Ik ben het tuurlijk met je eens, maar zou wel zeggen dat "met bepakking reken ik
altijd"... juist risicovol is. Tuurlijk kan dit voor wandelen in vlak en heuvelachtig terrein maar zodra je het over bergen hebt is het gewoon wat complexer.
Ik doe dit nu bijna 25 jaar en nog steeds verbaas ik me af en toe "huh, waarom zegt dit wandelgidsje dat 11 kilometer lopen bijna 6 uur duurt, dat kunnen wij sneller..." om er vervolgens achter te komen dat dat niet/nauwelijks zo is. In bergachtig terrein zijn die Rother / Topoguide / Cicerone gidsjes echt verstandig door te nemen omdat er zoveel factoren zijn:
- veel hoogte- én stijgingsmeters hele dag door is echt iets anders dan 1000m in 1x omhoog
- stukken wel of niet gezekerd moeten lopen
- een korte/risicovolle plek waar je echt gezekerd goed op moet passen
- zandpaden / rotsbeklimmingen / hevige begroeiiing
- rivieren die niet / lastig over te steken zijn
- route kwijt raken. tegenwoordig gelukkig met gsm/gps minder een issue maar natuurlijk is er ook nog:
- geen bereik hebben
- weer dat tegen kan zitten (al eens onaangekondigde bliksem meegemaakt? ja en dat was dus ineens 3 uur schuilen onder een rots ver van bomen).
Je kan echt allerlei dingen tegenkomen en heus gaat het vaak goed, maar ik heb ook echt al wel een aantal keren gehad dat het toch ineens vies tegenviel of zelfs gevaarlijk werd. Niet voor niets kom je het in de zomermaanden (helaas) regelmatig tegen op nos dat dingen toch anders lopen dan gedacht.
De valkuil is altijd dat je juist in een noodgeval vaak denkt "ach, ik kan nu toch wel even..." tsja en dat gaat vaak goed maar soms komt Murphy dan helaas toch langs. Bij bergbeklimmingen is misschien wel de belangrijkste reden voor ongelukken dat er een toppoging gedaan moet worden omdat je door het weer nú net kan... maar eigenlijk is het al wel krap, en vanaf "morgen" kan het al niet meer dus dan moet je helaas de everest zonder toppoging af terwijl je wel €25.000 hebt afgetikt voor die expeditie. Dus ja dan gaan we "nu" maar want het kan nét... met alle gevolgen van dien.
Natuurlijk is dat ook een andere risicocategorie maar men realiseert zich in de bergen niet altijd dat ook dat echt iets anders is dan wandelen... net zoals wij ons altijd verbazen over nonchalante Zwitsers die hier gewoon de Noordzee in duiken en het mis gaat.
[
Voor 15% gewijzigd door
DeNachtwacht op 03-04-2026 14:10
]