Deze link geeft een error, zou je nog even de goede kunnen delen, dan kan ik deze bestellenDDX schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 21:16:
[...]
lampmount van tailfin icm deze mount :
https://www.bike24.com/p2139369.html
Site van Bike24 ligt er (even) uit.Bobermo schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:30:
[...]
Deze link geeft een error, zou je nog even de goede kunnen delen, dan kan ik deze bestellen
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Andere shop :Bobermo schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:30:
[...]
Deze link geeft een error, zou je nog even de goede kunnen delen, dan kan ik deze bestellen
https://www.tradeinn.com/...Cva8QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Anders even googlen op 'Garmin Varia Seatpost Quarter Turn Mount '
Morgen ga ik met mijn oudste dochter van 10 een mini-bikepack avontuurtje doen. Ze fietst graag en we doen eigenlijk elk jaar wel iets 1-op-1 met alle kids. Nu dus dit met de oudste. We slapen in een tentje in de tuin van iemand via Campspace. Het is maar 15km verderop in Geulle, maar ik wilde er een rondje van 30km van maken om daar te geraken. Mocht het te veel voor haar zijn kunnen we mooi afsnijden en sneller naar daar. Ben benieuwd wat ze er van vindt, ze heeft er in ieder geval heel veel zin in. Vanavond even onze fietsen bepakken en morgen ergens in de ochtend op weg. Ik zal wel wat foto's delen.
Goede tip, een half uur vertraging is in Duitsland niets bijzonders. En het is handig om de IC te halen waar je voor gereserveerd hebt. Een beetje eerder vertrekken kan geen kwaad.Polariteit schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:07:
Je kan ook 'overstaptijd' aanpassen, ik zet dit altijd op minstens een half uur. ... Ook staat de Deutsche Bahn niet bekend om zijn 'stiptheid'.
Mijn ervaring met DB was dramatisch zomer 2 jaar geleden. Geen enkele trein die gereserveerd was (3x) reed. Ik weet niet wat dit met de reservering doet, maar de volgende treinen waren zo vol dat die veel te laat vertrokken omdat ze weer leger gemaakt moesten worden.
Misschien goed om dat eens van te voren na te gaan of je reservering ook voor de volgende trein geldig is. Ik had het in ieder geval niet verwacht. Was overigens nog zonder fiets.
Misschien goed om dat eens van te voren na te gaan of je reservering ook voor de volgende trein geldig is. Ik had het in ieder geval niet verwacht. Was overigens nog zonder fiets.
De reservering vervalt. Kan ook niet anders, want in de volgende trein hebben andere mensen de stoelen en fietsplekken gereserveerd.Kiwi_Kevin schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 07:46:
Misschien goed om dat eens van te voren na te gaan of je reservering ook voor de volgende trein geldig is.
In dat geval kan je het beste naar een ticketbalie gaan, of aan de telefoon gaan hangen met de klantenservice. Kunnen ze je tickets/reserveringen omboeken.Kiwi_Kevin schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 07:46:
Mijn ervaring met DB was dramatisch zomer 2 jaar geleden. Geen enkele trein die gereserveerd was (3x) reed. Ik weet niet wat dit met de reservering doet, maar de volgende treinen waren zo vol dat die veel te laat vertrokken omdat ze weer leger gemaakt moesten worden.
Mijn tip is sowieso om als je met fiets in de trein gaat er een beetje relaxed in te gaan zitten, het kan namelijk een avontuur op zich worden
Verder mijn trip van Wenen naar het Balatonmeer in 4 dagen afgerond. Ca 80-90 km per dag, met een maatje die wat minder fietservaring had. Daardoor sportief niet zo uitdagend maar veel gezelliger en meer tijd om de steden te verkennen/terrasje te pakken.
Stuk tussen Wenen en Bratislava bevatte nog aardig wat gravel! Dit terwijl het de internationale eurovelo fietsroute was. Maatje reed op de racefiets met 32mm en moest rustig aan doen maar dat ging allemaal goed.
Vanaf Bratislava kun je kiezen of je de noord of zuid route langs de Donau pakt. We kozen voor de zuidelijke route die ook door dorpjes heen komt en dat vond ik persoonlijk mooi omdat het stuk langs de Donau soms wat eentonig wordt: je fietst op een dijkje met aan beide zijden bomen en dat voor km’s lang.
Fietspaden in Hongarije waren over het algemeen prima, wel opletten voor hobbels door boomwortels. Soms moesten we even over drukkere 80/90 wegen, dat probeerden we zoveel mogelijk te vermijden maar lukte niet overal. Als iemand nog route plan tips heeft om dit te doen, houd ik me aanbevolen!
Strava viel dus tegen, wellicht dat Komoot hier een optie voor heeft.
Nog beginner tips naar aanleiding van mijn trip:
Ik dacht gewicht te besparen door geen slippers mee te nemen en op mijn fietsschoenen te lopen. Slecht plan, de schoenen zijn zo stijf dat na twee uur Wenen verkennen mijn voeten begonnen te zeuren. Toch maar een paar sandalen aangeschaft.
Ik was blij dat ik zowel voor als achter goede verlichting had met een heldere flits voor overdag had, met name op die 90 wegen. Maar ook voorop is het zinvol, omdat de lokale wegen hier slechter zijn rijden auto’s vaak in het midden van de weg en is het dus belangrijk dat je gezien wordt door tegenliggers.
Als je slippers of sandalen hebt kun je deze het beste in de zadeltas (buiten de drybag) aan de zijkanten stoppen, dat geeft extra stevigheid en bovenop zoals ik deed zorgt voor doorzakken
Stuk tussen Wenen en Bratislava bevatte nog aardig wat gravel! Dit terwijl het de internationale eurovelo fietsroute was. Maatje reed op de racefiets met 32mm en moest rustig aan doen maar dat ging allemaal goed.
Vanaf Bratislava kun je kiezen of je de noord of zuid route langs de Donau pakt. We kozen voor de zuidelijke route die ook door dorpjes heen komt en dat vond ik persoonlijk mooi omdat het stuk langs de Donau soms wat eentonig wordt: je fietst op een dijkje met aan beide zijden bomen en dat voor km’s lang.
Fietspaden in Hongarije waren over het algemeen prima, wel opletten voor hobbels door boomwortels. Soms moesten we even over drukkere 80/90 wegen, dat probeerden we zoveel mogelijk te vermijden maar lukte niet overal. Als iemand nog route plan tips heeft om dit te doen, houd ik me aanbevolen!
Ik dacht gewicht te besparen door geen slippers mee te nemen en op mijn fietsschoenen te lopen. Slecht plan, de schoenen zijn zo stijf dat na twee uur Wenen verkennen mijn voeten begonnen te zeuren. Toch maar een paar sandalen aangeschaft.
Ik was blij dat ik zowel voor als achter goede verlichting had met een heldere flits voor overdag had, met name op die 90 wegen. Maar ook voorop is het zinvol, omdat de lokale wegen hier slechter zijn rijden auto’s vaak in het midden van de weg en is het dus belangrijk dat je gezien wordt door tegenliggers.
Als je slippers of sandalen hebt kun je deze het beste in de zadeltas (buiten de drybag) aan de zijkanten stoppen, dat geeft extra stevigheid en bovenop zoals ik deed zorgt voor doorzakken
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
[ Voor 0% gewijzigd door Kiwi_Kevin op 13-08-2024 20:21 . Reden: Typo ]
@Kiwi_Kevin mooie trip! ben jaloers 
.
Die zijn over het algemeen wel uitgezet voor toerfietsen die echt wel tegen een paar kilometer gravel kunnen. In noorwegen op de 12 (noordzee route) kwam ik dit zelfs tegenDit terwijl het de internationale eurovelo fietsroute was.
Ook niet echt, zolang er niet aangegeven is dat je er niet mag fietsen plant komoot hem ook er gewoon overheen. De kaart van Komoot is wel duidelijker met aangeven wat voor wegen het zijn in mijn ervaring. Vooral met de snelheidsbordjes die er tegenwoordig in staan.wellicht dat Komoot hier een optie voor heeft.
@Kiwi_Kevin Leuk tripje idd, gaaf! Bedankt voor het delen.
Slippers neem ik trouwens altijd mee, ik wil echt niet met mijn blote voeten in sommige douches rondlopen. Dan maar wat extra gewicht meeslepen
Ben het eens met @GWBoes: Dat iets een EuroVelo is, zegt verder helemaal niks over de kwaliteit/staat etc. Er zijn ook (stukken van) EuroVelo's die alleen nog maar 'bedacht' zijn vanaf een computer, en kans dat je dan zo'n pad van GWBoes tegen komt, of een smal bergpad over een graat, of over een snelweg gestuurd wordt, is gewoon aanwezig
Slippers neem ik trouwens altijd mee, ik wil echt niet met mijn blote voeten in sommige douches rondlopen. Dan maar wat extra gewicht meeslepen
Ben het eens met @GWBoes: Dat iets een EuroVelo is, zegt verder helemaal niks over de kwaliteit/staat etc. Er zijn ook (stukken van) EuroVelo's die alleen nog maar 'bedacht' zijn vanaf een computer, en kans dat je dan zo'n pad van GWBoes tegen komt, of een smal bergpad over een graat, of over een snelweg gestuurd wordt, is gewoon aanwezig
Er zijn speciale straps op de markt om doorzakken te voorkomen. Ik heb de E216 van Ortlieb i.c.m. de 16l Ortlieb seatpack. Als ik het goed zie heb jij een tas van XANDD. Geen idee of die compatibel te maken is. Een Ortlieb heeft gleuven op de zak thv de opening. Hier haak je de strap achter. Vervolgens gaat het andere deel door het zadel heen. De tas is dus als het ware aan het zadel verankerd.Kiwi_Kevin schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:40:
Verder mijn trip van Wenen naar het Balatonmeer in 4 dagen afgerond. Ca 80-90 km per dag, met een maatje die wat minder fietservaring had. Daardoor sportief niet zo uitdagend maar veel gezelliger en meer tijd om de steden te verkennen/terrasje te pakken.
Vanaf Bratislava kun je kiezen of je de noord of zuid route langs de Donau pakt. We kozen voor de zuidelijke route die ook door dorpjes heen komt en dat vond ik persoonlijk mooi omdat het stuk langs de Donau soms wat eentonig wordt: je fiets op een dijkje met aan beide zijden bomen en dat voor km’s lang.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Van een kennis begreep ik dat de reservering inderdaad vervalt. Maar omdat dit de schuld van DB is, kun je bij het loket of bij een conducteur om een stempel oid vragen. Dan kun je in alle treinen van DB die dag. Waar ruimte is inderdaad.Kiwi_Kevin schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 07:46:
Hoe is het gegaan?RobNemoo schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 08:54:
Morgen ga ik met mijn oudste dochter van 10 een mini-bikepack avontuurtje doen. Ze fietst graag en we doen eigenlijk elk jaar wel iets 1-op-1 met alle kids. Nu dus dit met de oudste. We slapen in een tentje in de tuin van iemand via Campspace. Het is maar 15km verderop in Geulle, maar ik wilde er een rondje van 30km van maken om daar te geraken. Mocht het te veel voor haar zijn kunnen we mooi afsnijden en sneller naar daar. Ben benieuwd wat ze er van vindt, ze heeft er in ieder geval heel veel zin in. Vanavond even onze fietsen bepakken en morgen ergens in de ochtend op weg. Ik zal wel wat foto's delen.
Het doorzakken was een combinatie van slecht/lui inpakken op de laatste dag en dus de sandalen achterop. Op de eerste foto zie je hoe het hangt als het netjes strak en compact gepakt is, dan hangt de tas iets omhoog en goed in de straps. Het is de toppeak backloader 10L.hoi1234 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:15:
[...]
Er zijn speciale straps op de markt om doorzakken te voorkomen. Ik heb de E216 van Ortlieb i.c.m. de 16l Ortlieb seatpack. Als ik het goed zie heb jij een tas van XANDD. Geen idee of die compatibel te maken is. Een Ortlieb heeft gleuven op de zak thv de opening. Hier haak je de strap achter. Vervolgens gaat het andere deel door het zadel heen. De tas is dus als het ware aan het zadel verankerd.
Daar heb je idd nog een soort wishbone vork voor, die is tegen zwaaien maar zal ook wel goed zijn om het bevestigingspunt verder naar achteren te hangen. Vond ik persoonlijk niet nodig, ik voel de tas gewoon niet tijdens het fietsen. Wel is het belangrijk om de zwaarste spullen direct achter je zadel te pakken en dan hoe lichter hoe verder naar achter.
O ja ik zou nog wat posten.
Ging goed en het was super fijn om 1 op 1 met mijn dochter op avontuur te gaan. Ze heeft op de heenweg 32km gefietst met wat heuveltjes en het super goed gedaan, zeker voor een 10 jarige. Beetje hand in de rug op de laatste heuveltjes want haar benen werden wat vermoeid. Gemiddeld 14km/u maar dat was ook echt niet belangrijk.
Eenmaal op locatie was daar niks meer van te merken en had ik een hele vrolijke en ontspannen dochter om me heen. Ze heeft enthousiast gevlogd (in de familie app, niet op social media) over de tocht en de plek waar we sliepen dus het beviel haar wel.
Via Campspace had ik deze achtertuin gevonden in Geulle. Heerlijk zwembad, mooie douche en toilet ruimte en een overdadig ontbijt door de super vriendelijke hosts. Alleen de haan om 6u00 was wat minder na toch wel een brak nachtje in het tentje. Volgende keer neem ik een maatje groter mee.
Op zondag terug zijn we voor een wat kortere route gegaan, ze was duidelijk vermoeid van de nacht en de tocht op de heenweg, dus ze wilde naar huis. Hoefde geen prestatie tocht te worden, dus het was echt prima zo.
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Al met al heel goed bevallen.
Even een update over mijn ervaringen en wat ik van vodf vind.rinslll schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:13:
[...]
Ik ook geen ervaring mee.
Ben sinds dit jaar "lid" van vrienden op de fiets maar ben nog niet super enthousiast.
1 keer mooie slaapplek gehad maar voor ik die had heb ik tig adressen afgemaild/geappt/gebeld en dat vind ik wel enigszins "gedoe" t.o.v. bijv. bed and breakfast waar je al kunt zien wat er mogelijk vrij is en een reserveringsaanvraag kunt doen.
Met het rondje "langs de grenzen van Gelderland" dus uiteindelijk na veel mailen wel super adressen gehad.
Vorige week heb ik in Zoutelande overnacht via VODF.
Ook wederom supergoed dus begin enthousiaster te worden 😄.
Zat in een omgebouwde garage (los van het huis) en alles voor mijzelf. Echt heel fijn. Ook op een paar meter lopen van het strand en de strandtent en een mega ontbijt.
Plaatje bij het praatje.
:strip_exif()/f/image/p2VlAGGj0URTsYv8M9uxXc3y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nWkzu2NeX8xav7Z17WXW3Zt5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tUMP4VvHAVZWTe1qL7HnjHQm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/j7x4tQ75pNSLyJ4bE0V0wx9E.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lud2F0aD6yUlHfY3INSULGZH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/P7gnqbUUojrNXk4XJmZYTqcY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HE14jVFja3IYp4PtlhMInXJ6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/V1m6d1nfIgofkjXhs5vPuZxA.jpg?f=fotoalbum_large)
Tijd voor een een verhaaltje. Een tocht richting Zweden.
Een maat van mij is vorig jaar geemigreerd naar Zweden om daar appartementen te renoveren en te verhuren. Dit ligt net naast het Glaskogen Natuurreservaat. In het plaatsje Glava. Mijn idee was om vanuit Nederland daar in een aantal dagen naar toe te fietsen, een aantal dagen daar te blijven en weer terug te fietsen.
Zie hier mijn korte verslagje van mijn trip van Wolvega -> Glava -> Wolvega
Heenreis: 1220km
Terugreis: 655km
Totaal: 1875km
Voorbereiding
Mijn planning was om via Duitsland naar Denemarken te fietsen. Vandaar uit Denemarken helemaal omhoog te fietsen naar Frederikshavn. Met de boot van Frederikshavn naar Goteborg te gaan. Vanuit Goteborg de laatste 3 etappes naar Glava te fietsen.
De weken voor vertrek had ik de routes al gemaakt, accomodaties gereserveerd en de bagage en inhoud ervan al wat bij elkaar gesprokkeld. Dit alles ging in een Tailfin met 20L topbag en 2 10L mini panniers aan de zijkant.
Dag 1 - Strava
Wolvega -> Augustfehn - 165km
De eerste dag vooral lekker door kunnen trappen door het lekkere windje mee. In het begin wat miezer maar dat ging halverwege de dag al snel over op zonnig weer.
Dag 2 - Strava
Augustfehn -> Gluckstadt - 161km
Stonden 2 veerpontjes op het programma vandaag. Over de Weser en Elbe. Wederom windje mee vandaag waardoor het heerlijk fietsen was. Had deze dag wel wat meer wegen die meer op polders leken. Vrij rustig, open en geen auto te bekennen.
Dag 3 - Strava
Gluckstadt -> Niebull - 157km
Dit was een pittigere dag. Er stond tegenwind/zijwind op het programma. De route ging langs de westkust van Noord-Duitsland en daar waaide het nogal behoorlijk. Vooral de laatste kilometers zat ik er wat doorheen vanwege de tegenwind en warmte.
Dag 4 - Strava
Niebull -> Vejle - 150km
Denemarken binnen gereden! Toch wel een momentje om even bij stil te staan. Met deze rit begon ik al wat te merken dat het landschap qua hoogtemeters ging veranderen. Het begon steeds meer op en af te gaan. Waarbij het dan geen moment vlak was.
Dag 5 - Strava
Vejle -> Mariager - 137km
Bij deze rit kan ik de eerste 110km alleen maar beschrijven als constant de VAM-berg op en naar gaan. Ook hier geen moment vlak. Wel steeds mooie uitzichten
Dag 6 - Strava
Mariager -> Frederikshavn - 113km
In de ochtend was het regenachtig. Bij de Airbnb mocht dat even afwachten. Heb daarom besloten om de korte route naar Frederikshavn te nemen.
Dag 7 - Strava
Goteborg -> Uddevalla - 105km
om 08:15 met de boot naar Goteborg vanuit Frederikshavn. Rond 12:00 aangekomen. Gelijk op de fiets om naar Uddevalla te gaan. Mooi stukken Zweden gezien. Je kon ook gelijk merken dat het hier niet vlak was.
Dag 8 - Strava
Uddevalla -> Bengtsfors - 115km
Vanuit Uddevalla de achterwegen gepakt richting Bengtsfors en dan kom je op hele mooie stukken Zweden uit. Dat fietst in ieder geval prettiger dan over de hoofdwegen.
Dag 9 - Strava
Bengtsfors -> Glava - 113km
Glaskogen Apartments
Soort van adverteren voor mijn maat, waarom ook niet. https://glaskogenapartments.com
Is een mooie accomodatie aan de rand van het Glaskogen Natuurreservaat. Je kunt op de 2 meren Stora Gla en Ovre Gla heel mooi kan kanoen. Op genoeg plekken heb je shelters waar je een vuurtje kan maken en grillen.
Ook qua gravelen lijkt het mij uitermate geschikt. Je hebt hier heel wat aantal kilometers om te gravelen.
Terugreis
Dag 1 - Strava
Glava -> Mellerud - 133km
Dag 2 - Strava
Mellerud -> Goteborg - 139km
Met de nachtboot naar Kiel vanuit Goteborg, Dinerbuffet en ontbijtbuffet al gerserveerd. Dus kon na die 139km gelijk mijn buikje weer vol eten. Alles op de boot zeer goed geregeld. De hutten waren ook zeer goed!
Dag 3 - Strava
Kiel -> Bremerhaven - 157km
Dag 4 - Strava
Bremerhaven -> Winschoten - 141km
Dag 5 - Strava
Winschoten -> Wolvega - 90km
Totale reis in kaart
Een maat van mij is vorig jaar geemigreerd naar Zweden om daar appartementen te renoveren en te verhuren. Dit ligt net naast het Glaskogen Natuurreservaat. In het plaatsje Glava. Mijn idee was om vanuit Nederland daar in een aantal dagen naar toe te fietsen, een aantal dagen daar te blijven en weer terug te fietsen.
Zie hier mijn korte verslagje van mijn trip van Wolvega -> Glava -> Wolvega
Heenreis: 1220km
Terugreis: 655km
Totaal: 1875km
Voorbereiding
Mijn planning was om via Duitsland naar Denemarken te fietsen. Vandaar uit Denemarken helemaal omhoog te fietsen naar Frederikshavn. Met de boot van Frederikshavn naar Goteborg te gaan. Vanuit Goteborg de laatste 3 etappes naar Glava te fietsen.
De weken voor vertrek had ik de routes al gemaakt, accomodaties gereserveerd en de bagage en inhoud ervan al wat bij elkaar gesprokkeld. Dit alles ging in een Tailfin met 20L topbag en 2 10L mini panniers aan de zijkant.
Dag 1 - Strava
Wolvega -> Augustfehn - 165km
De eerste dag vooral lekker door kunnen trappen door het lekkere windje mee. In het begin wat miezer maar dat ging halverwege de dag al snel over op zonnig weer.
Dag 2 - Strava
Augustfehn -> Gluckstadt - 161km
Stonden 2 veerpontjes op het programma vandaag. Over de Weser en Elbe. Wederom windje mee vandaag waardoor het heerlijk fietsen was. Had deze dag wel wat meer wegen die meer op polders leken. Vrij rustig, open en geen auto te bekennen.
![]() | ![]() |
Dag 3 - Strava
Gluckstadt -> Niebull - 157km
Dit was een pittigere dag. Er stond tegenwind/zijwind op het programma. De route ging langs de westkust van Noord-Duitsland en daar waaide het nogal behoorlijk. Vooral de laatste kilometers zat ik er wat doorheen vanwege de tegenwind en warmte.
![]() | ![]() |
Dag 4 - Strava
Niebull -> Vejle - 150km
Denemarken binnen gereden! Toch wel een momentje om even bij stil te staan. Met deze rit begon ik al wat te merken dat het landschap qua hoogtemeters ging veranderen. Het begon steeds meer op en af te gaan. Waarbij het dan geen moment vlak was.
![]() | ![]() | ![]() |
Dag 5 - Strava
Vejle -> Mariager - 137km
Bij deze rit kan ik de eerste 110km alleen maar beschrijven als constant de VAM-berg op en naar gaan. Ook hier geen moment vlak. Wel steeds mooie uitzichten
![]() | ![]() | ![]() |
Dag 6 - Strava
Mariager -> Frederikshavn - 113km
In de ochtend was het regenachtig. Bij de Airbnb mocht dat even afwachten. Heb daarom besloten om de korte route naar Frederikshavn te nemen.
Dag 7 - Strava
Goteborg -> Uddevalla - 105km
om 08:15 met de boot naar Goteborg vanuit Frederikshavn. Rond 12:00 aangekomen. Gelijk op de fiets om naar Uddevalla te gaan. Mooi stukken Zweden gezien. Je kon ook gelijk merken dat het hier niet vlak was.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Dag 8 - Strava
Uddevalla -> Bengtsfors - 115km
Vanuit Uddevalla de achterwegen gepakt richting Bengtsfors en dan kom je op hele mooie stukken Zweden uit. Dat fietst in ieder geval prettiger dan over de hoofdwegen.
![]() | ![]() | ![]() |
Dag 9 - Strava
Bengtsfors -> Glava - 113km
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Glaskogen Apartments
Soort van adverteren voor mijn maat, waarom ook niet. https://glaskogenapartments.com
Is een mooie accomodatie aan de rand van het Glaskogen Natuurreservaat. Je kunt op de 2 meren Stora Gla en Ovre Gla heel mooi kan kanoen. Op genoeg plekken heb je shelters waar je een vuurtje kan maken en grillen.
Ook qua gravelen lijkt het mij uitermate geschikt. Je hebt hier heel wat aantal kilometers om te gravelen.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Terugreis
Dag 1 - Strava
Glava -> Mellerud - 133km
![]() | ![]() |
Dag 2 - Strava
Mellerud -> Goteborg - 139km
Met de nachtboot naar Kiel vanuit Goteborg, Dinerbuffet en ontbijtbuffet al gerserveerd. Dus kon na die 139km gelijk mijn buikje weer vol eten. Alles op de boot zeer goed geregeld. De hutten waren ook zeer goed!
![]() | ![]() |
Dag 3 - Strava
Kiel -> Bremerhaven - 157km
![]() | ![]() | ![]() |
Dag 4 - Strava
Bremerhaven -> Winschoten - 141km
Dag 5 - Strava
Winschoten -> Wolvega - 90km
Totale reis in kaart
/f/image/X9egF0UEh85MMzzpx1hAsyoG.png?f=fotoalbum_large)
Erg gaaf en inspirerend om allemaal die tochten te zien hier. Ook wel indrukwekkend om te zien hoeveel km's jullie solo dag na dag afleggen. Dat inspireert mij enorm als beginnend graveller.
Blijf vooral de verslagen posten en ons newbies enthousiasmeren voor het bikepacken!!
Blijf vooral de verslagen posten en ons newbies enthousiasmeren voor het bikepacken!!
48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric
Mooi tochtje!
Hoe bevallen die mini-panniers?
Hoe bevallen die mini-panniers?
Ik heb ze als zeer fijn ervaren. De kleren en toilettas zaten in de 20L tas bovenop. De rest verdeeld over de mini-panniers. Dus daar zaten dan de makkelijk te pakken dingen in. Dus eten, regenjack, arm en been stukken, binneband en powerbank etc.
Kon wel merken dat ik ruimte over had voor de spulletjes in de mini-panniers. Je komt er ook gedurende de rit achter dat je helemaal niet zoveel gebruikt.
Qua systeem is het heel goed. Heb er geen problemen mee gehad dat het los zat.
Achteraf gezien is zo'n grote tocht relatief makkelijk als je het in meerdere etappes splitst.EdwinC schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:44:
Erg gaaf en inspirerend om allemaal die tochten te zien hier. Ook wel indrukwekkend om te zien hoeveel km's jullie solo dag na dag afleggen. Dat inspireert mij enorm als beginnend graveller.
Een belangrijke tip. Onderschat het verbranden van de kcal niet. Ik denk dat ik gemiddeld per dag 3000kcal verbrandde met alleen al fietsen. Dus los van de dagelijkse verbranding.
Elk uur, soms bijna elk half uur iets eten. Koekjes, krentenbollen maakt niet uit wat, eet het op. Doe je dat niet dan loop je achter met energie en dat ga je in de loop van de dagen voelen.
Na elke rit at ik gewoon best ongezond. Pizza, patat, döner etc alles ging er wel in.
Savonds een 500gr magere kwark met extra proteine en een zak chips(sommige ook met extra proteine). Soms snaaide ik dan nog wel eens de mueslirepen op.
Blijven eten, zelfs als je denkt genoeg te hebben gehad moet je nog meer eten. De volgende dag doe je namelijk weer 5~6 uren fietsen.
@MrFortune ben wel benieuwd hoe het zit met de boten. Is het vooraf boeken (denk het helaas wel) en wat mag dat kosten? Airbnb/Hotels vind ik ook altijd zoon ding als solo fietser, je betaalt al snel voor 2
Uiteraard is het handig om even over de kosten te hebben. Goedkoop is het, in vergelijking met kamperen, zeker niet.HBSVDK schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 08:51:
@MrFortune ben wel benieuwd hoe het zit met de boten. Is het vooraf boeken (denk het helaas wel) en wat mag dat kosten? Airbnb/Hotels vind ik ook altijd zoon ding als solo fietser, je betaalt al snel voor 2
Boten
Boten heb ik inderdaad wel van te voren geboekt. Puur om zeker te zijn van een plaats. Al was de boot van Goteborg naar Kiel qua auto's lang niet vol. Maar daar wordt denk ik meer gekeken per hut.Frederikshavn -> Goteborg
39,- Flexi Ticket ivm met eventuele annulering of wijziging van de datum
16,- Ontbijtbuffet op de boot
Totaal 59,- voor 3,5 uur varen
Goteborg -> Kiel
65,- Flexi Ticket ook hier weer ivm met eventuele annulering
125,- 2-pers binnenhut (dit was de goedkoopste)
16,- ontbijtbuffet
37,- dinnerbuffet. Opzich best prijzig voor wat je qua eten er voor terug krijgt, er is ook een "a la carte" restaurant maar daar heb ik verschillende meningen over gehoord
6,60 Toeslagen
Ontbijtbuffet en dinerbuffet zijn optioneel.
Totaal 249,60 voor een nacht varen
Overige overnachtingen
In Gluckstadt ben ik blijven logeren bij een warmshowers adres, dit was dus kosteloos.Grootste gedeelte van de overnachtingen verbleef ik in Airbnbs, de kosten per overnachting lagen hierbij tussen de min 45,- en max 75,- meeste airbnbs waren kamers met gedeelde badkamer. Al hoefde ik die met nauwelijks iemand te delen. Was meestal de enige die nacht.
Dagelijkse kosten
Na het arriveren bij de accomodatie ging ik meestal eerst op pad voor avondeten. Aangezien ik geen zin had om lang te zitten en gewoon wilde eten kwam dit meestal neer op 12,50 tot 20,- aan eten.Na het eten ging ik naar de supermarkt op kwark (voor proteine), broodjes (voor het onbijt, meeste airbnbs hebben geen), chips (voor savonds) en voorraad repen of koekjes voor de volgende dag.
Daar was ik meestal rond de 10,- tot 15,- kwijt.
Per dag was ik dus ongeveer (overnachting meegerekend) 70,- tot 100,- euro kwijt. Dit viel natuurlijk lager uit wanneer ik bij een goedkoop hotel was met ontbijt.
Totale kosten
Totale kosten zijn lastig uit te rekenen maar als ik een schatting zou moeten maken dan komt het ongeveer neer op 1200,- tot 1400,-
Dit weekend ook weer een leuk tripje gemaakt.
Even op en neer naar Frankrijk (Roubaix)
Heenweg langs de kust naar beneden maar Brugge zag ik een bui aankomen/hoorde ik onweer.
Route iets omgelegd daar om bui te ontlopen (gelukt)
Langs de Belgische kust was zoiezo geen aanrader kwa route, heel groot stuk voetpad met 1m brede fietssuggestiestrook oid waar dan van alles overheen rijd en iedereen tegenliggers probeert te ontwijken etc.
Was ik ook wel beetje klaar mee, er zijn betere opties. (langs kanaal richting Brugge bijvoorbeeld die ik ook wel eens gedaan heb)
Ibis budget hotel geboekt met ontbijt voor 60 euro. (waarom moeten hotels in Nederland altijd meteen 150euro+ zijn ?)
Van de receptionist een kamer op de bgg gekregen
https://www.strava.com/activities/12292596645
Gisteren weer terug, had goed last van de hitte.
En belgische kwaliteitswegen met betonplaten/fietsstoepen die je opgestuurd wordt. (en als je die negeert auto's die gaan toeteren...)
https://www.strava.com/activities/12301578132
Maar al met al wel weer leuk weekend, alleen jammer dat ik op grens geen bordje Frankrijk heb gezien
Even op en neer naar Frankrijk (Roubaix)
Heenweg langs de kust naar beneden maar Brugge zag ik een bui aankomen/hoorde ik onweer.
Route iets omgelegd daar om bui te ontlopen (gelukt)
Langs de Belgische kust was zoiezo geen aanrader kwa route, heel groot stuk voetpad met 1m brede fietssuggestiestrook oid waar dan van alles overheen rijd en iedereen tegenliggers probeert te ontwijken etc.
Was ik ook wel beetje klaar mee, er zijn betere opties. (langs kanaal richting Brugge bijvoorbeeld die ik ook wel eens gedaan heb)
Ibis budget hotel geboekt met ontbijt voor 60 euro. (waarom moeten hotels in Nederland altijd meteen 150euro+ zijn ?)
Van de receptionist een kamer op de bgg gekregen
https://www.strava.com/activities/12292596645
Gisteren weer terug, had goed last van de hitte.
En belgische kwaliteitswegen met betonplaten/fietsstoepen die je opgestuurd wordt. (en als je die negeert auto's die gaan toeteren...)
https://www.strava.com/activities/12301578132
Maar al met al wel weer leuk weekend, alleen jammer dat ik op grens geen bordje Frankrijk heb gezien
Is PBP oid niks voor je? Ik weet dat je op een gegeven moment me al wel eens verteld dat het een wedstrijdje word wie het minst kan slapen, maar dit lijken wel die daar als dag afstand gebruikt worden... Of trek je een lijn bij een 600 brevet?
Opzich wel, alleen ga ik op momenten dat die is liever gewoon in de bergen fietsen.
Zoals mijn trips naar Zuid Frankrijk op de fiets bijvoorbeeld, zelfde astand maar wat meer hm's.
En gewoon zelf beslissen waar ik stop/slaap.
Maar de sfeer heeft natuurlijk wel wat als ik die beelden zie/verhalen hoor.
Als die in mei ofzo was dan had ik hem wel gedaan, wel met slaapstops tussendoor maakt het heel wat gezonder.
600 brevet heb ik haat/liefde verhouding mee, breekt je echt op de nacht doorhalen.
Toen ik nog jong was ging dat wat makkelijker
Hitte brak me gisteren ook goed op, paar kg lichter thuisgekomen.
Bijdrinken lukte niet en op het laatst had lichaam ook geen zin meer in eten.
Zonder eten naar bed dus gisteravond.
Zoals mijn trips naar Zuid Frankrijk op de fiets bijvoorbeeld, zelfde astand maar wat meer hm's.
En gewoon zelf beslissen waar ik stop/slaap.
Maar de sfeer heeft natuurlijk wel wat als ik die beelden zie/verhalen hoor.
Als die in mei ofzo was dan had ik hem wel gedaan, wel met slaapstops tussendoor maakt het heel wat gezonder.
600 brevet heb ik haat/liefde verhouding mee, breekt je echt op de nacht doorhalen.
Toen ik nog jong was ging dat wat makkelijker
Hitte brak me gisteren ook goed op, paar kg lichter thuisgekomen.
Bijdrinken lukte niet en op het laatst had lichaam ook geen zin meer in eten.
Zonder eten naar bed dus gisteravond.
[ Voor 39% gewijzigd door DDX op 02-09-2024 18:58 ]
@DDX misschien dan eens een hostel proberen? Dan ben je denk ik voor ibis prijs wel klaar met ontbijt. Fiets is vaak wel ergens in een schuurtje te plaatsen. Oordoppen in, evt slaaptablet en je zit goed voor de nacht
.
Fiets heb ik dan toch liever gewoon op de kamer. (ook makkelijker om even spullen uit tailfin op de grond te gooien, garmins etc op te laden)
En dat is in een hostel zo lastig.
Vriendenopdefiets werkt prima in Nederland maar vraagt iets meer voorbereiding.
Nu ben ik zaterdagochtend gewoon gaan fietsen en op het veer vlissingen breskens hotel in Roubaix geboekt.
Tot die tijd nog optie om om te keren, daarna stond doel vast
(alleen werd nog even spannend toen ik onweersbui zag aankomen.)
Nu ben ik zaterdagochtend gewoon gaan fietsen en op het veer vlissingen breskens hotel in Roubaix geboekt.
Tot die tijd nog optie om om te keren, daarna stond doel vast
[ Voor 10% gewijzigd door DDX op 03-09-2024 12:31 ]
Ja lastminute zijn de meeste vrienden op de fiets adressen wel volgeboekt door mensen die dit volgens mij weken tevoren regelen. Eigenlijk wel jammer, de spontaniteit is er af, boek dan gewoon een hotel denk ik dan. De vrijheid is juist wat fietsen zo mooi maakt. Maar goed. Een hotel it is, dan.DDX schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:01:
Fiets heb ik dan toch liever gewoon op de kamer. (ook makkelijker om even spullen uit tailfin op de grond te gooien, garmins etc op te laden)
Tot die tijd nog optie om om te keren, daarna stond doel vast(alleen werd nog even spannend toen ik onweersbui zag aankomen.)
Volgend jaar stel ik mijn woning (weer) beschikbaar, woon alleen in het noorden en niet in Frankrijk
Tof om jullie verhalen zo te lezen! Volgend voorjaar zal ik de mijne hier ook posten. Weet nog niet helemaal hoe en wat maar ik denk dat het een (mid)weekje Duitsland wordt om mee te beginnen. Ergens tussen de 100 en 150km per dag moet wel lukken incl een paar hoogtemeters.
Een tijdje geleden heb ik hier wat vragen gesteld omtrent campinggear enz. En over 2 weken ga ik dat hier in Drenthe 2 nachten testen, vet veel zin in! Mede dankzij jullie informatie (waarvoor dank) heb ik het volgende aangeschaft:
Naturehike Cloud up2 pro tent
Vaude SE Marona slaapmat
Nomad Taurus 400 slaapzak
Dit alles ga ik proppen in een stuurtas, 2 kooien aan de voorvork, een grote 6L frametas en een zadeltas van 15L. Niet veel ruimte meer over voor andere gear dus, maar ik denk dat ik voor een weekend zeker uit de voeten kan.
Maar nou vroeg ik me eigenlijk af, welk kookgerei slepen jullie eigenlijk mee voor een paar nachten kamperen?
Een tijdje geleden heb ik hier wat vragen gesteld omtrent campinggear enz. En over 2 weken ga ik dat hier in Drenthe 2 nachten testen, vet veel zin in! Mede dankzij jullie informatie (waarvoor dank) heb ik het volgende aangeschaft:
Naturehike Cloud up2 pro tent
Vaude SE Marona slaapmat
Nomad Taurus 400 slaapzak
Dit alles ga ik proppen in een stuurtas, 2 kooien aan de voorvork, een grote 6L frametas en een zadeltas van 15L. Niet veel ruimte meer over voor andere gear dus, maar ik denk dat ik voor een weekend zeker uit de voeten kan.
Maar nou vroeg ik me eigenlijk af, welk kookgerei slepen jullie eigenlijk mee voor een paar nachten kamperen?
Voor mijn 16 daagse bikepacking trip had ik de Primus lite+, plastic bordje en een bamboe spork. Hij is erg zuinig alleen je kunt er niet in bakken of braden.
[ Voor 38% gewijzigd door Joojooyoghurt op 04-09-2024 20:22 ]
Dat ligt er helemaal aan hoe uitgebreid je wilt koken. Meestal maak ik alleen pap en koffie 's ochtends. Dan neem ik een jetboil of een klein spiritus brandertje mee. Die laatste vooral al het maar 1 of 2 nachten is. Anders zeul je weer een lading spiritus mee en is het niet zo compact meer.
Ik heb dan een beker waar ik in kook en uit drink. Verder een snapfold bowl die ik in mijn stuur harnas leg achter de tas. En heel belangrijk een extra lange lepel. Zodat je direct uit halve liter bakken yoghurt kunt eten. Of uit Travel food zakken.:strip_exif()/f/image/0J3N9cfvz8wvo6Rl5ycZik6u.jpg?f=fotoalbum_large)
Alles past in de beker. Het schuim is tegen het rammelen.
Bijna vergeten een zo'n opinel met botte punt om broodjes mee te kunnen smeren/snijden
Ik heb dan een beker waar ik in kook en uit drink. Verder een snapfold bowl die ik in mijn stuur harnas leg achter de tas. En heel belangrijk een extra lange lepel. Zodat je direct uit halve liter bakken yoghurt kunt eten. Of uit Travel food zakken.
:strip_exif()/f/image/0J3N9cfvz8wvo6Rl5ycZik6u.jpg?f=fotoalbum_large)
Alles past in de beker. Het schuim is tegen het rammelen.
Bijna vergeten een zo'n opinel met botte punt om broodjes mee te kunnen smeren/snijden
[ Voor 63% gewijzigd door kaaas op 05-09-2024 08:53 ]
Zelf heb ik een MSR pocket rocket idd, lijkt me vrij soortgelijk. En ook heb ik een titanium beker van 450ml. Maar twijfel bijvoorbeeld wel of een grotere beker erbij handig zal zijn, want wat ga je nou koken in een beker van nog geen halve liter. Opinel was ik van plan te halen.
Thx voor de tips!
Thx voor de tips!
Of 450 ml genoeg is ligt er aan wat je van plan bent. Voor het meeste "oplos voedsel" is het genoeg en voor een kop koffie ook, Maar als je echt iets wilt koken is het niet genoeg.
Ik maak trouwens mijn eigen mee neem pap. Havermout met melk poeder ( koffie creamer kan ook maar ik vind het minder lekker) beetje kaneel wat noten en cranberry's (schep suiker als je nog wat extra calorieën wilt) en je hebt een betaalbaar alternatief voor het bever spul. Vandaar ook de opvouwbare kom. Scheelt uiteindelijk ook ruimte. Die alu folie zakken nemen nog best veel ruimte in. Nu kan ik 1 grote zak met meerdere porties mee nemen.
Ik maak trouwens mijn eigen mee neem pap. Havermout met melk poeder ( koffie creamer kan ook maar ik vind het minder lekker) beetje kaneel wat noten en cranberry's (schep suiker als je nog wat extra calorieën wilt) en je hebt een betaalbaar alternatief voor het bever spul. Vandaar ook de opvouwbare kom. Scheelt uiteindelijk ook ruimte. Die alu folie zakken nemen nog best veel ruimte in. Nu kan ik 1 grote zak met meerdere porties mee nemen.
YouTube: Backpacking gear I wish I would’ve bought soonerkaaas schreef op donderdag 5 september 2024 @ 11:33:
Of 450 ml genoeg is ligt er aan wat je van plan bent. Voor het meeste "oplos voedsel" is het genoeg en voor een kop koffie ook, Maar als je echt iets wilt koken is het niet genoeg.
@wolterious ik gebruik zelf deze: jaren geleden op amazon gekocht.
Heb daar zoon goedkoop 16 euro titanium brs brandertje die ik opnschrroef bij in gebruik. Gasbusjesnvan de Decathlon. De kleinste busjes passen omgekeerd in de kookpot als je niet 2 maar 1 beker meeneemt. Aansteker, gasbusje, brander en 1 van de 2 meegeleverde bekers kun je dan in de kookpot kwijt.
https://www.amazon.de/gp/...=ppx_pop_mob_b_asin_title
Heb daar zoon goedkoop 16 euro titanium brs brandertje die ik opnschrroef bij in gebruik. Gasbusjesnvan de Decathlon. De kleinste busjes passen omgekeerd in de kookpot als je niet 2 maar 1 beker meeneemt. Aansteker, gasbusje, brander en 1 van de 2 meegeleverde bekers kun je dan in de kookpot kwijt.
https://www.amazon.de/gp/...=ppx_pop_mob_b_asin_title
Mijn UL kookset bestaat in de basis uit een Evernew titanium pastapot: https://www.outdoorline.s...new-ti-pasta-pot-m-1000ml.
Om gewicht te besparen heb ik die knop eraf gebroken, geintje dat ging per ongeluk.
In deze pot past prima een bushcooker houtbrander https://bushmanswildhikin...ushbuddy-houtbrander.html
twee 90 grams blikken of een 220 gr gasblik met een ali-express UL brandertje (30gram) of een opvouwbare Optimus crux
Tevens een toaks Ti spirituscup die er ook makkelijk inpast of met een zelfgemaakte stand van gaas of gewoon in de bushcooker
Kortom altijd een keus wat ik mee kan of wil nemen naar gelang duur en omstandigheden.
Om gewicht te besparen heb ik die knop eraf gebroken, geintje dat ging per ongeluk.
In deze pot past prima een bushcooker houtbrander https://bushmanswildhikin...ushbuddy-houtbrander.html
twee 90 grams blikken of een 220 gr gasblik met een ali-express UL brandertje (30gram) of een opvouwbare Optimus crux
Tevens een toaks Ti spirituscup die er ook makkelijk inpast of met een zelfgemaakte stand van gaas of gewoon in de bushcooker
Kortom altijd een keus wat ik mee kan of wil nemen naar gelang duur en omstandigheden.
@mhr-zip meh ik vind dit echt de meest ideale maat. Precies even breed als mijn frame tas en ik kan prima koffie en pap in 1 keer maken.
Een ordinaire crosspoast met wat aanvullingen op verzoek
Mijn gear:
Tent Nordisk Telemark 2.2 LW tent (rond de 1kg)
Luchtmatje Therm-a-Rest NeoAir Uberlite Regular Slaapmat (super kwetsbaar, ik noem het altijd vuilniszak materiaal, en je kunt er alleen maar op slapen
)
Slaapzak Nomad fornax 370
Kookgear MSR Pocket Rocket 2 met Titanium 550ml Pan - Ultralight
Stuurtas en frametas van Topeak, zadeltas van AGU.
Gravelbike niets bijzonders: Cube Nuroad race met spatborden set en de standaard Schwalbe G one allround 40mm banden.
Verder heel beperkte hoeveelheid spullen mee: zwembroek, t shirt, vest. Geen korte broek of onderbroek. Vest en t shirt fungeren ook als kussentje.
Toiletspullen inclusief tekenpas en nagelschaartje, deze laatste heeft me gered van een klein scherp steentje in de buitenband waarvan ik anders geen idee heb hoe ik die zou kunnen verwijderen. Daarnaast slippers (hele goedkope van een sauna maar deze zijn ook superlicht), tweede fietsbroek, spork en wat beperkte eterij
En hoe past alles dan in de tassen: (voor mezelf genoteerd)
Zadeltas: slaapzak, armstukken, extra fietsbroek, kookgerei, eten schaaltje, spork. Slippers en pet erop
Stuurtas: Tent, slaapmat, zwembroek, vest, t-shirt, handdoekje, en wat eterij
Frametas: Powerbank, slot, toiletspul, eten, bril
Naar aanleiding van deze post in gravelbike topic kreeg ik wat vragen ( @DialOut ). Hieronder daarom wat aanvullingen:DJ^ schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 07:22:
Vorige week 5 dagen aan bikepacken geweest in Zuid Limburg, Eifel en Hoge Venen. Dat betekent met tentje, luchtmatje, slaapzak en voor de eerste keer ook een gasbrander en klein pannetje. In totaal kleine 500km gemaakt en mooie avonturen beleefd. Gravel daar is wel iets anders dan op de Veluwe en ook flink hoogteverschil.
Route was een deel van Limburg 200 en de volledige Plugplug 300 door Eifel en Hoge Venen.
1 keer wild gekampeerd (eerste keer in klein tentje tijdens het bikepacken), 1 keer op bivak locatie overnacht en 2 keer officiële camping.
3 keer lek gereden. Ik was begonnen met 2 reserve binnen bandjes dus tussendoor nog bij een fietsenmaker langs geweest, toevallig was die in de buurt.
Erg genoten van dit gave avontuur! In m'n eentje genoten van de fysieke inspanning van het fietsen in combinatie met het avontuur en het best wel simpele leven![]()
Na die tijd flink kapot maar flink wat herinneringen rijker!
Bij deze ook wat foto's.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn gear:
Tent Nordisk Telemark 2.2 LW tent (rond de 1kg)
Luchtmatje Therm-a-Rest NeoAir Uberlite Regular Slaapmat (super kwetsbaar, ik noem het altijd vuilniszak materiaal, en je kunt er alleen maar op slapen
Slaapzak Nomad fornax 370
Kookgear MSR Pocket Rocket 2 met Titanium 550ml Pan - Ultralight
Stuurtas en frametas van Topeak, zadeltas van AGU.
Gravelbike niets bijzonders: Cube Nuroad race met spatborden set en de standaard Schwalbe G one allround 40mm banden.
Verder heel beperkte hoeveelheid spullen mee: zwembroek, t shirt, vest. Geen korte broek of onderbroek. Vest en t shirt fungeren ook als kussentje.
Toiletspullen inclusief tekenpas en nagelschaartje, deze laatste heeft me gered van een klein scherp steentje in de buitenband waarvan ik anders geen idee heb hoe ik die zou kunnen verwijderen. Daarnaast slippers (hele goedkope van een sauna maar deze zijn ook superlicht), tweede fietsbroek, spork en wat beperkte eterij
En hoe past alles dan in de tassen: (voor mezelf genoteerd)
Zadeltas: slaapzak, armstukken, extra fietsbroek, kookgerei, eten schaaltje, spork. Slippers en pet erop
Stuurtas: Tent, slaapmat, zwembroek, vest, t-shirt, handdoekje, en wat eterij
Frametas: Powerbank, slot, toiletspul, eten, bril
hmmz
Ik vraag me altijd af hoe zoveel in een stuurtas kan. Heb ooit 1 dag een Ortlieb variant geprobeerd .Het past bij mij nauwelijks tussen de drop bars, drukt tegen frame/kabels aan en schakelen (mechanisch) was vrijwel niet mogelijk doordat de tas in de weg zat en te weinig zwaai kon maken.
Ik heb er eentje van The Pack, die is net breed genoeg voor mijn gsm, dus ruimte zat om te schakelen. Verder zitten daar op een woon-werk dagje alleen mijn huissleutel, werkpasje en slot sleutel in. Op een casual ritje een snack reep of 2 en wat geld meestal.
Naar aanleiding van jullie verhalen toch maar een 750ml potje gekocht, met deksel. Zo heb ik toch iets meer mogelijkheden, bijvoorbeeld een potje spaghetteria maken. De 450ml past er precies in, dus het kost ook amper meer ruimte. Dank allen
Zo, ben ook weer terug van een tripje naar Denemarken: globaal lijntje richting Bremen, Gluckstad, Lubeck, Puttgarden, Deense eilanden en via Kopenhagen weer terug naar Aarhus. Vanaf daar de trein terug gepakt naar huis.
17 dagen gefietst, bijna 1500km op de teller. Alles gekampeerd
Fietsen in Denemarken was erg tof. Enigszins vergelijkbaar met NEderland qua infrastructuur, maar dan 100x rustiger
Terugreis duurde ruim 17 uur met fiets in de trein, die reis was vermoeiender dan de zwaarste fietsdag
Ik heb de afgelopen jaren meermaals met fiets een (nacht)boottocht gemaakt, en in alle gevallen hooguit 3 dagen van te voren geboekt. Meestal begon ik ongeveer een week van te voren te checken op prijs/beschikbaar en zodra ik er zeker van was wanneer ik de overtocht wilde/kon maken ging ik boeken.
Verder heb je vooral in zuid-europa ook veerboten waar het verplicht is om een hut bij te boeken. Gewoon met je matje op dek gaan liggen dus
Mijn punt is eigenlijk: het is nergens voor nodig om angst te hebben dat er voor jou als fietser geen plek is en daarom jaren van te voren al te gaan boeken. Dat doet eigenlijk de flexibiliteit van het reizen per fiets een beetje teniet vind ik...
Verder is mijn ervaring ook dat in de meeste gevallen de fiets gewoon ergens 'aan de zijkant van het parkeerdek' geplaatst moet worden, en vaak zijn er spanbanden of touwen beschikbaar om hem vast te maken aan een reling/buis/paal oid.
Verder probeer ik als het enigszins kan om bij aankomst zo snel mogelijk van boord te gaan. Je wilt namelijk niet langer dan nodig in die ruimte met al die uitlaatgassen doorbrengen
In verreweg de meeste havens heb je overigens ook niet gelijk een fietspad/fietsstrook. ik 'claim' in dat geval ook gewoon duidelijk mijn plek op de strook waar ik rijd. Je moet je dus niet weg laten drukken. Het lijkt misschien wat onlogisch, maar voor mijn gevoel is dit wel het veiligst, en ook het makkelijkst om uiteindelijk op een fietspad/strook te komen zodra dit er uiteindelijk is.
17 dagen gefietst, bijna 1500km op de teller. Alles gekampeerd
Fietsen in Denemarken was erg tof. Enigszins vergelijkbaar met NEderland qua infrastructuur, maar dan 100x rustiger
Terugreis duurde ruim 17 uur met fiets in de trein, die reis was vermoeiender dan de zwaarste fietsdag

Als ik een aanvulling mag geven op je 'boten'-uitleg, wellicht als tip voor anderen: Als fietser word je bij nachtboten gewoon als voetganger gezien, en daar zit bijna geen limiet op. Uitzondering zijn de overtochten waar je verplicht een hut moet bijboeken, daar is de beschikbaarheid van de hutten uiteraard de beperkende factor.MrFortune schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 09:34:
[...]
Uiteraard is het handig om even over de kosten te hebben. Goedkoop is het, in vergelijking met kamperen, zeker niet.Boten
Boten heb ik inderdaad wel van te voren geboekt. Puur om zeker te zijn van een plaats. Al was de boot van Goteborg naar Kiel qua auto's lang niet vol. Maar daar wordt denk ik meer gekeken per hut.
Frederikshavn -> Goteborg
39,- Flexi Ticket ivm met eventuele annulering of wijziging van de datum
16,- Ontbijtbuffet op de boot
Totaal 59,- voor 3,5 uur varen
Goteborg -> Kiel
65,- Flexi Ticket ook hier weer ivm met eventuele annulering
125,- 2-pers binnenhut (dit was de goedkoopste)
16,- ontbijtbuffet
37,- dinnerbuffet. Opzich best prijzig voor wat je qua eten er voor terug krijgt, er is ook een "a la carte" restaurant maar daar heb ik verschillende meningen over gehoord
6,60 Toeslagen
Ontbijtbuffet en dinerbuffet zijn optioneel.
Totaal 249,60 voor een nacht varen
Ik heb de afgelopen jaren meermaals met fiets een (nacht)boottocht gemaakt, en in alle gevallen hooguit 3 dagen van te voren geboekt. Meestal begon ik ongeveer een week van te voren te checken op prijs/beschikbaar en zodra ik er zeker van was wanneer ik de overtocht wilde/kon maken ging ik boeken.
Verder heb je vooral in zuid-europa ook veerboten waar het verplicht is om een hut bij te boeken. Gewoon met je matje op dek gaan liggen dus
Mijn punt is eigenlijk: het is nergens voor nodig om angst te hebben dat er voor jou als fietser geen plek is en daarom jaren van te voren al te gaan boeken. Dat doet eigenlijk de flexibiliteit van het reizen per fiets een beetje teniet vind ik...
Verder is mijn ervaring ook dat in de meeste gevallen de fiets gewoon ergens 'aan de zijkant van het parkeerdek' geplaatst moet worden, en vaak zijn er spanbanden of touwen beschikbaar om hem vast te maken aan een reling/buis/paal oid.
Verder probeer ik als het enigszins kan om bij aankomst zo snel mogelijk van boord te gaan. Je wilt namelijk niet langer dan nodig in die ruimte met al die uitlaatgassen doorbrengen

In verreweg de meeste havens heb je overigens ook niet gelijk een fietspad/fietsstrook. ik 'claim' in dat geval ook gewoon duidelijk mijn plek op de strook waar ik rijd. Je moet je dus niet weg laten drukken. Het lijkt misschien wat onlogisch, maar voor mijn gevoel is dit wel het veiligst, en ook het makkelijkst om uiteindelijk op een fietspad/strook te komen zodra dit er uiteindelijk is.
Linkjes zijn altijd makkelijk natuurlijkwolterious schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:37:
Naar aanleiding van jullie verhalen toch maar een 750ml potje gekocht, met deksel. Zo heb ik toch iets meer mogelijkheden, bijvoorbeeld een potje spaghetteria maken. De 450ml past er precies in, dus het kost ook amper meer ruimte. Dank allen
McMiGHtY schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:48:
[...]
Linkjes zijn altijd makkelijk natuurlijk
Niet heel spannend verder, maar wonderbaarlijk wel goedkoper dan de kleinere varianten.
Net terug van mijn testweekend. Alle gear heeft zich super goed gehouden.
Tent is echt perfect! weegt weinig, is makkelijk mee te nemen op de fiets en ruim genoeg.
Slaapzak is lekker warm. Vannacht was het op z'n koudst 3 graden, maar weinig van gemerkt.
Matje had ik in eerste instantie te hard opgeblazen, maar is dik genoeg dus met iets minder lucht erin heerlijk.
Nu overweeg ik nog wel om ruimte op mn fiets te zoeken voor een klein stoeltje, toch wel erg comfortabel na een lange dag fietsen. Hebben jullie ook een stoeltje mee? een Helinox ofzo?
En een klein kussentje heb ik wel gemist tijdens de nachten.
:strip_exif()/f/image/Nrnfa7ymHpBDrcTdjElBMhHx.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik wacht nog op m'n eigen grotere frametas, deze had ik kunnen lenen. Al met al een topweekend en nu al zin in volgend voorjaar!
@wolterious Zelfs die lichtste stoeltjes zijn nog een halve kilo, misschien zou je nog wel zo'n krukje in een bidonhouder (onder de downtube bijvoorbeeld als je daar oogjes hebt zitten) maar dan mis je alsnog de rugsteun die je wil hebben neem ik aan.
Mijn ervaring is dat er heel veel campings zijn met picknickbankjes op de tentvelden en liggen is eigenlijk nog lekkerder dan zitten na een lange dag
.
Ik heb een opblaasbaar kussen mee, niet het comfort van een lekker gevuld ding maar het weegt echt niks en heel klein.
Mijn ervaring is dat er heel veel campings zijn met picknickbankjes op de tentvelden en liggen is eigenlijk nog lekkerder dan zitten na een lange dag
Ik heb een opblaasbaar kussen mee, niet het comfort van een lekker gevuld ding maar het weegt echt niks en heel klein.
Ik heb hier een kussen van sinds een jaar. Klein en lichtgewicht om mee te nemen en ligt echt heerlijk!wolterious schreef op zondag 15 september 2024 @ 20:14:
[...]
![]()
https://www.bever.nl/p/to...DH390032.html?colour=5728
Niet heel spannend verder, maar wonderbaarlijk wel goedkoper dan de kleinere varianten.
Net terug van mijn testweekend. Alle gear heeft zich super goed gehouden.
Tent is echt perfect! weegt weinig, is makkelijk mee te nemen op de fiets en ruim genoeg.
Slaapzak is lekker warm. Vannacht was het op z'n koudst 3 graden, maar weinig van gemerkt.
Matje had ik in eerste instantie te hard opgeblazen, maar is dik genoeg dus met iets minder lucht erin heerlijk.
Nu overweeg ik nog wel om ruimte op mn fiets te zoeken voor een klein stoeltje, toch wel erg comfortabel na een lange dag fietsen. Hebben jullie ook een stoeltje mee? een Helinox ofzo?
[Afbeelding]
Ik wacht nog op m'n eigen grotere frametas, deze had ik kunnen lenen. Al met al een topweekend en nu al zin in volgend voorjaar!
https://www.nemoequipment...EcpCDuz62KxI_AMUcQb4Msjn4
Ik heb zelf zon Helinox stoeltje, als wij met de tent weg gaan is dit het eerste wat ik in mijn tas doe. Het comfort na zon dag fietsen is het gewicht meer dan waard voor ons.wolterious schreef op zondag 15 september 2024 @ 20:14:
[...]
.....
Dat geldt ook voor mijn slaap, ik heb zon Nemo Fillo kussen, dat is een opblaasbare kussen maar ook met een stuk stof / foam. Dit zorgt ervoor dat het meer aanvoelt als een echt kussen. Wel iets groter dan een klein opblaasbaar kussentje maar een stuk fijner.
Bikepacking is vaak een keuze tussen comfort en gewicht, je moet dus zelf bepalen wat je belangrijk vindt en waarvoor je compromissen sluit.
Jouw plaatje geeft mij het idee om de tent met straps ofzo aan de vork te hangen.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Ja, daar kwam ik afgelopen weekend dus ook achter. zolang het me tijdens het fietsen niet in de weg zit of irriteert wil ik het wel meenemen. die 600gram van een helinox stoeltje overleef ik ook nog wel.Cormo schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:53:
[...]
Bikepacking is vaak een keuze tussen comfort en gewicht, je moet dus zelf bepalen wat je belangrijk vindt en waarvoor je compromissen sluit.
Nemo Kussen staat op de wensenlijst.
Ik heb het nog wel met van die houders vastgezet btw. Beviel me goed, het stuurde niet echt heel anders dan normaal en zat ook niet in de weg.magic_nl schreef op maandag 16 september 2024 @ 11:04:
[...]
Jouw plaatje geeft mij het idee om de tent met straps ofzo aan de vork te hangen.
:strip_exif()/f/image/vSD3RmVEgr9yJ1evlekaSazx.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik wil nog een bikepack doen van ofwel Bregenz naar huis, ofwel vanuit Dijon en dit zal plaats vinden in de eerste week van oktober, tenzij het echt hondenweer wordt. Ik ga dus beslissen obv de 14-daagse voorspellingen, wat natuurlijk een risico in houdt, en dan ga ik nog kijken of ik eerst de bus pak of de bus terug naar huis neem obv windrichting.
Ik rij nu op ZIPP303s met 28" Hutchinson Fusion en ga me nog een tailfin bestellen. De bedoeling is toch om elke dag op hotel te blijven, een bikepack met tent zal voor volgend jaar zijn. Mijn vraag aan de ervaren packers; Is die wheel-setup comfortabel genoeg of zou ik toch beter naar 32 of 34" banden gaan voor het comfort? Ik meen toch 150km/6-tal uur per dag te doen. Alvast bedankt!
Het zou trouwens over deze route gaan die mijn voorkeur geniet.
Ik rij nu op ZIPP303s met 28" Hutchinson Fusion en ga me nog een tailfin bestellen. De bedoeling is toch om elke dag op hotel te blijven, een bikepack met tent zal voor volgend jaar zijn. Mijn vraag aan de ervaren packers; Is die wheel-setup comfortabel genoeg of zou ik toch beter naar 32 of 34" banden gaan voor het comfort? Ik meen toch 150km/6-tal uur per dag te doen. Alvast bedankt!
Benjaminse, met hun routes ben ik naar Lourdes gereden (doel Santiago niet gehaald). Erg fijn beschreven.Cloclo100 schreef op maandag 16 september 2024 @ 12:44:
Ik wil nog een bikepack doen van ofwel Bregenz naar huis, ofwel vanuit Dijon en dit zal plaats vinden in de eerste week van oktober, tenzij het echt hondenweer wordt. Ik ga dus beslissen obv de 14-daagse voorspellingen, wat natuurlijk een risico in houdt, en dan ga ik nog kijken of ik eerst de bus pak of de bus terug naar huis neem obv windrichting.
Iemand nog advies over die wheel-setup? Ik wil me natuurlijk niet nodeloos in de kosten jagen ..Cloclo100 schreef op maandag 16 september 2024 @ 12:44:
Ik denk dat het sterk afhankelijk is van de ondergrond die je tegen gaat komen. 'Asfalt' heeft in het buitenland vaak een andere kwaliteit dan we hier in NL gewoon zijn en ik maak vaak genoeg mee dat een normale, met wit aangegeven weg in Komoot in het buitenland net zo goed een gravelpad kan zijn (ik lees ook '175km plattelandsweggetjes'). Door het extra gewicht van je bagage dreunt ook alles net wat meer door.
Afgelopen zomer heb ik zelf 2,5 maand gebikepacked/toured met 35mm Schwalbe G-one RS, bang dat ik snelheid zou verliezen met nog bredere banden. Achteraf had ik net zo lief 40mm eronder gelegd want snelheid is echt van ondergeschikt belang gebleken als je dag na dag 150km per dag wilt afleggen, dan wint comfort het toch zeker.
Ook ging ik op pad met banden waar al een paar duizend km op zat en heb op de harde manier geleerd dat je zo'n tocht beter met verse banden kunt starten (2x lek in de eerste 1000km en na 2,5k kon ik door het binnenste canvas heenkijken bij de achterband, omdat deze door het gewicht véél meer te verduren kreeg).
Afgelopen zomer heb ik zelf 2,5 maand gebikepacked/toured met 35mm Schwalbe G-one RS, bang dat ik snelheid zou verliezen met nog bredere banden. Achteraf had ik net zo lief 40mm eronder gelegd want snelheid is echt van ondergeschikt belang gebleken als je dag na dag 150km per dag wilt afleggen, dan wint comfort het toch zeker.
Ook ging ik op pad met banden waar al een paar duizend km op zat en heb op de harde manier geleerd dat je zo'n tocht beter met verse banden kunt starten (2x lek in de eerste 1000km en na 2,5k kon ik door het binnenste canvas heenkijken bij de achterband, omdat deze door het gewicht véél meer te verduren kreeg).
Duidelijk, bedankt!r0g3r schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:24:
Ik denk dat het sterk afhankelijk is van de ondergrond die je tegen gaat komen. 'Asfalt' heeft in het buitenland vaak een andere kwaliteit dan we hier in NL gewoon zijn en ik maak vaak genoeg mee dat een normale, met wit aangegeven weg in Komoot in het buitenland net zo goed een gravelpad kan zijn (ik lees ook '175km plattelandsweggetjes'). Door het extra gewicht van je bagage dreunt ook alles net wat meer door.
Als wannabee bikepacker vind ik dit soort filmpjes altijd wel een inspiratie.
Hij is leuk! (En best wat bruikbare tips om het zelf is te doen voor je tegeltjes en je gemeentes)
Ik ben van mening dat je het beste de breedste banden kunt monteren die op je fiets passen (tot ~2” dan in de rek er wel uit). Het geeft je meer comfort, maar ook wat meer ruimte voor zacht zand en je bandenspanning komt vaak wat minder kritisch. Daarnaast zorgt het amper voor meer wrijving, dat komt eigenlijk meer van het type band.
En zelf zweer ik bij Schwalbe Marathon banden. Mijn normale marathons hebben net een tocht van 7000km gedaan zonder een keer lek. Mijn vriendin heeft Marathon Almotion en die had 2x lek door een doorn. Het hoeft de wereld niet te kosten als je ze in Duitsland bij bike-discount of -components besteld en niet lek rijden is toch echt wel heel fijn.
De Almotions zijn wat sneller, meer pukkels en zouden nog wat langer mee moeten gaan >10.000 km. Maar ook 2x zo duur.
En zelf zweer ik bij Schwalbe Marathon banden. Mijn normale marathons hebben net een tocht van 7000km gedaan zonder een keer lek. Mijn vriendin heeft Marathon Almotion en die had 2x lek door een doorn. Het hoeft de wereld niet te kosten als je ze in Duitsland bij bike-discount of -components besteld en niet lek rijden is toch echt wel heel fijn.
De Almotions zijn wat sneller, meer pukkels en zouden nog wat langer mee moeten gaan >10.000 km. Maar ook 2x zo duur.
[ Voor 15% gewijzigd door heintjeput op 24-09-2024 21:55 ]
Na een dagje knutselen is de fiets klaar voor volgende week een weekje te bikepacken. Heb er met veel moeite (lees: bijna onmogelijk) 34mm banden opgelegd voor wat meer comfort, uiteindelijk heeft de FM nog moeten helpen want kregen de achterbandband niet gepopt. Schwalbe pro one tle 34 met Zipp303s, begin er aub niet aan 🙃!
Ik ga vanuit Maastricht de flixbus naar Dijon nemen en dan vanuit daar de groene weg van/naar de Middellandse Zee naar huis nemen. Of toch soort van huis want ik ga aankomen in de Ardennen waar we dan met de familie een weekend verblijven. Kijk er enorm naar uit en het weer vanaf 6/10 ziet er voorlopig vrij goed uit! Achteraf volgt natuurlijk een verslag(je). Ik ga mijn drone proberen meenemen als ik nog een plekje vind, voor wat footage. Het wordt trouwens een solo travel en meteen de eerste bikepack ooit, ware het wel met de kredietkaart ipv tent 🥲. Vamos!
:strip_exif()/f/image/BycMhHL5y8ZzZAHkts33AX9L.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ga vanuit Maastricht de flixbus naar Dijon nemen en dan vanuit daar de groene weg van/naar de Middellandse Zee naar huis nemen. Of toch soort van huis want ik ga aankomen in de Ardennen waar we dan met de familie een weekend verblijven. Kijk er enorm naar uit en het weer vanaf 6/10 ziet er voorlopig vrij goed uit! Achteraf volgt natuurlijk een verslag(je). Ik ga mijn drone proberen meenemen als ik nog een plekje vind, voor wat footage. Het wordt trouwens een solo travel en meteen de eerste bikepack ooit, ware het wel met de kredietkaart ipv tent 🥲. Vamos!
:strip_exif()/f/image/BycMhHL5y8ZzZAHkts33AX9L.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ThuXDWh05ZugfCtelVmZikMm.jpg?f=fotoalbum_large)
Welke Tailfin frametas, en welke frame maat fiets heb je als ik vragen mag?Cloclo100 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 17:29:
Na een dagje knutselen is de fiets klaar voor volgende week een weekje te bikepacken. Heb er met veel moeite (lees: bijna onmogelijk) 34mm banden opgelegd voor wat meer comfort, uiteindelijk heeft de FM nog moeten helpen want kregen de achterbandband niet gepopt. Schwalbe pro one tle 34 met Zipp303s, begin er aub niet aan 🙃!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is de 3.0L Half frame bag, fiets Maat 62. Past niet heel mooi in de hoek van het frame maar dat is nu eenmaal het nadeel met dergelijke grote frames. Ik heb bij de zitbuis nog een bottle dropper geïnstalleerd, anders ging mijn bidon er niet met tussen.mhr-zip schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 22:35:
[...]
Welke Tailfin frametas, en welke frame maat fiets heb je als ik vragen mag?
[ Voor 12% gewijzigd door Cloclo100 op 29-09-2024 07:30 ]
Je kan zo’n template downloaden op hun site.mhr-zip schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 22:35:
[...]
Welke Tailfin frametas, en welke frame maat fiets heb je als ik vragen mag?
Ze hebben zelfs een tool waar je een foto kan uploaden van je fiets. Moet wel zeggen dat alles van Tailfin kwaliteit uitademt. Van verpakking tot afwerking, fijn spul. (Mag wel voor die prijs)Wiely schreef op zondag 29 september 2024 @ 07:44:
[...]
Je kan zo’n template downloaden op hun site.
[ Voor 20% gewijzigd door Cloclo100 op 29-09-2024 08:19 ]
Wiely schreef op zondag 29 september 2024 @ 07:44:
[...]
Je kan zo’n template downloaden op hun site.
I know, maar mijn voorliefde voor grote bidons en maat 56 slopping frames zijn nog niet echt een gouden combi gebleken.Cloclo100 schreef op zondag 29 september 2024 @ 08:19:
[...]
Ze hebben zelfs een tool waar je een foto kan uploaden van je fiets. Moet wel zeggen dat alles van Tailfin kwaliteit uitademt. Van verpakking tot afwerking, fijn spul. (Mag wel voor die prijs)
Op de foto van @Cloclo100 ziet het er zo makkelijk uit (maar die speelt vals met een maat 62 frame

Gaaf planCloclo100 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 17:29:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Met wat voor mount heb je je achterlicht gemonteerd?
@Cloclo100 veel plezier. Fiets ziet er goed uit zo. Hoe bevalt de Apidura top tube?
Lijkt mij ook fijn, oa vanwege magnetische sluiting alleen ik weet niet hoe sterk die is?
Lijkt mij ook fijn, oa vanwege magnetische sluiting alleen ik weet niet hoe sterk die is?
Ja, maar ik loop vaak met mijn kruin tegen de deurstijl, dat is dan weer een nadeel..mhr-zip schreef op zondag 29 september 2024 @ 08:56:
[...]
[...]
I know, maar mijn voorliefde voor grote bidons en maat 56 slopping frames zijn nog niet echt een gouden combi gebleken.
Op de foto van @Cloclo100 ziet het er zo makkelijk uit (maar die speelt vals met een maat 62 frame).
Dat was de mount die ik als optie kon kiezen bij de rack. Er is tal van namaak/3d printable te vinden online trouwens.Polariteit schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:01:
[...]
Gaaf plan![]()
Met wat voor mount heb je je achterlicht gemonteerd?
Daar heb ik al mee in weer en wind gereden en kan dus zeggen dat die sluiting top is! Ik heb deze gekozen omdat ik em kon vast schroeven op mijn frame, is wat netter zo.DialOut schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:04:
@Cloclo100 veel plezier. Fiets ziet er goed uit zo. Hoe bevalt de Apidura top tube?
Heeft Taifin niet precies hetzelfde toptube tasje?DialOut schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:04:
Ja dit had ik al, het vloekt mss een beetje maar het heeft al geld genoeg gekost. 🙃mhr-zip schreef op zondag 29 september 2024 @ 13:44:
[...]
Heeft Taifin niet precies hetzelfde toptube tasje?
dat snap ik, ben wel benieuwd naar waarom je achter voor een los rack met tas gegaan bent ipv de aeropack?Cloclo100 schreef op zondag 29 september 2024 @ 17:47:
[...]
Ja dit had ik al, het vloekt mss een beetje maar het heeft al geld genoeg gekost. 🙃
Shoppen bij tailfin is dure hobby maar wel meteen goed spul
Maak van jouw probleem niet mijn probleem
Alle andere tassen niet kopen, is korting op Tailfintabaqui schreef op zondag 29 september 2024 @ 19:19:
[...]
dat snap ik, ben wel benieuwd naar waarom je achter voor een los rack met tas gegaan bent ipv de aeropack?
Om hier even op in te haken, ik ben deze zomer met een volledige Tailfin setup naar de Noordkaap en terug gefietst, maar heb helaas ook minder goede ervaringen gehad met hun producten, o.a. met de aeropack en de toptube pack. Ik ben nu met ze in overleg om de aeropack om te ruilen (onder garantie) voor een losse toprack variant, omdat er een aantal gebreken waren en ik te kennen had gegeven dat ik het inpakken van de tas erg onhandig vond. Omdat hij zich direct onder het zadel bevindt en hij in de lengte opent en je hem als het ware dicht moet rollen, zat het zadel vaak in de weg als je hem goed vult, uiteindelijk belandde de meeste inhoud dan aan de achterkant van de tas omdat het dichtrollen en vastzetten met de gespen anders niet goed bereikbaar was. En dit is met een maat 54 frame, de extra extender en een zadelbuis die 25cm uit het frame komt.tabaqui schreef op zondag 29 september 2024 @ 19:19:
[...]
dat snap ik, ben wel benieuwd naar waarom je achter voor een los rack met tas gegaan bent ipv de aeropack?
Verder was de rits aan de rechterkant (die zonder stormflap) niet waterdicht (liep helemaal vol water bij regen), was de afwerking van de linkerrits aan de binnenzijde vlijmscherp (vinger helemaal aan opengehaald bij inpakken) en begint een laag van de coating aan de buitenzijde daar waar je hem bij de gesp strak oprolt al tekenen van aftakeling te laten zien.
Ook was op dag 3 aan 1 zijde bij de bevestiging (de dropouts) rondom de as het bolletje van de pin eraf gevallen waardoor het pinnetje enkel door een veertje op zijn plek gehouden werd. Hier stuurde Tailfin na 3 weken op reis al wel een mail over dat ze deze kosteloos zullen vervangen, maar toen zat ik al halverwege Noorwegen. De sluiting heeft het uiteindelijk wel de hele reis overleefd gelukkig.
Ook de rits van mijn toptube pack was niet waterdicht en heel het tasje liep in een nacht met regen helemaal vol, deze mag ik van hun ook omruilen voor de flap-variant.
Het probleem met de aftakeling van de coating had ik ook bij mijn twee 16L panniers, maar zij zeggen hierover dat het materiaal uit 3 lagen bestaat en de waterdichtheid gegarandeerd blijft, dat het enkel een coating van de toplaag is die nu een soort van loslaat, m.a.w. dat dit 'hoort'.
Hun klantenservice is wat dat betreft wel top en ze schromen niet om de producten te vervangen na een klacht, maar dat had ik al op meerdere plekken gelezen (bij @DDX bijv).
Dat is er bij mij altijd ingehamerd, koop je de Tailfin, bestel dan de verlenger mee.DDX schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:20:
Hmms die dingen heb ik gelukkig niet meegemaakt.
Kwa onhandig inpakken, heb je wel de verlenger ?
Met extender dus, zo te lezenr0g3r schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:09:
[...]
En dit is met een maat 54 frame, de extra extender en een zadelbuis die 25cm uit het frame komt.
Het zal ook de combinatie van framemaat/design zijn vermoed ik. Ik heb een Specialized Diverge,DDX schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:02:
Ok gek, ik heb dan weinig moeite om tas te vullen.
Ik kon aan de zadelkant minder kwijt in de hoogte dan aan de achterzijde. En als je de tas open hebt, dan deukte het zadel 1 kant van de tas in en zat het in de weg bij het oprollen. Er valt wel mee te leven, maar ik denk dat een losse tas zich makkelijker laat inpakken. En de tas mee kunnen nemen in je tent of eraf kunt halen in een hotel oid lijkt me achteraf ook wel handiger. Als je geen standaard op je fiets hebt, dan is het inpakken met een fixed aeropack ook wat instabieler bijv. Uiteindelijk scheelt het iets meer dan 200gr extra.
En dan waren er natuurlijk nog de andere mankementen die wel gewoon onder de garantie vallen en me nu voor de mogelijkheid stellen om opnieuw een keuze te maken. Ze bieden me nu 30% korting op de conversion kit (top stay) en geven de connector parts dan gratis.
Omdat ik van hotel naar hotel ga en dan wil ik liever de tas losklikken. Bij de aeropack moet je de hele rack losmaken.tabaqui schreef op zondag 29 september 2024 @ 19:19:
[...]
Dat is mijn manier van werken ook (en fiets gaat gewoon de kamer mee op), vond het prijs verschil toen groot genoeg om voor een aeropack te kiezen.DDX schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:29:
Ik laat hem gewoon op de fiets zitten in hotels.
(Maar eraf halen is echt paar seconde werk)
Begrijp wel waarom je eventueel een losse tas zou kopen
Zal als ik thuis ben is kijken naar de coating bij de gesp, meen dat ik laatst iets hier wel aan zag maar weet niet zeker.r0g3r schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:09:
[...]
Verder was de rits aan de rechterkant (die zonder stormflap) niet waterdicht (liep helemaal vol water bij regen), was de afwerking van de linkerrits aan de binnenzijde vlijmscherp (vinger helemaal aan opengehaald bij inpakken) en begint een laag van de coating aan de buitenzijde daar waar je hem bij de gesp strak oprolt al tekenen van aftakeling te laten zien.
Ook was op dag 3 aan 1 zijde bij de bevestiging (de dropouts) rondom de as het bolletje van de pin eraf gevallen waardoor het pinnetje enkel door een veertje op zijn plek gehouden werd. Hier stuurde Tailfin na 3 weken op reis al wel een mail over dat ze deze kosteloos zullen vervangen, maar toen zat ik al halverwege Noorwegen. De sluiting heeft het uiteindelijk wel de hele reis overleefd gelukkig.
Ook de rits van mijn toptube pack was niet waterdicht en heel het tasje liep in een nacht met regen helemaal vol, deze mag ik van hun ook omruilen voor de flap-variant.
Het probleem met de aftakeling van de coating had ik ook bij mijn twee 16L panniers, maar zij zeggen hierover dat het materiaal uit 3 lagen bestaat en de waterdichtheid gegarandeerd blijft, dat het enkel een coating van de toplaag is die nu een soort van loslaat, m.a.w. dat dit 'hoort'.
Hun klantenservice is wat dat betreft wel top en ze schromen niet om de producten te vervangen na een klacht, maar dat had ik al op meerdere plekken gelezen (bij @DDX bijv).
Maak van jouw probleem niet mijn probleem
Voor de liefhebbers: van de organisatoren van all along the watch towers. https://www.tabraz.nl/hessenwegen/hessenweg-heritage-haul.
Deze is met vaste bivak punten zodat ook mensen die dat spannend vinden mee kunnen. En een wat schappelijkere afstand.
Deze is met vaste bivak punten zodat ook mensen die dat spannend vinden mee kunnen. En een wat schappelijkere afstand.
@McMiGHtY dit is wat voor jou.kaaas schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 22:41:
Voor de liefhebbers: van de organisatoren van all along the watch towers. https://www.tabraz.nl/hessenwegen/hessenweg-heritage-haul.
All along the watch towers word dit jaar niet gereden, maar het was echt een prachtige route. Als deze er een beetje op lijkt is ie echt wel de moeite waard. Met de vaste bivak punten spreek je ook nog eens meer dan de 3 mensen voor en achter je. Ik ga hem waarschijnlijk wel rijden. In welke vorm weet ik nog niet. 1 van de organisatoren overweegt nog een 2x100 km versie maken zodat ie die met zijn dochter kan rijden. Als dat lukt ga ik die met mijn zoontje doen. Mocht dat niet lukken rij ik gewoon de originele versie.
Je hoeft trouwens niet dat boek te kopen voor de duidelijkheid.
Je hoeft trouwens niet dat boek te kopen voor de duidelijkheid.
[ Voor 5% gewijzigd door kaaas op 02-10-2024 10:32 ]
Ik had hem al gezien, ik heb ons ingeschreven! En ook voor de lange afstand AGR als training!
McMiGHtY schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:48:
[...]
Ik had hem al gezien, ik heb ons ingeschreven! En ook voor de lange afstand AGR als training!

[ Voor 37% gewijzigd door mhr-zip op 02-10-2024 12:00 ]
Ondertussen ben ik terug van mijn eerste bikepack avontuur. Ik heb een klein blogje gemaakt, de geïnteresseerden kunnen dit hier terugvinden. Veel leesplezier!
Leuk stukje tekst! Vanwaar de 5 paar sokken? Bang dat ze niet droog werden 's avonds? Die trekkingbroek is dat zo'n broek met van die zakken aan de zijkant?
Ik dacht eigenlijk dat ik er maar 3 bij had 😆. Maar heb nog een paar waterdichte sokken meegenomen plus dan degene die ik aan had met vertrek.McMiGHtY schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 18:31:
Leuk stukje tekst! Vanwaar de 5 paar sokken? Bang dat ze niet droog werden 's avonds? Die trekkingbroek is dat zo'n broek met van die zakken aan de zijkant?
Jammer dat het toch aardig wat geregend heeft maar verder heel tof om allemaal te lezen. Je hebt mooie dingen gezien in ieder geval! Luxemburg staat op mijn lijstje voor volgend jaar voor een lang weekend, ik lees er veel goeds over en het is relatief dichtbij.Cloclo100 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 19:57:
Ondertussen ben ik terug van mijn eerste bikepack avontuur. Ik heb een klein blogje gemaakt, de geïnteresseerden kunnen dit hier terugvinden. Veel leesplezier!
Just do it.
@Rednas_N Ik ben vorig weekend in Luxemburg wezen fietsen met een vriend.
Geen bikepacking, maar het is er echt prachtig fietsen. Goede wegen, super strak asfalt. Verkeer dat je niet voor een bocht inhaalt maar ruim om je heen gaat etc.
Onderin Luxemburg is het wat vlakker, maar wat meer in het midden / bovenin kom je wel aan de hoogtemeters.
Wij in dagen zo'n 300km gefietst met bijna 6000hm
Geen bikepacking, maar het is er echt prachtig fietsen. Goede wegen, super strak asfalt. Verkeer dat je niet voor een bocht inhaalt maar ruim om je heen gaat etc.
Onderin Luxemburg is het wat vlakker, maar wat meer in het midden / bovenin kom je wel aan de hoogtemeters.
Wij in dagen zo'n 300km gefietst met bijna 6000hm
Mooi en inspirerend stuk heb je geschreven. Zelf heb ik ook steeds meer plannen rondom een solo bikepacking tocht. Alleen de vrouw voelt zich er niet goed bij. Bang dat mij iets gaat overkomen.Cloclo100 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 19:57:
48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric
Het is bikepacking, motorrijlessen of een (jongere) vriendin er naast om je midlifecrisis te bestrijden, misschien wil ze zelf kiezen welke het beste bij haar past.EdwinC schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:21:
[...]
Mooi en inspirerend stuk heb je geschreven. Zelf heb ik ook steeds meer plannen rondom een solo bikepacking tocht. Alleen de vrouw voelt zich er niet goed bij. Bang dat mij iets gaat overkomen.

Op zich een goed teken dat ze bang is dat jou iets overkomt (alhoewel dat ook iets kan zeggen over jouw fietsbeheersing).EdwinC schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:21:
[...]
Mooi en inspirerend stuk heb je geschreven. Zelf heb ik ook steeds meer plannen rondom een solo bikepacking tocht. Alleen de vrouw voelt zich er niet goed bij. Bang dat mij iets gaat overkomen.
Maar bikepacken hoeft niet gelijk ver weg te zijn hoor. Ik heb 2 jaar geleden een mini bikepack avontuurtje gedaan. In de avond op de fiets gestapt. Mooi rondje gefietst om op ongeveer 6 kilometer van mijn huis mijn slaapzak in een vogelkijkhut bij het Zuidlaardermeer uit te rollen. Wekker op tijd gezet, zodat ik om 7 uur weer thuis was om mijn dochter wakker te maken om naar school te gaan en zelf weer aan het werk te gaan. Heeft mij geen verlof gekost, maar toch een vakantiegevoel.