Wel in de buurt van Andorra. Het bereik is in bergen is zoals te verwachten 0,0. Ik weet niet meer exact hoe ver/hoog ik was als de iPhone op sateliet overschakelde, maar volgens mij was het al vrij snel.Hopjesvla79 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 20:30:
Is er iemand nog recent in Andorra geweest die weet hoe het bereik in de bergen is? Ik ga er normaal van uit dat bereik in de bergen nihil is, maar Andorra heeft ook veel pistes die tegenwoordig bereik hebben. Andorra Telecom zegt dat ze in heel het land bereik hebben en in de bergen wat minder maar dat vind ik wel heel enthousiast. Zelf hebben ze geen kaarten, de dekkingskaarten van derden vertrouw ik niet zo (als de enige provider in het land ze zelf niet heeft).
Eislek dag 3: Clerveaux - Asselborn
24,6 km, D 1.100+
Vandaag een half uurtje ‘uitgeslapen’, en dus om 7:15 op pad.
De eerste paar kilometers zijn vrij saaiïg (is dat een woord?), maar na een uurtje lopen begint het weer ergens op te lijken met leuke paadjes door de bossen en velden.
Rond lunchtijd kom ik aan in Troisvierges. Daar zit een bakker waar je ook prima kunt eten, blijkt. Dus geen muesli-repen als lunch vandaag 😎.
Na de lunch is het nog een dikke twee uur lopen naar de eindbestelling van vandaag; hotel Moulin d’Asselborn.
De paadjes zijn mooi, en soms steil. Je merkt dat sommige delen van het bos al volop in standje ‘herfst’ zijn gegaan door de droogte. Dat maakt het wandelen dan wel weer makkelijker, want nergens is het nat of glad door modder/water.
Vanavond lekker eten bij het hotel, dus geen extra wandelstapjes meer.
Voel me wel beter dan gisteravond. Wellicht komt dat doordat het iets koeler was vandaag.
In dat geval kan ik mijn borst natmaken, want morgen en overmorgen gaan we weer dik over de 30 graden heen.
24,6 km, D 1.100+
Vandaag een half uurtje ‘uitgeslapen’, en dus om 7:15 op pad.
De eerste paar kilometers zijn vrij saaiïg (is dat een woord?), maar na een uurtje lopen begint het weer ergens op te lijken met leuke paadjes door de bossen en velden.
Rond lunchtijd kom ik aan in Troisvierges. Daar zit een bakker waar je ook prima kunt eten, blijkt. Dus geen muesli-repen als lunch vandaag 😎.
Na de lunch is het nog een dikke twee uur lopen naar de eindbestelling van vandaag; hotel Moulin d’Asselborn.
De paadjes zijn mooi, en soms steil. Je merkt dat sommige delen van het bos al volop in standje ‘herfst’ zijn gegaan door de droogte. Dat maakt het wandelen dan wel weer makkelijker, want nergens is het nat of glad door modder/water.
Vanavond lekker eten bij het hotel, dus geen extra wandelstapjes meer.
Voel me wel beter dan gisteravond. Wellicht komt dat doordat het iets koeler was vandaag.
In dat geval kan ik mijn borst natmaken, want morgen en overmorgen gaan we weer dik over de 30 graden heen.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
De zoveelste keer dat, sorry dat ik het zeg, dit soort sukkels in de bergen onderweg zijn en denken dat ze in een lokaal pretpark rondlopen.breew schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 19:26:
Ik weet dat we een WTF topic hebben op dit forum.
Maar deze WTF lijkt me hier op zijn plaats: https://www.nu.nl/buitenl...-oostenrijkse-bergen.html
https://tirol.orf.at/stories/3366290/
https://www.krone.at/4250929
Die 36 offenbar völlig bergunerfahrenen Personen gerieten vom Pfad ab und in unwegsames Absturzgelände im Bereich einer steilen Rinne in rund 2300 Metern
Einige waren etwa einen halben Meter über dem Abgrund und konnten sich kaum halten. Sogar ein Kinderwagen war in dem Absturzgelände
https://www.juedische-all...it-hubschrauber-gerettet/
Met een kinderwagen het hooggebergte in vind ik toch tamelijk onorthodox. Zijn ze wel strikt genoeg in de leer? Zou ik mij afvragen.ehtweak schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:45:
[...]
De zoveelste keer dat, sorry dat ik het zeg, dit soort sukkels in de bergen onderweg zijn en denken dat ze in een lokaal pretpark rondlopen.![]()
![]()
Die 36 offenbar völlig bergunerfahrenen Personen gerieten vom Pfad ab und in unwegsames Absturzgelände im Bereich einer steilen Rinne in rund 2300 Metern
Einige waren etwa einen halben Meter über dem Abgrund und konnten sich kaum halten. Sogar ein Kinderwagen war in dem Absturzgelände
Adam1980 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 22:16:
[...]
Met een kinderwagen het hooggebergte in vind ik toch tamelijk onorthodox. Zijn ze wel strikt genoeg in de leer? Zou ik mij afvragen.
Als je commentaren leest op de eerder gelinkte websites; wow, da's niet mals.
Eislek Dag 4: Asselborn - Houffalize
20km, D400+
Vandaag een relatief eenvoudige dag. 20 kilometer en 400 hoogtemeters voor de boeg. Ik hoef dus niet heel vroeg te vertrekken.
Om 7:00 schuif ik aan bij het ontbijtbuffet van het hotel. Een bak koffie en muesli schuif ik naar binnen, en een paar boterhammen, een eitje en een sinaasappel frommel ik in een ziplock-zakje voor de lunch. Of zoals de hobbits zeggen: second breakfast (dus ik hoef me niet schuldig te voelen 😅).
Het wandelen gaat vandaag voor een groot deel langs beken en kanaaltjes. Die staan (gelukkig) niet droog, dus de omgeving is lekker groen en fris in vergelijking met de afgelopen dagen. Veel vogels en eekhoorns gezien.
De laatste paar kilometer gaan vooral over grindpad tussen de akkers en weilanden door. Vol in de zon, maar gelukkig wel met een windje.
Het hotel (Vayamundo) is niet helemaal mijn ding.. daar had ik even wat beter op moeten letten met boeken.
Het lig wel aan de route, maar is echt een vakantieresort. Niet mijn smaak. De kamer is wel dikke prima.
Vroeg naar bed, want morgen staat (denk ik) de zwaarste dag op het programma: 25km en (wederom) over de 1.000 hoogtemeters. Het wordt ook nog eens tegen de 35 graden vanaf de middag. Vroeg op pad dus.
20km, D400+
Vandaag een relatief eenvoudige dag. 20 kilometer en 400 hoogtemeters voor de boeg. Ik hoef dus niet heel vroeg te vertrekken.
Om 7:00 schuif ik aan bij het ontbijtbuffet van het hotel. Een bak koffie en muesli schuif ik naar binnen, en een paar boterhammen, een eitje en een sinaasappel frommel ik in een ziplock-zakje voor de lunch. Of zoals de hobbits zeggen: second breakfast (dus ik hoef me niet schuldig te voelen 😅).
Het wandelen gaat vandaag voor een groot deel langs beken en kanaaltjes. Die staan (gelukkig) niet droog, dus de omgeving is lekker groen en fris in vergelijking met de afgelopen dagen. Veel vogels en eekhoorns gezien.
De laatste paar kilometer gaan vooral over grindpad tussen de akkers en weilanden door. Vol in de zon, maar gelukkig wel met een windje.
Het hotel (Vayamundo) is niet helemaal mijn ding.. daar had ik even wat beter op moeten letten met boeken.
Het lig wel aan de route, maar is echt een vakantieresort. Niet mijn smaak. De kamer is wel dikke prima.
Vroeg naar bed, want morgen staat (denk ik) de zwaarste dag op het programma: 25km en (wederom) over de 1.000 hoogtemeters. Het wordt ook nog eens tegen de 35 graden vanaf de middag. Vroeg op pad dus.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Vorig jaar ook bij Berchtesgaden, wandeltocht gedaan met T3 paden. Liep ik samen met een Duitser en zijn dochter omlaag. Komen wij wat later bleek een omgeving Amsterdam(tongval) stel tegen wat met de Balenciaga's omhoog aan het lopen was. De Duitse man sprak ze al aan op zijn Duits, maar zij spraken geen Duits, dus ik even vriendelijk vertaald. Krijg ik terug waar ik mij wel niet mee bemoeide. Toen schoot ik even uit mijn slof met, "Prima dat je zelf een doodswens hebt maar er lopen ook gezinnen met kinderen die jou hoopje vlees en bloed ook zien." Mensen denken er gewoon niet bij na, empathisch vermogen en een bepaald verantwoordelijkheidsgevoel ontbreekt volledig.ehtweak schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:45:
[...]
De zoveelste keer dat, sorry dat ik het zeg, dit soort sukkels in de bergen onderweg zijn en denken dat ze in een lokaal pretpark rondlopen.![]()
![]()
Ik kom al sinds mijn 4de zo goed als ieder jaar in de bergen(nu 40) maar je ziet deze trend de laatste jaren echt gigantisch toenemen. Sociale media werkt wat mij betreft ook averechts in deze. Ze zouden eigenlijk een outfit check moeten doen bij de berg liften. Excuses voor deze af en toe scherpe bewoording. Het is echt een pet peeve voor mij. Hopelijk kunnen wij in ieder geval de Tweakers die dit lezen behoeden van het maken van deze fouten. Bereid je goed voor, juiste schoeisel, kleding en proviand en lees jezelf in voordat je aan een bergwandeling begint, kijk een youtube filmpje van iemand die je voor is geweest. Ik doe het nog steeds ondanks mijn ervaring.
Mijn bergwandel seizoen is al voorbij, ben 1,5 maand vrij geweest. Meerdaagse tocht in de Pyreneeën gedaan. Tsjechië en Slowakije, Tatra gebergtes en tot slot nog 2 weken Oostenrijk in de omgeving Hinterstoder geweest. Het was weer een mooie zomer met veel mooie pieken. Temperatuur was dit jaar wel best extreem, maar als je de activiteit daarop aanpast is het goed te doen.
Leuk om je wandelverslagen te lezen! @breew
Hier gewoon stevige Hanwags. Stijve zolen lopen sowieso veel fijner bij langere / technische tochten, kan mij niet voorstellen dat een stel sneakers echt lekker loopt in de bergen.
Gewicht in de rugzak blijf ik wel lastig vinden, merk dat ik al snel teveel meeneem "toch wel handig om X ook nog mee te nemen voor het geval dat, misschien komt Y ook nog wel van pas". Of misschien nog meer trainen en toch maar de sportschool in
Vorig weekend langs de IJssel wezen wandelen, stuk vlakker gebied natuurlijk en eigenlijk meer voor op de fiets. Werd door Komoot een paar keer een maisveld ingestuurd, om dan een stuk terug te moeten lopen voelt wat suf.
Hier gewoon stevige Hanwags. Stijve zolen lopen sowieso veel fijner bij langere / technische tochten, kan mij niet voorstellen dat een stel sneakers echt lekker loopt in de bergen.
Gewicht in de rugzak blijf ik wel lastig vinden, merk dat ik al snel teveel meeneem "toch wel handig om X ook nog mee te nemen voor het geval dat, misschien komt Y ook nog wel van pas". Of misschien nog meer trainen en toch maar de sportschool in
Vorig weekend langs de IJssel wezen wandelen, stuk vlakker gebied natuurlijk en eigenlijk meer voor op de fiets. Werd door Komoot een paar keer een maisveld ingestuurd, om dan een stuk terug te moeten lopen voelt wat suf.
Hier loopt de vakantie ten einde.
Zweden is een heel leuk (wandel)land.
Zwaarste wat we gedaan hebben is Skurugata.
Het type wandeling waar je 2 uur doet over 2km en zoiets hebt van is dit een pad? Tot je de markering op de volgende boom ziet.
Goed opletten waar je je voeten neer gaat zetten en zorgen dat de 6-jarige achter/naast je niet valt.
Iedereen voorzien van Meindl danwel Louwe schoenen en rugzakken met voldoende proviand.
Als ik de routes van andere hier zie kan ik bijna niet wachten tot mijn kinderen oud genoeg zijn om weer een langere tocht te kunnen doen.
Zweden is een heel leuk (wandel)land.
Zwaarste wat we gedaan hebben is Skurugata.
Het type wandeling waar je 2 uur doet over 2km en zoiets hebt van is dit een pad? Tot je de markering op de volgende boom ziet.
Goed opletten waar je je voeten neer gaat zetten en zorgen dat de 6-jarige achter/naast je niet valt.
Iedereen voorzien van Meindl danwel Louwe schoenen en rugzakken met voldoende proviand.
Als ik de routes van andere hier zie kan ik bijna niet wachten tot mijn kinderen oud genoeg zijn om weer een langere tocht te kunnen doen.
Hier langzaamaan klaar aan het maken voor de GRP Andorra: 113 km, 7700 hoogtemeters, 7 dagen. Tent mee, 7 dagen eten mee. Er zijn zowel bemande als onbemande hutten onderweg, maar vanwege flexibiliteit nemen we de tent mee zodat we nog makkelijk bivak kunnen maken (en slapen er ook beter dan in een lager) we hebben er 7 etappes voor staan, maar vermoedelijk worden het er 8. Vriendin draagt de tent, ik de kookspullen en ander klein grut. Nog 2 weekjes en dan los!
Hi Ha Hopjesvla
Totdat je alle localo's ziet op Trail runners00.0 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:32:
Leuk om je wandelverslagen te lezen! @breew
Ga zelf nu lopen met een hoge maar lichte La Sportiva schoen (TX5 Evo mid gtx) die een stuk lichter is dan mijn vorige Meindls.
Hi Ha Hopjesvla
Ik moet zeggen dat ik tegenwoordig eigenlijk ook vooral op trail runners loop (Hoka Speedgoat 7), en op de meeste stukken nog zekerder ben dan met mijn zwaardere schoenen, met name onder vermoeidheid. Alleen bij heel steil afdalen of veel sneeuw heb ik nog de voorkeur voor wat meer ondersteuning.Hopjesvla79 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:31:
[...]
Totdat je alle localo's ziet op Trail runnersEn dan heb ik het niet over de onvoorbereide mensen, maar de klimgeiten die je met gemak voorbij huppelen. Dit blijft altijd de discussie waarbij de gemiddelde Flagland Tiroler met de grote zware bergschoenen komt vs de bergbewoner met lage Trail runners. Vooral doen wat je zelf fijn vind en waar je het beste op loopt als je maar bepaalde zaken als een goed profiel in acht neemt.
Ga zelf nu lopen met een hoge maar lichte La Sportiva schoen (TX5 Evo mid gtx) die een stuk lichter is dan mijn vorige Meindls.
Afgelopen mei/juni veel in de Alpen geweest en met name op de dag dat de liften in Chamonix open gingen veel mensen gezien die totaal onvoorbereid waren. Dan heb ik het nog niet eens over schoeisel maar met name het totaal niet herkennen van gevaar. Pauze inlassen op een puinhelling, kinderen die behoorlijk steil sneeuwveld als glijbaan gebruiken, met plastic boodschappentassen in de hand op pad etc..Toen snel uit de drukte van Grand Balcon vertrokken om dit te omzeilen.
Gisteren een (korte) etappe van de GR3 gewandeld, met alleen water en eten bij ons.
Loiredal, e.o. van Vorey naar Lavoûte-sur-Loire.
Fijne wandeling om er weer in te komen, niet lang en niet zwaar, gezien de 37°C in de schaduw hier.
:strip_exif()/f/image/i06Hrtd05EOn3FCOuHNwvI7a.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mXNFQXCzKN6dQy70YSdQKuie.jpg?f=fotoalbum_large)
Treintje genomen van Lavoûte-sur-Loire naar Vorey, dat rijdt een whopping 4x per dag.
Althans, dan stopt er er ook daadwerkelijk.
Online last minute een paar tickets gescoord, ik ging er vanuit (assumptions…) dat er wel een simpele automaat zou staan.
Nee dus.
Ging verder prima.
We willen graag (veel) langere wandelingen maken, maar daar is het de temperatuur gewoon niet naar.
Een paar bosrijke zijn nog wel een optie. Tot max. 20 km of zo.
Loiredal, e.o. van Vorey naar Lavoûte-sur-Loire.
Fijne wandeling om er weer in te komen, niet lang en niet zwaar, gezien de 37°C in de schaduw hier.
:strip_exif()/f/image/i06Hrtd05EOn3FCOuHNwvI7a.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mXNFQXCzKN6dQy70YSdQKuie.jpg?f=fotoalbum_large)
Treintje genomen van Lavoûte-sur-Loire naar Vorey, dat rijdt een whopping 4x per dag.
Althans, dan stopt er er ook daadwerkelijk.
Online last minute een paar tickets gescoord, ik ging er vanuit (assumptions…) dat er wel een simpele automaat zou staan.
Nee dus.
Ging verder prima.
We willen graag (veel) langere wandelingen maken, maar daar is het de temperatuur gewoon niet naar.
Een paar bosrijke zijn nog wel een optie. Tot max. 20 km of zo.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Ik weet niet waar je die info vandaan haalt, maar ik heb de afgelopen weken toch echt de locals op forse/stevige bergschoenen gezien.Hopjesvla79 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:31:
Totdat je alle localo's ziet op Trail runnersEn dan heb ik het niet over de onvoorbereide mensen, maar de klimgeiten die je met gemak voorbij huppelen. Dit blijft altijd de discussie waarbij de gemiddelde Flagland Tiroler met de grote zware bergschoenen komt vs de bergbewoner met lage Trail runners. Vooral doen wat je zelf fijn vind en waar je het beste op loopt als je maar bepaalde zaken als een goed profiel in acht neemt.
Juist die Flachland Tiroler loopt op ongeschikt schoeisel.
Helemaal erg waren de stads-Italianen. Die vanuit de grote steden komen en de bergen intrekken.
Ook de lokale boswachters draagt stevige stappers. Zelfs de kinderen lopen niet op flipflops of gympies.
En ja, dat was in de echte bergen. Alpen in Südtirol.
[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 13-08-2026 15:16 ]
ymmv maar afgelopen jaren vaak genoeg gezien. Idem berggidsen die op lage approach schoenen lopen zolang er geen sneeuw ligt. Maar misschien is het meer een Frans / Spaans ding. (het 'alle localo''s ' was natuurlijk lichtelijk gechargeerd, er zijn er nog genoeg op 'traditionele' schoenen)ehtweak schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:12:
[...]
Ik weet niet waar je die info vandaan haalt, maar ik heb de afgelopen weken toch echt de locals op forse/stevige bergschoenen gezien.
Juist die Flachland Tiroler loopt op ongeschikt schoeisel.
Ook de lokale boswachters. Zelfs de kinderen lopen niet op flipflops of gympies.
En ja, dat was in de echte bergen. Alpen in Südtirol.
ik heb het trouwens niet over gympen he, maar trailrunners zoals bv de al eerder genoemde Hoka's of approach schoenen (met gympen bedoel ik Air Max /All Stars/ whatever).
[ Voor 13% gewijzigd door Hopjesvla79 op 13-08-2026 15:20 ]
Hi Ha Hopjesvla
Dag 4: Houffalize - Nadrin
27km, D 1.050+
Als de Belgische meteodienst code Oranje afgeeft voor een hittegolf; wat gaan we dan doen?
Juist… 27 kilometer wandelen met 1000+ hoogtemeters (en ook weer 1000 meter afdalen), met een rugzak op…
Vandaag de vierde wandeldag; van Houffalize naar Nadrin. Gezien de verwachte hitte had ik de wekker extra vroeg gezet (5:45u), om te kunnen wandelen vanaf zonsopkomst en zo de warmte zoveel mogelijk voor te blijven.
Als ik om 6:10 het hotel uit loop, bedenk ik me na 200 meter ineens dat mijn e-reader nog op het bed ligt … dus weer terug.. is de nachtportier nergens meer te bekennen. Dus ik heb de bus met ingeleverde keycards net zo lang heen-en-weer geschud tot de mijne er weer uitkwam. Terug naar de kamer, ereader ingepakt en na een valse start nu om 6:20 echt op pad.
Gelukkig is de bakker in het dorp al om 6:30 open; daar kan ik mooi broodjes, een appelflap en een bak koffie kopen. De appelflap en de koffie gaan (uiteraard) meteen op, de broodjes in de tas voor onderweg.
Het eerste stuk wandelen is ‘ok’. Door de heuvels in het bos, maar je hoort de eerste 2 uur continue het verkeer van de Route du Soleil in de achtergrond (kan natuurlijk ook aan de windrichting liggen).
Na 3.5 uurtjes lopen wordt het een stuk interessanter. De route loopt nu langs de Ourthe, en is bijna volledig single track. Het wordt wel wat drukker met wandelaars, want er lopen (blijkbaar) ook een aantal dagtochten in dit gebied.
Ik betwijfel of ik het goed op de foto’s heb kunnen vastleggen, maar dit is echt een onwijs mooi stuk. Tot zo ver met afstand het leukste deel om te lopen, ondanks dat het (relatief) wat drukker is.
Na de stuwdam loopt de route verder langs de Ourthe. Hier is het weer onwijs rustig, net als op de route de voorgaande dagen. Er zijn uren dat ik niemand tegenkom.
Het laatste uur beginnen de hoogtemeters wel te tellen. Het gaat continue single track omhoog en omlaag, vol in de zon met een wind die aanvoelt als een föhn.
Ik ben dan ook blij als ik bij Nadrin de route af mag en daar meteen een terrasje is voor een koud colaatje.
Vannacht slaap ik in een ‘hut’. Ik heb een slaapplaats gereserveerd op een kamer met 4 bedden. Geen idee of de andere bedden ook bezet zijn. Voor de zekerheid heb ik wel oordopjes meegenomen 😂.
27km, D 1.050+
Als de Belgische meteodienst code Oranje afgeeft voor een hittegolf; wat gaan we dan doen?
Juist… 27 kilometer wandelen met 1000+ hoogtemeters (en ook weer 1000 meter afdalen), met een rugzak op…
Vandaag de vierde wandeldag; van Houffalize naar Nadrin. Gezien de verwachte hitte had ik de wekker extra vroeg gezet (5:45u), om te kunnen wandelen vanaf zonsopkomst en zo de warmte zoveel mogelijk voor te blijven.
Als ik om 6:10 het hotel uit loop, bedenk ik me na 200 meter ineens dat mijn e-reader nog op het bed ligt … dus weer terug.. is de nachtportier nergens meer te bekennen. Dus ik heb de bus met ingeleverde keycards net zo lang heen-en-weer geschud tot de mijne er weer uitkwam. Terug naar de kamer, ereader ingepakt en na een valse start nu om 6:20 echt op pad.
Gelukkig is de bakker in het dorp al om 6:30 open; daar kan ik mooi broodjes, een appelflap en een bak koffie kopen. De appelflap en de koffie gaan (uiteraard) meteen op, de broodjes in de tas voor onderweg.
Het eerste stuk wandelen is ‘ok’. Door de heuvels in het bos, maar je hoort de eerste 2 uur continue het verkeer van de Route du Soleil in de achtergrond (kan natuurlijk ook aan de windrichting liggen).
Na 3.5 uurtjes lopen wordt het een stuk interessanter. De route loopt nu langs de Ourthe, en is bijna volledig single track. Het wordt wel wat drukker met wandelaars, want er lopen (blijkbaar) ook een aantal dagtochten in dit gebied.
Ik betwijfel of ik het goed op de foto’s heb kunnen vastleggen, maar dit is echt een onwijs mooi stuk. Tot zo ver met afstand het leukste deel om te lopen, ondanks dat het (relatief) wat drukker is.
Na de stuwdam loopt de route verder langs de Ourthe. Hier is het weer onwijs rustig, net als op de route de voorgaande dagen. Er zijn uren dat ik niemand tegenkom.
Het laatste uur beginnen de hoogtemeters wel te tellen. Het gaat continue single track omhoog en omlaag, vol in de zon met een wind die aanvoelt als een föhn.
Ik ben dan ook blij als ik bij Nadrin de route af mag en daar meteen een terrasje is voor een koud colaatje.
Vannacht slaap ik in een ‘hut’. Ik heb een slaapplaats gereserveerd op een kamer met 4 bedden. Geen idee of de andere bedden ook bezet zijn. Voor de zekerheid heb ik wel oordopjes meegenomen 😂.
edit:
hilarisch. Ik zit hier vannacht in mijn eentje blijkt. De goedkoopste overnachting van de hele tocht, en ik heb een hut/ vakantiehuis met slaapkamer, volledig uitgeruste keuken, douche en toilet.. en een gevulde lade met bier en chips die je aan kunt schaffen voor een schappelijk bedrag (geld in het kistje stoppen).
Dit plekje moet ik onthouden…
Het eerste biertje ligt inmiddels af te koelen in de vriezer 😎
hilarisch. Ik zit hier vannacht in mijn eentje blijkt. De goedkoopste overnachting van de hele tocht, en ik heb een hut/ vakantiehuis met slaapkamer, volledig uitgeruste keuken, douche en toilet.. en een gevulde lade met bier en chips die je aan kunt schaffen voor een schappelijk bedrag (geld in het kistje stoppen).
Dit plekje moet ik onthouden…
Het eerste biertje ligt inmiddels af te koelen in de vriezer 😎
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Ben wel benieuwd hoe jouw/jullie eet-paklijst er uit ziet voor 7 dagen? Wat neem je dan zoal mee aan eten?Hopjesvla79 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:22:
Hier langzaamaan klaar aan het maken voor de GRP Andorra: 113 km, 7700 hoogtemeters, 7 dagen. Tent mee, 7 dagen eten mee.
voor avondeten veel Real Turmat, overdag reepjes, in de ochtend een combi van muesli varianten (oa. Real Turmat maar ook andere merken), eerste 2 dagen wraps met pindakaas (experiment, heb net de hervulbare tube binnen gekregen) en ook nieuw: ontbijt repen van Tzampas: https://tzampas.de/collections/fruhstucksriegel. Deze zien er goed uit, dik 330 kcal per reep ( ongeveer 4,5 kcal/gram, wat aan de hoogste kant ligt volgens mijn Excel waar ik zowel gewichten van materialen alsook maaltijden in bewaar).breew schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 18:28:
[...]
Ben wel benieuwd hoe jouw/jullie eet-paklijst er uit ziet voor 7 dagen? Wat neem je dan zoal mee aan eten?
Koffie in de ochtend komt van Nespresso sticks. Precies de juiste hoeveelheid voor een grote kop, weinig afval en op zich best prima te drinken. Ik associeer het in ieder geval met wandelen met de tent.
Principe is in ieder geval dat alles met heet water kan, dus meer dan een 750ml Toaks hebben we niet mee.
En verder biertjes bij de hut als het zo uit komt ;-)
[ Voor 18% gewijzigd door Hopjesvla79 op 13-08-2026 18:45 ]
Hi Ha Hopjesvla
Thanks. Zal ik onthouden als ik eens meer zelfvoorzienend op pad wil gaan.Hopjesvla79 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 18:38:
[...]
voor avondeten veel Real Turmat, overdag reepjes, in de ochtend een combi van muesli varianten (oa. Real Turmat maar ook andere merken), eerste 2 dagen wraps met pindakaas (experiment, heb net de hervulbare tube binnen gekregen) en ook nieuw: ontbijt repen van Tzampas: https://tzampas.de/collections/fruhstucksriegel. Deze zien er goed uit, dik 330 kcal per reep ( ongeveer 4,5 kcal/gram, wat aan de hoogste kant ligt volgens mijn Excel waar ik zowel gewichten van materialen alsook maaltijden in bewaar).
Koffie in de ochtend komt van Nespresso sticks. Precies de juiste hoeveelheid voor een grote kop, weinig afval en op zich best prima te drinken. Ik associeer het in ieder geval met wandelen met de tent.
Principe is in ieder geval dat alles met heet water kan, dus meer dan een 750ml Toaks hebben we niet mee.
En verder biertjes bij de hut als het zo uit komt ;-)
Wraps met pindakaas neem ik ook mee op (dag)tochten. Humus is ook top voor er op, maar dat houdt het buiten de koelkast niet zo lang uit als pindakaas. En bevat minder eiwitten.
Neem van de wraps zeker de volkoren varianten..Hebben meer smaak, blijf je lekker vol van zitten en volkoren vezels helpen ook bij andere zaken 😇
het experiment is meer dat ik de pindakaas mee ga nemen in hervulbare tubes, aangezien de kant en klare tubes te veel zijn (is te veel gewicht). Eens kijken hoe dat gaat bevallen.breew schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:17:
[...]
Thanks. Zal ik onthouden als ik eens meer zelfvoorzienend kompas wil gaan.
Wraps met pindakaas neem ik ook mee op (dag)tochten. Humus is ook top voor er op, maar dat houdt het buiten de koelkast niet zo lang uit als pindakaas. En bevat minder eiwitten.
Neem van de wraps zeker de volkoren varianten..Hebben meer smaak, blijf je lekker vol van zitten en volkoren vezels helpen ook bij andere zaken 😇
Hi Ha Hopjesvla
Ik neem zelf ook altijd met dat soort wandelingen gedroogde fruit mee. Weegt amper iets, niet veel volume maar zit wel bomvol suiker wat tijdens een wandeling altijd welkom is. Of anders trailmix aangevuld met chocola, maar dat is met dit weer niet bepaald een succes.
@Hopjesvla79 , hoe zwaar is ie tas qua basis gewicht en wandelgewicht? Ik ben benieuwd naar je ervaringen in Andorra. Je hoort altijd vrij weinig over dat gebied.
@Hopjesvla79 , hoe zwaar is ie tas qua basis gewicht en wandelgewicht? Ik ben benieuwd naar je ervaringen in Andorra. Je hoort altijd vrij weinig over dat gebied.
goed punt, ben dit jaar ook benieuwd vanwege weer wat spullen die aangepast zijn (lichtere rugzak oa). Verder even het weer afwachten, dat bepaalt welke slaapzak mee gaat (de route loopt voornamelijk boven de 2000 meter, je merkt nu al dat het richting september begint te gaan), Volgend weekend maar eens de tas pakken (er is nog eten onderweg).jordyc schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 06:45:
Ik neem zelf ook altijd met dat soort wandelingen gedroogde fruit mee. Weegt amper iets, niet veel volume maar zit wel bomvol suiker wat tijdens een wandeling altijd welkom is. Of anders trailmix aangevuld met chocola, maar dat is met dit weer niet bepaald een succes.
Hi Ha Hopjesvla
Gisteren terug gekomen uit Noord Zweden. Mijn 3e Fjallraven Classic Zweden gelopen en mijn "Beste" tot nu toe.... Ik vloog begin augustus die kant op en bij het uit de auto tillen van mijn rugzak ging ik door mijn rug.... handig.....
Toch gestart na 3 dagen en genoten! Windkracht 8, gevoelstemperatuur onder 0 en 2 dagen regenbuien, nachttemperaturen rond de 2 a 3 graden maakten het uitdagend, maar met de juiste spullen ging het goed!
Start gewicht all in was 16,7 kilo (waarvan 4,5 kg eten/drinken, was eigenlijk teveel maar zorgt voor flexibiliteit).
Goede slaapzak (Sea To Summit Spark -9), goede tent (zie foto, Abisko Shape 2, wat een balzaal), goede slaapmat met een extra iso matje eronder (Gossamer Gear Thinlight), fijne hanwag schoenen (Nazcat, waardoor ik altijd droge voeten had) en goede kleding (fijne RAB regenbroek).
1 keer een clowneske val gemaakt op die planken, 2 benen omhoog en plof... is dat vet op mijn kont toch nog ergens goed voor geweest :-)
in 5 mooie dagen 110 km gelopen en genoten!
Ook in Zwitserland, Oostenrijk, en Italië is dat heel gebruikelijk.Hopjesvla79 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:16:
[...]
ymmv maar afgelopen jaren vaak genoeg gezien. Idem berggidsen die op lage approach schoenen lopen zolang er geen sneeuw ligt. Maar misschien is het meer een Frans / Spaans ding. (het 'alle localo''s ' was natuurlijk lichtelijk gechargeerd, er zijn er nog genoeg op 'traditionele' schoenen)
ik heb het trouwens niet over gympen he, maar trailrunners zoals bv de al eerder genoemde Hoka's of approach schoenen (met gympen bedoel ik Air Max /All Stars/ whatever).
Zelf loop ik praktisch ook alles op trailrunners omhoog en omlaag met de C- of D-schoenen/klimschoentjes aan/in de tas. In de praktijk kan je bijna alles op trailrunners doen zolang er geen touw nodig is (voor technische rots of sneeuw/ijs). Zo heb ik de Lagginhorn geheel op trailrunners gedaan.
Ik zou in de voorlaatste week van september 4/5 dagen een deel van de Balkan trail gaan doen. Als ik het weer zo een beetje bekijk zal het daar in de bergen tussen de 10-18 graden zijn met kans op regen. Ik ben dan nog op zoek naar een regenjas en een onderlaag. Als ik zo wat op zoek kom ik de Patagonia torrentshell 3L veel tegen, kostprijs 200 euro. Nu ik zie mij momenteel maar max 1 maal per jaar zo'n tocht doen. is het het waard om daar 200 euro aan te spenderen of zijn er goedkopere opties? Op reddit is het voornamelijk Amerikaanse merken die passeren en dacht misschien om hier eens te vragen naar Europese. Daarnaast zoek ik ook nog iets om eronder te dragen of gewoon als boven laag als het niet regent. Dank
Het is een fijne jas die je ook wel goedkoper kan krijgen in de sale. Ik heb hem zelf voor 120€. Je kan hem uiteraard ook gebruiken als gewone regenjas, dat doe ik zelf ook.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Zo. Nog een paar uur en dan vertrek ik voor de Ak-suu traverse in Kirgizistan
Als je basis regenbescherming zoekt kan je ook (bewust) kiezen niet voor gore-tex jassen te gaan maar voor mechanische ventillatie. Lichter dan een membraanjas en veel goedkoper. En met die pit zips betere ventillatie. Is inmiddels mijn keuze.Ruitenwisser schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 12:52:
Ik zou in de voorlaatste week van september 4/5 dagen een deel van de Balkan trail gaan doen. Als ik het weer zo een beetje bekijk zal het daar in de bergen tussen de 10-18 graden zijn met kans op regen. Ik ben dan nog op zoek naar een regenjas en een onderlaag. Als ik zo wat op zoek kom ik de Patagonia torrentshell 3L veel tegen, kostprijs 200 euro. Nu ik zie mij momenteel maar max 1 maal per jaar zo'n tocht doen. is het het waard om daar 200 euro aan te spenderen of zijn er goedkopere opties? Op reddit is het voornamelijk Amerikaanse merken die passeren en dacht misschien om hier eens te vragen naar Europese. Daarnaast zoek ik ook nog iets om eronder te dragen of gewoon als boven laag als het niet regent. Dank
Iets als dit:
https://nl.aliexpress.com/item/1005011864849279.html
voelt misschien gek om ziets van ali te halen maar een plastic jas is een plastic jas.
Hiervoor gebruikte ik de Haglofs LIM serie jassen. Die zijn ook prima, maar voor goretex betaal je buiten outlets gewoon veel.
edit:
voor tussenlaagjes zijn op budget goedkope fleecetruien van de Decathlon een prima optie. De MH100 kost een tientje.
voor tussenlaagjes zijn op budget goedkope fleecetruien van de Decathlon een prima optie. De MH100 kost een tientje.
[ Voor 4% gewijzigd door Golenes op 15-08-2026 14:44 ]
Er is iets van te zeggen om dit op Ali te kopen. Niet aan gedacht. 40 euro voor een 15K vest of 70 voor een 20K. En die Patagonia vest vind ik momenteel voor 140 euro. Is toch ook weer het dubbele maar wel PFC vrij als ik daar wil op letten. Een tientje voor een fleece geven spaart ook wel weer wat geld uit die ik dan voor de Patagonia shell kan gebruiken. Keuzes keuzes
-knip- het wel of niet bestellen in het algemeen bij Ali is inderdaad offtopic
[ Voor 77% gewijzigd door ZieMaar! op 16-08-2026 08:03 ]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
-knip-Ramzzz schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 23:18:offtopic:
-knip-
Zo geld voor de categorie niet ademende regenjas uit superlichte stof met pit zips bijvoorbeeld dat ik er geen europese variant van heb kunnen vinden. Je kijkt daarvoor dus naar de VS of China, waar je in dit geval beide kanten op bij een klein bedrijfje besteld (3FULgear in China of iets als Leve outdoor co of Warbonnet in de VS).
De jasjes van 3FUL gear zijn prima gereviewd, gemaakt door een klein bedrijfje, en ik heb er persoonlijk ook goede ervaring mee. Ik zie dus niet veel meer bezwaren die niet ook hangen aan een andere in Azië geproduceerde regenjas.
[ Voor 12% gewijzigd door ZieMaar! op 16-08-2026 08:04 ]
Dacht dat ik dag 5 al gepost had…
Blijkbaar iets mis gegaan..
Dag 5: Nadrin - La Roche en Ardennes
18.5k, D600+
Het wordt weer een loei-hete dag; 35 graden. Ondanks dat ik pas rond 16:30u opgehaald wordt in La Roche, vertrek ik weer vroeg. Zo blijf ik de warmte een beetje voor, als valt er niet aan te ontkomen helaas.
Het pad begint weer zoals het gisteren ook geëindigd is (single track tussen/over de rotsen. Het is wel even goed navigeren, want ik heb geen zin om per ongeluk een verkeerd paadje te nemen en weer terug te moeten klauteren.
Na een kilometer daalt het pad af het dal in, langs de Ourthe. Er liggen veel bomen op en over het pad, wat soms best een uitdaging is om met een rugzak onderdoor, overheen of omheen te gaan.
Na 2 uur heb ik pas de eerste 5 kilometer van het pad afgelegd. Ik had ze echter zeker niet willen missen!. Het hoort bij de mooiste stukjes van de route, al zou ik het afraden bij slecht weer…
Met een steile klim verlaat ik het dal, en vanaf dat moment voelt het ook een beetje alsof de route op z’n eind begint te lopen. De paadjes brengen niet zoveel nieuws meer ten opzichte van de afgelopen 4 dagen. Ze worden ook steeds breder naarmate ik dichter bij La Roche kom.
En dan is het voorbij. Ik sta in La Roche bij eenzelfde informatiebord als waarbij ik zondag in Kautenbach ben begonnen aan deze wandeling.
Na een lunch op een terrasje zoek ik een schaduwplekje op, en dood de resterende tijd met het lezen van mijn boek.
Dikke aanrader deze wandeling! Iets dergelijks komt zeker weer eens ergens op de planning.
Blijkbaar iets mis gegaan..
Dag 5: Nadrin - La Roche en Ardennes
18.5k, D600+
Het wordt weer een loei-hete dag; 35 graden. Ondanks dat ik pas rond 16:30u opgehaald wordt in La Roche, vertrek ik weer vroeg. Zo blijf ik de warmte een beetje voor, als valt er niet aan te ontkomen helaas.
Het pad begint weer zoals het gisteren ook geëindigd is (single track tussen/over de rotsen. Het is wel even goed navigeren, want ik heb geen zin om per ongeluk een verkeerd paadje te nemen en weer terug te moeten klauteren.
Na een kilometer daalt het pad af het dal in, langs de Ourthe. Er liggen veel bomen op en over het pad, wat soms best een uitdaging is om met een rugzak onderdoor, overheen of omheen te gaan.
Na 2 uur heb ik pas de eerste 5 kilometer van het pad afgelegd. Ik had ze echter zeker niet willen missen!. Het hoort bij de mooiste stukjes van de route, al zou ik het afraden bij slecht weer…
Met een steile klim verlaat ik het dal, en vanaf dat moment voelt het ook een beetje alsof de route op z’n eind begint te lopen. De paadjes brengen niet zoveel nieuws meer ten opzichte van de afgelopen 4 dagen. Ze worden ook steeds breder naarmate ik dichter bij La Roche kom.
En dan is het voorbij. Ik sta in La Roche bij eenzelfde informatiebord als waarbij ik zondag in Kautenbach ben begonnen aan deze wandeling.
Na een lunch op een terrasje zoek ik een schaduwplekje op, en dood de resterende tijd met het lezen van mijn boek.
Dikke aanrader deze wandeling! Iets dergelijks komt zeker weer eens ergens op de planning.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Ziet er uit als een interessant bedrijfje. Die tenten zijn gaaf (geen verrassend ontwerp, maar mooi uitgevoerd) en lekker betaalbaar.De jasjes van 3FUL gear zijn prima gereviewd, gemaakt door een klein bedrijfje, en ik heb er persoonlijk ook goede ervaring mee. Ik zie dus niet veel meer bezwaren die niet ook hangen aan een andere in Azië geproduceerde regenjas.
Ik zoek al jaren naar een echt waterdichte regenjas voor hiking. Afgezien van een grote vuilniszak uiteraard.Golenes schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 07:29:
[...]
De jasjes van 3FUL gear zijn prima gereviewd, gemaakt door een klein bedrijfje, en ik heb er persoonlijk ook goede ervaring mee. Ik zie dus niet veel meer bezwaren die niet ook hangen aan een andere in Azië geproduceerde regenjas.
Zo'n ultralicht ding lijkt me wel wat... maar wel weer jammer:
The fabric is treated with a C6 durable water-repellent finish and contains PFAS compounds.
dat schijnt toch een dingetje te zijn...
Ik heb de 2 persoons tent en moet zeggen dat hij echt geweldig is mits je een paar verbeteringen doorvoert. Hij staat in no time, veel ruimte en ook voor de tent meer dan genoeg ruimte.Adam1980 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 13:52:
[...]
[...]
Ziet er uit als een interessant bedrijfje. Die tenten zijn gaaf (geen verrassend ontwerp, maar mooi uitgevoerd) en lekker betaalbaar.
Je moet wel zelf even de naden dicht maken met siliconen. Maar dat stelt niet zo veel voor, tent opzetten, siliconen op de namen smeren en een dag laten drogen. Ik zou wel voor de dubbelwands versie gaan. Er is ook een enkelwandige en condensvorming is dan wel echt een dingetje, zelfs als je denk dat het goed droog is.
Heb je die allebei geprobeerd, de enkel en dubbelwandige? Ik ben wel benieuwd maar ervaringen met een identieke tent maar enkel/dubbelwandig in europese context. Online lijkt veel gefocust op de westkust van de VS, waar condens wat minder speelt.jordyc schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 18:43:
[...]
Ik heb de 2 persoons tent en moet zeggen dat hij echt geweldig is mits je een paar verbeteringen doorvoert. Hij staat in no time, veel ruimte en ook voor de tent meer dan genoeg ruimte.
Je moet wel zelf even de naden dicht maken met siliconen. Maar dat stelt niet zo veel voor, tent opzetten, siliconen op de namen smeren en een dag laten drogen. Ik zou wel voor de dubbelwands versie gaan. Er is ook een enkelwandige en condensvorming is dan wel echt een dingetje, zelfs als je denk dat het goed droog is.
Persoonlijk vond ik de Patagonia Torrentshell teveel kraken en die heb ik dan ook teruggebracht. Uiteindelijk de Patagonia Granite Crest gekocht (met erg veel korting voor 110 euro - wel de lelijkste kleur even). Erg fijne jas en ik draag hem thuis op de fiets ook als het regent of sneeuwt (dan een donsjasje eronder). Maar als je hem thuis niet zou dragen, dan is het misschien wel zonde van het geld. Ook een beetje afhankelijk van hoe groot de kans is op regen...Ruitenwisser schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 12:52:
Ik heb zelf de enkelwandige versie en heb op men wensenlijst de dubbelwandige staan. Juist omdat de condens het enige issue is wat ik met deze tent heb. Vooral als het wat vochtiger is, je moet dan echt voorzichtig zijn dat je niet de wanden aanraakt. Want vanaf dat moment is dat een plek waar de condens gaat parelen en naar beneden drupt.Golenes schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 08:25:
[...]
Heb je die allebei geprobeerd, de enkel en dubbelwandige? Ik ben wel benieuwd maar ervaringen met een identieke tent maar enkel/dubbelwandig in europese context. Online lijkt veel gefocust op de westkust van de VS, waar condens wat minder speelt.
Bij een dubbelwandige tent vallen die paar druppels dan op de binnentent ipv op je hoofd.
Ik dacht al "Hey, dat plaatje ken ik als m'n broekzak!". Volgens jaar loop ik wellicht ook nog eens mee :-). Zo'n tunneltentje komt daar goed van pas, mijn Lanshan 2 liet het vorig jaar midden in de nacht afweten door de hevige windstoten.miel schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:09:
[Afbeelding]
Gisteren terug gekomen uit Noord Zweden. Mijn 3e Fjallraven Classic Zweden gelopen en mijn "Beste" tot nu toe.... Ik vloog begin augustus die kant op en bij het uit de auto tillen van mijn rugzak ging ik door mijn rug.... handig.....
Toch gestart na 3 dagen en genoten! Windkracht 8, gevoelstemperatuur onder 0 en 2 dagen regenbuien, nachttemperaturen rond de 2 a 3 graden maakten het uitdagend, maar met de juiste spullen ging het goed!
Start gewicht all in was 16,7 kilo (waarvan 4,5 kg eten/drinken, was eigenlijk teveel maar zorgt voor flexibiliteit).
Goede slaapzak (Sea To Summit Spark -9), goede tent (zie foto, Abisko Shape 2, wat een balzaal), goede slaapmat met een extra iso matje eronder (Gossamer Gear Thinlight), fijne hanwag schoenen (Nazcat, waardoor ik altijd droge voeten had) en goede kleding (fijne RAB regenbroek).
1 keer een clowneske val gemaakt op die planken, 2 benen omhoog en plof... is dat vet op mijn kont toch nog ergens goed voor geweest :-)
in 5 mooie dagen 110 km gelopen en genoten!
[ Voor 4% gewijzigd door Pana op 17-08-2026 14:19 ]
De Decathlon heeft voor €189 ook een prima 2 persoons ultralight tent, 900 gram geloof ik ex de stokken, waarvoor je je wandelstokken gebruikt.
zeker nacht 1 op de dansvloer na Keb.... daar waaide het lekker....Pana schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 14:18:
[...]
Ik dacht al "Hey, dat plaatje ken ik als m'n broekzak!". Volgens jaar loop ik wellicht ook nog eens mee :-). Zo'n tunneltentje komt daar goed van pas, mijn Lanshan 2 liet het vorig jaar midden in de nacht afweten door de hevige windstoten.
Exact daar ja!miel schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 15:34:
[...]
zeker nacht 1 op de dansvloer na Keb.... daar waaide het lekker....
[ Voor 100% gewijzigd door 00.0 op 19-08-2026 17:41 ]
wraps en pindakaas uit plastic potje voor de lunch, noodles, tonijn of turmat zakjes voor de avond, cruesli, muesli voor de ochtend. repen, noten en gedroogd fruit voor tussendoor.breew schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 18:28:
[...]
Ben wel benieuwd hoe jouw/jullie eet-paklijst er uit ziet voor 7 dagen? Wat neem je dan zoal mee aan eten?
Ochtend: wrap of polarbroodje met chocopasta uit tube die ik mee neembvr1986 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 08:38:
[...]
wraps en pindakaas uit plastic potje voor de lunch, noodles, tonijn of turmat zakjes voor de avond, cruesli, muesli voor de ochtend. repen, noten en gedroogd fruit voor tussendoor.
Middag: broodje, wrap of zak van real turmat met soep of gewoon snacks (reep/bifi worstje enz enz)
avond: turmat zakjes... of een soepje of een volledige maaltijd met als toetje een chocomousse....
maar dan neem je idd aardig wat kilos eten mee...;-)
qua eten zit ik nu voor 7 dagen all-in op 3,4 kilo: ontbijt, lunch, avond, reepjes. Voordeel is dat het wel vanzelf minder wordt. Rest van de tas dit weekend maar vullen.
Kwam er gisteren achter dat ons waterfilter niet meer lekker werkt (MSR Trailshot,) dus daar nog maar even een nieuwe voor halen. Wel van het weekend nog een 1 maand oude Inreach mini 3 plus kunnen scoren voor een hele scherpe prijs . Is de jaarlijkse discussie wel/niet aanschaffen ook weer geregeld.
Kwam er gisteren achter dat ons waterfilter niet meer lekker werkt (MSR Trailshot,) dus daar nog maar even een nieuwe voor halen. Wel van het weekend nog een 1 maand oude Inreach mini 3 plus kunnen scoren voor een hele scherpe prijs . Is de jaarlijkse discussie wel/niet aanschaffen ook weer geregeld.
Hi Ha Hopjesvla
update
tas is gepakt: 15,3 kilo totaal. Klink veel maar is inclusief:
- 3 liter water
- 3,4 kilo eten
dus basis gewicht is net geen 9 kilo all-in (geen tent, die heeft vriendin, maar wel kookspullen, extra gas, waterfilter, powerbank. e-reader, (regen)kleding, slaapspullen etc)
tas is gepakt: 15,3 kilo totaal. Klink veel maar is inclusief:
- 3 liter water
- 3,4 kilo eten
dus basis gewicht is net geen 9 kilo all-in (geen tent, die heeft vriendin, maar wel kookspullen, extra gas, waterfilter, powerbank. e-reader, (regen)kleding, slaapspullen etc)
Hi Ha Hopjesvla
Wij hebben tussen 21 en 26 september nog wat dagen in Zermatt gepland, eerste keer dat we er komen dus mochten mensen (wandel)tips hebben heel graag! Qua wandelingen: we nemen onze hond mee die goed gewend is aan de bergen, maar een uurtje of 6/7 lopen en 1000 hm is wel een beetje de limiet.
De rugzak is gepakt, de eerste vijf weken (twee weken voor Bari en één week erna) weet ik waar ik slaap en vrijdag vlieg ik om vijf over zes. Hopelijk gaat alles goed. Achteraf (november dus) zal ik wel een verslagje maken.noostenb schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 20:18:
Dus zijn we aan het plannen geslagen. We wilden nog een keer naar zuid Italië, dus het is de Via Francigena Del Sud geworden. 950 kilometer van Leuca naar Rome, voornamelijk over vlak en heuvelachtig gebied. Mijn man wil hooguit twee weken van huis, dus ik ga eerst twee weken alleen wandelen, dan komt hij naar Bari en gaan we twee weken tourist spelen, daarna ben ik weer drie weken alleen en de laatste week lopen we samen.
[ Voor 4% gewijzigd door noostenb op 29-08-2026 18:26 ]
Om maar weer even op mezelf te reageren.. met Outdooractive op Android Wear heb je nog steeds wel een kaart van de route. Ze hebben alleen de standalone modus verwijderd. Je moet dus de route/navigatie starten op je telefoon, daarna is de kaart zichtbaar op je smartwatch.sfinx schreef op maandag 16 maart 2026 @ 09:52:
Helaas, sinds een update van Outdooractive zit de kaart er niet meer in. Heeft iemand al weer een alternatief gevonden om een kaart met route te tonen op een Android Wear horloge?
Hippos are apparently just rage filled hate tanks
En hoe lang houdt dat slimme horloge dat vol?
Nee, het is geen Garmin die eonen meegaat op 1 lading. Maar had hier met Pixel Watch 4 na wandeling van 5 uur nog 60% batterij over, dus voor mijn use case prima.
[ Voor 5% gewijzigd door sfinx op 08-09-2026 11:46 ]
Hippos are apparently just rage filled hate tanks
Sorry, beetje laat. Wij zaten deze zomer in Törbel, bij de splitsing in het dal tussen Saas en Zermat. We hebben met 2 kinderen (8 en 10) wandelingen van tussen de 12 en 17 km gemaakt. Wel regelmatig met wat meer hoogtemeters dan wat jullie willen.Ruut88 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:18:
Wij hebben tussen 21 en 26 september nog wat dagen in Zermatt gepland, eerste keer dat we er komen dus mochten mensen (wandel)tips hebben heel graag! Qua wandelingen: we nemen onze hond mee die goed gewend is aan de bergen, maar een uurtje of 6/7 lopen en 1000 hm is wel een beetje de limiet.
Wij hebben niet veel in Zermatt zelf gelopen op 1 wandeling na. Dat is de Matterhorn Glacier trail. Deze is vrij makkelijk te lopen en je kan kiezen of je met de lift omhoog gaat en kan ook kiezen of je helemaal terugloopt, of een gedeelte met de kabelbaan doet. Dit was vooral een erg mooie wandeling omdat je start in een bekken waar een stuk of 3 gletsjers samen komen kwamen.
Afhankelijk van wat jullie willen vonden we zelf de wandeling die we vanaf Törbel hebben gedaan naar de Augstbordhorn erg gaaf die is 17km en ca 1400 hoogtemeters. Je kijkt dan vanaf de bergkam aan beide kanten het dal in.
Eenzelfde type wandeling kan aan de overkant van het dal ook. Je gaat met de lift omhoog in Grächen en loopt dan naar de Wannehorn over de bergkam. Deze wandeling is wat minder uitdagend, maar iets langer.
:strip_exif()/f/image/l72U0hmWCZBghpWHcOLYiFe3.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Z0jpETIQFpFkN0T8gIdHxdqm.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/mrP8MlEBekMtjcCjqX7CxFkE.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/narblIssAEoBOkPI40OCFSS5.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/4G6rcseqZkNdys97OQ7TgP64.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/nWMIOZyNsuBrHFNNTJQFAMJu.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/dfDHeo2demyZTR5bFJsfYFAm.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/45HJta0jsAEPGJ2ubQNzCklT.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/xqyprTnQnYfkcAMdy0zFpIdf.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/5Tdp5hFBVXBXLqahTmWtDKOf.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/EDMD0U665fPWJaWvG0lYjWfK.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/NIHeSDQEvxZlEWBKNqiupQgD.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/mQ4Ov5Q8sXfwyNguOBlemFSQ.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/6HWief5AwB1gkjwzs4Z9jM0m.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/I4QCvlSzli895SzmjQSVXivJ.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/waosSeilLjC1HsugMAou9mlY.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/m5n3yXjiU2IHRMc6zWJi0yhC.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ReFqNm58dg4FzD9589F4lpps.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Ec8Wh75eYrewQpSoSvIOaMhy.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/JvE8vh249yKoB6hexTAk3wZl.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/LM2OvcARykdKsQmUlMRuJ0Rp.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/BByPMYAFfWDZylP8KgfuU7lL.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/M6VsqC5ZBKEZIvZrpzzUOrCF.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/sXaZRg2pnwPD9iqyxEbFksfg.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/CC2PcX9MAUUt3dvhIqV73i9X.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/E2UudEq6iD9WStIuQhmyptUf.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/pL1eviXK8Klael6uuw8DYbuT.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/zKTjqUCerIu93doDNKGQ8bqm.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/6CsLokT1en6sz2Jocc9ym0b4.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/nH6qI2msupRZjlSbSaiqLo0c.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/KdYTw6m3fdliAFwRVu7bD33j.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/OJg79uX6y9J81J3NLwPpHcxT.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/0k0325onWSqwm4Au7jZG1O6o.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/bJdV7eDAYUpm8nN3fkPLlOBq.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/nIHhVwfXS7PYKS63Y1xLTBT7.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/DuuqkCFuiJefezOg1HxB9WrW.jpg?f=fotoalbum_tile)