Eerder op het forum al genoemd dat ik samen met mijn vriendin in oktober de Te Araroa zou lopen. 3.000 route van het noorden van het Noordereiland naar het zuiden van het Zuidereiland. Wij zijn net 7 dagen geleden 'gefinished' in Bluff.
Het was een super ervaring, maar ook bijzonder uitdagend. Op zeer veel plekken kan je het vaak geen trail noemen. Op het Noordereiland helaas veel lopen om het lopen (denk heel veel modder, oneindige bossen, weinig echt spectaculaire views), het Zuidereiland maakt een hele hoop goed. Sommige delen zijn ook ronduit gevaarlijk. Niet alleen het effect van het weer (rivieren niet kunnen doorkruisen omdat de stroming te heftig is), maar ook omdat de DOC (department of conservation) het echte wildernis-ervaring wil behouden.
Het aantal dagen droge voeten is op 2 handen te tellen gokken we. Niet alleen door regen maar ook door de vele modderige tracks en river crossings. Gelukkig liepen we in trail runners, en drogen deze een stuk sneller dan boots.
Het hutten systeem is bijzonder goed. Vooral op het Zuidereiland slaap je veel in hutten. Al hebben we soms wel lange dagen moeten maken om de mensen masssa te spreiden over de - toch wel vaak - kleinere hutten. We hebben het vaker meegemaakt dat mensen op de vloer in een hut hebben overnachten, of op winderige bergen hun tent hebben moeten opzetten. Dat gaat een probleem worden als de trail blijft groeien zoals het nu gaat.
Het meest verrassende aan de trail was voor mij het sociale aspect. Ik had alle secties goed bekeken en veel ervaringen gelezen, maar had het contact en alle fijne momenten met mede-hikers zeer onderschat. We hebben met een groep van 5 man bijna het hele Noordereiland gelopen. Op het Zuidereiland verschillende secties met verschillende andere mensen. Je houdt elkaar ondertussen op de hoogte, hoort verhalen en hebt een hele hoop lol met elkaar.
Dag 2. Begin van 90 mile beach.
Dag 13. Met de kayak naar de volgende sectie.
Dag 14. 4km track door de Waikara rivier.
Dag 16. Vroeg opstaan wordt beloond met prachtig licht.
Dag 22. Koken in de regen, nooit fijn.
Dag 23. Pauze met een grotere groep hikers.
Dag 36. Pirongia Mountain. Zeer steile en dus langzame trail met ontzettend veel modder.
Dag 43. Een van de geweldige hutten op de trail. Deze vind je in Pureora Forest Park.
Dag 48. Tongariro Crossing met sneeuw, hagel en harde wind.
Dag 52. De Whanganui River Crossing, de sectie waar veel mensen naar uit kijken. In de kano kan je een stuk meer eten en drinken meenemen dan in je rugzak
Dag 65. Eindelijk klaart het op in de Tararua Ranges.
Dag 66. Prachtig bos, ook in de Tararua Ranges.
Dag 73. 5 voedsel pakketten maken om te versturen naar het Zuidereiland.
Dag 83. Hard werken met prachtige uitzichten in de Richmond Ranges.
Dag 88. Waiau Pass, Nelson Lakes national park. Prachtige sectie.
Dag 89. Waiau Pass.
Dag 90. Waiau Pass.
Dag 106. Side trip in Wanaka naar Roys Peak.
Dag 108. Dart Glacier, op een alternatieve route van Wanaka naar Glenorchy/Queenstown.
Dag 121. Finish in Bluff!
Meer foto's en ervaringen vind je op
mijn Instagram account.
Als je de trail ook van plan bent om te lopen en vragen hebt, schiet gerust!
Eerder gepost op hiking-site, maar voor dit topic ook interessant gok ik