Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 705 706 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:49
GWBoes schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:44:
Als de aanrijding/ongeluk hard genoeg is dat je zelf niet meer aanspreekbaar bent is de kans aanwezig dat de telefoon in je achterzak ook niet meer aanspreekbaar is. Nu geeft m'n Garmin ook nog noodinformatie als ik het goed heb maar dat is voor veel mensen geen logische plek om te zoeken.

Toch maar een geplastificeerd papiertje in de zadeltas.
Mijn garmin stuurt een sms naar mijn vrouw bij een crash.

De tip die ik daarbij kan geven.... annuleer deze niet voor je zeker weet dat je OK bent. Bij mijn laatste crash heb ik deze ook geannuleerd voor ik zelf opgestaan was.. (ook weleens per ongeluk niet geannuleerd met achteraanbellen etc tot gevolg.. daarom dus...) maar ik was er toch niet best aan toe (gebroken sleutelbeen en zwaar gekneusde ribben. Ik ben toen zelf met fiets en al uit het bos kunnen komen (MTB) en ben toen opgepikt, langs de openbare weg. Maar de grens tussen als nog knockout gaan en opstaan was vrij dunnetjes in dit geval. Dus liever nog een keer onterecht een sms, dan de hele functie teniet doen omdat je het noodbericht annuleerd en alsnog knock gaat

Strava

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:37
Prulleman schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:54:
[...]

De tip die ik daarbij kan geven.... annuleer deze niet voor je zeker weet dat je OK bent. Bij mijn laatste crash heb ik deze ook geannuleerd voor ik zelf opgestaan was.. (ook weleens per ongeluk niet geannuleerd met achteraanbellen etc tot gevolg.. daarom dus...) maar ik was er toch niet best aan toe (gebroken sleutelbeen en zwaar gekneusde ribben. Ik ben toen zelf met fiets en al uit het bos kunnen komen (MTB) en ben toen opgepikt, langs de openbare weg. Maar de grens tussen als nog knockout gaan en opstaan was vrij dunnetjes in dit geval. Dus liever nog een keer onterecht een sms, dan de hele functie teniet doen omdat je het noodbericht annuleerd en alsnog knock gaat
De meeste mensen nemen daarom een telefoon mee.

Hij wil.

• Prulleman
klaaas schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:02:
[...]

Jij kan bellen als je knockout ligt?

Strava

• klaaas
Prulleman schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:03:
[...]

Jij kan bellen als je knockout ligt?
Als ik knockout of dood ben niet, maar in alle andere gevallen....

Hij wil.

• Prulleman
Laat ik het zo zeggen.. ik was (achteraf) blij dat ik op kon staan en kon bellen.. daarna kon ik 5 dagen mijn bed niet uit.. (1 keer per dag met heel veel pijn en moeite om te schijten en te douchen..)

Strava

• klaaas
O wacht, ik maakte uit je 'uit het bos gekomen en opgepikt' op dat je geen mogelijkheid had om te bellen (en dat dat oppikken door een voorbijganger was). Maar dan snap ik hem.

[ Voor 16% gewijzigd door klaaas op 10-02-2026 16:09 ]

Hij wil.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:09
Prulleman schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:54:
[...]

Is het niet zo dat die functie bij MTB ritten uitgezet wordt vanwege ruw terrein?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Prulleman
Mistraller schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:22:
[...]

Is het niet zo dat die functie bij MTB ritten uitgezet wordt vanwege ruw terrein?
Nee hoor, werkt prima op de weg en mtb.

Heb denk ik 2x een valse melding gehad op de racefiets met een soort van noodstop (echt hard remmen). Op de mtb eigenlijk nooit een valse melding gehad

Strava

• Mistraller
Prulleman schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:25:
[...]

Nee hoor, werkt prima op de weg en mtb.

Heb denk ik 2x een valse melding gehad op de racefiets met een soort van noodstop (echt hard remmen). Op de mtb eigenlijk nooit een valse melding gehad
Ik al zeker 10. Op de oprit knallen, stevig remmen, en dan door de rammelende klinkers...Of vanwege tilehunting ineens op een vies onverhard pad terecht komen...
Ook al eens gestruikeld met hiking. Terwijl mijn hele gezin me stond uit te lachen ging horloge ook nog af. (wat feitelijk wel terechte melding was, horloge wist natuurlijk niet dat ik in zacht gras lag.)

Ik zal die settings eens checken. Ik heb het nooit bewust uitgezet op mijn Edge 530, maar als ik ga MTB'en meldt ie altijd dat het uit staat. Misschien zat dit ooit in de begintijd in het default mtb profile of zo.

---------------

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
blitzkrieg schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:51:
Mijn rijbewijs zit achter het hoesje van mijn telefoon en die heb ik altijd bij me.
Maar de veldwachters rijden hier nog op varkens, dus die houden me toch niet bij. :P
Hopelijk rijden die dan op huisvarkens en geen wilde varkens. De wilde halen 65 KM per uur, dan moet je toch flink gaan doortrappen op jouw fietsie. 8)

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:51

sapphire

Die-hard pruts0r

[...]

Ik dacht dat we net geconcludeerd hadden dat je telefoon het begeeft bij een crash :?
Dix0r schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:39:
[...]

De 'juiste' sealant wellicht. Ik zweer bij stan's notubes race (dus niet de gewone variant).
Tirebooster / compressor zou ik altijd gebruiken. Dat scheelt je veel frustratie.
Kijk toch nog iemand die aangaat op tubeless, bedankt voor de tip! Die ga ik noteren alsnog sealant ga uitzoeken :)

Overigens kan ik zeggen dat het advies van Gemini niet heel geweldig is. Ik geeft het exacte typenummer van de velgen en hij geeft aan dat deze tubeless ready zijn maar begint vervolgens wel met velglint lijmen :?
En ik moet banden hebben met minimaal 2,35” tot 2,6” breedte hebben voor deze velgen :+

Gabriël AM5

• klaaas
sapphire schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 18:20:
[...]

Ik dacht dat we net geconcludeerd hadden dat je telefoon het begeeft bij een crash :?

[...]
Daarvoor heb ik er dan weer zo'n stevig hoesje van The Pack omheen. Gaat wel ten koste van een Snelle Jelle en een banaan, maar eten wordt toch erg overschat.

Hij wil.

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:17
[...]

Ik heb eens bij de 3 ballons voor me iemand uit de bocht zien gaan bij een afdaling. Hij was er erg aan toe maar nog voor ik er bij was was zijn Garmin al aan het aftellen voor uit te zenden. Ik vind dit een zeer nuttige feature.

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:21
Ik heb serieus een enkele keer gehad dat mijn Garmin een noodsituatie door wilde geven (over de kop gegaan met de gravelbike) maar toen was ik blijkbaar zo afgelegen(paar km van de Drunese duinen) dat hij geen bereik had. Verder nooit een valse melding of wat dan ook gehad.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:19
Ik heb eens gehad dat ik na een BRM1200 uit bed ben gelicht door de politie doordat de Garmin mijn vrouw een bericht had gestuurd. Blijkbaar was de Garmin, die aan de oplader lag, gevallen waardoor hij een bericht doorgaf. Op dat moment lag ik te slapen (lees: half in coma door de 1250km die ik gefietst had) met de telefoon op stil dus ze kon mij niet bereiken. En omdat ik niet op eigen naam in de Stayokay zat, en ook de organisatie van de randonneurs als gast herkenbaar waren, is de politie ingeschakeld.

Ik schrok mij rot toen de politie voor de deur stond.

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:37
klaaas schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:47:
Ik ga eigenlijk nooit de deur uit zonder sleutels, portemonnee en telefoon. Voelt naakt zonder.
Maar ik zit nu te denken dat het wel een hele goedkope gewichtsbesparing om het meeste daarvan thuis te laten op de fiets. Eens berekenen wat dat doet voor m'n gemiddelde.
https://ikko.com/products/mind-one-phone
Heel klein, heel licht, heel handig (ik heb er zelf ook een :+ )

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:37
Cloclo100 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 19:40:
[...]

Ik heb eens bij de 3 ballons voor me iemand uit de bocht zien gaan bij een afdaling. Hij was er erg aan toe maar nog voor ik er bij was was zijn Garmin al aan het aftellen voor uit te zenden. Ik vind dit een zeer nuttige feature.
Met de MTB ben ik zo'n 20 jaar geleden eens gevallen, doordeweeks en dus rustige bospaden. Daar gevonden door een wandelaar die hulpdiensten erbij riep. Onderkoeld naar het ziekenhuis (half april, dus toch lang gelegen daar), hele zware hersenschudding (jaja, mét helm....), 1 week geheugen kwijt (van ca. haluf uurtje voor het ongeluk & de hele erna), linker sleutelbeen gebroken, geen idee hoe ik vanuit België toch rechtstreeks naar NL ziekenhuis ben gebracht, geen idee hoe de EHBO mijn vrouw heeft kunnen bellen (niks van ICE of legitimatie bij me).
Dat is voorgevallen op een (dalend) bospad waar ik vóór het ongeluk al zo'n 300x naar beneden was gereden, geen kuilen of geulen of andere reden waar een MTB van over zijn toeren raakt. De fiets zat nog niet 1 krasje op na het ongeluk, net de herfst voorgaand jaar gekocht dus de fiets was nog relatief nieuw. Dat was hetzelfde model als ik daarvoor had, dus het lag ook niet aan het niet gewend zijn aan die fiets.
Een raadsle wat de oorzaak is geweest. Maar wel een goede herinnering om altijd iets bij me te hebben waar mijn gegevens op staan. ID kaart & gesealed kaartje met NAW gegevens en 06 van mijn vrouw. Eveneens een sticker met gegevens in de helm. Tegenwoordig ook noodcontact in de Garmin, maar dat heb ik gelukkig nog nooit nodig gehad.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
klaaas schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:47:
Ik ga eigenlijk nooit de deur uit zonder sleutels, portemonnee en telefoon. Voelt naakt zonder.
Maar ik zit nu te denken dat het wel een hele goedkope gewichtsbesparing om het meeste daarvan thuis te laten op de fiets. Eens berekenen wat dat doet voor m'n gemiddelde.
Je kan er ook een helium-ballonetje aan hangen om ‘t gewicht te compenseren :) .

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• esphome
  • Niet online
blb4 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:50:
[...]

Je kan er ook een helium-ballonetje aan hangen om ‘t gewicht te compenseren :) .
Weegt dat dan wel op tegen de extra luchtweerstand?

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:07
[...]

Zit er al wel helium in de banden?

XMCS Netherlands | XMCS NL Instagram

• esphome
  • Niet online
Waarom een telefoon meenemen. Andere weggebruikers of wandelaar hebben al een telefoon bij zich en als ik onverhoopt zou moeten bellen dan vraag ik het wel beleeft of ik mag bellen van een passerende mobiele eenheid. ;)

Lang lang geleden ooit moeten lopen omdat de binnenband aan flarden lag en een groot gat in de buitenband. Ik was al meer dan twaalf uur onderweg en zo was de fietsenmaker in het volgende dorp al gesloten. Na aanbellen toch een binnenband en butenband kunnen kopen. Daarna in een telefooncel naar huis gebeld dat ik er echt aan kwam.

Dat is nu zo'n 35 jaar geleden en sindsdien had ik ook een vouwbare buitenband bij mij die toen net op de markt kwamen. Daarna ook nooit nodig gehad...zie je maar weer.

Nu speciale plakkers voor de buitenband mocht er een gat of scheur in zitten in het zadeltasje.

Dus nu kaartje met mijn gegevens mee en dat moet voldoende zijn. Mocht er iets gebeuren dan laat de fietscomputer mijn voornaam op het schermpje, zo ben ik beter aanspreekbaar...als dat nog mogelijk is.

Als ik fiets ben ik echt offline en wil zo ook ook niet gestoord worden. Lekker fietsen en het hoofd leeg.

• esphome
  • Niet online
Requiem19 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 11:10:
[...]
Zit er al wel helium in de banden?
Inkoppertje: ballonbanden?

• klaaas
[...]

Ik probeer altijd wel de light versie van een telefoon te kopen. Alle beetjes helpen.

Hij wil.

• klaaas
Meestal zeggen ze trekkerbanden als ze mijn fiets zien.

Hij wil.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-02 10:48

McMiGHtY

- burp -

esphome schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:06:
[...]

Licht AUB toe het gebruik van de afkorting "ICE" in de context met Social Rides.
Simpel..als je meegaat met een Social Ride van "DeStichting" vinden we het heel fijn dat we iemand kunnen bellen mocht je wat "uitdagingen" hebben, of iig de ambulance broeders en politie wat kunnen.

Niet dat we hoeven zeggen "eeuhm..ja..dat is esphome..ik denk dat die Dirk heet..maar verder.."

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

wisselwerking schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 08:13:
Ik heb eens gehad dat ik na een BRM1200 uit bed ben gelicht door de politie doordat de Garmin mijn vrouw een bericht had gestuurd. Blijkbaar was de Garmin, die aan de oplader lag, gevallen waardoor hij een bericht doorgaf. Op dat moment lag ik te slapen (lees: half in coma door de 1250km die ik gefietst had) met de telefoon op stil dus ze kon mij niet bereiken. En omdat ik niet op eigen naam in de Stayokay zat, en ook de organisatie van de randonneurs als gast herkenbaar waren, is de politie ingeschakeld.

Ik schrok mij rot toen de politie voor de deur stond.
Verklaart waarom je zaterdag heel snel was met dat gebeuren uit te zetten :)

• esphome
  • Niet online
klaaas schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 11:35:
[...]

Meestal zeggen ze trekkerbanden als ze mijn fiets zien.
Tja, fatbikes dekt ook niet altijd de lading. :X

• Cloclo100
Ik had nog een iets oudere wielset die ik wou recycleren voor mijn gravelfiets met 32mm Hutchinson Blackbirds. Deze zijn een half jaar niet gebruikt en indertijd tubeless gezet met Orange Sealant. Ik krijg echter geen enkele beweging in de banden, krijg ze niet naar binnen geduwd om dan bv. Een Tyre monkey achter de band te krijgen. Het lijkt wel of de banden verlijmd zijn met de velg, ik krijg ze wel een beetje naar binnen geduwd maar de latex zorgt voor veel weerstand en de band kruipt meteen terug richting de velg bij loslaten. Wel prima latex zo, maar iemand dit ook al voor gehad en tips om dit te verhelpen?

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:29

joker1977

Tweakert

Cloclo100 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:04:
Ik had nog een iets oudere wielset die ik wou recycleren voor mijn gravelfiets met 32mm Hutchinson Blackbirds. Deze zijn een half jaar niet gebruikt en indertijd tubeless gezet met Orange Sealant. Ik krijg echter geen enkele beweging in de banden, krijg ze niet naar binnen geduwd om dan bv. Een Tyre monkey achter de band te krijgen. Het lijkt wel of de banden verlijmd zijn met de velg, ik krijg ze wel een beetje naar binnen geduwd maar de latex zorgt voor veel weerstand en de band kruipt meteen terug richting de velg bij loslaten. Wel prima latex zo, maar iemand dit ook al voor gehad en tips om dit te verhelpen?
Harder duwen. Heb ook wel gezien dat mensen die het niet voorelkaar kregen het doen met een steekas die ze dan in de band "rollen" om meer kracht te kunnen zetten, zie:
https://www.tiktok.com/@s...video/7444975337567489323

• Cloclo100
joker1977 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:35:
[...]

Harder duwen. Heb ook wel gezien dat mensen die het niet voorelkaar kregen het doen met een steekas die ze dan in de band "rollen" om meer kracht te kunnen zetten, zie:
https://www.tiktok.com/@s...video/7444975337567489323
Aha handig, thanks!

• Bart_001
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20:16
blitzkrieg schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:40:
[...]

Had jij nu ook een Cube Agree? 30mm past goed achter, 32mm zou bij mij tegen mijn DI2 kabel voorderailleur aankomen.

Mijn Agree staat nog steeds bij de dealer, vorige week gebeld, Cube verwacht vanaf midden februari nieuwe vorken uit te leveren. Dan is het nog kijken wanneer mijn dealer aan de beurt is. :-(
fyi : bij mijn dealer waren ze geleverd gisteren ( leek onverwacht) en heb de fiets zelfs al terug!
Als ik goed begrepen had een 10tal ontvangen van de +-40 fietsen die vervangen moesten worden , ikzelf was ook wel eerste dag van terugroepactie erbij, geen idee of ze daar effectief rekening mee hielden.

[ Voor 16% gewijzigd door Bart_001 op 12-02-2026 22:24 ]

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:58
Bart_001 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 22:22:
[...]

fyi : bij mijn dealer waren ze geleverd gisteren ( leek onverwacht) en heb de fiets zelfs al terug!
Als ik goed begrepen had een 10tal ontvangen van de +-40 fietsen die vervangen moesten worden , ikzelf was ook wel eerste dag van terugroepactie erbij, geen idee of ze daar effectief rekening mee hielden.
Ben benieuwd zo maar eens horen: dinsdag een bikefit dus nu maar even de fiets ophalen en tzt als de vorken er zijn weer terugbrengen. Gelukkig is mijn lbs een dorp verderop en het zou goed moeten komen want ze zijn 2wielerwinkel van het jaar geworden :*)

[ Voor 6% gewijzigd door Sammy_tukker op 13-02-2026 09:32 ]

• blitzkrieg
  • Laatst online: 22-02 22:46

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Bart_001 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 22:22:
[...]

thx voor de update. Ik zal volgende week eens een keer bellen, en anders wordt het na de voorjaarsvakantie.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:58
blitzkrieg schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:48:
[...]

thx voor de update. Ik zal volgende week eens een keer bellen, en anders wordt het na de voorjaarsvakantie.
Mijn LBS was nog niet verder dan dat ze eind januari een mail hadden gehad dat ze uitgeleverd werden vanaf toen.

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:54
Hoe gaan jullie om met het vervangen van kettingen en cassettes? Ik heb een kettingmeter om de slijtage te meten.

Afgelopen voorjaar verse start gemaakt met een nieuwe fiets met 2x12 grx aandrijflijn. Begin november de ketting vervangen toen de meter 50% .5 aan gaf. Die nieuwe ketting zit nu weer op 50% .5 (want winter), dus tijd om weer iets te ondernemen.

Het is nog wat vroeg in het seizoen voor een nieuwe cassette lijkt mij, maar hoe gaan jullie hier mee om?
Wanneer is het juiste moment om de cassette te vervangen? Is dat meetbaar, of kun je met een cassette door blijven gaan zolang je de ketting maar op tijd vervangt? Ik heb vooralsnog geen last gehad van overspringen of wat dan ook.

Die interval naar de 50% .5 zal wel steeds korter worden, maar zijn hier eenvoudige stelregels voor?

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:16
Op tijd je ketting vervangen en ik merk bij sram dat je dan soms al eigenlijk te laat bent/het net ff wat sneller slijt dan je denkt. (maar kan ook komen doordat ik met m'n sram fiets in meet slecht weer/troep rijd)
En dan vervang je ketting en slaat ketting soms over, vaak alleen eerste paar ritjes.
Ik vermoed dat ik dus binnenkort weer cassette mag vervangen als tooltje de .5 weer aangeeft.

Ik neem aan dat je met 50% bedoelt de .5 die op de tool staat ? (=0.5%)

[ Voor 11% gewijzigd door DDX op 14-02-2026 07:50 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

• guapper
DDX schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 07:49:

Ik neem aan dat je met 50% bedoelt de .5 die op de tool staat ? (=0.5%)
Correcte aanname, bedankt voor de toelichting (y),

[ Voor 9% gewijzigd door guapper op 14-02-2026 13:21 ]

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23:23
Het was vandaag heerlijk! Koude wind, maar dat zonnetje en de droge weg was om te genieten. Na een week van stevige hernia klachten is het toch wel bevrijdend om weer pijnvrij op de fiets te kunnen stappen.

Of gewoon rechtop staand eraf te kunnen stappen..

https://www.strava.com/athletes/38143282

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:00

sebasd

rijdt op espresso

Prima weertje inderdaad voor een lekker lang rondje, dus dat heb ik maar gedaan. Gelukkig dit keer er aan gedacht eerst de windrichting te controleren voordat ik op pad ging :+

Fris windje!

• kwet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:34
Bij jullie niet gestrooid vandaag? Hier lag het helemaal vol met pekel. Geen idee waarom...

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:23

PeaceNlove

Deugleuter

kwet schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 17:49:
Bij jullie niet gestrooid vandaag? Hier lag het helemaal vol met pekel. Geen idee waarom...
Nee lag niks omgeving Harmelen, Montfoort en Oudewater :)

• sebasd

sebasd

rijdt op espresso

Hier aan beide kanten van het Wolderwijd en Veluwemeer ook niets gemerkt. Nou ja, behalve regelmatig een bordje met ‘bij gladheid wordt deze weg niet gestrooid’…

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
60km in 't prachtige zonnetje: Amsterdam › Oudekerk a.d. Amstel (Ronde Hoep) › Vinkeveen › Baambrugge › Abcoude › Driemond › Amsterdam

Maar helaas de wind (en de windchill) onderschat, een goede laatste 20km zonder gevoel in tenen en vingers moeten doen. De complete winteroutfit met thermo mocht niet baten. Te koud!

• DDX
Bijna nergens gestrooid, paar gemeentes/fietspaden beetje wit maar merendeel gewoon kurkdroog.
Ook totaal niet nodig om met dit weer te strooien....

Was erg lekker, had 3 paar handschoenen mee (3 verschillende diktes) maar uiteindelijk maar paar keer kort (in schaduw) handschoenen aan gehad.

• bwernsen
Hier wel op veel plekken gestrooid. Ik denk om voorbereid te zijn voor het feestje morgen.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:23

PeaceNlove

Deugleuter

bwernsen schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 18:36:
Hier wel op veel plekken gestrooid. Ik denk om voorbereid te zijn voor het feestje morgen.
Daarom had ik vandaag ook alvast het feestje op de fiets :*)

• kwet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:34
Ik vond het strooien vandaag ook overbodig, is vaak hier, maar gelukkig zijn blijkbaar niet alle gemeenten zo.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Hier door ene hele rits gemeentes gefietst en één had er gestrooid.
Ik weet overigens weer waar de uitdrukking ‘Hoe koud is het? Zo’n stukkie’ vandaan komt :X

@bwernsen So zaten behalve steenkoud soms stukjes bij met windje mee, zonnetje, droog en goed asfalt……. Genieten!
Had wel een teleurgesteld kind dat hij geen fiets kon afspuiten :+

Trouwens kan het zo zijn dat TPU binnenbandjes een stuk comfortabeler rijdt dan butyl?
Anders was het gewoon het goede weer en de 100gram vuil die de fiets armer is :p

Gabriël AM5

• sebasd

sebasd

rijdt op espresso

sapphire schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 19:33:

@bwernsen So zaten behalve steenkoud soms stukjes bij met windje mee, zonnetje, droog en goed asfalt……. Genieten!
Zo'n stukje had ik gisteren ook, op de dijk tussen Kampen en Elburg. Zon, wind in de rug, heerlijk!

Helaas zijn de weersvoorspellingen voor de aankomende dagen / weken weer heel wisselvallig. Ben al dat schoonmaken wel een klein beetje zat ondertussen, en mijn kinderen vinden dat ook geen leuke hobby.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:24

Bezulba

Formerly known as Eendje

kwet schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 18:45:
Ik vond het strooien vandaag ook overbodig, is vaak hier, maar gelukkig zijn blijkbaar niet alle gemeenten zo.
Liever overbodig strooien dan 20 auto's in dezelfde sloot.

blup

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als het goed is hebben eigenaren een mailtje gehad, maar gezien hij bij mij in de spam was gekomen: Favero heeft een firmware update voor de Assioma Pro's uitgerold, te installeren via hun app (kost een minuutje of twee hooguit). En nu gebeurd dat wel vaker, maar deze firmware update meer dan verdubbeld de batterijduur van de pedalen :) . IIG puur naar specs kijkende was het primaire voordeel van de Garmin Rally pedalen een 2x zo lange batterijduur, en dat halen de Assioma's nu ook :) .

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:12
Sissors schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:12:
Als het goed is hebben eigenaren een mailtje gehad, maar gezien hij bij mij in de spam was gekomen: Favero heeft een firmware update voor de Assioma Pro's uitgerold, te installeren via hun app (kost een minuutje of twee hooguit). En nu gebeurd dat wel vaker, maar deze firmware update meer dan verdubbeld de batterijduur van de pedalen :) . IIG puur naar specs kijkende was het primaire voordeel van de Garmin Rally pedalen een 2x zo lange batterijduur, en dat halen de Assioma's nu ook :) .
Die heb ik ook gehad. Wel grappig, ik had die pedalen gekocht maar kreeg toen de pedalen van mijn oude fiets er niet af. Ze vervolgens bewaard voor mijn nieuwe fiets, waar ik niet op mag rijden i.v.m. de Cube recall. :D

Maar als mijn nieuwe voorvork erop zit én het weer lekker weer is dan kan ik lekker 160 uur rijden zonder op te laden :)

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:30
Mag ik hier schaamteloos een creatie van mij pluggen? Als dat niet ok is, hoor ik het graag van de mods

Ik heb een webtool voor wielrenners gemaakt waarmee je op basis van de weersverwachting direct kledingadvies krijgt voor je rit — vooral handig bij twijfelweer.

https://tempelo.app

Wat je ermee kunt:
• Weercheck per locatie (en per moment)
• Kledingadvies op basis van temperatuur / wind / neerslag (laagjes, handschoenen/overschoenen etc.)
• Ride Now / Ride Later: nu vertrekken of later plannen en vergelijken
• GPX-route uploaden: het weer wordt per uur langs je route getoond — dus niet alleen “het weer bij jou thuis”, maar het weer op de plek waar je op dat moment rijdt
• Delen met je groep: je kunt de weerpagina/ritplanning als deelbare link doorsturen naar je groepsapp (WhatsApp/Signal/etc.), zodat iedereen hetzelfde overzicht ziet

Geen account nodig: openen en gaan.
Feedback op gekke dingen is welkom, en wensen/ideeën kun je ook droppen — geen garanties dat alles erin komt, maar ik lees het wel 🙂

Met dank aan @McMiGHtY , @klaaas , @rinslll , @mhr-zip , @Requiem19 , @nooberke voor het meekijken!

[ Voor 4% gewijzigd door ElGreco op 15-02-2026 18:10 ]

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
ElGreco schreef op zondag 15 februari 2026 @ 17:54:
Mag ik hier schaamteloos een creatie van mij pluggen? Als dat niet ok is, hoor ik het graag van de mods

Ik heb een webtool voor wielrenners gemaakt waarmee je op basis van de weersverwachting direct kledingadvies krijgt voor je rit — vooral handig bij twijfelweer.

Wat je ermee kunt:
• Kledingadvies op basis van temperatuur / wind / neerslag (laagjes, handschoenen/overschoenen etc.)
• GPX-route uploaden: het weer wordt per uur langs je route getoond — dus niet alleen “het weer bij jou thuis”, maar het weer op de plek waar je op dat moment rijdt
• Delen met je groep: je kunt de weerpagina/ritplanning als deelbare link doorsturen naar je groepsapp (WhatsApp/Signal/etc.), zodat iedereen hetzelfde overzicht ziet

Feedback op gekke dingen is welkom, en wensen/ideeën kun je ook droppen — geen garanties dat alles erin komt, maar ik lees het wel 🙂

Met dank aan @McMiGHtY , @klaaas , @rinslll , @mhr-zip , @Requiem19 voor het meekijken!
Grappig! Ik zal het niet snel gebruiken voor een ritje in Nederland, maar in de bergen lijkt me dit best handig.
Gebruik je intern iets van gevoelstemperatuur voor het kledingadvies?
Ben je nog van plan met intensiteit rekening te houden? Ik kleed me heel anders voor een ritje met 180W dan een met 280W bijvoorbeeld.
Ik snap wel dat dit lastig gaat worden als dit niet constant is op een rit. Bijvoorbeeld volle bak een berg op en met de benen stil naar beneden

• ElGreco
Stevie-P schreef op zondag 15 februari 2026 @ 18:10:
[...]

Grappig! Ik zal het niet snel gebruiken voor een ritje in Nederland, maar in de bergen lijkt me dit best handig.
Gebruik je intern iets van gevoelstemperatuur voor het kledingadvies?
Ben je nog van plan met intensiteit rekening te houden? Ik kleed me heel anders voor een ritje met 180W dan een met 280W bijvoorbeeld.
Ik snap wel dat dit lastig gaat worden als dit niet constant is op een rit. Bijvoorbeeld volle bak een berg op en met de benen stil naar beneden
In de FAQ staat het een en ander beschreven. Maar kort samengevat:
- gevoelstemperatuur bij de forecast tabel komt uit de weer API
- kledingadvies is gebasseerd op gevoelstemperatuur + windkracht + eventuele regen. En dat kan ook bijgestuurd worden met de koubeleving knoppen.

De koubeleving knoppen resulteren niet altijd tot een nieuw advies. Als het standaard advies in het midden van een advies klasse valt, een beetje plussen of een beetje minnen, zorgt er niet direct voor dat je direct in een andere advies klasse terecht komt. Om het voor nu simpel te houden, is het nu 1x minnen, 1x plussen en that's it.

Ik wilde eerst ook een intensiteit toevoegen, daar is de code al op voorbereid. Maar:
- ruimte op mobiel is schaars, ik wil zuinig zijn met de ruimte
- ik houd niet van veel moeten klikken :)

Ik kreeg de tip van een van de testers: impliciet, is koubeleving ook gekoppeld aan intensiteit. Als je volle bak rijdt, is je beleving warm. Het wordt wel enigszins problematisch aan de onderkant van het spectrum vind ik: een koukleum zijn, die een rustige rit wil maken als het koud is. Tsja. Misschien iets voor later.

Het wordt inderdaad lastig om met een variabele intensiteit te werken gedurende een rit. Ik denk dat je dan zelf de extra parameters moet en kunt bedenken: omhoog is het warmer, omlaag heb je extra kleding nodig.

• bwernsen
Ik vind m mooi gemaakt @ElGreco! Je advies klopt goed met wat ik hier klaar heb liggen voor dit weer. Mooi dat ie voor de hele dag en de hele route je kledingadvies klaar zet. Echt een leuke klus.

Blijft de site op deze wijze beschikbaar?

• ElGreco
bwernsen schreef op zondag 15 februari 2026 @ 21:53:
Ik vind m mooi gemaakt @ElGreco! Je advies klopt goed met wat ik hier klaar heb liggen voor dit weer. Mooi dat ie voor de hele dag en de hele route je kledingadvies klaar zet. Echt een leuke klus.

Blijft de site op deze wijze beschikbaar?
Thanks!

Als je bedoelt via de URL in de browser: ja

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@ElGreco Weer langs een lange route is handig! Komt erbij een @DDX mode met het weer van heel Nederland :+

Ik heb zojuist geleerd dat mijn koubeleving ‘warm’ is aan de hand van het kleding advies :)

[ Voor 31% gewijzigd door sapphire op 15-02-2026 23:23 ]

Gabriël AM5

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:55
@ElGreco ik vind het wel een zwart kijker uitzicht...
Mis de toggle naar normale browser settings cq lichte settings.
Hoewel ik de dark modus van sommige kan waarderen ben ik niet van "the dark side"... }:|
Verder vind ik het wel duidelijk, al vraag ik mij wel af of er mensen zonder helm rijden... })

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• guapper
@ElGreco Dank je voor dit fijne initiatief. _/-\o_

Sinds het wegvallen van de Is het Koers / koersappweb was ik zoekende naar een vervanger.
Eenmaal in het seizoen weet ik het wel, maar vooral tijdens het wisselen van seizoen en weersomstandigheden valt het niet altijd mee om een functionele outfit samen te stellen.

[ Voor 4% gewijzigd door guapper op 16-02-2026 09:16 ]

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20:33
Mooie app, even getest en lijkt me reëel wat er aan advies uitkomt. Toch nog wel eens handig voor de momenten dat ik twijfel denk ik.

Semi gerelateerd: las vorige week ergens (wellicht hier?) iets over het meer focussen op het warm houden van je 'uiteinden' dan van je kern, en dat heb ik van het weekend eens geprobeerd. Waar ik normaal ondershirt + thermoshirt + jas had gedaan nu enkel thermoshirt + windbreaker en dat beviel een stuk beter. Voelde de eerste paar minuten wat frisser maar aan het einde van m'n 2u was het aanzienlijk comfortabeler.

• ElGreco
raymondw schreef op zondag 15 februari 2026 @ 23:33:
@ElGreco ik vind het wel een zwart kijker uitzicht...
Mis de toggle naar normale browser settings cq lichte settings.
Hoewel ik de dark modus van sommige kan waarderen ben ik niet van "the dark side"... }:|
Verder vind ik het wel duidelijk, al vraag ik mij wel af of er mensen zonder helm rijden... })
Dark/Light mode nu beschikbaar. Voorkeuren van de browser zouden meegenomen moeten worden, fallback blijft Dark.

Mocht iemand iets raars zien qua dark/light kleurencombinaties, meld het even (tag mij voor de zekerheid)

[ Voor 13% gewijzigd door ElGreco op 16-02-2026 11:12 ]

• guapper
danoontjeh schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:07:
Semi gerelateerd: las vorige week ergens (wellicht hier?) iets over het meer focussen op het warm houden van je 'uiteinden' dan van je kern [...]
GCN had een proef-op-de-som video met deze strekking

[ Voor 26% gewijzigd door guapper op 16-02-2026 11:13 ]

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:11

Predator

Suffers from split brain

danoontjeh schreef op maandag 16 februari 2026 @ 11:07:
Mooie app, even getest en lijkt me reëel wat er aan advies uitkomt. Toch nog wel eens handig voor de momenten dat ik twijfel denk ik.

Semi gerelateerd: las vorige week ergens (wellicht hier?) iets over het meer focussen op het warm houden van je 'uiteinden' dan van je kern, en dat heb ik van het weekend eens geprobeerd. Waar ik normaal ondershirt + thermoshirt + jas had gedaan nu enkel thermoshirt + windbreaker en dat beviel een stuk beter. Voelde de eerste paar minuten wat frisser maar aan het einde van m'n 2u was het aanzienlijk comfortabeler.
Na een tip van een canadese fietser is mijn baselayer nu in 2 delen.
Ik droeg vroeger een lange mouwen merino ondershirt, en enkel als het warmer was een mesh met korte mouwen.

Nu draag ik eerst de mesh, en daarboven de merino. De merino blijft warm als die vochtig is, maar het voelt wel klam aan. Door die heel aansluitende mesh eronder blijf ik wel droog en wordt het vocht naar de merino laag geduwd. Daar heb ik er geen last van, en het blijft warm.

Maar inderdaad, voeten, handen en hoofd zijn delen die wel kunnen koud krijgen en die krijg je niet meer opgewarmd. Ik neem meestal wel een "bailout" optie, om nog iets extra warmte te kunnen voorzien.
Bv: als ik met hoofdband rijdt, dan neem ik wel een merino balaclava mee. Als ik koud krijg kan ik die dan wisselen. Ook heb ik dunne onderhandschoenen die ik ook meeneem in de achterpocket.
Als ik merk dat ik toch te koude handen krijg, dan kan ik die nog extra aandoen.
Mijn voeten vallen wel mee. Ik heb nu goretex fietsboots voor de winter. Dat zorgt voor warme voeten :*)

In warmer weer neem ik ipv bovenstaande bv mijn arm sleeves mee. Als ik kouder krijgt kan ik die ook nog aandoen.

[ Voor 23% gewijzigd door Predator op 16-02-2026 11:19 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Kou is een emotie toch?

• esphome
  • Niet online
Tuurlijk....

• blitzkrieg
  • Laatst online: 22-02 22:46

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Maar ik ben een heel emotioneel persoon. ;)

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• DDX
Kan iemand deze verklaren ?

https://www.strava.com/activities/17442302656

Deel rit is een rechte lijn.
Op garmin connect ziet route er goed uit : https://connect.garmin.com/app/activity/21910195703
Op komoot ziet het er goed uit : https://www.komoot.com/tour/2789734555
Garmin connect hangt aan strava en komoot.

Download ik de fit file van garmin, laad ik die in via fitfiletools ziet het er goed uit.
Pas ik starttijd aan (zodat strava het niet als duplicate ziet) en upload ik die fit file dan weer op strava krijg ik weer die rechte lijn. (geen save gedaan)

Nog even beter gekeken, plek waar probleem begint stond ik stil voor stoplicht (en koppelde ik hartslagmeter omdat die bij starten niet gevonden was)
En plek waar ik weer lijntje heb op strava stond ik ook even stil. (al had ik tussendoor ook ergens een stoplicht waa ik even stil stond)

[ Voor 20% gewijzigd door DDX op 18-02-2026 22:51 ]

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Verklaard wel waarom mijn vrouw het vaak zo koud heeft :+
DDX schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 22:44:

Op garmin connect ziet route er goed uit : https://connect.garmin.com/app/activity/21910195703

Download ik de fit file van garmin, laad ik die in via fitfiletools ziet het er goed uit.
Pas ik starttijd aan (zodat strava het niet als duplicate ziet) en upload ik die fit file dan weer op strava krijg ik weer die rechte lijn. (geen save gedaan)

Nog even beter gekeken, plek waar probleem begint stond ik stil voor stoplicht (en koppelde ik hartslagmeter omdat die bij starten niet gevonden was)
En plek waar ik weer lijntje heb op strava stond ik ook even stil. (al had ik tussendoor ook ergens een stoplicht waa ik even stil stond)
Huuuh dat is vaag, heb helaas geen oplossing of verklaring maar heb in de loop der jaren wel al vaker gemerkt dat Strava een eigen wil heeft tov. Garmin connect, Wahoo of Komoot. Strava wijkt veel vaker af qua gereden afstand, gemiddelde of een paar meter qua positie :?

Gabriël AM5

• Frenz64
  • Laatst online: 20:16
Zeker wel: je fietst teveel

• r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-02 11:28
fyi je Komoot staat op privé btw

• DDX
r0g3r schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 11:54:
[...]
fyi je Komoot staat op privé btw
Prima, doe daar toch niet zo veel mee :) (meer soms als je een tocht rijd dat je via komoot de route ontvangt)

• Mistraller

Ik wilde er al bijna een opmerking over maken "doorfietsroute".

Ik denk dat er in de trackfile 1 puntje met een verkeerde timestamp of gps location zit, wat strava niet lekker corrigeert. Afstand corrigeren werkt ook niet zeker?

---------------

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:48

Polariteit

Fietsende fotografeur

Ik heb dit ook een paar keer gehad, en mijn conclusie was dat er 'iets' in de fitfile zat waar specifiek Strava van over zijn nek ging. 2 oplossingen bij mij die werkten (voor verschillende activiteiten):
*GPX-file uit garmin connect downloaden, en die in Strava importeren (dus niet een FIT-file!)
*FIT-file importeren op gpsvisualizer.com en 1-op-1 converteren naar GPX-file

Wellicht lukt dit bij jou ook...

• DDX
Aangezien het woon-werk rit is geloof ik het verder wel, maar wel bijzonder.
Correct distance maakt er 37,5 km's van, de 40,04 die er staat is zelfde als garmin connect (40,05)

• sebasd

sebasd

rijdt op espresso

Zo lekker als het weer vorig weekend was, zo smerig was het vandaag. Wind, regen, bah. Maar goed, toch weer net geen 100km gereden, op zich mooie route via Hilversum, Loosdrecht, Breukelen, Tienhoven, Maartensdijk, Den Dolder en weer terug naar Amersfoort, maar die route is nog veel mooier met lekker weer. Wel weinig fietstoeristen zo, dat scheelt wel een boel, zeker langs de Vecht..

• esphome
  • Niet online
Woensdag ziet er mooi uit wat betreft het weer met 15 graden en wind Z2. De fiets maar eens van de huiszolder afhalen en nakijken.
Een paar weken geleden al het stuurlint vervangen en daaronder stroken van een oud stuurlint gedaan opdat het nieuwe lint mooier over de rem/versnellingskabels loopt en tevens ook wat meer vering geeft aan de bovenkant waar mijn handen rusten.

De conditie al op de hometrainer bij gehouden en hopelijk kan ik zo ook een vliegende start maken nu ik dit jaar binnen al bijna 600 KM in januari en februari samen, heb gefiets.

• bwernsen
Alle gravelrijders hebben vandaag de Gooische Strade Bianchi gereden. Misschien was het daarom rustiger..

Het begon vanochtend met een zonnetje. Kreeg er lente vibes van. Helaas trok daarna de lucht dicht en na 13u begon het heel stevig te regenen.

Gelukkig was ik toen net gefinisht 😄.
90km in 3u10min gefietst. Ik ben niet ontevreden.

Ik zal geen fiets onder de modder posten. Dat trekken de 28mm rijders niet. 😃

[ Voor 4% gewijzigd door bwernsen op 21-02-2026 18:01 ]

• sebasd

sebasd

rijdt op espresso

bwernsen schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 18:00:
Alle gravelrijders hebben vandaag de Gooische Strade Bianchi gereden. Misschien was het daarom rustiger..
Ah, was dat het. Reed van Baarn naar Hilversum tegen een kudde fietsers met een stuurbordje in, en ik vroeg me al af wat voor rit dat was.
Mijn 28mm zat gewoon onder de modder hoor, daarvoor hoef je met dit weer het asfalt niet af... Nu wel weer (soort van) schoon, ketting nog even goed nalopen morgen en dan is ie wel weer klaar voor het volgende ritje. Eigenlijk fiets ik op dinsdag, maar met de vooruitzichten en een kinderfeestje op dinsdagmiddag zou het zomaar woensdag(-avond) kunnen worden..

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

bwernsen schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 18:00:

Het begon vanochtend met een zonnetje. Kreeg er lente vibes van. Helaas trok daarna de lucht dicht en na 13u begon het heel stevig te regenen.

Gelukkig was ik toen net gefinisht 😄.
90km in 3u10min gefietst. Ik ben niet ontevreden.

Ik rijd deze winter op 25mm door de bagger.

Pfffff ik heb mijn weekend niet. Zijn een weekendje weg dus gisteren met inpakken kwam ik erachter dat de voorband van mijn geleende fiets lek was :(
Extra bandje in de tas gegooid en gaan.
Zou vanmorgen gaan rijden maar één natte bende en ik ben zó klaar met dat poetsen en die fiets dus zou later op de dag gaan. Dus routetje gebouwd, loop ik met de kinderen naar buiten…. Regen :+

En waarom die band leeg was, geen idee. :? binnenkant van de band nagelopen en velglint nagekeken maar niets gevonden.

Gabriël AM5

• Requiem19
Pfoe, die block periodization (zie: Requiem19 in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21" ) werkt bij mij wel vrij goed. Denk beste qua trainingsbenadering tot nu toe.

Meting 31 december vs 22 februari (5-6 uur pw):

Ftp: 207 =>> 248
W/kg 2.80 =>> 3.46

Wel even overleven in de intense week met 4x HIT. Rest van het programma is eig wel heel goed te doen omdat je dan juist maar 1x pw hoge intensiteit doet.

• ElGreco
ElGreco schreef op zondag 15 februari 2026 @ 17:54:

Wat je ermee kunt:

Met dank aan @McMiGHtY , @klaaas , @rinslll , @mhr-zip , @Requiem19 , @nooberke voor het meekijken!
Versie 1.3.0 staat online

- Webtool is nu meertalig. Engels in toegevoegd.

- Webtool onthoudt nu je laatst ingevoerde locatie. Als extraatje, als je nu op de (ingevulde) locatie klikt, krijg je een lijst met ook je recente zoekopdrachten

- Locatie zoeken is wat makkelijker gemaakt. Resultaten verschijnen terwijl je typt (minimaal 3 letters). De knop "zoek locatie" is verdwenen, want overbodig nu. Er zit wat logica in het tonen van de resultaten, om relevante locaties te tonen en niet het dorp naast Timboektoe bovenaan te tonen. Toggle "Dichtbij mij" geeft voorrang aan locaties dicht bij je huidige locatie (indien GPS gebruikt is) of dichtbij je laatste cq recente opdrachten. Uitgebreide uitleg staat in de FAQ

- FAQ en Privacy zijn bijgewerkt nav deze wijzigingen

Heb je ideeen, mis je iets, snap je iets niet, is er iets wat stoort: laat het weten. Feedback is welkom.

• Cloclo100
Requiem19 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:51:
Pfoe, die block periodization (zie: Requiem19 in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21" ) werkt bij mij wel vrij goed. Denk beste qua trainingsbenadering tot nu toe.

W/kg 2.80 =>> 3.46

Wel even overleven in de intense week met 4x HIT. Rest van het programma is eig wel heel goed te doen omdat je dan juist maar 1x pw hoge intensiteit doet.
En waar haal je je mosterd qua trainingen ?

• Requiem19
Cloclo100 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 06:54:
[...]

En waar haal je je mosterd qua trainingen ?
Dat bedenk ik volledig zelf. Na een paar trainen met apps als Join, Trainerroad etc zie je op een gegeven moment wel dat het allemaal niet zo ingewikkeld is. Dan lees je nog eens wat onderzoekjes her en der, wat podcasts en je kunt al een aardig beginnetje maken.

V02 max trainingen zijn bijv bijna altijd een variatie van: 30/15, 1m/2m/3m/4m/5m/8m blokken. Waarbij de totale tijd op V02 max richting de 20m moet gaat (en voor langere blokken hoger, of als je beter wordt kan je ook wat meer tijd op V02 max aan etc).

Verder veel over/unders (bijv 3x 1m 110%, 2m 90%), omdat dit voor mij persoonlijk goed werkt. Ik ben vrij explosief en moet eerst even die explosieve tank leegmaken voordat ik goed m'n duurvermogen aanspreek op hogere intensiteit.

Ook veel trial en error dus. Gaat ook regelmatig mis overigens ;-). Een tijdje geleden had ik 3 intensievere trainingen geprogrammeerd waarbij ik mezelf dusdanig overschatte dat ik ze alle 3 niet kon finishen. Trainerroad doet dat eigenlijk wel echt heel mooi, die schrijft tegenwoordig zelden een training voor die te zwaar is.

• esphome
  • Niet online
Ik had vorig jaar al een nieuwe versie van de spiegel gemaakt opdat ik altijd de weg voor mij kan zien. Bijvoorbeeld als ik lang naar de fietscomputer kijk om een waarde te vinden.
De spiegel is van plastic (PE) en daarop zit aan beide kanten een dunne laag aluminium (Dibond).

De vorige versie zat met bouten vast en was zo niet gemakkelijk te verwijderen als dit nodig was. Ik heb nu de bouten vervangen door magneten en zo kan ik de spiegel erop klikken en ook gemakkelijk er weer af. Bij het aanstoten van de spiegel met enige kracht zal deze ook loskomen en vandaar dat er een koordje doorheen gaat die de spiegel niet op de grond terecht komt. De spiegel komt ook lost als je toevallig met losse handen rijdt en je dan door een kuil rijdt, de massa van jou dempt immers dan de slag in het stuur niet.

Hieronder de handleiding hoe die spiegel en bevestigpunten op de het stuur te fabriceren en hoe te monteren. Voor niet ronde sturen zal er een andere manier van bevestigen nodig zijn en als je fietscomputer etc. voor het stuur hebt zitten dan beperkt dat het zicht op een deel van de reflectie in de spiegel.

De beschermfolie zit overigens nog op de spiegel en die haal ik pas op het laatst eraf:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5gdc4fztnVckuWpxvyEZAxvnr4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HyBt6JaYyDxJDym6xFT9QqHP.jpg?f=fotoalbum_large

Eerdere versie van de spiegel met zicht foto: esphome in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

De spiegel zelf bestellen/afmetingen: https://www.plattenzuschn...9878f71afba4e14847a92af79

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:43

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

esphome schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:11:
Ik had vorig jaar al een nieuwe versie van de spiegel gemaakt opdat ik altijd de weg voor mij kan zien. Bijvoorbeeld als ik lang naar de fietscomputer kijk om een waarde te vinden.
De spiegel is van plastic (PE) en daarop zit aan beide kanten een dunne laag aluminium (Dibond).

De vorige versie zat met bouten vast en was zo niet gemakkelijk te verwijderen als dit nodig was. Ik heb nu de bouten vervangen door magneten en zo kan ik de spiegel erop klikken en ook gemakkelijk er weer af. Bij het aanstoten van de spiegel met enige kracht zal deze ook loskomen en vandaar dat er een koordje doorheen gaat die de spiegel niet op de grond terecht komt. De spiegel komt ook lost als je toevallig met losse handen rijdt en je dan door een kuil rijdt, de massa van jou dempt immers dan de slag in het stuur niet.

Hieronder de handleiding hoe die spiegel en bevestigpunten op de het stuur te fabriceren en hoe te monteren. Voor niet ronde sturen zal er een andere manier van bevestigen nodig zijn en als je fietscomputer etc. voor het stuur hebt zitten dan beperkt dat het zicht op een deel van de reflectie in de spiegel.

De beschermfolie zit overigens nog op de spiegel en die haal ik pas op het laatst eraf:
[Afbeelding]

Eerdere versie van de spiegel met zicht foto: esphome in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

De spiegel zelf bestellen/afmetingen: https://www.plattenzuschn...9878f71afba4e14847a92af79
Over Aero hoeven we het niet meer te hebben denk ik, maar serieus ik snap dat je achter je wilt kunnen kijken. Dit is wel heel groot. Wat is er mis met een goed geplaatst klein spiegeltje?

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:08

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

[Afbeelding]

Zou je niet beter een houder voor je computer kunnen monteren zodat die een stukje voor je stuur uitsteekt? Dan kijk je vanzelf al iets meer naar voren. Dit is echt een lelijke non-oplossing voor een non-probleem. Je moet nog steeds wisselen van het kijken op je computer naar het kijken in de spiegel.

If it aint fixed, it's broken.

• Prulleman
magic_nl schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:43:
[...]

Over Aero hoeven we het niet meer te hebben denk ik, maar serieus ik snap dat je achter je wilt kunnen kijken. Dit is wel heel groot. Wat is er mis met een goed geplaatst klein spiegeltje?
volgens mij was dit niet om naar achter te kijken, maar juist naar voren (TT houding, blik omlaag en toch via de spiegel de weg kunnen zien)

verder zal ik niet nog een keer mijn mening geven :)

[ Voor 5% gewijzigd door Prulleman op 23-02-2026 14:17 ]

Strava

• Cloclo100

[Afbeelding]

Leuk dat je dit mooi in een stappenplan gegoten hebt maar ik denk dat echt niemand dit gaat gebruiken :).

• danoontjeh
Requiem19 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 12:51:

W/kg 2.80 =>> 3.46
Klinkt goed. Is dit FTP op basis van een 20 minuten test oid? Ik vraag dit met het oog op je opmerking dat je vrij goed bent in de anaerobe inspanningen, en dat die in een ramp test aanzienlijke invloed hebben.
Niet omdat ik je waardes niet geloof hoor, maar gewoon even benieuwd :)

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21:04
@esphome Hoe ziet dit eruit op de fiets? Heb je een foto waarop dat te zien is (de hele fiets)?

• Requiem19
danoontjeh schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:18:
[...]

Klinkt goed. Is dit FTP op basis van een 20 minuten test oid? Ik vraag dit met het oog op je opmerking dat je vrij goed bent in de anaerobe inspanningen, en dat die in een ramp test aanzienlijke invloed hebben.
Niet omdat ik je waardes niet geloof hoor, maar gewoon even benieuwd :)
Ramp test for simplicity EN om mijn V02 max te meten met ademgasanalyse middels een consumer V02 device (Calibre).

Zolang ik alle testen op de ramp test methode doe, zou er voldoende vergelijkbaarheid moeten zijn hoop ik. Al is het natuurlijk waar dat ik aeroob misschien niet veel beter ben geworden en anaeroob wel ;-).

Beste minuut van test 1 op 31 december '25 was 276w. Standaard FTP formule = 276 * 0,75 = 207
Beste minuut van test 2 op 22 februari '26 was 330 watt (=> + 54 watt). Standaard FTP formule = 330 * 0,75 = 247.5

Ik pas 0,75 toe voor deze 'FTP' waarde voor standaardisatie / vergelijkbaarheid. Maar in praktijk zou mijn 'echte' FTP wellicht 0,72 kunnen zijn bijv. Dat zou ik eens moeten testen met een lactaat meting na een ramptest bijv.

[ Voor 23% gewijzigd door Requiem19 op 23-02-2026 15:28 ]

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:23
Complimenten voor je geknutsel, als het voor jou iets oplost alleen maar mooi toch..

Ik heb geloof ik al eerder mijn mening erover gegeven wat betreft veiligheid, net als het niet dragen van een helm. Dus ik houd het maar voor me nu :)

• esphome
  • Niet online
Tjebakka schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:01:
[...]

Zou je niet beter een houder voor je computer kunnen monteren zodat die een stukje voor je stuur uitsteekt? Dan kijk je vanzelf al iets meer naar voren. Dit is echt een lelijke non-oplossing voor een non-probleem. Je moet nog steeds wisselen van het kijken op je computer naar het kijken in de spiegel.
Ik kan natuurlijk ook nog zonder fietscomputer gaan fietsen. ;)

• esphome
  • Niet online
magic_nl schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:43:
[...]

Naar achteren kijken....daar heb ik toch een radar voor en bij het afslaan draai ik mijn hoofd en kijk achter mij. Deze spiegel kijkt vooruit en niet achteruit, zie: esphome in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

• esphome
  • Niet online
Biohazzard21 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 17:09:
[...]

Complimenten voor je geknutsel, als het voor jou iets oplost alleen maar mooi toch..

Ik heb geloof ik al eerder mijn mening erover gegeven wat betreft veiligheid, net als het niet dragen van een helm. Dus ik houd het maar voor me nu :)
En toch kun je het niet laten net als Prulleman. })

• esphome
  • Niet online
Cloclo100 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:45:
[...]

Leuk dat je dit mooi in een stappenplan gegoten hebt maar ik denk dat echt niemand dit gaat gebruiken :).
Ach een Tweaker blijft een Tweaker en deelt het ook als hem of haar geen geld of roem oplevert. :Y

• esphome
  • Niet online
Louislouislouis schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:21:
@esphome Hoe ziet dit eruit op de fiets? Heb je een foto waarop dat te zien is (de hele fiets)?
Zij is erg verlegen en zij wil niet zo graag herkenbaar op foto's. Frameparts is geen probleem zoals je kunt zien.

En nee, ook geen collage. >:)

• Cloclo100
Mijn trapas draaide wat stroef en heb deze nu gereinigd en terug ingevet. Als ik ze handvast zet dan draait ze soepel maar als ik op 54nm aandraai zit ze bijna muurvast. De lagers voelden eerlijk gezegd wat korrelig maar slechts 6000km (cema ceramics) en vooral in droog weer gereden. Kan je een crankstel te strak aandraaien of hang ik eraan voor nieuwe lagers?

https://photos.app.goo.gl/sV8bKHngCr2EevaK9

https://photos.app.goo.gl/3YCHrJUAh1f9ZmEZ9

Edit: dit is een educatieve post, waar je op het einde achterkomt dat je de preloader altijd terug moet draaien..

[ Voor 6% gewijzigd door Cloclo100 op 23-02-2026 20:45 ]

• danoontjeh
Requiem19 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:23:
[...]
Al is het natuurlijk waar dat ik aeroob misschien niet veel beter ben geworden en anaeroob wel ;-).
Vooral dit was mijn gedachte inderdaad, maar je kunt hoe dan ook stellen dat je flink vooruit bent gegaan lijkt me. Benieuwd hoe dit je over nog een paar trainingsblokken bevalt of dat je dan wellicht van mening verandert.

Leuk ding die Calibre trouwens, ook wel eens naar gekeken. Ook de lactaattesten trekken erg mijn aandacht dus wie weet schaf ik daar dit jaar ook eens de spullen voor aan.
Pagina: 1 ... 705 706 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).