@
GWBoes Ik ben het wel met je eens hoor dat ze heel nuttig kunnen zijn. Maar het is wel iets met mitsen en maren en geen wondermiddel.
Mijn lader bijv heeft een kleine buffer accu, maar als mijn telefoon onder de 80% (dacht ik) komt trekt ie meer stroom dan mijn lader/dynamo levert. Dan reset de lader, stopt het laden gaat het scherm van mijn telefoon aan, gaat ie weer laden, reset en stop weer met laden en blijft dat doen totdat ik de stekker er uit trekt. Netto loopt dan mijn telefoon leeg doordat het scherm constant aan gaat. Nu ligt dat misschien aan mijn lader, maar ideaal is het niet. Oplossing is telefoon aan de lader of powerbank en dan weer aan de naafdynamo en zorgen dat ie vol genoeg blijft. Als ik wandel paden door de bergen fiets met bagage kost dat best wel wat management om goed te doen.
Mijn garmin doet het er prima op, die verbruikt zo weinig stroom dat het geen enkel probleem is. Maar met nog geen 60 min aan de powerbank is ie eigenlijk ook wel vol aan het einde van de dag. Het ding is dat apparaten die je goed kunt laden met een naafdynamo, ook heel weinig van je powerbank vergen.
En apparaten die meer stroom vergen hebben toch altijd ook nog een powerbank nodig. Zie probleem met telefoon eerder.
Uitzondering hier op is verlichting. Voor verlichting is het echt top. Wel met beperkingen qua minimum snelheid.
Rij ik met naaf dynamo en ben ik er heel blij mee, zeker wel. Op mijn woon werk fiets is het te gek om altijd werkende verlichting te hebben. Als ik aan het bikepacken ben waar ik daadwerkelijk het merendeel van de tijd kan doorfietsen is het te gek. Ik vind het idee dat ik altijd stroom heb voor mijn garmin en verlichting op snelle stukken zeer geruststellend.
Ga ik met naafdynamo een 50% hikeabike 50% mtb bikepacking tocht rijden. Zeker niet.
Zolang je de zwaktes en sterke punten weet is een naafdynamo zeer goed te gebruiken.