Valorian schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:04:
[...]
Paar jaar terug de Dom (4500m) geprobeerd en ook omgekeerd. De "festijoch" was een "opstapje" wat nauwelijks naam had in de boekjes. Nu is het een soort crux van de route geworden, een eigen bottleneck met flinke kans op steenslag. We zijn er wel op gekomen, maar het koste zoveel tijd dat we de rest van de route niet meer zagen zitten.
Ik heb vorig jaar ook de Dom gedaan (via de Festigrat, aanrader!) en in mijn herinnering viel dat hartstikke mee. Na eventjes op m'n GPS-track gespiekt te hebben: wij deden er 25 minuten over om vanaf de gletsjer op het Festijoch te komen. Weet je zeker dat je het op de goede plek geprobeerd hebt? Qua klimmen was het ook niet bijzonder spannend; het meeste hebben we simultaan geklommen.
Plaatje vanaf ergens op de Festigrat richting de Matterhorn:
Einde Festigrat waar je weer op de normaalroute komt, een blik richting de iets lagergelegen Täschhorn:
Maar ik herken wel dat je vaak door grote en instabiele puinbakken moet om ergens te komen. En ja timing is een dingetje: wij deden de Festigrat in augustus en de ijswanden waren toen in erbarmelijk conditie. Dat wisten we vooraf, maar we besloten het toch te proberen maar eigenlijk moet je zoiets veel eerder in het seizoen doen.
Alhoewel, dit jaar waren we er eerder bij en hebben we (onder andere) de Lyskamm traverse gedaan op 3 juli. Toen was het stuk naar top van de westelijke top al behoorlijk verijst (nog wel te doen). Maar het was dermate warm dat het laatste stuk van de graat (wij deden hem W->O) compleet pap werd was zodra de zon erop kwam. Op een gegeven moment stapte ik zo met m'n voet door de graat en bungelde die ergens in het luchtledige. Niet zo grappig wanneer je over een messcherpe sneeuwgraat gaat met 1000 meter afgrond links en rechts. Achteraf bezien was dat een veel te heikel avontuurtje.
Ergens op de rotsgraat kijkend richting Lyskamm oost:
De afdaling bezien vanaf Lyskamm oost:
Niet veel later in compleet andere omstandigheden de Traversee Royale gedaan: we waren de eerste in de diepvries nadat er een halve meter sneeuw gevallen. Nou, dan zijn de omstandigheden uitstekend maar je hebt dan wel een paar taaie dagen als je moet sporen. Wel een fenomenale route!
Vanaf Domes des Miage richting refuge Durier (als je goed zoekt kan je 'm vinden op de foto) en de graat naar Aiguille de Bionnassay midden-links en dan Mont Blanc rechts. Je ziet hier bijna de hele route van de volgende dag (behalve de afdaling over Trois Monts naar Aguille du Midi):
Ergens onderweg naar Aiguille de Bionnassay terugkijkend in de richting van Domes des Miage:
We wilden ook nog de traverse Zumstein > Dufourspitze > Nordend doen, maar helaas waaide het gigantisch hard en besloten we bovenop de Zumstein om verstandig te zijn en om te draaien.