Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 727 ... 731 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:58
Hangt denk ook van vermogen wat je trapt af en welke cassette/bladen verhoudingen je hebt.
In Nederland kom ik niet zo snel op binnenblad met 50/34 icm 11-30
De 34 komt vaak pas op lange klimmen in het buitenland in actie.

Dus in praktijk komt de full synchro in Nederland bijna nooit in actie bij mij.
Maar als die in actie komt hoef ik niet echt tegen te compenseren, want gaat die van 50 naar 34 (of van 34 naar 50) dan zorgt de full synchro er ook voor dat het redelijk soepel loopt door achter ook paar tandjes te wisselen.

[ Voor 27% gewijzigd door DDX op 05-06-2026 12:56 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035


  • FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:10

FFW

Ik rijd al jaren met sram red / force en was me totaal niet bewust van automatisch schakelen, dat ga ik zeker uitzoeken. Ik heb een sram eagle 1x12 gekocht om van de afgelopen kettingen af te zijn.

To enable Sequential Shifting on your SRAM RED eTap AXS system, open theSRAM app on your smartphone, connect your bike, and select "Sequential" under Drivetrain Settings. This mode simplifies shifting to just two buttons—making pedaling easier or harder—while the system automatically operates the front derailleur

  • orlok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09:54
DDX schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:54:
Hangt denk ook van vermogen wat je trapt af en welke cassette/bladen verhoudingen je hebt.
In Nederland kom ik niet zo snel op binnenblad met 50/34 icm 11-30
De 34 komt vaak pas op lange klimmen in het buitenland in actie.

Dus in praktijk komt de full synchro in Nederland bijna nooit in actie bij mij.
Maar als die in actie komt hoef ik niet echt tegen te compenseren, want gaat die van 50 naar 34 (of van 34 naar 50) dan zorgt de full synchro er ook voor dat het redelijk soepel loopt door achter ook paar tandjes te wisselen.
Welke je via de e-tube ook nog zelf kan aanpassen naar welke tandjes hij gaat wisselen. Ik heb de standen manual, semi-synchro en full-synchro uitvoerig getest en ben uiteindelijk gebleven met full-synchro. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door orlok op 05-06-2026 13:24 ]

Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless


  • Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

DDX schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:54:
Hangt denk ook van vermogen wat je trapt af en welke cassette/bladen verhoudingen je hebt.
In Nederland kom ik niet zo snel op binnenblad met 50/34 icm 11-30
De 34 komt vaak pas op lange klimmen in het buitenland in actie.

Dus in praktijk komt de full synchro in Nederland bijna nooit in actie bij mij.
Maar als die in actie komt hoef ik niet echt tegen te compenseren, want gaat die van 50 naar 34 (of van 34 naar 50) dan zorgt de full synchro er ook voor dat het redelijk soepel loopt door achter ook paar tandjes te wisselen.
Ligt er ook aan waar in Nederland dan denk ik. Ik fiets veel in de heuvels bij Nijmegen en daar heb ik toch wel wat voorbeelden van korte klimmetjes waar ik toch wel achter een eind terugschakel maar die gewoon te kort zijn om naar het kleine blad te gaan. Vaak begin je die ook in een zware versnelling en moet je naar het einde pas wat lichter schakelen. Als je op dat moment 500 Watt of meer aan het trappen bent dan wil ik gewoon niet hebben dat ik het risico loop de grens te passeren waarop hij besluit ineens klein te schakelen.

In de overige delen van Nederland buiten die paar klimmen bij de stuwwallen en Limburg kan ik me voorstellen dat dit nooit voor komt inderdaad. Maar waar ik het meeste fiets toch wel.

  • orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-06 16:37
Zijn er hier al Tweakers die de Lego fiets in huis hebben en gebouwd? Mogelijk dat ik er vanmiddag met de kinderen aan ga beginnen. Die zijn ook dol op Lego en bouwen, kunnen we mooi een stukje samen doen :) Ben wel benieuwd hoe ze het weer allemaal bedacht hebben!

  • sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:04

sapphire

Die-hard pruts0r

orange.x schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:45:
Zijn er hier al Tweakers die de Lego fiets in huis hebben en gebouwd? Mogelijk dat ik er vanmiddag met de kinderen aan ga beginnen. Die zijn ook dol op Lego en bouwen, kunnen we mooi een stukje samen doen :) Ben wel benieuwd hoe ze het weer allemaal bedacht hebben!
Ik ben er mee bezig, lees: de kinderen willen samen bouwen dus het duurt lang :+
De oudste bouw net als ik vrij snel maar samenbouwen kan alleen als de rest slaapt want anders willen die mee doen en dan duurt het dus een eeuwigheid :+

Gabriël AM5


  • Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13:36
Hier heb ik het automatisch schakelen naar het binnenblad ook uitgezet toen het een paar keer mis ging op een klim dat ie onverwacht voor omschakelde en toen vast zat.
Nu schakel ik gewoon onder aan de heuvel naar het binnenblad, je kan daarmee nog steeds een prima tempo fietsen.
Het achter compenseren als ik naar het binnenblad ga heb ik wel aanstaan, dan is de sprong iig niet zo groot.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw


  • fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:01

fdees

Trust me I'm an Engineer

Dat automatische schakelen naar het binnenblad staat bij mij gewoon aan, maar mijn garmin geeft aan dat dit de volgende schakelbeweging is dus dan ben ik gewaarschuwd.

Vind het allemaal zelf wel heel prettig, want het zorgt ervoor dat de aandrijflijn optimaal gebruikt wordt.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future


  • danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 25-06 12:49
orange.x schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:45:
Zijn er hier al Tweakers die de Lego fiets in huis hebben en gebouwd? Mogelijk dat ik er vanmiddag met de kinderen aan ga beginnen. Die zijn ook dol op Lego en bouwen, kunnen we mooi een stukje samen doen :) Ben wel benieuwd hoe ze het weer allemaal bedacht hebben!
De mijne is helaas nog niet ontvangen door DHL :(

Had hem via Amazon besteld, voordeel was wel dat ze het verschil in prijs door prijsdaling terug hebben gestort toen hij daadwerkelijk uitkwam enkele dagen geleden, scheelde me toch weer 13 euro.

  • BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Hier nog een nieuwe Di2 eigenaar. Gebruiken jullie Front shift next?

  • Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
BreadFan schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:02:
Hier nog een nieuwe Di2 eigenaar. Gebruiken jullie Front shift next?
Ik wist niet van deze feature en ben zelf ook een redelijk nieuwe eigenaar van Di2. Ik heb zelf nog geen gebruik gemaakt van de extra knoppen boven-op en snap ook niet helemaal hoe ze werken. Nu ik jouw post lees realizeer ik me dat ik ze misschoen moet configureren. :D

  • DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:58
BreadFan schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:02:
Hier nog een nieuwe Di2 eigenaar. Gebruiken jullie Front shift next?
Nee want ik heb enkel 10 speed en 11 speed di2 fietsen.
Zie geen voordeel voor 12 speed, vorig jaar ook bewust voor dura ace 11 speed gekozen bij opbouw nieuwe fiets. (de 11 speed was zelf iets duurder, voordeel van 11 speed lichter en batterij gaat langer mee)

[ Voor 5% gewijzigd door DDX op 05-06-2026 15:44 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035


  • Golenes
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 27-06 20:58
Ik rij momenteel op een oude aluminium fiets (2008 denk ik?) met Shimano Deoro groepenset. Het is een Specialized Allez, en hij rijdt best prima, maar ik merk dat het schakelen niet super makkelijk gaat en de groepenset gewoon wat versleten is. De achterdeurailleur is ook wat verbogen, waardoor ik de zwaarste versnelling zelfs na afstellen niet kan bereiken.

Nu kijk ik online, en zie ik dat ik voor rond de 500 euro een 105 groepenset kan aanschaffen en eigenlijk alles op de fiets vervangen.

Ik zie eigenlijk niet zo'n heel groot verschil tussen het oplappen van die fiets en wat ik zou krijgen als ik een nieuwe (voor aanzienlijk meer geld) zou kopen in de winkel. Hoofdverschillen lijken mij de remmen (schijf vs velg) en de bandruimte (denk dat ik met max 28 mm kan wegkomen). Dat lijkt dus voor eigen gebruik de economische keuze. Of zie ik nu iets over het hoofd?

  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Voor dat geld heb je ook wel een tweedehands met nieuwere groepset en moderner frame.

Meest economische keuze is de boel goed schoonmaken en een nieuwe pad voor je derailleur halen

  • ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:09
Nieuwe update vandaag.

In de nieuwste versie van Tempelo is veel aan de achterkant gewerkt.

Ik kreeg zo af en toe een melding in het support mailbox, met een screenshot waar een generieke foutmelding te zien was. Aangezien dat een moment opname was en niet reproduceerbaar, kon ik hier niet veel mee.

Software is nu aangepast om dit soort hickups op te vangen en op te slaan onder een unieke code en allerlei gegevens die helpen met het traceren van het probleem. De gebruiker krijgt aan de voorkant dezelfde code te zien met daarbij een mogelijkheid om deze error direct te melden aan support, met een kleine toelichting indien gewenst. Dat kan allemaal direct vanuit de site (via een popup).

Daarnaast wat kleine tweaks in de standaard kledingadviezen obv feedback vanuit gebruikers.

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl


  • Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-06 20:19
Golenes schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:50:
Ik rij momenteel op een oude aluminium fiets (2008 denk ik?) met Shimano Deoro groepenset. Het is een Specialized Allez, en hij rijdt best prima, maar ik merk dat het schakelen niet super makkelijk gaat en de groepenset gewoon wat versleten is. De achterdeurailleur is ook wat verbogen, waardoor ik de zwaarste versnelling zelfs na afstellen niet kan bereiken.

Nu kijk ik online, en zie ik dat ik voor rond de 500 euro een 105 groepenset kan aanschaffen en eigenlijk alles op de fiets vervangen.

Ik zie eigenlijk niet zo'n heel groot verschil tussen het oplappen van die fiets en wat ik zou krijgen als ik een nieuwe (voor aanzienlijk meer geld) zou kopen in de winkel. Hoofdverschillen lijken mij de remmen (schijf vs velg) en de bandruimte (denk dat ik met max 28 mm kan wegkomen). Dat lijkt dus voor eigen gebruik de economische keuze. Of zie ik nu iets over het hoofd?
De meest duurzame optie is om een groepenset op marktplaats te kopen, dan heb je een betere groep en je hoeft alleen beide derries te vervangen en je bent goedkoop uit.

@BertP kek die bidons, niks meer aan doen, er is al genoeg saaiheid!

En pfff, wat ben ik blij dat ik voor de laatste mech groep gekozen heb, wat een keuzestress met dat schakelen (ja ja, ik weet, dit is tweakers, ik gun jullie allemaal je optimale kettingpositie en minimale schakelinspanning, opa komt van 2 x 5speed met buiscommandeurs, het enige tweaken wat je daarmee kon is het palletje van de commandeur losser of strakker draaien, te los en je schakelde automagisch zwaarder, te strak: pijnlijke muis van je duim)

[ Voor 18% gewijzigd door Frenz64 op 05-06-2026 17:35 ]


  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Opa heeft dan wel weer een kekke bril!

  • raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-06 23:58
orange.x schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:45:
Zijn er hier al Tweakers die de Lego fiets in huis hebben en gebouwd? Mogelijk dat ik er vanmiddag met de kinderen aan ga beginnen. Die zijn ook dol op Lego en bouwen, kunnen we mooi een stukje samen doen :) Ben wel benieuwd hoe ze het weer allemaal bedacht hebben!
Ja, ook hier binnen
Wel jammer dat de lokale shop hem ook had voor 22 euro minder

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets


  • raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-06 23:58
Onder het mom van "Dat kan ik!"
Vandaag de BB vervangen voor een ceramische versie.
Imho is een lekke band lastiger :+
Enige lastige was de stofkap die eraf schoot bij het monteren van de as, even pielen...

Wat ik wel verbazend vond was dat de lagers die eruit kwamen al echt heel stroef liepen, had dat niet verwacht van een fiets die de winter binnen heeft gestaan ivm een vork terugroepactie. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vuHASPQLfSUe0oyEUL-fs4ygXtI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KOBZJgGKJuXCG31OKgOuA9S4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/snV8eb-dLou8X2IY2K5_WyAahws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DlIWnbbUyAMKNMEcRbQKe1Y7.jpg?f=fotoalbum_large

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets


  • Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

@Frenz64 daar hebben wij geen stress van hoor, iedereen gebruikt gewoon de configuratie die hij/zij fijn vind en meld hier even zijn/haar voorkeur?

Krijg jij echt zo veel stress van een beetje keuze?

  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Van de week verder aan het knutselen geweest met een Ass-saver en een oude ruitenwisser. De vierde versie gebruikte een andere bevestigingsmethode en vorm van de wisser. De vierde vorm staat ook toe om de wisser van de band te halen als die nodig is. De wisser kan gemonteerd blijven maar zweeft dan boven de band.

De werking is goed en water wordt inderdaad afgevoerd maar het zand wordt geraakt en opgeworpen en zet zich dan nog meer af op het frame. Dus in combinatie met een Ass-saver gaat dit niet werken. Het zou wel kunnen werken als de wisser achter het wiel zijn werk kan doen waardoor de "verstoorde" rotzooi dan niet op het frame komt maar achter het wiel op de grond.

Foto's van de vierde versie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHgmi0Xl7n5-0jxAYrwlx44RgM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NA2GEYSSNxlmAKBZhyzDa5pV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/86kqAM_rGLijpBwiNhJld_9B8b8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UeChkrWPbJ8MLyQGUs7Xh0wN.jpg?f=user_large

Resultaatfoto's na rit van 20 KM. Hieronder zie het zand wat juist beter plakt omdat er minder water aanwezig was:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZA8cEKypsk7vEnK15zsxHvf6wDI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ynl3StXryluRzZrf7SbKy15e.jpg?f=fotoalbum_large

En een foto van onderkant van Ass-saver waar de wisser haar werk doet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAFrDaRZFYfmG4-b0px0tA27okg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VW8LWSvpWCanYhRT4Ak8MMiB.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb mijn andere spatbord gepakt, die we tot achter het wiel komt en daar nu eerste wisser versie gemonteerd en bij een volgende rit een die eens testen of dat werkt zoals ik dat bedacht heb. Dit spatbord eindigt voor de velgremmen en zo is de zitbuis nog steeds het haasje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZdzW2ivzIDAFUY-NsChaQlJJPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/422MRpCH9UvXPh3jnKhbLwgN.jpg?f=fotoalbum_large

  • Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-06 10:33
Prulleman schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:52:
[...]

precies dat. en als je dat al gewend bent, dan hoef je dus niets aan te leren en niets af te leren als je het gewoon op manueel laat staan :)
Ik vind Di2 nog steeds de mindere variant van mechanisch schakelen. Meer kwetsbaar, meer onderhoud (regelmatig laden vind ik ook onderhoud), onderweg heb je 0,0 mogelijkheden om iets te hacken als er iets stuk gaat, lastiger af te stellen dan mechanisch, schakelt ook minder snel naar kleiner verzet.

Ik heb een gravelbike met grx800, mechanisch en een racer met Di2 Ultegra. Met grx (en alles daarvoor) nooit schakel problemen gehad. Met Di2 al 2x stil gestaan onderweg. 1x eigen schuld, vergeten te laden. De tweede keer stopte eerst de voorderrie ermee, daarna achter ook ondanks dat ik na het laden van de accu pas 150km had gereden. Wilde thuis ook niet meer laden. Na alle kabels los te hebben gehad en opnieuw ingestoken te hebben werkte alles weer en gaat weer een hele tijd goed. Toch niet happy met Di2

  • DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:58
Tja, ik heb in het verleden meer problemen gehad met mechanisch schakelen dan met di2/axs.
Recent met axs achterderraileur halverwege rit overleden (als in opeens niet meer schakelen en app wilde alleen updaten(uit crash mode halen))
Ik hou die op dat ik al eerder waarschuwing had gemerkt dat schakelen naar grootste kransje al lastig lukte (al was dat verholpen met nieuwe batterij) dus gewoon ouderdom. (4 jaar ofzo en 70k km en weer en wind gezien)
Met di2 in al die jaren nog nooit issues gehad.

In de jaren dat ik met mechanisch reed al eens palletjes in shifters die afbraken sram, shimano shifter die opeens geen zin meer had/stroef liep of kabels die rafelen.
En dan heb ik het nog niet gehad over afstellen van derraileur als je kabels vervangen hebt.
En met frames van tegenwoordig wil je (/kan je niet eens meer) geen mechanisch monteren.
Kabelloop gaat echt niet werken met mechanisch.

[ Voor 14% gewijzigd door DDX op 05-06-2026 21:34 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035


  • Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-06 20:19
Kluus schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:54:
@Frenz64 daar hebben wij geen stress van hoor, iedereen gebruikt gewoon de configuratie die hij/zij fijn vind en meld hier even zijn/haar voorkeur?

Krijg jij echt zo veel stress van een beetje keuze?
Een beetje keuze? Seriously, ik heb de fiets klaar staan om morgen Breukelen - Veendam te gaan doen (wind mee yeuyyy):
  • Hartslag meter opgeladen?
  • Powermeter opgeladen?
  • 1040 opgeladen en de route geladen?
  • Radar opgeladen?
  • Nieuw toptubetasje aangeschaft, genoeg gelletjes, repen, koolhydraten (nee, ik ga niet op twee bananen 200km fietsen)
  • Bidons vol
  • Banden juiste druk?
  • 1 of 2 reserve biba's mee?
Maar zit in nou ineens in Team Ramon? :X

  • ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:09
Frenz64 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:46:
[...]

Een beetje keuze? Seriously, ik heb de fiets klaar staan om morgen Breukelen - Veendam te gaan doen (wind mee yeuyyy):
  • Hartslag meter opgeladen?
  • Powermeter opgeladen?
  • 1040 opgeladen en de route geladen?
  • Radar opgeladen?
  • Nieuw toptubetasje aangeschaft, genoeg gelletjes, repen, koolhydraten (nee, ik ga niet op twee bananen 200km fietsen)
  • Bidons vol
  • Banden juiste druk?
  • 1 of 2 reserve biba's mee?
Maar zit in nou ineens in Team Ramon? :X
Je moet al die zooi bij thuiskomst direct aan de lader leggen. Als je uitgespeeld bent in de douche, is het allemaal weer opgeladen. Kan het in je fietsspullen bakje. Klaar voor de volgende rit. Hoef je er niet meer aan te denken.

Echt. Totaal geen structuur in huize Frenz.

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl


  • Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-06 10:33
Frenz64 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:46:
[...]

Maar zit in nou ineens in Team Ramon? :X
Pardon? Ik stoor me aan Di2 en jij komt met een sloot aan spullen die opgeladen moet worden en dan zijn dergelijke first World problems ineens mijn pakkie-an? Mag ik daar even heel vriendelijk voor bedanken? Problemen met opladen heb ik nog nooit gehad. De keer dat Di2 mij gruwelijk in de steek liet, leek inderdaad op een lege accu. Na opnieuw aansluiten was de accu bijna volledig vol. Gebrek aan lading was het probleem niet.

Ik heb nog nooit problemen gehad met een accu die leeg was. Kan aan mij liggen. En 200km rijden is ook al geen zorg, paar extra repen mee, wat contant geld voor stops onderweg en gaan.

  • Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Power meter en al helemaal hartslagmeter zijn dingen die ik alleen oplaadt (danwel batterij vervangen) als ze klagen dat het nodig is. Maar dat is niet vaak. Al helemaal hartslagmeter gaat eeuwen mee op zijn knoopcelletje.

  • Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-06 20:19
Ramon 73 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 23:11:
[...]

Pardon? Ik stoor me aan Di2 en jij komt met een sloot aan spullen die opgeladen moet worden en dan zijn dergelijke first World problems ineens mijn pakkie-an? Mag ik daar even heel vriendelijk voor bedanken? Problemen met opladen heb ik nog nooit gehad. De keer dat Di2 mij gruwelijk in de steek liet, leek inderdaad op een lege accu. Na opnieuw aansluiten was de accu bijna volledig vol. Gebrek aan lading was het probleem niet.

Ik heb nog nooit problemen gehad met een accu die leeg was. Kan aan mij liggen. En 200km rijden is ook al geen zorg, paar extra repen mee, wat contant geld voor stops onderweg en gaan.
Hè gelukkig, order has been restored

@Sissors ik heb een Polar verity sense met accu, die gaat een uur of 15 mee.

  • Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:27
BreadFan schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:02:
Hier nog een nieuwe Di2 eigenaar. Gebruiken jullie Front shift next?
Nee, want ik heb op mijn fietsen genoeg knopjes :) :) :).

Maar.... als je 105 shifters hebt, dan heb je geen knoppen bovenop de shifters. Wil je toch pagina's wisselen op je fietscomputer met een Di2 knop, dan kun je een van de knoppen op je linker shifter instellen op FSN en de andere op D-fly Ch. 1 of 2 en daarmee je fietscomputer gebruiken :}

BetterShifting.com | Strava


  • sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:04

sapphire

Die-hard pruts0r

Frenz64 schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 06:25:
[...]

Hè gelukkig, order has been restored

@Sissors ik heb een Polar verity sense met accu, die gaat een uur of 15 mee.
Ik heb een Polar H9 die al 1,5 jaar meegaat en een Garmin die het laatst de knoop vervangen gekregen heeft toen jij nog 2x5s reed :X

Serieus die zit op de 2e batterij sinds 2013 of 14 ofzo.

Verder heb ik genoeg apparaten om op te laden maar Di2 vind ik samen met de hartslagmeters één van de minst problematische zo lang gaat het mee :?
Ik kwam het meest bij de LBS voor de derailleur omdat achter toch niet lekker schakelde. Vuil tussen de binnen-buitenkabel bij het achterste stukje, kabel rek, tikje tegen de derailleur, etc. dat soort dingetjes.
Met Di2 de eerste rit een microadjustment gedaan en sindsdien schakelt het perfect.
Persoonlijk vind ik dat gemak het wel waard :)

Maar ieder voor zich uiteraard :)

Gabriël AM5


  • bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14:15
Ik heb twee setwielen met 2 verschillende cassettes. Voor beide sets heb ik een eigen fijnafstelling in de Di2 app. Tjop tjop wissel, ff de app openen en hoppa weer perfect schakelen.

https://www.strava.com/athletes/38143282


  • Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:28
BreadFan schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:02:
Hier nog een nieuwe Di2 eigenaar. Gebruiken jullie Front shift next?
Yes, met Shimano 105 shifters kan je zo drie functies programmeren op 1 knop (lang, kort, dubbel). Werkt fijn!

  • unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-06 19:43
BreadFan schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:02:
Hier nog een nieuwe Di2 eigenaar. Gebruiken jullie Front shift next?
Ja vind ik ideaal, heb de kleine knop om te shiften en de grote knop om naar de volgende pagina op m'n garmin te gaan. Ingedrukt houden gaat hij terug naar de pagina met de route/kaart. Hoeven m'n handen niet van het stuur om een beetje door de pagina's te bladeren.

  • Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-06 16:35
Wanneer je problemen hebt met dat je Di2 batterij elke keer moet opladen dan moet je misschien kijken naar je rijstijl. De accu is echt belachelijk goed voor de techniek en gaat, in mijn ervaring ( en blijkbaar die van anderen ook) ERRUG lang mee. Vermogens meter heb ik al vaker op moeten laden ( 1x ) dan di2 in de tijd dat ik de vermogensmeter nu heb ;)

En ach. Als dat het enige is wat je tegenhoud dan ga je compleet voorbij aan het plezier dat je er aan hebt. Waarom hebben we elektronisch schakelen? Waarom hebben we vermogensmeters? waarom hebben we een hartslagmeter? Omdat het een leuke hobby is en we die leuk willen houden!

Strava | AP | IP | AW


  • wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-06 08:55
raymondw schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:54:
Onder het mom van "Dat kan ik!"
Vandaag de BB vervangen voor een ceramische versie.
Imho is een lekke band lastiger :+
Enige lastige was de stofkap die eraf schoot bij het monteren van de as, even pielen...

Wat ik wel verbazend vond was dat de lagers die eruit kwamen al echt heel stroef liepen, had dat niet verwacht van een fiets die de winter binnen heeft gestaan ivm een vork terugroepactie. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Lekker gewerkt! Ik heb al talloze banden vervangen, maar BB (of balhoofd) heb ik nog niet aangedurfd 😅

Read the code, write the code, be the code!


  • raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-06 23:58
wackmaniac schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 17:09:
[...]

Lekker gewerkt! Ik heb al talloze banden vervangen, maar BB (of balhoofd) heb ik nog niet aangedurfd 😅
Balhoofd heb ik (nog) niet gedaan.
Heb mij ingelezen en op YT videos bekeken.
Daarna de simpele tools op Ali besteld (€35,-) en de andere bij Mantel gekocht samen met de BB.
(Parktool en Cycling Ceramic: €200)
Het eerste lager was spannend (non-drive), maar de tweede "floepte" er zo uit (drive).
De nieuwe plaatsen ging ook erg eenvoudig, je draait de lagers er zo in, voordeel is ook dat het maar 3 onderdelen zijn.

Weet niet of ik wiellagers ook zou doen, maar dit is een aanrader!
Bij een FM kost alleen het plaatsen €55, als je twee keer een BB vervangt heb je de investering van het gereedschap eruit.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets


  • Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-06 20:19
sapphire schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 08:44:
[...]

Ik heb een Polar H9 die al 1,5 jaar meegaat en een Garmin die het laatst de knoop vervangen gekregen heeft toen jij nog 2x5s reed :X
Toen bestond dat hele Garmin nog niet.

Maar goed, een knopje op de shifter om je fietscomputer te bedienen vind ik dan weer wel meerwaarde hebben. Veiliger ook, hoewel teveel gluren op dat ding nou ook niet echt de verkeersveiligheid verhoogt.

  • Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ik heb wat advies nodig mbt binnenbanden.

Sinds ik mijn nieuwe fiets heb (Cube Agree Pro) heb ik nieuwe binnenbanden nodig.

Ik heb Advanced A.50 wielen met een velghoogte van 50 mm en Conti Grand Prix, Kevlar, 30-622.

Nou heb ik al een beetje onderzoek gedaan en online rond gekeken maar er zijn bijna geen binnenbanden te koop met de juiste ventielen (70/80mm).

De enige die ik heb kunnen vinden zijn deze: https://www.futurumshop.nl/pirelli-roadtube-race-binnenband-700x23-30c-blackpresta-60mm.phtml

De beoordelingen zijn niet geweldig, in de zin dat er best wat opmerkingen zijn over snel lek rijden. Voor mij is het belangrijkste om zo min mogelijk lek te rijden en zo min mogelijk onderhoud, de rest vind ik minder belangrijk. Hebben jullie nog tips?

  • DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:58
Hebben we tubeless al genoemd ?

https://www.strava.com/athletes/2323035


  • raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-06 23:58
@Torgo
Volgens mij heb ik afgelopen jaar bij de Karwei 70/80mm gekocht, ze staan nu alleen niet op de website.
Bij Mantel kun je ook filteren op ventiel en lengte: Link

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets


  • jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:17

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Torgo schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:03:
Ik heb wat advies nodig mbt binnenbanden.

Sinds ik mijn nieuwe fiets heb (Cube Agree Pro) heb ik nieuwe binnenbanden nodig.

Ik heb Advanced A.50 wielen met een velghoogte van 50 mm en Conti Grand Prix, Kevlar, 30-622.

Nou heb ik al een beetje onderzoek gedaan en online rond gekeken maar er zijn bijna geen binnenbanden te koop met de juiste ventielen (70/80mm).

De enige die ik heb kunnen vinden zijn deze: https://www.futurumshop.nl/pirelli-roadtube-race-binnenband-700x23-30c-blackpresta-60mm.phtml

De beoordelingen zijn niet geweldig, in de zin dat er best wat opmerkingen zijn over snel lek rijden. Voor mij is het belangrijkste om zo min mogelijk lek te rijden en zo min mogelijk onderhoud, de rest vind ik minder belangrijk. Hebben jullie nog tips?
Ridenow 85mm ventiel, TPU, rijden geweldig.

  • Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:04
jorrefunk schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 22:22:
[...]

Ridenow 85mm ventiel, TPU, rijden geweldig.
Dan zou ik ze wel rechtstreeks op AliExpress bestellen. Dan heb je er drie voor hetzelfde geld.

  • Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
raymondw schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:21:
@Torgo
Volgens mij heb ik afgelopen jaar bij de Karwei 70/80mm gekocht, ze staan nu alleen niet op de website.
Bij Mantel kun je ook filteren op ventiel en lengte: Link
Dat had ik inderdaad gedaan (filter) maar dan zijn er niet heel veel opties.
jorrefunk schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 22:22:
[...]

Ridenow 85mm ventiel, TPU, rijden geweldig.
Ik zie dat ze ook in 65mm komen, dat lijkt me ook genoeg voor 50mm velgen. Maar ik ben een beetje argwanend wat betreft TPU, dat is toch iets minder lek proof?

  • jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:17

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

Casual Ruud schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 23:20:
[...]

Dan zou ik ze wel rechtstreeks op AliExpress bestellen. Dan heb je er drie voor hetzelfde geld.
Zijn dat dan identiek dezelfde, aub? Geen namaak? Link? (met dank)

  • jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:17

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

@Torgo TPU is iets minder lekbestendig dan een biba vandaar dat ik niet de allerlichtste versies neem maar die van 36gr.

  • Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:04
jorrefunk schreef op zondag 7 juni 2026 @ 06:54:
[...]

Zijn dat dan identiek dezelfde, aub? Geen namaak? Link? (met dank)
https://www.aliexpress.com/item/1005006052503607.html of een van de tig andere verkopers met een goede beoordeling.

Ik heb overigens nog nooit van namaak Ridenow binnenbanden gehoord.

  • Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:48

Phydomir

Dennis

Torgo schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 23:44:

Ik zie dat ze ook in 65mm komen, dat lijkt me ook genoeg voor 50mm velgen. Maar ik ben een beetje argwanend wat betreft TPU, dat is toch iets minder lek proof?
65mm ventielen in een 50mm velg is wel echt krap aan.

Je kan ook nog kijken naar ventiel verlengers. Dan heb je qua binnenband gelijk een stuk meer opties.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky


  • sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:04

sapphire

Die-hard pruts0r

Casual Ruud schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 23:20:
[...]

Dan zou ik ze wel rechtstreeks op AliExpress bestellen. Dan heb je er drie voor hetzelfde geld.
Dan ben ik wel benieuwd waar, ik heb ar afgelopen tijd meerdere besteld maar voor minder dan €6 moet je heel veel geluk hebben of coupons precies als je ze nodig hebt.
Zijn wel prima bandjes en rijden heerlijk mits ze niet direct al lek zijn maar daar kom je helaas onderweg pas achter :(
@de link; ja met €5 verzendkosten :+

@Torgo Even bij. Bike24 of bike-discount kijken? Geloof dat die er genoeg hebben, ik had Continental’s en nu Vittoria’s.

Twijfel nog of ik niet eerst TPU ga proberen want die heb ik nog liggen of zoals @DDX zegt volgende keer tubeless ga proberen. De A.50 velgen zijn al tubeless ready dus zou vrij gemakkelijk moeten gaan.

[ Voor 26% gewijzigd door sapphire op 07-06-2026 09:13 ]

Gabriël AM5


  • TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Wat betreft RideNOW TPU:

https://nl.aliexpress.com/item/1005006573052438.html volgens mij zijn dit structureel de goedkoopste inclusief verzending én meest verkochte (als ik "RideNOW TPU" sorteer op aantal orders).
Dit is in ieder geval het Ali-artikel-ID waar ik al 5 bestellingen van heb geplaatst (af en toe 1-2 als ze toevallig goedkoop zijn en ik toch al iets anders bestelde).

"vroeger" waren ze ~€4 per stuk in bundel van 4. Tegenwoordig lastig onder de €6 te krijgen, maar ik zie ze op moment van schrijven 4 voor €26,39 en dan coupon van €3 kom je op €23,39 uit.

Sinds mijn laatste RideNOW TPU update (TheTinusNL in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21") ben ik er nog steeds tevreden over en blijf ik bij de +/- die ik daar noemde.

[ Voor 5% gewijzigd door TheTinusNL op 07-06-2026 09:37 ]

Informaticus of vakkundig Googler?


  • Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:04
sapphire schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:02:
[...]

Dan ben ik wel benieuwd waar, ik heb ar afgelopen tijd meerdere besteld maar voor minder dan €6 moet je heel veel geluk hebben of coupons precies als je ze nodig hebt.
Zijn wel prima bandjes en rijden heerlijk mits ze niet direct al lek zijn maar daar kom je helaas onderweg pas achter :(
@de link; ja met €5 verzendkosten :+
Bij Futurum betaal je toch ook verzendkosten 7(8)7

Maar goed als je verzendkosten wilt meerekenen, neem dan een van de verkopers met gratis verzenden vanaf een tientje. Betaal je per stuk iets meer maar dan zonder verzendkosten. Kun je nog een coupon gebruiken ook.

Dat heeft verder niet zoveel met geluk te maken. Kijk gewoon naar de laagste prijs en bestel als er coupons zijn.

  • Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
TheTinusNL schreef op zondag 7 juni 2026 @ 09:35:
Wat betreft RideNOW TPU:

https://nl.aliexpress.com/item/1005006573052438.html volgens mij zijn dit structureel de goedkoopste inclusief verzending én meest verkochte (als ik "RideNOW TPU" sorteer op aantal orders).
Dit is in ieder geval het Ali-artikel-ID waar ik al 5 bestellingen van heb geplaatst (af en toe 1-2 als ze toevallig goedkoop zijn en ik toch al iets anders bestelde).

"vroeger" waren ze ~€4 per stuk in bundel van 4. Tegenwoordig lastig onder de €6 te krijgen, maar ik zie ze op moment van schrijven 4 voor €26,39 en dan coupon van €3 kom je op €23,39 uit.

Sinds mijn laatste RideNOW TPU update (TheTinusNL in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21") ben ik er nog steeds tevreden over en blijf ik bij de +/- die ik daar noemde.
Dank voor je reactie en link naar je beoordeling. Ik denk dat ik het wel wil overwegen ook omdat het ruimte scheelt in de Cube storage box.

Ik las wel dat je ook een velg lint moet gebruiken. Klopt dat? Ik heb daar geen ervaring mee namelijk.

  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Torgo schreef op zondag 7 juni 2026 @ 10:32:
[...]


Dank voor je reactie en link naar je beoordeling. Ik denk dat ik het wel wil overwegen ook omdat het ruimte scheelt in de Cube storage box.

Ik las wel dat je ook een velg lint moet gebruiken. Klopt dat? Ik heb daar geen ervaring mee namelijk.
Je moet altijd een velglint gebruiken vziw. Hoogstens niet als je een volledig vlak velgbed hebt, maar zelfs dan is het geen gek idee

  • Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-06 10:33
Volgende week op vakantie naar Oostenrijk. Fiets gaat mee, al 2x eerder gedaan. Dat was steeds de racefiets. Kan prima in Oberösterreich, weinig fietspaden maar.men gunt de fietser ruim baan.

Ik twijfel nog of ik misschien toch de gravelbike mee zou nemen, er zijn daar heus wel stukken die ik daarmee zou rijden. Gaat weliswaar op de weg ietsje trager.

Edit; allebei meenemen is dikke overkill, dat ga ik niet doen voor twee weekjes.

[ Voor 10% gewijzigd door Ramon 73 op 07-06-2026 18:02 ]


  • MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Ramon 73 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:42:
Volgende week op vakantie naar Oostenrijk. Fiets gaat mee, al 2x eerder gedaan. Dat was steeds de racefiets. Kan prima in Oberösterreich, weinig fietspaden maar.men gunt de fietser ruim baan.

Ik twijfel nog of ik misschien toch de gravelbike mee zou nemen, er zijn daar neus wel stukken die ik daarmee zou rijden. Gaat weliswaar op de weg ietsje trager
Ik zou de gravelbike meenemen. Wat boeit het nou dat het dan op een wegrit dan iets langzamer gaat? Of je neemt de wielset van je racefiets mee en drukt die indien gewenst onder je gravelbike.

Komoot


  • blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:28

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik zou allebei meenemen!

Laatste vakantie race en mountainbike meegenomen, ook al heb ik maar 1 ritje op de mountainbike gemaakt was in toch blij dat ik hem mee had.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here


  • Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:32
418O2 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 10:50:
[...]

Je moet altijd een velglint gebruiken vziw. Hoogstens niet als je een volledig vlak velgbed hebt, maar zelfs dan is het geen gek idee
Ik heb geen gaten in het velgbed, en dus geen tape, lint of iets. Gewoon ventiel erin en gaan met die tubeless

Strava


  • Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-06 16:35
Even iets anders, het was vandaag weer eens dweilen met de kraan open over de dijken. Hoeveel mensen vinden dat de dijk van hen is.. Wielrenners die je met volle snelheid, 3 rijen dik, in halen (en schreeuwen dat JIJ aan de kant moet..) tot wandelaars die hetzelfde doen en je staan aan te kijken als een schaap als je ze er op aanspreekt..

Ach ja, volgende keer maar gewoon weer in de vroege ochtend stukje doen.
p.s. door de radar had ik het leger wielrenners al lang in de gaten natuurlijk ;)

Strava | AP | IP | AW


  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Als dat zo vaak zo is, waarom ga je er dan nog langs?

  • klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-06 19:37
418O2 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:14:
Als dat zo vaak zo is, waarom ga je er dan nog langs?
Enige stuk vlak in de regio 8)

Hij wil.


  • Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:54
Ramon 73 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 12:42:
Volgende week op vakantie naar Oostenrijk. Fiets gaat mee, al 2x eerder gedaan. Dat was steeds de racefiets. Kan prima in Oberösterreich, weinig fietspaden maar.men gunt de fietser ruim baan.

Ik twijfel nog of ik misschien toch de gravelbike mee zou nemen, er zijn daar neus wel stukken die ik daarmee zou rijden. Gaat weliswaar op de weg ietsje trager
No brainer, ik zou de gravelbike meenemen. Je kunt er mee op de weg en op de kilometers aan gravelwegen die in de bergen te vinden zijn. Dan maar iets minder effectief op de weg.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?


  • Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-06 10:33
MaSw85 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 13:21:
[...]

Ik zou de gravelbike meenemen. Wat boeit het nou dat het dan op een wegrit dan iets langzamer gaat? Of je neemt de wielset van je racefiets mee en drukt die indien gewenst onder je gravelbike.
De gravelbike heeft een offset frame, de naaf van het achterwiel zit niet gecentreerd. Dus daar past de race wielset niet in. Hooguit kan ik op de reserve wielset race bandjes leggen. Een over nadenken.

  • Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-06 10:33
klaaas schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:17:
[...]

Enige stuk vlak in de regio 8)
De enige regio in Nederland met niet-vlakke wegen is Limburg. Daar hebben we geen dijken. Dus er is zat weg te vinden die wel vlak is. Behalve Limburg (het zuiden dan) en Berg en Dal is de rest van Nederland gewoon helemaal vlak.

  • Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:45
Webgnome schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:10:
Even iets anders, het was vandaag weer eens dweilen met de kraan open over de dijken. Hoeveel mensen vinden dat de dijk van hen is.. Wielrenners die je met volle snelheid, 3 rijen dik, in halen (en schreeuwen dat JIJ aan de kant moet..) tot wandelaars die hetzelfde doen en je staan aan te kijken als een schaap als je ze er op aanspreekt..

Ach ja, volgende keer maar gewoon weer in de vroege ochtend stukje doen.
p.s. door de radar had ik het leger wielrenners al lang in de gaten natuurlijk ;)
Tsja....zo gaat dat tegenwoordig. ikke, ikke, ikke en de rest kan ....

Gisteren op de veluwe: stonden er bij Assel op een kruispunt een paar met de fiets. Wij komen vals plat naar beneden. Zij staan dus midden op de weg. Mijn vrouw zegt er netjes wat van. Antwoord: je ziet ons toch staan.....

De route was zo ongeveer 100% offroad (althans geen wegen met auto's). Toch diverse malen in de remmen moeten knijpen voor tegemoed komende (groepjes) fietsers waarvan dan iemand niet uit zijn doppies kijkt en een frontaaltje wil maken.

Ik vind wat van het gedrag en de mentaliteit van tegenwoordig. Het kan ook zijn dat ik oud begin te worden :-)

  • McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-06 20:25

McMiGHtY

- burp -

Wij haalden gisteren al groep een dame op een e-bike, die vervolgens zelf ook ging inhalen, met de opmerking naar ons toe "IK ga echt niet voor jullie remmen!"

K-E-U-R-I-G

  • Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-06 16:35
418O2 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:14:
Als dat zo vaak zo is, waarom ga je er dan nog langs?
Als je het tegen mij had, omdat ik geen zin heb om de auto te pakken om ergens anders te gaan fietsen ;) en de Posbank om 11:00 ~ 12:00 ook lekker druk is. Zoals ik al zei, de oplossing is simpel. Gewoon volgende keer rond 08:00 de straat op dan liggen de meeste mensen op zondag nog in bed

Strava | AP | IP | AW


  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Webgnome schreef op zondag 7 juni 2026 @ 18:52:
[...]

Als je het tegen mij had, omdat ik geen zin heb om de auto te pakken om ergens anders te gaan fietsen ;) en de Posbank om 11:00 ~ 12:00 ook lekker druk is. Zoals ik al zei, de oplossing is simpel. Gewoon volgende keer rond 08:00 de straat op dan liggen de meeste mensen op zondag nog in bed
Je hebt verder geen opties qua routes?

  • Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-06 10:33
Stillekracht schreef op zondag 7 juni 2026 @ 18:38:
[...]


Tsja....zo gaat dat tegenwoordig. ikke, ikke, ikke en de rest kan ....

Gisteren op de veluwe: stonden er bij Assel op een kruispunt een paar met de fiets. Wij komen vals plat naar beneden. Zij staan dus midden op de weg. Mijn vrouw zegt er netjes wat van. Antwoord: je ziet ons toch staan.....

De route was zo ongeveer 100% offroad (althans geen wegen met auto's). Toch diverse malen in de remmen moeten knijpen voor tegemoed komende (groepjes) fietsers waarvan dan iemand niet uit zijn doppies kijkt en een frontaaltje wil maken.

Ik vind wat van het gedrag en de mentaliteit van tegenwoordig. Het kan ook zijn dat ik oud begin te worden :-)
Omdat mensen eigenlijk alleen met zichzelf bezig zijn en niet met de omgeving, heb ik een hele luide toeter als backup. De gewone bel hoort men vaak niet, teveel met zichzelf bezig.

Zelfs mensen die je tegemoet komen merken vaak pas heel laat dat er iets aankomt. Ook daarom rij ik met een (klein) lampje dat knippert op het stuur.

Beste methode is nog om niet-toeristische wegen te nemen, dat lukt vrij aardig en is voor iedereen de beste oplossing.

  • Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-06 10:33
McMiGHtY schreef op zondag 7 juni 2026 @ 18:51:
Wij haalden gisteren al groep een dame op een e-bike, die vervolgens zelf ook ging inhalen, met de opmerking naar ons toe "IK ga echt niet voor jullie remmen!"

K-E-U-R-I-G
Knap. Ik zou in staat geweest zijn om even het stuur van de E-Bike een zetje te geven......in staat zijn hé! Dat betekent niet dat ik het ook doe.

  • Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14:06
Fietsen in Nederland in één foto vastgelegd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VmGXgJzSMKYVcnSJkSsEdrTqgGM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nma0tfH5DBUWa6OxvSkkWOkA.jpg?f=fotoalbum_large

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.


  • klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-06 19:37
Ramon 73 schreef op zondag 7 juni 2026 @ 18:08:
[...]

De enige regio in Nederland met niet-vlakke wegen is Limburg. Daar hebben we geen dijken. Dus er is zat weg te vinden die wel vlak is. Behalve Limburg (het zuiden dan) en Berg en Dal is de rest van Nederland gewoon helemaal vlak.
Het ligt er natuurlijk aan hoe autistisch je het wilt benaderen, maar als wij hier in de regio (Zuid Veluwe) een 'vlak rondje' doen, dan is dat eigenlijk per definitie een rondje met een flink stuk dijk er in. Niet dat we verder alleen maar ontzettende hoogteverschillen en stijgingspercentages hebben, maar wel omdat zo'n rondje met dijk toch substantieel vlakker is dan de rest. Vlak en niet vlak dan uiteraard bezien vanuit Nederlands perspectief.

Geen idee of dat voor @Webgnome de reden was om over de dijk te fietsen, maar ik neem aan dat de emoticon die ik gebruikte al voldoende duidelijk maakte dat ik niet 100% serieus was.

Hij wil.


  • Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:48

Phydomir

Dennis

Webgnome schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:10:
Even iets anders, het was vandaag weer eens dweilen met de kraan open over de dijken. Hoeveel mensen vinden dat de dijk van hen is.. Wielrenners die je met volle snelheid, 3 rijen dik, in halen (en schreeuwen dat JIJ aan de kant moet..) tot wandelaars die hetzelfde doen en je staan aan te kijken als een schaap als je ze er op aanspreekt..

Ach ja, volgende keer maar gewoon weer in de vroege ochtend stukje doen.
p.s. door de radar had ik het leger wielrenners al lang in de gaten natuurlijk ;)
Zat even op je Strava te kijken omdat ik uit eerdere verhalen van je al kon opmaken dat wij regelmatig over dezelfde wegen rijden en dat blijkt te kloppen. Ik zelf zorg ook altijd dat ik lekker vroeg op pad ben. Vandaag was het nog niet eens zo mooi weer, maar in de zomer wil je eigenlijk na 11e er al niet meer rijden. Zelfde geldt voor de fietspaden door de bossen op de Veluwe. Op een mooie dag stikt het dan van de e-choppers en dan kan je gewoon niet lekker doorrijden. Maakt het voor niemand leuker dus probeer ik de meute dan maar voor te zijn. En dan heb ik op twee wielen het waarschijnlijk nog een stuk makkelijker qua uitwijken dan jij.

Zie ook nog best vaak fietsers (zowel normale fietsers als wielrenners/mtbers) midden op het fietspad of op een kruising stilstaan om lekker met elkaar te kleppen. Als je dan roept dat ze midden op de weg staan krijg je vaak ook alleen maar terug "je kan er toch omheen". Doe gewoon even een stapje opzij en je staat in het gras, niemand in de weg. Ik heb er echt helemaal geen problemen mee als ik even achter je moet blijven hangen etc. Maar sommige mensen lijken echt totaal te vergeten dat ze nog steeds gewoon aan het verkeer deelnemen.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky


  • sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:04

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik reed vanmiddag weg en direct al een raar geluid ergens in de aandrijf-lijn. Dus direct gestopt en al snel gevonden, cassette leek niet helemaal strak vast te zitten :?
Thuis de cassette even los en ik denk dat het kleinste kransje niet helemaal lekker zat en daarom de boel niet goed strak zat. Snel opgelost verder.
En onderweg zo’n lekker stukje golvend asfalt dat zo erg was dat mijn Tattico vliegles kreeg…. Mooie lelijke buts nu in het zwarte alu :(

Ik was er i.i.g. klaar mee dus new bike day!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2KbQdcQyEGRvIxrLIJo_kRrb8w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IidrgDlWgFj6WPnfVxDnv4JH.jpg?f=user_large

Deens ontwerp, direct gegaan voor tubeless en een 1x1 setup want zoals net gezegd is Nederland toch vlak. En een radar achterop en schijven uiteraard :+
Wel flex op de wielen en het frame :|

Lekker aero ook, alle kabels onzichtbaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jBjAKJo6CeAhxgeW8yCd8hhkkM4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ewVhMj4LSS9VPl5btd7JfTp7.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9-tTh0UAedjguuf_FVIq0jic9A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/z9vx6Kh4awgh9wqF0BMf2wlk.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TDPBdFkeT_dLXtT2fN9P8x4jsw4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QUEHfS5vkA2BtYcoxv90Kexg.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jl_RCc_A0PovlcgHi-DdQ3jY54A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GOZuKkpqsqYApYdJs5czr5Wd.jpg?f=user_large

Old skool zadel met een enorm lange punt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ejPRjUVtOPFjpOBpo4z3HCTDJI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AXuumiCp1U19ZktewGij7Snv.jpg?f=user_large

Leuk ding, aandrijflijn werkt ook gewoon en er zit zelfs een klein freewheel in :)

[ Voor 6% gewijzigd door sapphire op 07-06-2026 22:08 ]

Gabriël AM5


  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:18
Webgnome schreef op zondag 7 juni 2026 @ 17:10:
Even iets anders, het was vandaag weer eens dweilen met de kraan open over de dijken. Hoeveel mensen vinden dat de dijk van hen is.. Wielrenners die je met volle snelheid, 3 rijen dik, in halen (en schreeuwen dat JIJ aan de kant moet..) tot wandelaars die hetzelfde doen en je staan aan te kijken als een schaap als je ze er op aanspreekt..

Ach ja, volgende keer maar gewoon weer in de vroege ochtend stukje doen.
p.s. door de radar had ik het leger wielrenners al lang in de gaten natuurlijk ;)
Vandaag voor de verandering eens een lange wandeling gemaakt. De radar in mijn rugzak gedaan, dat werkt erg fijn! Piepje op de fenix is prima om te weten dat je even iets strakker in de berm moet lopen.
Veel gegroet. En bijna alle sporters (race, mtb, hardloop, en wandelaars) groetten terug, behalve veel e-bikers. Ik ging er op den duur op letten... waar die met hun hoofd zijn weet ik niet, maar niet bij de omgeving.
Op fietspaden ben ik dit keer rechts gaan lopen. Heb het idee dat het voor mij niet veel uitmaakt, maar voor fietsers veel prettiger is. (En de radar waarschuwt toch)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14:06
Mistraller schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:31:
[...]

Vandaag voor de verandering eens een lange wandeling gemaakt. De radar in mijn rugzak gedaan, dat werkt erg fijn! Piepje op de fenix is prima om te weten dat je even iets strakker in de berm moet lopen.
Veel gegroet. En bijna alle sporters (race, mtb, hardloop, en wandelaars) groetten terug, behalve veel e-bikers. Ik ging er op den duur op letten... waar die met hun hoofd zijn weet ik niet, maar niet bij de omgeving.
Op fietspaden ben ik dit keer rechts gaan lopen. Heb het idee dat het voor mij niet veel uitmaakt, maar voor fietsers veel prettiger is. (En de radar waarschuwt toch)
Jouw horloge kan met je fietsradar verbinden? Nooit gedacht dat dat kon, interessant.

Vraag mij weleens af of de gemiddelde Nederlander weet waar een racefietser van tegenwoordig allemaal over kan beschikken. Radar, het kunnen meten van vermogen, zelfs camera's in het achterlicht.. Best indrukwekkend spul als je er over nadenkt.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.


  • orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-06 16:37
@sapphire Hier is hij ook afgerond dit weekend. Had jij ook een paar ontbrekende stappen in de omschrijving rond stap 155? Daar ging het boekje ineens van 1 kant voorzien van de rode vlakjes naar 2 kanten rode vlakjes zonder weer te geven. Was ook niet dat die zijkant 2x moest want er zat wel een verschil in namelijk. Verder leuke build om te doen. Maar met 40+ de hele tijd op de grond zitten bij de kinderen is toch best een aanslag! :+

Verder dit weekend precies mijn BiNavi Air gemist voor de bezorging, hopelijk vandaag ergens op te halen. Goed, deze week wordt weinig buitenfietsen gezien A4D en slecht weer. Maar kan ik wel vast een boel instellen en dan hopelijk dit weekend buiten testen.

Nog even een zadeltastje en bovenbuistasje bestellen op Ali, en dan eens iets gaan plannen voor de 25e deze maand. Had al vrijgevraagd voor een weekendje Luxemburg maar dat gaat niet door. Dus nu maar kijken of ik die donderdag in ieder geval eens een 300+ rondje kan doen. Alleen nog hopen dat het weer mee gaat zitten dan!

  • la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-06 20:22
Maarten_E schreef op maandag 8 juni 2026 @ 00:14:
[...]

Jouw horloge kan met je fietsradar verbinden? Nooit gedacht dat dat kon, interessant.

Vraag mij weleens af of de gemiddelde Nederlander weet waar een racefietser van tegenwoordig allemaal over kan beschikken. Radar, het kunnen meten van vermogen, zelfs camera's in het achterlicht.. Best indrukwekkend spul als je er over nadenkt.
Hierop aansluitend vraag ik mij af of veel e-bikers wel weten dat er spiegels op hun stuur zitten.

  • Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-06 16:35
la_fusion schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:13:
[...]

Hierop aansluitend vraag ik mij af of veel e-bikers wel weten dat er spiegels op hun stuur zitten.
Als ik op mijn ervaringen moet vertrouwen kan ik je vertellen dat die er waarschijnlijk voor de show op zitten. Of 'omdat het moet'.

Strava | AP | IP | AW


  • sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:04

sapphire

Die-hard pruts0r

orange.x schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:13:
@sapphire Hier is hij ook afgerond dit weekend. Had jij ook een paar ontbrekende stappen in de omschrijving rond stap 155? Daar ging het boekje ineens van 1 kant voorzien van de rode vlakjes naar 2 kanten rode vlakjes zonder weer te geven. Was ook niet dat die zijkant 2x moest want er zat wel een verschil in namelijk. Verder leuke build om te doen. Maar met 40+ de hele tijd op de grond zitten bij de kinderen is toch best een aanslag! :+

Verder dit weekend precies mijn BiNavi Air gemist voor de bezorging, hopelijk vandaag ergens op te halen. Goed, deze week wordt weinig buitenfietsen gezien A4D en slecht weer. Maar kan ik wel vast een boel instellen en dan hopelijk dit weekend buiten testen.

Nog even een zadeltastje en bovenbuistasje bestellen op Ali, en dan eens iets gaan plannen voor de 25e deze maand. Had al vrijgevraagd voor een weekendje Luxemburg maar dat gaat niet door. Dus nu maar kijken of ik die donderdag in ieder geval eens een 300+ rondje kan doen. Alleen nog hopen dat het weer mee gaat zitten dan!
We gebruiken de Lego builder app dus heb het boekje niet eens open gemaakt O-)
De app is veel duidelijker + die highlight de onderdelen van die stap en je kunt de 3D tekening draaien en zoomen als iets niet duidelijk is :)

Gabriël AM5


  • jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:17

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

TPU = Deze van de link hieronder krijgen ook goede reviews en zijn ook betaalbaar. Had wat verder gezocht omdat die van @TheTinusNL niet beschikbaar waren met 45mm ventiel.

cyclami

  • Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Het is toch niet zo vreemd dat men niet continue in hun spiegels zitten te kijken? Kom op mensen, leven en laten leven, veel klachten hier weer over anderen maar doe je zelf alles altijd even netjes dan?

Wij rijden op zondag ook over de dijken met een klein groepje en dat gaat soms best hard al zeg ik het zelf. Toch hebben we nauwelijks echt problemen met anderen, het gros maakt netjes ruimte als je tijdig belt (of op een andere nette manier je aanwezigheid kenbaar maakt.

Sure, er zullen vast mensen zijn die ook ons te hard vinden passeren maar het komt nooit tot woorden. Ik irriteer me ook wel eens ergens aan, even tot 10 tellen en door.

  • Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Overigens ook over op hotwax voor de racefiets, eerste rit beviel heel erg goed, zeer stil en perfect schoon na afloop al was het zeker in het begin van de rit best een troep op de weg vanwege wat motregen die we in de ochtend hadden.

Hopelijk krijg ik het een beetje in mijn systeem, ik ben nu begonnen met twee kettingen die ik wil afwisselen. Net ook twee nieuwe kettingen voor de gravelbike besteld, want daar wil ik nu ook al wel mee om.

  • esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
'Rechtslopers' op het fietspad (radarloos) schrikken eerder als er iemand voorbij komt denderen dan iemand die links loopt en zo het tegemoet komend verkeer kan zien en ook opzij stappen als het niet past.

Ik ga voor 'rechtslopers' echt niet bellen of er moet een hond of kind mee lopen. >:)

  • sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:04

sapphire

Die-hard pruts0r

Kluus schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:12:
Het is toch niet zo vreemd dat men niet continue in hun spiegels zitten te kijken? Kom op mensen, leven en laten leven, veel klachten hier weer over anderen maar doe je zelf alles altijd even netjes dan?

Wij rijden op zondag ook over de dijken met een klein groepje en dat gaat soms best hard al zeg ik het zelf. Toch hebben we nauwelijks echt problemen met anderen, het gros maakt netjes ruimte als je tijdig belt (of op een andere nette manier je aanwezigheid kenbaar maakt.

Sure, er zullen vast mensen zijn die ook ons te hard vinden passeren maar het komt nooit tot woorden. Ik irriteer me ook wel eens ergens aan, even tot 10 tellen en door.
Dus je rijd hard en het komt nooit tot woorden, tegen de tijd dat die uitgesproken zijn zijn jullie al weer een ver weg :+

Hier kunnen we over discussiëren tot we een ons wegen (graag er moeten nog wat kilo's af :+) maar hier spelen toch zóveel factoren in mee dat het onmogelijk is er iets zinnigs over te zeggen :?
En soms is gewoon even klagen ook lekker :9

Gisteren ook meerdere situaties die niet ideaal waren...merendeel van de e-bikers gaat netjes aan de kans als ik bel (en dan steek ik na inhalen even mijn hand op of zeg bedankt) tot je Henk tegenkomt die na 3x bellen nog niet reageert, stoïcijns links blijft rijden, zijn vrouw hem 2x moet roepen en hij dan met wat gebrom iets aan de kant gaat (want dit soort figuren zijn zelden tot nooit vrouwen). Tja soms denk je 'pfff en door' en soms denk je 'aan de kant ouwe graftak'.

Irritante, vind ik iig, is dat veel mensen zich niet lijken te beseffen dat ze deelnemen aan het verkeer. Op de snelweg ga je ook niet continue met 70km/u links rijden en lekker om je heen kijken en van de omgeving genieten, op de fiets lijkt dat volkomen normaal.
Op een autoweg ga je ook niet met meerdere auto's naast elkaar rijden én op de andere baan en verwacht je dat het tegemoetkomende verkeer de berm in rijd. Op de fiets is dat allemaal geen probleem lijkt het, gisteren 3x een vriendengroep die dat deed die met vanalles bezig waren behalve het verkeer (hadden denk ook wel een drankje op :X ).
Op de snelweg ga je ook niet midden op 2 rijbanen stilstaan naast elkaar en gezellig een praatje houden 'want je ziet me toch staan???'

Ja leven en laat leven maar vooral omdat dat voor je eigen gezondheid en gemoedstoestand vaak ook het beste is maar eigenlijk is het van de zotte dat de mensen die schijt aan de regels hebben weer lekker hun zin krijgen :?
Foutjes daargelaten, iedereen kan eens een verkeerde inschatting maken en die situaties haal je er vaak feiloos uit en die mensen stel ik ook graag gerust :)

Gabriël AM5


  • Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

@sapphire ja klopt wel wat je zegt en inderdaad die die een bepaald punt willen maken zijn irritant, maar probeer me niet te verlagen tot dat zelfde punt door er heel hard tegenin te gaan (en ja dat is soms lastig hoor). Als ik dat soort figuren tref (en gelukkig is dat niet iedere rit zoals ik al schreef) probeer ik maar te denken dat ze er zelf meer last van hebben in hun leven als ze zich zo opwinden.

En ja ik snap dat het hier fijn is om frustraties neer te schrijven en hier is het nog onschuldig omdat iedereen min of meer op een lijn zit en tot dezelfde gebruikersgroep behoort (al lees ik ook wat opmerkingen over andere wielrenners), maar ik denk gewoon niet dat het helpt om de polarisatie op de weg te verminderen. :)

  • Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster en Usual Suspect

Worden die e-bike opa's eigenlijk meegezeuld door hun vrouwen om te gaan fietsen? Zelden dat ik ooit eens een man blij heb zien kijken op de fiets. Vrouwen daarentegen zijn vaak veel vrolijker.

Laat feiten nooit in de weg staan voor goed nieuws


  • klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-06 19:37
Kluus schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:17:
@sapphire ja klopt wel wat je zegt en inderdaad die die een bepaald punt willen maken zijn irritant, maar probeer me niet te verlagen tot dat zelfde punt door er heel hard tegenin te gaan (en ja dat is soms lastig hoor). Als ik dat soort figuren tref (en gelukkig is dat niet iedere rit zoals ik al schreef) probeer ik maar te denken dat ze er zelf meer last van hebben in hun leven als ze zich zo opwinden.
Ik kwam gisteren een e-biker tegen op een redelijk smal fietspad. Breed genoeg om elkaar fatsoenlijk te kunnen passeren als je allemaal een beetje rekening met elkaar houdt. Meneer bleef stug in het midden fietsen en dwong mij daardoor bijna het gras in terwijl hij me nariep dat ik rustig moest fietsen (ik reed geenszins lomphard). Bij dat soort gasten moet ik me wel echt inhouden. Een beetje anderen in gevaar brengen omdat je meent het recht te hebben anderen je mening op te leggen...

Hij wil.


  • Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:45

Polariteit

Fietsende fotografeur

Mensen maak je niet zo druk. Anticipeer tijdig en verder gewoon laten gaan. Die hoge hartslag moet van het fietsen zelf komen, niet van irritaties over medeweggebruikers ;)

Kweek wat teflon op je schouders en laat het van je afglijden... we leven nu eenmaal in een druk landje, dus deal with it.. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Polariteit op 08-06-2026 11:39 ]


  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Polariteit schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:38:
Mensen maak je niet zo druk. Anticipeer tijdig en verder gewoon laten gaan. Die hoge hartslag moet van het fietsen zelf komen, niet van irritaties over medeweggebruikers ;)

Kweek wat teflon op je schouders en laat het van je afglijden... we leven nu eenmaal in een druk landje, dus deal with it.. :)
Ik heb ook nooit gedonder onderweg eigenlijk. Soms mensen die me niet op tijd horen, dat hoort erbij. Ik ben ook niet zo van het zoeken van conflicten. En ik ga er van uit dat iedereen om me heen een idioot is.

Plus ik vermijd de stad en rij vooral op rustige plekken. En ik fiets meestal alleen. Gek genoeg heb ik dan wel weer gezeik als ik met @Grin fiets.

[ Voor 6% gewijzigd door 418O2 op 08-06-2026 11:47 ]


  • Golenes
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 27-06 20:58
Polariteit schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:38:
Mensen maak je niet zo druk. Anticipeer tijdig en verder gewoon laten gaan. Die hoge hartslag moet van het fietsen zelf komen, niet van irritaties over medeweggebruikers ;)

Kweek wat teflon op je schouders en laat het van je afglijden... we leven nu eenmaal in een druk landje, dus deal with it.. :)
Irritaties, prima. Maar omwille van de veiligheid is het niet gek elkaar zo af en toe even aan te spreken op gedrag in het verkeer. "Laat het van je afglijden" is in een gesprek over verkeersveiligheid weinig productief.

  • Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:54
Golenes schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:00:
[...]

Irritaties, prima. Maar omwille van de veiligheid is het niet gek elkaar zo af en toe even aan te spreken op gedrag in het verkeer. "Laat het van je afgleiden" is in een gesprek over verkeersveiligheid weinig productief.
Aanspreken kan altijd, maar als een idioot verbaal erin gaan mist zijn doel ook.

(Niet gezegd dat jij je schuldig maakt aan verbale agressie)

"Laat het van je afglijden" is een prima coping strategie voor alledaagse ergernissen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?


  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Golenes schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:00:
[...]

Irritaties, prima. Maar omwille van de veiligheid is het niet gek elkaar zo af en toe even aan te spreken op gedrag in het verkeer. "Laat het van je afglijden" is in een gesprek over verkeersveiligheid weinig productief.
Het heeft met veiligheid niet veel van doen vaak. Inhalen is een speciale verrichting en als je dat met hoge (of hogere) snelheid wil doen dan heb je te accepteren dat het niet zo snel gaat als je misschien zou willen.

  • Golenes
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 27-06 20:58
418O2 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:05:
[...]

Het heeft met veiligheid niet veel van doen vaak. Inhalen is een speciale verrichting en als je dat met hoge (of hogere) snelheid wil doen dan heb je te accepteren dat het niet zo snel gaat als je misschien zou willen.
Voorbeelden in deze discussie gaan mijns inzien deels over irritaties, deels over veiligheidsscenarios - zoals een zojuist genoemde tegenligger die je van de weg fietst op een smal fietspad. Ik zeg daarom dat het in specifiek de veiligheidsscenario's zinnig is wél wat te zeggen waar mogelijk. En nee, vanzelfsprekend niet verbaal aggressief.

  • Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:07
Kluus schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:15:
Overigens ook over op hotwax voor de racefiets, eerste rit beviel heel erg goed, zeer stil en perfect schoon na afloop al was het zeker in het begin van de rit best een troep op de weg vanwege wat motregen die we in de ochtend hadden.

Hopelijk krijg ik het een beetje in mijn systeem, ik ben nu begonnen met twee kettingen die ik wil afwisselen. Net ook twee nieuwe kettingen voor de gravelbike besteld, want daar wil ik nu ook al wel mee om.
Wat is je plan qua re-waxen / drip-waxen?

  • sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:04

sapphire

Die-hard pruts0r

Polariteit schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:38:
Mensen maak je niet zo druk. Anticipeer tijdig en verder gewoon laten gaan. Die hoge hartslag moet van het fietsen zelf komen, niet van irritaties over medeweggebruikers ;)

Kweek wat teflon op je schouders en laat het van je afglijden... we leven nu eenmaal in een druk landje, dus deal with it.. :)
Makkelijk gezegd maar dat moet je wel kunnen. Ik ben over het algemeen ook vrij relaxed maar in sommige situaties slaat mijn rechtvaardigheidsgevoel keihard aan. Dat is niet altijd even handig maar zo zit ik in elkaar en dat is amper te veranderen. Combineer dat met een tikkeltje opvliegendheid en dan kan het hard gaan :X Nou heb ik met 40 jaar inmiddels al geleerd met die opvliegendheid om te gaan maar als ik denk dat ik in alle redelijkheid gelijk heb berg je dan maar (ik blijf wel netjes hoor) ;)

Ik heb overigens 2 kinderen (3e is nog te jong daarvoor) die die ook last hebben van een enorm rechtvaardigheidsgevoel, erg herkenbaar en lastig uit te leggen dat sommige dingen nou eenmaal niet eerlijk zijn :(
418O2 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:05:
[...]

Het heeft met veiligheid niet veel van doen vaak. Inhalen is een speciale verrichting en als je dat met hoge (of hogere) snelheid wil doen dan heb je te accepteren dat het niet zo snel gaat als je misschien zou willen.
Naast elkaar fiets mag anders ook alleen mits de verkeerssituatie het toelaat en je niet tot hinder bent voor overig wegverkeer. Als je op de andere weghelft fiets valt dat daar imho wel onder en als je andere (bewust) hindert om in te halen ook.
En inhalen moet toch altijd met hogere snelheid anders is het weer gevaarlijk als het te lang duurt :?

[ Voor 6% gewijzigd door sapphire op 08-06-2026 12:31 ]

Gabriël AM5


  • BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-06 08:26
Interessant (maar ook sterke promo/reclame/sponsored praat) over ai en wielrennen bij de profs. Zelf vorige week claude gekoppeld met strava, levert toch weer leuke inzichten en tips op om beter te worden.

https://www.mckinsey.com/...arter-with-ai?cid=soc-web

  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:18
Maarten_E schreef op maandag 8 juni 2026 @ 00:14:
[...]

Jouw horloge kan met je fietsradar verbinden? Nooit gedacht dat dat kon, interessant.
Ja met alle sensoren; dus als ik ben vergeten om mijn Edge op te laden, dan kan ik de fenix stand-in laten doen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:18
la_fusion schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:13:
[...]

Hierop aansluitend vraag ik mij af of veel e-bikers wel weten dat er spiegels op hun stuur zitten.
Om tegenliggers van de weg te kicken is dat toch?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
sapphire schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:30:
[...]

Makkelijk gezegd maar dat moet je wel kunnen. Ik ben over het algemeen ook vrij relaxed maar in sommige situaties slaat mijn rechtvaardigheidsgevoel keihard aan. Dat is niet altijd even handig maar zo zit ik in elkaar en dat is amper te veranderen. Combineer dat met een tikkeltje opvliegendheid en dan kan het hard gaan :X Nou heb ik met 40 jaar inmiddels al geleerd met die opvliegendheid om te gaan maar als ik denk dat ik in alle redelijkheid gelijk heb berg je dan maar (ik blijf wel netjes hoor) ;)

Ik heb overigens 2 kinderen (3e is nog te jong daarvoor) die die ook last hebben van een enorm rechtvaardigheidsgevoel, erg herkenbaar en lastig uit te leggen dat sommige dingen nou eenmaal niet eerlijk zijn :(


[...]

Naast elkaar fiets mag anders ook alleen mits de verkeerssituatie het toelaat en je niet tot hinder bent voor overig wegverkeer. Als je op de andere weghelft fiets valt dat daar imho wel onder en als je andere (bewust) hindert om in te halen ook.
En inhalen moet toch altijd met hogere snelheid anders is het weer gevaarlijk als het te lang duurt :?
Het verkeer is een samenspel tussen allemaal mensen met verschillende capaciteiten en verschillende doelen. Daar heb je mee te dealen, de hele wereld buigt niet met je mee. Dus als het even niet gaat zoals je graag ziet moet je daar gewoon mee omgaan. Kan je wel kwaad worden of gaan schreeuwen, dat helpt niemand.

En je snapt dondersgoed wat ik bedoel. Als jij met een groepje met 38kmu aan komt banjeren (of alleen met 30), dan moet je er rekening mee houden dat anderen niet zo snel aan de kant gaan als je wil als je je snelheid wil behouden

  • Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:18
esphome schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:41:
'Rechtslopers' op het fietspad (radarloos) schrikken eerder als er iemand voorbij komt denderen dan iemand die links loopt en zo het tegemoet komend verkeer kan zien en ook opzij stappen als het niet past.

Ik ga voor 'rechtslopers' echt niet bellen of er moet een hond of kind mee lopen. >:)
Dat is niet mijn ervaring. Snelheidsverschil is ook 12km/h lager als je rechts loopt; en omdat het fietspad vaak smal is, en omdat een tegenligger geneigd is meer afstand te nemen, hinder je meer. En aangezien e-bikes meestal zo breed rijden maakt het verder niks uit of je links of rechts rijdt.

Er is ook geen wettelijke regel. Alleen bij auto's vind ik het prettiger links te lopen omdat ik daarvan dood ga als ze me raken in de rug, en bij een fiets niet.

Als jij niet wilt bellen en je rijdt een wandelaar aan, dan ben je zelf in de fout. Anticiperen op je omgeving weet je wel? De snellere verkeersdeelnemer dient zijn snelheid aan te passen als de situatie er toe doet.
Stukje jurisprudentie https://www.hijink.com/aa...ser-wandelaar-in-het-bos/

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.


  • AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:30
@418O2 Schreeuwen werkt heel goed als het bijna helemaal fout gaat hoor.
Pagina: 1 ... 727 ... 731 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:

Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).