Als je
nergens last van hebt @
Marcel a, vooral lekker doorgaan, maar als je weleens denkt.. ik voel me toch wat vermoeid na een (rustig) ritje, of je hebt hoofdpijn, of je slaapt slechter, minder uitgerust de volgende dag, verzin nog maar 100 zaken die omschrijven dat je je niet 100% top voelt.. dan zou ik toch eens proberen wat te drinken en wat energie te pakken tijdens de rit.
Zoals eerder gezegd zit er voor iedereen ergens wel een kantelpunt waarbij het toch echt wel beter is om een beetje voor jezelf te zorgen. Ook als je verder geen doelen hebt. Waar dat punt ligt is voor iedereen anders. Als je van nature redelijk fit bent, je eet altijd gezond en je doet een rustig (<180 watt???) ritje van 2 uur, dan kan het best zo zijn dat je inderdaad helemaal nergens last van hebt. Dit zal nog sterker van toepassing zijn als je bv maar 2 ritjes per week doet (1x 2 uur, 1 x 1 uur bv), dat is natuurlijk veel makkelijker te managen dan 10+ uur. Ik denk dat het gemiddelde hier toch wel boven de 6 uur per week zit, dat is ook een grote factor waar dit kantelpunt zit.
Voor mezelf, ik zit met een duurritje rond de 200 watt, dus dat is makkelijk rekenen, elk uur verbrand je dan ongveer 200*3.6 = 720 kCal. Dus 2 uur z2 is al 1440 kCal, om dat op een dag extra te eten kost al best wat moeite. (en dan heb ik het nog niet over 3-4 uur z2 ritten, met 4 uur heb je dus een dubbele ADH nodig aan energie) Dan ben ik van mening dat je beter gewoon de tank vol kan houden tijdens het fietsen, dus dan pak ik eigenlijk altijd al wel 120 gram tijdens 2 uur dat is nog geen 500 kCal, maar het voorkomt dat je de tank ver leeg trekt, want daar reageert je lichaam niet perse fijn op (hoofdpijn, en andere signalen dat je rustig aan moet doen en eerst de tank weer vol te laten lopen).
Bij langer/intensiever wordt het alleen nog maar belangrijker om de tank niet helemaal leeg te rijden.
nuchter trainen / vetverbranding forceren heeft nog wel zijn plek, maar als regelmatig component in je training zwaar achterhaald. (herstel telt zwaarder dan jezelf naar de klote rijden).
Glycogeen in je spieren is ongeveer 1200-1500 kCal en in je lever heb je nog eens 300-400 kCal ter beschikking. Als je dat dus opmaakt voel je (in ieder geval ik) met niet fijn. Misschien heeft de een veel meer, of is de component vetverbranding (door lage intensiteit) zoveel hoger dat je niet snel de tank leeg rijdt.
Verder kost het aanvullen van je volledige glycogeen voorraad 1-2 dagen en krijgt je inmuunsysteem ondertussen een aardige klap. Als je dus de volgende dag weer een ritje wilt doen, dan is dat een extra reden om een beetje bij te blijven tijdens het fietsen.
kortom er zijn veel meer argumenten om een beetje lief voor jezelf te zijn tijdens een ritje dan andersom.
[
Voor 7% gewijzigd door
Prulleman op 13-01-2026 12:16
]