Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 738 739 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Over shoenplaatjes, hier Speedplay pedalen en zo zit het klik mechaniek in het schoenplaatje en nu had ik de laatste tijd last van krakend geluid als ik flink doortrapte. Ketting bladen voor gecheckt en de cassette achter en daar zat alles goed vast. De ketting was het ook niet.

Een plaatje onder de schoen vandaan geschroefd en die bleek vol met zand te zitten terwijl je van buitenaf niets van zag. Altijd netjes gesmeerd met die speciale spray die smeert, maar geen rotzooi vasthoudt. Toen beide plaatjes mechanieken in ultrasoon bak gedaan en na twintig minuten de plastic delen eruit gehaald omdat het water alleen door de ultrasoon al heel erg heet wordt.

Als er weer onder en de kraak is weg en het in en uit klikken gaat soepel en gemakkelijk. Ook even een reserve plaatje geprobeerd en dat is dan de standaard versie en die zit heel vast na het in klikken. Als je naar het hoefijzervormige onderdeel kijk dan staat op de strakkere standaard versie een ster symbool gestanst en op de zwakkere versie een hekje (hash) symbool.

En zo, zand mijden en af en toe het mechaniek openmaken en ik zit nog te denken om het hoefijzervormige beugel in de wax te dompelen die ik ook voor de fietsketting gebruik. Dat plakt ook niet en smeert als een dolle.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:51
Moeten schoen plaatjes niet gewoon droog gemonteerd worden, of is dat bij speedplay anders?

Strava

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-08 16:30
Requiem19 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:01:
[...]
Een helm is voor al die kleine 5minuten fietsritjes - voor volwassenen - weer een kleine barriere. Waar laat je dat ding bijvoorbeeld als je naar de supermarkt gaat? Gewoon aan je fiets? Dan issie gelijk weg in de Nederlandse randstad. Heb je weer een extra slotje nodig etc.
Dan doe je je losse kettingslot gewoon door de bandjes van je helm. Of, als je echt bang bent, op je hoofd! Het is (meestal voor zover ik weet) niet verboden met een helm op de supermarkt in te gaan ;) Tenzij je zo'n gesloten ding hebt, maar dat lijkt me op de fiets niet ;)

WoT stats

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-08 20:57
ElPaco schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 17:01:
[...]

Dan doe je je losse kettingslot gewoon door de bandjes van je helm. Of, als je echt bang bent, op je hoofd! Het is (meestal voor zover ik weet) niet verboden met een helm op de supermarkt in te gaan ;) Tenzij je zo'n gesloten ding hebt, maar dat lijkt me op de fiets niet ;)
Jeetje, wat een discussie over helmen en supermarkten... Drie eenvoudige opties:
  • 1-2 boodschapjes: helm in je ene hand, boodschappen in de ander
  • 2-4 boodschapjes: helm in je ene hand, gebruiken als mandje voor de kleine dingen, rest in je andere hand
  • meer boodschapjes: helm in je mandje (of winkelwagen, als je uitgebreid gaat shoppen)
Problem solved :+

• Spijker79
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 11:01
Frenz64 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:03:
[...]

"eergevoel" en "kneuzenpet"? Dit soort termen maken dat het dragen van een helm negatief geframed worden. Zo dom. Helaas ken ik te veel gevallen van simpele valpartijtjes met écht langdurige impact op het functioneren, simpelweg omdat diegenen op het hoofd gevallen zijn.
Het is gemakkelijk, als je iets breekt dat zal het meestal met of zonder operatie en wat revalidatie wel weer goed komen. Maar als je verkeerd terecht komt en je valt op kop dan kan er iest beschadigen. Een NAH heet dat. Een niet aangeboren hersenletsel.

Zelf ben ik 2020 midden in Caronna pirode van mijn stadsfiets gevallen in een dom eenzijdig ongeval. Ik was gewoon even vlees gaan halen bij de slager. Ik mocht na drie dagen ziekenhuis thuis gaan herstellen van een hersenschudding en verwondingen in het gezicht. Ik had geluk gehad, het had slechter kunnen aflopen.

Voor hetzelfde geld kan je opnieuw leren, praten, eten en lopen, of komt het gewoon nooit meer goed.

Bij een familielid is het slechter afgelopen. Coma, zware operaties, lichten NAH en een lange revalidatie. Hij heeft de studie waarmee hij bezig was niet kunnen afmaken.

Ik heb drie fietsen, een stadsfiets, mountainbike en een racefiets. Op alle drie hangt een helm en die draag ik ook die ook altijd op de fiets.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:52
sjroorda schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 17:23:
[...]

Jeetje, wat een discussie over helmen en supermarkten... Drie eenvoudige opties:
  • 1-2 boodschapjes: helm in je ene hand, boodschappen in de ander
  • 2-4 boodschapjes: helm in je ene hand, gebruiken als mandje voor de kleine dingen, rest in je andere hand
  • meer boodschapjes: helm in je mandje (of winkelwagen, als je uitgebreid gaat shoppen)
Problem solved :+
Helm thuis voor degenen die dat prima vinden.

Problem solved.

Ik heb in de supermarkt meer problemen met wat er te koop is en wat er in het gemiddelde karretje ligt. Obesi-food.

De zorgkosten die daar uit voortkomen zijn zo veel hoger dan wat fiets valpartijtjes EN dat betalen we ook nog eens collectief.

Voor iedereen die ongezond leeft: verzekeringspremie omhoog! 🥸

• sapphire
  • Registratie: November 2002

sapphire

Die-hard pruts0r

Requiem19 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 17:53:
[...]

Problem solved.

Ik heb in de supermarkt meer problemen met wat er te koop is en wat er in het gemiddelde karretje ligt. Obesi-food.

De zorgkosten die daar uit voortkomen zijn zo veel hoger dan wat fiets valpartijtjes EN dat betalen we ook nog eens collectief.

Iedereen die vanavond aan een biertje zit premie omhoog!

Maar even gekke zijsprong over fietsen, hoe maken jullie je band schoon van opgedroogde sealant en met welke interval?

Gabriël AM5

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-08 16:15
Welke fiets zouden jullie kiezen voor, 95% op de weg?

Cube Attain SLX 2027

Of

Giant Contend AR 1 2026

[ Voor 5% gewijzigd door Ambianz op 22-08-2026 22:20 ]

• esphome
  • Niet online
Requiem19 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 17:53:
[...]

Problem solved.

Als ik niet was gaan fietsen dan had ik waarschijnlijk nu aan de Ozempic gezeten en dat toch zo'n 3000 euro of meer aan zorgkosten per jaar + de overige kosten die er nog dan nog bijkomen. Kans op amputatie van de voeten en andere complicaties.

Nu nog geen honderd euro per jaar die ik zelf betaal (eigen risico) plus 75 euro kwartaal die naar de diabetes consulent gaat direct vanuit de basisverzekering. Net als de huisarts die ook een vergoeding krijgt of ik die nu wel of niet zie.

Ik ga liever fietsen. :)

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:33
Ambianz schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 22:20:
Welke fiets zouden jullie kiezen voor, 95% op de weg?

Cube Attain SLX 2027

Of

Giant Contend AR 1 2026
Of een Nuroad of een Agree
De Attain heeft een heel iel vorkje, na eea IRL gezien te hebben zou ik die niet als optie hebben.
Beide andere modellen fiets ik op :+

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Ambianz
  • Laatst online: 28-08 16:15
raymondw schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 22:42:
[...]

Of een Nuroad of een Agree
De Attain heeft een heel iel vorkje, na eea IRL gezien te hebben zou ik die niet als optie hebben.
Beide andere modellen fiets ik op :+
De Agree is voor mij als eerste fiets buiten budget.

Qua vork wel goede feedback, de Giant gaat wel tot 40mm dus vermoed dat ik daar voor zal gaan

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:11
Predator schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 10:28:
Ik vind het toch wat verbazend dat er nog zoveel mensen geen helm dragen. Ik doe dat op de fiets (ook de stadsfiets dus) al ontelbare jaren. Niemand gaat hier in mijn huis de deur uit met de fiets zonder helm. Niet mijn vrouw, niet mijn zoon.

In auto draag je een autogordel, op de fiets draag je een helm. Ik vind dat eigenlijk vanzelfsprekend.

Een been, arm, schouder breken is pijnlijk, maar hersenschade ... dat is heel wat anders.
Voor de helm anti-helden: ik heb 2 augustus een ongeluk gehad met de racefiets. Eenzijdig, eigen schuld. Vijf nekwervels gebroken, uitval linkerarm, revalidatie tot eind oktober. Dankzij de helm kan ik het navertellen.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/imEuIeNcA0BxL2HV3uu54jz35AA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zh20ksRlp5Aw8PgYScLG0yRV.jpg?f=fotoalbum_large @Predator ik heb jouw post maar even gekaapt als ankerpunt, ik weet dat je vóór het dragen van een helm bent.

Overigens lag er een dame van middelbare leeftijd naast mij op de verpleegafdeling. Ook gevallen met de fiets. Gewoon stadsfiets, even 1500,mtr verderop naar een terrasje met een vriendin, fietsen op het gemakje, lekker keuvelend, geen helm. Kuil niet gezien, gevallen, verkeerd terecht gekomen. Bloedingen in het hoofd, 9 dagen IC, 4 dagen MC, 4 dagen gewone afdeling in afwachting van een plekje in een revalidatiecentrum voor een half jaar. Even boodschapje om de hoek, waarom een helm? Tsja, daarom dus.

[ Voor 26% gewijzigd door Ramon 73 op 22-08-2026 23:29 ]

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06:51
Laat iedereen gewoon zelf beslissen of hij wel of geen helm opzet. Dan kan Darwin ook zijn werk doen.

• r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:42
sapphire schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 22:17:
Maar even gekke zijsprong over fietsen, hoe maken jullie je band schoon van opgedroogde sealant en met welke interval?
Niet nodig, alleen als er losse stukken samengeklonterd zitten verwijderen.

Even mijn huidige ervaring omdat ik toevallig net van de week een bandje los had om de status van de sealant te checken:
25-2 nieuwe band (32mm Schwalbe pro one) + 60ml Regular Orange sealant
30-4 (na 1800km) blind 35ml refill
17-8 (na 4950km) band eraf, er was nauwelijks nog vloeibare stof aanwezig, geen losse resten om te verwijderen, 25ml refill

Het zal natuurlijk samenhangen met merk sealant, breedte band, standplaats v/d fiets etc. Ik zit er nu iets dichter op en vul liever preventief iets vaker bij sinds ik afgelopen winter een keer lek had en er nul vloeibare sealant meer aanwezig was. Maar even tussentijds je bandje half van de velg leer je wel een hoop van.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:10
sjroorda schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 17:23:
[...]

Eerlijk: voor heel korte ritjes heb ik geen helm op mijn toerfiets. Wel als ik commute of naar het station fiets, en ook als ik na carnaval naar huis rij (dat is wel een eindje)

Ik heb zo'n axa kabel die je in het ringslot kunt klikken. Die kabel haal ik door een gat van de helm voor ik hem inprik. En ik heb meerdere helmen, dus ik pak daarvoor altijd een oudere/goedkopere helm.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Mistraller
Prulleman schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 10:55:
Moeten schoen plaatjes niet gewoon droog gemonteerd worden,
In elk geval "gemonteerd" haha. Ik had nieuwe schoenen gekocht en wilde ze eraf halen om over te zetten; tot ik bedacht dat ik laatst nieuwe pedalen had gekocht waar ook een setje bij zat. En toen had ik de oude teruggezet zonder goed op moment te zetten. :P
Niet gedacht dat ik die ouwe stinkdingen ooit nog zou gebruiken maar met vies weer vond ik het geen gek idee ineens.

---------------

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 09:09

Reginas

Queen of Core Stability

Ik monteer mijn schoenplaatjes met een beetje montagepasta op de schroeven zodat ik ze gemakkelijk kan losmaken bij de eerstvolgende wisselbeurt. Tussendoor smeer ik niet bij. Ik rijd met Look Keo overigens.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@Reginas Hier ook met wat montagepasta, die dingen worden vaak genoeg nat/vies dus geen overbodige luxe.

@Mistraller Ik had ook mijn oude schoenen bewaard en nu alweer 3 ritten aan omdat ze nét iets breder zijn dan de huidige en dat is met een gekneusde teen wel lekker :)

Gabriël AM5

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:32
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met bagagevervoer? Ik kwam in dit topic wel een aantal reacties tegen echter word er daar alleen over gesproken en komt er verder niet veel duidelijkheid. @la_fusion In 2018 ( ja ik weet lang lang geleden ) had jij een plan om alle provincies aan te tikken? Daar is toen ook gesproken in de reacties over bagagevervoer. Heb je dat uiteindelijk doorgezet en zo ja hoe heb je dat toen geregeld met bagage?

De reden dat ik hier over begin is dat ik voor volgend jaar al een beetje aan het verkennen ben wat ik wil. Echter door mijn situatie ben ik wat gelimiteerd in kilometers die ik kan maken, heen en terug moet eigenljk altijd max 100 km zijn. Ik heb altijd weer mijn rolstoel nodig op een bepaald moment. Dus ben aan het denken over bagage vervoer echter als ik op internet zoek kom ik alleen maar van die shady sites tegen waar ik niet zeker van ben of ik mijn rolstoel daar aan toe vertrouw ;) . Dus mocht iemand ervaringen hebben met bagage vervoer regelen? Ik hoor het graag

[ Voor 3% gewijzigd door Webgnome op 24-08-2026 09:09 ]

Strava | AP | IP | AW | SM

• esphome
  • Niet online
@Webgnome Dit is officiële site die een overzicht geeft: https://nl.francevelotour...r#liste-des-transporteurs

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:20

Grin

Ride si sapis.

Schoenplaatjes vervang ik gelijk met nieuwe schoenen.
Dat wil zeggen: mijn huidige plaatjes zitten er nu 4 jaar onder en zijn nog prima. Ik ga niet naar tapdans(les)sen met die dingen en loop er ook geen marathons mee/op. :)
Ben inmiddels wel weer toe aan een nieuw paar schoenen, ook maar meteen nieuwe plaatjes eronder (tenzij die oude plaatjes nog prima zijn ofc ;) ).

*wegrent voor alle reacties*

NewsBlur || My Fujifilm gear

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-08 17:50
Aangezien vlak naar mijn initiële vraag de helmendiscussie begon, probeer ik het nog een keer:
Ik heb een groot hoofd: 61cm omtrek. Ik heb nu een Met Estro MIPS helm, maar die moet ik echt op zijn max zetten, en met warmer weer knelt ie gewoon op mijn voorhoofd en inmiddels begin het stof aan de binnenkant op te lossen. Heeft iemand tips voor een helm die op deze maat goed zit, wat ruimte over heeft, en er niet als een paddestoel (Toad uit Mario :X ) uit ziet.

• Grin

Grin

Ride si sapis.

SiErRa schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:45:
Aangezien vlak naar mijn initiële vraag de helmendiscussie begon, probeer ik het nog een keer:

[...]
Hier ook een kop van 61-62.

Wat mij goed zit is Specialized, MET en Giro maat L (modelnamen: Evade, Prevail, Trenta, Eclipse, Aries en Aether)

• Mistraller
Grin schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:23:
Schoenplaatjes vervang ik gelijk met nieuwe schoenen.
...
SPD en SPD-SL is wel appels met peren vergelijken, bij SPD merk je eerder dat je schoenzool of pedaal is vervormd dan het plaatje.
En bij monteren bijt het plaatje ook echt in je schoen doordat er kartels zitten, volgens mij heeft SL nooit kartels omdat dat van plastic is?

---------------

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Mistraller schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 14:18:
[...]

SPD en SPD-SL is wel appels met peren vergelijken, bij SPD merk je eerder dat je schoenzool of pedaal is vervormd dan het plaatje.
En bij monteren bijt het plaatje ook echt in je schoen doordat er kartels zitten, volgens mij heeft SL nooit kartels omdat dat van plastic is?
'Gewoon' Look Keo

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 28-08 17:50
Mistraller schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 14:18:
[...]

SPD-SL heeft zo'n gekleurd laagje op het plaatje zitten wat nogal kan omkrullen als je bij het neerzetten van je voet terwijl je nog niet stilstaat, dus bij schaven over de grond. Dan raak je vervolgens niet meer ingeklikt.

Dat stukje kan je er gewoon afsnijden/trekken, want alleen het zwarte stuk is eigenlijk relevant. Maar ik vervang denk ik ieder jaar wel 1 van de 2 plaatjes omdat ie niet meer fijn klikt, vaak de rechter omdat ik die voet aan de grond zet bij stoplichten enzo.

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-08 15:34
Webgnome schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 08:32:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met bagagevervoer? Ik kwam in dit topic wel een aantal reacties tegen echter word er daar alleen over gesproken en komt er verder niet veel duidelijkheid. @la_fusion In 2018 ( ja ik weet lang lang geleden ) had jij een plan om alle provincies aan te tikken? Daar is toen ook gesproken in de reacties over bagagevervoer. Heb je dat uiteindelijk doorgezet en zo ja hoe heb je dat toen geregeld met bagage?

De reden dat ik hier over begin is dat ik voor volgend jaar al een beetje aan het verkennen ben wat ik wil. Echter door mijn situatie ben ik wat gelimiteerd in kilometers die ik kan maken, heen en terug moet eigenljk altijd max 100 km zijn. Ik heb altijd weer mijn rolstoel nodig op een bepaald moment. Dus ben aan het denken over bagage vervoer echter als ik op internet zoek kom ik alleen maar van die shady sites tegen waar ik niet zeker van ben of ik mijn rolstoel daar aan toe vertrouw ;) . Dus mocht iemand ervaringen hebben met bagage vervoer regelen? Ik hoor het graag
Nee toen niets meer mee gedaan behalve een zadeltas van 10l gebruikt.

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-08 19:29
Kempenaer schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:28:
[...]

Wie weet tot morgen dan (rijd een zwarte S5 met draft/toolbox boven achterwiel), al zal ik jou niet lang kunnen volgen want denk niet dat ik die 20min. 350W nu in me heb...gezien de gewijzigde route (geen cote de Hives) hoop ik tot de Mur mee te kunnen maar dat ligt aan het koersverloop
En hoe is het geweest?
Hier het eerste uur toch 'meegekoerst'. Bergop zat ik eigenlijk steeds 'op mijn gemak'. Kon steeds opschuiven naar de kop van de groep zonder in het rood te moeten gaan. Bergaf vond ik het wel gevaarlijk met de nog natte wegen. Ook 2 mensen zien vallen bergaf en na een dik uur besloten om toch ook nog wat te genieten van de omgeving en meer dan alleen enkel de achterwielen te zien van de fietsers rondom mij :P.
Eigenlijk de hele rit een mooi tempo kunnen blijven rijden en onderweg heel wat enkelingen en groepjes ingehaald. Volgens Strava zat ik op de beklimmingen richting het einde van de rit nog steeds rond de beste 6 à 8% van de dag, dus uiteindelijk heb ik niet zo veel toegegeven op de koplopers.

Het eerste uur tijdens de ‘koers’ had ik 308W NP. Over de volledige rit kwam ik uit op 283W NP. Eigenlijk verrassend weinig verval dus, zeker gezien de lengte van de rit.

Leuke dag gehad :)

• Kempenaer
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 28-08 16:04
CedricD schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:37:
[...]

En hoe is het geweest?
Hier het eerste uur toch 'meegekoerst'. Bergop zat ik eigenlijk steeds 'op mijn gemak'. Kon steeds opschuiven naar de kop van de groep zonder in het rood te moeten gaan. Bergaf vond ik het wel gevaarlijk met de nog natte wegen. Ook 2 mensen zien vallen bergaf en na een dik uur besloten om toch ook nog wat te genieten van de omgeving en meer dan alleen enkel de achterwielen te zien van de fietsers rondom mij :P.
Eigenlijk de hele rit een mooi tempo kunnen blijven rijden en onderweg heel wat enkelingen en groepjes ingehaald. Volgens Strava zat ik op de beklimmingen richting het einde van de rit nog steeds rond de beste 6 à 8% van de dag, dus uiteindelijk heb ik niet zo veel toegegeven op de koplopers.

Het eerste uur tijdens de ‘koers’ had ik 308W NP. Over de volledige rit kwam ik uit op 283W NP. Eigenlijk verrassend weinig verval dus, zeker gezien de lengte van de rit.

Leuke dag gehad :)
knap gereden!
Ik ben eerste uur ook meegegaan met de 1e grote groep (achter de kopgroep van 10 oid) maar moest direct al wel forceren op de eerste klim en na 1u heb ik laten lopen.
Daarna t/m voet van Roche a Frene in mooie groep kunnen meerijden maar schoot in kramp bij opdraaien (op de meter af dezelfde plek als vorig jaar). Vanaf toen raakte de pijp wel steeds leger en veelal alleen gereden waarbij ik ook m'n vermogens niet meer haalde. Toch te weinig inhoud en sowieso al enkele maanden wat overtraindheid; komend jaar toch meer laag Z2 trainen

Vond ook dat er vrij stevig gedaald werd, allereerste afdaling zag ik al tegen de 80 op de teller. 1 valpartij gezien in onze groep door bidon die van iemand die uit de houder vloog in afdaling.

gelukkig lag zeker in de loop van de dag alles er vrij droog bij; fietsmaat van mij was later binnen en die had 3 pittige buien gehad

• CedricD
Kempenaer schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:16:
[...]

knap gereden!
Ik ben eerste uur ook meegegaan met de 1e grote groep (achter de kopgroep van 10 oid) maar moest direct al wel forceren op de eerste klim en na 1u heb ik laten lopen.
Daarna t/m voet van Roche a Frene in mooie groep kunnen meerijden maar schoot in kramp bij opdraaien (op de meter af dezelfde plek als vorig jaar). Vanaf toen raakte de pijp wel steeds leger en veelal alleen gereden waarbij ik ook m'n vermogens niet meer haalde. Toch te weinig inhoud en sowieso al enkele maanden wat overtraindheid; komend jaar toch meer laag Z2 trainen

Vond ook dat er vrij stevig gedaald werd, allereerste afdaling zag ik al tegen de 80 op de teller. 1 valpartij gezien in onze groep door bidon die van iemand die uit de houder vloog in afdaling.

gelukkig lag zeker in de loop van de dag alles er vrij droog bij; fietsmaat van mij was later binnen en die had 3 pittige buien gehad
Ah dan zaten we in dezelfde groep :). Was niet volledig mee van bij de start en het gat moeten dichtrijden met als gevolg dat ik de 2e tijd had op de 1e klim :+.

Goede basis hebben is idd belangrijk voor dergelijke ritten. Sinds ik meer uren maak merk ik dat ik veel sneller recupereer van inspanningen dan vroeger.

Heb idd op foto's gezien dat het nog serieus moet geregend hebben. Los van enkele verdwaalde druppels heb ik onderweg ook niets gehad.

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-08 18:38
SiErRa schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 13:45:

[...]
Mijn hoofdomtrek is 61-62 en de grootste Giro Aether past mij goed.

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:26
Het heeft ‘even’ geduurd, maar de fietstunnelbuis van de Beneluxtunnel zou sinds gisteren weer door fietsers gebruikt kunnen worden. Eindelijk zijn de liften en roltrappen gerepareerd. Het kostte veel tijd om de noodzakelijke onderdelen geleverd te krijgen.

Bron: https://vlaardingen24.nl/artikel/buis-voor-fietsers-beneluxtunnel-weer-open

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:03

PeaceNlove

Deugleuter

Vandaag mezelf vermaakt met de 11 steden tocht in Friesland. Op Komoot de route gevonden die ze eerder dit jaar als fietselfstedentocht hadden georganiseerd. Wel grappig, je komt met die route 2x door Bolsward.
Perfect weer, niet te warm, geen regen en niet te veel wind, al was het laatste stukje van Workum naar Bolsward afzien met wind tegen en al 200 km in de benen. Niet te gek gedaan met 27 km/h gemiddeld, lekker reepjes eten, sportdrank drinken en in Stavoren lekker voor het avondeten gezeten. 8)

• Webgnome
Zou je de route hier kunnen posten? ;)

• magicstar
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-08 13:41
EdwinW schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 20:58:
Het heeft ‘even’ geduurd, maar de fietstunnelbuis van de Beneluxtunnel zou sinds gisteren weer door fietsers gebruikt kunnen worden. Eindelijk zijn de liften en roltrappen gerepareerd. Het kostte veel tijd om de noodzakelijke onderdelen geleverd te krijgen.

Bron: https://vlaardingen24.nl/artikel/buis-voor-fietsers-beneluxtunnel-weer-open
Jammer - ik vond de zijtunnel altijd wel leuk om te doen.

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:26
@magicstar Zover ik weet, mag je altijd met de fiets door die C-buis. Je moet de rijbaan dan wel delen met brommers, scooters en langzaamrijdend verkeer. Die kunnen/mogen geen gebruik maken van de F(iets)-buis. Dan heb je wel een leuke afdaling gevolgd door een kort klimmetje. Alleen niet iedereen kon dat laatste zo goed waarderen.

• Webgnome
Thanks! ik heb hem even in strava na gemaakt. https://www.strava.com/routes/3527042374428731698. Hopelijk werkt deze link voor iedereen?

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-08 17:19
Werk-woon met wind mee en voor een groot deel gezelschap van iemands die een stuk harder reed dan ik. Gevolg: 'je rit is gerapporteerd'.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• esphome
  • Niet online
StevenK schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 22:43:
Werk-woon met wind mee en voor een groot deel gezelschap van iemands die een stuk harder reed dan ik. Gevolg: 'je rit is gerapporteerd'.
Veel succes dan, met jouw foeigesprek gewenst.

• N0 0B
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:38

N0 0B

cxb1=N#

Webgnome schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 21:41:
[...]

Thanks! ik heb hem even in strava na gemaakt. https://www.strava.com/routes/3527042374428731698. Hopelijk werkt deze link voor iedereen?
Officiële gpx kan je ook bij de organisatie halen https://www.fietselfstede.../route-fietelfstedentocht ;)

Won't you break the beats, cause I'm hardcore - Tiga

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:19

McMiGHtY

- burp -

En volgens mij is die ook soort van uitgepijld?

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-08 15:00
Webgnome schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 21:41:
[...]

11 stedentocht begint steeds populairder te worden merk ik als Fries. Waar je voorheen vooral grote snorren, bierbuiken en oude mannen de tocht zag fietsen, zie je dit nu echt wel verschuiven. De route zelf is weinig spectaculair als je het mij vraagt, er zijn parallel aan de route zoveel mooiere paden/wegen, maar goed de afgelopen jaren is het altijd ruim uitverkocht.

Volgens mij is dit een van de weinige evenementen waarbij er langs het parcours publiek staat om je aan te moedigen/sfeer te proeven.

• CedricD
Deze ochtend tot het besef gekomen dat mijn voorlicht nog op het werk lag. Niet echt handig als je naar het werk wil fietsen 8)7. Gelukkig vond ik nog een klein knipperlampje en is het om 6u30 niet meer volledig donker.
Heb nu een Lezyne 1100XL. Zou die eventueel als reserve willen houden en een nieuwe lamp aanschaffen. Lezyne Macro Drive 1400+ misschien. Of iemand andere suggesties?
Vereiste is USB-C connector om op te laden. Mijn huidige Lezyne is de reden dat ik nog een micro USB kabeltje moet hebben thuis en op het werk :+.
1400 lumen op zich niet nodig maar ik vind het wel handig om wat langere batterijduur te hebben op de lagere standen.
Heb ik nog nooit gehad, en ik hang regelmatig achter speedelecs aan 45 km/h :+

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:19

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

pier87 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:53:
[...]

11 stedentocht begint steeds populairder te worden merk ik als Fries. Waar je voorheen vooral grote snorren, bierbuiken en oude mannen de tocht zag fietsen, zie je dit nu echt wel verschuiven. De route zelf is weinig spectaculair als je het mij vraagt, er zijn parallel aan de route zoveel mooiere paden/wegen, maar goed de afgelopen jaren is het altijd ruim uitverkocht.

Volgens mij is dit een van de weinige evenementen waarbij er langs het parcours publiek staat om je aan te moedigen/sfeer te proeven.
Ik heb hem 8 keer gereden (tja, geboren en getogen in Friesland). Dat publiek is er altijd al, het deelnemersveld wordt toch wel iets serieuzer. Al zie je nog genoeg mensen verkleed op tandems en transportfietsen.

If it aint fixed, it's broken.

• pier87
@Tjebakka klopt dat publiek maakt de sfeer ook voor een groot gedeelte, en die versierde lui kan ik ook wel waarderen hoor, beetje folklore hoort er ook bij.

• blitzkrieg
  • Laatst online: 28-08 16:09

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Tjebakka schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 11:19:
[...]

Ik heb hem 8 keer gereden (tja, geboren en getogen in Friesland). Dat publiek is er altijd al, het deelnemersveld wordt toch wel iets serieuzer. Al zie je nog genoeg mensen verkleed op tandems en transportfietsen.
Vorig jaar gefietst. Er zit inderdaad van alles tussen, van SWURKS tot piepend en krakend 20 jaar oude stalen racefietsen die ogenschijnlijk alleen voor de Elfstedentocht uit de schuur gehaald worden.

Of dat je om 10 uur 's ochtends 2 man op een tandem inhaalt, die op de klompen, met een kratje achterop en een flesje in de hand rondfietsen. 8)7 JBL speakertje met de lokale piraat erbij aan.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@blitzkrieg SWURKS ?

Gabriël AM5

• Prulleman
haha, waarschijnlijk van een zuur iemand een KOMmetje afgepakt

Strava

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:48

Tacoos

i am i

CedricD schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:58:
[...]
Vereiste is USB-C connector om op te laden. Mijn huidige Lezyne is de reden dat ik nog een micro USB kabeltje moet hebben thuis en op het werk :+.

[...]
Dit en die onmogelijke garmin connector op mijn forerunner, zijn de reden dat ik een aantal adaptertjes heb gekocht. Kost geen drol
Setje op werk setje thuis en setje in tas.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_DuBTh0qww9iM7j1FX15E4K17Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/w8ko4EB2PaD4fVbQeV2L4A5C.webp?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door Tacoos op 25-08-2026 12:21 ]

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

• Mistraller
Tacoos schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:20:
[...]

Dit en die onmogelijke garmin connector op mijn forerunner, zijn de reden dat ik een aantal adaptertjes heb gekocht. Kost geen drol
[Afbeelding]
Dit soort meukjes is ideaal idd. Ook om van USB-A een USB-C te maken, of een Garmin verloopje. Ik heb ze van Ali met een klein oogje eraan dan kan je alles met een nylon draadje bij elkaar houden.

---------------

• PeaceNlove

PeaceNlove

Deugleuter

Route was inderdaad niet heel bijzonder, wel leuk om door die dorpjes en stadjes te fietsen, normaal gesproken ontwijk ik die meestal. Was op een gegeven moment wel klaar met die klinkertjes. Maar het stuk door Gaasterland was toch wel fraai, Rode klif met uitzicht op het IJsselmeer en wat stukjes door het bos. Ik heb overigens geen publiek en tandems gezien, de pijlen op de weg van het event stonden er nog wel

• Webgnome
Mocht ik hem gaan rijden ooit dan zou ik de route zo plannen dat ik om de steden/dorpen heen ga. Ik weet, dat is niet helemaal zo als het hoort, echter wil ik gewoon lekker door kunnen fietsen ;)

• pier87
Webgnome schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:16:
Mocht ik hem gaan rijden ooit dan zou ik de route zo plannen dat ik om de steden/dorpen heen ga. Ik weet, dat is niet helemaal zo als het hoort, echter wil ik gewoon lekker door kunnen fietsen ;)
Dat hoeft niet, in die zin het is bij het merendeel van dorpen/steden niet nodig, vaak is het 3 keer trappen en je bent al door het dorpje heen :P . Vooral Leeuwarden en ik denk Dokkum is even uitkijken de rest is gewoon doorfietsen.

• DDX
  • Registratie: April 2001
Merkte van het weekend dat strava nu autocorrect van hoogtemeters doet als het teveel afwijkt van de werkelijkheid ?
Zondag rondje met 2 buien waarbij de hoogtemeters naar de -140 gingen en na afloop weer terug naar rond de 0.
Dacht nou daar moet ik even correctie over doen dus, niet nodig strava dacht dat ook en had het al gedaan.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• raymondw
Vrijdag nog niet, of misschien alleen onrealistische waarden in een korte tijd?
Kwam getallen tegen van de BRM400 in Heerlen.
Mijn fietsmaatje had 1250 minder hm dan de andere deelnemers, na correctie klopte het.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• CedricD
Kempenaer schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 16:16:
[...]
1 valpartij gezien in onze groep door bidon die van iemand die uit de houder vloog in afdaling.
https://www.hln.be/binnen...ijd-in-la-roche~a9a52fc0/
https://www.facebook.com/...FHAYXSNRk5sl?locale=nl_BE

Naar aanleiding van het tragische ongeval dat zich afgelopen zaterdag 22 augustus 2026 heeft voorgedaan tijdens de 37e editie van de Vélomédiane Claude Criquielion, betreuren wij het ten zeerste u te moeten meedelen dat een van onze deelnemers maandag 24 augustus in de namiddag is overleden, ondanks alle intensieve zorgen die onophoudelijk werden verleend door het medisch personeel van het Citadelziekenhuis van Luik.
Uit respect zullen wij geen verdere details verstrekken over de identiteit van de overledene.
Namens de organisatie en uit mijn persoonlijke naam wil ik mijn diepste medeleven betuigen aan zijn familie en naasten en hun mijn oprechte deelneming aanbieden.
Voor Ardenne Bikes & Sports Organisation,
Laurent Goffinet
Tacoos schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 12:20:
[...]

[Afbeelding]
Ah dat had ik, maar geraak die krengen altijd kwijt.

• Kempenaer
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 28-08 16:04
CedricD schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:27:
[...]

https://www.hln.be/binnen...ijd-in-la-roche~a9a52fc0/
https://www.facebook.com/...FHAYXSNRk5sl?locale=nl_BE

Naar aanleiding van het tragische ongeval dat zich afgelopen zaterdag 22 augustus 2026 heeft voorgedaan tijdens de 37e editie van de Vélomédiane Claude Criquielion, betreuren wij het ten zeerste u te moeten meedelen dat een van onze deelnemers maandag 24 augustus in de namiddag is overleden, ondanks alle intensieve zorgen die onophoudelijk werden verleend door het medisch personeel van het Citadelziekenhuis van Luik.
Uit respect zullen wij geen verdere details verstrekken over de identiteit van de overledene.
Namens de organisatie en uit mijn persoonlijke naam wil ik mijn diepste medeleven betuigen aan zijn familie en naasten en hun mijn oprechte deelneming aanbieden.
Voor Ardenne Bikes & Sports Organisation,
Laurent Goffinet

[...]

oei, dat is toch heftig...zo zie je maar dat ongeluk/noodlot in een klein hoekje schuilt!
Fietsmaat had het er al over dat er in de eerste lus een zware val moest zijn geweest waar hij langs kwam, waren al veel mensen gestopt maar nog geen ambulance toen. mogelijk dat dat daar was dan.
(val in onze groep was stuk later, in de 2e lus)

• esphome
  • Niet online
CedricD schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:27:

Afbeeldingslocatie: https://asset.action.com/image/upload/t_digital_product_image/w_1080/3222864_8715409237781-110_01_ol0rxs.webp

Deze raak je niet zo snel kwijt....ook niet van je netvlies.

https://www.action.com/nl-nl/p/3222864/6-in-1-sleutelhanger-met-oplaadkabels/

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:26

FFW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/teLxFl_PRit5mhyJemvt05lhSbA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3K2so9otXaX6lXXuSsxI26xd.jpg?f=fotoalbum_large

ik heb een vraag over deze stuur spacers die op mijn 3T racemax zitten, deze raakte tijdens het fietsen ingedeukt. Hierdoor kraakt het stuur, en wordt de stabiliteit ook nadelig beïnvloed. Losmaken en opnieuw monteren in andere volgorde leidde er toe dat nu alle spacers gedeukt zijn
Ik heb een nieuwe set spacers besteld (44,- excl ripoff) maar die zijn ook van plastic en ik ben bang dat die na montage ook indeuken. Ik gebruikt een momentsleutel met de voorgeschreven 5Nm om de stuurmoer vast te schroeven. Hoe zit dat bij jullie aero fietsen ?

[ Voor 43% gewijzigd door FFW op 26-08-2026 07:58 ]

• Ramon 73
Mistraller schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 13:03:
[...]

Dit soort meukjes is ideaal idd. Ook om van USB-A een USB-C te maken, of een Garmin verloopje. Ik heb ze van Ali met een klein oogje eraan dan kan je alles met een nylon draadje bij elkaar houden.
Inderdaad handige dingen, inmiddels de micro-usb aan de kant gelegd. Alleen nog de Garmin Fenix adapter nodig, en de Di2 naar USB-C verloopstekker

• Ramon 73
FFW schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 07:53:
[Afbeelding]

ik heb een vraag over deze stuur spacers die op mijn 3T racemax zitten, deze raakte tijdens het fietsen ingedeukt. Hierdoor kraakt het stuur, en wordt de stabiliteit ook nadelig beïnvloed. Losmaken en opnieuw monteren in andere volgorde leidde er toe dat nu alle spacers gedeukt zijn
Ik heb een nieuwe set spacers besteld (44,- excl ripoff) maar die zijn ook van plastic en ik ben bang dat die na montage ook indeuken. Ik gebruikt een momentsleutel met de voorgeschreven 5Nm om de stuurmoer vast te schroeven. Hoe zit dat bij jullie aero fietsen ?
Het lijkt erop dat je de verkeerde montagevolgorde aanhoudt. Het balhoofd zet je niet op 5Nm voorspanning. Headset/voorbouw handvast monteren, met de topcap draai je de speling uit de lagers en dan zet je de voorbouw vast. De topcap zet je daarna nog iets strakker tegen lostrillen. En die mag (meestal) met maximaal 5Nm aangetrokken worden, dat is niet de aanbevolen voorspanning voor het balhoofd.

Ergo: je zet teveel voorspanning met de topcap waardoor je de spacers kapot drukt.

• Requiem19
Ik ben ook benieuwd of je stuur wel voldoende vrij kan bewegen, er hoort net 0.XX mm ruimte te zitten tussem de headset cover en je frame.

Ziet eruit als een headset waar heel veel (te) compressie op zit.

• esphome
  • Niet online
@Ramon 73 als aanvulling, de link naar de montage handleiding waar je onder nummer 24 de waarschuwing ziet en hoe je speling eruit moet halen. Lekker ouderwets met het inhouden van de voorrem en voelen of je nog speling voelt, kleine stapjes doen met het aandraaien van de bout.

https://3tbike-cdn.thron.com/api/v1/content-delivery/ephemerals/contents/23c4f5f2-1052-47ef-a5fe-545ce20a91d5/pdf?v=2&dt=exp=1787735873~hmac=f17a40ed65911de9b9c2934d22435d427e0af8036995a225a985a009a08133a5&download=true

• Mistraller
Toch ff puzzelen gisteren; ik had een kraakje in mijn BB dus dat leek me een uitgelezen moment om mijn 39T te wisselen van de commuter met 3x10. Er zat een FSA op, en ik had een shimano gekocht (FC-5703 silver kettingblad)
Nu zit er op de granny gear een "bultje" die moet achter de crank, driveside. Maar hoe moet deze middelste? Bij 1 van de 5 spidergaten zat een pijltje dus die heb ik nu maar laten wijzen naar de spider tegenovergesteld aan de crankarm.
Zo lijkt het er ook uit te zien in de manual. https://si.shimano.com/en...3004/EV-FC-5703-3004B.pdf
Het lijkt wel aardig te schakelen van de 30 naar 39 en het past allemaal prima maar ik vroeg me nu wel af of ie nu echt gemonteerd is zoals Shimano de timing bedoeld heeft. (pijltje staat immers aan de achterkant en kan je in de manual dus niet zien; en er staat ook geen uitleg bij.)

---------------

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:08
Mistraller schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 10:43:
Toch ff puzzelen gisteren; ik had een kraakje in mijn BB dus dat leek me een uitgelezen moment om mijn 39T te wisselen van de commuter met 3x10. Er zat een FSA op, en ik had een shimano gekocht (FC-5703 silver kettingblad)
Nu zit er op de granny gear een "bultje" die moet achter de crank, driveside. Maar hoe moet deze middelste? Bij 1 van de 5 spidergaten zat een pijltje dus die heb ik nu maar laten wijzen naar de spider tegenovergesteld aan de crankarm.
Zo lijkt het er ook uit te zien in de manual. https://si.shimano.com/en...3004/EV-FC-5703-3004B.pdf
Het lijkt wel aardig te schakelen van de 30 naar 39 en het past allemaal prima maar ik vroeg me nu wel af of ie nu echt gemonteerd is zoals Shimano de timing bedoeld heeft. (pijltje staat immers aan de achterkant en kan je in de manual dus niet zien; en er staat ook geen uitleg bij.)
Heb je de Service Instructions gezien? https://si.shimano.com/en/pdfs/si/1M30A/SI-1M30A-003-ENG.pdf
Daar staat expliciet wat in over de middelste chainring, en een diagram met een "delta" markering. Zowel van voren als van achter getekend.
Ook op pagina 142 van de dealer manual staat iets: https://si.shimano.com/en...0001/DM-GN0001-30-ENG.pdf

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-08 22:39
Reminder: morgenavond laatste mogelijkheid om je aan te melden voor het nu al legendarische GoT SR Salland van as zaterdag! Start: Holterberg.

Formulier en info: https://forms.cloud.microsoft/r/95fTN2qsBz

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:19

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Ongelofelijk wat een verschil je schoenplaatjesafstelling kan maken.

In juli heb ik mijn 20mm offset delaminerende zadelpen vervangen voor een 0mm offset variant. Eerst een tijdje geprutst met verschillende zadelhoogtes en tot voorkort niet meer lekker op de fiets gezeten. Lage rugpijn, brandende tenen en vooral veel last van mijn knieën. Toegegeven: Begin juli een ochtend tegelwippen op het schoolplein nadat je de avond ervoor intensief hebt gepadeld helpt ook niet. Ik denk dat ik daar mijn pezen een beetje heb geblesseerd.

Vorige week mijn plaatjes verder naar achter geschoven en nu geen last meer. Sterker nog, mijn knie lijkt ook weer helemaal de oude.

Het scheelt misschien 3 millimeter, maar wat een wereld van verschil!

[ Voor 5% gewijzigd door Tjebakka op 26-08-2026 15:19 ]

If it aint fixed, it's broken.

• CedricD
Tjebakka schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 15:16:
Ongelofelijk wat een verschil je schoenplaatjesafstelling kan maken.

In juli heb ik mijn 20mm offset delaminerende zadelpen vervangen voor een 0mm offset variant. Eerst een tijdje geprutst met verschillende zadelhoogtes en tot voorkort niet meer lekker op de fiets gezeten. Lage rugpijn, brandende tenen en vooral veel last van mijn knieën. Toegegeven: Begin juli een ochtend tegelwippen op het schoolplein nadat je de avond ervoor intensief hebt gepadeld helpt ook niet. Ik denk dat ik daar mijn pezen een beetje heb geblesseerd.

Vorige week mijn plaatjes verder naar achter geschoven en nu geen last meer. Sterker nog, mijn knie lijkt ook weer helemaal de oude.

Het scheelt misschien 3 millimeter, maar wat een wereld van verschil!
Herkenbaar verhaal :9

• Mistraller
Tom-Z schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 12:17:
[...]

Heb je de Service Instructions gezien? https://si.shimano.com/en/pdfs/si/1M30A/SI-1M30A-003-ENG.pdf
Daar staat expliciet wat in over de middelste chainring, en een diagram met een "delta" markering. Zowel van voren als van achter getekend.
Ook op pagina 142 van de dealer manual staat iets: https://si.shimano.com/en...0001/DM-GN0001-30-ENG.pdf
Ik had me een slag in de rondte gezocht maar niet gevonden; stond ook niks op verpakking of een guide, maar thanx! Intuïtief heb ik hem goed geplaatst 8)
De dealermanual had ik wel gezien maar daar twijfelde ik, want mijn 30 en 50 blad is natuurlijk wel FSA en heeft die delta markings niet. En het oude fsa blad is ook echt anders.
Nu ja, hopen dat deze ook weer 30k meegaat tzt is die fiets echt wel op denk.

[ Voor 17% gewijzigd door Mistraller op 26-08-2026 16:47 ]

---------------

• Herman
  • Laatst online: 09:29

Herman

FP ProMod
Een klusje dat ik lang voor me uit heb geschoven, maar ik kon er niet langer omheen: stuurlint vervangen. Ik heb nog overwogen om de lokale fietsenmaker te vragen, maar dit moet ik zelf kunnen dacht ik. Pak 'n beet 10 instructiefilmpjes gekeken en vervolgens zelf aan de slag gegaan. Dit is het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-rQkMkF5HYS0Rt1g-zbZ2i1HSE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HUokAqTF2n8hPym4TAlkffBW.jpg?f=fotoalbum_medium

:')

Goed, er is nog veel ruimte voor verbetering :o Met name rond de shifters ben ik wat gaan klungelen en volgens mij had ik van draairichting moeten wisselen. Het fietst nu wel fijn, en daar gaat het me nu om. Volgende keer wordt het wel netter.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

Supacaz? Dat rekt nauwelijks (althans de mijne), dat maakt het veel moeilijker

• Herman

Herman

FP ProMod
@418O2 Supacaz inderdaad :) Goed om te weten. Voor mijn gevoel zat er wel iets rek in, maar ik heb verder geen referentie. Volgende keer een andere proberen.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Herman schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 20:17:
@418O2 Supacaz inderdaad :) Goed om te weten. Voor mijn gevoel zat er wel iets rek in, maar ik heb verder geen referentie. Volgende keer een andere proberen.
Ja heeel klein beetje. Ik heb het zelf een keer met bbb super stretch gedaan, dat was wel te doen. Mijn supacaz mag mijn mechanieker doen

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-08 22:45
Herman schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 19:37:
Een klusje dat ik heel voor me uit heb geschoven, maar ik kon er niet langer omheen: stuurlint vervangen. Ik heb nog overwogen om de lokale fietsenmaker te vragen, maar dit moet ik zelf kunnen dacht ik. Pak 'n beet 10 instructiefilmpjes gekeken en vervolgens zelf aan de slag gegaan. Dit is het resultaat:

[Afbeelding]

:')

Goed, er is nog veel ruimte voor verbetering :o Met name rond de shifters ben ik wat gaan klungelen en volgens mij had ik van draairichting moeten wisselen. Het fietst nu wel fijn, en daar gaat het me nu om. Volgende keer wordt het wel netter.
Ik zie nog wel een klusje O-)

• Herman

Herman

FP ProMod
Poetsen? :$

• r0g3r
ik denk stuurbuis afzagen zodat je van die versnellingspook bovenop af bent.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik kwam er van de week achter dat ik nog een rits Futurum-credits heb die op het punt staan te verkopen én ik moet ter zijner tijd nog wat spullen kopen dus waarom niet combineren….

Nu moet ik binnenkort nieuwe banden en was ik al aan het loeren naar Pirelli P-Zero TLR RS maar die zijn qua lekbestendigheid wat minder dan de GP 5000’s die ik nu heb. En met de herfst/winter in aantocht en ik met de GP5000’s ook al wat nasty lekjes had weet ik niet of de trade-off van 2x2,5watt sneller dat me waard is.
En bij Futurum met die credits is een GP5000 of een P-Zero TLR €35 per band dus scheelt ook aanzienlijk.
Van die twee neig ik nu naar de TLR want die heeft volgens BRR een iets hogere puncture thread en thread thickness dan de GP500 en meer grip. Dus iets lekbestendiger, meer grip en vrijwel even snel bij 5 bar (0,1watt minder weerstand poe poe). Nou wil ik proberen of 32mm past dus ga sowieso geen 5 bar rijden Maargoed :p

Vergeet ik dan iets of is dit geen gekke gedachte?
Kan ik gelijk Orange seal meebestellen en dan op termijn nog een Tire booster, ventielen en Dynaplug setje vinden :)

[ Voor 3% gewijzigd door sapphire op 26-08-2026 22:18 ]

Gabriël AM5

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Wil je geen setje AS banden?

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Als ik daarbij zoek krijg ik autobanden :?
Wel lage druk en lekker breed en lekbestendig :)

Edit: ah dat blijkt all season te zijn :|
Bv GP5000’s zijn geen all season banden dan? Ze deden het afgelopen 1,5 jaar prima in alle seizoenen :p

[ Voor 24% gewijzigd door sapphire op 26-08-2026 23:00 ]

Gabriël AM5

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

sapphire schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 22:57:
[...]

Als ik daarbij zoek krijg ik autobanden :?
Wel lage druk en lekker breed en lekbestendig :)

Edit: ah dat blijkt all season te zijn :|
Bv GP5000’s zijn geen all season banden dan? Ze deden het afgelopen 1,5 jaar prima in alle seizoenen :p
Daar is een AS variant van toch? Die zijn vaak ook wat lekproofer

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

418O2 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 23:04:
[...]

Daar is een AS variant van toch? Die zijn vaak ook wat lekproofer
Ik heb een set GP5000 AS gehad, die waren inderdaad aardig bombproof. Aardig wat stukken glas uit gepeuterd zonder lek gehad te hebben. (Wel tubeless) Moest ook wel, want een crime om op en af de velg te krijgen.

Nu een set P-zero 40mm er op, heb niet het idee dat die minder lekbestendig zijn, maar bij BRR wordt er ook vermeld dat het een aardig dikke band is.

Met mijn 30mm P-Zero's op de andere fiets ook nog nooit lek gereden.(Ook tubeless)

Als je goed bent dan rij je ook niet lek natuurlijk. :w :P

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
blitzkrieg schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 07:47:
[...]

Ik heb een set GP5000 AS gehad, die waren inderdaad aardig bombproof. Aardig wat stukken glas uit gepeuterd zonder lek gehad te hebben. (Wel tubeless) Moest ook wel, want een crime om op en af de velg te krijgen.

Nu een set P-zero 40mm er op, heb niet het idee dat die minder lekbestendig zijn, maar bij BRR wordt er ook vermeld dat het een aardig dikke band is.

Met mijn 30mm P-Zero's op de andere fiets ook nog nooit lek gereden.(Ook tubeless)

Als je goed bent dan rij je ook niet lek natuurlijk. :w :P
Wat merk je qua verschil in snelheid met die 40mm bandjes? Met name bij hogere snelheden, 40+? Tot 30kmh geloof ik wel dat het weinig verschil geeft.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• Requiem19
KW25 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 08:22:
[...]

Wat merk je qua verschil in snelheid met die 40mm bandjes? Met name bij hogere snelheden, 40+? Tot 30kmh geloof ik wel dat het weinig verschil geeft.
Die 40mm P Zero’s zijn super traag. Dat is denk ik niet de beste band om 40mm mee te benchmarken. Een 35mm GP5K S TR blaast op een moderne velg al snel op tot 37-38mm en die is bijna even snel als een 28mm qua rolweerstand. 8-9mm bredere band kost je qua aero iets van 1-2 watt bij 35 km/h en rolweerstand dus gelijk.

@sapphire welke GP5000 heb je nu dan precies?

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-08 09:12
418O2 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 19:44:
Supacaz? Dat rekt nauwelijks (althans de mijne), dat maakt het veel moeilijker
ik heb zelf ook graag Supacaz, maar ja.. het is inderdaad wel wat lastiger omdat het niet rekt :)

BetterShifting.com | Strava

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Requiem19 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 08:28:
[...]

Die 40mm P Zero’s zijn super traag. Dat is denk ik niet de beste band om 40mm mee te benchmarken. Een 35mm GP5K S TR blaast op een moderne velg al snel op tot 37-38mm en die is bijna even snel als een 28mm qua rolweerstand. 8-9mm bredere band kost je qua aero iets van 1-2 watt bij 35 km/h en rolweerstand dus gelijk.

De vanilla, dus de GP500 zonder toegevoegde letters (28mm).

Als die P-Zero TLR niks zijn kan ik ook gewoon 2x GP5000 25mm voor vaders zijn fiets bestellen :p

Gabriël AM5

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:25

Stewie!

Keen must die!

Ben recent begonnen met sporten op de racefiets, als aanvulling op het hardlopen. Probeer rond de 150-200km per week te maken zodra ik hersteld ben van m’n blessure.

Ik ben nog aan het puzzelen met de basics. Heb een mooie Canyon Grizl CF 9 gekocht voor in de Alpen. Maar ik mis in de handleiding een stukje over de juiste houding, hoek waarin het stuur gemonteerd staat, zadel afstelling. Is allemaal erg summier voor een fiets van dat caliber. Is er een aanrader voor de fiets afstelling voor beginners? De fiets rijdt overigens heerlijk. Dichtstbijzijnde verkoper was meer dan vier uur rijden op de fiets dus schiet ook niet op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gYjNNe2dn23U1ed7v8JOTaMeqG4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YwybqHzIrWoM28YBU0AjpWuT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fvwD21ym0DJLXqBkcSSzaFC8CXo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fIsh9MrcRXVST0UK1JlAeI56.jpg?f=fotoalbum_tile
Daarnaast heb ik een Roubaix Pro voor in Nederland. Die werd gewoon door de verkoper netjes gebruiksklaar gemaakt. Moet wel zeggen dat het zadel van de Canyon een stuk comfortabeler is. Tubeless laten afmonteren, valt me op dat ik regelmatig de banden druk moet bijwerken. Wat is normaal? Wekelijks? Maandelijks?

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• Prulleman
Stewie! schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 13:12:
Ben recent begonnen met sporten op de racefiets, als aanvulling op het hardlopen. Probeer rond de 150-200km per week te maken zodra ik hersteld ben van m’n blessure.

Ik ben nog aan het puzzelen met de basics. Heb een mooie Canyon Grizl CF 9 gekocht voor in de Alpen. Maar ik mis in de handleiding een stukje over de juiste houding, hoek waarin het stuur gemonteerd staat, zadel afstelling. Is allemaal erg summier voor een fiets van dat caliber. Is er een aanrader voor de fiets afstelling voor beginners? De fiets rijdt overigens heerlijk. Dichtstbijzijnde verkoper was meer dan vier uur rijden op de fiets dus schiet ook niet op.
[Afbeelding][Afbeelding]
Daarnaast heb ik een Roubaix Pro voor in Nederland. Die werd gewoon door de verkoper netjes gebruiksklaar gemaakt. Moet wel zeggen dat het zadel van de Canyon een stuk comfortabeler is. Tubeless laten afmonteren, valt me op dat ik regelmatig de banden druk moet bijwerken. Wat is normaal? Wekelijks? Maandelijks?
je kan geen bikefit in de handleiding verwachten... als je online koopt, dan mag je dat zelf doen, ze kunnen moeilijk de koerier de fiets voor je laten afstellen.
in de buurt moet wel een bikefitter te vinden zijn. reken wel op 100-300 euro (+ eventueel extra voor een stuurpen ofzo). Wat je ook kan doen is proberen de maten zoveel mogelijk over te nemen van je Roubaix, echt verschil in houding zou er niet hoeven zijn, behalve dat je wellicht wat meer rechtop zit, maar zadelhoogte en zadel fore/aft zal je over kunnen nemen, en dan voel je wel of je stuur te ver of te dichtbij staat.
(verder shifters horizontaal en naar voorkeur wat naar binnen draaien, kijken wat comfortabel is).
Tubeless druk check ik voor elke rit :)
(tip: knal overal clik valves in, werkt zoveel prettiger!!)

Strava

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

KW25 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 08:22:
[...]

Requiem19 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 08:28:
[...]

Voelen zeker langzamer dan de 30mm, maar die zitten ook op mijn carbon Cube Agree, terwijl de 40mm op mijn aluminium Giant Contend AR zitten. Dus hoeveel het echt is vind ik moeilijk te zeggen. En de Contend is mijn woon-werk en slecht weer bak, dan maar wat meer rolweerstand. Dat is beter dan om 6 uur 's ochtends in het donker en de kou een lek dichten.

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:31

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

guapper schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 12:43:
[...]

Nee, heb nog niet het juiste oplosmiddel gevonden.

Tips? :)
betreft die video over drip wax

Ik ga het binnenkort eens met wasbenzine proberen als oplosmiddel (ipv diggers wax and grease remover dat hier niet te vinden is). Laat nog wel iets weten of het goed werkt.

• Ramon 73
esphome schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 10:22:
@Ramon 73 als aanvulling, de link naar de montage handleiding waar je onder nummer 24 de waarschuwing ziet en hoe je speling eruit moet halen. Lekker ouderwets met het inhouden van de voorrem en voelen of je nog speling voelt, kleine stapjes doen met het aandraaien van de bout.

https://3tbike-cdn.thron.com/api/v1/content-delivery/ephemerals/contents/23c4f5f2-1052-47ef-a5fe-545ce20a91d5/pdf?v=2&dt=exp=1787735873~hmac=f17a40ed65911de9b9c2934d22435d427e0af8036995a225a985a009a08133a5&download=true
@FFW YouTube: Cyclists, How To Tighten Headset ✅

• DDX
De winter begint vroeg dit jaar bij PWN :

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/wb7vYJ6C7aw2xgcK_KGfwBNAqAUEnX0XzaVSycivmPg-1152x2048.jpg

Toch jammer dat ik m'n bidon niet kon vullen.

• raymondw
DDX schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 20:58:
De winter begint vroeg dit jaar bij PWN :

[Afbeelding]

Toch jammer dat ik m'n bidon niet kon vullen.
Heb de vraag gesteld voor je waarom en wat de data zijn.... (#fietsmaatje)

/edit
@DDX Wat is de locatie?

[ Voor 4% gewijzigd door raymondw op 27-08-2026 21:04 ]

• DDX
raymondw schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 21:02:
[...]

Heb de vraag gesteld voor je waarom en wat de data zijn.... (#fietsmaatje)

/edit
@DDX Wat is de locatie?
Bij restaurant Nieuw Westert / Egmond Binnen.

• raymondw
DDX schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 21:07:
[...]

Bij restaurant Nieuw Westert / Egmond Binnen.
Tx! Het is doorgegeven dat deze nu al dicht is en nagevraagd waarom d:)b
Kan een defect zijn, even afwachten op de reactie.

• DDX
Of water gewoon op 😎
Defect heb ik wel eens andere sticker ofzo gezien, beetje maf om dit er dan op te doen. (of ze halen dan soms hele paal weg)

• Swedish_Chef
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-08 21:59
DDX schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 21:14:
Of water gewoon op 😎
Defect heb ik wel eens andere sticker ofzo gezien, beetje maf om dit er dan op te doen. (of ze halen dan soms hele paal weg)
Een defect kan je soms zien op drinkwaterkaart.nl. Ik zie bij Egmond geen defecte pomp, maar weet natuurlijk niet hoe goed het bijgewerkt wordt

• r0g3r
Swedish_Chef schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 21:55:
[...]

Een defect kan je soms zien op drinkwaterkaart.nl. Ik zie bij Egmond geen defecte pomp, maar weet natuurlijk niet hoe goed het bijgewerkt wordt
Reactief, ik heb ze een aantal keer gemaild over defecte / niet meer bestaande punten en krijg dan wel altijd netjes een bedank-mailtje met de boodschap dat ze het aanpassen.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@DDX 25 graden in de winter :?

Gabriël AM5

Pagina: 1 ... 738 739 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:

Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).