Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 636 637 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-04 08:01
Prulleman schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:15:
[...]

Ik heb nr 1 op mijn rug.. en ik verplaats mijn fiets nr 1 van mijn eigen fiets naar die s-works.. 2 tie-wraps, snip, rttzz, zwaai
Al die moeite 😀. Ik zou gewoon een leuke fiets uitkiezen en dan 15000 nummers afprinten. Nee maar ze zouden misschien beter met een systeem werken waar je je fiets kan afgeven zoals je een jas afgeeft bij een vestiaire. Dan krijg je een uniek nummer ipv je startnummer en dat lijkt me veel moeilijker om te breachen als dief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:33
Cloclo100 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:09:
[...]

Al die moeite 😀. Ik zou gewoon een leuke fiets uitkiezen en dan 15000 nummers afprinten. Nee maar ze zouden misschien beter met een systeem werken waar je je fiets kan afgeven zoals je een jas afgeeft bij een vestiaire. Dan krijg je een uniek nummer ipv je startnummer en dat lijkt me veel moeilijker om te breachen als dief.
Het systeem dat je beschrijft werkt goed (ook met startnummers). Zolang derden niet bij de fiets kunnen komen kunnen er ook geen nummers gewisseld worden, en staat de fiets bewaakt.
Misschien is mijn denkwijze niet gewiekst genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-04 18:51
Davidshadow13 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:34:
[...]

Misschien moet ik dan toch maar geen nieuwe fiets kopen en die Triban houden voor evenementen. Wordt hij in ieder geval niet gestolen :P

Nog even iets anders zijn er hier mensen met een GPS tracker / airtag in hun fiets? Voorkomen dat hij gestolen wordt kan je misschien niet maar met een tracker kun je in ieder geval gewaarschuwd worden als iemand je fiets meeneemt en kun je hem eventueel terugvinden. Dat heeft misschien meer zin dat een slot kopen dat net zo zwaar is als de fiets zelf ;)
Ik heb al een paar jaar een AirTag in / op / onder m’n fiets en werkt prima. Niet in je frame want dan is het bereik 0, maar heb een houder ergens op de fiets die goed signaal geeft en ook nog eens het geluid niet tegenhoudt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoof
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-04 17:51
Heb ook de 150 gefietst van de AGR. Zat in een Landal in Limburg met het gezin, rond 06:00 daar vertrokken. Geparkeerd op de officiële parkeervelden in Sibbe, was prima te doen toen ik daar was rond 06:45. Startnummer opgehaald en 07:30 vertrokken. Was langs de hele route prima te doen, alleen het stuk waar de andere afstanden erbij kwamen (Fromberg) werd het mega druk. Mensen op elektrische fietsen die de klim niet opkwamen en flink slingerden. Gelukkig splitsten de routes weer, was al bang dat alle afstanden ook over de Keutenberg moesten, maar dat was dus niet zo. Heb vrij rustig gefietst en kwam alle klimmetjes gelukkig goed over. Cauberg was wel weer lekker druk ;) Maar één flink ongeluk gezien, op een fietspad langs een N-weg (ben even kwijt waar het precies was): erg druk en het loopt daar flink naar beneden. Naast het fietspad lag een fiets in twee stukken, motor was er al bij. De wielrenner stond, dus zal niet al te ernstig geweest zijn (voor hem dan, wel voor z'n fiets).

Vond het erg goed georganiseerd, goede stops met genoeg te eten en drinken, duidelijk aangegeven en veel verkeersleiders e.d. Ben wel blij dat ik op tijd gestart ben, dat zal een hoop gescheeld hebben in de drukte. Doe ik het nog een keer? Misschien: vond de sfeer erg goed, maar weet niet of de drukte dat goed maakt. Toen ik naar mijn auto fietste zag ik trouwens dat de politie alle auto's die in de berm geparkeerd stonden aan het bekeuren waren, dus wees gewaarschuwd ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Hoof op 23-04-2025 10:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-04 17:31
Falqoon schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:47:
Hier ook nog maar even een AGR ervaring (eerste keer).

Afgelopen zaterdag de 150 gedaan, we zaten met het gezin op een park op ongeveer een uurtje rijden van de start.

...
_/-\o_ Mooie review. Starttijd maakt blijkbaar heel veel verschil. Ik deed afgelopen zaterdag ook voor de eerste keer mee. 240 km, in een bedrijfsteam. Ik zat ook op een uurtje rijden, in de Belgische Ardennen. Daar zijn de campings veel leuker in mijn optiek om er een weekend van te maken met de familie. Ik zat 5:20 uur in de auto. De navigatie ingesteld op Valkenburg in de hoop dat parkeerplaatsen onderweg aangegeven zouden staan. Dat stonden ze ook, tot die borden opeens ophielden onderaan de Cauberg. Daar even zitten zoeken op de site van AGR en het adres gevonden van de parkeerplaatsen. Prima ontvangst, helemaal vooraan om 6:30 uur kunnen parkeren.

De route was werkelijk fantastisch. We hadden continu een goed wiel te pakken en daardoor een hoog tempo. De VP's waren druk maar niet te druk. Het eten, het drinken de toiletten: in mijn optiek was alles prima geregeld. Ik ben niet in de bedrijfstent geweest maar direct terug gereden. Ik vond het vertrek ook uitstekend. Verkeersregelaars zorgden ervoor dat je snel weer het parkeerterrein af kon door verkeer op de weg tegen te houden. Voelde een beetje elitair, maar was wel erg fijn.

Kortom: voor mij absoluut voor herhaling vatbaar. De 240 km met een gemiddelde van 27,6 kmh kunnen fietsen. Helemaal tevreden. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-04 12:29
Davidshadow13 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 08:34:
[...]

Nog even iets anders zijn er hier mensen met een GPS tracker / airtag in hun fiets? Voorkomen dat hij gestolen wordt kan je misschien niet maar met een tracker kun je in ieder geval gewaarschuwd worden als iemand je fiets meeneemt en kun je hem eventueel terugvinden. Dat heeft misschien meer zin dat een slot kopen dat net zo zwaar is als de fiets zelf ;)
Mijn broer is met een stadsfiets al 2 airtags kwijtgeraakt (en de bijbehorende fiets ook). Beetje net als een camera op je huis. Je verhindert niet dat ze doen wat jij niet wil.
En stel dat je op tijd de melding ziet, ga jij dan de held uithangen en achter die schimmige dieven aan die er wellicht ook geen probleem mee hebben om iemand even met grof geweld af te schudden?
De politie heeft op dergelijke dagen weinig tijd voor aangiftes en voor je het weet is die fiets de grens al over.

Airtags zijn leuk voor spullen die je zelf kwijtraakt, denk ik.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:40

Kluus

Gang is alles

Ik kom al jaren op dit soort evenementen en laat regelmatig gewoon mijn fiets op de daarvoor bestemde plekken, meestal ben ik na afloop van een evenement toch zo choco dat de fiets mij op dat moment wel gestolen kan worden... :+

Maar zonder gekheid, tot nu toe ben ik nooit bestolen. Soms is er inderdaad een garderobe systeem en ik denk dat dat al veel helpt, zoals @Bezulba al aangeeft gaat het om de gelegenheidsdief en het helpt volgens mij al een boel als iemand niet ongegeneerd langs de rekken kan browsen omdat er organisatie bij staat.

Wel zijn de parkeerplaatsen bij zo'n AGR waar mensen overnachten en de fiets in de auto laten een bekend probleem, ik laat daarom ook nooit mijn fiets zichtbaar in de auto achter, zelfs niet graag hier thuis op de oprit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-04 10:14
Prulleman schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:54:
[...]

Zo.. ik verwissel even het nummer van mijn triban met die s-works en zwaai vriendelijk naar de bewaker...
Je zou in al die jaren en tig duizenden gestalde fietsen de allereerste zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:04

sapphire

Die-hard pruts0r

Kluus schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:27:
Ik kom al jaren op dit soort evenementen en laat regelmatig gewoon mijn fiets op de daarvoor bestemde plekken, meestal ben ik na afloop van een evenement toch zo choco dat de fiets mij op dat moment wel gestolen kan worden... :+

Maar zonder gekheid, tot nu toe ben ik nooit bestolen. Soms is er inderdaad een garderobe systeem en ik denk dat dat al veel helpt, zoals @Bezulba al aangeeft gaat het om de gelegenheidsdief en het helpt volgens mij al een boel als iemand niet ongegeneerd langs de rekken kan browsen omdat er organisatie bij staat.

Wel zijn de parkeerplaatsen bij zo'n AGR waar mensen overnachten en de fiets in de auto laten een bekend probleem, ik laat daarom ook nooit mijn fiets zichtbaar in de auto achter, zelfs niet graag hier thuis op de oprit.
Tja Specialized dus snap wel dat je dar vanaf wilt ;)
Nee gekkigheid natuurlijk.

Hebben jullie je fiets(en) thuis dan wel aan een ketting of gewoon een goed afgesloten schuur? Hier scheelt het dat ik geen achterom heb dus ik grap altijd dat diegene die over 2 hoge muren te klimt, de schuur open breekt, er iets uit jat en dan daarmee weer over 2 hoge muren klimt het mag houden voor de moeite alleen al :X
jaren geleden een aantal jaar foto's gemaakt van woningen voor Funda en daarbij meermaals het verzoek om geen foto's van de schuur te maken waar dan vaak een paar prachtige tweewielers stonden :9~ of ze werden speciaal weggehaald van ter voren.

Even wat heel anders, ik zit hier een beetje met een aardige WTF. Mijn liezen zijn op dit moment zo geïrriteerd dat ik allemaal rode uitslag heb en lopen zelfs al vervelend tot pijnlijk is :(
Nou heb ik wel eens waker wat irritatie gehad maar beetje sudocreme erop en paar dagen rust en weg maar dit is nu al vanaf vrijdag. Katoenen ondergoed, wat losser zittende broek aan, diverse smeersels geprobeerd maar lijkt weinig minder te worden :(
Iemand hier ervaring mee?

Gabriël AM5

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

sapphire schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:49:
[...]

Tja Specialized dus snap wel dat je dar vanaf wilt ;)
Nee gekkigheid natuurlijk.

...
Ja, niemand wil hem en al wilden ze hem wel dan is die maat 61 hekwerk te groot en lelijk om op te klimmen natuurlijk. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:39
Kluus schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:52:
[...]

Ja, niemand wil hem en al wilden ze hem wel dan is die maat 61 hekwerk te groot en lelijk om op te klimmen natuurlijk. ;)
“Ja ik laat hem overal staan, mij is nog nooit wat over komen”

2 posts verder: “ja ik heb maat 61”.

Dat noem ik valsspelen.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
Kuurtje van de SOA poli en ik was er weer vanaf.

Maar ff serieus misschien is het iets van een schimmel infectie ofzo. Dus even langs de huisarts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:12
[...]

Wat je eigenlijk wil zeggen is dat anderen de fiets tegen jouw fiets aanzetten omdat iedereen denkt dat het daadwerkelijk een hekwerk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

[...]

Nouja Cube zou ik ook maat 61 moeten hebben dus geen idee of dat veel verschilt met Specialized qua geometrie >:)
mhr-zip schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:30:
[...]

Kuurtje van de SOA poli en ik was er weer vanaf.

Maar ff serieus misschien is het iets van een schimmel infectie ofzo. Dus even langs de huisarts.
Ha! SOA zou impliceren dat ik een seksleven heb :+

Eerste stap daarbij is crème met miconazonitraat en die heb ik al gelukkig :)

Zou wel kunnen opzich, beschadigde huid (door m'n Castelli Lycra beenstukken wss, k*tdingen), warme plek, etc.
wisselwerking schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:38:
[...]

Wat je eigenlijk wil zeggen is dat anderen de fiets tegen jouw fiets aanzetten omdat iedereen denkt dat het daadwerkelijk een hekwerk is?
_/-\o_
Ach scheelt wel dat zijn fiets dan nooit als eerste gejat kan worden :)

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-04 17:04

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

sapphire schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:52:

Ha! SOA zou impliceren dat ik een seksleven heb :+

Eerste stap daarbij is crème met miconazonitraat en die heb ik al gelukkig :)

Zou wel kunnen opzich, beschadigde huid (door m'n Castelli Lycra beenstukken wss, k*tdingen), warme plek, etc.
Met de standaard Adonisvorm die de gemiddelde tweakert/wieleramateur aanneemt, gaan we er natuurlijk van uit dat je een héél actief seksleven hebt...
Rizz of the charts...

Maar euhm, werkt de daktarin (ga ik van uit dat je nu aan het proberen bent?)
If not, inderdaad eens langs de huisarts.

Ik ben al een paar keer goed geweest met "Cetavlex" wanneer er wondvocht aan te pas kwam. Wanneer Sudo/bepanthen het net niet deden.
Schimmel heb ik daar nog niet gehad (omdat ik voldoe aan het stereotype beeld natuurlijk)
Maar ik ben geen huisarts...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:23
Vandaag had ik toch bijna de neiging mijn fiets in de wilgen te hangen smijten.

Ondanks de regen wou ik toch een rondje fietsen. Na 15km lek. Bandje wisselen, goed gekeken of er niks in zit en weer door.
5km verder, psshhhh.
Thuisfront moeten bellen om me op te halen, in the middle of nowhere, terwijl ik nat was en het koud had en 30min. heb moeten wachten.

Was de eerste keer in mijn fiets carrière de call of shame te moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-04 09:33
And the million dollar question is......biba?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orlok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-04 21:54
silencedead schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:03:
Vandaag had ik toch bijna de neiging mijn fiets in de wilgen te hangen smijten.

Ondanks de regen wou ik toch een rondje fietsen. Na 15km lek. Bandje wisselen, goed gekeken of er niks in zit en weer door.
5km verder, psshhhh.
Thuisfront moeten bellen om me op te halen, in the middle of nowhere, terwijl ik nat was en het koud had en 30min. heb moeten wachten.

Was de eerste keer in mijn fiets carrière de call of shame te moeten doen.
Go Tubeless. ;)

Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Frenz64 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:25:
And the million dollar question is......biba?
Ja maar ja maar. Tubeless is k*t

:')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orlok
mhr-zip schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:27:
[...]

Ja maar ja maar. Tubeless is k*t

:')
Ja, k*t een bandje wisselen in de regen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Ik rij al 6 jaar tubeless ofzo.

Mijn conclusie: Tubeless is niet voor iedereen.
Dat ligt niet zo zeer aan tubeless, maar meer dat mensen zich er niet in willen verdiepen. En vooral blijven doen wat ze met biba's ook al deden.

Als iemand over echt over wil stappen en ook snappen dat tubeless ook nadelen heeft; ik help ze graag op weg (en dat ook al bij meerdere hier gedaan met een probleemloze overstap tot gevolg).

Maar negatieve mensen mogen van mij lekker met biba's blijven rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
mhr-zip schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:49:
[...]

Dat ligt niet zo zeer aan tubeless, maar meer dat mensen zich er niet in willen verdiepen. En vooral blijven doen wat ze met biba's ook al deden.

Als iemand over echt over wil stappen en ook snappen dat tubeless ook nadelen heeft; ik help ze graag op weg (en dat ook al bij meerdere hier gedaan met een probleemloze overstap tot gevolg).

Ik zie mijzelf toch wel als een positief iemand. Moet ik nu over op tubeless?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
mhr-zip schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:49:
[...]

nadelen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orlok
wisselwerking schreef op woensdag 23 april 2025 @ 15:53:
[...]

Ik zie mijzelf toch wel als een positief iemand. Moet ik nu over op tubeless?
Je moet niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
Dat maak ik zelf wel uit :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orlok
De banden zijn duurder
De band incl. latex is zwaarder dan een conventionele band met latex of tpu binnenband
De montage is over het algemeen lastiger
Het oppompen tot dat de band in de velg zit gaat niet altijd met een vloerpomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
orlok schreef op woensdag 23 april 2025 @ 16:03:
[...]

De banden zijn duurder
De band incl. latex is zwaarder dan een conventionele band met latex of tpu binnenband
De montage is over het algemeen lastiger
Het oppompen tot dat de band in de velg zit gaat niet altijd met een vloerpomp
- Duurder: hangt er maar wat vanaf, hoeveel binnenbanden je bv. verslijt. >:)
- Zwaarder: bron? Ik denk dat dit niet veel scheelt of zelfs overhelt naar tubeless. Alles hangt natuurlijk af van welke soort compound je gebruikt en of het een raceband of een all-season variant betreft.
- montage/pompen: true, maar is éénmalig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:17
Maar dat montage vloeken is soms wel groot nadeel.
Als je voor de 5e keer de booster zit op te pompen... (en soms gaat het in 1 keer goed)

Maar minder erg dan in de kou/regen onderweg een binnenbandje moeten wisselen.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-04 08:06

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

DDX schreef op woensdag 23 april 2025 @ 16:20:
Als je voor de 5e keer de booster zit op te pompen... (en soms gaat het in 1 keer goed)

Ik kon laatst een nieuwe Schwalbe Pro One LTE zonder booster oid gewoon oppompen. Had ik nog nooit meegemaakt. Snelste montage ever 8)

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedead
Biba idd, heb op mijn gravelbike wel tubeless, maar rijd op de racer zo weinig lek en de gp5000's non-TLE leg ik zo om mijn velg en ploppen er ook zo in. Is bij tubeless niet altijd het geval en het dichten bij 4~5bar werkt ook wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
DDX schreef op woensdag 23 april 2025 @ 16:20:

Heb je dat probleem ook wanneer je een tyreglider of tyremonkey gebruikt om de band netjes op het randje te leggen? Of werkt dat niet zo?

(Geen ervaring met tubeless hier wegens 25mm bandjes, desalniettemin erg geïnteresseerd.)

[ Voor 3% gewijzigd door guapper op 23-04-2025 16:49 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• jostefa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-04 19:19
Vorige week een crash gehad met mijn gloednieuwe fiets – nog geen 50 kilometer mee gereden. Helaas een scheur in de bovenbuis... ik kan wel janken. Daarnaast een gebroken zadel, krassen op de wielen, stuurlint en de linker remhendel. Zelf gelukkig goed vanaf gekomen: alleen een gekneusde knie en wat blauwe plekken. Maar serieus... waarom kopen amateurs eigenlijk een carbon fiets? Haha.

Bijgevoegd nog een foto in betere tijden ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cE9DCWGAfXT4a4Ka6ZLQNpoHl2w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lplx7LCFCmnYSSk5FoV23uzy.jpg?f=fotoalbum_large
Winspace T1550 Gen 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
guapper schreef op woensdag 23 april 2025 @ 16:48:
[...]

Heb je dat probleem ook wanneer je een tyreglider of tyremonkey gebruikt om de band netjes op het randje te leggen? Of werkt dat niet zo?

(Geen ervaring met tubeless hier wegens 25mm bandjes, desalniettemin erg geïnteresseerd.)
Sommige band/velg combi's wilt lucht nog wel eens ontsnappen ipv velg in rand zetten.
Soms helpt extra laag velglint en soms gewoon paar keer proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
jostefa schreef op woensdag 23 april 2025 @ 16:52:
Vorige week een crash gehad met mijn gloednieuwe fiets – nog geen 50 kilometer mee gereden. Helaas een scheur in de bovenbuis... ik kan wel janken. Daarnaast een gebroken zadel, krassen op de wielen, stuurlint en de linker remhendel. Zelf gelukkig goed vanaf gekomen: alleen een gekneusde knie en wat blauwe plekken. Maar serieus... waarom kopen amateurs eigenlijk een carbon fiets? Haha.

[Afbeelding]
Winspace T1550 Gen 2
Oh nee! Gevallen of aangereden? Wat is er gebeurd? En verzekerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jostefa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-04 19:19
Ik moest uitwijken voor een toerist die op het fietspad liep en onverwacht opzij sprong. Ik probeerde haar te ontwijken, maar onze schouders raakten elkaar. Daardoor kwam ik tegen de stoeprand aan en sloeg ik over de kop.

[ Voor 18% gewijzigd door jostefa op 23-04-2025 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Nu online
jostefa schreef op woensdag 23 april 2025 @ 17:40:
Ik moest uitwijken voor een toerist die op het fietspad liep en onverwacht opzij sprong. Ik probeerde haar te ontwijken, maar onze schouders raakten elkaar. Daardoor kwam ik tegen de stoeprand aan en sloeg ik over de kop.
Dan hoop ik dat je gegevens uit hebt gewisseld! 2 jaar geleden iets vergelijkbaars meegemaakt dat ik belde en de wandelaar ineens overstak. Voetganger was schuldig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@jostefa Nee joh, dan is balen wel even een understatment :(

Is er nog wat mogelijk qua verzekering/ schadevergoeding met die tourist?

@mhr-zip Rij jij tubeless joh? You don’t say :+

@silencedead Hier ook team binnenband want nouja het werkt :?
Heb ook niks tegen tubeless en ken de voor- en nadelen denk ook wel goed maarja latex, gedoe en voor die 1x lek per paar jaar.
Voor nu is die biba prima maar sluit niet uit dat ik het eens ga proberen met een 32mm band ooit :p

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orlok
DDX schreef op woensdag 23 april 2025 @ 17:15:
[...]

Sommige band/velg combi's wilt lucht nog wel eens ontsnappen ipv velg in rand zetten.
Soms helpt extra laag velglint en soms gewoon paar keer proberen.
Klopt, dat heb ik ook wel eens gedaan maar gebruik ook wel eens mijn platte bandenlichter zodanig dat je de rand van de band over ongeveer iets meer dan de helft van het wiel in de rand legt (zoals met een tyreglider) om daarna te proberen de band met de compressor op te pompen en dan plopt de band wel meteen in de velg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Een keer een compressortje kopen lost het gedoe met ploppen ook direct op en is ook nog nuttig voor andere dingen.

Tegenwoordig heb ik echter al lang geen problemen meer gehad met de vloerpomp eigenlijk. En ook dichten op 4-5 bar verloopt tegenwoordig probleemloos met moderne sealant. Ik overweeg sterk om de tpu voortaan thuis te laten na jaren niet gebruikt te hebben.

Maar verder wat @mhr-zip zegt, ik ga ook niet de evangelist uithangen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:38
Ik heb afgelopen week het voor het eerst gedaan. Meteen op 4 velgen. En zowel de vredestein gravelbanden als de schwalbe pro one tle’s plopten met de standaard vloerpomp.

Geluk is met de dommen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:50
Moet je ook echt een plop horen?
Afbeeldingslocatie: https://media2.giphy.com/media/U2M10HyiIlwPUAAZsp/giphy.gif?cid=6c09b952cs17joua0qytcin1mjbimk56t5niwv67cqr6vkzf&ep=v1_internal_gif_by_id&rid=giphy.gif&ct=s
Ik heb niks gehoord maar fiets er al 2500km prima mee, 1x bij moeten pompen door een klein lekje. Verder laatst ook nog op het andere wiel een soort wit puntje zien zitten wat denk ik gestolde latex is.
Verder gewoon opgepompt met een normale pomp, heb er we een velg lint in zitten ipv tape dus misschien maakt dat nog wel uit.
Het was een wel een gedoe om ze erop te krijgen…

[ Voor 17% gewijzigd door Tinusvolkel op 23-04-2025 22:04 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Nee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGj6LYysTGMp4dXkn4qY6P4k130=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cjiu0Yd7WmxWvpKwAcLXH4ot.jpg?f=fotoalbum_large

Sowieso niet alle velgen hebben zo’n randje. Dan hoor je ook minder snel of helemaal nooit een plop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
mhr-zip schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:09:
[...]

Nee.

[Afbeelding]

Sowieso niet alle velgen hebben zo’n randje. Dan hoor je ook minder snel of helemaal nooit een plop.
Aha, even opgezocht en heb het onderstaande en dus niet zo’n randje :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5RngcVOPVciPw5sh6js95BQ1d_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YXSuUi7LkRAtj8a3yC2J0N6J.jpg?f=fotoalbum_large
Bontrager Aeolus Pro 37 TLR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Even iets anders, je word doodgegooid met aanbiedingen van PPEEQQ brillen bij futurum, maar is dat iets? Of komen ze niet van de voorraad af :)
Lees hier vaak over OAKLEY maar zie niet echt mooie modellen ( bij fururum ) met photochromic lens.
Huidige brilletje is toch wat klein en heeft wat krassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-04 12:29
Tinusvolkel schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:02:
Moet je ook echt een plop horen?
[
Ik heb het randje wel, maar de tubeless setupjes op de racers glijden met een zuchtje op hun plek. Zijn ook heerlijk makkelijk te monteren. MTB plopte wel. Je kunt zo zien of de band helemaal rondom netjes in de rand ligt. Vaak ff wat meer druk, en als ie eenmaal lekker in z'n hoekje ligt dan laat je de lucht af tot de gewenste druk.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Dat randje is wel ideaal, inmiddels heb ik het volgens mij op al mijn wielen. Het voorkomt dat bij lek rijden de band naar het midden schiet en je dus onderweg zou moeten “ploppen” wat natuurlijk meestal niet lukt. Een van de redenen waardoor ik tegenwoordig wel een reserve biba denk te kunnen skippen.

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 23-04-2025 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-04 14:12

[Afbeelding]
Winspace T1550 Gen 2
Sterkte met het herstel en de schade afwikkeling..

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:28

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Tinusvolkel schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:35:
Even iets anders, je word doodgegooid met aanbiedingen van PPEEQQ brillen bij futurum, maar is dat iets? Of komen ze niet van de voorraad af :)
Lees hier vaak over OAKLEY maar zie niet echt mooie modellen ( bij fururum ) met photochromic lens.
Hier een zeer tevreden ppeeqq photochromic gebruiker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Vorige week een crash gehad met mijn gloednieuwe fiets – nog geen 50 kilometer mee gereden. Helaas een scheur in de bovenbuis... ik kan wel janken. Daarnaast een gebroken zadel, krassen op de wielen, stuurlint en de linker remhendel. Zelf gelukkig goed vanaf gekomen: alleen een gekneusde knie en wat blauwe plekken.
Beterschap en sterkte met herstel, dat is inderdaad zuur, zo snel al!
Maar serieus... waarom kopen amateurs eigenlijk een carbon fiets? Haha.
Rijeigenschappen (en niet alleen "iedere trap is raak") en gewicht, verder kan je een metalen frame ook echt wel kapot vallen en carbon is relatief voordelig met behoud van kracht en onzichtbaar te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:44

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Aankomende zomer gaan we op vakantie bij de Moezel. Mijn idee is om de racefiets mee te nemen om vanuit daar nog wat de heuvels rondom te beklimmen. Twijfel over de cassette. Rij met een (50/34) 11-28 cassette op het vlakke. In Limburg kon ik hier mee uit de voeten al was de Gulperberg vanuit Partij (14% ofzo?) wel echt afzien en eigenlijk had ik daar wel iets meer tandjes gewild. Op de Mt. Ventoux heb ik (uiteraard) met een 34 gereden maar die lijkt mij voor de Moezel weer wat overkill. Om nu nog weer een nieuwe cassette aan te schaffen vind ik ook weer wat zonde aangezien ik zelden tot nooit op heuvels/bergen fiets (helaas). En wat neem je dan? een 30 ligt wel erg dichtbij 28, 32 bij de 34 dus dan neem ik die liever aangezien ik die al heb liggen. Kan natuurlijk sowieso de 34 monteren maar ben even benieuwd naar ervaringen van anderen ;)

Al snap ik dat het heel erg persoonlijk is. De klimmen in de moezel zijn qua afstand langer dan in Limburg natuurlijk maar qua % weer minder extreem.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• schilderstape
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-04 11:14
Gewoon de 34 monteren die je hebt liggen. Als je in vorm bent heb je het grootste kransje niet nodig. Gaat het ff wat minder, dan ben je blij dat je nog terug kunt naar de 34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurby
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:42
Tinusvolkel schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:35:
Ik heb er een (photochromic). Voldoet prima, maar ik heb twee minpuntjes: ik heb wat krassen op de buitenkant (ik denk vanwege poetsen, ze zijn allemaal horizontaal). Als ik hem opheb zie ik ze verder niet. Verder heb ik bij koplampen van tegenliggers (of de zon) wel last van interne reflecties of zo, waardoor je naast de lichtbron nog twee kopieën ziet (rood in mijn geval, dus het zal vast met het spiegeloppervlak te maken hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
Ik heb nog steeds een startbewijs voor LBL van zaterdag in de aanbieding, gratis. Dit is voor de langste afstand maar je kan dus gewoon rijden wat je wilt. 20 graden in Luik dit weekend, in jaren niet zo een goed weer geweest, doe er je voordeel mee! Meer info in PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
Gurby schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:29:
[...]

Ik heb er een (photochromic). Voldoet prima, maar ik heb twee minpuntjes: ik heb wat krassen op de buitenkant (ik denk vanwege poetsen, ze zijn allemaal horizontaal). Als ik hem opheb zie ik ze verder niet. Verder heb ik bij koplampen van tegenliggers (of de zon) wel last van interne reflecties of zo, waardoor je naast de lichtbron nog twee kopieën ziet (rood in mijn geval, dus het zal vast met het spiegeloppervlak te maken hebben).
Kun je de kwaliteit van zo'n bril ook vergelijken met / afzetten tegen een soortgelijk ding van zeg €10,- a € 20,- uit China? Wat maakt een PPEEQQ of Oakley dan beter?
Is dat de (on)breekbaarheid of krasbestendigheid van de lens?
Fietsbrillen gaan bij niet lang mee, zijn snel voorzien van een paar gezellige krassen op de lens en zo als ze eens vallen of in een tas gezeten hebben.

Ik ben nieuwsgierig naar jullie ervaringen met de Merkbrillen die wat meer kosten. Specifiek voor woon-werk verkeer heb ik een Kapvoe van Ali gekocht om te zien of dat photochromatic werkt voor mij in de wisselende omstandigheden van de vroege ochtend en late middag, en ik moet zeggen dat het me best bevalt. De lens bevalt goed, het plastic van het frame kan beter, maar doet waar het voor gemaakt is

[ Voor 12% gewijzigd door guapper op 24-04-2025 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gurby
guapper schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:01:
[...]

Kun je de kwaliteit van zo'n bril ook vergelijken met / afzetten tegen een soortgelijk ding van zeg €10,- a € 20,- uit China? Wat maakt een PPEEQQ of Oakley dan beter?
Fietsbrillen gaan bij niet lang mee, zijn snel voorzien van een paar gezellige krassen op de lens en zo als ze eens vallen of in een tas gezeten hebben.

Ik ben nieuwsgierig naar jullie ervaringen met de Merkbrillen die wat meer kosten.
Ik heb geen ervaring met de echt duurdere brillen, maar hiervoor had ik een Siroko bril, en dan vind ik de PPEEQQ wel beter (maar vooral vanwege hoe die me past eigenlijk). Krasvast issie dus niet. Daarvoor had ik een Decathlon brilletje, en daarvoor BBB. Ik vind het daar best vergelijkbaar mee allemaal, maar wat hipper. Meer uitgeven zie ik zelf niet zitten omdat ik brillen regelmatig stuk maak of kwijt raak, maar betere optische kwaliteit zou ik best voor in zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-04 17:04

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

guapper schreef op donderdag 24 april 2025 @ 12:01:
[...]

Ik ben nieuwsgierig naar jullie ervaringen met de Merkbrillen die wat meer kosten. Specifiek voor woon-werk verkeer heb ik een Kapvoe van Ali gekocht om te zien of dat photochromatic werkt voor mij in de wisselende omstandigheden van de vroege ochtend en late middag, en ik moet zeggen dat het me best bevalt. De lens bevalt goed, het plastic van het frame kan beter, maar doet waar het voor gemaakt is
Ik redelijk wat brillen in omloop. 2 voor de auto's, 2 tal voor het fietsen en nog eentje voor gewone dagen, die in huis ligt. Het lijkt me dat enkel de montuur wat beter wordt naarmate de prijs stijgt. Mijn el cheapo Alie-brillen zijn vergeeld na 2 zomers.
Mijn dure gepolariseerde Ray-ban, viel na 3j de folie van de binnenkant in de ultrasoonreiniger...

In de toekomst voor mij liever om de paar jaar een polaroid van 35 euro, ipv een Ray-ban van 135. Voor op de fiets ben ik perfect tevree met Alie. Wanneer die onvermijdelijk eens hard tegen dek gaat, breekt mijn portefeuille tenminste niet mee.
Ik rij nu mijn derde jaar met een 100% lookalike rond met photochr lens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silencedead
Shadow_Agent schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:11:
Aankomende zomer gaan we op vakantie bij de Moezel. Mijn idee is om de racefiets mee te nemen om vanuit daar nog wat de heuvels rondom te beklimmen. Twijfel over de cassette. Rij met een (50/34) 11-28 cassette op het vlakke. In Limburg kon ik hier mee uit de voeten al was de Gulperberg vanuit Partij (14% ofzo?) wel echt afzien en eigenlijk had ik daar wel iets meer tandjes gewild. Op de Mt. Ventoux heb ik (uiteraard) met een 34 gereden maar die lijkt mij voor de Moezel weer wat overkill. Om nu nog weer een nieuwe cassette aan te schaffen vind ik ook weer wat zonde aangezien ik zelden tot nooit op heuvels/bergen fiets (helaas). En wat neem je dan? een 30 ligt wel erg dichtbij 28, 32 bij de 34 dus dan neem ik die liever aangezien ik die al heb liggen. Kan natuurlijk sowieso de 34 monteren maar ben even benieuwd naar ervaringen van anderen ;)

Al snap ik dat het heel erg persoonlijk is. De klimmen in de moezel zijn qua afstand langer dan in Limburg natuurlijk maar qua % weer minder extreem.
Als je zegt dat de gulperberg a 14% al afzien is, zou ik zeker de 34 monteren. De klimmen langs de Moezel zijn aanzienlijk langer en soms minstens net zo steil.
Wel een mooie omgeving om tussen de wijnranken en bergjes erachter te fietsen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 24-04 14:12
Waarom jezelf pijnigen met een 11-28, ik heb een 11-34 achter, dat fietst heerlijk in de heuvels zoals in Limburg en de Ardennen als voor hele lange klimmen.

Ik heb ook een 11-30 liggen voor het vlakke rondom huis (Twente), als ik dan incidenteel een heuveltje meepak die +10% is dan lukt dat prima, maar als ik weet dat ik de hele dag ga klimen dan gooi ik direct de 11-34 erop.

Afgelopen weekend ook tijdens de AGR overal lekker naar boven gepeddeld zonder dat ik maximaal hoefde in te spannen.. Vorig jaar deed ik hem nog met de 11-30, dat was zeker op de hele steile bulten soms best afzien..

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Helder! Tnkx all 👍🏻

34 it is! Beter mee verlegen dan om verlegen zei mn oma altijd ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 22:26

Reginas

Queen of Core Stability

Goede keuze, om met de 11-34 naar de Moezel te gaan! In welke regio zit je precies daar?

Beetje off-topic, maar als je in de buurt van Kröv komt: stopje bij Marcello’s Eiseck. Lekkerste ijs in die hoek! O+ Fietsen mogen niet het terras op, maar kun je wel in het zicht zetten, dus neem een slotje mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-04 09:01
Shadow_Agent schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:11:

Waar exact bij de Moezel zit je? Ik was vorige maand rondom Cochem aan het fietsen een weekendje en vond er toch vrij steile klimmen bij zitten. Ik rij zelf met 48/35 - 10-33 (dus met sram) en heb het lichtste verzet toch veel gebruikt. Was blij dat ik 'm bijhad :) Moezel is over het algemeen een stuk steiler/minder lopend dan een omgeving Winterberg.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-04 16:02
Gurby schreef op donderdag 24 april 2025 @ 11:29:
[...]

Hoe is het bereik van de lens van die PPEEQQ? Dat was voor mij het grootste pluspunt met de overstap van een Siroko naar Oakley met extra photochromische lens. De oakley is helder genoeg om in het donker mee te fietsen en ook in de zon donker genoeg, de Siroko was meer 50 tinten (donker)grijs.
Ook is de lens naar mijn gevoel scherper en geeft een veel fijner beeld.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurby
GWBoes schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:22:
[...]

Hoe is het bereik van de lens van die PPEEQQ? Dat was voor mij het grootste pluspunt met de overstap van een Siroko naar Oakley met extra photochromische lens. De oakley is helder genoeg om in het donker mee te fietsen en ook in de zon donker genoeg, de Siroko was meer 50 tinten (donker)grijs.
Ook is de lens naar mijn gevoel scherper en geeft een veel fijner beeld.
Bij de Siroko had ik een photochromatische lens en een spiegelende voor beter weer. Ik denk dat ik er wel hetzelfde mee had als jij inderdaad: bij donker weer was de Siroko te donker, bij zonnig weer gebruikte ik de andere lens.
De PPEEQQ heb ik maar één lens bij (potochromatisch dus), en dat is tot dusver eigenlijk in alle omstandigheden wel beter. Misschien dat ie nog wat donkerder had gemogen bij volle zon, maar het is OK. In schemer hou ik hem nog best lang op eigenlijk; ik zet eerder m'n koplamp aan dan de bril af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:27
is het ook gek om gewoon met een 11-34 rond te rijden terwijl je 99/100 ritten in West Nederland tegen de kust zonder hoogtemeters aan het vechten ben? Heb 11-34 vorig jaar voor de Amstel Gold op mijn fiets laten zetten, maar om hem eraf te halen en weer een 11-28 te nemen als ik thuis ben is ook weer wat xD.
Maar of ik t mijzelf nu onnodig moeilijk maak geen idee. Fiets gewoon voor mijn gevoel prima rond met een cadans van 90 ergens in t midden..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
dfbt schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:00:
is het ook gek om gewoon met een 11-34 rond te rijden terwijl je 99/100 ritten in West Nederland tegen de kust zonder hoogtemeters aan het vechten ben? Heb 11-34 vorig jaar voor de Amstel Gold op mijn fiets laten zetten, maar om hem eraf te halen en weer een 11-28 te nemen als ik thuis ben is ook weer wat xD.
Maar of ik t mijzelf nu onnodig moeilijk maak geen idee. Fiets gewoon voor mijn gevoel prima rond met een cadans van 90 ergens in t midden..
Het kan gewoon zolang je je niet irriteert aan de gaten in de cassette.

De ene is hier gevoeliger voor dan de ander. Er is geen goed of fout hierin.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:28

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Omdat ik een prutser ben heb ik daarom een Miche cassette 14-32 :)
= 14-15-16-17-18-19-21-23-25-28-32

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KW25
  • Laatst online: 26-04 13:53
verstappen33 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 13:04:
Waarom jezelf pijnigen met een 11-28, ik heb een 11-34 achter, dat fietst heerlijk in de heuvels zoals in Limburg en de Ardennen als voor hele lange klimmen.

Ik heb ook een 11-30 liggen voor het vlakke rondom huis (Twente), als ik dan incidenteel een heuveltje meepak die +10% is dan lukt dat prima, maar als ik weet dat ik de hele dag ga klimen dan gooi ik direct de 11-34 erop.

Afgelopen weekend ook tijdens de AGR overal lekker naar boven gepeddeld zonder dat ik maximaal hoefde in te spannen.. Vorig jaar deed ik hem nog met de 11-30, dat was zeker op de hele steile bulten soms best afzien..
Een 11-34 in Limburg lijkt me overkill, je mag best afzien op de Keutenberg.

Voor lange cols is het wel lekker inderdaad. Zou voor de rest van NL gewoon een 11-28 nemen, dan zijn de stappen tussen de verschillende versnellingen ook wat kleiner.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:38
KW25 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:32:
[...]

Een 11-34 in Limburg lijkt me overkill, je mag best afzien op de Keutenberg.

Voor lange cols is het wel lekker inderdaad. Zou voor de rest van NL gewoon een 11-28 nemen, dan zijn de stappen tussen de verschillende versnellingen ook wat kleiner.
Dat hangt toch helemaal af van je persoonlijke situatie. Ik heb vorig jaar bij de AGR mensen gezien die duidelijk te zwaar fietsen en niets meer over.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Webgnome schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:36:
[...]

Dat hangt toch helemaal af van je persoonlijke situatie. Ik heb vorig jaar bij de AGR mensen gezien die duidelijk te zwaar fietsen en niets meer over.
Ligt er ook aan of je na 180km nog een heuvel op moet of direct fris en fruitig na de start :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-04 14:51
dfbt schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:00:
Als je heel harde wind tegen hebt zullen die versnellingen in Nederland ook van pas komen. Daarnaast is het handig voor de fietstrainer. Tenzij je in Zwift graag met een gemiddelde hartslag van 163 of hoger de Alpe du Zwift op fietst, met een cadans van rond de 70, omdat je te weinig versnellingen hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

AMD1800 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:06:
[...]

Als je heel harde wind tegen hebt zullen die versnellingen in Nederland ook van pas komen. Daarnaast is het handig voor de fietstrainer. Tenzij je in Zwift graag met een gemiddelde hartslag van 163 of hoger de Alpe du Zwift op fietst, met een cadans van rond de 70, omdat je te weinig versnellingen hebt.
Een 34 achter is in Nederland (vlakke deel) toch nooit nodig? Als je al die 34 wilt rijden als je wind tegen hebt met een 50 voor dan zou ik voor kleine blad schakelen. Met een 50-34 staat je ketting wel heeeeel scheef.

Ik gebruik zowel het binnenblad als de 28 achter op het vlakke echt nooit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:13

joker1977

Tweakert

AMD1800 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:06:
[...]

Tja, ik kan, zelfs met harde wind tegen, me geen scenario voorstellen dat je de 34 achter nodig hebt. Dan schakel je toch gewoon even naar je binnenblad en klaar ? Maar je moet al buitengewoon zwak zijn als je niet op 50-25~ of 50-28 buiten kunt fietsen met wat tegenwind, toch ?

In Zwift kun je de trainer-difficulty reduceren, zodat je ook met een wat grotere versnellings-ratio de steilere passages prima kunt befietsen. Ook daar heb je zeker geen 34-achter nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:13
Een 34 achter is op Limburg na voor de meerderheid niet nodig.

Maar de juiste vraag is: als de 34 er toch al op zit, zou je hem dan moeten wisselen voor een 11-28 of een 11-30?

Ik fiets 98% in de polder en kan prima leven met een 11-34 (of nu 42-46 13s).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977
  • Laatst online: 16:13

joker1977

Tweakert

Requiem19 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 18:43:

Maar de juiste vraag is: als de 34 er toch al op zit, zou je hem dan moeten wisselen voor een 11-28 of een 11-30?

Als je prima ermee kan leven, lekker erop laten zitten, toch ? Ik vind de 11-34 wel een gatenkaas, maar iedereen zijn ding. Ik zou em lekker laten zitten als je je er niet aan stoort. Ik laat em ook weleens een tijdje zitten als ik bv. weet dat ik een maandje later weer naar de bergen ga, maar erger me dan toch wel vaak in de tussentijd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:11
Op het vlakke heb je in feite toch sowieso aan 1 voorblad met een stuk of 5 kransjes achter genoeg.

Het verschil tussen 11-34 en 11-28 zijn de (kleine) kransjes 12 en 14, zo te zien. Ik betwijfel of je dat echt iets gaat opleveren.

Ik heb zelf een 52 voorblad met een 11-34 en dat vind ik ideaal, maar ik fiets ook niet alleen vlak. Als je een keertje in de Ardennen komt, is een 34 echt wel fijn als het ineens boven de 20% gaat. De klimmen zijn niet lang, maar soms wel flink stijl.

Op de Zwift kun je de instellingen inderdaad aanpassen, al heb ik de laatste keer op de standaard stand de virtuele Alp d'huez op het buitenblad gedaan omdat het kon. Ik geen account meer maar volgens mij kun je inmiddels ook digitaal schakelen.

Hier kun je het vergelijken. https://www.gear-calculat...7,19,21,24,27,30&UF2=2220

[ Voor 12% gewijzigd door Casual Ruud op 24-04-2025 19:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:54
Casual Ruud schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:28:
Op het vlakke heb je in feite toch sowieso aan 1 voorblad met een stuk of 5 kransjes achter genoeg.

Het verschil tussen 11-34 en 11-28 zijn de (kleine) kransjes 12 en 14, zo te zien. Ik betwijfel of je dat echt iets gaat opleveren.

Ik heb zelf een 52 voorblad met een 11-34 en dat vind ik ideaal, maar ik fiets ook niet alleen vlak. Als je een keertje in de Ardennen komt, is een 34 echt wel fijn als het ineens boven de 20% gaat. De klimmen zijn niet lang, maar soms wel flink stijl.

Op de Zwift kun je de instellingen inderdaad aanpassen, al heb ik de laatste keer op de standaard stand de virtuele Alp d'huez op het buitenblad gedaan omdat het kon. Ik geen account meer maar volgens mij kun je inmiddels ook digitaal schakelen.

Hier kun je het vergelijken. https://www.gear-calculat...7,19,21,24,27,30&UF2=2220
Ik heb de 11-30 icm een 52/36 , dat bevalt prima voor in NL en in Spanje ging het ook lrima met de wat kortere steile klimmetjes (kleine stukken 14+, gemiddeld 8% voor een half uur ofzo)

Maar een 11-34 in NL zou (voor mij) net niet lekker zijn.. ik rij het meeste in de 15 en 16 op vlakke ritjes en precies de 16 ontbreekt.

Ik denk dat met een 50/34 je nog net wat meer gaten hebt met een 11-34

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:38
T is allemaal gewenning...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Als je die jongen zijn watt/kg weet, dan kan ik er ook wel aan wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-04 14:51
joker1977 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 18:30:
[...]

Tja, ik kan, zelfs met harde wind tegen, me geen scenario voorstellen dat je de 34 achter nodig hebt. Dan schakel je toch gewoon even naar je binnenblad en klaar ? Maar je moet al buitengewoon zwak zijn als je niet op 50-25~ of 50-28 buiten kunt fietsen met wat tegenwind, toch ?

In Zwift kun je de trainer-difficulty reduceren, zodat je ook met een wat grotere versnellings-ratio de steilere passages prima kunt befietsen. Ook daar heb je zeker geen 34-achter nodig.
Ik reed een tijdje geleden in de polder recht tegen erg harde wind in met qua versnellingen 28-30 en ik had nog steeds een hoge hartslag (helaas heb ik dat snel). Dus voor mij is dat wel handig.

Met normale tegenwind schakel ik mijn cassette gewoon een paar versnellingen terug.

Mooi dat je die aanpassing in Zwift kan doen, dat wist ik niet

[ Voor 4% gewijzigd door AMD1800 op 24-04-2025 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Tja ieder z'n eigen mening, wat ik vorige maand :
DDX schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:29:
Tja als ik soms blij ben met 34x30 op mijn trek emonda kan ik mij voorstellen dat andere mensen echt wel wat lichtere vertanding willen.
En persoonlijk heb ik niets met een 36 voorblad, dan zit echt heel vaak te switchen tussen 36 en 52.
Doe mij maar 50/34 of 53/39, kan ik veel langer op 1 blad blijven.
Ik heb op mijn domane 53/39 icm 11-34 en kan dan lekker lang op de 53 blijven rijden, zelfs op klimmetjes in Nederland.
En als ik wat rustiger (/langer) wil klimmen gooi ik hem op de 39.
Op mijn emonda heb ik 50/34 icm 11-30, maar die fiets gebruik ik meer als klimfiets in het buitenland
Heb ik ook nog een fiets met 52/36 icm 11-28 maar dan zit ik dus naar mijn mening te vaak te wisselen tussen de 52 en 36 omdat de 36 als je beetje gas geeft te klein is.

En even quote van paar jaar geleden :
DDX schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:30:
Pak ik mijn Mont Ventoux rit ;
https://www.strava.com/activities/1005196857#24645583784

Gemiddelde cadans 87 en daar heb ik regelmatig op de 34-30 gezeten.
Tuurlijk kom ik ook boven met kleinere cassette, soms is het zelfs prettiger omdat je wel moet trappen ipv lichter schakelen.
Afgelopen zomer ook veel geklommen met 39-30 trouwens (op m'n domane heb ik 53/39 voor zitten)
Pak ik daar even pijnlijk klimmetje van ;

https://www.strava.com/ac...ments/2861667164730476614

Gemiddelde cadans 79

En steil deel met richting 15% ;
https://www.strava.com/ac...ments/2861667164731861062

Daar had ik wel iets lichter willen schakelen zegmaar, met cadans 72 gemiddeld.
Oja ik heb ook nog een 1x op m'n slechtweer fiets, 46 (oval) voorblad icm 10-36 achter
Werkt ook prima en kom ik ook wel klimmetjes mee omhoog maar gaat niet mee naar hooggebergte.
Gravelbike die dat wel doet heeft een 40 (oval) voorblad icm 11-36 achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Tja boeiend wat er op zit, zolang je het zelf prettig vind.

Jaren met een 11-25 (10s) met 50/34 rondgereden en in west Nederland perfect, Utrechtse heuvelrug-Postbank geen probleem.
Limburg miste ik mijn 28 die ik daarvoor had opeens wel heel erg :+

Nu een 12s 11-34 ofzo omdat die op de fiets zat. In de polder/aan de kust tot nu toe prima en Limburg kan ik binnenkort vertellen. Maargoed tenzij ik de 34 helemaal niet gebruik vind ik het een prima cassette.

En wbt brillen. Ik zweer soort van bij de wat duurdere brillen. Op de fiets vanalles gehad aan goedkopere brillen, Decathlon, Lidl, Ali, Agu, BBB maar mijn Oakley Radar EV Prism road was het gewoon. Gewoon rust qua beeld, veel minder last van mijn ogen op zonnige dagen ondanks dat de bril niet super donker was :)
Alleen qua pootjes icm. mijn helm was niet ideaal en de coating begon onderaan los te laten. Dat vond ik wel erg slecht maargoed na 8 jaar gebruik…

Ik heb nu een Sutro en die is geweldig! Enige reden dat ik die gekocht heb is omdat ik de Radar EV verloren ben.

Van de fiets af heb ik een Rayban met inmiddels een 2e paar glazen want glas breekt als je het laat vallen :+ Ik gebruik het super veel, ben vrij netjes met mijn spullen dus ben een goed bril best wel waard :)

Gabriël AM5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 26-04 08:07
guapper schreef op woensdag 23 april 2025 @ 16:48:
[...]

hmm, ik rijd al jaren 25mm tubeless ;) kan me nog herinneren dat 25mm als breed werd gezien, volgende banden toch maar es naar 28 kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:57
2 jaar geleden mijn Cube Agree C62 gekocht met de standaard Shimano setup
Merkte dat het met vrienden rond Arnhem zwaar was en in NH zat ik vaak niet in een ritme.
Cassette gekocht met 14-15-16-17-18 enz en sindsdien echt prima!
Di2 pakt het ook prima
Met BF een cassette gekocht in DE met bijna dezelfde kransjes, maar wel goedkoper.
Inmiddels in DE, FR en Lux gefietst met de eerste cassette en ik ben er blij mee.
Rond Viande kwam ik er prima mee uit de voeten (80km, 1400hm en 100km, 2200hm)

Enige nadeel is dat met 46 a 50km/h de 12s het wel voor gezien houd
Dat vind ik een minder probleem dan het harken in de verkeerde versnelling...

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
raymondw schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:41:
2 jaar geleden mijn Cube Agree C62 gekocht met de standaard Shimano setup
Merkte dat het met vrienden rond Arnhem zwaar was en in NH zat ik vaak niet in een ritme.
Cassette gekocht met 14-15-16-17-18 enz en sindsdien echt prima!
Di2 pakt het ook prima
Met BF een cassette gekocht in DE met bijna dezelfde kransjes, maar wel goedkoper.
Inmiddels in DE, FR en Lux gefietst met de eerste cassette en ik ben er blij mee.
Rond Viande kwam ik er prima mee uit de voeten (80km, 1400hm en 100km, 2200hm)

Enige nadeel is dat met 46 a 50km/h de 12s het wel voor gezien houd
Dat vind ik een minder probleem dan het harken in de verkeerde versnelling...
Ik heb voor de polder een 12-25t cassette (11s), en voor in het heuvellandschap een 11-34t, zo kom ik overal boven (en hard naar beneden), en kan ik toch hard op een lekkere kadans als het plat is ;)

En Duitsland is inderdaad een goeie plek om dat soort spul te bestellen, toch vaak een paar tientjes goedkoper dan in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

borft schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:37:
[...]

Ik heb voor de polder een 12-25t cassette (11s), en voor in het heuvellandschap een 11-34t, zo kom ik overal boven (en hard naar beneden), en kan ik toch hard op een lekkere kadans als het plat is ;)

En Duitsland is inderdaad een goeie plek om dat soort spul te bestellen, toch vaak een paar tientjes goedkoper dan in Nederland.
Ja die 12-25 cassette was echt wel lekker, dat is iets wat ik wel echt mis met de 12 speed groepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo
  • Laatst online: 25-04 16:08

Flipmo

OMG !!

Kluus schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:48:
[...]

Ja die 12-25 cassette was echt wel lekker, dat is iets wat ik wel echt mis met de 12 speed groepen.
same here had met 11 speed een 12-25 en de 11-34 , heb nu op de 12 speed Sjinees een 11-34, maar had graag ook iets van een 11-25 gezien.

Zie met di2 dat ik vaak in het bereik 50 - 15 / 17 / 19 fiets,
een 16 en 18 zou dus welkom zijn

Acties:
  • +43 Henk 'm!

• hulkie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:32
New Bike Day!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j51zU-RerGZAhI4ONPg3fy79vjc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UGzZUXJU8wvU7yVDYe6yr1eY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I07iTEOHf5Y6mvMeihgktCOCxmc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f8Lay9Fr9YzhoKBjs4clAA61.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals beloofd hier ook een foto van mijn nieuwe liefde! 5 februari besteld, vandaag opgehaald.

Best spannend vond ik, want is hij echt zo mooi als ik had gehoopt? En fietst hij inderdaad lekker? Is de maat goed?

Nou op alle drie de vragen is het antwoord: JA ! ! !

Vandaag mijn eerste kortje ritje was een feest, de fiets voelt nu al veel beter en comfortabeler aan.
Ik kan niet wachten tot ik deze zomer de Pyreneeën en de Picos D’ Europa in ga met deze beauty! 😍

Om aan te sluiten op bovenstaande discussie: 2x12 36 tandjes achter, gewoon omdat t kan. Op mijn vorige fiets kwam ik met 32 voor mijn gevoel soms tekort op bijvoorbeeld de Stelvio.

[ Voor 30% gewijzigd door hulkie op 25-04-2025 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
  • Nu online
Prachtige fiets @hulkie !!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Laatst online: 19:22
Om aan te sluiten op bovenstaande discussie: 2x12 36 tandjes achter, gewoon omdat t kan. Op mijn vorige fiets kwam ik met 32 voor mijn gevoel soms tekort op bijvoorbeeld de Stelvio.
Die 36t achter kun je prima gebruiken in de Picos weet ik uit ervaring! :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@hulkie Dang die is nice! Mooie diepe kleur ook zeg :9~

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 22:26

Reginas

Queen of Core Stability

@hulkie Prachtige fiets, heerlijke kleur!💙
En welkom bij de 34-36 club. Ga je geen spijt van krijgen met jouw plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:52
Requiem19 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 18:43:

Ik woon in Limburg, dus ik ben wat beperkt qua ervaring met vlakke ritten. Thuis heb ik 50/34-11/32 maar op.mijn.oude fiets had ik er nog een 12/28 bij voor de sporadische gevallen dat ik vlak reed. Soms een weekje Friesland of Drenthe en dan is een poldecassette fijn.
Maar eens met de stelling dat groter dan 28 voor het grootste deel van Nederland overkill is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

borft schreef op donderdag 24 april 2025 @ 21:27:
[...]

hmm, ik rijd al jaren 25mm tubeless ;) kan me nog herinneren dat 25mm als breed werd gezien, volgende banden toch maar es naar 28 kijken
Haha hier ook, ik weet nog dat ik bij de start van de Schleck GF stond en mijn maat zich stond te verwonderen over mijn brede banden. 25mm inderdaad toen nog niet tubeless denk ik maar niet veel later ook die breedte nog veel tubeless gereden.

2017 was dat als het goed is, nu 28mm en dat wordt alweer smal, gaat hard..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Kluus schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 00:06:
[...]

Haha hier ook, ik weet nog dat ik bij de start van de Schleck GF stond en mijn maat zich stond te verwonderen over mijn brede banden. 25mm inderdaad toen nog niet tubeless denk ik maar niet veel later ook die breedte nog veel tubeless gereden.

Herkenbaar, ik werd ook gek aangekeken toen ik in 2015 (of 14) ofzo met 25mm aan kwam rijden. Toen was je nog de bink als je 19mm ofzo reed :X

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
Kluus schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 00:06:
[...]

Ik dacht nog wel dat electronisch schakelen de enige reden voor een nieuwe fiets ging zijn, maar volgens mij past er niet breder dan 28mm op mijn huidige fiets 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:00
Ik mis in de cassette discussie wel de voorbladen. Je kunt wel stellen dat 11-32 te veel of te weinig is voor een gebied maar dat hangt ook af van je voorbladen.

Ik heb inmiddels vals gespeeld. Ben van 52/36 naar 52/34 gegaan. Dat werkt wel, veel voorzichtig schakelen.

Vlak rijd ik dan met 11-30 (had liever 11-28 gehad) en in de bergen op 11-34. Lekker 1:1 rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:55
Banddikte:
In 2014 mijn eerste 2e hands racefiets gekocht met 21mm banden, tot 2021 op gereden met eerst dus 21, daarna 23 en de laatste jaren 25 mm. Meer paste niet, op bospaden liep ‘t soms al klem bovenin de voorvork. Nieuwe fiets was in 2021 voorzien van 28 mm, inmiddels heb ik er altijd 32 mm omliggen.

Cassette:
Op m’n oude fiets 3x10, dus daarmee nooit een probleem gehad. Ik heb daar wel eens als kleinste voor 28t en grootste achter 34t op gehad.
Nu 2x11 met 50/34 voor, cassette normaal 11/28, als ik een dagje Limburg in ga oid dan 11/34. Voor meerdere zware klimdagen heb ik 11/40 liggen, met wat beleid (en een langere ketting en de achterderailleur wat versteld) werkt dat prima. En ik val nog net niet om :)

Panasonic J 7kW WP met boiler & HeishaMon/NR, 6022 Wp PV, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84 kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik loop voor liever geen risico, heb al wat schades rond het bb waar de ketting tegen het frame werd getrokken na misschakelen.

Uiteraard kwam dit door schakelen onder kracht en met scheve kettinglijn (stik kapot in koers) en derailleur net niet lekker afgesteld, maar het zit in een klein hoekje soms. Ik voeg daar liever geen extra onzekerheden, hoe klein ook, aan toe, dus ik blijf wel bij de aanbevolen combinaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Laatst online: 16:34
Hier mijn nieuwe racefiets die "maximaal" 30mm aankan.. Ik ben opgegroeid op 20mm en heb jarenlang 23 en 25mm gereden. Toen ik naar Mantel ging om te kijken naar nieuwe buitenbanden voor de fiets op 23mm werd ik heel raar aangekeken...

Cassette: Weet ik veel. Weet wel dat ik op de oude Bianchi een maximumsnelheid van 35km/u heb, de zwaarste versnelling is 52x14... Aan de andere kant, het is een triple voorop en je komt er met gemak heuvels mee op.

[ Voor 31% gewijzigd door Maarten_E op 26-04-2025 14:59 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:13
Maarten_E schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 14:56:
Hier mijn nieuwe racefiets die "maximaal" 30mm aankan.. Ik ben opgegroeid op 20mm en heb jarenlang 23 en 25mm gereden. Toen ik naar Mantel ging om te kijken naar nieuwe buitenbanden voor de fiets op 23mm werd ik heel raar aangekeken...
Niks van aantrekken ze wilden je liever een nieuwe fiets verkopen 😜
Pagina: 1 ... 636 637 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).