Het Grote Outdoor- en Bergwandeltopic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 25 26 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-08 07:52
Wij gaan over 2 maanden met de trein naar Praag. 2 treinstations eerder stappen wij uit zodat we kunnen wandelen naar het volgende trein treinstation hier vervolgt onze rit en pakken we zelf de trein naar Praag.

Ik maak gebruik van Organic maps app. als ik hier zoek op "drinking water" geeft de data van Osm enkel "natural spings" weer.
https://www.komoot.com/tour/931965153
https://www.komoot.com/tour/931965154

Wat zouden jullie doen, een mobiele waterfilter kopen of kan je het gewoon drinken?
Op verschillende Reddit post lees wisselende verhalen. oa.
https://old.reddit.com/r/AppalachianTrail/comments/1d1j5it/can_you_drink_straight_from_a_natural_spring_on/.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Bij die Reddit post die je linkt lees ik eigenlijk maar één verhaal: "Waarom zou je?". En dat lijkt mij ook een redelijke conclusie. Waterfilters kosten geen drol. En ja je moet het meenemen, maar zo groot / zwaar zijn ze nou ook niet.

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:20
Koop een Sawyer Micro Squeeze met een vuilwater zak en klaar ben je (niet de mini).

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:03
Malfoi schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 16:29:
Iemand hier met hike-ervaring in de regio Mestia in Georgië en wat kan aanbevelen (dagtrips, niet meerdaags)?

Ben in 2018 reeds in Georgië geweest, rond Kazbegi/Stepantsminda en echt genoten, maar in Mestia nog niet.
Genoeg te vinden op het web, maar altijd leuk om wat persoonlijkere ervaringen te lezen. In dit topic beperkt wat te vinden en ook wat outdated (2018).
Twee weken geleden dus voor de tweede keer in Georgië geweest voor een bergwandelvakantie. In juni 2018 in Kazbegi geweest, deze keer in Svanetië.

Helaas was dit toch echt te vroeg in het seizoen. Slecht weer (4 dagen half zonnig van in totaal 9 dagen). De overige dagen mistig of neerslag. Daarnaast ook nog een te lage sneeuwgrens (rond de 2000m), waardoor veel routes nog niet (goed) begaanbaar waren. Jammer!

Hike from Mestia to Chalaadi Glacier | wandeling | Komoot
Lekker in de regen, weinig andere wandelaars. Aangename route geweest en indrukwekkende bergkom met gletsjer aan het eind. Van de berghellingen aan weerszijden kwam best wat gesteente naar beneden zetten (vanwege regen/smeltwater). Het dal was breed genoeg dus was niet direct gevaarlijk, maar wel indrukwekkend als je dat gerommel om je heen hoort.

Hike from Mestia Cross to Quruldi lakes | wandeling | Komoot
Ivm het weer en de daarmee gepaarde modderpaden besloten we een taxi te nemen naar het Mestia Cross (ongeveer 800 hoogtemeters gespaard :D) van daar eigenlijk alleen maar door de sneeuw gelopen. In het begin 5 cm, maar zodra we in 30cm diepe sneeuw stonden zijn we toch maar omgedraaid. Een groepje Polen is doorgelopen, die kwamen we 's middags in het dorp nog tegen en vertelden dat ze door zijn gelopen tot de sneeuw tot hun middel kwam (ongeveer 500m voor de Quruldi lakes) en toen zijn omgedraaid. Terugweg wel helemaal naar beneden gelopen en 2,5 uur lang begeleid geweest door een lieve straathond.
Mooie uitzichten op de Ushba (indrukkwekkende berg!) en het hele dal rond Mestia.

Hike to Shkara Glacier | wandeling | Komoot
Voornamelijk vlakke wandeling. Niet erg intensief, wel leuk en uitdagend  (als je ervan houdt) vanwege de vele stroompjes en riviertjes die je moet doorkruisen of overbruggen (m'n vrouw was er na het 6e riviertje wel een keer klaar mee). Wederom een hoop sneeuw (10cm) waardoor we het helaas alleen maar tot kort voor het begin van de gletsjer hebben gehaald. Vanaf daar ook weer wolken en regen, dus helaas geen goed uitzicht gehad op de Shkara (hoogste top van Georgië met 5100+m)

Hike to Shdugra Waterfall | wandeling | Komoot
Eindelijk heerlijk weer. Het Mazeri dal is werkelijkwaar adenbenemend! Zowel in de richting van de Ushba als ook het dal uit. Afwisselende hike, vlakke weides, steile gesteentestukken, bospaden en sneeuw. Zijn ook hier weer niet helemaal tot de waterval gekomen maar hij zag er van een afstandje ook gewoon indrukwekkend uit.

We hebben uiteindelijk door het weer onze terugvlucht omgeboekt en 3 dagen eerder weer op huis aan gegaan... Maar ik zit alweer te plannen wanneer ik weer ga (wederom Svanetië). Is toch echt wel wat anders dan onze Alpen (en dat zeg ik als inwoner van Zuid Duitsland). De ruigheid, de hoge pieken, gewoon waanzinnig mooi!

[ Voor 72% gewijzigd door Malfoi op 02-06-2026 12:08 ]

www.flickr.com/malvlex

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:26
Malfoi schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:49:
Twee weken geleden voor de tweede keer in Georgië geweest voor een bergwandelvakantie. In juni 2018 in Kazbegi geweest, deze keer in Svanetië.

Helaas was dit toch echt te vroeg in het seizoen. Slecht weer (4 dagen half zonnig van in totaal 9 dagen). De overige dagen mistig of neerslag. Daarnaast ook nog een te lage sneeuwgrens (rond de 2000m), waardoor veel routes nog niet (goed) begaanbaar waren. Jammer!

Hike from Mestia to Chalaadi Glacier | wandeling | Komoot
Lekker in de regen, weinig andere wandelaars. Aangename route geweest en indrukwekkende bergkom met gletsjer aan het eind. Van de berghellingen aan weerszijden kwam best wat gesteente naar beneden zetten (vanwege regen/smeltwater). Het dal was breed genoeg dus was niet direct gevaarlijk, maar wel indrukwekkend als je dat gerommel om je heen hoort.

Hike from Mestia Cross to Quruldi lakes | wandeling | Komoot
Ivm het weer en de daarmee gepaarde modderpaden besloten we een taxi te nemen naar het Mestia Cross, van daar eigenlijk alleen maar door de sneeuw gelopen. In het begin 5 cm, maar zodra we in 30cm diepe sneeuw stonden zijn we toch maar omgedraaid. Een groepje Polen is doorgelopen, die kwamen we 's middags in het dorp nog tegen en vertelden dat ze door zijn gelopen tot de sneeuw tot hun middel kwam (ongeveer 500m voor de Quruldi lakes) en toen zijn omgedraaid.
Mooie uitzichten op de Ushba (indrukkwekkende berg!) en het hele dal rond Mestia.

Hike to Shkara Glacier | wandeling | Komoot
Voornamelijk vlakke wandeling. Niet erg intensief, wel leuk en uitdagend  (als je ervan houdt) vanwege de vele stroompjes en riviertjes die je moet doorkruisen of overbruggen. Wederom een hoop sneeuw (10cm) waardoor we het helaas alleen maar tot kort voor het begin van de gletsjer hebben gehaald. Vanaf daar ook weer wolken en regen, dus helaas geen goed uitzicht gehad op de Shkara (hoogste top van Georgië met 5100+m)

Hike to Shdugra Waterfall | wandeling | Komoot
Eindelijk heerlijk weer. Het Mazeri dal is werkelijkwaar adenbenemend! Zowel in de richting van de Ushba als ook het dal uit. Afwisselende hike, vlakke weides, steile gesteentestukken, bospaden en sneeuw. Zijn ook hier weer niet helemaal tot de waterval gekomen maar hij zag er van een afstandje ook gewoon indrukwekkend uit.

We hebben uiteindelijk door het weer onze terugvlucht omgeboekt en 3 dagen eerder weer op huis aan gegaan... Maar ik zit alweer te plannen wanneer ik weer ga (wederom Svanetië). Is toch echt wel wat anders dan onze Alpen (en dat zeg ik als inwoner van Zuid Duitsland). De ruigheid, de hoge pieken, gewoon waanzinnig mooi!
Mooi! Ben je op eigen initiatief gegaan, of met een groep?

Hi Ha Hopjesvla

• Malfoi
  • Laatst online: 16:03
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:51:
[...]

Mooi! Ben je op eigen initiatief gegaan, of met een groep?
Op eigen initiatief, samen met mijn vrouw. Vorige keer in Georgie was ik alleen onderweg.

Genoeg routes die beschreven staan en ook prima bewegwijzering overal.

www.flickr.com/malvlex

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-08 10:46
Hoe is het qua taal in Georgië? Als in, kun je je daar ook zonder vertaalapps nog verstaanbaar maken. Ik was vorige week in Servië en daar was het hier en daar toch best lastig omdat ze geen Engels spraken en een ander alfabet hanteren. Iets te eten uitzoeken van een menukaart werd opeens Russisch roulette.

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:31
Komende zomer ga ik voor het eerst in lange tijd weer wat hoger de bergen in, waarschijnlijk ruim boven 3000m. Ik ben brildrager, zonnebril op sterkte gaat altijd mee en een hoed of pet met donkere onderrand maakt het voor de ogen al een stuk aangenamer. Op deze hoogte is UV nog sterker dan waar ik normaal gesproken vertoef. Daarom wil ik de zijkant van mijn zonnebril afdichten. Dat zie je ook wel bij goede zonnebrillen voor dit soort werk.

Is zoiets los te krijgen voor een zonnebril op sterkte? Zo ja, hoe heet dat en waar haal je het? Ik kan wat opmeten en zelf 3D printen, maar doorgaans zijn de echte van dun leer of kunstleer. Dat lijkt me ook comfortabeler.

• karsb23
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-08 09:25
Antonius schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:12:
Komende zomer ga ik voor het eerst in lange tijd weer wat hoger de bergen in, waarschijnlijk ruim boven 3000m. Ik ben brildrager, zonnebril op sterkte gaat altijd mee en een hoed of pet met donkere onderrand maakt het voor de ogen al een stuk aangenamer. Op deze hoogte is UV nog sterker dan waar ik normaal gesproken vertoef. Daarom wil ik de zijkant van mijn zonnebril afdichten. Dat zie je ook wel bij goede zonnebrillen voor dit soort werk.

Is zoiets los te krijgen voor een zonnebril op sterkte? Zo ja, hoe heet dat en waar haal je het? Ik kan wat opmeten en zelf 3D printen, maar doorgaans zijn de echte van dun leer of kunstleer. Dat lijkt me ook comfortabeler.
In hoeverre zouden (dag)lenzen voor deze periode een optie zijn? Dan is er in zonnebril-wereld een veel bredere keuze.

• Antonius
Daar heb ik ook over gedacht. Lenzen lijkt me gedoe op een huttentocht. En ik heb een pittige sterkte met cylinder. Goedkope wegwerp vallen daarom af. Voor enkele dagen daglenzen aan laten meten lijkt me prijzig.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik gebruik al jaren bausch & lomb daglenzen op vakantie, die kun je in principe gewoon online bestellen als je je cilinder ook weet, daar hoeft verder weinig aan te worden afgemeten als je zelf al weet wat je afwijking is.

Vind ik zelf sowieso met wandelen veel fijner, je loopt toch vaak in warme/zonnige omstandigheden en brillen zijn voor zweet toch lastig.

[ Voor 5% gewijzigd door DeNachtwacht op 11-06-2026 14:40 ]

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:53

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Ik weet dat Oakley sportbrillen op sterkte aanbied. Wellicht is Oakley Clifden een model dat past voor jou?

Daglenzen is ook ideaal want je hoeft ze maar 1 dag te gebruiken. Dus minder kans op infecties. Normaal gebruik ik maandlenzen.
Let wel op, niet alle ogen vinden de dikte van lenzen met cilinder fijn, ik heb bewust geen cilinder in mijn lenzen want dan krijg ik irritaties in m'n oog. Dus test voor je op pad gaat.
Verder heb ik altijd een kleine flesje desinfecterende spray mee, dat spuit ik op m'n handen en wacht tot het enigzins verdampt is (anders prikt het). Dit doe ik enkel als ik geen stromend water en zeep heb.

als laatste heb ik vaak een klein klapspiegeltje mee zoals deze: https://www.bol.com/nl/nl/p/spiegeltje-mini-spiegel-zak-spiegel-make-up-spiegeltje-klapspiegel-mat-wit-moederdag-cadeautje/9300000027846956/

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:11

https://www.amazon.com/Pr...Sunglasses/dp/B0D1GPVLTB/
zoiets?

Wellicht zelf wat knutselen. Ziet er niet erg ingewikkeld uit.
https://www.instructables...e-Shields-for-Sunglasses/

[ Voor 5% gewijzigd door breew op 11-06-2026 17:31 ]

• Antonius
Zelf knutselen zit ik inmiddels inderdaad aan te denken. Mogelijk 3D printen, dan kan ik het aardig passend maken voor mijn bril en gezicht.

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-08 21:32
Antonius schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 14:21:
Daar heb ik ook over gedacht. Lenzen lijkt me gedoe op een huttentocht. En ik heb een pittige sterkte met cylinder. Goedkope wegwerp vallen daarom af. Voor enkele dagen daglenzen aan laten meten lijkt me prijzig.
Ga even langs bij je brillenwinkel.

Meestal kan je test verpakkingen meekrijgen zodat je het een paar dagen kan proberen met sport bijvoorbeeld of gewoon een lange wandeling door NL heen.

Gaat dat lekker.
Koop dan een pakketje voor 30 dagen.
Ja, kost wel wat maar ze blijven ook 5 jaar goed.
Dus kan je meerdere vakanties achter elkaar gebruiken.

Kan je het ook gebruiken voor ander activiteiten (pretpark, waterskieen, skien enzovoort)

Succes met je keuze.

Zelf heb ik coopervision daily die ik gebruiken voor het sporten.

• Hopjesvla79

Julbo heeft genoeg zonnebrillen waar dit bij de bril hoort, maar wat je ook makkelijk kan verwijderen. Kan ook op sterkte gemaakt worden met meekleurende glazen. Niet goedkoop, maar kan iets voor je zijn als je binnen de specs valt. Het zijn vaak curved modellen en dan is het lastig om daar glazen voor te maken met een grote cilinder.

Hi Ha Hopjesvla

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:40

Is een bril over je bril heb optie? Of is dat iets uit de vorige eeuw? In ieder geval zijn er ongetwijfeld oplossingen, want je bent niet de enige brildrager binnen de 3000m.

Hoe dan ook, uit ervaring weet ik dat te veel licht en UV pijnlijk en vervelend is (cat. 3 ipv car.4 bril, en te veel licht doorlatend aan de zijkanten). Maar zelf ben je je er ook bewust van.

• Hopjesvla79
Heeft een hier iemand een Atom Packs Prospector 60 of een Gossamer Gear Mariposa 60?

Hi Ha Hopjesvla

• CrabpPeople
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:36
Hopjesvla79 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:21:
Heeft een hier iemand een Atom Packs Prospector 60 of een Gossamer Gear Mariposa 60?
Heb de Mo 60, zo heette de Prospector eerst geloof ik. Wat wil je weten?

• Hopjesvla79
CrabpPeople schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:01:
[...]

Heb de Mo 60, zo heette de Prospector eerst geloof ik. Wat wil je weten?
Klopt inderdaad! En, bevalt die nog steeds?

Hi Ha Hopjesvla

• CrabpPeople
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:36
Hopjesvla79 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:03:
[...]

Klopt inderdaad! En, bevalt die nog steeds?
Beste rugzak die ik ooit heb gehad.

Sowieso wel 2000+km mee gehiked, en hij is een beetje smerig nu, maar verder nog als nieuw, ga er de komende zomer weer een week of 5 mee lopen. Was van die Osprey-rugzakken gewend waar er lucht langs je rug zou moeten gaan, maar heb niet het idee dat de Atom Packs nou zoveel warmer is!

Het kost wat, maar is wmb de investering meer dan waard geweest.

• Hopjesvla79
CrabpPeople schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:10:
[...]

Beste rugzak die ik ooit heb gehad.

Sowieso wel 2000+km mee gehiked, en hij is een beetje smerig nu, maar verder nog als nieuw, ga er de komende zomer weer een week of 5 mee lopen. Was van die Osprey-rugzakken gewend waar er lucht langs je rug zou moeten gaan, maar heb niet het idee dat de Atom Packs nou zoveel warmer is!

Het kost wat, maar is wmb de investering meer dan waard geweest.
Goed om te horen. Ik zit er zwaar aan te denken om ook deze aan te schaffen ter vervanging van twee andere, zwaardere, rugzakken nl.

Hi Ha Hopjesvla

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-07 10:29

Ik heb al sinds jaar en dag een Adidas evil eye sportbril Deze sluit goed af aan de zijkanten omdat hij goed rondloopt. Je kan er een inzetter op sterkte in doen.

Tegenwoordig staat er geen Adidas meer op maar is Evil Eye het merk geworden: Sports glasses - Made in Austria | evil eye® Shop [NL] Ook te krijgen bij de betere opticiens

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-07 10:29
Wel eens naar deze jongens gekeken?

Multi-Day Backpacking & Hunting Packs | Seek Outside

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-08 10:29
Ik heb de gossamer gear mariposa, volgens mij de eerste versie die iets steviger zou moeten zijn. Ik heb hem aardig zwaar beladen (jaar backpacken en klimspul) maar voor de hikes steeds licht beladen. Hij is dus overbeladen geweest van bus naar hostels/campings/taxi. Wel veel auto's en bussen in en uit gegooid, maar heel weinig kilometers in die stand.

Goed dat is de context en geeft aan dat ik hem niet gebruikt heb zoals die bedoeld is. Ik ben echter nog steeds niet zo tevreden over de tas. Diverse riempjes zijn gescheurd, stiksels raken los, er zit een soort siliconen coating in de binnenkant wat bij de meeste tassen pas na enkele jaren slijt en deze is snel versleten. Functie daarvan is onbekend want hij is niet eens een beetje waterafstotend.

Qua comfort zit hij goed en geeft het goede steun, de heuptasjes zijn erg ruim en de netten kan je écht flink vol stouwen met spul.
Het ontwerp zelf is echt zeer vervelend, het is één grote zak met bovenaan die zak één vak voor klein spul. Als daar wat zwaars in zit dan is het super irritant om de backpack vol en leeg te halen omdat hij niet goed open blijft. Dat vak zelf is ook niet zo praktisch. Als de tas aangesnoerd is staat dat vak strak en krijg je er niets uit, je moet dus de straps losser maken om iets uit dat vak te halen. Als je tas normaal vol of extra vol zit dan staat dat vak 'op de kop' en rits je als eerste de onderkant open en kan er van alles uitvallen.

Een normale klep a-la deuter (en vele anderen) is zwaarder, maar wel veeel fijner omdat het als het ware een tasje is die er bovenop ligt.

Maar het doet wél zijn ding. Voor af en toe een UL hike van twee weken zou ik er mee kunnen leven, maar een jaar lang uit de tas leven zorgde wel voor frustratie. Ook is het slim om na te denken wáár je de tas gaat gebruiken. Als je echt veel door struiken moet lopen dan is een stevigere tas ook aan te raden. Blijf je in europa op goed onderhouden paden dan is de tas prima.

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:48
Ik ga binnenkort in Oostenrijk een huttentocht doen. Nu overweeg ik om iets als een Lifestraw of waterzuiveringstabletten te kopen om eventueel water uit bergbeekjes te kunnen drinken. Hebben jullie ervaringen met waterzuiveringstabletten? Zijn die geschikt hiervoor?

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Opperhoof schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:14:
Ik ga binnenkort in Oostenrijk een huttentocht doen. Nu overweeg ik om iets als een Lifestraw of waterzuiveringstabletten te kopen om eventueel water uit bergbeekjes te kunnen drinken. Hebben jullie ervaringen met waterzuiveringstabletten? Zijn die geschikt hiervoor?
Zelf (bij uitzondering) tijdens een lange hike door Ierland zonder zuivering uit beekjes in de heuvels / bergen gedronken, met name oplettend of er geen enkele vorm van vee (lees: schapen) boven de beek liep of ooit had gelopen.

Hete dag, (grote) voorraad was te klein. Was wel een (ingecalculeerd) risico. Daarna vooral water gekookt (thee gezet, eten mee gekookt).

Ik kan het je niet beter vertellen dan dat ze het hier uitleggen.

https://www.bever.nl/expe.../hoe-filter-je-water.html

[ Voor 3% gewijzigd door Ramzzz op 26-06-2026 11:41 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

om eventueel water uit bergbeekjes te kunnen drinken.
Al die tientallen jaren dat ik al in Oostenrijk en Italië in de bergen rondloop, heb ik OF voldoende water bij me (zeker een liter of vier), OF in de volgende Almhütte of Berghütte kun je je bidons weer vullen.
En af en toe een slokje uit een snel stromend bergbeekje of waterval heb ik nog nooit last van gehad.

Wel idd rekening houden met rondlopend vee. En afhankelijk van op welke hoogte je zit.
Boven de 2-3km loopt er nauwelijks meer vee rond en is de UV-straling zo intens, die doet al aan desinfectie. ;)

Aan de andere kant, nog veel hoger lopen er ook beesten als Murmeltiere, Steenbokken, Wolven, en een enkele Beer rond. Die piesen en poepen ook. :+

[ Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 26-06-2026 11:32 ]

Mooie Plaatjes   

• Hopjesvla79
Heb vaak een MSR Trailshot mee als backup/nood. Maar als je toch een huttentocht gaat doen, waarom niet aan het begin van de dag genoeg water inslaan bij de hut? Met een waterzak van 3 liter kom je echt een heel eind.. Mocht jr gaan wildkamperen dan kan als extra zuivering het nooit kwaad om iets mee te hebben.

Hi Ha Hopjesvla

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Waarom vraag je naar een heel specifiek model? Ziet-ie er zo mooi uit? Hele goede aanbieding gevonden? :)

Ik heb elke zoveel jaar hikingrugzakken bekeken, getest. Gewoon om er een gevoel bij te hebben als ik nieuwe nodig zou hebben.

En nadat ik een aantal jaar (meer dan 25) geleden Lowe Alpine Cerro Torre (60+20 en 70+20)-rugzakken had gekocht en gebruikt, ben ik een paar jaar geleden overgestapt op: Lowe Alpine Cerro Torre 80:100. _O-

Ik heb de oude alleen vervangen omdat na zo'n lange tijd gebruik (ik testte andere, maar concludeerde tussendoor dat de oude nog prima door konden) de binnencoating er helemaal af bladderde. Comfort van de oude was top, en praktisch en stevig, ultiem!

Eerder had ik al twee 'damesmodellen' (60:20) uit dezelfde reeks gekocht voor mijn vrouw en dochter, voor een eerdere hikingvakantie.

Eigenlijk op alle fronten veel meer tevreden over deze dan elk ander merk dat ik probeerde, van vergelijkbare omvang en diverse prijsklassen. Licht, supercomfortabel, super verstelbaar, überdegelijk, en handige vakkenindeling, bereikbaarheid van spullen in de rugzak tijdens gebruik.

Ook de andere gezinsleden vonden deze het lekkerste zitten. Ik heb ieder zelf zijn/haar rugzak laten testen en proberen, zonder 'peer pressure' om gewoon voor elk de beste oplossing te kopen.

Lowe Alpine doet in elk geval iets goed. d:)b

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

ehtweak schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:24:
[...]

Al die tientallen jaren dat ik al in Oostenrijk en Italië in de bergen rondloop, heb ik OF voldoende water bij me (zeker een liter of vier), OF in de volgende Almhütte of Berghütte kun je je bidons weer vullen.
En af en toe een slokje uit een snel stromend bergbeekje of waterval heb ik nog nooit last van gehad.

Wel idd rekening houden met rondlopend vee. En afhankelijk van op welke hoogte je zit.
Boven de 2-3km loopt er nauwelijks meer vee rond en is de UV-straling zo intens, die doet al aan desinfectie. ;)

Aan de andere kant, nog veel hoger lopen er ook beesten als Murmeltiere, Steenbokken, Wolven, en een enkele Beer rond. Die piesen en poepen ook. :+
Bergmarmotten! Vergeet vooral die niet! :+

/waggeffe - murmeltiere... ik kende de Duitse/Oostenrijkse/Schweizerdeutsche naam daarvan niet. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Ramzzz op 26-06-2026 13:09 ]

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Hopjesvla79 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:39:
[...]

Heb vaak een MSR Trailshot mee als backup/nood. Maar als je toch een huttentocht gaat doen, waarom niet aan het begin van de dag genoeg water inslaan bij de hut? Met een waterzak van 3 liter kom je echt een heel eind.. Mocht jr gaan wildkamperen dan kan als extra zuivering het nooit kwaad om iets mee te hebben.
Zeker, dat is gewoon de hele kwestie: iets 'zwaars' (extra gewicht) als een filter-unit meesjouwen, of gewoon meer water.

Dat vanzelf minder en dus lichter wordt onderweg. :Y)

• Hopjesvla79
Ramzzz schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:41:
[...]

Waarom vraag je naar een heel specifiek model? Ziet-ie er zo mooi uit? Hele goede aanbieding gevonden? :)

Ik heb elke zoveel jaar hikingrugzakken bekeken, getest. Gewoon om er een gevoel bij te hebben als ik nieuwe nodig zou hebben.

En nadat ik een aantal jaar (meer dan 25) geleden Lowe Alpine Cerro Torre (60+20 en 70+20)-rugzakken had gekocht en gebruikt, ben ik een paar jaar geleden overgestapt op: Lowe Alpine Cerro Torre 80:100. _O-

Ik heb de oude alleen vervangen omdat na zo'n lange tijd gebruik (ik testte andere, maar concludeerde tussendoor dat de oude nog prima door konden) de binnencoating er helemaal af bladderde. Comfort van de oude was top, en praktisch en stevig, ultiem!

Eerder had ik al twee 'damesmodellen' (60:20) uit dezelfde reeks gekocht voor mijn vrouw en dochter, voor een eerdere hikingvakantie.

Eigenlijk op alle fronten veel meer tevreden over deze dan elk ander merk dat ik probeerde, in vergelijkbare omvang en diverse prijsklassen. Licht, supercomfortabel, super verstelbaar, en handige vakkenindeling, bereikbaarheid van spullen in de rugzak tijdens gebruik.

Ook de andere gezinsleden vonden deze het lekkerste zitten. Ik heb ieder zelf zijn/haar rugzak laten testen en proberen, zonder 'peer pressure' om gewoon voor elk de beste oplossing te kopen.

Lowe Alpine doet in elk geval iets goed. d:)b
omdat ik specifiek op zoek ben naar een 60 liter rugzak onder de 1 kilo. Heb zelf ook meerdere rugzakken in de collectie waaronder een Lowe Alpine Zephyr 60:70. Toen ik deze jaren geleden kocht was deze onder de 2 kilo (1882 gram) , dat was toen al een hele lichte. Maar dat was toen..

Je noemt de Cerro Torre 80:100 licht, wat ik zo snel zie weegt die 2,9 kilo.. (waarom heb je zo veel volume nodig?) Ik heb daar een iets ander beeld bij ;)

Op de Big 4 (tent, mat, slaapzak, rugzak) heb ik in de loop van de jaren heel wat stappen qua gewicht gemaakt, alleen de rugzak blijft wat achter. Atom Packs heb ik laatst voor het eerst live gezien en gevoeld en dat beviel goed. Maar aangezien ze wel qua prijs aan de bovenkant zitten ,,(en je ze niet in een winkel kan kopen. behalve op de productielocatie in Engeland) zijn ervaringen van anderen altijd fijn. De Mariposa is al afgevallen nadat ik erachter kwam dat het interne volume maar 36 liter is (en dan nog 24 liter aan de buitenzijde). Ik ben een beetje van de bergsport school: je zooi hoort ín de rugzak, niet erbuiten waar het er potentieel eruit kan vallen (en laten we wel wezen .het ziet er gewoon ook niet uit ;-) )

Vandaar de vraag dus :)

Hi Ha Hopjesvla

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Hopjesvla79 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:56:
[...]

omdat ik specifiek op zoek ben naar een 60 liter rugzak onder de 1 kilo. Heb zelf ook meerdere rugzakken in de collectie waaronder een Lowe Alpine Zephyr 60:70. Toen ik deze jaren geleden kocht was deze onder de 2 kilo (1882 gram) , dat was toen al een hele lichte. Maar dat was toen..

Je noemt de Cerro Torre 80:100 licht, wat ik zo snel zie weegt die 2,9 kilo.. (waarom heb je zo veel volume nodig?) Ik heb daar een iets ander beeld bij ;)

Op de Big 4 (tent, mat, slaapzak, rugzak) heb ik in de loop van de jaren heel wat stappen qua gewicht gemaakt, alleen de rugzak blijft wat achter. Atom Packs heb ik laatst voor het eerst live gezien en gevoeld en dat beviel goed. Maar aangezien ze wel qua prijs aan de bovenkant zitten zijn ervaringen van anderen altijd fijn. De Mariposa is al afgevallen nadat ik erachter kwam dat het interne volume maar 36 liter is (en dan nog 24 liter aan de buitenzijde). Ik ben een beetje van de bergsport school: je zooi hoort ín de rugzak, niet erbuiten waar het er potentieel eruit kan vallen (en laten we wel wezen .het ziet er gewoon ook niet uit ;-) )

Vandaar de vraag dus :)
Ik ben best gewend aan veel gewicht (ik heb niet alles 'superlicht' op de tentjes na, kijk ook naar bruikbaarheid en degelijkheid van spullen), en vind deze rugzakken gewoon heel erg prettig, je voelt amper dat je hem om hebt wanneer hij leeg is.

Volume: ik wil alles er in hebben en niets erbuiten - behalve water bij de hand. En flexibel zijn in wat er in moet (ook wanneer ik hem als reistas zou gebruiken zonder hikes - ik wil niet voor alles een andere tas / rugzak.

Wij hadden bijv. tijdens onze hike (met het hele gezin, 4 volwassenen) ook stoeltjes mee - niet de allerlichtste, maar wel zo lekker als je eenmaal even goed wilt uitrusten, onderweg of op de kampeerplek.

Dat is mijn specifieke 'use case'. ;)

Ik ga zeker nog door met verder 'verlichten' van de gear (met name kookspullen, ik gebruikte tot nu toe nu nog een 30 jaar oude Trangia Stove 25-set die het nog perfect doet, en niet heel zwaar is, maar wel wat omvangrijk, en je hebt dan ook een voorraadje spiritus onderweg nodig - maar ja, we waren dan ook met zijn vieren), maar ik ben ook al erg tevreden met wat ik heb.

• Hopjesvla79
Ramzzz schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:10:
[...]

Ik ben best gewend aan veel gewicht (ik heb niet alles 'superlicht' op de tentjes na, kijk ook naar bruikbaarheid en degelijkheid van spullen), en vind deze rugzakken gewoon heel erg prettig, je voelt amper dat je hem om hebt wanneer hij leeg is.

Volume: ik wil alles er in hebben en niets erbuiten - behalve water bij de hand. En flexibel zijn in wat er in moet (ook wanneer ik hem als reistas zou gebruiken zonder hikes - ik wil niet voor alles een andere tas / rugzak.

Wij hadden bijv. tijdens onze hike (met het hele gezin, 4 volwassenen) ook stoeltjes mee - niet de allerlichtste, maar wel zo lekker als je eenmaal even goed wilt uitrusten, onderweg of op de kampeerplek.

Dat is mijn specifieke 'use case'. ;)

Ik ga zeker nog door met verder 'verlichten' van de gear (met name kookspullen, ik gebruikte tot nu toe nu nog een 30 jaar oude Trangia Stove 25-set die het nog perfect doet, en niet heel zwaar is, maar wel wat omvangrijk, en je hebt dan ook een voorraadje spiritus onderweg nodig - maar ja, we waren dan ook met zijn vieren), maar ik ben ook al erg tevreden met wat ik heb.
ieder z'n ding natuurlijk, bij mij is het de sport om in de loop van de tijd wel lichter te gaan maar zonder in te leveren op comfort. Maar een kilo is snel verdient als je een keer kritisch kijkt. Het voordeel van goed spul is wel dat je het ook weer goed kan doorverkopen, dat doe ik dan ook.

[ Voor 3% gewijzigd door Hopjesvla79 op 26-06-2026 12:20 ]

Hi Ha Hopjesvla

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Hopjesvla79 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:19:
[...]

ieder z'n ding natuurlijk, bij mij is het de sport om in de loop van de tijd wel lichter te gaan maar zonder in te leveren op comfort. Maar een kilo is snel verdient als je een keer kritisch kijkt. Het voordeel van goed spul is wel dat je het ook weer goed kan doorverkopen, dat doe ik dan ook.
Absoluut, ik doe het via de weg der geleidelijkheid... ;)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Voor de wandelaars in de Euregio.
Tirol, Südtirol, Trentino.

https://tirol.orf.at/stories/3360154/

Een nieuw soort kaart. Met het valrisico gevisualiseerd. 8)
'Ausgesetztheitskarte'

https://storymaps.arcgis....5f81447e583011b5901069c60

Je kunt tot op detailniveau inzoomen en zien, zowat per strekkende meter, hoe hoog het valrisico is, van het pad wat je volgt.

Klein voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MocxQDqTnS5VFt3ps_byqRRSzXA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QthtjSKEHXu13bU0gydPCTVe.png?f=fotoalbum_large

als je verder inzoomt, krijg je details te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0hcU9jny6AWLuP5cVkSllIzWhU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MQDxxEZqnQZSsqch2AneLvRj.png?f=fotoalbum_large

Een klein stukje van de route die ik in het betreffende dal heb gelopen:
https://flic.kr/s/aHsjDyyN8i

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54397870023_cf0cb4aa10_c.jpg
Langtaufers202420 by Erik Haak, on Flickr

En met de hitte alhier, denk ik graag terug aan daar; daar waar het een stuk aangenamer is, dankzij de hoogte. :Y

Mooie Plaatjes   

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:59

Sport_Life

Solvitur ambulando

Inmiddels weer terug van een weekje spelen in de bergen. Fantastische week gehad, veel hardlopen, wandelen, paragliden (@2700m !) en trailrunnen. In een hele mooie omgeving. Ook hele prettige sfeer in het dorp. In totaal >80km afgelegd en >3500hm.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 04-07-2026 23:12 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• Hopjesvla79
inmiddels knoop doorgehakt en besteld (Prospector 60) toen er weer voorraad was. Dinsdag besteld, vrijdag binnen vanuit de UK :)

In de dagen tussen bestellen en ontvangen nog wat mails gekregen met meer info over de rugzak: schoonmaken, afstellen intern frame etc. Ook contact van te voren (had nog wat vragen) gaat heel snel.

Afgelopen weekend meteen maar uitgetest met 3 dagen wandelen met tent. Bevalt meteen erg goed. Mooi strak gesneden, zit heel goed op de rug. Zelfs met weer van afgelopen weekend goed te doen (zweten doe je toch). Geniaal is ook het vak onderop waar je je kaartmateriaal / papiertjes van reepjes kan stoppen. Daar kan je zonder de rugzak af te doen makkelijk bij en werkt ook echt goed. Vriendin met Osprey Eja is jaloers ;) Al met al kost het een paar centen, maar vooralsnog ben ik erg tevreden.

Op naar de echte test binnenkort op de GRP Andorra. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Hopjesvla79 op 13-07-2026 23:25 ]

Hi Ha Hopjesvla

• breew
Vanaf maandag 5 dagen wandelen in de Ardennen (Eisleck).. wordt het iedere dag >30 graden -O-
Net bij de bever maar even 2x 1.5l waterflessen gekocht. Ik heb wel een blaas van 2l bij me, maar daar houd ik het geen 5 uur op een hete dag op vol. Onderweg zijn vulmogelijkheden nogal beperkt.

Uiteraard hep ieder nadeel se voordeel: De regenbroek kan op zeker thuisblijven... Ik twijfel nog over de regenjas. De kans op regen is natuurlijk klein, maar ja.. het zijn wel de Ardennen en mijn ervaringen daar zijn vaker wel dan niet 'vochtig'.
Suggesties? (een wegwerpponcho ben ik geen voorstander van)

[ Voor 5% gewijzigd door breew op 06-08-2026 22:05 ]

• jordyc
Met die temperaturen zou ik gaan voor in het slechtste geval regen ik nat en ben ik na een half uur weer droog vanwege de warmte oplossing. Regenjas neemt altijd zoveel ruimte en relatief veel gewicht in.

Als je met deze temperaturen een regenjas aantrekt word je ook nog eens waarschijnlijk natter dan zonder vanwege al het zweet dan.

En nu ik er over nadenk, het is in decennia niet zo droog geweest en de komende dagen wordt er geen regen voorspeld, de kans dat er bij jou een buitje valt is echt extreem klein.

Ik zou je regenjas dus niet meenemen.

• 00.0
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01:53
Een shelletje weegt toch haast niks? Voor het gewicht hoef je het imo niet te laten. Eventueel eentje met ritsen bij de oksels of een vestje zonder mouwen.

Maar inderdaad, bij 30C ben je zo weer droog!

• Hopjesvla79
que gewicht merk ik wel een verschil tussen mijn Mountain Hardwear Stretch Ozonic en mijn Arcteryx Beta AR. Beiden regenjasje, maar voor meerdaagse tochten heb ik altijd de Arcteryx mee, die is meer rugzak proof. Als ik hem mee heb, heb ik ook altijd een Arcteryx regenbroek mee. Maar blijft lastig met deze temperaturen, ik zweet ook harder dan wat Gore Tex kan afvoeren, en vaak is het dat het in deze tijd niet regent, maar als het dan regent het dan meteen hard gaat. Dat laatste weerhoudt me dan ook nog steeds om een paraplu te gebruiken (hands free aan de rugzak bevestigd), ben bang dat de wind er dan te veel vat op heeft, maar zou qua luchtigheid ideaal zijn. Misschien toch eens proberen..

Hi Ha Hopjesvla

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 20:41
breew schreef op donderdag 6 augustus 2026 @ 22:04:
Vanaf maandag 5 dagen wandelen in de Ardennen (Eisleck).. wordt het iedere dag >30 graden -O-
Net bij de bever maar even 2x 1.5l waterflessen gekocht. Ik heb wel een blaas van 2l bij me, maar daar houd ik het geen 5 uur op een hete dag op vol. Onderweg zijn vulmogelijkheden nogal beperkt.
Gisteren wilde ik even naar een bubbelwaterbron lopen. Heetst van de dag en schijnbaar op de 'sunny side'. 1,5 liter water mee in m'n heuptas, want het was nog geen 5km. Tegen het einde toch al m'n water op. Was ook constant stijgen/dalen (wat ik niet vooraf had bekeken) en 'sunny side' betekent schijnbaar 90% volle bak in de zon...

Kon gelukkig bij de auto een fles water kopen bij een boulangerie, want anders wat het een zware 15 min naar de camping rijden...

• Mercatres
  • Laatst online: 27-08 13:13
barrymossel schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 12:50:
[...]

Kon gelukkig bij de auto een fles water kopen bij een boulangerie, want anders wat het een zware 15 min naar de camping rijden...
Om die reden heb ik - zeker als ik in warm weer ga wandelen - quasi altijd nog een fles water van een liter (of Aquarius) in de auto. Zeker als ik weet dat ik nog ruim een half uur of langer moet rijden.

• Jannica
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 27-08 21:49
Ik gebruik voor regen in de warmte een wandelponcho. Zweet wat minder en functioneert bij droogte ook prima als picknick kleed of zeiltje voor het voorstukje van de tent om mijn rugzak op te leggen. De regenhoes van de rugzak kan dan ook thuisblijven.

• breew
Heenreis (trein) naar Kautenbach en eerste (kleine) stukje Eislek (wel meteen >200 hoogtemeters in een klein uur…) zit er op.

Nu lekker luxe overnachten in een pod, en morgen vroeg op, om nog een paar uurtjes in de relatieve koelte te kunnen wandelen voordat het weer richting de 30 graden trekt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gfMtGp0R029gVR22ObVpD1mLMX8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BDT6PGVjf51kiNW1QgNlh0pk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8e-t8TzoghVzV6wE2EMbpY9JCGg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/FZbkhDqCB921eQ3QMjKEH8oM.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L8dunqPaxAZRcq1NLmzhXbbohck=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/899j4J2QNGBaeUFyJito1rMK.jpg?f=fotoalbum_tile
Regenkleding thuisgelaten, maar het begon 8)7 nog te druppelen ook vanaf het moment dat ik uit de trein stapte.. zette gelukkig niet door, en het bijbehorende windje maakte een hoop goed.

• breew
Wandeldag 1: Kautenbach-Clerveaux 20k, D900+

Om 6 uur gaat het alarm op m’n horloge af. Tijd om de tas in te pakken, en een ontbijtje in elkaar te draaien.
Ik heb gisteren een stokbrood kunnen kopen in het campingwinkeltje, en ze verkochten ook mini-verpakkingen pindakaas, jam en chocopasta. De jam gaat in de tas voor de lunch, de rest gaat op 2/3 van het stokbrood.
Bonuspunten voor deze camping: Ze hebben een koffieautomaat in de wasruimte staan. Dus ik heb ook een lekker kopje koffie in de ochtend.
Om 6:45 kan ik vertrekken voor de tocht van vandaag. Ca. 20 kilometer en een dikke 900 meter stijgen (en 700 dalen, want Clerveaux ligt een stuk hoger dan de camping).
De warming-up wordt overgeslagen; de route begint meteen met 30-40 meter stijgen in 100 meter. Gelukkig is het nog lekker koel.
De verdere tocht is een aaneenschakeling van stijgende en dalende paadjes. Single track, bospad, grindpad en (gelukkig korte) stukjes asfalt. Het grootste deel loopt in de schaduw van de bomen. Waar het open is, staat vaak een lekker windje.
Vanaf een uur of 12 wordt het wel echt serieus warm. Het gaat allemaal niet meer zo soepel, maar gelukkig is de eindbestemming (Clerveaux) van vandaag al snel in zicht; om 13:00u loop ik de camping op.
Vannacht slaap ik in een safaritent(je). De camping is (wederom) lekker rustig, en de douches zijn warm en met lekker hoge druk. Ik maak er meteen gebruik van om mijn drijfnatte bezwete shirt en broek te wassen.
Even een paar uurtjes op bed gelegen, boekje lezen (Dungeon Crawler Carl deel 4 is al bijna uit 😁). Daarna naar Clervaux gewandeld (anderhalve kilometer, dus nog even weer wat stapjes erbij).
Mooie stad met veel historie (museum Ardennenoffensief) maar die sluit helaas allemaal al om 17u en het is nu half vijf. Dus maar een terrasje opgezocht. Terwijl ik dit tik, zit ik (je verzint het niet) bij een onwijs lekkere Japanner (het eten dan hè, niet de de bediening).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DTa0DcToZvQhNIzGI9tDjHwZ9aU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I3QCygUlMqSTIHQ9gUpp8Z3O.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oh0jX2k-eoZ6O0dBHVy9FYSPSSU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wCGMyG3OuYmQ3K9yBHFiTGWB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-c1oB3MMdLN6w0tB6KkFJ-e-sKE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VHr4569gZnxgbTaKgGrK0kQZ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFyX4Hw-e2mMqOAy-f5mdlf3_jw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y9wxVArqQbcDk9KfWsii6gdl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XmHbQXEeoqCSHM1zdx4WzWrikY0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EzgnWEuvm2Htu6vwCemApLu7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbHTNfqOUgl-9KP9JCptrB_EjPE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xbIo7NA2BpeA6widEaoBiXqb.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKEe7H2N46chjqkp9E4f0d29xrE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jXKsBDEAU65lvrdslbku71RN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ndaOwQY77FNyD8sqQUjP-iseWaU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eA6PuAEXfTCjv6LEqHn3tHmf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v1u3jyFEZA-yCDuMy4pnmdUVLF0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/APDf8IwT7X63TtTcn3Hrwi4y.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t6ZOU0WpAL-FDDV_uUVuk5oJNlM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/36FaQ2IICStPmgKSsMo3XzeH.jpg?f=fotoalbum_tile

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ramzzz in "[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2"

De komende twee weken gaan wij vanuit de omgeving van Le Puy-en-Velay het nodige wandelen, o.a. een paar etappes van de Chemin St. Jacques, a.k.a. de ‘camino’.

Er kruisen hier meerdere GR-routes, dus een uitstekende uitvalsbasis. :*)

• breew
Ik weet dat we een WTF topic hebben op dit forum.
Maar deze WTF lijkt me hier op zijn plaats: https://www.nu.nl/buitenl...-oostenrijkse-bergen.html

W…T…F…

• Hopjesvla79
Is er iemand nog recent in Andorra geweest die weet hoe het bereik in de bergen is? Ik ga er normaal van uit dat bereik in de bergen nihil is, maar Andorra heeft ook veel pistes die tegenwoordig bereik hebben. Andorra Telecom zegt dat ze in heel het land bereik hebben en in de bergen wat minder maar dat vind ik wel heel enthousiast. Zelf hebben ze geen kaarten, de dekkingskaarten van derden vertrouw ik niet zo (als de enige provider in het land ze zelf niet heeft).

[ Voor 6% gewijzigd door Hopjesvla79 op 10-08-2026 20:31 ]

Hi Ha Hopjesvla

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

breew schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 19:26:
Maar deze WTF lijkt me hier op zijn plaats: https://www.nu.nl/buitenl...-oostenrijkse-bergen.html

W…T…F…
8)7

Kunnen die lui niet gewoon uit de ouderlijke macht gezet worden? :(

[ Voor 10% gewijzigd door Ramzzz op 10-08-2026 20:46 ]

• Marcel a
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 15:37
Hopjesvla79 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 20:30:
Is er iemand nog recent in Andorra geweest die weet hoe het bereik in de bergen is? Ik ga er normaal van uit dat bereik in de bergen nihil is, maar Andorra heeft ook veel pistes die tegenwoordig bereik hebben. Andorra Telecom zegt dat ze in heel het land bereik hebben en in de bergen wat minder maar dat vind ik wel heel enthousiast. Zelf hebben ze geen kaarten, de dekkingskaarten van derden vertrouw ik niet zo (als de enige provider in het land ze zelf niet heeft).
Wel in de buurt van Andorra. Het bereik is in bergen is zoals te verwachten 0,0. Ik weet niet meer exact hoe ver/hoog ik was als de iPhone op sateliet overschakelde, maar volgens mij was het al vrij snel.

• breew
Eislek dag 3: Clerveaux - Asselborn
24,6 km, D 1.100+

Vandaag een half uurtje ‘uitgeslapen’, en dus om 7:15 op pad.
De eerste paar kilometers zijn vrij saaiïg (is dat een woord?), maar na een uurtje lopen begint het weer ergens op te lijken met leuke paadjes door de bossen en velden.
Rond lunchtijd kom ik aan in Troisvierges. Daar zit een bakker waar je ook prima kunt eten, blijkt. Dus geen muesli-repen als lunch vandaag 😎.
Na de lunch is het nog een dikke twee uur lopen naar de eindbestelling van vandaag; hotel Moulin d’Asselborn.
De paadjes zijn mooi, en soms steil. Je merkt dat sommige delen van het bos al volop in standje ‘herfst’ zijn gegaan door de droogte. Dat maakt het wandelen dan wel weer makkelijker, want nergens is het nat of glad door modder/water.
Vanavond lekker eten bij het hotel, dus geen extra wandelstapjes meer.

Voel me wel beter dan gisteravond. Wellicht komt dat doordat het iets koeler was vandaag.
In dat geval kan ik mijn borst natmaken, want morgen en overmorgen gaan we weer dik over de 30 graden heen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EADbI7bpNAY6ogVzD4eExrls8cg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l72U0hmWCZBghpWHcOLYiFe3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ttTboBSRBgj4_pTIJYLnSLqntSY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z0jpETIQFpFkN0T8gIdHxdqm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BSHLW4v407saPRZavPlW3vjGE7Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mrP8MlEBekMtjcCjqX7CxFkE.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D5SEeGrujZhHa53JVmDUsPFyljg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/narblIssAEoBOkPI40OCFSS5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPM1_xKrUfzypyZ6YSwZ6NsIKYA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4G6rcseqZkNdys97OQ7TgP64.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BYP2e6xmPhsp0wWKtl_6GJLg2mY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nWMIOZyNsuBrHFNNTJQFAMJu.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9XHARr6j7k7f1wlc1RW6L3cFbps=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dfDHeo2demyZTR5bFJsfYFAm.jpg?f=fotoalbum_tile

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

breew schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 19:26:
De zoveelste keer dat, sorry dat ik het zeg, dit soort sukkels in de bergen onderweg zijn en denken dat ze in een lokaal pretpark rondlopen. 8)7 :(

https://tirol.orf.at/stories/3366290/
https://www.krone.at/4250929

Die 36 offenbar völlig bergunerfahrenen Personen gerieten vom Pfad ab und in unwegsames Absturzgelände im Bereich einer steilen Rinne in rund 2300 Metern

Einige waren etwa einen halben Meter über dem Abgrund und konnten sich kaum halten. Sogar ein Kinderwagen war in dem Absturzgelände

https://www.juedische-all...it-hubschrauber-gerettet/

Mooie Plaatjes   

• Adam1980
ehtweak schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:45:
[...]

De zoveelste keer dat, sorry dat ik het zeg, dit soort sukkels in de bergen onderweg zijn en denken dat ze in een lokaal pretpark rondlopen. 8)7 :(

Die 36 offenbar völlig bergunerfahrenen Personen gerieten vom Pfad ab und in unwegsames Absturzgelände im Bereich einer steilen Rinne in rund 2300 Metern

Einige waren etwa einen halben Meter über dem Abgrund und konnten sich kaum halten. Sogar ein Kinderwagen war in dem Absturzgelände

Met een kinderwagen het hooggebergte in vind ik toch tamelijk onorthodox. Zijn ze wel strikt genoeg in de leer? Zou ik mij afvragen.

:P

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Adam1980 schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 22:16:
[...]
Met een kinderwagen het hooggebergte in vind ik toch tamelijk onorthodox. Zijn ze wel strikt genoeg in de leer? Zou ik mij afvragen.
_/-\o_ _O-

Als je commentaren leest op de eerder gelinkte websites; wow, da's niet mals. O-)

Mooie Plaatjes   

• breew
Eislek Dag 4: Asselborn - Houffalize
20km, D400+

Vandaag een relatief eenvoudige dag. 20 kilometer en 400 hoogtemeters voor de boeg. Ik hoef dus niet heel vroeg te vertrekken.
Om 7:00 schuif ik aan bij het ontbijtbuffet van het hotel. Een bak koffie en muesli schuif ik naar binnen, en een paar boterhammen, een eitje en een sinaasappel frommel ik in een ziplock-zakje voor de lunch. Of zoals de hobbits zeggen: second breakfast (dus ik hoef me niet schuldig te voelen 😅).
Het wandelen gaat vandaag voor een groot deel langs beken en kanaaltjes. Die staan (gelukkig) niet droog, dus de omgeving is lekker groen en fris in vergelijking met de afgelopen dagen. Veel vogels en eekhoorns gezien.
De laatste paar kilometer gaan vooral over grindpad tussen de akkers en weilanden door. Vol in de zon, maar gelukkig wel met een windje.
Het hotel (Vayamundo) is niet helemaal mijn ding.. daar had ik even wat beter op moeten letten met boeken.
Het lig wel aan de route, maar is echt een vakantieresort. Niet mijn smaak. De kamer is wel dikke prima.
Vroeg naar bed, want morgen staat (denk ik) de zwaarste dag op het programma: 25km en (wederom) over de 1.000 hoogtemeters. Het wordt ook nog eens tegen de 35 graden vanaf de middag. Vroeg op pad dus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4NumwJ6hbF_BKc0U00VVygHL_7s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/45HJta0jsAEPGJ2ubQNzCklT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tgwnk_UVGTnQr-YEz7vPQ-Ll4tI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xqyprTnQnYfkcAMdy0zFpIdf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HHMmNEr5-9Oz8iErYi24RsLsYJc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Tdp5hFBVXBXLqahTmWtDKOf.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VkJIIiOW31Tv5rsox-NSEF8_91Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EDMD0U665fPWJaWvG0lYjWfK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_UCvk-TgpwfG6yErcElpw4Jd-L8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NIHeSDQEvxZlEWBKNqiupQgD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dndrh_AC3sGtozPZBenYUIYa9WM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mQ4Ov5Q8sXfwyNguOBlemFSQ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yV0McN8r3NDGAAwCpRxPUA6MNpc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6HWief5AwB1gkjwzs4Z9jM0m.jpg?f=fotoalbum_tile

• bvr1986
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-08 12:44
ehtweak schreef op dinsdag 11 augustus 2026 @ 21:45:
[...]

Vorig jaar ook bij Berchtesgaden, wandeltocht gedaan met T3 paden. Liep ik samen met een Duitser en zijn dochter omlaag. Komen wij wat later bleek een omgeving Amsterdam(tongval) stel tegen wat met de Balenciaga's omhoog aan het lopen was. De Duitse man sprak ze al aan op zijn Duits, maar zij spraken geen Duits, dus ik even vriendelijk vertaald. Krijg ik terug waar ik mij wel niet mee bemoeide. Toen schoot ik even uit mijn slof met, "Prima dat je zelf een doodswens hebt maar er lopen ook gezinnen met kinderen die jou hoopje vlees en bloed ook zien." Mensen denken er gewoon niet bij na, empathisch vermogen en een bepaald verantwoordelijkheidsgevoel ontbreekt volledig.

Ik kom al sinds mijn 4de zo goed als ieder jaar in de bergen(nu 40) maar je ziet deze trend de laatste jaren echt gigantisch toenemen. Sociale media werkt wat mij betreft ook averechts in deze. Ze zouden eigenlijk een outfit check moeten doen bij de berg liften. Excuses voor deze af en toe scherpe bewoording. Het is echt een pet peeve voor mij. Hopelijk kunnen wij in ieder geval de Tweakers die dit lezen behoeden van het maken van deze fouten. Bereid je goed voor, juiste schoeisel, kleding en proviand en lees jezelf in voordat je aan een bergwandeling begint, kijk een youtube filmpje van iemand die je voor is geweest. Ik doe het nog steeds ondanks mijn ervaring.

Mijn bergwandel seizoen is al voorbij, ben 1,5 maand vrij geweest. Meerdaagse tocht in de Pyreneeën gedaan. Tsjechië en Slowakije, Tatra gebergtes en tot slot nog 2 weken Oostenrijk in de omgeving Hinterstoder geweest. Het was weer een mooie zomer met veel mooie pieken. Temperatuur was dit jaar wel best extreem, maar als je de activiteit daarop aanpast is het goed te doen.

• 00.0
Leuk om je wandelverslagen te lezen! @breew

Hier gewoon stevige Hanwags. Stijve zolen lopen sowieso veel fijner bij langere / technische tochten, kan mij niet voorstellen dat een stel sneakers echt lekker loopt in de bergen.

Gewicht in de rugzak blijf ik wel lastig vinden, merk dat ik al snel teveel meeneem "toch wel handig om X ook nog mee te nemen voor het geval dat, misschien komt Y ook nog wel van pas". Of misschien nog meer trainen en toch maar de sportschool in :|

Vorig weekend langs de IJssel wezen wandelen, stuk vlakker gebied natuurlijk en eigenlijk meer voor op de fiets. Werd door Komoot een paar keer een maisveld ingestuurd, om dan een stuk terug te moeten lopen voelt wat suf.

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01:05
Hier loopt de vakantie ten einde.
Zweden is een heel leuk (wandel)land.
Zwaarste wat we gedaan hebben is Skurugata.
Het type wandeling waar je 2 uur doet over 2km en zoiets hebt van is dit een pad? Tot je de markering op de volgende boom ziet.
Goed opletten waar je je voeten neer gaat zetten en zorgen dat de 6-jarige achter/naast je niet valt.

Iedereen voorzien van Meindl danwel Louwe schoenen en rugzakken met voldoende proviand.

Als ik de routes van andere hier zie kan ik bijna niet wachten tot mijn kinderen oud genoeg zijn om weer een langere tocht te kunnen doen.

• Hopjesvla79
Hier langzaamaan klaar aan het maken voor de GRP Andorra: 113 km, 7700 hoogtemeters, 7 dagen. Tent mee, 7 dagen eten mee. Er zijn zowel bemande als onbemande hutten onderweg, maar vanwege flexibiliteit nemen we de tent mee zodat we nog makkelijk bivak kunnen maken (en slapen er ook beter dan in een lager) we hebben er 7 etappes voor staan, maar vermoedelijk worden het er 8. Vriendin draagt de tent, ik de kookspullen en ander klein grut. Nog 2 weekjes en dan los!

Hi Ha Hopjesvla

• Hopjesvla79
00.0 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 09:32:
Leuk om je wandelverslagen te lezen! @breew

Hier gewoon stevige Hanwags. Stijve zolen lopen sowieso veel fijner bij langere / technische tochten, kan mij niet voorstellen dat een stel sneakers echt lekker loopt in de bergen.
Totdat je alle localo's ziet op Trail runners :o En dan heb ik het niet over de onvoorbereide mensen, maar de klimgeiten die je met gemak voorbij huppelen. Dit blijft altijd de discussie waarbij de gemiddelde Flagland Tiroler met de grote zware bergschoenen komt vs de bergbewoner met lage Trail runners. Vooral doen wat je zelf fijn vind en waar je het beste op loopt als je maar bepaalde zaken als een goed profiel in acht neemt.

Ga zelf nu lopen met een hoge maar lichte La Sportiva schoen (TX5 Evo mid gtx) die een stuk lichter is dan mijn vorige Meindls.

Hi Ha Hopjesvla

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:25
Hopjesvla79 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:31:
[...]

Totdat je alle localo's ziet op Trail runners :o En dan heb ik het niet over de onvoorbereide mensen, maar de klimgeiten die je met gemak voorbij huppelen. Dit blijft altijd de discussie waarbij de gemiddelde Flagland Tiroler met de grote zware bergschoenen komt vs de bergbewoner met lage Trail runners. Vooral doen wat je zelf fijn vind en waar je het beste op loopt als je maar bepaalde zaken als een goed profiel in acht neemt.

Ga zelf nu lopen met een hoge maar lichte La Sportiva schoen (TX5 Evo mid gtx) die een stuk lichter is dan mijn vorige Meindls.
Ik moet zeggen dat ik tegenwoordig eigenlijk ook vooral op trail runners loop (Hoka Speedgoat 7), en op de meeste stukken nog zekerder ben dan met mijn zwaardere schoenen, met name onder vermoeidheid. Alleen bij heel steil afdalen of veel sneeuw heb ik nog de voorkeur voor wat meer ondersteuning.

Afgelopen mei/juni veel in de Alpen geweest en met name op de dag dat de liften in Chamonix open gingen veel mensen gezien die totaal onvoorbereid waren. Dan heb ik het nog niet eens over schoeisel maar met name het totaal niet herkennen van gevaar. Pauze inlassen op een puinhelling, kinderen die behoorlijk steil sneeuwveld als glijbaan gebruiken, met plastic boodschappentassen in de hand op pad etc..Toen snel uit de drukte van Grand Balcon vertrokken om dit te omzeilen.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Gisteren een (korte) etappe van de GR3 gewandeld, met alleen water en eten bij ons.

Loiredal, e.o. van Vorey naar Lavoûte-sur-Loire.

Fijne wandeling om er weer in te komen, niet lang en niet zwaar, gezien de 37°C in de schaduw hier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptoZgZ_PIti1NUKgPPjcfbk_3pI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i06Hrtd05EOn3FCOuHNwvI7a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z2FsWYjPj89SO4P5GMJWAUh92mM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mXNFQXCzKN6dQy70YSdQKuie.jpg?f=fotoalbum_large

Treintje genomen van Lavoûte-sur-Loire naar Vorey, dat rijdt een whopping 4x per dag. :+

Althans, dan stopt er er ook daadwerkelijk. :9

Online last minute een paar tickets gescoord, ik ging er vanuit (assumptions…) dat er wel een simpele automaat zou staan.

Nee dus.

Ging verder prima. :)

We willen graag (veel) langere wandelingen maken, maar daar is het de temperatuur gewoon niet naar.

Een paar bosrijke zijn nog wel een optie. Tot max. 20 km of zo.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Hopjesvla79 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:31:

Ik weet niet waar je die info vandaan haalt, maar ik heb de afgelopen weken toch echt de locals op forse/stevige bergschoenen gezien.
Juist die Flachland Tiroler loopt op ongeschikt schoeisel.
Helemaal erg waren de stads-Italianen. Die vanuit de grote steden komen en de bergen intrekken. :X

Ook de lokale boswachters draagt stevige stappers. Zelfs de kinderen lopen niet op flipflops of gympies.
En ja, dat was in de echte bergen. Alpen in Südtirol. :)

[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 13-08-2026 15:16 ]

Mooie Plaatjes   

• Hopjesvla79
ehtweak schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:12:
[...]

Ik weet niet waar je die info vandaan haalt, maar ik heb de afgelopen weken toch echt de locals op forse/stevige bergschoenen gezien.
Juist die Flachland Tiroler loopt op ongeschikt schoeisel.

Ook de lokale boswachters. Zelfs de kinderen lopen niet op flipflops of gympies.
En ja, dat was in de echte bergen. Alpen in Südtirol. :)
ymmv maar afgelopen jaren vaak genoeg gezien. Idem berggidsen die op lage approach schoenen lopen zolang er geen sneeuw ligt. Maar misschien is het meer een Frans / Spaans ding. (het 'alle localo''s ' was natuurlijk lichtelijk gechargeerd, er zijn er nog genoeg op 'traditionele' schoenen)

ik heb het trouwens niet over gympen he, maar trailrunners zoals bv de al eerder genoemde Hoka's of approach schoenen (met gympen bedoel ik Air Max /All Stars/ whatever).

[ Voor 13% gewijzigd door Hopjesvla79 op 13-08-2026 15:20 ]

Hi Ha Hopjesvla

• breew
Dag 4: Houffalize - Nadrin
27km, D 1.050+

Als de Belgische meteodienst code Oranje afgeeft voor een hittegolf; wat gaan we dan doen?
Juist… 27 kilometer wandelen met 1000+ hoogtemeters (en ook weer 1000 meter afdalen), met een rugzak op…

Vandaag de vierde wandeldag; van Houffalize naar Nadrin. Gezien de verwachte hitte had ik de wekker extra vroeg gezet (5:45u), om te kunnen wandelen vanaf zonsopkomst en zo de warmte zoveel mogelijk voor te blijven.
Als ik om 6:10 het hotel uit loop, bedenk ik me na 200 meter ineens dat mijn e-reader nog op het bed ligt … dus weer terug.. is de nachtportier nergens meer te bekennen. Dus ik heb de bus met ingeleverde keycards net zo lang heen-en-weer geschud tot de mijne er weer uitkwam. Terug naar de kamer, ereader ingepakt en na een valse start nu om 6:20 echt op pad.

Gelukkig is de bakker in het dorp al om 6:30 open; daar kan ik mooi broodjes, een appelflap en een bak koffie kopen. De appelflap en de koffie gaan (uiteraard) meteen op, de broodjes in de tas voor onderweg.

Het eerste stuk wandelen is ‘ok’. Door de heuvels in het bos, maar je hoort de eerste 2 uur continue het verkeer van de Route du Soleil in de achtergrond (kan natuurlijk ook aan de windrichting liggen).

Na 3.5 uurtjes lopen wordt het een stuk interessanter. De route loopt nu langs de Ourthe, en is bijna volledig single track. Het wordt wel wat drukker met wandelaars, want er lopen (blijkbaar) ook een aantal dagtochten in dit gebied.
Ik betwijfel of ik het goed op de foto’s heb kunnen vastleggen, maar dit is echt een onwijs mooi stuk. Tot zo ver met afstand het leukste deel om te lopen, ondanks dat het (relatief) wat drukker is.

Na de stuwdam loopt de route verder langs de Ourthe. Hier is het weer onwijs rustig, net als op de route de voorgaande dagen. Er zijn uren dat ik niemand tegenkom.

Het laatste uur beginnen de hoogtemeters wel te tellen. Het gaat continue single track omhoog en omlaag, vol in de zon met een wind die aanvoelt als een föhn.
Ik ben dan ook blij als ik bij Nadrin de route af mag en daar meteen een terrasje is voor een koud colaatje.

Vannacht slaap ik in een ‘hut’. Ik heb een slaapplaats gereserveerd op een kamer met 4 bedden. Geen idee of de andere bedden ook bezet zijn. Voor de zekerheid heb ik wel oordopjes meegenomen 😂.
edit:
hilarisch. Ik zit hier vannacht in mijn eentje blijkt. De goedkoopste overnachting van de hele tocht, en ik heb een hut/ vakantiehuis met slaapkamer, volledig uitgeruste keuken, douche en toilet.. en een gevulde lade met bier en chips die je aan kunt schaffen voor een schappelijk bedrag (geld in het kistje stoppen).
Dit plekje moet ik onthouden…

Het eerste biertje ligt inmiddels af te koelen in de vriezer 😎
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UP_5yfoT3FAgj5seKIzTneLsQsU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/I4QCvlSzli895SzmjQSVXivJ.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bi0_NUsimBitFXpihNrLWhx6GHw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/waosSeilLjC1HsugMAou9mlY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VH61jEoJFBhShRTdii1Oksevg7w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m5n3yXjiU2IHRMc6zWJi0yhC.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BmKBLoC7GiuCcRLUfHrbk9zpAlU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ReFqNm58dg4FzD9589F4lpps.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IGJRMvv6tl0p7h8bq3JGF6MA4lo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ec8Wh75eYrewQpSoSvIOaMhy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ggHdVSIXHxjJuwu-r_Br0zek0w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JvE8vh249yKoB6hexTAk3wZl.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wmoNbGr9IrusfizLOhTZe5Ay-rE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LM2OvcARykdKsQmUlMRuJ0Rp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BOxpLc4f7ACQYIppij15AEEeHZI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BByPMYAFfWDZylP8KgfuU7lL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jHMBrxE8B33Gh_nmgSf-IzHBwM4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M6VsqC5ZBKEZIvZrpzzUOrCF.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gM28K5__8JubiMqOHBZgdPrtEIU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sXaZRg2pnwPD9iqyxEbFksfg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nY3RXmj26t3iSnveo5I7PhSep_o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CC2PcX9MAUUt3dvhIqV73i9X.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uKPnsDyULUgrStWTkcykMkm6db8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E2UudEq6iD9WStIuQhmyptUf.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tld8t9lbYLKDjcbY2QUEHDrwQaA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pL1eviXK8Klael6uuw8DYbuT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mdrAAhYCNmKtv4lZkyEPV1i5veE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zKTjqUCerIu93doDNKGQ8bqm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZJwfAuV0DIh1ns14dqRFt1RAP0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6CsLokT1en6sz2Jocc9ym0b4.jpg?f=fotoalbum_tile

• breew
Hopjesvla79 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 11:22:
Hier langzaamaan klaar aan het maken voor de GRP Andorra: 113 km, 7700 hoogtemeters, 7 dagen. Tent mee, 7 dagen eten mee.
Ben wel benieuwd hoe jouw/jullie eet-paklijst er uit ziet voor 7 dagen? Wat neem je dan zoal mee aan eten?

• Hopjesvla79
breew schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 18:28:
[...]

Ben wel benieuwd hoe jouw/jullie eet-paklijst er uit ziet voor 7 dagen? Wat neem je dan zoal mee aan eten?
voor avondeten veel Real Turmat, overdag reepjes, in de ochtend een combi van muesli varianten (oa. Real Turmat maar ook andere merken), eerste 2 dagen wraps met pindakaas (experiment, heb net de hervulbare tube binnen gekregen) en ook nieuw: ontbijt repen van Tzampas: https://tzampas.de/collections/fruhstucksriegel. Deze zien er goed uit, dik 330 kcal per reep ( ongeveer 4,5 kcal/gram, wat aan de hoogste kant ligt volgens mijn Excel waar ik zowel gewichten van materialen alsook maaltijden in bewaar).

Koffie in de ochtend komt van Nespresso sticks. Precies de juiste hoeveelheid voor een grote kop, weinig afval en op zich best prima te drinken. Ik associeer het in ieder geval met wandelen met de tent.

Principe is in ieder geval dat alles met heet water kan, dus meer dan een 750ml Toaks hebben we niet mee.

En verder biertjes bij de hut als het zo uit komt ;-)

[ Voor 18% gewijzigd door Hopjesvla79 op 13-08-2026 18:45 ]

Hi Ha Hopjesvla

• breew
Hopjesvla79 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 18:38:
[...]

voor avondeten veel Real Turmat, overdag reepjes, in de ochtend een combi van muesli varianten (oa. Real Turmat maar ook andere merken), eerste 2 dagen wraps met pindakaas (experiment, heb net de hervulbare tube binnen gekregen) en ook nieuw: ontbijt repen van Tzampas: https://tzampas.de/collections/fruhstucksriegel. Deze zien er goed uit, dik 330 kcal per reep ( ongeveer 4,5 kcal/gram, wat aan de hoogste kant ligt volgens mijn Excel waar ik zowel gewichten van materialen alsook maaltijden in bewaar).

Koffie in de ochtend komt van Nespresso sticks. Precies de juiste hoeveelheid voor een grote kop, weinig afval en op zich best prima te drinken. Ik associeer het in ieder geval met wandelen met de tent.

Principe is in ieder geval dat alles met heet water kan, dus meer dan een 750ml Toaks hebben we niet mee.

En verder biertjes bij de hut als het zo uit komt ;-)
Thanks. Zal ik onthouden als ik eens meer zelfvoorzienend op pad wil gaan.

Wraps met pindakaas neem ik ook mee op (dag)tochten. Humus is ook top voor er op, maar dat houdt het buiten de koelkast niet zo lang uit als pindakaas. En bevat minder eiwitten.

Neem van de wraps zeker de volkoren varianten..Hebben meer smaak, blijf je lekker vol van zitten en volkoren vezels helpen ook bij andere zaken 😇

• Hopjesvla79
breew schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 20:17:
[...]

Thanks. Zal ik onthouden als ik eens meer zelfvoorzienend kompas wil gaan.

Wraps met pindakaas neem ik ook mee op (dag)tochten. Humus is ook top voor er op, maar dat houdt het buiten de koelkast niet zo lang uit als pindakaas. En bevat minder eiwitten.

Neem van de wraps zeker de volkoren varianten..Hebben meer smaak, blijf je lekker vol van zitten en volkoren vezels helpen ook bij andere zaken 😇
het experiment is meer dat ik de pindakaas mee ga nemen in hervulbare tubes, aangezien de kant en klare tubes te veel zijn (is te veel gewicht). Eens kijken hoe dat gaat bevallen.

Hi Ha Hopjesvla

• jordyc
Ik neem zelf ook altijd met dat soort wandelingen gedroogde fruit mee. Weegt amper iets, niet veel volume maar zit wel bomvol suiker wat tijdens een wandeling altijd welkom is. Of anders trailmix aangevuld met chocola, maar dat is met dit weer niet bepaald een succes.

@Hopjesvla79 , hoe zwaar is ie tas qua basis gewicht en wandelgewicht? Ik ben benieuwd naar je ervaringen in Andorra. Je hoort altijd vrij weinig over dat gebied.

• Hopjesvla79
jordyc schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 06:45:
Ik neem zelf ook altijd met dat soort wandelingen gedroogde fruit mee. Weegt amper iets, niet veel volume maar zit wel bomvol suiker wat tijdens een wandeling altijd welkom is. Of anders trailmix aangevuld met chocola, maar dat is met dit weer niet bepaald een succes.

@Hopjesvla79 , hoe zwaar is ie tas qua basis gewicht en wandelgewicht? Ik ben benieuwd naar je ervaringen in Andorra. Je hoort altijd vrij weinig over dat gebied.
goed punt, ben dit jaar ook benieuwd vanwege weer wat spullen die aangepast zijn (lichtere rugzak oa). Verder even het weer afwachten, dat bepaalt welke slaapzak mee gaat (de route loopt voornamelijk boven de 2000 meter, je merkt nu al dat het richting september begint te gaan), Volgend weekend maar eens de tas pakken (er is nog eten onderweg).

Hi Ha Hopjesvla

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CgGwIH8Dfu9gFN3xwkD3e49ZaDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wfUYXuSENrRr9CMJtPNt7axD.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren terug gekomen uit Noord Zweden. Mijn 3e Fjallraven Classic Zweden gelopen en mijn "Beste" tot nu toe.... Ik vloog begin augustus die kant op en bij het uit de auto tillen van mijn rugzak ging ik door mijn rug.... handig.....
Toch gestart na 3 dagen en genoten! Windkracht 8, gevoelstemperatuur onder 0 en 2 dagen regenbuien, nachttemperaturen rond de 2 a 3 graden maakten het uitdagend, maar met de juiste spullen ging het goed!

Start gewicht all in was 16,7 kilo (waarvan 4,5 kg eten/drinken, was eigenlijk teveel maar zorgt voor flexibiliteit).

Goede slaapzak (Sea To Summit Spark -9), goede tent (zie foto, Abisko Shape 2, wat een balzaal), goede slaapmat met een extra iso matje eronder (Gossamer Gear Thinlight), fijne hanwag schoenen (Nazcat, waardoor ik altijd droge voeten had) en goede kleding (fijne RAB regenbroek).

1 keer een clowneske val gemaakt op die planken, 2 benen omhoog en plof... is dat vet op mijn kont toch nog ergens goed voor geweest :-)

in 5 mooie dagen 110 km gelopen en genoten!

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:00
Hopjesvla79 schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 15:16:
[...]

ymmv maar afgelopen jaren vaak genoeg gezien. Idem berggidsen die op lage approach schoenen lopen zolang er geen sneeuw ligt. Maar misschien is het meer een Frans / Spaans ding. (het 'alle localo''s ' was natuurlijk lichtelijk gechargeerd, er zijn er nog genoeg op 'traditionele' schoenen)

ik heb het trouwens niet over gympen he, maar trailrunners zoals bv de al eerder genoemde Hoka's of approach schoenen (met gympen bedoel ik Air Max /All Stars/ whatever).
Ook in Zwitserland, Oostenrijk, en Italië is dat heel gebruikelijk.

Zelf loop ik praktisch ook alles op trailrunners omhoog en omlaag met de C- of D-schoenen/klimschoentjes aan/in de tas. In de praktijk kan je bijna alles op trailrunners doen zolang er geen touw nodig is (voor technische rots of sneeuw/ijs). Zo heb ik de Lagginhorn geheel op trailrunners gedaan.

• Ruitenwisser
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 21:53
Ik zou in de voorlaatste week van september 4/5 dagen een deel van de Balkan trail gaan doen. Als ik het weer zo een beetje bekijk zal het daar in de bergen tussen de 10-18 graden zijn met kans op regen. Ik ben dan nog op zoek naar een regenjas en een onderlaag. Als ik zo wat op zoek kom ik de Patagonia torrentshell 3L veel tegen, kostprijs 200 euro. Nu ik zie mij momenteel maar max 1 maal per jaar zo'n tocht doen. is het het waard om daar 200 euro aan te spenderen of zijn er goedkopere opties? Op reddit is het voornamelijk Amerikaanse merken die passeren en dacht misschien om hier eens te vragen naar Europese. Daarnaast zoek ik ook nog iets om eronder te dragen of gewoon als boven laag als het niet regent. Dank

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:13
Het is een fijne jas die je ook wel goedkoper kan krijgen in de sale. Ik heb hem zelf voor 120€. Je kan hem uiteraard ook gebruiken als gewone regenjas, dat doe ik zelf ook.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-08 09:14
Zo. Nog een paar uur en dan vertrek ik voor de Ak-suu traverse in Kirgizistan

• Golenes
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23-08 19:52
Ruitenwisser schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 12:52:
Ik zou in de voorlaatste week van september 4/5 dagen een deel van de Balkan trail gaan doen. Als ik het weer zo een beetje bekijk zal het daar in de bergen tussen de 10-18 graden zijn met kans op regen. Ik ben dan nog op zoek naar een regenjas en een onderlaag. Als ik zo wat op zoek kom ik de Patagonia torrentshell 3L veel tegen, kostprijs 200 euro. Nu ik zie mij momenteel maar max 1 maal per jaar zo'n tocht doen. is het het waard om daar 200 euro aan te spenderen of zijn er goedkopere opties? Op reddit is het voornamelijk Amerikaanse merken die passeren en dacht misschien om hier eens te vragen naar Europese. Daarnaast zoek ik ook nog iets om eronder te dragen of gewoon als boven laag als het niet regent. Dank
Als je basis regenbescherming zoekt kan je ook (bewust) kiezen niet voor gore-tex jassen te gaan maar voor mechanische ventillatie. Lichter dan een membraanjas en veel goedkoper. En met die pit zips betere ventillatie. Is inmiddels mijn keuze.

Iets als dit:

https://nl.aliexpress.com/item/1005011864849279.html

voelt misschien gek om ziets van ali te halen maar een plastic jas is een plastic jas.

Hiervoor gebruikte ik de Haglofs LIM serie jassen. Die zijn ook prima, maar voor goretex betaal je buiten outlets gewoon veel.
edit:
voor tussenlaagjes zijn op budget goedkope fleecetruien van de Decathlon een prima optie. De MH100 kost een tientje.

[ Voor 4% gewijzigd door Golenes op 15-08-2026 14:44 ]

• Ruitenwisser
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 21:53
Er is iets van te zeggen om dit op Ali te kopen. Niet aan gedacht. 40 euro voor een 15K vest of 70 voor een 20K. En die Patagonia vest vind ik momenteel voor 140 euro. Is toch ook weer het dubbele maar wel PFC vrij als ik daar wil op letten. Een tientje voor een fleece geven spaart ook wel weer wat geld uit die ik dan voor de Patagonia shell kan gebruiken. Keuzes keuzes

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

-knip- het wel of niet bestellen in het algemeen bij Ali is inderdaad offtopic :)

[ Voor 77% gewijzigd door ZieMaar! op 16-08-2026 08:03 ]

• Golenes
-knip-

Zo geld voor de categorie niet ademende regenjas uit superlichte stof met pit zips bijvoorbeeld dat ik er geen europese variant van heb kunnen vinden. Je kijkt daarvoor dus naar de VS of China, waar je in dit geval beide kanten op bij een klein bedrijfje besteld (3FULgear in China of iets als Leve outdoor co of Warbonnet in de VS).

De jasjes van 3FUL gear zijn prima gereviewd, gemaakt door een klein bedrijfje, en ik heb er persoonlijk ook goede ervaring mee. Ik zie dus niet veel meer bezwaren die niet ook hangen aan een andere in Azië geproduceerde regenjas.

[ Voor 12% gewijzigd door ZieMaar! op 16-08-2026 08:04 ]

• breew
Dacht dat ik dag 5 al gepost had…
Blijkbaar iets mis gegaan..

Dag 5: Nadrin - La Roche en Ardennes
18.5k, D600+

Het wordt weer een loei-hete dag; 35 graden. Ondanks dat ik pas rond 16:30u opgehaald wordt in La Roche, vertrek ik weer vroeg. Zo blijf ik de warmte een beetje voor, als valt er niet aan te ontkomen helaas.

Het pad begint weer zoals het gisteren ook geëindigd is (single track tussen/over de rotsen. Het is wel even goed navigeren, want ik heb geen zin om per ongeluk een verkeerd paadje te nemen en weer terug te moeten klauteren.

Na een kilometer daalt het pad af het dal in, langs de Ourthe. Er liggen veel bomen op en over het pad, wat soms best een uitdaging is om met een rugzak onderdoor, overheen of omheen te gaan.

Na 2 uur heb ik pas de eerste 5 kilometer van het pad afgelegd. Ik had ze echter zeker niet willen missen!. Het hoort bij de mooiste stukjes van de route, al zou ik het afraden bij slecht weer…

Met een steile klim verlaat ik het dal, en vanaf dat moment voelt het ook een beetje alsof de route op z’n eind begint te lopen. De paadjes brengen niet zoveel nieuws meer ten opzichte van de afgelopen 4 dagen. Ze worden ook steeds breder naarmate ik dichter bij La Roche kom.
En dan is het voorbij. Ik sta in La Roche bij eenzelfde informatiebord als waarbij ik zondag in Kautenbach ben begonnen aan deze wandeling.

Na een lunch op een terrasje zoek ik een schaduwplekje op, en dood de resterende tijd met het lezen van mijn boek.

Dikke aanrader deze wandeling! Iets dergelijks komt zeker weer eens ergens op de planning.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZVV8Pcvw7WZrJfjldef_C4_ws48=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nH6qI2msupRZjlSbSaiqLo0c.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6oRjcRdX1e7hrppdwZ1ZkMAZ4AA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KdYTw6m3fdliAFwRVu7bD33j.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rMMIfB3u5s8IwXVZSEWurkg9NMY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OJg79uX6y9J81J3NLwPpHcxT.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ndZfRf9pUzThCkuuwTU-J5y2O0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0k0325onWSqwm4Au7jZG1O6o.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHqU68x3jQVIsCzCX_pdjbpuepI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bJdV7eDAYUpm8nN3fkPLlOBq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ekpbQo9Ga9bsXs7vm0F7-PPWLTo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nIHhVwfXS7PYKS63Y1xLTBT7.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S5gdOpQk14X_f4UzPosE1x7AbnE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DuuqkCFuiJefezOg1HxB9WrW.jpg?f=fotoalbum_tile

• Adam1980
De jasjes van 3FUL gear zijn prima gereviewd, gemaakt door een klein bedrijfje, en ik heb er persoonlijk ook goede ervaring mee. Ik zie dus niet veel meer bezwaren die niet ook hangen aan een andere in Azië geproduceerde regenjas.
Ziet er uit als een interessant bedrijfje. Die tenten zijn gaaf (geen verrassend ontwerp, maar mooi uitgevoerd) en lekker betaalbaar.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Golenes schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 07:29:
[...]

Ik zoek al jaren naar een echt waterdichte regenjas voor hiking. Afgezien van een grote vuilniszak uiteraard. ;)

Zo'n ultralicht ding lijkt me wel wat... maar wel weer jammer:
The fabric is treated with a C6 durable water-repellent finish and contains PFAS compounds.
dat schijnt toch een dingetje te zijn... :-(

Mooie Plaatjes   

• jordyc
Adam1980 schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 13:52:
[...]

[...]

Ziet er uit als een interessant bedrijfje. Die tenten zijn gaaf (geen verrassend ontwerp, maar mooi uitgevoerd) en lekker betaalbaar.
Ik heb de 2 persoons tent en moet zeggen dat hij echt geweldig is mits je een paar verbeteringen doorvoert. Hij staat in no time, veel ruimte en ook voor de tent meer dan genoeg ruimte.

Je moet wel zelf even de naden dicht maken met siliconen. Maar dat stelt niet zo veel voor, tent opzetten, siliconen op de namen smeren en een dag laten drogen. Ik zou wel voor de dubbelwands versie gaan. Er is ook een enkelwandige en condensvorming is dan wel echt een dingetje, zelfs als je denk dat het goed droog is.

• Golenes
jordyc schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 18:43:
[...]

Ik heb de 2 persoons tent en moet zeggen dat hij echt geweldig is mits je een paar verbeteringen doorvoert. Hij staat in no time, veel ruimte en ook voor de tent meer dan genoeg ruimte.

Je moet wel zelf even de naden dicht maken met siliconen. Maar dat stelt niet zo veel voor, tent opzetten, siliconen op de namen smeren en een dag laten drogen. Ik zou wel voor de dubbelwands versie gaan. Er is ook een enkelwandige en condensvorming is dan wel echt een dingetje, zelfs als je denk dat het goed droog is.
Heb je die allebei geprobeerd, de enkel en dubbelwandige? Ik ben wel benieuwd maar ervaringen met een identieke tent maar enkel/dubbelwandig in europese context. Online lijkt veel gefocust op de westkust van de VS, waar condens wat minder speelt.

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 20:41
Ruitenwisser schreef op zaterdag 15 augustus 2026 @ 12:52:
Persoonlijk vond ik de Patagonia Torrentshell teveel kraken en die heb ik dan ook teruggebracht. Uiteindelijk de Patagonia Granite Crest gekocht (met erg veel korting voor 110 euro - wel de lelijkste kleur even). Erg fijne jas en ik draag hem thuis op de fiets ook als het regent of sneeuwt (dan een donsjasje eronder). Maar als je hem thuis niet zou dragen, dan is het misschien wel zonde van het geld. Ook een beetje afhankelijk van hoe groot de kans is op regen...

• jordyc
Golenes schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 08:25:
[...]

Heb je die allebei geprobeerd, de enkel en dubbelwandige? Ik ben wel benieuwd maar ervaringen met een identieke tent maar enkel/dubbelwandig in europese context. Online lijkt veel gefocust op de westkust van de VS, waar condens wat minder speelt.
Ik heb zelf de enkelwandige versie en heb op men wensenlijst de dubbelwandige staan. Juist omdat de condens het enige issue is wat ik met deze tent heb. Vooral als het wat vochtiger is, je moet dan echt voorzichtig zijn dat je niet de wanden aanraakt. Want vanaf dat moment is dat een plek waar de condens gaat parelen en naar beneden drupt.

Bij een dubbelwandige tent vallen die paar druppels dan op de binnentent ipv op je hoofd.

• Pana
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-08 18:57
miel schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:09:
[Afbeelding]

Gisteren terug gekomen uit Noord Zweden. Mijn 3e Fjallraven Classic Zweden gelopen en mijn "Beste" tot nu toe.... Ik vloog begin augustus die kant op en bij het uit de auto tillen van mijn rugzak ging ik door mijn rug.... handig.....
Toch gestart na 3 dagen en genoten! Windkracht 8, gevoelstemperatuur onder 0 en 2 dagen regenbuien, nachttemperaturen rond de 2 a 3 graden maakten het uitdagend, maar met de juiste spullen ging het goed!

Start gewicht all in was 16,7 kilo (waarvan 4,5 kg eten/drinken, was eigenlijk teveel maar zorgt voor flexibiliteit).

Goede slaapzak (Sea To Summit Spark -9), goede tent (zie foto, Abisko Shape 2, wat een balzaal), goede slaapmat met een extra iso matje eronder (Gossamer Gear Thinlight), fijne hanwag schoenen (Nazcat, waardoor ik altijd droge voeten had) en goede kleding (fijne RAB regenbroek).

1 keer een clowneske val gemaakt op die planken, 2 benen omhoog en plof... is dat vet op mijn kont toch nog ergens goed voor geweest :-)

in 5 mooie dagen 110 km gelopen en genoten!
Ik dacht al "Hey, dat plaatje ken ik als m'n broekzak!". Volgens jaar loop ik wellicht ook nog eens mee :-). Zo'n tunneltentje komt daar goed van pas, mijn Lanshan 2 liet het vorig jaar midden in de nacht afweten door de hevige windstoten.

[ Voor 4% gewijzigd door Pana op 17-08-2026 14:19 ]

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
De Decathlon heeft voor €189 ook een prima 2 persoons ultralight tent, 900 gram geloof ik ex de stokken, waarvoor je je wandelstokken gebruikt.

• miel
Pana schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 14:18:
[...]

Ik dacht al "Hey, dat plaatje ken ik als m'n broekzak!". Volgens jaar loop ik wellicht ook nog eens mee :-). Zo'n tunneltentje komt daar goed van pas, mijn Lanshan 2 liet het vorig jaar midden in de nacht afweten door de hevige windstoten.
zeker nacht 1 op de dansvloer na Keb.... daar waaide het lekker....

• Pana
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-08 18:57
miel schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 15:34:
[...]

zeker nacht 1 op de dansvloer na Keb.... daar waaide het lekker....
Exact daar ja!

• 00.0
O+

[ Voor 100% gewijzigd door 00.0 op 19-08-2026 17:41 ]

• bvr1986
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-08 12:44
breew schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 18:28:
[...]

wraps en pindakaas uit plastic potje voor de lunch, noodles, tonijn of turmat zakjes voor de avond, cruesli, muesli voor de ochtend. repen, noten en gedroogd fruit voor tussendoor.

• miel
bvr1986 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 08:38:
[...]

wraps en pindakaas uit plastic potje voor de lunch, noodles, tonijn of turmat zakjes voor de avond, cruesli, muesli voor de ochtend. repen, noten en gedroogd fruit voor tussendoor.
Ochtend: wrap of polarbroodje met chocopasta uit tube die ik mee neem

Middag: broodje, wrap of zak van real turmat met soep of gewoon snacks (reep/bifi worstje enz enz)

avond: turmat zakjes... of een soepje of een volledige maaltijd met als toetje een chocomousse....

maar dan neem je idd aardig wat kilos eten mee...;-)

• Hopjesvla79
qua eten zit ik nu voor 7 dagen all-in op 3,4 kilo: ontbijt, lunch, avond, reepjes. Voordeel is dat het wel vanzelf minder wordt. Rest van de tas dit weekend maar vullen.

Kwam er gisteren achter dat ons waterfilter niet meer lekker werkt (MSR Trailshot,) dus daar nog maar even een nieuwe voor halen. Wel van het weekend nog een 1 maand oude Inreach mini 3 plus kunnen scoren voor een hele scherpe prijs . Is de jaarlijkse discussie wel/niet aanschaffen ook weer geregeld.

Hi Ha Hopjesvla

• Hopjesvla79
update

tas is gepakt: 15,3 kilo totaal. Klink veel maar is inclusief:

- 3 liter water

- 3,4 kilo eten

dus basis gewicht is net geen 9 kilo all-in (geen tent, die heeft vriendin, maar wel kookspullen, extra gas, waterfilter, powerbank. e-reader, (regen)kleding, slaapspullen etc)

Hi Ha Hopjesvla

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:25
Wij hebben tussen 21 en 26 september nog wat dagen in Zermatt gepland, eerste keer dat we er komen dus mochten mensen (wandel)tips hebben heel graag! Qua wandelingen: we nemen onze hond mee die goed gewend is aan de bergen, maar een uurtje of 6/7 lopen en 1000 hm is wel een beetje de limiet.
Pagina: 1 ... 25 26 Laatste