My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Soms is een beetje analoog lang zo gek nie.
Ik heb "Nederland" ook nogReginas schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 07:34:
@Mistraller Bedankt voor het delen, maar de Giro in Brabant had ik al in mijn collectie. Zelfs al het startpunt verlegd naar naar meest zuidoostelijke punt om het mezelf zo gemakkelijk mogelijk te maken.
Ik zie dat @henri86 inmiddels de GPX voor de Tour de France in Brabant in de Kempen heeft gedeeld, maar dat dit wel een gravelroute betreft.
Dit is dus hoe ik aan 350 ‘nog te fietsen’-routes kom in Komoot.
---------------
En na over de drempel te hebben gereden trok de liggende wielrenner helemaal wit weg en ging toen ook naast de fiets verder liggen.BreadFan schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:18:
- aero houding op de fiets (gratis):
[Afbeelding]
Wel uitkijken dat je fietsmaten je dan niet al het kopwerk laten doen. Moet immers een makkie zijn met al die gratis WattsRequiem19 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:07:
[...]
Voila: https://www.rule28.com/bl...y-in-performance-upgrades
In volgorde hoe ik er zelf naar kijk:
- Banden
- Sokken
- Ketting waxen
- Strakke kleding
- Skin suit
- Helm
Hij wil.
strakke kleding mag wel bovenaan hoor, kleding heb je toch nodig, kan je maar beter iets in de juiste maat dragen toch?Requiem19 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:07:
[...]
Voila: https://www.rule28.com/bl...y-in-performance-upgrades
In volgorde hoe ik er zelf naar kijk:
- Banden
- Sokken
- Ketting waxen
- Strakke kleding
- Skin suit
- Helm
Zeker!Prulleman schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:12:
[...]
strakke kleding mag wel bovenaan hoor, kleding heb je toch nodig, kan je maar beter iets in de juiste maat dragen toch?
Zo redenerend kun je wel meer bovenaan zetten. Banden heb je sowieso nodig, dus dan best goede. En een ketting moet je toch smeren dus...Prulleman schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:12:
[...]
strakke kleding mag wel bovenaan hoor, kleding heb je toch nodig, kan je maar beter iets in de juiste maat dragen toch?
Hij wil.
snelle banden zijn duurder (of sneller lek, of minder grip, of weet ik veel wat voor trade off), waxen is duurder en meer werk. De juiste maat kleding kost niks meer, niet meer geld, niet meer moeiteklaaas schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:20:
[...]
Zo redenerend kun je wel meer bovenaan zetten. Banden heb je sowieso nodig, dus dan best goede. En een ketting moet je toch smeren dus...
[ Voor 8% gewijzigd door Prulleman op 12-09-2025 14:35 ]
Als ik sommige rond zie fietsen gaat het ze wel moeite kosten om in kleding te komen die overal strak zit. En niet alleen op een bepaald punt rond hun middel.Prulleman schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:35:
[...]
snelle banden zijn duurder (of sneller lek, of minder grip, of weet ik veel wat voor trade off), waxen is duurder en meer werk. De juiste maat kleding kost niks meer, niet meer geld, niet meer moeite
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
dan zou gewicht verliezen op 1 moeten..blitzkrieg schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:05:
[...]
Als ik sommige rond zie fietsen gaat het ze wel moeite kosten om in kleding te komen die overal strak zit. En niet alleen op een bepaald punt rond hun middel.![]()
want? Fietsen -> energie verbranden -> omgezet in gewichtsverlies -> meer fietsen ( hobby ) ->jorrefunk schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:16:
neen, want dat kost te veel moeite
That's life.
Zelfs met de juiste maat zit er behoorlijk verschil in passing.Prulleman schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:12:
[...]
Ik heb al jaaaaaren Castelli maat L. Mijn Classica jerseys hebben een ontspannen ‘fit’, sluiten netjes aan, licht getailleerd maar niet écht strak.
Een Attacco heeft een ‘loose fit’, niet getailleerd niet echt strak. Als je een buikje hebt past het prima maar voor mij persoonlijk iets te los.
Een Castelli aeroshirt maat L pas ik fatsoenlijk als ik 10kilo afval en mijn biceps een paar cm in omtrek krimpen (en die zijn al niet heel indrukwekkend) terwijl de lengte enzo perfect is maar valt gewoon tandjes strak en getailleerd.
Een Gabba maat L vind ik prettig strak zitten, sluit overal goed aan, getailleerd, goeie lengte.
Ik pas ze allemaal maar de passing is duidelijk anders, de Gabba is beduidend meer aero dan de Classica
Volgend jaar eens kijken naar een wat meer aaro jersey.
@Requiem19
Jij was van Team Conti toch voor banden
Nouja banden volgend jaar eens kijken (ben wel benieuwd naar P-Zero’s), ketting heb ik gedripwaxed, aerohelm vind ik te warm maar heb voor de winderige dagen wel een aeroshell voor mijn Lazer Genesis.
Sokken en jersey ook maar eens naar kijken als extra setje erbij.
Dan moet ik gezond gaan etenjorrefunk schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:16:
neen, want dat kost te veel moeite
Nouja vooral minder en dat is gewoon k*t als je bijna altijd honger hebt
Zoals mijn zusje zegt: “ik sport om te eten , ik eet niet om te sporten”.
[ Voor 10% gewijzigd door sapphire op 12-09-2025 15:50 ]
Een Conti GP5K S TR, Pirelli P Zero, Corsa Pro verschillen allemaal niet zo veel qua rolweerstand. P Zero is van dat rijtje wel het meest lekbestendig. Maar ook het moeilijkste om je velg te krijgen.
Persoonlijk rijd ik nu GP5K S TT TR. Dat zijn de tijdritbanden van Conti, nog iets sneller dan de S TR. Nog niet lek gereden (klopt af). Maar ga wel weer terug naar de Pirelli's volgend jaar voor stukje gemoedsrust.
Ben benieuwd hoe die uit jouw vergelijkend warenonderzoek komen.
Op zich heb je een punt, maar toen ik begon met fietsen gaf ik echt weinig geld uit aan kleding. Ik zag van de week nog jasjes van een tientje voorbij komen. Toen ik mijn eerste winter in ging kocht ik zulk spul. Reken maar niet dat dat goedkope spul netjes aangesloten zit.Prulleman schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:35:
[...]
snelle banden zijn duurder (of sneller lek, of minder grip, of weet ik veel wat voor trade off), waxen is duurder en meer werk. De juiste maat kleding kost niks meer, niet meer geld, niet meer moeite
En andere zaken zijn soms idd duurder maar bieden ook andere voordelen dan alleen gratis Watts. Een setje goede banden is over het algemeen ook soepeler en rijdt daardoor ook lekkerder.
Hij wil.
Deze bedoel je denk ik?guapper schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:13:
@Requiem19 heb jij die Michelin 5 al geprobeerd?
Ben benieuwd hoe die uit jouw vergelijkend warenonderzoek komen.
https://www.bicyclerollin...reviews/michelin-pro-5-35
Ben ik mega benieuwd naar, maar nog niet geprobeerd. Staat op de lijst voor volgend jaar...
Maarr... de Hutchinson Caracal race 40mm is sneller, breder en heeft zelfs nog wat licht profiel. Voor mijn gravelfiets is die band eigenlijk perfect.
Nog niet lek mee gereden, achter is nu wel aan vervanging toe na 6000km begint wat vlak te worden en ik denk dat ik heel snel canvas ga zien zegmaar.
Hier is het ook een zeer positieve ervaring geweest. Op vrijdag zijn ze de fiets komen halen, woensdag was hij in Slowakije en donderdag had ik het geld op mijn rekening. Het leek alsof ze een afgedankte TV-doos hadden gestuurd, maar er stond geen merk op en wel allerlei Buycycle slogans. Ze doen dit dus met opzet zodat de transporteurs er wat voorzichtiger mee zijn, clever. 😀Requiem19 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:55:
Vorige week via buycycle een paar wielen verkocht. Kreeg geen verzenddoos, alleen een verzendlabel helaas.
Zo netjes mogelijk verstuurd naar iemand in Duitsland afgelopen zondag. Wielen kwamen gisteren bij hem aan en hij moest nog even in Buycycle aangeven dat alles goed was. En hoppa, vandaag m'n geld ontvangen. Precies het bedrag dat wij afgesproken hadden, is geen commissie oid op ingehouden.
Wel een top ervaring zo.
Dan zou ik toch echt aero-bars op m'n stuur monteren zodat de armen ook naar voren kunnen om de wind te brekenBreadFan schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:18:
- aero houding op de fiets (gratis):
[Afbeelding]
Rijd je ze tubeless? Zo ja met welke sealant? GP5000 s tr gaven mij veel lekke banden de laatste keer dat ik ze had.DDX schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 16:51:
Ik rijd op mijn factor ostro gp5000 s tr 30mm achter icm 111 29mm voor.
Nog niet lek mee gereden, achter is nu wel aan vervanging toe na 6000km begint wat vlak te worden en ik denk dat ik heel snel canvas ga zien zegmaar.
:strip_exif()/f/image/NhihonDnOxBZmHTE00lbWkrk.jpg?f=fotoalbum_large)
Blij dat ik een helm op had vandaag. Ik durf me niet voor te stellen wat er was gebeurd als ik die puntimpact direct op mijn hoofd had gehad…
Schade verder: veel schaafwonden aan de rechterzijde van mijn lijf (BOA’s, dikke knie, geschaafde knie/elleboog/hand/schouder), kapot shirtje, derailleur heeft optater gehad, kapot stuurlint. Veel schrik in mijn lijf.
Omstandigheden: groepsrit waar ik achteraan reed. Voorin werd in de remmen geknepen, niet tijdig geseind, groep vertraagde, ik tikte wiel van voorganger aan, viel en schaafde flink over asfalt + gravelpad naast de weg. Snelheid was niet hoog: max. 25km/u. Plan was om op dat stuk weg wandeltempo te rijden, vanwege wat kuilen in de weg.
Tl;dr: is biljarten een aanrader?
Dan heb je wel meer keus
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Oef dat ziet er en klinkt echt nasty! Heel veel beterschap!!!Reginas schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 15:56:
[Afbeelding]
Blij dat ik een helm op had vandaag. Ik durf me niet voor te stellen wat er was gebeurd als ik die puntimpact direct op mijn hoofd had gehad…
Schade verder: veel schaafwonden aan de rechterzijde van mijn lijf (BOA’s, dikke knie, geschaafde knie/elleboog/hand/schouder), kapot shirtje, derailleur heeft optater gehad, kapot stuurlint. Veel schrik in mijn lijf.
Omstandigheden: groepsrit waar ik achteraan reed. Voorin werd in de remmen geknepen, niet tijdig geseind, groep vertraagde, ik tikte wiel van voorganger aan, viel en schaafde flink over asfalt + gravelpad naast de weg. Snelheid was niet hoog: max. 25km/u. Plan was om op dat stuk weg wandeltempo te rijden, vanwege wat kuilen in de weg.
Zat je op de Cinelli?
Ik zou overigens voor dammen gaan, mag je nog eens iemand slaan
tubeless ja, stans sealant (zoals ik bij al mijn fietsen/banden gebruik)edoappelhof schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 15:28:
[...]
Rijd je ze tubeless? Zo ja met welke sealant? GP5000 s tr gaven mij veel lekke banden de laatste keer dat ik ze had.
Idem voor mijn helm. Ik was eigenlijk nog niet helemaal aan een nieuwe toe. Ah wel, met de voorspelde regen zal ik nog niet veel op de fiets zitten en heeft het allemaal wat minder haast om te vervangen.
Als je een spiegel op je stuur monteerd heb je een mooie vlakke plaat om op te landen.Reginas schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 15:56:
[Afbeelding]

Beterschap gewenst!
Ben zelf zo goed als hersteld van mijn eigen val (gekneusde elleboog), maar merk dat ik wat bang op de fiets zit. Heb de racefiets niet meer aangeraakt sinds de val (ook al zat ik toen op de gewone fiets), en merk dat ik best wat vertrouwen kwijt ben en schichtig rondfiets. Erg vervelend, hoop dat ik dat wel kwijtraak over verloop van tijd.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Ik zat 5 weken nadat ik m’n sleutelbeen gebroken had op een MTB. Zeker niet ontspannen maar wilde die angst op de fiets er zo snel mogelijk uit hebben.Maarten_E schreef op zondag 14 september 2025 @ 00:00:
Yikes, sterkte @Reginas .
Ben zelf zo goed als hersteld van mijn eigen val (gekneusde elleboog), maar merk dat ik wat bang op de fiets zit. Heb de racefiets niet meer aangeraakt sinds de val (ook al zat ik toen op de gewone fiets), en merk dat ik best wat vertrouwen kwijt ben en schichtig rondfiets. Erg vervelend, hoop dat ik dat wel kwijtraak over verloop van tijd.
Ontspannen afdalen heeft nog heel veel langer geduurd en nog steeds durf ik niet op volle snelheid, tenminste de laatste keer in Limburg was afdalen in de regen, met zijwind+50mm velgen op een onbekende weg met het en der nog grind op sommige plekken. Helpt niet bepaald
On another note als het goed is volgende week de Postbank weer eens op. Laatste keer was 7 jaar geleden toen ik vliegles nam

Revanche!
Succes met herstellenReginas schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 15:56:
[Afbeelding]
Afgelopen zaterdag de Jan Janssen classic gereden. 100km versie. Het was pittig. Het was leuk om te zien dat er itt vorig jaar meer handbikers aan mee deden. Zover ik heb kunnen zijn reden we allemaal aardig gelijke gemiddelden. De groep waar ik mee was, was een samengestelde. De groep waar ik altijd mee samen rijd , dus wij weten exact hoe we op elkaar reageren, en drie nieuwelingen. Note to self: volgende keer bij een combi een kortere afstand doen
Anyways, het was leuk en toch ook wel gezellig. We hebben nog op ~75km een heel gesprek gehad met niemand minder dan Maarten Tjallingii.
En nog een tweaker tegen gekomen op de route
[ Voor 3% gewijzigd door Webgnome op 15-09-2025 09:16 ]
Ik rij op Corsa N.exts tot grote tevredenheid persoonlijk. Hebben die (iets) meer rolling resistance dan de snelste (en duurste) banden? Jazeker, maar er zijn hoofdzakelijk goeie reviews over deze banden terug te vinden.Requiem19 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:52:
@sapphire ik ben bandenneutraal. Belangrijkste is dat je niet op een echt langzame band rijdt zoals een Corsa next of cinturato velo oid.
Onder andere deze https://www.cyclingnews.c...e-that-does-well-at-both/
Welke band 'goed' of 'niet goed' is hangt af van je doel en je gebruik. Mijn post was een reactie op iemand die het belangrijk vindt om z'n materiaal / kleding zo snel mogelijk te maken. In dat geval zou je meet een Corsa N.EXT 28TLR ong 8 watt rolweerstand opgeven tov een P Zero RS.jorrefunk schreef op maandag 15 september 2025 @ 09:42:
[...]
Ik rij op Corsa N.exts tot grote tevredenheid persoonlijk. Hebben die (iets) meer rolling resistance dan de snelste (en duurste) banden? Jazeker, maar er zijn hoofdzakelijk goeie reviews over deze banden terug te vinden.
Onder andere deze https://www.cyclingnews.c...e-that-does-well-at-both/
Zie hieronder:
https://www.bicyclerollin...ittoria-corsa-next-tlr-28
Voordeel van de Corsa Next is dat hij iets lekbestendiger is, dus als trainingsband / all year round band heel goed geschikt.
Gaat een gemiddelde fietser dat verschil merken? Nee. Als je een trainingsrondje gaat doen van 100km met 170watt gemiddeld en een niet al te gekke CdA waarde en het is min of min windstil, doe je op daar op de Corsa N.EXT (rolweerstand (CRR) 0.00423 op 5.0 bar) 3 uur, 18 minuten en 31 seconden over (30.22 km/h)
Als we de banden veranderen naar de P Zero RS (rolweerstand (CRR) 0.00300 op 5.0 bar), doe je daar 3 uur, 14 minuten en 31 seconden over (30.84 km/h).
Scheelt dus precies 4 minuten op ong 3 uur fietsen, ofwel 0.62 km/h in dit test scenario.
Als je wilt spelen met dit soort simulaties: https://climbapedia.org/segment_times
Doe je dat rondje trouwens op een 'echt' langzame band zoals de Pirelli Cinturato EVO TLR28mm, dan doe je opeens 3 uur 27 minuten en 3 seconden over hetzelfde rondje. Een verschil van 13 minuten met een setje P Zero RS'en. Je gemiddelde snelheid daalt dan van 30.84 km/h naar 28.98 en dat zijn toch wel aanzienlijke verschillen, zeker als je in een groepje rijdt op deze banden, terwijl de anderen snellere banden hebben wordt het hard werken.
[ Voor 11% gewijzigd door Requiem19 op 15-09-2025 10:29 ]
Ik had het iets preciezer moeten formuleren, als je een N.EXT 26 (non) tubeless gebruikt heb je idd echt een langzame band (https://www.bicyclerollin...views/vittoria-corsa-next) => ook 20 watt.GWBoes schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:13:
@jorrefunk Om de n.ext langzaam te noemen vind ik ook wel redelijk overdreven. @Requiem19 baseert zich op resultaten van Bicyclerollingresistance.com en idd, met 14w voor de n.ext en <10w voor de snelste, is er wel een gat. Maar een Cinturato Velo zit rond de 20W samen met andere 4 seizoenen banden, wel een heel andere klasse.
Het kon er bij hem overigens ook niet in dat ik deze 'lage' bandenspanning express deed omdat je anders elk hobbeltje, elk steentje elke oneffenheid voelt en dat is gewoon niet fijn.
Ik doe geen trainingsrondjes.
Ik doe solofunkijkommeheenfietsritten van 100 km in +/- 3u45.
Rij met de 30 of 32mm versie naargelang beschikbaarheid, met binnenband. En ga de 34mm ook eens proberen als de huidige versleten zijn.
Net als dat er geen universeel goede fiets bestaat, bestaan er ook geen universeel goede banden.jorrefunk schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:33:
Ik val dus perfect in de categorie voor diegenen waarvoor de N.ext gecreëerd is.
Ik doe geen trainingsrondjes.
Ik doe solofunkijkommeheenfietsritten van 100 km in +/- 3u45.
Rij met de 30 of 32mm versie naargelang beschikbaarheid, met binnenband. En ga de 34mm ook eens proberen als de huidige versleten zijn.
Alles hangt af van hoe je het materieel gebruikt en wat voor jou belangrijk is. Iemand die year-round fietst zal - denk ik - lekbestendigheid belangrijker vinden, net als grip bij regen.
Een zomerse fietser die alleen z'n rondjes fietst kan prima uit met een allround banden.
Iemand die vaak in snelle groepsritjes fietst zal ws een wat snellere banden willen etc etc.
Altijd goed kijken naar je use case en dan kijken welk materieel er het beste bij past.
Ha, dat was moi! Was mooi om je in actie te zien! Lijkt me pittig hoor, die reeks aan klimmetjes op armkracht...respect.Webgnome schreef op maandag 15 september 2025 @ 08:50:
@Reginas beterschap!
Afgelopen zaterdag de Jan Janssen classic gereden. 100km versie. Het was pittig. Het was leuk om te zien dat er itt vorig jaar meer handbikers aan mee deden. Zover ik heb kunnen zijn reden we allemaal aardig gelijke gemiddelden. De groep waar ik mee was, was een samengestelde. De groep waar ik altijd mee samen rijd , dus wij weten exact hoe we op elkaar reageren, en drie nieuwelingen. Note to self: volgende keer bij een combi een kortere afstand doen
Anyways, het was leuk en toch ook wel gezellig. We hebben nog op ~75km een heel gesprek gehad met niemand minder dan Maarten Tjallingii.
En nog een tweaker tegen gekomen op de route
Vond het ook een mooie tocht, eerste deel van de route (ook 100km gedaan) was wat minder door wijken en bebouwde kom. Tweede gedeelte op en achter de Posbank was prachtig. Ik was de Lange Juffer alweer vergeten, maar nu weet ik hem weer....pfoe!

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Het was inderdaad een mooie route en pittig, beetje training doet wonderenGerbenBK schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:47:
[...]
Ha, dat was moi! Was mooi om je in actie te zien! Lijkt me pittig hoor, die reeks aan klimmetjes op armkracht...respect.
Vond het ook een mooie tocht, eerste deel van de route (ook 100km gedaan) was wat minder door wijken en bebouwde kom. Tweede gedeelte op en achter de Posbank was prachtig. Ik was de Lange Juffer alweer vergeten, maar nu weet ik hem weer....pfoe!
Het is er zeker qua route eentje die ik nog een keer zelf wil gaan rijden en dan natuurlijk iets minder woonwijk. Al ontkom je daar niet aan in Oosterbeek/Doorwerth. Gelukkig had men niet gedacht om Arnhem klarendal mee te nemen. Daar zijn leuke heuveltjes en dat is echt door een woonwijk wat gewoon echt niet leuk is. Dit was een goede mix wat mij betreft.
Ze mogen het asfvalt achter Papendal echt een keer vervangen, het was vorig jaar al slecht, nu was het gewoon heel erg slecht
[ Voor 8% gewijzigd door Webgnome op 15-09-2025 11:01 ]
Was inderdaad wel gelijk wakker met dat begin...Webgnome schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:59:
[...]
Het was inderdaad een mooie route en pittig, beetje training doet wonderen. Omdat ik er vrij regelmatig ben geweest was het voor mij vooral een 'zullen ze dit doen? Of gaan we daarheen?' route. Toch ergens wel jammer dat we de italiaanseweg niet hebben gedaan.
[...]offtopic:
Ze mogen het asfvalt achter Papendal echt een keer vervangen, het was vorig jaar al slecht, nu was het gewoon heel erg slecht
Heb vorig jaar de Haute Veluwe (150km) gefietst, heel anders, maar voor de racefiets wel een stuk mooiere route dan de Jan Janssen wat mij betreft.
Posbank:
:strip_exif()/f/image/yvs1RLarpnsVFX0ZZMkyFgoj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door GerbenBK op 15-09-2025 11:08 ]
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Me gisteren ingeschreven voor de Ronde van Arnhem en daarin staat bij het reglement vermeld dat je minimaal 28mm banden moet hebben naast de standaard dingen als helmplicht, hou je aan de regels, fiets in goede staat, bla, bla.
Ik vond dat toch een opvallende
@Requiem19 Staaft dan toch met mijn vermoeden van begin dit jaar dat ik met de 'nieuwe' fiets een stuk sneller was *opeens*. Iedereen riep dat dat toe te schrijven was omdat ik voor het eerst de winter doorgetrained had en het verschil van materiaal nooit zo groot kon zijn maar als ik dan alle kleine beetje bij elkaar tel.....
Giant TCR uit 2012 met kabels buiten om Vs vrijwel alles binnendoor en 2 kabels klein stukje in zicht. Frame waar 13 jaar innovatie in zit. Hogere en lichtere velgen, snellere band (Conti Grand Prix Vs GP5000).
Zou mij niks verbazen als dat die 2km/u is
In het reglement staat nergens dat de minimale banddikte 28mm moet bedragen (trouwens wie gaat dat controleren), dit staat in het reglement geschreven:sapphire schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:28:
Nu het toch weer over banden gaat
Me gisteren ingeschreven voor de Ronde van Arnhem en daarin staat bij het reglement vermeld dat je minimaal 28mm banden moet hebben naast de standaard dingen als helmplicht, hou je aan de regels, fiets in goede staat, bla, bla.
@Requiem19 Staaft dan toch met mijn vermoeden van begin dit jaar dat ik met de 'nieuwe' fiets een stuk sneller was *opeens*. Iedereen riep dat dat toe te schrijven was omdat ik voor het eerst de winter doorgetrained had en het verschil van materiaal nooit zo groot kon zijn maar als ik dan alle kleine beetje bij elkaar tel.....
Giant TCR uit 2012 met kabels buiten om Vs vrijwel alles binnendoor en 2 kabels klein stukje in zicht. Frame waar 13 jaar innovatie in zit. Hogere en lichtere velgen, snellere band (Conti Grand Prix Vs GP5000).
Met het accepteren van de startbescheiden verklaren deelnemers dat zij voor het volbrengen van de tocht voldoende gezond zijn en dat zij beschikken over een deugdelijke fiets.
https://www.rondevanarnhem.nl/reglement
Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Het is altijd moeilijk om goed vast te stellen 'of' en zoja 'waarom' een nieuwe fiets sneller is.sapphire schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:28:
Sommige mensen denken dat je gewoon uit enthousiasme harder trapt
Banden zijn met redelijke marge één van de grootste performance updates. 15 jaar oude banden naar een moderne snelle 28mm tubeless band kan je zomaar 20-25watt schelen en dan zit je snel op 2 km/h als je wat langzamer fietst.
Mooie van banden tov aero updates is dat de voordelen lineair zijn en dus bij lage snelheden ook al best groot, terwijl aero vooral belangrijker wodt bij hogere snelheden.
Dit staat bij de DIKKE Bandenrace voor 2-8 jarigensapphire schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:28:
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Na een korte pauze met een energiekoekje te hebben gegeten zat ik zo'n dikke kilometer meter achter een ander fietser die ook mijn snelheid reed. Na het weer opstappen eerst rustig aan en daarna weer de snelheid opbouwen en dan gaat de jaag mode aan. Het gat werd langzaam dichtgereden en op zo'n honderd meter erachter kon 168 bpm volhouden tot ik er langszij kwam. Ik zei nog tegen hem, "zo, dat gat is weer dichtgereden", en er voorbij.
Zo'n hoge hartslag en ook niet buitenadem heb ik tot nu toe nog niet meegemaakt. Natuurlijk komt later wel de rekening van het zoveel kracht gebruikt te hebben. Maar het viel mij mee dat ik de laatste 30 kilometer het wel kon blijven doseren en de snelheid kon houden.
Ik sta niet graag op de pedalen en ik accelereer liever liever zittend en de extra krach komt dan van het gebruiken van de opgaande slag van de pedalen. Zo een korte "sprint" getrokken naar de vijftig km/u en toen meteen weer terug naar normaal.
Het lichaam reageert dan met zo'n tien seconden later, waar dan de hartslag piekt en de ademhaling moet dan nog wel een iets meer dan 30 seconden vol aan de bak.
Dus een geslaagde tocht alhoewel ik moest dit keer dan het "H" woord zacht gebruiken voor een mevrouw die midden op het fietspad bleef lopen met de rug naar mij toe. Die ook de verwoede belsignalen van mij niet hoorde.
Bij het uitspreken van het "H" woord, hoorde ik een verbaasde kreet en of het het ijsje, waar kennelijk haar hele focus op lag, ook vliegles heeft gekregen na het slaken van het verbaasd kreetje, kan ik niet vertellen.
Lichtsignalen, belsignalen, achterwiel ratel en remmen, wat kan ik nu nog meer op de fiets bevestigen opdat ik ook waargenomen wordt?
ps. hier strooien ze eens in het jaar alle wegen in met stro als Normaal een optreden geeft. Alle blikvangers zaten ook vol met stro en zo was dat wel zo'n 10 km in de omtrek. Dus het dus fietsen over stro en dan oppassen in de bochten want de wegligging is dan echt wat minder.
[ Voor 11% gewijzigd door esphome op 15-09-2025 12:20 . Reden: Stro ]
Op mijn fiets zitten 28 Inch banden en dat is dan meer dan vereist voor de Ronde van Arnhem.sapphire schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:28:
Luchthoorn? Of (Scheidsrechter)fluitje.....esphome schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:05:
Lichtsignalen, belsignalen, achterwiel ratel en remmen, wat kan ik nu nog meer op de fiets bevestigen opdat ik ook waargenomen wordt?
[ Voor 5% gewijzigd door blb4 op 15-09-2025 12:30 ]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
blb4 schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:01:
[...]
Dit staat bij de DIKKE Bandenrace voor 2-8 jarigen
Als ik via het 'dashboard' naar de reglementen ga staat het er dus wel bij gek genoeg maar linken werkt niet door de inlog. Sowieso had ik gisteravond wel meer gekkigheidjes op de site die niet goed weergegeven werden.orlok schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:41:
[...]
In het reglement staat nergens dat de minimale banddikte 28mm moet bedragen (trouwens wie gaat dat controleren), dit staat in het reglement geschreven:
Met het accepteren van de startbescheiden verklaren deelnemers dat zij voor het volbrengen van de tocht voldoende gezond zijn en dat zij beschikken over een deugdelijke fiets.
https://www.rondevanarnhem.nl/reglement
Bij de dikkebandenrace had ik het ook zien staan daarom viel het me ook op omdat de zin precies hetzelfde is.
Lijkt er dus op dat het een CMS foutje was/is.
Enthousiasme kunnen we na 3k kilometers wel uitsluiten denk ikRequiem19 schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:53:
[...]
Het is altijd moeilijk om goed vast te stellen 'of' en zoja 'waarom' een nieuwe fiets sneller is.
Sommige mensen denken dat je gewoon uit enthousiasme harder trapt. Ik geloof meer in het technische stuk. En dan niet zozeer dat het puur het frame is, maar eerder inderdaad de banden en staat van onderhoud van de drivetrain EN je positie op de fiets.
Banden zijn met redelijke marge één van de grootste performance updates. 15 jaar oude banden naar een moderne snelle 28mm tubeless band kan je zomaar 20-25watt schelen en dan zit je snel op 2 km/h als je wat langzamer fietst.
Mooie van banden tov aero updates is dat de voordelen lineair zijn en dus bij lage snelheden ook al best groot, terwijl aero vooral belangrijker wodt bij hogere snelheden.
Drivetrain en lagers waren in goede staat op de oude fiets, lagers nagekeken en cassette en ketting in september nog vernieuwd en ik ben vrij netjes qua onderhoud
Houding, reach vrijwel gelijk maar iets hogere stack door spacers dus zit iets rechterop maar daardoor wel frisser na een paar uur. Ben wel meer puppy-paw gaan rijden, is iets dieper als hoe ik normaal zat dus weinig aanpassing qua houding.
Frame, mja men zegt dat nieuwe frames aerodynamischer zijn dus wellicht daarin toch een paar watt winst, sowieso stijver dan mijn alu TCR frame en dat is zeker met aanzetten goed merkbaar.
En banden is zeker een verschil geloof ik direct, de GP's waren geen snelle banden dat wist ik al en de GP5000's zijn idd 28mm (tov 25mm) en nieuwe modelletje.
Nouja zal vast alle kleine beetjes materiaal upgrade zijn
Fluitje naar de mond brengend en een slok genomen. O nee, ik moet erop blazen...ik ben bang dat daar geen tijd voor is om die uit zak achterop de rug te pakken of als ik die om de hals heb hangen en dan proberen te graaien.blb4 schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:26:
[...]
Luchthoorn? Of (Scheidsrechter)fluitje.....
Liever de handje op het stuur en de vingers op de rem, de uitwijk mogelijkheden nalopen en een keuze maken.
Luchthoorn, goed idee maar weer erg slecht voor de stroomlijn.
keuzes, keuzesesphome schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:27:
Luchthoorn, goed idee maar weer erg slecht voor de stroomlijn.
Ik denk; ik probeer het.blb4 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 09:05:
[...]
ChatGPT genereert ze gewoon. Als je iets vraagt als “Maak een gpx file via fietspaden in de provincie Utrecht die de contouren heeft gelijk aan frankrijk met een lengte van zo’n 90 km en de stad Utrecht als middelpunt” dan krijg je na wat extra vragen/antwoorden een python script die een gpx file uitspuugt. Kwaliteit nog niet 100% maar toch.
Je zei:
Maak een gpx file via fietspaden en voor fiets toegankelijke wegen die de contouren gelijk heeft aan een hondje met een lengte van ca 100km en de stad oss als middelpunt
ChatGPT zei:
Ik heb een GPX-bestand voor je gemaakt: een gestileerde hond-contour met stad Oss als middelpunt en een omtrek die ongeveer overeenkomt met jouw wens (~100 km). Belangrijk: dit is een geometrisch gegenereerde route (punten rond Oss die samen de vorm van een hond vormen). Hij is nog niet automatisch gesnapt op echte fietspaden / fiets-toegankelijke wegen — daarvoor heb je een routing/snap-to-roads dienst nodig (kort onderaan vertel ik hoe je dat het makkelijkst doet).
Wat ik heb gemaakt
Bestandsnaam: hond_oss_100km.gpx
Centrum (gebruikte coördinaten voor Oss): lat 51.765, lon 5.51806.
Doelomtrek: 100 km (de gegenereerde contour heeft een geschatte omtrek van ≈ 108.9 km — iets groter door de vormaccenten zoals kop en staart).
Type in GPX: Biking (track met vele trkpt punten, gesloten lus).
Hoe te gebruiken (aanbeveling om écht op fietspaden te rijden)
Omdat jij specifiek vroeg om fietspaden en fietsbare wegen, raad ik aan één van de volgende stappen te doen na het importeren van het GPX:
Importeren in een route-app en 'snap to roads' kiezen
Komoot, RideWithGPS, of Strava Route Builder kunnen de route inladen en (soms tegen betaling) op fietsnetwerk leggen.
En hoe ziet dat eruit? (In Osmand)

Het is én geen hond én geen gesloten lus.
:strip_exif()/f/image/QaS3ZCV8ybZW6epUCzqgwbjJ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 30% gewijzigd door Mistraller op 15-09-2025 16:25 ]
---------------
Is ‘t geen Blue Monday?Mistraller schreef op maandag 15 september 2025 @ 16:22:
[...]
Ik denk; ik probeer het.
Je zei:
Maak een gpx file via fietspaden en voor fiets toegankelijke wegen die de contouren gelijk heeft aan een hondje met een lengte van ca 100km en de stad oss als middelpunt
ChatGPT zei:
Ik heb een GPX-bestand voor je gemaakt: een gestileerde hond-contour met stad Oss als middelpunt en een omtrek die ongeveer overeenkomt met jouw wens (~100 km). Belangrijk: dit is een geometrisch gegenereerde route (punten rond Oss die samen de vorm van een hond vormen). Hij is nog niet automatisch gesnapt op echte fietspaden / fiets-toegankelijke wegen — daarvoor heb je een routing/snap-to-roads dienst nodig (kort onderaan vertel ik hoe je dat het makkelijkst doet).
Wat ik heb gemaakt
Bestandsnaam: hond_oss_100km.gpx
Centrum (gebruikte coördinaten voor Oss): lat 51.765, lon 5.51806.
Doelomtrek: 100 km (de gegenereerde contour heeft een geschatte omtrek van ≈ 108.9 km — iets groter door de vormaccenten zoals kop en staart).
Type in GPX: Biking (track met vele trkpt punten, gesloten lus).
Hoe te gebruiken (aanbeveling om écht op fietspaden te rijden)
Omdat jij specifiek vroeg om fietspaden en fietsbare wegen, raad ik aan één van de volgende stappen te doen na het importeren van het GPX:
Importeren in een route-app en 'snap to roads' kiezen
Komoot, RideWithGPS, of Strava Route Builder kunnen de route inladen en (soms tegen betaling) op fietsnetwerk leggen.
En hoe ziet dat eruit? (In Osmand)![]()
Het is én geen hond én geen gesloten lus.
[Afbeelding]
Hoezo, effe de kop buiten de deur en alle zorgen zijn weg gewaaid....behalve al je je toupet niet goed hebt vast gelijmd.
Je zult nu maar de wind mee hebben, op de fiets....pieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeew dat gaat hard zeg!
Een gpx maken kon hij niet voor mij.
Ik ben overgestapt naar Schwalbe Pro One TLE met Orange Seal omdat bij mij de GP5000 STR met Stans een drama was. Zelfs de meest minuscule gaatjes werden niet gedicht. Sinds ik de Schwalbe + Orangeseal combi rij ben ik 2x thuis gekomen met was sealant spetters op m'n zadelbuis. Beide keren niks gemerkt tijdens het fietsen. Nadat ik het thuis zag kon ik niet echt zeggen welke snee nou eigenlijk het lek was. Ook de band verder gewoon opgereden.DDX schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:54:
[...]
tubeless ja, stans sealant (zoals ik bij al mijn fietsen/banden gebruik)
Ik heb nog steeds het idee dat bij de GP5000 het hit of mis is. Ja je hebt hele goeie er tussen zitten, maar ook met echt ruk kwaliteit die al lek gaan (en niet dicht) als je er verkeerd naar kijkt. Lijkt wel alsof die in 2 fabrieken gemaakt worden waarbij de ene fabriek beter gesloten kan worden.
Maargoed, de Schwalbe bevalt me prima, en die paar watt die ik mis, tsja so be it. Ik verlies al meer omdat ik op 32mm rij
@Reginas Lees je bericht nu net pas. Veel beterschap !!
BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)
32mm, rijd prima. Kun je ook mee een stukje gravelen.McMiGHtY schreef op maandag 15 september 2025 @ 20:43:
Waarom zou je verliezen op 32mm?
Uiteindelijk heeft Chat geen toegang tot fatsoenlijk kaart materiaal (met name ondergrond en popularity) dus ik denk niet dat het echt wat zal worden voorlopig.DDX schreef op maandag 15 september 2025 @ 17:21:
Dan kom je al verder als ik @Mistraller ik dacht laat ik het ook eens proberen vorige week, ik kreeg alleen antwoorden met plaatsnamen waar ik zelf een route langs moest leggen.
Een gpx maken kon hij niet voor mij.
Want een goeie strava art moet wel lekker fietsbaar zijn. (zolang het geen heel erg detailvormen heeft natuurlijk, zoals bij de oogjes in de kerstman van Joris Meijer; keren, draaien tot je een ons weegt)
---------------
+1Frenz64 schreef op maandag 15 september 2025 @ 22:16:ik ben zo klaar met al die meuk over AI
Do { Ping } while ( LOL )
Zaterdagavond de band gewisseld (na 6400km) viel op dat er eigenlijk niet echt meer werkende latex in band zat.derx666 schreef op maandag 15 september 2025 @ 17:28:
[...]
Ik ben overgestapt naar Schwalbe Pro One TLE met Orange Seal omdat bij mij de GP5000 STR met Stans een drama was. Zelfs de meest minuscule gaatjes werden niet gedicht. Sinds ik de Schwalbe + Orangeseal combi rij ben ik 2x thuis gekomen met was sealant spetters op m'n zadelbuis. Beide keren niks gemerkt tijdens het fietsen. Nadat ik het thuis zag kon ik niet echt zeggen welke snee nou eigenlijk het lek was. Ook de band verder gewoon opgereden.
Ik heb nog steeds het idee dat bij de GP5000 het hit of mis is. Ja je hebt hele goeie er tussen zitten, maar ook met echt ruk kwaliteit die al lek gaan (en niet dicht) als je er verkeerd naar kijkt. Lijkt wel alsof die in 2 fabrieken gemaakt worden waarbij de ene fabriek beter gesloten kan worden.
Ja wat vloeistof maar dat had je ook vuil water kunnen noemen.
En dat na zeg 1,5 maand...
Best gek want schwalbe pro one's die ik soms na 6 maanden wissel met gelijke km stand zit veel meer latex dan nog in.
Goed nieuwe 5000s tr zit er weer op, maar die gaat niet zelfde km's meer doen ik komende 2 maanden.
De slechtweer fiets mag nu weer wat meer km's maken helaas....
Op andere fietsen heb ik pro one's zitten, maar wilde bij deze de 111 voorband eens proberen en dan doe ik die wel icm zelfde merk achterband.
Kwa rijden geen klachten verder trouwens.
[ Voor 6% gewijzigd door DDX op 15-09-2025 23:33 ]
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic