Kan iemand me met het volgende helpen...Ik heb een RAB Electron winterjas (dons) waar ik uitermate tevreden over ben. Ik ben namelijk vrij warmbloedig, en deze donsjas helpt vooral bij koud weer en zeer lage inspanning (rustig wandelen). Ik spring er met enkel een tshirt in en klaar.
Ik heb deze jas nu al 8 jaar en waar ik continu tegenaan loop, is die irritante capuchon die eraan vast zit....Ik heb lange haren en ik vind dat ding maar lastig. Daarnaast is de jas wel wat puffig (ja duh, dat wist ik ook toen ik em kocht). Daarnaast is het ding geen ruk waard als het regent, plus, ik kan mijn goretex regenjas er niet overheen aan doen omdat het te puffy is. Anyway, ik heb ook een dun synthetisch isolatiejasje (Jack Wolfskin) met bijna niks van isolatie erin, maar dat is nét wat te fris om met een tshirt alleen eronder naar buiten te gaan.
Dus ik zoek iets wat daar net tussenin zit. En idd, er is zat keuze.
Wat ik echt behoorlijk vervelend vind is dat het altijd zo strak zit in de oksels. Ik ben echt niet dik, heb een normaal postuur, en veel jassen zien er wel mooi uit met een mooie pasvorm, maar dat betekent vaak voor mijn gevoel iets te strak in de oksels. Ik merk dat doordat ik de jas "van achter" over me heen moet schudden, in plaats van gewoon arm voor arm aantrekken.
Nou heb ik heel toevallig in Londen in de Arcteryx winkel een superfijne jas aangehad (maar niet gekocht), namelijk de Atom SV (die had helaas een hoody), in maat L. Qua pasvorm ideaal, niet te strak in de oksels, maar mogelijk wel problematisch als ik een trui of een fleecevest eronder doe. Maar ja, dat doe ik toch niet, want ik heb het gevoel dat die Atom SV echt warm is...misschien wel té warm. Ik zou heel graag deze jas willen hebben, maar dan in de kleur VITALITY (blauw), maar die kleur komt alleen met de hooded-versie helaas.
Maar goed, er is dus ook een reguliere Atom, of vaker de Atom LT genoemd. Deze heeft ietsje minder isolatie (60gr/m2 ipv 100gr/m2) dus lijkt een geschikte kandidaat. Echter staat bij o.a. Bergfreunde.nl (en chatGPT zegt het ook) dat het een strakkere pasvorm heeft dan de Atom SV. De Bever in Maastricht heeft beide jassen helaas niet om te passen. Dus ik vroeg me af of iemand advies had: of de Atom SV kopen en de mogelijke warmte op de koop toe nemen, of de Atom LT kopen en hopen dat ie past. 1 maat groter kiezen is volgens chatGPT geen goeie optie omdat hij dan te zakkig kan zitten.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar