Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 715 716 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:21
Waar wat is nu het grote voordeel van die radar? Dat je weet dat er verkeer van achteren aan komt? Wat doe je met die info? Als het goed is fiets je al rechts. En automobilisten zijn er niet op uit om jou aan te rijden. Gaat het er dan om dat je niet schrikt van achterop komend verkeer?

Ik weet dat veel mensen helemaal zweren bij zo'n radar, maar ik snap de toegevoegde waarde nog steeds niet.

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:43

PeaceNlove

Deugleuter

twilight7 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 17:29:
Vraagje:

Ik heb voornemens om binnenkort voor DE nieuwe merida reacto 6000 te gaan. Eerste race fiets voor mij (zelfs nog nooit op racefiets gefietst) dus lijkt mij enige verzekering wel handig voor de valpartijen die hopelijk niet gaan gebeuren, sluit het ook niet uit.

Nog tips voor bepaalde verzekering maatschappijen? En of ik ergens op moet letten?
Je valt heus niet zomaar, ik zou die verzekering lekker laten voor wat het is. Hooguit een keer de fall-of-shame als uit klikken niet goed gaat :+

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:33
wisselwerking schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 17:55:
Waar wat is nu het grote voordeel van die radar? Dat je weet dat er verkeer van achteren aan komt? Wat doe je met die info? Als het goed is fiets je al rechts. En automobilisten zijn er niet op uit om jou aan te rijden. Gaat het er dan om dat je niet schrikt van achterop komend verkeer?

Ik weet dat veel mensen helemaal zweren bij zo'n radar, maar ik snap de toegevoegde waarde nog steeds niet.
Voor mij persoonlijk heeft het ermee te maken dat ik niet altijd zie dat er iets aankomt. Daarnaast ben ik aan een kant slechthorend. Dan is het fijn dat ik een piepje krijg dat er iets aankomt zodat ik weet dat er iets aankomt en daar op kan anticiperen. En heel eerlijk, er zijn automobilisten die gewoon niet uitkijken.

Dat geld overigens voor heel veel verkeersdeelnemers. Dat neemt een radar ook gewoon mee. Een motor die met 300 over de dijk scheurt 'zie' je dus al heel snel. Het is net als met het links op de weg lopen van hardlopers. Strikt noodzakelijk is het niet. Het is gewoon, ook gevoelsmatig, een stuk veiliger.

Strava | AP | IP | AW

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:25

Op een fietspad valt nut mee, maar als je op dijkweggetjes rijd scheelt het erg veel dat je signaal krijgt als er auto aan komt.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:10

Rhapsody

In Metal We Trust

Inderdaad om te weten óf er verkeer van achteren nadert. Ik vind het wel handig als ik in de polder onderweg ben. De straten zijn daar wat minder breed. En er wordt ook nog wel eens iets te hard gereden. Als er dan verkeer achter mij nadert, kan ik kort nog iets verder rechts blijven.

Geeft mij dus een gevoel van veiligheid/controle.

🇪🇺 pro Europa!

• wisselwerking
Webgnome schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:00:
[...]

Voor mij persoonlijk heeft het ermee te maken dat ik niet altijd zie dat er iets aankomt. Daarnaast ben ik aan een kant slechthorend. Dan is het fijn dat ik een piepje krijg dat er iets aankomt zodat ik weet dat er iets aankomt en daar op kan anticiperen. En heel eerlijk, er zijn automobilisten die gewoon niet uitkijken.

Dat geld overigens voor heel veel verkeersdeelnemers. Dat neemt een radar ook gewoon mee. Een motor die met 300 over de dijk scheurt 'zie' je dus al heel snel. Het is net als met het links op de weg lopen van hardlopers. Strikt noodzakelijk is het niet. Het is gewoon, ook gevoelsmatig, een stuk veiliger.
Maar hoe anticipeer je er dan op. Als je al rechts fietst, ga je dan in de berm fietsen? Stop je? Ga je achterom kijken of ze wel op jou letten? Als ik het zo lees is het voornamelijk gevoelsmatig veiliger. Of zijn er ook onderzoeken dat het daadwerkelijk veiliger is?

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:01
twilight7 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 17:29:
Vraagje:

Ik heb voornemens om binnenkort voor DE nieuwe merida reacto 6000 te gaan. Eerste race fiets voor mij (zelfs nog nooit op racefiets gefietst) dus lijkt mij enige verzekering wel handig voor de valpartijen die hopelijk niet gaan gebeuren, sluit het ook niet uit.

Nog tips voor bepaalde verzekering maatschappijen? En of ik ergens op moet letten?
Een racefiets is een vervangbaar iets (ook van 4K) het feit dat je hem nu betaald betekend dat je hem wel op je spaarrekening hebt staan waarschijnlijk. Ik verzeker dan zulke dingen nooit: weg is pech maar dan halen we een nieuwe (valt een beetje in de categorie vaatwasser die stuk gaat)

Wat je nog zou kunnen overwegen is afrekenen met je creditcard: dan is ie het eerste jaar verzekerd. (Je kunt ook bijstorten van te voren op zo’n kaart, heb ik met mijn cube ook gedaan)

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05:26
wisselwerking schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:06:
[...]

Maar hoe anticipeer je er dan op. Als je al rechts fietst, ga je dan in de berm fietsen? Stop je? Ga je achterom kijken of ze wel op jou letten? Als ik het zo lees is het voornamelijk gevoelsmatig veiliger. Of zijn er ook onderzoeken dat het daadwerkelijk veiliger is?
Ik kijk om als ik op een smal weggetje rijdt. Voor een tractor of een vrachtwagen wil ik namelijk afstappen, want die past niet langs mij op zon weggetje. Een auto past er nog net langs als je als fietser uiterst rechts gaat rijden.

@Webgnome ik vind dat je een mooi apparaat hebt gekocht. Heb je ook een relatief nieuwe Garmin waarmee je kunt zien wat voor voertuig nadert? Ik ben benieuwd hoe goed dat werkt.

[ Voor 12% gewijzigd door AMD1800 op 11-04-2026 18:15 ]

• DDX
Afstappen ga ik niet doen, die vrachtwagen of tractor wacht dan maar even.
Maar ik fiets nooit helemaal op de rand van de weg, ligt veel troep en je hebt 0 uitwijk mogelijkheden.
Als de radar piept dan ga ik eventueel wel wat meer naar rechts, maar vooral niet meer naar links. (dat laatste vooral bij bochten zegmaar)

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:39
Voor mij is het ook de werking van de rijwind van voorbijrijdende auto's. Zeker als je wind tegen hebt en je de auto's niet aan hoort komen, kan je verrast worden door de zuigende werking van de wind. De Varia geeft mij een seintje dat ik over 2-3 seconden een rukje aan het stuur kan verwachten.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Webgnome
[...]

Of er onderzoeken zijn of het veiliger is weet ik niet, interesseert mij ook helemaal niks. Zoals gezegd het is ook deels gevoel. Wat ik merk is dat ik anders anticipeer. Bijvoorbeeld, op een dijk als ik daar net een snelle interval in wil gaan waarbij ik door de intensiteit nou eenmaal minder goed op de weg let. Als ik dan net een piepje heb gehad , in de spiegel heb gekeken, dan kan ik er dus voor kiezen om dan net even te wachten met dat intervalletje.

Wat ik vooral merkte toen ik de eerste radar kreeg, hoe weinig ik wist wat er achter mij zat en daardoor wel eens schrok. Ik zit nu eenmaal een stuk lager ( handbike.. ) en dan is een auto gewoon ERG groot. Echter door de radar (t piepje) kijk ik wel en dan is het simpelweg weten dat, en wat, er iets achter je zit en of je er iets mee moet.
+ dat wat @DDX en @Maarten_E zeggen

Strava | AP | IP | AW

• wisselwerking
Webgnome schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 18:23:
[...]

Of er onderzoeken zijn of het veiliger is weet ik niet, interesseert mij ook helemaal niks. Zoals gezegd het is ook deels gevoel. Wat ik merk is dat ik anders anticipeer. Bijvoorbeeld, op een dijk als ik daar net een snelle interval in wil gaan waarbij ik door de intensiteit nou eenmaal minder goed op de weg let. Als ik dan net een piepje heb gehad , in de spiegel heb gekeken, dan kan ik er dus voor kiezen om dan net even te wachten met dat intervalletje.

Wat ik vooral merkte toen ik de eerste radar kreeg, hoe weinig ik wist wat er achter mij zat en daardoor wel eens schrok. Ik zit nu eenmaal een stuk lager ( handbike.. ) en dan is een auto gewoon ERG groot. Echter door de radar (t piepje) kijk ik wel en dan is het simpelweg weten dat, en wat, er iets achter je zit en of je er iets mee moet.
+ dat wat @DDX en @Maarten_E zeggen
Helder. Is ook wat ik met name teruglees. Het is gevoelsmatig veiliger. En dat is natuurlijk ook prima. Dat zal per persoon verschillen. In jouw geval kan ik het mij overigens goed voorstellen. Zo laag bij de grond wordt je nog wat sneller over het hoofd gezien.

• DDX
En niet onbelangrijk, op het moment dat er een auto aankomt gaat de radar ook knipperen zodat je meer opvalt voor een auto.

• Webgnome
Even iets heel anders. Zijn er hier mensen die wel eens gebruik maken van de powerguide feature van Garmin? En zo ja, hoe beviel dat?

Strava | AP | IP | AW

• henri86
  • Registratie: November 2007
[...]

Het is voor de wielrenners die op de weg fietsen zodat ze even op het fietspad kunnen gaan fietsen waar ze horen :+

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:22
[...]

Ik let vooral dat ik zelf niet te ver naar rechts ga. Mijn ervaring is dat auto's dan eerder denken mwah kan net. Waardoor het erg krap en gevaarlijk wordt omdat ze het toch proberen. Ik ga dan juist extra opletten dat ik mijn lijn volg (niet richting de berm dus), zodanig dat de auto echt om mij heen moet. Bij een bocht waar ik zicht heb, de auto achter mij niet, en ik zie dat er iets aankomt, nog breder fietsen om de verleiding vlak voor de bocht nog even snel in te halen, eruit te halen. Zo vult iedereen het anders in.

Voor mij is het ook fijn dat ik niet schrik omdat er opeens een auto naast me is. Zeker met veel wind en elektrische auto's, hoor ik niet alles aankomen.

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:05

sapphire

Die-hard pruts0r

@wisselwerking Ik heb hetzelfde hoor :?

Vandaag veel op dijkjes gefietst met vaak wind tegen en nee niet uiterst rechts om de simpele reden dat het slingerende dijkjes waren met soms zijwind en dan met hoge velgen op een hoge dijk langs de rand fietsen….. :X
Auto’s wachten dan maar hoor ….

Ik werd vandaag overigens helemaal gek van de omleidingen. Een fietspad hier, weg daar maar als grote bruggen afgesloten zijn word het toch even zoeken, Maarja wel genoten weer :)

Gabriël AM5

• henri86
  • Registratie: November 2007
sapphire schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 21:28:
@wisselwerking Ik heb hetzelfde hoor :?

Vandaag veel op dijkjes gefietst met vaak wind tegen en nee niet uiterst rechts om de simpele reden dat het slingerende dijkjes waren met soms zijwind en dan met hoge velgen op een hoge dijk langs de rand fietsen….. :X
Auto’s wachten dan maar hoor ….

Ik werd vandaag overigens helemaal gek van de omleidingen. Een fietspad hier, weg daar maar als grote bruggen afgesloten zijn word het toch even zoeken, Maarja wel genoten weer :)
Sorry, maar als fietser zeg ik dan toch dat als jij niet in staat bent te fietsen waar je hoort en de auto's daarom maar zouden moeten wachten, je maar een andere route (of fiets) had moeten uitzoeken of maar gewoon even stil moet gaan staan aan de kant van de weg om de auto's er langs te laten ipv de weg te blokkeren..

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:04
henri86 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 22:40:
[...]

Sorry, maar als fietser zeg ik dan toch dat als jij niet in staat bent te fietsen waar je hoort en de auto's daarom maar zouden moeten wachten, je maar een andere route (of fiets) had moeten uitzoeken of maar gewoon even stil moet gaan staan aan de kant van de weg om de auto's er langs te laten ipv de weg te blokkeren..
Ik denk dat je eens een rondje in de NH’se polder moet proberen. 1.5 auto breed, windkracht 5. Knappe wielrenner als je dan perfect binnen de 30cm rechts kan blijven die veilig genoeg is.

Het is in sommige situaties buitengewoon fijn om te weten wat er van achteren staat te wachten. Of dat in onze N=1 situatie van toepassing is hangt oa van in welk stukje Nederland (of daarbuiten) je fiets en simpelweg wat je prettig vindt.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:05

sapphire

Die-hard pruts0r

henri86 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 22:40:
[...]

Ik fiets op de weg waar ik hoor op een dijkweggetje, dat jij je in allerlei bochten gaat wringen om automobilisten te pleasen moet je zelf weten. Ik fiets gewoon rechts alleen ga ik niet suïcidaal extreem rechts fietsen met hoge velgen en zijwind zodat ik bij een windvlaag de dijk af lazer of in een hek beland.
Als fietser heb je net zoveel recht om op zo’n dijk te rijden als die automobilist dus nee ik ga niet in de berm staan, die er waar ik vandaag reed overigens kilometers lang niet eens was.
Wat een waanzin dat iedere fietser, rolstoel, scootmobiel, etc maar aan de kant moet springen als er een auto aan komt 8)7

En een andere route nemen, top dat jij alle wegen van Nederland kent, ik niet. Alsof ik kan weten wat de verkeerssituatie van een dijkweggetje 50km van huis is als ik een kaartje zie en dan ‘even’ de route daarop aanpas. Wat is dus ook niet doe want ik mag daar gewoon fietsen 8)7

Gabriël AM5

• DDX
Requiem19 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 22:55:
[...]

Ik denk dat je eens een rondje in de NH’se polder moet proberen. 1.5 auto breed, windkracht 5. Knappe wielrenner als je dan perfect binnen de 30cm rechts kan blijven die veilig genoeg is.
1.5 breed, Westfriese Zeedijk (stuk rond Sint Maarten) komt daar niet eens in de buurt.
Zeker moderne auto's zijn eigenlijk veel te breed, wat mij betreft zoeken die maar een andere weg op ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/fYBTdfNw/Screenshot-2026-04-11-234549.png

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:33
Mijn Garmin varia rtl515 uit 2023 begint wat accu problemen te geven. Na 4 uur is de accu wel leeg. Wat is verstandig? Accu vervangen? Nieuwe kopen, dezelfde of een andere?
Pagina: 1 ... 715 716 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).