ThanksMcMiGHtY schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:04:
[...]
Ook gewoon via een nl website te halen: https://www.naturehike.nl/lichtgewicht-luchtbed-R3,5
Ik zit nog te bedenken wat ik met de voorvork aan wil. Iets van Panniers of van die cargo cage dingen.
Heb tot nu toe spullen van Tailfinn, maar dat is ook aardig aan de prijs en zo ingewikkeld kan een cargo cage en bandje toch ook niet zijn lijkt mij.
Iemand met meer ervaring die bewust voor panniers of juist cargo cage kiest? En welk volume? 5 liter aan beide kanten lijkt mij wel voldoende om de rijeigenschappen van de fiets niet teveel in de war te schoppen.
Heb tot nu toe spullen van Tailfinn, maar dat is ook aardig aan de prijs en zo ingewikkeld kan een cargo cage en bandje toch ook niet zijn lijkt mij.
Iemand met meer ervaring die bewust voor panniers of juist cargo cage kiest? En welk volume? 5 liter aan beide kanten lijkt mij wel voldoende om de rijeigenschappen van de fiets niet teveel in de war te schoppen.
Ik heb panniers voorop (ortlieb-tassen).
Ik heb ze welgeteld 2 reizen gebruikt: mijn allereerste fietsreis (4wkn), en toen besloot ik aan het einde van de reis dat het 'too much' was. Daarna heb ik ze alleen nog gebruikt in 2023 tijdens een lange fietsreis van 100 dagen. Toen vond ik het wel wat toevoegen, omdat ik wat meer meenam (ivm meer comfort willen).
Less is more. Beschikbare ruimte ga je uiteindelijk toch weer volstoppen, en dat merk je aan het gewicht.
Bedenk dus ECHT of je ECHT voortassen nodig hebt...
Je merkt het trouwens wel enigszins aan het rijgdrag, maar dat went binnen 5 minuten
Ik heb ze welgeteld 2 reizen gebruikt: mijn allereerste fietsreis (4wkn), en toen besloot ik aan het einde van de reis dat het 'too much' was. Daarna heb ik ze alleen nog gebruikt in 2023 tijdens een lange fietsreis van 100 dagen. Toen vond ik het wel wat toevoegen, omdat ik wat meer meenam (ivm meer comfort willen).
Less is more. Beschikbare ruimte ga je uiteindelijk toch weer volstoppen, en dat merk je aan het gewicht.
Bedenk dus ECHT of je ECHT voortassen nodig hebt...
Je merkt het trouwens wel enigszins aan het rijgdrag, maar dat went binnen 5 minuten
[ Voor 8% gewijzigd door Polariteit op 10-08-2025 17:21 ]
Ik ben zelf ooit begonnen met panniers, front + back.
Noodzaak ervoor is een beetje afhankelijk van de trip als je het mij vraagt. Maar indien je redelijk self-reliant bent, vind ik het zelf wel fijn om te gebruiken.
Probeer vanuit huis alleen niet te vertrekken met alle panniers/tassen volgeladen. Maar je te beperken tot een hoeveelheid waarbij je in theorie twee front panniers vrij kan laten. De ruimte die je dan overhoudt, is ideaal om te kunnen gebruiken voor boodschappen. Met name fijn voor boodschappen welk niet per se zwaar zijn, maar wel makkelijk pletbaar.
Invloed op de rij eigenschappen van de fiets is erg wisselend naar mijn ervaring. Afhankelijk van het soort fiets. Sommige zijn gemaakt met front panniers in gedachten, en fietsen met in mijn optiek juist fijner, met name fietsen puur gericht op fietsvakanties. Veel andere fietsen, zoals veel doorsnee gravel bikes e.d. niet zozeer, en wisselt het nogal qua ervaring. Hoewel één en ander vaak wel snel went.
Noodzaak ervoor is een beetje afhankelijk van de trip als je het mij vraagt. Maar indien je redelijk self-reliant bent, vind ik het zelf wel fijn om te gebruiken.
Probeer vanuit huis alleen niet te vertrekken met alle panniers/tassen volgeladen. Maar je te beperken tot een hoeveelheid waarbij je in theorie twee front panniers vrij kan laten. De ruimte die je dan overhoudt, is ideaal om te kunnen gebruiken voor boodschappen. Met name fijn voor boodschappen welk niet per se zwaar zijn, maar wel makkelijk pletbaar.
Invloed op de rij eigenschappen van de fiets is erg wisselend naar mijn ervaring. Afhankelijk van het soort fiets. Sommige zijn gemaakt met front panniers in gedachten, en fietsen met in mijn optiek juist fijner, met name fietsen puur gericht op fietsvakanties. Veel andere fietsen, zoals veel doorsnee gravel bikes e.d. niet zozeer, en wisselt het nogal qua ervaring. Hoewel één en ander vaak wel snel went.
Heeft er iemand ervaringen met bikepacking in Portugal en of net over grens Spanje en dan specifiek het zuiden? Zit erover te denken om in november een paar weken daar te fietsen met de gravelfiets en heb de mogelijkheid om m'n reistas enzo achter te laten in een klein dorpje aan de kust een paar KM van de grens.
Poosje zitten spelen in google met zoekopdrachten maar kom weinig tegen buiten georganiseerde fietstochten die een vermogen kosten
Poosje zitten spelen in google met zoekopdrachten maar kom weinig tegen buiten georganiseerde fietstochten die een vermogen kosten
Maak van jouw probleem niet mijn probleem
Je zou deze aflevering eens kunnen luisteren: https://open.spotify.com/episode/3WbYJMjlbdE6EujhYzh0i6tabaqui schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:51:
Heeft er iemand ervaringen met bikepacking in Portugal en of net over grens Spanje en dan specifiek het zuiden? Zit erover te denken om in november een paar weken daar te fietsen met de gravelfiets en heb de mogelijkheid om m'n reistas enzo achter te laten in een klein dorpje aan de kust een paar KM van de grens.
En evt de gast van de podcast kunnen contacteren.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Thanks voor de tip nog, inmiddels voor 13 september alvast Fletcher Eerbeek geboekt. Nu nog wat twijfel over de heenweg, ik denk dat ik gewoon op zaterdagochtend met de trein naar Bussum vertrek, kwa tijd past dat makkelijk verwacht ik. Alternatief is op vrijdag al aanfietsen en in de buurt van Bussum nog een overnachting voor vrijdag op zaterdag roggelen.GerbenBK schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:02:
[...]
Wij zaten in Fletcher Eerbeek (lag niet te ver van route en mooi in de buurt van de helft). Het hangt er een beetje vanaf wat je allemaal mee wil nemen voor 2 dagen maar deze route kon ik (met mooi weer) vrij lightweight. Een 3L halve framebag en een 1L zadeltasje.
Apidura 3L halve framebag
Terugweg wordt sowieso met de trein denk ik, er is een rechtstreekse treinverbinding van Zwolle naar Oss die ieder half uur vertrekt, dus dat is dan net zo makkelijk.
Ook nog even getwijfeld om te kamperen, maar we gaan maar eens rustig aan beginnen aan deze nieuwe hobby
[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 11-08-2025 20:42 ]
Ook ik meld me hier met plannen. Toen mijn vrouw en ik het er in de vakantie over hadden dat we wel met fietsvakantie willen werden we door de dochters, 15 en 13, voor gek verklaard, maar mijn zoon van 11 was direct enthousiast. (Hoewel hij verder niet echt van fietsen houd). Had direct grootse plannen, de tent kon wel mee (4-persoons katoenen tunneltent van 15kg, pakmaat 65x30
) en ook de schep om een gat te graven om vuur in te maken om boven te koken. 
Aangezien zowel mijn vrouw als ik denken dat hij na 1x wel genezen is (maar je weet het nooit) willen we eerst met hem een keer vanuit huis een weekend van trekkershut naar trekkershut door Drenthe te doen voordat we van alles aanschaffen. Plan is dan vrijdagmiddag half 3 wanneer hij uit school komt vertrekken, 40 km fietsen, overnachting, zaterdag een 80km en dan zondagochtend weer 40 richting huis.
Ik heb al een Ortlieb quick rack, gebruik ik nu icm. een Vaude Aqua Front light voor woon-werk. Plan is nu om een set Ortlieb Back-roller of Vaude Aqua back te kopen. Eventueel nog een Ortlieb Dry Pack erbij en mij dan als pakezel te gebruiken. Mijn vrouw en zoon kunnen dan zonder spullen fietsen.
Ben net 41 geworden, wordt wel tijd voor een midlife-crisis dingetje. En om motorrijden als hobby op te pakken heb ik geen tijd voor.

Aangezien zowel mijn vrouw als ik denken dat hij na 1x wel genezen is (maar je weet het nooit) willen we eerst met hem een keer vanuit huis een weekend van trekkershut naar trekkershut door Drenthe te doen voordat we van alles aanschaffen. Plan is dan vrijdagmiddag half 3 wanneer hij uit school komt vertrekken, 40 km fietsen, overnachting, zaterdag een 80km en dan zondagochtend weer 40 richting huis.
Ik heb al een Ortlieb quick rack, gebruik ik nu icm. een Vaude Aqua Front light voor woon-werk. Plan is nu om een set Ortlieb Back-roller of Vaude Aqua back te kopen. Eventueel nog een Ortlieb Dry Pack erbij en mij dan als pakezel te gebruiken. Mijn vrouw en zoon kunnen dan zonder spullen fietsen.
Ben net 41 geworden, wordt wel tijd voor een midlife-crisis dingetje. En om motorrijden als hobby op te pakken heb ik geen tijd voor.
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Mijn kinderen vonden het juist super leuk om ook een tas te hebben. Zeker als ze die dan zelf mochten vullen met spullen waar ze zelf van dachten dat het van pas zou komen.
Dat is op zich wel een goeie, hij heeft alleen een mountainbike zonder bagagedrager. Zou betekenen dat ik ook nog een bagagedrager aan moet schaffen. Hoewel zo'n "vast" ding van bijvoorbeeld de Decathlon je de kop ook niet kost. Dan zou hij mijn huidige Aqua front kunnen gebruiken.
Had al wel geopperd dat hij de kar die mijn oom voor de hond heeft wel kon lenen en dat hij dan daarmee met de tent van 15kg + de rest van de spullen die hij mee wilde nemen zelf mee mocht slepen.
Had al wel geopperd dat hij de kar die mijn oom voor de hond heeft wel kon lenen en dat hij dan daarmee met de tent van 15kg + de rest van de spullen die hij mee wilde nemen zelf mee mocht slepen.
Klinkt leuk 👍🏻blitzkrieg schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:31:
Ook ik meld me hier met plannen. Toen mijn vrouw en ik het er in de vakantie over hadden dat we wel met fietsvakantie willen werden we door de dochters, 15 en 13, voor gek verklaard, maar mijn zoon van 11 was direct enthousiast. (Hoewel hij verder niet echt van fietsen houd). Had direct grootse plannen, de tent kon wel mee (4-persoons katoenen tunneltent van 15kg, pakmaat 65x30![]()
) en ook de schep om een gat te graven om vuur in te maken om boven te koken.
Voor eigen spullen misschien anders een wat groterr zadeltas die je aan het zadel en zadelpen vastmaakt?
Ik weet niet wat hij gewend is om te fietsen maar voor mijn pubers was 60km vorig jr ver genoeg (niet bikepackend dus wellicht verschil qua motivatie).
Succes met de voorbereidingen.
Op zich kan hij wel afstanden fietsen. Toen hij 5 was fietsten we al heen en weer naar mijn schoonouders 23 km enkele reis.
Maar zal het in de gaten houden. Is wel leuk voor de motivatie wanneer de eerste keer een succesverhaal is.
Maar zal het in de gaten houden. Is wel leuk voor de motivatie wanneer de eerste keer een succesverhaal is.
Tot nu toe ben ik van plan om medio september de Green Divide te gaan rijden in twee ritten met hotel overnachting en heen en terug met de trein (wordt een weekend trip dus als het goed is kan dit de hele dag). Het lijkt er echter op dat ik dit in mijn eentje ga doen, wat prima is, maar ik kan me zo voorstellen dat de periode hotel wat eenzaam zijn (op zich kan ik prima een boekje lezen, maar toch). En kwa fietsen verwacht ik ook niet echt een uitdaging voor mij persoonlijk.
Om wat meer omhanden te hebben en wel een uitdaging toe te voegen (ik heb dit nog nooit gedaan), zit ik er nu toch over na te denken om te gaan kamperen...
Hiertoe zit ik de slaapuitrusting wat bij elkaar te klikken en op dit moment heb ik het volgende in mijn winkelwagentje:
Tent: MSR Hubba Hubba Bikepack 2
Duur maar volgens mij goede tent die direct klaar is voor bikepacking (komt in een stuurtas). Lijkt mij makkelijk op te zetten. 2 persoons om wat meer ruimte te creeren en mijn spullen binnen in de tent te kunnen zetten. Extra lijnen om (fiets)kleding te laten drogen... Eventueel inclusief bijbehorend grondzeil (aan te raden?)
Lichtgewicht matje: Ayacucho Skane 2,5 SI Large
Large omdat ik 1,92m ben, niet te duur, niet te zwaar, self inflating. Verder geen idee, ik heb het idee dat ik een makkelijke slaper ben kwa ondergrond dus dit zal ik moeten ervaren, misschien valt het tegen, misschien is het prima...
Slaapzak: Nomad Taurus 400
Ook hier geen idee, gekeken naar dons, want dat is begrijp ik uit onder andere dit topic het te prefereren materiaal kwa warmte en pakbaarheid. Verder is er zo veel keuze dus ik heb maar een budget gesteld op rond de 200 euro wat een beetje het minimum lijkt voor een dergelijke slaapzak. Nog nooit in zo'n ding geslapen dus I don't know.
Zitten hier rare dingen in of dingen die ik beter anders aan kan pakken? Voor eten denk ik gewoon savonds na het opzetten van de tent naar een cafetaria te fietsen en gelijk bij de supermarkt een ontbijtje halen ofzo. Dus kookgerei is denk ik nog niet nodig...
Om wat meer omhanden te hebben en wel een uitdaging toe te voegen (ik heb dit nog nooit gedaan), zit ik er nu toch over na te denken om te gaan kamperen...
Hiertoe zit ik de slaapuitrusting wat bij elkaar te klikken en op dit moment heb ik het volgende in mijn winkelwagentje:
Tent: MSR Hubba Hubba Bikepack 2
Duur maar volgens mij goede tent die direct klaar is voor bikepacking (komt in een stuurtas). Lijkt mij makkelijk op te zetten. 2 persoons om wat meer ruimte te creeren en mijn spullen binnen in de tent te kunnen zetten. Extra lijnen om (fiets)kleding te laten drogen... Eventueel inclusief bijbehorend grondzeil (aan te raden?)
Lichtgewicht matje: Ayacucho Skane 2,5 SI Large
Large omdat ik 1,92m ben, niet te duur, niet te zwaar, self inflating. Verder geen idee, ik heb het idee dat ik een makkelijke slaper ben kwa ondergrond dus dit zal ik moeten ervaren, misschien valt het tegen, misschien is het prima...
Slaapzak: Nomad Taurus 400
Ook hier geen idee, gekeken naar dons, want dat is begrijp ik uit onder andere dit topic het te prefereren materiaal kwa warmte en pakbaarheid. Verder is er zo veel keuze dus ik heb maar een budget gesteld op rond de 200 euro wat een beetje het minimum lijkt voor een dergelijke slaapzak. Nog nooit in zo'n ding geslapen dus I don't know.
Zitten hier rare dingen in of dingen die ik beter anders aan kan pakken? Voor eten denk ik gewoon savonds na het opzetten van de tent naar een cafetaria te fietsen en gelijk bij de supermarkt een ontbijtje halen ofzo. Dus kookgerei is denk ik nog niet nodig...
In plaats van die MSR Hubba Hubba Bikepack 2 kun je ook een Naturehike Cloud-Up 2 overwegen. Die gebruik ik. Stuk goedkoper en bevalt mij ook goed. Zelfs mijn vrouw is onder de indruk van dat tentje.
Ahja, die had ik ook gevonden, dat scheelt inderdaad behoorlijk kwa prijs.... Is die ook makkelijk op te zetten?wisselwerking schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:46:
In plaats van die MSR Hubba Hubba Bikepack 2 kun je ook een Naturehike Cloud-Up 2 overwegen. Die gebruik ik. Stuk goedkoper en bevalt mij ook goed. Zelfs mijn vrouw is onder de indruk van dat tentje.
En in wat voor tas komt die, op zich is een stuurtas niet per se nodig want ik heb ook een ortlieb stuurtas, moet ik alleen even checken of die daar in past.
@Kluus top tip: ga eerst eens gewoon kamperen met de kampeerspullen. Je wil er op de GD niet achter komen dat je voor geen meter kunt slapen. En om wat ervaring op te doen met het opzetten van je tent, je wil ook niet dat je staat te hannesen op de camping na een takke eind gefietst te hebben.
Ja dat lukt nog wel, ik kan desnoods gewoon hier in de tuin kamperen_Eend_ schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:52:
@Kluus top tip: ga eerst eens gewoon kamperen met de kampeerspullen. Je wil er op de GD niet achter komen dat je voor geen meter kunt slapen. En om wat ervaring op te doen met het opzetten van je tent, je wil ook niet dat je staat te hannesen op de camping na een takke eind gefietst te hebben.
[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 19-08-2025 12:55 ]
Ja, die is heel makkelijk op te zetten en af te breken. Dat lukt zelfs onze pubersKluus schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:51:
[...]
Ahja, die had ik ook gevonden, dat scheelt inderdaad behoorlijk kwa prijs.... Is die ook makkelijk op te zetten?
En in wat voor tas komt die, op zich is een stuurtas niet per se nodig want ik heb ook een ortlieb stuurtas, moet ik alleen even checken of die daar in past.
Jouw pubers hebben al veel meer kampeer ervaring dan ik he, maar goed ik ga eens kijken inderdaad.wisselwerking schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:56:
[...]
Ja, die is heel makkelijk op te zetten en af te breken. Dat lukt zelfs onze pubers
Die hebben weinig ervaring met opzetten. Dat doen papa en mama altijd. Gelukkig hadden ze van school een week in de Ardennen. Dan moeten ze wel zelf.Kluus schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:57:
[...]
Jouw pubers hebben al veel meer kampeer ervaring dan ik he, maar goed ik ga eens kijken inderdaad.
Ga ook eens langs bij een outdoor- of kampeerwinkel (Zwerfkei / Bever oid) om je te oriënteren. Ik schrok bijvoorbeeld best wel van de pakmaat van een self-inflatable matje en kwam thuis met een Exped opblaasmatje die met de bijgeleverde pompzak ook zo is opgepompt. Die vond ik ook veel comfortabeler dan een Thermarest mat.Kluus schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:57:
[...]
Jouw pubers hebben al veel meer kampeer ervaring dan ik he, maar goed ik ga eens kijken inderdaad.
Voor de slaapzak is het goed om te kijken naar wat de fabrikant precies bedoelt met “comfort temperatuur”. Dat kan best wel verschillen.
Het gebrek aan warmte van een slaapzak kun je eventueel ook oplossen door wat extra kleding aan te doen tijdens het slapen.
Ik heb hem ook en zelfs ik kan dat ding opzetten en opruimen.Kluus schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 12:57:
[...]
Yes tent is inmiddels al besteld! Wel via https://www.naturehike.nl, dus iets duurder dan via ali maar anders weet ik niet zeker of hij op tijd aankomt (zeker als ik nog wil testen). Hij zou in theorie precies in mijn stuurtas moeten passen dus dan heb ik daar ook gelijk een mooi doel voor.
Matje is inmiddels ook aangepast naar Therm-a-Rest NeoAir Venture Slaapmat L, thanks @hatsa. Die self-inflatable zou inderdaad niet passen in de 7L dry bags die ik hiervoor wil gebruiken. De Therm-a-rest past precies in zo'n tasje (opnieuw, op papier) net als de slaapzak die ik voorogen heb.
Matje is inmiddels ook aangepast naar Therm-a-Rest NeoAir Venture Slaapmat L, thanks @hatsa. Die self-inflatable zou inderdaad niet passen in de 7L dry bags die ik hiervoor wil gebruiken. De Therm-a-rest past precies in zo'n tasje (opnieuw, op papier) net als de slaapzak die ik voorogen heb.
[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 19-08-2025 16:50 ]
@bwernsen ik wil het ook gewoon een keer geprobeert hebben, hopelijk bevalt het en anders heb ik het in ieder geval een keer geprobeert voor ik aan creditcard bikepacking ga doen. Het is nu maar een nachtje dus dat overleef ik wel.
De extra uitdaging zit hem wat mij betreft meer in de voorbereiding en het fietsen met iets meer bepakking, uitzoeken hoe dat allemaal goed meegenomen kan worden. Een setje kleren voor op hotel gooi ik zo in de tailfin, ik heb hier wel wat voorpret van.
Maar ik kan me best voorstellen dat niet iedereen dat ziet zitten (van mijn fietsvrienden verder ook niemand dus die hoef ik niet mee te vragen). En het kan goed zijn dat het mij straks ook tegen valt.
De extra uitdaging zit hem wat mij betreft meer in de voorbereiding en het fietsen met iets meer bepakking, uitzoeken hoe dat allemaal goed meegenomen kan worden. Een setje kleren voor op hotel gooi ik zo in de tailfin, ik heb hier wel wat voorpret van.
Maar ik kan me best voorstellen dat niet iedereen dat ziet zitten (van mijn fietsvrienden verder ook niemand dus die hoef ik niet mee te vragen). En het kan goed zijn dat het mij straks ook tegen valt.
[ Voor 49% gewijzigd door Kluus op 20-08-2025 08:39 ]
Met 1 been fietsen doe ik, afhankelijke van het gezelschap, ook wel eens. Maar ik geef dan toch de voorkeur om in een tentje te liggen.bwernsen schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 22:36:
Ik vind het wel wat hoor. Vanwege gebrek aan uitdaging op de fiets in een krap vochtig tentje gaan liggen. Je kan ook proberen met 1 been te fietsen, of een ooglapje voor doen.
Ben op vakantie in Oostenrijk jaren terug 2 gasten tegen gekomen, waarvan eentje het na een motorongeluk met 1 been moest stellen. We zijn toen samen een heel eind de Großglockner op gereden.
Een getraind lichaam kan meer dan je zou vermoeden.
Een getraind lichaam kan meer dan je zou vermoeden.
Met 1 been fietsen in gezelschap terwijl je in een tent ligt? Jij moet echt een circus beginnen.wisselwerking schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 08:40:
[...]
Met 1 been fietsen doe ik, afhankelijke van het gezelschap, ook wel eens. Maar ik geef dan toch de voorkeur om in een tentje te liggen.
Hij wil.
De naturehije tent is inmiddels binnen, opzetten was inderdaad erg simpel, het lastigste was nog de scheerlijnen aan de buitentent maken omdat dit het enige is waarvoor geen haakje ofzo is. Ik heb ze nu gewoon eraan gelaten dus dat is volgende keer ook geen gedoe meer.
:strip_exif()/f/image/aekHUlq82kMeXCjLfD7t4jKS.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder pas ik er in de lengte precies in met mijn 1,92m maar ik slaap altijd een beetje in foetushouding dus dat komt echt wel goed. Zitten gaat ook echt precies met mijn lengte.
Hij was al bijna ingepikt door de kinderen dus dnel weer afgebroken en ingepakt, dat ging ook prima.
Alles past ingepakt zoals gehoopt in mijn stuurrol:
:strip_exif()/f/image/aekHUlq82kMeXCjLfD7t4jKS.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder pas ik er in de lengte precies in met mijn 1,92m maar ik slaap altijd een beetje in foetushouding dus dat komt echt wel goed. Zitten gaat ook echt precies met mijn lengte.
Hij was al bijna ingepikt door de kinderen dus dnel weer afgebroken en ingepakt, dat ging ook prima.
:strip_exif()/f/image/YquCFQzAKP7Zy41SjtWyGZ80.jpg?f=fotoalbum_large)
Even terugkomend op de koffie discussie, ik heb nu deze gekocht om drip koffie te maken, misschien minder licht gewicht maar wel makkelijk pakken.kaaas schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:50:
Ik heb zelf zo'n opvouwbaar koffie filter houder.
Ik zou er wel nog een papieren filter in leggen anders loopt het er naar mijn smaak te rap door heen.
https://gsioutdoors.com/products/ultralight-java-drip
Of voor de koffie snobs premium oplos koffie
https://www.bikepackingsh...rk-blend-60-gram-big-bag/
Of van die freshdrip zakjes voor als je moeilijk wilt doen zonder moeite
https://www.bikepackingsh...e-medium-strength-7-pack/
Edit
Ik zou zeggen kijk zelf even er staat echt nog veel meer op.
Ik gok dat Bas zelf ook van koffie houdt.
https://www.bikepackingshop.nl/product-categorie/koffie/
Welke koffie gebruik je hier het beste mee? En in welke form-factor gewoon een aantal portie zakjes met DE filterkoffie prepareren? Kant en klaar voorgemalen spul? Of zelf thuis bonen malen voor x aantal porties?
Ik gebruik thuis bonen koffie dus om een heel pak koffie te kopen voor een overnighter is misschien overkill (en zonde).
Nice, zit er veel hikeabike in die route en zo ja, gaat dat goed met een bepakte fiets (op je nek nemen)?kaaas schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 11:36:
Testrit met mijn setup voor further Pyrenees.
[Afbeelding]
Daar kan nog 100 gram vanaf: https://www.bergfreunde.n...1ynQHCEAQYASABEgIoG_D_BwEKluus schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:24:
[...]
Even terugkomend op de koffie discussie, ik heb nu deze gekocht om drip koffie te maken, misschien minder licht gewicht maar wel makkelijk pakken.
Welke koffie gebruik je hier het beste mee? En in welke form-factor gewoon een aantal portie zakjes met DE filterkoffie prepareren? Kant en klaar voorgemalen spul? Of zelf thuis bonen malen voor x aantal porties?
Ik gebruik thuis bonen koffie dus om een heel pak koffie te kopen voor een overnighter is misschien overkill (en zonde).
Ik heb een Sea to summit X-brew (niet meer te krijgen volgens mij) die werkt met een zeefje ipv zakjes en daar flikker ik elke soort koffie in die ik kan krijgen. maar snelfiltermaling werkt wel het beste. Neem normaal een klein tupperware bakje mee met koffie, maar heb dan ook wat meer tasruimte dan de gemiddelde bikepacker.Kluus schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:24:
[...]
Maar je kan thuis ook gewoon een paar dagen koffie zetten met het filter. Dan hoef je het iig niet weg te gooien en hou je nog een beetje vakantiegevoel.
[ Voor 9% gewijzigd door GWBoes op 26-08-2025 12:23 ]
Hier is natuurlijk een apart forum voor op tweakersKluus schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:24:
[...]
Even terugkomend op de koffie discussie, ik heb nu deze gekocht om drip koffie te maken, misschien minder licht gewicht maar wel makkelijk pakken.
Handmaler + bonen meenemen natuurlijk voor het beste resultaat.
[ Voor 14% gewijzigd door GerbenBK op 26-08-2025 12:57 ]
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Ik heb nog nooit scheerlijnen gebruikt bij die tent. En ik heb hem al heel vaak opgezet. Dus lekker weglaten zou ik zeggen.Kluus schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 19:56:
De naturehije tent is inmiddels binnen, opzetten was inderdaad erg simpel, het lastigste was nog de scheerlijnen aan de buitentent maken omdat dit het enige is waarvoor geen haakje ofzo is. Ik heb ze nu gewoon eraan gelaten dus dat is volgende keer ook geen gedoe meer.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Klappert de buitentent dan niet erg of heb je daar geen last van? Ik vond dat hij tijdens mijn korte testsetup al behoorlijk klapperde namelijk, tot ik de lijnen wat meer aanspande.wisselwerking schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:02:
[...]
Ik heb nog nooit scheerlijnen gebruikt bij die tent. En ik heb hem al heel vaak opgezet. Dus lekker weglaten zou ik zeggen.
[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 26-08-2025 13:05 ]
Ja die dingen zijn wel mooi en inderdaad een stuk lichter dan zo'n plastic geval wat ik nu heb. Maar aan de andere kant wel weer minder pakbaar denk ik (al kan je de ruimte natuurlijk vullen met je pakjes koffie)zuma schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 11:30:
[...]
Daar kan nog 100 gram vanaf: https://www.bergfreunde.n...1ynQHCEAQYASABEgIoG_D_BwE
Daar heb ik nog nooit last van gehad. Maar jij hebt volgens mij wel de nieuwe versie. Misschien was de oude versie op de vlak beterKluus schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:04:
[...]
Klappert de buitentent dan niet erg of heb je daar geen last van? Ik vond dat hij tijdens mijn korte testsetup al behoorlijk klapperde namelijk, tot ik de lijnen wat meer aanspande.
@Kluus ik heb zo'n restrap draag harnas mee voor de fiets. Op zich goed te doen maar ik gok dat het na 3 uur berg op klunen niet echt comfortabel is.
Ik heb die tent ook en merk dat het vooral een hele warme tent is.. dit is deels ook te wijten aan de 'slechte' ventilatie. (dit wordt ook door een aantal Youtubers/reviewers duidelijk benoemd). Wel is het hierdoor 's ochtends relatief klam. Ik heb gemerkt dat dit net een stukje beter is als je de scheerlijntjes mooi strak zet er zo voldoende ruimte ontstaat tussen binnen- en buitentent. Natuurlijk ook alle ventilatieroosters open zetten.Kluus schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 13:04:
[...]
Klappert de buitentent dan niet erg of heb je daar geen last van? Ik vond dat hij tijdens mijn korte testsetup al behoorlijk klapperde namelijk, tot ik de lijnen wat meer aanspande.
Ik ga er vrijdag weer in slapen alvorens de SR!
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
Ik ben afgelopen zomer twee weken op bikepacking trip geweest door de Baltische staten en volledig zelfvoorzienend. Ik had hiervoor mijn gravelfiets uitgerust met een Ortlieb Quick Rack en 2x 20L Ortlieb tassen van een maat geleend. Ook had ik 2x een 5.8L Topeak Drybag aan de voorvork. [En nog een 1L toptube bag, maar dat schiet niet op haha!] De tent had ik dan achterop los op de bagagedrager. De Quick Rack icm de Ortlieb tassen werkte echt uitstekend, dat zat echt meer dan uitstekend. Qua ruimte had ik meer dan voldoende, dus voor toekomstige trips wil dus wat minder grote tassen en aangezien de Ortlieb's niet van mij waren ben ik aan het orienteren wat doen. Specifiek:
1. Op zoek naar een framebag die dan ook op hele korte ritjes gebruikt kan worden met de vrouw des huizes voor allerlei onzin. Ik denk dat dit een Tailfin gaat worden, hihi!
2. Voor de achter panniers ga ik denk ik voor Ortlieb Sport-Roller. Dan houd ik het rek vrij voor de tent net zoals bij de huidige trip of zou ik dit evt. nog kunnen aanvullen met een Dry Pack. En voor korte tripjes zou ik wellicht alleen de Dry Pack kunnen doen. Dit breng mij wel bij het punt dat zo'n Tailfin rack toch ook wel heel fraai is..
Keuzeskeuzeskeuzes!
1. Op zoek naar een framebag die dan ook op hele korte ritjes gebruikt kan worden met de vrouw des huizes voor allerlei onzin. Ik denk dat dit een Tailfin gaat worden, hihi!
2. Voor de achter panniers ga ik denk ik voor Ortlieb Sport-Roller. Dan houd ik het rek vrij voor de tent net zoals bij de huidige trip of zou ik dit evt. nog kunnen aanvullen met een Dry Pack. En voor korte tripjes zou ik wellicht alleen de Dry Pack kunnen doen. Dit breng mij wel bij het punt dat zo'n Tailfin rack toch ook wel heel fraai is..

Keuzeskeuzeskeuzes!
[ Voor 5% gewijzigd door 3dav0d3 op 26-08-2025 18:59 ]
Je wil gewoon van ons horen dat je lekker die mooie Tailfin rack moet kopen toch?
Voor de Ortlieb Quickrack gebruikers een vraag.
Mijn fiets (Canyonheeft geen m5/m6 busjes op de benodigd plek.
Dan blijven er twee opties over:
- Andere steekas
- opzetsetje op frame.
Mijn frame is aluminium, en mijn overweging is dat het opzetsetje handiger is dan de steekas als je onderweg bijv lek rijdt. Je hoeft dan niet de drager los te halen, en kunt makkelijker het wiel eruit halen.
Klopt mijn redenatie of zie iets over het hoofd wat in het voordel van een andere steekas pleit?
- Andere steekas
- opzetsetje op frame.
Mijn frame is aluminium, en mijn overweging is dat het opzetsetje handiger is dan de steekas als je onderweg bijv lek rijdt. Je hoeft dan niet de drager los te halen, en kunt makkelijker het wiel eruit halen.
Klopt mijn redenatie of zie iets over het hoofd wat in het voordel van een andere steekas pleit?
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Ik heb de steekas (en daarmee nog niet lek gereden), maar het rek loshalen, vervolgens de bevestigingspunten en daarna de steekas eruit halen is supersnel gebeurd.magic_nl schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:54:
- Andere steekas
- opzetsetje op frame.
Of er verschil zit in de sterkte van de bevestiging kan ik niet zeggen, maar de steekas voelt in ieder geval super solide.
Ik heb de opzetblokjes omdat ik al een andere steekas heb voor een Follow-Me.magic_nl schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:54:
- Andere steekas
- opzetsetje op frame.
Die blokjes zijn niet het mooiste ding op je frame, en ze blijven zitten het hele jaar (geen idee hoe leuk het metalen stripje het vindt om vast en los gezet te worden), maar ze zijn super Stevig. Green Divide met zware fietstassen aan de Quickrack geen enkel probleem.
Rij je tubeless? Ik kan me namelijk niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst onderweg het wiel heb moeten verwijderen voor een lekke band, ik heb zelf een Tailfin en carbon frame dus de steekas was voor mij de enige optie, maar sowieso lijkt me dat veruit het fijnste systeem, ook als je misschien in de toekomst ooit je rekje op een andere fiets wil zetten.magic_nl schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:54:
- Andere steekas
- opzetsetje op frame.
[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 27-08-2025 12:15 ]
Ik heb ook een Ortlieb steekas en rack. Kan helemaal beamen wat @schilderstape zegt. Fluitje van een cent. Enige wat je niet moet vergeten, zijn de juiste inbussleutels.magic_nl schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:54:
- Andere steekas
- opzetsetje op frame.
Over de rack en Ortlieb panniers ben ik nog steeds wel tevreden. Esthetische niet super maar wel stevig.
Ik heb overigens mijn eerste bikepacking tocht erop zitten. Maanden geleden al maar vanwege drukte nog geen tijd gehad om naast het fietsen zelf een verslagje te maken. Veel lol gehad. We gaan begin oktober weer. Nu eerst vakantie. Binnenkort althans. Zal dit weekend eens kijken of ik een klein verslagje kan posten.
Ik rij tubeless, maar hou graag de optie om een biba te kunnen monteren.Kluus schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 12:14:
[...]
Rij je tubeless? Ik kan me namelijk niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst onderweg het wiel heb moeten verwijderen voor een lekke band, ik heb zelf een Tailfin en carbon frame dus de steekas was voor mij de enige optie, maar sowieso lijkt me dat veruit het fijnste systeem, ook als je misschien in de toekomst ooit je rekje op een andere fiets wil zetten.
Dat is waarom de steekasoptie niet optimaal zou zijn met bepakking naar mijn idee.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Een steekas kan je toch gewoon loshalen onderweg ?
Als in dat moet je toch als je een binnenband wilt monteren, of je nou wel of niet een tailfin mee hebt.
Als in dat moet je toch als je een binnenband wilt monteren, of je nou wel of niet een tailfin mee hebt.
[ Voor 51% gewijzigd door DDX op 28-08-2025 16:09 ]
Ik vind de reden ook wel gezocht.DDX schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 16:08:
Een steekas kan je toch gewoon loshalen onderweg ?
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Ik begrijp deze reactie omdat monteren op de steekas mij ook steviger lijkt.
Maar mijn frame heeft een canyon specifiek kapje aan de aandrijfkant (zie foto). Geen idee hoe dat dan zou moeten werken aangezien een rack aan twee kanten bevestigd moet worden.
/f/image/BsbSRLBqFnUGpTsfiC3sUFJN.webp?f=fotoalbum_large)
Systeemspecificaties
Dat kapje is een plastic plaatje met een sticker achterkant. Je kunt de steekas er gewoon door draaien. Dan laat het plaatje vanzelf los.magic_nl schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 18:45:
[...]
Ik begrijp deze reactie omdat monteren op de steekas mij ook steviger lijkt.
Maar mijn frame heeft een canyon specifiek kapje aan de aandrijfkant (zie foto). Geen idee hoe dat dan zou moeten werken aangezien een rack aan twee kanten bevestigd moet worden.
[Afbeelding]
Enige nadeel voor zover je daarvan kan spreken, is dat als je de normale Canyon steekas weer indraait, het kapje ontbreekt. Dat kan verder geen kwaad. Je kunt het wel terugplakken, maar dat zal niet heel stevig meer plakken. Die kapjes kun je overigens wel gewoon los bij Canyon halen/ kopen.
Ik heb mijn Ortlieb steekas er altijd in, ook als ik zonder rack fiets.
Ja klopt, dat bedoel ik ook en net als hierboven staande reacties, als je in geval van nood een biba moet monteren is het rekje er zo af. Op dat moment is dat wel het minste van je problemen in ieder gevalmagic_nl schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 15:46:
[...]
Ik rij tubeless, maar hou graag de optie om een biba te kunnen monteren.
Dat is waarom de steekasoptie niet optimaal zou zijn met bepakking naar mijn idee.
Verder, ja, dat kapje gaat er af, dat is bij mijn grizl ook, verder geen probleem inderdaad, bij mijn veel duurdere tarmac zit niet eens zo’n plastic plaatje. Maar daar is het gat wel mooier afgewerkt dat is waar, maar dat stoort me niet meer.
Heb je misschien een foto van hoe dat eruit ziet met de ortlieb steekas?Casual Ruud schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:00:
[...]
Dat kapje is een plastic plaatje met een sticker achterkant. Je kunt de steekas er gewoon door draaien. Dan laat het plaatje vanzelf los.
Enige nadeel voor zover je daarvan kan spreken, is dat als je de normale Canyon steekas weer indraait, het kapje ontbreekt. Dat kan verder geen kwaad. Je kunt het wel terugplakken, maar dat zal niet heel stevig meer plakken. Die kapjes kun je overigens wel gewoon los bij Canyon halen/ kopen.
Ik heb mijn Ortlieb steekas er altijd in, ook als ik zonder rack fiets.
Systeemspecificaties
Zo.magic_nl schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 19:37:
[...]
Heb je misschien een foto van hoe dat eruit ziet met de ortlieb steekas?
:strip_exif()/f/image/GS3sRwEPUzGJWsTi7Hc4ouAK.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ga volgende week een eerste 3-daags tripje maken in de Eifel, en vroeg me eigenlijk af wat het handigste is met de fiets op de camping.
Gewoon buiten de tent leggen, je kunt hem waarschijnlijk niet echt ergens aan vast maken lijkt me..?
En wat met regen, alle tassen etc eraf halen of een stukje zeil of zoiets eroverheen?
Gewoon buiten de tent leggen, je kunt hem waarschijnlijk niet echt ergens aan vast maken lijkt me..?
En wat met regen, alle tassen etc eraf halen of een stukje zeil of zoiets eroverheen?
Ik moet zeggen dat het er minder storend uitziet dan ik dacht. Dan wordt het toch steekas.
Systeemspecificaties
Mijn methodes:ciperen schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:24:
Ik ga volgende week een eerste 3-daags tripje maken in de Eifel, en vroeg me eigenlijk af wat het handigste is met de fiets op de camping.
- vastmaken aan picknickbank
- plat op de grond achter tent met slotje door frame en wielen
- tassen leg ik altijd in de tent
Regen gebikkeld nog nauwelijks gehad. Enige keer dat ik dat had stond ie onder een preadolescent aan een picknickbank
Systeemspecificaties
Afgelopen weekend 3 dagen door de Veluwe getrokken, dit maal ook met Ortlieb tassen achter (voorvork had ik eerder al). Het is wel echt top spul hoor! Veel fijner dan een zadeltas imho.
:strip_exif()/f/image/jydwm1k6fVu40FI1XxtqVlLU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5vdKFBmmrKylZJ0ITSE6eLRr.jpg?f=fotoalbum_large)
Kona heeft daar gelukkig alle 'voorbereidingen' voor getroffen. Heb alleen wat extra ringetjes geplaatst aan de drive side zodat het boutje van de Quick Rack niet tegen m'n cassette komt
:strip_exif()/f/image/bUtBiasOyl0VufuWtWXDKlni.jpg?f=fotoalbum_small)
Maar het ding zit ontzettend goed vast, trilt helemaal niet. Alleen de tassen een beetje natuurlijk.
:strip_exif()/f/image/jydwm1k6fVu40FI1XxtqVlLU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5vdKFBmmrKylZJ0ITSE6eLRr.jpg?f=fotoalbum_large)
Kona heeft daar gelukkig alle 'voorbereidingen' voor getroffen. Heb alleen wat extra ringetjes geplaatst aan de drive side zodat het boutje van de Quick Rack niet tegen m'n cassette komt
:strip_exif()/f/image/bUtBiasOyl0VufuWtWXDKlni.jpg?f=fotoalbum_small)
Maar het ding zit ontzettend goed vast, trilt helemaal niet. Alleen de tassen een beetje natuurlijk.
[ Voor 26% gewijzigd door TommyGun op 28-08-2025 21:37 ]
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Helaas had ik met mijn Kona (Rove LTD 58) wat minder goed ervaring: erg veel shimming. Kon niet een hand van het stuur halen. Mss had ik wat meer massa mee (een tent van 1,4 kg achterop) en heb ik een groter frame.TommyGun schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 21:29:
Maar qua setup en qua degelijkheid wel erg tevreden!! Ook met snelle afdalingen op zeer slechte gravel”wegen”.
Ik zat hier ook over na te denken, ik ga ook binnen twee weken een keer de gd rijden en eigenlijk heb ik weinig zin om een groot slot mee te nemen, twijfel nog of een simpel safeman slot genoeg is, maar zat te denken hem hiermee aan een oog van de tent vast te maken of desnoods een lijn door het frame te trekken ofzo.ciperen schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 20:24:
De gedachtegang is dat ze dan altijd aan je tent moeten gaan rommelen om je fiets te pakken en dat je dan altijd wel wakker wordt lijkt mij. Of is dat te naief en onderschat ik de boevenbendes?
(Edit: oja en een wiel eruit en in je tent is ook nog een optie)
Aantal tassen heb ik nodig voor de overnachting natuurlijk dus die gaan in de tent. Maar alles is waterdicht dus ik denk dat ik de frametas en bovenbuis tas lekker laat zitten, die sijn net te veel werk om helemaal te verwijderen dus haal ik gewoon wat spullen uit.
Heb je al nagedacht hoe je eventueel in de regen je tent op gaat zetten? Ik heb vandaag toevallig geoefend om mijn tent met buitentent eerst op te zetten en daarna van binnen de rest opbouwen. Dat ging overigens best goed met de naturehike.
[ Voor 46% gewijzigd door Kluus op 28-08-2025 23:52 ]
@ciperen doe hetzelfde als magic_nl . De meest voorkomende methode van diefstal op de camping is gewoon overdag erop lopen en willekeurig een tent leegroven. 's nachts is in principe iedereen aanwezig en je hoort echt alles dus laten ze het wel.
Mijn tent heeft redelijk veel overdekte ruimte naast de binnentent waar ik alle tassen kwijt kan. Frametas blijft wel aan de fiets. Maar die is, net als alle andere tassen eigenlijk, waterdicht.
Mijn tent heeft redelijk veel overdekte ruimte naast de binnentent waar ik alle tassen kwijt kan. Frametas blijft wel aan de fiets. Maar die is, net als alle andere tassen eigenlijk, waterdicht.
Ik weet niet hoe snel je de buitentent over de binnentent krijgt want, tenzij je net in een wolkbreuk zit, zal het wel een beetje meevallen hoe nat de binnentent wordt. Als ik het een beetje plan staat die nog geen minuut in de regen. Met afbreken kan je de binnentent in een aparte zak doen zodat de natte buitentent het niet nog erger maakt.Kluus schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 23:20:
[...]
Heb je al nagedacht hoe je eventueel in de regen je tent op gaat zetten? Ik heb vandaag toevallig geoefend om mijn tent met buitentent eerst op te zetten en daarna van binnen de rest opbouwen. Dat ging overigens best goed met de naturehike.
Paar jaar geleden paar dagen achter elkaar de tent in de regen afgebroken en opgezet maar het viel me mee hoeveel last ik er van had (ookal is leuk anders
Ik ben nog niet zo snel haha, maarja zo ging het net zo makkelijk dus komt sowieso goedGWBoes schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 08:11:
[...]
Ik weet niet hoe snel je de buitentent over de binnentent krijgt want, tenzij je net in een wolkbreuk zit, zal het wel een beetje meevallen hoe nat de binnentent wordt. Als ik het een beetje plan staat die nog geen minuut in de regen. Met afbreken kan je de binnentent in een aparte zak doen zodat de natte buitentent het niet nog erger maakt.
Paar jaar geleden paar dagen achter elkaar de tent in de regen afgebroken en opgezet maar het viel me mee hoeveel last ik er van had (ookal is leuk anders)
Aparte zak had ik ook bedacht ja, leek mij het beste om, wanneer de buitentent nat is, de binnentent gewoon "los" in de stuurtas te doen en de buitentent (en grondzeil) in de tenttas los. Die zak is niet waterdicht maar dat maakt dan toch niet meer uit lijkt me.
Dat is inderdaad wel een goed idee om met een lijn aan de tent vast te maken, of aan een schroefharing die binnen de tent in de grond zit bijvoorbeeld, dat houdt in ieder geval de gelegenheids dief zonder kniptang tegen..Kluus schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 23:20:
[...]
Ik zat hier ook over na te denken, ik ga ook binnen twee weken een keer de gd rijden en eigenlijk heb ik weinig zin om een groot slot mee te nemen, twijfel nog of een simpel safeman slot genoeg is, maar zat te denken hem hiermee aan een oog van de tent vast te maken of desnoods een lijn door het frame te trekken ofzo.
De gedachtegang is dat ze dan altijd aan je tent moeten gaan rommelen om je fiets te pakken en dat je dan altijd wel wakker wordt lijkt mij. Of is dat te naief en onderschat ik de boevenbendes?
(Edit: oja en een wiel eruit en in je tent is ook nog een optie)
Aantal tassen heb ik nodig voor de overnachting natuurlijk dus die gaan in de tent. Maar alles is waterdicht dus ik denk dat ik de frametas en bovenbuis tas lekker laat zitten, die sijn net te veel werk om helemaal te verwijderen dus haal ik gewoon wat spullen uit.
Toevallig heb ik ook een NatureHike, wel al eens opgezet maar dus eerst de binnentent en dan de buitentent dus niet heel handig met regen. Maar als het echt te hard regent zal ik of wachten tot het ophoudt met regenen, of de tent op een droge plek (overkapping oid) opzetten en vervolgens naar mn plekkie dragen, ding weegt 1,5 kg en is redelijk stabiel dus dat moet wel lukken dacht ik zo
Ik was eigenlijk niet van plan een rugzak oid mee te nemen, maar bedacht me dat het op zich wel handig zou zijn om tijdens een pitstop (winkel of eten/drinken) iets te hebben waar ik mijn waardevolle spullen in kan hebben. Ik heb een licht Ultimate Direction Ultra Vest wat ik evt op mn backloader kan binden tijdens fietsen, en mee kan nemen als ik van de fiets af ben, om zo toch mijn rug vrij te houden tijdens het fietsen.
, hier wellicht nog tips voor?
Oh apart, zorg je er wel voor dat links en rechts ongeveer even zwaar belast is?Nutsky schreef op donderdag 28 augustus 2025 @ 22:56:
[...]
Helaas had ik met mijn Kona (Rove LTD 58) wat minder goed ervaring: erg veel shimming. Kon niet een hand van het stuur halen. Mss had ik wat meer massa mee (een tent van 1,4 kg achterop) en heb ik een groter frame.
Maar qua setup en qua degelijkheid wel erg tevreden!! Ook met snelle afdalingen op zeer slechte gravel”wegen”.
De Ortlieb Gravel-Pack gekocht uiteindelijk, maar ik krijg het niet goed. Ik gebruik hem icm de Quick Rack L en heb een 10mm adapter op de Gravel-Pack. Toch zit er flink wat speling op vergelijkbaar met hier: https://www.reddit.com/r/bicycletouring/comments/1iluqk6/ortlieb_panniers_seem_loose/3dav0d3 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 18:45:
Ik ben afgelopen zomer twee weken op bikepacking trip geweest door de Baltische staten en volledig zelfvoorzienend. Ik had hiervoor mijn gravelfiets uitgerust met een Ortlieb Quick Rack en 2x 20L Ortlieb tassen van een maat geleend. Ook had ik 2x een 5.8L Topeak Drybag aan de voorvork. [En nog een 1L toptube bag, maar dat schiet niet op haha!] De tent had ik dan achterop los op de bagagedrager. De Quick Rack icm de Ortlieb tassen werkte echt uitstekend, dat zat echt meer dan uitstekend. Qua ruimte had ik meer dan voldoende, dus voor toekomstige trips wil dus wat minder grote tassen en aangezien de Ortlieb's niet van mij waren ben ik aan het orienteren wat doen. Specifiek:
Keuzeskeuzeskeuzes!
Om nou tape om de Quick Rack te doen vind ik dat weer een waardeloze oplossing. Je zou toch verwachten dat de Gravel-Pack perfect past op de Quick Rack... Ben ik nou zo stom of..

Ik heb met bikepacken altijd zoiets mee waar ik dan boodschappen of waardevolle spullen in kan doen.ciperen schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 10:08:
[...]
Ik was eigenlijk niet van plan een rugzak oid mee te nemen, maar bedacht me dat het op zich wel handig zou zijn om tijdens een pitstop (winkel of eten/drinken) iets te hebben waar ik mijn waardevolle spullen in kan hebben. Ik heb een licht Ultimate Direction Ultra Vest wat ik evt op mn backloader kan binden tijdens fietsen, en mee kan nemen als ik van de fiets af ben, om zo toch mijn rug vrij te houden tijdens het fietsen.
, hier wellicht nog tips voor?
https://www.bol.com/nl/nl...ocialshare_pdp_androidapp
Meeste waardevolle spullen heb ik trouwens vaak in mijn stuurtasje dus haal dan vaak mijn stuurtasje eraf.
Ik had dit jaar tijdens een bikepacking trip in de Eifel een klein heuptasje mee, voor geld / pasjes / telefoon. Boodschappen en lunch deed ik in een plastic zak onder de elastieken banden op m'n (Ali) zadeltas. Dit idee:
:strip_exif()/f/image/mNP1cGLJ0q1zo44F0nf8fbk0.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de oplettende kijkers
: inderdaad op deze foto geen plastic zak, lunch gewoon achterop gebonden. Kurkdroge warme dag door het dal van de Kyll.
Een ander deel van contant geld, creditcard en paspoort zaten in binnenvakje van frametas. Vind het altijd een goed idee om waardevolle spullen te verdelen.
:strip_exif()/f/image/mNP1cGLJ0q1zo44F0nf8fbk0.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de oplettende kijkers
Een ander deel van contant geld, creditcard en paspoort zaten in binnenvakje van frametas. Vind het altijd een goed idee om waardevolle spullen te verdelen.
[ Voor 3% gewijzigd door chielmi op 29-08-2025 20:32 ]
Ik hoop ooit nog eens de Great Divide Mountainbike Route te kunnen fietsen wanneer de kinderen wat ouder zijn. Mag van vrouwlief nu nog niet langdurig weg (kinderen onder de 5). Zijn er uberhaubt redditors die deze route ooit eens gefietst hebben?
Zelfde ervaring hier. Vandaar het geheel terug gedaan en nu aan het sparen voor een Tailfin.3dav0d3 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:18:
[...]
De Ortlieb Gravel-Pack gekocht uiteindelijk, maar ik krijg het niet goed. Ik gebruik hem icm de Quick Rack L en heb een 10mm adapter op de Gravel-Pack. Toch zit er flink wat speling op vergelijkbaar met hier: https://www.reddit.com/r/bicycletouring/comments/1iluqk6/ortlieb_panniers_seem_loose/
Om nou tape om de Quick Rack te doen vind ik dat weer een waardeloze oplossing. Je zou toch verwachten dat de Gravel-Pack perfect past op de Quick Rack... Ben ik nou zo stom of..
Ja flink balen. Het is gewoon niet goed te krijgen. Ook de haken onder hebben speling rondom de achterdrager en daarmee is de tas dus ook niet vast te zetten. Wmb onacceptabel voor de product van 120 euro en tezamen met de drager zelfs 220 euro. Bij mij gaat de Gravel Pack dus ook terug en ik ga met je mee sparen.Koenbr schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 16:19:
[...]
Zelfde ervaring hier. Vandaar het geheel terug gedaan en nu aan het sparen voor een Tailfin.
Bij de tour hebben mijn kinderen dit jaar een aantal van deze tasjes kunnen scoren van de reclamecaravaan, super handig:rinslll schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 20:17:
[...]
Ik heb met bikepacken altijd zoiets mee waar ik dan boodschappen of waardevolle spullen in kan doen.
https://www.bol.com/nl/nl...ocialshare_pdp_androidapp
Meeste waardevolle spullen heb ik trouwens vaak in mijn stuurtasje dus haal dan vaak mijn stuurtasje eraf.
Ingepakt:
:strip_exif()/f/image/N1ySgEnVs4yFvP5EjjFrvnlb.jpg?f=fotoalbum_large)
Uitgepakt:
:strip_exif()/f/image/CsHpL9f5ilj8f2ellB2fvOlF.jpg?f=fotoalbum_large)
Die heb ik daar dit jaar ook in de karavaan gevangen, en ook al ingepakt voor volgende week met hetzelfde idee 😄Kluus schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 19:43:
[...]
Bij de tour hebben mijn kinderen dit jaar een aantal van deze tasjes kunnen scoren van de reclamecaravaan, super handig:
Ingepakt:
[Afbeelding]
Uitgepakt:
[Afbeelding]
Zonde, dit is niet echt een probleem namelijk. Zolang de onderste haken goed zitten kan het geheel nergens heen (het kan wel strakker dan op het filmpje, kwestie van goed afstellen). Met wat inhoud beweegt het sowieso al een stuk minder. Ik neem aan dat je de juiste rubbers (er zitten meerdere diktes bij) hebt gepakt voor de bovenste klemmetjes?3dav0d3 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 18:18:
[...]
De Ortlieb Gravel-Pack gekocht uiteindelijk, maar ik krijg het niet goed. Ik gebruik hem icm de Quick Rack L en heb een 10mm adapter op de Gravel-Pack. Toch zit er flink wat speling op vergelijkbaar met hier: https://www.reddit.com/r/bicycletouring/comments/1iluqk6/ortlieb_panniers_seem_loose/
Je wil dat de 'haken' zo staan zodat er geen zijdelingse beweging mogelijk is;

Gek dat er speling zit. Zijn ze niet per ongeluk ingesteld voor 13mm ipv 10mm?3dav0d3 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 19:29:
[...]
Ja flink balen. Het is gewoon niet goed te krijgen. Ook de haken onder hebben speling rondom de achterdrager en daarmee is de tas dus ook niet vast te zetten. Wmb onacceptabel voor de product van 120 euro en tezamen met de drager zelfs 220 euro. Bij mij gaat de Gravel Pack dus ook terug en ik ga met je mee sparen.
https://downloads.ortlieb.com/instructions/gravel_pack.pdf
Tweede pagina, Option 1.
Jep, bij de bovenste heb ik de 10mm, die valt dan ook perfect rondom de buis. Het probleem is echter dat de sluiting onder er nog veel speling is (logisch want ook dikkere buizen moeten passen). Het idee is dan inderdaad ze met de onderste haken vast te zetten, maar die kan ik zo vast draaien als ik wil, maar die sluiten niet aan bij het rack.TommyGun schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:01:
[...]
Zonde, dit is niet echt een probleem namelijk. Zolang de onderste haken goed zitten kan het geheel nergens heen (het kan wel strakker dan op het filmpje, kwestie van goed afstellen). Met wat inhoud beweegt het sowieso al een stuk minder. Ik neem aan dat je de juiste rubbers (er zitten meerdere diktes bij) hebt gepakt voor de bovenste klemmetjes?
[Afbeelding]
Ik kan beamen dat het geen enkel probleem is, de tassen zitten wanneer de sluiting gesloten is en de haken staan zoals de foto van Tommygun aangeeft verankerd aan je fiets! 4 weken met deze set door Nieuw Zeeland gegraveld over soms erbarmelijke paden (de TA) en ze gaven geen krimp. Het enige wat gebeurde is dat de lak een beetje van de bagagedrager af ging…TommyGun schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 12:01:
[...]
[Afbeelding]
Het beste kun je een stukje zwarte tape gebruiken rondom de bevestigingspunten om dat laatste tegen te gaan. Op termijn gaat het anders vaak roestproblemen geven waar de lak eraf is.Nutsky schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 16:03:
[...]
Ik kan beamen dat het geen enkel probleem is, de tassen zitten wanneer de sluiting gesloten is en de haken staan zoals de foto van Tommygun aangeeft verankerd aan je fiets! 4 weken met deze set door Nieuw Zeeland gegraveld over soms erbarmelijke paden (de TA) en ze gaven geen krimp. Het enige wat gebeurde is dat de lak een beetje van de bagagedrager af ging…
Gisteren thuis gekomen van een trip vanuit Frankrijk. Samen met een vriend afgelopen maandagavond op de bus van Cycletours gestapt vanuit Eindhoven. De volgende ochtend om 4 uur arriveerde die in Langres waar onze tocht dus nog in het donker begon.
:strip_exif()/f/image/sKIRNP5cUFNmLJ9e0K4BsHxy.jpg?f=fotoalbum_large)
We zijn in 5 dagen via een eigen gemaakte route terug gefietst naar Eindhoven. In totaal 600 km en 4500 hoogtemeters gefietst met vooral asfalt maar ook deels mooie gravelpaden.
/f/image/FgmchQkXJZpNZlMJxGTeEkv3.png?f=fotoalbum_large)
Alles bij elkaar een prachtige fietstrip geweest!
:strip_exif()/f/image/7Ak4cWXdptS26DH4fOQKlTJB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZwkwGkwPo9J5hV347pebU89C.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/V2iVP2pEllUevP44pglQSN0z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mjW44gnSkuxUTVz7nJ06eHLC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JArUALHIrcXJKTosE6MyvSRZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rZTalaxPWIf40xRzDC7NmPgI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sKIRNP5cUFNmLJ9e0K4BsHxy.jpg?f=fotoalbum_large)
We zijn in 5 dagen via een eigen gemaakte route terug gefietst naar Eindhoven. In totaal 600 km en 4500 hoogtemeters gefietst met vooral asfalt maar ook deels mooie gravelpaden.
/f/image/FgmchQkXJZpNZlMJxGTeEkv3.png?f=fotoalbum_large)
Alles bij elkaar een prachtige fietstrip geweest!
:strip_exif()/f/image/7Ak4cWXdptS26DH4fOQKlTJB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZwkwGkwPo9J5hV347pebU89C.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/V2iVP2pEllUevP44pglQSN0z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mjW44gnSkuxUTVz7nJ06eHLC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JArUALHIrcXJKTosE6MyvSRZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rZTalaxPWIf40xRzDC7NmPgI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PGLRxtkwojjeYPuKQGOeZzhA.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas krijg ik het niet voor elkaar. Eerder wel met 20L panniers van een vriend van mij. Welicht dat er iets mis is met deze set. Ik ga zondag even langs bij de winkel en dan mogen zij er naar kijken en anders gaan ze terug.Nutsky schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 16:03:
[...]
Ik kan beamen dat het geen enkel probleem is, de tassen zitten wanneer de sluiting gesloten is en de haken staan zoals de foto van Tommygun aangeeft verankerd aan je fiets! 4 weken met deze set door Nieuw Zeeland gegraveld over soms erbarmelijke paden (de TA) en ze gaven geen krimp. Het enige wat gebeurde is dat de lak een beetje van de bagagedrager af ging…
Ik lees al een tijdje met veel plezier mee in dit topic en wil nu ook mijn ervaringen delen van mijn eerste bikepacking vakantie vorige week.
Ik heb in vier dagen ruim 500 km gefietst van Den Haag naar Arnhem en Deventer en terug, via de Utrechtse Heuvelrug, Veluwezoom, Veluwe en Kroondomein Het Loo. Ik had wel ontzettend mazzel met het weer, zonnig en tussen de 20 en 25 graden met weinig wind, maar het beviel erg goed en smaakt wel naar meer nu!
Een paar hoogtepunten voor mij::strip_exif()/f/image/ObtpVtgCAtxc2yDGBqIydrZV.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb in vier dagen ruim 500 km gefietst van Den Haag naar Arnhem en Deventer en terug, via de Utrechtse Heuvelrug, Veluwezoom, Veluwe en Kroondomein Het Loo. Ik had wel ontzettend mazzel met het weer, zonnig en tussen de 20 en 25 graden met weinig wind, maar het beviel erg goed en smaakt wel naar meer nu!
Een paar hoogtepunten voor mij:
- de eerste anderhalve dag heb ik de LF4 Midden-Nederlandroute gevolgd. Deze staan overal erg goed aangegeven en leidt je langs veel mooie plekken, zonder dat je zelf veel hoeft te plannen.
- op een dag 152 km fietsen, wat voor mij een nieuw record was. Maar die laatste paar heuveltjes van de dag rondom Arnhem deden wel pijn zeg!
- dag twee over de Veluwezoom en langs de IJssel naar Deventer was heel mooi. En die dag ook wat minder kilometers gefietst, waardoor ik het lekker rustig aan heb gedaan en ook nog op wat terrasjes heb kunnen zitten
- de heel mooie natuur in Het Loo, de Veluwe en Veluwezoom
- mijn al weer 12 jaar oude Trek mountainbike die het helemaal zonder problemen heeft gered
- een keer een paar dagen alleen op pad zijn, en helemaal je eigen plan kunnen trekken
:strip_exif()/f/image/ObtpVtgCAtxc2yDGBqIydrZV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FncPVK3hQtVNUnNWLR6VPzbL.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ga volgende week de green divide rijden. Vanuit huis eerst nog 35 km naar de start en vanaf het eindpunt nog 50 km terug naar huis. Met 3 overnachtingen dus 100 km per dag gaat het worden.
De hele route staat in mijn Wahoo computer maar vraag mij nu af of ik niet van elke etape een aparte route moet maken?
Als ik op dag 1 ga overnachten en de volgend dag dus weer verder wil met de route, gaat Wahoo mij dan continue paniekerig met veel bepliep terug naar de start navigeren of vervolgt ie de reis?
De hele route staat in mijn Wahoo computer maar vraag mij nu af of ik niet van elke etape een aparte route moet maken?
Als ik op dag 1 ga overnachten en de volgend dag dus weer verder wil met de route, gaat Wahoo mij dan continue paniekerig met veel bepliep terug naar de start navigeren of vervolgt ie de reis?
Ik heb het lekker opgedeeld. Is makkelijker voor je headunit en je ziet hoe ver je nog moet.Guido7619 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 21:08:
Ik ga volgende week de green divide rijden. Vanuit huis eerst nog 35 km naar de start en vanaf het eindpunt nog 50 km terug naar huis. Met 3 overnachtingen dus 100 km per dag gaat het worden.
Ik deel ook op bij meerdaagse routes.
Ik neem aan dat je de Wahoo dan aan het einde vd dag uitzet en volgende dag weer aan?Guido7619 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 21:08:
Wahoo "kenndende" zal ws de volgende dag vragen of je naar de start geleid wilt worden als je de route hebt ingeladen.
Ik pas onderweg nog weleens een route aan (lusje erbij of eraf) en laad dan die nieuwe route in en dan krijg ik nl. ook de vraag of ik naar de start geleid wil worden.
Veel plezier!
Dit weekend is het er voor mij van gekomen om in twee dagen The Green Divide te rijden. Ik had afgelopen weekend en komend weekend als optie en aangezien het dit weekend prachtig weer zou worden ben ik maar gelijk gegaan.
De route was werkelijk prachtig en het was voor mij echt de perfecte manier om een eerste bikepacking (met kamperen) uit te proberen. Voor een heel groot deel dankzij de tips hier is het een succes geworden.
Ik had gekozen voor kamperen omdat ik solo zou gaan en met kamperen voor de vrijheid, om wat meer te doen te hebben op de momenten naast de fiets (tent opzetten, koffie zetten, beetje rommelen etc) en omdat het voor mij wat meer avontuur gevoel toevoegde (meerdere dagen afstand fietsen heb ik al wel vaker gedaan).
Daarnaast heb ik gemerkt dat je met kampeerbepakking en op de camping (trekkersveld) veel aanspraak hebt wat deze manier het voor mij ook wat leuker gemaakt heeft voor een solo trip. Dat was dus zeker voor herhaling vatbaar.
Wel wat leermomentjes voor het kamperen:
De route is uiteraard prachtig!
Paar plaatjes bij het praatje:

De route was werkelijk prachtig en het was voor mij echt de perfecte manier om een eerste bikepacking (met kamperen) uit te proberen. Voor een heel groot deel dankzij de tips hier is het een succes geworden.
Ik had gekozen voor kamperen omdat ik solo zou gaan en met kamperen voor de vrijheid, om wat meer te doen te hebben op de momenten naast de fiets (tent opzetten, koffie zetten, beetje rommelen etc) en omdat het voor mij wat meer avontuur gevoel toevoegde (meerdere dagen afstand fietsen heb ik al wel vaker gedaan).
Daarnaast heb ik gemerkt dat je met kampeerbepakking en op de camping (trekkersveld) veel aanspraak hebt wat deze manier het voor mij ook wat leuker gemaakt heeft voor een solo trip. Dat was dus zeker voor herhaling vatbaar.
Wel wat leermomentjes voor het kamperen:
- Ik miste oordoppen! Ik vind mezelf een makkelijke slaper en ik had het geluk dat ik rustige kampeerders om me heen had in dit geval, maar er was ergens een feest aan de gang waardoor ik niet kon slapen. Gelukkig was dat over rond 00:30 dus de beste manier om dit te leren voor je snachts wel naast iemand ligt die de hele nacht snurkt
.
- Oplossing voor een kussen had ik niet, ik verwachtte zonder kussen te kunnen slapen maar dat bleek lastiger dan gedacht. Uiteindelijk, na wat dingen geprobeert te hebben met een dry bag heb ik wat kleding onder het hoofdeinde van mijn matje gepropt, wat wel hielp. Eens nadenken of dit de vaste oplossing wordt of dat ik toch voor een opblaas kussentje ga kijken.
- Koffie opslag, dit was mijn grootste tegenvaller. Ik had de koffie in een diepvrieszakje samen met mijn andere etenswaren (en sportdrank) in losse zakjes in een pedaalemmerzak gewikkelt. Geen lekken, dus dat ging goed maar de geur en smaak van de koffie heeft toch weten door te dringen naar mijn frametas en blijkbaar in mijn isostar poeder. De volgende dag was mijn sportdrank niet te zuipen. Dit was dus wel een "probleem", zou het al helpen om het zakje met de koffie te wikkelen in iets als aluminiumfolie of moet je echt met bakjes gaan werken?
- Geen lunch mogelijkheden meer na Ermelo (op zondag). Dit is bij mij goed gegaan maar voor Ermelo kom je om de haverklap goede eettentjes tegen en Ermelo is wel een km ofzo van de route, dus op dat punt heb ik staan twijfelen. Gelukkig toch even daarheen gereden want hierna komt er werkelijk bijna tot Zwolle niets meer (behalve prachtige natuur natuurlijk). Op andere dagen is Elspeet waarschijnlijk nog een optie maar op Zondag dus echt niet.
- Blijkbaar toch nog een stukje extra tape vergeten te plakken onder mijn balhoofd, daar heb ik nu een kleine lakschade door de stuurtas zag ik bij thuiskomst. Jammer! Maar het hoort misschien ook een beetje bij een fiets die je voor bikepacking gebruikt...
De route is uiteraard prachtig!
- De Naturehike tent is echt perfect, prima comfortabel, ik pas er precies goed in met mijn 1.92 en hij is echt simpel en snel op te zetten, dus super bedankt voor de tips hier!
- Ik had als kooksetje (voor koffie en mijn geprepareerde ontbijtje) een 750ml titanium pot en MSR pocket rocket die samen met een 100ml gasflesje, aansteker en microvezeldoekje (die zowel dienst deed als theedoek als tegen het rammelen van de spullen in de pot) en dat werkte echt perfect!
- Leuke camping en leuk contact met de buurtjes op het trekveldje (een backpacker en mensen met trekking fiets) die op het trekkersveldje staan, niet te maar gewoon even een praatje over wat je aan het doen bent is gewoon gezellig en een grote toevoeging als je solo gaat wat mij betreft. En overall, als je ergens gaat zitten lunchen zijn (met name andere fietsers) ook wel geinteresseert in je setup dus krijg je ook al snel aanspraak, het is me dan ook erg meegevallen om in je eentje op een terras te gaan zitten wat me in eerste instantie wat tegen stond.
- De setup met tassen beviel verder uitstekend. De fiets was perfect in balans, ik kon zonder problemen met losse handen fietsen (alleen om te testen uiteraard
) en sturen was ook prima (incl MTB paden), daar hoef ik dus niets aan te wijzigen voorlopig!
Paar plaatjes bij het praatje:

Ik had ook niet opgedeeld, gewoon dag 2 de route nog een keer ingeladen en de vraag om naar de start te begeleiden met "nee" beantwoord. Het enige nadeel is inderdaad dat je dan niet ziet hoe ver je nog moet maar daar kijk ik toch al nooit naar, ik weet uit mijn hoofd ongeveer hoe lang de route is.Guido7619 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 21:08:
Leuk verslag, leuk om te lezen 

Geen idee wat voor diepvrieszakjes je bedoelt, maar de diepvrieszakjes die ik ken laten ook vocht door als je er bevroren vlees in laat ontdooien. Ben dus niet verbaast dat er geuren doorheen komen

Deal with it zou ik zeggen 
Zelfde geldt trouwens voor vies worden van de fiets tijdens bikepacken/fietsvakantie: deal with it; dat wordt ie namelijk

Nog even over de discussie wat betreft gps-bestanden: ik deel voor meerdaagse tochten mijn gps-bestanden op in bestanden van max. 500 kilometer. Dan gebruik ik deze voor navigeren. Bij vertrek in de ochtend laad ik hem. Dan krijg ik de vraag 1x de vraag of ik naar het startpunt wil navigeren. Dit negeer ik meestal en ga gewoon lekker fietsen
(overigens Garmin hier, maar goed)
Volgende dag: zelfde ritueel
Overigens maak ik al die grote gps-tracks vaak voor niks; 9 van de 10 keer wijzig ik mijn route vanwege (vul 1001 redenen in)...
Ik doe dit soort spul (koffie, maar ook bijv. havermout en pasta) in van die Ikea-ziplockzakjes. Blijft ook heel, en komt geen geur doorheenKoffie opslag, dit was mijn grootste tegenvaller. Ik had de koffie in een diepvrieszakje samen met mijn andere etenswaren (en sportdrank) in losse zakjes in een pedaalemmerzak gewikkelt. Geen lekken, dus dat ging goed maar de geur en smaak van de koffie heeft toch weten door te dringen naar mijn frametas en blijkbaar in mijn isostar poeder. De volgende dag was mijn sportdrank niet te zuipen. Dit was dus wel een "probleem", zou het al helpen om het zakje met de koffie te wikkelen in iets als aluminiumfolie of moet je echt met bakjes gaan werken?
Geen idee wat voor diepvrieszakjes je bedoelt, maar de diepvrieszakjes die ik ken laten ook vocht door als je er bevroren vlees in laat ontdooien. Ben dus niet verbaast dat er geuren doorheen komen
Zie daar dus het nadeel van het rijden van een 'kant-en-klaar'-routetje van 1 of andere pipo van internetGeen lunch mogelijkheden meer na Ermelo (op zondag). Dit is bij mij goed gegaan maar voor Ermelo kom je om de haverklap goede eettentjes tegen en Ermelo is wel een km ofzo van de route, dus op dat punt heb ik staan twijfelen. Gelukkig toch even daarheen gereden want hierna komt er werkelijk bijna tot Zwolle niets meer (behalve prachtige natuur natuurlijk). Op andere dagen is Elspeet waarschijnlijk nog een optie maar op Zondag dus echt niet.
Als je vaker gaat bikepacken: wen er maar aan. Is het niet van je stuurtas, dan is het wel van bijvoorbeeld omvallen of een andere fiets die ertegenaan staat in de treinBlijkbaar toch nog een stukje extra tape vergeten te plakken onder mijn balhoofd, daar heb ik nu een kleine lakschade door de stuurtas zag ik bij thuiskomst. Jammer! Maar het hoort misschien ook een beetje bij een fiets die je voor bikepacking gebruikt...
Zelfde geldt trouwens voor vies worden van de fiets tijdens bikepacken/fietsvakantie: deal with it; dat wordt ie namelijk
Tip, in NLD probeer ik zoveel mogelijk op natuurkampeerterreinen te gaan staan. Bijna gegarandeerd dat je er met 'gelijkgestemden' komt te staan.Leuke camping en leuk contact met de buurtjes op het trekveldje (een backpacker en mensen met trekking fiets) die op het trekkersveldje staan, niet te maar gewoon even een praatje over wat je aan het doen bent is gewoon gezellig en een grote toevoeging als je solo gaat wat mij betreft. En overall, als je ergens gaat zitten lunchen zijn (met name andere fietsers) ook wel geinteresseert in je setup dus krijg je ook al snel aanspraak, het is me dan ook erg meegevallen om in je eentje op een terras te gaan zitten wat me in eerste instantie wat tegen stond.
Nog even over de discussie wat betreft gps-bestanden: ik deel voor meerdaagse tochten mijn gps-bestanden op in bestanden van max. 500 kilometer. Dan gebruik ik deze voor navigeren. Bij vertrek in de ochtend laad ik hem. Dan krijg ik de vraag 1x de vraag of ik naar het startpunt wil navigeren. Dit negeer ik meestal en ga gewoon lekker fietsen
Overigens maak ik al die grote gps-tracks vaak voor niks; 9 van de 10 keer wijzig ik mijn route vanwege (vul 1001 redenen in)...
[ Voor 4% gewijzigd door Polariteit op 08-09-2025 15:40 ]
Ik heb 'm ook in 3 dagen gereden. Had per dag een aparte route.
Dag 1: met de auto gebrahct. Bussem tot Rhenen. Route daar volgens mij iets omgekat.
Dag 2: Rhenen tot Koudhoorn (tussen Putten en Garderen).
Dag 3: Koudhoorn tot Zwolle. Met de auto opgehaald
Ik had dag 1 liever langer gemaakt. Dus tot minimaal Oosterbeek zodat je dag 1 (eenvoudigste/"minst mooie") de junkmiles in het eerste uur vanuit Rhenen meteen meepakt. Dat stuk lag me minder.
Edit: classic beginnersfout. Veluwe denken dat je op zondag iets kan kopen/krijgen/eten. Enige wat open is zijn de kerken en treinstations
* Stufferdt woont op de Veluwe dus is eraan gewend.
Dag 1: met de auto gebrahct. Bussem tot Rhenen. Route daar volgens mij iets omgekat.
Dag 2: Rhenen tot Koudhoorn (tussen Putten en Garderen).
Dag 3: Koudhoorn tot Zwolle. Met de auto opgehaald
Ik had dag 1 liever langer gemaakt. Dus tot minimaal Oosterbeek zodat je dag 1 (eenvoudigste/"minst mooie") de junkmiles in het eerste uur vanuit Rhenen meteen meepakt. Dat stuk lag me minder.
Edit: classic beginnersfout. Veluwe denken dat je op zondag iets kan kopen/krijgen/eten. Enige wat open is zijn de kerken en treinstations
[ Voor 17% gewijzigd door Stufferdt op 08-09-2025 15:39 ]
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Idem voor Duitsland. Je wil niet weten hoe vaak ik daar voor een dichte winkel heb gestaan op zon- en feestdagen. Met beetje mazzel is er een bakkertje open, maar dat houdt na 12u ook meestal wel op...Stufferdt schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:38:
Edit: classic beginnersfout. Veluwe denken dat je op zondag iets kan kopen/krijgen/eten. Enige wat open is zijn de kerken en treinstations* Stufferdt woont op de Veluwe dus is eraan gewend.
Ja, ik wist het al wel van te voren, maar ik kwam echt zo veel dingen tegen voor dat punt dat ik begon te denken: dat loopt wel los...Stufferdt schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:38:
...
Edit: classic beginnersfout. Veluwe denken dat je op zondag iets kan kopen/krijgen/eten. Enige wat open is zijn de kerken en treinstations* Stufferdt woont op de Veluwe dus is eraan gewend.
@Polariteit ik had de ziplock diepvrieszakjes van Jumbo huismerk. Ik weet ook nog niet helemaal zeker of het aan de koffie lag of aan het kraanwater wat ik gebruikt heb op de camping. Maar mijn aangemaakt isostar smaakte echt ranzig bitter.
Doordat ik op een gegeven moment begon te denken dat het wellicht ook aan het water kon liggen durfde ik het vanaf dat moment ook niet meer echt te drinken...
Ik heb inderdaad gekampeert op een Natuurkampeerterrein, bij Zegenoord, ook dat was inderdaad zeer goed bevallen, deze zullen inderdaad bij mijn vervolgtrips ook als eerste optie gelden.
[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 08-09-2025 15:53 ]
Mooi verhaal om te lezen @Kluus ! #inspiratie maar weer
Vies? WelneePolariteit schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:37:
Zelfde geldt trouwens voor vies worden van de fiets tijdens bikepacken/fietsvakantie: deal with it; dat wordt ie namelijk![]()
![]()
[...]
Tip, in NLD probeer ik zoveel mogelijk op natuurkampeerterreinen te gaan staan. Bijna gegarandeerd dat je er met 'gelijkgestemden' komt te staan.
:strip_exif()/f/image/1VBY9hcHqKgKEd3UWrUYdl1p.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu was dit wel na 3 weken meebewegende regen (incl hagel en onweer) in Frankrijk te hebben gehad.
Natuurcampings bevallen hier ook best goed, al komen op steeds meer plekken steeds meer campers met schotels op het dak en tuinstoelen en airfryers. Het wordt steeds meer zoeken om ergens fijn met je trekkerstentje te kunnen staan. Al krijg je soms wel weer tuinstoelen te leen omdat ze die over hebben “voor het geval dat”.
Qua route heb ik precies hetzelfde. Het is vooral een richtlijn om bij een bestemming uit te komen, maar er komt al-tijd iets tussendoor. Meestal heeft het met eten te maken, maar soms ziet een andere weg er mooier uit, is er een weg afgesloten of wat dan ook.
Oh jee. "inspiratie"....McMiGHtY schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:22:
Mooi verhaal om te lezen @Kluus ! #inspiratie maar weer
Na de afgelopen tijd hier heel wat tips en wijsheid te hebben opgedaan, ben ik vorige week zelf voor het eerst op bikepacking-avontuur gegaan.
Om praktische redenen ben ik de eerste dag met de trein naar Maastricht gereisd en daar begonnen met fietsen.
Met mijn Orbea Alma hardtail (10,5 kg) en nog eens zo’n 10 kg bepakking heb ik geprobeerd om zoveel mogelijk offroad te rijden – zolang het de moeite waard was tenminste. Uiteindelijk kwam dat neer op zo’n 2/3 onverhard, van strakke gravelpaden, tot singletracks en wortelklimmen, wat voor mij een mooie balans maakte.
De hoogtepunten waren zonder twijfel de bossen in de Eifel en de Hoge Venen: eindeloze paden en vrijwel niemand tegenkomen, echt geweldig. Maar ook terug in Nederland, met de Meinweg en het Brachter Wald, was het puur genieten.
Het enige wat ik miste, en de volgende keer zeker zou meenemen, is een klein stoeltje á la Helinox of iets vergelijkbaars.
Strava:
https://strava.app.link/MMqS0J5QBWb
https://strava.app.link/3kj0yk8QBWb
https://strava.app.link/p3ri5MaRBWb
:strip_exif()/f/image/Z1AWMP4ik5eHzlgMRBmm1jqj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AMvKYI3Ll31lurAhiQEhgwsT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wmAJPv3x7RiWY0jXVHUupzHB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fU9mOFZKa3sIhof39FcTRWU3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CD1I8cN94g3KG5LaQQ0ESnFr.jpg?f=fotoalbum_large)
Om praktische redenen ben ik de eerste dag met de trein naar Maastricht gereisd en daar begonnen met fietsen.
Met mijn Orbea Alma hardtail (10,5 kg) en nog eens zo’n 10 kg bepakking heb ik geprobeerd om zoveel mogelijk offroad te rijden – zolang het de moeite waard was tenminste. Uiteindelijk kwam dat neer op zo’n 2/3 onverhard, van strakke gravelpaden, tot singletracks en wortelklimmen, wat voor mij een mooie balans maakte.
De hoogtepunten waren zonder twijfel de bossen in de Eifel en de Hoge Venen: eindeloze paden en vrijwel niemand tegenkomen, echt geweldig. Maar ook terug in Nederland, met de Meinweg en het Brachter Wald, was het puur genieten.
Het enige wat ik miste, en de volgende keer zeker zou meenemen, is een klein stoeltje á la Helinox of iets vergelijkbaars.
Strava:
https://strava.app.link/MMqS0J5QBWb
https://strava.app.link/3kj0yk8QBWb
https://strava.app.link/p3ri5MaRBWb
:strip_exif()/f/image/Z1AWMP4ik5eHzlgMRBmm1jqj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AMvKYI3Ll31lurAhiQEhgwsT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wmAJPv3x7RiWY0jXVHUupzHB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fU9mOFZKa3sIhof39FcTRWU3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CD1I8cN94g3KG5LaQQ0ESnFr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fZCkM198pPYrTPoMR6jE4zZW.jpg?f=fotoalbum_large)