WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 726 727 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• ONWdolf
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06-06 09:38
Binnenkort ben ik met mijn vriendin in de Eiffel en hebben we wat tijd om te fietsen. We verblijven op de camping bij Strotzbüsch. Nu willen we een rondje fietsen van zo'n 70 km. Ik ben daar niet bekend en vroeg me af of dat een mooi gebied is om met de racefiets rond te rijden.
Iemand die daar bekend is en een rondje weet of suggesties heeft? Alternatief is dat we op de heenweg of terugweg (vanaf Arnhem) op een andere plek de auto parkeren en op de fiets stappen. Dus als er mooiere stukken zijn die ik niet moet missen hou ik me daarvoor ook aanbevolen.

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:52
@ONWdolf Eifel is mooi gebied om te fietsen ja! Maar de Eifel is ook behoorlijk groot. In die regio waar jij heen gaat heb ik nog niet zoveel gefietst, maar ongetwijfeld prima wegen te vinden.

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-06 15:39
418O2 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:08:
Fotos maken en markeren op de zool helpt ook :)
Ik plak stukken schilderstape langs de raakvlakken van de cleat. Dan kan je de nieuwe er precies weer tussen leggen.

Flickr - Strava

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:55
Sissors schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 02:44:
Plus, gezien een racefiets dus toch illegaal is, vind je het belangrijker dat je potentieel mogelijk de wet overtreedt,
Daarom voldoe ik ook aan de regeling voertuigen:
  • Artikel 5.9.46: De trappers van fietsen moeten deugdelijk zijn bevestigd en zijn voorzien van een stroef oppervlak.
  • Artikel 5.9.51: Fietsen op twee wielen moeten zijn voorzien van:
    • a. één rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig;
    • b. witte of gele retroreflectoren aan de wielen, en
    • c. vier ambergele of gele retroreflectoren aan de trappers.
  • Artikel 5.9.54: De rode retroreflector moet zijn aangebracht:
    • 1a. bij fietsen met één achterwiel tussen de bagagedrager en het spatbord, dan wel bij afwezigheid van een bagagedrager op het spatbord op een hoogte van niet minder dan 0,35 m en niet meer dan 0,90 m boven
      het wegdek, dan wel onder het zadel;
    • 3. De witte of gele retroreflectoren aan de wielen moeten de omtrek van het wiel volgen en op of zo dicht mogelijk bij de velg zijn aangebracht, zodanig dat zij aan beide zijkanten van het voertuig zichtbaar zijn.
  • Artikel 5.9.71: Fietsen moeten zijn voorzien van een goed werkende bel.
Ik heb dus gewone pedalen, een spatbord, een beld en de nodige reflectoren op mijn racefiets om een en ander street legal te houden ;) .

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:23
@GWBoes goeie tip! En daarmee kan ik gelijk ook de shims fixeren tegen de zool zodat ik geen hand meer tekort kom om alles los en terug vast te maken. Gewoon markeren op de zool zoals @418O2 voorstelt zou mij helaas niet helpen aangezien de shims daarvoor in de weg zitten.

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-06 19:40
Gebanned schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:57:
[...]

[...]

Ik heb dus gewone pedalen, een spatbord, een beld en de nodige reflectoren op mijn racefiets om een en ander street legal te houden ;) .
en wat dat niet allemaal weegt

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:05
Mistraller schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 00:05:
[...]

Vanuit lid 1 van de wet is af te leiden dat de regels gelden " tijdens het rijden bij nacht of bij dag indien het zicht ernstig wordt belemmerd".

Als alle delen van de wet immers afzonderlijk zouden gelden dan zou hier staan dat je ook overdag verlichting moet voeren.
Vanuit de verplichting tot het voeren van verlichting bij nacht of slecht zicht, volgt slechts de eis tot niet-knipperende verlichting. Anders ben je de gekoppelde wettekst aan het loskoppelen.
+1

Imho geldt de wettekst alleen bij nacht/slecht zicht. Dan geldt er inderdaad duidelijk een verbod op knipperende verlichting. Overdag / helder zicht lijkt de wettekst niet van toepassing te zijn, equals knipperende lichten zijn niet vermeld als verboden of toegestaan. Agenten kennende zal men hooguit waarschuwen (als ze dat al nodig achten). Jaaaaren geleden eens met een AliExpress koplamp van 999999+ lumen door het centrum van Maastricht gefietst, op de meest irritante knipperstand, vrijdagochtend heel vroeg en nog zat dronkelappen zwalkend onderweg. De bemanning van het politiebusje dat mij tegemoet kwam moet zowat een epileptische aanval hebben gekregen, maar geen enkel signaal gehad dat dit afkeurenswaardig was.

• Sjenker
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:55
Ik heb het nooit geweten dat knipperende lampjes niet mogen. Vraag mij dan wel af waarom elk fiets lampje dat je kunt kopen of krijgt uitgedeeld door politie zelf een knipper stand heeft. Denk dat ook grootste gros van de populatie niet weet dat knipperend wettelijk niet is toegestaan.

Over plaatjes gesproken, voor de gein eens mn pedalen vering maximaal gezet om te kijken hoe dat is (veilig getest in mn gang zodat ik niet onnodig omval en mezelf blesseert). Wat een gedoe om in te klikken en uit klikken is dat zeg. Heb ze maar weer lekker op z'n allerlaagste spanning gezet. :+

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:27
@Sjenker het is inderdaad een kwestie van niet weten en het al best vinden als er al licht op zit. Immers, genoeg fietsen waar dat kapotstuk is. (en over hardlopers/wandelaars maar niet te spreken wat betreft zichtbaarheid)

Strava | AP | IP | AW

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:08
Gebanned schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:57:
[...]

[...]

Gewone pedalen en een spatbord hoeft niet. Op mijn commuter heb ik banden met zijreflectie; aan 1 zijde van de SPD kan je deze klikken; SM-PD22; dan heb je nog steeds spd.
Reflector en achterlicht zijn geïntegreerd in 1 aan een bagagedrager.

Dat is de enige fiets waarmee ik veel in het donker fiets, en ook nog eens in de stad, dus als er een grootschalige controle is, dan heb ik in elk geval geen gezeur over wat dan ook.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Mistraller schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:58:
[...]

Gewone pedalen en een spatbord hoeft niet. Op mijn commuter heb ik banden met zijreflectie; aan 1 zijde van de SPD kan je deze klikken; SM-PD22; dan heb je nog steeds spd.

Dat is de enige fiets waarmee ik veel in het donker fiets, en ook nog eens in de stad, dus als er een grootschalige controle is, dan heb ik in elk geval geen gezeur over wat dan ook.
Voor een fiets waar je 's nachts mee fietst lijkt mij dat verstandig ook. Maar het punt is dat de wet nergens stelt dat niet meer hoeft als je je fiets alleen overdag gebruikt, en dus toch elke racefiets illegaal is volgens de wet. En ik me dan iig niet slecht erover zou voelen dat je een knipperend achterlicht overdag hebt, die als nadeel heeft dat het mogelijk afleidend is voor sommige weggebruikers, maar wel beter zichtbaar is.

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-06 17:26
Happy new bike day! Heel erg blij mee, kan niet wachten om er mee op pad te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p10XsieDrjDDya70o6c67uhSc0k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lRjyJNVJE2xcuo7iqoPq9W2U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I765QwJiD8oOcmmWxL1NZE--iK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MagIy8SeVeFs0rZck4qunjKa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rl6JvUe9P64dWPHrm21UTeGFIOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WXWdVY0kKmnpfc8A5JNONKaw.jpg?f=fotoalbum_large

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:55
Sissors schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:12:
[...]

Voor een fiets waar je 's nachts mee fietst lijkt mij dat verstandig ook. Maar het punt is dat de wet nergens stelt dat niet meer hoeft als je je fiets alleen overdag gebruikt, en dus toch elke racefiets illegaal is volgens de wet. En ik me dan iig niet slecht erover zou voelen dat je een knipperend achterlicht overdag hebt, die als nadeel heeft dat het mogelijk afleidend is voor sommige weggebruikers, maar wel beter zichtbaar is.
Mistraller schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:58:
[...]

Er zit dus ook een verschil tussen het hebben van reflectoren en het voeren van verlichting. Reflectoren zijn een uitrustingseis uit het voertuigreglement en moet je hebben ongeacht de omstandigheden. Verlichting volgt uit de RVV en moet je alleen hebben als de omstandigheden daar om vragen. Naar mijn weten is er voor fietsen geen regel dat je geen verlichting mag hebben behalve de witte koplamp en het rode achterlicht. Een knipperlampje is dus gewoon extra en mag je 's nachts voeren, mits je daarnaast ook een constant brandend achterlicht hebt.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:08
Gebanned schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:13:
[...]

[...]

Er zit dus ook een verschil tussen het hebben van reflectoren en het voeren van verlichting. Reflectoren zijn een uitrustingseis uit het voertuigreglement en moet je hebben ongeacht de omstandigheden. Verlichting volgt uit de RVV en moet je alleen hebben als de omstandigheden daar om vragen. Naar mijn weten is er voor fietsen geen regel dat je geen verlichting mag hebben behalve de witte koplamp en het rode achterlicht. Een knipperlampje is dus gewoon extra en mag je 's nachts voeren, mits je daarnaast ook een constant brandend achterlicht hebt.
Ja, en daarmee blijft het een gedrocht van een regel. Want dat knipperende licht zal bij nacht namelijk juist vervelend zijn. Als je hem in die zin toepast is een knipperende felle garmin die naast het vaste achterlicht gevoerd wordt, wel toegestaan.

En ik meen me te herinneren dat ik al eens een e-bike zag met op elke vorkpoot een koplamp. Ik weet alleen niet meer wat voor merk fiets dat was.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:53
BertP schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:17:
Happy new bike day! Heel erg blij mee, kan niet wachten om er mee op pad te gaan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie fiets , veel veilige kilometers gewenst! Ik zou wel eerder neutrale bidons uitproberen, dit oogt wat schreeuwerig. Ik snap het wel als accent, maar dat kan je bv ook doen door rode ventielen of zo. My 2 cents 🙂

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:29
Cloclo100 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 07:00:
[...]

Mooie fiets , veel veilige kilometers gewenst! Ik zou wel eerder neutrale bidons uitproberen, dit oogt wat schreeuwerig. Ik snap het wel als accent, maar dat kan je bv ook doen door rode ventielen of zo. My 2 cents 🙂
juist perfect omdat het frame ook oranje accenten heeft, maakt het helemaal af _/-\o_

Strava

• BertP
Cloclo100 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 07:00:
[...]

Dankjewel, ik hoop ook op veel (veilige) kilometers. Nu nog even duimen dat die hoosbuien snel verdwijnen :) Van mijn vorige fiets heb ik nog zwarte elite fly bidons die ik ook wel eens wil proberen, daarnaast twijfel ik nog over de witte doppen van de bidon. Die gekleurde bidons zijn overigens een experimentje maar pakt beter uit dan ik dacht :) Ze komen van aliexpress maar lijken vooralsnog van goede kwaliteit te zijn. De grijze variant met zwarte dop is nog onderweg dus daar kan ik straks nog mee wisselen :)

Dan meteen een vraagje als eerste keer di2 gebruiker, de LBS gaf aan dat ik met de app nog e.e.a. kan 'finetunen' aan schakelsnelheid. Doen jullie dit, en zo ja zijn er nog instellingen waarvan je zegt dat zijn echt fijne instellingen?

• Cloclo100
BertP schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:39:
[...]

Dankjewel, ik hoop ook op veel (veilige) kilometers. Nu nog even duimen dat die hoosbuien snel verdwijnen :) Van mijn vorige fiets heb ik nog zwarte elite fly bidons die ik ook wel eens wil proberen, daarnaast twijfel ik nog over de witte doppen van de bidon. Die gekleurde bidons zijn overigens een experimentje maar pakt beter uit dan ik dacht :) Ze komen van aliexpress maar lijken vooralsnog van goede kwaliteit te zijn. De grijze variant met zwarte dop is nog onderweg dus daar kan ik straks nog mee wisselen :)

Dan meteen een vraagje als eerste keer di2 gebruiker, de LBS gaf aan dat ik met de app nog e.e.a. kan 'finetunen' aan schakelsnelheid. Doen jullie dit, en zo ja zijn er nog instellingen waarvan je zegt dat zijn echt fijne instellingen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/enkHCGf-i6Ou8eB-Zh1qbttCzr4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pJ8A1dNWtARM1JW9PeVPDT8p.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ypSBg1aU_J52U43xzyPUGS---c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wwnCoA3nluLfiCbJX7MDtLwv.png?f=fotoalbum_large ikzelf heb geen DI2 maar ik neem aan dat dit hetzelfde als bij SRAM gaat. Bvb. Automatisch van binnenblad naar buitenblad bij een bepaald verzet en/of dan achteraan 1 of 2 kroontjes schakelen om ongeveer dezelfde cadans te hebben.

• BertP
Cloclo100 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:50:
[...]

[Afbeelding] [Afbeelding] ikzelf heb geen DI2 maar ik neem aan dat dit hetzelfde als bij SRAM gaat. Bvb. Automatisch van binnenblad naar buitenblad bij een bepaald verzet en/of dan achteraan 1 of 2 kroontjes schakelen om ongeveer dezelfde cadans te hebben.
Thanx, het is wat ingetogener en wat minder opvallend/schreeuwerig inderdaad. Zal de app eens doorspitten om te kijken.

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-06 15:39
BertP schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:39:
[...]Dan meteen een vraagje als eerste keer di2 gebruiker, de LBS gaf aan dat ik met de app nog e.e.a. kan 'finetunen' aan schakelsnelheid. Doen jullie dit, en zo ja zijn er nog instellingen waarvan je zegt dat zijn echt fijne instellingen?
Je kan inderdaad de schakelsnelheid achter instellen voor als je de knop constant inhoudt. Die heb ik gewoon op maximaal staan. De app geeft wel een waarschuwing dat het mogelijk minder soepel gaat maar daar merk ik niks van.

Daarnaast kan je de functies van de knoppen nog wijzigen, zoals de bonusknoppen bovenop gebruiken om te schakelen mocht je dat makkelijk vinden.

Flickr - Strava

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:20
Cloclo100 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:50:
[...]

[Afbeelding] [Afbeelding] ikzelf heb geen DI2 maar ik neem aan dat dit hetzelfde als bij SRAM gaat. Bvb. Automatisch van binnenblad naar buitenblad bij een bepaald verzet en/of dan achteraan 1 of 2 kroontjes schakelen om ongeveer dezelfde cadans te hebben.
Heb je dat sequentieel schakelen aan staan? Leek mij erg handig maar uiteindelijk zat het alleen maar in de weg bij mij

• Cloclo100
418O2 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:15:
[...]

Heb je dat sequentieel schakelen aan staan? Leek mij erg handig maar uiteindelijk zat het alleen maar in de weg bij mij
Nee maar wel het laatste, compensating mode. Hierdoor blijft je traptempo (cadans) nagenoeg gelijk en krijg je geen enorme 'schok' in je verzet. Ideaal als je aan een klim begint bv.

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:46

Phydomir

Dennis

Heb het in het begin geprobeerd maar al snel weer terug naar volledig manual. Kom je op een stoplicht af, schakel naar klein voor maar gaat ie achter toch nog in een te zware versnelling.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-06 21:16
GWBoes schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:53:
[...]

Je kan inderdaad de schakelsnelheid achter instellen voor als je de knop constant inhoudt. Die heb ik gewoon op maximaal staan. De app geeft wel een waarschuwing dat het mogelijk minder soepel gaat maar daar merk ik niks van.

Daarnaast kan je de functies van de knoppen nog wijzigen, zoals de bonusknoppen bovenop gebruiken om te schakelen mocht je dat makkelijk vinden.
Bij mij staat 'ie ook op maximaal, maar ja.. doet inderdaad alleen iets als je de knop ingedrukt houdt. En zo vaak doe ik dat niet. Dan druk ik vaak gewoon twee of drie keer zelf op een knop.

(Het verkort de tijd tussen de schakelmomenten, niet de snelheid van de schakelbeweging zelf)

BetterShifting.com | Strava

• 418O2
Phydomir schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:05:
Heb het in het begin geprobeerd maar al snel weer terug naar volledig manual. Kom je op een stoplicht af, schakel naar klein voor maar gaat ie achter toch nog in een te zware versnelling.
Dat had ik ook. Je moet toch zelf schakelen, bij een klim wil je toch wat lichter achter vaak, als je net wat wil versneller wat zwaarder waardoor je alsnog zelf moet schakelen

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:28
Ik heb het op de fietsen die het supporten gewoon op full staan, werkt prima wat mij betreft.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:51

McMiGHtY

- burp -

D'r gaat een wereld voor me open merk ik al wel..

• Webgnome
Phydomir schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:05:
Dit. Ik heb mij ooit een keer verslikt in hoe dat werkte met alles automatisch. De Emma Piramide verkeerd ingeschat en dan sta je daar op de helft stil in een totaal verkeerde versnelling. Moest de handbike uit om het allemaal weer goed te krijgen.
Gebruik het zelf dus alleen nog maar manual en vooral dat het mij handelingen scheelt.

Strava | AP | IP | AW

• Prulleman
ja.. ik fiets al te lang om aan automatisch te wennen denk ik.. ik kies juist een ander verzet voor omdat ik een grote sprong nodig heb, en in die uitzondering dat ik dat niet heb tik ik zelf achter wel bij.

Maar ik kan me voorstellen dat het heel persoonlijk is, dus ik zou vooral alles uitproberen en het even de kans geven om aan te wennen

Strava

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:21

Kluus

Gang is alles

Ik ben ook niet van het automatisch schakelen. Zeker bij de korte heuveltjes in Nederland rij je die best nog wel eens met een wat schuine kettinglijn en hoog vermogen omhoog en dan wil ik echt niet dat hij ineens toch voor gaat schakelen als je dat niet wil. Die klimmetjes zijn veel te kort en explosief om voor te schakelen en daarna "rustig" omhoog peddelen zoals je bij een langere beklimming zou doen.

Semi automatisch is op zich nog wel fijn maar alsnog zijn er dan situaties waarin je eigenlijk niet wil dat hij dat doet zoals mensen hierboven ook aangeven en dan moet je dat weer lopen tegen-compenseren. Dan liever dat ik mezelf aanleer om het schakelen voor naar wens te compenseren achter.

• Prulleman
Kluus schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:50:
Ik ben ook niet van het automatisch schakelen. Zeker bij de korte heuveltjes in Nederland rij je die best nog wel eens met een wat schuine kettinglijn en hoog vermogen omhoog en dan wil ik echt niet dat hij ineens toch voor gaat schakelen als je dat niet wil. Die klimmetjes zijn veel te kort en explosief om voor te schakelen en daarna "rustig" omhoog peddelen zoals je bij een langere beklimming zou doen.

Semi automatisch is op zich nog wel fijn maar alsnog zijn er dan situaties waarin je eigenlijk niet wil dat hij dat doet zoals mensen hierboven ook aangeven en dan moet je dat weer lopen tegen-compenseren. Dan liever dat ik mezelf aanleer om het schakelen voor naar wens te compenseren achter.
precies dat. en als je dat al gewend bent, dan hoef je dus niets aan te leren en niets af te leren als je het gewoon op manueel laat staan :)

Strava

• DDX
Hangt denk ook van vermogen wat je trapt af en welke cassette/bladen verhoudingen je hebt.
In Nederland kom ik niet zo snel op binnenblad met 50/34 icm 11-30
De 34 komt vaak pas op lange klimmen in het buitenland in actie.

Dus in praktijk komt de full synchro in Nederland bijna nooit in actie bij mij.
Maar als die in actie komt hoef ik niet echt tegen te compenseren, want gaat die van 50 naar 34 (of van 34 naar 50) dan zorgt de full synchro er ook voor dat het redelijk soepel loopt door achter ook paar tandjes te wisselen.

[ Voor 27% gewijzigd door DDX op 05-06-2026 12:56 ]

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12:07

FFW

Ik rijd al jaren met sram red / force en was me totaal niet bewust van automatisch schakelen, dat ga ik zeker uitzoeken. Ik heb een sram eagle 1x12 gekocht om van de afgelopen kettingen af te zijn.

To enable Sequential Shifting on your SRAM RED eTap AXS system, open theSRAM app on your smartphone, connect your bike, and select "Sequential" under Drivetrain Settings. This mode simplifies shifting to just two buttons—making pedaling easier or harder—while the system automatically operates the front derailleur

• orlok
  • Registratie: Februari 2014
DDX schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:54:
Hangt denk ook van vermogen wat je trapt af en welke cassette/bladen verhoudingen je hebt.

Maar als die in actie komt hoef ik niet echt tegen te compenseren, want gaat die van 50 naar 34 (of van 34 naar 50) dan zorgt de full synchro er ook voor dat het redelijk soepel loopt door achter ook paar tandjes te wisselen.
Welke je via de e-tube ook nog zelf kan aanpassen naar welke tandjes hij gaat wisselen. Ik heb de standen manual, semi-synchro en full-synchro uitvoerig getest en ben uiteindelijk gebleven met full-synchro. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door orlok op 05-06-2026 13:24 ]

Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

• Kluus

Kluus

Gang is alles

DDX schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:54:

Ligt er ook aan waar in Nederland dan denk ik. Ik fiets veel in de heuvels bij Nijmegen en daar heb ik toch wel wat voorbeelden van korte klimmetjes waar ik toch wel achter een eind terugschakel maar die gewoon te kort zijn om naar het kleine blad te gaan. Vaak begin je die ook in een zware versnelling en moet je naar het einde pas wat lichter schakelen. Als je op dat moment 500 Watt of meer aan het trappen bent dan wil ik gewoon niet hebben dat ik het risico loop de grens te passeren waarop hij besluit ineens klein te schakelen.

In de overige delen van Nederland buiten die paar klimmen bij de stuwwallen en Limburg kan ik me voorstellen dat dit nooit voor komt inderdaad. Maar waar ik het meeste fiets toch wel.

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:52
Zijn er hier al Tweakers die de Lego fiets in huis hebben en gebouwd? Mogelijk dat ik er vanmiddag met de kinderen aan ga beginnen. Die zijn ook dol op Lego en bouwen, kunnen we mooi een stukje samen doen :) Ben wel benieuwd hoe ze het weer allemaal bedacht hebben!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:31

sapphire

Die-hard pruts0r

orange.x schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:45:
Zijn er hier al Tweakers die de Lego fiets in huis hebben en gebouwd? Mogelijk dat ik er vanmiddag met de kinderen aan ga beginnen. Die zijn ook dol op Lego en bouwen, kunnen we mooi een stukje samen doen :) Ben wel benieuwd hoe ze het weer allemaal bedacht hebben!
Ik ben er mee bezig, lees: de kinderen willen samen bouwen dus het duurt lang :+
De oudste bouw net als ik vrij snel maar samenbouwen kan alleen als de rest slaapt want anders willen die mee doen en dan duurt het dus een eeuwigheid :+

Gabriël AM5

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13:27
Hier heb ik het automatisch schakelen naar het binnenblad ook uitgezet toen het een paar keer mis ging op een klim dat ie onverwacht voor omschakelde en toen vast zat.
Nu schakel ik gewoon onder aan de heuvel naar het binnenblad, je kan daarmee nog steeds een prima tempo fietsen.
Het achter compenseren als ik naar het binnenblad ga heb ik wel aanstaan, dan is de sprong iig niet zo groot.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online

fdees

Trust me I'm an Engineer

Dat automatische schakelen naar het binnenblad staat bij mij gewoon aan, maar mijn garmin geeft aan dat dit de volgende schakelbeweging is dus dan ben ik gewaarschuwd.

Vind het allemaal zelf wel heel prettig, want het zorgt ervoor dat de aandrijflijn optimaal gebruikt wordt.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 05-06 14:56
De mijne is helaas nog niet ontvangen door DHL :(

Had hem via Amazon besteld, voordeel was wel dat ze het verschil in prijs door prijsdaling terug hebben gestort toen hij daadwerkelijk uitkwam enkele dagen geleden, scheelde me toch weer 13 euro.

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Hier nog een nieuwe Di2 eigenaar. Gebruiken jullie Front shift next?

• Torgo
  • Laatst online: 17:13
BreadFan schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:02:
Ik wist niet van deze feature en ben zelf ook een redelijk nieuwe eigenaar van Di2. Ik heb zelf nog geen gebruik gemaakt van de extra knoppen boven-op en snap ook niet helemaal hoe ze werken. Nu ik jouw post lees realizeer ik me dat ik ze misschoen moet configureren. :D

• DDX
Nee want ik heb enkel 10 speed en 11 speed di2 fietsen.
Zie geen voordeel voor 12 speed, vorig jaar ook bewust voor dura ace 11 speed gekozen bij opbouw nieuwe fiets. (de 11 speed was zelf iets duurder, voordeel van 11 speed lichter en batterij gaat langer mee)

[ Voor 5% gewijzigd door DDX op 05-06-2026 15:44 ]

• Golenes
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18:48
Ik rij momenteel op een oude aluminium fiets (2008 denk ik?) met Shimano Deoro groepenset. Het is een Specialized Allez, en hij rijdt best prima, maar ik merk dat het schakelen niet super makkelijk gaat en de groepenset gewoon wat versleten is. De achterdeurailleur is ook wat verbogen, waardoor ik de zwaarste versnelling zelfs na afstellen niet kan bereiken.

Nu kijk ik online, en zie ik dat ik voor rond de 500 euro een 105 groepenset kan aanschaffen en eigenlijk alles op de fiets vervangen.

Ik zie eigenlijk niet zo'n heel groot verschil tussen het oplappen van die fiets en wat ik zou krijgen als ik een nieuwe (voor aanzienlijk meer geld) zou kopen in de winkel. Hoofdverschillen lijken mij de remmen (schijf vs velg) en de bandruimte (denk dat ik met max 28 mm kan wegkomen). Dat lijkt dus voor eigen gebruik de economische keuze. Of zie ik nu iets over het hoofd?

• 418O2
Voor dat geld heb je ook wel een tweedehands met nieuwere groepset en moderner frame.

Meest economische keuze is de boel goed schoonmaken en een nieuwe pad voor je derailleur halen

• ElGreco
  • Laatst online: 16:13
Nieuwe update vandaag.

In de nieuwste versie van Tempelo is veel aan de achterkant gewerkt.

Ik kreeg zo af en toe een melding in het support mailbox, met een screenshot waar een generieke foutmelding te zien was. Aangezien dat een moment opname was en niet reproduceerbaar, kon ik hier niet veel mee.

Software is nu aangepast om dit soort hickups op te vangen en op te slaan onder een unieke code en allerlei gegevens die helpen met het traceren van het probleem. De gebruiker krijgt aan de voorkant dezelfde code te zien met daarbij een mogelijkheid om deze error direct te melden aan support, met een kleine toelichting indien gewenst. Dat kan allemaal direct vanuit de site (via een popup).

Daarnaast wat kleine tweaks in de standaard kledingadviezen obv feedback vanuit gebruikers.

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl

• Frenz64
Golenes schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:50:
Ik rij momenteel op een oude aluminium fiets (2008 denk ik?) met Shimano Deoro groepenset. Het is een Specialized Allez, en hij rijdt best prima, maar ik merk dat het schakelen niet super makkelijk gaat en de groepenset gewoon wat versleten is. De achterdeurailleur is ook wat verbogen, waardoor ik de zwaarste versnelling zelfs na afstellen niet kan bereiken.

Nu kijk ik online, en zie ik dat ik voor rond de 500 euro een 105 groepenset kan aanschaffen en eigenlijk alles op de fiets vervangen.

Ik zie eigenlijk niet zo'n heel groot verschil tussen het oplappen van die fiets en wat ik zou krijgen als ik een nieuwe (voor aanzienlijk meer geld) zou kopen in de winkel. Hoofdverschillen lijken mij de remmen (schijf vs velg) en de bandruimte (denk dat ik met max 28 mm kan wegkomen). Dat lijkt dus voor eigen gebruik de economische keuze. Of zie ik nu iets over het hoofd?
De meest duurzame optie is om een groepenset op marktplaats te kopen, dan heb je een betere groep en je hoeft alleen beide derries te vervangen en je bent goedkoop uit.

@BertP kek die bidons, niks meer aan doen, er is al genoeg saaiheid!

En pfff, wat ben ik blij dat ik voor de laatste mech groep gekozen heb, wat een keuzestress met dat schakelen (ja ja, ik weet, dit is tweakers, ik gun jullie allemaal je optimale kettingpositie en minimale schakelinspanning, opa komt van 2 x 5speed met buiscommandeurs, het enige tweaken wat je daarmee kon is het palletje van de commandeur losser of strakker draaien, te los en je schakelde automagisch zwaarder, te strak: pijnlijke muis van je duim)

[ Voor 18% gewijzigd door Frenz64 op 05-06-2026 17:35 ]

• 418O2
Opa heeft dan wel weer een kekke bril!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:10
Ja, ook hier binnen
Wel jammer dat de lokale shop hem ook had voor 22 euro minder

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• raymondw
Onder het mom van "Dat kan ik!"
Vandaag de BB vervangen voor een ceramische versie.
Imho is een lekke band lastiger :+
Enige lastige was de stofkap die eraf schoot bij het monteren van de as, even pielen...

Wat ik wel verbazend vond was dat de lagers die eruit kwamen al echt heel stroef liepen, had dat niet verwacht van een fiets die de winter binnen heeft gestaan ivm een vork terugroepactie. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vuHASPQLfSUe0oyEUL-fs4ygXtI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KOBZJgGKJuXCG31OKgOuA9S4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/snV8eb-dLou8X2IY2K5_WyAahws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DlIWnbbUyAMKNMEcRbQKe1Y7.jpg?f=fotoalbum_large

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Frenz64 daar hebben wij geen stress van hoor, iedereen gebruikt gewoon de configuratie die hij/zij fijn vind en meld hier even zijn/haar voorkeur?

Krijg jij echt zo veel stress van een beetje keuze?

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Van de week verder aan het knutselen geweest met een Ass-saver en een oude ruitenwisser. De vierde versie gebruikte een andere bevestigingsmethode en vorm van de wisser. De vierde vorm staat ook toe om de wisser van de band te halen als die nodig is. De wisser kan gemonteerd blijven maar zweeft dan boven de band.

De werking is goed en water wordt inderdaad afgevoerd maar het zand wordt geraakt en opgeworpen en zet zich dan nog meer af op het frame. Dus in combinatie met een Ass-saver gaat dit niet werken. Het zou wel kunnen werken als de wisser achter het wiel zijn werk kan doen waardoor de "verstoorde" rotzooi dan niet op het frame komt maar achter het wiel op de grond.

Foto's van de vierde versie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHgmi0Xl7n5-0jxAYrwlx44RgM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NA2GEYSSNxlmAKBZhyzDa5pV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/86kqAM_rGLijpBwiNhJld_9B8b8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UeChkrWPbJ8MLyQGUs7Xh0wN.jpg?f=user_large

Resultaatfoto's na rit van 20 KM. Hieronder zie het zand wat juist beter plakt omdat er minder water aanwezig was:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZA8cEKypsk7vEnK15zsxHvf6wDI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ynl3StXryluRzZrf7SbKy15e.jpg?f=fotoalbum_large

En een foto van onderkant van Ass-saver waar de wisser haar werk doet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAFrDaRZFYfmG4-b0px0tA27okg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VW8LWSvpWCanYhRT4Ak8MMiB.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb mijn andere spatbord gepakt, die we tot achter het wiel komt en daar nu eerste wisser versie gemonteerd en bij een volgende rit een die eens testen of dat werkt zoals ik dat bedacht heb. Dit spatbord eindigt voor de velgremmen en zo is de zitbuis nog steeds het haasje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZdzW2ivzIDAFUY-NsChaQlJJPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/422MRpCH9UvXPh3jnKhbLwgN.jpg?f=fotoalbum_large

• Ramon 73
Prulleman schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:52:
[...]

precies dat. en als je dat al gewend bent, dan hoef je dus niets aan te leren en niets af te leren als je het gewoon op manueel laat staan :)
Ik vind Di2 nog steeds de mindere variant van mechanisch schakelen. Meer kwetsbaar, meer onderhoud (regelmatig laden vind ik ook onderhoud), onderweg heb je 0,0 mogelijkheden om iets te hacken als er iets stuk gaat, lastiger af te stellen dan mechanisch, schakelt ook minder snel naar kleiner verzet.

Ik heb een gravelbike met grx800, mechanisch en een racer met Di2 Ultegra. Met grx (en alles daarvoor) nooit schakel problemen gehad. Met Di2 al 2x stil gestaan onderweg. 1x eigen schuld, vergeten te laden. De tweede keer stopte eerst de voorderrie ermee, daarna achter ook ondanks dat ik na het laden van de accu pas 150km had gereden. Wilde thuis ook niet meer laden. Na alle kabels los te hebben gehad en opnieuw ingestoken te hebben werkte alles weer en gaat weer een hele tijd goed. Toch niet happy met Di2

• DDX
Tja, ik heb in het verleden meer problemen gehad met mechanisch schakelen dan met di2/axs.
Recent met axs achterderraileur halverwege rit overleden (als in opeens niet meer schakelen en app wilde alleen updaten(uit crash mode halen))
Ik hou die op dat ik al eerder waarschuwing had gemerkt dat schakelen naar grootste kransje al lastig lukte (al was dat verholpen met nieuwe batterij) dus gewoon ouderdom. (4 jaar ofzo en 70k km en weer en wind gezien)
Met di2 in al die jaren nog nooit issues gehad.

In de jaren dat ik met mechanisch reed al eens palletjes in shifters die afbraken sram, shimano shifter die opeens geen zin meer had/stroef liep of kabels die rafelen.
En dan heb ik het nog niet gehad over afstellen van derraileur als je kabels vervangen hebt.
En met frames van tegenwoordig wil je (/kan je niet eens meer) geen mechanisch monteren.
Kabelloop gaat echt niet werken met mechanisch.

[ Voor 14% gewijzigd door DDX op 05-06-2026 21:34 ]

• Frenz64
Kluus schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:54:
@Frenz64 daar hebben wij geen stress van hoor, iedereen gebruikt gewoon de configuratie die hij/zij fijn vind en meld hier even zijn/haar voorkeur?

Krijg jij echt zo veel stress van een beetje keuze?
Een beetje keuze? Seriously, ik heb de fiets klaar staan om morgen Breukelen - Veendam te gaan doen (wind mee yeuyyy):
  • Hartslag meter opgeladen?
  • Powermeter opgeladen?
  • 1040 opgeladen en de route geladen?
  • Radar opgeladen?
  • Nieuw toptubetasje aangeschaft, genoeg gelletjes, repen, koolhydraten (nee, ik ga niet op twee bananen 200km fietsen)
  • Bidons vol
  • Banden juiste druk?
  • 1 of 2 reserve biba's mee?
Maar zit in nou ineens in Team Ramon? :X

• ElGreco
  • Laatst online: 16:13
Frenz64 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:46:
[...]

Een beetje keuze? Seriously, ik heb de fiets klaar staan om morgen Breukelen - Veendam te gaan doen (wind mee yeuyyy):
  • Hartslag meter opgeladen?
  • Powermeter opgeladen?
  • 1040 opgeladen en de route geladen?
  • Radar opgeladen?
  • Nieuw toptubetasje aangeschaft, genoeg gelletjes, repen, koolhydraten (nee, ik ga niet op twee bananen 200km fietsen)
  • Bidons vol
  • Banden juiste druk?
  • 1 of 2 reserve biba's mee?
Je moet al die zooi bij thuiskomst direct aan de lader leggen. Als je uitgespeeld bent in de douche, is het allemaal weer opgeladen. Kan het in je fietsspullen bakje. Klaar voor de volgende rit. Hoef je er niet meer aan te denken.

Echt. Totaal geen structuur in huize Frenz.

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl

• Ramon 73
Frenz64 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:46:
[...]

Pardon? Ik stoor me aan Di2 en jij komt met een sloot aan spullen die opgeladen moet worden en dan zijn dergelijke first World problems ineens mijn pakkie-an? Mag ik daar even heel vriendelijk voor bedanken? Problemen met opladen heb ik nog nooit gehad. De keer dat Di2 mij gruwelijk in de steek liet, leek inderdaad op een lege accu. Na opnieuw aansluiten was de accu bijna volledig vol. Gebrek aan lading was het probleem niet.

Ik heb nog nooit problemen gehad met een accu die leeg was. Kan aan mij liggen. En 200km rijden is ook al geen zorg, paar extra repen mee, wat contant geld voor stops onderweg en gaan.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Power meter en al helemaal hartslagmeter zijn dingen die ik alleen oplaadt (danwel batterij vervangen) als ze klagen dat het nodig is. Maar dat is niet vaak. Al helemaal hartslagmeter gaat eeuwen mee op zijn knoopcelletje.

• Frenz64
Ramon 73 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 23:11:
[...]

Pardon? Ik stoor me aan Di2 en jij komt met een sloot aan spullen die opgeladen moet worden en dan zijn dergelijke first World problems ineens mijn pakkie-an? Mag ik daar even heel vriendelijk voor bedanken? Problemen met opladen heb ik nog nooit gehad. De keer dat Di2 mij gruwelijk in de steek liet, leek inderdaad op een lege accu. Na opnieuw aansluiten was de accu bijna volledig vol. Gebrek aan lading was het probleem niet.

Ik heb nog nooit problemen gehad met een accu die leeg was. Kan aan mij liggen. En 200km rijden is ook al geen zorg, paar extra repen mee, wat contant geld voor stops onderweg en gaan.
Hè gelukkig, order has been restored

@Sissors ik heb een Polar verity sense met accu, die gaat een uur of 15 mee.

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-06 21:16
Nee, want ik heb op mijn fietsen genoeg knopjes :) :) :).

Maar.... als je 105 shifters hebt, dan heb je geen knoppen bovenop de shifters. Wil je toch pagina's wisselen op je fietscomputer met een Di2 knop, dan kun je een van de knoppen op je linker shifter instellen op FSN en de andere op D-fly Ch. 1 of 2 en daarmee je fietscomputer gebruiken :}

BetterShifting.com | Strava

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Frenz64 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 06:25:
[...]

Hè gelukkig, order has been restored

@Sissors ik heb een Polar verity sense met accu, die gaat een uur of 15 mee.
Ik heb een Polar H9 die al 1,5 jaar meegaat en een Garmin die het laatst de knoop vervangen gekregen heeft toen jij nog 2x5s reed :X

Serieus die zit op de 2e batterij sinds 2013 of 14 ofzo.

Verder heb ik genoeg apparaten om op te laden maar Di2 vind ik samen met de hartslagmeters één van de minst problematische zo lang gaat het mee :?
Ik kwam het meest bij de LBS voor de derailleur omdat achter toch niet lekker schakelde. Vuil tussen de binnen-buitenkabel bij het achterste stukje, kabel rek, tikje tegen de derailleur, etc. dat soort dingetjes.
Met Di2 de eerste rit een microadjustment gedaan en sindsdien schakelt het perfect.
Persoonlijk vind ik dat gemak het wel waard :)

Maar ieder voor zich uiteraard :)

Gabriël AM5

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19:37
Ik heb twee setwielen met 2 verschillende cassettes. Voor beide sets heb ik een eigen fijnafstelling in de Di2 app. Tjop tjop wissel, ff de app openen en hoppa weer perfect schakelen.

https://www.strava.com/athletes/38143282

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:12
Yes, met Shimano 105 shifters kan je zo drie functies programmeren op 1 knop (lang, kort, dubbel). Werkt fijn!

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-06 19:10
Ja vind ik ideaal, heb de kleine knop om te shiften en de grote knop om naar de volgende pagina op m'n garmin te gaan. Ingedrukt houden gaat hij terug naar de pagina met de route/kaart. Hoeven m'n handen niet van het stuur om een beetje door de pagina's te bladeren.

• Webgnome
Wanneer je problemen hebt met dat je Di2 batterij elke keer moet opladen dan moet je misschien kijken naar je rijstijl. De accu is echt belachelijk goed voor de techniek en gaat, in mijn ervaring ( en blijkbaar die van anderen ook) ERRUG lang mee. Vermogens meter heb ik al vaker op moeten laden ( 1x ) dan di2 in de tijd dat ik de vermogensmeter nu heb ;)

En ach. Als dat het enige is wat je tegenhoud dan ga je compleet voorbij aan het plezier dat je er aan hebt. Waarom hebben we elektronisch schakelen? Waarom hebben we vermogensmeters? waarom hebben we een hartslagmeter? Omdat het een leuke hobby is en we die leuk willen houden!

Strava | AP | IP | AW

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-06 17:09
raymondw schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:54:
Onder het mom van "Dat kan ik!"
Vandaag de BB vervangen voor een ceramische versie.
Imho is een lekke band lastiger :+
Enige lastige was de stofkap die eraf schoot bij het monteren van de as, even pielen...

Wat ik wel verbazend vond was dat de lagers die eruit kwamen al echt heel stroef liepen, had dat niet verwacht van een fiets die de winter binnen heeft gestaan ivm een vork terugroepactie. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Lekker gewerkt! Ik heb al talloze banden vervangen, maar BB (of balhoofd) heb ik nog niet aangedurfd 😅

Read the code, write the code, be the code!

• raymondw
wackmaniac schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 17:09:
[...]

Lekker gewerkt! Ik heb al talloze banden vervangen, maar BB (of balhoofd) heb ik nog niet aangedurfd 😅
Balhoofd heb ik (nog) niet gedaan.
Heb mij ingelezen en op YT videos bekeken.
Daarna de simpele tools op Ali besteld (€35,-) en de andere bij Mantel gekocht samen met de BB.
(Parktool en Cycling Ceramic: €200)
Het eerste lager was spannend (non-drive), maar de tweede "floepte" er zo uit (drive).
De nieuwe plaatsen ging ook erg eenvoudig, je draait de lagers er zo in, voordeel is ook dat het maar 3 onderdelen zijn.

Weet niet of ik wiellagers ook zou doen, maar dit is een aanrader!
Bij een FM kost alleen het plaatsen €55, als je twee keer een BB vervangt heb je de investering van het gereedschap eruit.

• Frenz64
sapphire schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 08:44:
[...]

Ik heb een Polar H9 die al 1,5 jaar meegaat en een Garmin die het laatst de knoop vervangen gekregen heeft toen jij nog 2x5s reed :X
Toen bestond dat hele Garmin nog niet.

Maar goed, een knopje op de shifter om je fietscomputer te bedienen vind ik dan weer wel meerwaarde hebben. Veiliger ook, hoewel teveel gluren op dat ding nou ook niet echt de verkeersveiligheid verhoogt.

• Torgo
Ik heb wat advies nodig mbt binnenbanden.

Sinds ik mijn nieuwe fiets heb (Cube Agree Pro) heb ik nieuwe binnenbanden nodig.

Ik heb Advanced A.50 wielen met een velghoogte van 50 mm en Conti Grand Prix, Kevlar, 30-622.

Nou heb ik al een beetje onderzoek gedaan en online rond gekeken maar er zijn bijna geen binnenbanden te koop met de juiste ventielen (70/80mm).

De enige die ik heb kunnen vinden zijn deze: https://www.futurumshop.nl/pirelli-roadtube-race-binnenband-700x23-30c-blackpresta-60mm.phtml

De beoordelingen zijn niet geweldig, in de zin dat er best wat opmerkingen zijn over snel lek rijden. Voor mij is het belangrijkste om zo min mogelijk lek te rijden en zo min mogelijk onderhoud, de rest vind ik minder belangrijk. Hebben jullie nog tips?

• DDX
Hebben we tubeless al genoemd ?

• raymondw
@Torgo
Volgens mij heb ik afgelopen jaar bij de Karwei 70/80mm gekocht, ze staan nu alleen niet op de website.
Bij Mantel kun je ook filteren op ventiel en lengte: Link

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:39

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Torgo schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:03:
Ik heb wat advies nodig mbt binnenbanden.

Sinds ik mijn nieuwe fiets heb (Cube Agree Pro) heb ik nieuwe binnenbanden nodig.

Ik heb Advanced A.50 wielen met een velghoogte van 50 mm en Conti Grand Prix, Kevlar, 30-622.

Nou heb ik al een beetje onderzoek gedaan en online rond gekeken maar er zijn bijna geen binnenbanden te koop met de juiste ventielen (70/80mm).

De enige die ik heb kunnen vinden zijn deze: https://www.futurumshop.nl/pirelli-roadtube-race-binnenband-700x23-30c-blackpresta-60mm.phtml

De beoordelingen zijn niet geweldig, in de zin dat er best wat opmerkingen zijn over snel lek rijden. Voor mij is het belangrijkste om zo min mogelijk lek te rijden en zo min mogelijk onderhoud, de rest vind ik minder belangrijk. Hebben jullie nog tips?
Ridenow 85mm ventiel, TPU, rijden geweldig.

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:36
jorrefunk schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 22:22:
[...]

Dan zou ik ze wel rechtstreeks op AliExpress bestellen. Dan heb je er drie voor hetzelfde geld.

• Torgo
raymondw schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:21:
@Torgo
Volgens mij heb ik afgelopen jaar bij de Karwei 70/80mm gekocht, ze staan nu alleen niet op de website.
Bij Mantel kun je ook filteren op ventiel en lengte: Link
Dat had ik inderdaad gedaan (filter) maar dan zijn er niet heel veel opties.
jorrefunk schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 22:22:
[...]

Ik zie dat ze ook in 65mm komen, dat lijkt me ook genoeg voor 50mm velgen. Maar ik ben een beetje argwanend wat betreft TPU, dat is toch iets minder lek proof?

• jorrefunk

jorrefunk

Casual Ruud schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 23:20:
[...]

Dan zou ik ze wel rechtstreeks op AliExpress bestellen. Dan heb je er drie voor hetzelfde geld.
Zijn dat dan identiek dezelfde, aub? Geen namaak? Link? (met dank)

• jorrefunk

jorrefunk

@Torgo TPU is iets minder lekbestendig dan een biba vandaar dat ik niet de allerlichtste versies neem maar die van 36gr.

• Casual Ruud
jorrefunk schreef op zondag 7 juni 2026 @ 06:54:
[...]

Zijn dat dan identiek dezelfde, aub? Geen namaak? Link? (met dank)
https://www.aliexpress.com/item/1005006052503607.html of een van de tig andere verkopers met een goede beoordeling.

Ik heb overigens nog nooit van namaak Ridenow binnenbanden gehoord.

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:46

Phydomir

Dennis

Torgo schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 23:44:

Ik zie dat ze ook in 65mm komen, dat lijkt me ook genoeg voor 50mm velgen. Maar ik ben een beetje argwanend wat betreft TPU, dat is toch iets minder lek proof?
65mm ventielen in een 50mm velg is wel echt krap aan.

Je kan ook nog kijken naar ventiel verlengers. Dan heb je qua binnenband gelijk een stuk meer opties.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Casual Ruud schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 23:20:
[...]

Dan ben ik wel benieuwd waar, ik heb ar afgelopen tijd meerdere besteld maar voor minder dan €6 moet je heel veel geluk hebben of coupons precies als je ze nodig hebt.
Zijn wel prima bandjes en rijden heerlijk mits ze niet direct al lek zijn maar daar kom je helaas onderweg pas achter :(
@de link; ja met €5 verzendkosten :+

@Torgo Even bij. Bike24 of bike-discount kijken? Geloof dat die er genoeg hebben, ik had Continental’s en nu Vittoria’s.

Twijfel nog of ik niet eerst TPU ga proberen want die heb ik nog liggen of zoals @DDX zegt volgende keer tubeless ga proberen. De A.50 velgen zijn al tubeless ready dus zou vrij gemakkelijk moeten gaan.

[ Voor 26% gewijzigd door sapphire op 07-06-2026 09:13 ]

Gabriël AM5

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Wat betreft RideNOW TPU:

https://nl.aliexpress.com/item/1005006573052438.html volgens mij zijn dit structureel de goedkoopste inclusief verzending én meest verkochte (als ik "RideNOW TPU" sorteer op aantal orders).
Dit is in ieder geval het Ali-artikel-ID waar ik al 5 bestellingen van heb geplaatst (af en toe 1-2 als ze toevallig goedkoop zijn en ik toch al iets anders bestelde).

"vroeger" waren ze ~€4 per stuk in bundel van 4. Tegenwoordig lastig onder de €6 te krijgen, maar ik zie ze op moment van schrijven 4 voor €26,39 en dan coupon van €3 kom je op €23,39 uit.

Sinds mijn laatste RideNOW TPU update (TheTinusNL in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21") ben ik er nog steeds tevreden over en blijf ik bij de +/- die ik daar noemde.

[ Voor 5% gewijzigd door TheTinusNL op 07-06-2026 09:37 ]

Informaticus of vakkundig Googler?

• Casual Ruud
sapphire schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:02:
[...]

Dan ben ik wel benieuwd waar, ik heb ar afgelopen tijd meerdere besteld maar voor minder dan €6 moet je heel veel geluk hebben of coupons precies als je ze nodig hebt.
Zijn wel prima bandjes en rijden heerlijk mits ze niet direct al lek zijn maar daar kom je helaas onderweg pas achter :(
@de link; ja met €5 verzendkosten :+
Bij Futurum betaal je toch ook verzendkosten 7(8)7

Maar goed als je verzendkosten wilt meerekenen, neem dan een van de verkopers met gratis verzenden vanaf een tientje. Betaal je per stuk iets meer maar dan zonder verzendkosten. Kun je nog een coupon gebruiken ook.

Dat heeft verder niet zoveel met geluk te maken. Kijk gewoon naar de laagste prijs en bestel als er coupons zijn.

• Torgo
TheTinusNL schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:35:
Wat betreft RideNOW TPU:

https://nl.aliexpress.com/item/1005006573052438.html volgens mij zijn dit structureel de goedkoopste inclusief verzending én meest verkochte (als ik "RideNOW TPU" sorteer op aantal orders).
Dit is in ieder geval het Ali-artikel-ID waar ik al 5 bestellingen van heb geplaatst (af en toe 1-2 als ze toevallig goedkoop zijn en ik toch al iets anders bestelde).

"vroeger" waren ze ~€4 per stuk in bundel van 4. Tegenwoordig lastig onder de €6 te krijgen, maar ik zie ze op moment van schrijven 4 voor €26,39 en dan coupon van €3 kom je op €23,39 uit.

Sinds mijn laatste RideNOW TPU update (TheTinusNL in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21") ben ik er nog steeds tevreden over en blijf ik bij de +/- die ik daar noemde.
Dank voor je reactie en link naar je beoordeling. Ik denk dat ik het wel wil overwegen ook omdat het ruimte scheelt in de Cube storage box.

Ik las wel dat je ook een velg lint moet gebruiken. Klopt dat? Ik heb daar geen ervaring mee namelijk.

• 418O2
Torgo schreef op zondag 7 juni 2026 @ 10:32:
[...]

Dank voor je reactie en link naar je beoordeling. Ik denk dat ik het wel wil overwegen ook omdat het ruimte scheelt in de Cube storage box.

Ik las wel dat je ook een velg lint moet gebruiken. Klopt dat? Ik heb daar geen ervaring mee namelijk.
Je moet altijd een velglint gebruiken vziw. Hoogstens niet als je een volledig vlak velgbed hebt, maar zelfs dan is het geen gek idee

• Ramon 73
Volgende week op vakantie naar Oostenrijk. Fiets gaat mee, al 2x eerder gedaan. Dat was steeds de racefiets. Kan prima in Oberösterreich, weinig fietspaden maar.men gunt de fietser ruim baan.

Ik twijfel nog of ik misschien toch de gravelbike mee zou nemen, er zijn daar heus wel stukken die ik daarmee zou rijden. Gaat weliswaar op de weg ietsje trager.

Edit; allebei meenemen is dikke overkill, dat ga ik niet doen voor twee weekjes.

[ Voor 10% gewijzigd door Ramon 73 op 07-06-2026 18:02 ]

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:23
Ramon 73 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:42:
Volgende week op vakantie naar Oostenrijk. Fiets gaat mee, al 2x eerder gedaan. Dat was steeds de racefiets. Kan prima in Oberösterreich, weinig fietspaden maar.men gunt de fietser ruim baan.

Ik twijfel nog of ik misschien toch de gravelbike mee zou nemen, er zijn daar neus wel stukken die ik daarmee zou rijden. Gaat weliswaar op de weg ietsje trager
Ik zou de gravelbike meenemen. Wat boeit het nou dat het dan op een wegrit dan iets langzamer gaat? Of je neemt de wielset van je racefiets mee en drukt die indien gewenst onder je gravelbike.

Komoot

• blitzkrieg
  • Laatst online: 17:05

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik zou allebei meenemen!

Laatste vakantie race en mountainbike meegenomen, ook al heb ik maar 1 ritje op de mountainbike gemaakt was in toch blij dat ik hem mee had.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Prulleman
418O2 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 10:50:
[...]

Je moet altijd een velglint gebruiken vziw. Hoogstens niet als je een volledig vlak velgbed hebt, maar zelfs dan is het geen gek idee
Ik heb geen gaten in het velgbed, en dus geen tape, lint of iets. Gewoon ventiel erin en gaan met die tubeless

Strava

• Webgnome
Even iets anders, het was vandaag weer eens dweilen met de kraan open over de dijken. Hoeveel mensen vinden dat de dijk van hen is.. Wielrenners die je met volle snelheid, 3 rijen dik, in halen (en schreeuwen dat JIJ aan de kant moet..) tot wandelaars die hetzelfde doen en je staan aan te kijken als een schaap als je ze er op aanspreekt..

Ach ja, volgende keer maar gewoon weer in de vroege ochtend stukje doen.
p.s. door de radar had ik het leger wielrenners al lang in de gaten natuurlijk ;)

Strava | AP | IP | AW

• 418O2
Als dat zo vaak zo is, waarom ga je er dan nog langs?

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
418O2 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:14:
Enige stuk vlak in de regio 8)

Hij wil.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
Ramon 73 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:42:

Ik twijfel nog of ik misschien toch de gravelbike mee zou nemen, er zijn daar neus wel stukken die ik daarmee zou rijden. Gaat weliswaar op de weg ietsje trager
No brainer, ik zou de gravelbike meenemen. Je kunt er mee op de weg en op de kilometers aan gravelwegen die in de bergen te vinden zijn. Dan maar iets minder effectief op de weg.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Ramon 73
MaSw85 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:21:
[...]

Ik zou de gravelbike meenemen. Wat boeit het nou dat het dan op een wegrit dan iets langzamer gaat? Of je neemt de wielset van je racefiets mee en drukt die indien gewenst onder je gravelbike.
De gravelbike heeft een offset frame, de naaf van het achterwiel zit niet gecentreerd. Dus daar past de race wielset niet in. Hooguit kan ik op de reserve wielset race bandjes leggen. Een over nadenken.

• Ramon 73
klaaas schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:17:
[...]

Enige stuk vlak in de regio 8)
De enige regio in Nederland met niet-vlakke wegen is Limburg. Daar hebben we geen dijken. Dus er is zat weg te vinden die wel vlak is. Behalve Limburg (het zuiden dan) en Berg en Dal is de rest van Nederland gewoon helemaal vlak.

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:26
Webgnome schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:10:
Even iets anders, het was vandaag weer eens dweilen met de kraan open over de dijken. Hoeveel mensen vinden dat de dijk van hen is.. Wielrenners die je met volle snelheid, 3 rijen dik, in halen (en schreeuwen dat JIJ aan de kant moet..) tot wandelaars die hetzelfde doen en je staan aan te kijken als een schaap als je ze er op aanspreekt..

Ach ja, volgende keer maar gewoon weer in de vroege ochtend stukje doen.
p.s. door de radar had ik het leger wielrenners al lang in de gaten natuurlijk ;)
Tsja....zo gaat dat tegenwoordig. ikke, ikke, ikke en de rest kan ....

Gisteren op de veluwe: stonden er bij Assel op een kruispunt een paar met de fiets. Wij komen vals plat naar beneden. Zij staan dus midden op de weg. Mijn vrouw zegt er netjes wat van. Antwoord: je ziet ons toch staan.....

De route was zo ongeveer 100% offroad (althans geen wegen met auto's). Toch diverse malen in de remmen moeten knijpen voor tegemoed komende (groepjes) fietsers waarvan dan iemand niet uit zijn doppies kijkt en een frontaaltje wil maken.

Ik vind wat van het gedrag en de mentaliteit van tegenwoordig. Het kan ook zijn dat ik oud begin te worden :-)

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:51

McMiGHtY

- burp -

Wij haalden gisteren al groep een dame op een e-bike, die vervolgens zelf ook ging inhalen, met de opmerking naar ons toe "IK ga echt niet voor jullie remmen!"

K-E-U-R-I-G

• Webgnome
418O2 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:14:
Als je het tegen mij had, omdat ik geen zin heb om de auto te pakken om ergens anders te gaan fietsen ;) en de Posbank om 11:00 ~ 12:00 ook lekker druk is. Zoals ik al zei, de oplossing is simpel. Gewoon volgende keer rond 08:00 de straat op dan liggen de meeste mensen op zondag nog in bed

Strava | AP | IP | AW

• 418O2
Webgnome schreef op zondag 7 juni 2026 @ 18:52:
[...]

Als je het tegen mij had, omdat ik geen zin heb om de auto te pakken om ergens anders te gaan fietsen ;) en de Posbank om 11:00 ~ 12:00 ook lekker druk is. Zoals ik al zei, de oplossing is simpel. Gewoon volgende keer rond 08:00 de straat op dan liggen de meeste mensen op zondag nog in bed
Je hebt verder geen opties qua routes?

• Ramon 73
Stillekracht schreef op zondag 7 juni 2026 @ 18:38:
[...]

Tsja....zo gaat dat tegenwoordig. ikke, ikke, ikke en de rest kan ....

Gisteren op de veluwe: stonden er bij Assel op een kruispunt een paar met de fiets. Wij komen vals plat naar beneden. Zij staan dus midden op de weg. Mijn vrouw zegt er netjes wat van. Antwoord: je ziet ons toch staan.....

De route was zo ongeveer 100% offroad (althans geen wegen met auto's). Toch diverse malen in de remmen moeten knijpen voor tegemoed komende (groepjes) fietsers waarvan dan iemand niet uit zijn doppies kijkt en een frontaaltje wil maken.

Ik vind wat van het gedrag en de mentaliteit van tegenwoordig. Het kan ook zijn dat ik oud begin te worden :-)
Omdat mensen eigenlijk alleen met zichzelf bezig zijn en niet met de omgeving, heb ik een hele luide toeter als backup. De gewone bel hoort men vaak niet, teveel met zichzelf bezig.

Zelfs mensen die je tegemoet komen merken vaak pas heel laat dat er iets aankomt. Ook daarom rij ik met een (klein) lampje dat knippert op het stuur.

Beste methode is nog om niet-toeristische wegen te nemen, dat lukt vrij aardig en is voor iedereen de beste oplossing.

• Ramon 73
McMiGHtY schreef op zondag 7 juni 2026 @ 18:51:
Wij haalden gisteren al groep een dame op een e-bike, die vervolgens zelf ook ging inhalen, met de opmerking naar ons toe "IK ga echt niet voor jullie remmen!"

K-E-U-R-I-G
Knap. Ik zou in staat geweest zijn om even het stuur van de E-Bike een zetje te geven......in staat zijn hé! Dat betekent niet dat ik het ook doe.

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Fietsen in Nederland in één foto vastgelegd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VmGXgJzSMKYVcnSJkSsEdrTqgGM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nma0tfH5DBUWa6OxvSkkWOkA.jpg?f=fotoalbum_large

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Pagina: 1 ... 726 727 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:

Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).