rinslll schreef op maandag 13 mei 2024 @ 17:45:
Vrijdagochtend om 2:30 was het zover en ging de wekker, want de planning was om om 3:30 op de fiets te zitten en te beginnen aan een variant van de ronde; "de grootste cirkel van Nederland" (584 km).
Wel een klein beetje gezonde spanning want 200 km eerder gedaan, ook een keer 300 km (vorig jaar rondje IJsselmeer toen de afsluitdijk open was) maar 2 dagen achter elkaar (bijna) 300 km niet.
Ik had vorig jaar over deze ronde gelezen en deze op komoot gezien (
https://www.komoot.nl/tour/593589053?ref=atd) bij een vrouw die ultra races doet en zij had deze in 2020 gedaan.
Ik hou ervan om mezelf een uitdaging in het vooruitzicht te stellen en ik wilde kijken wat ik aan zou kunnen (fysiek en mentaal) dus de route opgeslagen op komoot en deze aangepast zodat het start- en eindpunt vanuit mijn huis zou zijn. Ook had ik er een aantal pontjes uitgehaald.
Daarnaast was de uitdaging voor mijzelf om 2 dagen lang en veel km's te fietsen dus ik splitste de route op in 2 dagen. Ziet er natuurlijk ook wel leuk uit op strava 😉.
Bedoeling was om deze in het weekend van "the longest day" te doen maar dan kan ik niet en gezien vorige week de weersvoorspellingen iig droog waren dacht ik, dit nu maar doen. We weten niet hoe het weer nog gaat worden de komende tijd.
@
Bananeman leek dit ook een leuke uitdaging en ging mee 😄👍🏻.
Het idee was om op dag 1 voorbij de afsluitdijk te zijn (route had ik tegen de klok in gemaakt) en ergens in Noord Holland te overnachten en dag 2 via het westen van het land terug naar huis te fietsen.
Dag 1 ging lekker en voorspoedig. Ik had na 100 km en 200 km een eetgelegenheid aan de route gezocht en zo was het voor mijzelf behapbaar doordat ik de route in stukken opgedeeld had.
Ik wist het al van andere ritten maar ik weet van mijzelf dat ik gewoon na 4 uur echt even van de fiets af moet en even ergens rustig wat moet eten en drinken maar dit ging goed.
We kwamen door plaatsen waarvan ik ooit gehoord had maar geen idee had waar dit lag, door onbekende delen van Nederland die mooi waren en maar heb ook minder mooie gebieden gezien 😉.
Fochtloerveen bijvoorbeeld was een ontzettend mooi natuurgebied. Ook in de duinen bij Schoorl en over de dijken was het prachtig.
Super leuk dat je in 2 dagen heel veel van Nederland ziet.
Op dag 1 was er enige "druk" gezien de afsluitdijk nog niet opengesteld is voor fietsers, de laatste fietsbus om 18:45 ging en er een maximum in de fietsbus kan dus het idee was om iig om 17:45 daar te zijn zodat, als die bus vol zou zijn, er nog een bus later gepakt kon worden anders sta je in Friesland en wordt je 's avonds in een hotel in Noord Holland verwacht.
Rond 17:15 waren we bij de afsluitdijk, daar even aan het water gezeten en toen de fietsbus in over de afsluitdijk.
Na de afsluitdijk nog ongeveer 35 km tot het hotel en dat was prima te doen.
Ik stapte verrassend goed van de fiets eigenlijk, deze dag had ik al mooi in the pocket 😉 Toen ik met het eten aan het zitten kwam en na een douche kakte ik wel in.
Dag 2 was wat pittiger, (vooral tussen 90 km en 200 km) heel veel meer tegenwind dan vrijdags, door o.a. een aantal grotere plaatsen met veel stoplichten, aantal plaatsen met omleidingen, bruggen die open stonden en warmer weer.
Ook hierbij geregeld op de kaart gekeken en tussendoor wat punten in het hoofd gezet om naar toe te fietsen. Ook even wat muziek opgezet (als ik het "zwaar" heb tijdens het fietsen luister ik graag hardstyle om lekker te kunnen blijven trappen).
Voor dag 2 ook weer na 100 km en 200 km een eetgelegenheid aan de route gezocht.
Voor beide dagen bleek enige planning nodig want rond die kilometers was het net steeds in een gebied waar niet superveel restaurants waren, restaurants die permanent gesloten waren of sterren restaurants. Mijn ervaring is, dat als ik het niet plan, ik de pauze steeds verder opschuif en vanwege de afstand vond ik dit niet verstandig.
Op dag 2 niet veel geluk met het restaurant waar we 's avonds gingen eten, het duurde erg lang (ze wisten dat we nog verder moesten) en we kregen koude lasagne en rauwe kip. Dit werd wel netjes gecompenseerd doordat we alleen de drankjes hoefden te betalen.
De eerste kilometers na het eten gingen heerlijk maar toen we nog ongeveer 40 km moesten kregen we wat meer last van fysieke ongemakken en was er wat gedoe met de route in Duitsland dus paar keer wat andere route moeten maken en op een gegeven moment dacht ik; "Als ik in Emmerich ben, schiet het op" maar de laatste 4 km net voor Emmerich (rond 0:00 uur) volle bak wind tegen en dat was pittig. Maar goed met nog 18 km te gaan, gelletje erin, nog even wat cola bottles van Lightning Endurance (echt super lekkere traktatie tijdens het fietsen) en door.
Uiteindelijk 's nachts om 1:15 thuis gearriveerd.
Super mooie en gave ervaring om te doen.
Ook in de vroege ochtend en late avond fietsen had ik nog nooit gedaan.
Daarnaast sinds een tijdje een andere fiets en (wat ik al constateerde toen ik hem net had) nu ook bevestigd gekregen dat ik voelde dat ik steeds nog kracht in mijn benen had, ook ondanks tegenwind en al meer dan 500km binnen 2 dagen in de benen.
Bij mijn andere fiets (maatje groter) merkte ik weleens met tegenwind dat ik wel wilde fietsen maar het gewoon niet lukte, dat ik kracht mistte dus dit was een fijne constatering 😉
Vandaag voel ik me wel verrassend goed eigenlijk, alleen nog wat spierpijn in de bovenbenen.
Dus op zoek naar de volgende uitdaging 😉.
Ik ga me alleen nog niet gelijk voor RATN aanmelden 😉
Plaatjes bij het praatje (heb trouwens geen powermeter):
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]