Ah dat is een slimme! Ik was aan het dubben om ducttape mee te nemen maar vond dat teveel ruimte in beslag nemen. Maar op een inbussleutel kan het natuurlijk erg goed!Joojooyoghurt schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:24:
Ik heb zelf nog een kleine inbussleutel meegenomen voor het geval ik mijn achterderailleur opnieuw moest afstellen. De multi tool die ik heb (crankbrothers M19) was iets te bulky en had vgm niet de juiste inbus. Om de inbussleutel heb ik wat ducttape gewikkeld en heb nog een klein rolletje isolatie tape meegenomen.
Waarom vork en lepel meenemen als je snelle jelles en krentenbollen gaat eten 
Bij tech: kabeltjes
Bij overig: paspoort/id-kaart + betaalmiddelen, iets om je ketting te smeren, poetsdoekje? Ik neem ook altijd een rol pleepapier mee; maar ik kampeer ook...
En is het deel bij kleding inclusief hetgene wat je aan hebt?
En waarom een aparte windstopper en regenjas? Ik neem altijd alleen een regenjas mee... windstopperr is 1 vd meest nutteloze kledingstukken om mee te slepen imo...
Bij overig: paspoort/id-kaart + betaalmiddelen, iets om je ketting te smeren, poetsdoekje? Ik neem ook altijd een rol pleepapier mee; maar ik kampeer ook...
En waarom een aparte windstopper en regenjas? Ik neem altijd alleen een regenjas mee... windstopperr is 1 vd meest nutteloze kledingstukken om mee te slepen imo...
[ Voor 8% gewijzigd door Polariteit op 16-07-2024 12:39 ]
Ook zonder kamperen geen slecht idee. Na een paar dagen afwijkend dieet is de kans op een "spontane ontlading" wat groterPolariteit schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:38:
Ik neem ook altijd een rol pleepapier mee; maar ik kampeer ook...

Ik neem ook altijd een extra derailleur hanger mee voor de zekerheid.
Als je toch klik schoenen wilt die nog goed te combineren zijn als normale schoenen kan ik de Adidas Velo samba wel aanbevelen (moet je wel SPD gebruiken).
Als je toch klik schoenen wilt die nog goed te combineren zijn als normale schoenen kan ik de Adidas Velo samba wel aanbevelen (moet je wel SPD gebruiken).
Of Crankbrothers. Ben daar zelf erg tevreden over in combinatie met de Adidas Velosamba.paulvangrinsven schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 13:15:
Ik neem ook altijd een extra derailleur hanger mee voor de zekerheid.
Heb zelf de double shot 1, erg fijne pedalen. Ik gebruik ze voor zowel woon werk verkeer met normale sneakers als met spd schoenen
Candy 1 hier, ook met gewone sneakers voor een kort ritje goed te doen.
Adidas heeft nu trouwens ook de Velostan Smith, mocht je wit cool vinden.
Https://www.adidas.nl/velostan-smith-schoenen/IE8398.html
Adidas heeft nu trouwens ook de Velostan Smith, mocht je wit cool vinden.
Https://www.adidas.nl/velostan-smith-schoenen/IE8398.html
Haha ja. Maar vorig jaar had ik halverwege cravings naar een bak kwark en dan wil ik dat gewoon ook kunnen eten en niet wegwerpplastic hoeven te kopenPolariteit schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:38:
[quote[Bij tech: kabeltjes ;)[/quote]
Check, ik beschouw dat altijd als onderdeel van het apparaat dat ik meeneem
Maar voordat je het gaat smeren, moet je ook eerst ontvetten, toch? En daar heb ik water voor nodig, dus dat lijkt me niet heel praktisch. Ik heb wel Muc-off. Raad je aan dat dan gewoon op een vieze ketting te smeren?Bij overig: paspoort/id-kaart + betaalmiddelen, iets om je ketting te smeren, poetsdoekje?
Yes, het is het totaal!En is het deel bij kleding inclusief hetgene wat je aan hebt?
Ik heb het op de fiets altijd heel snel warm. Mijn regenjas is erg goed en op de fiets krijg ik het daar al snel heel heet mee. Die windstopper is een stuk koeler. Vandaar dat ik hem mee wil. Maar misschien is een shirt met lange mouwen praktischer jaEn waarom een aparte windstopper en regenjas? Ik neem altijd alleen een regenjas mee... windstopperr is 1 vd meest nutteloze kledingstukken om mee te slepen imo...
smeren is altijd beter dan niet smeren. Net als dat je zelf met vakantie/bikepacken genoeg neemt met een verminderde standaard van hygiene/schoonmaken kan je fiets dat ook best een paar dagen of weken hebben.Misha schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 19:36:
[...]
Raad je aan dat dan gewoon op een vieze ketting te smeren?
Ik heb het kleinste busje Squirt mee die ik af en toe er bij op klieder, beetje afhankelijk van de weersomstandigheden.
Ja, dat klinkt eigenlijk wel logisch. Ik heb nog dit setje liggen. Misschien de degrease spray er van meeneem en mijn flesje muc-off. Thanks voor de tips!GWBoes schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 19:41:
[...]
smeren is altijd beter dan niet smeren. Net als dat je zelf met vakantie/bikepacken genoeg neemt met een verminderde standaard van hygiene/schoonmaken kan je fiets dat ook best een paar dagen of weken hebben.
Ik heb het kleinste busje Squirt mee die ik af en toe er bij op klieder, beetje afhankelijk van de weersomstandigheden.
Ik vind de ketting elke keer zwaar ontvetten en schoonmaken sowieso een beetje overrated... ik houd op zowel mijn race- als reisfiets bij hoeveel km ik doe met onderdelen; en ik heb niet echt grote verschillen kunnen constateren bij kettingen die goed schoongemaakt worden en bijv. de ketting die ik vorig jaar mee had tijdens 100 dagen fietsen door Europa :-)
Ik maak het tegenwoordig alleen nog schoon als de stukken blubber aan de ketting hangen
Op reis gebruik ik de poetsdoek dan vooral om overbodige kettingsmeer weg te vegen als ik ben uitgeschoten met het flesje.
Ik maak het tegenwoordig alleen nog schoon als de stukken blubber aan de ketting hangen
Op reis gebruik ik de poetsdoek dan vooral om overbodige kettingsmeer weg te vegen als ik ben uitgeschoten met het flesje.
[ Voor 12% gewijzigd door Polariteit op 16-07-2024 20:05 ]
Wij nemen tegenwoordig ook reserve rempads mee. Hier hebben al eens een flink stuk voor om moeten rijden om nieuwe te halen bij een fietsenwinkel.
In bepaalde omstandigheden kunnen ze soms ineens best snel slijten.
In bepaalde omstandigheden kunnen ze soms ineens best snel slijten.
Het voordeel van alleen rijden is dat je makkelijk contact kan maken met de "locals".RobinR schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 12:27:
Hoe gemakkelijk is het om op de bonnefooi te fietsen naar een camping zonder reservering om daar vervolgens te overnachten? Of moet je echt van te voren reserveren?
En ik weet dat het niet mag, en ik ben het ook niet van plan om te doen, maar ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen hierin: hebben jullie wel eens wild gekampeerd in de Ardenne (of belgie in het algemeen)?
Gewoon vragen of je in een tuin, erf mag kamperen en of water mag bij vullen.
Wel een kaartje sturen als bedankje en of met kerst. (handig voor een volgend jaar)
De tassen die ik gebruik zijn er vier van Ortlieb en de roltas op de bagedrager achter.
Mijn water voorraad zit in de fietstassen, twee stalen met een totaal van liter en wat lokale drankjes
Soms een stevige rugzak als rug beschermer en een helm.
Poncho is een must omdat je er droog in blijft en onder of in kan slapen in combinatie met een hangmat.
Ik had in het begin naast remkabels, twee buiten en binnen banden ook een derailleur mee gehad.
Reed vaak op stuken zonder goede GSM dekking en winkels waar ik onderdelen kon krijgen.
Nu heb ik een buiten en twee binnen banden en een kabel die geschikt is als rem of versnelling bij mij.
De rest van de onderdelen ligt bij een thuisblijver klaar om verstuurd te worden.
Mijn fiets was een twee keer Koga Randonneur. De laatste was economisch niet meer rendabel was om er nieuwe bladen, cassette en wat slijtdelen te vervangen.
Nu gebruik ik een mountingbike met Fat frank banden omdat deze over fietspaden met tegels glijden en niet de gehele tijd "dunk, dunk" geluiden heb.
Mijn water voorraad zit in de fietstassen, twee stalen met een totaal van liter en wat lokale drankjes
Soms een stevige rugzak als rug beschermer en een helm.
Poncho is een must omdat je er droog in blijft en onder of in kan slapen in combinatie met een hangmat.
Ik had in het begin naast remkabels, twee buiten en binnen banden ook een derailleur mee gehad.
Reed vaak op stuken zonder goede GSM dekking en winkels waar ik onderdelen kon krijgen.
Nu heb ik een buiten en twee binnen banden en een kabel die geschikt is als rem of versnelling bij mij.
De rest van de onderdelen ligt bij een thuisblijver klaar om verstuurd te worden.
Mijn fiets was een twee keer Koga Randonneur. De laatste was economisch niet meer rendabel was om er nieuwe bladen, cassette en wat slijtdelen te vervangen.
Nu gebruik ik een mountingbike met Fat frank banden omdat deze over fietspaden met tegels glijden en niet de gehele tijd "dunk, dunk" geluiden heb.
Die kleine dingen voor vloeibaar spul werkte bij mij een tijd terug niet, alles zat onder het "vulspul".Misha schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:04:
Nog twee weken te gaan. Tijd voor een paklijst! Ik laat alle merkjes achterwege want daar draait het niet om![]()
TassenIk vind het fijn als mijn kleding gescheiden in tassen zit. Met de Compressie tassen kun je het ook nog eens erg compact houden
- Saddle pack 17L
- Handle bar pack 14L
- Handle bar accessory pack 4.5L
- Frame pack 4.5L
- Top Tube Pack 1L
- Compressie packs van 4L, 8L. en 13L
- Tasje voor de boodschappen
KledingIk rijd nooit op mijn klikschoentjes want dan moet ik in totaal 2 paar schoenen meenemen. Na meerdere dagen beginnen de klikschoentjes ook wat pijn te doen, dus dan kies ik voor comfort
- Fietsshirt 2x
- Korte bib 2x
- Fietssokken 2x
- Hardloopschoenen
- Bandana 2x
- Normale shirt 2x
- Lichtgewicht lange broek 1x
- Boxershort 2x
- Kleine sokken 2x
- Windstopper of lang shirt met mouwen, afhankelijk van het weer
- Regenjas
- Overschoenen
- Armstukken
- Beenstukken
- Fietszonnebril
- Fietshandschoenen
- Helm
Eten en drinkenIn de ochtend haal ik ergens in de buurt krentenbollen en die beleg ik met kaas voor de lunch.
- Inklapvork
- Inklaplepel
- Bidons 2x
- Snelle Jelles
HygiëneIk was meestal mijn bib, shirt en bandana in de avond tijdens het douchen met wasmiddel en maak hem dan droog door hem in een handdoek te rollen. Vervolgens hang ik hem buiten te drogen. Het is nog nooit voorgekomen dat de bib _niet_ droog was de volgende ochtend.
- Vloeibaar wasmiddel
- Mini tandenborstel
- Mini tandpasta
- Mini deo
- Mini douchegel
- Vochtige doekjes
- Handgel
- Zonnebrand
- Paracetamol
- Chamois Creme
- Pinchet
- Nagelknipper
- Tandenstoker
Ik heb van die minipacks bij de Etos gehaald waar je zelf vloeibaar spul in kan doen. Daar zit de wasmiddel etc in
TechOverig
- Fietscomputer + kabel
- Sporthorloge + kabel
- Powerbank
- Oplader voor meerdere devices
- Fietslampjes
- eReader + kabel
Iemand nog tips?
- ID kaart
- Pin pas
- 100 euro cash
- Mini ehbo kit
- Zakmes
- Multitool
- Sloten 2x
- Binnenbanden 2x
- Banden reparatie set
- Fietspompje
- Kettingsnelsluiter
- Tiewraps
- Knijpers 6x
- Kleine waslijn
Maar m.b.t. wasmiddel, ik kreeg ooit de tip van @ElGreco dat er wasmiddeldoekjes bestaan. Geen geklieder en makkelijk te doseren.
Vraag me niet waarom ik dat als vrouw van een man moet horen 🙈
Niet met je eens.Polariteit schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:38:
Goede windstopper is toch echt wel wat warmer dan een regenjas.
En ook iets minder kwestbaar/zakjes achterop bijvoorbeeld.
En waarschijnlijk een stuk makkelijker mee te nemen:rinslll schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 22:17:
[...]
Die kleine dingen voor vloeibaar spul werkte bij mij een tijd terug niet, alles zat onder het "vulspul".
Maar m.b.t. wasmiddel, ik kreeg ooit de tip van @ElGreco dat er wasmiddeldoekjes bestaan. Geen geklieder en makkelijk te doseren.
https://www.ecomondo.nl/w...laundry-detergent-sheets/
Maar als je het ook gebruikt om je kleding mee te wassen, kun je wellicht ook gaan voor gewoon een stuk zeep.
https://seepje.com/produc...iddel-tintelfrisse-limoen Als je er mee kan afwassen..kan je kleding ook gewoon tintelfris limoen ruiken
Ik neem zelf dit spul mee om te wassen. Dat werkt uitstekend en kan je overal voor gebruiken:
https://www.bever.nl/p/se...EA3C0008.html?colour=2218
Toen ik nog veel fietste, had ik altijd een reservebout bij me voor het zadel.yozgoesdigital schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:37:
Wij nemen tegenwoordig ook reserve rempads mee.
Op vakantie meegemaakt dat mijn zadel anders moest (vanwege een wond die ik had opgelopen). Bij het losdraaien, draaide ik zo de bout kapot. Geen tang of zo bij me, dus proberen de sporadisch voorbijkomende auto's te laten stoppen, terwijl ik doorfietste met het zadel in de laagste stand.
Uiteindelijk gelukt om een auto te laten stappen, die ook nog gereedschap bij zich had. Afgaande op de grootte hoopte ik dat de schroef waarmee de fietscomputer aan mijn stuur vastzat wel zou passen. Dat was gelukkig ook zo. Maar anders had ik echt heel lange tijd ongelukkig moeten fietsen.
Sindsdien had ik dus altijd op vakantie zo'n extra schroef bij me, en een tang.
Yep, die zitten in de mini EHBO kit!onno oliver schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 22:14:
[...]
Tourniquet? en snelverband.
Heb deze nog nooit nodig gehad maar geeft wel een goed gevoel om dit in de buurt te hebben als je over/op "gevaarlijke" autowegen moet rijden.
Ik doe alles wat vloeibaar is altijd in ziploc bags. Dat heeft me al een keertje gered. Ik vind daarom waterdichte compressie zakken heel fijn. Zelfs als iets gaat lekken, blijft de rest droogrinslll schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 22:17:
[...]
Die kleine dingen voor vloeibaar spul werkte bij mij een tijd terug niet, alles zat onder het "vulspul".
Ziet er handig uit! Ik ga dit straks even halenMister_GJ schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 08:01:
Ik neem zelf dit spul mee om te wassen. Dat werkt uitstekend en kan je overal voor gebruiken:
https://www.kruidvat.nl/r...asmiddeldoekjes/p/5809018McMiGHtY schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 07:43:
[...]
En waarschijnlijk een stuk makkelijker mee te nemen:
https://www.ecomondo.nl/w...laundry-detergent-sheets/
Maar als je het ook gebruikt om je kleding mee te wassen, kun je wellicht ook gaan voor gewoon een stuk zeep.
https://seepje.com/produc...iddel-tintelfrisse-limoen Als je er mee kan afwassen..kan je kleding ook gewoon tintelfris limoen ruiken
Gewoon bij de Kruidvat om de hoek
Hier nog even de fiets met tassen erophttps://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79328742
Gisteren teruggekomen van mijn aller eerste meerdaagse bikepacking trip. 18 dagen bikepacken van Apeldoorn naar Skagen! 977 fantastische kilometers, heb zelfs de fiets een flink stuk over het strand meegesleept voor wat foto's
.
Heb in totaal 10 fietsdagen en 3 rustdagen genomen voordat ik aankwam in Skagen, en in Skagen zelf nog 4 nachtjes gebleven. Ben met wat treinen terug gegaan naar Flensburg, daar een nachtje gebleven en van Flensburg terug naar Deventer om de laatste 15 km zelf naar huis te fietsen.
In deze post wil ik jullie laten zien wat mijn paklijst was en ik zal ook evt vertellen wat ik de volgende keer anders of achterwege zal laten:
Qua regenkleding had ik mee:
:strip_exif()/f/image/1BRg44JRzirbtIV1Bvf7xzhV.jpg?f=fotoalbum_large)
regenjas van Decathlon meegenomen. Erg fijn en deed zn werk goed. Deze regenjas heeft ritsen bij o.a. de oksels zitten zodat het goed kan doorluchten tijdens het fietsen, hierdoor word je niet nat van het zweet. Overschoenen, regenbroek en handschoenen uiteindelijk niet hoeven te gebruiken.
Dit is alles heb ik in de 9L stuurtas van Ortlieb gestopt.
Qua kleren had ik dit mee:
:strip_exif()/f/image/Fg88JjbeiQRU9Ob3g1jTYICv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wVYSFCg28sOVQn6VGNZreXT4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7hSvJV5AxUpo6YZOyWhLpu4y.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb 2 zakken meegenomen: een gele voor de schone was, deze gebruikte ik dan o.a. als hoofdkussen en de grijze zak gebruikte ik voor de 'vieze' was.
1x (niet afgebeeld) merinowol nekwarmer. Deze gebruikte ik als slaapmasker zodat het wat donkerder voor mijn ogen werd. Zo kwam ik sneller in slaap, en sliep ik ook iets langer door, aangezien het al vroeg licht werd.
1x katoenensokken om in te slapen
1x katoenenhemd om in te slapen
2x katoenenonderbroek om in te slapen
1x kort licht sportbroekje om in te slapen
1x merinowol lange mouwenshirt om in te slapen
2x merinowol korte mouwenshirt
2x fietsonderbroeken
3x merinowol sokken
2x fietsondershirt
1x microvezelhandoekje
1x katoenen washandje
Naast deze kleren in mijn tas droeg ik:
1x Afritswandelbroek van Decathlon
1x fietsonderbroek
1x fietsondershirt
1x merinowol korte mouwenshirt
1x merinowol sokken
Fietsbril en helm
Schoenen: Shimano EX300 met Crankbrothers Double Shot 1 pedalen.
Alle kleren stopte ik in de 10L zadeltas van Topeak.
Qua elektronica nam ik mee:
:strip_exif()/f/image/wk7NDjkOw45PxYUwSxpbB1eP.jpg?f=fotoalbum_large)
1x (niet afgebeeld) Wahoo element BOLT v2
1x DJI osmo action 3, met 3 accu's en een handige accu oplader
1x oordopjes
1x oplader
2x extra SD kaarten just in case
1x handig hoofdlampje die als eerste stand een donker rood licht heeft zodat je niet meteen wordt verblind als je hem 's nachts aan zet
1x 20.000 mAh powerbank, waardeloos ding. Heb hem 1x vol opgeladen, gebruikt tot hij leeg was en daarna laadde hij niet meer op.
Ik had al een 10.000 mAh powerbank liggen die ik fijn vond maar ik dacht dat dat te weinig zou zijn. Dus volgende keer neem ik gewoon die mee. Heb nog nergens met lege accus gezeten zonder het gebruik van een powerbank dus dan moet mét 10.000 mAh ruim voldoende zijn.
Qua reparatie etc. had ik mee:
:strip_exif()/f/image/LbVptBZv1DJDzu6S4Q1qXFk4.jpg?f=fotoalbum_large)
1x Crankbrothers M19
1x Leatherman zakmes
1x Fumapump
1x Dynaplug
1x Decathlon bandenplakset
1x Kettingpons
1x extra missing links
1x Luchtdrukmeter
1x bandenlichters met een losse inbussleutel voor het verstellen van de derailleur
2x binnenband
1x bijna leeg flesje squirt
1x (niet afgebeeld) klein rolletje isolatietape
1x (niet afgebeeld) beetje ducttape om de inbussleutel gewikkeld
Ik rijd zelf tubeless, maar just in case heb ik nog even 2 binnenbanden meegenomen en een bandenplakset.
Qua koken had ik dit mee:
:strip_exif()/f/image/GppeeOZpvcU5gYjdpAYEkfSl.jpg?f=fotoalbum_large)
10x (niet afgebeeld) espresso sticks
1x Decathlon bordje
1x Bamboe spork
5x Cup a soup
6x oploskoffie
1x titanium mok
1x Decathlon butaan 230 gram
1x Primus Lite Plus brander
wat extra suiker sachtes
Qua eten had ik mee:
:strip_exif()/f/image/LMppaJxQwnqLeLnTyzihsKm0.jpg?f=fotoalbum_large)
8x 2 verschillende soorten zelfgemaakt ontbijt. Een soort met melkpoeder, blauwebessen havermout en gedroogde aardbeien. De ander met muesli ipv havermout.
3x vriesdroogmaaltijden
5x noedels. Deze heb ik later nog even anders verpakt want op deze manier nam het niet iets teveel ruimte in. Ik heb de noedels uit de pakjes gehaald en ff met de hand wat kleiner gemaakt en vervolgens in ziplock bags gedaan met de zakjes kruiden etc.
Qua sportvoeding had ik mee::strip_exif()/f/image/aZH9PidWeDe79vqetPGgtD7x.jpg?f=fotoalbum_large)
10x sachets met maltodextrine
6x gels zonder caffeine
8x gels met caffeine
'S ochtends bij vertrek deed in in mn snackbuddy een 650ml bidon met 1 sachet maltodextrine. Aan de zijkant achter het elastiek deed ik dan 1-2 gels, lag er beetje aan hoe ik me die dag voelde. Heb ze niet allemaal gebruikt. Ook mixte ik in mn 750 ml bidon wel eens een halve liter cola met 250ml water. Ff schudden dat de prik eruit is, en je hebt zo weer een goedkope 'sportdrank' (wel B merk cola halen die kosten geen drol). Het hydrateert alleen niet zo goed dus heb wel gezorgd dat ik daarnaast nog wat water dronk.
Qua toilettas had ik mee:
:strip_exif()/f/image/LsPUnXMCtPUOmncMDVkJGq5l.jpg?f=fotoalbum_large)
1x brillendoosje voor mijn bril 's nachts.
1x ziplock met wc-papier. Heb dit 1x hoeven te gebruiken bij de eerste camping, aangezien hier geen wc-papier aanwezig was. Daarna was er bij de overige campings overal wc-papier aanwezig.
1x mini deo
3x extra lenzen
1x lenzendoosje
1x wilderness wash
1x moisturizer voor mijn gezicht
1x handgel
1x zelf korter gemaakte tandenborstel
1x mini tandpasta
1x 100 ml lenzenvloeistof
De handgel heb ik nog nooit hoeven te gebruiken aangezien er overal een mogelijkheid was om je handen te wassen, en omdat hij toch een beetje onhandig formaat ik laat ik deze de volgende keer achterwege.
Dan nu alles samen:
:strip_exif()/f/image/MHhQYC5huWxvJW4TUTegcnZe.jpg?f=fotoalbum_large)
De tent die ik heb gebruikt is de MSR Hubba Hubba NX2. Erg fijne, lichte en snel opgezette tent.
De slaapzak is de STOIC NijakSt. -2°C. Wellicht iets te overkill met een comfort temperatuur van -2, maar als je de zijkant gedeeltelijk openritst lucht het een beetje door waardoor het zeker niet te warm is, en ook als je hem iets openklapt is hij zeker comfortabel. Ik snap niet waarom mensen denken dat je niet op je zij kan slapen in een mummy slaapzak, zelf ben ik ook een zij slaper en ik beweeg ook veel in mijn slaap, maar in deze slaapzak had ik nog genoeg bewegings- en draairuimte.
De slaapzakliner is van Decathlon. Erg fijn en lichte liner die makkelijker in het hoesje te proppen is.
Het luchtbed is van Naturehike die op te blazen is met de drybag, erg handig!
Verder had ik nog een basic EHBO kitje mee van Decathlon, zonnebrand (heb maar 2 dagen hoeven te smeren), een tarp om mijn fiets droog te houden 's nachts, fietsslot, een action camera stok (die ik in het ergste geval kon gebruiken als wapenstok), sea to summit ultra sil kitchen sink (heb ik niet gebruikt en laat ik volgende keer thuis), klein Decathlon vierkant lampje (laat ik volgende keer thuis aangezien mijn hoofdlamp voldoende was in de tent).
Op de foto staat nog een rood opblaasbaar kussen maar die heb ik niet meegenomen aangezien ik mijn kleren als kussen gebruikte.
Alles ingepakt:
:strip_exif()/f/image/gdmsikxPaHPUxnGFfs2NMDCn.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik hoop dat mensen hier misschien nog inspiratie uit halen! Mochten er mensen nog tips hebben oid laat het vooral weten! Het beviel zo goed dat ik zeker van plan ben om vaker te gaan bikepacken!
Gisteren teruggekomen van mijn aller eerste meerdaagse bikepacking trip. 18 dagen bikepacken van Apeldoorn naar Skagen! 977 fantastische kilometers, heb zelfs de fiets een flink stuk over het strand meegesleept voor wat foto's
:strip_exif()/f/image/Jtpq97yPitl4gaBGybg6rY7h.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb in totaal 10 fietsdagen en 3 rustdagen genomen voordat ik aankwam in Skagen, en in Skagen zelf nog 4 nachtjes gebleven. Ben met wat treinen terug gegaan naar Flensburg, daar een nachtje gebleven en van Flensburg terug naar Deventer om de laatste 15 km zelf naar huis te fietsen.
In deze post wil ik jullie laten zien wat mijn paklijst was en ik zal ook evt vertellen wat ik de volgende keer anders of achterwege zal laten:
:strip_exif()/f/image/1BRg44JRzirbtIV1Bvf7xzhV.jpg?f=fotoalbum_large)
regenjas van Decathlon meegenomen. Erg fijn en deed zn werk goed. Deze regenjas heeft ritsen bij o.a. de oksels zitten zodat het goed kan doorluchten tijdens het fietsen, hierdoor word je niet nat van het zweet. Overschoenen, regenbroek en handschoenen uiteindelijk niet hoeven te gebruiken.
:strip_exif()/f/image/Fg88JjbeiQRU9Ob3g1jTYICv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wVYSFCg28sOVQn6VGNZreXT4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7hSvJV5AxUpo6YZOyWhLpu4y.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb 2 zakken meegenomen: een gele voor de schone was, deze gebruikte ik dan o.a. als hoofdkussen en de grijze zak gebruikte ik voor de 'vieze' was.
1x (niet afgebeeld) merinowol nekwarmer. Deze gebruikte ik als slaapmasker zodat het wat donkerder voor mijn ogen werd. Zo kwam ik sneller in slaap, en sliep ik ook iets langer door, aangezien het al vroeg licht werd.
2x fietsonderbroeken
3x merinowol sokken
2x fietsondershirt
1x microvezelhandoekje
1x katoenen washandje
1x fietsonderbroek
1x fietsondershirt
1x merinowol sokken
Fietsbril en helm
:strip_exif()/f/image/wk7NDjkOw45PxYUwSxpbB1eP.jpg?f=fotoalbum_large)
1x oordopjes
1x oplader
1x handig hoofdlampje die als eerste stand een donker rood licht heeft zodat je niet meteen wordt verblind als je hem 's nachts aan zet
1x 20.000 mAh powerbank, waardeloos ding. Heb hem 1x vol opgeladen, gebruikt tot hij leeg was en daarna laadde hij niet meer op.
Ik had al een 10.000 mAh powerbank liggen die ik fijn vond maar ik dacht dat dat te weinig zou zijn. Dus volgende keer neem ik gewoon die mee. Heb nog nergens met lege accus gezeten zonder het gebruik van een powerbank dus dan moet mét 10.000 mAh ruim voldoende zijn.
:strip_exif()/f/image/LbVptBZv1DJDzu6S4Q1qXFk4.jpg?f=fotoalbum_large)
1x Crankbrothers M19
1x Leatherman zakmes
1x Fumapump
1x Dynaplug
1x Kettingpons
1x extra missing links
1x Luchtdrukmeter
1x bandenlichters met een losse inbussleutel voor het verstellen van de derailleur
2x binnenband
Ik rijd zelf tubeless, maar just in case heb ik nog even 2 binnenbanden meegenomen en een bandenplakset.
:strip_exif()/f/image/GppeeOZpvcU5gYjdpAYEkfSl.jpg?f=fotoalbum_large)
1x Decathlon bordje
1x Bamboe spork
5x Cup a soup
6x oploskoffie
1x titanium mok
wat extra suiker sachtes
Qua eten had ik mee:
:strip_exif()/f/image/LMppaJxQwnqLeLnTyzihsKm0.jpg?f=fotoalbum_large)
8x 2 verschillende soorten zelfgemaakt ontbijt. Een soort met melkpoeder, blauwebessen havermout en gedroogde aardbeien. De ander met muesli ipv havermout.
3x vriesdroogmaaltijden
5x noedels. Deze heb ik later nog even anders verpakt want op deze manier nam het niet iets teveel ruimte in. Ik heb de noedels uit de pakjes gehaald en ff met de hand wat kleiner gemaakt en vervolgens in ziplock bags gedaan met de zakjes kruiden etc.
Qua sportvoeding had ik mee:
:strip_exif()/f/image/aZH9PidWeDe79vqetPGgtD7x.jpg?f=fotoalbum_large)
6x gels zonder caffeine
8x gels met caffeine
'S ochtends bij vertrek deed in in mn snackbuddy een 650ml bidon met 1 sachet maltodextrine. Aan de zijkant achter het elastiek deed ik dan 1-2 gels, lag er beetje aan hoe ik me die dag voelde. Heb ze niet allemaal gebruikt. Ook mixte ik in mn 750 ml bidon wel eens een halve liter cola met 250ml water. Ff schudden dat de prik eruit is, en je hebt zo weer een goedkope 'sportdrank' (wel B merk cola halen die kosten geen drol). Het hydrateert alleen niet zo goed dus heb wel gezorgd dat ik daarnaast nog wat water dronk.
:strip_exif()/f/image/LsPUnXMCtPUOmncMDVkJGq5l.jpg?f=fotoalbum_large)
1x ziplock met wc-papier. Heb dit 1x hoeven te gebruiken bij de eerste camping, aangezien hier geen wc-papier aanwezig was. Daarna was er bij de overige campings overal wc-papier aanwezig.
1x mini deo
3x extra lenzen
1x lenzendoosje
1x wilderness wash
1x handgel
1x mini tandpasta
De handgel heb ik nog nooit hoeven te gebruiken aangezien er overal een mogelijkheid was om je handen te wassen, en omdat hij toch een beetje onhandig formaat ik laat ik deze de volgende keer achterwege.
Dan nu alles samen:
:strip_exif()/f/image/MHhQYC5huWxvJW4TUTegcnZe.jpg?f=fotoalbum_large)
De tent die ik heb gebruikt is de MSR Hubba Hubba NX2. Erg fijne, lichte en snel opgezette tent.
De slaapzak is de STOIC NijakSt. -2°C. Wellicht iets te overkill met een comfort temperatuur van -2, maar als je de zijkant gedeeltelijk openritst lucht het een beetje door waardoor het zeker niet te warm is, en ook als je hem iets openklapt is hij zeker comfortabel. Ik snap niet waarom mensen denken dat je niet op je zij kan slapen in een mummy slaapzak, zelf ben ik ook een zij slaper en ik beweeg ook veel in mijn slaap, maar in deze slaapzak had ik nog genoeg bewegings- en draairuimte.
De slaapzakliner is van Decathlon. Erg fijn en lichte liner die makkelijker in het hoesje te proppen is.
Verder had ik nog een basic EHBO kitje mee van Decathlon, zonnebrand (heb maar 2 dagen hoeven te smeren), een tarp om mijn fiets droog te houden 's nachts, fietsslot, een action camera stok (die ik in het ergste geval kon gebruiken als wapenstok), sea to summit ultra sil kitchen sink (heb ik niet gebruikt en laat ik volgende keer thuis), klein Decathlon vierkant lampje (laat ik volgende keer thuis aangezien mijn hoofdlamp voldoende was in de tent).
Op de foto staat nog een rood opblaasbaar kussen maar die heb ik niet meegenomen aangezien ik mijn kleren als kussen gebruikte.
Alles ingepakt:
:strip_exif()/f/image/gdmsikxPaHPUxnGFfs2NMDCn.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik hoop dat mensen hier misschien nog inspiratie uit halen! Mochten er mensen nog tips hebben oid laat het vooral weten! Het beviel zo goed dat ik zeker van plan ben om vaker te gaan bikepacken!
[ Voor 0% gewijzigd door Joojooyoghurt op 17-07-2024 09:57 . Reden: Toevoeging ]
In plaats van wc papier neem ik tissues mee. Dat is al weer wat compacter om mee te nemen en puur voor nood. Veel campings en restaurants hebben wel wc papier.Polariteit schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:38:
Wat ik ook vaak bij me heb, zeker op de wat langere/meerdaagse, zijn die Dynapluggen. Net weer besteld de enige hut in de buurt die ze op voorraad had
Voor de (wild) kampeerders, ik zie nog geen tekentang in de paklijsten. Kan dat die binnen de ehbo kit valt of dat mensen een pincet goed genoeg vinden maar voor mij wel de moeite waard om specifiek mee te nemen.
Ga er vanuit dat iedereen wel bekend is met Lyme als teken risico. Afhankelijk van waar je heen gaat kan TBE ook een risico zijn. Daarvoor kun je je laten inenten.
Toevoeging hiervoor is anti muggen+teken middle. En als je maar Scandinavië of Schotland gaat een hoedje met gaas/klamboe tegen de midgies.
Ga er vanuit dat iedereen wel bekend is met Lyme als teken risico. Afhankelijk van waar je heen gaat kan TBE ook een risico zijn. Daarvoor kun je je laten inenten.
Toevoeging hiervoor is anti muggen+teken middle. En als je maar Scandinavië of Schotland gaat een hoedje met gaas/klamboe tegen de midgies.
nu nog ff spammen in het MTB topic en dan heb je alle relevante topics gehadMcMiGHtY schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:08:
Wat ik ook vaak bij me heb, zeker op de wat langere/meerdaagse, zijn die Dynapluggen. Net weer besteld de enige hut in de buurt die ze op voorraad had
Nee die hebben die dikke pluggen nodig, die heb ik niet!418O2 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:41:
[...]
nu nog ff spammen in het MTB topic en dan heb je alle relevante topics gehad
Dat is niet spammen, maar pluggen.418O2 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:41:
[...]
nu nog ff spammen in het MTB topic en dan heb je alle relevante topics gehad
Groot verschil.
Ok, nooit zo bekeken; mijn regenjas is op zich al warm genoeg; zeker icm een goed shirt eronder. Het beeld dat ik van een windstopper heb is een plastieken jasje zonder capuchonDDX schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 22:38:
[...]
Niet met je eens.
Goede windstopper is toch echt wel wat warmer dan een regenjas.
En ook iets minder kwestbaar/zakjes achterop bijvoorbeeld.
Leuk om te lezen wat je meeneemt. Je sjouwt wel een hoop eten met je mee vind ik; en vooral een hoop 'sportvoeding'. In west europa kom je altijd wel in de buurt van winkels/bakkers etc... ik houd altijd een 'noodvoorraadje' aan voor max 2 dagen; vooral handig in bijvoorbeeld duitsland als de winkels op zondag dicht zijn.Joojooyoghurt schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:54:
Hier nog even de fiets met tassen erophttps://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79328742
Gisteren teruggekomen van mijn aller eerste meerdaagse bikepacking trip. 18 dagen bikepacken van Apeldoorn naar Skagen! 977 fantastische kilometers, heb zelfs de fiets een flink stuk over het strand meegesleept voor wat foto's[Afbeelding].
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
2x fietsonderbroeken
3x merinowol sokken
2x fietsondershirt
1x microvezelhandoekje
1x katoenen washandje
1x fietsonderbroek
1x fietsondershirt
1x merinowol sokken
Fietsbril en helm
[Afbeelding]
1x oordopjes
1x oplader
[Afbeelding]
1x Crankbrothers M19
1x Leatherman zakmes
1x Fumapump
1x Dynaplug
1x Kettingpons
1x extra missing links
1x Luchtdrukmeter
2x binnenband
[Afbeelding]
1x Decathlon bordje
1x Bamboe spork
5x Cup a soup
6x oploskoffie
1x titanium mok
wat extra suiker sachtes
Qua eten had ik mee:
[Afbeelding]
3x vriesdroogmaaltijden
Qua sportvoeding had ik mee:[Afbeelding]
6x gels zonder caffeine
8x gels met caffeine
[Afbeelding]
1x mini deo
3x extra lenzen
1x lenzendoosje
1x wilderness wash
1x handgel
1x mini tandpasta
Dan nu alles samen:
[Afbeelding]
Alles ingepakt:
[Afbeelding]
Tissues is ook een optie. Op wc-papier bij campings kan je niet vertrouwen; in frankrijk of spanje is het zeker niet standaard. Mijn langste streak van kamperen zonder een toilet met wc-papier tegen te komen was 16 dagen; dan ben je blij dat je het zelf bij je hebt zeg maarwisselwerking schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:33:
[...]
In plaats van wc papier neem ik tissues mee. Dat is al weer wat compacter om mee te nemen en puur voor nood. Veel campings en restaurants hebben wel wc papier.
Ik vind het als fietsreiziger overigens best irritant om dan wc-papier te moeten kopen als je er echt doorheen bent; aangezien ze meestal alleen extreem grote bulkverpakkingen verkopen . Moet je gaan lopen bietsen om de rest wat je niet meeneemt kwijt te kunnen
Over wasmiddel gesproken: test van te voren even of je tegen dat spul kan als je het niet goed uit je broek gewassen krijgt...
Goede opmerking! Tekentang zit standaard in mijn kit iig. Ook op ' gewone campings' is het een risico...TheGhost1233 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:40:
Voor de (wild) kampeerders, ik zie nog geen tekentang in de paklijsten. Kan dat die binnen de ehbo kit valt of dat mensen een pincet goed genoeg vinden maar voor mij wel de moeite waard om specifiek mee te nemen.
Hoe gaan jullie trouwens om met vervelende honden? En dan bedoel ik vooral de exemplaren die extreem boos van het erf af komen rennen (alleen, of met meerderen) waarbij de baas/eigenaar niet in de buurt is... of zwerfhonden... of waakhonden bij een schaapskudde oid
In ned/duitsland heb ik hier nooit issues mee gehad; maar vorig jaar in Kroatie was het op een gegeven moment gewoon niet leuk meer.. wat toen voor mijn gevoel het best werkte was afstappen, fiets tussen de hond en mij en rustig doorlopen. maar dit voelt wel een beetje onnatuurlijk
In ned/duitsland heb ik hier nooit issues mee gehad; maar vorig jaar in Kroatie was het op een gegeven moment gewoon niet leuk meer.. wat toen voor mijn gevoel het best werkte was afstappen, fiets tussen de hond en mij en rustig doorlopen. maar dit voelt wel een beetje onnatuurlijk
[ Voor 15% gewijzigd door Polariteit op 17-07-2024 20:17 ]
haha ja klopt ik nam redelijk wat eten mee, achteraf gezien laat ik de noedels achterwege, scheelt redelijk wat ruimte. Het was m'n eerste keer dus ik wou zeker weten dat ik mijn pret niet liet bederven door een tekort aan eten/energie onderweg. Nu heb ik idd geleerd dat je vaak wel genoeg kunt bevoorraden voor vertrek of bij aankomst (vaker stoppen onderweg/tijdens het fietsen vind ik niet fijn). Ik ben wel fan van de sportvoeding die ik mee had, scheelt toch weer een keertje stoppen als je kan blijven fietsen terwijl je energie binnen krijgt. Wellicht dat ik de volgende keer wel iets minder kan meenemen aangezien ik bij terugkomst thuis nog 4 zakjes maltodextrine en een paar gels over had.Polariteit schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:12:
[...]
Leuk om te lezen wat je meeneemt. Je sjouwt wel een hoop eten met je mee vind ik; en vooral een hoop 'sportvoeding'. In west europa kom je altijd wel in de buurt van winkels/bakkers etc... ik houd altijd een 'noodvoorraadje' aan voor max 2 dagen; vooral handig in bijvoorbeeld duitsland als de winkels op zondag dicht zijn.
Hoe doen jullie het qua boodschappen doen onderweg? Ik ben als de dood om mijn fiets onbeheerd bij een supermarkt achter te laten. Ik heb wel slotjes maar dan nog... mijn spullen zijn er in een oogwenk vanaf
Vertrouw je gevoel. Als je denkt dat het niet kan, niet doen.Misha schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 07:40:
Hoe doen jullie het qua boodschappen doen onderweg? Ik ben als de dood om mijn fiets onbeheerd bij een supermarkt achter te laten. Ik heb wel slotjes maar dan nog... mijn spullen zijn er in een oogwenk vanaf
Daarnaast de meeste spullen kun je wel vervangen. Het is alleen onhandig, moet je de fiets weer achter laten!
Ik vertrouw op de goedheid van de mens en tot nog toe heeft die me niet in de steek gelaten.
Ik haal wel mijn fiets computer er af en neem mijn telefoon en portemonnee mee.
Een maat van mij gaat nog een stapje verder en zet hem niet eens meer op slot. Let wel de fietsen zitten dan meestal van onder to boven onder de bagger. Nu zou ik dat niet aan willen raden een slot is een kleine moeite en voorkomt de gelegenheidsdief.
Ik haal wel mijn fiets computer er af en neem mijn telefoon en portemonnee mee.
Een maat van mij gaat nog een stapje verder en zet hem niet eens meer op slot. Let wel de fietsen zitten dan meestal van onder to boven onder de bagger. Nu zou ik dat niet aan willen raden een slot is een kleine moeite en voorkomt de gelegenheidsdief.
Een wat kleinere/lokale supermarkt opzoeken, en binnen vragen of je hem ergens even tegen een kant aan mag zetten voor 1-2 minuten terwijl je snel boodschapje haalt.
En een Apple tag geeft toch iets meer vertrouwen
En een Apple tag geeft toch iets meer vertrouwen
gewoon op hoop van zegen
Maar ook wel eens wat betrouwbaar uitziende mensen op bankjes gevraagd op te letten of met een mede bikepacker overlegd achter elkaar de winkel in te gaan.
Meestal alle dure spullen mee (ortlieb accessoire pack is daarvoor makkelijk) en fiets met een simpel kabelslot vast zetten. Als ze de tassen er af willen jatten wens ik ze veel plezier met een tas met kleren of kampeerspullen met doorverkoop waarde 0.
Maar ik heb maar 1 keer bij een Aldi in een twijfelachtige duitse achterbuurt waar het glas van de ingetikte autoruiten verspreid lag haast gemaakt weer terug bij de fiets te komen. Daarnaast nooit echt zorgen gemaakt.

Meestal alle dure spullen mee (ortlieb accessoire pack is daarvoor makkelijk) en fiets met een simpel kabelslot vast zetten. Als ze de tassen er af willen jatten wens ik ze veel plezier met een tas met kleren of kampeerspullen met doorverkoop waarde 0.

Maar ik heb maar 1 keer bij een Aldi in een twijfelachtige duitse achterbuurt waar het glas van de ingetikte autoruiten verspreid lag haast gemaakt weer terug bij de fiets te komen. Daarnaast nooit echt zorgen gemaakt.
Ik heb naast een ringslot en een kabelslot ook nog een fietsalarm. Mocht iemand de fiets perongeluk aanstoten of aan mijn tassen zitten dan geeft hij eerst een iets minder hard waarschuwingsgeluid, daarna gaat hij over tot moord en brand. Met een klein afstandsbediening is hij uit, aan en in te stellen.Misha schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 07:40:
[ Voor 2% gewijzigd door Joojooyoghurt op 19-07-2024 10:08 . Reden: Verbetering ]
Het gaat mij ook niet zozeer dat de dief dingen kan doorverkopen. Het is vooral dat mijn fietstocht dan naar de getver isGWBoes schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 08:03:
Ten eerste: in de meeste buitenlanden is je fiets een stuk minder interessant voor het dievengilde dan hier in Nederland.
Verder maakt een volgepakte fiets het al een stuk minder interessant om de fiets snel op te tillen en in een bus te tillen.
Ik heb een ringslot en een Abus Bordo Lite, en die laatste gebruik ik alleen als er iets te veel guur volk rondloopt in de buurt van de supermarkt, en dat is in het buitenland al redelijk zeldzaam dat dat gebeurt. Ringslot gebruik ik wel altijd, maar dat is macht der gewoonte...
En wat al gezegd is, een fiets onder de blubber en ook nog eens met eens stel stinkende fiets- en onderbroeken op de bagagedrager is ook niet echt aanlokkelijk
Ik ben banger dat ze mijn tassen leegtrekken... waardevolle spullen doe ik trouwens sowieso in een heuptas, heb ik die altijd bij de hand
Verder maakt een volgepakte fiets het al een stuk minder interessant om de fiets snel op te tillen en in een bus te tillen.
Ik heb een ringslot en een Abus Bordo Lite, en die laatste gebruik ik alleen als er iets te veel guur volk rondloopt in de buurt van de supermarkt, en dat is in het buitenland al redelijk zeldzaam dat dat gebeurt. Ringslot gebruik ik wel altijd, maar dat is macht der gewoonte...
En wat al gezegd is, een fiets onder de blubber en ook nog eens met eens stel stinkende fiets- en onderbroeken op de bagagedrager is ook niet echt aanlokkelijk
Ik ben banger dat ze mijn tassen leegtrekken... waardevolle spullen doe ik trouwens sowieso in een heuptas, heb ik die altijd bij de hand
[ Voor 14% gewijzigd door Polariteit op 19-07-2024 09:58 ]
Ik neem hiervoor een best wel zwaar slot mee: https://tigrlock.com/coll...r-blue/products/blue-mini
Hij zit aan de onderkant van de onderbuis. Daarom wel maar ruimte voor 2 bidonnen. Ook dat los ik dan op met een flexibele fles die ik weer ergens anders aan bind.
Met het slot slaap ik goed en durf ik mijn fiets eventjes onbeheerd achter te laten. De andere optie is op zoek naar een betrouwbare persoon toen ik laatst in een druk centrum was. Kost vaak achteraf wel een gesprekje van 2 minuten :-)
De tijd in een supermarkt zo kort mogelijk houden door een boodschappenlijst vooraf te maken is ook handig. Die komt toch vaak neer op, groente/iets van vlees/pastasaus/pasta/zoete snacks/ontbijt/nootjes. De meeste supermarkten zijn gelukkig ongeveer hetzelfde en ik sponsor het liefst de lokale supermarkten. ;-)
Ooh en volgens goed MTB gebruik, zet je fiets altijd in de allerlaagste versnelling!
Hij zit aan de onderkant van de onderbuis. Daarom wel maar ruimte voor 2 bidonnen. Ook dat los ik dan op met een flexibele fles die ik weer ergens anders aan bind.
Met het slot slaap ik goed en durf ik mijn fiets eventjes onbeheerd achter te laten. De andere optie is op zoek naar een betrouwbare persoon toen ik laatst in een druk centrum was. Kost vaak achteraf wel een gesprekje van 2 minuten :-)
De tijd in een supermarkt zo kort mogelijk houden door een boodschappenlijst vooraf te maken is ook handig. Die komt toch vaak neer op, groente/iets van vlees/pastasaus/pasta/zoete snacks/ontbijt/nootjes. De meeste supermarkten zijn gelukkig ongeveer hetzelfde en ik sponsor het liefst de lokale supermarkten. ;-)
Ooh en volgens goed MTB gebruik, zet je fiets altijd in de allerlaagste versnelling!
[ Voor 5% gewijzigd door Mister_GJ op 19-07-2024 09:58 ]
Overigens een pro-tip, vooral als je kampeert: zet je fiets niet 'in de speciaal voor fietsen bestemde schuur met krakkemikkige deur' waar al 200 fietsen staan...
Die ruimtes zijn ook bekend bij het dievengilde, en het zal niet voor het eerst zijn dat ze 's nachts leeggeroofd worden. Dan laat ik liever mijn fiets vlak naast mijn tent staan...
Die ruimtes zijn ook bekend bij het dievengilde, en het zal niet voor het eerst zijn dat ze 's nachts leeggeroofd worden. Dan laat ik liever mijn fiets vlak naast mijn tent staan...
Niet te moeilijk doen.Misha schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 07:40:
Mensen nemen van alles mee de supermarkt in. (stepjes, kinderwagens etc etc)
Dus waarom niet gewoon je fiets aan de hand ?

[ Voor 20% gewijzigd door DDX op 19-07-2024 10:16 ]
Brutalen hebben de halve wereld
Vaak ben je te bang.McMiGHtY schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:53:
Brutalen hebben de halve wereld
Je doet toch ook niks asociaals. Een fiets is niet viezer dan een paar schoenen.
(soms wel, maar je gaat ook niet met je baggerlaarzen een supermarkt in).
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Heb ik ook een keer gehad, op mijn tocht naar Florance (Reitsma route naar Rome), camping niet beschikbaar, de volgende was pas na een serieuze beklimming, dus hotel gedaan. Waar kan ik mijn fiets kwijt? "Achter de receptie in een opslag hok" paste natuurlijk geen 2 fietsen in. "Anders neem je hem mee naar je kamerDDX schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 10:16:
[...]
Niet te moeilijk doen.
Mensen nemen van alles mee de supermarkt in. (stepjes, kinderwagens etc etc)
Dus waarom niet gewoon je fiets aan de hand ?
[Afbeelding]
Dus heerlijk geslapen met alle tassen en 2 fietsen om ons heen. In het hotel in Florance dat dus toen maar gewoon gedaan, daar durfde ik hem niet buiten te laten.
De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk
Hotel is bij mij standaard gewoon mee naar de kamer, daar heb ik genoeg foto's van.
1 keer opmerking gehad, maar toen aangegeven dat de fiets ook mijn koffer/bagage was en tja toen wat het prima.
Het is natuurlijk wel handig om een wat groter hotel/hotel met lift te zoeken.
Een hotel met smalle trappen die je op moet is niet heel handig.
1 keer opmerking gehad, maar toen aangegeven dat de fiets ook mijn koffer/bagage was en tja toen wat het prima.
Het is natuurlijk wel handig om een wat groter hotel/hotel met lift te zoeken.
Een hotel met smalle trappen die je op moet is niet heel handig.
[ Voor 27% gewijzigd door DDX op 19-07-2024 14:24 ]
Bedankt voor de tips! Als ik een hotel pak, dan gaat ie ook altijd mee naar de kamer. Is echt nog nooit een probleem geweest
Ohja nog vergeten als ik met tent kampeer en het niet vertrouw steek ik een tent stok op de hoek van mijn tent door het wiel van mijn fiets. Ik denk dat ik dan wakker wordt doordat mijn tent instort. Of het werkt geen idee maar ik slaap er wel lekker door. Meestal lig ik toch zonder tent naast mijn fiets dan maak ik me nergens druk over.
Lang verhaal maar onderaan staan de Strava linkjes van mijn bikepack avontuur "langs de provinciegrenzen van Gelderland".
Het was tijd om weer een (mini)bikepack
tripje te plannen.
Ik ben geen type om een week met de fiets weg te gaan maar max. 3 nachten is prima en fijn.
Ik had nog een aantal routes op mijn lijstje staan waar ik uit kon kiezen o.a. Geile strecke, Fietserspad, LF kustroute en de Big 5 tot ik vorige maand las over "episch Limburg" en ik toen dacht; "ah dat is ook leuk". Ik ben dus een beetje aan het pielen gegaan met die route totdat ik bedacht, laat ik eerst eens langs de grenzen van "mijn eigen" provincie gaan voor ik "vreemdga".
Jair Hoogland heeft deze ronde in 2020 gedaan en die route heb ik als basis gebruikt.
Komoot link van zijn route: https://www.komoot.com/nl-nl/tour/767798408
Verslag van zijn route: https://www.ledigerf.net/...rland-door-jair-hoogland/
De route was uiteindelijk 580 km (hij was zijn route nl. vanuit huis gestart) en kwam zo goed als langs mijn huis gezien ik "op/aan de grens" woon.
Ik had bedacht om deze in 3 dagen te fietsen en dan leek mij 200km per dag mooi. Nog niet heel vaak 200km gefietst dus ook gelijk een uitdaging om dit 3 dagen achter elkaar te doen en theoretisch had ik dan ook voldoende tijd om rustig te pauzeren enz. want bedoeling was een mini vakantie.
Het pielen en plannen m.b.v. komoot kon beginnen, altijd leuk om te doen vind ik.
Na 200km zou ik ongeveer in Rijswijk/Sleeuwijk zijn en na 400km ongeveer bij Oosterwolde en tussen Elburg en Hattem.
Ik ben geen echte bikepackster want ik ben niet van het kamperen maar heb liever een b&b of hotel. Vorig jaar al over vrienden op de fiets nagedacht maar je hebt geen idee waar je terecht komt en een eigen toilet vind ik ook wel prettig moet ik zeggen.
Heb inmiddels best wat ervaringen met wat b&b's en hotels tijdens mijn fietsritjes maar als ik zie wat je daar soms moet betalen terwijl je er in feite alleen slaapt want 's avonds vaak laat aankomen, even douchen, slapen, ontbijten en pleiten 😉
En als ik dan kijk waar je soms slaapt en verblijft......dus toch begin v.h. jaar maar lid geworden van vrienden op de fiets om dit eens te proberen.
Fijn dat er een zoekfunctie is zodat je ook kunt filteren op o.a. tuinhuis en eigen toilet/douche.
Paar mnd geleden al eens geprobeerd, duurde toen wel even voor er een beschikbare plek was maar die was helemaal prima. Had toen 2 etages voor mij alleen. Volledig keuken, badkamer, toilet, woonkamer en een hele verdieping met slaapkamers. Ontbijt was ook dikke prima dus uiteindelijk een goede ervaring.
Voor deze "Grenzen van Gelderland" trip wilde ik de "vrienden op de fiets" toch nog maar weer eens een kans geven en diverse "vrienden op de fiets" logeeradressen gebeld/geappt of gemaild maar helaas, niemand had plek. Ik dacht toen dus pppfff wat een gedoe. Iemand hier op Tweakers schreef een keer; "het is een gunst" en ja dat kan zo zijn maar als je zoiets wilt plannen schiet iedere keer een "nee" het niet op.
Uiteindelijk vond ik een b&b in Sleeuwijk (na 200km) voor 50 euro en was er een b&b en een "vrienden op de fiets" logeeradres in de buurt van Epe & Vaassen maar dat was dan na 450km.
Dan zou ik dus de eerste dag 200km fietsen en de tweede dag 250km. Maar goed, je bent wel afhankelijk van hoe laat je kunt ontbijten en dus kunt vertrekken en dan op dag 2 250km fietsen dat voelde als niet heel relaxed, ik vind het wel fijn om een beetje begin van de avond te arriveren ergens en gezien ik geen 30 per uur fiets, en ook de 25 niet heb gehaald wilde ik wel een beetje op tijd kunnen vertrekken 's ochtends.
Uiteindelijk de plannen wat gewijzigd en de b&b geannuleerd en besloten om de eerste dag 250km te gaan fietsen. Op dag 1 zou ik vanuit huis vertrekken dus dat kon dan mooi op tijd en op dag 2 en 3 zou de vertrektijd 's ochtend wat minder uitmaken.
Na 250km zou ik in de buurt van Culemborg zijn. Daar waren meer "vrienden op de fiets" logeeradressen en ook meer mogelijkheden voor b&b en anders maar hotel.
Nou in Culemborg had ik al snel geluk met een "vrienden op de fiets" logeeradres. Ik informeerde naar een eetgelegenheid in de buurt zodat ik daar niet te veel over uit hoefde te zoeken en die "vriend" mailde dat zijn vrouw wel een extra portie mee zou koken zodat ik, als ik geen puf meer had om uit eten te gaan, daar wat mee kon eten. Superlief.
Het tweede "vrienden op de fiets" logeeradres was in Oene, dat zou betekenen dat ik op dag 2 een rit had van ongeveer 200km.
Op dag 3 zou ik dan een rit hebben van 150 km en dat was prima, dan zou ik toch thuis weer arriveren dus tijd maakte niets uit.
De rit was gepland vanaf afgelopen donderdag t/m gisteren.
Ik ben niet echt erg georganiseerd dus ik had de gpx-en gemaakt en had wel voor dag 1 na 100km en na 200km op komoot wat eetgelegenheden opgezocht omdat ik weet dat ik bij deze lange ritten na 100km echt even van de fiets moet en geen zin om dan nog wat uit te moeten zoeken.
Ik had vorige week nog een drukke week dus verder weinig met het tripje bezig geweest.
Ik ben nogal gevoelig voor gluten dus ik heb met het fietsen vaak gellletjes, jellies en glutenvrije repen mee. Ik wilde dus ook een hele voorraad repen meenemen zodat ik wist dat ik een beetje "safe" zou zitten. Als ik dan onderweg gebak of brood eet dan heb ik er uiteindelijk iets minder last van. Bij die glutenvrije repen zit coating op en ik bekeek vorige week dinsdag de weersverwachting en tsja voor dag 2 en 3 nog repen met een coating meenemen is niet heel erg handig.
Dus......op zoek naar een alternatief (op dinsdagavond rond 21:00), dat was nog even een dingetje. Ik kwam op de nougat repen uit, daar had ik tijdens de lsrf podcast ook weleens over gehoord en dacht, daar trakteer ik mijzelf op maar goed....veel webshops o.a. voor 17:00 of 21:00 besteld, volgende dag in huis. Ik ging donderdagochtend vertrekken dus moest het wel woensdags hebben.
Uiteindelijk via Mantel de Amacx nougat (papaya) besteld en die waren woensdag afgeleverd, heel fijn.
Woensdag nog lange werkdag, 's avonds nog een abraham zetten bij de buurman waarbij ik, uiteraard, net iets te lang bleef hangen dus ik moest enigszins haasten. De bedoeling was om donderdag om 5:30 te vertrekken.
E.e.a aan gelletjes en repen bij elkaar gepakt (ik rekende per uur een reep en dan nog wat gelletjes extra want ik ken een hongerklop en dat is niet fijn), 2 setjes extra fietskleding, wat ondergoed, jurkje, slippers, tandenborstel, tandpasta, bepanthen, klein tubetje lidocainezalf, flesje squirt, zadeltasje met o.a. multitool, tpu biba, dynaplug, co2 patroon, tire monkey, wat zakjes met sportdrink, e-reader (what was i thinking?), DE Silca pomp, wat vochtige doekjes en een tasje met een powerbank en wat kabels en een stekker.
Rond 21:30 mijn fietsschoenen gepakt, hhmmm die schoenplaatjes waren matig. Gelukkig had ik nog een setje liggen dus toch nog maar even de schoenplaatjes vervangen, banden vast bijgepompt en rond 22:30 mijn bed in.
Donderdagochtend ging de wekker om 4:30, toen ontbijten, omkleden, zadeltas op fiets maken en ik kom bij mijn fiets en kijk en zie een lege voorband.....Hhhmmm kak. Het was toen 5:15 ofzo.
Ik heb sinds 3jr een gravelbike die tubeless banden heeft, daar nog nooit wat aan gedaan en altijd gedacht, als ik lek rij doe ik er een biba in en dan zie ik wel weer en moet ik me echt eens verdiepen in het tubeless.
Sinds februari deze racer en toch maar gelijk voor tubeless gegaan want ik vond dat ik eraan moest geloven. @mhr-zip adviseerde mij om wel met tubeless banden te laten komen maar zelf tubeless te maken zodat ik zou weten hoe het moest enz. Ik ben soms een beetje eigenwijs en dacht, lekker tubeless af laten leveren en als ik lek rij, plug erin, anders een biba en zodra ik dan thuis ben, dan komt dat tubeless wel. Heb wel alles ervoor in huis want wilde het wel een keer gaan oefenen bij de gravel (alleen nog niet gedaan).
Dus donderdagochtend dacht ik tsja......en nu. Maandag nog met de racer gefietst, geen lek bemerkt, had ook geen sealant gezien en de band was woensdagvond ook nog vrij hard, hoefde maar halve bar ofzo in dus de band weer opgepompt. Spullen op fiets gemaakt, weer gecheckt, er was geen lucht uit dus ik dacht; ik heb DE Silca pomp bij me en ik had nog snel een buba (niet tubeless) meegepakt die ik had liggen en dacht, ik zie wel hoe ver ik kom en anders ga ik langs een fietsenmaker.
De eerste 25km zat ik niet heel relaxed maar de band was nog hard dus gewoon blijven fietsen.
Ik wist dat ik bij Groesbeek 2 keer iets tussen de vierdaagse zou komen maar dat viel uiteindelijk heel erg mee, was maar paar meter en geen hinder van. Was wel blij toen ik dat gehad had want had er geen idee van hoe druk het zou zijn etc. dus vond dat wel een beetje "spannend".
Na 100km (rond 10:00/10:30) een pauze bij Boscafe de Zweef in Malden. Dikke sloten om je fiets aan vast te maken en een prachtige pauzeplek. Hier een heerlijke cola, latte en een bananenbrood met honing en walnoten besteld. Superlekker. De eerste 100km gingen lekker, was ontspannen aan het fietsen en benen voelden goed. Ik had na 175km een pauze gepland en na die pauze zou het dan nog 75km zijn tot mijn logeeradres maar omdat het zo goed voelde besloot ik de volgende pauzeplek na 200km ipv 175km te doen. Dus google aangeslingerd en kwam uit bij Brasserie de Buurman in Poederoijen. Ik las wat slechte recensies van grote groepen fietsers maar goed, dit was qua km de meest gunstige locatie en ik hoefde dan ook niet ergens nog een dorp in ofzo dus er maar op gegokt. Prachtige locatie, vriendelijk personeel en ik mocht daar mijn Wahoo even bijladen (de batterijduur lijkt wat achteruit te gaan en wilde het zekere voor het onzekere nemen).
Rond 18:15 kwam ik bij mijn "vrienden op de fiets" logeeradres aan. De vrouw des huizes deed open, supervriendelijk en kreeg gelijk wat te drinken aangeboden. Ik had een eigen kamer met 2 bedden, senseo, waterkoker etc. en eigen toilet en douche en een hal waar een zitje was waar ik gebruik van mocht maken.
Afgesproken dat ik bij hen mee at, ik vond het allemaal wel best en het idee van douchen en gelijk aan kunnen schuiven klonk heel aantrekkelijk.
Lekker buiten gegeten, wijntje erbij en leuke gesprekken. Toen alles gepakt en klaar gelegd voor de volgende ochtend want het kwam het echtpaar best goed uit dat ik op tijd wilde vertrekken omdat zij ook nog e.e.a op het programma hadden dus mijn ontbijt zou rond 7:15 klaar staan. Ik wilde een beetje op tijd vertrekken ivm de hitte die voorspeld werd. Ik had nog een aantal kortere routes gemaakt om als alternatief achter de hand te hebben voor als het echt te warm zou worden.
Vrijdagochtend 7:15.
Er stond een heerlijk en uitgebreid ontbijt voor mij klaar. Heb in sommige b&b's wel mindere ontbijtjes gehad.
Een croissantje, hard broodje, paar gewone boterhammen, rozijnenbrood, snelle jelle, beschuit, kaas, jammetjes, gekookt ei, vers fruit, verse jus d'orange en normaal ook nog kwark (maar lactoseintolerantie dus die heb ik afgeslagen).
Mijn remschijf loopt al langere tijd geregeld aan (al mee bij fm geweest maar probleem lijkt niet echt opgelost) en hier had ik donderdags al veel last van dus vrijdagochtend nog even de remklauw wat afgesteld en rond 8:00 zat ik weer op de fiets.
Vanaf 9:00 had ik regen en wind tegen. Regen.......WTF? en wind tegen mgoed, gewoon blijven trappen. Dat maakte het wel enigszins pittig dus ik merkte dat ik mijzelf zaken in het vooruitzicht ging stellen. Aan het einde van deze lang (k**) weg kijk ik even hoeveel km het nog is tot de pauze, bij zoveel km even wat muziek aan etc. Ik had op dag 2 na 75km en na 150km een pauzeplek gezocht dus tot 75km fietsen was behapbaar. Ik kwam in Terschuur uit bij een eetcafé achtig ding met allemaal 70+ wandelaars die daar ook even al koffiedrinkend gingen schuilen voor de regen.
Ik bestelde een cola, een cappuccino en een appeltaartje (die was lekker warm) en de regen leek wat minder te worden. Bij het weggaan nog even in gesprek met een mede bikepacker uit Engeland.
Vanaf 13:00 werd het droger en kwam de zon door en de 75km die ik nog moest tot de volgende pauzeplek ging goed komen voelde ik. Heerlijk langs het water bij Harderwijk gefietst (super leuke pauzeplekjes zitten daar maar daar gunde ik mezelf geen tijd voor) maar wel lekker de tijd genomen om tussendoor van de fiets af te gaan en een reepje heeeel even zittend op een bankje (paar min) op te eten.
Na 150km kwam ik in Elburg en heb daar lekker geluncht met een broodje brie uit de oven en natuurlijk weer een latte en een cola 🙂.
De laatste 50km was wel weer wat pittiger, de wind draaide steeds dus had die dag behoorlijk de wind tegen maar goed, rustig blijven en af en toe weer heel even van de fiets deed wonderen. Ook dit laatste stuk weer allerlei zaken in het vooruitzicht gesteld, na zoveel km even muziekje, dan even van de fiets etc.
Rond 18:00 kwam ik in Oene (of all places) bij mijn volgende "vrienden op de fiets" logeeradres aan. Een super lieve vrouw waarvan haar man (die inmiddels overleden was) in de garage een gastenverblijf had gemaakt. Ook hier een eigen keukenblokje, eigen toilet en douche en een lekker plekje om buiten te zitten. Helaas geen verduisterende gordijnen en ik slaap graag in het donker dus benieuwd hoe dit zou gaan want ik had wel wat rust nodig. Ontbijt kon op zijn vroegst, wanneer ik broodjes wilde, om 8:15 want de Spar ging om 8:00 open en ze wilde graag verse broodjes doen. Helemaal prima, ik zou de derde dag toch naar huis fietsen dus tijd aan mijzelf. Alhoewel het wederom warm zou worden maar goed, of ik om 9:00 0f om 10:00 zou vertrekken zou ook niet veel uitmaken.
Er zat daar 1 restaurant en daar had ik de dag ervoor al naar toe gebeld of ik daar kon eten, dit kon maar ik moest er wel voor 19:45 zijn omdat ze na die tijd geen nieuwe bestellingen meer aannamen. Gelukkig was ik op tijd en ze hadden al aangegeven dat ze anders zouden kijken of ze nog even iets voor mij konden maken (ze wisten dat ik aan het fietsen was en geen exacte tijd kon aangeven).
Heerlijk gegeten, lekker stukje kabeljauw en alle gebakken aardappels, sla en patat gingen op en de tiramisu nadien ging er ook zonder problemen in. Lekker rosétje erbij en om 22:00 helemaal k.o het bed in gedoken.
Zaterdag werd ik om 7:30 van de wekker wakker, heerlijk.
E.e.a aan spullen gepakt en om 8:15 kwam het ontbijt. Ook wederom supergoed verzorgd, 2 lekkere verse broodjes, gewone snee brood, bakje met aardbeien, gekookt eitje, jam, kaas, brie en verse Jus d'orange. Normaal ook kwark erbij.
Rond 10:00 zat ik weer op de fiets voor de laatste etappe, deze was 150km.
Na 75km had ik een pauzeplek langs de route.
Ook het eerste stuk was niet al te makkelijk, ik had een klein zitvlakprobleempje waardoor ik vaak moest "verzitten". Daarbij ook tegenwind en wat "last" v.d. bagage. Even op de pedalen staan ging niet heel lekker (door bagage) maar goed, ook hierbij weer het e.e.a in het vooruitzicht gesteld. Na bijna 80km kwam ik bij de watermolen in Haaksbergen aan. Heerlijke plek waar je je fiets prima kwijt kunt. Lekkere latte, cola en een wrap met warme kipreepjes. Ik vond het best pittig, vooral last v.h. zitvlakprobleem, benen draaiden nog wel maar ik voelde wel dat ik 2dgn lang op het zadel gezeten had. Ik zou de shortcut naar huis kunnen nemen, hier serieus over nagedacht maar goed, ik wilde eigenlijk wel gewoon de "officiële" route afmaken dus besloten om dat gewoon te doen. Ik had de tijd aan mijzelf en dichtbij mij zit een goede ijssalon en ik had bedacht dat ik daar ging zitten voor ik naar huis zou gaan dus hup de fiets weer op en trappen.
Lekker de omgeving in mij opgenomen, ook nu na een bepaalde tijd of aantal km's iets in het vooruitzicht gesteld, even muziek op, even v.d. fiets af etc.
Een bekende van mij had mijn live track link van de Wahoo en ik zag op een gegeven moment, toen ik nog 20km moest, een appje binnenkomen op mijn horloge met een aanmoediging en dat hielp wel moet ik zeggen. Toen dacht ik ook, dit gaat gewoon lukken en ik ga het halen.
Om 17:30 was ik bij de ijssalon en zat ik aan mijn, al zeg ik het zelf, welverdiende after eight coupe 😉
Al met al een mooie tocht, mooie ervaring en ook goed te merken wat dit mentaal met je doet en wat je kunt.
Merkte dat ik gelijk een goede mindset had. Ik wilde proberen om de tocht uit te fietsen, gewoon lekker te fietsen, tijd aan mijzelf en ik hoef geen gemiddeldes te halen. Ik heb ook geen snelheidsmeter op mijn hoofdscherm staan omdat ik weet dat ik mij ga irriteren als ik langzamer fiets dan mij gevoel zegt. Ik heb ook geen powermeter oid, gewoon fietsen en dat is zeker gelukt. Fijn t merken dat ik ook de rust en de tijd kon nemen om tussendoor even van de fiets te stappen. Fijn dat het gegaan is zoals ik bedacht had.
En merk wel dat als je alleen fietst, je meer aanspraak hebt dan wanneer je met zijn tweeën (of meer) bent.
Oja en ik had mijn stops vaak een uur of 1 of 2 vóór en ná lunchtijd. Scheelde dat het dan wat minder druk was op de terrassen en om de fiets ergens neer te zetten enz. Dat ga ik er wel inhouden bij langere ritten.
Strava dag 1:
https://www.strava.com/activities/11920319674
Strava dag 2:
https://www.strava.com/activities/11928625179
Strava dag 3:
https://www.strava.com/activities/11936823561
/f/image/ZquQiG4RhNL74NifJpK1lMFy.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HfXrqqQf3YVaW04n5MBTg9VN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vbgwBufBr0ITZ5Ayzn48q0Vz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1meBpKMGI2XU278tZ8fkCBwB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Th6B1VOHw6DY2PgoY5zOtaW1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nUvLoEmGdpe71upafubUCox9.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze man heb ik op dit topic gewezen 😉
:strip_exif()/f/image/yYOv3fnBOZU3r6N13oFNOUJK.jpg?f=fotoalbum_large)
Oja ik had deze toploader nog bij ome Ali besteld. Ik vind hem fijner dan de snack pack en het frametasje.
Boel rammelt minder door elkaar en DE Silca pomp én liberpee passen erin 😄
tripje te plannen.
Ik ben geen type om een week met de fiets weg te gaan maar max. 3 nachten is prima en fijn.
Ik had nog een aantal routes op mijn lijstje staan waar ik uit kon kiezen o.a. Geile strecke, Fietserspad, LF kustroute en de Big 5 tot ik vorige maand las over "episch Limburg" en ik toen dacht; "ah dat is ook leuk". Ik ben dus een beetje aan het pielen gegaan met die route totdat ik bedacht, laat ik eerst eens langs de grenzen van "mijn eigen" provincie gaan voor ik "vreemdga".
Jair Hoogland heeft deze ronde in 2020 gedaan en die route heb ik als basis gebruikt.
De route was uiteindelijk 580 km (hij was zijn route nl. vanuit huis gestart) en kwam zo goed als langs mijn huis gezien ik "op/aan de grens" woon.
Ik had bedacht om deze in 3 dagen te fietsen en dan leek mij 200km per dag mooi. Nog niet heel vaak 200km gefietst dus ook gelijk een uitdaging om dit 3 dagen achter elkaar te doen en theoretisch had ik dan ook voldoende tijd om rustig te pauzeren enz. want bedoeling was een mini vakantie.
Het pielen en plannen m.b.v. komoot kon beginnen, altijd leuk om te doen vind ik.
Na 200km zou ik ongeveer in Rijswijk/Sleeuwijk zijn en na 400km ongeveer bij Oosterwolde en tussen Elburg en Hattem.
Ik ben geen echte bikepackster want ik ben niet van het kamperen maar heb liever een b&b of hotel. Vorig jaar al over vrienden op de fiets nagedacht maar je hebt geen idee waar je terecht komt en een eigen toilet vind ik ook wel prettig moet ik zeggen.
Heb inmiddels best wat ervaringen met wat b&b's en hotels tijdens mijn fietsritjes maar als ik zie wat je daar soms moet betalen terwijl je er in feite alleen slaapt want 's avonds vaak laat aankomen, even douchen, slapen, ontbijten en pleiten 😉
En als ik dan kijk waar je soms slaapt en verblijft......dus toch begin v.h. jaar maar lid geworden van vrienden op de fiets om dit eens te proberen.
Fijn dat er een zoekfunctie is zodat je ook kunt filteren op o.a. tuinhuis en eigen toilet/douche.
Paar mnd geleden al eens geprobeerd, duurde toen wel even voor er een beschikbare plek was maar die was helemaal prima. Had toen 2 etages voor mij alleen. Volledig keuken, badkamer, toilet, woonkamer en een hele verdieping met slaapkamers. Ontbijt was ook dikke prima dus uiteindelijk een goede ervaring.
Voor deze "Grenzen van Gelderland" trip wilde ik de "vrienden op de fiets" toch nog maar weer eens een kans geven en diverse "vrienden op de fiets" logeeradressen gebeld/geappt of gemaild maar helaas, niemand had plek. Ik dacht toen dus pppfff wat een gedoe. Iemand hier op Tweakers schreef een keer; "het is een gunst" en ja dat kan zo zijn maar als je zoiets wilt plannen schiet iedere keer een "nee" het niet op.
Uiteindelijk vond ik een b&b in Sleeuwijk (na 200km) voor 50 euro en was er een b&b en een "vrienden op de fiets" logeeradres in de buurt van Epe & Vaassen maar dat was dan na 450km.
Dan zou ik dus de eerste dag 200km fietsen en de tweede dag 250km. Maar goed, je bent wel afhankelijk van hoe laat je kunt ontbijten en dus kunt vertrekken en dan op dag 2 250km fietsen dat voelde als niet heel relaxed, ik vind het wel fijn om een beetje begin van de avond te arriveren ergens en gezien ik geen 30 per uur fiets, en ook de 25 niet heb gehaald wilde ik wel een beetje op tijd kunnen vertrekken 's ochtends.
Uiteindelijk de plannen wat gewijzigd en de b&b geannuleerd en besloten om de eerste dag 250km te gaan fietsen. Op dag 1 zou ik vanuit huis vertrekken dus dat kon dan mooi op tijd en op dag 2 en 3 zou de vertrektijd 's ochtend wat minder uitmaken.
Na 250km zou ik in de buurt van Culemborg zijn. Daar waren meer "vrienden op de fiets" logeeradressen en ook meer mogelijkheden voor b&b en anders maar hotel.
Nou in Culemborg had ik al snel geluk met een "vrienden op de fiets" logeeradres. Ik informeerde naar een eetgelegenheid in de buurt zodat ik daar niet te veel over uit hoefde te zoeken en die "vriend" mailde dat zijn vrouw wel een extra portie mee zou koken zodat ik, als ik geen puf meer had om uit eten te gaan, daar wat mee kon eten. Superlief.
Het tweede "vrienden op de fiets" logeeradres was in Oene, dat zou betekenen dat ik op dag 2 een rit had van ongeveer 200km.
Op dag 3 zou ik dan een rit hebben van 150 km en dat was prima, dan zou ik toch thuis weer arriveren dus tijd maakte niets uit.
Ik ben niet echt erg georganiseerd dus ik had de gpx-en gemaakt en had wel voor dag 1 na 100km en na 200km op komoot wat eetgelegenheden opgezocht omdat ik weet dat ik bij deze lange ritten na 100km echt even van de fiets moet en geen zin om dan nog wat uit te moeten zoeken.
Ik had vorige week nog een drukke week dus verder weinig met het tripje bezig geweest.
Ik ben nogal gevoelig voor gluten dus ik heb met het fietsen vaak gellletjes, jellies en glutenvrije repen mee. Ik wilde dus ook een hele voorraad repen meenemen zodat ik wist dat ik een beetje "safe" zou zitten. Als ik dan onderweg gebak of brood eet dan heb ik er uiteindelijk iets minder last van. Bij die glutenvrije repen zit coating op en ik bekeek vorige week dinsdag de weersverwachting en tsja voor dag 2 en 3 nog repen met een coating meenemen is niet heel erg handig.
Dus......op zoek naar een alternatief (op dinsdagavond rond 21:00), dat was nog even een dingetje. Ik kwam op de nougat repen uit, daar had ik tijdens de lsrf podcast ook weleens over gehoord en dacht, daar trakteer ik mijzelf op maar goed....veel webshops o.a. voor 17:00 of 21:00 besteld, volgende dag in huis. Ik ging donderdagochtend vertrekken dus moest het wel woensdags hebben.
Uiteindelijk via Mantel de Amacx nougat (papaya) besteld en die waren woensdag afgeleverd, heel fijn.
Woensdag nog lange werkdag, 's avonds nog een abraham zetten bij de buurman waarbij ik, uiteraard, net iets te lang bleef hangen dus ik moest enigszins haasten. De bedoeling was om donderdag om 5:30 te vertrekken.
E.e.a aan gelletjes en repen bij elkaar gepakt (ik rekende per uur een reep en dan nog wat gelletjes extra want ik ken een hongerklop en dat is niet fijn), 2 setjes extra fietskleding, wat ondergoed, jurkje, slippers, tandenborstel, tandpasta, bepanthen, klein tubetje lidocainezalf, flesje squirt, zadeltasje met o.a. multitool, tpu biba, dynaplug, co2 patroon, tire monkey, wat zakjes met sportdrink, e-reader (what was i thinking?), DE Silca pomp, wat vochtige doekjes en een tasje met een powerbank en wat kabels en een stekker.
Rond 21:30 mijn fietsschoenen gepakt, hhmmm die schoenplaatjes waren matig. Gelukkig had ik nog een setje liggen dus toch nog maar even de schoenplaatjes vervangen, banden vast bijgepompt en rond 22:30 mijn bed in.
Donderdagochtend ging de wekker om 4:30, toen ontbijten, omkleden, zadeltas op fiets maken en ik kom bij mijn fiets en kijk en zie een lege voorband.....Hhhmmm kak. Het was toen 5:15 ofzo.
Ik heb sinds 3jr een gravelbike die tubeless banden heeft, daar nog nooit wat aan gedaan en altijd gedacht, als ik lek rij doe ik er een biba in en dan zie ik wel weer en moet ik me echt eens verdiepen in het tubeless.
Sinds februari deze racer en toch maar gelijk voor tubeless gegaan want ik vond dat ik eraan moest geloven. @mhr-zip adviseerde mij om wel met tubeless banden te laten komen maar zelf tubeless te maken zodat ik zou weten hoe het moest enz. Ik ben soms een beetje eigenwijs en dacht, lekker tubeless af laten leveren en als ik lek rij, plug erin, anders een biba en zodra ik dan thuis ben, dan komt dat tubeless wel. Heb wel alles ervoor in huis want wilde het wel een keer gaan oefenen bij de gravel (alleen nog niet gedaan).
Dus donderdagochtend dacht ik tsja......en nu. Maandag nog met de racer gefietst, geen lek bemerkt, had ook geen sealant gezien en de band was woensdagvond ook nog vrij hard, hoefde maar halve bar ofzo in dus de band weer opgepompt. Spullen op fiets gemaakt, weer gecheckt, er was geen lucht uit dus ik dacht; ik heb DE Silca pomp bij me en ik had nog snel een buba (niet tubeless) meegepakt die ik had liggen en dacht, ik zie wel hoe ver ik kom en anders ga ik langs een fietsenmaker.
De eerste 25km zat ik niet heel relaxed maar de band was nog hard dus gewoon blijven fietsen.
Ik wist dat ik bij Groesbeek 2 keer iets tussen de vierdaagse zou komen maar dat viel uiteindelijk heel erg mee, was maar paar meter en geen hinder van. Was wel blij toen ik dat gehad had want had er geen idee van hoe druk het zou zijn etc. dus vond dat wel een beetje "spannend".
Na 100km (rond 10:00/10:30) een pauze bij Boscafe de Zweef in Malden. Dikke sloten om je fiets aan vast te maken en een prachtige pauzeplek. Hier een heerlijke cola, latte en een bananenbrood met honing en walnoten besteld. Superlekker. De eerste 100km gingen lekker, was ontspannen aan het fietsen en benen voelden goed. Ik had na 175km een pauze gepland en na die pauze zou het dan nog 75km zijn tot mijn logeeradres maar omdat het zo goed voelde besloot ik de volgende pauzeplek na 200km ipv 175km te doen. Dus google aangeslingerd en kwam uit bij Brasserie de Buurman in Poederoijen. Ik las wat slechte recensies van grote groepen fietsers maar goed, dit was qua km de meest gunstige locatie en ik hoefde dan ook niet ergens nog een dorp in ofzo dus er maar op gegokt. Prachtige locatie, vriendelijk personeel en ik mocht daar mijn Wahoo even bijladen (de batterijduur lijkt wat achteruit te gaan en wilde het zekere voor het onzekere nemen).
Rond 18:15 kwam ik bij mijn "vrienden op de fiets" logeeradres aan. De vrouw des huizes deed open, supervriendelijk en kreeg gelijk wat te drinken aangeboden. Ik had een eigen kamer met 2 bedden, senseo, waterkoker etc. en eigen toilet en douche en een hal waar een zitje was waar ik gebruik van mocht maken.
Afgesproken dat ik bij hen mee at, ik vond het allemaal wel best en het idee van douchen en gelijk aan kunnen schuiven klonk heel aantrekkelijk.
Lekker buiten gegeten, wijntje erbij en leuke gesprekken. Toen alles gepakt en klaar gelegd voor de volgende ochtend want het kwam het echtpaar best goed uit dat ik op tijd wilde vertrekken omdat zij ook nog e.e.a op het programma hadden dus mijn ontbijt zou rond 7:15 klaar staan. Ik wilde een beetje op tijd vertrekken ivm de hitte die voorspeld werd. Ik had nog een aantal kortere routes gemaakt om als alternatief achter de hand te hebben voor als het echt te warm zou worden.
Er stond een heerlijk en uitgebreid ontbijt voor mij klaar. Heb in sommige b&b's wel mindere ontbijtjes gehad.
Een croissantje, hard broodje, paar gewone boterhammen, rozijnenbrood, snelle jelle, beschuit, kaas, jammetjes, gekookt ei, vers fruit, verse jus d'orange en normaal ook nog kwark (maar lactoseintolerantie dus die heb ik afgeslagen).
Mijn remschijf loopt al langere tijd geregeld aan (al mee bij fm geweest maar probleem lijkt niet echt opgelost) en hier had ik donderdags al veel last van dus vrijdagochtend nog even de remklauw wat afgesteld en rond 8:00 zat ik weer op de fiets.
Vanaf 9:00 had ik regen en wind tegen. Regen.......WTF? en wind tegen mgoed, gewoon blijven trappen. Dat maakte het wel enigszins pittig dus ik merkte dat ik mijzelf zaken in het vooruitzicht ging stellen. Aan het einde van deze lang (k**) weg kijk ik even hoeveel km het nog is tot de pauze, bij zoveel km even wat muziek aan etc. Ik had op dag 2 na 75km en na 150km een pauzeplek gezocht dus tot 75km fietsen was behapbaar. Ik kwam in Terschuur uit bij een eetcafé achtig ding met allemaal 70+ wandelaars die daar ook even al koffiedrinkend gingen schuilen voor de regen.
Ik bestelde een cola, een cappuccino en een appeltaartje (die was lekker warm) en de regen leek wat minder te worden. Bij het weggaan nog even in gesprek met een mede bikepacker uit Engeland.
Vanaf 13:00 werd het droger en kwam de zon door en de 75km die ik nog moest tot de volgende pauzeplek ging goed komen voelde ik. Heerlijk langs het water bij Harderwijk gefietst (super leuke pauzeplekjes zitten daar maar daar gunde ik mezelf geen tijd voor) maar wel lekker de tijd genomen om tussendoor van de fiets af te gaan en een reepje heeeel even zittend op een bankje (paar min) op te eten.
Na 150km kwam ik in Elburg en heb daar lekker geluncht met een broodje brie uit de oven en natuurlijk weer een latte en een cola 🙂.
De laatste 50km was wel weer wat pittiger, de wind draaide steeds dus had die dag behoorlijk de wind tegen maar goed, rustig blijven en af en toe weer heel even van de fiets deed wonderen. Ook dit laatste stuk weer allerlei zaken in het vooruitzicht gesteld, na zoveel km even muziekje, dan even van de fiets etc.
Rond 18:00 kwam ik in Oene (of all places) bij mijn volgende "vrienden op de fiets" logeeradres aan. Een super lieve vrouw waarvan haar man (die inmiddels overleden was) in de garage een gastenverblijf had gemaakt. Ook hier een eigen keukenblokje, eigen toilet en douche en een lekker plekje om buiten te zitten. Helaas geen verduisterende gordijnen en ik slaap graag in het donker dus benieuwd hoe dit zou gaan want ik had wel wat rust nodig. Ontbijt kon op zijn vroegst, wanneer ik broodjes wilde, om 8:15 want de Spar ging om 8:00 open en ze wilde graag verse broodjes doen. Helemaal prima, ik zou de derde dag toch naar huis fietsen dus tijd aan mijzelf. Alhoewel het wederom warm zou worden maar goed, of ik om 9:00 0f om 10:00 zou vertrekken zou ook niet veel uitmaken.
Er zat daar 1 restaurant en daar had ik de dag ervoor al naar toe gebeld of ik daar kon eten, dit kon maar ik moest er wel voor 19:45 zijn omdat ze na die tijd geen nieuwe bestellingen meer aannamen. Gelukkig was ik op tijd en ze hadden al aangegeven dat ze anders zouden kijken of ze nog even iets voor mij konden maken (ze wisten dat ik aan het fietsen was en geen exacte tijd kon aangeven).
Heerlijk gegeten, lekker stukje kabeljauw en alle gebakken aardappels, sla en patat gingen op en de tiramisu nadien ging er ook zonder problemen in. Lekker rosétje erbij en om 22:00 helemaal k.o het bed in gedoken.
E.e.a aan spullen gepakt en om 8:15 kwam het ontbijt. Ook wederom supergoed verzorgd, 2 lekkere verse broodjes, gewone snee brood, bakje met aardbeien, gekookt eitje, jam, kaas, brie en verse Jus d'orange. Normaal ook kwark erbij.
Ook het eerste stuk was niet al te makkelijk, ik had een klein zitvlakprobleempje waardoor ik vaak moest "verzitten". Daarbij ook tegenwind en wat "last" v.d. bagage. Even op de pedalen staan ging niet heel lekker (door bagage) maar goed, ook hierbij weer het e.e.a in het vooruitzicht gesteld. Na bijna 80km kwam ik bij de watermolen in Haaksbergen aan. Heerlijke plek waar je je fiets prima kwijt kunt. Lekkere latte, cola en een wrap met warme kipreepjes. Ik vond het best pittig, vooral last v.h. zitvlakprobleem, benen draaiden nog wel maar ik voelde wel dat ik 2dgn lang op het zadel gezeten had. Ik zou de shortcut naar huis kunnen nemen, hier serieus over nagedacht maar goed, ik wilde eigenlijk wel gewoon de "officiële" route afmaken dus besloten om dat gewoon te doen. Ik had de tijd aan mijzelf en dichtbij mij zit een goede ijssalon en ik had bedacht dat ik daar ging zitten voor ik naar huis zou gaan dus hup de fiets weer op en trappen.
Lekker de omgeving in mij opgenomen, ook nu na een bepaalde tijd of aantal km's iets in het vooruitzicht gesteld, even muziek op, even v.d. fiets af etc.
Een bekende van mij had mijn live track link van de Wahoo en ik zag op een gegeven moment, toen ik nog 20km moest, een appje binnenkomen op mijn horloge met een aanmoediging en dat hielp wel moet ik zeggen. Toen dacht ik ook, dit gaat gewoon lukken en ik ga het halen.
Om 17:30 was ik bij de ijssalon en zat ik aan mijn, al zeg ik het zelf, welverdiende after eight coupe 😉
Al met al een mooie tocht, mooie ervaring en ook goed te merken wat dit mentaal met je doet en wat je kunt.
Merkte dat ik gelijk een goede mindset had. Ik wilde proberen om de tocht uit te fietsen, gewoon lekker te fietsen, tijd aan mijzelf en ik hoef geen gemiddeldes te halen. Ik heb ook geen snelheidsmeter op mijn hoofdscherm staan omdat ik weet dat ik mij ga irriteren als ik langzamer fiets dan mij gevoel zegt. Ik heb ook geen powermeter oid, gewoon fietsen en dat is zeker gelukt. Fijn t merken dat ik ook de rust en de tijd kon nemen om tussendoor even van de fiets te stappen. Fijn dat het gegaan is zoals ik bedacht had.
En merk wel dat als je alleen fietst, je meer aanspraak hebt dan wanneer je met zijn tweeën (of meer) bent.
Oja en ik had mijn stops vaak een uur of 1 of 2 vóór en ná lunchtijd. Scheelde dat het dan wat minder druk was op de terrassen en om de fiets ergens neer te zetten enz. Dat ga ik er wel inhouden bij langere ritten.
Strava dag 1:
Strava dag 2:
Strava dag 3:
/f/image/ZquQiG4RhNL74NifJpK1lMFy.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HfXrqqQf3YVaW04n5MBTg9VN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vbgwBufBr0ITZ5Ayzn48q0Vz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1meBpKMGI2XU278tZ8fkCBwB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Th6B1VOHw6DY2PgoY5zOtaW1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nUvLoEmGdpe71upafubUCox9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yYOv3fnBOZU3r6N13oFNOUJK.jpg?f=fotoalbum_large)
Oja ik had deze toploader nog bij ome Ali besteld. Ik vind hem fijner dan de snack pack en het frametasje.
:strip_exif()/f/image/r5q4gD49hdmOjVDDx0JzAROo.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door rinslll op 21-07-2024 19:00 ]
Leuk om te lezen, bedankt voor het delen. Wel pittige dagafstanden, respect!rinslll schreef op zondag 21 juli 2024 @ 16:00:
Lang verhaal maar onderaan staan de Strava linkjes van mijn bikepack avontuur "langs de provinciegrenzen van Gelderland".
tripje te plannen.
Strava dag 1:
Strava dag 2:
Strava dag 3:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die ervaring heb ik ook. Mensen stappen sneller op je af als solo reizigerEn merk wel dat als je alleen fietst, je meer aanspraak hebt dan wanneer je met zijn tweeën (of meer) bent.
Op sommige locaties is VOF inderdaad een dingetje... Ik heb ook meerdere keren verschillende mensen moeten bellen/mailen en rond kerst 2022 zelfs nog een aantal keer mijn route moeten aanpassen, omdat er gewoonweg geen adressen te vinden waren anders. Verder vind ik het echt ideaal. Voor wandelen ben ik ondertussen zo ver dat ik liever kampeer, maar voor de fiets vind ik dat nog eventjes te veel gedoe.rinslll schreef op zondag 21 juli 2024 @ 16:00:
tripje te plannen.
Strava dag 1:
Strava dag 2:
Strava dag 3:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Beste allen, op tweakers wordt nog eens goed advies gegeven, dus ik waag ook mijn kans.
Ik heb tot nu toe 2 bikepacking tochten gedaan:
- 1x rondje Nederland op mijn pa zijn oude fiets met alles mee
- 1x fietserspad (Pieterpad) bikepacking op mijn Canyon Grizl met alleen zadeltas, kleine framebag en klein top tube bag (bij vrienden op de fiets slapen)
Nu ben ik van plan langere bikepacking tochten te gaan doen met mijn Canyon Grizl CF 7.0 om precies te zijn. Echter heeft deze geen standaard bevestigingsplek aan de achterkant zoals veel andere fietsen dat wel hebben. En omdat het ook nog eens carbon is, is vast klemmen ook geen goed idee.
Na wat rondzoeken kom je dan al snel uit op de Tailfin die gebruikt maakt van de axle. Echter alleen het rack is dan al 295€. Verder lees je hier en daar ook dat het toch niet het meest robuuste systeem is.
Ik lees wat goede dingen over de Ortlieb quick rack, of bijvoorbeeld de Tubus (Vega) racks. Echter is het hier voor mij nog niet helemaal duidelijk of dat ook compatibel gaat zijn met mijn fiets. Ik zie op hun eigen site wel de axle adapter van tubus, maar kan hem nergens vinden om te bestellen en of hij dan past op mijn fiets.
Ook zag ik zoiets op Mantel. Echter zie ik hieronder dit staan: Compatibiliteit • QR 135x5mm as.
Zou iemand mij advies durven geven, het wordt zeer gewaardeerd.
Zie bijgevoegd nog foto's van de achterkant van mijn fiets.
:strip_exif()/f/image/tBOGaCFA5fljalsamGsxGd4f.jpg?f=fotoalbum_large)
- 1x fietserspad (Pieterpad) bikepacking op mijn Canyon Grizl met alleen zadeltas, kleine framebag en klein top tube bag (bij vrienden op de fiets slapen)
Nu ben ik van plan langere bikepacking tochten te gaan doen met mijn Canyon Grizl CF 7.0 om precies te zijn. Echter heeft deze geen standaard bevestigingsplek aan de achterkant zoals veel andere fietsen dat wel hebben. En omdat het ook nog eens carbon is, is vast klemmen ook geen goed idee.
Na wat rondzoeken kom je dan al snel uit op de Tailfin die gebruikt maakt van de axle. Echter alleen het rack is dan al 295€. Verder lees je hier en daar ook dat het toch niet het meest robuuste systeem is.
Ik lees wat goede dingen over de Ortlieb quick rack, of bijvoorbeeld de Tubus (Vega) racks. Echter is het hier voor mij nog niet helemaal duidelijk of dat ook compatibel gaat zijn met mijn fiets. Ik zie op hun eigen site wel de axle adapter van tubus, maar kan hem nergens vinden om te bestellen en of hij dan past op mijn fiets.
Ook zag ik zoiets op Mantel. Echter zie ik hieronder dit staan: Compatibiliteit • QR 135x5mm as.
:strip_exif()/f/image/tBOGaCFA5fljalsamGsxGd4f.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tsNAQGWDOxqT3myYHPWtyAh6.jpg?f=fotoalbum_large)
Alle overnachtingen zijn geregeld, de laatste spulletjes zijn gehaald (nog bedankt voor de tip over de wasmiddel & body wash combo!) en de paklijst is helemaal af. Nu is het wachten tot zaterdag! Zin in!
Tailfin aeropack bestellen, kost wel wat maar kwaliteit/degelijkheid(/eventuele service) is top.Buitenspel schreef op maandag 22 juli 2024 @ 19:45:
Waar heb je gelezen dat het niet robuust is ?
*Kuch*DDX schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:34:
[...]
Tailfin aeropack bestellen, kost wel wat maar kwaliteit/degelijkheid(/eventuele service) is top.
Maar dat is onder garantie keurig opgelost toch?DDX schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 23:13:
Ai, zit ik recent nog de tailfin aan te prijzen, mag ik nu de garantie gaan testen.
Vrijdag tijdens offroad op de veluwe hoorde ik vaag geluid, hing tailfin wat meer naar benden dan hoort...
[Afbeelding]
Gelukkig nog een quick fix kunnen doen zodat ik nog verder kon rijden :
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door guapper op 22-07-2024 21:49 ]
@guapper dan moet je dit stukje er ook even bijzetten :
Ik had een van de eerste batches dus en soort van beta tester (op dat moment waren prijzen ook nog iets leuker trouwens, ik heb net iets minder dan 300 euro betaald voor de carbon aeropack in 2019)DDX schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 17:26:
[...]
Tailfin gaf aan dat ik een van de eerste batches had en ze ondertussen verbeteringen hebben gedaan.
Heb hem inmiddels al zo'n 4 jaar en alles prima onder garantie geregeld
Waarom de aeropack over de alloy rack?DDX schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:34:
[...]
Tailfin aeropack bestellen, kost wel wat maar kwaliteit/degelijkheid(/eventuele service) is top.
Volgens mij heb je een carbonnen frame, dan kan je dus alleen op je achteras monteren.Buitenspel schreef op maandag 22 juli 2024 @ 19:45:
Beste allen, op tweakers wordt nog eens goed advies gegeven, dus ik waag ook mijn kans.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een Quickrack op je achteras kan, maar dan kan je maar relatief kleine banden kwijt (max 35 mm ofzo). Of je moet iets gaan rommelen. En je moet sowieso nog een as zien te regelen waar die op kan.
Die Tubus past niet, want QR. Heb je de website van Tubus zelf al uitgepluisd?
Je zou hier nog kunnen kijken: https://oldmanmountain.com
En anders wordt het toch een Tailfin.
(Bovenstaande is al eerder besproken in dit topic trouwens).
Omgekeerd de vraag; waarom de rack ipv de aeropack ?
Rack heeft als voordeel dat je de tas er los af kan halen of als je dagje alleen zijtas wilt monteren.
Maar ga je gewoon voor de boventas en gebruik je die altijd is de aeropack naar mijn mening handiger.
Minder gewicht en hele systeem is in zeg 10 seconde van je fiets af te halen (tas met beugel dus)
Rack heeft als voordeel dat je de tas er los af kan halen of als je dagje alleen zijtas wilt monteren.
Maar ga je gewoon voor de boventas en gebruik je die altijd is de aeropack naar mijn mening handiger.
Minder gewicht en hele systeem is in zeg 10 seconde van je fiets af te halen (tas met beugel dus)
Ik heb een Ortlieb Quick Rack en heb 40mm banden en nog ruimte te over dus dat is geen probleem. Old Man Mountain heeft ook oplossingen maar die zijn bijna 2 keer zo zwaar.mhr-zip schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:33:
[...]
Volgens mij heb je een carbonnen frame, dan kan je dus alleen op je achteras monteren.
Een Quickrack op je achteras kan, maar dan kan je maar relatief kleine banden kwijt (max 35 mm ofzo). Of je moet iets gaan rommelen. En je moet sowieso nog een as zien te regelen waar die op kan.
Die Tubus past niet, want QR. Heb je de website van Tubus zelf al uitgepluisd?
Je zou hier nog kunnen kijken: https://oldmanmountain.com
En anders wordt het toch een Tailfin.
(Bovenstaande is al eerder besproken in dit topic trouwens).
Waar zitten de gaten bij jou voor de bevestigingspunten die nodig zijn voor de quickrack?RobNemoo schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 05:37:
[...]
Ik heb een Ortlieb Quick Rack en heb 40mm banden en nog ruimte te over dus dat is geen probleem. Old Man Mountain heeft ook oplossingen maar die zijn bijna 2 keer zo zwaar.
Want bij een Grizzl zul een een steekas moeten hebben met schroefdraad aan het einde waar die quick rack dinkies in geschroefd kunnen worden. Dit betekent ook direct dat het rekje maximaal laag komt te zitten, ergo minder ruimte over aan de bovenkant voor je band.
Curve heeft een steekas met schroefdraad.
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Laatst kwam er nog een langs, maar weet niet meer hoe die heet.
En anders de Tailfin omdat deze altijd past.
Minoura Davos heeft die steekassen ook, geen ervaring mee overigens.
Voor die Ortlieb Quickrack op de as en de ruimte die je overhebt, maakt het ook nog verschil of je die met bagagedrager of alleen met pannier mounts neemt. Op Reddit staat ergens een thread met maten en fotos.
Voor die Ortlieb Quickrack op de as en de ruimte die je overhebt, maakt het ook nog verschil of je die met bagagedrager of alleen met pannier mounts neemt. Op Reddit staat ergens een thread met maten en fotos.
Dat was het ja, Minoura. ThxCasual Ruud schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:36:
Minoura Davos heeft die steekassen ook, geen ervaring mee overigens.
Heb je er foto's van dat jouw Quickrack op je achteras gemonteerd zit?RobNemoo schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 05:37:
[...]
Ik heb een Ortlieb Quick Rack en heb 40mm banden en nog ruimte te over dus dat is geen probleem. Old Man Mountain heeft ook oplossingen maar die zijn bijna 2 keer zo zwaar.
@ElPaco en ik zijn samen in ons eigen tempo de liberation routes aan het fietsen, mooie fietstochten langs plekken die herinneren aan de bevrijding van de Tweede Wereldoorlog. De reguliere liberation routes zijn voornamelijk over verharde wegen, met hier en daar wat onverhard wat ook prima te rijden is met de racefiets. De routes gaan langs monumenten, herdenkingsplekken en soms militaire begraafplaatsen rondom een bepaald thema dat speelde in een bepaald gebied (bijv. de bevrijding door de Polen rondom Breda of de luchtgevechten boven de Peel). Zie voor meer info over het initiatief: Liberation Route Europe en Liberation Route Brabant specifiek voor de fiets- en wandelroutes in Brabant. Ook in andere provincies (en andere landen! België, Italië, Tsjechië) zijn er routes te vinden.
Ultiem hoogtepunt van de liberation routes in Nederland is de Liberation Divide. Een route van ruim 365km langs de contouren van de provincie Brabant meerendeels over gravelwegen. Deze naam doet vast een belletje rinkelen bij de gravelaars en bikepackers in dit topic. In tegenstelling tot de korte en middellange liberation routes die voor alle fietsen geschikt zijn, is de Liberation Divide echt een tocht om af te leggen op de gravelbike (volgens de maker minimaal 40mm met lichte nop vereist) of een mountainbike. De route start in Bergen op Zoom en loopt meerendeels door het buitengebied naar Overloon toe, waar geëindigd wordt op de loopbrug door het Oorlogsmuseum. Overloon ligt op zo'n 5 kilometer fietsen van station Vierlingsbeek en op zo'n 22 kilometer fietsen van intercity station Deurne, met het oog op de terugweg.
Het lijkt mij prachtig om deze route te volbrengen in 3 dagen, om op een aangenaam tempo te kunnen rijden en aandacht te hebben voor de herdenkingsplekken onderweg. Ik zou dan gaan voor overnachtingen in regio Breda en regio Den Bosch, want ik bikepack vooralsnog liever met mijn creditcard dan met een tentje. Qua timing denk ik aan zaterdag 3 mei t/m maandag 5 mei 2025, om 80 jaar bevrijding in Nederland te vieren en te herdenken met een mooie en passende fietstrip.
Wild idee: wie heeft zin om aan te sluiten met dit avontuur? Het ligt nog maanden in de toekomst, genoeg tijd dus om je banden tubeless te zetten, te werken aan je conditie, je off-road skills, je sociale skills (voor de Tweakers wiens fietsleven zich voornamelijk op zolder op de trainer afspeelt), reisplannen uit te werken en je in te lezen in wat we nu precies vieren op Bevrijdingsdag.
Ik wil alvast het zaadje geplant hebben en wie weet is de eerste meerdaagse volgend jaar wel een feit op de SR-kalender van 2025.
Ultiem hoogtepunt van de liberation routes in Nederland is de Liberation Divide. Een route van ruim 365km langs de contouren van de provincie Brabant meerendeels over gravelwegen. Deze naam doet vast een belletje rinkelen bij de gravelaars en bikepackers in dit topic. In tegenstelling tot de korte en middellange liberation routes die voor alle fietsen geschikt zijn, is de Liberation Divide echt een tocht om af te leggen op de gravelbike (volgens de maker minimaal 40mm met lichte nop vereist) of een mountainbike. De route start in Bergen op Zoom en loopt meerendeels door het buitengebied naar Overloon toe, waar geëindigd wordt op de loopbrug door het Oorlogsmuseum. Overloon ligt op zo'n 5 kilometer fietsen van station Vierlingsbeek en op zo'n 22 kilometer fietsen van intercity station Deurne, met het oog op de terugweg.
Het lijkt mij prachtig om deze route te volbrengen in 3 dagen, om op een aangenaam tempo te kunnen rijden en aandacht te hebben voor de herdenkingsplekken onderweg. Ik zou dan gaan voor overnachtingen in regio Breda en regio Den Bosch, want ik bikepack vooralsnog liever met mijn creditcard dan met een tentje. Qua timing denk ik aan zaterdag 3 mei t/m maandag 5 mei 2025, om 80 jaar bevrijding in Nederland te vieren en te herdenken met een mooie en passende fietstrip.
Wild idee: wie heeft zin om aan te sluiten met dit avontuur? Het ligt nog maanden in de toekomst, genoeg tijd dus om je banden tubeless te zetten, te werken aan je conditie, je off-road skills, je sociale skills (voor de Tweakers wiens fietsleven zich voornamelijk op zolder op de trainer afspeelt), reisplannen uit te werken en je in te lezen in wat we nu precies vieren op Bevrijdingsdag.
Ik wil alvast het zaadje geplant hebben en wie weet is de eerste meerdaagse volgend jaar wel een feit op de SR-kalender van 2025.
[ Voor 4% gewijzigd door Reginas op 23-07-2024 16:16 ]
Ik heb stomtoevallig vanochtend in een aflevering van de Tweewielers podcast over de Liberation Divide gehoord, klinkt erg interessant. Ga mij nog niet commiteren, maar het klinkt wel gaaf.
@Reginas Ben zelf van plan om rond 18 september (80ste verjaardag van de bevrijding van Eindhoven) een rechttoe rechtaan rit te doen vanuit de Belgische grens (Bergeijkse Barrière) naar Arnhem, via de Liberation Route.
@Reginas Ben zelf van plan om rond 18 september (80ste verjaardag van de bevrijding van Eindhoven) een rechttoe rechtaan rit te doen vanuit de Belgische grens (Bergeijkse Barrière) naar Arnhem, via de Liberation Route.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Wat gaaf! Ga je toevallig deze route doen?Maarten_E schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 17:52:
@Reginas Ben zelf van plan om rond 18 september (80ste verjaardag van de bevrijding van Eindhoven) een rechttoe rechtaan rit te doen vanuit de Belgische grens (Bergeijkse Barrière) naar Arnhem, via de Liberation Route. Ben bang
En ga je de gehele afstand afleggen of een gedeelte? En hoeveel tijd trek je ervoor uit?
Goed idee om te doen op 18 september. Je inspireert mij hier weer mee.

Nee, zeker niet de hele route! Gezien het een doordeweekse dag is, denk ik dat het meer een rechttoe rechtaan rit zal worden. Had nog geen route uitgekozen, zat meer globaal te rekenen van Joe's Bridge in Lommel naar de John Frostbrug in Arnhem, via het 18 Septemberplein in Eindhoven en dan de oude Corridor over Veghel/Uden/Grave. Maar route is nog in uitvoering.Reginas schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 17:56:
[...]
Wat gaaf! Ga je toevallig deze route doen?
En ga je de gehele afstand afleggen of een gedeelte? En hoeveel tijd trek je ervoor uit?
Goed idee om te doen op 18 september. Je inspireert mij hier weer mee.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Ik zeg altijd: je neemt makkelijker vrij van je baas dan van je gezin.
[ Voor 4% gewijzigd door mhr-zip op 23-07-2024 19:01 ]
Crosspost vanuit het grote wielrenervaringen topic:
Vraagje aan de meerdaagse fietsers.
Ik heb na een lange tocht vaak wat lichte irritatie rondom de schaamstreek van haartjes die aan het schuren zijn geweest. Nu is dat meestal niet erg en geneest snel weer met wat rust. Maar nu ga ik 4 dagen achter elkaar flink fietsen en ben een beetje huiverig hiervoor met dag 3 en 4...
Hoe voorkom ik dit (naast een chamoise creme en goede broek?)
Werkt trimmen goed hiertegen? Internet bied me nog niet veel soelaas. Zitvlak heb ik dan geen problemen mee.
Zijn er hier meer die hier last van hebben of nog beter, en oplossing hebben
.
Ik heb na een lange tocht vaak wat lichte irritatie rondom de schaamstreek van haartjes die aan het schuren zijn geweest. Nu is dat meestal niet erg en geneest snel weer met wat rust. Maar nu ga ik 4 dagen achter elkaar flink fietsen en ben een beetje huiverig hiervoor met dag 3 en 4...
Werkt trimmen goed hiertegen? Internet bied me nog niet veel soelaas. Zitvlak heb ik dan geen problemen mee.
Zijn er hier meer die hier last van hebben of nog beter, en oplossing hebben
Veel van dit soort problemen komen door zadelhoogte/positie die niet helemaal ideaal is. Mijn ervaring (N=1) is dat een paar millimeter al een wereld van verschil kan zijn.
Bij hele lange/meerdaagse tochten gaat dit je uiteindelijk opbreken
Trimmen zou ik zelf niet doen, dan schuurt het uiteindelijk nog harder.
Bij hele lange/meerdaagse tochten gaat dit je uiteindelijk opbreken
Trimmen zou ik zelf niet doen, dan schuurt het uiteindelijk nog harder.
Mooi initiatief! Ik heb ‘m gereden in augustus 2022 als een van de eerste 50.Reginas schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 16:11:
@ElPaco en ik zijn samen in ons eigen tempo de liberation routes aan het fietsen, mooie fietstochten langs plekken die herinneren aan de bevrijding van de Tweede Wereldoorlog. De reguliere liberation routes zijn voornamelijk over verharde wegen, met hier en daar wat onverhard wat ook prima te rijden is met de racefiets. De routes gaan langs monumenten, herdenkingsplekken en soms militaire begraafplaatsen rondom een bepaald thema dat speelde in een bepaald gebied (bijv. de bevrijding door de Polen rondom Breda of de luchtgevechten boven de Peel). Zie voor meer info over het initiatief: Liberation Route Europe en Liberation Route Brabant specifiek voor de fiets- en wandelroutes in Brabant. Ook in andere provincies (en andere landen! België, Italië, Tsjechië) zijn er routes te vinden.
Het lijkt mij prachtig om deze route te volbrengen in 3 dagen, om op een aangenaam tempo te kunnen rijden en aandacht te hebben voor de herdenkingsplekken onderweg. Ik zou dan gaan voor overnachtingen in regio Breda en regio Den Bosch, want ik bikepack vooralsnog liever met mijn creditcard dan met een tentje. Qua timing denk ik aan zaterdag 3 mei t/m maandag 5 mei 2025, om 80 jaar bevrijding in Nederland te vieren en te herdenken met een mooie en passende fietstrip.![]()
Wild idee: wie heeft zin om aan te sluiten met dit avontuur? Het ligt nog maanden in de toekomst, genoeg tijd dus om je banden tubeless te zetten, te werken aan je conditie, je off-road skills, je sociale skills (voor de Tweakers wiens fietsleven zich voornamelijk op zolder op de trainer afspeelt), reisplannen uit te werken en je in te lezen in wat we nu precies vieren op Bevrijdingsdag.![]()
Ik had ‘m opgedeeld in 4* dagen om onder de 100km per dag te blijven.
Zeker de eerste helft was dat verstandig, want (door warmte) veel klapzand op de route.
Met 40mm gravel bike en bepakking rijdt dat niet fijn (lees: hike-a-bike).
Ook zit er in de eerste helft maar één tankstation echt op de route. Dus ook even nadenken over koffie/lunchstop. Voor dorpjes moet je best een stuk van de route af. De eerste overnachting op een camping met tent gedaan. De tweede dag was ik praktisch thuis, dus daar overnacht.
Het tweede deel vond ik mooier.
Was beter te rijden, meer asfalt fietspaden en gewone gravel.
Ook kom je langs meer horeca en dorpjes.
Voor overnachten heb ik gekozen voor vrienden op de fiets.
Trein retour vanuit Vierlingsbeek was perfect en rijdt regelmatig.
* vanwege de warmte thuis een extra rustdag genomen.
Stravalinks
https://strava.app.link/4caxVcU9DLb
https://strava.app.link/jVArad99DLb
https://strava.app.link/QOfPDpbaELb
https://strava.app.link/t7Yt5BdaELb
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
@Nixo als ik een serieuze tocht maak trim ik mijn schaam haar. Niet te kort en zeker niet scheren. Meestal een paar dagen van te voren, ik heb het idee dat dan de haren minder scherpe uit einden hebben.
Daar was ik ook op uitgekomen. Thnx! Hopelijk is het zo voldoende. Maar veel meer kan ik er ook niet meer aan doen hehe.kaaas schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 20:07:
@Nixo als ik een serieuze tocht maak trim ik mijn schaam haar. Niet te kort en zeker niet scheren. Meestal een paar dagen van te voren, ik heb het idee dat dan de haren minder scherpe uit einden hebben.
Klinkt goed @Reginas
Is er bij het einde van de route een treinstation in de buurt? ( En bij de start?)
Is er bij het einde van de route een treinstation in de buurt? ( En bij de start?)
Ja zeker! Ik quote even schaamteloos mezelf.McMiGHtY schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 22:54:
Klinkt goed @Reginas
De route start in Bergen op Zoom vanaf het station (bereikbaar per intercity) en loopt meerendeels door het buitengebied naar Overloon toe, waar geëindigd wordt op de loopbrug door het Oorlogsmuseum. Overloon ligt op zo'n 5 kilometer fietsen van station Vierlingsbeek (bereikbaar per stoptrein van Arriva) en op zo'n 22 kilometer fietsen van intercity station Deurne, met het oog op de terugweg.
Ter inspiratie; las op Velozine een verslag over 3 dgn bikepacken in de achterhoek.
Hieronder het verslag:
https://www.velozine.nl/t...ravelbiken-met-bepakking/
Komoot link:
https://www.komoot.nl/tour/1717909246?ref=atd
Hieronder het verslag:
https://www.velozine.nl/t...ravelbiken-met-bepakking/
Komoot link:
https://www.komoot.nl/tour/1717909246?ref=atd
Heb jij een goed passend zadel? Op mijn oude racefiets had ik ook dergelijke klachten. Sinds ik een nieuwe gravelfiets heb, heb ik nergens meer last van. Misschien dat het ook een stukje houding is, maar dat zou ik niet weten.Nixo schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:48:
Crosspost vanuit het grote wielrenervaringen topic:
Zijn er hier meer die hier last van hebben of nog beter, en oplossing hebben.
lampmount van tailfin icm deze mount :Bobermo schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 21:06:
Iemand nog een tip hoe een Varia Radar aan een tailfin aeropack te bevestigen?
https://www.bike24.com/p2139369.html
Is dat je gelukt? Want de lampmount van tailfin is ovaalDDX schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 21:16:
[...]
lampmount van tailfin icm deze mount :
https://www.bike24.com/p2139369.html
Redelijk rond naar mijn idee ?ElGreco schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 21:24:
[...]
Is dat je gelukt? Want de lampmount van tailfin is ovaal
Zit bij mij op die manier al aantal jaar op de tailfin iig.
Deze tip mag niet ontbreken hier voor de credit card bikepackers..
Als je licht gepakt hebt en je wilt toch een fris shirt hebben onderweg, probeer dan deze mcguyver-hotel-wasmethode:
1. Spoel je shirt met de complimentary zeep/douchegel in de wasbak
2. Knijp het shirt goed uit, wringen beschadigt snel de stof
3. Leg het shirt op een droge handdoek en rol het shirt op in de handdoek.
4. Leg de handdoek op de grond en loop erover heen zodat het water in de handdoek trekt
5. Hang het shirt uit op een kleerhanger om het laatste stuk te drogen.
Hiermee lukt het dus goed om de volgende ochtend een kurkdroog en “gewassen” shirt te hebben.
Als je licht gepakt hebt en je wilt toch een fris shirt hebben onderweg, probeer dan deze mcguyver-hotel-wasmethode:
1. Spoel je shirt met de complimentary zeep/douchegel in de wasbak
2. Knijp het shirt goed uit, wringen beschadigt snel de stof
3. Leg het shirt op een droge handdoek en rol het shirt op in de handdoek.
4. Leg de handdoek op de grond en loop erover heen zodat het water in de handdoek trekt
5. Hang het shirt uit op een kleerhanger om het laatste stuk te drogen.
Hiermee lukt het dus goed om de volgende ochtend een kurkdroog en “gewassen” shirt te hebben.
Dan heb je wel een heel fragiel shirtje, in mijn ervaring kan een beetje shirt wel tegen wat wringen...2. Knijp het shirt goed uit, wringen beschadigt snel de stof
Bron: ikzelf
Verder goede tips hoor; werkt ook prima met een fietsbroek trouwens; al moet je daarbij vooral de zeem wel wat langer in de handdoek stoppen en er een keertje vaker overheen lopen
Zaterdag - Zondag - Maandag is dit volgend jaar, enige waar ik een klein beetje huiver voor heb, is terugkomen met de trein op Bevrijdingsdag en langs/over Amsterdam moeten..maar het zaadje is wel ietwat geplant hiero..Reginas schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 16:11:
Het lijkt mij prachtig om deze route te volbrengen in 3 dagen, om op een aangenaam tempo te kunnen rijden en aandacht te hebben voor de herdenkingsplekken onderweg. Ik zou dan gaan voor overnachtingen in regio Breda en regio Den Bosch, want ik bikepack vooralsnog liever met mijn creditcard dan met een tentje. Qua timing denk ik aan zaterdag 3 mei t/m maandag 5 mei 2025, om 80 jaar bevrijding in Nederland te vieren en te herdenken met een mooie en passende fietstrip.![]()
Wild idee: wie heeft zin om aan te sluiten met dit avontuur? Het ligt nog maanden in de toekomst, genoeg tijd dus om je banden tubeless te zetten, te werken aan je conditie, je off-road skills, je sociale skills (voor de Tweakers wiens fietsleven zich voornamelijk op zolder op de trainer afspeelt), reisplannen uit te werken en je in te lezen in wat we nu precies vieren op Bevrijdingsdag.![]()
Is de planning dat het hardcore bikepacken word (lees moet ik mn bivibag meenemen en liggen we onder een aanhanger/afdakje? Of iets luxer?
Ik wil hoe dan ook mee, luxe of niet. Als je hardcore gaan moet ik nog wel een en ander aanschaffen (oh wat erg!).
Nee, softcore bikepacking. Creditcard mee en lekker warm en droog slapen in een hotel of jeugdherberg, met deugdelijk sanitair. Fatsoenlijke slaap en fatsoenlijk eten zijn de basis voor een geslaagde trip voor mij. 
Poopscoop en bivvy bag kunnen thuisblijven wat mij betreft.
Poopscoop en bivvy bag kunnen thuisblijven wat mij betreft.
Probleem is bij hardcore, dat je niet zoveel moet aanschaffen.ElPaco schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:58:
Ik wil hoe dan ook mee, luxe of niet. Als je hardcore gaan moet ik nog wel een en ander aanschaffen (oh wat erg!).
Als je proper wil gaan kamperen, dan heb je veel nodig.
Zodat je in de tuin kunt slapen als je thuis moet vertellen dat je een nieuwe fiets hebt gekocht?
Zoals laatst al opgemerkt in een ander topic: dan ben je 's ochtends gelijk goed wakker.Polariteit schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:31:
[...]
Verder goede tips hoor; werkt ook prima met een fietsbroek trouwens; al moet je daarbij vooral de zeem wel wat langer in de handdoek stoppen en er een keertje vaker overheen lopen
Om de wijze woorden van @Joindry te quoten:
Niks dat je sneller alert maakt dan een onverwacht natte en koude anus
[ Voor 18% gewijzigd door guapper op 05-08-2024 22:31 ]
Ik ben dan net die ene in dit topic waar dat niet snel voor zal geldenElGreco schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 20:18:
[...]
Zodat je in de tuin kunt slapen als je thuis moet vertellen dat je een nieuwe fiets hebt gekocht?
Nee, maar jij mag in de tuin slapen als je met enkelsokken op de fiets stapt.ElPaco schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 22:43:
[...]
Ik ben dan net die ene in dit topic waar dat niet snel voor zal gelden

QFTguapper schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 22:17:
[...]
Zoals laatst al opgemerkt in een ander topic: dan ben je 's ochtends gelijk goed wakker.
Om de wijze woorden van @Joindry te quoten:
[...]
Ik wou voor een trip de trein naar Bregenz (Oostenrijk) nemen en van daaruit terug naar België fietsen. Ik lees op verschillende websites dat je dan op een gewone IC verbinding een fiets kan meenemen maar wel moet reserveren. Echter op de officiële website van Deutsche Bahn vind ik nergens die optie terug om een fiets toe te voegen. Iemand een idee hoe dit moet?
*https://int.bahn.de/nl/
*Kies onder de velden 'van' en 'naar' voor de optie 'reizer / fietsen / bahncard' toevoegen
*Er verschijnt een popup. Hier kan je in een dropdown de optie 'fiets' toevoegen
*Zet ook het vinkje 'fiets mogelijk' aan
*Voer je vertrekstation in en eindstation (bregenz)
*Klik op Verder
*Er verschijnt een overzicht met verbindingen
*Daar waar je een prijs ziet, kan je gelijk boeken. Dit is dan inclusief fietsreserveringen/tickets etc (Let op: als de betreffende route door 'bepaalde buitenlanden' gaat, dan kan je niet via de website van Bahn.de boeken. Dit is bijv. als je route via Frankrijk gaat.)
Je kan ook 'overstaptijd' aanpassen, ik zet dit altijd op minstens een half uur. Zeker als je veel bepakking op je fiets hebt hangen en je de lift wilt gebruiken kan het zijn dat je zo alleen al een kwartier bezig bent om van perron naar perron te gaan. Ook staat de Deutsche Bahn niet bekend om zijn 'stiptheid'.
Uiteraard kan je je fiets ook de trap optillen, thats up to you
*Kies onder de velden 'van' en 'naar' voor de optie 'reizer / fietsen / bahncard' toevoegen
*Er verschijnt een popup. Hier kan je in een dropdown de optie 'fiets' toevoegen
*Klik op Verder
*Daar waar je een prijs ziet, kan je gelijk boeken. Dit is dan inclusief fietsreserveringen/tickets etc (Let op: als de betreffende route door 'bepaalde buitenlanden' gaat, dan kan je niet via de website van Bahn.de boeken. Dit is bijv. als je route via Frankrijk gaat.)
Je kan ook 'overstaptijd' aanpassen, ik zet dit altijd op minstens een half uur. Zeker als je veel bepakking op je fiets hebt hangen en je de lift wilt gebruiken kan het zijn dat je zo alleen al een kwartier bezig bent om van perron naar perron te gaan. Ook staat de Deutsche Bahn niet bekend om zijn 'stiptheid'.
[ Voor 13% gewijzigd door Polariteit op 08-08-2024 15:09 ]
aha ik moest de "int" versie hebben, raar dat het op de gewone site niet aan te vinken was. Bedankt!Polariteit schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:07:
*https://int.bahn.de/nl/
*Klik op Verder
en euuhh, heen en terug gaat niet lukken want heb nog maar 5 dagen verlof