Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 725 ... 731 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • dingbat
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
@Harribo Herkenbaar. De eerste keer met klikpedalen ben ik meteen onderuit gegaan, nog niet eens de straat uit. Gelukkig zonder schade of blessures. Ik oefende eerst een tijdje in de gang waar ik mezelf kon opvangen aan de wanden, zonder problemen. Daarna de weg op gegaan, maar ik zag wat aan mijn stuur ofzo en begon daar natuurlijk aan te pielen, aandacht kwijt en vergeten dat ik niet zomaar kon afstappen. De beste en meest veilige les die ik kon krijgen! Sindsdien niet weer gebeurd en het gaat tegenwoordig veel meer instinctief. Ik vind het fijner dan gewone pedalen, maar het is altijd opletten.

[ Voor 17% gewijzigd door dingbat op 27-05-2026 13:17 ]


  • blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:56

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Reginas schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:58:
[Afbeelding]

Ik heb het vervangen van mijn schoenplaatjes ‘iets’ te lang uitgesteld. Normaal doe ik dat om de 5000 km, maar nu kwam het er steeds niet van. Het zijn trouwens (onherkenbare) grijze Look Keo plaatjes en ze verslijten wat sneller omdat ik op hellingen soms spontaan vergeet dat het geen wandelschoenen zijn.
Had je beter de Look plaatjes met Vibram loopzool kunnen kopen. :P

https://www.vibram.com/si/cycling/vibram-xs-road-cleat/Z211_Grey.html

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here


  • BeTristan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 26-06 22:12
Komende zaterdag zou ik meedoen aan Limburgs mooiste, maar helaas gooit een blessure roet in 't eten :'( Erg balen, want het was het rood-omcirkelde event van dit voorjaar. Nu maar de verplichte rust van de fysio uitzitten, en dan kijken naar iets leuks deze zomer.

Anyway, mocht ik iemand blij kunnen maken met een kaartje, stuur maar een DM.

  • la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-06 20:22
Reginas schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:58:
[Afbeelding]

Ik heb het vervangen van mijn schoenplaatjes ‘iets’ te lang uitgesteld. Normaal doe ik dat om de 5000 km, maar nu kwam het er steeds niet van. Het zijn trouwens (onherkenbare) grijze Look Keo plaatjes en ze verslijten wat sneller omdat ik op hellingen soms spontaan vergeet dat het geen wandelschoenen zijn.

Dat de slijtage zo heftig zou zijn dat zelfs het boutje mee zou zijn gesleten met het plaatje had ik dan weer niet verwacht. Hoe dan ook, ik kan er weer even tegenaan en inklikken bij het stoplicht gaat vast ook sneller.

Ik grap vaak dat als je denkt dat je niet meer kan, je pas op 20% bent, maar met schoenplaatjes moet je dat eigenlijk niet willen. Iets met veiligheid enzo.😅
Hoe krijg je die plaatjes zover versleten!? Of heb je stiekem Froome ambities? :+ Zelfs mijn plaatjes waar ik 20k mee gedaan heb zien er niet zo uit.

  • Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 26-06 22:13

Reginas

Queen of Core Stability

@la_fusion Chris Froome is mijn spirit animal. :+

Ik vind het vooral knap dat jouw plaatjes erna 20.000 kilometer niet zo afgekloven uitzien! Nu moet ik ook wel bekennen dat ik vrij gemakkelijk ben met stukjes lopen op mijn fietsschoenen, misschien juist wel omdat ze er vrij snel gaar uitzien. Misschien toch maar eens kijken naar een fijne SPD-schoen, want die zijn daar toch wat meer opgemaakt.

  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Nog terugkomend over dat bij warm weer het hart veel harder aan het werk is. Vandaag was het zo'n tien graden minder warm dan een vergelijkbare vorige rit. De zon was vandaag ook ongenadig maar omdat de lucht temperatuur lager is geen zo'n enorme factor meer.

Bij meer dan 30 graden lucht temperatuur:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BjCXCt_XdLo8RP43-FbBxlZh1Kc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YbsINknxBpOGbOiMgCJRdEGX.jpg?f=fotoalbum_large

Rond de 20 graden lucht temperatuur:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ACApkhKqvEn59FRTIIdZ5okN0iY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ElKWL5WJDP9jDvejkoZuzwRd.jpg?f=fotoalbum_large

  • MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:15
Frenz64 schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:38:
[...]

9 van de 10 keer is het moeders die de kids op de fiets naar school brengt en dus het kinderzitje gemonteerd heeft. Pappa brengt ze ook wel naar school, maar doet dat met de auto en gaat daarna naar z'n werk (of hij zorgt ervoor dat er zo'n elektrische bakfiets komt).
Voor ons was het heel simpel (naast het fietskrat op mijn herenfiets): De vrouw stapt makkelijker op/af van een damesfiets dan een herenfiets dus daar zit het zitje (voorop) op. En ik pak dan die fiets wel als ik de kleine naar de opvang breng of een rondje met haar ga fietsen zonder de vrouw.

Komoot


  • DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:12
Polariteit schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 21:55:
[...]
Ik ga gewoon op ochtend van vertek naar de start fietsen, is nog geen 15km :)
En hoe ging de brm ?

https://www.strava.com/athletes/2323035


  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
esphome schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:00:
Nog terugkomend over dat bij warm weer het hart veel harder aan het werk is. Vandaag was het zo'n tien graden minder warm dan een vergelijkbare vorige rit. De zon was vandaag ook ongenadig maar omdat de lucht temperatuur lager is geen zo'n enorme factor meer.

Bij meer dan 30 graden lucht temperatuur:[Afbeelding]

Rond de 20 graden lucht temperatuur:[Afbeelding]
https://open.spotify.com/episode/0uSx4nAxSpCh0HdvkZ4D4S

Hitte adaptatie is wel een ding

  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Wat van ding? Ik kan nl. de link niet openen.

  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
esphome schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 22:03:
[...]

Wat van ding? Ik kan nl. de link niet openen.
Aflevering van beter worden op Spotify over hitte adaptatie

https://join.cc/nl/cyclin...st-or-a-myth-for-amateurs

Dit zal dezelfde inhoud hebben

[ Voor 21% gewijzigd door 418O2 op 27-05-2026 22:07 ]


  • Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:39
esphome schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 19:00:
Nog terugkomend over dat bij warm weer het hart veel harder aan het werk is. Vandaag was het zo'n tien graden minder warm dan een vergelijkbare vorige rit. De zon was vandaag ook ongenadig maar omdat de lucht temperatuur lager is geen zo'n enorme factor meer.

Bij meer dan 30 graden lucht temperatuur:[Afbeelding]

Rond de 20 graden lucht temperatuur:[Afbeelding]
Weer een nieuw hartslag zone model 🙃

Strava


  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Het lijkt mij verstandig om extreme hitte te blijven vermijden. De lichaamstemperatuur gaat bij het fietsen omhoog en vandaar het vochtverlies door te zweten. Er is dan meer vocht nodig om te koelen naar mate de luchttemperatuur hoger is.

Prestaties telt minder voor mij dan en langere afstanden is meer mijn ding. Nog een nadeel van het hart zo te belasten voor mij is dat het wel 12 uur kan duren voordat ik weer een normale hartslag heb. Vandaag zo weer op 60 na het fietsen wat dan doorzakt naar rond de 50. De vorige keer zat die nog op 90 toen ik ging slapen en dat was na de eerste grafiek.

De warmtestress op de fiets merk ik zeker, de hogere hartslag achteraf merk ik verder zo niets, anders dan als ik het meet.

  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Prulleman schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 23:22:
[...]

Weer een nieuw hartslag zone model 🙃
Ja, die voor mij en hij klopt voor mijn leeftijd. Komt van een Sigma fietscomputer, is ook zichtbaar onderweg wat ik vandaag al gebruikt hebt. Kon zien dat het weer goed zat.

Het is een eenvoudige versie van de originele gedetailleerde grafiek.

  • Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:22
Hartslag langere tijd na een inspanning een stuk hoger kan een indicatie zijn van overtraining. Twee en een half uur in Z5 (al vraag ik me af hoe de zones zijn bepaald) lijkt me behoorlijk fors.


Weleens een sportmedisch onderzoek (inclusief inspanningstest laten doen)? Kosten worden vaak grotendeels gedekt door de verzekeraar. Ik heb er zelf recentelijk 1 gedaan en moet iets van 80€ uit eigen zak betalen.

  • GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-06 12:41
Ik zal vooral die grafieken negeren. 0 seconden in recovery en in de eerste zelfs 0 seconden z2/cardio? Oftewel je stapt al hardlopend op de fiets? Het mag dan wel warm zijn maar als je zelfs de eerste paar honderd meter niet in Z1 fietst moet je toch eens goed naar je zones kijken.

Of esphome is stiekem FIetsmeneer en heeft secundaire gevoelens bij fietsen :+

Flickr - Strava


  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
GWBoes schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:42:
Ik zal vooral die grafieken negeren. 0 seconden in recovery en in de eerste zelfs 0 seconden z2/cardio? Oftewel je stapt al hardlopend op de fiets? Het mag dan wel warm zijn maar als je zelfs de eerste paar honderd meter niet in Z1 fietst moet je toch eens goed naar je zones kijken.

Of esphome is stiekem FIetsmeneer en heeft secundaire gevoelens bij fietsen :+
Of je zet de meting (fietscomputer) pas aan als je al een stukje op gang bent. Ik kan daarvoor wel mijn hartslag zien en die is tussen de 60 en 80 dan voordat ik wegrij. Als ik de hem dan aanzet zit ik meestal al tussen de 110 en 120. Dat is gedocumenteerd.

Er zijn dingen in het leven waar een eenvoudig verklaring mogelijk is. ;)

Secundaire gevoelens bij het fietsen....achterna gezeten worden door een grote vrachtwagen die er absoluut voorbij wil op een te smalle weg!? Dan gaat de hartslag zeker zo naar maximaal.

  • Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:39
ja, het is een bijzonder model ook, de range lijkt vrij beperkt. Kan natuurlijk ook komen door hoe het ingesteld is, maar <50 bpm tussen de laagste en de hoogste zone, dat vind ik vrij krap. Ook als je een lage max hebt ingesteld

Strava


  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Koenbr schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:10:
Hartslag langere tijd na een inspanning een stuk hoger kan een indicatie zijn van overtraining. Twee en een half uur in Z5 (al vraag ik me af hoe de zones zijn bepaald) lijkt me behoorlijk fors.


Weleens een sportmedisch onderzoek (inclusief inspanningstest laten doen)? Kosten worden vaak grotendeels gedekt door de verzekeraar. Ik heb er zelf recentelijk 1 gedaan en moet iets van 80€ uit eigen zak betalen.
Hier was die overtrainingsfactor dan de warmte, ik noem dat dan stress. Nu al weer zin in het ritje straks, dat kon ik de dag na de hitte rit niet zeggen.

De zones zijn bepaald aan de hand van de leeftijd van de fietser. De maximale hartslag voor mijn leeftijd is 158 en zo schuift alle zones naar beneden en/of worden minder breed (bandbreedte).

Ik klaag niet dat ik niet meer zo jong ben, neem alles mee wat ik er nog er nog uit krijg van dit lichaam.

  • Kempenaer
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 26-06 16:19
esphome schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:04:
[...]

Hier was die overtrainingsfactor dan de warmte, ik noem dat dan stress. Nu al weer zin in het ritje straks, dat kon ik de dag na de hitte rit niet zeggen.

De zones zijn bepaald aan de hand van de leeftijd van de fietser. De maximale hartslag voor mijn leeftijd is 158 en zo schuift alle zones naar beneden en/of worden minder breed (bandbreedte).

Ik klaag niet dat ik niet meer zo jong ben, neem alles mee wat ik er nog er nog uit krijg van dit lichaam.
158 obv leeftijd; da's net zo nauwkeurig als de gemiddelde schoenmaat gebruiken voor de aanschaf van nieuwe schoenen...
Wat is daadwerkelijk de hoogste hartslag die je bijv. het laatste halfjaar hebt gezien? Als je dat gebruikt om de zones te bepalen kom je tot een accurater inzicht (want met een werkelijke max HR van 158 lijkt het me onmogelijk om 2,5u > 141 te fietsen).
Desalniettemin heeft de hitte zeker z'n weerslag op hartslag en dus prestaties

  • DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:12
Ik merkte het zaterdag ook wel hartslag 20 slagen hoger dan normaal door de warmte.
Al zaten er in de Ardennen ook wel wat pittige klimmetjes dus zoiezo hoger dan ik in het vlakke Nederland zou halen.
Gisteren 5e dag met ruim 30 graden en hartslag was al weer wat normaler.

https://www.strava.com/athletes/2323035


  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:08
Volgens die regel 220-leeftijd zou ik 171 als max HR moeten hebben. Flauwekul want hij piekt bij een max inspanning echt wel eens richting 190.
Beter is de Sally Edwards methode, die komt al veel meer in de richting want houdt rekening met je gewicht. (En voor de optimale zone ook met rust HR)
Hier een tool:
https://www.bergfreunde.nl/maximale-hartslag-calculator/

Een 62 jarige 75kg komt daarmee op een max hr van ca 175.

Op hitte kan je trainen. Je moet inderdaad minder willen pieken, maar ik kan alle 4daagses van rond de 30 graden niet meer op 1 hand tellen, (dan ben je ook meer dan 10u in touw met 4x50km)
Veel drinken en je mineralen aanvullen, en vooral niet vergeten om gewoon te blijven eten.
Niet elk mens is hetzelfde; sommigen worden letterlijk ziek van de hitte. Bij mij is warmte een gegeven, niet anders dan regen of kou. Blijft persoonlijk in welke zin je je activiteit erop aanpast.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
@esphome ik raad je aan om de beter worden podcast te luisteren. Ik denk dat je daar een hoop van kan leren

  • Vigni
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:53
Dit is voor mij nog steeds de makkelijkste/simpelste uitleg voor het bepalen van je zones: https://joefrieltraining.com/a-quick-guide-to-setting-zones/

Kort samengevat: of op basis van % max hr (kijk naar je trainingen/wedstrijden afgelopen jaar niet naar formules gebaseerd op je leeftijd, daar klopt niks van.) of op basis van je LTHR (hartslag waarop je begint met verzuren). Je LTHR is makkelijk te vinden met een snelle test (deze kan je elke zoveel weken herhalen, want die veranderd naarmate je traint). Ook in Garmin is dit allemaal heel makkelijk in te stellen of op intervals.icu.

Vooral zones op basis van LTHR is fijn. Want dan weet je wanneer je in je verzuring zone zit. En dus gas terug moet geven als je bijvoorbeeld nog heel lang moet :)

[ Voor 11% gewijzigd door Vigni op 28-05-2026 13:04 ]


  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:06
Ongelofelijk dat die 220 -/- leeftijd nog steeds door mensen (/fietscomputers?) gebruikt wordt.
The formula, which is 220 minus your age, was developed by Dr. William Haskell and Dr. Samuel Fox in 1970, and it wasn’t necessarily validated by research and involved data from a wide mix of people, including those with heart disease and smokers. As a result, the formula tends to overestimate max heart rate for younger people and underestimate it for older adults.

Over the years, researchers have found other, slightly more accurate max heart rate calculations, like the Tanaka equation: 208 minus (0.7 x age). However, it’s still a rudimentary system—like, “might as well use an abacus as a bike computer” rudimentary, says Cherie Miner, M.D., a sports medicine specialist in Birmingham, Alabama. “It’s been the standard for years, but there are a lot of variables that can throw off your max heart rate.” Some of those variables: how fit you are, how hot it is, and how much stress you’re under.
Het enige dat werkt voor een Max HR is een Max HR test. Nothing else.

  • bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 26-06 21:04
Ik ben 46 en 89kg. En bij een inspanningstest afgelopen najaar piekte mijn hartslag op 206… Met een rusthartslag van 52..

Al die afgeleide berekeningen zijn niks anders dan grove vuistregels. Evenals de bedachte zones.

https://www.strava.com/athletes/38143282


  • Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:39
Kempenaer schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:25:
[...]

158 obv leeftijd; da's net zo nauwkeurig als de gemiddelde schoenmaat gebruiken voor de aanschaf van nieuwe schoenen...
Wat is daadwerkelijk de hoogste hartslag die je bijv. het laatste halfjaar hebt gezien? Als je dat gebruikt om de zones te bepalen kom je tot een accurater inzicht (want met een werkelijke max HR van 158 lijkt het me onmogelijk om 2,5u > 141 te fietsen).
Desalniettemin heeft de hitte zeker z'n weerslag op hartslag en dus prestaties
Mooie vergelijking ;)
> 141 zegt ook heel weinig, zou zo maar 2 uur op 157 kunnen zijn (of 170....) maar ook 142.
Dat zou nog wel een indicatie kunnen geven of de zones enigzins ok zijn ingesteld.

Ben wel benieuwd wat bv de max is van die rit, wat de max is (zoals @Kempenaer ook al aangeeft) van de afgelopen x maanden. Ook interessant wat bv je gemiddelde max is over bv 10 minuten van een rit waar je echt even goed gaat doortrappen.

Strava


  • EkkeHH
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:57
Requiem19 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:02:

Het enige dat werkt voor een Max HR is een Max HR test. Nothing else.
Maar ik wordt daar zo moe van

  • GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:27
EkkeHH schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:48:
[...]

Maar ik wordt daar zo moe van
Dan moet je eens een sportmedische test doen om te zien waar dat vandaan komt... :P

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.


  • orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-06 16:37
In 1e instantie bij het lezen zien van die tabel van @esphome dacht ik: yeah, RIGHT... Maar ik ben even zelf een beetje gaan kijken naar afgelopen ritten in vergelijkbare omstandigheden qua intensiteit en dan vooral de combi van HR + avg vermogen en kom tot de volgende statistieken:
- 22 april (https://www.strava.com/activities/18216341517) niet solo maar wel behoorlijk wat kopwerk gedaan en met 3 man in totaal best doorgereden: 16 graden (18u10 vertrek), 2u16 lengte, gem: hr 158 (max 182), 256W (max 745)
- 28 april (https://www.strava.com/activities/18296786934) solo: 15 graden (19:15 vertrek), 1u48 lengte, gem: hr 145 (max 168), 261W (max 722)
- 26 mei (https://www.strava.com/activities/18665721721) solo: 26 graden (19:08 vertrek), 2u3 lengte, gem: 157 hr (max 182), 266W (max 769)

Goed, toen ik de laatste rit dus vergeleek met een rit ergens tussendoor leek dat verschil er toch wel redelijk sterk te zijn, verschil in hr dus. Maar bekijk ik iets meer vergelijkbare ritten qua lengte en ook naar hr + gem wattage en ongeveer zelfde gemiddelde snelheid... Dan zie ik eigenlijk niet ZO gek veel verschil. Zeker niet als je de 1e en laatste vergelijkt.

  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:06
Voor dat soort analyses kun je ook prima weer intervals.icu gebruiken:

2026:
Gemiddelde HR in de range 143 - 152bpm
Piek HR: 197

Als je het onderste lijntje bekijkt, zie je dat ik - gemiddeld genomen - praktisch altijd uitkom rond de 150bpm. Waarbij de rustige ritjes richting de 135 - 145gaan en vooral de korte heftige ritjes het gemiddelde optrekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2p4ImLXem_SlQkoHhqoGzMr-XQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P8qqvts1B38oJEDz80KpmJzx.png?f=fotoalbum_large

De zwaarste rit jaar was de Traka race. 8 uur en 32 minuten en zelfs dan - met een gemiddelde bpm van 160bpm, zie je dat het overgrote deel in Z2 hartslag zone was. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qexm953QE7b_5ENio8hMzS9qqeA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vpt3iO5jMFBWO6N6LmskhvLr.png?f=fotoalbum_large

  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Dank voor de vele suggesties. Omdat ik mij na de volgende rit nog zo goed voelde ben ik vandaag nog een keer gaan fietsen. Het is de halve afstand van gisteren geworden en eerst rustig aangedaan en na een kwartier dan versnelt. Ik merkte wel dat ik nog de rit van gisteren in de benen had en dat verbeterde al snel en na anderhalf uur kun ik voller gaan.

De grote grafiek geeft dit ook weer en de kleine grafiek geeft ook een mooi beeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n2Blp3haj-bU0-tuN8EDzytZ0UM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T1pFmOlJ72m2SYq3J8zEACQH.jpg?f=fotoalbum_largeDit was een rit van 55 KM en zo een een trainingsafstand voor mij.

  • Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:39
esphome schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 17:07:
Dank voor de vele suggesties. Omdat ik mij na de volgende rit nog zo goed voelde ben ik vandaag nog een keer gaan fietsen. Het is de halve afstand van gisteren geworden en eerst rustig aangedaan en na een kwartier dan versnelt. Ik merkte wel dat ik nog de rit van gisteren in de benen had en dat verbeterde al snel en na anderhalf uur kun ik voller gaan.

De grote grafiek geeft dit ook weer en de kleine grafiek geeft ook een mooi beeld:

[Afbeelding]Dit was een rit van 55 KM en zo een een trainingsafstand voor mij.
Met op leeftijd geschatte zones geeft dit inderdaad een mooie beeld, maar zegt het vrij weinig🙃

Wordt ook interessant icm power, als het blauwe balkje een beetje overeenkomt is je hr zone ook ok. (Mits juist ftp)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/opVFqH69uDqyT0CpcAWIMUyu_nI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dbsJAl5gilFOjdip5a7S18dE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Prulleman op 28-05-2026 17:57 ]

Strava


  • sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:52

sapphire

Die-hard pruts0r

Requiem19 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:02:
Ongelofelijk dat die 220 -/- leeftijd nog steeds door mensen (/fietscomputers?) gebruikt wordt.


[...]


Het enige dat werkt voor een Max HR is een Max HR test. Nothing else.
Nou….. 3 jaar geleden klopte de 220-leeftijd bij mijn gewoon hoor!
Had meer met de leeftijd dan de formule te maken O-)

Gabriël AM5


Verwijderd

Goed nieuws, in ieder geval voor mij. Styrkeprøven 2027 lijkt door te kunnen gaan. Datum is bekend (19 juni) en staat inmiddels in mijn agenda. Dat wordt kilometers maken.

Dit jaar wordt er zelfs alsnog ook gereden, alleen niet de langste afstand. Maar goed, voor mij kwam dit jaar toch al te vroeg.

  • Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Requiem19 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:02:
Ongelofelijk dat die 220 -/- leeftijd nog steeds door mensen (/fietscomputers?) gebruikt wordt.


[...]


Het enige dat werkt voor een Max HR is een Max HR test. Nothing else.
Garmins hebben een auto max HR calculator. Maar je bent neem ik aan hier niet serieus? Als in, je kan niet echt verbaasd zijn dat niet iedereen een max HR test doet. Met die logica kan je anders nog heel wat andere zaken ook uit de fietscomputers halen. FTP? Moet je een geijkte FTP test voor doen! VO2 max? Zelfde verhaal! Of mensen accepteren dat een inschatting best redelijk is.

[ Voor 27% gewijzigd door Sissors op 28-05-2026 19:27 ]


  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
@Prulleman Zwift op de Core hometrainer gaf in de winter aan, 175, gat dichtrijden 220 en sprint 975.

De Core berekent ook de power en zo geeft Sigma software die dan weer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bYvwCjp5koEKgtB8SDN-w8GDHx4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8SUgSRcLGlCt0Wzg9G9RIUT2.jpg?f=fotoalbum_largeMaar goed waarom ik hierover begon is dat je de produceerde warmte ook kwijt moet kunnen. Met de temperatuur van vandaag is veel mogelijk maar met over de 30 graden lukt mij dat niet meer.

Morgen is het weer even bloedheet en ook nog een hoge luchtvochtigheid en zo een dag om niet te fietsen.

  • Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:10

Polariteit

Fietsende fotografeur

Goed! :) Mijn officiële tijd was uiteindelijk ruim 38 uur, dus op tijd binnen :) Bijna een halve dag langer onderweg geweest dan de snelste deelnemer :D

Heb me uitstekend vermaakt tijdens het weekend, vond het een leuke route (Rotterdam - Essen - Rotterdam), lekker afwisselend en voor ieder wat wils.

Ik had het opgeknipt: zaterdag +-320km, zondag 290km; met een slaapstop in Essen. Hier om 1uur in de nacht aangekomen, en om 5 uur weer vertrokken. Dit bleek voldoende te zijn, zondag niet echt last gehad van slaaptekort.

Vooral Zaterdag halverwege de dag erg warm, ruim boven de 30 graden. Hierdoor op een gegeven moment ook problemen met het eten van de spullen die ik bij me had. Het eten waar ik de afgelopen maanden prima 200- en 300-km ritten mee reed, wilde nu opeens niet echt meer. Uiteindelijk bij een bakker wat hartige broodjes, en bij een tankstation een paar kokers met pringles kunnen scoren. Dit ging er wel zeer goed in :) Leerpuntje voor volgende keer als ik in de hitte ga rijden :)

Zondag ging een stuk beter want minder warm door gedraaide wind; ook anders gegeten. Nu wel opvallend last van zadelpijn door dragen andere fietsbroek. Op Zaterdag hier nagenoeg geen last van.

Hele rit samen gereden met dezelfde 3 personen; dat was wel prima eigenlijk. Had er min of meer op gerekend veel alleen te komen zitten, vooral op dag 2; maar vanaf pak hem beet halverwege de zaterdag was het tot aan de finish bijna continue ' haasje-over spelen' met dezelfde andere groepjes die niet al te lang voor/achter ons reden.

Uiteindelijk het weekend 650km op de teller gezet, inclusief 40km van- en naar huis fietsen.

Smaakt duidelijk naar meer, maar heb wel wat verbeterpuntjes van zaken die ik volgende keer anders ga doen :+

Het viel me ook nog mee met hoe 'gaar' ik de dagen erna was, eigenlijk alleen wat spierpijn in de bovenbenen; en heel veel bijeten. Volgens Strava had ik 20575 calorieën verbrand :+

  • Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-06 20:19
EkkeHH schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:48:
[...]

Maar ik wordt daar zo moe van
Ik word weer moe(deloos) van heel andere dingen (hint: wat ontbreekt?)

Wel zin in Limburgs Mooiste, lekker zweten en hoge hartslag, geniet0n

Verwijderd

Polariteit schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:00:
[...]

Goed! :) Mijn officiële tijd was uiteindelijk ruim 38 uur, dus op tijd binnen :) Bijna een halve dag langer onderweg geweest dan de snelste deelnemer :D

-knip-

Uiteindelijk het weekend 650km op de teller gezet, inclusief 40km van- en naar huis fietsen.

Smaakt duidelijk naar meer, maar heb wel wat verbeterpuntjes van zaken die ik volgende keer anders ga doen :+

Het viel me ook nog mee met hoe 'gaar' ik de dagen erna was, eigenlijk alleen wat spierpijn in de bovenbenen; en heel veel bijeten. Volgens Strava had ik 20575 calorieën verbrand :+
Mooi man!

  • Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:25
dingbat schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:11:
@Harribo Herkenbaar. De eerste keer met klikpedalen ben ik meteen onderuit gegaan, nog niet eens de straat uit. Gelukkig zonder schade of blessures. Ik oefende eerst een tijdje in de gang waar ik mezelf kon opvangen aan de wanden, zonder problemen. Daarna de weg op gegaan, maar ik zag wat aan mijn stuur ofzo en begon daar natuurlijk aan te pielen, aandacht kwijt en vergeten dat ik niet zomaar kon afstappen. De beste en meest veilige les die ik kon krijgen! Sindsdien niet weer gebeurd en het gaat tegenwoordig veel meer instinctief. Ik vind het fijner dan gewone pedalen, maar het is altijd opletten.
Je hebt in ieder geval niet bijna tegen een auto aangezeten. Ik bijna 3x. Het scheelt enorm volgens mij of je in de stad woont of in een dorp.
Als ik uit de stad ben is alles overzichtelijker en beter op te anticiperen.

Tweede keer nu om de stad gereden naar het noordelijk deel van de provincie Groningen.
Nu beter ingesteld op het verkeer in de stad Groningen, hoewel ik nu niet echt door of langs het centrum ben gegaan. Van te voren alvast een voet los.

Enig probleem wat ik nu ondervind zijn slapende tenen.
Heb nu de plaatjes per ongeluk naar voren gezet ipv achteren 8)7
Dus dat moet even beter.
Het probleem zit hem duidelijk in de druk op mijn voorvoet. Ik had dit ook al eerder zonder klikpedalen en andere schoenen.
Mocht het verzetten van de plaatjes nu niks opleveren, dan koop ik deze inlegzooltjes .

Ik voetbal trouwens al mijn hele leven waardoor ik wat verkorte hamstrings heb, dus extra spanning bij volledige buiging op mijn onderrug. Maar dat lijkt mij een kwestie van even het zadel iets naar beneden.

Route door noord Groningen was heerlijk. Op een gegeven moment reed ik zonder moeite tegen de 40 met de wind mee. Wat een genot. Weinig tot geen verkeer, alleen maar asfalt en oude dorpjes.

[ Voor 4% gewijzigd door Harribo op 28-05-2026 21:52 ]


  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:08
Sissors schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:25:
[...]

Garmins hebben een auto max HR calculator. Maar je bent neem ik aan hier niet serieus? Als in, je kan niet echt verbaasd zijn dat niet iedereen een max HR test doet. Met die logica kan je anders nog heel wat andere zaken ook uit de fietscomputers halen. FTP? Moet je een geijkte FTP test voor doen! VO2 max? Zelfde verhaal! Of mensen accepteren dat een inschatting best redelijk is.
Nu ja, voor iemand die een beetje sport is 220-leeftijd behoorlijk naast de werkelijkheid. Want die is gebaseerd op het gemiddelde van een groot aantal mensen en is dus inderdaad: schoenen kopen in de maat van de gemiddelde mens. ;)

Daarom is de Sally Edwards methode al heel wat nauwkeuriger:
Mannen: maximale hartslag = 214 - 0,5 × leeftijd - 0,11 × lichaamsgewicht in kg
Vrouwen : maximale hartslag = 210 - 0,5 × leeftijd - 0,11 × lichaamsgewicht in kg

Maar ook hierin zit nog geen component over je getraindheid dus het blijft een beetje koffiedik kijken.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:48
Koenbr schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:10:
Hartslag langere tijd na een inspanning een stuk hoger kan een indicatie zijn van overtraining. Twee en een half uur in Z5 (al vraag ik me af hoe de zones zijn bepaald) lijkt me behoorlijk fors.


Weleens een sportmedisch onderzoek (inclusief inspanningstest laten doen)? Kosten worden vaak grotendeels gedekt door de verzekeraar. Ik heb er zelf recentelijk 1 gedaan en moet iets van 80€ uit eigen zak betalen.
Dat heeft niets met overtraining te maken, over trainen gaat om structureel je lichaam te zwaar belasten. Een stevige inspanning doen en het lichaam is een aantal uur zoet met het eerste herstel. Als je je goed verzorgt (op tijd douchen, drinken en eten, volgorde afhankelijk van het weer) na een zware inspanning, dan gaat het lichaam vrij snel hard aan de slag met herstel, zodanig dat je het daarna nog warm krijgt.

En 2.5 uur in Z5 dat kan natuurlijk niet, dan deugt er niets van de zones.

  • Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:48
esphome schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 23:27:
Het lijkt mij verstandig om extreme hitte te blijven vermijden. De lichaamstemperatuur gaat bij het fietsen omhoog en vandaar het vochtverlies door te zweten. Er is dan meer vocht nodig om te koelen naar mate de luchttemperatuur hoger is.

Prestaties telt minder voor mij dan en langere afstanden is meer mijn ding. Nog een nadeel van het hart zo te belasten voor mij is dat het wel 12 uur kan duren voordat ik weer een normale hartslag heb. Vandaag zo weer op 60 na het fietsen wat dan doorzakt naar rond de 50. De vorige keer zat die nog op 90 toen ik ging slapen en dat was na de eerste grafiek.

De warmtestress op de fiets merk ik zeker, de hogere hartslag achteraf merk ik verder zo niets, anders dan als ik het meet.
Je kunt prima met deze warmte fietsen, laten we het nu ook niet overdrijven. De luchtvochtigheid was deze week laag op het moment dat het warm was. Het was nu geen 39 graden met 90% luchtvochtigheid. Als je gewoon goed drinkt en je grenzen respecteert is er niets aan de hand, fiets je misschien iets langzamer en is al dan niet je hartslag wat hoger.

Dat je hartslag nadien hoger is, komt doordat het lichaam moet herstellen. Dat heeft weinig tot niks met je hart te maken.

  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
@Harribo we hebben vandaag ongeveer in dezelfde buurt gefietst denk ik (Garnwerd/saaksum). Ik vermijdGroningen stad als de pest overigens

Zijn je schoenen niet te smal of doe je ze niet te strak? Helemaal met warmte kan het nog wel knellen

[ Voor 15% gewijzigd door 418O2 op 28-05-2026 23:12 ]


  • sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:52

sapphire

Die-hard pruts0r

Frenz64 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 20:09:
[...]

Ik word weer moe(deloos) van heel andere dingen (hint: wat ontbreekt?)

Wel zin in Limburgs Mooiste, lekker zweten en hoge hartslag, geniet0n
Ow jij gaat ook? Gezellige!

Welke afstand ga je rijden?
Ik zit nog een beetje te klooien met kleding, eerst was het tandjes warm en droog, toen warm en kans op een spettertje, toen warm en regen en sinds vanmiddag is de verwachting 23 graden en droog. Dat laatste zou perfect zijn, twijfel nog of ik voor de afdalingen een windvestje zal halen maar mezelf kennende heb ik geen zin om te stoppen omdat aan te doen :+

@Polariteit Wat een waanzin maar gaaf om te lezen :D

[ Voor 31% gewijzigd door sapphire op 28-05-2026 23:19 ]

Gabriël AM5


  • Niellie41
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:10

Niellie41

[object Object]

sapphire schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 23:16:
[...]

Ow jij gaat ook? Gezellige!

Welke afstand ga je rijden?
Ik zit nog een beetje te klooien met kleding, eerst was het tandjes warm en droog, toen warm en kans op een spettertje, toen warm en regen en sinds vanmiddag is de verwachting 23 graden en droog. Dat laatste zou perfect zijn, twijfel nog of ik voor de afdalingen een windvestje zal halen maar mezelf kennende heb ik geen zin om te stoppen omdat aan te doen :+

@Polariteit Wat een waanzin maar gaaf om te lezen :D
Ik zie op twee weer apps regen/onweer voorspelt rond 8/9 uur. Daarna droog met een max van 27 graden. Hopelijk zetten die buien niet door

ik ga geel (150 km) doen.

  • Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:49

Phydomir

Dennis

Sissors schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:25:
[...]

Garmins hebben een auto max HR calculator. Maar je bent neem ik aan hier niet serieus? Als in, je kan niet echt verbaasd zijn dat niet iedereen een max HR test doet. Met die logica kan je anders nog heel wat andere zaken ook uit de fietscomputers halen. FTP? Moet je een geijkte FTP test voor doen! VO2 max? Zelfde verhaal! Of mensen accepteren dat een inschatting best redelijk is.
Maar waarom zou je dan wel hartslag zones gebruiken en daar conclusies uit trekken zonder dat je weet dat die data klopt?

Zelfde geld inderdaad voor FTP. Je hebt echt geen perfect geijkte power meter nodig. Zolang je dezelfde unit maar gebruikt en de test regelmatig herhaald.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky


  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:06
Sissors schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 19:25:
[...]

Garmins hebben een auto max HR calculator. Maar je bent neem ik aan hier niet serieus? Als in, je kan niet echt verbaasd zijn dat niet iedereen een max HR test doet. Met die logica kan je anders nog heel wat andere zaken ook uit de fietscomputers halen. FTP? Moet je een geijkte FTP test voor doen! VO2 max? Zelfde verhaal! Of mensen accepteren dat een inschatting best redelijk is.
Accepteren dat de inschatting 220 -/- leeftijd best juist is kun je absoluut niet zeggen.

Het kán best juist zijn. Maar het kan er ook 20-30 bpm naast zitten. Een mooi voorbeeld van hoe het klopt en niet klopt: ik ben 41, dus 220 -/- 41 = 179. Mijn hoogste HR - dit jaar - was 197. Mijn vriendin, zelfde leeftijd zit op 169. Samen zitten we goed in de buurt van het gemiddelde en is de inschatting best redelijk ;-).

Ik denk dat je een ‘max hr’ test wat anders uitlegt. Je hoeft niet het lab in. Een keer goed in fietsen, met wind tegen/licht bergop in 5-10 minuten blijven door versnellen en laatste minuut volgas is genoeg. Of een ramp test als je binnen fietst.

  • Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

sapphire schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 23:16:
[...]

Ow jij gaat ook? Gezellige!

Welke afstand ga je rijden?
Ik zit nog een beetje te klooien met kleding, eerst was het tandjes warm en droog, toen warm en kans op een spettertje, toen warm en regen en sinds vanmiddag is de verwachting 23 graden en droog. Dat laatste zou perfect zijn, twijfel nog of ik voor de afdalingen een windvestje zal halen maar mezelf kennende heb ik geen zin om te stoppen omdat aan te doen :+

@Polariteit Wat een waanzin maar gaaf om te lezen :D
Een windvest voor die korte afdalinkjes in Limburg? Voor je het weet ben je weer beneden toch?

Do { Ping } while ( LOL )


  • Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:25
418O2 schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 23:11:
@Harribo we hebben vandaag ongeveer in dezelfde buurt gefietst denk ik (Garnwerd/saaksum). Ik vermijdGroningen stad als de pest overigens

Zijn je schoenen niet te smal of doe je ze niet te strak? Helemaal met warmte kan het nog wel knellen
Ik heb daar woensdag gefietst. Groningen kan ik nauwelijks vermijden, woon midden in Groningen zuid dus als ik naar het noorden wil, moet ik sowieso door wat stad. Rij dan naar het oosten door hoogkerk. Tip van een oude fanatieke wielrenner.
Gelukkig niet door het centrum, dat is met de drukte en al die fietsende studenten echt heel goed oppassen.

Dank voor je reactie.
Ik heb mijn schoenen juist heel los. Heb veel gelezen op internet. Ik hou zelfs ruimte over en als ik tijdens het rijden mijn voet omhoog trek in de schoen, gaat het bloed weer stromen naar mijn tenen. Voor mij dan duidelijk dat het de druk op het onderste gedeelte van de onderkant van de voet is.

[ Voor 3% gewijzigd door Harribo op 29-05-2026 07:50 ]


  • Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

bwernsen schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 13:02:
Ik ben 46 en 89kg. En bij een inspanningstest afgelopen najaar piekte mijn hartslag op 206… Met een rusthartslag van 52..

Al die afgeleide berekeningen zijn niks anders dan grove vuistregels. Evenals de bedachte zones.
inderdaad! Die inspanningentest zelf ook een paar keer gedaan, geeft veel inzicht vind ik.

Overigens 52 in rust neigt naar bradycardie ;)

Over hartslag gesproken: Afgelopen rit tijdens weggaan hartslagsensor gaf 65 aan terwijl ik al druk bezig was met aankleden, banden oppompen etc. M'n vrouw even laten tellen: klopte dus niets van wat de meter aangaf. Zat ergens rond de 80

Anyway gaan fietsen en tijdens het fietsen kijk even op het display van de Bolt: hrm 200 Ik denk wtf dus zelf ook maar even geprobeerd te tellen en ik kwam op 140 wat meer in de gebruikelijke range ligt ;) zal wel iets niet helemaal goed geweest zijn met de geleiding ofzo

[ Voor 3% gewijzigd door Shadow_Agent op 29-05-2026 07:50 ]

Do { Ping } while ( LOL )


  • McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:25

McMiGHtY

- burp -

Rust HR is hier momenteel 46.. Ik vind 52 niet eens zo spannend ..zeg maar

  • Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Phydomir schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 06:30:
[...]

Maar waarom zou je dan wel hartslag zones gebruiken en daar conclusies uit trekken zonder dat je weet dat die data klopt?

Zelfde geld inderdaad voor FTP. Je hebt echt geen perfect geijkte power meter nodig. Zolang je dezelfde unit maar gebruikt en de test regelmatig herhaald.
Je moet niet specifiek op hartslag zones trainen als die zones niet nauwkeurig zijn, daar ben ik het mee eens. Maar je kan die onnauwkeurige zones wel gebruiken om bijvoorbeeld je ritten te vergelijken.

Maar dan gaat het ook verder dan alleen de max hartslag. Daaruit je hartslagzones bepalen is ook een versimpeling.

  • Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:39
uiteraard, verschillende gradaties in het bepalen van zones, zowel HR als power..
maar we kunnen het wel eens zijn dat het een beetje onzinnig is om de leeftijd formule te gebruiken als je ook zonder lab je max kan bepalen. Voor de rest van de zones kan je prima beginnen met de standaard percentages van je max, ik heb ze op gevoel gefinetuned, en als laatste stap kan je naar een lab.

(ik ken ook wel mensen overigens die met verkeerde zones "trainen" omdat ze inderdaad van een Garmin gemeten max uit gaan, maar te lui zijn om echt een keer max te gaan. Dat slaat ook nergens op, en is net zo slecht als een standaard formule)

[ Voor 24% gewijzigd door Prulleman op 29-05-2026 08:49 ]

Strava


  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:06
Shadow_Agent schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 07:49:
[...]
inderdaad! Die inspanningentest zelf ook een paar keer gedaan, geeft veel inzicht vind ik.

Overigens 52 in rust neigt naar bradycardie ;)

Over hartslag gesproken: Afgelopen rit tijdens weggaan hartslagsensor gaf 65 aan terwijl ik al druk bezig was met aankleden, banden oppompen etc. M'n vrouw even laten tellen: klopte dus niets van wat de meter aangaf. Zat ergens rond de 80

Anyway gaan fietsen en tijdens het fietsen kijk even op het display van de Bolt: hrm 200 Ik denk wtf dus zelf ook maar even geprobeerd te tellen en ik kwam op 140 wat meer in de gebruikelijke range ligt ;) zal wel iets niet helemaal goed geweest zijn met de geleiding ofzo
Volgens mij kijken ze bij bradycardie ook naar de context. Een totaal ongetraind iemand met een rust hartslag van 50 bijv. Bij getrainde mensen is het normaal dat het hart zich aanpast. Door het vergrote slagvolume zijn er minder slagen per minuut nodig.

Ik zit al jarennnn rond de 45.

  • Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14:39
McMiGHtY schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:25:
Rust HR is hier momenteel 46.. Ik vind 52 niet eens zo spannend ..zeg maar
Dat noemen ze toch een sporters hart, toen ik goed getraind was voor de marathon zat de rusthartslag rond de 40, en kreeg vaak meldingen op m'n horloge dat ie onder de 40 gedoken was.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw


  • MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:15
Harribo schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 07:48:
[...]

Ik heb daar woensdag gefietst. Groningen kan ik nauwelijks vermijden, woon midden in Groningen zuid dus als ik naar het noorden wil, moet ik sowieso door wat stad. Rij dan naar het oosten door hoogkerk. Tip van een oude fanatieke wielrenner.
Gelukkig niet door het centrum, dat is met de drukte en al die fietsende studenten echt heel goed oppassen.

Dank voor je reactie.
Ik heb mijn schoenen juist heel los. Heb veel gelezen op internet. Ik hou zelfs ruimte over en als ik tijdens het rijden mijn voet omhoog trek in de schoen, gaat het bloed weer stromen naar mijn tenen. Voor mij dan duidelijk dat het de druk op het onderste gedeelte van de onderkant van de voet is.
Wel herkenbaar ja. Ik woonde voorheen net ten zuiden van het Overwinningsplein. Je kan vanaf daar echt perfect via Stadspark en Hoogkerk richting het noorden inderdaad. Het liefst fietste ik dan voor het huis van @418O2 langs en dan eigenlijk ook om Hoogkerk heen (via de westkant) via de Roderwolderdijk. Alleen als ik via de noordoosthoek de stad uit ging, pakte ik Paterswoldseweg --> Noorderplantsoen --> Korreweg, maar daar heb je nu gedoe met de aangevaren brug.

[ Voor 6% gewijzigd door MaSw85 op 29-05-2026 09:04 ]

Komoot


  • sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:52

sapphire

Die-hard pruts0r

Shadow_Agent schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 07:42:
[...]

Een windvest voor die korte afdalinkjes in Limburg? Voor je het weet ben je weer beneden toch?
Ja dat is zo maar als je nat bent gaat het wel snel met afkoelen merkte ik vorig jaar.
Dus vooral voor naar beneden met spetters :(

@Requiem19 Een goede spinning les op HR kan ik ook aanraden om je Max HR te halen. Beetje zoals je zegt leuke opbouw en dan op het eind een klimmetje met eindsprint, mooie garantie op gecontroleerd doodgaan :+

Gabriël AM5


  • Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

MaSw85 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:58:
[...]

Wel herkenbaar ja. Ik woonde voorheen net ten zuiden van het Overwinningsplein. Je kan vanaf daar echt perfect via Stadspark en Hoogkerk richting het noorden inderdaad. Het liefst fietste ik dan voor het huis van @418O2 langs en dan eigenlijk ook om Hoogkerk heen (via de westkant) via de Roderwolderdijk. Alleen als ik via de noordoosthoek de stad uit ging, pakte ik Paterswoldseweg --> Noorderplantsoen --> Korreweg, maar daar heb je nu gedoe met de aangevaren brug.
Ik heb in de Weijert gewoond en ging dan vaak richting/via Haren richting het oosten. Maar inderdaad, vanwege dit meestal naar het westen (Leek/ Roden/ Norg). Inmiddels woon ik niet meer in de Stad dus hoef gelukkig nooit meer door de stad te fietsen ;) Wel nog steeds in Grunnen woonachtig uiteraard :D

Do { Ping } while ( LOL )


  • AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:46
MaSw85 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:58:
[...]

Wel herkenbaar ja. Ik woonde voorheen net ten zuiden van het Overwinningsplein. Je kan vanaf daar echt perfect via Stadspark en Hoogkerk richting het noorden inderdaad. Het liefst fietste ik dan voor het huis van @418O2 langs en dan eigenlijk ook om Hoogkerk heen (via de westkant) via de Roderwolderdijk. Alleen als ik via de noordoosthoek de stad uit ging, pakte ik Paterswoldseweg --> Noorderplantsoen --> Korreweg, maar daar heb je nu gedoe met de aangevaren brug.
Ik zou sowieso ook om Groningen heen rijden. Is een stuk mooier en rustiger. Maar je kunt ook best over de Grote Markt heen fietsen hoor, alleen niet in hoog tempo en als je op groepen mensen afrijdt gewoon alvast uit klikken. En je bel gebruiken als er iemand in de weg loopt.

Korreweg ligt nog een tijdje een noodbrug in, waar je best overheen kan. Maar ik heb zelf de voorkeur om bij de sluizen langs te rijden als ik naar het oosten ga fietsen of over de Noordzeebrug via de Bedumerweg (wel vervelende klinkers, maar ja)

  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:06
Er is weer een belangrijk debat beslecht: op welke temperatuur moet je je ketting waxen. Wat een heerlijke manier om zaterdag nerdend wakker te worden 😄.

Silca heeft waxen mainstream gemaakt en adviseerde altijd 95 graden beginnen, laten afkoelen naar 75 en dan ketting eruit.

De uber uber uber nerd van Zero Friction Cycling heeft dit getest. Twee kettingen gewaxed. Eentje heet eruit gehaald, eentje kouder.

Beide kettingen pre en post gewogen om te meten hoeveel wax erop zit. Dan op de testbank om te kijken hoeveel wax eraf valt. Long story short, koud eruit halen geeft meer wax op je ketting, maar op de verkeerde plek. Buiten/boven, waar het niets doet. Moet alleen tussen de rollers zitten. En tussen de rollers is 0 verschil.

Kortom, gewoon op 95 graden waxen.

En ohja, Squirt Hot Wax is de nieuwe shit. Gaat veel langer mee en blijkt ook super snel te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Requiem19 op 30-05-2026 08:03 ]


  • Vigni
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:53
Wat is het grote voordeel van waxen nu eigenlijk?

Ik doe nu gewoon af en toe wat T9 er op.

  • KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:50
Requiem19 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 08:02:
Er is weer een belangrijk debat beslecht: op welke temperatuur moet je je ketting waxen. Wat een heerlijke manier om zaterdag nerdend wakker te worden 😄.

Silca heeft waxen mainstream gemaakt en adviseerde altijd 95 graden beginnen, laten afkoelen naar 75 en dan ketting eruit.

De uber uber uber nerd van Zero Friction Cycling heeft dit getest. Twee kettingen gewaxed. Eentje heet eruit gehaald, eentje kouder.

Beide kettingen pre en post gewogen om te meten hoeveel wax erop zit. Dan op de testbank om te kijken hoeveel wax eraf valt. Long story short, koud eruit halen geeft meer wax op je ketting, maar op de verkeerde plek. Buiten/boven, waar het niets doet. Moet alleen tussen de rollers zitten. En tussen de rollers is 0 verschil.

Kortom, gewoon op 95 graden waxen.

En ohja, Squirt Hot Wax is de nieuwe shit. Gaat veel langer mee en blijkt ook super snel te zijn.

[Video: Efficiency Results from Bike Engineering (And more!)]
Klinkt goed! Ik wil wellicht ook wel gaan beginnen met hotwaxen. Gebruik nu squirt, maar daar vallen veel van die zwarte wax balletjes/restjes af, waardoor ik vaak de vloer aan het boenen ben.


Hoe zit dat met hotwax? Ook veel van die zwarte restjes of een stuk minder. En 1x per 1000km waxen is voldoende toch?

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB


  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:06
Vigni schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 08:15:
Wat is het grote voordeel van waxen nu eigenlijk?

Ik doe nu gewoon af en toe wat T9 er op.
In volgorde van belangrijkheid:

- schoner. Je kunt je ketting vastpakken en je hebt geen vieze vingers, strepen op je sokken. Heel schoon.
- slijtage: VEEL minder slijtage (dus goedkoper) van zowel kettig aks cassette
- sneller. Niet veel, maar iets
- stiller.

Het is wel even inlezen, paar dingen kopen en een kleingedoetje in het begin. Voor 75% v/d mensen niet nodig.

  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:06
KW25 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 08:34:
[...]

Klinkt goed! Ik wil wellicht ook wel gaan beginnen met hotwaxen. Gebruik nu squirt, maar daar vallen veel van die zwarte wax balletjes/restjes af, waardoor ik vaak de vloer aan het boenen ben.


Hoe zit dat met hotwax? Ook veel van die zwarte restjes of een stuk minder. En 1x per 1000km waxen is voldoende toch?
Na het waxen valt er eerst wat wax af, daarna volledig schoon. Na elke rit neem je de ketting af met een doekje voor het vuil. Als je dus op 95 graden waxt heb je minder residu aan de buitenkant.

1000km is optimistisch, tenzij je bijdruppelt met wax uit een flesje elke 250km. Dan easy.

  • EkkeHH
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:57
Requiem19 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 08:02.

En ohja, Squirt Hot Wax is de nieuwe shit. Gaat veel langer mee en blijkt ook super snel te zijn.
€50 bij Mantel. Ben benieuwd wat de marges zijn op zo’n zak wax.

Ik gebruik al een jaar of twee de witte dinerkaarsen van de action (€3,99) icm een scheut lampenolie. Dat kost mij misschien €0,25 per waxbeurt. Kan je ook nog eens je badje verversen. Naar wens kan je zelf nog PTFE of andere troep toevoegen, als je gelooft dat dat van toegevoegde waarde is.

  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:06
Mooie DIY alternatief. Hoe lang kun je tussen waxbeurten met jouw methode?

  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Requiem19 schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 08:02:
Er is weer een belangrijk debat beslecht: op welke temperatuur moet je je ketting waxen. Wat een heerlijke manier om zaterdag nerdend wakker te worden 😄.

Silca heeft waxen mainstream gemaakt en adviseerde altijd 95 graden beginnen, laten afkoelen naar 75 en dan ketting eruit.

De uber uber uber nerd van Zero Friction Cycling heeft dit getest. Twee kettingen gewaxed. Eentje heet eruit gehaald, eentje kouder.

Beide kettingen pre en post gewogen om te meten hoeveel wax erop zit. Dan op de testbank om te kijken hoeveel wax eraf valt. Long story short, koud eruit halen geeft meer wax op je ketting, maar op de verkeerde plek. Buiten/boven, waar het niets doet. Moet alleen tussen de rollers zitten. En tussen de rollers is 0 verschil.

Kortom, gewoon op 95 graden waxen.

En ohja, Squirt Hot Wax is de nieuwe shit. Gaat veel langer mee en blijkt ook super snel te zijn.

[Video: Efficiency Results from Bike Engineering (And more!)]
Na het eruit halen kun je ook de klonters laten uitlopen naar een egale laag als je er een een heatgun overheen wuift. Genoeg om de buitenste laag wax te smelten maar niet lang genoeg om de ketting zelf zo te verwarmen dat de was daar ook vloeibaar wordt.

Dit verwarmen kun je dan doen nadat de ketting is afgekoeld. Voor het soepel maken van de ketting heb ik al eerder een constructie hier gepost. Spaart je het breken van de waslaag met de handen uit. Het inrijden gaat dan ook veel sneller.

Moest laatst de ketting er weer opleggen na en geen vieze handen. Thuis de ketting van hometrainer eraf en pikzwarte handen en dus schrobben om weer schone handen te hebben. Nog een voordeel van was i.p.v. olie of vet.

  • J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:45
Mochten er nog over het fietspad willen langs Almere Haven, er is daar over een paar kilometer met punaises gestrooid. Er zaten zo al drie fietsers banden te vervangen, over de weg zelf geen probleem.

  • kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:40
McMiGHtY schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 08:25:
Rust HR is hier momenteel 46.. Ik vind 52 niet eens zo spannend ..zeg maar
Bij een rusthartslag boven de 50 ben ik ziek, normaal zit die rond de 43. Ik had vorige week iets wat op een voedselvergiftiging leek, toen ging hij een dag naar 55.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EmFW5sM.png

  • orlok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:58
J-M-T schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 12:07:
Mochten er nog over het fietspad willen langs Almere Haven, er is daar over een paar kilometer met punaises gestrooid. Er zaten zo al drie fietsers banden te vervangen, over de weg zelf geen probleem.
Okay . . . . . nu begrijp ik waarom meerdere wielrenners niet op het fietspad reden en vandaag mij vanaf de weg 'juichent' iets toeschreeuwden . . . 8)7

Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless


  • J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:45
orlok schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 15:11:
[...]

Okay . . . . . nu begrijp ik waarom meerdere wielrenners niet op het fietspad reden en vandaag mij vanaf de weg 'juichent' iets toeschreeuwden . . . 8)7
Ik las net her en der dat dit al jaren een ding is. Bijzonder, want je pakt er ook reguliere fietsers en voetgangers mee.

  • bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 26-06 21:04
J-M-T schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 12:07:
Mochten er nog over het fietspad willen langs Almere Haven, er is daar over een paar kilometer met punaises gestrooid. Er zaten zo al drie fietsers banden te vervangen, over de weg zelf geen probleem.
Dank voor de waarschuwing!

https://www.strava.com/athletes/38143282


  • orlok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14:58
J-M-T schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 15:25:
[...]

Ik las net her en der dat dit al jaren een ding is. Bijzonder, want je pakt er ook reguliere fietsers en voetgangers mee.
Sommige mensen hebben een radertje in hun hoofd wat is los geraakt, want ik kom ook wel eens kapotte flessen of glaswerk tegen op fietspaden. Vandaag een kapotte fles op de grasrand van het fietspad bij het strandje van Almere Haven, dan weet je het wel. 🫨

Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless


  • Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:25
Shadow_Agent schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:55:
[...]

Ik heb in de Weijert gewoond en ging dan vaak richting/via Haren richting het oosten. Maar inderdaad, vanwege dit meestal naar het westen (Leek/ Roden/ Norg). Inmiddels woon ik niet meer in de Stad dus hoef gelukkig nooit meer door de stad te fietsen ;) Wel nog steeds in Grunnen woonachtig uiteraard :D
Ik had hier niet zoveel reacties van Groningers verwacht, grappig.
Jullie nemen wel echte omwegen volgens mij als je boven de stad Groningen wilt fietsen. Waarschijnlijk genieten jullie ook van Hoogkerk en Haren,dat kan.

Door de stad heen lijkt mij niets, kilometers lang rustig rijden en om de haverklap stil staan of afremmen.

[ Voor 7% gewijzigd door Harribo op 30-05-2026 19:04 ]


  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:08
orlok schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 16:01:
[...]

Sommige mensen hebben een radertje in hun hoofd wat is los geraakt, want ik kom ook wel eens kapotte flessen of glaswerk tegen op fietspaden. Vandaag een kapotte fles op de grasrand van het fietspad bij het strandje van Almere Haven, dan weet je het wel. 🫨
Net als malloten die dikke takken op een bospad trekken, ook al staat er vrij wandelen ÉN fietsen op wegen en paden.

Of nog erger; een staaldraadje spannen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Harribo schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 19:01:
[...]

Ik had hier niet zoveel reacties van Groningers verwacht, grappig.
Jullie nemen wel echte omwegen volgens mij als je boven de stad Groningen wilt fietsen. Waarschijnlijk genieten jullie ook van Hoogkerk en Haren,dat kan.

Door de stad heen lijkt mij niets, kilometers lang rustig rijden en om de haverklap stil staan of afremmen.
Ik zit tegen de Onlanden aan en ga die kant vaak op. En bij noordenwind via dokwerd. Bij oostenwind onder haren langs of een rond om de stad heen

  • Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-06 20:19
sapphire schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 23:16:
[...]

Ow jij gaat ook? Gezellige!

Welke afstand ga je rijden?
Ik zit nog een beetje te klooien met kleding, eerst was het tandjes warm en droog, toen warm en kans op een spettertje, toen warm en regen en sinds vanmiddag is de verwachting 23 graden en droog. Dat laatste zou perfect zijn, twijfel nog of ik voor de afdalingen een windvestje zal halen maar mezelf kennende heb ik geen zin om te stoppen omdat aan te doen :+

@Polariteit Wat een waanzin maar gaaf om te lezen :D
110 Rood gereden (met broer en neven). Gewoon kort kort met m'n vertrouwde Saeco shirt. Daar heb ik ook de Marmotte mee gereden in 2015, dus die werkt :+.

Overigens rusthartslag hier meestal onder de 45. In het ziekenhuis moeten ze de alarmen dan meestal ff wat lager zetten. Uitgaan van de 220 minus leeftijd is soms gevaarlijk is mijn bescheiden mening

  • ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:46
Vandaag een nieuw update voor Tempelo

Naast wat verbeteringen her en der en de helpteksten weer strak trekken, is de grootste wijziging het feit dat je nu eigen kledingstukken kunt toevoegen, aan de bestaande zones van Tempelo. Bij het kledingadvies zie je vervolgens deze, voor jou, herkenbare kledingstukken. Gaten worden gevuld door de standaard kledingstukken van Tempelo, je hoeft dus niet alles in te vullen.
In de vorige release was de feedback en database alvast hier op voorbereid.

Dit is de 3e personalisatie laag (standaard advies en standaard advies icm feedback blijven bestaan).

Het is niet de bedoeling dat je je complete garderobe kwijt kunt, maar meer dat je kledingstukken kunt invoeren die voor jou herkenbaar zijn. Ik heb voor mijzelf bijvoorbeeld ingevoerd Gore handschoenen (zomer) en Castelli handschoenen (dunne met lange vingers). Ik heb meer handschoenen maar aan de hand van die twee weet ik hoe laat het is. Etc.

Onder instellingen -> Persoonlijk kledingadvies, zie je nu ook hoe de adviezen voor jou afgesteld staan adhv alle feedback wat eerder gegeven was. Tot nu toe was dit een beetje een black box.

Er zijn nu ook korte How-To's toegevoegd voor de mensen die geen uitgebreide helpteksten willen lezen.

Release notes.
- Nieuw: Mijn kledingkast toegevoegd voor je eigen fietskleding
- Koppel kledingstukken aan Tempelo-zones zoals koud, fris, mild of warm
- Ride Now, Ride Later en Ride Route kunnen nu je eigen kleding gebruiken in het advies
- Ride Commute e-mails gebruiken nu ook je persoonlijke kledingkast
- Feedback toont voortaan hetzelfde advies dat je eerder zag, inclusief eigen kledingstukken
- Nieuw overzicht laat per lichaamsdeel en zone zien waar Tempelo nog aanvult
- Onder Instellingen zie je nu hoe je feedback het kledingadvies heeft afgesteld
- Kledingadvies-feedback heeft nu drie compacte keuzes: Alles klopte, Iets klopte niet en Niet meenemen
- Nieuw: Snel starten toegevoegd met korte stap-voor-stap how-to’s
- Er zijn how-to’s toegevoegd voor Ride Now, Ride Later, Ride Route, Ride Commute, integraties, alerts, account en persoonlijk kledingadvies
- De homepage heeft nu een subtiele Snel starten-link naar de how-to’s

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl


  • Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-06 16:05
J-M-T schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 12:07:
Mochten er nog over het fietspad willen langs Almere Haven, er is daar over een paar kilometer met punaises gestrooid. Er zaten zo al drie fietsers banden te vervangen, over de weg zelf geen probleem.
Dit is echt een terugkerend fenomeen. Ik weet in ieder geval van mijn fietsclub dat dit zowel in 24 als in 25 ook keren is voorgekomen.

Vooral de plek begrijp ik weinig van. Dit lijkt me nou juist een stuk fietspad waar mensen weinig last hebben van de wielrenners. Zijn genoeg andere plekken waar "we" een stuk irritanter voor omwonende kunnen zijn...

  • orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-06 16:37
Halve crosspost, maar heb zojuist de iGPSPORT BiNavi Air besteld. Komt vanuit Spanje (Aliexpress wel maar met redelijke korting dus 144 ipv 169 bij Alltricks) dus zou hopelijk niet heel lang onderweg moeten zijn. Kan ik hem binnenkort gaan testen. Ook even wat foto's maken over hoe zichtbaar dat scherm dan werkelijk is vergeleken met mijn Garmin Edge 530 nu.

Van het weekend ook nog even genoten van een lange rit met 2 anderen. 115km in totaal vanuit Achterveld via omweg naar Apeldoorn en daar via Hoog Soeren / Kootwijkerbroek (Heetweg onder andere voor de kenners) terug weer naar Achterveld en nog even terug naar huis. Maar heerlijk rustige wegen, weinig verkeer (vroeg vertrekken helpt daarbij ook wel mee). Aan het begin een beetje babbelen, daarna tempo omhoog gegooid en uiteindelijk was ik weer thuis met 36gem. Zo snel had ik nou ook weer niet verwacht. Maargoed, de kopbeurten waren toch wel redelijk 300W+ gemiddeld. Uiteindelijk dus een hele prima blokkentraining geworden :+

Ook wel mooi dat ik net over de 180u gegaan ben voor dit jaar en we nu 5/12 maanden gehad hebben. Nog 3 uur en ik zit op "de helft" van de beoogde 365 uur die ik dit jaar wil proberen te gaan halen. De voorsprong is vooralsnog ruim met zo'n 28 uur maar ik ben er natuurlijk nog lang niet. Het eerder mogelijke weekendje Luxemburg gaat niet door dus daar vallen alweer 2 lange ritten weg. Zolang ik iedere maand in ieder geval het aantal dagen ook in uren maak gaat het wel goedkomen. In de winter met binnen trainen gaan de uren nog wat makkelijker.

  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:06
Mbt de AI analyse van je fietsdata.. kennelijk is daar toch wel interesse in, gelet op Strava’s samenwerking met Claude.

Er is namelijk nu een officiële Claude connector: https://press.strava.com/...va-launches-mcp-connector
"Athletes have been telling us, in increasingly creative ways, that they want more ways to analyze their own training data," said Ryan Dixon, VP, Partnerships & Developer Relations at Strava. "They've been doing it with spreadsheets, exports, and third-party scripts for years. The MCP connector gives them a far more efficient, safer tool while keeping the athlete in control, representing a step-change in our subscription offering."

What subscribers can do at launch

“What types of activities have most improved my fitness?" Unlock your full training history, analyzed in plain language. Volume trends, pace over time, how specific training cycles have stacked up against your best.

“Are my easy days easy enough?” It’s hard to keep your pace low – look back at all your easier efforts in context to inform your perspective.

“How is my cross-training affecting my running?”

Synthesize trends across strength, cycling, running, or however you stay active.
As always, your data stays yours. The MCP connector provides read-only access, scoped to your account, and is revocable anytime from Strava settings.

[ Voor 3% gewijzigd door Requiem19 op 01-06-2026 19:05 ]


  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik ben wel fan van doorfietsroutes merk ik. Mooie brede fietspaden zonder (of met heel weinig) autos. Net die van Groningen naar leek gefietst, kan je lekker gedachteloos karren

  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Hier ontbreekt nog een deel in de fietssnelweg en hopelijk is dat dan volgend jaar opgelost. In de F340 ligt een tunnel waar veel ongelukken gebeuren tussen fietser omdat die onoverzichtelijk is. Het oud gemeenteraadslid die toen lang heeft gestreden voor die tunnels is later zelf met de fiets verongelukt in één die tunnels.

Als ik de tunnel in rij ga ik vol op de bel en bij het eruit gaan ook opdat diegenen om de bocht weten dat er een andere fietser aankomt. Je gaat bijna blind de tunnel in die ook nog erg donker is. Van volle zon naar donker, de ogen passen zich niet zo snel aan en je ziet alleen een silhouette van eventuele fietsers tegen het licht bij de uitgang.

Dan als je er dan uitkomt ligt er een 90 graden bocht en twee van de tien keer haal ik die niet. Men kan beter de bocht dan 50 meter verderop leggen opdat je ook achter je kunt kijken of op de parallel baan er verkeer aan komt.

Er liggen twee fietstunnels ongeveer 500 meter van elkaar en ze zouden eerst de tunnels éénrichtingsverkeer kunnen maken zodat er geen tegemoetkomend verkeer is in de tunnels.

  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Of ze leggen er wat drempels neer zodat de snelheid eruit is...

  • Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-06 16:35
Requiem19 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:04:
Mbt de AI analyse van je fietsdata.. kennelijk is daar toch wel interesse in, gelet op Strava’s samenwerking met Claude.

Er is namelijk nu een officiële Claude connector: https://press.strava.com/...va-launches-mcp-connector


[...]
Ik heb het ook voorbij zien komen in de e-mail. Binnenkort wanneer ik toegang heb gekregen maar eens testen en kijken of dat dit beter inzicht geeft in dingen dan wat het nu kan/is. Al is het natuurlijk beetje lastig om te bepalen wat je er nu precies mee kan ;)

Strava | AP | IP | AW


  • sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:52

sapphire

Die-hard pruts0r

@Frenz64 Hoe ging het?

Men zegt altijd een goed begin is het halve werk, is een moeizaam begin dan dubbel werk :+

Begon al vrijdag, nét op tijd mijn ass saver binnen, in de auto gegooid en gaan rijden. 5 uur over de rit gedaan omdat er blijkbaar bijzonder veel ongevallen en weg werkzaamheden waren. Zoveel politie emt sirene voorbij zien komen dat de gemiddelde vlog van Politie vlogger Jan-Willem er niks bij is :X
Vervolgens ontspannen in een hotel alles even klaarzetten enzo blijkt de as saver niet compleet, foutje van Mantel maar ik kon hem daar dus niet monteren.....
Zaterdagochtend zag de voorspelling er OK-ish uit, er was een flinke bui voorspeld met onweer tussen 8 en 9 dus veel mensen bleven het even aankijken in het hotel. Ik ook dus relatief laat gestart. Helaas na 13km begon het toch te spetteren, steeds harder tot het begon te hozen. Onder een paar flinke bomen staan schuilen met wat mensen en even gezellig staan kletsen.
Na de ergste bui weer verder gegaan en overal aan de kant mensen die lek reden want enorm veel troep op de weg, helaas ikzelf ook 2x net over de grens in Duitsland op een rot plek waar steeds enorme tractoren langs moesten en je daardoor helemaal de berm in moest (met gras tot je oksels :+). Toen was ik er wel klaar mee, ben je nog geen 30km onderweg en al 2x in de zeikregen met 16 graden en onder de bagger een bandje staan vervangen :(
Nouja wel meerdere vriendelijke mensen die kwamen vragen of ik hulp nodig had (band wilde er niet af, erop ging makkelijk). En ja waarschijnlijk had ik dit niet gehad als ik tubeless had gereden ;)
Na nog geen kilometer na mijn 2e lek kwam ik mensen tegen waar mee ik had staan kletsen onder de grote boom, ook wéér lek en geen bandjes meer en niemand had bandjes met 80mm ventiel, wachttijd voor de pechhulp van de organisatie was 1,5u :X
Ik gelukkig door kunnen rijden tot de eerste stop op de Vaalserberg, dit keer vanaf de Duitse kant, weet ook gelijk waarom ik die nog niet kende want was meer een modderige weg met stenen dan een verharde weg maargoed....
Bij de eerste stop weer kunnen schuilen voor een hoosbui en bij Shimano even 2 bandjes gekocht. Was ook mooi, pinapparaat had geen bereik dus ze zijn maar aan mensen gaan vragen of ze bij de volgende stop wilde pinnen :+ Ik had cash maar ze hadden te weinig wisselgeld dus het waren goedkope bandjes, er stond één iemand continue bandjes te pakken voor mensen en die was er gewoon klaar mee dus was niet zo moeilijk :+
Afdaling vanaf de Vaalserberg was de langste van de tocht en niet zo fijn als je zeiknat bent en het eigenlijk net te koud is....
Volgend punt op mijn persoonlijk agenda was Eyserbosweg en de Gulpenerberg, daar had ik nog een appeltje mee te schillen nadat ik daar vorig jaar moest afstappen ivm kramp op de 12% stukken :( Tegen de tijd dat ik daar kwam was de regen gestopt en begon de zon flink te schijnen en de temperatuur te stijgen!
En beide klimmetjes gingen eigenlijk goed, niet zo snel maar wel soepel dus tevreden mee :)

Boven op de Gulpenerberg was stop 2, met zon dit keer dus en schitterende plek is het dan zeg! Even kunnen opdrogen en de zon branden genoeg dat ik de zonnebrand maar te tevoorschijn gehaald heb :)
Op naar post 3 in/op Sibbe, flink lopen tanken want het werd echt warm en eigenlijk ging dat ook vrij soepel allemaal. Wahoo heeft nog even de 30+ graden aangetikt daar en inmiddels ook weer droge voeten en nat van het zweet :p.
Daar even goed gedronken en beide bidons gevuld, die ook beide helemaal nodig gehad de laatste 50km want wat een weertje was het! Lichaam trok het prima, wel 2x na een klimmetje even kort in de schaduw gestaan om af te koelen en daar was ik zeker niet de enige in. Is wel even gezellig om dan wat mensen te spreken :)
Uiteindelijk afgetikt op 157km en voelde me best prima eigenlijk. Had dorst en trek dus dat zijn in principe goede tekenen. Daar mijn fiets nog even afgespoten maar was geen redden aan. Fiets in de auto gelegd, even wat gedronken, douche gepakt en terug naar huis. Onderweg wat gegeten en met 2,5u alweer thuis :)
S'avonds toch nog de fiets schoongemaakt en kleren gewassen want ik kan gewoon niet tegen vieze gear.
Was op het einde nog weggezakt in de modder op het veld wat jammer is want ik krijg mijn schoenen niet mooi zwart meer :+

Omdat mijn kinderen meer selfies wilden mogen jullie mee genieten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7YjzdI8KG9I1s-skZRfnnkD1f0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/JqGwmMY1y1d5c9N6h6TeCy7c.jpg?f=user_large
In de eerste zonnestralen van de dag, word een mens blij van

Voor wie wil raden tot hoe hoog mijn sokken zaten....
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lzw1HGD_OcnbwuDL5i3t6xOS9sI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/I9zWOFbKJB6UKmCuaJrLAgqP.jpg?f=user_large
Voor @Frenz64 Ik had gewoon kort-kort aan hoor ;)

Gabriël AM5


  • JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-06 10:23
Toch leuk hoe verschillend de ervaringen zijn afhankelijk van de route en de starttijd.

Ik ben om 7:15 gestart, en de eerste anderhalf uur onderweg naar de eerste stop in Meerssen praktisch droog gehad, op hier en daar een natte weg na. Benen voelde goed en met een lekker groepje op pad. Na de eerste stop begon het dan wel lekker te regenen, en was het zicht slecht. Veel mensen langs de kant zien staan met lekke banden, maar gelukkig nergens last van gehad.

De tweede stop was in Noorbeek, en daar hebben we even opgewarmd met een bak koffie, kort-kort is toch wat fris als je stilstaat, en gezien het op dat moment flink door regende hebben we even de ergste bui afgewacht.

Daarna snel door naar het hoogste punt van de rondrit Vaals onderweg nog 1 hoosbui gehad maar toen we eenmaal boven waren rond een uur of half 1 begon de zon langzaam aan door te breken, wat ten goede kwam aan de sfeer op de weg!

Vanaf Vaals het zwaarste deel van de rit te pakken achtereenvolgens Kruisberg, Eyserbosweg en de Gulperberg. De drukte onderweg was goed te doen en we konden heerlijk door peddelen. De stop op de Gulperberg was op afstand de beste plek om te stoppen, heerlijk uitzicht en zon! Hier ook maar even mijn ketting opnieuw gesmeerd want de wax was aardig verdwenen.

Vervolgens door naar Sibbe, dit stuk was heerlijk bijkomen met lekker glooiende klimmen en minder stijl waardoor je de snelheid wat beter vast kunt houden. Na Sibbe op overlevingsstand de laatste 45 km uitgereden, en daarmee mijn langste rit ooit met de meeste hoogte meters :*)

  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Aan de clik gebruikers, als je dat verloopje op een pomp zet, werkt het dan net als met de "native" kop? Dus geen correctie nodig en wel geoptimaliseerde doorvoer?

  • ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:46
418O2 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:26:
Aan de clik gebruikers, als je dat verloopje op een pomp zet, werkt het dan net als met de "native" kop? Dus geen correctie nodig en wel geoptimaliseerde doorvoer?
Ja!

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl


  • sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:52

sapphire

Die-hard pruts0r

JP_S schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:47:
Toch leuk hoe verschillend de ervaringen zijn afhankelijk van de route en de starttijd.

Ik ben om 7:15 gestart, en de eerste anderhalf uur onderweg naar de eerste stop in Meerssen praktisch droog gehad, op hier en daar een natte weg na. Benen voelde goed en met een lekker groepje op pad. Na de eerste stop begon het dan wel lekker te regenen, en was het zicht slecht. Veel mensen langs de kant zien staan met lekke banden, maar gelukkig nergens last van gehad.

De tweede stop was in Noorbeek, en daar hebben we even opgewarmd met een bak koffie, kort-kort is toch wat fris als je stilstaat, en gezien het op dat moment flink door regende hebben we even de ergste bui afgewacht.

Daarna snel door naar het hoogste punt van de rondrit Vaals onderweg nog 1 hoosbui gehad maar toen we eenmaal boven waren rond een uur of half 1 begon de zon langzaam aan door te breken, wat ten goede kwam aan de sfeer op de weg!

Vanaf Vaals het zwaarste deel van de rit te pakken achtereenvolgens Kruisberg, Eyserbosweg en de Gulperberg. De drukte onderweg was goed te doen en we konden heerlijk door peddelen. De stop op de Gulperberg was op afstand de beste plek om te stoppen, heerlijk uitzicht en zon! Hier ook maar even mijn ketting opnieuw gesmeerd want de wax was aardig verdwenen.

Vervolgens door naar Sibbe, dit stuk was heerlijk bijkomen met lekker glooiende klimmen en minder stijl waardoor je de snelheid wat beter vast kunt houden. Na Sibbe op overlevingsstand de laatste 45 km uitgereden, en daarmee mijn langste rit ooit met de meeste hoogte meters :*)
Welke afstand had je? Ik had 150 rood.

Maar klopt wel aardig hoort
Want 9.45 begon het inderdaad (ongeveer) met regenen en de hoosbui die je richting Vaals had toen stond ik bij de stop op Vaals en kon nét onder een tentje springen. Ik was daar 12.05 weg ofzo en de rest deel ik helemaal qua ervaring verder :)

Gabriël AM5


  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:08
Vandaag bekeek ik mijn Garmin RVR315 radar (die zonder lampje) eens goed, het rubber is aan het degraderen grrr. bij het knopje is het al deels weg, en toen ik met mijn nagel checkte of de hele rand er misschien af kom zakte mijn nagel vrij makkelijk weg in het zacht wordende materiaal.
Ik heb de indruk dat ie ook iets plakkerig aanvoelt. Unit is nu 4 jaar oud. Best een tegenvaller vind ik. Kijken wat futurum zegt, en anders garmin zelf. Want accu is verder nog prima.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
*foutje*

[ Voor 94% gewijzigd door 418O2 op 01-06-2026 23:29 ]


  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Top. Gebruik mijn elektrische pomp eigenlijk alleen nog maar. Heb een paar setjes cores besteld en een chuck voor mijn vloerpomp

[ Voor 7% gewijzigd door 418O2 op 01-06-2026 23:29 ]


  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Mistraller schreef op maandag 1 juni 2026 @ 23:10:
Vandaag bekeek ik mijn Garmin RVR315 radar (die zonder lampje) eens goed, het rubber is aan het degraderen grrr. bij het knopje is het al deels weg, en toen ik met mijn nagel checkte of de hele rand er misschien af kom zakte mijn nagel vrij makkelijk weg in het zacht wordende materiaal.
Ik heb de indruk dat ie ook iets plakkerig aanvoelt. Unit is nu 4 jaar oud. Best een tegenvaller vind ik. Kijken wat futurum zegt, en anders garmin zelf. Want accu is verder nog prima.
Hebben zij aan gedacht bij Futurum, alleen is het in verhouding best kostbaar de vijf jaar garantie. En je moet het bij de aankoop afsluiten.

  • Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-06 16:35
Zijn er nog mensen die de Vael Ouwe hebben gereden zondag? Ik reed die voor het eerst op aanraden van anderen en moet toch zeggen dat ondanks dat het over bekend terrein was ik aardig wat weggetjes heb gezien die ik nog niet kende. Of wel kende en ze eens vanaf de andere kant benaderde.

We hadden mazzel met t weer. Alleen op t einde nadat we de fietsen hadden ingepakt begon t een beetje te regenen. Verder hebben we ook vrij weinig vakantieverkeer (lees dagjesmensen etc) gezien. De theorie die we hadden bedacht was dat omdat er onweer voorspeld was mensen al snel denken. Laat die fiets maar staan. :+

Strava | AP | IP | AW


  • schilderstape
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14:18
Wij hebben afgelopen zaterdag 150km geel gereden. Vanaf de camping vertrokken om ca. 8.15 uur en daardoor zo goed als alle buien ontweken. Na de eerste stop in Meerssen een kleine bui gehad, maar eigenlijk niet echt nat geworden.

Door alle troep en het vele water op de wegen wel enorm veel lekke banden gezien, gelukkig zelf bespaard gebleven.

Al met al een prachtige route, waarvan slechts enkele km over de doorgaande wegen. Uiteindelijk heerlijk afgesloten met de bbq op de camping. Volgend jaar zijn we er zeker weer bij!

Verwijderd

Webgnome schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 06:27:
Zijn er nog mensen die de Vael Ouwe hebben gereden zondag? Ik reed die voor het eerst op aanraden van anderen en moet toch zeggen dat ondanks dat het over bekend terrein was ik aardig wat weggetjes heb gezien die ik nog niet kende. Of wel kende en ze eens vanaf de andere kant benaderde.

We hadden mazzel met t weer. Alleen op t einde nadat we de fietsen hadden ingepakt begon t een beetje te regenen. Verder hebben we ook vrij weinig vakantieverkeer (lees dagjesmensen etc) gezien. De theorie die we hadden bedacht was dat omdat er onweer voorspeld was mensen al snel denken. Laat die fiets maar staan. :+
Die staat bij mij ook nog op de 'nog eens een keer rijden' lijst. Misschien volgend jaar, hangt een beetje van de planning tegen die tijd af. Welke afstand heb je gereden?

  • jackal.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:29
Mistraller schreef op maandag 1 juni 2026 @ 23:10:
Vandaag bekeek ik mijn Garmin RVR315 radar (die zonder lampje) eens goed, het rubber is aan het degraderen grrr. bij het knopje is het al deels weg, en toen ik met mijn nagel checkte of de hele rand er misschien af kom zakte mijn nagel vrij makkelijk weg in het zacht wordende materiaal.
Ik heb de indruk dat ie ook iets plakkerig aanvoelt. Unit is nu 4 jaar oud. Best een tegenvaller vind ik. Kijken wat futurum zegt, en anders garmin zelf. Want accu is verder nog prima.
Precies hetzelfde gehad anderhalf jaar geleden (slechte batch toen?), alleen al binnen twee jaar kapot. Kon zo naar binnen kijken bij de knop... Via Futurum een nieuwe gekregen, was nog binnen de garantie. Mijn versie met lamp is nu 3.5 jaar oud en is gewoon nog ok.
Pagina: 1 ... 725 ... 731 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:

Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).