@mhr-zip dat hebben ze ook allemaal bij de decathlon
@micalb En hoe beviel de route? Was dat ook een aanrader? En zoja, linkje naar de GPX?
Vaak doe ik dat 1 a 2 weken van te voren, mede ook omdat ik een mooi weer fietser ben en t weer een beetje af wil wachten 😉Guido7619 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:52:
Als start wilde ik maar niet direct all inn gaan met tent en dergelijke dus zoek naar hotels, B&B en vrienden op de fiets op/rondom de 100km plekken.
Diverse hotels bekeken en zie nu al dat sommige al reeds vol zitten in die periode. Ook lid geworden van Vrienden op de fiets en 1 adres benaderd. De reactie is dat ze niet zo lang van te voren dit al willen bevestigen.
Vraag is dus hoe julie een tripje aanpakken? 1 a 2 weken van te voren pas overnachtingen gaan zoeken? Vanaf ongeveer wanneer is het geaccepteerd om een adres van vrienden op de fiets te contacteren?
Mijn vrienden op de fiets ervaring is dat je soms best een heel aantal mensen moet benaderen en idd, heel aantal mensen willen t spontane van vrienden vd fiets behouden waardoor je maar kort van te voren kunt reserveren.
Bed & breakfast anders nog optie? Kun je iig wat verder in het voren boeken.
Veel plezier!
Hoewel ik niet @micalb ben, zou ik zeggen dat gebaseerd op de route aldaar dag 1 naar mijn mening een mooiere route is dan dag 2. Het oostelijke deel over Flakkee, retour over de Haringvlietbrug richting Oud Beijerland is met name veel polder. Zeker dat laatste stuk.Reginas schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:55:
@micalb En hoe beviel de route? Was dat ook een aanrader? En zoja, linkje naar de GPX?
Ik zou zelf, zou ik de route hier aanpassen, op dag 2 aanraden na passeren van de Grevelingendam linksaf te slaan. De zuidkust van Goeree-Overflakkee te vervolgen, via Battenoord, Herkingen en langs de zogenoemde Slikken van Flakkee terug naar Stellendam.
Om dag 2 vervolgens iets meer variatie op het eind te geven dan dag 1, mocht je ook in Rotterdam ergens starten, te overwegen door te steken richting Maassluis. Hierin nog een stuk van de Rotterdamse Havens te pakken.
Mooi rondje, lijkt zo te zien erg op een rondje dat ik zelf gereden heb. Het westelijke deel op de eilanden door de duinen is erg tof, ook al is er met de oostkant ook niks mis.
Protip: check de windrichting van te voren. Die dammen zijn erg lang met windkracht 6 tegen
Protip: check de windrichting van te voren. Die dammen zijn erg lang met windkracht 6 tegen
Helemaal eens hoor. Dag 1 was het mooiste. Dag 2 had ik bewust wat korter gehouden en het stuk door de Hoeksche waard was het saaiste deel. Deze route was ook op maat voor mij persoonlijk aangezien ik vanuit huis vertrok en een logeeradres in Rhoon had. Ik denk dus niet geschikt voor algemeen gebruik. Er zat ook nog een verrassings pontje in omdat de spijkenisserbrug afgesloten was door werkzaamheden.psychodude schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:32:
[...]
Hoewel ik niet @micalb ben, zou ik zeggen dat gebaseerd op de route aldaar dag 1 naar mijn mening een mooiere route is dan dag 2. Het oostelijke deel over Flakkee, retour over de Haringvlietbrug richting Oud Beijerland is met name veel polder. Zeker dat laatste stuk.
Ik zou zelf, zou ik de route hier aanpassen, op dag 2 aanraden na passeren van de Grevelingendam linksaf te slaan. De zuidkust van Goeree-Overflakkee te vervolgen, via Battenoord, Herkingen en langs de zogenoemde Slikken van Flakkee terug naar Stellendam.
Om dag 2 vervolgens iets meer variatie op het eind te geven dan dag 1, mocht je ook in Rotterdam ergens starten, te overwegen door te steken richting Maassluis. Hierin nog een stuk van de Rotterdamse Havens te pakken.
Ik heb vorig jaar de Green Divide gefietst (eind augustus) en heb hem opgedeeld in drie dagen. Ik was afhankelijk van hotels. Los van de hoge kosten, vond ik ook dat de hotels razendsnel geen kamers meer beschikbaar hadden. Ik boekte een dag van tevoren, omdat ik het wilde openlaten. Dit betekende wel dat ik op dag 2 minder ver kon fietsen dan ik wilde. Wellicht was het ook de periode hoor, maar dat zou ik voortaan wel anders doen. Nadeel is dan wel dat je de afstand moet fietsen voor je slaapplek.Guido7619 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:52:
Recentelijk een gravelbike gekocht en dat bevalt tot nu toe prima. Het is wel weer even conditie opbouwen. Ik heb ook nog een electrische MTB wat erg leuk is om te doen maar kwa conditie of kracht in de benen nu niet veel zoden aan de dijk zet.
Nu wil ik ook graag beginnen met korte bikepacking trips en als eerste staat de Green Divide op de agenda, Vooral ook omdat ik deze vanuit huis mooi kan starten. Komt er wel een 90 km asfalt extra bij.
Ik plan ongeveer om 100km per dag te doen, dit is voor nu nog een gok omdat ik eigenlijk nog niet zover ben om dat soort afstanden te rijden, en al helemaal geen idee heb of ik dat wel 4 dagen achter elkaar ga volhouden. Heb tot nu toe nog enkel 40 km ritjes gedaan wat prima te doen is en erg leuk is. Het is vooral erg leuk dat je gewoon vanaf huis vertrekt, ipv de MTB op een fietsendrager te zetten en ergens heen te rijden om daar een route te doen.
Als start wilde ik maar niet direct all inn gaan met tent en dergelijke dus zoek naar hotels, B&B en vrienden op de fiets op/rondom de 100km plekken.
Diverse hotels bekeken en zie nu al dat sommige al reeds vol zitten in die periode. Ook lid geworden van Vrienden op de fiets en 1 adres benaderd. De reactie is dat ze niet zo lang van te voren dit al willen bevestigen.
Vraag is dus hoe julie een tripje aanpakken? 1 a 2 weken van te voren pas overnachtingen gaan zoeken? Vanaf ongeveer wanneer is het geaccepteerd om een adres van vrienden op de fiets te contacteren?
Als deze trip bevalt en dit vaker ga doen wil ik ook wel kijken naar een tent om te camperen, maar eerst maar eens leren fietsen.
Ik heb deze week alvast de overnachtingen gereserveerd. 2x een B&B en 1 keer een Fletcher hotel.NielsD91 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:51:
[...]
Ik heb vorig jaar de Green Divide gefietst (eind augustus) en heb hem opgedeeld in drie dagen. Ik was afhankelijk van hotels. Los van de hoge kosten, vond ik ook dat de hotels razendsnel geen kamers meer beschikbaar hadden. Ik boekte een dag van tevoren, omdat ik het wilde openlaten. Dit betekende wel dat ik op dag 2 minder ver kon fietsen dan ik wilde. Wellicht was het ook de periode hoor, maar dat zou ik voortaan wel anders doen. Nadeel is dan wel dat je de afstand moet fietsen voor je slaapplek.
Vooraf gekeken waar dit ongeveer uitkomt bij 100 km op een dag. Laatste overnachting is in Elspeet omdat er daarna niet veel meer komt of je moet gelijk een heel stuk verder.
Ook nog een vrienden op de fiets benaderd maar die wilden zolang van te voren niks beloven. Dus toch maar hotel geregeld op die plek want wil het ook niet gokken. Met de auto kun je makkelijker even doorrijden of stuk terug maar op de fiets zie ik dat niet zitten.
Het enige vervelende is inderdaad dat je de hoeveelheid kilometers wel moet afleggen. 100 km per dag heb ik dus gegokt. Op zich zou dat een afstand moeten zijn die te halen is. 5 uur fietsen en 2 uur pauze. Maar bij slecht weer gaat dit al gauw vervelend worden.
100 km is 50 km in de ochtend en 50 km in de middag.Guido7619 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:33:
[...]
Ik heb deze week alvast de overnachtingen gereserveerd. 2x een B&B en 1 keer een Fletcher hotel.
Vooraf gekeken waar dit ongeveer uitkomt bij 100 km op een dag. Laatste overnachting is in Elspeet omdat er daarna niet veel meer komt of je moet gelijk een heel stuk verder.
Ook nog een vrienden op de fiets benaderd maar die wilden zolang van te voren niks beloven. Dus toch maar hotel geregeld op die plek want wil het ook niet gokken. Met de auto kun je makkelijker even doorrijden of stuk terug maar op de fiets zie ik dat niet zitten.
Het enige vervelende is inderdaad dat je de hoeveelheid kilometers wel moet afleggen. 100 km per dag heb ik dus gegokt. Op zich zou dat een afstand moeten zijn die te halen is. 5 uur fietsen en 2 uur pauze. Maar bij slecht weer gaat dit al gauw vervelend worden.
Je begint in de ochtend, je rijdt 25 km. Je doet ergens een bakkie koffie met een broodje/appelpunt.
Je rijdt 25 km even ergens lunchen.
Middag doe je dat weer.
etc.
Vervolgens zorg je dat je nergens jezelf in het rood rijdt. Dus je vertrekt in spaarstand en je komt thuis in spaarstand. Je moet namelijk een aantal dagen.
Dan is alleen je zitvlak dat je van een leuke rit kan afhouden.
En wolk-confetti is niet zo erg, zolang je het maar niet koud krijgt.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Dat is zo ongeveer het plan ja. Kijk er naar uit hoe het gaat.mhr-zip schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:53:
[...]
100 km is 50 km in de ochtend en 50 km in de middag.
Je begint in de ochtend, je rijdt 25 km. Je doet ergens een bakkie koffie met een broodje/appelpunt.
Je rijdt 25 km even ergens lunchen.
Middag doe je dat weer.
etc.
Vervolgens zorg je dat je nergens jezelf in het rood rijdt. Dus je vertrekt in spaarstand en je komt thuis in spaarstand. Je moet namelijk een aantal dagen.
Dan is alleen je zitvlak dat je van een leuke rit kan afhouden.
En wolk-confetti is niet zo erg, zolang je het maar niet koud krijgt.
@Guido7619 als je last van je billen krijgt zijn blaren pleister echt te gek kun je door zonder een centje pijn. Blijven ook wel een paar dagen zitten
Welk merk/type hebben we het dan oveR?
Of https://reskin-xl.nl/nl/shop/wielrenners, en die is ook nog herbruikbaar
Dat soort spul is alleen maar een lapmiddel he. Met een goede broek, zadel en zithouding kan je het wekenlang elke dag volhouden op de fiets zonder smeerseltjes en plakseltjes 
Er zijn zat mensen die met naadloze onderbroek, wandelbroek en leren zadel probleemloos naar azie fietsen
Er zijn zat mensen die met naadloze onderbroek, wandelbroek en leren zadel probleemloos naar azie fietsen
[ Voor 23% gewijzigd door Polariteit op 22-06-2025 16:17 ]
Gelukkig zijn we allemaal hetzelfde.
Hij wil.
@Polariteit ik heb bet zelf ook nog nooit nodig gehad, maar al meerdere fiets partners zeer gelukkig gezien na het toepassen van blaren plijsters.
@McMiGHtY ik bedoel van die compeed blaren pleisters maar volgens mijn je voor een stuk minder niet A merk pleisters kopen.
@McMiGHtY ik bedoel van die compeed blaren pleisters maar volgens mijn je voor een stuk minder niet A merk pleisters kopen.
Compeed hoor ik inderdaad vaker.. Die Reskin's zijn opzich ook nog wel nice als ik het zo zie
Reskins mee gehad op de Tour Aotearoa, maar door twee goede fietsbroeken (van verschillende merken) niet nodig gehad.
Iig 2e broek meenemen bij extreme tochten, als je iets niet wilt is een natte/broeierig broek.
Maar als je moe bent ga je in andere houding zitten/schuiven ed dus krijg je vaker last... (ja zelfs ik heb wel eens een dagje, gelukkig hersteld het wel snel)
Maar als je moe bent ga je in andere houding zitten/schuiven ed dus krijg je vaker last... (ja zelfs ik heb wel eens een dagje, gelukkig hersteld het wel snel)
In Zweden heb je veel van die wildkampeerplekken met een compost-toilet, kleine overkapping en soms een plek om een vuurtje te stoken. Zijn dit soort plekken ook te vinden in Noorwegen? En kent iemand een site/app waarop dat soort plekken in Noorwegen te vinden zijn?
Als ik routes maak, maak ik veelvuldig gebruik van de routeplanner op Brouter.de. deze maakt gebruik van openstreetmap, en je kan ook aparte layers toevoegen voor Shelters, Campsites of Wilderness Huts. Probeer dat eens, wellicht hebbje er wat aan. Ik gebruik dit vooral icm Campsites, en dat werkt prima 😀NielsD91 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:14:
In Zweden heb je veel van die wildkampeerplekken met een compost-toilet, kleine overkapping en soms een plek om een vuurtje te stoken. Zijn dit soort plekken ook te vinden in Noorwegen? En kent iemand een site/app waarop dat soort plekken in Noorwegen te vinden zijn?
@NielsD91
In Komoot beschikbaar onder POI als 'schuilplekken' (onderaan in de lijst).
POI's vind je als volgt: wanneer je een route maakt, klik je in het balkje 'zoek op plaatsnaam of adres', dan komt de lijst met POI categorieën tevoorschijn. Vink het gewenste aan en voila; ze verschijnen op de kaart.
In Komoot beschikbaar onder POI als 'schuilplekken' (onderaan in de lijst).
POI's vind je als volgt: wanneer je een route maakt, klik je in het balkje 'zoek op plaatsnaam of adres', dan komt de lijst met POI categorieën tevoorschijn. Vink het gewenste aan en voila; ze verschijnen op de kaart.
[ Voor 63% gewijzigd door guapper op 25-06-2025 15:40 ]
In Noorwegen heten zulke shelters Gapahuk(er), er die zijn er zeker te vinden. Hierbij een kaart met een hele hoop erop, in het groen. Er bestaan ook zogenoemde koier, dat zijn kleine hutten. Op dezelfde kaart beschikbaar. Ulåst betekent niet gesloten en dus beschikbaar.NielsD91 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:14:
Daarnaast staan op dezelfde kaart ook een hoop grotere hutten die al dan niet bemand zijn. Het grootste deel wordt beheerd door de DNT, de Noorse buitensport bond. Daarvoor moet je lid zijn en een sleutel hebben mits ze onbemand zijn. Bij deze hutten zijn kosten verbonden als je er overnacht. En sommige zijn alleen voor de verhuur.
Als extra tip, UT.no is de website voor routes/kaart van de DNT, met alle info over hun hutten. Ook als app beschikbaar. Op deze kaart kan je ook sorteren op gapahuk en of tent plaats (teltplats)
Ook de website norgeskart.no kan handig zijn voor topografische kaarten van Noorwegen. Er zijn ook apps beschikbaar die dit laten zien ,ik gebruik zelf de betaalde app Norgeskart Outdoors. (UT.no gebruikt de topo kaart ook als achtergrond)
Qua vuur stoken is er in principe een kampvuur (bål in het Noors) verbod in Noorwegen tussen 15 april en 15 september in het bos. Maar elke gemeente heeft zijn uitzonderingen waar de vuurplaatsen van de gapahuks vaak onder vallen, maar dat verschilt per locatie.
Daarnaast nog een kleine tip voor routes bouwen, de Noren zijn veel meer wandelaars dan fietsers dus een hoop kleine wandelpaden (die goed op de kaart staan) zijn onmogelijk om te fietsen. Ik heb ervaring met Komoot die je nog wel eens over een wandelpad wil sturen. Ook de meeste hutten en Gapahuker liggen op wandelroutes.
Dit neemt allemaal niet weg dat je prachtig kan fietsen in Noorwegen, ook grotere wegen kunnen weinig verkeer hebben en er zijn talloze prachtige (gravel) routes te vinden, waar je niemand tegen komt.
Ik ben zelf net terug van de Rallarvegen fietsen vanuit Oslo, wat een prachtige route en aanrader is.
Ik heb zelf al een aantal keren zitten plannen voor Noorwegen, maar ik heb vooral problemen met het vervoer ernaartoe. Hoe ben jij naar Noorwegen gekomen?kjelddy1 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:19:
[...]
Ik ben zelf net terug van de Rallarvegen fietsen vanuit Oslo, wat een prachtige route en aanrader is.
Ik heb nu een route liggen vanuit Rondane NP tot aan het einde van Rallarvegen. Die wil ik heel graag rijden!
Bedankt voor de reacties allemaal! Hier kan ik zeker mee uit de voeten.
@kjelddy1 deze kaart is erg behulpzaam. Heb jij veel overnacht bij die Gapahuker en moest je veel van het pad af of zaten ze redelijk dichtbij het 'fietspad'?
@kjelddy1 deze kaart is erg behulpzaam. Heb jij veel overnacht bij die Gapahuker en moest je veel van het pad af of zaten ze redelijk dichtbij het 'fietspad'?
Ik woon ondertussen in Oslo dus vervoer er na toe is voor mij geen probleem 😉. Maar ben eerder wel een aantal keer vanaf Nederland naar Oslo gereisd met het ov. De makkelijkste optie met de fiets met minste overstappen is de flixbus naar Kopenhagen(directe bus of relatief korte overstap) en vanaf daar de nacht boot naar Oslo. Kost je wel twee nachten maar dan heb je ook een ochtend/middag in Kopenhagen.Mister_GJ schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:34:
[...]
Ik heb zelf al een aantal keren zitten plannen voor Noorwegen, maar ik heb vooral problemen met het vervoer ernaartoe. Hoe ben jij naar Noorwegen gekomen?
Ik heb nu een route liggen vanuit Rondane NP tot aan het einde van Rallarvegen. Die wil ik heel graag rijden!
Met de trein kan ook maar dan heb je ook meerdere overstappen, en meer kans dat je een overstap mist of dat de fiets niet past. Vooral de route Hamburg-Kopenhagen is altijd heel druk in de zomer. Wat kan helpen is via Flensburg te reizen met lokale treinen ipv de directe intercity.
In beide gevallen zou ik de trein in Zweden vermijden met de fiets, de Zweedse staatsspoorwegen(SJ) zijn erg anti fiets geworden, en je mag nu alleen de fiets uit elkaar meenemen.
Een andere optie is via Hirtshals en dan de boot naar Larvik of Kristiansand. De Deense spoorwegen vinden fietsen wel okay. Maar ook dan moet je eerst met de trein in Denemarken komen. (Of weer Flixbus naar bijv Kolding en dan de trein verder)
De route die je gepland heb is Mjølkevegen plus Rallarvegen ? De Mjølkevegen is hopelijk mijn volgende bikepacking route.
In Noorwegen zelf is de fiets in de trein altijd met reservering (in intercities), maar je kan bij het boeken zien of er fiets plekken beschikbaar zijn.
Ik zou zeker opletten met de reserveringen vanaf Flåm (einde Rallarvegen) , die treinroute naar Myrdal is prachtig maar daarom ook super populair. Vanaf Myrdal is het dan de Bergen-Oslo trein en die heeft ook beperkt plek voor fietsen (15 als ik mij niet vergis)
@NielsD91
Ik heb vanaf Oslo alleen bij een kapotte gapahuk gestaan, die toevallig niet op die kaart staat. (Maar wel op OSM/komoot) Bij Fauskodammen net boven Rødberg(aanrader). Ik had mijn tent bij me en heb daar gekampeerd. Die lag direct op mijn route. Het plan was om op de Rallarvegen ook wild te kamperen maar vanwege het weer heb ik dat uiteindelijk niet gedaan. De andere nachten heb ik op campings gestaan. Als je geen tent oid wil meenemen zijn trekkershutten op campings ook een optie, de meeste Noorse campings hebben die. Maar zeker bij slecht weer zijn die erg populair.
[ Voor 12% gewijzigd door kjelddy1 op 26-06-2025 09:27 . Reden: reactie op NielsD91 toegevoegd ]
Vet handige tip, dankjewel!Polariteit schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:27:
[...]
Als ik routes maak, maak ik veelvuldig gebruik van de routeplanner op Brouter.de. deze maakt gebruik van openstreetmap, en je kan ook aparte layers toevoegen voor Shelters, Campsites of Wilderness Huts. Probeer dat eens, wellicht hebbje er wat aan. Ik gebruik dit vooral icm Campsites, en dat werkt prima 😀
[ Voor 8% gewijzigd door Impstoker op 26-06-2025 10:01 ]
Helder verhaal. Wij vertrekken volgende week zaterdag en gaan van Bergen terug naar Larvik, via de Rallarvegen. Mijn vriendin heeft de route gemaakt, waarbij ik heb aangegeven dat we wel zoveel mogelijk langs campings moeten. Het lijkt me alleen prachtig om ook te gaan wildkamperen. We hebben een tentje, dus die mogelijkheid is er... moet het weer wel goed zijn natuurlijk.kjelddy1 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 09:06:
[...]
@NielsD91
Ik heb vanaf Oslo alleen bij een kapotte gapahuk gestaan, die toevallig niet op die kaart staat. (Maar wel op OSM/komoot) Bij Fauskodammen net boven Rødberg(aanrader). Ik had mijn tent bij me en heb daar gekampeerd. Die lag direct op mijn route. Het plan was om op de Rallarvegen ook wild te kamperen maar vanwege het weer heb ik dat uiteindelijk niet gedaan. De andere nachten heb ik op campings gestaan. Als je geen tent oid wil meenemen zijn trekkershutten op campings ook een optie, de meeste Noorse campings hebben die. Maar zeker bij slecht weer zijn die erg populair.
Even een vraag mbt compeed, deden die fietspartners daarna nog steeds chamoise smeren?kaaas schreef op zondag 22 juni 2025 @ 17:59:
@Polariteit ik heb bet zelf ook nog nooit nodig gehad, maar al meerdere fiets partners zeer gelukkig gezien na het toepassen van blaren plijsters.
Interessante post! Ik ga eind augustus vanuit Berlijn drieenhalve week noordwaarts fietsen. Twijfel beetje of het Du/Dk/Zw of Du/Dk/No wordtkjelddy1 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 09:06:
[...]
Ik woon ondertussen in Oslo dus vervoer er na toe is voor mij geen probleem 😉. Maar ben eerder wel een aantal keer vanaf Nederland naar Oslo gereisd met het ov. De makkelijkste optie met de fiets met minste overstappen is de flixbus naar Kopenhagen(directe bus of relatief korte overstap) en vanaf daar de nacht boot naar Oslo. Kost je wel twee nachten maar dan heb je ook een ochtend/middag in Kopenhagen.
Met de trein kan ook maar dan heb je ook meerdere overstappen, en meer kans dat je een overstap mist of dat de fiets niet past. Vooral de route Hamburg-Kopenhagen is altijd heel druk in de zomer. Wat kan helpen is via Flensburg te reizen met lokale treinen ipv de directe intercity.
In beide gevallen zou ik de trein in Zweden vermijden met de fiets, de Zweedse staatsspoorwegen(SJ) zijn erg anti fiets geworden, en je mag nu alleen de fiets uit elkaar meenemen.
Een andere optie is via Hirtshals en dan de boot naar Larvik of Kristiansand. De Deense spoorwegen vinden fietsen wel okay. Maar ook dan moet je eerst met de trein in Denemarken komen. (Of weer Flixbus naar bijv Kolding en dan de trein verder)
De route die je gepland heb is Mjølkevegen plus Rallarvegen ? De Mjølkevegen is hopelijk mijn volgende bikepacking route.
In Noorwegen zelf is de fiets in de trein altijd met reservering (in intercities), maar je kan bij het boeken zien of er fiets plekken beschikbaar zijn.
Ik zou zeker opletten met de reserveringen vanaf Flåm (einde Rallarvegen) , die treinroute naar Myrdal is prachtig maar daarom ook super populair. Vanaf Myrdal is het dan de Bergen-Oslo trein en die heeft ook beperkt plek voor fietsen (15 als ik mij niet vergis)
@NielsD91
Ik ben normaal gesproken niet zo van het ' alles van te voren plannen'. Het liefst maak ik 's avonds een route voor de komende dag. Hier heb je doorgaans een internetverbinding voor nodig; is fatsoenlijk 4G een beetje te vinden in Noorwegen? Binnen de steden geloof ik het wel, maar daarbuiten? Ik weet dat je in bijv. de Alpen en Pyreneeen zowat overal bereik hebt, maar weet niet of dat ook voor Noorwegen geldt
Ook nog een aanvulling op het treinverhaal in Duitsland: Ik vermijd in vakantieperiodes op populaire routes altijd de weekenden; dan is het zeker in de regionale treinen prima te doen. Ik heb daar nog nooit gehad dat ik niet mee kon.
4G/5G is in Noorwegen over het algemeen prima, nog nooit zonder bereik gezeten daar.Polariteit schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:16:
[...]
Interessante post! Ik ga eind augustus vanuit Berlijn drieenhalve week noordwaarts fietsen. Twijfel beetje of het Du/Dk/Zw of Du/Dk/No wordt
Ik ben normaal gesproken niet zo van het ' alles van te voren plannen'. Het liefst maak ik 's avonds een route voor de komende dag. Hier heb je doorgaans een internetverbinding voor nodig; is fatsoenlijk 4G een beetje te vinden in Noorwegen? Binnen de steden geloof ik het wel, maar daarbuiten? Ik weet dat je in bijv. de Alpen en Pyreneeen zowat overal bereik hebt, maar weet niet of dat ook voor Noorwegen geldt
Ook nog een aanvulling op het treinverhaal in Duitsland: Ik vermijd in vakantieperiodes op populaire routes altijd de weekenden; dan is het zeker in de regionale treinen prima te doen. Ik heb daar nog nooit gehad dat ik niet mee kon.
Deze zomer zou ik zelf graag voor de eerste keer op meerdaagse trekken met de fiets. Na de afgelopen jaren vaker te voet en met de rugzak er op uit te trekken, kriebelt het wel om eens te fietsen.
De fiets die ik momenteel ter beschikking heb is een Canyon RoadLite 6 in maatje XL. Al wat ouder en niet helemaal het geschikte model om lange tochten mee te doen, maar het is wat ik nu ter beschikking heb. Afhankelijk van hoe dit meevalt komt er al dan niet een nieuwer model in de plaats.
Ik zou graag gebruik maken van een bagagedrager en fietstassen voor opslag. Bedoeling zou zijn om zelfvoorzienend te zijn, en dus tent/slaapzak etc mee te nemen. Tocht zou een 3-tal dagen doorheen België/Nederland zijn, dus lekker toegankelijk.
Ik zou graag bij de AS Adventure wat zaken huren, om niet direct de aankoop te moeten doen. Daar hebben ze volgende modellen ter beschikking.
- Hoe kan ik weten of de bagagedrager die hier bij zit, past op mijn fiets? De montagegaten lijken wel op de juiste plaats te zitten? Maar voor de rest ben ik wel een leek. Is er überhaupt veel verschil in bagagedragers?
- Ik zie 3 verschillende soorten tassen, model van 20 liter, van 12,5 liter en een graveltas van 12,5 liter. Zijn hier specifieke zaken om op te letten, of is het kwestie van "zo lang alles er maar in past?
- Mijn tent, een MSR Hubba Hubba NX past sowieso niet in een bagagetas. Ben ik hier best om deze in een frametas (onder de bovenbuis) te doen, of eerder in een stuurtas? In zo'n Ortlieb Handlebar-pack passen mijn stokken van 43cm helaas net niet. In een frametas dan weer wel.
@McMiGHtY van 1 weet ik het niet en de andere gebruikt nooit chamois crème.
Ik zie niet wat er mis met die fiets is? Lijkt me helemaal prima.MrSenne schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 18:02:
[...]
4G/5G is in Noorwegen over het algemeen prima, nog nooit zonder bereik gezeten daar.
Deze zomer zou ik zelf graag voor de eerste keer op meerdaagse trekken met de fiets. Na de afgelopen jaren vaker te voet en met de rugzak er op uit te trekken, kriebelt het wel om eens te fietsen.
De fiets die ik momenteel ter beschikking heb is een Canyon RoadLite 6 in maatje XL. Al wat ouder en niet helemaal het geschikte model om lange tochten mee te doen, maar het is wat ik nu ter beschikking heb. Afhankelijk van hoe dit meevalt komt er al dan niet een nieuwer model in de plaats.
Ik zou graag gebruik maken van een bagagedrager en fietstassen voor opslag. Bedoeling zou zijn om zelfvoorzienend te zijn, en dus tent/slaapzak etc mee te nemen. Tocht zou een 3-tal dagen doorheen België/Nederland zijn, dus lekker toegankelijk.
Ik zou graag bij de AS Adventure wat zaken huren, om niet direct de aankoop te moeten doen. Daar hebben ze volgende modellen ter beschikking.Benieuwd naar jullie advies, en eventuele extra tips.
- Hoe kan ik weten of de bagagedrager die hier bij zit, past op mijn fiets? De montagegaten lijken wel op de juiste plaats te zitten? Maar voor de rest ben ik wel een leek. Is er überhaupt veel verschil in bagagedragers?
- Ik zie 3 verschillende soorten tassen, model van 20 liter, van 12,5 liter en een graveltas van 12,5 liter. Zijn hier specifieke zaken om op te letten, of is het kwestie van "zo lang alles er maar in past?
- Mijn tent, een MSR Hubba Hubba NX past sowieso niet in een bagagetas. Ben ik hier best om deze in een frametas (onder de bovenbuis) te doen, of eerder in een stuurtas? In zo'n Ortlieb Handlebar-pack passen mijn stokken van 43cm helaas net niet. In een frametas dan weer wel.
Waarom wil je een bagagedrager? Bij een zadeltas is dat niet erg nodig. Een bagagedrager is wat meer voor als je zijtassen wilt, of voor als je er iets bovenop wilt binden. Ik heb een 14l? zadeltas van Apidura, en daar passen de stokken van de Hubba Hubba wel in, dan kan hij nog precies dicht. Maar vanwege m’n kleine frame heb ik ook niet heel veel keuze. Ik ben inmiddels wel weer team bagagedrager (met 2 kleine zijtassen), zodat ik daar m’n tentstokken op kan binden en genoeg ruimte heb om wat meer eten mee te nemen. Voor m’n volgende trip heb ik een 16l Ortlieb Dry-Pack voor bovenop de drager gekocht, waar de Hubba Hubba + matje in passen, met nog extra ruimte over. De zadeltas gaat waarschijnlijk pas weer mee als we geen kampeerspullen mee willen.
Maar met bikepacken is het toch vooral proberen wat voor jou en je fiets werkt. Vergeleken met m’n vriend (XXL vs M frame) passen mij mij alleen relatief kleine tassen op m’n fiets. Wat voor hem wel werkt is voor mij gewoon echt onmogelijk. “Waar het past” is sowieso een goede richtlijn. Een andere is dat je zware dingen zoveel mogelijk in je frametas wilt hebben. Of anders zo diep mogelijk in je frametas. Uiteindelijk denk ik heel vaak dat ik het redelijk op orde heb, om vervolgens 600x alles opnieuw in te pakken om te kijken of het zo niet toch iets beter past.
Verder maak ik graag onderscheid tussen spullen die ik alleen op de camping nodig ga hebben en spullen die ik gedurende de dag nodig zou kunnen hebben. De eerste categorie kan zoveel mogelijk bij elkaar in de tas die je onderweg liever niet open wilt maken (voor mij zou dat m’n zadeltas zijn), en spullen waar ik snel bij wil kunnen stop ik op plaatsen waar ik, nouja, snel bij kan.
Bagage drager zou gewoon moeten passen, zie er meerdere foto's online van Roadlites met standaard bagagerekken. Ga er van uit dat ze dat bagagerek wel verhuren met alle mogelijk adapters en stokken om hem op bijna alle fietsen te kunnen monteren.MrSenne schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 18:02:
[...]Benieuwd naar jullie advies, en eventuele extra tips.
Die graveltas is net wat robuuster gemaakt om offroad wat beter te doorstaan, extra haak op de achterkant en slijtvaster materiaal. Geen toegevoegde waarde dus als je op verharde wegen blijft. Beetje afhankelijk van hoelang je gaat en met hoe weinig je toe kan maar incl. kook- en kampeerspullen en kleding voor 7+ dagen heb ik de 20L tassen wel nodig.
Kan je tent niet bovenop de drager, tussen de tassen? of wordt hij dan ook te lang? zag een pakmaat van 46cm dus is idd wel behoorlijk lang.
die accessory pack vind ik zelf ook wel heel handig om wat spulletjes dicht bij de hand te hebben.
Ik wil een bagagedrager omdat ik graag 2 fietstassen/pannier bags wil gebruiken voor mijn bagage. Zonder bagagedrager weet ik niet waar ik ze zou hangen.hatsa schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:35:
[...]
Ik zie niet wat er mis met die fiets is? Lijkt me helemaal prima.
Waarom wil je een bagagedrager? Bij een zadeltas is dat niet erg nodig. Een bagagedrager is wat meer voor als je zijtassen wilt, of voor als je er iets bovenop wilt binden. Ik heb een 14l? zadeltas van Apidura, en daar passen de stokken van de Hubba Hubba wel in, dan kan hij nog precies dicht. Maar vanwege m’n kleine frame heb ik ook niet heel veel keuze. Ik ben inmiddels wel weer team bagagedrager (met 2 kleine zijtassen), zodat ik daar m’n tentstokken op kan binden en genoeg ruimte heb om wat meer eten mee te nemen. Voor m’n volgende trip heb ik een 16l Ortlieb Dry-Pack voor bovenop de drager gekocht, waar de Hubba Hubba + matje in passen, met nog extra ruimte over. De zadeltas gaat waarschijnlijk pas weer mee als we geen kampeerspullen mee willen.
Enkel een zadeltas lijkt mij voor tent, slaapzak, matje, kookspullen etc wat te krap, dus 2 fietstassen lijkt mij dan beter.
Als ik met de trekrugzak op pad ben dan red ik het meestal wel met 40-50 liter capaciteit, dus zou hier ook wel moeten lukken met 2x 20.
Maar ben er nog niet helemaal uit waar ik de tent dus best laat. In een frametas of gewoon bovenop de bagagedrager vastmaken.
Ja, met 46cm niet ideaal voor op de fiets, maar zal hem wel ergens kwijt geraken.GWBoes schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 07:49:
[...]
Bagage drager zou gewoon moeten passen, zie er meerdere foto's online van Roadlites met standaard bagagerekken. Ga er van uit dat ze dat bagagerek wel verhuren met alle mogelijk adapters en stokken om hem op bijna alle fietsen te kunnen monteren.
Die graveltas is net wat robuuster gemaakt om offroad wat beter te doorstaan, extra haak op de achterkant en slijtvaster materiaal. Geen toegevoegde waarde dus als je op verharde wegen blijft. Beetje afhankelijk van hoelang je gaat en met hoe weinig je toe kan maar incl. kook- en kampeerspullen en kleding voor 7+ dagen heb ik de 20L tassen wel nodig.
Kan je tent niet bovenop de drager, tussen de tassen? of wordt hij dan ook te lang? zag een pakmaat van 46cm dus is idd wel behoorlijk lang.
die accessory pack vind ik zelf ook wel heel handig om wat spulletjes dicht bij de hand te hebben.
Gewone fietstassen hebben niet zo'n extra haak onderaan? Want de simpele fietstas die ik hier heb liggen heeft dat wel, en dat is zeker geen gravelmodel.
Ik heb zat bikepackers gezien die het zonder panniers doen. Tent hangt meestal aan het stuur, Slaapsysteem in de tailfin, rest in frametassenMrSenne schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 17:15:
[...]
Ik wil een bagagedrager omdat ik graag 2 fietstassen/pannier bags wil gebruiken voor mijn bagage. Zonder bagagedrager weet ik niet waar ik ze zou hangen.![]()
Enkel een zadeltas lijkt mij voor tent, slaapzak, matje, kookspullen etc wat te krap, dus 2 fietstassen lijkt mij dan beter.
Als ik met de trekrugzak op pad ben dan red ik het meestal wel met 40-50 liter capaciteit, dus zou hier ook wel moeten lukken met 2x 20.
Maar ben er nog niet helemaal uit waar ik de tent dus best laat. In een frametas of gewoon bovenop de bagagedrager vastmaken.
[...]
Ja, met 46cm niet ideaal voor op de fiets, maar zal hem wel ergens kwijt geraken.
Gewone fietstassen hebben niet zo'n extra haak onderaan? Want de simpele fietstas die ik hier heb liggen heeft dat wel, en dat is zeker geen gravelmodel.
Het is eigenlijk een zelfde benadering qua gear als de Ultralight rugzaklopers. Less is more zeg maar.
Volgens mij zijn die oogjes voor bagagedrager altijd op standaardplekken, dus ik denk dat die bagagedrager die je linkt wel gaat passen. Wil je het zeker weten, dan moet je het testen ruim voordat je op pad gaatMrSenne schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 18:02:
[...]
4G/5G is in Noorwegen over het algemeen prima, nog nooit zonder bereik gezeten daar.
Ik zou graag bij de AS Adventure wat zaken huren, om niet direct de aankoop te moeten doen. Daar hebben ze volgende modellen ter beschikking.Benieuwd naar jullie advies, en eventuele extra tips.
Ik fiets zelf ook met bagagedrager + zijtassen, en gooi mijn tent ook achterop de bagagedrager. De tent zit samen met nog wat ander spul in een roltas die nog wel groter is dan die 46cm van jou
Die kan je overigens ook in de breedte leggen als je wilt, kom je alleen wat minder makkelijk in je zijtassen als dat nodig moet zijn. Waar een wil is, is een weg
Ik fiets doorgaans zo rond:

Wat sjouw ik allemaal mee:
**Zijtassen links+rechts- kleding, slaapmat, slaapzak, lakenzak, kookspullen, eten, zakje met toiletspullen, zonnepaneeltje, eten, powerbanks
**roltas bagagedrager - tent, slippers, regenkleding, wat groter gereedschap (op tochten langer dan een week), net gehaalde boodschappen
**frametas - reserveonderdelen, kettingsmeer, poetsdoekjes, klein gereedschap
**foodpacks -- snacks, flesje drinken
**Heuptas -- waardevolle spullen als camera, telefoon, geld, paspoort, ereader etc
Je moet voor jezelf uitvinden wat je zelf het fijnste vind werken. Ik heb het ook wel eens geprobeerd met die bikepackingtassen, maar dat is voor mij toch minder comfortabel omdat ik mijn huidige gear dan niet kwijt kan. En comfort vind ik ook wat waard. Het is leuk dat je op een tocht van 2+ weken elke dag 10 kilometer verder fietst omdat je minder gewicht meesleept, maar als ik dan vervolgens in een klein kuttentje moet gaan liggen ter grootte van een lijkkist dan is die 'winst' heel snel verloren
Zeker tassen gebruiken MET haak aan de onderkant. Is veel te onstabiel zonder zo'n haak. Je tassen geen zeker op ruw/slucht wegdek wiebelen als een gek.MrSenne schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 17:15:
[...]
Ik wil een bagagedrager omdat ik graag 2 fietstassen/pannier bags wil gebruiken voor mijn bagage. Zonder bagagedrager weet ik niet waar ik ze zou hangen.![]()
[...]
Ja, met 46cm niet ideaal voor op de fiets, maar zal hem wel ergens kwijt geraken.
Bij mij was er vorig jaar van 1 tas zo'n haak 'verdwenen', zal wel ergens verloren zijn. Resultaat was wel dat hij op 1 dag 3 keer eraf vloog omdat ik iets te enthousiast over een bonkig pad aan het fietsen was
Mwah, zeker met een xxl frame kun je ook wat grotere bikepackingtassen kwijt. Bij mij passen de stokken van de Hubba Hubba NX wel in de zadeltas. Met een lichtgewicht slaapzak + matje en een minimalistisch kooksetje heb je dan nog ruimte voor een extra setje fietskleding, een setje kleding voor ‘s avonds en een puff-jasje.MrSenne schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 17:15:
[...]
[...]
Bagagedrager is ook prima hoor, dat is ook lekker makkelijk. Stokken van de Hubba Hubba NX passen bovenop de drager. De hele tent ook, dan heb je met 2x12 liter achtertassen + een stuurtas best nog wel een zee van ruimte over. Met die setup heb ik genoeg ruimte om een stoeltje in m’n frametas mee te nemen. Aangezien je geen drop-bar hebt kun je ook proberen de tent in je stuurtas mee te nemen. Die Ortlieb rol is best heel breed.
Misschien handig om de spullen wel wat eerder van tevoren te huren, want in mijn ervaring is het de eerste keren gewoon echt verschillende opties uitproberen. En dan tijdens de trip eventueel finetunen. Dat ik liever de hele tent achterop wil ipv alleen de stokken komt ook door een fietstocht van bijna 3 weken, en dan ook alleen maar omdat ik voor meerdere dagen een beetje fatsoenlijk eten en drinken mee wil kunnen nemen.
Ik heb trouwens die graveltasjes, en ik heb de 2e haak er niet meer op zitten. Bij mijn drager kwam dat niet zo lekker uit. Verder wel fijne tassen.
[ Voor 3% gewijzigd door hatsa op 27-06-2025 19:33 ]
Je kunt je stokken ook aan een frame buis strappen met bijv Voile straps. Dan prop je rest van je tent in een tas. Tegen het vuil wikkel je een vuilniszak om de stokken. Of je maakt een op maat gemaakte zak met wat contact lijm en een binnen band.
Bij mij zitten de stokken voorop, zie het witte kleine zakje. Een harnas werkt erg goed vind ik.
:strip_exif()/f/image/VIc6TlTpABafJkS9JcFCMm2p.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Mister_GJ op 30-06-2025 06:35 ]
Aankomende zomer ga ik bikepacken met mijn zoon (10 jaar) beide op de MTB. Afgelopen twee jaar ook gedaan vanaf Groningen stad door Drenthe en is echt super gezellig om dit samen te doen. Vorig jaar hebben we samen 160km in 3 dagen gedaan, nu is hij weer een jaartje ouder en kunnen we denk ik wel 200km in 3 dagen fietsen.
Dit jaar willen we graag over de Veluwe fietsen, hebben jullie wellicht suggesties voor een mooie route van 180-200km over de Veluwe of omgeving? Campings kan ik zelf eventueel ook opzoeken. Green divide wil ik graag zelf nog een keer fietsen dus die valt af. Start en eindpunt hoeven niet hetzelfde te zijn, we gaan met de trein vanuit Groningen erheen en terug kunnen we opgehaald worden.
Alvast bedankt voor de suggesties.
Dit jaar willen we graag over de Veluwe fietsen, hebben jullie wellicht suggesties voor een mooie route van 180-200km over de Veluwe of omgeving? Campings kan ik zelf eventueel ook opzoeken. Green divide wil ik graag zelf nog een keer fietsen dus die valt af. Start en eindpunt hoeven niet hetzelfde te zijn, we gaan met de trein vanuit Groningen erheen en terug kunnen we opgehaald worden.
Rond de Veluwe zou ik ook zeker de Veluwezoom mee pakken. Van Dieren (IC station) via de Veluwezoom richting Radio Kootwijk en dan door naar Apeldoorn of Harderwijk kan je veel interessante plekken vinden op Komoot. Daarnaast zitten er bij Loenen en Hoenderlo genoeg grote en kleinere campings waar je de eerste nacht kan slapen.Toppertje schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:36:
Aankomende zomer ga ik bikepacken met mijn zoon (10 jaar) beide op de MTB. Afgelopen twee jaar ook gedaan vanaf Groningen stad door Drenthe en is echt super gezellig om dit samen te doen. Vorig jaar hebben we samen 160km in 3 dagen gedaan, nu is hij weer een jaartje ouder en kunnen we denk ik wel 200km in 3 dagen fietsen.
Blijft leuk om over de veluwe te plannen. Er zijn altijd genoeg opties. Komoot heeft ook meer dan genoeg Highlights om te helpen
https://www.komoot.com/nl...Q1iujHTiL76Rx2g352pv&ref=
https://www.komoot.com/nl...Q1iujHTiL76Rx2g352pv&ref=
Nieuwe Grizl is leuk aan te kleden voor bikepacking 
YouTube: Canyon Grizl Escape ECLIPS Review - A Love Letter Bikepacking Bike
YouTube: Canyon Grizl Escape ECLIPS Review - A Love Letter Bikepacking Bike
Toppertje schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:36:
Knap met 10 jaar 💪🏻
Deel v.d huttentrektocht wellicht?
Heb m zelf 2 jaar geleden gefietst, mooi en afwisselend.
"Huttentrektocht – Fietsen en overnachten in blokhutten" https://www.komoot.com/nl...overnachten-in-blokhutten
Het Veluwe Zwerfpad zou ik aanraden als alternatief. Is eigenlijk een lange afstand wandelroute. In die hoedanigheid zelf gelopen. Maar op MTB ook te fietsen.Toppertje schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:36:
In totaal 375 km lang. Dus je zult niet de gehele route kunnen pakken. Maar geeft tegelijkertijd natuurlijk ook de optie om te zeggen 1e helft dit jaar, 2e helft volgend jaar
Ja zoals eerder benoemd is 4G bijna overal beschikbaar. In sommige berggebieden heb je geen bereik, maar daar kom je vrijwel niet met de fiets. Zie ook deze dekkingskaarten van Telia en Telenor, de twee grootste aanbieders in Noorwegen.Polariteit schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 15:16:
[...]
is fatsoenlijk 4G een beetje te vinden in Noorwegen? Binnen de steden geloof ik het wel, maar daarbuiten? Ik weet dat je in bijv. de Alpen en Pyreneeen zowat overal bereik hebt, maar weet niet of dat ook voor Noorwegen geldt
Afgelopen week tijdens een wandeling heb ik ook een fietser gesproken die met de Flixbus helemaal naar Oslo was gereisd. Vanaf Hamburg is er blijkbaar een directe bus naar Oslo, en dat zorgt ervoor dat je met één overstap vanuit Nederland binnen 24 uur in Oslo met de fiets kan zijn. Ik kende deze directe bus vanuit Hamburg niet.
Om nou specifiek een wandelroute te gaan fietsen? Denk niet dat we daar populairder van worden als bosfietsers. Daarnaast denk ik ook niet dat het overal toegestaan is om er te fietsen.psychodude schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 19:28:
[...]
Het Veluwe Zwerfpad zou ik aanraden als alternatief. Is eigenlijk een lange afstand wandelroute. In die hoedanigheid zelf gelopen. Maar op MTB ook te fietsen.
In totaal 375 km lang. Dus je zult niet de gehele route kunnen pakken. Maar geeft tegelijkertijd natuurlijk ook de optie om te zeggen 1e helft dit jaar, 2e helft volgend jaar.
Hij wil.
Zover ik weet lopen die langeafstands-wandelroutes best wel veel over 'gedeelde' paden, zoals van die brede boswegen; en daar mga je doorgaans gewoon fietsen. Wat fietsen betreft is het toch redelijk simpel? Gewoon ergens niet fietsen als er staat aangegeven dat het niet mag. Is volgens mij gewoon gevalletje 'houd je aan de verkeersregels'...klaaas schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 12:11:
[...]
Om nou specifiek een wandelroute te gaan fietsen? Denk niet dat we daar populairder van worden als bosfietsers. Daarnaast denk ik ook niet dat het overal toegestaan is om er te fietsen.
Dat er ergens markeringen van een wandelroute hangen betekent niet dat je er niet mag fietsen
[ Voor 11% gewijzigd door Polariteit op 03-07-2025 12:28 ]
Soms heb je wel paden dat je denkt mag je hier fietsen, maar zolang er geen verboden voor fietsers bordjes hangen klim ik soms wel eens over een hek rijd ik door hoog gras. (leuke dijkpaadjes bijvoorbeeld)
Soms wel onhandig dat je dan gras uit je derailleur moet halen.
Soms wel onhandig dat je dan gras uit je derailleur moet halen.
LAW's lopen ook vaak over kleinere paden en door gebieden waar je niet mag fietsen. In die zin vind ik het niet heel logisch om zo'n route aan te raden om te bikepacken. Zeker ook omdat er zat specifieke fietsroutes te vinden zijn.Polariteit schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 12:25:
[...]
Zover ik weet lopen die langeafstands-wandelroutes best wel veel over 'gedeelde' paden, zoals van die brede boswegen; en daar mga je doorgaans gewoon fietsen. Wat fietsen betreft is het toch redelijk simpel? Gewoon ergens niet fietsen als er staat aangegeven dat het niet mag. Is volgens mij gewoon gevalletje 'houd je aan de verkeersregels'...
Dat er ergens markeringen van een wandelroute hangen betekent niet dat je er niet mag fietsen
En als je denkt dat mensen ergens niet gaan rijden als er een verbodsbordje op de route hangt dan heb je niet een heel realistisch beeld van de gemiddelde fietser. Het is een veelgehoorde klacht dat mensen gewoon overal fietsen omdat het pad nou eenmaal in de route zit.
En om niet alleen te zeiken, hierbij ook een route
https://www.komoot.com/tour/1315673786
Hij wil.
Leuk bikepack weekendje van gemaakt, vrijdag naar Epen gefiets (280km)
Zaterdag de borderride gravel xtreme gereden (360km 6000hm)
Helaas vandaag iets teveel regen dus naar Venlo en daar de trein naar huis gepakt.
Volledig bepakt vrijdag en vandaag :

Tijdens de borderride alleen basis benodigdheden in de tailfin :
Zaterdag de borderride gravel xtreme gereden (360km 6000hm)
Helaas vandaag iets teveel regen dus naar Venlo en daar de trein naar huis gepakt.
Volledig bepakt vrijdag en vandaag :

Tijdens de borderride alleen basis benodigdheden in de tailfin :

[ Voor 9% gewijzigd door DDX op 06-07-2025 20:35 ]
Wanneer je in januari bent met een zekere wielbouwer en eropeens geroepen word:
"De tour start bij van Rijsel"
En je kijkt is goed op de kaart en roept vervolgens "Dat is op fietsafstand!"
Een goed begin van een leuk avontuur zo bleek.
In januari rond gekeken naar iets van een plekje om te overnachten in Lille en een plekje onderweg, stukjes routes van randonneurstochten en zoveel mogelijk rechtdoor en voor je het weet is het donderdag en stap je om richting het zuiden te fietsen.
Het warmde al snel op dus goed dat we voldoende zonnebrandcreme meehadden, op de ringvaart konden we inpikken bij een paar snelle mannen en kregen zo een aantal gratis kilometers.
Bij een open brug nog diverse mensen laten schrikken door te antwoorden dat we naar Antwerpen reden. Onderweg een paar keer gestopt, bistrootje in Rotterdam voor een lunch en verderop bijna in België voor een ijsje.
Daarna door, en ingechecked in het Ibis Budget hotel in Antwerpen Haven, gedouched en daarna in het daarnaast gelegen Novotel gegeten.
:strip_exif()/f/image/6zhG31KX8Fe6UGArXzuSf4IP.jpg?f=fotoalbum_large)
De kamer was wat vol met 2 man en 2 fietsen, maar voor het budget hoef en mag je niet heel veel verwachten, we waren er om te slapen en de volgende ochtend een lekker ontbijtje te hebben.
De croissaints waren niet heel groot..
:strip_exif()/f/image/vztZJ8ipKY1OIHWgHSs4UL2B.jpg?f=fotoalbum_large)
Hierna doorgereden en op een gegeven moment toch maar een lunch gescored:
:strip_exif()/f/image/EXOVCOtbeD3zeGI7yVj3Npsv.jpg?f=fotoalbum_large)
Om daarna door te fieten en uiteindelijk in Frankrijk te belanden
:strip_exif()/f/image/e35RHdmHdCuiaZZ2hdSxKNxg.jpg?f=fotoalbum_large)
Dwars door Lille heen waar het al best druk was, maar waar men toch respect had voor wielrenners, zeker als ze een tassie achterop hadden richting het appartement. Daar snapte de beste man niet dat de fietsen toch echt wel mee naar binnen gingen, 3 min gewacht totdat die wegwas en toen heel snel fietsies ophalen.
Douchen, en daarna eten en op tijd het bed in.
Volgende dag ontbijten:
:strip_exif()/f/image/Pw64pD6EHbrd2LxqnhQtVgfz.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik dacht een broodje kip te hebben gelezen, maar gewoon een paar satestokkies bij het ontbijt, je moet tenslotte wel een beetje blenden met je omgeving.
Daarna met de metro richting het centrum en rondlopen:
:strip_exif()/f/image/8gVEFeseqNGqW0Rvt0U5VDWD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NhzBg47gsz1Vw7D6OYabuGHK.jpg?f=fotoalbum_large)
Toen kwamen ze (volgends de tv beelden) heel langzaam voorbij, maar in het eggie best vlot en zijn we uiteindelijk terug naar het appartement gegaan en de koers op tv gekeken, inclusief koersdutje.
De volgende dag spullen weer in de tailfin geladen en in de regen naar Kortrijk gefietst. Het plan was om vanaf daar rechtstreeks naar Roosendaal te gaan om daar opgepikt te worden.
De Belgische Spoorwegen dachten daar anders over, met 2 uur extra omwegreistijd en wat stress om fietsen de trein in en uit te krijgen, keken we zondagavond terug op een erg leuke micro-adventure
"De tour start bij van Rijsel"
En je kijkt is goed op de kaart en roept vervolgens "Dat is op fietsafstand!"
Een goed begin van een leuk avontuur zo bleek.
In januari rond gekeken naar iets van een plekje om te overnachten in Lille en een plekje onderweg, stukjes routes van randonneurstochten en zoveel mogelijk rechtdoor en voor je het weet is het donderdag en stap je om richting het zuiden te fietsen.
Het warmde al snel op dus goed dat we voldoende zonnebrandcreme meehadden, op de ringvaart konden we inpikken bij een paar snelle mannen en kregen zo een aantal gratis kilometers.
Bij een open brug nog diverse mensen laten schrikken door te antwoorden dat we naar Antwerpen reden. Onderweg een paar keer gestopt, bistrootje in Rotterdam voor een lunch en verderop bijna in België voor een ijsje.
Daarna door, en ingechecked in het Ibis Budget hotel in Antwerpen Haven, gedouched en daarna in het daarnaast gelegen Novotel gegeten.
:strip_exif()/f/image/6zhG31KX8Fe6UGArXzuSf4IP.jpg?f=fotoalbum_large)
De kamer was wat vol met 2 man en 2 fietsen, maar voor het budget hoef en mag je niet heel veel verwachten, we waren er om te slapen en de volgende ochtend een lekker ontbijtje te hebben.
De croissaints waren niet heel groot..
:strip_exif()/f/image/vztZJ8ipKY1OIHWgHSs4UL2B.jpg?f=fotoalbum_large)
Hierna doorgereden en op een gegeven moment toch maar een lunch gescored:
:strip_exif()/f/image/EXOVCOtbeD3zeGI7yVj3Npsv.jpg?f=fotoalbum_large)
Om daarna door te fieten en uiteindelijk in Frankrijk te belanden
:strip_exif()/f/image/e35RHdmHdCuiaZZ2hdSxKNxg.jpg?f=fotoalbum_large)
Dwars door Lille heen waar het al best druk was, maar waar men toch respect had voor wielrenners, zeker als ze een tassie achterop hadden richting het appartement. Daar snapte de beste man niet dat de fietsen toch echt wel mee naar binnen gingen, 3 min gewacht totdat die wegwas en toen heel snel fietsies ophalen.
Douchen, en daarna eten en op tijd het bed in.
Volgende dag ontbijten:
:strip_exif()/f/image/Pw64pD6EHbrd2LxqnhQtVgfz.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik dacht een broodje kip te hebben gelezen, maar gewoon een paar satestokkies bij het ontbijt, je moet tenslotte wel een beetje blenden met je omgeving.
Daarna met de metro richting het centrum en rondlopen:
:strip_exif()/f/image/8gVEFeseqNGqW0Rvt0U5VDWD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NhzBg47gsz1Vw7D6OYabuGHK.jpg?f=fotoalbum_large)
Toen kwamen ze (volgends de tv beelden) heel langzaam voorbij, maar in het eggie best vlot en zijn we uiteindelijk terug naar het appartement gegaan en de koers op tv gekeken, inclusief koersdutje.
De volgende dag spullen weer in de tailfin geladen en in de regen naar Kortrijk gefietst. Het plan was om vanaf daar rechtstreeks naar Roosendaal te gaan om daar opgepikt te worden.
De Belgische Spoorwegen dachten daar anders over, met 2 uur extra omwegreistijd en wat stress om fietsen de trein in en uit te krijgen, keken we zondagavond terug op een erg leuke micro-adventure
:strip_exif()/f/image/CMPQUO2kZvILBtymxjGlKbka.jpg?f=fotoalbum_large)
Fietstassen zijn intussen gehuurd, dit weekend is het zo ver.
Plan momenteel is om de LF13 te fietsen, van Vlissingen naar Venlo.
Mijn initeel plan was om in oostelijke richting te fietsen, dus richting Venlo. Maar als ik het weerbericht voor komend weekend bekijk, zie ik voor vrijdag/zaterdag een stevige (38km/h) wind uit het oosten, voor zondag/maandag vooral een ZZW wind.
Zou het aangeraden zijn om de route eerder van Veno te beginnen, om zo meer wind mee te hebben? Komt alleen wat lastiger uit qua vervoer.
Mijn initeel plan was om in oostelijke richting te fietsen, dus richting Venlo. Maar als ik het weerbericht voor komend weekend bekijk, zie ik voor vrijdag/zaterdag een stevige (38km/h) wind uit het oosten, voor zondag/maandag vooral een ZZW wind.
Zou het aangeraden zijn om de route eerder van Veno te beginnen, om zo meer wind mee te hebben? Komt alleen wat lastiger uit qua vervoer.
Gewoon gaan, niks aantrekken van die wind en gewoon een tandje terugschakelen.MrSenne schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:40:
Fietstassen zijn intussen gehuurd, dit weekend is het zo ver.Plan momenteel is om de LF13 te fietsen, van Vlissingen naar Venlo.
Ik heb die lf13 ook grotendeels gefietst, en ik herinner ook nog best wel veel bos. Dus beschutting
Enne veel plezier 😀
Mijn eerste fietsvakantie is ook een feit.
Geen planning /weinig voorbereiding, dat maakt het wel flexibel.
Van nooit fietsen, naar 3-4-5- dagen fietsen is al een behoorlijke switch.
De Koga F3 8.0 onder het stof vandaan gehaald.
Vandaag dag 1, vanmiddag rond het middaguur vertrokken van Emst richting Ermelo.
Via de Gortelse heide, het Kroondomein, langs de Stakenberg in Ermelo aangekomen. Na 8km al het eerste vosje gespot en 2x moeten schuilen voor buien. Als speciaalbier liefhebber mag een bezoek aan Burg Bieren in Ermelo zeker niet ontbreken.
Via de site Vriendenopdefiets een slaapplek geregeld. Via familie werd ik hierop gewezen, ideaal en budget vriendelijk.
:strip_exif()/f/image/IIPBjbdEFxE5Sf9D0NPAUigf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/V6VroHlhuODpCzkFfdHmoTHe.jpg?f=fotoalbum_large)
Mensen nog tips voor de komende dagen?
Geen planning /weinig voorbereiding, dat maakt het wel flexibel.
Van nooit fietsen, naar 3-4-5- dagen fietsen is al een behoorlijke switch.
De Koga F3 8.0 onder het stof vandaan gehaald.
Vandaag dag 1, vanmiddag rond het middaguur vertrokken van Emst richting Ermelo.
Via de Gortelse heide, het Kroondomein, langs de Stakenberg in Ermelo aangekomen. Na 8km al het eerste vosje gespot en 2x moeten schuilen voor buien. Als speciaalbier liefhebber mag een bezoek aan Burg Bieren in Ermelo zeker niet ontbreken.
Via de site Vriendenopdefiets een slaapplek geregeld. Via familie werd ik hierop gewezen, ideaal en budget vriendelijk.
:strip_exif()/f/image/IIPBjbdEFxE5Sf9D0NPAUigf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/V6VroHlhuODpCzkFfdHmoTHe.jpg?f=fotoalbum_large)
Mensen nog tips voor de komende dagen?
Het was in ieder geval een succes. 😉Polariteit schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:18:
[...]
Gewoon gaan, niks aantrekken van die wind en gewoon een tandje terugschakelen.
Ik heb die lf13 ook grotendeels gefietst, en ik herinner ook nog best wel veel bos. Dus beschuttinghet is niet zo dat je 250 kilometer door kale polders mag stoempen
Enne veel plezier 😀
Vrijdag rond 17u30 nog vertrokken na het werk, en toen nog 60-tal kilometers gefietst. Overnacht op een camping en de dag erna stevige 103km gedaan. Was de dag met meeste tegenwind, maar inderdaad redelijk wat bossen die de nodige beschitting gaven. Dag 3 wat vroeger gestopt wegens voorspelde regen en dan maandag de laatste 60 kilometer gedaan tot aan de Duitse grens. Afgesloten met een lekkere schnitzel net over de grens.
Daarna met 4 treinen en 3,5 uur onderweg weer helemaal naar huis, wat eigenlijk ook beter mee viel dan gedacht.
Route met enkele zeer mooie stukken, en de fietsinfrastructuur is voor mij als Belg altijd een verademing.
Enkele sfeerfototjes
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Korte samenvatting in 3 woorden: Regen, regen.. regen....
Langere versie:
Vanochtend na een stevig ontbijt vertrokken uit Ermelo in zuidoostelijke richting.
Anderhalf uur gefietst + 1 uur geschuild voor de regen. Had ik al gezegd dat ik een hekel aan regen heb, en niet zo klein beetje ook.. tijdens het schuilen een poging gedaan om een slaapplek te regelen maar het liep nog geen storm.
In Hoenderloo gelunched en nog maar wat adressen gebeld, toen was het raak
Vanuit Hoenderloo het Nationaal Park de Hoge Veluwe overgestoken. Erg veel (tegen)wind. Aangekomen in Arnhem nog even een terrasje gepakt, bijkomen van al die heuvels en buien.
Hoogteverschil en het mindere weer hebben ervoor gezorgd dat dit geen topdag was.
Dag medefietsers.
Ik zou graag mijn slaapmat willen upgraden. Zie reden beneden.
Ik ga nu altijd op stap met een index luchtbed.
Deze weegt 2,2 Kg en is zeer groot om mee te nemen voor een fietsvakantie. Maar ik ervaar deze wel als comfortabel.
Ik sleur deze al ongeveer 10 fietsvakantie mee (3 maal vervangen).
Echter wil ik nu compacter gaan, omdat ik nu ook kookgerei wil meenemen, zodat ik s'ochtens een warme koffie kan drinken, en eventueel wat te eten.
Nu gaan we meestal op café en kopen we het eten in de supermarkt (koud eten bv slaatje), of gaan we soms uit eten.
Ons eigen vuurtje meenemen lijkt me dan ook een luxe die niet te onderschatten is, dus zal ik een andere matras moeten meenemen.
We fietsen meestal in de lente, zomer of herfst. In de winter gewoon niet. Dus een 3 seizoens luchtbedje is een must.
Welke heb ik al gevonden:
Alvast bedankt voor jullie mening, of anderen te adviseren waar jullie zeer tevreden over zijn.
Deze weegt 2,2 Kg en is zeer groot om mee te nemen voor een fietsvakantie. Maar ik ervaar deze wel als comfortabel.
Echter wil ik nu compacter gaan, omdat ik nu ook kookgerei wil meenemen, zodat ik s'ochtens een warme koffie kan drinken, en eventueel wat te eten.
Nu gaan we meestal op café en kopen we het eten in de supermarkt (koud eten bv slaatje), of gaan we soms uit eten.
Ons eigen vuurtje meenemen lijkt me dan ook een luxe die niet te onderschatten is, dus zal ik een andere matras moeten meenemen.
We fietsen meestal in de lente, zomer of herfst. In de winter gewoon niet. Dus een 3 seizoens luchtbedje is een must.
Welke heb ik al gevonden:
- Therm-A-Rest NeoLoft R4,7 W: €239,-
- Nemo Tensor All-Season R5,4 LW: €229,-
- Exped Ultra 5R LW: €160,-
- Light Tour 7.5 LW: €129,- (aliexpress)
Alvast bedankt voor jullie mening, of anderen te adviseren waar jullie zeer tevreden over zijn.
[ Voor 15% gewijzigd door sn33ky op 28-07-2025 15:10 ]
Welke afmetingen slaapmat vind jij acceptabel?sn33ky schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:54:
Dag medefietsers.
Welke heb ik al gevonden:Volgens mij zijn deze al veel lichter en compacter te pakken dan degene die ik nu heb. Ik moet niet naar de prijs kijken. Als ga ik ook geen geld uitgeven als de comfort bereikt kan worden met een mindere prijs.
- Therm-A-Rest NeoLoft R4,7 W: €239,-
- Nemo Tensor All-Season R5,4 LW: €229,-
- Exped Ultra 5R LW: €160,-
- Light Tour 7.5 LW: €129,- (aliexpress)
ik ben zelf klein (1,68m), maar ik lig graag groot zodat ik ruimte heb om te bewegen.mhr-zip schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:03:
[...]
Welke afmetingen slaapmat vind jij acceptabel?
Daarom ook 4 modellen die 64cm-65cm breed zijn, en lang (zodat mijn voeten niet uit de matras liggen en er een kussen op kan).
De intex is bijna 1M breed, dus het zal zowiezo een opgave zijn. Al had ik begrepen dat de NeoLoft voorkomt door een dikkere rand dat je er af rolt.
Vergelijking:
Eigenschap | Therm-A-Rest NeoLoft | Nemo Tensor All-Season | Exped Ultra 5R | Light Tour R7.5 |
R-Waarde (Isolatie) | 4,7 (3-4 seizoenen) | 5,4 (4-seizoenen) | 5,0 (4-seizoenen) | 7,5 (Winter+) |
Gewicht (mat) | ~907 g | 680 g | 650 g | 560 g |
Gewicht (pompzak) | 60 g | 60 g | 60 g | 75 g |
Totaalgewicht | ~967 g | 740 g | 710 g | 635 g |
Afmetingen (L x | 196 x 64 cm (Large) | 196 x 64 cm | 197 x 65 cm | 190 x 64 cm |
Dikte | 11,7 cm | 9 cm | 8 cm | 10 cm |
Pakvolume (ca.) | Medium-Groot | Klein | Klein | Zeer klein |
Prijs (indicatief) | €239,- | €229,- | €160,- | €129,- |
Je kan hier nog even kijken:sn33ky schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:08:
[...]
ik ben zelf klein (1,68m), maar ik lig graag groot zodat ik ruimte heb om te bewegen.
Daarom ook 4 modellen die 64cm-65cm breed zijn, en lang (zodat mijn voeten niet uit de matras liggen en er een kussen op kan).
De intex is bijna 1M breed, dus het zal zowiezo een opgave zijn. Al had ik begrepen dat de NeoLoft voorkomt door een dikkere rand dat je er af rolt.
Vergelijking:
Eigenschap Therm-A-Rest NeoLoft Nemo Tensor All-Season Exped Ultra 5R Light Tour R7.5 R-Waarde (Isolatie) 4,7 (3-4 seizoenen) 5,4 (4-seizoenen) 5,0 (4-seizoenen) 7,5 (Winter+) Gewicht (mat) ~907 g 680 g 650 g 560 g Gewicht (pompzak) 60 g 60 g 60 g 75 g Totaalgewicht ~967 g 740 g 710 g 635 g Afmetingen (L x 196 x 64 cm (Large) 196 x 64 cm 197 x 65 cm 190 x 64 cm Dikte 11,7 cm 9 cm 8 cm 10 cm Pakvolume (ca.) Medium-Groot Klein Klein Zeer klein Prijs (indicatief) €239,- €229,- €160,- €129,-
https://algonquinbeyond.c...comparisons-buying-guide/
Breder dan 65/66 cm bestaat wel, dan worden ze +/-76 cm. Maar die zijn er niet veel, en vaak al redelijk zwaar.
Wat je niet op internet kan zien is hoe dun en gevoelig zo'n slaapmat is. Soms is het plastic echt heel dun (zeker in vergelijking met je huidige Intex).
Dus rij ook een keer naar Bever om even te kijken en voelen.
Zelf zit ik naar deze te kijken (maar ook nog niet de knoop doorgehakt):
https://varuste.net/nl/p1...de-sl-insulated-wide-long
Ik heb een matras van Therm-A-Rest. In eerste instantie had ik een ander merk in gedachten, maar na het testen ben ik uiteindelijk bij Therm-A-Rest uitgekomen.
Bij De Wit in Schijndel kun je meerdere modellen uitproberen. Volgens mij kun je ze ook testen bij Obelink.
Bij De Wit in Schijndel kun je meerdere modellen uitproberen. Volgens mij kun je ze ook testen bij Obelink.
Ik heb zelf de vorige (mummy) versie van de Exped, vind hem zelf erg fijn qua gewicht en formaat. Qua comfort prima, maar zeker geen topper. Als je veel op je zij slaapt, kan hij te dun zijn als je niet houdt van een te hard luchtbed/matje. Lig zelf altijd op mijn rug of buik, dus heb daar zelf geen last van.sn33ky schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:08:
[...]
ik ben zelf klein (1,68m), maar ik lig graag groot zodat ik ruimte heb om te bewegen.
Vergelijking:
Eigenschap Therm-A-Rest NeoLoft Nemo Tensor All-Season Exped Ultra 5R Light Tour R7.5 R-Waarde (Isolatie) 4,7 (3-4 seizoenen) 5,4 (4-seizoenen) 5,0 (4-seizoenen) 7,5 (Winter+) Gewicht (mat) ~907 g 680 g 650 g 560 g Gewicht (pompzak) 60 g 60 g 60 g 75 g Totaalgewicht ~967 g 740 g 710 g 635 g Afmetingen (L x 196 x 64 cm (Large) 196 x 64 cm 197 x 65 cm 190 x 64 cm Dikte 11,7 cm 9 cm 8 cm 10 cm Pakvolume (ca.) Medium-Groot Klein Klein Zeer klein Prijs (indicatief) €239,- €229,- €160,- €129,-
Niet de lichste maar ik ben zeer tevreden over dit matje van de decathlon. https://www.decathlon.nl/...-324600?mc=8853281&c=Rood.
R waarde van 3.3 en 745gr.
Ja die heb ik ook bekeken. Maar een dikte van 5cm als zijslaper leek me een hele opgave komende van 25cm. Of ben je ook een zijslaper, en heb je daar minder een probleem mee?kaaas schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:23:
Niet de lichste maar ik ben zeer tevreden over dit matje van de decathlon. https://www.decathlon.nl/...-324600?mc=8853281&c=Rood.
Edit: Vandaag in As Adventure wat matjes gaan testen. De Nemo tenor all-season voelde niet goed. De NeoLoft hadden ze niet maar wel een andere die er op leek. Met verticale "baffles". Niet fijn. Raar maar waar was ik onder de indruk van de Ether Light Xr Insulated.
Dus ik vind het riskant nu ik dit heb getest alsnog voor de NeoLoft te gaan puur op basis van online review zonder te testen. Omdat de Ether Light XR Insulated RW al een goede indruk achterlaat.
Edit2: Kogel is door de kerk. Ik heb de Sea to Summit Ether Light XR Regular Wide besteld voor 167,40 (op www.berger-camping.nl met 10% soldenkorting die tot vandaag geldig is) een mooi bedrag voor zo een goede allround slaapmat die een adviesprijs van €239,- heeft
[ Voor 53% gewijzigd door sn33ky op 29-07-2025 22:00 ]
Nu verwachten we wel reviews en foto’s van je nieuwe en oude mat.sn33ky schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:51:
[...]
Ja die heb ik ook bekeken. Maar een dikte van 5cm als zijslaper leek me een hele opgave komende van 25cm. Of ben je ook een zijslaper, en heb je daar minder een probleem mee?
Edit: Vandaag in As Adventure wat matjes gaan testen. De Nemo tenor all-season voelde niet goed. De NeoLoft hadden ze niet maar wel een andere die er op leek. Met verticale "baffles". Niet fijn. Raar maar waar was ik onder de indruk van de Ether Light Xr Insulated.
Dus ik vind het riskant nu ik dit heb getest alsnog voor de NeoLoft te gaan puur op basis van online review zonder te testen. Omdat de Ether Light XR Insulated RW al een goede indruk achterlaat.
Edit2: Kogel is door de kerk. Ik heb de Sea to Summit Ether Light XR Regular Wide besteld voor 167,40 (op www.berger-camping.nl met 10% soldenkorting die tot vandaag geldig is) een mooi bedrag voor zo een goede allround slaapmat die een adviesprijs van €239,- heeft
Haha ik ga mijn best doen. Dinsdag vertrek ik op een 4 daagse "met de wind mee" fietsvakantie. Dus ben beniefd hoe deze ga bevallen tegenover de Intex.mhr-zip schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 23:52:
[...]
Nu verwachten we wel reviews en foto’s van je nieuwe en oude mat.
[ Voor 6% gewijzigd door sn33ky op 31-07-2025 20:17 ]
@sn33ky ja ik ben ook een zij slaper en vrij zwaar en hij ligt prima. Leuk die etherlight xr insulated heb ik ook die is echt top. Maakt niets uit wat de ondergrond is je ligt altijd goed.
Ik heb er zelf een van Naturehike
Ik weeg 100KG, slaap op mijn zij en slaap hier prima op.
In juni ben ik van Munchen naar het Gardameer gefietst. Erg gaaf om eens te doen. Met de trein naar Munchen gegaan en vanaf daar ga je mooi naar het zuiden toe.
Oostenrijk is zo mooi!
In juni ben ik van Munchen naar het Gardameer gefietst. Erg gaaf om eens te doen. Met de trein naar Munchen gegaan en vanaf daar ga je mooi naar het zuiden toe.
Oostenrijk is zo mooi!
PSN ID Binloading_nl
Iedereen die hier roept: het slaapt prima.
Vertel ook even erbij hoe oud je bent.
Dank u
Dank u
Als je op dat punt komt moet je lekker gaan creditcardbikepacken. Althans, dat doe ik dan maarmhr-zip schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:33:
Dank u
44mhr-zip schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:33:
Dank u
PSN ID Binloading_nl
Midlifecrisis united hier in dit topic.
begonnen op mijn 28 jaar, nu 41. Dus niet "wegens" midlife crisis.
Allen geen geld voor een motor;)
PSN ID Binloading_nl
Ik kan één vrouw al niet tevreden houden, dus ik ga maar niet aan een tweede beginnen.
28, dus mijn midlifecrisis moet nog komen. Dan misschien bikepackraften?mhr-zip schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:33:
Dank u
28SteenMSc schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:24:
[...]
28, dus mijn midlifecrisis moet nog komen. Dan misschien bikepackraften?
Toen kon ik nog staand slapen, als ik het überhaupt al nodig had
Dan doe je het een stuk beter dan ik. Een te dun matje heeft mijn rug ondertussen al veel gekost, dus voor mij is gewicht niet meer alleen de belangrijkste factor.mhr-zip schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:27:
[...]
28![]()
Toen kon ik nog staand slapen, als ik het überhaupt al nodig had
Zit nu wel in de vervelende middenperiode, al een stuk minder tijd, maar nog niet het geld om betere spullen te kopen. Vooral een nieuwe tent staat op de verlanglijst, want met 2 kilo heb ik zeker geen zware tent, maar is het ook geen echt lichtgewicht en er zit genoeg reparatietape op.
Je kan eens kijken voor een NatureHike. Goed betaalbaar en ligt. Heb zelf en de 1 persoonsvariant. Het houdt niet over qua ruimte, maar aangezien ik er alleen in slaap prima.SteenMSc schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:41:
[...]
Dan doe je het een stuk beter dan ik. Een te dun matje heeft mijn rug ondertussen al veel gekost, dus voor mij is gewicht niet meer alleen de belangrijkste factor.
Zit nu wel in de vervelende middenperiode, al een stuk minder tijd, maar nog niet het geld om betere spullen te kopen. Vooral een nieuwe tent staat op de verlanglijst, want met 2 kilo heb ik zeker geen zware tent, maar is het ook geen echt lichtgewicht en er zit genoeg reparatietape op.
PSN ID Binloading_nl
Goeie. Ben in november jarig, dus hopen dat er dan aanbiedingen zijn omdat er nieuwe versies komen. Ga er dan eentje vragen. Vind het ook zonde om nu een iets goedkoper model te nemen, als ik een (half) jaartje kan wachten en dan wel genoeg gespaard heb. Ze gaan toch verdraaid lang mee, mijn huidige is deze zomer 9 jaar geworden.steefje schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 15:39:
[...]
Je kan eens kijken voor een NatureHike. Goed betaalbaar en ligt. Heb zelf en de 1 persoonsvariant. Het houdt niet over qua ruimte, maar aangezien ik er alleen in slaap prima.
Ga hopelijk in februari beginnen met werken, dus een mooi doel om mijn eerste salaris aan uit te geven
Ook gewoon via een nl website te halen: https://www.naturehike.nl/lichtgewicht-luchtbed-R3,5steefje schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:26:
Ik heb er zelf een van Naturehike
Oostenrijk is zo mooi!
[YouTube: 7 juli 2025]
ThanksMcMiGHtY schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 19:04:
[...]
Ook gewoon via een nl website te halen: https://www.naturehike.nl/lichtgewicht-luchtbed-R3,5
Ik zit nog te bedenken wat ik met de voorvork aan wil. Iets van Panniers of van die cargo cage dingen.
Heb tot nu toe spullen van Tailfinn, maar dat is ook aardig aan de prijs en zo ingewikkeld kan een cargo cage en bandje toch ook niet zijn lijkt mij.
Iemand met meer ervaring die bewust voor panniers of juist cargo cage kiest? En welk volume? 5 liter aan beide kanten lijkt mij wel voldoende om de rijeigenschappen van de fiets niet teveel in de war te schoppen.
Heb tot nu toe spullen van Tailfinn, maar dat is ook aardig aan de prijs en zo ingewikkeld kan een cargo cage en bandje toch ook niet zijn lijkt mij.
Iemand met meer ervaring die bewust voor panniers of juist cargo cage kiest? En welk volume? 5 liter aan beide kanten lijkt mij wel voldoende om de rijeigenschappen van de fiets niet teveel in de war te schoppen.
Ik heb panniers voorop (ortlieb-tassen).
Ik heb ze welgeteld 2 reizen gebruikt: mijn allereerste fietsreis (4wkn), en toen besloot ik aan het einde van de reis dat het 'too much' was. Daarna heb ik ze alleen nog gebruikt in 2023 tijdens een lange fietsreis van 100 dagen. Toen vond ik het wel wat toevoegen, omdat ik wat meer meenam (ivm meer comfort willen).
Less is more. Beschikbare ruimte ga je uiteindelijk toch weer volstoppen, en dat merk je aan het gewicht.
Bedenk dus ECHT of je ECHT voortassen nodig hebt...
Je merkt het trouwens wel enigszins aan het rijgdrag, maar dat went binnen 5 minuten
Ik heb ze welgeteld 2 reizen gebruikt: mijn allereerste fietsreis (4wkn), en toen besloot ik aan het einde van de reis dat het 'too much' was. Daarna heb ik ze alleen nog gebruikt in 2023 tijdens een lange fietsreis van 100 dagen. Toen vond ik het wel wat toevoegen, omdat ik wat meer meenam (ivm meer comfort willen).
Less is more. Beschikbare ruimte ga je uiteindelijk toch weer volstoppen, en dat merk je aan het gewicht.
Bedenk dus ECHT of je ECHT voortassen nodig hebt...
Je merkt het trouwens wel enigszins aan het rijgdrag, maar dat went binnen 5 minuten
[ Voor 8% gewijzigd door Polariteit op 10-08-2025 17:21 ]
Ik ben zelf ooit begonnen met panniers, front + back.
Noodzaak ervoor is een beetje afhankelijk van de trip als je het mij vraagt. Maar indien je redelijk self-reliant bent, vind ik het zelf wel fijn om te gebruiken.
Probeer vanuit huis alleen niet te vertrekken met alle panniers/tassen volgeladen. Maar je te beperken tot een hoeveelheid waarbij je in theorie twee front panniers vrij kan laten. De ruimte die je dan overhoudt, is ideaal om te kunnen gebruiken voor boodschappen. Met name fijn voor boodschappen welk niet per se zwaar zijn, maar wel makkelijk pletbaar.
Invloed op de rij eigenschappen van de fiets is erg wisselend naar mijn ervaring. Afhankelijk van het soort fiets. Sommige zijn gemaakt met front panniers in gedachten, en fietsen met in mijn optiek juist fijner, met name fietsen puur gericht op fietsvakanties. Veel andere fietsen, zoals veel doorsnee gravel bikes e.d. niet zozeer, en wisselt het nogal qua ervaring. Hoewel één en ander vaak wel snel went.
Noodzaak ervoor is een beetje afhankelijk van de trip als je het mij vraagt. Maar indien je redelijk self-reliant bent, vind ik het zelf wel fijn om te gebruiken.
Probeer vanuit huis alleen niet te vertrekken met alle panniers/tassen volgeladen. Maar je te beperken tot een hoeveelheid waarbij je in theorie twee front panniers vrij kan laten. De ruimte die je dan overhoudt, is ideaal om te kunnen gebruiken voor boodschappen. Met name fijn voor boodschappen welk niet per se zwaar zijn, maar wel makkelijk pletbaar.
Invloed op de rij eigenschappen van de fiets is erg wisselend naar mijn ervaring. Afhankelijk van het soort fiets. Sommige zijn gemaakt met front panniers in gedachten, en fietsen met in mijn optiek juist fijner, met name fietsen puur gericht op fietsvakanties. Veel andere fietsen, zoals veel doorsnee gravel bikes e.d. niet zozeer, en wisselt het nogal qua ervaring. Hoewel één en ander vaak wel snel went.
Heeft er iemand ervaringen met bikepacking in Portugal en of net over grens Spanje en dan specifiek het zuiden? Zit erover te denken om in november een paar weken daar te fietsen met de gravelfiets en heb de mogelijkheid om m'n reistas enzo achter te laten in een klein dorpje aan de kust een paar KM van de grens.
Poosje zitten spelen in google met zoekopdrachten maar kom weinig tegen buiten georganiseerde fietstochten die een vermogen kosten
Poosje zitten spelen in google met zoekopdrachten maar kom weinig tegen buiten georganiseerde fietstochten die een vermogen kosten
Maak van jouw probleem niet mijn probleem
Je zou deze aflevering eens kunnen luisteren: https://open.spotify.com/episode/3WbYJMjlbdE6EujhYzh0i6tabaqui schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 21:51:
Heeft er iemand ervaringen met bikepacking in Portugal en of net over grens Spanje en dan specifiek het zuiden? Zit erover te denken om in november een paar weken daar te fietsen met de gravelfiets en heb de mogelijkheid om m'n reistas enzo achter te laten in een klein dorpje aan de kust een paar KM van de grens.
En evt de gast van de podcast kunnen contacteren.
Thanks voor de tip nog, inmiddels voor 13 september alvast Fletcher Eerbeek geboekt. Nu nog wat twijfel over de heenweg, ik denk dat ik gewoon op zaterdagochtend met de trein naar Bussum vertrek, kwa tijd past dat makkelijk verwacht ik. Alternatief is op vrijdag al aanfietsen en in de buurt van Bussum nog een overnachting voor vrijdag op zaterdag roggelen.GerbenBK schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:02:
[...]
Wij zaten in Fletcher Eerbeek (lag niet te ver van route en mooi in de buurt van de helft). Het hangt er een beetje vanaf wat je allemaal mee wil nemen voor 2 dagen maar deze route kon ik (met mooi weer) vrij lightweight. Een 3L halve framebag en een 1L zadeltasje.
Apidura 3L halve framebag
Terugweg wordt sowieso met de trein denk ik, er is een rechtstreekse treinverbinding van Zwolle naar Oss die ieder half uur vertrekt, dus dat is dan net zo makkelijk.
Ook nog even getwijfeld om te kamperen, maar we gaan maar eens rustig aan beginnen aan deze nieuwe hobby
[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 11-08-2025 20:42 ]
Ook ik meld me hier met plannen. Toen mijn vrouw en ik het er in de vakantie over hadden dat we wel met fietsvakantie willen werden we door de dochters, 15 en 13, voor gek verklaard, maar mijn zoon van 11 was direct enthousiast. (Hoewel hij verder niet echt van fietsen houd). Had direct grootse plannen, de tent kon wel mee (4-persoons katoenen tunneltent van 15kg, pakmaat 65x30
) en ook de schep om een gat te graven om vuur in te maken om boven te koken. 
Aangezien zowel mijn vrouw als ik denken dat hij na 1x wel genezen is (maar je weet het nooit) willen we eerst met hem een keer vanuit huis een weekend van trekkershut naar trekkershut door Drenthe te doen voordat we van alles aanschaffen. Plan is dan vrijdagmiddag half 3 wanneer hij uit school komt vertrekken, 40 km fietsen, overnachting, zaterdag een 80km en dan zondagochtend weer 40 richting huis.
Ik heb al een Ortlieb quick rack, gebruik ik nu icm. een Vaude Aqua Front light voor woon-werk. Plan is nu om een set Ortlieb Back-roller of Vaude Aqua back te kopen. Eventueel nog een Ortlieb Dry Pack erbij en mij dan als pakezel te gebruiken. Mijn vrouw en zoon kunnen dan zonder spullen fietsen.
Ben net 41 geworden, wordt wel tijd voor een midlife-crisis dingetje. En om motorrijden als hobby op te pakken heb ik geen tijd voor.

Aangezien zowel mijn vrouw als ik denken dat hij na 1x wel genezen is (maar je weet het nooit) willen we eerst met hem een keer vanuit huis een weekend van trekkershut naar trekkershut door Drenthe te doen voordat we van alles aanschaffen. Plan is dan vrijdagmiddag half 3 wanneer hij uit school komt vertrekken, 40 km fietsen, overnachting, zaterdag een 80km en dan zondagochtend weer 40 richting huis.
Ik heb al een Ortlieb quick rack, gebruik ik nu icm. een Vaude Aqua Front light voor woon-werk. Plan is nu om een set Ortlieb Back-roller of Vaude Aqua back te kopen. Eventueel nog een Ortlieb Dry Pack erbij en mij dan als pakezel te gebruiken. Mijn vrouw en zoon kunnen dan zonder spullen fietsen.
Ben net 41 geworden, wordt wel tijd voor een midlife-crisis dingetje. En om motorrijden als hobby op te pakken heb ik geen tijd voor.
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Mijn kinderen vonden het juist super leuk om ook een tas te hebben. Zeker als ze die dan zelf mochten vullen met spullen waar ze zelf van dachten dat het van pas zou komen.
Dat is op zich wel een goeie, hij heeft alleen een mountainbike zonder bagagedrager. Zou betekenen dat ik ook nog een bagagedrager aan moet schaffen. Hoewel zo'n "vast" ding van bijvoorbeeld de Decathlon je de kop ook niet kost. Dan zou hij mijn huidige Aqua front kunnen gebruiken.
Had al wel geopperd dat hij de kar die mijn oom voor de hond heeft wel kon lenen en dat hij dan daarmee met de tent van 15kg + de rest van de spullen die hij mee wilde nemen zelf mee mocht slepen.
Had al wel geopperd dat hij de kar die mijn oom voor de hond heeft wel kon lenen en dat hij dan daarmee met de tent van 15kg + de rest van de spullen die hij mee wilde nemen zelf mee mocht slepen.
Klinkt leuk 👍🏻blitzkrieg schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:31:
Ook ik meld me hier met plannen. Toen mijn vrouw en ik het er in de vakantie over hadden dat we wel met fietsvakantie willen werden we door de dochters, 15 en 13, voor gek verklaard, maar mijn zoon van 11 was direct enthousiast. (Hoewel hij verder niet echt van fietsen houd). Had direct grootse plannen, de tent kon wel mee (4-persoons katoenen tunneltent van 15kg, pakmaat 65x30![]()
) en ook de schep om een gat te graven om vuur in te maken om boven te koken.
Voor eigen spullen misschien anders een wat groterr zadeltas die je aan het zadel en zadelpen vastmaakt?
Ik weet niet wat hij gewend is om te fietsen maar voor mijn pubers was 60km vorig jr ver genoeg (niet bikepackend dus wellicht verschil qua motivatie).
Succes met de voorbereidingen.
Op zich kan hij wel afstanden fietsen. Toen hij 5 was fietsten we al heen en weer naar mijn schoonouders 23 km enkele reis.
Maar zal het in de gaten houden. Is wel leuk voor de motivatie wanneer de eerste keer een succesverhaal is.
Maar zal het in de gaten houden. Is wel leuk voor de motivatie wanneer de eerste keer een succesverhaal is.