Tjebakka schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:24:
18 april staat de AGR 150km op het programma. Vanuit de organisatie is al aangegeven dat er een groot parkeerterrein op de Rasberg ter beschikking wordt gesteld. Ik kom vanuit Noord-Holland dus dat wordt rond 4:30 in de auto stappen en die kant op. Maar wat moet je doen als er geen parkeerplekken meer zijn? Iemand nog stiekeme parkeertips voor mij?
Naja, in Berg en Terblijt* of Amby (Maastricht) moet voldoende parkeerplaats te vinden zijn.
* Monulphusplein/Valkenburgerstraat
Of de parkeerplaats van Boscafé de Nachtegaal. Als je vroeg bent, kan ik mij niet voorstellen dat het daar druk is. YMMV om 7:00 met AGR....
Verder nog: kruising
Heideweg/Oliebergweg (Maastricht-Rothem) is een parkeerplaatsje voor 4-5 auto's, 5 minuten fietsen van Shimano Experience Center. Aan de Heideweg mag je parkeren in de vakken (woonwijk) en ook bovenop het viaduct.
Pastoor Geelenplein 2-6, 6231 BP Meerssen bij kerkhof moet voldoende plek zijn, wel 7km van SEC, redelijk vlakke wegen.
Geulweg/Eigenweg (Maastricht) is voor 10-12 auto's plek (nog dichter bij de start). Deze is het dichtste bij de start. Onzeker met AGR.
Wolfsdriesweg 8 zit een hotel met grote parking, maar zou afgezet/bewaakt kunnen zijn voor juist dit soort acties

.
Vogelzangweg naar Berg (Brakke Berg) is ook wat ruimte (12-15 auto's).
Hekerbeekweg/Herkenbergweg is wellicht een plekje te vinden (midden in woonwijk, erg onzeker of er plaats is).
Parkeerplaats aan de Kleineweg (6301) Oud-Valkenburg
Uiterste nood: Kerkhof Hulsberg (Benedendorpvoetpad).
Station Klimmen/Ransdaal (8-10 auto's)
P&R Schin Op Geul Baanweg 1, 3 Schin op Geul. 5 km van start over redelijk vlakke wegen. Die laatste 3 locaties zijn wel wat verder weg. Maar parkeren aan de Rasberg is ook dikke zooi, ver weg en je moet óf fiks omrijden óf de Cauberg over....na je rit....toch weer 6km extra met nog een leuke hoeveelhgeid hoogtemeters.
De parkeerplaatsen waar ik verwacht nog plek te vinden om 7:00 heb ik vet gemaakt. Geen garantie echter. Omdat je na de eerste start aankomt, gaat veel parkeerplek al bezet zijn. Daarom denk ik dat je wat verder weg moet gaan staan. cq onbekende locaties moet kiezen.
Maastricht: Bergerstraat bij Nordson Benelux is vrij parkeren. Weerhuisweg mag je ook parkeren, dat is wel verder weg van Shimano Experience Center (schatting 10km) én je krijgt de hele Rasberg te beklimmen.
Ik zie dat je pas na 7:00 in Valkenburg bent, dan zou ik toch de officiële plek aan de Rasberg aanhouden. P&R Schin op Geul of Pastoor Geelenplein Meerssen verwacht ik dat je wel plek vindt. Dat is wat minder voor de hand liggend voor mensen die zonder voorbereiding in het wilde weg gaan rondrijden om een plekje te vinden. Heideweg in Meerssen-Maastricht zou ook gewoon moeten lukken.
Ik woon in Maastricht, ken de ongeving vrij goed. Daarom geef ik de minder voor de hand liggende plekken als insidertip. Maar aangezien ik een bloedhekel heb aan dergelijk grote tochten, vermijd ik dat gebied als de pest Ervaring uit de eerste hand met de drukte heb ik niet, maar aangezien voornamelijk non-locals met parkeerproblemen worstelen, verwacht ik op de genoemde plekken wel plek te vinden.
[
Voor 41% gewijzigd door
Ramon 73 op 07-04-2026 23:27
]