Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 710 711 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:27
Requiem19 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:26:
[...]

Even opgezocht:

[...]

Dat is iig hoe xmcs het doet.
Ik lees access holes en spoke holes. Dat zijn twee verschillende dingen.

Access holes zijn de gaten die je met je tape dichtmaakt. Spoke holes de gaten waar de spaak+nippel in zitten/op steunen.

Dat de spoke holes steviger gemaakt moeten worden bij carbon spokes (daar heeft de Chinees het ook over), daar kan ik mij in vinden.

Carbon spaken verliezen veel meer spanning dan stalen spaken als je een band op een wiel legt en op spanning brengt. Veel fabrikanten proberen dit verlies teniet te doen door intitieel de spaakspanning hoger te krijgen tijdens de bouw (kaal wiel dus). Gemiddeld zeggen de specs van een velg max 120/130KGF. Als je met een carbon spaak een start KGF nodig hebt van boven de 150/160, dan is het wel verstandig om de spoke holes steviger te maken. Just in case.

Ik kan mij niet voorstellen dat een laagje tape zoveel stevigheid toevoegt dat bij gebrek hieraan, een velgbed zonder access holes dikker/steviger moet.

Dit klinkt een beetje als een lost translation ergens in de google translate pijplijn.

[ Voor 6% gewijzigd door ElGreco op 09-03-2026 15:45 ]

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl

• stefKB
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 13-03 09:24
Gebruikt iemand compressiekousen tijdens het fietsen?
Een sport vriend adviseert compressiekousen te dragen voor goed en snel herstel. Hij is een hyrox en hardloop fanaat. Ik heb nu deze besteld op advies van hem https://www.r2bstore.nl/products/compressiesokken

Nu nog een fietsbroek! Welke dragen jullie en waarom? :)

• ElGreco
Requiem19 schreef op maandag 9 maart 2026 @ 14:21:
Orange Seal werkt voor mij ook top.

TESA tape geprobeerd, maar dat hectte op één of andere manier niet zo lekker met het velgbed. Wellicht had ik de verkeerde versie.
Ik kom ook wel eens een velg tegen waar de Tesa tape niet direct goed plakt, de eerste helft van het wiel is dan wel even een uitdaging. Maar eenmaal rond, gaat het prima.
Persoonlijk heb ik dat liever dan tape wat zo vast kleeft, dat je de tape na een jaar er af moet bikken in delen omdat het steeds scheurt (of die Mucoff troep, wat kapot scheurt alleen al als je er naar kijkt, ik ben ook geen wiel tegengekomen met Mucoff tape waar geen latex onderdoor is gekropen).

• ElGreco
stefKB schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:45:
Poah, nu heb je een beerput opengetrokken

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:43
Een sport vriend adviseert compressiekousen te dragen voor goed en snel herstel. Hij is een hyrox en hardloop fanaat. Ik heb nu deze besteld op advies van hem https://www.r2bstore.nl/products/compressiesokken

Het grote fietskleding topic

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:03

aerofreak

Steve Jobs

De modepolitie vind hier iets van :X

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• stefKB
ElGreco schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:48:
[...]

Poah, nu heb je een beerput opengetrokken
:9~ :9~ ben benieuwd! :)

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:05
Sammy_tukker schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:52:
[...]

Dat is verticale belasting, een klem knijpt hem echt samen. Voordeel is wel dat een zadelpen relatief makkelijk te vervangen is.
Verticale belasting als je zadelpen strak rechtop staat en pal boven je crank misschien. Je seatstay staat echter onder een behoorlijke hoek naar achteren, de zijdelingse krachten (naar achteren dus) zijn groot. Ook een deel van het fietscomfort komt uit de constructie van je zadelpen.
Ik denk dat de zadelpen zo'n beetje het sterkste buisje is van heel mijn fiets :) Nu heb ik zelf wel een ronde buis, maar als er 1 plek is waar ik bijv ook mijn fietsendrager zonder zorgen lekker aandraai, dan is het wel op de zadelpen.

Een onderhoudssteun hoeft zelf slechts het gewicht van de fiets te dragen. Terwijl de meeste carbon fietsen een rijdergewicht aan kunnen van pak um beet 100kg. Rijdt die persoon door een kuil dan kom je op een fors krachtenspel op die zadelpen. Maar ook als de berijder lekker aanzet, zonder uit het zadel te komen, dan komen er krachten links/rechts bij kijken.

Klemmen op de top tube is een ander verhaal; die krijgt heel andere krachten te verwerken. Maar dan hangt de fiets ook feitelijk vooral op de klem, en is vastdraaien niet eens echt nodig; slechts zorgen dat ie niet uit de klem valt is genoeg.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Mistraller
danoontjeh schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:33:
Ik pak zaterdagochtend de fiets uit de schuur, en terwijl ik opstap denk ik nog "goh, ff geleden dat ik heb gecontroleerd of ik nog voldoende sealant in m'n banden heb, maar ik zal toch wel niet lekrijden dus dat komt straks na de rit wel".

Dan weet je natuurlijk al hoe het afloopt :+
5x6m FTP gedaan en bij het vijfde blokje, 1 minuut voor ik klaar was hoor ik ineens het repetitieve "pfft - pfft - pfft" van een ronddraaiende band die lekt.

Plugje ingeduwd en co2 patroon er in, maar echt helemaal dicht wilde het niet. Hield het gelukkig wel vol om met nog 1x co2 m'n resterende deel van de rit (~75min) af te maken.

Achteraf bleek er inderdaad geen druppeltje sealant meer aanwezig te zijn, althans, in vloeibare vorm. Was ook zeker wel een maand of 3 a 4 geleden dat ik het voor het laatst gecheckt had, oeps.

Hielp ook niet mee dat m'n achterband ernstig aan vervanging toe was, maar de nieuwe bandjes waren nog niet binnen.
Ik ben al maanden heel erg lui met mijn MTB... tape zit eigenlijk niet 100% goed dus ik had nog geen sealant erin gedaan in voorwiel. Na 2 dagen is de band zacht. Bij elk ritje pomp ik hem op. Lekker dom, I know.
Maar ondertussen rij ik al die maanden al zonder enige sealant.... wel een biba in de toolkit :+

---------------

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:59

fdees

Trust me I'm an Engineer

Ik doe zelf ook aan hyrox, hardlopen en probeer ook soms een triathlon te overleven. Draag zelf ook voor hyrox en hardloopwedstrijden geregeld compressiekousen. Maar voor hardlopen is het gebruik tijdens de activiteit als discutabel door weinig tot geen wetenschappelijke onderbouwing dat het beter is. Ja ik weet alle merken zeggen dat het beter is met allerlei cijfers en onderzoek, maar onafhankelijk onderzoekt zegt heel weinig.

Bij hardlopen (dus ook hyrox) kan je stellen dat het werkt voor de microscheurtjes te voorkomen bij de klappen die je maakt en iets betere doorbloeding wat zou helpen. Maar het beste kan je deze sokken dragen na je training, want daarvoor is het meeste bewijs dat het je herstel verbeterd. Als je beter/sneller wilt fietsen dan moet je aerosokken kopen ;) .

Broeken is heel persoonlijk, zelf ben ik fan van Q36.5, maar ook echt van de FUTURUM lijn en heb ook nog wat van NOOVE. Maar dit is misschien beter om eens te bekijken in Het grote fietskleding topic. Maar stel een budget en probeer vooral eens te passen en bedenk dat het best strak mag zitten.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• Mistraller

Ik heb ook compressiekousen gekocht maar dan ivm 4daagse (wandelen) maar ik heb de indruk dat het voor duursporten niet geweldig is. Ook wisselende ervaringen van anderen.
In de winter geeft het sneller koude voeten bij mij. Ik gebruik ze wel ná het lopen om sneller vocht af te voeren. (En inderdaad, in de herstelfase dus)
Maar goed, compressiekousen zijn natuurlijk voor de onderbenen, en die spieren werken ook mee, maar zijn niet de voornaamste bij het fietsen. Dus ik denk dat het voordeel bij fietsen nog wat beperkter zijn dan met loopsporten.
https://www.siroko.com/bl...gebruik-je-om-te-fietsen/

---------------

• Kindrih
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 11:09
Iemand ervaring met de Magene PES P515? Niet duur vergeleken met andere powermeters.
Ik heb een Ultegra 6800 set op mijn fiets, een wat verouderd systeem dus kan lastig andere powermeters vinden.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:10
ElGreco schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:41:
[...]

Ik lees access holes en spoke holes. Dat zijn twee verschillende dingen.

Access holes zijn de gaten die je met je tape dichtmaakt. Spoke holes de gaten waar de spaak+nippel in zitten/op steunen.

Dat de spoke holes steviger gemaakt moeten worden bij carbon spokes (daar heeft de Chinees het ook over), daar kan ik mij in vinden.

Carbon spaken verliezen veel meer spanning dan stalen spaken als je een band op een wiel legt en op spanning brengt. Veel fabrikanten proberen dit verlies teniet te doen door intitieel de spaakspanning hoger te krijgen tijdens de bouw (kaal wiel dus). Gemiddeld zeggen de specs van een velg max 120/130KGF. Als je met een carbon spaak een start KGF nodig hebt van boven de 150/160, dan is het wel verstandig om de spoke holes steviger te maken. Just in case.

Ik kan mij niet voorstellen dat een laagje tape zoveel stevigheid toevoegt dat bij gebrek hieraan, een velgbed zonder access holes dikker/steviger moet.

Dit klinkt een beetje als een lost translation ergens in de google translate pijplijn.
Technisch gezien weet jij dit beter dan ik, dus no argument there. Deze Chinees spreekt echter prima Engels en benadrukt dit regelmatig als het onderwerp opkomt op holes/no holes in rim bed.

Dus wellicht is er more than meets the eye. Zal het hem nog eens navragen.

XMCS Netherlands | XMCS NL Instagram

• orlok
  • Registratie: Februari 2014
  • Nu online
Kindrih schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:18:
Iemand ervaring met de Magene PES P515? Niet duur vergeleken met andere powermeters.
Ik heb een Ultegra 6800 set op mijn fiets, een wat verouderd systeem dus kan lastig andere powermeters vinden.
Inmiddels bijna 5.000 km er mee gereden, bevalt goed in combinatie met mijn Magene C606, slechts eenmaal na de initiële oplaadsessie opgeladen na ong. 3.000 km.

Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

orlok schreef op maandag 9 maart 2026 @ 18:04:
[...]

Inmiddels bijna 5.000 km er mee gereden, bevalt goed in combinatie met mijn Magene C606, slechts eenmaal na de initiële oplaadsessie opgeladen na ong. 3.000 km.
Hoe goed is de temperatuur offset/calibratie (zo ver je dat echt kan zien natuurlijk zonder met powermeter pedalen te rijden). Sommigen willen daar nog wel eens gek gedrag (spikes) of drift laten zien. Al eens in gedoken/wat van gezien?

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• orlok
  • Nu online
GoldenSample schreef op maandag 9 maart 2026 @ 18:24:
[...]

Hoe goed is de temperatuur offset/calibratie (zo ver je dat echt kan zien natuurlijk zonder met powermeter pedalen te rijden). Sommigen willen daar nog wel eens gek gedrag (spikes) of drift laten zien. Al eens in gedoken/wat van gezien?
Calibratie geschiedt op twee manieren of je draait de crankset 5x achteruit rond of je gebruikt de Magene Utility-app. Verder ervaar ik geen raar gedrag, dus ben er zeer tevreden over.

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:40

joker1977

Tweakert

orlok schreef op maandag 9 maart 2026 @ 18:34:
[...]

Calibratie geschiedt op twee manieren of je draait de crankset 5x achteruit rond of je gebruikt de Magene Utility-app. Verder ervaar ik geen raar gedrag, dus ben er zeer tevreden over.
Ik ga er vanuit dat er wel temperatuur calibratie in zit? Anders is de powermeter bv. zinloos bij langere beklimmingen en iriritant als je langere ritten maakt wanneer het 's ochtends nog 10 graden kouder is als je weggaat...

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
aerofreak schreef op maandag 9 maart 2026 @ 15:52:
[...]

De modepolitie vind hier iets van :X
Huh? Als in, ik vind er ook wat van, maar hele lange sokken tot net onder je knieën is toch helemaal hip bij wielrenners? (Mijn sokken zijn veel te kort volgens een hoop. Uiteraard geeft het een paar jaar en we moeten allemaal juist weer enkelsokken oid).

• Rickbhs
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:42
Kindrih schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:18:
Heb meer dan een jaar een PES P505 op mijn woon-werk fiets en ben er zeer tervreden mee,
Ik heb geen tot nu toe nog geen gek gedrag kunnen ontdekken. de nauwkeurigheid exact testen kan ik helaas niet.
Calibratie kan ook van uit een garmin gebeuren.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:29

sapphire

Die-hard pruts0r

Sissors schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 07:58:
[...]

Huh? Als in, ik vind er ook wat van, maar hele lange sokken tot net onder je knieën is toch helemaal hip bij wielrenners? (Mijn sokken zijn veel te kort volgens een hoop. Uiteraard geeft het een paar jaar en we moeten allemaal juist weer enkelsokken oid).
Neeeeee sok hoort tot maximaal net onder je kuit toch?

En wat betreft enkelsokken: Rule #27
No socks is a no-no, as are those ankle-length ones that should only be worn by female tennis players.

Gabriël AM5

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Gewoon dragen wat jij wilt en wat jij fijn vindt, zolang je maar niet aanstootgevend bent door het weglaten van kleding op specifieke plekken.
Anders dan op één dag (WNBR) in juni van elk jaar op het Noordelijk halfrond, aan de andere kant van de evenaar is het één dag in maart.

Het mag zeker schuren bij anderen, maar liever niet bij jouzelf. d:)b

• Galois
  • Laatst online: 15-03 21:22

Galois

1811 - 1832

Volgens mij zijn er zelfs UCI-regels mbt soklengte. Iets van maximaal tot halverwege onderbeen (?)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-03 14:01
Galois schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:48:
Volgens mij zijn er zelfs UCI-regels mbt soklengte. Iets van maximaal tot halverwege onderbeen (?)
Klopt, geldt voor zowel sokken als overschoenen. Rule28 maakt daarom bijvoorbeeld ook UCI legale én UCI illegale aero overschoenen. Dat laatste voor wedstrijden waar de UCI niet bij betrokken is.

Wat overigens niet wil zeggen dat de hobby fietser zich daar ook maar iets van zou aan moeten trekken.

[ Voor 11% gewijzigd door danoontjeh op 10-03-2026 13:41 ]

• Galois
  • Laatst online: 15-03 21:22

Galois

1811 - 1832

danoontjeh schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:41:
[...]

Klopt, geldt voor zowel sokken als overschoenen. Rule28 maakt daarom bijvoorbeeld ook UCI legale én UCI illegale aero overschoenen. Dat laatste voor wedstrijden waar de UCI niet bij betrokken is.

Wat overigens niet wil zeggen dat de hobby fietser zich daar ook maar iets van zou aan moeten trekken.
Nee, uiteraard niet. Het staat iedereen vrij om met skisokken te fietsen! Uiteraard... :-)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008

sebasd

rijdt op espresso

Ik hoop dat ik de oorzaak van de reeks aan lekke banden heb gevonden.. Zat toch ergens nog een klein stukje glas vast in de buitenband, niet zomaar te zien van de buitenkant, en prikte ook niet door de binnenkant, behalve waarschijnlijk als er genoeg gewicht / druk op komt.

Voor de zekerheid er maar even een andere buitenband op gedaan. Hopelijk was dit het en zit het dus niet in de velg. Vanavond weer een rondje fietsen, eens kijken of dat gaat zonder lek te rijden... Zou voor het fietsplezier wel weer eens goed zijn.

• esphome
  • Niet online
Als het glas is wat niet van buiten/binnen af te zien is blijft alleen het verpulveren over, wat je dan ook hoort.

Bijvoorbeeld druk met het ronde deel van een klauwhamer vanaf de binnenkant van de buitenband en de band zelf rust op stevig oppervlak. Zo ga je dan hele band af totdat je het verpulveren hoort waarna je opening opzoekt op die plek. Verwijder dan de glasresten met bijvoorbeeld de achterkant van een stopnaald.

• Limbo92
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08:04
Ik ben op zoek naar een sportieve fiets waarmee ik doordeweeks in de avond wat kortere ritjes kan maken en in het weekend wat langere ritten (enkele uren). Hij zal voornamelijk gebruikt worden op asfalt maar ook hier en daar op grindpaden. Belangrijk is:

Comfort. Geen eerdere (sport)fiets ervaring
Snelheid en gevoel van snelheid
Te gebruiken op onverharde wegen

Zat zelf te denken aan de Cube Nuroad Pro of de Trek Domane AL2. De eerste lijkt een wat betere groepset te hebben.

Wat raden jullie aan?

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

sebasd schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:59:
Ik hoop dat ik de oorzaak van de reeks aan lekke banden heb gevonden.. Zat toch ergens nog een klein stukje glas vast in de buitenband, niet zomaar te zien van de buitenkant, en prikte ook niet door de binnenkant, behalve waarschijnlijk als er genoeg gewicht / druk op komt.

Voor de zekerheid er maar even een andere buitenband op gedaan. Hopelijk was dit het en zit het dus niet in de velg. Vanavond weer een rondje fietsen, eens kijken of dat gaat zonder lek te rijden... Zou voor het fietsplezier wel weer eens goed zijn.
En nog wat kunnen vinden?
Ik ga van de week ook maar weer er af halen en nog eens voelen. Heb er nu een TPU bandje in zitten en begreep uit een video van GCN dat het ook micro gastjes kunnen zijn die alleen op druk te vinden zijn, of een slecht bandje.

Normaal zou ik ook wel een nieuwe buitenband gepakt hebben maar het is niet mijn eigen fiets en ben een beetje klaar met dingen fixen en kosten maken voor de hopelijk zeer korte periode nog :(
De remblokjes zijn van weet ik wat voor merk en piepen als een gek en zijn niet zo fijn, rechter pedaal is slecht en de banden mogen opzich vervangen worden.

Zou ook graag mijn powermeter eens willen proberen :(

[ Voor 6% gewijzigd door sapphire op 10-03-2026 20:50 ]

Gabriël AM5

• sebasd

sebasd

rijdt op espresso

sapphire schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:48:
[...]

En nog wat kunnen vinden?
Ik ga van de week ook maar weer er af halen en nog eens voelen. Heb er nu een TPU bandje in zitten en begreep uit een video van GCN dat het ook micro gastjes kunnen zijn die alleen op druk te vinden zijn, of een slecht bandje.
Ja, zoals ik zei had ik een stukje glas gevonden na 20 minuten of zo de buitenband rustig inspecteren. Nieuwe binnenband erin, andere (nieuwere) buitenband en net terug van 1,5 uur fietsen. Landweggetjes, dichte mist, maar geen lekke band tot zover… Hopelijk is het lek letterlijk boven zo! Van het weekend 140-150 km in de planning en het zou leuk zijn om dat zonder ongeplande stops te doen..

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:08
esphome schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:09:
Als het glas is wat niet van buiten/binnen af te zien is blijft alleen het verpulveren over, wat je dan ook hoort.

Bijvoorbeeld druk met het ronde deel van een klauwhamer vanaf de binnenkant van de buitenband en de band zelf rust op stevig oppervlak. Zo ga je dan hele band af totdat je het verpulveren hoort waarna je opening opzoekt op die plek. Verwijder dan de glasresten met bijvoorbeeld de achterkant van een stopnaald.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OPcWcsBDmGq7f3k4AAtv-NMVxFQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vEvGJPeTpL8KGAGkUg914Q7x.jpg?f=user_large

• Mistraller
Limbo92 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:39:
Ik ben op zoek naar een sportieve fiets waarmee ik doordeweeks in de avond wat kortere ritjes kan maken en in het weekend wat langere ritten (enkele uren). Hij zal voornamelijk gebruikt worden op asfalt maar ook hier en daar op grindpaden. Belangrijk is:

Comfort. Geen eerdere (sport)fiets ervaring
Snelheid en gevoel van snelheid
Te gebruiken op onverharde wegen

Zat zelf te denken aan de Cube Nuroad Pro of de Trek Domane AL2. De eerste lijkt een wat betere groepset te hebben.

Wat raden jullie aan?
Mijn vrouw kachelt op een Liv Avail Advanced 1 (model2021) rond. Met relatief brede tubeless bandjes 32mm dus onverhard zo nu en dan is prima, dat is volgens mij ook beetje het idee van die fiets. (Ze heeft een clutch op de derailleur die slaan van de ketting tegengaat bij ruw wegdek; gebruikt ze amper)
Ze rijdt er voor 99% op asfalt mee, 1 tot 3 uur ritjes en ze komt altijd blij thuis. Comfort is meer dan prima met 32mm bandjes.

Herenvariant van deze fiets is de Giant Defy Advanced. Zit je wel meteen in de carbon hoek, dus andere prijsklasse.

Anyway, als je slechts zo nu en dan eens wat goed berijdbaar gravel meepakt zou ik niet te zwaar naar het onverhard kijken. Op 28mm racebandjes doe ik dat ook regelmatig. En met een 32mm bandje is dat helemaal al geen issue. Snelheid en lekker rijden komt met deze fiets echt wel goed, en als beginner kan je met een endurance model volgens mij makkelijker uit de voeten dan een race volbloedje, waarbij je echt aan de zithouding moet wennen.

Ga naar een shop en probeer ze lekker uit :)

---------------

• Mistraller
Ja sorry hoor, maar als je je band ff goed bekijkt dan kan je een dieper stukje glas, scherf oid gewoon zien en eruit wippen. Standaard shitklusje als je per ongeluk eens een vers schelpenpaadje bent ingedraaid.
Ik heb zelf ook al eens iets gehad, na 3 lekke banden was ik het toen ook beu; wat bleek, af fabriek was een metaalsplinter in de band meegegoten. Zag je dus alleen niet van de buitenkant maar wel degelijk binnenin. (Kreeg daarna van conti een gratis buba en 3x biba :) )

1 tip: als je lek rijdt dan weet je de exacte spot! Je hoeft helemaal niet te zoeken.
Ook daarom is het slim om altijd logo en ventiel uit te lijnen, dan weet je altijd de positie.

[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 11-03-2026 11:07 ]

---------------

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11:08

Reginas

Queen of Core Stability

Zijpaadje, maar voor het verwijderen van een ingegraven splinter/scherf/overig partikel verkies ik een fijne puntpincet boven een stopnaald.

• esphome
  • Niet online
Reginas schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:38:
Zijpaadje, maar voor het verwijderen van een ingegraven splinter/scherf/overig partikel verkies ik een fijne puntpincet boven een stopnaald.
De achterkant van een stopnaald heeft een vorm van een lepeltje, vandaar dat ik die noemde om de vergruisde glasstukje te verwijderen. Als je het glasstukje nog heel is en je kunt het vinden dan is een pincet praktischer om dat te doen.

• Mistraller
Reginas schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:38:
Ik pak gewoon whatever er op de werkbank ligt. Als het maar dun en puntig is.

---------------

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-03 13:11
Ergens is het jammer dat het lekkere weer eventjes weg is weer, maar dat maakt het allemaal wel wat gemakkelijker om gewoon binnen te trainen :)

Gisteravond The Gorby gedaan op Zwift. 5x 5m 110% FTP en 5m 55% FTP. Zou bij mij op 365W komen maar die had ik vooraf al teruggeschroefd naar 350W, vond ik gevoelsmatig wat prettiger om mee te werken. Ging uiteindelijk wel prima. Eerste blok niet echt op cadans gelet, gewoon rond de 80 gehouden. Daarna ook geprobeerd om wat sneller te beginnen en dat beviel prima. Achteraf leverde dat wel in verhouding iets hogere hartslag op en ik kon het niet alle blokken helemaal volhouden maar dat is te trainen denk ik. Al met al goed gevoel aan overgehouden.

Bleek wel dat ik een behoorlijk goede avond had want om de route af te maken moest ik de klim in Innsbruck nog een keer op en een stuk vlak rijden. Uiteindelijk op die klim nog een goede 20m 270W gemiddeld kunnen trappen en na de 5m afdalen het laatste vlakke stuk ook nog 12m 270W gereden. Al met al best een productief avondje.

Kwam er vandaag wel achter dat ik wat gegevens miste in Garmin Connect en er wat verkeerd ingesteld stond. Blijkbaar is mijn hartslagmeter vorig jaar een paar keer uit de baan geschoten en stond mijn max hr op 210 ingesteld :+. Vandaar dat Garmin niet zo scheutig is met het aangeven dat mijn anaeroob goed getraind wordt / ondertraind is. Dit gelijk maar even aangepast. En ook nog wat weegmomenten toegevoegd van de afgelopen 8 weken om de FTP gegevens er beter in te krijgen. Hopelijk levert dit de komende weken dan nog een iets beter beeld over wat ik nu precies train.

Gisteren ook nog droevig nieuws, een kerel van 47 die best actief was binnen de fietsclub is van de week overleden. Stond bij "het leven verlaten". Geen idee of hij ziek was of wat dan ook, maar was altijd wel een vrolijk persoon. Raakt toch op een soort van manier, maar merk ook dat ik het een beetje lastig kan plaatsen omdat ik de oorzaak zeg maar niet weet. Niet dat ik compleet van slag ben ofzo, maar gewoon een ja, het klinkt allemaal ontzettend sneu enzo.

• stefKB
Wat betreft die tubeless tape: ik heb ook een tijdje met Tesa aangemodderd, maar ben uiteindelijk overgestapt naar Schwalbe Rim Tape. Het belangrijkste is niet alleen de tape, maar ook het ontvetten met remmenreiniger of alcohol én de tape er loeistrak omheen trekken.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Moet je die ellende ook doen als je velgen als tubeless ready zijn? :X

Gabriël AM5

• orlok
  • Nu online
sapphire schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 17:41:
Moet je die ellende ook doen als je velgen als tubeless ready zijn? :X
Als het tubeless ready velgen voorzien van tubelesstape . . . . nee, anders als de velgen voorzien zijn van spaakgaten . . . . . ja, anders niet. 😉

• Frenz64
  • Laatst online: 11:37
stefKB schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 14:13:
Wat betreft die tubeless tape: ik heb ook een tijdje met Tesa aangemodderd, maar ben uiteindelijk overgestapt naar Schwalbe Rim Tape. Het belangrijkste is niet alleen de tape, maar ook het ontvetten met remmenreiniger of alcohol én de tape er loeistrak omheen trekken.
Schwalbe rim tape, hmmm, ik weet dat er een aantal beelddenkers onder de lezers is......

Ik blijf bij m'n biba's, maar ga denk ik wel over op TPU, ben benieuwd of dat idd meer comfort oplevert

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Frenz64 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 18:25:
[...]

Schwalbe rim tape, hmmm, ik weet dat er een aantal beelddenkers onder de lezers is......

Ik blijf bij m'n biba's, maar ga denk ik wel over op TPU, ben benieuwd of dat idd meer comfort oplevert
Hier ben ik nog steeds verbaasd over het verschil, voelt vooral comfortabeler, of het ook sneller is….geen idee.

Gabriël AM5

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
Frenz64 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 18:25:
[...]
maar ga denk ik wel over op TPU
Welke?

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• Frenz64
  • Laatst online: 11:37
(nog) geen idee, maar als ik dit in een bepaalde app-groep drop, krijg ik tips zat (die hier ook welkom zijn btw)

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:32
Na een kleine 4 maanden helemaal niks gedaan te hebben vanwege een beknelde zenuw ben ik weer langzaam terug aan het komen.
Mijn conditie is weg, de kilo’s die ik kwijt was er weer aan en de ambitie om dit jaar wat “oefenwedstrijdjes” te rijden is al een jaar doorgeschoven.
Ik moet in gewicht weer zakken naar 85kg, mijn ftp weer terug naar 300W en eigenlijk wil ik dat als start gaan zien voor het trainen voor de wedstrijdjes. Vanaf dan kom ik op onbekend terrein qua conditie.
Om dat te halen heb ik de Fondo app aangeschaft. Mede om mezelf houvast te geven en om niet te hard van stapel te gaan en weer geblesseerd te raken.
De afgelopen 5 weken heb ik vrijwel alleen z2 gefietst en over twee weken wil ik iets meer proberen, langzaam opbouwen met een goede basis.
Ik ben benieuwd of hier ook wedstrijdrenners zijn en of die me een richting kunnen geven wat ik moet trainen om mee te kunnen met criteruinachtige wedstrijden. (DAC in Doetinchem bijvoorbeeld)

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Hmmmm

Gisteravond even voorwiel erbij gepakt voor een uitgebreide inspectie.
TPU binnenbandje zacht, met de mond, opgeblazen en ouderwets door een bak water gehaald. Niets, nergens een gaatje te vinden, ook niet bij de lasnaad of ventiel, misschien een microgaatje die alleen op druk te vinden is zoals GCN zei :?
Daarna buitenband van het wiel gehaald en de buitenkant 2x aan een uitgebreide inspectie onderworpen met een lamp er op. Beetje superfijn grind/zand maar niks spannends. Daarna de binnenkant minutieus met een lampje nagekeken en nagevoeld en een perfect uitziende binnenkant, niets wat ook maar in de verte eruit zag of voelde als een penetratie van de binnenkant.
Daarna de velg aan de beurt en wederom niets spannends, doekje door het velgbed gehaald die bij het geringste scherpe randje blijft haken….niets :?

Geheel weer in elkaar gezet en opgepompt, binnen een paar uur leeg :?

Zo maar even de binnenband los oppompen want die beschouw ik als verloren en dan kijken wat die doet. Hopen dat het een ‘Phantom puncture’ is :|

Edit: WTF!
Net even 2 bar erin gepompt en door het water gehaald…. 12 ja 12! Ienieminie gaatjes op allerlei verschillende plekken 8)7
Dat word met de winkel mailen…..

[ Voor 9% gewijzigd door sapphire op 13-03-2026 09:10 ]

Gabriël AM5

• sebasd

sebasd

rijdt op espresso

Gedoe! Ik ken de frustratie inmiddels (al rijd ik nog ouderwets met latex binnenbanden). Hopen dat het met een nieuwe binnenband opgelost is voor je.

Ik vloekte vorige week al dat ik overwoog om terug te gaan naar houten banden, dan rijd je tenminste niet zo vaak lek...

• orange.x
@stevens20 Hier behoorlijk wat jaartjes ook wedstrijden gereden, zowel bij club als dorpsrondjes. Afgelopen jaar helemaal niets van dat gedaan en wil het dit jaar ook weer oppakken. Wat voor mij werkt is voor de basis toch lange ritten rijden op behoorlijk tempo. Dat zorgt ervoor dat je de duur van die ritjes makkelijk uit kan zingen. Doorgaans zijn dat soort rondjes zo rond de 45m met een uitzondering naar een uur. Bij de club waar ik ga rijden trainen/rijden we aan het begin van het seizoen meer 1u15 wat verlengd wordt naar 1u40-45 als het langer licht blijft.

Wat voor mij verder helpt is wat interval werk en ook wat krachtblokken doen. Je kan dit ook combineren in 1 training als je wilt om een beetje dat wedstrijd-idee te simuleren. Bijv eerst een sprint trekken (gat dichten) en dan meedraaien voorin op een wat hoger vermogen om te kijken of je met een groepje kan ontsnappen. Dus als je bij wijze van 20s (uitgaande van 300W FTP) 450W doet bijvoorbeeld en dan terugzakt naar een paar minuten op 300-350W. Pak je daarna een blok rust en doe je dat nog een paar keer.

Verder wat ook vaak helpt is het gewoon gaan doen. Niets traint bijna beter dan het daadwerkelijk doen en ondervinden. De eerste 3-4x dat ik meedoe vanuit de winter is het altijd omschakelen naar "die manier van fietsen". Ik ben helaas nog niet pro genoeg dat ik onttrain tijdens die wedstrijdritjes :+

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:12
@sapphire Herkenbaar! Zo heb ik er ook 3 TPU bandjes (RideNow) doorheen gejaagd in 2 weken; toen had ik het wel gezien.
Ze reden fijn (26mm, 5 bar), maar hielden het helaas niet lang vol.

• Cloclo100
Bestond er nu maar een systeem waar je miniscule gaatjes snel mee kunt dichten, dat zou een gat in de markt zijn!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-03 22:37
stevens20 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 23:29:
Na een kleine 4 maanden helemaal niks gedaan te hebben vanwege een beknelde zenuw ben ik weer langzaam terug aan het komen.
Mijn conditie is weg, de kilo’s die ik kwijt was er weer aan en de ambitie om dit jaar wat “oefenwedstrijdjes” te rijden is al een jaar doorgeschoven.
Ik moet in gewicht weer zakken naar 85kg, mijn ftp weer terug naar 300W en eigenlijk wil ik dat als start gaan zien voor het trainen voor de wedstrijdjes. Vanaf dan kom ik op onbekend terrein qua conditie.
Om dat te halen heb ik de Fondo app aangeschaft. Mede om mezelf houvast te geven en om niet te hard van stapel te gaan en weer geblesseerd te raken.
De afgelopen 5 weken heb ik vrijwel alleen z2 gefietst en over twee weken wil ik iets meer proberen, langzaam opbouwen met een goede basis.
Ik ben benieuwd of hier ook wedstrijdrenners zijn en of die me een richting kunnen geven wat ik moet trainen om mee te kunnen met criteruinachtige wedstrijden. (DAC in Doetinchem bijvoorbeeld)
Waarom heb je 5 weken alleen maar in Z2 gefietst? Geblesseerd raken van te veel doen is best moeilijk op de fiets, oververmoeid raken dat lukt wel, maar echt geblesseerd? Je moet nu gewoon lekker bezig zijn, uren maken, variëren. Of je nu 3x 8' Z4 rijdt of 1x 20' Z4 maakt echt het verschil niet. Voeg eens sprintjes van 10 seconde toe tijdens een duurtraining, zeg ieder half uur 1. Heb je een keer weinig tijd doe dan eens een aantal sprints van 20-30 seconde. Je kunt best met vermoeidheid op de fiets stappen, het moet alleen niet neerwaartse spiraal worden, er moet ook een moment zijn dat je wel weer fris en herstelt bent in de week.

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:09

Stufferdt

doet ook maar wat.

orange.x schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:22:
Verder wat ook vaak helpt is het gewoon gaan doen. Niets traint bijna beter dan het daadwerkelijk doen en ondervinden. De eerste 3-4x dat ik meedoe vanuit de winter is het altijd omschakelen naar "die manier van fietsen". Ik ben helaas nog niet pro genoeg dat ik onttrain tijdens die wedstrijdritjes :+
Eens met alles erboven sowieso. Maar verder ook vooral, zo vroeg mogelijk in het seizoen gewoon instappen. Nu wordt er nog niet zo kneiterhard gereden vaak (ook door kou en vaak iets viezere baan + "dikke lucht"). Verkapte brommertraining en zo lang mogelijk aan proberen haken is toch vaak de beste prikkel voor specifiek wedstrijden.

Ik overweeg morgen het nieuwe asfalt op de Nedereindse berg ("NEB") maar eens te gaan uitproberen. Ben niet echt fit en vermoed dat een wedstrijdprikkel wel gaat helpen maar niet genieten is op dit moment. Nog wel in dubio welke licentie ik aanschaf. Verschli tussen enkel trainingsrondjes (26 euro) en ook omlopen/criteriums (98 euro) is wel erg fors. Of lees ik het verkeerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lXppy61y6wdtk09XOnW2hjoBYok=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/h7wncDvqvNEUh1dwQxHNh5wl.png?f=user_large

😀😀😀

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

sebasd schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:15:
Gedoe! Ik ken de frustratie inmiddels (al rijd ik nog ouderwets met latex binnenbanden). Hopen dat het met een nieuwe binnenband opgelost is voor je.

Ik vloekte vorige week al dat ik overwoog om terug te gaan naar houten banden, dan rijd je tenminste niet zo vaak lek...
Even teruggekeken en het zijn sowieso goedkope TPU bandjes van Ridenow dus een butyl bandje bij de fietsenmaker om de hoek is al duurder :X
En deze lag al een jaar om eens TPU te proberen op mijn Cube maar daar zaten de banden serieus vast dus dat was een ‘komt ooit wel’ projectje.

Als ik de prijzen van een Pirelli smarttube of een Tubolito zie dan lijkt de stap naar tubeless zo gek nog niet.
Velgen zijn tubeless ready dus dan zou binnen bandenwissel er alleen latex, ventielen en een booster bij moeten toch? Ow en dynaplugs :+

@guapper Ja de ene zit er al een paar weken probleemloos op de ander, not so much. Net weer een ander omgelegd en kijken wat die doet. Gelukkig zijn die niet zo duur.

@Cloclo100 bespeur ik daar Vlaams sarcasme? ;)

[ Voor 10% gewijzigd door sapphire op 13-03-2026 10:15 ]

Gabriël AM5

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:46
stevens20 schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 23:29:
Vooral niet te spannend maken voor jezelf.. gewoon meedoen en als je op zo'n clubwedstrijdje gedubbeld wordt kan je gewoon weer aanhaken. Uiteindelijk is dat ook nog eens de beste training.

• esphome
  • Niet online
sebasd schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 09:15:

Houten banden, dan is het lachen geblazen in regen bij elke bocht want je glijdt meteen weg. Beter massieve banden zoals Tannus.

• Biohazzard21
Stufferdt schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:08:
[...]

Eens met alles erboven sowieso. Maar verder ook vooral, zo vroeg mogelijk in het seizoen gewoon instappen. Nu wordt er nog niet zo kneiterhard gereden vaak (ook door kou en vaak iets viezere baan + "dikke lucht"). Verkapte brommertraining en zo lang mogelijk aan proberen haken is toch vaak de beste prikkel voor specifiek wedstrijden.

Ik overweeg morgen het nieuwe asfalt op de Nedereindse berg ("NEB") maar eens te gaan uitproberen. Ben niet echt fit en vermoed dat een wedstrijdprikkel wel gaat helpen maar niet genieten is op dit moment. Nog wel in dubio welke licentie ik aanschaf. Verschli tussen enkel trainingsrondjes (26 euro) en ook omlopen/criteriums (98 euro) is wel erg fors. Of lees ik het verkeerd?

[Afbeelding]
Je kunt ook naar de voorjaarscompetitie gaan in Veenendaal.. Ook leuke wedstrijdjes met niet te veel stress en asociaal rijgedrag.

Wat betreft de licentie moet je vooral voor jezelf bekijken wat je zou willen doen. Als je echt alleen maar clubwedstrijdjes doet gewoon basis pakken, maar als je bv. in de zomer ook nog wat criteriums wil doen kan je beter plus nemen. Anders betaal je vaak een dagprijs en die kan oplopen tot 25 euro...

• Stufferdt

Stufferdt

doet ook maar wat.

Biohazzard21 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:17:
[...]

Je kunt ook naar de voorjaarscompetitie gaan in Veenendaal.. Ook leuke wedstrijdjes met niet te veel stress en asociaal rijgedrag.
Zelf niet geweest maar hoor dat de baan niet heel spannend is. Dan is een NEB wel leuker. Maar zag dat AXA betere opkomst heeft morgen dan de NEB (17 vs 7). Dus waarschijnlijk wel een leukere koers ja (en meer C-renners...).
Wat betreft de licentie moet je vooral voor jezelf bekijken wat je zou willen doen. Als je echt alleen maar clubwedstrijdjes doet gewoon basis pakken, maar als je bv. in de zomer ook nog wat criteriums wil doen kan je beter plus nemen. Anders betaal je vaak een dagprijs en die kan oplopen tot 25 euro...
Criteriums midden-Nederland lijken vooral klasse 3 te zijn tegenwoordig (eerste klasse zonder voorrijders en dat soort ongein) en wat ik vorig jaar zag gaat me dat toch wel serieus te hard. Dus vermoed dat het vooral clubkoersjes gaan worden inderdaad (AXA, Eemland en Papendal zijn aan te fietsen). En een dagprijs van 25 euro ja? Schaamteloos...

Waar rijd je zelf trouwens? En nog concrete plannen?

edit: aldus het adviesformulier van de KNWU hoor ik in klasse 2 thuis :+ (enige wedstrijdervaring afgelopen 3 jaar, uurtje 34-38 gemiddeld moet wel lukken).

[ Voor 5% gewijzigd door Stufferdt op 13-03-2026 10:31 ]

😀😀😀

• Cloclo100
sapphire schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:10:
[...]

@Cloclo100 bespeur ik daar Vlaams sarcasme? ;)
Jazeker, helemaal gratis vandaag! :)

• ElGreco
ElGreco schreef op zondag 15 februari 2026 @ 17:54:
Mag ik hier schaamteloos een creatie van mij pluggen? Als dat niet ok is, hoor ik het graag van de mods

Ik heb een webtool voor wielrenners gemaakt waarmee je op basis van de weersverwachting direct kledingadvies krijgt voor je rit — vooral handig bij twijfelweer.

https://tempelo.app

Wat je ermee kunt:
• Weercheck per locatie (en per moment)
• Kledingadvies op basis van temperatuur / wind / neerslag (laagjes, handschoenen/overschoenen etc.)
• Ride Now / Ride Later: nu vertrekken of later plannen en vergelijken
• GPX-route uploaden: het weer wordt per uur langs je route getoond — dus niet alleen “het weer bij jou thuis”, maar het weer op de plek waar je op dat moment rijdt
• Delen met je groep: je kunt de weerpagina/ritplanning als deelbare link doorsturen naar je groepsapp (WhatsApp/Signal/etc.), zodat iedereen hetzelfde overzicht ziet

Geen account nodig: openen en gaan.
Feedback op gekke dingen is welkom, en wensen/ideeën kun je ook droppen — geen garanties dat alles erin komt, maar ik lees het wel 🙂

Met dank aan @McMiGHtY , @klaaas , @rinslll , @mhr-zip , @Requiem19 , @nooberke voor het meekijken!
Vandaag een nieuwe versie uitgerold.

Het is nu mogelijk om een account aan te maken middels een MagicLink

-> je kunt er nu nog niet veel mee, maar er staan wat functies op de planning waar een account voor nodig is. Een account was ook nodig voor Strava. Link delen met anderen heeft geen nut, de link is alleen geldig voor de combinatie emailadres+apparaat+browser

Stava integratie: je kunt nu direct jouw Strava routes inladen voor een forecast (vereist inloggen op Tempelo). Losse GPX bestanden inladen blijft bestaan

-> Tempelo haalt alleen een lijst van jouw opgeslagen routes op. Activiteiten, segmenten of andere athlete data wordt niet gebruikt.

Kledingadvies per uur verplaatst naar de forecast tabel (@McMiGHtY !)

-> De tabel is klikbaar. Als je op een uur rij klikt, verschijnt het advies van dat moment (zolang de temperatuur verschillen klein zijn, zal het advies niet veel anders zijn).

Aangepaste FAQ en Privacy

Verschillende UX verbeteringen

Verschillende kleine bugs opgelost

Navigatie flow verbeterd

• orange.x
@Stufferdt Je zou kunnen overwegen om je bij de club van NEB (De Volharding volgens mij) te voegen, vaak krijg je dan vanuit de club een basislicentie. Maargoed, de contributie voor de club is mogelijk nog weer hoger dan de regiolicentie. Ik heb in ieder geval voor mijn wedstrijden (in de winter het veldrijden de MNC (Midden Nederland Competitie)) en bij de club nooit een andere licentie nodig gehad. Ook bij een dorpskoersje was het gewoon inschrijven bij de KNWU met die clublicentie. Maar bij WVE Eemland is dat voor een jaar zo'n €125,-€145,- alweer zie ik :P. Maargoed, mijn oudste fietst er nu ook dus ik vind het niet erg om wat extra bij te dragen voor behoud van de club. Volharding is ook €145,- per jaar zie ik, maar dan kan je wel met de clubwedstrijden gratis meedoen, dus dat scheelt dan nog weer. Als je dat 30-40x in een seizoen doet dan verdien je in dat kader wel weer wat terug.

Wat me vorig jaar tegenhield is dat ze nu ook verplichten om met een transponder te rijden. Wat maakt dat je dus, voor het 1e jaar nog eens €60,-, weer meer kwijt bent en dat je per keer dat je meedoet ook nog moet betalen wat eerder afgekocht kon worden voor een seizoen voor ongeveer €20,- (€10 borg voor nummer) en dat nu €3 per keer is meen ik... MAARJA, alles kost geld... Het moet maar :)

[ Voor 11% gewijzigd door orange.x op 13-03-2026 11:45 ]

• guapper
sapphire schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 10:10:
[...]
Ja de ene zit er al een paar weken probleemloos op de ander, not so much. Net weer een ander omgelegd en kijken wat die doet. Gelukkig zijn die niet zo duur.
Is het bij jou ook steeds de achterband die plat gaat?

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-03 20:52

McMiGHtY

- burp -

ElGreco schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:30:
[...]

Kledingadvies per uur verplaatst naar de forecast tabel (@McMiGHtY !)
Wil je met me trouwen?

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• ElGreco
Eum, nee, dank je. Het ligt niet aan jou overigens.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

guapper schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:06:
[...]

Is het bij jou ook steeds de achterband die plat gaat?
Afgelopen weken 1x achter en nu 2x voor.

Gabriël AM5

• Stufferdt

Stufferdt

doet ook maar wat.

orange.x schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 11:40:
@Stufferdt Je zou kunnen overwegen om je bij de club van NEB (De Volharding volgens mij) te voegen, vaak krijg je dan vanuit de club een basislicentie. Maargoed, de contributie voor de club is mogelijk nog weer hoger dan de regiolicentie. Ik heb in ieder geval voor mijn wedstrijden (in de winter het veldrijden de MNC (Midden Nederland Competitie)) en bij de club nooit een andere licentie nodig gehad. Ook bij een dorpskoersje was het gewoon inschrijven bij de KNWU met die clublicentie. Maar bij WVE Eemland is dat voor een jaar zo'n €125,-€145,- alweer zie ik :P. Maargoed, mijn oudste fietst er nu ook dus ik vind het niet erg om wat extra bij te dragen voor behoud van de club. Volharding is ook €145,- per jaar zie ik, maar dan kan je wel met de clubwedstrijden gratis meedoen, dus dat scheelt dan nog weer. Als je dat 30-40x in een seizoen doet dan verdien je in dat kader wel weer wat terug.
Ik was altijd KNWU-lid via een club (CS030 in Utrecht). Maar inmiddels opgezegd daar. Dus nieuw probleem gecreerd :9 En los lid worden is altijd goedkoper dan een club. Heb er geen in de buurt en heb niet concreet meerwaarde momenteel (denk ik) van een club, dus ik moet het maar gewoon even accepteren inderdaad.
Wat me vorig jaar tegenhield is dat ze nu ook verplichten om met een transponder te rijden. Wat maakt dat je dus, voor het 1e jaar nog eens €60,-, weer meer kwijt bent en dat je per keer dat je meedoet ook nog moet betalen wat eerder afgekocht kon worden voor een seizoen voor ongeveer €20,- (€10 borg voor nummer) en dat nu €3 per keer is meen ik... MAARJA, alles kost geld... Het moet maar :)
Ugh ja. Heb 'm nog ergens liggen, Kosten 32 euro per jaar. Stapelt aardig op zo :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ON-y3KTOGrtRF409nfDU8dVz93A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2nhQtOIonDVJHPcFVuGY1q4q.png?f=fotoalbum_large

Het zet je toch aan het denken. Maargoed, de benen zijn weer geschoren dus we moeten er maar aan geloven :)

😀😀😀

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:32
@orange.x thnx. Hier kan ik wat mee. Ik ga buiten eens uitvoeren wat je aangeeft. Even zien hoe dat gaat. Thnx. Ik zit ook nog te twijfelen om mee te gaan doen dit jaar maar dan moeten de piekvermogens wel goed gaan. In mijn ene training met wat tempo (35 tot 38km/u) eindigde na 20 minuten met mijn schoonvader in de sloot omdat een tegenliggende auto onze weghelft op kwam. Toen heb ik amper of geen reactie gehad. Dus geeft wel hoop.

@Oilman
Ik fiets alleen z2 omdat ik de duur heb opgeschroefd. Ik kom van niet meer kunnen lopen naar nu weer 3 uur op de fiets. Een beknelde zenuw is iets dat tijd nodig heeft en waarmee voorzichtigheid geboden is. Ik ben begonnen met 10 minuten 75W trappen. Nu is het 3 uur 190W. Ondanks de verbeteringen op de fiets kan ik niet 10 meter achter mijn dochter van 3 aan rennen omdat ik die schokken nog niet kan hebben. Zwaar tillen geeft ook nog reactie en zo zijn er wel meer dingen. Ik wil maar zeggen dat het allemaal nog fragiel is en piekbelastingen een risico zijn. 100% klachtenvrij kan tot een jaar duren. Ik snap wat je zegt maar het zou vrij roekeloos zijn om er zo in te vliegen.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

We hebben het al vaker over korte broeken bij bepaalde temperaturen gehad maar….. bibknickers :?

Gisterochtend reed ik achter iemand met volle winteruitrusting inc hoge overschoenen en dan een 3/4e broek en dus 10cm been ontbloot :?
Waarom? Behalve dat het er niet uitziet :X

Gabriël AM5

• GerbenBK
Had je dat niet beter gister aan die iemand kunnen vragen ipv hier? ;)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

GerbenBK schreef op zondag 15 maart 2026 @ 12:13:
[...]

Had je dat niet beter gister aan die iemand kunnen vragen ipv hier? ;)
Zeker maar hij was druk in gesprek en ik ging iets harder :+

Gabriël AM5

• esphome
  • Niet online
De langere kortere broek is voor warmere knieën. Overschoenen voor warmere voeten.

Vandaag heel optimistisch begonnen met lange mouwen en beenstukken. Na 150 meter rechtsomkeer en de lange mouwen uit en het windjack aan en volle handschoenen aan in plaats van de korte handschoenen.

Was mij toch iets te fris. De weg lag hier ook goed gezouten bij omdat het vannacht nogal koud was geweest.

• sebasd

sebasd

rijdt op espresso

Ik was ook blij dat ik in lang-lang was vertrokken vanochtend. Veel fietsers tegen gekomen met korte broek maar dat was mij toch nog iets te fris geweest. Nou was het verschil in temperatuur om 9:30 (toen ik vertrok) en 15:00 (terug) ook wel behoorlijk.

Met 140km was dit mijn langste rit ooit. Alles langer vanaf nu (en dat zit in de planning) is onbekend terrein. Maar eens beginnen met meer / ander eten mee te nemen want een reep en een krentenbol was niet genoeg. Koffie en een softijsje (en een gezonde dosis Westfriese koppigheid) hebben me er de laatste 25 kilometer doorheen gesleept. Ik was de wind tegen die tijd ook wel zat…

• Sissors
  • Niet online
Onder de noemer: Hoe groot is de kans?

De laatste keer dat ik lek reed, paar jaar geleden, bleek mijn reserveband ook lek te zijn... Dat is kut. Fast forward naar vandaag, en ik reed over een nieuw aangelegde weg die nog niet helemaal was opengesteld, en aan het einde een richeltje die ik te laat zag, ik ging nog staan, maar goed, stootlek bij mijn achterband. Nou ja, kut, reserveband erop. Waar ik ook niet maar een klein beetje lucht in kon krijgen. Echt zo goed als niks. Door twijfel of het nu mijn pomp of mijn band was (die kleine pompjes zijn nou niet zo geweldig, en als ik bij een splinternieuwe band geen bar erin weet te krijgen, vraag je je toch af wat de oorzaak is), heb ik maar hem erop gelegd, CO2 patroon: En whoops, mijn ventiel had ik niet goed openzitten. (Om uit te sluiten dat hij niet via de pomp direct weer leeg liep als ik iets lucht erin had gekregen, had ik die dichtgedraaid, en daarna niet geheel open meer). (Hint: Het had helemaal niks uitgemaakt voor het eindresultaat).

Gelukkig kwam een vriendelijke zuiderbuur langs, die mij zijn reservebandje heeft gegeven, en toen bleek dat mijn pompje daar wel lucht in kreeg, ook nog een CO2 patroon achter heeft gelaten. Daarmee ging het wel allemaal feilloos en kon ik mijn rit voortzetten.

Thuis met mijn grotere pomp: De oude band had inderdaad een stootlek. De nieuwe band had nog een veel groter lek erin zitten, bij de naad zat gewoon een groot gat. En nee, dit was niet dezelfde band die de vorige keer het probleem was, het was gewoon eentje nieuw uit doosje. Ik had nog plakkertjes mee, maar doordat het gat zo groot was, was het paradoxaal niet zomaar te vinden: Normaal pomp je hem op en voel je dan waar de lucht eruit komt, maar het ging zo snel eruit dat dat ook niet lukte.

Nou ja, dus door hulp mijn rondje kunnen uitrijden, maar twee keer een kapotte reservebinnenband...

• sebasd

sebasd

rijdt op espresso

Soms heb je van die ritten, @Sissors. Niet dat je iets aan deze platitude hebt, maar toch :+

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
@Sissors als je reservebandje lange tijd in je zadeltasje zit en niet goed verpakt is, dan kan dat onbedoeld beginnen schuren met je zadeltasje of ander gerief dat erin zit. Ik heb geleerd om een vos vod rond mijn binnenbandje te doen, dat helpt dat voorkomen. Overweeg ook tpu bandjes: veel compacter: je kan er dus met gemak 2 ipv 1 butyl-bb meenemen.

[ Voor 1% gewijzigd door CyberThijs op 15-03-2026 20:01 . Reden: Stomme autocorrect ]

• Limbo92
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08:04
Mistraller schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 00:02:
[...]

Mijn vrouw kachelt op een Liv Avail Advanced 1 (model2021) rond. Met relatief brede tubeless bandjes 32mm dus onverhard zo nu en dan is prima, dat is volgens mij ook beetje het idee van die fiets. (Ze heeft een clutch op de derailleur die slaan van de ketting tegengaat bij ruw wegdek; gebruikt ze amper)
Ze rijdt er voor 99% op asfalt mee, 1 tot 3 uur ritjes en ze komt altijd blij thuis. Comfort is meer dan prima met 32mm bandjes.

Herenvariant van deze fiets is de Giant Defy Advanced. Zit je wel meteen in de carbon hoek, dus andere prijsklasse.

Anyway, als je slechts zo nu en dan eens wat goed berijdbaar gravel meepakt zou ik niet te zwaar naar het onverhard kijken. Op 28mm racebandjes doe ik dat ook regelmatig. En met een 32mm bandje is dat helemaal al geen issue. Snelheid en lekker rijden komt met deze fiets echt wel goed, en als beginner kan je met een endurance model volgens mij makkelijker uit de voeten dan een race volbloedje, waarbij je echt aan de zithouding moet wennen.

Ga naar een shop en probeer ze lekker uit :)
De Domane AL2 valt af omdat deze qua groepset toch wat minder fijn is.

Zie nu net ook de Canyon Endurance Allroad wat goede value for money lijkt. Wat is jullie ervaring met de mogelijkheden om hem te laten servicen gezien hij direct 2 consumer is. Lees hier nogal wisselende verhalen over.

• Sissors
  • Niet online
CyberThijs schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:38:
@Sissors als je reservebandje lange tijd in je zadeltasje zit en niet goed verpakt is, dan kan dat onbedoeld beginnen schuren met je zadeltasje of ander gerief dat erin zit. Ik heb geleerd om een vos rond mijn binnenbandje te doen, dat helpt dat voorkomen. Overweeg ook tpu bandjes: veel compacter: je kan er dus met gemak 2 ipv 1 butyl-bb meenemen.
Ja sowieso ga ik hem in het vervolg in een zakje oid doen om dat te voorkomen. Tpu zal ik eens naar kijken. Ik heb zelf nog een houdertje voor CO2 patronen liggen die achter bidonhouder past. Ik denk dat ik die erop ga doen, dan heb ik hopelijk in zadeltas ruimte voor tweede binnenband.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-03 20:52

McMiGHtY

- burp -

Huishoudfolie eromheen

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• esphome
  • Niet online
CyberThijs schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:38:
@Sissors als je reservebandje lange tijd in je zadeltasje zit en niet goed verpakt is, dan kan dat onbedoeld beginnen schuren met je zadeltasje of ander gerief dat erin zit. Ik heb geleerd om een vos rond mijn binnenbandje te doen, dat helpt dat voorkomen. Overweeg ook tpu bandjes: veel compacter: je kan er dus met gemak 2 ipv 1 butyl-bb meenemen.
Lijkt mij niet handig om dat te doen. Na elke rit die weer uit het zadeltasje halen en na het eruit peuteren van de binnenband die eten en drinken te geven.

Kijk hem eens zielig kijken als die merkt dat het goed weer is en er weer gefietst mag worden.

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fcdn.pixabay.com%2Fphoto%2F2023%2F10%2F16%2F10%2F51%2Ffox-8318961_1280.png&f=1&nofb=1&ipt=252e49bfe0ffa03c0ed6b2846cc1777ab322a1937b7b2cdf1aab2a2851911916

• Mistraller
Oude opengeknipte biba. Ook perfect om rond een CO2 patroontje te doen tegen de kou; en rammelen.

---------------

• Mistraller
esphome schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:21:
[...]
er weer gefietst mag worden.
Dat mag ook in de winter *O*

---------------

• esphome
  • Niet online
Dan hebben zij ook nog eens een wintervacht. Je krijgt die vos dan helemaal niet meer in zadeltasje gepropt. ;)

Je zou dan eventueel de staart door een opening naar buiten laten hangen en dan is misschien wel genoeg ruimte voor de vos in het tasje.

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
@esphome misschien is een vod inderdaad wat praktischer dan een vos :|

• Mistraller
esphome schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:53:
[...]

Dan hebben zij ook nog eens een wintervacht. Je krijgt die vos dan helemaal niet meer in zadeltasje gepropt. ;)

Je zou dan eventueel de staart door een opening naar buiten laten hangen en dan is misschien wel genoeg ruimte voor de vos in het tasje.
Ik heb dan ook een wintervacht en nu mag het scheermes er weer overheen :P

---------------

• Reginas

Reginas

Queen of Core Stability

Heeft een local nog een tip/gpx voor een mooie wegroute van zo'n 60 kilometer met startpunt Amersfoort?
Mijn betere wederhelft loopt op 31 mei de 1/2e marathon van Amersfoort. Ik vind het wel gezellig om met hem mee te rijden en tijdens het evenement mijn eigen rit te rijden in een andere omgeving.

• sebasd

sebasd

rijdt op espresso

Reginas schreef op zondag 15 maart 2026 @ 23:34:
Heeft een local nog een tip/gpx voor een mooie wegroute van zo'n 60 kilometer met startpunt Amersfoort?
Mijn betere wederhelft loopt op 31 mei de 1/2e marathon van Amersfoort. Ik vind het wel gezellig om met hem mee te rijden en tijdens het evenement mijn eigen rit te rijden in een andere omgeving.
Je zou vanuit Amersfoort naar het zuiden kunnen, Amerongse Berg over, dan richting Doorn en via daar weer omhoog langs de N227 en door Den Treek. Ik woon in Vathorst en vanuit daar is dat ongeveer 60km. Als je even laat weten waar in Amersfoort je ongeveer start kan ik wel even iets tekenen als je wil.

• GerbenBK
Je kunt ook de 70km route van de Meewindkoers toertocht pakken: https://www.komoot.com/tour/2607113665?ref=itd

De landingsbaan van Soesterberg is wel dicht tussen 15-3 en 15-8.

[ Voor 23% gewijzigd door GerbenBK op 16-03-2026 07:49 ]

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 10:00
GerbenBK schreef op maandag 16 maart 2026 @ 07:46:
Je kunt ook de 70km route van de Meewindkoers toertocht pakken: https://www.komoot.com/tour/2607113665?ref=itd

De landingsbaan van Soesterberg is wel dicht tussen 15-3 en 15-8.
Ik zou deze route pakken. Daar zitten wel alle local highlights in. :)

https://www.strava.com/athletes/38143282

• Reginas

Reginas

Queen of Core Stability

@GerbenBK en @bwernsen Bedankt voor de tip van de Meewindkoers. Ik ga wel iets bedenken om de landingsbaan va Soesterberg te vermijden. Wel jammer van de landingsbaan, want die vind ik er altijd heel tof uit zien op foto’s.

@sebasd Bedankt voor jouw aanbod, maar ik ga er uit komen met bovenstaande tip.

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 10:00
Reginas schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:32:
@GerbenBK en @bwernsen Bedankt voor de tip van de Meewindkoers. Ik ga wel iets bedenken om de landingsbaan va Soesterberg te vermijden. Wel jammer van de landingsbaan, want die vind ik er altijd heel tof uit zien op foto’s.

Even in Komoot spelen met de route. Je kan ook prima bovenlangs het vliegveld rijden. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hnqw5TX0lZmIybutvi3VtxNudcI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WQp4yFcLOgpDpiJandvoCrk0.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.strava.com/athletes/38143282

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:50
Ik heb ook wel interesse in die route echter door de stad rijden ben ik niet zo'n fan van. Is er een mooie route onder Amersfoort door te bedenken (voor de locals). Ben zelf niet zo bekend in die omgeving

Strava | AP | IP | AW

• Biohazzard21
Wie een mooie route omgeving Amersfoort nodig heeft mag mij ook altijd een pb sturen.

Je kunt trouwens nu niet meer op de landingsbaan, maar wel een heel leuk paadje pakken wat over de oude vliegbasis loopt en je langs oude bunkers etc voert.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:58
Reginas schreef op maandag 16 maart 2026 @ 08:32:

Zeker een mooie route. Toch nog even een alternatieve gedachte: Vanuit Amersfoort kan je ook een mooie route langs de Randmeren rijden. Bossen en heuvels zie je volgens mij al genoeg 🙂.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Noutie
  • Registratie: December 2020
Limbo92 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 18:26:
[...]

De Domane AL2 valt af omdat deze qua groepset toch wat minder fijn is.

Zie nu net ook de Canyon Endurance Allroad wat goede value for money lijkt. Wat is jullie ervaring met de mogelijkheden om hem te laten servicen gezien hij direct 2 consumer is. Lees hier nogal wisselende verhalen over.
Ik doe alles zelf, maar onderstaande kan ook
https://www.canyon.com/nl.../bike-service-finder.html

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:17
Zonder een discussie te starten over waxen of niet.. ik heb inmiddels ruim een jaar een gravelbike(GRX 820, 2x 12) naast mijn racebike(Ultegra Di2, 2x 12) met dezelfde ketting(Shimano XT M8100) en de ketting op mijn gravelbike blijft vele malen schoner dan die van de racefiets ondanks dat er dezelfde smering en manier van smeren op zit. Bij de racefiets wordt hij vele malen zwarter en gaat het ook veel meer tussen de schakels zitten dan bij de gravelbike. Je zou zeggen dat hij op de weg toch schoner zouden moeten blijven in verhouding met gravel/zand/bos/modder.. iemand van hier wellicht daar een logische redenatie over?

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:59

fdees

Trust me I'm an Engineer

la_fusion schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:32:
Zonder een discussie te starten over waxen of niet.. ik heb inmiddels ruim een jaar een gravelbike(GRX 820, 2x 12) naast mijn racebike(Ultegra Di2, 2x 12) met dezelfde ketting(Shimano XT M8100) en de ketting op mijn gravelbike blijft vele malen schoner dan die van de racefiets ondanks dat er dezelfde smering en manier van smeren op zit. Bij de racefiets wordt hij vele malen zwarter en gaat het ook veel meer tussen de schakels zitten dan bij de gravelbike. Je zou zeggen dat hij op de weg toch schoner zouden moeten blijven in verhouding met gravel/zand/bos/modder.. iemand van hier wellicht daar een logische redenatie over?
Iets wat ik kan bedenken is dat hij juist schoon spoelt/schuurt. Ander is het contact materiaal van de groepset dat dit effect heeft. Maak je hem anders schoon als in tussendoor?

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• guapper
@la_fusion Op de zandpaden kom je voornamelijk in aanraking met zand en modder, op de weg kom je meer fijne materie tegen, waarbij materie een breed spectrum van materialen betreft.
Dat zand spoelt makkelijk van je fiets af, is vaak ook wat grover van structuur.
De zooi die je op een natte weg op pikt is veel fijner, en blijft vaak beter kleven.

• Mistraller
la_fusion schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:32:
Rem- en bandenstof van het wegdek, en misschien schakel je meer cq onder hogere druk op je racer (=meer slijtage)

---------------

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:45
En op de weg spat water inclusief troep omhoog terwijl zand vaak gewoon lekker blijft liggen.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Eskimootje
  • Laatst online: 12:05
Ik ga eind April de LBL challenge rijden, maar nu wil er nog een vriend ook meerijden. Helaas is de inschrijving al vol, dus mocht er iemand een kaartje over hebben kun je me dan een DM sturen?

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:58
Dus als je niet blij wordt van ketting reinigen dan kan je beter gaan gravelen; weer wat geleerd 🙂.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Pagina: 1 ... 710 711 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).