Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 690 691 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:14
Oh denken we er trouwens allemaal aan dat de inschrijving voor de AGR bijna sluit?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 29-10 19:40

McMiGHtY

- burp -

De inschrijving voor de Winter11Steden tocht is anders gewoon open hoor :)

Rondje Nederland..is dat befaamde grootst mogelijke rondje in NL?
Bedenk je goed dat het her en der behoorlijk kruipdoor/sluiptdoor is, je in Fryslan een pontje of 4 hebt binnen een paar kilometer en er her en der opeens ook wat onverhards tussen zit.

Ik vond het idee erg leuk....de route niet altijd top..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Of iemand hijgend in je wiel..die je probeerd te verleiden om langzamer te gaan fietsen...

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:13
McMiGHtY schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 08:14:

Bedenk je goed dat het her en der behoorlijk kruipdoor/sluiptdoor is, je in Fryslan een pontje of 4 hebt binnen een paar kilometer en er her en der opeens ook wat onverhards tussen zit.

Ik heb het rondje vorig jaar gedaan maar wilde vanuit huis starten dus heel iets aangepast en heb ook de pontjes geskipt en ondanks skippen van de pontjes was het nog steeds een mooi rondje.

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:17
Requiem19 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 10:55:
[...]

Nog even terugkomend op de discussie van de aero eigenschappen van Chinese fietsen en in het specifiek de Intropy Speedster SSR. Ze hebben nu een aero plotje gedeeld en moet wel toegeven dat ik ook verbaasd ben :-).

Mijn indruk (en uitgebreide nerd verhaal) was dat het frontale oppervlak van de Intropy dusdanig laag was dat hij bij lage yaw angles (wind van voren) aero zou moeten zijn tov de Cervelo. Uit de aero plotje blijkt juist dat bij lage yaw de Cervelo sneller is en bij hogere yaw angles de Intropy - wat niet heel logisch is.

Dus begin ook een beetje argwanend te worden :)

[Afbeelding]
Going down the rabbit hole....

Met deze fiets calculator en deze lucht calculator even wat getallen naast elkaar gezet

Met 90% vochtigheid en luchtdruk 1013.25 hPa op 0m hoogte

Met 17gr is de luchtdichtheid 1,209kg/m3
Met 20gr is de luchtdichtheid 1,195kg/m3
Met 25gr is de luchtdichtheid 1,171kg/m3

Volgens de fiets calculator moet je met 20gr ~5w harder trappen, dan met 25gr.
Rond de17gr is het 8w verschil.

Dus als je creatief speelt met de temperatuur tijdens je windtunnel tests, dan heb je zomaar een dik voordeel.
Fiets 1 test je lekker vroeg in de ochtend en de 2e na de lunch als de zon lekker op het dak staat te vlammen.
En aangezien er buiten W niets in de tabel staat... :+

Met mijn ervaring in de ICT heb ik dit soort grapjes vaak genoeg voorbij zien komen bij de budget aanbieders van DC hardware.

/edit
de kg/m3 waarde bij 17gr aangepast

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:30
raymondw schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:10:
[...]

Going down the rabbit hole....

Met deze fiets calculator en deze lucht calculator even wat getallen naast elkaar gezet

Met 90% vochtigheid en luchtdruk 1013.25 hPa op 0m hoogte

Met 17gr is de luchtdichtheid 1,162kg/m3
Met 20gr is de luchtdichtheid 1,195kg/m3
Met 25gr is de luchtdichtheid 1,171kg/m3

Volgens de fiets calculator moet je met 20gr ~5w harder trappen, dan met 25gr.
Rond de17gr is het 8w verschil.

Dus als je creatief speelt met de temperatuur tijdens je windtunnel tests, dan heb je zomaar een dik voordeel.
Fiets 1 test je lekker vroeg in de ochtend en de 2e na de lunch als de zon lekker op het dak staat te vlammen.
En aangezien er buiten W niets in de tabel staat... :+

Met mijn ervaring in de ICT heb ik dit soort grapjes vaak genoeg voorbij zien komen bij de budget aanbieders van DC hardware.
Daarom is het 'mooi' dat deze merken testen in een onafhankelijke windtunnel in de UK:
The wind tunnel hall is temperature controlled and the wind tunnel control software compensates for changes in ambient conditions to prevent drift in results through maintaining either a constant Dynamic Pressure or constant Reynolds Number, normalising drag for STP (Standard Temperature and Pressure) conditions. This also helps to achieve comparable results if comparing data to that recorded on another day, where the ambient conditions may differ.
https://silverstonesports...conditions%20may%20differ.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:03

Kluus

Gang is alles

la_fusion schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:47:
[...]

Fair point dat je die 45 km/h wellicht vaker haalt dan alleen de profs maar bedoelde vooral ook aan te geven dat het mij belangrijker is dat ik lol en plezier beleef aan mijn fiets en de ritten erop dan die paar watts meer te winnen op basis van klinische windtunneltests. Laat ik voorop stellen dat ik het wel interessant vind om te zien wat ze allemaal kunnen doen en wat voor effect dat heeft maar voor mij gaat dat te ver.
Ja same here, ik haal de usecases die @Requiem19 beschrijft op zich wel eens (zeker met blokken kop over kop inderdaad) en daarbij merk ik denk ik ook wel (een klein beetje) verschil of ik bijvoorbeeld Mijn Roval Alpinist of -Rapide in de fiets heb zitten (als dat al niet tussen de oren is) maar verder dan dat gaat mij ook boven de pet. ;)

Maar ieder zijn ding toch ;)

• Mistraller
McMiGHtY schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 08:14:
De inschrijving voor de Winter11Steden tocht is anders gewoon open hoor :)

Ja die :) Ik heb al meer versies verzameld, maar voor het zover is ga ik natuurlijk de route nog goed nalopen. Pontjes heb ik hier in de regio ook regelmatig, vind ik niet persé bezwaarlijk.

Met #tileshunting of #StravArt heb ik ook al best eens wat fratsen gehad (onverhard, hekken, modder etc), dus dat is me niet vreemd. Immers is dit ook een vorm van StravArt ;) Maar met zulke afstanden liefst wel minimaliseren, dat ben ik met je eens. Hetgene wat ik vooral spannend vind is de afsluitdijk, want die bussen rijden op den duur niet meer; ik hou niet zo van een krappe timelimit. Weet ook nog niet in welke richting ik hem wil doen; @rinslll deed hem CCW, maar ik neig nu meer naar CW ivm windrichting; maar ik moet haar verslag nog eens even opnieuw doorlezen :)

---------------

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:55
gecorrigeerd :)

[ Voor 87% gewijzigd door guapper op 29-10-2025 11:32 ]

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-10 15:47
Raznov schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:39:
Voor velen van jullie is dit misschien hele normale kost, maar afgelopen week heb ik eindelijk mijn doel weten te halen van dit jaar. Buiten mijn jaardoel om (2k km totaal, wat best complex is met 2 jonge kinderen en een fulltime baan), had ik het doel gezet om een 100km+ rit te doen welke dan met minimaal 30km/h gemiddeld afgerond (dus zonder stops) moest worden. Ik kreeg niemand binnen onze fietsgroep (lees we drinken vooral een biertje, praten wat over fietsen en na 80km is het meeste er wel klaar mee) mee, dus moest alleen. Vorige week maandag was het zo ver. Vanuit Almere naar Lelystad over de dijk, binnendoor door en over naar Zeewolde, daar ook binnendoor en over de dijk weer terug naar Almere. Ik was gesloopt, maar 30,2km/h (3 uur en 18 min) gemiddeld neer weten te zetten. Het was nat, smerig, en een aantal keer hing ik achter slomer verkeer (kon er niet langs ivm de smalle paden), maar voldaan was ik terug. Mijn suiker (ik heb diabetes) heeft er nog een dag extra last van gehad.
Ik kon het niemand binnen mijn fietsgroep aanbevelen.
De volgende stap zou nu eigenlijk zijn om te kijken naar een power meter. Maar aangezien ik 2 fietsen heb, lijkt het mij handiger dat deze in de pedalen verwerkt zit. Nieuwe uitdaging voor volgend jaar moet ik ook maar eens gaan zoeken.
Edit: En Strava link, anders is het natuurlijk nooit gebeurd, https://www.strava.com/activities/16201831506
[Afbeelding]
Netjes hoor. Toen ik begon met fietsen praatte veel mensen op tweakers over een casual rondje van 100km fietsen. Ik kon er met mijn hoofd niet bij dat dat een optie was, laat staan met een gemiddelde van 30+.

Inmiddels denk ik daar anders over. En ik vermoed dat jij over en week of 2 weer opnieuw opstapt voor die 100km en het je waarschijnlijk al makkelijker af gaat dan de laatste keer.

Keep pushing!!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-10 17:17
Noxa schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:29:
[...]

Netjes hoor. Toen ik begon met fietsen praatte veel mensen op tweakers over een casual rondje van 100km fietsen. Ik kon er met mijn hoofd niet bij dat dat een optie was, laat staan met een gemiddelde van 30+.

Inmiddels denk ik daar anders over. En ik vermoed dat jij over en week of 2 weer opnieuw opstapt voor die 100km en het je waarschijnlijk al makkelijker af gaat dan de laatste keer.

Keep pushing!!
Dankje! Ja het is wel zo dat ik jaren fiets, heel wat jaren. Alleen de afgelopen tijd merkte ik dat het wat aan het inkakken was. Op zoek naar een uitdaging helpt dan. Volgens jaar weer iets anders proberen, mogelijk kom ik er dat jaar wel doorheen om met de 11 steden tocht mee te doen.

Strava & Untappd - Do not combine!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:27

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Raznov schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:44:
[...]
Volgens jaar weer iets anders proberen, mogelijk kom ik er dat jaar wel doorheen om met de 11 steden tocht mee te doen.
Daarvoor zijn er vlak voor de tijd op marktplaats wel startbewijzen te krijgen. Of je moet het heel belangrijk vinden dat je onder je eigen naam start.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-10 13:50
@Raznov het klopt wel wat @Noxa zegt. Als je dit vaker gaat doen wordt het zeker makkelijker. Ergens vanaf 2017 ben ik veel vaker langere tochten gaan rijden van rond de 100 of 100+. Toen gemiddeld 1x per maand. Haal ik nu ook niet per se meer maar het mentale stukje van die afstand wordt veel makkelijker behapbaar bij het veel vaker doen ervan. Heb ondertussen ook al wat 200km+ tochten gereden en 1x 300km+. Het maakt het allemaal veel makkelijker in ieder geval dus als het te doen is met je diabetes etc dan zou ik zeker aanraden, misschien dan niet per se op die snelheid de komende maanden, om dit soort tochten vaker te doen. Daar gaat je basis zoveel beter van worden! En mooi resultaat natuurlijk!

Zelf heb ik een soort van "rondje" van om en nabij de 100-105km die ik ieder jaar dan probeer te rijden in 3u. Dus afhankelijk van hoe goed ik ben qua basisconditie red ik dat, of niet. Maar het is een soort van benchmark voor jezelf om te kijken van hoe is het nu met de conditie.

• raymondw
Requiem19 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 09:17:
Daarom is het 'mooi' dat deze merken testen in een onafhankelijke windtunnel in de UK:

https://silverstonesports...conditions%20may%20differ.
Aha, in theorie zou er aan gedeelde data dan eea afgeleid kunnen worden.
Weet jij toevallig of de detail data beschikbaar is gesteld?
guapper schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:24:
@raymondw
Met 17gr is de luchtdichtheid 1,162kg/m3 1,209kg/m3, toch?
Helemaal correct, verkeerde kg/m3 gepakt met open vensters en het was (te) vroeg...
De watts wel goed gekopieerd.

Ook leuk om het te doen met 5gr temperatuur.
Ga je toch iets minder je best doen op een mooie segment tijd...

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:30
raymondw schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:29:
[...]

Aha, in theorie zou er aan gedeelde data dan eea afgeleid kunnen worden.
Weet jij toevallig of de detail data beschikbaar is gesteld?
Voor zover ik weet is er nog geen whitepaper van Intropy. De whitepapers die ik gezien heb (van bijv Seka / Evolve) laten alleen de CdA resultaten per yaw angle zien en geven geen inzicht in eventuele softwarematige correcties van luchtdruk, temperatuur etc etc.

Zo diep heb ik nog nooit windtunnel data gezien :).

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:40
guapper schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 22:10:
Met zoveel wind zijn alle marginal gains welkom toch?
Kwam zojuist een aero calculator tegen: doe er je voordeel mee! d:)b
[...]
Deze calculator is volgens mij met vibe coding gemaakt. Ik zag 'm een tijdje terug op reddit, en in de bronnenlijst stond toen een niet-bestaande bron en de code deed op een bepaald punt het tegenovergestelde van wat in de uitleg stond. Dat heeft de maker toen snel gefixed (gefixed in de zin dat de beschrijving is aangepast op de code, terwijl volgens mij juist de code fout was en de beschrijving goed), maar inmiddels zie ik dat de rekenmethode weer helemaal is aangepast.
M.a.w., neem het met heel veel korreltjes zout. Ik denk dat de hele rekenmethode en veel van de geschatte CdA-besparingen direct uit ChatGPT komen.

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-10 15:47
Raznov schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 10:44:
[...]

Dankje! Ja het is wel zo dat ik jaren fiets, heel wat jaren. Alleen de afgelopen tijd merkte ik dat het wat aan het inkakken was. Op zoek naar een uitdaging helpt dan. Volgens jaar weer iets anders proberen, mogelijk kom ik er dat jaar wel doorheen om met de 11 steden tocht mee te doen.
De volgende uitdaging is 100km onder de 2,5u d:)b

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-10 17:17
Noxa schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 17:10:
[...]

Haha ja mogelijk in de zomer dan.

Strava & Untappd - Do not combine!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:35
edit ;)

[ Voor 98% gewijzigd door DDX op 29-10-2025 19:55 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Mistraller
DDX schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 17:30:
Gelukkig leermoment van vorige keer :
..
Gevalletje in het verkeerde vakje geplakt?

---------------

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Nee.. t.net draait op Azure, dat zie je nu

• DDX
Mistraller schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 17:53:
[...]

Gevalletje in het verkeerde vakje geplakt?
zoiets ja ;)

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:37
Schaamteloze crosspost uit het mtb topic, omdat ook hier relevant:

Voor de liefhebbers / mensen die ook wel eens hebben lopen worstelen met de installatie van een tubeless bandje: Omdat ik geen succes had met de "ventiel core er uit een pompen als een malle" methode heb ik de luchtbedpomp (zo iets) van zolder gehaald en met een stukje zacht schuim en een rubber busje uit de onderdelenbak een verloopje gemaakt van die pomp naar het fietsventiel... EN DAT WERKTE! :P

Eerst had ik het slangetje van mn mini leyzine als verloopje gebruikt, dat ging op zich ook maar dat leek toch te veel beperking van de luchtstroom op te leveren. Maar kun je dus evt. ook nog proberen.

Scheelt potentieel weer een dure fietspomp / compressor / airshot / whatever kopen

• Mistraller
Charly schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 16:50:
Schaamteloze crosspost uit het mtb topic, omdat ook hier relevant:

Voor de liefhebbers / mensen die ook wel eens hebben lopen worstelen met de installatie van een tubeless bandje: Omdat ik geen succes had met de "ventiel core er uit een pompen als een malle" methode heb ik de luchtbedpomp (zo iets) van zolder gehaald en met een stukje zacht schuim en een rubber busje uit de onderdelenbak een verloopje gemaakt van die pomp naar het fietsventiel... EN DAT WERKTE! :P

Eerst had ik het slangetje van mn mini leyzine als verloopje gebruikt, dat ging op zich ook maar dat leek toch te veel beperking van de luchtstroom op te leveren. Maar kun je dus evt. ook nog proberen.

Scheelt potentieel weer een dure fietspomp / compressor / airshot / whatever kopen
Goeie.

Zelf heb ik wel zoiets bedacht ivm vakantie; de pomp van onze sup paste niet op de luchtbedden/matjes: toen heb ik een heel setje verloopjes geprint met de 3d printer. Dat zou hier ook mee kunnen.

---------------

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:37
Mistraller schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 17:34:
[...]

Goeie.

Zelf heb ik wel zoiets bedacht ivm vakantie; de pomp van onze sup paste niet op de luchtbedden/matjes: toen heb ik een heel setje verloopjes geprint met de 3d printer. Dat zou hier ook mee kunnen.
Ja, als je een 3D printer hebt kun je er inderdaad nog wel iets mooiers voor maken. Evt met een o ringetje ofzo er in voor de aansluiting op het ventiel.

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:12
Kan er iemand spatborden aanbevelen? :)

BlaBlaBla

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:19

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• guapper
of SKS als het van degelijk kunststof mag zijn.
SKS Bluemels als je vaste spatborden wil (van horen zeggen), SKS Raceblade Pro als ze er snel op en af moeten kunnen (zelf erg tevreden over).

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:52
Strider schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:54:
Vast is vast? Snel er op en er af? Full fenders of zo'n excuus van een spatbord wat deels werkt (maar wel snel erop en eraf te krijgen is). Gaat het alleen om je kont of de hele fiets droger houden? Ben je sociaal voor de rijders achter je of denk je alleen aan je zelf?
Heb je bevestigingspunten op de fiets of niet?
Wielmaat?

Zoveel opties :)

[ Voor 6% gewijzigd door ElGreco op 31-10-2025 11:55 ]

www.vanspeykwheels.nl

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:32
Noxa schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 17:10:
[...]

:Y) Dan moet je behoorlijk je best doen. Ik vond 90km in 2u34min al een goede prestatie. Maar die 2u30m en nog eens 10 km extra. Zou tof zijn, maar ik ga dat echt never nooit niet redden. -O-

• Prulleman
  • Laatst online: 17:41
100 in 2.5 uur is wel een serieuze uitdaging, zelfs op een tt bike of met een groepje
(Is namelijk 40 km/u)

Zelf wel een keer 100 binnen 3 uur solo gedaan, wel route voor geoptimaliseerd, want dat scheelt ook mega veel.

Gelukt in 2:56, inclusief een schuiver :X
https://strava.app.link/qk1F0j2HUXb
(Komt neer op ruim 34 per uur gemiddeld ~230 watt, dus er zit nog wel wat ruimte , 240 watt en overeind blijven dan is 35 per uur ook wel haalbaar)

Strava

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:50
Ik ben blij met asssavers. De winwing.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

• blitzkrieg
  • Laatst online: 19:27

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik heb een set SKS Speedrocker spatborden. Voor mij de ideale combi van redelijke bescherming en snel te verwijderen. Inclusief achterspatbordverlenging zodat mijn vrouw ook nog uit de wind kan fietsen.
Maar die heb ik gekocht toen ik nog maar 1 fiets had, nu deze naar woon-werk/baggerweer fiets gedegradeerd is zou ik ook wel met vaste spatborden kunnen, zitten oogjes op het frame.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• Mistraller
SKS Raceblade pro O+

---------------

• tiswat
Weet iemand trouwens nog lichtgewicht carbon wielen voor de velgrem?
Laagste tot nu dat ik heb gevonden is Scribe wielen, die zijn 1245 gram. Hunt is 1295 gram.

Mag van 36mm tot 50mm.

Heb al wat gekeken bij de Elite wheels, Wheelsfar en lightbicycle.

• raymondw
Asssaver op de racefiets
Voor de gravel fiets had Cube een mooie set op de site staan waarbij alles ook nog eens goed past in de frame bevestigingspunten.

• r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 31-10 14:07
Wat is Komoot de laatste maanden toch frustrerend geforceerd bezig om allerlei 'verbeteringen' aan hun UI aan te brengen die gewoon prima werkten...De laatste wijziging, nl. de kleur van de route van blauw naar oranje veranderen is een wel héél irritante, want als je de 'Statshunters-extensie' in je browser gebruikt en je hebt het filter 'show activities' aanstaan, dan zijn de twee nauwelijks meer van elkaar te onderscheiden...
Ik vond het juist fijn om oude fietsritten te recyclen maar dan net die paar weggetjes te verleggen waar ik nog nooit overheen gefietst had.
Maar algemener zie je dat sinds Komoot is overgenomen, er allerhande geforceerde shit doorheen gedrukt wordt die de gebruiksvriendelijkheid eerder verslechtert dan verbetert.

• guapper
jammer inderdaad -O-

[ Voor 196% gewijzigd door guapper op 31-10-2025 14:43 ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

tiswat schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:02:
Weet iemand trouwens nog lichtgewicht carbon wielen voor de velgrem?
Laagste tot nu dat ik heb gevonden is Scribe wielen, die zijn 1245 gram. Hunt is 1295 gram.

Mag van 36mm tot 50mm.

Heb al wat gekeken bij de Elite wheels, Wheelsfar en lightbicycle.
Poeh ik vind 1245 gram al eigenlijk behoorlijk licht, zeker voor velgrem wielen waar het remvlak toch ook wat extra gewicht moet geven en waar ik persoonlijk ook niet op zou willen besparen... Moet het nog lichter dan dat dan?

En dan volgt de vraag: waarom? Is dit gewoon pure weightweenie-ism, of ga je er ook serieus mee klimmen (en dus ook afdalen)?

[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 31-10-2025 14:53 ]

• tiswat
Kluus schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:50:
[...]

Poeh ik vind 1245 gram al eigenlijk behoorlijk licht, zeker voor velgrem wielen waar het remvlak toch ook wat extra gewicht moet geven en waar ik persoonlijk ook niet op zou willen besparen... Moet het nog lichter dan dat dan?

En dan volgt de vraag: waarom? Is dit gewoon pure weightweenie-ism, of ga je er ook serieus mee klimmen (en dus ook afdalen)?
Dat eerste ja, wilde eens kijken tot hoe ver ik kon komen qua gewicht (stalen frame). Zou willen mikken op 7,5 kilo, maar dan moet ik nog het e.e.a besparen op de wielset. En met de 1245 zou ik nog 250 gram besparen, dus dan ben ik er nog niet.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Vwb de spatborden ik heb voor mijn grizl (die ook mijn slechtweer fiets op de weg is) de vaste canyon spatborden, maar ik verwacht minder slecht weer te gaan rijden en wilde dus makkelijk te verwijderen spatborden. Daarvoor heb ik nu ook de assavers winwing, die heb ik dus nog niet getest met daadwerkelijk slecht weer maar de reviews die ik heb gezien zijn positief (voor zo'n minimalistisch spatbord dan uiteraard).

• ElGreco
Kluus schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:03:
Vwb de spatborden ik heb voor mijn grizl (die ook mijn slechtweer fiets op de weg is) de vaste canyon spatborden, maar ik verwacht minder slecht weer te gaan rijden en wilde dus makkelijk te verwijderen spatborden. Daarvoor heb ik nu ook de assavers winwing, die heb ik dus nog niet getest met daadwerkelijk slecht weer maar de reviews die ik heb gezien zijn positief (voor zo'n minimalistisch spatbord dan uiteraard).
Het houdt je kont en rug droog bij een juiste montage. Als dat je doel is, prima ding. Blijft goed op zijn plek. Maar verder doet ie niets he.

www.vanspeykwheels.nl

• DDX
Die canyon spatborden kan je toch ook makkelijk verwijderen met paar schroefjes ?
Niet dat ik dat doe want de grizl is gewoon permanent slechtweer fiets en afgelopen tijd is het geen dag droog....

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:12
DDX schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:01:
Die canyon spatborden kan je toch ook makkelijk verwijderen met paar schroefjes ?
Niet dat ik dat doe want de grizl is gewoon permanent slechtweer fiets en afgelopen tijd is het geen dag droog....
Mijn Endurace fiets heeft geen spatbord bevestigingspunten. Dan is een vaste montage bij mij denk ik al niet eens mogelijk?

BlaBlaBla

• ElGreco
Strider schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:16:
[...]

Mijn Endurace fiets heeft geen spatbord bevestigingspunten. Dan is een vaste montage bij mij denk ik al niet eens mogelijk?
Dan heb je clipons nodig. SKS Raceblade is een prima set.

Tip. Als je klaar bent met afstellen en je weet waar de spatborden vastgezet worden op je frame, zorg er eerst voor dat je die plekken voorziet van bescherming anders gaat je lak er heel snel aan tijdens het rijden. Er komt altijd zand en/of andere troep tussen wat als schuurpapier gaan fungeren.

www.vanspeykwheels.nl

• Mistraller
ElGreco schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:37:
[...]

Dan heb je clipons nodig. SKS Raceblade is een prima set.

Tip. Als je klaar bent met afstellen en je weet waar de spatborden vastgezet worden op je frame, zorg er eerst voor dat je die plekken voorziet van bescherming anders gaat je lak er heel snel aan tijdens het rijden. Er komt altijd zand en/of andere troep tussen wat als schuurpapier gaan fungeren.
Er zitten stickertjes bij :)

---------------

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ja ik had ze nu al een paar keer op en af gehaald voor enkele ritjes met wat vochtigheid en toen had ik er alweer genoeg van, ik ben gewoon te lui ;).

Altijd er op houden wil ik ook niet want het is ook mijn goede gravelfiets. 8)7 ;)

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Vandaag toch met de overschoenen aangefietst terwijl het nog niet een zo koud was. Dat hielp goed met het warm houden van de voeten die anders te koud worden na een uur fietsen. Er zit een neopreen kraag op en zo waren de sokken boven de enkel ook nat van het zweet. Die kraag maak het aantrekken niet echt gemakkelijk, eerst de overschoen aan, dan de schoen en dan de overschoen omlaag over de schoen heen en de klittenband onder de voet sluiten.

De ventilatiegaten in de zool zelf, zijn zelfs in de zomer dichtgeplakt met tape en die midden onder voet heb ik nu nog open.

Ik was vandaag ook niet de enige die op de racefiets zat en ik kwam er dan ook, best veel tegen.

• ElGreco
zijn die groot genoeg om helemaal rondom je seatstay te plakken? Of alleen groot genoeg voor de plek waar de spatborden contact maken met de seatstay? Want de rubbers die om je seatstay heen gaan om de boel vast te maken, kunnen ook je lak beschadigen.
idem voor je voorvork.

www.vanspeykwheels.nl

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:07

joker1977

Tweakert

Dat is toch best irritant. Je wielen moeten eruit, dan moet je per spatbord 3 inbus-schroefjes losmaken. Dat is toch best even wat werk in de praktijk.

Ik laat ze in de winter er ook permanent opzitten - dan maar minder aero.

• Mistraller
ElGreco schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 19:52:
[...]

zijn die groot genoeg om helemaal rondom je seatstay te plakken? Of alleen groot genoeg voor de plek waar de spatborden contact maken met de seatstay? Want de rubbers die om je seatstay heen gaan om de boel vast te maken, kunnen ook je lak beschadigen.
idem voor je voorvork.
Ze gaan niet rond, maar ik heb daar geen schade van volgens mij. Zal kijken of ik het op de foto krijg, maar op mijn commuter zitten ze in herfst/winter continu erop, en ik ben geen poetser...

Mijn vrouw heeft wel een keer gereden met het voorspatbord ietsje te hoog en nu heeft ze een plekje kaal carbon op de downtube.
Het blijft een fiets. En als je met vies weer gaat rijden dan denk ik dat je deze pijn een beetje moet kunnen overzien. Zo had ik door een scheve overschoen ook ooit een mooie slijtplek op mijn 4iiii crank. Tja...

@DDX zei het al. N+1 :P

---------------

• Kluus

Kluus

Gang is alles

joker1977 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 21:07:
[...]

Dat is toch best irritant. Je wielen moeten eruit, dan moet je per spatbord 3 inbus-schroefjes losmaken. Dat is toch best even wat werk in de praktijk.

Ik laat ze in de winter er ook permanent opzitten - dan maar minder aero.
Ja klopt en minder aero boeit mij ook niet, ik vind ze vooral wat irritant met het gravelen over de wat grovere routes, dan rammelen ze toch best wel wat en ergens toch altijd in mijn achterhoofd dat er een tak ofzo tussen komt.

Beetje offtopic, weet ik, maar dat is aangezien ik dezelfde fiets nu in herfst/winter op de weg gebruik. ;)

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Haha ja dit dus eigenlijk ;)
Pagina: 1 ... 690 691 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).