Voor elke set ervaringen kun je er andere tegenover stellen. (N=1, en dat elke keer weer)
Ik heb erg goede ervaringen met zowel Meindl als Hanwag.
Mijn Meindls heb ik pas in de ban gedaan na meer dan 25 jaar, toen ik zeker wist dat een vervangende Vibramzool de inmiddels wel erg gebruikte schoenen niet meer zou redden.
Inmiddels alweer 3 jaar Hanwag, en die zijn fantastisch. Goede hikes met (best zware) rugzakken mee gedaan, zowel vlak als fors geaccidenteerd.
Voor 'gewoon' wandelen in de bergen, dagtrips (zomers, ik houd van warm weer) zijn voor mij mijn Teva's - al een aantal paren van versleten.
Echt ronduit teleurstellend waren de met name de slijtage aan (bepaald niet goedkope) wandelschoenen van The North Face. Comfortabel, maar wel veel te snel gladgesleten. Ik heb allerlei varianten (halfhoog, laag, we\/geen GoreTex) gehad, maar die komen er niet meer in.
Sowieso, zou ik met de kennis van nu GoreTex en andere varianten waterdichte membranen waar PFAS in is gebruikt, vermijden. Is tot nu toe niet echt gelukt, ook al omdat de producenten niet expliciet genoeg vermelden wat voor grondstoffen ze gebruiken in hun materialen.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan