Lang verhaal maar onderaan staan de Strava linkjes van mijn bikepack avontuur "langs de provinciegrenzen van Gelderland".
Het was tijd om weer een (mini)bikepack
tripje te plannen.
Ik ben geen type om een week met de fiets weg te gaan maar max. 3 nachten is prima en fijn.
Ik had nog een aantal routes op mijn lijstje staan waar ik uit kon kiezen o.a. Geile strecke, Fietserspad, LF kustroute en de Big 5 tot ik vorige maand las over "episch Limburg" en ik toen dacht; "ah dat is ook leuk". Ik ben dus een beetje aan het pielen gegaan met die route totdat ik bedacht, laat ik eerst eens langs de grenzen van "mijn eigen" provincie gaan voor ik "vreemdga".
Jair Hoogland heeft deze ronde in 2020 gedaan en die route heb ik als basis gebruikt.
Komoot link van zijn route:
https://www.komoot.com/nl-nl/tour/767798408
Verslag van zijn route:
https://www.ledigerf.net/...rland-door-jair-hoogland/
De route was uiteindelijk 580 km (hij was zijn route nl. vanuit huis gestart) en kwam zo goed als langs mijn huis gezien ik "op/aan de grens" woon.
Ik had bedacht om deze in 3 dagen te fietsen en dan leek mij 200km per dag mooi. Nog niet heel vaak 200km gefietst dus ook gelijk een uitdaging om dit 3 dagen achter elkaar te doen en theoretisch had ik dan ook voldoende tijd om rustig te pauzeren enz. want bedoeling was een mini vakantie.
Het pielen en plannen m.b.v. komoot kon beginnen, altijd leuk om te doen vind ik.
Na 200km zou ik ongeveer in Rijswijk/Sleeuwijk zijn en na 400km ongeveer bij Oosterwolde en tussen Elburg en Hattem.
Ik ben geen echte bikepackster want ik ben niet van het kamperen maar heb liever een b&b of hotel. Vorig jaar al over vrienden op de fiets nagedacht maar je hebt geen idee waar je terecht komt en een eigen toilet vind ik ook wel prettig moet ik zeggen.
Heb inmiddels best wat ervaringen met wat b&b's en hotels tijdens mijn fietsritjes maar als ik zie wat je daar soms moet betalen terwijl je er in feite alleen slaapt want 's avonds vaak laat aankomen, even douchen, slapen, ontbijten en pleiten 😉
En als ik dan kijk waar je soms slaapt en verblijft......dus toch begin v.h. jaar maar lid geworden van vrienden op de fiets om dit eens te proberen.
Fijn dat er een zoekfunctie is zodat je ook kunt filteren op o.a. tuinhuis en eigen toilet/douche.
Paar mnd geleden al eens geprobeerd, duurde toen wel even voor er een beschikbare plek was maar die was helemaal prima. Had toen 2 etages voor mij alleen. Volledig keuken, badkamer, toilet, woonkamer en een hele verdieping met slaapkamers. Ontbijt was ook dikke prima dus uiteindelijk een goede ervaring.
Voor deze "Grenzen van Gelderland" trip wilde ik de "vrienden op de fiets" toch nog maar weer eens een kans geven en diverse "vrienden op de fiets" logeeradressen gebeld/geappt of gemaild maar helaas, niemand had plek. Ik dacht toen dus pppfff wat een gedoe. Iemand hier op Tweakers schreef een keer; "het is een gunst" en ja dat kan zo zijn maar als je zoiets wilt plannen schiet iedere keer een "nee" het niet op.
Uiteindelijk vond ik een b&b in Sleeuwijk (na 200km) voor 50 euro en was er een b&b en een "vrienden op de fiets" logeeradres in de buurt van Epe & Vaassen maar dat was dan na 450km.
Dan zou ik dus de eerste dag 200km fietsen en de tweede dag 250km. Maar goed, je bent wel afhankelijk van hoe laat je kunt ontbijten en dus kunt vertrekken en dan op dag 2 250km fietsen dat voelde als niet heel relaxed, ik vind het wel fijn om een beetje begin van de avond te arriveren ergens en gezien ik geen 30 per uur fiets, en ook de 25 niet heb gehaald wilde ik wel een beetje op tijd kunnen vertrekken 's ochtends.
Uiteindelijk de plannen wat gewijzigd en de b&b geannuleerd en besloten om de eerste dag 250km te gaan fietsen. Op dag 1 zou ik vanuit huis vertrekken dus dat kon dan mooi op tijd en op dag 2 en 3 zou de vertrektijd 's ochtend wat minder uitmaken.
Na 250km zou ik in de buurt van Culemborg zijn. Daar waren meer "vrienden op de fiets" logeeradressen en ook meer mogelijkheden voor b&b en anders maar hotel.
Nou in Culemborg had ik al snel geluk met een "vrienden op de fiets" logeeradres. Ik informeerde naar een eetgelegenheid in de buurt zodat ik daar niet te veel over uit hoefde te zoeken en die "vriend" mailde dat zijn vrouw wel een extra portie mee zou koken zodat ik, als ik geen puf meer had om uit eten te gaan, daar wat mee kon eten. Superlief.
Het tweede "vrienden op de fiets" logeeradres was in Oene, dat zou betekenen dat ik op dag 2 een rit had van ongeveer 200km.
Op dag 3 zou ik dan een rit hebben van 150 km en dat was prima, dan zou ik toch thuis weer arriveren dus tijd maakte niets uit.
De rit was gepland vanaf afgelopen donderdag t/m gisteren.
Ik ben niet echt erg georganiseerd dus ik had de gpx-en gemaakt en had wel voor dag 1 na 100km en na 200km op komoot wat eetgelegenheden opgezocht omdat ik weet dat ik bij deze lange ritten na 100km echt even van de fiets moet en geen zin om dan nog wat uit te moeten zoeken.
Ik had vorige week nog een drukke week dus verder weinig met het tripje bezig geweest.
Ik ben nogal gevoelig voor gluten dus ik heb met het fietsen vaak gellletjes, jellies en glutenvrije repen mee. Ik wilde dus ook een hele voorraad repen meenemen zodat ik wist dat ik een beetje "safe" zou zitten. Als ik dan onderweg gebak of brood eet dan heb ik er uiteindelijk iets minder last van. Bij die glutenvrije repen zit coating op en ik bekeek vorige week dinsdag de weersverwachting en tsja voor dag 2 en 3 nog repen met een coating meenemen is niet heel erg handig.
Dus......op zoek naar een alternatief (op dinsdagavond rond 21:00), dat was nog even een dingetje. Ik kwam op de nougat repen uit, daar had ik tijdens de lsrf podcast ook weleens over gehoord en dacht, daar trakteer ik mijzelf op maar goed....veel webshops o.a. voor 17:00 of 21:00 besteld, volgende dag in huis. Ik ging donderdagochtend vertrekken dus moest het wel woensdags hebben.
Uiteindelijk via Mantel de Amacx nougat (papaya) besteld en die waren woensdag afgeleverd, heel fijn.
Woensdag nog lange werkdag, 's avonds nog een abraham zetten bij de buurman waarbij ik, uiteraard, net iets te lang bleef hangen dus ik moest enigszins haasten. De bedoeling was om donderdag om 5:30 te vertrekken.
E.e.a aan gelletjes en repen bij elkaar gepakt (ik rekende per uur een reep en dan nog wat gelletjes extra want ik ken een hongerklop en dat is niet fijn), 2 setjes extra fietskleding, wat ondergoed, jurkje, slippers, tandenborstel, tandpasta, bepanthen, klein tubetje lidocainezalf, flesje squirt, zadeltasje met o.a. multitool, tpu biba, dynaplug, co2 patroon, tire monkey, wat zakjes met sportdrink, e-reader (what was i thinking?), DE Silca pomp, wat vochtige doekjes en een tasje met een powerbank en wat kabels en een stekker.
Rond 21:30 mijn fietsschoenen gepakt, hhmmm die schoenplaatjes waren matig. Gelukkig had ik nog een setje liggen dus toch nog maar even de schoenplaatjes vervangen, banden vast bijgepompt en rond 22:30 mijn bed in.
Donderdagochtend ging de wekker om 4:30, toen ontbijten, omkleden, zadeltas op fiets maken en ik kom bij mijn fiets en kijk en zie een lege voorband.....Hhhmmm kak. Het was toen 5:15 ofzo.
Ik heb sinds 3jr een gravelbike die tubeless banden heeft, daar nog nooit wat aan gedaan en altijd gedacht, als ik lek rij doe ik er een biba in en dan zie ik wel weer en moet ik me echt eens verdiepen in het tubeless.
Sinds februari deze racer en toch maar gelijk voor tubeless gegaan want ik vond dat ik eraan moest geloven. @
mhr-zip adviseerde mij om wel met tubeless banden te laten komen maar zelf tubeless te maken zodat ik zou weten hoe het moest enz. Ik ben soms een beetje eigenwijs en dacht, lekker tubeless af laten leveren en als ik lek rij, plug erin, anders een biba en zodra ik dan thuis ben, dan komt dat tubeless wel. Heb wel alles ervoor in huis want wilde het wel een keer gaan oefenen bij de gravel (alleen nog niet gedaan).
Dus donderdagochtend dacht ik tsja......en nu. Maandag nog met de racer gefietst, geen lek bemerkt, had ook geen sealant gezien en de band was woensdagvond ook nog vrij hard, hoefde maar halve bar ofzo in dus de band weer opgepompt. Spullen op fiets gemaakt, weer gecheckt, er was geen lucht uit dus ik dacht; ik heb DE Silca pomp bij me en ik had nog snel een buba (niet tubeless) meegepakt die ik had liggen en dacht, ik zie wel hoe ver ik kom en anders ga ik langs een fietsenmaker.
De eerste 25km zat ik niet heel relaxed maar de band was nog hard dus gewoon blijven fietsen.
Ik wist dat ik bij Groesbeek 2 keer iets tussen de vierdaagse zou komen maar dat viel uiteindelijk heel erg mee, was maar paar meter en geen hinder van. Was wel blij toen ik dat gehad had want had er geen idee van hoe druk het zou zijn etc. dus vond dat wel een beetje "spannend".
Na 100km (rond 10:00/10:30) een pauze bij Boscafe de Zweef in Malden. Dikke sloten om je fiets aan vast te maken en een prachtige pauzeplek. Hier een heerlijke cola, latte en een bananenbrood met honing en walnoten besteld. Superlekker. De eerste 100km gingen lekker, was ontspannen aan het fietsen en benen voelden goed. Ik had na 175km een pauze gepland en na die pauze zou het dan nog 75km zijn tot mijn logeeradres maar omdat het zo goed voelde besloot ik de volgende pauzeplek na 200km ipv 175km te doen. Dus google aangeslingerd en kwam uit bij Brasserie de Buurman in Poederoijen. Ik las wat slechte recensies van grote groepen fietsers maar goed, dit was qua km de meest gunstige locatie en ik hoefde dan ook niet ergens nog een dorp in ofzo dus er maar op gegokt. Prachtige locatie, vriendelijk personeel en ik mocht daar mijn Wahoo even bijladen (de batterijduur lijkt wat achteruit te gaan en wilde het zekere voor het onzekere nemen).
Rond 18:15 kwam ik bij mijn "vrienden op de fiets" logeeradres aan. De vrouw des huizes deed open, supervriendelijk en kreeg gelijk wat te drinken aangeboden. Ik had een eigen kamer met 2 bedden, senseo, waterkoker etc. en eigen toilet en douche en een hal waar een zitje was waar ik gebruik van mocht maken.
Afgesproken dat ik bij hen mee at, ik vond het allemaal wel best en het idee van douchen en gelijk aan kunnen schuiven klonk heel aantrekkelijk.
Lekker buiten gegeten, wijntje erbij en leuke gesprekken. Toen alles gepakt en klaar gelegd voor de volgende ochtend want het kwam het echtpaar best goed uit dat ik op tijd wilde vertrekken omdat zij ook nog e.e.a op het programma hadden dus mijn ontbijt zou rond 7:15 klaar staan. Ik wilde een beetje op tijd vertrekken ivm de hitte die voorspeld werd. Ik had nog een aantal kortere routes gemaakt om als alternatief achter de hand te hebben voor als het echt te warm zou worden.
Vrijdagochtend 7:15.
Er stond een heerlijk en uitgebreid ontbijt voor mij klaar. Heb in sommige b&b's wel mindere ontbijtjes gehad.
Een croissantje, hard broodje, paar gewone boterhammen, rozijnenbrood, snelle jelle, beschuit, kaas, jammetjes, gekookt ei, vers fruit, verse jus d'orange en normaal ook nog kwark (maar lactoseintolerantie dus die heb ik afgeslagen).
Mijn remschijf loopt al langere tijd geregeld aan (al mee bij fm geweest maar probleem lijkt niet echt opgelost) en hier had ik donderdags al veel last van dus vrijdagochtend nog even de remklauw wat afgesteld en rond 8:00 zat ik weer op de fiets.
Vanaf 9:00 had ik regen en wind tegen. Regen.......WTF? en wind tegen mgoed, gewoon blijven trappen. Dat maakte het wel enigszins pittig dus ik merkte dat ik mijzelf zaken in het vooruitzicht ging stellen. Aan het einde van deze lang (k**) weg kijk ik even hoeveel km het nog is tot de pauze, bij zoveel km even wat muziek aan etc. Ik had op dag 2 na 75km en na 150km een pauzeplek gezocht dus tot 75km fietsen was behapbaar. Ik kwam in Terschuur uit bij een eetcafé achtig ding met allemaal 70+ wandelaars die daar ook even al koffiedrinkend gingen schuilen voor de regen.
Ik bestelde een cola, een cappuccino en een appeltaartje (die was lekker warm) en de regen leek wat minder te worden. Bij het weggaan nog even in gesprek met een mede bikepacker uit Engeland.
Vanaf 13:00 werd het droger en kwam de zon door en de 75km die ik nog moest tot de volgende pauzeplek ging goed komen voelde ik. Heerlijk langs het water bij Harderwijk gefietst (super leuke pauzeplekjes zitten daar maar daar gunde ik mezelf geen tijd voor) maar wel lekker de tijd genomen om tussendoor van de fiets af te gaan en een reepje heeeel even zittend op een bankje (paar min) op te eten.
Na 150km kwam ik in Elburg en heb daar lekker geluncht met een broodje brie uit de oven en natuurlijk weer een latte en een cola 🙂.
De laatste 50km was wel weer wat pittiger, de wind draaide steeds dus had die dag behoorlijk de wind tegen maar goed, rustig blijven en af en toe weer heel even van de fiets deed wonderen. Ook dit laatste stuk weer allerlei zaken in het vooruitzicht gesteld, na zoveel km even muziekje, dan even van de fiets etc.
Rond 18:00 kwam ik in Oene (of all places) bij mijn volgende "vrienden op de fiets" logeeradres aan. Een super lieve vrouw waarvan haar man (die inmiddels overleden was) in de garage een gastenverblijf had gemaakt. Ook hier een eigen keukenblokje, eigen toilet en douche en een lekker plekje om buiten te zitten. Helaas geen verduisterende gordijnen en ik slaap graag in het donker dus benieuwd hoe dit zou gaan want ik had wel wat rust nodig. Ontbijt kon op zijn vroegst, wanneer ik broodjes wilde, om 8:15 want de Spar ging om 8:00 open en ze wilde graag verse broodjes doen. Helemaal prima, ik zou de derde dag toch naar huis fietsen dus tijd aan mijzelf. Alhoewel het wederom warm zou worden maar goed, of ik om 9:00 0f om 10:00 zou vertrekken zou ook niet veel uitmaken.
Er zat daar 1 restaurant en daar had ik de dag ervoor al naar toe gebeld of ik daar kon eten, dit kon maar ik moest er wel voor 19:45 zijn omdat ze na die tijd geen nieuwe bestellingen meer aannamen. Gelukkig was ik op tijd en ze hadden al aangegeven dat ze anders zouden kijken of ze nog even iets voor mij konden maken (ze wisten dat ik aan het fietsen was en geen exacte tijd kon aangeven).
Heerlijk gegeten, lekker stukje kabeljauw en alle gebakken aardappels, sla en patat gingen op en de tiramisu nadien ging er ook zonder problemen in. Lekker rosétje erbij en om 22:00 helemaal k.o het bed in gedoken.
Zaterdag werd ik om 7:30 van de wekker wakker, heerlijk.
E.e.a aan spullen gepakt en om 8:15 kwam het ontbijt. Ook wederom supergoed verzorgd, 2 lekkere verse broodjes, gewone snee brood, bakje met aardbeien, gekookt eitje, jam, kaas, brie en verse Jus d'orange. Normaal ook kwark erbij.
Rond 10:00 zat ik weer op de fiets voor de laatste etappe, deze was 150km.
Na 75km had ik een pauzeplek langs de route.
Ook het eerste stuk was niet al te makkelijk, ik had een klein zitvlakprobleempje waardoor ik vaak moest "verzitten". Daarbij ook tegenwind en wat "last" v.d. bagage. Even op de pedalen staan ging niet heel lekker (door bagage) maar goed, ook hierbij weer het e.e.a in het vooruitzicht gesteld. Na bijna 80km kwam ik bij de watermolen in Haaksbergen aan. Heerlijke plek waar je je fiets prima kwijt kunt. Lekkere latte, cola en een wrap met warme kipreepjes. Ik vond het best pittig, vooral last v.h. zitvlakprobleem, benen draaiden nog wel maar ik voelde wel dat ik 2dgn lang op het zadel gezeten had. Ik zou de shortcut naar huis kunnen nemen, hier serieus over nagedacht maar goed, ik wilde eigenlijk wel gewoon de "officiële" route afmaken dus besloten om dat gewoon te doen. Ik had de tijd aan mijzelf en dichtbij mij zit een goede ijssalon en ik had bedacht dat ik daar ging zitten voor ik naar huis zou gaan dus hup de fiets weer op en trappen.
Lekker de omgeving in mij opgenomen, ook nu na een bepaalde tijd of aantal km's iets in het vooruitzicht gesteld, even muziek op, even v.d. fiets af etc.
Een bekende van mij had mijn live track link van de Wahoo en ik zag op een gegeven moment, toen ik nog 20km moest, een appje binnenkomen op mijn horloge met een aanmoediging en dat hielp wel moet ik zeggen. Toen dacht ik ook, dit gaat gewoon lukken en ik ga het halen.
Om 17:30 was ik bij de ijssalon en zat ik aan mijn, al zeg ik het zelf, welverdiende after eight coupe 😉
Al met al een mooie tocht, mooie ervaring en ook goed te merken wat dit mentaal met je doet en wat je kunt.
Merkte dat ik gelijk een goede mindset had. Ik wilde proberen om de tocht uit te fietsen, gewoon lekker te fietsen, tijd aan mijzelf en ik hoef geen gemiddeldes te halen. Ik heb ook geen snelheidsmeter op mijn hoofdscherm staan omdat ik weet dat ik mij ga irriteren als ik langzamer fiets dan mij gevoel zegt. Ik heb ook geen powermeter oid, gewoon fietsen en dat is zeker gelukt. Fijn t merken dat ik ook de rust en de tijd kon nemen om tussendoor even van de fiets te stappen. Fijn dat het gegaan is zoals ik bedacht had.
En merk wel dat als je alleen fietst, je meer aanspraak hebt dan wanneer je met zijn tweeën (of meer) bent.
Oja en ik had mijn stops vaak een uur of 1 of 2 vóór en ná lunchtijd. Scheelde dat het dan wat minder druk was op de terrassen en om de fiets ergens neer te zetten enz. Dat ga ik er wel inhouden bij langere ritten.
Strava dag 1:
https://www.strava.com/activities/11920319674
Strava dag 2:
https://www.strava.com/activities/11928625179
Strava dag 3:
https://www.strava.com/activities/11936823561
Deze man heb ik op dit topic gewezen 😉
Oja ik had deze toploader nog bij ome Ali besteld. Ik vind hem fijner dan de snack pack en het frametasje.
Boel rammelt minder door elkaar en DE Silca pomp én liberpee passen erin 😄
[
Voor 3% gewijzigd door
rinslll op 21-07-2024 19:00
]