Het grote Bikepacking Topic

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:48
Duclaasie schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:40:
Ik ga ergens in mij voor het eerst een week(je) met de fiets op pad. Qua uitrusting heb ik de boel al aardig op orde. Waar ik alleen praktisch nog tegenaan loop is planning en overnachting. Omdat het mijn eerste keer is ga ik niet kamperen, maar gun ik mijzelf een beetje comfort van ten minste een trekkershut. Is het een beetje te doen om op de bonnefooi door Nederland te reizen en ergens halverwege de middag je eindpunt te bepalen?
Trekkershut last minute geen ervaring mee. Bij vrienden op de fiets zie ik geregeld "last minute" mogelijk.
Maar die reserveer ik ook eigenlijk altijd wel van tevoren.

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:39
Vrienden op de fiets had ik ook nog in mijn achterhoofd, maar wat ik op de website las wordt reserveren wel gewaardeerd…

Ik heb nog geen compacte lichte tent, dus die optie is voorlopig even niet aan de orde. Misschien moet ik gewoon accepteren dat enige mate van planning onontkoombaar is bij deze wijze van reizen.

Een B&B is ook wel een optie, maar die zijn soms al net zo duur als een hotel. Dat wil ik dus zoveel mogelijk vermijden.

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:38
Een tent, die kan je voor de prijs van een week lang trekkershutten wel vinden hoor.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:20
@Duclaasie: als je flexibel wil zijn dan is een tent (en eventueel wildkamperen) wel de manier voor bikepacken wat mij betreft. Overiens hoeft een tent niet eens zo heel veel te kosten. Ik heb een lichtgewicht tent van € 130 (Naturehike Cloud Up 2) en die bevalt heel goed.

Vrienden op de fiets is fijn, maar dan is van te voren vastleggen wel handig. Bij sommige adressen heb je niet direct contact. Dus dan wordt last minute wat lastig. En als je dan geen alternatieven in de buurt hebt dan zit je ook niet echt lekker op de fiets.

Wat je ook natuurlijk ook kan doen is dat je vrienden op de fiets adressen vastlegt, maar meerdere routes gaat plannen. Als de benen of weer goed zijn doe je een langere route, is dat niet zo een kortere variant.

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:47
Dat is precies de reden waarom ik met een tentje wil reizen, veel meer vrijheid. Ik maak een mooie route op RidewithGPS en voeg gewoon een hele hoop chille campings toe en dan kan ik op de dag zelf bepalen naar welke camping ik ongeveer wil gaan. Ik heb een klein tentje van de decathlon en die is licht en klein genoeg om mee te nemen, de grootste issue vind ik nog wel mijn slaapzak. Die is bulky en zwaar. Maar een lichtgewicht en toch warme slaapzak is zo duur!

Wat ik ook fijn vind aan een tentje is dat je bij aankomst op de camping nog wat te doen hebt, lekker wat kouds drinken, een halve zak chips eten en je tentje opzetten. En hetzelfde geldt voor de ochtend, het dwingt je lekker rustig aan te doen en alles op te ruimen.

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-04 15:50
Weet iemand of (en waar) je zo'n 'adapter' kan kopen om bagagedragers te monteren als de bevestigingsgaten op de fiets naar voor gericht zijn ipv naar achter? Canyon heeft dat op hun Rear Rack, maar die is niet beschikbaar en lijkt mij handig om bestaande bagagedrager te kunnen blijven gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KLAXCEFHc2Oci4UvISw-H0WrQNs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TSVhhta5n8KWoluBFIipb7ic.png?f=fotoalbum_large

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-04 18:41

McMiGHtY

- burp -

Ik ga ergens in mij voor het eerst een week(je) met de fiets op pad. Qua uitrusting heb ik de boel al aardig op orde. Waar ik alleen praktisch nog tegenaan loop is planning en overnachting. Omdat het mijn eerste keer is ga ik niet kamperen, maar gun ik mijzelf een beetje comfort van ten minste een trekkershut. Is het een beetje te doen om op de bonnefooi door Nederland te reizen en ergens halverwege de middag je eindpunt te bepalen?
WTMG al geprobeerd?

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:00
MrSenne schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:01:
Weet iemand of (en waar) je zo'n 'adapter' kan kopen om bagagedragers te monteren als de bevestigingsgaten op de fiets naar voor gericht zijn ipv naar achter? Canyon heeft dat op hun Rear Rack, maar die is niet beschikbaar en lijkt mij handig om bestaande bagagedrager te kunnen blijven gebruiken.

[Afbeelding]
Kun je er niet gewoon een plastic busje tussen zetten?

Afbeeldingslocatie: https://afstandhouders-shop.nl/wp-content/uploads/2022/02/afstandbussen.png

Ik durf niet te zeggen of er adapters voor zijn, anders dan zo'n setje https://www.fietstas.com/...s.nl%20-%20EUR%20currency

• MrSenne
  • Laatst online: 30-04 15:50
Casual Ruud schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 17:46:
[...]

Kun je er niet gewoon een plastic busje tussen zetten?

[Afbeelding]

Ik durf niet te zeggen of er adapters voor zijn, anders dan zo'n setje https://www.fietstas.com/...s.nl%20-%20EUR%20currency
Gaat mij eerder om het feit dat de 'beugel' die tussen de 2 buizen loopt, vastgeschroefd is parallel met het achterwiel, terwijl de bagagedrager er dan loodrecht met het achterwiel ingeschroefd wordt. Dus ze maken een hoek van 90°.

• Duclaasie
kneusteun schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 07:11:
Een tent, die kan je voor de prijs van een week lang trekkershutten wel vinden hoor.
Wat dat betreft zijn de centen eigenlijk niet eens de belangrijkste overweging. Het gaat mij er vooral om dat ik de focus voor nu vooral op het fietsen, genieten en route plannen wil hebben. Aan de andere kant, als je een tent mee hebt hoef je hem niet te gebruiken, maar heb je wel altijd een backup…

• Duclaasie
Staat genoteerd! 👌🏼

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:44
Mis je alleen een tentje. En heb je al een matrasje en slaapzak met goede isolatie?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Duclaasie
Yup, slaapzak van Lowlands en Exped matjes heb ik al. We kamperen al ons hele leven, dus de meeste uitrusting is er wel. Alleen met de auto is gewicht iets minder een issue… Om nou een De Waard kleine bonte specht op de fiets te knopen. We hebben ook nog wel een klein plastic tentje, alleen die is niet bijster compact in te pakken en relatief zwaar.

Overigens kwam ik al snel bij Hilleberg uit, alleen die prijzen schrikken wel een beetje af.

• Phish
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 00:27
Zoals eerder genoemd is een Naturehike Cloud Up 2 UL een aanrader, niet te duur, prima licht en vrij compact voor op de fiets.

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:18
Phish schreef op woensdag 8 april 2026 @ 22:01:
Zoals eerder genoemd is een Naturehike Cloud Up 2 UL een aanrader, niet te duur, prima licht en vrij compact voor op de fiets.
Mede dankzij eerdere vermeldingen in dit topic heb ik de Naturhike Cloudup 2 pro een paar weken geleden besteld op Aliexpress, levering was bij mij uit Polen en was 3 werkdagen. Deze tent is ter vervanging van mijn goedkope en lekkere grote 3 persoons Coleman, die echter ook 3.5 kg is en behoorlijk groot om mee te nemen.
Tot dusver de Naturhike alleen even kort opgezet en gecontroleerd of alles er goed uit ziet. Binnen niet al te groot, maar voor 1 persoon lijkt hij mij groot genoeg. En waar het om te doen is: erg klein en licht (ca 1.75 kg) om mee te nemen.
Volgende maand ga ik hem echt gebruiken tijdens mijn fietstocht door Spanje.

• Duclaasie
Vandaag nog even met een MSR Hubba Hubba Bikepack in handen gestaan. Dit is qua gewicht, compactheid en verpakking wel een heel mooi doordacht product.

• Impstoker
Iemand nog een tip voor een betaalbare slaapzak die klein wegpakt, licht is maar toch voldoende warm (comfort 5C)?

• kaaas
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20-04 12:34
Als je betaalbaar wilt is alie je vriend. Hoe duurzaam en diervriendelijk is is maar de vraag, mocht je daar mee zitten.
De decathlon heeft ook dons slaapzakken die zijn prima. Wel de zelfde vraag qua duurzaam en diervriendelijkheid.
Mocht je er echt mee buiten willen slapen zonder tent moet je wel een ruimere marge aanhouden qua ondergrens . Dan zou ik bij 5 graden een 0 graden comfort slaapzak nemen.
Als je lang (180+) bent zou ik naar de deca gaan en ff testen of ie ook past.

[ Voor 8% gewijzigd door kaaas op 11-04-2026 14:20 ]

• Phish
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 00:27
Impstoker schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 09:49:
Iemand nog een tip voor een betaalbare slaapzak die klein wegpakt, licht is maar toch voldoende warm (comfort 5C)?
De driehoek van prijs - gewicht/compact - kwaliteit valt zelden in alle punten voordelig uit. Je zou kunnen nadenken over een (synthetische) quilt, daar ben ik erg over te spreken en dat scheelt gewicht/volume. Dons zou ikzelf nooit aan beginnen wegens ethische bezwaren.

• kaaas
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20-04 12:34
Ik heb zelf ook een syntetische quilt wegens etische bezwaren, maar dons is echt compacter en lichter.

• Impstoker
Mijn slaapzak nu is 1200g en 35cm x 19cm pakketje. Ook synthetisch, en eigenlijk te koud voor wat ik er mee wil doen.
Ik wil ook geen dons ivm ethische bezwaren, maar wat dan wel? Er zijn gewoon veel te veel opties.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ik ben op zoek naar een goeie reishandoek, iemand tips?

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:55
Moet die handdoek groot genoeg zijn voor je tenen of zoek je echt een grote voor je goddelijke lijf?

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl

• Mr_B8
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:21
McMiGHtY schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:47:
Ik ben op zoek naar een goeie reishandoek, iemand tips?
Naturehike heeft een aantal formaten Quick-dry towels. Deze bevallen mij goed. Super compact, groot genoeg (128 x 80 cm) en droogt zeer snel.
Verkrijgbaar in Nederlandse webwinkels, maar ook op Ali tegen een iets gunstiger tarief, zeker met kortingen die vaak worden gegeven.

• rube
Bij Decathlon heb je ook dergelijke handdoeken in 3 afmetingen, al naar gelang voorkeur afmetingen versus gewicht.
Ik kan ze niet vergelijken met andere merken, maar na een korte gewenning was deze prima op mijn trip van 15 fietsdagen.

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Laatst bij Bergfreunde in de aanbieding de Sea to Summit Pocket Towel 100x50 gekocht. Op het oog prima, laat je na komend weekend weten of ie ook droogt. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7iQ41Jt1LXJxssZi7l7Z-CgROHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z3eto5LoqAIJh4ONNPywdTe2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 72% gewijzigd door GerbenBK op 13-04-2026 13:35 ]

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

ElGreco schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:07:
Moet die handdoek groot genoeg zijn voor je tenen of zoek je echt een grote voor je goddelijke lijf?
Voor dat goddelijke lijf van me natuurlijk :) En bij voorkeur ook nog is snel drogend

• ElGreco
GerbenBK schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:24:
Laatst bij Bergfreunde in de aanbieding de Sea to Summit Pocket Towel 100x50 gekocht. Op het oog prima, laat je na komend weekend weten of ie ook droogt. ;)

[Afbeelding]
Heb je hem al keer door de wasmachine gehaald?

• GerbenBK
  • Nu online
Uiteraard

• rube
Zo'n etui lijkt me dan weer een beetje zwaar tegen hn het lichtgewicht karakter van deze handdoek ingaan?
Handdoek kun je natuur ook zonder die superdeluxe etui meenemen.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

[Afbeelding]
Ik ben wel benieuwd hoe klein dit opgebouwen kan worden..

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

*opgevouwen

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:48
Ik wil graag een (andere) top tube bag voor op mijn Rose backroad.
Ik zag de onderstaande vanmiddag bij Rose maar weet iemand toevallig een goedkoper alternatief?
Het voordeel hiervan lijkt mij dat je deze er makkelijk op en af kunt halen.
Ik zie genoeg top tube bags online maar zie me niet steeds dat ding van binnen weer los- en vastschroeven (gebruik deze nl niet standaard).
En wil dus niet meer wat met klitten band oid (mompelt iets over lichte beschadigingen).

https://www.rosebikes.com...=6067762&product_shape=58

• ElGreco
rinslll schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:29:
Ik zag de onderstaande vanmiddag bij Rose maar weet iemand toevallig een goedkoper alternatief?
Ik zie genoeg top tube bags online maar zie me niet steeds dat ding van binnen weer los- en vastschroeven (gebruik deze nl niet standaard).
En wil dus niet meer wat met klitten band oid (mompelt iets over lichte beschadigingen).

Die van Rose lijkt op een quick klik klik systeem waarbij je de dopjes in je frame laat zitten?
Heb je die ook in het echt gezien op een van de fietsen daar? Als ze niet teveel uitsteken, lijkt het een leuk concept.

Anders is alles wat je niet koopt alvast korting op en tailfin toptube tas

Ik heb een frametas bij deze toko laten maken. De straps die hij hiervoor gebruikt hebben na 2 jaar continu gebruik 0 sporen achtergelaten op het frame.
Deze toptube (https://enabags.bigcartel.com/product/toptube-bag-audax ) heeft van die dunne elastische touwtjes, mijn tas heeft deze ook deels. Ook geen krassen. Je kunt ook die touwtjes laten vervangen door twee van de dikkere straps, die krassen ook niet (de straps van deze https://enabags.bigcartel.com/product/framebag-200).
Hij kan alles op maat maken of net even anders dan standaard

[ Voor 21% gewijzigd door ElGreco op 13-04-2026 22:42 ]

• GerbenBK
  • Nu online
rube schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:34:
Zo'n etui lijkt me dan weer een beetje zwaar tegen hn het lichtgewicht karakter van deze handdoek ingaan?
Handdoek kun je natuur ook zonder die superdeluxe etui meenemen.
Ja idd. Die neem ik ook niet mee, prop hem wel los ergens tussen.

• GerbenBK
  • Nu online
Ik ga hem opproppen ipv vouwen denk ik :-). Beetje ter grootte van een tennisbal. Het etuitje is 14x5cm ongeveer en weegt 26 gram.

[ Voor 10% gewijzigd door GerbenBK op 13-04-2026 23:55 ]

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:53
rinslll schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:29:

Fidlock is ideaal voor bidons die je er echt vaak afpakt, voor een tasje lijkt me het echter niet handig. een keer met de knie er tegenaan of fiets parkeren tegen een paal en hij zit weer los.

Vastschroeven kost echt niet veel tijd, in het hele proces van klaarmaken voor een lange rit (banden oppompen, ketting smeren, apparaten opladen) stelt het helemaal niks voor, gepriegel met de straps strak vastmaken en de uiteinden netjes opbergen kost echt meer tijd.

Flickr - Strava

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:55

Polariteit

Fietsende fotografeur

GerbenBK schreef op maandag 13 april 2026 @ 23:24:
[...]

Ik ga hem opproppen ipv vouwen denk ik :-). Beetje ter grootte van een tennisbal. Het etuitje is 14x5cm ongeveer en weegt 26 gram.
Ik rol mijn handdoek altijd op tijdens bikepacken. Proppen en vouwen is zoooooo 1981 :+

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:20

[Afbeelding]
Ik gebruik daarvoor gewoon die van de Action Froyak reishanddoek – 100 x 50 cm | Action NL

Ik ben benieuwd wat de meerwaarde van zo'n Sea to Summit is. Sowieso lijkt mij de case overbodig. Een handdoek is wat mij betreft bij uitstek geschikt om nog ergens tussen te proppen

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-04 12:57

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Polariteit schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 07:57:
[...]

Ik rol mijn handdoek altijd op tijdens bikepacken. Proppen en vouwen is zoooooo 1981 :+
En toch is grote dingen (i.e. slaapzak en tent) in je tas stouwen vaak effectiever dan alles is losse tasjes omdat het beter gebruik maakt van alles gaatjes en hoekjes.

Ik hike nu de Lycian way, dus mooie beproeving voor al onze spullen. Wij hebben een Big Agnus 3 mee. Heerlijk lichte en zeer ruime tent, zelfs voor mijn 190cm... gaan we ook gebruiken voor het bike packen. https://www.bever.nl/p/bi...FC3Y0074.html?colour=2998

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:55

Polariteit

Fietsende fotografeur

Ircghost schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:49:
[...]

En toch is grote dingen (i.e. slaapzak en tent) in je tas stouwen vaak effectiever dan alles is losse tasjes omdat het beter gebruik maakt van alles gaatjes en hoekjes.

Ik hike nu de Lycian way, dus mooie beproeving voor al onze spullen. Wij hebben een Big Agnus 3 mee. Heerlijk lichte en zeer ruime tent, zelfs voor mijn 190cm... gaan we ook gebruiken voor het bike packen. https://www.bever.nl/p/bi...FC3Y0074.html?colour=2998
Oh ja dat klopt sowieso wel hoor; maar het ging over handdoeken :+

ontopic: proppen werkt bij mij meestal alleen in combinatie met een goede compressiezak. Je wordt er gewoon eng van hoe een compacte voetbal mijn donzen slaapzak wordt als ik hem in de compressiezak heb gepropt :)

[ Voor 13% gewijzigd door Polariteit op 14-04-2026 11:02 ]

• GerbenBK
  • Nu online
wisselwerking schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:12:
Ik ben benieuwd wat de meerwaarde van zo'n Sea to Summit is. Sowieso lijkt mij de case overbodig.
Geen idee, ik ben persoonlijk niet zo van de action / primark etc, maak er zelden gebruik van. Wat weegt die van de Action, misschien dat dat nog wat van het prijsverschil verklaart? De case is voor mij idd geen meerwaarde, al ga ik hem misschien gebruiken voor snoeren of andere op te bergen spulletjes.

[ Voor 5% gewijzigd door GerbenBK op 14-04-2026 11:34 ]

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-04 12:57

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Polariteit schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:01:
[...]

Oh ja dat klopt sowieso wel hoor; maar het ging over handdoeken :+

ontopic: proppen werkt bij mij meestal alleen in combinatie met een goede compressiezak. Je wordt er gewoon eng van hoe een compacte voetbal mijn donzen slaapzak wordt als ik hem in de compressiezak heb gepropt :)
Dan wordt het mij ook klein idd, maar toch slaapzak (met matje, kussen en slaapzak erin) gaan bij in de backpack onderaan. Tent gaat los per buiten en binnentent in compressiezakken.

• Koenbr
  • Laatst online: 16:03
Koenbr schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 17:48:
Dit jaar doe ik mee aan de Tuscany trail. Ik heb een Tailfin, maar mis nog wat liters. Op mijn Orbea Terra kan ik geen tassen op mijn voorvork hangen. Uiteraard wel op mijn stuur. Wat raden jullie aan? Met name ook m.b.t. verdeling gewicht, prijs en het aantal liters wat je ervoor krijgt. 2x Tailfin panniers a 10L of 1x een stuurtas van 8-10L? Prijs van beide opties zijn zo goed als gelijk.
Vanwege een blessure van mijn vriendin kunnen we helaas niet deelnemen aan de tocht :( Het was al bekend dat er geen refund is, echter hadden we een ‘no stress’ pakket (eerder boeken plus ontvangst van een Jersey, tshirt en klak). De jerseys willen ze niet opsturen, dus als er iemand meedoet en deze graag wil hebben: laat het even weten. We hebben maat M man, vrouw M. Er zitten ook nog finishers shirts en klakskes bij.
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste