Zelf heb ik net een m90 bivakzak gekocht, die worden ook gebruikt door het leger. Ziet er erg goed uit al is het als pakketje niet veel kleiner dan mijn naturehike cloud up. Met dat tentje lag ik vorige week nog in de sneeuw, ook echt een topding voor dat geld.
Dit jaar doe ik mee aan de Tuscany trail. Ik heb een Tailfin, maar mis nog wat liters. Op mijn Orbea Terra kan ik geen tassen op mijn voorvork hangen. Uiteraard wel op mijn stuur. Wat raden jullie aan? Met name ook m.b.t. verdeling gewicht, prijs en het aantal liters wat je ervoor krijgt. 2x Tailfin panniers a 10L of 1x een stuurtas van 8-10L? Prijs van beide opties zijn zo goed als gelijk.
Ik vind een stuurtas zelf altijd extreem relaxed om te hebben. Of anders op zijn minst een stem bag. Extreem praktisch om tijdens het fietsen een compartiment te hebben waarin je vlotte toegang hebt tot wat te snacken onderweg, als ook waarin je zaken waar je snel toegang toe wilt hebben, kwijt kunt.Koenbr schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 17:48:
Dit jaar doe ik mee aan de Tuscany trail. Ik heb een Tailfin, maar mis nog wat liters. Op mijn Orbea Terra kan ik geen tassen op mijn voorvork hangen. Uiteraard wel op mijn stuur. Wat raden jullie aan? Met name ook m.b.t. verdeling gewicht, prijs en het aantal liters wat je ervoor krijgt. 2x Tailfin panniers a 10L of 1x een stuurtas van 8-10L? Prijs van beide opties zijn zo goed als gelijk.
Dus bij een of-of keuze, zou ik zelf bij deze keuze mogelijkheden, altijd voor een stuurtas gaan.
Goede tip! ik heb inderdaad wel een klein stuurtasje (1.5L). Die gaat anders sowieso mee. Ik kom ook drybags met cradles tegen (fork bag systemen). Dan heb je een aantal liters te pakken, tegen een schappelijke prijs.psychodude schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 18:56:
[...]
Ik vind een stuurtas zelf altijd extreem relaxed om te hebben. Of anders op zijn minst een stem bag. Extreem praktisch om tijdens het fietsen een compartiment te hebben waarin je vlotte toegang hebt tot wat te snacken onderweg, als ook waarin je zaken waar je snel toegang toe wilt hebben, kwijt kunt.
Dus bij een of-of keuze, zou ik zelf bij deze keuze mogelijkheden, altijd voor een stuurtas gaan.
Iemand ervaring met deze systemen? Bijvoorbeeld: Topeak Fork DryBag + VERSACAGE
Het ligt een beetje aan wat voor fiets je hebt en hoe ruig/technisch het is.
Ik heb ervaring met de ortlieb vork packs die zijn echt top. Zitten zelfs op een verende voorvork muurvast.
Als het niet al te ruig is is zo'n top load tas aan je stuur ideaal. Bijv de handle bar pack van ortlieb of een bar pack van restrap. Kun je super gemakkelijk bij je spullen.
Als het wel ruig is een rol aan je stuur met een goed harnas
Maaaar teveel gewicht aan je stuur is echt ruk als het technisch wordt.
Edit:
Gave tocht! De tuscany trail staat al heel lang op mijn lijst om een keer te fietsen.
Ik heb ervaring met de ortlieb vork packs die zijn echt top. Zitten zelfs op een verende voorvork muurvast.
Als het niet al te ruig is is zo'n top load tas aan je stuur ideaal. Bijv de handle bar pack van ortlieb of een bar pack van restrap. Kun je super gemakkelijk bij je spullen.
Als het wel ruig is een rol aan je stuur met een goed harnas
Maaaar teveel gewicht aan je stuur is echt ruk als het technisch wordt.
Edit:
Gave tocht! De tuscany trail staat al heel lang op mijn lijst om een keer te fietsen.
[ Voor 8% gewijzigd door kaaas op 17-01-2026 20:36 ]
Gravelbike (Orbea Terra) met 45mm banden. Een idee is om fork packs op de mounts te plaatsen van de Tailfin. Ik ga ermee puzzelen en laat weten wat het is geworden!
Ligt er aan wat je allemaal mee gaat nemen, klinkt sowieso als een mooi avontuur.
Hee medebikepackers,
Ik ben van plan om vanaf ongeveer 20 juli een tweeweekse bikepackingtrip te rijden van Røros naar Flåm in Noorwegen. Superveel zin in, maar ik loop nog een beetje te puzzelen met de heenreis. Voor nu zie ik twee opties:
- Vliegen naar Oslo + trein naar Røros
Reistijd ongeveer een dag, maar wel het bekende risico met een fiets in het vliegtuig.
- Fietsbus naar Göteborg + trein naar Røros
Duurt zo’n twee dagen, lange rit en waarschijnlijk een volle bus.
Beide opties hebben zo hun nadelen. Daarom dacht ik: misschien rijdt iemand hier toevallig rond die periode richting Røros en heeft plek voor één persoon + fiets + bepakking.
Mocht je die kant op gaan en het zien zitten om iemand mee te nemen, laat het me weten!
Ik ben van plan om vanaf ongeveer 20 juli een tweeweekse bikepackingtrip te rijden van Røros naar Flåm in Noorwegen. Superveel zin in, maar ik loop nog een beetje te puzzelen met de heenreis. Voor nu zie ik twee opties:
- Vliegen naar Oslo + trein naar Røros
Reistijd ongeveer een dag, maar wel het bekende risico met een fiets in het vliegtuig.
- Fietsbus naar Göteborg + trein naar Røros
Duurt zo’n twee dagen, lange rit en waarschijnlijk een volle bus.
Beide opties hebben zo hun nadelen. Daarom dacht ik: misschien rijdt iemand hier toevallig rond die periode richting Røros en heeft plek voor één persoon + fiets + bepakking.
Mocht je die kant op gaan en het zien zitten om iemand mee te nemen, laat het me weten!
Je vergeet de imo beste optie: trein + nachtboot. Is dat geen idee?
Met trein naar Kiel in Duitsland, en vanaf daar de nachtboot naar Oslo. Heb ik afgelopen september in omgekeerde richting gedaan en beviel uitstekend
Ik ben sowieso fan van reizen per (nacht)boot. Is het een nachtboot, dan ben je na wakker worden opeens een flink stuk verderop ten opzichte van voor je ging slapen; en is het een (gedeeltelijke) dagboot: prima manier om wat rust in te lassen. Heb de afgelopen jaren al meerdere ferries gepakt tijdens mijn fietsreizen: Nederland -> Engeland, Engeland -> Spanje, Kroatië -> Italië etc
Voordeel is ook dat er niet zoveel met je fiets kan gebeuren, zolang je hem maar beetje vastzet aan de zijkant. Dit in tegenstelling tot vliegen, waar je altijd maar moet afwachten hoe er met je fietspakketje is omgegaan...
Met trein naar Kiel in Duitsland, en vanaf daar de nachtboot naar Oslo. Heb ik afgelopen september in omgekeerde richting gedaan en beviel uitstekend
Ik ben sowieso fan van reizen per (nacht)boot. Is het een nachtboot, dan ben je na wakker worden opeens een flink stuk verderop ten opzichte van voor je ging slapen; en is het een (gedeeltelijke) dagboot: prima manier om wat rust in te lassen. Heb de afgelopen jaren al meerdere ferries gepakt tijdens mijn fietsreizen: Nederland -> Engeland, Engeland -> Spanje, Kroatië -> Italië etc
Voordeel is ook dat er niet zoveel met je fiets kan gebeuren, zolang je hem maar beetje vastzet aan de zijkant. Dit in tegenstelling tot vliegen, waar je altijd maar moet afwachten hoe er met je fietspakketje is omgegaan...
[ Voor 9% gewijzigd door Polariteit op 19-01-2026 13:42 ]
Ik heb zeker daarover nagedacht. Het is by far de duurste optie jammer genoeg.Polariteit schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:40:
Je vergeet de imo beste optie: trein + nachtboot. Is dat geen idee?
De boot inclusief cabin kost enkele reis €440 per overtocht. Treinreis circa 100 euro enkel dus totaal dik €1000 aan reiskosten tot Oslo.
De bus retour €465 en aanvullend 2x de treinreis naar Oslo.
het vliegtuig €350.
@Mister_GJ je kunt je afvragen of je een cabin nodig hebt. Ik heb afgelopen zomer de oversteek met de auto gemaakt (Hirthals-Larvik), en heb genoeg rugzak toeristen gezien die het zich in de publieke ruimte gemakkelijk maakten door op een stoel of bank te gaan hangen, of in een rustige hoek gingen liggen.
[ Voor 3% gewijzigd door guapper op 19-01-2026 19:25 ]
Ik ben toevallig net dit aan het doen. Ik was wel stuk minder kwijt dan die 440!Mister_GJ schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:08:
[...]
Ik heb zeker daarover nagedacht. Het is by far de duurste optie jammer genoeg.
De boot inclusief cabin kost enkele reis €440 per overtocht. Treinreis circa 100 euro enkel dus totaal dik €1000 aan reiskosten tot Oslo.
De bus retour €465 en aanvullend 2x de treinreis naar Oslo.
het vliegtuig €350.
Trein naar kiel is als je vroeg boekt +- 50 euro
er zijn vanaf kiel 2 boten:
- Stena line (19:00) naar goteborg, die kun je vanuit randstad redden met genoeg speling voor DB gezeik. Kost vanaf 140 euro incl cabine. Daarna heb je nog een trein goteborg -> Oslo in de morgen, ben je rond 1 in oslo. Als je die vroeg boekt is die vanaf 20/30 euro te boeken. (samen +- 220 enkele reis)
- De color line direct van kiel naar oslo is duurder en vertrekt al om 14:00 dus die red je niet in 1 dag vanuit west nederland. De andere kant op is die wel interessant! Bij deze geld: Boek op colorline.no met google translate aan, daar zijn de prijzen zo'n 150 euro goedkoper dan de engels site
[ Voor 5% gewijzigd door iklucas op 19-01-2026 21:54 ]
Dat is ook een idee! Ik moet toch de boot nog eens verder uitzoeken.iklucas schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:44:
[...]
Ik ben toevallig net dit aan het doen. Ik was wel stuk minder kwijt dan die 440!
Trein naar kiel is als je vroeg boekt +- 50 euro
er zijn vanaf kiel 2 boten:
- Stena line (19:00) naar goteborg, die kun je vanuit randstad redden met genoeg speling voor DB gezeik. Kost vanaf 140 euro incl cabine. Daarna heb je nog een trein goteborg -> Oslo in de morgen, ben je rond 1 in oslo. Als je die vroeg boekt is die vanaf 20/30 euro te boeken. (samen +- 220 enkele reis)
- De color line direct van kiel naar oslo is duurder en vertrekt al om 14:00 dus die red je niet in 1 dag vanuit west nederland. De andere kant op is die wel interessant! Bij deze geld: Boek op colorline.no met google translate aan, daar zijn de prijzen zo'n 150 euro goedkoper dan de engels siteOp de terugreis wel een hele fijne boot en komt om 10 uur in kiel aan, dus genoeg tijd om naar huis te komen.
Welke datum ga jij ongeveer en wat wil je gaan rijden? De datum scheelt veel in de prijs!
Vorig jaar ook iets vergelijkbaars gedaan, met de auto naar Kiel (omdat we te laat waren voor een treinreservering) en vandaar naar Malmö. En dan met de trein verder. Maar het is wel een hele reis. Met maar twee weken zou ik naar Oslo vliegen, zeker omdat ik nog nooit iets geks heb mee gemaakt met mijn fietsen. En ook niet bij mijn mede reizigers. Gewoon goed inpakken in een stevige doos. Of mooier, een fietskoffer.
Tof! Ik zat het zelf te overwegen (dankzij dit topic), zat al langzaam te kijken welke dingen ik kon regelen (vrije dagen (leek mogelijk), welke medische keuring (waarschijnlijk de "gewone" sportkeuring), maar het lukte me niet de logistieke puzzel op te lossen voor het begin van de kaartverkoop.. Ik had geen idee hoe ik m'n fiets in Italië kon krijgen als ik een héle sterke voorkeur voor de trein had. Je fiets ongeassembleerd meenemen in een internationale trein is nogal lastig helaas, en ik kon geen fietstaskoffer vinden met de afmetingen die geschikt waren voor Italiaanse treinen. Ik meen dat die discussie hier al 'ns gevoerd was, maar weet niet meer waar precies. Ik had er voor dit jaar van afgezien, ook omdat ik wat waarschijnlijk wat budget marge wil hebben voor m'n plannen in de zomervakantie, en een camera wil kopen.Koenbr schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 17:48:
Dit jaar doe ik mee aan de Tuscany trail.
Maar n.a.v. jouw post toch weer 'ns gekenen, en 't bleek toch te doen te zijn, geen fietskoffer nodig!
Utrecht -> Zürich - Nightjet OBB
Zürich -> Milano - EC Trenitalia
Milano -> Campiglia Marittima - IC Trenitalia
Met deze treinen kan je geloof ik gewoon je fiets meenemen als je een fietsreservering regelt.
Gisteren waren de laatste kaarten nog verkrijgbaar.. Ik zat een beetje te twijfelen. Je kon dan alleen de 22ste starten. Ik wil liever alle 7 dagen gebruiken. Ik denk dat ik 't zou redden, maar 't zijn toch wat meer hoogtemeters dan ik gewend ben.. Maar goed ik wacht nog even voor verschillende redenen. Ik heb nou geloof ik wel alle nodige research gedaan, ik weet wat ik moet regelen. Dit jaar even een helm kopen dan, en 2027 ga ik ook meedoen!
Succes in ieder geval in Mei, en ik lees graag een verslag!
Make lovecraft not warcraft.
Waarom is het zo volstrekt onduidelijk bij welke TGV je wel een fiets in zijn geheel mee mag nemen en met welke TGV niet? Idee van bikepacken is toch niet dat je met een fietskoffer heen reist of met een moeilijke tas, omdat je van A naar B wil rijden?
Normaal ben ik niet zo flauw en wil ik best 1 of 2 uur extra reizen met een lokaal treintje, als me dat gedoe met een fiets scheelt, maar in dit geval lijk ik echt niet om Parijs heen te kunnen om mijn startpunt te bereiken.
Als iemand weet hoe je vooraf kunt achterhalen of een TGV een fietsrijtuig heeft, hoor ik het héél graag. Idee van de hele dag op Rotterdam Centraal staan wachten in de hoop dat er een TGV met fietsrijtuig langskomt, spreekt me niet aan (goh).
Ik heb overigens nog geen concreet plan, alleen een idee, maar ik wil dat wel graag uitwerken voor het een plan wordt.
Normaal ben ik niet zo flauw en wil ik best 1 of 2 uur extra reizen met een lokaal treintje, als me dat gedoe met een fiets scheelt, maar in dit geval lijk ik echt niet om Parijs heen te kunnen om mijn startpunt te bereiken.
Als iemand weet hoe je vooraf kunt achterhalen of een TGV een fietsrijtuig heeft, hoor ik het héél graag. Idee van de hele dag op Rotterdam Centraal staan wachten in de hoop dat er een TGV met fietsrijtuig langskomt, spreekt me niet aan (goh).
Ik heb overigens nog geen concreet plan, alleen een idee, maar ik wil dat wel graag uitwerken voor het een plan wordt.
https://www.treinreiswink...-en-fiets-frankrijk#tab_3Reginas schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 17:14:
Waarom is het zo volstrekt onduidelijk bij welke TGV je wel een fiets in zijn geheel mee mag nemen en met welke TGV niet? Idee van bikepacken is toch niet dat je met een fietskoffer heen reist of met een moeilijke tas, omdat je van A naar B wil rijden?
Indien je er met zelf plannen niet helemaal uit komt, dan zijn er ook uitgebreide contact mogelijkheden:
https://www.treinreiswinkel.nl/contact
@psychodude dank voor de tip van Treinreiswinkel.nl, maar ik kom er nog steeds niet helemaal zelf uit met het plannen van de reis. Ik begrijp dat zij mij kunnen helpen met een reis plannen volledig via lokale treinen, zodat ik niet te maken heb met de regels van de TGV. Als mijn plan meer concreet wordt, toch maar eens contact opnemen met Treinreiswinkel.
In mijn hoofd zat er wel een boemeltjes-verbinding van Luik naar Namen of Charleroi richting de grensregio en vandaar uit naar Reims. Het voelt zo tegennatuurlijk dat ik zou moeten reizen via Lille of Parijs, maar zelfs met lokale verbindingen lijkt er weinig op te zitten. Hooguit via Luxemburg en dan nog langer bezig zijn. Bij Deutsche Bahn heb je de optie om hogesnelheidsverbindingen uit te vinken bij de planner en alleen lokale verbindingen te tonen. Die optie mis ik bij de andere reisplanners. Voor de grap de reis maar eens door de planner van Bahn.de gehaald en die toont wel allerlei andere reisopties, maar ik kom (behalve de optie via Luxemburg en een optie van 15 uur met 7 keer overstappen via Keulen) maar niet van de TGV en Paris Nord af.
Ik dacht dat het allemaal niet zo ingewikkeld hoefde te zijn: met de trein naar Reims en dan langs de loop van de Maas terugfietsen richting het Brabantse land. Heen fietsen zie ik niet zo zitten, want dat is onderhand 400 kilometer valsplat omhoog. Daarbij wil ik niet langer dan een dag of 4 weg zijn.
/f/image/UNzPMdp7pZPvZJz53gHXBAYg.png?f=fotoalbum_large)
Als ik het heb uitgevogeld, laat ik het hier weten.
In mijn hoofd zat er wel een boemeltjes-verbinding van Luik naar Namen of Charleroi richting de grensregio en vandaar uit naar Reims. Het voelt zo tegennatuurlijk dat ik zou moeten reizen via Lille of Parijs, maar zelfs met lokale verbindingen lijkt er weinig op te zitten. Hooguit via Luxemburg en dan nog langer bezig zijn. Bij Deutsche Bahn heb je de optie om hogesnelheidsverbindingen uit te vinken bij de planner en alleen lokale verbindingen te tonen. Die optie mis ik bij de andere reisplanners. Voor de grap de reis maar eens door de planner van Bahn.de gehaald en die toont wel allerlei andere reisopties, maar ik kom (behalve de optie via Luxemburg en een optie van 15 uur met 7 keer overstappen via Keulen) maar niet van de TGV en Paris Nord af.
Ik dacht dat het allemaal niet zo ingewikkeld hoefde te zijn: met de trein naar Reims en dan langs de loop van de Maas terugfietsen richting het Brabantse land. Heen fietsen zie ik niet zo zitten, want dat is onderhand 400 kilometer valsplat omhoog. Daarbij wil ik niet langer dan een dag of 4 weg zijn.
/f/image/UNzPMdp7pZPvZJz53gHXBAYg.png?f=fotoalbum_large)
Als ik het heb uitgevogeld, laat ik het hier weten.
Een Flixbus al bekeken? Of een soortgelijke concurrent?
Alles onder Brussel en boven Parijs is een beetje een niemandsland heb ik vaak het gevoel, dus ik kan me voorstellen dat de mogelijkheden beperkt zijn inderdaad...
Alles onder Brussel en boven Parijs is een beetje een niemandsland heb ik vaak het gevoel, dus ik kan me voorstellen dat de mogelijkheden beperkt zijn inderdaad...
😀😀😀
Flixbus en soortgelijken met mogelijkheid tot vervoer van fiets wel al bekeken, maar de aansluitingen zijn vrij beroerd. Ik zoek het niet om lang in de nacht te moeten wachten op een aansluiting en er dan alsnog achter te komen dat de aansluiting geen fietsen meeneemt. Idem voor liftdiensten, daar voel ik me ook niet zo comfortabel bij.
Ik wist al vaagjes dat het treinnet in Nederland en België veel fijnmaziger is vertakt dan in andere delen van Europa, maar zo word ik wel lekker met mijn neus op de feiten gedrukt. Als ik een duidelijker beeld heb bij mijn vertrekdatum zal ik informeren bij de aanbieder zelf. Jullie horen het dan nog wel, mocht iemand ook interesse hebben om vanuit de Champagnestreek langs de Maas te fietsen. Met minimale hoogtemeters en maximaal uitzicht.
Ik wist al vaagjes dat het treinnet in Nederland en België veel fijnmaziger is vertakt dan in andere delen van Europa, maar zo word ik wel lekker met mijn neus op de feiten gedrukt. Als ik een duidelijker beeld heb bij mijn vertrekdatum zal ik informeren bij de aanbieder zelf. Jullie horen het dan nog wel, mocht iemand ook interesse hebben om vanuit de Champagnestreek langs de Maas te fietsen. Met minimale hoogtemeters en maximaal uitzicht.
Je kunt tegenwoordig ook de Ouigo classique nemen tussen Brussel en Parijs. Eerste stuk vanaf Randstad is dan met Eurocity (direct) en boekbaar bij NS. Tweede deel via ouigo.com. Fiets kost €10 op dat traject. Dan vanaf Parijs met TER naar Reims moet te doen zijn.
Ik zou even ultra_ivo contacten via fiets.nl forum, die heeft best wat ervaringen met reizen in de trein icm fiets.
Of gewoon een rol huishoudfolie kopen, ook beproefde truc om een tas te maken voor je fiets.
Of gewoon een rol huishoudfolie kopen, ook beproefde truc om een tas te maken voor je fiets.
Voor sommige lijnen in Frankrijk geldt op vaste tijden met inclusie van fietsvervoer. Soms niet structureel, probleem is dat de TGV's nog niet allemaal fietswagons hebben. Bij treinreiswinkel hebben ze hier voor fietsreizen altijd goed overzicht, overigens niet alleen voor Frankrijk, maar ook breder.Reginas schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:08:
@psychodude dank voor de tip van Treinreiswinkel.nl, maar ik kom er nog steeds niet helemaal zelf uit met het plannen van de reis. Ik begrijp dat zij mij kunnen helpen met een reis plannen volledig via lokale treinen, zodat ik niet te maken heb met de regels van de TGV. Als mijn plan meer concreet wordt, toch maar eens contact opnemen met Treinreiswinkel.
En kunnen ze veelal dus goed aangeven of het überhaupt te plannen is, of dat treinen met ruimte voor de fiets niet volgens een vaste dienstregeling gaan en het dus meer op de gok is, een omweg komt te betreffen, of met de fiets uiteraard zelf te overwegen alternatief om van station naar station te fietsen met bijvoorbeeld een dag ruimte; één en ander natuurlijk afhankelijk van je verdere plannen.
Onlangs nog podcast gehoord ivm trein+fietsReginas schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 20:20:
Flixbus en soortgelijken met mogelijkheid tot vervoer van fiets wel al bekeken, maar de aansluitingen zijn vrij beroerd. Ik zoek het niet om lang in de nacht te moeten wachten op een aansluiting en er dan alsnog achter te komen dat de aansluiting geen fietsen meeneemt. Idem voor liftdiensten, daar voel ik me ook niet zo comfortabel bij.
https://fietskriebels.com...%20je%20je%20fiets%20kunt
En Specifiek:
https://metdetreinnaarhet...onder-overstap-in-parijs/
[ Voor 4% gewijzigd door PaulC op 20-01-2026 21:50 ]
De wereldfietser heeft een document hiervoor opgesteld. Ik heb ergens gelezen dat er tegenwoordig wel een trein terug gaat, maar de meeste fietsen 10 km tussen 2 intercity stations. Daarmee hoef je de fiets niet in te pakken.
https://wereldfietser.nl/actueel/fiets-in-de-trein
https://wereldfietser.nl/actueel/fiets-in-de-trein
Paar jaar terug ben ik naar de bron van de Maas gefietst. Het vals plat merk je echt niet, terwijl ik het juist extra leuk vond om van huis vandaan te fietsen. Ergens naar toe dus, in plaats van terug naar huis en op steeds bekender terrein te belanden.
De terugreis deed ik toen per trein: vanaf Epinal met boemeltjes (TER) naar Metz, vanaf daar de grens over naar Luxemburg, dan via Luik naar Maastricht, Kost je wel een dag, maar fiets mee is geen enkel probleem.
Toen ik een ander jaar naar Parijs fietste, hebben we de fiets meegenomen in een speciale tas/koffer (er was toen geen andere manier). Die tassen hebben we opgevouwen en vanuit Parijs op de post naar huis gedaan.
De terugreis deed ik toen per trein: vanaf Epinal met boemeltjes (TER) naar Metz, vanaf daar de grens over naar Luxemburg, dan via Luik naar Maastricht, Kost je wel een dag, maar fiets mee is geen enkel probleem.
Toen ik een ander jaar naar Parijs fietste, hebben we de fiets meegenomen in een speciale tas/koffer (er was toen geen andere manier). Die tassen hebben we opgevouwen en vanuit Parijs op de post naar huis gedaan.
Ja, ik wist niet of dat mocht.
Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress:
€46,79 | NEWBOLER Fietstas 20L Waterdichte Reizen Wachtwoord Slot Fietstas Achterbank Bagage Tas Elektrische Fietsaccessoires
https://a.aliexpress.com/_EG8Mi5q
Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress:
€46,79 | NEWBOLER Fietstas 20L Waterdichte Reizen Wachtwoord Slot Fietstas Achterbank Bagage Tas Elektrische Fietsaccessoires
https://a.aliexpress.com/_EG8Mi5q
Waarom zou dat niet mogen, je noemde toch ook tailfin ?
Wel weer slechte oplossing door geen steekas optie te doen.
En ook niet even een klimsluiting op zadelpen zoals bij de tailfin.
Maargoed kost 3 keer niets
(als ik linkje open is het 21,19 euro en staat er eentje onder voor 18.39)
Wel weer slechte oplossing door geen steekas optie te doen.
En ook niet even een klimsluiting op zadelpen zoals bij de tailfin.
Maargoed kost 3 keer niets
(als ik linkje open is het 21,19 euro en staat er eentje onder voor 18.39)
[ Voor 14% gewijzigd door DDX op 28-01-2026 21:45 ]
Tha, geen idee eigenlijk ook, hersenkronkel. Loop hier ook al een tijdje mee opzich.
De vraag lijkt me ook in hoeverre je er last van gaat hebben dat het niet op de steekas zit. De tas is 20l dus qua gewicht wel oke lijkt me.
Zelf heb ik al meer dan genoeg tassen, maar misschien ga ik hem toch kopen en testen tijdens de Pieterpad divide.
De vraag lijkt me ook in hoeverre je er last van gaat hebben dat het niet op de steekas zit. De tas is 20l dus qua gewicht wel oke lijkt me.
Zelf heb ik al meer dan genoeg tassen, maar misschien ga ik hem toch kopen en testen tijdens de Pieterpad divide.
@DDX die €21,- is voor de tas alleen, met de drager erbij is het €66,-, en een stukje minder interessant.
Wel mooi €66,- korting (15%) als je gewoon meteen voor de Tailfin kiest!
Wel mooi €66,- korting (15%) als je gewoon meteen voor de Tailfin kiest!
Oja ik zie het, stuk minder goedkoop ja.
Gewoon direct tailfin kopen ja is mijn advies, jaren later nogsteeds garantie. (recent nieuwe arch ontvangen)
Nu klinkt dit heel negatief maar ik maak er wat meer km's mee dan gemiddeld persoon.
Mijn tailfin aeropack besteld in april 2019 voor 300 euro. (Geleverd in Oktober 2019)
Inmiddels zit soortgelijke tailfin op 500 euro.
Maargoed alles is duurder geworden in die jaren.
@wolterious het lijkt me gewoon niet de meest handige plek om gewicht op te laten drukken.
helemaal niet als je nog wat onverhard doet ofzo, beter gewoon op steekas dat gewicht laten rusten. (of op framemount oogjes op juiste plek die fabrikant van frame bedacht heeft)
Gewoon direct tailfin kopen ja is mijn advies, jaren later nogsteeds garantie. (recent nieuwe arch ontvangen)
Nu klinkt dit heel negatief maar ik maak er wat meer km's mee dan gemiddeld persoon.
Mijn tailfin aeropack besteld in april 2019 voor 300 euro. (Geleverd in Oktober 2019)
@wolterious het lijkt me gewoon niet de meest handige plek om gewicht op te laten drukken.
helemaal niet als je nog wat onverhard doet ofzo, beter gewoon op steekas dat gewicht laten rusten. (of op framemount oogjes op juiste plek die fabrikant van frame bedacht heeft)
[ Voor 24% gewijzigd door DDX op 28-01-2026 23:19 ]
Schoonvader heeft weeral flink wat tochten gemaakt met deze drager. Ik had m'n twijfels bij de constructie omdat alle druk op je schuine achterbrug (heet dat zo?) zit, maar lijkt toch te houden. Heeft overigens een titanium fiets, dus geeft toch iets meer geruststelling dan carbon in mijn hoofd.
Aeroe spider panier.
Aeroe spider panier.
😀😀😀
Ik was laatst bij de Velofolies bij de stand van Ortlieb omdat ik toch ook wil overstappen op een bagagedrager.DDX schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 23:06:
Oja ik zie het, stuk minder goedkoop ja.
De Quickrack kan met steekas of met adapters op de schuine buis gemonteerd worden.
Dat laatste is natuurlijk handig als je een keer lek rijd omdat dan de bagage niet los hoeft.
Maar de adviseur was helder, een steekas (en het frame op die plek) is gemaakt voor verticale belasting. De schuine buis niet, en dan maakt het niet uit of het aluminum, carbon of iets anders is.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Ik heb die ortlieb rack, en vind het ideaal, als ik naar werk even een tas wil meenemen kan ik de boel er in 20seconden op hebben.
Ja dat kan met de tailfin ook 😎
Denk erover om nog een 2e tailfin te bestellen, de speedpack voor de ritjes waar ik wat minder mee wil nemen.
Denk erover om nog een 2e tailfin te bestellen, de speedpack voor de ritjes waar ik wat minder mee wil nemen.
Of op de tapgaten als die aanwezig zijn op het frame, daar heb ik de bevestiging op zitten.magic_nl schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 08:43:
[...]
De Quickrack kan met steekas of met adapters op de schuine buis gemonteerd worden.
Dat laatste is natuurlijk handig als je een keer lek rijd omdat dan de bagage niet los hoeft.
Kan je er natuurlijk nog steeds over bomen of deze door de fabrikant bedacht zijn om een spatbord of een bagagedrager op te bevestigen, maar bij mij zitten ze in het plaatdeel waar ook de steekas in bevestigd zit, dus dat zal wel loslopen.
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Absoluut, maar die tailfin was meer dan 3x zo duur, en ik had idee dat ik geen zijtassen en top tas kon doen dan?DDX schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:55:
Ja dat kan met de tailfin ook 😎
Die ortlieb met 20% korting uit Duitsland gehaald, was daar regelmatig in de aanbieding.
Het nadeel van de Ortlieb vind ik dat de bijpassende trunk bag ongelofelijk lelijk is en de dry pack me niet heel handig lijkt voor de woon-werk ritjes. Ik heb nu een Vaude front-loader light als fietstas, maar zou graag iets op de drager hebben. Vangt iets minder wind en modder. Als ik keek hoeveel bagger er gistermorgen op de tas zat. Op de fiets en mezelf trouwens ook.
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Je hebt aantal (naja heel veel) varianten van de tailfin.kneusteun schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:03:
[...]
Absoluut, maar die tailfin was meer dan 3x zo duur, en ik had idee dat ik geen zijtassen en top tas kon doen dan?
Die ortlieb met 20% korting uit Duitsland gehaald, was daar regelmatig in de aanbieding.
Aeropack waar de beugel vastzit aan de tas, keuze uit 4 steunen, alu, carbon en met of zonder zijtassen mounts.
En de versie waar de beugel op je fiets zit en de top tas er op geklikt kan worden, ook daar weer carbon of alu en met of zonder zijtassen.
En dan de nieuwste variant de speedpack waar je ook weer keus hebt uit de beugels.
En dan had je van de toptas 2 versies, al hebben ze recent wel weer de verkoop gestopt van de oude versie.
Allemaal keuzes, keuzes en maakt het ook weer onoverzichtelijk.
Vaak heeft een fabrikant die bedoeld om een bagagedrager op frame te zetten, vaak ook alleen bij alu versie van een frame mogelijk.blitzkrieg schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:55:
[...]
Of op de tapgaten als die aanwezig zijn op het frame, daar heb ik de bevestiging op zitten.
Kan je er natuurlijk nog steeds over bomen of deze door de fabrikant bedacht zijn om een spatbord of een bagagedrager op te bevestigen, maar bij mij zitten ze in het plaatdeel waar ook de steekas in bevestigd zit, dus dat zal wel loslopen.
Tip: zorg wel dat je tools bij je hebt om steun los te halen/dat je test of de steekas ook los kan draaien als beugel vast zit.
Die optie heeft mijn aluminium frame niet.blitzkrieg schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:55:
[...]
Of op de tapgaten als die aanwezig zijn op het frame, daar heb ik de bevestiging op zitten.
Vandaar dat ik alleen de steekas en adapters besproken had.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Ik heb die Newboler tas zonder drager. Vorig jaar voor € 13,- gekocht. Voor dat geld geen buil aan te vallen, maar hij is bijzonder lastig te bevestigen met de bijgeleverde strap. Beter gezegd, niet te bevestigen. Ik heb wat ge-MacGuyvert met velcro straps maar die bleken te lang of te kort. Ik moet dat nog eens opmeten en opnieuw bekijken. Achteraf gezien is een gewone dry bag minstens zo handig.
Ik zou voor dat geld een six pack kopen.
Ik zou voor dat geld een six pack kopen.
ik ben een reeks fietstochten door oost Afrika aan het plannen, ik heb gisteren mijn oude Ridley X-night van zolder gehaald en besloten dat die fiets echt ongeschikt is om lange afstanden mee te rijden (heeft bv 0 mounts voor flessenhouders) . Dit laat alle opties ineens weer open, een gravelfiets, een mountainbike of een trekkingfiets. Ik neem de fiets mee in een doos en laat deze in Kenia achter dus wil er niet te veel aan uitgeven. Het liefst koop ik alleen een frame en zet er dan de de 11s ultegra di2 groep van de Ridley op over, en misschien is een elektrische groep helemaal geen goed idee. De banden moeten minstens 30mm breed zijn dus een raceframe met velgremmen is dan onmogelijk. Afhankelijk van het frame kan ik met een waterdichte zadeltas rijden. Ik ga snelwegen vermijden omdat die te druk zijn met vrachtverkeer.
Ik neem aan dat je vraagt om suggesties voor een frame?
Zo ja is het handig om een budget mee te geven.
Is di2 set die je nu hebt al met schijfremmen?
Zo ja is het handig om een budget mee te geven.
Is di2 set die je nu hebt al met schijfremmen?
[ Voor 18% gewijzigd door kaaas op 03-02-2026 10:25 ]
Hoi dank je wel. Ik ben ervaren reiziger die al vaak in die gebieden komt maar dan in een huur auto rond rijdt. In oost afrika zijn wel onderdelen verkrijgbaar maar dat vooral per postorder , of in de hoofdsteden. Ik heb daar eigenlijk nog nooit een racefiets gezien, wel mtb's. De lokale bevolking rijdt op onmogelijk ouderwetse barrels zonder versnellingen.
Al mijn fietsen hebben velgremmen. Misschien moet ik een naafversnelling en voorvering gebruiken, ik wil de fiets wel licht houden, een stalen frame met een sora groep is voor mij onvoldoende gebleken (dat was mijn huurfiets in nieuw zeeland) . Wat ik in mijn tas doe is vooral reepjes, eerste hulp en gereedschap. Zolang er niks breekt voorzie ik weinig technische problemen. Misschien huur ik gewoon wel wat, maar het leukste zou natuurlijk zijn om er al een eigen fiets te hebben staan zodat toekomstige reizen nog leuker worden.
De wegen zijn onverhard met bulten en gaten, als het regent verandert dat in modder. Ik ben van plan alleen bij droog weer te gaan fietsen en de middagzon te vermijden. Ik huur voor 100 tot 150 per dag een 4x4 met chauffeur die achter me aan rijdt en die steeds oproepbaar is als ik iets nodig heb.
Al mijn fietsen hebben velgremmen. Misschien moet ik een naafversnelling en voorvering gebruiken, ik wil de fiets wel licht houden, een stalen frame met een sora groep is voor mij onvoldoende gebleken (dat was mijn huurfiets in nieuw zeeland) . Wat ik in mijn tas doe is vooral reepjes, eerste hulp en gereedschap. Zolang er niks breekt voorzie ik weinig technische problemen. Misschien huur ik gewoon wel wat, maar het leukste zou natuurlijk zijn om er al een eigen fiets te hebben staan zodat toekomstige reizen nog leuker worden.
De wegen zijn onverhard met bulten en gaten, als het regent verandert dat in modder. Ik ben van plan alleen bij droog weer te gaan fietsen en de middagzon te vermijden. Ik huur voor 100 tot 150 per dag een 4x4 met chauffeur die achter me aan rijdt en die steeds oproepbaar is als ik iets nodig heb.
[ Voor 6% gewijzigd door FFW op 03-02-2026 14:11 ]
Ik zou zeggen: keep it simple. Dus zo min mogelijk spullen die stuk kunnen gaan. Dus geen voorvering, en ook geen di2.
En de onderdelen die je toch erop zet moet je indien nodig zelf kunnen reparen met wat standaardgereedschap dat je bij je hebt. indien je het aan laat komen op die postorderbestellingen, dan is je vakantie waarschijnlijk met een beetje pech voorbij
dus inderdaad 26" met 3x9 handgeschakeld. Schijfremmen met kabels.
Kan je indien nodig fixen met ductape en tiewraps
Mijn standaardregel is dat hoe verder je van NEderland & omstreken vandaan bent, hoe meer je op jezelf bent aangewezen om je fiets te fixen bij issues.
En de onderdelen die je toch erop zet moet je indien nodig zelf kunnen reparen met wat standaardgereedschap dat je bij je hebt. indien je het aan laat komen op die postorderbestellingen, dan is je vakantie waarschijnlijk met een beetje pech voorbij
dus inderdaad 26" met 3x9 handgeschakeld. Schijfremmen met kabels.
Kan je indien nodig fixen met ductape en tiewraps
Mijn standaardregel is dat hoe verder je van NEderland & omstreken vandaan bent, hoe meer je op jezelf bent aangewezen om je fiets te fixen bij issues.
mhr-zip schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:56:
[...]
Ik weet een aantal mensen die deze hebben.
https://www.decathlon.nl/...-mt100-5degc/_/R-p-167571
...
Dank jullie voor deze tipFr33z schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:03:
[...]
Hier ook de donsjas van Decathlon. Heb er een maand in gewoond zo'n beetje tijdens een lange-afstand wandeltocht incl wildkamperen in de bergen. Perfect dingetje.
Vandaag al ontvangen en aangehad. Voelt goed, lekker licht en volgens mij prima voor mijn fietstocht door Spanje over een aantal weken als het nog wat kouder is in de ochtenden/avonden en/of bergen.
Ik ga ergens in mij voor het eerst een week(je) met de fiets op pad. Qua uitrusting heb ik de boel al aardig op orde. Waar ik alleen praktisch nog tegenaan loop is planning en overnachting. Omdat het mijn eerste keer is ga ik niet kamperen, maar gun ik mijzelf een beetje comfort van ten minste een trekkershut. Is het een beetje te doen om op de bonnefooi door Nederland te reizen en ergens halverwege de middag je eindpunt te bepalen?
Met tent wel, met trekkershut niet. Beetje afhankelijk van periode.Duclaasie schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:40:
Ik ga ergens in mij voor het eerst een week(je) met de fiets op pad. Qua uitrusting heb ik de boel al aardig op orde. Waar ik alleen praktisch nog tegenaan loop is planning en overnachting. Omdat het mijn eerste keer is ga ik niet kamperen, maar gun ik mijzelf een beetje comfort van ten minste een trekkershut. Is het een beetje te doen om op de bonnefooi door Nederland te reizen en ergens halverwege de middag je eindpunt te bepalen?
Mijn ervaring iig. Heb voor trekkershutten iig te vaak 'nee' te horen gekregen om er nog op te vertrouwen. Voor tent nog nooit.
Ik zou inderdaad ook gewoon lekker een eigen tent meenemen. Wil je de luxe van een trekkershut, gebruik deze dan indien beschikbaar. Maar toch aanzienlijk relaxter om aan het eind van de dag te weten dat je in ieder geval een plek om te slapen hebt, trekkershut indien beschikbaar en anders altijd nog de eigen tent.Polariteit schreef op maandag 6 april 2026 @ 16:40:
[...]
Met tent wel, met trekkershut niet. Beetje afhankelijk van periode.
Mijn ervaring iig. Heb voor trekkershutten iig te vaak 'nee' te horen gekregen om er nog op te vertrouwen. Voor tent nog nooit.
Alternatief is het op de bonnefooi loslaten, en tevoren trekkershutten reserveren.
Indien geld minder een rol speelt en je niet in een tent wenst te slapen, Booking.com of soortgelijk halverwege de middag.
Trekkershut last minute geen ervaring mee. Bij vrienden op de fiets zie ik geregeld "last minute" mogelijk.Duclaasie schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:40:
Maar die reserveer ik ook eigenlijk altijd wel van tevoren.
Vrienden op de fiets had ik ook nog in mijn achterhoofd, maar wat ik op de website las wordt reserveren wel gewaardeerd…
Ik heb nog geen compacte lichte tent, dus die optie is voorlopig even niet aan de orde. Misschien moet ik gewoon accepteren dat enige mate van planning onontkoombaar is bij deze wijze van reizen.
Een B&B is ook wel een optie, maar die zijn soms al net zo duur als een hotel. Dat wil ik dus zoveel mogelijk vermijden.
Ik heb nog geen compacte lichte tent, dus die optie is voorlopig even niet aan de orde. Misschien moet ik gewoon accepteren dat enige mate van planning onontkoombaar is bij deze wijze van reizen.
Een B&B is ook wel een optie, maar die zijn soms al net zo duur als een hotel. Dat wil ik dus zoveel mogelijk vermijden.
Een tent, die kan je voor de prijs van een week lang trekkershutten wel vinden hoor.
@Duclaasie: als je flexibel wil zijn dan is een tent (en eventueel wildkamperen) wel de manier voor bikepacken wat mij betreft. Overiens hoeft een tent niet eens zo heel veel te kosten. Ik heb een lichtgewicht tent van € 130 (Naturehike Cloud Up 2) en die bevalt heel goed.
Vrienden op de fiets is fijn, maar dan is van te voren vastleggen wel handig. Bij sommige adressen heb je niet direct contact. Dus dan wordt last minute wat lastig. En als je dan geen alternatieven in de buurt hebt dan zit je ook niet echt lekker op de fiets.
Wat je ook natuurlijk ook kan doen is dat je vrienden op de fiets adressen vastlegt, maar meerdere routes gaat plannen. Als de benen of weer goed zijn doe je een langere route, is dat niet zo een kortere variant.
Vrienden op de fiets is fijn, maar dan is van te voren vastleggen wel handig. Bij sommige adressen heb je niet direct contact. Dus dan wordt last minute wat lastig. En als je dan geen alternatieven in de buurt hebt dan zit je ook niet echt lekker op de fiets.
Wat je ook natuurlijk ook kan doen is dat je vrienden op de fiets adressen vastlegt, maar meerdere routes gaat plannen. Als de benen of weer goed zijn doe je een langere route, is dat niet zo een kortere variant.
Dat is precies de reden waarom ik met een tentje wil reizen, veel meer vrijheid. Ik maak een mooie route op RidewithGPS en voeg gewoon een hele hoop chille campings toe en dan kan ik op de dag zelf bepalen naar welke camping ik ongeveer wil gaan. Ik heb een klein tentje van de decathlon en die is licht en klein genoeg om mee te nemen, de grootste issue vind ik nog wel mijn slaapzak. Die is bulky en zwaar. Maar een lichtgewicht en toch warme slaapzak is zo duur!
Wat ik ook fijn vind aan een tentje is dat je bij aankomst op de camping nog wat te doen hebt, lekker wat kouds drinken, een halve zak chips eten en je tentje opzetten. En hetzelfde geldt voor de ochtend, het dwingt je lekker rustig aan te doen en alles op te ruimen.
Wat ik ook fijn vind aan een tentje is dat je bij aankomst op de camping nog wat te doen hebt, lekker wat kouds drinken, een halve zak chips eten en je tentje opzetten. En hetzelfde geldt voor de ochtend, het dwingt je lekker rustig aan te doen en alles op te ruimen.
Weet iemand of (en waar) je zo'n 'adapter' kan kopen om bagagedragers te monteren als de bevestigingsgaten op de fiets naar voor gericht zijn ipv naar achter? Canyon heeft dat op hun Rear Rack, maar die is niet beschikbaar en lijkt mij handig om bestaande bagagedrager te kunnen blijven gebruiken.
/f/image/TSVhhta5n8KWoluBFIipb7ic.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/TSVhhta5n8KWoluBFIipb7ic.png?f=fotoalbum_large)
WTMG al geprobeerd?Duclaasie schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:40:
Kun je er niet gewoon een plastic busje tussen zetten?MrSenne schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:01:
Weet iemand of (en waar) je zo'n 'adapter' kan kopen om bagagedragers te monteren als de bevestigingsgaten op de fiets naar voor gericht zijn ipv naar achter? Canyon heeft dat op hun Rear Rack, maar die is niet beschikbaar en lijkt mij handig om bestaande bagagedrager te kunnen blijven gebruiken.
[Afbeelding]

Ik durf niet te zeggen of er adapters voor zijn, anders dan zo'n setje https://www.fietstas.com/...s.nl%20-%20EUR%20currency
Gaat mij eerder om het feit dat de 'beugel' die tussen de 2 buizen loopt, vastgeschroefd is parallel met het achterwiel, terwijl de bagagedrager er dan loodrecht met het achterwiel ingeschroefd wordt. Dus ze maken een hoek van 90°.Casual Ruud schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:46:
[...]
Kun je er niet gewoon een plastic busje tussen zetten?
[Afbeelding]
Ik durf niet te zeggen of er adapters voor zijn, anders dan zo'n setje https://www.fietstas.com/...s.nl%20-%20EUR%20currency
Wat dat betreft zijn de centen eigenlijk niet eens de belangrijkste overweging. Het gaat mij er vooral om dat ik de focus voor nu vooral op het fietsen, genieten en route plannen wil hebben. Aan de andere kant, als je een tent mee hebt hoef je hem niet te gebruiken, maar heb je wel altijd een backup…kneusteun schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 07:11:
Een tent, die kan je voor de prijs van een week lang trekkershutten wel vinden hoor.
Mis je alleen een tentje. En heb je al een matrasje en slaapzak met goede isolatie?Duclaasie schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:40:
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Yup, slaapzak van Lowlands en Exped matjes heb ik al. We kamperen al ons hele leven, dus de meeste uitrusting is er wel. Alleen met de auto is gewicht iets minder een issue… Om nou een De Waard kleine bonte specht op de fiets te knopen. We hebben ook nog wel een klein plastic tentje, alleen die is niet bijster compact in te pakken en relatief zwaar.
Overigens kwam ik al snel bij Hilleberg uit, alleen die prijzen schrikken wel een beetje af.
Overigens kwam ik al snel bij Hilleberg uit, alleen die prijzen schrikken wel een beetje af.
Zoals eerder genoemd is een Naturehike Cloud Up 2 UL een aanrader, niet te duur, prima licht en vrij compact voor op de fiets.
Mede dankzij eerdere vermeldingen in dit topic heb ik de Naturhike Cloudup 2 pro een paar weken geleden besteld op Aliexpress, levering was bij mij uit Polen en was 3 werkdagen. Deze tent is ter vervanging van mijn goedkope en lekkere grote 3 persoons Coleman, die echter ook 3.5 kg is en behoorlijk groot om mee te nemen.Phish schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:01:
Zoals eerder genoemd is een Naturehike Cloud Up 2 UL een aanrader, niet te duur, prima licht en vrij compact voor op de fiets.
Tot dusver de Naturhike alleen even kort opgezet en gecontroleerd of alles er goed uit ziet. Binnen niet al te groot, maar voor 1 persoon lijkt hij mij groot genoeg. En waar het om te doen is: erg klein en licht (ca 1.75 kg) om mee te nemen.
Volgende maand ga ik hem echt gebruiken tijdens mijn fietstocht door Spanje.
Vandaag nog even met een MSR Hubba Hubba Bikepack in handen gestaan. Dit is qua gewicht, compactheid en verpakking wel een heel mooi doordacht product.
Iemand nog een tip voor een betaalbare slaapzak die klein wegpakt, licht is maar toch voldoende warm (comfort 5C)?
Als je betaalbaar wilt is alie je vriend. Hoe duurzaam en diervriendelijk is is maar de vraag, mocht je daar mee zitten.
De decathlon heeft ook dons slaapzakken die zijn prima. Wel de zelfde vraag qua duurzaam en diervriendelijkheid.
Mocht je er echt mee buiten willen slapen zonder tent moet je wel een ruimere marge aanhouden qua ondergrens . Dan zou ik bij 5 graden een 0 graden comfort slaapzak nemen.
Als je lang (180+) bent zou ik naar de deca gaan en ff testen of ie ook past.
De decathlon heeft ook dons slaapzakken die zijn prima. Wel de zelfde vraag qua duurzaam en diervriendelijkheid.
Mocht je er echt mee buiten willen slapen zonder tent moet je wel een ruimere marge aanhouden qua ondergrens . Dan zou ik bij 5 graden een 0 graden comfort slaapzak nemen.
Als je lang (180+) bent zou ik naar de deca gaan en ff testen of ie ook past.
[ Voor 8% gewijzigd door kaaas op 11-04-2026 14:20 ]
De driehoek van prijs - gewicht/compact - kwaliteit valt zelden in alle punten voordelig uit. Je zou kunnen nadenken over een (synthetische) quilt, daar ben ik erg over te spreken en dat scheelt gewicht/volume. Dons zou ikzelf nooit aan beginnen wegens ethische bezwaren.Impstoker schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:49:
Iemand nog een tip voor een betaalbare slaapzak die klein wegpakt, licht is maar toch voldoende warm (comfort 5C)?
Ik heb zelf ook een syntetische quilt wegens etische bezwaren, maar dons is echt compacter en lichter.
Mijn slaapzak nu is 1200g en 35cm x 19cm pakketje. Ook synthetisch, en eigenlijk te koud voor wat ik er mee wil doen.
Ik wil ook geen dons ivm ethische bezwaren, maar wat dan wel? Er zijn gewoon veel te veel opties.
Ik wil ook geen dons ivm ethische bezwaren, maar wat dan wel? Er zijn gewoon veel te veel opties.
Ik ben op zoek naar een goeie reishandoek, iemand tips?
Moet die handdoek groot genoeg zijn voor je tenen of zoek je echt een grote voor je goddelijke lijf?
Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl
Naturehike heeft een aantal formaten Quick-dry towels. Deze bevallen mij goed. Super compact, groot genoeg (128 x 80 cm) en droogt zeer snel.McMiGHtY schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:47:
Ik ben op zoek naar een goeie reishandoek, iemand tips?
Verkrijgbaar in Nederlandse webwinkels, maar ook op Ali tegen een iets gunstiger tarief, zeker met kortingen die vaak worden gegeven.
Bij Decathlon heb je ook dergelijke handdoeken in 3 afmetingen, al naar gelang voorkeur afmetingen versus gewicht.
Ik kan ze niet vergelijken met andere merken, maar na een korte gewenning was deze prima op mijn trip van 15 fietsdagen.
Ik kan ze niet vergelijken met andere merken, maar na een korte gewenning was deze prima op mijn trip van 15 fietsdagen.
Laatst bij Bergfreunde in de aanbieding de Sea to Summit Pocket Towel 100x50 gekocht. Op het oog prima, laat je na komend weekend weten of ie ook droogt. 
[ Voor 72% gewijzigd door GerbenBK op 13-04-2026 13:35 ]
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Voor dat goddelijke lijf van me natuurlijkElGreco schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:07:
Moet die handdoek groot genoeg zijn voor je tenen of zoek je echt een grote voor je goddelijke lijf?
Heb je hem al keer door de wasmachine gehaald?GerbenBK schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:24:
Laatst bij Bergfreunde in de aanbieding de Sea to Summit Pocket Towel 100x50 gekocht. Op het oog prima, laat je na komend weekend weten of ie ook droogt.
[Afbeelding]
Uiteraard
Zo'n etui lijkt me dan weer een beetje zwaar tegen hn het lichtgewicht karakter van deze handdoek ingaan?
Handdoek kun je natuur ook zonder die superdeluxe etui meenemen.
Ik ben wel benieuwd hoe klein dit opgebouwen kan worden..GerbenBK schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:24:
[Afbeelding]
Ik wil graag een (andere) top tube bag voor op mijn Rose backroad.
Ik zag de onderstaande vanmiddag bij Rose maar weet iemand toevallig een goedkoper alternatief?
Het voordeel hiervan lijkt mij dat je deze er makkelijk op en af kunt halen.
Ik zie genoeg top tube bags online maar zie me niet steeds dat ding van binnen weer los- en vastschroeven (gebruik deze nl niet standaard).
En wil dus niet meer wat met klitten band oid (mompelt iets over lichte beschadigingen).
https://www.rosebikes.com...=6067762&product_shape=58
Ik zag de onderstaande vanmiddag bij Rose maar weet iemand toevallig een goedkoper alternatief?
Ik zie genoeg top tube bags online maar zie me niet steeds dat ding van binnen weer los- en vastschroeven (gebruik deze nl niet standaard).
En wil dus niet meer wat met klitten band oid (mompelt iets over lichte beschadigingen).
Die van Rose lijkt op een quick klik klik systeem waarbij je de dopjes in je frame laat zitten?rinslll schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:29:
Heb je die ook in het echt gezien op een van de fietsen daar? Als ze niet teveel uitsteken, lijkt het een leuk concept.
Anders is alles wat je niet koopt alvast korting op en tailfin toptube tas
Ik heb een frametas bij deze toko laten maken. De straps die hij hiervoor gebruikt hebben na 2 jaar continu gebruik 0 sporen achtergelaten op het frame.
Deze toptube (https://enabags.bigcartel.com/product/toptube-bag-audax ) heeft van die dunne elastische touwtjes, mijn tas heeft deze ook deels. Ook geen krassen. Je kunt ook die touwtjes laten vervangen door twee van de dikkere straps, die krassen ook niet (de straps van deze https://enabags.bigcartel.com/product/framebag-200).
Hij kan alles op maat maken of net even anders dan standaard
[ Voor 21% gewijzigd door ElGreco op 13-04-2026 22:42 ]
Ja idd. Die neem ik ook niet mee, prop hem wel los ergens tussen.rube schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:34:
Zo'n etui lijkt me dan weer een beetje zwaar tegen hn het lichtgewicht karakter van deze handdoek ingaan?
Ik ga hem opproppen ipv vouwen denk ik :-). Beetje ter grootte van een tennisbal. Het etuitje is 14x5cm ongeveer en weegt 26 gram.McMiGHtY schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:36:
*opgevouwen
[ Voor 10% gewijzigd door GerbenBK op 13-04-2026 23:55 ]
Fidlock is ideaal voor bidons die je er echt vaak afpakt, voor een tasje lijkt me het echter niet handig. een keer met de knie er tegenaan of fiets parkeren tegen een paal en hij zit weer los.rinslll schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:29:
Vastschroeven kost echt niet veel tijd, in het hele proces van klaarmaken voor een lange rit (banden oppompen, ketting smeren, apparaten opladen) stelt het helemaal niks voor, gepriegel met de straps strak vastmaken en de uiteinden netjes opbergen kost echt meer tijd.
Ik rol mijn handdoek altijd op tijdens bikepacken. Proppen en vouwen is zoooooo 1981GerbenBK schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:24:
[...]
Ik ga hem opproppen ipv vouwen denk ik :-). Beetje ter grootte van een tennisbal. Het etuitje is 14x5cm ongeveer en weegt 26 gram.
Ik gebruik daarvoor gewoon die van de Action Froyak reishanddoek – 100 x 50 cm | Action NLGerbenBK schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:24:
[Afbeelding]
Ik ben benieuwd wat de meerwaarde van zo'n Sea to Summit is. Sowieso lijkt mij de case overbodig. Een handdoek is wat mij betreft bij uitstek geschikt om nog ergens tussen te proppen
En toch is grote dingen (i.e. slaapzak en tent) in je tas stouwen vaak effectiever dan alles is losse tasjes omdat het beter gebruik maakt van alles gaatjes en hoekjes.Polariteit schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 07:57:
[...]
Ik rol mijn handdoek altijd op tijdens bikepacken. Proppen en vouwen is zoooooo 1981
Ik hike nu de Lycian way, dus mooie beproeving voor al onze spullen. Wij hebben een Big Agnus 3 mee. Heerlijk lichte en zeer ruime tent, zelfs voor mijn 190cm... gaan we ook gebruiken voor het bike packen. https://www.bever.nl/p/bi...FC3Y0074.html?colour=2998
Heb je minder geld te besteden aan een tent dan is dit een aanrader > Naturehike Cloud-Up 2 Ultralichte Tent Backpacking-tent voor 2 Personen Wandelen Kamperen Buiten (20D Bosgroene Upgrade) : Amazon.nl: Sport & outdoor
En als je tegen Amazon bent:wisselwerking schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 09:33:
Heb je minder geld te besteden aan een tent dan is dit een aanrader > Naturehike Cloud-Up 2 Ultralichte Tent Backpacking-tent voor 2 Personen Wandelen Kamperen Buiten (20D Bosgroene Upgrade) : Amazon.nl: Sport & outdoor
https://www.naturehike.nl/2-persoons
Oh ja dat klopt sowieso wel hoor; maar het ging over handdoekenIrcghost schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:49:
[...]
En toch is grote dingen (i.e. slaapzak en tent) in je tas stouwen vaak effectiever dan alles is losse tasjes omdat het beter gebruik maakt van alles gaatjes en hoekjes.
Ik hike nu de Lycian way, dus mooie beproeving voor al onze spullen. Wij hebben een Big Agnus 3 mee. Heerlijk lichte en zeer ruime tent, zelfs voor mijn 190cm... gaan we ook gebruiken voor het bike packen. https://www.bever.nl/p/bi...FC3Y0074.html?colour=2998
ontopic: proppen werkt bij mij meestal alleen in combinatie met een goede compressiezak. Je wordt er gewoon eng van hoe een compacte voetbal mijn donzen slaapzak wordt als ik hem in de compressiezak heb gepropt
[ Voor 13% gewijzigd door Polariteit op 14-04-2026 11:02 ]
Geen idee, ik ben persoonlijk niet zo van de action / primark etc, maak er zelden gebruik van. Wat weegt die van de Action, misschien dat dat nog wat van het prijsverschil verklaart? De case is voor mij idd geen meerwaarde, al ga ik hem misschien gebruiken voor snoeren of andere op te bergen spulletjes.wisselwerking schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:12:
Ik ben benieuwd wat de meerwaarde van zo'n Sea to Summit is. Sowieso lijkt mij de case overbodig.
[ Voor 5% gewijzigd door GerbenBK op 14-04-2026 11:34 ]
Dan wordt het mij ook klein idd, maar toch slaapzak (met matje, kussen en slaapzak erin) gaan bij in de backpack onderaan. Tent gaat los per buiten en binnentent in compressiezakken.Polariteit schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:01:
[...]
Oh ja dat klopt sowieso wel hoor; maar het ging over handdoeken
ontopic: proppen werkt bij mij meestal alleen in combinatie met een goede compressiezak. Je wordt er gewoon eng van hoe een compacte voetbal mijn donzen slaapzak wordt als ik hem in de compressiezak heb gepropt
/f/image/w4cmZcACSxr0ZowMHUhXQMUd.png?f=fotoalbum_large)