Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 728 ... 739 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:37

Kluus

Gang is alles

klaaas schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:30:
[...]

Ik kwam gisteren een e-biker tegen op een redelijk smal fietspad. Breed genoeg om elkaar fatsoenlijk te kunnen passeren als je allemaal een beetje rekening met elkaar houdt. Meneer bleef stug in het midden fietsen en dwong mij daardoor bijna het gras in terwijl hij me nariep dat ik rustig moest fietsen (ik reed geenszins lomphard). Bij dat soort gasten moet ik me wel echt inhouden. Een beetje anderen in gevaar brengen omdat je meent het recht te hebben anderen je mening op te leggen...
Toevallig had ik gisteren precies hetzelfde, op het moment dat er ook (rechts)wandelaars aan mijn kant van het fietspad liepen, als hij een beetje ruimte maakte kon iedereen er makkelijk langs maarja deze tegenligger deed precies hetzelfde als bij jou, niet het roepen, maar hij liet duidelijk zien dat hij een punt wilde maken.

Dat is inderdaad irritant en zo zie je maar dat het mij toch ook wel overkomt ondanks wat ik eerder beweerde, maar dit zijn dus de gevallen waarbij ik dan maar denk van "die gast heeft meer last van hoe hij is in zijn leven dan ik in die ene seconde" ofzo. ;)

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:23:
[...]

Wat is je plan qua re-waxen / drip-waxen?
@Requiem19 ik moet dit nog helemaal uitvinden... Op dit moment denk ik met twee kettingen af te wisselen waarbij ik er altijd een geprepped hou.

Ik heb de set met cooker van Silca aangeschaft en ook hun wax en een flesje drip wax, maar hoe ik die dripwax ga gebruiken moet ik nog even kijken, ik vond dat best een dure drip wax namelijk dus als het makkelijk genoeg is wil ik misschien gewoon ketting wisselen en de oude opnieuw hotwaxen op het moment dat nodig is en niet proberen te rekken met drip wax, maar dit moet ik dus nog uitvinden. In dat scenario is die drip wax vooral voor vakantie.

Over twee weken gaan we bijvoorbeeld een weekje op fietsvakantie. Ik denk dat ik gewoon mijn spare ketting mee neem en deze halverwege de week omwissel, de dripwax neem ik uiteraard wel mee voor noodgevallen. Het enige wat dan een nadeel is is dat de ketting na wisselen nog zal moeten worden ingereden, maar ik heb al gemerkt dat dat ook niet super veel werk is (ff blokje om).

Als ik langere tijd op vakantie ga zal ik wel de dripwax gebruiken denk ik, maar dat zien we dan wel weer. Ik heb inmiddels ook zo'n endurance chip besteld dus die mix ik er nog doorheen bij de volgende (re-)wax.

Maar goed ik moet alles nog uittesten dus alle tips zijn welkom. Zitten er nog denkfouten in bovenstaand?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

AMD1800 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:53:
@418O2 Schreeuwen werkt heel goed als het bijna helemaal fout gaat hoor.
Nou, mensen schrikken dan en doen heel onverwachte dingen dan.

Ik heb mijn punt wel gemaakt denk ik. Doe gewoon wat rustiger aan en accepteer dat sommige mensen geen flauw benul hebben wat ze doen en dat er anderen zijn

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:34
Kluus schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:00:
[...]

@Requiem19 ik moet dit nog helemaal uitvinden... Op dit moment denk ik met twee kettingen af te wisselen waarbij ik er altijd een geprepped hou.

Ik heb de set met cooker van Silca aangeschaft en ook hun wax en een flesje drip wax, maar hoe ik die dripwax ga gebruiken moet ik nog even kijken, ik vond dat best een dure drip wax namelijk dus als het makkelijk genoeg is wil ik misschien gewoon ketting wisselen en de oude opnieuw hotwaxen op het moment dat nodig is en niet proberen te rekken met drip wax, maar dit moet ik dus nog uitvinden. In dat scenario is die drip wax vooral voor vakantie.

Over twee weken gaan we bijvoorbeeld een weekje op fietsvakantie. Ik denk dat ik gewoon mijn spare ketting mee neem en deze halverwege de week omwissel, de dripwax neem ik uiteraard wel mee voor noodgevallen. Het enige wat dan een nadeel is is dat de ketting na wisselen nog zal moeten worden ingereden, maar ik heb al gemerkt dat dat ook niet super veel werk is (ff blokje om).

Als ik langere tijd op vakantie ga zal ik wel de dripwax gebruiken denk ik, maar dat zien we dan wel weer. Ik heb inmiddels ook zo'n endurance chip besteld dus die mix ik er nog doorheen bij de volgende (re-)wax.

Maar goed ik moet alles nog uittesten dus alle tips zijn welkom. Zitten er nog denkfouten in bovenstaand?
Geen denkfouten, het is vooral een beetje proberen en een routine vinden die prettig werkt. Er is geen universele waarheid / beste manie denk ik.

Ik neem iig na elke rit met een microvezel doekje m'n ketting af om vuil aan de buitenkant eraf te halen. Daarna drip-wax ik ong om elke 250km bij. Dat is dan ook echt ieder schakeltje een druppeltje geven.

Bij 750-1000 re-waxen. En dan probeer ik het zo te timen dat ik op 1 avond al m'n kettingen kan re-waxen, inclusief die van m'n vriendin. Kunnen we weer 2-3 maanden vooruit.

Ik vind Silca's dripwax iets te vloeibaar, Ceramic Speed drip wax bevalt mij beter. Verder komt Squirt Hotwax nu heel goed uit de ZFC testen, met een merkbaar langere interval voordat je hem moe re-waxen.

Het is een beetje een rabbithole... als je net begint met het hele wax gedoe kun je iig prima uit de voeten met een volledige Silca set-up.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:48

sapphire

Die-hard pruts0r

418O2 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:50:
[...]

Het verkeer is een samenspel tussen allemaal mensen met verschillende capaciteiten en verschillende doelen. Daar heb je mee te dealen, de hele wereld buigt niet met je mee. Dus als het even niet gaat zoals je graag ziet moet je daar gewoon mee omgaan. Kan je wel kwaad worden of gaan schreeuwen, dat helpt niemand.
daarom klaag ik ook gewoon maar hier :+
En je snapt dondersgoed wat ik bedoel. Als jij met een groepje met 38kmu aan komt banjeren (of alleen met 30), dan moet je er rekening mee houden dat anderen niet zo snel aan de kant gaan als je wil als je je snelheid wil behouden
Laat ik het zo zeggen , ik woon midden in de randstand dus ik moet voor elke route zuidelijk door den Haag/Scheveningen (en nog verder eindig ik vaak ik Rotterdam,/Schiedam/Vlaardingen) en oostelijk door Leiden/Leiderdorp. Noordelijk heb meer opties maar kom ik uiteindelijk weer vaak Haarlem tegen dus drukte alom. Dus ik ben gewend me aan te passen en dat ik geregeld mijn snelheid moet aanpassen, daarom ben ik ook gestopt me druk te maken over een gemiddelde snelheid ;)
Het gaat mis op het punt dat ik er vanuit ga dat mensen iig dezelfde insteek en capaciteiten als ikzelf hebben in het verkeer. Ik ben namelijk superieur en geweldig :r :+
Nee serieus precies wat jij zei mensen hebben verschillende capaciteiten en doelen en als je er vanuit gaat dat iedereen dezelfde capaciteiten en inzichten heeft als jezelf hebt ...... das dus gewoon niet zo blijkt.
Kluus schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:00:
[...]

SSSSSTTTT!
Dit probeer ik nog te onderdrukken wat redelijk lukt omdat De Effetto mariposa prima werkt....
Ik had laatst een mooie set gezien met een soort houder waar de ketting in moest en je het geheel dan kon onderdompelen, daar zit ik eigenlijk op te wachten :9
Eerst nog eens mentaal voorbereiden op tubeless :+

[ Voor 35% gewijzigd door sapphire op 08-06-2026 14:09 ]

Gabriël AM5

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:09

blitzkrieg

Whoop Whoop!

418O2 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:05:
[...]

Het heeft met veiligheid niet veel van doen vaak. Inhalen is een speciale verrichting en als je dat met hoge (of hogere) snelheid wil doen dan heb je te accepteren dat het niet zo snel gaat als je misschien zou willen.
Tja, ik heb ook vaak zoiets van laat gaan en ik haal de gang er wel ff uit, maar als er 2 boomers naast elkaar op een smalle weg fietsen, ik dan bel, de beste man naar rechts gaat, op het moment dat ik er dan bij langs ga weer naar links slingert om dan te roepen: Kan je niet bellen! Dan vraag ik me wel af, wie is er nou gek. 8)7

En als er genoeg ruimte is, ik bel altijd even om te waarschuwen, hoe vaak je dan wel niet de opmerking krijgt "Wat zit je te bellen, je kan er toch langs" of de opmerking "kan je niet bellen ofzo?" Het is niet goed of het deugt niet.

Ik laat het meestal van me afglijden, maar soms stapelt de ergernis zich wel op. Scheelt dat we hier in schubbekutteveen wat meer ruimte en wat minder mensen hebben, maar het toeristenseizoen komt er weer aan, dan is het drukker, en mensen die op vakantie zijn hebben op 1 of andere manier het idee dat de hele buitenruimte een soort recreatiepark is.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Als je al beseft dat niet iedereen gelijk is, ben je al een stuk beter dan de meesten ;)

@blitzkrieg ik herken het wel hoor, daarom mijdt ik de kop van Drenthe op zondagen. Veel smalle weggetjes daar. De provincie Groningen is ruim zat om geen last te hebben. Het is een fact of life en je doet er weinig aan, dus ik probeer erom heen te leven en als het wel speelt maar te accepteren

Nog even over de andere discussiepunten:

Hotwax
Ik ben met 2 fietsen over op een mengeling van dynamic bike care Hotwax en hun heater. Paar honderd kilometer mee gefietst (met droge wegen) en ik ben echt tevreden. Binnenkort ga ik even een sessie doen en neem ik extra sets kettingen in gebruik. Ga eerst nog even kijken hoe hun slick wax het doet om het te rekken. Hoewel de ketting nog steeds stil is

https://dynamicbikecare.com/products/slick-wax-37ml die dus. Zat bij het Hotwax pakket.

Clik
Heb de racer er nu op en vind het top. Heb net de lezyne Chuck binnen en dat is helemaal mooi. Instant stabiele drukmeting op de vloerpomp en bij het pompen is de naald snel stabiel. Het lijkt allemaal klein, maar het is voor mij echt een gigantische quality of life verbetering. Het pompen gaat daarbij ook nog eens veel makkelijker/lichter. Voor die 32 euro (chuck was 20, set ventielen met extra verloopje 12 euro (voor het elektrische pompje)) plus 5 euro extra per fiets, is het echt een nobrainer imo

[ Voor 11% gewijzigd door 418O2 op 08-06-2026 14:12 ]

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19:49
Ik hotwax ook. Ik heb alle MTBs en racefietsen over op wax. De voordelen zijn legio.

ik dripwax alleen bij als het vochtig is geweest. Dat maakt de ketting weer stiller en verlengt de run die je met de ketting kan doen.

In de winter vind ik hotwaxen nog wel wat lastig. Ik heb het idee dat een ketting in de hotwax sneller last van roestvorming heeft. In de winter zet ik mijn fiets in de bijkeuken. Zelfs als ik de ketting afneem met een handdoek en er een straalkacheltje opzet, zelfs dan, heb ik nog wel last van vliegroest.

vooralsnog wegen de voordelen ruimschoots op tegen dit nadeel.

https://www.strava.com/athletes/38143282

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Met olie/vet heb je het voordeel dat alles met de olie/vet is bedekt dus dan krijg je dat niet. Het nadeel is dat alles met olie/vet is bedekt...

[ Voor 9% gewijzigd door 418O2 op 08-06-2026 15:53 ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

418O2 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:53:
Met olie/vet heb je het voordeel dat alles met de olie/vet is bedekt dus dan krijg je dat niet. Het nadeel is dat alles met olie/vet is bedekt...
Ja dat en ook met olie had ik last van vliegroest na natte ritten in de winter omdat ik de gewoonte al had om de olie van de buitenkant van de ketting te verwijderen na het smeren, dus dan heb je hetzelfde probleem. Het alternatief is dat je ketting onder meuk zit dus als je de olie laat zitten.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Requiem19 Overigens zat ik gisteren al wel te twijfelen of ik al moest drip-waxen, de rit (120km) begon nat maar werd later droog en aan het einde had ik wel het idee dat ik mijn ketting iets meer hoorde dan in het begin. Dit was echter nog echt totaal niet storend en ik hoorde het ook pas toen ik eenmaal alleen was, daarvoor hoorde ik alleen de drivetrains van mijn fietsmaten.

Het zal dus nog steeds wel onder acceptabel geluid vallen (nog altijd minder geluid dan met olie) maar dat moet ik dus nog even ondervinden, daarom wil ik ook niet te snel nu al gaan dripwaxen.

Misschien wel een goed idee om meerdere kettingen samen te plannen inderdaad, voor mij komt er sowieso nu al de gravelbike bij en dan straks waarschijnlijk ook de MTB. Dan zijn dat toch een boel kettingen, als je dan telkens de wax moet smelten kan je inderdaad beter combineren. Aan de andere kant is het gebruik, en dus ook de kettingen die behandeld moeten worden, van deze fietsen ook wel wat seizoensgebonden dus het valt nog te bezien hoe dat uit komt voor mij, maar wel iets om rekening mee te houden ja.

[ Voor 35% gewijzigd door Kluus op 08-06-2026 17:04 ]

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:25
418O2 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:16:
[...]

Nou, mensen schrikken dan en doen heel onverwachte dingen dan.

Ik heb mijn punt wel gemaakt denk ik. Doe gewoon wat rustiger aan en accepteer dat sommige mensen geen flauw benul hebben wat ze doen en dat er anderen zijn
Als je niet schreeuwt zou het zeer waarschijnlijk fout gaan. Op zo'n situatie doel ik.

Ik ben het eens met je tweede alinea, maar het lukt me niet altijd.

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:18
sapphire schreef op zondag 7 juni 2026 @ 22:05:
Ik reed vanmiddag weg en direct al een raar geluid ergens in de aandrijf-lijn. Dus direct gestopt en al snel gevonden, cassette leek niet helemaal strak vast te zitten :?
Thuis de cassette even los en ik denk dat het kleinste kransje niet helemaal lekker zat en daarom de boel niet goed strak zat. Snel opgelost verder.
En onderweg zo’n lekker stukje golvend asfalt dat zo erg was dat mijn Tattico vliegles kreeg…. Mooie lelijke buts nu in het zwarte alu :(

Ik was er i.i.g. klaar mee dus new bike day!

[Afbeelding]

Deens ontwerp, direct gegaan voor tubeless en een 1x1 setup want zoals net gezegd is Nederland toch vlak. En een radar achterop en schijven uiteraard :+
Wel flex op de wielen en het frame :|

Lekker aero ook, alle kabels onzichtbaar:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Old skool zadel met een enorm lange punt:

[Afbeelding]

Leuk ding, aandrijflijn werkt ook gewoon en er zit zelfs een klein freewheel in :)
Ik moest ff goed kijken, maar de foto van de aandrijflijn geeft het weg. Lego.

Complimenten voor de fotografie! Het lijkt qua schaal/verhoudingen net echt.

• esphome
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
AMD1800 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:53:
@418O2 Schreeuwen werkt heel goed als het bijna helemaal fout gaat hoor.
Voor het eerste weer gedaan vandaag. Auto's komen vanaf een eetgelegenheid en kunnen zo niet de weg op. De eerste geen probleem maar de tweede ging prominent op het fietspad staan. Effe de frustratie eruit laten en een schreeuw gegeven. Het raampje stond open en ze sprong letterlijk bijna tegen het auto dak aan.

Zo die doet dat voorlopig niet meer.

Even later nog een 'stare down' gehad met een gans met een lading kuikens ter grote van kippen en ik had helemaal geen zin om kennis te maken met de snavel van die oppasser. De kuikens gingen al snel weer van het fietspad maar die oppasser bleef staren en ik op mijn beurt terug. Eindelijk kon ik er voorbij en ook tussen de uitwerpselen van die schijtbeesten door manoeuvreren.

Ik heb nog nooit zoveel stilgestaan tijdens een rit met de fiets en het zweetshirt kon ik wel uitwringen omdat de windkoeling zo vaak werd onderbroken.

• esphome
  • Niet online
Mistraller schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:53:
[...]

Dat is niet mijn ervaring. Snelheidsverschil is ook 12km/h lager als je rechts loopt; en omdat het fietspad vaak smal is, en omdat een tegenligger geneigd is meer afstand te nemen, hinder je meer. En aangezien e-bikes meestal zo breed rijden maakt het verder niks uit of je links of rechts rijdt.

Er is ook geen wettelijke regel. Alleen bij auto's vind ik het prettiger links te lopen omdat ik daarvan dood ga als ze me raken in de rug, en bij een fiets niet.

Als jij niet wilt bellen en je rijdt een wandelaar aan, dan ben je zelf in de fout. Anticiperen op je omgeving weet je wel? De snellere verkeersdeelnemer dient zijn snelheid aan te passen als de situatie er toe doet.
Stukje jurisprudentie https://www.hijink.com/aa...ser-wandelaar-in-het-bos/
Zie ik de wandelaar niet dan ziet die mij ook niet. Loopt die echter links en zo tegen het verkeer in dan is de kans op twee blinden aanzienlijk kleiner.

Er zijn volksstammen die geen werkende bel of helemaal geen bel op de fiets hebben en die moeten terugvallen op hun vocale eigenschappen. Dan heb je weer kans op schikreacties.

Wees gewoon verstandig, begeef je in het land van de zienden, die de blinden zien aankomen en zo ongelukken kunnen voorkomen.

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:09
Ik voel me toch vaak eenoog....

@sapphire Lego builder app met 3D tekeningen, da's valsspelen. Maar vooruit, omdat je net als ik in mentale proces zit waar je mogelijk afscheid gaat nemen van een bewezen technologie waar je eerste fietsreparatie-ervaring ongetwijfeld aan verbonden is (band leren plakken van je pa of oudere broer in mijn geval), neem ik het je niet kwalijk.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:02
esphome schreef op maandag 8 juni 2026 @ 19:29:
[...]

Zie ik de wandelaar niet dan ziet die mij ook niet. Loopt die echter links en zo tegen het verkeer in dan is de kans op twee blinden aanzienlijk kleiner.

Er zijn volksstammen die geen werkende bel of helemaal geen bel op de fiets hebben en die moeten terugvallen op hun vocale eigenschappen. Dan heb je weer kans op schikreacties.

Wees gewoon verstandig, begeef je in het land van de zienden, die de blinden zien aankomen en zo ongelukken kunnen voorkomen.
Rij je een wandelaar aan die netjes rechts loopt dan ben je gewoon fout. Draai er niet omheen.

Sorry dat ik hem toch drop maar misschien moet je gewoon voor je kijken ipv in die spiegel.

[ Voor 6% gewijzigd door Mistraller op 08-06-2026 23:29 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• bwernsen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19:49
Zullen we het weer over zadeltasjes hebben?

https://www.strava.com/athletes/38143282

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:13
bwernsen schreef op maandag 8 juni 2026 @ 23:32:
Zullen we het weer over zadeltasjes hebben?
Nooit gehad, maar ja ik rijd dan ook tubeless. (Gooit hierbij olie op het vuur)

Over rijden gesproken, bijna exact 2 maanden na mijn val heb ik een kwartiertje aan 35W mogen fietsen. Verder ben ik mogen opstarten in een revalidatiecentrum, waar ik onder begeleiding van een dokter, kine en ergotherapeut de nodige stapjes mag nemen. Dat geeft de burger wat moed, het is niet de simpelste periode geweest 😅.

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Cloclo100 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 06:45:
[...]

Over rijden gesproken, bijna exact 2 maanden na mijn val heb ik een kwartiertje aan 35W mogen fietsen. Verder ben ik mogen opstarten in een revalidatiecentrum, waar ik onder begeleiding van een dokter, kine en ergotherapeut de nodige stapjes mag nemen. Dat geeft de burger wat moed, het is niet de simpelste periode geweest 😅.
Ik ook, maar de multitool, patches, co2 en plugs moet je ook ergens laten toch.

Hoewel ik me afvraag of de helft nog werkt. Gebruik het nooit.

En sterkte, ik weet helaas alles van fysiek malheur, dat gaat in je kop zitten

[ Voor 10% gewijzigd door 418O2 op 09-06-2026 08:28 ]

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-08 14:49
[...]

da's wel echt heftig. Enige indicatie hoe lang het gaat duren eer je weer wat langere ritjes kan gaan maken?

Ik heb 2.5 week terug een kijkoperatie voor een blinde darm ontsteking gehad en ik vind het al lastig te accepteren dat ik nu met moeite weer rondjes van 60km kan maken. Iemand ervaring hiermee hoe lang het weer duurt voor je core weer normaal belastbaar is na een blinde darm operatie + hoe lang het weer duurt voor je op je oude niveau terug bent?

• guapper
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:17
Mistraller schreef op maandag 8 juni 2026 @ 23:28:
[...]

Rij je een wandelaar aan die netjes rechts loopt dan ben je gewoon fout. Draai er niet omheen.

Sorry dat ik hem toch drop maar misschien moet je gewoon voor je kijken ipv in die spiegel.
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, maar een wandelaar die zich niet van zijn omgeving bewust is terwijl hij/zij/x op een weg loopt, neemt daarmee een risico. Wanneer je verkeer aan ziet komen ben je er toch wat scherper op dat je netjes aan de zijkant loopt, en niet te veel van je lijn af wijkt.

Beetje hetzelfde idee als fietsers die met zo'n radar dinges rond rijden.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:02
guapper schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 09:51:
[...]

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, maar een wandelaar die zich niet van zijn omgeving bewust is terwijl hij/zij/x op een weg loopt, neemt daarmee een risico. Wanneer je verkeer aan ziet komen ben je er toch wat scherper op dat je netjes aan de zijkant loopt, en niet te veel van je lijn af wijkt.

Beetje hetzelfde idee als fietsers die met zo'n radar dinges rond rijden.
Een radar ontslaat je op geen enkele wijze van zelf kijken toch. Piep of niet, als ik inhaal kijk ik toch echt even over mijn schouder.

Als je niet oplet in het verkeer dan ben je toch ongeacht je positie een risico?
En als het fietspad dusdanig smal is dat je zelfs met rechts lopen hinder oplevert voor een fiets, dan zou die hinder net zo aanwezig zijn als je links zou lopen, en maakt het voor achteropkomende fietsers niet uit.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:21
Webgnome schreef op maandag 1 juni 2026 @ 21:12:
[...]

Ik heb het ook voorbij zien komen in de e-mail. Binnenkort wanneer ik toegang heb gekregen maar eens testen en kijken of dat dit beter inzicht geeft in dingen dan wat het nu kan/is. Al is het natuurlijk beetje lastig om te bepalen wat je er nu precies mee kan ;)
Vanmorgen gezien dat mijn account ook toegang heeft gekregen tot Claud en meteen gekoppeld. Een van de dingen is dat het natuurlijk read only is. Dus je kan niks terug naar Strava syncen, by default. Daarnaast moet je bij een prompt nog toegang verlenen en kun je er dus voor kiezen om dat per request te doen of voor altijd. Zelf heb ik er voor gekozen om het per request te doen.

Heb claud data laten anlyzeren van mijn handbike battles van 2023, 2024 en 2025 en daar kwamen de cijfertjes uit die ik zelf al had verwacht en heb die data vervolgens gebruikt om iets te bespreken over de ventoux eind dit jaar. Moraal van het verhaal, volgens claud zou het moeten kunnen en is het gewoon heel veel zwaarder dan de handbike battle ;) (no shit sherlock.)

Zijn er al meer mensen met deze functionaliteit bezig?

Strava | AP | IP | AW | SM

• esphome
  • Niet online
Mistraller schreef op maandag 8 juni 2026 @ 23:28:
[...]

@Cloclo100 @Prulleman @Vigni @Webgnome

Ik drop hem dan nog ook maar eens.

Blij dat ik gratis mag wonen bij jou. En dank voor de aanbiedingen vanuit andere Tweakers maar ik zit al goed nu.

De wandelaars lopen op het fietspad en niet in de berm. Zag vanochtend nog een filmpje van een auto die maar over het fietspad reed om voorbij een groep wielrenners te komen.

Als jij zo eigenwijs bent om met je rug naar het verkeer toe te gaan lopen en dan klagen er wat gebeurd dan laat ik dat geheel voor jouw rekening.

• AMD1800
esphome schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 12:53:
[...]

Blij dat ik gratis mag wonen bij jou. En dank voor de aanbiedingen vanuit andere Tweakers maar ik zit al goed nu.

De wandelaars lopen op het fietspad en niet in de berm. Zag vanochtend nog een filmpje van een auto die maar over het fietspad reed om voorbij een groep wielrenners te komen.

Als jij zo eigenwijs bent om met je rug naar het verkeer toe te gaan lopen en dan klagen er wat gebeurd dan laat ik dat geheel voor jouw rekening.
Het is sommige situaties slim om als wandelaar rechts te lopen, maar soms is dat ook juist niet handig. Ik probeer als ik wandel vooral aan de kant te lopen waar ik nog snel in de berm kan stappen om iemand te ontwijken. Het is eigenlijk best wel ingewikkeld. Maar als jij tegen iemand aanrijdt die jou niet kan zien, aangenomen dat die persoon niet gek doet en dus gewoon voorspelbaar op een plek loopt, dan ben jij gewoon fout. Klaar.

[ Voor 4% gewijzigd door AMD1800 op 09-06-2026 13:18 ]

• Webgnome
@esphome volgens mij, kan het mis hebben, je schrijft niet dat je moedwillig iemand aanrijd? Als jij door de manier waarop je op de fiets zit echter niet goed kan zien wat er om je heen gebeurt, ben je het dan met mij eens dat die situatie voor verbetering vatbaar is? Of iemand nu op de verkeerde kant van de weg loopt of niet.

Ik weet dat door mijn lagere houding ik niet goed zichtbaar ben, daarom heb ik oa. een vlag op de fiets. Echter weet ik ook dat ik niet alles kan zien. Simpel. Dus wat ik vaak doe bij een bepaald kruispunt bij mij in de buurt is altijd snelheid minderen en zo zijn er andere trucjes die ik zelf doe om risico's te vermijden. Is het 100% probleem vrij? nope.

[ Voor 57% gewijzigd door Webgnome op 09-06-2026 13:45 ]

• Cloclo100
[...]

En waarom word ik getagd? 😅

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[...]

Mooi, hoop dat het helpt de blik vooruit te richten ipv achteruit. Hoe voelde het? Vond het zelf vooral lastig dat ik wel makkelijk kon maar het risico technisch niet helemaal verstandig was (2x achter elkaar zelfde kruisband afgescheurd bij het mountainbiken).

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Cloclo100
Bastard schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:23:
[...]

da's wel echt heftig. Enige indicatie hoe lang het gaat duren eer je weer wat langere ritjes kan gaan maken?

Ik heb 2.5 week terug een kijkoperatie voor een blinde darm ontsteking gehad en ik vind het al lastig te accepteren dat ik nu met moeite weer rondjes van 60km kan maken. Iemand ervaring hiermee hoe lang het weer duurt voor je core weer normaal belastbaar is na een blinde darm operatie + hoe lang het weer duurt voor je op je oude niveau terug bent?
Daar durf ik nog geen tijd op te plakken. Fietsen is nu wel dé sport bij uitstek om een heup terug soepel te krijgen en zoals het er nu naar uitziet zal dit gewoon terug kunnen lukken zoals eerst. De dokter en kine zijn hierin toch optimistisch alleszins. Ik zit wel met een beperkte mobiliteit naar buiten toe in de heup en dat zou niet veel meer verbeteren, het zou evenwel niet echt beperkend zijn in het dagelijkse leven maar qua lenigheid ga ik dus nooit meer de oude worden. Ik probeer er niet te veel over na te denken, ik ben al blij met de babysteps na 2 maanden. Ik kan ondertussen ook al bijna overschakelen naar één kruk en binnen een maand zou ik ongeveer terug kunnen wandelen zonder krukken. To be continued..

• Cloclo100
GoldenSample schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:42:
[...]

Mooi, hoop dat het helpt de blik vooruit te richten ipv achteruit. Hoe voelde het? Vond het zelf vooral lastig dat ik wel makkelijk kon maar het risico technisch niet helemaal verstandig was (2x achter elkaar zelfde kruisband afgescheurd bij het mountainbiken).
Het was eerder om de beweging te doen, 35W is nl. quasi niks. Alles is trouwens in opdracht van specialisten, ik probeer er voor te zorgen dat ik niet té snel en té gretig probeer te zijn. Ze zijn hierin behoorlijk progressief t.o.v. bv. De dokter van de eerste opinie. Als het aan hem lag dan was het 12 weken niets doen behalve wat gangrevalidatie. Bij de tweede opinie in Herentals, wat toch wel een referentie is (en ook bij mijn vaste osteo/kine) hebben ze me aangeraden om toch na 4 weken al bepaalde oefeningen te doen en minieme steunname. Een soort van voortschrijdend inzicht over de jaren noemen ze het, met pijn als begeleidende factor. Ik heb vanwege angst een beetje voor de gulden middenweg gekozen en daar ben ik voorlopig blij mee. Wat ook goed hielp is dat ik hier een zwembad heb, als je tot borsthoogte in het water zit heb je maar een 25% gewicht op je voeten. Ik heb dus zonder krukken veel kunnen wandelen en ook wat kunnen peddelen om de quadriceps te trainen. Dit alles zorgt ervoor dat ik toch al een aantal weken die blik vooruit het staan, dat ik zo goed als pijnvrij ben voorlopig .. buiten wat pijntjes in aanhechtingen van spieren en pezen.

Ik heb overigens wel nog een opvolgingsscan gehad op 5 weken en die was goed, niets verder verplaatst maar de breuken waren nog niet volledig geconsolideerd.

[ Voor 7% gewijzigd door Cloclo100 op 09-06-2026 15:07 ]

• Cloclo100
418O2 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 08:18:
[...]

Ik ook, maar de multitool, patches, co2 en plugs moet je ook ergens laten toch.

Hoewel ik me afvraag of de helft nog werkt. Gebruik het nooit.

En sterkte, ik weet helaas alles van fysiek malheur, dat gaat in je kop zitten
Thanks! Met die multitool ben ik al 4j aan het jinxen door hem nooit mee te nemen. Plugs en minipompje zitten gewoon in een achterzak.. tenzij ik met de Diverge op pad ben, dan zit alles in de onderbuis!

• esphome
  • Niet online
Cloclo100 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 14:11:
[...]

En waarom word ik getagd? 😅
@418O2

Vanwege de "like". Maar dank voor jouw aanbod, maar zoals ik al schreef woon ik al lekker in iemands hoofd.

• esphome
  • Niet online
Webgnome schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 13:23:
@esphome volgens mij, kan het mis hebben, je schrijft niet dat je moedwillig iemand aanrijd? Als jij door de manier waarop je op de fiets zit echter niet goed kan zien wat er om je heen gebeurt, ben je het dan met mij eens dat die situatie voor verbetering vatbaar is? Of iemand nu op de verkeerde kant van de weg loopt of niet.

Ik weet dat door mijn lagere houding ik niet goed zichtbaar ben, daarom heb ik oa. een vlag op de fiets. Echter weet ik ook dat ik niet alles kan zien. Simpel. Dus wat ik vaak doe bij een bepaald kruispunt bij mij in de buurt is altijd snelheid minderen en zo zijn er andere trucjes die ik zelf doe om risico's te vermijden. Is het 100% probleem vrij? nope.
Ik heb geschreven dat ik niet ga bellen als iemand met de rug naar mij loopt. Ik bel alleen als er kinderen of honden erbij lopen.

Als ze schikken dat ik voorbij zoef, dan hadden ze dat zelf kunnen voorkomen de kant van het fietspad te kiezen waar zij dan het verkeer tegemoet kunnen zien.

Het vlaggetje was zo'n 15 jaar geleden ook de redding van een nog lagere fiets dan jij hebt anders was daar bij de afslag tegenaan gereden met de auto. Daarna werden ook vlaggetjes mee genomen in het kijken naar ander verkeer. Een oranje bol is nog beter omdat die altijd zichtbaar is en een vlag kan door de wind minder zichtbaar zijn.

• Webgnome
esphome schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:26:
[...]

Ik heb geschreven dat ik niet ga bellen als iemand met de rug naar mij loopt. Ik bel alleen als er kinderen of honden erbij lopen.

Als ze schikken dat ik voorbij zoef, dan hadden ze dat zelf kunnen voorkomen de kant van het fietspad te kiezen waar zij dan het verkeer tegemoet kunnen zien.

Het vlaggetje was zo'n 15 jaar geleden ook de redding van een nog lagere fiets dan jij hebt anders was daar bij de afslag tegenaan gereden met de auto. Daarna werden ook vlaggetjes mee genomen in het kijken naar ander verkeer. Een oranje bol is nog beter omdat die altijd zichtbaar is en een vlag kan door de wind minder zichtbaar zijn.
Zo'n bol heb ik wel eens over na zitten denken inderdaad, al was ik zelf aan het denken aan een knipperlicht al is dat idee snel afgeschoten want knipperen en batterijen die ik vergeet op te laden ;)

Vlaggetjes zijn leuk, alleen zoals je zelf al zegt zijn die aan wind onderhevig en dat maakt het lastiger. Er zijn ook mensen die van die promotie vanen gebruiken.. sorry daar pas ik voor.

• Cloclo100
esphome schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 17:19:
[...]

@418O2

Vanwege de "like". Maar dank voor jouw aanbod, maar zoals ik al schreef woon ik al lekker in iemands hoofd.
Ben je nu ook al de likes aan het analyseren 😂?

• esphome
  • Niet online
Cloclo100 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:41:
[...]

Ben je nu ook al de likes aan het analyseren 😂?
Deed ik daarvoor ook al. Lees maar terug.

• Vigni
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:16
[...]

Snap de tag niet helemaal? Omdat ik een bericht like dat vind dat je geen wandelaars moet aanrijden? Maar gezien je me mengt in de discussie.

Volgens jouw logica zouden we ook maar allemaal op de andere kant van de weg moeten fietsen. Anders hebben we natuurlijk heel eigenwijs onze rug naar al die autos van achter. Dus mogen we niet klagen en hebben de autos gewoon het recht om niet te toeteren maar ons gewoon plat te rijden.

Ik zal voortaan op de snelweg ook maar achteruit rijden. Keer ik de vrachtwagens in ieder geval niet de rug toe, anders mogen ze me van de weg afrijden. 8)7

Edit:

Het blijft de openbare weg waar andere verkeersdeelnemers ook mogen zijn en waar wij een sport beoefenen terwijl de rest gewoon 'normaal' verkeersdeelnemer is. De snelheid van een wielrenner wordt ook niet overal verwacht en dan hoor je ze ook nog eens amper aankomen vanwege de gewaxte kettingen en lichte fietsen. Dus geef gewoon een belletje of de mensen goed de ruimte, neem wat gas terug. Zodat mensen kunnen reageren op je.. wielrenners hebben al zon slechte naam :/

[ Voor 16% gewijzigd door Vigni op 10-06-2026 00:19 ]

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Vigni schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 00:10: wielrenners hebben al zon slechte naam :/
Wielrenners, fatbikers, pubers op de fiets, bejaarde e-bikers, veel te dure bakfietsers, boodschappen/voedselbezorgers en toeristen op de fiets hebben een slechte naam dus eigenlijk bijna iedereen tegenwoordig behalve de persoon die het vind ;)
Dan hebben we nog scooters die aso zijn, motorrijders, Tesla/BMW/Mercedes/Audi/Golfjes/SUV's, andere (lelijk) gepimte auto's en pakketbezorgers die een slechte naam hebben, ergo ook een groot deel van het gemotoriseerde verkeer.

Misschien moeten we daaruit concluderen dat veel mensen vooral iedereen behalve zichzelf in het verkeer vervelend vinden :+

Gabriël AM5

• Guusjee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-08 12:57

Guusjee

Omdat ik groot ben..

Vigni schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 00:10:
[...]

wielrenners hebben al zon slechte naam :/
Nou inderdaad:
Door streamnl

Beurer BiteX-insectenbeethelervanaf € 23,29

De zomer is top, op twee dingen na: wielrenners op de weg en muggen. Aan die wielrenners doe je helaas weinig, maar voor die muggen hebben we sinds vorig jaar iets 'ontdekt'. Mijn vrouw zat normaal altijd onder de dikke bulten die vreselijk jeukten. Maar sinds we die Beurer BR 60 hebben, is dat voorbij. Je hebt meer types, maar wij hebben deze en hij werkt voor haar. Hij werkt heel simpel. Je zet hem op de beet, drukt de knop in en hij wordt even warm (rond de 50 graden Celsius). Die hitte breekt de eiwitten van het gif af. Daardoor stopt de jeuk en krijg je geen dikke bulten meer. Geen gezalf, gewoon even die hitte erover en klaar.
De tofste cadeautips van de Tweakers-community

• esphome
  • Niet online
Vigni schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 00:10:
[...]

Snap de tag niet helemaal? Omdat ik een bericht like dat vind dat je geen wandelaars moet aanrijden? Maar gezien je me mengt in de discussie.

Volgens jouw logica zouden we ook maar allemaal op de andere kant van de weg moeten fietsen. Anders hebben we natuurlijk heel eigenwijs onze rug naar al die autos van achter. Dus mogen we niet klagen en hebben de autos gewoon het recht om niet te toeteren maar ons gewoon plat te rijden.

Ik zal voortaan op de snelweg ook maar achteruit rijden. Keer ik de vrachtwagens in ieder geval niet de rug toe, anders mogen ze me van de weg afrijden. 8)7

Edit:

Het blijft de openbare weg waar andere verkeersdeelnemers ook mogen zijn en waar wij een sport beoefenen terwijl de rest gewoon 'normaal' verkeersdeelnemer is. De snelheid van een wielrenner wordt ook niet overal verwacht en dan hoor je ze ook nog eens amper aankomen vanwege de gewaxte kettingen en lichte fietsen. Dus geef gewoon een belletje of de mensen goed de ruimte, neem wat gas terug. Zodat mensen kunnen reageren op je.. wielrenners hebben al zon slechte naam :/
Dit soort offtopic berichten voegen niks toe en dragen ook niks bij aan de discussie

[ Voor 16% gewijzigd door Outerspace op 11-06-2026 11:43 ]

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:42

Phydomir

Dennis

Je snapt dat je op een discussie forum zit? Als je niet wilt dat andere op je reageren kun je misschien beter een blog beginnen dan het hier te plaatsen?

[ Voor 44% gewijzigd door Outerspace op 11-06-2026 11:43 . Reden: Quote aangepast ]

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Tja een beetje zoekwerk laat gelijk al zien dat de poster van dit artikel zelf ook een bepaalde hobby (ook iets met tweewielers) beoefend die ook niet in een al te best daglicht staat (en die inderdaad nogal eens conflicteerd met de onze zoals ik laatst in de Eifel ook heb ervaren).

Jammer dat zo iemand dan op deze manier loopt te polariseren, waarschijnlijk staat meneer op zijn achterste poten als dezelfde opmerking over zijn hobby wordt gemaakt, maar zoals gezegd, dit zegt weer meer over de persoon zelf.

[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 10-06-2026 15:56 ]

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Kluus schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:51:
[...]

Tja een beetje zoekwerk laat gelijk al zien dat de poster van dit artikel zelf ook een bepaalde hobby (ook iets met tweewielers) beoefend die ook niet in een al te best daglicht staat (en die inderdaad nogal eens conflicteerd met de onze zoals ik laatst in de Eifel ook heb ervaren).

Jammer dat zo iemand dan op deze manier loopt te polariseren, waarschijnlijk staat meneer op zijn achterste poten als dezelfde opmerking over zijn hobby wordt gemaakt, maar zoals gezegd, dit zegt weer meer over de persoon zelf.
Het kan goed zijn dat de auteur van het artikel dat tekstje heeft geschreven en niet streamnl

Edit: wel zijn tekst. Jammer weer. Ik vind alles op twee wielen leuk, rij ook motor, maar dit is inderdaad niet nodig

[ Voor 7% gewijzigd door 418O2 op 10-06-2026 15:59 ]

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:28
Zullen we weer gaan fietsen? Iemand nog een leuk fietstasje gezien? Enkelsokken, mag dat? Boutjes of nippeltjes en hoeveel moment? :+

• Kluus

Kluus

Gang is alles

418O2 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:57:
[...]

Het kan goed zijn dat de auteur van het artikel dat tekstje heeft geschreven en niet streamnl

Edit: wel zijn tekst. Jammer weer. Ik vind alles op twee wielen leuk, rij ook motor, maar dit is inderdaad niet nodig
Ja precies, ik snap dat we elkaar weleens in de weg zitten maar we moeten wel een beetje tolerantie proberen op te brengen voor elkaars hobby anders mag straks helemaal niks meer. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 10-06-2026 16:49 ]

• AMD1800
nomar109 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:01:
Zullen we weer gaan fietsen? Iemand nog een leuk fietstasje gezien? Enkelsokken, mag dat? Boutjes of nippeltjes en hoeveel moment? :+
Ik vind het vandaag toch even te nat om te fietsen.

Maar ik ben nog wel op zoek naar een nieuw zadeltasje. Ik heb nu deze op het oog: https://www.futurumshop.n...e-pack-medium-strap.phtml

Daar zou dan in moeten passen:
- 2 Biba 28 mm breed en in de toekomst met een nieuwe fiets was nog wat breder
- multitool
- oude chroevendraaier multitool
- bandenlichters
- banden plakkers
- Kettingpons
- Ketting link
- misschien moment sleutel voor als ik ooit carbon fiets koop
- extra batterijen/accu voor als ik eventueel elektrische groepset heb op een nieuwe fiets

Maar zou dat ook passen? Of weet iemand een mooie zadeltas waar dit moo inpast?

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@AMD1800 ik ben niet echt van de zadeltasjes dus weinig advies daarover. Maar momentsleutel is naar mijn mening echt niet nodig voor onderweg reparaties hoor, ook niet met een carbon fiets.

Onderweg is vast = vast en dan thuis even op het juiste moment zetten. Met een kleine multi tool en een beetje gezond verstand draai je niet zo snel iets kapot.

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 10-06-2026 17:25 ]

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:03

McMiGHtY

- burp -

Ik ben op zoek naar een gereedschapsbidon.. Is dat de overtreffende trap van een zadeltasje?

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

McMiGHtY schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 17:25:
Ik ben op zoek naar een gereedschapsbidon.. Is dat de overtreffende trap van een zadeltasje?
Nee dat is de hutkoffer die @AMD1800 zoekt O-)

Gabriël AM5

• martijn k.
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
AMD1800 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 17:07:
[...]

Ik vind het vandaag toch even te nat om te fietsen.

Maar ik ben nog wel op zoek naar een nieuw zadeltasje. Ik heb nu deze op het oog: https://www.futurumshop.n...e-pack-medium-strap.phtml

Daar zou dan in moeten passen:
- 2 Biba 28 mm breed en in de toekomst met een nieuwe fiets was nog wat breder
- multitool
- oude chroevendraaier multitool
- bandenlichters
- banden plakkers
- Kettingpons
- Ketting link
- misschien moment sleutel voor als ik ooit carbon fiets koop
- extra batterijen/accu voor als ik eventueel elektrische groepset heb op een nieuwe fiets

Maar zou dat ook passen? Of weet iemand een mooie zadeltas waar dit moo inpast?
Tip, pak er 1 die niet om je zadel buis heen gaat, dat beschadigd altijd.

Ik heb zelf een Lezyne Road Caddy. Daar past in:

2x tpu ridenow 24g binnenbandje
Kleine multitool, incl ketting pons met banden lepels van Lezyne
2x Co2 patroon met vulconnector
Quick link

Wel proppen maar het past.

En een momentsleutel voor onderweg mee? Das echt niet nodig. Onderweg lukt echt wel op gevoel...

[ Voor 6% gewijzigd door martijn k. op 10-06-2026 17:56 ]

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Had nooit verwacht dat ik in dit topic ooit iets zou typen… ik ga toch reageren.

Mijn excuses voor degenen die over mijn bericht vielen. Het was bedoeld als een stereotype zomergrapje, absoluut niet om te polariseren. Als (mooi weer) motorrijder krijg ik inderdaad zelf ook vaak genoeg verschillen opmerking zodra de zon schijnt. Dat ik bijv. “asociaal" over de dijken scheur, terwijl ik me eigenlijk altijd netjes aan de regels houd. Er zijn helaas binnen beide groepen wel een aantal rijders die voor dat stereotype zorgen.

Nogmaals niet zo bedoeld. Rij/fiets veilig

Meer dan ik dacht...

• AMD1800
@Kluus Bedankt voor de tip wat betreft de momentsleutel. Dan zal ik die van de lijst halen.

@sapphire stiekem ben ik op zoek naar een opblaasbare reserve racefiets 8-)

@martijn k. Bedankt voor de tip. Ik denk dat jouw zadeltasje voor mij dan te klein zal zijn. Maar ik vind het wel een mooi tasje, dus ik zal eens kijken of ik iets soortgelijks kan vinden dat nog iets groter is!

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

@AMD1800 ik heb een Silca Mattone (van Ali), dat zijn ook echt mooie tasjes in verschillende formaten

• Webgnome
McMiGHtY schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 17:25:
en dan vullen met sportdrank? Want als het onder water staat dan roest het tenminste niet ? 8)7

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Nee..op m'n onderbuis in de 3de bidonhouder doen tijdens tochten dat mn tailfin achterop zit

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11:14

Reginas

Queen of Core Stability

@dreameater Jij hebt toch een gereedschapsbidon? Welke is dat en bevalt hij goed?

Wat mij zo te binnenschiet: kies voor iets met een grote opening en steek er bijv. een stukje bubblewrap (die in ons huishouden bekend staat als ‘wubblebrap’) tegen het rammelend geluid.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@McMiGHtY ik heb gewoon die van pro voor de onderbuis en bevalt prima, ondanks de verhalen die je wel eens leest over de dop ofzo, nooit problemen mee gehad tot nu toe.

Inderdaad zoals @Reginas zegt iets eromheen tegen het rammelen, zelf gebruikte ik een microvezeldoekje, heb je gelijk een doekje bij als er iets te poetsen is ;).

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@streamnl besankt voor je reactie! Ik snapte het wel hoor, de reden dat ik hier wellicht wat over the top op reageer is dat het inderdaad een standaard zomergrapje is die helaas door behoorlijk wat andere weggebruikers aardig serieus genomen wordt soms.

Uiteraard bestaat er een reden voor deze “grapjes” en soms is dat terecht maar vaak ook niet maar wij als groep ondervinden hierdoor behoorlijk wat verkeersaggressie onder andere door automobilisten, en daar moet je het als motorrijder als ook mede-kwetsbare-verkeersdeelnemer toch mee eens zijn dat dat gewoon echt niet OK is.

Maar goed wat mij betreft zand erover verder, en tof dat je hier nog even reageert. :)

• esphome
  • Niet online
Phydomir schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 15:24:
[...]

Je snapt dat je op een discussie forum zit? Als je niet wilt dat andere op je reageren kun je misschien beter een blog beginnen dan het hier te plaatsen?
Jazeker. Echter men fantaseert over allerlei dingen en dichten die mij dan toe. Laat ze mooi denken wat zij willen, ik ga uiteindelijk altijd over mijn eigen woorden.

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06:45
Reginas schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:40:
@dreameater Jij hebt toch een gereedschapsbidon? Welke is dat en bevalt hij goed?

Wat mij zo te binnenschiet: kies voor iets met een grote opening en steek er bijv. een stukje bubblewrap (die in ons huishouden bekend staat als ‘wubblebrap’) tegen het rammelend geluid.
Ik heb er één van BBB en zelfs twee van Elite. Werken allen prima, de hals dient inderdaad behoorlijk groot te zijn. Of je drukt er vooral wat flexibel spul in en topt het af met een microvezeldoekje.

• Frenz64
esphome schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 20:24:
[...]

Jazeker. Echter men fantaseert over allerlei dingen en dichten die mij dan toe. Laat ze mooi denken wat zij willen, ik ga uiteindelijk altijd over mijn eigen woorden.
Daar denken de mods hier iets anders over.

On topic, gisteren de aerothan toch weer in het achterwiel gezet, maar eenmaal gemonteerd liep hij (te) snel weer af. Ik zuchten en de butyl weer terug (helpt allemaal richting het overgaan naar jeweetwel). Afijn, wil de aerothan uit frustratie weggooien, blijkt dat het clickvalve ventiel niet goed vastgedraaid zit. Man man man, wat een prutser.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Frenz64 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 22:24:
[...]

On topic, gisteren de aerothan toch weer in het achterwiel gezet, maar eenmaal gemonteerd liep hij (te) snel weer af. Ik zuchten en de butyl weer terug (helpt allemaal richting het overgaan naar jeweetwel). Afijn, wil de aerothan uit frustratie weggooien, blijkt dat het clickvalve ventiel niet goed vastgedraaid zit. Man man man, wat een prutser.
Ho ho! Wat doe jij nou? Butyl4ever toch?!?

Ik heb voor de winter een BBB gereedschapsbidon, grote opening en zoals al gezegd een doekje er in tegen het rammelen. Weinig spannends aan zo’n bidon imho.

Wel krassen en schuren alle bidons als een gek waardoor ze er na een aantal ritten niet meer uit zien :(

Gabriël AM5

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-08 14:42
Koenbr schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 22:00:
[...]

Ik heb er één van BBB en zelfs twee van Elite. Werken allen prima, de hals dient inderdaad behoorlijk groot te zijn. Of je drukt er vooral wat flexibel spul in en topt het af met een microvezeldoekje.
Die van BBB heeft als voordeel dat hij in de deksel een compartiment heeft om wat kleine dingen op te bergen.

Ik heb zelf ook nog ergens een (Lezyne?) liggen die je over de lengte kan openritsen. Rammelt niet zo erg en je kan overal zo bij maar heeft wel iets minder effectieve ruimte.

@McMiGHtY de afmontage en framegeometrie is het wel heel bepalend wat er in de onderste bidonhouder past bij een sportievere fiets. Mijn gravelbike is redelijk kritisch wat er in past, te lang komt tegen het voorwiel en te breed komt in conflict met de kettingbladen, ik heb er daarom nog een adapter tussen zitten om de houder precies goed te krijgen. Dus misschien handig om eerst af te wachten hoe het uitkomt voordat je wat koopt.

Flickr - Strava

• esphome
  • Niet online
Frenz64 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 22:24:
[...]

De mods kunnen hetgeen ik heb geschreven nalezen en wat anderen er dan allemaal van maken. Ik laat hen hierin vrij en meld het ook niet bij de mods. Ik ga niet bepalen of aanzetten tot wat iemand moet denken of doen.

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

sapphire schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 22:56:
[...]

Ho ho! Wat doe jij nou? Butyl4ever toch?!?
Die man laat zich vanalles aanpraten door de souvlakisouffleur!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 27-08 08:53
Voor alle Lego liefhebbers die vinden dat er nog wat ontbrak aan de set... Compleet overbodig maar goed daarom niet minder leuk om te plakken: https://forwartsticker.co...em_zLdhhOoirk-QvETEKY1MPA

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:03
Vorig jaar is m'n vader overleden en heb ik zijn racefiets geërfd: een FELT AR4 met Shimano 105 groepset. Hij was meer dan 40 jaar fanatiek wielrenner en heeft deelgenomen aan veel (amateur) wedstrijden. Door het verkrijgen van de fiets was het super makkelijk om in deze sport in te stappen en heb het nu echt voor mij ontdekt. Ben vorig jaar een keer of 10 gefiets en dit seizoen zo'n twee keer per week op pad.
Mijn pa en ik waren ongeveer even groot dus de fiets past goed, maar heb dit jaar toch een paar aanpassingen gedaan (kortere stuurpen, betere computer, nieuwe wielset).

Gisteren de bartape vervangen. Ziet er op YouTube zo eenvoudig uit maar ben toch 2 uur bezig geweest. ;( Voornamelijk omdat de oude stuurlint echt hardnekkige lijmresten achterliet. En daarnaast omdat ik gewoon wilde dat alles (bijna) perfect zat.
Ik wist al wel dat de rem- en derailleurkabels met het stuurlint onder het stuur vastzitten, zeg maar om ze mooi weg te werken. Maar ik ontdekte dat het stuur openingen heeft zodat de kabels ook door het stuur zouden kunnen lopen om ze nóg mooier weg te werken.

Na een beetje onderzoek zag ik al snel dat ik de kabels niet aan de shifter en rem kan loshalen. Dus zou de "achterkant" van de kabels los moeten maar ook dat lijkt me een hoop werk en waarschijnlijk dat je dan ook meteen de kabels moet vervangen. Iets te veel werk dus voor alleen maar een mooiere look, maar toch ook wel jammer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FBHvU3I1zaG5GFY_QoX_ydD8Ygo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3wX1Rx630q8XKR9utGzzmcrr.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hFcNKE4mZ7ny8GqSWpU1KOHZxVw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2FosukbWTBbBmjMoCB3tWCUp.jpg?f=fotoalbum_medium

Hoe dan ook, beleef er erg veel plezier aan en kijk alweer uit naar het weekend voor de volgende rit! O+

[ Voor 4% gewijzigd door Malfoi op 11-06-2026 11:24 ]

www.flickr.com/malvlex

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:37

Flipmo

OMG !!

Reginas schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:40:

Die van @dreameater kan ik je juist niet adviseren.. hij heeft al rondom Vorden een multitool verloren.
en wellicht nog meer tijdens andere ritten :+

Heb er zelf geloof ik 1 ergens in de kast liggen.
Ooit eens op een verjaardag gekregen en nooit gebruikt en ook niet van plan om te gebruiken.
Kan kijken of hij er nog ligt en wat voor merk / type dop is.. zou je voor verzendkosten kunnen krijgen :)

• Predator
  • Laatst online: 19:56

Predator

Suffers from split brain

Flipmo schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:32:
[...]

Die van @dreameater kan ik je juist niet adviseren.. hij heeft al rondom Vorden een multitool verloren.

Ooit eens op een verjaardag gekregen en nooit gebruikt en ook niet van plan om te gebruiken.
Kan kijken of hij er nog ligt en wat voor merk / type dop is.. zou je voor verzendkosten kunnen krijgen :)
Ik gebruik zelf ook een gereedschapbidon (gewoon van aliexpress), die zit in een 3de bidonhouder die verwijderdbaar is (met velco tape). Die hang ik aan de bovenbuis tussen de 2 vaste bidonhouders in zodat ik die nog makkelijk kan uithalen. Dat werkt vrij goed, maar ik ben die ook al eens verloren en 15 minuten in de graskant moeten gaan zoeken. De bidon zelf was uit de houder gevlogen in een afdaling. Sindsdien tape ik die vast 8)7

Ik neem die alleen mee op langere gravelritten. Er zit vooral 'extra' noodgerief in. En wat WC papier :+ Dat laatste is goed als vulling tegen het lawaai maken. Ik heb ook een zadeltas met de meeste spares in (2x biba, tire levers, multitool, etc).

[ Voor 3% gewijzigd door Predator op 11-06-2026 12:25 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-08 12:05
@Malfoi Prima fiets om zo mee te beginnen inderdaad!

Voor wat betreft de kabels door je stuur halen, dat kan je denk ik als volgt het makkelijkste doen:
- haal de binnen rem- en derailleurkabels los
- trek de binnenkabels er aan de shifterkant uit
- haal de buitenkabel uit de shifter en doe deze er aan de kant van de stuurpen weer in en zorg dat ze bij de juiste shifter terecht komen
- steek nieuwe binnenkabels erdoor en je bent klaar

Maar ik vraag me wel af of het zo heel veel netter of strakker gaat worden hoor. Normaliter zijn er wel iets van uitsparing-gootjes voor de kabels in zo'n stuur ook die je kan gebruiken waardoor je als je het stuur bovenop bijvoorbeeld vasthebt geen "last" van de kabels onder je stuurlint hebt. Maar dit is sowieso al wel minimaal denk ik.

• dreameater
  • Laatst online: 19:45

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Flipmo schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:32:
[...]

Mijn eerste was ruk idd en van BBB Cycling. Ik heb er nu eentje van Zefal en die is veel beter afgesloten. Sindsdien nooit meer wat verloren.

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:25

fdees

Trust me I'm an Engineer

Mag ik zeggen dat ik het gebruik van een gereedschapsbidon totaal niet snap.

Ik heb een zadeltasje van ortlieb 0,5L. Die is waterdicht, zitten 2 biba(TPU), pomp, quicklinks, tyraps en mulittool in. Bedenk mezelf wel dat ik er WC-papier ga bij steken, want hij is totaal niet vol. Dan 2 bidons met drinken/sportdrank, dat laatste vind ik veel praktischer en belangrijker.

Wat is het aantrekkelijke/voordeel van een bidon vs zadeltas?

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-08 12:05
fdees schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:59:

Ik heb een zadeltasje van ortlieb 0,5L. Die is waterdicht, zitten 2 biba(TPU), pomp, quicklinks, tyraps en mulittool in. Bedenk mezelf wel dat ik er WC-papier ga bij steken, want hij is totaal niet vol. Dan 2 bidons met drinken/sportdrank, dat laatste vind ik veel praktischer en belangrijker.

Ik ken ze zelfs die dan met gereedschapbidon rijden en dan een camelbak op de rug gooien voor extra vocht :X Tjah, ik weet het ook niet zo.

Ik heb nu eigenlijk altijd alles in mn zakjes op de rug zitten maar ben hier ook langzaam terug van aant komen. Dat gezeul soms bij die lange afstanden is ook wel een beetje over aant raken. Heb daarom een zadeltasje en bovenbuistasje dat je bovenop achter het stuur kan plaatsen gekocht. Dat zadeltasje wordt denk ik wel de place to be voor alle zuts, biba's plakkers, tooltje, wat andere spulletjes. En handpompje steek ikdan wel naar mn telefoon in middelste achterzakje.

Ga ik dan voor <3u tochtje dan heb ik toch meestal maar 2-3 eetmomenten, banaan en of krentenbol en die kan ik dan prima verdelen over de 2 zijvakjes.
Gaat het een tocht worden van richting de 150km+ dan ga ik dat frametasje gebruiken voor iig pompje en evt wat gelletjes of sluitzakjes met poeder voor bidons etc. Krentenbol krijg ik daar ook wel ingepropt. Banaan wordt iets te :)

Ik ben ook niet een persoon die veel met gelletjes werkt eigenlijk. Meeste tochten die ik doe zijn tussen de 2-3u en daar neem ik vaak bidon met aanmaak voor mee en wat te eten dus. Voor langere tochten doe ik nu wel poedertjes in de bidons en voor hele lange tochten dus ook extra poeder mee voor het navullen. Ik zie wel in dat een wat betere inname van koolhydraten daarmee bereikt kan worden wat wel echt ten goede komt. Maar gelletjes enzo, ik vind het vooral best wel prijzig ook ergens :P

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:42

Phydomir

Dennis

orange.x schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 13:15:
Ik zie wel in dat een wat betere inname van koolhydraten daarmee bereikt kan worden wat wel echt ten goede komt. Maar gelletjes enzo, ik vind het vooral best wel prijzig ook ergens :P
Bij lange afstanden, dus voornamelijk duurzone, waarbij snelheid niet van belang is dan zijn gelletjes ook een beetje overkill. Die zijn gemaakt omdat je ze makkelijk, tijdens een wedstrijd, kan weg werken. Makkelijk open en in 1 a 2 teugen weg gewerkt. Ze zijn wel wat efficiënter qua ruimte, dus vanuit dat oogpunt kan ik het wel snappen.
Mijn duurritten doe ik eigenlijk altijd op snelle jelles en krentenbollen. Wel altijd met drinkmix in de bidons. Want koolhydraten alleen uit vast voedsel wordt qua ruimte wel wat lastig ja, als je 4+ uur gaat fietsen.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:06

Ik heb een fiets waar ik 3 bidons kan plaatsen. Als ik dan met een grote zadeltas (met kleding e.d.) fiets, dan is een gereedschapsbidon wel praktisch. Maar als ik normale ritjes doe, dan gaat het gewoon in het zadeltasje

• dreameater
  • Laatst online: 19:45

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Ik heb zeker niet de mooiste gravel setup. Maar zadeltasjes vind ik (vaak) echt lelijk en sullig staan. Ook het gevoel op hobbelige wegen staat me tegen. (Wat toch vaak voorkomt gezien ik 90% off road rijd) Het bungelen en potentieel schudden vind ik irritant.

En inderdaad in een bikepack setup moet je vaak al uitwijken naar alternatieven.

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:03
orange.x schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:25:
@Malfoi Prima fiets om zo mee te beginnen inderdaad!

Voor wat betreft de kabels door je stuur halen, dat kan je denk ik als volgt het makkelijkste doen:
- haal de binnen rem- en derailleurkabels los
- trek de binnenkabels er aan de shifterkant uit
- haal de buitenkabel uit de shifter en doe deze er aan de kant van de stuurpen weer in en zorg dat ze bij de juiste shifter terecht komen
- steek nieuwe binnenkabels erdoor en je bent klaar

Maar ik vraag me wel af of het zo heel veel netter of strakker gaat worden hoor. Normaliter zijn er wel iets van uitsparing-gootjes voor de kabels in zo'n stuur ook die je kan gebruiken waardoor je als je het stuur bovenop bijvoorbeeld vasthebt geen "last" van de kabels onder je stuurlint hebt. Maar dit is sowieso al wel minimaal denk ik.
Dank voor je tips. Echter schijnt het niet zo makklijk te zijn. Heb de shifter eens deels opgengeschroefd maar die kabels krijg ik daar van die kant in ieder geval niet uit. Althans, ik ben een beetje bang dat als ik er aan begin, ik het niet goed meer teruggezet krijg en ik dan kan ik niet fietsen dit weekend. :9

Maar ook je laatste zin klopt wel, het ziet er ook nu wel strak genoeg uit dus is het al het werk niet waard. Misschien een keer als de kabels sowieso vervangen moeten worden.

www.flickr.com/malvlex

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:14
Voordeel van een gereedschapsbidon is ook dat je hem (nog) makkelijker kunt wisselen tussen meerdere fietsen.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• klaaas
  • Laatst online: 20:01
Maar ik ontdekte dat het stuur openingen heeft zodat de kabels ook door het stuur zouden kunnen lopen om ze nóg mooier weg te werken.

Na een beetje onderzoek zag ik al snel dat ik de kabels niet aan de shifter en rem kan loshalen. Dus zou de "achterkant" van de kabels los moeten maar ook dat lijkt me een hoop werk en waarschijnlijk dat je dan ook meteen de kabels moet vervangen. Iets te veel werk dus voor alleen maar een mooiere look, maar toch ook wel jammer.
Ik zou de kabels mooi laten zitten. Als je ze door het stuur gaat fröbelen heb je kans dat ze een scherpere hoek moeten maken en de binnenkabels minder soepel lopen met mogelijk slechter schakelen en remmen tot gevolg.

Hij wil.

• AMD1800
418O2 schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 18:25:
@AMD1800 ik heb een Silca Mattone (van Ali), dat zijn ook echt mooie tasjes in verschillende formaten
Bedankt voor je tip! Deze lijkt me ook wel mooi? Welk formaat heb jij en wat past er dan in? Dan kan ik beter inschatten welke grootte ik nodig heb!

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

AMD1800 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:14:
[...]

Bedankt voor je tip! Deze lijkt me ook wel mooi? Welk formaat heb jij en wat past er dan in? Dan kan ik beter inschatten welke grootte ik nodig heb!
Ik heb een kleine geloof ik. Ik heb een multitool, patronen, co2 kop, dynaplug. Als je bibas meeneemt moet je de grotere hebben.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

GerbenBK schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 16:34:
Voordeel van een gereedschapsbidon is ook dat je hem (nog) makkelijker kunt wisselen tussen meerdere fietsen.
Precies de reden dat ik een Pomp met tools er in op de MTB heb. Vind z'n zadeltasje niet je van het maar de slecht/los zittende zijn toch wel een fascinerend dingetje. Soms zie je het bij iemand die duizenden euro's aan een fiets uitgegeven heeft, volledig in duur pak, geschoren benen, sokken op exact de juiste hoogte en dan z'n slobberende mini-knapzak onder het zadel. Als je dan toch een zadeltasje neemt, neem dan iets dat een beetje strak op zijn plek zit ipv z'n zwabberend geval, hoeft niet duur te zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door GoldenSample op 11-06-2026 20:49 ]

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:38
GerbenBK schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 16:34:
Om er dan op het moment suprême achter te komen dat ie nog in de andere fiets zit. Als je meerdere fietsen hebt, dan zijn de kosten van een extra zadeltasje (of gereedschapsbidon) toch niet het punt?

Ik heb het overigens nooit gesnapt. Kleine zadeltas zit gewoon strak onder het zadel, die heb ik nog nooit opgemerkt tijdens het fietsen. Toen ik nog koerste gebeurde het met enige regelmaat dat een overijverig jurylid mij aansprak dat die er nog af moest. Terwijl 2 bidonnen meenemen vrij gebruikelijk is als ik langer dan een uur weg ben.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Gefeliciteerd trouwens!

In de winter red ik het prima met 1bidon en zadeltasje (kleintje strak aan de zadelrail) word dan elke rit mega vies. Spullen in een gereedschapskist bidon en minder werk om naderhand schoon te maken :)

Even advies; volgende week zit ik een weekje in Puerto del Carmen op Lanzarote. Eigenlijk wil ik 1 dagje een fiets huren….. O-)
Iemand ervaring daar? Nog nooit zoiets gedaan dus ben benieuwd naar de ‘best practices’
Had zelf Flinston’s Trishop, free motion en Bike sensations gevonden.

Flinston’s zit het ‘verste’ weg, veel mooie fietsen, nette prijzen en enthousiasme komt je tegemoet op de site al.
Freemotion zit ook wat ver weg, duurder dan bovenstaande, maar een paar mooie fietsen vond ik.
Bike sensations zit best dichtbij, paar redelijk mooie fietsen (Sensa, niks mis mee maar ik heb er niks mee).

Verder dingen als schoenen en helm lekker zelf meenemen of huren daar?

Qua opzetje heb ik een route gemaakt van Puerto del Carmen langs de kust door Arrecife naar Costa Teguise, dan noordwaarts naar Nazaret, tot de noordkust naar Caleta de Famara, Caleta de Caballo, La Santa, Tinajo en dan LZ-67 door het vulkanische park, Yaiza en dan via de LZ-2 terug naar Puerto del Carmen.
Zo’n 96km, 960hm dus lijkt me prima te doen, tips zijn welkom :p

Gabriël AM5

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:14
Oilman schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:36:
[...]

Om er dan op het moment suprême achter te komen dat ie nog in de andere fiets zit. Als je meerdere fietsen hebt, dan zijn de kosten van een extra zadeltasje (of gereedschapsbidon) toch niet het punt?

Ik heb het overigens nooit gesnapt. Kleine zadeltas zit gewoon strak onder het zadel, die heb ik nog nooit opgemerkt tijdens het fietsen.
Oh dat is mij ook zeker wel eens overkomen hoor. Maar de kosten voor een tasje / bidon plus inhoud is niet altijd gering hoor. Ik ben nog aan het verzamelen. Ga maar na. Extra Pompje, aerothan tube (of 2), bandenlichters, dynaplug, ventielverlengers, multitool, € 25 cash, ventielverlengers, quicklink, ventielkerntooltje…vergeet ik nog iets?

Je hoeft het ook niet te snappen. Ik heb de mogelijkheid een extra bidon onder de downtube te monteren en dat is superhandig ald je bijvoorbeeld gaat bikepacken. Voor jou wellicht geen use case, maar voor anderen een uitkomst.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Wat ik niet snap is dat er geen goede zadeltasjes met quick release zijn (Garmin of sp connect achtige mount). Handig als je van fiets wisselt. Nu gaat het met mijn Silca Mattone imitatie ook prima door de boa, maar het kan makkelijker

Vond er 1 op ali, maar dat was t net niet en je kon geen losse zadel bevestiging kopen

[ Voor 16% gewijzigd door 418O2 op 11-06-2026 21:47 ]

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:20
Gereedschapsbidon heb ik op mijn slechtweer fiets zitten (plek 3e bidon onder onderbuis)
Zitten tools, 2 bandjes en pomp in.
Pomp wil je met slechtweer fiets niet op frame omdat die dan best wat te verduren krijgt.

Verder gebruik ik nooit gereedschapsbidon.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:40
418O2 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:47:
Wat ik niet snap is dat er geen goede zadeltasjes met quick release zijn (Garmin of sp connect achtige mount). Handig als je van fiets wisselt. Nu gaat het met mijn Silca Mattone imitatie ook prima door de boa, maar het kan makkelijker

Vond er 1 op ali, maar dat was t net niet en je kon geen losse zadel bevestiging kopen
Topeak heeft ze met QuickClick. Beugel voor aan je zadel is ook los te koop

Bijvoorbeeld Zadeltas

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

ydderf schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:56:
[...]

Bijvoorbeeld Zadeltas
https://www.topeak.com/gl...t/367-SIDEKICK-WEDGE-PACK
Die heeft ook geen zadelpenlus, top. Thanks, n

• Frenz64
418O2 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 08:58:
[...]

Die man laat zich vanalles aanpraten door de souvlakisouffleur!
Was het alleen maar die Griek, ik word helemaal sufgeïnfluenst (d of t?). Ik wil het nog steeds eigenlijk niet @sapphire , maar dan ben ik tenminste van het gezeik af :+

Gelukkig blijf ik standvastig qua mech, nog wel, oh, plus ik ben m'n elektrische pompje verloren of beter gezegd, het hele zadeltasje waar ook slotje, imbus en tyremonkey in zat en er komt geen elektrische pomp weer terug. Dan maar een overtreding op de rules, qua pompje aan frame, maar die tattico gaat er wss wel komen.

• Frenz64
GoldenSample schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:48:
[...]

...... neem dan iets dat een beetje strak op zijn plek zit ipv z'n zwabberend geval......
Uhmm, als je oud bent als ik, zit het in die buurt niet meer zo strak op z'n plek :|

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ydderf schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:56:
[...]

Bijvoorbeeld Zadeltas
Menig zadel heeft ook een mounting interface waar ze wat voor hebben, zit nog iets mooier dan die QuickClick mount voor aan je zadelrails.

Oa. Giant Uniclip, PRO en Trek met Blendr hebben allemaal direct mount zadeltassen waarvan de mount in schroefgaatjes in het zadel past. Beetje gemiste kans dat Specialized voor SWAT (dan niet die frame storage maar die 2 M5 schroefgaten aan de achterkant van je zadel) heeft.

Bij een tour Ergon zadel (SMC geloof ik) kreeg ik voor het M5 schroefgat er in z'n Topeak QuickClink adaptertje.

[ Voor 7% gewijzigd door GoldenSample op 11-06-2026 22:55 ]

• schilderstape
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-08 19:31
sapphire schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 21:36:
[...]

Flinston’s zit het ‘verste’ weg, veel mooie fietsen, nette prijzen en enthousiasme komt je tegemoet op de site al.
Freemotion zit ook wat ver weg, duurder dan bovenstaande, maar een paar mooie fietsen vond ik.
Bike sensations zit best dichtbij, paar redelijk mooie fietsen (Sensa, niks mis mee maar ik heb er niks mee).

Verder dingen als schoenen en helm lekker zelf meenemen of huren daar?
Vorig jaar zelf hele fijne ervaring gehad op gran Canaria met Fred-motion. Fietsen werden keurig afgesteld en konden zelfs zadels wisselen.

Schoenen en helm zelf meegenomen, waarbij wel de helm van mijn vrouw de terugvlucht in de koffer niet had overleefd… dus dat is wel even opletten.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Mijn vraag was voor de langere tochten waar ik een tailfin achterop heb, en soms wel zodanig weet in te pakken dat ik het zadeltassie kan laten hangen, maar vaak niet. Dan verdwijnt die in de tailfin..en da's best eeuhm..gedoe om hem weer te vinden als er wat is.

Mijn nieuwe fiets (als ze nou is de vakantie's verbieden bij Fairlight..) heeft de optie voor een 3de bidonhouder, Daar wil ik bij de langere tochten dus zo'n gereedschapsbidon ingooien voor de zaken (en misschien dus ook wat toiletpapier) die ik mee wil hebben.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Frenz64 schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 22:20:
[...]

Was het alleen maar die Griek, ik word helemaal sufgeïnfluenst (d of t?). Ik wil het nog steeds eigenlijk niet @sapphire , maar dan ben ik tenminste van het gezeik af :+

Gelukkig blijf ik standvastig qua mech, nog wel, oh, plus ik ben m'n elektrische pompje verloren of beter gezegd, het hele zadeltasje waar ook slotje, imbus en tyremonkey in zat en er komt geen elektrische pomp weer terug. Dan maar een overtreding op de rules, qua pompje aan frame, maar die tattico gaat er wss wel komen.
he he..

• Fuzzynl
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:40
Ik ben een groot fan van de Speedsleev Ranger zadeltasjes. Ik gebruik een S op mijn racefiets en een M op mijn gravelbike en mountainbike. Het zit super strak, beweegt niks. In elk tasje zit wat nodig is voor die fiets zodat ik zonder na te denken de fiets uit de schuur kan pakken. Tasjes met een rits heb ik slechte ervaringen mee omdat de ritsen na verloop van tijd door modder/zand snel kapot gingen.

https://speedsleev.com/collections/saddle-bags

• Tacoos
  • Laatst online: 15:22

Tacoos

i am i

Geen idee wat het juiste topic is voor deze vraag, maar ik vermoed hier ervaringsdeskundigen:

Wij gaan binnenkort naar Italie en nemen twee fietsen mee op een fietsdrager achter de auto;
Volgens de regels moet je dan zo'n rood/wit gestreept bord op de drager hebben.
Hier vind ik 2 versies, een van kunstof die €4,95 kost gelabelled overig EU en een voor Italie die €18,95 kost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gjmszf05_HauuBuKmFrNaWVLOVY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pmg0wmycpsjWVK9PSWYMiWgn.webp?f=fotoalbum_large

-Ik ben een Nederlander, dus waarom zou ik 19 euro betalen, terwijl voor mij het bord van 5 euri er niet veel anders uitziet? :P
-Hoe bevestigen jullie dit op de drager? Met Tie-Wraps tegen de fiets? Beschadigt dat de fiets niet?

Fietsendrager is een Spinder Eagle

[ Voor 4% gewijzigd door Tacoos op 12-06-2026 12:12 ]

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

• klaaas
  • Laatst online: 20:01
Tacoos schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:58:
Geen idee wat het juiste topic is voor deze vraag, maar ik vermoed hier ervaringsdeskundigen:

Wij gaan binnenkort naar Italie en nemen twee fietsen mee op een fietsdrager achter de auto;
Hier vind ik 2 versies, een van kunstof die €4,95 kost gelabelled overig EU en een voor Italie die €18,95 kost.

[Afbeelding]

-Ik ben een Nederlander, dus waarom zou ik 19 euro betalen, terwijl voor mij het bord van 5 euri er niet veel anders uitziet? :P
-Hoe bevestigen jullie dit op de drager? Met Tie-Wraps tegen de fiets? Beschadigt dat de fiets niet?

Volgens de regels moet je volgens mij zelfs 2 van die borden hebben. Dat was vorig jaar althans de officiële regel. Ter plekke alle varianten gezien: 0, 1 en 2 borden. Ik had niet de indruk dat er echt op gecontroleerd werd.

Ik had het bord met tiewraps aan mijn fiets bevestigd. Stukjes buisisolatie tussen fiets en bord tegen beschadigingen. Dat ging prima.

Hij wil.

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:33
Tacoos schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 11:58:

[Afbeelding]

De versies kunnen te maken hebben met aantal/dikte strepen. In Spanje moet het bord er net even anders uitziet dacht ik. En dan heb je mogelijk een bord wat je kan omdraaien met dat andere uiterlijk. Volgens mij moet het in Italië zelfs een stevig bord zijn (lees geen plastic, maar metaal).

Ik had het bord trouwens vorig jaar mee, maar tot aan de grens met Italië niet gebruikt. Toen vergeten te monteren natuurlijk, maar gelukkig niet aangehouden.

[ Voor 11% gewijzigd door DutX op 12-06-2026 13:19 ]

Pagina: 1 ... 728 ... 739 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:

Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).