Het Grote Outdoor- en Bergwandeltopic - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 22 23 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Inmiddels zo verontrustend dat gletsjermetingen inmiddels vaak niet (meer) gedaan kunnen worden:
https://tirol.orf.at/stories/3330850/

Gletschermessungen immer schwieriger

Der Österreichische Alpenverein (ÖAV) hat auf immer schwieriger werdende Messungen aufgrund des bereits weit fortgeschrittenen Gletscherschwunds hingewiesen. Mehr und mehr Gletscher müssten in den kommenden Jahren aus dem Messprogramm gestrichen werden.

Het wordt te gevaarlijk of er valt gewoonweg niks meer te meten... :-(

Mooie Plaatjes   

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-01 20:28

Korakal

Up up up!

Afbeeldingslocatie: https://korakal.nl/got/dientes_de_navarino.jpg

Wij gaan binnenkort naar Patagonië. Van daaruit eerst naar Antarctica, en daarna op de meest zuidelijke trekking ter wereld: Dientes de Navarino op Isla Navarino, onderdeel van NP Kaap Hoorn. Het plan is om tot de zuidkant van het eiland door te lopen (Lago Windhond). En tot slot staan nog de Moai van Paaseiland op het programma 8)

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Da's geen trekking tocht(je) meer @Korakal , da's een complete wereldreis! 8)

Veel plezier en be safe!
Enne, we willen wel plaatjes bij de praatjes. ;)

Mooie Plaatjes   

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:20
Korakal schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:21:
[Afbeelding]

Wij gaan binnenkort naar Patagonië. Van daaruit eerst naar Antarctica, en daarna op de meest zuidelijke trekking ter wereld: Dientes de Navarino op Isla Navarino, onderdeel van NP Kaap Hoorn. Het plan is om tot de zuidkant van het eiland door te lopen (Lago Windhond). En tot slot staan nog de Moai van Paaseiland op het programma 8)
Gaaf! Ik ben in 2015 solo om die Dientes de Navarino gelopen.

Destijds he-le-maal niemand tegengekomen. Echt een heel bijzondere ervaring. Misschien dat ik binnenkort de plaatjes nog eens uit het archief trek.

[ Voor 3% gewijzigd door Isdatzo op 20-11-2025 23:02 ]

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-01 20:28

Korakal

Up up up!

Oehh een ervaringsdeskundige! Wat grappig, zo snel had ik dat niet verwacht :D
Ik ben heel benieuwd hoeveel mensen we gaan tegenkomen. Verwacht ook niet heel veel, maar geen idee hoe weinig het er gaan zijn uiteindelijk...

Als je nog eens wat leuke foto's hebt om te delen :*) O-)

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Hier nog een... maar dat tochtje van mij is al wel >20 jaar geleden.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-01 16:57
Ben op zoek naar een duffel bag en neig naar een TNF base camp. Begrijp dat het nieuwere type (vierkant) van een iets ander materiaal is. Is er iemand bewust voor oud of nieuw gegaan?

[edit] Na mijn bezoek aan Bever tot de conclusie gekomen dat het een van deze twee wordt:
Patagonia Black Hole 70L
The North Face Base Camp Duffel M

Beide mooie tassen. Materiaal van de North Face is dikker/stugger en de tas is meer hufter proof. Voordeel van de Patagonia is dat de opening wat groter is waardoor de tas denk ik makkelijker in en uit te pakken is.

[ Voor 60% gewijzigd door rockerpoet op 21-12-2025 11:58 ]

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:02
rockerpoet schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 10:55:
Ben op zoek naar een duffel bag en neig naar een TNF base camp. Begrijp dat het nieuwere type (vierkant) van een iets ander materiaal is. Is er iemand bewust voor oud of nieuw gegaan?

[edit] Na mijn bezoek aan Bever tot de conclusie gekomen dat het een van deze twee wordt:
Patagonia Black Hole 70L

Beide mooie tassen. Materiaal van de North Face is dikker/stugger en de tas is meer hufter proof. Voordeel van de Patagonia is dat de opening wat groter is waardoor de tas denk ik makkelijker in en uit te pakken is.
Wij hebben 4 van die TNF tassen (2xs en 2xm), ontzettend fijne tassen en de opening van beide maten is meer dan prima. De m hebben we een enkele keer ook met zn tweeën gebruikt, ook dan is de opening nog redelijk.

Het enige wat de TNF niet echt heeft, is een vakkenverdeling. Dat vinden wij geen punt. De TNF tassen zijn ook zijn ook gemaakt van waterdicht materiaal. Modder en zand veeg je zo weg. (Alleen op de ritsen komt er water binnen. Misschien ook bij het stiksel, maar dan moet er wel heel wat water over heen gaan voordat het daar lekt.)

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:20
Heb al jaren de North Face Duffel, onverwoestbaar (tip: de outlet in Roermond heeft/had ze vaak voor een scherpe prijs liggen). Sinds onze recente trip naar IJsland waar zowel spullen voor 3 weken camper kamperen alsook nog een 45 liter rugzak mee moest met complete kampeeruitrusting en droogvoer voor 1 week én we maar 1 tas pp wilden inchecken heb ik op het laatste moment ook nog een expandable duffel van de Decathlon erbij gekocht omdat de North Face net te klein was voor alles: https://www.decathlon.nl/...nd/156360/c163c71m8383301

Ik moet zeggen, niet verkeerd voor dat geld. Ja, het materiaal is dunner dan de North Face, maar hij draagt op de schouders wel fijner door de sternum-strap. Er zitten ook meer compressie banden op wat ook wel fijn werkt. Of hij net zo onverwoestbaar is als de North Face denk ik niet, maar het is zeker geen rommel.

Hi Ha Hopjesvla

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
@Hopjesvla79 daar heb ik ook wel eens naar gekeken. Enige nadeel van de Decathlon tas is dat hij waterwerend is, niet waterdicht. Dat is ie van de North Face wel.

Hier overigens ook een tevreden TNF gebruiker, top tassen.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:03
Ik heb de Ortlieb Extremer 113L

https://hollandbikeshop.c...XpCDXnrxc-pRoCiOwQAvD_BwE

Ben erg erg blij mee, kan weinig aan kapot. Nadeel is dat er alleen aan bovenkant een opening zit, dus hij is vooral geschikt als transport-tas, ben je eenmaal op je locatie dan moet eigenlijk alles eruit, anders kom je niet meer bij de onderzijde. Dis als “grote reistas” is ie niet ideaal, maar als duffel die op ezels, en sherpa’s wordt gebonden met touwen, waaemee gegooid en gesmeten wordt en wat echt 100% waterprood moet zijn: helemaal perfect.

Wat ik de laatste jaren wel merk is dat de tas op luchthavens steeds vaker als “rugtas” wordt gekwalificeerd en dan met “afwijkende baggage” mee moet. Dat heeft als nadeel dat je daar naar toe moet, maar als voordeel soms ook weer dat daar zelden een rij staat ;)

Ik heb hem twee keer meegehad op expeditie, maar ook al een aantal keer als tas waar meerdere tassen in ging om zo als 2 personen maar één tas te hoeven inchecken en toch veel mee te kunnen nemen (vaak is volume meer een probleem dan gewicht).

Verder door zijn lengte ook ideaal voor klim- en alpinetrips: ook ijsbijlen en clipsticks passen er goed in.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:13

Deathchant

Don't intend. Do!

Kan iemand me met het volgende helpen...Ik heb een RAB Electron winterjas (dons) waar ik uitermate tevreden over ben. Ik ben namelijk vrij warmbloedig, en deze donsjas helpt vooral bij koud weer en zeer lage inspanning (rustig wandelen). Ik spring er met enkel een tshirt in en klaar.

Ik heb deze jas nu al 8 jaar en waar ik continu tegenaan loop, is die irritante capuchon die eraan vast zit....Ik heb lange haren en ik vind dat ding maar lastig. Daarnaast is de jas wel wat puffig (ja duh, dat wist ik ook toen ik em kocht). Daarnaast is het ding geen ruk waard als het regent, plus, ik kan mijn goretex regenjas er niet overheen aan doen omdat het te puffy is. Anyway, ik heb ook een dun synthetisch isolatiejasje (Jack Wolfskin) met bijna niks van isolatie erin, maar dat is nét wat te fris om met een tshirt alleen eronder naar buiten te gaan.

Dus ik zoek iets wat daar net tussenin zit. En idd, er is zat keuze.
Wat ik echt behoorlijk vervelend vind is dat het altijd zo strak zit in de oksels. Ik ben echt niet dik, heb een normaal postuur, en veel jassen zien er wel mooi uit met een mooie pasvorm, maar dat betekent vaak voor mijn gevoel iets te strak in de oksels. Ik merk dat doordat ik de jas "van achter" over me heen moet schudden, in plaats van gewoon arm voor arm aantrekken.

Nou heb ik heel toevallig in Londen in de Arcteryx winkel een superfijne jas aangehad (maar niet gekocht), namelijk de Atom SV (die had helaas een hoody), in maat L. Qua pasvorm ideaal, niet te strak in de oksels, maar mogelijk wel problematisch als ik een trui of een fleecevest eronder doe. Maar ja, dat doe ik toch niet, want ik heb het gevoel dat die Atom SV echt warm is...misschien wel té warm. Ik zou heel graag deze jas willen hebben, maar dan in de kleur VITALITY (blauw), maar die kleur komt alleen met de hooded-versie helaas.

Maar goed, er is dus ook een reguliere Atom, of vaker de Atom LT genoemd. Deze heeft ietsje minder isolatie (60gr/m2 ipv 100gr/m2) dus lijkt een geschikte kandidaat. Echter staat bij o.a. Bergfreunde.nl (en chatGPT zegt het ook) dat het een strakkere pasvorm heeft dan de Atom SV. De Bever in Maastricht heeft beide jassen helaas niet om te passen. Dus ik vroeg me af of iemand advies had: of de Atom SV kopen en de mogelijke warmte op de koop toe nemen, of de Atom LT kopen en hopen dat ie past. 1 maat groter kiezen is volgens chatGPT geen goeie optie omdat hij dan te zakkig kan zitten.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:30
@Deathchant
Ik heb zelf paar jaar geleden een helly Hansen dons jas gekocht met synthetische buitenlaag.
Deze gaat nu altijd mee met mij op hikes.
Dit is een soort gelijke:

https://www.hellyhansen.c...ket-20-63359?color=290002

• Hopjesvla79
Deathchant schreef op woensdag 24 december 2025 @ 21:38:
Kan iemand me met het volgende helpen...Ik heb een RAB Electron winterjas (dons) waar ik uitermate tevreden over ben. Ik ben namelijk vrij warmbloedig, en deze donsjas helpt vooral bij koud weer en zeer lage inspanning (rustig wandelen). Ik spring er met enkel een tshirt in en klaar.

Ik heb deze jas nu al 8 jaar en waar ik continu tegenaan loop, is die irritante capuchon die eraan vast zit....Ik heb lange haren en ik vind dat ding maar lastig. Daarnaast is de jas wel wat puffig (ja duh, dat wist ik ook toen ik em kocht). Daarnaast is het ding geen ruk waard als het regent, plus, ik kan mijn goretex regenjas er niet overheen aan doen omdat het te puffy is. Anyway, ik heb ook een dun synthetisch isolatiejasje (Jack Wolfskin) met bijna niks van isolatie erin, maar dat is nét wat te fris om met een tshirt alleen eronder naar buiten te gaan.

Dus ik zoek iets wat daar net tussenin zit. En idd, er is zat keuze.
Wat ik echt behoorlijk vervelend vind is dat het altijd zo strak zit in de oksels. Ik ben echt niet dik, heb een normaal postuur, en veel jassen zien er wel mooi uit met een mooie pasvorm, maar dat betekent vaak voor mijn gevoel iets te strak in de oksels. Ik merk dat doordat ik de jas "van achter" over me heen moet schudden, in plaats van gewoon arm voor arm aantrekken.

Nou heb ik heel toevallig in Londen in de Arcteryx winkel een superfijne jas aangehad (maar niet gekocht), namelijk de Atom SV (die had helaas een hoody), in maat L. Qua pasvorm ideaal, niet te strak in de oksels, maar mogelijk wel problematisch als ik een trui of een fleecevest eronder doe. Maar ja, dat doe ik toch niet, want ik heb het gevoel dat die Atom SV echt warm is...misschien wel té warm. Ik zou heel graag deze jas willen hebben, maar dan in de kleur VITALITY (blauw), maar die kleur komt alleen met de hooded-versie helaas.

Maar goed, er is dus ook een reguliere Atom, of vaker de Atom LT genoemd. Deze heeft ietsje minder isolatie (60gr/m2 ipv 100gr/m2) dus lijkt een geschikte kandidaat. Echter staat bij o.a. Bergfreunde.nl (en chatGPT zegt het ook) dat het een strakkere pasvorm heeft dan de Atom SV. De Bever in Maastricht heeft beide jassen helaas niet om te passen. Dus ik vroeg me af of iemand advies had: of de Atom SV kopen en de mogelijke warmte op de koop toe nemen, of de Atom LT kopen en hopen dat ie past. 1 maat groter kiezen is volgens chatGPT geen goeie optie omdat hij dan te zakkig kan zitten.
Wellicht heb je hier wat aan: Beta AR van Arcteryx past mij perfect (over een RAB Electron donsjas trouwens ;) ), de Arcteryx Beta SL dan weer niet. Zelfde serie, ook net iets andere pasvorm. Maar daar kwam ik pas achter na passen... Op.papier zouden de verschillen niet zo groot zijn, maar in de praktijk toch wel. Maar daar kwam ik dus pas echte achter door domweg te gaan passen..

En anders toch maar ritje maar Zwerfkei, daar hebben ze ze allemaal (onder voorbehoud) hangen. Mooi dagje uit...

Hi Ha Hopjesvla

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:58

Patagonia Black Hole 70L

Patagonia duffel is oerdegelijk, de mijne (60L) heeft al meerdere keren onderin het vliegtuig een reis gemaakt en dat is niet te zien.

The North Face vond ik zelf wel echt veel te stug materiaal.

Enige waar je rekening mee moet houden is dat de bodem NIET waterdicht is, dat is een issue bij alle Blackhole tassen overigens, bij de rugzakken is de bodem ook niet waterdicht.

Voor mij geen probleem, maar voor jou wellicht wel.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Patagonia Black Hole 70L

Wellicht te laat, en heb je die Patagonia of North Face al gekocht, maar ik ga het proberen :) Ik stond voor dezelfde keuze, alleen wilde ik echt volledig waterdicht hebben, ook de bodem. Dus ik heb een Ortlieb Duffle 60L gekocht (uiteraard in fel geel):
https://www.bergfreunde.nl/ortlieb-duffle-60-reistas/

Ik heb em nu zo'n 2 jaar in gebruik als reistas (te dragen als rugzak) en sporttas. Hij is waterdicht, geen twijfel. Als je de rits helemaal dicht doet kun je erop gaan zitten en dan nog loopt er geen lucht uit.
Hij is heel stevig, en niet kapot te krijgen...Maar hij is wel erg stug, zowel het materiaal als de rits. Mijn god wat moet je hengsten om die rits open en dicht te krijgen. Nog een ander nadeel is dat het zijvakje met rits wel heel klein is. Mijn OnePlus 7T Pro, een sleutelbos en een RFID pasjeshouder is al teveel...
Als je de flappen vastklikt, is ie compacter en je verliest wat ruimte om aan de uiteindes van je tas dingen te proppen. Als je verder geen groot bulky spul (zoals een slaapapneukoffertje) hoeft mee te slepen, dan is dit een ideaal en draagbaar formaat.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Hopjesvla79 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 00:01:
[...]

Wellicht heb je hier wat aan: Beta AR van Arcteryx past mij perfect (over een RAB Electron donsjas trouwens ;) ), de Arcteryx Beta SL dan weer niet. Zelfde serie, ook net iets andere pasvorm. Maar daar kwam ik pas achter na passen... Op.papier zouden de verschillen niet zo groot zijn, maar in de praktijk toch wel. Maar daar kwam ik dus pas echte achter door domweg te gaan passen..

En anders toch maar ritje maar Zwerfkei, daar hebben ze ze allemaal (onder voorbehoud) hangen. Mooi dagje uit...
Hmm, ik ga eens kijken of ze deze jasjes (de Atom jasjes) in de Roermond of Maasmechelen outlet hebben, maar ik ga natuurlijk geen 3 uur naar Zwerfkei rijden :P
Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt en dat de pasvormen gewoon echt anders zijn. Ik heb inmiddels verschillende reviews gelezen en daar wordt ook gezegd dat het allemaal wel moet passen, maar dat de reguliere Atom gewoon trim fitted is en de Atom SV ietsje ruimer (voor laagjes).

De door jou voorgestelde Beta is niet wat ik zoek; ik wil een wat minder bulky, meer casual winterjasje waar mijn bestaande regenjas overheen kan, niet een nieuwe regenjas voor over de donsjas :) Zeker geen slecht idee, maar dan zie ik er NOG lomper uit :P

[ Voor 11% gewijzigd door Deathchant op 27-12-2025 14:36 ]

• Hopjesvla79
Deathchant schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:31:
[...]

Hmm, ik ga eens kijken of ze deze jasjes (de Atom jasjes) in de Roermond of Maasmechelen outlet hebben, maar ik ga natuurlijk geen 3 uur naar Zwerfkei rijden :P
Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt en dat de pasvormen gewoon echt anders zijn. Ik heb inmiddels verschillende reviews gelezen en daar wordt ook gezegd dat het allemaal wel moet passen, maar dat de reguliere Atom gewoon trim fitted is en de Atom SV ietsje ruimer (voor laagjes).

De door jou voorgestelde Beta is niet wat ik zoek; ik wil een wat minder bulky, meer casual winterjasje waar mijn bestaande regenjas overheen kan, niet een nieuwe regenjas voor over de donsjas :) Zeker geen slecht idee, maar dan zie ik er NOG lomper uit :P
wat ik vooral bedoelde met mijn Beta voorbeeld is dat je gewoon moet passen. Reviews en ervaringen van anderen zijn leuk. maar die hebben allemaal niet jouw lichaam, wat voor de een niet past kan ineens bij jou wel passen. En andersom ook: dat je denkt dat het past want iets valt in dezelfde serie, ietsjes anders gesneden maar vlgs specs van de maatvoeringen zou het moeten passen, maar dat dan in de praktijk blijkt dat het totaal voor geen meter zit. Hoe vaak ik inmiddels al op papier iets passends heb gevonden maar in de praktijk totaal niet past... Als ik iets moet bestellen wat ik niet in de buurt kan krijgen dan bestel ik vaak maar beide exemplaren/ maten en dan kan ik in ieder geval goed vergelijken.

Hi Ha Hopjesvla

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Patagonia Black Hole 70L

Tijdens onze wereldreis leefden we gedurende een half jaar uit 2 blackhole duffels van 70 en 55 liter. Na zo’n 35 vluchten zien de tassen er gebruikt uit door de vlekken maar zijn ze verder in topconditie. De tassen zijn er goed bevallen omdat ze van een soepel materiaal gemaakt zijn, in het zijvak prima een paar schoenen en slippers pasten. De tassen zijn verder in bootjes gehezen, kofferbakken van huurauto’s en lange afstand bussen. De tassen waren prettig op de rug te dragen en de handels aan de zijkanten maakten dat de tas makkelijk te verstouwen was.

De tas is niet waterdicht maar waterdicht genoeg voor het soort reizen dat wij ermee deden, backpacken.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Grotendeels waarschijnlijk persoonlijke voorkeur ook, maar toch vragen: Ik loop nu in de bergen met categorie A/B schoenen (Hanwag Canyon ii), prima tevreden mee. En nu zijn dat gewone 'toeristische' paden, weleens misschien nog een touw of ketting die ergens hangt, maar ook genoeg stenen / rotsen.

Nu hebben ze één nadeel: Ze zijn niet waterdicht. En meerdere keren gehad met sneeuw dat ik daarna met een natte voet zat. Nu staat een sneeuwschoentrektocht op de planning, dus dat is niet ideaal. Trektochten heb ik ook nog nooit gedaan, en ze raden aan categorie B. Nu ga ik natuurlijk sowieso wat passen, en voordeel van categorie B is dat ik de A/Bs nog heb die prima zijn, dus het is dan een extra optie.

Met wat Googlen kom je ook uit op zaken als: Hopjesvla79 in "Het Grote Outdoor- en Bergwandeltopic - Deel 2" , volgens welke je een A/B schoen meer voor op de Veluwe hebt. Waar ik naar toe wil met deze vraag: Als ik voor mijn gebruik gewoon tevreden bent met een categorie A/B schoen, is dan een stevigere schoen aan te raden voor meer trekking, of is een A/B dan ook prima?

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:30
@Sissors

Ik heb zelf deze schoenen.
https://www.lasportiva.co...rium-hike-gtx-man-zfhs100

cat-B schoenen / waterdicht en licht.

Hebt ze gebruikt afgelopen 2 zomers in Zweden ermee gelopen waaronder ook de kungsleden, ik vond ze echt super fijn.

Maar ik gebruik ze ook voor lopen in de bossen hier.

Ik weet niet waar je woont, maar anders even langs de zwerfkei, daar hebben ze echt een grote collectie.

• Foomers
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 17:06
Sissors schreef op woensdag 31 december 2025 @ 23:02:
Als ik voor mijn gebruik gewoon tevreden bent met een categorie A/B schoen, is dan een stevigere schoen aan te raden voor meer trekking, of is een A/B dan ook prima?
A/B is dan ook prima als je er zelf comfortabel in loopt. Maar voor een sneeuwschoentrektocht is dat misschien een ander verhaal. Een wandelspeciaalzaak zou je daar best over kunnen informeren.

• Hopjesvla79
Ik zou zelf voor een tocht door sneeuw vooral een Goretex schoen nemen qua waterdichtheid. Wat handig is voor sneeuwschoenen geen idee, maar kan me voorstellen dat je ook daar een wat robuuster model voor wil.

Hi Ha Hopjesvla

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hopjesvla79 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:06:
Ik zou zelf voor een tocht door sneeuw vooral een Goretex schoen nemen qua waterdichtheid. Wat handig is voor sneeuwschoenen geen idee, maar kan me voorstellen dat je ook daar een wat robuuster model voor wil.
Sneeuwschoenen horen bij de reis, hoef ik zelf niet over na te denken :) . En inderdaad wil ik zeker Goretex. Mijn huidige zijn beperkt waterafstotend: het is niet dat het water er dwars doorheen gaat, maar ik heb ervaring met smeltende sneeuw op die schoenen, en dat gaat er wel doorheen.
Foomers schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:33:
[...]

A/B is dan ook prima als je er zelf comfortabel in loopt. Maar voor een sneeuwschoentrektocht is dat misschien een ander verhaal. Een wandelspeciaalzaak zou je daar best over kunnen informeren.
Nu wordt het voor mij waarschijnlijk de Bever, dus niet echt een wandelspeciaalzaak. Maar ik ben een beetje 'bang', dat die mij direct naar B zullen duwen. En dat is prima hoor als ik dan een schoen heb die lekker zit, maar ik wil niet bij voorbaat al alle A/Bs afwijzen als dat niet nodig is.

• Hopjesvla79
Over lopen gesproken, ben net op weg terug van een paar dagen lopen op de GR51. In dit geval het stuk van St Cyr-sur-Mer naar Marseille, door de de Calanques heen. Prachtig stuk, zonnig. Overdag zelfs nog in t-shirt kunnen lopen. Ideaal voor deze tijd van het jaar. in de zomer fik je hier helemaal weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y91h6-DZd4snyGBfD5Tq27OUdF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RmobTQToEkM671BcmkkvpB4w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5vf1jJ1icpd_qkejoNvbUzB8AEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TRvnBeg08sLZbByLxIDUpM7P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7k4BtYDOA41lDd6ISGhZ6BJjh6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0GpPddOKoKTvLLSIFM7vtnyk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cp5Zu224aKRFrdeEdO1aYJ8d3D4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R8tawRFnccZ3nshaQRHoea3q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S_zJZZVK5Dz3UBFiYIL3DY4nelM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NMxdIGe23Fwu70r3nDIcUGA7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Skk8yUWaSGzwAbkwRkIrdjRNZAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VlSaMikujJ1JFIHCQ3VwV4qW.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHH9QPJy5Pi_4pkV-l-lHvdzSJ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1uWuI24Sk4OvWI6wur51VbYD.jpg?f=fotoalbum_large

Hi Ha Hopjesvla

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:06

Mr Pingu

Professioneel Prutser

In sneeuwschoenen gaan iedere type schoen, belangrijkste eigenschap is dat ze waterdicht en warm zijn. Over het algemeen loop je over de sneeuw en niet door de sneeuw ;) Daarom worden je schoenen een deel minder nat maar soms zak je ook met sneeuwschoenen nog weg en bij stijle stukjes kan je punt van de schoen wel regelmatig in de sneeuw komen. Ik heb zelf een B-schoen die zich hiervoor prima leent. (Salewa Mountaint Trainer Mid GTX)

Goede (merino) wollen helpt veel tegen de kou. Katoenen of een andere synthetische mix wordt veel sneller koud en al helemaal als die nat worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Mr Pingu op 02-01-2026 12:53 ]

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:02
Hopjesvla79 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:24:
Over lopen gesproken, ben net op weg terug van een paar dagen lopen op de GR51. In dit geval het stuk van St Cyr-sur-Mer naar Marseille, door de de Calanques heen. Prachtig stuk, zonnig. Overdag zelfs nog in t-shirt kunnen lopen. Ideaal voor deze tijd van het jaar. in de zomer fik je hier helemaal weg.
Leuke herinneringen heb ik aan die plek! Mooi klimmen daar! Zeker deze tijd van het jaar. (wildkamperen was toen wel een uitdaging)

• Hopjesvla79
Adam1980 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:04:
[...]

Leuke herinneringen heb ik aan die plek! Mooi klimmen daar! Zeker deze tijd van het jaar. (wildkamperen was toen wel een uitdaging)
veel klimmers gezien inderdaad, we hebben het deze keer alleen bij wandelen gehouden maar nodigd zeker uit (alleen jammer van de slechte reputatie qua auto inbraken..vandaar dat we ook onze auto op het beginpunt hebben geparkeerd ipv eindpunt in Marseille)

Hi Ha Hopjesvla

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-01 16:57
Deathchant schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:29:
[...]

Wellicht te laat, en heb je die Patagonia of North Face al gekocht, maar ik ga het proberen :) Ik stond voor dezelfde keuze, alleen wilde ik echt volledig waterdicht hebben, ook de bodem. Dus ik heb een Ortlieb Duffle 60L gekocht (uiteraard in fel geel):
https://www.bergfreunde.nl/ortlieb-duffle-60-reistas/
Een wat verlate reactie (net terug van vakantie) maar ik ben voor de North Face Duffel in maat M gegaan. Doorslaggevend was het materiaal en de prijs (goede deal bij de bijenkorf). Ben erg tevreden. Materiaal is vrij stug maar niet hinderlijk vind ik. Nog even over een maat groter (L) getwijfeld maar deze is vooralsnog prima. Kan er een paar schoenen, voldoende kleding, laptop, etc in kwijt zodat ik aan één tas genoeg heb voor vakanties van bijvoorbeeld een week. Overigens heb ik mijn bagage in packing cubes en dat is wel een game changer.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

rockerpoet schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:33:
[...]

Een wat verlate reactie (net terug van vakantie) maar ik ben voor de North Face Duffel in maat M gegaan. Doorslaggevend was het materiaal en de prijs (goede deal bij de bijenkorf). Ben erg tevreden. Materiaal is vrij stug maar niet hinderlijk vind ik. Nog even over een maat groter (L) getwijfeld maar deze is vooralsnog prima. Kan er een paar schoenen, voldoende kleding, laptop, etc in kwijt zodat ik aan één tas genoeg heb voor vakanties van bijvoorbeeld een week. Overigens heb ik mijn bagage in packing cubes en dat is wel een game changer.
Ah ok, goeie, want mijn Ortlieb is toch hier en daar aan het slijten (en dus kapot). Met name waar de vouwen zitten :'(

Pagina: 1 ... 22 23 Laatste