaal te doen moet zijn kan je het niet echt vergelijken met een 1x omdat de uitlijning van het voorblad dan anders is, met deze reden. Maw op een 2x moet het inderdaad kunnen maar is het wel "slechter" om op de uitersten te rijden dan een 1x die ervoor gemaakt is kwa uitlijning.Mistraller schreef op maandag 8 december 2025 @ 23:20:
[...]
Je ketting buigt bijna altijd. De zgn. Chain Angle. Dat hoort gewoon te kunnen, ook onder spanning. Als je je bedenkt dat een MTB tegenwoordig steeds vaker 1x13 is, ga je dan ook 4 kransjes negeren? Tuurlijk is de kettingloop niet optimaal, maar buiten wat slijtage is het niet normaal dat de boel in de soep draait.
Het hangt er nogal vanaf hoe jouw set-up is, ik zou zeggen kijk nog een paar tutorials, en mocht het dan niet lukken, probeer uit te leggen wat niet lukt.Sammy_tukker schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:00:
...
...
Tutorials, bijv:
YouTube: How To Bleed Any Hydraulic Bike Brake
YouTube: Hydraulic Disc Brake Bleeding - SRAM Mineral
Je kunt, zowel bij 1X, 2X en 3X voorblad maar 1 "ideale kettinglijn" hebben, d.w.z. "recht".Kluus schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:29:
[...]
Hoewel je gelijk hebt dat het allemaal te doen moet zijn kan je het niet echt vergelijken met een 1x omdat de uitlijning van het voorblad dan anders is, met deze reden. Maw op een 2x moet het inderdaad kunnen maar is het wel "slechter" om op de uitersten te rijden dan een 1x die ervoor gemaakt is kwa uitlijning.
Bij een ideale setup is een 1X kettingblad in principe "tussen" de 2 kettingbladen geplaatst qua positionering. Dat is maar marginaal "minder kut" dan een groot-groot cq. klein-klein uitlijning en valt in het niet bij de invloed van de lengte van de chain-stay.
Ik vermoed gewoon een combinatie van te krappe B-Tension, geen clutch-derailleur en misschien net niet de juiste kettinglengte? Een lekkere hobbel waardoor de kooi wel even wil veren kan er dan voor zorgen dat je een pulley zo de cassette in draait.
Ik wilde eigenlijk zeggen dat achter altijd wat zachter is door de langere leiding en het feit dat daar wat meer flex uit voortkomt dan de korte leiding voor.. Maar bij zo'n bakfiets zit het voorwiel misschien wel verder weg dan het achterwiel, dus dat gaat niet op... Misschien nog de kwaliteit van de leiding? misschien is voor inc een betere leiding vervangen?Sammy_tukker schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:00:
Goed ik heb mezelf gewaagd aan het vervangen van een remklauw, niet op de racefiets maar op de urban arrow (bakfietsde oude had een stikkie piston en de mt200 klauwen kun je wel losschroeven maar geen beweging meer in te krijgen. (was overigens al de 2e, de eerste was de voorkant die is binnen garantie vervangen).
Nou ik heb wellicht het lek boven, wellicht heb ik de schroefdraad waar de kabel in moet vern--kt en werkt het daarom niet zo lekker. Maar mocht ik hem helemaal niet aan de praat krijgen dan wordt mijn 2 cents: een duurdere bestellen bij mantel bijvoorbeeld een Xt of XTR: afdichtingen van klauw zijn toch beter. Ik kijk het even aan, heeft iemand een beste kwaliteit/prijs verhouding voor een shimano klauw die veel modder voor de kiezen krijgt en niet zo netjes wordt gepoetst als de gemiddelde zomer raspaard racerPrulleman schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:44:
[...]
Ik wilde eigenlijk zeggen dat achter altijd wat zachter is door de langere leiding en het feit dat daar wat meer flex uit voortkomt dan de korte leiding voor.. Maar bij zo'n bakfiets zit het voorwiel misschien wel verder weg dan het achterwiel, dus dat gaat niet op... Misschien nog de kwaliteit van de leiding? misschien is voor inc een betere leiding vervangen?
Diegene waar de zoon de derailleurs kapot trapt heeft niet een enkel maar een dubbel kettingblad voor. Dit beschrijf ik ook in mijn ervaring met een dubbel ketting blad.Mistraller schreef op maandag 8 december 2025 @ 23:20:
[...]
Je ketting buigt bijna altijd. De zgn. Chain Angle. Dat hoort gewoon te kunnen, ook onder spanning. Als je je bedenkt dat een MTB tegenwoordig steeds vaker 1x13 is, ga je dan ook 4 kransjes negeren? Tuurlijk is de kettingloop niet optimaal, maar buiten wat slijtage is het niet normaal dat de boel in de soep draait.
Vier kransjes niet gebruiken als één kettingblad hebt, chargeer je het dan niet?
XT is altijd goed, XTR is voornamelijk lichter en significant duurder, niet perse beter, zeker niet op een bakfietsSammy_tukker schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:12:
[...]
Nou ik heb wellicht het lek boven, wellicht heb ik de schroefdraad waar de kabel in moet vern--kt en werkt het daarom niet zo lekker. Maar mocht ik hem helemaal niet aan de praat krijgen dan wordt mijn 2 cents: een duurdere bestellen bij mantel bijvoorbeeld een Xt of XTR: afdichtingen van klauw zijn toch beter. Ik kijk het even aan, heeft iemand een beste kwaliteit/prijs verhouding voor een shimano klauw die veel modder voor de kiezen krijgt en niet zo netjes wordt gepoetst als de gemiddelde zomer raspaard racer?
Let wel op, sinds deze zomer is er een nieuwe generatie XT en XTR (o.a.toevoeging Di2), Alles is 12 speed en te mixen met de vorige 12 speed generatie (kettingen, cassette, cranks, voorblad, ik heb nu een nieuwe di2 derailleur en shifter op mijn oude(re) XT ketting en cassette). MAAAARRRR de nieuwe generatie XT en XTR remmen (8200/9200 ipv 8100 en 9100 series) hebben nu een andere minerale olie nodig. Je kan dus niet zomaar een 8200 klauw voor nieuwe olie op een oude hendel voor oude olie zetten, (leidingen zijn misschien ook wel nieuw, maar dat weet ik niet).
https://bike.shimano.com/...ano-deore-xt-m8200--.html
Wil je het jezelf makkelijk maken, dan pak je een XT M8100 caliper.Met vernieuwde afdichtingen en een speciale minerale olie met lage viscositeit blijven je remmen koel, stil en consistent – ook op die zenuwslopende lange afdalingen.
(ooit bij de vorige mtb ook overgestapt van instap remmen naar XT, dat ging ook van altijd gedoe met bleeden en sticky calipers naar 2 jaar onder alle omstandigheden rijden zonder onderhoud, er zit echt wel verschil in
[ Voor 13% gewijzigd door Prulleman op 09-12-2025 14:42 ]
lastig te vergelijken inderdaad.. je zou ergens denken dat het single voorblad van een MTB in het midden zit, maar die zit toch wat meer naar buiten, dus betere kettinglijn voor de kleine kransjes, dat merk je wel wat in de weerstand, en bv ook achteruit trappen op de grootste achter gaat ook niet altijd goed). Maar uiteraard gebruik je op de MTB gewoon de versnelling die je nodig hebt. Het mooie is dat je met een 1x er verder ook niet over na hoeft te denken.esphome schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:16:
[...]
Diegene waar de zoon de derailleurs kapot trapt heeft niet een enkel maar een dubbel kettingblad voor. Dit beschrijf ik ook in mijn ervaring met een dubbel ketting blad.
Vier kransjes niet gebruiken als één kettingblad hebt, chargeer je het dan niet?
Op een 2x is het vrij gebruikelijk om de uiterste combinaties te vermijden, het is vaak niet nodig, je hebt immers een vergelijkbare versnelling met een VEEL betere kettinglijn. Maar kan het kwaad.. nee niet echt.
SRAM geeft dit zelf ook aan:
https://www.bikeradar.com/advice/workshop/cross-chaining
er is nog een onderscheid tussen groot/groot en klein/klein, waarbij groot/groot helemaal geen issue is.SRAM says “cross-chaining has no effect on chain wear. The effect of cross-chaining on the big cog and big ring is insignificant”.
The brand recommends simply picking the gear ratio that feels best to ride, with the exception of the small-small on a 2x system.
In NL rij ik eigenlijk alle op het grote blad op een enkel keer na.. omdat het zo weinig is, zeker met een tunnel (ipv een heuvel) kom je bv na een klim langzaam op het vlakke (ipv weer een afdaling) en vergeet ik nog weleens voor terug naar groot te schakelen. Als ik dan op klein/klein uitkom, heb ik gelukkig een vervelende tik die me eraan herinnerd om voor te schakelen. (ja ik heb di2 en je kan dit ook voorkomen met automatische opties, maar ik controleer het liever zelf
Anyway, tenzij je ketting lengte niet goed is zou je zeker niet je derailleur in je wiel moeten trekken als je een "verkeerde" versnelling kiest, het kan wat meer geluid, weerstand en slijtage geven, maar in de praktijk is dat verwaarloosbaar, zeker als het om korte stukjes gaat.
Het issue moet je denk ik zoeken in versleten onderdelen of verkeerde setup, denk aan:
- verkeerde ketting lengte
- versleten ketting of tandwielen (-->chainsuck)
- verkeerde H/L schroeven
- verkeerde B- tension
- ....
(maar vooral dus niet in cross chaining)
wel gek dat die speciale olie nergens als zodanig te verkrijgen is: overal is het 'shimano minerale olie'Prulleman schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:29:
[...]
...
Let wel op, sinds deze zomer is er een nieuwe generatie XT en XTR (o.a.toevoeging Di2), Alles is 12 speed en te mixen met de vorige 12 speed generatie (kettingen, cassette, cranks, voorblad, ik heb nu een nieuwe di2 derailleur en shifter op mijn oude(re) XT ketting en cassette). MAAAARRRR de nieuwe generatie XT en XTR remmen (8200/9200 ipv 8100 en 9100 series) hebben nu een andere minerale olie nodig. Je kan dus niet zomaar een 8200 klauw voor nieuwe olie op een oude hendel voor oude olie zetten, (leidingen zijn misschien ook wel nieuw, maar dat weet ik niet).
.....
Overigens bleed ik nu met Cyclon minerale olie, zou dat ook nog een probleem zijn?
die zou ik dus niet in de nieuwe 8200 serie remmen stoppen, die hebben specifiek een nieuw type olie nodig, die jij hebt zal wel gemaakt zijn voor de overige 99% van alle shimano remmen.Sammy_tukker schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:58:
[...]
wel gek dat die speciale olie nergens als zodanig te verkrijgen is: overal is het 'shimano minerale olie'
Overigens bleed ik nu met Cyclon minerale olie, zou dat ook nog een probleem zijn?
hier kan je ze wel krijgen:
https://www.bike24.nl/producten/924954
of bij mantel:
https://www.mantel.com/sh...wvisc-embargo-4-juni&spec[]=1840
Ik opende na het op de hometrainer de Sigma app en zag dat er binnenkort ook een bikeradar van Sigma op de markt komt. Zij brengen een StVZO uit die specifiek voor het gebruik in Duitsland is en een internationale versie die een sterker achterlicht heeft en knippermodes. De RECO 81 heeft ook een remlicht die dan gaat branden als je remt.
RECO 81 LINK heeft zes lichtmodi voor elke rijsituatie. In High Mode zorgt het achterlicht voor sterke continue verlichting, terwijl Radar Only Mode het licht alleen activeert wanneer een voertuig nadert – met een looptijd tot 30 uur. Daarnaast zijn Day Flash, Night Flash, Eco Flash en de innovatieve Peloton Mode beschikbaar. Dit is speciaal ontwikkeld voor groepsritten: het vermindert de lichtintensiteit om passagiers niet te verblinden, terwijl de radarfunctie actief blijft – voor veiligheid binnen het team en maximale overweging.
Leuk, ze noemen de andere rijders achter jou, "passagiers".
Daarnaast zit er een normaal remlicht op die aangaat als je remt en ook een noodremlicht waar die dan knipperen als maximaal remt.
De informatie pagina van Sigma over de RECO 81 radar: https://sigma.bike/nl/product/reco-81-link/
RECO 81 LINK heeft zes lichtmodi voor elke rijsituatie. In High Mode zorgt het achterlicht voor sterke continue verlichting, terwijl Radar Only Mode het licht alleen activeert wanneer een voertuig nadert – met een looptijd tot 30 uur. Daarnaast zijn Day Flash, Night Flash, Eco Flash en de innovatieve Peloton Mode beschikbaar. Dit is speciaal ontwikkeld voor groepsritten: het vermindert de lichtintensiteit om passagiers niet te verblinden, terwijl de radarfunctie actief blijft – voor veiligheid binnen het team en maximale overweging.
Leuk, ze noemen de andere rijders achter jou, "passagiers".
Daarnaast zit er een normaal remlicht op die aangaat als je remt en ook een noodremlicht waar die dan knipperen als maximaal remt.
De informatie pagina van Sigma over de RECO 81 radar: https://sigma.bike/nl/product/reco-81-link/
Je rijdt ook geen hele BRM op 34-11 heKluus schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:29:
[...]
Hoewel je gelijk hebt dat het allemaal te doen moet zijn kan je het niet echt vergelijken met een 1x omdat de uitlijning van het voorblad dan anders is, met deze reden. Maw op een 2x moet het inderdaad kunnen maar is het wel "slechter" om op de uitersten te rijden dan een 1x die ervoor gemaakt is kwa uitlijning.
Als ik een korte steile klim heb dan gaat ie gewoon op de 50-28 hoor en gas op die lollie. Voorblad
(mechanisch) terugschakelen is veel irritanter. Want dan moet je voor en achter schakelen om weer op gewenste verzet te komen. Materiaal hoort dit gewoon aan te kunnen, hooguit slijtage iets hoger en je hoort het.
Jij stelde dat je de uiterste 2 beter niet moet gebruiken bij een 2x11 setup. Dus als je dat naar een 1x13 vertaalt qua chain angle dan zou je daar de 2 buitenste ook moeten mijdenesphome schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 14:16:
[...]
Diegene waar de zoon de derailleurs kapot trapt heeft niet een enkel maar een dubbel kettingblad voor. Dit beschrijf ik ook in mijn ervaring met een dubbel ketting blad.
Ik heb hier alles in de garage staan; van 6 tot 12 spd, single, compact, triple, schuine kettinglijn is niet ideaal qua weerstand, geluid en slijtage maar hoort niet tot vastlopers of defecten te leiden.
---------------
Als je geen lek hebt bij je leiding werkt het volgende erg goed:Sammy_tukker schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:00:
Remklauw paar keer inknijpen, haarelastiekje of iets soortgelijks er omheen zodat hij ingeknepen blijft en (minimaal) een nacht laten staan.
Ik kreeg mijn achterklauw ook niet goed ontlucht, en bovenstaande was de truc die het hem deed.
Ja klopt, hier ook hoor, daarom staat “slechter” tussen aanhalingstekens.Mistraller schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 22:52:
[...]
Je rijdt ook geen hele BRM op 34-11 he![]()
Als ik een korte steile klim heb dan gaat ie gewoon op de 50-28 hoor en gas op die lollie. Voorblad
(mechanisch) terugschakelen is veel irritanter. Want dan moet je voor en achter schakelen om weer op gewenste verzet te komen. Materiaal hoort dit gewoon aan te kunnen, hooguit slijtage iets hoger en je hoort het.
…
Wat ik bedoel is dat je met een 1x drivetrain in principe wel een lange afstand op een van de buitenste kransjes moet kunnen fietsen, daar is het voor gemaakt mede door het voorblad wat meer in het midden staat.
Met een 2x is het in principe niet voor langere tijd aan te raden zoals je al zegt. Daarom vind ik niet dat je deze vergelijking zo maar kan doortrekken naar 1x.
Maar goed we dwalen af want ik denk ook helemaal niet dat de oorzaak is van het probleem hier in dit geval.
Edit: Hoewel het wel klopt dat je in een wedstrijd met klimmen er in waarbij je voor schakelt echt gare schakelfouten kan maken (die je in een normale situatie niet doet) waarmee je je materiaal beschadigd. Ook met Di2. (been there, done that)
[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 10-12-2025 06:56 ]
https://support.sram.com/...speed-SRAM-road-cranksetsKluus schreef op woensdag 10 december 2025 @ 06:51:
[...]
Ja klopt, hier ook hoor, daarom staat “slechter” tussen aanhalingstekens.
Wat ik bedoel is dat je met een 1x drivetrain in principe wel een lange afstand op een van de buitenste kransjes moet kunnen fietsen, daar is het voor gemaakt mede door het voorblad wat meer in het midden staat.
The chainline for 2x RED and Force eTap AXS is 45mm and the chainline for 1x is 44.7mm.
Het is wel zo dat de "DUB Wide" spindles de chainline iets verplaatsen en dat dat iets is wat je vaak ziet bij 1X omdat het bij gravel gunstiger is omdat je dan dikkere banden kunt gebruiken. Maar bij de "gewone" Road-setup zit er geen verschil in.
Maar inderdaad, we dwalen af, derailleurs trek je kapot door de genoemde fouten, niet door een tijdje 36x11 of 52-30 oid. te rijden....
Ten opzichte van welke van de twee bladen wordt die chainline dan berekend bij 2x? Als dat het midden tussen de twee is, dan is dat toch precies mijn punt? Want dan zit je met je effectieve chainline op de twee kettingbladen iets verder naar binnen/buiten terwijl de chainline bij 1x altijd gelijk blijft.joker1977 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 07:17:
[...]
https://support.sram.com/...speed-SRAM-road-cranksets
The chainline for 2x RED and Force eTap AXS is 45mm and the chainline for 1x is 44.7mm.
…
Sowieso, de chainline van jouw link zegt iets over de afstand van de ketting tot een frame (ofja, midden van de BB), niet over hoe scheef de ketting staat als je groot-groot of klein-klein schakelt.
[ Voor 14% gewijzigd door Kluus op 10-12-2025 10:49 ]
is dat zo? een grotere chainline (voorblad(en) verder naar buiten) is in principe een schuinere ketting bij groot/groot toch?Kluus schreef op woensdag 10 december 2025 @ 07:41:
[...]
Sowieso, de chainline van jouw link zegt iets over de afstand van de ketting tot een frame (ofja, midden van de BB), niet over hoe scheef de ketting staat als je groot-groot of klein-klein schakelt.
Ik dacht altijd dat die chain line bij DUB wide breder is omdat je anders maar heel kleine voorbladen kunt gebruiken?joker1977 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 07:17:
[...]
https://support.sram.com/...speed-SRAM-road-cranksets
Het is wel zo dat de "DUB Wide" spindles de chainline iets verplaatsen en dat dat iets is wat je vaak ziet bij 1X omdat het bij gravel gunstiger is omdat je dan dikkere banden kunt gebruiken. Maar bij de "gewone" Road-setup zit er geen verschil in.
Maar inderdaad, we dwalen af, derailleurs trek je kapot door de genoemde fouten, niet door een tijdje 36x11 of 52-30 oid. te rijden....
Overigens dat cross-chaining lijkt vrij weinig effect te hebben qua efficiency als je bijv de Ceramicspeed lab set-up test ziet. Grootste efficiency verlies is je kleinste kransjes gebruiken.
Er zijn verschillende artikelen over cross-chaining en wij zijn hier vaak bezig met een paar Watt aan verlies:
An efficiency test conducted by Velonews between 1x and 2x drivetrains found a ~5 watt difference riding in the 39-11 compared to the near-equivalent 53-15 gear.
Bron: https://www.bikeradar.com...why-is-cross-chaining-bad
Hier kun je mooi nakijken wat de meest efficiënte samenstelling is van tandwielen. De lichtgrijze driehoeken zijn de buitenste tandwielen van de cassette en dit is met twee kettingbladen voor:
https://www.gear-calculat...80&SL=2.6&UN=KMH&DV=speed
Het bovenstaande voorbeeld is voor de vlakke weg met af een toe viaduct of brug waar de weg een beetje omhooggaat. Ik zelf vanaf alleen op het grote blad voor en het kleine blad zit er eigenlijk voor nop op.
An efficiency test conducted by Velonews between 1x and 2x drivetrains found a ~5 watt difference riding in the 39-11 compared to the near-equivalent 53-15 gear.
Bron: https://www.bikeradar.com...why-is-cross-chaining-bad
Hier kun je mooi nakijken wat de meest efficiënte samenstelling is van tandwielen. De lichtgrijze driehoeken zijn de buitenste tandwielen van de cassette en dit is met twee kettingbladen voor:
https://www.gear-calculat...80&SL=2.6&UN=KMH&DV=speed
Het bovenstaande voorbeeld is voor de vlakke weg met af een toe viaduct of brug waar de weg een beetje omhooggaat. Ik zelf vanaf alleen op het grote blad voor en het kleine blad zit er eigenlijk voor nop op.
Ja uiteraard maar daar ging het mij helemaal niet om, waar het mij om gaat is dat ergens hierboven werd gesteld dat cross chaining bij 2x geen ding zou zijn omdat je dan 1x ook niet op de uitersten zou kunnen rijden. Mijn enige opmerking daarbij was dat je die vergelijking volgens mij niet kan maken omdat bij 1x dat blad in het midden staat.Prulleman schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:58:
[...]
is dat zo? een grotere chainline (voorblad(en) verder naar buiten) is in principe een schuinere ketting bij groot/groot toch?
@joker1977 haalt er vervolgens die chainline waarde bij en dat dat voor 1x en 2x bijna hetzelfde is, maar volgens mij doet dat hier helemaal niets aan af. Die chainline waarde die hier bedoeld wordt bij 2x gemeten van het midden van je bottom bracket naar het midden tussen de twee voorbladen (waar bij 1x je ene voorblad) zit. Dus het is niet zo vreemd dat dat dan bijna gelijk is (en waardoor je bij 1x dus inderdaad minder crosschaining hebt, zoals ik ook bedoelde).
Verder heb ik ook helemaal niet zo'n zin om mezelf klem te laten lullen over iets waar het mij helemaal niet om ging, dus hier laat ik het bij wat mij betreft.
[ Voor 25% gewijzigd door Kluus op 10-12-2025 14:27 ]
Het grootste probleem van cross chaining by 2x is dat bij klein - klein de mogelijkheid bestaat dat je ketting het grote tandwiel raakt. Daarom waren bij 11 speed di2 ook standaard bij klein voor de kleinste 2 tandwielen achter niet te schakelen. Bij 12 speed gaat dat volgens mij wel, maar dat is ook een combo die ik nooit fiets. Ander probleem is hoogstens bij terugtrappen dat je ketting een paar tandwielen opschuift achter, als je dan meteen hard aanzet kan dat wel tot issues leiden denk ik (misschien dat dit ook mogelijk gebeurt bij degene die de vraagstelling hierover begon).
BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)
Zijn we hier getuige van een nieuwkomer op de Bingo kaart? Onbetwiste koploper blijft natuurlijk tubeless (kan niet lek!) en het gouwe ouwe zadeltasje is ook blijvertje.
Hoe is het met jouw chain line? Gisteren heerlijk ge-cross chained op de klim, lekker man
Hoe is het met jouw chain line? Gisteren heerlijk ge-cross chained op de klim, lekker man
Vandaag een uurtje (met de auto) naar de Cube store gereden om mijn voorvork te laten checken. Duurde 15 minuten. Helaas is de mijne ook niet goed en moet hij worden vervangen. Ik kon de fiets niet achterlaten dus moet in Februari weer terug komen als de voorvorken geleverd worden. En toen weer een uurtje naar huis.
Balen zeg! Wat controleren ze eigenlijk precies en op welke manier? Daarnaast.. wat betekend afkeur of niet?Torgo schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:39:
Vandaag een uurtje (met de auto) naar de Cube store gereden om mijn voorvork te laten checken. Duurde 15 minuten. Helaas is de mijne ook niet goed en moet hij worden vervangen. Ik kon de fiets niet achterlaten dus moet in Februari weer terug komen als de voorvorken geleverd worden. En toen weer een uurtje naar huis.
https://www.cube.eu/nl-en...ree-c-62-models-2025-2026la_fusion schreef op woensdag 10 december 2025 @ 18:15:
[...]
Balen zeg! Wat controleren ze eigenlijk precies en op welke manier? Daarnaast.. wat betekend afkeur of niet?
Ze checken het serie nummer en op basis daarvan moet hij worden vervangen (of niet)
Wat een nutteloze rit zeg. Kan je beter bij de FM komen als die vorken op voorraad liggen.
Kan je zelf niet een check doen op serienummer?
Beetje fietsenmaker heeft in z'n systeem staan welke fiets met bijhorend serienummer is verkocht lijkt me. Zullen er ook geen 200 zijn en het zijn vrij recente modellen dus klinkt haalbaar allemaal. Stukje service door als fietsenmaker je klanten te benaderen danwel telefonisch het af te handelen (je zit erbij, er is nog geen vervangende voorvork, bij twijfel stuur een foto, doe beeldbellen OF kom langs indien voorkeur) klinkt niet onmogelijk. Krijg soms toch het gevoel dat we van een fietsenmaker heel weinig service verwachten.bwernsen schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:00:
Wat een nutteloze rit zeg. Kan je beter bij de FM komen als die vorken op voorraad liggen.
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Je kunt ook zelf de check doen, dan moet je de vork loshalen: daar staat het nummer, maar of je dat zelf wil met als die kabels die er doorheen lopen moet je zelf afwegen…Stufferdt schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:29:
[...]
Beetje fietsenmaker heeft in z'n systeem staan welke fiets met bijhorend serienummer is verkocht lijkt me. Zullen er ook geen 200 zijn en het zijn vrij recente modellen dus klinkt haalbaar allemaal. Stukje service door als fietsenmaker je klanten te benaderen danwel telefonisch het af te handelen (je zit erbij, er is nog geen vervangende voorvork, bij twijfel stuur een foto, doe beeldbellen OF kom langs indien voorkeur) klinkt niet onmogelijk. Krijg soms toch het gevoel dat we van een fietsenmaker heel weinig service verwachten.
Het lastige is dat het heel complex is om bij het serie nummer van de voorvork te komen. Met het serie nummer van de fiets ben je er nog niet. En je kan ook niet wachten, want ze moeten een garantie claim doen op basis van het serie nummer van de voorvork, dus als je niet komt, kunnen ze er geen voor je bestellen om de vervanging te doen.bwernsen schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:00:
Soms maar niet te lang over nadenken en gewoon in de auto stappen en regelen
Ik heb het zelf gedaan en vond het goed te doen. Op de website van Cube staat de tip dat je de remklauw even moet losmaken om wat extra speling in de leiding te krijgen, dat werkte prima.Torgo schreef op woensdag 10 december 2025 @ 23:11:
[...]
Het lastige is dat het heel complex is om bij het serie nummer van de voorvork te komen.
Ik heb hem zaterdag gebracht maar nog geen bericht wat ik wel erg matig vind 
Morgen even tijd maken op werk om te bellen, gelijk even vragen hoe dat met de leasemaatschappij zit. Wel mooi als ik er 2 maanden niet op mag fietsen maar wel voor mag betalen
Ander vraagje, zowel gisteren als vandaag de discussie dat ik blijkbaar niet zwaar genoeg zou trainen. Nou is dat opzich een non-discussie want dat is aan mij maar ik snap de logica niet van wat men zegt.
Met spinnen gisteren stond de app idd niet goed ingesteld met mijn HR maar had dat vermoeden al tijdens de les dus me op aangepast. Ging er i.i.g. over dat ik nu voor de tweede keer te horen kreeg dat zo fris overkom na de les.
Mja goede warmingup, goede opbouw van de les ja dan is het gewoon keihard afzien, doodgaan op max HR maar daarna lekker uit fietsen, rek en strekken, drinken en dan is het toch niet zo gek als ik gewoon aanspreekbaar ben. Zou opzich ook gewoon nog naar huis kunnen fietsen
En vanmiddag voor de zoveelste keer een collega die liep te piepen dat je pas goed getrainde hebt als je 2 dagen flink spierpijn hebt.
Mja gisteren gespint, vanmorgen zijn de benen dan wat stijf, zwaar. In de loop van de dag trekt dat vaak wel bij maar morgen eigenlijk alweer aardig op volle sterkte.
Maar volgens collega’s moet je de tweede dag juist meer spierpijn hebben anders heb je niet goed getrainde
Volgens mij heb ik gewoon een prima herstelvermogen en als je zoveel spierpijn hebt ben je juist net te ver gegaan maargoed.
Zit ik er nou naast of niet?
Morgen even tijd maken op werk om te bellen, gelijk even vragen hoe dat met de leasemaatschappij zit. Wel mooi als ik er 2 maanden niet op mag fietsen maar wel voor mag betalen
Ander vraagje, zowel gisteren als vandaag de discussie dat ik blijkbaar niet zwaar genoeg zou trainen. Nou is dat opzich een non-discussie want dat is aan mij maar ik snap de logica niet van wat men zegt.
Met spinnen gisteren stond de app idd niet goed ingesteld met mijn HR maar had dat vermoeden al tijdens de les dus me op aangepast. Ging er i.i.g. over dat ik nu voor de tweede keer te horen kreeg dat zo fris overkom na de les.
Mja goede warmingup, goede opbouw van de les ja dan is het gewoon keihard afzien, doodgaan op max HR maar daarna lekker uit fietsen, rek en strekken, drinken en dan is het toch niet zo gek als ik gewoon aanspreekbaar ben. Zou opzich ook gewoon nog naar huis kunnen fietsen
En vanmiddag voor de zoveelste keer een collega die liep te piepen dat je pas goed getrainde hebt als je 2 dagen flink spierpijn hebt.
Mja gisteren gespint, vanmorgen zijn de benen dan wat stijf, zwaar. In de loop van de dag trekt dat vaak wel bij maar morgen eigenlijk alweer aardig op volle sterkte.
Maar volgens collega’s moet je de tweede dag juist meer spierpijn hebben anders heb je niet goed getrainde
Volgens mij heb ik gewoon een prima herstelvermogen en als je zoveel spierpijn hebt ben je juist net te ver gegaan maargoed.
Na een intensieve rit de volgende dag nog steeds moeie benen hebben, ja, maar spierpijn, nee.
10 minuten na een intensieve rit weer volledig op adem zijn, ja herken ik. Denk dat als je een beetje goed getraind bent dat dit vrij normaal is. Misschien niet als je voorbij het rode gaat en het diep zwarte in kijkt, maar dan heb je het in mijn ogen niet meer over een training.
Spierpijn is iets wat ik alleen ervaar bij krachttraining, daar heb ik wel spierpijn van wat 2 dagen aan kan houden, maar vaak is het bij oefeningen die ik al te lang niet heb gedaan.
10 minuten na een intensieve rit weer volledig op adem zijn, ja herken ik. Denk dat als je een beetje goed getraind bent dat dit vrij normaal is. Misschien niet als je voorbij het rode gaat en het diep zwarte in kijkt, maar dan heb je het in mijn ogen niet meer over een training.
Spierpijn is iets wat ik alleen ervaar bij krachttraining, daar heb ik wel spierpijn van wat 2 dagen aan kan houden, maar vaak is het bij oefeningen die ik al te lang niet heb gedaan.
[ Voor 19% gewijzigd door silencedead op 11-12-2025 07:59 ]
@sapphire Beter herstelvermogen, betere voeding, betere duurconditie en zelfkennis.
2 Dagen spierpijn kan best na een training die spieren aanspreekt die je normaal niet gebruikt, niet na je wekelijkse uurtje spinning, dan doe je toch echt iets fout en maak je jezelf kapot. In mijn beleving is alles meer dan 's avonds, of de volgende ochtend, zware benen al resultaat van een te zware training.
2 Dagen spierpijn kan best na een training die spieren aanspreekt die je normaal niet gebruikt, niet na je wekelijkse uurtje spinning, dan doe je toch echt iets fout en maak je jezelf kapot. In mijn beleving is alles meer dan 's avonds, of de volgende ochtend, zware benen al resultaat van een te zware training.
2 dagen spierpijn nog nooit gehad van fietsen. Alleen als je weer begint met krachttraining..
@sapphire ik heb 3-4 jaar geleden wel eens na 2 jaar niet gefiets te hebben een zware spin training gedaan waar ik wel 3-4 dagen last van gehad qua spierpijn. Maar eenmaal 1-2 lessen herstelde ik super goed en had ik die zelfde avond al het idee dat t al hersteld was.
We hadden op een gegeven moment optie voor een dubbele spin les achter elkaar voor de fanatiekelingen. Dat ging ook prima.
We hadden op een gegeven moment optie voor een dubbele spin les achter elkaar voor de fanatiekelingen. Dat ging ook prima.
'Doms' is niet ongebruikelijk en ongezond op zich toch? Dat wil toch gewoon zeggen dat je bepaalde spieren stevig gebruikt hebt op methoden die je niet gewend was? Concentrische belasting ipv excentrische belasting? Of zoals @Requiem19 zegt, krachttraining starten.
Ik heb me het voorbije jaar even toegelegd op zwemmen (deze zomer 5km openwater gedaan). Ik had te lang teveel last van nek en rug... Maar januari was wekelijks stijfheid over de rug. Waarbij dag 2-3 erger waren dan dag 1. Gewoon omdat die spiergroepen dat niet gewend waren. Gewoon gezond en voldoende eten en drinken, ibuprofen erop, en het leven gaat verder toch?
Ik heb me het voorbije jaar even toegelegd op zwemmen (deze zomer 5km openwater gedaan). Ik had te lang teveel last van nek en rug... Maar januari was wekelijks stijfheid over de rug. Waarbij dag 2-3 erger waren dan dag 1. Gewoon omdat die spiergroepen dat niet gewend waren. Gewoon gezond en voldoende eten en drinken, ibuprofen erop, en het leven gaat verder toch?
Ja als je bepaalde spieren niet zo vaak gebruikt snap ik dat. Had vorige week ook 2 dagen spierpijn in bepaalde armspieren nadat ik 45min met mijn dochter gestaan hadGWBoes schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:00:
@sapphire Beter herstelvermogen, betere voeding, betere duurconditie en zelfkennis.
Ergste spierpijn na fietsen was in mijn handen na Ride for the Roses, dat was meer remmen dan daadwerkelijk fietsenRequiem19 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:02:
2 dagen spierpijn nog nooit gehad van fietsen. Alleen als je weer begint met krachttraining..
Dit zijn juist spiergroepen die ik vrijwel dagelijks gebruik dus leek mij ook logisch.dfbt schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:30:
@sapphire ik heb 3-4 jaar geleden wel eens na 2 jaar niet gefiets te hebben een zware spin training gedaan waar ik wel 3-4 dagen last van gehad qua spierpijn. Maar eenmaal 1-2 lessen herstelde ik super goed en had ik die zelfde avond al het idee dat t al hersteld was.
Dubbele les wil ik ook nog eens gaan proberen maar vervelende is dat de eerste les om 18.30u begint dus midden in de spits met de kinderen.
Eerst een gewone spinles en daarna heartbeat cycling (dus op HRM)
Uiteindelijk is het een kwestie van gewenning. Zo had ik paar weken terug dat ik een nieuwe periode startte voor de krachttraining. Daarvoor 12 weken een andere spiergroep de aandacht gegeven en nu had ik na 1 sessie dus 1 hele week spierpijn. Nu nergens meer last van en gaat het gewoon zoals vanouds.
Het 'probleem' is volgens mij vooral dat er nog steeds een groep mensen die denkt 'geen spierpijn, dan heb je niet goed getraind'.Joindry schreef op donderdag 11 december 2025 @ 10:00:
'Doms' is niet ongebruikelijk en ongezond op zich toch? Dat wil toch gewoon zeggen dat je bepaalde spieren stevig gebruikt hebt op methoden die je niet gewend was? Concentrische belasting ipv excentrische belasting? Of zoals @Requiem19 zegt, krachttraining starten.
Dat is gewoon nonsense. Als je veel krachttraining doet heb je echt niet heel vaak spierpijn meer en dan is de prikkel om spiermassa aan te maken nog steeds even goed.
DOMS vindt met name plaats als je een oefening/beweging/modaliteit doet die je of nooit gedaan hebt, of heel lang geleden voor het laatst gedaan hebt. Als je regelmatig fietst zul je nauwelijks spierpijn hebben, eerder zware benen bij het oplopen van de trap.
Spierpijn in je handen? In je onderarmen bedoel je? Daar zitten de spieren die je vingers aansturen.sapphire schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:12:
[...]
Ergste spierpijn na fietsen was in mijn handen na Ride for the Roses, dat was meer remmen dan daadwerkelijk fietsen
[...]
[ Voor 7% gewijzigd door guapper op 11-12-2025 12:34 ]
Ik denk dat je verwachting wel erg hoog is. Waarom zou een fietsenmaker "in zijn systeem" het serienummer van de vork hebben ? Want nu vraag je het van de vork, volgende stap is het S/N van de rechter-shifter, de achter-remklauw, de derailleur(s), de Di2-batterij, etc etc.Stufferdt schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:29:
Beetje fietsenmaker heeft in z'n systeem staan welke fiets met bijhorend serienummer is verkocht lijkt me. Zullen er ook geen 200 zijn en het zijn vrij recente modellen dus klinkt haalbaar allemaal. Stukje service door als fietsenmaker je klanten te benaderen danwel telefonisch het af te handelen (je zit erbij, er is nog geen vervangende voorvork, bij twijfel stuur een foto, doe beeldbellen OF kom langs indien voorkeur) klinkt niet onmogelijk. Krijg soms toch het gevoel dat we van een fietsenmaker heel weinig service verwachten.
Beeldbellen - als je workflow daar helemaal niet op afgestemd is, lijkt me ook wat te hoog gegrepen.
Best irritant eigenlijk dat commentaar van collega "experts"sapphire schreef op donderdag 11 december 2025 @ 01:03:
Ik heb hem zaterdag gebracht maar nog geen bericht wat ik wel erg matig vind
Als je objectieve data wil kan je een Garmin watch (of alternatief van een ander merk) gebruiken dan krijg je info over trainingsintensiteit e.d. Uiteindelijk is de inspanning bij een individuele training relevant, maar ook je training frequentie, variatie, etc. waarbij consistentie en goede recovery belangrijker zijn dan het maximale proberen te halen uit één training.
Strava geeft ook wel goede data met hun 'Relative Effort' als je niet in een smartwatch wil investeren. Daar heb je denk ik wel de premium subscription voor nodig.
Als er in je handen geen spieren zitten, maar je hebt last van je handen, is het dan spierpijn?Webgnome schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:01:
@guapper spierpijn in je handen kan toch ook als je zaken te lang te sterk vastgrijpt?
Bij gebrek aan kennis zou ik zeggen dat het onderhuidse weefsels, pezen of zoiets zijn, maar geen spieren.
Handen bevatten wel degelijk spieren: https://www.hierhebikpijn.nl/anatomie/hand :guapper schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:24:Als er in je handen geen spieren zitten, maar je hebt last van je handen, is het dan spierpijn?
Bij gebrek aan kennis zou ik zeggen dat het onderhuidse weefsels, pezen of zoiets zijn, maar geen spieren.

Ook bij spieren wordt gesproken over intrinsieke en extrinsieke spieren. Intrinsieke spieren zijn kortere spieren die beginnen en eindigen in de hand. Dit zijn bijvoorbeeld de spieren die ervoor zorgen dat we de vingers kunnen spreiden en sluiten.
Extrinsieke spieren zijn een stuk langer zijn. Zij beginnen in de onderarm en lopen dan met lange pezen over de hand, vooral naar de vingers. Dit zijn bijvoorbeeld de spieren die de pols en de vingers strekken en buigen.
Geen spieren in je handen? En hoe bal je een vuist? Of nou ja wat @schoene schijft..guapper schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:24:
[...]
Als er in je handen geen spieren zitten, maar je hebt last van je handen, is het dan spierpijn?
Toevallig weet ik vrijwel zeker dat er spieren in mijn hand zitten omdat mijn Fysio mij behandeld voor ene heel irritant spiertje dat door het handbiken de laatste tijd veel laat weten dat ie niet meer wil mee doen
[ Voor 22% gewijzigd door Webgnome op 11-12-2025 17:54 ]
Oef ik zou niet meer zo snel bestellen bij Darimo, licht gewicht spul uit Spanje. Had een zadelpen besteld (70gr) 300mm. Blijkt dus (eigen domme fout), dat de marge waarin hij geklemd mag worden, voor mij net iets te klein is. Dit wordt aangegeven met lijnen op de zadelpen. Dus ik contact opnemen, of ze de boel pakweg 1 a 2 cm konden verstevigen. Vonden ze geen probleem, ik hoefde alleen de verzendkosten te betalen. Heel coulant.
Uiteindelijk ruim 6 weken moeten wachten tot ik het vandaag weer in bezit kreeg.
Wat blijkt, de decals zijn ineens goudkleurig geworden i.p.v. zwart, gewicht is hetzelfde en ook de markeringen staan nog op dezelfde plek.
Dan heb je toch gewoon een andere pen opgestuurd en er niks aan gedaan?
Uiteindelijk ruim 6 weken moeten wachten tot ik het vandaag weer in bezit kreeg.
Wat blijkt, de decals zijn ineens goudkleurig geworden i.p.v. zwart, gewicht is hetzelfde en ook de markeringen staan nog op dezelfde plek.
@schoene @Webgnome bedankt voor het delen van de kennis, ik was me in het geheel niet bewust van het bestaan van spieren in de hand. Voor het spreiden en sluiten van de vingers dus, als ik het goed begrijp.
Ik kan me voorstellen dat die ook helpen de klappen op te vangen wanneer je je stuur stevig vast hebt, door je handpalm stabiel te houden.
Ik kan me voorstellen dat die ook helpen de klappen op te vangen wanneer je je stuur stevig vast hebt, door je handpalm stabiel te houden.
eh.. ja daar lijkt het wel op, als het gewicht hetzelfde is, dan is er in ieder geval niks verstevigd..tiswat schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:38:
Oef ik zou niet meer zo snel bestellen bij Darimo, licht gewicht spul uit Spanje. Had een zadelpen besteld (70gr) 300mm. Blijkt dus (eigen domme fout), dat de marge waarin hij geklemd mag worden, voor mij net iets te klein is. Dit wordt aangegeven met lijnen op de zadelpen. Dus ik contact opnemen, of ze de boel pakweg 1 a 2 cm konden verstevigen. Vonden ze geen probleem, ik hoefde alleen de verzendkosten te betalen. Heel coulant.
Ik zou even contact opnemen, misschien is er wat door elkaar gegaan en kunnen ze het voor je oplossen (al zal het wel weer flink tijd kosten)
Ben dan nog blij dat het winter is en de fiets gewoon op de trainer staat. Want het bestelproces tot aan de levering duurde ook al bijna 2 maanden.Prulleman schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 08:06:
[...]
eh.. ja daar lijkt het wel op, als het gewicht hetzelfde is, dan is er in ieder geval niks verstevigd..
Ik zou even contact opnemen, misschien is er wat door elkaar gegaan en kunnen ze het voor je oplossen (al zal het wel weer flink tijd kosten)
is verstevigen ook wel een optie eigenlijk? het is natuurlijk een carbon product met een -hele- specifieke/exacte buiten diameter, als ze materiaal aan de buitenkant gaan toevoegen, dan past ie niet meer.. aan de binnenkant is het toch lastig werken lijkt me..tiswat schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 08:30:
[...]
Ben dan nog blij dat het winter is en de fiets gewoon op de trainer staat. Want het bestelproces tot aan de levering duurde ook al bijna 2 maanden.
Zou het niet beter zijn om te kijken of deze terug kan en je gewoon een langer model besteld?
Liefst wel natuurlijk, maar ik weet niet in hoe verre het kan. Je kan wel naar een 250mm versie, dan zou het goed zijn. Alleen punt is, je kunt kiezen hoe de carbon weef eruit ziet, kleur van decals... dus dan is het denk ik een custom product?Prulleman schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 08:40:
[...]
is verstevigen ook wel een optie eigenlijk? het is natuurlijk een carbon product met een -hele- specifieke/exacte buiten diameter, als ze materiaal aan de buitenkant gaan toevoegen, dan past ie niet meer.. aan de binnenkant is het toch lastig werken lijkt me..
Zou het niet beter zijn om te kijken of deze terug kan en je gewoon een langer model besteld?
ja, ze doen zeker een hoop custom, maar wellicht hebben ze ook wat voorraad liggen, zou vooral contact opnemen, wie weet is het geen probleemtiswat schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 08:42:
[...]
Liefst wel natuurlijk, maar ik weet niet in hoe verre het kan. Je kan wel naar een 250mm versie, dan zou het goed zijn. Alleen punt is, je kunt kiezen hoe de carbon weef eruit ziet, kleur van decals... dus dan is het denk ik een custom product?
Van de week even de boel een beetje in elkaar gezet. Heb nog contact met de spuiter maar dat loopt een beetje uit door ziekte en vakantie op het werk.
Maar heb wel besloten om toch tijdelijk even te gaan kijken naar het alvast opbouwen, deels, van de fiets. Aangezien het SRAM is en ik vooral binnen ga testen met afstelling is het niet noodzakelijk om al kabels intern door het frame te trekken. Dat ga ik de komende dagen maar even doen. Tegen de tijd dat het frame gespoten kan worden hoef ik alleen de derailleurs en BB te demonteren en het stuur eraf te halen. Kan ik toch alvast een beetje een idee krijgen van het totaalplaatje :-)
Hier nog even een foto van de fiets half opgebouwd.
:strip_exif()/f/image/U4hsrxtyIl8WXqqGrBUGEkcf.jpg?f=fotoalbum_large)
Wordt wel tijd voor een zonnetje overdag binnenkort. Ben wel benieuwd hoe dat er nu eindelijk uit gaat zien!
Ohja, en als het goed is zijn begin volgende week de wielen ook binnen. Het traject van het frame was levering zo'n 15-16 dagen na verzenden en de wielen zitten nu op zo'n 14. Zal wel over het weekend gaan dus hopelijk komende week binnen. Kan ik weer even verder
Maar heb wel besloten om toch tijdelijk even te gaan kijken naar het alvast opbouwen, deels, van de fiets. Aangezien het SRAM is en ik vooral binnen ga testen met afstelling is het niet noodzakelijk om al kabels intern door het frame te trekken. Dat ga ik de komende dagen maar even doen. Tegen de tijd dat het frame gespoten kan worden hoef ik alleen de derailleurs en BB te demonteren en het stuur eraf te halen. Kan ik toch alvast een beetje een idee krijgen van het totaalplaatje :-)
Hier nog even een foto van de fiets half opgebouwd.
:strip_exif()/f/image/U4hsrxtyIl8WXqqGrBUGEkcf.jpg?f=fotoalbum_large)
Wordt wel tijd voor een zonnetje overdag binnenkort. Ben wel benieuwd hoe dat er nu eindelijk uit gaat zien!
Ohja, en als het goed is zijn begin volgende week de wielen ook binnen. Het traject van het frame was levering zo'n 15-16 dagen na verzenden en de wielen zitten nu op zo'n 14. Zal wel over het weekend gaan dus hopelijk komende week binnen. Kan ik weer even verder
[ Voor 10% gewijzigd door orange.x op 12-12-2025 10:04 ]
Spierpijn van fietsen heb ik alleen bij extreme ritten, verder inderdaad 1 a 2 dagen vermoeide benen, ook afhankelijk van de rest van mijn gesteldheid en vermoeidheid. (Rusten is ook trainen.Requiem19 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:34:
[...]
Het 'probleem' is volgens mij vooral dat er nog steeds een groep mensen die denkt 'geen spierpijn, dan heb je niet goed getraind'.
Dat is gewoon nonsense. Als je veel krachttraining doet heb je echt niet heel vaak spierpijn meer en dan is de prikkel om spiermassa aan te maken nog steeds even goed.
DOMS vindt met name plaats als je een oefening/beweging/modaliteit doet die je of nooit gedaan hebt, of heel lang geleden voor het laatst gedaan hebt. Als je regelmatig fietst zul je nauwelijks spierpijn hebben, eerder zware benen bij het oplopen van de trap.
Bij krachttraining heb ik na mijn benentraining ieder keer 3 a 4 dagen spierpijn.
Even voor de mede-Cube slachtoffers bezitters.
Hoe ging dat bij jullie met de terugroep actie? Ik heb mijn fiets zaterdag gebracht, vandaag maar eens gebeld (drukke week) of ze al wat meer wisten maar ze wachten nog op een reactie van Cube
Ik aangegeven dat het toch een online formulier is maar volgens hen is er daarna een terugkoppeling van Cube nodig of de vorken er onder vallen of niet. Die terugkoppeling hebben ze deze week elke dag al voor gebeld omdat ze nu meerdere fietsen hebben staan en uitsluitsel willen.
Vind dat wel een heel slecht verhaal als dat klopt, terugroep actie opzetten en dan vervolgens niet reageren
Edit: net gebeld door de fietsenmaker; 3 van de 5 fietsen die ze nu hebben staan vallen onder de terugroep en de mijne valt er uiteraard onder
Verhaal word nog mooier want van hun Cube contactpersoon kregen ze te horen dat het erger is dan oorspronkelijk gecommuniceerd, de voorvork kan dus wél finaal afbreken vlak onder de pen die de balhoofdbuis ingaat
Ze hadden al foto’s gekregen van een klant waarbij dit gebeurd was en die mist nu een paar voortanden
De omvang is enorm want tussen het indienen van mijn serienummer en de eerstvolgende klant zat volgens de fietsenmaker een paar minuten maar het ticketnummer is 300 tickets hoger
En last but not least de levertijd liep nu al op naar half februari dus Cube kennende mogen we ons hart vast houden.
Hij schijnt wel boos geworden te zijn want i.i.g. 2 maanden zonder fiets vonden ze wel erg lang.
Werd me gevraagd of ik morgenochtend even langs wil rijden om naar een eventuele oplossing te kijken. Heb eventueel de oude fiets van vaders maar die staat al 2 jaar stil in een onverwarmde garage
Nouja we gaan het zien
Hoe ging dat bij jullie met de terugroep actie? Ik heb mijn fiets zaterdag gebracht, vandaag maar eens gebeld (drukke week) of ze al wat meer wisten maar ze wachten nog op een reactie van Cube
Ik aangegeven dat het toch een online formulier is maar volgens hen is er daarna een terugkoppeling van Cube nodig of de vorken er onder vallen of niet. Die terugkoppeling hebben ze deze week elke dag al voor gebeld omdat ze nu meerdere fietsen hebben staan en uitsluitsel willen.
Vind dat wel een heel slecht verhaal als dat klopt, terugroep actie opzetten en dan vervolgens niet reageren
Edit: net gebeld door de fietsenmaker; 3 van de 5 fietsen die ze nu hebben staan vallen onder de terugroep en de mijne valt er uiteraard onder
Verhaal word nog mooier want van hun Cube contactpersoon kregen ze te horen dat het erger is dan oorspronkelijk gecommuniceerd, de voorvork kan dus wél finaal afbreken vlak onder de pen die de balhoofdbuis ingaat
Ze hadden al foto’s gekregen van een klant waarbij dit gebeurd was en die mist nu een paar voortanden
De omvang is enorm want tussen het indienen van mijn serienummer en de eerstvolgende klant zat volgens de fietsenmaker een paar minuten maar het ticketnummer is 300 tickets hoger
En last but not least de levertijd liep nu al op naar half februari dus Cube kennende mogen we ons hart vast houden.
Hij schijnt wel boos geworden te zijn want i.i.g. 2 maanden zonder fiets vonden ze wel erg lang.
Werd me gevraagd of ik morgenochtend even langs wil rijden om naar een eventuele oplossing te kijken. Heb eventueel de oude fiets van vaders maar die staat al 2 jaar stil in een onverwarmde garage
Nouja we gaan het zien
[ Voor 45% gewijzigd door sapphire op 12-12-2025 14:49 ]
Dat is wel echt balen zeg! Ik ben in ieder geval erg blij dat mijn voorvork van mijn Nuroad Pro van vorig jaar er niet onder valt(sapphire schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:55:
Nouja we gaan het zien
Onzin. Mijn fietsenmaker heeft vorige week vrijdag terwijl ik stond te wachten de stuurpen gedemonteerd en serienummer gecontroleerd online. De portal om garantie aan te melden stond toen nog niet open, dat zou zaterdag of maandag gebeuren. Hoop dat ze hem direct aangemeld hebben toen deze open ging.sapphire schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:55:
Vandaag zelf mijn Cube C:62 uit elkaar gepeuterd, als je dat 3x gedaan hebt dan zit het in je systeem en is het binnen 20min te doen.
Uit elkaar, foto maken, in elkaar.
Op de Cube site de check gedaan en helaas is mijn mooie C:62 Nebula 1 van de getroffen fietsen....
Meteen maar de poetsdoek en het vet gepakt voor een stukje onderhoud
Maandag met de leverancier contacten, scheelt weer 2,5hr aan reistijd.
Uit elkaar, foto maken, in elkaar.
Op de Cube site de check gedaan en helaas is mijn mooie C:62 Nebula 1 van de getroffen fietsen....
Meteen maar de poetsdoek en het vet gepakt voor een stukje onderhoud
Maandag met de leverancier contacten, scheelt weer 2,5hr aan reistijd.
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
@blitzkrieg En welk deel is dan onzin 
Maandag hebben ze de fietsen aangemeld begreep ik.
@raymondw Ik heb er vooral geen zin in om het zelf te doen, niet dat ik het niet zou kunnen
Maar ook balen man, hopelijk zijn de vorken er snel!
Maandag hebben ze de fietsen aangemeld begreep ik.
@raymondw Ik heb er vooral geen zin in om het zelf te doen, niet dat ik het niet zou kunnen
Had al een afspraak voor Donderdag staan, maar ik heb geen zin in 3hr nutteloos tijd verlies en ±10L aan diesel.sapphire schreef op zondag 14 december 2025 @ 10:23:
Uit elkaar halen en in elkaar zetten is echt paar min werk, als je een standaard hebt.
Nu even duimen dat ze het zo accepteren.
Wat wel een btje cru is, is de QC sticker die je als eerste tegenkomt
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
zullen ze bang zijn dat je random serienummer van iemand anders opstuurt om een ''gratis'' voorvork te krijgen?guapper schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:38:
Foto van het serienummer opsturen lijkt me bewijs genoeg toch?
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic