Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 708 709 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10:24

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

ElGreco schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:11:
[...]
Versie 1.5.0

- KNMI Harmonie model voor voorspellingen binnen 60 uur vooruit (NL+EU), daarna over op het meest accurate model per locatie, of direct op het meest accurate model indien locatie buiten NL+EU. Dit zou betere voorspellingen, vooral qua wind, moeten opleveren voor in ieder geval NL en BE.
- Bugfixes: GPX distance, elevation en route sharing bij Ride Route - GPX, gaven wat probleempjes her en der
- Tekstuele verbeteringen her en der
Zuiver feedback (geen kritiek!). Wind klopt nog steeds niet in uw app voor "mijn" locatie (Lokeren België).
Ik zie oostenwind (aan de vlaggen e.d.) en in al mijn andere weerapps (KMI, Windy, Windfinder) staat ook gans de dag oostenwind aangegeven maar in uw app staat gans de dag zuidenwind.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:30
sapphire schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:59:
[...]

FTP is toch het vermogen wat je langere tijd kunt vasthouden en wat men de grote van je motor noemt? Als de een daar ruim boven moet fietsen en de andere daar ruim onder. dan is het voor de een toch een pittige inspanning en voor de andere aan eitje.
Hogere inspanning is over het algemeen meer warmte.

Maargoed misschien zeg ik het gewoon verkeerd maar bedoelen we het zelfde?
ik heb nog wat aangepast, want het klopte niet helemaal wat er stond, maar de strekking is gelijk..

jij hebt het over een relatief hogere inspanning, maar zo werkt het niet. 1000 watt is 1000 watt, en daarvan gaat bv 200 watt naar je wiel, en 800 warmte. Iemand die efficienter is produceert misschien maar 600 warmte bij 200 watt, maar dat kan je dus niet 1 op 1 aan een FTP hangen, efficiency is maar zeer beperkt trainbaar.

Wat je wel kan zeggen is dt mensen met een hogere efficiency wellicht van natuure betere fietsers zijn en daarom eerder een hoog FTP zullen hebben, maar op die manier kan je geen conclusies trekken dat boven onder ftp efficienter is.

het efficiency verloop door verschillende zones is ook niet zo groot., tenzij je boven threshold gaat, dan wordt het ineens een hoop minder efficient.

Nuance in het verhaal, ondanks een gelijke output aan warmte, maar wel een andere ervaring vanwege andere processen.
AI maakt er deze conclusie van:
Als ze allebei precies 200 watt leveren, produceren ze allebei ongeveer 650 tot 750 watt aan warmte. De Zone 4-fietser zal echter veel meer zweten en een hogere kerntemperatuur ervaren omdat zijn lichaam fysiologisch zwaarder onder druk staat om diezelfde prestatie te leveren.
je statement "Hogere inspanning is over het algemeen meer warmte." klopt dus niet, maar zo kan het wel voelen

[ Voor 23% gewijzigd door Prulleman op 04-03-2026 14:20 ]

Strava

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:38
Prulleman schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:05:
[...]

ik heb nog wat aangepast, want het klopte niet helemaal wat er stond, maar de strekking is gelijk..

jij hebt het over een relatief hogere inspanning, maar zo werkt het niet. 1000 watt is 1000 watt, en daarvan gaat bv 200 watt naar je wiel, en 800 warmte. Iemand die efficienter is produceert misschien maar 600 warmte bij 200 watt, maar dat kan je dus niet 1 op 1 aan een FTP hangen, efficiency is maar zeer beperkt trainbaar.

Wat je wel kan zeggen is dt mensen met een hogere efficiency wellicht van natuure betere fietsers zijn en daarom eerder een hoog FTP zullen hebben, maar op die manier kan je geen conclusies trekken dat boven onder ftp efficienter is.
De missing link (naast de benoemde efficiency) in het verhaal is denk ik vooral hoe goed iemand geproduceerde warmte kwijt raakt.

Efficiency scheelt bijzonder genoeg niet zoveel tussen pro's en amateurs. Zie bijv dit onderzoekje. Pro's zo rond de 20.9% op een rustig tempo (150w) en amateurs op 19,9%. Als het vermogen hoger wordt blijven de pro's redelijk efficient (20,5%), terwijl amateurs meer efficiency verliezen (18,9%).

Ik had gedacht dat het verschil hoger zou zijn :).

Die 1-2% verschil in efficiency kan natuurlijk nooit het verschil zijn tussen zweten als een beest en het koud hebben als een otter. Maar wat me logischer lijkt is dat een amateur niet heel goed is in het kwijtraken van z'n warmte en het daardoor veel sneller warm heeft.

Ditzelfde effect heb je ook met heat training. Als je dat de eerste keer doet zweet je je rot. Maar doe je het een maand consistent, dan heb je het veel minder warm op hetzelfde vermogen.

XMCS Netherlands | XMCS NL Instagram

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-03 11:01

aerofreak

Steve Jobs

jorrefunk schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:03:
[...]

Zuiver feedback (geen kritiek!). Wind klopt nog steeds niet in uw app voor "mijn" locatie (Lokeren België).
Ik zie oostenwind (aan de vlaggen e.d.) en in al mijn andere weerapps (KMI, Windy, Windfinder) staat ook gans de dag oostenwind aangegeven maar in uw app staat gans de dag zuidenwind.
@ElGreco De windrichting klopt ook bij mij niet. In mijn geval zit er een 90 graden verschil, dit lijkt consistent met de gehele weersverwachting van vandaag. Afgelopen maandag was dit ook al het geval trouwens. Misschien kan je hier iets mee :)

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:25

sapphire

Die-hard pruts0r

Prulleman schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:05:
[...]

het efficiency verloop door verschillende zones is ook niet zo groot., tenzij je boven threshold gaat, dan wordt het ineens een hoop minder efficient.

Nuance in het verhaal, ondanks een gelijke output aan warmte, maar wel een andere ervaring vanwege andere processen.
AI maakt er deze conclusie van:
[/quote]
Als ze allebei precies 200 watt leveren, produceren ze allebei ongeveer 650 tot 750 watt aan warmte. De Zone 4-fietser zal echter veel meer zweten en een hogere kerntemperatuur ervaren omdat zijn lichaam fysiologisch zwaarder onder druk staat om diezelfde prestatie te leveren.
[quote]

je statement "Hogere inspanning is over het algemeen meer warmte." klopt dus niet, maar zo kan het wel voelen
Ik snap dat XXXwatt XXXwatt is maar wat ik bedoel is dat de moeite ie het kost omdat wattage te rijden niet voor iedereen het zelfde is.

Even buiten vermogens, als ik mijn trainingsrondjes altijd met een bepaalde ca HR rijd en ik haal daar een bepaalde range snelheid bij en ik ga op eens veel langzamer rijden (bij gelijk blijvende omstandigheden). Daalt mijn HR = minder inspanning = minder warmte. Rij je met iemand voor wie die snelheid wel een pittige kluif is zal die een hogere HR hebben (procentueel van max HR dus niet absoluut) = hogere inspanning =meer warmte :?

Gabriël AM5

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
jorrefunk schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:03:
[...]

Je bent een topper. Dank je voor de feedback. Ik heb de oorzaak gevonden. v1.5.1 met de bugfix staat online.

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
aerofreak schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:27:
[...]

@ElGreco De windrichting klopt ook bij mij niet. In mijn geval zit er een 90 graden verschil, dit lijkt consistent met de gehele weersverwachting van vandaag. Afgelopen maandag was dit ook al het geval trouwens. Misschien kan je hier iets mee :)
Correct. Bugfix staat al online. Dit moet ergens in de afgelopen dagen er in geslopen zijn met wat andere wijzigingen.

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl

• Prulleman
sapphire schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:28:
[...]

Ik snap dat XXXwatt XXXwatt is maar wat ik bedoel is dat de moeite ie het kost omdat wattage te rijden niet voor iedereen het zelfde is.

Even buiten vermogens, als ik mijn trainingsrondjes altijd met een bepaalde ca HR rijd en ik haal daar een bepaalde range snelheid bij en ik ga op eens veel langzamer rijden (bij gelijk blijvende omstandigheden). Daalt mijn HR = minder inspanning = minder warmte. Rij je met iemand voor wie die snelheid wel een pittige kluif is zal die een hogere HR hebben (procentueel van max HR dus niet absoluut) = hogere inspanning =meer warmte :?
heel kort, 200 watt op de pedalen is 700 watt warmte , voor jou , voor pogi en voor de buurvrouw.
de hoeveelheid geproduceerde warmte is gelijk.

de toevoeging van @Requiem19 is wel een goede, op mijn statement dat het "gevoel" wel kan afwijken, dat ligt er dus vooral aan hoe goed je de warmte kan afvoeren. een matige wielertoerist kan die 700 watt aan warmte simpelweg niet kwijt, terwijl bij pogi het van zijn huid afvliegt

Strava

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10:24

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

ElGreco schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:28:
[...]
Je bent een topper. Dank je voor de feedback. Ik heb de oorzaak gevonden. v1.5.1 met de bugfix staat online.
Sterk werk met uw handige app! d:)b

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:25

sapphire

Die-hard pruts0r

Prulleman schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:32:
[...]

heel kort, 200 watt op de pedalen is 700 watt warmte , voor jou , voor pogi en voor de buurvrouw.
de hoeveelheid geproduceerde warmte is gelijk.

de toevoeging van @Requiem19 is wel een goede, op mijn statement dat het "gevoel" wel kan afwijken, dat ligt er dus vooral aan hoe goed je de warmte kan afvoeren. een matige wielertoerist kan die 700 watt aan warmte simpelweg niet kwijt, terwijl bij pogi het van zijn huid afvliegt
Ja met wat je AI dus zegt
200watt =200watt maar de HR en warmte afvoer kan verschillen waardoor het voor de één minder inspannend is/voelt?

Gabriël AM5

• Requiem19
sapphire schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 09:42:
[...]

Ja met wat je AI dus zegt

[...]

200watt =200watt maar de HR en warmte afvoer kan verschillen waardoor het voor de één minder inspannend is/voelt?
De hartslag staat hier op zich los van.

Hartslag moet je zien als een marktwerking of beter gezegd: vraag-aanbod. De vraag voor zuurstof komt vanuit de spieren (beter gezegd, de mitochondriën in de spieren). Middels je centrale zenuwstelsel wordt die vraag omgezet naar een groter aanbod van zuurstof door je hartslag te verhogen.

Op zichzelf doet dat niets met je warmte productie. Die warmteproductie vindt plaats in de spieren. Waarbij je efficientie (ik ga tekort door de bocht, maar om het beetje simpel te houden) zo moet zien:

20% efficientië betekent dat je lichaam 20% van de energie in voedingsstoffen omzet in kracht op de pedalen. 80% van de energie wordt niet gebruikt, maar wordt grotendeels omgezet in warmte. Dus als je bijvoorbeeld 200 watt power neemt, met 20% efficiëntie, betekent dit dat iemand 1000watt aan energie verbruikt, waarbij 200 watt op de pedalen komt en 800 watt nutteloos verdwijnt. Beetje mechanisch verlies, maar voor een groot deel wordt die 800 watt omgezet in warmte.

Stel nu dat iemand 25% efficiënt is ipv 20%. Dat scheelt maar 5%, maar: 200 / 0,25 = 800 watt. Scheelt toch even 200 watt minder die nodig is en dus een pak minder omzetting in warmte.

Nu blijkt het tussen profs en amateurs relatief weinig te schelen (ik had meer gedacht :)), dus hier zit het hem niet in.

De enige logische reden die ik kan bedenken is a) het kleine verschil in efficiëntie, maar b) hoe simpel een pro de warmte kwijt kan tov een amateur.

Dat is ook best logisch. Denk aan een pro met een FTP van 425 watt - Pogacar bijvoorbeeld. Laten we hem inschatten op een buitengewoon hoge efficientië: 25%. Dan verstookt hij 1700 watt op FTP tempo. Dat is een ENORME bak warmte productie en om zijn lichaam in homeostase te houden (een fysieke staat die je kunt volhouden), moét hij wel waanzinnig goed zijn in het kwijt kunnen van die warmte.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:38
En toch heeft hartslag volgens mij wel enige relatie in de warmte, aangezien ik zeg 300w ga trappen en het dan wel warm krijg als het buiten vriest terwijl ik bij 200w zit te bibberen.
Terwijl een ander iemand al moeite heeft om 200w te trappen, dan al op hartslag 170 zit en het al warm krijgt.

Maargoed hoeveel vet er op je lichaam zit gaat ook weer uitmaken.

[ Voor 33% gewijzigd door DDX op 04-03-2026 10:41 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Requiem19
Ik zou het niet onlogisch vinden als een minder getraind iemand veel efficiëntie verliest bij hogere vermogens, omdat er bijv ook veel energie naar het hart long systeem toe moet.

Dus dat onderzoekje erbij halend: bij 150w zaten de Pro's op 20,9% efficientië en de amateurs op 19,9%. Als de pro naar 300w gaat verliest hij weinig efficiëntie. Een amateur daalt dan ws veel harder in efficiëntie (zeg 16-17%).

En dat scheelt veel warmte productie:
300w met 20,9% efficiëntie = 1435w
300w met 16% efficiëntie = 1875w

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 04-03 11:03
Als ik samen met anderen fiets en ónder mijn niveau moet rijden, en me dus steeds moet inhouden en met de handrem erop moet rijden, kost me dat voor mijn gevoel óók meer energie. Ik kan er doodmoe van zijn na zo'n rit. Hoe is dat te verklaren? Of is dat een psychologisch effect?

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:36

Phydomir

Dennis

nomar109 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:58:
Als ik samen met anderen fiets en ónder mijn niveau moet rijden, en me dus steeds moet inhouden en met de handrem erop moet rijden, kost me dat voor mijn gevoel óók meer energie. Ik kan er doodmoe van zijn na zo'n rit. Hoe is dat te verklaren? Of is dat een psychologisch effect?
Puur giswerk, maar wat @Requiem19 aanhaalt qua efficiëntie, dat kan denk ik ook heel goed de andere kant op werken. Ons lichaam is erg goed in zo efficient mogelijk werken, als je daar ver onder gaat zitten, kan dat ook vermoeiend zijn. Maar het zou ook heel goed puur psychologisch kunnen zijn.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Requiem19
nomar109 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:58:
Wat @Phydomir zegt zeker. De meeste mensen zijn onbewust vrij goed in het opzoeken van een natuurlijke cadans en tempo, waarop alles efficiënt werkt: je trapbeweging, je energieverbruik etc.

Als je opeens met langzame mensen moet fietsen moet je de hele tijd trappen - inhouden - trappen. Na een tijdje merk je dat dit rete irritant is en ga je een oplossing zoeken: zachter trappen, oh wacht dat voelt heel 'licht' , weet je wat, ik houd de kracht hetzelfde maar verlaag m'n cadans: 'oh dat werkt ook niet, ga ik weer te hard'.

Kost allemaal energie.

Lichamelijk dus, maar nog meer mentaal. In je eentje een rondje fietsen is 'flow'. Je denkt niet na over hoe je trapt, waar je heen gaat etc. Grotendeels auto-pilot en dat kost veel minder mentale capaciteit.

Als die auto pilot uit staat en je moet elke seconde van de rit bewust nadenken kost dat rete veel energie.

• Prulleman
DDX schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 10:40:
En toch heeft hartslag volgens mij wel enige relatie in de warmte, aangezien ik zeg 300w ga trappen en het dan wel warm krijg als het buiten vriest terwijl ik bij 200w zit te bibberen.
Terwijl een ander iemand al moeite heeft om 200w te trappen, dan al op hartslag 170 zit en het al warm krijgt.

Maargoed hoeveel vet er op je lichaam zit gaat ook weer uitmaken.
Met 300 watt op de pedalen zit je dus ook met 900 watt warmte ipv 600 warmte bij 200 op de pedalen (beide 25%)
Lijkt me een behoorlijke factor in het verhaal... :)

Strava

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Je hart is natuurlijk ook een spier die ook gewoon warmte genereert. Kan me voorstellen dat als je zuurstofopname beter wordt je hartslag ook gaat dalen, waardoor je hart ook minder warmte genereert. Blijft natuurlijk de vraag hoe significant dit deel is tov van je been- en romp spieren.

• Requiem19
tjanssen schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:42:
Je hart is natuurlijk ook een spier die ook gewoon warmte genereert. Kan me voorstellen dat als je zuurstofopname beter wordt je hartslag ook gaat dalen, waardoor je hart ook minder warmte genereert. Blijft natuurlijk de vraag hoe significant dit deel is tov van je been- en romp spieren.
Maar dat is dus direct gekoppeld aan je efficiëntie :).

Als je hart dusdanig meer warmte produceert betekent dit dat het een hoger energieverbruik heeft. Dit weegt mee in het efficiëntie verhaal waar het de hele tijd over gaat. Voor efficiëntie maakt het niet uit of het je beenspieren zijn die energie verbruiken, je linkerpink, of je hersenen of je hart. Het is het totale energieverbruik van je lichaam tov het vermogen dat je levert.

Het is idd best logisch dat bij hogere vermogens amateurs minder efficiënt worden wmb. Alleen laten de studies die hier naar gekeken hebben (pro's vs amateurs) dit niet zien verrassend genoeg.

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Requiem19 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:47:
[...]

Maar dat is dus direct gekoppeld aan je efficiëntie :).

Als je hart dusdanig meer warmte produceert betekent dit dat het een hoger energieverbruik heeft. Dit weegt mee in het efficiëntie verhaal waar het de hele tijd over gaat. Voor efficiëntie maakt het niet uit of het je beenspieren zijn die energie verbruiken, je linkerpink, of je hersenen of je hart. Het is het totale energieverbruik van je lichaam tov het vermogen dat je levert.

Het is idd best logisch dat bij hogere vermogens amateurs minder efficiënt worden wmb. Alleen laten de studies die hier naar gekeken hebben (pro's vs amateurs) dit niet zien verrassend genoeg.
Inderdaad. Maar als jouw zuurstofcapacitieit beter wordt kan ik me voorstellen dat je bij een gelijkblijvende belasting met een lagere hartslag kunt opereren. Tevens heeft een getraind hart een hoger slagvolume, wat ook zorgt voor een lagere hartslag. Wat je bedoelt met efficiëntie? Zoals eerder zelf stelde is de spierefficiëntie tussen een sterveling en een prof niet schrikbarend hoger is. Een getraind wielrenner zal beter glucose kunnen opnemen dan een niet-prof, waarbij een niet-prof wellicht relatief meer energie uit vetbranding haalt. Dit laatste is voor je lijf ook minder efficiënt, en genereert ook extra warmte.

• Requiem19
tjanssen schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:22:
[...]

Inderdaad. Maar als jouw zuurstofcapacitieit beter wordt kan ik me voorstellen dat je bij een gelijkblijvende belasting met een lagere hartslag kunt opereren. Tevens heeft een getraind hart een hoger slagvolume, wat ook zorgt voor een lagere hartslag. Wat je bedoelt met efficiëntie? Zoals eerder zelf stelde is de spierefficiëntie tussen een sterveling en een prof niet schrikbarend hoger is. Een getraind wielrenner zal beter glucose kunnen opnemen dan een niet-prof, waarbij een niet-prof wellicht relatief meer energie uit vetbranding haalt. Dit laatste is voor je lijf ook minder efficiënt, en genereert ook extra warmte.
Andersom, profs halen relatief meer energie uit vetverbranding tov suikers dan amateurs aangezien LT1 bij profs a) veel hoger is en b) veel dichter bij hun LT2 ligt.

Geen idee overigens of dat impact heeft op productie van warmte.

De rest: yes; prof heeft meer slagvolume en relatief lagere hartslag. Maar dat verband zou bijna 1:1 terug te zien moeten zien in de GME test, waarvan nu juist vast gesteld is dat deze bij profs en amateurs opvallend dicht bij elkaar liggen.

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:35
Requiem19 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:26:
[...]

Andersom, profs halen relatief meer energie uit vetverbranding tov suikers dan amateurs aangezien LT1 bij profs a) veel hoger is en b) veel dichter bij hun LT2 ligt.

Geen idee overigens of dat impact heeft op productie van warmte.

De rest: yes; prof heeft meer slagvolume en relatief lagere hartslag. Maar dat verband zou bijna 1:1 terug te zien moeten zien in de GME test, waarvan nu juist vast gesteld is dat deze bij profs en amateurs opvallend dicht bij elkaar liggen.
Een complex systeem terugbrengen tot een enkele metric is sowieso tricky om zaken te verklaren. Een getraind lichaam zal op heel veel verschillende vlakken aangepast zijn aan de te leveren inspanning. Dat gezegd hebbend: de test die je aanhaalt gaat over een tijdsduur van 10 minuten. Dat is een tijdsduur die een amateur nog prima vol kan houden (afhankelijk van de belasting uiteraard). Als er sprake is van echte vermoeidheid is het best aannemelijk dat het verschil in efficiëntie groter wordt.

T.a.v. je hypothese dat getrainde sporters makkelijker warmte kwijtraken: welke fysiologische verandering zou dat moeten veroorzaken? En is er onderzoek dat die hypothese ondersteund?

Hij wil.

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Flipmo schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:39:
[...]
Niet vergeten je kin en hals in te smeren.. door je spiegelplaat komt daar ook zonlicht ;)
@VoorMeelezen @Barteljaap @klaaas @Louislouislouis @wibblemoo @Cloclo100

Hartelijk dank voor de genereus aangeboden woonruimte in jullie hoofd. Helaas ben ik al voorzien en moet dan ook jullie aanbod, vriendelijkst afslaan. :(:)

Echter, mocht er één van jullie een mooie villa in een warm land, waar je goed kunt fiets in de winter dan hou ik mij aanbevolen en zou dan daar graag gebruik van maken. Uiteraard geheel gratis voor mij net als jullie huidige aanbod tot verblijf op die locatie.

Dan om terug te komen op functioneren van de spiegel zelf, ik heb hier al een eerder aangeven dat de spiegel de omgeving voor mij reflecteert. De zon zou dan ook net boven de horizon moeten staan opdat ik die kan zien in de spiegel. De zon is dan ook niet meer zo krachtig dat ik op die plekken zou moeten smeren.

• Prulleman
klaaas schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:46:
[...]

Een complex systeem terugbrengen tot een enkele metric is sowieso tricky om zaken te verklaren. Een getraind lichaam zal op heel veel verschillende vlakken aangepast zijn aan de te leveren inspanning. Dat gezegd hebbend: de test die je aanhaalt gaat over een tijdsduur van 10 minuten. Dat is een tijdsduur die een amateur nog prima vol kan houden (afhankelijk van de belasting uiteraard). Als er sprake is van echte vermoeidheid is het best aannemelijk dat het verschil in efficiëntie groter wordt.

T.a.v. je hypothese dat getrainde sporters makkelijker warmte kwijtraken: welke fysiologische verandering zou dat moeten veroorzaken? En is er onderzoek dat die hypothese ondersteund?
o.a processen als heat adaptation (relatief bloedvolume omhoog). Dat verhoogde bloedvolume helpt dus enorm met het afvoeren van die 800 watt aan warmte. ik verwacht dat als je als een prof het hele jaar door 20 uur per week maakt, je altijd wel een relatief hoog bloedvolume hebt. Daarnaast leven gasten als Matje natuurlijk grote delen van het jaar in Spanje

Strava

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-03 15:13
En vergeet in deze discussie ook niet dat het warm hebben in zekere mate ook tussen je oren zit.

Het is mij wel zo nu en dan opgevallen dat de momenten dat ik het erg warm heb vooral de momenten zijn dat mijn kerntemperatuur aan het stijgen is (ik rijd met een core sensor). Op het moment dat die temperatuur stabiel is, zelfs al is het stabiel op een hoge temperatuur, voel ik me totaal niet zo warm.

Adaptatie voor warmteafvoer zit voor zover ik weet voornamelijk in bloedvolume en de hoeveelheid die je zweet, die beiden toenemen als je beter wordt in warmte afvoeren.

[ Voor 17% gewijzigd door danoontjeh op 04-03-2026 13:39 ]

• klaaas
Prulleman schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:27:
[...]

o.a processen als heat adaptation (relatief bloedvolume omhoog). Dat verhoogde bloedvolume helpt dus enorm met het afvoeren van die 800 watt aan warmte. ik verwacht dat als je als een prof het hele jaar door 20 uur per week maakt, je altijd wel een relatief hoog bloedvolume hebt. Daarnaast leven gasten als Matje natuurlijk grote delen van het jaar in Spanje
De discussie begon met een vrouw in kort-kort en een man in lang-lang, waarbij iemand suggereerde dat die vrouw minder kleren nodig had omdat ze harder moest trappen. Dat laatste herkent denk ik iedereen hier wel, maar de vraag hoe dat nou komt is nog niet echt beantwoord. Is het verschil in bloedvolume tussen beide zo groot dat dat substantieel helpt bij het kwijtraken van warmte? En ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat de meesten die het verschil in warmte herkennen niet substantiële delen van het jaar in het buitenland doorbrengen.

Zaken doortrekken in het extreme (in dit geval topsporters) werkt soms heel verhelderend, maar in dit geval betwijfel ik dat.

Hij wil.

• Prulleman
klaaas schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:03:
[...]

De discussie begon met een vrouw in kort-kort en een man in lang-lang, waarbij iemand suggereerde dat die vrouw minder kleren nodig had omdat ze harder moest trappen. Dat laatste herkent denk ik iedereen hier wel, maar de vraag hoe dat nou komt is nog niet echt beantwoord. Is het verschil in bloedvolume tussen beide zo groot dat dat substantieel helpt bij het kwijtraken van warmte? En ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat de meesten die het verschil in warmte herkennen niet substantiële delen van het jaar in het buitenland doorbrengen.

Zaken doortrekken in het extreme (in dit geval topsporters) werkt soms heel verhelderend, maar in dit geval betwijfel ik dat.
fair enough, maar fwiw, ik viel met name over het stukje warmte productie, dat blijft voor beide nagenoeg gelijk. Dat daarmee de discussie van het onderwerp afging, mijn schuld.

on topic, waarom is het verschil in warmte beleving zo anders..
- mate van getraindheid is om verschillende redenen (zoals relatief bloedvolume) een grote factor in warmte afvoer
- als je echt in de hoge zones terecht komt, dan veranderd de efficientie wel degelijk

en dan even wat AI voorbeelden:
- Vroegtijdige respons: Het lichaam van een getrainde renner begint bij een lagere kerntemperatuur al met zweten. De "thermostaat" staat scherper afgesteld.
- Groter plasmavolume: Topsporters hebben simpelweg meer bloed. Hierdoor kunnen ze tegelijkertijd veel bloed naar de werkende spieren sturen én veel bloed naar de huid sturen om te koelen, zonder dat de bloeddruk keldert.
- Zweet-samenstelling: Getrainde renners zweten meer liters per uur, maar verliezen per liter minder elektrolyten. Hierdoor blijft de vochtbalans (en dus de koelcapaciteit) langer op peil.

Getraindheid is in feite een upgrade van je "koelsysteem", niet van je "motor-rendement".

Strava

• Requiem19
[...]

Waar denk jij dat het verschil door komt?

• DDX
AI maakt er ook maar wat moois van @Prulleman vooral dat meer zweten verhaal :)

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:34

Galois

1811 - 1832

Ik heb vorig jaar met mijn 10-jarige zoon (nu dus 11 :)) de Mt. Ventoux beklommen. Hij op zijn mountainbike (verzet 30-50) en hij vond het geweldig! Geen moment gemopperd en supertrots achteraf.

Hij wil dit jaar nog een keer, maar nu het liefst op zijn racefiets. Ik denk dat het niet mogelijk is. Daar zit een verzet van 30-32 op (Tiagra) en er kan geen grotere cassette op vanwege de derailleur. Wat nog wel zou kunnen is met een derailleurhanger extender een 36 plaatsen, maar dan denk ik nog steeds dat het te zwaar voor 'm is.

Eigenlijk zoek ik bevestiging hier: "Nee joh, echt te zwaar, laat hem gewoon op zijn MTB gaan met 30-50 verzet!" :)

...of toch andere meningen?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 10:51

Reginas

Queen of Core Stability

Reginas schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:26:
Tips gevraagd voor veilig rijden in het wiel van een ander: afgelopen jaar heb ik 2x een smak gemaakt doordat er niet (tijdig?) werd gesignaleerd vanuit de groep en ik op de achterste rij aan de rechterkant opgesloten zat. Hoewel ik beide valpartijen redelijk genadig door ben gekomen, merk ik dat de schrik in mijn lijf is gekropen.
...
Valpartijen waren overigens bij een toerclub waar de paniek soms sneller is dan de rensters en de feedback kwam van een meer wedstrijd-georiënteerde club waar ze sowieso heel kritisch zijn. Het maakte me wel weer bewust van mijn gedrag en dat wil ik graag verbeteren.
Even schaamteloze zelfquote: ik ben vandaag gebeld door de hoofdtrainster van de meer wedstrijd-georiënteerde groep dat ze 'niet het gevoel hadden dat ik in de loop van het seizoen voldoende ontwikkeling zou doormaken' om strak in het wiel te rijden op snelheid. En of ik me dan maar volgend jaar opnieuw wilde melden, als ik voldoende ontwikkeling had doormaakt. Oh en ze hadden als tip dat ik ook nog wel kon trainen met Join. Of ik die app al kende, dan kon ik in ieder geval sterker worden richting vólgend seizoen. :|

Probleem van comfortabel meerijden met die club heeft zichzelf opgelost. Probleem met voldoende vertrouwen hebben om strak in het wiel te rijden op snelheid heeft zichzelf niet opgelost. Uitkomst verbaasde me niet, maar het voelt wel wrang. Bedankt voor jullie tips in ieder geval.

• Prulleman
Reginas schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:29:
[...]

Even schaamteloze zelfquote: ik ben vandaag gebeld door de hoofdtrainster van de meer wedstrijd-georiënteerde groep dat ze 'niet het gevoel hadden dat ik in de loop van het seizoen voldoende ontwikkeling zou doormaken' om strak in het wiel te rijden op snelheid. En of ik me dan maar volgend jaar opnieuw wilde melden, als ik voldoende ontwikkeling had doormaakt. Oh en ze hadden als tip dat ik ook nog wel kon trainen met Join. Of ik die app al kende, dan kon ik in ieder geval sterker worden richting vólgend seizoen. :|

Probleem van comfortabel meerijden met die club heeft zichzelf opgelost. Probleem met voldoende vertrouwen hebben om strak in het wiel te rijden op snelheid heeft zichzelf niet opgelost. Uitkomst verbaasde me niet, maar het voelt wel wrang. Bedankt voor jullie tips in ieder geval.
Nou... ik zou volgend jaar ook lekker voorbij laten gaan met zo'n clubje die niet open staan voor nieuwe mensen.

Als je wel nog steeds die ambitie hebt, kijken of er binnen je eigen club wat vrouwen zijn die een stapje verder willen, kan me voorstellen dat de keuze verder niet heel groot is als je een vrouwenclub zoekt.. misschien is een passend gender neutraal (mannen) groepje nog een optie dan..

Strava

• DDX
Lol, 'seizoen' begint zogenaam net en die moet je dus maar snel vergeten en solo gaan trainen of je in een wiel kan rijden en dan mag je het volgend jaar weer proberen ?
Lekkere 'trainster'

• Rickbhs
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:56
@Galois zou haast gaan zeggen ben je te bang dat hij je er uitfietst?

iets genuanceerde.. ligt natuurlijk aan veel meer factoren.
heeft hij vorige jaar dat verzet constant echt nodig gehad?
en hoeveel "getrainder" zou hij zijn na een jaar tijd (ouder+sterker worden meer fiets ervaring)
hoe goed zijn de fietsen technisch (beide lichtlopend)
gewicht van de fietsen vaak is een mountainbike zwaarder dan een race fiets en bij kinderen werkt dat gewichtverschil behoorlijk mee.
en zijn motivatie

maar mijn eerst gevoel zou zijn dat het moet lukken met een zwaarder verzet

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-03 19:24
klaaas schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 19:25:
[...]

Je doet met 16 graden dichte handschoenen aan omdat je ze toch bij je hebt? Koekoek...
Ja!
In de shirtzakken zit al:
- Windvestje
- Overschoenen
- Beenstukken
- Regenjackje
Daar kan niet meer heel veel bij, i n elk geval geen paar dunne handschoenen. Daarbij wil ik niet zonder handschoenen rijden. Nu zijn het hele dunne handschoenen en heb ik er nauwelijks last van.
Als ik moet kiezen tussen 's ochtends warm genoeg en 's middags te warm tegenover 's middags warm genoeg en 's ochtends te koud, dan kies ik voor te warm in de middag.

[ Voor 19% gewijzigd door Ramon 73 op 04-03-2026 15:11 ]

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:59
@Reginas Ja, vallen en vertrouwen krijgen is gewoon gekloot. Ik ben in 2024 ook meerdere malen tegen de grond gegaan op de weg of met veldrijden (en zelfs daar op de weg ook :+) en het blijft gewoon ruk.

Maar als ze je zo makkelijk aan de kant zetten, dat is ook niet echt netjes. Wij hebben bij onze club dan wel ook gewoon trainingen voor verschillende niveau's en ook een aparte vrouwengroep. Zover ik weet wordt daar altijd constructief gekeken en getraind en ook wel goed geluisterd. Goed, Amersfoort is niet jouw regio volgens mij.
Daarnaast hebben we dan nog de donderdagavond die straks in het teken staat van wel echt wedstrijdjes. Maar ook van buiten de club kunnen mensen aansluiten. Het maakt het soms alleen wel ja, lastiger omdat je niet iedereen kent en niet iedereen rijdt even netjes. Ik denk eigenlijk altijd van: "ik moet morgen ook gewoon weer werken", dus ik geef sneller iets weg dan dat ik per se ga lopen duwen ofzo. Maar heb ook wat jaren geleden wel eens een kerel achter me gehad die dan begon te schreeuwen dat ik niet een gat moest laten vallen bla bla. Hey, als je dat vervelend vindt: lekker voor me gaan rijden dan :P Ja rot op, ik rij ook gewoon mijn eigen wedstrijd op mijn eigen manier. Je komt nog wel eens wat types tegen!

En hoe je dan precies weer vertrouwen kan krijgen. Het is een beetje tweeledig. Ik denk vooral in groepen rijden, en gewoon beginnen op afstand. Dan steeds wat dichter erop maar wel werken met wat goed voelt voor jou. Als jij uiteindelijk niet lekker op de fiets zit of zenuwachtig en jij maakt daardoor wat manouvres die anderen weer onderuit laten gaan dan is daar ook niemand mee geholpen.

Ik heb overigens zelf helemaal niet zoveel met pal in iemand zijn wiel zitten. Ik zit er eigenlijk altijd al naast zodat ik er voorbij kan kijken. Dan maar wat meer luchtweerstand! Maar blindelings op mijn voorgangers vertrouwen doe ik al niet. En ik rij dus liever 20x een klein gaatje dicht dan dat ik pal in het wiel zit.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Rickbhs schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:56:
@Galois zou haast gaan zeggen ben je te bang dat hij je er uitfietst?

iets genuanceerde.. ligt natuurlijk aan veel meer factoren.
heeft hij vorige jaar dat verzet constant echt nodig gehad?
en hoeveel "getrainder" zou hij zijn na een jaar tijd (ouder+sterker worden meer fiets ervaring)
hoe goed zijn de fietsen technisch (beide lichtlopend)
gewicht van de fietsen vaak is een mountainbike zwaarder dan een race fiets en bij kinderen werkt dat gewichtverschil behoorlijk mee.
en zijn motivatie

maar mijn eerst gevoel zou zijn dat het moet lukken met een zwaarder verzet
Hahaha... nog niet, nog niet :)

De fietsen zijn beide technisch goed in orde. Het gaat echt om het verzet. Je kunt met een 30-50 echt stapvoets omhoog rijden. Met 30-32 zal je echt wel 8 km/h moeten gaan... En ik denk dat dat erg lastig is op sommige stukken...

Hij wil het liefst op de racefiets. Want hij denk dat hij dan sneller is... :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Requiem19
[...]

Volgens mij is het belangrijkste dat je nu weet dat dit niet de goede club is.

Zijn er nog andere clubs bij jou in de buurt die je kunt proberen en een wat minder rigide mindset hebben? Dan kun je daar wellicht aanhaken. In het wiel rijden en comfortabel voelen is een kwestie van uren maken. Als dat een doel voor je is (zou overigens voor mij persoonlijk geen doel op zich zijn), zou het vooral helpen om het laagdrempelig regelmatig te doen. Op een tempo dat voor jou prettig is.

• klaaas
Prulleman schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:19:
[...]

fair enough, maar fwiw, ik viel met name over het stukje warmte productie, dat blijft voor beide nagenoeg gelijk.
[...]
Nou, daar val ik ook een beetje over. Met name de 1-dimensionale manier waarop het benaderd werd door @Requiem19 . ;)

Als je stelt dat je een bepaald wattage trapt en dat X% daarvan wordt omgezet in warmte en dat dat dus voor iedereen evenveel warmte oplevert, dan sla je de fysiologie van de mens wel heel erg plat. Ik snap dat je dan op de conclusie uitkomt dat het aan de afgiftekant moet zitten, maar dat strook natuurlijk niet echt met onze ervaring. Ik zeg niet dat het geen rol speelt, maar als je alles plat slaat wordt het een allesbepalende rol.

Wat wij als amateurfietsers volgens mij ervaren is dat de hoeveelheid warmte vooral afhankelijk is van de mate van (relatieve) inspanning. Als we met een SR 3 uur rijden a 180Watt (ik noem maar even een getal) dan is dat voor de 1 een stuk inspannender (en warmer) dan voor de ander. En natuurlijk zit er dan een verschil in getraindheid, maar uit zich dat dan met name in je afgiftesysteem? Het lijkt mij sterk dat mijn relatieve bloedvolume heel veel afwijkt van iemand die net wat minder traint.

Wat het dan wel is? Ik denk dat het heel veel factoren samen zijn. Zoals gezegd past een lichaam dat getraind wordt zich op vele manier aan. Inclusief je afgiftesysteem. Maar ik zou met name wel eens een onderzoek willen zien naar het verschil tussen bv Z2 en Z3 qua warmteproductie. Want dat zijn volgens mij realistische verschillen die je bij bv een SR hebt. De 1 rijdt zo'n rit fluitend 3 uur in Z2 en de ander zit geregeld in Z3.

Hij wil.

• klaaas
Ramon 73 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:00:
[...]

Ja!
- Windvestje
- Overschoenen
- Beenstukken
- Regenjackje
Daar kan niet meer heel veel bij, i n elk geval geen paar dunne handschoenen. Daarbij wil ik niet zonder handschoenen rijden. Nu zijn het hele dunne handschoenen en heb ik er nauwelijks last van.
Als ik moet kiezen tussen 's ochtends warm genoeg en 's middags te warm tegenover 's middags warm genoeg en 's ochtends te koud, dan kies ik voor te warm in de middag.
Dan hecht je wel behoorlijk aan met handschoenen fietsen? Als het een paar dunne handschoenen zijn krijg je ze er ook nog wel bijgepropt in je zakken. Desnoods stop je ze in je bibs. Althans, dat zou ik doen i.p.v. met handschoenen aan te gaan fietsen bij 16 graden :)

Hij wil.

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:08
orange.x schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:04:
@Reginas

Ik heb overigens zelf helemaal niet zoveel met pal in iemand zijn wiel zitten. Ik zit er eigenlijk altijd al naast zodat ik er voorbij kan kijken. Dan maar wat meer luchtweerstand! Maar blindelings op mijn voorgangers vertrouwen doe ik al niet. En ik rij dus liever 20x een klein gaatje dicht dan dat ik pal in het wiel zit.
Dit is ook zowat mijn motto. Ik word helaas niet betaald voor het fietsen en rijd altijd een tikje naar links of rechts zodat ik zelf de weg kan zien. Vervolgens snap ik niet zo wat er te winnen valt door op 20 cm of 1 cm van iemands wiel te rijden. Het zal wel wat extra drag geven maar aan de snelheden die de gemiddelde amateurwielrenner rijdt zal dit best wel meevallen?

• orange.x
Cloclo100 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:20:
Dit is ook zowat mijn motto. Ik word helaas niet betaald voor het fietsen en rijd altijd een tikje naar links of rechts zodat ik zelf de weg kan zien. Vervolgens snap ik niet zo wat er te winnen valt door op 20 cm of 1 cm van iemands wiel te rijden. Het zal wel wat extra drag geven maar aan de snelheden die de gemiddelde amateurwielrenner rijdt zal dit best wel meevallen?
Sowieso zou ik op de openbare weg inderdaad ook al niet zo snel op mijn voorganger zijn wiel zitten. Maar het verschilt qua luchtweerstand wel wat als je in een peloton rijdt of met 3-4 man op een openbare weg hoor. Ik wil ook inderdaad gewoon kunnen zien wat er voor mij aan de hand is of kan zijn.

Vorig jaar heb ik geen wegwedstrijden gereden, maar ben het dit wegseizoen wel weer van plan. Ben benieuwd hoe het gaat aanvoelen. Heb er wel weer zin in maar zal ook wel weer even wennen zijn. Of ik nog veel wedstrijden buiten de club ga rijden ga ik nog even bekijken. Als ik hoor hoevaak daar ook dingen misgaan dan moet je je misschien afvragen of dat het dan allemaal wel waard is.
De ene valpartij is de andere niet. Soms heb je alleen je stuurlint een beetje kapot of een kras op je remgreep. Maar het kan altijd erger, ook fysiek kan het alle kanten opgaan. En ik ben ook weer een beetje ouder ondertussen dus zit niet te wachten op fysieke problemen, heb m'n knietjes en ellebogen al genoeg littekens zitten ondertussen :>

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:08
orange.x schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 16:30:
[...]

Sowieso zou ik op de openbare weg inderdaad ook al niet zo snel op mijn voorganger zijn wiel zitten. Maar het verschilt qua luchtweerstand wel wat als je in een peloton rijdt of met 3-4 man op een openbare weg hoor. Ik wil ook inderdaad gewoon kunnen zien wat er voor mij aan de hand is of kan zijn.

Vorig jaar heb ik geen wegwedstrijden gereden, maar ben het dit wegseizoen wel weer van plan. Ben benieuwd hoe het gaat aanvoelen. Heb er wel weer zin in maar zal ook wel weer even wennen zijn. Of ik nog veel wedstrijden buiten de club ga rijden ga ik nog even bekijken. Als ik hoor hoevaak daar ook dingen misgaan dan moet je je misschien afvragen of dat het dan allemaal wel waard is.
De ene valpartij is de andere niet. Soms heb je alleen je stuurlint een beetje kapot of een kras op je remgreep. Maar het kan altijd erger, ook fysiek kan het alle kanten opgaan. En ik ben ook weer een beetje ouder ondertussen dus zit niet te wachten op fysieke problemen, heb m'n knietjes en ellebogen al genoeg littekens zitten ondertussen :>
Ja ok, maar ik dacht dat het bij Regina ging over het rijden in een fietsclub op de openbare weg en (nog) niet zozeer over wedstrijden. Ik zou zeggen, dit laatste leer je best op een afgesloten circuit waar je het vertrouwen stelselmatig opkrikt. Bij ons in BE heb je dit bv. op het circuit van Zolder, 3 avonden per week(behalve winter). Het circuit is dan afgesloten en veilig voor racefietsen.

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 10:51

Reginas

Queen of Core Stability

Betreffende club rijdt voornamelijk op de weg en een paar keer per seizoen op clubparcours. Daarnaast is er een competitie (vrijblijvend en waaraan ik sowieso niet mee wilde doen). Ik heb met deze club ook weleens meegedaan aan een oefenkoersje op de baan en dat vond ik wel leuk, maar dat is niet mijn hoofddoel.
De meerwaarde voor mij zit in het trainen van technische vaardigheden (bochten, sprinten etc.) en sommige wedstrijdelementen (ontsnapping, waaiers, koppelkoers etc.). Voor mij is het een aanvulling op de toerclub waar ik ook bij zit, maar waar de focus puur ligt op veilig en sociaal rijden van mooie routes. Bij de toerclub ben ik ook actief als ritleidster. Meerdere mensen vanuit mijn toerclub doen deze combinatie.

De feedback over dat ik niet strak genoeg op het wiel van degene voor me zat, heb ik gekregen tijdens een rit op de weg. Ik merkte dat ik me niet comfortabel voelde bij dichter op het wiel zitten, omdat ik nauwelijks zicht heb op de weg. Vorig jaar heb ik 2x een valpartij meegemaakt en daar ben ik -blijkbaar- nog niet helemaal overheen, omdat ik me onzeker voel als ik geen ruimte heb om bijv. uit te wijken.

Mijn initiële vraag ging er dus over hoe je in zo'n situatie je zelfvertrouwen kunt terugwinnen en hoe je deze handeling veilig en beheerst kunt oefenen. Ik hoopte dat ik dit zelf kon trainen en dan met meer zelfverzekerdheid weer zou kunnen meerijden. Het beter rijden in het wiel is geen doel op zich, maar een middel om een doel te bereiken (met zelfvertrouwen rijden met die club en meedoen met de trainingen). Vandaag heeft de club mij dus laten weten dat zij niet het het gevoel hebben dat ik dit kan ontwikkelen binnen dit seizoen. En dan die opmerking dat ik me dan maar moet voorbereiden op volgend jaar. Kom op, we hebben de klok nog niet eens verzet.

Ik ga binnenkort maar eens wat proefrijden bij andere clubs in de buurt, om de sfeer te proeven en te voelen of ik me daar wat verder kan ontwikkelen.

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 04:30
En een clinic volgen op een bikepark?

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 04-03 19:35

McMiGHtY

- burp -

Je zegt dat een aantal dames die combi doen, heb je die al is gevraagd wat ze er van vinden?

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-03 19:48
Vertrouwen opdoen kan alleen door het daadwerkelijk te doen, dat gaat het makkelijkste in een omgeving die daar de ruimte voor bied. Als zij dat niet zien zitten, lekker laten gaan dan. Zie jij geen ruimte bij een snellere groep omdat je niet EN kan oefenen EN kan bijhouden, dan is er wellicht een relaxtere groep waar je wel die ruimte hebt.

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-03 23:26
Heeft er iemand ervaring met honing (glucose & fructose) als sportvoeding? Bij voorkeur oplossen in een bidon?

BlaBlaBla

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Bij honingwater is een temperatuur van maximaal 40 graden warm nodig om te mengen. Daarna laten afkoelen en desnoods in de koelkast voor later gebruik.

https://drankjes.eu/honingwater-maken/

Fructose is goed op te lossen in 30 graden warm water.

[ Voor 13% gewijzigd door esphome op 04-03-2026 22:33 ]

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08:50
Reginas schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:22:
Betreffende club rijdt voornamelijk op de weg en een paar keer per seizoen op clubparcours. Daarnaast is er een competitie (vrijblijvend en waaraan ik sowieso niet mee wilde doen). Ik heb met deze club ook weleens meegedaan aan een oefenkoersje op de baan en dat vond ik wel leuk, maar dat is niet mijn hoofddoel.
De meerwaarde voor mij zit in het trainen van technische vaardigheden (bochten, sprinten etc.) en sommige wedstrijdelementen (ontsnapping, waaiers, koppelkoers etc.). Voor mij is het een aanvulling op de toerclub waar ik ook bij zit, maar waar de focus puur ligt op veilig en sociaal rijden van mooie routes. Bij de toerclub ben ik ook actief als ritleidster. Meerdere mensen vanuit mijn toerclub doen deze combinatie.

De feedback over dat ik niet strak genoeg op het wiel van degene voor me zat, heb ik gekregen tijdens een rit op de weg. Ik merkte dat ik me niet comfortabel voelde bij dichter op het wiel zitten, omdat ik nauwelijks zicht heb op de weg. Vorig jaar heb ik 2x een valpartij meegemaakt en daar ben ik -blijkbaar- nog niet helemaal overheen, omdat ik me onzeker voel als ik geen ruimte heb om bijv. uit te wijken.

Mijn initiële vraag ging er dus over hoe je in zo'n situatie je zelfvertrouwen kunt terugwinnen en hoe je deze handeling veilig en beheerst kunt oefenen. Ik hoopte dat ik dit zelf kon trainen en dan met meer zelfverzekerdheid weer zou kunnen meerijden. Het beter rijden in het wiel is geen doel op zich, maar een middel om een doel te bereiken (met zelfvertrouwen rijden met die club en meedoen met de trainingen). Vandaag heeft de club mij dus laten weten dat zij niet het het gevoel hebben dat ik dit kan ontwikkelen binnen dit seizoen. En dan die opmerking dat ik me dan maar moet voorbereiden op volgend jaar. Kom op, we hebben de klok nog niet eens verzet.

Ik ga binnenkort maar eens wat proefrijden bij andere clubs in de buurt, om de sfeer te proeven en te voelen of ik me daar wat verder kan ontwikkelen.
Ik begrijp heel goed dat het niet leuk is om zo aan de kant gezet te worden. Aan de andere kant kan ik me ergens wel voorstellen dat de groep jou er even liever niet bij heeft. Als iedereen in de groep zich ergert aan jou omdat je niet strak in het wiel rijdt, dan is het eerlijker om uit te spreken dat het dit seizoen het hem niet gaat worden. Dat is zuur, maar uiteindelijk misschien wel beter voor het collectief en misschien ook voor jou: dit is niet de groep die jou beter gaat maken. Succes met het zoeken naar een nieuwe groep.

• Mistraller
  • Laatst online: 10:07
[...]

Ik heb het gevoel dat die fietsclub nou net zo'n club is die de wielergemeenschap best kan missen. Op de openbare weg moet ieder de situatie toch op z'n minst een klein beetje kunnen inschatten. En superstrak op het wiel rijden op de openbare weg dan lever je gewoon in op verkeersveiligheid. Dat staat ALTIJD voorop.

Goed misschien snap ik het niet hoor, die groepsritten, als pure solorijder. De enige groepsritten die ik soms doe zijn SR's.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Oilman
  • Laatst online: 12:04
Prulleman schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 14:19:
en dan even wat AI voorbeelden:
- Vroegtijdige respons: Het lichaam van een getrainde renner begint bij een lagere kerntemperatuur al met zweten. De "thermostaat" staat scherper afgesteld.
- Groter plasmavolume: Topsporters hebben simpelweg meer bloed. Hierdoor kunnen ze tegelijkertijd veel bloed naar de werkende spieren sturen én veel bloed naar de huid sturen om te koelen, zonder dat de bloeddruk keldert.
- Zweet-samenstelling: Getrainde renners zweten meer liters per uur, maar verliezen per liter minder elektrolyten. Hierdoor blijft de vochtbalans (en dus de koelcapaciteit) langer op peil.

Getraindheid is in feite een upgrade van je "koelsysteem", niet van je "motor-rendement".
En dit bevestigd maar weer eens dat je AI antwoorden met een grote korrel zout moet nemen. Hoeveel elektrolyten je kwijt raakt met zweten is primair genetisch bepaald, daar zit maar een beperkt stuk adaptatie in. Je kunt dit tegenwoordig laten testen, zodat je daar je voeding op aan kunt passen. Voor korte evenementen is dit niet van belang, maar als het richting 'ultra' gaat dan wordt het belangrijke factor, omdat de voorraad op een gegeven moment op is.

• Oilman
[...]

Ik denk dat het fysiologisch aspect beperkt is in deze en het verschil beter verklaard kan worden uit andere richtingen. Meneer ging voor zijn doen rustig fietsen en heeft daarom maar iets extra's aangetrokken. Daarnaast hangt er toch ook een stuk imago aan warm aan te kleden, om te laten zien dat je zo goed getraind bent dat je het anders koud krijgt met deze inspanning, wat natuurlijk volledige larie is. Tot een aantal jaar geleden was de mores in het peloton dat je onder de 20 graden met beenstukken aan traint, dan krijg je het knap warm met 300-400 Watt, zeker bergop.

• Oilman
Ramon 73 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:00:
[...]

Ja!
- Windvestje
- Overschoenen
- Beenstukken
- Regenjackje
Dan stop je ze toch onder je shirt? Of je haalt dat regenjack eruit, stopt daar je handschoenen en stopt het regenshirt achter je nek bij je schouders onder je shirt?

• Oilman

Mijn initiële vraag ging er dus over hoe je in zo'n situatie je zelfvertrouwen kunt terugwinnen en hoe je deze handeling veilig en beheerst kunt oefenen. Ik hoopte dat ik dit zelf kon trainen en dan met meer zelfverzekerdheid weer zou kunnen meerijden.
Uiteindelijk is er maar één oplossing en dat is het gewoon meer gaan doen, andere manier om het te leren is er niet. Strak in het wiel zitten is meestal net met je voorwiel naast het achterwiel van je voorganger rijden, dan kan je meestal wel iets zien, ik zeg niet dat het veel is, maar je ziet wel iets. Als je op het gemak netjes in het wiel van je voorganger zit heb je ruimte om te focussen op wat de persoon daarvoor aan het doen is.

Wat helpt om te oefenen is als de rest van de groep op het gemak zit en geen gekke fratsen uithalen. Ga vooral niet achteraan in de groep rijden, daar heb je het meeste last van de harmonica effecten. Begin op de 2e rij, maar dan moet je wel netjes in het wiel durven te blijven rijden. Als je op de 2e rij een gat van 1.5 meter laat vallen, dan snap ik dat de groep zegt dat het niet werkt. Maar dan kom je weer terug op het punt hoeveel ruimte heeft de groep om je te coachen, als die allemaal op de limiet zitten dan werkt dat niet.
RR46 schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:32:
En een clinic volgen op een bikepark?
Dat zal vast helpen om wat handiger met de fiets te worden of niet meteen in paniek te raken als je een keer de berm in fietst, maar korter op het wiel ga ja daar echt niet van leren rijden.

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:00

Mijn initiële vraag ging er dus over hoe je in zo'n situatie je zelfvertrouwen kunt terugwinnen en hoe je deze handeling veilig en beheerst kunt oefenen. Ik hoopte dat ik dit zelf kon trainen en dan met meer zelfverzekerdheid weer zou kunnen meerijden. Het beter rijden in het wiel is geen doel op zich, maar een middel om een doel te bereiken (met zelfvertrouwen rijden met die club en meedoen met de trainingen).
Er moet met name vertrouwen zijn vanuit jezelf in de rijder(s) met wie je rijdt om kort op het wiel te rijden. Dat is dus veelal mentaal. Vallen hoort bij de sport, je kunt niet altijd controleren wat voor je gebeurd. Kun of wil je dit niet vanuit angst, dan zou ik niet in groepen gaan rijden. De techniek kun je oefenen en heb je vrij snel geleerd, daar zit denk ik bij jou het probleem niet?

Mijn ervaring is dat ik liever bij geoefende / getrainde fietsers in het wiel rijdt op de openbare weg in grotere groep dan dat ik dit bij groepen doe zoals sommige tourclubs, mamils. Die zijn vaak na een flinke rit hun concentratie op de weg kwijt door vermoeidheid, of wanneer er continu gesproken wordt op de fiets ontbreekt concentratie op het wegverkeer en stuurgedrag. Ook zitten er weleens coureurs bij die niet eens goed weten wat het inhoudt om 'goed' in een groep te rijden.

[ Voor 4% gewijzigd door Dix0r op 05-03-2026 10:24 ]

• Galois

Galois

1811 - 1832

Goed in het wiel rijden van een ervaren voorganger is een vaardigheid die je snel onder de knie hebt. Let er zelf op dat je wiel niet net overlapt (bij beweging van je voorganger, heb je een grote kans om te vallen) en dan houdt het wel op waar je op moet letten... :)

De vaardigheid dat een ander goed in jouw wiel kan fietsen is wat lastiger. Niets irritanter dan een 'onervaren' rijder die op zijn pedalen gaat staan of drinken pakt en gaat slingeren/vertragen. Of bij het wisselen dat je denkt dat je moet gaan versnellen... Dat heb je namelijk vaak zelf niet eens door en vraag dus gerust om 'aanwijzingen' van degene achter je!

• stefKB
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 11:35
[...]

Wat vervelend dat die valpartijen zo tussen de oren zijn gaan zitten. Voor mij ook heel herkenbaar. Ik heb wat tips voor je uitgezocht die ik zelf ook heb gedaan. Dit kan je zelfstandig of in een klein groepje kan uitvoeren om het vertrouwen en de concentratie weer terug te krijgen:

- Kijk niet naar het achterwiel van je voorganger, maar naar de heupen of schouders. Je ziet tempowisselingen dan veel sneller aankomen.

- Oefen met één iemand die je vertrouwt op een rustige weg. Begin op een meter en rijd elke 5 minuten een stukje dichterbij om weer aan de luwte te wennen.

- Door je ellebogen licht te buigen vang je schokken beter op en stuur je minder nerveus. Dat geeft direct meer rust in je hoofd.

Hoop dat dit helpt! :) ;)

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:36

Phydomir

Dennis

Dix0r schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:20:
Er moet met name vertrouwen zijn vanuit jezelf in de rijder(s) met wie je rijdt om kort op het wiel te rijden. Dat is dus veelal mentaal. Vallen hoort bij de sport, je kunt niet altijd controleren wat voor je gebeurd. Kun of wil je dit niet vanuit angst, dan zou ik niet in groepen gaan rijden. De techniek kun je oefenen en heb je vrij snel geleerd, daar zit denk ik bij jou het probleem niet?

Mijn ervaring is dat ik liever bij geoefende / getrainde fietsers in het wiel rijdt op de openbare weg in grotere groep dan dat ik dit bij groepen doe zoals sommige tourclubs, mamils. Die zijn vaak na een flinke rit hun concentratie op de weg kwijt door vermoeidheid, of wanneer er continu gesproken wordt op de fiets ontbreekt concentratie op het wegverkeer en stuurgedrag. Ook zitten er weleens coureurs bij die niet eens goed weten wat het inhoudt om 'goed' in een groep te rijden.
Vallen hoort bij de sport? Volgens mij hebben we het hier niet over een groep die aan het trainen is voor wedstrijden toch? Daarbij, trainen voor wedstrijden kun je beter doen, in wedstrijden. Genoeg trainingskoersen te vinden door heel Nederland. Wat mij betreft doe je dat niet op zondag ochtend op het fietspad.

Maar goed, ik ben volgens mij sowieso een vreemde eend in de bijt, ik snap de drang om groepsritten te doen sowieso niet. Meestal solo op pad, soms duo's en een enkele keer met 3/4.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:00
Phydomir schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:36:
[...]

Vallen hoort bij de sport?
Ja.
Ook solo kun je op je bek gaan.

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:43
Dix0r schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:42:
[...]

Ja.
Ook solo kun je op je bek gaan.
Kans is wel wat kleiner denk ik. Maar ik fiets ook het liefst alleen of in duo.
Ik hou er niet van als er iemand in mijn wiel zit, meestal ga ik dan ook maar gewoon harder fietsen.

Gisteren eerste rondje buiten gedaan, gelukkig niemand in het wiel. Meeste kon ik vrij gemakkelijk inhalen. Eerste 50 km met 34,2 gemiddeld op de teller. Merkte wel dat ik sneller kapot zat. :z

[ Voor 22% gewijzigd door tiswat op 05-03-2026 11:17 ]

• Prulleman
ja.. uiteraard, ben ook weleens solo onderuit gegaan, te hoge snelheid in een natte bocht, zat nog net een verradelijk extra knikje in.. heeft ook wel wat tijd gekost om weer echt rap de bocht door te gaan op de racefiets.. Komt misschien ook omdat op de MTB de grip wat voorspelbaarder en (vaak) geleidelijker verdwijnt..

bijzonder genoeg was mijn vertrouwen (na een enorme smak op de MTB met gebroken sleutelbeen en gekneusde ribben) verder weg, MAAR sneller weer terug. Misschien ook omdat ik er bewuster mee bezig was. (echt opbouwen, 1e ritje na 6 weken verkennen, en steeds wat harder, op de racefiets ben ik na de crash gewoon verder gegaan..)

Maar het lijkt me wat overdreven om te zeggen dat vallen erbij hoort, zeker bij trainingsritjes.. in een koers op het scherptst van de snede is het simpelweg niet altijd te voorkomen.. bij een trainings ritje zou dat toch zeker wel 1 van de doelen moeten zijn... (anders zou ik niet meerijden...).

Maar net zoals @Phydomir ... meestal solo, wat vaker een rustig duo ritje met mijn vrouw, en een paar keer per jaar met wat een klein groepje ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Prulleman op 05-03-2026 11:18 ]

Strava

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 11:38
@Phydomir : in dit topic misschien wel maar in de hele 'wielerpopulatie' duidelijk niet (volgens de Wielermonitor 2026):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tvUblrdUDxCA9H_9NGY85BWdfoM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9f2UiGRh5lfQNODGfIsB2ZnO.jpg?f=fotoalbum_large

• Requiem19
klaaas schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:55:
[...]

Nou, daar val ik ook een beetje over. Met name de 1-dimensionale manier waarop het benaderd werd door @Requiem19 . ;)

Als je stelt dat je een bepaald wattage trapt en dat X% daarvan wordt omgezet in warmte en dat dat dus voor iedereen evenveel warmte oplevert, dan sla je de fysiologie van de mens wel heel erg plat. Ik snap dat je dan op de conclusie uitkomt dat het aan de afgiftekant moet zitten, maar dat strook natuurlijk niet echt met onze ervaring. Ik zeg niet dat het geen rol speelt, maar als je alles plat slaat wordt het een allesbepalende rol.

Wat wij als amateurfietsers volgens mij ervaren is dat de hoeveelheid warmte vooral afhankelijk is van de mate van (relatieve) inspanning. Als we met een SR 3 uur rijden a 180Watt (ik noem maar even een getal) dan is dat voor de 1 een stuk inspannender (en warmer) dan voor de ander. En natuurlijk zit er dan een verschil in getraindheid, maar uit zich dat dan met name in je afgiftesysteem? Het lijkt mij sterk dat mijn relatieve bloedvolume heel veel afwijkt van iemand die net wat minder traint.

Wat het dan wel is? Ik denk dat het heel veel factoren samen zijn. Zoals gezegd past een lichaam dat getraind wordt zich op vele manier aan. Inclusief je afgiftesysteem. Maar ik zou met name wel eens een onderzoek willen zien naar het verschil tussen bv Z2 en Z3 qua warmteproductie. Want dat zijn volgens mij realistische verschillen die je bij bv een SR hebt. De 1 rijdt zo'n rit fluitend 3 uur in Z2 en de ander zit geregeld in Z3.
Helemaal eens - de GME (gross mechanical efficiency) verklaart niet wáárom er een verschil is in warmte beleving, maar het is de bron van de warmte. Dat kun je reduceren tot 1 metric. Net als dat je fietsoutput kunt reduceren tot vermogen.

Wat deze reductie niet doet en waar we het nog helemaal niet over hebben gehad is waardoor dit komt. Ik vind het wel tof om daar op detail in te gaan, maar ik weet dat het bijna iemand boeit ;--).

Zoals hier reeds gezegd, vind ik het beperkte verschil in efficiency (en daarmee warmte output) tussen een pro en amateur ook best verrassend in dit onderzoekje. Ik heb hier al gespeculeerd dat een amateur mogelijk harder daalt in effiency bij hogere vermogens en daarmee relatief sneller warmte creëert.

Dat lijken kleine verschillen in die paar %-tjes. Maar het heeft wel een flinke impact. Neem de data uit dat eerste onderzoekje:

Pro: 20.5% op iets hoger vermogen
Amateur: daalt naar 18.9%

Note: dat is de mediaan. Op individueel niveau zie je dat er amateurs zijn die 4.4% minder efficïent worden op hogere intensiteit, maar ook amateurs die precies even efficiënt zijn.

Terug naar de mediaan:

20.5% GME op 200w = 975 watt
18.9% GME op 200w = 1058 watt.

Delta (extra warmte productie) bij amateur is 83 watt. Laat het een slechte amateur zijn die daalt naar 16% op hogere vermogens / door vermoeidheid: = 1250 watt. Delta tov pro = 275 aan extra warmte productie.

Als je dan kijkt naar de heat dissipation: het voelt wellicht niet goed voorstelbaar dat er zo'n verschil in bloedvolume zit: training kan het plasma volume tot 20% laten toenemen (er zijn ook wel eens gevallen gemeten van 25%). Trainen in warmte laat het extra toenemen. Als je per ongeluk vaak binnen Zwift met iets minder koeling ben je dus lekker aan je bloedplasma aan het werken ;). 25% is takkeveel op gemiddeld 2.5L / 3.5L plasma volume / 40-50ml per kg.

Ik zie dat @Oilman van mening is dat je elektrolyten verlies vooral genetisch bepaald is. Ik denk dat dit wat ongenuanceerd is. Zie bijv dit onderzoek waarbij een heat training protocol zorgde voor een reductie van Na+ verlies van 46 ± 14% (91 mmol/L naar 69 mmol/L).

Naast de toename van plasma volume, minder verlies elektrolyten zijn er ook wat onderzoekjes die laten zien dat je thermoregulatie systeem sneller reageert (sneller de poriën open zetten etc).

Het is ook gewoon trainen: je plaatst je lichaam onder hitte stress en je lichaam past zich aan. En dat is niet beperkt tot specifieke heat training. Simpelweg trainen op hogere intensiteit doet bovenstaande al (gelet op de restwarmte productie).

Anyway, kudos voor de lezer die tot hier gekomen is. :D

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Mistraller schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 23:02:
[...]

Ik heb het gevoel dat die fietsclub nou net zo'n club is die de wielergemeenschap best kan missen. Op de openbare weg moet ieder de situatie toch op z'n minst een klein beetje kunnen inschatten. En superstrak op het wiel rijden op de openbare weg dan lever je gewoon in op verkeersveiligheid. Dat staat ALTIJD voorop.

Goed misschien snap ik het niet hoor, die groepsritten, als pure solorijder. De enige groepsritten die ik soms doe zijn SR's.
Dat is natuurlijk ook wel weer een behoorlijke aanname gebaseerd op beperkte informatie vanaf één kant. Overigens lijkt het mij (als 99% solo rijder), ook dat:
Phydomir schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 10:36:
[...]

Daarbij, trainen voor wedstrijden kun je beter doen, in wedstrijden. Genoeg trainingskoersen te vinden door heel Nederland. Wat mij betreft doe je dat niet op zondag ochtend op het fietspad.
Dingen als goed in het wiel rijden lijkt mij toch een stuk beter idee met een groepje te oefenen, dan pas in een wedstrijd het voor het eerst te doen en het halve peleton mee te nemen. Juist omdat, als er ruimte voor is in het groepje wat helaas in dit voorbeeld dus beperkt is, je kan oefenen.
orange.x schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 15:04:
En als laatste: Ik snap dit geheel, en ik heb nooit wedstrijden gefietst, en heb dus ook nooit de behoefte gehad toen ik nog wel met een groep fietste om de laatste procent luchtweerstand te verminderen. Maar ernaast fietsen moet je alleen doen als je daadwerkelijk oplet! Afgelopen weekend nog een groep gehad waarbij het wel erg krap werd door een groep tegenliggers die steeds meer naar mijn kant van het fietspad zat des te verder je naar achter in die groep ging.

Afgelopen jaar was ik een keer echte heel dicht bij de berm in duiken vanwege een groep tegenliggers waarbij de achterste graag naar voren wilde kijken, en dat deed door geheel op mijn helft van het fietspad te fietsen, en hij tot het aller laatste moment nul aanstalte maakte om mij ruimte te geven.

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Requiem19 schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:28:
[...]

Helemaal eens - de GME (gross mechanical efficiency) verklaart niet wáárom er een verschil is in warmte beleving, maar het is de bron van de warmte. Dat kun je reduceren tot 1 metric. Net als dat je fietsoutput kunt reduceren tot vermogen.

Wat deze reductie niet doet en waar we het nog helemaal niet over hebben gehad is waardoor dit komt. Ik vind het wel tof om daar op detail in te gaan, maar ik weet dat het bijna iemand boeit ;--).

Zoals hier reeds gezegd, vind ik het beperkte verschil in efficiency (en daarmee warmte output) tussen een pro en amateur ook best verrassend in dit onderzoekje. Ik heb hier al gespeculeerd dat een amateur mogelijk harder daalt in effiency bij hogere vermogens en daarmee relatief sneller warmte creëert.

Dat lijken kleine verschillen in die paar %-tjes. Maar het heeft wel een flinke impact. Neem de data uit dat eerste onderzoekje:

Pro: 20.5% op iets hoger vermogen
Amateur: daalt naar 18.9%

Note: dat is de mediaan. Op individueel niveau zie je dat er amateurs zijn die 4.4% minder efficïent worden op hogere intensiteit, maar ook amateurs die precies even efficiënt zijn.

Terug naar de mediaan:

20.5% GME op 200w = 975 watt
18.9% GME op 200w = 1058 watt.

Delta (extra warmte productie) bij amateur is 83 watt. Laat het een slechte amateur zijn die daalt naar 16% op hogere vermogens / door vermoeidheid: = 1250 watt. Delta tov pro = 275 aan extra warmte productie.

Als je dan kijkt naar de heat dissipation: het voelt wellicht niet goed voorstelbaar dat er zo'n verschil in bloedvolume zit: training kan het plasma volume tot 20% laten toenemen (er zijn ook wel eens gevallen gemeten van 25%). Trainen in warmte laat het extra toenemen. Als je per ongeluk vaak binnen Zwift met iets minder koeling ben je dus lekker aan je bloedplasma aan het werken ;). 25% is takkeveel op gemiddeld 2.5L / 3.5L plasma volume / 40-50ml per kg.

Ik zie dat @Oilman van mening is dat je elektrolyten verlies vooral genetisch bepaald is. Ik denk dat dit wat ongenuanceerd is. Zie bijv dit onderzoek waarbij een heat training protocol zorgde voor een reductie van Na+ verlies van 46 ± 14% (91 mmol/L naar 69 mmol/L).

Naast de toename van plasma volume, minder verlies elektrolyten zijn er ook wat onderzoekjes die laten zien dat je thermoregulatie systeem sneller reageert (sneller de poriën open zetten etc).

Het is ook gewoon trainen: je plaatst je lichaam onder hitte stress en je lichaam past zich aan. En dat is niet beperkt tot specifieke heat training. Simpelweg trainen op hogere intensiteit doet bovenstaande al (gelet op de restwarmte productie).

Anyway, kudos voor de lezer die tot hier gekomen is. :D
In dat eerder aangehaalde onderzoek kwam dacht ik ook naar voren dat de pro's met een 35% hogere cadans trapten. Als ik me goed herinner beweerde Jim van den Berg in de Beter Worden-podcast dat je lichaam met een lagere cadans efficiënter zou zijn. Nog meer variabelen en onzekerheden erbij :+

• Requiem19
Stevie-P schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:51:
[...]

In dat eerder aangehaalde onderzoek kwam dacht ik ook naar voren dat de pro's met een 35% hogere cadans trapten. Als ik me goed herinner beweerde Jim van den Berg in de Beter Worden-podcast dat je lichaam met een lagere cadans efficiënter zou zijn. Nog meer variabelen en onzekerheden erbij :+
Ah ja, je kunt iedere keer een laag dieper gaan he ;-).

Ik ben geen Jim, maar ik zou denken dat met je met een hogere cadans meer je slow twitch spiervezels gebruikt. Die zijn minder sterk/explosief, maar kunnen het wel veel langer volhouden omdat ze aeroob zijn. De fast twitch vezels zijn sterker, maar die energie gaat veel sneller op.

Is ook wel interessant om te zien bij bijv Parijs Roubaix. Let dit jaar bijv eens op Jasper Philipsen. Al hij weer mee is met MvdP en Pogacar, kun je zien wanneer hij bijna eraf gaat. Paar minuten daarvoor gaat hij een langzamere cadans trappen. Dan wordt hij conditioneel te vermoeid en moet hij z'n energie halen uit de fast twitch fibers. Dat houdt hij dan nog 1, max 2 stroken vol en dan staat hij gewoon stil.

• orange.x
@Sissors Dat geleuter op de openbare weg ben ik ook helemaal geen voorstander van per se. Ik vind dat je dan met een groep van max 6 ofzo een beetje harder kan gaan rijden maar ik zie vaak zat veel grotere groepen rondrijden die denken dat de weg voor hen afgesloten is. Sommige gebieden of wegen kunnen dit wel beter aan vanwege drukte of iets maar doorgaans vind ik dat als je zo hard wil rijden je lekker op een afgesloten stuk moet gaan racen.
Waar ik het dan ook over had met dichtrijden is idd vooral tijdens trainingskoersjes op afgesloten parcoursen. En daar is altijd wel ruimte om er schuin achter te zitten zeg maar. Op de openbare weg rij ik veelal alleen, duo of soms met 3 in totaal. En in het verleden ben ik ook wel eens achter zo'n grotere groep aangegaan maar ik houd dan nog steeds genoeg afstand. Heel soms meng ik me wel eens in een groepje als ze dat toestaan en nog een tijd dezelfde kant opgaan.

• Oilman
Er is zonder meer een trainbare component in de vorm van hitte acclimatisatie, maar dat betekend niet dat iemand die veel elektrolyten uitzweet niet goed tegen warmte kan.

Over de spreiding van individu tot individu zie bijv:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abaiucn1Da_nDWRp1UTTt1Jbsb4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PvqpUWivoIA7JWZ3cx39kbYj.png?f=fotoalbum_large
https://link.springer.com...007/s40279-017-0691-5.pdf

• klaaas
[...]

Ik nerd nog wel even mee, maar even vooraf voor mijn begrip: bij het vaststellen van de GME wordt toch zuurstof en CO2 te gemeten tijdens inspanning en op basis daarvan wordt het aantal verbrande calorieën bepaald, toch?

Hij wil.

Pagina: 1 ... 708 709 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).