Informaticus of vakkundig Googler?
Ja, nu je het zegt. Als ik er naar kijk, breekt die voorvork al bijnaraymondw schreef op maandag 20 juli 2026 @ 09:43:
[...]
Agree heb ik juist als de zomerfiets, Attain vond ik wel een heel iel voorvorkje hebben ....
De NuRoad C:62 lijkt voor mij de "next best thing" als gravelbike als het geen echte racefiets kan worden. Vorig jaar al gekeken en geïnformeerd bij de lokale CUBE dealer, maar toch die wens voor Shimano Road...Gekozen voor de Nuroad (Race 2x12 GRX), passen volledige ACID spatboarden op, een tailfin en er is ook een carbon versie.
CubeAfgelopen winter gefietst met 40mm gravel en nu omgebouwd naar 35mm GP5000 S TR op 3,35bar (alles volledig TR, alleen even de juiste sealent kiezen)
Zodra onze forum dealer eea geregeld heeft komen er mooie Duke wielen onder met nieuwe gravel banden![]()
Voor mij persoonlijk is de combinatie van Agree en Nuroad echt prima.
Precies, dat is wat ik bedoelde met "goed dekkend". Van bottom bracket naar achterbrug en dan lang genoeg uitstekend. Bij de voorvork lang genoeg om voeten droog te houden én vooruit opspattend water tegen te houden.ElGreco schreef op zondag 19 juli 2026 @ 21:39:
In principe is een frame met montage ogen voor spatborden fijn. Dan kun je SKS of een andere merk gebruiken die helemaal doorlopen in alle richtingen.
Maar zoals het er nu naar uitziet, heeft geen enkel fietsmerk zoiets. Dan wordt het puzzelen met frame + SKS model.
Ik heb dus al Speedrockers. Die zijn langer (achter: tot aan bidonhouder zitbuis, voor: extra stuk aan de voorkant) en breder (past 42mm) dan Raceblades Pro XL's.CyberThijs schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:10:
@TheTinusNL ik heb op mijn racefiets de snel bevestigbare/wegneembare SKS Raceblade Pro spatborden en op mijn gravelfiets de "vaste" SKS Bluemels die ik via de voorziene bevestigpunten kan monteren. Ik heb dus ervaring met de twee systemen. In realiteit vind ik de raceblades handiger: die kan je werkelijk met een minuutje werk wegnemen/bevestigen. De vaste spatborden op mijn gravelfiets is een ander paar mouwen: daarvoor moet je de wielen uithalen en ben je snel meer dan een kwartier bezig. In de praktijk plaats ik die aan het begin van het winterseizoen en neem ik die pas weg na een paar droge weken in de lente.
Dus als je plant de spatborden permanent op je fiets te laten: prima plan. Maar wil je de flexibiliteit, dan neem je beter de Raceblades.
Maar zoals ik zei, ben ik daar niet tevreden mee.
SKS Bluemels zie ik ook vaak voorkomen. Maarja, dan moet ik wel eerst zeker weten dat hij op fiets X past. Of SKS model Y op fiets Z. Oftewel, elk model weer nalopen om te kijken of het in theorie past en/of iemand op internet het al gelukt is.
Vrees dat er weinig anders op zit.
Idee is sowieso dat ze er, uitgezonderd vakantie, permanent op blijven.
Goed, in ander nieuws: einde verhaal TPU binnenbanden voor mij.TheTinusNL schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:35:
Wat betreft RideNOW TPU:
https://nl.aliexpress.com/item/1005006573052438.html volgens mij zijn dit structureel de goedkoopste inclusief verzending én meest verkochte (als ik "RideNOW TPU" sorteer op aantal orders).
Dit is in ieder geval het Ali-artikel-ID waar ik al 5 bestellingen van heb geplaatst (af en toe 1-2 als ze toevallig goedkoop zijn en ik toch al iets anders bestelde).
"vroeger" waren ze ~€4 per stuk in bundel van 4. Tegenwoordig lastig onder de €6 te krijgen, maar ik zie ze op moment van schrijven 4 voor €26,39 en dan coupon van €3 kom je op €23,39 uit.
Sinds mijn laatste RideNOW TPU update (TheTinusNL in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21") ben ik er nog steeds tevreden over en blijf ik bij de +/- die ik daar noemde.
Ik ben weer terug naar gewone vertrouwde simpele butyl binnenbanden. Dan maar 2 Watt extra... maar vooral de compactheid van TPU ga ik missen. Nu past er nog maar 1 biba in mijn zadeltasje
Misschien dat ik een slechte batch heb ofzo, maar het is bizar wat ik de laatste tijd lek heb gereden, op 3 verschillende fietsen. Vorig jaar lente/zomer was dat een flink aantal minder.
En dan telt dat minpunt van het gebrek aan plakbaarheid wel op.
Domane frame (RSL H1) die ik heb kwam kwa frameprijs zo ongeveer overeen met wat ik voor de grizl complete fiets heb betaald.TheTinusNL schreef op maandag 20 juli 2026 @ 19:51:
[...]
Welke andere redenen had je eventueel nog om van Domane naar Grizl te gaan - anders dan "beetje zonde" van de Domane?
Dat laatste heb ik in ieder geval weinig tot geen moeite mee. Het is een gebruiksvoorwerp dat wat extra liefde nodig heeft in de schoonmaak
Vandaar dus beetje zonde.
En ja het is een gebruiksvoorwerp maar met de km's die ik maak blijft het toch zonde dan van mooie frame.
Dus die Trek pak ik wel voor andere ritjes dan de dagelijkse woon-werk ritten in de herfst/winter.
Trek heeft wel mooie spatborden trouwens die ver doorlopen. (heb ze zelfs nog liggen hier, maar dus nooit gemonteerd)
Die van Canyon moet je zelf verlengen met spatlappen.
[ Voor 4% gewijzigd door DDX op 20-07-2026 19:57 ]
Wat een voldoening het geeft om zo'n fiets in elkaar te zetten en er vervolgens een paar rondjes op te rijden! Had tussentijds al even een paar keer op de rollerbank gefietst, maar dat doe je toch met een andere focus (want je wilt er niet afpleuren).
Hierbij het resultaat:
:strip_exif()/f/image/y0b1ibxqvspOjvmYZpvICwkP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pF46NwsCm7JcmWqNbLBbF615.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb wel wat investeringen moeten doen in goed gereedschap. Ik begon mijn momentsleutel te wantrouwen (goedkoop spul, merkloos), dus de eerste grote aankoop was een 1 inch momentsleutel van Wera. Die gaat van 40 tot 200 Nm, dus vooral handig voor de bottom bracket, crank en trappers. Niet handig voor de rest, dus daar kwam nog een momentsleutel bij, voor de schroefjes van 2,5 tot 25 Nm. En er zitten vervolgens nog genoeg boutjes in de fiets die op 1,8 Nm aangedraaid mochten worden (bleedpins van de hyrdauliek, framemounts van de remklauwen), maar gelukkig had ik daar nog een Wiha setje voor liggen.
Niet te vergeten de SRAM BracketPlug 'met 12 inkepingen' , de Cassette lockring tool 'with 12mm guide pin' die vervolgens ook gebruikt kon worden om de lockring van de schijfremmen op 40Nm te draaien. En onderweg kom je er acter dat er Sram Hydraulic Brake Grease op de boutjes in de Hydrauliek mag (want dot 5.1 vloeistof), en dat hier vooral geen SRAM 'butter' op moet. Het levert in ieder geval een aardige verzameling tools op:
:strip_exif()/f/image/5dbufSZli7pwfqvNzSDJdliQ.jpg?f=fotoalbum_large)
De 'bleed' procedure was uiteraard ook nieuw voor me, maar SRAM heeft het wat mij betreft best netjes voor elkaar voor wat betreft z'n handleidingen en videoinstructies.
Het stuurlint vervangen op m'n vorige fiets was alweer even een tijdje geleden, maar met de wijze woorden van Calvin Jones leverde dat vanmiddag een strak resultaat op. Jammer dat de beste man is afgezwaaid bij Park Tool.
En nu fietsen
Ik ben bij bikfittinglab geweest in Drachten. Hele vriendelijke, kundige kerel die met veel rust en uitleg de fit deed. Uiteindelijk veel veranderd aan de houding, schoenposities en fietsafstelling waar ik zeker profijt van heb.JL-IP(!) schreef op zondag 19 juli 2026 @ 23:50:
Hi! Zijn hier ook aanwezigen die persoonlijke ervaring hebben met bike fitters in de regio Leeuwarden/Drachten?
Maar wat als ik je vertel dat het anders kan? Een wereld zonder data, wattages, rpms, hartslagmeters en gps?
Rijdt het comfortabel? Nee. Ik hoop dat je al kinderen hebt, want je krijgt er een gratis castratie bij.
Maar het voelt fel. Direct. En in plaats van je Di2 of Apex, krijg je een maffe duimshifter die zekerder aanvoelt dan de kluis van de Nederlandsche Bank. Dat is ook wat waard.
Ja, je gaat terug in de tijd. Een tijd waarin de bar in je band werd gemeten boven de 6. Je remt meer af door de wind dan door de velgremmen. Maar het voelt anders. In plaats van het comfort van je "normale" racefiets voelt dit rauw. Puur. En verrassend vlot ook nog. Niet in de bochten, dan is het een kwestie van de fiets met beleid de bocht in voeren. Maar op een recht, vlak fietspad maak je lekker gauw tempo. Snel genoeg om nog redelijk in het wiel te kunnen zitten van andere wielrenners. Met een grote glimlach op je gezicht.
Kies voor slechter. Kies voor plezier.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
https://themechanic-parts.com/Duclaasie schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:44:
@guapper er zit nu een 50-34 Ultegra op, maar ik kan zo geen alternatieven vinden die drop-in replacement zijn. De cranks moeten namelijk behouden blijven vanwege de powermeter.
Do { Ping } while ( LOL )
Heb ook met plezier je updates van je build gevolgd! Leuk om een beetje te zien hoe dat in z’n werk gaat !
Zou zelf ook nog wel eens een fiets willen bouwen dus mooie inspiratie.
@Maarten_E Wij hadden zo’n Bianchi in de familie. Staal, Celeste, Brooks zadel, volledige Campa afmontage met idd duimknoppen en mooie Campa wielen. Mooi stukje nostalgie met een banden druk dichter bij de 10 dan bij de 0 maar als ik mag kiezen dan mijn moderne fiets any day!
Helaas heeft mijn zwager hem verkocht want ‘ouwe meuk’
[ Voor 39% gewijzigd door sapphire op 20-07-2026 22:06 ]
Dat is een mooie combi. Dan zou het een 11S GRX derailleur en een casette zijn en gaan. Is die combi met een mechanische groepset ook gewoon te maken?mhr-zip schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:08:
[...]
50-34 voor
11-42 achter (met GRX derailleur)
Verder 11 speed Ultegra DI2
[Afbeelding]
Met 11 speed kan je lekker rommelen, met 12 speed niet echt meer. Je kan ook even op Weightweenies forum en Reddit kijken, daar staan wel meer gekke combo’s.
Snap ik, ik fiets de Nuroad als een m'n Agree, zelfde afstelling voor alles.TheTinusNL schreef op maandag 20 juli 2026 @ 19:52:
[...]
Ja, nu je het zegt. Als ik er naar kijk, breekt die voorvork al bijna
[...]
De NuRoad C:62 lijkt voor mij de "next best thing" als gravelbike als het geen echte racefiets kan worden. Vorig jaar al gekeken en geïnformeerd bij de lokale CUBE dealer, maar toch die wens voor Shimano Road...
[...]
Cubevind het ook gewoon een leuk merk. Kan me voorstellen dat een Agree + Nuroad een leuke inventaris is!
De Nuroad fietst net wat relaxter, al voelen de hoods soms wat vreemd. (ivm ribbels)
Qua schakel gevoel is het direct, vind het niet vervelend naast Di2
N=1, vorige week een lekke TPU gehad, precies op de laserprint.....TheTinusNL schreef op maandag 20 juli 2026 @ 19:52:
[...]
Goed, in ander nieuws: einde verhaal TPU binnenbanden voor mij.
Ik ben weer terug naar gewone vertrouwde simpele butyl binnenbanden. Dan maar 2 Watt extra... maar vooral de compactheid van TPU ga ik missen. Nu past er nog maar 1 biba in mijn zadeltasje![]()
Misschien dat ik een slechte batch heb ofzo, maar het is bizar wat ik de laatste tijd lek heb gereden, op 3 verschillende fietsen. Vorig jaar lente/zomer was dat een flink aantal minder.
En dan telt dat minpunt van het gebrek aan plakbaarheid wel op.
Geplakt met setje van Tubolito, waar ik het bij standaard biba snel opgeef en gewoon een nieuwe plaats ging het in 1x keer goed.
Er zit een "speciale" tube bij, ziet er na het plakken wat gek uit, maar het werkt wel.
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic