WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 727 728 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:07

Kluus

Gang is alles

klaaas schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:30:
[...]

Ik kwam gisteren een e-biker tegen op een redelijk smal fietspad. Breed genoeg om elkaar fatsoenlijk te kunnen passeren als je allemaal een beetje rekening met elkaar houdt. Meneer bleef stug in het midden fietsen en dwong mij daardoor bijna het gras in terwijl hij me nariep dat ik rustig moest fietsen (ik reed geenszins lomphard). Bij dat soort gasten moet ik me wel echt inhouden. Een beetje anderen in gevaar brengen omdat je meent het recht te hebben anderen je mening op te leggen...
Toevallig had ik gisteren precies hetzelfde, op het moment dat er ook (rechts)wandelaars aan mijn kant van het fietspad liepen, als hij een beetje ruimte maakte kon iedereen er makkelijk langs maarja deze tegenligger deed precies hetzelfde als bij jou, niet het roepen, maar hij liet duidelijk zien dat hij een punt wilde maken.

Dat is inderdaad irritant en zo zie je maar dat het mij toch ook wel overkomt ondanks wat ik eerder beweerde, maar dit zijn dus de gevallen waarbij ik dan maar denk van "die gast heeft meer last van hoe hij is in zijn leven dan ik in die ene seconde" ofzo. ;)

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:07

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:23:
[...]

Wat is je plan qua re-waxen / drip-waxen?
@Requiem19 ik moet dit nog helemaal uitvinden... Op dit moment denk ik met twee kettingen af te wisselen waarbij ik er altijd een geprepped hou.

Ik heb de set met cooker van Silca aangeschaft en ook hun wax en een flesje drip wax, maar hoe ik die dripwax ga gebruiken moet ik nog even kijken, ik vond dat best een dure drip wax namelijk dus als het makkelijk genoeg is wil ik misschien gewoon ketting wisselen en de oude opnieuw hotwaxen op het moment dat nodig is en niet proberen te rekken met drip wax, maar dit moet ik dus nog uitvinden. In dat scenario is die drip wax vooral voor vakantie.

Over twee weken gaan we bijvoorbeeld een weekje op fietsvakantie. Ik denk dat ik gewoon mijn spare ketting mee neem en deze halverwege de week omwissel, de dripwax neem ik uiteraard wel mee voor noodgevallen. Het enige wat dan een nadeel is is dat de ketting na wisselen nog zal moeten worden ingereden, maar ik heb al gemerkt dat dat ook niet super veel werk is (ff blokje om).

Als ik langere tijd op vakantie ga zal ik wel de dripwax gebruiken denk ik, maar dat zien we dan wel weer. Ik heb inmiddels ook zo'n endurance chip besteld dus die mix ik er nog doorheen bij de volgende (re-)wax.

Maar goed ik moet alles nog uittesten dus alle tips zijn welkom. Zitten er nog denkfouten in bovenstaand?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
AMD1800 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:53:
@418O2 Schreeuwen werkt heel goed als het bijna helemaal fout gaat hoor.
Nou, mensen schrikken dan en doen heel onverwachte dingen dan.

Ik heb mijn punt wel gemaakt denk ik. Doe gewoon wat rustiger aan en accepteer dat sommige mensen geen flauw benul hebben wat ze doen en dat er anderen zijn

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Kluus schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:00:
[...]

@Requiem19 ik moet dit nog helemaal uitvinden... Op dit moment denk ik met twee kettingen af te wisselen waarbij ik er altijd een geprepped hou.

Ik heb de set met cooker van Silca aangeschaft en ook hun wax en een flesje drip wax, maar hoe ik die dripwax ga gebruiken moet ik nog even kijken, ik vond dat best een dure drip wax namelijk dus als het makkelijk genoeg is wil ik misschien gewoon ketting wisselen en de oude opnieuw hotwaxen op het moment dat nodig is en niet proberen te rekken met drip wax, maar dit moet ik dus nog uitvinden. In dat scenario is die drip wax vooral voor vakantie.

Over twee weken gaan we bijvoorbeeld een weekje op fietsvakantie. Ik denk dat ik gewoon mijn spare ketting mee neem en deze halverwege de week omwissel, de dripwax neem ik uiteraard wel mee voor noodgevallen. Het enige wat dan een nadeel is is dat de ketting na wisselen nog zal moeten worden ingereden, maar ik heb al gemerkt dat dat ook niet super veel werk is (ff blokje om).

Als ik langere tijd op vakantie ga zal ik wel de dripwax gebruiken denk ik, maar dat zien we dan wel weer. Ik heb inmiddels ook zo'n endurance chip besteld dus die mix ik er nog doorheen bij de volgende (re-)wax.

Maar goed ik moet alles nog uittesten dus alle tips zijn welkom. Zitten er nog denkfouten in bovenstaand?
Geen denkfouten, het is vooral een beetje proberen en een routine vinden die prettig werkt. Er is geen universele waarheid / beste manie denk ik.

Ik neem iig na elke rit met een microvezel doekje m'n ketting af om vuil aan de buitenkant eraf te halen. Daarna drip-wax ik ong om elke 250km bij. Dat is dan ook echt ieder schakeltje een druppeltje geven.

Bij 750-1000 re-waxen. En dan probeer ik het zo te timen dat ik op 1 avond al m'n kettingen kan re-waxen, inclusief die van m'n vriendin. Kunnen we weer 2-3 maanden vooruit.

Ik vind Silca's dripwax iets te vloeibaar, Ceramic Speed drip wax bevalt mij beter. Verder komt Squirt Hotwax nu heel goed uit de ZFC testen, met een merkbaar langere interval voordat je hem moe re-waxen.

Het is een beetje een rabbithole... als je net begint met het hele wax gedoe kun je iig prima uit de voeten met een volledige Silca set-up.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

418O2 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:50:
[...]

Het verkeer is een samenspel tussen allemaal mensen met verschillende capaciteiten en verschillende doelen. Daar heb je mee te dealen, de hele wereld buigt niet met je mee. Dus als het even niet gaat zoals je graag ziet moet je daar gewoon mee omgaan. Kan je wel kwaad worden of gaan schreeuwen, dat helpt niemand.
daarom klaag ik ook gewoon maar hier :+
En je snapt dondersgoed wat ik bedoel. Als jij met een groepje met 38kmu aan komt banjeren (of alleen met 30), dan moet je er rekening mee houden dat anderen niet zo snel aan de kant gaan als je wil als je je snelheid wil behouden
Laat ik het zo zeggen , ik woon midden in de randstand dus ik moet voor elke route zuidelijk door den Haag/Scheveningen (en nog verder eindig ik vaak ik Rotterdam,/Schiedam/Vlaardingen) en oostelijk door Leiden/Leiderdorp. Noordelijk heb meer opties maar kom ik uiteindelijk weer vaak Haarlem tegen dus drukte alom. Dus ik ben gewend me aan te passen en dat ik geregeld mijn snelheid moet aanpassen, daarom ben ik ook gestopt me druk te maken over een gemiddelde snelheid ;)
Het gaat mis op het punt dat ik er vanuit ga dat mensen iig dezelfde insteek en capaciteiten als ikzelf hebben in het verkeer. Ik ben namelijk superieur en geweldig :r :+
Nee serieus precies wat jij zei mensen hebben verschillende capaciteiten en doelen en als je er vanuit gaat dat iedereen dezelfde capaciteiten en inzichten heeft als jezelf hebt ...... das dus gewoon niet zo blijkt.
Kluus schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:00:
[...]

SSSSSTTTT!
Dit probeer ik nog te onderdrukken wat redelijk lukt omdat De Effetto mariposa prima werkt....
Ik had laatst een mooie set gezien met een soort houder waar de ketting in moest en je het geheel dan kon onderdompelen, daar zit ik eigenlijk op te wachten :9
Eerst nog eens mentaal voorbereiden op tubeless :+

[ Voor 35% gewijzigd door sapphire op 08-06-2026 14:09 ]

Gabriël AM5

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:12

blitzkrieg

Whoop Whoop!

418O2 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:05:
[...]

Het heeft met veiligheid niet veel van doen vaak. Inhalen is een speciale verrichting en als je dat met hoge (of hogere) snelheid wil doen dan heb je te accepteren dat het niet zo snel gaat als je misschien zou willen.
Tja, ik heb ook vaak zoiets van laat gaan en ik haal de gang er wel ff uit, maar als er 2 boomers naast elkaar op een smalle weg fietsen, ik dan bel, de beste man naar rechts gaat, op het moment dat ik er dan bij langs ga weer naar links slingert om dan te roepen: Kan je niet bellen! Dan vraag ik me wel af, wie is er nou gek. 8)7

En als er genoeg ruimte is, ik bel altijd even om te waarschuwen, hoe vaak je dan wel niet de opmerking krijgt "Wat zit je te bellen, je kan er toch langs" of de opmerking "kan je niet bellen ofzo?" Het is niet goed of het deugt niet.

Ik laat het meestal van me afglijden, maar soms stapelt de ergernis zich wel op. Scheelt dat we hier in schubbekutteveen wat meer ruimte en wat minder mensen hebben, maar het toeristenseizoen komt er weer aan, dan is het drukker, en mensen die op vakantie zijn hebben op 1 of andere manier het idee dat de hele buitenruimte een soort recreatiepark is.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• 418O2
  • Niet online
Als je al beseft dat niet iedereen gelijk is, ben je al een stuk beter dan de meesten ;)

@blitzkrieg ik herken het wel hoor, daarom mijdt ik de kop van Drenthe op zondagen. Veel smalle weggetjes daar. De provincie Groningen is ruim zat om geen last te hebben. Het is een fact of life en je doet er weinig aan, dus ik probeer erom heen te leven en als het wel speelt maar te accepteren

Nog even over de andere discussiepunten:

Hotwax
Ik ben met 2 fietsen over op een mengeling van dynamic bike care Hotwax en hun heater. Paar honderd kilometer mee gefietst (met droge wegen) en ik ben echt tevreden. Binnenkort ga ik even een sessie doen en neem ik extra sets kettingen in gebruik. Ga eerst nog even kijken hoe hun slick wax het doet om het te rekken. Hoewel de ketting nog steeds stil is

https://dynamicbikecare.com/products/slick-wax-37ml die dus. Zat bij het Hotwax pakket.

Clik
Heb de racer er nu op en vind het top. Heb net de lezyne Chuck binnen en dat is helemaal mooi. Instant stabiele drukmeting op de vloerpomp en bij het pompen is de naald snel stabiel. Het lijkt allemaal klein, maar het is voor mij echt een gigantische quality of life verbetering. Het pompen gaat daarbij ook nog eens veel makkelijker/lichter. Voor die 32 euro (chuck was 20, set ventielen met extra verloopje 12 euro (voor het elektrische pompje)) plus 5 euro extra per fiets, is het echt een nobrainer imo

[ Voor 11% gewijzigd door 418O2 op 08-06-2026 14:12 ]

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15:46
Ik hotwax ook. Ik heb alle MTBs en racefietsen over op wax. De voordelen zijn legio.

ik dripwax alleen bij als het vochtig is geweest. Dat maakt de ketting weer stiller en verlengt de run die je met de ketting kan doen.

In de winter vind ik hotwaxen nog wel wat lastig. Ik heb het idee dat een ketting in de hotwax sneller last van roestvorming heeft. In de winter zet ik mijn fiets in de bijkeuken. Zelfs als ik de ketting afneem met een handdoek en er een straalkacheltje opzet, zelfs dan, heb ik nog wel last van vliegroest.

vooralsnog wegen de voordelen ruimschoots op tegen dit nadeel.

https://www.strava.com/athletes/38143282

• 418O2
  • Niet online
Met olie/vet heb je het voordeel dat alles met de olie/vet is bedekt dus dan krijg je dat niet. Het nadeel is dat alles met olie/vet is bedekt...

[ Voor 9% gewijzigd door 418O2 op 08-06-2026 15:53 ]

Pagina: 1 ... 727 728 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:

Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).