Vorig weekend ingeschreven voor mijn 1e BRM, die van Doetinchem op 25 april. ±200km, qua afstand moet dat geen probleem zijn aangezien het een relatief vlak parcours is en zo goed als om allemaal dorpen en steden heen. Hopelijk een beetje lekker weer! En dan rond de 13e nog even inschrijven voor de 200km vanuit Zuid Limburg. Die is dan op 9 mei, 2 weken erna maar wel met behoorlijk wat meer hoogtemeters. Kijken of ik voor die tijd nog een paar kilo kan droppen tov nu.
Vanavond mijn eerste trainingskoers/wedstrijd op de club, ofja training... Er is gewoon een klassement over het hele seizoen dus eigenlijk gewoon wel een wedstrijdje. Had dinsdag de fiets verder in orde gemaakt, moest nog even de banden voorzien van nieuw sap en de buitenbanden een beetje schoonmaken van binnen. Dat allemaal geregeld en mijn linker shifter (SRAM Rival AXS) deed het niet meer, dus ik batterij vervangen maar geen leven... Batterijtje van rechter shifter geprobeerd, ook niet. Van links naar rechts en dat werkte wel. Dus mogelijk een ander probleem. Gisteren aan de hand van een YT filmpje de remhendel losgemaakt om te kijken of ik nog wat verder kon met loshalen maar toen het bungelde kreeg ik soms wel een groen lampje te zien. Kortom: kabelbreukje dus. Geprobeerd de kabel van batterij > hendel te fixeren in de juiste stand en daarna vast te lijmen met wat hot glue... Leek te werken maar na verder klooien en doen blijkt de breuk toch net iets verder te zitten waardoor bij monteren het al niet meer goed werkte...
Nu zijn er 2 mogelijkheden, of eigenlijk 3. Oke, 4 met een bonusoplossing

Mogelijkheid 1 is complete nieuwe shifter + remklauw nu te koop voor ong 108 incl verzending via bike-discount.
Mogelijkheid 2 is een nieuwe combi van batterij + hendel bestellen maar die is zelfs nog een beetje duurder, dus dat is eigenlijk geen optie, want dan kan je er beter nog een remleiding + remklauw + remblokjes bijkopen voor goedkopert.
Mogelijkheid 3 is de boel demonteren, en kijken of dat kabelbreukje op te lossen is. Maar dit zal gepaard moeten gaan met best wel wat moeite, solderen, juiste kabeltje vinden etc.
Bonusmogelijkheid: een wireless blip kopen, zag er een op MP voor 35, en die instellen op het lichter schakelen. Maar dat voelt een beetje als een incomplete oplossing.
Waarschijnlijk ga ik vanavond wel op mijn racebak rijden en dan zet ik hem in een goede versnelling om mee te starten en dan zie ik wel dat als ik later op de avond opschakel ik niet te ver opschakel :-P Want terugschakelen kan dus niet. En dan ga ik misschien de komende dagen de hele shifter demonteren en kijken hoever ik kom met repareren. Gaat dat allemaal niet dan bestel ik wel een complete nieuwe van mogelijkheid 1 en dan zal het wel goedkomen..
Maar toch best wel knullig en vooral lullig dat zo'n simpel kabelbreukje in iets kan komen waar je eigenlijk nooit komt met handen of gereedschap of iets...
Wat me ook verbaasd over die wireless blips is dat ze geen vervangbare batterij hebben, althans, er zit gewoon een knoopcel in die prima te vervangen is maar dan moet het open en dat ding is dichtgelijmd vanwege vocht buiten de deur houden etc. Maar ik denk dan, hadden ze bij het ontwerp in die hendel niet OOK nog ruimte voor gewoon een 2032? Had dat ding 3mm dikker gemaakt (niet dat je er iets van merkt omdat je altijd op de buitenkant drukt...) en zorg dat je alle electronica "vast" hebt zitten ipv met zo'n klein lullig kabeltje dat schijnbaar toch bij normaal gebruik gewoon kaduuk kan gaan...