WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 726 727 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:31
Hangt denk ook van vermogen wat je trapt af en welke cassette/bladen verhoudingen je hebt.
In Nederland kom ik niet zo snel op binnenblad met 50/34 icm 11-30
De 34 komt vaak pas op lange klimmen in het buitenland in actie.

Dus in praktijk komt de full synchro in Nederland bijna nooit in actie bij mij.
Maar als die in actie komt hoef ik niet echt tegen te compenseren, want gaat die van 50 naar 34 (of van 34 naar 50) dan zorgt de full synchro er ook voor dat het redelijk soepel loopt door achter ook paar tandjes te wisselen.

[ Voor 27% gewijzigd door DDX op 05-06-2026 12:56 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:27

FFW

Ik rijd al jaren met sram red / force en was me totaal niet bewust van automatisch schakelen, dat ga ik zeker uitzoeken. Ik heb een sram eagle 1x12 gekocht om van de afgelopen kettingen af te zijn.

To enable Sequential Shifting on your SRAM RED eTap AXS system, open theSRAM app on your smartphone, connect your bike, and select "Sequential" under Drivetrain Settings. This mode simplifies shifting to just two buttons—making pedaling easier or harder—while the system automatically operates the front derailleur

• orlok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:29
DDX schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:54:
Hangt denk ook van vermogen wat je trapt af en welke cassette/bladen verhoudingen je hebt.

Maar als die in actie komt hoef ik niet echt tegen te compenseren, want gaat die van 50 naar 34 (of van 34 naar 50) dan zorgt de full synchro er ook voor dat het redelijk soepel loopt door achter ook paar tandjes te wisselen.
Welke je via de e-tube ook nog zelf kan aanpassen naar welke tandjes hij gaat wisselen. Ik heb de standen manual, semi-synchro en full-synchro uitvoerig getest en ben uiteindelijk gebleven met full-synchro. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door orlok op 05-06-2026 13:24 ]

Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:04

Kluus

Gang is alles

DDX schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:54:

Ligt er ook aan waar in Nederland dan denk ik. Ik fiets veel in de heuvels bij Nijmegen en daar heb ik toch wel wat voorbeelden van korte klimmetjes waar ik toch wel achter een eind terugschakel maar die gewoon te kort zijn om naar het kleine blad te gaan. Vaak begin je die ook in een zware versnelling en moet je naar het einde pas wat lichter schakelen. Als je op dat moment 500 Watt of meer aan het trappen bent dan wil ik gewoon niet hebben dat ik het risico loop de grens te passeren waarop hij besluit ineens klein te schakelen.

In de overige delen van Nederland buiten die paar klimmen bij de stuwwallen en Limburg kan ik me voorstellen dat dit nooit voor komt inderdaad. Maar waar ik het meeste fiets toch wel.

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:19
Zijn er hier al Tweakers die de Lego fiets in huis hebben en gebouwd? Mogelijk dat ik er vanmiddag met de kinderen aan ga beginnen. Die zijn ook dol op Lego en bouwen, kunnen we mooi een stukje samen doen :) Ben wel benieuwd hoe ze het weer allemaal bedacht hebben!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:07

sapphire

Die-hard pruts0r

orange.x schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 13:45:
Zijn er hier al Tweakers die de Lego fiets in huis hebben en gebouwd? Mogelijk dat ik er vanmiddag met de kinderen aan ga beginnen. Die zijn ook dol op Lego en bouwen, kunnen we mooi een stukje samen doen :) Ben wel benieuwd hoe ze het weer allemaal bedacht hebben!
Ik ben er mee bezig, lees: de kinderen willen samen bouwen dus het duurt lang :+
De oudste bouw net als ik vrij snel maar samenbouwen kan alleen als de rest slaapt want anders willen die mee doen en dan duurt het dus een eeuwigheid :+

Gabriël AM5

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16:20
Hier heb ik het automatisch schakelen naar het binnenblad ook uitgezet toen het een paar keer mis ging op een klim dat ie onverwacht voor omschakelde en toen vast zat.
Nu schakel ik gewoon onder aan de heuvel naar het binnenblad, je kan daarmee nog steeds een prima tempo fietsen.
Het achter compenseren als ik naar het binnenblad ga heb ik wel aanstaan, dan is de sprong iig niet zo groot.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:00

fdees

Trust me I'm an Engineer

Dat automatische schakelen naar het binnenblad staat bij mij gewoon aan, maar mijn garmin geeft aan dat dit de volgende schakelbeweging is dus dan ben ik gewaarschuwd.

Vind het allemaal zelf wel heel prettig, want het zorgt ervoor dat de aandrijflijn optimaal gebruikt wordt.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:56
De mijne is helaas nog niet ontvangen door DHL :(

Had hem via Amazon besteld, voordeel was wel dat ze het verschil in prijs door prijsdaling terug hebben gestort toen hij daadwerkelijk uitkwam enkele dagen geleden, scheelde me toch weer 13 euro.

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Hier nog een nieuwe Di2 eigenaar. Gebruiken jullie Front shift next?

• Torgo
  • Laatst online: 22:48
BreadFan schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:02:
Ik wist niet van deze feature en ben zelf ook een redelijk nieuwe eigenaar van Di2. Ik heb zelf nog geen gebruik gemaakt van de extra knoppen boven-op en snap ook niet helemaal hoe ze werken. Nu ik jouw post lees realizeer ik me dat ik ze misschoen moet configureren. :D

• DDX
BreadFan schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:02:
Nee want ik heb enkel 10 speed en 11 speed di2 fietsen.
Zie geen voordeel voor 12 speed, vorig jaar ook bewust voor dura ace 11 speed gekozen bij opbouw nieuwe fiets. (de 11 speed was zelf iets duurder, voordeel van 11 speed lichter en batterij gaat langer mee)

[ Voor 5% gewijzigd door DDX op 05-06-2026 15:44 ]

• Golenes
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18:31
Ik rij momenteel op een oude aluminium fiets (2008 denk ik?) met Shimano Deoro groepenset. Het is een Specialized Allez, en hij rijdt best prima, maar ik merk dat het schakelen niet super makkelijk gaat en de groepenset gewoon wat versleten is. De achterdeurailleur is ook wat verbogen, waardoor ik de zwaarste versnelling zelfs na afstellen niet kan bereiken.

Nu kijk ik online, en zie ik dat ik voor rond de 500 euro een 105 groepenset kan aanschaffen en eigenlijk alles op de fiets vervangen.

Ik zie eigenlijk niet zo'n heel groot verschil tussen het oplappen van die fiets en wat ik zou krijgen als ik een nieuwe (voor aanzienlijk meer geld) zou kopen in de winkel. Hoofdverschillen lijken mij de remmen (schijf vs velg) en de bandruimte (denk dat ik met max 28 mm kan wegkomen). Dat lijkt dus voor eigen gebruik de economische keuze. Of zie ik nu iets over het hoofd?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Voor dat geld heb je ook wel een tweedehands met nieuwere groepset en moderner frame.

Meest economische keuze is de boel goed schoonmaken en een nieuwe pad voor je derailleur halen

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:04
Nieuwe update vandaag.

In de nieuwste versie van Tempelo is veel aan de achterkant gewerkt.

Ik kreeg zo af en toe een melding in het support mailbox, met een screenshot waar een generieke foutmelding te zien was. Aangezien dat een moment opname was en niet reproduceerbaar, kon ik hier niet veel mee.

Software is nu aangepast om dit soort hickups op te vangen en op te slaan onder een unieke code en allerlei gegevens die helpen met het traceren van het probleem. De gebruiker krijgt aan de voorkant dezelfde code te zien met daarbij een mogelijkheid om deze error direct te melden aan support, met een kleine toelichting indien gewenst. Dan kan allemaal direct vanuit de site (via een popup).

Daarnaast wat kleine tweaks in de standaard kledingadviezen obv feedback vanuit gebruikers.

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl

• Frenz64
  • Laatst online: 22:28
Golenes schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 15:50:
Ik rij momenteel op een oude aluminium fiets (2008 denk ik?) met Shimano Deoro groepenset. Het is een Specialized Allez, en hij rijdt best prima, maar ik merk dat het schakelen niet super makkelijk gaat en de groepenset gewoon wat versleten is. De achterdeurailleur is ook wat verbogen, waardoor ik de zwaarste versnelling zelfs na afstellen niet kan bereiken.

Nu kijk ik online, en zie ik dat ik voor rond de 500 euro een 105 groepenset kan aanschaffen en eigenlijk alles op de fiets vervangen.

Ik zie eigenlijk niet zo'n heel groot verschil tussen het oplappen van die fiets en wat ik zou krijgen als ik een nieuwe (voor aanzienlijk meer geld) zou kopen in de winkel. Hoofdverschillen lijken mij de remmen (schijf vs velg) en de bandruimte (denk dat ik met max 28 mm kan wegkomen). Dat lijkt dus voor eigen gebruik de economische keuze. Of zie ik nu iets over het hoofd?
De meest duurzame optie is om een groepenset op marktplaats te kopen, dan heb je een betere groep en je hoeft alleen beide derries te vervangen en je bent goedkoop uit.

@BertP kek die bidons, niks meer aan doen, er is al genoeg saaiheid!

En pfff, wat ben ik blij dat ik voor de laatste mech groep gekozen heb, wat een keuzestress met dat schakelen (ja ja, ik weet, dit is tweakers, ik gun jullie allemaal je optimale kettingpositie en minimale schakelinspanning, opa komt van 2 x 5speed met buiscommandeurs, het enige tweaken wat je daarmee kon is het palletje van de commandeur losser of strakker draaien, te los en je schakelde automagisch zwaarder, te strak: pijnlijke muis van je duim)

[ Voor 18% gewijzigd door Frenz64 op 05-06-2026 17:35 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Opa heeft dan wel weer een kekke bril!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:11
Ja, ook hier binnen
Wel jammer dat de lokale shop hem ook had voor 22 euro minder

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:11
Onder het mom van "Dat kan ik!"
Vandaag de BB vervangen voor een ceramische versie.
Imho is een lekke band lastiger :+
Enige lastige was de stofkap die eraf schoot bij het monteren van de as, even pielen...

Wat ik wel verbazend vond was dat de lagers die eruit kwamen al echt heel stroef liepen, had dat niet verwacht van een fiets die de winter binnen heeft gestaan ivm een vork terugroepactie. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vuHASPQLfSUe0oyEUL-fs4ygXtI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KOBZJgGKJuXCG31OKgOuA9S4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/snV8eb-dLou8X2IY2K5_WyAahws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DlIWnbbUyAMKNMEcRbQKe1Y7.jpg?f=fotoalbum_large

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• Kluus
  • Laatst online: 23:04

Kluus

Gang is alles

@Frenz64 daar hebben wij geen stress van hoor, iedereen gebruikt gewoon de configuratie die hij/zij fijn vind en meld hier even zijn/haar voorkeur?

Krijg jij echt zo veel stress van een beetje keuze?

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Van de week verder aan het knutselen geweest met een Ass-saver en een oude ruitenwisser. De vierde versie gebruikte een andere bevestigingsmethode en vorm van de wisser. De vierde vorm staat ook toe om de wisser van de band te halen als die nodig is. De wisser kan gemonteerd blijven maar zweeft dan boven de band.

De werking is goed en water wordt inderdaad afgevoerd maar het zand wordt geraakt en opgeworpen en zet zich dan nog meer af op het frame. Dus in combinatie met een Ass-saver gaat dit niet werken. Het zou wel kunnen werken als de wisser achter het wiel zijn werk kan doen waardoor de "verstoorde" rotzooi dan niet op het frame komt maar achter het wiel op de grond.

Foto's van de vierde versie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHgmi0Xl7n5-0jxAYrwlx44RgM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NA2GEYSSNxlmAKBZhyzDa5pV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/86kqAM_rGLijpBwiNhJld_9B8b8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UeChkrWPbJ8MLyQGUs7Xh0wN.jpg?f=user_large

Resultaatfoto's na rit van 20 KM. Hieronder zie het zand wat juist beter plakt omdat er minder water aanwezig was:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZA8cEKypsk7vEnK15zsxHvf6wDI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ynl3StXryluRzZrf7SbKy15e.jpg?f=fotoalbum_large

En een foto van onderkant van Ass-saver waar de wisser haar werk doet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAFrDaRZFYfmG4-b0px0tA27okg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VW8LWSvpWCanYhRT4Ak8MMiB.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb mijn andere spatbord gepakt, die we tot achter het wiel komt en daar nu eerste wisser versie gemonteerd en bij een volgende rit een die eens testen of dat werkt zoals ik dat bedacht heb. Dit spatbord eindigt voor de velgremmen en zo is de zitbuis nog steeds het haasje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZdzW2ivzIDAFUY-NsChaQlJJPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/422MRpCH9UvXPh3jnKhbLwgN.jpg?f=fotoalbum_large

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:28
Prulleman schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 12:52:
[...]

precies dat. en als je dat al gewend bent, dan hoef je dus niets aan te leren en niets af te leren als je het gewoon op manueel laat staan :)
Ik vind Di2 nog steeds de mindere variant van mechanisch schakelen. Meer kwetsbaar, meer onderhoud (regelmatig laden vind ik ook onderhoud), onderweg heb je 0,0 mogelijkheden om iets te hacken als er iets stuk gaat, lastiger af te stellen dan mechanisch, schakelt ook minder snel naar kleiner verzet.

Ik heb een gravelbike met grx800, mechanisch en een racer met Di2 Ultegra. Met grx (en alles daarvoor) nooit schakel problemen gehad. Met Di2 al 2x stil gestaan onderweg. 1x eigen schuld, vergeten te laden. De tweede keer stopte eerst de voorderrie ermee, daarna achter ook ondanks dat ik na het laden van de accu pas 150km had gereden. Wilde thuis ook niet meer laden. Na alle kabels los te hebben gehad en opnieuw ingestoken te hebben werkte alles weer en gaat weer een hele tijd goed. Toch niet happy met Di2

• DDX
Tja, ik heb in het verleden meer problemen gehad met mechanisch schakelen dan met di2/axs.
Recent met axs achterderraileur halverwege rit overleden (als in opeens niet meer schakelen en app wilde alleen updaten(uit crash mode halen))
Ik hou die op dat ik al eerder waarschuwing had gemerkt dat schakelen naar grootste kransje al lastig lukte (al was dat verholpen met nieuwe batterij) dus gewoon ouderdom. (4 jaar ofzo en 70k km en weer en wind gezien)
Met di2 in al die jaren nog nooit issues gehad.

In de jaren dat ik met mechanisch reed al eens palletjes in shifters die afbraken sram, shimano shifter die opeens geen zin meer had/stroef liep of kabels die rafelen.
En dan heb ik het nog niet gehad over afstellen van derraileur als je kabels vervangen hebt.
En met frames van tegenwoordig wil je (/kan je niet eens meer) geen mechanisch monteren.
Kabelloop gaat echt niet werken met mechanisch.

[ Voor 14% gewijzigd door DDX op 05-06-2026 21:34 ]

• Frenz64
  • Laatst online: 22:28
Kluus schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 19:54:
@Frenz64 daar hebben wij geen stress van hoor, iedereen gebruikt gewoon de configuratie die hij/zij fijn vind en meld hier even zijn/haar voorkeur?

Krijg jij echt zo veel stress van een beetje keuze?
Een beetje keuze? Seriously, ik heb de fiets klaar staan om morgen Breukelen - Veendam te gaan doen (wind mee yeuyyy):
  • Hartslag meter opgeladen?
  • Powermeter opgeladen?
  • 1040 opgeladen en de route geladen?
  • Radar opgeladen?
  • Nieuw toptubetasje aangeschaft, genoeg gelletjes, repen, koolhydraten (nee, ik ga niet op twee bananen 200km fietsen)
  • Bidons vol
  • Banden juiste druk?
  • 1 of 2 reserve biba's mee?
Maar zit in nou ineens in Team Ramon? :X

• ElGreco
  • Laatst online: 22:04
Frenz64 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:46:
[...]

Een beetje keuze? Seriously, ik heb de fiets klaar staan om morgen Breukelen - Veendam te gaan doen (wind mee yeuyyy):
  • Hartslag meter opgeladen?
  • Powermeter opgeladen?
  • 1040 opgeladen en de route geladen?
  • Radar opgeladen?
  • Nieuw toptubetasje aangeschaft, genoeg gelletjes, repen, koolhydraten (nee, ik ga niet op twee bananen 200km fietsen)
  • Bidons vol
  • Banden juiste druk?
  • 1 of 2 reserve biba's mee?
Je moet al die zooi bij thuiskomst direct aan de lader leggen. Als je uitgespeeld bent in de douche, is het allemaal weer opgeladen. Kan het in je fietsspullen bakje. Klaar voor de volgende rit. Hoef je er niet meer aan te denken.

Echt. Totaal geen structuur in huize Frenz.

Weer en fietskleding advies: tempelo.app | Custom wielen: www.vanspeykwheels.nl

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:28
Frenz64 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:46:
[...]

Pardon? Ik stoor me aan Di2 en jij komt met een sloot aan spullen die opgeladen moet worden en dan zijn dergelijke first World problems ineens mijn pakkie-an? Mag ik daar even heel vriendelijk voor bedanken? Problemen met opladen heb ik nog nooit gehad. De keer dat Di2 mij gruwelijk in de steek liet, leek inderdaad op een lege accu. Na opnieuw aansluiten was de accu bijna volledig vol. Gebrek aan lading was het probleem niet.

Ik heb nog nooit problemen gehad met een accu die leeg was. Kan aan mij liggen. En 200km rijden is ook al geen zorg, paar extra repen mee, wat contant geld voor stops onderweg en gaan.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Power meter en al helemaal hartslagmeter zijn dingen die ik alleen oplaadt (danwel batterij vervangen) als ze klagen dat het nodig is. Maar dat is niet vaak. Al helemaal hartslagmeter gaat eeuwen mee op zijn knoopcelletje.
Pagina: 1 ... 726 727 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:

Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).