Het Grote Outdoor- en Bergwandeltopic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 2 ... 22 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:13
Bastien schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 21:03:
Mooie tocht en foto's Jasper. Da's nogal een wandeling! Vorig jaar ook in NZ geweest (Zuidereiland), daar hoop ik volgend jaar ook weer te zijn voor vakantie. Prachtig land, helaas net iets verder dan 'om de hoek'.

Geen meerdaagse wandeltocht gemaakt daar, ..
Goeie om volgende keer wel te doen. Super landschappen, rust en uitdagingen! :)
Verwijderd schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 20:28:
Dat was me het tochtje dan wel me dunkt. 3000 kilometer toch? Of is dat de totale lengte van de wandeltocht? Mooie ervaring rijker.
De totale wandeltocht is 2998km. We hebben de complete route gevolgd maar niet alles gelopen. Omdat de route redelijk jong (2011) is, zit er helaas ook wat stukken road walking bij. Die hebben we overgeslagen middels liften etc. Ook zijn er een paar secties die we vanwege het weer niet hebben kunnen doen helaas. Maar goed, de totale afstand die gelopen is is nog steeds extreem ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het knap hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:04
Jasper schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 20:16:
[...]

It was awesome, when it wasn't miserable. ;)
Ik doe geen tochen langer als 10/14 dagen maar klinkt wel bekend :-)
Het Noordereiland met zijn vele bossen viel tegen. Veel minder spectaculaire uitzichten dan verwachten. Sommige secties waren eindeloos lang. Maar het sociale aspect maakt een hele hoop goed.
We hebben ook zeker regen gehad hoor. Die dagen horen zeker bij de down-momenten. Stel je een super lange dag qua hoogte- en afstandmeters voor, met de hele middag regen. Tot op het bot koud. Vervolgens in de regen je tent opzetten. Eenmaal opgewarmd in de tent kom je erachter dat er een plas vormt onder je tent. Dus de tent moest verhuisd worden. Eruit, weer zeiknat geregend worden en de tent verplaatsen. Vreselijk armoedig voel je je dan. De dag ervoor was daarentegen een hoogtepunt qua uitzichten en landschap. 2 extremen zo dicht bij elkaar.
Dat heb je inderdaad vaak, die 2 emoties versterken elkaar.
Verder was het een fantastisch avontuur wat de verwachtingen heeft overtroffen. Het aspect waar we van te voren niet over na hadden gedacht, was het 'community' aspect. We hebben bijzonder veel andere hikers ontmoet en dagen - zo niet weken - lang mee opgetrokken. Dat is het meest bijzondere aan de trip.
Goed om te lezen dat je overal ervaring gewoon heel erg goed was!
Base weight - dus inderdaad zonder eten en drinken - was bij de start tegen de 12kg. Onderweg in delen veel spullen eruit gehaald waardoor het gewicht aan het begin van het Zuidereiland op 9kg lag. Dat was maar goed ook, want daar begonnen we een sectie waar we voor 10 dagen eten mee moesten nemen :o
9kg is zeker niet slecht! een paar jaar terug een toch in Sarek, Zweden gemaakt van 10 dagen. Ik weet hoe het voelt op je rug ;) Grote voordeel is wel dat je tas alleen maar lichter aan het worden is ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Luuk84 op 09-03-2017 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 15:02
THxZ0NE schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 20:51:
Hebben jullie misschien ideeën voor mooie gebieden om te wandelen op redelijke reisafstand? Een redelijke reisafstand is bv rond de 3 uur enkele reis met de auto. Vorig jaar zijn we gaan wandelen in de Ardennen, omgeving Malmedy. Ook zijn we eens richting La Roche geweest en omgeving Bordeaux en ook Spa. Erg leuk! Buiten Duitsland en Belgie kun je niet komen denk ik, misschien net in Frankrijk.
De voor de hand liggende gebieden zijn dan de middelgebergten van Sauerland, Eifel, Vogezen en Harz. Met name Eifel lijkt me zowel leuk en interessant als berijdbaar. (Maar ik heb er nog niet gewandeld.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
Bacchus schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 10:15:
[...]

De voor de hand liggende gebieden zijn dan de middelgebergten van Sauerland, Eifel, Vogezen en Harz. Met name Eifel lijkt me zowel leuk en interessant als berijdbaar. (Maar ik heb er nog niet gewandeld.)
Ik wel, de Eigel is wel een mooi gebied, maar zeker met mooi weer, best druk en veel motorrijders (dus lawaai).
Het Zwarte woud is misschien ook nog wel een optie? Daarnaast kan je in België op de Hoge Venen ook leuk lopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Jasper schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 23:14:
[...]

Goeie om volgende keer wel te doen. Super landschappen, rust en uitdagingen! :)

[...]

De totale wandeltocht is 2998km. We hebben de complete route gevolgd maar niet alles gelopen. Omdat de route redelijk jong (2011) is, zit er helaas ook wat stukken road walking bij. Die hebben we overgeslagen middels liften etc. Ook zijn er een paar secties die we vanwege het weer niet hebben kunnen doen helaas. Maar goed, de totale afstand die gelopen is is nog steeds extreem ;)
Hoe lang hebben jullie over de tocht gedaan? wat voor afstanden liepen jullie per dag?

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 16:05
Verwijderd schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 20:28:
Dat was me het tochtje dan wel me dunkt. 3000 kilometer toch? Of is dat de totale lengte van de wandeltocht? Mooie ervaring rijker.

Ik wil er dit jaar ook nog op uit, of het haalbaar is weet ik nog niet. Ik hou het wat dichter bij huis en reis alleen. Dat vind ik het prettigst. Wildkamperen/bivak doe ik graag dus een klein tentje mee. Ik wil graag de Watzmann op en over maar ben ook eens in het centraal massief van Frankrijk geweest wat ik graag weer eens wil lopen. Maar ook de Vogezen lijken mij wel wat. Ik hoef net als jij ook niet continu veel bos, ik hou wel van een uurtje zitten op een piek kijkend over het weidse landschap.
Ik doe redelijk hetzelfde: lekker naar natuurcampings wandelen en daar overnachten omdat ik me nog niet klaar voel voor het grotere werk.

Wel met hangmat ipv tent, lichter en comfortabeler :D

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

xxx

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2021 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
Verwijderd schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 13:46:
Lekker toch :) Ik zoek het liefst een plekje op de route, hoeft niet perse een camping te zijn een weiland neem ik genoegen mee. Ik heb ook tijfels over een tarp i.c.m. een hangmat. Maar op het hiking forum zag ik ook erg tevreden berichten van mensen die via Aliexpress deze tent kochten: https://nl.aliexpress.com...570.html?isOrigTitle=true

Weegt niet zo gek veel.
Een hangmat is niet altijd lichter. Er zijn tegenwoordig best veel tentjes te koop waarmee je lichter uit bent. Maar dat is een andere discussie :)

Ik heb van het zelfde merk (3F) een binnentent voor gebruik in mijn (MLD) trailstar. Hou er wel rekening mee dat die Chinese tentjes aan de kleine kant zijn. Zelf ben ik 1.89m en lig wel 'klem' in die binnentent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

xxx

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2021 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Voor een hangmat heb je wel iets nodig om hem aan te hangen. Voor het gewicht hoef je het niet te doen: Lichtgewicht tentjes en hangmatten zitten in dezelfde orde van grootte (beginnen iets boven de 500g).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 06:33
Verwijderd schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 20:54:
Ik kijk veel op deze website voor routes dichtbij en veraf van huis: http://www.oppad.nl/bestemmingen/
Dat is een mooie site. Thanks voor het delen!
Bacchus schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 10:15:
[...]

Goede tips. Ik zal eens kijken thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bacchus schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 16:14:
Voor een hangmat heb je wel iets nodig om hem aan te hangen. Voor het gewicht hoef je het niet te doen: Lichtgewicht tentjes en hangmatten zitten in dezelfde orde van grootte (beginnen iets boven de 500g).
Dat is ook gelijk een dilemma als ik op stap ga. Ik kom niet overal een tweetal bomen of palen tegen waar die hangmat aan gehangen kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper
ToolkiT schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 12:49:
[...]

Hoe lang hebben jullie over de tocht gedaan? wat voor afstanden liepen jullie per dag?
121 dagen. Afstand per dag is een afhankelijk van het terrein. Langste dag is 42km. Kortste 11 (waar we wel 8 aan 9 uur over hebben gedaan). Gemiddeld gok ik 25 per dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 10:40
Jasper schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 20:46:
[...]

121 dagen. Afstand per dag is een afhankelijk van het terrein. Langste dag is 42km. Kortste 11 (waar we wel 8 aan 9 uur over hebben gedaan). Gemiddeld gok ik 25 per dag.
Da's een mooi gemiddelde voor zo een tocht. Ik ben onder de indruk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gnosis
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:22
Ik heb een vraagje voor de geoefende wandelaars:

Ik las ergens (heb de bron niet meer, excuses) dat voor het voorkomen van blaren, 2 paar dunne sokken over elkaar dragen een manier is. Het schuren zou dan tussen de sokken plaatsvinden i.p.v. tussen huid en sok.

Zit hier een kern van waarheid in of is het niet zo'n handige manier/lastig doen?

Vroeg het me zomaar af :). Kan er geen duidelijk onderbouwd antwoord op vinden op het internet.

Je kan je er maar druk om maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Het zal de kans op blaren verminderen, maar je riskeert nog steeds schuren tussen binnenste sok en huid. Los ervan dat twee sokken bij warm weer niet echt comfortabel is.

Je kunt dan beter sporttape gebruiken. Plak de blaargevoelige plekken af met sporttape en doe daar een (passende) sok overheen.

Nog beter is het schuiven van de voet in de schoen helemaal te voorkomen door de juiste sokken en schoenen te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu ben ik geen geoefende wandelaar maar het dragen van twee paar sokken lijkt mij ook geen oplossing. Beter koop je goede comfortabele sokken die goed sluiten om je voet, en je koopt goede schoenen waarbij de hiel/hak goed in de schoen zit zodat deze niet schuift. En de schoenen goed inlopen met de sokken die je wilt meenemen voor die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
Als je last hebt van blaren bij je tenen kan ik je sokken van Injinji aanraden. Dit zijn sokken met aparte gaten voor je tenen, net als handschoenen. Ziet er apart uit, maar werkt erg goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

xxx

[ Voor 126% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2021 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk84
Verwijderd schreef op maandag 13 maart 2017 @ 20:36:
Iemand al eens in de Vogezen geweest of langs de kust van Normandië? Ik heb zoveel twijfels over waar ik heen wil. De Watzman spreekt mij ook erg aan. Zoveel routes en leuke dingen te zien :) Ik wil graag een meerdaagse trektocht maken. Ongeveer een week of zo inclusief treinreis erheen.
Ik heb wel wat ervaring in de vogezen. Is een prachtig gebied, Qua hoogte is het 2x de ardennen. De hoogste pieken zitten rond de 1300/1400 meter dacht ik. Het leuk is dat je veel van deze pieken natuurlijk gewoon kan bewandelen. Erg leuk is om allen "kopfen" (Rothenbachkopf, Batteriekopf, enz) af te lopen. In de winter kan het hier echt spoken.
Het is wel een gebied waar het druk kan zijn, zeker op de bekende plekken rondom de Honneck en de Grand Ballon, maar loop een stukje verder en het is er al een stuk stiller. Het helpt ook als je buitenom de weekenden en vakantie gaat. Daarnaast is de sentier des roches erg specatucalair om te lopen, maar ook hier geld, kan druk zijn. Wil je meer rust, ga dan lopen op de minder bekende plekken. Er zijn ook veel (onbemande)hutten te vinden in de vogezen, dus je kan er prima meerdere dagen lopen. Voor mij vanuit Zeeland is het in ieder geval het meeste hoge/bergachtige gebied waar ik in 5 uur rijden kan komen.
Als je meer info wil hoor ik het wel ;)
Gnosis schreef op zondag 12 maart 2017 @ 14:31:
Ik heb een vraagje voor de geoefende wandelaars:

Ik las ergens (heb de bron niet meer, excuses) dat voor het voorkomen van blaren, 2 paar dunne sokken over elkaar dragen een manier is. Het schuren zou dan tussen de sokken plaatsvinden i.p.v. tussen huid en sok.

Zit hier een kern van waarheid in of is het niet zo'n handige manier/lastig doen?

Vroeg het me zomaar af :). Kan er geen duidelijk onderbouwd antwoord op vinden op het internet.
Je kan met sokken e.d. inderdaad wel wat corrigeren, echter de 2 sokken over elkaar techniek geloof ik niet zo in. Ik zou het eerdere zoeken in het materiaal en de pasvorm van de sok. Ik heb jaren lang op Meindl wandelschoenen gelopen, zaten heerlijk, maar liep altijd blaren. Ben toen gaan experimenteren met sokken, en het bleek dat ik met wollen sokken (van Smartwool), minder snel blaren liep, maar ik had ze nog steeds. Sinds een aantal jaar loop ik la sporteva's en heb geen blaren meer. Vaak zit het hem toch in het schoeisel/pasvorm. Helaas kom je hier pas later achter. Het thuis 'inlopen' is natuurlijk een leuk advies, maar haalt het mijn inziens toch niet bij het echte werk :). Daarnaast pas ik tegenwoordig ook mijn schoeisel aan, aan de tocht. Zo loop ik makkelijke tochten gewoon op trailrunners of lage wandelschoenen, dit gaat uitstekend. (wel wat meer opletten). Het 'harden' van je voeten wil ook wel is helpen, dus gewoon heel veel lopen ;).

[ Voor 34% gewijzigd door Luuk84 op 14-03-2017 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

xxx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
Leuk, allemaal nieuwe spullen! De voorbereiding is vaak al de helft van de fun. Bij je hangmat, koop je daar ook een onderquilt bij? of ga je voor een matje in je hangmat? Zeker in het voorjaar is het nog aardig fris in de Vogezen (of waar dan ook) en dat ga je, zonder onderquilt of matje in je hangmat zeker voelen.

De vogezen kunnen druk zijn, maar er zijn ook regio's in de vogezen die absoluut niet druk zijn, ongeacht de tijd van het jaar. De kunst is die te vinden. Maar veracht vooral overdag veel mensen, vroeg in de ochtend of eind van de middag/avond is het al stukken minder. Wat is je trouwens je loopervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:20

KnOeFz

no comment...

Verwijderd schreef op maandag 13 maart 2017 @ 20:36:
Iemand al eens in de Vogezen geweest of langs de kust van Normandië? Ik heb zoveel twijfels over waar ik heen wil. De Watzman spreekt mij ook erg aan. Zoveel routes en leuke dingen te zien :) Ik wil graag een meerdaagse trektocht maken. Ongeveer een week of zo inclusief treinreis erheen.

Nu zie ik die foto's van @KnOeFz en dat ziet er ook erg mooi en avontuurlijk uit. Ik ga eens kijken voor een meerdaagse route voor de Pyreneeën. Zolang ik maar ergens water kan krijgen red ik het wel.
Ik heb zo geen tips voor de Vogezen, maar in de Pyrineen kan het niet misgaan, is op zo veel plekken fantastisch. En 3 grote routes helemaal van oost naar west, aan Frans en aan Spaanse kan, en er midden overheen. Uit het hoofd dacht GR10 & 11 en HRP.

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xxx

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2021 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
Verwijderd schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 21:22:
[...]
Dit wordt mijn hangmat: https://www.tarpshop.nl/n...ontline-hammock-multicam/
Dit wordt mijn tarp: https://www.tarpshop.nl/nl/product/dd-tarp-mc-multicam/
En nog een sleeve voor makkelijk opbergen en treehuggers. Dat moet het wel zijn denk ik. Maar ik kan niet alles in ene aanschaffen, dus ik doe rustig aan. Ik wil pas in augustus op pad misschien eind juli.
Dan blijf ik toch de tent verdedigen: :D Voor dat budget, zowel in euros (~145) als in kilo's (~1,8) moet je toch een aardig tentje (Eureka! Solitaire bv) kunnen scoren.
(Maar als jij "gewoon lekkerder" ligt in een hangmat, dan kan daar geen argument tegenop, natuurlijk)

[ Voor 8% gewijzigd door Bacchus op 15-03-2017 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03:26
Jasper schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 08:52:
Verhaal

Eerder gepost op hiking-site, maar voor dit topic ook interessant gok ik :)
Toevallig een linkje naar die hiking site? Of is het verhaal hetzelfde als hier?

Zelf was ik afgelopen December en Januari in Nieuw-Zeeland. Enerzijds om familie te bezoeken, maar ook vooral voor een vakantie van 5 weken. Was nooit echt een wandelaar van de 'paden', maar heb er in Nieuw-Zeeland een aantal gelopen en ben nu wel hooked om het op meer plekken te gaan doen.

Zelf heb ik de Milford Track gelopen en ik herken me vooral in jou woorden dat de community goed is bij de hikes in NZ. Aangezien ik alleen was had ik oa een boek bij me tijdens de Milford Track, maar ik heb deze geen moment aangeraakt door de gezelligheid met de groep waarmee ik de tocht op hetzelfde moment zou afleggen.

Verschillende nationaliteiten en ervaringsniveaus mixte volledig met elkaar en het voelde op de eerste dag al alsof je elkaar jaren kende. Aangezien ik ook genoeg foto's heb, zal ik daar binnenkort hier eens een post over schrijven.

Naast de Milford Track (4 dagen), verder ook een aantal dagtochten ondernomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk84
Bacchus schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 10:59:
[...]

Dan blijf ik toch de tent verdedigen: :D Voor dat budget, zowel in euros (~145) als in kilo's (~1,8) moet je toch een aardig tentje (Eureka! Solitaire bv) kunnen scoren.
(Maar als jij "gewoon lekkerder" ligt in een hangmat, dan kan daar geen argument tegenop, natuurlijk)
Ben ik het wel mee eens, een hangmat is inderdaad meestal niet lichter (of goedkoper). Daarnaast kan je hem ook niet overal ophangen. Grote voordeel is wel dat je een soort stoel mee hebt en altijd van de grond af kan zitten. Een hangmat heeft ook wel wat avontuurlijks vind ik altijd :). Hoe dan ook, kies vooral wat je zelf prettig vind!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xxxn :'( )

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2021 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
Dat is een lastige afweging. Comfort, degelijkheid, massa en prijs zijn rechtstreeks aan elkaar gekoppeld en je wil eigenlijk nergens te veel op inleveren. De 3F-UL doet het goed op prijs en massa. Ik heb mijn twijfels over comfort (enkelwandig dus condens, wandelstok als tentstok, vorm/ruimte) en degelijkheid (onbekend merk, kwaliteit doek)
Toptenten kosten inderdaad een aardige duit maar (bv) een Hilleberg Anjan (tweepersoons à 730) staat als een huis, óók in een zware onweersbui op zijn vijftigste nacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luuk84
Bacchus schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 15:02:
Dat is een lastige afweging. Comfort, degelijkheid, massa en prijs zijn rechtstreeks aan elkaar gekoppeld en je wil eigenlijk nergens te veel op inleveren. De 3F-UL doet het goed op prijs en massa. Ik heb mijn twijfels over comfort (enkelwandig dus condens, wandelstok als tentstok, vorm/ruimte)
Enkelwandig kan condens betekenen. Mits goed geventileerd hoeft dit geen probleem te zijn.
Wandelstok als tentstok, waarom is dit minder comfort? Ideaal toch, scheelt weer gewicht, want veel mensen lopen al met stokken. En mocht je niet met stokken lopen zijn er alternatieven te vinden.
Vorm/ruimte, dit is persoonlijk. Een Hilleberg Anjan staat natuurlijk ook niet bekend om zijn ruimte, uiteraard wel voor 1 persoon, maar voor 2 vind ik het niet alles.
en degelijkheid (onbekend merk, kwaliteit doek)
Ik heb er goede ervaringen over gelezen, en heb zelf een binnentent van 3F, deze heeft natuurlijk een stuk minder te lijden, maar alles lijkt solide. Zeker voor de prijs.
Toptenten kosten inderdaad een aardige duit maar (bv) een Hilleberg Anjan (tweepersoons à 730) staat als een huis, óók in een zware onweersbui op zijn vijftigste nacht.
Ik vind het nogal wat om iemand een tent van 700 euro (een Hilleberg tent is natuurlijk altijd prachtig en goed) 'aan te raden', als hij de hobby net aan het ontdekken is . Er is een middenweg te vinden in dit geval. Een tent huren/lenen zou een optie zijn. De 3f is tent is prima om te proberen. Maar doe dit dan niet in de winter/voorjaar in een gebied waar het kan spoken. In de zomer geld dit natuurlijk voor alle hooggebergtes. Plaatsen als de vogezen in de zomer, of de ardennen (nog beter), zijn prima om te proberen. Nog beter is gewoon is een nachtje in Nederland. Leer je spullen kennen.

Buiten kijf, staat dat je krijgt waar je voor betaald. Hilleberg staat al jaren goed bekend, en gezien de prijs, is dat niet meer dan normaal.

@Verwijderd Welke ervaring heb je eigenlijk met meerdaagse tochten?

[ Voor 5% gewijzigd door Luuk84 op 15-03-2017 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xxx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
Luuk84 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 15:26:
[...]Ik vind het nogal wat om iemand een tent van 700 euro (een Hilleberg tent is natuurlijk altijd prachtig en goed) 'aan te raden', als hij de hobby net aan het ontdekken is.
Ik wil Tuintje absoluut geen Anjan aanraden, inderdaad vooral vanwege de prijs. Ik wilde vooral het andere uiteinde van het spectrum tov de 3F illustreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben niet gek hoor want 700 voor een tent ga ik niet uitgeven de eerste jaren. Verschil in kwaliteit is er altijd, al zal een naam ook wat in de prijs doen. Op Ali zijn best wel leuke tentjes te krijgen en er zijn ook wel wat reviews over te vinden. Ik neem wandelstokken mee just for the sake of it. Die kan ik eventueel gebruiken bij dat 3F tentje mocht ik een tent kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper
Hogader schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 11:24:
[...]

Toevallig een linkje naar die hiking site? Of is het verhaal hetzelfde als hier?
Zelfde inderdaad. Als je iets meer de inhoud en dag tot dag wil zien, kan je teruglezen op mijn instagram. Heb dagelijks een fotootje en verhaaltje gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ixxx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
Verwijderd schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 17:30:
Ik ben gisteren even bij Bever geweest. Ik was toch in de stad en dacht laat ik eens kijken. Heb daar een rugzak gepast die lekker zat, gekeken naar een slaapzak waar ik mee toe kan en die niet te zwaar is. Verder nog een aantal zaken besproken en adviezen gekregen. Hij is zelf een klimmer/wandelaar dus veel bruikbare info. Hij heeft ook het Aliexpress tentje gezien en zegt dat het een prima tent is om mee te beginnen.

Ik heb een aantal spulletjes al binnen, een aantal moet ik nog even voor doorsparen. Ik heb daar nog zo'n drie tot vier maanden voor. Dan wil ik ergens heen. Ik heb een Excel dingetje gemaakt met wat ik denk nodig te hebben. Ik heb mij ook aangemeld op het hikingforum, en lees daar veel. Ik heb niet echt de behoefte om ook daar te reageren voor nu.

Mijn start gewicht inclusief schoeisel komt uit op ongeveer 11 kilo. Dit is zonder water en eten. Mis ik nog iets op de lijst voor een week in de Vogezen of Pyreneeën?

Paklijst: https://www.dropbox.com/s...20opgeslagen%29.xlsx?dl=0
  • Wat staat er in je adressenboek? is dit niet te combineren met je andere schrijfgerei?
  • Ik zou niet gaan voor een zaklamp maar een hoofdlamp.
  • De nalgene, handig, maar zwaar. Een plastic waterfles doet het zelfde en weegt vele malen minder.
  • Waarom een fleece jack en een sweater? Beetje dubbel?
  • Ik vind je EHBO vrij zwaar, wat zit er allemaal in?
  • Hoe ga je water filter? Of altijd bij een hut halen?
  • Stop je Slaapzak en een setje drogen kleren in een waterdichte zak, het heeft mij al meerdere keren gered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
EHBO vind ik niet zwaar. Mijn setje is 400 gram. Dat is overigens inclusief reddingsdeken (75g) en die zie ik er bij jou nog niet bij staan. Is een must om te hebben: https://www.bever.nl/trav...obaaa42007?id_colour=5806

Hoeveel waarde hecht je aan je DSLR? persoonlijk zou ik een compactcamera nemen. Scheelt meer dan 800 gram.

Heb je geen tandenborstel en tandpasta nodig? oordopjes?

Verder heb ik nog altijd een zitlap bij me: https://www.bever.nl/beve...mcaea42004?id_colour=1439

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Gister de film 'wild' met Reese Witherspoon gezien, heftige film maar de scene waar ze haar backpackload aan het reduceren in (na 100 mijl hiken door de woestijn) is wel grappig 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Leuke plannen weer! Iedereen alvast veel plezier met het verdere plannen en spullen kopen.

Hier zaten we te twijfelen om naar Engeland te gaan, maar het is Duitsland geworden. Het Thüringer wald gaan we heen. Redelijk centraal en niet al te ver weg. Dit omdat mijn vriendin het niet echt ziet zitten om als ze zwanger is met de boot/trein naar Engeland te gaan. Ook omdat dit dus iets goedkoper is. Volgend jaar willen trouwen helpt wel mee ;) Iemand ervaring in die regio? kwa foto's ziet het er wel oké uit. Het is maar voor een week dus ach, zo slecht kan het niet worden :)

Die film 'wild' staat hier nog altijd op de lijst om te kijken.

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xxx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
Verwijderd schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 17:30:
Mijn start gewicht inclusief schoeisel komt uit op ongeveer 11 kilo. Dit is zonder water en eten. Mis ik nog iets op de lijst voor een week in de Vogezen of Pyreneeën?

Paklijst: https://www.dropbox.com/s...20opgeslagen%29.xlsx?dl=0
Je baseweight is dus een stuk lager? Want hier tel je de kleding die je aan hebt niet mee.

Als je nog geen windjack hebt, kan ik je https://www.decathlon.nl/...ren-blauw-id_8328920.html aanraden. Goedkoop, licht en een fijne extra laag.

Neem je nog een hoes voor je rugzak mee voor als het gaat regenen? Of een liner voor in je tas.

Wellicht kan je nog overwegen om 1 afritsbroek te nemen en een lichte kortere broek (bv een hardloopbroekje). Ik vind het zelf fijner om met korte broek te lopen, dan met een lange broek. Ook met kouder weer.

Lichtgewicht tandpasta tip, kijk eens naar Ajona tandpasta. En zaag je ook je tandenborstel af? ;)

150 gram voor een handdoek is best zwaar. Kijk eens naar https://www.bever.nl/ruby...02?loc=sub&id_colour=2375

Ook je regenkleding is best zwaar. Heb je al eens gekeken naar een regenkilt? Super licht en ademt een stuk beter dan een regenbroek. Een regenjas moet je rond de 200 gram wel kunnen lukken.

Ik mis de lader voor je dslr in je lijst. Of zit die al bij het gewicht in?

Je neemt ook best wat shirts, ondergoed en sokken mee. Op mijn trip heb ik 4 maanden met 2 shirts, 2 boxers en 2 paar sokken gedaan. Wel merino wol, want dat helpt qua geur.

Qua drinkfles kan je er nog voor kiezen om lokaal waterflessen te kopen en die mee te nemen. Scheelt weer gewicht.

Filter kan ik de sawyer aanraden. Kijk of je de squeeze ipv de mini kan vinden. Die loopt een stuk sneller door.

Voor wc-papier kan ik je de tip op http://moderncaveman.org/...ail/thru-hiking-tips.html van harte aanraden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
En sokken ter drogen in je nek over je rugzak heen hangen, natte voeten is funest. Jungle rot wil je niet. Nouja zo erg is het niet, maar toch. Vochtige voeten zijn een killer.

En alles verpakken in vuilniszakken, of is dat ook weer te zwaar? Maarja was zelf altijd redelijk praktisch ingesteld, niet echt bezig met echt gewicht besparing. Nam gewoon normaal kaklint mee en voor water had ik altijd deze vietnam era veldflessen.

Afbeeldingslocatie: http://www.ljmilitaria.com/geargeneral/3ac9dfc20.jpg

Had op mn rugtas zo een legerband genaaid waar ik dan makkelijk allerlei attributen aan kon hangen en dan eentje gewoon met de halsband om, zodat water makkelijk in bereik had.

En die opwarmzakken van t leger zijn ook geweldig, smijt je eten erin wrijft de chemicalien bij elkaar en paar minuten later is je eten heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xxx

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2021 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
Oh nee 25 is echt klote als je 80 wilt worden. 15 meestal en draag een rugzak verkeerd om tegen je borst dat geeft je rug nogal wat rust en kun je daar praktische zaken in stoppen. Kaarten, navigatie, eten voor de dag, zonnecreme etc etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Niet online
En lidl heeft mooie zonnecel pak voor op reis. Heeft 1 en 2A aansluiting. Ideaal om je powerbank overdag te laden. Zelf heb ik altijd een 12v led halogeen vanbde action mee. Die werkt pcies op 5v en nog genoeg licht. Veel hendiger op te hangen dan een klote zaklamp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper
Btw, ken je https://lighterpack.com/ al? Erg handig om je paklijst bij te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Leuke link. Moet je even via DM doorgeven aan TS. Kan die misschien wel mee de topicstart in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
Zoals anderen ook al schreven vind ik je elektronica is toch wel een groot deel van je gewicht. Daar kun je makkelijk een dikke kilogram besparen zonder iets essentieels te missen.

Ik mis het overzicht over je kleding een beetje, mn jas, fleece en windjack zijn bij mij drie hele verschillende dingen. Wil je niet bv fleece (400 g) + donsjack (300 g*) + hardshell (300 g) Twee relatief zware identieke afritsbroeken lijkt me ook veel. Suggestie: Lichte afritser (300 g) + regenbroek (300 g).

* Of een synthetisch jack, minder gevoelig voor nattigheid, voor zo'n 50 g meer.

[ Voor 9% gewijzigd door Bacchus op 20-03-2017 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De camera is een groot deel van het gewicht, maar dat is een bewuste keuze. Ik moet mij nog een beetje verdiepen in de kleding. Dat ga ik deze week doen. Ik moet een beetje rekening houden met het jaargetijde, zo rond augustus, en de plaats waar ik heen ga, Vogezen of Pyreneeën. Misschien dat ik het wel met één broek afkan, wat mij wel lijkt. Ik heb het snel warm, dus (hele) dikke kleding is niet aan mij besteed.

Deze broek weegt 460 gram en is afritsbaar voor als het warm zat is. Ik had het totaal gewicht van twee broeken in de sheet gezet: https://www.decathlon.nl/...ren-grijs-id_8382357.html

Ik moet nog even op zoek naar een fleece trui en synthetische t-shirts. Een hardshell lijkt me wel wat maar een softshell biedt ook weer voordelen. Regenbroek haal ik bij de fietsenboer. Gewoon een cheap ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2017 @ 13:55:
De camera is een groot deel van het gewicht, maar dat is een bewuste keuze. Ik moet mij nog een beetje verdiepen in de kleding. Dat ga ik deze week doen. Ik moet een beetje rekening houden met het jaargetijde, zo rond augustus, en de plaats waar ik heen ga, Vogezen of Pyreneeën. Misschien dat ik het wel met één broek afkan, wat mij wel lijkt. Ik heb het snel warm, dus (hele) dikke kleding is niet aan mij besteed.
Blijf je laag of ga je ook hoog de bergen in. Vanaf een meter of 2.000 hoog moet je rekening houden dat het echt koud kan worden. Ook als het hoogzomer is.

1 broek zou ik absoluut niet doen. Stel dat deze nat wordt. Als het 30 graden Celsius is maakt dat niet zo veel uit, maar als het 5 graden is en hagelt moet de broek wel uit ivm onderkoelingsrisico. Ik heb standaard een stevige en een lichte broek bij me. De lichte broek kan ik vervolgens nog combineren met mijn regenbroek om ook voldoende warmte te hebben.

Je bent bekent met het principe van dunne laagjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb wel wat gelezen over het 3 lagen systeem, in zoverre dat er voor- en tegenstanders van zijn. De één zweert erbij en de ander ziet er het nut niet van in.

Dus mijn oorspronkelijke plan om twee broeken mee te nemen is goed. Hou ik die erin. Ik heb twee opties in augustus maar de hoogte bij de Vogezen zal onder de 2000 meter blijven dacht ik zo, bij de Pyreneeën ga ik er zeker overheen. Er zijn 129 pieken boven de 3000 meter.

Uit wat je zegt lijkt het me dat ik een warme afritsbare broek mee neem die ook stevig is. En een licht die ik eventueel kan combineren met een regenbroek mocht er nood aan de man zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2017 @ 16:14:
Ik heb wel wat gelezen over het 3 lagen systeem, in zoverre dat er voor- en tegenstanders van zijn. De één zweert erbij en de ander ziet er het nut niet van in.
Ik houd meestal niet vast aan de 3 lagen, maar zorg dat ik kledingstukken op een bepaalde manier kan combineren ongeacht het weer. Denk ook aan wat je bijvoorbeeld 's avonds aan wilt trekken, of als je een half uurtje lunchpauze neemt.
Dus mijn oorspronkelijke plan om twee broeken mee te nemen is goed. Hou ik die erin. Ik heb twee opties in augustus maar de hoogte bij de Vogezen zal onder de 2000 meter blijven dacht ik zo, bij de Pyreneeën ga ik er zeker overheen. Er zijn 129 pieken boven de 3000 meter.
Boven de 3000 meter moet je rekening houden met kou, mist, hagel en sneeuw. Dus ook muts en handschoenen mee. Mocht het in de Vogezen sneeuwen dan zou ik een last-minute ticket naar Ibiza aanbevelen ;)
Uit wat je zegt lijkt het me dat ik een warme afritsbare broek mee neem die ook stevig is. En een licht die ik eventueel kan combineren met een regenbroek mocht er nood aan de man zijn.
Dat is inderdaad hoe ik doe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik combineer ook graag. Het moet vooral lekker zitten. Ik neem handschoenen mee, maar ik ga ook nog wat verslagen lezen om te kijken wat voor weer ik kan verwachten. Over het algemeen lees ik dat het weer goed te doen is in augustus, dus niet te koud maar ook niet warm.

Ibiza kijkt me niets, ik neem dan de kou en sneeuw voor lief :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Vooral een muts is belangrijk.. koude handen is oncomfortabel maar zonder muts verlies je heel veel bodyheat..

mmm nu ik een link zoek, lees ik dat het niet zo erg is als dat ik dacht.. 10%, niet 40%..
http://www.bbc.com/future...-heat-lost-from-your-head
http://www.livescience.com/34411-body-heat-loss-head.html

#ookweerwatgeleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xxx

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2021 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2017 @ 16:14:
Dat snap ik dan weer niet. Het enige dat "drie lagen" doet, is omschrijven welke drie functies je kleding kan hebben. Die functies zijn universele natuurkunde, het is geen religie ofzo. Je bewust zijn van die functies is gewoon handig en helpt je efficiënt met kleding om te gaan.
ToolkiT schreef op maandag 20 maart 2017 @ 18:25:
[...]
Vooral een muts is belangrijk.. koude handen is oncomfortabel maar zonder muts verlies je heel veel bodyheat..
Daar ben ik het niet mee eens: Je handen gaan serieus slechter werken als ze koud zijn (levensgevaarlijk voor motorrijders en wielrenners die "opeens" niet meer kunnen remmen) en je lichaam zal de doorbloeding van je handen vrij snel opofferen.
Laat je muts zeker niet thuis maar neem ook echt een stel (dunne, wind- en regen-werende) handschoenen mee.

[ Voor 5% gewijzigd door Bacchus op 20-03-2017 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Bacchus schreef op maandag 20 maart 2017 @ 20:49:
[...]

Dat snap ik dan weer niet. Het enige dat "drie lagen" doet, is omschrijven welke drie functies je kleding kan hebben. Die functies zijn universele natuurkunde, het is geen religie ofzo. Je bewust zijn van die functies is gewoon handig en helpt je efficiënt met kleding om te gaan.

[...]

Daar ben ik het niet mee eens: Je handen gaan serieus slechter werken als ze koud zijn (levensgevaarlijk voor motorrijders en wielrenners die "opeens" niet meer kunnen remmen) en je lichaam zal de doorbloeding van je handen vrij snel opofferen.
Laat je muts zeker niet thuis maar neem ook echt een stel (dunne, wind- en regen-werende) handschoenen mee.
klopt maar het hangt ervan wat je doet.. heb je je handen nodig dan is het zeker belangrijk.. maar hoeft dat niet zo (met wandelen bijvoorbeeld) kan je ook handen in je zakken doen..
Moraal van verhaal, beide zijn belangrijk vergeet zowel muts als handschoenen niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bacchus schreef op maandag 20 maart 2017 @ 20:49:
[...]

Naar wat ik lees is at winkeliers er misbruik van maken door je dure spullen aan te smeren terwijl het ook simpel kan. Dat is een beetje wat ik her en der lees. I*k heb vaak nu al genoeg aan een t-shirt en een jasje. Ook in de winter. Ik ga op de sites nog wat samenstellen.
Handen zijn heel belangrijk. Ik heb in Noorwegen en Zweden gewerkt onder zeer koude omstandigheden en daar had ik handschoenen aan die warm bleven ondanks dat ze nat waren. Ik heb ze nog :) Nu zal ik die niet nodig hebben maar ook omdat je sticks mee hebt lijkt het mij fijner lopen met handschoenen zodat je geen blaren rijgt van die sticks.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2017 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogue
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:49
Ik zou mijn water in een camelbag dragen, water is zwaar en wil je zo dicht mogelijk op je rug hebben. Je hebt (nog) geen waterfilter zie ik. Ondanks dat ik er 100% van overtuigd ben dat ik in bergachtig gebied altijd uit bergstroompjes kan drinken, heb ik altijd een filter bij me. Soms verkeer je toch langer op een hoogte waar het water door weilanden is gestroomd o.i.d. en dan neem ik toch liever het zekere voor het onzekere.

Ik heb ook altijd 1 of 2 platypus bottles mee. Als ik vlak voor de lunch/avond nog een stroompje tegenkom vul ik die met water voor het eten en thee en eventueel ontbijt.

v.w.b. je keuze qua wandelgebieden. De Vogezen zijn echt niet te vergelijken met de Pyreneeën, de Pyreneeën zijn echt een stuk heftiger, in mijn beleving ook een stuk heftiger dan de Alpen. Bewegwijzering is niet altijd goed geregeld. Als je moet afdalen om welke reden dan ook dan zit je echt nog steeds in de the middle of nowhere.
Vorig jaar stukken HRP gelopen, en ik ben als geoefend bergwandelaar echt op mijn plaats gezet door de grilligheid van het landschap, puinvelden, de al eerder genoemde bewegwijzering etc. Waar ik normaal mijn schema kan volgen (qua uren per dag/afstand) moest ik concluderen dat ik mijn dagelijkse portie niet ging halen.

In Augustus heb je in de Pyreneeën letterlijk iedere (na)middag steevast onweer, hagelbuien en rukwinden. Soms zit je aan de goede kant van de berg uiteraard, maar houd hier echt rekening mee. Zorg dat je toppen rond het middaguur bereikt is dan wel de vuistregel.

Verder verreweg het tofste gebied waar ik tot nu heb gelopen, dat wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
analogue schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 11:09:
[...]Je hebt (nog) geen waterfilter zie ik. Ondanks dat ik er 100% van overtuigd ben dat ik in bergachtig gebied altijd uit bergstroompjes kan drinken, heb ik altijd een filter bij me. [...]
Daarover gesproken, hoe zijn jullie ervaringen met waterfilters? Liggen die in lijn met de ervaringen op (als referentie) Outdoorgearlab? Mist die (Amerikaanse) site op dit gebied bv. "typisch Europese" producten of nuances?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xxx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk84
Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2017 @ 13:55:

Deze broek weegt 460 gram en is afritsbaar voor als het warm zat is. Ik had het totaal gewicht van twee broeken in de sheet gezet: https://www.decathlon.nl/...ren-grijs-id_8382357.html

Ik moet nog even op zoek naar een fleece trui en synthetische t-shirts. Een hardshell lijkt me wel wat maar een softshell biedt ook weer voordelen. Regenbroek haal ik bij de fietsenboer. Gewoon een cheap ding.
Waarom neem je geen Lang (thermo) ondergoed mee. Sowieso erg fijn als je een koude nacht hebt. Mocht je perse 1 broek willen meenemen, kan je altijd de combo van lang ondergoed + regenbroek (ik zie dat je die meeneemt) aan doen, is dit te warm, dan kan je gewoon je natte lange broek aan doen want dan is hij waarschijnlijk toch zo droog ;)

Een hardshell en softshell zijn wel echt 2 verschillende items. Een hardshell is primair een (semi ademende) regenjas (en ja hij blokt ook wind). Een softshell is een jas die ook wat warmte geeft (afhankelijk van welke lening erin zit), en daarnaast een lichte regenbui wel kan weerstaan, maar deze gaat je zeker geen bescherming bieden bij harde regenbuien of langdurige regen. Een softshell werkt dan weer wel prima als het sneeuwt bijvoorbeeld.
Als je iets zoekt tegen de regen, ga dan gewoon voor een hardshell, of een normale regenjas. De laatste optie is natuurlijk veel goedkoper, maar je zweet je er helemaal verloren in.
Een windshell ademt weer beter als een hardshell maar heeft dan weer nauwelijks regenererend eigenschappen. Vaak zijn deze jasjes uitermate licht.

In de Pyreneeën mag je de kou niet onderschatten, ook niet in de zomer, zeker als je op hoogte zit.
De Vogezen zijn in de zomer goed te doen, en bij extreme kou (wat niet heel waarschijnlijk is in de zomer) is redding (bewoonde wereld) daar nooit ver weg.
Bacchus schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 11:19:
[...]

Daarover gesproken, hoe zijn jullie ervaringen met waterfilters? Liggen die in lijn met de ervaringen op (als referentie) Outdoorgearlab? Mist die (Amerikaanse) site op dit gebied bv. "typisch Europese" producten of nuances?
Ik heb een katadyn hiker pro gehad. Prima filter, maar vond het, zoals veel filters, te zwaar. Ik heb ook gewerkt met een MSR Miniworx, ook een uitstekend filter. Maar ook hier geld, voor mij, te groot en te zwaar.
Heb nu een sawyer mini, en ben hier uitermate tevreden mee. Je moet inderdaad even de tijd nemen om water te filteren, maar het gewicht is een grote pre! Tableten en UV werk ik persoonlijk niet mee.

[ Voor 20% gewijzigd door Luuk84 op 21-03-2017 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogue
[...]

Ik heb zelf een Sawyer squeeze (niet de mini variant) en wat me aanspreekt daarin is de simpele aanpak en het relatief lage gewicht en kleine pakformaat. Het ding voelt ook aan alsof het wel een stootje kan hebben wat natuurlijk een pluspunt is.
Gravity filters leken mij onhandig omdat ik 9/10 keer boven de boomgrens wandel en kampeer. het is wel essentieel om je spullen ergens op te kunnen hangen. Ik vind die systemen ook duur trouwens.

Pompsystemen werken wel goed, maar zijn zwaarder en kwetsbaar en heb ik daarom geen ervaring mee.

Daarnaast moet je je afvragen wat je wilt filteren. Bacteriën en protozoa filteren ze allemaal. Maar bepaalde virussen niet (denk tropengebied), daarvoor moet je een nog fijner filter hebben of een UV filter. Zware metalen (voor wanneer je bijvoorbeeld veel uit rivieren moet drinken) filter je weer met een koolstoffilter.

Voor bergwandelen, maar ook Ardennen en andere middelgebergten in Europa kun je met een Sawyer Squeeze of equivalent niet fout gaan is mijn ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:14
[...]

Ik heb er 2. De MSR Miox, al heel lang en bevalt me goed. En sinds korrt een UV pen, die nog niet echt gebruikt.Zijn natuurlijk geen filters in die zin van het woord.

[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 21-03-2017 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

xxx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:14
Waarom zou je voor ind e Vogezen een waterfilter meenemen? Het is nou niet zo dat je daar zo afgelegen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen idee, maar je weet maar nooit. Ik heb er één gevonden en die schijnt goed te zijn. Is een Saywer maar dan met Care Plus als merk. https://www.vrijbuiter.nl/care-plus-water-filter_dfem0003/ Weegt 65gr en is klein van formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselsmurf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:06

Knutselsmurf

LED's make things better

Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 14:29:
Geen idee, maar je weet maar nooit. Ik heb er één gevonden en die schijnt goed te zijn. Is een Saywer maar dan met Care Plus als merk. https://www.vrijbuiter.nl/care-plus-water-filter_dfem0003/ Weegt 65gr en is klein van formaat.
Die heb ik zelf ook. Werkt uitstekend.

- This line is intentionally left blank -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat leek mij ook. Ik las over de Saywer dat die goed werkte en dat men er goed over te spreken was. Op één of andere manier kwam ik uit bij een review op een hike site en zo weer bij Care Plus. Goed verkrijgbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogue
De careplus is een Saywer mini is maar dan gerelabeld. Nadeel vind ik persoonlijk de doorstroomsnelheid, die is echt stukken lager dan bij de Squeeze, maar als dat je niet hindert: prima filter.
maartend schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 13:49:
Waarom zou je voor ind e Vogezen een waterfilter meenemen? Het is nou niet zo dat je daar zo afgelegen zit.
Het is toch relaxed dat je op je eigen tempo water kan regelen? Anders moet je wel altijd je hele dagvoorraad meeslepen als er niet teveel tappunten zijn langs je route. Mocht je toch ergens kunnen vullen dan doe je dat. Ik ga niet meer zonder weg in elk geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Laatst online: 20:36

Deathchant

Don't intend. Do!

Even het volgende verhaaltje.

Sinds 2011 heb ik door erg brede voeten en een ingegroeide nagel steunzolen gekregen van de podotherapeut.
Ik heb een bult lopen over de gehele breedte van de voet die zich achter de bal van mijn voet bevindt. Ik had 0,0 issues met deze zolen en kon ze vanaf dag 1 onmiddellijk dragen. Ik loop dagelijks gewoon op goeie sportschoenen die breed genoeg zijn, geen issues.

Nou komt het :)

Ik had 2 paar wandelschoenen:
1x Hanwag Banks GTX (Categorie A/B)
1x Hanwag Alaska GTX (Categorie B/C)

Met die eerste heb ik vanaf het begin 0,0 problemen. Inlopen was ook geen issue.
Bij die laatste heb ik vanaf het begin alleen maar problemen. Ik heb ze gekocht in Oktober 2013 en nog steeds last van beide voeten, maar rechts is erger. Ik heb deze schoenen uiteindelijk weggegeven aan mijn vader, omdat ik er maar niet aan kon wennen; het probleem kwam altijd terug. En deze schoen is redelijk smal voor mijn voet, dus ik heb nu Hanwag Tatra GTX WIDE gekocht, dus met brede leest, en terug naar B-categorie.
Ik ben deze nu ook een tijdje aan het inlopen, maar ik heb iedere dag opnieuw de eerste 20 minuten van de wandeling dezelfde pijnen, zowel links als rechts, maar rechts erger. Na 20 minuten wordt dit minder.
Het strikken van de veters boven mijn wreef heb ik al losser gedaan en om de enkel wat strakker. Mijn hiel komt niet los van de schoen, dus dat is goed. Het schuurt verder nergens en ik heb genoeg plaats in zowel lengte als breedte van de schoen.

Ik ben 2x terug geweest naar de podotherapeut en opnieuw metingen laten doen en nieuwe zooltjes, maar het helpt niet. Hij weet 't verder ook niet meer. Hij zegt wel dat ik de zooltjes ook in de wandelschoenen moet blijven dragen.
Dus het lijkt erop dat stijfheid van de zool i.c.m. mijn zooltjes het probleem veroorzaken.

Ik heb een brandende, zeer vermoeide pijn aan de onderkant (aan de meskant) van de voet, alsof het de korte buigspieren zijn. Ik heb geen uitstralingspijnen naar mijn tenen of dof gevoel. Wel soms wat uitstraling naar de zijkanten van mijn scheenbeen, maar niet altijd.

Op deze website staat een plaatje waarbij ik beter kan aangeven waar ik de pijn voel:
http://www.chiropractic-help.com/MORTONSE-NEURALGIE.html

Daar waar de woorden "deep branch" staat lijk ik de pijn te voelen, misschien iets verder naar de buitenkant:
Afbeeldingslocatie: http://www.chiropractic-help.com/images/xmortons-neuroma-interdigital-nerves.jpg.pagespeed.ic.Cek4Gt_q80.jpg

Ik heb overigens nooit uitgelegd gekregen waaróm deze bult er was in mijn zooltjes.

Dit zijn trouwens de zooltjes:
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/4/3844/33604395765_3c11cc01a2_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/3/2915/33604395945_be4d3d7f8c_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/4/3935/33604395505_58ae520fe5_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/3/2858/33604395265_f70dfc2f2e_c.jpg

Ik weet dat het hier geen doktersforum is, maar als iemand gelijke ervaringen heeft gehad, zou ik het fijn vinden wanneer deze gedeeld werd.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xx

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasper
Verwijderd schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 14:04:Ik ben aan kijken voor trialschoenen van Adidas.Ik draag altijd Adidas omdat ik een brede voet heb, hoge wreef en hiel.
Probeer de La Sportiva ultra raptor eens. Fijne schoen die ook redelijk breed is #tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik heb Adidas ZX700 in maat 45 1/3. Breed genoeg. Maar ik heb het over wandelschoenen ;)

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
Deathchant schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 14:44:
Ik heb Adidas ZX700 in maat 45 1/3. Breed genoeg. Maar ik heb het over wandelschoenen ;)
Waar wandel je dan (gebied en terrein)? Ik zie bijvoorbeeld veel mensen in Nederland lopen met B of B/C schoenen. Absoluut niet nodig en overdreven. Op licht glooiend terrein kan je namelijk prima uit de voeten met Trailrunners zoals de bovengenoemde Raptors. Sterker nog, er zijn ultra light wandelaars die met niks anders lopen, dit vergt uiteraard wel een andere mindset, meer opletten waar en hoe je je voeten neerzet, zeker op ruig terrein. Mijn punt is een beetje, iets wat geclassificeerd is als een Trailrunner kan als wandelschoenen ook prima volstaan! Je geeft namelijk zelf ook al aan dat je last hebt van de stijfheid van de schoenen. Dit gaat een andere merk niet voor je oplossen als je blijft kijken naar zware wandelschoenen. De stijfheid is namelijk onderdeel van deze soort schoenen en al helemaal als je naar een b/c schoen kijkt. In alle eerlijkheid, die b/c schoenen die ik zelf heb, kan ik ook geen 5km op een weg meelopen. Maar op ruig terrein lopen ze heerlijk.

[ Voor 21% gewijzigd door Luuk84 op 23-03-2017 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

xxx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@Luuk84 Met een B-schoen moet je makkelijk gewoon over asfalt kunnen lopen, zij het na een inloopperiode. Dat is nou net het probleem; ik blijf last houden. En de Hanwag Tatra schijnt nou net een van de meest veelzijdige wandelschoen te zijn voor alle terreinen. Uiteraard ook in de Schotse hooglanden waar ik 2x/jaar te vinden ben heb ik last ervan.

De A/B schoen die ik heb, heb ik 0,0 problemen mee. Loopt als een zonnetje :)
Ja, ik kan nu idd wel weer overstappen naar trailrunschoenen, maar ik vermoed dat er iets mis is met de zooltjes of mijn voet. Vroeger had ik nooit issues met zwaardere/stijvere wandelschoenen.
Dus het "vermijden" van wandelschoenen lost de oorzaak van het probleem niet op.

[ Voor 9% gewijzigd door Deathchant op 23-03-2017 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
Deathchant schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 15:17:
@Luuk84 Met een B-schoen moet je makkelijk gewoon over asfalt kunnen lopen, zij het na een inloopperiode. Dat is nou net het probleem; ik blijf last houden. En de Hanwag Tatra schijnt nou net een van de meest veelzijdige wandelschoen te zijn voor alle terreinen. Uiteraard ook in de Schotse hooglanden waar ik 2x/jaar te vinden ben heb ik last ervan.
Jij vind dat je met een B schoen op asfalt moeten kunnen lopen of is dat iets wat Hanwag zelf zegt? Ik ben namelijk van mening dat een B schoen helemaal nergens op slaat als je op de weg loopt (niet gezegd dat het dan helemaal niet kan natuurlijk, maar volgens mij is dat nooit de bedoeling geweest van een b-schoen). En in alle eerlijkheid, dat ging bij mij 8 jaar geleden ook beter als dat het nu gaat. Iets met leeftijd te maken ook misschien?
De A/B schoen die ik heb, heb ik 0,0 problemen mee. Loopt als een zonnetje :)
A/B is ook gelijk een stuk minder stijf. Misschien zit daar ook de crux?
Ja, ik kan nu idd wel weer overstappen naar trailrunschoenen, maar ik vermoed dat er iets mis is met de zooltjes of mijn voet. Vroeger had ik nooit issues met zwaardere/stijvere wandelschoenen.
Dus het "vermijden" van wandelschoenen lost de oorzaak van het probleem niet op.
Toch de leeftijd dan? ;) Zonder dollen; soms zijn dit soort problemen ook niet makkelijk/niet op te lossen. Ik heb dit soort problemen al vaak gelezen/gehoord. Soms helpt een ander merk/type schoen, en soms is de oplossing ook toegeven dat het niet meer gaat...helaas...
Je zou nog is kunnen overstappen naar een ander merk? Wat men zegt of schrijft over een bepaald type schoen hoeft voor jou soms niet te gelden en kan je soms bij een merk/schoen uitkomen die je van te voren totaal niet bedacht/verwacht had.

Wat is het groter voordeel van die B-schoen ten opzichte van die A/B? Als je op die A/B prima loopt, en de net wat stijvere zool en kleine beetje extra stevigheid niet mist, waarom zou je dan naar een B schoen gaan?

Overigens wil ik je niet aanpraten dat je niks hebt aan je voet hoor, probeer gewoon mee te denken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
Trailrunners kunnen inderdaad prima. Het is - zoals eerder genoemd - een soort trend binnen thru-hike-land. Ik heb zelf de hele Te Araroa op trailrunners gelopen en daar zaten ook heftige stukken klimmen etc bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xxx

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@Luuk84 Oh dat zal best, ook ik word een dagje ouder ;)
Het zou best kunnen dat de crux em zit in de stijfheid, al dan niet i.c.m. de zooltjes.

Ik pas overigens altijd van de 3 merken (Lowa, Hanwag, Meindl) schoenen als ik nieuwe moet hebben en ben daarbij absoluut niet merkgebonden. Ik had in 2007 Lowa Trento GTX gekocht (B-categorie), en daar heb ik het prima op gedaan.

Als ik naar de winkel verschillende modellen probeer, kan ik makkelijk wegstrepen totdat er 1 goeie overblijft. Ik heb de Tibet GTX en de Ranger GTX aangehad, en 2 Meindl's...ben de naam kwijt. De lowa's zijn veel te "blokkerig", de Meindls zijn veel te ruim en ook blokkerig en de Hanwags zitten eigenlijk altijd goed en rollen naar mijn idee het beste af. Ik heb ook de eerste week thuis erop gelopen. Trap op, trap af, en gewoon 't huishouden doen e.d. Sinds een maand ben ik ze (Hanwag Tatra GTX WIDE dus) buiten gaan dragen en ik loop elke dag een dik half uur op een redelijk rap tempo over verharde weg.
Maar mijn voeten doen ook pijn als ik ze in de Limburgse heuvels (ik woon in Z-Limburg) gebruik hoor, dus de ondergrond kan ik niet de schuld geven :)

De A/B schoen loopt idd het fijnst, maar vooral in de Schotse hooglanden waar je dit soort terrein hebt
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/598/21012406664_cdfe28d06b_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/583/21447379308_8b0a892528_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/8/7773/17798353094_c8580c6df0_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/322/17768671733_d5f7ec6ec4_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/4/3928/15194617389_289a87826e_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/6/5485/10277417893_8ed66bfbe9_c.jpg

wil ik toch wat stevigers. Ik heb zwakke enkels en een stevigere zool helpt me juist om die puntige stenen te overkomen. Het kan hoor, met die A/B schoenen, maar ik voel er echt alles doorheen zeg maar. Dus vandaar de behoefte voor wat stevigers.
Overigens heb ik bovenstaande wandelingen allemaal met de Hanwag Alaska GTX gedaan. Niet altijd met pijn hoor, maar de eerste 20 tot 30 minuten is het altijd prijs, en daar wil ik vanaf, maar dat lijkt vooralsnog ook niet te lukken met de Tatra GTX.

Ik ga in Mei weer en dan wil ik het liefst pijn-vrij zijn. Dus ik zal de schoenen moeten blijven inlopen. Ik heb 230 euro uitgegeven, en ik kan ze niet meer terugbrengen, dus ik ga ze niet wegdoen. Ik zal wel eens proberen zonder de zooltjes en dan gewoon de standaard hanwag zooltjes erin doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Deathchant op 23-03-2017 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien een suggestie, maar waarom niet een second opinion bij een andere voetendokter? Als de huidige zegt niets meer voor je te kunnen doen, en je bent er van overtuigd dat het niet aande schoenen ligt dan blijft er nog maar één ding over lijkt me.

Mooie foto's zeg. Waar in Schotland is dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Eerste 2: Coire Laggan, Glenbrittle
3e +4e+laatste: Quiraing (Isle of Skye)
Eenerlaatste: Loch Coruisk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:10
Heeft iemand hier de Gatterl Tour al eens gelopen op de Zugspitze? Zo ja, wat kan ik daar van verwachten qua moeilijkheidsgraad? We zijn er vorig jaar geweest met het idee een combi ticket te doen door met de Kabelbaan de berg op te gaan en vanuit het plateau de wandeling te doen naar de Ehrwalder Almbahn. Het zogeheten "Hiking Ticket". We hebben echter last minute toch een normaal ticket gekocht om weer met de kabelbaan omlaag te gaan. We wisten niet goed wat te verwachten en waren bang dat we een erg technische wandeling tegen zouden komen.

Dit jaar ga ik weer ernaartoe en wil de wandeling toch wel heel graag doen maar weet dus niet wat er van te verwachten. Een filmpje op youtube laat niet echt zien hoe het er uit ziet daar. Is het gewoon een bergpad waar je zonder uitrusting kan lopen of zitten er echt klimpartijen langs afgronden in?

We hebben overigens een prima conditie en gaan vaker op lange wandelingen in de bergen (7+ uur), dus qua conditie zal het geen probleem zijn. Het gaat zich puur om het technische.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Mensen, even een praktisch vraagje. Wellicht ben ik veel te moeilijk aan het doen, maar misschien is het idd een zeldzaam artikel.

Ik zoek een regenhoed met en gore-tex voering. Ik heb nu een Berghaus regenjasje met Gore-tex, maar ik heb niet genoeg bewegingsvrijheid met mijn hoofd als ik in de regen loop. Ik kijk dan vaker tegen die muts aan zeg maar. Een regenhoedje lijkt me een perfecte oplossing, maar ik heb geen zin in een zeiknatte kop.

Mijn vriendin heeft een Sealskinz regenhoedje ooit in Londen gekocht, zonder Gore-tex en ik verbaas me over de waterdichtheid van dat ding!

Nou heb ik dus op ebay en amazon gekeken en het enige betaalbare (lees: 60 euro of minder) heb ik gevonden bij amazon, namelijk de Trekmates gore-tex rain hat. Echt het probleem is dat de maat L/XL waarschijnlijk net iets te krap is. Mijn hoofd is 60,5cm in omtrek dus ik moet echt een goeie XL hebben. Plus ik lees toch wat reviews dat de hoed snel water doorlaat. Daarnaast wil ik een touwtje hebben voor onder mijn kin zodat de boel niet wegwaait...wel zo handig in Schotland.

Ik ga binnenkort op vakantie, dus iets uit de UK ofzo bestellen lijkt er nu niet bij te zijn. Ik kan natuurlijk altijd op vakantie bij een outdoorwinkel kijken, maar pondprijzen zijn meestal wat hoger.
Op Bever.nl ook echt bar weinig aanbod of de maat niet beschikbaar.
Bij lokale shops hier in de buurt hebben ze wel waterdichte hoedjes maar dat zijn van die met olie ingesmeerde dingen.
Heeft iemand anders een idee waar ik zo'n goretex hoedje kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

Ik weet niet of je iets speciaals zoekt qua model maar google geeft echt veel opties bij de shopping resultaten in jouw prijsklasse als je zoekt op "goretex hat" ,
Van pet tot hoed en van alles.... klik hier :)

Juiste maat blijft wel een dingetje bij online bestellen.... :X

[ Voor 16% gewijzigd door KnOeFz op 13-05-2017 12:32 ]

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

2 weken geleden een kort uitje naar de Harz (Duitsland) gemaakt. Ik vond het daar heerlijk.
Ter inspiratie hier wat plaatjes

Onderweg naar onze bestemming eerst een stop in het Teutoburgerwald.
Ergens in de 18e eeuw hebbes ze deze rotsen 'gemolesteerd' met trapjes bruggetjes en doorgangen om ze voor iedereen toegankelijk te maken... crazy :)
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/PL8gkPbCx5taCwBg8ZyhdVohZ1UeoVEe-TohFge8-_yZVzRqMFSDmICBlJaw-kC6Yb5N9QVsfmsiISAJmYshDLKaixH4lvnNPTDCe5UyC7uUvlf4eM41Z-VDfCZS_8JpMxScnpkJx_Ol_lxkoE_wggUahRqwvCPkInt7XbasXOxne-irxyWqVXTywL2CXXw0i1luFXrhuwaO8B8Xj8PNxKcnBvLg9ZG3Aj6XrVh2pYvoUc4CkO75T6qSLF9Ye-M3P32pmJTdVy8hXBegLNUjrbcnuejb28B_vgb8pRc0J2ZH85-krQaGHKxXhwRGLmym8gX1tVGI6SPHk759N9ZdgRk61WrCEkYl2sH6Y3Hym7OQLwVoHEoOzn9Kr6_bxEewZPgJioZP2ZbNECh8bTVP12EkihnlnfazGwrfJrurjRaPrlkKRjnjlUjQ8K3nbeSYvGu2c7mBA10KO7z1bCvSg8cGIO2aDwg0AWj1JKsK139X0lqxbGFCvAHC2-ue9rIq6eTPrqXcdo1EYtQRF9R57kfw2ykrojjreuYwKOSudITaJkRuLONwZBttCl8WZ9-xE_eUNSdQuVeHFJFEeK13SbwK_QSb6xvXi4XESAGbynNSnOMNwrTB=w800-h533-no

Guinness zoekt stokken... welke is nou het beste?? :D
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pyzYQ3_mleTj27H61qydXPKJeIe_aIFnXiiIZaniolVSv1FJKH18ElmBHNehEeKlrwOm8MC2sUnvQRDs1dPvSODZeLbUNUG1ZtcD8B_mMWOl0lDVD6Ukbs908kpawk634sXv_JZgvoqbe6WyWimT5QBjjRfpNiUL8eKMHOWnImfMPq9eYoHWFy5s8L8RzeWVTlFepce7f5TxFVBqlscSC4wqJbckNG7fpA4tkGB1rRfpMoR1rdwfPlxaDxtbk9IbgkyPirpdyO8bLrGMZI4D1yCBIsLYDXSX1YSjMZqhA46rwGoGYDzWY2X815EDzL5CZe1Zddlo76gJaErUhDuzmc-P9jmyC_6w_Mn3C_Pw55eJtLRrK9Y29piX2UdrE-JyKoGdK_G_Nr0HywvDO2cRpmaiugBScNhtxzQR0uUsAupOttCLVgZaDk3HgAdAi4BqPsz8ayVF_udPI3zdS0jpdJy0kmP4ec3BzvV1W6Dp1Z8Y9mF36PnWwyg312_b4915bS-ksi6EySUWLuthLyrydEvA7tUF8ohKL8FPpTPB15Z5nncduJY6jnSVbfRNwCtoNJqAueD2A3-DlnicabM-E7DEhZEGy3ETHmG1KRUlUIUTDTBI-oSl=w800-h533-no

Campsite in Altenau
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/Yt_ir1a766jMfq_P7LTn2VHbD1p9F7OiyvUpAzPvB8lCU6VinFrODFEEvD_i5Qhp4M1-10Ycba2mERq1pSUjWS7OgYGNfZkgfe4l7unh_O58P5Vv5WeeIJHifQBGXx3jLHbfM8ay9F0TsU50OdwupKh6_J_PTCIICm_XeSWsHIfo7Pzxwiiz5RnKKES1FiOgtF1ZdhAM3DsHvyPsLqWDW07VumI3AFwPCb_a9PAWTQGLNmFV6VeeGEFE7c_qnzQd3M_o05o0-aHzogFgRHAr7XBZgvFUDvLHLQYl_-dtJTP0jGKBa16PplI8tqMDsuyxQDPpV5sGMatpN0TFWxInKu4HkYZ5bOzDh3vbfR02MI6S8I8q76lKTIRp1ozS3BzWzQMcgf7gJfyu-z3I0EX4w4qNdXMX1d1-C0fb67S8ZDERQnqBYv5S44hkO8moHao_gjcPjwwvMsx1VwNGA2k5Gdv7igXGIXVccD6JqThZMowLcNVZX_MoV-5HZfCnL8LPhfokWjwUAOqf_I4X6HUz4c7tSHNvJT3V5fJ8ZdGCP50X19L-hG3hadD0-ugBTnYMgKhi-wQwfdF42s8mv_1YNIdzpRRZSnCGATQb9qhwRzJ41Gn4AXTp=w800-h533-no

Ik word helemaal zen zo... hadden we maar zulke uitgestrekte bossen in ons landje.
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/ZL1Uuuo3vgPGV1cPytqjGJOkg-SJEOIJDAEig44lU5nZ54h60lK70749JMvQmyg_qi8aC72B2KCx-0eh7CI5CccgVZE00YhHmDqHMpZQctPvBS2ph5itvVAtlgZgg8w5kJ6UVCVjZ6FLS6KSeSvriDjigaEix1P0c07MeZ2RNDy6UQHi1OlBgcvkSXkNVkDPfnBGMHWDhoKnN9QdQ0Yhy6e6xB_2WGHNTRD6CafjoAqERc29gMNI7du71Klas689FO7LspWYwyFR6K1lg1AGKW8AFmHOyta_EvsfYMRcZ73EIfjuYNE_KIqdlzf4GJidfywoictzrO2OQcckzmWpjTaPkQ0pOcEZtTVNis_woDZaTaUN7HmYKd8U5VxtK9_nuhPrE672koEzW-jb0mK84oovyutmSOSqiuB7p3khNxfwhGYgHmRjfpiV3pU8pKBmsxBNgLM-1KDh4K0xP-VTdeV2iA4cu_bozD4d_EApa40YQaDud8q5RfDyh25Avs_wVjyiptzHXsDVKzlptC-nxkvBG1CLTuOXABvbmPXEK1DET240sLxcMPRCnOZ_lwzEPe8L6Bzh3BvgjLRd98Xstj_KMEgwW-cu9xHxqLLQHUwt7NIdDKjB=w423-h634-no

Guinness was ook zen ;)
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/m2Lpy9OeCnu_4dWKK9hh9HoAWhPBLyH8P8bRVdqTn51Ii8VIVjRk2azcC9hVUnsOACiqpg2UwhoXj7f7tc1KcsAWb2_17qMBqoiNE4JgltgbFcnF3eWBwefaJ29mMRQPwdn-MfWa-9nHOJwAmqnxbOqD3WEFOVbnF_gn-pvL4Mi9pO-jprnrIyDLLkTfS7UgUZMJzlA9vzzGzgSjfIZq63d00NFkB3S5tnMWlSQarZzCbDwcmAG_SP5D-ujix-mYmRFrTANXY5Y3bQulcCkhwAh3YTFbh2QddQhqwkjh5reNyRJ7GwmaFS_VBe5h8eSg687s5JkGbeQ9AtOcLEY99jlUR5_3cuE8oGhrh8Ut_vgOC8Z6Maqcs7-Y5b87X2fZ4Yc1yhrHrCwMLdrpLUoITwh6YmlnBOVfkEAumCSKPSUlOZeJpdjoux4rR1OEo8IPnzB0VC0FIGzWS4otzao6UD8rzrcv9_QaOHMux7DV77CdapF1D2E60yd98sBItcpjGqFsUx44eYLqp8MASVqaCGz_R3Dfxhr2JCsCgS6k-pm9SN85VlCei6PhMi-zjFGyfqf6Z1fQLN3z-IAxOMCLr-GH3QWVVV0rvzmEayGniJHrnMQcBejh=w423-h634-no

Mountain rescue team aan het oefenen.
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/KcYrl8-gOHDXWX0Lg9-r8sVTN3h6qiPjeslPDd60YukHlFZzryJ6zXN4QhbeyDQ-vcmFUt5Vk6qKPNoo3zM5I3NQwkk1eaN-iH22nKKIACmDEly73b5xoRIAHgYpgnZRepZjpAYfC6yg58drJZOMyuiY2bfEVWLcuBJ5w3vmy7ljmhKbojvIzkZjAqtwosEbL5JiUKPiQYCbn54cXxN9tgpklo3XjutSUfNMTgxmLjk9nwNhj_L121jj5AXAvB0lzYl4VxmCuCJhF2LNsr1fQ_--7q7HdOX5P5WYP_vTw9WbHXg2EGQ0JE26oW4xmMVin-Emb0tcpghinIORe2G1xy5x4SuvY0BQWOq72zuoxfhCPimvLWfbs2I9QMoGr59K1ZfbztLtmF_HF9JDR-m7YybQwAHWZ3tSTcM6mVjDhhokdyQysNjMdFH38j3mATfftIEHetoTNa9RvKkoMYMkdcw3IdjzTtZE1OOVaq1K_2S4Awn7HuyzHSPczqH5qbmoxKykq8sCJMDgddYuY2-MvmtrH__GXvO-NjxyqPnp4RF7AzPG62jy53DzaoYOyzg1i318k34QXhFJTCRArIqAHrJs_AfUAlSPQ-Pfi-oMCwI4mDFUsgY1=w800-h533-no

Bomen... heel veel bomen....
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/YhRdtkPI407XXSBEj45dpmOOAC-DIo2PRMQ_jZBhA5mdbE6nvVcfZ-ZnkS2jZ7ZTHtRBtGKsADAKG4ON5NL8lQwTdN9I8Cu6ztVJqYV24ZU32BQbzDx1IGQnBvVtKbrlbIqlbNn7QhVil21ov6tuNhXSEsIeEkw1jMOsk4f-cGWH2sADIdaUQ0zgC7CMx41W9y7oBuF3cjlmAybMHU2_a0TNrhExxNx-RgR0qMJS-rgQz2H7G19uvV2j-oMtor7JvnRhqqhSlV4dVVBO7wNFdoD29Dv58x6SqLtxbKKckMbBhAQWlqnhvrYe7opqscSU_YIULffe7OXqjXYCaz6sxAKwu1QZIVYck7a7LhZEUDJSHhGKarVhXTi3gDS6dr5ixk1-K1FnvUEIpkuJ2VwvoNK7F980o9ITtjHSVyAkqC4fNx-nPzcEyYY2QBa9eNYKaStSWrMafImHgD05k8mr1SHKJyUCsXOPxs9tUiTLSGyb9uOaSXOnTO503gHVEx27yw4yGywvQ1HRK7v9__fbCyW4XYIwPh1vkqLs-LxewBIoHfELNX2EZw7-Ycptg1wMgEquUVH-brDoTX42b_xPUIBO4NwRXe95mk6BlQ-v9VC2Vc-IpGHH=w423-h634-no

Zei ik al dat er veel bomen waren? Sommige trails werden niet vaak gebruikt.
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/AZn_4_mS8oiEJKvMkHsUclItnaFjFXVQfLujXFDdRxdwi4tCGb3ivXsS4OQapNjJqnqzZp8dRb28DtQoGYMzfgsJXYrt63wTct8BMKwh57-Wo_mXXz-og6S9JnnX9LXLiO9kVVwLX9qFNAq9G8aqZvnpYGJGeAJuS2eaWAQPySA0rXh0_oHEJHk02v9U4fG4MQrsYsPrfo0oyFgaaYI5SiX5iSosCDeKi5M0R6CDM3iU0HTSkgMgvutVper_LWl_wJM9Yr_czhcexWQF7eWqAQFsK6WHqvvqXwuxAleI5kBnlZkJDxBcBKj80YqNFJzqnDF7puXwvc8pipf3zC_BIKI7pAk_tlamDiRhREAeuAJSuDqs_9KU9gbSQS4Syzo9pUiaxrcAW-X7XJtcMl35cdUpn3xcfo54NpgTQkBikUsXz1OJebnmrzR2rngew96BoeB9RIxwOQfwgbooPlUWIrXTmVXeEBIJZX5dghtS8Pml3qw9ulJNgFQoQ-AgrF675AQBoCDcTx8shHb9kVh5whgecGyhhTRvV1go60ci7mCW3YN801IQAHA4nRMQOt4ATIAmcSO8Qn4mLsC6PL6zCFVc-qkoZdQExAY5Br62mfki2ofCvZOC=w423-h634-no

Het licht in de bossen was prachtig.
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/yZvyxj6L1JSv83mLBJzkfljNqsnAy9_VIiJTNftOAkDnPn_OJX2mKDn2prlA2W998kWL13snkOfH1slJotm8tiYj_LkFcT8RqTkNtsBjj7A4wvlMF1iSo-g0qVCt9R0RKB44kqSb-GKWI38sQXLESUCGFgXLgIxAqAoABA3uTK4g42bwMhnAOUOGOH7PmpTBx1Q786lY6ozNNInvWzxNd92_fMBnuPCUAJkqCr-0mB9Dv-1RYPX7BTqTShpdFW7zft24zGjS9_y9fOKqtV9LgvhqQJ_fjLnHIi05JjyyRyEPJosepiT2yqpxVPUaUqRrAVBR45vAoWqiK34SAEsrPno8FWxg98LbfkkrRW7PVTfz77aaB-2OTeEayqKrSatZQncG7DL8JHSh0QiqwV-N0Fy17vpikC9zcUr9dOj8uWpdHLJwuPk_SfAKz0y9ihDwpZ9NOSu3Q_47WFebI1DNEhqMpwvHYm2PlQoXJvGoD3HLYykB45zrmnZ9aQmYhF0Ch94-mkOwpzrY0ULpbdROE5RUsjDHh4EsjirVfNOa8ea2abaT3MbYLfMba8P7BCO9HNQSxLSJs1G3px_3u8P2Qh0A0eypZGZWPbGida8uULaGITrttzP7=w800-h533-no

Hier wat gear shots. Tijdens een lunchbreak.
Thee maken in de Triangia ketel, op de Core 4 hout brander.
Voor gemaakt met firesteel en shavings met de Esee 3 :)
Net buiten het nationaal park, daar was vuur verboden.
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/t--TtUmc-WFnQVOBjWgXaqyW0omTFEzTSh6vQtHd_QLk5DA7f99HjigPA8xmfTADaEagkP_sH7wft0Hf-8Uc3GAWkYFgG1YJnMrfvYKGypvWjOWUDtm0QV9O5rBlJ4HVz32aJUNL9Twoa1d9mnIG_Y_P4VzyuXhHKn7GSc5M9pTR-ZtKI0WX-WbAccel_h-En9yq7DLdDk9-3wKcxViodHfKbtJnR3GRrwgMiyDp-AL8PA9xe5cydwTknF3U5RkLbuwvfl7EOKSJtpCtRu-VcMOR7AUJDIEOMI8atwLuu85vDfkUqaKaYh28QXCgwQfrIYt5WzVOJ2vlpqg7EyEUpRpa0eUNSmdF1ho1WmAjKJcQzuRYups7f_1LzBWGefFY_l3sUYeS3orag-X3H_yJDOUWNJF2OzD2LrzEGniHHY7R5CysQdheVKMnP-idftzv5l4rv90aPTqH9-cgm3VdwZL3m4FuZ1ZXcawjfzeYHIGsGX2EX3GHLPd0edPVOG9J6WstoWPeFuUG1OYK7gOffo-2uC8sabw9Fc9ZfaCPmoWiDfVksZ_bOOuPvzmhnEO5-UXsCM3n-ZMhAfcUngGwSLx8GnsFy1oK8j9NXODA-TKgvlpTgkBt=w423-h634-no

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/6T90Dp_JJw73WU_HIe8HrEnvAVQsG0KaCRVWNK0HcfM4-Yu6_5--mByGSQWAT4mO0UCzoJscaeARQcVAnwOnwJGFcJ4mGAJTKts08vhBcj53uyJyqUwCXGLppoPdXCZxKY9-czS5bkcz7CA5b7bskfD12z4WzTTMM9QkrpsrRHzb48oa1vpjo7TyfEZLB4Viv3jfaWzbi2XVHKnrpUOqaLezOYxCJgOpSLPgkyGTVe8j2c0-Ofl78SedFy6JwBWCuPV9x9oOgWsayv2Bws7U9vpd6eLw5SyQiSMaP87FwbUUo7kO6_rY8rztfCEHk1WHHnwyuehtjHTeX1UUHuk-Fc662f0pXZUttsfoQ9ryPku_kKgGYX0TDgLTwXTu1c2tT7v7OX91Hec_wXiP2nkDOrm-KGJ_JGG0W6NDPCiBeE-2FL2xjMOS-fDpE1-HgsdrpuCfKiifwgwkRxCXBR31Q_zZl-SyRNNkLAJv0d1HmItDQpzXltDSGMbvBJ_hoIfi6OzPvFas2EpD7tV718_lWmhWLVYFPQUwz8lZz60hQJrlpdDKUqRVfNs0hFlTZHOMj0djGd0uOMwGmlYSqG6He8V2WgAQ2jM81KiulN1KvEsYFRJ5JyPB=w423-h634-no

raad eens wie het meeste van de zon genoot?
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/HX4ODExsnYn1hfhmwkAqETag8iBp89TgPB6Dpda4mfEqHhwR7MZXiSNY9ju6GttboXmEmW_FZ_nLto3OXhAsik3VzxXXGBmNTGHIkDO-5gA2DLqNfX45r6wVehgpHy9jC_u8-0v0k9ndmvNgn6bh8d3c5kpepkvLpOMDX3xm9ARfJEZZoo4L67Flug5oLGgivqCwv290JOOrjOz5V3JJYX5f0gptlVpvbYrNvsttJ3f7Ye7yGSq6HFAxkGzLNB5riqrXRu9I6nOBjHGvBQy1ql0Q_XozEVlUziVE9YzpbpEidO5gVl8CHmFb8lo1wmUUjPsLiC96wj2tVDKMjSeVMtBSzK-X7ua5ALVEte3-jJKO-4WJ_UpCqDwXIQcbFZFrYfU6AOYpot2TG4fXNWXXeZt8Xqkt_bZ3JwsgK5uAbcAAuCPDG1MZrDMVzjAJtJ7rwzZwE5FFdtW8u2E7LBezRJgsCDQ9hxLDchjXnXmoowFff83foTNqDWoq6WG4vl-VbxlHn6mW-UcKLvC1f6uOBQT2wb6R-eoXIlxvvOZFroBmQVy2ZWOJ2X9QpAMedfWB0-FVVpLKmKwbo7IaDfJ84aIFKDlTfSrVPm_XGZrIPMaJAKrpWfNv=w423-h634-no

Elke dag ander weer
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/E5HbhpZ9vdlD032vmJgO6fqqAYe3XaVwYv5HaZ88rUTsnLewwQFjPmUCx8ePN7TUfLXHFbto6asoUs6dSN8c-9Mj4dIFNyLD1wqo3zeXm4v7XvkAWPIBVEddNAN7jb_mYkJr4WhEbE-yLX0gEmQPNHMnWk0ZPuaNHHU9nLAV6HQ6Rv6cbh4Lw1blMvR2NENwgvl4CqFuoDfbLJ4jEvWFJhK1MaC6zFrPs5vZ0tY0I4r0PLq8i4HF8gyJ95ztjw0TkUDBgAn3qOSjDB6Ur9W6YB-idtvpzhQOyZNpT2MYJwAHUO9blGKLmT2TRHC_gp1SRS1nK5JvUO0dWazFbcX9CKjwburOHV2MAiv_umwaq48bnwCvL8qZJ599ej_Rb7qZl6IcIG1MDczq8MVI4hC5DLV7xLZE2BsBgMJV4Zn2xSnrowJOsf_DQpXJFh-AuQ2y0PzfgMHQq-TdILtf0JKORBPdriBY9AWC8y7bEtAu_d2vcRLp2wF32GUKCxGPk6HAJ_GQy1cHuQ6ylBA_T9rxnhJHmzI_HX4K6nI1oNAeBZCl-I-VO9xLuaaJUS82QuItZgS_JYBk92tjjRu7NSVBo6cLy2DW5K1fsHt4CXJcYixdMOc-6Uuc=w800-h533-no

Zon, regen, mist...
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/lytg96ExhGhBkFxNHIKkEfv5C9XM2CyNdW7ikhH6Gp8r9IclTFUAbw-lBrCVz-QJS4u6o3zTEmmMXdMiujfycOa1x5AFLPTwochrOEf4WCsQD7zn4T73JwZccHeoyKhijWjf4u8EFylI9r8zg0UZ_C-CExKypybhC9eFVIp7SYiY7G15jP5bQM4h6eeAFEBTX0C_-YSDU83YRwadslJEeQ49Ccczzy2z_DWxJNnJGvsMqnCbg8gyFDWEAm8QUzMyv-DJK7pBJpJYj8O1Fr274F0AaxLEdVc88QnvlDsttLqG9ulSnNGPz4NNp1NX3xO-i0DXgnzUmvmrCmahQ8-ZX9o-lewLPK-EQIapXGbdUD7IkPeWID-gCbmbn-72A74cussbTcNJWKvdQE0k9p8vcEf9gg3BMgQO8NyMBEzz-45jsh7JCFc5tMpqa1Rsve8mMbtfbDX5sEltMJ_UgCFsWYG743j0MJe-f5WQVBeaHjOstQwGrNLcr53esFFKIaK_tA7TTOYDip-QlF4BSvJFJqKEuz-YLfQh6wbzyubb-JY0F-ejf-i4n9149El6128LbJTKZMv7gkD7-IjN7UfPeo6rGy_o303ypl16v7Nb_c-Plws3hfOy=w800-h533-no

Kon onze bus haast niet meer vinden op de campisite in Schierke ;)
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/OwPhni5szRiO-6m0Q23m0o3ogr1rz0YPPAFlmH6_o8P4d6GQy2LiBlUspBsXpaxpt8htkrdpl-_tVmqr6vPo-uTpa50xHv8XP6kZJUL3jmaD6z0vykuDj2HYLS1W0nOXSnLi9IzzOZOeWTC3ZVdvsQy8MUvsakk7H6DpFjMH9RcEQZfiWNJEqVyiK2U_kjmvucrngo-rwxyt1iQzeMJPJXK1kqxyGAp6fKGAmLt4JbObD6NTF8_mdJ_6C2ofxQPfOv9U2D0_9fnC3YDfU0XSvjkX7a0nbgTOwyEY1vKy3lhGGHQoVpj7v3tvr-E1YK9EhQTS7OQJvtnnP0PPdLZLJwmWpUtnFpvLsOmVjTA1BZB91m5cufCYZBz5Nml3pIKlb3ophdFTx4yljBkks6XMGXZVI0VnzYUXgD7Fa9h-a7MMoh0afT1ayhYGCZtnDrih9y9dL8kbG-tk1xX8SZZgtU_qAZ1psA9ALbVzt5jtEvYDL6FzoWJXBHp0MABUnpxdrqRDtjFoOPI9kjog4WFoeTwT-myuP0URKrZJY7z5FAYhJLYNLbfHwj1loT2vlpSCzQrmTbKhhiGmaEL5IeuxIKDMXALtO876rllcPifYzY0kXfWnHwo1=w800-h533-no

Een van de vele trails de Brocken op (hoogste berg in het gebied, 1142m).
In de tijd dat er nog oost en west Duitsland bestond was dit een no go area in oost Duitsland.
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/7OYJPqSKbH4QTAKqaRKT5r3MnXWRX9L-ypTIL382tbLjSyDLYD4hulfyPVKeqPLkZjNeFj9khXSlbVV3liThmopw47IWUuNSIqx1v14T2zE-cYg3YALrGpaC4kfHtsW4wGPwjDGgbmiYcmW8EMmfTOjH0zZP2bj306hASN3tmy0GnCgVQe1I3QBN0VQdvOfKGVn2nCdhRq8hC_e87OY3gowOWeu1Bg9mjO0NcImwAeQ89Qmdy2-sxIcPicSksTPPBvxvXunDqiCltBtl0ZFxr2IBEhGVA5nR-DQaOU2VvXoLaeJmHE1xKtLYmW_4W9-WIZMPq2ZA0HmzxfwOdyAOOBC2SBSDqAH-gkM_NtRzxaPkqxZPmm3iGFCCRVhFFiLtteOZFqXu_doOljuLHhMHUUvegR6RO8wfHzyCm1JkXZVh3jhakXVBzEuBT4QAQi-CerigtbaDfU2yAwYPdHXCkVqGzjnm6Vkyanhy7TLVi3fXDWbGXKgQZKiv2gxQdPsmMEGV5yF3FUKMGxDEp98p9eK_Ppt3l3YxARKlC40y1LGs1RH0hYV5PajJaihEKNloi9uhyk3ePhIaAeh_U7nXkt47nK_j249F8j_eawDE6-MQJV8q51MO=w423-h634-no

Fijne stroompjes
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/dE-YeShM7zCU5meHyxirJYBmnLyp4Zjw8wf-IncFXnCsM0Q8EUhEQeWw6gk-yJyYQfts_4VHPD7C_8efMXUYA3KstIncy1KbfF5O9LBrtKWQlwDZjQJTUjwTsrL1gj2dTVNm1NQAX3_kOU_ry6PgWxAmhTswIgmqhU0hWtccbRtm9H5HCNPXw4vDpLulK9sCPY_tukf1iR1KP9sWOMaw99VnN6J9d4fcQbtjI9LctuOAgz_wy6ti_BK6qDABh8111Z6OKUh5-23bL0Booi8Iy5X-yLjbMelm_KWSw_501TYdpUBcC-tSetchyGStQcydiBQQOEFBx2CiB7FmofDhmTDsKH3TWher8sflZUc0km-PxkjUJIvHTG59-h5ODM0FnArI-lxqKzu8a_5iLjNdAIK_kPA7kQoY3MeEtaqsQFgpdFNBQtyn_5n3GvUFTr-Qs7WxcFeOtKxfqhGOUT4VcY0b69HZslBkxEx1SPyp6GFiYfLmOhbL_nBTBiCT7L_8zFWehMdGx9lFq2L5IZuv2B5VPfmP3hjqfl19SnkvIqievHYQShPV6wxTBBB6WlhN-1l6Jt901HSG9Ip9nfi1DW2TR8cyvFK_7nqn43Rn8wmH8H1rOGfh=w800-h533-no

Stormen hebben veel bomen omver geblazen
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/7I5-cylmv9LtchGv91IVFIOGlkbsuuagF7Hryjer3BK6W4QZPibqwaIWoGak2B_-DPM-OWaswX0ksl1V-KtbvZNdtzO9OWdvnCt-YjdTR96-AkrqoTWlcu1KSe-t333Oz11P4DVrRmaILllHPUljuE5x6YNr-3padmfqNGQqJGuGFlpI_n2iaVmVcm3yXIo9MPb1_WkawBJVBIpw4_dQSD1wuVSmX6BPww5MIEEbatTD2VFUI6LalGBje1dy2AAJKr3q3llS1etG4tE5kIuaM1H4JkSp5BAGhtsWLhTrXrw5pKnzOFsRx39rwXgZezwM1HJNMaQVz67KXjW-xTPFRx6t9b-HQovmImIjQ1W6QhYdNE5CB3u9WQuO9xUWHbbtfwNSd88Fb3qA-86XIq5QO5cTGcpIm1WFhl_Tig2A5JTGumK49-gC2mjsLlbNECeoY1jISYXInWEmTB24ix9h6orscpNhne-rvUCb51OQRnTy3RvHuUwfRiFmUy5DXpPdho8xfgZPuyItx30pCQwuY75cq16DcmqhBHX4xeOzsBj7VYPagyll49fICWWP9fe0W_gNIW_N_Jan0ECe_sjwZanqJK0cD2H2OXFEwPgtKdILW4osQnaa=w423-h634-no

Sommig stukken bos hadden duidelijk wat problemen. kwam dit op verschillende plekken tegen. Geen idee wat de oorzaak hiervan is.
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/p1QPHJdkF0d9vdxqyj2YH8wBsRJSNjCZxzGgDgkAA8eMD7OE5v7qezfizpx4U7ZmqlLzsOCttsSjwGmSJkKJtS5VP2sLzmh62UhgJCa3Mkf8aVUy1xr3HQOFmhoMwLeUGUfjzjVOZsRrqoYVMEKwsLwtYGYplDciG6-Haum_F1CIXz12yHAy12ylxvmAn7zrQQNRo7KnS0H5ZyukzOnWL8jdFXS-W2YBgX3WgwEsO5VgEPfsHIcori9qJ8gIS52PRHlFiGGG_onkemwCneYLxq_R6RQVNVeoV42zurmxW42Idh_mPQ-wM-fot72MckbKLn6J6-LuP5_3pYqysBehKfyH2RjlK85Y0nuT4w_njf0NRsDBp0D7A2Xasz2Cjo17LRURmQaW8QOHnNAvtBehzJGmwx_xOKIv44qVWkFade2DVU_ZFkrBLkL2UR9eGb6UJR_Xpb-hCKxCR-Fb2wT7aaQCDsAVcGP9UqbsQfCEIaMTvtD7UmHtM7Oc0NDlYBOywCBbolepTefjNjqUq6KEr09cAwa5ay5nQeQfxI26zY92iBkndxrDjYqujXC9WxfPvdzbSbRw9ncAd_RWOS7EiFbsUq2RSS4nADRaVvhGlNoss3Wds3V6=w423-h634-no

Sneeuw restjes pas boven 1000m
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/32BHJVpfly8Unr0ATuoNOcqQMA9EYeB1429TdY3HabfkBc3EUnml23MqYUlZ7o4uOe0hLVV_PU__g-X2TnS9WwKCzNr412H4eUMq_0ZJInWiMIvcgtshT2YAZdEJ4NSJmpr9nUcn4pe8HyNwNCxICfxZqxB16A0yaiYFLsCCyNBv4VtDXGlU-WkLDxt7FHxf0LXlk3TqIEWi3eJAC-VwrhUKYhwpvCJdRfmDNJ7RXY21GFM8zmEn-Fv8Fu19zWUCarnl-V70hgLSrCJM3vm0wWZ6CzVHWhLDrJA58VIKCpsqQJSf-boMGtuAZnc0j_WXJ3mP-gjnciYuuqwnGXZ4bWL2NtYAkZUc6xBuX5lf2Si8qxlch50glzeafC-bLLTyMC7Zuotl90xbv-bWKjF2lct7CheN3ebFFXL3ZLuZGL-4r5CTiQlzBRl_DyniCfQVuSPfF22g8Gpdr8etwVsTeaH1ZF877ZIgUzo3aFW7zxgk5A1G_TGl8VqWzlLI-0wURulAvtmFW7CrqRbVIJzChOvw6KkI8A3jBbqNTzGO9lXpH6CXRhQU0zEwCGX9yO60aEKs8gbZid4fgDKMcLt065M8rdDqTvoVp-W1w1hNlrkesIAw5uNN=w423-h634-no

Weinig uitzichten door al die bomen. Dit is een van de weinige die we hadden :)
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/Hq8R3ur1Cuuip3e6Fuy99UIL44pJNUvjGJa6HA9hfa14_qm5izXI5ZmoOLuCGNtMBGK8mfCFAv8kCJVnMFpEDrindsrhIHVpySsy6ne0EU30SlaxLAVzyIYnrtoJLYtTcKOWO4EN61QgMtnHhSfpU8tWA-KqqhnOGmXB4wq9mK5SpqXvYMKlS92muRLsLqrSIref4__KiqY8KZDAtiRMbFapNh2vcTWrQsO-xCBRvGUAPomUPydgnCGv3AOhiGqqT5CS1qM65602gTdo8153NK0jAyWFSbVLjgM5AXPBwkNBcUj463JwIBeuJbJg53yfJH5mrbaGL6_uYM2aUVhSCgw02MIvCVPlMKsBlcbB2o6QxasjQC_mhsO_0LQrMQxAgxe8_c2K3KJT8dFx8KuaKjftBnKcg07YPISu08U7nGH29mhcHK0FFfjTVxfd9egr4fNb6GSt4UtfB-81N1ed8r3xFVeAo9B1YH9Jot2xis5VDp-9oZz-tMnyPg-_5QuUANmNmHMXWRBX5t433oeYD3PnHXpBRQgnHDuUdlK9A3egI3wTEqid0oSanvfZY5BGYtdaanHoS2pnuCm3OTmMV2U0I51fozNUbnB3SEWn31f0t37fmwEj=w800-h533-no

We hebben genoten daar, Hopelijk wat inspiratie voor jullie om er op uit te trekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 10:28
We vertrekken binnenkort naar Marocco. Voornamelijk voor de cultuur, maar we gaan zeker ook rondtrekken. Iemand al ervaringen? Ik kom meerdere meerdaagse tochten tegen. Ondanks dat het nu gaan houden bij wandelingen van enkele uren, denk ik eraan om ooit nog eens terug te komen voor een trektocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:29
Even de stilte doorbreken; over een ruime week vertrek ik naar Pelvoux, vlakbij Biancon, in de Ecrins (Frankrijk).

Nu heb ik begrepen dat je daar prima kan wandelen, en aangezien de samenstelling van de groep iets is veranderd is dat opeens een heel leuke optie geworden naast het klimmen wat we daar ook willen gaan doen.

Heeft iemand ervaring of aanraders voor een 2 daagse wandeltocht daar in de buurt? Ik zie er heel wat leuke colletjes zitten, wellicht lopen we ook wel een etappe van de GR54, maar ben erg benieuwd naar ervaringen met dergelijke tripjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Gister wezen geocachen (http://www.geocaching.com/geocache/GCKX8Y), de locatie was zo mooi dat ik wel even foto's wou delen:
Afbeeldingslocatie: https://scontent-lht6-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/19029320_10154781080778528_2672979909822732632_n.jpg?oh=a695f4f2e45445f13703b3db7109db09&oe=59E84888

panorama:
https://www.facebook.com/...880298305088&l=895644702a

Ik was wel blij dat ik mijn goede wandelschoenen aan had, want die rots was behoorlijk klauteren.. MrsT vond het behoorlijk spannend, zeker om dat de ToolKids nogal berggeitjes zijn en totaal geen angst hebben wat klimmen/klauteren op rotsen betreft..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:07
L0we schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 17:42:
Even de stilte doorbreken; over een ruime week vertrek ik naar Pelvoux, vlakbij Biancon, in de Ecrins (Frankrijk).

Nu heb ik begrepen dat je daar prima kan wandelen, en aangezien de samenstelling van de groep iets is veranderd is dat opeens een heel leuke optie geworden naast het klimmen wat we daar ook willen gaan doen.

Heeft iemand ervaring of aanraders voor een 2 daagse wandeltocht daar in de buurt? Ik zie er heel wat leuke colletjes zitten, wellicht lopen we ook wel een etappe van de GR54, maar ben erg benieuwd naar ervaringen met dergelijke tripjes
Wij verbleven in 2007 een weekje in Ailefroide en hebben van daaruit een reeks eendaagse tochten gedaan. Wat ik me van de voorbereiding lijk te herinneren, is dat er weinig "aangeduide" meerdaagse wandelingen waren, maar je hebt natuurlijk alle mogelijkheden om zelf te plannen. Voor doorgaande tochten moet je er volgens mij wel rekening mee houden dat je voor de "Noordelijke kant" bijna altijd alpine materiaal nodig hebt, en dat de Zuidelijke kant dus aan te raden is.

Aangezien het onze "eerste keer" (min of meer) was, hebben we uiteindelijk beslist om alleen maar ééndaagse wandelingen te doen. Wel aan de noordkant, omdat we nooit "over de berg" gingen. Ik zal straks thuis nog eens kijken of er nog iets in mijn documentatie zit, wat zou kunnen helpen.

Deze had je al gevonden, neem ik aan: http://rando.ecrins-parcnational.fr/en/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
nokie schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 10:24:
[...]

Wij verbleven in 2007 een weekje in Ailefroide en hebben van daaruit een reeks eendaagse tochten gedaan. Wat ik me van de voorbereiding lijk te herinneren, is dat er weinig "aangeduide" meerdaagse wandelingen waren, maar je hebt natuurlijk alle mogelijkheden om zelf te plannen. Voor doorgaande tochten moet je er volgens mij wel rekening mee houden dat je voor de "Noordelijke kant" bijna altijd alpine materiaal nodig hebt, en dat de Zuidelijke kant dus aan te raden is.

Aangezien het onze "eerste keer" (min of meer) was, hebben we uiteindelijk beslist om alleen maar ééndaagse wandelingen te doen. Wel aan de noordkant, omdat we nooit "over de berg" gingen. Ik zal straks thuis nog eens kijken of er nog iets in mijn documentatie zit, wat zou kunnen helpen.

Deze had je al gevonden, neem ik aan: http://rando.ecrins-parcnational.fr/en/
Die heb ik gezien inderdaad, ben al een beetje aan het puzzelen welke precies te combineren zijn. Op zich is daar best een goeie route uit te stippelen.

Hoe heb je dat gedaan met drinkwater? Gewoon een dagvoorraad meegenomen? Of onderweg uit de stroompjes gedronken?

Van de week nog maar even een paar goede kaarten scoren, dat wandelt altijd wel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CobraMic
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-03 14:20
Hoi L0we,

Mooie vooruitzichten, ik ben zelf ook al een aantal keer in dit gebied geweest. Je kan er idd super mooi klimmen en wandelen, ook meerdaagse tochen. Ik heb toen gebruik gemaakt van Cimarron Buitensport, dit is een Nederlands bedrijf wat daar al heel lang zit. De eigenaar kent een hoop berghutten en slaapplekken, misschien kan je iets via hen regelen. Ze zitten in Chateroux-Les-Alpes tussen Briançon en Embrun in.

Qua water konden wij iedere keer terecht in de hutten en dorpjes waar we langskwamen.

Veel plezier iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:07
L0we schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 11:42:
[...]

Die heb ik gezien inderdaad, ben al een beetje aan het puzzelen welke precies te combineren zijn. Op zich is daar best een goeie route uit te stippelen.

Hoe heb je dat gedaan met drinkwater? Gewoon een dagvoorraad meegenomen? Of onderweg uit de stroompjes gedronken?

Van de week nog maar even een paar goede kaarten scoren, dat wandelt altijd wel prettig.
Wij hadden gewoon dagvoorraad mee, maar in de hutten kan je inderdaad makkelijk bijvullen. Sommige stukken zijn vrij droog trouwens, dus drinken van stroompjes kan tegenvallen. Ik dacht dat het advies toen ook was om het water te zuiveren (wegens dieren), maar misschien is dat iets wat je standaard doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0we
CobraMic schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 12:02:
Hoi L0we,

Mooie vooruitzichten, ik ben zelf ook al een aantal keer in dit gebied geweest. Je kan er idd super mooi klimmen en wandelen, ook meerdaagse tochen. Ik heb toen gebruik gemaakt van Cimarron Buitensport, dit is een Nederlands bedrijf wat daar al heel lang zit. De eigenaar kent een hoop berghutten en slaapplekken, misschien kan je iets via hen regelen. Ze zitten in Chateroux-Les-Alpes tussen Briançon en Embrun in.

Qua water konden wij iedere keer terecht in de hutten en dorpjes waar we langskwamen.

Veel plezier iig!
thnx voor de tip! ik heb vanavond even uitgebreid de kaart bestudeerd van het gebied, zie al best een hoop interessante opties.
nokie schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 13:53:
[...]

Wij hadden gewoon dagvoorraad mee, maar in de hutten kan je inderdaad makkelijk bijvullen. Sommige stukken zijn vrij droog trouwens, dus drinken van stroompjes kan tegenvallen. Ik dacht dat het advies toen ook was om het water te zuiveren (wegens dieren), maar misschien is dat iets wat je standaard doet.
Normaal ga ik op stap met een dagvoorraad, ben eigenlijk niet ervaren met meerdaagse tochten. Vandaag voor de zekerheid maar een filter gekocht, just in case.

Ik heb er zin in, zal hier wel wat fotootjes plaatsen als ik terug ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:30

Tourniquet

Hiya, fellas!

Ik ben al een tijdje op zoek naar een lange outdoor/reisbroek die wel "technisch" is maar toch niet als zodanig herkenbaar is qua stijl. Qua uiterlijk gewoon een "nette broek" eigenlijk.

Samenvattend zoek ik naar de volgende eigenschappen:
- lichtgewicht (liefst <350 gram) en compact opvouwbaar/oprolbaar
- sneldrogend
- kreukvrij
- geen afritsbroek, geen opvallende logo's of ritsen.

Dus eigenlijk een broek die je ook bij een avondje uit of naar een restaurant zou kunnen dragen zonder dat deze direct als outdoor/hiking/travelbroek opvalt.

Nu ben ik bij mijn zoektocht wel enkele merken tegengekomen die voldoen aan mijn eisen, bijvoorbeeld:
- Makers & Riders (bijv. 4 Season AeroDri Wool Trousers F16)
- Bluffworks (bijv. Chino Travel pants)
- Outlier (bijv. Futureworks)

Het nadeel is dat deze niet in Nederland te koop zijn en ik ze zou moeten bestellen in Amerika met bijbehorende forse verzendkosten en importkosten.

Is er nu echt niets te verkrijgen in Nederland in dit segment? :?

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:39

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Kijk ook eens bij golfkleding. Die broeken zijn vaak netjes en toch van technische stof, of in elk geval iets sneldrogends in geval van regen. Bijvoorbeeld van Golfino of Alfredo. Peak Performance heeft het ook wel, en Nike ook hoewel dan de kans groot is dat er een logo op de pijp staat.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik heb zelf deze en ik zweer erbij:
https://www.decathlon.nl/...151074?mc=8382356&c=ZWART

Zit supercomfortabel, is licht, droogt snel, is zeer elastisch en heeft zo'n kniestuk. Wellicht vind je dit net iets teveel wandelbroek-uitstraling hebben, maar de ritsen zijn gewoon zwart, en niet geel zoals op de foto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasper
Heb je al eens bij de broeken van Craighoppers gekeken? https://www.craghoppers.c...s_mentrouserscraghoppers/
Pagina: 1 2 ... 22 Laatste