Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 693 694 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-11 08:28

McMiGHtY

- burp -

orange.x schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:15:
Vorig jaar bij de toertocht Veenendaal-Veenendaal ook wat stukken gehad waar de wind behoorlijk op kop of schuin voor stond. Wanneer ik dan even op kop reed en 37 kon blijven rijden werd er in het wiel behoorlijk afgezien :+
Dat is, soms, best leuk om even te doen idd.. Totdat er dan weer een "berg" aankomt en alles weer voorbij komt zetten :)

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:18
guapper schreef op maandag 17 november 2025 @ 16:30:
Gebruik je dan een standaard binnenband sticker op de binnenzijde van de buitenband?
Dat heb ik laatst tenminste gedaan toen ik mijn wielen tubeless gemaakt heb, in een buba waar ik eerder al een flink gat in gereden had; geen problemen mee gehad tot nog toe.

Ik zag eerder op de dag plakkers van Lezyne voorbij komen: kopie van wat laatst ook gebruikt werd om de tubeless buitenband van mijn auto te repareren.
Gisteravond in 't donker & regen lek gereden, behoorlijke glassplinter door m'n Vittoria Rubino Pro "winterband". Gelukkig opgehaald door m'n vrouw, die was weer erg blij......

Zou ik de buitenband ook kunnen repareren met zo'n tubeless plug? Of idd met een gewone binnenbandplakker? Ik zie bij Rose ook deze. Iemand ervaring mee? Band is verder nog in behoorlijk goede conditie.

[ Voor 10% gewijzigd door blb4 op 19-11-2025 11:25 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:10
bwernsen schreef op dinsdag 18 november 2025 @ 11:39:
Niemand die zijn/haar fiets gerelateerde toppers van 2025 wil delen?
Begin 2025 geopereerd aan een vernauwde liesslagader welke na een maand open ging en ik dus een aneurysma had. Lang en bijzonder geduldig moeten opbouwen om bij de eerste koers wel weer podium te kunnen rijden. Worth the wait.

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:05
blb4 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:17:
Gisteravond in 't donker & regen lek gereden, behoorlijke glassplinter door m'n Vittoria Rubino Pro "winterband". Gelukkig opgehaald door m'n vrouw, die was weer erg blij......

Zou ik de buitenband ook kunnen repareren met zo'n tubeless plug? Of idd met een gewone binnenbandplakker? Ik zie bij Rose ook deze. Iemand ervaring mee? Band is verder nog in behoorlijk goede conditie.
Zeker het proberen waard. Zo'n grote binnenbandplakker is in verhouding tot prijs van een nieuwe buitenband prima om te proberen!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Requiem19 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:07:
[...]

Dat is in mijn ervaring meer je bouw/aanleg qua explosiviteit en massa.

Dat soort 'beukers' kunnen met wind tegen op een rechtstuk vaak prima een minuut 500watt trappen (5 a 6w/kg voor hen, 8w/kg voor jou). Als jij dan uit het pelotonnetje gelost wordt 'kom je minder voor de dag'.

Maar ik ben wel benieuwd of dat soort grote gasten nog dezelfde inspanning kan doen na 100km. Vaak botten ze wel echt hard af dan. Laat staan als het beetje heuvel op/af gaat over de dag.

En sws, in NL kom je in groepjes vaak beter voor de dag als je absolute vermogen wat hoger is (tenzij je in Limburg woont bijv).
Dit zijn wel leuke topics om over te praten. Ben zelf 88kg met een FTP van ong. 340. Op vlakke stukken trap je idd erg hard, maar merk wel dat je in bergen toch wel snel ingehaald wordt door lichte lui. Zit zelf ook teveel in de sportschool om echt nog veel kg kwijt te raken, nu ong. een vetpercentage van 11/12%. Merk dat je dan echt veel op eten moet letten.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Nu online
Mijn hoogtepunten dit jaar:
- Eerste internationale rit gemaakt (naar de belgische grens, net eroverheen, en weer terug), wat ook gelijk m'n eerste rit van meer dan 100km was (107km).
- Eerste keer een beste minuut gereden van meer dan 500 watt (506w om precies te zijn, afgelopen weekend)
- Eerste keer een KOM gepakt, alhoewel ik die inmiddels al weer kwijt ben. Volgend seizoen ga ik wat serieuzer jagen en er hopelijk meerdere pakken. Weliswaar redelijk onbenullige lokale KOMs, maar toch leuk om te doen.
- Met afstand m'n meeste kilometers in een jaar gemaakt (tot nu toe ~7200km) met bovenal heel veel plezier.

• derx666
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:28

derx666

mecker ende blaet

edoappelhof schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:27:
[...]

Begin 2025 geopereerd aan een vernauwde liesslagader welke na een maand open ging en ik dus een aneurysma had. Lang en bijzonder geduldig moeten opbouwen om bij de eerste koers wel weer podium te kunnen rijden. Worth the wait.
Flippin heck... Een aneurysma... Dat zijn minder leuke dingen om mee te maken 😬
Congrats met het podium, dat moet een flinke ontlading zijn geweest.

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

• Requiem19
  • Nu online
KW25 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:05:
[...]

Dit zijn wel leuke topics om over te praten. Ben zelf 88kg met een FTP van ong. 340. Op vlakke stukken trap je idd erg hard, maar merk wel dat je in bergen toch wel snel ingehaald wordt door lichte lui. Zit zelf ook teveel in de sportschool om echt nog veel kg kwijt te raken, nu ong. een vetpercentage van 11/12%. Merk dat je dan echt veel op eten moet letten.
Of minder je bovenlichaam trainen? ;-).

Wmb kun je overigens beter 340 watt / 88kg hebben (3.86 w/kg), dan 240 w / 62kg. Bergop ga je even hard +/-, maar op het vlakke moet zo'n lichtgewicht relatief constant harder trappen. 180w is voor hem 75% FTP, terwijl jij bijv op het vlakke wellicht richting de 210 gaat voor een vergelijkbaar tempo (uitgaande van groter frontaal oppervlak.. die sportschool bicepsen vangen veel wind), wat 61% FTP is.

'Enige' nadeel van de combi groot/sterk/zwaar is dat je meer energie verbruikt per uur en meer moet eten, maar vaak gaat dat bij grote gasten automatisch wel OK.

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15:24
Requiem19 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:07:
[...]

Dat is in mijn ervaring meer je bouw/aanleg qua explosiviteit en massa.

Dat soort 'beukers' kunnen met wind tegen op een rechtstuk vaak prima een minuut 500watt trappen (5 a 6w/kg voor hen, 8w/kg voor jou). Als jij dan uit het pelotonnetje gelost wordt 'kom je minder voor de dag'.

Maar ik ben wel benieuwd of dat soort grote gasten nog dezelfde inspanning kan doen na 100km. Vaak botten ze wel echt hard af dan. Laat staan als het beetje heuvel op/af gaat over de dag.

En sws, in NL kom je in groepjes vaak beter voor de dag als je absolute vermogen wat hoger is (tenzij je in Limburg woont bijv).
Ik val in die categorie. Explosief, kan goed in het rood rijden. Maar te grof gebouwd om echt hoge W/kg outputs te hebben voor heel lange tijd. :) Het is wat het is. Je genetische erfenis.

• Requiem19
  • Nu online
bwernsen schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:14:
[...]

Ik val in die categorie. Explosief, kan goed in het rood rijden. Maar te grof gebouwd om echt hoge W/kg outputs te hebben voor heel lange tijd. :) Het is wat het is. Je genetische erfenis.
Tjah, ook geen grote motor hier :). Kort en explosief, heerlijk.

Máár: als je echt de tijd ervoor neemt kun je ook flinke stappen zetten om qua duurvermogen beter te worden. Kost alleen takkeveel tijds-investering.

In 2024 had ik die tijd wel 2 maanden en dan zie je waanzinnige progressie. Er zijn tegenwoordig ook voldoende onderzoeken die laten zien dat dezelfde trainingsprikkel heel verschillend kan uitwerken binnen een controlegroep.

De personen die minder goed reageren op zo'n trainingsprikkel laten ze dan het volume verhogen en opeens schieten ze vooruit - soms zelf meer dan de groep die sneller op de eerste prikkel reageert.

Blijft persoonlijk dus wat het beste voor je werkt. Maar uiteindelijk kan iedereen echt veel beter worden is mijn rotsvaste geloof :).

• KW25
  • Nu online
Requiem19 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:06:
[...]

Wmb kun je overigens beter 340 watt / 88kg hebben (3.86 w/kg), dan 240 w / 62kg. Bergop ga je even hard +/-, maar op het vlakke moet zo'n lichtgewicht relatief constant harder trappen. 180w is voor hem 75% FTP, terwijl jij bijv op het vlakke wellicht richting de 210 gaat voor een vergelijkbaar tempo (uitgaande van groter frontaal oppervlak.. die sportschool bicepsen vangen veel wind), wat 61% FTP is.

'Enige' nadeel van de combi groot/sterk/zwaar is dat je meer energie verbruikt per uur en meer moet eten, maar vaak gaat dat bij grote gasten automatisch wel OK.
Haha ja daar heb je gelijk in. Maar liever iets harder trainen dan dat ik mijn hiidige fysiek moet inleveren, het oog wil ook wat.

Eten is idd het probleem niet. Ik denk vooral dat ik veel meer wind vang, brede schouder en rug zijn eigenlijk een soort van zeilen.

Daarnaast ben ik het ermee eens dat iedereen veel beter kan worden. Denk sowieso wel 4w/kg. Zou denken dat dag ook voldoende moet zijn om je te kwalificeren voor het WK Gravel/weg.

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
In absolute zijn is 4 W/kg is natuurlijk niets als je 55 kg weegt. Dan krijg je van die kleine klimmertjes die knalhard omhoog rijden; maar in het klassement compleet ongevaarlijk zijn omdat ze eraf waaien zodra ze op het vlakke met hun neus in de wind komen.

Herinner me nog een uitspraak van de trainer van TJV van een paar jaar terug over één van hun knechten. Die zat in W/kg veel hoger dan Vingegaard, maar kon door zijn lage gewicht geen fatsoenlijk klassement rijden.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:10
KW25 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:51:
[...]

Haha ja daar heb je gelijk in. Maar liever iets harder trainen dan dat ik mijn hiidige fysiek moet inleveren, het oog wil ook wat.

Eten is idd het probleem niet. Ik denk vooral dat ik veel meer wind vang, brede schouder en rug zijn eigenlijk een soort van zeilen.

Daarnaast ben ik het ermee eens dat iedereen veel beter kan worden. Denk sowieso wel 4w/kg. Zou denken dat dag ook voldoende moet zijn om je te kwalificeren voor het WK Gravel/weg.
4w/kg voor een WK...?? ik ken een hoop mensen rond de 4 w/kg, en ook wat die er ruim boven zitten, maar dat lijkt me echt niet genoeg voor een WK... (los van welke leeftijds cat..)

Strava

• KW25
  • Nu online
Prulleman schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:31:
[...]

4w/kg voor een WK...?? ik ken een hoop mensen rond de 4 w/kg, en ook wat die er ruim boven zitten, maar dat lijkt me echt niet genoeg voor een WK... (los van welke leeftijds cat..)
Ken wel een paar jongens die het wk gravel hebben gereden met 4w/kg, wellicht dat techniek ook een rol speelt.

Als je voor een wk 5w/kg moet hebben is dat dat echt wel veel. Ligt ook aan het parcours.

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:23
Requiem19 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:28:
[...]

Dat is precies wat zo leuk is aan fit zijn; het wordt allemaal makkelijker en daarmee ook leuker.

Zo rond de 4 w/kg is toch voor veel mensen vaak een drempel zie ik om me heen. Ben daar in 2024 wel iets overheen geweest, maar dat vereiste wel heeeeelllll veel uren training. Denk dat voor een gemiddelde sterveling die niet maniakaal vaak fietst dat wel een gezond plafond is.

Wil je richting de 4.5 of 5 w/kg dan moet je of A) takke veel talent hebben (dankjewel ouders), of B) echt een enorm volume gaan draaien (denk consistent 15uur+ per week).
Klinkt heel herkenbaar, kom op max 4.5 w/kg. En dat is gewoon met een uur of 6 a 8 uur fietsen per week. Verder kom ik niet, maar moet zeggen dat ik de discipline er ook niet voor heb om te streven naar meer. Vind dit al prima, er blijft weinig in mijn wiel zitten als ik buiten fiets en (bijna) niemand haalt mij in. Dat is voor mij ook al genoeg voldoening. En ben ook een lichtgewicht en heb helaas géén klimmen in de buurt. Dus het is vooral polder/dijk fietsen.

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:18

Grin

Ride si sapis.

Requiem19 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:06:
[...]

Hmmmm ik heb ook een praktijkvoorbeeld die precies het tegenovergestelde 'bewijst'.
Geen FTP waardes maar een vlak segment, 5min lang naast elkaar gefietst: hij trapte 348W@85-87kg/189cm en ikzelf met 284w@70-72kg/180cm. Onze FTP waardes verschillen niet zoveel, beide ergens rond de 4.3-4.5w/kg. Hij moest na die 5min toch echt van kop af, ik kon nog even door.
Vergeet ook niet dat wanneer je meer spiervolume hebt, je ook sneller verzuurt.
En daarbij is die bulk idd niet aero... :)

NewsBlur || My Fujifilm gear

• Prulleman
tiswat schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:45:
[...]

Klinkt heel herkenbaar, kom op max 4.5 w/kg. En dat is gewoon met een uur of 6 a 8 uur fietsen per week. Verder kom ik niet, maar moet zeggen dat ik de discipline er ook niet voor heb om te streven naar meer. Vind dit al prima, er blijft weinig in mijn wiel zitten als ik buiten fiets en (bijna) niemand haalt mij in. Dat is voor mij ook al genoeg voldoening. En ben ook een lichtgewicht en heb helaas géén klimmen in de buurt. Dus het is vooral polder/dijk fietsen.
dat is bovengemiddeld hoor, er zijn er genoeg die niet boven de 4 uitkomen met dat volume

Strava

• edoappelhof
Gebanned schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:57:
In absolute zijn is 4 W/kg is natuurlijk niets als je 55 kg weegt. Dan krijg je van die kleine klimmertjes die knalhard omhoog rijden; maar in het klassement compleet ongevaarlijk zijn omdat ze eraf waaien zodra ze op het vlakke met hun neus in de wind komen.

Herinner me nog een uitspraak van de trainer van TJV van een paar jaar terug over één van hun knechten. Die zat in W/kg veel hoger dan Vingegaard, maar kon door zijn lage gewicht geen fatsoenlijk klassement rijden.
Kom van 355 met 63KG. Inmiddels iets zwaarder en niet meer echt getest maar kan veel makkelijker rond mijn vorige FTP rijden, zonder extra volume. Moet wel bekennen weinig geklommen te hebben het afgelopen jaar.

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:44
KW25 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:38:
[...]

Ken wel een paar jongens die het wk gravel hebben gereden met 4w/kg, wellicht dat techniek ook een rol speelt.

Als je voor een wk 5w/kg moet hebben is dat dat echt wel veel. Ligt ook aan het parcours.
Tja, techniek of verstand zit niet ver van elkaar af in het gravel.. in Vianden(2,5x 45km ronde) zaten per ronde 3 steile afdalingen met grote stenen. Als ik zag hoe sommige daar naar beneden gingen vond ik niet gek dat er daar een aantal flink tegen de grond zijn gegaan. Zelf eerder een keer de fout in gegaan en daarom daar rustig aan gedaan(zeker nadat het grootste gedeelte voorbij was :+) en per ronde zo'n 5-10 min op de afdalingen verloren. Dat ga je op de beklimmingen niet meer goed maken.

Anyway, misschien meer voor het gravelbike topic..

• KW25
  • Nu online
edoappelhof schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:07:
[...]

Kom van 355 met 63KG. Inmiddels iets zwaarder en niet meer echt getest maar kan veel makkelijker rond mijn vorige FTP rijden, zonder extra volume. Moet wel bekennen weinig geklommen te hebben het afgelopen jaar.
355 met 63kg is wel echt bovengemiddeld, dan trap je ook lekker mee in wedstrijden. Zeker als het bergop gaat.

Hoeveel uur train je?

• danoontjeh
  • Nu online
Grin schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:58:
[...]
Geen FTP waardes maar een vlak segment, 5min lang naast elkaar gefietst: hij trapte 348W@85-87kg/189cm en ikzelf met 284w@70-72kg/180cm. Onze FTP waardes verschillen niet zoveel, beide ergens rond de 4.3-4.5w/kg. Hij moest na die 5min toch echt van kop af, ik kon nog even door.
Ik kan me vergissen, maar met een ftp van 4.3 - 4.5w/kg een inspanning van 4w/kg slechts 5 minuten kunnen volhouden klinkt mij vreemd in de oren? ~90% van je FTP zou je veel langer moeten kunnen volhouden dan dat zou ik zeggen..

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Het is maar net wat je trained natuurlijk..

• danoontjeh
  • Nu online
Overigens voor de nerds hier met interesse in aerodynamica e.d.:
Dan Bigham was eerder deze week te gast bij de podcast Performance Process, om te praten over de PIV (Particle Image Velocimetry) test die ze bij Redbull-Bora-Hansgrohe recent hebben gedaan als validatie voor hun CFD analyses. Ik vond het erg interessant en kan het zeker aanraden.

Hij ging ook nog enigszins in op de discussie die hierboven ook gevoerd werd/wordt, en was van mening dat iets dikkere mensen over het algemeen in het voordeel zijn qua aerodynamica. Dit vooral doordat ledematen grotere rondingen hebben waardoor luchtstroming beter blijft plakken aan het oppervlak ipv los te scheuren (vergeef me het gebrek aan de juiste technische termen) wat resulteert in een lagere luchtweerstand.

Hij denkt ook dat de data uit toekomstige PIV tests ze meer inzicht gaat bieden in hoe ze aerodynamica beter kunnen optimaliseren voor dunne klassementsrenners.

Misschien een beetje offtopic dit, maar gezien de relevantie voor de discussie hierboven besloot ik het toch nog even te noemen.

• Grin

Grin

Ride si sapis.

danoontjeh schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:17:
[...]

Ik kan me vergissen, maar met een ftp van 4.3 - 4.5w/kg een inspanning van 4w/kg slechts 5 minuten kunnen volhouden klinkt mij vreemd in de oren? ~90% van je FTP zou je veel langer moeten kunnen volhouden dan dat zou ik zeggen..
Ahja goed punt: was aan het einde van een rit van ruim 80km, waar we stevige kopbeurten deden 2aan2.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Ik test nooit ftp en de ftp waardes die ik op de garmin zie zijn dan als ik in Frankrijk klimmetjes doe.
En dan zie ik nu op de garmin steeds melding dat mijn ftp zogenaamd zakt.

Afgelopen BRM merkte je trouwens ook verschil in mensen die gewend zijn in groepen te rijden en mensen die gewoon hard kunnen trappen.
Na iedere bocht vol het gas erop als je op kop rijd is niet handig als er 10 man in je wiel zit.
En dan handgebaren voor tegenliggers/putten als de rest van de groep op 20m afstand rijd :)

https://www.strava.com/athletes/2323035

• KW25
  • Nu online
DDX schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:39:
Ik test nooit ftp en de ftp waardes die ik op de garmin zie zijn dan als ik in Frankrijk klimmetjes doe.

Afgelopen BRM merkte je trouwens ook verschil in mensen die gewend zijn in groepen te rijden en mensen die gewoon hard kunnen trappen.
Na iedere bocht vol het gas erop als je op kop rijd is niet handig als er 10 man in je wiel zit.
En dan handgebaren voor tegenliggers/putten als de rest van de groep op 20m afstand rijd :)
Ach ja beter teveel handgebaren dan te weinig.

• DDX
  • Nu online
Dat is waar er reden ook mensen mee die totaal niets aangaven.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

DDX schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:39:

Ja, al was afgelopen BRM het percentage 1st timers best hoog. Ik had een groepje in mn wiel die keurig de signalen doorgaf en ook doorgaf als er iets vanaf achteren aankwam.

• DDX
  • Nu online
McMiGHtY schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:59:
[...]

Ja, al was afgelopen BRM het percentage 1st timers best hoog. Ik had een groepje in mn wiel die keurig de signalen doorgaf en ook doorgaf als er iets vanaf achteren aankwam.
Zijn niet alleen first timers hoor, ook ervaren mensen.
Of van die mensen die als het snel gaat op hun ligstuur gaan liggen als ze bij iemand in het wiel zitten :o

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ja..die heb je ook idd, die had ik vorige keer (met die pontjes) om me heen zitten.. De dame op de TT fiets klapte meerdere malen bijna op dr snufferd (en bij het stoplicht dus echt een keertje onderuit)

• derx666

derx666

mecker ende blaet

danoontjeh schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:26:

Hij ging ook nog enigszins in op de discussie die hierboven ook gevoerd werd/wordt, en was van mening dat iets dikkere mensen over het algemeen in het voordeel zijn qua aerodynamica. Dit vooral doordat ledematen grotere rondingen hebben waardoor luchtstroming beter blijft plakken aan het oppervlak ipv los te scheuren (vergeef me het gebrek aan de juiste technische termen) wat resulteert in een lagere luchtweerstand.
FCK... Zeg je nou dat ik wel Aero ben, en niet zoals ik al jaren claim de Aero van een klein huis heb, en dus dat ik gewoon langzaam ben 😅

Cube Nuroad Race (2022)

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:33
Gebanned schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:57:

Vingegaard zelf weegt in Tour shape ook nog geen 59 kilo :P Juist door zijn belachelijk hoge w/kg rijdt hij (bijna) iedereen kapot. En echt niet alleen in de bergen. Laag gewicht is nooit de reden dat iemand geen goed klassement kan rijden.

• derx666

derx666

mecker ende blaet

Scheelt natuurlijk ook dat Vingegaard eigenlijk maar zelden in de wind hoeft te rijden. Alleen tijdens de TT en evt 1 of 2 keer laatste stuk van een rit mocht hij alleen komen te zitten, al dan niet op kop.

Cube Nuroad Race (2022)

• Requiem19
  • Nu online
Grin schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:58:
[...]

Hmmmm ik heb ook een praktijkvoorbeeld die precies het tegenovergestelde 'bewijst'.
Vergeet ook niet dat wanneer je meer spiervolume hebt, je ook sneller verzuurt.
En daarbij is die bulk idd niet aero... :)
Hier is wel eea over te zeggen 😄.

First of all, fietsten jullie met 70watt verschil precies 5m naast elkaar? Dat is al knap op zich.

Belangrijker: kloppen de FTP’s? Ramptest is erg onprecies bijv. Plus: is ftp test op dezelfde pm als de fiets gedaan?

Dan het leukere stuk: FTP is een frísse waarde. Na een tijdje fietsen komt de ‘4e dimensie vsn endurance performance’ kijken: durability. Bij profts zakt een 20m test 2.9% gemiddeld na 4 uur fietsen (1 onderzoekje - variërend van +1.1% tot -8.5%). Bij niet-profs is de delta nog veel groter.

Kortom, met vergelijkbaar FTP kunnen 2 mensen na 2 uur fietsen opeens een verschillend ‘ftp’ hebben:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ofei6ZwKfk_bWROPzioz7zsdBY4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HEuHiila0KmCrWhbm2cJvrmd.jpg?f=fotoalbum_large

Dan is het nog de vraag hoe groot de aerobe en anaerobe contributie is - dat verschilt aanzienlijk pp, waarbij meer aerobe wielrenners na herhaaldelijke inspanningen minder watts verliezen. Dus wellicht ben jij aerober dan je fietsmaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZpdulsivtYy802hofU2ZqNLZ2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UFQgUGbMAcjlUq5W8t1yfm0U.jpg?f=fotoalbum_large

En tenslotte: wellicht had jij beter vooraf gegeten, beter tijdens, of wellicht had jij beter geslapen, geen krijsende baby, geen ruzie op de meubelboulevard met je vriendin, geen… you get the point ;-).

En de mate van spiermassa op zich is geen determinant - denk aan de bonkige klassiekerrijders, of bijv Abrahamsen die 20kg zwaarder geworden is - voor verzuring. Áls het FTP klopt zouden jullie beiden op jullie FTP vrij gelijkwaardig verzuren, dat is immers op hetzelfde moment in de lactaat curve en daarmee de toename van H+ ionen (die zorgen voor verzuring en niet het lactaat).

Het is wel zo dat je spiervezeltype-samenstelling indicaties geeft over je verzuring. Type II (sprinters) verzuurt sneller (meer anaeroob) dan type II (slow twitch). Daarom is het heel intetessant om te bepalen wat iemands anaerobe contributie is bij een FTP test…

Overigens… teveel FTP geneuzel. Wat echt boeit is LT1, VT1, aerobe drempel. Zwaar underrated >:)

• Swedish_Chef
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23-11 20:58
[...]

Ik heb goede ervaringen met Rema Tiptop reparatie voor tubeless banden. Voor een gewone binnenband zal dit ook wel werken. Het zijn niet alleen de ‘plakkers’, Rema heeft ook een solutie/cement die er bij hoort. Geen idee of dat hetzelfde is als de gewone solutie, lijkt me eigenlijk van niet, andere kleur, iets andere verwerkingsinstructie.

Gr
Hans

[ Voor 7% gewijzigd door Swedish_Chef op 19-11-2025 23:07 ]

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Biohazzard21 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 19:49:
[...]

Vingegaard zelf weegt in Tour shape ook nog geen 59 kilo :P Juist door zijn belachelijk hoge w/kg rijdt hij (bijna) iedereen kapot. En echt niet alleen in de bergen. Laag gewicht is nooit de reden dat iemand geen goed klassement kan rijden.
Samen met Bernal is hij toch wel de lichtste tourwinnaar uit de geschiedenis.
Door zijn hoge W/kg rijdt hij bergop iedereen kapot. Enig idee hoe zijn klassement er uit zou zien als de eerste week alleen uit waaier etappes zou bestaan?
En denk je dan in hoe een renner die nog 10 cm kleiner en 10 kg lichter is zoiets verteerd.

• Requiem19
  • Nu online
Gebanned schreef op woensdag 19 november 2025 @ 22:09:
[...]

Door zijn hoge W/kg rijdt hij bergop iedereen kapot. Enig idee hoe zijn klassement er uit zou zien als de eerste week alleen uit waaier etappes zou bestaan?
En denk je dan in hoe een renner die nog 10 cm kleiner en 10 kg lichter is zoiets verteerd.
Sorry maar wat een onzin :-). JV’s ftp ligt rond de 400. Dan kom je prima mee op het vlakke.

Daarnaast was in 1903 Garin al 60kg. Ocana in 1973 was 52kg. Van Impe 58kg in 1976. Pantani 57kg in 1998. Sastre 60kg in 2008.

In een waaier etappe moet je trouwens helemaal niet kijken naar FTP, maar naar de powercurve van 5s tot pak ‘m beet 1 minuut (of 5 als je de waaier mist). Het gaat vooral om positioneren en heel even vol kunnen gaan als je een waaier mist.

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-11 11:10
[...]

@McMiGHtY en @ElGreco , jullie gebruiken vaak een ander setje toch van Rose? 🤔

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:33
Gebanned schreef op woensdag 19 november 2025 @ 22:09:
[...]

Hij is grappig genoeg best goed in dat soort etappes. Ook tijdrijden kan hij goed. Jouw stelling klopt helaas gewoon niet.

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Requiem19 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 21:10:
[...]

First of all, fietsten jullie met 70watt verschil precies 5m naast elkaar? Dat is al knap op zich.
Allereerst thanks voor de uitgebreide reactie! :)
Maar dit valt wel mee toch? 5 minuten naast elkaar fietsen vind ik niet zo bijzonder/knap, daarbij hadden we wind in de rug (terugweg altijd wind mee plannen).

'Belangrijker: kloppen de FTP’s? Ramptest is erg onprecies bijv. Plus: is ftp test op dezelfde pm als de fiets gedaan?'
Tsja, zeg het maar. Laat ik het zo zeggen: ik ken hem al wat langer en we fietsen nog wel eens samen/in een groep. Daarbij heb ik zijn Intervals.icu data en geef ik soms wat tips/hint qua training. Denk dat ik een goede inschatting kan maken met de data die ik heb.

'Dan het leukere stuk: FTP is een frísse waarde. Na een tijdje fietsen komt de ‘4e dimensie vsn endurance performance’ kijken: durability. Bij profts zakt een 20m test 2.9% gemiddeld na 4 uur fietsen (1 onderzoekje - variërend van +1.1% tot -8.5%). Bij niet-profs is de delta nog veel groter.

Kortom, met vergelijkbaar FTP kunnen 2 mensen na 2 uur fietsen opeens een verschillend ‘ftp’ hebben:
'
Helemaal mee eens en logisch.

'Dan is het nog de vraag hoe groot de aerobe en anaerobe contributie is - dat verschilt aanzienlijk pp, waarbij meer aerobe wielrenners na herhaaldelijke inspanningen minder watts verliezen. Dus wellicht ben jij aerober dan je fietsmaat.'
Grote kans, ik ben altijd een duursporter geweest en heb nooit (goed) kunnen sprinten. Als ik het moet inschatten is hij veel meer een sprinter, hij kan prima 1400-1600W trappen waar het bij mij echt wel stopt met 1000-1100.

'En tenslotte: wellicht had jij beter vooraf gegeten, beter tijdens, of wellicht had jij beter geslapen, geen krijsende baby, geen ruzie op de meubelboulevard met je vriendin, geen… you get the point ;-).'
Tsja, daar kan ik uiteraard niet op reageren en kan je altijd wel inbrengen bij ieder vergelijk, maar valide punt none the less.

'En de mate van spiermassa op zich is geen determinant - denk aan de bonkige klassiekerrijders, of bijv Abrahamsen die 20kg zwaarder geworden is - voor verzuring. Áls het FTP klopt zouden jullie beiden op jullie FTP vrij gelijkwaardig verzuren, dat is immers op hetzelfde moment in de lactaat curve en daarmee de toename van H+ ionen (die zorgen voor verzuring en niet het lactaat).'
Hmmm is dat zo?
Sprinters zijn doorgaans anders gebouwd dan duursporters, en grossomodo/voor de buitenwereld 'gespierder' maar verzuren sneller. Dit is wat ongenuanceerd en zal (ook?) met type vezels te maken hebben maar je begrijpt de 'vuistregel' denk ik wel.

FTP vind ik een mooi getal verder maar ik rij nooit 1 uur voluit, de ritten waarvoor ik train zijn 2:30-3:00, veel meer endurance dan een FTP waarde.

• edoappelhof
KW25 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:17:
[...]

355 met 63kg is wel echt bovengemiddeld, dan trap je ook lekker mee in wedstrijden. Zeker als het bergop gaat.

Hoeveel uur train je?
Tussen de 12 en 16

• Requiem19
  • Nu online
Dan mag je je ouders wel echt bedanken :).

Met name je moeder overigens, want je mitochondriaal DNA komt 100% van je moeder.

Mitochondriale dichtheid en efficiëntie is in de hele energieketen een van de grootste limiters, samen met de capaciteit van je bloed om zuurstof aan te voeren.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:16

Kluus

Gang is alles

Wees maar blij dat jullie @edoappelhof alleen maar hier digitaal tegen komen met zijn nummers mitochondrieen. ;) :$

[ Voor 15% gewijzigd door Kluus op 20-11-2025 12:41 ]

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:53
Kluus schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:39:
Wees maar blij dat jullie @edoappelhof alleen maar hier digitaal tegen komen met zijn nummers mitochondrieen. ;) :$
In onze contreien echter.... Ik dacht laatst al wat te zien glinsteren op het wegdek, maar het waren Edo's mitochondriën :+

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:43
rinslll schreef op donderdag 20 november 2025 @ 08:54:
[...]

@McMiGHtY en @ElGreco , jullie gebruiken vaak een ander setje toch van Rose? 🤔
Het is de juiste merk/plakker. Wat ik hier heb liggen is een setje, daar zitten de plakkers EN de pasta in (in de beschrijving van het artikel is dit artikelnummer 2280964). Met de url die hier gedeeld wordt krijg je alleen de plakkers.

www.vanspeykwheels.nl

• blb4
ElGreco schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:35:
[...]

Het is de juiste merk/plakker. Wat ik hier heb liggen is een setje, daar zitten de plakkers EN de pasta in (in de beschrijving van het artikel is dit artikelnummer 2280964). Met de url die hier gedeeld wordt krijg je alleen de plakkers.
Top, als ‘t goed is krijg ik morgen dit setje binnen: https://amzn.eu/d/dSKuftb

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Prulleman
Kluus schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:39:
ik heb weleens achter @edoappelhof mogen finishen ;) (kwam ie weer met zijn belletje voorbij bij de 6 uur van 't Zand :D)
en op papier verslagen vanwege een DNF van edo bij de RdhF (MTB marathon) :X , maar dat telt natuurlijk niet

Strava

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:26:
[...]

ik heb weleens achter @edoappelhof mogen finishen ;) (kwam ie weer met zijn belletje voorbij bij de 6 uur van 't Zand :D)
en op papier verslagen vanwege een DNF van edo bij de RdhF (MTB marathon) :X , maar dat telt natuurlijk niet
Ja ik heb regelmatig met hem in een lokaal trainingskoersje gereden en hij is eens op zijn MTB met ons groepje (op de race en ook niet echt pannekoeken al zeg ik het zelf) naar huis gereden vanuit Nijmegen en ook gewoon meedraaien. En recent kwam hij mij voorbij gestoven op een lokale brug terwijl ik ook al best mijn best deed (ik kon met moeite aanpikken ;)).

Dus ja, ik ken het...

• edoappelhof
Pas op op, dalijk kan ik niet meer op m'n zadel zitten met al die veren in m'n reet. Anyway, ondanks ieders nummers en hoogte daarvan denk ik dat het vooral belangrijk is dat plezier houdt in de sport op de manier die jou daar het meeste in brengt :)

• Prulleman
edoappelhof schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:40:
Pas op op, dalijk kan ik niet meer op m'n zadel zitten met al die veren in m'n reet. Anyway, ondanks ieders nummers en hoogte daarvan denk ik dat het vooral belangrijk is dat plezier houdt in de sport op de manier die jou daar het meeste in brengt :)
haha true! Dat is voor iedereen weer anders.
Persoonlijk vind ik het wel lekker om af en toe toch naar een bepaald doel te trainen (meestal 2, 3 wedstrijden per jaar ofzo). Maakt het toch makkelijker om ook in de winter op de trainer te stappen.
En de rest van de tijd lekker genieten van een "redelijke" basis conditie, waardoor ritjes van 100+ km ook nog steeds leuk zijn, of dat je na een dagje Ardennen op de MTB niet helemaal naar de klote bent :)

Strava

• Galois
  • Laatst online: 23-11 22:02

Galois

1811 - 1832

blb4 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:02:
[...]

Top, als ‘t goed is krijg ik morgen dit setje binnen: https://amzn.eu/d/dSKuftb
Paar maanden geleden met een bijna nieuwe band (<500 km) lek gereden en de latex dichte het lek niet.

Zonde om dan weer de band weg te moeten gooien, dus vanuit binnen geplakt met een gewone simson plakker. Deze. Even proberen dacht ik en anders met binnenband de band afrijden: 500 km was gewoon te weinig :-)

Inmiddels tubeless, met plakker en 2000 km verder… 😀

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Het was niet als veren bedoeld hoor, pure afgunst ;)

• Mistraller
Ik vind dat hier altijd wel mooi eigenlijk (En ook in de strava community). Iedereen wordt in z'n waarde gelaten, maar je kunt meteen ook een inspirator uitkiezen :)

---------------

• Mistraller
Galois schreef op donderdag 20 november 2025 @ 16:03:
[...]

Paar maanden geleden met een bijna nieuwe band (<500 km) lek gereden en de latex dichte het lek niet.

Zonde om dan weer de band weg te moeten gooien, dus vanuit binnen geplakt met een gewone simson plakker. Deze. Even proberen dacht ik en anders met binnenband de band afrijden: 500 km was gewoon te weinig :-)

Ik plak ze ook zo. Alleen is het wel zo dat lijm dan gewoon lijm is, en het gat ook vooral door druk wordt dichtgehouden volgens mij, terwijl bij butyl meer vulkanisatie plaatsvind, dus de delen smelten een beetje samen.

---------------

• Kluus

Kluus

Gang is alles

[...]

Ik gebruik ook die plakkers, maar dan in het setje zoals @ElGreco aan gaf. Je hebt de solutie wel nodig namelijk, uit zichzelf plakken deze plakkers niet.

Wat ik meestal doe:
- Reparatie onderweg: plug (dynaplug)
- Indien 1 plug voldoende was (meestal zo), niets meer aan doen verder, alleen beetje sealant bijvullen thuis door het ventiel.
- Als er meer dan 1 plug nodig was, of hij gaat alsnog telkens weer open, thuis band eraf, pluggen eruit en zo'n plakker er op.

Als een geplugde band er om een andere reden af gaat om later weer gebruikt te worden (bijvoorbeeld tijdelijke switch naar bredere banden op de gravel zoals ik laatst nog heb gedaan) dan neem ik ook wel de moeite om een eventuele plug te vervangen voor een plakker, maar dat is meer voor het idee dan noodzaak.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:40

sapphire

Die-hard pruts0r

Requiem19 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:25:
[...]

Met name je moeder overigens, want je mitochondriaal DNA komt 100% van je moeder.

Mitochondriale dichtheid en efficiëntie is in de hele energieketen een van de grootste limiters, samen met de capaciteit van je bloed om zuurstof aan te voeren.
Ah daar gaat het dus mis, bij moeders kant van de familie was sporten een vies woord. Ze zijn allemaal kort, stevig en gedrongen :X

Wat betreft hoogtepunten van 2025:
* Nieuwe fiets O+ waarbij ik Di2 geweldig vind!
* Limburgs Mooiste
* Meer 100km+ ritten dit jaar dan iets van 8 jaar ervoor :+

En eigenlijk überhaupt dat ik weer een beetje normaal kan fietsen *O*
Al gaat het afgelopen weken best k*t met 4-5 hoofdpijn dagen per week :(

Al met al een d:)b jaar!

Gabriël AM5

• blb4
Galois schreef op donderdag 20 november 2025 @ 16:03:
[...]

Ik heb ook al 2x keer gehad dat ik heel snel na 't omleggen van een nieuwe buitenband lek reed. 't Gaat nu om mijn "winterband" Vittoria Rubino pro 2.0, dit is mijn 2de setje (eerste helemaal op/glad gereden, 2de nu net voor 3e winter ingezet) en dit is m'n eerste x lek.

• Cloclo100
  • Laatst online: 13:03
Requiem19 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:25:
[...]

Dit weekend mijn moeder maar eens flink de les spellen!

• Nick Name
  • Nu online

Nick Name

SinFest!

Heeft iemand ervaring met het weer waterdicht krijgen van neopreen overschoenen? Ze zijn nog lekker warm met dit weer, maar gisteren kwam ik er in hagel-/regenbui achter dat ze echt niet meer waterdicht zijn.

http://www.sinfest.net | Q: Does it ever get windy in Australia? I have never seen it rain on TV, so how do the plants grow? (UK) A: We import all plants fully grown and then just sit around watching them die

• orange.x
@Nick Name en impregneren met zo'n spuitbus? Weet niet of dat daar ook goed op werkt? Maar zo bescherm je schoenen ook enigzins.

• KW25
  • Nu online
Zal toch ook nog even mijn hoogtepunten voor 2025 geven, denk niet dat er nog spectaculaire dingen gebeuren komende anderhalve maand. Het blijft vooral bij Zwift en een incidenteel buitenritje.

- Meedoen met UCI Gran Fondo wedstrijden, toch wel erg vet. Voor 2026 ook weer een paar op de planning
- Ook gestructureerd buiten trainen. Voorheen deed ik dit alleen binnen, maar haal er buiten ook erg veel voldoening uit en ook merkbaar sneller
- Grote kennissenkring wat betreft fietsen, lange tochten met een klein groepje zijn toch wel leuker dan alleen.
- Fietsvakantie in het buitenland is toch wel erg mooi, al vaak in de Costa Blanca geweest maar bekende bergen in Frankrijk fietsen is ook wel echt vet.

• Prulleman
KW25 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:09:
Zal toch ook nog even mijn hoogtepunten voor 2025 geven, denk niet dat er nog spectaculaire dingen gebeuren komende anderhalve maand. Het blijft vooral bij Zwift en een incidenteel buitenritje.

- Meedoen met UCI Gran Fondo wedstrijden, toch wel erg vet. Voor 2026 ook weer een paar op de planning
- Ook gestructureerd buiten trainen. Voorheen deed ik dit alleen binnen, maar haal er buiten ook erg veel voldoening uit en ook merkbaar sneller
- Grote kennissenkring wat betreft fietsen, lange tochten met een klein groepje zijn toch wel leuker dan alleen.
- Fietsvakantie in het buitenland is toch wel erg mooi, al vaak in de Costa Blanca geweest maar bekende bergen in Frankrijk fietsen is ook wel echt vet.
oja, die zou ik bijna vergeten... hier ook voor het eerst naar spanje geweest, puur en alleen om te fietsen, erg goed bevallen!! dit jaar rond Girone geweest, in 2026 rond Denia _/-\o_

Strava

• blb4
blb4 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:59:
[...]

Ik heb ook al 2x keer gehad dat ik heel snel na 't omleggen van een nieuwe buitenband lek reed. 't Gaat nu om mijn "winterband" Vittoria Rubino pro 2.0, dit is mijn 2de setje (eerste helemaal op/glad gereden, 2de nu net voor 3e winter ingezet) en dit is m'n eerste x lek.
We gaan ‘t zien!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/izL5D5qrWmpTg-ar00Ga5DobA-A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ek6NdGPnAht3jUCpPqMiqHEP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MwVGb0yMpp8-Bq5KQiWV0nFyctM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5aVZsvsLzXLsstuQwa30W7Dr.jpg?f=fotoalbum_tile

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online

FFW

ik heb slechte ervaringen met continental GP 5000's. ik reed 8 jaar lekvrij met dezelfde GP4000's, nam de upgrade naar GP5000 en welja in 1 maand twee x lek. Ik kan ze niet aanraden al zou ik er voor betaald krijgen.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

FFW schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 19:05:
ik heb slechte ervaringen met continental GP 5000's. ik reed 8 jaar lekvrij met dezelfde GP4000's, nam de upgrade naar GP5000 en welja in 1 maand twee x lek. Ik kan ze niet aanraden al zou ik er voor betaald krijgen.
Ik rijd er al sinds februari op zonder een centje pijn :)

Gabriël AM5

• Requiem19
  • Nu online
Zelfs Hambini is enthousiast over de Evolve Cima. Specialized niveau frame volgens hem.
.

• GerbenBK
  • Laatst online: 11:33
Requiem19 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:01:
Zelfs Hambini is enthousiast over de Evolve Cima. Specialized niveau frame volgens hem.

[Video: Evolve CIMA Frame Review | The Premium Surprise Nobody Saw Coming].
En nu ook zonder de "quote" te bestellen. Grote kans dat dit volgend jaar de opvolger wordt van mijn 2014 Scott Addict racer.... :9

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• Requiem19
  • Nu online
Tov mijn Chinese frame was ik vooral onder de indruk van de handleiding 😄. Ik kreeg gewoon een doos met frame en letterlijk verder niets.

• bwernsen
Requiem19 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:28:
Tov mijn Chinese frame was ik vooral onder de indruk van de handleiding 😄. Ik kreeg gewoon een doos met frame en letterlijk verder niets.
Yep. Het was een lekkere puzzel. Gelukkig heb je niet zoveel mogelijkheden met het in elkaar zetten van je fiets. Het Evolve Cima frame kan je zelfs bij Mantel kopen! Het is wel een lekker westers prijsje. Dan kan er ook wel een handleiding vanaf. :D

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:09

joker1977

Tweakert

FFW schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 19:05:
n=1. Ik rij al 5+ jaar en meer dan 70.000 km. op de GP5000 - in weer en wind, zon, regen. Het aantal lekke banden is op 2 handen te tellen in die 70.000+ km.

De realiteit is natuurlijk dat banden in die prijsklasse vrijwel allemaal (heel) goed zijn voor het doel waar ze voor gemaakt zijn. Hele kleine verschillen. Ik ga er vanuit dat Pirelli's in die prijsklasse net zo goed zijn.

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:08

Phydomir

Dennis

Soms heb je ook gewoon pech. Vorig jaar had ik een periode dat ik wat vaker lek reed. Dus, nieuwe buitenband (Vredestein race band) erop en nieuw binnenbandje erin. Na 6km stond ik met lek langs de weg :'(

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• derx666

derx666

mecker ende blaet

Requiem19 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:01:

[Video: Evolve CIMA Frame Review | The Premium Surprise Nobody Saw Coming].
Als Hambini iets zegt dan neem ik het vooral met een korrel zout ter grootte van Australië. Er komt maar weinig zinnigs uit dat figuur.

Cube Nuroad Race (2022)

• derx666

derx666

mecker ende blaet

joker1977 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:30:
[...]

n=1. Ik rij al 5+ jaar en meer dan 70.000 km. op de GP5000 - in weer en wind, zon, regen. Het aantal lekke banden is op 2 handen te tellen in die 70.000+ km.

De realiteit is natuurlijk dat banden in die prijsklasse vrijwel allemaal (heel) goed zijn voor het doel waar ze voor gemaakt zijn. Hele kleine verschillen. Ik ga er vanuit dat Pirelli's in die prijsklasse net zo goed zijn.
De standaard GP5000 of de GP5000STR ?
Mijn issues waren voornamelijk met de STR, waarbij je hele goeie had, maar ook hele slechte. Het lijkt imho net alsof die in 2 fabrieken gemaakt worden, waarbij de ene fabriek top banden aflevert, en de andere banden die al lek gaan als je er verkeerd naar kijkt.

Cube Nuroad Race (2022)

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
derx666 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:04:
[...]

Als Hambini iets zegt dan neem ik het vooral met een korrel zout ter grootte van Australië. Er komt maar weinig zinnigs uit dat figuur.
Zijn vulgaire en kinderlijke manier van inhoud presenteren vind ik niks. Ik kijk liever naar Peak Torque als het op materiaal aankomt, en leuk dat Peak Torque ook nog veel bikefit/aero onderwerpen doet (wat mij interesseert).

Maar inhoudelijk vind ik Hambini wel sterk in alles wat hij "exposed", hoewel ik er vaak "maar dit is slechts n=1" bij denk.

Informaticus of vakkundig Googler?

• derx666

derx666

mecker ende blaet

TheTinusNL schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:43:
[...]

Zijn vulgaire en kinderlijke manier van inhoud presenteren vind ik niks. Ik kijk liever naar Peak Torque als het op materiaal aankomt, en leuk dat Peak Torque ook nog veel bikefit/aero onderwerpen doet (wat mij interesseert).

Maar inhoudelijk vind ik Hambini wel sterk in alles wat hij "exposed", hoewel ik er vaak "maar dit is slechts n=1" bij denk.
Het probleem met zijn "exposes" is dat hij ook gewoon regelmatig de plank volledig misslaat, en dat niet kan of wil toegeven. Dan ben je wat mij betreft volledig onbetrouwbaar.

Cube Nuroad Race (2022)

• Galois
  • Laatst online: 23-11 22:02

Galois

1811 - 1832

derx666 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:08:
[...]

De standaard GP5000 of de GP5000STR ?
Mijn issues waren voornamelijk met de STR, waarbij je hele goeie had, maar ook hele slechte. Het lijkt imho net alsof die in 2 fabrieken gemaakt worden, waarbij de ene fabriek top banden aflevert, en de andere banden die al lek gaan als je er verkeerd naar kijkt.
De GP4000 waren super, de GP5000 waren al een stuk minder, maar nog wel top. De GP5000 TL-versie erg slecht en de GP5000STR zo mogelijk nog slechter.

Na jaren (10+ jaar) op Continentals gereden te hebben, ben ik vorig jaar (of misschien inmiddels al 2 jaar geleden, wat gaat de tijd snel) overgestapt op Schwalbe Pro One TLE. Hier ben ik ook niet heel tevreden over, maar in ieder geval wel een stuk goedkoper dan de STR!

Ik wil wel een 'snelle' band en die zijn helaas minder sterk dan de duurzame banden... Misschien maakt het voor mij niet uit, maar voor mijn gevoel van 5 W minder zeker wel! :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Requiem19
  • Nu online
derx666 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:04:
[...]

Absoluut, er komt nogal wat onzin uit - vooral als het een persoonlijke vete wordt vindt hij het prima om flexibel met de waarheid om te gaan.

Weet niet of je het filmpje gekeken hebt of niet echter, want wat bijv wel interessant is, is hoe hij met een camera het frame van binnenuit filmt. Dat is vziw een first voor dit specifieke frame. En los van Hambini is dat dus interessante informatie.

Peak Torque is natuurlijk met afstand het meest interessant in dit type content, maar die zit zelden dicht op de nieuwe onderdelen / frames.

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:00
Het gaat hier (o.a.) over lekrijden. Dat is natuurlijk nooit lekker maar in de kou helemaal niet. Ik heb daarom in de koude dagen naast mijn repairkit ook een nooddeken (folie) in het zadeltasje. Ik ben er al een keer door gered toen ik een half uur moest wachten ivm een gebroken ketting die ik niet kon repareren en ik op vrouwlief moest wachten die me op kwam halen.

Kost en weegt geen drol. Neemt amper ruimte in beslag. Ik vind het toch een tip om even te delen.

Bekijk Nooddeken:
https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

[ Voor 13% gewijzigd door stevens20 op 23-11-2025 20:05 ]

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

• blb4
stevens20 schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:04:
Het gaat hier (o.a.) over lekrijden. Dat is natuurlijk nooit lekker maar in de kou helemaal niet. Ik heb daarom in de koude dagen naast mijn repairkit ook een nooddeken (folie) in het zadeltasje. Ik ben er al een keer door gered toen ik een half uur moest wachten ivm een gebroken ketting die ik niet kon repareren en ik op vrouwlief moest wachten die me op kwam halen.

Kost en weegt geen drol. Neemt amper ruimte in beslag. Ik vind het toch een tip om even te delen.

Bekijk Nooddeken:
https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp
Goed idee, zeker omdat mijn ritjes in ‘t donker eigenlijk woon-werkritjes zijn waarbij ik toch een rugzak bij me heb. Ik ben afgelopen week niet gaan staan wachten maar in een redelijk tempo doorgelopen. Dan komt ‘t wel erg van pas dat ik SPD pedalen heb en schoenen waar ik aardig op kan lopen.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Toch nog even een quick check hier.

De 4iiii enkelzijdige powermeters zijn nu toch wel erg aantrekkelijk qua prijs dus nu serieus op het oog.

Maar toch even de vraag of een powermeter wel nut heeft zonder Strava Pro features en allerlei uitgebreide analyse's? Ik merk dat ik met spinnen de extra factor van hoeveel watt ik wegtrap icm. HR erg prettig vind, zeker bij zware inspanning en interval waarbij mij controleren op alleen HR nét niet helemaal lekker lukt.
Bijvoorbeeld om wat random getallen te gebruiken 1 min 300 watt is duidelijk gekaderd maar 1 min op HR X is lastig controleren omdat die altijd eerst iets door schiet en als ik inhoud hij weer teveel zakt :(

Denk ik dan in de goede richting als ik een PM wil al is het alleen al voor de weergave van vermogen op dat moment (of gemiddelde van bv 3 sec ofzo).? Dat er uiteraard meet nuttigs mee kan snap ik maar moet ergens beginnen.
Vooral dat ik straks niet €299 uitgeef en er dan eigenlijk niet mee kan wat ik voor ogen had :+

Gabriël AM5

• derx666

derx666

mecker ende blaet

sapphire schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:20:

De 4iiii enkelzijdige powermeters zijn nu toch wel erg aantrekkelijk qua prijs dus nu serieus op het oog.

Maar toch even de vraag of een powermeter wel nut heeft zonder Strava Pro features en allerlei uitgebreide analyse's? Ik merk dat ik met spinnen de extra factor van hoeveel watt ik wegtrap icm. HR erg prettig vind, zeker bij zware inspanning en interval waarbij mij controleren op alleen HR nét niet helemaal lekker lukt.
Bijvoorbeeld om wat random getallen te gebruiken 1 min 300 watt is duidelijk gekaderd maar 1 min op HR X is lastig controleren omdat die altijd eerst iets door schiet en als ik inhoud hij weer teveel zakt :(

Denk ik dan in de goede richting als ik een PM wil al is het alleen al voor de weergave van vermogen op dat moment (of gemiddelde van bv 3 sec ofzo).? Dat er uiteraard meet nuttigs mee kan snap ik maar moet ergens beginnen.
Vooral dat ik straks niet €299 uitgeef en er dan eigenlijk niet mee kan wat ik voor ogen had :+
Je hebt niet direct Strava Pro nodig hoor om je data te analyseren. Kijk eens naar intervals.icu als het gaat om analyseren van je data.

Cube Nuroad Race (2022)

• bwernsen
@sapphire Het heeft zeker toegevoegde waarde! De combinatie van vermogen en hartslag helpt bij het trainen. Prestatie en vooruitgang is veel beter inzichtelijk

Ik train enkel buiten en de trainingsschema’s vragen soms een geleverde inspanning in een bandbreedte waar het heel moeilijk binnenblijven is.

Bijvoorbeeld gisteren moest ik een steigirung oefening doen en telkens 30 watt meer trappen voor een bepaalde tijdsduur. Echter door het glooiende langschap, kruispunten en nog belangrijker de wind vliegt je vermogen alle kanten op. Ik gebruik het dus vooral als ongeveer referentie en volg de geest van de oefening.

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:09

joker1977

Tweakert

sapphire schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:20:

Ik zou gewoon even kijken op intervals.icu - dat is een stuk nuttiger dan Strava Pro en in beginsel kostenloos. Garmin heeft ook wel wat features voor analyse.

Ik zou nooit Strava (meer) gebruiken voor analyse, volstrekt zinloos. Strava is social media voor sporten, maar voor analyses zinloos.

• orange.x
In de zoektocht naar mijn groepset voor de nieuwe racer kwam ik er bij bike-discount achter dat ze ook een upgrade kit verkopen waarbij geen crank zit en ook geen cassette en verder alles. Als ik dan de crank los zou kopen en cassette ook kom je op nagenoeg dezelfde prijs of net iets goedkoper zelfs. Dus dat biedt iets meer vrijheid in keuze van de crank of cassette.

Nu vond ik dit weekend al bij Woest een cassette van de voorgaande Red serie (D1) wat uit een monoblock gemaakt is in maatje 10-28. Wel net iets "zwaarder" dan de 10-30 die ik op het oog had maar rijd nu met mijn huidige fiets ook een 10-28 op een 48/35 crank waar dat in de nieuwe setup een 50/37 moet worden. Dat kan ik met wat kilo's droppen opzich wel overbruggen :)
Maar belangrijker was dat de prijs van die cassette op "slechts" 150-10%=135 euro uitkwam. Dat is, met €7,- duurder dan een Force E1 cassette, een nobrainer aangezien die cassette van Red waarschijnlijk wel wat langer meegaat en bijna 70gram lichter is. Pakken wat je pakken kan haha.

Ik zie soms ook wel Red crankstellen in de aanbieding, ook met powermeter maar dat is zelfs in de E1 serie nog altijd powermeter + bladen in 1 geheel. Dus bij versleten bladen mag er ook een nieuwe powermeter komen. Jammer dat ze daar nog geen threadmount gebruikt hebben wat ze bij de nieuwe Force powermetercranks wel hebben.

Als iemand nog ergens een goede aanbieding tegenkomt die beter is dan die van bike-discount, €567: https://www.bike-discount...speed-carbon-crank-50/37t
Dan houd ik me aanbevolen :)

• dfbt
  • Laatst online: 15:26
https://www.12gobiking.nl/cube-attain-c-62-slt

zijn er nou nog adders onder t gras bij zulke fietsen?
Goedkoopste di2 ultegra fiets momenteel die ik zo even kan vinden.
Ben al een tijdje opzoek, maar qua prijs past dit erg goed in budget, alleen twijfel nog een beetje..

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:24:
[...]

Absoluut, er komt nogal wat onzin uit - vooral als het een persoonlijke vete wordt vindt hij het prima om flexibel met de waarheid om te gaan.

Weet niet of je het filmpje gekeken hebt of niet echter, want wat bijv wel interessant is, is hoe hij met een camera het frame van binnenuit filmt. Dat is vziw een first voor dit specifieke frame. En los van Hambini is dat dus interessante informatie.

Peak Torque is natuurlijk met afstand het meest interessant in dit type content, maar die zit zelden dicht op de nieuwe onderdelen / frames.
Filmpje gekeken en het ziet er mooi glad uit aan de binnenkant inderdaad, maar wat zegt dat nou verder echt over de kwaliteit van het frame in zijn geheel?

Niets tegen Evolve want ik vind dat ook mooie frames, maar ik heb niet het gevoel dat er nou echt nuttige informatie uit dat filmpje te halen is, behalve dat Hambini voor de afwisseling blijkbaar wel blij wordt van mooi glad opgeschuurd materiaal.

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:25
dfbt schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:48:

Ben al een tijdje opzoek, maar qua prijs past dit erg goed in budget, alleen twijfel nog een beetje..
De adder bij zulke Cubes is vaak dat als ze niet op voorraad zijn/je een specifieke variant/kleur wil je heeeeeel lang moet wachten. Als kleur je niet boeit of je geluk hebt en jouw exacte uitvoering is net op voorraad dan zijn er geen addertjes.

WoT stats

• Requiem19
  • Nu online

Denk weinig addertjes onder het gras, gewoon heel veel fiets (/groepset) voor geld.

Je kunt alleen lijkt me niet echt kiezen qua cranklengte, breedte van je stuur, lengte van je stuurpen etc. What you see is what you get.

Vziw prima frames verder. Zou het zelf teveel endurance vinden, maar dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur.

• Torgo
  • Laatst online: 14:11

Zoals eerder genoemd, de levertijd. Er zijn ook Cube stores, dat is ook de moeite waard om naar te kijken als je een Cube wil. Ik heb de mijne via de Cube store in Leersum.

Ik heb zelf sinds kort de endu-race variant: https://www.cubestores.nl...agree-c-62-pro-bali-prism

Pas drie ritjes op gemaakt en zal er pas na de winter flink op gaan fietsen. Tot dusver erg happy :)

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:11
Wat vinden jullie van de nieuwe DT Swiss ARC 1400 Dicut 55mm wielset?

Velghoogte: 55 mm
Interne velgbreedte: 22 mm
Gewicht: 1559 gram
Hub: DT Swiss 240 + Ratchet EXP 36

Verschil met de vorige generatie is 2mm meer velgbreedte en een v-vormig velgprofiel. Zou daardoor minder windgevoelig moeten zijn.

Twijfel alweer een tijdje tussen deze en de Zipp 404 firecrest :)

BlaBlaBla

• KW25
  • Nu online
Strider schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:20:

Verschil met de vorige generatie is 2mm meer velgbreedte en een v-vormig velgprofiel. Zou daardoor minder windgevoelig moeten zijn.

Veel te duur voor wat je krijgt. Zou dan eerder die Zipps nemen, maar eerder nog een setje van een Chinees

• Strider
KW25 schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:29:
[...]

Veel te duur voor wat je krijgt. Zou dan eerder die Zipps nemen, maar eerder nog een setje van een Chinees
Wat is een faire prijs voor dit soort wielen?

BlaBlaBla

• orange.x
@Strider Als ik Google en op andere webshops terecht kom hebben ze het ook over wielen met 20mm intern. Als je deze set wilt moet je dus goed opletten wat je werkelijk besteld.

Wat @KW25 ook aangeeft is dat ze, zelfs in de aanbieding nog fors aan de prijs zijn. Begrijp me niet verkeerd, heb jaren met DT Swiss wielen gereden en het is zeker goede kwaliteit. Maar rij sinds 2 jaar zelf op wielen van aliexpress die van Elitewheels zijn en daar is ook weinig aan te merken qua problemen of dat het niet stijf zou zijn of goede wielen. Je zou daar dus naar kunnen kijken, ik heb zelf nu de Edge wielen maar tegenwoordig heb je ook de Edge 3.0: https://nl.aliexpress.com/item/1005010222537651.html
Ben je voor om en nabij de €570 klaar voor een 52mm hoogte met SRAM XDR of Shimano MS hub. Een normale Shimano hub is nog iets goedkoper. Je kan nog deze code gebruiken: BFNL70

En je kan hier nog veel meer wielen van ze bekijken: https://elitewheels.nl.aliexpress.com/store/1859081/
Let er bij Elitewheels wel op dat je altijd Seller shipment method selecteert zodat je geen kosten hebt achteraf met douane. En je hebt altijd wel aliexpress couponcodes (BFNL70) die behoorlijk veel korting kunnen geven.

Zijn hier ook wel een paar gebruikers van CSC Carbon wielen vanuit Polen. Zelf geen ervaring mee maar dat lijkt ook prima spul te zijn. Dus het hoeft in ieder geval echt de wereld niet te kosten voor een goede wielset.

[ Voor 7% gewijzigd door orange.x op 24-11-2025 14:03 ]

• Requiem19
  • Nu online
Strider schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:20:

Beetje achterhaalde wielen anno 2025, zowel qua gewicht als interne/externe breedte. DT Swiss is wat conservatief en gaat - volgens mij - bewust niet echt mee met de nieuwste trends (of /hypes).

• Requiem19
  • Nu online
Kluus schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:56:
[...]

Filmpje gekeken en het ziet er mooi glad uit aan de binnenkant inderdaad, maar wat zegt dat nou verder echt over de kwaliteit van het frame in zijn geheel?

Niets tegen Evolve want ik vind dat ook mooie frames, maar ik heb niet het gevoel dat er nou echt nuttige informatie uit dat filmpje te halen is, behalve dat Hambini voor de afwisseling blijkbaar wel blij wordt van mooi glad opgeschuurd materiaal.
Het is wel echt een lichtgewicht frame (696g painted maat M, mist grey - gewogen door PandaPodium). Dan kan ik me voorstellen dat het wat geruststelling geeft dat dit niet bereikt is met een inconsistente carbon dikte / slechte afwerking. Bij de wat goedkopere frames zie soms je aan de binnenkant ook flink wat carbon residu zitten, wat het gevoel geeft dat de QC niet per se heel hoog is.

Voor mij is de afdronk dat je voor 2k een best wel behoorlijk volwassen pakket koopt, met degelijke documentatie, netjes afgeleverd en op het eerste gezicht ook redelijk afgewerkt.

Ter vergelijk een SL8 frame painted in 54-56 zit rond de 800-880g als ik zo wat weegschaal shotjes voorbij zie komen

• Strider
Requiem19 schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:05:
[...]
Beetje achterhaalde wielen anno 2025, zowel qua gewicht als interne/externe breedte. DT Swiss is wat conservatief en gaat - volgens mij - bewust niet echt mee met de nieuwste trends (of /hypes).
Is 22mm intern en 28mm extern conservatief?

BlaBlaBla

• Requiem19
  • Nu online
Strider schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:24:
[...]

Is 22mm intern en 28mm extern conservatief?
Ah ik dacht dat het nog iets sneller extern was. Maar 22-28 is wel heel langzaam opschuiven naar wat je nu steeds vaker ziet (24int - 31/32+ext).

Meest opvallende vind ik het gewicht, een knap setje 55mm kunnen veel merken al rond de 1100-1200g krijgen en soms zelfs lichter.

• Strider
Requiem19 schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:30:
[...]

Ah ik dacht dat het nog iets sneller extern was. Maar 22-28 is wel heel langzaam opschuiven naar wat je nu steeds vaker ziet (24int - 31/32+ext).

Meest opvallende vind ik het gewicht, een knap setje 55mm kunnen veel merken al rond de 1100-1200g krijgen en soms zelfs lichter.
Heb je een voorbeeld? Ik ben er zelf nog geen tegengekomen met dit gewicht.

BlaBlaBla

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:14:
[...]

Het is wel echt een lichtgewicht frame (696g painted maat M, mist grey - gewogen door PandaPodium). Dan kan ik me voorstellen dat het wat geruststelling geeft dat dit niet bereikt is met een inconsistente carbon dikte / slechte afwerking. Bij de wat goedkopere frames zie soms je aan de binnenkant ook flink wat carbon residu zitten, wat het gevoel geeft dat de QC niet per se heel hoog is.

Voor mij is de afdronk dat je voor 2k een best wel behoorlijk volwassen pakket koopt, met degelijke documentatie, netjes afgeleverd en op het eerste gezicht ook redelijk afgewerkt.

Ter vergelijk een SL8 frame painted in 54-56 zit rond de 800-880g als ik zo wat weegschaal shotjes voorbij zie komen
Nou carbon dikte zie ik er niet aan af als hij een beetje met een camera door het frame loopt te pielen (want dat is wat hij doet).

Dat carbon residu klopt, dat had mijn Canyon Exceed ook (en mijn Grizl waarschijnlijk ook, die heb ik nog niet echt aan de binnenkant bekeken) en ja, daarvan laat hij inderdaad zien dat dat hier niet is, maar wat dat uiteindelijk zegt over de kwaliteit van het frame is mij nog een raadsel. Het zegt alleen iets over de afwerking aan de binnenkant (where the sun doesn't shine).

Edit: niet dat mij dit als leek uberhaupt iets zegt maar bij mijn specialized frames (Non-S-Works nota bene) kan ik dan aan de binnenkant (en zonder camera) nog duidelijk zien dat er aan de binnenkant gebruik is gemaakt van verschillende weefselfs/UD maar ook dat zie ik niet terug in dat Hambini filmpje geloof ik (tenzij ik het ergens echt gemist heb). Hij laat alleen ergens een lijmlaag zien waar twee delen van de achterbrug met epoxy in elkaar zijn gelijmd...

Lang verhaal kort, ik kan die Hambini ook niet meer serieus nemen, zijn filmpjes zijn te gepolariseerd om daar iets van een genuanceerde feiten uit te kunnen halen naar mijn mening.

[ Voor 17% gewijzigd door Kluus op 24-11-2025 15:14 ]

• danoontjeh
  • Nu online
Kluus schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:00:
[...]
Dat carbon residu klopt, dat had mijn Canyon Exceed ook (en mijn Grizl waarschijnlijk ook, die heb ik nog niet echt aan de binnenkant bekeken) en ja, daarvan laat hij inderdaad zien dat dat hier niet is, maar wat dat uiteindelijk zegt over de kwaliteit van het frame is mij nog een raadsel. Het zegt alleen iets over de afwerking aan de binnenkant (where the sun doesn't shine).
Het probleem met het produceren van een carbon frame is dat de binnenkant het lastigst is om goed te krijgen. De buitenzijde leg je in een mal, dus dat wordt altijd wel mooi glad en consistent, maar gezien de binnenkant met een ballon of eps gevuld moet worden is dat aanzienlijk moeilijker om glad te krijgen. Hierdoor krijg je aan de binnenzijde dus het vaakst problemen met een teveel of tekort aan hars tussen je vezels, of lagen van je layup die niet netjes aansluiten op elkaar. Als je dus een frame van binnen filmt en je ziet geen afwijkingen is dit een goede indicatie dat er moeite is gedaan een goed resultaat te krijgen. Dat is de reden dat het zinvol is de binnenkant te bekijken, niet de esthetiek, want zoals je ook al zegt, de zon schijnt daar toch niet.
Pagina: 1 ... 693 694 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).