Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 735 ... 739 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
3Stone schreef op zondag 19 juli 2026 @ 22:49:
[...]

Al een aan een (tweedehands) LOOK 765 gedacht? Volgens mij precies wat je zoekt….
Euhhh... om eerlijk te zijn: nee. Look staat bij mij in het rijtje Pinarello, Colnago, Cervélo, .... :+

Ik kan ook maar weinig vinden over die Look-specifieke spatborden die er sinds 2023 zouden moeten zijn...

Informaticus of vakkundig Googler?

• TheTinusNL
  • Niet online
raymondw schreef op maandag 20 juli 2026 @ 09:43:
[...]

Agree heb ik juist als de zomerfiets, Attain vond ik wel een heel iel voorvorkje hebben ....
Ja, nu je het zegt. Als ik er naar kijk, breekt die voorvork al bijna :+
Gekozen voor de Nuroad (Race 2x12 GRX), passen volledige ACID spatboarden op, een tailfin en er is ook een carbon versie.
De NuRoad C:62 lijkt voor mij de "next best thing" als gravelbike als het geen echte racefiets kan worden. Vorig jaar al gekeken en geïnformeerd bij de lokale CUBE dealer, maar toch die wens voor Shimano Road...
Afgelopen winter gefietst met 40mm gravel en nu omgebouwd naar 35mm GP5000 S TR op 3,35bar (alles volledig TR, alleen even de juiste sealent kiezen :+ )
Zodra onze forum dealer eea geregeld heeft komen er mooie Duke wielen onder met nieuwe gravel banden d:)b

Voor mij persoonlijk is de combinatie van Agree en Nuroad echt prima.
Cube <3 vind het ook gewoon een leuk merk. Kan me voorstellen dat een Agree + Nuroad een leuke inventaris is!

• TheTinusNL
  • Niet online
ElGreco schreef op zondag 19 juli 2026 @ 21:39:
In principe is een frame met montage ogen voor spatborden fijn. Dan kun je SKS of een andere merk gebruiken die helemaal doorlopen in alle richtingen.
Precies, dat is wat ik bedoelde met "goed dekkend". Van bottom bracket naar achterbrug en dan lang genoeg uitstekend. Bij de voorvork lang genoeg om voeten droog te houden én vooruit opspattend water tegen te houden.

Maar zoals het er nu naar uitziet, heeft geen enkel fietsmerk zoiets. Dan wordt het puzzelen met frame + SKS model.
CyberThijs schreef op maandag 20 juli 2026 @ 10:10:
@TheTinusNL ik heb op mijn racefiets de snel bevestigbare/wegneembare SKS Raceblade Pro spatborden en op mijn gravelfiets de "vaste" SKS Bluemels die ik via de voorziene bevestigpunten kan monteren. Ik heb dus ervaring met de twee systemen. In realiteit vind ik de raceblades handiger: die kan je werkelijk met een minuutje werk wegnemen/bevestigen. De vaste spatborden op mijn gravelfiets is een ander paar mouwen: daarvoor moet je de wielen uithalen en ben je snel meer dan een kwartier bezig. In de praktijk plaats ik die aan het begin van het winterseizoen en neem ik die pas weg na een paar droge weken in de lente.

Dus als je plant de spatborden permanent op je fiets te laten: prima plan. Maar wil je de flexibiliteit, dan neem je beter de Raceblades.
Ik heb dus al Speedrockers. Die zijn langer (achter: tot aan bidonhouder zitbuis, voor: extra stuk aan de voorkant) en breder (past 42mm) dan Raceblades Pro XL's.

Maar zoals ik zei, ben ik daar niet tevreden mee.

SKS Bluemels zie ik ook vaak voorkomen. Maarja, dan moet ik wel eerst zeker weten dat hij op fiets X past. Of SKS model Y op fiets Z. Oftewel, elk model weer nalopen om te kijken of het in theorie past en/of iemand op internet het al gelukt is. :+
Vrees dat er weinig anders op zit.

Idee is sowieso dat ze er, uitgezonderd vakantie, permanent op blijven.

• TheTinusNL
  • Niet online
TheTinusNL schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:35:
Wat betreft RideNOW TPU:

https://nl.aliexpress.com/item/1005006573052438.html volgens mij zijn dit structureel de goedkoopste inclusief verzending én meest verkochte (als ik "RideNOW TPU" sorteer op aantal orders).
Dit is in ieder geval het Ali-artikel-ID waar ik al 5 bestellingen van heb geplaatst (af en toe 1-2 als ze toevallig goedkoop zijn en ik toch al iets anders bestelde).

"vroeger" waren ze ~€4 per stuk in bundel van 4. Tegenwoordig lastig onder de €6 te krijgen, maar ik zie ze op moment van schrijven 4 voor €26,39 en dan coupon van €3 kom je op €23,39 uit.

Sinds mijn laatste RideNOW TPU update (TheTinusNL in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21") ben ik er nog steeds tevreden over en blijf ik bij de +/- die ik daar noemde.
Goed, in ander nieuws: einde verhaal TPU binnenbanden voor mij.

Ik ben weer terug naar gewone vertrouwde simpele butyl binnenbanden. Dan maar 2 Watt extra... maar vooral de compactheid van TPU ga ik missen. Nu past er nog maar 1 biba in mijn zadeltasje :'(

Misschien dat ik een slechte batch heb ofzo, maar het is bizar wat ik de laatste tijd lek heb gereden, op 3 verschillende fietsen. Vorig jaar lente/zomer was dat een flink aantal minder.
En dan telt dat minpunt van het gebrek aan plakbaarheid wel op.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:04
TheTinusNL schreef op maandag 20 juli 2026 @ 19:51:
[...]

Welke andere redenen had je eventueel nog om van Domane naar Grizl te gaan - anders dan "beetje zonde" van de Domane?

Dat laatste heb ik in ieder geval weinig tot geen moeite mee. Het is een gebruiksvoorwerp dat wat extra liefde nodig heeft in de schoonmaak <3
Domane frame (RSL H1) die ik heb kwam kwa frameprijs zo ongeveer overeen met wat ik voor de grizl complete fiets heb betaald.
Vandaar dus beetje zonde.
En ja het is een gebruiksvoorwerp maar met de km's die ik maak blijft het toch zonde dan van mooie frame.
Dus die Trek pak ik wel voor andere ritjes dan de dagelijkse woon-werk ritten in de herfst/winter.

Trek heeft wel mooie spatborden trouwens die ver doorlopen. (heb ze zelfs nog liggen hier, maar dus nooit gemonteerd)
Die van Canyon moet je zelf verlengen met spatlappen.

[ Voor 4% gewijzigd door DDX op 20-07-2026 19:57 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-08 11:24
Hierbij de laatste update van CAAD14 project, want de fiets is af. (vorige updates: 1, 2, 3).

Wat een voldoening het geeft om zo'n fiets in elkaar te zetten en er vervolgens een paar rondjes op te rijden! Had tussentijds al even een paar keer op de rollerbank gefietst, maar dat doe je toch met een andere focus (want je wilt er niet afpleuren).

Hierbij het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7dNtH_azOUzMrPXMX8QMrG1gmgg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y0b1ibxqvspOjvmYZpvICwkP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWGPgkmHk82IFp5CansrESpO_Qs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pF46NwsCm7JcmWqNbLBbF615.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb wel wat investeringen moeten doen in goed gereedschap. Ik begon mijn momentsleutel te wantrouwen (goedkoop spul, merkloos), dus de eerste grote aankoop was een 1 inch momentsleutel van Wera. Die gaat van 40 tot 200 Nm, dus vooral handig voor de bottom bracket, crank en trappers. Niet handig voor de rest, dus daar kwam nog een momentsleutel bij, voor de schroefjes van 2,5 tot 25 Nm. En er zitten vervolgens nog genoeg boutjes in de fiets die op 1,8 Nm aangedraaid mochten worden (bleedpins van de hyrdauliek, framemounts van de remklauwen), maar gelukkig had ik daar nog een Wiha setje voor liggen.

Niet te vergeten de SRAM BracketPlug 'met 12 inkepingen' , de Cassette lockring tool 'with 12mm guide pin' die vervolgens ook gebruikt kon worden om de lockring van de schijfremmen op 40Nm te draaien. En onderweg kom je er acter dat er Sram Hydraulic Brake Grease op de boutjes in de Hydrauliek mag (want dot 5.1 vloeistof), en dat hier vooral geen SRAM 'butter' op moet. Het levert in ieder geval een aardige verzameling tools op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-BjfXYQHg5XAeJ22IRpNC9_6k40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5dbufSZli7pwfqvNzSDJdliQ.jpg?f=fotoalbum_large

De 'bleed' procedure was uiteraard ook nieuw voor me, maar SRAM heeft het wat mij betreft best netjes voor elkaar voor wat betreft z'n handleidingen en videoinstructies.

Het stuurlint vervangen op m'n vorige fiets was alweer even een tijdje geleden, maar met de wijze woorden van Calvin Jones leverde dat vanmiddag een strak resultaat op. Jammer dat de beste man is afgezwaaid bij Park Tool.

En nu fietsen ;).

• HansPatat050
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:55
JL-IP(!) schreef op zondag 19 juli 2026 @ 23:50:
Hi! Zijn hier ook aanwezigen die persoonlijke ervaring hebben met bike fitters in de regio Leeuwarden/Drachten?
Ik ben bij bikfittinglab geweest in Drachten. Hele vriendelijke, kundige kerel die met veel rust en uitleg de fit deed. Uiteindelijk veel veranderd aan de houding, schoenposities en fietsafstelling waar ik zeker profijt van heb.

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 00:00
Ja ja, ik zie je wel. Met die powermeter in je winkelmandje.

Maar wat als ik je vertel dat het anders kan? Een wereld zonder data, wattages, rpms, hartslagmeters en gps?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Q31tsCtYDy7bKKgGHNrToHgmvo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5rXB4gQkDJLymRRg3JVMduBW.jpg?f=fotoalbum_large

Rijdt het comfortabel? Nee. Ik hoop dat je al kinderen hebt, want je krijgt er een gratis castratie bij.

Maar het voelt fel. Direct. En in plaats van je Di2 of Apex, krijg je een maffe duimshifter die zekerder aanvoelt dan de kluis van de Nederlandsche Bank. Dat is ook wat waard.

Ja, je gaat terug in de tijd. Een tijd waarin de bar in je band werd gemeten boven de 6. Je remt meer af door de wind dan door de velgremmen. Maar het voelt anders. In plaats van het comfort van je "normale" racefiets voelt dit rauw. Puur. En verrassend vlot ook nog. Niet in de bochten, dan is het een kwestie van de fiets met beleid de bocht in voeren. Maar op een recht, vlak fietspad maak je lekker gauw tempo. Snel genoeg om nog redelijk in het wiel te kunnen zitten van andere wielrenners. Met een grote glimlach op je gezicht.

Kies voor slechter. Kies voor plezier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oEGsE9A9hN0GN9y4Rf-VQzMRFOQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZtoJLLBXJCGP3LzpCpFDr1tH.jpg?f=fotoalbum_large

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 29-08 09:19

McMiGHtY

- burp -

Duclaasie schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:44:
@guapper er zit nu een 50-34 Ultegra op, maar ik kan zo geen alternatieven vinden die drop-in replacement zijn. De cranks moeten namelijk behouden blijven vanwege de powermeter.
https://themechanic-parts.com/

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:38

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

@Maarten_E Wow wat een beauty zeg! Ik hou er toch van. Net als oude beelden van renners die stoempend een col op ploeteren. Afzien, echt afzien. De charme van fietsen in de "oudheid" staat zo ver verwijderd van de hedendaagse techniek en sporter.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:10

sapphire

Die-hard pruts0r

@Kaspers Heel leuk om het eindresultaat te zien en te horen dat het bevalt :)

Heb ook met plezier je updates van je build gevolgd! Leuk om een beetje te zien hoe dat in z’n werk gaat !

Zou zelf ook nog wel eens een fiets willen bouwen dus mooie inspiratie.

@Maarten_E Wij hadden zo’n Bianchi in de familie. Staal, Celeste, Brooks zadel, volledige Campa afmontage met idd duimknoppen en mooie Campa wielen. Mooi stukje nostalgie met een banden druk dichter bij de 10 dan bij de 0 maar als ik mag kiezen dan mijn moderne fiets any day!
Helaas heeft mijn zwager hem verkocht want ‘ouwe meuk’ :(

[ Voor 39% gewijzigd door sapphire op 20-07-2026 22:06 ]

Gabriël AM5

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:53
mhr-zip schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:08:
[...]

50-34 voor
11-42 achter (met GRX derailleur)

Verder 11 speed Ultegra DI2

[Afbeelding]

Met 11 speed kan je lekker rommelen, met 12 speed niet echt meer. Je kan ook even op Weightweenies forum en Reddit kijken, daar staan wel meer gekke combo’s.
Dat is een mooie combi. Dan zou het een 11S GRX derailleur en een casette zijn en gaan. Is die combi met een mechanische groepset ook gewoon te maken?

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:35
TheTinusNL schreef op maandag 20 juli 2026 @ 19:52:
[...]

Ja, nu je het zegt. Als ik er naar kijk, breekt die voorvork al bijna :+

[...]

De NuRoad C:62 lijkt voor mij de "next best thing" als gravelbike als het geen echte racefiets kan worden. Vorig jaar al gekeken en geïnformeerd bij de lokale CUBE dealer, maar toch die wens voor Shimano Road...

[...]

Cube <3 vind het ook gewoon een leuk merk. Kan me voorstellen dat een Agree + Nuroad een leuke inventaris is!
Snap ik, ik fiets de Nuroad als een m'n Agree, zelfde afstelling voor alles.
De Nuroad fietst net wat relaxter, al voelen de hoods soms wat vreemd. (ivm ribbels)
Qua schakel gevoel is het direct, vind het niet vervelend naast Di2
TheTinusNL schreef op maandag 20 juli 2026 @ 19:52:
[...]

Goed, in ander nieuws: einde verhaal TPU binnenbanden voor mij.

Ik ben weer terug naar gewone vertrouwde simpele butyl binnenbanden. Dan maar 2 Watt extra... maar vooral de compactheid van TPU ga ik missen. Nu past er nog maar 1 biba in mijn zadeltasje :'(

Misschien dat ik een slechte batch heb ofzo, maar het is bizar wat ik de laatste tijd lek heb gereden, op 3 verschillende fietsen. Vorig jaar lente/zomer was dat een flink aantal minder.
En dan telt dat minpunt van het gebrek aan plakbaarheid wel op.
N=1, vorige week een lekke TPU gehad, precies op de laserprint.....
Geplakt met setje van Tubolito, waar ik het bij standaard biba snel opgeef en gewoon een nieuwe plaats ging het in 1x keer goed.
Er zit een "speciale" tube bij, ziet er na het plakken wat gek uit, maar het werkt wel.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Duclaasie schreef op maandag 20 juli 2026 @ 22:29:
[...]

Dat is een mooie combi. Dan zou het een 11S GRX derailleur en een casette zijn en gaan. Is die combi met een mechanische groepset ook gewoon te maken?
Met een garbaruk derailleur kooi kun je zelfs naar 50/51 achter..

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:53
McMiGHtY schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 14:02:
[...]

Met een garbaruk derailleur kooi kun je zelfs naar 50/51 achter..
Maar ook met een dubbel voorblad?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• mhr-zip
  • Laatst online: 23:53
Duclaasie schreef op maandag 20 juli 2026 @ 22:29:
[...]

DI2 maakt een aantal schakel combinaties onmogelijk, waardoor dit heel makkelijk kan.
Of het met mechanisch kan: weightweenies/reddit.

Er bestaat volgens mij ook een 11 speed 11-40 cassette, dat kan misschien iets makkelijker dan een 11-42.

https://weightweenies.sta...um/viewtopic.php?t=161142

[ Voor 6% gewijzigd door mhr-zip op 21-07-2026 23:55 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:47
Ik kwam vandaag via een rabbit hole hier terecht: https://airofit.com/pages/cycling

heeft iemand in dit topic dit al eens geprobeerd?

Strava | AP | IP | AW | SM

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

Webgnome schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 20:26:
Ik kwam vandaag via een rabbit hole hier terecht: https://airofit.com/pages/cycling

heeft iemand in dit topic dit al eens geprobeerd?
Er is een beter worden aflevering over. Het helpt alleen als je heel snel wil optrainen en sport astma hebt

• raymondw
Gebruikte het om data tussen platformen te syncen: Trainingpeaks
Vandaag is het gekocht door Garmin

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Vigni
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-08 19:16
@Maarten_E voelde me nog nooit zo aangesproken met inderdaad een powermeter in mijn winkelwagentje

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:47
raymondw schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 22:46:
Gebruikte het om data tussen platformen te syncen: Trainingpeaks
Vandaag is het gekocht door Garmin
Hmm als het dan 1 abonnement wordt is het misschien wel de moeite waard. Nu heb ik geen van beide ook strava niet meer over de verschillende platformen heen mis ik eigenlijk weinig gegevens.

Slecht nieuws. Mijn Triathlon fiets is afgeschreven of eigenlijk is het schakelsysteem afgeschreven. De Dura Ace 7970 die erop zit heeft een kapotte accu een sm-btr1.
Die is niet meer te krijgen dus dat is wel zuur. Nu maar kijken naar een oplossing en anders wordt het een andere kopen. Jammer want eigenlijk is de gehele fiets nog goed en ik kom nergens echt snelheid te kort. Reed afgelopen jaar een 5:06u 180km tijdens een ironman. Dus snelheid genoeg.

Misschien maar gewoon mijn ogen dicht doen, mijn overuren inwisselen en een andere kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door GerGio op 23-07-2026 08:34 ]

Nickname KasPlantje.

• raymondw
GerGio schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 08:34:
[...]

Hmm als het dan 1 abonnement wordt is het misschien wel de moeite waard. Nu heb ik geen van beide ook strava niet meer over de verschillende platformen heen mis ik eigenlijk weinig gegevens.

Slecht nieuws. Mijn Triathlon fiets is afgeschreven of eigenlijk is het schakelsysteem afgeschreven. De Dura Ace 7970 die erop zit heeft een kapotte accu een sm-btr1.
Die is niet meer te krijgen dus dat is wel zuur. Nu maar kijken naar een oplossing en anders wordt het een andere kopen. Jammer want eigenlijk is de gehele fiets nog goed en ik kom nergens echt snelheid te kort. Reed afgelopen jaar een 5:06u 180km tijdens een ironman. Dus snelheid genoeg.

Misschien maar gewoon mijn ogen dicht doen, mijn overuren inwisselen en een andere kopen.
Misschien even beter zoeken?
Heb 2 hits uit China en 1x US
Link

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:40
raymondw schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:15:
[...]

Link
Nee joh, is echt niet leverbaar. Gewoon een nieuwe fiets kopen!!! >:) >:) >:)

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:47
raymondw schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:15:
[...]

Link
Die sturen alleen binnen de US

Nickname KasPlantje.

• Webgnome
en alleen specifiek dat onderdeel (dura ace..) vervangen? Of kan dat niet ? Een hele nieuwe fiets lijkt mij overkill ( maar wel leuk.)

• DDX
Die batterij kan je prima via ebay (of misschien marktplaats) vinden.
Ook andere di2 onderdelen trouwens.

• orlok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:37
GerGio schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:40:
[...]

Die sturen alleen binnen de US
SHIPPING & RETURNS

Shipped directly to your door

Shipping is a $99 flat rate fee for the lower 48 states via UPS. International shipping is available and will be calculated upon checkout.

Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
418O2 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 20:58:
[...]

Er is een beter worden aflevering over. Het helpt alleen als je heel snel wil optrainen en sport astma hebt
Aflevering gevonden. #64 Ademhaling: YouTube: BETER WORDEN #64 Ademhalen
Maar ik heb zelf nog geen tijd gehad om te luisteren.

[ Voor 7% gewijzigd door Stevie-P op 23-07-2026 11:32 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

Stevie-P schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 11:21:
[...]

Aflevering gevonden. #64 Ademhaling: YouTube: BETER WORDEN #64 Ademhalen
Maar ik heb zelf nog geen tijd gehad om te luisteren.
Zoals bij zoveel afleveringen is het allemaal logisch of denk je er niet bij na, maar zit er wel meer achter dan je denkt (ademhaling dan, niet per se die restrictie)

• DDX
Eens kijken hoeveel plekken in vandaag drop op deze klim, m'n beste tijd nog wel redelijk doorgereden :
https://www.strava.com/segments/4804262

Wel leuk om beelden te zien van gebied waar ik ieder jaar (vanaf morgen weer paar weken) fiets.

[ Voor 3% gewijzigd door DDX op 23-07-2026 13:30 ]

• raymondw
Vandaag met een buurman mee richting een col
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lTOerzoSdfIAjAbQw_GCqbgzYAk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jBigjMKmPu8h5nP2zdZcN0nc.jpg?f=fotoalbum_large
117km/2300hm inc de route heen en terug.
Lekker relaxed gedaan onderweg (voor mijn doen) en wat nieuwe dingen qua voeding geprobeerd.
Laatste 35km was pal wind tegen en ik kreeg al appjes waarom ik niet op m'n board stond... Goeie 5Bft op het lokale meertje.
Durf nog niet te zeggen dat het de voeding is, maar was zo fris als een hoentje, laatste deel alles op kop gedaan en kon een goeie 30kmh aanhouden.

Leuke dag gehad oOo

• DDX
En zoals verwacht ruim honder plekken gezakt in strava klassement, profs rijden hem gewoon met 30 per uur naar boven waar ik best doortrapte met net boven de 20 😂

En dan was het nog niet eens een beslissende klim.

[ Voor 13% gewijzigd door DDX op 23-07-2026 21:02 ]

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:20
Vandaag de Vlagheideberg eens geprobeerd na werk.

500hm in midden Brabant, dat is toch lang nie gek nie. Echt heel mooi gedaan en goed doordacht. Alles mooi 1 richtingverkeer dn je kunt de ‘berg’ mooi van 3 kanten beklimmen. Ideaal om hem dus op te rijden, af te dalen en dan andere kant weer omhoog.

Zijn allemaal best leuke explosieve klimmetjes van 45s-1:30. Goed als je korte intervallen wilt doen.

En ook gezellig dat er zoveel fietsers zijn. Soms toch net even extra motivatie om op een klim harder te gaan ;-).

• Webgnome
418O2 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 20:58:
[...]

heb deze aflevering (#64) net even geluisterd en inderdaad. Het heeft voor de 'gewone' sterveling eigenlijk geen nu tenzij je al iets hebt met je longen / ademhaling. Het heeft meer nut om te trainen op neus ademhaling

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Webgnome schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 06:28:
[...]

heb deze aflevering (#64) net even geluisterd en inderdaad. Het heeft voor de 'gewone' sterveling eigenlijk geen nu tenzij je al iets hebt met je longen / ademhaling. Het heeft meer nut om te trainen op neus ademhaling
Het is niet dat je veel beter wordt, het zijn wat kleine verbeteringen. Ik ging op hogere wattages te oppervlakkig en te snel ademen. Ik had vanuit een inspanningstest de tip meegekregen om hier iets mee te doen, dus maar een Powerbreathe aangeschaft.

Doordat je dan een tijdje op het ademen traint, word je daar ook beter in. Ik merk dat ik nu tot een iets hogere hartslag kom, aangezien ik iets beter adem tijdens die all out efforts.
In een Zwift-race kan ik soms nét ietsje langer mee (voor mijn gevoel). Ook ben ik iets meer gefocust op mijn ademhaling tijdens intervallen, dat is ook een mooie afleiding.

Het is bij mij niet meetbaar in FTP, VO2Max of andere resultaten, maar voor mijn gevoel kan ik de intensieve efforts net wat beter aan.

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-08 15:20
DDX schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 21:01:
En zoals verwacht ruim honder plekken gezakt in strava klassement, profs rijden hem gewoon met 30 per uur naar boven waar ik best doortrapte met net boven de 20 😂

En dan was het nog niet eens een beslissende klim.
Afgelopen weekend weer de Muur van Huy op gefietst. Een PR gehaald met 10,2 km per uur gemiddeld! Maar de profs rijden 'm met 20 km/u op! :o

• Vigni
Hebben mensen hier ervaring met Framesandgear of k-edge?

Ik wil nu er toch aan geloven en een fietscomputer bestellen, ik zit te denken aan de edge 1050 voor mijn Canyon Endurace (CP0030 cockpit). Ik lees overal echter dat de edge 1050 niet helemaal goed past op de standaard mount van Canyon.

Na een hoop googlen kwam ik op deze mount van framesandgear of deze mount van K-edge. Deze zijn alleen wel een stuk prijziger. Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn met hetzelfde probleem, of juist dat de standaard mount van Canyon wel goed genoeg is? Of over het algemeen ervaringen met die twee merken?

[ Voor 3% gewijzigd door Vigni op 24-07-2026 13:13 ]

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:50
raymondw schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 19:30:
[Afbeelding]
Lekker relaxed gedaan onderweg (voor mijn doen) en wat nieuwe dingen qua voeding geprobeerd.
Laatste 35km was pal wind tegen en ik kreeg al appjes waarom ik niet op m'n board stond... Goeie 5Bft op het lokale meertje.
Durf nog niet te zeggen dat het de voeding is, maar was zo fris als een hoentje, laatste deel alles op kop gedaan en kon een goeie 30kmh aanhouden.

Leuke dag gehad oOo
Hoezo leuke dag gehad, sessie op het water gemist!!

• Webgnome
Speed24 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:47:
[...]

Het is niet dat je veel beter wordt, het zijn wat kleine verbeteringen. Ik ging op hogere wattages te oppervlakkig en te snel ademen. Ik had vanuit een inspanningstest de tip meegekregen om hier iets mee te doen, dus maar een Powerbreathe aangeschaft.

Doordat je dan een tijdje op het ademen traint, word je daar ook beter in. Ik merk dat ik nu tot een iets hogere hartslag kom, aangezien ik iets beter adem tijdens die all out efforts.
In een Zwift-race kan ik soms nét ietsje langer mee (voor mijn gevoel). Ook ben ik iets meer gefocust op mijn ademhaling tijdens intervallen, dat is ook een mooie afleiding.

Het is bij mij niet meetbaar in FTP, VO2Max of andere resultaten, maar voor mijn gevoel kan ik de intensieve efforts net wat beter aan.
Dat is precies waar ze het ook in de podcast over hadden. Als je de opmerking van de sportarts / trainer krijgt dat je moet letten op je ademhaling zou het nut kunnen hebben.

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Oeps, verkeerd.

[ Voor 98% gewijzigd door esphome op 24-07-2026 15:38 ]

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Vigni schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 13:12:

Ik wil nu er toch aan geloven en een fietscomputer bestellen, ik zit te denken aan de edge 1050 voor mijn Canyon Endurace (CP0030 cockpit). Ik lees overal echter dat de edge 1050 niet helemaal goed past op de standaard mount van Canyon.

Na een hoop googlen kwam ik op deze mount van framesandgear of deze mount van K-edge. Deze zijn alleen wel een stuk prijziger. Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn met hetzelfde probleem, of juist dat de standaard mount van Canyon wel goed genoeg is? Of over het algemeen ervaringen met die twee merken?
K-Edge ken ik vooral van de online naam en faam en die was/is dat het zo ongeveer bomb-proof spul is van solide aluminium :)

Gisteravond een rondje gedaan, planning was hoog Z2/ laag Z3 gezien ik best een intensief dagje had (2,5u klimbos, uurtje voetballen, stukje met zoontje gefietst, etc.). Had even snel een rondje gebrouwen in Komoot maar door wat gedoe niet meer naar gekeken, bleek er een pondje in te zitten. Gelukkig nét de laatste vaart kunnen meegaan dus super fijn! Helaas me wel even vergist in de zonsondergang dus de laatste 20km alsnog een beetje gas moeten geven, ging eigenlijk goed en best door kunnen rijden met een redelijke HR (laag Z4) :)

Zou bijna gaan denken dat dat trainen op lagere intensiteit vruchten begint af te werpen gezien ik steeds vaker een aardig tempo kan fietsen zonder ook maar in de buurt te komen van omslagpunt.
Eens kijken of ik dit komende winter niet kan aanhouden icm intensievere training in de sportschool (interval, VO2 max, etc.)

Gabriël AM5

• NeBuCADnezar
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-07 16:25
Vigni schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 13:12:

ik twijfel over de robuustheid van beide. Ik heb een soortgelijk model van closethegap die al een keer afgebroken is. De 1050 is een redelijk zwaar toestel die de mount behoorlijk kan belasten, zeker op klinkerwegen.

Of het gaat passen op je Canyon durf ik niet te zeggen. Beide zijn maar met 2 bouten te bevestigen en de crux is deze: Je moet een van beide bouten voor en een van beide bouten achter plaatsen (Volgens de gebruiksaanwijzing van closethegap maar zo te zien ook bij de K-edge, zie de tekst "forward en rear screw"). Dan kan het dus zijn dat het niet past omdat de Garmin hierdoor te dicht op het stuur zit. Ik heb beide bouten achter (rear) moeten monteren.

• raymondw
Frenz64 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 13:43:
[...]

Hoezo leuke dag gehad, sessie op het water gemist!!
Tja, voorspelling was weinig wind, dat er dan 6h later ineens 6Bft staat is dat lastig plannen :?

Leuke dag gehad! d:)b

• Vigni
NeBuCADnezar schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 16:25:
[...]

ik twijfel over de robuustheid van beide. Ik heb een soortgelijk model van closethegap die al een keer afgebroken is. De 1050 is een redelijk zwaar toestel die de mount behoorlijk kan belasten, zeker op klinkerwegen.

Of het gaat passen op je Canyon durf ik niet te zeggen. Beide zijn maar met 2 bouten te bevestigen en de crux is deze: Je moet een van beide bouten voor en een van beide bouten achter plaatsen (Volgens de gebruiksaanwijzing van closethegap maar zo te zien ook bij de K-edge, zie de tekst "forward en rear screw"). Dan kan het dus zijn dat het niet past omdat de Garmin hierdoor te dicht op het stuur zit. Ik heb beide bouten achter (rear) moeten monteren.
Dus jij zou de officiële mount eerder aanraden?

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

NeBuCADnezar schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 16:25:
[...]

Dus je vergelijkt een spuitgegoten kunststof mount met een CNC gefreesde aluminium mount qua breekbaarheid?

Nog even gezocht maar de Canoyon Endurence 0030 cockpit staat niet bij de incompatible lijst van sturen/cockpits.
Ze bieden een kit (2 schroeven en 2 washers en loctite) voor Canyon cockpits

Wat betreft de mounting zeggen ze het volgende:

SPECIAL NOTE: All IHS mounts must be installed using one of the three-round screw holes AND the elongated mounting slot. Failure to do so will void the lifetime warranty.

Don't see the hardware needed listed, please contact us at Info@k-edge.com We are always happy to help.

Dus wil je het zeker weten mail ze even of bestel het bij Futurum en probeer het?
K-Edge zegt zelf dat de mount geschikt is voor een 1050 en Wahoo Ace en dat de meeste Canyon cockpits gewoon past.

[ Voor 45% gewijzigd door sapphire op 25-07-2026 00:15 ]

Gabriël AM5

• Samoht93
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-08 07:23
Wat een heerlijk weer voor een rondje fietsen vanochtend, wel pittig windje. Eerste keer sporten na afgelopen zondag vanuit het niets gebeten te zijn door een Duitse herder in bovenbeen tijdens een rondje wandelen.

Wandelen en hardlopen gaat nog voor geen meter maar gelukkig is fietsen stuk minder belastend dus dat maar doen komende weken. Had afgelopen dinsdag een bikefit staan maar die moeten afzeggen.

Was aanlokkelijk om een langer rondje te doen maar toch verstandig gedaan en onder de 50km gehouden, even kijken hoe been daarop reageert.

• ONWdolf
  • Laatst online: 25-08 10:12
raymondw schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 19:30:
[Afbeelding]

Leuke dag gehad oOo
Ik ben deze dagen in de buurt van briancon en wil misschien ook een rondje izoard doen (vorig jaar op en af vanuit briancon), nu wil ik de andere kant graag omhoog). Ik was aan het kijken hoe ik de RN94 kan ontwijken, dat vind ik niet relaxed fietsen. Alleen loop ik tegen een stukje route aan waar nu nog bosbranden zijn. Hoe ben jij gefietst?

• raymondw
ONWdolf schreef op zondag 26 juli 2026 @ 07:07:
[...]

Ik ben deze dagen in de buurt van briancon en wil misschien ook een rondje izoard doen (vorig jaar op en af vanuit briancon), nu wil ik de andere kant graag omhoog). Ik was aan het kijken hoe ik de RN94 kan ontwijken, dat vind ik niet relaxed fietsen. Alleen loop ik tegen een stukje route aan waar nu nog bosbranden zijn. Hoe ben jij gefietst?
Wij zijn via Embrun/Guillestre gefietst, we hebben maar 3km RN94 gehad, die is redelijk druk.
Probleem vanuit Briancon is dat er weinig wegen zijn ivm het natuurgebied en de stijle bergen.
Je zou de D36 kunnen nemen, dan RN94 en D138A, D38, dat is ook wat Strava pakt.
Je hebt dan minimaal RN94, maar je ontkomt er niet helemaal aan.
RN94 of D wegen is maar ~3km extra, wel extra hm.
Andere optie is met vervoer naar Guillestre en dan fietsen.

Ik vond het deel door de kloof echt mooi!
Neem wel een lampje/Varia mee voor de tunnels, ze zijn niet heel lang maar in 1 zit een knik.
In Arvieux zijn 4 waterpunten en bij Chez Mario kun je een redelijke panini eten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Untr-pkjYYooDA3BS5Utw-toO8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mCKvXeTNzorXZjKmYJz5lhgi.jpg?f=fotoalbum_large

• esphome
  • Niet online
Toch maar een de stok in het hoenderhok gooien over de denkwijze, hoe breder de band is des te lager de rolweerstand is. Zelf rij ik met een 25mm voor en een 28mm achter. Meer dan 28 past echt niet in mijn achtervork en ik heb aan beide zijden ongeveer 4 mm vrij tussen de band en de vork.

Nu heb ik ook met een 25 achter gereden en merkte er niets van dat ik een smallere en minder hoge band had.

Nu is er een vergelijk geweest met de GP5000 banden met een breedte van 23/25/28/30mm en de rolweerstand was bijna gelijk tussen de verschillende breedtes bij het zelfde comfort niveau.
Wij vinden dat de rolweerstand bij hetzelfde comfortniveau het belangrijkste onderdeel van deze test is, omdat dit een gelijk speelveld creëert voor alle banden. We hebben nu geleerd dat bredere banden niet direct resulteren in een lagere rolweerstand, maar alleen als je bereid bent om comfort in te leveren.

Dus waarom zou je niet gewoon 23 mm banden gebruiken en profiteren van de aerodynamische voordelen? Op een gegeven moment biedt een 23 mm band niet meer hetzelfde comfort als een 32 mm band. De smallere band zal de grond raken en je krijgt lekke banden doordat de binnenband tussen de band en de velg wordt samengedrukt.
Google vertaling.
De achterband verslijt best snel bij mij en ik heb daar mijn GP5000 als ingeruild voor een Ultra Sport III (28mm) ook van Continental en de slijtage ziet er veel beter uit nu.

• r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-08 09:42
Ik heb sinds een week of 2 bij medium/hard remmen met voorrem (schijf), dat bij stilstand ik na een paar seconden een harde 'pling' hoor, zeer waarschijnlijk afkomstig van de spaken.

Het gaat om een setje Zipp 303 FC's waar ik nu net zo'n 15k km mee gefietst heb. Toen ik ging onderzoeken waar het geluid vandaan kwam merkte ik ook dat het linker lager niet lekker meer liep dus beiden meteen maar vervangen voor nieuwe NTN-lagers (achter moest ik dit al na 6k km doen, die af fabriekslagers zijn niet al te best) en ook schijfrem opnieuw gemonteerd. Dit bood geen verlossing, dus het geluid moet vrijwel zeker door de spaken geproduceerd worden.

Zou dit gewoon een kwestie van de spaken weer op spanning laten zetten zijn? En is dit een te verwachten euvel na zo'n 15k km? De spaken zijn plat op de plek waar ze elkaar kruisen, ik vermoed dat ze door de krachten die er op komen te staan over elkaar heen schuiven, maar bij inspectie voelt geen enkele spaak die losser is dan de rest.

• ONWdolf
@raymondw nog bedankt voor de tips. Was heel mooi vanaf guillestre. Het is geen heel rondje geworden. Mijn vriendin had aangeboden ons weg te brengen. Bij het zweefvliegveld langs de N94 afgezet en vanaf daar lekker gefietst.

Voelde beter en dan over de N94 een groot stuk. Want de wegen waren nog afgesloten vanwege de bosbrand die nog niet helemaal uit is.

• raymondw
ONWdolf schreef op maandag 27 juli 2026 @ 22:04:
@raymondw nog bedankt voor de tips. Was heel mooi vanaf guillestre. Het is geen heel rondje geworden. Mijn vriendin had aangeboden ons weg te brengen. Bij het zweefvliegveld langs de N94 afgezet en vanaf daar lekker gefietst.

Voelde beter en dan over de N94 een groot stuk. Want de wegen waren nog afgesloten vanwege de bosbrand die nog niet helemaal uit is.
Graag gedaan!
Wij hadden hier ook een brand, gelukkig heeft de brandweer eea snel geblust, was even spannend. Denk dat er nu 200m2 verbrand is.

Vandaag zelf een ronde via de west kant van de Hoge Alpen gedaan. Het is daar nog opmerkelijk groen. Dichter richting Embrun/Guillestre werd het weer dor en droog.
Enorm mooie route via La Blanche met een afdaling die uiteindelijk 13km was _/-\o_
Het is jammer dat we dit soort routes niet in NL hebben :+ Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DU-Fg3CqEd3otlJ5mrx3TVX3hlA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OCZxoNytjMTxHtkfopARBQaS.jpg?f=fotoalbum_large

• Vewa
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-07 19:59
Ik wil binnenkort een bikefit en ben op zoek naar wat goede ervaringen.

Enerzijds wil ik mijn huidige ruim 10 jaar oude Trek Madone 3.1 better afstellen (want laatste tijd toch wat klachten) en anderzijds de gegevens gebruiken om te orient op een nieuwe fiets.

Ik zoek een bikefitter in de omgeving Castricum-Beverwijk-Alkmaar. Iets verder mag ook.

Hebben jullie hier ervaringen of aanbevelingen?

Ik heb zelf de bikefitter in Limmen gevonden (veel goede recensies)en de Polderbeuker in Heiloo ( geen recensies gevonden, maar werkt samen met Servicekoers, volgens mij een hele goede shop)

• ElGreco
  • Laatst online: 20:25
Oef. Doos van Pandora gaat open.
Bikefit is erg persoonlijk. De ene loopt weg met een fitter, de ander vindt dezelfde fitter helemaal niets.

SK in Heiloo is inderdaad een goede winkel en super specialistisch op racefiets gebied. Of de fitter net zo goed is: geen idee.

Wellicht belangrijker om te checken wat de aftercare is. Hoe vaak mag je terugkomen voor een check? De kans dat je na de eerste fit toch niet helemaal lekker zit, is aanwezig. Zit een evaluatiemoment na x periode standaard in de prijs inbegrepen? Etc

Ik heb zelf een fit gedaan in Alkmaar bij BikeAction, best wat jaartjes terug, ik had liever dat hij gezegd had "deze oude barrel past je echt niet, je kunt zoveel zadelpennen, zadels, stuurpennen en sturen er op zetten die je wilt, passend krijg je hem nooit".

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl

• ElGreco
Korte update over de weer- en kleding-app, Tempelo

TLDR: minder gedoe met inloggen, betere route- en kledingadviezen, betere mobiele ervaring en makkelijker feedback/support geven.

De afgelopen releases zijn vooral gericht geweest op stabieler gebruik, betere mobiele ervaring en duidelijkere fietsadviezen.

In versie 1.19 is de login verbeterd: de magic link is vervangen door een eenmalige 6-cijferige code per e-mail. Ook is de advieslogica onder de motorkap flink opgeschoond en beter testbaar gemaakt. Ride Route toont nu ook lampjesadvies en smeeradvies wanneer dat onderweg relevant is. Verder zijn kledingkastadviezen verbeterd, feedbackknoppen duidelijker gemaakt, de locatiekiezer netter afgewerkt en Ride Commute betrouwbaarder gemaakt bij aanpassen en opslaan.

In versie 1.20 is er een supportpagina toegevoegd, zodat vragen, feedback en problemen makkelijker direct doorgestuurd kunnen worden. Die support is ook beter vindbaar gemaakt via het Helpcentrum. Daarnaast is extra bescherming toegevoegd tegen spam en automatische inzendingen.

In versie 1.21 is Tempelo verder voorbereid voor gebruik als app op telefoon en tablet. Je kunt Tempelo makkelijker op je beginscherm zetten, de app-iconen zijn verbeterd en de locatiekiezer op mobiel werkt beter. Op iOS blijft de Home-pagina na het kiezen van een locatie niet meer ongewenst ingezoomd.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:19

Kluus

Gang is alles

@RigolleM wij blijven ook supporteren voor WvA hoor :).

Op een overwegend Nederlands forum kan je inderdaad verwachten dat wij ook wel een beetje extra voor de nationale sportmomentjes gaan, dat lijkt me wel normaal (maar voor mij is MvdP bovenal Europeaan met toevallig een NL paspoort, we delen hem graag ;) ).

Al kan je mij niet vertellen dat de overwinning van zondag niet spannend was voor de neutrale kijker, ook al klopt het eindresultaat wel met de bookmakers.

Edit: Ah hier had ik hem dus gelaten, sorry, verkeerde topic… :+

[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 29-07-2026 12:48 ]

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Vewa schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:33:
Ik wil binnenkort een bikefit en ben op zoek naar wat goede ervaringen.

Enerzijds wil ik mijn huidige ruim 10 jaar oude Trek Madone 3.1 better afstellen (want laatste tijd toch wat klachten) en anderzijds de gegevens gebruiken om te orient op een nieuwe fiets.

Ik zoek een bikefitter in de omgeving Castricum-Beverwijk-Alkmaar. Iets verder mag ook.

Hebben jullie hier ervaringen of aanbevelingen?

Ik heb zelf de bikefitter in Limmen gevonden (veel goede recensies)en de Polderbeuker in Heiloo ( geen recensies gevonden, maar werkt samen met Servicekoers, volgens mij een hele goede shop)
Zelf de eerste bikefit ook bij bikeaction in Alkmaar gehad....en na een paar jaar doorgegaan naar de bikefitter in Limmen.

Deze heeft me goed op de fiets gezet vind ik zelf, minder last van kwaaltjes/pijntjes die ik eerst wel had. Uiteindelijk nog wel enige tijd bezig geweest met het juiste zadel vinden wat uiteindelijk ook gelukt is.

Deze heeft me niks opgedrongen oid en gaf duidelijke uitleg en kon met zijn videosysteem ook duidelijk de aanpassingen en hun uitwerking tonen.

• esphome
  • Niet online
Lag ik gisteren bijna van de fiets af. Dit nadat ik de hoogte van een druppel op het fietspad niet had gezien. Wilde links af op het fiets pad en keek de afslag in en raakte zo een rand van vijf centimeter hoog.

Toen het voorwiel de rand raakte schoot mijn linkerhand van het stuur en klemde zich vast in de bocht van het stuur. Toen het achterwiel de rand raakte werd ik ook uit het zadel geworpen en hing zo nog vastgehouden door mijn rechterschoen vast aan het pedaal.

Ik voelde twee keer momenten dat ik het niet meer kon stabiliseren en dat het vallen onontkomelijk zou zijn. Toch lukte het mij op de fiets te blijven zitt..hangen en stap voor stap weer in het zadel te komen en ook de linkerarm uit de bocht te halen en weer de hand op het stuur te zetten. Ik hing daarvoor letterlijk als een aapje aan het stuur.

Had daarna wel last van de onderarm die ingeklemd had gezeten maar ik zag geen beschadigingen en later ook geen blauwe plek. Het enige waar ik nog last van heb is de rechterschouder die altijd al pijntjes bezorgt en die zal ik weer een tijdje moeten ontzien.

Ik fiets al heel lang en je leert dan dat je heel veel kunt doen met een fiets voordat je ook over de grens gaat. Nu was ik dus nu twee keer over de grens geweest en toch weer dat kunnen omkeren. Dat moet dan toegeschreven worden aan de ervaring en een boel geluk.

Wat mij verder onderweg opviel dat er veel jonge vrouwen onderweg waren op de fiets. Nog echte beginners te zien aan de kleding maar super dat die nu ook beginnen aan een toch mooie hobby waar je in korte tijd veel van de omgeving kunt zien. O ja, die telefoon is er alleen voor noodgevallen en om de route te bepalen. Niet om social media te checken dames. ;)

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:12
Het was tijd voor een nieuwe fiets. Ik heb al 10 jaar een Canyon Endurace CF met Ultegra mechanische groep. Goede fiets voor mijn lange benen en korte romp (181cm, bbl 90cm).

Daar komt nu een Cube Nuroad SLX bij in de gave kleur Molotov/black! 8-) Heeft een nog wat hogere stack dus dat is prettig voor mij.

Laat het gravelen maar beginnen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lu7mHLggtV6w_GZwOXiHTogECV4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OuWM62a9gukFuqjBxBJ7SNBs.jpg?f=user_large

11.455 Wp PV | 48 kWh thuisbatterij | VW ID.7 Tourer Pro LE '25

• tabaqui
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:24
LuPo schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 06:15:
Het was tijd voor een nieuwe fiets. Ik heb al 10 jaar een Canyon Endurace CF met Ultegra mechanische groep. Goede fiets voor mijn lange benen en korte romp (181cm, bbl 90cm).

Daar komt nu een Cube Nuroad SLX bij in de gave kleur Molotov/black! 8-) Heeft een nog wat hogere stack dus dat is prettig voor mij.

Laat het gravelen maar beginnen!

[Afbeelding]
die kleur O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+

Maak van jouw probleem niet mijn probleem

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:43

blitzkrieg

Whoop Whoop!

ElGreco schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 17:06:
Ride Route toont nu ook lampjesadvies en smeeradvies wanneer dat onderweg relevant is.
Was blij met het lampadvies in de mail voor mijn woon-werk rit van vandaag. d:)b

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Over achterlichten gesproken……mijn geweldige Ali lampje heeft een beugel in een V-vorm wat voor geen meter past op een D-vorm zadelpen.
Dus om het maar voor te zijn op zoek naar een ander lampje….

Blijkbaar is dat mogelijk met bij voorkeur een accu en USB-C maar het dunt lekker uit met die eisen :+
* Lezyne stripe drive 300+ - langwerpig, lange accuduur, USB-C maar mounting op een D-shape lijkt niet ideaal en rekening met schuinstaande pen.

* BBB SignalBrake BLS-256i - klein, licht, langwerpig,USB-C, mount schijnt te kunnen maar wat korte accuduur?

* Lezyne KTV Drive+ 40 Rear - goedkoop, USB-C, mount onduidelijk en lijkt me erg minimaal qua licht?

* Lezyne KTV Drive Pro+ 150 - grote broer van bovenstaande maar dan feller dus lijkt me een prima optie?

Iemand nog een goede aanrader zonder dat het direct een radar word

[ Voor 3% gewijzigd door sapphire op 29-07-2026 10:32 ]

Gabriël AM5

• ElGreco
sapphire schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:31:
Over achterlichten gesproken……mijn geweldige Ali lampje heeft een beugel in een V-vorm wat voor geen meter past op een D-vorm zadelpen.

Blijkbaar is dat mogelijk met bij voorkeur een accu en USB-C maar het dunt lekker uit met die eisen :+
* Lezyne stripe drive 300+ - langwerpig, lange accuduur, USB-C maar mounting op een D-shape lijkt niet ideaal en rekening met schuinstaande pen.

* BBB SignalBrake BLS-256i - klein, licht, langwerpig,USB-C, mount schijnt te kunnen maar wat korte accuduur?

* Lezyne KTV Drive+ 40 Rear - goedkoop, USB-C, mount onduidelijk en lijkt me erg minimaal qua licht?

* Lezyne KTV Drive Pro+ 150 - grote broer van bovenstaande maar dan feller dus lijkt me een prima optie?

Wat voor aansluiting zit er op dat Ali lampje? is dat een garmin mount aansluiting of echt iets eigens met een eigen beugeltje? Of bestaat het geheel uit een stuk?

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 22:27

Reginas

Queen of Core Stability

@sapphire Ik ben totaal niet thuis in deze materie, maar is er misschien een verloopstukje te 3D-printen als verbinding tussen achterlampje en zadelpen? Weet dat er in dit topic wat printers zitten, die kunnen mss meedenken.

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:40
@sapphire Ik ben zeer tevreden van mijn Ravemen lampjes. De TR-series lampjes daarvan hebben een standaard Garmin mount-systeem, wat ook gebruikt wordt door de Varia radas van Garmin. Daardoor zijn er veel aftermarket opties om die netjes te mounten (vb. https://concentriccycling.com/products/mount-for-quick-pro-ar-one).

De TR-series lampjes komen in de doos met het ABM14 mount systeem, wat volgens Bike24 ook geschikt is voor aero zadelpennen.

Je kan Ravemen op Ali vinden maar ook bij de betere Europese webshop.

• kwet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:32
Ik ben wel blij met deze: https://www.roadbikerider.com/bontrager-flare-r-tail-light-d3/

Komt met soort van gesp waardoor die bij mij op meerdere fietsen past

• raymondw
sapphire schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:31:

Op Etsy heb ik mounts besteld, specifiek voor mijn fietsen, daar zit dan een Garmin systeem op. Radar en lampjes hebben deze aansluiting en zijn nu naar keuze te wisselen.

De Etsy mounts zijn 3D geprint, met carbon vezel erin als versterking. Alles bij elkaar ±21.000km mee gefietst, 1x een unit gebroken met een ongelofelijk lompe actie van mijzelf.

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Shadow_Agent schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 19:26:
[...]

Ik heb geen idee eerlijk gezegd maar ik heb vanmiddag de boel losgehaald en o.a. de remschijf geschuurd en volledig gereinigd met remmenreiniger. Ook de blokjes die net nieuw waren nog gepoetst. Nog niet getest op de weg maar tijdens het remmen kn de standaard geen piepen meer gehoord! Hoop dat dit afdoende is. Over twee weken zit ik in de Vogezen dus hoop piepvrij te kunnen afdalen :P

Heb overigens deze YouTube kerel gevonden (via een andere howto en dat vind ik een erg prettige manier van presenteren :)

YouTube: Stop Noisy Disc Brake Squeal And Clean Contaminated Brakes - Road Bi...

Iedereen bedankt voor de tips en meedenken d:)b
Even een update vanuit de hete Vogezen: de remmen piepen niet meer dus het reinigen en schuren heeft absoluut geholpen! :)

Verder een "groet update": hier in de Vogezen op de Col's is het groet percentage zowel klimmend als dalend bijna 100% :D daarbuiten ook zeer hoog! Incidenteel zwaait er wel eens iemand niet maar dat kan gebeuren :P

• kwet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:32
Shadow_Agent schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 20:15:
[...]

Even een update vanuit de hete Vogezen: de remmen piepen niet meer dus het reinigen en schuren heeft absoluut geholpen! :)

Verder een "groet update": hier in de Vogezen op de Col's is het groet percentage zowel klimmend als dalend bijna 100% :D daarbuiten ook zeer hoog! Incidenteel zwaait er wel eens iemand niet maar dat kan gebeuren :P
Dat viel me hier ook al op (Ain) en ook mensen die in groepen rijden.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:20
Vandaag een hele dag gespeeld met de aero sensor, banden gewisseld, fiets gewisseld, wielen gewisseld.

Conclusies:

1) wegwielen+banden zijn echt véél sneller dan de (snelste) 50mm gravel banden (Touareg Race+Caracal Race). Scheelt ong 24 watt bij 35km)

Als je dus op je groepsritje eens je gravel banden laat zitten, is het hard werken.

2) verschil tussen de gravel fiets met wegwielen&banden vs dezelfde set-up op mijn aero fiets is niet mega groot vond ik. 11 watt op 35 km/h.

3) de echte winst zit in positie (wisten we al, maar nu de cijfers). CdA in normaal sportieve positie in de hoods, licht gebogen ellebogen was 0.281.

Positie in full aero mode (zie eerdere foto 😉), onderarnen 90 graden, hoofd ingetrokken, rug zo horizontaal mogelijk: 0.239.

Dat scheelt 23 watt bij 35 km/h, of 34 watt bij 40 km/h. Ter vergelijk, Evenepoel zit in TT mode rond de 0.180, waardoor hij bij 40 km/h bijna 50 watt minder hoeft te trappen dan ik ;-).

Als ik zo’n beetje google, lijken meeste wegwielrenners in normale positie rond de 0.240-0.260 te zitten. Dus we zijn al aardig op weg!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

De man die zijn baardharen op de meest aero manier trimt noemt casual 11 watt verlies even niet mega groot :+

@ElGreco V-vorm met een klittebandje, was een heel goedkoop Ali ding van €3 ofzo jaren geleden. Werkt prima op een ronde pen maar op een D-vorm schiet hij bij elk hobbeltje scheef :X

@Reginas Bedankt voor het rabbit hole :+ Dat kosten me vandaag zeker een uur naar mounts, filament en lampjes met een Garmin mount zoeken _O-

@CyberThijs De goedkopste Ravemen die ik zo'n beetje kan vinden is en TR250 á €45 ongeveer. Mooi lampje maar of het me die prijs waard is voor de Garmin mount weet ik niet niet. Wel bedankt voor de tips, ze hebben mooie lampjes!

@raymondw Ow jij was dat, vroeg me al af wie dat ookal weer was :) . Zoals ik zei vanmiddag lekker zitten neuzen naar mounts (gevonden) en filament (gevonden) en toen bedacht ik me dat ik dat niet handig vind want dan zit die mount er altijd op en ik heb niet altijd een lampje nodig (en ik kan héél slecht tegen spullen op die fiets die niet nodig zijn :( ). Met een Varia zou ik zeker zo'n geprinte mount nemen, ziet er goed uit :9

Overigens maandag begonnen met een voor mij flink project wat hopelijk tot aardige verbetering gaat leiden...doel is om 6kg af te vallen :+
Nee ik ben niet dik maar de laatste jaren toch langzaam van onderin de 80kg zone naar bovenin de 80kg zone geschoven en dat zit vrijwel 100% bij de buik :( En dat merk je toch als je diep zit op de fiets, watt/kg is opeens een stukje lager, kleding zit minder fijn, etc.
Dus begonnen met een 'dieet' met een beperkt calorie tekort en wat meer eiwit (daar over zo meteen meer) ten kosten van koolhydraten, mijn vrouw snapt er nog steeds geen reet van hoe ik 2500 kcal mag eten en dat een tekort zou moeten zijn. Nou ben ik het wielrennen nog niet eens meegerekend wel een stuk actiever qua bewegen dan zij en er is in meegenomen dat ik na volgende week ook 3x per week aanvullende oefeningen ga doen voor core/rug/armen.

Vrij ambitieus project vind ik zelf maar de extra oefeningen ga ik thuis doen dus weinig drempel en het 'dieet' is denk ik vooral bewustwording en stilstaan bij hoe f*cking veel ik snoep uit werk en in de avonden :X
Voor iemand die nog nooit echt heeft opgelet wat hij eet best een dingetje.....

Gabriël AM5

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:56
@sapphire https://www.action.com/nl-nl/p/3216828/walfort-oplaadbaar-achterlicht/

Low tech, low cost oplossing. Blijft verrassend goed zitten op mijn syncros (D-shaped) zadelpen. Accu gaat 2 tot 3 uur mee gok ik. Makkelijk monteren en af te nemen. Heeft nu 1 winter doorstaan.

[ Voor 18% gewijzigd door guapper op 30-07-2026 16:49 ]

• esphome
  • Niet online
Gisteren de uitlijning van de achterwiel in de pads nagekeken omdat de band altijd iets dichterbij zat aan de rechterkant zat van de achtervork. De kruislaser liet zien dat de pad-diepte goed was en dat het daar niet aan lag. Het wiel zat dus wel recht in de achtervork.

Ik legde hiervoor een buisje van 80cm in de pads en liet het kruis van de kruislaser dan het buisje aanstralen en de rest van de fiets tot in voorvork de staande laserlijn.

Het blijkt nu dat de 28mm Continental Ultra Sport net een paar millimeter te hoog is en de verft van het beugeltje had gesleten van de velgrem. Niet dat de band zelf die raakte maar troep die op de band zat kon dat wel. Ik heb er voorlopig een 25mm GP5000 erop gedaan en moet dan nog een 25mm versie van de Ultra Sport gaan kopen voor de langer afstanden.

Update: vandaag een rit gemaakt met nu een 25mm achterband en dat is goed bevallen. In comfort niveau is hetzelfde ook omdat ik de druk gelijk heb gehouden met de 28mm op 6,5 bar.

Nog een keer met het tweede achterwiel met een Grandprix TR erop testen of de band de rem beugel raakt door er een stukje schilderstape erop te plakken. Als er dan slijtage of zwarting te zien is dan raakt de band het beugeltje. Die band is wel 2mm minder hoog en ook wat minder breed. Overigens een verschrikkelijke band om op het wiel te leggen, kost veel kracht in de handen en enkele zweetdruppeltjes op het voorhoofd.

[ Voor 27% gewijzigd door esphome op 30-07-2026 21:24 ]

• Prulleman
  • Laatst online: 01:35
esphome schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 09:16:
Gisteren de uitlijning van de achterwiel in de pads nagekeken omdat de band altijd iets dichterbij zat aan de rechterkant zat van de achtervork. De kruislaser liet zien dat de pad-diepte goed was en dat het daar niet aan lag. Het wiel zat dus wel recht in de achtervork.

Ik legde hiervoor een buisje van 80cm in de pads en liet het kruis van de kruislaser dan het buisje aanstralen en de rest van de fiets tot in voorvork de staande laserlijn.

Het blijkt nu dat de 28mm Continental Ultra Sport net een paar millimeter te hoog is en de verft van het beugeltje had gesleten van de velgrem. Niet dat de band zelf die raakte maar troep die op de band zat kon dat wel. Ik heb er voorlopig een 25mm GP5000 erop gedaan en moet dan nog een 25mm versie van de Ultra Sport gaan kopen voor de langer afstanden.
Maar een 28mm band dit nog steeds niet dichter tegen de rechterkant aan als het goed is.. als het frame recht is, is je velg niet centraal op je naaf. Je kan dit checken met een dishtool/centreerboog

Strava

• Frenz64
  • Laatst online: 19:50
sapphire schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 22:47:
De man die zijn baardharen op de meest aero manier trimt noemt casual 11 watt verlies even niet mega groot :+

@ElGreco V-vorm met een klittebandje, was een heel goedkoop Ali ding van €3 ofzo jaren geleden. Werkt prima op een ronde pen maar op een D-vorm schiet hij bij elk hobbeltje scheef :X

@Reginas Bedankt voor het rabbit hole :+ Dat kosten me vandaag zeker een uur naar mounts, filament en lampjes met een Garmin mount zoeken _O-

@CyberThijs De goedkopste Ravemen die ik zo'n beetje kan vinden is en TR250 á €45 ongeveer. Mooi lampje maar of het me die prijs waard is voor de Garmin mount weet ik niet niet. Wel bedankt voor de tips, ze hebben mooie lampjes!

@raymondw Ow jij was dat, vroeg me al af wie dat ookal weer was :) . Zoals ik zei vanmiddag lekker zitten neuzen naar mounts (gevonden) en filament (gevonden) en toen bedacht ik me dat ik dat niet handig vind want dan zit die mount er altijd op en ik heb niet altijd een lampje nodig (en ik kan héél slecht tegen spullen op die fiets die niet nodig zijn :( ). Met een Varia zou ik zeker zo'n geprinte mount nemen, ziet er goed uit :9

Overigens maandag begonnen met een voor mij flink project wat hopelijk tot aardige verbetering gaat leiden...doel is om 6kg af te vallen :+
Nee ik ben niet dik maar de laatste jaren toch langzaam van onderin de 80kg zone naar bovenin de 80kg zone geschoven en dat zit vrijwel 100% bij de buik :( En dat merk je toch als je diep zit op de fiets, watt/kg is opeens een stukje lager, kleding zit minder fijn, etc.
Dus begonnen met een 'dieet' met een beperkt calorie tekort en wat meer eiwit (daar over zo meteen meer) ten kosten van koolhydraten, mijn vrouw snapt er nog steeds geen reet van hoe ik 2500 kcal mag eten en dat een tekort zou moeten zijn. Nou ben ik het wielrennen nog niet eens meegerekend wel een stuk actiever qua bewegen dan zij en er is in meegenomen dat ik na volgende week ook 3x per week aanvullende oefeningen ga doen voor core/rug/armen.

Vrij ambitieus project vind ik zelf maar de extra oefeningen ga ik thuis doen dus weinig drempel en het 'dieet' is denk ik vooral bewustwording en stilstaan bij hoe f*cking veel ik snoep uit werk en in de avonden :X
Voor iemand die nog nooit echt heeft opgelet wat hij eet best een dingetje.....
Kijk ook eens naar periodiek vasten, ik eet al sinds 2020 maar twee keer per dag (geen ontbijt) en snack (uiteraard) bijna niet tussendoor. Na een periode van ontwenning en copen met het hongergevoel (viel bij mij erg mee) bevalt me dat heel erg goed. Na die drie weken verdwijnt het snack en -graasgevoel omdat je suikerbalans op orde is. Ik ben toen van 90+ naar rond/onder de 85 gegaan en is nu heel stabiel. Vanochtend 83,7 (da's m'n optimale zomergewicht).

• SiErRa
  • Laatst online: 29-08 15:43
Aangezien er niet echt een los topic voor is:
Hoe bergen jullie je fietsen handig/veilig en ruimtebesparend op?

In een gezin van 3 personen, met allemaal een normale fiets en een racefiets staat de garage nogal vol met fietsen en is het niet echt efficiënt, moet vaak eerst wat wegzetten enzo om een racefiets te kunnen pakken. Ik wil eigenlijk de 3 racefietsen zo dicht mogelijk bij elkaar hebben, maar niet zodat ze tegen elkaar kunnen komen en beschadigen.
Mijn eerste idee was om ze rechtop met het voorwiel omhoog tegen de muur te zetten, maar door de stuurbreedtes neemt dat al snel veel ruimte in beslag.

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 23:34
Om en om stuur boven en stuur onder?

https://www.strava.com/athletes/38143282

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik heb ze in een steady rack tegen de muur aan hangen. Als je plafond redelijk hoog is kan je ze om en om hoog-laag hangen. En ze platter tegen de muur aan vouwen.

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:03

fdees

Trust me I'm an Engineer

SiErRa schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:33:
Aangezien er niet echt een los topic voor is:
Hoe bergen jullie je fietsen handig/veilig en ruimtebesparend op?

In een gezin van 3 personen, met allemaal een normale fiets en een racefiets staat de garage nogal vol met fietsen en is het niet echt efficiënt, moet vaak eerst wat wegzetten enzo om een racefiets te kunnen pakken. Ik wil eigenlijk de 3 racefietsen zo dicht mogelijk bij elkaar hebben, maar niet zodat ze tegen elkaar kunnen komen en beschadigen.
Mijn eerste idee was om ze rechtop met het voorwiel omhoog tegen de muur te zetten, maar door de stuurbreedtes neemt dat al snel veel ruimte in beslag.
https://www.topeak.com/global/en/product/990-SWING-UP-EX-BIKE-HOLDER

Hier van heb ik er 2 aan de muur hangen voor racefiets en MTB. Werkt ideaal je kan ze wegvouwen naar de muur

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:56
Hier zit ik ook mee. Ik zat de denken aan een 6 meter lang gordijn rail aan het plafond van de garage te maken, dan kun je de fietsen van voor naar achteren verschuiven. Een lichte racefiets til je zo op en kun je dan in een beugel hangen.

• blitzkrieg

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Guido7619 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:30:
Hier zit ik ook mee. Ik zat de denken aan een 6 meter lang gordijn rail aan het plafond van de garage te maken, dan kun je de fietsen van voor naar achteren verschuiven. Een lichte racefiets til je zo op en kun je dan in een beugel hangen.
Heb ik ook naar gekeken, daar heb je ook kant en klare (hele dure) systemen voor.

• Vigni
Ik ben ook heel tevreden met SteadyRack. Ook heel fijn voor mountainbikes en ebikes of stadsfietsen.

• SiErRa
  • Laatst online: 29-08 15:43
Vigni schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:51:
Ik ben ook heel tevreden met SteadyRack. Ook heel fijn voor mountainbikes en ebikes of stadsfietsen.
Dat is wel een mooi systeem, ben wel verbaast dat het ook werkt voor fietsen met spatborden?

• Guido7619
blitzkrieg schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 14:34:
[...]

Heb ik ook naar gekeken, daar heb je ook kant en klare (hele dure) systemen voor.
Dat zal inderdaad. Maar een 10 kilo fiets weegt dus maar 10 kilo. Een zwaar gordijn meer. Dus een beetje stevige gordijnrail ophangen. Eventueel bochten erin. Een beugel maken waar de fiets inhangt en die zich verpreidt over meerdere gordijnrollers en lijkt mij dat je best heen en weer kunt gaan.

Dan kunnen de fietsen zo dicht mogelijk tegen de wand aan, en moet je ergens bij dan duw je hem zo aan de kant.

• esphome
  • Niet online
Guido7619 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 17:03:
[...]

Dat zal inderdaad. Maar een 10 kilo fiets weegt dus maar 10 kilo. Een zwaar gordijn meer. Dus een beetje stevige gordijnrail ophangen. Eventueel bochten erin. Een beugel maken waar de fiets inhangt en die zich verpreidt over meerdere gordijnrollers en lijkt mij dat je best heen en weer kunt gaan.

Dan kunnen de fietsen zo dicht mogelijk tegen de wand aan, en moet je ergens bij dan duw je hem zo aan de kant.
Of een schuifdeur rail met lopers (S40/S75) en die kunnen tientallen kilo's aan.

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Gordijnrails? Lijkt mij een zeer onverstandig plan! Of zijn er ook zwaardere type rails te koop? Dit soort rails bedoelen jullie hopelijk niet?

https://laschlucht.labell...e-du-col/#infos-pratiques

• Guido7619
Shadow_Agent schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 19:21:
Gordijnrails? Lijkt mij een zeer onverstandig plan! Of zijn er ook zwaardere type rails te koop? Dit soort rails bedoelen jullie hopelijk niet?

https://laschlucht.labell...e-du-col/#infos-pratiques
Waarom zou dat onverstandig zijn? Je hebt ook rails voor zware gordijnen.

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:06
Deze beugels van Powerplus https://www.powerplustools.nl/fietsophangsysteem/muurbeugel-fiets-fiets-ophangsysteem-fiets-ophangen-verticaal-aan-voorwiel.html van €5 per stuk vind ik zelf prettig. Hiermee hangen er bij mij 3 racefietsen in de garage. De middelste verspringt een 30 cm omhoog zodat de sturen niet in de weg zitten ;)

• Predator
  • Laatst online: 21:52

Predator

Suffers from split brain

chielmi schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 20:27:
Deze beugels van Powerplus https://www.powerplustools.nl/fietsophangsysteem/muurbeugel-fiets-fiets-ophangsysteem-fiets-ophangen-verticaal-aan-voorwiel.html van €5 per stuk vind ik zelf prettig. Hiermee hangen er bij mij 3 racefietsen in de garage. De middelste verspringt een 30 cm omhoog zodat de sturen niet in de weg zitten ;)
Ik heb iets vergelijkbaar hangen van BBB cycling. Daar heb ik wel een klein plankje achter gezet omdat de gravelbikes veel bredere banden hebben, en anders kreeg ik ze er minder vlot in.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• raymondw
Bij ons ook kantelbare muurbeugels, de carbon frames en wielen staan afgesteld op de grond, de alu frames en wielen hangen ~20/30cm hoger.

We hebben de muur een leuk kleurtje gegeven en daarna 2x met afneembare muurlak behandeld. Evt bandensporen zijn met een doekje zo weer weg.
Plankje erboven voor bakjes en helmen en alles heeft z'n plekje.
Er zit ook een stroompunt, Di2 enz opladen is zo gepiept.

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23:23
fdees schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 13:42:
[...]

https://www.topeak.com/global/en/product/990-SWING-UP-EX-BIKE-HOLDER

Hier van heb ik er 2 aan de muur hangen voor racefiets en MTB. Werkt ideaal je kan ze wegvouwen naar de muur
Deze hebben wij ook (3 stuks). Best prima, al snij je het schuim nog wel een keer in. Zelfs als je ervoor zorgt dat er geen spaken insnijden.

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Guido7619 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 20:05:
[...]

Waarom zou dat onverstandig zijn? Je hebt ook rails voor zware gordijnen.
Omdat bij gordijnen de last over tig van die haakjes/rollers verdeeld wordt. Als je één fiets aan zo'n haakje hangt dan komt daar direct 10 kilo aan te hangen

• Guido7619
Shadow_Agent schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 22:07:
[...]

Omdat bij gordijnen de last over tig van die haakjes/rollers verdeeld wordt. Als je één fiets aan zo'n haakje hangt dan komt daar direct 10 kilo aan te hangen
Ja dat begrijp ik. Maar een fiets is al bijna 2 meter lang, dus kun je een soort beugel maken die de last dus over meerdere haakjes verdeeld.

• ONWdolf
Mini pompjes zijn al vaker besproken en ondanks dat mijn Lezyne (Lezyne Road Drive S/M) goed pompt, heb ik al een aantal keer gehad dat ik de ventielkern losdraaide bij het losdraaien van de pomp. Zou geen probleem moeten zijn, maar ik krijg de kernen maar niet vast genoeg gedraaid om te voorkomen dat ik ze na het pompen losdraai.

Daarom ben ik op zoek naar een nieuwe mini pomp. Ik zoek geen elektrische pomp en geen CO2 pomp, maar gewoon een handpomp. En dan eentje die klemt op de ventielen i.p.v. te draaien. Dan wil ik ook nog dat die in mijn zadeltas past (daar zit mijn huidige pompje ook in).

Ik ben voor nu uitgekomen op de Lezyne Presta Pocket Drive Mini Fietspomp. Heeft iemand daar ervaringen mee? Zijn er nog tips voor een betere/ handigere pomp?

Misschien handig om te weten, ik fiets sinds kort op 32mm op zo'n 4,5 bar. Zou handig zijn als ik daar met de mini pomp bij in de buurt kom.

• ekiter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04:35
Click valves!

Ik liep ook altijd te prutsen met de standaard ventielen, zeker me de kleine hand of elektrische pompjes. Luchtverlies, verbogen boutjes, moertje dat te vast zat etc en sinds click nergens meer last van, ook even druk checken gaat een stuk sneller en betrouwbaarder omdat het click ventiel met er op klikken al helemaal open gaat staan ipv pas nadat je het ventiel open gepompt hebt.

• Vigni
SiErRa schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:43:
[...]

Dat is wel een mooi systeem, ben wel verbaast dat het ook werkt voor fietsen met spatborden?
Ja werkt prima! Wel opletten welk type je besteld. Maar de beugel is deels flexibel en gaat makkelijk tussen band en spatbord. Als je ze op de goede hoogte ophangt is het ook heel makkelijk de fiets erop te rijden. Je hoeft dus niet sterk te zijn om je fiets op te bergen.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

raymondw schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 21:50:
Bij ons ook kantelbare muurbeugels, de carbon frames en wielen staan afgesteld op de grond, de alu frames en wielen hangen ~20/30cm hoger.

We hebben de muur een leuk kleurtje gegeven en daarna 2x met afneembare muurlak behandeld. Evt bandensporen zijn met een doekje zo weer weg.
Plankje erboven voor bakjes en helmen en alles heeft z'n plekje.
Er zit ook een stroompunt, Di2 enz opladen is zo gepiept.
Bedankt voor zo ongeveer het beschrijven van mijn droom O+

Hier een piepklein en laag aangebouwd schuurtje dus een beugel (van die uitstekende in rubber verpakte pinnen) op ooghoogte met een hoes er omheen. Het voldoet maar niet ideaal in de ruimte.

@ONWdolf Silca Gravellero?

Ik heb de Silca Tattico die wat minder licht per pompbeweging doet maar hogere druk aan zou kunnen, niet dat je dat met 32mm nodig hebt ;)

Bouwkwaliteit is top, zelfs mijn alu Lezyne voelt daarnaar als speelgoed aan :+
Wel prijzig maar erg fijne pomp weet ik inmiddels uit praktijk ervaring….

[ Voor 18% gewijzigd door sapphire op 01-08-2026 12:29 ]

Gabriël AM5

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ONWdolf schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 08:53:
Mini pompjes zijn al vaker besproken en ondanks dat mijn Lezyne (Lezyne Road Drive S/M) goed pompt, heb ik al een aantal keer gehad dat ik de ventielkern losdraaide bij het losdraaien van de pomp. Zou geen probleem moeten zijn, maar ik krijg de kernen maar niet vast genoeg gedraaid om te voorkomen dat ik ze na het pompen losdraai.

Daarom ben ik op zoek naar een nieuwe mini pomp. Ik zoek geen elektrische pomp en geen CO2 pomp, maar gewoon een handpomp. En dan eentje die klemt op de ventielen i.p.v. te draaien. Dan wil ik ook nog dat die in mijn zadeltas past (daar zit mijn huidige pompje ook in).

Ik ben voor nu uitgekomen op de Lezyne Presta Pocket Drive Mini Fietspomp. Heeft iemand daar ervaringen mee? Zijn er nog tips voor een betere/ handigere pomp?

Misschien handig om te weten, ik fiets sinds kort op 32mm op zo'n 4,5 bar. Zou handig zijn als ik daar met de mini pomp bij in de buurt kom.
Misschien is dit stating the obvious en daardoor een onzinnige opmerking maar: een ventielkapje met ingebouwde ventielkernvastdraaitool? Misschien neemt dat voldoende frustratie weg ipv direct een andere pomp. Helpt de ventielkernen wat strakker aan te draaien en mocht je ze toch een keer losdraaien, heb je de 'tool' al in je hand.

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-08 07:19

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

JL-IP(!) schreef op zondag 19 juli 2026 @ 23:50:
Hi! Zijn hier ook aanwezigen die persoonlijke ervaring hebben met bike fitters in de regio Leeuwarden/Drachten?
Thomas Wobma in Heerenveen! BikeFitStudio

If it aint fixed, it's broken.

• ONWdolf
Bedankt voor de tips. De ventielkleppen vastdraaien heb ik al vaker gedaan, maar ze blijven loskomen. Zal eens kijken naar de clickvalves. Al vaker voorbij zien komen maar tot nu toe aan me voorbij laten de gaan. De Silca is ook interessant.
Pagina: 1 ... 735 ... 739 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:

Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).