Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 696 697 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:05
Vigni schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:21:
Heeft er iemand een goede tip voor verlichting? Met name om goed vooruit te kunnen kijken (veel niet of amper verlichte dijkwegen hier)
Ik heb al jaren een echt krachtige (60 lux) Philips (Spanninga) lamp, deze gebruik ik langs volledig onverlichte wegen. Huidige oplaadbare model is helaas minder krachtig https://spanninga.com/nl/product/axendo-40-usb/. 60 lux is nog wel te krijgen. Probleem is dat je deze niet moet vergeten mee te nemen. Ik heb nu sinds een paar maanden een 30/10 lux HENMI lamp, deze is zo compact dat ik 'm gewoon vanaf 't najaar op m'n stuur heb zitten en dus altijd kan gebruiken (wel zorgen dat tie opgeladen is :) ).
Ook deze is -net- goed genoeg om in volledig donker te rijden maar is wat zwak bij (verblindende) tegenliggers.

[ Voor 7% gewijzigd door blb4 op 15-12-2025 10:31 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:49

Polariteit

Fietsende fotografeur

Heeft er iemand een goede tip voor verlichting? Met name om goed vooruit te kunnen kijken (veel niet of amper verlichte dijkwegen hier)
Lezyne 1300xxl hier, 5 verschillende continue-standen; waarvan de felste 2 eigenlijk meer dan genoeg licht afleveren in echt donkere situaties. Straalt ook best breed, ook wel fijn.

• cohn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:29
Ik rij met een Lezyne Lite Drive 1200+.

Mijn overwegingen:
- mogelijkheid van Lezyne om te schakelen tussen twee standen (300 & 1200 lumen) in plaats van alle 7 standen
- 300 lumen is voor het standaard werk genoeg. Op deze stand zou hij het 9,5 uur moeten volhouden
- 1200 lumen is ruim voldoende om alles compleet in het licht te zetten bij gevaarlijke situaties (en om auto's met groot licht te seinen)
- de verhouding gewicht/afmetingen is nog behapbaar
- USB oplaadbaar, dus op het werk met een snoertje aan de laptop weer helemaal vol voor de terugweg

Plaatje van het lichtbeeld bij 300 lumen (eigen foto):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8OgJHyL4esEW9nhsUJy08nejPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FCw3hAwWi7BSzu0Y26bEyd8r.jpg?f=fotoalbum_large

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:39
Hier ook een Lezyne gebruiker, heb de 800XL. Voor mij ook een grote pre dat hij in te stellen is naar 2 standen ipv het hele rijtje. Voor de veldrijtrainingen is in de basis de zwakkere stand dan meer van voldoende en wanneer we trainen bij de donkere gedeeltes gaat de lamp op volle sterkte. Zo heb ik ook wel eens verschillende buitenritten gedaan, bekende stukken en enigzins verlicht is de zwakke stand en geen straatverlichting meer is sterke stand.

Qua batterijduur nu nog wel goed maar weet niet waar je naar op zoek bent. Die van mij is ook al wel wat jaartjes oud en wordt in de zomerperiode 0 gebruikt dus ook niet per se goed voor de accu denk ik. Maar dat zal voor elk merk wel gelden.

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:58
Ik kocht onlangs een Magicshine Hori 1300 ter vervanging van mijn Lezyne 1100XL. Elders schreef ik een tijdje terug na mijn eerste ritje:

Wat direct opvalt is dat de Hori een veel scherper afgesneden lichtbundel heeft. Waar de Lezyne verkeersborden op grote afstand laat oplichten, ook als je de lamp voor je gevoel redelijk beschaafd naar beneden laat schijnen, doet de Hori dat niet. Het is wel even zoeken naar de juiste afstelling. De lichtbundel komt ver, maar alleen als je de lamp redelijk horizontaal zet. Maar door de vorm van de lichtbundel is dat voor tegenliggers geen probleem.

De hoogste stand is in het bos op het fietspad in principe ruim voldoende. Als je iets meer omgevingslicht hebt is een lagere stand al snel mogelijk.

De turbo stand van de 1300 heeft niet de afgeplatte lichtbundel, dus die werkt het best als je geen tegenliggers hebt. Je krijgt dan wel een enorme bak licht.

Al met al een duidelijke verbetering t.o.v. de Lezyne, al kan ik uiteraard nog niks zeggen over de duurzaamheid.

De meegeleverde mount met GoPro bevestiging is het enige wat war minder voelde. Op zich ideaal: Wahoo boven en lamp onder, maar de bevestiging van de Wahoo voelde niet helemaal zo degelijk als een originele of een HMB. Je moet hem net wat verder doordraaien dan de 'klik' en dan kun je hem eigenlijk ook nog verder doordraaien. De Wahoo zit prima vast (ook op mtb trails) maar het is net niet wat ik gewend ben.

Inmiddels de nodige ritten gedaan met de Wahoo in de mount. Met de gravelaar over singeltracks is geen enkel probleem. Ding blijft prima zitten.

Hij wil.

• N0 0B
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:54

N0 0B

cxb1=N#

Ik heb zelf deze van de action, meer dan prima ding voor die prijs!

Won't you break the beats, cause I'm hardcore - Tiga

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:11

McMiGHtY

- burp -

https://www.futurumshop.n...-koplamp-1300-lumen.phtml

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:18

Hoogie2004

Whohooooo

klaaas schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:26:
[...]

Ik kocht onlangs een Magicshine Hori 1300 ter vervanging van mijn Lezyne 1100XL.
Ik heb een Magicshine EVO 1100, de lichtbundel is top, maar de accuduur ver ondermaats.
De maximale brightness houd ie geen 2,5 uur vol (aldus de spec) maar maar 45 minuten, en dan maakt ie de 2,5 uur vervolgens vol op de allerlaagste stand...

Als de accu echt 2,5 uur deed op max, was het zeker een aanrader geweest, maar de EVO 1100 is geen goede koop door de accu imho.

@klaaas Hoe zit dat met de accuduur bij die van jou t.o.v. de specs?
N0 0B schreef op maandag 15 december 2025 @ 13:53:
[...]

Ik heb zelf deze van de action, meer dan prima ding voor die prijs!
Een vriend van me heeft deze, perfect ding en zeker voor dat geld.

[ Voor 16% gewijzigd door Hoogie2004 op 15-12-2025 20:45 ]

My iRacing profile | Strava

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:32

sapphire

Die-hard pruts0r

blitzkrieg schreef op maandag 15 december 2025 @ 06:53:
[...]

Dat ze op terugkoppeling moeten wachten, mijn dealer zag direct na het invullen van het serienummer dat mijn fiets er onder viel.
Ja vond dat ook wel een vaag verhaal, letterlijk ook gezegd.

@Sammy_tukker Mja vreemd inderdaad, als je de range met serienummers hebt weet je toch om hoeveel het gaat :?
Ik ben ook benieuwd hoe dit gaat lopen, is het zo van ‘hier een nieuwe vork, doei’ of doen ze er nog even iets sportiefs bij als kleine goedmakertje omdat je straks 2 maanden geen gebruik hebt kunnen maken van een fiets van nog geen jaar (in mijn geval) :+
Slaat nergens op maar al stuur je iedere klant een bidon mee met de voorvork en een kaartje met ‘sorry voor het ongemak’ :+

Ik zag zaterdag trouwens die Agree storage box hangen en even in de ‘driehoek’ van mijn frame gehouden, viel me alles mee qua hoe het eruit ziet :)
Misschien over een paar maanden eens proberen….

Gabriël AM5

• klaaas
Hoogie2004 schreef op maandag 15 december 2025 @ 20:44:
@klaaas Hoe zit dat met de accuduur bij die van jou t.o.v. de specs?
Ik heb geen idee. Ik gebruik de hoogste stand alleen op de echt donkere paden in het bos. Daarbuiten schakel ik een paar stappen terug omdat ik graag wat meer zie dan alleen wat zich in de bundel bevindt.

Maar ik zal hem eens naast me leggen als ik thuis aan het werk ben.

Hij wil.

• Vigni
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:01
Bedankt voor de tips allemaal! Ik zie een trend dat 1000+ lumen wel wordt aangeraden. Zal ze allemaal eens goed bekijken, maar de Lezyne Lite Drive 1200+ springt er voor mij een beetje bovenuit (ook omdat hij waarschijnlijk fijn past op mijn Canyon stuur)

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:41
@Vigni <1000lm is ook wel genoeg voor de meeste paden alleen is het om (martkt)technische redenen eigenlijk altijd: meer lumen=grotere accu en daardoor ook langere brandduur op lagere standen. De classic drive 700+ is daarop een uitzondering, die brandt op de lage stand van race modus (alleen een hoge en lage stand) ook 6 uur met 250lm. Dat is meer dan de 150lm van de lage stand die ik het gros van de tijd op mijn oude 1000XL en 1300XXL gebruik.

Ik denk echter dat ik op dit moment niet een nieuwe lamp zou kopen zonder stvzo keur/lichtbundel met een grootlicht functie zoals de lamp van @klaaas. Dat is IMHO toch wel een beetje de richting die we op (moeten) gaan met fietsverlichting. De "op de koplamp" van Futurum heeft deze functie ook trouwens.

Flickr - Strava

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:29

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

GWBoes schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 08:31:
Ik denk echter dat ik op dit moment niet een nieuwe lamp zou kopen zonder stvzo keur/lichtbundel met een grootlicht functie zoals de lamp van @klaaas. Dat is IMHO toch wel een beetje de richting die we op (moeten) gaan met fietsverlichting. De "op de koplamp" van Futurum heeft deze functie ook trouwens.
Dat is ook hoe ik het zie, zeker omdat ik altijd een stuk bebouwde kom fiets van/naar huis. Ik heb een Lezyne 1300 XXL die ik alleen nog maar voor echt donkere/afgelegen ritten gebruik, voor de ritten dichter bij huis kocht ik een Lezyne Power HB Drive StVZO 500. Voor mij genoeg licht, eigenlijk gebruik ik de grootlichtstand maar weinig. :)

Omdat ik geen zin heb om constant lampen te wisselen tussen fietsen, kocht ik (ook uit nieuwsgierigheid) een ROCKBROS RHL1500D van €25. Geen grootlichtfunctie, maar wel egaler lichtbeeld dan de Power HB Drive en op volle kracht net zo fel als de 1300 XXL:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3gJbOnqagDwbppfvPO1BaZo6CeI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aklIDhBSJXsQ5Ygby1v7ww6n.jpg?f=fotoalbum_large

(links de Lezyne 1300 XXL, rechts de ROCKBROS RHL1500D)

Voor mij genoeg licht om 30+ te doen op fietspad langs de dijk, maar er is hier in de Randstad vrij veel lichtvervuiling cq omgevingslicht. Helaas niet seinen naar e-boomers en fatbikes, maar je kunt hem wel makkelijk wat omhoog zetten.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:05
@Vigni <1000lm is ook wel genoeg voor de meeste paden alleen is het om (martkt)technische redenen eigenlijk altijd: meer lumen=grotere accu en daardoor ook langere brandduur op lagere standen. De classic drive 700+ is daarop een uitzondering, die brandt op de lage stand van race modus (alleen een hoge en lage stand) ook 6 uur met 250lm. Dat is meer dan de 150lm van de lage stand die ik het gros van de tijd op mijn oude 1000XL en 1300XXL gebruik.

Vandaar dat ik lampen vermelde met StVZO keurmerk, waarbij de opbrengst in Lux wordt vermeld, dat geeft aan dat de lichtbundel goed is vormgegeven en er is nagedacht over de hoeveelheid licht op de weg wordt opgegeven. Lumen worden gebruikt door partijen die meedoen met een spelletje wie heeft de grootste. Of minimaal moeite hebben met het licht goed te bundelen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:39
Gisteravond even een klem opgehaald zodat ik de komende dagen mijn zadelpen en stuurbuis kan inkorten om de boel te gaan testen qua positie etc. Maar tijdens het ritje op mijn huidige racefiets merkte ik dat de voorrem wel heul ver ingeknepen moest worden. Kan komen door versleten remblokjes, maar ik moet ook nog eens die voorrem opnieuw bleeden.
Probleem is alleen dat ik al wel eens geprobeerd heb om dat schroefje in de shifter los te draaien maar moet daar al zoveel kracht op zetten dat ik het voor me uitgeschoven heb. Maar zal er binnenkort toch aan moeten. Nu ben ik bang dat ik OF het schroefje ga breken OF hem dol ga draaien. Het is een torx kopje, maar bitjes zijn nooit echt he-le-maal 100% aansluitend... Wat zou ik het beste kunnen gebruiken om daar wel voor te zorgen? Stukje binnenband, maar is denk ik te dik.. Wat papier misschien?

• dingbat
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
Ik heb een Knog Blinder 1300 en die zou ik iig niet aanraden. De lichtbundel gaat werkelijk alle kanten op en ook onnodig ver. Goede zichtbaarheid voor mij, maar gruwelijk voor tegenliggers zelfs op de laagste stand.

Zou ik met een 3D geprinte bovenrand wat kunnen doen om de lichtbundel af te kappen? Ik neem aan dat het licht onvoldoende gefocust wordt en er weinig tot niks aan te doen is.

[ Voor 45% gewijzigd door dingbat op 16-12-2025 10:04 ]

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:41
maar gruwelijk voor tegenliggers zelfs op de laagste stand.
Sorry hoor maar dat had je kunnen verwachten met zo'n naam :+

Flickr - Strava

• klaaas

Dit idd. Zo'n nette stvzo bundel is niet alleen veel vriendelijker voor je tegenliggers, maar geeft jezelf ook veel meer rust. Als ik met zo'n turbo lichtbundel rijd, ben ik toch vaak wel bezig met het bijstellen in geval van tegenliggers. Maar ms ben ik wel de enige die zich daar druk om maakt.

En >1000lm is op veel plekken echt niet nodig. Dat is een bak licht waarbij je in principe in het bos zou kunnen gravelen. Niet dat ik dat doe in het donker, maar op smallere fietspaden in het bos vind ik maximaal licht wel prettig. Je verkijkt je er ook op hoeveel donkerder het in het bos is t.o.v. daarbuiten. In een open landschap kun je met veel minder lumen toe en als je her en der wat straatverlichting hebt kun je helemaal ver terug. Als je niet structureel in het bos rijdt zou ik me meer druk maken om de vorm van de bundel en de manier waarop je tussen de verschillende standen kunt schakelen dan om de max haalbare lumen.

Hij wil.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ik heb laatst deze eronder gehangen:

https://www.decathlon.nl/...hte-wegen/337379/m8732429

Bak licht, grote accu, wel even goed monteren voordat mensen verblind. In het donkere bos..echt heerlijk. Afgelopen zaterdag getest

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:32

sapphire

Die-hard pruts0r

McMiGHtY schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:01:

Bak licht, grote accu, wel even goed monteren voordat mensen verblind. In het donkere bos..echt heerlijk. Afgelopen zaterdag getest
"designed, engineered in France" :X

Dan nog liever een Chineese lamp :+

Gabriël AM5

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Wat jij wil..

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Nu online

Niet gek voor 42 euro.

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:23

Haalt hij ook echt die 3.5 uur op 1300 lumen? Dat zou voor dat geld wel echt een steal zijn.
Hier van mijn vrouw 1 jaar geleden voor kerst een setje :
https://www.futurumshop.n...300-verlichtingsset.phtml

gekregen. Hier stond dat 1.5 uur op 1000 lumen wel haalbaar was. Echter in praktijk is hij binnen 1 uur gewoon leeg. Dus mijn standaard donker ritje door de weeks in de winter van 35-40 km van +- 1 uur en 20-30 minuten is gewoon niet haalbaar.
Pagina: 1 ... 696 697 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).