Dag 4: Houffalize - Nadrin
27km, D 1.050+
Als de Belgische meteodienst code Oranje afgeeft voor een hittegolf; wat gaan we dan doen?
Juist… 27 kilometer wandelen met 1000+ hoogtemeters (en ook weer 1000 meter afdalen), met een rugzak op…
Vandaag de vierde wandeldag; van Houffalize naar Nadrin. Gezien de verwachte hitte had ik de wekker extra vroeg gezet (5:45u), om te kunnen wandelen vanaf zonsopkomst en zo de warmte zoveel mogelijk voor te blijven.
Als ik om 6:10 het hotel uit loop, bedenk ik me na 200 meter ineens dat mijn e-reader nog op het bed ligt … dus weer terug.. is de nachtportier nergens meer te bekennen. Dus ik heb de bus met ingeleverde keycards net zo lang heen-en-weer geschud tot de mijne er weer uitkwam. Terug naar de kamer, ereader ingepakt en na een valse start nu om 6:20 echt op pad.
Gelukkig is de bakker in het dorp al om 6:30 open; daar kan ik mooi broodjes, een appelflap en een bak koffie kopen. De appelflap en de koffie gaan (uiteraard) meteen op, de broodjes in de tas voor onderweg.
Het eerste stuk wandelen is ‘ok’. Door de heuvels in het bos, maar je hoort de eerste 2 uur continue het verkeer van de Route du Soleil in de achtergrond (kan natuurlijk ook aan de windrichting liggen).
Na 3.5 uurtjes lopen wordt het een stuk interessanter. De route loopt nu langs de Ourthe, en is bijna volledig single track. Het wordt wel wat drukker met wandelaars, want er lopen (blijkbaar) ook een aantal dagtochten in dit gebied.
Ik betwijfel of ik het goed op de foto’s heb kunnen vastleggen, maar dit is echt een onwijs mooi stuk. Tot zo ver met afstand het leukste deel om te lopen, ondanks dat het (relatief) wat drukker is.
Na de stuwdam loopt de route verder langs de Ourthe. Hier is het weer onwijs rustig, net als op de route de voorgaande dagen. Er zijn uren dat ik niemand tegenkom.
Het laatste uur beginnen de hoogtemeters wel te tellen. Het gaat continue single track omhoog en omlaag, vol in de zon met een wind die aanvoelt als een föhn.
Ik ben dan ook blij als ik bij Nadrin de route af mag en daar meteen een terrasje is voor een koud colaatje.
Vannacht slaap ik in een ‘hut’. Ik heb een slaapplaats gereserveerd op een kamer met 4 bedden. Geen idee of de andere bedden ook bezet zijn. Voor de zekerheid heb ik wel oordopjes meegenomen 😂.
edit:
hilarisch. Ik zit hier vannacht in mijn eentje blijkt. De goedkoopste overnachting van de hele tocht, en ik heb een hut/ vakantiehuis met slaapkamer, volledig uitgeruste keuken, douche en toilet.. en een gevulde lade met bier en chips die je aan kunt schaffen voor een schappelijk bedrag (geld in het kistje stoppen).
Dit plekje moet ik onthouden…
Het eerste biertje ligt inmiddels af te koelen in de vriezer 😎