Interessante post! Ik ga eind augustus vanuit Berlijn drieenhalve week noordwaarts fietsen. Twijfel beetje of het Du/Dk/Zw of Du/Dk/No wordtkjelddy1 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 09:06:
[...]
Ik woon ondertussen in Oslo dus vervoer er na toe is voor mij geen probleem 😉. Maar ben eerder wel een aantal keer vanaf Nederland naar Oslo gereisd met het ov. De makkelijkste optie met de fiets met minste overstappen is de flixbus naar Kopenhagen(directe bus of relatief korte overstap) en vanaf daar de nacht boot naar Oslo. Kost je wel twee nachten maar dan heb je ook een ochtend/middag in Kopenhagen.
Met de trein kan ook maar dan heb je ook meerdere overstappen, en meer kans dat je een overstap mist of dat de fiets niet past. Vooral de route Hamburg-Kopenhagen is altijd heel druk in de zomer. Wat kan helpen is via Flensburg te reizen met lokale treinen ipv de directe intercity.
In beide gevallen zou ik de trein in Zweden vermijden met de fiets, de Zweedse staatsspoorwegen(SJ) zijn erg anti fiets geworden, en je mag nu alleen de fiets uit elkaar meenemen.
Een andere optie is via Hirtshals en dan de boot naar Larvik of Kristiansand. De Deense spoorwegen vinden fietsen wel okay. Maar ook dan moet je eerst met de trein in Denemarken komen. (Of weer Flixbus naar bijv Kolding en dan de trein verder)
De route die je gepland heb is Mjølkevegen plus Rallarvegen ? De Mjølkevegen is hopelijk mijn volgende bikepacking route.
In Noorwegen zelf is de fiets in de trein altijd met reservering (in intercities), maar je kan bij het boeken zien of er fiets plekken beschikbaar zijn.
Ik zou zeker opletten met de reserveringen vanaf Flåm (einde Rallarvegen) , die treinroute naar Myrdal is prachtig maar daarom ook super populair. Vanaf Myrdal is het dan de Bergen-Oslo trein en die heeft ook beperkt plek voor fietsen (15 als ik mij niet vergis)
@NielsD91
Ik heb vanaf Oslo alleen bij een kapotte gapahuk gestaan, die toevallig niet op die kaart staat. (Maar wel op OSM/komoot) Bij Fauskodammen net boven Rødberg(aanrader). Ik had mijn tent bij me en heb daar gekampeerd. Die lag direct op mijn route. Het plan was om op de Rallarvegen ook wild te kamperen maar vanwege het weer heb ik dat uiteindelijk niet gedaan. De andere nachten heb ik op campings gestaan. Als je geen tent oid wil meenemen zijn trekkershutten op campings ook een optie, de meeste Noorse campings hebben die. Maar zeker bij slecht weer zijn die erg populair.
Ik ben normaal gesproken niet zo van het ' alles van te voren plannen'. Het liefst maak ik 's avonds een route voor de komende dag. Hier heb je doorgaans een internetverbinding voor nodig; is fatsoenlijk 4G een beetje te vinden in Noorwegen? Binnen de steden geloof ik het wel, maar daarbuiten? Ik weet dat je in bijv. de Alpen en Pyreneeen zowat overal bereik hebt, maar weet niet of dat ook voor Noorwegen geldt
Ook nog een aanvulling op het treinverhaal in Duitsland: Ik vermijd in vakantieperiodes op populaire routes altijd de weekenden; dan is het zeker in de regionale treinen prima te doen. Ik heb daar nog nooit gehad dat ik niet mee kon.