Het grote Bikepacking Topic

Pagina: 1 ... 7 ... 9 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:35
@Casual Ruud & @Kluus

Zouden jullie bij de dragers de hoogte van de stang kunnen meten waar de tassen (panniers) aan gehangen worden?
Hart op hart hoogte tot steek as (en tot grond, en dan ook graag banden maat vermelden).

Vandaag getest; hoog zwaartepunt is niet handig.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:40
NielsD91 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 07:49:
Top, dank voor alle tips. Dan scheur ik vandaag naar de Decathlon!
Ok, waarschijnlijk dus te laat, maar wellicht voor anderen interessant: die puffer jacks zijn lekker warm, maar ademen niet of nauwelijks. Er zijn tegenwoordig ook isolerende jacks die een stuk beter ademen. Vaak aangeduid als 'active insulation'. Ze halen niet helemaal de isolatie van een puffer maar zijn verrassend warm.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
mhr-zip schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 22:49:
@Casual Ruud & @Kluus

Zouden jullie bij de dragers de hoogte van de stang kunnen meten waar de tassen (panniers) aan gehangen worden?
Hart op hart hoogte tot steek as (en tot grond, en dan ook graag banden maat vermelden).

Ik ga morgen voor je meten en zal dan ook wat foto's maken van mijn nieuwe gear.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Casual Ruud
  • Nu online
Uiteindelijk is het de Ortlieb rack incl. thru axle geworden. Behalve dat het allemaal past en functioneel is, kan ik er nog niet zo veel over zeggen. Het ziet er allemaal degelijk uit. Tassen zitten er mooi strak op. Het oogt niet bijzonder strak, maar daar kan ik mee leven. Deze fiets zal sowieso nooit een schoonheidsprijs winnen.

De panniers zijn de Ortlieb Back Roller Plus. Die waren nu voor dezelfde prijs als de Classic en mijn vrouw vond die mooier. ;) Binnenin zit nog een extra vakje.

Ik moet nog even kijken naar de verdere setup. Denk dat ik nog een kleine stuurtas neem en dan kunnen we in ieder geval voor nu vooruit. Over twee weken ga ik een weekendje testen, richting zuid Limburg, stukje Duitsland en over de Hoge Kempen terug zoiets.

@mhr-zip Ik heb net even gemeten; ca 31 cm van de as naar de ligger en 68 cm vanaf de grond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjN6_KQVeu6x95rZIwKdCwcMy_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QhAClPWHGiE4NqGEWgf14Tyj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XkJb-T-Q5xZhRhaG1LfZjKGid1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F3KQvyL9ieFNloOXardCEsI2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uzjcRNUH7wXBVHC3pgdMinpltlE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dIWdp89UXgfROx3NMKYHXftw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ZkcP4Pu5EU4VC_P3mq9mq6Jatg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AgeYB9NMTm6KvZ7P2TF3aV5k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danjel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:22
Draai dat connectie stukje (wat je rack aan het spijltje/staafje) goed vast. Die is bij mij al eens los gekomen tijdens een rit. Hele bende viel achterover en schuurde mee over de grond tot ik stil stond.

Ik heb deze voor mijn gemoedsrust nu gezekerd met een stukje touw om de seatpost en rack heen.

They who buy the dip, deserves the rip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Als ik het zo bekijk dan is er, als je in de buurt van de steekas een oogje hebt voor een spatbord niet echt de mogelijkheid om die te gebruiken?

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casual Ruud
  • Nu online
klaaas schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 20:57:
Als ik het zo bekijk dan is er, als je in de buurt van de steekas een oogje hebt voor een spatbord niet echt de mogelijkheid om die te gebruiken?
Er zit best wat ruimte maar ik durf niet te zeggen of de standaard Grizl fenders of vergelijkbare passen. Ik heb er zelf geen om te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-09 23:27

DDX

Als ik die detail foto's bekijk begrijp ik wel waarom tailfin wat duurder is.
Het zal vast werken en ja bij mij heeft tailfin ook slijtage issues gehad alleen denk ik dat zo'n constructie van ortlieb het al veel eerder had begeven.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:20
Ik heb zo’n Orlieb rekje nu een jaar of 2, en bij mij blijft ie prima. 3 weken mee door Frankrijk gefietst, deels offroad, inclusief kampeerspullen/eten en geen problemen mee gehad. Voor langere trips zou een vaste bagagedrager (of misschien een Tailfin) waarschijnlijk beter zijn.

Ik heb wel wat kleinere achtertasjes, maar ik gebruik de Orlieb ook voor boodschappen incl 2 grote tassen. Dan mist het geheel wel wat stijfheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lP93dEq8PNAB4yNW1vpUal1tMuo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L5X3oFF2FXn8JQpNeDhjOCqX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
hatsa schreef op zondag 1 juni 2025 @ 13:35:
Ik heb zo’n Orlieb rekje nu een jaar of 2, en bij mij blijft ie prima. 3 weken mee door Frankrijk gefietst, deels offroad, inclusief kampeerspullen/eten en geen problemen mee gehad. Voor langere trips zou een vaste bagagedrager (of misschien een Tailfin) waarschijnlijk beter zijn.

Ik heb wel wat kleinere achtertasjes, maar ik gebruik de Orlieb ook voor boodschappen incl 2 grote tassen. Dan mist het geheel wel wat stijfheid.

[Afbeelding]
Leuke set-up.

Wat voor stuurtas en tasje voor je zadelpen heb je?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hatsa
mhr-zip schreef op zondag 1 juni 2025 @ 13:45:
[...]

Leuke set-up.

Wat voor stuurtas en tasje voor je zadelpen heb je?
Thanks!

De stuurtas is een Ortlieb Handlebar Pack QR. Ik heb een paar fietsvakanties met een rol van Apidura gefietst (maar dan vooral op de mtb) en dat beviel eigenlijk niet zo goed. Dit werkt voor mij een stuk beter. Ook onverhard door Slovenië ging het beter dan verwacht.

Alles in en bovenop m’n frame is van Relevate Designs. Vooral die tegen m’n stuur aan is erg fijn. Niet op de foto te zien is een Apidura feed bag aan de andere kant.

De tasjes aan m’n vork zijn functioneel maar niet heel handig. Inmiddels zijn daar wel mooiere oplossingen voor te koop. Maar ik weet nog dat de tasjes + titanium anything cages niet goedkoop waren, dus ik blijf er voorlopig nog lekker mee doorfietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casual Ruud
  • Nu online
Welk slot nemen jullie mee op reis?

Ik zit een beetje te googlen en een Abus Iven 8210 (art2) weegt bijvoorbeeld al 1800g.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kaaas
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:06
Ik heb een safeman slot, weegt niet veel maar het is ook meer een weg ren beveiliging dan een slot. www.safeman.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hatsa
Casual Ruud schreef op zondag 1 juni 2025 @ 18:53:

Ik zit een beetje te googlen en een Abus Iven 8210 (art2) weegt bijvoorbeeld al 1800g.
Ik heb een Abus Bordo Lite in m'n frametas. Die is 500 gram, en voldoet voor kortere stops prima. Voor m'n achtertassen heb ik van Ortlieb kabeltjes die je aan je tas kunt monteren waar je je slot doorheen kunt doen. Op de camping kijkt volgens mij niemand om naar m'n fiets, en bij hotels probeer ik iets uit te zoeken waar ik 'm veilig kan stallen. Bij de goedkopere hotelketens mag je 'm vaak in je kamer neerzetten, ongeacht hoe smerig. Als we met z'n tweeën gaan heeft m'n vriend nog een kleine Kryptonite + kabel mee.

Over het algemeen heb ik het idee dat er in het buitenland weinig aandacht is voor vakantiefietsen. Mensen kijken er niet eens naar om. In Nederland is dat wel weer anders, in ons kleine dorp zijn vorig jaar de fietstassen van Duitse fietstoeristen gejat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
Ik heb net als @kaaas dat safeman slot.

Ben er niet kapot van, want relatief groot en zwaar. Zit super klein sleuteltje bij, dat je makkelijk kwijt raakt.
Uiteindelijk ben ik overgestapt naar een slotje van BBB, stelt nog minder voor dan de Safeman. Maar je knipt ze toch allebei zo door.
https://bbbcycling.com/en_en/bbl-52-minisafe
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oitCzclQHJULpcIb-xG4YhcigxE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GzMcacqVDfcjCzyDuTT6vz2E.png?f=user_large

Al zou ik als ik een nieuwe moest kopen zeker deze overwegen:
https://bbbcycling.com/en_en/bbl-56-coilsafe
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZgQOskM7x4E4Nl9V3jD4650GgE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P0OqB7IMqjbescSjeSFlhK3x.png?f=fotoalbum_large

Maar deze gebruik ik alleen als terras slot, als ik oog kan houden op fiets.

Bij bikepacking kan het anders zijn, maar scheelt het per trip. Met wie je bent etc.
Ga je je fiets buiten laten staan bij de supermarkt, of neem je hem gewoon mee naar binnen.

Als alternatieven heb ik zelf de volgende opties in bezit:

https://www.abus.com/nl/A...rie/Aluminium/145-40-rood
Deze kan door mijn schijfrem heen (gaat niet bij alle schijven), weegt net zo weinig als een kabelslotje. En je knipt hem niet zo makkelijk door, geen sleuteltje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/diK_Fn2IpBD1D4oti42DkvTGxBE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BlMUubOxYSnpqsD32gmMVehE.png?f=fotoalbum_large

En voor als ik mijn fiets echt ergens vast moet zetten:
https://www.abus.com/nl/A...5C-60-zwart-zonder-houder (alleen dan een variant met houder).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ptqys-rqReaivw9q0yScVz2BxRE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/h7pZyZKCn6PUwnDuFXqBvUcs.png?f=fotoalbum_large

Van die Bordo sloten zijn vele varianten. Deze is heel klein en (relatief) licht met 460 gram, maar de variant die je vaak ziet op e-bikes is veel zwaarder.

Uiteraard kan je discussiëren of zo'n zwaar slot nodig is. Maar dat verschilt denk ik per persoon, per fiets en ook vooral welke omgeving. Of met wie je gaat, zoals ik, wanneer ik met mijn zoon ga. Als hij moet poepen, dan moet hij ook echt. Dan kan ik echt niet nog even 10 km doorfietsen totdat ik ergens ben waar mijn fiets ook veilig staat.

[ Voor 24% gewijzigd door mhr-zip op 02-06-2025 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:17

Polariteit

Fietsende fotografeur

Hier ook een Abus Bordo Lite; voldoet prima imo om indien nodig de fiets vast te maken aan de vaste wereld. daarnaast ook nog een ringslot... in de praktijk gebruik ik in het buitenland bijna nooit het Abus slot. Sowieso is fietsen jatten in het buitenland minder 'een ding' als in nederland heb ik het idee.

Onderschat verder niet de impact van je bagage, dat maakt het sowieso al minder makkelijk dat je fiets snel snel snel in een busje wordt ingeladen; is een stuk minder aantrekkelijk dan een superduperfancy racert/mtb of ebike ;)

Ik ben overigens wel wat voorzichtiger op campings in de buurt van steden. Heb al bij een aantal campings gestaan waar gewaarschuwd werd voor fietsendieven. In dat geval gaan er ook een aantal boobytraps op de fiets; in de hoop dat ik daar wakker van word :)

Hotels zijn een no-go als ik de fiets op straat moet achterlaten. Heb eigenlijk nog maar 1x meegemaakt dat ik de fiets ECHT ECHT ECHT nergens neer mocht zetten, in dat geval reservering geannuleerd. DIt is echter best zeldzaam, er is altijd wel een plekje. Je wil niet weten hoe vaak mijn fiets in een restaurantkeuken heeft gestaan :D

Toen ik net begon met fietsreizen sleepte ik trouwens ook een kettingslot van 2,5kg mee :')

[ Voor 4% gewijzigd door Polariteit op 01-06-2025 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Polariteit schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:47:
Hotels zijn een no-go als ik de fiets op straat moet achterlaten. Heb eigenlijk nog maar 1x meegemaakt dat ik de fiets ECHT ECHT ECHT nergens neer mocht zetten, in dat geval reservering geannuleerd
Kwam je hier terplekke achter, of al van te voren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

mhr-zip schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:52:
[...]

Helaas pas ter plekke. Als ik besluit in hotel te slapen boek ik dat meestal in de loop van die middag gewoon online. Online is meestal niet te zien of ze voorzieningen voor parkeren fiets hebben.

Zoals ik al zei, gaat meestal wel goed. Soms moet je ze alleen beetje helpen met 'out of de box'-denken omdat je misschien de eerste bent die met de fiets komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casual Ruud
  • Nu online
Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb zojuist zo'n Abus Bordo Lite besteld. Dat is voorlopig wel voldoende. Eventueel zou ik die ook nog op de racer kunnen gebruiken bij de koffie stop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Casual Ruud schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:25:
Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb zojuist zo'n Abus Bordo Lite besteld. Dat is voorlopig wel voldoende. Eventueel zou ik die ook nog op de racer kunnen gebruiken bij de koffie stop.
De sleutel of de cijferslot variant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casual Ruud
  • Nu online
mhr-zip schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:33:
[...]

De sleutel of de cijferslot variant?
De sleutel variant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:26
mhr-zip schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:52:
[...]

Mocht je het zeker willen weten, vooraf gewoon even bellen naar de receptie. Ook al is op de hotelkamer niet altijd mogelijk. Vaak is er indien je het navraagt wel iets van een afgesloten binnenplaats waar je de fiets weg mag zetten.
hatsa schreef op zondag 1 juni 2025 @ 19:34:
Over het algemeen heb ik het idee dat er in het buitenland weinig aandacht is voor vakantiefietsen. Mensen kijken er niet eens naar om. In Nederland is dat wel weer anders, in ons kleine dorp zijn vorig jaar de fietstassen van Duitse fietstoeristen gejat.
Verder dit.

Maakt natuurlijk wel een beetje uit waar je bent. Indien je door het equivalent van Nergenshuizen en Schubbenkutteveen reist is de a priori kans dat je fiets gejat wordt natuurlijk anders dan wanneer je de fiets onbeheerd achter laat in bijvoorbeeld Londen, Parijs of Berlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:28

Secsytime

Automagisch

Casual Ruud schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 13:14:
Uiteindelijk is het de Ortlieb rack incl. thru axle geworden. Behalve dat het allemaal past en functioneel is, kan ik er nog niet zo veel over zeggen. Het ziet er allemaal degelijk uit. Tassen zitten er mooi strak op. Het oogt niet bijzonder strak, maar daar kan ik mee leven. Deze fiets zal sowieso nooit een schoonheidsprijs winnen.

De panniers zijn de Ortlieb Back Roller Plus. Die waren nu voor dezelfde prijs als de Classic en mijn vrouw vond die mooier. ;) Binnenin zit nog een extra vakje.

Ik moet nog even kijken naar de verdere setup. Denk dat ik nog een kleine stuurtas neem en dan kunnen we in ieder geval voor nu vooruit. Over twee weken ga ik een weekendje testen, richting zuid Limburg, stukje Duitsland en over de Hoge Kempen terug zoiets.

@mhr-zip Ik heb net even gemeten; ca 31 cm van de as naar de ligger en 68 cm vanaf de grond.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie voorvork! is die universeel voor gravel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:16

Kluus

Gang is alles

mhr-zip schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 22:49:
@Casual Ruud & @Kluus

Tot as: 37 cm
Tot grond 71,5 cm

Bandenmaat: 42mm pathfinders

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xm3VMbe8UuQziALPVDv9YgbrBsI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o5SY5owBFIbfjLycrIOMxnnw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casual Ruud
  • Nu online
Secsytime schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:13:
[...]

Het is een RockShox Judy 30. Die zat er standaard op maar is ook los te koop, wel vrij prijzig. Ik denk dus (in beginsel) universeel.

De fiets is een Grizl Trail overigens. Ik denk dat ie uitgefaseerd is of wordt. Vorig jaar zeer gunstig kunnen kopen en daarna niet meer in stock gezien in deze uitvoering.

Canyon heeft vorige week een nieuwe suspension vork gereleased in combinatie met de Grail gemaakt door DT Swiss. Dat ziet er wel geavanceerd uit, maar is ook een hele andere prijsklasse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:43

Voor op reis: de Abus bordo 6500 (lange versie)
Gaat door het achterwiel en nog rond een paal.
Of indien los de 2 fietsen aan elkaar met 1 slot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03:25
Out of the box denkend, scooteralarm https://amzn.eu/d/bamULuh op batterijen. Kun je bijvoorbeeld in je zadel wegwerken. Lichter dan een gemiddeld slot (160 gram) en effectiever dan zo’n ski kabeltje wat je met een schaar doorknipt.

Ik gebruik zelf deze: https://www.salden.nl/bbb...oop-fietsslot-162264.html, iets dikker, maar het zijn allemaal korte termijn oplossingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Kiwi_Kevin schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:20:

Ik gebruik zelf deze: https://www.salden.nl/bbb...oop-fietsslot-162264.html, iets dikker, maar het zijn allemaal korte termijn oplossingen.
Ik verdeel sloten in:

Gaan in doormidden met:

- Tang
- Betonschaar
- Haakse slijper.

Slotje wat je hebt gaat in mijn ogen gewoon doormidden met een kleine kniptang, kost misschien alleen iets meer moeite dan zo'n hele kleine.
Zo'n Abus Bordo mini heb je wel (grote) betonschaar voor nodig.
Art 2 slot heb je een haakse slijper voornodig.

Dus uiteindelijk gaat alles open, alleen heb je diefstal gereedschap nodig wat meer opvalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03:25
Eens, ik gebruik het slot ook echt zelden. Houd meestal de fiets in het zicht en stallen in het hotel :) 500 gram aan een slot meenemen voor die enkele keer was voor mij weer niet aantrekkelijk.

Vandaar de out of de box oplossing voor een alarm, zelfde gewicht maar een ander afschrikeffect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:19
Zolang je hem nergens aan vast kan maken is de beste oplossing nog wel je fiets zo vol pakken dat hij niet te tillen of slepen is. :+ Dan werkt een hangslot door de remschijf ala @mhr-zip misschien nog wel het beste.

Hier ook een tevreden Safeman gebruiker. 2x gehad dat ik niet het gevoel had dat het genoeg was, bij een supermarkt in een duitse buitenwijk (waar het glas van de ingeslagen autoruiten op de parkeerplaats lag) en op de stadscamping in Stavanger in een openbaar park vlak langs doorgaande wegen en fietspaden.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Secsytime schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:13:
[...]

Hij is in zoverre universeel dat ie ws wel in je fietst past. Hooguit dat je je balhoofdlagers moet wisselen. De vraag is wel of de geometrie van je fiets goed samengaat met zo'n vork.

De meeste gravelbikes zijn niet 'suspension corrected'. Doordat een geveerde vork langer (axle-crown) is verandert dan de geometrie van je fiets. Je balhoofd / stuur komt een paar cm hoger te staan en de balhoofdhoek wordt wat luier. Of dat de handling van je fiets merkbaar beïnvloedt is niet in z'n algemeenheid te zeggen. Maar het is dus niet zo universeel dat je er 1 op 1 zo'n geveerde vork in kunt hangen.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 20:45

bonzz.netninja

Niente baffi

Geen. Ik ga nooit langer weg dan 3 dagen en vind altijd wel een plekje ergens in de buurt van mijn bed.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsD91
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 09:59
Ben ik weer. Wat voor kussen nemen jullie mee tijdens jullie bikepacktripjes? En nog aanraders qua powerbank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
NielsD91 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:03:
Ben ik weer. Wat voor kussen nemen jullie mee tijdens jullie bikepacktripjes? En nog aanraders qua powerbank?
Ik heb dit kussen (maar heb er 28 euro voor betaald): https://www.bever.nl/p/se...ar-kussen-MBCCC42001.html

Afbeeldingslocatie: https://productimage001.bever.nl/productimages/550x825/mbccc42001_5051_01_nl.jpg

Mijn zoon heeft deze: https://www.decathlon.nl/...ekking-mt500/_/R-p-343604
Afbeeldingslocatie: https://contents.mediadecathlon.com/p2581322/k$7e609420680ed64e5ae57ce04ade7e08/picture.jpg

Ik vind ze allebei wel prima. Die van Decathlon kan je het hoesje van uitwassen.

Ik heb in diverse winkels ook andere beet gehad, maar sommige vind ik echt plastiekerig aanvoelen.
Sommige mensen vinden opblaaskussens lawaaierig (het zal allemaal vast iets meer kraken dan een donskussen). Persoonlijk geen last van, maar neem het mee in je overweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danjel
Ik heb een Nemo Fillo kussen mee. Opblaasbaar, met een zacht laagje iets eroverheen. Maakt geen geluid, ligt ook lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Danjel schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:50:
Ik heb een Nemo Fillo kussen mee. Opblaasbaar, met een zacht laagje iets eroverheen. Maakt geen geluid, ligt ook lekker.
Ziet er goed uit.

Hij is wel relatief groot of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El_V
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-09 09:24
Na lang zoeken en wat uitproberen ben ik uitgekomen op https://www.bergfreunde.n...ible-pillow-cinch-kussen/ (formaat regular)

Voor mij een stuk comfortabeler dan een kussen gevuld met lucht. Dankzij materiaal en ontwerp alsnog makkelijk klein op te bergen (al blijft een opblaas kussen natuurlijk kleiner).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fuzzynl
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Ik kon ook niet slapen op opblaasbare kussens. Daarom een kussensloop gevuld met: t-shirt, trui en donsjas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
@NielsD91 misschien is bij kopen van kussen een idee om even te gaan proefliggen in de winkel.

Sommige dingen moet je niet via internet willen kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaaas
Ik ben zeer tevreden over het decathlon mt-500 kussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsD91
mhr-zip schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:28:
@NielsD91 misschien is bij kopen van kussen een idee om even te gaan proefliggen in de winkel.

Sommige dingen moet je niet via internet willen kopen.
Dat is wel een goede inderdaad! Denk dat het ook wel verschil maakt of je een zij- en buikslaper bent of een rugslaper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danjel
mhr-zip schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:11:
[...]

Ziet er goed uit.

Hij is wel relatief groot of niet?
Ingepakt niet, opgeblazen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casual Ruud
  • Nu online
Ik heb hem binnen, maar zowel de omvang als het gewicht vallen mij wat tegen, met name het gewicht.

Volgens de Mantel site zou ie 500g wegen, maar mijn keukenweegschaal zegt toch echt 622g. Geen wereldramp, maar toch.

Zie mezelf dit ding zo nog niet zo snel meenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Casual Ruud schreef op maandag 2 juni 2025 @ 17:11:
Ik heb hem binnen, maar zowel de omvang als het gewicht vallen mij wat tegen, met name het gewicht.

Volgens de Mantel site zou ie 500g wegen, maar mijn keukenweegschaal zegt toch echt 622g. Geen wereldramp, maar toch.

Hem is denk ik je slot!?

Je hebt dat slot in 60 en 85 cm uitvoering.

Zover ik kan zien adverteert Mantel met gewicht van de 60 cm uitvoering en verkopen ze de 85 cm uitvoering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:43
Casual Ruud schreef op maandag 2 juni 2025 @ 17:11:

Eens (in) de houder gemonteerd valt het nochtans vrij goed mee.
En voor plaatselijke toertjes is dat dan gewoon een lege houder
Gaat uiteraard niet mee op trainingsrondjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casual Ruud
  • Nu online
mhr-zip schreef op maandag 2 juni 2025 @ 17:17:
[...]

Hem is denk ik je slot!?

Je hebt dat slot in 60 en 85 cm uitvoering.

Zover ik kan zien adverteert Mantel met gewicht van de 60 cm uitvoering en verkopen ze de 85 cm uitvoering.
Ja dat lijkt inderdaad het euvel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NM6Vbh7xLg2P9DTTIqD4AYNXuK0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AW1akwsdzs4ggsJ1BfEDGrqp.png?f=fotoalbum_large

Volgens de site van Abus weegt ie 440/550g.
https://www.abus.com/nl/A...uwsloten/BORDO-Lite-6055K

Geen idee hoe ze dat wegen (vast zonder houder en met) maar ik kom daar echt niet aan.

Uiteraard ook even naar de keukenweegschaal zelf gekeken en die lijkt te kloppen. Dus dat lijkt me niet het punt. Opmerkelijk is het wel enigszins.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:01
Ik heb een (vind ik) best wel slimme oplossing voor het meenemen van zo'n Bordo Lite slot (60 cm). Hij past perfect onder het bandje waarmee m'n zadeltasje aan m'n zadel vast zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iff3PafSp7LNH6YXcEG4YwlgpRA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VaYm3wkL6ASspMp0LEYxyak8.png?f=user_large

Heb dus geen losse houder nodig, en hoef dus niets te (de-)monteren van m'n fiets als ik het slot wil meenemen, en het zit als een huis (elastiekje erom heen omdat anders de verschillende delen van het slot een beetje klepperen). Hij weegt bij mij keurig 415 gram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micalb
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:37
mhr-zip schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:18:
Ik ben opzoek naar een niet zo dure kookpot, waar een klein gasblikje (en liefst ook MSR Pocket Rocket 2) in past.

Meer dan water er in koken zal niet (zo snel) gebeuren. Voor koffie en utopisch een keer een noodmaaltijd.
Iemand een idee?

- Decathlon
- Ali
- Bever (Vandaag 20% korting)
- Marktplaats
- ?

Wie weet wat?
Beetje late reactie maar ken je deze al:https://eu.alpkit.com/collections/cookware
Ik heb daar in het verleden wel vaker wat besteld en vind het leuke spullen voor acceptabele prijzen. Heb ook het brandertje van hun en die doet het al jaren prima(ook leuke tentjes maar goed dat vroeg je niet 8) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-09 12:53
Nog even over de sloten, ik gebruik al een tijd de Abus Web met cijferslot. Deze heb je in 60cm en een langere variant van 110cm. Zou ongeveer 200 tot 300 gram zijn. Ik wikkel hem vaak om mijn zadelpen of zo'n grote zadeltas van 10L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Iemand tips voor verzamelwebsites met leuke routes van 2/3/4 dagen in of dichtbij Nederland/Belgie? Ik heb niet altijd zin om zelf iets in elkaar te flansen, en wil dan eigenlijk gewoon alleen nog maar de overnachtingsplekken in moeten plannen.

Ik ken sowieso bikepacking.com en bikepackr.be; maar dan houdt het een beetje op... wie vult aan?

Hoeft overigens niet perse offroad te zijn, alleen maar verharde routes mag ook; fietsen is fietsen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:19
Kost je wel iets van werk maar als verharde routes een optie zijn kan je ook op een paar lange afstandsfietspaden aan elkaar knopen. Duitsland ligt er behoorlijk vol mee dus je kan altijd wel een rondje maken die over relatief begaanbare paden lopen en je hoeft alleen maar de route over de lijntjes op de kaart te leggen.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

GWBoes schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 12:01:
Kost je wel iets van werk maar als verharde routes een optie zijn kan je ook op een paar lange afstandsfietspaden aan elkaar knopen. Duitsland ligt er behoorlijk vol mee dus je kan altijd wel een rondje maken die over relatief begaanbare paden lopen en je hoeft alleen maar de route over de lijntjes op de kaart te leggen.
Klopt, maar het gaat me dus om de keren dat ik totaal geen zin heb om zelf iets in elkaar te draaien en een kant-en-klare route wil pakken :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Polariteit schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 11:47:
Iemand tips voor verzamelwebsites met leuke routes van 2/3/4 dagen in of dichtbij Nederland/Belgie? Ik heb niet altijd zin om zelf iets in elkaar te flansen, en wil dan eigenlijk gewoon alleen nog maar de overnachtingsplekken in moeten plannen.

Ik ken sowieso bikepacking.com en bikepackr.be; maar dan houdt het een beetje op... wie vult aan?

Hoeft overigens niet perse offroad te zijn, alleen maar verharde routes mag ook; fietsen is fietsen :P
De verschillende divides?
Green divide
Liberation divide
Pieterpad (fiets editie?)
https://www.rondjefietsen.nu
https://grensfietsen.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-09 15:34
Deze kwam ik laatst tegen, Échte Rondjes in Nederland, zo rond mogelijke routes voor alle provincies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
unex154 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:09:
Deze kwam ik laatst tegen, Échte Rondjes in Nederland, zo rond mogelijke routes voor alle provincies.
Als ik die rondjes zie, dan denk ik altijd: echt supergaaf op je strava |:(

Maar wie wil er nu dwars door Dordrecht fietsen, sorry hoor. Maar dat voegt in mijn ogen echt weinig toe.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11:52

Reginas

Queen of Core Stability

Lange afstandsfietspaden in Wallonië: Ravel. Zijn merendeels paden over voormalige spoorlijnen, dus weinig hoogtemeters en heel milde stijgingspercentages.

Sowieso is de Vennbahn erg leuk om eens te rijden. Ook een oud spoortracé van 125km van Aken naar Troisvierges (Luxemburg). Met trein naar Luxemburg en dan omhoog fietsen naar Aken. Overnachting in Sankt Vith, schattig stadje. Ik geloof dat er in het seizoen ook fietsbussen rijden, maar die kennis heb ik niet zo paraat. Is natuurlijk maar een kort tripje zo. Meer een bikepacking-snack dan een trip eigenlijk.😊

Misschien ook wel leuk om te ondernemen met bijv. een kind, omdat er talloze routes beschikbaar zijn waarbij de Vennbahn is opgeknipt in 6 etappes.

Ovelo-fietspaden in Ost-Belgien. Zijn wat kortere routes die je aan elkaar kunt knopen: Ovelo op Komoot.

Geen België of Nederland, wel leuk: Radrevier Ruhr. Afhankelijk van waar je woont in Nederland is het Ruhrgebied ook niet zo ver weg. Onlangs heb ik een evenement in de omgeving van Duisburg gereden en ik was heel aangenaam verrast over wat deze streek qua natuur en industrieel erfgoed te bieden had. Ook hiervoor geldt: kortere routes die je aan elkaar kunt lussen.

En hier vroeg volstrekt niemand om, maar wel leuk ter inspiratie: Turijn-Nice Rally. In 7 etappes onverhard door de bergen van Lombardije naar de Middellandse Zee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:23
Wat @mhr-zip ook zegt.

Het ziet er leuk uit en het is ook grappig om eens wat anders te doen. Maar het vasthouden aan de cirkel restulteert regelmatig op "interessante" kruip door sluip door stukken, ook door grote woonwijken, waar je na 100km echt niet blij van wordt.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:48

McMiGHtY

- burp -

Je hebt ook "Het grootste rondje van NL"

Ongeveer 600km.. Wat die als nadeel heeft..vind ik. Om het rondje zo rond mogelijk te makne..is het heel veel kruip-door sluip-door , ik heb daar laatste een stuk van gefietst en heb op een gegeven moment de route aangepast omdat ik helemaal gek werd van de "hier links door dit doorsteekje zodat we in een andere week komen, nu naar rechts, weer naar rechts, 3x links, bruggetje over" En dat alles binnen 1 km. Maar als je hier tegen kunt.. doen. Je komt door hele mooie stukken Nederland.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

https://www.komoot.com/co...-dwars-door-noord-brabant Iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reginas

Reginas

Queen of Core Stability

Nog een mooie uitdaging: Groubaix. 186 kilometer aan gravel, gras èn kasseistroken in de Frans-Belgische grensstreek.

Op de site van Shimano kun je er hier wat meer over lezen en daar staat ook de GPX voor een kortere versie van 119 km. Het lijkt mij een behoorlijk ultiem avontuur, maar niet bepaald voor mooiweerfietsers en glamourgravelaars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Als we dan toch die kant op gaan..

https://www.cyclinginflanders.cc/flandrien-challenge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Dank voor de suggesties, ik heb al wat leuks voorbij zien komen om een aantal weekenden te vullen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Reginas schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:42:
Nog een mooie uitdaging: Groubaix. 186 kilometer aan gravel, gras èn kasseistroken in de Frans-Belgische grensstreek.

Op de site van Shimano kun je er hier wat meer over lezen en daar staat ook de GPX voor een kortere versie van 119 km. Het lijkt mij een behoorlijk ultiem avontuur, maar niet bepaald voor mooiweerfietsers en glamourgravelaars.
Saved, thx 👌🤙

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
  • Laatst online: 11-09 17:49
mhr-zip schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 18:58:
[...]

Voor een bakkie (misschien thermosfles) koffie.
Utopisch zo'n noodmaaltijd, maar dan kan je ook het water in 2x koken lijkt mij (ik wil dit ook helemaal niet, het moet wel leuk blijven. Maar misschien ooit voor nood).
Dan kom je goed weg met de titatnium pasta pot waar je 900 ml aan de kook kan brengen en veel flexibiliteit om er verschillende kooksystemen in op te bergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
  • Laatst online: 11-09 17:49
Fuzzynl schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:24:
Ik kon ook niet slapen op opblaasbare kussens. Daarom een kussensloop gevuld met: t-shirt, trui en donsjas.
Dubbel gebruik verlicht!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• steefje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-09 11:07

https://www.plugpluggravel.cc/plugplug-gravelroutes

Zelf moet ik ze nog doen maar zitten op t oog wel een paar mooie tussen

PSN ID Binloading_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10-09 07:56
Recentelijk een gravelbike gekocht en dat bevalt tot nu toe prima. Het is wel weer even conditie opbouwen. Ik heb ook nog een electrische MTB wat erg leuk is om te doen maar kwa conditie of kracht in de benen nu niet veel zoden aan de dijk zet.

Nu wil ik ook graag beginnen met korte bikepacking trips en als eerste staat de Green Divide op de agenda, Vooral ook omdat ik deze vanuit huis mooi kan starten. Komt er wel een 90 km asfalt extra bij.

Ik plan ongeveer om 100km per dag te doen, dit is voor nu nog een gok omdat ik eigenlijk nog niet zover ben om dat soort afstanden te rijden, en al helemaal geen idee heb of ik dat wel 4 dagen achter elkaar ga volhouden. Heb tot nu toe nog enkel 40 km ritjes gedaan wat prima te doen is en erg leuk is. Het is vooral erg leuk dat je gewoon vanaf huis vertrekt, ipv de MTB op een fietsendrager te zetten en ergens heen te rijden om daar een route te doen.

Als start wilde ik maar niet direct all inn gaan met tent en dergelijke dus zoek naar hotels, B&B en vrienden op de fiets op/rondom de 100km plekken.

Diverse hotels bekeken en zie nu al dat sommige al reeds vol zitten in die periode. Ook lid geworden van Vrienden op de fiets en 1 adres benaderd. De reactie is dat ze niet zo lang van te voren dit al willen bevestigen.

Vraag is dus hoe julie een tripje aanpakken? 1 a 2 weken van te voren pas overnachtingen gaan zoeken? Vanaf ongeveer wanneer is het geaccepteerd om een adres van vrienden op de fiets te contacteren?

Als deze trip bevalt en dit vaker ga doen wil ik ook wel kijken naar een tent om te camperen, maar eerst maar eens leren fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Ik boek nooit wat vannte voren. Campings hebben altijd plek, en hotels etc begin ik avond van te voren pas te checken en boeken in loop van de dag.

De truc is dan om je niet vast te pinnen aan een specifieke route ;)

Vrienden op de fiets geen ervaring mee...

[ Voor 5% gewijzigd door Polariteit op 14-06-2025 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaaas
Ik zou een tripje decathlon maken of een chinees tentje kopen. Zoals eerder genoemd voor 1 nacht kun je eigenlijk altijd wel terecht op een camping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
kaaas schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 18:27:
Ik zou een tripje decathlon maken of een chinees tentje kopen. Zoals eerder genoemd voor 1 nacht kun je eigenlijk altijd wel terecht op een camping.
En een matje, slaapzak, kussen, handdoek en ruimte op je fiets creëren om alles mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaaas
@mhr-zip dat hebben ze ook allemaal bij de decathlon :)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• micalb
Afgelopen weekend wilde ik mijn materiaal en conditie testen dus een mini-tripje van 2 dagen gemaakt.
Thema was kust en pontjes. Dat ging allemaal goed dus dat geeft moed voor een geplande week in Frankrijk eind augustus.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yx9UlxHQiMC0nFHq2uVMMEZ3s98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u44CzBBOX8mJLqWlQaIFGzcd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IrmkP0bZUZUfmRBrP4OUWdq4178=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RH9sMCQqlFXHQ1ZGfRGfFR3U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ojrmrlhncOjf5VaMyqbb3B-9tzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WpMwNscomJyqNdBWUc93mfCy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/408L_jy9u_HSgogz9OUxD6pMvKU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RUmylPPJKnAwMI7AD9d2tVg4.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x3WOuUD1GIKWoSkzGlna0lvqsyg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3jRHFgL2FwviVdX01kFlrtI2.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reginas

Reginas

Queen of Core Stability

@micalb En hoe beviel de route? Was dat ook een aanrader? En zoja, linkje naar de GPX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:40
Guido7619 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:52:

Als start wilde ik maar niet direct all inn gaan met tent en dergelijke dus zoek naar hotels, B&B en vrienden op de fiets op/rondom de 100km plekken.

Diverse hotels bekeken en zie nu al dat sommige al reeds vol zitten in die periode. Ook lid geworden van Vrienden op de fiets en 1 adres benaderd. De reactie is dat ze niet zo lang van te voren dit al willen bevestigen.

Vraag is dus hoe julie een tripje aanpakken? 1 a 2 weken van te voren pas overnachtingen gaan zoeken? Vanaf ongeveer wanneer is het geaccepteerd om een adres van vrienden op de fiets te contacteren?
Vaak doe ik dat 1 a 2 weken van te voren, mede ook omdat ik een mooi weer fietser ben en t weer een beetje af wil wachten 😉
Mijn vrienden op de fiets ervaring is dat je soms best een heel aantal mensen moet benaderen en idd, heel aantal mensen willen t spontane van vrienden vd fiets behouden waardoor je maar kort van te voren kunt reserveren.
Bed & breakfast anders nog optie? Kun je iig wat verder in het voren boeken.

Veel plezier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:26
Reginas schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:55:
@micalb En hoe beviel de route? Was dat ook een aanrader? En zoja, linkje naar de GPX?
Hoewel ik niet @micalb ben, zou ik zeggen dat gebaseerd op de route aldaar dag 1 naar mijn mening een mooiere route is dan dag 2. Het oostelijke deel over Flakkee, retour over de Haringvlietbrug richting Oud Beijerland is met name veel polder. Zeker dat laatste stuk.

Ik zou zelf, zou ik de route hier aanpassen, op dag 2 aanraden na passeren van de Grevelingendam linksaf te slaan. De zuidkust van Goeree-Overflakkee te vervolgen, via Battenoord, Herkingen en langs de zogenoemde Slikken van Flakkee terug naar Stellendam.

Om dag 2 vervolgens iets meer variatie op het eind te geven dan dag 1, mocht je ook in Rotterdam ergens starten, te overwegen door te steken richting Maassluis. Hierin nog een stuk van de Rotterdamse Havens te pakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Mooi rondje, lijkt zo te zien erg op een rondje dat ik zelf gereden heb. Het westelijke deel op de eilanden door de duinen is erg tof, ook al is er met de oostkant ook niks mis.

Protip: check de windrichting van te voren. Die dammen zijn erg lang met windkracht 6 tegen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micalb
psychodude schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:32:
[...]

Hoewel ik niet @micalb ben, zou ik zeggen dat gebaseerd op de route aldaar dag 1 naar mijn mening een mooiere route is dan dag 2. Het oostelijke deel over Flakkee, retour over de Haringvlietbrug richting Oud Beijerland is met name veel polder. Zeker dat laatste stuk.

Ik zou zelf, zou ik de route hier aanpassen, op dag 2 aanraden na passeren van de Grevelingendam linksaf te slaan. De zuidkust van Goeree-Overflakkee te vervolgen, via Battenoord, Herkingen en langs de zogenoemde Slikken van Flakkee terug naar Stellendam.

Om dag 2 vervolgens iets meer variatie op het eind te geven dan dag 1, mocht je ook in Rotterdam ergens starten, te overwegen door te steken richting Maassluis. Hierin nog een stuk van de Rotterdamse Havens te pakken.
Helemaal eens hoor. Dag 1 was het mooiste. Dag 2 had ik bewust wat korter gehouden en het stuk door de Hoeksche waard was het saaiste deel. Deze route was ook op maat voor mij persoonlijk aangezien ik vanuit huis vertrok en een logeeradres in Rhoon had. Ik denk dus niet geschikt voor algemeen gebruik. Er zat ook nog een verrassings pontje in omdat de spijkenisserbrug afgesloten was door werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsD91
Guido7619 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 16:52:
Recentelijk een gravelbike gekocht en dat bevalt tot nu toe prima. Het is wel weer even conditie opbouwen. Ik heb ook nog een electrische MTB wat erg leuk is om te doen maar kwa conditie of kracht in de benen nu niet veel zoden aan de dijk zet.

Nu wil ik ook graag beginnen met korte bikepacking trips en als eerste staat de Green Divide op de agenda, Vooral ook omdat ik deze vanuit huis mooi kan starten. Komt er wel een 90 km asfalt extra bij.

Ik plan ongeveer om 100km per dag te doen, dit is voor nu nog een gok omdat ik eigenlijk nog niet zover ben om dat soort afstanden te rijden, en al helemaal geen idee heb of ik dat wel 4 dagen achter elkaar ga volhouden. Heb tot nu toe nog enkel 40 km ritjes gedaan wat prima te doen is en erg leuk is. Het is vooral erg leuk dat je gewoon vanaf huis vertrekt, ipv de MTB op een fietsendrager te zetten en ergens heen te rijden om daar een route te doen.

Als deze trip bevalt en dit vaker ga doen wil ik ook wel kijken naar een tent om te camperen, maar eerst maar eens leren fietsen.
Ik heb vorig jaar de Green Divide gefietst (eind augustus) en heb hem opgedeeld in drie dagen. Ik was afhankelijk van hotels. Los van de hoge kosten, vond ik ook dat de hotels razendsnel geen kamers meer beschikbaar hadden. Ik boekte een dag van tevoren, omdat ik het wilde openlaten. Dit betekende wel dat ik op dag 2 minder ver kon fietsen dan ik wilde. Wellicht was het ook de periode hoor, maar dat zou ik voortaan wel anders doen. Nadeel is dan wel dat je de afstand moet fietsen voor je slaapplek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido7619
NielsD91 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:51:
[...]

Ik heb vorig jaar de Green Divide gefietst (eind augustus) en heb hem opgedeeld in drie dagen. Ik was afhankelijk van hotels. Los van de hoge kosten, vond ik ook dat de hotels razendsnel geen kamers meer beschikbaar hadden. Ik boekte een dag van tevoren, omdat ik het wilde openlaten. Dit betekende wel dat ik op dag 2 minder ver kon fietsen dan ik wilde. Wellicht was het ook de periode hoor, maar dat zou ik voortaan wel anders doen. Nadeel is dan wel dat je de afstand moet fietsen voor je slaapplek.
Ik heb deze week alvast de overnachtingen gereserveerd. 2x een B&B en 1 keer een Fletcher hotel.

Vooraf gekeken waar dit ongeveer uitkomt bij 100 km op een dag. Laatste overnachting is in Elspeet omdat er daarna niet veel meer komt of je moet gelijk een heel stuk verder.

Ook nog een vrienden op de fiets benaderd maar die wilden zolang van te voren niks beloven. Dus toch maar hotel geregeld op die plek want wil het ook niet gokken. Met de auto kun je makkelijker even doorrijden of stuk terug maar op de fiets zie ik dat niet zitten.

Het enige vervelende is inderdaad dat je de hoeveelheid kilometers wel moet afleggen. 100 km per dag heb ik dus gegokt. Op zich zou dat een afstand moeten zijn die te halen is. 5 uur fietsen en 2 uur pauze. Maar bij slecht weer gaat dit al gauw vervelend worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Guido7619 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:33:
[...]

Ik heb deze week alvast de overnachtingen gereserveerd. 2x een B&B en 1 keer een Fletcher hotel.

Vooraf gekeken waar dit ongeveer uitkomt bij 100 km op een dag. Laatste overnachting is in Elspeet omdat er daarna niet veel meer komt of je moet gelijk een heel stuk verder.

Ook nog een vrienden op de fiets benaderd maar die wilden zolang van te voren niks beloven. Dus toch maar hotel geregeld op die plek want wil het ook niet gokken. Met de auto kun je makkelijker even doorrijden of stuk terug maar op de fiets zie ik dat niet zitten.

Het enige vervelende is inderdaad dat je de hoeveelheid kilometers wel moet afleggen. 100 km per dag heb ik dus gegokt. Op zich zou dat een afstand moeten zijn die te halen is. 5 uur fietsen en 2 uur pauze. Maar bij slecht weer gaat dit al gauw vervelend worden.
100 km is 50 km in de ochtend en 50 km in de middag.

Je begint in de ochtend, je rijdt 25 km. Je doet ergens een bakkie koffie met een broodje/appelpunt.
Je rijdt 25 km even ergens lunchen.
Middag doe je dat weer.
etc.

Vervolgens zorg je dat je nergens jezelf in het rood rijdt. Dus je vertrekt in spaarstand en je komt thuis in spaarstand. Je moet namelijk een aantal dagen.

Dan is alleen je zitvlak dat je van een leuke rit kan afhouden.
En wolk-confetti is niet zo erg, zolang je het maar niet koud krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
mhr-zip schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:53:
[...]

100 km is 50 km in de ochtend en 50 km in de middag.

Je begint in de ochtend, je rijdt 25 km. Je doet ergens een bakkie koffie met een broodje/appelpunt.
Je rijdt 25 km even ergens lunchen.
Middag doe je dat weer.
etc.

Vervolgens zorg je dat je nergens jezelf in het rood rijdt. Dus je vertrekt in spaarstand en je komt thuis in spaarstand. Je moet namelijk een aantal dagen.

Dan is alleen je zitvlak dat je van een leuke rit kan afhouden.
En wolk-confetti is niet zo erg, zolang je het maar niet koud krijgt.
Dat is zo ongeveer het plan ja. Kijk er naar uit hoe het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaaas
@Guido7619 als je last van je billen krijgt zijn blaren pleister echt te gek kun je door zonder een centje pijn. Blijven ook wel een paar dagen zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Welk merk/type hebben we het dan oveR?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutsky
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-09 22:54
Of https://reskin-xl.nl/nl/shop/wielrenners, en die is ook nog herbruikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Dat soort spul is alleen maar een lapmiddel he. Met een goede broek, zadel en zithouding kan je het wekenlang elke dag volhouden op de fiets zonder smeerseltjes en plakseltjes :)

Er zijn zat mensen die met naadloze onderbroek, wandelbroek en leren zadel probleemloos naar azie fietsen :)

[ Voor 23% gewijzigd door Polariteit op 22-06-2025 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Gelukkig zijn we allemaal hetzelfde.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaaas
@Polariteit ik heb bet zelf ook nog nooit nodig gehad, maar al meerdere fiets partners zeer gelukkig gezien na het toepassen van blaren plijsters.
@McMiGHtY ik bedoel van die compeed blaren pleisters maar volgens mijn je voor een stuk minder niet A merk pleisters kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Compeed hoor ik inderdaad vaker.. Die Reskin's zijn opzich ook nog wel nice als ik het zo zie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutsky
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-09 22:54
Reskins mee gehad op de Tour Aotearoa, maar door twee goede fietsbroeken (van verschillende merken) niet nodig gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-09 23:27

DDX

Iig 2e broek meenemen bij extreme tochten, als je iets niet wilt is een natte/broeierig broek.
Maar als je moe bent ga je in andere houding zitten/schuiven ed dus krijg je vaker last... (ja zelfs ik heb wel eens een dagje, gelukkig hersteld het wel snel)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsD91
In Zweden heb je veel van die wildkampeerplekken met een compost-toilet, kleine overkapping en soms een plek om een vuurtje te stoken. Zijn dit soort plekken ook te vinden in Noorwegen? En kent iemand een site/app waarop dat soort plekken in Noorwegen te vinden zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

NielsD91 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:14:
In Zweden heb je veel van die wildkampeerplekken met een compost-toilet, kleine overkapping en soms een plek om een vuurtje te stoken. Zijn dit soort plekken ook te vinden in Noorwegen? En kent iemand een site/app waarop dat soort plekken in Noorwegen te vinden zijn?
Als ik routes maak, maak ik veelvuldig gebruik van de routeplanner op Brouter.de. deze maakt gebruik van openstreetmap, en je kan ook aparte layers toevoegen voor Shelters, Campsites of Wilderness Huts. Probeer dat eens, wellicht hebbje er wat aan. Ik gebruik dit vooral icm Campsites, en dat werkt prima 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 22:05
@NielsD91
In Komoot beschikbaar onder POI als 'schuilplekken' (onderaan in de lijst). (y)

POI's vind je als volgt: wanneer je een route maakt, klik je in het balkje 'zoek op plaatsnaam of adres', dan komt de lijst met POI categorieën tevoorschijn. Vink het gewenste aan en voila; ze verschijnen op de kaart.

[ Voor 63% gewijzigd door guapper op 25-06-2025 15:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kjelddy1
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
NielsD91 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:14:
In Noorwegen heten zulke shelters Gapahuk(er), er die zijn er zeker te vinden. Hierbij een kaart met een hele hoop erop, in het groen. Er bestaan ook zogenoemde koier, dat zijn kleine hutten. Op dezelfde kaart beschikbaar. Ulåst betekent niet gesloten en dus beschikbaar.

Daarnaast staan op dezelfde kaart ook een hoop grotere hutten die al dan niet bemand zijn. Het grootste deel wordt beheerd door de DNT, de Noorse buitensport bond. Daarvoor moet je lid zijn en een sleutel hebben mits ze onbemand zijn. Bij deze hutten zijn kosten verbonden als je er overnacht. En sommige zijn alleen voor de verhuur.

Als extra tip, UT.no is de website voor routes/kaart van de DNT, met alle info over hun hutten. Ook als app beschikbaar. Op deze kaart kan je ook sorteren op gapahuk en of tent plaats (teltplats)
Ook de website norgeskart.no kan handig zijn voor topografische kaarten van Noorwegen. Er zijn ook apps beschikbaar die dit laten zien ,ik gebruik zelf de betaalde app Norgeskart Outdoors. (UT.no gebruikt de topo kaart ook als achtergrond)

Qua vuur stoken is er in principe een kampvuur (bål in het Noors) verbod in Noorwegen tussen 15 april en 15 september in het bos. Maar elke gemeente heeft zijn uitzonderingen waar de vuurplaatsen van de gapahuks vaak onder vallen, maar dat verschilt per locatie.

Daarnaast nog een kleine tip voor routes bouwen, de Noren zijn veel meer wandelaars dan fietsers dus een hoop kleine wandelpaden (die goed op de kaart staan) zijn onmogelijk om te fietsen. Ik heb ervaring met Komoot die je nog wel eens over een wandelpad wil sturen. Ook de meeste hutten en Gapahuker liggen op wandelroutes.

Dit neemt allemaal niet weg dat je prachtig kan fietsen in Noorwegen, ook grotere wegen kunnen weinig verkeer hebben en er zijn talloze prachtige (gravel) routes te vinden, waar je niemand tegen komt.

Ik ben zelf net terug van de Rallarvegen fietsen vanuit Oslo, wat een prachtige route en aanrader is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mister_GJ
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-08 15:28
kjelddy1 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:19:
[...]

Ik ben zelf net terug van de Rallarvegen fietsen vanuit Oslo, wat een prachtige route en aanrader is.
Ik heb zelf al een aantal keren zitten plannen voor Noorwegen, maar ik heb vooral problemen met het vervoer ernaartoe. Hoe ben jij naar Noorwegen gekomen?

Ik heb nu een route liggen vanuit Rondane NP tot aan het einde van Rallarvegen. Die wil ik heel graag rijden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsD91
Bedankt voor de reacties allemaal! Hier kan ik zeker mee uit de voeten.

@kjelddy1 deze kaart is erg behulpzaam. Heb jij veel overnacht bij die Gapahuker en moest je veel van het pad af of zaten ze redelijk dichtbij het 'fietspad'?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kjelddy1
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Mister_GJ schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:34:
[...]

Ik heb zelf al een aantal keren zitten plannen voor Noorwegen, maar ik heb vooral problemen met het vervoer ernaartoe. Hoe ben jij naar Noorwegen gekomen?

Ik heb nu een route liggen vanuit Rondane NP tot aan het einde van Rallarvegen. Die wil ik heel graag rijden!
Ik woon ondertussen in Oslo dus vervoer er na toe is voor mij geen probleem 😉. Maar ben eerder wel een aantal keer vanaf Nederland naar Oslo gereisd met het ov. De makkelijkste optie met de fiets met minste overstappen is de flixbus naar Kopenhagen(directe bus of relatief korte overstap) en vanaf daar de nacht boot naar Oslo. Kost je wel twee nachten maar dan heb je ook een ochtend/middag in Kopenhagen.

Met de trein kan ook maar dan heb je ook meerdere overstappen, en meer kans dat je een overstap mist of dat de fiets niet past. Vooral de route Hamburg-Kopenhagen is altijd heel druk in de zomer. Wat kan helpen is via Flensburg te reizen met lokale treinen ipv de directe intercity.
In beide gevallen zou ik de trein in Zweden vermijden met de fiets, de Zweedse staatsspoorwegen(SJ) zijn erg anti fiets geworden, en je mag nu alleen de fiets uit elkaar meenemen.

Een andere optie is via Hirtshals en dan de boot naar Larvik of Kristiansand. De Deense spoorwegen vinden fietsen wel okay. Maar ook dan moet je eerst met de trein in Denemarken komen. (Of weer Flixbus naar bijv Kolding en dan de trein verder)

De route die je gepland heb is Mjølkevegen plus Rallarvegen ? De Mjølkevegen is hopelijk mijn volgende bikepacking route.

In Noorwegen zelf is de fiets in de trein altijd met reservering (in intercities), maar je kan bij het boeken zien of er fiets plekken beschikbaar zijn.
Ik zou zeker opletten met de reserveringen vanaf Flåm (einde Rallarvegen) , die treinroute naar Myrdal is prachtig maar daarom ook super populair. Vanaf Myrdal is het dan de Bergen-Oslo trein en die heeft ook beperkt plek voor fietsen (15 als ik mij niet vergis)

@NielsD91

Ik heb vanaf Oslo alleen bij een kapotte gapahuk gestaan, die toevallig niet op die kaart staat. (Maar wel op OSM/komoot) Bij Fauskodammen net boven Rødberg(aanrader). Ik had mijn tent bij me en heb daar gekampeerd. Die lag direct op mijn route. Het plan was om op de Rallarvegen ook wild te kamperen maar vanwege het weer heb ik dat uiteindelijk niet gedaan. De andere nachten heb ik op campings gestaan. Als je geen tent oid wil meenemen zijn trekkershutten op campings ook een optie, de meeste Noorse campings hebben die. Maar zeker bij slecht weer zijn die erg populair.

[ Voor 12% gewijzigd door kjelddy1 op 26-06-2025 09:27 . Reden: reactie op NielsD91 toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 12:21
Polariteit schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:27:
[...]

Als ik routes maak, maak ik veelvuldig gebruik van de routeplanner op Brouter.de. deze maakt gebruik van openstreetmap, en je kan ook aparte layers toevoegen voor Shelters, Campsites of Wilderness Huts. Probeer dat eens, wellicht hebbje er wat aan. Ik gebruik dit vooral icm Campsites, en dat werkt prima 😀
Vet handige tip, dankjewel!

[ Voor 8% gewijzigd door Impstoker op 26-06-2025 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsD91
kjelddy1 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 09:06:
[...]

@NielsD91

Ik heb vanaf Oslo alleen bij een kapotte gapahuk gestaan, die toevallig niet op die kaart staat. (Maar wel op OSM/komoot) Bij Fauskodammen net boven Rødberg(aanrader). Ik had mijn tent bij me en heb daar gekampeerd. Die lag direct op mijn route. Het plan was om op de Rallarvegen ook wild te kamperen maar vanwege het weer heb ik dat uiteindelijk niet gedaan. De andere nachten heb ik op campings gestaan. Als je geen tent oid wil meenemen zijn trekkershutten op campings ook een optie, de meeste Noorse campings hebben die. Maar zeker bij slecht weer zijn die erg populair.
Helder verhaal. Wij vertrekken volgende week zaterdag en gaan van Bergen terug naar Larvik, via de Rallarvegen. Mijn vriendin heeft de route gemaakt, waarbij ik heb aangegeven dat we wel zoveel mogelijk langs campings moeten. Het lijkt me alleen prachtig om ook te gaan wildkamperen. We hebben een tentje, dus die mogelijkheid is er... moet het weer wel goed zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

kaaas schreef op zondag 22 juni 2025 @ 17:59:
@Polariteit ik heb bet zelf ook nog nooit nodig gehad, maar al meerdere fiets partners zeer gelukkig gezien na het toepassen van blaren plijsters.
@McMiGHtY ik bedoel van die compeed blaren pleisters maar volgens mijn je voor een stuk minder niet A merk pleisters kopen.
Even een vraag mbt compeed, deden die fietspartners daarna nog steeds chamoise smeren?

Pagina: 1 ... 7 ... 9 Laatste