Het grote Bikepacking Topic

Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10:22
Het heeft meer te maken met haar karakter als met mijn fietsbeheersing, ze is nogal zorgzaam wat overigens ook een prachtige eigenschap is (ik ken weinig mensen die zo attent en oprecht geïnteresseerd zijn als zij). Maar goed dat is redelijk off topic :).

Het is inderdaad een goed idee om klein te beginnen. Ik heb daarom voor komend voorjaar gepland staan om de Green Divide te gaan fietsen samen met een vriend van mij. Ik weet het is geen solo tocht maar het geeft haar wel een beter idee van wat bikepacking is. :)

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:42

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

EdwinC schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 07:48:
Het heeft meer te maken met haar karakter als met mijn fietsbeheersing, ze is nogal zorgzaam wat overigens ook een prachtige eigenschap is (ik ken weinig mensen die zo attent en oprecht geïnteresseerd zijn als zij). Maar goed dat is redelijk off topic :).

Het is inderdaad een goed idee om klein te beginnen. Ik heb daarom voor komend voorjaar gepland staan om de Green Divide te gaan fietsen samen met een vriend van mij. Ik weet het is geen solo tocht maar het geeft haar wel een beter idee van wat bikepacking is. :)
Wat bij mij geholpen heeft is beginnen met creditcard bikepacking.
Oftewel een overnachting in een hotel of B&B. Dan was iig duidelijk waar je overnacht.
Ook even contact (al is het via app) zodra je op bestemming bent werd gewaardeerd.
Ben zelf nog altijd niet tot echt tent camperen gekomen. Zou dat wel willen, maar iets weerhoud me daarvan.
Ondertussen stuurt mijn vrouw me uit haarzelf op pad.
Regelmatig komt de vraag voorbij of het niet tijd is dat ik een paar dagen ga fietsen.
Mijn eerste tocht was simpel een driehoek Sittard - Nijmegen en thuis. Toch 300km in drie dagen.

Overigens gebruik ik ook een paar veiligheidsopties.
- Find my staat aan, dus mijn vrouw kan zien waar ik (iig m'n iphone) ben.
- Garmin ongevaldetectie stuurt een melding na een crash (wel veel falsepositives de laatste tijd)
- ANWB fiets lid, dus bij serieuze pech onderweg kan ik hulp inschakelen in NL en BE
- Lid van vrienden op de fiets (just in case)

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:34
wisselwerking schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:46:
[...]

Op zich een goed teken dat ze bang is dat jou iets overkomt (alhoewel dat ook iets kan zeggen over jouw fietsbeheersing).

Maar bikepacken hoeft niet gelijk ver weg te zijn hoor. Ik heb 2 jaar geleden een mini bikepack avontuurtje gedaan. In de avond op de fiets gestapt. Mooi rondje gefietst om op ongeveer 6 kilometer van mijn huis mijn slaapzak in een vogelkijkhut bij het Zuidlaardermeer uit te rollen. Wekker op tijd gezet, zodat ik om 7 uur weer thuis was om mijn dochter wakker te maken om naar school te gaan en zelf weer aan het werk te gaan. Heeft mij geen verlof gekost, maar toch een vakantiegevoel. O+
Precies, en het grote voordeel van deze kleine tochtjes is dat je ze ook vaker en spontaner kunt doen. Ik was dus een paar weken geleden op m'n eerste tent test tripje. Denk niet dat ik verder dan 50km van huis ben geweest, maar heb 2 dagen heerlijk rond getrapt en het voelde als bijna een week van huis. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UDWt-2c9VY5wNi_19BC_AotQQtg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QLtOYKdVKyQuctQrA8qMmIxH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:38
Ja mijn vrouw heeft ook wel wat tegengestribbeld vanwege veiligheid maar uiteindelijk heb ik haar ingeprent dat ik fietste door de natuur op een populaire fietsroute in Frankrijk (ipv Somalië)
De livetrack staat dan verder altijd op en idd ook de ongevaldetectie.
Voor mezelf heb ik mijn koplamp op de laagste stand staan als dagrijverlichting en dan een Garmin Varia, plus wat basiskennis MMA. (er zit één onwaarheid in die laatste zin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:49

McMiGHtY

- burp -

Tot nu toe bel ik 's avonds even met het thuisfront en onderweg af en toe een appie..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-06 21:19
Garmin LiveTrack kan ook uitkomst bieden!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

De TCR is een bikepack race, mocht je Duits goed genoeg zijn:"

https://www.zdf.de/sport/...em_Erax7QXn9zdBCcY5F--_Pw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-06 16:44
Ziet er allemaal nog best wel verhard uit......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:42

Polariteit

Fietsende fotografeur

zuma schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:50:
[...]

Klopt, bij de TCR gaat het erom dat je bij het eindpunt aankomt; en onderweg langs een aantal checkpoints gaat. Je bent niet verplicht een specifieke route te volgen. De route an sich mag je zelf bepalen.

[ Voor 5% gewijzigd door Polariteit op 29-10-2024 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaaas
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online
Er zijn wel verplichte stukken, waarvan een aantal echt gravel wegen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:28

DDX

Soms meer mtb paden.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

zuma schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:50:
[...]

Moet bikepacken dan perse onverhard zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
McMiGHtY schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:12:
[...]

Nee, ik zie voornamelijk bepakte gravelbikers die graag zoveel mogelijk onverhard rijden (bijv. Green divide).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mister_GJ
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-06 21:28
McMiGHtY schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:12:
[...]

Nee maar ik vind dat vaak wel leuker! Meer avontuur en minder mensen bevalt mij goed…

Bikepacken is naar mijn mening gewoon een hippe term voor fiets vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Iemand ervaring met cyclite en dan specifiek met de handle bar aero bag /01 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:13
Mister_GJ schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:00:
[...]
Bikepacken is naar mijn mening gewoon een hippe term voor fiets vakantie.
Fietsvakantie is eerder een overkoepelende term waar bikepacking onder valt.
Bikepacking is algemeen met een iets snellere fiets, en minimalistische, aero-geoptimaliseerd bepakking, terwijl onder fietsvakantie ook tour en trekking valt, met een hoop achter- en soms ook nog voortassen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

'Bikepacking' is vooral een popijopi buzzword dat vooral wat lekkerder bekt dan 'fietsvakantie' of 'vakantiefietsen'.

Hoe je het ook wendt of keert; het is en blijft het volhangen van een fiets met bagage met als doel meerdere dagen op die fiets rond te reizen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mister_GJ
Als we maar plezier hebben en ons niet tegen laten houden door een naam. :*)
Op bikepacking.com zie je steeds meer verschillende manieren van inpakken terug komen. De racks zijn bijvoorbeeld weer terug van weggeweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Helemaal mee eens! :)

On topic: mensen hier nog toffe fietsplannen in de herfst/winter? Of zitten hier alleen maar mooi-weer-fietsers :P

Ikzelf ga waarschijnlijk in Nov. of Dec. een kort tochtje naar Parijs maken. Wel op de racefiets waarschijnlijk, en dan overnachten in hotels oid :)

[ Voor 35% gewijzigd door Polariteit op 05-11-2024 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mister_GJ
Lijkt me heerlijk om nog 1 langere tocht te maken, maar daar heb ik niet de juiste kampeerspullen voor. Daarbij zijn veel campings dicht en hotels vindt ik te prijzig (zeker in Nederland). Volgend jaar begin april verwacht ik daarom de kit pas weer in te pakken...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kaaas
  • Nu online
@Mister_GJ pssst je kunt ook stiekem wild kamperen. Of vrienden op de fiets gebruiken.

Ik heb nog wel een tocht in de pijplijn de waanzinnig waardeloze winter toer. Aka op de fiets bij vrienden langs logeren. En dan iemand van het logeer adres mee proberen te krijgen voor een sectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Da's een leuk idee!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Campings die dicht zijn is inderdaad een nadeel; al heb je in Nederland nog de Natuurkampeerterreinen waarvan er vooral in de oostelijke helft van het land nog aardig wat open zijn. Iig genoeg om met leuke dagafstanden nog elke dag een camping te kunnen vinden.

In Belgie heb je ook nog bivakzones waar je gratis je tentje mag neerzetten als wandelaar/fietser/ruiter/kanovaarder etc. Ook best wel relaxed.

Maar goed, als je geen uitrusting hebt die een beetje tegen de kou beschermt dan heb je daar ook niks aan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fstieger99
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-06 03:36

fstieger99

www.Isaia.it

Ik ga hem in mei rijden. 2e of 3e week afh van het weer. In 2 dagen. Twijfel over banden

Pirelli Cinturato M of H

Iemand ervaring? Mijn vriendin heeft een opdracht voor Pirelli gedaan dus heb 3 sets van beide. Ik ben dus niet van plan andere te kopen. Is de M overkill of is de H te glad.

iemand ook een soort van packlist en do en donts? ik overnacht in een trekkerspod dus alle slaap gear is nvt. Vraag me uberhaubt af of ik hem in 2 dgn rijd dus begin sws met light travel.

Tnx voor de hulp

The Sartorialist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

'Hem' neem ik dan aan dat je het over de green divide hebt ?
Hangt echt vanaf of het beetje opdroogt, de keer dat ik hem reed was ik blij met m'n strandbanden op de zandstukken.
Maar denk over het algemeen dat je kan zeggen dat je geen zware noppenbanden nodig hebt want je rijd veel over de Veluwe waar het niet heel erg modderig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fstieger99

fstieger99

www.Isaia.it

ah topper ja Green Divide ja in 2 dagen

The Sartorialist

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:23
Als je van de Green Divide wil genieten dan kun je er ook voor kiezen om hem in 3 dagen te fietsen. Elke dag ongeveer 100km en dus genoeg tijd om lekker te eten en een biertje op de camping te doen.

Ik heb hem gereden met 35mm banden. Dat was op een paar plekken wat lastiger, maar over het algemeen prima te doen

[ Voor 22% gewijzigd door wisselwerking op 17-01-2025 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fstieger99

fstieger99

www.Isaia.it

ik heb dit weekend eens geexperimenteerd met Cinturato H achter en M voor, dit reed wel echt soepel met veel grip maar wel ook de vaart erin. In 3 dagen denk ik ook wel echt de beste optie.

The Sartorialist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:26

Kluus

Gang is alles

Ik denk er ook over om in mei of september de green divide te doen. Zal wel mijn eerste meerdaagse worden dus ik heb nog genoeg uit te zoeken met betrekking tot bepakking en overnachtingen enzo. Zoals ik er nu tegenaan kijk denk ik de green divide in twee dagen te gaan doen en dan twee kortere dagen voor de heen- en terugweg.

Kwa tassen denk ik dan bijvoorbeeld aan een toptube tasje voor klein spul onderweg, frametas van 4,5L (is al besteld) en een "backloader", welke ik nog moet bestellen. Tassen aan het stuur zou ik willen voorkomen indien mogelijk.

Wat voor backloader moet ik dan aan denken voor dergelijke trips en wat voor tentje zou hier eventueel bij passen indien ik ervoor kies om te kamperen? Of moet ik dan toch aan meer pakruimte gaan denken?

[ Voor 40% gewijzigd door Kluus op 29-01-2025 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:14
Kluus schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:01:
Ik denk er ook over om in mei of september de green divide te doen. Zal wel mijn eerste meerdaagse worden dus ik heb nog genoeg uit te zoeken met betrekking tot bepakking en overnachtingen enzo. Zoals ik er nu tegenaan kijk denk ik de green divide in twee dagen te gaan doen en dan twee kortere dagen voor de heen- en terugweg.

Kwa tassen denk ik dan bijvoorbeeld aan een toptube tasje voor klein spul onderweg, frametas van 4,5L (is al besteld) en een "backloader", welke ik nog moet bestellen. Tassen aan het stuur zou ik willen voorkomen indien mogelijk.

Wat voor backloader moet ik dan aan denken voor dergelijke trips en wat voor tentje zou hier eventueel bij passen indien ik ervoor kies om te kamperen? Of moet ik dan toch aan meer pakruimte gaan denken?
Tent of niet maakt nogal uit en dan ook welke, zou daar dus eerst een keuze in maken. Ik heb een hotelovernachting gekozen dus kon of met een halve framebag en een klein toptube tasje wel af.

Voor een tent kom je denk ik toch snel uit bij een stuurtas ivm de vorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

GerbenBK schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:24:
[...]

Tent of niet maakt nogal uit en dan ook welke, zou daar dus eerst een keuze in maken. Ik heb een hotelovernachting gekozen dus kon of met een halve framebag en een klein toptube tasje wel af.

Voor een tent kom je denk ik toch snel uit bij een stuurtas ivm de vorm.
Hier twijfel ik inderdaad nog over. Mijn voorkeur ging in eerste instantie uit naar hotels maar toen zag ik dat beekbergen halverwege de route is en daar zit een fietsmaat van mij wekelijks op de camping rond die tijd. Dus leek me wel wat om wellicht daar te kamperen.

Ik zie dat veel tenten een afmeting hebben van ~46cm en het stuur van mijn grizl heb ik aangepast naar 42cm (center-to-center). Wellicht was dat geen slimme zet en zal ik toch weer terug moeten naar het originele stuur als ik met stuurtassen zou willen werken... Of de bevestigingspunten op de vork gebruiken, maar dat lijkt me wat too much...

Ik heb ook nog ergens een goede hangmat van tentstof die je volgens mij helemaal dicht kan vouwen, maar dat lijkt me wel erg back to basic, wel een lekker klein en licht pakketje. :P

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 29-01-2025 09:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 17:24

Reginas

Queen of Core Stability

@Kluus Ik was zelf heel tevreden over het backloader harnas van Decathlon icm de drybag. Handig om alleen de drybag eruit te halen en het harnas op je fiets te laten zitten. Ook wat mogelijkheden om losse spulletjes (lampje) of jasje onder de banden mee te nemen.

Ik kan me voorstellen dat je geen trek hebt in een stuurtas voor je tent, maar ik vind dit stuurharnas er wel praktisch uitzien. Of het qua afmeting werkt met jouw fiets weet ik niet, mijn ruimtelijk inzicht ligt nog te slapen op dit moment.

P.S.: als ik het goed heb onthouden, werk jij in regio Eindhoven. Je mag de backloader+drybag+bevestiging Garmin Varia lenen. Scheelt weer in aanschaf als je nog niet zeker weet of je vaker gaat bikepacken.😊

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Reginas klopt! Goede tips, dit ziet er sowieso wel nuttig uit en niet te duur. Ik werk inderdaad op de HTC in Eindhoven dus dat zou wel een optie kunnen zijn, ik laat het tzt eventueel wel even weten dan :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma

Ik denk dat bij bike packen de 'tent' het grootste 'probleem' is. Je kan denken aan tarpen of een ruime UL tent zonder binnentent of hoogstens een mesh inner. De uitdaging zit 'm in de stokken. Persoonlijk vind ik dit een mooie voor bike packen. Hier kan je nog redelijk afgeschermd koken bij vies weer.

https://hyperlitemountaingear.com/products/mid-1-tarp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:47
Met tent wordt het wel erg krap. Ik heb een redelijk luxe/grote tent welke net in m'n stuurtas past maar vervolgens nog 2 Ortlieb vorktassen voor slaapzak, matje en klein spul. zadel en frametas dan voor (avond)kleding, handdoek en andere uitrusting.
Zelf koken zit er dan sowieso al niet meer in want daar heb ik geen ruimte meer voor. Voor een (lang) weekend is dat wel prima maar veel langer elke keer ergens uit eten en geen thee in de ochtend trek ik niet :+

Voor deze zomer wel een week gepland waar ik wat lichter wil reizen dan normaal dus ga nog even met de bezem door de uitrusting heen :9

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
GWBoes schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:33:
[...]

Met tent wordt het wel erg krap. Ik heb een redelijk luxe/grote tent welke net in m'n stuurtas past maar vervolgens nog 2 Ortlieb vorktassen voor slaapzak, matje en klein spul. zadel en frametas dan voor (avond)kleding, handdoek en andere uitrusting.
Zelf koken zit er dan sowieso al niet meer in want daar heb ik geen ruimte meer voor. Voor een (lang) weekend is dat wel prima maar veel langer elke keer ergens uit eten en geen thee in de ochtend trek ik niet :+

Voor deze zomer wel een week gepland waar ik wat lichter wil reizen dan normaal dus ga nog even met de bezem door de uitrusting heen :9
Slaapzak kan je minimaliseren door een quilt of comforter te gebruiken zie: https://cumulus.equipment...gs/quilts-comforters.html

De slaapmatjes van thermarest (neo air) zijn wat mij betreft de compacste matjes qua pakmaat..

Koken (water warm maken voor adventure food) kan het compactst op spiritus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@GWBoes @zuma thanks dat soort tentadvies zat ik op te wachten inderdaad, thanks! Al denk ik nu dat de eerste keer voor mij een creditcard-packing met hotelovernachtingen zal worden, maar dit geeft wel even goed inzicht in wat ik nodig heb. Ook naar de toekomst want die complete vrijheid lijkt mij wel gaaf.

Voor maar beginnen met toch maar een stuurtas en aan de achterkant zou ik ook nog kunnen kijken naar een tailfin, aangezien ik al twee Ortlieb backrollers panniers heb is dat wellicht ook nog een goede optie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
[b]Kluus in "Het grote Bikepacking Topic"Al denk ik nu dat de eerste keer voor mij een creditcard-packing met hotelovernachtingen zal worden

Voor maar beginnen met toch maar een stuurtas en aan de achterkant zou ik ook nog kunnen kijken naar een tailfin, aangezien ik al twee Ortlieb backrollers panniers heb is dat wellicht ook nog een goede optie...
Wij zaten in Fletcher Eerbeek (lag niet te ver van route en mooi in de buurt van de helft). Het hangt er een beetje vanaf wat je allemaal mee wil nemen voor 2 dagen maar deze route kon ik (met mooi weer) vrij lightweight. Een 3L halve framebag en een 1L zadeltasje.

Apidura 3L halve framebag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ligt er net aan wat je allemaal mee wil nemen als niet fiets spul natuurlijk :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Inmiddels toch voor een tailfin gegaan dus nooit zorgen over opslag meer, zeker niet met de ortlieb panniers die ik nog heb. Wellicht ook handig voor woon-werk straks en hij past ook op mijn Tarmac en zelfs op mijn Epic mocht ik dat ooit willen...

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 29-01-2025 20:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kaaas
  • Nu online
Je kunt ook je stokken los van je tent mee nemen. Bijv met 2 straps aan een buis vast maken.
En dan prop je de rest van je tent in een waterdichte zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-06 15:33

Sméagol

Master of Mayhem

Ik ben een beetje aan het kijken hoe haalbaar m'n ideeën voor de zomer zijn (richting Zweden).

Ik heb de ballen verstand van kampeer kookspullen. Wat gebruiken jullie? Of hoe regelen jullie eten op langere tochten? MSR Pocket Rockets lijken populair en makkelijk, maar ik ben niet zo blij met die canisters. Ik zag Trangia voorbij komen als alternatief, maar die heeft z'n eigen voor- en nadelen.

En hebben jullie een mening over naafdynamo's, om dingen als powerbanks op te laden?

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaaas
  • Nu online
Naaf dynamo's Zijn top maar meer dan je telefoon vol houden doe je er niet mee. Ook moet je genoeg snelheid hebben. Dus voor gravel of over de weg werkt het prima. Met technisch mountain biken door de bergen werkt het niet. Qua verlichting is een naaf dynamo te gek je hoeft je nooit zorgen te maken of je wel verlichting hebt. Maar ook daarvoor is voldoende snelheid nodig.
Als je op campings slaapt kun je ook een powerbank mee nemen en die opladen, of een snellader mee en bij je koffie stops vragen of je even mag laden.
Qua koken heb ik meestal een jetboil mee, maar daar maak ik vooral pap en koffie mee. Geen avond eten dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Sméagol schreef op maandag 10 februari 2025 @ 01:34:
Ik ben een beetje aan het kijken hoe haalbaar m'n ideeën voor de zomer zijn (richting Zweden).

Ik heb de ballen verstand van kampeer kookspullen. Wat gebruiken jullie? Of hoe regelen jullie eten op langere tochten? MSR Pocket Rockets lijken populair en makkelijk, maar ik ben niet zo blij met die canisters. Ik zag Trangia voorbij komen als alternatief, maar die heeft z'n eigen voor- en nadelen.

En hebben jullie een mening over naafdynamo's, om dingen als powerbanks op te laden?
Ik gebruik afwisselend een pocket-rocket achtig brandertje met 1 pannetje, of een trangia-setje.

Heeft allebei zijn voor- en nadelen. Ligt vooral aan waar ik naartoe ga, welke ik gebruik. Sprititus-achtige brandstof is net iets beter verkrijgbaar dan gasblikjes. Ook een nadeel van gas is dat het wat minder goed brandt als het wat kouder is. Voordeel is weer wel dat het water megasnel kookt.

Naafdynamo gebruik ik niet; is alleen nuttig voor je verlichting; en misschien enigszins op peil houden van de accu van je telefoon. Echt spul opladen gaat niet, zoals hiervoor al gezegd.

[ Voor 8% gewijzigd door Polariteit op 10-02-2025 07:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:34
Ik heb de ballen verstand van kampeer kookspullen. Wat gebruiken jullie? Of hoe regelen jullie eten op langere tochten?
Eten haal je uit de supermarkt of in een restaurant/snackbar/camping. Op een langere tocht zelfvoorzienend zijn is onpraktisch: genoeg eten voor een week fietsen weegt vele kilo's, en past (qua volume) niet zo maar op de fiets. In theorie kan het natuurlijk, en dan eet je iedere avond linzen met rijst of pasta met tonijn uit blik. Ik zou dat niet doen tenzij je echt een meerdaagse tocht door onbewoond gebied gaat maken (maar waar in Europa vind je nog een gebied waar je een dag kan fietsen zonder iets tegen te komen...?). Ik zou op de fiets nooit meer meenemen dan voor één tot maximaal twee dagen eten.

Zelf koken kost behoorlijk wat tijd: je moet inkopen doen, koken, de afwas doen, en alles weer netjes inpakken. Je bent iedere dag al veel tijd kwijt aan het opzetten en afbreken van je kamp, als je daarnaast ook nog moet koken wordt het qua tijd lastig lange afstanden te fietsen. In de praktijk haal ik mijn lunch en avondeten dus vaak in een restaurant. Lekkerder, gevarieerder, sneller. Je kan overwegen om een of twee trekkingmaaltijden mee te nemen voor de "noodgevallen" waarbij het niet lukt om een restaurant te vinden.

Ik zou zelfs overwegen om überhaupt geen kookstel mee te nemen. Warm eten is een luxe: er zijn genoeg manieren om een maaltijd te bereiden zonder warm water (couscous, havermout en diverse trekkingmaaltijden kan je ook in koud water weken). De enige reden waarom je zou "moeten" koken is om water drinkbaar te maken, maar daar zijn ook andere oplossingen voor (filters, tabletten). Als je toch (zoals ik aanraad) vaak uit eten gaat is het zonde om een kookstel mee te zeulen voor die ene keer dat je zelf je eten maakt. En op de meeste campings kan je 's ochtends wel ergens een warm kopje koffie scoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Tom-Z schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:19:
[...]

Eten haal je uit de supermarkt of in een restaurant/snackbar/camping. Op een langere tocht zelfvoorzienend zijn is onpraktisch: genoeg eten voor een week fietsen weegt vele kilo's, en past (qua volume) niet zo maar op de fiets. In theorie kan het natuurlijk, en dan eet je iedere avond linzen met rijst of pasta met tonijn uit blik. Ik zou dat niet doen tenzij je echt een meerdaagse tocht door onbewoond gebied gaat maken (maar waar in Europa vind je nog een gebied waar je een dag kan fietsen zonder iets tegen te komen...?). Ik zou op de fiets nooit meer meenemen dan voor één tot maximaal twee dagen eten.

Zelf koken kost behoorlijk wat tijd: je moet inkopen doen, koken, de afwas doen, en alles weer netjes inpakken. Je bent iedere dag al veel tijd kwijt aan het opzetten en afbreken van je kamp, als je daarnaast ook nog moet koken wordt het qua tijd lastig lange afstanden te fietsen. In de praktijk haal ik mijn lunch en avondeten dus vaak in een restaurant. Lekkerder, gevarieerder, sneller. Je kan overwegen om een of twee trekkingmaaltijden mee te nemen voor de "noodgevallen" waarbij het niet lukt om een restaurant te vinden.

Ik zou zelfs overwegen om überhaupt geen kookstel mee te nemen. Warm eten is een luxe: er zijn genoeg manieren om een maaltijd te bereiden zonder warm water (couscous, havermout en diverse trekkingmaaltijden kan je ook in koud water weken). De enige reden waarom je zou "moeten" koken is om water drinkbaar te maken, maar daar zijn ook andere oplossingen voor (filters, tabletten). Als je toch (zoals ik aanraad) vaak uit eten gaat is het zonde om een kookstel mee te zeulen voor die ene keer dat je zelf je eten maakt. En op de meeste campings kan je 's ochtends wel ergens een warm kopje koffie scoren.
Ik ben wel benieuwd wat voor kookgerei jij allemaal meeneemt, dat je zegt dat het zoveel tijd kost... Ik heb juist altijd het tegenovergestelde; om de 1 of andere reden kom ik altijd in restaurants terecht waar je sowieso al pas na een half uur kan bestellen, en dan heb je nog niet eens eten 8)7

Maar goed, zoveel mensen zoveel ideeen/voorkeuren ;)

Maar zoals gezegd: voor meerdere dagen proviand meenemen is in het overgrote merendeel van Europa totaal niet nodig; het is prima mogelijk om minstens 1x per dag wel een keer een supermarkt(je) tegen te komen. Ik heb ook daarom altijd max 2 dagen eten bij me; en dat is vooral om bijvoorbeeld de zondagen op te vangen als ik vergeten ben dat alles dicht is (bijv. in Duitsland).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutsky
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:08
In principe zou je in Zweden met een naafdynamo prima uit moeten komen, zeker als je je telefoon niet elke dag leeg trekt. En dat via een powerbank. Zelf heb ik de Cycle2Charge maar er zijn er die effectiever zijn. Een zonnepaneel, het alternatief, vond ik in Scandinavië niet beter werken, zeker niet wat later in de zomer.
En zelf kook ik met een optimus pannenset (met warmtegeleider, dus supersnel warm!!), met gasbrander . Meestal een klein blikje, ze zijn op veel plekken gewoon te koop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:25
Tom-Z schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:19:
En op de meeste campings kan je 's ochtends wel ergens een warm kopje koffie scoren.
Ben ook nog bezig met "hoe/wat ga ik meenemen", vooral voor koffiezetten. Maar een bakkie in de ochtend zelf kunnen maken is wel een hele harde eis :+

Als ik alleen ga, zou ik snel nog langs een benzinepomp kunnen rijden. Maar het plan is om met iemand te gaan, waar dat wat minder makkelijk bij gaat. Of spontaan uitslaapt en niet alleen kan blijven*

Mijn idee is dat een gasbrander het flexibelste is (voor het doel). Je hebt ook kleine waterkokers en koffiezetapparaten op stroom/accu. Maar weet niet echt of dat wat waard is.

https://outin.com/product...esso-machine-forest-green
https://www.google.com/search?q=deerma+waterkoker

*Mijn fietspartner in crime is 6 jaar, zo'n stuiterbal die altijd om 6:30 wakker is. Ging vorige jaar in de tent uitslapen tot 9:30. Papa zonder koffie -O-

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

mhr-zip schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:47:
[...]

Ben ook nog bezig met "hoe/wat ga ik meenemen", vooral voor koffiezetten. Maar een bakkie in de ochtend zelf kunnen maken is wel een hele harde eis :+

Als ik alleen ga, zou ik snel nog langs een benzinepomp kunnen rijden. Maar het plan is om met iemand te gaan, waar dat wat minder makkelijk bij gaat. Of spontaan uitslaapt en niet alleen kan blijven*

Mijn idee is dat een gasbrander het flexibelste is (voor het doel). Je hebt ook kleine waterkokers en koffiezetapparaten op stroom/accu. Maar weet niet echt of dat wat waard is.

https://outin.com/product...esso-machine-forest-green
https://www.google.com/search?q=deerma+waterkoker

*Mijn fietspartner in crime is 6 jaar, zo'n stuiterbal die altijd om 6:30 wakker is. Ging vorige jaar in de tent uitslapen tot 9:30. Papa zonder koffie -O-
Misschien gasbrander + kleine percolator, met die dingen kan je nog best goede koffie zetten, vind ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:38
Of je neemt een nanopresso mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:34
mhr-zip schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:47:
[...]

Een gasbrandertje en oploskoffie werkt prima. Ik heb zo'n amazon/ali titanium brandertje van minder dan 30 gram en een titanium pan/mok waar precies een 100 g gaspatroon samen met de brander in past. Daar kan je best vaak koffie mee zetten (maar als je echt hele maaltijden gaat koken is 100 g gas snel op).

Een accu-apparaat zou ik niet kopen. Het ding waar je naar linkt kan welgeteld 5 "kopjes" koffie van 50 ml zetten (d.w.z één echte mok van 250 ml) voordat de accu leeg is en je >2 uur moet opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-06 15:33

Sméagol

Master of Mayhem

Ok, wat kookspullen betreft zal ik dus toch echt zelf nog moeten uitzoeken en/of uitvinden wat voor mij het beste werkt. Moet toch langs de Bever binnenkort denk ik.

Ik ben meer van de cappucino's of thee, raar genoeg niet van de "normale" koffie, maar misschien moet ik daar ook 'ns op verzinnen, want kan me voorstellen dat dat er ook wel in gaat op een trip. Maar op thee houden is het makkelijkst.

De naafdynamo's hebben nu zeker m'n interesse, denk wel dat ik er voor ga, maar wacht daar mee tot dichter bij de zomer denk ik.

Stond wel op het punt om een Garmin Edge Explorer 2 te bestellen, maar zat aan m'n overschrijvingslimiet. :') Dat wordt morgen dan. Zo lang ik 'm maar voor de voorjaarsvakantie heb.

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuzzynl
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:58
Ik gebruik een MSR Pocket Rocket als brander. Afhankelijk van de lengte van de trip en de verkrijgbaarheid van gas gebruik ik een klein of groot gasblik en een kleine (https://cascadedesigns.co...il-mini-solo-cook-set-u24) of een grotere (https://cascadedesigns.com/en-eu/products/ceramic-solo-pot) pan. Al mijn kookspullen kunnen in de pan, gasblik, brander, opbouwbare beker, spatel, bestek, vaatdoek, schuurspons, aansteker, etc. Ik gebruik ook een aluminium windscherm (https://nl.aliexpress.com/item/1005007881831548.html), daarmee is het een stuk eenvoudiger om te koken als het wat harder waait.

In de grote pan kan ik prima koken. Denk aan simpele pasta, linzen, nasi, noedels, couscous, blikvoer opwarmen, gevriesdroogde maaltijden, etc. Water koken gaat snel en voor koffie 's ochtends neem ik een kleine pot oploskoffie of Nescafe sticks mee. Ik gebruik de pan ook om 's avonds overnight oats te maken met melkpoeder die ik dan 's ochtends opwarm voor het ontbijt.

Gasblikken koop je in het buitenland bij elke outdoor winkel of bijv. bij de Decathlon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reginas

Reginas

Queen of Core Stability

Sméagol schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 01:18:
Ik ben meer van de cappucino's of thee, raar genoeg niet van de "normale" koffie, maar misschien moet ik daar ook 'ns op verzinnen, want kan me voorstellen dat dat er ook wel in gaat op een trip. Maar op thee houden is het makkelijkst.
Ik had niet verwacht dit advies nog ooit aan Tweakers cq bikepackers te geven, maar overweeg wat kant-en-klare zakjes latte macchiato of cappuccino mee te nemen. Onderweg smaakt toch alles beter en het uitzicht van waar je hopelijk bent maakt een hoop goed. De bult suiker (vaak 2-4 klontjes per zakje) geeft ook wat energie.
Toen ik nog in het ziekenhuis werkte op de afdeling was het m’n favoriete vloeibare snack. Je weeet wel, wanneer je het te druk hebt om te kauwen, maar er wel effe wat suiker in moet. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:13
Eens met @Reginas.
NESCAFÉ 3in1 is een functioneel gelijkwaardig alternatief in handig formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Of je nu een Nanopresso of oploskoffie neemt:

Alles begint met warmwater, en dat is nu net de uitdaging.

(Ja ik snap, een hele branderset mee, maar voor 1 bakkie per dag en 2 ontbijtjes...)

[ Voor 29% gewijzigd door mhr-zip op 11-02-2025 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Meh, oplos zakjes, dan maar geen koffie hoor ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
Coffeïne gelletje erin dan maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaaas
  • Nu online
Ik heb zelf zo'n opvouwbaar koffie filter houder.
Ik zou er wel nog een papieren filter in leggen anders loopt het er naar mijn smaak te rap door heen.
https://gsioutdoors.com/products/ultralight-java-drip

Of voor de koffie snobs premium oplos koffie
https://www.bikepackingsh...rk-blend-60-gram-big-bag/

Of van die freshdrip zakjes voor als je moeilijk wilt doen zonder moeite
https://www.bikepackingsh...e-medium-strength-7-pack/

Edit
Ik zou zeggen kijk zelf even er staat echt nog veel meer op.
Ik gok dat Bas zelf ook van koffie houdt.
https://www.bikepackingshop.nl/product-categorie/koffie/

[ Voor 14% gewijzigd door kaaas op 11-02-2025 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reginas

Reginas

Queen of Core Stability

@mhr-zip Als je op reguliere campings staat, dan zul je toch wel ergens bij een sanitairgebouw oid een elektrische dompelaar kunnen inprikken? Dan duurt het een paar minuten voor je mok water op temperatuur is. Die nemen ook niet veel ruimte in.
Als je op natuurcampings staat of gaat wildkamperen is het weer een ander verhaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wolterious
Hier ook een pocket rocket met van die freshdrip zakjes. Die pocketrocket vind ik ideaal en neemt amper ruimte in. Die freshdrip zakjes echter, met mijn koffieinname neemt dat nogal wat ruimte in beslag. Maar dan heb je wel lekkere koffie, een must wmb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes

Ik heb toch andere ervaringen met naafdynamo's dan de anderen hier blijkbaar. 3 weken fietsvakantie heb ik nagenoeg zonder stopcontact kunnen doen. Shutter Precision dynamo met Cinq plug5 plus (dus met mini powerbank) werkte uitstekend. Met nadruk op werkte, als het iets vochtig weer was gaf hij er de brui aan en het derde jaar was het na de eerste regenbui helemaal klaar (ondanks extra 3d geprint regenkapje).
Wel onder garantie een nieuwe gekregen maar nog niet getest of deze beter tegen het weer bestand is.

Maar ik kon er de Garmin, telefoon, horloge en fototoestel mee opgeladen houden. Je moet alleen geen poweruser zijn en wel goed gebruik maken van je energiebesparing, maar als je op fietsvakantie bent zijn er belangrijkere dingen dan social media :+

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaaas
  • Nu online
@GWBoes Ik ben het wel met je eens hoor dat ze heel nuttig kunnen zijn. Maar het is wel iets met mitsen en maren en geen wondermiddel.
Mijn lader bijv heeft een kleine buffer accu, maar als mijn telefoon onder de 80% (dacht ik) komt trekt ie meer stroom dan mijn lader/dynamo levert. Dan reset de lader, stopt het laden gaat het scherm van mijn telefoon aan, gaat ie weer laden, reset en stop weer met laden en blijft dat doen totdat ik de stekker er uit trekt. Netto loopt dan mijn telefoon leeg doordat het scherm constant aan gaat. Nu ligt dat misschien aan mijn lader, maar ideaal is het niet. Oplossing is telefoon aan de lader of powerbank en dan weer aan de naafdynamo en zorgen dat ie vol genoeg blijft. Als ik wandel paden door de bergen fiets met bagage kost dat best wel wat management om goed te doen.
Mijn garmin doet het er prima op, die verbruikt zo weinig stroom dat het geen enkel probleem is. Maar met nog geen 60 min aan de powerbank is ie eigenlijk ook wel vol aan het einde van de dag. Het ding is dat apparaten die je goed kunt laden met een naafdynamo, ook heel weinig van je powerbank vergen.
En apparaten die meer stroom vergen hebben toch altijd ook nog een powerbank nodig. Zie probleem met telefoon eerder.
Uitzondering hier op is verlichting. Voor verlichting is het echt top. Wel met beperkingen qua minimum snelheid.

Rij ik met naaf dynamo en ben ik er heel blij mee, zeker wel. Op mijn woon werk fiets is het te gek om altijd werkende verlichting te hebben. Als ik aan het bikepacken ben waar ik daadwerkelijk het merendeel van de tijd kan doorfietsen is het te gek. Ik vind het idee dat ik altijd stroom heb voor mijn garmin en verlichting op snelle stukken zeer geruststellend.
Ga ik met naafdynamo een 50% hikeabike 50% mtb bikepacking tocht rijden. Zeker niet.

Zolang je de zwaktes en sterke punten weet is een naafdynamo zeer goed te gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zuma

Voor mijn UL set heb ik als basis een Evernew titanium pastapot van 900ml. Daar past in:
1 opvouwbare X-mug van sea to summit met daarbij:

1 gasblik van 220 gram of 2 van 90 gram en een UL gasbrandertje van ali express https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A

Overigens past dit brandertje samen met 1 blikje gas van 90 gram en een sea to summit X-cup in een RVS drinkbeker met inklapbare handles (kan je ook inkoken)

Alternatieve gasbrander (zwaarder en steviger) een opvouwbare Optimus crux.

Of
Bushcooker (houtbrander) met optioneel een losse titanium spiritus cup.

Of
alleen een losse titanium spirituscup met verbouwde Ikea pennenhouder als steun voor de pan.

[ Voor 5% gewijzigd door zuma op 11-02-2025 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:05
Hier verschillende opties. De pocket rocket gaat vooral mee als ik in m’n eentje ga fietsen. Werkt prima, maar met z’n tweeën is hij toch wat klein om een beetje een fatsoenlijke maaltijd op te koken. Dan gebruik ik liever de Whisperlite, die ook het voordeel is dat hij heel veel stiller is. Die neemt wel veel meer ruimte in, maar met zijn tweeën is dat te overzien.

De Trangia is nog niet mee geweest op de fiets. Ik vind het vergeleken met gas op de een of andere manier een heel kalme manier van koken. Temperatuur regelen is alleen nogal lastig.

Uiteindelijk hangt wat je meeneemt ook af van welke brandstof makkelijk beschikbaar is op locatie. Dat verschilt per land. Voor Zweden verwacht ik dat je relatief makkelijk brandstof voor de Trangia kunt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guapper
[...] :F

[ Voor 222% gewijzigd door guapper op 12-02-2025 08:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
zuma schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:13:

Bushcooker (houtbrander) met optioneel een losse titanium spiritus cup.
Ben je wel gelijk de bikkel op camping Het Hofje in Schubbekutteveen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
Tsja een kooksysteem tref je niet snel aan bij een bikepacker met een gravelbike :+

Maar het kan echt compact hoor als het moet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloc79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-06 11:46
Wat vinden mensen hier van de Ortlieb QR seat pack?
Heb een agu seatpack maar die zwabbert snel en het aantrek koortje aan de bovenkant ging na de eerste dag al stuk. De QR handlebar bag bevalt hier goed dus ik overweeg nu ook de seat pack te halen. Of zijn er nog andere aanraders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-06 22:47
GWBoes schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:51:
[...]

Ik heb toch andere ervaringen met naafdynamo's dan de anderen hier blijkbaar. 3 weken fietsvakantie heb ik nagenoeg zonder stopcontact kunnen doen. Shutter Precision dynamo met Cinq plug5 plus (dus met mini powerbank) werkte uitstekend. Met nadruk op werkte, als het iets vochtig weer was gaf hij er de brui aan en het derde jaar was het na de eerste regenbui helemaal klaar (ondanks extra 3d geprint regenkapje).
Wel onder garantie een nieuwe gekregen maar nog niet getest of deze beter tegen het weer bestand is.

Maar ik kon er de Garmin, telefoon, horloge en fototoestel mee opgeladen houden. Je moet alleen geen poweruser zijn en wel goed gebruik maken van je energiebesparing, maar als je op fietsvakantie bent zijn er belangrijkere dingen dan social media :+
In het verleden ook lange tijd gebruik gemaakt van naafdynamo's. Zelf ook niet zo'n tegenstander ervan. Maar één en ander is wel sterk afhankelijk van hetgeen je het voor verwacht te gebruiken.

Daarnaast, moet ik wel bekennen dat de realiteit naafdynamo's inmiddels redelijk hebben ingehaald uit meer praktisch oogpunt.

Een jaar of 15 geleden was de capaciteit van powerbanks redelijk beperkt. De naafdynamo was daarmee een mooie plus naast de powerbank. Met een 5000 mAh powerbank deed ik vervolgens bijvoorbeeld circa een week. Hedendaags heb je powerbanks van soortgelijk formaat al tot ruim 45.000 mAh. De afhankelijkheid van een naafdynamo is daarmee verandert.

Grootste voordeel blijft overwegend in het feit dat je niet afhankelijk bent van een externe krachtbron, om elektriciteit op te wekken. Maar voor meeste trips is dit weinig relevant.

In plaats van MSR hier een Campingaz brandertje. Maar sterk vergelijkbaar met de pocket rocket. Ook in combinatie met een kleine gas canister. Eén hiervan is vaak voor enkele weken wel voldoende hier, maar gebruik het weinig om daadwerkelijk mee te koken. Gaat eigenlijk altijd alleen mee als worst-case backup en wordt dan eigenlijk alleen gebruikt om water mee te koken om toe te voegen aan een zak survival food. Praktisch gezien verkies ik om gewoon ergens te gaan eten.

Vroeger nog wel anders gedaan. Maar in combinatie met reizen vind ik persoonlijk dat het uiteindelijk erg veel tijd kost om koken hieraan toe te voegen. Met regelmaat toch weer eten inkopen. Het daadwerkelijk koken op een kleine gasbrander. De afwas die volgt.

Gewoon ergens zitten, eten bestellen, even tot rust komen en vervolgens geen verder omkijken naar, ben ik gaandeweg toch komen te verkiezen tijdens de vakanties :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleeon
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-06 12:49
Kijk ook uit voor muggen in Zweden, neem zo'n hoofdnet mee en anti muggenspul! ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaaas
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Sleeon schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:50:
Kijk ook uit voor muggen in Zweden, neem zo'n hoofdnet mee en anti muggenspul! ;-)
We hebben ook altijd een Thermacell anti-insect ding bij wat je op een gasblikje kan schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.Fields
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-04 09:15
Wij doen al een paar jaar in mei een (lang) fietsweekend volgens een beproefd concept: huisje huren in een mooie streek om te toeren en vervolgens goed fietsen, goed eten en goed drinken :). Er werd vorig jaar al eens geopperd om te gaan (creditcard)bikepacken, dus nu zoek ik twee bestemmingen die goed bereikbaar zijn met de trein, verbonden zijn met mooie gravelwegen voor een km of 300 a 450 (afh van hm's en aantal beschikbare dagen bij de groep, waarschijnlijk 3).

Dit lijkt me zeker een goeie optie: https://weleaf.nl/en/black-forest-cycling-route/. Nachttrein naar Basel, D1 en D2 150km en D3 75km en van Frankfurt terug naar huis treinen.

Als er nog tips en aanraders zijn, heel welkom :)

[ Voor 3% gewijzigd door L.Fields op 10-03-2025 16:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kaaas
  • Nu online
De green divide?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GWBoes
@L.Fields Zwarte woud is wel een echte aanrader. Prachtig gebied met echt geweldige gravelwegen. Als ik zo die route bekijkt gaat hij wel echt over de minder spannende paden wat betreft het gebied dat mij bekend is.
In Oktober 2022 heb ik 2 gravel routes gedaan in het noorden.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.Fields
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-04 09:15
Die hou ik achter de hand voor als de rest logistiek onhaalbaar zou blijken :)
GWBoes schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:07:
@L.Fields Zwarte woud is wel een echte aanrader. Prachtig gebied met echt geweldige gravelwegen. Als ik zo die route bekijkt gaat hij wel echt over de minder spannende paden wat betreft het gebied dat mij bekend is.
In Oktober 2022 heb ik 2 gravel routes gedaan in het noorden.
Té spannend hoeft zeker niet, ik kan niet van iedereen inschatten hoe technisch ze onderlegd zijn. Ik ben zelf ook nog nooit in het Zwarte Woud geweest, dus vind het wel een aantrekkelijk idee. Eens zien of er nog wat in die richting te vinden is, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Nou schijnt aero in alle takken van het fietsen belangrijker schijnt te worden, iemand ervaring met de aero handle bar bag van cycliste ?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:38
Volledig off topic maar ik dacht even dat ik naar een hangwc keek 😅

OT geen idee waarom er aero gains op een bikepack trip zouden moeten zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door Cloclo100 op 13-04-2025 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:15
McMiGHtY schreef op zondag 13 april 2025 @ 12:28:
Nou schijnt aero in alle takken van het fietsen belangrijker schijnt te worden, iemand ervaring met de aero handle bar bag van cycliste ?
Nee maar gezien de prijs zal dit wel prima spul zijn. De reviews op de website zijn wel positief.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

HBSVDK schreef op zondag 13 april 2025 @ 13:04:
[...]

Nee maar gezien de prijs zal dit wel prima spul zijn. De reviews op de website zijn wel positief.
Hoge prijs betekent niet automatisch hoge kwaliteit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• veen1865
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 26-05 17:27
JvS schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 16:24:
[...]
Waar heb je die gekocht?
Bikepackingshop heeft een aantal Durston tenten in de collectie. De tweepersoons is alleen op dit moment niet op voorraad :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
Als tent gebruik ik de Naturehike Cloudup 2. Ook niet al te zwaar, klein pakketje en voor de prijs hoef je het niet te laten. Volgens mij heb ik destijds € 130 betaald

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Laatst online: 15:15
wisselwerking schreef op woensdag 16 april 2025 @ 17:48:
Als tent gebruik ik de Naturehike Cloudup 2. Ook niet al te zwaar, klein pakketje en voor de prijs hoef je het niet te laten. Volgens mij heb ik destijds € 130 betaald
Hey! Die heb ik ook! Prima tentje en redelijk klein te krijgen als je handig bent met vouwen + compressie zak en redelijk licht.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolterious
Yes, die heb ik ook. De nieuwe pro versie. Prima tent voor dat geld. Als ik er 2 pakketjes van maak past de tent makkelijk in mijn frame- en stuurtas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:51

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Hoelang zijn jullie en past dat gemakkelijk als je 'languit' in de tent ligt?

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
  • Laatst online: 15:15
dreameater schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:04:
Altijd de 2p tent nemen, kun je ook een beetje schuin liggen en een tas naast je leggen eventueel.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DDX

DDX

Weer even kudo's voor de service van tailfin.
2 weken geleden tijdens rit naar Limburg begaf een bevestigingsschroef van de extender het (afgebroken)
Verder kunnen fietsen door gesp onder zadel door te halen (en voor zekerheid 2 tyraps te gebruiken)

Vandaag netjes nieuwe tas/extender ontvangen :)

Nu 3 keer service nodig gehad en zelfs na de officiele garantie van 5 jaar nog gewoon netjes onderdelen (zo ongeveer hele nieuwe tailfin dit keer, alleen beugel ontbreekt zegmaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
DDX schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:14:
Weer even kudo's voor de service van tailfin.
2 weken geleden tijdens rit naar Limburg begaf een bevestigingsschroef van de extender het (afgebroken)
Verder kunnen fietsen door gesp onder zadel door te halen (en voor zekerheid 2 tyraps te gebruiken)

Vandaag netjes nieuwe tas/extender ontvangen :)

Nu 3 keer service nodig gehad en zelfs na de officiele garantie van 5 jaar nog gewoon netjes onderdelen (zo ongeveer hele nieuwe tailfin dit keer, alleen beugel ontbreekt zegmaar)
Over Tailfins gesproken...Wat is de consensus hier? Moet ik de alloy Aero pack Cargo niet kopen als korting zien op de Carbon versie, of is het de gewichtsbesparing niet waard en breekbaarder?

Main doelgebruik is woon-werk op de racer en eventueel toekomstige bikepack trips op gravelaar of hardtail.

En nee, mijn huidige rugzak blijf ik nog gewoon off-bike gebruiken dus dat was geen korting geweest ;)

[ Voor 10% gewijzigd door GerbenBK op 17-04-2025 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-06 22:47
ElGreco schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:07:
[...]

Altijd de 2p tent nemen, kun je ook een beetje schuin liggen en een tas naast je leggen eventueel.
Voor een beetje comfort geldt dit advies eigenlijk voor ieder merk, indien het een tent is om te gebruiken op een camping.

Is het een nachtje of een weekendtrip, dan is een echt 1p tent nog wel te behappen.

Maar indien het voor een week of meer is, dan zou ik altijd n + 1p adviseren, d.w.z. voor een solo trip pak een lichtgewicht 2p tent, voor een duo trip een lichtgewicht 3p tent.

Indien je gaat wildkamperen dan maakt het wat minder uit. Minder gedwongen om een assortiment van spullen, naast jezelf, mee je tent in te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

ElGreco schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:07:
[...]

Ja maar wat als je daadwerkelijk met twee personen in die tent wil slapen? Ik las in de reacties / feedback op AliExpress dat hij qua lente korter is dan de aangegeven specs.. vandaar ook mijn vraag hoelang jullie zijn. Persoon in kwestie was 1.90 en als diegene met de voeten strak ertussen ligt zou betekenen dat ik 3 cm heb. .. moet ik even over nadenken of ik dat voldoende zou vinden.

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guapper
dreameater schreef op donderdag 17 april 2025 @ 19:12:
[...]

Ja maar wat als je daadwerkelijk met twee personen in die tent wil slapen? Ik las in de reacties / feedback op AliExpress dat hij qua lente korter is dan de aangegeven specs.. vandaar ook mijn vraag hoelang jullie zijn. Persoon in kwestie was 1.90 en als diegene met de voeten strak ertussen ligt zou betekenen dat ik 3 cm heb. .. moet ik even over nadenken of ik dat voldoende zou vinden.
Gewoon de voeten buiten. Dat houd de beren/wolven op afstand

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX

DDX

GerbenBK schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:26:
[...]

Over Tailfins gesproken...Wat is de consensus hier? Moet ik de alloy Aero pack Cargo niet kopen als korting zien op de Carbon versie, of is het de gewichtsbesparing niet waard en breekbaarder?

Main doelgebruik is woon-werk op de racer en eventueel toekomstige bikepack trips op gravelaar of hardtail.
Alloy vs Carbon tja toen ik hem ruim 5 jaar geleden kocht ging het om paar tientjes verschil.
Nu iets meer volgens mij, dus tja het scheelt iets in gewicht maar verder ?

Nieuwe cargo tas ben ik nog niet van overtuigd trouwens.
Ik zou nu nogsteeds de aeropack tas kopen, makkelijk rits aan zijkant dat je even in tas kan en ander kant rits met vak waar je kleine spullen kwijt kan (sleutels, flesje wax, inbus)
Tuurlijk die mesh vakken aan zijkant zullen ook wel handig zijn maar die zijn wel open, dus risico dat spullen eruit vliegen.
En de aeropack is ook lichter. (200 gram oid volgens mij, groter verschil dan de alloy vs carbon beugel)

[ Voor 3% gewijzigd door DDX op 17-04-2025 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
[...]

Ja maar wat als je daadwerkelijk met twee personen in die tent wil slapen?
Ik heb zelf hiervoor de Naturehike Mongar 2 gekocht.

Ik heb wel eens de Cloud Up 2 geleend, maar met 2 matrasjes lig je wel heel erg dicht op het tentdoek.

Maar voor 1 persoon zou ik denk ik de Cloud Up 2 gekocht hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
[...]

Wij kunnen prima met 2 personen in de Cloudup 2 slapen. Ik ben 185 en de wederhelft 168. Uiteraard wel smallere matjes dan een normaal luchtbed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolterious
dreameater schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:04:
Ik heb ook de 2 persoons, zodat er evt nog wat tassen naast me kunnen liggen. ik ben 194cm.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mhr-zip
wisselwerking schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:44:
[...]

Wij kunnen prima met 2 personen in de Cloudup 2 slapen. Ik ben 185 en de wederhelft 168. Uiteraard wel smallere matjes dan een normaal luchtbed.
Bij je wederhelft wil je dichterbij liggen dan bij die 6 jarige tornado waar ik naast slaap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16:19
mhr-zip schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 17:06:
[...]

Bij je wederhelft wil je dichterbij liggen dan bij die 6 jarige tornado waar ik naast slaap.
Wordt jij ook altijd gewekt midden in de nacht door een paar rasechte ninja kicks van de kleine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreameater

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Jullie ook ervaring met die lichte luchtmatrassen en slaapzakken of quilts van Naturehike. Of andere tips voor een relatief leuk bedrag?!

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gurby
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-06 10:28
Voor low-budget, maar toch prima, heb ik vooral decathlon spul:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMGr2bEPg8nb_FQgnNh2PT6_jl4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y5E29vehmek3D00ZXiGYlWAA.jpg?f=fotoalbum_large

Dit past dan allemaal samen in een tailfin. Qua kwaliteit vind ik het allemaal prima voor het aantal keer dat ik het gebruik. (Af en toe een weekendje, en al een paar keer een weekje weg)

[ Voor 13% gewijzigd door Gurby op 24-04-2025 11:19 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste