- MT900 2persoons koepeltentje. Net onder de 2kg geloof ik, en de stokken vouwen lekker kort op.
- MT500 slaapmatje. Slaapt zelfs voor mij als zijslaper prima. Beetje knisperend wel, maar te doen
- MT500 Slaapzak. Dit is m'n kleinste, maar ik heb nog een dikkere mocht het kouder zijn
- MT500 Opblaasbaar kussentje. Nodig voor mij als zijslaper, wordt hoog zat en pakt klein weer in.
- MT900 Grondzeil. Tegen vochtige grond, of om alleen de buitentent op te zetten.
- MT500 Lakenzak. Gebruik ik alleen als het te warm is voor de slaapzak.
Dit is zo'n beetje de max voor mij:
:strip_exif()/f/image/CCpwKi1e1qLYh9uYNSjxay5B.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9DPkzU8UFRE19fJcvBHjidEM.jpg?f=fotoalbum_large)
Vorig jaar heb ik 2 weken in Schotland gefietst en heb ik geexperimenteerd met fork cages maar dit beinvloed het stuurgedrag te veel op technische singletracks, deze laat ik dus dit jaar weg.
:strip_exif()/f/image/DdmFMevvhQ5Appz76rcFIxx1.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een lighterpack gemaakt en was benieuwd of iemand eens kritisch naar mijn packlist kan kijken. Het liefst stop ik al mijn bagage in de frontroll, saddlebag, framebag en downtube bag zodat ik in mijn rugtas alleen water en wat kleine lichte spullen hoef mee te nemen. Als dat lukt kan ik ook mijn redelijke zware (1550gr) rugtas vervangen door een lichtere Osprey rugzak.
https://lighterpack.com/r/vwz10y
Dank, ik heb nav je post en met behulp van Reddit uiteindelijk gekozen voor de volgende setupGurby schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:53:
Het was meer om dreameater te laten zien dat je bij Decathlon prima kunt slagen, als je niet de transcontinental wil gaan doen. Je ziet van boven naar beneden:
- NH Cloud up 2 pro
- Big Agnes Rapide SL Insulated Wide / Long
- Simond MT900 5 °C dons (Decathlon)
Allemaal goed bevallen in de NL'se voorjaar condities.
:strip_exif()/f/image/R5OEnApOP9O0GeT2FkvbQukv.jpg?f=fotoalbum_large)
вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ
-washandje: dumpenFuzzynl schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:44:
Over 2 weken ga ik 2,5 week bikepacken in Spanje. Ik ben van plan om de Montañas Vacías route te fietsen. Ik ben 2 jaar geleden ook in Spanje geweest om 5 weken te fietsen, ik had toen eigenlijk te weinig ruimte op mijn full suspension mountainbike waardoor ik naast water ook best veel andere spullen in mijn rugzak moest vervoeren, niet ideaal. Tussen 2,5 week of 5 weken zit qua spullen eigenlijk geen verschil.
[Afbeelding]
Vorig jaar heb ik 2 weken in Schotland gefietst en heb ik geexperimenteerd met fork cages maar dit beinvloed het stuurgedrag te veel op technische singletracks, deze laat ik dus dit jaar weg.
[Afbeelding]
Ik heb een lighterpack gemaakt en was benieuwd of iemand eens kritisch naar mijn packlist kan kijken. Het liefst stop ik al mijn bagage in de frontroll, saddlebag, framebag en downtube bag zodat ik in mijn rugtas alleen water en wat kleine lichte spullen hoef mee te nemen. Als dat lukt kan ik ook mijn redelijke zware (1550gr) rugtas vervangen door een lichtere Osprey rugzak.
-deodorant: dumpen
-pyama broek + shirt: dumpen
-Beperk je tot 2x paar sokken
-Snijplank: dumpen
-waterfilter: verwacht je die ECHT nodig te hebben?
-yt izzo: is dit je fiets?
-bikebox: dumpen, scoor gewoon een kartonnen doos bij een fietsenwinkel
-hartslagband: dumpen
-waar laat je je eetvoorraad?
-hoeveel liter id je waterreservoir? Vervangen door bidons een optie? Heb het idee dat je water de bulk in je rugzak is.
-geen voorlicht?
Ik gebruik een heuptas om waardevolle spullen in te doen. Stuk lichter dan een rugzak, en je voelt hem bijna niet als hij niet te zwaar gevuld is
Neem je én tubeless sealant én een binnenband mee? 1 v/d 2 lijkt me overbodig?Fuzzynl schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:44:
Ik heb een lighterpack gemaakt en was benieuwd of iemand eens kritisch naar mijn packlist kan kijken.
Waarom een sponsdoek? Je kan je “towel” gebruiken en deze in de dag drogen op je zadeltas.Fuzzynl schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 11:44:
Over 2 weken ga ik 2,5 week bikepacken in Spanje. Ik ben van plan om de Montañas Vacías route te fietsen. Ik ben 2 jaar geleden ook in Spanje geweest om 5 weken te fietsen, ik had toen eigenlijk te weinig ruimte op mijn full suspension mountainbike waardoor ik naast water ook best veel andere spullen in mijn rugzak moest vervoeren, niet ideaal. Tussen 2,5 week of 5 weken zit qua spullen eigenlijk geen verschil.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Waarom een aansteker én een firesteel?
Ikea heeft heel dunne snijplanken, die je thuis al op maat kan knippen.
Waarom een windscherm?
Ga je bijvoorbeeld je havermout eten vanuit je pan?
En een hele fles squirt? Voor 2,5 wk lijkt dat wel wat veel…
Een boxershort is (als onderbroek?) meestal vrij groot, heb je niet iets kleiners?
Heb je geen afritsbroek? Heb je een lange én korte broek in één
Heb je tijd voor lezen? Dagen bestaan toch uit fietsen - eten - slapen? Kan je je ereader thuis laten.
Ik zie wel wat weinig kleding, bv maar 1 fietsbroek.
Heb je remblokken nodig? Als je thuis nieuwe plaatst moet dat wel lukken of verwacht je veel regen…
Geen telefoon? En geen paspoort?
En heb je ruimte voor eten?
Je kan ook de helft van de tandpasta uit de tube drukken. Of gewoon mini tubes tandpasta en shampoo halen.
Nóg beter, een blokje zeep en tandpasta-tabletten!bwernsen schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:19:
Je kan ook de helft van de tandpasta uit de tube drukken. Of gewoon mini tubes tandpasta en shampoo halen.
Spullen op je rug geen probleem, zolang je maar geen bagagedrager gebruikt.bwernsen schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:19:
Dat is toch geen vakantie joh... Als je al niet in je favoriete grote onderbroek mag slapen omdat anders je tassen te zwaar worden...
Want dan ben je echt niet hip.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Bang zijn dat je niet hip bent met een bagagedragermhr-zip schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:50:
[...]
Spullen op je rug geen probleem, zolang je maar geen bagagedrager gebruikt.
Want dan ben je echt niet hip.

Who cares...

Ik kan 3L water meenemen, vervangen door bidons is niet echt een optie omdat ik een frametas gebruik. Waterfilter weegt weinig en heb ik 2 jaar geleden wel gebruikt. Eten probeer ik voor 2 dagen mee te nemen en te verspreiden over de beschikbare ruimte. In geval van nood kan ik mijn hoofdlamp als voorlicht gebruiken, achterlicht is voornamelijk voor zichtbaarheid op asfalt.Polariteit schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 16:28:
[...]
-washandje: dumpen
-deodorant: dumpen
-pyama broek + shirt: dumpen
-Beperk je tot 2x paar sokken
-Snijplank: dumpen
-waterfilter: verwacht je die ECHT nodig te hebben?
-yt izzo: is dit je fiets?
-bikebox: dumpen, scoor gewoon een kartonnen doos bij een fietsenwinkel
-hartslagband: dumpen
-waar laat je je eetvoorraad?
-hoeveel liter id je waterreservoir? Vervangen door bidons een optie? Heb het idee dat je water de bulk in je rugzak is.
-geen voorlicht?
Phish schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 18:09:
[...]
Neem je én tubeless sealant én een binnenband mee? 1 v/d 2 lijkt me overbodig?
Ik heb 2 bibshorts, 2 korte mouwen, 1 lange mouwen mee als fietskleding. Ik denk dat ik bepaalde risico's probeer af te dekken en zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn wat wellicht niet nodig is. Ik ga de sealant/binnenband, aansteker/firesteel en extra remblokken nog eens overwegen. Met de sponsdoek kan ik 's ochtends heel snel mijn natte tent door condens bijna helemaal droog krijgen.Nutsky schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:03:
[...]
Waarom een sponsdoek? Je kan je “towel” gebruiken en deze in de dag drogen op je zadeltas.
Waarom een aansteker én een firesteel?
Ikea heeft heel dunne snijplanken, die je thuis al op maat kan knippen.
Waarom een windscherm?
Ga je bijvoorbeeld je havermout eten vanuit je pan?
En een hele fles squirt? Voor 2,5 wk lijkt dat wel wat veel…
Een boxershort is (als onderbroek?) meestal vrij groot, heb je niet iets kleiners?
Heb je geen afritsbroek? Heb je een lange én korte broek in één
Heb je tijd voor lezen? Dagen bestaan toch uit fietsen - eten - slapen? Kan je je ereader thuis laten.
Ik zie wel wat weinig kleding, bv maar 1 fietsbroek.
Heb je remblokken nodig? Als je thuis nieuwe plaatst moet dat wel lukken of verwacht je veel regen…
Geen telefoon? En geen paspoort?
En heb je ruimte voor eten?
Ik eet 's ochtends als ontbijt opgewarmde overnight oats direct uit de pan. Met een windscherm kan ik ook bij harde wind makkelijk buiten koken. Wellicht kan ik ook gewoon uit de wind zitten
Ik probeer ongeveer 6-8 uur per dag te fietsen, in de avond is er dan nog genoeg tijd over voor ontspanning, het is tenslotte vakantie
Komende zomer gaan mijn vriendin en ik voor het eerst op fietsvakantie. We gaan naar Noorwegen. We starten in Bergen en fietsen met wat omwegen terug naar Larvik, waar we de boot naar Hirtshals weer kunnen pakken. We zijn nu druk bezig met het verzamelen van informatie en spulletjes.
Een tentje hebben we inmiddels aangeschaft. Maar er zijn een aantal zaken die ik lastig vind, helemaal omdat het weer in Noorwegen (we zijn er eerder geweest voor een 'gewone' vakantie) nogal heen en weer kan gaan qua temperatuur en neerslag.
Slaapmat
Ik begrijp dat de R-waarde van de slaapmat aangeeft hoeveel deze isoleert/warm houdt. Mijn oog is gevallen op de Therm-a-Rest NeoAir Xlite NXT Large. Ik ben 1.84 centimeter, dus dit lijkt mij qua deze slaapmat de beste optie. Hoe verhoudt zich deze in Noorse zomerse omstandigheden? Is de R-waarde in orde? Is een mummie-slaapmat aan te raden? Ik ben in principe een buik/zijslaper. Hebben jullie nog andere matten die je kan aanraden?
Slaapzak
Dit vind ik nog lastiger dan een slaapmat. Waar in het merendeel van de winkels slaapzakken hangen, lees, zie en hoor ik online dat quilts veel 'vriendelijker' zijn. Ze zijn lichter, houden je net zo warm als een slaapzak en geven over het algemeen een comfortabelere nachtrust. Ik ben zoals ik zei een buik- en zijslaper en beweeg geregeld. Ik heb 0 ervaring met quilts, dus heb geen idee wat ik hiervan kan verwachten. Geeft een quilt in combinatie met een slaapmatje (wetende dat je voor een gedeelte op het 'blote' gedeelte van de slaapmat ligt) voldoende warmte? Hebben jullie tips qua merken, types? Ik wil voor een quilt liever niet meer uitgeven dan 250 euro.
Kleding
Wat kunnen jullie aanraden aan lichtgewicht truien en jassen, die niet heel bulky zijn? Kort gezegd: wat nemen jullie aan kleding mee voor een langere fietsvakantie in die omstandigheden?
Als er nog meer tips & tricks zijn, dan hoor ik het graag.
R waarde van je matras kan naar mijn idee niet te hoog zijn. maar de 4.5 van die is prima (tenzij je echt op hoogte in het binnenland gaat slapen). Mummy matras als beweegelijke slaper lijkt me niet zo'n probleem, mummy slaapzak is dan wel een ramp
Geen ervaring met quilts maar slaapzakken vind ik sowieso wel lekkerder, als het warm is kan je die altijd nog open ritsen, ik had in noorwegen een donzen mummy slaapzak (comfort temperatuur van 2gr) mee en kan me niet herinneren dat ik het te warm heb gehad, maar ik ben dan wel koning koukleum.
qua kleding had ik naast m'n fietskleding (2 sets korte bibs met jerseys, arm+been stukken, ondershirts en een wind/regenjack) een korte en lange broek, paar sneldrogende t-shirts, 2 dunne (wollen) truien en een dunne zomerjas.
[ Voor 5% gewijzigd door GWBoes op 09-05-2025 14:49 ]
Dat klinkt ook erg gaaf! Hoe was voor jou het aantal dorpjes/camping dat je tegenkwam. Was dat minimaal of viel dat wel mee?GWBoes schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:43:
Gave trip, gaan jullie het binnenland door of volgen jullie globaal de noordzeeroute? Ik ben 3 jaar geleden van Kristiansand naar Bergen en na een treinreis naar Oslo weer naar Kristiansand gefietst in 2,5-3 weken.
Wij gaan door het binnenland omdat we graag naar Hardangervidda willen. De route heeft mijn vriendin al globaal gemaakt (al is Bergen in onderstaande afbeelding het eindpunt). Dat wisselen we dus om. We pakken de boot van Hirtshals naar Bergen en starten vanuit daar.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/du1Z9lBr5YeBnUY338p8U9Tl.jpg?f=user_large)
Ik vermoed niet dat we in Noorwegen op hoogte gaan slapen, al fiets ik eind augustus Le Pilgrimage en dan verwacht ik in de Franse Alpen op hoogte te slapen. Dus liever wel een slaapmat die geschikt is voor dergelijke omstandigheden. Is 4.5 dan te laag?R waarde van je matras kan naar mijn idee niet te hoog zijn. maar de 4.5 van die is prima (tenzij je echt op hoogte in het binnenland gaat slapen). Mummy matras als beweegelijke slaper lijkt me niet zo'n probleem, mummy slaapzak is dan wel een ramp
Comfort temperatuur van 2 graden, niet koud gehad en een koning koukleum. Dan klinkt -5 voor een slaapzak wat te overdreven gok ik, want daar zat ik naar te kijken. Ik ben geen enorme koukleum.Geen ervaring met quilts maar slaapzakken vind ik sowieso wel lekkerder, als het warm is kan je die altijd nog open ritsen, ik had in noorwegen een donzen mummy slaapzak (comfort temperatuur van 2gr) mee en kan me niet herinneren dat ik het te warm heb gehad, maar ik ben dan wel koning koukleum.
Kijkt, goede info dit. Wolle truien nog niet eens naar gekeken... dit neem ik mee. Thanks!qua kleding had ik naast m'n fietskleding (2 sets korte bibs met jerseys, arm+been stukken, ondershirts en een wind/regenjack) een korte en lange broek, paar sneldrogende t-shirts, 2 dunne (wollen) truien en een dunne zomerjas.
Team quilt hier! Ik gebruik een Cumulus Quilt 350 i.c.m. dezelfde Therm-a-Rest mat waar je aan refereert. Deze houdt mij met een normale pyjama prima warm tot net boven het vriespunt. In combinatie met extra laagjes/donsjas is dit nog wel iets verder op te rekken. Ik beweeg ook veel en voel me opgesloten in een mummie slaapzak. Deze quilt kan ik met elastieken aan mijn slaapmat bevestigen en aansnoeren waardoor ik wel kan bewegen maar er geen koude lucht naar binnen kan.NielsD91 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:16:
Slaapzak
Dit vind ik nog lastiger dan een slaapmat. Waar in het merendeel van de winkels slaapzakken hangen, lees, zie en hoor ik online dat quilts veel 'vriendelijker' zijn. Ze zijn lichter, houden je net zo warm als een slaapzak en geven over het algemeen een comfortabelere nachtrust. Ik ben zoals ik zei een buik- en zijslaper en beweeg geregeld. Ik heb 0 ervaring met quilts, dus heb geen idee wat ik hiervan kan verwachten. Geeft een quilt in combinatie met een slaapmatje (wetende dat je voor een gedeelte op het 'blote' gedeelte van de slaapmat ligt) voldoende warmte? Hebben jullie tips qua merken, types? Ik wil voor een quilt liever niet meer uitgeven dan 250 euro.
Viel mij tegen, heb de route iets omgelegd gedurende de vakantie omdat ik last kreeg van m'n knie waardoor ik de dagafstanden wat beperkte en bepaalde ferries kwamen heel slecht uit op de dagen dat ik ze wilde nemen. hierdoor kwam mijn oorspronkelijke planning niet uit en was het soms echt zoeken naar een camping. Hiervoor 2 keer met de auto in Noorwegen geweest en dan rij je zo even een 20km door naar de volgende camping, maar als je al bijna 100km en >1500hm met bepakking in de benen hebt voelt dat niet als zo'n leuk idee meerNielsD91 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:54:
Bedankt voor je antwoord!
[...]
Dat klinkt ook erg gaaf! Hoe was voor jou het aantal dorpjes/camping dat je tegenkwam. Was dat minimaal of viel dat wel mee?
stuk vanaf Oslo in de trein gepland en direct ook gepland naar de campings (lang leven Komoots meerdere dagen planner) en dat was echt heel relaxt fietsen, nu is dat stuk wel super toeristisch (vooral voor Noren) dus veel campings.
Heb alle ritten even in een komoot collectie gedrukt.
Door het binnenland was eerst ook mijn plan om als terugreis te nemen, leek me heel tof, alleen door m'n knie maar het relatief vlakke van de kust aangehouden.Wij gaan door het binnenland omdat we graag naar Hardangervidda willen. De route heeft mijn vriendin al globaal gemaakt (al is Bergen in onderstaande afbeelding het eindpunt). Dat wisselen we dus om. We pakken de boot van Hirtshals naar Bergen en starten vanuit daar.
Hardangervidda ook nog even over gedacht om naar uit te wijken (halverwege de treinreis uitstappen bij Finse of zo) maar toen ik de temperaturen zag had ik daar ook niet echt de uitrusting voor.
Boven de 1000m (of iets lager zelfs) kan het daar ook in de zomer erg koud worden. Had nog wel ergens een pufferjas en handschoenen gescoord als ik dat had doorgezet.
Dat klinkt goed en heb jij het over het algemeen snel koud of valt dat mee?Fuzzynl schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 15:24:
[...]
Team quilt hier! Ik gebruik een Cumulus Quilt 350 i.c.m. dezelfde Therm-a-Rest mat waar je aan refereert. Deze houdt mij met een normale pyjama prima warm tot net boven het vriespunt. In combinatie met extra laagjes/donsjas is dit nog wel iets verder op te rekken. Ik beweeg ook veel en voel me opgesloten in een mummie slaapzak. Deze quilt kan ik met elastieken aan mijn slaapmat bevestigen en aansnoeren waardoor ik wel kan bewegen maar er geen koude lucht naar binnen kan.
Thanks voor je informatie. Ik ga even in je Komoot-collectie kijken! Balen dat je last van je knie kreeg (goed excuus nog eens terug te gaan dus ;-)). Qua campings zei ik al tegen mijn vriendin om in ieder geval de campings op de huidige route in kaart te brengen. Dan kun je eventueel nog aanpassingen doorvoeren op het moment dat het aantal campings teqenvalt. Uiteraard willen we ook gaan wildkamperen en een keer een stuga of airbnb huren. Daar zijn we niet heel moeilijk in.GWBoes schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 15:38:
[...]
Viel mij tegen, heb de route iets omgelegd gedurende de vakantie omdat ik last kreeg van m'n knie waardoor ik de dagafstanden wat beperkte en bepaalde ferries kwamen heel slecht uit op de dagen dat ik ze wilde nemen. hierdoor kwam mijn oorspronkelijke planning niet uit en was het soms echt zoeken naar een camping. Hiervoor 2 keer met de auto in Noorwegen geweest en dan rij je zo even een 20km door naar de volgende camping, maar als je al bijna 100km en >1500hm met bepakking in de benen hebt voelt dat niet als zo'n leuk idee meer![]()
stuk vanaf Oslo in de trein gepland en direct ook gepland naar de campings (lang leven Komoots meerdere dagen planner) en dat was echt heel relaxt fietsen, nu is dat stuk wel super toeristisch (vooral voor Noren) dus veel campings.
Heb alle ritten even in een komoot collectie gedrukt.
[...]
Door het binnenland was eerst ook mijn plan om als terugreis te nemen, leek me heel tof, alleen door m'n knie maar het relatief vlakke van de kust aangehouden.
Hardangervidda ook nog even over gedacht om naar uit te wijken (halverwege de treinreis uitstappen bij Finse of zo) maar toen ik de temperaturen zag had ik daar ook niet echt de uitrusting voor.
Boven de 1000m (of iets lager zelfs) kan het daar ook in de zomer erg koud worden. Had nog wel ergens een pufferjas en handschoenen gescoord als ik dat had doorgezet.
Wat zijn nou de ultieme tips vanuit jou als je in Noorwegen gaat fietsen?
Wij hebben twee jaar geleden deze route, min of meer, omgedraaid gedaan (met storm Hans). Schitterend!! Daar gaan jullie veel plezier aan beleven!NielsD91 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:54:
Bedankt voor je antwoord!
[...]
Dat klinkt ook erg gaaf! Hoe was voor jou het aantal dorpjes/camping dat je tegenkwam. Was dat minimaal of viel dat wel mee?
Wij gaan door het binnenland omdat we graag naar Hardangervidda willen. De route heeft mijn vriendin al globaal gemaakt (al is Bergen in onderstaande afbeelding het eindpunt). Dat wisselen we dus om. We pakken de boot van Hirtshals naar Bergen en starten vanuit daar.
[Afbeelding]
[...]
Ik vermoed niet dat we in Noorwegen op hoogte gaan slapen, al fiets ik eind augustus Le Pilgrimage en dan verwacht ik in de Franse Alpen op hoogte te slapen. Dus liever wel een slaapmat die geschikt is voor dergelijke omstandigheden. Is 4.5 dan te laag?
[...]
Comfort temperatuur van 2 graden, niet koud gehad en een koning koukleum. Dan klinkt -5 voor een slaapzak wat te overdreven gok ik, want daar zat ik naar te kijken. Ik ben geen enorme koukleum.
[...]
Kijkt, goede info dit. Wolle truien nog niet eens naar gekeken... dit neem ik mee. Thanks!
Wij hebben 10 jaar oude thermarest matjes gebruikt (R=2.2) nooit last gehad van optrekkende kou. We slapen zo al jaren onder een donzen klassieke slaapzak op een hoes (underlayer) over de matjes. Ook op IJsland bij nachtvorst niet koud gehad.
Voor mijn laatste solotrip heb ik een mummy gekocht, maar die met name als quilt gebruikt; dus open geritst er onder in plaats van er in. Daarbij gebruikte ik de Therm-a-Rest NeoAir Xlite NXT Large, met mijn 1,98m was deze lang genoeg alleen is deze best wel glad en glij je er ‘s nachts wat af.
En qua kleding vergeet ook je zomerse (fiets)kleding niet! Wij hadden geen warm weer fietskleding mee en daar ook niet in de winkel kunnen vinden. We hebben het daar dus een 2 weken erg warm gehad.
Nou, ik ben blij te horen dat we hier geen spijt van gaan krijgen!! Hoe was het aantal campings en accommodaties op de route? En nog verdere tips met dingen die we niet moeten overslaan?Nutsky schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 18:43:
[...]
Wij hebben twee jaar geleden deze route, min of meer, omgedraaid gedaan (met storm Hans). Schitterend!! Daar gaan jullie veel plezier aan beleven!
We hebben intussen de Therm-a-Rest NeoAir gekocht met een R-waarde van 4.5. We zagen een behoorlijk goede aanbieding bij een winkel bij ons in de buurt, dus meteen maar toegeslagen.Nutsky schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 18:43:
[...]Wij hebben 10 jaar oude thermarest matjes gebruikt (R=2.2) nooit last gehad van optrekkende kou. We slapen zo al jaren onder een donzen klassieke slaapzak op een hoes (underlayer) over de matjes. Ook op IJsland bij nachtvorst niet koud gehad.
Dan neig ik wel meer naar een quilt. Ik denk toch dat ik dat fijner ga vinden, maar ik moet zeggen: het is niet goedkoop hahaha.Nutsky schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 18:43:
[...]Voor mijn laatste solotrip heb ik een mummy gekocht, maar die met name als quilt gebruikt; dus open geritst er onder in plaats van er in. Daarbij gebruikte ik de Therm-a-Rest NeoAir Xlite NXT Large, met mijn 1,98m was deze lang genoeg alleen is deze best wel glad en glij je er ‘s nachts wat af.
Dan kan Noorwegen ergens toch weer verradelijk zijn he. Je kunt er ook geen pijl op trekken, maar bedankt voor de tip!! Nog een vraagje: welk brandertje heb je? En zijn gasflesjes over het algemeen wel goed te vinden?Nutsky schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 18:43:
[...]En qua kleding vergeet ook je zomerse (fiets)kleding niet! Wij hadden geen warm weer fietskleding mee en daar ook niet in de winkel kunnen vinden. We hebben het daar dus een 2 weken erg warm gehad.
hier mijn belangrijkste tip: ga 1 of 2 oefenrondjes doen. Dus begin eens met een nachtje fietsen hier in NL en kijk eens welke spullen je wel gebruikt en welke niet. Doe dan een paar weken later bijv. eens 2 nachtjes, het is nu lekker lang licht dus zelfs als je beide 40u/week werkt kun je gewoon vrijdagavond fietsen-->kamperen-->zaterdag-->zondag weer thuis.NielsD91 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:16:
Als er nog meer tips & tricks zijn, dan hoor ik het graag.
ik heb dit ook zo gedaan met grote wandeltochten en het thuis oefenen maakt echt deel van de voorpret uit en geeft je veel meer inzicht dan gewoon puzzelen achter een computer.
zorg in ieder geval voor een zo licht mogelijke versnellingNielsD91 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:02:
[...]
Wat zijn nou de ultieme tips vanuit jou als je in Noorwegen gaat fietsen?
verkeer valt hartstikke omdat de meeste fietsroutes lopen over de oude wegen met als extra voordeel dat jij een mooi uitzicht hebt terwijl het autovolk in een tunnel rijdt.
Maar als je toch onverhoopt op de doorgaande weg een tunnel door moet is goede verlichting echt wel een must.
Verder gewoon genieten
Het weer in Noorwegen is bovendien erg onvoorspelbaar. Je kunt je wandeling beginnen met stralende zon, maar binnen korte tijd kan het volledig omslaan. Daarom is het sterk aan te raden om altijd extra kleding mee te nemen en je in laagjes te kleden. Tijdens mijn drie weken in Noorwegen heb ik temperatuurverschillen meegemaakt van 2 tot wel 34 graden. Warme kleding en zelfs handschoenen en een muts zijn dan geen overbodige luxe, ook in de zomer.
Is zo’n ortlieb dan een beetje het best te kopen, of is er een andere beste keuze? Gaat gewoon om wat voeding, powerbankje, wat gereedschap etc.
https://www.mantel.com/or...ck-toptube?autocomplete=1
Heb je al bij Tailfin gekeken?jasperz89 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:35:
Voor een enkele (lange) dag op de fiets zoek in een toptube bag, die ik later eventueel aan kan vullen met een goede zadeltas en eventueel stuurtas als het in de toekomst wel met overnachten wordt.
Is zo’n ortlieb dan een beetje het best te kopen, of is er een andere beste keuze? Gaat gewoon om wat voeding, powerbankje, wat gereedschap etc.
https://www.mantel.com/or...ck-toptube?autocomplete=1
Daarnaast, even rekening houden met je bidons.
Hoe kon het ook anders, tailfin is natuurlijk de go-to. Inmiddels maar een frame en top tube bag besteld, thanks!mhr-zip schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:07:
[...]
Heb je al bij Tailfin gekeken?
Daarnaast, even rekening houden met je bidons.
Ik heb nu de Coleman Fyrepower. Helaas is de piezo ontsteking onderweg kapot gegaan, die is aardig gevoelig. Als ik nu een nieuwe brander zou moeten kopen zou ik nu een multifuel kiezen, bij de gasblikjes is het altijd lastig om te weten hoeveel je nog hebt (als je ze kan vinden).Nog een vraagje: welk brandertje heb je? En zijn gasflesjes over het algemeen wel goed te vinden?
Edit: dit ventiel bedoel ik. https://nl.aliexpress.com/item/1005006995702422.html
[ Voor 21% gewijzigd door kaaas op 13-05-2025 18:23 ]
Kan dit beamen.mc_maarten schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:22:
@NielsD91 Ik heb zelf alleen een wandelvakantie in Noorwegen gedaan, en wat ik je zeker kan meegeven, is dat je het weer daar niet moet onderschatten. In de bergen kunnen de temperaturen flink dalen, gemiddeld tussen de 0,6 en 1 graad per 100 hoogtemeters. In combinatie met een gure wind kan het daardoor echt koud aanvoelen.
Het weer in Noorwegen is bovendien erg onvoorspelbaar. Je kunt je wandeling beginnen met stralende zon, maar binnen korte tijd kan het volledig omslaan. Daarom is het sterk aan te raden om altijd extra kleding mee te nemen en je in laagjes te kleden. Tijdens mijn drie weken in Noorwegen heb ik temperatuurverschillen meegemaakt van 2 tot wel 34 graden. Warme kleding en zelfs handschoenen en een muts zijn dan geen overbodige luxe, ook in de zomer.
Zeker binnenland versus de kust maakt qua temperatuur, ook in de zomer, een groot verschil in Noorwegen. Zelfs in juli en augustus, kan het in het binnenland meer op hoogte tot onder het vriespunt dippen.
Qua kleding keuze, maar ook locatie van overnachting, goed om hier rekening mee te houden. Daarnaast niet te vergeten dat het er wat meer kan regenen dan in Nederland. Laagjes en goede regenkleding zeker aan te bevelen.
Dank voor de informatie. We zijn een aantal jaren geleden op de Lofoten geweest en weten maar al te goed hoe instabiel het weer kan zijn in Noorwegen. Van regen en 10 graden naar plots 25 graden. Maar helemaal op hoogte zal de temperatuur een groot verschil maken inderdaad.psychodude schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:55:
Keuze voor gas versus iets anders is in zekere zin ook een beetje afhankelijk van de bestemming van de reis. Gebruik zelf hier doorgaans Campingaz gasblikjes binnen noord west Europa. Zit er eigenlijk nooit echt verlegen om.
[...]
Kan dit beamen.
Zeker binnenland versus de kust maakt qua temperatuur, ook in de zomer, een groot verschil in Noorwegen. Zelfs in juli en augustus, kan het in het binnenland meer op hoogte tot onder het vriespunt dippen.
Qua kleding keuze, maar ook locatie van overnachting, goed om hier rekening mee te houden. Daarnaast niet te vergeten dat het er wat meer kan regenen dan in Nederland. Laagjes en goede regenkleding zeker aan te bevelen.
Ik gebruik een benzine/alles brandertje (optimus). Is voor mijn gevoel nog makkelijker, overal op de wereld is wel wat brandbare vloeistof te vinden. Kan met 0.5l fles wasbenzine ook min 2 weken doorkomen met eten koken en koffie en thee zetten.psychodude schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 19:55:
Keuze voor gas versus iets anders is in zekere zin ook een beetje afhankelijk van de bestemming van de reis. Gebruik zelf hier doorgaans Campingaz gasblikjes binnen noord west Europa. Zit er eigenlijk nooit echt verlegen om.
Zeker, brandstof overal ter wereld hiervoor wel te vinden. Nadeel is wel dat het iets bewerkelijker is dan gas in gebruik. Gas is gewoon brander koppelen aan gasfles, openzetten en ignite. Qua benzine branders ken ik er eigenlijk geen opties in welk soortgelijk "plug and play" zijn. Toch altijd soortgelijke voorbereidende stappen, voorverwarmen, etc. Ik gebruik benzine branders zelf dan ook eigenlijk alleen waar de verwachting is dat gas lastig verkrijgbaar is of gas omwille van omgevingstemperatuur / druk niet naar behoren zal functioneren.GWBoes schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 08:47:
[...]
Ik gebruik een benzine/alles brandertje (optimus). Is voor mijn gevoel nog makkelijker, overal op de wereld is wel wat brandbare vloeistof te vinden. Kan met 0.5l fles wasbenzine ook min 2 weken doorkomen met eten koken en koffie en thee zetten.
Een multifuelbrander vind ik nogal groot/volumineus voor bikebacking. Een gasblikje test je makkelijk door er even mee te schudden zolang het nog 'klotst' kan je zeker nog 1 liter water aan de kook brengen.Nutsky schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 17:51:
[...]
Ik heb nu de Coleman Fyrepower. Helaas is de piezo ontsteking onderweg kapot gegaan, die is aardig gevoelig. Als ik nu een nieuwe brander zou moeten kopen zou ik nu een multifuel kiezen, bij de gasblikjes is het altijd lastig om te weten hoeveel je nog hebt (als je ze kan vinden).
Maar goed qua volgorde in compactheid:
-alcohol stoof in ultra kleine uitvoering (dus geen trangia-set)
-houtvergassertje
-combi houtvergassertje alcohol cup
-gasbrander (kleine opschroefbranders, geen campingaz!!!)
-benzine of multifuel brander
De kunst is om je brandersysteem in de cup/pan te kunnen doen waarmee je water gaat koken. Ik gebruik zelf de 900ml titanium pasta pot van Evernew. Daar past de houtvergasser in met spiritus cup, of een 240 gr gasblik met brandertje en dan nog een opvouwbare StS X-mug
[ Voor 13% gewijzigd door zuma op 16-05-2025 16:10 ]
Je krijgt er 2 topbekers bij, je zou zo uit potje kunnen eten of uit de bekers. De bekers zijn van dik stevig plastic dus houdt goed warm en blijft koel met hete koffie/thee. Het kleinste schroefgasbusje kan er op de kop precies in als je 1 beker thuis laat .
En dan kan ik het onderste bekertje zoon 20 euro mini brander.
https://www.gearshop.co.n...ture-camp-cook-set-700-ml
Ik zie m alleen nergens meer te koop...
Ik heb deze ook besteld deze week. Hopelijk krijg ik hem volgende week. Ben heel erg benieuwd. Wel iets meer uitgegeven dan de 250 euro die ik in eerste instantie wilde besteden, maar goed... alles is kneiterduur.Fuzzynl schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 15:24:
[...]
Team quilt hier! Ik gebruik een Cumulus Quilt 350 i.c.m. dezelfde Therm-a-Rest mat waar je aan refereert. Deze houdt mij met een normale pyjama prima warm tot net boven het vriespunt. In combinatie met extra laagjes/donsjas is dit nog wel iets verder op te rekken. Ik beweeg ook veel en voel me opgesloten in een mummie slaapzak. Deze quilt kan ik met elastieken aan mijn slaapmat bevestigen en aansnoeren waardoor ik wel kan bewegen maar er geen koude lucht naar binnen kan.
[ Voor 7% gewijzigd door NielsD91 op 23-05-2025 08:47 ]
Meer dan water er in koken zal niet (zo snel) gebeuren. Voor koffie en utopisch een keer een noodmaaltijd.
Iemand een idee?
- Decathlon
- Ali
- Bever (Vandaag 20% korting)
- Marktplaats
- ?
Wie weet wat?
Ik zou naar de spullen van jetboil kijken. Deze worden veel gebruikt in de zeilracerij omdat ze super efficient zijn, tegen wind kunnen, en wat je kookt niet van de pit kan vallen. Ook voor bikepacking lijken ze me ideaal.
Goedkoop is het niet. Maar niet zoveel duurder dan andere opties dat het toch niet een tof alternatief is.
https://www.bever.nl/merken/jetboil.html
[ Voor 14% gewijzigd door bwernsen op 23-05-2025 14:10 ]
Hoeveel water wil je kunnen koken in 1 keer?mhr-zip schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:18:
Ik ben opzoek naar een niet zo dure kookpot, waar een klein gasblikje (en liefst ook MSR Pocket Rocket 2) in past.
Meer dan water er in koken zal niet (zo snel) gebeuren. Voor koffie en utopisch een keer een noodmaaltijd.
Iemand een idee?
- Decathlon
- Ali
- Bever (Vandaag 20% korting)
- Marktplaats
- ?
Wie weet wat?
Ik zelf gebruik een Evernew pasta pot van titanium van 900 ml Maar dat komt omdat ik vaak met z'n tweeën trek.Daar past een 220 gr blik in en een kleine UL aliexpress brander of een inklapbare optimus brander (soort van pocketrocket). Daar past ook nog een StS X-mug in
het kan kleiner ik heb ook van die oude RVS bekers met inklapbare handvatten waar een 90 grams blike in past en de inklapbare brander van optimus of aliexpress UL brander samen met een StS X-cup. Daar kan je wel 250ml in koken
Als ik alleen s'ochtends havermout en koffie maak gebruik ik een 420 ml titanium beker van ali. Daar zit een titanium spiritus brander in (ali) , een aansteker, een stuk titanium folie (ali) op maat geknipt als windscherm en wat zakjes oplos koffie. Daar boven heb ik een sea to summit uitvouw beker die pas precies over de deksel (bij hoog fanatisme laat ik die thuis en gebruik ik de tita beker) . En ik gebruik een leeg squirtlube flesje voor de spiritus. Daar kan ik een paar dagen mee doen.
In die 420ml beker past geen gas flesje, hij is wel zeer gemakkelijk weg te stoppen en vormt geen bult in mijn frame tas.
Reden om de uitvouw beker mee te nemen is dat die niet heet word en er geen koffie smaak aan mijn pap komt.
[ Voor 7% gewijzigd door kaaas op 23-05-2025 16:16 ]
Voor een bakkie (misschien thermosfles) koffie.
Utopisch zo'n noodmaaltijd, maar dan kan je ook het water in 2x koken lijkt mij (ik wil dit ook helemaal niet, het moet wel leuk blijven. Maar misschien ooit voor nood).
Fijn dat je even mijn reputatie bloot legtbwernsen schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 14:05:
@mhr-zip , ik weet dat je gevoelig bent voor gadgets.
Ik zou naar de spullen van jetboil kijken. Deze worden veel gebruikt in de zeilracerij omdat ze super efficient zijn, tegen wind kunnen, en wat je kookt niet van de pit kan vallen. Ook voor bikepacking lijken ze me ideaal.
Goedkoop is het niet. Maar niet zoveel duurder dan andere opties dat het toch niet een tof alternatief is.
https://www.bever.nl/merken/jetboil.html
Ja ik ken het merk en al het andere niet kopen is korting op Jetboil.
Maar heel serieus, dit is echt parels voor de zwijnen.
Ik ga voorlopig alleen met mijn zoontje, en dan ben ik niet zo flexibel om ff om te rijden voor een bakkie koffie (en die wil gerust nog even blijven spelen ofzo). Dus ff water opwarmen in de ochtend is handig (heb gehad dat het niet kon).
Zo'n beker kan gewoon tegen de warmte?kaaas schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 16:13:
Het hangt af van het beoogde gebruik, als ik vaak en snel iets wil koken en meer dan 3 dagen op reis ben vind ik de jetboil ideaal.
Als ik alleen s'ochtends havermout en koffie maak gebruik ik een 420 ml titanium beker van ali. Daar zit een titanium spiritus brander in (ali) , een aansteker, een stuk titanium folie (ali) op maat geknipt als windscherm en wat zakjes oplos koffie. Daar boven heb ik een sea to summit uitvouw beker die pas precies over de deksel (bij hoog fanatisme laat ik die thuis en gebruik ik de tita beker) . En ik gebruik een leeg squirtlube flesje voor de spiritus. Daar kan ik een paar dagen mee doen.
In die 420ml beker past geen gas flesje, hij is wel zeer gemakkelijk weg te stoppen en vormt geen bult in mijn frame tas.
Reden om de uitvouw beker mee te nemen is dat die niet heet word en er geen koffie smaak aan mijn pap komt.
Afgelopen week vooral op internet gezocht en naar de FM geweest om te kijken wat er zo al te koop is.
Het moet passen op een Canyon Grizl, carbon frame. Ik ben er al wel uit dat ik een rack wil met twee panniers. Een stuurtas en frametas ook, maar voor nu laat ik dat even buiten beschouwing omdat dat los staat van de setup zelf.
Nu twijfel ik tussen de volgende twee setups. Hopelijk hebben jullie ervaringen met een van de twee setups of goede tips/inzichten voordat ik een definitieve keuze maak.
1) Tailfin (alu) rack met 2x 22 liter panniers.
- Zie ik het goed dat je de Alloy Top Stay (Long) moet hebben, zodat je ten alle tijde genoeg ruimte hebt om iets boven op de rack / top bag te binden?
- Ik neig naar de Ultra Durable panniers omdat daar nog een zijvakje inzit en ze kennelijk het stevigst zijn. Het verschil in gewicht met de Super Light lijkt mij nagenoeg te verwaarlozen of zie ik nog iets over het hoofd?
2) Ortlieb (alu) rack L of XL (moet ik nog even meten, denk de XL) met 2x 20 liter Ortlieb Back Roller Classic panniers (met QL2.1). Ortlieb heeft sinds kort ook een thru axle als alternatief voor Tailfin. Veel is er nog niet over te vinden helaas. In de winkel kon men er ook niet veel over vertellen, behalve dat het 'werkt'.
Bij de Ortlieb setup twijfel ik heel erg of de tassen niet gaan schuiven. Het lijkt allemaal een stuk minder vast te zitten als bij de Tailfin en behoorlijk vatbaar voor gerammel. Met de QL3.1 lijkt het allemaal wat beter te zijn, maar heb ik geen tassen kunnen vinden van meer dan 14.5 liter.
- Heeft er iemand ervaring met een van deze systemen QL2.1 / QL 3.1 of misschien beide?
Het verschil in prijs is aanzienlijk, maar geenszins doorslaggevend. Ik vind het geen punt om wat meer uit te geven als het aanzienlijk beter, praktischer en/of mooier is. Op basis van YT lijkt de Tailfin wel echt een heel mooi systeem. Bij de Tailfin staat mij wel wat tegen dat je dan aan internet gebonden bent en blijf. Ik las al in dit topic dat de service heel goed is, maar daar heb ik op pad niet zo veel aan. Bij de Ortlieb heb ik wat meer vertrouwen dat ik makkelijk en snel aan onderdelen kan komen, ook onderweg, en dat het gemakkelijker te mixen is met andere systemen / merken omdat het allemaal redelijk standaard lijkt te zijn.
Zijn er nog dingen die ik mee zou moeten overwegen?
Alvast veel dank.
Qua panniers en frametassen zou ik mijzelf verder overigens onderweg niet heel veel zorgen maken over waar gemakkelijk aan onderdelen te komen. Beide zijn in mijn optiek veelal toch vrij robuuste zaken. Niet zozeer iets dat onderweg van elende uit elkaar zal vallen.
Dat Ortlieb rack kan volgens mij niet (standaard) op een carbon frame. Hoe wilde je hem gaan monteren?Casual Ruud schreef op zondag 25 mei 2025 @ 15:58:
Ik heb het hier al eens eerder gepost, maar ik dit keer ben ik er (bijna) uit; ik ga bikepacken en wat woon-werk fietsen. Voor dat laatste heb ik geen specifieke eisen, behalve dat ik makkelijk een laptop en standaard kantoorwerk-uitrusting mee moet kunnen nemen. Voor dat eerste zal dat in het begin niet heel ver zijn, beetje richting Ardennen, Eifel, Green Divide etc, maar het moet allemaal wel toekomst gericht zijn.
Afgelopen week vooral op internet gezocht en naar de FM geweest om te kijken wat er zo al te koop is.
Het moet passen op een Canyon Grizl, carbon frame. Ik ben er al wel uit dat ik een rack wil met twee panniers. Een stuurtas en frametas ook, maar voor nu laat ik dat even buiten beschouwing omdat dat los staat van de setup zelf.
Nu twijfel ik tussen de volgende twee setups. Hopelijk hebben jullie ervaringen met een van de twee setups of goede tips/inzichten voordat ik een definitieve keuze maak.
- Zie ik het goed dat je de Alloy Top Stay (Long) moet hebben, zodat je ten alle tijde genoeg ruimte hebt om iets boven op de rack / top bag te binden?
- Ik neig naar de Ultra Durable panniers omdat daar nog een zijvakje inzit en ze kennelijk het stevigst zijn. Het verschil in gewicht met de Super Light lijkt mij nagenoeg te verwaarlozen of zie ik nog iets over het hoofd?
2) Ortlieb (alu) rack L of XL (moet ik nog even meten, denk de XL) met 2x 20 liter Ortlieb Back Roller Classic panniers (met QL2.1). Ortlieb heeft sinds kort ook een thru axle als alternatief voor Tailfin. Veel is er nog niet over te vinden helaas. In de winkel kon men er ook niet veel over vertellen, behalve dat het 'werkt'.
Bij de Ortlieb setup twijfel ik heel erg of de tassen niet gaan schuiven. Het lijkt allemaal een stuk minder vast te zitten als bij de Tailfin en behoorlijk vatbaar voor gerammel. Met de QL3.1 lijkt het allemaal wat beter te zijn, maar heb ik geen tassen kunnen vinden van meer dan 14.5 liter.
- Heeft er iemand ervaring met een van deze systemen QL2.1 / QL 3.1 of misschien beide?
Het verschil in prijs is aanzienlijk, maar geenszins doorslaggevend. Ik vind het geen punt om wat meer uit te geven als het aanzienlijk beter, praktischer en/of mooier is. Op basis van YT lijkt de Tailfin wel echt een heel mooi systeem. Bij de Tailfin staat mij wel wat tegen dat je dan aan internet gebonden bent en blijf. Ik las al in dit topic dat de service heel goed is, maar daar heb ik op pad niet zo veel aan. Bij de Ortlieb heb ik wat meer vertrouwen dat ik makkelijk en snel aan onderdelen kan komen, ook onderweg, en dat het gemakkelijker te mixen is met andere systemen / merken omdat het allemaal redelijk standaard lijkt te zijn.
Alvast veel dank.
Edit: ik zie dat ze tegenwoordig ook een as hebben voor die Ortlieb. Maar zijn de stangen van de drager ook langer? Als je dit vroeger zelf knutselde, dan kwam je band tegen de drager.
Aan die Tailfin kan je Ortlieb tassen hangen.
Heb je dan niet best of both worlds?
QL2.1 vs QL 3.1 die vraag had ik destijds ook, ik heb toen vol overtuiging voor QL2.1 gekozen (na de nodige Youtube video's). Ik weet alleen niet meer waarom
Over het klapperen, zelf niet zo last van. Maar je kan er verschillende diameter inserts in steken, zodat hij niet teveel ruimte heeft op je drager Je kan er ook altijd nog iets van tape ofzo tussen doen, om nog wat meer te dempen. (Hoe vind jij het klapperen @McMiGHtY ?)
Zelf heb ik deze tassen: https://rat-bikes.com/ort...-classic-fietstassen.html
De gravel uitvoering heeft een extra haak aan de onderkant, dat zal waarschijnlijk ook helpen tegen het klapperen. Maar die haak kan je ook gewoon losbestellen en monteren

Verder gebruik ik ze echt iedere dag, woon-werk, boodschappen, kids uit school. Ben er echt blij mij (thx nog voor de tip @Ypuh ).
Voor woon-werk heb ik deze insert

Voor boodschappen deze

Op de foto's klikken voor de linkjes
Op een steekas. Ortlieb heeft sinds kort een kopie van die Tailfin as.mhr-zip schreef op zondag 25 mei 2025 @ 19:53:
[...]
Dat Ortlieb rack kan volgens mij niet (standaard) op een carbon frame. Hoe wilde je hem gaan monteren?
https://nl.ortlieb.com/products/thru-axle-m6-connector
Als het goed is, werkt het, aldus de medewerker van een niet nader te noemen fietsenwinkelketen met blauw logo. In de winkel heb ik even naar die steekas gekeken en het werkt volgens mij exact hetzelfde als de Tailfin variant. Qua maten zie ik in ieder geval geen problemen. De nieuwe racks L en XL zijn ook hoger zodat er nu genoeg ruimte zit tussen het rack en het wiel. Dat was eerst het probleem met andere steekassen icm Ortlieb.
De tassen die jij hebt, had ik ook in gedachte. Als het verder niet kleppert, lijkt me dat een goede set. Die insert is ook een goede tip zeg. Thx man.
@Nutsky Ik denk dat zo'n extra haak geen luxe is dan. Voor € 8 per stuk, kun je er geen buil aanvallen in ieder geval. Het is overigens niet dat ik super gek ga doe, althans vooralsnog is dat niet het plan.
Ik zal er nog eens een nachtje over slapen en dan gewoon een keuze maken. Ik denk dat beide sets dan een prima keuze zijn. Iedereen bedankt voor het meedenken!
Met die as en hogere drager zijn op het eerste gezicht de bezwaren voor die Ortlieb drager wegggenomen.Casual Ruud schreef op zondag 25 mei 2025 @ 20:23:
[...]
Op een steekas. Ortlieb heeft sinds kort een kopie van die Tailfin as.
https://nl.ortlieb.com/products/thru-axle-m6-connector
Als het goed is, werkt het, aldus de medewerker van een niet nader te noemen fietsenwinkelketen met blauw logo. In de winkel heb ik even naar die steekas gekeken en het werkt volgens mij exact hetzelfde als de Tailfin variant. Qua maten zie ik in ieder geval geen problemen. De nieuwe racks L en XL zijn ook hoger zodat er nu genoeg ruimte zit tussen het rack en het wiel. Dat was eerst het probleem met andere steekassen icm Ortlieb.
Dus iemand moet als eerste het niet geknutselde alternatief op de Tailfin testen.......
Heb je het prijsverschil tussen Tailfin en Ortlieb al uitgerekend? Compleet met assen etc.
Edit: die Tailfin heeft wel zo'n mooie Aero tas voor bovenop je drager (wat ik om mij heen zie is die groot genoeg voor hotelpacking). Is er ook een alternatief dat mooi bovenop die Ortlieb past?
[ Voor 9% gewijzigd door mhr-zip op 25-05-2025 21:05 ]
Pas dit jaar voor het eerst wat dingen stuk:
-haak (zoals hierboven) verloren - zijn los te vervangen. Ik kan die haken sowieso aantaden, ook op bijv kasseien/slecht asfalt hangt het allemaal net wat steviger
-klein gaatje in de voorkant van de tas, denk iets te fanatiek langs een muur geschraapt .
Als je die tassen goed vastzet met de genoemde haak, en de juiste opvulstukjes in de bevestiging op je bagagedrager, dan hangen ze trouwens als een huis aan je fiets.
Ik heb overigens gewoon een bagagedrager aan mn frame, dus weet niet hoe het zit met eentje op de steekas. Ben wel benieuwd hoe dat gaat bevallen
[ Voor 10% gewijzigd door Polariteit op 25-05-2025 20:58 ]
De Ortlieb setup kost circa € 285,85 en de Tailfin € 625,-.mhr-zip schreef op zondag 25 mei 2025 @ 20:55:
[...]
Met die as en hogere drager zijn op het eerste gezicht de bezwaren voor die Ortlieb drager wegggenomen.
Dus iemand moet als eerste het niet geknutselde alternatief op de Tailfin testen.......
Heb je het prijsverschil tussen Tailfin en Ortlieb al uitgerekend? Compleet met assen etc.
Edit: die Tailfin heeft wel zo'n mooie Aero tas voor bovenop je drager (wat ik om mij heen zie is die groot genoeg voor hotelpacking). Is er ook een alternatief dat mooi bovenop die Ortlieb past?
Ortlieb heeft deze top bag. https://www.mantel.com/ortlieb-dry-pack
Niet zo strak natuurlijk. Wel 1/3e van de prijs uiteraard.
Al met al koop je voor hetzelfde geld die tas, stuurtas en frametas extra. Hmmmz.
Wat vergelijk je dan met wat?Casual Ruud schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:15:
[...]
De Ortlieb setup kost circa € 285,85 en de Tailfin € 625,-.
Niet zo strak natuurlijk. Wel 1/3e van de prijs uiteraard.
Al met al koop je voor hetzelfde geld die tas, stuurtas en frametas extra. Hmmmz.
Ik kom alleen aan die prijs als ik de Aeropack neem bij Tailfin, maar dat is niet helemaal een 1 op 1 vergelijking in mijn ogen.
Hier een van je mogelijke setups en hetzelfde (beoogd) gebruik. Woon-werk al een paar ritten getest maar bikepacking moet er nog een keer van komen. Mijn setup:Casual Ruud schreef op zondag 25 mei 2025 @ 15:58:
Ik heb het hier al eens eerder gepost, maar ik dit keer ben ik er (bijna) uit; ik ga bikepacken en wat woon-werk fietsen. Voor dat laatste heb ik geen specifieke eisen, behalve dat ik makkelijk een laptop en standaard kantoorwerk-uitrusting mee moet kunnen nemen. Voor dat eerste zal dat in het begin niet heel ver zijn, beetje richting Ardennen, Eifel, Green Divide etc, maar het moet allemaal wel toekomst gericht zijn.
Alvast veel dank.
- Canyon Grizl CF XL
- Tailfin alu "panier rack" met de standaard lengte
- Ortlieb backroller classic 20L met de commute insert voor woon-werk
- Tailfin losse top bag (beoogd voor gravel)
- Verder heb ik nog de top-tube tas en frame tas van Canyon x Apidura en een stuurrol van ortlieb voor toekomstige bikepack avonturen (top-tube tas al wel in gebruik).
De ortlieb backroller tassen had ik al langer, voorheen in gebruik met een tubus rekje op mijn Nuroad. Voor de tailfin heb ik het eerste ritje geprobeert om de tassen zonder inserts op de standaard pannier mountpoints te hangen. Dit beviel niet omdat de tas te veel beweging had en de bovengenoemde haak telkens los ging. Nu heb ik de pannier adapters van tailfin in gebruik en zit de tas als een huis. Beter dan vroeger op mijn tubus.
De tailfin is een fijn systeem makkelijk op en af klikken. Afgelopen woon-werk heb ik bijvoorbeeld de hele spulleboel inclusief tailfin op kantoor laten staan en lekker onbepakt een gravelrit naar huis gemaakt. Al lijkt mij dat nieuwe Ortlieb systeem net zo handig dus daar ben ik ook best benieuwd naar!
Woon-werk:

Testje met de top-bag:

Als je specifieke vragen hebt laat maar weten.
Als ik dit lees over je gerammel.Kluus schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:25:
[...]
Hier een van je mogelijke setups en hetzelfde (beoogd) gebruik. Woon-werk al een paar ritten getest maar bikepacking moet er nog een keer van komen. Mijn setup:
- Canyon Grizl CF XL
- Tailfin alu "panier rack" met de standaard lengte
- Ortlieb backroller classic 20L met de commute insert voor woon-werk
- Tailfin losse top bag (beoogd voor gravel)
- Verder heb ik nog de top-tube tas en frame tas van Canyon x Apidura en een stuurrol van ortlieb voor toekomstige bikepack avonturen (top-tube tas al wel in gebruik).
De ortlieb backroller tassen had ik al langer, voorheen in gebruik met een tubus rekje op mijn Nuroad. Voor de tailfin heb ik het eerste ritje geprobeert om de tassen zonder inserts op de standaard pannier mountpoints te hangen. Dit beviel niet omdat de tas te veel beweging had en de bovengenoemde haak telkens los ging. Nu heb ik de pannier adapters van tailfin in gebruik en zit de tas als een huis. Beter dan vroeger op mijn tubus.
De tailfin is een fijn systeem makkelijk op en af klikken. Afgelopen woon-werk heb ik bijvoorbeeld de hele spulleboel inclusief tailfin op kantoor laten staan en lekker onbepakt een gravelrit naar huis gemaakt. Al lijkt mij dat nieuwe Ortlieb systeem net zo handig dus daar ben ik ook best benieuwd naar!
Woon-werk:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Testje met de top-bag:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je specifieke vragen hebt laat maar weten.
Had je deze ingecalculeerd https://www.tailfin.cc/pr...d-party-pannier-adaptors/ @Casual Ruud ?
Er zijn ook andere merken die goede tassen maken die vaak op verschillende bagagedragers gemonteerd kunnen worden.Casual Ruud schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:15:
[...]
Zoals bijv: https://klickfix.com
[ Voor 7% gewijzigd door mhr-zip op 25-05-2025 21:39 ]
Ja inderdaad, die dingen zijn dus wel een must als je third party zijtassen hebt. Voor mij een no-brainer omdat ik de Ortliebs al had.mhr-zip schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:33:
[...]
Als ik dit lees over je gerammel.
Had je deze ingecalculeerd https://www.tailfin.cc/pr...d-party-pannier-adaptors/ @Casual Ruud ?
…
Een andere optie is de zijtassen van tailfin, die passen als het goed is wel strak op de standaard nokjes dus dan heb je de adapters niet nodig.
[ Voor 13% gewijzigd door Kluus op 25-05-2025 21:54 ]
Die twee bedragen zijn voor 1 as, 1 rack en 2 panniers.mhr-zip schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:33:
[...]
Als ik dit lees over je gerammel.
/f/image/eyjm67Nd5dNIMbn5lqEpDI2s.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/c5h178psKbtzL9azCG70ACYU.png?f=fotoalbum_large)
Die adapters heb ik niet meegenomen in het bovenstaande, maar zou ik wel moeten nemen als ik Tailfin rack met Ortlieb tassen neem.
Met een Tailfin rack, top bag, as en adapters kom ik op € 545,-. Daar moet de Ortlieb tassen dan nog bij.
@Kluus Thx voor voor je input. Vrijwel dat moet met zijn.
[ Voor 26% gewijzigd door Kluus op 25-05-2025 21:53 ]
Ik zou zo'n topbag wel meebestellen, maar die moet je in deze vergelijking toch niet meerekenen.Casual Ruud schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:45:
Met een Tailfin rack, top bag, as en adapters kom ik op € 545,-. Daar moet de Ortlieb tassen dan nog bij.
@Kluus Thx voor voor je input. Vrijwel dat moet met zijn.
Ik zeg niet dat de Tailfin de betere of in dit geval mijn keuze is.
[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 25-05-2025 22:13 ]
Nee dat klopt, maar in mijn hoofd zit het nu zo dat Tailfin zonder top bag, je net zo goed de Ortlieb kan nemen. Zonder top bag is het overigens € 350,-. Het verschil voor de rack en as is dan precies € 200,- dat de Ortlieb goedkoper is.mhr-zip schreef op zondag 25 mei 2025 @ 21:54:
[...]
Ik zou zo'n topbag wel meebestellen, maar die moet je in deze vergelijking toch niet meerekenen.
Ik zeg niet dat de Tailfin de betere of in dit geval mijn keuze is.
@Kluus Ik had al op Reddit zitten zoeken voor een diy oplossing, maar nog niet gevonden. Misschien kun je er twee dunne magneetjes tussen plakken. Het is geen ramp uiteraard en ik denk dat ik de rack as gewoon erop laat. Dat kan verder geen kwaad toch? Of haal jij hem er steeds uit als je gewoon gaat gravelen?
Ik zie die tas van Tailfin juist als meerwaarde.Casual Ruud schreef op zondag 25 mei 2025 @ 22:16:
[...]
Nee dat klopt, maar in mijn hoofd zit het nu zo dat Tailfin zonder top bag, je net zo goed de Ortlieb kan nemen. Zonder top bag is het overigens € 350,-. Het verschil voor de rack en as is dan precies € 200,- dat de Ortlieb goedkoper is.
@Kluus Ik had al op Reddit zitten zoeken voor een diy oplossing, maar nog niet gevonden. Misschien kun je er twee dunne magneetjes tussen plakken. Het is geen ramp uiteraard en ik denk dat ik de rack as gewoon erop laat. Dat kan verder geen kwaad toch? Of haal jij hem er steeds uit als je gewoon gaat gravelen?
Je mag uiteraard zo rekenen als dat jezelf wilt
Bij die Tailfin heb je een langere as, voor aan je seatstay aangevinkt, is die niet nodig bij een Ortlieb?
https://www.bike24.com/p2680699.html
Heb je deze tas trouwens al gezien.
Deze tas is nog steeds niet zo cool
https://nl.ortlieb.com/products/trunk-bag-rc
Edit: die Aeropack van Tailfin is trouwens een stuk goedkoper. Ja je kan tas er niet zo makkelijk afhalen, maar voor woon-werk zou ik toch een Ortlieb gebruiken.
En bij hotelpacking neem je of je fiets mee, en anders voor die ene keer heel die bagagedrager (wat ik van @DDX leer, is dat niet zoveel moeite).
Dit wil niet zeggen dat ik niet alsnog de Ortlieb optie zou nemen hoor
[ Voor 14% gewijzigd door mhr-zip op 25-05-2025 22:33 ]
Bij de QuickRack krijg je zowel een korte als lange as standaard meegeleverd.mhr-zip schreef op zondag 25 mei 2025 @ 22:26:
[...]
Bij die Tailfin heb je een langere as, voor aan je seatstay aangevinkt, is die niet nodig bij een Ortlieb?
https://www.bike24.com/p2680699.html
Ja ik zet tot nu toe gewoon de canyon as terug heb ik gemerkt, vind dat wel een mooi systeem met die hendel dat je geen imbus nodig hebt ofzo.Casual Ruud schreef op zondag 25 mei 2025 @ 22:16:
[...]
Nee dat klopt, maar in mijn hoofd zit het nu zo dat Tailfin zonder top bag, je net zo goed de Ortlieb kan nemen. Zonder top bag is het overigens € 350,-. Het verschil voor de rack en as is dan precies € 200,- dat de Ortlieb goedkoper is.
Maakt ook niet zo veel uit, gaat er meer om dat je die grijs/metale rand van de in het frame gelijmde bout/schroefdraad duidelijk zit dus ongeacht welke as je hebt. Bij mijn tarmac is dat bijvoorbeeld netter opgelost. Daar heb je altijd het gat van de schroefdraad zelf, maar niets eromheen zeg maar.
@mhr-zip ja het ding is inderdaad dat je in die top bag niet echt een laptop kwijt kan, daarom wilde ik hem voor woon-werk niet mee hoeven sjouwen. Voor bikepacking lijkt het me wel fijn, ook omdat het toch wat beter vast zou mieten zitten, ik heb nig wel eens overwogen om de ombouw kit te kopen, maar eerst eens een keer gaan bikepacken.
[ Voor 16% gewijzigd door Kluus op 25-05-2025 23:06 ]
10 seconde werk om de hele aeropack combi van je fiets te halen.mhr-zip schreef op zondag 25 mei 2025 @ 22:26:
En bij hotelpacking neem je of je fiets mee, en anders voor die ene keer heel die bagagedrager (wat ik van @DDX leer, is dat niet zoveel moeite).
Ik zou zeker de tailfin optie kiezen, garantie is ook perfect. (recent na ruim 5 jaar zo ongeveer hele nieuwe tailfin ontvangen)
Maargoed wel duurder ja.
En idd de aeropack heeft 2 ritsen aan zijkant, zo ongeveer tijdens het rijden iets eruit te halen.
Of de nieuwe variant die vakken aan zijkant heeft, maar zou persoonlijk nogsteeds de oude variant halen met ritsen.
[ Voor 18% gewijzigd door DDX op 25-05-2025 23:12 ]
Ik zat aan deze te denken: https://www.mantel.com/evoc-ride-16-fietsrugzak
Of is deze eigenlijk veel te groot voor wat ik wil? Liefst wil ik zo klein mogelijk, maar dat wel er alles in past. Ze hebben namelijk ook een 12L variant.
Heeft iemand hier ervaring mee? En zijn er misschien betere producten?
Ik fiets al jaren met zo'n 20 liter rugzak van Decathlon.artie16 schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:55:
Het idee is dat ik binnenkort met de racefiets naar werk ga fietsen (~18km) en ik wil hiervoor een rugzak komen voor m'n kleding op werk (+handdoek etc) en eventueel een laptop.
Ik zat aan deze te denken: https://www.mantel.com/evoc-ride-16-fietsrugzak
Of is deze eigenlijk veel te groot voor wat ik wil? Liefst wil ik zo klein mogelijk, maar dat wel er alles in past. Ze hebben namelijk ook een 12L variant.
Heeft iemand hier ervaring mee? En zijn er misschien betere producten?
Daar passen kleding, laptop, handdoek en lunch net in.
In het begin nam ik ook nog schoenen mee, maar dat werd erg krap, dus die staan nu in een kluisje op het werk. Ik fiets ongeveer 20km, en deze rugzak is niet ideaal (zweten). Maar werkt goed genoeg voor die 1 á 2x per week.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Dus inmiddels is de ACID seatpost carrier besteld icm 2 pannier tassen (20L). Benieuwd hoe het gaat zijn, als het bevalt voor WW van de zomer misschien ook maar eens een keer een meerdaagse tocht.
Laatste keer met bepakking was tijdens Corona (10/12L tas achterop de racefietst en 12 provincies in 2 dagen aangetikt). Dus langer en offroad staat hoog op het lijstje (Green devide, war route brabant of wat meer zuidelijk naar Ardennen/eifel etc.).
Nogmaals dank voor alle input.
Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd, ik zit namelijk met dezelfde gedachtegang. Ik wil van de Tailfin niet de losse rack maar de aeropack cargo. Alternatief zit ik ook te kijken naar de Ortlieb quickrack met een as bevestiging. Wat ik dan een beetje mis een tas voor bovenop in de stijl van de aeropack. Ik kan eigenlijk niks vergelijkbaars vinden. Veelal kom je dan op trunkachtige tassen die minder flexibel zijn gezien het vierkante bakken zijn. Of je komt op bijvoorbeeld de Ortlieb drypack. Opzich ook niet slecht, maar echt veel minder handig in gebruik lijkt mij.Casual Ruud schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 22:41:
Ik heb inmiddels een keuze gemaakt en besteld. Als het binnen is van de week, post ik uiteraard wat fotootjes en laat ik weten wat het is geworden.
Nogmaals dank voor alle input.
Heeft iemand nog andere suggesties voor een tailfinachtige tas die bovenop een quickrack zou kunnen? Ik wil specifiek geen panniers omdat het ergens ook wel met een ultrarace in het achterhoofd wat minder aerodynamisch is.
Dit is de versie dat als je toch je fiets ergens moet laten staan en niet op je hotelkamer mag, je het hele rack los moet maken toch?djfrankel schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:06:
[...]
Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd, ik zit namelijk met dezelfde gedachtegang. Ik wil van de Tailfin niet de losse rack maar de aeropack cargo.
Ik snap hier persoonlijk niet echt het voordeel van, de losse tas klik je er binnen een paar seconden af of op en is heel makkelijk mee te nemen, is het nietje hotelkamer, dan is het wel je tentje.
Wat is jou reden om hiervoor te kiezen?
en hij wilt van de aeropack dan de nieuwe versie kopen, dus met vakken aan zijkant ipv ritsen en ander sluitmechanisme.
Naar mijn idee onhandiger, vakje met rits is handig voor sleutels/andere kleine spullen.
En andere rits kan je snel regenjas ofzo in tas doen/eruithalen.
Als het een open vakje is toch risico dat je dan opeens wat kwijt bent.
[ Voor 6% gewijzigd door DDX op 28-05-2025 11:01 ]
Ortlieb heeft wel deze tas, wat zou je er in stoppen?djfrankel schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:06:
[...]
Ik ben eigenlijk wel erg benieuwd, ik zit namelijk met dezelfde gedachtegang. Ik wil van de Tailfin niet de losse rack maar de aeropack cargo. Alternatief zit ik ook te kijken naar de Ortlieb quickrack met een as bevestiging. Wat ik dan een beetje mis een tas voor bovenop in de stijl van de aeropack. Ik kan eigenlijk niks vergelijkbaars vinden. Veelal kom je dan op trunkachtige tassen die minder flexibel zijn gezien het vierkante bakken zijn. Of je komt op bijvoorbeeld de Ortlieb drypack. Opzich ook niet slecht, maar echt veel minder handig in gebruik lijkt mij.
Heeft iemand nog andere suggesties voor een tailfinachtige tas die bovenop een quickrack zou kunnen? Ik wil specifiek geen panniers omdat het ergens ook wel met een ultrarace in het achterhoofd wat minder aerodynamisch is.
https://nl.ortlieb.com/products/dry-pack
Ik vind de aeropack sowieso al machtig duur en de losse rack maakt het nog duurder. Ik zie eigenlijk niet zo goed in wanneer ik de tas er juist af zou halen. Als de fiets niet mee de kamer op mag in een hotel, waar laat ik die fiets dan? Ik maak mij persoon daar meer zorgen om dan dat ik het complete rack er af zou moeten halen. Tent tripjes heb ik tot dus ver ook nog niet in de planning staan, ik zie soort van wel in dat het dan wellicht handiger is.McMiGHtY schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:55:
[...]
Dit is de versie dat als je toch je fiets ergens moet laten staan en niet op je hotelkamer mag, je het hele rack los moet maken toch?
Ik snap hier persoonlijk niet echt het voordeel van, de losse tas klik je er binnen een paar seconden af of op en is heel makkelijk mee te nemen, is het nietje hotelkamer, dan is het wel je tentje.
Wat is jou reden om hiervoor te kiezen?
Waarom de cargo? Ik heb juist wat reviews gezien die er wel over te spreken waren je dat makkelijk wat onder het net gedeelte kan proppen. I.c.m. de nieuwe sluiting, die mij zelf ook wel handig leek. Goed en wel, ik heb er geen ervaring mee dus ik ga ook maar af op wat ik her en der lees.
Alleen de prijs
edit:
Die had ik gezien en noemde ik al in mijn eerste bericht. Ik zou voornamelijk mijn kleding, toilet spullen, voorraad erin proppen. Het lijkt mij in mijn hoofd dan handiger dat de bovenkant open kan terwijl de tas op je fiets vast zit. Zit ook al wat te neuzen naar side roling dry bags die meer voor motoren gebruikt worden.mc_maarten schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:21:
[...]
Ortlieb heeft wel deze tas, wat zou je er in stoppen?
https://nl.ortlieb.com/products/dry-pack
[ Voor 15% gewijzigd door djfrankel op 28-05-2025 11:28 ]
Nee ik heb de straps er gewoon overheen, wel kruislings (ander risico dat ze eraf glippen)Gurby schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:05:
Ik gebruik die zijritsen eigenlijk nauwelijks, omdat de twee losse straps er overheen lopen en dan ook los moeten. Heb jij die straps eraf gelaten?
ritsje bij van zijvakje is prima te gebruiken als straps er overheen zitten.
De andere moet je als je er wat groters uit wilt halen misshien 1 strap even losmaken.
[ Voor 54% gewijzigd door DDX op 28-05-2025 11:38 ]
Opzich lijken de vakken mij ook wel handig, maar waar laat ik dan mij sleutels/inbustooltje zonder dat ik risico loop dat het er uit vliegt.djfrankel schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:24:
Waarom de cargo? Ik heb juist wat reviews gezien die er wel over te spreken waren je dat makkelijk wat onder het net gedeelte kan proppen. I.c.m. de nieuwe sluiting, die mij zelf ook wel handig leek. Goed en wel, ik heb er geen ervaring mee dus ik ga ook maar af op wat ik her en der lees.
En shakedry jasje risico dat die eruit vliegt nee dank je, stop ik ook liever achter een rits. (of dat je opeens maar 1 armstuk hebt omdat de andere eruit is gevallen ?
Zag deze recent ook langskomen, iemand die zelf wat in elkaar had geknutseld icm tailfin tasje :

https://weightweenies.sta...90&hilit=tailfin#p1928300
Ik zeg uitbrengen, handig voor dagen als je wat langere ritten maakt maar niet zo heel veel mee hoeft te nemen.
[ Voor 21% gewijzigd door DDX op 28-05-2025 11:38 ]
Waar ik hem nog wel is voor gebruik is woon/werk, kleding mee, laptopje mee, en dan is het erafklikken van enkel de tas mijns inziens makkelijker dan een heel rack eraf klikken.
Wisselen bij meerdere fietsen, ik heb het geluk dat de tailfin as in beide fietsen past zonder dat ik hier iets aan moet veranderen, dus het wisselen gaat bij mij ook vrij vlot.
1 quickrelease en 2 keer thru axle. (2 keer omdat ze eerst nog 3 maten verkochten, als 2e heb ik de universal besteld toen ik andere pitch nodig had)
En fiets niet mee mogen nemen naar kamer ja komt ook voor bij vriendenopfiets maar dan is hele rack zo eraf.
Hotels is het kwestie van niet zo'n mini hotel uitzoeken waar je alleen met trap naar verdieping kan want je dan is fiets meenemen naar kamer los van feit of het zou mogen best lastig.
[ Voor 46% gewijzigd door DDX op 28-05-2025 11:47 ]
De tocht zelf op 5 dagen gedaan en 50/50 asfalt gravel. Af en toe een zeer technische klim/afdaling ertussen. Geweldige mix van terrein. Mooiste dag was rond Sienna, wat een vergezichten.
:strip_exif()/f/image/FSnOi1O8Nwaf52jcXtndCrb4.jpg?f=fotoalbum_large)
Curve Gmx + staal voor de geïnteresseerden
Tof! Wij hebben deze voor volgend jaar op de planning staan. Zou je wat meer kunnen vertellen over de trail en je setup (bandenkeuze etc). Wat wel en niet beviel?Wiely schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 19:08:
Net terug van de Tuscany Trail, echt een aanrader. Heel tevreden van mij setup, stil en stijf, geen rammeltjes.
De tocht zelf op 5 dagen gedaan en 50/50 asfalt gravel. Af en toe een zeer technische klim/afdaling ertussen. Geweldige mix van terrein. Mooiste dag was rond Sienna, wat een vergezichten.
[Afbeelding]
Curve Gmx + staal voor de geïnteresseerden
Plan zeker base camps waar staat douche. Zoniet, krijg je een tuinslang om je te douchen. Als de roadmap van de organisatie klaar is, zeker nakijken welke zones er geen voorziening zijn.Koenbr schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 21:32:
[...]
Tof! Wij hebben deze voor volgend jaar op de planning staan. Zou je wat meer kunnen vertellen over de trail en je setup (bandenkeuze etc). Wat wel en niet beviel?
De hoogtemeter zijn verraderlijk, waren er veel meer volgens Garmin dan de organisatie.
Ik had 4 drinkbussen mee van 0,7 liter en vulde ze altijd op bij fonteinen of kochten fles water.
Banden keuze was bij mij Vittoria tereno dry 2,25 “.
Zeker voldoen, heb mensen met grovere en mindere noppen gezien.
Niet elke dag is hetzelfde, kijk goed het hoogte profiel na en plan hierop.
We hebben 2 dagen een hotel gepland omdat er geen basecamp was, dat is echt zalig. Eens lang slapen zonder medefietser die u vroeg wekken.
Basecamp Campiglia dei Foci, was blijkbaar heel verzorgd. Bbq en drankbar, heel gezellig.
[ Voor 11% gewijzigd door Wiely op 29-05-2025 07:37 ]
Klinkt goed! Ons idee is sowieso om ‘luxe’ te gaan, d.w.z. niet kamperen. Bandenkeuze kunnen onze fietsen max 45 of 50mm aan. Zijn de dan de ‘dry’ banden nog oké, of eerder mixed terrain geschikter?Wiely schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 22:01:
[...]
Plan zeker base camps waar staat douche. Zoniet, krijg je een tuinslang om je te douchen. Als de roadmap van de organisatie klaar is, zeker nakijken welke zones er geen voorziening zijn.
De hoogtemeter zijn verraderlijk, waren er veel meer volgens Garmin dan de organisatie.
Ik had 4 drinkbussen mee van 0,7 liter en vulde ze altijd op bij fonteinen of kochten fles water.
Banden keuze was bij mij Vittoria tereno dry 2,25 “.
Zeker voldoen, heb mensen met grovere en mindere noppen gezien.
Niet elke dag is hetzelfde, kijk goed het hoogte profiel na en plan hierop.
We hebben 2 dagen een hotel gepland omdat er geen basecamp was, dat is echt zalig. Eens lang slapen zonder medefietser die u vroeg wekken.
Basecamp Campiglia dei Foci, was blijkbaar heel verzocht. Bbq en drankbar, heel gezellig.
Goed idee, Locanda Vesuna Countryhouse na Pienza is een echte aanrader.Koenbr schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 07:22:
[...]
Klinkt goed! Ons idee is sowieso om ‘luxe’ te gaan, d.w.z. niet kamperen. Bandenkeuze kunnen onze fietsen max 45 of 50mm aan. Zijn de dan de ‘dry’ banden nog oké, of eerder mixed terrain geschikter?
45 is zeker ok. De dry versie kan iets van nat zand hebben, maar bij modder ga je schuiven. Partner in crime reed met peyote, vond ze beter bollen dan de mezcall. Zeker reserve remblokken meenemen.
https://www.endurasport.c...olive-green/12936238.html
Ik weet een aantal mensen die deze hebben.NielsD91 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 09:57:
Wat gebruiken jullie voor gewatteerde jas en is die eenvoudig op te bergen en hoe klein is deze? Ik zie door de bomen het bos niet meer.
https://www.decathlon.nl/...-mt100-5degc/_/R-p-167571
Volgens mij functioneert die prima. Als je niet te bijzondere dingen gaat doen, zou ik volgens mij ook niet een te dure kopen. In mijn ogen wordt zo'n jas niet beter van een bikepacktripje.
Zelf heb ik de uitvoering zonder capuchon, want ik heb een eeuwige haat aan capuchons. Maar ik heb hem nog niet echt gedragen.
Hier ook de donsjas van Decathlon. Heb er een maand in gewoond zo'n beetje tijdens een lange-afstand wandeltocht incl wildkamperen in de bergen. Perfect dingetje.mhr-zip schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:56:
[...]
Ik weet een aantal mensen die deze hebben.
https://www.decathlon.nl/...-mt100-5degc/_/R-p-167571
Volgens mij functioneert die prima. Als je niet te bijzondere dingen gaat doen, zou ik volgens mij ook niet een te dure kopen. In mijn ogen wordt zo'n jas niet beter van een bikepacktripje.
Zelf heb ik de uitvoering zonder capuchon, want ik heb een eeuwige haat aan capuchons. Maar ik heb hem nog niet echt gedragen.
Maar wat hebben jullie er in zitten tegen het rammelen?
Vaatdoekje + spons?mhr-zip schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:47:
Iedereen heeft hier natuurlijk heel cool zijn gasblikje en brander in zijn titanium beker zitten.
Ik gebruik al een jaar of 6 een Patagonia Micro Puff. Kost een godsvermogen, maar hij bevalt uitstekend. Wordt iets minder klein dan dons, maar kan wel weer wat beter tegen vocht.NielsD91 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 09:57:
Wat gebruiken jullie voor gewatteerde jas en is die eenvoudig op te bergen en hoe klein is deze? Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Geen titanium pannetje maar 1 met een keramische coating. Daarom een sok! :-) wel met fietsprint!mhr-zip schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:47:
Iedereen heeft hier natuurlijk heel cool zijn gasblikje en brander in zijn titanium beker zitten.
En hier ook het decathlon jasje. Vorig jaar vervangen door een hele dure RAB, maar eigenlijk is die Decathlon helemaal prima en gebruik ik die nog dagelijks. En niet huilen als hij kapot gaat.
[ Voor 31% gewijzigd door Mister_GJ op 29-05-2025 22:20 ]