Het Grote Outdoor- en Bergwandeltopic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 23 24 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Golenes
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08:13
https://www.trekking-eifel.de/de/jetzt-buchen/
Eifel is momenteel helaas niet boekbaar :(

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:58
Bedankt voor de tips! Ik zat zelf ook naar het veluwepad of Pieterpad te kijken. Maar de Ardennen is ook nog een goed idee wat dat betreft.

• 00.0
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:17
De Maasduinen! Erg mooi, en groot genoeg om er een aantal dagen te vertoeven.

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-03 22:39
bvr1986 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:25:
[...]
Hebben jullie al bergwandelvakanties op het oog dit jaar?

Ik ga in Maart naar Toscane, rondwandelen in de Alpi Apuane. Mei wil ik naar de Franse alpen gaan, die staat nog niet vast. En in Juni/juli ga ik de HRP lopen. De hele Pyreneeën over van de Atlantische oceaan tot aan de Middellandse zee.
Afgelopen kerstvakantie veel gelopen in de Ardennen grensstreek Belgie, Frankrijk (omgeving Givet)
Komende zomer weer naar Zweden of anders Schotland. Nog geen specifieke tochten gepland.

• zuma
jordyc schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 07:12:
Bedankt voor de tips! Ik zat zelf ook naar het veluwepad of Pieterpad te kijken. Maar de Ardennen is ook nog een goed idee wat dat betreft.
Ardennen, aan de Belgische zijde rondom Givet liggen een aantal bivakzones waar je makkelijk een rondje tussen kan plannen.

mvg. Sander

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:50
[...]

Kirgizië in augustus.
Mogelijk ook nog een week trektocht vlak buiten Praag, packrafttocht op de Semois en zo nog wat dingetjes

[ Voor 20% gewijzigd door maartend op 13-02-2026 13:54 ]

• Golenes
[...]

Ik ga in Maart naar Toscane, rondwandelen in de Alpi Apuane. Mei wil ik naar de Franse alpen gaan, die staat nog niet vast. En in Juni/juli ga ik de HRP lopen. De hele Pyreneeën over van de Atlantische oceaan tot aan de Middellandse zee.
Voor mij wordt het ook de HRP dit jaar, zin an! En wat kleinere rondjes hier en daar, wanneer de tijd er is.

• bvr1986
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-02 08:41
Golenes schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:07:
[...]

Voor mij wordt het ook de HRP dit jaar, zin an! En wat kleinere rondjes hier en daar, wanneer de tijd er is.
Ga je de Cicerone guidebook variant lopen? Ook enorm veel zin in. Spullen zijn allemaal al binnen, ik ben wel zo licht mogelijk gegaan. Kost wat meer, maar ik heb al wat ervaring met lange wandeltochten, iedere gram telt echt mee.

• Golenes
bvr1986 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 08:32:
[...]

Ga je de Cicerone guidebook variant lopen? Ook enorm veel zin in. Spullen zijn allemaal al binnen, ik ben wel zo licht mogelijk gegaan. Kost wat meer, maar ik heb al wat ervaring met lange wandeltochten, iedere gram telt echt mee.
Ik weet het nog niet precies, voorbereiding doe ik redelijk last minute. Ik heb al wel een redelijke uitrusting liggen, dus hoef niet echt nieuw aan te schaffen voor deze wandeling. Denk dat ik met een basisgewicht rond de 5 a 6 kilo op pad zal gaan, misschien nog wat minder als ik uiteindelijk mijn tarp ipv tent meeneem...

• bvr1986
Dat is mijn basisgewicht ook ongeveer. Ik ga wel iets afwijken op sommige dagen van de cicerone route. Wil zoveel mogelijk hutten meepakken en ik hou geen vaste dag etappes zoals omschreven aan maar ga gewoon de hele dag door voor zover het gaat. Je hebt namelijk ook etappes van 12 km, waar je een halve dag over doet, dan loop ik liever door dan dat ik de hele middag uit mijn neus eet ergens op de berg of op een veldje. :P

• maartend
bvr1986 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 10:40:
dan loop ik liever door dan dat ik de hele middag uit mijn neus eet ergens op de berg of op een veldje. :P
Goed boek erbij en genieten. Rust krijgen, ontspannen.

• bvr1986
maartend schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 11:05:
[...]

Goed boek erbij en genieten. Rust krijgen, ontspannen.
RUST RUST, ik doe dit niet voor mijn rust! :D

Maar zonder dollen, als ik inderdaad de behoefte heb pak ik wel een rust middag of een 0 dag tussendoor. ;)

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-03 17:42

Typhone

Who Dares Wins

jordyc schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 18:22:
Tja zo zie je maar weer. Kleding en schoenen zijn allemaal zo persoonsgebonden. Beste wat dat betreft is naar de bever of zwerfkei of andere outdoorwinkel te gaan en wat te passen.
Nou, die outdoorwereld bestaat voor een heel groot deel uit extreem overpriced bullshit (makkelijk omdat er risico’s aan verbonden zijn). Ik heb ook wat ‘duurdere’ broeken maar - met name - jassen gehad waarvan de kwaliteit zoals @Ramzzz zegt zeer matig was. Keer een rots op klimmen en binnenbeen gescheurd.

Bijna 2 jaar geleden gedacht ik haal twee goedkope broeken bij de Decathlon (€35) en regel wel goede in de USA (Bass Pro Shops). Dat heb ik gedaan maar de broeken van de Decathlon (Forecast ofzo, kom er even niet op) heb ik nog steeds, die zijn gemarteld tot en met en doen het nog perfect.

Ik ga nu geen voorstander zijn van de Decathlon natuurlijk maar ik ben wel scherp op alles wat ‘duur’ is in de outdoor wereld. De laatste tijd begint Carhartt in Nederland ook overal op te duiken. Dat is de in de VS één van de grootste el cheapo budgetmerken die hier 8-10x over de kop gaan met mooie marketing termen. Crazy.

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02:06
Ben ik nu de enige die meestal een gewone spijkerbroek draagt op een hike?

Moet wel zeggen dat ik dat in de Woestijn in Jordanië niet heb gedaan, toen was het een lichte broek met UV-50 rating.

Misschien dat als ik een trektocht zou doen en alles mee moet nemen ik andere beslissingen zou nemen, maar tot nu toe heb ik geen interesse in dergelijke tochten.

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:50
ik associeer Carhartt nog niet echt met outdoor.. toch meer als Workwear wat hier hip was in de 90's in bepaalde scenes (ja die van de vorige eeuw :+ )

Hi Ha Hopjesvla

• jordyc
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:58
Wandelen in een spijkerbroek vind ik echt niks. Spijkerstof vind ik altijd snel klam worden en ook relatief dik. En als je een regenbuitje te pakken is het drogen van je broek ook weer een uitdaging.

Met een wandelbroek heb ik daar veel minder last van. Ergonomisch zitten ze ook fijner naar mijn mening.

• maartend
DVX73 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:59:

Moet wel zeggen dat ik dat in de Woestijn in Jordanië niet heb gedaan, toen was het een lichte broek met UV-50 rating.

Misschien dat als ik een trektocht zou doen en alles mee moet nemen ik andere beslissingen zou nemen, maar tot nu toe heb ik geen interesse in dergelijke tochten.
Voor een dagwandeling kan dat wel hoor, mits het niet gaat regenen. Of als er een zeer koud windje staat

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Uiteraard kan het. En uiteraard is hij niet de enige die dat doet. Maar wel een redelijk kleine minderheid in mijn ervaring. Ik durf ook wel te stellen over de vraag tussen trailrunners of (hoge) wandelschoenen, dat je veruit de meeste hikes ook op je sneakers kan doen. Maar in al die gevallen is het wel de vraag of dat nou de beste keuze is.

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-03 17:42

Typhone

Who Dares Wins

Sissors schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 08:43:
Uiteraard kan het. En uiteraard is hij niet de enige die dat doet. Maar wel een redelijk kleine minderheid in mijn ervaring. Ik durf ook wel te stellen over de vraag tussen trailrunners of (hoge) wandelschoenen, dat je veruit de meeste hikes ook op je sneakers kan doen. Maar in al die gevallen is het wel de vraag of dat nou de beste keuze is.
Ik heb altijd voetscans laten maken bij het Loopcentrum in Horst (disclaimer: geen reclame, geen sponsor maar wel open en eerlijk) en ik vond dat bij hardloopschoenen goed maar bij hiking schoenen heel wat minder. Twee paar gehad achter elkaar die na 15-20km begonnen pijn te doen. Kreeg ik advies om inlegzooltjes te nemen. Niet gedaan uiteraard. Toen heel wat zitten lezen en de Salomon Quest 4D GTX blind besteld (hoge variant).

In de buurt van de Möhnesee wat wandelingen gedaan toen ik daar voor werk zat (15 tot 30km) en letterlijk geen centje pijn gehad. Heb onlangs de lage versie ook blind aangeschaft voor simpele wandelingen in de buurt en o.a. om met de honden (tekkels :+ ) over de hei te slenteren en die zitten precies hetzelfde en goed.

Ik zou ook niemand kunnen adviseren wat goed en/of slecht is aangezien dat zo extreem persoonlijk is. Elke schoen die je test loopt eigenlijk goed totdat je hem 15km aan hebt met belasting. Dan komen er grote verschillen om de hoek kijken en ‘sneuvelen’ ze opeens met bosjes.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-03 15:01

Deathchant

Don't intend. Do!

DVX73 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:59:

Been there, done that, hated it ;)
Ik vond het best "zwaar" aanvoelen, en vooral "schurend" de hele tijd. Op een lange rechte weg met mooi weer vind ik het ook niet zo'n probleem, maar er zijn zat situaties waarbij ik het wél een issue vind:

- bij het bergop of bergaf wandelen en je dus wat verder door je knieën moet. Trekkend gevoel bij je knieen, stug, minder bewegingsvrijheid. Dus het comfortabel-voelen zakt dan behoorlijk.

- als het nat wordt: dan is het vorige punt 10x zo erg, plus nog eens koud erbij ook nog, en je krijgt het niet droog. Het comfortabel-voelen is dan gewoon op zijn ergst.

- op een spijkerbroek blijft modder/grasstrepen/vuil veel sneller en langer hangen en het oogt ook veel sneller vies, waar dat op een fatsoenlijke wandelbroek a) makkelijker weg te halen is en b) publiekelijk beter gedoogd wordt. Nou is dat laatste het laatste waar ik me wat van aan zou trekken; in Schotland kijken ze in ieder geval niet ervan op als je met vieze wandelbroeken/schoenen in een restaurant gaat zitten.

Uiteraard is iedereen anders. Als jij het prettig vindt, zou ik zeggen vooral doen waar je je comfortabel in voelt.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:12
Een goede wandelbroek is heerlijk... Vooral bij lange tochten met klimmen/dalen.
Als man van 202cm en 86kg zwaar is er geen één te vinden in de goede maat. Heb een extra lengte versie van een goede Häglofs met flinke korting kunnen kopen bij Zalando Lounge. Via de lokale kleermaker er een verlenging in gezet (goed gezocht naar passende stof, via deze site goed geholpen en niet duur) en heb nu een ideale wandelbroek, erg blij mee :)

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
vandermark schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:41:
Een goede wandelbroek is heerlijk... Vooral bij lange tochten met klimmen/dalen.
Als man van 202cm en 86kg zwaar is er geen één te vinden in de goede maat. Heb een extra lengte versie van een goede Häglofs met flinke korting kunnen kopen bij Zalando Lounge. Via de lokale kleermaker er een verlenging in gezet (goed gezocht naar passende stof, via deze site goed geholpen en niet duur) en heb nu een ideale wandelbroek, erg blij mee :)
De Fjällräven broeken die ik heb lagen in alle breedtematen in de winkel en dan allemaal even lang, namelijk nog niet afgewerkt aan de onderkant, die moeten nog ingenomen worden. Geldt niet voor alle modellen, bijvoorbeeld wel voor de Karl Pro, misschien een tip als je nog een keer zoekt.

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Misschien voor veel mensen niet relevant, maar vond dit wel het meest gepaste topic:

Dit jaar liggen de Noorse DNT en een paar landeigenaren van Hardangervidda in de clinch waardoor meerdere hutten en ook best een lading winterroutes niet bruikbaar zijn: https://www.dnt.no/om-dnt...es-closed-hardangervidda/
Afbeeldingslocatie: https://www.dnt.no/contentassets/9dc46e6103dd491b9c67f1c71bd58227/hardangervidda-vinterloyper-ikke-kvistet-2026-oppdatert-23-02-26-1.png

Mochten er hier mensen die kant op gaan deze winter dan is dit iets om rekening mee te houden

• zuma
Leipo schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 08:21:
Misschien voor veel mensen niet relevant, maar vond dit wel het meest gepaste topic:

Dit jaar liggen de Noorse DNT en een paar landeigenaren van Hardangervidda in de clinch waardoor meerdere hutten en ook best een lading winterroutes niet bruikbaar zijn: https://www.dnt.no/om-dnt...es-closed-hardangervidda/

Mochten er hier mensen die kant op gaan deze winter dan is dit iets om rekening mee te houden
Dat is niet zo mooi! Het probleem is kort samengevat:

Geen markering op bepaalde routes. Met gps en kaart is het dan nog wel te doen maar veel meer uitdaging.
Erger is dat sommige hutten gewoon dicht zijn. Dus als de condities echt slecht worden heb je daar geen uitwijk.

• Willybubba
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:46

Willybubba

Nut up or shut up.

In Juni ga ik samen met mevrouw Bubba Hadrian's Wall path lopen, kust tot kust :)

Wel op de luxe manier, dus met bagagevervoer en slapen in B&B's. Het is tenslotte ook vakantie :D

Ontzettend zin in.

"I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhauser gate. All those moments will be lost in time... like tears in rain... Time to die."

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:46

Mr Pingu

Professioneel Prutser

zuma schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:21:
[...]

Geen markering op bepaalde routes. Met gps en kaart is het dan nog wel te doen maar veel meer uitdaging.
Erger is dat sommige hutten gewoon dicht zijn. Dus als de condities echt slecht worden heb je daar geen uitwijk.
De ethische vraag is of je het moet willen maar dat moet ieder voor zichzelf bepalen. De reden dat ze dicht zijn is vanwege de wilde rendieren.

Helaas is de pagina niet in het engels maar mocht je tegen wilde rendieren stuiten dit is wat je moet doen in het kort;
- Houd afstand en blijf rustig staan, zodat de rendieren zelf weg kunnen lopen.
- Hurk / zet je laag bij de grond, zo ruiken ze je lucht minder
- Lijn je hond aan als dit van toepassing is.

https://www.dnt.no/turtip...yn-til-villreinen-pa-tur/

Edit: En natuurlijk mocht je ineens in slecht weer belanden en je niet meer dan zicht tot de volgende stok hebben is het een lange weg op kaart en kompas, met al die sneeuw is orienteren soweiso moeilijker.

Een mooi plaatje van van een aantal jaar terug bij Sulebu, is danwel geen hardanger.
Vergis je niet, ziet er mooi uit maar waaide zo hard dat je zonder brillen niks zag. Stukje later op de route was het nog mistiger / nog meer opwaaiende sneeuw. Je ziet al beetje op de beelden hoeveel sneeuw er opwaait.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XuOiUln3It_EUT43FiLxkdIHsEI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tqNt0ILIqvWg3YpAQjaiRKtM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOpf5v0QgyT-rm0VXq2h7CNuJ-M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bcrXvgczr4rkmX5kGXh0qChq.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 45% gewijzigd door Mr Pingu op 24-02-2026 14:13 ]

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• zuma
Prachtig!!!! Dat is idd het Hardangervidda wintergevoel! No country for men, only the hardened man.

En over het ethische, tsja dat kwam niet goed voort uit het artikel. En ik snap je zeker. Ook wilde dieren hebben recht op rustzones waar geen mensen mogen komen.

• Leipo
  • Niet online
zuma schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:21:
[...]

Probleem is ook dat de sneeuwscooters van DNT er dus ook niet mogen komen en er dus geen samengedrukt spoor ontstaat. Bij diepe sneeuw is dit best een issue als je zelf een compleet nieuw spoor moet maken. Wij waren in januari in dit gebied en als je zelfs met ski’s tot je knieën in de sneeuw wegzakt dan moet je vechten voor elke meter. Wij kwamen maar 1km per dag vooruit in die omstandigheden 😅

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Leipo schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:56:
[...]

Probleem is ook dat de sneeuwscooters van DNT er dus ook niet mogen komen en er dus geen samengedrukt spoor ontstaat. Bij diepe sneeuw is dit best een issue als je zelf een compleet nieuw spoor moet maken. Wij waren in januari in dit gebied en als je zelfs met ski’s tot je knieën in de sneeuw wegzakt dan moet je vechten voor elke meter. Wij kwamen maar 1km per dag vooruit in die omstandigheden 😅
Wat was de breedte van de gebruikte ski’s?

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• Leipo
  • Niet online
Mr Pingu schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 14:58:
[...]

Wat was de breedte van de gebruikte ski’s?
88mm (fischer excursion 88) 199cm lang voor mijn gewicht van 82kilo
Normaal breed genoeg voor de meeste omstandigheden, dit jaar behoorlijk fluffie verse sneeuw tegengekomen

Verder geen extra gewicht op mn lijf: alles zit verder in de pulka achter ons (50 kilo 🫣)

[ Voor 18% gewijzigd door Leipo op 24-02-2026 15:06 ]

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Leipo schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:01:
[...]

88mm (fischer excursion 88)
Normaal breed genoeg voor de meeste omstandigheden, dit jaar behoorlijk fluffie versie sneeuw tegengekomen
Thanks, ja dat zijn wel aardige lappen. Dan wordt dit jaar geen tocht buiten de geprepareerde sporen op ski’s dan (doe sowieso 90% van de tijd met lichtgewicht langlaufski’s op geprepareerde plekken)

Ja sneeuw dit jaar is heel fluffy / poederig. Slechte winter, ook qua sneeuwdiepte op heel veel plekken.
Vrij veel droge laagjes op elkaar dat niet echt zet / aangedrukt wordt.

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:31
Willybubba schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:34:
In Juni ga ik samen met mevrouw Bubba Hadrian's Wall path lopen, kust tot kust :)

Wel op de luxe manier, dus met bagagevervoer en slapen in B&B's. Het is tenslotte ook vakantie :D

Ontzettend zin in.
Veel plezier! M'n broer heeft hem een paar jaar geleden gelopen, veel mooie foto's gezien. Hij ging elke dag met OV terug naar startpunt, niet ideaal maar last minute accomodaties vinden is nogal een dingetje :+

Flickr - Strava

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:05
Knoop zou ik met mijn vrouw onze eerste meerdaagse huttentocht gaan lopen. Helaas heeft ze nog te veel last van een enkelbreuk (+enkelbanden) van een jaar terug, dus we durven het niet aan om voor komende zomer te 'boeken'.
Bij mij 'kriebelt' het echter te veel om niet te gaan, en aangezien we eind zomer altijd met de hele familie een midweekje in de Ardennen zitten heb ik besloten om in de week voorafgaand de Eislek trail (5 dagen, 107 km) te gaan lopen in mijn eentje.
Wel op de 'luxe' manier; dus zonder tent/mat..maar met overnachtingen in hotel of op in een trekkershut op een camping. Dagen van met de rugzak op vakantie gaan liggen alweer een (hele) tijd in het verleden, dus de lichtgewicht uitrusting is ook òf verkocht, òf versleten, òf heel erg stoffig op zolder (maar eens kijken of de muizen de slaapzak met rust gelaten hebben ;-) ).

Qua afstanden lijkt per dag zo'n 20-25km me prima te doen. Ik twijfelde om hem in 3-4 dagen te lopen, dus 30-35 km/dag, maat aangezien het mijn eerste keer zal worden is het wellicht beter om 'op safe' te spelen en mezelf niet te overschatten (daar heb ik wel de neiging toe). Dat kan een volgende keer altijd nog.

De paklijst ga ik de komende maanden rustig bij elkaar sprokkelen, net als de wandelconditie.
Wel even een vraagje over het eten.. wat is nu handig om mee te nemen aan calorieën voor onderweg? Gooi je poeder/tabletjes in je water als "sportdrank", en/of neem je een paar pakken/zakken crackers/nootjes mee (en zo ja; wat dan?). De supermarktjes in de kleine dorpjes zijn beperkt open, en ik heb eigenlijk niet veel zin om "om' te moeten lopen voor ontbijt/lunch/snacks, of te moeten achten tot de supermarkt om 14u weer opengaat na de luchtpauze van de eigenaar.
Of hoef ik me daar niet druk over te maken, en kan je onderweg genoeg aanschaffen? Ik heb ook geen zin om van alles 5 dagen mee te zeulen om aan het eind van de tocht nog ongeopende (verkruimelde) zooi in de rugzak te hebben.
Avondeten maak ik me niet zo'n zorgen om, aangezien ik overnacht op campings (trekkershut) en hotels en daar altijd wel een maaltijd zal vinden.

• Hopjesvla79
Of je onderweg wat kan halen is een kwestie van goed zoeken op Google. Is er iets en zo ja, is het op de route en is het open. Idem voor 's avonds natuurlijk.. Voor de rest loop ik meestal na een goed ontbijt op reepjes. Reken meestal 2 grote (Cliff bars/ chimpanzee bars) en 2 kleine (Decathlon dadel oid) per dag. Ligt er natuurlijk ook geheel aan wat je aan het doen bent en wat voor jou werkt. Na verloop van tijd kan je dat voor jezelf wel inschatten.

[ Voor 49% gewijzigd door Hopjesvla79 op 02-03-2026 09:14 ]

Hi Ha Hopjesvla

• BigWillem89
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Ik heb die route twee/drie jaar geleden gelopen. Met tent en had op de meeste dagen wel een supermarkt of bakker.
Je hebt geen sportdrank of andere zaken nodig. Ik heb gewoon hetzelfde gedaan als ik thuis ook deed, dus met broodjes van de supermarkt of bakker, de avond ervoor of onderweg gehaald. Ik had volgens mij één avond dat ik wel op een plek was zonder supermarkt, dus daar de avond van tevoren rekening mee gehouden. Als je niet met tent gaat is dat helemaal geen probleem.

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:18
breew schreef op maandag 2 maart 2026 @ 08:57:
Knoop zou ik met mijn vrouw onze eerste meerdaagse huttentocht gaan lopen. Helaas heeft ze nog te veel last van een enkelbreuk (+enkelbanden) van een jaar terug, dus we durven het niet aan om voor komende zomer te 'boeken'.
Bij mij 'kriebelt' het echter te veel om niet te gaan, en aangezien we eind zomer altijd met de hele familie een midweekje in de Ardennen zitten heb ik besloten om in de week voorafgaand de Eislek trail (5 dagen, 107 km) te gaan lopen in mijn eentje.
Wel op de 'luxe' manier; dus zonder tent/mat..maar met overnachtingen in hotel of op in een trekkershut op een camping. Dagen van met de rugzak op vakantie gaan liggen alweer een (hele) tijd in het verleden, dus de lichtgewicht uitrusting is ook òf verkocht, òf versleten, òf heel erg stoffig op zolder (maar eens kijken of de muizen de slaapzak met rust gelaten hebben ;-) ).

Qua afstanden lijkt per dag zo'n 20-25km me prima te doen. Ik twijfelde om hem in 3-4 dagen te lopen, dus 30-35 km/dag, maat aangezien het mijn eerste keer zal worden is het wellicht beter om 'op safe' te spelen en mezelf niet te overschatten (daar heb ik wel de neiging toe). Dat kan een volgende keer altijd nog.

De paklijst ga ik de komende maanden rustig bij elkaar sprokkelen, net als de wandelconditie.
Wel even een vraagje over het eten.. wat is nu handig om mee te nemen aan calorieën voor onderweg? Gooi je poeder/tabletjes in je water als "sportdrank", en/of neem je een paar pakken/zakken crackers/nootjes mee (en zo ja; wat dan?). De supermarktjes in de kleine dorpjes zijn beperkt open, en ik heb eigenlijk niet veel zin om "om' te moeten lopen voor ontbijt/lunch/snacks, of te moeten wachten tot de supermarkt om 14u weer opengaat na de luchtpauze van de eigenaar.
Of hoef ik me daar niet druk over te maken, en kan je onderweg genoeg aanschaffen? Ik heb ook geen zin om van alles 5 dagen mee te zeulen om aan het eind van de tocht nog ongeopende (verkruimelde) zooi in de rugzak te hebben.
Avondeten maak ik me niet zo'n zorgen om, aangezien ik overnacht op campings (trekkershut) en hotels en daar altijd wel een maaltijd zal vinden.
Zelf heb ik afgelopen dagen geboekt voor de Lee Trail in m'n eentje. Helaas is de enige accommodatie op het einde van de 2e etappe permanent gesloten, dus nu heb ik dag 2 een korte dag en dag 3 een kleine uitdaging... ;) Want net als jij doe ik de luxe(re) variant en ga ik niet met een tent lopen. Een paar jaar geleden een tweedaagse tocht gedaan met wildkamperen en dat is me enorm tegen gevallen.

En ook op de Lee Trail is er vrijwel nergens wat te krijgen. Dus ik heb bij de campings waar ik geboekt heb vooraf geïnformeerd en overal is er wel ontbijt te krijgen en in de avond pizza of wat anders. Overdag eet ik sowieso niet zo heel veel, maar ik denk dat ik gewoon wat eieren meeneem en wat houdbare dingen die ik op kan warmen onderweg. Eventueel wat trail mix (noten, M&Ms, rozijnen). En de campings hebben ook gewoon een winkeltje voor eventuele "essentials". We gaan het zien... ik zal vast niet verhongeren... ;)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:28

Maasluip

Kabbelend watertje

Het Lee trail is een stuk meer van de bewoonde wereld af dan het Eisleck trail. Het Eisleck trail komt nog door Houffalize (Delhaize 7/7), Troisvierges, Clerveaux.

Signatures zijn voor boomers.

• Hopjesvla79
barrymossel schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 08:36:
[...]

Zelf heb ik afgelopen dagen geboekt voor de Lee Trail in m'n eentje. Helaas is de enige accommodatie op het einde van de 2e etappe permanent gesloten, dus nu heb ik dag 2 een korte dag en dag 3 een kleine uitdaging... ;) Want net als jij doe ik de luxe(re) variant en ga ik niet met een tent lopen. Een paar jaar geleden een tweedaagse tocht gedaan met wildkamperen en dat is me enorm tegen gevallen.

En ook op de Lee Trail is er vrijwel nergens wat te krijgen. Dus ik heb bij de campings waar ik geboekt heb vooraf geïnformeerd en overal is er wel ontbijt te krijgen en in de avond pizza of wat anders. Overdag eet ik sowieso niet zo heel veel, maar ik denk dat ik gewoon wat eieren meeneem en wat houdbare dingen die ik op kan warmen onderweg. Eventueel wat trail mix (noten, M&Ms, rozijnen). En de campings hebben ook gewoon een winkeltje voor eventuele "essentials". We gaan het zien... ik zal vast niet verhongeren... ;)
Lee hebben we afgelopen jaar gelopen. Camping Moulin heeft pizza's en bij Camping Du Nord stond/staat een foodtruck met Thais. Verder hebben beiden een klein winkeltje. Tussendoor is er idd weinig te krijgen behalve in Dirbach Plage kan je nog wat drinken.

Hi Ha Hopjesvla

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:18
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:14:
[...]

Lee hebben we afgelopen jaar gelopen. Camping Moulin heeft pizza's en bij Camping Du Nord stond/staat een foodtruck met Thais. Verder hebben beiden een klein winkeltje. Tussendoor is er idd weinig te krijgen behalve in Dirbach Plage kan je nog wat drinken.
Ja, de Thaise foodtruck heb ik al via Facebook een berichtje gestuurd en zij staan er dan ook. Want twee dagen achter elkaar pizza hoeft voor mij ook niet...
En bij Camping Kautenbach slaap ik de eerste nacht (vóór vertrek) en laatste nacht (na de trail). Dan laat ik daar de auto staan en neem het OV naar Ettelbruck (beginpunt). Dus als ik weer terugkom op Kautenbach, dan kan ik nog altijd met de auto boodschappen gaan doen.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:28

Maasluip

Kabbelend watertje

Hopjesvla79 schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:14:
[...]

En bij Camping du Nord kun je broodjes bestellen. Misschien willen ze wel meer voor je doen als je de situatie uitlegt.

Oh ja, en OV is gratis, dus je kunt ook even een bus plannen of zelfs even de trein van bijvoorbeeld Goebelsmühle naar Ettelbruck en weer terug nemen.

[ Voor 13% gewijzigd door Maasluip op 03-03-2026 09:43 ]

Signatures zijn voor boomers.

• Hopjesvla79
Maasluip schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 09:40:
[...]

En bij Camping du Nord kun je broodjes bestellen. Misschien willen ze wel meer voor je doen als je de situatie uitlegt.

Oh ja, en OV is gratis, dus je kunt ook even een bus plannen of zelfs even de trein van bijvoorbeeld Goebelsmühle naar Ettelbruck en weer terug nemen.
klopt inderdaad van die broodjes, ook gedaan. Goede tip.

Wij zijn in de ochtend aangereden, auto in Ettelbruck neergezet (gratis parkeerplaats vlak bij het station), en op het einde de gratis trein teruggepakt en toen weer naar huis gereden.

Hi Ha Hopjesvla

• Bartjoo71
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-03 15:37
We zijn deze Lee trail ook aan het inplannen. We willen begin september gaan zonder tent en zullen dus onderweg in een hotel slapen of in een cabin op de camping. Mensen die m al gelopen hebben zeggen ; Onderweg zijn er wel een aantal horecazaken, ondermeer te Ettelbrück, Erpeldingen (kortbij), Bourscheid-Plage, Michelau, Dirbach, Hoscheid (kortbij maar niet langs het Lee Trail) en Kautenbach.

we zullen voor de zekerheid maar een lunchpakketje meenemen.
Ben erg benieuwd, hij staat te boek als uitdagend vanwege de vele hoogtemeters. ik vind dat altijd lastig in te schatten. wat voor de een uitdagend is, is voor de ander a-walk-in-the-park.

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-03 14:10
Iemand hier met hike-ervaring in de regio Mestia in Georgië en wat kan aanbevelen (dagtrips, niet meerdaags)?

Ben in 2018 reeds in Georgië geweest, rond Kazbegi/Stepantsminda en echt genoten, maar in Mestia nog niet.
Genoeg te vinden op het web, maar altijd leuk om wat persoonlijkere ervaringen te lezen. In dit topic beperkt wat te vinden en ook wat outdated (2018).

[ Voor 13% gewijzigd door Malfoi op 03-03-2026 16:31 ]

www.flickr.com/malvlex

• noostenb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-03 07:19
Wat een plannen allemaal! Laat ik de mijne / onze er maar bij zetten.

Mijn werkgever heeft een hele leuke regeling iedere vijf jaar: twee maanden vakantie halen, één maand betalen. Helaas niet meer dan twee maanden en niet meer dan eens per vijf jaar maar je kan niet alles hebben. Gôh wat vervelend nou!

Dus zijn we aan het plannen geslagen. We wilden nog een keer naar zuid Italië, dus het is de Via Francigena Del Sud geworden. 950 kilometer van Leuca naar Rome, voornamelijk over vlak en heuvelachtig gebied. Mijn man wil hooguit twee weken van huis, dus ik ga eerst twee weken alleen wandelen, dan komt hij naar Bari en gaan we twee weken tourist spelen, daarna ben ik weer drie weken alleen en de laatste week lopen we samen.

De vluchten zijn al geboekt, de overnachtingsadressen zijn nog een uitdaging.
Pagina: 1 ... 23 24 Laatste