Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 730 731 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Vanochtend vertrokken voor een ritje vogeltjes kijken en een visje eten. Dat viel goed tegen, wat was het allejezus warm. Kibbeling bleek niet zon goed idee (was met een beginner en de bedoeling was dat we heel rustig gingen, gemiddeld 150 watt uiteindelijk, maar dat bleek al taai) en wind tegen op de terugweg was ook niet ideaal. Maargoed, wel goed thuisgekomen, maar de laatste 15km waren zwaar

[ Voor 7% gewijzigd door 418O2 op 20-06-2026 15:07 ]


Verwijderd

418O2 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 15:06:
Vanochtend vertrokken voor een ritje vogeltjes kijken en een visje eten. Dat viel goed tegen, wat was het allejezus warm. Kibbeling bleek niet zon goed idee (was met een beginner en de bedoeling was dat we heel rustig gingen, gemiddeld 150 watt uiteindelijk, maar dat bleek al taai) en wind tegen op de terugweg was ook niet ideaal. Maargoed, wel goed thuisgekomen, maar de laatste 15km waren zwaar
Goed om te lezen dat ik niet de enige ben die denkt dat kibbeling eten tijdens een rondje fietsen een goed idee is :+

  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 16:09:
[...]

Goed om te lezen dat ik niet de enige ben die denkt dat kibbeling eten tijdens een rondje fietsen een goed idee is :+
Het zou pas echt stom zijn als niet de eerste keer was...

Ik moet het ook gewoon bij een broodje haring xl houden, dat is prima te verteren

[ Voor 12% gewijzigd door 418O2 op 20-06-2026 16:12 ]


  • Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:48
Ik ben toch eens gaan struinen op marktplaats en heb de volgende advertenties en biedingen die zijn geaccepteerd door ChatGPT laten analyseren.

als jullie dit bekijken wat zou de voorkeur hebben bij jullie? Morgen ga ik sowieso de Propel bekijken. Wat zou jullie advies zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAKNf619Z83eSiuhh4O0GbYYmA4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9TuwAk662EIxNUKNg65WHCMY.png?f=fotoalbum_large

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar


  • Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_kgabAloqkc_Hq0eMofBzjFmpQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vs9x5tG3EmzItSuoy9M5xUfD.jpg?f=fotoalbum_large

Ergens volgende week komt het lange verhaal. In drie woorden: Je. Suis. Mort.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.


  • AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:30
@Wicked-Game Misschien kun je eens hier naar kijken: YouTube: How to Choose The Right Bike Size (Small, Medium, Large, Extra Large?) In het filmpje geven ze voor jouw situatie aan om eerst naar een bikefitter te gaan om je zelf goed op je huidige fiets te laten zetten en daarna met de fiets afmetingen die de bikefitter aanraadt een nieuwe fiets uitzoeken. Maar je zou er eventueel ook voor kunnen kiezen om je huidige fiets op te meten en te kijken wat je op basis van je huidige klachten zou moeten aanpassen. Dan krijg je waarschijnlijk een lijstje met fietsen, waarbinnen je dus specs kan gaan vergelijken.

  • Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:48
AMD1800 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 17:37:
@Wicked-Game Misschien kun je eens hier naar kijken: YouTube: How to Choose The Right Bike Size (Small, Medium, Large, Extra Large?) In het filmpje geven ze voor jouw situatie aan om eerst naar een bikefitter te gaan om je zelf goed op je huidige fiets te laten zetten en daarna met de fiets afmetingen die de bikefitter aanraadt een nieuwe fiets uitzoeken. Maar je zou er eventueel ook voor kunnen kiezen om je huidige fiets op te meten en te kijken wat je op basis van je huidige klachten zou moeten aanpassen. Dan krijg je waarschijnlijk een lijstje met fietsen, waarbinnen je dus specs kan gaan vergelijken.
Bikefitting is zeker een optie, maar op basis van alle metingen huidige fiets kom ik uit op L bij Giant en MT58 voor de meeste frames. Op die basis ben ik al eens gaan zoeken. En kwam de genoemde fietsen tegen. Heb bianchi en pinarello niet gepakt, in verleden qua maat en zit kwam ik daar ook niet lekker mee uit. Kan nu wel anders zijn, maar kwam in de prijs klasse die merken niet tegen 😄 veel BMC gevonden die mij wel aanspreekt.

klachten met huidige fiets heb ik niet behalve dat die 15 jaar oud is, en een keer wat nieuws mag komen.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar


  • DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:58
ElGreco schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 10:29:
[...]

Er is in NL, voor zover ik heb kunnen vinden, geen centrale API/dienst die alle vaarschema's bijhoudt. Pontjes.nl is een particulier initiatief van iemand die met de hand alle info bij elkaar geschraapt heeft en op een site heeft geplaatst. Hoe actueel dat is en of het actief bijgehouden wordt, geen idee. Dit was het beste wat ik kon vinden van een centrale plek met alle info.
Veer Buitenhuizen vaart vandaag niet tussen 21:20 en 05:20
Te kort aan schippers... (vooral in nachtdienst)
Volgens pontwachter iig vandaag, maar mogelijk vaker....

https://www.strava.com/athletes/2323035


  • Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-06 16:35
longest day gaan we toch maar niet doen. De hele dag is kans op onweer voorspeld. Noem mij wat je wil, dat gaan we niet opzoeken als het niet hoeft

Strava | AP | IP | AW


  • Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13:36
Tinusvolkel schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:38:
[...]

Hier gaan we zaterdag met een groep uit het dorp fietsen voor een Stichting Macthis (stamcel donoren ) evenement.
Een dorpsgenoot heeft begin van het jaar te horen gekregen dat hij acute leukemie heeft, hij heeft een donor gevonden, maar door geld in te zamelen hopen we dat meer een donor kunnen vinden.

We moeten in pakweg 8.5 uur zoveel mogelijk rondjes van 11km fietsen, dus hopen rond de 250km uit te komen.

Zijn er hier toevallig nog meer tweakers aanwezig?
En mocht je nog geld over hebben >:)
https://www.sterkvoormatc...rteam-de-zompige-zeempjes
Uiteindelijk 25 rondjes voltooid, dus pakweg 275km gefietst met 2x een kwartier pauze. Met een gemiddelde van net geen 35 per uur.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw


  • PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:46

PeaceNlove

Deugleuter

Webgnome schreef op zondag 21 juni 2026 @ 07:16:
longest day gaan we toch maar niet doen. De hele dag is kans op onweer voorspeld. Noem mij wat je wil, dat gaan we niet opzoeken als het niet hoeft
Ik noem je een verstandig mens.

Ik werd overigens thuis voor gek verklaard toen ik vanochtend om 6 uur op de fiets stapte. Ik was het er niet mee eens, heerlijk rustig op de weg, nog niet het gevoel dat je door een sauna aan het fietsen was en de hele zondag nog beschikbaar

  • ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:09
DDX schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 22:38:
[...]


Veer Buitenhuizen vaart vandaag niet tussen 21:20 en 05:20
Te kort aan schippers... (vooral in nachtdienst)
Volgens pontwachter iig vandaag, maar mogelijk vaker....
Ik kan het mij voorstellen dat zo'n pontje varen niet het meest enerverend werk op aarde is als je van varen houdt....

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl


  • AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:30
Wicked-Game schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 17:57:
[...]

Bikefitting is zeker een optie, maar op basis van alle metingen huidige fiets kom ik uit op L bij Giant en MT58 voor de meeste frames. Op die basis ben ik al eens gaan zoeken. En kwam de genoemde fietsen tegen. Heb bianchi en pinarello niet gepakt, in verleden qua maat en zit kwam ik daar ook niet lekker mee uit. Kan nu wel anders zijn, maar kwam in de prijs klasse die merken niet tegen 😄 veel BMC gevonden die mij wel aanspreekt.

klachten met huidige fiets heb ik niet behalve dat die 15 jaar oud is, en een keer wat nieuws mag komen.
Je geeft zelf eerder dit aan aan: "alleen de reach is vrij ver (hoe ik dat ooit lekker heb gevonden, geen idee :D) resulteert nu dus ook in handen die doof aanvoelen op een rit, en houding is wat te ver naar voren"

Dus dan moet op de een of andere manier toch iets aan de afmetingen van je fiets veranderen.

Buiten dat:
- Ik zou zelf nu iets nemen met schijfremmen.
- Daarnaast zou ik kijken naar tire clearance: als je een brede band wilt steken, moet daar wel plek voor zijn in je frame.
- Ik zou qua voorbladen/cassette kijken naar wat je nu hebt en je afvragen of je dit anders zou willen hebben
- Qua groepset zou ik nu voor Shimano gaan, omdat ik dat nu ook heb en het goed bevalt.
- Ik zou niet 1by nemen, want dan kan je gelijk je fiets niet meer gebruiken als je toch wel een keer in het buitenland wil klimmen.

  • sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:04

sapphire

Die-hard pruts0r

@Wicked-Game Je wilde toch een wat relaxtere racer? De Propel is de meest racy lijn van Giant :+

Vanmiddag hoorde ik een verhaal, had het via Strava al deels meegekregen maar hoorde vanmiddag de details.
Vriend van m’n zwager (die ik ook al sinds het een jochie is ken) zijn Trek Emonda ARL 5 2015 is de zadelbuis op de aanhechting met de bovenbuis helemaal doorgescheurd :?
Waarschijnlijk stond de zadelpen zo hoog dat het een hefboom werd met te weinig pen nog in de zadelbuis. En dat waarschijnlijk omdat de winkel hem gewoon een verkeerde maat verkocht heeft.
Nou staat die winkel hier al bekend als dozenschuivende toko die verkeerde maten verkoopt dus dat verbaasde me niet….
Nou heeft hij alleen weer een fiets daar gekocht 8)7

Gabriël AM5


  • Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:45

Polariteit

Fietsende fotografeur

AMD1800 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 19:07:
[...]

Je geeft zelf eerder dit aan aan: "alleen de reach is vrij ver (hoe ik dat ooit lekker heb gevonden, geen idee :D) resulteert nu dus ook in handen die doof aanvoelen op een rit, en houding is wat te ver naar voren"

Dus dan moet op de een of andere manier toch iets aan de afmetingen van je fiets veranderen.

Buiten dat:

- Ik zou niet 1by nemen, want dan kan je gelijk je fiets niet meer gebruiken als je toch wel een keer in het buitenland wil klimmen.
1x rijder hier, en ik kan uit eigen ervaring vertellen dat deze opmerking nergens op slaat. Ik kom prima de steilste bergen en hellingen op...

  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Polariteit schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:14:
[...]

1x rijder hier, en ik kan uit eigen ervaring vertellen dat deze opmerking nergens op slaat. Ik kom prima de steilste bergen en hellingen op...
Dat ligt er inderdaad maar net aan. Met 52t en 10-25 zal het lastig worden inderdaad

  • Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:45

Polariteit

Fietsende fotografeur

418O2 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:17:
[...]

Dat ligt er inderdaad maar net aan. Met 52t en 10-25 zal het lastig worden inderdaad
eens, dan moet je idd wel stevig trappen.

Met mijn 42t en 10-51 echter een stuk makkelijker :)


Oftewel de genoemde stelling is redelijk kort door de bocht ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Polariteit op 21-06-2026 21:20 ]


  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Polariteit schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:19:
[...]

eens, dan moet je idd wel stevig trappen.

Met mijn 42t en 10-51 echter een stuk makkelijker :)


Oftewel de genoemde stelling is redelijk kort door de bocht ;)
Inderdaad. Ik vind 1x op de mtb wel prima, maar als ik op de weg kom met de fiets dan wil ik wel 2x, vind een bak versnellingen wel fijn, dan kan ik altijd een goede cadans houden

  • Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-06 21:56

Hoogie2004

Whohooooo

Het was vanavond nog goed warm, laatste uurtje voor zonsondergang was het wel lekker. Toch nog ~60 km weggetrapt.

Ik had voor de rit al de (4e keer) lekke achterband, nu is die band (Continental Archetype) niet echt bekend als lek-bestendig, maar hij gaat elke keer alleen lek als ie een tijd op het rek hangt. Onderweg lijkt alles prima, paar dagen later na het pompen, lek... Misschien toch eens nadenken over een andere bandenkeuze, maar deze rijdt alleen zo lekker, heb er superveel vertrouwen in. Andersom, een trage amateur als ik, hoeft helemaal niet zo'n snelle band, maar het was een goeie deal toen ik mijn fiets bouwde t.o.v. de GP5000.

Chad: Private Cycling Coach | Strava


  • Delay
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:52
Hoogie2004 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 23:06:
Ik had voor de rit al de (4e keer) lekke achterband, nu is die band (Continental Archetype) niet echt bekend als lek-bestendig, maar hij gaat elke keer alleen lek als ie een tijd op het rek hangt. Onderweg lijkt alles prima, paar dagen later na het pompen, lek...
Gaat hij telkens lek op dezelfde plek?

  • Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-06 21:56

Hoogie2004

Whohooooo

Delay schreef op zondag 21 juni 2026 @ 23:31:
[...]

Gaat hij telkens lek op dezelfde plek?
Vandaag toevallig wel hetzelfde plekje als 3 weken geleden (te lui geweest om hem echt te plakken, had gehoopt dat de sealant genoeg was). Dit is het 2e achterbandje, heb de eerste al geplakt met een speciale plakker want daar zat gewoon een flink gat in incl. grote steen (dat die steen bleef zitten was de redding tijdens de rit).

Chad: Private Cycling Coach | Strava


  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:07
Die Archetype is geen succesnummer… GP5K TT TR is nu ook in 30mm en lekbestendiger.

  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:07
418O2 schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:29:
[...]

Inderdaad. Ik vind 1x op de mtb wel prima, maar als ik op de weg kom met de fiets dan wil ik wel 2x, vind een bak versnellingen wel fijn, dan kan ik altijd een goede cadans houden
1x13 is denk ik voor veel mensen echt prima (en een stuk simpeler).

  • wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:39
Requiem19 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 00:07:
[...]


1x13 is denk ik voor veel mensen echt prima (en een stuk simpeler).
Waar is dat simpele voor nodig dan? Ik heb nog nooit problemen met mijn 2x setup, race en mtb, gehad.

  • Kempenaer
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 26-06 16:19
Is de GP500 TT TR inmiddels dan aan te bevelen boven de GP5000 S TR?

Wat betreft 1x op de race; zelf vind ik dit met 12 speed toch wel op het randje, zeker met een 48T voor.
in NL kom je buiten Limburg met een 10-28 natuurlijk overal wel weg, en met een 10-36 zijn ook de steile klimmen in Limburg / Ardennen te doen.
Maar als er nog een bail-out 42T bij zou zitten zou dat toch soms beter zijn voor de cadans (zo'n pizzaschijf is dan weer het andere uiterste)
Oftewel: SRAM maak eens een 11-42T cassette voor 12 speed

  • J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:31
Ik heb wat zakjes Betafuel liggen van SIS maar naast 80 gr koolhydraten zitten er geen toevoegingen in zoals electrolyten etc. Ik zou ze wel graag opmaken en bij lange warme ritten wat toevoeging aan doen. Kan ik er nou gewoon een electrolyten tablet bijmikken om het gewenste effect te bereiken?

  • AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:30
Polariteit schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:14:
[...]

1x rijder hier, en ik kan uit eigen ervaring vertellen dat deze opmerking nergens op slaat. Ik kom prima de steilste bergen en hellingen op...
Mooi dat het wel kan, maar het kan mij voorstellen dat je, door het feit dat je minder versnellingen hebt en mogelijk toch wat minder mogelijkheden hebt en mogelijk dus alsnog in je lichtste verzet zwaarder moet trappen dan iemand met de juiste cassette en 2by.

Daarnaast, als je zelf maar een beperkte range aan cadans lekker vindt om te trappen, dan lijkt 1by ook minder geschikt, omdat je qua versnellingen gewoonweg minder opties hebt.

  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:07
AMD1800 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 07:43:
[...]

Mooi dat het wel kan, maar het kan mij voorstellen dat je, door het feit dat je minder versnellingen hebt en mogelijk toch wat minder mogelijkheden hebt en mogelijk dus alsnog in je lichtste verzet zwaarder moet trappen dan iemand met de juiste cassette en 2by.

Daarnaast, als je zelf maar een beperkte range aan cadans lekker vindt om te trappen, dan lijkt 1by ook minder geschikt, omdat je qua versnellingen gewoonweg minder opties hebt.
De range is het probleem niet.

Ik heb net een 46T voor gebouwd met een 10-46 achter. Dat is dezelfde range als een 46-33 met een 10-33, wat een vrij standaard SRAM 2x config is.

Een 10-33 cassette heeft ook praktisch dezelfde stappen als een 10-46, met als enige echte verschil dat hij een 14 heeft, waarbij de 10-46 daar van 13 naar 15 gaat. Verder is het identiek tot de 28.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aEd2f5RzIktHiv6nuP9zO4t70xA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v7uNMoQqTF1AEvaathLz0dVO.jpg?f=fotoalbum_large

  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:07
Kempenaer schreef op maandag 22 juni 2026 @ 06:49:
Is de GP500 TT TR inmiddels dan aan te bevelen boven de GP5000 S TR?
Als allround band niet, toch minder lekbestendig. Conti aero voor is wel een interessante optie (meer grip, lekbestendiger en stuurt stabieler met hoge velgen)

  • McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-06 20:25

McMiGHtY

- burp -

Qua 1x, rij d'r al een tijdje mee rond, zowel in NL als rondom Girona. 46t voor 11-42 achter, tot nu toe geen enkel probleem tegengekomen.

Voor de nieuw op te bouwen fietsen heb ik een tijdlang ook op de 1x gedachte gehinkt, totdat ik Ultegra 12sp di2 aanbieding tegenkwam die behoorlijk scheelde met de sram set die ik ingedachte had, dat ik straks weer op 2x rij.

  • Kempenaer
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 26-06 16:19
Requiem19 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:12:
[...]


Als allround band niet, toch minder lekbestendig. Conti aero voor is wel een interessante optie (meer grip, lekbestendiger en stuurt stabieler met hoge velgen)
aha bedankt, die aero ga ik eens onderzoeken dan.
Zeker stabiliteit zou goed uitkomen; kan met m'n S5 icm 60mm nauwelijks een windjack oid uit/aan doen wat met andere fietsen nooit een issue is |:(

  • DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:58
Requiem19 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 08:12:
[...]
Als allround band niet, toch minder lekbestendig. Conti aero voor is wel een interessante optie (meer grip, lekbestendiger en stuurt stabieler met hoge velgen)
Dat is combi die ik heb op mijn ostro vam.
30mm gp5000 achter en 29mm 111 voor.

https://www.strava.com/athletes/2323035


  • Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:48
sapphire schreef op zondag 21 juni 2026 @ 21:07:
@Wicked-Game Je wilde toch een wat relaxtere racer? De Propel is de meest racy lijn van Giant :+
Tja soms lopen dingen wat anders dan gepland. Ik kreeg het aanbod voor een Giant Propel Advanced Pro 01 (Bouwjaar 2024) die ik gewoon niet kon laten liggen (nog zelfs iets van de 2875 afgekregen, en het op 2800,- rond gemaakt. De propel is mij niet vreemd, zwager rijdt erop en zelf ook er een paar keer op gereden. Op een of andere manier zat die Giant beter qua houding dan bijv. een Aeroad van Canyon voor mijn gevoel. De propel is dus altijd in mijn gedachte gebleven.

En tja nu met dit aanbod de knoop maar gehakt. Hij gaat nog wel langs mijn vaste werkplaats om nog een paar puntjes op de "i" te zetten qua afstelling en even volledige onderhoudscheck (vorige eigenaar had wel alle papieren en onderhoud erbij), maar toch vind ik het fijn als mijn eigen vaste persoon er ook nog even naar kijkt. En dan hopenlijk a.s. zondag de eerste kilometers rijden.


Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GR192snrzGaBxvLfQOYlI2JN38c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FwCfzyvMBcXzPfmRd4p2rL8J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7W_nWfjXbWY7zGZlg5ugN9SrO4o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VxDI6T3ToYGYSyVKKKcRgPTr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Wicked-Game op 22-06-2026 11:21 ]

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar


  • sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:04

sapphire

Die-hard pruts0r

Wicked-Game schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:19:
[...]

Tja soms lopen dingen wat anders dan gepland. Ik kreeg een aanbod voor een Giant Propel Advanced Pro 01 (Bouwjaar 2024) die ik gewoon niet kon laten liggen. De propel is mij niet vreemd, zwager rijdt erop en op een of andere manier zat die Giant beter qua houding dan bijv. een Aeroad van Canyon voor mijn gevoel. De propel is dus altijd in mijn gedachte gebleven.

En tja nu met dit aanbod de knoop maar gehakt. Hij gaat nog wel langs mijn vaste werkplaats om nog een paar puntjes op de "i" te zetten qua afstelling en even volledige onderhoudscheck (vorige eigenaar had wel alle papieren en onderhoud erbij), maar toch vind ik het fijn als mijn eigen vaste persoon er ook nog even naar kijkt. En dan hopenlijk a.s. zondag de eerste kilometers rijden.


[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mijn kleurschema O+

Gabriël AM5


  • Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:48
Haha, grappig dit was namelijk voor mijzelf juist het twijfel punt of ik matzwart, mat wat glans delen wel mooi zou vinden. De overige opties die ik op het oog had waren veel kleurrijker. Maar goed dit is in deze stelling wel een hele brute verschijning.

Nog even paar puntjes wat ik wil doen op korte en langer termijn.

- Korte termijn de pedalen vervangen. Zijn nu nog Shimano SPD-SL R550, neig naar Ultegra pedalen te gaan.

- Lange termijn: De cockpit upgraden naar Giant Contact SLR1 of SLR0 Aero stuur.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar


  • Kempenaer
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 26-06 16:19
DDX schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:04:
[...]


Dat is combi die ik heb op mijn ostro vam.
30mm gp5000 achter en 29mm 111 voor.
Mijn aero 29mm is inmiddels al onderweg; wordt hier ook gecombineerd met 30mm GP5000 S TR achter.
Thanks voor de tip @Requiem19 , ben benieuwd naar zijwind en grip voordeel (en snelheid ;) )

  • Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:42
Zwart is geen kleur...

  • Kempenaer
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 26-06 16:19
ivm de 1x discussie, nog wel een kleine pre / hack:

PVC plaatje gemaakt dat ipv de fd-mount in het frame kan worden geschroefd; hierin kan ik mijn BBB micropomp en dynaplug netjes verstoppen achter de bidon en tevens snel bij de hand ... afkloppen dat dat niet te vaak nodig gaat zijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7PLpFbgLk2IDolG_LnscFCWLxs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fgHxDFX520CMQSlFy7FwzFDy.png?f=fotoalbum_largehopelijk werkt dit plaatje ... eerste keer dat ik dat probeer

[ Voor 4% gewijzigd door Kempenaer op 22-06-2026 12:13 ]


  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:07
wisselwerking schreef op maandag 22 juni 2026 @ 06:21:
[...]

Waar is dat simpele voor nodig dan? Ik heb nog nooit problemen met mijn 2x setup, race en mtb, gehad.
Ik denk ook niet dat iedereen nu opeens z'n 2x moet inwisselen voor een 1x. Er zijn ook concrete voordelen van 2x, met name de kleinere stapjes als je alle combinaties van binnenblad/buitenblad meetelt EN de betere chain line binnenblad/grootste tandwieltjes achter / buitenblad/kleinere tandwieltjes achter.

Waar is de simpliciteit dan voor nodig? Dat hangt af wat belangrijk is voor je. Nooit meer hoeven na te denken over voorblad schakelen, voor derailleur niet hoeven af te stellen, minder kans op chain drops, meer tire clearance achter, een extra apparaat dat kapot kan gaan, met gravel meer kans op schakelissues etc etc.

Ik ga zelf in ieder geval nooit meer 2x rijden, maar begrijp ook dat er mensen zijn die dat wel graag blijven doen. No hard feelings >:)

  • DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:58
Bij sommige gravelbikes vraag ik mij dan soms wel af of je niet beter wel gewoon 2x kan monteren zodat je geen cassette van 300-400 euro nodig hebt.
Hangt er dus echt vanaf waar je fietst en hoeveel want voor veel mensen zal je lang doen met een cassette.

https://www.strava.com/athletes/2323035


  • Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:32
DDX schreef op maandag 22 juni 2026 @ 15:23:
Bij sommige gravelbikes vraag ik mij dan soms wel af of je niet beter wel gewoon 2x kan monteren zodat je geen cassette van 300-400 euro nodig hebt.
Hangt er dus echt vanaf waar je fietst en hoeveel want voor veel mensen zal je lang doen met een cassette.
ja.. of je koopt geen red cassette, maar een andere 10-46 voor ~150:
https://www.futurumshop.nl/fietsonderdelen/cassettes/cassettes-race/zoeken/v_sram/f11_13%20speed_f59_10-46

Strava


  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Wicked-Game schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:27:
[...]

Haha, grappig dit was namelijk voor mijzelf juist het twijfel punt of ik matzwart, mat wat glans delen wel mooi zou vinden. De overige opties die ik op het oog had waren veel kleurrijker. Maar goed dit is in deze stelling wel een hele brute verschijning.

Nog even paar puntjes wat ik wil doen op korte en langer termijn.

- Korte termijn de pedalen vervangen. Zijn nu nog Shimano SPD-SL R550, neig naar Ultegra pedalen te gaan.

- Lange termijn: De cockpit upgraden naar Giant Contact SLR1 of SLR0 Aero stuur.
Ik heb mijn pedalen ook gewisseld naar ultegra en geloof me, daar ga je echt niets van merken.

  • Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:28
Normaal gesproken zou ik aankomend weekend gaan bikepacken, echter door de hitte hebben we een alternatief idee bedacht: een nachttocht doen waarbij ‘de kortste nacht’ fietsen. Ik heb dit nog nooit gedaan, iemand aanbevelingen waar rekening mee te houden? Van soort verlichting, tot verkrijgen van hydratatie, tot kleding etc? Welk type weg te vermijden e.d.?

We willen zo’n 150-180km doen, is een rondje Markermeer hiervoor geschikt? Of iets anders in het Oosten van het land?

  • McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-06 20:25

McMiGHtY

- burp -

Waar wil je starten?


https://onroutemap.de/en/

Gooi je gpx erin, en je weet waar je water kunt scoren.

  • Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:28
McMiGHtY schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:30:
Waar wil je starten?


https://onroutemap.de/en/

Gooi je gpx erin, en je weet waar je water kunt scoren.
Bedankt voor de tip. Als het Markermeer wordt verwacht ik rond Almere. Anders omgeving Deventer-Enschede.

  • tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
McMiGHtY schreef op maandag 22 juni 2026 @ 21:30:
Waar wil je starten?


https://onroutemap.de/en/

Gooi je gpx erin, en je weet waar je water kunt scoren.
En de gpx met toegevoegde waterpunten importeer je dan weer in b.v. Garmin Connect?

  • McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-06 20:25

McMiGHtY

- burp -

Dat zou de truc zijn idd :)

Of je bekijkt van te voren waar je wilt stoppen/waterpakken/ontbijten/etc.

  • Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-06 10:38
Ik rijd inmiddels alweer mooi wat jaartjes (10+) op deze Cannondale CAAD3 uit 2000:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EaSUK4T1Lyo4kXQPUXibmNhVrV0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V3ce2UkfcWa1gPl1Yil8AIj0.jpg?f=fotoalbum_large

Zelf onderhouden en dat ging tot nog toe altijd prima. Toch vind ik het tijd worden om hem te gaan vervangen, veel onderdelen beginnen toch wel flink te slijten.

Het nieuwe project wordt zelfbouw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LD2wOcmKWB1ALtzzdwxZtnZbDiw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NyFUR2WquB2cl6c2gmPPJezb.jpg?f=fotoalbum_large

Een CAAD14, Rally Red. Ik wil hem gaan opbouwen met o.a.:

SRAM Force XPLR AXS, 1×13 (10-46T)
SRAM Force 1 AXS 50T Aero, 172,5 mm (45 mm kettinglijn)
Reserve 57/64 Turbulent Aero op DT Swiss 240 S naven
Vittoria Corsa PRO TLR 700×30c banden

Ik zal de komende tijd hier wat foto's posten van de progressie, het zal de eerste keer zijn dat ik een fiets in zijn geheel opbouw. Tips en feedback welkom qua volgordelijkheid en opbouw. Tools voor het hyraulisch remsysteem (SRAM bleed kit), plaatsen van de BB e.d. inmiddels aangekocht. Het enige wat ik denk ik wel heb uit te besteden is het afkorten van de stuurbuis.

  • maikel_rox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-06 21:04
Oh wat een lekkere retro kleurstelling!

  • DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:58
ElGreco schreef op zondag 21 juni 2026 @ 16:55:
[...]

Ik kan het mij voorstellen dat zo'n pontje varen niet het meest enerverend werk op aarde is als je van varen houdt....
Mja al is een nachtbewaker ook niet heel enerverend werk dan met pontje heen en weer varen waar je nog met z'n 2en bent wel wat leuker.

Over pontjes gesproken :
Pontjes varen niet van woensdag tot en met vrijdag
De pontjes voor voetgangers en fietsers in het Gelderse rivierengebied varen niet van woensdag tot en met vrijdag. De vaartuigen worden veelal bestuurd door vrijwillige bemanningsleden die tijdens de hitte vanwege hun leeftijd extra kwetsbaar zijn, en dus vindt uitbater Uiterwaarde het niet verantwoord hen gedurende meerdere uren aan boord te laten werken.
Het gaat om tien pontjes over de Waal, Maas, Linge, Nederrijn en Lek. Op de site van Uiterwaarde staan routes om toch aan de overkant van de rivieren te komen. De organisatie beslist en communiceert later deze week aan de hand van de meest actuele weersverwachtingen over de afvaarten op zaterdag. Uiterwaarde verwacht zondag wel weer te kunnen varen, "tenzij zich onverwachte omstandigheden voordoen".
Uiterwaarde vraagt fietsers en wandelaars om begrip. "De inzet van onze vrijwilligers maakt onze activiteiten mogelijk en hun welzijn staat altijd voorop."

[ Voor 39% gewijzigd door DDX op 23-06-2026 14:09 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035


  • pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
In Zuid-Limburg zijn de vaartijden voor de fietspontjes bij Grevenbicht en Geulle met Belgie aangepast. Ze varen voorlopig maar van 10h tot 14h. Zijn volgens mij hier trouwens betaalde krachten en geen vrijwilligers.

https://www.rondjemethetpontje.nl/

[ Voor 14% gewijzigd door pdukers op 23-06-2026 15:38 ]


  • BravoWhiskyAlfa
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 25-06 14:03
Gisteren voor het eerst een koers op de weg (afgesloten club parcours) gereden. De bedoeling was om nog in het kader van The Longest Day 100 kilometer te rijden, maar door twee valpartijen, de bijbehorende neutralisaties en een drinkpauze halverwege werd het pak em beet 80. Best hectisch af en toe, vooral in de bochten en het klimmetje, maar een super leuke ervaring en blij/trots om het in ieder geval uitgereden te hebben.

  • Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:48

Phydomir

Dennis

BravoWhiskyAlfa schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:40:
Gisteren voor het eerst een koers op de weg (afgesloten club parcours) gereden. De bedoeling was om nog in het kader van The Longest Day 100 kilometer te rijden, maar door twee valpartijen, de bijbehorende neutralisaties en een drinkpauze halverwege werd het pak em beet 80. Best hectisch af en toe, vooral in de bochten en het klimmetje, maar een super leuke ervaring en blij/trots om het in ieder geval uitgereden te hebben.
Klinkt als Nedereindse Berg. Echt een mooi clubparcours daar. Paar maanden geleden gereden toen net het nieuwe asfalt erop lag. Super geregeld daar.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky


  • Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:06

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Kaspers schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 08:23:
Ik rijd inmiddels alweer mooi wat jaartjes (10+) op deze Cannondale CAAD3 uit 2000:

[Afbeelding]

Zelf onderhouden en dat ging tot nog toe altijd prima. Toch vind ik het tijd worden om hem te gaan vervangen, veel onderdelen beginnen toch wel flink te slijten.

Het nieuwe project wordt zelfbouw:

[Afbeelding]

Een CAAD14, Rally Red. Ik wil hem gaan opbouwen met o.a.:

SRAM Force XPLR AXS, 1×13 (10-46T)
SRAM Force 1 AXS 50T Aero, 172,5 mm (45 mm kettinglijn)
Reserve 57/64 Turbulent Aero op DT Swiss 240 S naven
Vittoria Corsa PRO TLR 700×30c banden

Ik zal de komende tijd hier wat foto's posten van de progressie, het zal de eerste keer zijn dat ik een fiets in zijn geheel opbouw. Tips en feedback welkom qua volgordelijkheid en opbouw. Tools voor het hyraulisch remsysteem (SRAM bleed kit), plaatsen van de BB e.d. inmiddels aangekocht. Het enige wat ik denk ik wel heb uit te besteden is het afkorten van de stuurbuis.m
Mooi frame Koos!

If it aint fixed, it's broken.


  • orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-06 16:37
Geen idee of iemand al keihard z'n eigen sponsorlinkje gedeponeerd had hiero, maar via Beat in samenwerking met al hun sponsoren kan je een fiets (Ridley Noah Fast) en allerlei dingen winnen dus. Kwam al via Instagram maar als nog niet niet aangemeld was kan dat via onder andere deze link: https://upvir.al/ref/6a3b6a00f35d1M :P

Vandaag de laatste voorbereidingen treffen nog voor de rit van morgen. We zouden met een koppeltje eigenlijk vanaf morgen tm zondag een lang weekend Luxemburg gaan doen maar ging toch niet door vanwege fietsvorm, drukte met vanalles en helaas pindakaas. Zelf had ik de vrije dag nog maar even laten staan omdat het me een mogelijkheid gaf om te gaan fietsen, en laat het morgen nou eens lekker weer worden... Oke, wel een beetje warm :+

Maargoed, ik ga morgen gewoon van start met mijn route, 327km, over de Veluwe van Amersfoort naar Doorn, Arnhem, Nijverdal, Twello, Vierhouten en weer terug. Daartussen zo'n beetje alles wat met klimmen of bekende klimmetjes te maken heeft meepakken. Te beginnen bij Amersfoortse berg, Ruiterberg, Amerongen, Grebbenberg, Italiaanse weg, Posbank, Holterberg en eindigend met wat glooiingen rond Vierhouten. Al met al wel een leuke uitdaging. Enige jammer is dat ik eerst de kinderen nog even naar school moet brengen dus vertrektijd ligt niet al heerlijk vroeg haha.

Gisteren nog nieuwe kleding binnengekregen van Ekoi, die kan ik dus mooi gaan dragen. Fiets nog voorzien van een zadeltasje en klein frametasje om het meeste daar in te proppen zodat ik zelf geen pakezel hoef te worden. Extra poeder voor onderweg mee, gelletjes, 2 bananen, 2 grote krentebollen met suiker, een portemonnee :)

Edit: Ohja, wordt dan ook de 1e echt lange route die ik ga rijden met de BiNavi Air die ik nu een goede week in gebruik heb. Navigeren lukt er prima mee. Tot nu toe is de batterijduur van dat apparaatje ook wel heel erg lekker. Is nu net onder de 40% gedoken gisteren maar met al zeker 12u fietsen en wat uurtjes daarnaast aanstaan voor het testen met schermindeling en wat andere dingen. Dus ook daar ben ik zeer tevreden over al. Vanavond even opladen, ook de SRAM accu's en dan na morgen eens kijken hoeveel % er weer vanaf is gekomen.

[ Voor 13% gewijzigd door orange.x op 24-06-2026 11:14 ]


  • BravoWhiskyAlfa
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 25-06 14:03
Phydomir schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 09:57:
[...]

Klinkt als Nedereindse Berg. Echt een mooi clubparcours daar. Paar maanden geleden gereden toen net het nieuwe asfalt erop lag. Super geregeld daar.
Ja klopt! Ligt er zeker top bij.

In het najaar/winter rijden we de veldritten op/over de berg, maar leuk omdat nu uit te breiden met ook op de weg.

[ Voor 8% gewijzigd door BravoWhiskyAlfa op 24-06-2026 11:08 ]


  • orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-06 16:37
@BravoWhiskyAlfa Rij je dan ook mee met de regiowedstrijden MNC? Inderdaad ook dan leuke parcoursen.

  • BravoWhiskyAlfa
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 25-06 14:03
orange.x schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 14:36:
@BravoWhiskyAlfa Rij je dan ook mee met de regiowedstrijden MNC? Inderdaad ook dan leuke parcoursen.
Gisteren was de allereerste keer bij zo'n wedstrijd, dus ik denk dat ik voorlopig met de trainingskoersen op de NEB aan de slag ga, en daarna eens de balans opmaken of ik "klaar" ben voor die competitie. Jij rijdt daar wel al?

  • orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-06 16:37
BravoWhiskyAlfa schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 15:42:Gisteren was de allereerste keer bij zo'n wedstrijd, dus ik denk dat ik voorlopig met de trainingskoersen op de NEB aan de slag ga, en daarna eens de balans opmaken of ik "klaar" ben voor die competitie. Jij rijdt daar wel al?
Afgelopen jaar inderdaad een heel seizoen meegedraaid en is erg leuk om te doen. Hopelijk ben ik volgend seizoen nog iets sterker en of lichter en hoop ik wat hoger in mijn klasse te kunnen komen maar vooralsnog is het uitdagend genoeg en altijd een beetje een wedstrijd met jezelf :)

  • bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14:15
Even checken. Leeft iedereen nog? :P

https://www.strava.com/athletes/38143282


  • PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:46

PeaceNlove

Deugleuter

bwernsen schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:44:
Even checken. Leeft iedereen nog? :P
Nee, hele dag in een Teams call gezeten. Ik kijk uit naar morgenochtend, wekker gaat om 6 uur, lekker rondje op de fiets gepland tussen half zeven en acht en dan weer de godganse dag in Teams. #ikhebnormaalgeenprobleemmetteamsmaarwelmetdezetemperatuur

  • raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-06 23:58
bwernsen schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:44:
Even checken. Leeft iedereen nog? :P
Yep :+
Vandaag PT op kantoor en Zat of Zondag btje vroeg Rondje Markermeer, prima planning na twee dagen fietsen rond zonsondergang.
Overdag veel te heet....

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets


  • wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:39
bwernsen schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:44:
Even checken. Leeft iedereen nog? :P
Gisteren was het in het noorden van het land prima (fiets)weer. Vandaag wordt het wat warmer. Ik ben benieuwd. Heenweg naar kantoor zal nog wel lekker zijn. Terugweg, ach we zien het wel.

  • Kempenaer
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 26-06 16:19
bwernsen schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:44:
Even checken. Leeft iedereen nog? :P
Gisterenavond was het hier (Kempen) prima fietsweer, inmiddels is m'n warmte-acclimatisatie ook op 99% volgens de Garmin, dus moet niet allemaal gaan afkoelen nu anders moeten we weer arm- & beenstukken gaan zoeken 8-)

De continental aero heb ik inmiddels ook binnen/gemonteerd; Die lijkt trouwens in 29mm wel net wat smaller te vallen dan een 28mm GP5k S TR. Stond gisteren niet al te veel wind, maar paar plekken waar die van de zijkant stond leek de fiets met losse handen toch stabieler, dank dus voor de tip!

Verder loopt ie prima maar maakt wel iets meer geluid; of ie zwaarder loopt durf ik niet te zeggen en ook grip lijkt goed maar ver van de limiet gebleven. Zelfde voor aero voordeel, moeilijk meetbaar. PS even met je handen bandje schoonvegen na een stukje zand oid is wel een ander gevoel, de "aero putjes" komen vrij hard aan ;)

  • PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:46

PeaceNlove

Deugleuter

Ik heb volgens Garmin net een acclimatisering van 4%. Wel lekker gefietst :)

  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
PeaceNlove schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:07:
Ik heb volgens Garmin net een acclimatisering van 4%. Wel lekker gefietst :)
Ik zit op 8%! :p

Gisteravond klein rondje met @Grin gedaan en dat was goed te doen

  • fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:01

fdees

Trust me I'm an Engineer

Was gisteravond echt heerlijk, zit zelf nu op 56%

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future


  • CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-06 23:20
Gisterenavond was het eigenlijk best aangenaam fietsen. Zeker omdat iedereen het erover eens was dat we het rustig gingen houden, en al helemaal omdat ik de route zo had getekend dat we na een uurtje fietsen aan Vosselare Put passeerden. Een van de weinig plaatsen in Vlaanderen waar je het water in mag. En een bibshort kan toch ook prima dienen als zwembroek? :*)

Enige nadeel was dat we daarna geen zin meer hadden om de volledige route uit te rijden. Dan maar een terrasje doen en de kortste weg terug naar huis genomen :9B :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0t2OFO8DVdxlThqM0ZihGqt2wM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y8msIaSkZcdjJYm5wJSGeX66.jpg?f=fotoalbum_large

Het is hier in de streek wel opletten geblazen voor omhoog gekomen stukken wegdek. Enkele keren afgezette stukken gezien: vooral op betonbanen, maar soms ook aan vluchtheuvels.

  • Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:48

Phydomir

Dennis

Afgelopen dagen gewoon gefietst vanuit het werk. Dus rond 5e op de fiets. Ging opzich prima zolang je het niet te gek maakt. Wel steeds 2L drank op 1,5u fietsen. Inmiddels wel redelijk gewend aan de hitte. Merk ook aan m'n hartslag dat die op een niveau zit waar hij ook zit bij koeler weer.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky


  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Was vanochtend al vroeg wakker en had geen zin om nog langer in bed te liggen en douchen, omkleden en op de fiets. Mijn eerste keer dat ik zo vroeg ging fietsen en het was relatief fris dus het shirt met lange mouwen aan. Nog snel een kleine roomboter sprits op gepeuzeld want ontbijten is pas na het fietsen.

Ik was ook niet de enige die op de racefiets zat in de vroegte. De zon stond nog laag en dat is wel lastig als je tegenin kijkt, maar in de schaduwrijke stukken was het zicht beter dan overdag als de zon hoog in de lucht staat. Blij dat de radar knippert als er een auto/vrachtwagen achterop komt, geeft toch een veiliger gevoel zo.

Ik ga dat nu vaker doen als het zo warm is overdag. H het hoeft geen lange rit te zijn zeker omdat het om half acht de zon al weer goed brandde en zo ook al weer moest managen met de warmte productie.

  • Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:32
esphome schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:51:
Was vanochtend al vroeg wakker en had geen zin om nog langer in bed te liggen en douchen, omkleden en op de fiets. Mijn eerste keer dat ik zo vroeg ging fietsen en het was relatief fris dus het shirt met lange mouwen aan. Nog snel een kleine roomboter sprits op gepeuzeld want ontbijten is pas na het fietsen.

Ik was ook niet de enige die op de racefiets zat in de vroegte. De zon stond nog laag en dat is wel lastig als je tegenin kijkt, maar in de schaduwrijke stukken was het zicht beter dan overdag als de zon hoog in de lucht staat. Blij dat de radar knippert als er een auto/vrachtwagen achterop komt, geeft toch een veiliger gevoel zo.

Ik ga dat nu vaker doen als het zo warm is overdag. H het hoeft geen lange rit te zijn zeker omdat het om half acht de zon al weer goed brandde en zo ook al weer moest managen met de warmte productie.
welke regio kom jij vandaan dat het überhaupt nog fris was op welk tijdstip dan ook...? volgens mij is het in heel Nederland niet onder de 25 graden geweest vannacht/vanochtend. Met 15-16 graden zou ik nog kort vertrekken als ik weet dat het binnen notime 25 of 30+ wordt..(of een paar graden warmer al)

Strava


  • wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:39
Prulleman schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:55:
[...]

welke regio kom jij vandaan dat het überhaupt nog fris was op welk tijdstip dan ook...? volgens mij is het in heel Nederland niet onder de 25 graden geweest vannacht/vanochtend. Met 15-16 graden zou ik nog kort vertrekken als ik weet dat het binnen notime 25 of 30+ wordt..(of een paar graden warmer al)
Het was vanmorgen hier (net onder Groningen) prima fietsweer hoor. Dat was rond 7 uur. Terugweg zal wel wat warmer worden

  • 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Prulleman schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 09:55:
[...]

welke regio kom jij vandaan dat het überhaupt nog fris was op welk tijdstip dan ook...? volgens mij is het in heel Nederland niet onder de 25 graden geweest vannacht/vanochtend. Met 15-16 graden zou ik nog kort vertrekken als ik weet dat het binnen notime 25 of 30+ wordt..(of een paar graden warmer al)
25 was het officieel nergens maar in de noordelijke helft van het land was het onder de 20: https://www.buienradar.nl/nederland/temperatuur/minimum-temperatuur

Ik was van plan om te gaan maar toch maar niet uiteindelijk. Met een geschiedenis van hartklachten moet ik het ook niet opzoeken. Morgenochtend heel vroeg maar denk ik.

  • Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:32
wisselwerking schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:02:
[...]

Het was vanmorgen hier (net onder Groningen) prima fietsweer hoor. Dat was rond 7 uur. Terugweg zal wel wat warmer worden
dat ontken ik niet.. ik struikel over "lange mouwen" omdat het "relatief fris was".
relatief fris tov 38 graden is nog steeds heel warm

Strava


  • wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:39
Prulleman schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:06:
[...]

dat ontken ik niet.. ik struikel over "lange mouwen" omdat het "relatief fris was".
relatief fris tov 38 graden is nog steeds heel warm
Dan heb je helemaal gelijk hoor. Deze dagen zijn een no-brainer voor kort-kort. Ook als het relatief fris is.

  • DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:58
Die heat acclimation van de garmin is echt zo vaag.
Woensdagavond werk woon 2 uurtjes en 28% -> 51%
Gisteren 280km gefietst waarvan de helft boven de 30 graden, blijft steken op 51%

Eens kijken wat die er vandaag van maakt.

https://www.strava.com/athletes/2323035


  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
418O2 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:12:
[...]

Ik zit op 8%! :p

Gisteravond klein rondje met @Grin gedaan en dat was goed te doen
Nadat ik dit postte dacht ik, toch niets te doen, nog ff snel een rondje. Een rustige 35km gedaan, was op t einde wel warm. Maar toch weer ff een paar keer rond getrapt (6629 keer zelfs)

  • Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
DDX schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:10:
Die heat acclimation van de garmin is echt zo vaag.
Woensdagavond werk woon 2 uurtjes en 28% -> 51%
Gisteren 280km gefietst waarvan de helft boven de 30 graden, blijft steken op 51%

Eens kijken wat die er vandaag van maakt.
Ik meen mij te herinneren dat Garmin enkel kijkt naar de starttemperatuur. Niet de temperatuur aan het eind van je rit of het gemiddelde oid. Hij gebruikt ook niet de zelf gemeten temp, maar die uit het weerbericht en dat duurt even om op te halen als je je fietscomputer net uit standby haalt.

  • Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:32
DDX schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:10:
Die heat acclimation van de garmin is echt zo vaag.
Woensdagavond werk woon 2 uurtjes en 28% -> 51%
Gisteren 280km gefietst waarvan de helft boven de 30 graden, blijft steken op 51%

Eens kijken wat die er vandaag van maakt.
ja.. volgens mij pakt ie enkel de temp bij de start, ofzo.. ik snap er ook niks van , vorige week vrijdag 180km, met gemiddeld 30 graden en dan 0% erbij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmukSXXp94tFpaUnHE40AIB8vlM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GvLNgZXnSZVQxP7IBNNx3HYf.png?f=user_large
Maar vroeg vertrrokken, dus wellicht de start trigger voor acclimatisatie gemist 8)7

/edit, het algoritme schijnt gebruik te maken van online weer data (dus niet de sensor), en het moet BIJ DE START 22+ zijn..

[ Voor 7% gewijzigd door Prulleman op 26-06-2026 10:46 ]

Strava


  • sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:04

sapphire

Die-hard pruts0r

7o9 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:03:
[...]

25 was het officieel nergens maar in de noordelijke helft van het land was het onder de 20: https://www.buienradar.nl/nederland/temperatuur/minimum-temperatuur

Ik was van plan om te gaan maar toch maar niet uiteindelijk. Met een geschiedenis van hartklachten moet ik het ook niet opzoeken. Morgenochtend heel vroeg maar denk ik.
Nouja gisteravond om 22.30u was het hier nog royaal 25+ graden (28 in de straat) zonder wind en vanmorgen om7u was het 24 graden (aan de Zuid-Hollandse kust)

Ik heb fietsen maar gewoon overgeslagen deze week, naar werk ging prima die paar kilometer maar ik wil nog een beetje energie overhouden om thuis wat te kunnen in de avond. En aangezien het elke avond 25+ was…..

Gabriël AM5


  • Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:43
Gisteren van 19:30 tot 22:00 gefietst en het was heerlijk (in Noord Holland). Veel beter dan ik had verwacht. Jammer genoeg ben ik het weekend aan huis gebonden omdat mijn vrouw er niet is, dus denk dat ik maar ga Zwiften.

Mijn Garmin heat acclimatisation doet het niet en ik snap niet waarom. Wel erg jammer want heb aardig mijn best gedaan de afgelopen weken in de hitte. Oh zie net dat hij het sinds gisteren voor het eerst weer doet.

[ Voor 32% gewijzigd door Torgo op 26-06-2026 16:34 ]


  • DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:58
Vandaag met ritje van 166km heat acclimation naar de 70% gebracht.
Lichaam had totaal geen zin in vast voedsel met deze temperatuur dus 2 keer bij tankstation gestopt voor blikje red bull en flesje ice tea en pak melk.
En 1 keer bij mcdonalds voor milkshake en 1 keer bij snackbar voor een milkshake, je moet toch je energie op de een of andere manier weer binnen krijgen 😎
En 4 bidons mee (2 in de tailfin), suikerwater zat ook nog wat energie in.

[ Voor 9% gewijzigd door DDX op 26-06-2026 18:07 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035


  • Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:24
Dat je nog even 166 km fietst met dit weer... 😳

  • DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:58
Beter dan hele dag binnen zitten.
Voordeel dat je na zo'n ritje ook totaal geen last hebt van de warmte binnen en 's avonds gewoon lekker slaapt.

https://www.strava.com/athletes/2323035


  • ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:09
Vandaag weer een update, deze ronde iets waar ik al langer mee bezig was naast de overige fixes en functies.

Een compleet nieuw jasje voor de hele site, frisser en beter passend op mobiel en desktop/tablet.

Allerlei kleine bugfixes en kleine button en layout zaken aangepakt.
Op de home pagina is er een weer widget toegevoegd met daarbij een fietsconditie score (locatie is nodig)
Het advies om te smeren is aangepakt (ik kreeg de tip dat iemand zich 's nachts moest smeren omdat het warm was Laughing )
Advies voor lampjes toegevoegd.
Releasenotes verhuisd naar een eigen pagina.

Releasenotes:
- Nieuw ontwerp voor de hele website
- Responsive layout afhankelijk van het schermformaat
- Verbeterde foutafhandeling voor planner-alerts
- Locatie zoeken is verbeterd, inclusief meer resultaten tonen
- Verwijderacties en de alerts-pagina zijn verduidelijkt
- Kleine bugfixes

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl


  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:18
Wat geef je iemand voor z'n verjaardag die werkelijk alles al heeft? Een mooie GPX file dacht mijn broer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7faToFLBy31RUNRndBS2QDr3QCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OKEsfQNuPD2AWgFsP2IckbYz.jpg?f=fotoalbum_large

Hij heeft er best even op gezeten want hij had nog nooit een route gebouwd, en verontschuldigde zich voor de ~10% onverhard, maar die segmenten zijn allemaal harde gravel en dus heel prima te rijden met 28mm. Dus ik vond het een superleuk kado.
Ik wilde hem vandaag rijden en omdat ik voor de echte hitte terug wilde zijn stond de wekker op het godsgruwelijk vroege tijdstip van half 5. Rustig opstaan, eten en voorbereiden en natuurlijk weer iets vergeten en terug, maar om 5:40 zat ik dan echt op de fiets.
Heerlijk! Zo rustig overal, de zon die opkomt, de rust, 23 graden. Magische uurtjes.
Tegen 9u werd het toch wel echt warm; HR omhoog, snelheid omlaag, maar het was een prima ritje verder. Kort-kort vanzelfsprekend B)
Wel een bandana onder de helm zodat ik daar niet hoef te smeren en als insecten wering. Zonnebrand smeren als het nog amper licht is buiten, is wel een beetje raar.

68% aangepast aan de hitte én hoewel ik even dacht aan een zonnesteek :P , ook nog Mary Poppins gezien!

https://www.strava.com/activities/19071352330

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-06 20:25

McMiGHtY

- burp -

Wat een supertof cadeau!


Ik zou hem dan met vrienden doen en daarna lekker lunchen met z'n allen.

#leestmnvrouwmee?

  • Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:28
Vanochtend om 08.00 vertrokken vanuit Salland voor een rondje naar Ootmarsum (Twente). De hoge luchtvochtigheid was even wennen, maar daarna was het eigenlijk wel te doen. Oké, uiteraard temporiseren, rekening houden met de hartslag, voldoende drinken en elk uur even stoppen.

  • ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:09
McMiGHtY schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:25:
Wat een supertof cadeau!


Ik zou hem dan met vrienden doen en daarna lekker lunchen zuipen met z'n allen.

#leestmnvrouwmee?
fixed that for you

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl


  • Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14:06
Onder het mom, domme vragen bestaan niet:

Kom bij Mantel powermeters tegen in de 105 R7000 en R7100 variant. Zit er fysiek verschil in die cranks dat de ene niet op de ander zou passen? Cranks zitten toch met "gewone" bouten vast toch, niet R7000/7100 specifiek iets? Of gaat het alleen om het logootje?

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.


  • aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:28

aerofreak

Steve Jobs

R7000 is de oude versie (11 speed), R7100 is de 12 speed

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~


  • Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14:06
aerofreak schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 19:18:
R7000 is de oude versie (11 speed), R7100 is de 12 speed
Weet ik, maar maakt dat uit voor een crank? Dat is mijn vraag. Een linkercrank heeft niks te maken met het schakelsysteem zelf.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.


  • McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-06 20:25

McMiGHtY

- burp -

Ik was al bang dat je mn vrouw gebeld had..

  • Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13:28
@Maarten_E Op mijn fiets zit een oude ultegra 4iii crank op een 105 12-speed crankset. Gok dat het dus in jouw geval ook geen probleem is.

  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:18
McMiGHtY schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:25:
Wat een supertof cadeau!


Ik zou hem dan met vrienden doen en daarna lekker lunchen met z'n allen.

#leestmnvrouwmee?
Het één sluit het ander niet uit :)

Vandaag feestje gevierd, en een collega had een ijsbadje gegeven. Sowieso superleuk kado met dit helse weer, maar ik vraag me af of er ervaringen zijn icm after-workout? Bij de tekst staat dat het goed is voor spierherstel na een intensieve activiteit; ben benieuwd of iemand dat hier wel eens doet; na de fiets meteen een koud bad in?

Ik heb schoon grondwater dus zweet is geen issue, want na gebruik kan het water zo de tuin in. Dus dan zou ik na het fietsen meteen erin kunnen gaan :)

[ Voor 47% gewijzigd door Mistraller op 28-06-2026 00:55 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:28

aerofreak

Steve Jobs

Maarten_E schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 20:24:
[...]

Weet ik, maar maakt dat uit voor een crank? Dat is mijn vraag. Een linkercrank heeft niks te maken met het schakelsysteem zelf.
Waarom zou je een afwijkend model willen nemen?

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~


  • Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Mistraller schreef op zondag 28 juni 2026 @ 00:49:
[...]

Het één sluit het ander niet uit :)

Vandaag feestje gevierd, en een collega had een ijsbadje gegeven. Sowieso superleuk kado met dit helse weer, maar ik vraag me af of er ervaringen zijn icm after-workout? Bij de tekst staat dat het goed is voor spierherstel na een intensieve activiteit; ben benieuwd of iemand dat hier wel eens doet; na de fiets meteen een koud bad in?

Ik heb schoon grondwater dus zweet is geen issue, want na gebruik kan het water zo de tuin in. Dus dan zou ik na het fietsen meteen erin kunnen gaan :)
Ik kan me herinneren uit de "Beter worden' podcast, dat Jim van den Berg vindt dat je na een training beter niet koud kan douchen. Op ieder ander moment prima, maar na een training zou je afweersysteem al een knauw hebben gekregen, dus is het een risico om het er nog een te geven.

Een ijsbad lijkt me nog een stap verder gaan dan koud douchen.

  • Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:32
aerofreak schreef op zondag 28 juni 2026 @ 08:09:
[...]

Waarom zou je een afwijkend model willen nemen?
De oude is waarschijnlijk goedkoper 😉 dus als als het compatible is, waarom niet.

(Ik heb ook een tijd rondgereden met tiagra crank rechts (2x10) en een 105 4iiii links , zie je niks van, je kan toch niet aan 2 kanten tegelijk kijken)

Strava


  • Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14:06
aerofreak schreef op zondag 28 juni 2026 @ 08:09:
[...]

Waarom zou je een afwijkend model willen nemen?
Zoals @Prulleman zegt is de R7000 variant iets goedkoper. Het gaat mij er vooral om dat ik mij geen verschil in kwaliteit kan bedenken tussen de crank van 2 evoluties binnen dezelfde 105 range. Heel misschien een paar gram gewicht. 4iiii biedt die twee varianten aan, als de kwaliteit en werking van de powermeter verder hetzelfde is... Het is niet alsof je opeens een Sora derailleur in een XTR groepset hangt.
edit:
Heb zowel een 105 R7000 en R7100 fiets, het enige echte verschil dat ik merk in gebruik zijn de shifters. Veel beter en handzamer op de R7100.

[ Voor 12% gewijzigd door Maarten_E op 28-06-2026 11:58 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.


  • Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Stevie-P schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:23:
He, vervelend. Wil je een stuk gaan rijden maakt je fiets ineens een gek geluid.
Heeft iemand nog ideeën wat ik kan checken zodat ik wellicht toch nog op pad kan straks?

Het probleem:
Ik hoor een gek geluid als ik even aanzet en stopt pas weer als ik de pedalen even stilhoud.
Het maakt niet uit of ik in het zadel zit of even ga staan.
Ik krijg het niet gereproduceerd als ik de fiets in de reparatiestandaard heb hangen en de pedalen met de hand draai.

Wat ik reeds heb gedaan: steekas en body schoongemaakt en van nieuw montagevet voorzien.

Filmpje voor geluid:
[Streamable: krrttt]
Nog even een terugkoppeling. Gisteren heb ik m'n fiets weer opgehaald bij de LBS.
Het waren inderdaad de lagers in m'n Zipp ZR1 hub, bedankt voor het meedenken allen.
Ik ben weer een paar tientjes lichter maar nu rijdt hij weer als een zonnetje.
Pagina: 1 ... 730 731 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:

Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).