WK 2026: Scoor de beste elektronica deals met ons advies. Scoor jouw winnende opstelling tijdens dit WK!

Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 725 726 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:43

FFW

150km geel op een gravelbike met 30mm tubeless. Gelukkig eens geen lekken dit jaar, ook niet bij anderen in mijn fietsgroepje. Dat was bij andere groepjes wel anders. De sfeer was goed. Het weer bleef droog.

Mooie fietsen gezien :)

Enige minpuntje dat ik kan noemen zijn de fel flitsende achterlichten waar je voorganger dan mee rijdt. Dat worden er elk jaar meer en het is ongelooflijk hinderlijk.

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:05
sapphire schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:47:
[...]

Welke afstand had je? Ik had 150 rood.

Maar klopt wel aardig hoort
Want 9.45 begon het inderdaad (ongeveer) met regenen en de hoosbui die je richting Vaals had toen stond ik bij de stop op Vaals en kon nét onder een tentje springen. Ik was daar 12.05 weg ofzo en de rest deel ik helemaal qua ervaring verder :)
215 Oranje vanaf Vaals hebben we denk aardig dezelfde route gereden want Oranje ging daar van de gele 150 over op de rode 150.

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:46
jackal.nl schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:09:
[...]

Precies hetzelfde gehad anderhalf jaar geleden (slechte batch toen?), alleen al binnen twee jaar kapot. Kon zo naar binnen kijken bij de knop... Via Futurum een nieuwe gekregen, was nog binnen de garantie. Mijn versie met lamp is nu 3.5 jaar oud en is gewoon nog ok.
Dit heb ik ook gehad. Geen idee hoe oud de RVR toen was (kwam volgens mij uit het buitenland) en toen besloten om de RVR515 aan te schaffen.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:51
FFW schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:11:
150km geel op een gravelbike met 30mm tubeless. Gelukkig eens geen lekken dit jaar, ook niet bij anderen in mijn fietsgroepje. Dat was bij andere groepjes wel anders. De sfeer was goed. Het weer bleef droog.

Mooie fietsen gezien :)

Enige minpuntje dat ik kan noemen zijn de fel flitsende achterlichten waar je voorganger dan mee rijdt. Dat worden er elk jaar meer en het is ongelooflijk hinderlijk.
En volgens mij, officieel, mag dat niet eens. Ik heb mijn varia ook op niet knipperen staan tegenwoordig omdat ik ook wel in de gaten kreeg dat dat niet handig is.
sebasd schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:03:
[...]

Die staat bij mij ook nog op de 'nog eens een keer rijden' lijst. Misschien volgend jaar, hangt een beetje van de planning tegen die tijd af. Welke afstand heb je gereden?
We hebben de 60 gedaan. Dat was meer omdat er iemand bij was die niet helemaal fit zei te zijn en vervolgens iedereen er keihard uit reed :D .
We hadden achteraf met gemak 80 kunnen doen als die er was geweest. 100 zou net teveel zijn op de snelheid die we aan hielden. Al blijft dat koffiedik kijken natuurlijk. Qua hoogtemeters was de 100km ook geen echte uitdaging (100 m meer dan bij de 60..).

[ Voor 3% gewijzigd door Webgnome op 02-06-2026 09:47 ]

Strava | AP | IP | AW

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:49
esphome schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 02:00:
[...]

Hebben zij aan gedacht bij Futurum, alleen is het in verhouding best kostbaar de vijf jaar garantie. En je moet het bij de aankoop afsluiten.
Dergelijke fouten hebben niks te maken met garantie; het is handig om het daaronder weg te schuiven, maar zoals ik hier lees (en ook al een beetje vermoedde) is het een niet op zichzelf staand iets. Extra garantie kopen wordt eigenlijk altijd afgeraden. Maar Garmin kennende verwacht ik wel dat ze dit goed oplossen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• FFW

FFW

Webgnome schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:38:
[...]

En volgens mij, officieel, mag dat niet eens. Ik heb mijn varia ook op niet knipperen staan tegenwoordig omdat ik ook wel in de gaten kreeg dat dat niet handig is.
Als je leest waarmee een achterlicht wordt geadverteerd lees je ook waar het al fout gaat. Wat is het nut om op 2 kilometer zichtbaar te zijn met een flitsend fietslampje, bij daglicht. Dat is voor iedereen die achter je rijdt dus verblindend.

• Webgnome
FFW schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:15:
[...]

Als je leest waarmee een achterlicht wordt geadverteerd lees je ook waar het al fout gaat. Wat is het nut om op 2 kilometer zichtbaar te zijn met een flitsend fietslampje, bij daglicht. Dat is voor iedereen die achter je rijdt dus verblindend.
Ja, die 2km snap ik ook niet. Enig idee hoe ver dat is 8)7

Strava | AP | IP | AW

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Webgnome schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:39:
[...]

Ik heb daar wel een idee bij. })

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:50
Webgnome schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:39:
[...]

Zichtbaar is wat anders dan verblindend.

In een groep moet je hem gewoon op peloton mode zetten, of uit.

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:05
Met regen op je bril is het enorm hinderlijk zo'n lampje voor je neus.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:41

sapphire

Die-hard pruts0r

FFW schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:15:
[...]

Garmin is Amerikaans, trek die logica door naar de Amerikaanse infrastructuur en dan snap ik het iig beter. Meeste wegen daar zijn lang en relatief recht en waarschijnlijk buiten de steden donker. Fietsers zijn er amper dus je wilt wel gezien worden door zo'n MAGA figuur in een veel te grote pick-up truck :X

Wat dat betreft is onze Europese en zeker Nederlands (fiets) infra tamelijk uniek. EU breed zou regelgeving hiervoor wel mooi gedaan kunnen worden, naar Duits voorbeeld ofzo.

Gabriël AM5

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:25

Kluus

Gang is alles

Ik heb (of had want nu even niet meer in gebruik) de radar ook altijd gewoon uit staan. In het donker gebruik ik die peloton stand, ook als ik alleen fiets met woon-werk want ook daarvoor is die peloton stand al meer dan voldoende is mijn ervaring. En zo gaat de accu tenminste ook een paar ritten mee.

Het wordt inderdaad wel telkens meer, want de standaard is nog steeds die hinderlijke knipperstanden en het gros van de fietsers past hier helaas niets actief aan aan. :( En is trouwens ook niet alleen Garmin, ik vind al die knipperlampjes gewoon mega irritant.

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 02-06-2026 12:51 ]

• Webgnome
@Kluus en het mag niet eens in Nederland. Geen hond die er op let trouwens zoals je zelf ook al aangeeft. Overigens heb ik de radar wel gewoon altijd aan staan. Dat vind ik persoonlijk echt een super uitvinding. Laatst deed ie het een keer niet en merkte toch wel dat ik mij een stukje onveiliger voelde hierdoor.

Strava | AP | IP | AW

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Webgnome schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:53:
@Kluus en het mag niet eens in Nederland. Geen hond die er op let trouwens zoals je zelf ook al aangeeft. Overigens heb ik de radar wel gewoon altijd aan staan. Dat vind ik persoonlijk echt een super uitvinding. Laatst deed ie het een keer niet en merkte toch wel dat ik mij een stukje onveiliger voelde hierdoor.
Ja de radar wel aan maar het licht uit bedoelde ik.

De reden dat ik hem nu even niet gebruik omdat ik klaar was met meerdere apparaten bijhouden en laders die steeds door mijn kinderen gejat worden, maar ik snap wel wat je bedoeld kwa gevoel van veiligheid ja.

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:24
Kluus schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:57:
[...]

Ja de radar wel aan maar het licht uit bedoelde ik.

De reden dat ik hem nu even niet gebruik omdat ik klaar was met meerdere apparaten bijhouden en laders die steeds door mijn kinderen gejat worden, maar ik snap wel wat je bedoeld kwa gevoel van veiligheid ja.
Ook niet het knipperen als er een auto gedetecteerd wordt ? Dat vind ik juist het veiligste aan die radar, dat mensen in deze "ik zit toch lekker op mijn gsm" tijden toch wel gewaarschuwd worden. Ik heb soms de neiging te geloven dat ze meer in een boog om me heen rijden 🙂. Voor de rest hoeft er geen licht te schijnen als er geen verkeer aan komt..

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Cloclo100 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:24:
[...]

Ook niet het knipperen als er een auto gedetecteerd wordt ? Dat vind ik juist het veiligste aan die radar, dat mensen in deze "ik zit toch lekker op mijn gsm" tijden toch wel gewaarschuwd worden. Ik heb soms de neiging te geloven dat ze meer in een boog om me heen rijden 🙂. Voor de rest hoeft er geen licht te schijnen als er geen verkeer aan komt..
Mja ik geloof daar niet zo in eerlijk gezegd, als ik zelf in de auto zit vind ik die knipperlampjes ook maar irritant. Meestal heb ik de fietser dan al lang gezien en leid het mij alleen maar extra onnodig af. Misschien ligt het aan mij maar ik heb ook het idee dat ik juist door dat knipperlicht meer moeite heb om de snelheid van en mijn afstand tot die fietser in te schatten.

Op de fiets heb ik me ook nooit onveilig gevoeld ofzo doordat ik geen knipperlicht aan heb staan.

[ Voor 15% gewijzigd door Kluus op 02-06-2026 13:32 ]

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:36
Dat klopt. Een van de redenen dat een knipperlampje officieel niet mag: afstand inschatten is lastig en daarmee wordt een stuk veiligheid weggehaald.

Maar de politie is überhaupt blij dat je IETS hebt qua licht. Anders dan zo’n klote HEMA lampje waar de batterij al bijna op is.

Ik heb overdag de lamp ook uit en de radar aan. Ook in een groep. Dan is zo’n lamp aanlaten echt niet nodig. Zichtbaar genoeg met zo veel mensen bij elkaar lijkt mij.

Maar wat je zegt. Genoeg die denken na mij de zondvloed. Aan dat ding en of de rest er last van heeft. Who cares.

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Die radar is idd irritant als je in groepsritje hem op volle stand hebt knipperen.
Maar dan draai ik hem meestal gewoon wat naar beneden/of zet ik de lamp uit overdag.

Maar als je gewoon solo rijd tja hoeveel mensen gaan er dan last van hebben / voordeel die het oplevert omdat iemand je wel opmerkt.
Dan heb ik hem gewoon op standaard stand staan.
Een remlicht van een auto geeft meer licht en ik heb persoonlijk ook veel meer last van lampen van tegenliggers dan toevallig iemand die ik 10 seconde met een radar voor mij zie.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:24

Phydomir

Dennis

ElGreco schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:44:
Dat klopt. Een van de redenen dat een knipperlampje officieel niet mag: afstand inschatten is lastig en daarmee wordt een stuk veiligheid weggehaald.
Denk ik wel een beetje dubbel, want een knipperend licht valt wel veel meer op dan een constant licht. Mensen zijn veel gevoeliger voor een verandering van wat je ziet, dan een constant iets.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• orlok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15:43
DDX schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:48:
Die radar is idd irritant als je in groepsritje hem op volle stand hebt knipperen.
Maar dan draai ik hem meestal gewoon wat naar beneden/of zet ik de lamp uit overdag.

Maar als je gewoon solo rijd tja hoeveel mensen gaan er dan last van hebben / voordeel die het oplevert omdat iemand je wel opmerkt.
Een remlicht van een auto geeft meer licht en ik heb persoonlijk ook veel meer last van lampen van tegenliggers dan toevallig iemand die ik 10 seconde met een radar voor mij zie.
Nou 10 seconden . . . . , zo snel rijd ik nou ook weer niet iemand voorbij maar er er bij die zie je al vanaf een paar honderd meter voor je en dat is soms wel vervelend als ze zo vel knipperen. 🫨

Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

• ElGreco
  • Laatst online: 15:36
[...] ik heb persoonlijk ook veel meer last van lampen van tegenliggers [...]
Je bedoelt zeker de naar de hemel gerichte zoeklichten op e-bikes? ;)

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online

Die van mij knippert enkel als er een auto aan komt. Val je toch meer op. Als het donker wordt gaat hij in peleton stand, hij gaat dan pulseren als er een auto aan komt (dus niet knipperen)

Smartbikelights app kun je dat mee doen..

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:14
ElGreco schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:14:
[...]

Breek me de bek niet los....
Vanochtend weer zo'n fossiel, tegenligger met e-bike. Licht op standje "opkomende zon bijlichten" en 10° omhoog gericht. Dus vól verblindend.

• FFW

FFW

Achterliggers zien blauwe vlekken omdat ze verblind worden door de ultrabright led lampjes , en kunnen dan eerder een ongeluk veroorzaken. Dus ik denk dat dat veiligheids gevoel niet klopt.

het zijn er inmiddels al te veel en het is een goedkope graaibak gadget dus worden er alleen maar meer.

Hoe dan ook : in een toerrit met meerdere fietsers moet het uit.

• Webgnome
FFW schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:43:
Achterliggers zien blauwe vlekken omdat ze verblind worden door de ultrabright led lampjes , en kunnen dan eerder een ongeluk veroorzaken. Dus ik denk dat dat veiligheids gevoel niet klopt.

het zijn er inmiddels al te veel en het is een goedkope graaibak gadget dus worden er alleen maar meer.

Hoe dan ook : in een toerrit met meerdere fietsers moet het uit.
correctie. Jij wil dat het dan uit gaat. De wet zegt echter dat je licht op je fiets moet hebben. En ja, het word verkeerd gebruikt, het geeft overlast maar om nou te stellen dat het ongelukken veroorzaakt? Het werkt niet mee, echter er zijn andere oorzaken die een hogere kans op ongelukken hebben dan dit dunkt me.

Strava | AP | IP | AW

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
ElGreco schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:14:
[...]

Ook, maar doel meer op auto's die (zoals het hoort) met hun lampen in de berm schijnen.
En meestal ligt fietspad ook iets lager dan de weg.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Frenz64
  • Nu online
Mooi verhaal over Limburgs Mooiste @sapphire , ik zal ook iets meer toelichten dan het summiere verhaaltje.

Om te beginnen was ik er de middag ervoor al, op de camping. Wat een circus, verschrikkelijk, echt niet mijn ding. Ik rijd sowieso 95% solo en een enkele keer met een SR. Maar goed, m'n broer en een paar neven doen dit al jaren en ik zie die zo weinig dat het idee me wel aanstond. De verhalen hier op 't forum dat het minder massaal is dan AGR hielpen ook wel mee.

Na het enerverende verslag van de dikke bandenrace van de 2-4 jarigen, de 5 en 6 jarigen en de categorie 7,8 met dito prijsuitrijkingen was ik wel klaar met de herrie van het terrein. Toen kwam de DJ 8)7 Afijn, om 22:00 uur was het rustig. De weersvoorspelling was duidelijk, veel onweersbuien in de nacht (viel mee) en een grote plensbui van 8 -9 uur 's ochtend. Wij zouden om 8:45 starten. Dat werd ietsje later en de bui bleef uit, wel wat gespetter. Vol goede moed de rit gestart, ik druk op rijden op m'n onvolprezen altijd betrouwbare 1040, wtf, een freeze, deed niks meer. Ai, if it ain't on Strava....maar ja, we gingen al rijden en ik kon moeilijk 7 man tegenhouden omdat de fietscomputer weigerde. 11 km later reageerde hij eindelijk en daalde m'n hartslag. Inmiddels was het wel gaan regenen, zachtjes, maar je werd er wel nat van, en goor. M'n maagdelijke nieuwe witte Grip Grabs (jaja, Frenz heeft uitgepakt, nieuwe sokken!) werden grijze smurriesokken. En vanaf km 1 was de route links en rechts bevolkt met plakkende wielrenners. Nog nooit zoveel lekke banden gezien, bizar. Onze groep bleef verschoond tot 5 km voor het einde: 1 lekke band maar (en m'n broer constateerde wat spetter op z'n onderbuis, ja hij rijdt wel tubeless, it runs dus niet in the family 8-) ). De laatste 500 meter onverhard naar het drielandenpunt was het 'toppunt', harde regen en gewoon koud ineens. Om 12 uur (bij 44km) doken we een uitspanning voor de traditionele koffie met vlaai. Daarna stopte de regen en brak langzamerhand de zon door om de rest van de dag uitbundig te schijnen. Maar de afdaling vanaf het drielandenpunt met natte kleren (kort kort uiteraard) en koude stijve spieren na de iets te lange pitstop was verre van prettig. Gelukkig kon daarna het grote genieten beginnen. Mijn broer kwam overal fluitend als eerste boven (15 kilo minder gewicht en een veel betere VO2 max en rijdt >10k per jaar), maar ik kon hem steeds beter volgen bergop. Ik had de bekende superbenen die dag. Het helpt uiteraard ook heel goed dat je bovenaan steeds kan herstellen terwijl de rest later boven komt en meteen door moet. Bij de finish misten we de afslag naar het terrein en pas toen we weer bij klim 1 van 18 waren, aldus de nog steeds werkende 1040, hadden we door dat we in ons enthousiasme aan rondje twee begonnen waren. Omgekeerde en twee kilometer (!) teruggefietst om van het welverdiende pilsje onder de finishboog te genieten. Qua drukte viel het me mee, bij één klim was er een opstopping omdat er een grote tractor de zaak ietwat blokkeerde en er waren op de 12-14% stukken wat wandelaars, maar ik heb overal goed door kunnen rijden en geen mafkezerij in de afdalingen, ook prettig.

Rijd ik volgend jaar weer mee? Mwah, vanwege het sociale aspect wel, maar dat hele commerciële gebeuren eromheen hoeft voor mij niet. Mijn voorkeur gaat toch altijd uit naar een eigen route langs de bekende klimmetjes, zonder die massaliteit. Toch wel aardig om een keer mee te maken.
Pagina: 1 ... 725 726 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:

Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).