Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 726 ... 731 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:16

FFW

150km geel op een gravelbike met 30mm tubeless. Gelukkig eens geen lekken dit jaar, ook niet bij anderen in mijn fietsgroepje. Dat was bij andere groepjes wel anders. De sfeer was goed. Het weer bleef droog.

Mooie fietsen gezien :)

Enige minpuntje dat ik kan noemen zijn de fel flitsende achterlichten waar je voorganger dan mee rijdt. Dat worden er elk jaar meer en het is ongelooflijk hinderlijk.

  • JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-06 10:23
sapphire schreef op maandag 1 juni 2026 @ 22:47:
[...]

Welke afstand had je? Ik had 150 rood.

Maar klopt wel aardig hoort
Want 9.45 begon het inderdaad (ongeveer) met regenen en de hoosbui die je richting Vaals had toen stond ik bij de stop op Vaals en kon nét onder een tentje springen. Ik was daar 12.05 weg ofzo en de rest deel ik helemaal qua ervaring verder :)
215 Oranje vanaf Vaals hebben we denk aardig dezelfde route gereden want Oranje ging daar van de gele 150 over op de rode 150.

  • Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:30
jackal.nl schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:09:
[...]

Precies hetzelfde gehad anderhalf jaar geleden (slechte batch toen?), alleen al binnen twee jaar kapot. Kon zo naar binnen kijken bij de knop... Via Futurum een nieuwe gekregen, was nog binnen de garantie. Mijn versie met lamp is nu 3.5 jaar oud en is gewoon nog ok.
Dit heb ik ook gehad. Geen idee hoe oud de RVR toen was (kwam volgens mij uit het buitenland) en toen besloten om de RVR515 aan te schaffen.

  • Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-06 16:35
FFW schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:11:
150km geel op een gravelbike met 30mm tubeless. Gelukkig eens geen lekken dit jaar, ook niet bij anderen in mijn fietsgroepje. Dat was bij andere groepjes wel anders. De sfeer was goed. Het weer bleef droog.

Mooie fietsen gezien :)

Enige minpuntje dat ik kan noemen zijn de fel flitsende achterlichten waar je voorganger dan mee rijdt. Dat worden er elk jaar meer en het is ongelooflijk hinderlijk.
En volgens mij, officieel, mag dat niet eens. Ik heb mijn varia ook op niet knipperen staan tegenwoordig omdat ik ook wel in de gaten kreeg dat dat niet handig is.
Verwijderd schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:03:
[...]

Die staat bij mij ook nog op de 'nog eens een keer rijden' lijst. Misschien volgend jaar, hangt een beetje van de planning tegen die tijd af. Welke afstand heb je gereden?
We hebben de 60 gedaan. Dat was meer omdat er iemand bij was die niet helemaal fit zei te zijn en vervolgens iedereen er keihard uit reed :D .
We hadden achteraf met gemak 80 kunnen doen als die er was geweest. 100 zou net teveel zijn op de snelheid die we aan hielden. Al blijft dat koffiedik kijken natuurlijk. Qua hoogtemeters was de 100km ook geen echte uitdaging (100 m meer dan bij de 60..).

[ Voor 3% gewijzigd door Webgnome op 02-06-2026 09:47 ]

Strava | AP | IP | AW


  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
esphome schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 02:00:
[...]

Hebben zij aan gedacht bij Futurum, alleen is het in verhouding best kostbaar de vijf jaar garantie. En je moet het bij de aankoop afsluiten.
Dergelijke fouten hebben niks te maken met garantie; het is handig om het daaronder weg te schuiven, maar zoals ik hier lees (en ook al een beetje vermoedde) is het een niet op zichzelf staand iets. Extra garantie kopen wordt eigenlijk altijd afgeraden. Maar Garmin kennende verwacht ik wel dat ze dit goed oplossen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:16

FFW

Webgnome schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 08:38:
[...]

En volgens mij, officieel, mag dat niet eens. Ik heb mijn varia ook op niet knipperen staan tegenwoordig omdat ik ook wel in de gaten kreeg dat dat niet handig is.
Als je leest waarmee een achterlicht wordt geadverteerd lees je ook waar het al fout gaat. Wat is het nut om op 2 kilometer zichtbaar te zijn met een flitsend fietslampje, bij daglicht. Dat is voor iedereen die achter je rijdt dus verblindend.

  • Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-06 16:35
FFW schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:15:
[...]

Als je leest waarmee een achterlicht wordt geadverteerd lees je ook waar het al fout gaat. Wat is het nut om op 2 kilometer zichtbaar te zijn met een flitsend fietslampje, bij daglicht. Dat is voor iedereen die achter je rijdt dus verblindend.
Ja, die 2km snap ik ook niet. Enig idee hoe ver dat is 8)7

Strava | AP | IP | AW


  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Webgnome schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:39:
[...]

Ja, die 2km snap ik ook niet. Enig idee hoe ver dat is 8)7
Ik heb daar wel een idee bij. })

  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Webgnome schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:39:
[...]

Ja, die 2km snap ik ook niet. Enig idee hoe ver dat is 8)7
Zichtbaar is wat anders dan verblindend.

In een groep moet je hem gewoon op peloton mode zetten, of uit.

  • JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-06 10:23
Met regen op je bril is het enorm hinderlijk zo'n lampje voor je neus.

  • sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:16

sapphire

Die-hard pruts0r

FFW schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:15:
[...]

Als je leest waarmee een achterlicht wordt geadverteerd lees je ook waar het al fout gaat. Wat is het nut om op 2 kilometer zichtbaar te zijn met een flitsend fietslampje, bij daglicht. Dat is voor iedereen die achter je rijdt dus verblindend.
Garmin is Amerikaans, trek die logica door naar de Amerikaanse infrastructuur en dan snap ik het iig beter. Meeste wegen daar zijn lang en relatief recht en waarschijnlijk buiten de steden donker. Fietsers zijn er amper dus je wilt wel gezien worden door zo'n MAGA figuur in een veel te grote pick-up truck :X

Wat dat betreft is onze Europese en zeker Nederlands (fiets) infra tamelijk uniek. EU breed zou regelgeving hiervoor wel mooi gedaan kunnen worden, naar Duits voorbeeld ofzo.

Gabriël AM5


  • Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:40

Kluus

Gang is alles

Ik heb (of had want nu even niet meer in gebruik) de radar ook altijd gewoon uit staan. In het donker gebruik ik die peloton stand, ook als ik alleen fiets met woon-werk want ook daarvoor is die peloton stand al meer dan voldoende is mijn ervaring. En zo gaat de accu tenminste ook een paar ritten mee.

Het wordt inderdaad wel telkens meer, want de standaard is nog steeds die hinderlijke knipperstanden en het gros van de fietsers past hier helaas niets actief aan aan. :( En is trouwens ook niet alleen Garmin, ik vind al die knipperlampjes gewoon mega irritant.

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 02-06-2026 12:51 ]


  • Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-06 16:35
@Kluus en het mag niet eens in Nederland. Geen hond die er op let trouwens zoals je zelf ook al aangeeft. Overigens heb ik de radar wel gewoon altijd aan staan. Dat vind ik persoonlijk echt een super uitvinding. Laatst deed ie het een keer niet en merkte toch wel dat ik mij een stukje onveiliger voelde hierdoor.

Strava | AP | IP | AW


  • Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:40

Kluus

Gang is alles

Webgnome schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:53:
@Kluus en het mag niet eens in Nederland. Geen hond die er op let trouwens zoals je zelf ook al aangeeft. Overigens heb ik de radar wel gewoon altijd aan staan. Dat vind ik persoonlijk echt een super uitvinding. Laatst deed ie het een keer niet en merkte toch wel dat ik mij een stukje onveiliger voelde hierdoor.
Ja de radar wel aan maar het licht uit bedoelde ik.

De reden dat ik hem nu even niet gebruik omdat ik klaar was met meerdere apparaten bijhouden en laders die steeds door mijn kinderen gejat worden, maar ik snap wel wat je bedoeld kwa gevoel van veiligheid ja.

  • Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-06 15:19
Kluus schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:57:
[...]

Ja de radar wel aan maar het licht uit bedoelde ik.

De reden dat ik hem nu even niet gebruik omdat ik klaar was met meerdere apparaten bijhouden en laders die steeds door mijn kinderen gejat worden, maar ik snap wel wat je bedoeld kwa gevoel van veiligheid ja.
Ook niet het knipperen als er een auto gedetecteerd wordt ? Dat vind ik juist het veiligste aan die radar, dat mensen in deze "ik zit toch lekker op mijn gsm" tijden toch wel gewaarschuwd worden. Ik heb soms de neiging te geloven dat ze meer in een boog om me heen rijden 🙂. Voor de rest hoeft er geen licht te schijnen als er geen verkeer aan komt..

  • Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:40

Kluus

Gang is alles

Cloclo100 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:24:
[...]

Ook niet het knipperen als er een auto gedetecteerd wordt ? Dat vind ik juist het veiligste aan die radar, dat mensen in deze "ik zit toch lekker op mijn gsm" tijden toch wel gewaarschuwd worden. Ik heb soms de neiging te geloven dat ze meer in een boog om me heen rijden 🙂. Voor de rest hoeft er geen licht te schijnen als er geen verkeer aan komt..
Mja ik geloof daar niet zo in eerlijk gezegd, als ik zelf in de auto zit vind ik die knipperlampjes ook maar irritant. Meestal heb ik de fietser dan al lang gezien en leid het mij alleen maar extra onnodig af. Misschien ligt het aan mij maar ik heb ook het idee dat ik juist door dat knipperlicht meer moeite heb om de snelheid van en mijn afstand tot die fietser in te schatten.

Op de fiets heb ik me ook nooit onveilig gevoeld ofzo doordat ik geen knipperlicht aan heb staan.

[ Voor 15% gewijzigd door Kluus op 02-06-2026 13:32 ]


  • ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:09
Dat klopt. Een van de redenen dat een knipperlampje officieel niet mag: afstand inschatten is lastig en daarmee wordt een stuk veiligheid weggehaald.

Maar de politie is überhaupt blij dat je IETS hebt qua licht. Anders dan zo’n klote HEMA lampje waar de batterij al bijna op is.

Ik heb overdag de lamp ook uit en de radar aan. Ook in een groep. Dan is zo’n lamp aanlaten echt niet nodig. Zichtbaar genoeg met zo veel mensen bij elkaar lijkt mij.

Maar wat je zegt. Genoeg die denken na mij de zondvloed. Aan dat ding en of de rest er last van heeft. Who cares.

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl


  • DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:33
Die radar is idd irritant als je in groepsritje hem op volle stand hebt knipperen.
Maar dan draai ik hem meestal gewoon wat naar beneden/of zet ik de lamp uit overdag.

Maar als je gewoon solo rijd tja hoeveel mensen gaan er dan last van hebben / voordeel die het oplevert omdat iemand je wel opmerkt.
Dan heb ik hem gewoon op standaard stand staan.
Een remlicht van een auto geeft meer licht en ik heb persoonlijk ook veel meer last van lampen van tegenliggers dan toevallig iemand die ik 10 seconde met een radar voor mij zie.

https://www.strava.com/athletes/2323035


  • Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:20

Phydomir

Dennis

ElGreco schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:44:
Dat klopt. Een van de redenen dat een knipperlampje officieel niet mag: afstand inschatten is lastig en daarmee wordt een stuk veiligheid weggehaald.
Denk ik wel een beetje dubbel, want een knipperend licht valt wel veel meer op dan een constant licht. Mensen zijn veel gevoeliger voor een verandering van wat je ziet, dan een constant iets.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky


  • orlok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:41
DDX schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:48:
Die radar is idd irritant als je in groepsritje hem op volle stand hebt knipperen.
Maar dan draai ik hem meestal gewoon wat naar beneden/of zet ik de lamp uit overdag.

Maar als je gewoon solo rijd tja hoeveel mensen gaan er dan last van hebben / voordeel die het oplevert omdat iemand je wel opmerkt.
Dan heb ik hem gewoon op standaard stand staan.
Een remlicht van een auto geeft meer licht en ik heb persoonlijk ook veel meer last van lampen van tegenliggers dan toevallig iemand die ik 10 seconde met een radar voor mij zie.
Nou 10 seconden . . . . , zo snel rijd ik nou ook weer niet iemand voorbij maar er er bij die zie je al vanaf een paar honderd meter voor je en dat is soms wel vervelend als ze zo vel knipperen. 🫨

Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless


  • ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:09
DDX schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:48:
[...] ik heb persoonlijk ook veel meer last van lampen van tegenliggers [...]
Je bedoelt zeker de naar de hemel gerichte zoeklichten op e-bikes? ;)

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl


  • martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:49
DDX schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 13:48:
Die radar is idd irritant als je in groepsritje hem op volle stand hebt knipperen.
Maar dan draai ik hem meestal gewoon wat naar beneden/of zet ik de lamp uit overdag.

Maar als je gewoon solo rijd tja hoeveel mensen gaan er dan last van hebben / voordeel die het oplevert omdat iemand je wel opmerkt.
Dan heb ik hem gewoon op standaard stand staan.
Een remlicht van een auto geeft meer licht en ik heb persoonlijk ook veel meer last van lampen van tegenliggers dan toevallig iemand die ik 10 seconde met een radar voor mij zie.
Die van mij knippert enkel als er een auto aan komt. Val je toch meer op. Als het donker wordt gaat hij in peleton stand, hij gaat dan pulseren als er een auto aan komt (dus niet knipperen)

Smartbikelights app kun je dat mee doen..

  • Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-06 10:33
ElGreco schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:14:
[...]

Je bedoelt zeker de naar de hemel gerichte zoeklichten op e-bikes? ;)
Breek me de bek niet los....
Vanochtend weer zo'n fossiel, tegenligger met e-bike. Licht op standje "opkomende zon bijlichten" en 10° omhoog gericht. Dus vól verblindend.

  • FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:16

FFW

Achterliggers zien blauwe vlekken omdat ze verblind worden door de ultrabright led lampjes , en kunnen dan eerder een ongeluk veroorzaken. Dus ik denk dat dat veiligheids gevoel niet klopt.

het zijn er inmiddels al te veel en het is een goedkope graaibak gadget dus worden er alleen maar meer.

Hoe dan ook : in een toerrit met meerdere fietsers moet het uit.

  • Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-06 16:35
FFW schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:43:
Achterliggers zien blauwe vlekken omdat ze verblind worden door de ultrabright led lampjes , en kunnen dan eerder een ongeluk veroorzaken. Dus ik denk dat dat veiligheids gevoel niet klopt.

het zijn er inmiddels al te veel en het is een goedkope graaibak gadget dus worden er alleen maar meer.

Hoe dan ook : in een toerrit met meerdere fietsers moet het uit.
correctie. Jij wil dat het dan uit gaat. De wet zegt echter dat je licht op je fiets moet hebben. En ja, het word verkeerd gebruikt, het geeft overlast maar om nou te stellen dat het ongelukken veroorzaakt? Het werkt niet mee, echter er zijn andere oorzaken die een hogere kans op ongelukken hebben dan dit dunkt me.

Strava | AP | IP | AW


  • DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:33
ElGreco schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 15:14:
[...]

Je bedoelt zeker de naar de hemel gerichte zoeklichten op e-bikes? ;)
Ook, maar doel meer op auto's die (zoals het hoort) met hun lampen in de berm schijnen.
En meestal ligt fietspad ook iets lager dan de weg.

https://www.strava.com/athletes/2323035


  • Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-06 20:19
Mooi verhaal over Limburgs Mooiste @sapphire , ik zal ook iets meer toelichten dan het summiere verhaaltje.

Om te beginnen was ik er de middag ervoor al, op de camping. Wat een circus, verschrikkelijk, echt niet mijn ding. Ik rijd sowieso 95% solo en een enkele keer met een SR. Maar goed, m'n broer en een paar neven doen dit al jaren en ik zie die zo weinig dat het idee me wel aanstond. De verhalen hier op 't forum dat het minder massaal is dan AGR hielpen ook wel mee.

Na het enerverende verslag van de dikke bandenrace van de 2-4 jarigen, de 5 en 6 jarigen en de categorie 7,8 met dito prijsuitrijkingen was ik wel klaar met de herrie van het terrein. Toen kwam de DJ 8)7 Afijn, om 22:00 uur was het rustig. De weersvoorspelling was duidelijk, veel onweersbuien in de nacht (viel mee) en een grote plensbui van 8 -9 uur 's ochtend. Wij zouden om 8:45 starten. Dat werd ietsje later en de bui bleef uit, wel wat gespetter. Vol goede moed de rit gestart, ik druk op rijden op m'n onvolprezen altijd betrouwbare 1040, wtf, een freeze, deed niks meer. Ai, if it ain't on Strava....maar ja, we gingen al rijden en ik kon moeilijk 7 man tegenhouden omdat de fietscomputer weigerde. 11 km later reageerde hij eindelijk en daalde m'n hartslag. Inmiddels was het wel gaan regenen, zachtjes, maar je werd er wel nat van, en goor. M'n maagdelijke nieuwe witte Grip Grabs (jaja, Frenz heeft uitgepakt, nieuwe sokken!) werden grijze smurriesokken. En vanaf km 1 was de route links en rechts bevolkt met plakkende wielrenners. Nog nooit zoveel lekke banden gezien, bizar. Onze groep bleef verschoond tot 5 km voor het einde: 1 lekke band maar (en m'n broer constateerde wat spetter op z'n onderbuis, ja hij rijdt wel tubeless, it runs dus niet in the family 8-) ). De laatste 500 meter onverhard naar het drielandenpunt was het 'toppunt', harde regen en gewoon koud ineens. Om 12 uur (bij 44km) doken we een uitspanning voor de traditionele koffie met vlaai. Daarna stopte de regen en brak langzamerhand de zon door om de rest van de dag uitbundig te schijnen. Maar de afdaling vanaf het drielandenpunt met natte kleren (kort kort uiteraard) en koude stijve spieren na de iets te lange pitstop was verre van prettig. Gelukkig kon daarna het grote genieten beginnen. Mijn broer kwam overal fluitend als eerste boven (15 kilo minder gewicht en een veel betere VO2 max en rijdt >10k per jaar), maar ik kon hem steeds beter volgen bergop. Ik had de bekende superbenen die dag. Het helpt uiteraard ook heel goed dat je bovenaan steeds kan herstellen terwijl de rest later boven komt en meteen door moet. Bij de finish misten we de afslag naar het terrein en pas toen we weer bij klim 1 van 18 waren, aldus de nog steeds werkende 1040, hadden we door dat we in ons enthousiasme aan rondje twee begonnen waren. Omgekeerde en twee kilometer (!) teruggefietst om van het welverdiende pilsje onder de finishboog te genieten. Qua drukte viel het me mee, bij één klim was er een opstopping omdat er een grote tractor de zaak ietwat blokkeerde en er waren op de 12-14% stukken wat wandelaars, maar ik heb overal goed door kunnen rijden en geen mafkezerij in de afdalingen, ook prettig.

Rijd ik volgend jaar weer mee? Mwah, vanwege het sociale aspect wel, maar dat hele commerciële gebeuren eromheen hoeft voor mij niet. Mijn voorkeur gaat toch altijd uit naar een eigen route langs de bekende klimmetjes, zonder die massaliteit. Toch wel aardig om een keer mee te maken.

  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
https://amzn.eu/d/05GM7yLd
Bij amazon trouwens een set click valves voor 6.99. En vier halen, drie betalen. Zit je dus op 5 euro en een beetje voor een setje

[ Voor 19% gewijzigd door 418O2 op 02-06-2026 17:13 ]


  • raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:58
Afgelopen weekend hadden we een vrienden fiets-weekend
Vorig jaar al afgesproken ivm planning, paar weken geleden kwamen we er achter dat er een "eventje" was...

Vrijdagochtend op tijd naar Limburg en het eerste rondje met de getrainde fietsers vanaf en rond Bemelen ivm de voorspelling.
Iets ingekort ivm de enorme hitte, nu ben ik wel wat gewend, maar in 35/40KM al 3 bidons was wel extreem.
Het doel was Eyserbosweg en daarna een zwembad :+ . (50km en klaar)

Zaterdagochtend besloten om te wachten met fietsen, bij Bemelen kwam het met emmers kliko's uit de lucht!
Na 11.30 werd het beter en met de hele ploeg richting Vaals voor koffie en vlaai!
Heb mij enorm geïrriteerd aan de knurften die geen rekening houden met mensen die niet de routes fietsen, maar tegengesteld aankomen of voorrang hebben op kruisingen.
We kwamen bij toeval in een stukje route terecht en hebben met plezier de Kruisberg Zuid en Eyserbosweg mee getrapt, even een PR eruit gehaald en mij verbaasd over de mensen die letterlijk over het stuur hingen te k........ 8)7
Een van de mannen daarna de Bemelenberg op- en ~5km richting de bungalow getrokken ivm kramp door de warmte. (80km was genoeg voor de niet getrainde fietsers in deze hitte)

Zondagochtend was heerlijk!
4 man en in 1hr30 (36km) de Keutenberg, Kruisberg, Eyserbosweg en Bemelenberg gedaan.
Mijn benen waren na de trektocht op Zaterdag de Bemelenberg op, helaas al naar huis. Keutenberg wel een PR, maar de rest was op 34/34 Z2, wel heerlijk koel!

Heerlijk weekend en lekker om te merken dat na 3 jaar regelmatig trainen en de push vanuit Join dit mogelijk maken.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets


  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Webgnome schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:53:
@Kluus en het mag niet eens in Nederland. Geen hond die er op let trouwens zoals je zelf ook al aangeeft. Overigens heb ik de radar wel gewoon altijd aan staan. Dat vind ik persoonlijk echt een super uitvinding. Laatst deed ie het een keer niet en merkte toch wel dat ik mij een stukje onveiliger voelde hierdoor.
Blijft een eeuwige discussie maar er is naar mijn idee geen wetgeving die letterlijk iets zegt over het voeren van lampjes overdag

Met name in dit stuk over boete zie je dat ze alles in 1 zin zetten.
U kunt een boete krijgen als:

uw voor- of achterlicht niet aan staat als u fietst in het donker, schemer of bij slecht weer/zicht;
u fietst zonder reflectoren op de achterkant, trappers en wielen (velgen) of banden van uw fiets;
het fietslicht een andere kleur heeft, knippert of als u het op een verkeerde plek heeft bevestigd.
Ik, ook als autobestuurder zeg dan ook altijd: Blink by day; steady at night. (je achterlicht dus)

Het ontbreken van reflectoren zou je immers anders ook als een overtreding kunnen zien ongeacht dag of nacht. Of zelfs als ik een lampje dat UIT staat aan mijn helm heb zitten.
Ik denk dat ik een eventuele boete op basis van deze pagina iig met gerust hart juridisch zou kunnen aanvechten 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Mistraller op 03-06-2026 01:03 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Alsof ooit iemand er een boete voor heeft gekregen (zowel knipperen als ontbreken reflectoren)

  • Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik heb me ook nog nooit geïrriteerd aan een knipperend achterlicht van een wielrenner overdag. En het is objectief beter zichtbaar.

Behalve dat ik weleens me een twintig minuten uit de naad heb gefietst om een wielrenner met zon lampje bij te halen, iets met rode lap :P

  • Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-06 16:35
Mistraller schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 00:57:
[...]

Blijft een eeuwige discussie maar er is naar mijn idee geen wetgeving die letterlijk iets zegt over het voeren van lampjes overdag

Met name in dit stuk over boete zie je dat ze alles in 1 zin zetten.

[...]


Ik, ook als autobestuurder zeg dan ook altijd: Blink by day; steady at night. (je achterlicht dus)

Het ontbreken van reflectoren zou je immers anders ook als een overtreding kunnen zien ongeacht dag of nacht. Of zelfs als ik een lampje dat UIT staat aan mijn helm heb zitten.
Ik denk dat ik een eventuele boete op basis van deze pagina iig met gerust hart juridisch zou kunnen aanvechten 8)
Mijn voorzichtige aanname zou juist zijn. Als er geen uitzondering benoemt is dan is er geen uitzondering.

Strava | AP | IP | AW


  • Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:40

Kluus

Gang is alles

Ja mooie discussie over die lampjes, ik vind het gewoon irritant, zowel als automobilist als medewielrenner. Wat verder de officiele regels zijn boeit me niet echt. En als iemand het gevoel heeft dat het veiliger is prima, maar daardoor vind ik het niet minder irritant. ;) Ik zie je ook echt wel zonder zo’n ding vanuit mijn auto in ieder geval.

Dat terzijde heb ik de radar zelf ook altijd meer gebruikt om te weten dat er een auto aan komt en ik even wat meer aan de kant kan. Meer uit sociaal oogpunt dus en niet dat ik me per se veiliger voel ofzo.

  • Golenes
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20:58
Ik kan mijn radartje (sigma reco 81) gewoon op alleen-radar modus zetten overdag. Dan zonder lampje dus. Kan dat met de garmins niet?

[ Voor 4% gewijzigd door Golenes op 03-06-2026 09:46 ]


  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Golenes schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:45:
Ik kan mijn radartje (sigma reco 81) gewoon op alleen-radar modus zetten overdag. Dan zonder lampje dus. Kan dat met de garmins niet?
Zeker wel. Je kan kiezen tussen de verschillende modi. Al vraag ik me af of de meeste gebruikers dat wel weten

  • PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:32

PeaceNlove

Deugleuter

En knipperende voorlampen? Ik heb er een, in het verleden wel een paar keer bijna een frontale aanrijding gehad met een gemotoriseerd voertuig die op een flauwe bocht als een ware coureur de binnenbocht (waar ik dus fiets) meende nodig te moeten hebben. Sinds ik een (volgens sommigen) een heel irritant knipperend lampje voorop heb is dat me niet meer gebeurt.

  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Knipperen mag niet maar niemand heeft er ooit een bekeuring voor gekregen voor zover ik weet.

Vind de gevoeligheid voor lampjes wel schrikbarend. Het is maar een lampje... Een radar heeft 160 lumen ofzo, hoe erg kan dat zijn.

  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Golenes schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 09:45:
Ik kan mijn radartje (sigma reco 81) gewoon op alleen-radar modus zetten overdag. Dan zonder lampje dus. Kan dat met de garmins niet?
In de alleen radar modes werkt nog steeds het remlicht en de noodstop indicatie en ook gaat die knipperen als de radar wat ziet. Dat laatste kun je niet uitzetten voor zover ik weet.

Dan nog enkele vragen over de ervaring met de Reco. Hier soms last ervan dat als je een bocht omgaat dat de er dan een spook detectie is en dat die vaak op een lege weg in de verte iets ziet wat er niet is en dan heb je wel de ping (geluid) en je kijkt en er is niets.

Ik heb hun gevraagd om wat meer tijd te nemen als er in verte iets is voor het ook te tonen. Eens kijken of het in een volgende firmware versie zit.

Verder heb ik hun ook gevraagd of zij de indicator (radar symbool) langzaam kunnen laten knipperen als die niet in de alleen radar mode staat. Dit laatste is dan aan de gebruiker om te activeren op de fietscomputer (Sigma), of niet.

  • Golenes
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20:58
esphome schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:43:
[...]

Dan nog enkele vragen over de ervaring met de Reco. Hier soms last ervan dat als je een bocht omgaat dat de er dan een spook detectie is en dat die vaak op een lege weg in de verte iets ziet wat er niet is en dan heb je wel de ping (geluid) en je kijkt en er is niets.

Ik heb hun gevraagd om wat meer tijd te nemen als er in verte iets is voor het ook te tonen. Eens kijken of het in een volgende firmware versie zit.

Verder heb ik hun ook gevraagd of zij de indicator (radar symbool) langzaam kunnen laten knipperen als die niet in de alleen radar mode staat. Dit laatste is dan aan de gebruiker om te activeren op de fietscomputer (Sigma), of niet.
Ik herken het spookdetectie ding eigenlijk niet. Soms wel dat hij een auto opnieuw detecteerd nadat ik om een bocht ben gegaan omdat hij dan terug in het beeld komt. Dat lijkt mij een logisch onhandigheidje.

Ik weet eigenlijk niet hoe die communicatieprotocolletjes werken tussen computer en radar, en of je daarmee de radar ook kan instellen kwa modus. Ik stel hem eigenlijk altijd in met het knopje op de radar zelf.

Vind het wel een topding.

  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Golenes schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:11:
[...]

Ik herken het spookdetectie ding eigenlijk niet. Soms wel dat hij een auto opnieuw detecteerd nadat ik om een bocht ben gegaan omdat hij dan terug in het beeld komt. Dat lijkt mij een logisch onhandigheidje.

Ik weet eigenlijk niet hoe die communicatieprotocolletjes werken tussen computer en radar, en of je daarmee de radar ook kan instellen kwa modus. Ik stel hem eigenlijk altijd in met het knopje op de radar zelf.

Vind het wel een topding.
Ik kan via het swipe down menu van mijn edge de verlichtingsmodus instellen, loopt via ant

  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
418O2 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:29:
[...]

Ik kan via het swipe down menu van mijn edge de verlichtingsmodus instellen, loopt via ant
Bij een Sigma Reco 81?

  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Die heeft geen ant+ config ondersteuning zie ik, helaas. Dat is wel een gemis imo

  • Sjenker
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:43
Ik heb zelf pas Sigma Reco 81 gekocht. Wat ik toen gelezen heb van reviews ondersteund deze niet het specifieke ANT+ protocol voor het aanpassen van verlichting. Dat was een nadeel van meeste reviews voor deze radar, maar wat begreep was protocol niet geweldig dus niet perse een verlies. Persoonlijk vind ik niet erg, zo vaak tijdens rijden hoef je toch niet aan te passen en anders maar even afstappen.

  • sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:16

sapphire

Die-hard pruts0r

418O2 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 10:00:
Knipperen mag niet maar niemand heeft er ooit een bekeuring voor gekregen voor zover ik weet.

Vind de gevoeligheid voor lampjes wel schrikbarend. Het is maar een lampje... Een radar heeft 160 lumen ofzo, hoe erg kan dat zijn.
160 lumen bij daglicht of avond/schermering maakt nogal een verschil recht in je bakkes :X

Gisteravond de 'aftermath' van LBM namelijk een beetje liefde voor de fiets want die heeft het zwaar gehad en ik hou gewoon niet van een vieze fiets.
Blijkbaar had ik nog niet vaak zo uitgebreid dat gedaan afgelopen jaar maar ik ben tot een aantal interessante inzichten gekomen tov hoe ik het vroegâh deed. Namelijk:

* Schijfremmen de schijven zijn verrassend makkelijk er af te halen om schoon te maken!
* Steekassen vind ik zó veel makkelijker dan de oude quick release dingen!
* (Drip) Wax is geweldig qua schoonmaken! Geen ontvetter of andere troep nodig gehad, geen zwarte handen, kleding, etc.
* Mijn nieuwe favoriete gereedschap om de drivetrain schoon te krijgen is mijn Quooker :+ Normaal altijd geklooi om vuil tussen de spyder van de cassette vandaan te halen. Onder het kokend water en het wax smelt als sneeuw voor de zon *O*

Dit was een makkie zo :)

Gabriël AM5


  • Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:30
Sjenker schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:45:
Ik heb zelf pas Sigma Reco 81 gekocht. Wat ik toen gelezen heb van reviews ondersteund deze niet het specifieke ANT+ protocol voor het aanpassen van verlichting. Dat was een nadeel van meeste reviews voor deze radar, maar wat begreep was protocol niet geweldig dus niet perse een verlies. Persoonlijk vind ik niet erg, zo vaak tijdens rijden hoef je toch niet aan te passen en anders maar even afstappen.
ANT+ en Bluetooth zijn de breed ingezette standaarden. Wat vinden ze aan ANT+ niet geweldig?

  • Sjenker
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:43
Koenbr schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:43:
[...]

ANT+ en Bluetooth zijn de breed ingezette standaarden. Wat vinden ze aan ANT+ niet geweldig?
Kan review nu niet even gauw bij pakken, maar ging specifiek om het ANT+ protocol voor het aansturen van het licht. Niet ant+ in z'n geheel.

  • Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-06 11:46
418O2 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 01:17:
Alsof ooit iemand er een boete voor heeft gekregen (zowel knipperen als ontbreken
Ik heb er ooit een waarschuwing voor gekregen van een motor agent die me staande hield. Ik reed 's morgen met een knipperend achterlicht naar mijn werk en een motoragent zette me langs de kant. NA een heel relaas over knipperende lampjes reageerde ik iets te bijdehand dat knipperen beter was dan niks. Resultaat, een waarschuwing en mijn lampje moest in continue stand. De weken daarna heb ik diezelfde motoragent regelmatig voorbij zien komen als ik naar het werk ging. Boeten niet, maar het scheelde niet veel.

[ Voor 118% gewijzigd door Sparkiee op 03-06-2026 15:34 ]


  • McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:25

McMiGHtY

- burp -

Een knipperend achterlicht is in Nederland officieel verboden, dat er weinig handhaving opzit lijkt bekend te zijn.

Mocht je in Duitsland rijden...dan even de juiste mode aanzetten voordat je aan de kant word gezet door de Polizei

  • Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Kluus schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 08:40:
Ja mooie discussie over die lampjes, ik vind het gewoon irritant, zowel als automobilist als medewielrenner. Wat verder de officiele regels zijn boeit me niet echt. En als iemand het gevoel heeft dat het veiliger is prima, maar daardoor vind ik het niet minder irritant. ;) Ik zie je ook echt wel zonder zo’n ding vanuit mijn auto in ieder geval.
Ik heb er zelf geen, maar laten we wel wezen, auto's tegenwoordig hebben overdag verplicht verlichting aan staan omdat automobilisten zelfs een complete auto dus over het hoofd zien anders (en ik vond het altijd vreemd, maar de cijfers schijnen het te onderbouwen). Oftewel als ze een auto over het hoofd zien als die geen lichten aan heeft, lijkt het mij niet vergezocht dat ze ook een fiets zonder lichten overdag over het hoofd kunnen zien.

  • sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:16

sapphire

Die-hard pruts0r

Sissors schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:06:
[...]

Ik heb er zelf geen, maar laten we wel wezen, auto's tegenwoordig hebben overdag verplicht verlichting aan staan omdat automobilisten zelfs een complete auto dus over het hoofd zien anders (en ik vond het altijd vreemd, maar de cijfers schijnen het te onderbouwen). Oftewel als ze een auto over het hoofd zien als die geen lichten aan heeft, lijkt het mij niet vergezocht dat ze ook een fiets zonder lichten overdag over het hoofd kunnen zien.
Tja er zijn automobilisten die complete bussen over het hoofd zien dus succes je daar tegen te ‘wapenen’ met lichtjes en hi-vis spul.
Als mensen afgeleid zijn zien ze bar weinig :X

Gabriël AM5


  • ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:09
Koenbr schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:43:
[...]

ANT+ en Bluetooth zijn de breed ingezette standaarden. Wat vinden ze aan ANT+ niet geweldig?
Het Light Network van Garmin is iets anders dan het ANT+ netwerk

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl


  • NeBuCADnezar
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-06 21:42
sapphire schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 11:48:
[...]

160 lumen bij daglicht of avond/schermering maakt nogal een verschil recht in je bakkes :X

Gisteravond de 'aftermath' van LBM namelijk een beetje liefde voor de fiets want die heeft het zwaar gehad en ik hou gewoon niet van een vieze fiets.
Blijkbaar had ik nog niet vaak zo uitgebreid dat gedaan afgelopen jaar maar ik ben tot een aantal interessante inzichten gekomen tov hoe ik het vroegâh deed. Namelijk:

* Schijfremmen de schijven zijn verrassend makkelijk er af te halen om schoon te maken!
* Steekassen vind ik zó veel makkelijker dan de oude quick release dingen!
* (Drip) Wax is geweldig qua schoonmaken! Geen ontvetter of andere troep nodig gehad, geen zwarte handen, kleding, etc.
* Mijn nieuwe favoriete gereedschap om de drivetrain schoon te krijgen is mijn Quooker :+ Normaal altijd geklooi om vuil tussen de spyder van de cassette vandaan te halen. Onder het kokend water en het wax smelt als sneeuw voor de zon *O*

Dit was een makkie zo :)
Zelfde hier, dagje schoonmaken na 150 rood. Mooiweer fiets helemaal uit elkaar en het bejaardenverzet er weer af. Uurtje droog na de start, 3 uurtjes regen en bij Gulpen weer stralend weer. In Margraten lang moeten wachten voor een verkeerslicht waar helaas weer gedrag werd vertoond waar andere verkeersdeelnemers terecht een hekel aan hebben en wat "wielrenners" weer in een kwaad daglicht zet. Werd nog gevraagd of ik aan "de Gravel" mee deed gezien de drek.

Helaas nog een lusje gemist vanaf Klimmen, bij de rotonde niet het fietspad op gegaan. Veel lekke banden gezien. Verder weer prima georganiseerd. Als ik toch wat mag mopperen: stukje onverhard bij Vaals had er wel uit gemogen, evenals brak fietspad in Duitsland.

  • Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:30
ElGreco schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:28:
[...]

Het Light Network van Garmin is iets anders dan het ANT+ netwerk
Oké! Dat verklaart het e.e.a.

  • raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:58
Sissors schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:06:
[...]

Ik heb er zelf geen, maar laten we wel wezen, auto's tegenwoordig hebben overdag verplicht verlichting aan staan omdat automobilisten zelfs een complete auto dus over het hoofd zien anders (en ik vond het altijd vreemd, maar de cijfers schijnen het te onderbouwen). Oftewel als ze een auto over het hoofd zien als die geen lichten aan heeft, lijkt het mij niet vergezocht dat ze ook een fiets zonder lichten overdag over het hoofd kunnen zien.
Ben zelf aangereden in een metallic fel rode auto van boven gemiddeld formaat met dag-rij verlichting aan.
De vrij jonge bestuurder had mijn auto op een rotonde idd compleet gemist... 8)7
Dat we het schade formulier invulden en wachtte op de sleepdiensten, kon hij ook echt niet geloven dat hij de auto gemist had.

TLDR
Ik ben het eens dat het geknipper uitermate irritant is, maar op steady peleton rood is het acceptabel.
Raad mensen aan om de investering te doen d:)b

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets


  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
McMiGHtY schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 17:36:
Een knipperend achterlicht is in Nederland officieel verboden, dat er weinig handhaving opzit lijkt bekend te zijn.
Toon dan eens de wettekst aan waar dit expliciet, bij goed zicht overdag, zonder voorbehoud en niet op andere manieren uitlegbaar is. De pagina van de rijksoverheid is qua tekst zo krom als een hoepel maar iedereen loopt hem hier recht te praten.

Overdag, bij goed zicht, zijn er in NL volgens mij geen regels verbonden aan welke vorm van zichtbaarheidseisen dan ook die wél in nacht/slecht zicht gelden.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:49
Mistraller schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 23:16:
[...]

Toon dan eens de wettekst aan waar dit expliciet, bij goed zicht overdag, zonder voorbehoud en niet op andere manieren uitlegbaar is. De pagina van de rijksoverheid is qua tekst zo krom als een hoepel maar iedereen loopt hem hier recht te praten.

Overdag, bij goed zicht, zijn er in NL volgens mij geen regels verbonden aan welke vorm van zichtbaarheidseisen dan ook die wél in nacht/slecht zicht gelden.
Pagina Rijksoverheid…

De Wet er gewoon even bij pakken? https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2004-02-11/0

RVV 1990

Art 35, lid 1 t/m 4:
1.
Fietsers voeren tijdens het rijden bij nacht of bij dag indien het zicht ernstig wordt belemmerd, verlichting overeenkomstig het tweede tot en met het vierde lid.
2.
Een fiets op twee wielen en een fiets op drie wielen met één voorwiel moeten zijn voorzien van een wit of geel licht dat aan de voorzijde wordt gevoerd, tenzij de bestuurder een wit of geel licht voert op zijn borst.
3.
Op een fiets op meer dan twee wielen met twee voorwielen moeten aan de voorzijde twee witte of twee gele symmetrisch links en rechts van het midden bevestigde lichten worden gevoerd.
4.
Een fiets moet zijn voorzien van een rood achterlicht dat aan de achterzijde wordt gevoerd, tenzij de bestuurder of een de bestuurder of een achter de bestuurder gezeten passagier een rood licht voert op zijn rug.
Juncto art. 35a, lid 2:
2.
De in artikel 35, eerste tot en met vierde lid, bedoelde verlichting mag niet knipperen.
Als jurist volgt hieruit analoog dat het vergelijkbare geldt bij het voeren van een licht overdag. Je kunt niet alle negatieve rechtsregels codificeren, dan is niet hoe we in Nederland wetgeving maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Requiem19 op 03-06-2026 23:30 ]


  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Requiem19 schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 23:26:
[...]


Pagina Rijksoverheid…

De Wet er gewoon even bij pakken? https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2004-02-11/0

RVV 1990

Art 35, lid 1 t/m 4:


[...]


Juncto art. 35a, lid 2:


[...]


Als jurist volgt hieruit analoog dat het vergelijkbare geldt bij het voeren van een licht overdag. Je kunt niet alle negatieve rechtsregels codificeren, dan is niet hoe we in Nederland wetgeving maken.
Vanuit lid 1 van de wet is af te leiden dat de regels gelden " tijdens het rijden bij nacht of bij dag indien het zicht ernstig wordt belemmerd".

Als alle delen van de wet immers afzonderlijk zouden gelden dan zou hier staan dat je ook overdag verlichting moet voeren.
Vanuit de verplichting tot het voeren van verlichting bij nacht of slecht zicht, volgt slechts de eis tot niet-knipperende verlichting. Anders ben je de gekoppelde wettekst aan het loskoppelen.

Ik blijf erbij dat de wetgeving op dit punt niet helder is. En tot die tijd blijf ik overdag knipperen. :+ En overigens heb ik wél alle verplichte reflectoren (op de commuter ;))
Uit het artikel 5.9.51 Regeling voertuigen
1. Fietsen op twee wielen moeten zijn voorzien van:
a. één rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig;
b. witte of gele retroreflectoren aan de wielen, en
c. vier ambergele of gele retroreflectoren aan de trappers.
En ik meen dat daar geen voorbehoud mbt dag/nacht/slecht zicht in zit, dus bijna elke racefiets zou beboet kunnen worden.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:49
Mistraller schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 00:05:
[...]

Vanuit lid 1 van de wet is af te leiden dat de regels gelden " tijdens het rijden bij nacht of bij dag indien het zicht ernstig wordt belemmerd".

Als alle delen van de wet immers afzonderlijk zouden gelden dan zou hier staan dat je ook overdag verlichting moet voeren.
Vanuit de verplichting tot het voeren van verlichting bij nacht of slecht zicht, volgt slechts de eis tot niet-knipperende verlichting. Anders ben je de gekoppelde wettekst aan het loskoppelen.

Ik blijf erbij dat de wetgeving op dit punt niet helder is. En tot die tijd blijf ik overdag knipperen. :+ En overigens heb ik wél alle verplichte reflectoren op de commuter dan ;))
Uit het artikel 5.9.51 Regeling voertuigen

[...]

En ik meen dat daar geen voorbehoud mbt dag/nacht/slecht zicht in zit, dus bijna elke racefiets zou beboet kunnen worden.
Artikel 35a, lid 2 heeft geen voorbehoud wanneer de bedoelde verlichting niet mag knipperen.

Deze bepaling verwijst naar de verlichting sec, niet naar de omstandigheden waarin hij gevoerd moet worden.

Ik lees dit soort teksten dagelijks in het werk + hoe een gemiddelde rechter dit uitlegt.

Als je dit aan een willekeurige jurist of rechter voorlegt, zal de consensus zijn dat je overdag niet mag knipperen.

Als je dit anders ziet, stel ik voor dat je je last bekeuren. De bezwaar en beroepsprocedures volgt en dooprocedeert tot de Hoge Raad. Die zal dit afdoen met een 81 RO, maar dan heb je wel je antwoord…

Ondersteunend aan bovenstaande is de wetsgeschiedenis: Nota van Toelichting, Staatsblad 2008, 406:
TNO heeft verder aanbevolen het knipperen van fietsverlichting niet toe te staan. Daarvoor geeft zij twee argumenten. In de eerste plaats blijken knipperende fietslampen het voor de andere verkeersdeelnemers moeilijker te maken om de koers en de snelheid van de fietser in te schatten, dan wanneer diens fietsverlichting ononderbroken schijnt. In de tweede plaats kan vanuit een ooghoek knipperende fietsverlichting worden verward met een zwaailicht van een hulpdienst of een richtingaanwijzer van een auto. In het perifere zicht wordt namelijk geen kleur waargenomen. Knipperende fietsverlichting kan er dus op termijn toe leiden dat weggebruikers minder goed reageren op de zwaailichten van hulpdiensten.
De verwijzing naar het TNO onderzoek (die oa de reden zijn voor invoering 35a, lid 2 RVV 1990) is ongeclausuleerd.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2008-406.html

[ Voor 23% gewijzigd door Requiem19 op 04-06-2026 00:37 ]


  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Requiem19 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 00:13:
[...]


Artikel 35a, lid 2 heeft geen voorbehoud wanneer de bedoelde verlichting niet mag knipperen.

Deze bepaling verwijst naar de verlichting sec, niet naar de omstandigheden waarin hij gevoerd moet worden.

Ik lees dit soort teksten dagelijks in het werk + hoe een gemiddelde rechter dit uitlegt.

Als je dit aan een willekeurige jurist of rechter voorlegt, zal de consensus zijn dat je overdag niet mag knipperen.

Als je dit anders ziet, stel ik voor dat je je last bekeuren. De bezwaar en beroepsprocedures volgt en dooprocedeert tot de Hoge Raad. Die zal dit afdoen met een 81 RO, maar dan heb je wel je antwoord…

Ondersteunend aan bovenstaande is de wetsgeschiedenis: Nota van Toelichting, Staatsblad 2008, 406:


[...]


De verwijzing naar het TNO onderzoek (die oa de reden zijn voor invoering 35a, lid 2 RVV 1990) is ongeclausuleerd.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2008-406.html
8) Dank voor de uitleg!
Ik blijf het een lastige vinden, helemaal omdat het kennelijk gedoogd wordt door handhaving (Althans dat lees ik her en der). Alleen dat is natuurlijk niet letterlijk vastgelegd ergens.

Maar goed, nu we toch op dit onderwerp zitten; en ik me al eerder afvroeg, hoe zit dat dan met retroreflectoren?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Plus, gezien een racefiets dus toch illegaal is, vind je het belangrijker dat je potentieel mogelijk de wet overtreedt, of dat je beter zichtbaar bent. Want dat knipperende lichten beter opvallen is een feit natuurlijk. En 's nachts snap ik het argument dat het ook afleidt, overdag heb ik daar moeite mee.

  • Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-06 10:33
Sissors schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:06:
[...]

Ik heb er zelf geen, maar laten we wel wezen, auto's tegenwoordig hebben overdag verplicht verlichting aan staan omdat automobilisten zelfs een complete auto dus over het hoofd zien anders (en ik vond het altijd vreemd, maar de cijfers schijnen het te onderbouwen). Oftewel als ze een auto over het hoofd zien als die geen lichten aan heeft, lijkt het mij niet vergezocht dat ze ook een fiets zonder lichten overdag over het hoofd kunnen zien.
Ik werd gisteren nog over het hoofd gezien op een rotonde. Een auto had mij niet gezien en bij zijn afslag pas in de gaten dat er nog een fietser reed.

Het was al helder licht, ik had een felgeel shirt aan, licht voor en achter. Toch niet gezien, ik de auto wel.

De automobilist was heul erg boos. Waarom dan? Ik zat al ruimschoots op de rotonde toen zij kwam aangevlogen. Ik kan me nu eenmaal niet verstoppen.

Maar na, automobilisten zien soms andere weggebruikers over het hoofd, je moet zelf ook mee uitkijken.

  • J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:26
Het beste zal zijn rekening te houden dat je in de basis niet gezien bent. Aan motorrijders geven ze nog wel eens te tip om bij kijken je hoofd niet volledig te draaien om het idee te geven aan de andere weggebruiker dat je ze niet gezien hebt en daar dan rekening mee kunnen houden.

Rotonde’s blijven wel een irritatiepunt bij me ; elke rotonde heeft weer zijn eigen indeling, voorrangs situaties en uitvoering. Dat zou best vereenvoudigd kunnen worden zodat de gemiddelde verkeersdeelnemer er beter mee om kan gaan.

  • AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:32
@Ramon 73 Ik denk dat ze uiteindelijk boos is op haarzelf, maar op het moment zelf heeft ze dat niet door. Je wilt echt niemand aanrijden.

  • Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-06 20:19
J-M-T schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 06:37:
Het beste zal zijn rekening te houden dat je in de basis niet gezien bent. Aan motorrijders geven ze nog wel eens te tip om bij kijken je hoofd niet volledig te draaien om het idee te geven aan de andere weggebruiker dat je ze niet gezien hebt en daar dan rekening mee kunnen houden.

Rotonde’s blijven wel een irritatiepunt bij me ; elke rotonde heeft weer zijn eigen indeling, voorrangs situaties en uitvoering. Dat zou best vereenvoudigd kunnen worden zodat de gemiddelde verkeersdeelnemer er beter mee om kan gaan.
Rare tip, ik laat als motorrijder juist merken via hoofdbewegingen dat ik bijvoorbeeld de auto achter me zie (graag iets meer afstand btw, dank u).

Nog dank voor de juridische les @Requiem19 en @Mistraller . Weer wat geleerd (wat niet over tubeless oid gaat)

  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:49
Frenz64 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 08:10:
[...]

Rare tip, ik laat als motorrijder juist merken via hoofdbewegingen dat ik bijvoorbeeld de auto achter me zie (graag iets meer afstand btw, dank u).

Nog dank voor de juridische les @Requiem19 en @Mistraller . Weer wat geleerd (wat niet over tubeless oid gaat)
Mansplainen is tot groot verdriet van m’n wederhelft en al m’n vrienden m’n grote hobby…

Andrew Tate schijnt een cursus te geven hoe je dit kunt afleren, jammer dat die zo duur is.

  • Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:40

Bezulba

Formerly known as Eendje

J-M-T schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 06:37:
Het beste zal zijn rekening te houden dat je in de basis niet gezien bent. Aan motorrijders geven ze nog wel eens te tip om bij kijken je hoofd niet volledig te draaien om het idee te geven aan de andere weggebruiker dat je ze niet gezien hebt en daar dan rekening mee kunnen houden.

Rotonde’s blijven wel een irritatiepunt bij me ; elke rotonde heeft weer zijn eigen indeling, voorrangs situaties en uitvoering. Dat zou best vereenvoudigd kunnen worden zodat de gemiddelde verkeersdeelnemer er beter mee om kan gaan.
Er zijn er 2. That's it. Je hebt rotondes waar de auto's voorrang hebben en je hebt rotondes waar de fietsers voorrang hebben. Binnen de bebouwde kom is het meestal de fietsers en erbuiten meestal de auto's. Maar net zoals je moet kijken naar ander verkeer zal je bij elke rotonde gewoon moeten checken wie er voorrang heeft. Dat moet je ook doen als elke rotonde exact hetzelfde is. Mensen kijken gewoon heel slecht en doen heel, heel veel op automatische piloot. Daar valt niet tegenin te plannen. En dan hebben we in Nederland nog wel de beste infrastructuur...

blup


  • CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:20
@Reginas bedankt voor de nudge om mijn schoenplaatjes nog eens te controleren. Ik ben er in het verleden al in geslaagd van te wachten totdat het voorste lipje effectief was afgekraakt. Deze keer zat ik er opnieuw niet ver van 😅. Ik schat dat ze toch een 4 jaar/15.000km zijn meegegaan, dus dat is best netjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmg9aGeDg9ZM6dFzq9XFNwM52uM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4TdJal7SAbVvFvFpWdVGjwKH.jpg?f=fotoalbum_large

Het is een werkje dat ik graag uitstel omdat ik het nogal een dingetje vind om de schoenplaatjes weer exact goed te zetten. Na een heel gedoe met de bikefitter om zonder kniepijn te fietsen laat ik ze liever gewoon zitten. Vanwege shims onder een van mijn schoenplaatjes kan ik de streepjes op de zool van de schoen niet gebruiken. Daarom heb ik mezelf zo'n professionele afsteltool gekocht, maar het blijft toch moeilijk om daar exact mee te werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQEu6-snCCADfKvrMPT_CmS2jJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FXegAXfojFLKwaWmM0DpD1Hk.jpg?f=fotoalbum_large

  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Fotos maken en markeren op de zool helpt ook :)

  • ONWdolf
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23-06 10:01
Binnenkort ben ik met mijn vriendin in de Eiffel en hebben we wat tijd om te fietsen. We verblijven op de camping bij Strotzbüsch. Nu willen we een rondje fietsen van zo'n 70 km. Ik ben daar niet bekend en vroeg me af of dat een mooi gebied is om met de racefiets rond te rijden.
Iemand die daar bekend is en een rondje weet of suggesties heeft? Alternatief is dat we op de heenweg of terugweg (vanaf Arnhem) op een andere plek de auto parkeren en op de fiets stappen. Dus als er mooiere stukken zijn die ik niet moet missen hou ik me daarvoor ook aanbevolen.

  • orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-06 16:37
@ONWdolf Eifel is mooi gebied om te fietsen ja! Maar de Eifel is ook behoorlijk groot. In die regio waar jij heen gaat heb ik nog niet zoveel gefietst, maar ongetwijfeld prima wegen te vinden.

  • GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-06 12:41
418O2 schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 09:08:
Fotos maken en markeren op de zool helpt ook :)
Ik plak stukken schilderstape langs de raakvlakken van de cleat. Dan kan je de nieuwe er precies weer tussen leggen.

Flickr - Strava


  • Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:58
Sissors schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 02:44:
Plus, gezien een racefiets dus toch illegaal is, vind je het belangrijker dat je potentieel mogelijk de wet overtreedt,
Daarom voldoe ik ook aan de regeling voertuigen:
  • Artikel 5.9.46: De trappers van fietsen moeten deugdelijk zijn bevestigd en zijn voorzien van een stroef oppervlak.
  • Artikel 5.9.51: Fietsen op twee wielen moeten zijn voorzien van:
    • a. één rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig;
    • b. witte of gele retroreflectoren aan de wielen, en
    • c. vier ambergele of gele retroreflectoren aan de trappers.
  • Artikel 5.9.54: De rode retroreflector moet zijn aangebracht:
    • 1a. bij fietsen met één achterwiel tussen de bagagedrager en het spatbord, dan wel bij afwezigheid van een bagagedrager op het spatbord op een hoogte van niet minder dan 0,35 m en niet meer dan 0,90 m boven
      het wegdek, dan wel onder het zadel;
    • 3. De witte of gele retroreflectoren aan de wielen moeten de omtrek van het wiel volgen en op of zo dicht mogelijk bij de velg zijn aangebracht, zodanig dat zij aan beide zijkanten van het voertuig zichtbaar zijn.
  • Artikel 5.9.71: Fietsen moeten zijn voorzien van een goed werkende bel.
Ik heb dus gewone pedalen, een spatbord, een beld en de nodige reflectoren op mijn racefiets om een en ander street legal te houden ;) .

  • CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:20
@GWBoes goeie tip! En daarmee kan ik gelijk ook de shims fixeren tegen de zool zodat ik geen hand meer tekort kom om alles los en terug vast te maken. Gewoon markeren op de zool zoals @418O2 voorstelt zou mij helaas niet helpen aangezien de shims daarvoor in de weg zitten.

  • Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-06 20:19
Gebanned schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:57:
[...]

Daarom voldoe ik ook aan de regeling voertuigen:


[...]

Ik heb dus gewone pedalen, een spatbord, een beld en de nodige reflectoren op mijn racefiets om een en ander street legal te houden ;) .
en wat dat niet allemaal weegt

  • Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-06 10:33
Mistraller schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 00:05:
[...]

Vanuit lid 1 van de wet is af te leiden dat de regels gelden " tijdens het rijden bij nacht of bij dag indien het zicht ernstig wordt belemmerd".

Als alle delen van de wet immers afzonderlijk zouden gelden dan zou hier staan dat je ook overdag verlichting moet voeren.
Vanuit de verplichting tot het voeren van verlichting bij nacht of slecht zicht, volgt slechts de eis tot niet-knipperende verlichting. Anders ben je de gekoppelde wettekst aan het loskoppelen.
+1

Imho geldt de wettekst alleen bij nacht/slecht zicht. Dan geldt er inderdaad duidelijk een verbod op knipperende verlichting. Overdag / helder zicht lijkt de wettekst niet van toepassing te zijn, equals knipperende lichten zijn niet vermeld als verboden of toegestaan. Agenten kennende zal men hooguit waarschuwen (als ze dat al nodig achten). Jaaaaren geleden eens met een AliExpress koplamp van 999999+ lumen door het centrum van Maastricht gefietst, op de meest irritante knipperstand, vrijdagochtend heel vroeg en nog zat dronkelappen zwalkend onderweg. De bemanning van het politiebusje dat mij tegemoet kwam moet zowat een epileptische aanval hebben gekregen, maar geen enkel signaal gehad dat dit afkeurenswaardig was.

  • Sjenker
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:43
Ik heb het nooit geweten dat knipperende lampjes niet mogen. Vraag mij dan wel af waarom elk fiets lampje dat je kunt kopen of krijgt uitgedeeld door politie zelf een knipper stand heeft. Denk dat ook grootste gros van de populatie niet weet dat knipperend wettelijk niet is toegestaan.

Over plaatjes gesproken, voor de gein eens mn pedalen vering maximaal gezet om te kijken hoe dat is (veilig getest in mn gang zodat ik niet onnodig omval en mezelf blesseert). Wat een gedoe om in te klikken en uit klikken is dat zeg. Heb ze maar weer lekker op z'n allerlaagste spanning gezet. :+

  • Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-06 16:35
@Sjenker het is inderdaad een kwestie van niet weten en het al best vinden als er al licht op zit. Immers, genoeg fietsen waar dat kapotstuk is. (en over hardlopers/wandelaars maar niet te spreken wat betreft zichtbaarheid)

Strava | AP | IP | AW


  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Gebanned schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 13:57:
[...]

Daarom voldoe ik ook aan de regeling voertuigen:


[...]

Ik heb dus gewone pedalen, een spatbord, een beld en de nodige reflectoren op mijn racefiets om een en ander street legal te houden ;) .
Gewone pedalen en een spatbord hoeft niet. Op mijn commuter heb ik banden met zijreflectie; aan 1 zijde van de SPD kan je deze klikken; SM-PD22; dan heb je nog steeds spd.
Reflector en achterlicht zijn geïntegreerd in 1 aan een bagagedrager.

Dat is de enige fiets waarmee ik veel in het donker fiets, en ook nog eens in de stad, dus als er een grootschalige controle is, dan heb ik in elk geval geen gezeur over wat dan ook.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Mistraller schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:58:
[...]

Gewone pedalen en een spatbord hoeft niet. Op mijn commuter heb ik banden met zijreflectie; aan 1 zijde van de SPD kan je deze klikken; SM-PD22; dan heb je nog steeds spd.
Reflector en achterlicht zijn geïntegreerd in 1 aan een bagagedrager.

Dat is de enige fiets waarmee ik veel in het donker fiets, en ook nog eens in de stad, dus als er een grootschalige controle is, dan heb ik in elk geval geen gezeur over wat dan ook.
Voor een fiets waar je 's nachts mee fietst lijkt mij dat verstandig ook. Maar het punt is dat de wet nergens stelt dat niet meer hoeft als je je fiets alleen overdag gebruikt, en dus toch elke racefiets illegaal is volgens de wet. En ik me dan iig niet slecht erover zou voelen dat je een knipperend achterlicht overdag hebt, die als nadeel heeft dat het mogelijk afleidend is voor sommige weggebruikers, maar wel beter zichtbaar is.

  • BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-06 08:26
Happy new bike day! Heel erg blij mee, kan niet wachten om er mee op pad te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p10XsieDrjDDya70o6c67uhSc0k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lRjyJNVJE2xcuo7iqoPq9W2U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I765QwJiD8oOcmmWxL1NZE--iK4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MagIy8SeVeFs0rZck4qunjKa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rl6JvUe9P64dWPHrm21UTeGFIOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WXWdVY0kKmnpfc8A5JNONKaw.jpg?f=fotoalbum_large

  • Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:58
Sissors schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 18:12:
[...]

Voor een fiets waar je 's nachts mee fietst lijkt mij dat verstandig ook. Maar het punt is dat de wet nergens stelt dat niet meer hoeft als je je fiets alleen overdag gebruikt, en dus toch elke racefiets illegaal is volgens de wet. En ik me dan iig niet slecht erover zou voelen dat je een knipperend achterlicht overdag hebt, die als nadeel heeft dat het mogelijk afleidend is voor sommige weggebruikers, maar wel beter zichtbaar is.
Mistraller schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:58:
[...]

Gewone pedalen en een spatbord hoeft niet. Op mijn commuter heb ik banden met zijreflectie; aan 1 zijde van de SPD kan je deze klikken; SM-PD22; dan heb je nog steeds spd.
Reflector en achterlicht zijn geïntegreerd in 1 aan een bagagedrager.

Dat is de enige fiets waarmee ik veel in het donker fiets, en ook nog eens in de stad, dus als er een grootschalige controle is, dan heb ik in elk geval geen gezeur over wat dan ook.
Er zit dus ook een verschil tussen het hebben van reflectoren en het voeren van verlichting. Reflectoren zijn een uitrustingseis uit het voertuigreglement en moet je hebben ongeacht de omstandigheden. Verlichting volgt uit de RVV en moet je alleen hebben als de omstandigheden daar om vragen. Naar mijn weten is er voor fietsen geen regel dat je geen verlichting mag hebben behalve de witte koplamp en het rode achterlicht. Een knipperlampje is dus gewoon extra en mag je 's nachts voeren, mits je daarnaast ook een constant brandend achterlicht hebt.

  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Gebanned schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 21:13:
[...]


[...]


Er zit dus ook een verschil tussen het hebben van reflectoren en het voeren van verlichting. Reflectoren zijn een uitrustingseis uit het voertuigreglement en moet je hebben ongeacht de omstandigheden. Verlichting volgt uit de RVV en moet je alleen hebben als de omstandigheden daar om vragen. Naar mijn weten is er voor fietsen geen regel dat je geen verlichting mag hebben behalve de witte koplamp en het rode achterlicht. Een knipperlampje is dus gewoon extra en mag je 's nachts voeren, mits je daarnaast ook een constant brandend achterlicht hebt.
Ja, en daarmee blijft het een gedrocht van een regel. Want dat knipperende licht zal bij nacht namelijk juist vervelend zijn. Als je hem in die zin toepast is een knipperende felle garmin die naast het vaste achterlicht gevoerd wordt, wel toegestaan.

En ik meen me te herinneren dat ik al eens een e-bike zag met op elke vorkpoot een koplamp. Ik weet alleen niet meer wat voor merk fiets dat was.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-06 15:19
BertP schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 19:17:
Happy new bike day! Heel erg blij mee, kan niet wachten om er mee op pad te gaan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie fiets , veel veilige kilometers gewenst! Ik zou wel eerder neutrale bidons uitproberen, dit oogt wat schreeuwerig. Ik snap het wel als accent, maar dat kan je bv ook doen door rode ventielen of zo. My 2 cents 🙂

  • Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Cloclo100 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 07:00:
[...]

Mooie fiets , veel veilige kilometers gewenst! Ik zou wel eerder neutrale bidons uitproberen, dit oogt wat schreeuwerig. Ik snap het wel als accent, maar dat kan je bv ook doen door rode ventielen of zo. My 2 cents 🙂
juist perfect omdat het frame ook oranje accenten heeft, maakt het helemaal af _/-\o_

Strava


  • BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-06 08:26
Cloclo100 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 07:00:
[...]

Mooie fiets , veel veilige kilometers gewenst! Ik zou wel eerder neutrale bidons uitproberen, dit oogt wat schreeuwerig. Ik snap het wel als accent, maar dat kan je bv ook doen door rode ventielen of zo. My 2 cents 🙂
Dankjewel, ik hoop ook op veel (veilige) kilometers. Nu nog even duimen dat die hoosbuien snel verdwijnen :) Van mijn vorige fiets heb ik nog zwarte elite fly bidons die ik ook wel eens wil proberen, daarnaast twijfel ik nog over de witte doppen van de bidon. Die gekleurde bidons zijn overigens een experimentje maar pakt beter uit dan ik dacht :) Ze komen van aliexpress maar lijken vooralsnog van goede kwaliteit te zijn. De grijze variant met zwarte dop is nog onderweg dus daar kan ik straks nog mee wisselen :)

Dan meteen een vraagje als eerste keer di2 gebruiker, de LBS gaf aan dat ik met de app nog e.e.a. kan 'finetunen' aan schakelsnelheid. Doen jullie dit, en zo ja zijn er nog instellingen waarvan je zegt dat zijn echt fijne instellingen?

  • Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-06 15:19
BertP schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:39:
[...]


Dankjewel, ik hoop ook op veel (veilige) kilometers. Nu nog even duimen dat die hoosbuien snel verdwijnen :) Van mijn vorige fiets heb ik nog zwarte elite fly bidons die ik ook wel eens wil proberen, daarnaast twijfel ik nog over de witte doppen van de bidon. Die gekleurde bidons zijn overigens een experimentje maar pakt beter uit dan ik dacht :) Ze komen van aliexpress maar lijken vooralsnog van goede kwaliteit te zijn. De grijze variant met zwarte dop is nog onderweg dus daar kan ik straks nog mee wisselen :)

Dan meteen een vraagje als eerste keer di2 gebruiker, de LBS gaf aan dat ik met de app nog e.e.a. kan 'finetunen' aan schakelsnelheid. Doen jullie dit, en zo ja zijn er nog instellingen waarvan je zegt dat zijn echt fijne instellingen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/enkHCGf-i6Ou8eB-Zh1qbttCzr4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pJ8A1dNWtARM1JW9PeVPDT8p.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ypSBg1aU_J52U43xzyPUGS---c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wwnCoA3nluLfiCbJX7MDtLwv.png?f=fotoalbum_large ikzelf heb geen DI2 maar ik neem aan dat dit hetzelfde als bij SRAM gaat. Bvb. Automatisch van binnenblad naar buitenblad bij een bepaald verzet en/of dan achteraan 1 of 2 kroontjes schakelen om ongeveer dezelfde cadans te hebben.

  • BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-06 08:26
Cloclo100 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:50:
[...]

[Afbeelding] [Afbeelding] ikzelf heb geen DI2 maar ik neem aan dat dit hetzelfde als bij SRAM gaat. Bvb. Automatisch van binnenblad naar buitenblad bij een bepaald verzet en/of dan achteraan 1 of 2 kroontjes schakelen om ongeveer dezelfde cadans te hebben.
Thanx, het is wat ingetogener en wat minder opvallend/schreeuwerig inderdaad. Zal de app eens doorspitten om te kijken.

  • GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-06 12:41
BertP schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:39:
[...]Dan meteen een vraagje als eerste keer di2 gebruiker, de LBS gaf aan dat ik met de app nog e.e.a. kan 'finetunen' aan schakelsnelheid. Doen jullie dit, en zo ja zijn er nog instellingen waarvan je zegt dat zijn echt fijne instellingen?
Je kan inderdaad de schakelsnelheid achter instellen voor als je de knop constant inhoudt. Die heb ik gewoon op maximaal staan. De app geeft wel een waarschuwing dat het mogelijk minder soepel gaat maar daar merk ik niks van.

Daarnaast kan je de functies van de knoppen nog wijzigen, zoals de bonusknoppen bovenop gebruiken om te schakelen mocht je dat makkelijk vinden.

Flickr - Strava


  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Cloclo100 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:50:
[...]

[Afbeelding] [Afbeelding] ikzelf heb geen DI2 maar ik neem aan dat dit hetzelfde als bij SRAM gaat. Bvb. Automatisch van binnenblad naar buitenblad bij een bepaald verzet en/of dan achteraan 1 of 2 kroontjes schakelen om ongeveer dezelfde cadans te hebben.
Heb je dat sequentieel schakelen aan staan? Leek mij erg handig maar uiteindelijk zat het alleen maar in de weg bij mij

  • Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-06 15:19
418O2 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 10:15:
[...]

Heb je dat sequentieel schakelen aan staan? Leek mij erg handig maar uiteindelijk zat het alleen maar in de weg bij mij
Nee maar wel het laatste, compensating mode. Hierdoor blijft je traptempo (cadans) nagenoeg gelijk en krijg je geen enorme 'schok' in je verzet. Ideaal als je aan een klim begint bv.

  • Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:20

Phydomir

Dennis

Heb het in het begin geprobeerd maar al snel weer terug naar volledig manual. Kom je op een stoplicht af, schakel naar klein voor maar gaat ie achter toch nog in een te zware versnelling.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky


  • Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:09
GWBoes schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:53:
[...]

Je kan inderdaad de schakelsnelheid achter instellen voor als je de knop constant inhoudt. Die heb ik gewoon op maximaal staan. De app geeft wel een waarschuwing dat het mogelijk minder soepel gaat maar daar merk ik niks van.

Daarnaast kan je de functies van de knoppen nog wijzigen, zoals de bonusknoppen bovenop gebruiken om te schakelen mocht je dat makkelijk vinden.
Bij mij staat 'ie ook op maximaal, maar ja.. doet inderdaad alleen iets als je de knop ingedrukt houdt. En zo vaak doe ik dat niet. Dan druk ik vaak gewoon twee of drie keer zelf op een knop.

(Het verkort de tijd tussen de schakelmomenten, niet de snelheid van de schakelbeweging zelf)

BetterShifting.com | Strava


  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Phydomir schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:05:
Heb het in het begin geprobeerd maar al snel weer terug naar volledig manual. Kom je op een stoplicht af, schakel naar klein voor maar gaat ie achter toch nog in een te zware versnelling.
Dat had ik ook. Je moet toch zelf schakelen, bij een klim wil je toch wat lichter achter vaak, als je net wat wil versneller wat zwaarder waardoor je alsnog zelf moet schakelen

  • DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:33
Ik heb het op de fietsen die het supporten gewoon op full staan, werkt prima wat mij betreft.

https://www.strava.com/athletes/2323035


  • McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:25

McMiGHtY

- burp -

D'r gaat een wereld voor me open merk ik al wel..

  • Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-06 16:35
Phydomir schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 11:05:
Heb het in het begin geprobeerd maar al snel weer terug naar volledig manual. Kom je op een stoplicht af, schakel naar klein voor maar gaat ie achter toch nog in een te zware versnelling.
Dit. Ik heb mij ooit een keer verslikt in hoe dat werkte met alles automatisch. De Emma Piramide verkeerd ingeschat en dan sta je daar op de helft stil in een totaal verkeerde versnelling. Moest de handbike uit om het allemaal weer goed te krijgen.
Gebruik het zelf dus alleen nog maar manual en vooral dat het mij handelingen scheelt.

Strava | AP | IP | AW


  • Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
ja.. ik fiets al te lang om aan automatisch te wennen denk ik.. ik kies juist een ander verzet voor omdat ik een grote sprong nodig heb, en in die uitzondering dat ik dat niet heb tik ik zelf achter wel bij.

Maar ik kan me voorstellen dat het heel persoonlijk is, dus ik zou vooral alles uitproberen en het even de kans geven om aan te wennen

Strava


  • Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:40

Kluus

Gang is alles

Ik ben ook niet van het automatisch schakelen. Zeker bij de korte heuveltjes in Nederland rij je die best nog wel eens met een wat schuine kettinglijn en hoog vermogen omhoog en dan wil ik echt niet dat hij ineens toch voor gaat schakelen als je dat niet wil. Die klimmetjes zijn veel te kort en explosief om voor te schakelen en daarna "rustig" omhoog peddelen zoals je bij een langere beklimming zou doen.

Semi automatisch is op zich nog wel fijn maar alsnog zijn er dan situaties waarin je eigenlijk niet wil dat hij dat doet zoals mensen hierboven ook aangeven en dan moet je dat weer lopen tegen-compenseren. Dan liever dat ik mezelf aanleer om het schakelen voor naar wens te compenseren achter.

  • Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Kluus schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:50:
Ik ben ook niet van het automatisch schakelen. Zeker bij de korte heuveltjes in Nederland rij je die best nog wel eens met een wat schuine kettinglijn en hoog vermogen omhoog en dan wil ik echt niet dat hij ineens toch voor gaat schakelen als je dat niet wil. Die klimmetjes zijn veel te kort en explosief om voor te schakelen en daarna "rustig" omhoog peddelen zoals je bij een langere beklimming zou doen.

Semi automatisch is op zich nog wel fijn maar alsnog zijn er dan situaties waarin je eigenlijk niet wil dat hij dat doet zoals mensen hierboven ook aangeven en dan moet je dat weer lopen tegen-compenseren. Dan liever dat ik mezelf aanleer om het schakelen voor naar wens te compenseren achter.
precies dat. en als je dat al gewend bent, dan hoef je dus niets aan te leren en niets af te leren als je het gewoon op manueel laat staan :)

Strava

Pagina: 1 ... 726 ... 731 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:

Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).