wolterious schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:34:
Bedankt voor jullie reacties, dan ga ik ervoor!
Start ik nu mn zoektocht naar matje en slaapzak. Ik vroeg me nog wel af waar jullie je tent/matje en slaapzak op de fiets houden. Op het stuur? Ik overweeg om de slaapzak en het matje op het stuur te houden en de tent in een grote frametas. zodat ik mn kleren enz in een grote zadeltas kan houden. Maar ik vraag me af of dat gaat passen en comfortabel is.
Een opblaasbaar matje is relatief klein; het maakt niet echt uit waar je dat stopt.
Ik ben ooit begonnen met slaapzak én tent aan het stuur, omdat ze te groot waren om ergens anders te stoppen. Dat is niet prettig, want het beïnvloed de stuurkwaliteit van je fiets nogal, verdrukt de shifterkabels zodat je shifting vaak niet meer 100% goed werkt, en het zit (tenzij je heel veel flare hebt) de STI levers in de weg zodat je die vaak maar met moeite kan indrukken om op te schakelen. Grote stuurtassen heb ik daarom afgeschaft (alleen nog een klein tasje met wat dingen om bij de hand te hebben). Als je toch met een stuurtas wil gaan rijden dan moet je heel goed uitproberen of het wel lekker past, of schakelen nog goed gaat, of je geen krassen op je headtube gaat krijgen,...
Ik heb ook wel eens met een grote frametas gefietst maar ik vond dat uiteindelijk niet handig omdat je toch ergens je water kwijt moet. Dan kom je uit op food pouches aan het stuur, maar nogmaals: je stuur volhangen is niet prettig.
En een tent is al snel 5 liter; dat past alleen in de allergrootste frametassen.
Heel veel bikepacking-oplossingen (zadeltassen, stuurtassen) zijn hip, maar onpraktisch. Op een rekje achterop in fietstassen is veel comfortabeler. In voorvorktassen is ook een goede optie.
Ik heb de Cloud Up 1, en die is helemaal prima. Ik vind wel het instappen in de tent wat onhandig. Als ik opnieuw zou kiezen zou ik misschien kijken naar een tent waar de deur aan de zijkant zit. En een waslijntje binnenin zodat je een handdoek of shirt te drogen kan hangen zou een nice-to-have zijn.