Afgelopen zomervakantie (ja het zit er alweer op voor dit jaar) een aantal keer geklommen (normaal zit ik in Almere, dus wanneer Strava na een 100 km rit een klim van 20 meter aangeeft is dat niets geks). Dit jaar begonnen met trainen (via mijn Thinkrider trainer vooral) en elfstedentocht gereden. 8Kg afgevallen, voornamelijk met klimmen als doel.
De vakantie begon in zuid Limburg, op de Camerig. Daar merkte ik al wel wel dat alles een stukje "vlotter" naar boven ging dan normaal. En dat terwijl ik mijn "winter" fiets mee had genomen, want mijn Bianchi Oltre had wat schakel problemen waar ik net 1 dag voor de vakantie achter kwam. Geen risico genomen en dus mijn Rose Pro Cross (inclusief spatbord, hell yeah!) fiets meegenomen. Lekker op 30mm, dus iets meer comfort, ook wel fijner in de afdaling. Een aantal dagen erna door naar de Markstein (vanaf Kruth) en Grand Ballon, welke ik voor mijn gevoel (want de laatste keer dat ik er was, was er nog geen Strava) nog nooit zo vlot opgereden, heerlijke rit gehad, maar ook in het achterhoofd wetende dat dit "maar" 4,6% gemiddeld was, en ik over een week iets veel zwaarders moest doen.
Door naar het zuiden van Frankrijk. De volgende op mijn lijstje was de klim naar Gorge de la Nesque, vanaf Villes-sur-Auzon. Een klim van 2,3% gemiddeld over 18,6km. Iets wat mij nu wél echt moet liggen, en met 22,4 gemiddeld vond ik het ook fantastisch. Snel naar beneden gegaan voordat het donker was (en eigenlijk net te laat beneden gekomen, want geen voorlampje mee). Prachtige klim, maar ook weer niet echt in verhouding tot mijn echte doel.
De Ventoux. Mogelijk een beetje een klim die voor veel mensen op het lijstje staat. Ik had hem 7 keer eerder gedaan, maar was toen ook gelijk even 20+ jaar jonger. De eerste keer was ik 14 jaar oud, nu bijna 40. 5 keer via Bedoin gedaan, 1 keer Sault, 1 keer Malaucene. Dit jaar zou het weer Bedoin worden. 21,5km, 7,5% gemiddeld. Mijn doel was eigenlijk binnen de 2 uur, wat haalbaar moest zijn, maar dan moest ik mij ook echt wel goed voelen. Ik was per slot van rekening nog altijd 81kg in gewicht, en had een wat zwaardere fiets mee. De ochtend vroeg weg gegaan, vrouw en kinderen werden net wakker, eerst "even" naar het centrum van Bedoin gefietst en daarna door naar boven. Het eerste stuk van 5km was weinig probleem, 220 watt gemiddeld en de hartslag bleef relatief laag. Toen kwam het bos, mij wel bekend en zelfs een paar dagen terug nog met de auto naar boven gereden. Het is altijd iets langer dan je denkt. Afzien. Gelukkig stonden vrouw en kinderen langs de kant van de weg voor het aanmoedigen, en dat was ook wel echt nodig. Nog altijd rond de 220 watt aan het trappen, maar nu met 8,6 km per uur gemiddeld. Ik had ook nog niet eerder op mijn Magene metertje de Climb Pro functie werkende gekregen, en was vergeten een route in te sturen, dus had ook niet de data - hoeveel kilometer ik nog moest was bekend, maar ik had geen mooi overzicht, wat wel balen was. Onderweg even wat water aangevult en wat appelsap en suikers er bij (vanwege mijn diabetes is het plannen van dit soort ritten ook altijd extra lastig). Door naar Chalet Reynard en de top. De laatste 6km zakte mijn wattages wat in en kwam ik onder de 200 watt, waardoor het 2 uur doel ook niet echt haalbaar meer was. Ook het wachten op wat overstekende schapen midden in de klim doen je niet heel goed op dat moment. De laatste 200 meter met kramp in een van mijn benen gereden, maar het was prachtig om boven te komen met mijn vrouw, zoontje en dochtertje die stonden te schreeuwen omdat het papa was gelukt. Iets wat ik 20 jaar terug niet voor mogelijk had gehouden. 2 uur en 11 minuten, geen slecht resultaat, per slot van rekening was ik boven. Naar beneden ging sneller, in iets meer dan 20 minuten was ik weer in St Colombe. Het is en blijft een prachtige klim, ik had prima weer, 25 graden, weinig wind, super aanmoediging en het was relatief rustig. Afzien en genieten.
https://www.strava.com/activities/19443345580/overview
Volgend jaar eens kijken wat we dan gaan doen. Het was geen fiets vakantie, mijn fiets gaat altijd mee om even wat te fietsen zodra de kinderen bezig zijn of slapen. De ventoux dag was specifiek uitgekozen om een (halve) dag voor mezelf te pakken. Nu de conditie op pijl houden en zien wat volgend jaar brengt.
kleine edit: Verder advies voor anderen die dit ook ooit nog eens willen doen: blauw shirt is leuk, maar wanneer anderen je willen volgen of je ooit je eigen foto's terug wil vinden, pak lekker een opvallend shirt, veel makkelijker!