In het "Waar koop ik dit" topic merke ik dat er toch een hoop tweakers in de vakantie de bergen in trekken. Dus misschien wel een goed idee om de ervaringen in een centraal topic te gooien. Natuurlijk mogen de foto's van de tochten ook gepost worden.
Op verzoek heb ik een nieuw topic geopend in AZ. Deel 1 staat in TL
Vraagje.. van de zomer wil ik met een vriend een 2daagse hike met een nacht wildcamperen doen.
Hebben mensen hier ervaring mee, en waar moet ik aan denken?
Qua slapen denk ik aan een slaapzak in een plastic survivalbag ipv een tent meestslepen.
1pits kookstelletje meenemen om wat curry op te warmen.. zo'n leger 'kook-broodtrommel' (geen idee hoe het officieel heet) lijkt me daar wel handig voor..
Wetwipes voor de hygiene mee..
Net weer terug van heerlijk wandelen in Val d'Aosta/Gran Paradiso. Enige kleine minpuntje is dat er boven de ~2500 meter best een hoop routes nog niet begaanbaar waren door het koude voorjaar; maar dat mocht de pret niet drukken.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Uiteraard bestaat er zoiets als Marktplaats maar heeft er misschien een Tweaker een behoorlijke trekkers-rugzak die ligt te verstoffen en weg mag voor een fijn prijsje? Volgens mij moet ik met 55l een heel eind komen. (Ik ben 1,84 en 72 kg en het wordt deels mijn backpacker-hoofdbagage maar moet mogelijk ook een keer mee op een 4-daagse wandeltocht.)
Ideeën over goed maar betaalbaar nieuw spul mag ook, trouwens.
Leuk topic. Ga hier eens even wat informatie op doen. Ga vanaf 1 september namelijk met m'n vriendin een bergwandeltocht doen in Karinthië, zal voor ons beiden de eerste keer zijn. We vertrekken dagelijks vanuit een hotel en komen daar ook 's avonds weer, dus we zullen niet met zware bepakking lopen.
Heb al aangeschaft:
- Wandelschoenen categorie B (worden goed ingelopen)
- Wandelstokken
Ben alleen nog op zoek naar een rugtas, maar daar twijfel ik een beetje over. Mede omdat ik, als ik het erg leuk vind volgend jaar een trektocht wil gaan doen van hut naar hut of zelfs met de tent wandelen. Zal ik een lichte nemen voor dit jaar en volgend jaar weer kijken of gelijk een grote aanschaffen..
Koehandelaar schreef op maandag 18 juli 2016 @ 12:03:
Ben alleen nog op zoek naar een rugtas, maar daar twijfel ik een beetje over. Mede omdat ik, als ik het erg leuk vind volgend jaar een trektocht wil gaan doen van hut naar hut of zelfs met de tent wandelen. Zal ik een lichte nemen voor dit jaar en volgend jaar weer kijken of gelijk een grote aanschaffen..
Ik denk dat het merendeel hier een dagrugzak heeft (tot litertje of 25 en een trekkingrugzak.
wat jij wil zijn echt totaal verschillende dingen.
Dagrugzakje, max 25 liter, maar eerder 20.
Huttentocht ; max 35 liter
Tententrektocht ; Litertje of 65-70.
Een losse dagrugzak is inderdaad het beste idee.
Denk trouwens bij je schoenen ook aan goede sokken! Misschien heb je ze al, maar je benoemt ze niet specifiek. Wat goed is verschilt per persoon, maar besteed er zeker aandacht aan
In het licht van deze discussie... wat is een goede bivakzak?. Ik wil over enkele weken gepland bivakkeren in alpien gebied. Gewicht is dus een issue
In reviews lees een positieve verhalen over gore-tex zakken, maar dat is in de prijs te zien (200+ euro). Algemeen lees ik hoe goedkoper hoe minder waterdicht, maar ook hoe meer last van condens van binnenuit. En dat laatste is redelijk killing met donsspullen eronder..
Voor alpien gebied zou ik toch sneller opteren voor een tent of een goede tarp. Omdat het fijn is om je tas ook 's nachts binnen te hebben of tijdens slecht weer net iets meer ruimte te hebben.
Condens is een probleem met dons, maar persoonlijk heb ik er weinig last van gehad, tenzij de slaapzak echt nat wordt. Nu scheelt het wel dat ik vochtwerend dons heb (geïmpregneerd), en in een enkelwandige tent of bivakzak ga je condens niet vermijden.
Ik weet niet zoveel van bivakzakken, maar mijn ervaring is inderdaad wel dat goedkoop duurkoop is, en dat je duurdere bivakzak relatief waardevast is mocht je hem willen doorverkopen.
analogue schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 22:48:
Voor alpien gebied zou ik toch sneller opteren voor een tent of een goede tarp. Omdat het fijn is om je tas ook 's nachts binnen te hebben of tijdens slecht weer net iets meer ruimte te hebben.
Condens is een probleem met dons, maar persoonlijk heb ik er weinig last van gehad, tenzij de slaapzak echt nat wordt. Nu scheelt het wel dat ik vochtwerend dons heb (geïmpregneerd), en in een enkelwandige tent of bivakzak ga je condens niet vermijden.
Ik weet niet zoveel van bivakzakken, maar mijn ervaring is inderdaad wel dat goedkoop duurkoop is, en dat je duurdere bivakzak relatief waardevast is mocht je hem willen doorverkopen.
Hoe erg zou het zijn in een survivalbag als ik heb (gewoon puur PVC dus), dat ademt niet uiteraard..
Maar aangezien ik al 2 van die dingen heb (voor geval van nood op een day-walk) heb ik eigenlijk geen zin om £30-£60 uit te geven aan een bivibag voor 1 nachtje..
Hoe erg zou het zijn in een survivalbag als ik heb (gewoon puur PVC dus), dat ademt niet uiteraard..
Maar aangezien ik al 2 van die dingen heb (voor geval van nood op een day-walk) heb ik eigenlijk geen zin om £30-£60 uit te geven aan een bivibag voor 1 nachtje..
Het lijkt mij echt afschuwelijk de nacht door te brengen in een 'plastic zak'. Misschien goed om je een uurtje tegen een regenbui te beschermen... (zelfs dan liever regenkleding) Ik zou zeggen, ga er vannacht in liggen en kijk hoe het je bevalt . Kun je altijd halverwege de nacht nog naar je eigen bed kruipen
In de link die ik hierboven gaf €30 voor een ademende goretex bivibag.
[Voor 5% gewijzigd door KnOeFz op 20-07-2016 12:51]
I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt
Voor dat bedrag kan je ook een tarp kopen. Handiger en in meer gevallen te gebruiken. Dan kan je je huidige biva bag als extra meenemen mocht het echt baggerweer zijn.
Stukje plastic is genoeg. Ik gebruik altijd een goedkoop stukje plastic, weegt niks en werkt prima.
Of hij gaat op de bivybag liggen die hij al heeft. In geval van nood kan je er nog in kruipen. In principe kan je met een goed formaat tarp altijd beschut liggen. Als je hem maar goed pitched. De vraag is of je er zelf 'mentaal' genoeg aan hebt.
Euh.. met alpien gebied bedoel ik de regionen boven de boomgrens met voornamelijk rots en sneeuw.. weet niet op een tarp dan erg makkelijk is (geen ervaring mee).. En zoals knoefz al zegt.. regen komt uiteindelijk ook via de grond, dus onder een bivy lijk je niet echt uit te komen..
MrBarBarian schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 13:35:
Euh.. met alpien gebied bedoel ik de regionen boven de boomgrens met voornamelijk rots en sneeuw.. weet niet op een tarp dan erg makkelijk is (geen ervaring mee).. En zoals knoefz al zegt.. regen komt uiteindelijk ook via de grond, dus onder een bivy lijk je niet echt uit te komen..
Een tarp is altijd makkelijk, juist omdat je diverse pitch mogelijkheden hebt. Rots, steen, maakt allemaal niet veel uit. Je plaats die tarp gewoon over de plek waar jij wil liggen. Dit hoeft allemaal niet vlak te zijn. Het is tenslotte geen tent. Je moet misschien even uit de hokjesgeest stappen, dat je iets alles omsluitend moet hebben. Ik heb zelf ervaring met bijvoorbeeld een MLD Trailstar. Dit is vrij ruime stervormige tarp (wel wat duur). Deze is vrij groot, maar ik kan hem altijd kwijt.
Een gesloten bivy is gewoon niet ideaal. Het comfort wat je krijgt bij een tarp is groter. Je hebt namelijk nog een beetje "leefruimte", je kan je spullen goed kwijt en je kunt lekker koken of liggen onder de tarp als het slecht weer is. Wat doe je als je 24 uur lang regen hebt? Koken is dan al lastig, op zulke momenten ben je blij met een tarp. Misschien is je bivy iets lichter (een gore tex bivy is dat sowieso niet), maar het stukje extra comfort is zijn gewicht in goud waard.
Regen via de grond is makkelijk te omzeilen, gebruik een grondzeiltje. Of een "tub" zoals dit (wel duurder uiteraard):
Ik wil je niet dwingen een tarp te kopen , maar mijns inziens is dit wel de way to go. Een bivy is leuk voor noodgevallen, maar nooit ideaal. Leer echter wel je tarp 'kennen' pitch hem in verschillende configuraties en ga er in de buurt of desnoods in je tuin een nachtje mee oefenen.
[Voor 7% gewijzigd door Luuk84 op 20-07-2016 13:58]
Licht offtopic, maar dit zijn mijn overwegingen voor het kiezen van mijn paklijst
De voordelen van een tarp:
- flexibel qua 'pitch'
- lichtgewicht
- goedkoop
nadelen:
- je moet echt leren pitchen
- in alpien gebied (boven boomgrens) met veel wind kan het lastig zijn om een goede pitch te bereiken
- als er muggen zijn zitten ze ook in je slaapplaats
bivyzak voordelen:
- kan goedkoop als dat nodig is
- compact
- low profile, perfect voor stealthcamping
- geen gedoe met pitches
nadelen:
- benauwend
- condens
- waar laat je je tas (er zijn er met extra hoofdruimte voor je tas
- mocht je onverhoopt een dagdeel regen hebben dan zit (lees lig) je niet voor je lol in je bivy
Tent voordelen:
- leefruimte + ruimte voor je tas
- iets makkelijker te pitchen dan een tarp zeker in de wind
- als je een tent met bugnet hebt...
nadelen:
- over het algemeen zwaarder
- over het algemeen duurder als je LW en UL wilt gaan
- wat minder stealthy dan een bivy en laaggepitchte tarp
Hangmat voordelen:
- compact
- je hoeft niet op de grond te slapen
- comfortabel
nadelen:
- als je lang bent (1.90+) dan vallen heel veel modellen af
- je moet wel twee bomen hebben (dus alpien kamperen valt af)
- ik vind ze duur
- in koudere perioden kun je niet zonder underquilt
- je moet alsnog een tarp meenemen
Mijn huidge setup bestaat uit een 6 moon designs skyscape trekker tent. Deze zet ik met mijn wandelstokken op. Dus pakvolume + gewicht zijn beperkt. Na seamsealing + guylines ~700gr.
- dat je met bepaalde tarps wel een windvaste shelter hebt (MLD Trailstar). Nadeel hiervan is dat hij duur is.
- voordeel van een hangmat, is ook wel: je hebt een plek om te zitten/hangen.
- hangmat is ideaal voor mensen met rugproblemen (klinkt raar maar is wel zo).
Paar vraagjes: hoe zit het met de windvastheid van jouw tent? Kan je hier in koken? Ik zie bijvoorbeeld geen vestibule (geen idee wat het Nederlandse woord hier voor is). Op papier vind ik dit soort tentjes er altijd goed uit zien, echter vind ik ze in de praktijk toch vaak tegenvallen, qua ruimte en soms heb ik m.b.t. de windvastheid ook mijn twijfels. Maar dat zijn vermoedens
Thanks, goede aanvullingen! De vraag is natuurlijk wel of de MLD trailstar nog een echte tarp is. Mijn comment ging ook wel echt over het pitchen trouwens, een goed gepitchte tarp doet in de wind in mijn ogen niet onder voor een tent.
Mijn tent heeft een kleine vestibule/portaal en je kan er in koken, maar niet in zitten of heel veel spullen in kwijt. Als het regent dan wil je de deur liever sluiten en zou ik er niet meer in koken. Met dit lichtgewicht spul heb je helaas concessies te doen.
Ik twijfelde sterk tussen o.a. de trailstar en deze tent. Voordeel van deze tent is de bugnetting, grondzeil (toch wel fijn) en onder de tenten is de ruimste in deze prijsklasse, ik kan er rechtop in zitten en omkleden en de vloerlengte is perfect. Ik ben 1.93m en pas er goed in. Mijn voeten raken het doek niet wat fijn is om je slaapzak of quilt een beetje droog te houden.
Haha laten we die discussie niet starten Geen binnentent, en heeft geen 'deur'. Maar voor een tarp is het een redelijk gesloten ding.
analogue schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 14:47:
Ik twijfelde sterk tussen o.a. de trailstar en deze tent. Voordeel van deze tent is de bugnetting, grondzeil (toch wel fijn) en onder de tenten is de ruimste in deze prijsklasse, ik kan er rechtop in zitten en omkleden en de vloerlengte is perfect. Ik ben 1.93m en pas er goed in. Mijn voeten raken het doek niet wat fijn is om je slaapzak of quilt een beetje droog te houden.
Ok, klinkt goed! Maar om nou nog een shelter aan te schaffen
- je moet echt leren pitchen
- in alpien gebied (boven boomgrens) met veel wind kan het lastig zijn om een goede pitch te bereiken
- als er muggen zijn zitten ze ook in je slaapplaats
bivyzak voordelen:
- kan goedkoop als dat nodig is
- compact
- low profile, perfect voor stealthcamping
- geen gedoe met pitches
nadelen:
- benauwend
- condens
- waar laat je je tas (er zijn er met extra hoofdruimte voor je tas
- mocht je onverhoopt een dagdeel regen hebben dan zit (lees lig) je niet voor je lol in je bivy
Tent voordelen:
- leefruimte + ruimte voor je tas
- iets makkelijker te pitchen dan een tarp zeker in de wind
- als je een tent met bugnet hebt...
nadelen:
- over het algemeen zwaarder
- over het algemeen duurder als je LW en UL wilt gaan
- wat minder stealthy dan een bivy en laaggepitchte tarp
Hangmat voordelen:
- compact
- je hoeft niet op de grond te slapen
- comfortabel
nadelen:
- als je lang bent (1.90+) dan vallen heel veel modellen af
- je moet wel twee bomen hebben (dus alpien kamperen valt af)
- ik vind ze duur
- in koudere perioden kun je niet zonder underquilt
- je moet alsnog een tarp meenemen
Mijn huidge setup bestaat uit een 6 moon designs skyscape trekker tent. Deze zet ik met mijn wandelstokken op. Dus pakvolume + gewicht zijn beperkt. Na seamsealing + guylines ~700gr.
Ja ik ken ze, persoonlijk vind ik het niet echt een optie voor mijn activiteiten.
En als je geen regen verwacht, de wind is niet te sterk dan is cowboy camping echt een leuke optie, maar dan heb ik wel altijd een tent achter de hand hoor.
Mooie foto's, 2 jaar terug hebben we in juni Hardangervidda in de sneeuw gedaan, bijzondere ervaring en bij momenten erg gevaarlijk door het vele smeltwater. Gelukkig hadden we GPS bij, want op kaart was het bijna niet te doen door de weinige herkenningspunten. Ook bruggen waren toen nog niet opgebouwd.
Wij vertrekken eind augustus voor 2 weken. Omdat we voor het eerst met onze dochter van 16 maanden gaan is het best wel spannend. We gaan voor 2 trektochten op Hardangervidda en Jotenheimen van een dag of 3-4. Onze strategie is dat 1 persoon alles draagt voor de volwassenen (tent incluis) en de andere draag de dochter (Deuter draagzak) en haar spullen.
Skyaero schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 22:46:
Zoals ik in het vorige topic schreef heb ik 8 dagen gewandeld in Noorwegen. Eerst in Huldreheimen en daarna in Jotenheimen. Hier een paar foto's
Prachtig! ik moet gelijk terug denken aan mijn toch in Sarek, Zweden
Superflip schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 10:40:
Mooie foto's, 2 jaar terug hebben we in juni Hardangervidda in de sneeuw gedaan, bijzondere ervaring en bij momenten erg gevaarlijk door het vele smeltwater. Gelukkig hadden we GPS bij, want op kaart was het bijna niet te doen door de weinige herkenningspunten. Ook bruggen waren toen nog niet opgebouwd.
Wij vertrekken eind augustus voor 2 weken. Omdat we voor het eerst met onze dochter van 16 maanden gaan is het best wel spannend. We gaan voor 2 trektochten op Hardangervidda en Jotenheimen van een dag of 3-4. Onze strategie is dat 1 persoon alles draagt voor de volwassenen (tent incluis) en de andere draag de dochter (Deuter draagzak) en haar spullen.
Wil dat een beetje lukken? Met hoeveel kg loopt ieder dan? Ik ben wel benieuwd naar jullie paklijst, hoeveel en wat nemen jullie mee? Wij verwachten zelf ook een kleine in december en ben wel benieuwd hoe we over een tijd ook weer een tocht kunnen doen.
Luuk84 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 10:43:
[...]
Wil dat een beetje lukken? Met hoeveel kg loopt ieder dan? Ik ben wel benieuwd naar jullie paklijst, hoeveel en wat nemen jullie mee? Wij verwachten zelf ook een kleine in december en ben wel benieuwd hoe we over een tijd ook weer een tocht kunnen doen.
Ik heb gisteren toevallig reeds een eerste test gedaan; in mijn rugzak (Deuter 60 + 15) zit momenteel:
Nordisk Tent (3kg)
2 slaapzakken (± 1,2kg / stuk)
2 thermarest matjes
2 gaspotjes + 1 MSR vuurtje
GSI Pottensetje
Ik kom momenteel op 12kg. Maar volgende zaken ontbreken nog:
Kledij (minimaal; reservestapbroek, t-shirt, 1 set ondergoed, fleece)
Regenjas
Kompas / GPS / kaarten
Eten (trekkersmaaltijden voor 2 personen voor 2 dagen langer dan je gaat)
Bedankt voor de paklijst. Niet extreem lichtgewicht dus En hoeveel denk je te hebben voor de kleine? (vooral hier erg benieuwd naar, heb namelijk geen idee)
Ik heb gisteren toevallig reeds een eerste test gedaan; in mijn rugzak (Deuter 60 + 15) zit momenteel:
Nordisk Tent (3kg)
2 slaapzakken (± 1,2kg / stuk)
2 thermarest matjes
2 gaspotjes + 1 MSR vuurtje
GSI Pottensetje
Ik kom momenteel op 12kg. Maar volgende zaken ontbreken nog:
Kledij (minimaal; reservestapbroek, t-shirt, 1 set ondergoed, fleece)
Regenjas
Kompas / GPS / kaarten
Eten (trekkersmaaltijden voor 2 personen voor 2 dagen langer dan je gaat)
Beef jerky
Titanium lepels
First-aid kit
Drankzak 2-liter
Mini-apotheek
Ik ga dus wel vlot op 18kg komen vrees ik
Dapper hoor met zo'n kleine. Maar ik denk dat je die 18kg nog wel makkelijk gaat overschrijden als ik dt zo lees. Ik doe het je niet na in ieder geval. Mijn pakgewicht is momenteel +/- 11kg incl voedsel en water voor 5 dagen, dat went heel erg snel zo'n lichte tas
Luuk84 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 11:21:
Bedankt voor de paklijst. Niet extreem lichtgewicht dus En hoeveel denk je te hebben voor de kleine? (vooral hier erg benieuwd naar, heb namelijk geen idee)
Nog geen idee, proefpakking ga ik later deze week eens doen. De pampers zullen het meeste plek innemen (en die moeten ook vol terug mee natuurlijk , al heb ik de tip gekregen van ze leeg te maken en te laten drogen over de nacht). Ons kindje weegt momenteel 10,5kg, dus dat zal ook een zware rugzak worden voor mijn vrouw.
Dapper hoor met zo'n kleine. Maar ik denk dat je die 18kg nog wel makkelijk gaat overschrijden als ik dt zo lees. Ik doe het je niet na in ieder geval. Mijn pakgewicht is momenteel +/- 11kg incl voedsel en water voor 5 dagen, dat went heel erg snel zo'n lichte tas
11kg is een droom natuurlijk, maar ik kan perfect leven met een wat zwaardere rugzak. We gaan immers vaker moeten stoppen om haar wat te moeten laten spelen. Ik ben wel nog een beetje aan het twijfelen over de dagelijkse wandelafstand. Geen idee wat ik als worst-best case mag nemen. We willen immers A-A trips doen ipv A-B, we willen immers onafhankelijk zijn van bussen en taxis zodat we heel flexibel kunnen zijn qua tijd.
Wat zou normaliter je verwachting zijn zonder kind? Ik zou daar zo rond de 60-70% van pakken. Liever tijd over dan tijd tekort in jouw specifieke geval.
18kg ga je niet redden, Je komt zeker boven de 20 kg uit, zeker als je ook de spullen van je vrouw moet dragen.
Houd er rekening mee dat
- Het eind augustus in zowel Jotenheimen als Hardangervidda kan sneeuwen. Een muts, handschoenen en warme kleding is dus een must. Ook een windjack is aan te bevelen. Ondanks het mooie weer had ik die toch echt nodig bovenaan de Bessegen.
- 2 liter water, is dat alleen voor jou, of ook voor je vrouw? Het kan zijn dat je 10 km lang geen rivier of meer tegenkomt en dus geen water kunt bijvullen.
Afstand hangt heel erg van het aantal hoogtemeters af dat je af legt. Mijn inschatting is een 10-15 km per dag mits het niet meer dan 500 hoogtemeters zijn. Dat kan in Jotenheimen nog wel eens een probleem worden overigens.
Het zwaarste gewicht dat er nog bij komt is eten en water. De extra kledij die we niet aan hebben weegt gelukkig niet veel en kan in de 'verloren ruimtes' gestoken worden.
Skyaero schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 12:53:
Houd er rekening mee dat
- Het eind augustus in zowel Jotenheimen als Hardangervidda kan sneeuwen. Een muts, handschoenen en warme kleding is dus een must. Ook een windjack is aan te bevelen. Ondanks het mooie weer had ik die toch echt nodig bovenaan de Bessegen.
- 2 liter water, is dat alleen voor jou, of ook voor je vrouw? Het kan zijn dat je 10 km lang geen rivier of meer tegenkomt en dus geen water kunt bijvullen.
- Warme kledij is altijd een must, de muts en handschoenen stonden sowieso op ons lijstje. Maar bedankt om het nog eens te vermelden.
- We hebben elk een waterzak van ±2.4 liter, met het uitstippelen van de routes houden uiteraard rekening met de waterbevoorrading.
Skyaero schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 12:53:
Afstand hangt heel erg van het aantal hoogtemeters af dat je af legt. Mijn inschatting is een 10-15 km per dag mits het niet meer dan 500 hoogtemeters zijn. Dat kan in Jotenheimen nog wel eens een probleem worden overigens.
Ik had zelf iets van 12km in gedachten, zeker omdat we regelmatig de dochter even moeten laten bewegen vanwege de bloeddoorstroming (en om even te spelen natuurlijk). We mikken hier liever op wat minder dan wat meer en houden met de routeplanning rekening met het hoogteprofiel. Het voordeel is dan weer wel dat de dagen erg lang zijn.
Nog geen idee, proefpakking ga ik later deze week eens doen. De pampers zullen het meeste plek innemen (en die moeten ook vol terug mee natuurlijk , al heb ik de tip gekregen van ze leeg te maken en te laten drogen over de nacht). Ons kindje weegt momenteel 10,5kg, dus dat zal ook een zware rugzak worden voor mijn vrouw.
Mag ik vragen waarin je de kleine wil laten slapen?
Wij gaan eind augustus met de auto naar Denemarken / Zweden en nemen een Derian tentje mee waarin de kleine bij ons in de tent kan slapen.
Zelf slapen we op dikke 9cm Exped matten en dikke donzen slaapzakken met een comfort temperatuur van +2.De kleine van ons is dan 19 maanden en heeft de standaard slaapzakken (ook een dubbele) met mouwtjes, een dun fleece dekentje en dus een matje van 1 cm.
Niet echt in verhouding dus maar ik kan geen kleine donzen slaapzakken vinden met mouwtjes zodat die kleine niet in de slaapzak kan draaien.
Mag ik vragen waarin je de kleine wil laten slapen?
Wij gaan eind augustus met de auto naar Denemarken / Zweden en nemen een Derian tentje mee waarin de kleine bij ons in de tent kan slapen.
Zelf slapen we op dikke 9cm Exped matten en dikke donzen slaapzakken met een comfort temperatuur van +2.De kleine van ons is dan 19 maanden en heeft de standaard slaapzakken (ook een dubbele) met mouwtjes, een dun fleece dekentje en dus een matje van 1 cm.
Niet echt in verhouding dus maar ik kan geen kleine donzen slaapzakken vinden met mouwtjes zodat die kleine niet in de slaapzak kan draaien.
Ik weet niet wat voor nachttemperaturen je verwacht maar onze meiden sliepen in een vergelijkbare setup prima.. maar dat was wel benelux/UK/Frankrijk... mogelijk is het in zweden snachts kouder? maar aan de andere kant hebben ze daar warme zomers..
Ik gok dat jullie het eerder te heet gaan hebben dan de kleine te koud..
ToolkiT schreef op donderdag 28 juli 2016 @ 11:51:
[...]
Ik weet niet wat voor nachttemperaturen je verwacht maar onze meiden sliepen in een vergelijkbare setup prima.. maar dat was wel benelux/UK/Frankrijk... mogelijk is het in zweden snachts kouder? maar aan de andere kant hebben ze daar warme zomers..
Ik gok dat jullie het eerder te heet gaan hebben dan de kleine te koud..
Zomers zijn vooral kort in Zweden. Eind augustus is nazomer en met name wat verder naar het noorden en oosten merk je dat.
Waterverbruik is natuurlijk voor iedereen anders, ik kom voor een tocht van 25km net toe met 3l. Hangt natuurlijk voor een deel van de temperatuur af, maar met 2l heb ik sowieso niet genoeg.
Bovendien is het natuurlijk anders als een kindje in de rugzak zit, dan onbeweeglijke kleren en eten. Het gewicht is dan minder het probleem, maar mogelijks eerder het evenwicht.
Ik had in de vorige editie van dit draadje geschreven over een wandeltocht in Sumava Nationaal park in Tsjechië. Die was indertijd in de sneeuw en had vooral als doel om te verkennen. Inmiddels hebben we dezelfde tocht met een 80-tal jongeren gedaan. Het landschap zag er uiteraard nog hetzelfde uit, maar zo in de zon (met 27 graden ongeveer) was het toch compleet anders wandelen. Gelukkig hoefde ik niet meer op de kaart te kijken - één van de voordelen van een visueel geheugen. Enige nadeel is wel dat ik er persoonlijk iets minder aan had: een half jaar na een tocht gedaan te hebben die opnieuw doen is een tikje saai - zeker als je weet wat te verwachten.
De dag daarna was ook nog een wandeltocht voorzien, maar die was nog niet uitgestippeld. Na 's avonds een klein uurtje op de kaart gekeken te hebben, hadden we toch een mooie route, die ook mooi bleek te zijn. Vlak voor het einde maakte ik alleen een kleine interpretatiefout, die ervoor zorgde dat m'n groepje (en de andere groepjes die onze markeringen volgden) uiteindelijk nog eens 5km verder liep. Niet dat dat zo erg was, het was geen zware tocht. Aan het einde door een paar velden wandelen en hopen dat je aa de andere kant verder kon was ongeveer het spannendste wat er toen gebeurde.
Al bij al wel een mooi natuurgebied, maar ik kan me wel voorstellen dat daar fietsen net iets leuker is.
Deze zome waren wij in de Pyreneeën. Het was echt fantastisch, vooral aan de Spaanse zijde hebben we enorm genoten van mooi weer, mooie natuur, vriendelijke mensen en lekker eten en drinken. Hond was me. In spanje geen probleem, in Frankrijk mag die eigenlijk niet de nationale parken in. Niet dat ze staan te controleren maar een hut bezoeken is dan net ff wat onhandig.
Hier wat plaatjes... hopelijk worden ze gewaardeerd
Franse zijde... het Cirque du Gavarnie
Dit was (denk ik) in de Ordesa vallei (Spanje)
Erg groen zolang je niet te hoog ging!
Veel stroompjes
Hier ware veel Lammergieren en vale gieren... helaas lasting op de foto te zetten
Vall de Boi
slecht weer maakte dat we eerder omdraaide op onze tocht
Anderen hadden dat er minder goed afgebracht... werden na het onweer met de heli gezocht en van de berg gehaald
De hond gaat mooi op in de omgeving
En deze laatste weer in Frankrijk... ergens onder Toulouse... exacte plaats ontschiet me even.
Hopelijk geeft dit een klein beetje weer hoe het was.
De vakanties zijn nu ongeveer voorbij voor iedereen denk ik... verwacht hier wel weer wat meer activiteit in dit topic
I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt
KnOeFz schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 19:24:
Deze zome waren wij in de Pyreneeën. Het was echt fantastisch, vooral aan de Spaanse zijde hebben we enorm genoten van mooi weer, mooie natuur, vriendelijke mensen en lekker eten en drinken. Hond was me. In spanje geen probleem, in Frankrijk mag die eigenlijk niet de nationale parken in. Niet dat ze staan te controleren maar een hut bezoeken is dan net ff wat onhandig.
Hier wat plaatjes... hopelijk worden ze gewaardeerd
Franse zijde... het Cirque du Gavarnie
[afbeelding]
Hopelijk geeft dit een klein beetje weer hoe het was.
De vakanties zijn nu ongeveer voorbij voor iedereen denk ik... verwacht hier wel weer wat meer activiteit in dit topic
Mooie foto's! hoe hoog en ver ben je wezen lopen?
Hoe vond de hond het?
Afgelopen 2 weken zat ik in Wales met mijn gezin en een oude studievriend van ons. We (vriend en ik) hebben op Snowdon geslapen
Dat was erg cool. Onderweg kwamen we een stel met een idefix hondje tegen die verbazingwekkend goed kon klimmen/klauteren op de rotsen..
Thanks. Hond vind vakantie ook altijd feest! Hele dag met de baas op pad... weken achter elkaar... hoe mooi kan een hondenleven zijn Was wel benieuwd hoe hij het in de warmte zou doen. Ging over het algemeen goed. Af en toe een extra pauze op een schaduw plek in gelast. En 1 keer na wat lang bergop zonder aangelijnd te zijn (veel heen en weer lopen dus) kwakte hij zichzelf neer.. toe was het ook pauze Wat extra brokjes mee onderweg... extra energie is wel welkom. Gelukkig waren er eigenlijk overal veel stroompjes waar hij kon afkoelen.
Vette plaatjes hoor! Je had ook fijn weer! Was vorig jaar in Engeland/Schotland. Wil er zo weer heen! Het weer dat wij hadden was wel anders (3 dagen zonder regen in 4 weken tijd?!)
Vette plaatjes hoor! Je had ook fijn weer! Was vorig jaar in Engeland/Schotland. Wil er zo weer heen! Het weer dat wij hadden was wel anders (3 dagen zonder regen in 4 weken tijd?!)
Op de 1e dag was het eigenlijk al een beetje te warm, zeker voor mijn loopmaatje die nog bergmaagd was..
De 2e dag was frisser, zeker in de morgen.. we werden wakker in een wolk.. snachts ook wat minime neerslag/bewolking.. ik heb wel een foto van het uitzicht van toen ik wakker werd, hoopte een mooie sfeerfoto te maken, maar werd een grijze wolk...
We hadden 2 weken in Wales, dus we konden onze trip vrij flexibel inplannen ivm weer.. we hebben zeker een aantal regendagen gehad.. wat ook wel spectaculair is qua watervallen, en 'rivieren' over de weg... Wales blijft qua weer altijd onzeker, maar ik moet zeggen dat wij meestal wel mazzel hebben..
Nou, ik geef het topic maar even een klein schopje.
Na mijn 'professionele outdoorcarriere' (13 jaar defensie houd je alleen vol als je van buitenlucht houdt) kom ik tegenwoordig graag in mijn vrije tijd buiten. Wandeltochten in Nederland, de bergen in over de grens. De laatste tijd maak ik vooral kilometers in Nederland.
Ik zoek al een tijdje naar een goed online logboek waar ik mijn tripjes in kan vastleggen. Ik heb een aantal fitnesstrackers gebruikt en die vind ik er niet ideaal voor. Het liefste zou ik al mijn routes op 1 centrale kaart zichtbaar hebben, maar ik kan zoiets niet vinden. Jullie wellicht een idee?
GPS tracks bijhouden m.b.v. een GPS horloge en dan overzetten naar je pc?
Als ik de afgelegde routes van mijn Garmin GPS naar de computer over zet in Basecamp krijg ik alle routes op de kaart te zien. Moet je wel weer de juiste kaart kopen en iets van een horloge met GPS. Of je die tracks ook in bijvoorbeeld Google Maps kan weergeven weet ik niet.
Edit: zat even te kijken naar de mogelijkheden voor Garmin te zoeken en kwam toen een verwijzing naar mapmyfitness.com tegen, ziet er naar uit dat dat kan doen wat je wilt.
[Voor 20% gewijzigd door MewBie op 10-01-2017 18:33]
MewBie schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 18:29:
[...] Basecamp [...] Moet je wel weer de juiste kaart kopen en iets van een horloge met GPS. Of je die tracks ook in bijvoorbeeld Google Maps kan weergeven weet ik niet.
Openstreetmap heeft van grote delen van de wereld best aardige kaarten voor nop. Het is soms wel even uitzoeken hoe je aan goede setjes voor Basecamp komt. (Voor NL: OpenFietsMap, ondanks de naam geschikt voor alles behalve auto)
Je kan GPX-tracks in GMaps laden maar de laatste keer dat ik dat deed was de performance om te huilen.
MewBie schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 18:29:
GPS tracks bijhouden m.b.v. een GPS horloge en dan overzetten naar je pc?
Als ik de afgelegde routes van mijn Garmin GPS naar de computer over zet in Basecamp krijg ik alle routes op de kaart te zien. Moet je wel weer de juiste kaart kopen en iets van een horloge met GPS. Of je die tracks ook in bijvoorbeeld Google Maps kan weergeven weet ik niet.
Edit: zat even te kijken naar de mogelijkheden voor Garmin te zoeken en kwam toen een verwijzing naar mapmyfitness.com tegen, ziet er naar uit dat dat kan doen wat je wilt.
Dankjewel voor het meedenken
Mijn Garmin ligt alweer een tijdje ongebrtuikt in de kast. Ik gebruik het ding eigenlijk alleen maar in de bergen voor noodgevallen. Zeker in Nederland loop ik veel liever op kaart. Navigeren is deel van de lol Soms track ik mijn route met mn Android telefoon of MS Band2, maar meestal houd ik hem handmatig bij. Een route intekenen is dus w.m.b. een vereiste voor een fijn log.
Ik heb even gestoeid met je suggestie, maar loop tegen dezelfde zaken aan die andere fitness trackers ook hebben: ze zijn gericht op activiteiten en progressie, niet op waar je geweest bent. In het overzichrt zie je dan ook voornamelijk dat je deze week al 2 activiteiten gelogd hebt, maar niet een overzichtskaart van waar je geweest bent. Ik zoek dus nog even verder
Mijn Garmin ligt alweer een tijdje ongebrtuikt in de kast. Ik gebruik het ding eigenlijk alleen maar in de bergen voor noodgevallen. Zeker in Nederland loop ik veel liever op kaart. Navigeren is deel van de lol Soms track ik mijn route met mn Android telefoon of MS Band2, maar meestal houd ik hem handmatig bij. Een route intekenen is dus w.m.b. een vereiste voor een fijn log.
Ik heb even gestoeid met je suggestie, maar loop tegen dezelfde zaken aan die andere fitness trackers ook hebben: ze zijn gericht op activiteiten en progressie, niet op waar je geweest bent. In het overzichrt zie je dan ook voornamelijk dat je deze week al 2 activiteiten gelogd hebt, maar niet een overzichtskaart van waar je geweest bent. Ik zoek dus nog even verder
Moet het perse online zijn? Anders kan je natuurlijk ook gewoon BaseCamp van Garmin gebruiken.
Omdat ik sinds kort vader ben geworden en ik niet kan wachten om de erop uit te trekken ben ik nieuwsgierig naar het volgende;
- Wie van jullie doet ook met kinderen (korte) trektochten?
- Hoe oud waren ze? (uiteraard eerst een stabiel nekje)
- Hoeveel km lopen jullie per dag met een kleine op de rug? Wat is haalbaar voor jullie en het kind?
- Welke spullen nemen jullie mee voor de kleine?
- Welke tent gebruiken jullie? Ik ben een beetje aan het rond kijken wat handig is. Momenteel heb ik wel een aantal lichtgewicht opties, maar deze zijn, te krap of niet praktisch genoeg qua ruimte.
- Wie van jullie doet ook met kinderen (korte) trektochten?
- Hoe oud waren ze? (uiteraard eerst een stabiel nekje)
- Hoeveel km lopen jullie per dag met een kleine op de rug? Wat is haalbaar voor jullie en het kind?
- Welke spullen nemen jullie mee voor de kleine?
- Welke tent gebruiken jullie? Ik ben een beetje aan het rond kijken wat handig is. Momenteel heb ik wel een aantal lichtgewicht opties, maar deze zijn, te krap of niet praktisch genoeg qua ruimte.
Zelf niet echt trektochten gedaan met de kids, maar wel veel gewandeld.
Eigenlijk al vanaf dag 1 in de baby bjorn korte stukjes, daarna ook in 3wiel ofroad buggy of rugdrager of wikkeldoek.
Wat haalbaar is hangt af van vee factoren.. hoe sterk ben je zelf, hoe zwaar is je kind etc.. en ik moet zeggen dat het dragen ook wel weer went..
5-10km moet zeker makkelijk haalbaar zijn.
Ik loop met de kleine (11 maanden) in de rugzak, maar als richtpunt hebben we voor onszelf dat ze daar niet langer dan een uurtje of 2 in mag blijven zitten. Nergens op gebaseerd behalve gevoel.
Ik heb op vakantie in Zwitserland wel van die lokale gezinnen met kinderen van een jaar of 6/7 met goede bergschoenen en van die wandelstokjes paden zien beklimmen, waar ik het als volwassen man toch ook wel warm van kreeg. Die zijn niet anders gewend natuurlijk.
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
BeQuietAndDrive schreef op maandag 30 januari 2017 @ 14:52:
Ik heb op vakantie in Zwitserland wel van die lokale gezinnen met kinderen van een jaar of 6/7 met goede bergschoenen en van die wandelstokjes paden zien beklimmen, waar ik het als volwassen man toch ook wel warm van kreeg. Die zijn niet anders gewend natuurlijk.
Als kind heb ik ook een huttentocht in het zwarte woud gedaan, mijn zisje en ik trokken het beter dan mijn ouders 😀
Vorige zomer ben ik met mijn dochters (toen 6 en 9) mt Snowdon op gelopen en dat konden ze prima. De jongste had wat stimulatie en tig pauzes nodig maar dat was meer mentaal dan physiek..
Wij zijn met onze kinderen van 1 en 3 gaan rondwandelen in Zuid-Frankrijk. Niet al te veel hoogtemeters en wandelingen tot 12km met eentje in de wandelwagen en eentje bij mij in de rugzak (afwisselend de ene en de andere).
Vooral spullen bij voor de babyverzorging uiteraard en wij hadden ook limiet van 2 uur.
2 jaar eerder hebben we ook Oostenrijk gedaan met alleen de oudste op mijn rug. Ik denk dat we toen zelfs tochten van 20km hebben gedaan.
Bouw op, zorg dat je het zelf aankan en hou rekening met hun ritme en interesses. En varieer met andere dingen die ze leuk vinden (zwembad, speeltuin...).
Ik zou niet verwachten dat ze zelf echt tochten kunnen doen jonger dan 5-6 jaar. Is het wel zo, des te beter, maar die periode - waar ik nu zelf in zit - is moeilijk. We nemen voorlopig de fiets
Nou, ik heb nu 3 jaar gelopen op de Hanwag Alaska GTX (categorie B/C) waar ik in het begin erg enthousiast over was. Ik dacht eerst dat ik toch behoorlijk moest wennen met inlopen, maar na 3 jaar nog steeds pijn in mijn voet te hebben van deze schoenen (wat pas na 20 minuten lopen weggaat) heb ik toch besloten ze weg te geven.
Intussen terug naar de podotherapeut, en nieuwe zooltjes vanwege slijtage aan de oude. Ik heb een brede voet, maar de alaska GTX is bij nader inzien toch wat te smal, zeker met de steunzolen erin. Het voelt gewoon lekker aan, maar bij wandeltochten toch altijd pijn aan mijn spieren in de voet.
Mijn Hanwag Banks GTX (categorie A/B) heb ik nog steeds, maar ik wil voor mijn vakanties in Schotland toch iets stevigers hebben. Intussen heb ik geleerd dat zo'n stijve schoen niet altijd goed is voor "problematische" voeten, want ze zorgen ervoor dat je voet minder werk doet, terwijl podotherapeuten meestal juist willen dat de voetspieren het meeste werk doen.
Dus ik ben op zoek gegaan naar een categorie B schoen. Na verschillende modellen te hebben geprobeerd, ben ik uitgekomen op de Hanwag Tatra Wide GTX.
Ondanks ik de Alaska GTX nog steeds beter vind "doorrollen" moet ik wel zeggen dat deze wijdere versie van de Tatra ietsje soepeler is en een stuk breder. Dus we gaan het zien
Canon: R6 | 16-35 | 70-200 II Zeiss: 35/2 DISTAGON | 50/2 MP | 100/2 MP | 135/2 APO SONNAR
Deathchant schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 21:08:
Nou, ik heb nu 3 jaar gelopen op de Hanwag Alaska GTX (categorie B/C) waar ik in het begin erg enthousiast over was. Ik dacht eerst dat ik toch behoorlijk moest wennen met inlopen, maar na 3 jaar nog steeds pijn in mijn voet te hebben van deze schoenen (wat pas na 20 minuten lopen weggaat) heb ik toch besloten ze weg te geven.
Intussen terug naar de podotherapeut, en nieuwe zooltjes vanwege slijtage aan de oude. Ik heb een brede voet, maar de alaska GTX is bij nader inzien toch wat te smal, zeker met de steunzolen erin. Het voelt gewoon lekker aan, maar bij wandeltochten toch altijd pijn aan mijn spieren in de voet.
Die Alaska heb je toch ook in een 'Wide' variant? Is dat niets voor je?
Deathchant schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 21:08:
Mijn Hanwag Banks GTX (categorie A/B) heb ik nog steeds, maar ik wil voor mijn vakanties in Schotland toch iets stevigers hebben. Intussen heb ik geleerd dat zo'n stijve schoen niet altijd goed is voor "problematische" voeten, want ze zorgen ervoor dat je voet minder werk doet, terwijl podotherapeuten meestal juist willen dat de voetspieren het meeste werk doen.
Dus ik ben op zoek gegaan naar een categorie B schoen. Na verschillende modellen te hebben geprobeerd, ben ik uitgekomen op de Hanwag Tatra Wide GTX.
Ondanks ik de Alaska GTX nog steeds beter vind "doorrollen" moet ik wel zeggen dat deze wijdere versie van de Tatra ietsje soepeler is en een stuk breder. Dus we gaan het zien
Al eens nagedacht over trailrunners? Zie ook dit verhaal. Dit vraagt wel om een andere mindset. En training uiteraard. Er zijn hikers die erbij zweren. Heb ze zelf in Zweden ook om en om gebruikt met b/c schoenen, en soms was het toch wel erg fijn.
Bij mij is de jacht naar een nieuwe slaapmat begonnen. Ik heb enkele jaren een aangename Ayacoucho mat gehad, maar deze is naar mijn zin toch iets te snel versleten (ong. 4 jaar). Ik heb over het algemeen niet al te speciale eisen, het enige is dat hij enigszins lang mag zijn (ik ben 1m97, en weeg rond de 100kg), en mag wel iets dikker zijn. Gewicht speelt niet echt een rol, het is vooral voor verharde grond (sportzalen en dergelijke) en af en toe in een tent. Draagbaarheid is een pluspunt, maar ook geen noodzaak. Iemand ideeën waar ik moet kijken en wat goede merken zijn?
Snap ik. Ik ben ook overgestapt op een wat soepeler schoen. Heb afgelopen jaar de Lowa Ranger II GTX gekocht en daar ben ik erg tevreden over. Mijn oude Meindls waren een stuk stijver. Dat was leuk in de bergen van Afghanistan en Pakistan, maar in Schotland en Nederland echt minder nuttig. OVerigens schijnt juist Meindl vaak een wat bredere leest te hebben.
offtopic: By the way, tis zeer lang geleden, maar die Lian Li A77F...heb je die nog steeds of had je die weggedaan?
offtopic: Die heb ik in 2015 aan de volgende Tweaker gedoneerd voor weinig. Ben inmiddels over op wat kleiners
Mercatres schreef op zondag 5 februari 2017 @ 13:55:
Bij mij is de jacht naar een nieuwe slaapmat begonnen. Ik heb enkele jaren een aangename Ayacoucho mat gehad, maar deze is naar mijn zin toch iets te snel versleten (ong. 4 jaar). Ik heb over het algemeen niet al te speciale eisen, het enige is dat hij enigszins lang mag zijn (ik ben 1m97, en weeg rond de 100kg), en mag wel iets dikker zijn. Gewicht speelt niet echt een rol, het is vooral voor verharde grond (sportzalen en dergelijke) en af en toe in een tent. Draagbaarheid is een pluspunt, maar ook geen noodzaak. Iemand ideeën waar ik moet kijken en wat goede merken zijn?
Therm-a-Rest en Exped zijn de grote jongens op matten-gebied, uiteraard ook met grote-jongens-prijzen. Beiden hebben lengtematen. Je sleutelvraag is: Hoeveel isolatie verwacht je oftewel hoe koud gaat je ondergrond zijn. Persoonlijk ben ik meer fan van de eerste, de lengtebanen en de donsvullling (van sommige) van de Expeds trekt mij niet zo.
TaR's Trail Pro is wat mij betreft de standaard: Self-inflatable, dus makkelijk in gebruik, oerdegelijk, levenslange garantie en een prima isolatie. Ik heb er een van bijna twintig jaar oud (al heetten ze toen anders) en daar is nog niets op aan te merken.
Mijn TaR NeoAir All-Season isoleert beter, is dikker, iets lichter en compacter maar je zit met een pompje te stoeien om hem op te blazen. (En €€€)
Snap ik. Ik ben ook overgestapt op een wat soepeler schoen. Heb afgelopen jaar de Lowa Ranger II GTX gekocht en daar ben ik erg tevreden over. Mijn oude Meindls waren een stuk stijver. Dat was leuk in de bergen van Afghanistan en Pakistan, maar in Schotland en Nederland echt minder nuttig. OVerigens schijnt juist Meindl vaak een wat bredere leest te hebben.
Is ook zo, ik heb verschillende gepast. Meindl B categorie (weet ff de naam mniet meer), de Hanwag Tatra GTX, de Alverstone, Lowa Tibet GTX, Ranger GTX (of het de II was weet ik niet). En vreemd genoeg was die Meindl, ondanks ze een bredere leest hebben, toch smaller en rolde echt niet lekker af. De Tibet GTX (normale versie) was me veel te groot; een kleinere maat paste niet met mijn tenen....Erg raar model. Ik heb de Alaska GTX wide ook aangehad, maar ik heb toch uiteindelijk weggestreept totdat de Alverstone en Tatra Wide overbleven. Toen gekeken welke het beste aanvoelde van de 2, en toch de Tatra GTX wide gekozen.
Canon: R6 | 16-35 | 70-200 II Zeiss: 35/2 DISTAGON | 50/2 MP | 100/2 MP | 135/2 APO SONNAR
Na mijn 'professionele outdoorcarriere' (13 jaar defensie houd je alleen vol als je van buitenlucht houdt) kom ik tegenwoordig graag in mijn vrije tijd buiten. Wandeltochten in Nederland, de bergen in over de grens. De laatste tijd maak ik vooral kilometers in Nederland.
Ik zoek al een tijdje naar een goed online logboek waar ik mijn tripjes in kan vastleggen. Ik heb een aantal fitnesstrackers gebruikt en die vind ik er niet ideaal voor. Het liefste zou ik al mijn routes op 1 centrale kaart zichtbaar hebben, maar ik kan zoiets niet vinden. Jullie wellicht een idee?
De Garmin GPSMAP 60 Csx is een oud beestje inmiddels. Het ding (en ook zijn opvolgers 62s en 64s) is wel zo'n beetje de gouden standaard van hand-GPS en is daarbij aardig bokitoproof.
Als het enkel om je track te loggen is, raad ik je een Garmin Dakota 20 aan. Kosten 2de hands, nl niet nieuw te krijgen, onder de 100, je kunt er gratis kaarten van de gehele wereld op zetten en hij gaat ong 24 uur mee op 2 AA batterijen. En het zijn perfecte Geocache gps'en.
Ik heb een paar jaar oude Etrex 20, had hiervoor een Magelhan. Op aanraden hier gebruik ik nu Basecamp om een log bij te houden. Voorlopig komt dit het dichtst bij wat ik zoek
Heeft er iemand ervaring met Quilts? Er zijn behoorlijk wat Amerikaanse fabrikanten, echter zit je dan altijd met importkosten e.d. Nu is er in Europa het Poolse merk Cumulus, op zich prima, maar ik vroeg me af of er nog andere merken zijn die in Europa worden gemaakt?
Eerder op het forum al genoemd dat ik samen met mijn vriendin in oktober de Te Araroa zou lopen. 3.000 route van het noorden van het Noordereiland naar het zuiden van het Zuidereiland. Wij zijn net 7 dagen geleden 'gefinished' in Bluff.
Het was een super ervaring, maar ook bijzonder uitdagend. Op zeer veel plekken kan je het vaak geen trail noemen. Op het Noordereiland helaas veel lopen om het lopen (denk heel veel modder, oneindige bossen, weinig echt spectaculaire views), het Zuidereiland maakt een hele hoop goed. Sommige delen zijn ook ronduit gevaarlijk. Niet alleen het effect van het weer (rivieren niet kunnen doorkruisen omdat de stroming te heftig is), maar ook omdat de DOC (department of conservation) het echte wildernis-ervaring wil behouden.
Het aantal dagen droge voeten is op 2 handen te tellen gokken we. Niet alleen door regen maar ook door de vele modderige tracks en river crossings. Gelukkig liepen we in trail runners, en drogen deze een stuk sneller dan boots.
Het hutten systeem is bijzonder goed. Vooral op het Zuidereiland slaap je veel in hutten. Al hebben we soms wel lange dagen moeten maken om de mensen masssa te spreiden over de - toch wel vaak - kleinere hutten. We hebben het vaker meegemaakt dat mensen op de vloer in een hut hebben overnachten, of op winderige bergen hun tent hebben moeten opzetten. Dat gaat een probleem worden als de trail blijft groeien zoals het nu gaat.
Het meest verrassende aan de trail was voor mij het sociale aspect. Ik had alle secties goed bekeken en veel ervaringen gelezen, maar had het contact en alle fijne momenten met mede-hikers zeer onderschat. We hebben met een groep van 5 man bijna het hele Noordereiland gelopen. Op het Zuidereiland verschillende secties met verschillende andere mensen. Je houdt elkaar ondertussen op de hoogte, hoort verhalen en hebt een hele hoop lol met elkaar.
Dag 2. Begin van 90 mile beach.
Dag 13. Met de kayak naar de volgende sectie.
Dag 14. 4km track door de Waikara rivier.
Dag 16. Vroeg opstaan wordt beloond met prachtig licht.
Dag 22. Koken in de regen, nooit fijn.
Dag 23. Pauze met een grotere groep hikers.
Dag 36. Pirongia Mountain. Zeer steile en dus langzame trail met ontzettend veel modder.
Dag 43. Een van de geweldige hutten op de trail. Deze vind je in Pureora Forest Park.
Dag 48. Tongariro Crossing met sneeuw, hagel en harde wind.
Dag 52. De Whanganui River Crossing, de sectie waar veel mensen naar uit kijken. In de kano kan je een stuk meer eten en drinken meenemen dan in je rugzak
Dag 65. Eindelijk klaart het op in de Tararua Ranges.
Dag 66. Prachtig bos, ook in de Tararua Ranges.
Dag 73. 5 voedsel pakketten maken om te versturen naar het Zuidereiland.
Dag 83. Hard werken met prachtige uitzichten in de Richmond Ranges.
Dag 88. Waiau Pass, Nelson Lakes national park. Prachtige sectie.
Dag 89. Waiau Pass.
Dag 90. Waiau Pass.
Dag 106. Side trip in Wanaka naar Roys Peak.
Dag 108. Dart Glacier, op een alternatieve route van Wanaka naar Glenorchy/Queenstown.
Echt heel gaaf! Hoe heb je het zelf ervaren? Nog veel "down"-momenten gehad? Viel het mee of tegen en was het wat je ervan had verwacht? Aan de foto's te zien heb je al het mogelijke weer wel gehad.
Op hoeveel kg zat je standaard uitrusting (zonder water en eten)?
Als je dit soort foto's ziet heb ik gelijk weer zin om erop uit te trekken. Nu zou ik niet zo'n lange toch doen, maar toch. Het gaat om het feit dat je lekker de natuur in bent en niet om hoelang dat dan is
Jasper schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 08:52:
Eerder op het forum al genoemd dat ik samen met mijn vriendin in oktober de Te Araroa zou lopen. 3.000 route van het noorden van het Noordereiland naar het zuiden van het Zuidereiland. Wij zijn net 7 dagen geleden 'gefinished' in Bluff.
<snip>
Meer foto's en ervaringen vind je op mijn Instagram account.
Als je de trail ook van plan bent om te lopen en vragen hebt, schiet gerust!
Eerder gepost op hiking-site, maar voor dit topic ook interessant gok ik
Och, de dame op de dag-108-foto heeft ook al ondersteuning nodig, daar valt vast een mouw aan te passen.
Maar inderdaad: Hele gave foto's en dat is niet alleen dankzij de adembenemende omgeving maar heeft ook met je compositie en het bijzondere licht te maken.
Echt heel gaaf! Hoe heb je het zelf ervaren? Nog veel "down"-momenten gehad? Viel het mee of tegen en was het wat je ervan had verwacht? Aan de foto's te zien heb je al het mogelijke weer wel gehad.
Op hoeveel kg zat je standaard uitrusting (zonder water en eten)?
It was awesome, when it wasn't miserable. Het Noordereiland met zijn vele bossen viel tegen. Veel minder spectaculaire uitzichten dan verwachten. Sommige secties waren eindeloos lang. Maar het sociale aspect maakt een hele hoop goed.
We hebben ook zeker regen gehad hoor. Die dagen horen zeker bij de down-momenten. Stel je een super lange dag qua hoogte- en afstandmeters voor, met de hele middag regen. Tot op het bot koud. Vervolgens in de regen je tent opzetten. Eenmaal opgewarmd in de tent kom je erachter dat er een plas vormt onder je tent. Dus de tent moest verhuisd worden. Eruit, weer zeiknat geregend worden en de tent verplaatsen. Vreselijk armoedig voel je je dan. De dag ervoor was daarentegen een hoogtepunt qua uitzichten en landschap. 2 extremen zo dicht bij elkaar.
Verder was het een fantastisch avontuur wat de verwachtingen heeft overtroffen. Het aspect waar we van te voren niet over na hadden gedacht, was het 'community' aspect. We hebben bijzonder veel andere hikers ontmoet en dagen - zo niet weken - lang mee opgetrokken. Dat is het meest bijzondere aan de trip.
Base weight - dus inderdaad zonder eten en drinken - was bij de start tegen de 12kg. Onderweg in delen veel spullen eruit gehaald waardoor het gewicht aan het begin van het Zuidereiland op 9kg lag. Dat was maar goed ook, want daar begonnen we een sectie waar we voor 10 dagen eten mee moesten nemen
Mijn vriendin heeft ook last van d'r knieen en het was op sommige stukken redelijk aanpoten voor d'r. Voor iedereen trouwens, ook als je geen klachten hebt.
Gaaf topic! Op dit moment wandel ik samen met mn vriendin in Nederland. Veluwe of andere natuurgebieden vinden wij wel leuk. Het platte nl begint wel iets te verven.
Hebben jullie misschien ideeën voor mooie gebieden om te wandelen op redelijke reisafstand? Een redelijke reisafstand is bv rond de 3 uur enkele reis met de auto. Vorig jaar zijn we gaan wandelen in de Ardennen, omgeving Malmedy. Ook zijn we eens richting La Roche geweest en omgeving Bordeaux en ook Spa. Erg leuk! Buiten Duitsland en Belgie kun je niet komen denk ik, misschien net in Frankrijk.
Wat we met regelmaat doen is het meenemen van een pitje, soepblikje of wat noodles. Tijdens de lunch zijn we dan een beetje aan het kokkerellen:) Heerlijk is het wandelen, lekker je hoofd leegmaken!
Mooie tocht en foto's Jasper. Da's nogal een wandeling! Vorig jaar ook in NZ geweest (Zuidereiland), daar hoop ik volgend jaar ook weer te zijn voor vakantie. Prachtig land, helaas net iets verder dan 'om de hoek'.
Geen meerdaagse wandeltocht gemaakt daar, wel een paar keer in Australië. Ook zeer de moeite waard. Maar geen 3000 km trouwens
Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden. Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details