Ik lees access holes en spoke holes. Dat zijn twee verschillende dingen.Requiem19 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:26:
[...]
Even opgezocht:
[...]
Dat is iig hoe xmcs het doet.
Access holes zijn de gaten die je met je tape dichtmaakt. Spoke holes de gaten waar de spaak+nippel in zitten/op steunen.
Dat de spoke holes steviger gemaakt moeten worden bij carbon spokes (daar heeft de Chinees het ook over), daar kan ik mij in vinden.
Carbon spaken verliezen veel meer spanning dan stalen spaken als je een band op een wiel legt en op spanning brengt. Veel fabrikanten proberen dit verlies teniet te doen door intitieel de spaakspanning hoger te krijgen tijdens de bouw (kaal wiel dus). Gemiddeld zeggen de specs van een velg max 120/130KGF. Als je met een carbon spaak een start KGF nodig hebt van boven de 150/160, dan is het wel verstandig om de spoke holes steviger te maken. Just in case.
Ik kan mij niet voorstellen dat een laagje tape zoveel stevigheid toevoegt dat bij gebrek hieraan, een velgbed zonder access holes dikker/steviger moet.
Dit klinkt een beetje als een lost translation ergens in de google translate pijplijn.
[ Voor 6% gewijzigd door ElGreco op 09-03-2026 15:45 ]
Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl
/f/image/2nhQtOIonDVJHPcFVuGY1q4q.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WQp4yFcLOgpDpiJandvoCrk0.jpg?f=fotoalbum_large)