Ik weet niet of dat nog zo is tegenwoordig. Gravelfietsen zijn ook al een stuk sneller/reactiever geworden. Vooral als je een wedstrijdmodel pakt bijvoorbeeld. En als je doel primair offroad is met ook prima wegeigenschappen zou ik eerder een gravel kiezen dan een wegfiets.klaaas schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 19:14:
Waarom niet een wegfietst met ruimte voor 'brede' banden getest. Zo'n fiets zal op langere afstanden een stuk comfortabeler zijn dan een cx fiets. En die zal ook 'sneller' voelen dan een gravelfiets.
Hier overigens nog geen meter gemaakt met de nieuwe wielen en banden door een luchtweginfectie. Daar gaat de voortgang van de afgelopen winter...
๐๐๐
Zo'n nuroad is een behoorlijk brave gravelfiets. Ik kan me goed voorstellen dat een CX dan reactiever aanvoelt. Maar er zijn ook andere modellen die idd reactiever zullen zijn. Meest dan wel met een race-georienteerde geo en dat moet je ook maar net liggen. Met een moderne allroad fiets heb je vaker een reactieve fiets met een wat meer relaxte zit. Maar goed, is ook maar net wat je zoekt.Stufferdt schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 20:13:
[...]
Ik weet niet of dat nog zo is tegenwoordig. Gravelfietsen zijn ook al een stuk sneller/reactiever geworden. Vooral als je een wedstrijdmodel pakt bijvoorbeeld. En als je doel primair offroad is met ook prima wegeigenschappen zou ik eerder een gravel kiezen dan een wegfiets.
Ik had de indruk dat het om een fiets ging die ook een onverhard paadje mee kon pakken, niet dat dat onverharde het primaire doel was.
En beterschap!
Hij wil.
Daarnaast maak ik eruit op dat die gravelbike een 1by is en de crosser een 2by. Met (waarschijnlijk) een 10-51 casette is het niet gek dat de sprongen in de casette vrij groot zijn.
Het maakt mij verder niets uit, maar het zijn niet de meest voor de hand liggende fietsen als je een allround fiets zoekt. Ik vind de suggestie van klaaas wel een goede. Neig je meer naar gravel/offroad dan zijn er genoeg meer racey gravelbikes waar tot 50mm banden in kunnen. Met bijvoorbeeld 45mm Schwalbe RS of Hutchinson Caracal Race kun je ook prima op de weg zonder veel te moeten inboeten aan snelheid.
Dit. En als het toch niet bevalt je fiets verkopen via buycycle en dan een nieuwe kopen.bwernsen schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 20:11:
@Sjenker Gewoon kopen waar je een blij gevoel van krijgt.
Hij wil.
Zou idd goed opletten dat je wel een realistisch vergelijk hebt inderdaad. Voor de rest is gevoel natuurlijk belangrijk (want de meeste mensen doen het gelukkig voor het plezier) maar ook misleidend. De zeer langzame bewustwording voor obsessief smalle bandjes is er bij uitstek een voorbeeld van. Voelt snel, is het (meestal) niet.Casual Ruud schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 23:22:
Wat klaaas zegt.
Daarnaast maak ik eruit op dat die gravelbike een 1by is en de crosser een 2by. Met (waarschijnlijk) een 10-51 casette is het niet gek dat de sprongen in de casette vrij groot zijn.
Het maakt mij verder niets uit, maar het zijn niet de meest voor de hand liggende fietsen als je een allround fiets zoekt. Ik vind de suggestie van klaaas wel een goede. Neig je meer naar gravel/offroad dan zijn er genoeg meer racey gravelbikes waar tot 50mm banden in kunnen. Met bijvoorbeeld 45mm Schwalbe RS of Hutchinson Caracal Race kun je ook prima op de weg zonder veel te moeten inboeten aan snelheid.
Bikemounts.nl op maat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.
Nu nog mooi weer en dan kan het feest beginnen. ๐ฅณ
Ride Commute voor een hele dag (heen + terug = gecombineerde email de avond er voor met advies voor beide commute momenten), is live.blitzkrieg schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:10:
[...]
Ik heb een feature request, ride commute, waarbij je de avond van tevoren een gecombineerde kledingvoorspelling laat doen voor zowel de heen- als de terugweg. Waarbij je qua kleding dus rekening houd met de combinatie van heen- en terugweg dmv. laagjes en 's ochtends iets te koud, 's middags iets te warm.
Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl
Ben wel blij met het resultaat. Toch weer iets gestegen sinds de vorige keer ( Januari ). Of dat komt door de afwijking in mijn huidige vermogensmeter tov die in de wahoo kickr zit laat ik even in het midden. Het ging lekker en ondanks dat ik aardig tot het gaatje ben gegaan was het een relatief vlakke 20 minuten. Dat is ook wel eens anders geweest. * Webgnome is dus handbiker dus daarom is het zo 'laag'.
Het bleef toch fris en zo zijn mijn voorhoofd holtes dan nu ook weer mooi leeg. Ik had een route gepland, maar week daar dan al snel vanaf en nam toch maar weer รฉรฉn van mijn lievelingsroutes. En daarna op de wegbewijzering gereden naar punt die in de geplande route zat. Dat was tussen de weilanden tegen de wind en ik speelde af en toe ook de gedachte, ik keer om en ga wind mee naar huis. Toch doorgezet en het geplande punt bereikt. Dan even naar de andere kant van de rivier en dan rechtsomkeer de brug over en nu wel naar huis.
Toch weer dik over de 60km gefiets en zo weer genoeg beweging gehad. Hopelijk komt de warmte snel weer terug en dit was met 9 tot 11 graden wel wat fris en dan vooral later aan de voeten. Het was toen meer van welke voeten....
140km ongeveer gereden, mede dankzij twee omleidingen, met vanaf Amerongen tot aan Garderen maar weinig vlakke. Was wel hard werken, zeker omdat ik het laatste stuk wind tegen had (dat wist ik) en die wind behoorlijk was aangetrokken (daar had ik niet op gerekend).
Wel op weg gegaan met meer eten, en dat was te merken, tot de laatste 25km ging het eigenlijk prima. Daarna was de tank wel een beetje leeg, maar ijs en koffie in Voorthuizen maakte veel goed. Ook een nieuw merk proteinereep geprobeerd omdat ze in de aanbieding waren bij de Deka, en die kreeg ik eigenlijk een stuk beter weg dan die van de XXLNutrition. Daar ga ik ook even mee verder experimenteren.
Nu lekker met de beentjes omhoog, meer inspanning geleverd dan vorige week maar voor mijn gevoel minder kapot. Dat gaat langzaam de goede kant op.
Heb je een foto van je setup met je Kickr? Nu komen handbikes natuurlijk in best wat vormen en variaties maar kan me voorstellen dat het soms een beetje krap wordt om het in z'n Kickr te krijgen of valt dat mee?Webgnome schreef op zondag 29 maart 2026 @ 16:45:
Als we dan toch dingen aan het posten zijn.. Vandaag een 20" FTP test gedaan. [Afbeelding] Ben wel blij met het resultaat. Toch weer iets gestegen sinds de vorige keer ( Januari ). Of dat komt door de afwijking in mijn huidige vermogensmeter tov die in de wahoo kickr zit laat ik even in het midden. Het ging lekker en ondanks dat ik aardig tot het gaatje ben gegaan was het een relatief vlakke 20 minuten. Dat is ook wel eens anders geweest.![]()
* Webgnome is dus handbiker dus daarom is het zo 'laag'.
Bikemounts.nl op maat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.
Zoals je ziet achterstevoren (ten opzichte van traditioneel wielrenfiets ). De grote uitdaging in mijn ervaring met handbikes is vooral de breedte van de voorvork inclusief de beensteunen of dat wat er voor door moet gaan. Dat moet maar net passen.
Gelukkig in mijn situatie gaat het net. Uiteinde van de beensteun komt net niet tegen de roller aan. Moet ze wel inklappen om dat het anders niet in de breedte past. Steun dus nu met mijn benen tegen de kickr snap. Dat is niet perfect, het werkt goed genoeg. Een kennis van mij heeft een direct-drive en dat is alweer een situatie apart.
Alles bij elkaar heb ik โ op een frame na โ voldoende losse onderdelen liggen om een N+1 op te bouwen.
Aangezien ik nog wel een wegfiets voor woonโwerkverkeer kan gebruiken, ben ik daarom op zoek naar een geschikt frame.
Mijn oog is gevallen op de Tarmac SL7: een frame dat ik esthetisch erg fraai vind en waarop ik bovendien goed pas.
Op Buycycle worden er behoorlijk wat aangeboden, maar ik ben wat terughoudend met online kopen. Voor mijn gevoel worden Tarmacโframes namelijk relatief vaak nagemaakt.
Zijn er, los van reviews en het type verkoper, specifieke red flags in de vormgeving van het frame waar ik volgens jullie op kan letten?
Niet dat alles logisch hoeft te zijn als je het over een racefiets hebt, maar toch....
Dat is mijn gebruikelijke woon-werk fiets en die gebruik ik met tassen om 1 keer in de zoveel tijd mijn werkgarderobe in de kleedkamer te wisselen. De Tarmac zou gewoon voor de lol zijn bij mooi weer en wanneer ik naar huis een extra lusje wil maken. Ik heb de mazzel dat ik ook geen laptop oid hoef mee te nemen van en naar werk dus ik fiets eigenlijk alleen met tassen bij de garderobe wissel
Naast Dogma's zijn deze Tarmac's natuurlijk wel een van de meest geimiteerde frames.Louislouislouis schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:52:
Onlangs heb ik een nieuwe groepset op mijn wegfiets gemonteerd, waardoor ik nu een mechanische Ultegraโgroepset โoverโ heb.
Alles bij elkaar heb ik โ op een frame na โ voldoende losse onderdelen liggen om een N+1 op te bouwen.
Aangezien ik nog wel een wegfiets voor woonโwerkverkeer kan gebruiken, ben ik daarom op zoek naar een geschikt frame.
Mijn oog is gevallen op de Tarmac SL7: een frame dat ik esthetisch erg fraai vind en waarop ik bovendien goed pas.
Op Buycycle worden er behoorlijk wat aangeboden, maar ik ben wat terughoudend met online kopen. Voor mijn gevoel worden Tarmacโframes namelijk relatief vaak nagemaakt.
Zijn er, los van reviews en het type verkoper, specifieke red flags in de vormgeving van het frame waar ik volgens jullie op kan letten?
Op bijv. de Specialized site staat ook een stukje over counterfeit.
Maar wat ElGreco schrijft zou ik voor woon-werk verkeer juist iets van een allroad fiets opbouwen; Met ruimte voor brede banden en vaste spatborden en evt. wat nokjes. Kun je 'm ook meepakken als het eens slecht weer is.
Update gemist maar een N+2 dus
Heb geen antwoord op je vraag want geen ervaring met tweedehands kopen van een Tarmac, maar even voor mijn begrip. Je hebt dus een nieuwe groepset op je wegfiets gezet en je zoekt nu voor woon-werk bij mooi weer een nieuwe wegfiets want je hebt voor minder weer / tassen al een Diverge.Louislouislouis schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:30:
@ElGreco Dat zou zeker een betere keuze zijn, maar daarvoor heb ik al een Diverge.
Dat is mijn gebruikelijke woon-werk fiets en die gebruik ik met tassen om 1 keer in de zoveel tijd mijn werkgarderobe in de kleedkamer te wisselen. De Tarmac zou gewoon voor de lol zijn bij mooi weer en wanneer ik naar huis een extra lusje wil maken. Ik heb de mazzel dat ik ook geen laptop oid hoef mee te nemen van en naar werk dus ik fiets eigenlijk alleen met tassen bij de garderobe wissel
Ik ben uit principe altijd voor N+1, maar uhmm....kun je niet dan gewoon de wegfiets pakken waar je net de nieuwe groep op hebt gezet?
[ Voor 4% gewijzigd door GerbenBK op 30-03-2026 12:36 ]
The tyres begin to write cheques that the geometry canโt quite cash.
Dat had ik moeten weten toen ik de vraag stelde natuurlijk
@GerbenBK Ja dat kan maar ik wil gewoon graag een SL7 en ik heb spullen over.
[ Voor 27% gewijzigd door Louislouislouis op 30-03-2026 12:36 ]
Helder, dan zou ik een nieuw SL8 frame kopen als ik jou wasLouislouislouis schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:35:
@GerbenBK Ja dat kan maar ik wil gewoon graag een SL7 en ik heb spullen over.
The tyres begin to write cheques that the geometry canโt quite cash.
Met het risico hier een slow-chat van te maken toch even antwoord (en misschien een 'hot take'): Ik vind de SL7 een stuk mooier dan de SL8 en het is een frame dat ik altijd al heb willen hebben. Een beetje wat sommige mensen ook met oudere auto's hebben denk ik. Al is een model uit 2020 ook niet bepaald een old-timer natuurlijkGerbenBK schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:37:
[...]
Helder, dan zou ik een nieuw SL8 frame kopen als ik jou was
Verder ken ik een aantal replica SL7's in het wild en ik vind het verschil best goed te zien aan:
- De lijnen bij het balhoofd en waar de seat-stay aansluit op de zitbuis: bij de replica's zijn deze iets ronder/minder scherp.
- Het lettertype van het woordje "Tarmac" op de zitbuis vind ik bij de replica's die ik ken nogal slecht nagemaakt.
- Bij een van de replica's die ik ken weet ik toevallig dat de steekas een andere spoed heeft, dat is wel even extra opletten dus!
Uiteraard kan bovenstaande afhankelijk zijn per importeur en ik heb een enigzins getrained oog aangezien ik zelf een (originele) SL7 als main fiets heb.
[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 30-03-2026 16:05 ]
Ja maarLouislouislouis schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:35:
Het is wel lekker des Tweakers dat de eerste drie antwoorden zijn 'Kan je niet beter een ander soort fiets opbouwen' of 'gebruik gewoon je huidige fiets'.
Je weet hoe het werkt hier. Dat maakt het ook zo leuk.
Als een namaak frame dan ook een namaak prijs heeft... Ik kijk wel eens wat youtubers die vage-namen shit bestellen uit China (en daar dus ook niet veel voor betalen) en daar komt niet zelden een prima fiets uit naar voren.Louislouislouis schreef op maandag 30 maart 2026 @ 10:52:
Onlangs heb ik een nieuwe groepset op mijn wegfiets gemonteerd, waardoor ik nu een mechanische Ultegraโgroepset โoverโ heb.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Zou het eerste risico op een 'namaak' niet zijn dat er vaak geen standaard Specialized paint scheme is?Louislouislouis schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:41:
[...]
Met het risico hier een slow-chat van te maken toch even antwoord (en misschien een 'hot take'): Ik vind de SL7 een stuk mooier dan de SL8 en het is een frame dat ik altijd al heb willen hebben. Een beetje wat sommige mensen ook met oudere auto's hebben denk ik. Al is een model uit 2020 ook niet bepaald een old-timer natuurlijk
Ik zou me niet mega druk maken hierover. Kan me niet voorstellen dat er een heel groot percentage namaakframes via buycycle verkocht wordt, zeker niet als je even bij de reviews van de verkoper kijkt etc.
En nee, een namaak frame moet je niet bewust gaan kopen (evil), maar als je per ongeluk een SL7 replica hebt, zou het zomaar kunnen dat je het niet eens merkt denk ik dan
Ik vind de SL7 trouwens ook een mooier frame dan een SL8, dus ik begrijp de voorkeur iig wel.
@raymondw @Tinusvolkel @Webgnome Dank voor de waardevolle meningen. Moet inderdaad nog wat scherper en beter. Work in progress, net als conditie en gewicht.Moxxie schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:10:
Om jullie wat in de stemming te brengen voor de Vlaamse hellingen en kasseiklassiekers, wil ik graag mijn bescheiden hobbyprojectje delen: Cobbles & Climbs.
Link: https://www.youtube.com/@CobblesClimbs
Feedback is uiteraard welkom!
Ach, had ik maar een sig...
Die paint schemes proberen ze juist ook na te maken. Of het evil is om er bewust een te kopen heb ik nog niet zo'n mening over maar zelf zie ik de fun er niet zo in, zo lang je dan bij doorverkoop er netjes bij meld dat het een replica is...Requiem19 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 18:49:
[...]
Zou het eerste risico op een 'namaak' niet zijn dat er vaak geen standaard Specialized paint scheme is?
Ik zou me niet mega druk maken hierover. Kan me niet voorstellen dat er een heel groot percentage namaakframes via buycycle verkocht wordt, zeker niet als je even bij de reviews van de verkoper kijkt etc.
En nee, een namaak frame moet je niet bewust gaan kopen (evil), maar als je per ongeluk een SL7 replica hebt, zou het zomaar kunnen dat je het niet eens merkt denk ik dan.
Ik vind de SL7 trouwens ook een mooier frame dan een SL8, dus ik begrijp de voorkeur iig wel.
Ook praktisch, zoals wanneer je als in mijn voorbeeld eens een andere steekas wilt monteren voor bijvoorbeeld een tailfin en er dan ineens achter komt dat je frame een andere spoed heeft ten opzichte van de standaard van Specialized... Ik verzin dit niet namelijk, dit heb ik direct gezien in mijn omgeving (wel iemand die wist dat het een replica was, dat scheelt).
[ Voor 13% gewijzigd door Kluus op 30-03-2026 19:45 ]
Wellicht had je er al op rondgecrossed, de mijne afgelopen weekend voor het eerst gebruikt: wat een scheurcarbon is het zeg ( nee geen scheurijzer want dat zit er haast niet in ๐)Torgo schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 16:06:
NFD! (New Fork Day)โฆ Vandaag was het dan zo ver, de vork van mijn Cube Agree Pro is vervangen. ๐
Nu nog mooi weer en dan kan het feest beginnen. ๐ฅณ
Ik vind wel dat je nu verplicht een goede foto van je barrel moet plaatsen hoorSammy_tukker schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:41:
[...]
Wellicht had je er al op rondgecrossed, de mijne afgelopen weekend voor het eerst gebruikt: wat een scheurcarbon is het zeg ( nee geen scheurijzer want dat zit er haast niet in ๐)
Ja shit helemaal vergeten, ik zat er zo lekker in: maar aanstaande zaterdag rondje Posbank, daar zou het moeten lukken.sapphire schreef op maandag 30 maart 2026 @ 23:33:
[...]
Ik vind wel dat je nu verplicht een goede foto van je barrel moet plaatsen hoor
Ik had voor mijn ritje wel deze al gemaakt (als de kids bij NBD hun fiets in de woonkamer mogen zetten dan mag papa dat ook):
Lekker kleurtje!Sammy_tukker schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:21:
[...]
Ja shit helemaal vergeten, ik zat er zo lekker in: maar aanstaande zaterdag rondje Posbank, daar zou het moeten lukken.
Ik had voor mijn ritje wel deze al gemaakt (als de kids bij NBD hun fiets in de woonkamer mogen zetten dan mag papa dat ook):
[Afbeelding]
Ow wat mooi dat ze de Cube letters niet wit meer gedaan hebbenSammy_tukker schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:21:
[...]
Ja shit helemaal vergeten, ik zat er zo lekker in: maar aanstaande zaterdag rondje Posbank, daar zou het moeten lukken.
[Afbeelding]
Mijn Agree net weggebracht. LBS had hem even weggezet, loop ik nog even een rondje door de showroom valt mijn oog op een mooie fiets, was het mijn eigen fiets
Krijg je als je je fiets al 4 maanden ingepakt in de schuur hebt hangen
LBS was niet te spreken over Cube, vork was zo random bezorgd zonder aankondiging en de overige 4 waarop hij nog zit te wachten.....geen idee en bij Cube krijgt hij ook geen antwoord
Ik was er toevallig ook vandaag naar aan het kijken. Met tubeless vind ik het wel lekker om altijd even te checken/ bij te toppen. En als we dan met zijn 2en gaan fietsen sta ik 4 keer met zo'n pompkop te hannessen.. lijkt me ideaal!Cloclo100 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:30:
Ik had ze al een tijdje in huis maar nu heb ik eindelijk al mijn fietsen (of wielsets) omgebouwd naar de ventielen van Schwalbe Clik. En jongens wat is me dit toch erg handig, een soort latente behoefte die nu ingevuld wordt. (Althans voor iemand die alleen met elektrische pompjes werkt). Geen gesukkel meer met slangen opschroeven, ventielkernen losdraaien of drukverlies bij loskoppelen... gewoon opklikken en pompen, dikke aanrader!
Ook dat het toch nog compatibel is met normale presta pompkoppen is wel een enorme plus, zodat je ook ergens anders je banden gewoon kan oppompen (7psi verschil omdat je dan via lucht het pinnetje in moet drukken ipv met de pompkop)
Ja ik zie ook alleen maar voordelen. BBB Cycling heeft ook een soortgelijk systeem waar je van je presta kern een soort kern met Schrader-dikte maakt maar daar moest ik alsnog mijn pompslang opschroeven. Clik is the way to go!Prulleman schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:02:
[...]
Ik was er toevallig ook vandaag naar aan het kijken. Met tubeless vind ik het wel lekker om altijd even te checken/ bij te toppen. En als we dan met zijn 2en gaan fietsen sta ik 4 keer met zo'n pompkop te hannessen.. lijkt me ideaal!
Ook dat het toch nog compatibel is met normale presta pompkoppen is wel een enorme plus, zodat je ook ergens anders je banden gewoon kan oppompen (7psi verschil omdat je dan via lucht het pinnetje in moet drukken ipv met de pompkop)
Dat bleek een schot in de roos, helemaal geen last van dode tenen of nog erger zondag dat beide voeten zo koud waren dat het fietsen niet meer leuk was.
Met heerlijk warme voeten thuis gekomen, gecontroleerd of ik ook meer had gezweet in de schoen. Alles was nog droog en alleen op de neopreen kraag van de overschoen zat wat zweet. Als het straks warmer is dan zijn de overschoen waarschijnlijk niet meer nodig.
Ik lach nooit meer over diegenen die nog in het voorjaar met met beenstukken en overschoenen rijden.
Het was vandaag mooi weer, nadat de zon door de mist had gebrand, meer dan 100KM gereden en tot het einde volle kracht tot de beschikking gehad. Komt zeker omdat ik bij het ontbijt twee boterhammen meer had gegeten, als voorbereiding.
Nu het nog niet zo warm is had ik ook niet veel water nodig onderweg, met twee bidons kwam ik ruimschoots uit. In รฉรฉn bidon zit dan "suikerwater" als aanvulling op de energie koekjes. Alles viel mooi op zijn plaats.
Mijn maximale hartslag is ondertussen 10 slagen hoger geworden. Ook waar ik normaal een hartslag van 125 aan het begin van de rit heb, zat ik nu op 110. Op kruissnelheid zit ik nog wel steeds tussen de 140 en 150.
Een zo, erg geslaagde rit vandaag en hopelijk was afgelopen zondag dan een uitzondering, want ik had het gevoel dat er een echte terugval was in de gemaakte progressie.
Het is nu ook weer leuk om in de avond te gaan fietsen, zeker nu het langer licht is door het vooruitzetten van de klokken.
Maak er dan ook gebruik van.
Helemaal eens! Dacht eerst ook mwah maar in no time alle wielen voorzien van deze ventielen (en ik werk niet alleen met een elektrisch pompje).Cloclo100 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:30:
Ik had ze al een tijdje in huis maar nu heb ik eindelijk al mijn fietsen (of wielsets) omgebouwd naar de ventielen van Schwalbe Clik. En jongens wat is me dit toch erg handig, een soort latente behoefte die nu ingevuld wordt. (Althans voor iemand die alleen met elektrische pompjes werkt). Geen gesukkel meer met slangen opschroeven, ventielkernen losdraaien of drukverlies bij loskoppelen... gewoon opklikken en pompen, dikke aanrader!
Thuis aangekomen wilde ik hem opladen. Nieuwe fiets, 700 km op de teller, dus voor het eerst opladen. Na het plaatsen van de oplaadkabel (kan er maar op 1 manier op de derailleur) gaat er geen lampje branden. Half uur de kabel eraan gehangen, geen reactie of brandende lampjes. Diverse andere adapters en een laptop geprobeerd, hetzelfde resultaat.
Iemand enig idee wat het kan zijn en hoe zelf op te lossen?
Di2 heb je in nogal wat varianten qua laden.lochtejans schreef op woensdag 1 april 2026 @ 22:30:
Vanavond tijdens een ritje een melding op mโn Garmin dat de DI2 bijna leeg was. Na een uurtje fietsen inderdaad leeg. Opzich op het vlakke niet erg.
Thuis aangekomen wilde ik hem opladen. Nieuwe fiets, 700 km op de teller, dus voor het eerst opladen. Na het plaatsen van de oplaadkabel (kan er maar op 1 manier op) gaat er geen lampje branden. Half uur de kabel eraan gehangen, geen reactie of brandende lampjes. Diverse andere adapters en een laptop geprobeerd, hetzelfde resultaat.
Als je door de Junctionbox laad: die connectors moeten er vrij stevig in geduwd worden tot je een duidelijke klik hoort. Sowieso kan het geen kwaad de kabels er allemaal even uit en weer in te stoppen. Verder; batterij met een externe goede lader een paar uurtjes laten liggen.
Het gaat om de 12 speed variant met opladen via de derailleur met EW-EC300 oplaadkabel.GoldenSample schreef op donderdag 2 april 2026 @ 02:26:
[...]
Di2 heb je in nogal wat varianten qua laden.
Als je door de Junctionbox laad: die connectors moeten er vrij stevig in geduwd worden tot je een duidelijke klik hoort. Sowieso kan het geen kwaad de kabels er allemaal even uit en weer in te stoppen. Verder; batterij met een externe goede lader een paar uurtjes laten liggen.
Het heeft mijn interesse gewekt.Cloclo100 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 12:30:
Begrijp ik het nu goed dat je de Clik Valve ventielen alleen met een Clik Valve pomp of pompkop kunt oppompen? Dat lijkt me wel een nadeeltje omdat je dan altijd zo'n pompkop mee moet nemen omdat een co2 pomp of elektrische pomp a la Turblo/Anoutway niet past. Even ergens een fietspomp lenen is er dan ook niet meer bij, lijkt me.
Hoe doe je dit praktisch (onderweg)? Of neem je dan een presta kern mee?
Ik heb een aantal van deze adapters gekocht, passen perfect op elk elektrisch pompje. Opschroeven en klaar! En je kunt met deze adapter ook gewone presta ventielen oppompen..Casual Ruud schreef op donderdag 2 april 2026 @ 07:07:
[...]
Het heeft mijn interesse gewekt.
Begrijp ik het nu goed dat je de Clik Valve ventielen alleen met een Clik Valve pomp of pompkop kunt oppompen? Dat lijkt me wel een nadeeltje omdat je dan altijd zo'n pompkop mee moet nemen omdat een co2 pomp of elektrische pomp a la Turblo/Anoutway niet past. Even ergens een fietspomp lenen is er dan ook niet meer bij, lijkt me.
hier ook iemand die om is, dat is juist het voordeel van Clik Valve dat je ze ook kunt oppompen met een pomp die geschikt is voor Presta, zowel die met een hendel en die je er op moet drukenCasual Ruud schreef op donderdag 2 april 2026 @ 07:07:
[...]
Volgens mij gaat het laden niet als:lochtejans schreef op donderdag 2 april 2026 @ 07:03:
[...]
Het gaat om de 12 speed variant met opladen via de derailleur met EW-EC300 oplaadkabel.
- Je verbonden bent via de Shimano app
- Er nog een bluetooth-verbinding loopt
Zeker in het begin had ik dit wel eens fout gedaan, dan denk je 'm opgeladen te hebben maar dan is 'ie snel daarna weer leeg. Ik vermoed dat dit hier door kwam.
Laatste tijd gaat het beter.
Met de adapter die @Cloclo100 linkt dan begrijp ik.Rickbhs schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:40:
[...]
hier ook iemand die om is, dat is juist het voordeel van Clik Valve dat je ze ook kunt oppompen met een pomp die geschikt is voor Presta, zowel die met een hendel en die je er op moet druken
Dus als ik het goed begrijp kun je met de Clik Valve pompkop en Clik Valve adapter op een gewone pomp zowel Clik Valve als Presta oppompen?
Als dat zo is, zal ik eens een setje halen.
Je kan ook dus ook met een presta kop clik valve oppompen, dat is een van de grootste voordelen (voor jezelf maar ook voor de algemene acceptatie).Casual Ruud schreef op donderdag 2 april 2026 @ 08:47:
[...]
Met de adapter die @Cloclo100 linkt dan begrijp ik.
Dus als ik het goed begrijp kun je met de Clik Valve pompkop en Clik Valve adapter op een gewone pomp zowel Clik Valve als Presta oppompen?
Als dat zo is, zal ik eens een setje halen.
YouTube: Do Clik Valves Actually Work with SILCA? Josh Explains
Probeer 'ns de contactjes op de derailleur zelf schoon te maken met wat alcohol (..op een doek, niet een heel flesje alcohol erover gietenlochtejans schreef op woensdag 1 april 2026 @ 22:30:
Vanavond tijdens een ritje een melding op mโn Garmin dat de DI2 (12 speed) bijna leeg was. Na een uurtje fietsen inderdaad leeg. Opzich op het vlakke niet erg.
Thuis aangekomen wilde ik hem opladen. Nieuwe fiets, 700 km op de teller, dus voor het eerst opladen. Na het plaatsen van de oplaadkabel (kan er maar op 1 manier op de derailleur) gaat er geen lampje branden. Half uur de kabel eraan gehangen, geen reactie of brandende lampjes. Diverse andere adapters en een laptop geprobeerd, hetzelfde resultaat.
Zonder connectie tussen de batterij en de derailleur gebeurd er ook niks meer.
[ Voor 6% gewijzigd door Prulleman op 02-04-2026 10:30 ]
Vanavond mijn eerste trainingskoers/wedstrijd op de club, ofja training... Er is gewoon een klassement over het hele seizoen dus eigenlijk gewoon wel een wedstrijdje. Had dinsdag de fiets verder in orde gemaakt, moest nog even de banden voorzien van nieuw sap en de buitenbanden een beetje schoonmaken van binnen. Dat allemaal geregeld en mijn linker shifter (SRAM Rival AXS) deed het niet meer, dus ik batterij vervangen maar geen leven... Batterijtje van rechter shifter geprobeerd, ook niet. Van links naar rechts en dat werkte wel. Dus mogelijk een ander probleem. Gisteren aan de hand van een YT filmpje de remhendel losgemaakt om te kijken of ik nog wat verder kon met loshalen maar toen het bungelde kreeg ik soms wel een groen lampje te zien. Kortom: kabelbreukje dus. Geprobeerd de kabel van batterij > hendel te fixeren in de juiste stand en daarna vast te lijmen met wat hot glue... Leek te werken maar na verder klooien en doen blijkt de breuk toch net iets verder te zitten waardoor bij monteren het al niet meer goed werkte...
Nu zijn er 2 mogelijkheden, of eigenlijk 3. Oke, 4 met een bonusoplossing
Mogelijkheid 1 is complete nieuwe shifter + remklauw nu te koop voor ong 108 incl verzending via bike-discount.
Mogelijkheid 2 is een nieuwe combi van batterij + hendel bestellen maar die is zelfs nog een beetje duurder, dus dat is eigenlijk geen optie, want dan kan je er beter nog een remleiding + remklauw + remblokjes bijkopen voor goedkopert.
Mogelijkheid 3 is de boel demonteren, en kijken of dat kabelbreukje op te lossen is. Maar dit zal gepaard moeten gaan met best wel wat moeite, solderen, juiste kabeltje vinden etc.
Bonusmogelijkheid: een wireless blip kopen, zag er een op MP voor 35, en die instellen op het lichter schakelen. Maar dat voelt een beetje als een incomplete oplossing.
Waarschijnlijk ga ik vanavond wel op mijn racebak rijden en dan zet ik hem in een goede versnelling om mee te starten en dan zie ik wel dat als ik later op de avond opschakel ik niet te ver opschakel :-P Want terugschakelen kan dus niet. En dan ga ik misschien de komende dagen de hele shifter demonteren en kijken hoever ik kom met repareren. Gaat dat allemaal niet dan bestel ik wel een complete nieuwe van mogelijkheid 1 en dan zal het wel goedkomen..
Maar toch best wel knullig en vooral lullig dat zo'n simpel kabelbreukje in iets kan komen waar je eigenlijk nooit komt met handen of gereedschap of iets...
Wat me ook verbaasd over die wireless blips is dat ze geen vervangbare batterij hebben, althans, er zit gewoon een knoopcel in die prima te vervangen is maar dan moet het open en dat ding is dichtgelijmd vanwege vocht buiten de deur houden etc. Maar ik denk dan, hadden ze bij het ontwerp in die hendel niet OOK nog ruimte voor gewoon een 2032? Had dat ding 3mm dikker gemaakt (niet dat je er iets van merkt omdat je altijd op de buitenkant drukt...) en zorg dat je alle electronica "vast" hebt zitten ipv met zo'n klein lullig kabeltje dat schijnbaar toch bij normaal gebruik gewoon kaduuk kan gaan...
Vergeten te melden, maar had dit ook gecontroleerd inderdaad en lag het niet aan in dit geval. Het is helaas echt een kabelbreukje...Tinusvolkel schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:53:
@orange.x De contacten van de batterij kunnen ook ooit scheef zitten waardoor die kortsluit, misschien kan je dat nog proberen.
Lezyne heeft ook een Clik CO2 oplossing en ook verkrijgbaar in de online fietshandel:Casual Ruud schreef op donderdag 2 april 2026 @ 07:07:
[...]
https://lezynestore.nl/le...e-co2-with-20g-cartridge/
:strip_exif()/f/image/EIurQkA0rDMthf5U2xYynSNw.jpg?f=fotoalbum_large)
Iets met lange benen en kort bovenlijf dus "helaas" niet de ideale verhoudingen voor het perfecte plaatje
Ik heb persoonlijk toch andere gedachte bij een mooi kleurenschema, dit ziet er naar mijn idee gewoon standaard grijs/zwart uit zoals heel veel mensen kiezen.GWBoes schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:43:
maar dit merk en kleurenschema maakt heel veel goed!
Maargoed veel plezier met fiets @Southern Sun
[ Voor 5% gewijzigd door DDX op 02-04-2026 16:09 ]
Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws
Jaaa eens hoor, niet spannend. De keuze aan kleur momenteel bij Basso is niet reuze. Heb nog even getwijfeld over wit/pearl, maar dan had er behoorlijk groot " astra" op de vork gestaan wat ik weer niet mooi vond. Kan het ook zeker waarderen als iemand een mooie kleurencombi durft te kiezen.DDX schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:08:
[...]
Ik heb persoonlijk toch andere gedachte bij een mooi kleurenschema, dit ziet er naar mijn idee gewoon standaard grijs/zwart uit zoals heel veel mensen kiezen.
Maargoed veel plezier met fiets @Southern Sun
orange.x schreef op donderdag 2 april 2026 @ 15:52:
@Southern Sun Mooi fietsie hoor. Zeker goed laten beรฏnvloeden op Instagram door ene P. Moonen?
[ Voor 15% gewijzigd door Southern Sun op 02-04-2026 17:29 ]
ok, ok, niet heel spannend, maar vind dit nog wel stijlvol, beter dan mat zwart op zwart met de verplichte tan walls om er nog wat van te makenDDX schreef op donderdag 2 april 2026 @ 16:08:
[...]
Ik heb persoonlijk toch andere gedachte bij een mooi kleurenschema, dit ziet er naar mijn idee gewoon standaard grijs/zwart uit zoals heel veel mensen kiezen.
No offence aan iedereen die zich aangesproken voelt
Als iedereen zwarter dan zwart toch lelijk vind word hij hopelijk minder snel gejat. Ik zie alleen maar voordelen van zwartGWBoes schreef op donderdag 2 april 2026 @ 19:41:
[...]
ok, ok, niet heel spannend, maar vind dit nog wel stijlvol, beter dan mat zwart op zwart met de verplichte tan walls om er nog wat van te maken![]()
No offence aan iedereen die zich aangesproken voelt
Het grootste gedeelte van de mensen die op Tweakers (of ergens anders) komt vragen wat ze moeten kopen komt toch alleen maar bevestiging vragen voor de keuze die ze zelf al gemaakt hebben, dus waarom zou jij anders zijn.Sjenker schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:33:
[Afbeelding]
Het zal vast tegen wat haren instrijken van de mensen hier. Maar ben voor de cube cross race pro c62 gegaan als eerste fiets. Eerste rit al ontzettend veel plezier aan beleefd. Ontzettend leuk om zo maar van weg af te duiken en bospad te pakken zonder problemen.[Afbeelding]
Mooi fietsje! En als jij er maar blij mee bent. En bij een eerste fiets is het toch nog ontdekken wat je past en wat je leuk vind.
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Zie het dikgedrukte deel, jij blij, einde discussie tochSjenker schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:33:
[Afbeelding]
Het zal vast tegen wat haren instrijken van de mensen hier. Maar ben voor de cube cross race pro c62 gegaan als eerste fiets. Eerste rit al ontzettend veel plezier aan beleefd. Ontzettend leuk om zo maar van weg af te duiken en bospad te pakken zonder problemen.[Afbeelding]
Mooi me fiets, lekker van gaan genieten
[ Voor 7% gewijzigd door guapper op 03-04-2026 13:16 ]
Hoezo had? Die moet je niet weg doen, die moet je gewoon houden!guapper schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:52:
@blitzkrieg bij de 2e fiets weet je pas echt wat je aan 1e had, toch?
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Optisch zal 32 inch een flink verschil maken bij zulke grote frames.GWBoes schreef op donderdag 2 april 2026 @ 14:43:
Mooie fiets @Southern Sun! Op deze maat krijg je nooit de mooiste fietsen, maar dit merk en kleurenschema maakt heel veel goed! En het belangrijkste is dat je er goed op zit maar dat komt bij Basso's vaak wel goed.
Ten opzichte van een electrisch pompje, wat is eigenlijk de reden dat mensen nog Co2 gebruiken? Buiten iets sneller, tikje goedkoper kon ik enkel geen batterij bedenken? Ben altijd we benieuwd naar mensen hun voorkeuren met dit soort dingen, de beweegreden lopen soms zo uit een.esphome schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:52:
[...]
Lezyne heeft ook een Clik CO2 oplossing en ook verkrijgbaar in de online fietshandel:
https://lezynestore.nl/le...e-co2-with-20g-cartridge/
[Afbeelding]
Om mijn heen zie ik echter vooral electrisch of gewoon handpompen. Vind zelf die Co2 patronen stiekem wel wat gedoe. Zeker als je er een verprutst of de band blijft aflopen
[ Voor 9% gewijzigd door GoldenSample op 03-04-2026 13:08 ]
Als je dat systeem toch al had, vergt het weinig investering om het op 100% te houden.
[ Voor 3% gewijzigd door guapper op 03-04-2026 13:21 ]
Verder rij ik zelden lek ( Ik klop het wel even af ) dus heb nu dit pompje in m'n zadeltas gepropt:
Blijf mij wel verbazen hoeveel spullen je in een (0.6l) zadeltas gepropt krijgt.
Reserveband, plugtool, bandenwippers (normale + tyremonkey) minitool, pomp, slotje. quicklink, cr2032
Tegenwoordig is het inderdaad nauwelijks meer nodig om 'the call of shame' te maken met alles wat je mee kan nemenTinusvolkel schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:37:
Blijf mij wel verbazen hoeveel spullen je in een (0.6l) zadeltas gepropt krijgt.
Reserveband, plugtool, bandenwippers (normale + tyremonkey) minitool, pomp, slotje. quicklink, cr2032
Dikke tip voor je CR2032's: https://www.printables.co...131-cr20xx-battery-holder
[ Voor 3% gewijzigd door L0we op 03-04-2026 14:11 ]
Ik wilde naar elektrisch over gaan, toen deed een familielid dat ook, en nu heb ik meer CO2 patronen liggen dan de gemiddelde fietsenwinkelGoldenSample schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:06:
[...]
Optisch zal 32 inch een flink verschil maken bij zulke grote frames.
[...]
Ten opzichte van een electrisch pompje, wat is eigenlijk de reden dat mensen nog Co2 gebruiken? Buiten iets sneller, tikje goedkoper kon ik enkel geen batterij bedenken? Ben altijd we benieuwd naar mensen hun voorkeuren met dit soort dingen, de beweegreden lopen soms zo uit een.
Nouja je kan natuurlijk een complete gereedschapskoffer meenemen, kan allemaal. Of je dat doet/wilt is een tweede isL0we schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 14:11:
[...]
Tegenwoordig is het inderdaad nauwelijks meer nodig om 'the call of shame' te maken met alles wat je mee kan nemen
Dikke tip voor je CR2032's: https://www.printables.co...131-cr20xx-battery-holder
Leuks doosje, die ga ik eens proberen als mijn printjes voor de kids klaar zijn!
Als jij er blij van wordt dan is het dat tochSjenker schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 11:33:
[Afbeelding]
Mooie fiets is meer fietsen!
En welkom bij #TeamCube
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Ik heb Ride Commute in Tempelo opnieuw gestructureerd. De oude opzet was wat versnipperd en daardoor onnodig complex bij het instellen en beheren. Dat is nu teruggebracht naar รฉรฉn eenduidigere flow, waardoor vooral het aanmaken en aanpassen van woon-werkritten en werkdagen een stuk overzichtelijker is geworden.ElGreco schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 17:30:
[...]
Ride Commute voor een hele dag (heen + terug = gecombineerde email de avond er voor met advies voor beide commute momenten), is live.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
10s power en niet te snel willen corrigeren, rustig aanpassenAziraphale schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:29:
Ik ben vandaag weer eens naar buiten geweest met een Join workout en het lukt me maar niet om mooi in de juiste watt-zone te blijven. Binnen lukt me het op de kickr door de ERG uiteraard wel, maar buiten is het een drama. Uiteraard komt dat ook door het weer en de wind, maar waar richten anderen zich op? Houden jullie het 3 seconden wattage aan of mag daar best wat meer variatie in zitten? Ik gebruik een enkelzijdige Powrlink met een Elemnt Roam.
Thanks! Dat wordt dan 20s, want ik heb de keuze tussen 3, 5, 20 enz.Prulleman schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:37:
[...]
10s power en niet te snel willen corrigeren, rustig aanpassen
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Ik herken wel wat je zegt en in de ~ maand die ik nu aan het fietsen ben met een vemogensmeter. Het komt eigenlijk op het volgende neer: Je bent geen machine. M.a.w. je richten op 3s gemiddelde is alleen handig als je je zelf wil pesten.Aziraphale schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:29:
Ik ben vandaag weer eens naar buiten geweest met een Join workout en het lukt me maar niet om mooi in de juiste watt-zone te blijven. Binnen lukt me het op de kickr door de ERG uiteraard wel, maar buiten is het een drama. Uiteraard komt dat ook door het weer en de wind, maar waar richten anderen zich op? Houden jullie het 3 seconden wattage aan of mag daar best wat meer variatie in zitten? Ik gebruik een enkelzijdige Powrlink met een Elemnt Roam.
Zelf houd ik de volgende zaken aan:
- Zoals gezegd, nooit op 3s gemiddeld vermogen richten.
- Richt je op 30s gemiddelde, dat geeft rust
- Kijk achteraf hoe je het hebt gedaan. Voor mij geld als ik gemiddeld gezien in de range zat voor een specifieke lap dan vind ik het al goed en probeer dat te verbeteren.
Zo weet ik nu de relatie tussen mijn cadans en vermogen. Als ik dan buiten fiets en ik zie dat ik op een bepaalde cadans zit ( en even van uit gaande dat het niet windkracht 7 is ) dan weet ik ook automatisch dat het met t vermogen ook wel goed zal zitten.
Als laatste: een volledig vlakke lijn fietsen. Forget it..
Buiten fietsen doe je om te genieten.. Niet om naar cijfertjes te staren
[ Voor 3% gewijzigd door Webgnome op 05-04-2026 16:24 . Reden: zinsbouw aanpassen ]
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
Dit zal het veel gemakkelijker maken.Aziraphale schreef op zondag 5 april 2026 @ 15:56:
[...]
Thanks! Dat wordt dan 20s, want ik heb de keuze tussen 3, 5, 20 enz.
Het helpt ook wel als je een rondje afstemt op je training.
Als ik vo2 max blokken of 40/20s doe, fiets ik bijvoorbeeld altijd hetzelfde rondje waar de blokken zo uitkomen op lange rechte stukken weg zonder verkeerslichten en andere obstakels.
Bij een duurtraining maakt het dan weer minder uit.
Gewoon rustig door blijven rijden en blijven eten, en dus na 100km zonder verdere problemen weer thuis. Wel mooi om te zien hoe zo'n afstand die ik nog niet heel lang geleden met moeite volbracht nu 'een kort rondje' is in het weekend, zelfs als ik lichamelijk niet 100% ben. Ook verder geen last gehad met vermoeidheid of zware benen, waar dat 'vroeger' wel anders was na 4 uur fietsen.
Dat gaat de goede kant op richting mijn eerste century over twee weken, de Elfstedentocht in mei en -als dat nog steeds goed gaat- mijn uiteindelijke plan voor 2027.
Geen idee hoe lang je het al doet maar geef het tijd. Het is buiten gewoon heel erg lastig om het goed te doen. Wil je perfectie moet je t binnen doenAziraphale schreef op zondag 5 april 2026 @ 20:55:
@Blik1984 @Webgnome @Casual Ruud Thanks! Ik probeer absoluut te genieten, maar momenteel gebruik ik Join ook sterk om me te dwingen รผberhaupt op de fiets te stappen. Iets met overspannenheid en je nergens toe kunnen zetten... Op vermogen workouts doen zorgt er voor dat ik op die fiets stap, maar ik moet wel het idee hebben dat ik ze dan ook uit kan voeren. Met 20s moet dat vast gaan lukken.
Nog niet zo lang, maar de perfectionist in mij...Webgnome schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:56:
[...]
Geen idee hoe lang je het al doet maar geef het tijd. Het is buiten gewoon heel erg lastig om het goed te doen. Wil je perfectie moet je t binnen doen
Je wordt er ook vanzelf beter in. Na wat trainingen buiten ga je aanvoelen hoe bepaalde wattages voelen. Zelf na jaren zowel binnen als buiten gestructureerd trainen, zijn die eerste buiten trainingen altijd weer even inkomen.Aziraphale schreef op zondag 5 april 2026 @ 22:11:
[...]
Nog niet zo lang, maar de perfectionist in mij...Vandaar dat ik even wou checken hoe anderen dit doen. Maar ik heb hem nu op 20 gezet, komt het vast goed.
Probeer ook het grotere plaatje te blijven zien. Als je bijvoorbeeld een 10min blokje doet, dan is die bocht waar je even je benen stil voor moet houden, echt geen probleem.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Ondanks dat we met zโn 3e waren en je wat kan uitrusten toch nog een 240W gemiddeld getrapt in 3 uurtjes. Was wel aardig leeg toen ik thuis kwam
CO2 ben ik al lang geleden vanaf gestapt. Met de allereerste Conti P5000 band (net de eerste na de P4000) zowaar 5x lek gereden in 1 rit. Onderweg bij een FM patronen moeten kopen......GoldenSample schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:06:
[...]
Ten opzichte van een electrisch pompje, wat is eigenlijk de reden dat mensen nog Co2 gebruiken? Buiten iets sneller, tikje goedkoper kon ik enkel geen batterij bedenken? Ben altijd we benieuwd naar mensen hun voorkeuren met dit soort dingen, de beweegreden lopen soms zo uit een.
Om mijn heen zie ik echter vooral electrisch of gewoon handpompen. Vind zelf die Co2 patronen stiekem wel wat gedoe. Zeker als je er een verprutst of de band blijft aflopen
Later eens door glas gereden, in het donker, met 30+. Voor en achter veel lekken. Ga dan maar plakken met wc CO2 patronen in je tasje. Wel, dat lukt niet. Sindsdien 2x tubolito en handpompje mee, altijd klaar voor gebruik, nooit opladen of bijvullen. Geen "angst" om een andere fietser te redden.
Daarom heb ik behalve 2 binnenbanden ook plakkers mee.Stillekracht schreef op maandag 6 april 2026 @ 07:00:
@Ramon 73 Als je nu 5 x in een rit lek rijdt en je hebt maar twee binnenbandjes bij je, wordt het toch weer hopen dat de fietsenwinkel in de buurt is.
En dat is idd 1x voorgekomen toen de GP5000 er net was. Die band is onder garantie vervangen.
Ik heb zelf ook een elektrisch pompje. Ideaal ding.GoldenSample schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:06:
[...]
Optisch zal 32 inch een flink verschil maken bij zulke grote frames.
[...]
Maar onderweg zweer ik toch bij CO2. Ik hoef de batterij nooit op te laden. Hij past veel makkelijker in mijn zadeltasje.
Elektrisch vind ik ideaal as op pad ben (vakantie bijvoorbeeld, of een weekendje Limburg).
[ Voor 5% gewijzigd door havana op 06-04-2026 07:41 ]
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic
:strip_exif()/f/image/YjT200lPjHbQzw3FX6h6wrF0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yIT3kGW6KsPLHSFzCiKqbbvM.jpg?f=fotoalbum_large)