Yup maar ze kunnen makkelijk breken. FF 'lassen' boven de brander kan wel wel maar het blijft een zwak punt en herhaling is gewoon op wachten.Hopjesvla79 schreef op maandag 23 september 2024 @ 10:21:
[...]
als je nog lichter wil laat je zo'n overrated titanium lepel thuis en pak je er een van plastic.
zoals gezegd breekt het setje van mij al 20 jaar niet en wordt goed gebruikt. Zal wel mazzel zijn.zuma schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 12:54:
[...]
Yup maar ze kunnen makkelijk breken. FF 'lassen' boven de brander kan wel wel maar het blijft een zwak punt en herhaling is gewoon op wachten.
Hi Ha Hopjesvla
Wij hebben vorig jaar een hele hikingvakantie gedaan met setjes hardplastic bestek (met doosje!) van Flying Tiger…zuma schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 12:54:
[...]
Yup maar ze kunnen makkelijk breken. FF 'lassen' boven de brander kan wel wel maar het blijft een zwak punt en herhaling is gewoon op wachten.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Anoniem: 1839042
Dit brandertje zit al in onze standaard kampeeruitrusting, afgelopen 20 jaar nog nooit problemen gehad om aan nieuwe flessen te komen. Maar wellicht dat de ervaring anders is wanneer ik mij niet op campings begeefzuma schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 12:51:
[...]
Blijf weg van cmpinggas! Dat maakt je veels te afhankelijk. Gewoon een reguliere brander van optimus, msr of ali. Dan kan je veel makkelijker een nieuw blikje vinden (bouwmarkt bijv.).
Mocht ik ooit wat anders kopen dan zou het sowieso een iets compacter model worden zodat hij makkelijker in mijn kooksetje past.
Wat medische omstandigheden gooiden wat roet in het eten dus afgelopen dagen niet naar de Vogezen geweest maar samen met een collega in Zuid Limburg de Dutch Mountain Trail (DMT) gelopen.
In 4 dagen van Kerkrade naar Maastricht door overwegend prachtige landschappen met mooie routes en genoeg te zien onderweg. In totaal 113km gelopen verdeeld over 4 dagen.
Elke nacht op een andere camping verbleven in Vaals, Gulpen en Mheer. Alle uitrusting heeft zich goed gehouden op een wandelstok na die tussen een poortje bleef hangen en iets is verbogen. Mijn opblaasbare kussen (de goedkoopste van Decathlon) viel wat tegen maar was met een fleecevest er omheen nog wel te doen.
Ondanks dat we beide geen geoefende wandelaars zijn, waren de afstanden van ~30km per dag geen probleem en boden voldoende uitdaging. Specifiek ingaande op de DMT zou ik met name de eerste helft van dag 1 weglaten: de Wilhelminaberg is niet zo spectaculair dat het de kilometers door industrie en woonwijken verantwoord. Beter zou de route op dag 1 na Kerkrade starten en vervolgens op dag 4 bij de ENCI groeve eindigen. De voorloop en uitloop doen de rest van de route geen goed.
Wij waren gezegend met prachtig droog weer en aangename temperaturen. Voor de zomerwandelaars zou ik aanraden voldoende water mee te nemen. En de wandelaars met nat weer moeten bij sommige stukken goed uitkijken voor glijpartijen. (Wilheminaberg dag 1 en klim richting ENCI op dag 4)
Al met al een gemoedelijke tocht en veel leuk contact met de andere DMT wandelaars.
In 4 dagen van Kerkrade naar Maastricht door overwegend prachtige landschappen met mooie routes en genoeg te zien onderweg. In totaal 113km gelopen verdeeld over 4 dagen.
Elke nacht op een andere camping verbleven in Vaals, Gulpen en Mheer. Alle uitrusting heeft zich goed gehouden op een wandelstok na die tussen een poortje bleef hangen en iets is verbogen. Mijn opblaasbare kussen (de goedkoopste van Decathlon) viel wat tegen maar was met een fleecevest er omheen nog wel te doen.
Ondanks dat we beide geen geoefende wandelaars zijn, waren de afstanden van ~30km per dag geen probleem en boden voldoende uitdaging. Specifiek ingaande op de DMT zou ik met name de eerste helft van dag 1 weglaten: de Wilhelminaberg is niet zo spectaculair dat het de kilometers door industrie en woonwijken verantwoord. Beter zou de route op dag 1 na Kerkrade starten en vervolgens op dag 4 bij de ENCI groeve eindigen. De voorloop en uitloop doen de rest van de route geen goed.
Wij waren gezegend met prachtig droog weer en aangename temperaturen. Voor de zomerwandelaars zou ik aanraden voldoende water mee te nemen. En de wandelaars met nat weer moeten bij sommige stukken goed uitkijken voor glijpartijen. (Wilheminaberg dag 1 en klim richting ENCI op dag 4)
Al met al een gemoedelijke tocht en veel leuk contact met de andere DMT wandelaars.
Anoniem: 1839042 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:46:
Wat medische omstandigheden gooiden wat roet in het eten dus afgelopen dagen niet naar de Vogezen geweest maar samen met een collega in Zuid Limburg de Dutch Mountain Trail (DMT) gelopen.
Die zou ik met mijn vrouw ook gaan lopen, dit najaar.
Helaas werpen familie-omstandigheden roet in het eten.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Ik hoop dat jullie er nog eens de tijd voor krijgen, zeker de moeite waard!Ramzzz schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 19:03:
[...]
Die zou ik met mijn vrouw ook gaan lopen, dit najaar.
Helaas werpen familie-omstandigheden roet in het eten.
DMT staat voor mij voor het voorjaar op de planning, zodra de zon zich dan regelmatig laat zien en campings weer open zijn. En ik moet nog wel een beetje meer trainen ook 
Komend weekend lig ik nog 2 nachten in een tentje ergens om en nabij Giethoorn (verwachting is een graadje of 5 's nachts, dus ik heb het extra absorberende doekje om de condens aan de binnenkant 's nachts en 's ochtends op te vegen alvast klaargelegd. Enige voodeel van single wall: je kan er makkelijk bij
Dit is wel de ondergrens van waar ik in wil liggen qua temperatuur/seizoen, als het vriespunt nadert heb ik liever muren en een dak.
Komend weekend lig ik nog 2 nachten in een tentje ergens om en nabij Giethoorn (verwachting is een graadje of 5 's nachts, dus ik heb het extra absorberende doekje om de condens aan de binnenkant 's nachts en 's ochtends op te vegen alvast klaargelegd. Enige voodeel van single wall: je kan er makkelijk bij
Dit is wel de ondergrens van waar ik in wil liggen qua temperatuur/seizoen, als het vriespunt nadert heb ik liever muren en een dak.
[ Voor 4% gewijzigd door Bundin op 07-10-2024 21:28 ]
Aan allen die DMT lopen, maar houden van meerdaagse hikes in NL: kijk dan ook eens naar het Veluwe zwerfpad. In mijn optiek mooiste van Nederland.
Afwisselend, praktisch volledig onverhard, zelf samen te stellen en gewoon kneiter mooi. Zeker voor mij mooier dan de DMT, waarbij dag 1 en 4 toch mwahh zijn, zeker als pontje niet vaart.
Afwisselend, praktisch volledig onverhard, zelf samen te stellen en gewoon kneiter mooi. Zeker voor mij mooier dan de DMT, waarbij dag 1 en 4 toch mwahh zijn, zeker als pontje niet vaart.
DMT is ook alleen voor het maximaliseren van de hoogtemeters toch? Als je mooi wilt dan loop je het Krijtlandpad in dezelfde regio.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Volgens mij heeft de DMT wat minder verharde kilometers en iets meer hoogtemeters. Beide routes hebben hetzelfde mankement van starten/eindigen in de bewoonde wereld.
Thanks voor de tip voor het Veluwe zwerfpad! Dit is aardig in de regio voor mij en dus gemakkelijk op te hakken in tochten van 2-3-4 dagen.maartend schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 07:26:
Aan allen die DMT lopen, maar houden van meerdaagse hikes in NL: kijk dan ook eens naar het Veluwe zwerfpad. In mijn optiek mooiste van Nederland.
[ Voor 64% gewijzigd door Anoniem: 1839042 op 08-10-2024 08:54 ]
DMT heeft zeer zeker meer hoogtemeters. Meer onverhard durf ik wel te ontkennen, Ik had enkel verhard als ik naar de camping moest, verder nauwelijks. Kwam overdag ook niet in bewoonde wereld. Heb tot nu toe 10 dagen op Veluwe zwerfpad gelopen.Anoniem: 1839042 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:52:
Volgens mij heeft de DMT wat minder verharde kilometers en iets meer hoogtemeters. Beide routes hebben hetzelfde mankement van starten/eindigen in de bewoonde wereld.
[...]
Thanks voor de tip voor het Veluwe zwerfpad! Dit is aardig in de regio voor mij en dus gemakkelijk op te hakken in tochten van 2-3-4 dagen.
Waarschijnlijk was mijn post een beetje obscuur, maar mijn vergelijking van de DMT was met het Krijtlandpad en niet met de Veluwe. Althans volgens Komoot heeft de DMT minder verharde kilometers en marginaal meer hoogtemeters dan het Krijtlandpad.maartend schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:46:
[...]
DMT heeft zeer zeker meer hoogtemeters. Meer onverhard durf ik wel te ontkennen, Ik had enkel verhard als ik naar de camping moest, verder nauwelijks. Kwam overdag ook niet in bewoonde wereld. Heb tot nu toe 10 dagen op Veluwe zwerfpad gelopen.
Nooit geweten dat dit topic bestond wat leuk om te lezen!
Zelf al heel lang fanatiek wandelaar. Vanalles gelopen van de DMT, huttentochten in de Alpen en Dolomieten, met tent thru-hiken over langere periodes in veel gebieden tot klettersteig routes.
Alles trouwens al sinds een jaar of 5 volledig op barefoot schoenen. In alle omstandigeden en met elke vorm van bepakking. Grappig ook hier om de plaatjes te zien van ultra stevige, ondersteunende en zware hike schoenen. en de verhalen erbij dat je die toch echt nodig hebt voor bepaalde routes van een moeilijkheidsgraad en toch zeker wel met bepakking.
Volledig het tegenovergestelde op alle vlakken van wat ik aan mijn voeten heb
Zijn er meer hier op barefoot ? Ik kom ze in de bergen de laatste jaren maar mondjesmaat meer tegen, maar wordt er wel grappig genoeg steeds vaker in herkend. Van "Hee! zijn dat niet van die... ?"
Niet hier trouwens om mensen te overtuigen, ik ga even lekker teruglezen en inspiratie opdoen.
Komend jaar sowieso al 1 trip naar Kosovo. gepland staan
Zelf al heel lang fanatiek wandelaar. Vanalles gelopen van de DMT, huttentochten in de Alpen en Dolomieten, met tent thru-hiken over langere periodes in veel gebieden tot klettersteig routes.
Alles trouwens al sinds een jaar of 5 volledig op barefoot schoenen. In alle omstandigeden en met elke vorm van bepakking. Grappig ook hier om de plaatjes te zien van ultra stevige, ondersteunende en zware hike schoenen. en de verhalen erbij dat je die toch echt nodig hebt voor bepaalde routes van een moeilijkheidsgraad en toch zeker wel met bepakking.
Volledig het tegenovergestelde op alle vlakken van wat ik aan mijn voeten heb

Zijn er meer hier op barefoot ? Ik kom ze in de bergen de laatste jaren maar mondjesmaat meer tegen, maar wordt er wel grappig genoeg steeds vaker in herkend. Van "Hee! zijn dat niet van die... ?"
Niet hier trouwens om mensen te overtuigen, ik ga even lekker teruglezen en inspiratie opdoen.
Komend jaar sowieso al 1 trip naar Kosovo. gepland staan

7800X3D - B650E Aorus Master - 32GB 6000Mhz - 4090 FE
Aha. dat is idd wat anders. Heb krijtland ook gelopen en qua verharding denk ik zeker dat je gelijk hebt. Je moet oa maastricht door. Vond ik niet bijzonder.Anoniem: 1839042 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:30:
[...]
Waarschijnlijk was mijn post een beetje obscuur, maar mijn vergelijking van de DMT was met het Krijtlandpad en niet met de Veluwe. Althans volgens Komoot heeft de DMT minder verharde kilometers en marginaal meer hoogtemeters dan het Krijtlandpad.
Mag ik vragen hoe je op het idee bent gekomen om barefoot schoenen te gaan dragen? en waar heb je ze gezocht, lijkt mij prettig om even te passen van te voren.Skybullet schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 23:42:
Volledig het tegenovergestelde op alle vlakken van wat ik aan mijn voeten heb![]()
Ik werk bij defensie. Jaren op kisten wandelen en rennen met bepakking gaf mij chronische scheenbeenvlies klachten. Inmiddels de ladder bestegen en een mooie kantoorbaan waardoor dat rennen op kisten voorbij is, maar de klachten niet. Vanalles geprobeerd totdat een redelijk modern denkende militaire dokter me als idee gaf om volledig de switch te maken naar barefoot. In alle sporten en ook dagelijks leven. Lang en pijnlijk proces, onder andere ook opnieuw leren hardlopen. Maar geen seconde pijn aan mijn schenen meer gehad 😉walterworld schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:07:
[...]
Mag ik vragen hoe je op het idee bent gekomen om barefoot schoenen te gaan dragen? en waar heb je ze gezocht, lijkt mij prettig om even te passen van te voren.
Schoenen kopen is het lastige, je gaat ze niet zomaar in de winkel zien liggen. Ik heb talloze merken al gehad. Mijn favoriete nu is vivobarefoot. Ik heb bij elk merk altijd de maattabel opgezocht en vanuit daar blind besteld. Tot nu toe nooit problemen met maat gehad. Pasvorm doet er niet toe bij barefoot want ze zijn allemaal breed by design.
Voor meer vragen dm me maar dan houden we het buiten dit topic 👍
7800X3D - B650E Aorus Master - 32GB 6000Mhz - 4090 FE
In Arnhem zit barefoot and more. Fijne winkel.walterworld schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 14:07:
[...]
Mag ik vragen hoe je op het idee bent gekomen om barefoot schoenen te gaan dragen? en waar heb je ze gezocht, lijkt mij prettig om even te passen van te voren.
Oud topic hoor, maar dit was dus wel mogelijk met Komoot op Samsung horloges die nog op Tizen draaiden. Tot en met de Gear S3 (Frontier) was dit één van de beste features!sfinx schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:32:
Nog mensen hier die een Wear OS smartwatch gebruiken tijdens het wandelen? Heb een Galaxy Watch6 en gebruik zo af en toe Komoot, die geeft turn-by-turn navigatie op het horloge. Maar ben eigenlijk op zoek naar iets dat ook een kaart toont, iemand een idee? GPX exporteren en dan tonen in Ghostracer werkt wel, maar je positie wordt niet geupdate daarin.
Ben Komoot al meer dan een jaar aan het spammen met de vraag om dit ook voor de Wear OS app toe te voegen, maar helaas zonder resultaat
@sfinx volgende mij kan alltrails dit in combinatie met een garmin. Maar dan met handmatig omzetten en uploaden van routes via de website. Alltrails geeft aan dat het binnenkort ook via hun app kan. Zelf geen ervaring mee.
https://support.alltrails...nect-account-to-AllTrails
Ik gebruik veel alltrails maar zit te wachten op een uitgebreidere wearos app (die is recent gelanceerd, met alleen basis functies)
https://support.alltrails...nect-account-to-AllTrails
Ik gebruik veel alltrails maar zit te wachten op een uitgebreidere wearos app (die is recent gelanceerd, met alleen basis functies)
https://support.alltrails...s-downloaden-en-gebruikenKan ik een kaart bekijken op mijn Wear OS-horloge?
Op dit moment kun je nog geen routekaarten bekijken in de horloge-app. We hopen deze functionaliteit binnenkort toe te voegen
@Plantje1978 @Bulldock In een eerdere reply werd Outdooractive aangeraden, dat werkt prima. Deze toont een mooi kaartje van de route. Enige is dat het kaartje verdwijnt als er een turn-by-turn navigatie aanwijzing is. Deze werken echter niet zo goed dus verschijnen maar sporadisch 
:strip_exif()/f/image/nrJyXt3RFVaPW5VJ2lAQoyEc.jpg?f=fotoalbum_large)
Hippos are apparently just rage filled hate tanks
Dank voor de toevoeging! Ik zag hem inderdaad ergens wel voorbij komen. Eens op de site van Outdoor Active gekeken en het is gewoon 1:1 vervanging van Komoot eigenlijk.
Ik was namelijk even bang, dat ik nóg een app moest draaien voor mijn langere runs. Nu heb ik al Strava op de telefoon, Samsung Health op het horloge en Komoot op zowel telefoon als horloge. Ik ga het gewoon eens testen. Wel jammer, dat de satellietbeelden enkel voor de betaalde versie beschikbaar zijn. Gemiste kans van Komoot hoor!
Ik was namelijk even bang, dat ik nóg een app moest draaien voor mijn langere runs. Nu heb ik al Strava op de telefoon, Samsung Health op het horloge en Komoot op zowel telefoon als horloge. Ik ga het gewoon eens testen. Wel jammer, dat de satellietbeelden enkel voor de betaalde versie beschikbaar zijn. Gemiste kans van Komoot hoor!
Banana for scale, maar het lijkt me zoiets alsof je je smartphone in een hoes aan je arm hebt gebonden.sfinx schreef op woensdag 20 november 2024 @ 05:55:
@Plantje1978 @Bulldock In een eerdere reply werd Outdooractive aangeraden, dat werkt prima. Deze toont een mooi kaartje van de route. Enige is dat het kaartje verdwijnt als er een turn-by-turn navigatie aanwijzing is. Deze werken echter niet zo goed dus verschijnen maar sporadisch
[Afbeelding]
Signatures zijn voor boomers.
Ja en dat is precies wat je wil!
Die pijl die ze nu bij Komoot laten zien, helpt gewoon niet als je kleine bospaadjes (van het niveautje "reewissel") moet nemen
Hier nog even op terugkomen... Super bedankt voor het meedenken in ieder geval! Ik heb Outdoor Active op diverse apparaten geïnstalleerd en wilde laatst een rondje doen met de app. Maar wat een drama! Ja, je krijgt een kaartje te zien met je positie, maar nergens krijg je lekkere route begeleiding.sfinx schreef op woensdag 20 november 2024 @ 05:55:
[Afbeelding]
Komoot heeft (en had op Tizen) wat dat betreft nog steeds de beste vorm tussen "navigatie met een pijl" en "een kaart laten zien" in wat mij betreft. Op de punten waar het ertoe deed, kon ik op een kaartje net even zien welk paadje in dan van de 5 paden moest nemen. Of als ik het idee had dat er geen linksaf mogelijk was, kon ik precies zien waar dat was en zo het hazenpaadje ontdekken wat door Komoot bedoeld werd.
Heel jammer dit!
De route voor 4 daagse huttentocht in de Karwendel is weer gepland 
Wordt 2e helft juli om kans op teveel sneeuw te verkleinen.
YouTube: Karwendel 2025 huttentocht route
Wordt 2e helft juli om kans op teveel sneeuw te verkleinen.
YouTube: Karwendel 2025 huttentocht route
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Mooie tocht! Veel wandelplezier (en voorpret) gewenst.
Wij hebben ook weer een paar weekjes geboekt, zomer 2025, in de driehoek A/I/CH.
Met als uitvalsbasis een klein dorpje aan de Haidersee.
Nog een reminder van hoe snel het weer kan omslaan.
Afgelopen zomer, dagtrip vanaf de Umbrail pas, zo'n beetje de grens I/CH volgend en dan richting een urbex locatie 'WW1 Bocchetta di Forcola - Caserma degli Alpini'
Het ene moment heb je dit uitzicht:

Umbrail25 by Erik Haak, on Flickr
En op de terugweg komt er ineens slecht weer opzetten:

Umbrail27 by Erik Haak, on Flickr
BTW: alle foto's zijn voorzien van GPS EXIF metadata. M.a.w. je kunt precies zien waar deze fotograaf zich bevond.
Met als uitvalsbasis een klein dorpje aan de Haidersee.
Nog een reminder van hoe snel het weer kan omslaan.
Afgelopen zomer, dagtrip vanaf de Umbrail pas, zo'n beetje de grens I/CH volgend en dan richting een urbex locatie 'WW1 Bocchetta di Forcola - Caserma degli Alpini'
Het ene moment heb je dit uitzicht:

Umbrail25 by Erik Haak, on Flickr
En op de terugweg komt er ineens slecht weer opzetten:

Umbrail27 by Erik Haak, on Flickr
BTW: alle foto's zijn voorzien van GPS EXIF metadata. M.a.w. je kunt precies zien waar deze fotograaf zich bevond.
Topic nooit gezien, we willen wat hikes te gaan maken de komende zomer met mijn dochter van bijna 4 maanden oud. Idee is een draagrugzak te kopen (Deuter kid Comfort bijvoorbeeld). Vraag me wel af hoe fysiek zwaar dit is? Heb geen serieuze ervaring met lopen met gewicht, al heb ik wel een fatsoenlijke conditie (hardlopen).
Hoe kijken jullie aan naar locaties met relatief grote hoogtes? Mijn dochter zal tegen de tijd een maand of 9 zijn. We hebben al lang de wens om een keer richting de Jungfraujoch regio te gaan. Top zit natuurlijk op ~3500 meter…..
Lees er wat verschillende meningen en uitleggen over. Idee is om te overnachten in Grindelwald (rond de 1000 meter hoogte) en eerst lokaal wat hikes te doen, laatste dag mogelijk naar de top toe. Al is de vraag of dit verstandig is? Volgens mij kunnen we ons ook prima vermaken zonder de dure toch naar de top natuurlijk. Of gewoon overslaan dit jaar, ander gebied zoeken en volgend jaar deze trip maken?
We hebben een uitwijkmogelijkheid met schoonouders die ook in de regio zitten, kleine zou daar een dag kunnen verblijven. Wat is jullie ervaring?
Hoe kijken jullie aan naar locaties met relatief grote hoogtes? Mijn dochter zal tegen de tijd een maand of 9 zijn. We hebben al lang de wens om een keer richting de Jungfraujoch regio te gaan. Top zit natuurlijk op ~3500 meter…..
Lees er wat verschillende meningen en uitleggen over. Idee is om te overnachten in Grindelwald (rond de 1000 meter hoogte) en eerst lokaal wat hikes te doen, laatste dag mogelijk naar de top toe. Al is de vraag of dit verstandig is? Volgens mij kunnen we ons ook prima vermaken zonder de dure toch naar de top natuurlijk. Of gewoon overslaan dit jaar, ander gebied zoeken en volgend jaar deze trip maken?
We hebben een uitwijkmogelijkheid met schoonouders die ook in de regio zitten, kleine zou daar een dag kunnen verblijven. Wat is jullie ervaring?
Het loopt in ieder geval beter dan een draagzakTortelli schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:23:
Topic nooit gezien, we willen wat hikes te gaan maken de komende zomer met mijn dochter van bijna 4 maanden oud. Idee is een draagrugzak te kopen (Deuter kid Comfort bijvoorbeeld). Vraag me wel af hoe fysiek zwaar dit is? Heb geen serieuze ervaring met lopen met gewicht, al heb ik wel een fatsoenlijke conditie (hardlopen).
Let overigens wel op dat de nek stabiel genoeg is. Ze moeten zelfstandig het hoofd recht kunnen houden en de 'klappen' van het lopen moeten kunnen opvangen. Bij minder weer is het ook wel lekker als er berghut op de route zit, dan kan iedereen even opwarmen mocht het onverhoopt toch wat kouder zijn.
Die hoogte van 3500m zou ik denk ik even overslaan. Tuurlijk zijn er zat kinderen die er geen last van hebben, maar wij komen vanaf zee niveau en zijn dus ook niks gewend. Misschien dat langzaam opbouwen helpt. Persoonlijk zou ik het risico op hoogteziekte even uitsluiten. Te meer ook omdat je gewoon nog niet kan communiceren met je baby/peuter over dat soort zaken. Ze kunnen het zelf niet aangeven.Hoe kijken jullie aan naar locaties met relatief grote hoogtes? Mijn dochter zal tegen de tijd een maand of 9 zijn. We hebben al lang de wens om een keer richting de Jungfraujoch regio te gaan. Top zit natuurlijk op ~3500 meter…..
Dat zou ik doen, dan kunnen jullie op het gemakje een prachtige dag hebben, als je geen last van hoogteziekte krijgtWe hebben een uitwijkmogelijkheid met schoonouders die ook in de regio zitten, kleine zou daar een dag kunnen verblijven. Wat is jullie ervaring?
[ Voor 3% gewijzigd door Luuk84 op 15-01-2025 16:52 ]
Wij hadden ook zo'n ding, beide dochters ingezeten (niet tegelijk) Neem een goede, die ook goed op de schouders hangt. En waar de kinderen stevig inzittenTortelli schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:23:
Ik heb er paden mee geleopen wat een smalle richel was (wel een ketting om vast te houden) en dochterlief hing boven "afgrond"van meter of 80. Vond ze erg leuk
Even 'opa vertelt', maar ik heb veel met zowel vrije slechte als hele goede rugdragers gelopen, en ook met buik-/rugdraagzak. Maar wel wat serieuzere wandelingen (10-15 km of zo) met de kinderen pas vanaf pakweg een jaar (lees: in de omgeving van een huisje in de Ardennen).Tortelli schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:23:
Echt serieuze 'hikes' met een baby van die leeftijd? Ik zou dat zeker niet doen. Tegen de zomer rond een jaar, dan komt er wel wat meer aan mogelkjkheden.
10-15 km in betrekkelijk bekende omgeving, prima, maar echt op afgelegen plekken, zeker niet.
Waarom zou je dat überhaupt doen?
Maar misschien bedoel je wel iets heel simpels dichtbij, veilig, dan heb ik niks gezegd.
[ Voor 4% gewijzigd door Ramzzz op 15-01-2025 19:38 ]
We gaan geen hele serieuze hikes maken nee, meer rondjes van 5-6km en zien hoe dat gaat. Afstand waarbij als het niet goed gaat je zo weer terug bent.
Wil sowieso voor de tijd hier in de regio wat oefenen natuurlijk.
Wil sowieso voor de tijd hier in de regio wat oefenen natuurlijk.
Zelf ook met beide kinderen gedaan tot ze een jaar of 3-4 oud waren. Je komt gewoon op veel meer plaatsen dan met een kinderwagen.
Onze kinderen zijn beide van oktober, dus tegen de tijd dat het zomer was konden ze zonder problemen in de drager.
Heb het zelf altijd een leuke manier van wandelen gevonden: Begon bij beide vaak met continue gebabbel in je oor, en dan ineens alleen nog maar gesnurk
Onze kinderen zijn beide van oktober, dus tegen de tijd dat het zomer was konden ze zonder problemen in de drager.
Heb het zelf altijd een leuke manier van wandelen gevonden: Begon bij beide vaak met continue gebabbel in je oor, en dan ineens alleen nog maar gesnurk
)
Wij waren ook fervente bergmensen toen wij onze eerste kleine kregen. We hebben besloten er weg te blijven met een baby. Simpelweg ik zelf ben al erg gevoelig voor hoogtes door de bouw van mijn holtes en de zeer nauwe verbindingen daartussen. Ik heb heel snel last van hoogte verschillen (knallende koppijn) maar ik weet inmiddels hoe ik mij zelf moet 'klaren'. Gewoon slikken en geeuwen is bij mij kansloos....Tortelli schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:23:
Gezien mij eigen ervaringen vertrouw ik er niet op dat iedere willekeurige baby zomaar ook bestand is tegen die hoogte verschillen.... Als je een continue jankende baby in een vliegtuig hebt dan weet ik al lang wat er aan de hand is.....
Kortom wij hebben besloten om andere trektochten te gaan doen. Zeker toen ruim een jaar later de tweede erbij kwam. Wij zijn trektochten gaan maken in makkelijker terrein (Eifel, Ardennen, Denemarken, Zweden e.d.). Zeker in het begin heel veel plezier gehad van een Rambler Explorer https://www.rambler.compa...s/art/rambler-explorer-80
Dat ding trek je werkelijk waar overal doorheen soms ook gewoon in onderdelen door lastige passages getakeld (de inhoud er ff uit)
Hier mensen met ervaringen met wandeltochten(/tochtjes) met jonge kinderen (6 en 8 zijn onze jongens)? Wij denken erover na om in Juli/Augustus 3-4 dagen tussen enkele hutten in Oostenrijk (we denken aan Kleinarl?) te wandelen.
Nu bots ik meteen al tegen de praktische kant; het reserveren van zo'n hutten is nog niet gewoon via een website? Je moet de meeste hutten blijkbaar rechtstreeks bellen... Mijn Duits is daar niet goed genoeg voor.
Hier mensen met ervaringen met wandeltochtjes in Oostenrijk? Tips, do's/don'ts/... ?
Nu bots ik meteen al tegen de praktische kant; het reserveren van zo'n hutten is nog niet gewoon via een website? Je moet de meeste hutten blijkbaar rechtstreeks bellen... Mijn Duits is daar niet goed genoeg voor.
Hier mensen met ervaringen met wandeltochtjes in Oostenrijk? Tips, do's/don'ts/... ?
Ik ben gewend om met een rugzak op vakantie te gaan, maar naarmate ik wat ouder word gaan we ook wel eens met de auto naar een huisje of een andere vaste stand plek. Een grote rugzak is dan minder fijn, dus ik ben over naar Duffels.
Mooi setjes uitgekozen en nu op zoek naar Packing Cubes. Ik deed dit altijd met vuilniszakken wat bij outdoor wel handig is. Maar in een schonere omgeving wil ik wel naar van die mooie packing cubes overstappen.
Dit is echt een typisch Tweakers ding denk ik. Althans, ik ben zelf al 2 dagen aan het zoeken naar wat voor functies er überhaupt zijn bij deze cubes.
Het oog wil ook wat en er moeten goede maten zijn van 1 merk/type voor kleding, schoenen, cameragear etc.
Ik wil niet perse vragen om tips, maar als iemand erg anthousiast is over een Cube om een bepaalde reden dan zou ik daar graag iets over lezen. Een Tweakers blik is vaak een gezonde blik.
Mooi setjes uitgekozen en nu op zoek naar Packing Cubes. Ik deed dit altijd met vuilniszakken wat bij outdoor wel handig is. Maar in een schonere omgeving wil ik wel naar van die mooie packing cubes overstappen.
Dit is echt een typisch Tweakers ding denk ik. Althans, ik ben zelf al 2 dagen aan het zoeken naar wat voor functies er überhaupt zijn bij deze cubes.
Het oog wil ook wat en er moeten goede maten zijn van 1 merk/type voor kleding, schoenen, cameragear etc.
Ik wil niet perse vragen om tips, maar als iemand erg anthousiast is over een Cube om een bepaalde reden dan zou ik daar graag iets over lezen. Een Tweakers blik is vaak een gezonde blik.
FreeReef.nl
wat bedoel je met features /functies van packing cubes? rits vs klittenband? Type materiaal? Meer kan ik niet echt bedenken qua features. Is niet maat de belangrijkste factor hierin?World Citizen schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:30:
Ik ben gewend om met een rugzak op vakantie te gaan, maar naarmate ik wat ouder word gaan we ook wel eens met de auto naar een huisje of een andere vaste stand plek. Een grote rugzak is dan minder fijn, dus ik ben over naar Duffels.
Anyway, hier gaat alles los in de duffel, vlgs mij een maatje L van North Face, heb hem al jaren. Klein beetje systeem qua wat waar ligt maar dat is het dan ook wel. Kleiner grut in drybags. In de rugzak gaat het ook in drybags overigens.
Hi Ha Hopjesvla
Ik ben door het materiaal ook voor een Base Camp Duffel gegaan. Alle andere duffels hebben niet dat erg stevige materiaal. Ik gooi mijn tassen nogal eens tussen scherpe rotsen (al zal dat bij een duffel wat minder vaak zijn).Hopjesvla79 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:45:
[...]
wat bedoel je met features /functies van packing cubes? rits vs klittenband? Type materiaal? Meer kan ik niet echt bedenken qua features. Is niet maat de belangrijkste factor hierin?
Anyway, hier gaat alles los in de duffel, vlgs mij een maatje L van North Face, heb hem al jaren. Klein beetje systeem qua wat waar ligt maar dat is het dan ook wel. Kleiner grut in drybags. In de rugzak gaat het ook in drybags overigens.
Packing Cube Functies die ik tegenkom:
- Stevigheid materiaal
- Ademen of waterdicht
- Extra losse vakken (al dan niet mesh)
- Een scheider zodat je schone was langzaam verdwijnt in de andere kant als vuile was
- Haken, ogen, daisy chainen
- Etiketten
- Wel of niet compressie
- Rits helemaal sluitend of staat net open
- Pull tabs om hem ineens open te trekken zonder de rits te gebruiken
- Type rits (mierenneukerij)
- Verkrijgbare maten
- Wasbaar
- Prijs
Ik kwam bijvoorbeeld die van Step22 tegen. Een beetje duur maar daar val ik wel voor
https://step22gear.com/co...oll-cube-hd-packing-cubes
FreeReef.nl
dat is een flinke lijstWorld Citizen schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:13:
[...]
Ik ben door het materiaal ook voor een Base Camp Duffel gegaan. Alle andere duffels hebben niet dat erg stevige materiaal. Ik gooi mijn tassen nogal eens tussen scherpe rotsen (al zal dat bij een duffel wat minder vaak zijn).
Packing Cube Functies die ik tegenkom:
- Stevigheid materiaal
- Ademen of waterdicht
- Extra losse vakken (al dan niet mesh)
- Een scheider zodat je schone was langzaam verdwijnt in de andere kant als vuile was
- Haken, ogen, daisy chainen
- Etiketten
- Wel of niet compressie
- Rits helemaal sluitend of staat net open
- Pull tabs om hem ineens open te trekken zonder de rits te gebruiken
- Type rits (mierenneukerij)
- Verkrijgbare maten
- Wasbaar
- Prijs
Ik kwam bijvoorbeeld die van Step22 tegen. Een beetje duur maar daar val ik wel voor
https://step22gear.com/co...oll-cube-hd-packing-cubes
ik denk dat je voor jezelf moet bedenken wat je belangrijk vindt. Voor mij persoonlijk staan er veel dingen op die ik zelf niet belangrijk zou vinden of hoogstens nice to have.
Hi Ha Hopjesvla
Ja zeker, voor mij is zeker niet alles belangrijk.Hopjesvla79 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:48:
[...]
dat is een flinke lijst![]()
ik denk dat je voor jezelf moet bedenken wat je belangrijk vindt. Voor mij persoonlijk staan er veel dingen op die ik zelf niet belangrijk zou vinden of hoogstens nice to have.
Ik ben in oriëntatiefase. 25 jaar geleden moest ik dan naar 3 winkels in de buurt. Vandaag kan ik lekker 10 dagen googlen
Als iemand nog andere dingen heeft voor op de lijst.. dan kan je zelf kiezen wat je belangrijk vind. Voor mij is stevig materiaal belangrijk, en ik vind het wel handig als er nog een gleuf of vak ergens zit.
Daarna prijs. Ik vind 15 tot 20 euro best wel veel voor 1.
FreeReef.nl
Zo een The North face duffel lijkt me juist erg onhandig met packing cubes omdat hijzelf niet vierkant is. Ik had op mijn half jaar reis een duffel mee van Patagonia en die is vierkant, zit een grote hoes in voor je schoenen. Packing cubes gebruikt van reismonkey. Niet de beste kwaliteit maar prima functioneel. Ze hebben ook een handige omkeerbare tube voor je ondergoed met schone en vieze kant. Ik zocht vooral lichte cubes want iedere kilo telt en de Duffel is als het goed is regenbestendig.World Citizen schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:30:
Behalve de bodem van de Patagonia duffel, die is niet waterdichtBrilsmurfffje schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 17:01:
[...]
Zo een The North face duffel lijkt me juist erg onhandig met packing cubes omdat hijzelf niet vierkant is. Ik had op mijn half jaar reis een duffel mee van Patagonia en die is vierkant, zit een grote hoes in voor je schoenen. Packing cubes gebruikt van reismonkey. Niet de beste kwaliteit maar prima functioneel. Ze hebben ook een handige omkeerbare tube voor je ondergoed met schone en vieze kant. Ik zocht vooral lichte cubes want iedere kilo telt en de Duffel is als het goed is regenbestendig.
Ik ben al die duffels afgegaan en met een beetje bias voor de standaard Base Camp gegaan. Een aantal mensen in mijn outdoor groep hebben die ook, en al jaren kijk ik er met een schuin oog naar. Mijn rugzak voldeed echter, dus nooit gekocht.
Nu toch gaan zoeken en dan slaat het materiaal van die duffel door.
@Brilsmurfffje Inderdaad, rond is minder handig bij de Base Camp. Zeker met cubes...
De Patagonia overwogen en ook de nieuwere TNF versie van de Base Camp. Maar toch voor het oude materiaal van TNF gegaan dus.
Hoe meer je gaat lezen en jezelf voor gaat stellen hoe je ze gebruikt, hoe meer "te duur" ik ze vind worden. Uiteindelijk telt inderdaad elke kilo.
Die uit China zouden wel sneller breken bij ritsen. Zeker als het een compressie versie is. Ik wil zeker geld uitgeven zodat ze niet snel stuk gaan, maar de grotere A merken zitten me wat te hoog in prijs. Dat staat niet in verhouding tot het doel.
Decathlon heeft ze overigens ook.
@Brilsmurfffje Inderdaad, rond is minder handig bij de Base Camp. Zeker met cubes...
De Patagonia overwogen en ook de nieuwere TNF versie van de Base Camp. Maar toch voor het oude materiaal van TNF gegaan dus.
Hoe meer je gaat lezen en jezelf voor gaat stellen hoe je ze gebruikt, hoe meer "te duur" ik ze vind worden. Uiteindelijk telt inderdaad elke kilo.
Die uit China zouden wel sneller breken bij ritsen. Zeker als het een compressie versie is. Ik wil zeker geld uitgeven zodat ze niet snel stuk gaan, maar de grotere A merken zitten me wat te hoog in prijs. Dat staat niet in verhouding tot het doel.
FreeReef.nl
en gewoon drybags gebruiken? Ben je ook meteen af van je vuilniszakken in je rugzakWorld Citizen schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:02:
Ik ben al die duffels afgegaan en met een beetje bias voor de standaard Base Camp gegaan. Een aantal mensen in mijn outdoor groep hebben die ook, en al jaren kijk ik er met een schuif oog naar. Mijn rugzak voldeed echter, dus nooit gekocht.
Hi Ha Hopjesvla
Een ding van Cubes is dat je ze met een rits helemaal open kunt leggen. In een drybag zit het opgestapeld wat niet handig is als je onderin moet zijn.Hopjesvla79 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 10:17:
[...]
en gewoon drybags gebruiken? Ben je ook meteen af van je vuilniszakken in je rugzakIk zie die cubes ook eigenlijk voornamelijk praktisch als je bv een koffer heb. Dan kan je die ruimte goed gebruiken met de vorm van de cubes. Ik gebruik nu de loze ruimtes in de duffel.om bv handdoeken weg te duwen, mijn drybag met (losse!)sokken weg te duwen e.d.
Volgens mij is dat het grootste argument om over te stappen van zakken/bags naar van dit soort cubes? In en uitruimen van cubes is wat praktischer.
Drybags heb ik een hele set liggen... en nu je het zegt is die inderdaad wel handig voor mijn bergschoenen. Ik ben express voor de wat grotere duffels gegaan zodat mijn bergschoenen er in kunnen. Die moest ik altijd los meenemen en om allemaal kansloze redenen vind ik dat niet fijn
Thanks voor de reminder.
FreeReef.nl
Ik vind de duffels van Eagle Creek type Migrate wel handig. Deze zijn echt toch best wel rechthoekig van vorm eenmaal goed ingepakt
Ik heb de nieuwe variant van de TNF base camp(62l variant), meestal in combinatie met de decathlon drybags (forclaz, maar ik kan zie nu niet op de site vinden. wellicht in de zomer weer in het assortiment). Ik ben wel tevreden over die combinatie, door de U-rits kun je makkelijk in/uitpakken en rechthoekig pakt goed in. De rugzakbanden zijn ook prima, dus als je op een treinreis gaat is dat fijn.
Ik meld me hier maar even.
Ik ben nooit echt een fervent wandelaar geweest, maar ruim een jaar geleden hebben ik en mijn broer besloten om Alta via 1 in de Dolomieten te gaan wandelen. Vorig jaar in December een 8-daagse wandeling geboekt. We wilde eigenlijk 10 dagen doen en zelf de berghutten boeken, maar dit bleek nogal uitdagend door Italiaanse websites, gebrek aan online boek tools en verschillende hutten die je pas vanaf feb of maart kon boeken.
Vorig jaar heb in het voorjaar veel getraind door wandelingen in de omgeving te maken. Ook een flink aantal in duingebieden voor wat zwaardere ondergrond. Toen ik begon merkte ik dat bij 'lange' wandelingen van 20+km merkte ik dat mn liezen en heupen best zwak waren. Maar gaandeweg ging het wandelen me steeds beter af. Mijn voeten werden minder 'blaargevoelig' en mn heupgebied werd sterker.
Uiteindelijk eind Juli/begin Augustus Alta via 1 gewandeld. Sommige dagen vond ik wel erg zwaar. De eerste klim na lag di braies werd mn hartslag een stuk hoger dan dat ik zou willen en het was een stuk zwaarder dan ik had gedacht. Andere dagen gingen juist verrassend makkelijk, al had ik soms wel moeite met het mentale aspect van (slecht) slapen in slaapzalen en elke dag toch weer opladen om fysieke inspanning te leveren.
Dat gezegd hebbende. Het was prachtig. Hele mooie wandeling, veel verschillende massieven en uitzichten waar je omheen loopt, dus eigenlijk geen dag hetzelfde uitzicht. Het is echt een heel mooi gebied en zeker een aanrader.
Nu ruim een half jaar later merk ik dat ik alweer zin krijg om te wandelen en heb al weer wat langere wandelingen in de benen. Het wandelen heeft me veel sterker gemaakt, waardoor ik ook bij tennis minder blessuregevoelig ben. Dit wil ik dus graag wat op peil houden.
Ik ben nooit echt een fervent wandelaar geweest, maar ruim een jaar geleden hebben ik en mijn broer besloten om Alta via 1 in de Dolomieten te gaan wandelen. Vorig jaar in December een 8-daagse wandeling geboekt. We wilde eigenlijk 10 dagen doen en zelf de berghutten boeken, maar dit bleek nogal uitdagend door Italiaanse websites, gebrek aan online boek tools en verschillende hutten die je pas vanaf feb of maart kon boeken.
Vorig jaar heb in het voorjaar veel getraind door wandelingen in de omgeving te maken. Ook een flink aantal in duingebieden voor wat zwaardere ondergrond. Toen ik begon merkte ik dat bij 'lange' wandelingen van 20+km merkte ik dat mn liezen en heupen best zwak waren. Maar gaandeweg ging het wandelen me steeds beter af. Mijn voeten werden minder 'blaargevoelig' en mn heupgebied werd sterker.
Uiteindelijk eind Juli/begin Augustus Alta via 1 gewandeld. Sommige dagen vond ik wel erg zwaar. De eerste klim na lag di braies werd mn hartslag een stuk hoger dan dat ik zou willen en het was een stuk zwaarder dan ik had gedacht. Andere dagen gingen juist verrassend makkelijk, al had ik soms wel moeite met het mentale aspect van (slecht) slapen in slaapzalen en elke dag toch weer opladen om fysieke inspanning te leveren.
Dat gezegd hebbende. Het was prachtig. Hele mooie wandeling, veel verschillende massieven en uitzichten waar je omheen loopt, dus eigenlijk geen dag hetzelfde uitzicht. Het is echt een heel mooi gebied en zeker een aanrader.
Nu ruim een half jaar later merk ik dat ik alweer zin krijg om te wandelen en heb al weer wat langere wandelingen in de benen. Het wandelen heeft me veel sterker gemaakt, waardoor ik ook bij tennis minder blessuregevoelig ben. Dit wil ik dus graag wat op peil houden.
Denk dat het gevaar met 9 maanden is dat ze buiten huilen, niet aan kunnen geven dat ze ergens last van hebben, dat lijkt mij toch een risico bij 3500 meter en eventueel hoogteziekte.Tortelli schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 16:23:
Het gebied zelf is ontzettend mooi maar ook gigantisch toeristisch. Wat er wel voor zorgt dat alle faciliteiten aanwezig zijn en ook goed geregeld. Treinen, kabelbanen, bussen. Maar ook weer dat de prijzen er ook naar zijn. Ik was er in 2017 voor 1 week net zoveel kwijt als drie weken Oostenrijk. Ik verbleef toentertijd wel in Wengen dus moest iedere keer met het treintje de berg op en af.(autoloos dorp)
We gaan het plan ook omgooien voor de trip dit jaar in juni, geen Jongfraujoch iig. Denk verplaatsen naar 2026 of 2027 als ze wat ouder is.
Had al een hotel geboekt @ Grindelwald, na mijn wintersport ervaring (kinderhotel) ga ik zoiets zoeken in Zwitserland / Oostenrijk bij wat bescheidenere bergen. Beetje oefenen etc, mogelijk in september naar de Dolimieten maar dan wordt ze al weer 1 en zal ze iig een stuk beter zitten.
Had al een hotel geboekt @ Grindelwald, na mijn wintersport ervaring (kinderhotel) ga ik zoiets zoeken in Zwitserland / Oostenrijk bij wat bescheidenere bergen. Beetje oefenen etc, mogelijk in september naar de Dolimieten maar dan wordt ze al weer 1 en zal ze iig een stuk beter zitten.
In mei heb ik de Rothaarsteig op de planning staan. Wil de eerste 4 dagen gaan lopen en wellicht volgend jaar de andere helft. Nog even kijken hoe ik de overnachtingen ga organiseren: wildkamperen is niet toegestaan maar campings lijken op Google maps niet heel rijkelijk voorhanden kortbij de route.
Ga onder mijn tarp liggen of met heel goed weer in de openlucht dus als het echt niet anders is zoek ik ergens wel een bosschage op
Ben in ieder geval niet van plan een tentenkamp op te slaan, het is puur de overnachting.
Ga onder mijn tarp liggen of met heel goed weer in de openlucht dus als het echt niet anders is zoek ik ergens wel een bosschage op
Dat gaat meestal wel goed in Duitsland.Bonswah schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:28:
In mei heb ik de Rothaarsteig op de planning staan. Wil de eerste 4 dagen gaan lopen en wellicht volgend jaar de andere helft. Nog even kijken hoe ik de overnachtingen ga organiseren: wildkamperen is niet toegestaan maar campings lijken op Google maps niet heel rijkelijk voorhanden kortbij de route.
Ga onder mijn tarp liggen of met heel goed weer in de openlucht dus als het echt niet anders is zoek ik ergens wel een bosschage opBen in ieder geval niet van plan een tentenkamp op te slaan, het is puur de overnachting.
Nice
Daarnaast las ik zojuist dit op de website met Häufig gestellte Fragen:
Dit lijkt prima aan te sluiten bij mijn scenario!"Kann ich am Rothaarsteig zelten?
Zelten ist am Rothaarsteig (wie in anderen EU-Ländern auch) nur auf ausgewiesenen Plätzen erlaubt. Unter www.rothaarsteig.de/camping findest du eine Übersichtskarte mit allen offiziellen Zelt- und Trekkingplätzen entlang des Rothaarsteig. Einen Teil findest du ebenfalls aufgelistet in unserer Broschüre "Rothaarsteig Wegweiser" auf Seite 79.
Außerhalb von Zeltplätzen ist lediglich das Biwakieren (d.h. schlafen unter freiem Himmel oder in Schutzhütten) geduldet. Falls du diese Option in Erwägung ziehst, verhalte dich in der Dämmerung bitte ruhig und hinterlasse keinen Müll. Berücksichtige bitte auch, dass unter Umständen in der Dämmerung noch Holz abgefahren wird. Das Entzünden von Feuer im Wald, dazu zählen auch Gaskocher, und das Rauchen sind in den Monaten von März bis Oktober ausdrücklich nicht gestattet."
Gaaf. Bruchhauser Steine (onderdeel van die Rothhaarsteig) was ooit een beroemd rotsklimgebied. Helaas begon ik pas met klimmen decennia nadat de route-haken al uitgeslepen waren en het complete gebied dichtgegaan is voor rotsklimmers (mix natura 2000 met Duitse ambtenaren en je draait een complete sport de nek om...). Wel zonde, want vanuit Nederland was het ideaal bereikbaar en het aantal nog geopende plekken vanuit midden-Nederland waar je binnen 5 uur rijden routes tot 100m hoog hebt is helaas op 1 hand te tellen. Sterker nog, op een vingerBonswah schreef op maandag 24 februari 2025 @ 12:28:
Ga onder mijn tarp liggen of met heel goed weer in de openlucht dus als het echt niet anders is zoek ik ergens wel een bosschage opBen in ieder geval niet van plan een tentenkamp op te slaan, het is puur de overnachting.
Ben benieuwd naar je wandeling, staat bij mij ook nog op het lijstje
Nog een paar maanden en ik vertrek ook weer richting de Alpen.
Verheug me al op de in- en ontspanning aldaar.
de INspanning om al die fraaie uitzichtspunten te bereiken. de ONTspanning als je dan geniet van het uitzicht
Alvast een voorproefje:

Langtaufers202413 by Erik Haak, on Flickr
Voor alle details, inclusief de exacte locatie, klik op de foto @ flickr.
Veel kijkplezier.
Vooral het hierboven getoonde dal is echt fenomenaal qua uitzichten.
Nog meer fraais:
https://flic.kr/s/aHsjDyyN8i
Heb dit jaar weer wat nieuwe locaties op de planning staan in die omgeving. En, omdat die vrijwel alleen te voet bereikbaar zijn, ben je (nog) verschoond van overtoerisme.
Verheug me al op de in- en ontspanning aldaar.
de INspanning om al die fraaie uitzichtspunten te bereiken. de ONTspanning als je dan geniet van het uitzicht
Alvast een voorproefje:

Langtaufers202413 by Erik Haak, on Flickr
Voor alle details, inclusief de exacte locatie, klik op de foto @ flickr.
Veel kijkplezier.
Vooral het hierboven getoonde dal is echt fenomenaal qua uitzichten.
Nog meer fraais:
https://flic.kr/s/aHsjDyyN8i
Heb dit jaar weer wat nieuwe locaties op de planning staan in die omgeving. En, omdat die vrijwel alleen te voet bereikbaar zijn, ben je (nog) verschoond van overtoerisme.
We gaan komende zomer 2x een periode van 7a8 dagen van berghut naar berghut. Meestal geluk met het weer en dus alle vorige hikes nooit een regenjas nodig gehad...maar nu met in totaal bijna 16 dagen hiken geloof ik niet dat ik zoveel geluk ga hebben.
Ik ben dus op zoek naar wat compacte regenkleding waar je niet als een malle in gaat zweten als je hem aan hebt. Dan had ik net zo goed geen regenjas aan kunnen doen.
Iemand wat tips? Ik zag de Patagonia Torrentshell langskomen, maar las hier ook al dat iemand er flink in heeft lopen zweten..dus dan valt hij wat mij betreft al af.
Ik zie op internet ook wat reviews van mensen die jassen testen door er onder de douche mee te gaan staan..Allemaal leuk en aardig, maar als ik er een halve dag in moet lopen en zweet me de pleris dan is het leuk dat hij van buiten naar binnen droog is, maar ben ik alsnog zeiknat...
Ik ben dus op zoek naar wat compacte regenkleding waar je niet als een malle in gaat zweten als je hem aan hebt. Dan had ik net zo goed geen regenjas aan kunnen doen.
Iemand wat tips? Ik zag de Patagonia Torrentshell langskomen, maar las hier ook al dat iemand er flink in heeft lopen zweten..dus dan valt hij wat mij betreft al af.
Ik zie op internet ook wat reviews van mensen die jassen testen door er onder de douche mee te gaan staan..Allemaal leuk en aardig, maar als ik er een halve dag in moet lopen en zweet me de pleris dan is het leuk dat hij van buiten naar binnen droog is, maar ben ik alsnog zeiknat...
https://wren.co/join/Devian
Het klinkt alsof je het beste met een grote paraplu kan lopen 😏Devian schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:42:
We gaan komende zomer 2x een periode van 7a8 dagen van berghut naar berghut. Meestal geluk met het weer en dus alle vorige hikes nooit een regenjas nodig gehad...maar nu met in totaal bijna 16 dagen hiken geloof ik niet dat ik zoveel geluk ga hebben.
Herkenbaar probleem, zeker als ik bergop moet......Devian schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:42:
In 2023 deed ik de Fjallraven Classic Duitsland, daar moest je 1200 hoogtemeters maken in 7 km,.... dus lekker omhoog zeg maar... Toen regende het, dus braaf in regenpak (Hagloffs Roc GTX jas en quecha broek) gestart.... na 1 km de broek uit gedaan en na 2 km ook de jas..... vanwege het zweet van binnen idd net zo net als van buiten, dus toen maar gewoon geaccepteerd dat ik nat werd. Merino spul droogt allemaal snel genoeg gelukkig.
In 2024 tijdens de Classic Denemarken gelopen met een Eco Shell Jas..... Daar was het wat beter, pitzips lekker open en delen van mijn shirt waren nog gewoon droog.....
Nu ook een broek gekocht met ventilatieritsen, maar hoop eigenlijk dat het weer gewoon zo lekker is dat ik die niet hoef te testen zeg maar....
Mijn persoonlijke omgangsmanier is mijn Fjallraven Eco-Shell aan als het hard regent, pitzips open en tempo omlaag......
de eerste regenjas waar ik niet in zweet moet ik nog vinden...
Wat wel enigzins kan helpen zijn pitzips, zonder deze op een jas limiteer je jezelf wel heel erg aan ventilatie.
Dan natuurlijk nog het 'probleem' van een zware rugzak: die zou ik bv niet durven op een lichte goretex variant ivm doorschuren (geen idee of dat dit echt een reëele angst is), naar op een pro-shell is dat geen probleem. Zit je meteen weer met het probleem dat dat een dikkere shell is die warmer is..
Poncho of paraplu is qua ventilatie beter, maar vaak weer niet handig in de bergen.
Wat wel enigzins kan helpen zijn pitzips, zonder deze op een jas limiteer je jezelf wel heel erg aan ventilatie.
Dan natuurlijk nog het 'probleem' van een zware rugzak: die zou ik bv niet durven op een lichte goretex variant ivm doorschuren (geen idee of dat dit echt een reëele angst is), naar op een pro-shell is dat geen probleem. Zit je meteen weer met het probleem dat dat een dikkere shell is die warmer is..
Poncho of paraplu is qua ventilatie beter, maar vaak weer niet handig in de bergen.
Hi Ha Hopjesvla
Er zijn geen regenjassen die je en droog houden en niet laten zweten. Als de buitenkant van de regenjas nat wordt neemt het ventilerende vermogen evenredig af tot het punt dat hij helemaal geen water meer door het membraan kan laten ontsnappen omdat de lucht zelf ook te vochtig is.
Het is dus per omstandigheid bekijken of het zinvol is om een regenjas aan te doen of niet. Met pitzips wordt alles vaak wat klam maar niet zo nat als de regenbui zonder jas incasseren.
Ik neem persoonlijk altijd een 3-laags jas mee met pitzips en kijk dan of ik wel of niet de jas aan trek. Ik krijg echt de schurft als ik een regenjas aantrek om droger te blijven om er dan achter te komen dat de jas bij de drukpunten water door laat.
Het is dus per omstandigheid bekijken of het zinvol is om een regenjas aan te doen of niet. Met pitzips wordt alles vaak wat klam maar niet zo nat als de regenbui zonder jas incasseren.
Ik neem persoonlijk altijd een 3-laags jas mee met pitzips en kijk dan of ik wel of niet de jas aan trek. Ik krijg echt de schurft als ik een regenjas aantrek om droger te blijven om er dan achter te komen dat de jas bij de drukpunten water door laat.
Ik ga altijd voor de hardshells (bij voorkeur 3 laags goretex). Als je omhoog gaat dan ga je zweten, niet veel aan te doen. Maar minder dan bij een niet-ademende jas. En met merino eronder blijf je wel warm genoeg. Verder hebben de wat luxere versies inderdaad ritsen onder de oksels, dat scheelt. Voordeel is dat ze zeer compact op te vouwen zijn voor in je tas. Als het niet te koud is dan én regent dan is mijn go to een hardshell met zo min mogelijk andere lagen eronder.
@jordyc 3 laags jassen die water doorlaten op de drukpunten zijn simpelweg OF nooit goed geweest OF hebben hun beste tijd gehad. Dat laatste kan soms nog iets gerekt met wassen met van die middeltjes en/of opnieuw impregneren, maar echt goede ervaringen heb ik daar ook niet mee. Maar als de jas nieuw is en verkocht wordt als waterdicht dan mag 'ie zolang er geen tsunami over je heen waait eigenlijk gewoon niet doorlekken.
@jordyc 3 laags jassen die water doorlaten op de drukpunten zijn simpelweg OF nooit goed geweest OF hebben hun beste tijd gehad. Dat laatste kan soms nog iets gerekt met wassen met van die middeltjes en/of opnieuw impregneren, maar echt goede ervaringen heb ik daar ook niet mee. Maar als de jas nieuw is en verkocht wordt als waterdicht dan mag 'ie zolang er geen tsunami over je heen waait eigenlijk gewoon niet doorlekken.
Volgens mij is het probleem, zelfs met nieuwe jassen, dat op de plek waar er iets tegen aandrukt/strak zit, het altijd wel gaat doorzweten/-lekken.
Al is het maar de banden van je rugzak, de wrijvingsplekken bij/onder je armen, etc.
Ik weet niet beter. En ik loop al jaren bergop/bergaf met al dan niet een dure/goedkope regenjas/-jack als het flink plenst.
Lange (regen)broek ben ik mee gestopt. Hooguit gamaschen om te zorgen dat er niet teveel water in m'n schoenen loopt. Maar als de bui weer voorbij is, drogen je benen toch snel genoeg op.
En nee, urenlang door de regen lopen doe ik niet. Maar af en toe, in de Alpen, komt er wel eens een plensbui naar beneden:

BadWeather02 by Erik Haak, on Flickr
Al is het maar de banden van je rugzak, de wrijvingsplekken bij/onder je armen, etc.
Ik weet niet beter. En ik loop al jaren bergop/bergaf met al dan niet een dure/goedkope regenjas/-jack als het flink plenst.
Lange (regen)broek ben ik mee gestopt. Hooguit gamaschen om te zorgen dat er niet teveel water in m'n schoenen loopt. Maar als de bui weer voorbij is, drogen je benen toch snel genoeg op.
En nee, urenlang door de regen lopen doe ik niet. Maar af en toe, in de Alpen, komt er wel eens een plensbui naar beneden:

BadWeather02 by Erik Haak, on Flickr
Klopt, misschien was ik niet duidelijk. Ik trek altijd een 3 laags regenjas aan omdat die de druk van rugzakken juist wel aan kan. Jassen die beter ademen of dunner zijn kunen niet dezelfde bescherming tegen de regen bieden dan een 3 laags jasValorian schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:34:
Eind mei/begin juni ga ik naar Italië en in 5 dagen de via degli dei https://en.viadeglidei.it/(van bolagna naar Florence) lopen. Ik heb alles rond de reis al voorbereid en ben nu met de laatste zaken bezig. Ik neem een tentje mee en wil geen gebruik maken van de B&Bs of hotels langs de route.
Zijn er mensen die deze route ook al hebben gelopen en eventueel nog tips of aanbevelingen hebben?
Zijn er mensen die deze route ook al hebben gelopen en eventueel nog tips of aanbevelingen hebben?
[ Voor 4% gewijzigd door jordyc op 29-04-2025 12:27 ]
Je zit in het staartje van de lente in Italie en dat kan nogal quattro stagioni in uno giorno zijn. Verder geen echt tips, ik heb een vergelijkbaar pad gelopen van Pavia naar Pontremoli (Via degli abati, met hotels/bnb's) en het is zwaar, maar erg leuk om Italie te beleven buiten de enorme hotspots. Zorg dat je elke dag een keer lekker uit eten gaat en neem daar ook de tijd voor. Je zit buiten het jachtseizoen en dat is fijn, want dat gaat er nogal aan toe in de bergen daar. Dat gezegd hebbende, reken erop dat je wat wild tegenkomt als je je tentje opzet, wolven niet uitgesloten.
Het (hoog)seizoen voor het bergwandelen is nog niet eens serieus begonnen.
Maar toch al weer de nodige precaire situaties door slechte voorbereiding/inschatting.
Gelukkig is de bergredding in de Alpenlanden over het algemeen zeer goed geregeld en wordt door vele, vaak vrijwillige (!), maar wel deskundige bergredders uitgevoerd.
Maar voorkomen is beter dan gered worden. Nog afgezien van de mogelijke kosten als het eigen-schuld is, en je door de helicopter van een berg geplukt moet worden.
Vooral aan het begin van het seizoen kunnen over te steken sneeuwvelden nog een behoorlijk gevaar vormen. Veelal opgevroren sneeuw kan een akelige glijbaan richting de afgrond (RIP) zijn.
https://vorarlberg.orf.at/stories/3303129/
Onderschat ook nooit het gebruik van het juiste schoeisel. M.a.w. gymschoenen zijn niet geschikt.
https://tirol.orf.at/stories/3303142/
In Vorarlberg war ein Trio in Laufschuhen und T-Shirts zu den über 2.000 Meter hohen „Drei Schwestern“ unterwegs. Im Salzkammergut blieben zwei Familien mit vier Kindern auf dem Weg zum Schafberg im Schnee stecken.
https://vorarlberg.orf.at/stories/3303112/
https://tirol.orf.at/stories/3303002/
Desalniettemin: het kan fantastisch zijn, daar hoog in de Alpen. Maar gebruik je gezonde verstand en geniet.
Het liefst zonder het gebruik van 112. Het is al erg genoeg als je ooit een (terechte) Notruf moet doen.
Oh ja, en lang niet overal IS er mobiel bereik... vergeet dat ook niet.
Op naar een fantastisch (en veilig) seizoen.
De uitzichten en visuele beloningen blijven imho onbetaalbaar:
https://flic.kr/s/aHsjDRXSan
Of het nou bijna 20 jaar geleden was:

Langtaufers2007Pano01 by Erik Haak, on Flickr
of afgelopen zomer:

Radurschl05 by Erik Haak, on Flickr
(en dit is dus b.v. zo'n locatie waar je geen mobiel bereik hebt!)

Langtaufers202419 by Erik Haak, on Flickr
Ik heb er zin in!
https://flic.kr/s/aHBqjC21SG
Maar toch al weer de nodige precaire situaties door slechte voorbereiding/inschatting.
Gelukkig is de bergredding in de Alpenlanden over het algemeen zeer goed geregeld en wordt door vele, vaak vrijwillige (!), maar wel deskundige bergredders uitgevoerd.
Maar voorkomen is beter dan gered worden. Nog afgezien van de mogelijke kosten als het eigen-schuld is, en je door de helicopter van een berg geplukt moet worden.
Vooral aan het begin van het seizoen kunnen over te steken sneeuwvelden nog een behoorlijk gevaar vormen. Veelal opgevroren sneeuw kan een akelige glijbaan richting de afgrond (RIP) zijn.
Onderschat ook nooit het gebruik van het juiste schoeisel. M.a.w. gymschoenen zijn niet geschikt.

In Vorarlberg war ein Trio in Laufschuhen und T-Shirts zu den über 2.000 Meter hohen „Drei Schwestern“ unterwegs. Im Salzkammergut blieben zwei Familien mit vier Kindern auf dem Weg zum Schafberg im Schnee stecken.
Desalniettemin: het kan fantastisch zijn, daar hoog in de Alpen. Maar gebruik je gezonde verstand en geniet.
Het liefst zonder het gebruik van 112. Het is al erg genoeg als je ooit een (terechte) Notruf moet doen.
Op naar een fantastisch (en veilig) seizoen.

of afgelopen zomer:

Ik heb er zin in!
en zorg dat je een dekkende verzekering heb (bij twijfel ..check vooral de kleine lettertjes..dekking geldt vaak niet meer vanaf een 'bergpad' ). Met +- €100/minuut is een een helivluchtje best prijzig..ehtweak schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 09:25:
Het (hoog)seizoen voor het bergwandelen is nog niet eens serieus begonnen.
Maar toch al weer de nodige precaire situaties door slechte voorbereiding/inschatting.![]()
Gelukkig is de bergredding in de Alpenlanden over het algemeen zeer goed geregeld en wordt door vele, vaak vrijwillige (!), maar wel deskundige bergredders uitgevoerd.![]()
Onderschat ook nooit het gebruik van het juiste schoeisel. M.a.w. gymschoenen zijn niet geschikt.![]()
Op naar een fantastisch (en veilig) seizoen.![]()
[Afbeelding]
of afgelopen zomer:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb er zin in!
Hier trouwens dit jaar niet de Alpen in maar de Laugavegur/Fimmvörðuháls trail lopen met de tent in IJsland
Hi Ha Hopjesvla
Tenzij je echt aan (rots)klimmen doet, bij een 'gewone' (in mijn geval ANWB) reisverzekering, is volgens de voorwaarden:
Hiking/trekking:
Wandeling (in de bergen) waarbij een hogere
lichamelijke inspanning nodig is dan bij normaal
wandelen
Wandeltochten
Wandelen, eventueel langs een vooraf bepaalde route.
Gewoon verzekerd.
Echter, dit soort dingen:
Abseilen
Langs een steile wand afdalen met een touw, katrol en
voeten.
Berg- en rotsklimmen
Langs niet-gebaande routes klimmen met handen en
voeten, met of zonder hulpmiddelen.
vereist een hogere categorie verzekering.
Tot nu toe ben ik altijd onderweg geweest op gemarkeerde routes. Die duidelijk als zodanig gekenmerkt waren. M.a.w. 'standaard verzekerd'.
Hiking/trekking:
wandelen
Wandeltochten
Gewoon verzekerd.
Abseilen
voeten.
Berg- en rotsklimmen
Tot nu toe ben ik altijd onderweg geweest op gemarkeerde routes. Die duidelijk als zodanig gekenmerkt waren. M.a.w. 'standaard verzekerd'.

[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 01-05-2025 10:52 ]
Maar volgens mij niet helicopter redding. Ik weet dat ik in Nepal en wat risicovollere trektocht in Oostenrijk een extra verzekering af heb gesloten, juist vanwege dat..ehtweak schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:51:
Tenzij je echt aan (rots)klimmen doet, bij een 'gewone' (in mijn geval ANWB) reisverzekering, is volgens de voorwaarden:
Hiking/trekking:
wandelen
Wandeltochten
Gewoon verzekerd.
edit ; idd aangepast naar europa
[ Voor 6% gewijzigd door maartend op 01-05-2025 12:09 ]
ik zeg ook niet dát je er een speciale verzekering voor nodig heb, wel dat het handig kan zijn om even in de kleine lettertjes te kijken. Paar jaar geleden was bv ANWB heel strak met hun definities en was je al snel onverzekerd als je ermee de bergen in ging zonder aanvullende module (en dat wist je eigenlijk alleen door de kleine lettertjes te lezen). Maar blijkbaar inmiddels niet meer.ehtweak schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:51:
Hiking/trekking:
wandelen
Wandeltochten
Gewoon verzekerd.
Abseilen
voeten.
Berg- en rotsklimmen
Hi Ha Hopjesvla
Nepal?
Dat valt sowieso niet onder de standaarddekking (= geen Europa).
En de wijze waarop de redding plaatsvindt is niet specifiek omschreven en/of uitgesloten. Dat wordt volgens mij ter plaatse door de Bergrettung bepaald.
Maar zo weet ik van een paar jaar geleden:
Een paar Nederlanders hadden vanaf een bergtop 112 gebeld, ze waren uitgeput, zeiden ze, en konden niet meer verder. Ze werden idd door een helicopter van de berg geplukt.
Echter niet zo slim was het feit dat ze vlak daarvoor in het Gipfelbuch hadden geschreven dat het ze wel 'cool' leek om met een helicopter terug naar het dal te gaan.
En toen kwam alsnog de rekening...
https://salzburg.orf.at/v2/news/stories/2589608/
https://salzburg.orf.at/v2/news/stories/2589462/index.html
Dat valt sowieso niet onder de standaarddekking (= geen Europa).
En de wijze waarop de redding plaatsvindt is niet specifiek omschreven en/of uitgesloten. Dat wordt volgens mij ter plaatse door de Bergrettung bepaald.
Maar zo weet ik van een paar jaar geleden:
Een paar Nederlanders hadden vanaf een bergtop 112 gebeld, ze waren uitgeput, zeiden ze, en konden niet meer verder. Ze werden idd door een helicopter van de berg geplukt.
Echter niet zo slim was het feit dat ze vlak daarvoor in het Gipfelbuch hadden geschreven dat het ze wel 'cool' leek om met een helicopter terug naar het dal te gaan.

En toen kwam alsnog de rekening...

https://salzburg.orf.at/v2/news/stories/2589608/
https://salzburg.orf.at/v2/news/stories/2589462/index.html
En klettersteigen in de Alpen? Is dat ook 'klimmen'? Nu ik er over nadenk komt me dat eigenlijk wel logisch voor. En dan hebben we 2 jaar geleden onverzekerd gekletterd.
(25 jaar geleden zou ik dat een belediging voor het klimmen hebben gevonden
)
(25 jaar geleden zou ik dat een belediging voor het klimmen hebben gevonden
ik denk als puntje bij paaltje komt (vraag me af of de meeste verzekeraars dit gespecificeerd hebben) dat het wel bij het rijtje rotsklimmen etc. hoort en het dus niet standaard verzekerd is .Adam1980 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 22:06:
En klettersteigen in de Alpen? Is dat ook 'klimmen'? Nu ik er over nadenk komt me dat eigenlijk wel logisch voor. En dan hebben we 2 jaar geleden onverzekerd gekletterd.
(25 jaar geleden zou ik dat een belediging voor het klimmen hebben gevonden)
Hi Ha Hopjesvla
De hele tabel met 'Berg' uit de ANWB voorwaarden:
/f/image/TSS4BL4VFJpbyCMWqtXSgnZP.png?f=fotoalbum_large)
Lijkt me redelijk duidelijk dacht ik zo...
M.a.w. blijkbaar dien je voor categorie 3 een aparte verzekering (ergens anders) te moeten afsluiten.
Bij bijvoorbeeld een bergsportvereniging o.i.d.
Of een Alpenverein uit één van de Alpenlanden.
/f/image/TSS4BL4VFJpbyCMWqtXSgnZP.png?f=fotoalbum_large)
M.a.w. blijkbaar dien je voor categorie 3 een aparte verzekering (ergens anders) te moeten afsluiten.
[ Voor 18% gewijzigd door ehtweak op 01-05-2025 23:34 ]
het is gebleken dat ik zelf destijds geen deskundige begeleiding was, dus waren we onverzekerd tijdens het klettersteigen. goed om me dat te realiseren voor de volgende keer.
En yetiballing, nooit verzekerd. lijkt me ook niet meer dan terecht.
En yetiballing, nooit verzekerd. lijkt me ook niet meer dan terecht.
[ Voor 33% gewijzigd door Adam1980 op 01-05-2025 23:38 ]
Dat hangt er natuurlijk vanaf, via welke verzekeraar jij je reisverzekering hebt afgesloten.Adam1980 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 23:34:
het is gebleken dat ik zelf destijds geen deskundige begeleiding was, dus waren we onverzekerd tijdens het klettersteigen. goed om me dat te realiseren voor de volgende keer.
En/of dat je wellicht lid bent van een Alpen/Bergsport vereniging?
Ik heb het even opgezocht bij mijn verzekering. de site verwijst naar de voorwaarden en de voorwaarden verwijzen naar de site, maar het lijkt er sterk op dat klettersteigen is gecategoriseerd als een bijzondere bergsport.ehtweak schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 23:45:
[...]
Dat hangt er natuurlijk vanaf, via welke verzekeraar jij je reisverzekering hebt afgesloten.
En/of dat je wellicht lid bent van een Alpen/Bergsport vereniging?
In mijn studententijd wel lid geweest van de NKBV en aanvullende verzekering gehad (en helaas gebruikt). Opgezegd omdat ik niet meer klom en niet gerealiseerd dat ik dit weer opnieuw nodig zou hebben en mee daarvoor aanvullend moet verzekeren. Dat zal me niet meer gebeuren nu ik dit weet.
dat is zeker tegenwoordig een stuk beter dan de anwb van vroeger. Kan nog steeds gediscussieerd worden over bepaalde keuzes waarom het een wel en het ander niet, maar het is i.e.g. duidelijker.ehtweak schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 23:29:
De hele tabel met 'Berg' uit de ANWB voorwaarden:
[Afbeelding]
maar nogmaals, het gaat zich er dus om even goed te kijken wat wel en niet in jouw geval verzekerd is voordat je de bergen in trekt.
[ Voor 7% gewijzigd door Hopjesvla79 op 02-05-2025 06:48 ]
Hi Ha Hopjesvla
Ik zit ook even de voorwaarden van Centraal Beheer door te nemen, extreme wintersporten moet je wel apart afnemen, maar hiken/bergwandelen/opsporingskosten en reddingskosten lijken onder de standaarddekking te vallen?
bij twijfel zou ik het even navragenDevian schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 07:29:
Ik zit ook even de voorwaarden van Centraal Beheer door te nemen, extreme wintersporten moet je wel apart afnemen, maar hiken/bergwandelen/opsporingskosten en reddingskosten lijken onder de standaarddekking te vallen?
zelfs de Consumentenbond heeft er een artikel over:
https://www.consumentenbond.nl/reisverzekering/bergwandelen
[ Voor 14% gewijzigd door Hopjesvla79 op 02-05-2025 08:42 ]
Hi Ha Hopjesvla
Volgens mij zit het probleem in de uitleg van 'begaanbare paden'. Ik heb hier ooit eens discussie over gehad met mn reisverzekering (ING) mbt Kungsleden, wat in beginsel gewoon een goed begaanbaar gravelpad is, maar op sommige plekken drassig, rotsig of loopplanken kent. Daar twijfelden ze toen al aan - en wat meespeelt is natuurlijk dat je op sommige delen op 2dagen van de bewoonde wereld loopt.Hopjesvla79 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 08:36:
[...]
bij twijfel zou ik het even navragen
Voor de cape wrath, waarbij grote delen padloos zijn en je riviertjes moet doorwaden heb ik destijds zelf al gekozen voor een aanvullende verzekering voor de zekerheid.
De consumentenbond trekt dezelfde conclusie als mij:Hopjesvla79 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 08:36:
[...]
bij twijfel zou ik het even navragen
Dus ik lijk goed te zitten ;-).Bij welke verzekeraar is 'bijzondere sporten' standaard gedekt?
De volgende verzekeraars dekken bijzondere sporten standaard:
Centraal Beheer
De NKBV heeft voor haar leden (€60 contributie) een prima reisverzekering met bergsportdekking voor iets van 4 tientjes per jaar of zo.
Vorig jaar een incidentje gehad waarbij mijn touwmaatje op 4000 meter onwel werd (diagnose AMS met hersenoedeem) en we midden in de nacht met de helikopter van de gletsjer geplukt zijn, en dat heeft de verzekering allemaal uitstekend afgehandeld.
Vorig jaar een incidentje gehad waarbij mijn touwmaatje op 4000 meter onwel werd (diagnose AMS met hersenoedeem) en we midden in de nacht met de helikopter van de gletsjer geplukt zijn, en dat heeft de verzekering allemaal uitstekend afgehandeld.
[ Voor 48% gewijzigd door Isdatzo op 02-05-2025 10:06 ]
Ik heb het 2 jaar geleden aan Unive gevraagd toen ik een deel van de Kungsleden ging lopen. Die gaven idd aan dat het gewoon onder de normale verzekering valt omdat het een “normaal wandelpad” is. Als ik bovenstaande link bekijk, dan staat daar hetzelfde idd.
Ik begon toch een beetje te twijfelen... contact opgenomen met ANWB reisverzekering.
En volgens hun:
ANWB:
Wanneer je op gebaande paden gaat wandelen en geen gebruik maakt van klimijzers o.i.d. dan is dat gewoon verzekerd.
Wanneer je met een helikopter van de berg gehaald moet worden is dat niet gedekt.
ik:
Want ik loop b.v. op een gemarkeerd pad, ik val, ik breek wat en ze kunnen me niet dragen, maar ze halen je met een helicopter op. Daar heb je dan op dat moment weinig over te zeggen...
NU snap ik het ff niet meer???? De Bergrettung ter plaatse bepaalt HOE iemand gered moet worden. Dus hoe kan ik dat nou van tevoren weten?
En wat is die dekking dan, die dat WEL dekt? C.q. waar staat dat het NIET gedekt is? Want dat vind ik namelijk niet terug in de voorwaarden?
ANWB:
Dat weet je inderdaad niet van te voren dus dan zou je toch hiervoor een dekking kunnen afsluiten als je dat wilt.
De optie wintersport/bijzondere sporten die dekt nl. die helikoptervluchten.
Nee dat klopt. Maar dat zijn kosten die nogal hoog kunnen oplopen en zitten dus niet standaard bij de dekking in.
Hmmm... eens ff opzoeken wat de extra premie hiervoor is en/of opzeggen en toch een andere verzekering kiezen.
[edit]
Zojuist opgezocht, het meerbedrag voor die extra optie is 14€/jaar voor 2 personen, doorlopende reisverzekering.
Welnu, dat valt wel mee.
En volgens hun:
ANWB:
Wanneer je op gebaande paden gaat wandelen en geen gebruik maakt van klimijzers o.i.d. dan is dat gewoon verzekerd.
Wanneer je met een helikopter van de berg gehaald moet worden is dat niet gedekt.
ik:
Want ik loop b.v. op een gemarkeerd pad, ik val, ik breek wat en ze kunnen me niet dragen, maar ze halen je met een helicopter op. Daar heb je dan op dat moment weinig over te zeggen...
NU snap ik het ff niet meer???? De Bergrettung ter plaatse bepaalt HOE iemand gered moet worden. Dus hoe kan ik dat nou van tevoren weten?
En wat is die dekking dan, die dat WEL dekt? C.q. waar staat dat het NIET gedekt is? Want dat vind ik namelijk niet terug in de voorwaarden?
ANWB:
Dat weet je inderdaad niet van te voren dus dan zou je toch hiervoor een dekking kunnen afsluiten als je dat wilt.
De optie wintersport/bijzondere sporten die dekt nl. die helikoptervluchten.
Nee dat klopt. Maar dat zijn kosten die nogal hoog kunnen oplopen en zitten dus niet standaard bij de dekking in.
Hmmm... eens ff opzoeken wat de extra premie hiervoor is en/of opzeggen en toch een andere verzekering kiezen.
[edit]
Zojuist opgezocht, het meerbedrag voor die extra optie is 14€/jaar voor 2 personen, doorlopende reisverzekering.
Welnu, dat valt wel mee.
[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 02-05-2025 11:24 ]
Nog een interessant weetje wat betreft de prijs van een vliegminuut in de helikopter:
https://ooe.orf.at/stories/3303698/
53 Euro pro Flugminute
Laut den Angaben vom Innenministerium wird eine Unverletztenbergung von Personen mit einem Polizeihubschrauber einschließlich Personenaufwand derzeit mit 53 Euro pro Minute verrechnet. „Diese Gebühr wird aber nur in jenen Fällen eingehoben, in denen sich die Personen vorsätzlich oder grob fahrlässig in eine Gefahrensituation begeben haben“, heißt es auf Anfrage.
Maar alleen als het, naar inschatting van de lokale overheid, eigen schuld was en/of door grove nalatigheid veroorzaakt.
53 Euro pro Flugminute
Laut den Angaben vom Innenministerium wird eine Unverletztenbergung von Personen mit einem Polizeihubschrauber einschließlich Personenaufwand derzeit mit 53 Euro pro Minute verrechnet. „Diese Gebühr wird aber nur in jenen Fällen eingehoben, in denen sich die Personen vorsätzlich oder grob fahrlässig in eine Gefahrensituation begeben haben“, heißt es auf Anfrage.
Maar alleen als het, naar inschatting van de lokale overheid, eigen schuld was en/of door grove nalatigheid veroorzaakt.
voordat je denkt dat het meevalt:ehtweak schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:02:
Nog een interessant weetje wat betreft de prijs van een vliegminuut in de helikopter:
53 Euro pro Flugminute
Oostenrijk
https://www.alpenverein.a..._14_Helikopterbergung.php
€125/min
en in Frankrijk :
https://www.mon-sejour-en...it-mal-aux-sports-d-hiver
€82/min
al met al dure ritjes, maar qua kosten is Duitsland wel goedkoper
Scheelt natuurlijk ook een hoop of je alleen van de berg geplukt moet worden of nog medische hulp nodig is.
Ben ooit in Yosemite bij een SAR presentatie geweest en daar hebben ze opties: walk out (slachtoffer kan mbv dat medewerker zelfstandig naar beneden), horse out (slachtoffer wordt op paard gezet), ride out (slachtoffer in een soort van kruiwagen/rolstoel) en fly out (met de heli, toendertijd $300/min, geloof dat het aanvliegen al bijna 10 minuten was).
[ Voor 17% gewijzigd door Hopjesvla79 op 02-05-2025 13:22 ]
Hi Ha Hopjesvla
Alleen je getallen kloppen niet @Hopjesvla79 .
In het persbericht wat ik aanhaalde, was de prijs 'slechts' 53€/min. En dat bericht is van vandaag.
En jij geeft aan 125€/min in Oostenrijk.(?)
Of komt het omdat die laatste prijs de commerciële tarieven zijn die de Alpenverein voor z'n kiezen krijgt versus het officiële Flugpolizei tarief?
Ben trouwens blij dat ik niet in de USofA in handen val van de medische zorg aldaar. Dat land is voorlopig een no-go voor ondergetekende.
In het persbericht wat ik aanhaalde, was de prijs 'slechts' 53€/min. En dat bericht is van vandaag.
Of komt het omdat die laatste prijs de commerciële tarieven zijn die de Alpenverein voor z'n kiezen krijgt versus het officiële Flugpolizei tarief?
Ben trouwens blij dat ik niet in de USofA in handen val van de medische zorg aldaar. Dat land is voorlopig een no-go voor ondergetekende.
bedoel je mijn eerdere 100? Klopt, dat is ook een ruwe schatting. De 125/min voor Oostenrijk komt uit het artikel van de OAV met een gemiddelde van 4984/40min (ze geven trouwens ook aan dat Dld goedkoper is in dat artikel). Al met al denk ik dus dat je beter aan de veilige (=hogere kant, zeg maar 100/min) kan gaan zitten dan je rijk rekenen met de helft als je het zelf moet betalen (en dan maar hopen dat het meevalt) :-)ehtweak schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 13:33:
Alleen je getallen kloppen niet @Hopjesvla79 .![]()
Maar het beste is dat het niet gebeurd, en als het gebeurd dat je een verzekering heb die het dekt .
[ Voor 6% gewijzigd door Hopjesvla79 op 02-05-2025 14:04 ]
Hi Ha Hopjesvla
Wij willen een deel van de kungsleden gaan wandelen in de zomer.
Nu zijn we opzoek naar goede boekjes / informatie.
Zit nu te twijfelen tussen deze:
https://www.amazon.nl/-/e...smid=A1FZOOUA8MZG8K&psc=1
Of deze kaarten + guide.
https://www.amazon.nl/-/e...smid=A17D2BRD4YMT0X&psc=1
Mijn voorkeur gaat uit naar kaart + guide of heeft iemand anders nog andere goede boeken?
Of deze kaarten + guide.
Mijn voorkeur gaat uit naar kaart + guide of heeft iemand anders nog andere goede boeken?
Blijkbaar mag je hier niet in twee topics hetzelfde posten
Vandaag nog maar eens Outdoor Active geprobeerd. Wat een waardeloze app! Bijna net zo slecht als of misschien zelfs slechter dan de Samsung app om navigatie bij het hardlopen mogelijk te maken.
Zo jammer, dat ze bij Komoot voor gekozen hebben om geen map view op Wear OS mogelijk te maken.
Als mensen alternatieven hebben voor Komoot waarbij wel een fatsoenlijke map view op Wear OS is, hoor ik het graag. Tot nog toe vrees ik, dat de enige optie is om over te stappen op een Garmin! En dan maar hopen, dat Komoot nog een tijdje blijft werken (aangezien dat onlangs verkocht is).
Vandaag nog maar eens Outdoor Active geprobeerd. Wat een waardeloze app! Bijna net zo slecht als of misschien zelfs slechter dan de Samsung app om navigatie bij het hardlopen mogelijk te maken.
Zo jammer, dat ze bij Komoot voor gekozen hebben om geen map view op Wear OS mogelijk te maken.
Als mensen alternatieven hebben voor Komoot waarbij wel een fatsoenlijke map view op Wear OS is, hoor ik het graag. Tot nog toe vrees ik, dat de enige optie is om over te stappen op een Garmin! En dan maar hopen, dat Komoot nog een tijdje blijft werken (aangezien dat onlangs verkocht is).
Ik gebruik meestal Osmand tijdens het hiken. Als je hem op wandelprofiel zet dan heeft ie allerlei routes voorgeladen op de kaart (openstreetmap), navigatie werkt prima, gpx helder weer gegeven (eigenlijk helemaal instelbaar hoe je hem wilt zien) en het is maar een paar euro per jaar. Het is hetzelfde basis kaart materiaal als waar ook komoot op draait en de POI's e.d. zijn echt goed, ik gebruik het vaak om bijvoorbeeld drinkwater op de kaart weer te geven in het buitenland. In tegenstelling tot Komoot kan je direct wijzigingen doorgeven op OSM als er iets niet klopt (al krijg je dan nog wel te maken met een groep weaponized wiki autisten, maar goed, daardoor is de kwaliteit van de kaart ook zo hoog).
edit: en geen idee over WearOS compatibility, excuus.
edit: en geen idee over WearOS compatibility, excuus.
[ Voor 3% gewijzigd door MrAngry op 04-05-2025 11:33 ]
ik heb alleen het stuk van Nikkaluokta naar Abisko gelopen tijdens de Fjällräven Classic een aantal jaren terug. Toen geen extra kaart gebruikt.joke_name schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 22:47:
Wij willen een deel van de kungsleden gaan wandelen in de zomer.
Of deze kaarten + guide.
Maar goed, heb je niet toevallig een goede kaarten winkel in de buurt? Ik heb zelf de mazzel dat de Noorderzon om de hoek ligt (en heeft gelukkig een opvolger gevonden om de winkel door te zetten
Zwerfkei heeft ook een uitgebreide kaartencollectie, mocht je hier geen goed antwoord krijgen op je vraag.
Hi Ha Hopjesvla
Ik was gisteren bij de zwerfkei 🙈.Hopjesvla79 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 12:00:
[...]
Zwerfkei heeft ook een uitgebreide kaartencollectie, mocht je hier geen goed antwoord krijgen op je vraag.
Maar die hebben het boekje alleen in het Zweeds.
En de kaart + tour hebben ze alleen kaart 4/5.
Maar ik heb 1/2/3 nodig.
Daarnaast wil ik ook graag ervaringen hebben met de verschillende opties.
[ Voor 8% gewijzigd door joke_name op 04-05-2025 20:15 ]
Ik zweer al jaren bij Wikiloc. Recent is Wear OS ondersteuning toegevoegd, heb dit echter nog niet zelf geprobeerd.Plantje1978 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 11:28:
Blijkbaar mag je hier niet in twee topics hetzelfde posten![]()
Komende juli weer mooie 4-daagse tocht uitgezet in de Karwendel. Qua omvang en hoogtemeters vrij pittig voor ons doen maar we trainen goed.
https://www.google.com/ma...zVlgWQVIUAaJY&usp=sharing
4 dagen:
https://www.google.com/ma...zVlgWQVIUAaJY&usp=sharing
4 dagen:
- Afstand: 64,7 km
- Minimale hoogte: 537 m
- Maximale hoogte: 2692 m
- Totale stijging: 5337 m
- Totale daling: 4911 m
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Zelf nog maar eens hier op terugkomen... Inmiddels diverse alternatieven van Komoot geprobeerd. De ene is nog waardelozer dan de andere. Toen ook nog maar eens geprobeerd om de Samsung Health app te gebruiken en wat schetst mijn verbazing: Eén van de grootste mankementen in de Samsung Health app is gefixed! Als je instelt dat je een route wil gaan hardlopen en je hebt de GPX van een rondje geïmporteerd geeft ie bij de tweede keer aan: eindpunt bereikt en hij stopt het navigeren. Nu kun je aangeven, dat ie niet automatisch stopt en kun je gewoon ook ergens halverwege beginnen met de route.
Wat wel nog echt beter kan is dat je ook lichte modus op de kaartweergave zou moeten kunnen instellen. Dat laat ie wel zien voordat je begint met navigeren, maar na een tijdje niet meer. Maar dat is meer een tekortkoming van de Google Maps app.
Wat wel nog echt beter kan is dat je ook lichte modus op de kaartweergave zou moeten kunnen instellen. Dat laat ie wel zien voordat je begint met navigeren, maar na een tijdje niet meer. Maar dat is meer een tekortkoming van de Google Maps app.
Plantje1978 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 09:33:
Zelf nog maar eens hier op terugkomen... Inmiddels diverse alternatieven van Komoot geprobeerd. De ene is nog waardelozer dan de andere. Toen ook nog maar eens geprobeerd om de Samsung Health app te gebruiken en wat schetst mijn verbazing: Eén van de grootste mankementen in de Samsung Health app is gefixed! Als je instelt dat je een route wil gaan hardlopen en je hebt de GPX van een rondje geïmporteerd geeft ie bij de tweede keer aan: eindpunt bereikt en hij stopt het navigeren. Nu kun je aangeven, dat ie niet automatisch stopt en kun je gewoon ook ergens halverwege beginnen met de route.
Ik gebruik normaal gesproken GPX Viewer Pro voor wandelen, maar die heeft geen koppeling met Wear, en eigenlijk uberhaupt geen "signaal-functie".
Nomen nescio
Ik zie dat de discussie al min of meer klaar is, maar voor alle twijfelaars zou ik graag ook nog willen aanvullen dat via NKBV:Isdatzo schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 10:00:
De NKBV heeft voor haar leden (€60 contributie) een prima reisverzekering met bergsportdekking voor iets van 4 tientjes per jaar of zo.
- ook "gewoon" je stedentrip gedekt is (het is dus een volledige reisverzekering)
- die helikoptervluchten daar dus zonder gezeur in zitten (juist daarom heeft NKBV dat partnerschap)
- je in veel berghutten bergsportverenigingkorting hebt, in oostenrijk is dat vaak zelfs 50% op overnachtingskosten en zelfs korting op bergsteigeressen ("wat de pot schaft"), in frankrijk is het wisselender want bij meer commerciële hutten is die kortig niet. Toch kun je met een weekje de bergen vrij makkelijk de premie + lidmaatschap terugverdienen. Wel altijd belangrijk: vooraf bij reserveren aangeven om de korting te krijgen.
- je 10% korting bij Bever hebt vanuit NKBV lidmaatschap zelf (en de magazines) als leuk extra'tje
Ik heb er geen aandelen en werk ook niet voor NKBV
youtube.com/@hisrep