Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 698 699 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-12-2025
Vanavond de eerste testzit voor de nieuwe Elves op Zwift. Eens kijken of het zadel verder naar beneden moet (wordt zagen) en of naar voren of achteren. Zelfde geldt voor stuur, kijken of dat qua hoogte een goed begin is en hoe de shifters staan. Wel even met een handdoekje omdat ik ook geen stuurlint heb. Nu Zwift ik doorgaans altijd wel met handdoek over stuur voor handen en 2e handdoek om te vegen. Maar lijkt me nu ook wel handig :)

En na dagen van refreshen en wachten en nog eens kijken en hopen op updates is het dan eindelijk zover: m'n wielen zijn ergens in Europa. Als het dezelfde snelheid heeft als het frame had dan zouden ze morgen op de stoep kunnen staan al. Zou toch mooi zijn, kan ik daar even naar kwijlen.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:12
Service van tailfin blijft top, laatste tijd beetje last van wat speling op de arch (asje bovenop kan wat bewegen)
En daardoor wat getik tijdens fietsen over slecht wegdek zegmaar, alsof er boutje los zit.
Filmpje gemailt en direct een nieuwe arch onderweg maar ook info hoe ik alsnog de arch die ik heb kan repareren :
Thanks for confirming your address. I have sent a replacement aeropack to you, and it should arrive shortly.

Your original can be repaired as well if you would like to do this. The part that is loose consists of two parts threaded together. You can use two hex keys on either side to unscrew. Please then reapply a strong loctite such as Loctite 270 to the threads. And torque up to 6NM.
Al vraag ik mij af of dat wel zo is, kon ik niet ontdekken toen ik boel vorige week uit elkaar probeerde te halen.
Ik denk dat asje in de jaren van gebruik gewoon wat versleten is intern.

edit: nu ik de quote lees, mag hopen/neem aan dat ze alleen die arch gestuurd hebben en niet een volledige aeropack :)

[ Voor 10% gewijzigd door DDX op 22-12-2025 15:41 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:27
orange.x schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:28:
Vanavond de eerste testzit voor de nieuwe Elves op Zwift. Eens kijken of het zadel verder naar beneden moet (wordt zagen) en of naar voren of achteren. Zelfde geldt voor stuur, kijken of dat qua hoogte een goed begin is en hoe de shifters staan. Wel even met een handdoekje omdat ik ook geen stuurlint heb. Nu Zwift ik doorgaans altijd wel met handdoek over stuur voor handen en 2e handdoek om te vegen. Maar lijkt me nu ook wel handig :)

En na dagen van refreshen en wachten en nog eens kijken en hopen op updates is het dan eindelijk zover: m'n wielen zijn ergens in Europa. Als het dezelfde snelheid heeft als het frame had dan zouden ze morgen op de stoep kunnen staan al. Zou toch mooi zijn, kan ik daar even naar kwijlen.
Extra handdoekje klaarleggen 8)

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:42
Ik las de topic start maar allerlei linkjes daarin naar de doefiets.nl site zijn dood.
Denk meld het even

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:32
Harribo schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:58:
Ik las de topic start maar allerlei linkjes daarin naar de doefiets.nl site zijn dood.
Denk meld het even
@joint_me @mhr-zip @Pimorez

www.vanspeykwheels.nl

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-01 17:02
De keren dat ik dit jaar op mijn racefiets heb gezeten zijn op 1 hand te tellen, maar zal eens kijken welke links je bedoelt. d:)b

--

Ik heb de linkjes vervangen door info van de KNWU Fondo

[ Voor 20% gewijzigd door joint_me op 22-12-2025 20:38 ]

Hello fellow humans

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-01 17:55
Mooi man; ik vroeg me dit ook al af. Ik wilde al met TPU gaan 3d printen (flex materiaal) maar dit is nog wel handiger denk.

Goeie tip wel dit: :D
WARNING: WHEN DRILLING THE HOLE, YOU SHOULD NEVER DRILL THROUGH THE
MUDGUARD WITHOUT REMOVING OR PROTECTING THE TYRE.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• DDX
En dan nog denk ik dat er mensen zijn die denken oh als ik voorzichtig ben kan dat vast wel.

• orange.x
Als het goed is vandaag ook eindelijk de nieuwe Elitewheels binnen. Ben vanmiddag vrij dus dat is een mooi moment om ze eens even goed te inspecteren!

Gisteravond al even testrit gedaan. Zadel staat iets hoger dan op de vorige fiets maar ondervind ik nog niet zoveel van. Zadel halverwege de rit iets omhoog gekanteld, dat leek al wel te werken. Shifters ook wat omhoog verplaatst en naar binnen en uiteindelijk ook weer wat laten zakken omdat ik wat druk voelde op handpalmen. Vanavond opnieuw even een uurtje 200-250W trappen om te kijken wat er voelbaar is. Zak zal, als die gaat slapen, zo'n beetje na een half uur wel zijn. Als dat pas richting een uur is dan zal ik daar buiten niet tot nauwelijks last van hebben omdat je daar veel meer beweegt nog en van positie verandert dan op de trainer is mijn ervaring.

Had mijn zoon nog even een filmpje laten maken van de zijkant, maar dat ziet er nog wel iets confronterender uit dan het van boven lijkt als je fietst haha. Goed, de filmpjes van het veldrijden tonen ook wel aan dat er nog wel het een en ander afmag, maar dit was ook wel duidelijk genoeg :+

Voor het idee :P, iets teveel aero spoiler!
Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/G75yOm5BPc9RUMLOClH6w0GNFwd8Yz_WsJADHO5cQFI-2048x1536.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door orange.x op 23-12-2025 10:09 ]

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-01 16:48
djfrankel schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:35:
Even een vraag. Ik heb recent SKS bluemels geinstalleerd. Best wel blij mee maar volgens mij ook al wel vaker benoemd in dit topic, de spatlap van het voorste spatbord is eigenlijk niet lang genoeg. De bottom bracket en ketting komt dus alsnog onder de rotzooi. Zijn er tips waar je langere spatlappen kan krijgen? Ik heb geprobeerd te zoeken op termen als 'sks bluemels extra lange spatlappen' in het nederlands en engels maar dat levert alleen de standaard variant op dit er al op zit.
https://ass-savers.com/products/toetector-regular-mudflap

Dit kan ook nog.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:41
ASK US HOW WE FOUND OUT..
:Y

[ Voor 13% gewijzigd door guapper op 23-12-2025 12:48 ]

• MrGab
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:00
Hallo wielrenliefhebbers,

Afgelopen week een inspanningstest gedaan bij een topsportafdeling in een ziekenhuis. Eerst in blokken van 3 minuten een wattage trappen en tussendoor werd ook zo nu en dan mijn bloeddruk gemeten. Mijn omslagpunt qua wattage zat rond de 210 watt. Daarna heb ik nog de max hartslag opgezocht, lekker jezelf uitdagen en ik kwam uit op een max van 190 slagen per minuut. Ik ben 41 jaar overigens. Mijn VO2max was boven de 50. Ik krijg nog een rapport nadat ik de sportarts heb gesproken.

Nou fiets ik sinds ik last heb van een blessure (shin splints) wat vaker en ik heb dan ook een gravelbike gekocht. Een Cannondale Topstone carbon, grx afgemonteerd. De fiets heb ik bij Velometric in Barneveld laten fitten en ik haal plezier uit het fietsen. Over weg fiets ik op 32mm wielrenbanden en wanneer ik gravel op 40mm gravelbanden.
Met het aankomende rapport in mijn achterhoofd kijk ik naar een Powermeter en ik wil jullie vragen wat goede opties zijn, ik heb deze gezien van 4iii https://www.mantel.com/4iiii-grx-rx810-precision-3
Zijn er nog andere opties die ik kan overwegen?

Mijn doel is om te herstellen van een burn-out, ik kreeg de tip al om veel te fietsen in hartslagzone 2. Echter, ik lees dat fietsen met een powermeter nog nauwkeurig is.

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-01 14:14
MrGab schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:52:
Mijn doel is om te herstellen van een burn-out, ik kreeg de tip al om veel te fietsen in hartslagzone 2. Echter, ik lees dat fietsen met een powermeter nog nauwkeurig is.
Ik denk dat je om te herstellen van een burnout vooral gewoon lekker (je hoofd leeg) moet gaan fietsen en vooral niet met allerlei metrics, doelen en trainingsschema's aan de slag moet gaan.

Tot zo ver mijn 2ct als semi ervaringsdeskundige.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:36
Charly schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:17:
[...]

Ik denk dat je om te herstellen van een burnout vooral gewoon lekker (je hoofd leeg) moet gaan fietsen en vooral niet met allerlei metrics, doelen en trainingsschema's aan de slag moet gaan.

Tot zo ver mijn 2ct als semi ervaringsdeskundige.
Precies dit.

@MrGab Uit je inspanningstest is hopelijk ook je eerste omslagpunt gekomen. Alles daaronder is je duurzone. Welke hartslag zit er bij die zone? Als je onder die hartslag blijft (mag er ook 5-10 slagen boven zijn), fiets je prima in je duurzone.

Als beginnende fietser en als iemand die terugkomt van een burnout is het - voor zover ik het begrijp van mensen uit mijn omgeving - vooral belangrijk dat je het niet heel fanatiek en precies gaat doen, maar juist op een makkelijke manier. Gewoon rondjes gaan fietsen en een schuin ogen houden op de hartslag is genoeg....

Als je écht gaat trainen en de laatste paar %tjes beter wilt worden is zo'n powermeter een mooie stap. Als je daar nu gelijk mee begint verlies het ongedwongene IMO.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 03-01 12:35

McMiGHtY

- burp -

Gewoon bewegen is het meest belangrijk, vond ik iig.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:53

PeaceNlove

Deugleuter

Aan de andere kant is het ook wel erg lekker om zoals vandaag strak tegen de wind in te fietsen en dan te zien dat je ondanks het lage tempo toch lekker op die pedalen bezig bent.
Mijn 2c: als je een powermeter koopt is volgens mij de een van belangrijkste afwegingen of je op de crank/spider wil meten of op het pedaal. Crank is zo te zien goedkoper, pedaal kan je makkelijker wisselen tussen fietsen.

• orange.x
@MrGab Ik heb op mijn afgelopen 2 fietsen en die nieuwe fiets die ik aan het bouwen ben een powermeter gehad en het is naast "leuk voor de statistiek en vergelijking met jezelf of anderen" helemaal niet zo interessant. Misschien als je echt semi-prof bent en een bepaald trainingsschema volgt / moet volgen om heel veel beter te worden omdat er zaken vanaf hangen dat het echt interessant is. Maar daarnaast is het niet per se boeiender dan je hartslag.
Die reageert vaak iets trager en werkt vaak wat langer door, maar is ook een prima graadmeter voor specifieke trainingsdoelen.

Als je voor iets zou gaan zou ik inderdaad wat @PeaceNlove zegt kijken naar hoe je het wilt gebruiken. Heb je meerdere fietsen waarbij je het graag wilt kunnen zien: pedalen. Heb je maar 1 fiets dan is links meten met een crankarmpowermeter ook helemaal prima en vaak de goedkoopste optie. Volgens mij zijn die 4iii producten helemaal prima.

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 20:43
Je hartslag is ook niet zo boeiend. Het is helemaal niet zo moeilijk om gewoon zelf te bepalen hoe hard je eigenlijk bezig bent. Als je nog gewoon kan praten zit je nog niet heel erg hoog...... Als je dat niet meer kan, zit je hoog genoeg.

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:27
@MrGab ik heb net de 4iii waar je naar linkt weer ingeleverd bij Mantel. De constructie met het draaidopje is ruk. Veel te slap gemaakt.

Als je een 4iiii wil. Stuur dan via de 4iiii website je linker crank op. Dan monteren ze de nieuwe versie daarop. Dan is dat probleem opgelost.

Ik heb als vervanger van de 4iii de inpeaks crankpowermeter gekocht.

Ik ben dit jaar hersteld van een burnout… gewoon lekker fietsen omdat je het lekker vindt. Je hoofd leeg fietsen, genieten van alle verslavende stofjes die vrijkomen en je omgeving. Conditie, rust en weer zin in het leven komt vanzelf.

Nu eerst niks moeten en genieten. Dat is prioriteit 1!! Veel sterkte en 2026 gaat jouw jaar worden.

[ Voor 29% gewijzigd door bwernsen op 24-12-2025 16:42 ]

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Marcel a schreef op woensdag 24 december 2025 @ 16:32:
Je hartslag is ook niet zo boeiend. Het is helemaal niet zo moeilijk om gewoon zelf te bepalen hoe hard je eigenlijk bezig bent. Als je nog gewoon kan praten zit je nog niet heel erg hoog...... Als je dat niet meer kan, zit je hoog genoeg.
Niet helemaal mee eens. Als ik een keer een lang rondje wil doen dan probeer ik mezelf wel in te houden en niet als een malle er van door te rijden. Die neiging om direct lekker hard te gaan heb ik namelijk wel. Dus met hartslag en vermogen inzichtelijk kan ik het begin gewoon rustig aan doen en dan aan het einde ook nog wat over hebben...

• MrGab
Requiem19 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 13:24:
[...]

Precies dit.

@MrGab Uit je inspanningstest is hopelijk ook je eerste omslagpunt gekomen. Alles daaronder is je duurzone. Welke hartslag zit er bij die zone? Als je onder die hartslag blijft (mag er ook 5-10 slagen boven zijn), fiets je prima in je duurzone.

Als beginnende fietser en als iemand die terugkomt van een burnout is het - voor zover ik het begrijp van mensen uit mijn omgeving - vooral belangrijk dat je het niet heel fanatiek en precies gaat doen, maar juist op een makkelijke manier. Gewoon rondjes gaan fietsen en een schuin ogen houden op de hartslag is genoeg....

Als je écht gaat trainen en de laatste paar %tjes beter wilt worden is zo'n powermeter een mooie stap. Als je daar nu gelijk mee begint verlies het ongedwongene IMO.
@Charly @Requiem19 @bwernsen Bedankt voor jullie bijdrage, ik besluit om eerst maar eens te genieten van het rustig trainen ipv altijd er vol voor gaan met de gedachte " Ik heb weinig tijd, dus ik moet kapotgaan in een uurtje'. Dat kan prima met het inzicht in mijn hartslagzones. Ik merk dat ik mijn snelheid los dien te laten en dan met rustig trappen ook kan genieten, of leren genieten.

@PeaceNlove @orange.x Thanks, duidelijk. Ik maak gebruik van 1 fiets, crankmeter is dan een leuke optie om eens te proberen tzt. Maar eerst maar eens herstellen en weer genieten.

• Requiem19
MrGab schreef op woensdag 24 december 2025 @ 20:51:
[...]

@Charly @Requiem19 @bwernsen Bedankt voor jullie bijdrage, ik besluit om eerst maar eens te genieten van het rustig trainen ipv altijd er vol voor gaan met de gedachte " Ik heb weinig tijd, dus ik moet kapotgaan in een uurtje'. Dat kan prima met het inzicht in mijn hartslagzones. Ik merk dat ik mijn snelheid los dien te laten en dan met rustig trappen ook kan genieten, of leren genieten.

@PeaceNlove @orange.x Thanks, duidelijk. Ik maak gebruik van 1 fiets, crankmeter is dan een leuke optie om eens te proberen tzt. Maar eerst maar eens herstellen en weer genieten.
Wijze woorden!

Ik zal er nog eentje aan toevoegen die ik ooit hoorde: ‘You have to earn the right to train hard’

Daar bedoelde deze persoon toen mee dat je eerst een flinke rustige basis moet opbouwen voordat je 2-3x per week keihard kan trainen.

Als je gélijk keihard gaat trainen zonder die basis krijg je pijntjes, snel verkouden, griepje, minder goed in je ‘rest and digest’ stand komen etc etc.

Juist die rustige geniet uurtjes zijn heel goed om als je je beter voelt in het voorjaar harder te trainen.

Wat ik wil zeggen: rustig fietsen is geen verloren tijd.

• MrGab
Requiem19 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 20:58:
[...]

Wijze woorden!

Ik zal er nog eentje aan toevoegen die ik ooit hoorde: ‘You have to earn the right to train hard’

Daar bedoelde deze persoon toen mee dat je eerst een flinke rustige basis moet opbouwen voordat je 2-3x per week keihard kan trainen.

Als je gélijk keihard gaat trainen zonder die basis krijg je pijntjes, snel verkouden, griepje, minder goed in je ‘rest and digest’ stand komen etc etc.

Juist die rustige geniet uurtjes zijn heel goed om als je je beter voelt in het voorjaar harder te trainen.

Wat ik wil zeggen: rustig fietsen is geen verloren tijd.
Ik kreeg dat idee ook al en er zijn heel wat bronnen die zeggen dat de zone 2 trainingen juist helpen met het opbouwen van een goede basisconditie. Die had ik denk ik ook wel, maar dan met name voor krachttraining en hardlopen en daar had ik vaak maar 1 stand en dat was idd keihard gaan ipv doseren.
Anyways, voorlopig maar 2 a 3x in de week dit soort trainingen doen en lekker genieten van mooie natuur.

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-01 14:01
MrGab schreef op woensdag 24 december 2025 @ 12:52:
Een Cannondale Topstone carbon, grx afgemonteerd. De fiets heb ik bij Velometric in Barneveld laten fitten en ik haal plezier uit het fietsen. Over weg fiets ik op 32mm wielrenbanden en wanneer ik gravel op 40mm gravelbanden.
Met het aankomende rapport in mijn achterhoofd kijk ik naar een Powermeter en ik wil jullie vragen wat goede opties zijn, ik heb deze gezien van 4iii https://www.mantel.com/4iiii-grx-rx810-precision-3
Zijn er nog andere opties die ik kan overwegen?
Meet wel even of de 4iiii past en niet gaat aanlopen bij je achterbrug. Bij mijn topstone gaat deze namelijk niet passen.

• Galois
  • Laatst online: 04-01 17:34

Galois

1811 - 1832

DDX schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:39:
Service van tailfin blijft top, laatste tijd beetje last van wat speling op de arch (asje bovenop kan wat bewegen)
En daardoor wat getik tijdens fietsen over slecht wegdek zegmaar, alsof er boutje los zit.
Filmpje gemailt en direct een nieuwe arch onderweg maar ook info hoe ik alsnog de arch die ik heb kan repareren :

[...]

Al vraag ik mij af of dat wel zo is, kon ik niet ontdekken toen ik boel vorige week uit elkaar probeerde te halen.
Ik denk dat asje in de jaren van gebruik gewoon wat versleten is intern.

edit: nu ik de quote lees, mag hopen/neem aan dat ze alleen die arch gestuurd hebben en niet een volledige aeropack :)
Als ze deze service kunnen leveren, dan weten we allemaal dat we teveel betalen :)

Maar inderdaad topservice! :)

Maar je bent dus erg tevreden over Tailfin? Ik ben al een tijdje aan het kijken omdat ik komende zomer een tocht van 800 km wil doen.
We gaan in de zomervakantie met de auto naar Spanje (naar de zonsverduistering :)) en het plan is dat mijn vrouw en kinderen met de auto ongeveer 800 km rijden (de eerste stop) en dat ik daar met de fiets heen ga. Dat wil ik dan in 4 dagen doen (dus 200 km per dag).

Ik wil dat graag op de racefiets doen en dan 3 hotelletjes onderweg. Ik wil dat zo minimalistisch als mogelijk doen om toch een hoge gemiddelde snelheid te hebben. Dacht daarom aan deze spullen van Tailfin. Mijn plan is dus om slippers en een tandenborstel mee te nemen (bij wijze van spreken dan, ook een broek, t-shirt, enz voor als ik niet op de fiets zit, is fijn denk ik :)) en gewoon elke dag dezelfde kleren aan.

Raad jij hiervoor zo'n Tailfin aan? En welke?
Ik heb genoeg ervaring met 'fietsvakanties', alleen nooit op deze manier. Altijd met een volbepakte trekkingfiets met Ortliebtassen en dan gemiddeldes van 20 km/h. Nu wil ik daar zo snel mogelijk heen en lijkt het mij leuk om dan 30+ te rijden (naast uiteraard heel veel genieten).

Verdere tips?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-01 14:31
Galois schreef op donderdag 25 december 2025 @ 09:51:
[...]
Maar je bent dus erg tevreden over Tailfin?
Heb zelf ook Tailfin (en ook bijhorende zijtassen, voorvorktassen, toptubetasje) en zeer tevreden. Ben er vorig jaar mee naar de Noordkaap gefietst en terug, bij terugkomst mailde ik ze over een rits van de Aeropack die aan de binnenkant scherp was (kleding bleef er achter haken) en werd meteen omgeruild. Rits van toptubetasje was ook niet helemaal waterdicht en ook deze werd direct geswapt.
Grote voordeel als je enkel met de Aeropack rijdt tov een zadeltas en dat je geen sway hebt (slingerende tas van links naar recht als je uit het zadel rijdt bijv).
Voor een enkele keer 800km is het wellicht een flinke aanschaf maar volgens mij bieden ze ook comptabiliteit met je Ortliebtassen als het goed is.
Zou wel altijd de seatpost extender meebestellen, dan zit de aeropack wat verder naar achter en heb je bij het inpakken wat meer speling onder je zadel.

• Galois
  • Laatst online: 04-01 17:34

Galois

1811 - 1832

r0g3r schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:09:
[...]

Heb zelf ook Tailfin (en ook bijhorende zijtassen, voorvorktassen, toptubetasje) en zeer tevreden. Heb er vorig jaar mee naar de Noordkaap gefietst en terug, bij terugkomst ze gemaild over een rits van de aeropack die aan de binnenkant scherp was (kleding bleef er achter haken) en werd meteen omgeruild. Rits van toptubetasje was niet helemaal waterdicht en ook deze werd direct geswapt.
Grote voordeel als je enkel met de Aeropack rijdt tov een zadeltas en dat je geen sway hebt (slingerende tas van links naar recht als je uit het zadel rijdt bijv).
Voor een enkele keer 800km is het wellicht een flinke aanschaf maar volgens mij bieden ze ook comptabiliteit met je Ortliebtassen als het goed is.
Zou wel altijd de seatpost extender meebestellen, dan zit de aeropack wat verder naar achter en heb je bij het inpakken wat meer speling onder je zadel.
Flinke investering inderdaad, maar vind ik op zich niet erg. Is een aanschaf die veeeeele jaren (de rest van je leven?) meegaat. Zo zijn mijn Ortliebtassen (die ik ook sporadisch gebruik) ook al 20+ jaar oud en helemaal prima. Dus per jaar is de investering beperkt... :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-01 08:51
Hallo allemaal! Ik zie dat het net ging over vermogensmeters.. Laat ik nu net op mijn racefiets graag een vermogensmeter willen. Op mijn triathlonfiets heb ik een SRAM Rival powermeter, op mijn racefites heb ik ook een SRAM Rival en wil daar dus ook graag eenzelfde powermeter op, of iig één die op dezelfde wijze meet. Nu wil ik een enkele "upgrade" kopen maar die is 220 euro. Voor 280 euro heb ik deze, dus een volledige set incl 2 kettingwielen:

https://www.mantel.com/sram-rival-e1-axs-dub-powermeter

Even een vraag, als ik die 2 nieuwe kettingwielen heb, is het dan ook aan te raden om een nieuwe ketting en cassette aan te schaffen? De hele huidige aandrijving op mijn racefiets is ongeveer 4000km oud (volgens Strava. Kan er een beetje naast zitten maar zal ongeveer wel kloppen).

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-01 17:28
Giel schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:11:
Even een vraag, als ik die 2 nieuwe kettingwielen heb, is het dan ook aan te raden om een nieuwe ketting en cassette aan te schaffen? De hele huidige aandrijving op mijn racefiets is ongeveer 4000km oud (volgens Strava. Kan er een beetje naast zitten maar zal ongeveer wel kloppen).
Nee, je chainrings vervangen is geen reden om dan ook maar je ketting te vervangen. Maar als je ketting er ~4000 km op heeft zitten, kan die aan vervanging toe zijn. Dat moet je even nameten met een tooltje. Cassette is zeker nog goed.

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-01 08:51
Tom-Z schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:44:
[...]

Nee, je chainrings vervangen is geen reden om dan ook maar je ketting te vervangen. Maar als je ketting er ~4000 km op heeft zitten, kan die aan vervanging toe zijn. Dat moet je even nameten met een tooltje. Cassette is zeker nog goed.
Thanks! Mijn ketting is nog prima, net gemeten met dat inlegtooltje. Dan weet ik wat aan te schaffen :)

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Galois schreef op donderdag 25 december 2025 @ 09:51:
[...]

Als ze deze service kunnen leveren, dan weten we allemaal dat we teveel betalen :)

Maar inderdaad topservice! :)

Maar je bent dus erg tevreden over Tailfin? Ik ben al een tijdje aan het kijken omdat ik komende zomer een tocht van 800 km wil doen.
We gaan in de zomervakantie met de auto naar Spanje (naar de zonsverduistering :)) en het plan is dat mijn vrouw en kinderen met de auto ongeveer 800 km rijden (de eerste stop) en dat ik daar met de fiets heen ga. Dat wil ik dan in 4 dagen doen (dus 200 km per dag).

Ik wil dat graag op de racefiets doen en dan 3 hotelletjes onderweg. Ik wil dat zo minimalistisch als mogelijk doen om toch een hoge gemiddelde snelheid te hebben. Dacht daarom aan deze spullen van Tailfin. Mijn plan is dus om slippers en een tandenborstel mee te nemen (bij wijze van spreken dan, ook een broek, t-shirt, enz voor als ik niet op de fiets zit, is fijn denk ik :)) en gewoon elke dag dezelfde kleren aan.

Raad jij hiervoor zo'n Tailfin aan? En welke?
Ik heb genoeg ervaring met 'fietsvakanties', alleen nooit op deze manier. Altijd met een volbepakte trekkingfiets met Ortliebtassen en dan gemiddeldes van 20 km/h. Nu wil ik daar zo snel mogelijk heen en lijkt het mij leuk om dan 30+ te rijden (naast uiteraard heel veel genieten).

Verdere tips?
Als je creditcardbikepacken gaat doen is een Tailfin wellicht al veels te groot :)

Ik heb dit jaar een aantal tripjes gemaakt en zeker met goed weer heb je niet veel nodig. Korte broek, shirtje en iets om je voeten in te steken. Opvouwtandeborstel (HEMA) en een deo en je komt een heel eind. Ging bij mij met gemak in een 5L zadeltasje.

Een tripje naar Lille, was wel weer met de tailfin erop, echte schoenen en wat meer kleding (en op de terugweg een aantal aandenkens). Ik zou niet meer zonder willen.

Mocht je die ortlieb tassen willen gebruiken, bestel gelijk de "stokjes" erbij, ben je in 1x klaar.

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:14

sebasd

rijdt op espresso

Zo, tweede weekend op rij een ritje (net) boven de 100km gemaakt, vanuit Vathorst naar Amerongen - Renkum - Ede - Lunteren en via Achterveld en Hoevelaken weer terug.

Heerlijk windstil fietsweer zo, en tijd genoeg om mijn plannen voor 2026 met mezelf door te nemen. Volgend jaar wil ik vooral langer en verder fietsen. In april een century, mei / juni een 200km, na de zomer een 300. Als ik dat goed blijf verteren en het lichaam het volhoudt mag ik van mezelf gaan trainen voor een van mijn bucket list items: de Styrkeprøven (wordt dan 2027 op zijn vroegst). Maar goed, dat is letterlijk en figuurlijk nog heel ver weg.

Dat wordt de aankomende tijd veel fietsen, goed slapen, veel core en mobiliteitswerk (rug, schouders, heupen). Zal af en toe wel even een update schrijven. Verwacht geen wattages, snelheden, FTPs of wat dan ook, ik ben traag en (momenteel nog) te klein voor mijn gewicht, en ik word zenuwachtig van statistieken :+

• bwernsen
Het was tijd om mezelf en de fiets weer een beetje te verwennen. Daarom een carbon wielset van Elitewheels gekocht. De gravel Aero+ met interne velgbreedte van 32mm. Deze ga ik voorlopig voor asfalt en licht gravelwerk gebruiken. En de alu dt swiss wielen gaan voorzien worden van 50mm bandjes om in het bos te spelen.

Op de nieuwe carbon velgen nu 32mm slicks die nu opblazen tot 35mm. Deze had ik nog liggen en de bestelde bandjes liggen nog in een dc ergens in Duitsland. T ken nét zo met die 32mm bandjes. Fietst wel heerlijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NhI_RuDUoSMc0COHbgGrFn5ueS0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lyCtp7l83y7yXlfgbO88iTsG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YyYL79ZzkA7j1zxf52VL6GdJ3Eo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o6XigRRLGWvtUNZntuISQ9uh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eEd8BOc7GE7g9GUMgznxtM-NacU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zPwWPpxNTvYKXyMvUd55v7L1.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZMToBwueyAnKJPTFCmg-Ysz1W_0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NYJUOKUp1bYPJWoNXcRnBQJw.jpg?f=fotoalbum_tile

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:17

Polariteit

Fietsende fotografeur

sebasd schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:50:
Zo, tweede weekend op rij een ritje (net) boven de 100km gemaakt, vanuit Vathorst naar Amerongen - Renkum - Ede - Lunteren en via Achterveld en Hoevelaken weer terug.

Heerlijk windstil fietsweer zo, en tijd genoeg om mijn plannen voor 2026 met mezelf door te nemen. Volgend jaar wil ik vooral langer en verder fietsen. In april een century, mei / juni een 200km, na de zomer een 300. Als ik dat goed blijf verteren en het lichaam het volhoudt mag ik van mezelf gaan trainen voor een van mijn bucket list items: de Styrkeprøven (wordt dan 2027 op zijn vroegst). Maar goed, dat is letterlijk en figuurlijk nog heel ver weg.

Dat wordt de aankomende tijd veel fietsen, goed slapen, veel core en mobiliteitswerk (rug, schouders, heupen). Zal af en toe wel even een update schrijven. Verwacht geen wattages, snelheden, FTPs of wat dan ook, ik ben traag en (momenteel nog) te klein voor mijn gewicht, en ik word zenuwachtig van statistieken :+
Gewoon lekker kilometers maken 😃 zodra je de eerste paar 100+ ritten gedaan hebt en je erachter bent dat je zithouding goed is, dan is een stapje verder naar bijv. 125/150/200km opeens niet zo heel veel verder meer 😉

• sebasd

sebasd

rijdt op espresso

Polariteit schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:07:
[...]

Gewoon lekker kilometers maken 😃 zodra je de eerste paar 100+ ritten gedaan hebt en je erachter bent dat je zithouding goed is, dan is een stapje verder naar bijv. 125/150/200km opeens niet zo heel veel verder meer 😉
Dat is wel de bedoeling. Een paar jaar geleden ook al een keer 135 gereden, daar was aan het einde de tank wel leeg, maar ik train nu een stuk gestructureerder (heb ik het idee). Bedankt!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Voor diegene die het jaar nog willen afsluiten met een klassieker onder de BRM's, aankomende dinsdag vanuit Boekelo een BRM200 richting Teckelenburg

• DDX
Is leuk rondje, ik sla over.
Iets te onhandige startplek kwa logistiek en heb hem al paar keer gereden.

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:40
Polariteit schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:07:
[...]

Dat is het. Als je 100Km kan rijden, dan kan je ook 200, 300 en 400 rijden. Dan wordt het meer een mentale kwestie. Als je er maar voer in blijft stoppen :)

• silencedead
Stillekracht schreef op maandag 29 december 2025 @ 07:49:
[...]

Dat is het. Als je 100Km kan rijden, dan kan je ook 200, 300 en 400 rijden. Dan wordt het meer een mentale kwestie. Als je er maar voer in blijft stoppen :)
Niet helemaal mee eens. 100+ gaan mij fysiek makkelijk af, maar zodra er een paar uur bij komen gaan bij mij alle pijntjes dermate opspelen dat het niet leuk meer wordt.

Zo heb ik al een aantal jaar het idee om 200 mijl in 1 rit te rijden, maar na afgelopen jaar weer eens 200km te hebben gereden is dat weer even de ijskast in gegaan.

• Marcel a
Maar die pijntjes zijn een mentale kwestie @silencedead 😀

Ik zie het nut van zo ver fietsen sowieso niet. Na twee uurtjes op de fiets is het wel mooi geweest.

[ Voor 45% gewijzigd door Marcel a op 29-12-2025 09:01 ]

• dingbat
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
Waar kan je eigenlijk het beste terecht voor kleine reserveonderdelen? Kan een fietsenmaker dat evt (voordelig) nabestellen?

Ik heb een zgn Y2C098030 support plate (ook wel backup plate) nodig voor de braze-on FD-R7000. Online lastig te vinden, merk ik, en bovendien duur. Shimano reserveonderdelen zijn in het VK heel goedkoop te bestellen via diverse webshops, maar bij ons kennelijk niet?

Ik zou dat dingetje misschien kunnen vervangen met een zelfgemaakt alternatief, maar als er een betere oplossing is hoor ik het graag!

[ Voor 23% gewijzigd door dingbat op 29-12-2025 16:52 ]

• orlok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 04-01 17:50
dingbat schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:46:
Waar kan je eigenlijk het beste terecht voor kleine reserveonderdelen? Kan een fietsenmaker dat evt (voordelig) nabestellen?

Ik heb een zgn Y2C098030 support plate (ook wel backup plate) nodig voor de braze-on FD-R7000. Online lastig te vinden, merk ik, en bovendien duur. Shimano reserveonderdelen zijn in de VK heel goedkoop te bestellen via diverse webshops, maar bij ons kennelijk niet?

Ik zou dat dingetje misschien kunnen vervangen met een zelfgemaakt alternatief, maar als er een betere oplossing is hoor ik het graag!
Als het alleen maar het plaatje is wat je carbonframe beschermt tegen het indraaien van het schroefje kan je daar wel wat anders op/onder plakken. Het schroefje zelf is 'vast' onderdeel van de voorderailleur maar kan je eventueel bij een goede ijzerwarenhandel kopen.

Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

• blb4
dingbat schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:46:

Ik heb een zgn Y2C098030 support plate (ook wel backup plate) nodig voor de braze-on FD-R7000. Online lastig te vinden, merk ik, en bovendien duur. Shimano reserveonderdelen zijn in de VK heel goedkoop te bestellen via diverse webshops, maar bij ons kennelijk niet?

Ik koop wel eens wat losse onderdelen bij enfietsen en bikeinn maarr 't is eigenlijk voor elk specifiek onderdeeltje gewoon zoeken naar een shop die 't kan leveren (en in NL kan/wil bezorgen).

[ Voor 8% gewijzigd door blb4 op 29-12-2025 11:53 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:49
Gisteren onderuit gegaan en een gat in mijn nieuwe broek gevallen. Precies op m’n knie een gat ter grootte van een euro munt. Is zoiets nog redelijk te herstellen en zo ja hoe?

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
lochtejans schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:51:
Gisteren onderuit gegaan en een gat in mijn nieuwe broek gevallen. Precies op m’n knie een gat ter grootte van een euro munt. Is zoiets nog redelijk te herstellen en zo ja hoe?
Stevie-P in "Het grote fietskleding topic"

Stevie-P in "Het grote fietskleding topic"

danoontjeh in "Het grote fietskleding topic"

[ Voor 6% gewijzigd door Stevie-P op 29-12-2025 22:25 ]

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-01 14:24
Marcel a schreef op maandag 29 december 2025 @ 08:59:
Maar die pijntjes zijn een mentale kwestie @silencedead 😀

Ik zie het nut van zo ver fietsen sowieso niet. Na twee uurtjes op de fiets is het wel mooi geweest.
Haha herkenbaar. 90km wil ik nog best doen, maar na 60km heb ik ook vaak geen zin meer. ;(

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-01 14:45
60km is voor mij meestal ook een 'tipping point'. Het hangt er heel er vanaf hoe ik mij voel of ik dan nog verder wil of niet. M.a.w. op 30~40 km dan stel ik mijzelf de vraag, gaan we naar huis? Of gaan we door.

Strava | AP | IP | AW

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Regel 5 :D

Informaticus of vakkundig Googler?

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
tiswat schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 07:43:
[...]

Haha herkenbaar. 90km wil ik nog best doen, maar na 60km heb ik ook vaak geen zin meer. ;(
"dan maak je maar zin" aldus mijn oma en vast nog vele andere oma's :+

Informaticus of vakkundig Googler?

• sebasd

sebasd

rijdt op espresso

Ieder zijn ding, gelukkig, qua afstand. Ik vind het juist mooi dat ik een rondje van 50-60km eerst als langste afstand reed, en dat dat nu in mijn schema voor de aankomende maanden als kortste ritje staat.

Maar ik kan me ook wel voorstellen dat anderen weer lol halen uit andere dingen. Ik hou me weer niet bezig met gemiddelde snelheden (afgezien van cutoff times waar ik rekening mee moet gaan houden) en wattages.

• Webgnome
sebasd schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:25:
Ieder zijn ding, gelukkig, qua afstand. Ik vind het juist mooi dat ik een rondje van 50-60km eerst als langste afstand reed, en dat dat nu in mijn schema voor de aankomende maanden als kortste ritje staat.

Maar ik kan me ook wel voorstellen dat anderen weer lol halen uit andere dingen. Ik hou me weer niet bezig met gemiddelde snelheden (afgezien van cutoff times waar ik rekening mee moet gaan houden) en wattages.
Die progressie is mooi om te zien inderdaad. Eerst een uur en dan was ik al stuk. Nu buiten op een mooie dag 4 uur en dan ben ik net wakker 🤣

Strava | AP | IP | AW

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Na 50KM gaat het meestal weer huiswaarts en dan zo geen keuze, die had ik dan eerder moeten maken. ;)

Of ik moet rondjes gaan fietsen.

• r0g3r
Ik fiets altijd een rondje.

• bwernsen
Ik ook. Anders is thuiskomen zo'n opgave.

• silencedead
bwernsen schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:55:
[...]

Ik ook. Anders is thuiskomen zo'n opgave.
Op een dijk heen en na x km omdraaien en zelfde weg weer terug.
Geen rondje en je bent wel weer thuis. :+

• Niellie41
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:41

Niellie41

[object Object]

Ik fiets alleen maar rondjes. Elk rondje is anders.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:54

Predator

Suffers from split brain

silencedead schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 14:07:
[...]

Op een dijk heen en na x km omdraaien en zelfde weg weer terug.
Geen rondje en je bent wel weer thuis. :+
Dat is een rondje hoor, een hele platte uitgerekte lus… :P

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Webgnome
Predator schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:49:
[...]

Dat is een rondje hoor, een hele platte uitgerekte lus… :P

Strava | AP | IP | AW

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:21
Bedenken jullie dan halverwege hoe lang/ver je wilt rijden? Ik maak (of kies een eerder gemaakt/gereden) een rondje van te voren afhankelijk van de beschikbare tijd en zin. Dus als ik 3 uur tijd heb, pak ik een rondje van 90-95 km, liefst met wind tegen heen en wind mee de 2e helft. Komt eigenlijk nooit voor da ik daarvan af wijk🙃

Strava

• DDX
Laat het vaak wel afhangen van hoe het gaat kwa wind/temperatuur/zin of ik rondje inkort tov wat ik vooraf bedacht heb.
(En vaak later vertrekken dan ik bedacht heb omdat ik treuzel met vertrekken als het weekend is)

[ Voor 4% gewijzigd door DDX op 30-12-2025 19:20 ]

• r0g3r
Ik bepaal van tevoren vaak of het bijv 60/90/120 wordt, waar de wind vandaan waait en open dan m'n historie van gereden ritten, sorteer op afstand (Komoot) en kies dan voor de 'route opnieuw plannen' en pas meestal wat afslagen aan zodat ik wat meer op de nog ongereden straten (Statshunters) kom. Zo committeer ik mezelf enigszins aan het zelfgekozen lot.
Het is in de afgelopen jaren denk ik pas 1 keer voorgekomen dat ik halverwege de route afbrak en terugreed omdat de motivatie helemaal weg was.

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Ik doe gewoon maar wat, vandaag kwam ik op een kruispunt aangereden, wilde eigenlijk rechtdoor, maar er kwam een stoet auto’s van rechts, dus toen maar rechtsaf gegaan.
Ik bedenk wel van te voren wat ik ongeveer wil gaan fietsen qua afstand zodat ik voldoende eten en drinken mee kan nemen. Vandaag vond ik het me 44 km wel mooi, het zonnetje er bij was niet verkeerd :)

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01:35
Op de weg is het vaag een richting (vaak wind mee op de terugweg) en een globaal aantal uur/km. Kan er eens 15km/half uurtje naast zitten. Plan solo nooit routes als ik vanaf huis vertrek. En bij routes niet vanaf huis gap ik ergens een route of volg ik iemand die wel een route heeft gemaakt.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

• Webgnome
Ik heb de vervelende eigenschap dat wanneer ik routes uitstippel het vaak toch iets anders word omdat ik toch geen zin heb in die ene route :+

Strava | AP | IP | AW

• Swedish_Chef
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 00:13
lochtejans schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:51:
Kan je zelf overweg met een naaimachine of ken je iemand die daar een beetje handig mee is, dan is het vrij makkelijk te repareren met een stukje stof van een oude wielerbroek.
Lukt dat niet loop er dan eens mee een naaiatelier binnen.

Gr
Hans

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:42

Fisico

by Fabian

Voor bijna alles heb ik standaardrondjes. En mijn basisoptie is makkelijk iets te verlengen of in te korten tijdens de rit. Een beetje afhankelijk van de zin en de weersomstandigheden pas ik het tijdens de rit aan. Daarmee ben ik altijd tussen de 2,5 uur en 3 uur onderweg. Langer heb ik vaak ook geen zin. Mocht de zin er wel zijn dan ga ik gelijk voor een langere ronde en heb ik keuze uit drie rondjes. Alleen in de zomer wil nog weleens afwijken voor een avondrit, vanwege de eikenrups of teveel noordenwind.

Voor vakanties zoek ik vaak routes op websites, van bekenden of klus ik zelf iets naar een bepaalde berg. Dat is ook de enige keer dat ik met een route op het scherm rij.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

• esphome
  • Niet online
Ik heb een keer een route gemaakt door een lijn te teken op de navigatie en die plande dan een route. Wel een verrassende route omdat ik daar nog nooit was geweest.

Ik fiets altijd heen tegen de wind en dan is het gemakkelijker terug. Dat hoeft dan niet dezelfde route te zijn zolang het maar wind mee en naar huis gaat.

Dit jaar ga ik eens de fiets achterin de auto te leggen om dan naar een locatie te rijden en dan van daaruit te gaan fietsen. Koelbox mee met plastic flesjes bevroren water, dat lijkt mij wel fijn als ik weer bij auto terug ben en die zijn dan zeker al weer ontdooit.

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:06
esphome schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:41:
Ik heb een keer een route gemaakt door een lijn te teken op de navigatie en die plande dan een route. Wel een verrassende route omdat ik daar nog nooit was geweest.
Ik teken op Strava regelmatig een route in de vorm van een cirkel of vierkant en volg die dan.
Erg verfrissend waar je soms uitkomt.
De auto optie is ook leuk, maar dan moet je iets meer zekerheid over het startpunt hebben.
Voor mij pakte dat afgelopen jaar goed uit :+ erg leuke routes d:)b

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• blb4
esphome schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 23:41:

Ik fiets altijd heen tegen de wind en dan is het gemakkelijker terug. Dat hoeft dan niet dezelfde route te zijn zolang het maar wind mee en naar huis gaat.

Dit jaar ga ik eens de fiets achterin de auto te leggen om dan naar een locatie te rijden en dan van daaruit te gaan fietsen. Koelbox mee met plastic flesjes bevroren water, dat lijkt mij wel fijn als ik weer bij auto terug ben en die zijn dan zeker al weer ontdooit.
Nog een optie: met de fiets in de trein zo goed als mogelijk tegen de wind in en dan met de wind mee naar huis fietsen. Kom je zomaar meer dan 2x zo ver van huis en je bent altijd, met de wind in de rug, op de ‘terugweg’.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:17

sapphire

Die-hard pruts0r

@blb4 Dat heb ik ook al meer dan eens overwogen maaaaar als je een beetje leuke afstanden wilt doen dan word de trein een flink gedoe en vrij prijzig.

Heb al eens zitten kijken om met de trein naar Den Helder te gaan zodat ik dan 110km noordenwind mee zou hebben.
Kost al €20,60 enkele reis +€6? voor de fiets? Mag alleen buiten de spits dus op tijd vertrekken zit er niet in. Overstappen dus 2x zoeken naar een plekje waar je fiets mag/past.

Voor €26 kan ik leukere tochten bedenken :+

Om nog op routes terug te komen, vroegâh ging ik gewoon fietsen aan de hand van de windrichting en de tijd die ik had en zag het wel. Tegenwoordig ben ik een stuk planmatiger omdat het thuisfront het gewoon fijn vind om te weten hoe laat ik ongeveer terug ben :)
Veel vaste rondjes die je kunt verlengen, inkorten of aanpassen aan de windrichting, behalve naar het westen natuurlijk :(
Merk wel dat sinds ik dit jaar meer 100km rondjes ben gaan rijden het wel wat lastiger word om verassende routes te vinden.

[ Voor 34% gewijzigd door sapphire op 31-12-2025 08:14 ]

Gabriël AM5

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:08

Kluus

Gang is alles

In het weekend is het altijd buiten de spits en met een groepsticket is het een pak goedkoper. Afgelopen zondag nog gedaan (maar dan andersom, wind mee heen, trein terug) 200km wind mee (en nog 10 km tegen om van zee naar station middelburg te komen). Geloof dat we een tientje de man kwijt waren aan enkeltje Middelburg -> Oss terug met een groepsticket (maar de tikkie moet nog komen :+ )

[ Voor 26% gewijzigd door Kluus op 31-12-2025 09:14 ]

• Marcel a
Ik verkondig altijd tegen voetballers dat wielrenners echte harde mannen/vrouwen zijn, maar als ik dit zo lees....

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:32
Als je van te voren je kaartje online koopt, is er ook (bijna) altijd korting tijdens daluren (weekend dus ook).
Zo ben ik eens naar Breda gegaan voor een SR vanuit Noord Holland. Kaartje kostte 10,-, iets van 65% korting. Zonder abonnement, groepsreiskorting of andere geintjes. Kaartje had ik op maandag gekocht voor de daaropvolgende zaterdag, je hoeft het dus niet maaaaaanden vooraf te regelen.

Het kan dus wel "goedkoper". Fietskaartje is tegenwoordig 7.95 en daar ontkom je niet aan helaas. Ik vind deze prijs niet echt in verhouding staan tot de service maar goed, dat is een andere discussie.

Overstappen kan bij sommige stations icm overstaptijd wel een uitdaging zijn. Of als de machinist opeens besluit om op deel B van het perron te stoppen en niet op deel A waar jij staat te wachten. Dan wordt het rennen op je klik-klaks.

www.vanspeykwheels.nl

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22:23
Dat wind tegen heen gaat bij mij helaas zelden op, we wonen vlakbij de kust en westen / zuidwestenwind lijkt toch de dominante windrichting.

Dat had ik helaas niet meegenomen in onze overweging deze kant op te gaan 8)7 .

• Marcel a
@Louislouislouis Dan moet je een waterfiets kopen!

• esphome
  • Niet online
Als veel moet lopen dan kun deze om een buis van de fiets doen. Zit al klittenband in en desnoods maak je de zool dunner door een stuk weg te snijden.

Afbeeldingslocatie: https://media.atlasformen.com/webmedia/1080by1242/5f/05/e1/5f05e1d2f5312b4ebe3f38afe9220c21.jpg

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:17

sapphire

Die-hard pruts0r

Louislouislouis schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:34:
Dat wind tegen heen gaat bij mij helaas zelden op, we wonen vlakbij de kust en westen / zuidwestenwind lijkt toch de dominante windrichting.

Dat had ik helaas niet meegenomen in onze overweging deze kant op te gaan 8)7 .
Zuid-west is langs het grootste deel van de kustlijn prima te doen toch? Heb je hem van voor of schuin van voor.
Kijkduin naar Hoek van Holland met zuid-Wester storm O+
Dat je 300w ofzo trapt en nog bijna omvalt qua snelheid :9

Gabriël AM5

• DDX
Interessant stukje fietsen vanmorgen, minst koude dag van de week maar code geel dus spike voorwiel gemonteerd en vertrokken.
Eingelijk was het in het dorp al spannend, maar merkte dat spike voorband wel z'n werk deed, achter voelde ik soms beetje glijden/schuiven.
Maar na de pont werd het wel heel spannend, auto's die echt heel langzaam aan het rijden waren en de weg leek wel een ijsbaan.
Stukje verderop (in een bocht) lagen 2 auto's in de sloot.
En paar honderd meter verder was een auto bij afrijden van de dijk (naar weg ernaast) doorgegleden een greppel in.
Stukken gelopen want grens opzoeken van spikeband had ik ook geen zin in icm achterband die nul grip had.
Eigenlijk was dit dag voor full spike setup, maarja had niet verwacht dat het zo erg zou zijn.

Stukje verderop besloten maar om te keren, want met deze snelheid zou het nog wel even duren voordat ik op m'n werk zou aankomen.
En temperatuur rond Amsterdam lag stuk lager.

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/ulBV1jRf3J_le5fz0H6msHkbiQ0GfHrgHPfJ-OzhDvQ-1152x2048.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/OVcAqZnqXOVA1e-rQxuxd3KLuwZAQeI_spPy_Cynl_M-1152x2048.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/SmGdxUeQ0AB5hmFlDI-C3tCSHj0ihHr-w6efwfWsroM-1152x2048.jpg

Tankwagen was wel aangekomen bij punt waar hij gastank moest vullen, dus dat was hij wel aan het doen :)

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22:23
sapphire schreef op woensdag 31 december 2025 @ 10:31:
[...]

Zuid-west is langs het grootste deel van de kustlijn prima te doen toch? Heb je hem van voor of schuin van voor.
Kijkduin naar Hoek van Holland met zuid-Wester storm O+
Dat je 300w ofzo trapt en nog bijna omvalt qua snelheid :9
Ja dat is ook zo hoor! Rij vaak door de duinen vanaf Bloemendaal naar Noordwijk en terug via de Leidsevaart, dan kan je met wind mee aardig vaart maken. Herfst t/m voorjaar fiets ik dat wekelijks.

Als het echter een beetje zonnig is zijn de duinen vaak te druk om lekker te fietsen.

• Requiem19
Vandaag weer een mooi experimentje: wat gebeurt er nu écht met je conditie als je nauwelijks/niet sport?

Situatie meting 14 augustus
- 6-8 uur per week fietsen (3 a 4 ritten pw)
- intervals.icu fitness level net onder de 50
- gewicht 70

Situatie meting 31 december
- 0-2 uur per week
- intervals.icu fitness score van 17
- gewicht 73 kg

FTP: 240 -> 207
V02 max relatief: 52 -> 44
V02 max absoluut (liter/minuut): 3,69 -> 3,19
Aerobe drempel: +- 160w -> 120-130w

Kortom - en dat wisten we natuurlijk al, trainen maakt echt een verschil :).

Ter referentie: piek vorm (10-14 uur pw trainen)
FTP 285 bij 65kg
Intervals.icu fitness level rond de 90
Helaas toen nog niet de mooie meetapparatuur…

[ Voor 11% gewijzigd door Requiem19 op 31-12-2025 14:33 ]

• DDX
Zomer/winter maat ook een best verschil.
Na de zomer duikt mijn fitness altijd zo mooi omlaag, gewoon niet naar kijken.
Fitness in augustus 220
Fitness nu : 146
Week geleden 133, maar met festive1000 toch weer wat omhoog. (en garmin zegt sinds lange tijd dat ik weer productive ben)

Al is dat getal zo nietszeggend want een rit van 600km krikt het enorm op terwijl je niet direct zoveel beter bent.
En FTP kijk ik helmaal niet naar eigenlijk, test het ook nooit.
Alleen in Frankrijk tijdens lange klimmen hoor ik dan van m'n garmin dat het weer omhoog gaat, in augustus was het 340 volgens intervals.icu. (bij 68kg)
Geschatte ftp is nu 296.
Gewoon lekker fietsen :)

• Requiem19
DDX schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:54:
Zomer/winter maat ook een best verschil.
Na de zomer duikt mijn fitness altijd zo mooi omlaag, gewoon niet naar kijken.
Fitness in augustus 220
Fitness nu : 146
Week geleden 133, maar met festive1000 toch weer wat omhoog. (en garmin zegt sinds lange tijd dat ik weer productive ben)

Al is dat getal zo nietszeggend want een rit van 600km krikt het enorm op terwijl je niet direct zoveel beter bent.
En FTP kijk ik helmaal niet naar eigenlijk, test het ook nooit.
Alleen in Frankrijk tijdens lange klimmen hoor ik dan van m'n garmin dat het weer omhoog gaat, in augustus was het 340 volgens intervals.icu. (bij 68kg)
Geschatte ftp is nu 296.
Gewoon lekker fietsen :)
Absoluut, in de winter is het lastiger om evenveel te fietsen als in de zomer.

Uiteindelijk is ‘fitness’ in intervals.icu simpelweg je trainingsvolume/intensiteit tov je ingestde ftp. En die wordt logischerwijs lager als je minder veel fietst 😄.

Ik was/ben uit nieuwsgierigheidsoogpunt benieuwd wat voor veranderingen dit geeft binnen je lichaam.

Een veelgehoord (ouderwets) idee is bijv dat V02 max niet te trainen is. Dat hoor je tegenwoordig gelukkig veel minder en 1 simpel n=1 testje laat al zien hoeveel je V02 max kan fluctueren binnen een paar maanden.

• Webgnome
fitness van 146.. ik ben blij als ik net de 100 aantik in de zomer :+ Zit nu overigens op 74 ondanks indoor fietsen.

[ Voor 25% gewijzigd door Webgnome op 31-12-2025 16:19 ]

Strava | AP | IP | AW

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Marcel a schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:26:
Ik verkondig altijd tegen voetballers dat wielrenners echte harde mannen/vrouwen zijn, maar als ik dit zo lees....
Ja? Want 200km+ doe jij natuurlijk binnen die twee uur die je hierboven als max voor een fietsritje stelt ;)

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:59
Webgnome schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:19:
fitness van 146.. ik ben blij als ik net de 100 aantik in de zomer :+ Zit nu overigens op 74 ondanks indoor fietsen.
Bij intervals.icu? Dat is nog steeds gigantisch. Zit hier momenteel met een trainingload van rond de 7,5 uur per week op 65.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:30
Webgnome schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:19:
Als dat getal je wat waard is kan je aanraden niet teveel te hardlopen, daar snapt intervals niet zoveel van (als je het combineert met fietsen). Had een conditie van 34 toen ik mijn marathon liep dit jaar, nog nooit zo fit geweest :+

WoT stats

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:41
@Requiem19 maar het hele interieur staat nu wel weer strak in de lak?

• Marcel a
Kluus schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:34:
[...]

Ja? Want 200km+ doe jij natuurlijk binnen die twee uur die je hierboven als max voor een fietsritje stelt ;)
Waarom je nu ineens over 200 km+ spreekt is mij een raadsel. Ik fiets nog wel eens tegen de wind in! Zoals echte bikkels betaamd. 8)

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Marcel a schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 08:47:
[...]

Waarom je nu ineens over 200 km+ spreekt is mij een raadsel. Ik fiets nog wel eens tegen de wind in! Zoals echte bikkels betaamd. 8)
Omdat dat de afstand was waarop je (volgens mij) reageerde, het ging natuurlijk niet om de normale rondjes om de kerk.

[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 01-01-2026 10:30 ]

• Marcel a
@Kluus Ik reageerde op de fietscollega's die zich 100 km verderop laten afzetten om vervolgens met de wind in de rug naar huis te fietsen....

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Marcel a schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 10:53:
@Kluus Ik reageerde op de fietscollega's die zich 100 km verderop laten afzetten om vervolgens met de wind in de rug naar huis te fietsen....
Ok net een ander bericht dus, maarja voor een ander is dat weer veel natuurlijk. ;)

• sebasd

sebasd

rijdt op espresso

Zo, eerste (korte) ritje van 2026 zit er ook op. Einde van de ochtend naar buiten geweest voor een kort rondje met wat tempoblokjes. Nat, koud, wind, het was lekker rustig op de weg. Mooi begin van hopelijk een fietsjaar met veel mooie lange ritten en één zonder onderbrekingen door gebrek aan motivatie.

Fiets ook meteen maar schoongemaakt want die zag er niet uit.

[ Voor 9% gewijzigd door sebasd op 01-01-2026 15:47 ]

• derx666
  • Laatst online: 19:58

derx666

mecker ende blaet

Bloody hell... 146... Ik heb vorig jaar November 1x de 95 aangeraakt, en dat was na een hard trainingsblok van 4 weken, en daarna meteen 10 dagen Zwift races achter elkaar (Flamme Rouge Tour). Daarna ook behoorlijk gecrashed, en eigenlijk December 2024 nauwelijks gefietst.
Dit jaar lange vakantie in Februari, ziek + crash in Juni, en nog een keer een weekje ziek in Oktober. Mijn fitness is nu op het hoogste punt van het afgelopen jaar :)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ZpXRsTzp/2026-01-02-10-50-02-Het-grote-wielrenervaringtopic-Deel-21-Sport-Go-T-Mozilla-Firefox.png

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

• Requiem19
guapper schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 00:51:
@Requiem19 maar het hele interieur staat nu wel weer strak in de lak?
Helaas helaas… positieve is wel dat kind 1 van drie goed gegroeid is en kind 2 van 10 maanden het ook nog doet ;-).

En, vriendin was ook weer even blij want die kon een week gravelen in Girona terwijl ik de twee mormels hier gevoed heb. Wat een zaligheid.

En.. op de achtergrond bezig geweest om een heel kleine eigen onderneming te starten in de fietswereld (naast m’n normale werk). Waarover binnenkort meer … 8)

• Mistraller
  • Laatst online: 04-01 17:55
Swedish_Chef schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 21:18:
[...]

Kan je zelf overweg met een naaimachine of ken je iemand die daar een beetje handig mee is, dan is het vrij makkelijk te repareren met een stukje stof van een oude wielerbroek.
Lukt dat niet loop er dan eens mee een naaiatelier binnen.

Gr
Hans
Repair cafe hebben ook vaak wel een paar naaisters zitten. (Bij mij wel iig)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Requiem19
derx666 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:04:
Bloody hell... 146... Ik heb vorig jaar November 1x de 95 aangeraakt, en dat was na een hard trainingsblok van 4 weken, en daarna meteen 10 dagen Zwift races achter elkaar (Flamme Rouge Tour). Daarna ook behoorlijk gecrashed, en eigenlijk December 2024 nauwelijks gefietst.
Dit jaar lange vakantie in Februari, ziek + crash in Juni, en nog een keer een weekje ziek in Oktober. Mijn fitness is nu op het hoogste punt van het afgelopen jaar :)

[Afbeelding]
Er is wel een grote kanttekening bij die fitness score: je FTP setting.

Je ‘fitness’ is een gewogen gemiddelde van je TSS van de afgelopen 42 dagen.

Training Stress Score formule:
TSS = ((Seconds × NP × IF) / (FTP × 3600)) × 100, where NP is Normalized Power and IF is Intensity Factor.
Als bijv je echte FTP 250 is en je stelt hem in op 200 (of je update hem nooit), krijg je een onrealistisch hoge TSS voor elke rit en daarmee ook een hoge fitness score.

Je moet eig elke 2 weken je ftp updaten als je een zuivere fitness score wilt.

Overigens voor context: ‘fatigue’ is eig hetzelfde als ‘fitness’ (!!), met als verschil dat het gemeten wordt over 7 dagen.

Voor een groot doel wil je dus een hoge fitness (langdurige consistent trainingload) en een laag ‘fatigue’ (uitgerust omdat je de afgelopen 7 dagen je trainingsload verlaagd hebt).

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Requiem19 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:21:
[...]

En.. op de achtergrond bezig geweest om een heel kleine eigen onderneming te starten in de fietswereld (naast m’n normale werk). Waarover binnenkort meer … 8)
Spann0nd!

• bwernsen
Requiem19 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:21:
[...]

Helaas helaas… positieve is wel dat kind 1 van drie goed gegroeid is en kind 2 van 10 maanden het ook nog doet ;-).

En, vriendin was ook weer even blij want die kon een week gravelen in Girona terwijl ik de twee mormels hier gevoed heb. Wat een zaligheid.

Heel herkenbaar! Het is een groot goed dat je je vriendin een week hebt losgelaten in Girona. Dat verdient zich later altijd terug.

• bwernsen
Net even buitengespeeld in winter wonderland. Wat een voorrecht om in de vallende sneeuw een rondje te mogen fietsen. Helaas was mijn fietspartner een beetje een miepneus..

Ik had m op rule 5 moeten wijzen..

• derx666
  • Laatst online: 19:58

derx666

mecker ende blaet

Requiem19 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:40:
[...]

Er is wel een grote kanttekening bij die fitness score: je FTP setting.

Je ‘fitness’ is een gewogen gemiddelde van je TSS van de afgelopen 42 dagen.

Training Stress Score formule:

[...]

Als bijv je echte FTP 250 is en je stelt hem in op 200 (of je update hem nooit), krijg je een onrealistisch hoge TSS voor elke rit en daarmee ook een hoge fitness score.

Je moet eig elke 2 weken je ftp updaten als je een zuivere fitness score wilt.

Overigens voor context: ‘fatigue’ is eig hetzelfde als ‘fitness’ (!!), met als verschil dat het gemeten wordt over 7 dagen.

Voor een groot doel wil je dus een hoge fitness (langdurige consistent trainingload) en een laag ‘fatigue’ (uitgerust omdat je de afgelopen 7 dagen je trainingsload verlaagd hebt).
Klopt helemaal. Ik heb hem begin maart na 1 maand nauwelijks fietsen naar beneden gezet naar 250, en toen elke keer als intervals vond dat ik een FTP bump had hem gelijk gezet. Heb in april een bergop 20min test gedaan in de Eifel waar ik op 290w (oftewel ronde 275 FTP) uitkwam.
Op zich hou ik dat redelijk strak bij, en zal het misschien niet 100% kloppen, maar wel in de buurt zitten.
En ach, uiteindelijk zijn het ook maar nummertjes die niet zo heel veel zeggen. FTP is voor mij meer een leidraad waarmee ik de zwaarte van m'n intervallen zet, de rest zal me een grote worst wezen :)
Het fitness getal is uiteindelijk ook maar gewoon een nummertje. Het enige wat ik daarmee doe is achteraf trends bekijken, en zo evt lering halen uit het verleden om het in de toekomst misschien anders/beter te doen.

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

Pagina: 1 ... 698 699 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).