Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 64 65 66 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Holkers
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 14:44
Een fiets saai noemen omdat ‘iedereen’ er een heeft is wel erg hipster gedrag. De reden dat ‘iedereen’ op zo’n fiets zit is omdat deze meer biedt voor je geld tov andere merken.

Ja, die Trek is een mooie fiets (in het echt vind ik persoonlijk het frame wel heel erg breed/dik/aanwezig) maar is het die 1000 euro meer waard (even de adviesprijs nemen) omdat het een Trek is?

Overigens @NeoPhire ; je vergelijkt nu wel fietsen met verschillende geometrie, weet je al wel welk type fiets je wil? Racer of endurance, aero of rechtop? Lijkt me verstandig om daar eerst een goede keuze in te maken voordat je naar fietsen gaat kijken die bij je budget passen.

• wisselwerking
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 17:46
Het is sowieso wel grappig hoe verschillend mensen naar fietsen kijken. De een wil een fiets die bijzonder is (emotie) en is bereid daar extra voor te betalen, terwijl de ander een fiets wil die voor zijn/haar budget het meeste biedt (ratio).
Ik geloof dat ik toch wel bij de laatste categorie thuis hoor. Voor mij is een fiets slechts een stuk gereedschap wat het goed moet doen en waarvan de looks slechts ondergeschikt (uiteraard niet volledig onbelangrijk) zijn aan de toepassing.

Gelukkig is niet iedereen hetzelfde. Dat zou pas echt saai worden.

Wisselwerking Flickr Strava

• Ypuh
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 11-11 21:58
Holkers schreef op maandag 4 november 2019 @ 09:34:
[...]

Canyon. Heb dezelfde configuratie met een Endurace frame en heb geen spijt gekregen.

edit: even naar de andere fietsen gekeken: Trek is gewoon heel duur. Je betaald zo 1000 euro meer voor die sticker met Trek erop. Hele mooie fietsen hoor maar merkgeld betalen terwijl je bij een ander dat niet hoeft is voor mij een no-brainer. De Specialized is een mooie fiets maar de velgen zijn meh, gewoon niet. Setje ARC1400 op de Canyon zijn al een kleine 2K waard als je die nieuw moet kopen.

Andere opties: Apex, Rose en Sensa
Dat vind ik wel een beetje simpel geredeneerd dat Canyon gelijk is aan Trek met 1.000e prijsverschil.

Als je even naar de requirements kijkt; geen kabeltje te zien, DT Swiss wielen, Di2, dat zegt natuurlijk helemaal niets over de fiets zelf. Dat is hetzelfde als zeggen dat een A-klasse gelijk is aan een Golf omdat ze allebei een 2L motor, lichtmetalen wielen en HUD display hebben. Dat zijn niet de onderscheidende criteria voor merken.

Ik geloof niet in sneller of langzamer, maar vind eerlijk gezegd 1.000e maar een relatief klein verschil voor een premium merk t.o.v. een value-for-money merk.

• Holkers
Ypuh schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:29:
[...]

Dat vind ik wel een beetje simpel geredeneerd dat Canyon gelijk is aan Trek met 1.000e prijsverschil.

Als je even naar de requirements kijkt; geen kabeltje te zien, DT Swiss wielen, Di2, dat zegt natuurlijk helemaal niets over de fiets zelf. Dat is hetzelfde als zeggen dat een A-klasse gelijk is aan een Golf omdat ze allebei een 2L motor, lichtmetalen wielen en HUD display hebben. Dat zijn niet de onderscheidende criteria voor merken.

Ik geloof niet in sneller of langzamer, maar vind eerlijk gezegd 1.000e maar een relatief klein verschil voor een premium merk t.o.v. een value-for-money merk.
Canyon is al jaren niet meer de value-for-money bike, maar een premium value-for-money bike (met uitschieters zoasl de EVO serie waarbij je dat value for money deel weg kan laten, zo ook voor de 9.0 LTD versies van hun fietsen). Je onderschat Canyhon daarin en overschat Trek daar ook in (mijn mening he)

Ben het eens met je dat elke fabrikant z'n eigen frame filosofie heeft maar je kijkt nu aan de bovenkant van het segment, waar alles op en top is en je geen Golf met een A-klasse vergelijkt maar een BMW 7-serie met een Mercedes S klasse. Als je dan BMW minded bent moet je de BMW kopen, maar als je niet met je hart maar met je verstand kiest zou ik persoonlijk geld over willen houden.

• Prulleman
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 18:10

Prulleman

a.k.a Nilz

1000 euro op dit bedrag is ~20%... dat verschil vind ik nogal wat..

maar merk/uniek/whatever, een fiets moet wel iets met je doen. dan kan voor iedereen anders zijn zoals @wisselwerking zegt.. Als je graag technisch het beste binnen je budget wilt hebben, dan kan dat best meer voor iemand betekekenen dan een merk of een fiets die je bijna nergens ziet.

Persoonlijk vind ik Canyon erg mooie en functionele fietsen maken, maar met Cube het ik dat weer een stuk minder (meer een gevoels kwestie dan realischisch, want cube maakt prima spul), Ik zou liever op een canyon of rose rijden dan op een cube...

Terwijl voor een ander Cube en Canyon 1 pot nat is, en voor een ander zijn beide merken weer prima..

Maar als budget geen rol speelt, dan zou het deze worden:

niet een exclusief merk, maar je ziet je niet vaak en ik vind het een serieus mooie fiets. Echt weggewerkte kabels en niet zoals bij de trek dat ze nog ergens langs piepen.

voldoet los van de prijs ook aan alle eisen, disc, geen kabels, di2. Misschien valt er nog wel te onderhandelen bij een leuke dealer.

• Holkers
Orbea stond heel lang op mijn lijstje op nummer 1. Heel erg mooie fietsen maar de prijzen waren niet heel mooi. De ratio (zoals @wisselwerking het al zei) nam over en koos ik voor een Canyon maar elke keer als iemand een Orbea laat zien of ik zie er 1 fietsen ben ik wel jaloers

• Ypuh
Dat het top van het segment is en dat de verschillen 'anders' zijn dan bij een Golf en A-klasse kan ik wel inkomen. Dat er functioneel geen grote verschillen meer bestaan tussen een 7-Serie en S-Klasse kan ik ook zeker inkomen. Maar dat de (van oudsher) premium merken geen meerwaarde meer bieden t.o.v. de Canyon's en Rose's van deze wereld ben ik niet mee eens.

Het is helaas niet aan ons stervelingen besteed om veel verschillende high-end fietsen uit te proberen, laat staan te bezichtigen, maar als liefhebber van mooi materiaal probeer ik er wel altijd zoveel mogelijk op te letten. Ik verklaar de grote merken niet heilig (zeker niet na het BB drama van mijn 'premium' Cervelo), maar als je bijvoorbeeld eens goed close-up naar het spuitwerk van een Pinarello F10 of Trek Madone kijkt waar clubgenoten oprijden, dat is echt wel een klasse apart t.o.v. de simpele matte lak van een Canyon.

Het levert je functioneel technisch etc. niets op, maar als ze naast elkaar staan heb je weinig overtuiging nodig dat je voor de Pina een paar honderd euro meer betaald. Dan zijn er nog (nuance) verschillen zoals Trek met de decoupler of Pina met hun bijzonder gevormde buizen (bijv. om de bidons mee te nemen in het aero profile). Ook daarvan zal ik de eerste zijn die toegeeft dat je er als recreant weinig/niets aan hebt, maar het voegt zeker wel iets toe en het is natuurlijk niet 'gratis' bedacht door de fabrikant.

Het blijft naar m.i. de top van VW vergelijken met de BMW's, Mercedessen en zelfs Ferrarri's van deze wereld. Ook al zijn de rondetijden, cijfers en alle andere checkboxen gelijk, het lukt de Premium brands toch om meerwaarde te bieden en units te verkopen wat verder gaat dan alleen de naam.

Canyon biedt naar mijn inziens weer weinig meerwaarde t.o.v. Sensa, Cube of Rose. Ze sponsoren MvdP en Katusha, en bouwen leuke geintegreerde cockpits, maar dat is het dan ook wel weer.

Ypuh wijzigde deze reactie 05-11-2019 12:01 (28%)

• Prulleman

Prulleman

a.k.a Nilz

@Ypuh punt is dat het allemaal erg persoonlijk is.. jij gooit canyon, rose, cube en sensa op 1 hoop, voor mij springen (op gevoel) canyon en rose daarboven uit.

Jij probeert het nu op basis van feiten bepaalde merken hoger in te schalen, dat kan, maar eigenlijk kijk je er dan verkeerd naar, bepaalde merken kan je -anders- inschalen. Afhankelijk van wat je belangrijk vind komt dat merk dan hoger op de ladder te staan... Dus de feiten die je noemt worden door iedereen anders afgewogen.. Als je geen reet geeft om perfecte lak en liever voor dat geld di2 hebt, dan is canyon beter.

Ik heb voor mijn MTB ooit heel bewust voor cannondale gekozen omdat ik een lefty wilde, niet zozeer omdat je ze weinig ziet, er worden genoeg cannondales met lefties verkocht, maar wel omdat het een uniek concept is met bepaalde voordelen.

Na 2-3 jaar kijk ik er ook weer anders tegenaan en komen unieke concepten ook met een prijs, zo is onderhoud op een cannondale wat lastiger door een hoop eigen/andere componenten, waar je net ander gereedschap of spares voor nodig hebt (SI crank, bb30, lefty, offset achterwiel, lefty voorwiel, ...) en zou ik bij een opvolger juist voor meer standaard componenten gaan. Is cannondale daarmee slechter voor iedereen, nee zeker niet als je het onderhoud bij de dealer laat doen. Maar voor mij is cannondale toch wat lager komen te staan uit praktische overwegingen.

• DDX
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 17:31
Prulleman schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:43:
1000 euro op dit bedrag is ~20%... dat verschil vind ik nogal wat..
Maar hebben we het nu over 1000 euro verschil in de Canyon webprijs en Trek adviesprijs ?
Want 20% korting heb je zo te pakken op Trek terwijl je bij Canyon vast zit aan de prijzen van de website.

https://www.fiets.nl/foru....php?f=9&t=89415&start=96
Overigens zijn er meer die flinke kortingen op trek adviesprijzen geven, zo krijg je 20% bij Salden in limbricht, bij Walstock in maastricht vroeger ook. Maar sinds de oude eigenaar weg is niet meer. bij mantel en 12go 10%.
En zo zullen er nog wel wat zijn. Maar 25% heb ik alleen bij wdv gezien.

DDX wijzigde deze reactie 05-11-2019 12:35 (33%)

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Prulleman

Prulleman

a.k.a Nilz

DDX schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 12:31:
[...]

Maar hebben we het nu over 1000 euro verschil in de Canyon webprijs en Trek adviesprijs ?
Want 20% korting heb je zo te pakken op Trek terwijl je bij Canyon vast zit aan de prijzen van de website.
Ypuh schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:29:
[...]

Ging vooral om deze opmerking.. misschien verkeerd opgevat en te weinig naar de rest van de post gekeken. Maar er wordt verder niet over kortingen gepraat, voornamelijk over specs en merken en hoe dan ook is 1000 euro in dat geval een groot verschil.

Maar als je een premium merk voor ongeveer hetzelfde bedrag kan kopen dan een canyon, met dezelfde onderdelen, dan is er natuurlijk weinig reden om niet voor een premium merk te gaan.
Al zal je op een canyon (voor zover ik het kan inschatten) toch eerder betere wielen en andere componenten zien in dezelfde prijsklasse als bij de "premium" merken. Wellicht is het verschil in het hogere segment kleiner en nog kleiner als je korting mee telt.

Dus @DDX goeie vraag :)
Goede deals bij de LBS liggen ook niet voor het oprapen. Is ook een kwestie van timing en geluk hebben, maar je hebt zeker gelijk dat de kans op korting bij de direct sales merken kleiner is. Dat is echt een erg korte periode met een kleine selectie aan fietsen.

Prulleman wijzigde deze reactie 05-11-2019 13:03 (22%)

• Ypuh
Ik ga nooit uit van adviesprijzen (en me mede daarom stoor aan Canyon dat ze zulke belachelijke levertijden hebben en bepaalde kleuren alleen op bepaalde uitvoeringen doen en dat tegen vaste prijzen). Ook ik heb regelmatig met m'n hand over de bestelknop gehangen bij Canyon (call me weak), maar als je dan een size L wilde in het rood, dan was je weer gebonden aan het SLX model en 5 maanden (8)7) levertijd.

Zelf koop ik alles overjarig met minstens 20% (maar eerder 30-40%) korting. Dan ben je ineens een Trek Madone, Pinarello F10 of Cervelo S5 met een adviesprijs van 7k (verkoopprijs +/- 5k) aan het vergelijken met een Canyon van 4.5k. Het prijsverschil is dan ca. <1.000 euro, maar daar krijg je dan vaak ook wel DA i.p.v. Ultegra o.i.d. voor terug.

Canyon geeft 1 weekje per jaar een schamele 400 euro kortingsactie. Dan vaak ook nog op bepaalde kleuren of modellen, waarbij de gangbare maten uitverkocht zijn en meest verkochte uitvoeringen niet mee doen. Noem het slim, maar ik stoor me er mateloos aan.

De goede overjarige deals bij dealers zijn zeer voorspelbaar. November/December/Januari en als er naast kleur nog een paar wijzigingen zijn, hoef je er maar 2 of 3 op te bellen voor een leuke deal. Het vraagt wel iets heel zeldzaams, en dat is geduld ;).

Ypuh wijzigde deze reactie 05-11-2019 13:12 (11%)

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Als we het toch over fietsenmerken hebben: Ik kreeg deze video gelinkt en vond het verhaal over fietsen vanuit functioneel perspectief ontwerpen erg sterk:
Studium Generale Universiteit Twente - De perfecte fiets
Fietsontwerper Gerard Vroomen is een grote naam in de wielerwereld. Hij stond aan de wieg van merken als Cervélo & Open Cycle en van de wederopstanding van 3T. Hij ontwierp en bouwde niet alleen de snelste race- en triatlonfietsen bij Cervélo, maar geldt ook als de grondlegger van de snelle gravelfiets. Hoe komt een origineel ontwerp tot stand? Van welke materialen bouw je een topfiets?

• jspr
  • Registratie: december 2013

jspr

Bianchi Aria

Cool!

Strava

• Holkers
Ypuh schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 13:10:
Ik ga nooit uit van adviesprijzen (en me mede daarom stoor aan Canyon dat ze zulke belachelijke levertijden hebben en bepaalde kleuren alleen op bepaalde uitvoeringen doen en dat tegen vaste prijzen). Ook ik heb regelmatig met m'n hand over de bestelknop gehangen bij Canyon (call me weak), maar als je dan een size L wilde in het rood, dan was je weer gebonden aan het SLX model en 5 maanden (8)7) levertijd.

Zelf koop ik alles overjarig met minstens 20% (maar eerder 30-40%) korting. Dan ben je ineens een Trek Madone, Pinarello F10 of Cervelo S5 met een adviesprijs van 7k (verkoopprijs +/- 5k) aan het vergelijken met een Canyon van 4.5k. Het prijsverschil is dan ca. <1.000 euro, maar daar krijg je dan vaak ook wel DA i.p.v. Ultegra o.i.d. voor terug.

Canyon geeft 1 weekje per jaar een schamele 400 euro kortingsactie. Dan vaak ook nog op bepaalde kleuren of modellen, waarbij de gangbare maten uitverkocht zijn en meest verkochte uitvoeringen niet mee doen. Noem het slim, maar ik stoor me er mateloos aan.

De goede overjarige deals bij dealers zijn zeer voorspelbaar. November/December/Januari en als er naast kleur nog een paar wijzigingen zijn, hoef je er maar 2 of 3 op te bellen voor een leuke deal. Het vraagt wel iets heel zeldzaams, en dat is geduld ;).
Eensch, maar je zou dan ook de outlet van Canyon erbij moeten noemen. Daar staan soms best leuke fietsen tussen voor dito prijzen. Heb zelf een Endurace uit de outlet. De vorige eigenaar heeft hem ingeruild voor een Ultimate en alleen de ketting was smerig. Toch 500 euro korting gekregen op de fiets, mede ook omdat deze niet meer in het standaard gamma zat (is er maar een paar maanden in geweest in deze configuratie).

De levertijden bij Canyon zijn inderdaad vrij kl*ten. Heb me laten vertellen dat dit komt omdat ze afhankelijk zijn van de frames die (net zoals alle merken) uit het oh zo verre oosten komen. Die komen niet op bestelling maar in bulk per fiets binnen waardoor de levertijden soms erg ver liggen. Stel je wilt een Lux SLX MTB en deze was net op, dan moet je een half jaar wachten.. Blijft wel de zwakte van Canyon.

• havana
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 13-11 13:32
Hele businessmodel van Canyon is gebaseerd op zeer lage voorraden en daarom zijn de levertijden zo ruk.

Maar ik kan het mis hebben

• Grin
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 18:21

Grin

Ride si sapis.

Geen idee of het een ander geluid is t.o.v. 'een nieuwe fiets kopen', maar bij mij is het een continu proces; blijven upgraden in etappes (bad phun). Alles is nu nieuw aan mijn fiets behalve het frame; die gaan we begin volgend jaar vervangen en dan gaan alle onderdelen mee.

NewsBlur || My Fujifilm gear

• Maarten_E
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 18:00
Michaelg schreef op maandag 4 november 2019 @ 07:26:
Balhoofd speling kun je eenvoudig testen door met 1 hand je stuur op te tillen en vervolgens met je ander hand de vork heen en weer te wiebelen. Als het wiebelt, zit er speling op. Ik zelf heb dit ook gehad nadat ik me spacers aangepast had en verkeerde volgorde gebruikte om de boel weer vast te zetten :).
Bedankt voor de tip!
Nog even verder getest, het lijkt erop dat er iets mis is met de snelspanner, als ik ze heel vast zet is er even geen trilling, maar een paar keer zachtjes laten "stuiteren" (paar cm boven de grond) laat het weer trillen. Het wordt erger met lossere snelspanners, en is weg als ik de wielnaaf vasthoud. Dan lijkt mij dat als het de voorvork zou zijn of het balhoofd de trilling nog steeds aanwezig moet zijn.
Verzoek voor reparatie bij de FM neergelegd, morgen bellen ze mij terug hoe en wat. De fiets vertoonde het al toen ik wegreed, dus is geenzins mijn fout.
Waarom ik niet terugreed? Dacht dat het een trilling was van de bidonhouder, en kon nog niet plaatsen hoe of wat er mis was. Afgezien van de trilling was en is er niks mis, en de fiets rijdt volkomen normaal.

Echter, ik heb liever niet dat mijn wiel opeens uit de vork stuitert, zou toch jammer zijn. :+

Maarten_E wijzigde deze reactie 05-11-2019 16:55 (5%)

• Prulleman

Prulleman

a.k.a Nilz

Grin schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 16:14:
Geen idee of het een ander geluid is t.o.v. 'een nieuwe fiets kopen', maar bij mij is het een continu proces; blijven upgraden in etappes (bad phun). Alles is nu nieuw aan mijn fiets behalve het frame; die gaan we begin volgend jaar vervangen en dan gaan alle onderdelen mee.
dat is ook een leuk proces, maar over het algemeen niet goedkoper (tenzij je uiteraard pas dingen vervangt als het echt nodig is.. maar dat is wel lastig met een stuur etc.

Ik heb hetzelfde met mijn MTB gedaan, en had daar het geluk dat mijn alu frame brak toen ik ook op het frame na wel vrij ver klaar was met upgraden (inc carbon velgen etc). Het alu frame paste ook niet echt meer bij de rest van de fiets, maar gelukkig waren de alu frames op bij cannondale en heb ik zo een goedkope upgrade naar carbon :) wel wat kosten gehad omdat niet alle onderdelen 1 op 1 over konden, maar dat was het m.i. wel waard.

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Hoezo lastig met een stuur?
Die zijn zover ik weet altijd wel los te krijgen of passend te maken. Ik heb er jaren terug een integraal carbon stuur (stuurpen en stuur uit één stuk) opgeschroefd. Kan je zo weer meenemen naar een nieuw frame. Afgezien van de zadelpen, krenk en remklauwen (die zijn nu direct-mount) kan alles mee naar het nieuwe frame.

• Prulleman

Prulleman

a.k.a Nilz

Grin schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 17:34:
Hoezo lastig met een stuur?
Die zijn zover ik weet altijd wel los te krijgen of passend te maken. Ik heb er jaren terug een integraal carbon stuur (stuurpen en stuur uit één stuk) opgeschroefd. Kan je zo weer meenemen naar een nieuw frame. Afgezien van de zadelpen, krenk en remklauwen (die zijn nu direct-mount) kan alles mee naar het nieuwe frame.
doel op upgraden als het versleten is.. een stuur slijt niet echt.. dus je zit altijd met dubbele kosten. Een oem stuur levert op marktplaats niet veel op en je voor je upgrade betaal je een retail prijs --> duur

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Je moet idd even goed kijken wat je koopt, en altijd de upgrade in gedacht houden en het beste kopen. Maar wanneer je dat goed doet dan kan je nagenoeg alles overnemen. In jan-feb gaat nagenoeg alles over op een Chapter2 Rere.

• mhr-zip
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 13-11 22:47
wisselwerking schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:08:
Het is sowieso wel grappig hoe verschillend mensen naar fietsen kijken. De een wil een fiets die bijzonder is (emotie) en is bereid daar extra voor te betalen, terwijl de ander een fiets wil die voor zijn/haar budget het meeste biedt (ratio).
De ene persoon wil een Opel en Duitse degelijkheid (en prijs), en de andere wil een Alfa en Italiaanse charme (en prijs).
Prulleman schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 12:38:
Goede deals bij de LBS liggen ook niet voor het oprapen. Is ook een kwestie van timing en geluk hebben, maar je hebt zeker gelijk dat de kans op korting bij de direct sales merken kleiner is. Dat is echt een erg korte periode met een kleine selectie aan fietsen.
Er zijn wel een paar merken, waar je bij bepaalde fietsenmakers standaard al hoge korting krijgt (20/25%).

• roda_djavulen
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 13-11 11:10
Klopt, zou kreeg ik 30% op een Domane een paar jaar terug bij Hopmans in Bergen op Zoom. (Niet eens op een oud model)

• Ypuh
Grin schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 16:14:
Ik denk dat iedereen dit wel doet. Er zijn weinig die een (high end) fiets kopen en er vervolgens niets meer aan doen (zij het bij aankoop dingen naar wens laten vervangen).

Voor mij geldt wel dat het frame een goede basis moet zijn. Upgraden is niet de goedkoopste optie, ook al koop je alle onderdelen met 30-40% korting, dan nog ben je vaak duurder uit dan wanneer je een complete fiets koopt.

Zelf vind ik dat niet erg. Je kunt een fiets dan helemaal naar wens opbouwen en na een paar jaar heb je ook wel je eigen voorkeuren (bijv. compact stuur, zadel met een gleuf, SRAM shifters, bredere wielen etc). Ook al leveren merken een high end carbon zadel mee, als die niet past heb je er alsnog niets aan.

Een los frame is altijd verschrikkelijk duur, dus ik koop dan het liefst een complete fiets, haal alle onderdelen eraf en verkoop die via Marktplaats.

• verhto
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 14:19
Holkers schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 11:46:
Orbea stond heel lang op mijn lijstje op nummer 1. Heel erg mooie fietsen maar de prijzen waren niet heel mooi. De ratio (zoals @wisselwerking het al zei) nam over en koos ik voor een Canyon maar elke keer als iemand een Orbea laat zien of ik zie er 1 fietsen ben ik wel jaloers
herken ik volledig... heb ook een aeroad gekocht (wat ik krijg van mijn geld), maar die orca is echt ook heel mooi!!!

• orange.x
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 13-11 08:52
@NeoPhire Naast de gebruikelijke looks en specs van een fiets is er nog een ander dingetje waar je ook goed over na moet denken voordat je een nieuwe fiets koopt: Garantie.

Ik ben denk ik een uitzondering, maar heb ondertussen frame 5 van Rose. Nu komt het gelukkig lang niet zo vaak voor en gebeuren er altijd wel dingetjes bij verschillende merken maar ik heb nu nog een paar jaar garantie op mijn aankoop en ik heb natuurlijk geen garantie dat het frame dat ik nu heb niet ook vergelijkbare problemen gaat krijgen als de voorgaande frames / series.

Er zijn een aantal merken met levenslange garantie op het frame voor de eerste koper en die ik zo even weet zijn Trek en Giant. Wat mij betreft zegt dat ook wel iets over hoe zo'n merk omgaat met productieprocessen en ontwerpen van frames etc. Je gaat immers geen levenslange garantie geven als je er vanuit kan gaan dat een frame na 10 jaar op is bij wijze van. Je kan je daarbij afvragen "hoelang" doe je met een fiets maar dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk. In het kader van N+1 is het misschien niet slecht om te hebben en daarbij gaat het nogmaals wat mij betreft ook om de mindset die achter zo'n garantiebepaling zit.

Verder prima wensenlijstje, al begrijp ik de keuze voor Di2 nog steeds niet :) Maar dat is persoonlijk want ik hoef ook geen Shimano namelijk. Ik ken in ieder geval 2 mensen die hun Di2 achterderailleur aan gort gereden hebben. Zal ongetwijfeld met de personen in kwestie ook wel te maken gehad hebben hoor :+ Alleen ja, meermaals meegemaakt of gehoord dat accu's leeggetrokken zijn tijdens vervoer in een auto bijvoorbeeld, of van dat soort ongein. Ik zou wat dat betreft dan eerder kiezen voor Sram Force Etap. Is ook steeds meer leverbaar, heb je uberhaupt geen kabels meer alleen voor de rem.

Overigens zijn er best wel wat aftermarket oplossingen voor een aerostuur met kabelintegratie. Maar het mooiste is wel vanuit de fabriek natuurlijk en dan zit je vaak wel in een hoger prijssegment helaas. Aan de andere kant, mocht je dus voor zo'n Sram Force Etap gaan dan heb je dus slechts 2 kabels voor je remmen en die gaan over het algemeen best binnendoor waardoor een aftermarket oplossing mogelijk een stuk interessanter kan worden.

Veel succes met je overwegingen!

orange.x wijzigde deze reactie 06-11-2019 11:57 (10%)

• Ypuh
@orange.x Heb mijn fiets ook gekocht bij een Nederlandse dealer voor de lifetime warranty. In het buitenland misschien wel een paar euro goedkoper te krijgen, maar ik vind het wel een geruststellend gevoel. Aangezien het mijn droomfiets is (hetgeen ik mijzelf voorhield om net iets meer uit te geven dan ik eigenlijk van plan was), denk ik niet dat ik het frame snel weg zal doen en flink wat kilometers op zal maken.

Helaas heb ik ook weinig vertrouwen in fabrikanten. Ik heb het frame bij aankoop gestript en zelf elk onderdeel vervangen (op de balhoofdlagers na). Mocht er nu iets mee zijn dan zullen ze het wel op een montagefout gooien, terwijl ik zelf waarschijnlijk voorzichtiger ben dan de meeste FM's.

• orange.x
@Ypuh Snap ik wel ja. Garantie is gewoon het afkopen van gezeur. In veel van de gevallen die je koopt zoals elektrische apparaten zal het in 99% van de gevallen nooit problemen geven maar het zijn dan vaak realtief goedkope aankopen en dan boeit het dus niet zo. Maar bij dit soort aankopen en gebruiksvoorwerpen weet ik nu wel beter in ieder geval :) Dan liever iets meer kwijt dan voor een duppie op de eerste rij.

• DDX
Bij elektrische apparaten voor de fiets let ik er extra op dat ik het ergens koop die goed met garantie omgaan.
Wahoo Bolt vaak garantie nodig gehad.
En achterlampen ook regelmatig (door vocht maar daar moeten ze tegen kunnen)

Garmin 830 heb ik daarom bij Futurumshop gekocht met 5 jaar garantie.
En garmin radar (aanrader trouwens) daarom ook bij futurumshop met 5 jaar garantie.
Ik weet van beide dat ik die garantie gewoon een keer nodig ga hebben en dan is het wel makkelijk als ik er niet teveel gedoe bij heb. (/verzendkosten bijvoorbeeld voor retour sturen)

Wahoo is (mits het binnen de 2 jaar valt) ook erg makkelijk met garantie.
Bij de Bolt halen ze oude op en binnen paar dagen heb je een nieuwe.
Tickr die het pas ook niet meer deed stuurden ze direct een nieuwe op, oude mocht ik gewoon weggooien.

DDX wijzigde deze reactie 06-11-2019 14:56 (18%)

• jspr

jspr

Bianchi Aria

Afgelopen weekend is door de regen na 3 jaar de photochromatische laag van mijn Oakley Jaw Breaker lens los gekomen. De winkel kon geen garantie meer geven, maar Oakley wel en een geheel nieuwe Jaw Breaker is al onderweg na het ophalen van de oude.

Strava

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Dat is wel extreem netjes van Oakley, chapeau!
Dat je uberhaupt zoiets vraagt na drie jaren gebruik... Dat zou echt niet in mij opkomen, dat is m.i. slijtage van een gebruiksonderdeel. Ik had een nieuwe lens gekocht. Maar goed om te weten, i guess...

• Ypuh
+1 @DDX

Onlangs is mijn Garmin 810 kapot gegaan, ook gekocht bij Futurum met 5 jaar garantie. Na 3.5j teruggestuurd naar Futurum en binnen 3 dagen het volledige aankoopbedrag retour in tegoedbonnen. Heb direct de 830 besteld opnieuw met 5 jaar garantie.

Electronica wat je intensief (e.g. sport) buiten gebruikt zou ik altijd bij een vertrouwd adres kopen. De vraag is niet of het kapot gaat maar wanneer.

• orange.x
Ik zou inderdaad ook bij Futurumshop het halen mits ik niet 300 euro aan VVV bonnen had, don't ask. Dus nu bij de lokale fietsenmaker gekocht, maar kom ik ook nog wel eens. Zij hebben zelfs een garantiegeval bij SRAM gemeld terwijl het niet eens daar gekocht was. Dus ik verwacht opzich niet teveel problemen mochten zich die voordoen.

• jspr

jspr

Bianchi Aria

Grin schreef op woensdag 6 november 2019 @ 16:00:
Dat is wel extreem netjes van Oakley, chapeau!
Dat je uberhaupt zoiets vraagt na drie jaren gebruik... Dat zou echt niet in mij opkomen, dat is m.i. slijtage van een gebruiksonderdeel. Ik had een nieuwe lens gekocht. Maar goed om te weten, i guess...
Het schijnt dat meer (grote) bedrijven dit soort coulance hebben. Gore tex als de laag iets los komt etc. en zolang je niet vraagt krijg je niks ;-)
Oakley brillen zijn duur genoeg om zo'n service te mogen verwachten.

Strava

• Galois
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 16:20

Galois

1811 - 1832

De Castelli Perfetto long sleeve bij vele van ons een geliefd jersey bij deze temperaturen.

Nu zie ik dat er ook een Perfetto Ros is (Rain or Shine oid?). Kan niet goed vinden wat exact de verschillen zijn met een ‘normale’ Perfetto.

Iemand ervaringen?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Grin

Grin

Ride si sapis.

jspr schreef op woensdag 6 november 2019 @ 17:27:
[...]
Oakley brillen zijn duur genoeg om zo'n service te mogen verwachten.
Wanneer je deze service verwacht na drie jaren, op een slijtageonderdeel, wat je eenvoudig zelf kan vervangen (lenzen zijn uitwisselbaar in dit model)... Neem me niet kwalijk maar dat getuigd m.i. van de nodige arrogantie... Ik ben blij voor je dat het is opgelost, maar dit verwachten, na drie jaren, in dit specifieke geval... Nee, gewoon: nee.
Ik vind dit pure coulance en totaal tegen alle redelijke verwachtingen. Echt heel erg netjes van Oakley, kan niet anders zeggen. Ik kocht al nooit iets anders dan Oakley sportbrillen maar dat is hiermee nog meer kracht bijgezet.

• Tarkin
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 16:40
jspr schreef op woensdag 6 november 2019 @ 15:37:
Afgelopen weekend is door de regen na 3 jaar de photochromatische laag van mijn Oakley Jaw Breaker lens los gekomen. De winkel kon geen garantie meer geven, maar Oakley wel en een geheel nieuwe Jaw Breaker is al onderweg na het ophalen van de oude.
Best maf,

ik had bij de oakley jawbreaker het aluminium brugje dat aan het "roesten" was (de anodatielaag kwam los). Rechtstreeks bij oakley: pech, maar hier is een bon van 30% korting op de site (terwijl het overduidelijk een garantiegevalletje was)

Dan bij de fietsenmaker geweest en die heeft het frame wel onder garantie laten vervangen.

How the mileage may vary :)

• orange.x
Tarkin schreef op woensdag 6 november 2019 @ 21:57:
[...]

Best maf,

ik had bij de oakley jawbreaker het aluminium brugje dat aan het "roesten" was (de anodatielaag kwam los). Rechtstreeks bij oakley: pech, maar hier is een bon van 30% korting op de site (terwijl het overduidelijk een garantiegevalletje was)

Dan bij de fietsenmaker geweest en die heeft het frame wel onder garantie laten vervangen.

How the mileage may vary :)
Denk dat dit ook te maken heeft met de persoon in kwestie die je helpt op dat moment dan dat het businesspolicy is. Bel maar eens een KPN of Ziggo en probeer te verlengen met korting bijvoorbeeld. Soms heb je iemand die er niet in meegaat. En een andere keer kom je iemand tegen die welwillend is. Lijkt dus complete willekeur soms. Loont dus altijd wel om via verschillende mogelijkheden te proberen of gewoon nog een keer contact op te nemen :)

Hier begin van de week nog een Lezyne Micro Drive 800XL thuisbezorgd gekregen. Fijn ding. Hiervoor met een alivariant gereden van de Lezyne Zecto. Opzich aardig, nog enigzins voldoende om iets te zien ook los van gezien te worden. Maar dit is wel ander kalibertje :) Had om te testen ook wat onverlichte bosfietspaden bereden en dat ging prima! Goed, ik ken die wegen bij licht natuurlijk ook wel maar op deze manier kan je eigenlijk ook in het pikkedonker dus je bekende onverlichte routes prima rijden!

Nu alleen nog een GoPro adapter fixen, probleem is alleen dat deze bij de NL leverancier begin januari ofzo leverbaar is. Dat is wel echt heel slecht hoor. Dat je dus praktisch aan het begin van het seizoen dat het in de avond donker is buiten niet meer dat soort kleine dingetjes op voorraad hebt. Maargoed, dan merk je ineens weer dat zo'n centraal punt lang niet zo goed werkt. Alle fietsenwinkels in de buurt gebeld en overal is het "Nee, hebben we niet liggen maar kan ik wel bestellen", ja, niet dus :P

Opzich past hij over mijn stuur, net, maar schijnt dan iets omhoog. Heb ik dan geen last van maar wil ook weer niet het overige verkeer tot last zijn. Heb een 3dprint gebeuren gevonden, daar maar even naar kijken of ik dat dus kan laten printen :)

orange.x wijzigde deze reactie 07-11-2019 08:47 (40%)

• mhr-zip
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 13-11 22:47
orange.x schreef op donderdag 7 november 2019 @ 08:41:
[...]
Heb een 3dprint gebeuren gevonden, daar maar even naar kijken of ik dat dus kan laten printen :)
https://www.3dhubs.com/

• orange.x
Goed om te weten, via mijn vrouw haar werk, school, kan ik het mogelijk laten printen. Even informeren hoe en wat qua kwaliteit en kosten. Maar een alternatief is altijd handig. Had al wel gezien dat het bij die site ongeveer 22 euro gaat kosten, maar of dit incl verzending is.. Aan de prijs is het zeker :D

• jspr

jspr

Bianchi Aria

[...]

Nu alleen nog een GoPro adapter fixen, probleem is alleen dat deze bij de NL leverancier begin januari ofzo leverbaar is. Dat is wel echt heel slecht hoor. Dat je dus praktisch aan het begin van het seizoen dat het in de avond donker is buiten niet meer dat soort kleine dingetjes op voorraad hebt. Maargoed, dan merk je ineens weer dat zo'n centraal punt lang niet zo goed werkt. Alle fietsenwinkels in de buurt gebeld en overal is het "Nee, hebben we niet liggen maar kan ik wel bestellen", ja, niet dus :P
https://www.lezynestore.n...rch_query=gopro&results=1

2 werkdagen levertijd....

Strava

• orange.x
Dat is wel slordig dat dat er nog steeds staat want het klopt niet. Heb ze gebeld, ik heb zo'n beetje alle webwinkels gebeld en nergens te krijgen of fysiek op voorraad. Ga niet het hele land afbellen, maar het is dus niet echt op voorraad helaas.

Ik zie overigens dat een staaf aluminium ook niet onwijs duur is. Maar dat gaat me wel wat tijd kosten om goed en mooi afgewerkt te krijgen, kan mijn tijd momenteel wel beter besteden :P

• McMiGHtY
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 07-11 11:01
[...]

Denk dat dit ook te maken heeft met de persoon in kwestie die je helpt op dat moment dan dat het businesspolicy is. Bel maar eens een KPN of Ziggo en probeer te verlengen met korting bijvoorbeeld. Soms heb je iemand die er niet in meegaat. En een andere keer kom je iemand tegen die welwillend is. Lijkt dus complete willekeur soms. Loont dus altijd wel om via verschillende mogelijkheden te proberen of gewoon nog een keer contact op te nemen :)

Hier begin van de week nog een Lezyne Micro Drive 800XL thuisbezorgd gekregen. Fijn ding. Hiervoor met een alivariant gereden van de Lezyne Zecto. Opzich aardig, nog enigzins voldoende om iets te zien ook los van gezien te worden. Maar dit is wel ander kalibertje :) Had om te testen ook wat onverlichte bosfietspaden bereden en dat ging prima! Goed, ik ken die wegen bij licht natuurlijk ook wel maar op deze manier kan je eigenlijk ook in het pikkedonker dus je bekende onverlichte routes prima rijden!

Opzich past hij over mijn stuur, net, maar schijnt dan iets omhoog. Heb ik dan geen last van maar wil ook weer niet het overige verkeer tot last zijn. Heb een 3dprint gebeuren gevonden, daar maar even naar kijken of ik dat dus kan laten printen :)
Bedoel je deze: https://www.lezynestore.n...d-adapter-zwart-5204.html ?

#Spuit11

Bij mij zat dit bij de Direct-X Lock die ik heb.

• jspr

jspr

Bianchi Aria

orange.x schreef op donderdag 7 november 2019 @ 10:05:
[...]

Dat is wel slordig dat dat er nog steeds staat want het klopt niet. Heb ze gebeld, ik heb zo'n beetje alle webwinkels gebeld en nergens te krijgen of fysiek op voorraad. Ga niet het hele land afbellen, maar het is dus niet echt op voorraad helaas.

Ik zie overigens dat een staaf aluminium ook niet onwijs duur is. Maar dat gaat me wel wat tijd kosten om goed en mooi afgewerkt te krijgen, kan mijn tijd momenteel wel beter besteden :P
Ik heb er thuis nog 1 liggen gezien ik er toen 2 heb gekocht... echter woon ik in Spanje :)

Strava

• Tjebakka
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 13-11 10:06

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Galois schreef op woensdag 6 november 2019 @ 18:52:
De Castelli Perfetto long sleeve bij vele van ons een geliefd jersey bij deze temperaturen.

Nu zie ik dat er ook een Perfetto Ros is (Rain or Shine oid?). Kan niet goed vinden wat exact de verschillen zijn met een ‘normale’ Perfetto.

Iemand ervaringen?
De long sleeve ROS is voor nog wat lagere temperaturen. Volgens mij heeft @havana de normale Perfetto en de ROS maar pin me er niet op vast.

If it aint fixed, it's broken.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ik heb 2 normale Perfetto’s en wilde er nog een. Gebeurt nu te vaak dat ik wil fietsen en ze beide vies zijn :)

De Ros lijkt waterdicht te zijn. Dus beter als regenjas? Heb zojuist deze besteld (de Ros) en krijg ‘m morgen binnen. Zal dan wel mijn ervaring posten hier. En als hij niet bevalt stuur ik ruil ik ‘m voor de gewone Perfetto.

Als @havana de Ros heeft, ben ik wel benieuwd naar zijn ervaringen... (200€ adviesprijs is keurig voor een ls Jersey ;)).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• CuttingStorm
  • Registratie: april 2011
  • Nu online
Voor degene die nog opzoek zijn naar een Gabba (korte mouwen Perfetto ;))

Wiggle heeft mooie aanbieding (voorschot op Black Friday)
https://www.wiggle.co.uk/...eals-wk1-castelli-gabba-3

Daarnaast ook veel andere mooie spullen in de aanbieding zoals Rapha tot 70% korting

CuttingStorm wijzigde deze reactie 07-11-2019 12:54 (11%)

• Noxa
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 17:49
Ik heb de oude Gabba en een RoS jack. De RoS is meer water afstotend dan de oude Gabba, die eigenlijk na 20 min regen al door lekte. Heb de RoS nog niet volle bak in de regen aan gehad dus het moet nog blijken. Vind de stof van de RoS iets dunner en wat mee getailleerd.

• Mistraller
  • Laatst online: 14:51
3dhubs was eerst een veel beter platform waar je zelf met een 3d printer kon aanmelden. Die hele community is de nek omgedraaid toen. De prijs van een 3d print ligt over het algemeen wel een heel stukje lager dan wat hierop staat. Wat wil je geprint hebben? Ik heb zelf niet een heel goede printer, maar ik heb nog wel connecties uit de tijd dat 3dhubs wel voor iedereen openstond.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava profile

• la_fusion
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 17:35
[...]

Ik weet niet of je perse bovenstaande wil hebben en of het perse ala minuut moet maar ik heb toevallig zelf deze week deze mount binnen gekregen:

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.63b94c4dxi7DCj

En die heb ik onder mijn Garmin mount gemonteerd. Ziet er erg goed uit, is van alu incl bijgeleverde schroefjes en doet precies wat het moet doen. Wel even wachten tot je 'm binnen hebt ;)

• NeoPhire
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 17:23
Wat me opvalt is dat veel nieuwe fietsen steeds dikker gaan qua banden, 28mm is al snel de nieuwe standaard. Trek maakt het bij een aantal modellen in mijn ogen wel erg bont, daar is 32mm de nieuwe standaard voor een racefiets. Ook nog eens op wielen waar officieel geen kleinere maat meer opkan (binnenmaat 25mm), dus 32mm of groter is het devies.

Voor de nieuwsgierigen onder ons, het gaat om de Trek Domane SL 7 Disc 2020. Dit lijkt ook geen gravelfiets te zijn, iets wat ik eerst dacht, maar de focus ligt echt op performance op de weg.

Heeft hier iemand ervaring met fietsen op zulke dikke banden? Zelf fiets ik op 25mm nu, maar orienteer me wel op een nieuwe fiets zoals voorheen vermeld. De stap naar 32mm lijkt me wel erg groot dan.

NeoPhire wijzigde deze reactie 08-11-2019 16:09 (22%)

• havana
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 13-11 13:32
Ja de verMTB'sering van de racefiets kent geen grenzen..... what's next? Dropper posts?

Naar mijn bescheiden mening horen 28 mm banden niet thuis een racer.

havana wijzigde deze reactie 08-11-2019 16:25 (29%)

Maar ik kan het mis hebben

• HeleBoel
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 17:42
havana schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 16:25:
Behalve in Parijs-Roubaix ;)

• Phydomir
  • Registratie: september 2000
  • Nu online

Phydomir

Dennis

Ook een bepaalde reden?

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Jpjedi
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 18:26
Ja de verMTB'sering van de racefiets kent geen grenzen..... what's next? Dropper posts?

Rij sinds vorig jaar op 28mm, heerlijk en zou niet meer terug willen.

• Maarten_E
Maarten_E schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 16:44:
[...]

Bedankt voor de tip!
Nog even verder getest, het lijkt erop dat er iets mis is met de snelspanner, als ik ze heel vast zet is er even geen trilling, maar een paar keer zachtjes laten "stuiteren" (paar cm boven de grond) laat het weer trillen. Het wordt erger met lossere snelspanners, en is weg als ik de wielnaaf vasthoud. Dan lijkt mij dat als het de voorvork zou zijn of het balhoofd de trilling nog steeds aanwezig moet zijn.
Verzoek voor reparatie bij de FM neergelegd, morgen bellen ze mij terug hoe en wat. De fiets vertoonde het al toen ik wegreed, dus is geenzins mijn fout.
Waarom ik niet terugreed? Dacht dat het een trilling was van de bidonhouder, en kon nog niet plaatsen hoe of wat er mis was. Afgezien van de trilling was en is er niks mis, en de fiets rijdt volkomen normaal.

Echter, ik heb liever niet dat mijn wiel opeens uit de vork stuitert, zou toch jammer zijn. :+
Vandaag langsgeweest met fiets bij de FM, klacht uitgelegd.
Fietsenmaker laat fiets heul heul heul lomp stuiteren en checkt alles, conclusie:
"Interne framebekabeling, niks aan de hand met snelspanner of balhoofd."

Tot zover de carrière van Maarten de fietsenmaker :+
Wel fijn om het even gecontroleerd te laten hebben, zeker als je denkt dat er iets mis is met de fiets fiets je er toch niet zo lekker op.
Heb ik ook altijd als ik door glas heb gereden, denk meteen dat ik een lekke band voel wat helemaal niet zo is. 8)7
Dit weekend lekker op pad dan met de fiets, kijk er naar uit! :9 :*)

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 13-11 20:04

Crazy D

I think we should take a look.

Al die nieuwerwetse fratsen ook :P Vroeger was 25mm al not done en als je een andere mening had dan een racefiets 8bar moest hebben was je ook een weirdo.

Ben trouwens wel benieuwd of je in een blinde test (wat wel lastiger wordt op een fiets... :P) echt verschil merkt tussen 23, 25 en 28mm. Ik dacht de 1e keer op 25 mm echt niet van wow, wat een heerlijke comfortabele rit heb ik nu gehad. Dacht nog steeds: jezus dat doet pijn aan m'n reet 8)7

Exact expert nodig? itwize.nl

• DDX
Groter verschil is hoe breed je velgen zijn.
Ik krijg wel eens de opmerking of ik 30mm banden heb bij mijn enve wielen (20mm intern) met 25mm banden.

En kwa comfort scheelt tubeless enorm vergeleken met binnenbanden. (deels doordat ik dan met 4bar ipv 5bar rijd)

• Maarten_E
Is het ook niet zo dat 25-28mm banden meer nodig zijn vanwege de opmars van aluminium en carbon frames?
Voor mijn gevoel dempt staal veel meer trillingen, waardoor je op zo'n fiets met dunnere banden kan rijden, omdat de trillingen toch wat meer op worden gevangen. Denk dat als je 23mm banden in een carbon frame gaat gebruiken je ribben breekt.

• Kluus
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 18:40
Maarten_E schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 13:16:
Is het ook niet zo dat 25-28mm banden meer nodig zijn vanwege de opmars van aluminium en carbon frames?
Voor mijn gevoel dempt staal veel meer trillingen, waardoor je op zo'n fiets met dunnere banden kan rijden, omdat de trillingen toch wat meer op worden gevangen. Denk dat als je 23mm banden in een carbon frame gaat gebruiken je ribben breekt.
Nee, de "opmars" van carbon en zeker aluminium is al een behoorlijke tijd aan de gang maar het is nog niet zo lang geleden dat een racefiets standaard met smalle velgen en 23mm bandjes afgeleverd werden ;). Het heeft meer te maken met onderzoeken die uitwijzen dat het rijden met minder bandenspanning en dus bredere banden niet per se ten koste gaat aan snelheid en wel allerlei andere positieve uitkomsten geeft.

Overigens is een goed carbon frame ook best comfortabel doordat een carbon frame in bepaalde richtingen heel stijf kan worden gemaakt maar andere richtingen weer wat minder. Ik heb recent mijn alu MTB ge-upgrade naar carbon (beide hardtail) en dat verschil is super goed merkbaar.

https://www.strava.com/athletes/2533069

• Jpjedi
Crazy D schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 10:21:
[...]

Al die nieuwerwetse fratsen ook :P Vroeger was 25mm al not done en als je een andere mening had dan een racefiets 8bar moest hebben was je ook een weirdo.

Ben trouwens wel benieuwd of je in een blinde test (wat wel lastiger wordt op een fiets... :P) echt verschil merkt tussen 23, 25 en 28mm. Ik dacht de 1e keer op 25 mm echt niet van wow, wat een heerlijke comfortabele rit heb ik nu gehad. Dacht nog steeds: jezus dat doet pijn aan m'n reet 8)7
Uiteraard wel, meer lucht.

• Ypuh
NeoPhire schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 16:08:
Heeft hier iemand ervaring met fietsen op zulke dikke banden? Zelf fiets ik op 25mm nu, maar orienteer me wel op een nieuwe fiets zoals voorheen vermeld. De stap naar 32mm lijkt me wel erg groot dan.
Op mijn stalen fiets rij ik met 28mm tubeless banden op 21c velgen (in werkelijkheid vallen ze als 30-31mm). Het rijdt heerlijk en duidelijk comfortabeler, mits je ook bredere velgen hebt. Dezelfde banden op 17c velgen rijdt voor geen meter.

Sinds begin dit jaar heb ik ook een carbon fiets en daar passen max 25mm banden in. Het is minder comfortabel, maar dat komt grotendeels door het stijve aero frame en de hoge wielen. Ik rij er ook net zo goed 200km+ mee.

Het is dus vooral anders, niet per se beter. De enige uitzonder is het ontwikkelingsland Belgie, daar rijdt ik liever wel met wat bredere banden. Als ik mocht kiezen tussen 28mm en 25mm zou ik waarschijnlijk wel voor 28 (echte) mm gaan. Breder dan dat is onnodig en 25mm is geen straf. Een goede combi velg/band is belangrijker dan de uiteindelijke breedte.

Ypuh wijzigde deze reactie 09-11-2019 18:08 (3%)

• Jpjedi
Ypuh schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 18:07:
[...]

Het is dus vooral anders, niet per se beter. De enige uitzonder is het ontwikkelingsland Belgie, daar rijdt ik liever wel met wat bredere banden. Als ik mocht kiezen tussen 28mm en 25mm zou ik waarschijnlijk wel voor 28 (echte) mm gaan. Breder dan dat is onnodig en 25mm is geen straf. Een goede combi velg/band is belangrijker dan de uiteindelijke breedte.
Blijf dan lekker in eigen land. Verheven Hollanders hebben we een hekel aan. 😉

• Stoffa
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 07:36
Een fietsmaat van me heeft laatst via AliExpress een set goedkope winterwielen aangeschaft. Laatst kwam hij naar mij met een slag in zijn wiel. Bleek dat 1 spaak eigenlijk totaal los zat. Die spaak op spanning gezet, en gelijk aan de andere spaken eromheen (gemeten met spaakspanningsmeter).

Hierna was de slag eruit en leek alles verder in orde. Echter na de volgende fietstocht bleek de spaak volledig losgekomen te zijn uit de naaf. De spaak was dus niet gebroken, en zat bij de nippel nog vast. Betreft overigens een straight pull spaak.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn (behalve natuurlijk brak goedkoop Chinees spul)?

• DieAnder
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 13-11 16:06
Stoffa schreef op zondag 10 november 2019 @ 14:15:
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn (behalve natuurlijk brak goedkoop Chinees spul)?
Lijkt me gevalletje verspilling van tijd, energie, moeite, grondstoffen en geld.

DieAnder wijzigde deze reactie 10-11-2019 14:25 (4%)

• Stoffa
DieAnder schreef op zondag 10 november 2019 @ 14:21:
[...]

Lijkt me gevalletje verspilling van tijd, energie, moeite, grondstoffen en geld.
Dank voor je nuttige reactie.

Even voor de goede orde: deze fietsmaat heeft het financieel niet breed, en moet dus min of meer noodgedwongen uitwijken naar goedkope opties. Ik probeer hem hierin zoveel mogelijk te helpen.
Mensen die de mening "pay peanuts get monkeys" hebben mogen dus even de andere kant opkijken.

Stoffa wijzigde deze reactie 10-11-2019 15:14 (37%)

• Holkers
Stoffa schreef op zondag 10 november 2019 @ 15:13:
[...]

Dank voor je nuttige reactie.

Even voor de goede orde: deze fietsmaat heeft het financieel niet breed, en moet dus min of meer noodgedwongen uitwijken naar goedkope opties. Ik probeer hem hierin zoveel mogelijk te helpen.
Mensen die de mening "pay peanuts get monkeys" hebben mogen dus even de andere kant
Stel geen vraag als het antwoord je niet aanstaat. Je koopt wat goedkoops en als het dan niet goed blijkt te zijn dan weet je ook wel waar het aan ligt. Je kunt het hele wiel omspaken en misschien een andere naaf nemen maar het blijft altijd een gok als je voor Chinees spul gaat

• CedricD
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 14:13
Leuk fietsweertje vandaag. Lekker fris en een stralend zonnetje.
Was wel de enige van de club met korte handschoenen aan :9

• Prulleman

Prulleman

a.k.a Nilz

@Stoffa is de kop van de spaak bij de naaf afgebroken? Of is het gat van de naaf te groot geworden?

Als de naaf verder in orde is kan je prima een nieuwe spaak erin zetten.. (maar ik begrijp niet helemaal wat er nu mis is..)

Alleen een goed wiel is niet alleen recht en rond, maar heeft ook een zo gelijk mogelijke spaak spanning (per kant). Als er andere spaken strakker staan om een losse op te heffen, dan gaat die losse spaak sneller loslopen.

En wat betreft Chinees spul, ik heb zelf velgen in China besteld en zelf gespaakt. Na bijna een jaar nog perfect, erg blij mee

• Jpjedi
Een fietsmaat van me heeft laatst via AliExpress een set goedkope winterwielen aangeschaft. Laatst kwam hij naar mij met een slag in zijn wiel. Bleek dat 1 spaak eigenlijk totaal los zat. Die spaak op spanning gezet, en gelijk aan de andere spaken eromheen (gemeten met spaakspanningsmeter).

Hierna was de slag eruit en leek alles verder in orde. Echter na de volgende fietstocht bleek de spaak volledig losgekomen te zijn uit de naaf. De spaak was dus niet gebroken, en zat bij de nippel nog vast. Betreft overigens een straight pull spaak.

Als hij nog langer zn tanden wil houden, deze wegsmijten en een gebruikt setje opsnorren. Als je geen geld hebt moet je niet kijken naar namaak van dure spullen maar gebruikte goede spullen opsnorren.

• Prulleman

Prulleman

a.k.a Nilz

Jpjedi schreef op zondag 10 november 2019 @ 17:33:
[...]

Als hij nog langer zn tanden wil houden, deze wegsmijten en een gebruikt setje opsnorren. Als je geen geld hebt moet je niet kijken naar namaak van dure spullen maar gebruikte goede spullen opsnorren.
Da's wel heel kort door de bocht... Misschien is er een hoop mis mee, misschien is het enkel wat matig gespaakt..

• Stoffa
Prulleman schreef op zondag 10 november 2019 @ 17:39:
[...]

Da's wel heel kort door de bocht... Misschien is er een hoop mis mee, misschien is het enkel wat matig gespaakt..
Dit dus. En wie heeft het in godsnaam over namaak? Wat een waardeloze antwoorden hier zeg. En dat terwijl ik nota bene zelf al aangeef niet zeker te weten of deze wielset überhaupt gered kan worden.

Nogmaals voor de duidelijkheid (het is blijkbaar nodig): ik probeer hier slechts een fietsmaat te helpen. Zelf zou ik nooit zo'n goedkope set bestellen, maar niet iedereen heeft dezelfde ruimte in de portemonnee.

Outerspace wijzigde deze reactie 11-11-2019 12:20 (67%)
Reden: Dien volgende keer een TR in bij frustratie.

• Prulleman

Prulleman

a.k.a Nilz

@Stoffa mijn vraag was, hoe zit de spaak los...? Je zegt bij de naaf, maar is de kop eraf of de naaf uitgescheurd? Of is simpel de nippel los gedraaid en steekt ie daarom bij de naaf verder erdoor? (Dan is het gewoon aandraaien)

• Stoffa
Prulleman schreef op zondag 10 november 2019 @ 18:14:
@Stoffa mijn vraag was, hoe zit de spaak los...? Je zegt bij de naaf, maar is de kop eraf of de naaf uitgescheurd? Of is simpel de nippel los gedraaid en steekt ie daarom bij de naaf verder erdoor? (Dan is het gewoon aandraaien)
De kop is er nog op, en ook de naaf ziet er niet uitgescheurd uit. Vandaar ook mijn verwondering.

• Holkers
Knip, doe even normaal. Kijk eens wat een inhoudelijke post zoals die van @Prulleman betekent itt die van jou.

Outerspace wijzigde deze reactie 10-11-2019 22:19 (80%)

• Stoffa
Insgelijks.

Outerspace wijzigde deze reactie 10-11-2019 22:20 (33%)

• DieAnder
Stoffa schreef op zondag 10 november 2019 @ 18:09:
[...]
Nogmaals voor de duidelijkheid (het is blijkbaar nodig): ik probeer hier slechts een fietsmaat te helpen.
... en dat siert je.
De consesnsus hier is: je helpt je vriend het best door hem te adviseren de volgende keer zijn geld weloverwogener te spenderen. Blijkbaar passen zijn ambities en budget niet bij elkaar. Dat is vervelend maar daar kan dit hele forum niets aan veranderen.

Inhoudelijk: ik kan me nog steeds geen voorstelling maken bij het issue dat je probeert op te lossen, een plaatje zou misschien helpen. Elke fabrikant heeft zijn eigen implementatie van straight pull.
Hoe het ook zij: je hebt maar 3 onderdelen: naaf, velg en spaken.
Die dingen zou je in detail kunnen vergelijken bij de problematische en bij een OK-e spaak. Dan kun je wellicht de oorzaak achterhalen.

• Lulukai
  • Laatst online: 15:28

Lulukai

God's gift to women

Een ongelooflijke ergernis op de Canyon website die ik al jaren heb: ze zetten mannen- en vrouwenfietsen allemaal samen. Je kan ook niet gemakkelijk filteren op geslacht.
Tussen modellen/versies/afwerking kan ik twijfelen, maar ik ben 100% zeker een man en dus echt enkel geïnteresseerd in mannenfietsen!

.

• Gebanned
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 16:00
Een fietsmaat van me heeft laatst via VeelTeDureBikeShop.nl een set winterwielen aangeschaft voor een prijs gelijk aan het bruto nationaal product van een gemiddeld Afrikaans land.
..

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn (behalve natuurlijk een slechte dag van de Elven die dit handmade hebben zitten smeden bij volle maan)?
Ik heb even je post aangepast zodat de rasechte materiaal snobs ook antwoord kunnen geven :+ .

Maar inhoudelijk, velg is nog in orde; en de nippel steekt net zoveel uit als de andere nippels, of zat deze mogelijk niet goed in de velg?

• DDX
Lulukai schreef op zondag 10 november 2019 @ 19:19:
Een ongelooflijke ergernis op de Canyon website die ik al jaren heb: ze zetten mannen- en vrouwenfietsen allemaal samen. Je kan ook niet gemakkelijk filteren op geslacht.
Tussen modellen/versies/afwerking kan ik twijfelen, maar ik ben 100% zeker een man en dus echt enkel geïnteresseerd in mannenfietsen!
En wat maakt iets een mannenfiets dan ?
Gaat om de juiste maat en als dat dan toevallig een 'vrouwenfiets' is wat maakt dat dan uit ?

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 13-11 20:04

Crazy D

I think we should take a look.

Jpjedi schreef op zondag 10 november 2019 @ 11:54:
Blijf dan lekker in eigen land. Verheven Hollanders hebben we een hekel aan. 😉
Ben ooit een bordje met slecht wegdek in België tegengekomen. Begon mij toen wel zorgen te maken. Als zelfs de Belgen het zelf al slecht wegdek noemen... :X :P

Exact expert nodig? itwize.nl

• Roozzz
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 17:42

Roozzz

Plus ultra

Lulukai schreef op zondag 10 november 2019 @ 19:19:
Uhm, via het filter kan je gewoon selecteren op geslacht hoor...
Ik ben ook geen groot fan van de website, maar dit werkt gewoon.

• Stoffa
Gebanned schreef op zondag 10 november 2019 @ 19:19:
[...]

Ik heb even je post aangepast zodat de rasechte materiaal snobs ook antwoord kunnen geven :+ .

Maar inhoudelijk, velg is nog in orde; en de nippel steekt net zoveel uit als de andere nippels, of zat deze mogelijk niet goed in de velg?
Dank voor je inhoudelijke reply, blijkt het dan toch nog te kunnen :+

Het zou zeker kunnen dat de nippel niet goed in de velg zat. De eigenaar komt van de week even langs met het wiel, ik zal dan eens goed kijken en even een foto plaatsen. Wellicht kom ik er dan met jouw hulp wel uit.

Velg leek overigens nog wel in orde ja.

Ook dank aan @prulleman overigens. Ik kom er zsm op terug.

Stoffa wijzigde deze reactie 10-11-2019 19:45 (4%)

• CedricD
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 14:13
Vraagje over het opbergen van de fiets.
Ik verhuis binnenkort en er is een super de luxe tuinhuis aanwezig waar ik mijn fietsen zou willen stallen.
Nu wordt het daar érg warm in de zomer, makkelijk 45+. Gisteren ook nog even geweest en nu met de winterse temperaturen was het er nu ook 20 graden.
Zou dit kwaad kunnen voor de fietsen?

• Lulukai
  • Laatst online: 15:28

Lulukai

God's gift to women

Nee hoor geen probleem. Rechtstreeks in de volle zon is het niet ideaal voor de banden, maar geleidelijk aan warm worden tot 45 graden is zeker geen issue

.

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@CedricD Pas even op wanneer je met nagenoeg maximale bandenspanning rijdt en dan je fiets wegzet in 45 graden. Dat gaat doorgaans verkeerd, met een ontplofte band tot gevolg. Verder is het geen probleem.

• DieAnder
CedricD schreef op zondag 10 november 2019 @ 20:15:
Ik verhuis binnenkort en er is een super de luxe tuinhuis aanwezig waar ik mijn fietsen zou willen stallen.
Staan je fietsen direct in het zonlicht?
Dan zou ik extra letten op verkleuring o.i.v. licht. Niet alle materialen en pigmenten zijn hier ongevoelig voor.

• Ruud
  • Registratie: juli 1999
  • Nu online
Niet heel vaak aanwezig in dit topic maar nu ben ik toch op zoek naar specifieke informatie die ik niet kan vinden tijdens mijn Google-zoektocht. Kortom, te goed verstopt voor mijn skills ;)

Voor een winterproject heb ik nieuwe remhoeven (velgrem) nodig voor een direct mount-frame. Achter zit de remhoef boven het achterwiel gemonteerd.

Standaard wordt het frame (Trek Emonda) geleverd met Bontrager Speedstops en die zijn 100% gelijkt tussen de voor en achterkant. Maar Shimano Ultegra's zijn te krijgen in een specifiek exemplaar voor en achterkant. (F vs RS)

Maar wat is nou eigenlijk het verschil? De houders van de remblokjes zijn anders en het gewicht is 1 gram lager maar kan een Shimano BR-6810-F ook als Shimano BR-6810-RS gebruikt worden? If not, dan moet ik een nieuwe RS kopen. Ik heb namelijk twee F's liggen :) Als er al verschil in constructie zit lijkt het me dat de F de sterkere van de twee is :)

Andere vraag; is de cable pull van de remmen gelijk tussen 6800 en R8000 Ultegra's? Met andere woorden, werken R8000 hoeven op een 6800STI zoals bedoeld?

• orange.x
@Stoffa, geen verstand van spaken en velgen en spul maar ik vroeg me wel af wat dan een "goedkoop" setje velgen zou moeten kosten via Ali. Ik neem aan aluminium?
la_fusion schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 12:51:
[...]

Ik weet niet of je perse bovenstaande wil hebben en of het perse ala minuut moet maar ik heb toevallig zelf deze week deze mount binnen gekregen:

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.63b94c4dxi7DCj

En die heb ik onder mijn Garmin mount gemonteerd. Ziet er erg goed uit, is van alu incl bijgeleverde schroefjes en doet precies wat het moet doen. Wel even wachten tot je 'm binnen hebt ;)
Ja, zoiets heb ik dus al wel onder mijn mount hangen. Het gaat in mijn geval om het verloop van die GoPro naar de Lezyne lamp. Maar vandaag wordt als het goed is van maisachtig spul een 3d printje gemaakt via de school van mijn vrouw. Kosten: gratuit. "Anders stond dat apparaat toch alleen maar stof te happen". Dus dat is weer mooi meegenomen hehe. Wordt wel knaloranje maar dat maakt niet zoveel. Ze hadden ook met die printer wat afstandhouders voor tafels gemaakt voor zo'n parasolgat en die zijn al een goed jaar in gebruik. Als dat spul een parasol op zijn plek kan houden met hier en daar wat wind, dan moet een simpel lampje van 112gr ook niet een onwijs probleem zijn gok ik :*)

orange.x wijzigde deze reactie 11-11-2019 09:12 (79%)

• Ruud
  • Nu online
@Stoffa:
Controleer even alle spaken op spanning en zet ze op zo goed als dezelfde spanning. En daarna, goed ontstressen. Meestal is dit waar het aan schort bij goedkopere wielsetjes. (Niet alleen via AliExpress, elk goedkoop wielsetje heeft daar last van, zelfs dure merkwielen zijn niet altijd goed ontstresst)

Ze zetten ze eenmaal op spanning en daarna worden ze in de doos gedaan.

Maar bij gebruik gaan alle nippels en spaakkoppen (minder bij straight pull natuurlijk) zichzelf zetten in de naaf en velg en gaat je spaakspanning ineens alle kanten op. Dan heb je een wiel dat zo stevig is als peperkoek.

Wat ik zou doen: alle spaken in het wiel lossen, spaak en nippel vervangen, wiel netjes op spanning brengen, ontstressen, wiel weer op spanning brengen. Let dan wel op dat de nieuwe spaak nog niet gerekt is terwijl de oude spaken dat wel zijn.

Maar goed, dan heb je dus eigenlijk een nieuw wiel gespaakt. Dat zou ik niet doen met het wiel van een ander als het mijn eerste wiel is ;)

En daarna ga je erachter komen wat de kwaliteit van de wielen echt is.

Ruud wijzigde deze reactie 11-11-2019 09:26 (3%)

• la_fusion
  • Laatst online: 17:35
orange.x schreef op maandag 11 november 2019 @ 09:10:
[...]

Ja, zoiets heb ik dus al wel onder mijn mount hangen. Het gaat in mijn geval om het verloop van die GoPro naar de Lezyne lamp. Maar vandaag wordt als het goed is van maisachtig spul een 3d printje gemaakt via de school van mijn vrouw. Kosten: gratuit. "Anders stond dat apparaat toch alleen maar stof te happen". Dus dat is weer mooi meegenomen hehe. Wordt wel knaloranje maar dat maakt niet zoveel. Ze hadden ook met die printer wat afstandhouders voor tafels gemaakt voor zo'n parasolgat en die zijn al een goed jaar in gebruik. Als dat spul een parasol op zijn plek kan houden met hier en daar wat wind, dan moet een simpel lampje van 112gr ook niet een onwijs probleem zijn gok ik :*)
Ah op die manier! Bij mijn lamp(BBB Strike 500) zit er een verloopje van GoPro -> Lamp.

• DDX
Ruud schreef op maandag 11 november 2019 @ 09:09:

Standaard wordt het frame (Trek Emonda) geleverd met Bontrager Speedstops en die zijn 100% gelijkt tussen de voor en achterkant. Maar Shimano Ultegra's zijn te krijgen in een specifiek exemplaar voor en achterkant. (F vs RS)
Waarom zou je de speedstops vervangen door shimano ?
Dat zijn erg mooie/goede (en lichte) remmen.

Maar shimano heeft idd verschildende versies, voor achter afhankelijk of je het op 'normale' plek monteerd, of bij je bottombracket.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ruud schreef op maandag 11 november 2019 @ 09:22:
@Stoffa:
Controleer even alle spaken op spanning en zet ze op zo goed als dezelfde spanning. En daarna, goed ontstressen. Meestal is dit waar het aan schort bij goedkopere wielsetjes. (Niet alleen via AliExpress, elk goedkoop wielsetje heeft daar last van, zelfs dure merkwielen zijn niet altijd goed ontstresst)

Maar bij gebruik gaan alle nippels en spaakkoppen (minder bij straight pull natuurlijk) zichzelf zetten in de naaf en velg en gaat je spaakspanning ineens alle kanten op. Dan heb je een wiel dat zo stevig is als peperkoek.

Wat ik zou doen: alle spaken in het wiel lossen, spaak en nippel vervangen, wiel netjes op spanning brengen, ontstressen, wiel weer op spanning brengen. Let dan wel op dat de nieuwe spaak nog niet gerekt is terwijl de oude spaken dat wel zijn.

Maar goed, dan heb je dus eigenlijk een nieuw wiel gespaakt. Dat zou ik niet doen met het wiel van een ander als het mijn eerste wiel is ;)

En dat van 'spaak op spanning brengen' doe je dat 'op gevoel'? Of heb je daar een spaakspanningmeter voor nodig? Ik twijfel namelijk of ik zo'n tooltje aan ga schaffen. Nu is het zo dat ik geen wiel in elkaar ga zetten, maar ik haal wel zelf kleine slagen uit mijn wiel. Dat doe ik door (op de juiste plek natuurlijk) de spanning 'op gevoel' eraf of erbij te doen. Zou een spaakspanningmeter hiervoor beter zijn dan?
CedricD schreef op zondag 10 november 2019 @ 20:15:
Vraagje over het opbergen van de fiets.
Nu wordt het daar érg warm in de zomer, makkelijk 45+. Gisteren ook nog even geweest en nu met de winterse temperaturen was het er nu ook 20 graden.
Wat al genoemd is, maar je (evt) latex in je tubeless banden, heeft hier ook onder te lijden.

• Prulleman

Prulleman

a.k.a Nilz

Galois schreef op maandag 11 november 2019 @ 10:07:
[...]

En dat van 'spaak op spanning brengen' doe je dat 'op gevoel'? Of heb je daar een spaakspanningmeter voor nodig? Ik twijfel namelijk of ik zo'n tooltje aan ga schaffen. Nu is het zo dat ik geen wiel in elkaar ga zetten, maar ik haal wel zelf kleine slagen uit mijn wiel. Dat doe ik door (op de juiste plek natuurlijk) de spanning 'op gevoel' eraf of erbij te doen. Zou een spaakspanningmeter hiervoor beter zijn dan?
In het kader van "meten is weten" is en spaakspanningsmeter natuurlijk beter... echter, een goede (betrouwbare en dus nuttige) meter kost al snel 100 euro of meer... Dat is nogal een investering om af en toe een slag uit een wiel te draaien... Zelf vind ik het nog best te doen op basis van toon, als je aan de spaken plukt, hoor je welke meer en minder spanning hebben, deze info kan je gebruiken om de juiste spaken losser of vaster te zetten om een wiel te krijgen met een zo gelijk mogelijke spanning (per kant). Maar ik hoor ook genoeg mensen die niet op die manier kunnen werken. (en het is uiteraard relatief, je kan aan de hand van de toon niet bepalen of het 110 of 130 kgf is, dat kan echt alleen met een meter).

• Ruud
  • Nu online
Prulleman schreef op maandag 11 november 2019 @ 10:44:
[...]

In het kader van "meten is weten" is en spaakspanningsmeter natuurlijk beter... echter, een goede (betrouwbare en dus nuttige) meter kost al snel 100 euro of meer... Dat is nogal een investering om af en toe een slag uit een wiel te draaien... Zelf vind ik het nog best te doen op basis van toon, als je aan de spaken plukt, hoor je welke meer en minder spanning hebben, deze info kan je gebruiken om de juiste spaken losser of vaster te zetten om een wiel te krijgen met een zo gelijk mogelijke spanning (per kant). Maar ik hoor ook genoeg mensen die niet op die manier kunnen werken. (en het is uiteraard relatief, je kan aan de hand van de toon niet bepalen of het 110 of 130 kgf is, dat kan echt alleen met een meter).
@Galois

Wat is betrouwbaar? Mijns inziens is het een beetje hetzelfde als een drukmeter op een fietspomp. Als ie maar elke keer hetzelfde aangeeft. Daarom vind ik de ParkTool niet zo goed. Die wijkt elke meeting af.

Ik vind het op toon niet te doen terwijl ik toch echt een absoluut gehoor heb. Op toon is het al snel afwijking op afwijking op afwijking.

@DDX: Omdat de Speedstops al een stuk lak hebben gesloopt op het balhoofd toen de fiets in de auto lag. Dat irriteert me. En zeker de nieuwe laklaag wil ik netjes houden ;) Schade is met de Ultegra's minder makkelijk aangezien daar de kunststof stelschroef zit. Die is minder scherp en heeft een groter oppervlak.

Je hebt van de direct mount Ultegra's 3 versies. Één voor onder het bracket (R) en twee die boven het wiel komen (F en RS). Er wordt dus echt een specifieke versie geleverd voor de achterkant. Maar zit er afgezien van de remblokhouders een verschil in?

• Stoffa
Ruud schreef op maandag 11 november 2019 @ 09:22:
@Stoffa:

Hartstikke bedankt man, dat is het soort reply waar ik naar zocht. Kun jij me een indicatie geven wat voor soort spanning ik moet gaan op mijn spaakspanningsmeter voor zowel de DS als NDS? Dat is eigenlijk het voornaamste waar ik aan twijfel: ik kan spaken wel gelijk zetten aan andere, maar als het hele wiel niet goed is gespaakt en ik er carte blanche naar moet kijken weet ik niet hoeveel spanning ik moet hanteren.

@orange.x Volgens mij was het iets van 100 a 150 euro maar weet het niet zeker.

• Prulleman

Prulleman

a.k.a Nilz

Stoffa schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:30:
[...]

Hartstikke bedankt man, dat is het soort reply waar ik naar zocht. Kun jij me een indicatie geven wat voor soort spanning ik moet gaan op mijn spaakspanningsmeter voor zowel de DS als NDS? Dat is eigenlijk het voornaamste waar ik aan twijfel: ik kan spaken wel gelijk zetten aan andere, maar als het hele wiel niet goed is gespaakt en ik er carte blanche naar moet kijken weet ik niet hoeveel spanning ik moet hanteren.

de spanning aan de DS is altijd hoger, door de hoek van de spaken. Hoeveel hoger is per velg/naaf combinatie net anders, je kan dus niet van te voren zeggen, bij een NDS tension van 120kgf heb je 90kgf op de DS nodig.

In principe heb je een max tension voor je velg (bij hoger kunnen je nipple gaten uitscheuren). Mijn nextie velgen hebben bv een max van 130 kfg, maar de fabrikant raad 110-120 aan. Als je een wiel aan het bouwen bent, werk je langzaam naar die spanning toe en probeer je het wiel zo rond, recht en dished mogelijk te houden. Met name dished is hier belangrijk, dit betekend dat velg midden in je frame of vork uitkomt, als je wiel incorrect gedished is, dan staat je velg bv 3 mm links in je frame. Een correcte dish bereik je door het verschil in spaakspanning tussen DS en NDS, in de latere fase van het opspannen hou je alles zo recht mogelijk, inc de dish. en je wiel is klaar als je aan de DS de eindspanning hebt bereikt, hoger is slecht voor je wiel, lager levert een te slap wiel (met name aan de NDS).

TLDR; de NDS spaakspanning is whatever it takes om je velg in het midden van je frame/naaf uit te lijnen bij een maximale DS spaakspanning.

Idealiter ga je voor de max spanning naar de velg fabrikant, als je die niet kan vinden is 110kgf (~1080 Nm) een aardig uitgangspunt, ik zou voor onbekende kwaliteit velgen niet te hoog gaan zitten.
De DS zal afhankelijk van een hoop zaken, rond de 60% daarvan zitten

• orange.x
Stoffa schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:30:
Ah, ja, opzich niet veel geld, maar voor dat geld zijn er zeker wel reguliere prima opties te vinden. Heb mijn huidige winterset eind 2018 gekocht voor 125 euro. Is fabriekssetje van DT Swiss, maar voldoet echt prima! Maargoed, succes met oplossen voor nu, sommige lessen leer je op de "harde / duurdere" manier helaas :>

• Stoffa
Prulleman schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:29:
[...]

de spanning aan de DS is altijd hoger, door de hoek van de spaken. Hoeveel hoger is per velg/naaf combinatie net anders, je kan dus niet van te voren zeggen, bij een NDS tension van 120kgf heb je 90kgf op de DS nodig.

In principe heb je een max tension voor je velg (bij hoger kunnen je nipple gaten uitscheuren). Mijn nextie velgen hebben bv een max van 130 kfg, maar de fabrikant raad 110-120 aan. Als je een wiel aan het bouwen bent, werk je langzaam naar die spanning toe en probeer je het wiel zo rond, recht en dished mogelijk te houden. Met name dished is hier belangrijk, dit betekend dat velg midden in je frame of vork uitkomt, als je wiel incorrect gedished is, dan staat je velg bv 3 mm links in je frame. Een correcte dish bereik je door het verschil in spaakspanning tussen DS en NDS, in de latere fase van het opspannen hou je alles zo recht mogelijk, inc de dish. en je wiel is klaar als je aan de DS de eindspanning hebt bereikt, hoger is slecht voor je wiel, lager levert een te slap wiel (met name aan de NDS).

TLDR; de NDS spaakspanning is whatever it takes om je velg in het midden van je frame/naaf uit te lijnen bij een maximale DS spaakspanning.

Idealiter ga je voor de max spanning naar de velg fabrikant, als je die niet kan vinden is 110kgf (~1080 Nm) een aardig uitgangspunt, ik zou voor onbekende kwaliteit velgen niet te hoog gaan zitten.
De DS zal afhankelijk van een hoop zaken, rond de 60% daarvan zitten
Dishingtool heb ik wel, en ook ervaring mee dus dat komt wel goed. Ik ga gewoon die 110kgf aanhouden dan. Dank!
orange.x schreef op maandag 11 november 2019 @ 17:03:
[...]

Ah, ja, opzich niet veel geld, maar voor dat geld zijn er zeker wel reguliere prima opties te vinden. Heb mijn huidige winterset eind 2018 gekocht voor 125 euro. Is fabriekssetje van DT Swiss, maar voldoet echt prima! Maargoed, succes met oplossen voor nu, sommige lessen leer je op de "harde / duurdere" manier helaas :>
Ik had zelf ook veel eerder voor zon DT Swiss set gegaan dan een stel random wielen van Ali. Maar goed, niet iedereen is een Tweaker die alles goed researcht en weet wat er te koop is.

Zelf vind ik het zowel leuk om iemand te kunnen helpen als dat wielbouwen mijn interesse heeft, dus ik leer graag bij.

Stoffa wijzigde deze reactie 11-11-2019 18:43 (18%)

• BreadFan
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online
Heeft er weleens iemand met zo'n helmcover gereden (bijv. bij regen?) Ben wel benieuwd hoe dat bevalt en of dat niet gaat broeien onder die cover. En of het water wat er af sijpelt niet alsnog je nek in drupt :P

Oi, de OCD-er in mij zou deze fiets maar op 1 manier weg kunnen zetten:

https://www.fiets.nl/2019...ltd-2020-special-edition/

BreadFan wijzigde deze reactie 12-11-2019 16:48 (36%)

Pagina: 1 ... 64 65 66 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True