Het nieuwe zadeltasje....
Dat vraagt natuurlijk om een onderbouwingShadow_Agent schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:00:
[...]
Snap ik, ben er zelf niet erg over te spreken .Verder mooie fiets!
Bij mij zal het wel wat minder opvallen aangezien alles zwart is
[ Voor 12% gewijzigd door sapphire op 10-10-2025 17:05 ]
Deze.MrAngry schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:02:
Wat voor knoopcellen gebruiken jullie in je sram axs shifters? Ik gebruik die van Ikea en krijg soms lege batterij meldingen die even later verholpen lijken, maar in het algemeen gaan ze maar kort mee (maanden).
Geen heel bewuste keuze, maar deze verkochten ze bij de supermarkt toen ik met een lege powermeter onderaan een klim in Frankrijk stond.
Ze doen het prima zowel in de powermeter als de shifters.
Mijn fietsjaar is rampzalig gelopen gereden, gevallen in juli en de hele zomer aan mij voorbij laten moeten gaan. Ook omdat ik de prototype mooiweerfietser ben (mijn naam staat onder dat lemma in de Van Dale), maar eens gaan zoeken naar een Tacx. Gevonden op Marktplaats bij mij in de buurt, net opgehaald en nu onderweg naar huis. Zit ook een standaard bij om je voorvork in te zetten, dus ik kan de fiets ook als overkill-spinfiets gebruiken.
Ben benieuwd.
Ben benieuwd.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Dat is wel sneu/jammer. Ik ben ook een mooi weer fietser, maar de komende dagen is het nog mooi weer met weinig wind. Bij mij tenminste in Noord Holland. Dus je zou nog een laatste ritje of twee kunnen doenMaarten_E schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 17:43:
Mijn fietsjaar is rampzalig gelopen gereden, gevallen in juli en de hele zomer aan mij voorbij laten moeten gaan. Ook omdat ik de prototype mooiweerfietser ben (mijn naam staat onder dat lemma in de Van Dale), maar eens gaan zoeken naar een Tacx. Gevonden op Marktplaats bij mij in de buurt, net opgehaald en nu onderweg naar huis. Zit ook een standaard bij om je voorvork in te zetten, dus ik kan de fiets ook als overkill-spinfiets gebruiken.
Ben benieuwd.
Veel plezier met je indoor setup, ben zelf ook fanatiek Zwifter.
Da's niet een ding wat omhoog en naar beneden kan als je je voorvork erin gedraaid hebt?Maarten_E schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 17:43:
Ben benieuwd.
Ik heb geen idee, volgens mij niet. Is daar verschil in?McMiGHtY schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 18:16:
[...]
Da's niet een ding wat omhoog en naar beneden kan als je je voorvork erin gedraaid hebt?
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
@McMiGHtY jij bedoelt de Wahoo kickr Climb trainer?
Ja..maar ik wilde hem niet wijzer maken en dan roepen.. "joh..2 tientjes..kom ik hem ophalen"
Hoe ziet er uit?Maarten_E schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 18:18:
[...]
Ik heb geen idee, volgens mij niet. Is daar verschil in?
:strip_exif()/f/image/nnSWKRMMwLEdo6gD5rp1lJ88.jpg?f=fotoalbum_large)
Als een standaard waar je je voorvork in zet. Ik denk dat je de voorste roller uit de Tacx haalt en dan de standaard in de plaats zet?
Edit: Ja, op de foto mist de bout die de vork moet vastzetten. Deze is ondertussen boven water.
[ Voor 7% gewijzigd door Maarten_E op 10-10-2025 20:33 ]
Nee...dit heb ik persoonlijk zelf nog nooit gezien
Yikes... Wat heb je aan rollers als je je fiets vast zet? Het lekkere van rollers is juist de balans.Maarten_E schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 20:23:
[...]
[Afbeelding]
Als een standaard waar je je voorvork in zet. Ik denk dat je de voorste roller uit de Tacx haalt en dan de standaard in de plaats zet?
Edit: Ja, op de foto mist de bout die de vork moet vastzetten. Deze is ondertussen boven water.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Gefeliciteerd!Torgo schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:08:
Het is eindelijk zo ver… New Bike Day! 🤩
[Afbeelding]
CUBE AGREE C:62 PRO BALI/PRISM + Favero ASSIOMA PRO RS-2
Na 30K en 8+ jaar mijn eerste racefiets vervangen. (Die blijft nu op de KICKR)

Veel veilige km toegewenst!
Ben zelf eigenaar van de Nebula variant na eerder een "gewone grijze" C:62 gehad te hebben.
Storage box is leuk, maar een Acid zadeltasje is echt veel praktischer
Vandaag de eerste serieuze buitenrit na Covid en je word gewoon blij van de fiets kleur
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Ja heb absoluut gemaild naar het adres waar de startinfo vandaan verzonden is, zou lelijk zijn als je op niemand staat te wachten.McMiGHtY schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 14:48:
[...]
Even Ivan mailen dat je niet start, anders gaat die zitten wachten op je.
(Start is om 09:00, officieel mag je het hele uur nog starten, als organisator wacht je met de kaarten die niet opgehaald zijn tot 10:00 uur en dan ben je klaar qua startperikelen, mocht er nou net iemand vanwege ziekte niet starten, en het is de enige kaart die niet opgehaald is..)
Hopelijk een mooie rit voor jullie!
Vraagje... ik heb nu 25.000 km met mijn bottom bracket lagers gedaan en ondanks dat ze gewoon nog soepel lijken te lopen, is het wel tijd om ze te vervangen.
Er zitten nu BB72 in (deze https://www.mantel.com/shimano-bb72). Het prijsverschil met de Dura-Ace variant (deze: https://www.mantel.com/shimano-dura-ace-bb92-trapas-race) is klein en daarom denk ik erover om dan die maar te doen.
Is het de moeite waard? Of moet ik ook kijken naar andere lagers?
Op mijn MTB gaan deze lagers overigens max 2-3000 km mee. Ik vind het verschil met de racefiets gigantisch... ook logisch: de racefiets ziet niet vaak modder
(of is de mening ook: kan makkelijk, 25.000 km, gewoon laten zitten deze... maar ach... voor 25 euro en dan weer nieuwe lagers is ook wel fijn).
Er zitten nu BB72 in (deze https://www.mantel.com/shimano-bb72). Het prijsverschil met de Dura-Ace variant (deze: https://www.mantel.com/shimano-dura-ace-bb92-trapas-race) is klein en daarom denk ik erover om dan die maar te doen.
Op mijn MTB gaan deze lagers overigens max 2-3000 km mee. Ik vind het verschil met de racefiets gigantisch... ook logisch: de racefiets ziet niet vaak modder
(of is de mening ook: kan makkelijk, 25.000 km, gewoon laten zitten deze... maar ach... voor 25 euro en dan weer nieuwe lagers is ook wel fijn).
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Herkenbare overwegingen, alle opties zijn prima (laten zitten, nu vervangen door BB72 of nu vervangen door BB92) dus je moet vooral doen wat voor jou 't beste voelt.Galois schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 12:20:
Vraagje... ik heb nu 25.000 km met mijn bottom bracket lagers gedaan en ondanks dat ze gewoon nog soepel lijken te lopen, is het wel tijd om ze te vervangen.
Ik heb bij vervanging idd de 'upgrade' BB72 -> BB92 gedaan.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
En vast geen verschil gemerkt met deze upgrade of wel? 😀blb4 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 12:37:
[...]
Herkenbare overwegingen, alle opties zijn prima (laten zitten, nu vervangen door BB72 of nu vervangen door BB92) dus je moet vooral doen wat voor jou 't beste voelt.
Ik heb bij vervanging idd de 'upgrade' BB72 -> BB92 gedaan.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Inpopulaire mening: Niks anders aan je bottom-bracket lagers doen wat je nu doet (als dat niks is, niks gaan doen, als dat zo nu en dan crank eraf en schoonmaken is, dat blijven doen) als ze nog soepel lopen.Galois schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 12:20:
Desnoods zo nu en dan even "voelen" op je crankstel of er speling op zit en voor de rest afblijven.
Je kunt met nieuwe lagers hooguit dezelfde ervaring hebben als dat je nu hebt, d.w.z. probleemloos fietsen. Daar is geen winst te halen, enkel verlies of hooguit hetzelfde.
Precies, ‘t fietst prima en dat deed het ervoor ook.Galois schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 12:40:
[...]
En vast geen verschil gemerkt met deze upgrade of wel? 😀
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Nou, uiteindelijk een gravelbike (canyon grizl) kunnen huren en vanochtend lekker een rondje over de dijken gemaakt. Kleine 38km gefietst om het uit te proberen en dit smaakt wel echt naar meer! Binnenkort maar eens naar een fietsenwinkel.
Of wanneer je 50 tegelijk iets te veel vindtMrAngry schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:02:
Wat voor knoopcellen gebruiken jullie in je sram axs shifters? Ik gebruik die van Ikea en krijg soms lege batterij meldingen die even later verholpen lijken, maar in het algemeen gaan ze maar kort mee (maanden).
https://www.bol.com/nl/nl...0-stuks/9300000124498758/ (20 stuks)
Geen idee hoe ze vergelijken met andere opties, maar niks te klagen hier over de levensduur.
Informaticus of vakkundig Googler?
Maar dit moet je toch weer ergens aan monteren? Anders is het veel te wiebelig.Maarten_E schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 20:23:
[...]
[Afbeelding]
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
In het begin ook last gehad van een snel leeglopende batterij bij 1 Sram shifter.MrAngry schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 16:02:
Je kan de batterijhouder aansluitpuntjes nog controleren of ze niet scheef zitten, daardoor zouden ze aldus de fietswinkel sneller leeg kunnen lopen.
Alles hielp niet, dus ik zou de fiets onder garantie terug moeten brengen en op een later tijdstip op moeten halen.
Echter was dit enkel 1.5 uur rijden dus m’n verlies maar genomen en er zelf een nieuwe shifter op gezet. nu doet ie het al weer 1.5 jaar op 1 batterij.
Mistraller schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 17:44:
[...]
Maar dit moet je toch weer ergens aan monteren? Anders is het veel te wiebelig.
:strip_exif()/f/image/PlZerbxt5TqT017lGyQAaWmr.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo moet het er gemonteerd uitzien.
Net bij het oefenen goed op mijn smoel gegaan (zonder die standaard) voorlopig even genezen.
Grappig dat een aantal van jullie geen fan is van de storage box. Moet bekennen dat ik hem nog niet gebruikt heb, maar hij zit goed gemonteerd op het frame en je kan er dingen instoppen. Wat is er dan mis mee? En volgens Cube ook Aero, dus dat is het probleem ook niet.raymondw schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 22:16:
[...]
Gefeliciteerd!![]()
Veel veilige km toegewenst!
Ben zelf eigenaar van de Nebula variant na eerder een "gewone grijze" C:62 gehad te hebben.
Storage box is leuk, maar een Acid zadeltasje is echt veel praktischer
Vandaag de eerste serieuze buitenrit na Covid en je word gewoon blij van de fiets kleur
Dat ziet er naar uit, geen flauw idee of het kwaad kan. Als je er het echt wilt oplossen, je kunt losse kansjes vervangen. O.a Bike 24 heeft ze.sapphire schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 15:12:
En kan dit kwaad, op mijn kransje 15T:
[Afbeelding]
Je merkt toch wel of je er last van hebt..?
Ik zeg niet dat ik er geen fan van ben, het maakt de fiets wel net ff anders dan andere racefietsen.Torgo schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 20:52:
[...]
Grappig dat een aantal van jullie geen fan is van de storage box. Moet bekennen dat ik hem nog niet gebruikt heb, maar hij zit goed gemonteerd op het frame en je kan er dingen instoppen. Wat is er dan mis mee? En volgens Cube ook Aero, dus dat is het probleem ook niet.
Echter is het plastic net te zacht en vervormt het makkelijk in richtingen die je niet wil.
Zonder de stoffen houder rammelt alles, met de houder heb je nog minder ruimte over.
Paar bandenlichters, plakkers, patroon Co2 en een sleutel voor je wielen.
Dan zit je echt al aan de limiet om het netjes dicht te krijgen...
Met een zadeltasje heb ik patroon of 3 aan Co2, TPU biba, bandenlichters, Streem ventiel, plakkers, Tyremonkey, CR1632/2032, multi-tool en nog meer wat ik vast vergeet....
Dichtritsen is ook een uitdaging, maar stof vervormt makkelijk.
Als ik de gravel fiets pak dan hang ik het tasje om en weet ik zeker dat ik alles mee heb.
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
En een broodje gezond, dekentje voor tijdens de stop, powerbank, ofwel een hutkofferraymondw schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 21:47:
Met een zadeltasje heb ik patroon of 3 aan Co2, TPU biba, bandenlichters, Streem ventiel, plakkers, Tyremonkey, CR1632/2032, multi-tool en nog meer wat ik vast vergeet....
Ik heb een butyl biba, sleutel voor de thru-axle, prestatie verloopje, quicklinkje, multitool en een setje patches in een 0,2L tasje dus zou ook in die box passen. Alleen voor €40 vind ik het wat aan de prijs maarja ik lees net dat het meer aero is en alles voor de gains
sapphire schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 23:11:
[...]
En een broodje gezond, dekentje voor tijdens de stop, powerbank, ofwel een hutkoffer
Ik heb een butyl biba, sleutel voor de thru-axle, prestatie verloopje, quicklinkje, multitool en een setje patches in een 0,2L tasje dus zou ook in die box passen. Alleen voor €40 vind ik het wat aan de prijs maarja ik lees net dat het meer aero is en alles voor de gains
Weet je wel hoe gezond het broodje is na een week of 20 in die box?
Helaas zul je met de box een keuze moeten maken tussen bandenlichters en biba...
Choose wisely you must Young padawan
Lekker gegaard in de hete zomerzonraymondw schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 23:22:
[...]
![]()
Weet je wel hoe gezond het broodje is na een week of 20 in die box?
Helaas zul je met de box een keuze moeten maken tussen bandenlichters en biba...
Choose wisely you must Young padawan
Bandenlichters in de jersey en maar overgaan op tubeless
Van de zomer tijdelijk een Cube te leen gehad, maar ik heb er vooral snel afgehaald omdat anders m'n 1L bidon er niet meer inpast. Verder vind ik het idee best wel goed.Torgo schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 20:52:
[...]
Grappig dat een aantal van jullie geen fan is van de storage box. Moet bekennen dat ik hem nog niet gebruikt heb, maar hij zit goed gemonteerd op het frame en je kan er dingen instoppen. Wat is er dan mis mee? En volgens Cube ook Aero, dus dat is het probleem ook niet.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Het is gewoon een soort uitstekende puist toch? Als het nou mooi verwerkt was in het frame, dan was het een ander verhaal. Dit verpest de driehoek.Torgo schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 20:52:
[...]
Gelukkig heeft de driehoek van de Agree eerder 4 hoeken en ronde hoek dan drie echte hoeken dus verpesten maakt dan ook niet uit tochtiswat schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 08:30:
[...]
Het is gewoon een soort uitstekende puist toch? Als het nou mooi verwerkt was in het frame, dan was het een ander verhaal. Dit verpest de driehoek.
Ik heb ooit in een consumentenprogramma gezien (weet niet meer welke en kan het ook niet zo snel googlen... Kassa, Keuringsdienst van waarde, Radar, ... oid), dat er maar één fabriek is in Duitsland (of zelfs Europa) en dat als er dus 'Made in Germany' op een batterij staat, dat deze in die fabriek van meen ik Varta gemaakt.TheTinusNL schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 16:08:
[...]
Of wanneer je 50 tegelijk iets te veel vindt
https://www.bol.com/nl/nl...0-stuks/9300000124498758/ (20 stuks)
Geen idee hoe ze vergelijken met andere opties, maar niks te klagen hier over de levensduur.
Conclusie was dus dat er een heel groot kwaliteitsverschil was in 'Made in China' batterijen en geen/weinig in 'Made in Germany' batterijen.
Wat ik dus eigenlijk altijd doe is kijken wat erop staat... De Lidl batterijen zijn 'Made in Germany' en dus altijd goed
(zoiets)
Oeps, dat zal wel iets als uitboren worden…. Of een vervroegde new bike day 🤪🫣kielkiel schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 15:04:
Oeps... Mijn steekas is afgebroken... Heb hem te vast 🫣 zonder voldoende smeersel en te lang niet losgedraaid. Maar wat nu? Hebben jullie nog tips?
En voortaan meer lek rijden!
[ Voor 4% gewijzigd door blb4 op 12-10-2025 15:23 ]
Hmm dat ziet er uit alsof die imbus kop niet afgebroken is maar gewoon op de as geschroeft zat? Als je die kop nog terug er op kan draaien kan je proberen het vast te zetten met loctite 262 op de draad, ik heb zo eens een vergelijkbare situatie met een wielas opgelost.kielkiel schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 15:04:
Oeps... Mijn steekas is afgebroken... Heb hem te vast 🫣 zonder voldoende smeersel en te lang niet losgedraaid. Maar wat nu? Hebben jullie nog tips?
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik kan de kop inderdaad weer vast schroeven en dan zit het wiel ook weer vast. Lijkt een soort metaallijm? Op de schroef doen en terugdraaien? Kans bestaat dat overtollige lijm de schroef aan het frame vastzet? Is daar nog iets slimst op te verzinnen?Kluus schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 15:27:
[...]
Hmm dat ziet er uit alsof die imbus kop niet afgebroken is maar gewoon op de as geschroeft zat? Als je die kop nog terug er op kan draaien kan je proberen het vast te zetten met loctite 262 op de draad, ik heb zo eens een vergelijkbare situatie met een wielas opgelost.
[ Voor 11% gewijzigd door kielkiel op 12-10-2025 16:54 ]
Ik zou even een mailtje dichten naar de producent of de verkoper van die spullen voordat je van alles gaat doen en concluderen.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Ja, dat is wel een dingetje. Mijn bidonhouder is zo laag mogelijk geplaatst zodat mijn 750ml bidon als het goed is er nog onder past.Phydomir schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 08:16:
[...]
Van de zomer tijdelijk een Cube te leen gehad, maar ik heb er vooral snel afgehaald omdat anders m'n 1L bidon er niet meer inpast. Verder vind ik het idee best wel goed.
I guess. Niks is natuurlijk het mooiste maar een zadeltasje steekt ook uit. Als je vanaf de zijkant naar het frame kijkt valt het wel op, maar als je een beetje flink doorrijdt kan niemand je zien vanaf de zijkant en vanaf de achterkant is het wel ‘clean’tiswat schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 08:30:
[...]
Het is gewoon een soort uitstekende puist toch? Als het nou mooi verwerkt was in het frame, dan was het een ander verhaal. Dit verpest de driehoek.
Wat ik zelf wel irritant vind nu ik hem heb gevuld is dat de klik sluiting in het midden zit en de zijkanten daardoor een beetje uitpuilen, maar goed dat is ook weer zo’n ding dat alleen opvalt als je er naar gaat zitten kijken
Voor nu ben ik er nog steeds wel blij mee. Klopt ook dat er niet zoveel inpast (ik heb de binnen etui ook) dus dat mini flesje whisky kan niet mee.
Torgo schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 18:03:
Klopt ook dat er niet zoveel inpast (ik heb de binnen etui ook) dus dat mini flesje whisky kan niet mee.

Je kan altijd nog een camelbag overwegen 🥳Torgo schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 18:03:
Klopt ook dat er niet zoveel inpast (ik heb de binnen etui ook) dus dat mini flesje whisky kan niet mee.
Tja dan maar opdrinken die whiskey!Torgo schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 18:03:
[...]
Ja, dat is wel een dingetje. Mijn bidonhouder is zo laag mogelijk geplaatst zodat mijn 750ml bidon als het goed is er nog onder past.
[...]
I guess. Niks is natuurlijk het mooiste maar een zadeltasje steekt ook uit. Als je vanaf de zijkant naar het frame kijkt valt het wel op, maar als je een beetje flink doorrijdt kan niemand je zien vanaf de zijkant en vanaf de achterkant is het wel ‘clean’![]()
Wat ik zelf wel irritant vind nu ik hem heb gevuld is dat de klik sluiting in het midden zit en de zijkanten daardoor een beetje uitpuilen, maar goed dat is ook weer zo’n ding dat alleen opvalt als je er naar gaat zitten kijken![]()
Voor nu ben ik er nog steeds wel blij mee. Klopt ook dat er niet zoveel inpast (ik heb de binnen etui ook) dus dat mini flesje whisky kan niet mee.
Ik zit net te kijken, ik heb maat 60 en dan is de zitbuis 7cm langer dan bij maat 53. Dat is best wat extra ruimte voor een storagebox en grote bidon
Ook lekker vandaag, eindelijk weer een beetje fit en lucht, prima weertje dus lekker rondje fietsen. Gaat het weer motregenen
Weer fiets schoonmaken
Even de ketting afnemen, wat excessieve hoeveelheid zand afnemen en de verdere schoonmaak is voor een andere keer..
Ja lichtjes op de schroefdraad doen, volgens mij heeft het wel een bepaalde mate van opsluiting en compressie/opsluiting nodig om echt goed uit te harden (dus het zou dan in theorie alleen op de draad moeten hechten) maar deze komt dan wel echt kannon hard vast te zitten met dit type loctite, wat je waarschijnlijk ook nodig hebt om de andere kant los te draaien.kielkiel schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 16:51:
[...]
Ik kan de kop inderdaad weer vast schroeven en dan zit het wiel ook weer vast. Lijkt een soort metaallijm? Op de schroef doen en terugdraaien? Kans bestaat dat overtollige lijm de schroef aan het frame vastzet? Is daar nog iets slimst op te verzinnen?
Dus inderdaad voorzichtig mee zijn want je wil de boel niet aan je frame lijmen nee
Ik heb nog nooit een steekas gebruikt maar daar is toch rekening mee gehouden dat dit kan gebeuren.kielkiel schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 15:04:
[Afbeelding][Afbeelding]
Je laat een foto zien van de ander kant waar een kruiskop schroef in zit. Wat als je de kruiskopschroef eruit draait en van de andere kant, waar de as is afgebroken, met een drevel en een hamer een tikje geeft op de as. Dan zou het deel aan de andere kant samen met de steekas eraan vast er toch in zijn geheel eruit moeten komen?
Wel de rechterkant, waar de as nu moet uitkomen, ondersteunen als je de as eruit drukt en als je hamer gebruikt.
[ Voor 4% gewijzigd door esphome op 12-10-2025 20:22 ]
@kielkiel dit is ook een goed idee inderdaad! Het lijkt er op dat je aan die kant de as met schroefdraad en al uit je frame kan trekken.esphome schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 20:20:
[...]
Ik heb nog nooit een steekas gebruikt maar daar is toch rekening mee gehouden dat dit kan gebeuren.
Je laat een foto zien van de ander kant waar een kruiskop schroef in zit. Wat als je de kruiskopschroef eruit draait en van de andere kant, waar de as is afgebroken, met een drevel en een hamer een tikje geeft op de as. Dan zou het deel aan de andere kant samen met de steekas eraan vast er toch in zijn geheel eruit moeten komen?
Wel de rechterkant, waar de as nu moet uitkomen, ondersteunen als je de as eruit drukt en als je hamer gebruikt.
Misschien niet eens een hamer bij nodig. Eerst proberen uit te duwen met een imbus sleutel oid.
[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 12-10-2025 20:30 ]
Bel inderdaad eerst wel met een Cube Store (of de lokale FM) , want wellicht hebben die een snellere oplossing. Als last Resort kan ik deze lijm altijd nog gebruiken.Kluus schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 20:17:
[...]
Ja lichtjes op de schroefdraad doen, volgens mij heeft het wel een bepaalde mate van opsluiting en compressie/opsluiting nodig om echt goed uit te harden (dus het zou dan in theorie alleen op de draad moeten hechten) maar deze komt dan wel echt kannon hard vast te zitten met dit type loctite, wat je waarschijnlijk ook nodig hebt om de andere kant los te draaien.
Dus inderdaad voorzichtig mee zijn want je wil de boel niet aan je frame lijmen nee. Eerst even contact opnemen met de producent (cube zo te zien?) kan ook geen kwaad natuurlijk.
Advies van de Cube Store: New Bike Daykielkiel schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:31:
[...]
Bel inderdaad eerst wel met een Cube Store (of de lokale FM) , want wellicht hebben die een snellere oplossing.

[ Voor 3% gewijzigd door blb4 op 12-10-2025 21:47 ]
Het idee van @esphome is ook het eerste waar ik aan dacht, maar waar zit de derailleur hanger dan aan vast?Kluus schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 20:29:
[...]
@kielkiel dit is ook een goed idee inderdaad! Het lijkt er op dat je aan die kant de as met schroefdraad en al uit je frame kan trekken.
Misschien niet eens een hamer bij nodig. Eerst proberen uit te duwen met een imbus sleutel oid.
Is die er alleen aan vast gestoken? Ik ken deze dingen niet.
Als het iets als dit is, trek je de as er zo uit,lijkt het:
https://www.cubestores.nl...mtb-x12-std-18-05602-8652
[ Voor 10% gewijzigd door guapper op 12-10-2025 22:02 ]
Het ziet er eigenlijk idd wel vreemd uit, anders dan bij mijn fiets in elk geval. Er zit op mijn steekassen maar aan 1 kant (rechts) schoefdraad (aan de kant van de derailleur dus). Aan de andere kant (links) zit de opening voor de imbussleutel.Kluus schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 20:29:
[...]
@kielkiel dit is ook een goed idee inderdaad! Het lijkt er op dat je aan die kant de as met schroefdraad en al uit je frame kan trekken.
Zo ziet het er wel uit ja, maar dan zit de steekbout dus nog in die schoefdraad vast.guapper schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:58:
[...]
Dat was ook mijn eerste idee dat daar alleen de derailleur aan vast zat en dus geen schroefdraad. Nu ik de bovenstaande link zie in combi met een foto uploaden in Perplexity AI lijkt het er idd sterk op dat dit onderdeel er zo uit is. Volgens Perplexity zijn deze onderdelen juist vervangbaar. Veel in en uitdraaien zorgt voor slijtage van het schroefdraad en zonder zo'n ding wordt het idd heel snel een new bike day 🤣guapper schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:58:
[...]
Het idee van @esphome is ook het eerste waar ik aan dacht, maar waar zit de derailleur hanger dan aan vast?
Is die er alleen aan vast gestoken? Ik ken deze dingen niet.
Ik ga het morgen proberen. Thx all voor het meedenken!
Klopt, echter als ik de imbuskant los schroef (afgebroken deel) zit er geen resterend deel meer in het schroefdraad.blb4 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 22:12:
[...]
Zo ziet het er wel uit ja, maar dan zit de steekbout dus nog in die schoefdraad vast.
Tja, zo lijkt het bedacht te zijn door de fabrikant: zit de steekas vast, dan laat de kop van de as los, en trek je de as er aan de andere zijde uit. 2 losse delen vervangen, en je bent weer onderweg.blb4 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 22:12:
[...]
Zo ziet het er wel uit ja, maar dan zit de steekbout dus nog in die schoefdraad vast.
Bonuspunten voor Cube; goed doordachte constructie
Volgens mij is hier niks gebroken. Als ik het goed heb gelezen is dit een Syntace X12 tru Axle. Aan de drive side met die kruiskop zit ook je derailleurhanger en die zou niet los hoeven blijkbaar.kielkiel schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 15:04:
[Afbeelding][Afbeelding]
Nu je die kop eruit hebt gedraaid, is het wiel nu nog steeds muurvast, of hangt ie puur nog op je derailleur wellicht?
Bron: https://bicycles.stackexc...l-thru-axle-with-no-lever
Hier heeft iemand precies hetzelfde.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Is ‘t echt afgebroken? Of is ‘t gewoon een glad oppervlakte? ‘t is misschien zo dat je de (rest van de) as vanaf de derailleur zijde moet losdraaien? Is dat gern rubberdopje aan die kant waaronder een inbuskop zit?Mistraller schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 23:39:
[...]
Volgens mij is hier niks gebroken. Als ik het goed heb gelezen is dit een Syntace X12 tru Axle. Aan de drive side met die kruiskop zit ook je derailleurhanger en die zou niet los hoeven blijkbaar.
Nu je die kop eruit hebt gedraaid, is het wiel nu nog steeds muurvast, of hangt ie puur nog op je derailleur wellicht?
Ja dit hadden we hierboven al vastgesteld maar het probleem is natuurlijk dat die dop nooit meer zo strak terug kan als nodig is om de as weer los te draaien, behalve als je iets van de hoeft-nooit-meer-los versie van loctite gebruikt zoals ik aangaf.Mistraller schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 23:39:
[...]
Volgens mij is hier niks gebroken. Als ik het goed heb gelezen is dit een Syntace X12 tru Axle. Aan de drive side met die kruiskop zit ook je derailleurhanger en die zou niet los hoeven blijkbaar.
Maar volgens het linkje wat iemand al had van het onderdeel lijkt het er op dat de derailleur hanger ook “vast” zit op de schroefdraad met dat kruiskop schroefje dus het is de moeite waard om te kijken of je zo de boel van elkaar los kan halen, daar lijkt het namelijk wel op.
Nb: zo’n schroefje is alleen bedoeld om te zorgen dat het in elkaar blijft als het wiel niet meer gemonteerd is, bij gebruik wordt het veel steviger bij elkaar gehouden door de zijkant van de wielas tegen de derailleurhanger en de steekas die dat buitenste deel naar binnen trekt.
Voorheen kon ik de as (met imbusdop en al) er in 1x uitdraaien. Het type as die nu afgebroken is deze newman onder het rubberdopje zit een puntblb4 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 00:51:
[...]
Is ‘t echt afgebroken? Of is ‘t gewoon een glad oppervlakte? ‘t is misschien zo dat je de (rest van de) as vanaf de derailleur zijde moet losdraaien? Is dat gern rubberdopje aan die kant waaronder een inbuskop zit?
Klopt precies hetzelfde probleem. Ik zag niet direct een oplossing staan (behalve de hoop dat FM het kan fixen)? . Als ik de dop eraf draai zit het wiel aan de kant van de derailleur nog vast. De andere kant zit los.Mistraller schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 23:39:
[...]
Denk niet dat het deze as is....kielkiel schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 08:19:
[...]
Voorheen kon ik de as (met imbusdop en al) er in 1x uitdraaien. Het type as die nu afgebroken is deze newman onder het rubberdopje zit een punt
Die heb ik net uit mijn Nuroad gehaald (precies dit onderdeel nummer!) en dat is 1 geheel...
Het schroefdraad wat erin zit, is 1 geheel met de as
Wat jij op de foto hebt is denk ik een as die uit meerdere delen bestaat
Dop + draad <> as + draad
Ik denk dat de boel is afgebroken.
Je kan een sleufmaken in de kop (aan cassette zijde) zodat je daarna met een platte schroevendraaier de as los kan draaien.
Als dat niet lukt de werkwijze van de Beer uit Lemmer volgen:
YouTube: Hoe verwijder je een afgebroken draadeind? - Rintje Ritsma laat 't z...
Je kan een sleufmaken in de kop (aan cassette zijde) zodat je daarna met een platte schroevendraaier de as los kan draaien.
Als dat niet lukt de werkwijze van de Beer uit Lemmer volgen:
YouTube: Hoe verwijder je een afgebroken draadeind? - Rintje Ritsma laat 't z...
Ik had de versie die @kielkiel heeft zelf vroeger ook op mijn Nuroad, bij die versie is de derailleurkant echt een vaste punt en bij degene in de link is die kant vlak/hol. Zo te zien hebben ze inderdaad een wijziging gedaan mogelijk vanwege dit want dat die kop waaraan je draait er in principe opgeschroefd zit is natuurlijk vragen om problemen...raymondw schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:37:
[...]
Denk niet dat het deze as is....
Die heb ik net uit mijn Nuroad gehaald (precies dit onderdeel nummer!) en dat is 1 geheel...
Het schroefdraad wat erin zit, is 1 geheel met de as
Wat jij op de foto hebt is denk ik een as die uit meerdere delen bestaat
Dop + draad <> as + draad
@kielkiel heb je de methode van @esphome al geprobeert dat is denk ik nog steeds de beste eerste optie die je redelijk veilig kan proberen!
[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 13-10-2025 10:20 ]
De as in de 2025 Nuroad is gelijk aan de as die sinds 2023 voor de Agree werd gebruikt.
Dus misschien is het een kostenplaatje, ze hebben nu voor 2 (of meer) modellen 1 as.
(en daarbij is het misschien ook een beter ontwerp...)
Voor de Nuroad heb ik een trailer as en mudguards gekocht, Zaterdag de eerste rit gehad.
Prima winter setup op deze manier
:strip_exif()/f/image/sBdjx9841Tzg2TwEtEDKlDxL.jpg?f=fotoalbum_large)
en voor de nieuwsgierige mens, het is een blue merle Aussie
Dus misschien is het een kostenplaatje, ze hebben nu voor 2 (of meer) modellen 1 as.
Voor de Nuroad heb ik een trailer as en mudguards gekocht, Zaterdag de eerste rit gehad.
:strip_exif()/f/image/sBdjx9841Tzg2TwEtEDKlDxL.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat doen jullie qua onderhoud/smeren naast ketting/casette? Doen jullie de assen of iets nog insmeren/schoonmaken 1x per jaar?
Niet vergeten schoenen te poetsen na elke wat natte/smerige rit :)!VoorMeelezen schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 10:50:
Wat doen jullie qua onderhoud/smeren naast ketting/casette? Doen jullie de assen of iets nog insmeren/schoonmaken 1x per jaar?
Dit is wel een heeeeel algemene vraagVoorMeelezen schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 10:50:
Nouja, ik hou mijn fiets goed schoon, maar kan mij voorstellen dat ik ook eens een keer wat moet gaan smeren. Ben ook van plan om in de winter door te rijden dus dan zal het wellicht wat vaker moeten. Maar weet zo niet waar ik moet beginnen, welk vet en hoevaak bijvoorbeeld.Biohazzard21 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:00:
[...]
Dit is wel een heeeeel algemene vraagMaar ik kan je wel verzekeren dat met alleen jaarlijks een asje invetten en de ketting en cassette smeren je spullen wel onnodig snel kapot gaan.
Het diepere werk, lagers etc jaarlijks schoonmaken en waar nodig nieuw likje vet
Het externe werk, casettes en ketting, goed aanslag en vet vrijmaken (bij modderige shit na elke rit) en de ketting behandel ik met dripwax.
Vuil op de wielen, velgen en frame haal ik alleen weg als ik daar zinan heb.
Het externe werk, casettes en ketting, goed aanslag en vet vrijmaken (bij modderige shit na elke rit) en de ketting behandel ik met dripwax.
Vuil op de wielen, velgen en frame haal ik alleen weg als ik daar zinan heb.
Sowieso alles wat je los/vast kan draaien en alles wat beweegt is een goed idee om mee te beginnenVoorMeelezen schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:02:
[...]
Nouja, ik hou mijn fiets goed schoon, maar kan mij voorstellen dat ik ook eens een keer wat moet gaan smeren. Ben ook van plan om in de winter door te rijden dus dan zal het wellicht wat vaker moeten. Maar weet zo niet waar ik moet beginnen, welk vet en hoevaak bijvoorbeeld.
Hoe je een fiets (liefst zsm na een rit) schoonmaakt staan goede filmpjes van op youtube. Als je in de winter doorfietst krijg je te maken met (nog meer) zand en waarschijnlijk ook wel zout van de strooipekel. Dat werkt net als schuurpapier in al je draaiende onderdelen, dus zo snel mogelijk weghalen 
Lagers in je pedalen, bottom bracket, naven, balhoofd zou ik van aanraden om ze minimaal 1 keer per jaar te (laten) onderhouden. Ketting, cassette en derailleurwieltjes vervangen wanneer ze 'op' zijn. Dat verschilt per type en gebruik.
Zaken met inbusboutjes en schroefjes kan je eens in de zoveel tijd een likje montagevet geven, Dynamic bijvoorbeeld verkoopt goede.
Lagers in je pedalen, bottom bracket, naven, balhoofd zou ik van aanraden om ze minimaal 1 keer per jaar te (laten) onderhouden. Ketting, cassette en derailleurwieltjes vervangen wanneer ze 'op' zijn. Dat verschilt per type en gebruik.
Zaken met inbusboutjes en schroefjes kan je eens in de zoveel tijd een likje montagevet geven, Dynamic bijvoorbeeld verkoopt goede.
[ Voor 11% gewijzigd door Biohazzard21 op 13-10-2025 11:20 ]
Is het de bedoeling dat de fietskar cq hond ook een beetje droog blijft?raymondw schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 10:41:
De as in de 2025 Nuroad is gelijk aan de as die sinds 2023 voor de Agree werd gebruikt.
[Afbeelding]
Spatbordje achter mag nog wat lager eindigen in dat geval
Ik vond het al raar dat er een schroefdraad zat aan het deel wat jij er uit had gedraaid.kielkiel schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 08:19:
[...]
Voorheen kon ik de as (met imbusdop en al) er in 1x uitdraaien. Het type as die nu afgebroken is deze newman onder het rubberdopje zit een punt
Mocht je kiezen voor de loctite oplossing dan is de vraag waarom zit de rechterkant zo vast dat de bout eruit gekomen is voordat je weer loctite probeert.
Ik zou eerst kijken of de as eruit kan via de rechterkant en dan kun de bout een paar slagen erin draaien. de kruiskop schroef aan de rechterkant eruit en drukken. Geeft dat niet mee dan de methode.
Het advies dat er best een nieuwe steek as gestoken kan worden omdat de hoeveelheid loctite wel een zo kan zijn fabrieksmatig is aangebracht dat er bij een bepaalde kracht die los laat bij het aandraaien als je teveel kracht gebruikt. Dan draait de bout er dan gewoon uit de volgende keer dat je de as eruit wil halen.
Je weet dan dat je teveel kracht hebt uitgeoefend tijdens het in draaien.
@esphome ouwe geitenbreier, ik krijg spontaan dyslexie bij het lezen van je reactie. Ligt dat aan mij?
Ik rij nu ongeveer een half jaar met een powermeter en ik merk dat ik op het vlakke veel meer moeite heb om hoge vermogens te trappen dan bergop. Gevoelsmatig denk ik dat het al snel rond de 10-15 procent scheelt. Herkennen mensen dit fenomeen? En betekent dit dat ik mijn trainingzones zou moeten aanpassen? Moet op het vlakke echt flink doortrappen om bovenin mijn rustige duurzone te zitten en dat lijkt me nu precies niet de bedoeling.
Dit "hoort" gewoon. Heuvelop is veel gemakkelijker vermogen trappen omdat je dan echt fysiek merkt dat je harder moet trappen. Vlak met wind tegen is een beetje vergelijkbaar qua druk dat je ervaart. Wind mee of bijvoorbeeld als je een heuvel afrijdt dan wordt het veel moeilijker om hetzelfde vermogen te trappen.Rikkie99 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:13:
Ik rij nu ongeveer een half jaar met een powermeter en ik merk dat ik op het vlakke veel meer moeite heb om hoge vermogens te trappen dan bergop. Gevoelsmatig denk dat het al snel rond de 10-15 procent scheelt. Herkennen mensen dit fenomeen? En betekent dit dat ik mijn trainingzones zou moeten aanpassen? Moet op het vlakke echt flink doortrappen om bovenin mijn rustige duurzone te zitten en dat lijkt me nu precies niet de bedoeling.
Dit is veel voor veel mensen herkenbaar. Knowledgeiswatt citeerde laatst een mooi onderzoek waaruit bleek dat wielrenners bergop een paar % hoger vermogen kunnen trappen tov het vlakke.Rikkie99 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:13:
Ik rij nu ongeveer een half jaar met een powermeter en ik merk dat ik op het vlakke veel meer moeite heb om hoge vermogens te trappen dan bergop. Gevoelsmatig denk ik dat het al snel rond de 10-15 procent scheelt. Herkennen mensen dit fenomeen? En betekent dit dat ik mijn trainingzones zou moeten aanpassen? Moet op het vlakke echt flink doortrappen om bovenin mijn rustige duurzone te zitten en dat lijkt me nu precies niet de bedoeling.
Heeft volgens mij met name te maken met waar in de pedaalslag de weerstand begint. Op het vlakke trap je zo rond 12-3 uur een beetje in het 'luchtledige', bergop valt je fiets als het ware bijna naar achteren en begint de weerstand eerder in de pedaalslag. Dan kun je dus op een langer gebied van de pedaalomwenteling 'torque' geven.
Ik ken niet veel mensen die hierop hun zones aanpassen, want het lijkt me nogal lastig om dat precies te doen (doe je dat dan voor 2% bergop, 4%, 8% en train je dan elke keer dezelfde berg met dezelfde hellingsgraad? En wat dan als je op het vlakke traint?
Precies met dat soort vragen zat ik ook. Als het om een paar procent zou gaan zou ik me er niet zo druk om maken. Maar ik merk bijvoorbeeld dat mijn duurzonedrempel volgens de berekeningen (op basis van efforts bergop) rond de 205w zou liggen. Dat voelt op het vlakke echt al als tempo terwijl het bergop voelt als relaxt en ontspannen. Denk dat ik op het vlakke rond de 175-180w zit als ik een vergelijkbare inspanning zou willen. Maar misschien is het ook simpelweg een kwestie van vaker op het vlakke fietsen en hier ook meer intervallen doen. Ik woon in zuid-limburg dus bijna al mijn intensiteit doe ik bergop.Requiem19 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:32:
[...]
Dit is veel voor veel mensen herkenbaar. Knowledgeiswatt citeerde laatst een mooi onderzoek waaruit bleek dat wielrenners bergop een paar % hoger vermogen kunnen trappen tov het vlakke.
Heeft volgens mij met name te maken met waar in de pedaalslag de weerstand begint. Op het vlakke trap je zo rond 12-3 uur een beetje in het 'luchtledige', bergop valt je fiets als het ware bijna naar achteren en begint de weerstand eerder in de pedaalslag. Dan kun je dus op een langer gebied van de pedaalomwenteling 'torque' geven.
Ik ken niet veel mensen die hierop hun zones aanpassen, want het lijkt me nogal lastig om dat precies te doen (doe je dat dan voor 2% bergop, 4%, 8% en train je dan elke keer dezelfde berg met dezelfde hellingsgraad? En wat dan als je op het vlakke traint?
Raden jullie aan eerst een bikefit te doen voor de aanschaf van een eerste wielrenfiets? Dit leek me op papier wel handig, maar het is geen kleine uitgave zo te zien.
Dit is denk ik dezelfde reden als dat je ook meer vermogen lijkt te kunnen trappen als je verder naar voren gaat zitten? Daarbij ervaar ik namelijk hetzelfde effect (en is ook de reden voor de rechtere zadelbuis bij tijdritfietsen voor zo ver ik weet) en daarmee veranderd inderdaad je positie tov het BB op eenzelfde wijze?Requiem19 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:32:
[...]
Dit is veel voor veel mensen herkenbaar. Knowledgeiswatt citeerde laatst een mooi onderzoek waaruit bleek dat wielrenners bergop een paar % hoger vermogen kunnen trappen tov het vlakke.
Dat je in ZL woont is ook gelijk het antwoord waarom je denk ik bergop efficiënter fietst ;-).Rikkie99 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:40:
[...]
Precies met dat soort vragen zat ik ook. Als het om een paar procent zou gaan zou ik me er niet zo druk om maken. Maar ik merk bijvoorbeeld dat mijn duurzonedrempel volgens de berekeningen (op basis van efforts bergop) rond de 205w zou liggen. Dat voelt op het vlakke echt al als tempo terwijl het bergop voelt als relaxt en ontspannen. Denk dat ik op het vlakke rond de 175-180w zit als ik een vergelijkbare inspanning zou willen. Maar misschien is het ook simpelweg een kwestie van vaker op het vlakke fietsen en hier ook meer intervallen doen. Ik woon in zuid-limburg dus bijna al mijn intensiteit doe ik bergop.
Is het wellicht gewoon zo makkelijk om de duurzones op gevoel te doen? Het heeft niet heel veel zin om op langere vlakke ritten per se 205w te blijven trappen als je zo net voelt dat je klein beetje harder begint te ademen en je hartslag oploopt.
Als je wat getrainder bent en beter aanvoelt waar je duurzone ligt, gewoon lekker op je gevoel doen.
Is dat zo? Ik maak mijn fiets vrijwel nooit schoon. Ketting neem ik af met een doekje en smeer 'm opnieuw met Squirt. Dat doe ik ongeveer elke 100-200 km. Meer doe ik eigenlijk niet. Zeker geen 'asjes' opnieuw invetten of zo...Biohazzard21 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:00:
[...]
Dit is wel een heeeeel algemene vraagMaar ik kan je wel verzekeren dat met alleen jaarlijks een asje invetten en de ketting en cassette smeren je spullen wel onnodig snel kapot gaan.
Uiteraard zal alles veel langer meegaan als je regelmatig alles vuilvrij houdt (zeker zand), maar dat zou voor mij het fietsen zo onplezierig maken, dat ik heel weinig zou fietsen
Maar pas op met water en afspuiten... er is niets slechter voor een fiets dan deze regelmatig af te spuiten... Water in hoekjes, gaten en spleetjes is slechter voor je fiets dan niets doen zoals ik... (ik zoek argumenten om mijn gedrag te verdedigen...
Zo diep zit ik hier niet in, maar kan me goed voorstellen dat een andere positie ook een andere efficiëntie kan geven qua pedaalomwenteling.Kluus schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:48:
[...]
Dit is denk ik dezelfde reden als dat je ook meer vermogen lijkt te kunnen trappen als je verder naar voren gaat zitten? Daarbij ervaar ik namelijk hetzelfde effect (en is ook de reden voor de rechtere zadelbuis bij tijdritfietsen voor zo ver ik weet) en daarmee veranderd inderdaad je positie tov het BB op eenzelfde wijze?
Volgens mij wordt het aanspreken van je quads / glutes (/anterior chain) vooral ook iets anders bij deze positie en wordt het vooral gedaan om makkelijker in die diepe liggende positie te kunnen komen. Als je met veel setback zou rijden en je zou op je stuur moeten liggen verklein je de heuphoek nog meer en wordt het heel moeilijk om vermogen te blijven leveren.
Nee, eerst gewoon een jaar (of 2, of 3) lekker fietsen. Beetje uit proberen etc wat je fijn vindt en welke delen van het lichaam na paar uur fietsen pijn doen of niet.JimSR schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:44:
Raden jullie aan eerst een bikefit te doen voor de aanschaf van een eerste wielrenfiets? Dit leek me op papier wel handig, maar het is geen kleine uitgave zo te zien.
Dan volgend jaar of jaar erop mss een bikefit doen. Als je het nu doet en je core kracht / flexibiliteit verandert in in het eerste jaar dat je fietst kun je volgend jaar weer een nieuwe bikefit doen...
Met fietsen moet je in het begin echt niet alles teveel overdenken, maar gewoon kop in de wind en beetje uitproberen. Pas daarna is het IMO beter om in al die details te gaan duiken.
Voor mij was dat de reden om met een tweedehands fiets te beginnen. Uiteindelijk heb ik er 35.000 km op gereden want die fiets bleek prima. Na een paar jaar positie stuur aangepast omdat ik idd een stuk dieper kon zitten na de nodige kilometers. Dat ook op basis van een bikefit.Requiem19 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:58:
[...]
Nee, eerst gewoon een jaar (of 2, of 3) lekker fietsen. Beetje uit proberen etc wat je fijn vindt en welke delen van het lichaam na paar uur fietsen pijn doen of niet.
Dan volgend jaar of jaar erop mss een bikefit doen. Als je het nu doet en je core kracht / flexibiliteit verandert in in het eerste jaar dat je fietst kun je volgend jaar weer een nieuwe bikefit doen...
Met fietsen moet je in het begin echt niet alles teveel overdenken, maar gewoon kop in de wind en beetje uitproberen. Pas daarna is het IMO beter om in al die details te gaan duiken.
Ik las ook overal dat dit slecht zou zijn voor de fiets en beperkte me braaf tot een brede straal uit mijn tuinslang. Tot ik eens paar dagen ben gaan kijken bij de materiaalvrachtwagens na een Protour rittenkoers. Daar worden de 15k-fietsen gewoon meedogenloos met een hogedrukreiniger afgepeigerd.Galois schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:54:
[...]
Is dat zo? Ik maak mijn fiets vrijwel nooit schoon. Ketting neem ik af met een doekje en smeer 'm opnieuw met Squirt. Dat doe ik ongeveer elke 100-200 km. Meer doe ik eigenlijk niet. Zeker geen 'asjes' opnieuw invetten of zo...
Uiteraard zal alles veel langer meegaan als je regelmatig alles vuilvrij houdt (zeker zand), maar dat zou voor mij het fietsen zo onplezierig maken, dat ik heel weinig zou fietsen
Maar pas op met water en afspuiten... er is niets slechter voor een fiets dan deze regelmatig af te spuiten... Water in hoekjes, gaten en spleetjes is slechter voor je fiets dan niets doen zoals ik... (ik zoek argumenten om mijn gedrag te verdedigen...).
Die rijden alleen elk seizoen op een nieuwe fiets, dus duurzaamheid is daar niet echt een argument
Dat ligt er aan hoe duur een eventuele miskoop zou zijn.JimSR schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:44:
Daarnaast kan het je fietsplezier vanaf het begin aanzienlijk vergroten. ("Kan"; sommige mensen zitten altijd goed. Anderen zijn prins op de erwt).
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Maar juist die brede straal is ook slecht omdat het water in de spleetjes en gleufjes van je fiets gaat zitten. En daar ook uren (dagen?) blijft zitten.Cloclo100 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:22:
[...]
Ik las ook overal dat dit slecht zou zijn voor de fiets en beperkte me braaf tot een brede straal uit mijn tuinslang. Tot ik eens paar dagen ben gaan kijken bij de materiaalvrachtwagens na een Protour rittenkoers. Daar worden de 15k-fietsen gewoon meedogenloos met een hogedrukreiniger afgepeigerd.
En inderdaad... die proteams gebruiken die fietsen niet zo lang...
Je fiets niet in een koude schuur hangen dan duurt het geen dagen voordat het water verdampt isGalois schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 17:07:
[...]
Maar juist die brede straal is ook slecht omdat het water in de spleetjes en gleufjes van je fiets gaat zitten. En daar ook uren (dagen?) blijft zitten.
En inderdaad... die proteams gebruiken die fietsen niet zo lang...
Of gewoon zoals iedereen je fiets binnen zetten, bij voorkeur boven de bank ofzo hangen. Doet iederen toch....toch?
Nou veel sterkte ermee. Ik heb er echt geen medelijden hoor.guapper schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 14:49:
@esphome ouwe geitenbreier, ik krijg spontaan dyslexie bij het lezen van je reactie. Ligt dat aan mij?

Tadaaa, daar is ie! Precies zoals gezegd: kleine schroefje los aan de derailleurkant, aan de andere kant met iets dikkere imbus met beleid op de as slaan en hij kwam te voorschijn! Thx iedereen voor het meedenken!Kluus schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 10:19:
[...]
@kielkiel heb je de methode van @esphome al geprobeert dat is denk ik nog steeds de beste eerste optie die je redelijk veilig kan proberen!
Nu opzoek naar een nieuwe steekas. Zit er nog verschil in merk behalve de juiste afmeting?
:strip_exif()/f/image/ew6rqdMZf6wlL8LKpnmL9g8s.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door kielkiel op 13-10-2025 18:59 ]
Mijn reactie was niet negatief of vervelend bedoelt, jammer dat je het zo opvat.esphome schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 18:37:
[...]
Nou veel sterkte ermee. Ik heb er echt geen medelijden hoor.
(Ome Willem stond ook altijd op goede voet met zijn geitenbreiers.)
Er staan zoveel fouten in, dat het heel vervelend leest, en moeilijk te begrijpen is wat je bedoelt te zeggen.
Heb je het zelf wel teruggelezen?
[ Voor 17% gewijzigd door guapper op 13-10-2025 19:45 ]
Ik denk dat die jongens op één seizoen meer kilometers maken dan de gemiddelde tweaker hier op 3 jaarFrenz64 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:39:
Die rijden alleen elk seizoen op een nieuwe fiets, dus duurzaamheid is daar niet echt een argument
Top! Kan je die schroefdraar die in je frame hoort nu wél los krijgen van de steekas? Zo nee dan moet je die misschien ook nieuw bestellen, iemand hierboven had al de link dacht ik?kielkiel schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 18:53:
[...]
Tadaaa, daar is ie! Precies zoals gezegd: kleine schroefje los aan de derailleurkant, aan de andere kant met iets dikkere imbus met beleid op de as slaan en hij kwam te voorschijn! Thx iedereen voor het meedenken!
Nu opzoek naar een nieuwe steekas. Zit er nog verschil in merk behalve de juiste afmeting?
[Afbeelding]
Anders lekker hergebruiken natuurlijk maar in dat geval zou je ook nog kunnen proberen de steekas off-the-bike te lijmen (al is een flesje van die sterke loctite ook niet goedkoop…)

Verder is er sowieso een verschil in de kant van de dop die je er af hebt, sommige zijn vlak, anderen conisch, zoals bij jou… En je miet letten op de spoed schroefdraad, kan ook verschillen… Maw ik zou denk ik bij voorkeur dezelfde as proberen te kopen.
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic