En? Hoe is het afgelopen? Tot tevredenheid?
Heel iets anders, een fotoverslag van m'n beklimming vanaf de pashoogte van de Umbrailpas naar Piz Umbrail en de
Gratwanderung (terugweg), over en om de grensrug heen, weer naar de Umbrailpas (waar ik de auto had neergezet).
Ettelijke uren lopen en zwoegen, 5 liter water verder, 'slechts' 10km lopen (vaak boven de 3000m), 3200kcal verder, 23k stapjes en een beetje moe.

Vorig jaar had ik boel al enigszins verkend, maar toen aarzelde ik om de Piz Umbrail zelf te doen. Leek me nogal steil en zwaar. En dat was het ook.

Regelmatig langs honderden meters afgrond, vasthouden aan gespannen stukken ketting en oppassen dat je geen misstap beging. Anders was het RIP.
Het hele fotoalbum van de (Piz) Umbrail vind je hier:
https://flic.kr/s/aHBqjBW1Ua
De route verliep over de steile flanken van de Piz Umbrail, via Punta da Rims, met uitzicht op Lai da Rims. Met Zwitserse bergtoppen op de achtergrond en aan de andere zijde de Stelvio Pas/Stilfser Joch, met de Ortler in de verte.
De flanken van Piz Umbrail:
PizUmbrail2 by
Erik Haak, on Flickr
Achterom kijkend, de Ortler/Stelvio:
PizUmbrail3 by
Erik Haak, on Flickr
PizUmbrail4 by
Erik Haak, on Flickr
Gewoon, stug door naar de top:
PizUmbrail7 by
Erik Haak, on Flickr
af en toe wat spannende ketting gedeeltes:
PizUmbrail9 by
Erik Haak, on Flickr
Het
Gipfelkreuz @ 3033m:
PizUmbrail10 by
Erik Haak, on Flickr
Waanzinnig uitzicht:
PizUmbrail11 by
Erik Haak, on Flickr
PizUmbrail13 by
Erik Haak, on Flickr
Leuk doorkijkje, richting Stelvio/Bormio:
PizUmbrail14 by
Erik Haak, on Flickr
De route terug ontvouwde zich:
PizUmbrail15 by
Erik Haak, on Flickr
hmmm, best wel spannend:
PizUmbrail16 by
Erik Haak, on Flickr
PizUmbrail18 by
Erik Haak, on Flickr
Uitzicht op Lai da Rims:
PizUmbrail17 by
Erik Haak, on Flickr
En nog wat restanten uit WW1:
PizUmbrail20 by
Erik Haak, on Flickr
Alle foto's zijn klikbaar @ flickr voor high-res. Dan kun je naar hartelust inzoomen. Alles is voorzien van GPS EXIF data, m.a.w. je kunt precies zien waar ik twee weken geleden stond.

Veel kijkplezier.